Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Zijn er nog meer mensen die meedoen?
Maar alles valt en staat zo'n beetje met de opmerking:
En die kans acht ik persoonlijk niet erg groot...en alles is onder voorbehoud van gelijkblijvende omstandigheden.
Wil hem graag een keer doen, maar wacht wel even totdat alles weer normaal is. En eerlijk gezegd ben ik wel ff klaar met evenementen sponsoren die niet door gaan
Ik heb in juni al gezegd ik loop hoe dan ook een marathon op 18 oktober. Stond in eerste instantie dus ingeschreven voor Amsterdam. Loop er nu zelf eentje hier in het aangeplante bos. 6 rondjes van 7,1 km, tafeltje met drinken ergens neerzetten, een of meerdere hazen mee en knallen maar. Hopelijk in een nieuw (officieus) PR en richting de 3 uur 15.
Nou ben ik heel benieuwd hoe de andere Tweakers dat doen. Zijn er alternatieven voor deze trainingsplannen die bijvoorbeeld ook via de Garmin horloges kunnen? Of volgen jullie een ander schema en houden jullie dit zelf dan bij tijdens het lopen?
Zou graag een mooie balans vinden in de variatie van de trainingen voor bijv 10k-15k met duurloop/interval en gewone loopjes in verschillende tempo's. Uiteraard met een beperkt risico op blessures.
Ik doe maar wattuinïnen schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:55:
Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat de Garmin trainingsplannen wat te scherp zijn. Zelf gebruik ik ze graag omdat het mij een handvat geeft voor het doen van trainingen en ook de structuur hiervan. Maar aangezien ze toch wat te zwaar lijken schiet dat dan mogelijk het doel voorbij.
Nou ben ik heel benieuwd hoe de andere Tweakers dat doen. Zijn er alternatieven voor deze trainingsplannen die bijvoorbeeld ook via de Garmin horloges kunnen? Of volgen jullie een ander schema en houden jullie dit zelf dan bij tijdens het lopen?
Zou graag een mooie balans vinden in de variatie van de trainingen voor bijv 10k-15k met duurloop/interval en gewone loopjes in verschillende tempo's. Uiteraard met een beperkt risico op blessures.
Net bijvoorbeeld weer een tempo loopje gedaan, de warmte zorgde er wel voor de m'n hartslag wat hoger was maar kwam op het einde op een 2de adem (of hoe noemen ze dat...) dus kon hem nog even lekker doortrekken.
[ Voor 11% gewijzigd door Tinusvolkel op 16-09-2020 14:02 ]
Wow wat veel tempo trainingen in 1 week!stefijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:28:
...
Mijn schema in t kort:
- 20-6: benchmark run: 1,12km in 5:00
- 24-6: interval doeltempo: magic mile + 4x 4:24
- 27-7: interval snelheid: 6x 4:05
- 30-6: long run: 12,13km
....
- 7-7: interval doeltempo: magic mile + 6x 4:24
- 11-7: interval snelheid: 8x 4:05
- 14-7: long run: 16,84km
.... (week pauze gehad ivm kuitenoverbelasting, doeltempo van 43 naar 45 min gezet)
- 8-8: interval snelheid: 10x 4:11
- 15-8: interval snelheid: 10x 4:11
- 18-8: interval doeltempo: magic mile + 6x 4:30
...
- 5-9: interval snelheid: 14x 4:11, 17,5km totaal
- 8-9: long run: 21,21km in 5:05/km
- 10-9: interval heuvel: 14x 0:15 "sprint" lichte heuvel
- 12-9: interval snelheid: 16x 4:11, 19,5km totaal
Zo maar even wat datum begin vd maand, dan zie je hoe het oploopt
1x Interval en 1x wedstrijdtempo en dat van 3 / 4 trainingen in de week.
1x interval OF 1x blokje wedstrijdtempo is echt voldoende
Door harde tempos maak je veel korte harde contacten met de grond.
Dit is de hoofdreden voor een opbouwende overbelasting.
Spieren kunnen vrij snel aanpassen, pezen en gewrichten niet.
En als je daar eenmaal last van krijgt dan is een weekje easy/rust niet meer genoeg
Veel intervallen, niet op volle kracht maar op, jaja, souplesse.
Hieronder bijvoorbeeld zijn schema voor 4x per week trainen, ik trainde 3 á 4x in de week:
Week 1
Maandag rust
Dinsdag 10x 400m
Woensdag Wisselduurloop D2, 8-12km + 5x 100m
Donderdag rust
Vrijdag 6x 1000m + 5x 100m
Zaterdag rust
Zondag Wisselduurloop D2, 8-12km
Week 2
Maandag rust
Dinsdag 6x 1000m + 5x 100m
Woensdag 15x 200m
Donderdag 6x 1000m of 10x 400m + 5x 100m
Vrijdag rust
Zaterdag rust
Zondag Wedstrijd 10km
etc.
De doeltijden van de intervallen volgen uit je meest recente 10km tijd, deze schemas staan allemaal in het boek. De methode gaat er wel vanuit dat je vaak wedstrijden doet, dat deed ik toen niet. Die wedstrijd zou je dus ook kunnen vervangen door een tempoloop oid.
Ik ben er na een tijdje mee gestopt omdat ik meer ging focussen op het uitbouwen van m'n afstanden, maar als je focus ligt op (sneller worden op) 5k / 10k (en mss 10EM) afstanden, is dit best een heel leuke methode. Ik doe zelf nu nog wel eens zo'n souplesse interval set tussendoor.
Disclaimer, bij bovenstaande schema wordt er vanuit gegaan dat je wel al een basis hebt liggen natuurlijk.
Enige uitzondering is dan mijn wekelijkse intervalsessies, hier pak ik de pace bij de kortere intervals die een 30 seconden onder mijn threshold ligt en voor de langere intervals een 10 tot 15 seconden grofweg onder mijn threshold (ik gebruik hiervoor de threshold die garmin me aangeeft, dat lijkt tot nu toe redelijk te kloppen zolang ik op vlak parcours ren).
Voor het voorkomen van blessures: altijd bij trainingen in je achterhoofd houden dat je fysiek wil trainen en niet karakter. Als er terugkomende/blijvende pijntjes zijn dan is er iets en dan moet je je niet generen om een week rust te pakken of trainingen te vervangen (bv. geen intervals voor een week, onverhard rennen in lage hartslagzone of de fiets pakken ipv rennen).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
1x extensief en 1x intensief kan prima en is de basis van de meeste trainingsschema's voor de middellange afstand. Aangezien het in dat schema om extensieve intervallen gaat, is dat niet eens zo opzienbarend. Het gaat meer om de extreme omvang van de trainingen.ArnoutV schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:33:
[...]
Wow wat veel tempo trainingen in 1 week!
En als je daar eenmaal last van krijgt dan is een weekje easy/rust niet meer genoeg
Moet het nu even kort houden, moet in huis nog eea gebeuren.
Samengevat komt het er op neer dat je in de winter vnl extensief traint icm duur/duurlopen (het max duur volume daarvan hangt af van je voorkeur afstand) in de aanloop richting het weg/baan seizoen meer en meer intensief er in stopt.
In de zomer is het vaak een mix, beetje trainer afhankelijk, vooral als snelheid/kracht onderhoud.
In de winter kan crossen een hele mooie aanvulling zijn waarin diverse aspecten daarvan je kunnen helpen.
De herfst hangt er een beetje af wat voor een loper je bent. Wil je al voorbereiden op de winter of ben je juist een type dat in de herfst vanwege de temperatuur graag regelmatig een 10 km wedstrijd wilt lopen?
En ik loop die intervaltrainingen ook nog vrijwel uitsluitend over ruw terrein (heidetrail) ... Zachte ondergrond dus maar niet bepaald strak asfalt maar bochtig en hobbeligArnoutV schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:33:
[...]
Wow wat veel tempo trainingen in 1 week!
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 16-09-2020 15:20 ]
Trainingsplannen van Strava Summit gebruik ik altijd gewoon.tuinïnen schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:55:
Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat de Garmin trainingsplannen wat te scherp zijn. Zelf gebruik ik ze graag omdat het mij een handvat geeft voor het doen van trainingen en ook de structuur hiervan. Maar aangezien ze toch wat te zwaar lijken schiet dat dan mogelijk het doel voorbij.
Edit: Dit is bijvoorbeeld het 10k plan wat ik net heb opgestart, de eerste 2 weken. Je hebt een 5k, 10k, HM en Marathon plan. Hiervan heb ik ervaring met de Marathon en 10k, deze bevallen erg goed. Je kunt instellen hoe vaak je wilt lopen, deze heb ik voor mijzelf op de max gezet, vandaar dat je zoveel trainingen ziet
[ Voor 26% gewijzigd door Secsytime op 16-09-2020 15:25 ]
InZane schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:37:
[...]
Trouwens, 15km is toch prima te lopen zonder drinken? Ik neem aan dat tegen die tijd geen 30 graden meer is.
Voor een duurloopje van 15 km drink ik inderdaad nooit. Ook niet in de zomer. Maar als ik voluit ga zoals bij een 7H het geval zou zijn, dan heb ik echt wel wat water nodig hoor. Ook in november.Calitomnication schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:37:
[...]
Qua drinken ben ik wel van mening dat dit niet het grootste probleem hoeft te zijn. Een 15km zou je in principe zonder drinken uit moeten kunnen lopen. Wil je wel drinken mee dan is een klein flesje eigenlijk al voldoende lijkt me
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Hier een enthousiast gebruiker van Trenara. Programma ontwikkeld door een paar Belgische atletiektrainers (ze hebben ook een podcast trouwens), dat werkt als een soort online coach.tuinïnen schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:55:
Je kiest een doel, hoe vaak je wilt trainen en op welke dagen je wat wilt doen. Daaruit volgt dan een schema. Afhankelijk van je abonnement (er is ook een gratis variant) wordt je schema al dan niet geüpdatet aan de hand van je prestaties.
Afwisseling is goed (ik doe drie trainingen per week wat neerkomt op 1*interval, 1*duurloop met tempoblokken en 1*rustig) en belasting wordt keurig gemonitord. Ze werken bovendien aan integratie met andere sporten, zoals wielrennen en zwemmen. In de schema's zit wel een bepaald ritme dat zich herhaalt, maar als gezegd kan je daarvan naar eigen inzicht afwijken als je wilt. Alles is gekoppeld aan Strava, Garmin en Polar, dus je kunt activiteiten makkelijk syncen ook.
Al met al aanrader (en nee, ik heb geen aandelen).
Eigenlijk ben ik zonder trainingsprogramma begonnen. Heb vroeger op redelijk hoog niveau gehockeyed en had in de zomer altijd eindeloze looptrainingen en fysieke training (core stability oefeningen).tuinïnen schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:55:
Sinds eind juli heb ik op basis van voorgaande pogingen om structureel te gaan hardlopen gezien dat ongeveer 8km een haalbaar verhaal zou moeten zijn, mits ik niet als een malle zou starten. Idee was om te zien wat ik aan kan en langzaam op te bouwen qua snelheid en afstand
Week 1: ben begonnen met een rondje van 8.6km, 3x per week begonnen met 5m21/km gemiddeld, gezakt naar 5m17/km.
Week 2 (na 2 weken vakantie): 2x 8,6km met gemiddeld 5m07 / km en 1x 10km (5m11/km)
Week 3: 2x 8,6km met gemiddeld 4m58/km en 1x 10km (4m48/km)
Week 4: 1x 8,6km (4m46) en 2x 10km (4m44/km)
Week 5: 1x 8,6km (4m46) en 2x 10km (4m43/km)
Week 6: 2x 10km (4m37) en 1x 12km (4m58/km)
Week 7: 1x 10km (4m41 - nieuwe route), vandaag nog een keer een (d)uurloop - dat is 16,5km geworden (4m50/km) en nog een keer 10km op een sneller tempo (doel voor nu zou 4m30/km zijn)
Binnenkort ook maar weer eens beginnen met core stability oefeningen...
[ Voor 2% gewijzigd door Mvd1981 op 16-09-2020 22:44 . Reden: Duurloop afgerond boven verwachting ]
Ook @stefijn
Een andere overweging die ik zonder club zou doen: Vind een NL-trainer die op afstand maar nog wel te bezoeken en die voor vergoedingen schema's maakt. Helaas zijn er een paar goede trainers mee gestopt, vraag eens rond wie daar nog een goede naam heeft.
Jouw schema samenvatting: Voor een 10 km is het veel en over die 18x800m is inmiddels wel genoeg geschreven.
Merk wel echt dat ik mijn duurloop moet uitbreiden zodat ik op een lagere hartslag kan lopen, hartslag mag echt nog wel beneden op lange afstanden. Moet er nu teveel voor werken, moet wat relaxter gaan aanvoelen. Dus vooral in de duurlopen ben ik wat serieuzer ermee bezig gegaan. Dan maak ik het mezelf op langere afstand ook makkelijker!
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Hoho, stapje terug: er zit klaarblijkelijk een bug in het 10k programma van Jeff. Die zou ik zeker naast je neer leggen, maar mijn ervaringen met het 10k en hm programma van Greg zijn gewoon prima. Zolang je met gezond verstand bezig blijft en luistert naar je lichaam zie ik daar geen enkel probleem in. Dus als jij het prettig vind werken zie ik weinig reden om iets anders te zoeken.tuinïnen schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:55:
[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 16-09-2020 18:28 ]
If you can see, look. If you can look, observe
Wat zou een goede opzet zijn om gewoon je niveau vast te houden? 45 min op de 10km dus? Bij voorkeur met 2x in de week looptraining
Denk ook dat het gewoon e.o.a. bug is en dat het in principe een goede training zou zijn (als er niet ergens een vinkje verkeerd zou staan), en heeft niets te maken met de andere Garmin programma's
[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 16-09-2020 20:11 ]
Hier nog een. Voordeel van het abonnement is dat de training ook direct syncen naar je horloge dus dan kun je gewoon de workout starten zonder dat je er over na hoeft te denken. De support bij vragen is ook erg goed overigensmefjoew schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:26:
[...]
Hier een enthousiast gebruiker van Trenara. Programma ontwikkeld door een paar Belgische atletiektrainers (ze hebben ook een podcast trouwens), dat werkt als een soort online coach.
Trenara heeft overigens nog geen opbouwschemas dus je moet wel zorgen dat je niet meer dan 10% van je weektotaal aan kilometers toevoegd als je een grotere afstand kiest.
[ Voor 11% gewijzigd door BastiaanN op 16-09-2020 21:02 ]
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Je kunt ook gewoon wisselen van coach he? Zonder je voortgang te verliezen.stefijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:09:
Ik maak het programma gewoon af, alleen skip ik een deel van de intervallen en maak ik de lange runs korter. Daarna kijk ik wel wat ik doe, ik ga er vanuit dat ik dan prima 45min op 10km loop, dan wil ik dat niveau alleen vasthouden (en weer twee keer in de week survivalruntraining gaan doen)
Wat zou een goede opzet zijn om gewoon je niveau vast te houden? 45 min op de 10km dus? Bij voorkeur met 2x in de week looptraining
Denk ook dat het gewoon e.o.a. bug is en dat het in principe een goede training zou zijn (als er niet ergens een vinkje verkeerd zou staan), en heeft niets te maken met de andere Garmin programma's
Goed plan!stefijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 20:09:
Ik maak het programma gewoon af, alleen skip ik een deel van de intervallen en maak ik de lange runs korter. Daarna kijk ik wel wat ik doe, ik ga er vanuit dat ik dan prima 45min op 10km loop, dan wil ik dat niveau alleen vasthouden (en weer twee keer in de week survivalruntraining gaan doen)
Je hebt duidelijk een beeld wat je wilt, dat helpt al een flink stuk.
Ben dus geen trainer, maar obv van mijn deel-ervaring zou ik er zo naar kijken.
Deel-ervaring: Heb geen zicht op de verhouding kracht/snelheid en tijd bij een survival run.
Probeer voor je zelf dat eens om te zetten in elementen uit het hardlopen.
Welke combi is het? De hardheid/kracht van een heuveltraining, of meer een cross met een combi van techniek/kracht/duurvermogen/wisselingen, .... etc...
Dan kun je die elementen iig schrappen uit wat je nog kunt doen voor het hardlopen, want die onderhoud je wrs al voldoende via de survival training.
In mijn perceptie, maar daar ontbreekt vast een stuk aan, zou je dan iig nog
- Een lange duurloop in laag tempo (duurloop1, ca 75% van de drempelsnelheid) kunnen doen, das voor 45' op de 10 km ca 6 min/km. Tijden: 60-100 minuten lang, periodiseer de lengte zodat je niet telkens dezelfde DL doet...af en toe stukjes DL2 is een mooie variatie erin, mar maak er iig nooit een harde training van
- En mogelijk de nodige varieties in wat intensieve en extensieve snelheidstrainingen, die je wat extra prikkels geven. Denk een beetje richting het winter-lente-zomer-herfst verhaal dat ik als schreef, zodat je daar voldoende variatie in krijgt en niet telkens alleen intensief doet of allen extensief.
- Crossen in jet bos in de winter?
.
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 16-09-2020 23:00 ]
Echt een schema voor toch een wat gevorderde loper.Secsytime schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:21:
[...]
Trainingsplannen van Strava Summit gebruik ik altijd gewoon.
Edit: Dit is bijvoorbeeld het 10k plan wat ik net heb opgestart, de eerste 2 weken. Je hebt een 5k, 10k, HM en Marathon plan. Hiervan heb ik ervaring met de Marathon en 10k, deze bevallen erg goed. Je kunt instellen hoe vaak je wilt lopen, deze heb ik voor mijzelf op de max gezet, vandaar dat je zoveel trainingen ziet
[Afbeelding]
Eerste indruk best een aardig schema , eea wordt ook toegelicht.
Blijft het bij die 12-16x de 400m ... of wordt het later nog meer? Dit vind ik al wel aardig op de grens zitten. Positief is dat er wel voldoende herstel tijd achter zit.
Je kunt je afvragen: Wat is beter ...dit of 2x een prikkletraiing met 1 rustdag maar die 2 wat beperkter in grootte uitdelen?
Bijvoorbeeld: 10x400m hogere snelheid als gepland--- rustdag---- 3x10 min extensief (max 10 km snh)
??
Voor de aardigheid een schema van lente 2015 toen ik nog bij de toptrainer zat, soms is er wat doorgestreept ivm een wedstrijd die ik deed, wat doorgestreept was, was dan het originele schema. Geen invulling is uiteraard rust....
Ik was toen net geen M60 en liep in oktober nog een 1.29-iger op de halve marathon.
Die pak ik in het 10 km wedstrijd streven meestal 1 of 2 keer per jaar met een paar extra volume vergrotingen van de weekend duurlopen 4-6 vooraf de 1/2 M er bij.
Dit is dus op gemiddeld ca 5x p/w trainen, volume dat jaar bijna 2700km.
De clubtrainingen duurden toen 2 uur omdat er 60 min oefeningen/loopscholing bij zat... (tja dat heb je bij zulke trainers soms...)
BT=baantraining
AT=AD (trainen rond de drempelsnelheid)
DL12 is mengvorm duurloop 1 en 2
FL= fartlek training
zaterdags: vaak bos
dinsdags/zondags : vaak op de weg
3000m ; baan wedstrijd
10 km : wegwedstrijd
De 1e kolom is weggevallen... dat was dus week 19, 20, 21 en 22 van 2015.
Het is een schema dat typisch nog intensieve componenten bevat, daarom ook een 3000m baan past erin, maar ook de extensieve vormen. En dan kun je gerust na ruim een week na de 3000m een 10km wedstrijd lopen. Het is een beetje de eind van de lenteopbouw, het wedstrijd seizoen start....
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 16-09-2020 23:38 ]
Het ligt er ook een beetje aan in welke trainingsperiode je zit. In principe zijn wij nu "wedstrijdfit" en dan lopen we in de trainingen 35 minuten lang 400m of 1000m met de helft van de looptijd rust. Op 105-110% van je 10km tempo. Ik ga in overleg met de trainer uit van een tijd van 45 minuten op de 10km, dan loop je al 15x400m in die tijd. Korte rusttijd om ons te blijven prikkelen en scherp te houden.route99 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:28:
[...]
Blijft het bij die 12-16x de 400m ... of wordt het later nog meer? Dit vind ik al wel aardig op de grens zitten.
Vrouwlief ging gisteren opeens door haar enkel aan het einde van de training. Het begint net weer een beetje te komen qua conditie en nu zou ze snelheid opbouwen, dus dik balen natuurlijk. Gelukkig kon ze er wel op lopen, nu maar rustig aan en hopelijk komt ze er snel bovenop. Anders moet ik mijn eindtijd voor de Zevenheuvelenloop nog even bijstellen
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Een run - voor mij als middenafstandloper - bestaat uit 12-14km met 40-60 hindernissen (kort=<9km, lang=>18km).route99 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:58:
[...]
Goed plan!
Je hebt duidelijk een beeld wat je wilt, dat helpt al een flink stuk.
Ben dus geen trainer, maar obv van mijn deel-ervaring zou ik er zo naar kijken.
Deel-ervaring: Heb geen zicht op de verhouding kracht/snelheid en tijd bij een survival run.
Probeer voor je zelf dat eens om te zetten in elementen uit het hardlopen.
Welke combi is het? De hardheid/kracht van een heuveltraining, of meer een cross met een combi van techniek/kracht/duurvermogen/wisselingen, .... etc...
Dan kun je die elementen iig schrappen uit wat je nog kunt doen voor het hardlopen, want die onderhoud je wrs al voldoende via de survival training.
In mijn perceptie, maar daar ontbreekt vast een stuk aan, zou je dan iig nogPik eruit waar je wat aan denkt te hebben, vul vooral aan wat je zelf nog denkt te missen.
- Een lange duurloop in laag tempo (duurloop1, ca 75% van de drempelsnelheid) kunnen doen, das voor 45' op de 10 km ca 6 min/km. Tijden: 60-100 minuten lang, periodiseer de lengte zodat je niet telkens dezelfde DL doet...af en toe stukjes DL2 is een mooie variatie erin, mar maak er iig nooit een harde training van
- En mogelijk de nodige varieties in wat intensieve en extensieve snelheidstrainingen, die je wat extra prikkels geven. Denk een beetje richting het winter-lente-zomer-herfst verhaal dat ik als schreef, zodat je daar voldoende variatie in krijgt en niet telkens alleen intensief doet of allen extensief.
- Crossen in jet bos in de winter?
.
Bij een survivaltraining doen we normaliter een simulatie van een run: rondjes hardlopen (5:00-5:30) met elke ronde wisselende hindernissen. Bij de training meestal een rondje van ong 200m, gevolgd door enkele klimhindernissen (enkelvoudige klim) of een combinatiehindernis (meervoudige klimconstructies) en soms grotere looprondes rondes (max 500m). Meestal is de afstand in de training dan ong 3-5km, soms lopen we nog een kilometer of 4-6 vooraf.
Intervalachtige traning dus, waarbij je eigenlijk het klimmen kunt zien als een korte sprint (zeker op combi's kan je hartslag flink omhoog gaan) al zit de focus niet op je benen.
Nb. mijn echte doel is om tijdens zo'n run rond de 5:00 te kunnen lopen en dan voldoende (meer dan in het verleden) reserve te hebben voor het klimmen. Vaakwordt gezegd: tijdens een run neem je je rust tijdens het lopen..
6min/km...pff dat kost me moeite (letterlijk) om zo langzaam te lopen, maar als dat werkt dan zal ik dat eens proberen, dan zit ik wel in de laagste HR zone? Voelt zo counterintuitief
[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 17-09-2020 08:26 ]
Tip: probeer een loopmaatje te zoeken met een lager niveau, dan worden die langzame loopjes een stuk gezelliger. Zo heb collega's met verschillende niveau's met het ene groepje gaan we regelmatig tegen de 4:00 /km en met het andere groepje zitten we meer rond de 5:30.stefijn schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:22:
[...]
6min/km...pff dat kost me moeite (letterlijk) om zo langzaam te lopen, maar als dat werkt dan zal ik dat eens proberen, dan zit ik wel in de laagste HR zone? Voelt zo counterintuitief
Vanmorgen lekker rustig aan gestart (hartslag zat beetje rond de 120 (max zit denk ik iets boven de 170) en toen de langzamere collega's af draaien nog mooi wat versneld. Verder zelf nog een een hellinkje op gesprint als oefening voor de 7H met een piek hartslag van 164 (helaas pakte de GPS de bochten niet lekker mee onder de bomen...)
Ik heb mij ingeschreven voor 7H. Blijft inderdaad een gokje, maar voor 11,50 euro (bij cancel krijg je minimaal 50% vd 23 euro inschrijfgeld retour) heb ik nu áls het doorgaat in ieder geval ook een mooie vroege startwave. Ik realiseerde mij later overigens pas dat er binnen de startwave ook gewoon weer startvakken op verwachte eindtijd komen, dus in principe maakt het niet uit hoe laat je start, maar ‘s ochtends loop ik toch het lekkerste en is de kans op lekker koel weer het grootste 🎉Roadman schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:51:
Of ze Zevenheuvelenloop doorgaat.. ik hoop het voor degene die zich inmiddels hebben ingeschreven.
Maar alles valt en staat zo'n beetje met de opmerking:
[...]
En die kans acht ik persoonlijk niet erg groot...
Wil hem graag een keer doen, maar wacht wel even totdat alles weer normaal is. En eerlijk gezegd ben ik wel ff klaar met evenementen sponsoren die niet door gaan![]()
[...]
Ik heb in juni al gezegd ik loop hoe dan ook een marathon op 18 oktober. Stond in eerste instantie dus ingeschreven voor Amsterdam. Loop er nu zelf eentje hier in het aangeplante bos. 6 rondjes van 7,1 km, tafeltje met drinken ergens neerzetten, een of meerdere hazen mee en knallen maar. Hopelijk in een nieuw (officieus) PR en richting de 3 uur 15.
Nu duimen dat het doorgaat...
Zelfs na mijn blessure vond ik de cadans om 5'/km te lopen heerlijk en easy maar het was te hard in verhouding wat ik dat moment "waard was"...
Dus ik ben geleidelijk aan naar 5.30 gegaan en het moet zeker niet harder. Mss moet het in mijn opbouw zelfs nog iets langzamer, immers nog geen enkele 10 km wedstijd gelopen, weet nog niet wat ik nu waard ben. Dus ik houd me vooral aan de hartslag vast en probeer die niet te ver op te laten lopen.
............."dan zit ik wel in de laagste HR zone"
Yep, dat is het idee. Ik denk dus dat ik nu vooral de eerder genoemde mix DL12 loop.
En dat hoor ik meer en meer... speel gerust met DL1 en DL2 maar maak er geen pure DL2 van.
Wat ik zelfs in de wedstrijdgroep leerde: Vergeet die basis niet, die is zo belangrijk. Altijd harder trainen is veel te eenzijdig, de kans op blessures wordt sterk vergroot, je wordt minder belastbaar.
Het werd vaak vergeleken met een pyramide: Als de basis breed is dan is de piramide het stabielst.
Je mag voor de rest best stevig trainen, naar mate je meer wedstrijdgericht bent komt er vaker een stuk intensief op je bord, maar nooit teveel. Daarbij is het ook heel persoonlijk: De ene persoon is nu eenmaal beter belastbaar dan de andere en de een heeft veel meer prikkels nodig dan de andere om goed te worden. Normaal is dat iets wat je zelf mbv een trainer ontwikkelt.
Dus train je alleen dan heb je een puzzel die je dan toch vooral zelf op moet lossen, simpel om dat het op afstand niet of amper te beoordelen is.
Wat daar sterk bij helpt: Het regelmatig lopen van wedstrijden. Als je dat leuk vindt dan kun je veel dieper gaan dan in een training, dus kan kun je ook ontdekken of je eigenlijk te weinig of teveel intensief traint. Bij dat laatste kun je het in een wedstrijd het wel eens erg moeilijk krijgen.... en anders... is er juist veel ruimte voor verbetering op dat vlak.
Helaas nu corona.... dus we zullen het gebrek aan wedstrijden op een of andere wijze moeten compenseren...
Voor de rest denk ik er nog eens over na.
Mensen die 45' liepen destijds kregen van de trainer dit mee:
gelopen 10km-tijd 45:00
te verwachten 5000m 21:36
Trainen op:
DL1 0:05:56 -> dus ca 6 minuten
DL2 0:05:28
DL3 0:04:54
fartlek 0:04:44
1000m 0:04:34
800m 0:03:37
600m 0:02:40
400m 0:01:43
200m 0:00:49
100m 0:00:23
Om er nog even op terug te komen: Ik zou gewoon één van die andere coaches doen. Ik heb zo'n 5k en hm Garmin schema gedaan, en die waren prima te doen. Ook gewoon handig, omdat het telkens naar je horloge gesynced wordt.tuinïnen schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:55:
Volgens mij komen er later ook nog duizendjes in voor en bij de marathon natuurlijk Yasso'sroute99 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 23:28:
[...]
Echt een schema voor toch een wat gevorderde loper.
Eerste indruk best een aardig schema , eea wordt ook toegelicht.
Blijft het bij die 12-16x de 400m ... of wordt het later nog meer? Dit vind ik al wel aardig op de grens zitten. Positief is dat er wel voldoende herstel tijd achter zit.
Je kunt je afvragen: Wat is beter ...dit of 2x een prikkletraiing met 1 rustdag maar die 2 wat beperkter in grootte uitdelen?
Bijvoorbeeld: 10x400m hogere snelheid als gepland--- rustdag---- 3x10 min extensief (max 10 km snh)
??
Voor de aardigheid een schema van lente 2015 toen ik nog bij de toptrainer zat, soms is er wat doorgestreept ivm een wedstrijd die ik deed, wat doorgestreept was, was dan het originele schema. Geen invulling is uiteraard rust....
Ik was toen net geen M60 en liep in oktober nog een 1.29-iger op de halve marathon.
Die pak ik in het 10 km wedstrijd streven meestal 1 of 2 keer per jaar met een paar extra volume vergrotingen van de weekend duurlopen 4-6 vooraf de 1/2 M er bij.
Dit is dus op gemiddeld ca 5x p/w trainen, volume dat jaar bijna 2700km.
De clubtrainingen duurden toen 2 uur omdat er 60 min oefeningen/loopscholing bij zat... (tja dat heb je bij zulke trainers soms...)
BT=baantraining
AT=AD (trainen rond de drempelsnelheid)
DL12 is mengvorm duurloop 1 en 2
FL= fartlek training
zaterdags: vaak bos
dinsdags/zondags : vaak op de weg
3000m ; baan wedstrijd
10 km : wegwedstrijd
De 1e kolom is weggevallen... dat was dus week 19, 20, 21 en 22 van 2015.
Het is een schema dat typisch nog intensieve componenten bevat, daarom ook een 3000m baan past erin, maar ook de extensieve vormen. En dan kun je gerust na ruim een week na de 3000m een 10km wedstrijd lopen. Het is een beetje de eind van de lenteopbouw, het wedstrijd seizoen start....![]()
[Afbeelding]
Zoals ik hem heb ingesteld, is die inderdaad ook voor een wat meer ervaren loper.. ik zou ook geen beginner aanraden om 5-7 keer per week te lopen, ik doe dit zelf wel. Maar deze beginners kunnen instellen dat ze 1-2 keer per week of 2-3 keer per week willen lopen. Dan wordt daar een plan op gemaakt, met waarschijnlijk minder kwaliteitstrainingen en wat meer duurvermogen.
Deze kan ik nu helaas niet laten zien, want dan moet ik mijn huidige plan stoppen
Edit: Zo ziet de rest van het schema er highover uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Secsytime op 17-09-2020 09:57 ]
Een tijdje 3x keer per week gelopen, maar de laatste tijd weer 2x.
In de week vaak interval die ik indien nodig volmaak tot zo'n 10km en dan in het weekend een langere loop. Vaak tussen de 15km en 20km.
Zelfs met 1x per week intervallen merk je een snelheidsverbetering en het ontstaan van tempohardheid.
FTFY, want ook dan is je ervaring waardevol zo blijkt nu maar weerm-vw schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:00:
Ben denk ik één van de minst fanatieke lopers in dit topic.
Een tijdje 3x keer per week gelopen, maar de laatste tijd weer 2x.
In de week vaak interval die ik indien nodig volmaak tot zo'n 10km en dan in het weekend een langere loop. Vaak tussen de 15km en 20km.
Zelfs met 1x per week intervallen merk je een snelheidsverbetering en het ontstaan van tempohardheid.
Overigens is het ook maar net wat je onder 'fanatiek' beschouwt, want loopjes van 15-20km zitten niet in mijn schema momenteel.
Nope, het is 31:01 geworden. Het heeft er wel flink ingehakt bij hem geloof ik, vandaag een rustig rondje zit er nog niet in zegt 'ie.Arjan90 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:06:
@Jory Nice! Maar de hamvraag is natuurlijk: heeft je vriend het gered binnen 30 minuten?
Ik zelf ga zometeen wel maar weer eens. Dat hele "rust voor de wedstrijd" en "herstellen na de wedstrijd" is killing voor m'n maand cijfers.
Ik wil binnenkort wat spullen mee gaan nemen (woon-werk hardlopend doen, dus normale kleding, schoenen en douche spullen mee), eens kijken of mijn normale rugzak een beetje ok loopt.
Erg interessante discussie over tempo's hier verder.
2x(800-600-800-600) in 2:40/1:58, zeer snel herstel in de dribbelpauze. Twijfelde nog over een placebo-effect maar de harde data van de Stryd (n=2) toont wel wat van de verwachtingen.
M'n leg spring stiffness stijgt met 0,4 kN/m (8,5 vs 8,9) en de grondcontacttijd neemt af met 40ms (180 vs 220 ms).
Ben benieuwd hoe zich dit op de lange termijn gaat verhouden.
Niet zolang, want die Vaporfly's zijn zo opKrylinck schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:27:
Ben benieuwd hoe zich dit op de lange termijn gaat verhouden.
Maar ik hoor idd veel soortgelijke verhalen als die van jou.
Ben er zelf te langzaam voor, dus ik hou het maar bij m'n Pegasusjes
Heb trouwens een trainingsmaatje die er al 800 km op heeft zitten met een paar Vaporfly Next%’s en die zijn nog heel netjes. Ik houd hoop. Haha.
Wel tof dat je het verschil zo ervaart en kan staven met data.
Dat is exact wat ik ook dacht toen ik eerder dit jaar de Achtkastelenloop in Vorden er voor het eerst op liep en de data ook na afloop zag. Bedoeling was 2:45 marathon-tempo te lopen, maar dat werd dus gewoon even 3:45/km. Op m'n (wonder)sloffen. Ik heb nog nooit zo relaxt een wedstrijd gelopen en had het gevoel dat ik dat tempo nog makkelijk 12,195km had kunnen volhouden... R'dam was m'n snelste marathon die ik nooit heb gelopen.
De Pegasus is ook een heerlijke schoenInZane schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:46:
[...]
Niet zolang, want die Vaporfly's zijn zo op
Maar ik hoor idd veel soortgelijke verhalen als die van jou.
@Krylinck De Vaporfly's wil ik écht nog een keer proberen, puur voor het gevoel. Alleen het stevige prijskaartje heeft me tot nu toe nog doen besluiten om ze nog niet aan te schaffen. Misschien volgende officiële halve marathon. Heb nog de hoop om ooit onder de 1.25 te duiken. Misschien dat de Next% nét die extra boost kan geven dit te bereiken.
Toen de eerste Nike ZoomX Vaporfly 4% voor het Breaking 2 evenement werden gepresenteerd had ik echt zoiets van; wat een lelijke & futuristische schoen, hoe krijgen ze het bedacht. Wel interessant om de te zien hoe snel je eraan went en ook dat de populaire schoenen in de Nike lijn nu allemaal langzaam de uiterlijke kenmerken van deze schoen overnemen. Als je de Pegasus 37 naast de 35 zet, is een compleet andere schoen geworden
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Jeetje. Dat is wel echt een fors tempo, knap hoor. Het klinkt alsof we zonder Vaporfly's ongeveer hetzelfde tempo lopen maar ik zie mezelf echt nog geen 3:45 lopen op een 30 km... Doel wat ik heb gesteld is <35 op de 10km, komend van 35:4x.elastiek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:37:
[...]
Bedoeling was 2:45 marathon-tempo te lopen, maar dat werd dus gewoon even 3:45/km. Op m'n (wonder)sloffen. Ik heb nog nooit zo relaxt een wedstrijd gelopen en had het gevoel dat ik dat tempo nog makkelijk 12,195km had kunnen volhouden...
Wat voor loopstijl heb je als ik vragen mag? Reactief, of juist niet? En heb je ook data als LSS, GCT etc? Ik ben heel benieuwd hoeveel onzin ik gemeten heb en hoeveel waar is.
@Calitomnication misschien loont de Alphafly Next% zich ook voor je doel. De Vaporfly's zijn van de markt voor zover ik weet, heb enkel m'n hand kunnen leggen op een maat die nog over was. Heb toevallig ook de Alphafly's kunnen bemachtigen bij de release afgelopen weekend. De heel-drop is minder (4 ipv 8 mm) en ze voelen nog meer als trampolines. Vind ze meer geschikt voor lange afstand dan de agressievere Vaporfly's, maar er zijn natuurlijk zat mensen die marathons lopen op Vaporfly's.
[ Voor 24% gewijzigd door Krylinck op 18-09-2020 08:50 ]
Uiteindelijk moet ik dan uitkomen op 55+ deze week en daarmee ben ik ook op stoom om een maandrecord te gaan pakken (180+). Ik voel me momenteel heel goed, dus vooral niet te overmoedig worden
[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 18-09-2020 08:52 ]
Andere modellen die nu op de markt komen zijn ook geschikt voor de langzamere goden onder ons. De Tweakers Endorphin Speed van Saucony is er zo eentje. Heb ze nu een dikke maand, en merkte direct het verschil. Ter referentie, m'n HM tijd ligt nu rond de 1:48, hoop 'm later dit jaar weer onder de 1:45 te krijgen.InZane schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:46:
[...]
@Krylinck triggerde mij om ook es naar data te kijken, en hoewel het aantal loopjes beperkt is lijkt bij mij ook de leg spring stifness een 0.3-0.4 kN/m hoger te zijn met deze schoenen.
Trust me, heb er vaak genoeg over nagedacht om ze te bestellen, maar € 275 voor een schoen is écht een stevige prijsKrylinck schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:46:
[...]
Jeetje. Dat is wel echt een fors tempo, knap hoor. Het klinkt alsof we zonder Vaporfly's ongeveer hetzelfde tempo lopen maar ik zie mezelf echt nog geen 3:45 lopen op een 30 km... Doel wat ik heb gesteld is <35 op de 10km, komend van 35:4x.
Wat voor loopstijl heb je als ik vragen mag? Reactief, of juist niet? En heb je ook data als LSS, GCT etc? Ik ben heel benieuwd hoeveel onzin ik gemeten heb en hoeveel waar is.
@Calitomnication misschien loont de Alphafly Next% zich ook voor je doel. De Vaporfly's zijn van de markt voor zover ik weet, heb enkel m'n hand kunnen leggen op een maat die nog over was. Heb toevallig ook de Alphafly's kunnen bemachtigen bij de release afgelopen weekend. De heel-drop is minder (4 ipv 8 mm) en ze voelen nog meer als trampolines. Vind ze meer geschikt voor lange afstand dan de agressievere Vaporfly's, maar er zijn natuurlijk zat mensen die marathons lopen op Vaporfly's.
Heb wel op de "budget" variant van de Vaporfly's gelopen; de ZoomFly 1 & 2. (In hoeverre een schoen van €160 budget is). Een plastic ipv carbon plaat en net iets meer rubber en stof waardoor ze wat zwaarder zijn. Maar zelfs met deze schoenen merk je een licht verschil in tempo vs inspanning. Dus ik kan me zéker voorstellen dat de "echte" schoenen nóg meer voordeel leveren
Heeft er trouwens al iemand ervaring met de Nike Air Zoom Tempo Next%? DIt lijkt mij ook wel een goed alternatief voor de Vaporfly's en iets meer body waardoor ze langer meegaan en breder kunnen worden ingezet.
[ Voor 9% gewijzigd door Calitomnication op 18-09-2020 09:24 . Reden: Liep met de [url] tags te klooien ]
tips voor New York
Nou voor 120 euro zou ik ze gelijk halen, maar voor die prijs heb ik ze nog niet gevonden in mijn maat (45)Valorian schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:03:
Voor iedereen die de Vaporfly’s te duur vindt kan het interessant zijn eens de Zoom Fly 3’s te testen. Die zijn met wat zoekwerk vaak wel ergens in een aanbieding voor < 120 euro te vinden en gaan al behoorlijk rochting vapors qua stijfheid/carbon/drop.
Ik denk dat we elkaar inderdaad niet heel veel ontlopen qua tempo's. En dat ik dat tempo in Vorden zo makkelijk zou lopen, had ik ook niet verwacht.Krylinck schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:46:
[...]
Jeetje. Dat is wel echt een fors tempo, knap hoor. Het klinkt alsof we zonder Vaporfly's ongeveer hetzelfde tempo lopen maar ik zie mezelf echt nog geen 3:45 lopen op een 30 km... Doel wat ik heb gesteld is <35 op de 10km, komend van 35:4x.
Mijn loopstijl is inderdaad behoorlijk reactief (LSS >10.2kN/m). Maar naar dat soort waarden kijk ik alleen na afloop. Ik gebruik inmiddels 3 jaar de Stryd vermogensmeter. En sinds een jaar doe ik al mijn trainingen en wedstrijden puur op vermogen. Daardoor heb ik weer een mooie stap voorwaarts kunnen zetten...
Vwb de aanschaf van Vaporfly's: ik heb ze vorig jaar op Black Friday aangeschaft voor +/- 120 euro bij Nike zelf. Ik denk dat er op 27 november weer vergelijkbare aanbiedingen komen, dus met een beetje geduld...
Edit: Hier vind je me overigens op Strava: https://www.strava.com/athletes/14220614
[ Voor 3% gewijzigd door elastiek op 18-09-2020 09:31 . Reden: Stravalink toegevoegd ]
Heb zelf de Stryd ook al een tijd, maar gebruik hem pas een week nu 😅 moet echt nog leren om met het vermogen om te gaan. Nu kijk ik ernaar en denk 'tsja, okee'. Heb jij obv ervaring geleerd ermee om te gaan?elastiek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:27:
[...]
Ik gebruik inmiddels 3 jaar de Stryd vermogensmeter. En sinds een jaar doe ik al mijn trainingen en wedstrijden puur op vermogen. Daardoor heb ik weer een mooie stap voorwaarts kunnen zetten.
Edit: Hier vind je me overigens op Strava: https://www.strava.com/athletes/14220614
Heb je even een volgverzoek gegooid op Strava, want volgens mij staan je activiteiten op privé?
Ik loop nog wel eens de Nike Outlet in hier in Utrecht. Zal eens voor je spieken of er een maat 45 tussen ligtInZane schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:22:
[...]
Nou voor 120 euro zou ik ze gelijk halen, maar voor die prijs heb ik ze nog niet gevonden in mijn maat (45)
Ik had ze zelf voor 112 tijdens de "30% korting weken". Maar dat was misschien ook wel wat uitzonderlijker dan ik dacht.
Ha, dat is altijd goed! Gelijk weer een goed excuus om weer eens naar Utrecht te gaan. Blijft een leuke stad vind ikValorian schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:42:
[...]
Ik loop nog wel eens de Nike Outlet in hier in Utrecht. Zal eens voor je spieken of er een maat 45 tussen ligt
Het is inderdaad een heerlijke schoen om mee te cruisen. Vanochtend heerlijk een rustige 10km mee gelopen tijdens zonsopgang: https://www.strava.com/activities/4076165297Calitomnication schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:44:
[...]
De Pegasus is ook een heerlijke schoenLoop nu op de 35 & 37. Hoewel de 37 ontzettend rap uitziet is het een heerlijke schoen om lekker mee te cruisen
Ook intervallen gaan er wel lekker mee vind ik trouwens. Ik vind ze alleen wat minder op nat asfalt of een natte baan. Merk dat ze dan wat meer beginnen te glibberen. Ook tijdens mijn afzet, vooral op de baan, merk ik dat ik dan wat wegglijd. Dat doen mijn Asics dan bijvoorbeeld weer beter, maar die voelen wat lomper. Je hoort de Nikes trouwens ook veel meer. Echt dat *tak* *tak* geluid, maar dat valt me bij anderen met Pegasus/Vomero/Turbo ook op.
[ Voor 56% gewijzigd door InZane op 18-09-2020 09:52 ]
Ook de pasfrequentie (175) en grondcontact-tijd (237ms) zijn voor mijn doen superlaag. Maar ben allang blij dat ik pijnvrij heb kunnen lopen en vandaag geen last van de enkel heb. Nu focus op herstel, verwacht over 2 weken weer helemaal terug te zijn
tips voor New York
Krylinck schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:36:
[...]
Heb zelf de Stryd ook al een tijd, maar gebruik hem pas een week nu 😅 moet echt nog leren om met het vermogen om te gaan. Nu kijk ik ernaar en denk 'tsja, okee'. Heb jij obv ervaring geleerd ermee om te gaan?
Heb je even een volgverzoek gegooid op Strava, want volgens mij staan je activiteiten op privé?
Benieuwd dus naar ervaring van mede-Tweakers (geen fan van Facebook).
Misschien een mooi cadeau voor Sinterklaas
Ik ben begonnen met het verzamelen van data en heb het toen vooral gebruikt om m'n gevoel te staven met cijfers. Toen de Garmin IQ-apps kwamen waarmee je ook kon pacen op vermogen, ben ik die gaan gebruiken en toen werd het leuk. Inmiddels weet ik op basis van m'n CP (Critical Power, of FTP in het wielrennen) wat ik kan lopen in een wedstrijd. Daar waar ik dat inmiddels heb gedaan, heb ik ook echt het gevoel dat ik behoorlijk dicht bij het maximaal haalbare zat op dat moment.Krylinck schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:36:
[...]
Heb zelf de Stryd ook al een tijd, maar gebruik hem pas een week nu 😅 moet echt nog leren om met het vermogen om te gaan. Nu kijk ik ernaar en denk 'tsja, okee'. Heb jij obv ervaring geleerd ermee om te gaan?
Verder zie ik dat m'n progressie nog wat harder gaat sinds ik ook echt ben gaan trainen op vermogen. En dat is dus inderdaad op basis van ervaring van inmiddels 3 jaar, waarvan ik het laatste jaar ook echt kan zeggen dat ik begrijp wat ik doe.
Idd een handige bron. Verder zijn de ontwikkelaars ook heel toegankelijk (zeker als je meedoet in hun beta-programma). En tot slot heb je in Nederland ook de (oud-)wetenschappers Ron van Megen en Hans van Dijk die er een boek over hebben geschreven en veel over publiceren: https://hetgeheimvanhardlopen.nl/.influenza schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:01:
Op facebook is er wel een vrij actieve stryd community
[...]
N.a.v. je post ben ik ook gaan luisteren naar deze podcasts en ik ben na drie afleveringen nog niet onder de indruk. Wat betreft de aflevering over vermogensmeters; deze gaat volledig over fietsen en helemaal niet over lopen.mefjoew schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:14:
Waar gebruiken jullie de Stryd met name voor en welke extra informatie levert het voor jullie op? De 'Slimmer presteren'-podcast die ik eerder linkte heeft een aflevering over dit onderwerp gemaakt en conclusie was dat de toegevoegde waarde beperkt is. Toch lees en hoor ik ook andere verhalen, bijvoorbeeld van Koen de Jong.
Benieuwd dus naar ervaring van mede-Tweakers (geen fan van Facebook).
De ervaringen van Koen onderschrijf ik wel. Lopen op vermogen is meer spot-on dan lopen op pace of hartslag. Meer in deze twee artikelen van hem: https://www.sportrusten.n...un-je-een-marathon-lopen/ en https://www.sportrusten.n...t-het-wel-heel-makkelijk/.
Ze zijn in aflevering 7 ingegaan op reacties uit eerdere afleveringen. Daarin wordt ook gesproken over lopen met een vermogenmeter. Daarnaast vind ik dat de podcast wel steeds beter wordt, dus houd even vol zou ik zeggenelastiek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:28:
[...]
N.a.v. je post ben ik ook gaan luisteren naar deze podcasts en ik ben na drie afleveringen nog niet onder de indruk. Wat betreft de aflevering over vermogensmeters; deze gaat volledig over fietsen en helemaal niet over lopen.
Koen de Jong vind ik een interessante gast (heb ook mijn eerste HM gelopen met de methode die hij populair heeft gemaakt), maar neem wat hij schrijft altijd wel met een korreltje zout. Slaat soms iets door in mijn ogen. Los daarvan vind ik het wel bijzonder dat gebruikers en wetenschap zo ver uit elkaar lijken te liggen.
Of zijn stiekem alle atleten neutrale lopers
Neuh dat zijn vast niet allemaal neutrale lopers. Ik weet dat Gert-Jan Wassink bijvoorbeeld ook zooltjes in z'n schoenen heeft.vhal schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:01:
Over de vaporfly's e.d. gesproken, hoe gaan de mensen er mee om die normaal gesproken met een antipronatieschoen en/of schoen met ondersteuning lopen? Ik weet dat bijvoorbeeld atlete Suzan Krumins loopt met inlegzooltjes maar het lijkt mij nogal wat om opeens een 'neutrale' schoen te kopen terwijl je normaliter op een Structure/Guide/Adrenaline/whatever-schoen loopt van merk xyz
Of zijn stiekem alle atleten neutrale lopers
Ik heb trouwens zelf ook heel lang op antipronatieschoenen gelopen (Asics GT-2000) en later op neutrale schoenen met een zooltje en tegenwoordig op neutrale schoenen zonder zooltje. Maar ik ben ook langzaam gemigreerd van haklanding naar middenvoetlanding. Dat zal er wel mee te maken hebben
Vandaar dat ik er ook erg voorzichtig mee ben, en max. een keer per week en nog niet verder dan 10km erop heb gelopen. So far so good, bij die 10km van de week voelde ik wel dat dat voor nu nog even de max is. Ik heb er verder na het lopen geen enkele last van, gelukkig. Mogelijk ga ik binnenkort wel terug naar de winkel om voor zooltjes te kijken, want een HM op deze schoenen zie ik wel zitten
Bij de loopanalyse bij de de runnersworld moest ik dus op blote voeten op de band lopen en liep dus teveel naar binnen. Maar tijdens het testen van de schoenen met m'n zooltjes erin liep ik gewoon prima volgende de medewerker
Eigenlijk ooit aanbevolen na mijn hernia in 2001 om wat meer steun in de schoen te hebben dan die "dunne velletjes" die er standard er in liggen. advies was bij PK-shop en en ben er blij mee. Ze geven extra steun zonder dat je te soft/te weinig direct loopt.
En ... in de loop van de tijd als ik vind dat ze "op" zijn, geven een nieuwe set mijn schoen nog zoveel steun dat er veel meer km's met de schoenen gelopen kan worden dan ik eerder gewend was. Setje kost iets minder dan 20 euro (webshop van GERO Footwear]).
Zoiets heb ik ook geprobeerd, maar dan van Footlogics. Lijkt er verdomd veel op. Ik kreeg daar juist heel veel last van. Had het idee dat ze teveel corrigeerden. Geen succes voor mij dus.route99 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:32:
Ik heb al bijna 20 jaar neutrale inlegzooltjes: MYSOLE Special Stabilizer
Eigenlijk ooit aanbevolen na mijn hernia in 2001 om wat meer steun in de schoen te hebben dan die "dunne velletjes" die er standard er in liggen. advies was bij PK-shop en en ben er blij mee. Ze geven extra steun zonder dat je te soft/te weinig direct loopt.
En ... in de loop van de tijd als ik vind dat ze "op" zijn, geven een nieuwe set mijn schoen nog zoveel steun dat er veel meer km's met de schoenen gelopen kan worden dan ik eerder gewend was. Setje kost iets minder dan 20 euro (webshop van GERO Footwear]).
Die stabilizers zijn qua looppatroon neutraal, tis puur meer versteviging, dus jij had een ander type ( "teveel corrigeerden".,,,,,,immers?), dus imho onvergelijkbaar met het type dat ik had..
[ Voor 43% gewijzigd door route99 op 18-09-2020 18:56 ]
Graag gedaan!Krylinck schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:50:
Dank voor je uitgebreide antwoord @elastiekkomt er waarschijnlijk op neer dat ik een tijdje met de Stryd moet gaan trainen, alle trainingsvormen moet doorlopen en dan een nauwkeurige(re) CP heb. Want nu is 'ie nog niet zo heel betrouwbaar volgens mij. Zou ook bij god niet weten hoe snel ik nu een 5 of 10 zou lopen.
Je hebt inderdaad minimaal 42 dagen aan data nodig om er wat mee te kunnen. Jij loopt bij een AV, dus denk ik dat je alle benodigde soorten loopjes wel meepakt.
Ik zal nog even volhouden dan. Iig tot aflevering 7, want ik ben wel benieuwd.mefjoew schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:26:
[...]
Ze zijn in aflevering 7 ingegaan op reacties uit eerdere afleveringen. Daarin wordt ook gesproken over lopen met een vermogenmeter. Daarnaast vind ik dat de podcast wel steeds beter wordt, dus houd even vol zou ik zeggen
Ik heb niets met hem en de manier van trainen (ik ben inmiddels voorbij de 3.000km dit jaar). Maar hij propageert duidelijk dat je op hartslag moet trainen en vervolgens zegt hij dat vermogen veel sneller en beter reageert (bijv. direct als je begint met lopen, of na een korte pauze bij de verkeerslichten) dan HR.mefjoew schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:26:
[...]
Koen de Jong vind ik een interessante gast (heb ook mijn eerste HM gelopen met de methode die hij populair heeft gemaakt), maar neem wat hij schrijft altijd wel met een korreltje zout. Slaat soms iets door in mijn ogen. Los daarvan vind ik het wel bijzonder dat gebruikers en wetenschap zo ver uit elkaar lijken te liggen.
Voor de wetenschap kan je ook het boek van Ron en Hans lezen dat ik eerder noemde: https://hetgeheimvanhardlopen.nl/
Voor mij voelt op dit moment bijvoorbeeld:
* 8:00/km aan als heel ontspannen en ruim voldoende lucht om te praten (zone 2, waar ik 80% van de tijd in loop)
* 7:00/km voelt als de prettigste mix van ontspannen maar toch wel beetje bezig zijn, lastiger praten,
* 6:00/km is al flink werken en hou ik max 10km vol
* en 5:00/km is afbeulen en lukt maar 5 km.
Ik zou graag bijvoorbeeld 5:00/km willen kunnen lopen, terwijl dat aanvoelt zoals nu de 6:00 of 7:00 aanvoelt. Is dat wat er normaal gesproken ook gebeurt bij juiste training?
Train dus niet op tempo maar op hartslag zones. Op natuurlijk De korte intervallen na.
Een doelstelling als 5:00 per KM in zone 2 is een leuke doelstelling maar misschien helemaal niet realistisch.
Anders zou iedereen met gelijke training even hard kunnen lopen.
Lange duurlopen met lage hf om een brede basis te creëren
[ Voor 10% gewijzigd door ArnoutV op 18-09-2020 21:48 ]
Hoe moet ik dat dan zien? Bijvoorbeeld: Voelt na training het hogere tempo dan nog even zwaar als voorheen, maar kun je je dan mentaal/fysiek dwingen om verder te gaan dan voorheen waardoor je dat langer volhoudt?ArnoutV schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:38:
Ik koppel snelheid nooit aan hartslag.
Train dus niet op tempo maar op hartslag zones. Op natuurlijk korte intervallen na.
Een doelstelling als 5:00 per KM in zone 2 is een leuke doelstelling maar misschien helemaal niet realistisch.
Anders zou iedereen met gelijkenis training even hard kunnen lopen
God dat je het verschil in temps voelt.... dan hoef je minder naar je klokje te kijken terwijl je toch OK qua zone loopt.....kolonel klapzak schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:30:
Vraagje aan de mensen die al wat langer trainen en hun snelheid over afstanden van zeg 10-20 km omhoog hebben zien gaan, en bij gelijke hartslag nu een hoger tempo lopen dan vroeger: Wat is het effect daarvan op de gevoelsmatige inspanning? Als je in een prettig ontspannen mooi-weer-tempo loopt, ligt dat tempo dan nu beduidend hoger dan bij hetzelfde gevoel in het verleden?
Het mooi weer rustige temp heb ik nu en had ik in mijn relatieve toptijd op mijn 49e ook.... alleen toen ging duurloop in 13,5-14 km/ u als langzaamste training en nu ruim 15j later gaat dat in 11,5 km/u maar ik geniet er nog steeds van ... heb alleen meer dan eerst het herstel nodig, beetje afhankelijk van de soort training. DL van 90-100 min doe ik nog steeds maar het rondje is alleen kleiner geworden dan toen....
Ook de opbouw van alles duurt veel langer, dus proberen niet gebleseerd te raken is nog belangrijker geworden. Heb nu ca 2-3 jaar getraind met 3x trainen en een aantal weken ben ik pas naar 4x gegaan.
Ik wil weer wat meer kracht gaan doen en wrs weer naar 5x per week trainen, vooral de 5e keer om een extra DL te doen, simpel wat meer rustige km's.
Tav het stuikje mentaal: Ik kan niet zo diep meer gaan tov vroeger. Das een bekend ding als je wat ouder wordt, het zijn niet alleen je spieren/spierkracht maat ook dat wat minder wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 18-09-2020 21:53 ]
Als je langzaam de duur kan uitbouwen in dezelfde zone dan hoeft zelfs de vermoeidheid niet toe te nemen.
Dat van jezelf dwingen om verde te gaan kan ik niet volgen
Weet niet zeker of ik je goed begrijp met mooi-weer-tempo: is dat het gevoel dat je had / hebt bij beide langzame duurlopen, of is dat een ander tempo dat al die tijd constant is gebleven?
Heb niet echt een idee wat ik kan verwachten qua training, en probeer daar een beetje beeld van te krijgen, dus dank voor je relaas!
@ArnoutV Dat van de duur uitbouwen herken ik.
Ik bedoel of het dan zo is dat een hoger tempo na training toch minder prettig zal blijven aanvoelen dan een lager tempo voor training?
Tav mijn tempo:
Het is echt een ander tempo geworden..... het hoort bij het ouder worden als je de top voorbij bent...
Gelukkig had ik een late top...
Het voordeel volgens Aart Stigter waar ik meer dan 10 jaar mijn licentie bij had: Je hebt minder slijtage later als je later begint en je top later ligt....
Ik hoop dat hij gelijk heeft.. maar er zit een kern van waarheid in.
Plaatje van de gemiddelde (!) VO2 max als f(leeftijd) voor mannen en vrouwen.
Op mijn 49e zat ik iig met mijn VO2max ruim boven de 60.
Bron: https://hetgeheimvanhardl...ijd-en-levensverwachting/
[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 18-09-2020 22:50 ]
Hoe de training voelt is voornamelijk afhankelijk van de HF zone en de duur.kolonel klapzak schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:36:
@route99 Ik loop ook met hartslagmeter om in de juiste zone te blijven, anders gaat het al gauw te hard.
Weet niet zeker of ik je goed begrijp met mooi-weer-tempo: is dat het gevoel dat je had / hebt bij beide langzame duurlopen, of is dat een ander tempo dat al die tijd constant is gebleven?
Heb niet echt een idee wat ik kan verwachten qua training, en probeer daar een beetje beeld van te krijgen, dus dank voor je relaas!
@ArnoutV Dat van de duur uitbouwen herken ik.
Ik bedoel of het dan zo is dat een hoger tempo na training toch minder prettig zal blijven aanvoelen dan een lager tempo voor training?
Dus als je nu 7:00 loopt in d2 en straks 6:00 in d2 dan is de inspanning gelijk gebleven.
Zou best kunnen hoor. Ik kreeg voor mijn gevoel in ieder geval teveel support onder mijn voetboog, waardoor ik echt niet meer lekker liep. Maar ja, iedereen is andersroute99 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:53:
Al die zaken zijn persoonlijk. ik daarvoor nooit iets extras, zag er toen nooit een voordeel in, na 2001 wel....(obvious in dat geval...).
Die stabilizers zijn qua looppatroon neutraal, tis puur meer versteviging, dus jij had een ander type ( "teveel corrigeerden".,,,,,,immers?), dus imho onvergelijkbaar met het type dat ik had..
In algemene zin zijn er veel hardloopschema's die je online kan vinden om bijvoorbeeld op te bouwen naar 10 kilometer. Er zijn ook schema's die beschikbaar zijn voor "ervaren" lopers, die zijn vaak meer gericht op snellere intervaltraining. Een paar pagina's geleden is een discussie geweest over trainingsprogramma's, misschien dat je daar wat aan hebt. Ik gebruik ze zelf niet omdat ik via de AV ren schema heb.
Op basis van jouw 10 kilometer tijd, dat is in onze schema's het uitgangspunt, zou ik je trainingssnelheid aanhouden. Ga in je intervallen niet harder dan 110% (5:27 min/km) en ga in je duurlopen tussen de 80 en 90% (respectievelijk 07:30 en 06:40 min/km). Door hieraan vast te houden waak je ook voor overbelasting. Het verschil in jouw 5km en 10km tempo is relatief groot. Als je teveel en te snel wil, zal je zien dat je inspanning niet zozeer intenser is (op termijn), maar dat je lichaam (pezen en spieren) veel meer hersteltijd nodig hebben omdat ze niet zijn gewend aan die dreunen en klappen. Dit leidt vaker wel dan niet tot blessures.
Om je vraag dan nog verder te beantwoorden, als we toch bezig zijn
Maar als je dan met hartslagzones traint dan belast je je lichaam (op je hart na) toch een stuk zwaarder als het kouder is, of zie ik iets verkeerd?
Edit: Nuance is wel op zijn plaats zoals @route99 zegt, het ligt aan het doel van de training. Bij interval zal ik minder snel op hartslag letten dan bij een rustige duurloop.
Ik merk wel dat ik het steeds kouder krijg bij bijv. een tempo van 6:00 min/km, daar is de hartslag dan ook weer debet aan denk ik. Ik begin te begrijpen waarom sommige mensen tijdens duurlopen zich toch iets warmer aankleden, haha!
[ Voor 15% gewijzigd door Arjan90 op 19-09-2020 09:29 ]
En je wilt eigenlijk toch niet buiten de voor die training gekozen hartslagzone komen.. dus wat dan ook de invloeden mogen zijn, dat vind ik dan wel prettig dat ik het dan ook doe.
Er is zeker een situatie waarbij veel metingen wrs falen, ook hartslag, je doet je best.. maar hij wordt met moeite hoger of zelf lager en het voelt niet fijn... dat heet "overtraind zijn". Bij alles is enige afstand/relativering op zijn tijd wel nodig om te voorkomen dat je in een fuik terecht komt. icm werk/gezin/etc zijn er best de nodige mensen die dat overkomt (ook al heb ik geen keiharde cijfers, maar wat ik L+R altijd zag en ook wat trainers (in algemene zin) vertelden.
Idd vermogen zou beter zijn, maar helaas zijn die vermogensmeters voor het fietsen en lopen altijd zo duur...Arjan90 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:11:
Klopt, daarom train ik in principe op tempo's. Het vermogen zou ook een mooi alternatief kunnen zijn, hartslag heeft mij wat teveel variabelen die invloed hebben. Mocht ik wel merken dat het te zwaar is bij bijv. veel hitte, dan verlaag ik het tempo.
Edit: Nuance is wel op zijn plaats zoals @route99 zegt, het ligt aan het doel van de training. Bij interval zal ik minder snel op hartslag letten dan bij een rustige duurloop.
Hier 1x op het einde maar wat versneld aangezien ik het met een graad of 3 buiten wel flink koud kreeg ondanks ik mij goed warm had aangekleed.Ik merk wel dat ik het steeds kouder krijg bij bijv. een tempo van 6:00 min/km, daar is de hartslag dan ook weer debet aan denk ik. Ik begin te begrijpen waarom sommige mensen tijdens duurlopen zich toch iets warmer aankleden, haha!
Dat betekend voor mij dat ik nu qua afstanden een grote stap terug ga doen. We volgen C25K met zijn tweeën. Aangezien haar tempo veel lager ligt dan dat van mij merk ik dat ik dit ga compenseren door kortere stappen te nemen (-30cm gemiddeld) en hierdoor een hogere pasfrequentie aanneem.
Precies de dingen die ikzelf wilde trainen.
Het effect op de gevoelsmatige inspanning is ontzettend groot, maar het effect op psychologisch gebied is nog veel groter. Doordat je bij een gelijke hartslag nu harder kunt lopen geeft dat een ontzettende boost in je zelfvertrouwen. Dit zorgt er weer voor dat je beter in je vel zit en lekkerder gaat lopen.kolonel klapzak schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:30:
Vraagje aan de mensen die al wat langer trainen en hun snelheid over afstanden van zeg 10-20 km omhoog hebben zien gaan, en bij gelijke hartslag nu een hoger tempo lopen dan vroeger: Wat is het effect daarvan op de gevoelsmatige inspanning? Als je in een prettig ontspannen mooi-weer-tempo loopt, ligt dat tempo dan nu beduidend hoger dan bij hetzelfde gevoel in het verleden?
Voor mij voelt op dit moment bijvoorbeeld:
* 8:00/km aan als heel ontspannen en ruim voldoende lucht om te praten (zone 2, waar ik 80% van de tijd in loop)
* 7:00/km voelt als de prettigste mix van ontspannen maar toch wel beetje bezig zijn, lastiger praten,
* 6:00/km is al flink werken en hou ik max 10km vol
* en 5:00/km is afbeulen en lukt maar 5 km.
Ik zou graag bijvoorbeeld 5:00/km willen kunnen lopen, terwijl dat aanvoelt zoals nu de 6:00 of 7:00 aanvoelt. Is dat wat er normaal gesproken ook gebeurt bij juiste training?
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je in kleine stapjes gaat denken en trainen. Het is goed dat je nu een einddoel in gedachten hebt, maar probeer niet over 1 jaar daar te zijn. Geef jezelf de tijd om naar het doel te trainen. Het verschil tussen 8.00'/km en 5.00'/km is ontzettend groot.
Je gaat trainingen krijgen die je het gevoel geven onoverwinnelijk te zijn, maar er zullen ook trainingen gaan komen die ontzettend kl*te gaan zijn. Zeker als straks de herfst weer zijn intrede doet en het harder gaat waaien zul je een hogere hartslag bij een gelijke inspanning hebben.
In 2016 lag mijn tempo bij 80% v/d hartslag rond de 5.55'/km. Vandaag de dag loop ik bij een gelijke hartslag rond 4.55'/km.
Zoals je ziet heb ik er wel een aantal jaren over gedaan om dit doel te bereiken. Al moet ik er wel bijvertellen dat ik dit niveau nu ongeveer 1 jaar heb. Dus je zou kunnen stellen dat het me 3 jaar heeft gekost om dit punt te bereiken.
Echter komt dit niet vanzelf, je moet er wel iets voor doen, discipline & doorzettingsvermogen hebben. Als ik naar mezelf kijk:
- Structureel 4x per week gaan trainen, ook als het regent.
- Andere voeding.
- Een schema volgen en hieraan vasthouden. Ook als het -4, +35 is of keihard regent, waait of sneeuwt.
- Veel minder (tot bijna geen) alcohol gaan drinken.
- Ben een Limburger dus vier carnaval. Drink op de avonden zelf bijna geen alcohol meer, ga om 2 'a 3 uur 's nachts naar bed en als iedereen de volgende morgen in bed uit ligt te brakken sta ik om 8u op om de training te gaan doen want om 11u gaat het programma weer beginnen.
- Hardloopschoenen gaan overal mee naar toe, ook op vakantie.
Maar de beste tip, stel doelen maar zorg ervoor dat ze realistisch blijven. En als je een keer een ontzettende k*t training hebt gehad en je hebt er geen zin meer in, uit je frustratie in dit draadje. Dat helpt en wij trekken je er wel doorheen
tips voor New York
Heel irritant dit :-) Ik ervaar hetzelfde op mijn 45ste.route99 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:51:
[...]
Tav het stuikje mentaal: Ik kan niet zo diep meer gaan tov vroeger. Das een bekend ding als je wat ouder wordt, het zijn niet alleen je spieren/spierkracht maat ook dat wat minder wordt.
Herstel duurt langer en blessures lijken niet meer weg te gaan
:strip_exif()/f/image/HAquYiNiepgpRHCRPlGWWx4P.jpg?f=fotoalbum_large)
Km-tijden:
3:16 / 3:15 / 3:18 / 3:29 / 3:28
Er is nog heel wat progressie mogelijk. Maar het moge wel duidelijk zijn dat de Vaporfly echt een voordeel geven. En dan is natuurlijk ook de vraag of dat wel eerlijk is. Maar jeetje. Bi-zar.
Zolang er met schoenen gelopen wordt dan is het eerlijk.Krylinck schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:12:
Ik loop al vanaf kleins af aan, ongeveer 23 jaar nu. Ik heb denk ik 500+ 5km-races gedaan. En nu loop ik off-season in relatieve warmte, zonder supercompensatie en met een slechte indeling van de race een persoonlijk record...
[Afbeelding]
Km-tijden:
Er is nog heel wat progressie mogelijk. Maar het moge wel duidelijk zijn dat de Vaporfly echt een voordeel geven. En dan is natuurlijk ook de vraag of dat wel eerlijk is. Maar jeetje. Bi-zar.
Wanneer alleen records tellen wanneer er op blote voeten wordt gelopen dan is het een ander verhaal
Techniek zal altijd eerst controversieel zijn maar altijd winst opleveren.
Gefeliceert by the way. Tien minuten sneller (min een paar seconden) dan mijn 5k PR.
Sodeknetter dat is hardKrylinck schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:12:
Ik loop al vanaf kleins af aan, ongeveer 23 jaar nu. Ik heb denk ik 500+ 5km-races gedaan. En nu loop ik off-season in relatieve warmte, zonder supercompensatie en met een slechte indeling van de race een persoonlijk record...
[Afbeelding]
Km-tijden:
[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 19-09-2020 14:23 ]
tips voor New York
Jullie de verandering in de Garmin app ook al gezien. Met kleurverschillen op langzaam-harder op je route?
Neen & ja...Tinusvolkel schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:05:Maar als je dan met hartslagzones traint dan belast je je lichaam (op je hart na) toch een stuk zwaarder als het kouder is, of zie ik iets verkeerd?
Samengevat kun je stellen dat je geen of veel minder energie besteedt aan het verwerken van die hogere temperatuur.... dus je traint effectiever als het niet zo warm is. Koud .... daar is ergens ook een grens dat het niet meer ok is... dan heeft je lichaam een deel van de energie nodig om de body-T OK te houden......
Zolang je maar op je hartslag traint lijkt me dat nog steeds een van de betere indicatoren hoeveel totale energie je dat kost en bij gunstige omstandigheden is de besteding van die energie het meest gunstigste.
Maar als je dus effectiever traint dan heb je een lagere hartslag en als je dan op basis van je hartslag harder gaat lopen dan belast je je lichaam zwaarder. Achja zo lang je niet tegen je max aan zit zal het allemaal wel niet heel veel uitmaken.route99 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:02:
[...]
Neen & ja...
Samengevat kun je stellen dat je geen of veel minder energie besteedt aan het verwerken van die hogere temperatuur.... dus je traint effectiever als het niet zo warm is. Koud .... daar is ergens ook een grens dat het niet meer ok is... dan heeft je lichaam een deel van de energie nodig om de body-T OK te houden......
Zolang je maar op je hartslag traint lijkt me dat nog steeds een van de betere indicatoren hoeveel totale energie je dat kost en bij gunstige omstandigheden is de besteding van die energie het meest gunstigste.
Verder zo een loopje wind mee terug maar huis
Ga niet te gek doen op een segmentje van 1.6km na, nr 1 staat op 3:30 /km dus een kroontje gaat denk ik niet lukken... maar hopelijk kan ik een paar plekjes stijgen
@Calitomnication Jup, een 5km is een kwestie van aanvallen, maar zo'n fors verval probeer ik meestal toch wel te beperken. In een echte wedstrijd is een verval van 20-30 seconden ook niet handig, is vaak het verschil tussen podium en geen podium. Maar ik ben zeker met je eens dat een negatieve split op de 5km niet te doen is xD
Bij de laatste categorie behoor ik. In de tijd dat ik richting mijn top ging liep ik in Voorthuizen een 10 km wedstrijd, het was altijd eigenlijk warm (27-over de 30 graden C), soms met onweersdreiging . Heb er 3x mee gedaan en toen was de motivatie om daar te lopen weg... altijd daar 1-1,5 minuut bij zulk weer langzamer dan wat ik in die tijd bij T tussen de 12-20 graden C liep.
Op een bepaald moment heb ik gewoon besloten: ik loop in de zomer bij zulke T's nooit meer en 10km en zelfs een 5km niet als het echt warm is.
Je brengt jezelf eigenlijk meer schade toen dan dat je wint. En dan loop je een 10 km wedstrijd niet eens op je max.. (100% of hooguit iets meer van je drempel)
Ben het hier dus niet mee eens....:
Let op: Er zijn wel hele grote persoonlijke verschillen, sommigen kunnen vrij goed tegen de hitte en zal het effect klein of heel klein zijn.Achja zo lang je niet tegen je max aan zit zal het allemaal wel niet heel veel uitmaken.
Wellicht gaven jouw omstandigheden je juist niet de druk dat het moest en was de supercompensatie daardoor fysiek wellicht niet prominent aanwezig maar ongemerkt wellicht mentaal wel!
Nee, je belast juist je lichaam op de gelijke manier.Tinusvolkel schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 09:05:
Temperatuur doet bij mij ook nog veel op mijn hartslag, dus als ik vanmorgen met 10 graden op hartslag zou gaan lopen dan zou ik een stuk sneller kunnen lopen dan vanmiddag met een graad of 25.
Maar als je dan met hartslagzones traint dan belast je je lichaam (op je hart na) toch een stuk zwaarder als het kouder is, of zie ik iets verkeerd?
In dit geval natuurlijk de inspanningsbelasting.
Je lichaam (hart) moet nl even hart werken of zuurstof aan te leveren en hitte kwijt te raken.
Hoe warmer het is hoe groter de inspanning wordt bij gelijk tempo.
Dat is wat anders dan impact op pezen, spieren en gewrichten van snellere tempo’s tov langzamere tempo’s.
Ik heb donderdag avond een 5km baanwedstrijd gedaan op de vaporflys, anders lagen ze toch te verstoffen.Het grootste voordeel lijkt te zijn dat de schoen je in een efficiënte voorvoet landing blijft houden waardoor je wat minder verval hebt.Krylinck schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:12:
...
17:14 PR, Verwacht wel dat ik met de zoomflys hetzelfde resultaat zou hebben.
@tlpeter
Snelst zonder schoenen 18:20, laatste km puin en schelpenpad.
[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 19-09-2020 17:01 ]
Nou vandaag even een poging gedaan in de hoop zelf ook nog iets leuks te vinden, maar er lag niet veel leuks in de outletInZane schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:46:
[...]
Ha, dat is altijd goed! Gelijk weer een goed excuus om weer eens naar Utrecht te gaan. Blijft een leuke stad vind ik
[...]
En soms daarna verboden worden (kijk naar die full body zwempakken van jaren terug)tlpeter schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:15:
[...]
Techniek zal altijd eerst controversieel zijn
Ik ben voorzichtig weer begonnen met hardlopen. Na bijna 3 weken rust. Heb af en toe nog wel een pijn scheutje in mijn knie, heb het idee dat dat ook deels in mijn hoofd zit.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.