Verwijderd

Vandaag tussen de regen door toch maar begonnen aan hardlopen. Even lekker 3 kilometer gelopen, kwam op ongeveer 6min/km uit. Hard te begrijpen waarom ik 2 jaar geleden ben gestopt maar heb er weer zin aan. Ga ook geen doelen stellen maar gewoon lekker bijhouden.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:23
@vhal, ik loop op de Endorphin Speed met zooltjes. Gaat tot dusver prima, alleen nog niet verder dan ruime 10k geweest ermee :p bouw het heeeel langzaam op om blessure risico in deze periode waarin ik nog wat trails in de planning heb te verminderen :)

Ik zit er trouwens ook over te denken die zooltjes in (neutrale) trail schoenen te gaan gebruiken, merkte vorige week na ruim 35k tijdens de Steamtrail toch wat last in voornamelijk rechtervoet die doorzakte. Van de week even testen.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:54

vhal

ಠ_ಠ

@Gaargod zijn dat van die mysole inlegzolen die je dan gebruikt?

Strava

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Nou vanavond sinds lange tijd weer eens een solo-rondje in het donker. Normaal gesproken loop ik het liefst overdag maar ik was mezelf een beetje verloren in Parkitect vanmiddag :P Eigenlijk wilde ik vandaag helemaal niet gaan gezien de regen, maar toch maar de schoenen aangetrokken voor een lange duurloop door de regen. De lange duurloop was prima geschikt om met regenjas aan te lopen vandaag gezien de temperatuur. Was wel een beetje warm maar niet oncomfortabel. Een beetje over verlichte fietspaden gelopen in de wijk of nouja verlicht… op sommige stukken was meer van de helft van de lantaarnpalen stuk en natuurlijk net op stukken waar dan van die diepe plassen liggen... Maar toch boven verwachting lekker gelopen en 15km afgetikt vanavond :)

Overigens nog bedankt voor de tip van een regenpet hier in het topic, erg relaxed dat mijn bril gewoon zo goed als droog blijft.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• BastiaanN
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:16:
Vandaag tussen de regen door toch maar begonnen aan hardlopen. Even lekker 3 kilometer gelopen, kwam op ongeveer 6min/km uit. Hard te begrijpen waarom ik 2 jaar geleden ben gestopt maar heb er weer zin aan. Ga ook geen doelen stellen maar gewoon lekker bijhouden.
Een doel stellen kan er ook juist voor zorgen dat je op de langere termijn gemotiveerd blijft om te lopen. Hoeft natuurlijk niet perse een wedstrijd ofzo te zijn maar bijv. jezelf uitdagen om een bepaalde afstand of snelheid te lopen. :)

Verwijderd

BastiaanN schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:21:
[...]

Een doel stellen kan er ook juist voor zorgen dat je op de langere termijn gemotiveerd blijft om te lopen. Hoeft natuurlijk niet perse een wedstrijd ofzo te zijn maar bijv. jezelf uitdagen om een bepaalde afstand of snelheid te lopen. :)
Klopt inderdaad, alleen heb ik de neiging om snel te hoge doelen te zetten. Daarom ga ik ze ook pas na een maand of 2 ofzoiets zetten

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Pfoe, eigenlijk twee keer getraind vandaag... Eén keer zelf en één keer met de bf, maar vlak achter elkaar. In totaal gelukkig 'slechts' 21km, tweemaal progressief opbouwend van Z1 naar Z3. Maar zo zijn het wel 52km in drie dagen, waaronder een training met heuvelsprints.

Nu natuurlijk allerlei klachtjes. Vooral knetterharde kuiten... vanmiddag al gefoamrold en morgen nog maar eens doen. En morgen maar even niet hardlopen. Denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Krylinck op 11-10-2020 00:32 ]

Strava

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:40

m-vw

Dus?

Net terug van mijn virtuele 1/4 marathon van Rotterdam voor de nnrunningday.

Leuk idee, maar de uitwerking vind ik niet super. Vooral het feit dat mijn tijd niet klopt vind ik echt een no-no voor een 'race app'.

Verder heb ik een aantal audio zaken niet meegekregen waaronder de finish. Toch wel jammer.

Anyway. Volgens NN 10.55km in 52:54. Volgens mijn horloge was het in 52:25, waarbij ik voor het eerst 10km <50minuten gelopen heb.

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06-2025
m-vw schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:26:
Leuk idee, maar de uitwerking vind ik niet super. Vooral het feit dat mijn tijd niet klopt vind ik echt een no-no voor een 'race app'.

Verder heb ik een aantal audio zaken niet meegekregen waaronder de finish. Toch wel jammer.
Ben net terug van Maastrichts Mooiste 10EM en ben het helaas wel met je eens. Af en toe een bandje was wel leuk, maar hij liep idd iets achter op mijn horloge en het VVV-gehalte was ook wel erg hoog. 1km voor de finish hoef ik niks te horen over de geschiedenis van het Vrijthof...

Verder wel een PR op de HM, 10EM, 15km en 10km, dus wel tevreden!

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:13
Hier net ook de virtuele halve van Eindhoven gelopen.
Ik vond het op zich wel grappig gedaan al klopte de tijd ook niet helemaal en kreeg het finish fragment een km te vroeg en bij de finish niks... verder kreeg ik bij elke tussentijd te horen dat ik 1ste liep van mijn wave, maar ben nu 2de geworden en de Nr1 is 10 minuten sneller...

Achja heerlijk gelopen en het was perfect weer en hier ook een PR op de halve marathon :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• AppieR
Tinusvolkel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:40: verder kreeg ik bij elke tussentijd te horen dat ik 1ste liep van mijn wave, maar ben nu 2de geworden en de Nr1 is 10 minuten sneller...
Op 1km voor de finish lag ik tweede, op de finish derde met 4’ achterstand op nr2 en een half uur later vierde met 4’ achter op nr3 🙈.

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

GSX-MAN

de/het/een

Ik heb me net ingeschreven voor de virtuele Paras'10. 10 mijl op kisten/bergschoenen met 17 kilo bepakking, te doen tussen 1 en 8 november. Maximale tijd is 3 uur, maar ik wil als het even kan wel een beetje vlotter dan dat.

https://paras10.com/

Slecht idee... Hoe laat?

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
AppieR schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Ben net terug van Maastrichts Mooiste 10EM en ben het helaas wel met je eens. Af en toe een bandje was wel leuk, maar hij liep idd iets achter op mijn horloge en het VVV-gehalte was ook wel erg hoog. 1km voor de finish hoef ik niks te horen over de geschiedenis van het Vrijthof...

Verder wel een PR op de HM, 10EM, 15km en 10km, dus wel tevreden!
Die heb ik ook gelopen vanochtend, met als doel een PR op de 10K. Dat is gelukt (51:59), maar de app liep achter, en blijkbaar was het meer dan 10k. Ik was gestopt met lopen toen mijn horloge de 10K aangaf, maar blijkbaar moest ik nog een paar 100 meter volgens de app. Dat laatste stukje heeft me 5 minuten gekost, dus de eindtijd in de app slaat nergens meer op.

Gedeeltelijk eigen schuld natuurlijk, maar het idee was wel grappig. Toch een soort van 'druk', en de motivatie om een PR te lopen. Missie geslaagd, maar die oordopjes gaan de volgende keer weer lekker uit

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56
@GSX-MAN
Jij denkt 'ik win de weight-loss-challenge dus dit lukt ook wel...' :)

Vannacht vergeten mijn active 2 watch op te laden, valt Map-My-Run en de muziek na 11km uit. :F

Wel vlak daarvoor eerste keer 10k onder het uur: 57,48. Voor de mensen hier wellicht kinderspel maar als pre-corona kantoortijger met toen nog overgewicht ben ik er erg blij mee.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:33
@hoevenpe er zijn er hier nog genoeg aan het jagen op dat doel en er zijn er genoeg die daar in het verleden ook op gejaagd hebben, goed gedaan hoor!

Mooi, al die acties zo en het virtuele hardlopen maakt zo wel een flinke groei ook qua ontwikkeling. Leuk dat je zo per wave ook je tijden kan horen tov anderen (ongeacht of het dan helemaal klopt).

[ Voor 42% gewijzigd door Arjan90 op 11-10-2020 13:57 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• GSX-MAN
  • Laatst online: 09-12-2025

GSX-MAN

de/het/een

hoevenpe schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:35:
@GSX-MAN
Jij denkt 'ik win de weight-loss-challenge dus dit lukt ook wel...' :)

Vannacht vergeten mijn active 2 watch op te laden, valt Map-My-Run en de muziek na 11km uit. :F

Wel vlak daarvoor eerste keer 10k onder het uur: 57,48. Voor de mensen hier wellicht kinderspel maar als pre-corona kantoortijger met toen nog overgewicht ben ik er erg blij mee.
Goed bezig man!

Ik kan het sinds kort ook weer onder het uur, 55.40 vorige week. Erg blij mee dat het me toch nog lukt, na al die jaren.

Die weight loss challenge is voor mij ook een verrassing, ik was al blij geweest als ik de helft er in deze tijdsspanne afgekregen had.

Slecht idee... Hoe laat?

• Arjan90
Vanochtend ben ik er al vroeg uitgegaan om te lopen, toch maar weer een keer #teamochtend en toen mijn oortjes of horloge onderweg stopten met muziek werd ik ook #teamgeenmuziek en #teamearbudhoesje kwijt. Nog wel teruggegaan om het hoesje te zoeken, maar helaas. Niet gevonden.

Mijn duurloop van afgelopen woensdag ingehaald en lekker gelopen (ik kwam precies in de straat van ons huis uit, dus ik had het goed ingeschat), na ongeveer 9 km ging mijn hartslag omhoog met zo'n 8 a 10 slagen per minuut. Dat was vast het moment dat ik over ging op vetverbranding ofzo.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-01 11:15

Tazzios

..

Zojuist 2 noxgears besteld om er ook bij te horen. Kortingscode take30 werkt nog steeds.

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vanmorgen de halve van Eindhoven gelopen. Helaas niet als wedstrijd, maar als haas voor mijn leidinggevende en een collega. De leidinggevende wilde eigenlijk onder de 2:00 uur duiken. Zijn PR van vorig jaar stond op 2:33. dus het was al vrij ambitieus. Mijn collega wilde gewoon voor de fun meelopen. Hij loopt zelf vaker, maar traint meer volgens de lopen-wanneer-het-me-uitkomt-methode.

Om 10 uur vertrokken we vanuit Eindhoven richting Valkenswaard. De eerste 11 gingen eigenlijk wel aardig, we liepen nog vrij aardig op schema. Beetje achter, maar niet onhaalbaar. Op de 12 werd het hem te veel en een wandelpauze was nodig. Vanaf dat moment weet je eigenlijk al dat sub 2 gewoon niet meer mogelijk is. De te overbruggen afstand is dan gewoon te groot. Plan de campagne werd aangepakt, proberen om hem zoveel mogelijk aan het lopen te krijgen en onder de 2.15" zou echt mogelijk zijn. Eindtijd 2:13', toch mooi 20 minuten van zijn oude PR af kunnen lopen. Met een tempo van 6.15'/km toch netjes gedaan.

Voor mij viel het niet tegen. Gisteren heb ik geprobeerd om 5km op 5:40' te lopen, maar dat viel echt tegen. Zodra je even minder bewust bent van je houding ga je automatisch versnellen naar je eigen tempo. Heb er verder geen pijntjes aan over gehouden, het was eigenlijk gewoon 21km warmlopen :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:40

m-vw

Dus?

Ze hebben bij MyTrace nog wel wat werk. Abdi is tweede geworden achter een mevrouw die de 10,55km heeft afgelegd in 5:46. 8)7

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:24
Geen NN Running Day maar wel de 12km route van de Leudal Trail gelopen vandaag. Leuke trail met veel draaien en keren op single tracks. Mooie omgeving ook. Trailer body fantastisch om te doen.

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00
Nou, nog (een kleine) zes nachten te gaan tot de Indian Summer Ultra. Nu duimen dat we in het zicht van het startvak niet struikelen over de persconferentie aanstaande dinsdagavond -O-

• Krylinck
Een collega van me staat ook ingeschreven. Veel lopers van hier gaan. Is het zo'n grote trail?

Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:10
Krylinck schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:20:
Een collega van me staat ook ingeschreven. Veel lopers van hier gaan. Is het zo'n grote trail?
Valt wel mee, max aantal deelnemers is ~800 over alle afstanden bij elkaar. Niet klein voor een trail, maar ook niet echt groot.
Maar staat wel meer dan goed aangeschreven en zoveel echt lange trails zijn er niet in NL. Én tweakers hebben natuurlijk een uitermate goede smaak :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-01 11:24
Ik kon mezelf de laatste tijd er wat moeilijk toe zetten om fatsoenlijke duurloopjes te doen, het bleef veelal bij zo'n max 10-11. Voornamelijk door een wat mindere vorm -en dus iets minder zin/motivatie. Vorige week mezelf maar weer eens ingeschreven voor de "October Running Distance Challenge" op Strava als de spreekwoordelijke stok achter de deur. :+

Gisteren eindelijk weer eens een fatsoenlijk duurloopje gedaan van ruim 21km. Ging op zich best lekker, podcastje er bij, verstand op 0 en km's maken.

Pas tegen het einde voor het eerst op m'n horloge gekeken en zag dat ik op zo'n 19 a 20 zou uitkomen, dus toch maar een klein lusje er bij gedaan om op de HM afstand te komen. Dat was daarmee de 4e keer dan ik een HM afstand heb gelopen.. :)

Strava Garmin 265

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-01 12:37
Totrail schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:10:
Geen NN Running Day maar wel de 12km route van de Leudal Trail gelopen vandaag. Leuke trail met veel draaien en keren op single tracks. Mooie omgeving ook. Trailer body fantastisch om te doen.
He jij ook :), ik heb de 12 km tegen de richting in gelopen (ben rond 9:30 gestart). Is altijd wel een leuke routemaar niet super speciaal omdat het in mijn achtertuin ligt.

• Totrail
Refro schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

He jij ook :), ik heb de 12 km tegen de richting in gelopen (ben rond 9:30 gestart). Is altijd wel een leuke routemaar niet super speciaal omdat het in mijn achtertuin ligt.
Ik woon dus niet in de buurt, maar was in de buurt vanwege een schoonfamilie weekend. Dus voor mij wat het volledig nieuw. Altijd leuk om in een onbekende omgeving een hardlooproute te zoeken en deze beviel me goed.

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 22:48

hmr

Zaterdag gelopen en doel is behaald!!

49:01 gelopen op de 10KM.

Erg blij!

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Arjan90
Nou, nog even wachten en ook het hardlopen mag niet meer (samen). In de buitenlucht sporten met groepen van maximaal 4 personen, ook voor hardlopen. Dan gaan alle evenementen nu wel definitief op de schop. Als dit inderdaad doorgaat. Ik ben wel benieuwd naar de gevolgen voor de trainingen, vooralsnog lijken ze alleen op teamsport in te grijpen. Dat zou mogelijk betekenen dat je op het complex wel mag trainen, op 1,5 meter, maar buiten niet meer. We zullen het weer zien...

• AppieR
Arjan90 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:42:
Dat zou mogelijk betekenen dat je op het complex wel mag trainen, op 1,5 meter, maar buiten niet meer. We zullen het weer zien...
Denk niet dat ze dan onderscheid gaan maken tussen hardlopen (in een groep) en voetbal. Geen amateursport is geen amateursport.

• Gaargod
Al dat gepost over (virtuele) races van de afgelopen dagen doet toch wat met me blijkbaar. Net een onverwacht officieus 5k PR gelopen tijdens een 10k ronde. Had de Endorphin Speeds aan en was van plan een tempoloop rond 4.15/km te doen maar ging als vanzelf naar een tempo rond 3.55 en dat voelde wel heel lekker en was goed vast te houden. Uiteindelijk 19:30 gelopen, wat gewoon een halve minuut van m'n pr af is :o het voelde als hard werken maar niet eens als extreem diep gaan. De afgelopen 6 maanden 200+km per maand en sinds een maand baantraining werpen hun vruchten af :)

Oh ja, ik was diegene die begin dit jaar zei dat ik geen 5k 'race' meer ging lopen. Nu dus al voor de 2e keer dit jaar m'n officieuze pr bijgesteld :p

Strava bij 't praatje:
https://www.strava.com/activities/4185949346

Verwijderd

Zojuist weer lekker 4,5km gelopen. Eerste 5 minuten zijn fris, daarna al snel warm. Nieuwe hardloopschoenen zitten heerlijk, lekker licht ook. En wat een rust zo als het net donker begint te worden :D

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nou, nog even wachten en ook het hardlopen mag niet meer (samen). In de buitenlucht sporten met groepen van maximaal 4 personen, ook voor hardlopen. Dan gaan alle evenementen nu wel definitief op de schop. Als dit inderdaad doorgaat. Ik ben wel benieuwd naar de gevolgen voor de trainingen, vooralsnog lijken ze alleen op teamsport in te grijpen. Dat zou mogelijk betekenen dat je op het complex wel mag trainen, op 1,5 meter, maar buiten niet meer. We zullen het weer zien...
Er gaat dan ook waarschijnlijk definitief een streep door de Zevenheuvelenloop. Hield er al rekening mee bij de inschrijving, maar toch jammer. Al is het "leed" niets vergeleken met mensen die hun baan in de horeca en toerisme verliezen e.d. natuurlijk.

Ben wel weer aan het opbouwen. Lag bij mij even stil de afgelopen maanden, eigenlijk sinds de marathon Rotterdam was afgelast. Bizar hoe hard de conditie dan achteruit gaat, haal nu een 4min/km hooguit 1000m vol. Laatste wedstrijd (CPC) lukte dat nog precies 21,1 km :P

Bij een nieuw "seizoen" doe ik mezelf altijd een paar nieuwe schoenen cadeau , gezien de dagen weer korter worden doe ik meteen maar wat reflecterende hardloopkleding in het mandje ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2020 20:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Krylinck
@Gaargod gefeliciteerd :) kan je Strava-link niet openen, maar misschien lukt het vanaf de pc.

Strava

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37
Krylinck schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:54:
@Gaargod gefeliciteerd :) kan je Strava-link niet openen, maar misschien lukt het vanaf de pc.
Werkt hier wel op m'n mobiel.

Na zaterdag een duurloop van 16.x, gisteren een intervaltraining met 10x300m met 200m rust en totaal bijna 18km en vanavond een duurloopje van 10.5km, is het morgen wel een keer tijd voor een rustdag. Fijn dat het weer zo lekker gaat.
Wil woensdag eigenlijk weer op de baan trainen, maar of dat hem wordt met al dat corona gebeuren.. :/

• Arjan90
Op de training vanavond gingen we er inderdaad ook van uit dat het na morgen wel is afgelopen en dat we nu dus de laatste training hadden. Volle bak nog even, bijna de hele groep was er en dat in de herfstvakantie. Gelukkig kunnen we gewoon het hardloopschema blijven lopen, maar ik had juist wel lekker de flow te pakken en kon mooi wat mensen volgen waardoor ik net wat harder ging. Sowieso loop ik op de baan net wat makkelijker snel dan op de weg. Voelt allemaal wat soepeler.

In de eerste geruchten ging het overigens nog over enkel teamsport en contactsport binnen de amateursport. Dat is op Nu.nl niet opgenomen, vond het al bijzonder als die nuance gemaakt zou worden. Ik denk dat ze nu wel wat ondubbelzinnige keuzes zullen maken die elkaar minder tegenspreken.

@Gaargod Lekker hoor! Mooie verbetering! d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan90 op 12-10-2020 22:05 ]

• Krylinck
InZane schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:38:
[...]
Werkt hier wel op m'n mobiel.
Hij heeft de link na m'n bericht vervangen zie ik :) nu werkt ie bij mij ook.

Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Dat zit er inderdaad dik in ja, maar we zullen wel zien wat er allemaal staat te gebeuren. Na jaren op een afgetrapte baan te hebben gelopen hebben we eindelijk een splinternieuwe baan. Door al het coronagedoe in totaal 800m op de baan gelopen. Vanavond weer een training (om 19.00), als we daarmee klaar zijn zullen we het officiële nieuws wel horen en is het weer voorbij ben ik bang.

Het fijne aan hardlopen is wel dat je het ook individueel kunt blijven doen, maar de aanspraak van de groep ga ik wel missen denk ik :). Hoewel het ook wel heerlijk is om alleen je training af te werken, niemand die tegen je aan loopt te kletsen of voor je voeten loopt.

tips voor New York

• BastiaanN
  • Niet online
Gisterenavond nog even lekker met de loopgroep gelopen. Iedereen ging er bij ons ook al vanuit dat het voorlopig de laatste keer samen zou zijn. We zijn onderweg ook best veel andere loopgroepen tegengekomen ik denk een stuk of tien. Die zien natuurlijk allemaal ook de bui al hangen.

Ik ga vooral de intervaltrainingen missen. Die gaan bij mij toch altijd lekkerder in een groep. Maar goed, afwachten dus!

• influenza
  • Laatst online: 17-11-2025
BastiaanN schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:46:
Gisterenavond nog even lekker met de loopgroep gelopen. Iedereen ging er bij ons ook al vanuit dat het voorlopig de laatste keer samen zou zijn. We zijn onderweg ook best veel andere loopgroepen tegengekomen ik denk een stuk of tien. Die zien natuurlijk allemaal ook de bui al hangen.

Ik ga vooral de intervaltrainingen missen. Die gaan bij mij toch altijd lekkerder in een groep. Maar goed, afwachten dus!
Ja zou jammer zijn. Ik vind trainen in de groep doordeweeks vooral lekker om een stok achter de deur te hebben op een vaste tijd (ook als het regent :P ), zelf niet te hoeven bedenken wat ik eens ga doen voor rondje en tempo's en in het donker lopen in mijn eentje vind ik eigenlijk maar niks (saai).

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 11-01 19:17

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Toen woon-werk fietsen stopte met Corona, en ik niet kan stilzitten, ben ik maar begonnen met hardlopen. Veel tips uit dit topic gehaald, schema gemaakt en begonnen. Mijn vrouw is meer ervaren met hardlopen, maar we kunnen inmiddels leuk samen lopen. Conditie had ik meer dan genoeg, het was vooral opbouwen van de andere belasting op mijn fysiek (knieën enz). Dus dank voor alle tips ;)

Vraag, ik gebruikte eerst mijn gewone horloge om mijn run te timen, maar ik heb sinds kort een Apple Watch, voor de hartslag vooral handig. Dus appje er op, Runkeeper, maar die geeft op de Apple Watch om de kilometer een samenvatting. Dit vond ik al irritant, maar gisteren op de fiets helemaal. Ik wilde na 12 km een keer snel mijn hartslag zien. Moet je eerst 12x die samenvatting wegtikken (en je tikt 6x mis, dus 18x). Dan mag je eindelijk weer naar je actuele data toe. Ik kan nergens vinden hoe ik die samenvattingen uitschakel. Weet hier iemand dit?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Arjan90
@BeQuietAndDrive Goed om te lezen dat je zo ook je wekelijkse beweging bent blijven oppakken. Er zijn er genoeg die dat niet hebben gedaan ;-) Ik heb geen Apple Watch maar vermoed dat je er in dit topic wat meer over kan vinden: Het grote sporthorloge met GPS topic.. Je kan je vraag denk ik het beste daar stellen omdat het niet specifiek over hardlopen gaat.

• InZane
BastiaanN schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:46:
Ja precies dat! Intervaltrainingen alleen vind ik altijd zo vervelend, al helemaal in het donker. Dan moet ik mezelf sowieso altijd al een schop onder m'n reet geven om de deur uit te gaan. Het is dan vaak zeer aanlokkelijk om gewoon lekker een avondje op de bank te ploffen in plaats van de kou en donker buiten te trotseren.
Uiteraard is het altijd wel lekker als je eenmaal aan het lopen bent en achteraf ben je weer trots op jezelf dat je toch bent gegaan.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

influenza schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:50:
[...]

Ja zou jammer zijn. Ik vind trainen in de groep doordeweeks vooral lekker om een stok achter de deur te hebben op een vaste tijd (ook als het regent :P ), zelf niet te hoeven bedenken wat ik eens ga doen voor rondje en tempo's en in het donker lopen in mijn eentje vind ik eigenlijk maar niks (saai).
Onze loopgroep heeft een besloten Facebookpagina waar de trainer wekelijks de te volgen trainingen uit het schema plaatst. Over wat we die week moeten doen hoeven we dan verder niet na te denken. Daarnaast houdt hij op GC of Strava bij wat je doet en geeft tips als je die nodig hebt. Daarnaast is Venlo klein, dus je komt regelmatig een loopmaat tegen ;)

Wat wel helpt is de routine van de trainingen gewoon vasthouden, ook als je geen groepstraining hebt. Onze training begint om 19.00 dus in tijden van Corona liep ik thuis altijd om 19.00 uur weg. Ook als het regent, waait of 40 graden is. De gedachte dat je anders ook zou moeten beginnen maakt het dan makkelijker om de deur uit te lopen. Zou je het uitstellen tot 20.00 uur, dan loop je weer met de gedachte dat je anders al terug was geweest, het nu te koud of te donker is en dan kan de doos met smoezen open ;)

tips voor New York

• Gaargod
@BeQuietAndDrive, ik verving mijn woon-werk & werk-woon fietstochtjes gewoon door woon-woon fietstochtjes op dezelfde tijden :) op die manier toch nog een beetje het idee dat je ergens aankomt / vertrekt.

Hoe dan ook, nice te horen dat je je plezier uit het hardlopen kunt halen :)

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 11-01 19:17

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Gaargod schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:22:
@BeQuietAndDrive, ik verving mijn woon-werk & werk-woon fietstochtjes gewoon door woon-woon fietstochtjes op dezelfde tijden :) op die manier toch nog een beetje het idee dat je ergens aankomt / vertrekt.

Goeie, en heb ik ook overwogen. Maar ik kon dat toch niet echt opbrengen, dat doelloos fietsen. Was voor mij ook 2x 45 minuten per dag.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:54
Gaargod schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:22:

En zo deed ik af en toe gekscherend een woon-thuiswerk verkeer rondje hardlopen :+

• hmr

hmr

Heeft iemand een aanrader voor een goede running jacket van Nike of Adidas?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Arjan90
De vorige keer dat de boel verder "op slot" ging was natuurlijk het voordeel dat het mooi weer was, mensen gingen als vanzelf lekker naar buiten omdat het lente werd, ik kan me ook herinneren dat het lekker zonnig was. Dat maakt het ook makkelijker om te gaan of blijven hardlopen. Heerlijk om in de ondergaande zon te gaan lopen, maar inmiddels is het herfst en is het weer toch wat onstuimiger :+ Ik probeer ook zoveel mogelijk vast te houden aan vaste tijden straks (ervan uitgaande dat we straks niet meer samen mogen sporten) en ga dan vooral met mijn vrouw samen de deur uit: we gaan toch proberen de trainingen dan samen te lopen en dan loop ik wel steeds een stukje terug, als het qua volume dan wat te weinig is doe ik aan het einde nog wel een extra rondje. Gelukkig heb ik over het algemeen de stok achter de deur niet nodig om te gaan (zoals een loopgroep), omdat ik merk dat ik progressie blijf maken door de trainingen en steeds dichter bij mijn doel kom. En zoals ik laatst al zei hier in het topic, dat vind ik verslavend :D Het is nog niet in zicht, maar ik boek maandelijks vooruitgang in hartslag, tempo, etc. dus dan komt het doel ook als vanzelf dichterbij.

@hmr Wat vind je belangrijk bij een hardloop jas? Waarvoor wil je de jas gebruiken? Je hebt ze nl. bijv. wind- en/of waterdicht, daar zit nogal verschil in. Waarom wil je er één van Nike of Adidas?

• hmr

hmr

Arjan90 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:50:

@hmr Wat vind je belangrijk bij een hardloop jas? Waarvoor wil je de jas gebruiken? Je hebt ze nl. bijv. wind- en/of waterdicht, daar zit nogal verschil in. Waarom wil je er één van Nike of Adidas?
Ik ben pas recentelijk begonnen met hardlopen en wil graag verder gaan nu het kouder wordt. Heb geen idee wat ik daarom belangrijk vind, ik denk enigszins bescherming tegen regen en wind. Nike of Adidas zijn mij bekend en weet ik mijn maten, maar sta uiteraard open voor andere suggesties. Ben zoals gezegd een leuke beginner :p

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-01 21:14
Ik vind het lopen juist nu ook heel fijn: ook al is het wat kouder, vind ik het heerlijk om buiten te zijn terwijl ik anders waarschijnlijk alleen maar binnen zou zitten. Dat geeft me een extra "goed bezig" gevoel. En dan ruik je onderweg nog eens een gezellig-open-haard-luchtje en zo, fijn hoor!

In de zomer vond ik het juist maar lastig met de hogere temperaturen: dan moet je juist weer extra vroeg vertrekken om de hitte (lees: >20 C) voor te zijn.

Ok, ik ben ook niet zo'n fan van regenbuien onderweg, maar als het dan een keer gebeurt dan vind ik het vaak eigenlijk helemaal niet zo erg...

Ik heb geen signature

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-01 15:42
Ik wissel het lopen af met fitness en heb de woon-werk fiets tochtjes ook vervangen door een sessie in de gym of een rondje lopen en soms op een MTB oor de bossen crossen.
Net nog bij basic fit geweest en ben bang dat dat voor een tijdje dicht gaat en ik de kettle bells weer tevoorschijn mag halen.....
Nu was dat in de lente/zomer niet erg lekker buiten sporten vind ik prima maar in de herfst/winter buiten sporten met gewichten is toch wel wat anders. Nouja ga ik wel wat meer lopen en MTB'en. Voetbal zal sowieso wel klaar zijn komende tijd dus dan maar een rondje extra op de MTB met wat voetbal maten.
@hmr bij de Detahlon hebben ze ook prima jasjes. Maar bedenk wel dat een wind dicht jasje al plakkerig wordt aan de binnenkant en een regenjas al helemaal.
Tenzij je de hele dure super ademende jasjes aanschaft maar dat is eigenlijk niet nodig als je geen uren onderweg bent.
Tegen de kou werken laagjes beter en dan eventueel een dun jasje of windstopper als je het echt snel koud hebt of als je je rustige duurloopje loopt.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
Ik gebruik in de donkere maanden meestal een trainingsschema als stok achter de deur om te blijven lopen. Zeker als het nat, donker en guur is merk ik dat ik een stuk sneller naar buiten ga als mijn schema vind dat ik moet, dan als ik het helemaal zelf mag bepalen :P Want dan loop ik bij voorkeur met daglicht en als het droog is, maar dat lukt doordeweeks niet zo goed met mijn werk...
Opzich wel typisch, want de rest van het jaar loop ik eigenlijk altijd zonder schema. Maar misschien werkt het juist daardoor voor mij.

@hmr Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van jasjes en gebruik ik die alleen als het (1) giet en/of ik (2) nog uren door moet. De rest van de tijd trek ik meestal gewoon een ondershirt met lange mouwen (craft extreme oid) aan voor een beetje extra warmte. Wordt het nog een stukje kouder dan een echte longsleeve icm kort ondershirt etc. Een uurtje natregenen is niet heel erg zolang je in beweging blijft.

Ik voorzie dat je als "leuke beginner" nog niet gek lang onderweg bent, dus ik zou de "laagjes-benadering" eerst proberen voordat je een investering gaat doen in een goede jas. Zoals @xray79 al aanhaalt zijn de goedkopere jasjes niet heel fijn (na een uurtje is de binnenkant waarschijnlijk net zo nat als de buitenkant door zweet) en zijn de goede jassen aardig aan prijs...

If you can see, look. If you can look, observe

• BastiaanN
  • Niet online
Overigens wordt je in een dure jas nog steeds nat hoor. Alleen wat minder dan in zo'n goedkope plastic zak van de Decathlon :P De keren dat ik mijn regenjas heb aangehad zijn op 1 hand te tellen. Meestal loop ik inderdaad gewoon met wat laagjes of loop ik als het erg koud is in een longsleeve met een dunne binnenvoering van fleece.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-01 11:24
hmr schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:42:
Ik heb zelf vrijwel alle kleding van Nike, maar een wind (-en beetje) regenjasje heb ik van de Decathlon:

https://www.decathlon.nl/...GRIJS&orderId=nl526003995

Kost zowat niks, maar bevalt me erg goed. Ik draag deze zelf alleen als het echt guur is met een hele koude wind bijvoorbeeld.

Strava Garmin 265

• Krylinck
Tav jasjes: wat @Roozzz zegt. Er zijn maar weinig volledig waterdichte hardshells (10.000mm) die ook maar een klein beetje ademen. De enige stof die ik ken die dat doet is Polartec Neoshell met 2 liter doorgelaten lucht per vierkante meter per seconde (=0,5 CFM). Dat is heel weinig vergeleken met softshells, die vaak 100-500 keer zoveel lucht doorlaten.

NB: hardshells van Gore Tex, de grote naam, laten in het geheel geen lucht door. Ondanks dat veel mensen hun producten als 'ademend' zien, klopt dat niet.

Maar zoals Roozzz zegt is hardlopen in een hardshell niet zo'n goed idee. Gaat plakken als de pest. Tijdens het hardlopen kun je met aansluitende laagjes prima tegen regen en wind. Als het heel hard regent, doe dan een strak ondershirt aan. Zo bescherm je je tempels en voelt alles niet direct heel plakkerig aan.

Overigens loop ik zelf in de regen liefst met zo weinig mogelijk kleding. Wordt het allemaal niet zo zwaar. Uitzondering zouden misschien loopjes van >90 minuten zijn of als er ijswater uit de lucht komt. En natuurlijk bij in/uitlopen rond een wedstrijd of baantraining.

[ Voor 3% gewijzigd door Krylinck op 13-10-2020 11:34 ]

Strava

• Krylinck
Ugh.

[ Voor 99% gewijzigd door Krylinck op 13-10-2020 11:34 ]

Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Een andere optie is; thermoshirt van Falke (longsleeve) met daaroverheen een goed longsleeve shirt. Mijn voorkeur gaat uit naar Nike. Met deze combinatie kun je blijven lopen, ook als het -2 of -10 is. En geloof me, ik ben een van de grootste koukleumen die hier in dit draadje posten. Ter referentie, het is me nu buiten al te koud :P.

Heb thuis 2 jasjes in de kast liggen, windjack en een serieuze winterjack, maar deze heb ik eigenlijk alleen aan als ik naar de training fiets.

Het thermoshirt houdt de wind tegen, daarnaast warm je het lichaam met je eigen warmte op, waar ik het idee heb dat een jack veel meer warmteverlies heeft. Overigens als ik tijdens het lopen om mee heen kijk zie ik steeds meer mensen met een jack om het middel hardlopen, die kleden zich dus gewoon te warm.

Thermo short sleeve voor de mildere dagen (bijvoorbeeld winter met een lekker zonnetje) of longs sleeve voor de koudere dagen (regen, hagel, sneeuw).

tips voor New York

• hmr

hmr

Veel dank voor de input. Ik heb vanuit mijn (vroegere) hockey hobby nog goede thermoshirts liggen. Ik ga het dan wel eerst even proberen met de laagjesmethode. Kijk, weer wat geleerd :). Zeker de informatie over de 'plakkendheid' van de jasjes spreekt mij niet zo aan. Ik loop tot nu toe max een uurtje, dus een duurloper wil ik mijzelf niet noemen :D

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-01 08:34
Vorige week heb ik deze gehaald:

https://www.odlo.com/nl/n...as-voor-heren-313072.html

Dit is mijn eerste jas voor regenachtig weer, dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Ik kan je wel zeggen dat deze voldoet voor de eerste kleine buitjes. Maar na 2 uur in de regen gelopen te hebben was ik eronder goed nat. Hij is wel redelijk winddicht, dus ik kreeg het er niet koud van (aan de kust, windkracht 4/5).

Ik heb met een schuin oog wel naar duurdere jassen gekeken, goretex e.d., maar dan heb je minder in de hand hoeveel lagen je aan kunt trekken, afhankelijk van temperatuur.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@hmr De laagjes methode (het aantal afh v/d temperatuur) ben ik ook een fan van. Heb eigenlijk nooit een trainingsjas aan tijdens het trainen.

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Het idee om na het kickboksen achter in de tuin wat cardio mee te pakken in de vorm van hardlopen gisteren maar is opgestart. Is natuurlijk een klein rondje maar met 47 jaar en 118,5 kg best zwaar.
Zie regelmatig andere lopers dit rondje maken. Voor nu eerste rondje vanuit huis hardlopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmQKSKzfO26FF-vwkMJ_xBARuPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDNA1BBXrk4pjT9MVQklM8XO.jpg?f=fotoalbum_large

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01 20:21
https://www.marmot.com/me...all/AFS_889169685019.html

Ik heb deze ademende 100% waterdichte regenjas, gebruik hem nooit voor het hardlopen want ik vind het niet erg om nat te worden. Weet ook niet of hij heel goed is uitgesneden om hard te lopen overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door Bartske op 13-10-2020 11:45 ]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 12:38
Heb een Salomon windjasje dat ik aantrek bij nat/koud/winderig weer. Als ik eenmaal op temperatuur ben dan doe ik hem uit en stop 'm weg in z'n eigen borstzakje. Blijft er een klein pakketje over dat ik in m'n broek of vest prop. Enig is dat dit jasje niet heel erg ademt en dat er dus flink wat vocht in je kleding gaat zitten. Dat voel je als kou als je je jas uittrekt.
Als het echt giet en het ook lang door lijkt te regenen dan heb ik nog een oud regenjasje van Decathlon dat ik aantrek. Met een cap erbij is dat voldoende om droog te blijven.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Gaargod
Ik zal maar niet (weer) zeggen dat ik deze van Odlo heb sinds een maandje :p
https://www.odlo.com/nl/n...as-voor-heren-313022.html

Aangeschaft met het oog op de steeds langere looptijden, 3,5u+ and counting.

Tot nu toe één keer aangehad, je merkt niet eens dat je 'm draagt.

Of Schoorl nou doorgaat of niet de 25e, ik heb een 36k route klaarstaan. Laat die regen dan ook maar komen voor het totaalplaatje en zodat ik mijn jasje eens echt goed kan testen :p

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-01 21:14
Krylinck schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:32:
Overigens loop ik zelf in de regen liefst met zo weinig mogelijk kleding.
Lekker helicopteren, toch niemand die het ziet met dat vieze weer... ;)

Ik heb geen signature

• influenza
Calitomnication schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

Onze loopgroep heeft een besloten Facebookpagina waar de trainer wekelijks de te volgen trainingen uit het schema plaatst. Over wat we die week moeten doen hoeven we dan verder niet na te denken. Daarnaast houdt hij op GC of Strava bij wat je doet en geeft tips als je die nodig hebt. Daarnaast is Venlo klein, dus je komt regelmatig een loopmaat tegen ;)

Wat wel helpt is de routine van de trainingen gewoon vasthouden, ook als je geen groepstraining hebt. Onze training begint om 19.00 dus in tijden van Corona liep ik thuis altijd om 19.00 uur weg. Ook als het regent, waait of 40 graden is. De gedachte dat je anders ook zou moeten beginnen maakt het dan makkelijker om de deur uit te lopen. Zou je het uitstellen tot 20.00 uur, dan loop je weer met de gedachte dat je anders al terug was geweest, het nu te koud of te donker is en dan kan de doos met smoezen open ;)
Uiteraard en allemaal heel logisch. Toch stap ik wat sneller de deur uit in de stromende regen als ik weet dat er nog meer gelijkgestemden staan te wachten, dan als ik dat solo ga doen. Dan bekijk ik buienradar nog een aantal keer :P

• BastiaanN
  • Niet online
Het helpt ook dat je weet dat die gelijkgestemden niet op je wachten als je te laat bent :+

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Appie76 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Lekker helicopteren, toch niemand die het ziet met dat vieze weer... ;)
Bij helicopteren heb ik toch een heel ander idee :X, maar dat zal wel aan mijn dirty mind liggen O-)

tips voor New York

• influenza
BastiaanN schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:59:
Het helpt ook dat je weet dat die gelijkgestemden niet op je wachten als je te laat bent :+
_/-\o_
Dat heb ik ze maar vergeven :P

• influenza
Calitomnication schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:11:
[...]

Bij helicopteren heb ik toch een heel ander idee :X, maar dat zal wel aan mijn dirty mind liggen O-)
Hmmm nu ben ik benieuwd wat dan de andere betekenis is, want ik denk dat ik in dezelfde hoek zat te denken als jij O-)

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

influenza schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

Hmmm nu ben ik benieuwd wat dan de andere betekenis is, want ik denk dat ik in dezelfde hoek zat te denken als jij O-)
Tip, niet Googlen op je werk.. je krijgt alleen de variant waar je zelf al aan denkt. :X 8)7 |:(

• InZane
Ik heb zo'n goedkoop jasje van de Decathlon, maar dat gaat inderdaad ontzettend plakken enzo. Misschien 2 keer aan gehad.

Sinds kort heb ik er een windjas bij van Craft (https://all4running.nl/cr...heren-1907379-999000.html) en die vind ik op zich wel lekker met in- en uitlopen als het wat kouder is. Het was dat ie deels werd gesponsord en voorzien is van ons logo, anders had ik 'm niet gekocht :+

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-01 15:42
Helicopteren die had ik al en tijdje niet gehoord..... _/-\o_

Ik gebruik deze als het een keer echt hard regent en ik op de trails loop en die werkt wel redelijk voor de prijs ;)
Ik ken alleen verhalen van die duurdere jasjes van wat ultra lopers. Maar ook die worden nat van binnen omdat je als je echt hard loopt je meer zweet dan door die jasjes kan ademen. Die worden dan ook voornamelijk gebruikt om niet af te koelen en droog te blijven als ze langzaam lopen.
Als je het niet koud wil krijgen is een petje/mutsje en evt. dunne handschoenen aan te raden. Veel warmte verlies je via je hoofd en sommige mensen hebben altijd koude vingers. Dus korte mouwen met handschoenen zie je best vaak voorbij komen. Ook hier zijn de goedkopere varianten prima voor loopjes tot en uur of 2/3

• KnOeFz
  • Laatst online: 21:51

KnOeFz

no comment...

Krylinck schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:32:
...

NB: hardshells van Gore Tex, de grote naam, laten in het geheel geen lucht door. Ondanks dat veel mensen hun producten als 'ademend' zien, klopt dat niet.
.
Hoe kom je daar bij?
Gaat geen lucht door maar vocht, misschien bedoel je dat?
maar dat is toch juist wat bij stoffen als ademend wordt genoemd/?

Ademendheid (MVTR (Moisture Vapor Transmission Rate)) in g/m2/24 uur uitgedrukt is dat voor Goretex bijv 17.000 wat voor een watterdichte jas die een waterkolom van 28000 mm kan weerstaan goed is in vergelijking met veel andere waterdichte stoffen. Goretex pro zelfs 25000 g/m2/24 uur.
Hier een overzicht van diverse materialen met Waterdichtheid en andemend vermogen.

Ik heb goede ervaringen met Goretex jassen en schoenen mbt waterdichheid en ademend vermogen. Uiteraard wordt je na van het zweet maar dat wordt ik in een dun t-shirt ook, dat wordt met een jas aan niet minder.

[ Voor 18% gewijzigd door KnOeFz op 13-10-2020 15:05 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Krylinck
KnOeFz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Hoe kom je daar bij?
Gaat geen lucht door maar vocht, misschien bedoel je dat?
maar dat is toch juist wat bij stoffen als ademend wordt genoemd/?

Ademendheid (MVTR (Moisture Vapor Transmission Rate)) in g/m2/24 uur uitgedrukt is dat voor Goretex bijv 17.000 wat voor een watterdichte jas die een waterkolom van 28000 mm kan weerstaan goed is in vergelijking met veel andere waterdichte stoffen. Goretex pro zelfs 25000 g/m2/24 uur.
Hier een overzicht van diverse materialen met Waterdichtheid en andemend vermogen.

Ik heb goede ervaringen met Goretex jassen en schoenen mbt waterdichheid en ademend vermogen. Uiteraard wordt je na van het zweet maar dat wordt ik in een dun t-shirt ook, dat wordt met een jas aan niet minder.
We hebben het over twee verschillende dingen, die denk ik allebei wel belangrijk zijn. Het ligt er maar net aan wat je definitie van 'ademend' is.

De MVTR die je aanhaalt staat voor de snelheid waarmee vocht, dat zich aan het oppervlakte aandient (binnenin dus) aan de buitenwereld kan worden afgegeven. Die snelheid wordt uitgedrukt in gram per vierkante meter per dag. Een goede score ligt tussen de 10 en 25 liter per vierkante meter per dag, dus een halve liter tot een liter per uur.

Dat is goed genoeg voor een heel hoop zweet maar ik vermoed dat dat plakkerige gevoel toch altijd zal ontstaan doordat we laagjes dragen en de shell niet direct op de huid zit. Het potentieel wordt dan niet benut. Correct me if I'm wrong, graag :)

Tijdens buitenactiviteiten vind ik het persoonlijk ook belangrijk om een beetje door te waaien, dus dat er lucht van buiten naar binnen komt. Dat bedoelde ik met de winddoorlatendheid in liters per vierkante meter per seconde. Van alle hardshells die op de markt zijn, heeft bij mijn weten heeft enkel Polartec Neoshell een waarde hoger dan 0.

Alsnog irrelevant voor hardlopen, want ik heb zo'n jas en ik gebruik hem alleen tijdens hiken in de bergen bij regen. Voor hardlopen m.i. veel te plakkerig, net als de jasjes met Gore Tex en eVent die ik over de jaren geprobeerd heb. Dus ik loop persoonlijk liever met dunne laagjes :)

Strava

• KnOeFz
  • Laatst online: 21:51

KnOeFz

no comment...

Krylinck schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

We hebben het over twee verschillende dingen, die denk ik allebei wel belangrijk zijn. Het ligt er maar net aan wat je definitie van 'ademend' is.

De MVTR die je aanhaalt staat voor de snelheid waarmee vocht, dat zich aan het oppervlakte aandient (binnenin dus) aan de buitenwereld kan worden afgegeven. Die snelheid wordt uitgedrukt in gram per vierkante meter per dag. Een goede score ligt tussen de 10 en 25 liter per vierkante meter per dag, dus een halve liter tot een liter per uur.

Dat is goed genoeg voor een heel hoop zweet maar ik vermoed dat dat plakkerige gevoel toch altijd zal ontstaan doordat we laagjes dragen en de shell niet direct op de huid zit. Het potentieel wordt dan niet benut. Correct me if I'm wrong, graag :)

Tijdens buitenactiviteiten vind ik het persoonlijk ook belangrijk om een beetje door te waaien, dus dat er lucht van buiten naar binnen komt. Dat bedoelde ik met de winddoorlatendheid in liters per vierkante meter per seconde. Van alle hardshells die op de markt zijn, heeft bij mijn weten heeft enkel Polartec Neoshell een waarde hoger dan 0.

Alsnog irrelevant voor hardlopen, want ik heb zo'n jas en ik gebruik hem alleen tijdens hiken in de bergen bij regen. Voor hardlopen m.i. veel te plakkerig, net als de jasjes met Gore Tex en eVent die ik over de jaren geprobeerd heb. Dus ik loop persoonlijk liever met dunne laagjes :)
Ah nu snap ik je, dacht al dat het met de definitie te maken zou hebben.
Eens dat de stof gaat plakken aan je lijf/armen bij veel zweet.
maar bij neerslag in temperaturen rond (of onder) het vriespunt icm wind blijf/voel ik toch een stuk warmer met een waterdichte ademende maar geen door waaiende jas (hopelijk duidelijk gedefinieerd nu :+ ) dan met niet waterdichte kleding.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
Arjan90 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:50:
De vorige keer dat de boel verder "op slot" ging was natuurlijk het voordeel dat het mooi weer was, mensen gingen als vanzelf lekker naar buiten omdat het lente werd, ik kan me ook herinneren dat het lekker zonnig was. Dat maakt het ook makkelijker om te gaan of blijven hardlopen. Heerlijk om in de ondergaande zon te gaan lopen, maar inmiddels is het herfst en is het weer toch wat onstuimiger :+ Ik probeer ook zoveel mogelijk vast te houden aan vaste tijden straks (ervan uitgaande dat we straks niet meer samen mogen sporten) en ga dan vooral met mijn vrouw samen de deur uit: we gaan toch proberen de trainingen dan samen te lopen en dan loop ik wel steeds een stukje terug, als het qua volume dan wat te weinig is doe ik aan het einde nog wel een extra rondje. Gelukkig heb ik over het algemeen de stok achter de deur niet nodig om te gaan (zoals een loopgroep), omdat ik merk dat ik progressie blijf maken door de trainingen en steeds dichter bij mijn doel kom. En zoals ik laatst al zei hier in het topic, dat vind ik verslavend :D Het is nog niet in zicht, maar ik boek maandelijks vooruitgang in hartslag, tempo, etc. dus dan komt het doel ook als vanzelf dichterbij.
Als het tempoverschil met je vrouw te groot is kan je ook een klein rondje nemen (zeg 500m) en die in tegenovergestelde richting lopen. Loop je toch 'samen' maar beïnvloed je elkaar een stuk minder (kan me voorstellen dat het anders beide kanten op frustrerend kan zijn).

• InZane
Shinji schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Als het tempoverschil met je vrouw te groot is kan je ook een klein rondje nemen (zeg 500m) en die in tegenovergestelde richting lopen. Loop je toch 'samen' maar beïnvloed je elkaar een stuk minder (kan me voorstellen dat het anders beide kanten op frustrerend kan zijn).
Is toch wel saai om maar rondjes van 500 meter te lopen lijkt me.
Ik vind het juist wel leuk om een aantal keer bijvoorbeeld 10 sec. terug te lopen en dan het gat weer dicht te lopen. Zo heb je toch nog een leuke intervaltraining :)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
InZane schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Is toch wel saai om maar rondjes van 500 meter te lopen lijkt me.
Ik vind het juist wel leuk om een aantal keer bijvoorbeeld 10 sec. terug te lopen en dan het gat weer dicht te lopen. Zo heb je toch nog een leuke intervaltraining :)
Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar toen ik dat met mijn vrouw deed waren de rondjes nog niet zo lang (tussen de 2 en 4 km) dus dat was niet zo hinderlijk. En heel de tijd een leuke dame tegen komen is ook prettig :)

Inmiddels loopt mijn vrouw niet meer dus ik loop nu waar de wind heen waait (of juist niet).

[ Voor 7% gewijzigd door Shinji op 13-10-2020 16:22 ]

• Totrail
Zelf ik nooit in regenjasjes. De douche erna is immers ook al nat.

Vandaag een droge 10km gelopen. Lekker ontspannen zonder vooropgezet plan gelopen. Genieten van een nog onbekende omgeving.

• Roadman
Totrail schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:11:
Zelf ik nooit in regenjasjes. De douche erna is immers ook al nat.
Leuk in de winter in de regen, bij een kilometertje of 5 op tempo.
Daarna zou ik toch graag een jasje aan hebben om niet te nat van de regen te worden en zo af te koelen.

• Totrail
Roadman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:47:
[...]

Leuk in de winter in de regen, bij een kilometertje of 5 op tempo.
Daarna zou ik toch graag een jasje aan hebben om niet te nat van de regen te worden en zo af te koelen.
Ik zeg niet dat ik me niet warm kleed. Ben van team laagjes. Een onderdeel van hardlopen is mijn inziens dat je het ook moet doen met de weersomstandigheden.

• Roadman
Totrail schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Ik zeg niet dat ik me niet warm kleed. Ben van team laagjes. Een onderdeel van hardlopen is mijn inziens dat je het ook moet doen met de weersomstandigheden.
Ik zeg ook niet dat jij dat niet zei. Dat is ook het punt helemaal niet. Wanneer je zeiknat bent van de regen koel je gewoon snel af. Zeker bij langere afstanden op een rustig tempo. Een goede regenjas, dus niet zo'n zweet vuilniszak, kan dan zeker wel van meerwaarde zijn en heeft toch 0,0 te maken met dat je het maar moet doen met de weersomstandigheden. Ga jij maar eens na de eerste 5 km nat geregend te zijn nog eens 25 km lopen in je zeiknatte kleding. Dan doet de douch na afloop pijn :+

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Roadman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:21:
[...]

Ga jij maar eens na de eerste 5 km nat geregend te zijn nog eens 25 km lopen in je zeiknatte kleding. Dan doet de douch na afloop pijn :+
Ik zou die 5KM weer terug lopen en denken 'morgen weer een dag' :+

Strava

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:13
In deze tijd met thuiswerken en geen uitstapjes is het toch heel makkelijk om het lopen te plannen buiten de buien om :? ;)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Net 12km over de Ermelose Heide gesjokt na werk. Ideaal met dat thuiswerken. Geen reistijd en je kunt plannen. Omkleden tijdens een call (webcam uit!) en je naar buiten. Dit is top lopen. En wat een schitterend gebied! Heerlijke temp, mooie lucht.. heerlijk. Was alweer een tijdje terug dat ik het tijdens lopen écht naar m'n zin had! Heerlijk gevoel nu met thee op de bank.

• Krylinck
Vanavond een wat kortere intervaltraining gedaan, na 70+ km in 5 dagen gelopen te hebben. 4x1000 in ongeveer 3:26, laatste versnellend in 3:13.

Vanaf nu wat taperen... want zondag staat er een georganiseerde solo-10km op het programma! Eindelijk weer eens iets 'competitiefs', al is deze vorm van wedstrijdlopen niet zo heel leuk.

Strava

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik zeg ook niet dat jij dat niet zei. Dat is ook het punt helemaal niet. Wanneer je zeiknat bent van de regen koel je gewoon snel af. Zeker bij langere afstanden op een rustig tempo. Een goede regenjas, dus niet zo'n zweet vuilniszak, kan dan zeker wel van meerwaarde zijn en heeft toch 0,0 te maken met dat je het maar moet doen met de weersomstandigheden. Ga jij maar eens na de eerste 5 km nat geregend te zijn nog eens 25 km lopen in je zeiknatte kleding. Dan doet de douch na afloop pijn :+
Ik heb ook over een jas getwijfeld, maar toch niet gedaan. Gebruik Odlo onderkleding en longsleeve bij kou en regen , duurlopen doe ik nooit in de regen :P.

Een kort rondje in de regen is prima te doen .
vhal schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

ik werk in de zorg, geen thuiswerken voor mij :+

Overigens vind ik dit wel een vreemde maatregel. De loopgroep waar ik wel eens mee loopt heeft nu ook al de stekker eruit getrokken maar schijnbaar mag je wel blijven spinnen in een zweterig hok...

Voor groepslessen bij individuele sporten (zoals bootcamp, yoga of spinning) geldt het maximale aantal van 30 personen per ruimte binnen. Buiten zijn groepen van maximaal 4 personen toegestaan.
Ik snap sowieso niet dat mensen gaan sporten in een zaaltje, buiten is prachtig!

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2020 21:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:50:
In deze tijd met thuiswerken en geen uitstapjes is het toch heel makkelijk om het lopen te plannen buiten de buien om :? ;)
ik werk in de zorg, geen thuiswerken voor mij en ik ben al blij als ik puf heb om buiten werktijd te hardlopen :+

Overigens vind ik dit wel een vreemde maatregel. De loopgroep waar ik wel eens mee loopt heeft nu ook al de stekker eruit getrokken maar schijnbaar mag je wel blijven spinnen in een zweterig hok...

Voor groepslessen bij individuele sporten (zoals bootcamp, yoga of spinning) geldt het maximale aantal van 30 personen per ruimte binnen. Buiten zijn groepen van maximaal 4 personen toegestaan.

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 13-10-2020 21:07 ]

Strava

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

vhal schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

ik werk in de zorg, geen thuiswerken voor mij en ik ben al blij als ik puf heb om buiten werktijd te hardlopen :+

Klinkt enigszins vreemd, echter als ik kijk naar hoe sommige personen bij ons in de loopgroep zich over de openbare weg begeven kan ik ook wel indenken. Een groep van 30 binnen in een zaaltje gaan nergens heen, die liggen op hun matje, zitten op de fiets en je kunt gecontroleerd de in- & uitloop bewaken.

Laat maar eens 30 man tegelijk los. Die lopen met 4 man breed over het fietspad, blokkeren overige verkeersdeelnemers, lopen kort langs wandelende mensen. Weet niet of dit een reden is om het te verbieden, maar het zou me niets verbazen als het een meewegende factor is :)

Verder beschuldig ik hier niemand in dit topic mee, dus voel je vooral niet aangeesproken. Dit is puur op basis van eigen ervaringen bij looptrainingen tijdens de vorige lockdown

tips voor New York

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Calitomnication schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:40:
[...]

Klinkt enigszins vreemd, echter als ik kijk naar hoe sommige personen bij ons in de loopgroep zich over de openbare weg begeven kan ik ook wel indenken. Een groep van 30 binnen in een zaaltje gaan nergens heen, die liggen op hun matje, zitten op de fiets en je kunt gecontroleerd de in- & uitloop bewaken.

Laat maar eens 30 man tegelijk los. Die lopen met 4 man breed over het fietspad, blokkeren overige verkeersdeelnemers, lopen kort langs wandelende mensen. Weet niet of dit een reden is om het te verbieden, maar het zou me niets verbazen als het een meewegende factor is :)

Verder beschuldig ik hier niemand in dit topic mee, dus voel je vooral niet aangeesproken. Dit is puur op basis van eigen ervaringen bij looptrainingen tijdens de vorige lockdown
Absoluut mee eens, ik denk dat het afstand houden in Nederland vooral werkt als mensen op een vaste plaats gezet worden.

Tijdens onze looptrainingen was het ook vanaf moment 1 weer treintjes

• Krylinck
Aan de andere kant, ik loop liever buiten met mensen dan dat ik nu in zo'n zweethok zou staan. Al is het inderdaad zo dat sommige hardlopers zich als lama's gedragen.

Strava

• Arjan90
@Calitomnication Je zit in het verkeerde topic, dat zijn toch de wielrenners? :+ Grapje! Eens met wat je zegt, afgelopen maandag werd het ook nog tijdens de training benoemd om extra te letten op de afstand en alsnog gebeurt het gewoon onvoldoende.

Bij ons is nu ook besloten dat er de komende vier weken geen trainingen meer zijn. We zullen het dus weer alleen moeten doen, maar dat gaat hier wel goedkomen. Volgende week heb ik wel een 3 x 2.000m op het schema staan, of ik daar nou zo gelukkig van ga worden... Maar goed, positieve is dan weer dat mijn trainingen nu zeker een half uur korter duren doordat er niet meer geteut wordt en er geen uitgebreide loopscholing wordt gegeven. Dus ik ben weer eerder thuis op de bank met waarschijnlijk nog meer kilometers in de benen dan normaal. Prima!

• Totrail
[...]

Dan begreep ik je inderdaad verkeerd (my bad). Heb eigenlijk zelf nooit overwogen een regenjas voor het hardlopen te kopen. Daarnaast is m'n langste afstand 25km dus een duurloop van meer dan dat is er voor mij ook nooit geweest. Misschien dat ik het daarom ook wel prima vind, want voldoende duurlopen in de regen gelopen. En ja, dan doet de douche weleens pijn na afloop.

• influenza
Arjan90 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:47:
@Calitomnication Je zit in het verkeerde topic, dat zijn toch de wielrenners? :+ Grapje! Eens met wat je zegt, afgelopen maandag werd het ook nog tijdens de training benoemd om extra te letten op de afstand en alsnog gebeurt het gewoon onvoldoende.

Bij ons is nu ook besloten dat er de komende vier weken geen trainingen meer zijn. We zullen het dus weer alleen moeten doen, maar dat gaat hier wel goedkomen. Volgende week heb ik wel een 3 x 2.000m op het schema staan, of ik daar nou zo gelukkig van ga worden... Maar goed, positieve is dan weer dat mijn trainingen nu zeker een half uur korter duren doordat er niet meer geteut wordt en er geen uitgebreide loopscholing wordt gegeven. Dus ik ben weer eerder thuis op de bank met waarschijnlijk nog meer kilometers in de benen dan normaal. Prima!
Aangezien onze groep een stuk groter is dan 4 man zit met de groep trainen er niet in de komende weken neem ik aan. Dek dat ik met 1 of 2 man met vergelijkbare snelheid afspreek. Beter voor de motivatie en minder saai in het donker.

• InZane
InZane schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:38:
[...]
Wil woensdag eigenlijk weer op de baan trainen, maar of dat hem wordt met al dat corona gebeuren.. :/
Nou dat gaat hem dus niet worden helaas ;(
In principe had er vanavond nog wel op de baan getraind mogen worden, maar ze wilden geen run op de laatste avond. Alle trainingen zijn dus afgelast..

Wel een training voor vanavond ontvangen via de trainer, dus die net maar op m'n horloge gezet.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Arjan90 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:47:

Nu je het zegt, de personen die het doen hebben wel als hobby wielrennen.. zou het dan toch :+.
Ben het zeker ook eens met wat @Krylinck zegt, ergens is het krom dat ze wel met 30 man in een hok mogen zweten en op een vrije baan mag je niet met meer dan 4 bij elkaar lopen. Hoop gewoon dat dit allemaal zo snel mogelijk achter de rug is.

Heb nog geen officieel bericht van de club gehad, dus ik weet niet wat ze gaan doen. Misschien dat ze gaan inventariseren wie er nog interesse heeft in gezamenlijke training, opdelen in groepen van 4 personen en dan niet op de baan. Een soortgelijke opzet hadden wij ook tijdens de vorige lockdown, alleen met 10 personen.

We zullen het wel gaan zien, als dit de consequentie heeft om alleen te moeten trainen is dat natuurlijk vervelend, maar zal er geen training minder door lopen. :)

tips voor New York

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:58

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Ben ik de enige die de fly-by van Strava mist? Het staat nu standaard uit bij iedereen en dit moet via de instellingen aangezet worden. Privacy etc

Hardlopers die ik vaker tegenkom gaf ik altijd via de flyby een thumps-up voor het loopje maar nu ben ik de enige die het nog gebruikt in de regio :(
Pagina: 1 ... 55 ... 422 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.