• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Tinusvolkel schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:19:
Hier nog steeds nieuwsgierig naar de Adizero Pro ("carbon" schoen van Adidas) Nog steeds geen tweakers hier die hem getest hebben?

Misschien een mooi cadeau voor Sinterklaas <+:) icm 20 euro kortingsbon die waarschijnlijk aan het startnummer van de 7h zit.
Nieuwsgierig altijd. Was wel erg uitverkocht op de adidas website. Maar goed, inmiddels heeft geloof ik nu echt elk merk iets met carbon op de markt heeft, al hoop ik dat Altra ook nog met iets komt (al weet ik niet helemaal hoe ze dat gaan met zero drop).

Vandaag een 'rustige' trailmarathon gelopen in de voorbereiding op de 87km trail. Laat ik zeggen dat ik nog niet weet hoe ik die afstand nou nog ga verdubbelen. Maar goed nog een maand, dus nog alle tijd om een list te verzinnen :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• kolonel klapzak
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2020
@route99 , @ArnoutV , @Arjan90 , @Calitomnication , dank voor jullie reacties en suggesties. Prettig om wat ijkpunten te hebben!

Zal het voorlopig nog rustig aan blijven doen, want pezen lijken momenteel inderdaad de zwakste schakel. Gelukkig geen blessures tot dusver, maar ik lees de ervaringen van anderen hier, dus ben er op bedacht.

Intervaltraining heb ik tot dusver nog niet gedaan; was al wel een beetje aan het inlezen over het hoe en waarom daarvan, en vond een leuk artikel over de geschiedenis daarvan en allerlei meetresultaten (voor topatleten weliswaar, maar toch) op https://www.researchgate....aerobic_interval_training (stukje naar beneden staat het Aerobe deel)

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Mooi overzichtsartikel inderdaad, wel wat forse trainingskernen voor ons stervelingen 😅

Strava

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:12

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Vandaag het mooie gebied onder Tilburg ontdekt. Dat omdat we 10 waypoints bezoeken moesten maar afgezien van het wat verhard onderweg hebben we genoten van de route. Ook typisch om te zien was het nepvliegveld dat de Duitsers daar in de oorlog hadden gemaakt. En grafheuvels! Ik ben altijd nieuwsgierig bij grafheuvels. Wie zou daar liggen, hoe was de beschaving, hoe zag de omgeving er toen uit...
Strava

Overigens, zijn er hier mensen die mee doen aan RFR Springendal volgend weekend? Als het goed gaat ga ik mijn vrouw en ik morgen opgeven. Langzame tijd zodat we samen kunnen starten, daarna zien we nog wel of ik op eigen tempo lopen ga.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:07

m-vw

Dus?

Deze ochtend mijn plan van vorige week weer opgepakt.

Iets rustiger gestart dan anders en deze keer ging het wel goed. Zelfs een negatieve split gelopen.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:54
Net de Dam tot Damloop 2020 home edition gelopen.

Voor het gevoel start nummertje opgespeld. Snelle schoentjes onder en met de trein naar Zaandam. Route vanaf Zaandam terug naar huis uitgestippeld van 10 EM (16,1 km) En gaan! Of het nou de schoentjes waren, de muziek of het placebo effect van toch een startnummer op de borst, het ging bovenverwachting goed (en snel) Normaal kan ik me niet echt pushen zonder dat het echt een wedstrijd is.

Maar het ging redelijk vanzelf allemaal. Prima loopweertje ook. Helaas ter hoogte van de Zaanse Schans ging net de brug open. :( Leverde dan wel weer een mooi foto op maar frustrerend is het wel om in race tempo onderbroken te worden. Ook omdat strava en ook de race uitslag (gpx uploaden) kijkt naar verstreken ipv bewogen tijd. Kost me dan toch weer een minuut of 3 in de uitslag. Maar goed, ik weet zelf wat ik gelopen heb (een dik nieuw persoonlijk record) en zal de volgende keer tijdens een officiële wedstrijd hier waarschijnlijk ook weer onder gaan duiken. Na de open brug toch weer het tempo kunnen vinden en ondanks nog zo'n 8 km een fris tegen windje het tempo ook redelijk vast kunnen houden.

Uiteindelijk in (bewogen tijd) 1:06:30 terug home.

Strava or it didn't happen.

Was een mooie test voor de marathon op 18/10

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb ook een 10EM gelopen, het was ihkv een NYRR virtual race maar eigenlijk was ik ook wel benieuwd of de geschatte eindtijd die ik voor de Zevenheuvelenloop had ingevuld (1:19:59) een beetje realistisch was. Ja dus, want deze faux-10EM-race (uiteindelijk afstand 16,7km) in 1:29:58 gelopen, de snelste 10 mijl daarin was 1:26:33 en dat was een PR (al loop ik nooit 10EMs op wedstrijdtempo - laatste keer (meteen m'n vorige PR) was 2017 in Apeldoorn bij de midwintermarathon).
Lopen ging best wel heel lekker, zo fijn dat ik zelfs de laatste 4km heb versneld. De 15km in 1:20:48 gelopen dus verwacht dat ik in november zeker wel onder de 1:20 blijf, als ik niet mezelf per ongeluk kapot maak of zo.
Wel weer een hoop wielrenners/MTBers die de weg van hen achten maar omdat het verder nog rustig was niet echt problematisch.
Strava zie sig :P

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:52
Na twee weken geleden mijn 5000m PR verbroken te hebben gisteren een tweede poging.
Ditmaal geen ander looponderdeel vanaf dus er zou meer in moeten zitten.

Liep om 15:00 mijn race, het was warm uit de wind, koel in de wind en ik had het idee dat de lucht erg droog was een droge bek had ik in ieder geval wel ;)
Samen met een clubgenootje het plan om op rondjes 1:30 a 1:32 weg te gaan, dit ging eigenlijk vrij goed tot 3 kilometer waar ik een beetje plofte. Of dit mentaal was of fysiek durf ik niet te zeggen maar 3 kilometer is altijd wel mijn sleutelmoment in een 5k race, daarna moest ik het tempo iets laten zakken.

Na mezelf door de laatste twee kilometer gesleept te hebben gefinisht in 19:15,99 wat weer ongeveer 6 seconden verbetering is (tov 19:21,75)! *O*

Splits:
3:37,9
3:47,6
3:49,7
4:04,4 :$
3:55,7

Tijd om weer op de racefiets te stappen om te werken aan de basisconditie (6 weken geleden ;w ), duurloopjes werken voor mij helaas niet met gevoelige kuiten.. Denk dat dit mij het afgelopen seizoen wel enorm geholpen heeft om mijn tijden te verbeteren. Vorig jaar slechts 1 keer sub 20 gelopen (19:35) dus twee keer sub 19:30 in twee weken is wel lekker voor de consistentie.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:43
Calitomnication schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:23:
[...]

En als je een keer een ontzettende k*t training hebt gehad en je hebt er geen zin meer in, uit je frustratie in dit draadje. Dat helpt en wij trekken je er wel doorheen :)
Om daar maar meteen even op in te haken. Na een goede trainingsweek in de Alpen ~90km, >8.500 d+ die echt probleemloos ging, zwik ik de vrijdag daarop mijn enkel lichtjes om. Weinig aan de hand dacht ik, wel een beetje stijf de dag erna. Die zondag gewoon een rondje bos gedaan. Voelde nog niet helemaal lekker, dus maar even een paar dagen rust. Inmiddels een week verder en wil nog steeds niet echt lekker. |:(

Gisteren mocht ik mobiele verzorgingspost spelen voor de misses (Koning van Spanje Ultra: 85k, 2.500d+ vanaf Gulpen). En daar bleek dat heuvelaf lopen (wandelend dus) gewoon wat zeer doet. Dus dat wordt nog maar even rustig aankijken... Tot zoverre de lekkere trainingsprogressie van de afgelopen weken/maanden ;w
Rudedadude schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:46:
[...]
Vandaag een 'rustige' trailmarathon gelopen in de voorbereiding op de 87km trail. Laat ik zeggen dat ik nog niet weet hoe ik die afstand nou nog ga verdubbelen. Maar goed nog een maand, dus nog alle tijd om een list te verzinnen :P
Och, met jouw kilometerbasis ben je al een heel eind. Lijkt me vooral een kwestie van niet te hard van stapel lopen, van te voren accepteren dat het uiteindelijk altijd zeer gaat doen en stug door blijven lopen: standaard ultra recept :+

Zoals hierboven al benoemd liep mijn vriendin gisteren iets vergelijkbaars qua afstand. Die had de afgelopen maanden in verband met een zweepslag eigenlijk niet verder gelopen dan 20k, dus dit was wel een aardig stapje... Wel voldoende uurtjes gemaakt (zwemmend, fietsend, wandelend en lopend in de bergen), dus de conditionele basis was er wel. Maar dat ging ook, je verschuift alleen iets meer van fysiek naar het "mentale" aspect :>

Finishen zal dus best lukken, of had je ook een échte streeftijd in gedachten? Sub 7 lijkt me toch wel haalbaar met jouw basis en snelheid? No pressure 8)

If you can see, look. If you can look, observe

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:13
Vandaag week 7 afgerond met een duurloopje van 12km in de ochtend, 4m50 gemiddeld. Ontbijt met banaan en 3 theelepels pindakaas viel niet zo geweldig, heb dus ook niet echt lekker gelopen. Het was dan ook weer niet heel slecht, maar het was vooral hard werken om stabiel in het tempo te komen, dat is eigenlijk geen enkel moment echt goed gelukt (wellicht teveel wind tegen in het begin), had de laatste 4km wel genoeg over om te kunnen versnellen...

Deze week heb ik voor mijn gevoel eigenlijk teveel kilometers gemaakt ten opzichte van afgelopen week, 32 vs. 38,5km. Nu een paar dagen rust pakken om te herstellen, de benen voelen wel wat vermoeid. Ik heb het gevoel dat de dagen te kort op elkaar zitten om echt goed bij te kunnen komen. Woensdagavond 16,5km in duurloop tempo (4m50), vrijdagavond 10km (4m40) en zondagochtend 12km (4m50).

De weegschaal blijft dan wel weer complimenteus, inmiddels 11kg kwijt.

Hoe doen jullie dat met rustmomenten tussen de loopmomenten door?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Actief weekend zie ik al! Wat een PR's die gebroken worden. Daar sluit ik me graag bij aan :D

Hier ook de 10EM gelopen in de Dam tot Damloop Home Edition, het startnummer heb ik niet opgespeld want ik was hem alweer kwijt :+ Doel was dus 85 minuten wat uitkomt op ongeveer 5:15 min/km, eerste kilometers iets onder de 5:10 min/km en eigenlijk op dat tempo doorgegaan, ging erg goed! Tussen de 13de en 14de kilometer kwam ik uit ritme en het lukte niet om erin te komen, dus even kort gewandeld, benen losgeschud en weer gaan hardlopen. Meteen weer in het ritme en tempo, laatste kilometer was wel wind tegen en licht heuvel op, dat was een tegenvaller haha. Maar, doel ruim behaald! Volgens Strava een PR in iets meer dan 83 minuten, dus doel ruim behaald en bovendien 15 van de 16,1 km heerlijk gelopen. Hartslag bleef ook mooi rond de 170 hangen de hele tijd, dat viel me heel erg mee. Sowieso een mooie route gelopen, heerlijk! En mijn weekkilometers op 57 geëindigd, dus ook dat is een record.

Geniet van de zondag allemaal!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Meer Apple Watch gebruikers hier waarvan de GPS niet gelogd werd tijdens de workout app van Apple zelf op watchOS 7?
Tinusvolkel schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:38:
[...]
Verder zo een loopje wind mee terug maar huis :)
Ga niet te gek doen op een segmentje van 1.6km na, nr 1 staat op 3:30 /km dus een kroontje gaat denk ik niet lukken... maar hopelijk kan ik een paar plekjes stijgen
Gisteren ging ik dus voor het segmentje, maar die heeft ie dus niet gepakt nu... verder snapt Strava er niet veel van hoewel de totale tijd en afstand wel lijkt te kloppen ook de ronde van het segment ziet er logisch uit. En met deze tijd zou het spannend zijn geweest of ik hem had gepakt.

Vanmorgen dus maar weer op pad gegaan voor mijn wekelijkse halve marathon (Nu met een andere werkende app op de Watch) op de route na niet echt een plan en ben gewoon gaan lopen wat lekker aanvoelde, kwam qua hartslag overeen met gisteren alleen doordat het nu 11 graden was ipv 25 ging het een stuk sneller :)

Ps ga morgen nog even rustig alle berichten over temperatuur terug lezen, nu helaas geen tijd voor.

[ Voor 20% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-09-2020 14:39 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 16:10

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Roozzz schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:54:
[...]

Om daar maar meteen even op in te haken. Na een goede trainingsweek in de Alpen ~90km, >8.500 d+ die echt probleemloos ging, zwik ik de vrijdag daarop mijn enkel lichtjes om. Weinig aan de hand dacht ik, wel een beetje stijf de dag erna. Die zondag gewoon een rondje bos gedaan. Voelde nog niet helemaal lekker, dus maar even een paar dagen rust. Inmiddels een week verder en wil nog steeds niet echt lekker. |:(

Gisteren mocht ik mobiele verzorgingspost spelen voor de misses (Koning van Spanje Ultra: 85k, 2.500d+ vanaf Gulpen). En daar bleek dat heuvelaf lopen (wandelend dus) gewoon wat zeer doet. Dus dat wordt nog maar even rustig aankijken... Tot zoverre de lekkere trainingsprogressie van de afgelopen weken/maanden ;w

[...]

Och, met jouw kilometerbasis ben je al een heel eind. Lijkt me vooral een kwestie van niet te hard van stapel lopen, van te voren accepteren dat het uiteindelijk altijd zeer gaat doen en stug door blijven lopen: standaard ultra recept :+

Zoals hierboven al benoemd liep mijn vriendin gisteren iets vergelijkbaars qua afstand. Die had de afgelopen maanden in verband met een zweepslag eigenlijk niet verder gelopen dan 20k, dus dit was wel een aardig stapje... Wel voldoende uurtjes gemaakt (zwemmend, fietsend, wandelend en lopend in de bergen), dus de conditionele basis was er wel. Maar dat ging ook, je verschuift alleen iets meer van fysiek naar het "mentale" aspect :>

Finishen zal dus best lukken, of had je ook een échte streeftijd in gedachten? Sub 7 lijkt me toch wel haalbaar met jouw basis en snelheid? No pressure 8)
Ah klote man, join the club! Hier vorige week ook m'n enkel verzwikt. Het gaat gelukkig alweer een stuk beter, maar nog steeds niet van harte. Afgelopen dinsdag, donderdag, gisteren & vandaag alweer de nodige km's kunnen maken, wel blij mee :).

Een verzwikte enkel ga je de eerste 2 weken zeker last van hebben, maar ga er maar vanuit dat je de komende 6 tot 8 weken nog wel blijft voelen dat hij niet helemaal op sterkte is.
Zet wel de intensiteit en belasting van je trainingen een aantal tandjes terug. Vorig jaar de fout gemaakt om weer te snel te gaan lopen waardoor ik de enkel in training nòg een keer verzwikte.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Zo, vanochtend stond de een na laatste serieuze duurloop met opbouwend tempo op het programma als voorbereiding op de Indian Summer Ultra. Tempo’s 5:30/5:10/4:50/4:30/4:15, in blokken van 45 minuten met uitzondering van de laatste. Dat zou een marathon in 3u30 op moeten leveren.

Als route had ik ervoor gekozen nu eens in rollend terrein te lopen in plaats van de polder, dus van Haarlem via Bloemendaal aan Zee, Zandvoort, en Langevelderslag en Heemstede weer terug naar huis. Zonnetje erbij, vest gevuld met proviand, wat wil een mens nog meer 8)

De eerste drie blokken zouden makkelijk moeten lopen, en dat was zeker het geval. Beetje eten, kijken naar de zee en file naar het circuit, en slim met het tempo spelen op het fietspad naar Langevelderslag. De uitdaging begon bij tempo 4:30 en het windje tegen in de bollenvelden. Het tempo was te doen, maar de wind begon de benen leeg te zuigen. Het doorbouwen naar 4:15 zag ik niet gebeuren, dus het werd vanaf 3 uur blik op oneindig en zo veel mogelijk tempo onder de 5:00 proberen te houden. Dat lukte wel, dus precies die marathon in 3:30. Training aardig goed geslaagd, de hoogtemeters in de duinen zullen vermoedelijk wat snelheid aan het einde hebben gekost, maar niet gesloopt en het gevoel dat ik op nog wat lager tempo mijzelf snel weer herpakt zou hebben.

Over twee weken weer, maar dan nog een halfuur langer :)

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-04 22:08
Calitomnication schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:23:
[...]

Ah klote man, join the club! Hier vorige week ook m'n enkel verzwikt. Het gaat gelukkig alweer een stuk beter, maar nog steeds niet van harte. Afgelopen dinsdag, donderdag, gisteren & vandaag alweer de nodige km's kunnen maken, wel blij mee :).

Een verzwikte enkel ga je de eerste 2 weken zeker last van hebben, maar ga er maar vanuit dat je de komende 6 tot 8 weken nog wel blijft voelen dat hij niet helemaal op sterkte is.
Zet wel de intensiteit en belasting van je trainingen een aantal tandjes terug. Vorig jaar de fout gemaakt om weer te snel te gaan lopen waardoor ik de enkel in training nòg een keer verzwikte.
Dit kan ik alleen maar beamen. Paar weken rust genomen en nu wel weer prettig aan het lopen, al voelt de enkel nog een beetje zwak. Rustige opbouw dus zeker belangrijk.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mvd1981 schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:50:
Vandaag week 7 afgerond met een duurloopje van 12km in de ochtend, 4m50 gemiddeld. Ontbijt met banaan en 3 theelepels pindakaas viel niet zo geweldig, heb dus ook niet echt lekker gelopen. Het was dan ook weer niet heel slecht, maar het was vooral hard werken om stabiel in het tempo te komen, dat is eigenlijk geen enkel moment echt goed gelukt (wellicht teveel wind tegen in het begin), had de laatste 4km wel genoeg over om te kunnen versnellen...

Deze week heb ik voor mijn gevoel eigenlijk teveel kilometers gemaakt ten opzichte van afgelopen week, 32 vs. 38,5km. Nu een paar dagen rust pakken om te herstellen, de benen voelen wel wat vermoeid. Ik heb het gevoel dat de dagen te kort op elkaar zitten om echt goed bij te kunnen komen. Woensdagavond 16,5km in duurloop tempo (4m50), vrijdagavond 10km (4m40) en zondagochtend 12km (4m50).
Oef das wel heel weinig verschil tussen de hardere 10 km tempos en de duurlopen, 10 seconden maar.
Hoe heb je dat bepaald of van een trainer gekregen?

Je zou nl dan op een 10km dan 46 min 40sec waard zijn met 4.40/km.
Laten we die 10 km tijd voor het gemak even aannemen.
Wat ik ooit bij clubgenoten zag die hadden dan dit schema
De 10km-tijd 46:40 dit ben je waard...
code:
1
2
3
4
5
6
De schatting van 5 km  tijd 22:24
Trainings tijden:
DL1  6:08/km
DL2  5:40/km
DL3  5:04/km
fartlek  4:54/km

Nu is 6.08/km best wel heel veel trager, vaak wordt er dan een mix van DL1 en 2 gedaan, maar das nog steeds een heel groot verschil met de 4:50/km die je nu aanhoudt.
Viel de pindakaas daarom verkeerd? ;)
De weegschaal blijft dan wel weer complimenteus, inmiddels 11kg kwijt.
Mooi, maar schiet er niet in door, als je een bepaalde bouw hebt dan kom je nooit aan de BMI van de echte toppers. Ik zat op mijn top toch ook wel 8-9 kg boven de echte top (bijv Michel Buter, die Jan-21 stopt, op zijn top 61 kg bij 1.76, ik ben 1.77m en woog toen ~68kg.
Hoe doen jullie dat met rustmomenten tussen de loopmomenten door?
Echt een rustdag tussen de trainingen, zeker op het niveau wat je nu hebt. Kom je dan niet uit met de trainingen die je fijn vindt, doe dan hooguit een heel rustig duurloopje op je rustdag of ga ontspannen fietsen.
Omdat je veel beter herstelt, gaat dat absoluut een win-win situatie zijn.
Ze zeggen ook bij toppers wel eens.... je wint door als beste te rusten tov de concurrentie....waardoor je beter herstelt van de trainingen en daardoor fitter aan de wedstrijd kunt beginnen.
Soms moet daar even een knop om., het "ik voel toch verhaal...... ".... tegenwoordig heet dat in de sport vast ook change management ;)

Heel veel succes verder! 8)

• GSX-MAN
  • Laatst online: 23-03 12:11

GSX-MAN

de/het/een

Deze zondag een kilometer erbij: 9 km in 52:35.

Tempo geprobeerd een beetje beter te verdelen, meer op lekker doorlopen gelopen dan op prestatie:"
1 5:55,7
2 5:47,2
3 5:36,8
4 5:35,6
5 5:28,6
6: 5:46,1
7: 6:13, 6 (100 meter gewandeld)
8: 6:26,0 (100 meter gewandeld)
9: 5,45,6

Die 10 kilometer binnen het uur ligt binnen handbereik, ik heb mezelf zelfs al een nieuw doel gesteld: de Zevenheuvelenloop 2021.

Slecht idee... Hoe laat?

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:14
Productief weekend voor velen van ons zo te lezen, lekker bezig allemaal :)

Vanochtend een 20km duintrail gedaan georganiseerd door KAV Holland, atletiekvereninging Haarlem. Lekker rennen door de Kennemerduinen. Er was een mooie route uitgezet, om 9u gestart met het zonnetje dat net boven de bomen kwam. Aardig doorgelopen (en 2x verkeerd gelopen) en uiteindelijk met 20,87km over de finish in 1u41. Dik tevreden, best doorgelopen en met de kopgroep mee. Uiteindelijk halverwege een man moeten laten gaan en als 2e over de streep. Echt tof om eindelijk weer eens een georganiseerd event te lopen en gelijkgestemden te treffen IRL! Mijn laatste 'echte' was de Wijcklooptrail in Februari. Nu is het op naar de langere (en rustigere - jaja @Roadman) afstanden: 3 oktober beginnen met de 35km Steamtrail :)

Strava bij het praatje;
https://www.strava.com/activities/4086022505

[ Voor 4% gewijzigd door Gaargod op 20-09-2020 21:00 ]

• influenza
  • Laatst online: 07-03 20:26
Dat is idd best een flink verschil, maar niet heel vreemd wat mij betreft. Als ik het relateer aan mijn eigen 10 km tempo zie ik hetzelfde. 3:50/km op 10 km vs 5:10-5:20 rustig duurloop tempo.
route99 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:51:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
Trainings tijden:

Nu is 6.08/km best wel heel veel trager, vaak wordt er dan een mix van DL1 en 2 gedaan, maar das nog steeds een heel groot verschil met de 4:50/km die je nu aanhoudt.

• route99

route99

influenza schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:12:
Dat is idd best een flink verschil, maar niet heel vreemd wat mij betreft.
Zijn verschil is 10 seconden tussen 10 km en DL tempo. das extreem weinig.
Als ik het relateer aan mijn eigen 10 km tempo zie ik hetzelfde. 3:50/km op 10 km vs 5:10-5:20 rustig duurloop tempo.[...]
Jouw verschil is 1.20-1.30 minuten in vergelijking tot mijn voorbeeld, das is normaal.
Ik kan jouw opmerking over niet vreemd niet plaatsen als het over zijn verhaal gaat?
Dat het niet vreemd is tov wat ik schreef is lijkt me juist normaal... ? Je houd nette zone tijden aan, zoals normaal is.
Is het soms een kwestie van woordkeuze?

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 21-09-2020 09:21 ]

• Roadman
Gaargod schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:00:
Productief weekend voor velen van ons zo te lezen, lekker bezig allemaal :)

Vanochtend een 20km duintrail gedaan georganiseerd door KAV Holland, atletiekvereninging Haarlem. Lekker rennen door de Kennemerduinen. Er was een mooie route uitgezet, om 9u gestart met het zonnetje dat net boven de bomen kwam. Aardig doorgelopen (en 2x verkeerd gelopen) en uiteindelijk met 20,87km over de finish in 1u41. Dik tevreden, best doorgelopen en met de kopgroep mee. Uiteindelijk halverwege een man moeten laten gaan en als 2e over de streep. Echt tof om eindelijk weer eens een georganiseerd event te lopen en gelijkgestemden te treffen IRL! Mijn laatste 'echte' was de Wijcklooptrail in Februari. Nu is het op naar de langere (en rustigere - jaja @Roadman) afstanden: 3 oktober beginnen met de 35km Steamtrail :)

Strava bij het praatje;
https://www.strava.com/activities/4086022505
Haha moet je lekker zelf weten hoor, soms is het gewoon lekker om over een trail te knallen.
Heb je de Hel van Castricum al eens gelopen? Volgens mij staat hij officieel bekend als de Duindoornroute, 18 km trail knal plezier. 8)

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gisteren voor het eerst een 'echte' trail gedaan op basis van een GPX-route, de Airborne Freedom Trail rondom Oosterbeek en Arnhem. Prachtige omgeving, en leuke route. Ik liep de route met een minder ervaren loper, dus moest regelmatig stoppen/inhouden.

Maar het navigeren op GPX is toch moeilijker dan ik dacht, met name in bosrijk gebied. Ik dacht, dat gaat feilloos werken, en ik krijg op mijn Fenix 6 netjes duidelijk waar ik heen moet. Uiteindelijk toch een aantal keer verkeerd gelopen omdat het horloge geen afslag aangaf, of dat de GPS simpelweg achterliep (door de bomen?) op de werkelijkheid. Dan kwam je er na 100 meter ineens achter dat de route rechtsaf was gegaan :)

Ook op een aantal punten zie je heel duidelijk dat de GPX een punt-naar-punt-route was. Je moest soms echt een stukje omlopen om van punt A naar punt B te komen, terwijl de route rechtdoor aangaf. Leerzaam dagje in ieder geval :)

• influenza
Nee ik ben het met jou eens dat het verschil extreem klein is (en niet verstandig).

Ik reageerde op jouw opmerking dat 6:08 heel langzaam lijkt, maar dat dit gewoon normaal is.Je hebt dus volkomen gelijk ;).
route99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:18:
[...]
Zijn verschil is 10 seconden tussen 10 km en DL tempo. das extreem weinig.

[...]
Jouw verschil is 1.20-1.30 minuten in vergelijking tot mijn voorbeeld, das is normaal.
Ik kan jouw opmerking over niet vreemd niet plaatsen als het over zijn verhaal gaat?
Dat het niet vreemd is tov wat ik schreef is lijkt me juist normaal... ? Je houd nette zone tijden aan, zoals normaal is.
Is het soms een kwestie van woordkeuze?

• Arjan90
  • Nu online
@influenza en @route99 dat krijg ik er bij mijn vrouw dus niet in, dat ook duurloop (en het bijbehorende tempo) goed is voor je prestaties. Langzamer dan 6:30min/km vindt ze helemaal niets, eigenlijk wil ze altijd sneller dan 6:00 min/km lopen, maar haar 10km tijd is zo'n 53 minuten. Ze gaat liever de hele tijd kapot, voordeel is dan wel weer dat ze tijdens loopjes ook goed kan doorzetten, ze weet niet beter :D

Ik heb vandaag eigenlijk maar weinig last van gisteren, dus ook echt goed kunnen lopen. Vanavond weer lekker trainen (tikje rustiger) en as zaterdag een 1.500m wedstrijd op de baan. Vierde week achter elkaar dat ik iets van een wedstrijd heb (dan tel ik de Dam tot Damloop ook mee), lekker gevoel zo!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:14
@Roadman jazeker die loop ik zeer regelmatig, blijft mooi want het ligt er elk jaargetijde weer anders bij :)

• route99

route99

@Arjan90 Mss heeft jouw partner wat aan inspiratie komende van andere vrouwen?
https://www.japkejanneke....urloop-hoe-wat-en-waarom/
Ze heeft een lijst van nuttige tips. Kijk niet naar haar tijden, tijden zijn persoonlijk.
Over het nut van een duurloop kun je heeeel veel lezen.

• influenza
Het is ook best lastig hoor. Zeker als je al relatief langzaam loopt. Want op een gegeven moment voelt een heel langzaam tempo ook niet meer aan als hardlopen. in mijn geval is een rustige duurloop 5:10-5:20 en dat is gewoon vlot doorlopen en kun je prima reactief doen. Ga je richting de 6:30-7:00 komt er wel een punt denk ik dat je echt het idee hebt dat je meer aan het slenteren bent dan hardlopen.

Dan zou ik het veel meer zoeken in een combinatie van extensieve intervallen (gewoon rustige 1000-tjes, stuk langzamer dan 10 km tempo, maar wel vlot), afgewisseld met dat lage tempo (ik vind zelf om en om het fijnst. 1 km extensief-1km rust). Dan heb je waarschijnlijk veel meer voldoening achteraf.
Arjan90 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:05:
@influenza en @route99 dat krijg ik er bij mijn vrouw dus niet in, dat ook duurloop (en het bijbehorende tempo) goed is voor je prestaties. Langzamer dan 6:30min/km vindt ze helemaal niets, eigenlijk wil ze altijd sneller dan 6:00 min/km lopen, maar haar 10km tijd is zo'n 53 minuten. Ze gaat liever de hele tijd kapot, voordeel is dan wel weer dat ze tijdens loopjes ook goed kan doorzetten, ze weet niet beter :D

Ik heb vandaag eigenlijk maar weinig last van gisteren, dus ook echt goed kunnen lopen. Vanavond weer lekker trainen (tikje rustiger) en as zaterdag een 1.500m wedstrijd op de baan. Vierde week achter elkaar dat ik iets van een wedstrijd heb (dan tel ik de Dam tot Damloop ook mee), lekker gevoel zo!

• Krylinck
Kan me ook goed voorstellen dat het voor haar dan niet meer als hardlopen voelt, onder de 9 km/u kom je in de buurt van wandelen. Dan maar geen ideale duurtraining, toch? Eerst wat snelheid en dan hopelijk uitbouwen :)

Strava

• route99

route99

Yep, idd, daarom zoals al eerder vermeld was "vaak wordt er dan een mix van DL1 en 2 gedaan,'
Dan gaat de gem snelheid iig wat omhoog.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:41

polthemol

Moderator General Chat
influenza schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:54:
Het is ook best lastig hoor. Zeker als je al relatief langzaam loopt. Want op een gegeven moment voelt een heel langzaam tempo ook niet meer aan als hardlopen. in mijn geval is een rustige duurloop 5:10-5:20 en dat is gewoon vlot doorlopen en kun je prima reactief doen. Ga je richting de 6:30-7:00 komt er wel een punt denk ik dat je echt het idee hebt dat je meer aan het slenteren bent dan hardlopen.

Dan zou ik het veel meer zoeken in een combinatie van extensieve intervallen (gewoon rustige 1000-tjes, stuk langzamer dan 10 km tempo, maar wel vlot), afgewisseld met dat lage tempo (ik vind zelf om en om het fijnst. 1 km extensief-1km rust). Dan heb je waarschijnlijk veel meer voldoening achteraf.

[...]
ik kan de hardloopbeweging nog volhouden tot een 8:00 pace :) Als ik onder die pace duik, schakel ik over op wandelen omdat ik dan net zo snel ben met minder impact.

Dat tempo ga je niet heel blij van worden op de weg, maar op een trail is dat soms meer dan prima (vooral bij een langere).

@Krylinck of het een ideale duurtraining is, zal ook afhangen van de hartslag. Als zij op deze manier 2 uur op de hobbel gaat en ze blijft stug in zone 2 zitten, heeft het wel degelijk effect en nut :) Pace alleen is niet alles he ;)

@Roozzz die ondersteuning was voor de Virtual KVS race? Of gewoon 'zomaar'? Ik heb komende zondag de 42K op het schema staan.

Hier ondertussen richting mijn laatste weken training aan het gaan voor de Grizzly 100. Schema is nu vooral veel kilometers maken op trails, hoogtemeters bijschaven en dubbellopen (zaterdag ver, zondag ver). Niet zo goed voor de snelheid, maar ik merk wel dat ik in de lagere versnelling heel stug door kan blijven gaan en de spierpijn veel beheersbaarder is.

Na deze week nog een 3 weken training te gaan, dan een weekje taperen en dan gaat het feest beginnen :D

Ondertussen ook mijn vriendin aan de hobbel gekregen en samen met start2run begonnen, dat zijn dan maar recoveryloopjes voor me (en wat stiekeme bonuskilometers :P ).

[ Voor 30% gewijzigd door polthemol op 21-09-2020 12:44 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• route99

route99

Zo rond de 8 km/u en als ik geen zweeffase meer heb, heet het bijvoorbeeld powerwalk,
Kun je echt lang volhouden en is zoveel minder belastend dan hardlopen. Bij veel hardlooplbessures ga ik daar op over en je verliest zoveel minder kracht en snelheid als je weer hardlopen mag, in vergelijking tot niets doen of het anders specifiek gaan trainen, fietsen/wielrennen. Dat allemaal alleen als je er voor belastbaar bent.

• Mvd1981
route99 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:51:
[...]
Oef das wel heel weinig verschil tussen de hardere 10 km tempos en de duurlopen, 10 seconden maar.
Hoe heb je dat bepaald of van een trainer gekregen?
Klopt - het rondje van 10km is een rondje waarbij er een "behoorlijk" hoogteverschil zit in de eerste 2km (naar beneden)/laatste 2km (weer omhoog), met tussendoor nog een pittig bruggetje (rond het midden van het lint). Het 12km rondje is relatief vlak, slechts 1 keer over hetzelfde pittige bruggetje, dat is het. Dus dat scheelt al iets in tijden. Op het vlakke rondje waar ik de 12 en 16km "duurloop" doe, kan ik ook 10km hardlopen, dan kom ik uit rond de 4m30, 2 jaar geleden was het nog rond de 4m00/4m10.

Ik heb het puur bepaald op eigen gevoel, hoe mijn lichaam voelt en wat het wel en niet aan lijkt te kunnen. Geen trainer betrokken hier, behalve mijn eigen motivatie.
Je zou nl dan op een 10km dan 46 min 40sec waard zijn met 4.40/km.
Laten we die 10 km tijd voor het gemak even aannemen.
Wat ik ooit bij clubgenoten zag die hadden dan dit schema
code:
1
2
3
4
5
6
Trainings tijden:

De pindakaas viel naar mijn gevoel verkeerd omdat ik te weinig tijd tussen het eten en hardlopen had zitten.
[...]
Mooi, maar schiet er niet in door, als je een bepaalde bouw hebt dan kom je nooit aan de BMI van de echte toppers. Ik zat op mijn top toch ook wel 8-9 kg boven de echte top (bijv Michel Buter, die Jan-21 stopt, op zijn top 61 kg bij 1.76, ik ben 1.77m en woog toen ~68kg.

[...]
Ik staar mij inderdaad niet blind op de BMI, het is meer het doel om wat fitter en wat beter in mijn vel te zitten, was door thuiswerken sinds corona (en daarvoor vanwege la dolce vita) significant aangekomen ;)
Echt een rustdag tussen de trainingen, zeker op het niveau wat je nu hebt. Kom je dan niet uit met de trainingen die je fijn vindt, doe dan hooguit een heel rustig duurloopje op je rustdag of ga ontspannen fietsen.
Omdat je veel beter herstelt, gaat dat absoluut een win-win situatie zijn.
Ze zeggen ook bij toppers wel eens.... je wint door als beste te rusten tov de concurrentie....waardoor je beter herstelt van de trainingen en daardoor fitter aan de wedstrijd kunt beginnen.
Soms moet daar even een knop om., het "ik voel toch verhaal...... ".... tegenwoordig heet dat in de sport vast ook change management ;)
Ik heb vanwege afspraken in de avonden pas op woensdagavond voor het eerst weer tijd om te gaan lopen, dus bijna 4 volle dagen rust. Wellicht dat ik dinsdagochtend kan gaan, maar ik vind lopen in de ochtend eigenlijk niet prettig, ga liever tussen einde van de werkdag en het avondeten in aan de slag. Het blijft altijd een beetje puzzelen om een goed schema in elkaar te krijgen waarin inspanning en rust voldoende de ruimte krijgen.
Heel veel succes verder! 8)
Dank je - er zullen vast nog wel wat updates verschijnen van mijn inspanningen verschijnen.

• BastiaanN
  • Niet online
Ik probeer tijdens de hele langzame duurloopjes van 7+min/km mij te focussen op techniek. Bijv. proberen om het grondcontact minimaal te houden. Daardoor voelt het voor mij nog steeds als hardlopen. Een leuke route uitzoeken helpt natuurlijk ook (en voor mij een lekker stukje muziek of een podcast) :)

Zelf een weekje rust gehad. Best even lekker maar heb er nu ook wel weer zin in om weer te gaan lopen. Even kijken hoe dat gaat met het koudere weer want ik heb in de herfst/winter altijd last van kramp in mijn kuiten in het begin. Daarnaast moet ik voor mijzelf beslissen wat mijn nieuwe doel gaat worden, ik wil wel iets hebben om naar toe te werken want anders raak ik de motivatie om te gaan lopen denk ik weer kwijt en dat zou zonde zijn. Ik neig er nu naar om mijn wedstrijdtempo op de 10k maar eens te gaan trainen waardoor ik in het trenara schema ook wel iets langere duurlopen verwacht. Zodra ik dan mijn langzame duurloopjes onder de 7:00/km kan lopen in Z2 wil ik ook wel graag de afstand verder gaan uitbouwen.

Wel benieuwd hoe mijn mede-lopers vanavond gaan reageren op mijn disco-vest (tracer360) :+

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• route99

route99

@Mvd1981 Dank voor je toelichting.
Bij niemand is iets constant, dus je moet altijd uitgaan van wat je nu waard bent, PR etc tellen totaal niet (ik spreek uit ervaring.... zal nooit mijn PR meer halen...hooguit nog een 'leeftijdscategorie PR" 8) .
Ik kan je toelichting wel volgen, maar juist bij het zwaardere terrein verwacht je dat je dan langzamer zou gaan.
Je hebt zoals eerder vermeld was, amper verschil tussen een rustige en een pittige training.
Tuurlijk gaat het een tijd goed.. en je voelt vast dat je veel gedaan hebt en dat geeft bij velen een goed gevoel, maar de praktijk leert dat vroeg of laat zo trainen eigenlijk "a recipe for a disaster' is.
Je wordt er op termijn niet beter van. En als je hardlopen leuk vindt is heel houden erg belangrijk en omdat je heel blijft kun je blijven trainen en daarom uiteindelijk veel beter worden dan de altijd maar hard methode.

Die tabel is niet heilig die ik gaf, maar is wel een handzame richtlijn om van uit te gaan. Tussen ruim 6 min/km en 4.50 zit erg veel verschil, teveel.

Ben benieuwd wat je later gaat schrijven....
Succes! En houd het heel en vooral veel plezier met het hardlopen.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 21-09-2020 13:40 ]

• Tinusvolkel
  • Nu online
En hoe denk jij over deze tool @route99 ?
https://tools.runnersworld.com/calculators/trainingstempo
Is hier al vaker voorbij gekomen, maar wel weer van toepassing aangezien het veel over trainingstijden gaat.

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

We gaan volgende maand nog een weekje weg, naar de Eifel. Nu al zin om daar wat te trainen, iemand tips voor een routesite of zo?

Slecht idee... Hoe laat?

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10
GSX-MAN schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:12:
We gaan volgende maand nog een weekje weg, naar de Eifel. Nu al zin om daar wat te trainen, iemand tips voor een routesite of zo?
https://www.naturwanderpark.eu/
Hier heb ik een aantal jaren gelden het Devon Pfad afgehaald en gelopen

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Arjan90
  • Nu online
@Tinusvolkel in mijn beleving geeft die tool mooie richtingen met vooral voor duurloop ook een "groter" bereik. Ik zit tussen de 5:32 en 6:15 voor lange afstanden uitgaande van 45 minuten op 10 kilometer. Wat mij betreft klopt dat goed. Het tempo voor snelheidstrainingen zit wat aan de hoge kant (3:50), maar ik zit ook nog niet op 45 minuten op 10 kilometer. Het 110% tempo volgens de AV ligt wel iets lager (nl. rond de 4:05), 110% is wel echt de snelheidstraining binnen de AV.

Als ik mijn tijd van gisteren op de 10EM invul, kom ik uit op lagere trainingssnelheden. Dat vind ik logisch aangezien ik mijn duurvermogen verder moet uitbouwen: ik heb meer snelheid ingebouwd in de afgelopen maanden met veel trainingen daarop gericht, terwijl ik niet heel veel kilometers maakte. Daarom staan mijn prestaties op langere afstanden (nog) niet in verhouding tot de kortere afstanden. Je moet natuurlijk ook net "je dag" hebben. En als ik niet solo loop, scheelt dat natuurlijk ook al.

Ik snap natuurlijk ook wel dat het langzaam aanvoelt voor mijn vrouw, maar ze wil wel snel vooruitgang en dan moet je toch andere dingen doen dan voorheen. Ik lees hier al wat tips die ik nog met haar kan delen, ze moet vooral even over de drempel van "dan loop ik zo langzaam". Ik heb mijn mindset daar toen echt op ingesteld en dat hielp mij enorm om het toch een paar maanden vol te houden en af en toe gewoon een snellere 5 of 10 km tussendoor om te prikkelen. En het moet natuurlijk net allemaal goed vallen qua ontwikkeling, maar ik heb het afgelopen half jaar wel echt flinke stappen (pun intended) gemaakt. Qua belastbaarheid, snelheid en duurvermogen.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Arjan90 schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:46:
Ik snap natuurlijk ook wel dat het langzaam aanvoelt voor mijn vrouw, maar ze wil wel snel vooruitgang en dan moet je toch andere dingen doen dan voorheen. Ik lees hier al wat tips die ik nog met haar kan delen, ze moet vooral even over de drempel van "dan loop ik zo langzaam". Ik heb mijn mindset daar toen echt op ingesteld en dat hielp mij enorm om het toch een paar maanden vol te houden en af en toe gewoon een snellere 5 of 10 km tussendoor om te prikkelen. En het moet natuurlijk net allemaal goed vallen qua ontwikkeling, maar ik heb het afgelopen half jaar wel echt flinke stappen (pun intended) gemaakt. Qua belastbaarheid, snelheid en duurvermogen.
Wat ook kan helpen is, als ze een horloge met HRM heeft, alleen de hartslag op het schermpje te tonen, niet het tempo. En je dan aan zones houden (een keertje een testje om de max te bepalen met het nattevingertestje van een paar keer 3 min HARD zoals eerder genoemd in het GPStopic).
Mijn duurlopen doe ik meestal wel met horloge, maar ik kijk er niet echt op (ja, hoe laat het is :D of hoe ver ik al gelopen heb). Dan loop je vaak stiekem toch al wel langzamer dan je denkt.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Mvd1981
route99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:38:
@Mvd1981 Dank voor je toelichting.
Bij niemand is iets constant, dus je moet altijd uitgaan van wat je nu waard bent, PR etc tellen totaal niet (ik spreek uit ervaring.... zal nooit mijn PR meer halen...hooguit nog een 'leeftijdscategorie PR" 8) .
Ik kan je toelichting wel volgen, maar juist bij het zwaardere terrein verwacht je dat je dan langzamer zou gaan.
Je hebt zoals eerder vermeld was, amper verschil tussen een rustige en een pittige training.
Tuurlijk gaat het een tijd goed.. en je voelt vast dat je veel gedaan hebt en dat geeft bij velen een goed gevoel, maar de praktijk leert dat vroeg of laat zo trainen eigenlijk "a recipe for a disaster' is.
Je wordt er op termijn niet beter van. En als je hardlopen leuk vindt is heel houden erg belangrijk en omdat je heel blijft kun je blijven trainen en daarom uiteindelijk veel beter worden dan de altijd maar hard methode.

Die tabel is niet heilig die ik gaf, maar is wel een handzame richtlijn om van uit te gaan. Tussen ruim 6 min/km en 4.50 zit erg veel verschil, teveel.

Ben benieuwd wat je later gaat schrijven....
Succes! En houd het heel en vooral veel plezier met het hardlopen.
Al was het alleen maar om mijn hoofd leeg te maken en even een frisse neus te halen, zal door blijven lopen. Of het altijd veel plezier oplevert - achteraf zeker wel.

Ik ga de komende dagen mijzelf verdiepen in wat een goed schema zou zijn. Ik heb bijvoorbeeld geprobeerd gebruik te maken van de NRC app, maar de roosters voor een halve marathon levert amper werk op naar mijn gevoel. Het schema van runnersworld ziet er wat mij betreft "beter" uit. Echter geeft het nog steeds weinig info over welke tempo's een beetje realistisch zijn om te gaan lopen. Als ik een initieel doel zou vormen voor mijzelf zit ik bijvoorbeeld aan een halve marathon in 1u35m te denken.

Tips & trucs worden natuurlijk gewaardeerd :*)

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Vorige week uitgerust want de training die ik daarvoor probeerde ging echt niet. Teveel pijn in de benen. Zaterdag weer wezen lopen en dat ging voor mijn doen uitstekend. Als alles meezit deze week mijn eerste 5k lopen en daarmee het c25k programma afsluiten!

Lees nu aandachtig mee over het bepalen van je max HR en heb hier een vraag voer: is het voor mij als beginnend loper al aan te raden/veilig om dat op deze methode te doen?

https://www.runnersworld....eet-je-maximale-hartslag/

Mijn pace zit nu rond de 7:15/km en veel harder dan dat zit er momenteel nog niet in :+

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:27
Mr_Tomatohead schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:07:
Vorige week uitgerust want de training die ik daarvoor probeerde ging echt niet. Teveel pijn in de benen. Zaterdag weer wezen lopen en dat ging voor mijn doen uitstekend. Als alles meezit deze week mijn eerste 5k lopen en daarmee het c25k programma afsluiten!

Lees nu aandachtig mee over het bepalen van je max HR en heb hier een vraag voer: is het voor mij als beginnend loper al aan te raden/veilig om dat op deze methode te doen?

https://www.runnersworld....eet-je-maximale-hartslag/

Mijn pace zit nu rond de 7:15/km en veel harder dan dat zit er momenteel nog niet in :+
Laat de max hartslag los. Met 7:15 helemaal nog niet interessant. Ikzelf ben een langzame loper en voor mij werkt afstand uitbreiden beter dan sneller proberen te worden. Snelheid komt vanzelf als je meer loopt.

• Krylinck
@Mvd1981 over de pindakaas... Dat spul is vettig. Vet en zuivel nuttigen voor een training is niet ideaal, omdat het meer energie kost voor het spijsverteringsstelsel om die dingen te verwerken. Vet blijft ook nog eens langer in de maag dan eiwitten en koolhydraten.

Pindakaas en andere eiwitrijke voedingsmiddelen zijn wel ideaal voor herstel na een training.

Strava

• Roozzz
polthemol schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:38:
[...]
@Roozzz die ondersteuning was voor de Virtual KVS race? Of gewoon 'zomaar'? Ik heb komende zondag de 42K op het schema staan.
Jup, ze had zich voor corona ingeschreven voor de Koning van Spanje Ultra. Dat is na een tijdje omgevormd tot de Virtual KVS. Dus daar hebben we afgelopen weekend een dagje voor geïnvesteerd ;)

Maar mooi vooruitzicht om daar 42k te lopen. Blijft toch wel een klassieker op de Nederlandse trailkalender :) De opstap naar de 100k is nog wel een aardig stukje vanaf daar, maar met een gezonde dosis mentale inspanning kan heel veel >:)

@Mvd1981 Ik heb het misschien even gemist, maar wat loop je op bijv een 10? Ik vind het duurlooptempo t.o.v. tempoloopjes zoals hier eerder al aangehaald ook ontzettend dichtbij elkaar zitten. Ik welke zones loop je dit soort dingen?
Mijn voornaamste tip/truc zou zijn dat je meer gepolariseerd moet gaan trainen. Een rustige duurloop écht rustig (als je geen ontspannen gesprek kan voeren ga je te hard) en wat hard moet, ook echt hard. Ik gok even dat je nu alles met een aardige inspanning loopt getuige het minimale verschil in tempo. Op langere termijn wil je dat echt uit elkaar halen, dat is veel effectiever trainen en je blijft een stuk langer heel...
Voor het beeld, ik ben nu grofweg goed voor een 42' op de 10 en mijn easy duurloop is zomaar 6:00/km, terwijl intervallen onder de 4:00 gaan (soms heel ver...). Daarmee schat ik dat een halve in 1:35 haalbaar is; maar dat vergt nog wel wat trainingsarbeid :>

Maar misschien is het een aardig tussendoel om eerst eens te mikken op een 10 onder de 45 minuten? Het zwaar hebben in een duurloop van 12k in een uurtje en 1:35 op de halve rijmen bij mij niet... Ik vraag mij ten zeerste af of dit realistisch is, of een wensbeeld? :P

• Mvd1981
Roozzz schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:54:
[...]
@Mvd1981 Ik heb het misschien even gemist, maar wat loop je op bijv een 10? Ik vind het duurlooptempo t.o.v. tempoloopjes zoals hier eerder al aangehaald ook ontzettend dichtbij elkaar zitten. Ik welke zones loop je dit soort dingen?
10km loop ik tussen 46.09 en 47.05 minuten (tussen 4m37 en 4m41/km).
Mijn voornaamste tip/truc zou zijn dat je meer gepolariseerd moet gaan trainen. Een rustige duurloop écht rustig (als je geen ontspannen gesprek kan voeren ga je te hard) en wat hard moet, ook echt hard. Ik gok even dat je nu alles met een aardige inspanning loopt getuige het minimale verschil in tempo. Op langere termijn wil je dat echt uit elkaar halen, dat is veel effectiever trainen en je blijft een stuk langer heel...
Voor het beeld, ik ben nu grofweg goed voor een 42' op de 10 en mijn easy duurloop is zomaar 6:00/km, terwijl intervallen onder de 4:00 gaan (soms heel ver...). Daarmee schat ik dat een halve in 1:35 haalbaar is; maar dat vergt nog wel wat trainingsarbeid :>
Het is een wens /doelstelling en zeker niet iets wat ik verwacht op korte termijn te realiseren ;) Als ik kijk naar de huidige voorgestelde schema's voor halve marathons op basis van mijn info (10km tijd) dan twijfel ik een beetje aan de schema's. Voorbeeldje van runnersworld: in 1 week 4x een duurloopje van 6,4km in 5m15/km.

Als ik dezelfde tool van runningworld gebruik met de 16,5km in 1u19m invul dan komen er weer loopsnelheden uit die rond de 4m00 liggen en voor mijn gevoel weer te snel zijn (11,5km met 4m25/km). Het is voor mij wat lastig inschatten wat voldoende training biedt met voldoende belasting.
Maar misschien is het een aardig tussendoel om eerst eens te mikken op een 10 onder de 45 minuten? Het zwaar hebben in een duurloop van 12k in een uurtje en 1:35 op de halve rijmen bij mij niet... Ik vraag mij ten zeerste af of dit realistisch is, of een wensbeeld? :P
De 12km duurloop van afgelopen zondagochtend was eigenlijk een eenmalige uitzondering op hoe het normaal gesproken verloopt. Mijn eerdere 12km's en 16,5km in 4m50 gingen prima, had het gevoel dat ik nog kilometers langer door kon lopen. Vermoed meer dat het te maken heeft met de vettigheid inderdaad van de pindakaas ;) En eventueel het feit dat het in de ochtend ging in plaats van in de middag/avond....

[ Voor 6% gewijzigd door Mvd1981 op 21-09-2020 16:25 . Reden: verschil in trainingsschema tussen 10km en 16,5km ]

• route99

route99

Om eerlijk te zijn lastig om te beoordelen. Waarom?
De definities van de tempos varieert nog al, dit is weer anders dan wat ik nu doe en weer anders dan wat ik meer dan 10j gewend was.....

Een poging, wat de tool aan getallen laat zien met de vermelding wat ik er van vind.
Ik ga maar even uit van de 45 minuten op de 10km die recent al vaker langs kwam. Dan komen de getallen bij meer mensen bekend voor.

Je rustige trainingstempo 5:32 min/km
  • Vage omschrijving.... tis niet de RDL want dat is de een na onderste. Het zou mijn oude DL2 zijn.
Je snelle trainingstempo 4:36 min/km
  • Dat is imho het 10 km tempo: ca 4.40
Je anaerobe trainingstempo 4:09 min/km
  • Ze noemen voorbeeld van een anaerobe training: 6 keer 800 meter. Dus das een stuk sneller dan 4:31 die ik zou lopen bij 45' 10 km tijd. Wij lopen dus een extensievere 800m, Ik zou daar een mix doen en blijf ruim onder de 50/50 mix. Toen het voorbij kwam herinner ik me dat we het in de lnete opbouw af en toed deden, maar het nam nooit de overhand. Das echt hard an de bak bijv die genoemde 6x800m intensief.
Je tempo voor snelheidstrainingen 3:50 min/km
  • Het voorbeeld van een goede snelheidstraining: 8 keer 400 meter in je snelheidstempo: Das ook behoorlijk strak. Das in mijn oude schema de 100m snelheid.
Je trainingstempo voor lange afstanden 5:32 - 6:15 min/km
  • Dat is wat wij een duurloop nooemen (DL1 of RDL). Gaat in 5:56/km. Deze tool gebruikt een range waar "wij" ook in vallen
Je Yasso’s 800s trainingstempo
  • Das heel typisch iets voor wie in deze benadering gelooft. Ik heb er nooit mee te maken gehad, geen ervaring mee.
Ergo:
Het is opletten bij het schema wat iemand gebruikt, welke naam en welke snelheid van een bepaald tempo bij elkaar horen. Gaat daar iets mis..... dan loop je of te langzaam, wat op zich ook jammer is, of... je loopt veel te hard. De terminologie is bepaald niet unaniem te noemen.

Referentie : Wat ik had "moeten" lopen bij mijn oude club
  • Doel 10km-tijd 45:00
  • Schatting 5km 21:36
  • DL1 5:56/km
  • DL2 5:28/km)
  • DL3 4:54/km
  • Fartlek 4:44/km
  • 800m 4:31/km
  • 400m 4:19/km
  • 200m 4:03/km
  • 100m 3:54/km
Met deze aanpak heb ik nog heel lang onder de 40 minuten gelopen terwijl ik heel dik 50++ was.
HET voordeel om het meeste extensief te doen en af en toe intensief is dat de kans op een blessure een stuk kleiner wordt.
Mijn grootste bijdrage aan intensieve km's kwam van de wedstrijden: Ik liep vaak toch wel 15 wedstrijden per jaar, vnl een paar 3000m, de nodige 5000m/5km, een aantal10 km's en 1x 15 km (soms 2) en 1x21.1km. Er is een jaar dat ik me herinner dat ik 22 wedstrijden liep. Ik ben overigens nooit in die periode agv wedstrijden geblesseerd geraakt.

• Roozzz
@Mvd1981 Waarop bepaal je of een schema al dan niet geschikt is? Tussen de regels door lees ik dat dit vooral op onderbuik gebaseerd is en weinig op daadwerkelijke trainingsleer, correct? Ik krijg de indruk dat je heel sterk gefocust bent op tempo's en "moe" worden. Dit is vaak niet de meest efficiënte wijze van trainen. Je hoort vaak de 80-20 vuistregel: 80% rustig ontspannen lopen, 20% intensief werk. Enig beeld hebben van je hartslagzones helpt ontzettend om op een gestructureerde wijze te trainen en zou ik je van harte aanbevelen om even uit te zoeken.

Persoonlijk denk ik dat het volgen van een realistisch trainingsschema voor vrijwel alle lopers een merkbare progressie zal opleveren. Dus het maakt helemaal niet zo gek veel uit welk schema je pakt, kies er eentje met een behapbaar volume, waar je je qua aantal dagen en trainingsvormen prettig bij voelt en stick to it. Uiteraard met de kanttekeningen dat je je niet blind moet staren op een schema en lichamelijk signalen serieus moet nemen.

[ Voor 0% gewijzigd door Roozzz op 21-09-2020 18:28 . Reden: Tag toegevoegd ter verduidelijking. ]

• Arjan90
  • Nu online
@route99 hele bekende cijfers die je noemt, zo houden wij ze ook aan op basis van de genoemde 45 minuten.

@Mvd1981 ik hoop dat je het niet vervelend vind dat ik op jouw voorbeelden doorga, maar jouw 10 kilometer tijden wijken amper af van je 16,1 kilometer tijd. Ik zou bijna zeggen dat je dan niet hard genoeg gaat op de 10 kilometer, zeker niet als je zegt dat je die langere loopjes ook niet keihard werkt. Het verschil in tempo tussen je 10 en 16km is te klein om dan wel opeens hard te moeten werken. Juist de rustigere lopen zorgen ervoor dat je je lijf niet overbelast. Daar ligt denk ik wel het gevaar als ik je berichten zo lees. Een schema zorgt vaak voor die afwisseling, de calculator van Runners World zal waarschijnlijk aansluiten op hun schema's. Je basistempo en tempohardheid lijken in ieder geval al goed op orde!

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 21-09-2020 17:48 ]

• route99

route99

@Roozzz De tempos (de vergelijkende) komen uit een schema van een ervaren trainer (toptrainer en topcoach) en nu ik bij een andere clubtrainer zit ... zitten de tempos ook in een vergelijkbare buurt.
Bieden zijn zeer betrokken bij het lopen en werken bepaald niet op "buikgevoel" voor een compleet & verantwoord schema gebaseerd tempo.

Dit was imho ook niet de vraag van @Tinusvolkel aan mij om een schema te verdedigen maar welke tempos horen nu bij een duurloop en dat soort zaken die uit de door hem aangereikte tool kwamen en wat ik er van vond. En dat is met een voorbeeld toegelicht. Met alleen wat over tempos schrijven... daarmee heb je nog lang niet een compleet & verantwoord schema op tafel liggen....

Iemand die zich geroepen voelt om een compleet & verantwoord schema hier te verdedigen met alle ins en outs, ga je gang. Ik ben geen trainer dus dat ga ik niet doen. Maar ik kan wel mijn ervaringen die ik met trainers had, zoals de tempos uit de tool waar @Tinusvolkel naar vroeg mijn ervaring/mening over delen.
De trainers van @Arjan90 zijn club zitten blijkbaar dus ook op die lijn.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 21-09-2020 18:16 ]

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06-2025
@Arjan90: volgens mij is het voor iedereen die gewend is om het vaste rondje in een vast tempo te lopen, lastig om de stap naar een echte langzame duurloop te maken. Wat bij mij hielp is de suggestie van @Poekie: snelheid/tempo van het scherm en alleen de hartslag + doelzone laten zien. Ik heb daar de afgelegde afstand en klok zelfs nog vanaf gehaald omdat ik obv die gegevens alsnog ging rekenen wat mijn tempo dan zou moeten zijn. Dan is het ff doorbijten, maar om eerlijk te zijn ging het bij mij sneller dan ik had verwacht. Begin dit jaar liep ik 6:30 in Z1, nu 5:30.

Dan ff mijn positieve en negatieve pluspunten van dit weekend:
Positief: Ik heb volgens mij de middenvoetlanding onder de knie. Ik heb het steeds geprobeerd vanuit het knieheffen, maar doordat ik dan mijn onderbeen loodrecht hield tov de grond, moest ik mijn voet heel ver naar voren kantelen en kwam ik een beetje op de buitenkant van mijn voet terecht. Liep niet echt lekker en is onwijs intensief. Ik ging wel hard, maar mijn hartslag ging ook door het plafond. Nu leuk ik iets meer naar voren en zet mijn voet meer onder het zwaartepunt dan ervoor en dan kom je bijna automatisch op je middenvoet. Ik had de volgende dag ook een beetje spierpijn in mijn kuiten en dat is blijkbaar een goed teken :-).

Dan negatief: ik had mijn trainingen een dagje opgeschoven omdat mijn vrouw van huis was. Dus gisteren zware interval (op mijn middenvoeten dus) en vandaag een lange duurloop. Mijn coach was enthousiast over de training van gisteren, maar gaf wel aan dat de duurloop super rustig moest en eventueel wat korter. Dus vertrokken onderin Z1, tempo rond de 5:45. Eigenlijk niet zoveel aan de hand, lekker een beetje aan het varieren tussen middenvoet- en haklanding. Bij 8,8 km ging opeens het lichtje bijna uit: onwijs duizelig, moest echt op de grond gaan zitten. Na een paar minuten ging het wel weer en ben ik gaan wandelen maar moest direct weer gaan zitten. Paar minuten later weer gaan wandelen en toen ging het wel weer. Uiteindelijk 20km gewoon volgemaakt. Bij 16 nog een keer een beetje licht in mijn hoofd maar kon wel gewoon doorlopen.

Bij thuiskomst de huisarts gebeld en die heeft direct een ECG gemaakt. Hier kwam gelukkig niks uit maar loop wel voor de zekerheid met event recorder (soort mobiele ECG) tot en met woensdag. Mijn bloeddruk was wel heel laag: 90/60, is normaal 120/70.

Herkent iemand dit? Ik denk nu zelf aan een heel enthousiaste man met de hamer oid doordat mijn glycogeen nog niet was aangevuld. Heb voor het lopen 2 boterhammen met pindakaas, een banaan en een espresso gehad. Tot 9 km ook nergens last van gehad, alleen nog een beetje van mijn kuiten van gisteren. Maar niet echt een aankondiging oid.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:41

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:54:
[...]

Jup, ze had zich voor corona ingeschreven voor de Koning van Spanje Ultra. Dat is na een tijdje omgevormd tot de Virtual KVS. Dus daar hebben we afgelopen weekend een dagje voor geïnvesteerd ;)

Maar mooi vooruitzicht om daar 42k te lopen. Blijft toch wel een klassieker op de Nederlandse trailkalender :) De opstap naar de 100k is nog wel een aardig stukje vanaf daar, maar met een gezonde dosis mentale inspanning kan heel veel >:)
oh zeker fijn vooruitzicht, weer een mijlpaaltje. Ik plan hem solo, unsupported te lopen. Moet alleen nog even wat beter uitrekenen wat ik aan voeding (gebruik de babyfruithapjes in een zakje vooral met winegums om de voeding divers te houden :P ) en water nodig ga hebben. Onderweg wil ik ook meteen zoveel mogelijk met poles aan de slag, zodat ik wat meer handigheid erin krijg (hoe vasthouden, enz.).

100K heb ik een groeiend vertrouwen in, ben ondertussen niet de snelste geworden, maar mijn benen kunnen na al die trainingen wel een aardig pak slaag verduren :D

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Roozzz
route99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:49:
@Roozzz De tempos (de vergelijkende) komen uit een schema van een ervaren trainer (toptrainer en topcoach) en nu ik bij een andere clubtrainer zit ... zitten de tempos ook in een vergelijkbare buurt.
Bieden zijn zeer betrokken bij het lopen en werken bepaald niet op "buikgevoel" voor een compleet & verantwoord schema gebaseerd tempo.

Dit was imho ook niet de vraag van @Tinusvolkel aan mij om een schema te verdedigen maar welke tempos horen nu bij een duurloop en dat soort zaken die uit de door hem aangereikte tool kwamen en wat ik er van vond. En dat is met een voorbeeld toegelicht. Met alleen wat over tempos schrijven... daarmee heb je nog lang niet een compleet & verantwoord schema op tafel liggen....

Iemand die zich geroepen voelt om een compleet & verantwoord schema hier te verdedigen met alle ins en outs, ga je gang. Ik ben geen trainer dus dat ga ik niet doen. Maar ik kan wel mijn ervaringen die ik met trainers had, zoals de tempos uit de tool waar @Tinusvolkel naar vroeg mijn ervaring/mening over delen.
De trainers van @Arjan90 zijn club zitten blijkbaar dus ook op die lijn.
Hoho, begrijp me niet verkeerd. Ik reageerde op @Mvd1981, niet op jouw bericht. Ik kan me heel goed vinden in jouw post!

• route99

route99

@Roozzz Je reageert echt direct achter mijn antwoord, met zaken die overlappen, vandaar mijn reply op jouw input.

Kan gebeuren... en je hoeft van mij helemaal niet alles te quoten waar je op reageert, maar ik vind het wel prettig als er @opwiejereageert bij staat, omdat in een levendig topic als deze anderen er al tussen zitten en je anders toch dit risico op (onnodige) verwarring krijgt.

Hiermee is het misverstand opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 21-09-2020 18:28 ]

• Roozzz
route99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:27:
@Roozzz Je reageert echt direct achter mijn antwoord, met zaken die overlappen, vandaar mijn reply op jouw input.

Kan gebeuren... en je hoeft van mij helemaal niet alles te quoten waar je op reageert, maar ik vind het wel prettig als er @opwiejereageert bij staat, omdat in een levendig topic als deze anderen er al tussen zitten en je anders toch dit risico op (onnodige) verwarring krijgt.

Hiermee is het misverstand opgelost.
Tagje toegevoegd ter verduidelijking :)

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-04 19:05
Vandaag voorzichtig 5x(3’ d1/2, 1’w).
12 dagen geleden behoorlijk hard mijn rechter enkel verzwikt bij een verhuizing.
Aantal dagen alleen kunnen schuifelen door het huis.
De enkel zelf hield zich goed. Even aanzien of er toch nog een reactie optreedt.
Positief gestemd en hopelijke snel reguliere training weer oppakken.

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
tlpeter schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:43:
[...]

Laat de max hartslag los. Met 7:15 helemaal nog niet interessant. Ikzelf ben een langzame loper en voor mij werkt afstand uitbreiden beter dan sneller proberen te worden. Snelheid komt vanzelf als je meer loopt.
Dank voor het antwoord. Ik vroeg er specifiek naar omdat ik al aan het kijken ben wat ik na c25k wil gaan doen. Mijn oog is gevallen op het beginners 10k programma van Garmin (fr 235 in bezit), de variant o.b.v. HR.

Mijn max HR is nu gebaseerd op de formule die hier afgelopen pagina's kapot gemaakt is (220 minus leeftijd) maar die is hoogstwaarschijnlijk niet accuraat. Kan ik dan beter de niet HR training kiezen, of kan ik als beginner de zones o.b.v. de formule aanhouden?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:27
Mr_Tomatohead schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:51:
[...]

Dank voor het antwoord. Ik vroeg er specifiek naar omdat ik al aan het kijken ben wat ik na c25k wil gaan doen. Mijn oog is gevallen op het beginners 10k programma van Garmin (fr 235 in bezit), de variant o.b.v. HR.

Mijn max HR is nu gebaseerd op de formule die hier afgelopen pagina's kapot gemaakt is (220 minus leeftijd) maar die is hoogstwaarschijnlijk niet accuraat. Kan ik dan beter de niet HR training kiezen, of kan ik als beginner de zones o.b.v. de formule aanhouden?
Ik zou lekker rustig door gaan met wat je nu doet. Beetje uitbreiden en eventueel een keertje vaker (maar korter) lopen. Op hartslag lopen met hogere hartslag is een hele andere belasting. Op lage hartslag lopen kan maar daarvoor moet je een test doen bij een SMA.

• Mvd1981
Roozzz schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:33:
@Mvd1981 Waarop bepaal je of een schema al dan niet geschikt is? Tussen de regels door lees ik dat dit vooral op onderbuik gebaseerd is en weinig op daadwerkelijke trainingsleer, correct?
Tweeledig - enerzijds op wat ik nu kan en hoe mijn lichaam aanvoelt, aan de anderzijds op wat ik zou willen bereiken vanuit wat ik nu kan. Er is geen daadwerkelijke trainingsleer, ik probeer goed aan te voelen wat mijn lichaam aan feedback geeft en probeer niet teveel "meer" te lopen per week.
Ik krijg de indruk dat je heel sterk gefocust bent op tempo's en "moe" worden. Dit is vaak niet de meest efficiënte wijze van trainen. Je hoort vaak de 80-20 vuistregel: 80% rustig ontspannen lopen, 20% intensief werk. Enig beeld hebben van je hartslagzones helpt ontzettend om op een gestructureerde wijze te trainen en zou ik je van harte aanbevelen om even uit te zoeken.
Moe worden an sich is geen doel, al geeft mij op een bepaalde manier wel een voldaan gevoel als ik merk dat ik wat heb gedaan. Wellicht een overblijfsel van mijn hockey verleden. Geen idee hoe nauwkeurig de fitbit charge 2 is die ik nog heb, wellicht even een nieuw sporthologe scoren om goed vast te stellen wat de zones zijn en daarop de training af te stemmen.
Persoonlijk denk ik dat het volgen van een realistisch trainingsschema voor vrijwel alle lopers een merkbare progressie zal opleveren. Dus het maakt helemaal niet zo gek veel uit welk schema je pakt, kies er eentje met een behapbaar volume, waar je je qua aantal dagen en trainingsvormen prettig bij voelt en stick to it. Uiteraard met de kanttekeningen dat je je niet blind moet staren op een schema en lichamelijk signalen serieus moet nemen.
Dat is dus voor mij waar ik naar op zoek ben, wat is realistisch, zoals ook in mijn vorige post al naar voren kwam - met mijn 10km tijd kom ik op een schema waarvan ik denk - slakkentempo, met mijn 16km tijd kom ik op een schema waarvan ik denk - ik scheur binnenkort alles af.

• Mvd1981
Arjan90 schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:47:

@Mvd1981 ik hoop dat je het niet vervelend vind dat ik op jouw voorbeelden doorga, maar jouw 10 kilometer tijden wijken amper af van je 16,1 kilometer tijd. Ik zou bijna zeggen dat je dan niet hard genoeg gaat op de 10 kilometer, zeker niet als je zegt dat je die langere loopjes ook niet keihard werkt. Het verschil in tempo tussen je 10 en 16km is te klein om dan wel opeens hard te moeten werken. Juist de rustigere lopen zorgen ervoor dat je je lijf niet overbelast. Daar ligt denk ik wel het gevaar als ik je berichten zo lees. Een schema zorgt vaak voor die afwisseling, de calculator van Runners World zal waarschijnlijk aansluiten op hun schema's. Je basistempo en tempohardheid lijken in ieder geval al goed op orde!
Geen probleem hoor - het lijkt mij duidelijk dat ik met een hulpvraag zit. Ik vind het juist prettig dat er open en vrij over gesproken kan worden, het is alleen maar in mijn eigen voordeel :) Zit zelf ook niet te wachten op blessures, al dan niet door overbelasting. En ben mij ook bewust van zaken als overbelasting, ben daarom ook juist op zoek naar wat goed zou passen binnen mijn wensen en bij mijn doelstellingen.

Wellicht kan ik op de 10km inderdaad harder dan ik denk, als ik naar 2 jaar geleden kijk (toen heb ik een paar maanden hardgelopen) zou dat wel eens kunnen kloppen, toen liep ik 8km in 33m30, 4m11/km dus. Ben natuurlijk wel 2 jaar ouder geworden, in de tussentijd weinig kunnen doen i.v.m. een val waardoor ik lang last heb gehad van mijn lichaam.

• route99

route99

@Mvd1981 Daar waar een M&A-er weet waar hij zijn kennis moet halen, ligt het voor de hand om bij een club/loopgroep oid te rade te gaan om eventueel lid te worden om zodoende meer en effectiever en ook persoonlijker die kennis te verkrijgen omtrent hardlopen & een hardloopschema, vooral hoe er mee om te gaan.
Immers een ieders achtergrond kan zo verschillend zijn begrijp ik ook uit jouw diverse opmerkingen over een sport verleden en hoe je tot nu reageert op hardloop inspanningen.
"Op afstand" wat gaan doen? Lijkt me op basis daarvan geen aanrader.

• Mvd1981
route99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:23:
@Mvd1981 Daar waar een M&A-er weet waar hij zijn kennis moet halen, ligt het voor de hand om bij een club/loopgroep oid te rade te gaan om eventueel lid te worden om zodoende meer en effectiever en ook persoonlijker die kennis te verkrijgen omtrent hardlopen & een hardloopschema, vooral hoe er mee om te gaan.
Immers een ieders achtergrond kan zo verschillend zijn begrijp ik ook uit jouw diverse opmerkingen over een sport verleden en hoe je tot nu reageert op hardloop inspanningen.
"Op afstand" wat gaan doen? Lijkt em geen aanrader.
Hahaha, een M&A- er doet het vaker op ervaring en soms een beetje bravoure :D

Ik heb al wat sites gebookmarked m.b.t. hardloopadvies in mijn omgeving. Vereniging weet ik nog niet zo, ben M&A-er dus werk wat onregelmatig zeg maar (en wil ook graag binnenkort verhuizen naar de oostkant van mijn huidige woonplaats).

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-04 22:08
Na m'n enkelblessure alleen nog maar loopjes op een constant en rustig tempo gedaan. Vanavond besloot ik wat intervals te doen (10*200m) om te testen hoe m'n enkel op de tempowisselingen zal reageren. Ben niet vol gegaan, hey ging vooral om de wisselingen. Tijdens het lopen gelukkig geen reactie.

• route99

route99

@Mvd1981 Succes met de potentiële verhuizing en dan hopelijk krijg je het voor elkaar om een geschikt hardloopkenniscentrum lokaal te pakken te krijgen. Er is meer dan alleen een club/loopgroep als het maar past en dat je er dat vindt wat je op hardloopgebied nodig hebt... wellicht kun je dan ook schrijven..iets als...
......een hardloper doet het op ervaring en soms een beetje bravoure
en dat je dat ook in de praktijk echt kunt tonen.

Geniet er vooral van want dat is het belangrijkste. En ik vermoed dat de meesten meer gaan genieten als ze echt beter weten hoe ze met hardlopen tot hun recht komen met iets dat past bij je ambities etc.

• Mvd1981
route99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:51:
@Mvd1981 Succes met de potentiële verhuizing en dan hopelijk krijg je het voor elkaar om een geschikt hardloopkenniscentrum lokaal te pakken te krijgen. Er is meer dan alleen een club/loopgroep als het maar past en dat je er dat vindt wat je op hardloopgebied nodig hebt... wellicht kun je dan ook schrijven..iets als...
......een hardloper doet het op ervaring en soms een beetje bravoure
en dat je dat ook in de praktijk echt kunt tonen.

Geniet er vooral van want dat is het belangrijkste. En ik vermoed dat de meesten meer gaan genieten als ze echt beter weten hoe ze met hardlopen tot hun recht komen met iets dat past bij je ambities etc.
Dank je! Ik blijft hier natuurlijk wel gewoon posten, ik laat het je weten wanneer ik
hardloop op ervaring en soms een beetje bravoure ;)

• Cranzai
Excuses, hier komt de VO2 max discussie weer

Blijf het merkwaardig vinden dat het lopen van PR's bij Garmin leidt tot een lagere VO2 max, als ik dan vervolgens een duurloopje doe gaat die weer omhoog. Als ik ga fietsen kan ik hem nog verder (kunstmatig) laten stijgen.

Hoe zit de vork hier in de steel? Andere VO2 max bij andere systemen ofzo?

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11
De VO2-max bepaling in een garmin gebeurt op basis van firstbeat technologie. Dom gezegd wordt het afgeleid uit een combinatie van snelheid en hartslag. Als de VO2-max daalt terwijl je sneller loopt dan betekent dat dus dat je hartslag sneller stijgt dan het model zou verwachten. En dat kan allerlei oorzaken hebben: misschien loop je minder efficient als je tot het uiterste gaat, is je hartslag hoger geweest door wedstrijdadrenaline, heb je het extra warm gehad, etc.

Dit soort variaties in VO2-max zijn helemaal niet zo interessant als je het mij vraagt. Je hebt meer aan de trendlijn. Loopt die op dan wordt je fitter, laat je de boel versloffen dan zakt de lijn in.

Regeren is vooruitschuiven

• Krylinck
En daarnaast, @Cranzai, hoe meet je je hartslag? Een hartslagband is nog steeds het meest betrouwbaar, optische hartslagmeting is minder.

Strava

• Cranzai
Krylinck schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:00:
En daarnaast, @Cranzai, hoe meet je je hartslag? Een hartslagband is nog steeds het meest betrouwbaar, optische hartslagmeting is minder.
Afwisselend met en zonder, wedstrijden vaak zonder, duurloopjes vaak met

• Krylinck
Cranzai schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:09:
[...]
Afwisselend met en zonder, wedstrijden vaak zonder, duurloopjes vaak met
Dan zou ik geen aandacht besteden aan de berekening van de VO2-max. Sowieso... toen ik mijn Garmin nog had, klopte er ook geen drol van. Zowel niet van de waarde als van de trend. Hetzelfde geldt voor loopmaatjes van me.

Strava

• Arjan90
  • Nu online
De trend klopt bij mij wel redelijk, maar de waarde an sich is waardeloos en totaal niet juist. Afhankelijk van de training stijgt of daalt hij. Als je trainingsschema continu redelijk vergelijkbaar is, geeft de trend wel iets aan maar meer ook niet.

Bijv. een 15x400m op 110% met steeds 45 seconden rust zorgt ervoor dat ik die tempo's loop op een relatief lage (gemiddelde!) hartslag. Ik kan immers steeds herstellen. Loop ik echter 10x400m op 110% met 10x200m dribbel, dan heb ik in de 400m een hogere hartslag en op de 200m ook relatief gezien een hogere hartslag t.o.v. het tempo. Ergo, VO2 max zal weer dalen. Bij mij is de beweging dus precies het tegenovergestelde van @Cranzai. Het is dus indicatief en zeker niet meer dan dat. Mijn VO2 max stond laatst op 56, dat klopt echt niet :D Bovendien gaat het natuurlijk ook om hoe ontwikkeld je bent in je aerobe en anaerobe gebieden qua verhouding hartslag t.o.v. snelheid.

• route99

route99

Volgens mijn Garmin zit ik nu al op VO2=58.... denk niet dat ik de geschatte 10 km tijden die je vaak in tabellen leest ga halen.....
De trend lijkt me wel te kloppen met wat ik ook aan kan als training: ca 4 punten winst in ca een half jaar.
Loop als het weer kan en echte 10 km wedstrijd of zo en je weet precies waar je op dat moment waard bent qua inhoud/snelheid.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-02 06:29
Dat de VO2 volgens Garmin niet accuraat is begrijp ik, maar waarom zou deze waardeloos en "totaal niet juist" zijn @Arjan90 ?

[ Voor 6% gewijzigd door Tim_W op 22-09-2020 13:47 ]

Strava Garmin 265

• Arjan90
  • Nu online
@Tim_W Omdat de VO2 max waarden an sich al niet "per week" kunnen verschillen (of zelfs per training, zoals ik wel eens heb). En als je de VO2 max waarden doortrekt naar de tijden die je dan zou moeten lopen komt het niet overeen. VO2 max waarden kun je wat mij betreft maar op één manier bepalen: bij een test waarbij het geprikt wordt. Anders is het hoogstens een indicatie. Iemand had dit in dit topic laatst ook gedaan en daar kwam bijv. ook uit dat er onbalans was tussen de aerobe en anaerobe zones.

Voor zover een waarde en tabellen op internet nut hebben, kijk bijvoorbeeld eens op https://www.prorun.nl/training/de-vo2-max-deel-4/. Ik loop een 10 kilometer echt niet sneller dan de genoemde 46:40 dus dan zou ik op een VO2 max van 50 zitten (nogmaals: voor zover zo'n waarde nut heeft), dat komt ook ongeveer overeen met mijn 5 kilometer tempo. Op basis van mijn 16,1 kilometer zou ik een VO2 max van ongeveer 48 hebben en op basis van mijn 3 kilometer zou ik boven de 52 zitten. Dat loopt nogal uiteen. Plus dat schoenen, ondergrond, etc. dus ook impact hebben op je VO2 max waarde met Garmin, gezien de hogere tempo's die we een paar pagina's terug voorbij zagen komen met bijv. Vaporfly schoenen. Wat dat betreft is het als objectief gegeven moeilijk te gebruiken omdat er factoren zijn die de VO2 max bepalen (wind, temperatuur, etc.) terwijl je dat in een meetomgeving natuurlijk niet hebt. Dat maakt de waarde van Garmin op zijn minst discutabel (laat ik het dan iets afzwakken ;) ) en voor mij ook waardeloos als waarde an sich, zoals gezegd kan de trend je wel een idee geven. Dat heb ik zelf ook: mijn rust HS gaat omlaag, mijn VO2 max gaat omhoog. Die bewegingen zijn, zoals verwacht, tegenovergesteld. Dat klopt ook met hoe ik me voel.

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-02 06:29
Die tabel kende ik nog niet, daar kun je overigens ook wel je vraagtekens bij zetten hoe accuraat dat dan weer is. :+

En ach, het is inderdaad maar een grof indicatief getalletje, de trendlijn op lange termijn is op zich nog wel interessant. Korte termijn zeker niet, ook hier soms per training omhoog/omlaag.

Strava Garmin 265

• BastiaanN
  • Niet online
@Arjan90 Ik denk dat het over een flink aantal trainingen best een goede indicatie kan geven van je vo2max (je moet er dus niet per training naar kijken). Firstbeat claimt zelf in hun whitepaper ook een nauwkeurigheid van 95% op basis van een test met 79 mensen en 2700 "free" runs waarbij dit allemaal mensen waren die trainen voor een Marathon. Eigenlijk zeggen ze dus dat voor gevorderde lopers ze over +- 30 trainingen een hele goede indicatie kunnen geven van je vo2max. m.a.w. hoe meer (nauwkeurige) data je in het algoritme propt hoe nauwkeuriger het wordt.

Daarnaast zeggen ze zelf wel:
Exercising conditions should be standardized to get reliable results. For example running surface and wind may have effect on the result
In elk geval is hun algoritme een stuk geavanceerder dan alleen tempo/hartslag zoals je wel op veel sites ziet en wordt er inschatting gedaan van hoe bruikbaar een stuk data nu eigenlijk is (e.g. sta je stil voor een stoplicht o.i.d.). Op mijn garmin wordt er geloof ik ook gecompenseerd op temperatuur.

Om je voorbeeld van de tabelletjes maar aan te halen; in het algoritme van firstbeat wordt ook rekening gehouden met cardiac drift. Dus misschien zegt het feit dat jij die tempo's uit de tabel nog niet haalt wel dat er nog verbetering mogelijk is in je tempohardheid i.p.v. dat het een indicatie is dat de vo2max niet klopt? of dat het tabelletje voor jou niet klopt... daar staat namelijk ook alweer een dikke 'disclaimer' bij:
2. De berekende waarden gelden voor ’normale’ lopers die voldoen aan de standaardwaarden voor uithoudingsvermogen (machtsfactor -0,07) en loopefficiency (c-waarde 1 kcal/kg/min). De invloed van deze 2 factoren laten we zien in andere columns.

[ Voor 9% gewijzigd door BastiaanN op 22-09-2020 14:34 ]

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Vanavond weer bootcamp. Vroeger liep ik 2-3 keer per week hard, nu ik weer gestart ben blijft het de meeste weken op één keer steken (de vakantie daargelaten). Maar ik merk wel dat de combinatie met bootcamp en dagelijks situps, squats en pushups ervoor zorgt dat mijn complete fysiek beter wordt.

Nu is de vraag wel wat ik moet aanpassen als ik naar de 15 km toe wil trainen.

Slecht idee... Hoe laat?

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06-2025
GSX-MAN schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:31:
Nu is de vraag wel wat ik moet aanpassen als ik naar de 15 km toe wil trainen.
Ik zou beginnen met de afstand. :+

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

AppieR schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:35:
[...]

Ik zou beginnen met de afstand. :+
Ja, dat zou weleens een idee kunnen zijn.

Slecht idee... Hoe laat?

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-04 12:40

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Arjan90 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:03:
@Tim_W

[...]
Voor zover een waarde en tabellen op internet nut hebben, kijk bijvoorbeeld eens op https://www.prorun.nl/training/de-vo2-max-deel-4/.
[...]
Haha, ik wilde al posten dat Vo2 Max voornamelijk een indicatie is die een relatie heeft met je algehele fitheid en dat het roepen van een hoge Vo2 Max de harloopvariant is van de ePenis. :+

Maar dat tabelletje en mijn PR's op de 5 (25:29) en 10 km (52:04) matchen precies/zo goed als met de Vo2 Max waarden die ik op mijn TomTom horloge en recentelijk (afgelopen jaar) op mijn Garmin 345 laten zien (laatste maanden stuivertje wisselen tussen 43 & 44 Vo2 Max, op fittere momenten de 44 en mocht ik iets te intensief hebben getraind met relatief weinig rust de 43). Kortom het is indicatief, maar lijkt voor deze recreant aardig te kloppen.

En sowieso mijn inziens ren je niet zo hard omdat je een Vo2 Max van X hebt, maar omdat je zo hard rent blijk je een Vo2 Max van X te hebben, toch?

• Krylinck
De zuurstofopnamecapaciteit, uitgedrukt in VO2-max in ml/kg/min, is een mate van hoe goed jouw cardiovasculaire systeem presteert. Aangezien de prestaties vanaf middellange baanafstanden vooral worden bepaald door de cardiovasculaire staat, geeft de VO2-max een nauwkeurige indicatie van je conditieniveau.

Vanuit je lichaam beredeneerd, is het voor een groot gedeelte dus wel degelijk zo dat je een bepaalde tijd doet over een afstand vanwege een bepaald conditieniveau, voor het gemak uitgedrukt als zuurstofopname in milliliters per kilogram lichaamsgewicht per minuut.

Strava

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ah, het gaat weer over VO2max, dus ik mag weer het linkje plakken over die overschatte metric :+

Overschat, niet waardeloos.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Cranzai schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:26:
Excuses, hier komt de VO2 max discussie weer

Blijf het merkwaardig vinden dat het lopen van PR's bij Garmin leidt tot een lagere VO2 max, als ik dan vervolgens een duurloopje doe gaat die weer omhoog. Als ik ga fietsen kan ik hem nog verder (kunstmatig) laten stijgen.

Hoe zit de vork hier in de steel? Andere VO2 max bij andere systemen ofzo?
Heb dat met de prestatieconditie. Bij een supertraag loopje van 7:30/km krijg ik opeens een plus2, volgende dag bij 6:30/km opeens een -8. (en derhalve zakt de VO² max ook steeds verder weg)
Niet bepaald stimulerend voor een beginnende hardloper.

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-04 12:40

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Philo Melos schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:18:
[...]

Heb dat met de prestatieconditie. Bij een supertraag loopje van 7:30/km krijg ik opeens een plus2, volgende dag bij 6:30/km opeens een -8. (en derhalve zakt de VO² max ook steeds verder weg)
Ik doe maar wat, ik train zonder een plan of een doel, maar ongeacht of ik de status "niet productief" heb verkregen door of te lang of te hard trainen (en dan in een korte periode / structureel zeg maar), maar ik kan me eigenlijk niet heugen dat ik lager dan -5 heb weten te zakken. Wat ik denk te weten is dat wij mensen sneller willen dan onze pezen en botten lief is. Misschien geen populaire mening, maar misschien is die -8 een indicatie dat die 6:30 te snel voor je is en er is echt geen schande om langzamer te trainen. Laat je lichaam maar eerst wennen aan continue die klappen die het moet opvangen.

Ik weet niet of je in je eentje traint of met anderen, maar voor het gros van je trainingen, afhankelijk natuurlijk van of je voor die training of uberhaupt een specifiek doel voor ogen hebt, maar je zou een gesprek moeten kunnen voeren (met korte volzinnetjes). Zo niet, dan train je te hard in de regel genomen.

• influenza
Nee joh, wat doe je me aan, ik probeer mijn Vo2Max op mijn horloge wanhopig op te krikken, zodat de getoonde waarde overeenkomt met wat die zou moeten zijn obv mijn prestaties O-)
kenneth schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:54:
Ah, het gaat weer over VO2max, dus ik mag weer het linkje plakken over die overschatte metric :+

• BastiaanN
  • Niet online
Philo Melos schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:18:
[...]

Het kan best zijn dat je lichaam nog niet helemaal hersteld is van het loopje van de dag ervoor en dat je daardoor dus minder presteert. Sowieso zou ik als beginnend hardloper minimaal 1 dag rust tussen de loopjes nemen. :)

• route99

route99

Tav het gebruik van de prestatieconditie die door Garmin tijdens trainingen weer gegeven wordt:

Ik heb inmiddels besloten om op de hartslagzones voor een gegeven tempo uit een schema te blijven lopen.
De actuele variabiliteit van de Garmin data zoals de prestatieconditie is me veel te grillig qua verloop op momenten waar ik normaal mijn hartslag juist heel goed kan volgen bij de inspanning die ik dan doe.
Zaken als in het bos lopen (GPS onnauwkeurigheid) en heuvels waar het algoritme niet goed mee om kan gaan omdat het vermoedelijk denkt dat je het moeilijk hebt, terwijl het normaal is om "heuvel op" wat trager te lopen bij gelijkblijvende streefhartslag, beïnvloeden de praktische bruikbaarheid te veel, althans voor mij, ik spreek niet namens anderen.
Als ik voor de hartslag streef om hooguit het maximum van de doel van die training op te zoeken, maakt het niet meer uit hoe de ondergrond, het vlak of een heuvel, etc.. is. Voel ik me een dag iets minder fit of zo en besluit dat het toch verantwoord is om te trainen, dan zoek ik die doel grens van de hartslag gewoon niet op. Kortom maatwerk voor mijzelf...

Op de baan werk ik eigen voor de meeste tempos toch op de tijd/tempo die ik waard ben in die periode. Dus daar biedt het Garmin systeem mij ook geen voordelen.

Waar ik wel de nodige baat bij heb zijn de GTC en andere hardloopdynamiekgegevens die vooral de HRM-band als extra data kan leveren, met alleen bijv een FR735XT om je pols krijg je duidelijk minder gegevens om achteraf na te kijken/te evalueren. Tenminste als je er behoefte aan hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 23-09-2020 08:35 . Reden: Added: "terwijl het normaal is om "heuvel op" wat trager te lopen bij gelijkblijvende streefhartslag" ]

• Roadman

Wat doen gebroken nachten eigenlijk voor je VO2max? (8>

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Bootcamp ging onverwachts niet door, maar ik had wel sport gepland voor vanavond. Dus om de calorieën toch kwijt te raken en wat meters te maken heb ik mijn eerste poging gedaan om de 10 km weer binnen het uur te gaan doen.

Tempo was matig, doseren was zwaar kut en ik voelde mijn spieren nog van afgelopen zondag, maar ik heb 'm afgerond in 59:17. Erg blij, december 2016 was de laatste keer dat ik 'm binnen een uur had gedaan.

Slecht idee... Hoe laat?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Roadman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:25:
[...]

Wat doen gebroken nachten eigenlijk voor je VO2max? (8>
Die van m'n dochter stijgt elke dag een beetje _o-

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• kolonel klapzak
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2020

Eigenlijk vind ik het bizar dat er anno 2020 nog altijd zoveel onduidelijkheid kan bestaan over dit soort kwesties. Het gaat hier over parameters die in principe vrij eenvoudig meetbaar zijn voor wetenschappelijk onderzoek. En hardlopen is een populaire sport, dus er zijn volgens mij genoeg belangstellenden die dit graag uitgezocht zouden willen zien. Hoe komt dat dan? Toch te weinig budget? Of is het meten toch lastiger dan het lijkt? Of gebrek aan voldoende proefpersonen?

Ook andere dingetjes, zoals bijvoorbeeld of je bij tempolopen beter kunt proberen op constante hartslag of op constant vermogen/snelheid te lopen, of dat het weinig uitmaakt. Dat is toch niet zo moeilijk te meten?

• Krylinck
kolonel klapzak schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:12:
[...]

Eigenlijk vind ik het bizar dat er anno 2020 nog altijd zoveel onduidelijkheid kan bestaan over dit soort kwesties. Het gaat hier over parameters die in principe vrij eenvoudig meetbaar zijn voor wetenschappelijk onderzoek. En hardlopen is een populaire sport, dus er zijn volgens mij genoeg belangstellenden die dit graag uitgezocht zouden willen zien. Hoe komt dat dan? Toch te weinig budget? Of is het meten toch lastiger dan het lijkt? Of gebrek aan voldoende proefpersonen?

Ook andere dingetjes, zoals bijvoorbeeld of je bij tempolopen beter kunt proberen op constante hartslag of op constant vermogen/snelheid te lopen, of dat het weinig uitmaakt. Dat is toch niet zo moeilijk te meten?
Specifiek over VO2-max... er is allang bekend wat je aan die waarde hebt, ook in wetenschappelijke context. Het is het gewoon niet waard om als sporter die waarde enige aandacht te geven, om meerdere redenen die in het artikel wat Kenneth doorstuurt al worden toegelicht.

Het is natuurlijk ook belangrijk om je te beseffen welke waarden goed kunnen worden gemeten en welke niet. Voor een juiste VO2-max-meting heb je de ingeademde en uitgeademde gasanalyses en de lactaatdrempel nodig en daarvoor moet je dus een kap op tijdens de meting + elke minuut een lactaatmeting ondergaan. Dat doet men bij een sporttest en ik doe dat bijvoorbeeld ook bij hartpatienten (de kap, niet de lactaatmeting).

Vergelijk bovenstaande eens met de meting van je horloge, die vaak een onbetrouwbare optische hartslagmeting of een iets minder onbetrouwbare hartslagmeting via een borstband heeft als enige bron.

Strava

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:08
Mijn vo2 Max zakte gisteren 3 punten. Was wezen trailrunnen en klokte 44 minuten voor een 5 kilometer.

Wat de Garmin niet weet is dat ik geregeld tot mijn knieën in de blubber stond ;) en de 165 hoogtemeters vergeet die ook, ondanks dat ik soms met een touw aan de slag moest.

Heb zaterdag een benchmark staan. 5 kilometer op de baan. Ga inschieten op een tijd van 21 minuten, zodat mijn volgende wedstrijd een nieuwe PR kan worden onder de 20.... de laatste 5K in juni deed ik in 22:30, maar dit was met 100 hoogtemeters (1 hoge, verrot steile heuvel) waarna ik mijn ritme en hartslag kwijt was :( ben benieuwd!!!

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• influenza
Daarom wordt VO2MAX ook niet meegenomen als je voor de activiteit trailrunning kiest ;)
Rene schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:20:
Mijn vo2 Max zakte gisteren 3 punten. Was wezen trailrunnen en klokte 44 minuten voor een 5 kilometer.

Wat de Garmin niet weet is dat ik geregeld tot mijn knieën in de blubber stond ;) en de 165 hoogtemeters vergeet die ook, ondanks dat ik soms met een touw aan de slag moest.

Heb zaterdag een benchmark staan. 5 kilometer op de baan. Ga inschieten op een tijd van 21 minuten, zodat mijn volgende wedstrijd een nieuwe PR kan worden onder de 20.... de laatste 5K in juni deed ik in 22:30, maar dit was met 100 hoogtemeters (1 hoge, verrot steile heuvel) waarna ik mijn ritme en hartslag kwijt was :( ben benieuwd!!!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:08
influenza schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:01:
Daarom wordt VO2MAX ook niet meegenomen als je voor de activiteit trailrunning kiest ;)

[...]
Heb slechts een VA3. Die heeft geen trailrunning :(

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Tinusvolkel
  • Nu online
Hier komt de VO2max schatting van runalyze toch aardig in de buurt van de tabel en mijn PR's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KM2vGmEQsaroGoMT9jzQW5lMSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bsh3XFRA8T1YeGGrvERlb8o.jpg?f=fotoalbum_large

Maar volgende maand is een officiële test doen bij een sportmedisch onderzoek, dus ben benieuwd.
Is wel op een fiets maar dat heb ik de laatste maanden ook veel gedaan en mijn max hartslag bij lopen en fietsen komt aardig overeen.

• influenza
Ah das jammer. Maar zo'n activiteit kan de berekening uiteraard flink verstoren.
Rene schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:23:
[...]

Heb slechts een VA3. Die heeft geen trailrunning :(

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:10
Rene schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:20:

Ben toch benieuwd waar dit was......

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• BastiaanN
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:38:
Hier komt de VO2max schatting van runalyze toch aardig in de buurt van de tabel en mijn PR's
Maar runalyze gebruikt dan ook een redelijk simpel algoritme waar onder andere een soort gelijke tabel in zit (en kijkt dus alleen naar gemiddelden enzo). Dan is het dus ook logisch dat je tijden overeen komen met de tijden in de tabel. In mijn geval verschilt de vo2max aangegeven door garmin en runalyze best wel. 48 in garmin vs. 37 in runalyze.

Benieuwd hoe ver het van de officiele test afzit! :)

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 23-09-2020 09:07 ]

• Tinusvolkel
  • Nu online
BastiaanN schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:01:
[...]

Maar runalyze gebruikt dan ook een redelijk simpel algoritme waar onder andere diezelfde tabel in zit (en kijkt dus alleen naar gemiddelden enzo). Dan is het dus ook logisch dat je tijden overeen komen met de tijden in de tabel. In mijn geval verschilt de vo2max aangegeven door garmin en runalyze best wel. 48 in garmin vs. 37 in runalyze.
Aha, dus kan beter ook maar een garmin horloge kopen dan >:) op m'n apple watch is de VO2max vastgeroest... hopelijk fixen ze het een keer...
Benieuwd hoe ver het van de officiele test afzit! :)
Ik ook, maar is een moment opname dus nog steeds de vraag wat ik er mee kan doen :)
Maar kan een test doen vanuit het werk, dus op zich wel interessant.
https://www.smcsportmax.nl/sportmedisch-onderzoek/
En dan het "Uitgebreid sportmedisch onderzoek"

[ Voor 24% gewijzigd door Tinusvolkel op 23-09-2020 09:18 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Afgelopen week weinig gelopen, eergisteren en gisteren wel een kleine run op low HR (zoals geadviseerd ;).

Zoals ik al vermoedde, ik had gisteren eigenlijk 25km moeten lopen (en afgelopen zaterdag eigenlijk 18x800m)...

(member? 10km programma van Jeff Galloway ;) )

Dat heb ik dus niet gedaan. Ik heb wel de workout gestart, 5 min ingelopen zoals bevolen, daarna startte de 25km sectie. Die heb ik na 7km "gelapt" waarna mijn workout eindigde met een 5 min cooldown.

Je zou verwachten dat de training dan wel afgevinkt staat. Is echter niet zo: alles is een dag opgeschoven en nu staat de 25km loop voor donderdag op de planning.

Het lijkt er dus op dat ik niet zelf de trainingen kan inkorten...
Pagina: 1 ... 50 ... 439 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.