• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
Arjan90 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:17:
@InZane volgende keer even 10 meter extra lopen, luilak :+
Maar.. maar.. Garmin zegt 11 en Strava zegt 10.99 :'(
Strava is gewoon stom! :(

Ren ik voor niks nog een stukje voorbij m'n huis door om toch op die 11 komen..

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:42
kenneth schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:19:
Big Data Reveals New Marathon Training Approaches

Interessante (maar weinig verrassende) conclusies over wat, in grote lijnen, goed lijkt te werken voor stervelingen.
Thnx, interessant artikel. Vooral punt 5 is iets wat ik wel weet maar niet doe.
An easy week is one where you do 50 to 67 percent less training than a hard week, but at the same pace as some of your previous week’s training. You’ll recover, and consolidate your fitness gains.
Ik heb geen zin om $15 voor de paper te betalen, dus wellicht dat iemand hier weet wat met die zin nu precies bedoeld wordt.

Is het zo simpel als slechts 1/3de ~ 1/2de van de kern van iedere training doen? Dus in een "hard" week een interval training met 6 x 1km wordt dan in de "easy" week 2 x 1km op hetzelfde tempo? Een threshold loop van 6km wordt een threshold loop van 2km? En voor de "moderate" week dan 4 x 1km resp 4km threshold?

Het in- en uitlopen moet, lijkt mij, niet ingekort worden. Maar dan blijft de totale afstand wel relatief hoog.

Overigens train ik niet voor een marathon, dus misschien is dit wel helemaal niet van toepassing voor mij. :+

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Of gewoon een training minder. Maar ik veronderstel dat je wel een forse trainingsomvang moet hebben om naar de helft terug te gaan.

Overigens train ik zelf ook volgens hard-hard-easy-gemiddeld.

Strava

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vanochtend met tegenzin hardloopkleding aangetrokken om nog een rondje te doen vlak voor de telecall. Garmin gaf nog een prestatieconditie +2 terwijl ik denk ik al met al 3 uur had geslapen. Doel was een vlotte 5KM maar het zat er niet in vandaag. Nadat ik na bijna 3KM ook nog eens last kreeg van een losse veter en niet lekker meer in mijn ritme kwam was ik er echt helemaal klaar mee en ben ik weer naar huis gelopen. Normaal komt de zin wel weer zodra ik eenmaal loop maar vandaag dus niet. Oh well, het kan niet altijd goed gaan en had hierdoor wel tijd om nog even rustig te douchen. Morgen weer een nieuwe kans :)

Bedankt voor alle reacties op de verlichting. Ik heb een flipbelt runlight op marktplaats gescoord voor 35 euro, dat vond ik nog wel de moeite. Mocht het tegenvallen dan ga ik misschien toch maar aan de hoofdlamp :P

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:32
InZane schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Daarom loop ik op mijn horloge altijd 10.01 als ik per se een 10k wil lopen :)

Helaas vandaag niet de geplande loop, heb buikgriep dus dat wordt hem niet. Hopelijk zaterdag wel weer voldoende hersteld voor mijn eerste HM.

[ Voor 16% gewijzigd door Shinji op 28-10-2020 17:21 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12
InZane schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Gisteren hier precies hetzelfde: garmin 9,0 Strava 8,99 :F Vandaag dus maar recalcitrant op 8,97 mijn horloge uitgezet. Als het zo moet dan werk ik ook niet meer mee >:)

Zojuist lekker loopje met 10 minuten tempo (ergens rond 3k/5k tempo) gelopen. Wel fijn om te voelen hoe snel de progressie hier weer gaat. Aanmerkelijk sneller en makkelijker dan 3 weken terug én hartslag 15 slagen lager :)

If you can see, look. If you can look, observe

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24
@Roozzz @InZane
Tip: Als je met een normale computer naar strava gaat dan kan je bij je activiteit nog bij “afstand” op het vraagtekentje klikken en opnieuw laten rekeke . Dan komt er meestal nét genoeg bij om die .99 naar .00 te laten verspringen ;)

Ondertussen: wil net mijn 2x 400-600-800-1000-800-600-400 pyramide in garmin zetten, is die connect uitgevallen. Meer mensen met storing of heb ik net pech? al opgelost zie ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 28-10-2020 21:06 ]

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:05
Als ik zo door die regen loop vandaag heb ik toch altijd het gevoel dat ik nog extra iets doe aan m'n weerstand. Vanavond was het 4x2km met steeds 400 meer rust. Tel daar de warming-up en coolingdown bij op en ik heb toch mooi 14km gemaakt.

@Valorian bij mij geen problemen met Garmin Connect.

• Valorian
Totrail schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:08:
Als ik zo door die regen loop vandaag heb ik toch altijd het gevoel dat ik nog extra iets doe aan m'n weerstand. Vanavond was het 4x2km met steeds 400 meer rust. Tel daar de warming-up en coolingdown bij op en ik heb toch mooi 14km gemaakt.

@Valorian bij mij geen problemen met Garmin Connect.
Hier ook voldaan teruggekomen van een intervaltraining solo in de regen. 2x 400-600-800-1000-800-600-400 , met de 400’s op 5km-wedstrijdtempo, de 600 en 800’s op 10km wedstrijdtempo en de 1000’s nog net iets langzamer (+- 1/2 marathon wedstrijdtempo). Weer niet helemaal zo consistent als normaliter op de baan ( door wind en vermoeidheid ) maar al met al wel alles snel genoeg gelopen en blij dat ik toch nog gegaan ben.

Bij ons is de atletiekbaan overigens gewoon weer open, maar vind training met allerlei haken en ogen en regels mbt afstand en inhalen op baan 3 etc allemaal niet erg prettig meer dus voorlopig loop ik weer in team solo-door-weer-en-wind-langs-het-kanaal

• InZane
Valorian schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:05:
@Roozzz @InZane
Tip: Als je met een normale computer naar strava gaat dan kan je bij je activiteit nog bij “afstand” op het vraagtekentje klikken en opnieuw laten rekeke . Dan komt er meestal nét genoeg bij om die .99 naar .00 te laten verspringen ;)

Ondertussen: wil net mijn 2x 400-600-800-1000-800-600-400 pyramide in garmin zetten, is die connect uitgevallen. Meer mensen met storing of heb ik net pech? al opgelost zie ik :)
Ha bedankt voor de tip! Al heeft ie er nu 11.03 km van gemaakt _O-
Nou ja, het is in ieder geval meer dan 11!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:33
InZane schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:53:
[...]

Ha bedankt voor de tip! Al heeft ie er nu 11.03 km van gemaakt _O-
Nou ja, het is in ieder geval meer dan 11!
Even inkorten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKSDvkI8by1R78FHLDktaVPJqQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HEWaATszNQXfYS0DWXAfxbbo.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Tinusvolkel op 29-10-2020 08:10 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Wanneer ik een interval heb gedaan (bijv. 4x 1200m) en deze synct van Garmin Connect naar Strava vervangt de laatstgenoemde de handmatig geklokte rondes door de standaard 1000m rondes. Dit heeft wel tot gevolg dat de activiteit zoals Strava deze weergeeft een compleet ander beeld laat zien dan hoe het in werkelijkheid was.

Heb al door de instellingen van Strava lopen klikken maar kan nergens achterhalen hoe ik het zo kan inregelen dat Strava de data die Garmin doorstuurt als waarheid pakt en hier niet zelf rondes van gaat maken.

Ter indicatie dezelfde activiteit op Garmin Connect & Strava.

Weet iemand hier de weg naar het magische vinkje?

[ Voor 201% gewijzigd door Calitomnication op 29-10-2020 16:31 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:27:
Wanneer ik een interval heb gedaan (bijv. 4x 1200m) en deze synct van Garmin Connect naar Strava vervangt de laatstgenoemde de handmatig geklokte rondes door de standaard 1000m rondes. Dit heeft wel tot gevolg dat de activiteit zoals Strava deze weergeeft een compleet ander beeld laat zien dan hoe het in werkelijkheid was.

Heb al door de instellingen van Strava lopen klikken maar kan nergens achterhalen hoe ik het zo kan inregelen dat Strava de data die Garmin doorstuurt als waarheid pakt en hier niet zelf rondes van gaat maken.

Gaat hier vanuit apple (watch) wel goed. En je betaald voor strava dus dan kan het ook niet zijn.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05

m-vw

Dus?

Calitomnication schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:27:

Wat zie je als je rechts (op een pc) op ronde drukt?
Ik zie bij mijn intervallen in het eerste overzicht ook de standaard 1km tijden, maar bij rondes staan wel de juiste afstanden.

• InZane
m-vw schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Wat zie je als je rechts links (op een pc) op ronde drukt?
Ik zie bij mijn intervallen in het eerste overzicht ook de standaard 1km tijden, maar bij rondes staan wel de juiste afstanden.
En op je mobiel moet je even doorklikken naar 'trainingsanayse' (betaalde optie) en dan zie je vervolgens onder de grafiek de juiste rondes.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

m-vw schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Wat zie je als je rechts (op een pc) op ronde drukt?
Zie echt alleen maar mijn km tijden, Ook als ik naar de hardloopsessie > analyse ga zie ik geen rondetijden. Bij andere mensen zie ik ook vaak dat Strava de rondetijden wel mooi overneemt uit Garmin. Dus snap er helemaal niks van ;(

Gisteren direct bij thuiskomst van het werk banaan naar binnen gewerkt, in de hardloopkleding geschoten en op pad gegaan. Hierdoor had ik het eerste half uur nog goed licht. Daarna werd het weer wat minder, maar nog redelijk te doen.

Ligt het aan mij of is dit de tijd van het jaar dat het weer rustiger begint (lijkt) te worden met hardlopers. Volgens mij is dit zo'n beetje de periode dat veel mensen besluiten dat hardlopen in de regen en kou toch niet hun ding is. Het lijkt steeds rustiger te worden op de weg :).

[ Voor 32% gewijzigd door Calitomnication op 30-10-2020 08:36 ]

tips voor New York

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

In de Help zie je dit:
https://support.strava.co...0-Mobile-Workout-Analysis
Wel toevallig per 1 mile...... als dat plaatje op km-settings zou staan... zou het dan "hetzelfde probleem" zijn... :?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 15:33
Calitomnication schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:33:
[...]

Zie echt alleen maar mijn km tijden, Ook als ik naar de hardloopsessie > analyse ga zie ik geen rondetijden. Bij andere mensen zie ik ook vaak dat Strava de rondetijden wel mooi overneemt uit Garmin. Dus snap er helemaal niks van ;(
Hè, wat gek? Ik heb even bij mij gekeken, ik heb ook Garmin Connect » Strava. Ik heb enerzijds de "Tussentijden" per kilometer, maar ik kan ook de "Rondes" openen. Die laatste mis ik bij jou, ik heb ook even bij mijn vrouw gekeken en die heeft de "Rondes" er ook gewoon in staan dus ik kan het bij anderen ook gewoon zien (ik heb nl. geen Strava Summit, mijn vrouw ook niet overigens). Bij zowel mijn als haar activiteiten staat tussen "Segmenten" en "..." nog een knop "Rondes". Bij jou zie ik die niet (volgens mij was je daar zelf ook al achter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9traxFeh3bfKSqJNHHqLtUwJts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r9QfpPckZTxKAAhLutLIecjZ.png?f=user_large

Ik kan er eigenlijk ook niets over vinden. Ik zie wel wat mensen met dezelfde problemen op Reddit maar dat was in 2018, al contact gehad met Strava? Ik heb er nooit iets apart voor ingesteld.
Ligt het aan mij of is dit de tijd van het jaar dat het weer rustiger begint (lijkt) te worden met hardlopers. Volgens mij is dit zo'n beetje de periode dat veel mensen besluiten dat hardlopen in de regen en kou toch niet hun ding is. Het lijkt steeds rustiger te worden op de weg :).
Ze zijn er wel, maar je ziet ze niet. Slecht verlicht hè :+ Bij ons zie je geen bootcamp en loopgroepen meer lopen, dus dat brengt het aantal lopers al aardig naar beneden. Die worden nu meer verdeeld over de dag, met het thuiswerken zie ik ook genoeg mensen op Strava die aan het einde van de dag of tussen de middag hardlopen, terwijl ze normaal gesproken 's avonds lopen. Het weer zal ook niet meehelpen, vooral de wind van de week was wel een paar keer pittig.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• BastiaanN
  • Niet online
Calitomnication schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:33:
[...]

Bij mij werkt dat inderdaad prima met een Fenix 6s zowel voor garmin workouts als handmatige laps maar kan mij niet herinneren dat ik daar ooit iets voor heb ingesteld.

Als je gebruik maakt van bijv. Runalyze kun je daar je run eens bekijken of die de informatie wel correct overneemt. Dan weet je in elk geval of je het bij Strava of Garmin moet zoeken.

Misschien een keer opnieuw koppelen met Strava?

• BastiaanN
  • Niet online
Trouwens over loopgroepjes gesproken. Ik las vanochtend dat twee mensen die woensdag nog met de loopgroep zijn meegelopen nu positief zijn getest op corona. Toch wel blij dat ik er maar voor gekozen heb om de komende tijd de lonewolf uit te hangen. (ook al loop ik normaal op de maandag...) :)

[ Voor 7% gewijzigd door BastiaanN op 30-10-2020 09:33 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:02

polthemol

Moderator General Chat
hier helemaal hersteld sinds gisteren/vandaag. Wat korte start2runs met mijn vriendin gedaan (tussen de 4 a 5K nu met wandelen nog) en de laatste pijntjes zijn nu helemaal uit mijn systeem, dus een nieuw doel stellen.

Gezien @Roozzz zijn tip om niet te hard van stapel te lopen en omdat ik merk dat de laatste maanden mijn tempo in zakt, waarschijnlijk door mijn gekozen trainingsvorm, nu maar even wat garmin coachen en gaan voor een halve marathon sub 5' pace

Long term doel gaat straks worden om nog een 80K trail (vaals - botrange - vaals) compleet unsupported te doen, maar dat moet wel lukken ook op die HM-training gok ik en mijn lijf is ondertussen wel eraan gewend om 5 of 6 dagen per week een lading kilometers te verzetten, dus kan tegen het einde nog wel wat upgraden in het trainingsplan.
BastiaanN schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:32:
Trouwens over loopgroepjes gesproken. Ik las vanochtend dat twee mensen die woensdag nog met de loopgroep zijn meegelopen nu positief zijn getest op corona. Toch wel blij dat ik er maar voor gekozen heb om de komende tijd de lonewolf uit te hangen. (ook al loop ik normaal op de maandag...) :)
dat was mijn motivatie om de AV-trainingen na 1 keer nog bezoeken niet meer te doen. Het is godsonmogelijk om afstand te houden op een baan, al is het maar omdat mensen hun focus verliezen wanneer ze hard aan het gaan zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door polthemol op 30-10-2020 10:09 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Arjan90 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Hè, wat gek? Ik heb even bij mij gekeken, ik heb ook Garmin Connect » Strava. Ik heb enerzijds de "Tussentijden" per kilometer, maar ik kan ook de "Rondes" openen. Die laatste mis ik bij jou, ik heb ook even bij mijn vrouw gekeken en die heeft de "Rondes" er ook gewoon in staan dus ik kan het bij anderen ook gewoon zien (ik heb nl. geen Strava Summit, mijn vrouw ook niet overigens). Bij zowel mijn als haar activiteiten staat tussen "Segmenten" en "..." nog een knop "Rondes". Bij jou zie ik die niet (volgens mij was je daar zelf ook al achter):
[Afbeelding]

Ik kan er eigenlijk ook niets over vinden. Ik zie wel wat mensen met dezelfde problemen op Reddit maar dat was in 2018, al contact gehad met Strava? Ik heb er nooit iets apart voor ingesteld.
Nog geen contact gehad met Strava, dacht eerst even hier vragen. Soms is het gewoon een kwestie van iets aanvinken ofzo. Zal Strava eens benaderen :)

[...]
Ze zijn er wel, maar je ziet ze niet. Slecht verlicht hè :+
:'( :'( :'( :>

tips voor New York

• Krylinck
Over infectierisico buiten, tijdens verplaatsingen... De anderhalve meter gaat daar niet op. Je zou rekening moeten houden met drag, wind, etc. Naast elkaar schijnt beter te zijn dan achter elkaar. Er zijn mensen die deze dingen hebben uitgezocht, maar het is praktisch onmogelijk om alles uit je hoofd te weten en in te schatten of het uitmaakt dat je iemand over baan twee of drie inhaalt.

Daarom maar zelf trainen. En ik houd aan wat ik een half jaar geleden ook al zei... Als je een baantraining gaat doen met andere aanwezigen, dan accepteer je een bepaald risico.

Strava

• InZane
polthemol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:02:
dat was mijn motivatie om de AV-trainingen na 1 keer nog bezoeken niet meer te doen. Het is godsonmogelijk om afstand te houden op een baan, al is het maar omdat mensen hun focus verliezen wanneer ze hard aan het gaan zijn.
Hier doet de AV sowieso al helemaal niks meer.

Zelf loop ik de hele week alleen, of m'n vrouw gaat soms mee op de fiets. Alleen op zaterdagochtend wil ik nog weleens met een groepje op pad gaan voor een duurloop. Vaak zijn het er wel meer dan 4, maar dan splitsen we het gewoon op op basis van snelheid. Dat gaat op zich prima.

Zolang als het nog kan en mag wil ik dat er wel graag in houden. Het is m'n enige 'uitje' in de week momenteel en ik kijk er altijd wel naar uit.

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-01 21:14
InZane schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:52:
Het is m'n enige 'uitje' in de week momenteel en ik kijk er altijd wel naar uit.
Ik heb ook weer dat enorme "Groundhog day"-gevoel: get up, eat, work, eat, repeat... |:(

Tussendoor een keertje lopen is wel lekker inderdaad, al doe ik dat wel gewoon in mijn eentje. Ik ga er vaak 's avonds op uit, maar ook tussen het thuiswerken door is (voor mij) vaak een prima optie en dat breekt de boel wel zo lekker...

Ik heb geen signature

• Roozzz
Appie76 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Ik heb ook weer dat enorme "Groundhog day"-gevoel: get up, eat, work, eat, repeat... |:(

Tussendoor een keertje lopen is wel lekker inderdaad, al doe ik dat wel gewoon in mijn eentje. Ik ga er vaak 's avonds op uit, maar ook tussen het thuiswerken door is (voor mij) vaak een prima optie en dat breekt de boel wel zo lekker...
Heel herkenbaar helaas.

Ik probeer mijn werkdagen bewust af te sluiten door de training aan het eind van de dag te doen. Werkt voor mij goed, anders blijf ik namelijk "aan staan" en dan gaat werk eindeloos door.

Vandaag maar een dagje vrij gepakt en dus net terug van een rondje interval. Best fijn om even uit de comfort zone geduwd te worden met snelheidswerk boven race pace :)

[ Voor 11% gewijzigd door Roozzz op 30-10-2020 11:11 ]

• Valorian
polthemol schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:02:

[...]

Same here. Bij ons op de baan mág nog getraind, maar de hoeveelheid gedoe (reserveren, subgroepjes maken van vier, inhalen op baan 3, niet bij elkaar staan na het lopen, etc) weegt voor mij miet op tegen de meerwaarde van de baantraining.

Laatste keer dat ik ging werd ik ook nog uitgefoetert door een voor mij onbekende trainer die vond dat ik te dicht langs een clubje beginners liep, en merkte ik dat ik meteen in een stress-verdedigingsactie schoot. Toen bedacht ik mij: ik kom naar de baan voor mijn plezier, en dat haal ik er op deze manier niet uit.

Dus sindsdien weer solo intervallen of lopen met enkele vaste loopgenootjes. Zeker nu het slechter weer is en de horeca dicht is is het weer heerlijk rustig hardlopen ‘s avonds in het donker langs kanalen en grachten. Het van de vank komen blijft lastig maar eenmaal op tempo heerlijk!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Valorian schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

Same here. Bij ons op de baan mág nog getraind, maar de hoeveelheid gedoe (reserveren, subgroepjes maken van vier, inhalen op baan 3, niet bij elkaar staan na het lopen, etc) weegt voor mij miet op tegen de meerwaarde van de baantraining.

Laatste keer dat ik ging werd ik ook nog uitgefoetert door een voor mij onbekende trainer die vond dat ik te dicht langs een clubje beginners liep, en merkte ik dat ik meteen in een stress-verdedigingsactie schoot. Toen bedacht ik mij: ik kom naar de baan voor mijn plezier, en dat haal ik er op deze manier niet uit.

Dus sindsdien weer solo intervallen of lopen met enkele vaste loopgenootjes. Zeker nu het slechter weer is en de horeca dicht is is het weer heerlijk rustig hardlopen ‘s avonds in het donker langs kanalen en grachten. Het van de vank komen blijft lastig maar eenmaal op tempo heerlijk!
Herken wel wat je zegt, Op de baan is het gewoon lastig (zo niet onmogelijk) om afstand te houden. Inhalen via baan 3 ga je niet doen als je al op je tenen loopt en blij bent dat je de 400 vol kunt maken. Als je dan nog eens een paar meter extra moet lopen omdat je moet uitwijken, daar zit je niet op te wachten.

Het voordeel van trainen op de baan is dan weer dat het veel eenvoudiger is om tempo te houden en strak te lopen, om over de voordelen van een goed verlichte omgeving maar even niet te spreken ;).

Maar je merkt bij ons ook gewoon dat het in de zomer allemaal wat makkelijker te handhaven is. Nu het buiten kouder en natter aan het worden is gaan meer mensen toch naar binnen om hun tas op te hangen. De jeugdafdeling die staat te vergaderen in de gang (wat eigenlijk niet mag), maar ja... Ergens heb ik dan ook zoiets van, je kunt die gasten moeilijk buiten in de stromende regen laten staan.

Her tis allemaal erg dubbel. Onze trainer heeft het nu afgevangen door de groep onder te verdelen in groepjes van 4. Per training mag 1 groep de baan op, de andere groepen werken de training op de weg af.
Daarnaast zijn de groepen ingedeeld met lopers van een verschillend niveau. Dus niemand loopt echt bij elkaar en de inhaalmomenten op de baan zijn zo tot een minimum beperkt.

Ook andere trainers hebben besloten om de baan even te laten voor wat het is, Dat zorgt er wel voor dat het heel rustig is op de baan. Maar het is wel een gedoe eromheen ja. Verplicht aanmelden voor trainingen, maar mag niet te laat want dan zijn de groepen al vol.

Aan de andere kant, op de openbare weg heb je fietsers die niet eens de moeite nemen om opzij te gaan, dus het risico blijf je toch houden.

tips voor New York

• Valorian
Calitomnication schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Aan de andere kant, op de openbare weg heb je fietsers die niet eens de moeite nemen om opzij te gaan, dus het risico blijf je toch houden.
Die split-seconds van inhalen of tegenliggers op de openbare weg zie ik zelf niet als risico, of hooguit als compleet verwaarloosbaar risico. Misschien zet het mij in een Baudet-hokje, en natuurlijk is het risico nooit nul, maar in mijnoptiek is de kans op een verkeersongeluk als zelfstandig hardloper in deze tijd nog groter dan die op corona. Tenzij je bewust drukke plekken op gaat zoeken natuurlijk ;)

• Jory
Gewoon gaan lopen in de regen, dan kom je sowieso niet veel mensen meer tegen. :Y)

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Jory schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:48:
Gewoon gaan lopen in de regen, dan kom je sowieso niet veel mensen meer tegen. :Y)
Ooit aan een tegelspreuk carrière gedacht? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 30-10-2020 15:35 ]

tips voor New York

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01 09:18
Mijn dochtertje van 6 en een half is afgelopen week begonnen met lopen samen met mij (ik loop al 2x per week 10-20km)

Ze wilde ook graag mee dus heb ik de start to run van Evy maar eens erbij gepakt en dit met haar samen gaan proberen. Nu samen 2 lessen gedaan en ze vind het heel erg leuk en houd het ook aardig goed vol.

Het is nu natuurlijk maar 20 minuten waarvan het grootste gedeelte wandelen is maar toch.

Ik wil het nu heel langzaam met haar gaan opbouwen door gewoon de lessen van Evy te volgen waarbij ik zeker zorg dat het leuk en gezellig blijft zodat ze het ook vol blijft houden. Lekker samen kletsen 1 op 1 tijd tijdens het wandelen en verder veel aangeven dat ze niet te snel moet gaan tijdens de loop stukjes.

de 2e keer lopen had ik beloofd om woensdag met haar te gaan doen en het regende.. zijn we gewoon door de regen gegaan :) vond ik wel stoer van haar maar geeft aan dat ze het wel leuk vind want ik liet haar de keuze.

Iemand anders dit al ooit met hun kinderen gedaan en nog tips/tricks?

• Jory
Calitomnication schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Ooit aan een tegelspreuk carrière gedacht? :+
Poging gedaan, is helaas aan diggelen gevallen.

Deze maand heb ik iedere week 6 dagen gelopen, alleen de zaterdagen heb ik mezelf vrij gegeven. Zometeen nog een uurtje de deur uit en dan zit mijn (hardloop)maand er op. Pff, vanaf volgende week maar weer gewoon 3~4 keer per week hoor. :Z

@Crysania Hier in het topic is er wel wat over gesproken. Vanaf Arjan90 in "Hardlopen - deel 9" komen er wat posts langs die voor jou/jullie waarschijnlijk interessant zijn.

Je kunt ook in dit topic zoeken op "kind", maar dan krijg je ook wel wat minder relevante posts over mensen die zo blij als een kind zijn met hun nieuwe schoenen en zo. :+

• Totrail
Zojuist een bijzonder natte 10km gedaan met een tempoblokje van 3km ertussenin. Met die wind wordt die regen helemaal zo'n sproeier.

• Krylinck
@Crysania dé tip voor hardlopen met kinderen is 'niet te ver'. Daarnaast is een spelelement super belangrijk om de motivatie te houden. Ik zie heel vaak ouders een rondje lopen met kleine kinderen en vaak word ik daar niet direct gelukkig van... Ze sjokken met de meest vreselijke lichaamshoudingen - zowel ouder als kind overigens - en het lijkt er niet op alsof ze na vijf minuten weer omkeren.

Ik ben zelf rond mijn 6e begonnen en hoewel daar direct een wedstrijdelement aan zat, iets waaruit ik altijd al motivatie put, weet ik nog goed dat ik kleine stukjes deed met mijn pa en de focus vooral lag op snelheid. Vanaf m'n zevende ben ik op atletiek gegaan en tot ongeveer je twaalfde doe je dan vooral spelelementen in combinatie met het aanleren van de loop-, werp- en springonderdelen. Daar zijn dan ook vaak wedstrijdjes in tussen de vereniging onderling en kinderen kunnen daar veel plezier uit halen. Alles wat met werpen te maken heeft heb ik altijd afschuwelijk gevonden, maar de meeste kids vinden het hartstikke leuk.

Maar goed, coronatijd. Ik heb wat gezocht en doorgelezen en kan me goed vinden in onderstaande artikelen. Wellicht had je ze zelf al gevonden.

https://www.google.com/am...-for-kids%3Fhs_amp%3Dtrue
https://content.nike.com/..._Set_Go_Running_Guide.pdf

Dus vooral de focus op korte afstanden, regie bij het kind en aanleren van verschillende vormen van hardlopen. Daarnaast is het verstandig om al vroeg te beginnen met loopscholing om de houding te verbeteren. Zodra ze een puber wordt helpt dat enorm mee.

NB: wedstrijden voor de jongste kinderen zijn vaak 'slechts' 600-800 meter. Dat wordt geleidelijk meer, tot zo'n 2000m voor 12-jarigen. Pas rond die tijd ga je over van kinderlopen naar een 5km. In de VS, waar eea wat beter wordt aangepakt, duurt dat nog veel langer. Er zijn wel cross-country wedstrijden die wat langer zijn, maar de meeste kinderen blijven als baanatleet plakken en focussen op snelheid, snelheid en nog eens snelheid. Afhankelijk van waar het talent ligt, loopt een middelbare scholier daar als langeafstands-(baan)loper 800-3200 meter.

Strava

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01 09:18
Mooi advies.

Ik probeer inderdaad al meteen wat te zeggen over haar loop houding en dat ze haar armen moet gebruiken bijvoorbeeld in plaats van die statisch naast je lichaam te houden wat ze standaard doen 🙈.

We lopen nu met evy op de mp3 die instructies geeft. Dat vind ze super interessant. Wil ook nog wat extra spel elementen toevoegen later als ze dit saai vind verschillende vormen van lopen, sneller langzamer huppelen etc of even sprintje naar een lantaarnpaal ofzo

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 15:33
Spelvorm is ook mijn tip. En soms even lekker ergens stoppen, een verstopt koekje uit je zak halen en samen even lekker smullen. Daar kan ik als vader van genieten, vindt hij ook erg leuk. Maak het niet te serieus, ik probeer ook wel wat tips te geven over hoe hij loopt maar hij vindt het vooral erg gezellig, kletst aan een stuk door tijdens het lopen. De reacties van anderen op straat zijn altijd erg grappig. In de zomer heb ik ook wel eens de jongste van 4 meegenomen in de kinderwagen. Samen herinneringen maken (OK, nu stop ik weer, het is hier het hardlooptopic :+ ). Het was bij ons iets wekelijks terugkerend op zondag, nu niet meer want hij sport nu bij de AV dus hij vindt het niet meer nodig. Laatst bijv wel met hem door het bos gelopen over single tracks, dat vond hij echt prachtig. Hij genoot van de natuur, de vogels, etc.

Mijn kilometers zijn nog relatief laag deze week, weinig duurloop kilometers en twee keer wat kort tijd dus ook geen grote omzwervingen gedaan. Training zijn wel wat pittiger, vandaag een tempoloop van 5km en die ging een stuk beter dan vorige week. Gemiddeld rond de 4:30 en er zat meer in het vat, of qua kilometers of qua snelheid. Zeker gezien de wind die ik in de eerste 1,5 km heb moeten doorstaan: wat een gebeun door regen en wind zo zeg. Wat dat betreft wel een week die het uitertste vergt van jezelf motiveren :D Zoals gezegd, misschien morgen of overmorgen nog even een rondje van 10 a 12 km lopen met onze oudste mee op de fiets.

Had ik trouwens al gezegd dat ik inmiddels erg blij ben met Runalyze? O.a. de tempo's die je standaard kan laten aangeven voor je duurlopen vind ik perfect, hoef ik het zelf niet uit te rekenen. Kan het tempo zo uit Runalyze halen als ik de training van de AV erin zet als workout met het richttempo. Perfect!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:02

polthemol

Moderator General Chat
Crysania schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:55:
Mooi advies.

Ik probeer inderdaad al meteen wat te zeggen over haar loop houding en dat ze haar armen moet gebruiken bijvoorbeeld in plaats van die statisch naast je lichaam te houden wat ze standaard doen 🙈.

We lopen nu met evy op de mp3 die instructies geeft. Dat vind ze super interessant. Wil ook nog wat extra spel elementen toevoegen later als ze dit saai vind verschillende vormen van lopen, sneller langzamer huppelen etc of even sprintje naar een lantaarnpaal ofzo
je hebt wat games geloof ik met spelelementen. Waar je een soort messengerboy speelt en naar hot en her wordt gestuurd. Dat is misschien wel leuk?

Grootste tip blijft wel dat ze niet te ver moet gaan nog en ik zou onverhard overwegen als dat een optie is. Een lichaam van 6 is nog volop in ontwikkeling, dus ik denk dat de impact van het rennen wel beperkt moet worden

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:48
Ik ben eigenlijk opzoek naar een heup lamp, ik hoef niet perse zelf te zien waar ik loop (redelijk verlicht waar ik loop)
Daarom lijkt de bekende lamp van decatlon to much en ook een hoofdlamp lijkt mij niet echt prettig.

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Zou b.v. deze iets zijn voor om je middel (volgens mij is de band groot genoeg)

Iemand andere tips?

• Tinusvolkel
Dirk0s schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:29:
Ik ben eigenlijk opzoek naar een heup lamp, ik hoef niet perse zelf te zien waar ik loop (redelijk verlicht waar ik loop)
Daarom lijkt de bekende lamp van decatlon to much en ook een hoofdlamp lijkt mij niet echt prettig.

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Zou b.v. deze iets zijn voor om je middel (volgens mij is de band groot genoeg)

Iemand andere tips?
Je hebt de hele discussie van begin deze week gemist? ;)
KnOeFz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Ik gebruik een creatieve variant omdat ik de "echte" heuplampen ook wat prijzig vond....
Deze om precies te zijn.
Beetje getto :+ , is eigenlijk een hoofdlamp maar de elastische band is lang genoeg om hem om de heup te dragen.
Bevalt me erg goed, veel licht zonder mensen te verblinden. Je kunt hem ook erg goed in richting verstellen zodat hij op de goede hoogte vooruit schijnt (niet naar de sterren of recht voor je voeten :*) )
Al je hem vrij laag draagt, op je schaambeen dan valt het stuiteren best mee.

Ik loop ook regelmatig met hoofdlamp (Pezl Tikina en Pezl Bindi) maar dat is niet altijd fijn voor tegenliggers of als je in een groepje loopt, vandaar dat ik op deze oplossing kwam.

• Dirk0s
Tinusvolkel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 08:32:
[...]

Je hebt de hele discussie van begin deze week gemist? ;)

[...]
Niet alles terug gelezen nee >:)
Zelf even wat rond gekeken en zit te kijken naar 1 van deze 2:
https://www.hardloopshop....m-light-gato-rlar-05.html
Of iets duurders:
https://all4running.nl/orbiloc-run-dual-ord-114.html

Gaat mij er meer om dat ze mij zien dan dat ik de weg zie. Loop in deze periode vooral in het binnen gebied waar wel gewoon lantaarnpalen staan.

• BastiaanN
  • Niet online
Ik zie er bij ons in de wijk wel wat lopen met die lichtjes, maar echt zichtbaar zijn ze niet. Vaak maar vanaf 1 bepaalde hoek ofzo. Ik zou dan eerder kiezen voor een vest waar ook nog wat reflectie in zit. Zoiets als deze. Of gewoon zo'n decathlon runlight, dat je er zelf ook beter mee kan zien is alleen maar mooi meegenomen toch? :)

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
Dirk0s schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Niet alles terug gelezen nee >:)
Zelf even wat rond gekeken en zit te kijken naar 1 van deze 2:
Die eerste is alleen geschikt voor om je enkels en geeft weinig licht.
Die tweede is interessant. Zou je ook in een broeksband moeten kunnen klemmen. Maar is wel duur.

• Totrail
Je leest vaak dat het voor bij het hardlopen van belang is dat je consequent krachttraining/beweeglijkheidstraining doet. Hoe doen jullie dat? Ik vind het zelf nogal lastig het consequent vast te houden met thuis training, maar heb ook geen zin om een duur sportschool abonnement af te sluiten. Is het voor jullie gewoon een kwestie van van tevoren inplannen in je week? Of het bij een max aantal minuten houden? Of doen jullie het eigenlijk ook te weinig?

• Krylinck
Totrail schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:36:
Je leest vaak dat het voor bij het hardlopen van belang is dat je consequent krachttraining/beweeglijkheidstraining doet. Hoe doen jullie dat? Ik vind het zelf nogal lastig het consequent vast te houden met thuis training, maar heb ook geen zin om een duur sportschool abonnement af te sluiten. Is het voor jullie gewoon een kwestie van van tevoren inplannen in je week? Of het bij een max aantal minuten houden? Of doen jullie het eigenlijk ook te weinig?
Ik heb een setje verstelbare dumbbells en een aantal weerstandsbanden en doe daarmee enkele malen per week m'n krachttraining. Het is best effectief, in twee maanden tijd heb ik meer uitgesproken buikspieren gekregen en een centimeter omtrek in de armen erbij.

Moet ik mijn oefeningen anders misschien gewoon hier posten? Het is een lang bericht maar heb hem al als PM naar @BastiaanN gestuurd.

Strava

• BastiaanN
  • Niet online
Krylinck schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:50:
[...]
Moet ik mijn oefeningen anders misschien gewoon hier posten? Het is een lang bericht maar heb hem al als PM naar @BastiaanN gestuurd.
Ik zeg leuk en nuttig voor in de topicstart! :)

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:46
Ik heb het gecombineerd in een programmaatje van Nike Run Club. Eens in de week zit er een combinatie van kracht en beweeglijkheidstraining in verwerkt. De ene keer wat zwaarder dan de andere keer, maar het is een aardige variatie van oefeningen. Moet zeggen dat mij dit zwaarder is gevallen dan het oppakken van het hardlopen zelf, maar ben er wel blij mee. Heb het gevoel (van 5 trainingen 8)) dat mijn spieren verder ontwikkeld worden voor wat betreft zaken als core-stabiliteit. Afgaand op mijn vriendin neemt mijn omtrek zeker af (zit sinds medio augustus op -15kg) en neemt de spieromvang toe. Volgens de weegschaal (geen idee hoe nauwkeurig) is mijn vetpercentage nu 19,3%

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Pfoe, gisteren tot 3 uur bij vrienden (volledig covid-proof) gezeten. Vanmorgen vroeg op pad om een rustige duurloop van 6 a 7 km te gaan doen. Maar begin nu toch wel langzaam te merken dat 't lichaam daar niet meer al te blij mee is. De tijd van vroeger, tot 3 uur in de kroeg hangen, dan naar de frietkraam voor een vette hap en de volgende morgen om 10 uur fris op het voetbalveld ligt toch echt mijlenver achter me.

De loop zelf ging wel goed, maar merkt gewoon dat de hartslag bij een hele lichte klim die je normaal niet echt merkt meteen naar zone 3 hoog schiet. Maar goed, heb de km's in de benen, daarna lekker gedouched en daarna kan de dag redelijk fris beginnen. :)

tips voor New York

• Shinji
Zo, ondanks dat de voorbereiding niet optimaal was (buikgriep woensdag) en daardoor mijn laatste voorbereidingsloopje gemist heb voelde ik me prima dus ben vanochtend begonnen aan mijn eerste HM ooit.

De route twee weken terug al met de fiets gedaan en is allemaal bekend terrein, geen stoplichten enzo.

Eerste 7km gingen erg soepel, daarna door stuk open gebied maar ook goed doorgekomen en dacht nu wordt het iets makkelijker want ga nu weer beschut lopen maar merkte dat het de laatste 7km toch wel zwaar had. Na km 14 maar even mijn versnaperingen tot me genomen en dat hielp wel een stuk.

Doel was nog niet om het maximale er uit te halen maar wel een tijd neer te zetten om een keer tijdens een wedstrijd te verbeteren.

https://strava.app.link/KTj18ze01ab

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58
Krylinck schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Ik heb een setje verstelbare dumbbells en een aantal weerstandsbanden en doe daarmee enkele malen per week m'n krachttraining. Het is best effectief, in twee maanden tijd heb ik meer uitgesproken buikspieren gekregen en een centimeter omtrek in de armen erbij.

Doe maar. (y)
Nu ik totaal geen zin heb ik sportschool bezoek met alle corona maatregelen ben ik wel opzoek naar oefeningen voor thuis

• Dirk0s
Overigens ben ik naast een lamp (die ik inmiddels besteld heb) ook opzoek naar een nieuwe hardloopschoen.
Eigenlijk altijd op Nikes gelopen, 1x de uitstap gemaakt naar Kinvara 11 maar dat is niet goed bevallen.
Mijn huidige ervaringen:

Nike Pegasus turbo 1 - Vond ik erg fijn lopen! inmiddels met pensioen ;)
Nike Zoom Fly Flyknit - Vond ik in het begin erg wennen maar loop ik nu het liefste op
Nike Pegasus 37 - Heel gek maar heb altijd het idee als ik deze aanheb dat ik het veel zwaarder heb. Ook lijken ze veel meer te klappen op de grond bij landing.

Zit nu te twijfelen om te kijken naar Zoom Fly 3 of Pegasus turbo 2. Ook had ik uiteraard graag de Vaporfly aan dit lijstje toegevoegd maar vind 200 toch wel de max voor schoenen.
Hopelijk kunnen mensen hier met hun ervaring in schoenen mij een beetje op de goede weg helpen en b.v. verklaren waarom de Pegasus 37 een stuk moeizamer lopen??

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Roozzz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:09:
Ik probeer mijn werkdagen bewust af te sluiten door de training aan het eind van de dag te doen. Werkt voor mij goed, anders blijf ik namelijk "aan staan" en dan gaat werk eindeloos door.
Om 7u15 de polder in voor een soepele 5-10km met de opkomende zon in je rug en je schaduw die voor je uit 'loopt' heeft anders ook wel wat. Daarna lekker douchen en voor 8u30 zit je fris en fruitig klaar voor de eerste call. Helpt erg goed om deze vrijwel identieke dagen door te komen.

Net de keuze tussen een vroege borrel of een kort rondje, eenmaal begonnen bleef de 10k trekken en na een relaxed begin de laatste kilometer een sprintje ingezet om er alsnog een 59:38 uit te persen. Blijft verslavend dit... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Appie76
Precies die keuze had ik ook! Eenmaal begonnen bleven die biertjes en bitterballen trekken! Het blijft inderdaad erg verslavend...

Ik heb geen signature

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
@Appie76
Moe en fris gedouched is 'gele sportdrank' nog steeds een optie... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
Op de valreep van deze maand net 200km aangetikt. Het ging niet helemaal vanzelf. Al vroeg struikelde ik in een onbewaakt moment over een stoeptegel. Knie en hand geschaafd en dacht het wel meeviel.

Onderweg kreeg ik toch wat blikken naar mijn bebloede knie van wandelaars. Het stolde goed, dus ben toch maar doorgelopen.

Vervolgens maakt windkracht 5 in de duinen het ook lastig om de hartslag laag te houden. Dat je op de terugweg wind mee hebt compenseert wat, maar niet alles.

Dan de laatste drie kilometers in de regen. Waardoor de knie toch weer wat ging druppen.

Maar goed, eenmaal weer binnen bekruipt je wel een (zelf)voldaan gevoel.

https://strava.app.link/9bKutVfj2ab

[ Voor 3% gewijzigd door sander_g op 31-10-2020 17:24 ]

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Krylinck
Krachttraining
Is een niet te onderschatten onderdeel voor hardlopers. Je ontwikkelt niet alleen een lichaam dat iets meer in verhouding is, maar een krachtigere loop en toename van de arm-swing zorgen voor een behoorlijke winst in tijd.

Tevens is het doen van buikspier- en heupoefeningen dé manier om veelvoorkomende blessures mee te voorkomen en zelfs te behandelen. Denk bijvoorbeeld aan de lopersknie. We beginnen dus daarmee!

NB: het aantal herhalingen is toegespitst op mij en je zult voor jezelf moeten kijken hoe ver je komt. Het is een kwestie van opbouwen, maar de laatste paar repetities van een set mogen wel branden of anderszins behoorlijk merkbaar zijn.

Per week: 3x heupen en buikspieren, 2x bovenlichaam, 1x explosief.

Heupoefeningen
Abductoren (gluteus medius en minimus en piriformis), vooral ter ontlasting van de tractus iliotibialis en ontwikkeling van kracht op korte afstanden en heuvelop.

Benodigd: twee korte weerstandsbanden.

Oefeningen:
Schuine leg raises: op de zij gaan liggen en het been gestrekt zijwaarts vloeiend omhoog en omlaag bewegen. 15x per kant.

Clam shells: op de zij liggen, één weerstandsband boven de knieën, knieën in ongeveer 90 graden gebogen. Dan de onderste knie op de grond houden en de bovenste knie omhoog er vanaf bewegen. Rustig terug naar beneden, spanning op de bilspieren houden. 12-15 keer per kant.

Butterfly bridges: met twee banden, eentje boven en eentje onder de knie. Knieën meer dan 90 graden gebogen en recht naast elkaar. Dan door aanspannen van de bilspieren (actie van vooral gluteus maximus) de rug van de grond tillen, waarbij de knieën van elkaar weg bewegen. Dan de knieën naar elkaar toe bewegen en nogmaals van elkaar af. Dan weer sluiten en kont op de grond. Dat 10-15x, afhankelijk van wanneer je het voelt branden.

Crab walk: twee banden, boven en onder de knie. Licht gebogen houding in de heupen en knieën (skihouding). Handen op de rug of laten hangen. Dan 10 keer naar links en 10 keer naar rechts, of afwisselen per stap.

Bovenstaande set driemaal uitvoeren.

Heupoefeningen voor de iliopsoas, handig voor onder andere stapgrootte:
YouTube: Hip flexor exercises for strength - basic + beginner level

Buikspieroefeningen
Ik doe vaak twee sets van 10 oefeningen of drie sets van 7 oefeningen, 30 seconden per oefening. Soms drie sets van 5 oefeningen, 45 seconden per oefening.

Denk aan leg raises, deadbugs, flutter kicks, bicycle crunches, plank, zijwaartse plank, sit ups, sit ups voor de schuine buikspieren, heel twist touches, etc etc etc

Algemene krachtoefeningen
Push ups
Dips
Pull ups
Calf raises
Lunges (evt met gewichten, Bulgarian of springend)
Squats (idem)
Wall sit

Ik kies per training drie of vier oefeningen en voer elke individuele oefening 65-70 keer uit in een aantal sets.

Krachttraining - isolatie
Met dumbbels en soms met weerstandsbanden. De genoemde gewichten zijn voor mij persoonlijk. Ik doe bewust 8-15 reps. Minder is goed voor opbouwen van pure kracht en spiermassa (4-6 reps), omdat je daarmee meer spiervezels kapot maakt. Het gaat mij om ondersteuning bij hardlopen, dus muscle endurance.

Bicep curls (2x6kg) - 10x/kant
Dumbbell rows (2x6kg) - 12x
Rear delt rows (4kg) - 10x/kant icm de vlgde:
Tricep pushbacks - 10x/kant
Overhead press (2x6kg) - 9x/kant
Bench press (2x8kg) - 12x
Chest flys (2x8kg) - 12x

Maar aan chest flys heb ik een lichte hekel, omdat je de pectoralis wilt trainen en die pas echt aan de slag gaat als je met je armen gaat kruisen. Meestal pak ik een weerstandsband, houd ik die met één hand tegen m'n andere schouderkop aan en beweeg ik met m'n andere hand (band vasthoudend dus) naar de andere zijde. Minder blessuregevoelig en effectiever. En zo kun je ook nog variaties vinden voor de triceps, rug, etc. Met weerstandsbanden train je een hoop.

Explosief werk
Side jump hops
Ball slams
Touwtjespringen
En dus evt jump lunges/squats
...

Loopscholing
Ook wel pliometrische oefeningen genoemd. Laat ik even buiten beschouwing voor nu, is iets wat de meesten wel bekend is denk ik. Aan te raden om minstens eenmaal per week na het inlopen te doen.

Samenvoeging
Een krachttraining bestaat bij mij sowieso uit een onderdeel buikspieren en vrijwel altijd een set push-ups, dips, etc. En dan kies ik er dingen bij. Eenmaal per week explosieve oefeningen als de benen het toelaten en tweemaal isolatieoefeningen voor het bovenlichaam.

Dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfsVptYIaV0FUwaBzTlnbvsVfMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Xn75ETWW4XRWkZInjJ0CHfy.jpg?f=user_large

Strava

• Roozzz
Ik val in het kamp 'doe ik eigenlijk te weinig'. Ik merk dat ik het moeilijk vind om dit soort zaken structureel te blijven doen, meestal gaat een paar weken prima maar daarna versloft het. Zeker als er niet een direct effect aan gekoppeld zit, zoals met veel van de "onderhoudszaken". Als ik het koppel aan een specifiek doel oid dan gaat het bij mij eenvoudiger. Zo heb ik in mijn voorbereiding naar lange bergtrails typisch behoorlijk wat krachttraining zitten (denk squats, deadlifts etc opbouwend naar 1,5 - 2x lichaamsgewicht aan gewicht) en dat kan ik dan ook prima maanden gestaag opbouwen. Maar na zo'n doelwedstrijd is dit het eerst wat ik vergeet :+

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd wel heel trouw iedere dag dynamische warming-up/stretch oefeningen doe. Want ik merk dat ik daar gewoon profijt van heb als ik de hele dag stil achter de computer zit. Verder doe ik zonder structuur nog de nodige oefeningen 1-2x in de week. Variërend met lunges, squats, push-ups, pull-ups, box jumps en de nodige buikspiervariaties, aangevuld met whatever.

Ik doe e.e.a. gewoon thuis trouwens. In de loop der jaren hebben we voldoende materiaal verzameld voor een bescheiden sportschool :+ Vlak voor corona overwoog ik om bij een yoga-klasje aan te schuiven. Dan heb ik net even iets meer stok achter de deur om het (te blijven) doen. Misschien als dit alles weer voorbij is...

• Tinusvolkel
sander_g schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:21:
Op de valreep van deze maand net 200km aangetikt. Het ging niet helemaal vanzelf. Al vroeg struikelde ik in een onbewaakt moment over een stoeptegel. Knie en hand geschaafd en dacht het wel meeviel.

Onderweg kreeg ik toch wat blikken naar mijn bebloede knie van wandelaars. Het stolde goed, dus ben toch maar doorgelopen.

Vervolgens maakt windkracht 5 in de duinen het ook lastig om de hartslag laag te houden. Dat je op de terugweg wind mee hebt compenseert wat, maar niet alles.

Dan de laatste drie kilometers in de regen. Waardoor de knie toch weer wat ging druppen.

Maar goed, eenmaal weer binnen bekruipt je wel een (zelf)voldaan gevoel.

https://strava.app.link/9bKutVfj2ab
Ook is gekeken naar aanleiding van jou bericht maar hier op 197 -O-

Bedankt @Krylinck hier ga ik mij ook is in verdiepen :) doe nu al wat core oefeningen die de sportleraar op het werk voor mij heeft samengesteld.

Edit:
Kan de meeste oefeningen in m’n sportapp toevoegen :) (sommige met wat extra comments)
Maar maakt het nog uit wat voor banden je koopt of is zoiets prima?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhgeXGvO7iB3rFs-bqp4vdBC7s0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mT5OSgT2YgeHHjfA6K472xWv.png?f=user_large

Hier vandaag mijn wekelijkse hm vervangen voor een rustige 30km maar ondanks dat ik veel hm gelopen heb voelde deze toch zwaarder dan van te voren gedacht, maar toch wel lekker gelopen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Tinusvolkel op 31-10-2020 21:44 ]

• BastiaanN
  • Niet online
Afgelopen week online een flipbelt besteld in een te grote maat dus stond op de planning om die de aankomende week te ruilen. Vandaag aan het klussen op zolder en moest nog wat bouwmaterialen hebben. Gelijk maar even langs de lokale hardloopwinkel gereden om een kleinere versie te kopen. Thuis even snel geprobeerd en zat een stuk beter. Mooi! Nog even eten, de zolder opruimen en dan kan ik weer een lekker rondje lopen.

Dus ik uiteindelijk mijn hardloopkleding aangetrokken maar verrek waar is die flipbelt nu gebleven? Overal in huis gezocht maar kon hem echt nergens vinden, vriendin nog meegezocht maar die wist het ook niet. Na ongeveer een half uur zoeken kwam ik er achter dat ik mijn hardloopkloffie er gewoon overheen had aangetrokken. :D :F

Wat later vertrokken dan gepland maar wel lekker een duurloopje van 16km afgetikt. Zelfs nog met een zonnetje er bij. Nieuwe route uitgezocht waarbij een stukje over een landweggetje ging maar man wat een gefrustreerde automobilisten reden daar, het was er erg druk met wandelaars en fietsers op die weg maar die werden soms bijna letterlijk van de weg gereden, dat loopt dan toch ook niet erg fijn. Gelukkig was de rest van de route prima en verder erg lekker gelopen.

@Tinusvolkel Handig, welke app is dat? :)

• Totrail
@Krylinck
Bedankt. Ik ga er eens naar kijken. Wel sowieso vanaf 1november weer serieus op te gaan pakken. Neem dit mee.

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:19
Nu het weer wat minder wordt en hardlopen met een regenjas onvermijdelijk wordt ben ik aan het oriënteren op een shakedry-jas. Ik kan er niet echt een eenduidig antwoord op vinden: zijn er shakedry jassen die geschikt zijn om onder een runningvest (salomon adv skin) te dragen? Dit met name het oog op slijtage van de jas.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Door multi kledingslagen te gebruiken is bij mij er nooit een noodzaak geweest om een regenjas oid te dragen.
Op den duur word je wel vochtig maar zelden dat je je doorweekt voelt, das alleen als het echt met bakken uit de lucht komt....en als je eerst moeten shaken net die shakedry jassen .... lijkt me onderweg ook niet handig.
Maar is vast allemaal persoonlijk.

• Koenbr
Ik begrijp je standpunt. Maar bij loopjes van >2 uur vind ik het niet prettig om met een flink nat bovenlichaam rond te lopen. Vooral als het +5C is vind ik lopen in drie (reguliere) lagen niet erg fijn.

• GSX-MAN
  • Laatst online: 09-12-2025

GSX-MAN

de/het/een

Ineens een druk weekend ivm ziekenhuisopname van mijn stiefvader, maar ik heb het hardlopen gelukkig nog kunnen inplannen door het meteen na het ontbijt te doen. 8 km met een gemiddelde van 11 km/u, ik ben tevreden.

De temperatuur was heel goed te doen, een klein beetje regen erbij was ook lekker en het was vrij rustig buiten. Helemaal prima.

Slecht idee... Hoe laat?

• Tinusvolkel
Virtuagym, maar hebben een account gekregen via het werk. (Is meer voor sportscholen dacht ik) dus ik weer niet wat er allemaal werkt.

• InZane
Dirk0s schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:46:
Nike Pegasus 37 - Heel gek maar heb altijd het idee als ik deze aanheb dat ik het veel zwaarder heb. Ook lijken ze veel meer te klappen op de grond bij landing.

Zit nu te twijfelen om te kijken naar Zoom Fly 3 of Pegasus turbo 2. Ook had ik uiteraard graag de Vaporfly aan dit lijstje toegevoegd maar vind 200 toch wel de max voor schoenen.
Hopelijk kunnen mensen hier met hun ervaring in schoenen mij een beetje op de goede weg helpen en b.v. verklaren waarom de Pegasus 37 een stuk moeizamer lopen??
Dat moeizamer lopen herken ik in ieder geval niet. Kan het met je loopstijl te maken hebben?
Dat ze wat lawaaiiger zijn herken ik wel. Dat heb ik met de Turbo's trouwens ook. Hoe het met andere Nikes zit weet ik niet.

Vorige maand afgetikt op 235km. De stijgende lijn zet door en er is geen pijntje te bespeuren :)

• Roozzz
Koenbr schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:23:
Nu het weer wat minder wordt en hardlopen met een regenjas onvermijdelijk wordt ben ik aan het oriënteren op een shakedry-jas. Ik kan er niet echt een eenduidig antwoord op vinden: zijn er shakedry jassen die geschikt zijn om onder een runningvest (salomon adv skin) te dragen? Dit met name het oog op slijtage van de jas.
Geen ervaring met "shakedry jassen", maar met reguliere gore-tex hardloopjassen kan dit wel. Allicht schuurt het ietsje meer, maar hoeveel beweegt je runningvest nu helemaal? Ik ben in ieder geval nog niemand tegen gekomen die doorgeschuurde schouders als reden gebruikte voor het vervangen van zijn jasje. Typisch zitten er eerder gaten in door rotsen, takken etc :+ Voorheen waren er ook wel jasjes met iets van een versteviging op de schouders voor het runningvest. Geen idee of die ook voor "shakedry" bestaan.

Wil je zeker zijn, dan draag je je jas over je pack. Dat is in mijn optiek de beste oplossing. In principe zijn veel trailjasjes hier ook op bedacht, want je runningvest blijft veel droger en je bent veel flexibeler met aan en uit doen in wisselende omstandigheden. Voornaamste nadeel is als je je vest moet bijvullen o.i.d. bij een verzorgingspost, dan moet eerst het jasje uit.

Welke heb je op het oog? Ik ken de term shakedry vooral van de top-end kleding voor de racefiets namelijk.

Vanochtend trouwens heerlijk 20k weggetikt over de hei bij Ede; het liep weer eens vanouds als vanzelf :)

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 01-11-2020 15:06 ]

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Pfoeh, de tempo bepalingstrainingen van dit jaar zitten er weer op. Onze trainer werkt met een serie benchmark trainingen aan het begin van het seizoen om de trainingstempos te bepalen afhankelijk van welk schema je doet.

Persoonlijk loop ik meestal een schema voor de 3000/5000m met soms een uitstapje naar de 1500m.
Vorige week mogen genieten van 12x400m 100dr, en vandaag 16x300m 100dr.
Bij de eerste zat ik net boven de 23s per 100m, die van vandaag net onder de 23s.

Gezien dat ik van het oude schema afkom toch wel wat progressie gemaakt ondanks dat mijn basis tempo dus op 23s per 100m (3:50 min/km) blijft liggen. Maar man man man, ondanks dat je deze trainingen zo in moet zetten dat je nog 1 of 2 extra herhalingen kan doen zijn ze nooit fijn. Door de korte rust bouwt je lactaat niet echt meer af en kun je behoorlijk het rood in als je niet oplet, in mijn geval hik ik er meestal tegen aan 8)7

Stap 1 in het voorbereidingstraject naar die 18:59, check!
(afgelopen seizoen een PR van 19:15,99 mogen noteren op de 5000m :9 )

[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 01-11-2020 18:32 ]

• Koenbr
Roozzz schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:04:
[...]

Geen ervaring met "shakedry jassen", maar met reguliere gore-tex hardloopjassen kan dit wel. Allicht schuurt het ietsje meer, maar hoeveel beweegt je runningvest nu helemaal? Ik ben in ieder geval nog niemand tegen gekomen die doorgeschuurde schouders als reden gebruikte voor het vervangen van zijn jasje. Typisch zitten er eerder gaten in door rotsen, takken etc :+ Voorheen waren er ook wel jasjes met iets van een versteviging op de schouders voor het runningvest. Geen idee of die ook voor "shakedry" bestaan.

Wil je zeker zijn, dan draag je je jas over je pack. Dat is in mijn optiek de beste oplossing. In principe zijn veel trailjasjes hier ook op bedacht, want je runningvest blijft veel droger en je bent veel flexibeler met aan en uit doen in wisselende omstandigheden. Voornaamste nadeel is als je je vest moet bijvullen o.i.d. bij een verzorgingspost, dan moet eerst het jasje uit.

Welke heb je op het oog? Ik ken de term shakedry vooral van de top-end kleding voor de racefiets namelijk.
Goed punt inderdaad! Wellicht dat het dragen onder een jas zinvoller is. Hoe handig is dat met drinken etc? Ik heb tot nu toe gekeken naar de Gore wear active one, o.a. Omdat deze tegen een acceptabele prijs verkrijgbaar is (€180).

• Dirk0s
InZane schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:37:
[...]

Dat moeizamer lopen herken ik in ieder geval niet. Kan het met je loopstijl te maken hebben?
Dat ze wat lawaaiiger zijn herken ik wel. Dat heb ik met de Turbo's trouwens ook. Hoe het met andere Nikes zit weet ik niet.

Vorige maand afgetikt op 235km. De stijgende lijn zet door en er is geen pijntje te bespeuren :)
Ik merk echt dat mijn hartslag hoger is in deze schoenen en ook minder soepel loop. Voelt echt stuk zwaarder.

• Roozzz
Koenbr schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:14:
[...]

Goed punt inderdaad! Wellicht dat het dragen onder een jas zinvoller is. Hoe handig is dat met drinken etc? Ik heb tot nu toe gekeken naar de Gore wear active one, o.a. Omdat deze tegen een acceptabele prijs verkrijgbaar is (€180).
Tja, met drinkzak en slang geen enkel probleem. Met softflasks voorop iets spannender, maar even iets open ritsen werkt prima. Zeker met dit soort weer is drinken toch al iets dat je weinig zal doen. Ik dan in ieder geval :P

Ah ja, weer wat geleerd. In mijn beleving hadden zij alleen maar fietsspul. (y)

• Mvd1981
Afgelopen zaterdag was ik goed ziek van iets dat ik de dag ervoor gegeten had, heb de hele dag dus kunnen trainen op de 10m speed runs.

Gistermiddag voelde ik mij een stuk beter en heb 22km gelopen als onderdeel van de voorbereidingen op een halve marathon eind november. Hartslag bleef tot en met een kilometer of 15 netjes laag in de 140'ers, daarna volle windkracht 5 op de kop voor een kilometer of 5, daarna nog 2 kilometer langzaam omhoog op de weg terug. Tijd op de halve marathon was vrijwel 2 minuten sneller dan vorige week, 1u51m55s.

• Appie76
Ah ja, de 10m speed run, het tegenovergestelde van de duurloop. Staat ook wel bekend als buikloop en die kun je beter niet op je trainingsschema hebben staan. Toch wel netjes om de dag erna 1:51 te lopen op de HM hoor!

Ik heb geen signature

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 11:32
Met hangen en wurgen afgelopen Zaterdag de Strava October Running Distance Challenge kunnen afsluiten op exact 200km.

Ik was wat grieperig sinds vorige week Zondag en moest deze laatste week vd maand nog zo'n 30km lopen om de challenge te kunnen voltooien. Het viel niet helemaal mee, maar het is gelukt. :)

Strava Garmin 265

• Tinusvolkel
Dus een dag nadat jullie ziek zijn een 20km+ lopen? was dat niet onverstandig volgens het onderstaande?
route99 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:53:
De Volkskrant zet haar traditie voor om het nieuws over de mogelijke gevolgen sporten met een sporthart als je een virus oploopt.

En in deze tijd kan het een corona virus zijn.

Gisteren stond er in het Wetenschapskatern een interessant artikel over, lees vooral zelf het verhaal.

Het onderzoek naar corona-gerelateerde problemen tav sportcardiologie staat uiteraard nog in de kinderschoenen, maar een ding is nog steeds zeker, als je een virus oploopt, dus ook mogelijk het coronavirus, stop met sporten totdat je compleet genezen bent. Dat is al heel lang bekend, ook al schrijft men dat de sportcardiologie nog een jong vakgebied is. Uit mijn omgeving ken ik helaas meer dan 30 jaar geleden al minimaal een sporthart/virus gelinkte overlijden van een relatief jonge (sub)topsporter.
De auteur, Ellen de Visser, schrijft dan ook, als ik het quoten tot dit minimum mag beperken:

[...]

Eigenlijk is het al niet handig om als je echt niet fit bent om te gaan sporten. In feite ben je daardoor in het algemeen ook meer vatbaar om ziek te worden van een virus, immers je natuurlijke weerstand is op dat moment, laat ik het neutraal houden, bepaald niet optimaal.
En dat geldt natuurlijk ook voor het coronavirus, je bent er bevattelijker voor. Het is imho dus totaal niet stoer en handig om "erdoorheen te lopen" als je om wat voor reden dan ook niet fit bent. Met wat extra rust neem je veel minder risico tav een virus oplopen en de potentiële gevolgen ervan. Dat kan dus helaas letaal (=dodelijk) zijn. En qua trainingsopbouw: Zo een training als je niet fit bent voegt niks toe, breekt ook zonder virus alleen maar af, laat staan als je een virus onder de leden hebt. Neem je wat extra rust echt serieus en dat kan het trainingseffect (sterk) positief beïnvloeden.

Dit artikel staat dan publiek, maar de Volkskrant heeft wel vaker goede artikelen die dan (uiteraard…) niet altijd publiek staan, in het Wetenschapskatern, maar ook in andere katernen. Wij hebben al jaren de papieren weekendeditie en daar krijg je de online editie van de hele week bij. Een mooie deal.

En als je liever geen of een andere krant leest, het is allemaal een persoonlijke keuze, net als het wel of niet opvolgen van het sportadvies uit dit artikel over potentiële (corona)virus gerelateerde hartproblemen.
Hier laatst ook buikgriep gehad, maar een paar dagen later merkte ik tijdens een rustig kort loopje aan m'n hartslag dat ik nog niet volledig was hersteld. dus nog maar een paar dagen extra rust gepakt voordat ik weer over de 20km ging.

• InZane
Tinusvolkel schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:09:
Dus een dag nadat jullie ziek zijn een 20km+ lopen? was dat niet onverstandig volgens het onderstaande?

[...]

Hier laatst ook buikgriep gehad, maar een paar dagen later merkte ik tijdens een rustig kort loopje aan m'n hartslag dat ik nog niet volledig was hersteld. dus nog maar een paar dagen extra rust gepakt voordat ik weer over de 20km ging.
Als je goed ziek bent omdat je iets verkeerds hebt gegeten, dan lijkt me dat iets anders dan een virus..

Verder denk ik dat een ieder vooral moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

[ Voor 6% gewijzigd door InZane op 02-11-2020 13:32 ]

• Mvd1981
InZane schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:31:
[...]

Als je goed ziek bent omdat je iets verkeerds hebt gegeten, dan lijkt me dat iets anders dan een virus..

Verder denk ik dat een ieder vooral moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Klopt - mijn maag heeft zich (zaterdagochtend) omgedraaid (een aantal keer), maar geen koorts en dat soort zaken. Naderhand ook gewoon kunnen eten en tegen de avond al weer stukken beter. Goede nachtrust gehad, hele zaterdag in rust doorgebracht, zondagochtend ook. Goed kunnen ontbijten en met twee bananen achter de kiezen voelde ik mij goed genoeg om te gaan.

Ik heb gedurende de loop mijn hartslag veel frequenter gechecked om te zien dat ik mijzelf niet iets verschrikkelijks aan het aandoen was. Eerste vijf tot tien kilometer is de hartslag nauwelijks boven de 145 gekomen, goed gedeelte ook gewoon netjes onder de 140. Pas na 15km kwam mijn hartslag boven de 150, maar wellicht dat de windkracht Z5 daar iets mee te maken had, waar ik 5km lang tegenin moest lopen.

Heb niet het gevoel dat ik mijn lichaam extra zwaar heb belast of dat ik mijn eigen grenzen over ben gegaan. Als ik mij gedurende het lopen niet goed had gevoeld, omdat het te zwaar was, of omdat mijn maag niet lekker ging, dan was ik absoluut gestopt.

• Dirk0s
Weet iemand welke winkel de Endorphin speed nog op voorraad heeft? Zou ze graag eerst een passen en voelen voordat ik ze koop :)

• Roadman
Dirk0s schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:58:
Weet iemand welke winkel de Endorphin speed nog op voorraad heeft? Zou ze graag eerst een passen en voelen voordat ik ze koop :)
Ik denk geen momenteel. Zijn nogal schaars helaas.
Wellicht, als je er geen moeite mee heb, ergens online bestellen en retourneren als ze niet bevallen?

• The Grand Slam
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-12-2025
Overigens ben ik naast een lamp (die ik inmiddels besteld heb) ook opzoek naar een nieuwe hardloopschoen.
Eigenlijk altijd op Nikes gelopen, 1x de uitstap gemaakt naar Kinvara 11 maar dat is niet goed bevallen.
Mijn huidige ervaringen:

Nike Zoom Fly Flyknit - Vond ik in het begin erg wennen maar loop ik nu het liefste op

Ik heb juist de laatste jaren altijd saucony gelopen. Loop nog snel en licht op oude kinvara 4 en heb net een stel kinvara 11 gekocht voor training omdat deze wat zwaarder en stugger zijn. Maar ook ik loop te zwoegen op deze dingen. Ook op de band, zelfde tempo veel hogere hartslag.

• Dirk0s
The Grand Slam schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:45:
[...]

Ik heb juist de laatste jaren altijd saucony gelopen. Loop nog snel en licht op oude kinvara 4 en heb net een stel kinvara 11 gekocht voor training omdat deze wat zwaarder en stugger zijn. Maar ook ik loop te zwoegen op deze dingen. Ook op de band, zelfde tempo veel hogere hartslag.
Om als voorbeeld te geven.
Zaterdag 10km in tempo 5:20 met gem. hartslag van 152 op Pegasus 37
Vanavond 7km in tempo 4:17 met gem. hartslag van 162 op Zoom Fly Flyknit

En dan had ik het zaterdag in de laatste kilometers zwaarder dan bij de 7km van vanavond.
Lijkt echt alsof ik ineens beton aan mijn voeten heb met de Pegasus 37

Twijfel daarom nu dus om er Nike Pegasus Turbo of Endorphin speed bij te halen.

• InZane
Dirk0s schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:56:
[...]

En dan had ik het zaterdag in de laatste kilometers zwaarder dan bij de 7km van vanavond.

Hm ik liep vorige week 10km op 4:53 met gemiddelde hartslag van 152 op de Pegasus. Misschien moet ik ook eens een paar Zoom Fly halen :+

Maar even serieus: Het is inderdaad een groot verschil. Herken het iig niet.

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Grappig dat de schoenen snel moeten zijn O-)

Merk zelf ook wel veel verschil tussen schoenen maar ik wissel meer af qua type met gebruik. Heb dus mizuno waverider 23, dat zijn klompen maar voor een LSD erg fijn vanwege de stabiliteit. Gevalletje afstand>tempo, gebruik ze ook voor baan trainingen (omdat ik niet genoeg paar in de roulatie heb voor de 48 uur schoenen rust) daar doen ze hun werk ook wel. Mijn snelle schoenen zijn adidas boston 8, veel lichter en dat is dus ook in alles te merken. Maar ik merk wel extra lichaamsbelasting met die schoen bij langer/intensiever werk.

Ik zie het maar zo: als ik mijn trainingsarbeid met zware/lompe schoenen verricht is de boost van lichte schoenen op wedstrijddag nog groter :) (ook een gevalletje zelfbescherming om niet altijd te hard te gaan). Niemand traint immers ook een volledige MLA baantraining op spikes

In ander nieuws, vanavond bij onze techniektraining alle oefeningen met iets hogere hordes uitgevoerd. Toch leuk om die vooruitgang in lenigheid/reactiviteit te zien, hopelijk is souplesse de sleutel tot meer snelheid

• Krylinck
Dirk0s schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:56:
[...]

Ik heb de Turbo 2 en die lopen prima. De hiel had van mij wat minder minimalistisch gemogen, want ze doen een beetje pijn daar, maar verder is het een uitstekende schoen. Vrij vergelijkbaar met de Vaporfly, maar het is ook hetzelfde schuim.

De Pegasus zou er echter niet veel voor onder mogen doen, als ik enkele YouTube reviews mag geloven. Had je niet gewoon een slechte dag?

Strava

• Dirk0s
Krylinck schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:41:
[...]

Ik heb de Turbo 2 en die lopen prima. De hiel had van mij wat minder minimalistisch gemogen, want ze doen een beetje pijn daar, maar verder is het een uitstekende schoen. Vrij vergelijkbaar met de Vaporfly, maar het is ook hetzelfde schuim.

De Pegasus zou er echter niet veel voor onder mogen doen, als ik enkele YouTube reviews mag geloven. Had je niet gewoon een slechte dag?
Maar het is telkens dat verschil als ik de Pegasus aan doe, het gaat gewoon moeizamer/ zwaarder. Misschien omdat ik die nu alleen aan doe voor de rustige duurloopjes en zou ik ze eens moeten proberen in hoger tempo.

Maar mij lijkt dat het er niet makkelijker op gaat worden als ik het in rustigere tempos al zwaar heb.
Ga ze woensdag eens aan doen en proberen rond tempo 4:30 te lopen.
Cranzai schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:40:
Grappig dat de schoenen snel moeten zijn O-)
Ze hoeven niet snel te zijn, maar als je het echt zwaar krijgt door schoenen is ook niet lekker.
Voorheen liep ik de rustigere tempos op mijn Pegasus Turbo 1, tempo 5:20, gem. hartslag 135-140

Snap dat het allemaal moment opnames zijn, maar in dit geval gaat het ook om gevoel. Lijkt gewoon alsof ik niet vooruit kom in die Pegasus 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Dirk0s op 02-11-2020 22:03 ]

• Shinji
Nou, het is weer zover, wie nog verlichting nodig heeft, Noxgear heeft weer 42% korting (noxgear.com) op onder andere de tracer360 :).

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:38
Shinji schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 06:43:
Nou, het is weer zover, wie nog verlichting nodig heeft, Noxgear heeft weer 42% korting (noxgear.com) op onder andere de tracer360 :).
Alleen USA. Als ik probeer te bestellen word ik doorgestuurd naar de Oostenrijkse site.

• Shinji
Tito129 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:54:
[...]

Alleen USA. Als ik probeer te bestellen word ik doorgestuurd naar de Oostenrijkse site.
Hmm, vreemd, dat was vorig jaar niet!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Mijn huidige ervaringen:

Wat je beschrijft is heel herkenbaar. Heb ook de Kinvara's geprobeerd maar kwam er niet op weg. Verder ziet mijn schoenenstal er bijna hetzelfde uit. Loop op de volgende Nike schoenen:
- Nike Zoom Fly Flynit; in het begin iets te zacht, maar nu heerlijk > Hoewel ik Zoom Fly 1 beter vond.
- Nike Pegasus 35 & 37 > De Pegasus 35 lijkt directer, de 37 iets meer moeite om op tempo te lopen.
- De Vaporfly wil ik ook wel, hopen dat de Nike verjaardagactie tot februari blijft!! :9~

Langzaam heb ik ook de overstap naar andere merken gemaakt. En gezien wat jij beschrijft, welke schoenen je fijn en niet fijn vind komen we vrij goed overeen.
Je zou eens een New Balance Fuel Cell kunnen proberen. Deze voelen qua voetbed en breedte aan als Nike, maar zijn iets directer. Deze schoenen zijn geschikt voor het snelle werk, maar je kunt er ook een langere duur op lopen. Enige nadeel is dat het profiel vrij zacht is. Op gladde wegen of bij trainingen in de regen kun je dan wel eens het idee hebben dat je schoen het asfalt niet "pakt".

Een nieuwe favoriet is (sinds kort) de Adidas Boston 9. Deze kun je qua gevoel vergelijken met de Zoomfly, maar iets directer. Eigenlijk is het gewoon een Zoomfly, maar dan minder foam aan de voorzijde waardoor de schoen heel direct reageert.

tips voor New York

• BastiaanN
  • Niet online
Tito129 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:54:
[...]

Met VPN lukt het nog wel. Pas wat mensen die hem op die manier besteld hebben.

Over verlichting gesproken, gisteren de Flipbelt running light uitgeprobeerd. Ondanks dat er groot op de verpakking staat 'bounce-free' is hij dat dus niet. Dus @Roadman had gelijk :> Het licht stuitert/trilt een beetje op en neer tijdens het rennen tenzij ik er met mijn hand tegenaan druk. Echt super irritant met de reflectie op verkeerdborden enzo. Verder vind ik de standen een beetje raar verdeeld. Je kunt kiezen tussen 500/250 of 55 lumen. Ik had liever gezien dat die laatste stand iets van 100 lumen zou zijn geweest ofzo. Al met al heb ik hem inmiddels alweer verpatst op marktplaats :P.

Zit op de maximale stand wel een lekkere bak licht in trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x35AkIRo39yHEnAEt7GWf_8hrXw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QajOeGl1fqx6hJTUPNWcokWt.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus nu denk ik toch maar iets van een hoofdlamp proberen die ik kan gebruiken voor de donkere stukken op mijn route.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58

Tazzios

..

Ik heb 12 oktober de noxgear besteld via een vpn. Verzendstatus is alleen sinds 15 oktober nog steeds 'HAUPPAUGE NY'. Wordt toch wel tijd om hem dragen.

• Totrail
Le Champion annuleert alle sportevenementen tot 1 maart 2021 (https://www.lechampion.nl...031120-afgelastingtmmaart)

Dat wordt dus op de datum van Egmond zelf een halve lopen in de buurt om tot een pr te komen. Werk aan de winkel ;)

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Heeft hier iemand ervaring met compressie kousen of tubes? of is het beter dit preventief aan te pakken met oefeningen?
Ik heb helaas weer last van mij kuit/kuitspier waardoor ik weer wat dagen rust moet nemen.
Wellicht komt het door de kinvara met lage drop maar dat weet ik niet zeker.

• Roadman
Totrail schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:25:
Le Champion annuleert alle sportevenementen tot 1 maart 2021 (https://www.lechampion.nl...031120-afgelastingtmmaart)

Dat wordt dus op de datum van Egmond zelf een halve lopen in de buurt om tot een pr te komen. Werk aan de winkel ;)
Je wilde anders tijdens de halve van Egmond voor een PR gaan? :+

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:11
Thierry2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:54:
Heeft hier iemand ervaring met compressie kousen of tubes? of is het beter dit preventief aan te pakken met oefeningen?
Ik heb helaas weer last van mij kuit/kuitspier waardoor ik weer wat dagen rust moet nemen.
Wellicht komt het door de kinvara met lage drop maar dat weet ik niet zeker.
Als het komt door een schoen met een lagere drop dan waar je altijd op gelopen hebt dan geen compressie kousen/tubes echt niet helpen.
Door de lagere drop is belasting/uitrekking van de pees en kuitspier veel groter.
Dit moet je langzaam opbouwen!

• Totrail
Roadman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:12:
[...]

Je wilde anders tijdens de halve van Egmond voor een PR gaan? :+
Nee hoor :) het was of Egmond, of een pr op eigen terrein.

• Roadman
Totrail schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:18:
[...]

Nee hoor :) het was of Egmond, of een pr op eigen terrein.
Ik wil laatste weekend voor kerst voor een pr gaan op de halve. Normaal was ik dan (weer) naar Linschoten gegaan maar nu word dat ook eigen terrein. Lekker puzzelen naar de meest geschikte route, zullen waarschijnlijk 2 rondjes van 10,5 km worden.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-01 07:50

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Tazzios schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:13:
Ik heb 12 oktober de noxgear besteld via een vpn. Verzendstatus is alleen sinds 15 oktober nog steeds 'HAUPPAUGE NY'. Wordt toch wel tijd om hem dragen.
Mijn ervaring van vorig jaar:
Daren (noxgear)
Jan 13, 13:21 -05
Hello Hans,
Thank you for your continued patience. Regrettably, the postal inquiry has not yielded any results. Noxgear's own policy regarding international shipments is to allow a maximum of 40 days for a shipment to arrive befre we will consider it lost in transit. As that mark has now been surpassed, I am able to reship your order if you wish.

Sincerely,
Daren
Noxgear Support
Na die veertig dagen hebben ze op mijn aanvraag een nieuwe verstuurd en na lang wachten kwam die wel binnen. :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Totrail
Roadman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:20:
[...]

Ik wil laatste weekend voor kerst voor een pr gaan op de halve. Normaal was ik dan (weer) naar Linschoten gegaan maar nu word dat ook eigen terrein. Lekker puzzelen naar de meest geschikte route, zullen waarschijnlijk 2 rondjes van 10,5 km worden.
Ah, Linschoten. Nooit gelopen maar wel goede verhalen over gehoord.

Ja, dat weekend is ook nog een optie. Dan ga ik wellicht wat relaxter de feestdagen in.

Route moet ik nog uitzoeken. Wordt ook een beetje een keuze tussen de meest ideale of ook nog een beetje een mooie.

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
ArnoutV schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:16:
[...]

Als het komt door een schoen met een lagere drop dan waar je altijd op gelopen hebt dan geen compressie kousen/tubes echt niet helpen.
Door de lagere drop is belasting/uitrekking van de pees en kuitspier veel groter.
Dit moet je langzaam opbouwen!
De kinvara 11 is mijn vervanger voor de ghost 12 die ik aan het uitfaseren ben.
Veel reviews gelezen en kwam tot de conclusie dat dit een prima schoen is voor duurlopen tot 15 a 20 km.
Wellicht kan ik beter kijken voor een andere duurloopschoen en de Kinvara gebruiken voor tempo loopjes.
Pagina: 1 ... 60 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.