Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Met een duurloopje vandaag ben ik over de 100km afgelopen week gekomen :) Had wat last van stijve benen, maar het was gelukkig geen probleem. Kon nog twee tempoblokken lopen ook. Maar wat een wind man, niet normaal hahaha.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Net even bij de lokale bever een Petzl Bindi gescoord. Ding weegt maar 35 gram en is zo klein dat ik hem ook kan opbergen in de flipbelt. Batterijduur is niet heel fantastisch (3h@100lm, 2h@200lm) maar goed genoeg voor mij aangezien ik hem alleen voor de slecht verlichte delen van de route gebruik. De rest van de run kan ik hem dan gewoon in battery safe mode zetten of opbergen in de flipbelt :)

edit: Eeeeen geruild voor een Petzl Actik. Blijkbaar kun je die bindi weggooien zodra de batterij op is, daar vond ik hem wat te duur voor...

[ Voor 13% gewijzigd door BastiaanN op 04-11-2020 18:58 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:03
Thierry2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:09:
[...]

De kinvara 11 is mijn vervanger voor de ghost 12 die ik aan het uitfaseren ben.
Veel reviews gelezen en kwam tot de conclusie dat dit een prima schoen is voor duurlopen tot 15 a 20 km.
Wellicht kan ik beter kijken voor een andere duurloopschoen en de Kinvara gebruiken voor tempo loopjes.
Nou dat niet precies.
Tempo loopjes hebben een veel grotere impact dan duurloopjes.
Je moet met verandering in drop rustig opbouwen om je spieren en pezen te laten wennen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:59
Ongeplande loop gedaan vanavond. Gewoon gegaan omdat er zin in had. Op zeer rustig (rustig duurlooptempo) tempo weer wat extra kilometers gemaakt (bijna 11km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:31

GSX-MAN

de/het/een

Werd gebeld door de GGD: ik moet tot de 13e in quarantaine. In plaats van bootcamp ben ik vanavond wezen hardlopen, dat ging goed qua social distancing want er was geen hond buiten.

8 km in een redelijk tempo, ik blijf nog even volhouden om te checken of mijn conditie/energie op niveau blijft.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
GSX-MAN schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:18:
Werd gebeld door de GGD: ik moet tot de 13e in quarantaine. In plaats van bootcamp ben ik vanavond wezen hardlopen (...)
Het is hier wat offtopic, maar welk deel van 'quarantaine' begrijp je niet? :X

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

dreamscape schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:53:
[...]

Wel van tevoren besproken met de GGD. Het was overal uitgestorven, ik kon niet eens iemand besmetten als ik het had gewild.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

GSX-MAN schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:18:
Werd gebeld door de GGD: ik moet tot de 13e in quarantaine. In plaats van bootcamp ben ik vanavond wezen hardlopen, dat ging goed qua social distancing want er was geen hond buiten.

8 km in een redelijk tempo, ik blijf nog even volhouden om te checken of mijn conditie/energie op niveau blijft.
Balen man :(

Interessant, gisteren hadden wij een discussie tijdens het hardlopen of je wel of niet aan je conditie zou kunnen merken dat je corona hebt (gehad). Nu weet ik niet of jij uit voorzorg in quarantaine moet of dat je daadwerkelijk corona hebt. In geval van het laatste, heb jij in de aanloop naar de oproep van de GGD iets gemerkt in conditie? Hogere hartslag of ademhaling bij gelijke inspanning, minder duurvermogen, etc.

Overigens wel fijn dat de GGD met je meedenkt in de zin van, hardlopen mag, zolang je maar niemand tegenkomt. Ga je hierdoor extra laat naar buiten of pas je de route aan?

[ Voor 10% gewijzigd door Calitomnication op 04-11-2020 07:56 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:49
dreamscape schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:53:
[...]

Snap op zich je reactie wel, maar toch denk ik dat ik zelf ook wel zou gaan lopen. Ik vind dat het nogal een verschil maakt hoe laat en waar je loopt.
Woon zelf aan de rand van de bebouwde kom en als ik rond 7.00 's ochtends een rondje in de polder loop kan ik hooguit een koe besmetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Calitomnication schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:54:
[...]

Balen man :(

Interessant, gisteren hadden wij een discussie tijdens het hardlopen of je wel of niet aan je conditie zou kunnen merken dat je corona hebt (gehad). Nu weet ik niet of jij uit voorzorg in quarantaine moet of dat je daadwerkelijk corona hebt. In geval van het laatste, heb jij in de aanloop naar de oproep van de GGD iets gemerkt in conditie? Hogere hartslag of ademhaling bij gelijke inspanning, minder duurvermogen, etc.

Overigens wel fijn dat de GGD met je meedenkt in de zin van, hardlopen mag, zolang je maar niemand tegenkomt. Ga je hierdoor extra laat naar buiten of pas je de route aan?
Ja, balen, Is uit voorzorg, omdat ik mijn moeder naar het ziekenhuis heb gebracht en die inmiddels positief is getest. Wel op instructie van het ziekenhuis met mondkapjes en zij achterin, maar alsnog "beloond" met quarantaine.

Ik doe het niet alleen voor mijn conditie of een obsessieve drang om mijn kilometers te maken, maar ook omdat ik nu het idee in mijn hoofd heb dat zolang mijn looptempo en conditie hetzelfde blijven, ik waarschijnlijk nog gezond ben. Voel me ook volslagen paranoïde nu, ieder kriebeltje in mijn keel of vaag hoofdpijntje voelt als een eerste symptoom.

Ik ben niet enorm laat gegaan, maar in de herfst zijn het park en de wegen die ik gebruik behoorlijk uitgestorven, zeker met het wat vochtige weer gisteravond. En je ziet mensen van vrij ver aankomen, dus als je iemand tegenkomt kan je ruimschoots afstand houden.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren een coopertest gedaan om de conditie te meten. Was van plan om mijn trainingstijden van 21s/100mtr (3.30'/km) te lopen en dit ook vol te houden. In het begin ging alles vrij aardig, maar later begon ik toch last te krijgen van de wind. Vanaf het 75mtr punt moest je tegen de wind in lopen die (zo leek het) steeds sterker begon te worden. Dit kon je op het laaste stuk wel weer goed maken, maar zorgt voor een soort harmonicaeffect in je tempo.

In het middenstuk begon het zwaarder te worden en begon het gevecht tegen de tijd. We liepen met slechts 4 man op de baan, wat héél relaxt was. Geen uitwijkngen nodig en strak in baan 1 blijven lopen. Maar aan de andere kant ook niemand om achter te plakken. De trainer had juist 4 man met verschillende tempo's bij elkaar gezet, dus iedereen liep vrij ver uit elkaar.

Met nog 2 minuten te gaan kregen we een seintje, het verval toch weer goed proberen te maken door een lichte versnelling in te zetten. Al met zal niet ontevreden met een afstand van 3330 meter en gemiddelde van 3.37'/km.

Overigens hebben wij sinds kort een splinternieuwe baan en die loopt echt O+ O+.

Volgens de berekeningen op basis van de afstand heb ik een Vo2 van 62 (en een beetje). Garmin geeft aan dat ik op 61 zit. dus het is ergens wel vrij accuraat te noemen. Al had ik liever dat het andersom was geweest, 62 staat toch beter op je display :+

[ Voor 17% gewijzigd door Calitomnication op 04-11-2020 12:32 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Grand Slam
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-07 13:09
Vandaag weer de hond uitgelaten. Dat moet dus 3á4 keer per dag.
En ik heb er een hekel aan, want ik ben helemaal geen hondenmens. En zeker omdat deze hond totaal verknipt is. Niet leuk naar andere honden/mensen en niet honkvast door het telkens verhuizen door het co-ouderschap. De hond gaat dus mee met de kinderen en woont zo'n 4 dagen per week bij ons.
De kinderen zijn te jong om de hond uit te laten. Mijn vrouw wil deze trekkende hond niet uitlaten vanwege een hernia. En ik denk bij het uitlaten alleen maar: in deze tijd had ik ook een mooi rondje kunnen hardlopen.

Dus, even in het forum gezocht en nou kwam ik uit op Canicross.
Ik ben geen crosser, maar loop een paar keer per week rond 5K op de weg. Ik heb vandaag tijdens het uitlaten wat meters hardgelopen met de hond. En dat ging prima, de hond vond het geweldig!

Maar nu weet ik eigenlijk niet wat te doen.
Cross gaat hem niet worden met mijn enkels & achillespees. Heeft de hond een basisuithoudingsvermogen? Kan de hond doorgaan zonder spierpijn te krijgen?
Met canicross moet de hond trekken, die van mij gaat juist naast mij rennen. (terwijl hij normaal trekt)

Moet ik de conditie van de hond opbouwen?
Kan de hond wel op asfalt afstanden rennen? Is het wel veilig omdat een hond ook gewoon abrupt kan stoppen om te snuffelen of te plassen. Kan ik met de gewone lijn (2m handlijn, 10m rolllijn of 15m sleeplijn) in de hand lopen?

Lijkt me wel een mooi plan om zo ook wat extra tussenloopjes te maken. Als de hond er niet is kan ik natuurlijk gewoon mijn eigen ding doen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Het hardlopen met een hond kan zeker maar is wel sterk afhaneklijk van wat voor hond het is.

Als ik je verhaal zo lees dan is het een energieke (jonge) hond die vervelend wordt omdat hij zijn energie niet kwijt kan. Dus dan is hardlopen fantastisch om te doen.

Ik zou zelf de eerste kilometer rustig aan doen zodat de hond zijn behoefte kan doen. Daarna proberen een stuk te rennen. Mijn voorkeur ging altijd uit naar de hond los. Maar dat ging met een labrador eigenlijk altijd goed. Die bleef keurig naast me lopen. Had ook een cocker spaniel maar die ging alleen maar voor me lopen.

Afhankelijk van het soort hond kun je rustig 5 tot 10km lopen. Ook afhankelijk van de conditie van de hond. Maar als ik het zo lees vind de hond het in ieder geval niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
The Grand Slam schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:53:
Vandaag weer de hond uitgelaten. Dat moet dus 3á4 keer per dag.
En ik heb er een hekel aan, want ik ben helemaal geen hondenmens. En zeker omdat deze hond totaal verknipt is. Niet leuk naar andere honden/mensen en niet honkvast door het telkens verhuizen door het co-ouderschap. De hond gaat dus mee met de kinderen en woont zo'n 4 dagen per week bij ons.
De kinderen zijn te jong om de hond uit te laten. Mijn vrouw wil deze trekkende hond niet uitlaten vanwege een hernia. En ik denk bij het uitlaten alleen maar: in deze tijd had ik ook een mooi rondje kunnen hardlopen.

Dus, even in het forum gezocht en nou kwam ik uit op Canicross.
Ik ben geen crosser, maar loop een paar keer per week rond 5K op de weg. Ik heb vandaag tijdens het uitlaten wat meters hardgelopen met de hond. En dat ging prima, de hond vond het geweldig!

Maar nu weet ik eigenlijk niet wat te doen.
Cross gaat hem niet worden met mijn enkels & achillespees. Heeft de hond een basisuithoudingsvermogen? Kan de hond doorgaan zonder spierpijn te krijgen?
Met canicross moet de hond trekken, die van mij gaat juist naast mij rennen. (terwijl hij normaal trekt)

Moet ik de conditie van de hond opbouwen?
Kan de hond wel op asfalt afstanden rennen? Is het wel veilig omdat een hond ook gewoon abrupt kan stoppen om te snuffelen of te plassen. Kan ik met de gewone lijn (2m handlijn, 10m rolllijn of 15m sleeplijn) in de hand lopen?

Lijkt me wel een mooi plan om zo ook wat extra tussenloopjes te maken. Als de hond er niet is kan ik natuurlijk gewoon mijn eigen ding doen.

Ik ben niet echt een expert, maar zo af en toe neem de hond (border collie) weleens mee. Kan je sowieso een heupgordel aanraden. Zou niet gaan lopen klooien met een rollijn ofzo.
Meestal laat ik hem eerst even zijn ding doen op de uitlaatplaats hier in de buurt en vervolgens neem ik hem gewoon mee. Hij vindt het in ieder geval geweldig en een klein rondje gaat zonder problemen. Voor hem is mijn tempo niet veel meer dan een sukkeldrafje (een border kan zomaar de 40+ km/h halen!). Heel soms wil ie weleens wat afgeleid zijn als we een andere hond tegenkomen, maar een beetje aansporen is dan genoeg om z'n focus weer terug te krijgen bij het lopen.

Mijn buurman van een paar huizen verder heeft ook een border, maar die loopt er gerust een halve marathon mee, als het weer het toelaat tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
The Grand Slam schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:53:

Onze hond gaat al jaren met grote regelmaat mee hardlopen, maar nu moet ik zeggen dat mijn vriendin zich daarin verdiept heeft. Zal eens vragen hoe en wat.

Maar voor nu: @influenza kom er maar in, volgens mij loop jij toch met grote regelmaat met jouw honden?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-07 09:31
@The Grand Slam Waar ben je bang voor, dat de hond een blessure krijgt? Ik heb toen ik nog liep de hond ook wel eens meegenomen, nogal a-relaxed was dat, het is een Jack Russell en zijn conditie was ietwat beter dan de mijne en dat liet hij weten ook en van één tempo lopen had hij nog nooit gehoord.

Ik liep wel met rol-lijn, met heupgordel was ik gegarandeerd onderuit gegaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Frenz64 op 04-11-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Grand Slam
Frenz64 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:28:
@The Grand Slam Waar ben je bang voor, dat de hond een blessure krijgt? Ik heb toen ik nog liep de hond ook wel eens meegenomen, nogal a-relaxed was dat, het is een Jack Russell en zijn conditie was ietwat beter dan de mijne en dat liet hij weten ook en van één tempo lopen had hij nog nooit gehoord.

Ik liep wel met rol-lijn, met heupgordel was ik gegarandeerd onderuit gegaan.
Het gaat om een labrador stabij mix van 6 jaar.
Inderdaad zijn er twee dingen waar ik bang voor ben. Trekt zij me niet zomaar omver? En loopt ze geen blessures op als ik mijn rondje over asfalt doe.
Het eerst is met een rollijn eerst wel uit te proberen. De blessures zou ik graag wel wilen weren of er iemand is die dit bij het dier heeft gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:32
The Grand Slam schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:38:
[...]

Inderdaad zijn er twee dingen waar ik bang voor ben. Trekt zij me niet zomaar omver? En loopt ze geen blessures op als ik mijn rondje over asfalt doe.
Het eerst is met een rollijn eerst wel uit te proberen. De blessures zou ik graag wel wilen weren of er iemand is die dit bij het dier heeft gezien
Ligt er ook een beetje aan wat zo'n hond gewend is lijkt me, als dat beest altijd op de bank ligt en geen peesbelasting heeft opgebouwd is dat wat anders dan elke dag 1.5 uur uitlaten en flink wat lopen/rennen. Ook een hond zal belasting moeten opbouwen, volgensmij is er ook voldoende literatuur over te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartske op 04-11-2020 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
@The Grand Slam Als die hond verder helemaal gezond is kun je hem prima mee nemen hardlopen. Ik zou het dan gewoon een beetje opbouwen en goed op je hond letten. Als mijn hond moe wordt dan gaat hij langzamer lopen dan mijzelf en dan komt er dus spanning op de lijn naar achteren en weet ik dat ik moet afbouwen. Ook goed opletten of de hond de volgende dag geen spierpijn heeft (houterig lopen, moeilijk opstaan etc).

Ik kan je wel een heupgordel aanraden i.c.m. met een tuig (zelf fan van Treponti tuigen), daardoor heb je je handen vrij en de riem die er aan zit is qua lengte precies goed zodat de hond niet te ver vooruit kan lopen of bijv. opeens voor je langs kan rennen. Ander voordeel is dat die lijn die er aan zit elastisch is. Dus als je hond opeens besluit dat hij zijn behoefte wil doen sta je niet in een keer stil :P

Verder goed op de temperaturen letten en bij te warm weer niet of niet te snel gaan lopen afhankelijk van hoe goed het ras zijn warmte kwijt kan. Mijn witte herder hoef ik boven de 15c echt niet mee te nemen. Maar als het goed is heb je daar de komende maanden geen last van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanN op 04-11-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:16
Vandaag een sneller rondje + interval op de Pegasus 37, op sneller tempo zijn ze al iets beter maar nog steeds voelt het minder soepel en voelt het echt zwaarder aan.
Blijkbaar gewoon niet de schoen die goed bij mij past. Zonde want hierdoor ga je ze toch minder gebruiken.

Of de Zoom Fly Flyknit past juist té goed bij mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:22
[...]

Ik neem onze ene hond al jaren mee tijdens het hardlopen (de andere vindt het niks). Het is een herder/labrador mix.
Ik gebruik een heupgordel met een speciale hardloopriem. Dat is een riem van ongeveer 1.5 meter waarvan een deel elastisch is. Daarmee kun je echt prima hardlopen. Nooit onderuit getrokken of zo.
Net als bij een mens, zou ik het hardlopen wel rustig opbouwen bij de hond om blessures te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
Vanavond intervaltraining gehad: 8x400m met 100m rust. Moet zeggen dat ik die 400 meters een lekkere intervalafstand vind. Goed door te trekken en met de korte rust is het een pittige training.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:06
Ik heb sinds een maand of anderhalf het hardlopen weer opgepakt. In de sportschool altijd wel 10 minuutjes op de loopband op aardig tempo, dus qua basisconditie zat het wel goed.

Uit enthousiasme een paar nieuwe schoenen gekocht (Nike Pegasus 37 shield) want m'n 10 jaar oude Asics waren toch wel op.

Nu loop ik altijd 8-11km, rond de 4m30s per km. Ik wil graag opbouwen qua kilometers, maar heb na de tijd altijd wel last van m'n kuitspieren. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit door de schoenen komt of omdat m'n conditie 'beter' is dan m'n spieren.

Heeft iemand nog tips of is het gewoon doorzetten? Ik loop eigenlijk alleen maar op asfalt en qua routes kan ik ook niet heel veel anders helaas. Het is niet per se pijn, maar ik ben nu wat terughoudend om de afstand op te schroeven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:01
Ik had vanavond een progressieve duurloop op het programma staan, echt héérlijk gelopen! Eindelijk geen wind, dat scheelde al heel veel :D Ik dacht dat ik het niet kon, maar inmiddels merk ik vooral dat mijn hartslag steeds lager wordt bij de duurlopen. Volgens mij een goed teken! Ik blijf als ik rond de 5:50 min/km loop zelfs onder de 150 bpm, wat nog zone 3 is bij Garmin. Ik merk het ook aan het lopen, ik loop nog net niet fluitend door het park zeg maar. Daardoor merk ik dat ik ook met meer ontspanning loop. Dat kreeg ik op de tempo's van 7:00 min/km gewoon niet voor elkaar, dan had ik wel die lagere hartslag (hoewel ik het nooit zo laag had) maar dan kreeg ik altijd last van pijntjes. Ik kon technisch gewoon niet goed genoeg blijven lopen. Lekker om aan het einde van het duurloopje nog even drie keer te versnellen tot mijn maximale snelheid, om achteraf te zien dat ik toch rond de 2:00 min/km had aangetikt (op GPS, dus er zit natuurlijk wat foutmarge in).

Al met al erg tevreden met de vooruitgang in het lopen, zowel in snelheid als duurvermogen als ontspanning. Hardlopen wordt wat dat betreft eigenlijk met de week leuker en lekkerder!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vorige week 8km gelopen in 48 min, bijna een week spierpijn in de bovenbenen tot gevolg.
Deze avond 4km gelopen en wil nu 2x per week 5 tot 7 km gaan lopen.
31 december ga ik voor de 12km. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Slickk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:55:
Ik heb sinds een maand of anderhalf het hardlopen weer opgepakt. In de sportschool altijd wel 10 minuutjes op de loopband op aardig tempo, dus qua basisconditie zat het wel goed.

Uit enthousiasme een paar nieuwe schoenen gekocht (Nike Pegasus 37 shield) want m'n 10 jaar oude Asics waren toch wel op.

Nu loop ik altijd 8-11km, rond de 4m30s per km. Ik wil graag opbouwen qua kilometers, maar heb na de tijd altijd wel last van m'n kuitspieren. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit door de schoenen komt of omdat m'n conditie 'beter' is dan m'n spieren.

Heeft iemand nog tips of is het gewoon doorzetten? Ik loop eigenlijk alleen maar op asfalt en qua routes kan ik ook niet heel veel anders helaas. Het is niet per se pijn, maar ik ben nu wat terughoudend om de afstand op te schroeven.
Ik zou wat langzamer opbouwen. Van 10 min. op een loopband naar 8-11 km in 4.30 op de kilometer is nogal een verschil.

En waarom Shields gekocht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:01
Arjan90 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:57:
Ik had vanavond een progressieve duurloop op het programma staan, echt héérlijk gelopen! Eindelijk geen wind, dat scheelde al heel veel :D Ik dacht dat ik het niet kon, maar inmiddels merk ik vooral dat mijn hartslag steeds lager wordt bij de duurlopen. Volgens mij een goed teken! Ik blijf als ik rond de 5:50 min/km loop zelfs onder de 150 bpm, wat nog zone 3 is bij Garmin. Ik merk het ook aan het lopen, ik loop nog net niet fluitend door het park zeg maar. Daardoor merk ik dat ik ook met meer ontspanning loop. Dat kreeg ik op de tempo's van 7:00 min/km gewoon niet voor elkaar, dan had ik wel die lagere hartslag (hoewel ik het nooit zo laag had) maar dan kreeg ik altijd last van pijntjes. Ik kon technisch gewoon niet goed genoeg blijven lopen. Lekker om aan het einde van het duurloopje nog even drie keer te versnellen tot mijn maximale snelheid, om achteraf te zien dat ik toch rond de 2:00 min/km had aangetikt (op GPS, dus er zit natuurlijk wat foutmarge in).

Al met al erg tevreden met de vooruitgang in het lopen, zowel in snelheid als duurvermogen als ontspanning. Hardlopen wordt wat dat betreft eigenlijk met de week leuker en lekkerder!
Lekker bezig (y) het was gister ook heerlijk weer om te lopen. :)
Hier de laatste tijd het intervallen weer wat meer opgepakt en dat begint z'n vruchten af te werpen, loop steeds gemakkelijker op een hogere snelheid met een lagere hartslag. Gisteren bijvoorbeeld een 5x1000m gedaan waarbij het plan 3:40/km was maar liep ze uiteindelijk allemaal rond de 3:30/km waarbij m'n hartslag naar de 160 ging (max zit net over de 170)

@PD2JK & @Slickk : Misschien ook meer afwisseling in je trainingen meenemen?
Dus niet altijd hetzelfde maar een langzame duurloop, interval en af en toe wat tempo werk combineren.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:06
InZane schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:39:
[...]

Ik zou wat langzamer opbouwen. Van 10 min. op een loopband naar 8-11 km in 4.30 op de kilometer is nogal een verschil.

En waarom Shields gekocht?
Even m'n hardloophistory gecheckt en slechts anderhalve maand was misschien overdreven; heb in mei ook nog wel een aantal keren gelopen. Het gaat me ook relatief gemakkelijk af, het is niet zo dat ik thuis helemaal kapot aankom. Vandaag voel ik m'n kuiten nog een beetje dus het valt misschien ook wel mee.

M'n Asics heb ik in 2010 gehaald en ongeveer 95x mee gelopen in een periode van 10 jaar (ja, ook jarenlang in de kast gelegen) en was wel toe aan wat nieuws. Ze voelden ook wat lomp aan af en toe. Omdat ik niet zeker wist of ik er deze keer fanatiek mee door zou gaan, besloten om niet meteen veel geld kwijt te zijn. Het aanbod is enorm, uiteindelijk bij de Pegasus terechtgekomen wat een neutrale prima schoen was volgens velen. #37 bleek wat meer demping te hebben dan z'n voorgangers en dat leek me wel prettig. Ik kwam ook de Shield variant tegen en volgens een review op YouTube zitten die wat strakker en zijn waterafstotend. Met het Nederlandse weer leek me dat laatste ook wel fijn (nu al profijt van gehad eerlijk gezegd). Qua prijs bij een Sport2000 zaak op Bol voor ~€105 kunnen kopen. Ze bevallen goed, soms lijken m'n tenen wat meer ruimte te hebben dan m'n middenvoet, dat is nog wat gek en verschilt per keer.

Heb in ieder geval genoeg geleerd over verschillende typen schoenen en loop hier eerst wel wat kilometers op voordat ik verder ga kijken. Op een gegeven moment was ik ook wel klaar met al dat uitzoekwerk en mogelijke keuzes eerlijk gezegd. :P M'n Asics heb ik in een hardloopwinkel gekocht en die zaten 10x beter dan de schoenen die ik had. Als ik weet wat ik wil en wat voor doelen ik heb, ga ik daar waarschijnlijk wel weer heen voor extra advies.
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:47:
[...]

@PD2JK & @Slickk : Misschien ook meer afwisseling in je trainingen meenemen?
Dus niet altijd hetzelfde maar een langzame duurloop, interval en af en toe wat tempo werk combineren.
Bedankt voor je advies! Dat is misschien wel een goeie. Zodra ik wat meer langere routes heb gevonden waar ik 's avonds met beperkt licht comfortabel kan lopen, wil ik daar zeker naar kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-07 11:03
@Slickk als je net begonnen bent met lopen is 10 km in 45 minuten wel een aardig tempo hoor. We kennen je voorgeschiedenis niet en die 10 minuten warm up in de sportschool helpen natuurlijk maar om dan ineens 5 keer zo lang op dat tempo te gaan kan wel blessures opleveren. Probeer die 10km in een uur te lopen en dan op andere dagen te intervallen op dat 4.30 tempo (of sneller) en wissel af met je loopjes in tempo en duur. In het kort is de algemene stelling 10% verder per week óf afstanbd gelijk en dan een hoger tempo in een tempoloop of interval. En zo nu en dan een weekje rust.Er is hier in dit topic al veel te vinden hoe op te bouwen. @PD2JK

@The Grand Slam ik loop al 10 jaar ofzo met onze honden (Vizsla) en veel goede tips zijn al hierboven gegeven. Mijn hond gaat meestal los in het bos/park en ik cross er niet mee, dus ze moet naast/bij me blijven en mag juist niet trekken zoals ze bij een cross wel doen. Maar dat is een persoonlijke keuze.
Een tuigje voor de hond is ook wel fijn dat is en beter voor de nek van de hond en met een tuig trekt de hond je echt goed vooruit als je echt wil crossen. Maar je kan vaak de riem ook voorop het tuig vastmaken waardoor je de hond scheef trekt als ze hel erg trekken (kan ook helpen met het trekken bij je ex) en hond vindt het vaak niet fijn om opzij getrokken te worden waardoor ze wat sneller het trekken af leren. Ik heb een simpel heup ding met een elastische lijn van de Action. Tuigje is wel van Anny-x of een beter merk omdat pasvorm wel belangrijk is ivm schaven bij de hond.
Je zou de hond met koekjes/brokjes kunnen belonen als ze goed me loopt/volgt. Doe ik ook nog steeds en ik kan als ik wil op een druk bospad lopen met de hond los naast me. Maar dat heeft wel vanaf de 1e weken in de training gezeten met wandelen en later ook met hardlopen. Ik ga wel vaak lopen met de hond ook om andere honden te zoeken en te laten spelen dus voor mij zijn dit of rustige duurloopjes ivm de pauzes die erin zitten of ik maak er een fartlek van. Ze vindt het leuk om mij te laten verliezen in een sprint :D
Opbouwen is nodig maar gaat best snel bij honden. Wandel eerst zodat ze kunne plassen en snuffelen en ga dan hardlopen en wissel dat zo nu en dan af in het begin (walk run principe)
Let er vooral op hoe ze herstellen de dag erna en let op de pas tijdens het lopen dus let op het ritme van de draf. Galop voor langere tijd is af te raden omdat dat te belastend is zeker op asfalt. Temperatuur is een ding maar heb je nu geen last van ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 14-07 13:29
Ik loop idd zeer regelmatig hard met mijn honden en doe mee aan Canicross wedstrijden in binnen en buitenland. Hierbij is het juist de bedoeling dat je hond zo hard mogelijk trekt en je samen dus zo snel mogelijk de route aflegt. Onderuit getrokken word je niet zo snel, tenzij het heel glad is en je geen goed schoeisel aan hebt ;) Het ligt er helemaal aan wat je doelstellingen zijn maar wat tips (zijn er vast al wat voorbij gekomen):

- Wil je aangelijnd gaan lopen met je hond zorg dan voor goed materiaal voor jezelf en je hond (een goed tuig voor je hond waar hij/zij zich vrij in kan bewegen) en een heupgordel en elastische lijn voor jezelf. Voor meer info kun je ook kijken op http://www.canicrossnederland.nl Een rollijn raad ik wel ten zeerste af :P
- Probeer zoveel mogelijk onverhard te lopen. Stukje asfalt kan echt geen kwaad maar kilometers lang is niet zo goed voor de poten en gewrichten (zeker niet als ze ook nog gaan trekken). Als er een grasstrookje naast het pad ligt is dat uiteraard ook meer dan prima.
- Ook als je je hond los mee wilt nemen uiteraard zoveel mogelijk onverhard en op plekken waar je anderen niet lastig valt. Zelf ga ik meestal naar het strand, of zo vroeg dat de meeste mensen nog op bed liggen ;)
- Leer je hond duidelijke commando's voor links, rechts en rechtdoor, daar doe je vooral jezelf een plezier mee.
- Uiteraard in het begin rustig opbouwen, afhankelijk van de conditie van de hond, maar de meeste honden bouwen dit verschrikkelijk snel op en zijn voor ons niet bij te houden :P
- Pas op met warm weer en hoge luchtvochtigheid hier kunnen honden erg slecht tegen. Signalen zijn dan niet meer alert zijn, zwalken e.d.. Elke hond is anders en heeft een andere hitte tolerantie, maar je moet dit wel in de gaten houden. Oververhitting is geen pretje..
- Tenslotte zijn er afhankelijk van waar je woont heel veel clubjes die samen met hun hond hardlopen/canicrosen/trailen en de meeste hebben ook een facebookgroep. Voor veel honden is het samen trainen wel een meerwaarde. Sowieso leren ze van elkaar wat de bedoeling is en tevens ook wat sociale omgangsvormen tijde het hardlopen ;)

Veel Plezier!
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Thierry2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:09:
[...]

De kinvara 11 is mijn vervanger voor de ghost 12 die ik aan het uitfaseren ben.
Veel reviews gelezen en kwam tot de conclusie dat dit een prima schoen is voor duurlopen tot 15 a 20 km.
Wellicht kan ik beter kijken voor een andere duurloopschoen en de Kinvara gebruiken voor tempo loopjes.
Grappig, ik heb precies hetzelfde gedaan! De Ghosts gebruikte ik vooral voor snellere duurlopen en dan de Tweakerbokjes voor intervallen en Asics Pursue voor langzame duurlopen. Mijn idee was om de Ghosts te vervangen en dan de Kinvara's in te zetten voor intervallen en de tweakerbokjes voor snellere duurlopen/tempolopen. In het begin heb ik ook zeker last gehad van mijn kuiten aan het einde van de training of de dag erna door de lagere drop. Maar als ik dan de volgende rustige training weer op andere schoenen liep, was het weg. Dus mijn advies: bouw het rustig op met korte trainingen en hou je kuiten in de gaten. En laat ze eventueel een training staan als je kuiten nog steeds gevoelig zijn. Oh, en doe oefeningen voor je voeten en kuitspieren :-)

Overigens heb ik misschien wel een heel klein beetje spijt dat ik niet 50 euro heb bijgelegd voor de Endorphins...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilrub
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-06 08:51
Vandaag begon ik aan een rustige duurloop, maar na enkele minuten overgegaan op wandelen.
Na de laatste training kreeg ik last van mijn knieschijf. Vandaag had ik er geen last van totdat ik begon te lopen. De pijn zit aan de boven-/binnenkant.

Zijn er tweakers die dit herkennen?

Ik ga maar wat rust nemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Laatst online: 02:58
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:47:
[...]

Lekker bezig (y) het was gister ook heerlijk weer om te lopen. :)
Hier de laatste tijd het intervallen weer wat meer opgepakt en dat begint z'n vruchten af te werpen, loop steeds gemakkelijker op een hogere snelheid met een lagere hartslag. Gisteren bijvoorbeeld een 5x1000m gedaan waarbij het plan 3:40/km was maar liep ze uiteindelijk allemaal rond de 3:30/km waarbij m'n hartslag naar de 160 ging (max zit net over de 170)
Vandaag ook heerlijk weer om te lopen: na een core crunch oefening van 20 minuten 6x400m speed runs gedaan. Bedoeling volgens het programma was 4m19/km, heb ze gelopen in 3m27/km met harslag rond de 150, richting 160 aan het einde. Moest wel de hele tijd ontzettend plassen op één of andere manier. Vond het net iets te ver gaan om in de woonwijk langs het fietspad even een boom omver te stralen, dus ben ook maar weer snel richting huis gegaan (wederom op 400m).

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 13:01

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

IK HEB DE KRANT GEHAALD!
Al is het meer een mention van een mede-citystrider. :+
Ik had niet eens in de gaten dat ik op de tweede plaats sta in Arnhem want ik ben sinds het mooiere weer dit voorjaar niet echt actief geweest met citystrides.
https://www.gelderlander....50-van-de-1-859~a9cdc324/

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Mvd1981 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:26:
[...]

Vandaag ook heerlijk weer om te lopen: na een core crunch oefening van 20 minuten 6x400m speed runs gedaan. Bedoeling volgens het programma was 4m19/km, heb ze gelopen in 3m27/km met harslag rond de 150, richting 160 aan het einde. Moest wel de hele tijd ontzettend plassen op één of andere manier. Vond het net iets te ver gaan om in de woonwijk langs het fietspad even een boom omver te stralen, dus ben ook maar weer snel richting huis gegaan (wederom op 400m).
Klopt je programma wel als je ze bijna 1 minuut per km sneller doet? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Welk een leuk bericht @Xaverius!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loenen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:50
Xaverius schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:10:
IK HEB DE KRANT GEHAALD!
Ik had niet eens in de gaten dat ik op de tweede plaats sta in Arnhem want ik ben sinds het mooiere weer dit voorjaar niet echt actief geweest met citystrides.
Ha, mooi! Zo was er laatst iemand die heel de gemeente Groningen 'afgetikt' heeft, zo te zien ook in CityStrides.
https://www.rtvnoord.nl/n...e-hele-gemeente-Groningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
IK HEB DE KRANT GEHAALD!
Grappig, Hans en Hans op kop :+

Respect hoor! Net zoals @Poekie die zo ongeveer heel Hengelo al gehad heeft. Ik moet nog even, ik heb nog maar 6,95% van Hengelo :D Misschien leuk om ook eens een tijdje mee bezig te gaan, normaal ben ik niet zo van het door de stad lopen met al die stoplichten en gebrek aan groen etc....

[ Voor 25% gewijzigd door BastiaanN op 05-11-2020 15:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
wilrub schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:16:
Vandaag begon ik aan een rustige duurloop, maar na enkele minuten overgegaan op wandelen.
Na de laatste training kreeg ik last van mijn knieschijf. Vandaag had ik er geen last van totdat ik begon te lopen. De pijn zit aan de boven-/binnenkant.

Zijn er tweakers die dit herkennen?

Ik ga maar wat rust nemen...
Tja, kan echt van alles zijn.. verkeerd schoeisel, slechte loophouding door misschien wel gebrek aan kracht, enz..
Mvd1981 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:26:
[...]

Wat ik me dan afvraag: Waarom wijk je zo af van het programma? :?
IK HEB DE KRANT GEHAALD!
Ha nice! :)

Hier in Apeldoorn is ook een kennis van me sinds een tijdje bezig om alle straten te lopen. Hij doet dit om opbrengsten voor KWF op te halen: https://renstegenkanker.nl/.
Heb al aangegeven dat ik wel een keer mee wil lopen als ie hier in de buurt is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik vond je op de foto van je site met baard dat leuker staan...
Maar de fotograaf had vast niet zoveel geduld om te wachten tot de baard er ~ zo weer uit zag... ;)
Succes verder met dit initiatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
route99 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:20:
[...]
Ik vond je op de foto van je site met baard dat leuker staan...
Maar de fotograaf had vast niet zoveel geduld om te wachten tot de baard er ~ zo weer uit zag... ;)
Succes verder met dit initiatief.
Alleen z'n naam heeft de krant gehaald, de foto is neem ik aan van de Nr 1 die toevallig dezelfde voornaam heeft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 21:44
Ik ben nummer 1 met citystrides in m'n stad :9 met 55% van alle straten, de 2de plaats heeft nog geen 15% . Ik vermoed dat ik de enige citystrider in het Dorp ben ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Ha humor, zo veel reacties. Ik ken mijn naamgenoot niet, heb hem wel even op Twitter even aangesproken. Hij woont in de wijk naast me op ongeveer 4 kilometer en ik moet daar nog wat straatjes lopen voor Citystrides. :+

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:35:
[...]

Dat is de vraag - ik heb in de afgelopen weken 2 keer een benchmark run gedaan en op basis van de benchmark runs zou het programma bijgewerkt moeten worden. Dat was de belofte althans, in de praktijk is er niets verderanderd. Geen idee omdat dat is dat de benchmark runs dat uitwijzen, of dat de app (Nike Run Club) niet goed werkt .

Ik kan ze ook prima een stuk langzamer lopen, maar dan is het hele aspect speed uit de speed run wel verdwenen, voor mij althans dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Mvd1981 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:35:
[...]

Dat is de vraag - ik heb in de afgelopen weken 2 keer een benchmark run gedaan en op basis van de benchmark runs zou het programma bijgewerkt moeten worden. Dat was de belofte althans, in de praktijk is er niets verderanderd. Geen idee omdat dat is dat de benchmark runs dat uitwijzen, of dat de app (Nike Run Club) niet goed werkt .

Ik kan ze ook prima een stuk langzamer lopen, maar dan is het hele aspect speed uit de speed run wel verdwenen, voor mij althans dan.
Wat zijn de uitgangspunten in je schema? Het klinkt niet heel logisch dat je 400m's een minuut sneller doet dan het schema aangeeft. Dan kan je óf veel harder dan waar het schema vanuit gaat, óf er zit een specifiek doel achter (extensieve intervals/souplesse?) en je loopt ze véél te hard :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
6x400 klinkt alsof er maar één uitleg mogelijk is... intensieve intervaltraining. Dus als dat veel harder kan dan in een bepaald schema, dan is het schema verkeerd of degene die het schema heeft gekregen is een veel betere MiLa-loper dan het gemiddelde. Dat laatste zou ook leuk zijn, kun je wat mee doen!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Lopen trouwens de meeste hier met een schema? Ik doe meestal maar wat maar probeer wel veel variatie aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-07 21:40
@Tinusvolkel eigenlijk altijd al onder een trainer gelopen en dus ook met schema's. Zou me niet voorstellen gewoon maar wat te doen en zou dan dus ook schema's op internet zoeken. Fijne aan mijn trainer nu is dat hij in de winter echt een mooi schema heeft om "te bouwen" en hij laat me pieken in wedstrijdseizoen. Dit zou ik alleen niet kunnen.

Heb in september nog 19:15,99 gelopen op de 5km maar heb nu die vorm niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Mvd1981 Zit er geen beperking in de Nike Run Club app op maximaal tempo om voor te trainen? De Garmin Coach heb ik even nagekeken omdat ik me kon herinneren dat daar een max op zit, je kan daar geen schema maken voor een 10km sneller dan 44' of een halve marathon sneller dan 1:32'. Mogelijk heeft Nike dit ook in de app zitten?

Wat betreft je tempo's, ik kon me herinneren dat je er laatst ook iets over had geschreven en toen gaf je aan dat je 10km zo rond de 46 minuten zat (ik heb het even teruggezocht). Je kan natuurlijk nog wat vooruitgang hebben geboekt, maar zelfs dan is de trainingssnelheid die Nike voorstelt echt niet heel gek. Dit is dan om en nabij 105% van je 10km, in je trainingschema verwacht je eigenlijk geen tempo's met > 110% van je 10km tempo omdat het risico op blessures dan groot is. In mijn schema van de Atletiek is dat ook zo. 105% op 400m kan prima kloppen. Maar dan is een tempo van rond de 3:30 min/km, ook al is de afstand niet heel hoog, echt heel erg hoog in verhouding tot je 10km tempo. Ik zou dan zeggen dat je jezelf (onbewust) inhoudt op de 10km en dat je veel sneller kan dan je denkt, of je loopt je intervallen te snel. Hoe dan ook zou ik wel voorzichtig zijn met opbouw om blessures te voorkomen. Hogere snelheid betekent ook meer impact op je pezen en spieren. Vooral die eerste, je pezen, hebben gewenning nodig. Teveel en te snel zijn de ingrediënten voor peesblessures en die zijn hardnekkig, zeker als je ze niet tijdig opmerkt.

Ik heb overigens de Nike Run Club app op mijn Wear OS horloge gehad vorig jaar en dat was geen succes. Met Google Fit en Strava kreeg ik het goede tempo weergegeven, maar Nike Run Club heeft meermaals veel te enthousiaste afstanden (en daarmee snelheden) geregistreerd. Loop je dezelfde tempo's met andere apps? Even als dubbelcheck voor jezelf misschien nog wat waard.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 21:44
Ik neem er af en toe een schema bij om wat 'inspiratie' voor variatie op te doen. Heb meestal gedurende week een aantal type runs die ik wil doen, duurloop, interval, tempo, lange duurloop. De lange duurloop probeer ik elke week stukje verder te doen. Na elke 3 weken een weekje wat rustiger.

Maar ik ben een ramp met schema's echt volgen, dus heb ook beetje het idee dat ik maar ergens mee bezig ben.

Zou een schema op maat heel veel voordeel opleveren ten opzichte van de op het internet te vinden schema's op hartslagzone of tempo's? (heb m'n hartslagzones ongeveer in kaart door een test bij een sportarts)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
@Tinusvolkel Ik gebruik nu al een tijdje Trenara. Ik vind het zelf wel prettig dat ik niet over de benodigde variatie hoef na te denken. Ik hoef alleen maar tegen de app te zeggen wat mijn doel voor de komende maanden is en er wordt automatisch een mooi schema bij bedacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Tinusvolkel Ik krijg elke 4 a 5 weken een schema van onze trainer (ik loop bij een AV), gebaseerd op 3x lopen per week. Ik vind dat erg fijn, daardoor wissel ik denk ik meer af dan wanneer ik het zelf zou moeten bedenken. Ik zou als alternatief dan ook bijv. een Garmin schema volgen als ik geen trainer had die het schema maakte. Ik kan bijv. ook een 4x lopen per week schema vragen, maar dat vergt thuis ook wel erg veel. 3x is prima voor mij en als het een keer zo uitkomt, zoals vorige week, loop ik in het weekend nog wel eens een duur- of bosloop.

Het is natuurlijk wel een generiek schema voor iedereen. Maar er zit bijv. ook in dat je 40 minuten lang 800m moet lopen met x rust, zodat iedereen wel op zijn of haar niveau kan trainen en dus bijv. ook meer kilometers maakt. Als je bijv. gaat trainen voor een marathon kun je dat wel aangeven en dan kan je schema daar op aangepast worden. Ik zet het schema altijd gelijk via Garmin als workout erin en plan ze in de Garmin agenda. Ik kijk voor het lopen even wat ik ongeveer moet doen en dan weet ik wat voor een route ik kan lopen (veel of weinig oversteken scheelt nogal als je bijv. veel snel werk hebt, maar bij duurlopen vind ik dat niet boeiend).

[ Voor 37% gewijzigd door Arjan90 op 05-11-2020 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:43:
Lopen trouwens de meeste hier met een schema? Ik doe meestal maar wat maar probeer wel veel variatie aan te brengen.
Momenteel wel, in de donkere maanden is het een stok achter de deur om te gaan en houdt een beetje variatie het ook leuk op het asfalt. Qua variatie o pop asfalt ben ik zelf niet erg origineel (of vaardig), dus dan komt het anders vooral neer op veel base building ;)

Gedurende het voorjaar en de zomer normaliter niet. Dan ga ik toch wel lopen en zeker voor het trailen weet ik wel prima hoe mezelf klaar te stomen voor leuke dingen. Dus in mijn achterhoofd heb ik dan wel enig idee hoe en wat, maar zeker niet een uitgewerkt schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hmm dus de meeste wel een schema :) vind het zelf lastig plannen ivm dat ik ook wil fietsen en dat doe ik liever niet in de regen nog een vrouw en kinderen heb die ik ook in moet plannen (bijvoorbeeld onregelmatige werktijden en zwemlessen) verder liep ik voor corona tijd veel met collega’s dus altijd even kijken wat die willen.

Maar wil in deze tijd vooral sneller worden door lekker wat te intervallen en m’n duurloop kilometers onderhouden voor een marathon als die weer is doorgaan. Dit doe ik door elke week minimaal een hm te lopen (meestal langzaam met soms wat versnellingen) maar met de nn virtuele runners day nog zo rond de 1:29.

Dus als iemand tips heeft voor een schema, graag :)
Cranzai schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:46:
@Tinusvolkel eigenlijk altijd al onder een trainer gelopen en dus ook met schema's. Zou me niet voorstellen gewoon maar wat te doen en zou dan dus ook schema's op internet zoeken. Fijne aan mijn trainer nu is dat hij in de winter echt een mooi schema heeft om "te bouwen" en hij laat me pieken in wedstrijdseizoen. Dit zou ik alleen niet kunnen.

Heb in september nog 19:15,99 gelopen op de 5km maar heb nu die vorm niet
Aangezien de snelheid hier ook de goede kant op gaat wat ik binnenkort weer is proberen om m’n 5km pr te verbreken. Hoop op een sub 18:00
Keiichi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:50:
Ik neem er af en toe een schema bij om wat 'inspiratie' voor variatie op te doen. Heb meestal gedurende week een aantal type runs die ik wil doen, duurloop, interval, tempo, lange duurloop. De lange duurloop probeer ik elke week stukje verder te doen. Na elke 3 weken een weekje wat rustiger.

Maar ik ben een ramp met schema's echt volgen, dus heb ook beetje het idee dat ik maar ergens mee bezig ben.

Zou een schema op maat heel veel voordeel opleveren ten opzichte van de op het internet te vinden schema's op hartslagzone of tempo's? (heb m'n hartslagzones ongeveer in kaart door een test bij een sportarts)
Zo doe ik het eigenlijk ook :) sport test afspraak stond op de planning maar is door Corona uitgesteld.
BastiaanN schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:50:
@Tinusvolkel Ik gebruik nu al een tijdje Trenara. Ik vind het zelf wel prettig dat ik niet over de benodigde variatie hoef na te denken. Ik hoef alleen maar tegen de app te zeggen wat mijn doel voor de komende maanden is en er wordt automatisch een mooi schema bij bedacht :)
Had die app een tijd terug geïnstalleerd en wat ingevuld. Net weer is geopend en op zich wel grappig wat voor berichtjes je krijgt op je loopjes en het niet volgen van het schema ;)

Misschien hier mij is in gaan verdiepen maar kan ik bijvoorbeeld instellen dat ik elk weekend een hm wil lopen?
Arjan90 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:53:
@Tinusvolkel Ik krijg elke 4 a 5 weken een schema van onze trainer (ik loop bij een AV), gebaseerd op 3x lopen per week. Ik vind dat erg fijn, daardoor wissel ik denk ik meer af dan wanneer ik het zelf zou moeten bedenken. Ik zou als alternatief dan ook bijv. een Garmin schema volgen als ik geen trainer had die het schema maakte. Ik kan bijv. ook een 4x lopen per week schema vragen, maar dat vergt thuis ook wel erg veel. 3x is prima voor mij en als het een keer zo uitkomt, zoals vorige week, loop ik in het weekend nog wel eens een duur- of bosloop.

Het is natuurlijk wel een generiek schema voor iedereen. Maar er zit bijv. ook in dat je 40 minuten lang 800m moet lopen met x rust, zodat iedereen wel op zijn of haar niveau kan trainen en dus bijv. ook meer kilometers maakt. Als je bijv. gaat trainen voor een marathon kun je dat wel aangeven en dan kan je schema daar op aangepast worden. Ik zet het schema altijd gelijk via Garmin als workout erin en plan ze in de Garmin agenda. Ik kijk voor het lopen even wat ik ongeveer moet doen en dan weet ik wat voor een route ik kan lopen (veel of weinig oversteken scheelt nogal als je bijv. veel snel werk hebt, maar bij duurlopen vind ik dat niet boeiend).
Ook al af en toe aan een AV gedacht maar is lastig te plannen thuis en vind de vrijheid wel fijn op de manier hoe ik het nu doe.
Roozzz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:54:
[...]

Momenteel wel, in de donkere maanden is het een stok achter de deur om te gaan en houdt een beetje variatie het ook leuk op het asfalt. Qua variatie o pop asfalt ben ik zelf niet erg origineel (of vaardig), dus dan komt het anders vooral neer op veel base building ;)

Gedurende het voorjaar en de zomer normaliter niet. Dan ga ik toch wel lopen en zeker voor het trailen weet ik wel prima hoe mezelf klaar te stomen voor leuke dingen. Dus in mijn achterhoofd heb ik dan wel enig idee hoe en wat, maar zeker niet een uitgewerkt schema.
Die stok heb ik niet echt nodig, ik zou eerder een schema nodig hebben om mij af te remmen en behoeden voor blessures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb net het schema van onze trainers gekregen periode volgende week tot begin mei, dus eigenlijk de winteroverbrugging afgesloten met de aanloop naar het zomerseizoen. Eigenlijk een soort standaard opzet maar iedere trainer geeft daar een specifieke invulling aan wat het ook leuk/spannend maakt hoe het gaat worden. Copy/paste van elk jaar geeft minder prikkels omdat er dan toch wat minder variatie is.

nov-feb: werken aan de basis met duur plus toch wat snelheid
feb+mrt; veel techniek plus starten van de opbouw naar nog meer snelheid
eind mrt tot begin mei: ook veel techniek + overgang naar wedstrijd hardheid.

Nu vooral zorgen om heel te blijven. De toename van de belasting kost nu "gewoon" meer tijd bij deze master.. dus ik train nog steeds met de handrem er op. Hopelijk kan ik deze periode over een niet al te lange tijd afsluiten en weer vrijer lopen. Nu is dat 3x per week en hopelijk weer terug naar 4x per week, maar alleen als de belastbaarheid het toelaat. Het extra is vooral meer km's niet extra hard dus.

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 05-11-2020 22:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Morgen gaan de mrs en ik voor 07uur even op pad voor een uurtje of net iets meer. Ik moet toch wat op mijn vrije dag aangezien hardlopen vanavond pas na 21uur kon en de mrs toen graag aandacht wilde. :+

Stop de verwelking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-07 15:23
Ik gebruik zelf TrainAsOne. Vergelijkbaar met het Trenara dat @BastiaanN gebruikt.
Op basis van je doel(en), profiel en aantal trainingsdagen komt daar een schema uit, dat zich vervolgens aanpast aan hoe je daadwerkelijk loopt.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 29-07 07:32

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb nog nooit met een schema gelopen. En op het moment loop ik even helemaal niet. Waar ik al een tijdje loop te zooien met m'n linker achillespees, maar het wel onder controle leek, kreeg ik vorige week na weer eens wat intervaltempo's lopen een reactie in mijn rechterkuit. Daar heb ik nog wel een kilometer of 50 mee doorgelopen, maar dinsdag tijdens het loopje (wat onverwacht echt heerlijk liep) schoot het er echt in. Laatste 3km terug naar huis gehobbeld en nu moet het weer herstellen. Het is meer dan 5 jaar geleden dat ik iets aan een kuit had, dus dat is een dipje.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Wij trainen ook met een schema. Normaal gesproken zoeken wij 2 grote wedstrijden uit, meestal zijn dit de Venloop & Eindhoven en in voorbereiding hierop nemen we lokale wedstrijden mee. Het schema is dan volledig erop gemaakt dat we op de wedstrijddag fit en goed voorbereid zijn.
In voorbereiding hierop lopen we soms ook lokale wedstrijden, maar vaak wel met een trainingsdoel. Op een 10k bijvoorbeeld de eerst 5k op DL-3 en daarna langzaam versnellen naar je wedstrijdtempo, of andersom.
Het schema zelf is gelijk voor alle leden van onze groep, maar individueel liggen de tempo's anders. Daarnaast draai je als koploper meestal iets meer omvang ivm lussen.

Door het hele gedoe rondom corona werken wij op dit moment niet specifiek naar een wedstrijd toe, misschien in maart een halve marathon, maar het is nog maar de vraag of dit allemaal doorgaat. Daarom hebben wij nu geen schema voor maart gekregen, maar ontvangen wij per week een overzicht van welke trainingen er voor welke dag staan gepland (4 per week).
Denk dat dit een bewuste keuze is van de trainer omdat je anders het schema aan kunt blijven passen ivm (bijna) wekelijkse wijzigingen rondom corona.

Zelf vind ik het bijzonder prettig om op deze manier te trainen. Door een schema te volgen heb je, ondanks dat we nu alleen trainen, toch een soort van begeleiding. Van bepaalde atleten wordt ook de voortgang via Strava of GC in de gaten gehouden. Daarnaast waak je ook voor overbelasting en zorg je voor voldoende diversiteit in je programma.

@Rudedadude Balen man :( Hopen dat je snel gaat hersellen!!

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
@Tinusvolkel Bij Trenara kies je een afstand en een doeltijd en op basis daarvan wordt een schema voor je gemaakt. Bij de gratis variant kun je niet zelf je trainingsdagen kiezen maar bij de betaalde varianten kan dat wel. Je kunt dan doormiddel van cijfers de trainingen verdelen over de week. Als je bijv. 4 dagen in de week traint, dan kun je cijfer 1 t/m 4 verdelen waarbij 1 staat voor de belangrijkste training en 4 voor de minst belangrijke. (1=interval, 2=tempo of wisselduurloop, 3=LSD, 4=recuperatie). En als het een keertje niet uitkomt kun je binnen je week gewoon schuiven met trainingen. Binnenkort kan dat ook over weken heen maar die functie is nog in ontwikkeling.

Ik heb zelf de betaalde variant (Peak Pro) en ik volg over het algemeen de intervaltraining van mijn loopgroep in plaats van die van Trenara. Dat gaat gewoon prima al klaagt de app soms wel dat ik me niet helemaal netjes aan het voorgeschreven schema heb gehouden. Ze worden dan wel gewoon meegenomen bij de berekeningen en op basis van de mate van inspanning worden rest van de trainingen van die week aangepast (al is dat volgens mij alleen het geval bij de betaalde variant). Je zou er dan voor kunnen kiezen om een voorgeschreven training te vervangen voor je gewenste HM afstand al moet je daar dan zelf wel waken voor overbelasting en het kiezen van het juiste tempo.

Afhankelijk van hoe ver in de toekomst je doel ligt wordt er gekozen voor een opbouw of onderhoudsschema. Ik geloof dat alleen de laatste 12 weken voor de gestelde deadline er gewerkt wordt met het opbouwschema en alle weken daarvoor met het onderhoudsschema.

Ze zijn nu ook bezig om de algoritmes achter de app aan te passen zodat alternatieve trainingen zoals bijv. fietsen ook mee worden genomen in de berekeningen. Maar ik dacht dat ze hebben aangegeven dat deze functionaliteit er niet eerder in komt dan volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Ik loop eerlijk gezegd nooit met een schema. Ik loop 2x per week bij de AV, wat zorgt voor de nodige variatie in tempo. Daarnaast loop ik nog twee keer per week zelf/met mijn honden. Qua volume en variatie is het genoeg om wedstrijdjes te lopen van 5Km tot en met een halve marathon. Zal niet voor elke afstand optimaal zijn, maar over het algemeen kan ik op recreanten niveau lekker meekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Yes, maar dat is vooral omdat ik aan het opbouwen ben na een blessure en een soort stok nodig heb om niet te snel te hard of te ver te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Vanochtend, zoals de laatste tijd wel vaker op de vrijdagen, alweer voor 7.00 op pad voor een lekker rondje lopen voor het werk. Wat was de zonsopgang prachtig vandaag! Geheel tegen m'n gewoonte in ben ik 2 keer gestopt om even een fotootje te maken: https://www.strava.com/activities/4295494896

Zag van @Xaverius ook al een paar mooie plaatjes langskomen :)

Schema's doe ik trouwens verder niet heel erg aan. Ik krijg elke maand wel een schema van de MiLa groep van de AV, maar eigenlijk doe ik daar normaal gesproken alleen maar de baantrainingen van.. als ik naar de baan ga tenminste :+ Momenteel ligt het helaas toch helemaal stil vanwege Corona ;(

Loop naast de AV ook nog bij een loopgroepje hier in de buurt en de trainer daarvan stuurt wel 2 keer per week een intervaltraining door (Verheul/souplesse methode) en die probeer ik wel te doen, maar dan op een tijdstip dat het mij uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
InZane schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:07:
Vanochtend, zoals de laatste tijd wel vaker op de vrijdagen, alweer voor 7.00 op pad voor een lekker rondje lopen voor het werk. Wat was de zonsopgang prachtig vandaag! Geheel tegen m'n gewoonte in ben ik 2 keer gestopt om even een fotootje te maken: https://www.strava.com/activities/4295494896

Zag van @Xaverius ook al een paar mooie plaatjes langskomen :)
Ik ben eigenlijk normaal gesproken best wel een ochtendmens (liep vanochtend om 6:00 met de hond buiten) maar als ik in de ochtend ga hardlopen dan heeft mijn lichaam er altijd meer moeite mee dan wanneer ik in de middag of de avond ga hardlopen. Doe je op voorhand nog iets van rekoefeningen oid of ga je gelijk na het aankleden naar buiten toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
BastiaanN schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:15:
[...]

Ik ben eigenlijk normaal gesproken best wel een ochtendmens (liep vanochtend om 6:00 met de hond buiten) maar als ik in de ochtend ga hardlopen dan heeft mijn lichaam er altijd meer moeite mee dan wanneer ik in de middag of de avond ga hardlopen. Doe je op voorhand nog iets van rekoefeningen oid of ga je gelijk na het aankleden naar buiten toe?
Ik doe eigenlijk helemaal niks vooraf. Ook geen eten of drinken vooraf verder. Ik start wel altijd rustig. Mijn loopjes zijn vaak 'trending faster' zoals Strava dan zo mooi zegt :)
Achteraf doe ik wel altijd even rekken bij huis. Geef vooral mijn hamstrings altijd even aandacht, want daar ben ik al een keer goed geblesseerd aan geweest (korte hamstrings).

Ik heb juist moeite met 's avonds na het eten lopen. Vooral intervallen vind ik dan echt niet fijn. Merk wel dat het tussen de oren zit hoor, want tijdens de eerste serie is het dan even zuchten, puffen en mopperen, maar daarna kom ik altijd wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
InZane schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:27:
[...]
Ik start wel altijd rustig. Mijn loopjes zijn vaak 'trending faster' zoals Strava dan zo mooi zegt :)
Oh, haha en ik maar denken dat Strava bedoelde dat de trend in de laatste run(s) met betrekking tot snelheid aan het verbeteren was, dus vandaag harder gelopen dan bijvoorbeeld de afgelopen 3 keer. Maar nu je het zegt, ik krijg die melding altijd wanneer ik langzaam begin. Weer wat geleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Viva Vince op 06-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Viva Vince schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:14:
[...]

Oh, haha en ik maar denken dat Strava bedoelde dat de trend in de laatste run(s) met betrekking tot snelheid aan het verbeteren was, dus vandaag harder gelopen dan bijvoorbeeld de afgelopen 3 keer. Weer wat geleerd.
Ik ben eens verder gaan kijken en je hebt nog gelijk ook |:( _O-

Nou ja, het is in ieder geval een mooie trend dan :)

Strava:
'Your trending average represents all your runs on this route and shows how your average pace has changed over time.'
BastiaanN schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:25:
[...]

Meestal eet ik wel iets van een banaan en drink een glas water voordat ik vertrek. Helemaal op een nuchtere maag durf ik niet aan aangezien ik meestal toch wel duurloopjes heb van 1h30 tot 1h45. Misschien dat dan toch die banaan wel opspeelt. In de middag en avond loop ik altijd minimaal 2 uur na het eten pas.
Ja dan zou ik ook wel wat eten, maar als ik maar een km of 10 a 11 ga lopen dan red ik het prima.

[ Voor 42% gewijzigd door InZane op 06-11-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
InZane schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:27:
[...]

Ik doe eigenlijk helemaal niks vooraf. Ook geen eten of drinken vooraf verder.
Meestal eet ik wel iets van een banaan en drink een glas water voordat ik vertrek. Helemaal op een nuchtere maag durf ik niet aan aangezien ik meestal toch wel duurloopjes heb van 1h30 tot 1h45. Misschien dat dan toch die banaan wel opspeelt. In de middag en avond loop ik altijd minimaal 2 uur na het eten pas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xray79
  • Laatst online: 29-07 11:03
Heb hier wel wat schema's van de Garmin coaches gedaan naar aanloop van een HM. Werkt wel fijn om dat je dan een regelmaat hebt en een doel. Nu loop ik 3 tot 4 keer week en wissel de intervallen en tempolopen af die uit die schema's komen. Ik probeer ook nog een keer of 2 á 3 per week naar de sportschool te gaan nu het weer wat kouder is en het mountainbiken weer op een lager pitje staat ;)

In de ochtend ga ik soms nuchter lees wat water drinken maar soms ook na een licht ontbijtje als de kinderen naar school zijn gebracht. Merk wel dat ik altijd op gang moet komen in de ochtend dus dat zijn eigenlijk altijd de rustigere loopjes en tot een km of 10 maximaal.
In de avond lopen vind ik geen probleem en pre corona was het op maandagavond vaak vaste prik om hier in de buurt (Nuenen) de Gulberg met een groep trailers op te gaan. Maar nu met corona loop ik ook vaan tussen de meetings door overdag zeker met het mooie weer afgelopen dagen is dat geen straf :*)
Neem vanmiddag ook een paar uurtjes vrij om met de hond naar de Oirschotse hei te gaan, dan is dat thuiswerken door corona wel fijn.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:35:
[...]

Goede vraag inderdaad, wellicht niet en verwacht ik te veel van de logica die in de app zit van Nike Run Club.

De endurance loopjes gaan gemiddeld een seconde of 20 per km sneller, zelfde geldt voor de lange duurlopen, die liggen 15 tot 30 seconde lager dan de geadviseerde snelheid door de app.
Krylinck schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:39:
6x400 klinkt alsof er maar één uitleg mogelijk is... intensieve intervaltraining. Dus als dat veel harder kan dan in een bepaald schema, dan is het schema verkeerd of degene die het schema heeft gekregen is een veel betere MiLa-loper dan het gemiddelde. Dat laatste zou ook leuk zijn, kun je wat mee doen!
Allicht, ik ben vooral zoekende over hoe de schema's van de Nike Run Club werken en hoe (goed) dat bij mij past. De laatste opmerking is grappig - een jaar of 10 geleden gaf onze teamarts aan dat ik iets zou moeten doen met hardlopen, schijnbaar was ik daar beter voor "gebouwd" dan hockey. Was toen rond de 25, was toen al te laat om te ontdekken of ik echt talent had :+
Roozzz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:16:
[...]

Wat zijn de uitgangspunten in je schema? Het klinkt niet heel logisch dat je 400m's een minuut sneller doet dan het schema aangeeft. Dan kan je óf veel harder dan waar het schema vanuit gaat, óf er zit een specifiek doel achter (extensieve intervals/souplesse?) en je loopt ze véél te hard :P
Doel: halve marathon
Uitgangspunten: 1m94, 94kg (inmiddels ~89kg), lange afstand (destijds): halve marathon, beste resultaat 16,5km in 1u19m, 3 tot 4 keer hardlopen per week.

Geen doeltijd voor de halve marathon opgegeven, kan ook niet in de app.
Arjan90 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:50:
@Mvd1981 Zit er geen beperking in de Nike Run Club app op maximaal tempo om voor te trainen? De Garmin Coach heb ik even nagekeken omdat ik me kon herinneren dat daar een max op zit, je kan daar geen schema maken voor een 10km sneller dan 44' of een halve marathon sneller dan 1:32'. Mogelijk heeft Nike dit ook in de app zitten?

Wat betreft je tempo's, ik kon me herinneren dat je er laatst ook iets over had geschreven en toen gaf je aan dat je 10km zo rond de 46 minuten zat (ik heb het even teruggezocht). Je kan natuurlijk nog wat vooruitgang hebben geboekt, maar zelfs dan is de trainingssnelheid die Nike voorstelt echt niet heel gek. Dit is dan om en nabij 105% van je 10km, in je trainingschema verwacht je eigenlijk geen tempo's met > 110% van je 10km tempo omdat het risico op blessures dan groot is. In mijn schema van de Atletiek is dat ook zo. 105% op 400m kan prima kloppen. Maar dan is een tempo van rond de 3:30 min/km, ook al is de afstand niet heel hoog, echt heel erg hoog in verhouding tot je 10km tempo. Ik zou dan zeggen dat je jezelf (onbewust) inhoudt op de 10km en dat je veel sneller kan dan je denkt, of je loopt je intervallen te snel. Hoe dan ook zou ik wel voorzichtig zijn met opbouw om blessures te voorkomen. Hogere snelheid betekent ook meer impact op je pezen en spieren. Vooral die eerste, je pezen, hebben gewenning nodig. Teveel en te snel zijn de ingrediënten voor peesblessures en die zijn hardnekkig, zeker als je ze niet tijdig opmerkt.

Ik heb overigens de Nike Run Club app op mijn Wear OS horloge gehad vorig jaar en dat was geen succes. Met Google Fit en Strava kreeg ik het goede tempo weergegeven, maar Nike Run Club heeft meermaals veel te enthousiaste afstanden (en daarmee snelheden) geregistreerd. Loop je dezelfde tempo's met andere apps? Even als dubbelcheck voor jezelf misschien nog wat waard.
Goed punt qua beperkingen van de app. Ik zal eens op onderzoek uit gaan, had eigenlijk niet verwacht dat er een soortgelijke "limiet" op de schema's zou zitten.

Qua tempo zit ik inmiddels rond de 45 minuten voor 10km. Zou inderdaad kunnen dat ik mij nog wat inhoud op de 10km, ben toch ook wel een beetje angstig dat ik inderdaad blessures oploop. Zeker omdat ik in eerste instantie niet echt afwisselend trainde, het was 3x per week 10 tot 16km in ongeveer hetzelfde tempo. Daar zit nu veel meer variatie in.

Voor de Amsterdam Virtual Marathon heb ik Strava moeten gebruiken, dat was minder nauwkeurig dan de NRC app. heb

[ Voor 91% gewijzigd door Mvd1981 op 06-11-2020 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
Meestal wel en al helemaal als ik naar een doel toe werk. Ik pak er graag steeds andere bij omdat ik dan het gevoel heb van de andere insteek iets nieuws leer (bv tempo vs. hartslag, Garmin, Sport rusten, Runinfo). Op dit moment gebruik ik de (gratis variant van) Trenara app.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krylinck
Zometeen 8x1000m @10k tempo met 1,5 minuut rust. Ik ben bang :')

Zeker omdat mijn kuiten na de rustdag van gisteren nog steeds wat op spanning staan. Gelukkig heb ik morgen nog een (gedwongen) rustdag. Misschien maar goed ook, heb tot gisteren 9 dagen achter elkaar gelopen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:49:
@Tinusvolkel Bij Trenara kies je een afstand en een doeltijd en op basis daarvan wordt een schema voor je gemaakt. Bij de gratis variant kun je niet zelf je trainingsdagen kiezen maar bij de betaalde varianten kan dat wel. Je kunt dan doormiddel van cijfers de trainingen verdelen over de week. Als je bijv. 4 dagen in de week traint, dan kun je cijfer 1 t/m 4 verdelen waarbij 1 staat voor de belangrijkste training en 4 voor de minst belangrijke. (1=interval, 2=tempo of wisselduurloop, 3=LSD, 4=recuperatie). En als het een keertje niet uitkomt kun je binnen je week gewoon schuiven met trainingen. Binnenkort kan dat ook over weken heen maar die functie is nog in ontwikkeling.

Ik heb zelf de betaalde variant (Peak Pro) en ik volg over het algemeen de intervaltraining van mijn loopgroep in plaats van die van Trenara. Dat gaat gewoon prima al klaagt de app soms wel dat ik me niet helemaal netjes aan het voorgeschreven schema heb gehouden. Ze worden dan wel gewoon meegenomen bij de berekeningen en op basis van de mate van inspanning worden rest van de trainingen van die week aangepast (al is dat volgens mij alleen het geval bij de betaalde variant). Je zou er dan voor kunnen kiezen om een voorgeschreven training te vervangen voor je gewenste HM afstand al moet je daar dan zelf wel waken voor overbelasting en het kiezen van het juiste tempo.

Afhankelijk van hoe ver in de toekomst je doel ligt wordt er gekozen voor een opbouw of onderhoudsschema. Ik geloof dat alleen de laatste 12 weken voor de gestelde deadline er gewerkt wordt met het opbouwschema en alle weken daarvoor met het onderhoudsschema.

Ze zijn nu ook bezig om de algoritmes achter de app aan te passen zodat alternatieve trainingen zoals bijv. fietsen ook mee worden genomen in de berekeningen. Maar ik dacht dat ze hebben aangegeven dat deze functionaliteit er niet eerder in komt dan volgend jaar.
Klink goed, maar zo te lezen moet ik nog even wachten omdat ik ook fiets, en hopelijk is er ook ooit een optie om een wekelijkste lange duurloop toe te voegen zonder dat ie begint te piepen :p verder bekijk ik mijn belasting via strava en runayilzer.
Krylinck schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:12:

Zeker omdat mijn kuiten na de rustdag van gisteren nog steeds wat op spanning staan. Gelukkig heb ik morgen nog een (gedwongen) rustdag. Misschien maar goed ook, heb tot gisteren 9 dagen achter elkaar gelopen.
Aan wat voor tempo's moet ik dan denken? iig succes (y) hier vandaag nog wat kortere intervallen op de planning, hoe of wat moet ik nog kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza

Je doet net of het moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane

Zo, dat zijn de betere intervallen! Ik krijg het al benauwd als ik 5x1000 moet mag doen :+

Oh ik zie net deze op het AV schema staan voor 19-11 (normaal op de baan): 5x1200 mtr t=z3/15km p2’jog :o
Is wel 15km tempo gelukkig.

[ Voor 13% gewijzigd door InZane op 06-11-2020 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27

Tazzios

..

@Xaverius Mijn noxgears zijn gister avond binnen gekomen,.. net na het hardlopen. Nu de vraag ga ik deze middag lopen in het zonnetje of wacht ik tot het donker is? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• influenza

Maar dat is toch een eitje? :+ Je doet 8x1000M @10K pace met tussendoor rust. Met een 10K wedstrijd loop je 10x1000M zonder pauze >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Grand Slam
Rudedadude schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 07:55:
Ik heb nog nooit met een schema gelopen. En op het moment loop ik even helemaal niet. Waar ik al een tijdje loop te zooien met m'n linker achillespees, maar het wel onder controle leek, kreeg ik vorige week na weer eens wat intervaltempo's lopen een reactie in mijn rechterkuit. Daar heb ik nog wel een kilometer of 50 mee doorgelopen, maar dinsdag tijdens het loopje (wat onverwacht echt heerlijk liep) schoot het er echt in. Laatste 3km terug naar huis gehobbeld en nu moet het weer herstellen. Het is meer dan 5 jaar geleden dat ik iets aan een kuit had, dus dat is een dipje.
Heel herkenbaar, dat doorlopen met een achillespees pijntje. Mijn fysio waarschuwt me er elke keer voor en toch lukte het mij om er vaak last van te krijgen. Als je doorgaat blijf je er last van houden, in die zin dat je door littekenweefsel in je achillespees minder doorbloeding hebt. En dus in de toekomst weer sneller last krijgt.
Sindsdien luister ik beter naar mijn lichaam, want ik ben ook boven de 40 en ik wil eigenlijk nog wel 30 á 40 jaar hardlopen! :7

Deze oefeningen heb onder andere 3 keer per dag voor herstel gedaan.
https://www.sportzorg.nl/oefeningen/achillespeesblessure

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Na de eerste herhaling denk je... pfff, wat is dit hard, dat ga ik nooit volhouden.
Van de 2e tot de 6e herhaling denk je, hmmm, gaat eigenlijk best wel prima, maar wat duurt die 1.5m rust lang.
De 7e herhaling denk je, pfff, ben er wel klaar mee en waarom is die 1.5m rust zo kort!
Tijdens de 8e denk je, hmm, eigenlijk gaat het wel, maar op de 60% begin je toch steeds vaker op je horloge te loeren en de resterende afstand in tijd terug te rekenen

Herkenbaar? :P

tips voor New York

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Grand Slam
Ik ben net terug van een loopje met de hond. En we vonden het beide hardstikke leuk! Wat een pace heeft zo'n beest, ik snap dat trekken met een belt nu wel. Ik dacht we doen een klein rondje 3k deels bospad en grotendeels berm omdat ik dan het overzicht wat kon houden. Mijn normale pace is 4.30 min/km, maar dat is voor de hond nog maar een drafje. Galop begon pas bij 4.10, dus dit is wel een goede training voor snelheidsprikkels.

Dit is hoe ik het nu heb gedaan
1. Inlopen/behoeftes 500m
2. 3 km rennen.
3. 500 m wandelen

Leren tuigje en rollijn wat ik voor normaal uitlaten ook gebruik.
TickerX voor data.
Deze meet ook de looptechniek, maar dat is erg slecht met de hond in vergelijking met normaal.

Al mnet al een goede en interessante manier om de hond uit te laten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
The Grand Slam schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:11:
Ik ben net terug van een loopje met de hond. En we vonden het beide hardstikke leuk! Wat een pace heeft zo'n beest, ik snap dat trekken met een belt nu wel. Ik dacht we doen een klein rondje 3k deels bospad en grotendeels berm omdat ik dan het overzicht wat kon houden. Mijn normale pace is 4.30 min/km, maar dat is voor de hond nog maar een drafje. Galop begon pas bij 4.10, dus dit is wel een goede training voor snelheidsprikkels.

Dit is hoe ik het nu heb gedaan
1. Inlopen/behoeftes 500m
2. 3 km rennen.
3. 500 m wandelen

Leren tuigje en rollijn wat ik voor normaal uitlaten ook gebruik.
TickerX voor data.
Deze meet ook de looptechniek, maar dat is erg slecht met de hond in vergelijking met normaal.

Al mnet al een goede en interessante manier om de hond uit te laten!
Mijn oudste hond gaat niet in galop onder de 23 km/u ;). Maar een trekkende hond maakt nogal verschil idd. Mijn honden zijn erop getraind (en uitermate geschikt) en trekken dan ook extreem hard. Maar dan zijn kilometers rond de 3:00 niet heel uitzonderlijk. Terwijl ik zelf op een 5 km niet harder zou starten dan rond de 3:30.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Ik heb vnaochtend eerst een kop koffie gedronken om daarna rustig aan te kleden. Wij waren eigenlijk al wat te laat want ondanks dat de zon nog niet op was vond ik het wel aardig licht. De vrouw met mijn Tracer360 en ik met een hoofdlamp.

De foto's doen eigenlijk geen eer aan hoe het er uit zag vanochtend, die S9 heeft niet bepaald de beste camera/foto-optimalisatiesoftware...
Tazzios schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:53:
@Xaverius Mijn noxgears zijn gister avond binnen gekomen,.. net na het hardlopen. Nu de vraag ga ik deze middag lopen in het zonnetje of wacht ik tot het donker is? :P
Beide! En als dat geen optie is gewoon in het donker met de Tracer360 op standje meerkleurige kerstboom! :+

Wij gaan overigens meedoen aan de Duivelse 444. Vanaf zaterdag t/m 31 december de volgende afstanden lopen:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 25, 30, 42, 50, 66 kilometer. In principe waren wij al van plan dit jaar een 42k en 60k te lopen, die 50k moeten we nog even inplannen. Je mag meer lopen dan de afstand die je afstreept maar niet minder. Zo kom ik wel op de 3000 kilometer dit jaar!

Stop de verwelking!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krylinck
Het zijn van die VO2-max-trainingen die je moet doen, maar ze doen altijd zeer...

@Tinusvolkel ben uitgekomen op 3:24/km gemiddeld. Iets harder dan ik had verwacht.

Nog een paar duurloopkilometers aan toegevoegd en uitgekomen op 18 kilometer precies. Mooi voor vandaag. Schitterend weer 👌

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:18:
[...]

Het zijn van die VO2-max-trainingen die je moet doen, maar ze doen altijd zeer...

@Tinusvolkel ben uitgekomen op 3:24/km gemiddeld. Iets harder dan ik had verwacht.

Nog een paar duurloopkilometers aan toegevoegd en uitgekomen op 18 kilometer precies. Mooi voor vandaag. Schitterend weer 👌
Lekker bezig (y) dan was ik laatst maar iets langzamer ;) en had er maar 5 gedaan....maar dit is mijn 10km tempo helaas nog niet, wil dit tempo wel gaan proberen voor een 5km binnenkort.

[ Voor 16% gewijzigd door Tinusvolkel op 06-11-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Yes, mooi! Wel met volledig herstel, zie ik, dus dat zullen dan voor het gevoel vrijwel maximale inspanningen geweest zijn? Hoe dan ook lijkt het me dat je daarmee sowieso in de 17 moet kunnen lopen op de 5km.

Heb trouwens nog een mooi plaatje van het hartslagverloop van zonet. Is één van de eerste keren dat mijn Apple watch een goed beeld geeft. Mooi om te zien dat het lichaam steeds iets minder herstelt naar mate je meer intervallen doet en de rust gelijk blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yt5xUKqdwKXvrEoFWmLPn5JVcv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaDsjdwcyIDFMX21fvi6ydKW.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:36:
Yes, mooi! Wel met volledig herstel, zie ik, dus dat zullen dan voor het gevoel vrijwel maximale inspanningen geweest zijn? Hoe dan ook lijkt het me dat je daarmee sowieso in de 17 moet kunnen lopen op de 5km.

Heb trouwens nog een mooi plaatje van het hartslagverloop van zonet. Is één van de eerste keren dat mijn Apple watch een goed beeld geeft. Mooi om te zien dat het lichaam steeds iets minder herstelt naar mate je meer intervallen doet en de rust gelijk blijft.

[Afbeelding]
Ik zat nog 10 slagen onder m'n max hartslag dus helemaal maximaal was het niet. maar had idd wel lekker rust gepakt tussendoor. verder loop ik ook met een apple watch maar gebruik eigenlijk altijd een hartslagband.

PS afgelopen dinsdag de heuptrainingen gedaan, maar geen spierpijn gehad dus morgen maar een zwaardere band pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
[...]
[...]

_/-\o_
Ik heb hetzelfde gevoel over de 8x800m (@3:50/km) die komende week op het programma staat en ik hou mezelf ook maar voor dat het nuttig is. Fijn dat het gevoel, ongeacht niveau, vergelijkbaar blijft: It never gets easier you only go faster :D

Toen ik vanochtend ging omkleden voor het lopen vond ik het behoorlijk fris. Dus maar een lange broek uit de kast getrokken. Helaas riep toen het werk even en ging ik met 1,5 uur vertraging naar buiten. We zullen maar zeggen dat het in die periode lekker opgewarmd was. Veel te warm gekleed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Roozzz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:40:
[...]
Toen ik vanochtend ging omkleden voor het lopen vond ik het behoorlijk fris. Dus maar een lange broek uit de kast getrokken. Helaas riep toen het werk even en ging ik met 1,5 uur vertraging naar buiten. We zullen maar zeggen dat het in die periode lekker opgewarmd was. Veel te warm gekleed :P
Hah, herkenbaar. Ik zat beetje krap in mijn tijd vanochtend dus even snel op de weer app gekeken. Hmm, 7 graden, nja dan toch maar een longsleeve met thermoshirtje er onder. Veeeeel te warm. Ik kwam drijfnat bij mijn auto terug. Gelukkig had ik een paar handoeken mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Ook herkenbaar hier :p liep met handschoenen maar dat bleek na een paar km nogal overdreven

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
BastiaanN schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:45:
[...]

Hah, herkenbaar. Ik zat beetje krap in mijn tijd vanochtend dus even snel op de weer app gekeken. Hmm, 7 graden, nja dan toch maar een longsleeve met thermoshirtje er onder. Veeeeel te warm. Ik kwam drijfnat bij mijn auto terug. Gelukkig had ik een paar handoeken mee :P
Ja hallo, je ging pas om 11 uur lopen met veel zon erbij en weinig wind en dan nog een longsleeve met daaronder een thermo aantrekken. Ik had vanochtend al minder aan toen ik voor 7.00 de deur uitging :+

Drijfnat bij de auto terugkomen is irritant ja. Meestal bedenk ik me dan dat ik weer eens een droog shirt ben vergeten mee te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:49
In maart was ik in volle voorbereiding van de marathon van Gent (eind maart met als doel 3:26), maar zoals de meeste is die toen geannuleerd. Vervolgens ben ik serieus ziek geweest, echter zonder corona-symptonen en dus ook niet getest, maar in de lockdown kon ik met moeite nog lopen. Mijn hartslag direct veel te hoog, en enorm zware benen. Het was enorm frustrerend om zonder echt een verklaarbare reden de VO2max (op basis van Runalyze) van 50 naar uiteindelijk 38 te zien gaan, maar ik ben blijven lopen, weliswaar veel minder dan normaal.

Sinds augustus voelde ik me terug beter bij het lopen en geleidelijk aan ben ik de afstanden (en de conditie) terug aan het opbouwen. Momenteel zit ik op gemiddeld 45-50km per week, en de VO2max zit terug op 46.
Qua loopschema gebruik ik de trainingsplannen van Strava (dus eigenlijk die van McMillan running) en ik ben er best tevreden van. Ik volg nu het schema voor de halve marathon, en daar zit dan altijd minimaal een halve marathon per week bij, en de intervallen/fartlek-trainingen zijn vrij divers (in tegenstelling tot de schema's van Polar die heel beperkt is qua interval). De belasting hou ik onder controle met Runalyze en Polar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dovJVlmxVogn3y1n3n4a0Vw_co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qc4clalI4TaBiUoSNT4XdrjN.png?f=fotoalbum_large
[...]

Vandaag stond bij mij ook de 8x(1km@10k snelheid + 200m) op de planning, weliswaar iets trager dan @Krylinck _/-\o_ met een 10k-snelheid van 4:25. Vanmorgen eerst wat pannenkoeken met banaan gemaakt, en dan genieten in het zonnetje. :*) Strava

Sinds 1 november doe ik ook mee aan de running streak van de lokale loopclub (Gent Running Team), het doel is om elke dag minimaal 2km te lopen of te wandelen, maar ik hou het voorlopig bij minimaal 5km lopen. O-) Voorlopig zijn mijn lange duurlopen dus wel iets korter om te zorgen dat ik niet overbelast geraak (en niet te veel extra volume per week maak), maar voorlopig heb ik weinig of geen hinder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
@InZane Meestal zoek op internet naar een tabel met temperaturen er in en kijk ik in mijn weerapp naar de gevoelstemperatuur en dan beslis ik op basis daarvan wat ik ga aantrekken. Maar ik geef toe dat juist kleden op verschillende temperaturen nog niet helemaal tot mijn competenties behoort :P Overigens is dat decathlon thermoshirt inderdaad wel belachelijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Euhm, niet helemaal. Waarschijnlijk heb ik dan toch wat harder gelopen hahaha. Maar het glooiende en de wind hielp niet mee.

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Totrail
Wat een prachtig hardloopweer is het nu: geen wind, fijn zonnetje en een goede temperatuur. Had ook een serieuze training staan met 3 blokjes van 2km op 4:17min/km. Rust was een kilometer. Inclusief warming-up en coolingdown toch weer 13km gemaakt.

@Calitomnication je interval verhaal is heel herkenbaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:25
Ik wil gaan beginnen met hardlopen. De afgelopen 20 jaar heb ik niets aan sport gedaan.
Ik heb schoenen laten aanmeten maar voor de rest zie ik door de bomen het bos even niet vandaar de volgende vragen.
-Het liefst wordt ik automatisch geholpen door een programma, zodat ik er zelf niet op hoef te letten. Ik heb Evy gezien maar zijn er ook alternatieven die begeleiding geven of waarbij ik zelf schemaś kan inlezen? Ik hoef geen complimenten oid maar als ik een signaal kan krijgen wanneer ik rust moet houden en wanneer ik moet versnellen icm. het luisteren naar spotify dan zou ik dat erg prettig vinden.
-Ik zou graag mijn hartslag bijhouden via een horloge, waar moet ik hierbij op letten (aangezien ik beginner ben wil ik niet direct veel geld uitgeven).
-3x in de week lopen lijkt mij een fijn begin. Ik heb geen overgewicht oid. maar ik denk dat mijn lichaam erg zal moeten wennen aan sporten ;-).
-Zijn er nog meer tips? (ik ben dit forum rustig aan het doorlezen)

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Interessant artikel over de testresultaten van de elite lopers die getest zijn voor het Breaking 2 project:
We Now Have the Lab Data on Nike’s Breaking2 Runners
Voor de liefhebbers zijn er ook diverse linkjes in opgenomen naar de publicaties.

Enkele highlights:
- VO2-max is een matige voorspeller van resultaat. De range van deze groep (gemiddeld resultaat HM: 59:53 en marathon: 2:06:53) liep uiteen van 62 tot 84. Dat betekent dat ik nog mag hopen op enkele aanzienlijke PR verbeteringen :+

- Aanname is dat marathon pace ongeveer je lactaatdrempel is. In deze studie bleek dat deze groep hier een aardig stuk boven wist te lopen. Zij lopen de marathon net onder critical speed (dat is het punt waarop lactaat niet meer langzaam omhoog gaat -zoals vanaf je lactaatdrempel gebeurt-, maar deze omhoog vliegt).

- de klassieke factoren VO2, lactaat & running economy bleken niet het hele verhaal te vertellen. Er wordt gesuggereerd dat er ook zoiets meespeelt als "fatigue resistance", dat komt neer op hoe veel/snel de 3 factoren achteruit gaan over tijd. Kennelijk is Kipchoge daar heel goed in en Tadese niet, want gebaseerd op de lab tests had Tadese de recordbreker moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 07-11-2020 11:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totrail
De deur uit geweest voor een lange langzame loop en alles. Hartslag laag en podcast op de oren voor wat ontspanning. Wat een heerlijk herfstweertje ook nu. Genieten voor de buitensporter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Grand Slam
Sneezzer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:09:
Ik wil gaan beginnen met hardlopen. De afgelopen 20 jaar heb ik niets aan sport gedaan.
Ik heb schoenen laten aanmeten maar voor de rest zie ik door de bomen het bos even niet vandaar de volgende vragen.
-Het liefst wordt ik automatisch geholpen door een programma, zodat ik er zelf niet op hoef te letten. Ik heb Evy gezien maar zijn er ook alternatieven die begeleiding geven of waarbij ik zelf schemaś kan inlezen? Ik hoef geen complimenten oid maar als ik een signaal kan krijgen wanneer ik rust moet houden en wanneer ik moet versnellen icm. het luisteren naar spotify dan zou ik dat erg prettig vinden.
-Ik zou graag mijn hartslag bijhouden via een horloge, waar moet ik hierbij op letten (aangezien ik beginner ben wil ik niet direct veel geld uitgeven).
-3x in de week lopen lijkt mij een fijn begin. Ik heb geen overgewicht oid. maar ik denk dat mijn lichaam erg zal moeten wennen aan sporten ;-).
-Zijn er nog meer tips? (ik ben dit forum rustig aan het doorlezen)
Ben je 20 of 40?
Volgens mij is iets als evy voor beginners juist wel goed. Uiteindelijk moet je lichaam van 🛋🥔 naar 🏃‍♂️ omgeschoold worden. Beginnersschema zal dus erg veel interval laag tempo afgewisseld met wandelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Grand Slam
Totrail schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:58:
De deur uit geweest voor een lange langzame loop en alles. Hartslag laag en podcast op de oren voor wat ontspanning. Wat een heerlijk herfstweertje ook nu. Genieten voor de buitensporter.
Ik ben ook net terug van een lekker kort loopje 4k in de zon. Het lopen met de hond heeft me ook wat meer snelheid gebracht. Ik denk dat ik haar ga gebruiken in mijn intensieve intervaltrainingen oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:25
The Grand Slam schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:00:
[...]

Ben je 20 of 40?
Volgens mij is iets als evy voor beginners juist wel goed. Uiteindelijk moet je lichaam van 🛋🥔 naar 🏃‍♂️ omgeschoold worden. Beginnersschema zal dus erg veel interval laag tempo afgewisseld met wandelen zijn.
40 ... ongeveer 8) oef dat voelt erg oud alweer.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Pagina: 1 ... 61 ... 383 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.