• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Met welke vraag precies? Want ik heb het genoegen om de patiënten doorverwezen te krijgen met dergelijke klachten. Vandaag nog iemand met stekende pijn op de borst die met één vinger aanwijsbaar is. Kwam van het hockeyen. Advies sportfysio gegeven en rustig doorbelasten. Maar die dame ging eerst de hele malle molen door. Dat is niet goed voor je psyche, kan ik je vertellen.

Uiteraard ben ik het eens met dat de ademhaling moet kloppen, net als de arminzet, lichaamshouding, pasfrequentie, et cetera. Want er zijn nog wel meer stokpaardjes. Denk aan pliometrische oefeningen (loopscholing), trainen van de heupabductoren (kontspieren) en heupflexoren (iliopsoas). De laatste twee hamer ik altijd op, vooral omdat het een probleem is waar ik zelf een geschiedenis mee heb. Het blijft een samenspel van factoren en alles is ongeveer even belangrijk.

Strava

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 15:33
@Tuxxx Welkom! Doe je het hardlopen ook in tuxedo? :D Inhoudelijk op je vraag over zijsteken: ik was in het begin ook wel behoorlijk gevoelig voor een zijsteek. Heel vervelend, vooral het eerste half jaar van hardlopen denk ik. Ik heb ook heel veel zitten zoeken met eten e.d. Ik sport(te) vnl. 's avonds vanaf kwart over 7 en als we om half 6 gingen eten waren we rond kwart voor 6 klaar. Ik heb zelf vier dingen aangepast:
- Beter kauwen zodat het makkelijker te verteren is (ik kan nog wel eens wat te snel eten en dus te weinig kauwen).
- Zorgen dat ik rond 5 uur al ga eten, dan ben ik iets voor half 6 wel klaar (duurt dus langer dan eerst)
- Mijn toetje doe ik pas na het hardlopen, omdat ik nog wel eens last heb gehad van het zure
- Vnl. lichte maaltijden (pasta/rijst met kip), geen vette maaltijden (zoals lasagne, één keer geprobeerd, nooit weer).

Inmiddels loop ik bijna nooit meer met een zijsteek, maar of het alleen hierdoor komt weet ik natuurlijk niet. Mijn warmlooptempo is ook omhoog gegaan, terwijl we met de groep op hetzelfde tempo warmlopen. Voorheen had ik aan het begin van de training nog wel eens last, nu heb ik daar ook geen last meer van (ook niet als ik onverhoopt een keer wat later eet). Simpelweg, denk ik, omdat ik minder moeite moet doen om het warmlooptempo van de groep bij te houden.

De één is er overigens wel veel gevoeliger voor dan anderen. In onze loopgroep hebben we ook wel mensen die gaan rustig BBQ'en en een uurtje later hardlopen zonder problemen, ik moet er echt niet aan denken.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Krylinck De vraag moet in eerste instantie wel gekoppeld zijn aan de belasting waar mee het gepaard gaat.
Dat maakt een potentiële verwijzing uiteraard veel gerichter en dan hoeft niet de hele mallemolen door heen gegaan te worden. Maar dat geldt in principe voor de meeste kwalen: Probeer zo snel als mogelijk een gerichte aanpak op te zetten. Heel veel pijntjes verdwijnen ook vanzelf, dus het is de kunst van de patient om aan te voelen ... dit zit echt niet lekker.... en het vak van de profi, de arts, om daar een adequate vervolg aan te geven.
Dat is zowel voor de patient beter, de door jou genoemde psyche en het houdt ons zorgsysteem ook beter betaalbaar.

Dus zowel de patient als de arts hebben daar een/hun eigen verantwoordelijkheid in.

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 20-10-2020 08:12 ]

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Arjan90 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:57:
@Tuxxx Welkom! Doe je het hardlopen ook in tuxedo? :D Inhoudelijk op je vraag over zijsteken: ik was in het begin ook wel behoorlijk gevoelig voor een zijsteek. Heel vervelend, vooral het eerste half jaar van hardlopen denk ik. Ik heb ook heel veel zitten zoeken met eten e.d. Ik sport(te) vnl. 's avonds vanaf kwart over 7 en als we om half 6 gingen eten waren we rond kwart voor 6 klaar. Ik heb zelf vier dingen aangepast:
- Beter kauwen zodat het makkelijker te verteren is (ik kan nog wel eens wat te snel eten en dus te weinig kauwen).
- Zorgen dat ik rond 5 uur al ga eten, dan ben ik iets voor half 6 wel klaar (duurt dus langer dan eerst)
- Mijn toetje doe ik pas na het hardlopen, omdat ik nog wel eens last heb gehad van het zure
- Vnl. lichte maaltijden (pasta/rijst met kip), geen vette maaltijden (zoals lasagne, één keer geprobeerd, nooit weer).

Inmiddels loop ik bijna nooit meer met een zijsteek, maar of het alleen hierdoor komt weet ik natuurlijk niet. Mijn warmlooptempo is ook omhoog gegaan, terwijl we met de groep op hetzelfde tempo warmlopen. Voorheen had ik aan het begin van de training nog wel eens last, nu heb ik daar ook geen last meer van (ook niet als ik onverhoopt een keer wat later eet). Simpelweg, denk ik, omdat ik minder moeite moet doen om het warmlooptempo van de groep bij te houden.

De één is er overigens wel veel gevoeliger voor dan anderen. In onze loopgroep hebben we ook wel mensen die gaan rustig BBQ'en en een uurtje later hardlopen zonder problemen, ik moet er echt niet aan denken.
Bij ons in de loopgroep zit er 1 die zat in enorme tijdnood ivm werk/kinderen naar z'n ex brengen etc. Die heeft zich om 6 uur een dikke portie kibbeling naar binnen gewerkt en stond om 7 uur op de baan.
Hij had overigens wel last van steken in z'n zij. Volgens mij had hij last van steken overal :+

Zelf ben ik ook supergevoelig voor voeding en probeer altijd bekende gerechten te eten voorafgaand aan een training. Het kan ook een placebo zijn hoor, dat ontken ik zeker niet. Maar ik voel me er gewoon prettiger bij. Nieuwe gerechten/recepten (bij voorkeur uit hardloopkookboeken) probeer ik wel, maar eerst op zondag tijdens de lange duur. Heb ik hier geen last van ook voor de dinsdag en donderdag training.

Voor een wedstrijd is het helemaal een standaard routine van voeding, drinken, kleding inpakken, dubbelchecken etc, dus laten we daar maar niet over beginnen ;).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:32
Calitomnication schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:42:
[...]

Bij ons in de loopgroep zit er 1 die zat in enorme tijdnood ivm werk/kinderen naar z'n ex brengen etc. Die heeft zich om 6 uur een dikke portie kibbeling naar binnen gewerkt en stond om 7 uur op de baan.
Hij had overigens wel last van steken in z'n zij. Volgens mij had hij last van steken overal :+
Ik heb ooit in zo'n enorme tijdnood een bak friet speciaal naar binnen gewerkt vlak voor een pittige intervaltraining.

Nergens last van gehad. :+

* dreamscape gaat er toch maar geen gewoonte van maken...

Punctuality is the politeness of kings

• Krylinck
route99 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:08:
@Krylinck De vraag moet in eerste instantie wel gekoppeld zijn aan de belasting waar mee het gepaard gaat.
Dat maakt een potentiële verwijzing uiteraard veel gerichter en dan hoeft niet de hele mallemolen door heen gegaan te worden. Maar dat geldt in principe voor de meeste kwalen: Probeer zo snel als mogelijk een gerichte aanpak op te zetten. Heel veel pijntjes verdwijnen ook vanzelf, dus het is de kunst van de patient om aan te voelen ... dit zit echt niet lekker.... en het vak van de profi, de arts, om daar een adequate vervolg aan te geven.
Dat is zowel voor de patient beter, de door jou genoemde psyche en het houdt ons zorgsysteem ook beter betaalbaar.

Dus zowel de patient als de arts hebben daar een/hun eigen verantwoordelijkheid in.
Je praat in algemeenheden ;) ik probeerde te achterhalen met welke vraag je iemand met steken in de zij bij inspanning naar een huisarts zou sturen. Ik kan er geen bedenken. Het is prima zelf op te lossen / te managen.

Strava

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:16:
[...]

Ik heb ooit in zo'n enorme tijdnood een bak friet speciaal naar binnen gewerkt vlak voor een pittige intervaltraining.

Nergens last van gehad. :+

* dreamscape gaat er toch maar geen gewoonte van maken...
Bij ons in de loopgroep was ook iemand die een keer vanwege tijdsnood een half uurtje voor de training een lekkere bak friet naar binnen had gewerkt. Die stond later tijdens de training lekker in een slootje te nekken :P Ze heeft daarna nog wel de training uitgelopen trouwens. _/-\o_

Zelf heb ik er gelukkig niet heel veel last van, al ligt het er natuurlijk wel aan hoe zwaar de training is. Bij een zware training eet ik 2 uur voor de training niets meer. In het geval van een duurloopje wil ik voor vertrek nog wel eens een banaan of broodje pasta eten, daar heb ik gelukkig geen last van.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• route99

route99

Krylinck schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:30:
[...]Je praat in algemeenheden ;) ik probeerde te achterhalen met welke vraag je iemand met steken in de zij bij inspanning naar een huisarts zou sturen. Ik kan er geen bedenken. Het is prima zelf op te lossen / te managen.
Wat een ander doet is zijn/haar verantwoording. Ik ben daar wat meer terughoudend in, als niet arts zijnde...

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04-2025
BastiaanN schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

Ik weet niet hoeveel je nu loopt in de week maar het is wel goed om te realiseren dat Trenara nog niet voorziet in opbouw/herstelschemas. Je zou in het begin dus misschien de duurloopjes iets minder lang kunnen doen zodat je niet in 1x flinke sprongen maakt in je weektotaal en je jezelf de blessures inloopt.
Dank je voor 't meedenken! Ik was me inderdaad bewust van het gebrek aan opbouw binnen Trenara.
Het is een (klein) stapje omhoog in mijn wekelijkse kms, ik ga het schema niet blind volgen en goed op mijn lijf letten. Deze 14km LSD lijkt ook meteen de langste in de komende tijd, de rest is wat meer rond een gangbare 10-12km voor me.

Strava

• route99

route99

Kun je dat bij Trenara als feedback doorgeven zodat jouw schema er op aangepast wordt?
Dat zou mooi zijn.
Een flinke overbelasting/blessure zit al 8-10 weken in een herstelschema en dan nog de overstap maken naar het "normale" schema.
Leeftijd speelt daar ook een rol, ik herstel nu duidelijk trager dan ca 25 jaar geleden toen ik net met hardlopen begon.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24
Hi allen! Ik overweeg om een 200+ euro stuk te slaan op een paar wedstrijdschoenen in de huidige carbonplate-springveer-categorie die sinds een paar jaar de opmars heeft gemaakt. Mijn doel is ze met name voor wedstrijden te gebruiken en eventueel zo nu en dan voor wat intervallen op hoog temp, ook om er een beetje aan te wennen natuurlijk.

Vraag is nu vooral: wat is een logische keuze qua model? Vrijwel elk zochzelf respecterend merk heeft er inmiddels eentje, dus keuze zat. Qua “fit” vast heel persoonlijk, en eigenlijk moet je ze natuurlijk gewoon passen. Maar veel ervan zijn nauwelijks verkrijgbaar laat staan in een fysieke winkel en al helemaal niet allemaal op één plek.

Om het iets makkelijker te maken heb ik de keuze beperkt tot de twee merken waar ik ervaring mee heb en daar de topmodellen van gekozen:
- Saucony Endorphine Pro
- Nike Vaporfly Next*

Beiden kan ik kopen voor ongeveer 200 euro. De Nike is normaal 275 maar kan met 25% korting. De saucony is standaard 200 en heeft geen korting.

De Nike lijkt dus de beste deal maar ervaring leert dat een hogere retailprijs an zich niet perse betekent dat een schoen ook beter is ;).

Mijn vraag hier Is dan ook: zijn er mensen met ervaring met beide modellen? Als ik op reviews af ga lijkt vaak de conclusie dat de Vaporfly iets meer “bounce” creeert en de Saucony iets meer “afrolt” van achter naar voor. Die laatste zou dan ook Iets meer in lijn liggen met de wat meer traditionele schoenen, ondanks de carbonplaat. Dat spreekt mij enerzijds aan, maar anderszijds heeft de Vaporfly zich reeds driedubbelendwars bewezen en is de Endorphin gloednieuw op de markt in een bijna wedstrijdloos tijdperk.

Zelf qua Nike ervaring met de Fly 3 (de trainingsvariant van de vaporfly) en bevalt goed, maar loop ook nog altijd heerlijk op alle saucony’s die ik heb. Sta dus open voor beide opties.

PS: Over het nut van de carbonplaat, of ie mensen echt sneller laat lopen, of het nut van deze schoenen als amateur die waarschijnlijk in zijn hele leven geen podium gaat zien, of of het de enorme kosten waard is etc kan je discussieren. Dat staat een ieder vrij natuurlijk maar was niet de opzet van deze vraag (en is denk ik ook al tot in den treure besproken). Waar ik vooral benieuwd naar ben is naar ervaringen van mensen die beide goed kennen.

*ok, niet topmodel, want er is ook nog de alphafly, maar die laat ik ivm kosten en beschikbaarheid even buiten beschouwing

• Krylinck
@Valorian Geen ervaring met de Saucony, zou ik wel willen maar het budget houdt ergens op xD

De Vaporfly is mijn beste aankoop qua hardloopgear ooit. Effectief loop je 2-6% sneller, gebaseerd op een half miljoen Strava-activiteiten in een epidemiologische studie (vergeef me de bronvermelding even).

Ik vertrouw eigenlijk vooral op de foam, want de carbonplaat zal denk ik weinig verschillen tussen de merken. Ik heb intussen ook Nike Pegasus Turbo 2's (zelfde foam) die heerlijk zacht lopen voor duurlopen, maar wel goed op snelheid kunnen komen. Gisteren liep ik er nog stukken <3:00/km mee. De zachtheid van zowel de Turbo 2's als de Vaporflies gaf voor mij de doorslag.

Heb overigens de Alphafly na wat wikken en wegen vandaag teruggestuurd. De Vaporfly geeft me alles wat ik zoek. De 4mm heel drop staat m'n kuiten ook niet geheel aan.

Maar... Waar vind je er een stel met 25% korting? 🤔

[ Voor 10% gewijzigd door Krylinck op 20-10-2020 18:47 ]

Strava

• Valorian
Krylinck schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:45:
@Valorian Geen ervaring met de Saucony, zou ik wel willen maar het budget houdt ergens op xD

De Vaporfly is mijn beste aankoop qua hardloopgear ooit. Effectief loop je 2-6% sneller, gebaseerd op een half miljoen Strava-activiteiten in een epidemiologische studie (vergeef me de bronvermelding even).

Ik vertrouw eigenlijk vooral op de foam, want de carbonplaat zal denk ik weinig verschillen tussen de merken. Ik heb intussen ook Nike Pegasus Turbo 2's (zelfde foam) die heerlijk zacht lopen voor duurlopen, maar wel goed op snelheid kunnen komen. Gisteren liep ik er nog stukken <3:00/km mee. De zachtheid van zowel de Turbo 2's als de Vaporflies gaf voor mij de doorslag.

Heb overigens de Alphafly na wat wikken en wegen vandaag teruggestuurd. De Vaporfly geeft me alles wat ik zoek. De 4mm heel drop staat m'n kuiten ook niet geheel aan.

Maar... Waar vind je er een stel met 25% korting? 🤔
Bij Nike.com. Als je daar “member” bent (dwz een keer ingeschreven bent of iets gekocht hebt) dan krijg je op je verjaardagsmaand een kortingsbon van 25% voor een aankoop naar keuze (aanbiedingen uitgezonderd) met een geldigheid van een maand of twee. En op dit moment zijn de perzikkleurige vaporflys nog ruim op voorraad. Normaal zijn dat soort bonnen niet zo interessant want vaak toch elders al genoeg aanbiedingen, maar de vapors zijn zelden afgeprijsd dus dan toch wel een aantrekkelijk plan!

https://www.nike.com/nl/en/register

• dreamscape
Krylinck schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:45:
... gebaseerd op een half miljoen Strava-activiteiten in een epidemiologische studie ...
Ik wist niet dat dergelijke schoenen een epidemie vormden... ;)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50
Valorian schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Bij Nike.com. Als je daar “member” bent (dwz een keer ingeschreven bent of iets gekocht hebt) dan krijg je op je verjaardagsmaand een kortingsbon van 25% voor een aankoop naar keuze (aanbiedingen uitgezonderd) met een geldigheid van een maand of twee. En op dit moment zijn de perzikkleurige vaporflys nog ruim op voorraad. Normaal zijn dat soort bonnen niet zo interessant want vaak toch elders al genoeg aanbiedingen, maar de vapors zijn zelden afgeprijsd dus dan toch wel een aantrekkelijk plan!

Ah, goed om te weten. Ik ben sinds een tijdje member :)

Logische keus voor mij zou Vaporfly zijn omdat ik al op Nikes loop, maar ik hoor ook heel veel goede geluiden over de schoenen van Saucony.

• Krylinck
Valorian schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Op je verjaardag dus? (je zei "verjaardagsmaand" maar heb nog niks ontvangen volgens mij, ff inbox doorspitten.) Goed om te weten, want m'n ingestelde verjaardag is eigenlijk die van m'n vriend. En laat die nou volgende week jarig zijn :p

In theorie zou iedereen met interesse dus een account aan kunnen maken met een aantrekkelijke verjaardagsdatum.

Anyway, m'n vriend krijgt 10% studentenkorting maar die werkt niet bij het bestellen van Vapor/Alphaflies. Al eens geprobeerd de code in te laden?

Strava

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:11

Secsytime

Automagisch

Krylinck schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

Op je verjaardag dus? (je zei "verjaardagsmaand" maar heb nog niks ontvangen volgens mij, ff inbox doorspitten.) Goed om te weten, want m'n ingestelde verjaardag is eigenlijk die van m'n vriend. En laat die nou volgende week jarig zijn :p

In theorie zou iedereen met interesse dus een account aan kunnen maken met een aantrekkelijke verjaardagsdatum.

Anyway, m'n vriend krijgt 10% studentenkorting maar die werkt niet bij het bestellen van Vapor/Alphaflies. Al eens geprobeerd de code in te laden?
Je kunt ook gewoon een andere verjaardag op een ander emailadres aanmaken, moet je alleen even met die email afrekenen. ;)

• Valorian
Krylinck schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

Ik heb de oorspronkelijk mail nooit langs zien komen, maar kreeg een week na verjaardag een reminder met “je hebt je verjaardagscadeau nog niet ingewisseld”. Verder staat bij meer info “geldig van 01-09-2020 t/m 31-10-2020”, en ik ben half september jarig. Dus denk dat de originele begin september gestuurd zou moeten zijn.

Verder geen code nodig, dus je vriend kan ook inloggen met zijn memebershipaccount en even iets in winkelwagen zettten, dan zou vanzelf de korting zichtbaar moeten worden.

PS: volgens mij kan je max 1 artikel per soort kopen met die korting, maar wel meerddere soorten. Dus niet 3x vapor, maar wel 1x vapor en 1x pegasus, etc.
Edit: even getest: 2 dezelfde modellen kan niet met korting, méér dan twee verschillende modellen ook niet. In beide gevallen krijg je dan nergens meer korting op. Maar twee verschillende modellen kan wel, dan op beide korting. En dan nog is Nike natuurlijk lachende derde gezien de prijzen maar dat terzijde 🤪

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 20-10-2020 20:17 ]

• BastiaanN
  • Niet online
route99 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:08:
Kun je dat bij Trenara als feedback doorgeven zodat jouw schema er op aangepast wordt?
Nee, dat is iets dat nog op de roadmap staat bij ze. Dus tot die tijd gewoon zorgen dat je niet geblesseerd raakt :P

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Op basis van de Nike berichten op mijn account ingelogd om te kijken of er toevallig een goede deal is op dit moment. In mijn bestelgeschiedenis staan allemaal voetbalschoenen, outdoor en indoor, geleverd aan een adres in Duitsland.

Na controle blijkt het ook niet mijn account te zijn, maar een 2e account. Mijn eigen account (aangemaakt in 2013) staat op mijn @hotmail.com adres. Het account waar ik nu op in bent gelogd staat op mijn @gmail.com adres, aangemaakt in 2016. Ik kreeg wel regelmatig Duitstalige reclamemail op dit adres, maar dacht dit een fout van Nike was, nooit zo bij stil gestaan.

Dus ik vermoed dat iemand in Duitsland per ongeluk mijn Gmail adres heeft gebruikt om een account aan te maken, hier op in is gelogd en bestellingen heeft geplaatst. Maar, nu kon ik vanmorgen niet inloggen op "mijn" account, heb een wachtwoord reset aangevraagd, deze gekregen (want mijn adres), gereset en nu kan iemand uit Duitsland niet meer in zijn account en waarschijnlijk ook nooit meer inloggen omdat hij zijn ww niet kan resetten.

Aparte situatie :).

Er zijn wel een paar leuke deals op Nike overigens, maar meer gericht op zomerspul (singlets, korte broeken etc). Dus, mocht het je niet zoveel uitmaken dat je volgende zomer rondloopt in de mode van 2020 is het wel de moeite om eens een kijkje te nemen :).

tips voor New York

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01 14:04
Tuxxx schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Hi @Krylinck,

Dat is een geheel correcte aanname. Ondanks ik al maanden hardloop, waarbij de laatste paar weken om de dag 10KM gelopen word, ervaar ik na verloop van tijd steken schuinlinks of -recht onderaan mijn navel.
Dit gaat zo in uitgeschreven tekst heel vreemd klinken, maar ik heb proefsgewijs ondervonden dat je ademritme hier invloed op kan hebben.

In het begin had ik ook veel last van zijsteken, ongeacht de mate van, afstand en conditie in/rond de training. Toen las ik ergens dat de last zou kunnen komen doordat je constant op dezelfde pas (links of rechts) uitademt. Wanneer je je hier op focust en je ademhalingsritme hierop aanpast zou het kunnen zijn dat de klachten verminderen.

Daarnaast kan het helpen om je duim in de knuist van je linkerhand te 'verstoppen' tijdens het lopen en hier flink in te knijpen. Dit is een techniek die ik niet vaak heb hoeven toepassen, maar de mensen die ik 'begeleid' heb in hun eerste hardlooptrainingen gaven aan hier baat bij te hebben.

Dit zijn overigens geen wetenschappelijk onderbouwde technieken en kunnen prima 'tussen de oren' zitten, maar bij mij heeft het in ieder geval een aantal keer geholpen :*)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12
@KevinK92 Ik zou voorzichtig zijn om dit soort zaken aan te bevelen. Het is een van de vele cue's die op lopers afgevuurd worden en eentje die zeer waarschijnlijk niet nuttig is. Ga gewoon lopen en focus op de basics (naar mijn idee: houding, cadans, niet te hard/veel).

Leesvoer:
https://www.outsideonline...d-breathing-running-study

Knijpen zou ik nooit aanraden, dat heeft eerder negatieve effecten. Blijven steken een issue, dan zal je op zoek moeten naar de oorzaak (begin maar met buikspieren bij starters).

If you can see, look. If you can look, observe

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Gisteravond een rondje gelopen met nul trainingseffect (5 km, elke km 10 sec sneller vanaf 5:00, kwam toevallig zo uit. Moest even wat frustratie kwijt |:( ).

In september veel wedstrijden gelopen, daarna weer wat last van de achillespees dus even rustig aan gedaan. Daarbij vooral veel mijn Mizuno Wave Rider 23 aangehad, gisteravond de adidas boston 8 weer uit de kast gehaald. Die schoen is toch wel echt genieten geblazen, hij maakt gewoon dat je wil gaan lopen en de volgende stap wil zetten. De plofjes van de landing zijn ook gewoon een mooi geluid en dan die snerpende afzet van de rubber zool _/-\o_ :9

Mizuno is bij nader inzien toch niet echt mijn merk, de schoenen zijn vrij stijf. Op zich niets mis mee voor duurloopjes maar voor sneller werk is een adidas of NB dan toch fijner. NB vind ik fijne schoenen maar die zijn toch altijd vrij prijzig. Voor een volgend paar duurloopschoenen maar weer eens kijken naar het 880 model. Enige nadeel is dat NB bijna nooit uitverkoop heeft :X Weet iemand toevallig van een goede duurloop schoen van adidas? De Boston 8 heeft volgens hun site net zoals de Solar Glide 19 bijv een drop van 10mm maar de boston 8 voelt veel vlakker. Zeker met mijn gevoelige achillespezen zoek ik wel een wat stevigere drop voor het langzamere werk.

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Valorian schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:39:

Zelf qua Nike ervaring met de Fly 3 (de trainingsvariant van de vaporfly) en bevalt goed, maar loop ook nog altijd heerlijk op alle saucony’s die ik heb. Sta dus open voor beide opties.

PS: Over het nut van de carbonplaat, of ie mensen echt sneller laat lopen, of het nut van deze schoenen als amateur die waarschijnlijk in zijn hele leven geen podium gaat zien, of of het de enorme kosten waard is etc kan je discussieren. Dat staat een ieder vrij natuurlijk maar was niet de opzet van deze vraag (en is denk ik ook al tot in den treure besproken). Waar ik vooral benieuwd naar ben is naar ervaringen van mensen die beide goed kennen.
Over de Vaporfly ben ik erg te spreken, mega focus op de voorvoet en echt sneller met de zelfde inspanning. Maar nog minder stabiel dan de Fly 3. Mocht je daar enigszins moeite mee hebben zou ik ook zeker de Endorphine serie proberen gezien het meer 'standaard' model/vorm van die schoen. De Endorphine staat ook nog op mijn lijst met hardloop wensen :p

Ik weet niet of er veel verschil zit tussen het aantal kilometers wat er op gelopen kan worden (bij Nike iig ~250) maar dat is iets wat ik ook zou meenemen in de keuze.

• Krylinck
Loopmaatje heeft 800km op een paar Vaporflies staan en die zijn nog niet einde leven. 250 klinkt wel erg kort :p

Strava

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Krylinck schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:12:
Loopmaatje heeft 800km op een paar Vaporflies staan en die zijn nog niet einde leven. 250 klinkt wel erg kort :p
Denk dat er veel variabelen zijn die invloed hebben op de levensduur, waarvan gewicht een belangrijke is.

• Arjan90
@Cranzai Ik vind de Mizuno inderdaad ook wat stijf (net als de Asics die ik daarvoor had) en vindt bijvoorbeeld de Saucony die ik nu heb veel soepeler lopen. Omdat ik een allround schoen draag loop ik daar inderdaad ook tegenaan bij de tempo's. Al eens bij Saucony gekeken? Die hebben ook een luxe duurloopschoen geloof ik (voor antipronatie is dat de Hurricane 22, ik ken het neutrale model niet maar zullen ze vast ook hebben). Ik had bij de hardloopwinkel ook een paar Adidas aan (ook antipronatie), die waren bedoeld voor afstandswerk, dus ze zouden het wel moeten hebben. Mijn ervaring met twee paar Saucony is dat ze wat minder stijf zijn, ik vind de Guide 13 die ik nu heb wel net wat comfortabeler lopen dan de Omni Iso 2 die ik had qua foam (zit ook andere foam onder kwam ik achter).

@Krylinck Was het niet het carbon wat maar beperkt echt toegevoegde waarde had en dat dit al na 250 kilometer flink zou afnemen? Vaporflies schoenen zijn, ook zonder het carbon effect, natuurlijk wel hele goede schoenen die dan waarschijnlijk nog prima gebruikt kunnen worden. Kan er zo niet echt wat over vinden trouwens over wanneer het effect "verdwijnt".

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:05
Op dit moment gebruik ik de gratis versie van Trenara als leidraad tijdens m'n trainingen. Die zijn eigenlijk heel constant opgebouwd met trainingen op woensdag, vrijdag en zaterdag. Woensdag interval, vrijdag tempo duurloop en zaterdag lsd. Nu houd ik persoonlijk niet per se die dagen aan omdat het niet altijd zo uitkomt. Maar wat me wel opvalt is dat de vrijdag en zaterdag beide beste afstanden zijn. Vind het zelf redelijk opvallend dat die dan achter elkaar gepland staan, zonder een dag rust. Jullie een idee wat het trainingsidee hier achter is?

• Cranzai
Arjan90 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:40:
@Cranzai Ik vind de Mizuno inderdaad ook wat stijf (net als de Asics die ik daarvoor had) en vindt bijvoorbeeld de Saucony die ik nu heb veel soepeler lopen. Omdat ik een allround schoen draag loop ik daar inderdaad ook tegenaan bij de tempo's. Al eens bij Saucony gekeken? Die hebben ook een luxe duurloopschoen geloof ik (voor antipronatie is dat de Hurricane 22, ik ken het neutrale model niet maar zullen ze vast ook hebben). Ik had bij de hardloopwinkel ook een paar Adidas aan (ook antipronatie), die waren bedoeld voor afstandswerk, dus ze zouden het wel moeten hebben. Mijn ervaring met twee paar Saucony is dat ze wat minder stijf zijn, ik vind de Guide 13 die ik nu heb wel net wat comfortabeler lopen dan de Omni Iso 2 die ik had qua foam (zit ook andere foam onder kwam ik achter).

@Krylinck Was het niet het carbon wat maar beperkt echt toegevoegde waarde had en dat dit al na 250 kilometer flink zou afnemen? Vaporflies schoenen zijn, ook zonder het carbon effect, natuurlijk wel hele goede schoenen die dan waarschijnlijk nog prima gebruikt kunnen worden. Kan er zo niet echt wat over vinden trouwens over wanneer het effect "verdwijnt".
Ben eigenlijk niet zo te spreken over de afwerking van Saucony :X

(Voor mij bekende merken: Adidas, Asics, New Balance, Nike, Mizuno, Salomon (Speedcross), Saucony)

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Krylinck schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:12:
Oké! Mij is verteld dat na de 250km de werking van de carbonplaat sterk verminderd. Zit zelf daar nog ver onder, maar ga het zeker verder dan die 250 proberen wanneer ik weer op wedstrijd tempo kan lopen :)

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58
Cranzai schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

Ben eigenlijk niet zo te spreken over de afwerking van Saucony :X

(Voor mij bekende merken: Adidas, Asics, New Balance, Nike, Mizuno, Salomon (Speedcross), Saucony)
Wat vind jij mis met de afwerking van Saucony?

• Cranzai
Roadman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Wat vind jij mis met de afwerking van Saucony?
Pfoeh, loszittende stikseltjes, met name aan de voorkant daar boven waar je voet in gaat. Zie bij saucony vaak de bekende gaten in de voering bij de hak en het voelt gwn minder solide

• Arjan90
@Cranzai Dat is een andere ervaring dan ik dan heb met de Omni ISO 2, de Guide 13 lijkt ook prima maar daar heb ik nog maar weinig op gelopen natuurlijk. Ik vind ze echt heel goed naar de voet vormen en heb ook wel wat reviews gelezen waar ik, voor de schoenen waarvoor ik in de markt, uit opmaak dat ze zich juist ontwikkeld hebben in o.a. het bovenmateriaal. Aan mijn Omni ISO 2 zie ik, de zool daargelaten, amper slijtage op de hiel en het bovenwerk. Ik moet wel zeggen dat we in de zomer amper slecht weer hebben gehad, dus echt regen hebben ze niet te verduren gehad. Ik heb ze sinds begin juni en heb er nu 600 kilometer mee gelopen. De zool rechts aan de buitenkant is wel versleten, maar dat komt omdat ik daar verkeerd op land.

Als neutrale schoen kom je bij Saucony op de Triumph of Ride uit als ik het zo zie, de Triumph is de neutrale tegenhanger van de Hurricane en de Ride is de neutrale tegenhanger van de Guide (om en nabij). Misschien toch een idee om nog eens naar te kijken? Ik hoor die verhalen van de hak ook nog wel eens over Asics dacht ik, maar niet iedereen heeft er last van. Het zal soms ook heel persoonlijk zijn: net als de New Balance die bij mij precies druk uitoefenden op mijn achillespees waardoor ze mij na 10 stappen al begonnen te irriteren. Als ik het zo lees uit je verhaal is Saucony mogelijk qua schoenstijfheid wel iets wat bij je past en elk merk verandert met de tijd natuurlijk.

• Krylinck
TheDude84 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:53:
[...]

Oké! Mij is verteld dat na de 250km de werking van de carbonplaat sterk verminderd. Zit zelf daar nog ver onder, maar ga het zeker verder dan die 250 proberen wanneer ik weer op wedstrijd tempo kan lopen :)
@Arjan90.

Ahja, geen idee. Kan inderdaad ook niets gefundeerds vinden, enkel gebruikers die (nogal uiteenlopende) getallen roepen. Maar wel goed om te weten dat de carbon plaat er waarschijnlijk eerder aan gaat dan het foam.

Strava

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:52
Hier slechts positieve ervaringen met Saucony, heb totaal 7 paar gehad / in gebruik tot dusver. Geen enkele extreme slijtages / schades, de schoenen die ik heb weggedaan was omdat ze aan de kilometers zaten (ruim 800+km tot ~900km op de tellers).

Ik ben nu in afwachting van m'n 8e Saucony paar, de Peregrine 10 voor op de trails :)

• BastiaanN
  • Niet online
Totrail schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:45:
Op dit moment gebruik ik de gratis versie van Trenara als leidraad tijdens m'n trainingen. Die zijn eigenlijk heel constant opgebouwd met trainingen op woensdag, vrijdag en zaterdag. Woensdag interval, vrijdag tempo duurloop en zaterdag lsd. Nu houd ik persoonlijk niet per se die dagen aan omdat het niet altijd zo uitkomt. Maar wat me wel opvalt is dat de vrijdag en zaterdag beide beste afstanden zijn. Vind het zelf redelijk opvallend dat die dan achter elkaar gepland staan, zonder een dag rust. Jullie een idee wat het trainingsidee hier achter is?
Ik kan het zo niet terug vinden maar ik weet wel dat Christophe geen voorstander is van marathon afstanden lopen tijdens je training en dat ze dat dan uitsmeren over 2 dagen met een nachtje rust er tussen. Weet alleen niet of dat ook voor een halve marathon geldt (denk het wel want volgens mij was de max 14km), maar je zou de afstanden van die twee dagen eens bij elkaar op kunnen tellen.

Je kunt het ze ook vragen op Facebook ( :r ) daar reageren ze best wel vlot op vragen. Of desnoods via mail, dat werkt ook :P

• InZane
Totrail schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:45:
Wat het idee daarachter is zou ik zo niet weten, maar het hoeft geen probleem te zijn toch? Vooral zo'n LSD (blijf het een slechte benaming vinden) is niet echt belastend. Wat ik wel een nadeel vind is dat de verdeling over de week zo slecht is. Je loopt dus zondag, maandag en dinsdag helemaal niet :o Daar zou ik persoonlijk wel ongelukkig van worden. Eigenlijk vind ik 2 dagen achter mekaar niet lopen al te lang.
Heb afgelopen vrijdag, zaterdag, zondag en maandag gelopen en dan gisteren niet, maar het begint alweer aardig te kriebelen. Gelukkig mag ik straks weer :)
TheOmen schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:19:
[...]
..maar is de grip op vochtig asfalt wel een dingetje, het voelt alsof je voet even glijdt alvorens grip te krijgen. Geeft je niet echt vertrouwen als je en bocht inzet.
Oh dat kunnen ze bij Nike ook goed. Best eng als je een scherpe bocht wil pakken op nat asfalt :X

[ Voor 13% gewijzigd door InZane op 21-10-2020 13:22 ]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10
Gaargod schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:56:
Hier slechts positieve ervaringen met Saucony, heb totaal 7 paar gehad / in gebruik tot dusver. Geen enkele extreme slijtages / schades, de schoenen die ik heb weggedaan was omdat ze aan de kilometers zaten (ruim 800+km tot ~900km op de tellers).
Hier een longtime Triumph-gebruiker.
Over de bovenkant geen aanmerkingen van mijn kant, slijt niet tot bijna niet.
Zolen daarentegen...pfff....lijkt wel of ze iedere iteratie de problemen van de vorige versie oplossen met een nieuw probleem.
Mijn White Noise Triumph ISO 4 (en het model daarvoor) had een zool die goed grip gaf, maar sleet als een dolle. Bij de ISO 5 lijkt de slijtage minder heftig te zijn, maar is de grip op vochtig asfalt wel een dingetje, het voelt alsof je voet even glijdt alvorens grip te krijgen. Geeft je niet echt vertrouwen als je en bocht inzet.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Valorian
Krylinck schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

@Arjan90.

Ahja, geen idee. Kan inderdaad ook niets gefundeerds vinden, enkel gebruikers die (nogal uiteenlopende) getallen roepen. Maar wel goed om te weten dat de carbon plaat er waarschijnlijk eerder aan gaat dan het foam.
Ik heb ook geen echt onderzoek gezien, wel gehoord van mensen die er echt veel en hard op lopen dat de carbon-meerwaarde relatief snel afneemt. 250km is daarbij een veelgehoorde (maar nooit wetenschappelijk onderbouwde) hear-say ;) De meeste wedstrijdlopers die ik ken gebruiken ze daarom nagenoeg alleen daarvoor, en doen zelfs het inlopen vaak nog op andere schoenen...

Wat betreft stabiliteit: dat is wel wennen denk ik ja met die absurde stack heights. Heb bij de fly zoom 3 al het gevoel dat ik omval in de bocht en de komt en nog een sloot mm’s bij 🤪

Als andere uiterste heb ik hier zelf ook nog een paar Saucony Type A9 liggen. 170 gram per schoen, 4mm drop en minimale demping. Ofwel: wat meer traditionele racing flats. Binnenkort ook eens kijken hoe dat bevalt. Liefst raakt ik ook niet helemaal geconditioneerd aan één type schoen maar denk dat ze sowieso niet geschikt zijn voor de langere afstanden.

• Roadman
Cranzai schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Pfoeh, loszittende stikseltjes, met name aan de voorkant daar boven waar je voet in gaat. Zie bij saucony vaak de bekende gaten in de voering bij de hak en het voelt gwn minder solide
Ah die gaten bij de voering van de hak herken ik wel inderdaad. Alleen wel slechts maar bij een bepaald model, de omni iso 2. 2 paar van gehad en allebei de voering bij de hak snel stuk. Maar verder genoeg paren versleten en eigenlijk nooit problemen.

• Cranzai
Oeps, heb wel een knuppel in het saucony-hoenderhok gegooid geloof ik :+
mea culpa

• Krylinck
@Valorian Principe van in- en uitlopen op andere schoenen is gebruikelijk, vooral om blessures mee te voorkomen. Maar ja, binnenkort dan toch maar een tweede paar aanschaffen voor de echte wedstrijden. Wanneer die ook weer mogen zijn :)

Strava

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Roadman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

Ah die gaten bij de voering van de hak herken ik wel inderdaad. Alleen wel slechts maar bij een bepaald model, de omni iso 2. 2 paar van gehad en allebei de voering bij de hak snel stuk. Maar verder genoeg paren versleten en eigenlijk nooit problemen.
Ah, ik was dus niet de enige. Mijn oude Guide 10's (2 paar) beide kunnen wegdoen vanwege een uitgesleten hiel/hak en bijbehorende blaren die pas weggingen toen ik nieuwe schoenen kocht ;)

• Totrail
@BastiaanN er komen nog duurlopen boven die 14km.
@InZane ja, daar ligt m'n vraag ook wel een beetje: opvallende weekverdeling en dan wel 2 dagen achter elkaar. Ik los die weekverdeling op met nog een dag op de racefiets/mtb.

• Roadman
mrwolf schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:57:
[...]

Ah, ik was dus niet de enige. Mijn oude Guide 10's (2 paar) beide kunnen wegdoen vanwege een uitgesleten hiel/hak en bijbehorende blaren die pas weggingen toen ik nieuwe schoenen kocht ;)
Ik had het echt alleen maar bij dat model en ook nog eens bij een bepaalde kleur.. Verder andere alle modellen of zelfs kleuren nergens last van. Hou het maar op twee maandagochtend modelletjes.

• Valorian
Ik heb bij Saucony ook een paar keer gaten in de hak gehad, maar denk slechts bij enkele exemplaren. Verder nog nooit een afwerkingsprobleem tegengekomen maar ook niet meer bij andere merken. Enige punt waar een schoen bij mij slijt is de zool eigenlijk. Heb dan ook een kast vol prima sportschoenen waarvan het enige euvel is dat ik mijzelf ervan overtuigd heb dat de demping eruit is...

Bij collega lopers zie ik nog wel eens gaten voorin bovenop de upper. Dat heb ik gelukkig ook nog niet gehad.

• Krylinck
Succes voor de mensen die straks/vanavond nog mogen, de wind is echt niet te doen!

Strava

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Krylinck schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:28:
Succes voor de mensen die straks/vanavond nog mogen, de wind is echt niet te doen!
Dan loop je de verkeerde kant op :+

• Arjan90
@Krylinck kom je nu mee... Nou, ik kan je zeggen dat wind mee tegenviel (kennelijk steeds met beschutting), maar wind tegen viel ook tegen :+ Er stond een aardig briesje (windkracht 5, zo'n 30 kmpu), maar wij wonen gelukkig niet aan zee. Daar zal het nog wel wat erger zijn. Vandaag had ik de door mij zo gehate minutenloop van 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 minuten met 2 minuten rust. Die vind ik altijd al zwaar, maar de route die ik had gekozen was al niet ideaal met wat hoogteverschil en geslinger door het bos. De eerste van 8 minuten te snel gelopen, dat moet je dan de daaropvolgende tempo's bezuren omdat je dan eigenlijk te weinig rust tussendoor hebt. Maar goed, we hebben de training er weer opzitten en ik kan vanavond gewoon lekker op de bank zitten. Prima doel dus. Het was wel warm, bij ons zo'n 17 graden, #teamzweet was weer present!

• InZane
Ben al geweest rond 17.00. Uiteraard lekker in open buitengebied. 3 versnellingen gedaan van 1000m, waarvan 2 tegen de wind in. Leuk man :+

• Tuxxx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Calitomnication schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Mijn favo eten voor hardlopen (training en wedstrijden) is: bananenpannenkoeken.

- 2 eieren
- 1 eetlepel havermout
- 1 banaan
- snufje kaneel (optioneel)

Met een mixer goed mixen tot een glad beslag, mag best een beetje fluffy zijn. Pan goed heet laten worden, 1 theelepel zonnebloemolie verhitten. Met een soeplepel 2 kleine pancakes maken. Als er luchtbellen vormen omdraaien en nog kort de andere zijde verhitten. Je haalt ongeveer 8 of 9 kleine pancakes uit het beslag.

Eet deze 2 uur voordat je gaat lopen :)
Hoi @Calitomnication,

Bedankt voor het recept. Dit ga ik zeker proberen, want als ik al een pannenkoek eet, dan is het altijd een bananenpannenkoek.
Tazzios schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:36:
@Tuxxx Je gaat er vanuit dat het door eten komt terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.
Ga ter test eens s`morgens een vergelijkbare training rennen VOOR dat je wat eet.
Hoi @Tazzios,

Ik heb het 's ochtends wederom geprobeerd en ondanks ik aanzienlijk minder last had van steken, waren mijn benen al halverwege 'het rondje' zodanig verzuurd dat ik de rest op de helft van mijn gemiddelde snelheid heb moeten lopen. Het is niet mijn eerste keer op een nuchtere maag, maar gezien het terugkerend resultaat ben ik voornemens dit ook tot mijn laatste keer te bestempelen.

Wel heeft deze ochtendsessie mij doen geloven dat de steken voortkomen uit eten en drinken voor voor het hardlopen. Met de variatie eten/drinken en rusttijd zal ik verder mee spelen.
Krylinck schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:09:
Ik heb maar één regel wat eten en hardlopen betreft: geen zuivel of frituur voor het lopen. Vet eten blijft het langst achter in de maag en voor het verteren van zuivel is meer energie nodig (productie van lactase) dan voor andere voedingsstoffen.

@Tuxxx ik kan me erg vinden in wat @Tazzios zegt. Je zou dat eens kunnen proberen.

In het verlengde daarvan is het belangrijk om na te gaan welke factoren nog meer leiden tot merkbare ischemie van het maagdarmkanaal. Want dat is wat die steken veroorzaakt. Tijdens de inspanning gaat er meer bloed naar de spieren en nog maar heel weinig naar het verteringsstelsel. Ben je net op dat moment je bak friet aan het verteren, dan is er te weinig bloed beschikbaar en heb je een vraag- en aanbodprobleem. Gevolg: zuurstofgebrek van de cellen aldaar en dat noemen we ischemie.

Kijken naar het eten is een logische stap. Maar kijk ook kritisch naar het inlopen e.d. En ik wil maar meegeven, enkel om de dag 10 km gaan lopen gaat niet veel brengen vrees ik.
Hoi @Krylinck,

Duidelijk verhaal en ben er ook van overtuigt dat het niet enkel één factor is die bijdraagt aan de onplessante loopsessie. Het enige wat ik mee kan geven is, naast wat ik in mijn vorig bericht al aangaf (geen zwaar ontbijt of lunch), dat ik een lange warming-up gecombineerd met aardig wat rek en strek oefeningen en ik probeer altijd, maar dan moet mijn lichaam wel meewerken, met een lege blaas en darmstelsel te lopen.
BugBoy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:09:
[...]

Ik heb zelf altijd de regel om een uur voor het lopen niets te eten en daarmee gaat het bij mij altijd goed. Wel is mijn lichaam er zo op ingesteld dat als ik ga hardlopen ik vaak vlak van te voren aandrang krijg en naar het toilet ga. Erg fijn van mijn lijf, want ik heb al eens in het verleden bij iemand aangebeld, omdat ik de aandrang iets te heftig werd. :D

Ik kan me overigens niet voorstellen één banaan 1-2 uur van te voren last kan geven. Dan heb je wel een erg traag werkende spijsvertering.

Misschien eens een keer 's ochtends bij het opstaan meteen een keer 10km te gaan lopen? Dus een keer vertrekken op de nuchtere maag? Met het huidige weer en een goede conditie is dat prima te doen. Dan kan je wel bekijken of het iets te maken heeft met je spijsvertering. Als je op een nuchtere maag ook steken krijgt, dan lijkt me dat niet meer van het eten te komen.

Verder eens met mijn voorgangers dat frituur en vet eten niet erg fijn zijn. Werk maar eens een lekkere kapsalon weg en ga 2 uur later hardlopen. Dan heb je er weer plezier van. :+
Hoi @BugBoy,

Het is wat hierboven al aangaf, niet iedereen is gezegend met een dagelijkse stoelgang en misschien in mijn geval zelfs een traag werkende spijsvertering. Dat laatste ben ik aan het testen door mijn eet/rust-matrix te voltooien, al pretendeer ik niet te weten of bevestigen dat bij mij daar daadwerkelijk sprake van is :).

Wel heb ik gemerkt dat de hoeveelheid kwantiteit steken beduidend minder zijn op een nuchtere maag, maar dat voordeel lijkt teniet te worden gedaan door de snelle verzuring aan mijn benenspieren (voornamlijk de quadriceps en gastronemicus). Dus als ik moet kiezen tussen twee kwaden, dan zal ik niet zo snel meer kiezen voor een sessie op een nuchtere maag.
Rudedadude schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:36:
[...]

Steken in de zij kunnen toch ook gewoon een teken zijn van kou op die plek, dacht ik eens gelezen te hebben? Maar dat is de zij / het middenrifVerder ken ik alleen steken bij ongeveer het middenrifvan de verzuring / verkramping tijdens 10K wedstrijden. Ik heb het al een aantal keer gehad dat tegen het eind daar zo veel last van kreeg dat ik net niet optimaal kon doorlopen, zelfs toen ik mijn 10K pr liep. Verder dan goede voornemens om m'n core spieren beter te trainen is het niet echt gekomen, ik zou de oorzaak daar zoeken.
Hoi @Rudedadude,

Ik vind dit een hele goede opmerking, want ik plaats met enige regelmaat warmtecompressen/warmtepleisters op mijn rechterschouder t.b.v. spier die met enig regelmaat pijnlijk aanvoelt en/of soms 'trekt'. Dat maakt de krachttraining een stuk dragelijker, waarbij ik te alle tijden rekening hou met die spiergroep ten tijde v/d oefeningen die op dat moment uitvoer. In andere woorden; geen compress/pleister = geen soepele beweegbare schouder (ongeacht wel/niet krachttraining).
Arjan90 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:57:

Hoi @Arjan90,

De tuxedo is enkel voor op het werk of privegelegenheden die daar naar vragen :D. Hartstikke bedankt voor de tips die bij jou hebben geholpen en hopelijk straks ook bij mij. Gevoelsmatig heb ik de indruk dat het een combi is van niet de juiste balans voeding/rust en gewenning, maar tijd zal het leren.
KevinK92 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Dit gaat zo in uitgeschreven tekst heel vreemd klinken, maar ik heb proefsgewijs ondervonden dat je ademritme hier invloed op kan hebben.

In het begin had ik ook veel last van zijsteken, ongeacht de mate van, afstand en conditie in/rond de training. Toen las ik ergens dat de last zou kunnen komen doordat je constant op dezelfde pas (links of rechts) uitademt. Wanneer je je hier op focust en je ademhalingsritme hierop aanpast zou het kunnen zijn dat de klachten verminderen.

Daarnaast kan het helpen om je duim in de knuist van je linkerhand te 'verstoppen' tijdens het lopen en hier flink in te knijpen. Dit is een techniek die ik niet vaak heb hoeven toepassen, maar de mensen die ik 'begeleid' heb in hun eerste hardlooptrainingen gaven aan hier baat bij te hebben.

Dit zijn overigens geen wetenschappelijk onderbouwde technieken en kunnen prima 'tussen de oren' zitten, maar bij mij heeft het in ieder geval een aantal keer geholpen :*)
Hoi @KevinK92,

Sinds mijn laatste bericht is het onderwerp "ademhaling" veelvuldig ter sprake gekomen, waaronder ook de befaamde "neus in-, mond uitademen". Nou ben ik geen doktor of iemand die niet-onderbouwd advies en/of tips geeft aan anderen, dus dat zal ik ook zeker niet doen, maar wat in mijn geval tot aan vandaag wel heeft geholpen, is dat ik al sinds mijn kindertijd aan sport doe waarbij een diversiteit aan ademhalingstechnieken erin zijn gestampt.

In mijn geval maakt het mij niet zoveel uit of het wel of niet tussen mijn oren zit, maar ik loop substantieel beter, langer, verder en voel mij tergelijkertijd gezonder en minder vermoeid als ik daadwerkelijk via mijn neus inadem en mond uitadem. Ik pas deze techniek al z'n 20 jaar toe in de praktijk, waardoor ik met gemak kan spreken van automatisme (muscle memory?). Een prettige bijkomstigheid hierbij is dat ik nooit bewust eraan hoef te denken of mijn ademhaling wel in pas is met mijn snelheid en of het daadwerkelijk via neus in, mond uit gaat. Des te groter mijn verbazing als ik wederom mijzelf erop betrap het ook buiten het sporten toe te passen, zoals nu achter de computer :D .

PS: Vandaag was geen leuke dag om te lopen ;w .

In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.

• Krylinck
@Tuxxx ik heb behoefte aan een kortere samenvatting, merk ik, want het is erg lastig om in te gaan op je probleem.

Neusademhaling tijdens hardlopen raad ik sterk af. Ik trek dan maar even de artsenkaart. Het maakt het vraag- en aanbodverschil groter of is er zelfs de basis van.

Als je goed inloopt - rekken vind ik minder belangrijk - en het eetpatroon is goed, dan zijn de twee belangrijkste factoren al weggenomen. Ik maak me wel enige zorgen dat je te weinig eet voor een training. Wat ik nog zeggen wilde nav je vorige bericht is dat ik geen ruimte zie voor koolhydraatarme voedingsmiddelen vóór een training. Dan geef je je lichaam niet de benodigde brandstof. Eten op een lege maag kan prima, maar ik geef het maar mee.

Ik vind wel dat we een beetje info nodig hebben over jou als loper: leeftijd, loopervaring, huidige trainingsomvang en -vormen, snelheid, doelen, etc.

Overigens had ik vandaag ook eens last van het probleem, mogelijk door wat vettig eten maar misschien vooral doordat ik 80+ km gedraaid heb afgelopen week en het lichaam te vermoeid is op dit moment.

Strava

• Dirk0s
  • Laatst online: 21:48
De klok wordt weer bijna verzet, de donkere periodes komen er weer aan.
Wie o wie heeft de gouden tip voor de beste hardloop lamp? :P

[ Voor 88% gewijzigd door Dirk0s op 21-10-2020 21:31 ]

• Roozzz
Ik heb mijn intervaltraining maar even doorgeschoven naar morgen. 5 minuten blokken met deze wind vond ik niet heel aanlokkelijk ;)

• Totrail
Pittige intervaltraining gedaan vanavond (12x300m/100m rust). Maar aan de andere kant: tsjonge wat kan ik genieten van intervaltrainingen. Vooral van die kortere.

Was wel nog opvallend warm/zacht en inderdaad gratis wind erbij.

• Arjan90
@Dirk0s Is een paar pagina's geleden redelijk uitgebreid besproken. Het komt er op neer wat je wil: zichtbaar zijn voor andere weggebruikers of juist zelf kunnen zien waar je loopt. Voor die laatste is een hoofd- of borstlamp geschikt. Een paar, waaronder ik, hebben de Runlight van Decathlon om voor zelf ook goed te kunnen zien waar je loopt. Er zullen vast meer alternatieven zijn voor dat doel. Als je zichtbaar wil zijn voor andere weggebruikers adviseer ik je een goedkoop hesje van de Action met led voor en achter. Perfect en wij hebben er veel mee gelopen, dat doen we nog steeds als we bijv. op de baan trainen en daarvoor even inlopen in de omgeving, in goed verlicht gebied. Eventueel nog te combineren met ledstrips voor om je armen, die kun je dan naar de zijkant richten zodat je van alle kanten goed zichtbaar bent. De dure variant hiervan is de Tracer360, een populaire gadget hier in het topic :+ Zijn veel enthousiaste gebruikers van geloof ik. Ik vind het wel heel duur tov het Action alternatief wat ik noem en waar ik 1x per jaar een nieuwe knoopcelbatterij in moet doen.

• Valorian
Wow... Dat was best een boel wind. Onze baan moet nog even het systeem aanpassen op de nieuwe regels (als het goed is vanaf volgende week weer open icm subgroepjes van 4 etc) dus het werd weer een klassieke solo-langs-het-kanaal-heen-en-weer interval. En daar waait het natuurlijk lekker door...

Uiteindelijk 6 blokken van 1200m gedaan met steeds de eerste 1000m op 10km-tempo en de laatste 200m ervan op extra hoog tempo (geen sprint, maar wel aanzienlijk harder dan de rest). En dan 400m rust tussendoor. Met zulke heftige wind is elke vorm van consistentie ver te zoeken dus het werd een interval binnen een interval (blokje wind tegen, blokje wind mee, etc), maar toch heerlijk gelopen. En meteen mijn Saucoy A9's kunnen testen. Dat is wel even wennen, na een hele zomer op Nike Fly 3 springveer schoenen met 36mm foam onder de hak en 8mm drop naar flat racers met minder dan de helft van die zooldikte! Mijn doel is deze vooral op de baantrainingen te gaan gebruiken waar natuurlijk net al wat meer demping in zit dan in het asfalt, en om ze in de toekomst eens bij wedstrijden te testen. Maar vond het ook gewoon leuk om eens zoiets te proberen en kwam ze tegen in de sale.

• dreamscape
Dirk0s schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:22:
Dat is afhankelijk van je situatie. Loop je in verlicht stedelijk gebied en is de lamp om gezien te worden? Of loop je buitenaf en is de lamp ook om zelf de route te kunnen zien?

En in beide gevallen neem ik aan dat je ook zoiets simpels als een reflecterend hesje aantrekt. ;)

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zelf gebruik ik een reflecterend vest met voor witte leds (3) en achter 3 rode leds. Zijn instelbaar in felheid en/of knipperen. Vaak in buitengebied verhoog ik de felheid en dan kan ik goed de weg zien, maar in de bebouwde kom en op de stoep/fietspad kan het allemaal wat minder.

Hier even een lange hardlooppauze na een positieve test. Jammer want zat voor mijn gevoel goed in de flow de laatste maanden. Hopelijk ga ik niet teveel inleveren op mijn conditie, nu maar even rustig aan houden voor de zekerheid.

• Rudedadude
  • Laatst online: 19:19

Rudedadude

Maybe we were born to run

In het kader van: ik heb hem zelf ook:
https://m.bikester.nl/bla...ofdlamp-olijf-967554.html
Dichtbij stand en ver weg stand (2 verschillende leds) of een combi ervan en lichtsterkte is dimbaar. 4x aaa dus koop een stelletje eneloops en als je niet geeft om een olijfkleurige band nu voor een de helft van het geld te krijgen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Tuxxx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Krylinck schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:28:
@Tuxxx ik heb behoefte aan een kortere samenvatting, merk ik, want het is erg lastig om in te gaan op je probleem.

Neusademhaling tijdens hardlopen raad ik sterk af. Ik trek dan maar even de artsenkaart. Het maakt het vraag- en aanbodverschil groter of is er zelfs de basis van.

Als je goed inloopt - rekken vind ik minder belangrijk - en het eetpatroon is goed, dan zijn de twee belangrijkste factoren al weggenomen. Ik maak me wel enige zorgen dat je te weinig eet voor een training. Wat ik nog zeggen wilde nav je vorige bericht is dat ik geen ruimte zie voor koolhydraatarme voedingsmiddelen vóór een training. Dan geef je je lichaam niet de benodigde brandstof. Eten op een lege maag kan prima, maar ik geef het maar mee.

Ik vind wel dat we een beetje info nodig hebben over jou als loper: leeftijd, loopervaring, huidige trainingsomvang en -vormen, snelheid, doelen, etc.

Overigens had ik vandaag ook eens last van het probleem, mogelijk door wat vettig eten maar misschien vooral doordat ik 80+ km gedraaid heb afgelopen week en het lichaam te vermoeid is op dit moment.
Hoi Krylinck ,

Zonder teveel prijs te geven over mijn personalia, hierbij mijn antwoorden op jouw vraag:

Personalia

Geslacht: Man
Leeftijdcategorie: 35-45
Loopervaring: Loop al enkele jaren gemiddeld 2x per week, waarbij ik de laatste tijd bezig ben het gemiddelde naar 3x op te schroeven.
Vorm: Altijd een combinatie van een heuvel- en tempo duurlooptraining.
Doel: Conditie verder omhoog, vet percentage verder naar beneden en ontstressen. De wens tot participeren aan een wedstrijden en/of marathon is niet aanwezig.

Voeding

Ontbijt: Bijna altijd een kommetje havermout met halfvolle melk. Eens in de zoveel tijd verlang ik naar deze specifieke 'corn flakes' :D.
Lunch: Zie mijn vorig bericht. Als addendum op die matrix wil ik ook wel eens twee sneeën volkoren brood met ieder een spiegelei eten.
Vochtiname: Dat is altijd water. De laatste keer dat ik iets anders dronk is meer dan 10 jaar geleden, ook op feesten en partijen *O* /trots.

Tussen het ontbijt en lunch zit doorgaans ~4 uur tussen en tussen voeding en een loopsessie ~2 uur.

-- edit --
Nogmaals een grote dank aan iedereen voor de vele leesvoer, bestaand uit ervaringen, do's & don't en zelfs aan iedereen over kleding en/of loopattributen :D. Met veel wederzijdse respect lees en zie ik graag de gelopen kilometers, hoe weinig of veel ze zijn, want ook ik begon ooit aan loopsessies van max 1,5KM :o .

[ Voor 6% gewijzigd door Tuxxx op 22-10-2020 07:37 ]

In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10-2025
De lamp die je kiest hangt zoals eerder l genoemd sterk af van waar je loopt. Zelf heb ik gisteren voor het eerst gelopen met de tracer360 en dat geeft me echt een zeer veilig gevoel. Niet zozeer door de felheid als ook door het verlichte oppervlak.

Ik rijd zelf minimaal 2x per week door de polder in het donker. En kom daar regelmatig wandelaars en hardlopers tegen. Over het algemeen lopen ze met een reflecterend vest en een borstlamp en ruglamp en een enkele keer iemand met armbandjes.
Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik die, zeker op de niet verlichtte toch wat bochtige weggetjes, heel slecht zichtbaar vind. Juist omdat het een enkel brand punt is kan het net zo goed iemand zijn tuin verlichting zijn of zo.
Hoe dat in verhouding is tot de tracer360 weet ik niet want daar zie ik nooit iemand mee lopen helaas.

• BastiaanN
  • Niet online
tuinïnen schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:35:
Hier even een lange hardlooppauze na een positieve test. Jammer want zat voor mijn gevoel goed in de flow de laatste maanden. Hopelijk ga ik niet teveel inleveren op mijn conditie, nu maar even rustig aan houden voor de zekerheid.
Bah, beterschap!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05

m-vw

Dus?

Hij is al vaker langsgekomen: Kiprun Runlight 250 van de Decathlon.

Ik heb hem zelf ook en loop ermee in de onverlichte polder. Gisteravond voor de grap eens een aantal meter mijn hand voor de lamp gehouden en dan was het echt pikkedonker.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Krylinck schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:28:

Ik adem altijd door de neus, tenzij ik richting drempeltempo ga. Hierdoor kan ik ook heel makkelijk de tempos inschatten. Zodra ik door de mond moet ademen zit ik rond drempel.

• InZane
InZane schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:06:
[...]

Ben al geweest rond 17.00. Uiteraard lekker in open buitengebied. 3 versnellingen gedaan van 1000m, waarvan 2 tegen de wind in. Leuk man :+
Werd trouwens nog zowat aangereden door een of andere fanatieke mountainbiker uit tegengestelde richting die alleen maar naar de grond zat te kijken tijdens het fietsen. Veel uitwijkmogelijkheden had ik verder ook niet, want het was precies op zo'n mooi smal betonpad langs het water. Dan had ik dus het water in moeten springen.
Gelukkig schrok ie net op tijd wakker nadat ik wat richting zijn kant op riep en kon ie nog net om me heen sturen. Ik snap dat je soms even in je eigen bubbel zit hoor, maar dit was niet zo handig. Het mag dan wel een heel rustig pad zijn, dat alleen maar toegankelijk is voor fietsers en wandelaars, maar kijken waar je heen gaat lijkt me nou niet teveel gevraagd :/

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

The_Ghost16 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:36:
De lamp die je kiest hangt zoals eerder l genoemd sterk af van waar je loopt. Zelf heb ik gisteren voor het eerst gelopen met de tracer360 en dat geeft me echt een zeer veilig gevoel. Niet zozeer door de felheid als ook door het verlichte oppervlak.

Ik rijd zelf minimaal 2x per week door de polder in het donker. En kom daar regelmatig wandelaars en hardlopers tegen. Over het algemeen lopen ze met een reflecterend vest en een borstlamp en ruglamp en een enkele keer iemand met armbandjes.
Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik die, zeker op de niet verlichtte toch wat bochtige weggetjes, heel slecht zichtbaar vind. Juist omdat het een enkel brand punt is kan het net zo goed iemand zijn tuin verlichting zijn of zo.
Hoe dat in verhouding is tot de tracer360 weet ik niet want daar zie ik nooit iemand mee lopen helaas.
Dan heb je nog geluk dat ze een reflecterend vest aan hebben. Hier kom ik regelmatig lopers zonder lampje of vest tegen. Bij voorkeur ook nog zwarte broek en zwart shirt of jack aan. Pas liep ik in tempotraining bijna frontaal tegen zo'n gast aan. Fietspad binnen de bebouwde kom, hij liep in tegengestelde richting, wij liepen met onze groep aan de rechterkant en waren met interval bezig.
Om deze momenten te voorkomen loop ik bij voorkeur altijd midden op het fietspad. Ben je er iig zeker van dat je niet in 1x frontaal op een geest loopt.

tips voor New York

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:33
Ik ga deze nog maar is een keer promoten >:)

Als je er 3 besteld heb je gratis verzending,

Enige nadeel i.t.t. de decathlon lamp (die 3x zo duur is) is dat deze niet te richten is, maar bij een goede borstkas buik verhouding is dit iig bij mij geen probleem. nog geen seinende auto's gehad.

Edit, zie dat ze inmiddels ook een verstelbare variant hebben die een kleine 13 euro kost.

[ Voor 17% gewijzigd door Tinusvolkel op 22-10-2020 08:55 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• BastiaanN
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:44:
[...]
Enige nadeel i.t.t. de decathlon lamp (die 3x zo duur is) is dat deze niet te richten is, maar bij een goede borstkas buik verhouding is dit iig bij mij geen probleem. nog geen seinende auto's gehad.
Iemand in onze loopgroep heeft deze ook. Voor tegemoetkomende hardlopers/wandelaars is hij wel erg vervelend of wanneer je bijvoorbeeld aan loopscholing doet met een groepje. Idem voor 80% van de led-fietsverlichting overigens...

Ik zoek zelf nog iets voor bij de tracer360 voor de donkere dagen met regen. Laatste keer dat ik in de regen in het donker liep waren er stukken bij waar je de plassen niet goed kon zien en daar sta je dan lekker in te dansen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05

m-vw

Dus?

Tinusvolkel schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:44:
[...]

Ik ga deze nog maar is een keer promoten >:)

Als je er 3 besteld heb je gratis verzending,

Edit, zie dat ze inmiddels ook een verstelbare variant hebben die een kleine 13 euro kost.
Voel me aangesproken. Bij wie kan ik in counseling?
Iets serieuzer. Bij deze lamp vond ik de schouderband/kabel tussen batterij en lamp vrij kort.

• Roozzz
Wat @BastiaanN zegt, die borstdingen zijn vast prima op donkere wegen in de polder ed, maar voor evt mensen om je heen zijn ze een stuk minder fijn. Als je iets van bochten of mensen denkt tegen te komen zou ik altijd voor een hoofdlamp gaan, veel flexibeler.

Black Diamond en Petzl maken prima hoofdlampjes, daar kan je eigenlijk niet bij misgrijpen als je niet hele speciale eisen hebt.

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-01 14:58
Ik heb bij de Decathlon deze lamp gekocht: https://www.decathlon.nl/...00-200-lumen/_/R-p-168701
Een hele prettige lamp met veel licht, ook ideaal voor gebruik op de camping ofzo. Handig is ook het enkele rode lichtje. Even iets zoeken zonder meteen al je tentgenoten wakker te maken!

Maar voor tijdens het hardlopen vond ik 'm te zwaar. Ik heb daarom deze besteld: https://www.decathlon.nl/...sb-100-lumen/_/R-p-307266. Die voel ik amper zitten.

• BastiaanN
  • Niet online
Roozzz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:11:
Black Diamond en Petzl maken prima hoofdlampjes, daar kan je eigenlijk niet bij misgrijpen als je niet hele speciale eisen hebt.
Holy crap, ik zie dat ze zelfs lampjes van 900 lumen in het assortiment hebben :D Ik voel me alleen altijd een beetje een mijnwerker met zo'n ding op mijn hoofd.

• InZane
Wat @BastiaanN zegt, die borstdingen zijn vast prima op donkere wegen in de polder ed, maar voor evt mensen om je heen zijn ze een stuk minder fijn. Als je iets van bochten of mensen denkt tegen te komen zou ik altijd voor een hoofdlamp gaan, veel flexibeler.
Daarom heb ik juist een verstelbaar 'borstding'. In de bebouwde kom heb ik die altijd naar beneden gericht, dus dan heeft niemand er last van. Op echt donkere stukken in het buitengebied gaat ie dan een paar tandjes omhoog. Heb nog nooit last gehad van zeurende mensen of seinende auto's. Complimenten over mijn goede zichtbaarheid heb ik dan weer wel gehad!

• Gaargod
Secsytime schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:05:
[...]

Ik adem altijd door de neus, tenzij ik richting drempeltempo ga. Hierdoor kan ik ook heel makkelijk de tempos inschatten. Zodra ik door de mond moet ademen zit ik rond drempel.
me2. Zodra het zwaarder wordt schakel ik automatisch over op mondademhaling. Tot die tijd is het gewoon neus in / mond uit.

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:11
@Tuxxx ; train je op tempo of op hartslag zones?
Misschien train/loop je nl wel te hard :-)

• Roozzz
InZane schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

Daarom heb ik juist een verstelbaar 'borstding'. In de bebouwde kom heb ik die altijd naar beneden gericht, dus dan heeft niemand er last van. Op echt donkere stukken in het buitengebied gaat ie dan een paar tandjes omhoog. Heb nog nooit last gehad van zeurende mensen of seinende auto's. Complimenten over mijn goede zichtbaarheid heb ik dan weer wel gehad!
Fijn! Dan vertoon jij duidelijk het hierbij gewenste gedrag! _/-\o_ Helaas kom ik vooral de "andere soort" gebruikers tegen (bouwlamp op de buik en de hele wereld is blind). Maar goed dat je het benoemd, ik denk dat de nadelen inderdaad een heel stuk minder zijn als de gebruiker zijn hoofd gebruikt :) Dan blijft alleen het niet door de bocht kunnen kijken als echt probleem staan.
BastiaanN schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:40:
[...]
Holy crap, ik zie dat ze zelfs lampjes van 900 lumen in het assortiment hebben :D Ik voel me alleen altijd een beetje een mijnwerker met zo'n ding op mijn hoofd.
Tja, 900 lumen is fijn als je 's nachts een berg af stuitert op een mtb, maar ga je in de praktijk niet veel gebruiken. Binnen NL (en zeker op asfalt) heb je waarschijnlijk al zat aan 150-300 lumen. Voordeel van de meer-lumen-modellen is vaak dat ze een betere accu hebben en dus op lagere standen een hele lange gebruiksduur hebben. De mijne haalt zelfs 1000 O-) Maar eerlijk gezegd gebruik ik die stand alleen als ik halverwege een berghelling aan het zoeken ben naar markeringen :+ Ik vind het veel relevanter dat ie 10 uur meegaat op 350 oid.

• Gaargod
Thanks voor de linkdrops @Ravocs. En welke hoofdlamp heb jij dan @Roozzz?

Ik heb in Januari een 45km trail op het program staan die om 5u 's ochtends begint, door de duinen bij IJmuiden :) dus ben nog op zoek naar een knappe hoofdlamp, die het die eerste uren in het donker mooi uithoudt en waarmee ik lekker over het strand / door de duinen kan banjeren. En daarmee moet ik natuurlijk voor die tijd nog even mooi een paar keer oefenen!

• Roozzz
Gaargod schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:37:
Thanks voor de linkdrops @Ravocs. En welke hoofdlamp heb jij dan @Roozzz?

Ik heb in Januari een 45km trail op het program staan die om 5u 's ochtends begint, door de duinen bij IJmuiden :) dus ben nog op zoek naar een knappe hoofdlamp, die het die eerste uren in het donker mooi uithoudt en waarmee ik lekker over het strand / door de duinen kan banjeren. En daarmee moet ik natuurlijk voor die tijd nog even mooi een paar keer oefenen!
Ik zat al even te zoeken of ik hem kon terugvinden, maar mijn specifieke model zie ik niet meer op de website. Ik gebruik al zeker een jaar of 6 een Stoots. Aluminium body, fysieke schakelaar en klaarblijkelijk onverwoestbaar. Deze lijkt er het meeste op. Maar dan heb ik geen losse batterij, maar is deze er tegen de achterkant aan geklikt. Alles bij elkaar is dit een klein rechthoekig pakketje van nog geen centimeter dik. Huidige modellen lijken met een externe accu of een ronde batterij te werken. Net even anders.

Maar zoals ik al zei, aan geen van de hedendaagse modellen van Black Diamond of Petzl zal je je een buil vallen. In het algemeen zijn die prima. Ik zou vooral even kijken naar de batterijduur in relatie tot lumen en of je zaken waardeert zoals dat hij automatisch harder/zachter gaat op basis van terrein of als ie een gezicht detecteert (dat laatste is écht heel handig).

[ Voor 13% gewijzigd door Roozzz op 22-10-2020 10:53 ]

• Arjan90
Ik sluit me wel aan bij @Roozzz dat je bij een bochtig pad baat hebt bij een hoofdlamp, hoewel ik daar pas last van heb in het bos omdat je buiten het bos over het algemeen niet zulke bochten (continu) hebt. Mijn borstlamp schoot laatst wel iets tekort in het bos qua "in de bocht kijken", maar ik heb het niet echt als storend ervaren. Het was ook gewoon een heel bochtig stuk omhoog en omlaag met veel bomen. De borstlamp zorgde er bij mij wel voor dat automobilisten hun groot licht uitzetten, dat heb ik met gewone verlichting nog niet eerder gehad. De tip van @Tinusvolkel ziet er ook mooi uit en niet heel duur. Ik zou wel altijd een verstelbare borstlamp willen, ik pas hem regelmatig even aan. Zoals hier al genoemd: in de bebouwde kom naar beneden gericht en buiten de bebouwde kom meer naar voren gericht.

EDIT: Ik heb de hoofdlamp ook wel gepast, maar ik vond het echt niet lekker zitten. Dus ik zwiep mooi met mijn licht van links naar rechts.

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan90 op 22-10-2020 11:16 ]

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
Wat @BastiaanN Als je iets van bochten of mensen denkt tegen te komen zou ik altijd voor een hoofdlamp gaan, veel flexibeler.
Helemaal mee eens. En ik zou er aan toe willen voegen dat die hoofdlamp altijd in richting verstelbaar moet zijn.
Ik heb een tijdje geleden een hoofdlamp van Decathlon gekocht waarbij dat niet kon en het gevolg was dat ik mijn hoofd steeds kantelde om het licht op de juiste afstand voor me te richten.

Dus nu maar weer terug naar mijn Aliexpress hoofdlamp. Minder mooi licht, maar wel op de juiste afstand.
Een voordeel van een hoofdlamp is ook dat het licht veel stabieler is en niet van links naar rechts zwiept.

• TheDude84
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

m-vw schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:39:
[...]

+1

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

m-vw schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 07:39:
[...]

Ik heb hem zelf ook en loop ermee in de onverlichte polder. Gisteravond voor de grap eens een aantal meter mijn hand voor de lamp gehouden en dan was het echt pikkedonker.
Denk dat ik deze ook maar eens ga bestellen. Afgelopen dinsdag weer een training over onverlichte wegen gelopen. Maar het loopt gewoon niet fijn als je niet eens ziet waar je heen loopt :).
Vraag me alleen in praktische zin af hoe ik het ga doen. heb nu een hesje met verlichting in, maar om deze 2 dan over elkaar te gebruiken is ook weer een beetje te veel van het goede en ik vraag me af of wat wel gaat werken aangezien het hesje vrij minimalistisch is.

Afbeeldingslocatie: https://www.internet-sportandcasuals.com/producten/large/gato_sports_veiligheidshesje_polyester_geel_one-size_479807_1603283320.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Calitomnication op 22-10-2020 13:11 ]

tips voor New York

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Qua hoofdlamp: ik loop ook in 't buitengebied, en ook nog eens in Duitsland: nauwelijks straatverlichting, auto's rijden hard en zijn geen voetgangers of fietsers gewend. Mijn lamp is redelijk sterk (600 lumen), de batterij houdt 't lang vol, en ik kan 'm via USB opladen (vind ik handiger dan losse batterijen). Hij is ook nog eens goedkoop: ongeveer 15€ hier bij Amazon (KINGTOP KT568-DE). Enige nadeel: hij is behoorlijk zwaar. Maar tijdens de training vind ik dat eigenlijk geen probleem, als ik ooit wedstrijden in 't donker zou gaan doen is 't misschien anders, maar dat lijkt me eigenlijk maar niets.

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-01 15:42
Ik heb zelf deze van Petzl 300 lumen is maximaal en meer dan genoeg hier in de bossen/achterafweggetjes. Deze is wel wat ouder maar denk dat de nieuwere modellen hetzelfde of beter zijn qua verbruik. Het reaktieve deel is wel fijn , de lamp gaat dan harde rof zachter schijnen afhankelijk van omgevingslicht dmv en sensor.
Op 300 lumen gaat die 2-3 uur mee maar op max autonomie 100 lumen ofzo gaat die 10-20 uur mee. Dit kan je instellen via een app op je telefoon.
Neo4 of 6r ledlenser zie ik ook wat mensen mee lopen en zijn wat aardiger geprijsd. Maar ook Petzl heeft goedkopere goede modellen. In het bos of op de heuveltraining hier heb ik alleen een hoofdlamp.
Als ik mijn rondje in het donker maak heb ik een hesje (eventueel) en 2 led lampjes die ik op het hesje/petje kan klikken. De hond heeft een tuigje met reflectie en een halsband met LED erin. Loop vooral op de stoep of een breed verlicht fietspad dus ik hoef gelukkig niet als kerstboom op pad ;)

• Mvd1981
  • Laatst online: 16:46
TheOmen schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Hier een longtime Triumph-gebruiker.
Over de bovenkant geen aanmerkingen van mijn kant, slijt niet tot bijna niet.
Zolen daarentegen...pfff....lijkt wel of ze iedere iteratie de problemen van de vorige versie oplossen met een nieuw probleem.
Mijn White Noise Triumph ISO 4 (en het model daarvoor) had een zool die goed grip gaf, maar sleet als een dolle. Bij de ISO 5 lijkt de slijtage minder heftig te zijn, maar is de grip op vochtig asfalt wel een dingetje, het voelt alsof je voet even glijdt alvorens grip te krijgen. Geeft je niet echt vertrouwen als je en bocht inzet.
Ik ben ook toe aan nieuwe schoenen (al was het maar om de teleurstelling van het niet doorgaan van de koop van ons nieuwe huis weg te lopen) en heb altijd op Saucony gelopen, de Echelons. Nu heb ik altijd dat deze schoenen in de hak slijten, precies boven het stukje harde plastic. Hoe is dat bij de Triumphs? Of de ISOs?

[ Voor 0% gewijzigd door Mvd1981 op 22-10-2020 15:20 . Reden: engels -> nederlands ]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10
Mvd1981 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:39:
[...]

Ik ben ook toe aan nieuwe schoenen (al was het maar om de teleurstelling van het niet doorgaan van de koop van ons nieuwe huis weg te lopen) en heb altijd op Saucony gelopen, de Echelons. Nu heb ik altijd dat deze schoenen in de hak slijten, precies boven het stukje harde plastic. Hoe is dat bij de Triumphs? Of the ISOs?
Nee, nooit een probleem mee gehad, kan het zijn dat je schoen niet strak genoeg om je hiel zit?
Veter-etiquette komt zo af en toe weer naar boven in dit forum 8)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• BastiaanN
  • Niet online
Hmm, net een lekker tempoduurloopje gedaan. Kom ik thuis, barst in het scherm van mijn telefoon :? onder de screenprotector zelfs. Kost natuurlijk weer een godsvermogen om dat ding te laten repareren (iPhone) en daarnaast is hij na de reparatie ook niet meer waterdicht :X

Misschien toch maar een telefoontje er bij aanschaffen die ik voor het hardlopen ga gebruiken, 1000 euro in mijn broekzak is misschien ook niet zo heel verstandig...

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanN op 22-10-2020 15:03 ]

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 11:32
Is je telefoon uit je broekzak gevallen dan @BastiaanN? Moet haast wel, kan me anders niet voorstellen hoe je daar anders een barst in krijgt... :/

Ik heb zelf ook altijd een telefoon bij me en heb deze in een flipbelt, wellicht een optie voor je?

@Verwijderd ik weet niet welke maat je hebt, maar ik heb eventueel nog een de echelon 7 staan waar amper op gelopen is. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Tim_W op 22-10-2020 15:28 ]

Strava Garmin 265

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:26
BastiaanN schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:03:
Hmm, net een lekker tempoduurloopje gedaan. Kom ik thuis, barst in het scherm van mijn telefoon :? onder de screenprotector zelfs. Kost natuurlijk weer een godsvermogen om dat ding te laten repareren (iPhone) en daarnaast is hij na de reparatie ook niet meer waterdicht :X

Misschien toch maar een telefoontje er bij aanschaffen die ik voor het hardlopen ga gebruiken, 1000 euro in mijn broekzak is misschien ook niet zo heel verstandig...
Laat nou vanaf morgen de nieuwe iPhone 12 verkrijgbaar zijn...timing!

Balen zeg! Kan je niet een flipbelt gebruiken voor je telefoon? Of een hardloopbroek met zo'n zijzakje? Dat gebruik ik tijdens het hardlopen en dat gaat prima.

edit: @Tim_W was sneller met tikken dan ik.. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door bvsteyn op 22-10-2020 15:28 ]

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

BastiaanN schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:03:

Hoe de F*** krijg je een barst tijdens het lopen? Misschien eens loopscholing overwegen, volgens mij is je landing te hard :+.

Wel balen man! Zo'n iPhone kost een godsvermogen om te laten fixen, als hij al gefixt kan worden. Een tijd terug hebben we hier ook een discussie in dit topic over gehad. Ligt eraan wat je zoekt, maar Nokia heeft de 3310 als retro uitgebracht. Licht toestel met beperkte smartphone functionaliteit. Als je T-mobile hebt kun je een 2e sim aanvragen en deze tussen toestellen schakelen als je gaat lopen. Hoef je niet eens een 2e nummer aan te vragen :).
neem aan dat meerdere providers deze service hebben, maar van T-Mobile weet ik het zeker

[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 22-10-2020 15:33 ]

tips voor New York

• Mvd1981
  • Laatst online: 16:46
Tim_W schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:26:
Is je telefoon uit je broekzak gevallen dan @BastiaanN? Moet haast wel, kan me anders niet voorstellen hoe je daar anders een barst in krijgt... :/

Ik heb zelf ook altijd een telefoon bij me en heb deze in een flipbelt, wellicht een optie voor je?

@Verwijderd ik weet niet welke maat je hebt, maar ik heb eventueel nog een de echelon 7 staan waar amper op gelopen is. ;)
Ik heb maat 44,5/45 :)

• BastiaanN
  • Niet online
Tim_W schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:26:

Ik begrijp het ook niet. Ik heb een short met daarop aan de achterkant in het midden een telefoonzakje met rits. Daar heeft hij de hele weg in gezeten. Moet wel zeggen dat het net past dus wellicht dat de sluiting van de rits oid de oorzaak is geweest. Misschien vanavond maar minder eten opscheppen... :+

Een flipbelt klinkt inderdaad ook als een hele goede optie. Voordeel dat er gelijk van die softflasks in kunnen voor als het weer wat warmer is.
bvsteyn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:28:
Laat nou vanaf morgen de nieuwe iPhone 12 verkrijgbaar zijn...timing!
Hah. Maar die is nog steeds een beetje duur om elke keer mee te nemen :P
Calitomnication schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Hoe de F*** krijg je een barst tijdens het lopen? Misschien eens loopscholing overwegen, volgens mij is je landing te hard :+.
_/-\o_ Ja, afgelopen maandag solo getrained zonder loopgroep, daar is het waarschijnlijk foutgegaan, haha.
Wel balen man! Zo'n iPhone kost een godsvermogen om te laten fixen, als hij al gefixt kan worden. Een tijd terug hebben we hier ook een discussie in dit topic over gehad. Ligt eraan wat je zoekt, maar Nokia heeft de 3310 als retro uitgebracht. Licht toestel met beperkte smartphone functionaliteit. Als je T-mobile hebt kun je een 2e sim aanvragen en deze tussen toestellen schakelen als je gaat lopen. Hoef je niet eens een 2e nummer aan te vragen :).
neem aan dat meerdere providers deze service hebben, maar van T-Mobile weet ik het zeker
Kan bij mijn huidige provider (KPN) inderdaad ook. Ik ga eens zoeken naar een telefoontje dat niet te groot is van rond de 100 euro. Wel leuk als je er nog een beetje op kan internetten e.d. als het moet dan kan hij gelijk door als reserve telefoon.

[ Voor 57% gewijzigd door BastiaanN op 22-10-2020 15:55 ]

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-01 19:17

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Calitomnication schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:36:
[...]

Dan heb je nog geluk dat ze een reflecterend vest aan hebben. Hier kom ik regelmatig lopers zonder lampje of vest tegen. Bij voorkeur ook nog zwarte broek en zwart shirt of jack aan. Pas liep ik in tempotraining bijna frontaal tegen zo'n gast aan. Fietspad binnen de bebouwde kom, hij liep in tegengestelde richting, wij liepen met onze groep aan de rechterkant en waren met interval bezig.
Om deze momenten te voorkomen loop ik bij voorkeur altijd midden op het fietspad. Ben je er iig zeker van dat je niet in 1x frontaal op een geest loopt.
Als iemand die al jaren ca 200 km/week fietst(e, pre-corona dan) over een (deels onverlichte) dijk, kan ik dit beamen. Reflecterend vest klinkt leuk, maar zelfs een goede fietslamp laat dat vest niet oplichten van redelijke afstand. Altijd verlichting voeren dus als voetganger.

Als fietser vind ik het tevens altijd verwarrend als iemand op mijn weghelft recht op me af komt lopen. Je hebt ineens iemand op jouw weghelft die je met ca 35-40 km/u verschil in snelheid nadert. Ik ga altijd ruim vooraf met de hand aan aan welke kant ik zou willen passeren (gewoon rechts svp), maar ik heb het liefste dat je gewoon met de rijrichting meeloopt, dank u :) Op zich zou het duidelijk kunnen zijn als elke voetganger hetzelfde zou doen, maar iedereen doet weer wat anders. Ik zag dat dit in dit topic al meerdere keren besproken is trouwens.

Als iemand mij als voetganger niet tijdig zou zien, dan zou ik het zelf niet erg vinden om even opzij te gaan. Dit zie ik op de fiets echter weinig voetgangers doen. Laten het nog liever op een aanrijding aankomen, lijkt het soms wel. Zelfs als er eentje in het halfdonker in zwarte kleding recht op je af komt... Meestal stop ik dan even, voor alle duidelijkheid.

Nu ik toch bezig ben :p Voetgangers hebben soms ook niet in de gaten hoe slecht zichtbaar ze zijn vanuit een auto bij lage zon! Een nat wegdek met lage zon erop? Dan is het geen goed idee om ook nog tegen dat verkeer in te gaan lopen. Altijd bijzonder dat mensen over het algemeen proberen dingen veilig doen in hun leven, tot ze op een dijk gaan wandelen in slecht weer ofzo...

Enfin, ik ga vanavond weer een stukje rennen. Ik loop voor 80% op voetpaden trouwens, dus dat scheelt al. Ik merk dat ik sneller ga lopen, want mijn rondje van 40 minuten was vorige keer nog maar 33 minuten. Eerdaags maar eens een extra rondje om de plas lopen. En binnenkort deze maar eens aanschaffen: https://www.plutosport.nl...-veiligheidsvest-74ow-zwa

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 11:32
@Mvd1981 helaas, ze zijn 47 volgens mij.

@BastiaanN toch wel vreemd hoor, dat heeft je telefoon wel op zijn minst ontzettend klem hebben gezeten en zelfs dan nog. Kan me slecht voorstellen dat dat zomaar tijdens het lopen is gebeurd. Voor je nieuwe -of gerepareerde telefoon is een flipbelt of vergelijkbaar nog steeds een mooie optie denk ik. ;)

Een 2e telefoon zou ik persoonlijk wat onzinnig vinden, met een flipbelt of iets dergelijks gebeurt er natuurlijk niks met je telefoon tijdens een normaal loopje. Of je telefoon nou goedkoop of duur is maar dan dus weinig tot niets uit.

Strava Garmin 265

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Flipbelt is inderdaad ideaal, al heb ik wel mijn telefoon altijd nog in een ziplock. Mijn vorige telefoon vond al dat zweet en zo af en toe een flinke plensbui toch niet zo leuk...

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Als iemand die al jaren ca 200 km/week fietst(e, pre-corona dan) over een (deels onverlichte) dijk, kan ik dit beamen. Reflecterend vest klinkt leuk, maar zelfs een goede fietslamp laat dat vest niet oplichten van redelijke afstand. Altijd verlichting voeren dus als voetganger.

Als fietser vind ik het tevens altijd verwarrend als iemand op mijn weghelft recht op me af komt lopen. Je hebt ineens iemand op jouw weghelft die je met ca 35-40 km/u verschil in snelheid nadert. Ik ga altijd ruim vooraf met de hand aan aan welke kant ik zou willen passeren (gewoon rechts svp), maar ik heb het liefste dat je gewoon met de rijrichting meeloopt, dank u :) Op zich zou het duidelijk kunnen zijn als elke voetganger hetzelfde zou doen, maar iedereen doet weer wat anders. Ik zag dat dit in dit topic al meerdere keren besproken is trouwens.

Als iemand mij als voetganger niet tijdig zou zien, dan zou ik het zelf niet erg vinden om even opzij te gaan. Dit zie ik op de fiets echter weinig voetgangers doen. Laten het nog liever op een aanrijding aankomen, lijkt het soms wel. Zelfs als er eentje in het halfdonker in zwarte kleding recht op je af komt... Meestal stop ik dan even, voor alle duidelijkheid.

Nu ik toch bezig ben :p Voetgangers hebben soms ook niet in de gaten hoe slecht zichtbaar ze zijn vanuit een auto bij lage zon! Een nat wegdek met lage zon erop? Dan is het geen goed idee om ook nog tegen dat verkeer in te gaan lopen. Altijd bijzonder dat mensen over het algemeen proberen dingen veilig doen in hun leven, tot ze op een dijk gaan wandelen in slecht weer ofzo...

Enfin, ik ga vanavond weer een stukje rennen. Ik loop voor 80% op voetpaden trouwens, dus dat scheelt al. Ik merk dat ik sneller ga lopen, want mijn rondje van 40 minuten was vorige keer nog maar 33 minuten. Eerdaags maar eens een extra rondje om de plas lopen. En binnenkort deze maar eens aanschaffen: https://www.plutosport.nl...-veiligheidsvest-74ow-zwa
Ook daar heb je gelijk in. Iedereen loopt maar ergens. Voetgangers lopen links en rechts van de weg, idem voor hardlopers. En dan heb je nog de voetgangers die gezellig met z'n 3'en gaan wandelen, maar wel naast elkaar en over de gehele breedte van het fiets-/voetgangerspad, want anders is het niet coronaproof.

Afhankelijk van de situatie geef ik een signaal dat ik eraan kom, maar wanneer ik vol op snelheid lig heb ik daar eigenlijk geen energie meer voor. Daarnaast is het dan veiliger om er gewoon middendoor te lopen dan eerst te waarschuwen.
Ok, middendoor is misschien niet de meest nette manier (ze schrikken zich een ongeluk omdat ze me bijna niet horen aankomen). Maar als ik waarschuw dan maak je meestal het volgende scenario mee.

Je loopt met een snelheid van 3.30'/km, oftewel 2.1s per 10 meter. Wanneer je van een meter of 15 zou signaleren dat je eraan komt (als je daar al puf voor hebt) ben je binnen 3 seconden bjj ze. Trek daar 1 seconde als reactiesnelheid vanaf en je houdt er 2 over. Binnen die 2 seconden moeten de mensen zich dan nog omdraaien (gaat meestal heel traag), kijken wie of wat eraan komt én beslissen en ook nog eens duidelijk maken welke kant ze opgaan. Tegen de tijd dat ze dit allemaal hebben gedaan ben je er al aan voorbij.

Daarnaast maakt de onvoorspelbaarheid juist dat je geen idee hebt wat ze nou gaan doen. Sommige springen in reflex naar rechts, anderen kijken als een bang hert om en verstijven, weer anderen gaan naar links, rechts, links en lopen dan precies in je pad.

Dus, als ik de kans heb ga ik ze gewoon zonder waarschuwing voorbij, niet netjes, maar wel de meest veilige situatie :)

tips voor New York

• GSX-MAN
  • Laatst online: 09-12-2025

GSX-MAN

de/het/een

Veel bewogen deze week. Was ook wel nodig, want bepaald niet gezond en evenwichtig gegeten en gedronken. Ik kwam net van het hardlopen terug en mijn shirt stonk naar ammonia. Dan is je lichaam blijkbaar eiwitten aan het verbranden omdat het geen koolhydraten kan vinden. Dus ik ga nu voor de pizza met kip om beide aan te vullen.

Weekje Zeeland. Veel gewandeld met vrouw, zelf twee keer kunnen hardlopen en dinsdag 13,5 km met 17 kilo bepakking. Goed kunnen trainen deze week, erg tevreden.

Slecht idee... Hoe laat?

• Arjan90

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-01 19:17

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Calitomnication schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Ook daar heb je gelijk in. Iedereen loopt maar ergens. Voetgangers lopen links en rechts van de weg, idem voor hardlopers. En dan heb je nog de voetgangers die gezellig met z'n 3'en gaan wandelen, maar wel naast elkaar en over de gehele breedte van het fiets-/voetgangerspad, want anders is het niet coronaproof.

Afhankelijk van de situatie geef ik een signaal dat ik eraan kom, maar wanneer ik vol op snelheid lig heb ik daar eigenlijk geen energie meer voor. Daarnaast is het dan veiliger om er gewoon middendoor te lopen dan eerst te waarschuwen.
Ok, middendoor is misschien niet de meest nette manier (ze schrikken zich een ongeluk omdat ze me bijna niet horen aankomen). Maar als ik waarschuw dan maak je meestal het volgende scenario mee.

Je loopt met een snelheid van 3.30'/km, oftewel 2.1s per 10 meter. Wanneer je van een meter of 15 zou signaleren dat je eraan komt (als je daar al puf voor hebt) ben je binnen 3 seconden bjj ze. Trek daar 1 seconde als reactiesnelheid vanaf en je houdt er 2 over. Binnen die 2 seconden moeten de mensen zich dan nog omdraaien (gaat meestal heel traag), kijken wie of wat eraan komt én beslissen en ook nog eens duidelijk maken welke kant ze opgaan. Tegen de tijd dat ze dit allemaal hebben gedaan ben je er al aan voorbij.

Daarnaast maakt de onvoorspelbaarheid juist dat je geen idee hebt wat ze nou gaan doen. Sommige springen in reflex naar rechts, anderen kijken als een bang hert om en verstijven, weer anderen gaan naar links, rechts, links en lopen dan precies in je pad.

Dus, als ik de kans heb ga ik ze gewoon zonder waarschuwing voorbij, niet netjes, maar wel de meest veilige situatie :)
Gaat ook nooit veranderen :) laat trouwens duidelijk zijn: in mijn verhaal bedoel ik met voetgangers ook hardlopers. Hoe hard je loopt, maakt voor mij niet uit: je bent een voetganger zolang je geen gebruik maakt van een of ander vervoersmiddel :)

Overigens vanavond niet meer gelopen. We moesten vroeger eten dan ik dacht, en na het eten lopen vind ik geen porem. Morgen herkansing, ben wel even naar de driving range geweest maar dat zal jullie niet boeien :p

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Pagina: 1 ... 58 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.