Mvd1981 schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:50:
Vandaag week 7 afgerond met een duurloopje van 12km in de ochtend, 4m50 gemiddeld. Ontbijt met banaan en 3 theelepels pindakaas viel niet zo geweldig, heb dus ook niet echt lekker gelopen. Het was dan ook weer niet heel slecht, maar het was vooral hard werken om stabiel in het tempo te komen, dat is eigenlijk geen enkel moment echt goed gelukt (wellicht teveel wind tegen in het begin), had de laatste 4km wel genoeg over om te kunnen versnellen...
Deze week heb ik voor mijn gevoel eigenlijk teveel kilometers gemaakt ten opzichte van afgelopen week, 32 vs. 38,5km. Nu een paar dagen rust pakken om te herstellen, de benen voelen wel wat vermoeid. Ik heb het gevoel dat de dagen te kort op elkaar zitten om echt goed bij te kunnen komen. Woensdagavond 16,5km in duurloop tempo (4m50), vrijdagavond 10km (4m40) en zondagochtend 12km (4m50).
Oef das wel heel weinig verschil tussen de hardere 10 km tempos en de duurlopen, 10 seconden maar.
Hoe heb je dat bepaald of van een trainer gekregen?
Je zou nl dan op een 10km dan 46 min 40sec waard zijn met 4.40/km.
Laten we die 10 km tijd voor het gemak even aannemen.
Wat ik ooit bij clubgenoten zag die hadden dan dit schema
De 10km-tijd 46:40 dit ben je waard...
code:
1
2
3
4
5
6
| De schatting van 5 km tijd 22:24
Trainings tijden:
DL1 6:08/km
DL2 5:40/km
DL3 5:04/km
fartlek 4:54/km |
Nu is 6.08/km best wel heel veel trager, vaak wordt er dan een mix van DL1 en 2 gedaan, maar das nog steeds een heel groot verschil met de 4:50/km die je nu aanhoudt.
Viel de pindakaas daarom verkeerd?

De weegschaal blijft dan wel weer complimenteus, inmiddels 11kg kwijt.
Mooi, maar schiet er niet in door, als je een bepaalde bouw hebt dan kom je nooit aan de BMI van de echte toppers. Ik zat op mijn top toch ook wel 8-9 kg boven de echte top (bijv Michel Buter, die Jan-21 stopt, op zijn top 61 kg bij 1.76, ik ben 1.77m en woog toen ~68kg.
Hoe doen jullie dat met rustmomenten tussen de loopmomenten door?
Echt een rustdag tussen de trainingen, zeker op het niveau wat je nu hebt. Kom je dan niet uit met de trainingen die je fijn vindt, doe dan hooguit een heel rustig duurloopje op je rustdag of ga ontspannen fietsen.
Omdat je veel beter herstelt, gaat dat absoluut een win-win situatie zijn.
Ze zeggen ook bij toppers wel eens.... je wint door als beste te rusten tov de concurrentie....waardoor je beter herstelt van de trainingen en daardoor fitter aan de wedstrijd kunt beginnen.
Soms moet daar even een knop om., het "ik voel toch verhaal...... ".... tegenwoordig heet dat in de sport vast ook change management
Heel veel succes verder!