Calitomnication schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:27:
[...]
Mijn favo eten voor hardlopen (training en wedstrijden) is: bananenpannenkoeken.
- 2 eieren
- 1 eetlepel havermout
- 1 banaan
- snufje kaneel (optioneel)
Met een mixer goed mixen tot een glad beslag, mag best een beetje fluffy zijn. Pan goed heet laten worden, 1 theelepel zonnebloemolie verhitten. Met een soeplepel 2 kleine pancakes maken. Als er luchtbellen vormen omdraaien en nog kort de andere zijde verhitten. Je haalt ongeveer 8 of 9 kleine pancakes uit het beslag.
Eet deze 2 uur voordat je gaat lopen

Hoi @Calitomnication,
Bedankt voor het recept. Dit ga ik zeker proberen, want als ik al een pannenkoek eet, dan is het altijd een bananenpannenkoek.
Hoi @Tazzios,
Ik heb het 's ochtends wederom geprobeerd en ondanks ik aanzienlijk minder last had van steken, waren mijn benen al halverwege 'het rondje' zodanig verzuurd dat ik de rest op de helft van mijn gemiddelde snelheid heb moeten lopen. Het is niet mijn eerste keer op een nuchtere maag, maar gezien het terugkerend resultaat ben ik voornemens dit ook tot mijn laatste keer te bestempelen.
Wel heeft deze ochtendsessie mij doen geloven dat de steken voortkomen uit eten en drinken
voor voor het hardlopen. Met de variatie eten/drinken en rusttijd zal ik verder mee spelen.
Krylinck schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:09:
Ik heb maar één regel wat eten en hardlopen betreft: geen zuivel of frituur voor het lopen. Vet eten blijft het langst achter in de maag en voor het verteren van zuivel is meer energie nodig (productie van lactase) dan voor andere voedingsstoffen.
@
Tuxxx ik kan me erg vinden in wat @
Tazzios zegt. Je zou dat eens kunnen proberen.
In het verlengde daarvan is het belangrijk om na te gaan welke factoren nog meer leiden tot merkbare ischemie van het maagdarmkanaal. Want dat is wat die steken veroorzaakt. Tijdens de inspanning gaat er meer bloed naar de spieren en nog maar heel weinig naar het verteringsstelsel. Ben je net op dat moment je bak friet aan het verteren, dan is er te weinig bloed beschikbaar en heb je een vraag- en aanbodprobleem. Gevolg: zuurstofgebrek van de cellen aldaar en dat noemen we ischemie.
Kijken naar het eten is een logische stap. Maar kijk ook kritisch naar het inlopen e.d. En ik wil maar meegeven, enkel om de dag 10 km gaan lopen gaat niet veel brengen vrees ik.
Hoi @Krylinck,
Duidelijk verhaal en ben er ook van overtuigt dat het niet enkel één factor is die bijdraagt aan de onplessante loopsessie. Het enige wat ik mee kan geven is, naast wat ik in mijn vorig bericht al aangaf (geen zwaar ontbijt of lunch), dat ik een lange warming-up gecombineerd met aardig wat rek en strek oefeningen en ik probeer altijd, maar dan moet mijn lichaam wel meewerken, met een lege blaas en darmstelsel te lopen.
BugBoy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:09:
[...]
Ik heb zelf altijd de regel om een uur voor het lopen niets te eten en daarmee gaat het bij mij altijd goed. Wel is mijn lichaam er zo op ingesteld dat als ik ga hardlopen ik vaak vlak van te voren aandrang krijg en naar het toilet ga. Erg fijn van mijn lijf, want ik heb al eens in het verleden bij iemand aangebeld, omdat ik de aandrang iets te heftig werd.
Ik kan me overigens niet voorstellen één banaan 1-2 uur van te voren last kan geven. Dan heb je wel een erg traag werkende spijsvertering.
Misschien eens een keer 's ochtends bij het opstaan meteen een keer 10km te gaan lopen? Dus een keer vertrekken op de nuchtere maag? Met het huidige weer en een goede conditie is dat prima te doen. Dan kan je wel bekijken of het iets te maken heeft met je spijsvertering. Als je op een nuchtere maag ook steken krijgt, dan lijkt me dat niet meer van het eten te komen.
Verder eens met mijn voorgangers dat frituur en vet eten niet erg fijn zijn. Werk maar eens een lekkere kapsalon weg en ga 2 uur later hardlopen. Dan heb je er weer plezier van.

Hoi @BugBoy,
Het is wat hierboven al aangaf, niet iedereen is gezegend met een dagelijkse stoelgang en misschien in mijn geval zelfs een traag werkende spijsvertering. Dat laatste ben ik aan het testen door mijn eet/rust-matrix te voltooien, al pretendeer ik niet te weten of bevestigen dat bij mij daar daadwerkelijk sprake van is

.
Wel heb ik gemerkt dat de hoeveelheid kwantiteit steken beduidend minder zijn op een nuchtere maag, maar dat voordeel lijkt teniet te worden gedaan door de snelle verzuring aan mijn benenspieren (voornamlijk de quadriceps en gastronemicus). Dus als ik moet kiezen tussen twee kwaden, dan zal ik niet zo snel meer kiezen voor een sessie op een nuchtere maag.
Rudedadude schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:36:
[...]
Steken in de zij kunnen toch ook gewoon een teken zijn van kou op die plek, dacht ik eens gelezen te hebben? Maar dat is de zij / het middenrifVerder ken ik alleen steken bij ongeveer het middenrifvan de verzuring / verkramping tijdens 10K wedstrijden. Ik heb het al een aantal keer gehad dat tegen het eind daar zo veel last van kreeg dat ik net niet optimaal kon doorlopen, zelfs toen ik mijn 10K pr liep. Verder dan goede voornemens om m'n core spieren beter te trainen is het niet echt gekomen, ik zou de oorzaak daar zoeken.
Hoi @Rudedadude,
Ik vind dit een hele goede opmerking, want ik plaats met enige regelmaat warmtecompressen/warmtepleisters op mijn rechterschouder t.b.v. spier die met enig regelmaat pijnlijk aanvoelt en/of soms 'trekt'. Dat maakt de krachttraining een stuk dragelijker, waarbij ik te alle tijden rekening hou met die spiergroep ten tijde v/d oefeningen die op dat moment uitvoer. In andere woorden; geen compress/pleister = geen soepele beweegbare schouder (ongeacht wel/niet krachttraining).
Arjan90 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:57:
@
Tuxxx Welkom! Doe je het hardlopen ook in tuxedo?

Inhoudelijk op je vraag over zijsteken: ik was in het begin ook wel behoorlijk gevoelig voor een zijsteek. Heel vervelend, vooral het eerste half jaar van hardlopen denk ik. Ik heb ook heel veel zitten zoeken met eten e.d. Ik sport(te) vnl. 's avonds vanaf kwart over 7 en als we om half 6 gingen eten waren we rond kwart voor 6 klaar. Ik heb zelf vier dingen aangepast:
- Beter kauwen zodat het makkelijker te verteren is (ik kan nog wel eens wat te snel eten en dus te weinig kauwen).
- Zorgen dat ik rond 5 uur al ga eten, dan ben ik iets voor half 6 wel klaar (duurt dus langer dan eerst)
- Mijn toetje doe ik pas
na het hardlopen, omdat ik nog wel eens last heb gehad van het zure
- Vnl. lichte maaltijden (pasta/rijst met kip), geen vette maaltijden (zoals lasagne, één keer geprobeerd, nooit weer).
Inmiddels loop ik bijna nooit meer met een zijsteek, maar of het alleen hierdoor komt weet ik natuurlijk niet. Mijn warmlooptempo is ook omhoog gegaan, terwijl we met de groep op hetzelfde tempo warmlopen. Voorheen had ik aan het begin van de training nog wel eens last, nu heb ik daar ook geen last meer van (ook niet als ik onverhoopt een keer wat later eet). Simpelweg, denk ik, omdat ik minder moeite moet doen om het warmlooptempo van de groep bij te houden.
De één is er overigens wel veel gevoeliger voor dan anderen. In onze loopgroep hebben we ook wel mensen die gaan rustig BBQ'en en een uurtje later hardlopen zonder problemen, ik moet er echt niet aan denken.
Hoi @Arjan90,
De tuxedo is enkel voor op het werk of privegelegenheden die daar naar vragen

. Hartstikke bedankt voor de tips die bij jou hebben geholpen en hopelijk straks ook bij mij. Gevoelsmatig heb ik de indruk dat het een combi is van niet de juiste balans voeding/rust en gewenning, maar tijd zal het leren.
KevinK92 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:21:
[...]
Dit gaat zo in uitgeschreven tekst heel vreemd klinken, maar ik heb proefsgewijs ondervonden dat je ademritme hier invloed op kan hebben.
In het begin had ik ook veel last van zijsteken, ongeacht de mate van, afstand en conditie in/rond de training. Toen las ik ergens dat de last zou kunnen komen doordat je constant op dezelfde pas (links of rechts) uitademt. Wanneer je je hier op focust en je ademhalingsritme hierop aanpast zou het kunnen zijn dat de klachten verminderen.
Daarnaast kan het helpen om je duim in de knuist van je linkerhand te 'verstoppen' tijdens het lopen en hier flink in te knijpen. Dit is een techniek die ik niet vaak heb hoeven toepassen, maar de mensen die ik 'begeleid' heb in hun eerste hardlooptrainingen gaven aan hier baat bij te hebben.
Dit zijn overigens geen wetenschappelijk onderbouwde technieken en kunnen prima 'tussen de oren' zitten, maar bij mij heeft het in ieder geval een aantal keer geholpen

Hoi @KevinK92,
Sinds mijn laatste bericht is het onderwerp "ademhaling" veelvuldig ter sprake gekomen, waaronder ook de befaamde "neus in-, mond uitademen". Nou ben ik geen doktor of iemand die niet-onderbouwd advies en/of tips geeft aan anderen, dus dat zal ik ook zeker niet doen, maar wat in mijn geval tot aan vandaag wel heeft geholpen, is dat ik al sinds mijn kindertijd aan sport doe waarbij een diversiteit aan ademhalingstechnieken erin zijn gestampt.
In mijn geval maakt het mij niet zoveel uit of het wel of niet tussen mijn oren zit, maar ik loop substantieel beter, langer, verder en voel mij tergelijkertijd gezonder en minder vermoeid
als ik daadwerkelijk via mijn neus inadem en mond uitadem. Ik pas deze techniek al z'n 20 jaar toe in de praktijk, waardoor ik met gemak kan spreken van automatisme (muscle memory?). Een prettige bijkomstigheid hierbij is dat ik nooit bewust eraan hoef te denken of mijn ademhaling wel in pas is met mijn snelheid en of het daadwerkelijk via neus in, mond uit gaat. Des te groter mijn verbazing als ik wederom mijzelf erop betrap het ook buiten het sporten toe te passen, zoals nu achter de computer

.
PS: Vandaag was geen leuke dag om te lopen

.
In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.