Krachttraining
Is een niet te onderschatten onderdeel voor hardlopers. Je ontwikkelt niet alleen een lichaam dat iets meer in verhouding is, maar een krachtigere loop en toename van de arm-swing zorgen voor een behoorlijke winst in tijd.
Tevens is het doen van buikspier- en heupoefeningen dé manier om veelvoorkomende blessures mee te voorkomen en zelfs te behandelen. Denk bijvoorbeeld aan de lopersknie. We beginnen dus daarmee!
NB: het aantal herhalingen is toegespitst op mij en je zult voor jezelf moeten kijken hoe ver je komt. Het is een kwestie van opbouwen, maar de laatste paar repetities van een set mogen wel branden of anderszins behoorlijk merkbaar zijn.
Per week: 3x heupen en buikspieren, 2x bovenlichaam, 1x explosief.
Heupoefeningen
Abductoren (gluteus medius en minimus en piriformis), vooral ter ontlasting van de tractus iliotibialis en ontwikkeling van kracht op korte afstanden en heuvelop.
Benodigd: twee korte weerstandsbanden.
Oefeningen:
Schuine leg raises: op de zij gaan liggen en het been gestrekt zijwaarts vloeiend omhoog en omlaag bewegen. 15x per kant.
Clam shells: op de zij liggen, één weerstandsband boven de knieën, knieën in ongeveer 90 graden gebogen. Dan de onderste knie op de grond houden en de bovenste knie omhoog er vanaf bewegen. Rustig terug naar beneden, spanning op de bilspieren houden. 12-15 keer per kant.
Butterfly bridges: met twee banden, eentje boven en eentje onder de knie. Knieën meer dan 90 graden gebogen en recht naast elkaar. Dan door aanspannen van de bilspieren (actie van vooral gluteus maximus) de rug van de grond tillen, waarbij de knieën van elkaar weg bewegen. Dan de knieën naar elkaar toe bewegen en nogmaals van elkaar af. Dan weer sluiten en kont op de grond. Dat 10-15x, afhankelijk van wanneer je het voelt branden.
Crab walk: twee banden, boven en onder de knie. Licht gebogen houding in de heupen en knieën (skihouding). Handen op de rug of laten hangen. Dan 10 keer naar links en 10 keer naar rechts, of afwisselen per stap.
Bovenstaande set driemaal uitvoeren.
Heupoefeningen voor de iliopsoas, handig voor onder andere stapgrootte:
YouTube: Hip flexor exercises for strength - basic + beginner level
Buikspieroefeningen
Ik doe vaak twee sets van 10 oefeningen of drie sets van 7 oefeningen, 30 seconden per oefening. Soms drie sets van 5 oefeningen, 45 seconden per oefening.
Denk aan leg raises, deadbugs, flutter kicks, bicycle crunches, plank, zijwaartse plank, sit ups, sit ups voor de schuine buikspieren, heel twist touches, etc etc etc
Algemene krachtoefeningen
Push ups
Dips
Pull ups
Calf raises
Lunges (evt met gewichten, Bulgarian of springend)
Squats (idem)
Wall sit
Ik kies per training drie of vier oefeningen en voer elke individuele oefening 65-70 keer uit in een aantal sets.
Krachttraining - isolatie
Met dumbbels en soms met weerstandsbanden. De genoemde gewichten zijn voor mij persoonlijk. Ik doe bewust 8-15 reps. Minder is goed voor opbouwen van pure kracht en spiermassa (4-6 reps), omdat je daarmee meer spiervezels kapot maakt. Het gaat mij om ondersteuning bij hardlopen, dus muscle endurance.
Bicep curls (2x6kg) - 10x/kant
Dumbbell rows (2x6kg) - 12x
Rear delt rows (4kg) - 10x/kant icm de vlgde:
Tricep pushbacks - 10x/kant
Overhead press (2x6kg) - 9x/kant
Bench press (2x8kg) - 12x
Chest flys (2x8kg) - 12x
Maar aan chest flys heb ik een lichte hekel, omdat je de pectoralis wilt trainen en die pas echt aan de slag gaat als je met je armen gaat kruisen. Meestal pak ik een weerstandsband, houd ik die met één hand tegen m'n andere schouderkop aan en beweeg ik met m'n andere hand (band vasthoudend dus) naar de andere zijde. Minder blessuregevoelig en effectiever. En zo kun je ook nog variaties vinden voor de triceps, rug, etc. Met weerstandsbanden train je een hoop.
Explosief werk
Side jump hops
Ball slams
Touwtjespringen
En dus evt jump lunges/squats
...
Loopscholing
Ook wel pliometrische oefeningen genoemd. Laat ik even buiten beschouwing voor nu, is iets wat de meesten wel bekend is denk ik. Aan te raden om minstens eenmaal per week na het inlopen te doen.
Samenvoeging
Een krachttraining bestaat bij mij sowieso uit een onderdeel buikspieren en vrijwel altijd een set push-ups, dips, etc. En dan kies ik er dingen bij. Eenmaal per week explosieve oefeningen als de benen het toelaten en tweemaal isolatieoefeningen voor het bovenlichaam.
Dan krijg je zoiets: