• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:05
Tijdens de afgelopen vakantieweek wel gelopen, maar m'n schema even los gelaten. Vandaag dat schema weer opgepakt en een rustige duurloop van 14 kilometer gedaan. Allemaal nog steeds in dienst van een pr op de halve marathon ergens in januari.
Ben niet de grootste liefhebber van die rustige duurlopen,maar ik ken de waarde ervan en vandaag vermaakte ik me prima. Zowaar ook nog een nieuw weggetje ontdekt. Dacht dat ik nu zo ongeveer wel alles kende in mijn buurt.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 15:33
Krylinck schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:22:
Doelen:
5k <16:15
10k <34:30
16,1k <1:00
Mooie doelen, dat moet zeker gaan lukken toch? :9 Ik had voor mezelf gisteren ook maar een beetje hetzelfde bedacht om ook wat doelen te gaan stellen. Mijn doelen zijn dan vooral gericht op de 5 km en de 10 km om die tijden, solo, aan te scherpen:
5km < 21:30 (PR = 22:12, juli 2020)
10km < 45:00 (PR = 48:01, juli 2020)

Gevoelsmatig zou die 5 kilometer nu echt wel moeten lukken, hoewel ik me misschien wat vergis omdat de 3 kilometer (12:19) en de 1,5 kilometer (5:38, achteraf was <5:30 echt haalbaar) die ik recent heb gelopen op de baan waren. Mijn 5 km tijd is nu zo'n drie maanden oud en ik voel me inmiddels weer een stuk fitter. De 10 km is in verhouding altijd wat langzamer bij mij, maar ik wil toch voor eind dit jaar nog proberen onder de 45 minuten te gaan lopen. Vooral de laatste weken voel ik me veel fitter, ook te zien aan de VO2 Max van Garmin en binnen Runalyze zie ik hetzelfde. Dus misschien heb ik weer een sprong gemaakt en kan ik die PR's eens even gaan aanvallen :*) Jullie gaan wel virtueel aanmoedigen toch? O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan90 op 17-10-2020 12:08 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zwerver schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:16:
Boom, leuk man, hardlopen volgens Daniels' Running Formula. Ik houd me in - want wil geen blessures oplopen - maar dit is wel lekker.

3x1600m op een grasbaan (ja, daar zijn er veel van hier down under); https://www.strava.com/activities/4201190136
En dan vandaag 6x1000m op diezelfde grasbaan.

Morgen een dagje rust. Ik had die rust ook vandaag kunnen pakken, maar met een 28 graden morgen, leek het me beter om de training een dagje naar voren te halen.

https://www.strava.com/activities/4205045380?

[ Voor 4% gewijzigd door Zwerver op 17-10-2020 13:55 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Arjan90
@Zwerver bij mij doet je link het niet, het lijkt niet een link naar de activiteit. Ik kom in mijn activiteitenscherm terecht in de app als ik je link gebruik.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Zwerver
  • Niet online
Arjan90 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:31:
@Zwerver bij mij doet je link het niet, het lijkt niet een link naar de activiteit. Ik kom in mijn activiteitenscherm terecht in de app als ik je link gebruik.
Werkt de nieuwe link wel?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:33
Nu werkt ie wel :)

Zie dat je local legend bent (y)
Ben benieuwd wanneer ze dat hier is uit gaan rollen...

Hmm Amsterdam heeft er een paar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB94c_7YkX1PCI5Ds473reVDQBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hVrcQ4acW5yPOqtf3zFUDOpV.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Tinusvolkel op 17-10-2020 14:12 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Zwerver
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Lijkt erop dat er niet veel mensen Strava gebruiken op dat gras baantje :)

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:11

Secsytime

Automagisch

Zwerver schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

En dan vandaag 6x1000m op diezelfde grasbaan.

Morgen een dagje rust. Ik had die rust ook vandaag kunnen pakken, maar met een 28 graden morgen, leek het me beter om de training een dagje naar voren te halen.

https://www.strava.com/activities/4205045380?
Zat je nou tijdelijk in WA of permanent?

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Tinusvolkel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Hmm Amsterdam heeft er een paar.
[Afbeelding]
Den Haag ook, maar ik snap idd ook niet zo goed waarom NL er zo weinig heeft...

Strava

• Zwerver
  • Niet online
Secsytime schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:16:
[...]

Zat je nou tijdelijk in WA of permanent?
Ik zit permanent in Australië- maar we verhuizen binnenkort naar Queensland.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58
Nog meer Tweakers die morgen de virtuele marathon van Amsterdam lopen? Ik heb top hazen geregeld, een zeer gedegen voorbereiding gehad en heb er, ondanks het ongeveer 5,8 rondjes van 7,2 km worden, enorm zin in!

Weer lijkt ook mee te werken, maar dat zit de laatste tijd met Amsterdam sowieso wel snor.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:42
Krylinck schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:22:
Doelen:
5k <16:15
10k <34:30
16,1k <1:00
Heb vandaag geprobeerd om mijn 57.48 van vorige week te verbeteren, binnen 4 km zat mijn hartslag boven de 170 en met hangen en wurgen er 10.220 m in het uur uitgeperst (58.22). Na 13,52 km in 80 min viel ik letterlijk over een scheve stoeptegel met schaafwonden tot gevolg.

Als ik dan 34.30 als doel zie staan dan denk ik alleen maar, wow... Hoe dan??

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Krylinck
Nja, zo liep iemand die ik volg vandaag 1:00:31 op de halve marathon. Ieder op z'n niveau.

Strava

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:46
Roadman schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:54:
Nog meer Tweakers die morgen de virtuele marathon van Amsterdam lopen? Ik heb top hazen geregeld, een zeer gedegen voorbereiding gehad en heb er, ondanks het ongeveer 5,8 rondjes van 7,2 km worden, enorm zin in!

Weer lijkt ook mee te werken, maar dat zit de laatste tijd met Amsterdam sowieso wel snor.
Yes, ik doe mee samen met wat collega’s in dat prachtige shirt, zonnebril op dus 🤣 We zouden samen lopen maar door de nieuwe COVID-19 regels hebben we besloten allemaal
afzonderlijk van elkaar te gaan lopen.

Ik pak trouwens de 8km, halve marathon ben ik nog niet klaar voor, hele marathon zeker nog niet. Wellicht volgend jaar.

• Mvd1981
nogeeninlog schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:16:
Gisteren een kilometer gezwommen en daarna 46 kilometer gefietst. Met 10 kilometer erbij was dat een kwart triathlon geweest, maar ik moest mijn werkdag nog afmaken.
Vandaag had ik gepland als rustdag. Om 4 uur was ik klaar met thuiswerken en liep ik even naar buiten. Wat een mooi weer! Zonde om binnen te zitten. Dus terug naar huis en mijn hardloopspullen aangetrokken. Heerlijk in de zon gelopen en nog thuis voor het donker werd. Inclusief warmlopen meer dan 20 kilometer afgelegd.

https://www.strava.com/activities/4203042757
Bedankt voor de strava, het is een mooi rondje, bij mij door de toekomstige achtertuin op alle plaatsen waar ik vaak kom/moet zijn. Ga ik onthouden voor als ik verhuisd ben (y)

[ Voor 0% gewijzigd door Mvd1981 op 17-10-2020 21:04 . Reden: Typo ]

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:33
hoevenpe schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

Heb vandaag geprobeerd om mijn 57.48 van vorige week te verbeteren, binnen 4 km zat mijn hartslag boven de 170 en met hangen en wurgen er 10.220 m in het uur uitgeperst (58.22). Na 13,52 km in 80 min viel ik letterlijk over een scheve stoeptegel met schaafwonden tot gevolg.

Ach zo loop ik nu bijna 4 jaar en kan alleen maar dromen van de 10K onder het uur. Verschil moet er zijn ;)

"Better ask questions before you shoot"

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:19

Rudedadude

Maybe we were born to run

Roadman schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:54:

Nee, ik heb het vooralsnog niet zo op de commerciele virtuele loopjes (al komt dat ws. door de hoeveelheid tijdlijnspam van NN/Golazo hiervoor). Vandaag wel een fijne 44km door de bossen en over de heide gebanjerd in het gebied tussen grofweg Garderen, Putten en Ermelo (start en finish in Staverden, de kleinste stad van Nederland).

Maar wat ik er van vind is niet zo heel belangrijk, veel succes morgen! d:)b

Inmiddels zijn bij gebrek aan wedstrijden m'n hardloopdoelen eigenlijk wel op, het is nu een beetje pappen en nathouden tot betere tijden. Laatste keer dat ik nog echt iets met bijv. intervallen heb gedaan is ook al weer een hele tijd geleden. 70km per week lopen, heel proberen te blijven en dat is het wel zo'n beetje.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:10

vhal

ಠ_ಠ

Volgens mij stond PostNL met een pakket voor de deur waar mijn tracer looplamp in zit. Helaas was ik niet thuis en moet ik mijn pakket de volgende werkdag ophalen op het postservicepunt.

Ik ga er maar vanuit dat ik mijn portemonnee mee moet nemen om de heffingen te betalen :+ ;w

Strava

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:32
hoevenpe schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

Weet verder je achtergrond niet maar dit klinkt wel heel erg als te veel te snel willen. Waarom een week later alweer jezelf tot het uiterste drijven? In een opbouw fase zal je misschien regelmatig je PR verbeteren maar dat zou nooit zo geforceerd moeten zijn. En is het dat wel, spaar dan voor die momenten, normaal gesproken dan tijdens een race maar als die er zoals nu zijn, plan hem voor jezelf alsof die er is en doe de reguliere opbouw er naar toe.

Nogmaals, wellicht interpreteer ik het verkeerd maar dit zijn de alarmbellen die bij mij afgingen na het lezen van je bericht.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12
vhal schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:53:
Volgens mij stond PostNL met een pakket voor de deur waar mijn tracer looplamp in zit. Helaas was ik niet thuis en moet ik mijn pakket de volgende werkdag ophalen op het postservicepunt.

Ik ga er maar vanuit dat ik mijn portemonnee mee moet nemen om de heffingen te betalen :+ ;w
Toevallig hier gisteren mogen ontvangen. Geen heffingen oid, dus misschien heb jij ook mazzel. Kijken hoe lang ik het nog kan volhouden om met daglicht te lopen...

@polthemol ik zie dat de beartrail nu ook officieel is afgeblazen, maar was voor jou al geen optie meer toch?

@hoevenpe jarenlange training en committment (en een stukje talent...) brengt je een heel eind. Maar ik zou niet teveel vergelijken, juist dat ieder op zijn eigen niveau zijn eigen uitdagingen heeft is zo mooi aan hardlopen.
Als je een stukje terugzoekt zal je zien dat ik als een kind zo blij was toen ik weer een uurtje kon lopen, terwijl ik daarvoor 100km trails liep... een auto ongeluk wierp mij ver terug. Ieder zijn eigen uitdaging O+

If you can see, look. If you can look, observe

• Rudedadude

Rudedadude

Ik denk dat je geluk hebt, ik moest rechtstreeks naar een punt juist omdat ik moest betalen. Dat doen ze meestal niet aan de deur.

@hoevenpe Fysiologie, anatomie, psyche, gewicht, training, ervaring, loopvolume. En hardloopschoenen natuurlijk :P Geen idee of dit de volgorde is, maar op de eerste 3 heb je geen invloed, maar die zijn in hoofdlijnen wel bepalend voor de bandbreedte waarbinnen je je prestatie levert. Prestaties en doelen vergelijken is bijna net zo zinloos als een maximale hartslag (om die er maar weer eens in te gooien)

[ Voor 28% gewijzigd door Rudedadude op 17-10-2020 22:06 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• hoevenpe
Shinji schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:57:
Nogmaals, wellicht interpreteer ik het verkeerd maar dit zijn de alarmbellen die bij mij afgingen na het lezen van je bericht.
Bedankt voor de opmerking, het zet me zeker aan het denken. 5 maanden geleden als 47 jarige met overgewicht begonnen om de corona kilo's kwijt te raken, daarvoor alleen op woensdagavond de hockeytraining met bijbehorende derde helft. Heb in een opwelling goede schoenen, sporthorloge en bluetooth oortjes gekocht en begonnen met een beginnersschema. Inmiddels is er 20 kilo af en loop ik 3x per week redelijk soepel afstanden van 5 km tot 15 km.

Het was vooral dat vorige week ik er totaal niet mee bezig was, begin vaak met de intentie om een 'klein rondje' te doen en eenmaal in de flow kan/wil ik niet meer stoppen. Ergens dacht ik vanochtend dat met meer focus deze tijd nog veel scherper moest kunnen, juist omdat ik er vorige week zo niet mee bezig was. Dat was dus een forse misrekening, veel te geforceerde opbouw en al snel in het rood. Uiteindelijk nog wel onder het uur gelopen maar de laatste kilometers mezelf daarvoor moeten forceren, dat was een goede les en komende weken eerst maar weer de wat kortere afstanden soepel lopen.

Het probleem met hardlopen is gewoon dat het verslavend is, heb dat vroeger nooit begrepen maar kan nu al mee weer verheugen op het volgende rondje... :)

• kolonel klapzak
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2020
Had een pauze ingelast na ontdekken van een klein verdikkinkje onderaan de rechter-achillespees, dat gevoelig is als ik er op druk terwijl de pees ontspannen is. Geen last tijdens lopen, en nooit iets gevoeld tijdens wassen/afdrogen (want aangespannen), dus geen idee hoe lang dat er al zat, maar ik vermoed door een keer hard stoten tegen de bed-rand een paar weken eerder, in combinatie met overstap op schoenen met kleinere heel-drop en misschien teveel belasting.

Het aantal kilometers had ik al eerder teruggebracht vanwege aanhoudende milde stramheid bij hiel/achilles links en rechts de avond en dag na het lopen, en dat leek te verbeteren, maar met die verdikking durfde ik niet meer te hardlopen. Omdat die na een paar weken rust niet verdween gister langs de huisarts gegaan, en die zei dat ik er wel gewoon mee kon lopen als ik voor het lopen wat rekoefeningen doe voor de pees, en een zooltje in de schoen leg om de heel-drop kleiner te maken en zodoende de pees te ontlasten

Kwam mooi uit, gezien het schitterende weer, dus meteen een paar hielspoorzooltjes gehaald, en na afloop voor het eerst sinds een tijd helemaal geen last van stramheid na het lopen. Dus de overstap op schoenen met kleinere heel-drop was waarschijnlijk een vergissing. Maar goed, ik hou het in de gaten. De verdikking/gevoeligheid zou met een week of 4-6 verdwenen moeten zijn, dacht de arts, dus we zullen zien.

In elk geval blij dat er weer gelopen kan worden 8)

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Die van mij is vandaag ook gekomen met de normale postbode (geen pakketdienst), en niets hoeven betalen...

• Krylinck
@hoevenpe je hebt al heel veel bereikt in een korte tijd. Dat is bewonderenswaardig op zichzelf en je hoeft aan niemand iets te bewijzen door bepaalde tijden te lopen. Het gaat namelijk nergens stoppen. Loop je 55 minuten op de 10, dan wil je naar de 50 etc.

Ik weet niet of je je eigen prestaties een beetje tegen de mijne aan hield, maar ik ben 29 en train 8x per week (5-6x lopen en 2-3x krachttraining). Ik loop vanaf m'n 6e jaar en weeg 60 kilo. Heel ander idee. Voor wat het waard is, in vergelijking met de regio ben ik een middelmatige wedstrijdatleet en op landelijk niveau zal ik nooit komen. Eén troost: met hardlopen valt geen brood te verdienen.

Nog één tip: mocht je aan snelheid willen werken, train dan verstandig met extensieve intervallen en tempoblokken. :)

Strava

• Zwerver
  • Niet online
Krylinck schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:48:
@hoevenpe je hebt al heel veel bereikt in een korte tijd. Dat is bewonderenswaardig op zichzelf en je hoeft aan niemand iets te bewijzen door bepaalde tijden te lopen. Het gaat namelijk nergens stoppen. Loop je 55 minuten op de 10, dan wil je naar de 50 etc.

Ik weet niet of je je eigen prestaties een beetje tegen de mijne aan hield, maar ik ben 29 en train 8x per week (5-6x lopen en 2-3x krachttraining). Ik loop vanaf m'n 6e jaar en weeg 60 kilo. Heel ander idee. Voor wat het waard is, in vergelijking met de regio ben ik een middelmatige wedstrijdatleet en op landelijk niveau zal ik nooit komen. Eén troost: met hardlopen valt geen brood te verdienen.

Nog één tip: mocht je aan snelheid willen werken, train dan verstandig met extensieve intervallen en tempoblokken. :)
Ho ho, met hardlopen is wel goed geld te verdienen. Maar je moet dan wel in de top zitten ;)

Hele nette tijden trouwens! Vraag; hoe lang loop je al die volumes?

• Krylinck
@Zwerver ik ben aan het opbouwen sinds corona begon. Vanwege m'n onderzoekswerk kan ik nu bijna volledig thuiswerken en het werk kan ik doen wanneer ik wil. Helaas heb ik tussendoor nog een tijd rustiger aan moeten doen wegens een lopersknie (blijft een probleem), maar in een paar maanden ben ik opgebouwd van 40-50km per week naar 70-85km per week.

Strava

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:28

Welke heb je besteld?
Tracer 360?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50

En verder is leeftijd maar een getal hoor ;) Een hardloopmaatje van me liep laatst voor het eerst een 5km onder de 16 op 48 jarige leeftijd.

• Krylinck
@InZane dan zou ie daarmee eerste of tweede geworden zijn op het NK masters. Vroegâh had er wellicht een tijd van in de 14 of zelfs 13 minuten bij hem in gezeten.

Strava

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:06
net mn virtuale halve marathon op Amsterdam gelopen , maar in de app gebeurd niks.

Ben ik te ongeduldig?

ik heb de sesie via mn polar geregistreerd, en die is connected met strava en de virtual run op heeft toegang tot strava. Mis ik iets?

• InZane
Krylinck schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:17:
@InZane dan zou ie daarmee eerste of tweede geworden zijn op het NK masters. Vroegâh had er wellicht een tijd van in de 14 of zelfs 13 minuten bij hem in gezeten.
Hij zou idd meedoen aan de NK masters. Hij baalde dan ook behoorlijk dat het een paar dagen van tevoren werd afgeblazen.

Vroegah liep ie trouwens korte afstand. Toen ik hem leerde kennen vond ie 5km echt de max. En vorig jaar liep ie een marathon :+

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 18-10-2020 11:59 ]

• influenza
  • Laatst online: 17-11-2025
Krylinck schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:49:
Mijn beste afstand is altijd de 5km geweest, maar het is inderdaad ook wel het scherpste doel. De 10EM zou zeker moeten lukken, de 10 denk ik ook wel. De 5km in 16:15 lukt nog niet.

@Tinusvolkel die klachten kunnen ook onderdeel zijn van covid, helaas. Als je niks verkeerds gegeten hebt, zou ik me mogelijk toch laten testen.
Als je 5x3:06 loopt is 16:15 toch geen probleem?

• Zwerver
  • Niet online
Krylinck schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 00:36:
@Zwerver ik ben aan het opbouwen sinds corona begon. Vanwege m'n onderzoekswerk kan ik nu bijna volledig thuiswerken en het werk kan ik doen wanneer ik wil. Helaas heb ik tussendoor nog een tijd rustiger aan moeten doen wegens een lopersknie (blijft een probleem), maar in een paar maanden ben ik opgebouwd van 40-50km per week naar 70-85km per week.
Mjah, dan had er toen je jonger was nog veel meer in gezeten. Ik heb als PRs:

- 800: 1:49:01
- 1500: 3:43:51
- 3000: 8:01:49 (die is nog steeds zuur)
- 5000: 14:14:23

10K weet ik even niet meer. Allemaal gelopen toen ik zo rond de 22 was, daarna door zware blessure alles naar de klote...

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heel houden bepaalt bijna alles.... en het is echt balen als het mis gaat.
En dat helpt imho ook bij het heel houden.

@hoevenpe Het kan zijn dat wat jij doet nog zwaarder is dan wat de toppers doen. Die hebben een bouw/techniek die je niet maar zo meer bereikt uit en situatie waar jij uit kwam. Maar verbaas je nog hoever je nog kunt komen. Ik herinner me nog die Oostenrijkse/Tsjechische (?) minister te vinden die super zwaarlijvig was (jaren 90?) en een knop omzette en zeer verdienstelijker marathons liep, ben helaas de naam vergeten, maar nooit de foto vergeten in de krant hoe goed getraind hij er uit zag.
Dus: Goed bezig en blijf bij je zelf, geniet van wat je kunt.

Eigenlijk doe ik dat ook, ben pas met mijn 39e begonnen na mijn handbal "carrière", de bouw (immers sprint/kracht) betekende dat ik rond de 70 kg nooit naar veel lager zou kunnen (68-69 was het laagste... .en daar moet je het mee doen...
Maar heb geen spijt gehad van de omschakeling, veel plezier aan de trainingen (uiteindelijk max 5x week + 2x kracht rond mijn 50e jaar toch nog) .. tja ik heb "mijn" tijden gelopen en met 35-iger op de 10km en 55iger op de 15km dat was mijn top. Eenmaal de ondankbare 4e plek gehad op een 5000m NK Masters, maar toch een keer de nationale Rolduc Masters cross gewonnen in mijn klasse.

Terugkomen na een mindere periode de laatste jaren is nu best lastig, de oude tijden zal ik nooit meer lopen en ik pin me ook niet vast op wat het gaat worden qua tijden. Eerst maar permanent zonder pijntjes lopen en dat gaat steeds beter (af en toe hulp v/d fysio en wat sportmassage) en vooral het plezier in het lopen behouden, want het helpt je ook de rest van de tijd dat je zo ontzettend fit bent en dat voelt zo keigoed.

Het lijkt me dat als je echt helemaal stopt je op mijn leeftijd mogelijk nooit meer komt tot iets wat ik nu doe. Des te langer je niks doet des te groter wordt de stap om weer met iets te starten, lijkt me ( n=1 mening bijna ruim M64,5......).
Aart Stigter (oud topper; ik was toen lid van hun club voor de licentie) vertelde me ooit: "We hebben geluk dat we later met lopen begonnen zijn, dus wat minder slijtage jaren als je daar gevoelig voor bent, dus hopelijk zit er nog de nodige rek in hoelang we nog kunnen hardlopen"... ik hoop dat ie gelijk heeft....

• Krylinck
Zwerver schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Mjah, dan had er toen je jonger was nog veel meer in gezeten. Ik heb als PRs:

- 800: 1:49:01
- 1500: 3:43:51
- 3000: 8:01:49 (die is nog steeds zuur)
- 5000: 14:14:23

10K weet ik even niet meer. Allemaal gelopen toen ik zo rond de 22 was, daarna door zware blessure alles naar de klote...
Het zijn mooie tijden die je gelopen hebt, zeker de 800 en 1500 doen niet veel mensen je na!

Cardiovasculair bereik je je maximum op 28 en vanaf 30 ga je weer zakken. Ik ben het absoluut met je eens dat ik er meer uit had kunnen halen, maar tot een tijdje terug werkte ik 60-70 uur per week en erg onregelmatig.

Ik ben daarnet trouwens door Strava's algoritme geflagd. Was op kroontjestocht en heb er 9 gepakt, maar Strava denkt vermoedelijk dat ik op de fiets zat.
https://strava.app.link/JhFpN0JsGab

Strava

• Arjan90
Dat algoritme is echt waardeloos. Iemand in mijn tijdlijn, van de loopgroep, is een beetje digibeet en die logt fietssessies soms per ongeluk als hardloopsessies. Daar vindt het Strava algoritme dan kennelijk niets van terwijl ze continu 24kmpu+ gaat, heb al meldingen gemaakt maar de kroontjes blijven bestaan. Het algoritme is dus niet bijster slim. Ach, ze komen er vanzelf bij toch ;)

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Arjan90 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:46:
Dat algoritme is echt waardeloos. Iemand in mijn tijdlijn, van de loopgroep, is een beetje digibeet en die logt fietssessies soms per ongeluk als hardloopsessies. Daar vindt het Strava algoritme dan kennelijk niets van terwijl ze continu 24kmpu+ gaat, heb al meldingen gemaakt maar de kroontjes blijven bestaan. Het algoritme is dus niet bijster slim. Ach, ze komen er vanzelf bij toch ;)
Misschien kunnen ze het koppelen aan een correlatie tussen afstand en snelheid gebaseerd op wereld records :?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Nee joh, meeste CR's hier in de omgeving zijn sneller dan Usain Bolt.. is niets mis mee toch :+ 8)7

• Tinusvolkel
Denk dat er weinig met het algoritme gedaan word maar dat andere mensen hem gewoon flaggen.
Vanmorgen was er van mij ook een kommetje afgepakt door iemand die 60km gelopen had met een WR op de halve marathon :) dus even melden en m’n kroontje was weer terug ;)

• Krylinck
Hij is 'm intussen gaan begrijpen!
(oftewel, een medewerker heeft op de approve-knop gedrukt)

Strava

• route99

route99

Wat een gedoe... ik loop liever elke training mijn eigen kroontje... iets als "eigen haard is goud waard" maar dan voor het kroontje..... ;)

• Krylinck
influenza schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Als je 5x3:06 loopt is 16:15 toch geen probleem?
Mwa, hopelijk niet, maar ik mis wel tempohardheid. Na 3km gaat m'n tempo behoorlijk naar beneden. Dus ik heb nog wat tijd nodig, denk ik. De droom zou <16:00 zijn, maar daar durf ik nog niet aan te denken...

Strava

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:04:
Hij is 'm intussen gaan begrijpen!
(oftewel, een medewerker heeft op de approve-knop gedrukt)
De activiteit word toch gewoon op privé gezet toch?

• Krylinck
Geen idee @Tinusvolkel gebeurt dat standaard in zo'n geval?

Strava

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:16:
Geen idee @Tinusvolkel gebeurt dat standaard in zo'n geval?
Flag deze is:
https://www.strava.com/activities/4198360290
Dan kan ik is testen

• Krylinck
@Tinusvolkel zal ik doen als ik m'n pc weer terugvind! Via de app gaat het niet zo te zien.

Trouwens, zie ik goed dat je bij Prodrive werkt? Mijn vriend gaat binnenkort bij jullie beginnen, weten we sinds afgelopen week :)

Strava

• Mvd1981
Len020 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:56:
net mn virtuale halve marathon op Amsterdam gelopen , maar in de app gebeurd niks.

Ben ik te ongeduldig?

ik heb de sesie via mn polar geregistreerd, en die is connected met strava en de virtual run op heeft toegang tot strava. Mis ik iets?
Ik heb last van hetzelfde. Met de record functie van Strava gelopen, maar de TCS Amsterdam
Marathon app heeft niets geregistreerd en ziet de run ook niet... :S Jammer, had een prima tijd neergezet... ;w

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:00:
@Tinusvolkel zal ik doen als ik m'n pc weer terugvind! Via de app gaat het niet zo te zien.
[...]
Trouwens, zie ik goed dat je bij Prodrive werkt? Mijn vriend gaat binnenkort bij jullie beginnen, weten we sinds afgelopen week :)
Idd daar werk ik:) maar mooi we zoeken nog genoeg man, en wat voor functie gaat ie vervullen en is het een sporter? Want buiten Corona tijd om hebben we een sportschool en mountainbikes beschikbaar en verschillende loop groepjes op meerdere niveaus.

• Krylinck
Tinusvolkel schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

Idd daar werk ik:) maar mooi we zoeken nog genoeg man, en wat voor functie gaat ie vervullen en is het een sporter? Want buiten Corona tijd om hebben we een sportschool en mountainbikes beschikbaar en verschillende loop groepjes op meerdere niveaus.
Hij komt vanaf begin komend jaar z'n masterstage bij jullie doen, project moet nog rondkomen. In de tussentijd zal hij parttime komen werken. :)
Het is zeker een sporter, maar niet zo heel fanatiek. Hij kan heel goed lopen op de middenafstanden, zeker als hij wat meer tijd zou investeren ipv alleen maar te werken/studeren xD

Strava

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:09:
[...]

Hij komt vanaf begin komend jaar z'n masterstage bij jullie doen, project moet nog rondkomen. In de tussentijd zal hij parttime komen werken. :)
Het is zeker een sporter, maar niet zo heel fanatiek. Hij kan heel goed lopen op de middenafstanden, zeker als hij wat meer tijd zou investeren ipv alleen maar te werken/studeren xD
Qua projecten kan er bij ons nog vanalles veranderen voor dat het volgend jaar is ;) maar we hebben loopgroepjes van tegen de 5:00/km en tegen de 4:00/km met afstanden van rond de 12km. Maar we liepen al vaak voor het werk rond een uur of 6 dus een tijd dat ie denk ik normaal niet werkt/studeert ;)

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58
Ingeschreven voor de TCS Amsterdam Marathon, in juli begonnen met training, ging uiteraard niet door, toch door blijven trainen en besloten hoe dan ook 18 oktober een marathon te lopen. En zo geschiedde vandaag. 3 top pacers geregeld, bemande waterpost en rondjes van 7,2 km door het plaatselijke aangeplante bos en omgeving. Klein rondje van 1,5 km en daar aan vast een rondje van 5,7 km zodat je in elke ronde van 7,2 km twee keer langs de waterpost kwam. Ideaal met drinken!

Het weer was prima, het tempo ideaal (redelijk vlak kunnen lopen) en de eindtijd ook. Ruim 10 minuten van mijn vorige PR af en tenslotte de 42195 meters afgelegd in 3:14:39.

Strava bij het praatje

Nu nog 1 loopdoel in gedachte voor dit jaar, iets met een 4 seconden frustratie op de halve marathon...

• Krylinck
Tinusvolkel schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

Qua projecten kan er bij ons nog vanalles veranderen voor dat het volgend jaar is ;) maar we hebben loopgroepjes van tegen de 5:00/km en tegen de 4:00/km met afstanden van rond de 12km. Maar we liepen al vaak voor het werk rond een uur of 6 dus een tijd dat ie denk ik normaal niet werkt/studeert ;)
Da's wel zijn ding, zo vroeg hardlopen. Jullie lopen in/rond Son neem ik aan? Dan zou hij eerst nog een uur moeten fietsen dus ik weet niet hoe realistisch het is, maar ik geef het door! :)

Strava

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05

m-vw

Dus?

Wilde dit weekend de Mytrace app nog een tweede kans geven met de (halve) marathon van Brugge, maar de waves kwamen voor mij niet lekker uit.

Toch kon ik het niet laten om voor een halve te gaan. Voor het eerst sub 2 uur gelopen. :)

Ik snap alleen niet hoe de heren Cameron, Riegel en Horwill op basis van mijn 10km tot een tijd van rond 1:49:00 komen. Dan zou ik 30 seconde per km sneller moeten lopen dan nu. Dat zie ik eerlijk gezegd voorlopig niet gebeuren.

Strava

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:02

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

Toevallig hier gisteren mogen ontvangen. Geen heffingen oid, dus misschien heb jij ook mazzel. Kijken hoe lang ik het nog kan volhouden om met daglicht te lopen...

@polthemol ik zie dat de beartrail nu ook officieel is afgeblazen, maar was voor jou al geen optie meer toch?

@hoevenpe jarenlange training en committment (en een stukje talent...) brengt je een heel eind. Maar ik zou niet teveel vergelijken, juist dat ieder op zijn eigen niveau zijn eigen uitdagingen heeft is zo mooi aan hardlopen.
Als je een stukje terugzoekt zal je zien dat ik als een kind zo blij was toen ik weer een uurtje kon lopen, terwijl ik daarvoor 100km trails liep... een auto ongeluk wierp mij ver terug. Ieder zijn eigen uitdaging O+
jep ik had hem al afgeschreven en mijn kaartje al doorverkocht. Ik heb geen wedstrijd nodig om mijn doelen te halen of te vieren, dus ik ga niet langs de regels af lopen of ze negeren :)

Zuur voor de organisatie wel, die hebben 3 man in dienst en krijgen al een jaar lang bijna niets geregeld meer van wedstrijden :/ Ik vrees wel voor de kaalslag die er mogelijk komt onder de trailrunningorganisaties.

@hoevenpe ik liep een jaar geleden met moeite een 5K binnen de 30 minuten, nu is mijn PR op die afstand net onder de 23 minuten en ren ik hem sub 30 in z2. Met consistentie schaaf je heel snel heel veel van je tijden af, maar maak niet de fout te snel te vaak te proberne te gaan voor een snelle tijd, dat werkt niet echt motiverend denk ik. Stel je doel ook realistisch, voor de lange termijn is doelen kunnen behalen en behalen een heel effectief middel.

[ Voor 15% gewijzigd door polthemol op 18-10-2020 19:34 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58

Tazzios

..

Tinusvolkel schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:01:
Denk dat er weinig met het algoritme gedaan word maar dat andere mensen hem gewoon flaggen.
Vanmorgen was er van mij ook een kommetje afgepakt door iemand die 60km gelopen had met een WR op de halve marathon :) dus even melden en m’n kroontje was weer terug ;)
Zal ik geweest zijn vandaag mijn eerste ultra gelopen; beetje lullig dat je mij flagged! :+

60,00km 4:43:56 4:44/km. Ondanks het gezwoeg de laatst 10km tempo kunnen houden best tevreden. :)
https://www.strava.com/activities/4211322687

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 18-10-2020 20:28 ]

• Krylinck
Stabiel hoor @Tazzios, damn.

Strava

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

GSX-MAN

de/het/een

Nu we toch een weekje in Zeeland zijn, ga ik hier ook lekker hardlopen. Vandaag een heel rustig rondje van 6 km met het gezin gedaan, op bergschoenen met 17 kilo rugzak. Veel stilstaan, rustig lopen, we zijn twee uur bezig geweest.

Vanavond in mijn eentje een rondje van 10 km gedaan, 5.39 op de kilometer.

Slecht idee... Hoe laat?

• Tinusvolkel
Tazzios schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

Zal ik geweest zijn vandaag mijn eerste ultra gelopen; beetje lullig dat je mij flagged! :+

60,00km 4:43:56 4:44/km. Ondanks het gezwoeg de laatst 10km tempo kunnen houden best tevreden. :)
https://www.strava.com/activities/4211322687
_O-

Maar lekker bezig geweest (y) had dit tempo ooit als doel voor een hele marathon.
Krylinck schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Da's wel zijn ding, zo vroeg hardlopen. Jullie lopen in/rond Son neem ik aan? Dan zou hij eerst nog een uur moeten fietsen dus ik weet niet hoe realistisch het is, maar ik geef het door! :)
Mooie brick training dan ;) maar op de woensdag om 11 uur is het snelle rondje,tenniste als we weer naar kantoor mogen... tis nu vooral thuiswerken...

Verder lopen we idd rond Son en af en toe Eindhoven in, maar volgens mij heb jij al op mijn Strava profiel rond zitten kijken ;)

• Mvd1981
Len020 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:56:

Ben ik te ongeduldig?

Inmiddels werkt het bij mij wel, route is inmiddels opgenomen in de app.

• Tuxxx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hallo mede-tweakende hardlopers :w,

Hierbij meldt zich een nog een hardloper die zich voornamelijk focust op de ~16KM-afstanden en mag ik zeggen dat dit topic mijn favoriete topic van de afgelopen week is geweest?

Inmiddels heb ik aardig wat leesvoer verwerkt alsmede de hoeveelheid persoonlijke tips en ik ben voornemens deze in de praktijk te toetsen. Als door toedoen van een andere Tweaker ik verlost raak van de periodieke steken in mijn middenrif, dan ben ik al heel erg content :).

Aan iedereen heel veel prettige kilometers toegewenst :w.

Met vriendelijke groet,

Tuxxx

In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.

• Krylinck
Welkom, @Tuxxx. Waar heb je last van? Steken in de zij tijdens het lopen?

Strava

• route99

route99

Tuxxx schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:44:
Als door toedoen van een andere Tweaker ik verlost raak van de periodieke steken in mijn middenrif, dan ben ik al heel erg content :)
https://mens-en-gezondhei...n-pijnlijk-middenrif.html
Met zo'n lijst lijkt het me dat het vooral de huisarts is die je de weg hoort te wijzen.
Sterkte/succes.

• Tuxxx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Krylinck schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:30:
Welkom, @Tuxxx. Waar heb je last van? Steken in de zij tijdens het lopen?
Hi @Krylinck,

Dat is een geheel correcte aanname. Ondanks ik al maanden hardloop, waarbij de laatste paar weken om de dag 10KM gelopen word, ervaar ik na verloop van tijd steken schuinlinks of -recht onderaan mijn navel.

Daarnaast ben ik ook al een tijdje bezig om voor mij de juiste voedingsschema en balans te ontdekken alvorens ik ga hardlopen. Inmiddels:

heb ik het volgende al geprobeerd:
Eén sneetje bruin brood (koolhydraatarm) met pindakaas - 1 uur voor het hardlopen
Eén sneetje bruin brood (koolhydraatarm) met pindakaas - 2 uur voor het hardlopen
Eén banaan - 1 uur voor het hardlopen
Eén banaan - 2 uur voor het hardlopen
Een combinatie van één sneetje brood met pindakaas en één banaan - 1 uur voor het hardlopen
Een combinatie van één sneetje brood met pindakaas en één banaan - 2 uur voor het hardlopen

Ben ik het volgende aan het proberen:
Eén kommetje met kwark en één banaan - 2 uur voor het hardlopen

Ben ik voornemens om overmorgen te proberen:
Eén kommetje met kwark en één banaan - 1 uur voor het hardlopen

Wat ik ook merk is dat er verschil in prestaties zitten tussen hardlopen voor en na het avondeten, waarbij ik met laatstgenoemde minimaal 2 uur tussen laat liggen. 's Avonds hardlopen resulteert in minder steken, maar in meer verzuring.

In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.

• Tazzios

Tazzios

..

@Krylinck en @Tinusvolkel
Ik heb wat gesmokkeld door tijdens eet en plas pauzes op stop te drukken;
De totaal verstrekken tijd was 5:08 (u:mm) wat ook een gemiddelde oplevert van 5:08 (m:ss).

Aan het begin veel plas, drink en eten pauzes(elke 20 minuten) maar de maag begon te protesteren dus de uren daarna geminderd in eten en drinken. Na de 50KM weer wat vaker pauzes,.. ik baalde als het verkeerslicht net groen werd indien ik aan kwam. :P

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tuxxx schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Hi @Krylinck,

Dat is een geheel correcte aanname. Ondanks ik al maanden hardloop, waarbij de laatste paar weken om de dag 10KM gelopen word, ervaar ik na verloop van tijd steken schuinlinks of -recht onderaan mijn navel.

Daarnaast ben ik ook al een tijdje bezig om voor mij de juiste voedingsschema en balans te ontdekken alvorens ik ga hardlopen. Inmiddels:

heb ik het volgende al geprobeerd:
Eén sneetje bruin brood (koolhydraatarm) met pindakaas - 1 uur voor het hardlopen
Eén sneetje bruin brood (koolhydraatarm) met pindakaas - 2 uur voor het hardlopen
Eén banaan - 1 uur voor het hardlopen
Eén banaan - 2 uur voor het hardlopen
Een combinatie van één sneetje brood met pindakaas en één banaan - 1 uur voor het hardlopen
Een combinatie van één sneetje brood met pindakaas en één banaan - 2 uur voor het hardlopen

Ben ik het volgende aan het proberen:
Eén kommetje met kwark en één banaan - 2 uur voor het hardlopen

Ben ik voornemens om overmorgen te proberen:
Eén kommetje met kwark en één banaan - 1 uur voor het hardlopen

Wat ik ook merk is dat er verschil in prestaties zitten tussen hardlopen voor en na het avondeten, waarbij ik met laatstgenoemde minimaal 2 uur tussen laat liggen. 's Avonds hardlopen resulteert in minder steken, maar in meer verzuring.
Mijn favo eten voor hardlopen (training en wedstrijden) is: bananenpannenkoeken.

- 2 eieren
- 1 eetlepel havermout
- 1 banaan
- snufje kaneel (optioneel)

Met een mixer goed mixen tot een glad beslag, mag best een beetje fluffy zijn. Pan goed heet laten worden, 1 theelepel zonnebloemolie verhitten. Met een soeplepel 2 kleine pancakes maken. Als er luchtbellen vormen omdraaien en nog kort de andere zijde verhitten. Je haalt ongeveer 8 of 9 kleine pancakes uit het beslag.

Eet deze 2 uur voordat je gaat lopen :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Zwerver
  • Niet online
Krylinck schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Het zijn mooie tijden die je gelopen hebt, zeker de 800 en 1500 doen niet veel mensen je na!
Mjah, ik zat in dezelfde generatie als Gert Jan Liefers (1 jaartje ouder dan ik ben), Bram Som (1 jaartje jonger dan ik ben), e.a. Wij liepen allemaal zo in dezelfde range toen.
route99 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:48:
Heel houden bepaalt bijna alles.... en het is echt balen als het mis gaat.
Ja, helemaal als het een bandje in je enkel is die naar de filistijnen gegaan is. Dus niet overtraind ofzo, nee gewoon domme pech.

• Tazzios

Tazzios

..

@Tuxxx Je gaat er vanuit dat het door eten komt terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.
Ga ter test eens s`morgens een vergelijkbare training rennen VOOR dat je wat eet.

• InZane
Calitomnication schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:27:
Eet deze 2 uur voordat je gaat lopen :)
Klinkt lekker, maar als ik 's ochtends om 7.00 de deur uit wil voor een rondje, ga ik niet voor 5 uur al in de keuken staan.
Sowieso is mijn ervaring dat ik het in ieder geval tot 15km prima trek op een nuchtere maag. Dat is dan wel gewoon een loopje op duurlooptempo, geen keiharde intervallen ofzo.

Als ik op zondag ga intervallen eet ik trouwens ook niet meer dan een krentenbol of een banaan met een glas melk en een kop koffie. Daar red ik prima 15-20km mee.
Zwerver schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:36:
[...]

Mjah, ik zat in dezelfde generatie als Gert Jan Liefers (1 jaartje ouder dan ik ben)..
Heuj, Apeldoorn :) Gert-Jan kom ik zo af en toe nog weleens tegen.

[ Voor 18% gewijzigd door InZane op 19-10-2020 14:39 ]

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Klinkt lekker, maar als ik 's ochtends om 7.00 de deur uit wil voor een rondje, ga ik niet voor 5 uur al in de keuken staan.
Sowieso is mijn ervaring dat ik het in ieder geval tot 15km prima trek op een nuchtere maag. Dat is dan wel gewoon een loopje op duurlooptempo, geen keiharde intervallen ofzo.

Als ik op zondag ga intervallen eet ik trouwens ook niet meer dan een krentenbol of een banaan met een glas melk en een kop koffie. Daar red ik prima 15-20km mee.
Ik ook niet, je kunt ze gerust de avond van te voren maken en dan in de koelkast bewaren. Doe ik ook op maandag & woensdag voor de trainingen van dinsdag & donderdag :)

Vorige week heb ik 2 krentenbollen gegeten, maar tijdens het lopen constant een opgeblazen gevoel, steken in de maag en zij. Heb de training maar afgebroken :).

Dit eet ik overigens ook alleen voor trainingen met interval of ander hard werk (fartlek, tempoloop etc). Een duurloop training kan ook op nuchtere maag idd :)

tips voor New York

• Krylinck
Ik heb maar één regel wat eten en hardlopen betreft: geen zuivel of frituur voor het lopen. Vet eten blijft het langst achter in de maag en voor het verteren van zuivel is meer energie nodig (productie van lactase) dan voor andere voedingsstoffen.

@Tuxxx ik kan me erg vinden in wat @Tazzios zegt. Je zou dat eens kunnen proberen.

In het verlengde daarvan is het belangrijk om na te gaan welke factoren nog meer leiden tot merkbare ischemie van het maagdarmkanaal. Want dat is wat die steken veroorzaakt. Tijdens de inspanning gaat er meer bloed naar de spieren en nog maar heel weinig naar het verteringsstelsel. Ben je net op dat moment je bak friet aan het verteren, dan is er te weinig bloed beschikbaar en heb je een vraag- en aanbodprobleem. Gevolg: zuurstofgebrek van de cellen aldaar en dat noemen we ischemie.

Kijken naar het eten is een logische stap. Maar kijk ook kritisch naar het inlopen e.d. En ik wil maar meegeven, enkel om de dag 10 km gaan lopen gaat niet veel brengen vrees ik.

Strava

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

[...]

Heuj, Apeldoorn :) Gert-Jan kom ik zo af en toe nog weleens tegen.
Ik loop 's ochtends altijd heel vroeg, wat je kunt zien op mijn Strava :+. Maar ik eet dan altijd gewoon een Nakd reepje van tevoren met een klein beetje water. Zit vol met snelle koolhydraten en is redelijk makkelijk verteerbaar. Nog nooit ergens last van gehad..

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Bleh. Ik meld me ook weer even in dit topic. Na een ingekorte herfstvakantie is er vorige week ook nog ingebroken in ons nieuwe huis (waar we nog klussen). Ik mag met recht zeggen dat dit toch echt wel even een terugval qua stress en nare gevoelens betekent.
-O-

Gelukkig helpt hardlopen wel maar steeds weer eerst eens uit bed kunnen komen. Het voelt bijna als terug bij af.

Fuckers. :(

Ik blijf meelurken hier maar komende tijd stort ik me weer ietsje meer op zelf beter worden ipv posten.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:23:
Bleh. Ik meld me ook weer even in dit topic. Na een ingekorte herfstvakantie is er vorige week ook nog ingebroken in ons nieuwe huis (waar we nog klussen). Ik mag met recht zeggen dat dit toch echt wel even een terugval qua stress en nare gevoelens betekent.
-O-

Gelukkig helpt hardlopen wel maar steeds weer eerst eens uit bed kunnen komen. Het voelt bijna als terug bij af.

Fuckers. :(

Ik blijf meelurken hier maar komende tijd stort ik me weer ietsje meer op zelf beter worden ipv posten.
Damn!!!! Idd stelletje fuckers :( :(, gewoon met de poten van andermans spullen afblijven. :(
Neem lekker de tijd voor jezelf, mocht je even in de put zitten mag je hier altijd posten :(:)

Beterschap!!!!!

tips voor New York

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sterkte @Poekie! Alle vertrouwen dat je er weer bovenop komt :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Krylinck
Bah. Wat heb je toch een nare mensen in deze wereld. Gelukkig zijn er ook zoveel goede mensen :)

Strava

• BastiaanN
  • Niet online
@Poekie Nogmaals heel veel sterkte! Zoals hierboven mij ook al gezegd komt het vast allemaal weer goed!

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27
Tuxxx schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:01:
Daarnaast ben ik ook al een tijdje bezig om voor mij de juiste voedingsschema en balans te ontdekken alvorens ik ga hardlopen.
Ik heb zelf altijd de regel om een uur voor het lopen niets te eten en daarmee gaat het bij mij altijd goed. Wel is mijn lichaam er zo op ingesteld dat als ik ga hardlopen ik vaak vlak van te voren aandrang krijg en naar het toilet ga. Erg fijn van mijn lijf, want ik heb al eens in het verleden bij iemand aangebeld, omdat ik de aandrang iets te heftig werd. :D

Ik kan me overigens niet voorstellen één banaan 1-2 uur van te voren last kan geven. Dan heb je wel een erg traag werkende spijsvertering.

Misschien eens een keer 's ochtends bij het opstaan meteen een keer 10km te gaan lopen? Dus een keer vertrekken op de nuchtere maag? Met het huidige weer en een goede conditie is dat prima te doen. Dan kan je wel bekijken of het iets te maken heeft met je spijsvertering. Als je op een nuchtere maag ook steken krijgt, dan lijkt me dat niet meer van het eten te komen.

Verder eens met mijn voorgangers dat frituur en vet eten niet erg fijn zijn. Werk maar eens een lekkere kapsalon weg en ga 2 uur later hardlopen. Dan heb je er weer plezier van. :+

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Krylinck
Nja, in het kader van uitzonderingen bevestigen de regel... tijdens de Roparun zijn we toch echt gestopt om bij de Antwerpse brandweer om een zak frieten te verorberen :p we hadden zo'n honger, dat was niet normaal. En op een gegeven moment hangt die zoetigheid je ook wel de huig uit. Heb nog nooit zo lekker gelopen na de hartige snack 😂

Strava

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Poekie wat een vervelend nieuws, veel sterkte
Rudedadude schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

Ik denk dat je geluk hebt, ik moest rechtstreeks naar een punt juist omdat ik moest betalen. Dat doen ze meestal niet aan de deur.
Je had gelijk, ik hoefde niks af te rekenen :P
Overigens vraag ik mij af nu ik die Tracer in het echt zie, of het batterijcompartiment waterdicht is. Zo'n klepje zonder rubberen ring houdt natuurlijk weinig tegen :/

Strava

• Rudedadude

Rudedadude

Tuxxx schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:44:
Inmiddels heb ik aardig wat leesvoer verwerkt alsmede de hoeveelheid persoonlijke tips en ik ben voornemens deze in de praktijk te toetsen. Als door toedoen van een andere Tweaker ik verlost raak van de periodieke steken in mijn middenrif, dan ben ik al heel erg content :).
Steken in de zij kunnen toch ook gewoon een teken zijn van kou op die plek, dacht ik eens gelezen te hebben? Maar dat is de zij / het middenrifVerder ken ik alleen steken bij ongeveer het middenrifvan de verzuring / verkramping tijdens 10K wedstrijden. Ik heb het al een aantal keer gehad dat tegen het eind daar zo veel last van kreeg dat ik net niet optimaal kon doorlopen, zelfs toen ik mijn 10K pr liep. Verder dan goede voornemens om m'n core spieren beter te trainen is het niet echt gekomen, ik zou de oorzaak daar zoeken.

• BastiaanN
  • Niet online
vhal schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:36:
Overigens vraag ik mij af nu ik die Tracer in het echt zie, of het batterijcompartiment waterdicht is. Zo'n klepje zonder rubberen ring houdt natuurlijk weinig tegen :/
Die van mij heeft al tenminste 1 stortbui overleefd :P

Ze zeggen zelf:
Tracer360 is water resistant and will perform in rain, snow, or incidental splashing, however it is not sealed so it cannot be submerged.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@BastiaanN incidental splashing klinkt niet echt als Hollands weer :P Nou ja, dan hebben we de Runlight van de Decathlon nog

Strava

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04-2025
Vanochtend gestart met mijn Trenara schema (eens kijken wat dat doet met een doel om mijn 5km PR te verbeterend eind dit jaar).

Aangezien er een 14km LSD op het schema stond en ik ook kids en werk had die om mijn aandacht vroegen overdag, werd het een start om iets over 6. Hiermee was dit voor het eerst sinds tijden weer een moment om mijn Silva Trace 2 hoofdlamp uit de sportla te halen.
Was vergeten hoe fijn zo'n lamp is qua gevoel van zichtbaarheid van mezelf en om gaten in de weg om me heen te zien (de polder is best donker als de zon nog niet op is :P )

Strava

Verwijderd

Zo, weer lekker het vaste rondje gelopen. Over een paar weken toch maar een keer 7,5km ofzo uitproberen.

Hebben meer mensen trouwens 'last' van dik speeksel tijdens het lopen? Het irriteert me vooral als ik wil uitademen, er wil dan nog wel eens een soort 'bel' in de keel ontstaan wat irritant voelt.

• pina
  • Registratie: Juli 2005
Is het tijdens het lopen beter om snel in en uit te ademen? Of eerder langer adem te halen en meer zuurstof binnen te krijgen?

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:46
vhal schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:43:
@BastiaanN incidental splashing klinkt niet echt als Hollands weer :P Nou ja, dan hebben we de Runlight van de Decathlon nog
Om even een duit in het zakje te doen. Sinds vorig winter seizoen loop ik met de tracer 360 en al meerdere buien mogen ondergaan. Geen enkel probleem terwijl het ding er niet waterdicht uitziet.

Terloops moet ik ook even melden dat ik elke keer dat ik met de tracer 360 loop de ademhaling perfect gaat en er geen steken zijn te melden. Dus dat helpt daar ook tegen. O-)

• hoevenpe
__R__ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:45:
Terloops moet ik ook even melden dat ik elke keer dat ik met de tracer 360 loop de ademhaling perfect gaat en er geen steken zijn te melden. Dus dat helpt daar ook tegen. O-)
Wellicht een domme vraag van een hardloop-noob, maar hoe verbeterd een lichtgevend hardloopvest je ademhaling en voorkomt het steken?

Of haal ik twee producten door elkaar... :)

• InZane
hoevenpe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:59:
[...]

Wellicht een domme vraag van een hardloop-noob, maar hoe verbeterd een lichtgevend hardloopvest je ademhaling en voorkomt het steken?

Of haal ik twee producten door elkaar... :)
Kijk even naar de smiley ;)

Verder geen ervaring met steken of dik speeksel. Ademhaling gaat over het algemeen vanzelf :+

• Krylinck
pina schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:35:
Is het tijdens het lopen beter om snel in en uit te ademen? Of eerder langer adem te halen en meer zuurstof binnen te krijgen?
Dat regelt je lichaam zelf. Geforceerd oppervlakkig of juist diep ademhalen gaat alleen maar tegenwerken. "Meer zuurstof" krijg je in elk geval niet, hoogstens een hypocapnie (te laag CO2) vanwege hyperventilatie. En dat gaat helemaal tegenwerken.

Strava

• Arjan90
pina schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:35:
Je kan er wel wat mee bereiken als je echt heel bewust bent van je adem, maar dat is vnl. op de marathon tempo's heb ik begrepen, dus lange duurlopen, maar waar je je het beste eerst op kan richten is ademhaling op je buik, dus laag ipv hoog. Mocht je dat nog niet doen, dat voorkomt ook wel wat aan klachten. De rest van je ademhaling qua frequentie komt vanzelf wel, daar hoef je eigenlijk niet over na te denken.

• pina
  • Registratie: Juli 2005
Arjan90 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

Je kan er wel wat mee bereiken als je echt heel bewust bent van je adem, maar dat is vnl. op de marathon tempo's heb ik begrepen, dus lange duurlopen, maar waar je je het beste eerst op kan richten is ademhaling op je buik, dus laag ipv hoog. Mocht je dat nog niet doen, dat voorkomt ook wel wat aan klachten. De rest van je ademhaling qua frequentie komt vanzelf wel, daar hoef je eigenlijk niet over na te denken.
ik dacht dat hoe rustiger je zou ademhalen, hoe minder frequent je hart zou moeten pompen en dus een lager hartritme hebben. Maar buikademhaling is wel een goeie tip. Als ik eens diep ademhaal, heb ik de neiging het via de borstkas te doen uit gewoonte omdat het dan lijkt dat je je longen echt openzet...

als ik mijn conditie echt wil verbeteren, is het beste om mijn hartslag in cardio-zone te trainen, klopt toch zeker?

[ Voor 6% gewijzigd door pina op 19-10-2020 20:45 ]

• Krylinck
Hoeveel ervaring heb je? Want dit zijn geen dingen waar ik me in de beginfase erg op zou richten.

Je gedachte klopt niet (sorry, ben liever maar duidelijk), want als je bewust minder gaat ademen tijdens hardlopen stijgt de zuurstofschuld. Daarnaastbouw je je CO2-spiegel op, het tegenovergestelde van wat ik uitlegde over hyperventilatie. Bij een stijgend CO2 kun je hoe dan ook niet rustig blijven ademen; denk maar eens aan je adem inhouden onder water.
En terugkomend op de zuurstofschuld... hoe groter die is, hoe hoger de cardiac output zal worden om het vraag- en aanbodverschil zoveel mogelijk te beperken. Cardiac output = slagvolume * hartfrequentie. Dus raad eens wat er gebeurt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Krylinck op 19-10-2020 20:59 ]

Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12
Toch wel handig zo'n dokter in the house :*)

If you can see, look. If you can look, observe

• BastiaanN
  • Niet online
LauryanF schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:52:
Vanochtend gestart met mijn Trenara schema (eens kijken wat dat doet met een doel om mijn 5km PR te verbeterend eind dit jaar).

Aangezien er een 14km LSD op het schema stond ...
Ik weet niet hoeveel je nu loopt in de week maar het is wel goed om te realiseren dat Trenara nog niet voorziet in opbouw/herstelschemas. Je zou in het begin dus misschien de duurloopjes iets minder lang kunnen doen zodat je niet in 1x flinke sprongen maakt in je weektotaal en je jezelf de blessures inloopt.

• hoevenpe
Krylinck schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:27:
Geforceerd oppervlakkig of juist diep ademhalen gaat alleen maar tegenwerken. "Meer zuurstof" krijg je in elk geval niet, hoogstens een hypocapnie (te laag CO2) vanwege hyperventilatie.
Had begrepen dat diep 'via de neus inademen' en 'via de mond uitademen' kan helpen om meer zuurstof binnen te krijgen, of is dat ook een fabeltje?

• InZane
hoevenpe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:57:
[...]

Had begrepen dat diep 'via de neus inademen' en 'via de mond uitademen' kan helpen om meer zuurstof binnen te krijgen, of is dat ook een fabeltje?
Ik zie niet in waarom dat zou kunnen helpen. Met hoge tempo's of met een wedstrijd trek ik het trouwens echt niet hoor om alleen door mijn neus in te ademen. Dan komt die mond er gewoon bij.

• hoevenpe
InZane schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:05:
Ik zie niet in waarom dat zou kunnen helpen.
Had het ergens gehoord/gelezen, weet niet precies meer waar maar zie het bijv. hier ook besproken worden. Veel verschillende inzichten in ieder geval, ook weer over de diepe buikademhaling.

• Krylinck
hoevenpe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Had het ergens gehoord/gelezen, weet niet precies meer waar maar zie het bijv. hier ook besproken worden. Veel verschillende inzichten in ieder geval, ook weer over de diepe buikademhaling.
"Maar het zijn uitgangspunten, geen vuistregels. Het is vooral belangrijk erachter te komen wat comfortabel voor jou voelt."

Eens met de sportarts, oneens met de zogenaamde ademexperts. Ik wens iedereen sterkte met inademen via de neus tijdens het hardlopen, haha

Strava

• route99

route99

Goed punt die ademhaling. Als je het niet goed onder de knie krijgt dan kan met wat yoga oefeningen je wrs veel sneller resultaat krijgen.
Heb wel eens voor de aardigheid met een clinic bij de club mee gedaan om te kijken of het nog beter kon, helaas niet dus... maar ik vond de yoga aanpak wel iets wat me aan zou spreken.
Je kunt dan eerst meer een sort of droog oefenen, want de combi tijdens het hardlopen kan voor een aantal mensen best lastig zijn.
Maar imho komt er veel meer bij kijken.
Als je een verstarde/verkrampt arminzet hebt... of er een met heel weinig uitslag dan lijkt me het ook belangrijk dat je de techniek van een juiste/soepele arm inzet ook beheerst...
Hoe kun je anders op de juiste manier met het voor jou juiste ademtempo en adem diepte hard gaan lopen.
De hele balans van dit soort zaken moet OK zijn.

En lukt dit allemaal.... .en je houdt dan nog steeds last van die steken in het middenrif..... dan lijkt me een bezoekje aan de huisarts wel helemaal tijd worden.... ;)
Pagina: 1 ... 57 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.