@Frenz64 de klacht is zeker niet mooi maar het is wel mooi dat je de oorzaak nu weet en gericht kan werken aan herstel en dat sporten mits aangepast goed kan. Zo zie je maar weer dat je soms echt even zelf eigenwijs moet doen om te achterhalen wat er is en dat je af en toe gewoon met een kluitje het riet in wordt gestuurd. Succes met het opbouwen.
Vanaf de ijssalon na Blvd 1945 gaan versnellen als je nog fris voelt, dan ben je over het hoogste punt.BastiaanN schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:23:
Ik twijfel nu tussen tempo vasthouden op ca. 5:36/km gedurende de gehele afstand (en als er nog meer in zit dat de laatste kilometer(s) er uit gooien) of om iets langzamer te beginnen en dan na die 3,5 kilometer iets harder te gaan.
Mocht je daar nog niet zijn en je tempo blijkt lager dan verwacht - dat kan dus nog goed komen - en als je je super voelt gewoon versnellen.
Zodra je bij pathmos bent gewoon knallen.
En... Maak niet de fout die ik maakte - het is 8km en een beetje (50m).
Vanmorgen op tip van Bastiaan hier in Borne de Monumentenrun Borne gelopen, heel leuk om eens een verhaal te krijgen bij de oude boerderijen en andere oude gebouwen hier in de omgeving.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Yeay singelloop Enschede mijn eerste evenement sinds 30 jaar. 45:11 voor 8km (5 EM) ben er wel trots op!
[ Voor 3% gewijzigd door EgoPro op 13-09-2020 16:05 ]
FtfyEgoPro schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:08:
Yeay singelloop Enschede mijn eerste evenement sinds 30 jaar. 45:11 voor 8km 5EM ben er wel trots op!
Goed gedaan!
Volgens mij zijn er meer PR'en gelopen dan normaal dit jaar omdat de start op deze manier niet zo overbevolkt is als normaal bij de Singelloop (ondanks zandloperstart), en omdat het 's morgens was ipv 's middags, want vaak is het toch warm dat tweede weekend van september.
Vanochtend lekker richting Enschede gefietst voor de Singelloop. Ik vond het allemaal erg goed georganiseerd. Het volkspark was alleen toegankelijk voor lopers en alle looproutes waren duidelijk aangegeven. Er waren twee startvakken waarin 500 vakken van 2 bij 2 meter waren gemaakt waar je je moest opstellen. Ik was lekker op tijd in het park dus ik stond gelukkig meteen vrij vooraan in startvak 1, dus zodra het startschot viel kon ik ook snel starten. Er waren drie rijen gemaakt richting de start en elke 5 seconden mochten de voorsten starten. Op deze manier was het gelijk vanaf het begin erg lekker lopen en was er goed in te halen dus helemaal geen last van trechtervorming.
Mijn doel was 5:36/km en uiteindelijk heb ik hem op de GPS in 5:27/km gelopen! De officiële tijd is nog even afwachten. Wel iets te snel gestart terwijl ik me had voorgenomen om het gehele traject op het zelfde tempo te gaan lopen. Daardoor voelde ik halverwege wat verzuring opkomen maar door even gas terug te nemen zakte dat gelukkig weer weg, daarna het tempo wel weer kunnen oppakken.
Aan het eind was er gewoon zoals gebruikelijk fruit en wat te drinken en onderweg stonden er allemaal muziekbandjes e.d. zoals vanouds alleen helaas geen medaille. Dus, genoten
En natuurlijk strava or it didn't happen.
Mijn doel was 5:36/km en uiteindelijk heb ik hem op de GPS in 5:27/km gelopen! De officiële tijd is nog even afwachten. Wel iets te snel gestart terwijl ik me had voorgenomen om het gehele traject op het zelfde tempo te gaan lopen. Daardoor voelde ik halverwege wat verzuring opkomen maar door even gas terug te nemen zakte dat gelukkig weer weg, daarna het tempo wel weer kunnen oppakken.
Aan het eind was er gewoon zoals gebruikelijk fruit en wat te drinken en onderweg stonden er allemaal muziekbandjes e.d. zoals vanouds alleen helaas geen medaille. Dus, genoten
En natuurlijk strava or it didn't happen.
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Vandaag een 10k wedstrijd gelopen, ik had op 45:00 gemikt. Het is best wel wat langzamer geworden, 46:24 (vorige PB was 47:49, wel een verbetering). Kan me nog niet echt een rede bedenken waarom het wat tegengevallen is, de eerste paar km ging qua tempo/hartslag goed en had er wel vertrouwen in, daarna tempo langzamer en hartslag hoger.
Over paar maanden nog maar eens proberen als het kouder is, heb niet het idee dat ik een 'warm' weer loper ben :-)
Over paar maanden nog maar eens proberen als het kouder is, heb niet het idee dat ik een 'warm' weer loper ben :-)
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Vandaag mee gefietst, als mobiele drankpost, met een aantal loopmaatjes die allemaal om dezelfde reden hun najaarsmarathon door de neus geboord zagen worden. Het werd een rondje om de Beemster heen, wat dus min of meer bijna precies 42.195 meter is! Ook wel bijzonder om mee te fietsen tijdens al het loopgeweld en het jeukte eigenlijk enorm om niet zelf mee te lopen
Maar nog even geduld, 18 oktober mag ik van mezelf losgaan op de marathon. Morgen weer lekker verder met trainen.
Maar nog even geduld, 18 oktober mag ik van mezelf losgaan op de marathon. Morgen weer lekker verder met trainen.
Verwijderd
Realistische opties had die niet. Maar is ook al weer jaren geleden, dus wellicht is er nu meer mogelijk. Maar ik kan leven met de 'beperking' dus geen boefte om een 'molen' in te gaan.Frenz64 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:05:
@Verwijderd Wil zelf geen verder onderzoek? Ik geloof niet dat je veel risico loopt hoe je het aanpakt, maar ik zou een oorzaak wil weten. Het is een heel aparte en a-typische afwijking en niet iets waarmee je gaat experimenteren, toch? Die cardioloog die je toen onderzocht, had die geen suggesties voor verder onderzoek?
Vandaag tijdens rustige halve marathon een versnelling gedaan tussen km 15 en 20, maar dat voel je mentaal wel
al met al viel het niet tegen aangezien er nog 100km (met 500 hoogtemeters) fietsen in de benen zat van een dag eerder.
Ps iemand verder nog tips voor leuke loop trainingen om in een halve marathon te stoppen?
Ps iemand verder nog tips voor leuke loop trainingen om in een halve marathon te stoppen?
Alle opties die ik ken doen (potentieel) meer kwaad dan goed inderdaad. Kan me heel goed vinden in hoe je ermee omgaat, knap wel 👍Verwijderd schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:31:
[...]
Realistische opties had die niet. Maar is ook al weer jaren geleden, dus wellicht is er nu meer mogelijk. Maar ik kan leven met de 'beperking' dus geen boefte om een 'molen' in te gaan.
Vanavond weer een 8 km gedaan, ik heb nu serieus pijn in mijn kuiten:
km 1 5:20,7
km 2 5:36,2
km 3 6:01,5
km 4 5:57,9
km 5 5:34,8
km 6 6:57,3
km 7 5:50,7
km 8 5:43,4
Te hard gestart, maar de eerste kilometer had ik het gevoel dat ik vloog. Meteen vanaf de start voelde het heerlijk soepel, lang geleden dat het zo lekker was. Kijk, uiteindelijk hield ik het niet vol en moest ik na 12 minuten toch even een stukje wandelen, maar zelfs met interval was mijn eindtijd van 47:02 nog zeer acceptabel. Ik ga nog een paar keer de 8 doen, maar binnenkort toch weer de lat verleggen naar de 10.
Te hard gestart, maar de eerste kilometer had ik het gevoel dat ik vloog. Meteen vanaf de start voelde het heerlijk soepel, lang geleden dat het zo lekker was. Kijk, uiteindelijk hield ik het niet vol en moest ik na 12 minuten toch even een stukje wandelen, maar zelfs met interval was mijn eindtijd van 47:02 nog zeer acceptabel. Ik ga nog een paar keer de 8 doen, maar binnenkort toch weer de lat verleggen naar de 10.
Slecht idee... Hoe laat?
@BastiaanN Super gelopen hoor, ik zag het al op Strava!
@EgoPro Jij ook lekker gelopen, mooie tijd!
@Frenz64 Zo blijkt maar weer, doorvragen/-zoeken kan helpen. Ik hoop ook voor je dat je in de toekomst nog rustige rondjes kan lopen, maar bekijk het alsjeblieft rustig en stap-voor-stap.
@Keiichi Toch een mooie tijd en een mooie verbetering van je PR, maar dat gevoel dat er meer in zit is dan toch jammer: het moet ook allemaal precies goed vallen qua omstandigheden.
@GSX-MAN Lekker gelopen toch? Soepel gelopen is het belangrijkste. Het moet als "vanzelf" gaan. Dan loop je het vanzelf als hele afstand naarmate je de afstand vaker loopt.
Ook nog maar even een verslagje van afgelopen zaterdag (4 Mijl van Assen). Ik had mezelf voorgehouden dat ik tevreden was als ik onder de 30 minuten zou lopen maar eerlijkheidshalve wilde ik onder de 29 minuten lopen. Leuke loop en goed georganiseerd. Ik deed mee op een startbewijs van een collega die zich te enthousiast had aangemeld/zich te weinig had voorbereid. Twee andere collega's deden ook mee, maar hadden weinig hardloopervaring. Uit solidariteit hadden ze allemaal dezelfde eindtijd opgegeven: 40 minuten. Daarmee startten we bijna achteraan in het veld van zo'n 800 lopers. Mijn doel gelijk maar bijgesteld naar "we zien wel wat lukt".
We gingen wandelend en dribbelend naar de start op anderhalve meter en vlak voor de start mocht je hardlopen. In de eerste bochten meteen maar van start gegaan met inhalen en dat heb ik de eerste 3 kilometer eigenlijk continu moeten doen: versnellen, vertragen, versnellen, vertragen, linksom en rechtsom, ik had een slalom loopje
Op zich lukte dat wel redelijk, maar ik kwam daardoor niet lekker in mijn ritme en het kostte meer energie dan gewoon een vlak tempo lopen. Ik zag al aan mijn tussentijden dat een sub 29 niet ging lukken. Ergens in de 4de kilometer kon ik weer aanzetten, maar in de 5de kilometer veel wind tegen waardoor ik mijn kruit toen maar niet verder heb verschoten. De laatste kilometer kon ik nog even lekker doortrekken, behalve bij een brug waar iedereen in een bocht ophoopte terwijl dat juist het stuk was om gas te geven naar de laatste 400 a 500 meter. Dus toch weer opnieuw versnellen om in die laatste 400 meter nog wat tijd goed te maken. Al met al ben ik véél te veel mensen voorbij gegaan, is niemand mij voorbij gegaan, merkte ik dat ik regelmatig even een stukje als haas werd gebruikt en ik heb bovenal een leuke loop gehad. Officiële eindtijd was 29:58 (tempo plm. 4:40 min/km) en daar kon ik eigenlijk alleen maar heel tevreden mee zijn in de omstandigheden. Uiteindelijk is dit nog maar mijn vierde loop die ik heb gelopen, dus ik moet nog wat uitzoeken wat nou mijn "strategie" is en wat voor mij werkt.
Verder natuurlijk wel leerzaam, want ik heb alles op eigen kracht moeten lopen. Er was geen haas te bekennen waar ik me aan kon optrekken en ik moest continu anticiperen op andere lopers. Om op een eerder onderwerp in te haken: het viel me nu inderdaad ook op hoeveel er rondliepen met muziek, soms hele headsetinstallaties, waarvan ik geen idee had of ze mij hoorden aankomen. Vaker niet dan wel geloof ik
Al met al smaakt het naar veel meer
We zijn al wat aan het kijken naar loopjes in de buurt om samen aan mee te doen (met mijn vrouw), maar zij moet eerst Mud Masters overleven.
@EgoPro Jij ook lekker gelopen, mooie tijd!
@Frenz64 Zo blijkt maar weer, doorvragen/-zoeken kan helpen. Ik hoop ook voor je dat je in de toekomst nog rustige rondjes kan lopen, maar bekijk het alsjeblieft rustig en stap-voor-stap.
@Keiichi Toch een mooie tijd en een mooie verbetering van je PR, maar dat gevoel dat er meer in zit is dan toch jammer: het moet ook allemaal precies goed vallen qua omstandigheden.
@GSX-MAN Lekker gelopen toch? Soepel gelopen is het belangrijkste. Het moet als "vanzelf" gaan. Dan loop je het vanzelf als hele afstand naarmate je de afstand vaker loopt.
Ook nog maar even een verslagje van afgelopen zaterdag (4 Mijl van Assen). Ik had mezelf voorgehouden dat ik tevreden was als ik onder de 30 minuten zou lopen maar eerlijkheidshalve wilde ik onder de 29 minuten lopen. Leuke loop en goed georganiseerd. Ik deed mee op een startbewijs van een collega die zich te enthousiast had aangemeld/zich te weinig had voorbereid. Twee andere collega's deden ook mee, maar hadden weinig hardloopervaring. Uit solidariteit hadden ze allemaal dezelfde eindtijd opgegeven: 40 minuten. Daarmee startten we bijna achteraan in het veld van zo'n 800 lopers. Mijn doel gelijk maar bijgesteld naar "we zien wel wat lukt".
We gingen wandelend en dribbelend naar de start op anderhalve meter en vlak voor de start mocht je hardlopen. In de eerste bochten meteen maar van start gegaan met inhalen en dat heb ik de eerste 3 kilometer eigenlijk continu moeten doen: versnellen, vertragen, versnellen, vertragen, linksom en rechtsom, ik had een slalom loopje
Verder natuurlijk wel leerzaam, want ik heb alles op eigen kracht moeten lopen. Er was geen haas te bekennen waar ik me aan kon optrekken en ik moest continu anticiperen op andere lopers. Om op een eerder onderwerp in te haken: het viel me nu inderdaad ook op hoeveel er rondliepen met muziek, soms hele headsetinstallaties, waarvan ik geen idee had of ze mij hoorden aankomen. Vaker niet dan wel geloof ik
Al met al smaakt het naar veel meer
[ Voor 5% gewijzigd door Arjan90 op 14-09-2020 08:09 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Gisteren stond er een 24km op het programma. Dat is zeg maar ergens rond mijn max. bereik, loop deze afstand zo zelden dat ik geen enkele vaste route met deze afstand heb. Dus, gewoon de weg op en onderweg verzinnen of ik links of rechts ga.
Met een kleine 4km op de teller leek het me wel verstandig om onderaan de bosrand een lus van ongeveer 4km te maken. Dat scheelde weer lussen achteraan in de route. Dus, in plaats van rechtdoor rechtsaf richting de Duitse grens. Hiervoor moet wel een redelijk flinke heuvel worden bedwongen, maar deze was geen probleem. Op de grens gaat de weg ook over op een onverhard ruiter/voetganger/fietspad. Er liepen 2 mensen dus ik kondigde mijn aankomst netjes aan. De man reageerde echter ietwat paniekerig, hij maakte aanstalte om naar links uit te wijken, maar ging toch naar rechts. Doordat ik meer op de man was gefocust keek ik niet omlaag. Hierdoor zag ik dat kleine kiezelsteentje dat nét boven het zand uitstak niet, ging er met mijn rechtervoorvoet opstaan en ging zo door m'n enkel.
Precies één jaar nadat ik er vorig jaar doorheen ben gegaan is het weer zover. Gelukkig niet met mijn volle gewicht erop gaan staan en gelukkig ook niet helemaal erdoor. Maar wel flink aangetikt. Kon de eerste paar minuten niet echt wandelen, maar wel erop leunen. Dat is al een redelijk goed teken. Daarna de hele weg terug naar huis gewandeld. Af en toe een stukje proberen te dribbelen, maar dat was niet langer dan 100m vol te houden.
Voor nu weer de enkelbrace uit de kast getrokken en zit lekker met m'n hardloopschoenen (betere demping) aan op 't werk. Er zit geen ei op de enkel, wel een hele kleine verdikking maar verder lukt het wel. Denk dat ik deze week even pas op de plaats maak en rustig aan ga doen.
Wel extra balen, volgende week zitten we voor 10 dagen in zuid limburg en had al een aantal routes (geheel verhard uiteraard) in gedachten om te gaan lopen
.
Met een kleine 4km op de teller leek het me wel verstandig om onderaan de bosrand een lus van ongeveer 4km te maken. Dat scheelde weer lussen achteraan in de route. Dus, in plaats van rechtdoor rechtsaf richting de Duitse grens. Hiervoor moet wel een redelijk flinke heuvel worden bedwongen, maar deze was geen probleem. Op de grens gaat de weg ook over op een onverhard ruiter/voetganger/fietspad. Er liepen 2 mensen dus ik kondigde mijn aankomst netjes aan. De man reageerde echter ietwat paniekerig, hij maakte aanstalte om naar links uit te wijken, maar ging toch naar rechts. Doordat ik meer op de man was gefocust keek ik niet omlaag. Hierdoor zag ik dat kleine kiezelsteentje dat nét boven het zand uitstak niet, ging er met mijn rechtervoorvoet opstaan en ging zo door m'n enkel.
Precies één jaar nadat ik er vorig jaar doorheen ben gegaan is het weer zover. Gelukkig niet met mijn volle gewicht erop gaan staan en gelukkig ook niet helemaal erdoor. Maar wel flink aangetikt. Kon de eerste paar minuten niet echt wandelen, maar wel erop leunen. Dat is al een redelijk goed teken. Daarna de hele weg terug naar huis gewandeld. Af en toe een stukje proberen te dribbelen, maar dat was niet langer dan 100m vol te houden.
Voor nu weer de enkelbrace uit de kast getrokken en zit lekker met m'n hardloopschoenen (betere demping) aan op 't werk. Er zit geen ei op de enkel, wel een hele kleine verdikking maar verder lukt het wel. Denk dat ik deze week even pas op de plaats maak en rustig aan ga doen.
Wel extra balen, volgende week zitten we voor 10 dagen in zuid limburg en had al een aantal routes (geheel verhard uiteraard) in gedachten om te gaan lopen
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Beterschap @Calitomnication ... Een omgezwikte enkel blijft helaas gevoeliger voor opnieuw omzwikken kan ik uit ervaring vertellen....
Maar heb ik iets gemist of waarom lopen er ineens zoveel mensen een ongebruikelijke afstand van 8km / 5EM dit weekend? iig allemaal goed bezig geweest
Maar heb ik iets gemist of waarom lopen er ineens zoveel mensen een ongebruikelijke afstand van 8km / 5EM dit weekend? iig allemaal goed bezig geweest
Doe je ook kortere intervallen en langzame duurloopjes?GSX-MAN schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:44:
Vanavond weer een 8 km gedaan, ik heb nu serieus pijn in mijn kuiten:
Uiteindelijk komen die 2, snelheid en uithoudingsvermogen, bij elkaar en hou je het (ge)makkelijk(er) vol
Was er dit weekend niet ergens een virtuele run?Tinusvolkel schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:47:
Beterschap @Calitomnication ... Een omgezwikte enkel blijft helaas gevoeliger voor opnieuw omzwikken kan ik uit ervaring vertellen....
Maar heb ik iets gemist of waarom lopen er ineens zoveel mensen een ongebruikelijke 8km / 5EM dit weekend? iig allemaal goed bezig geweest
Volgend weekend is er bijvoorbeeld de Dam tot Damloop home edition. Dus zullen er wel wat 10-mijlers voorbij komen. Zelf ook nog ff een mooi rondje uitzetten
Gisteren was de Singelloop in Enschede.Tinusvolkel schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:47:
Pff, dat is balen zeg! Beterschap!Calitomnication schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:36:
Gisteren stond er een 24km op het programma. Dat is zeg maar ergens rond mijn max. bereik, loop deze afstand zo zelden dat ik geen enkele vaste route met deze afstand heb. Dus, gewoon de weg op en onderweg verzinnen of ik links of rechts ga.
Wel extra balen, volgende week zitten we voor 10 dagen in zuid limburg en had al een aantal routes (geheel verhard uiteraard) in gedachten om te gaan lopen.
[ Voor 76% gewijzigd door InZane op 14-09-2020 09:26 ]
Inderdaad Singeloop Enschede, mijn vriendin was meegegaan als supporter omdat ze het niet vertrouwde al die Singles.
Volgens mij tot nu toe het enige event wat dit jaar echt doorgaat. Ik vond het echt goed geregeld, kudos voor de organisatie. Bijzonder dat dit weekend ook GogBot in Enschede was, 2 festiviteiten in 1 weekend.
Volgens mij tot nu toe het enige event wat dit jaar echt doorgaat. Ik vond het echt goed geregeld, kudos voor de organisatie. Bijzonder dat dit weekend ook GogBot in Enschede was, 2 festiviteiten in 1 weekend.
Is wel de planning. Voor nu combineer ik bootcamp op dinsdag met een 8 km duurloop op zondag.Roadman schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:52:
[...]
Doe je ook kortere intervallen en langzame duurloopjes?
Uiteindelijk komen die 2, snelheid en uithoudingsvermogen, bij elkaar en hou je het (ge)makkelijk(er) vol
Slecht idee... Hoe laat?
Is bovenstaande een voorbeeld van de duurloop op zondag? Zo ja, dan zou ik willen adviseren die z.s.m. rustiger aan te gaan doen. Bootcamp is hoog intensief, dan wil je zeker een rustige duurloop erbij hebben om ook de basis op te bouwen. Als jij tijdens de duurloop erin vliegt (en stuk gaat -> wandelpauze) dan is dat eerder een tempotrainingen en dus een hoog intensieve training. Dat is niet handigGSX-MAN schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:43:
[...]
Is wel de planning. Voor nu combineer ik bootcamp op dinsdag met een 8 km duurloop op zondag.
If you can see, look. If you can look, observe
Nee, dat is meer een voorbeeld van veel te enthousiast van start gaan en daarna het tempo niet genoeg omlaag brengen. Als ik het tempo rond de 5.55 zou weten te houden, zou ik al een stuk rustigere loop hebben.Roozzz schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:57:
[...]
Is bovenstaande een voorbeeld van de duurloop op zondag? Zo ja, dan zou ik willen adviseren die z.s.m. rustiger aan te gaan doen. Bootcamp is hoog intensief, dan wil je zeker een rustige duurloop erbij hebben om ook de basis op te bouwen. Als jij tijdens de duurloop erin vliegt (en stuk gaat -> wandelpauze) dan is dat eerder een tempotrainingen en dus een hoog intensieve training. Dat is niet handig
Slecht idee... Hoe laat?
Zo, even een paar pagina's teruggelezen. Ik zie dat ik al wat "gemist" heb over onderwerpen die vaker besproken zijn. 
Hier gaat in ieder geval alles goed. Spijtig genoeg is de Trailrun Terschelling afgelast waar ik de 50km zou lopen. Als alternatief ga ik me inschrijven op eentje in Limburg (geinig van het topje van NL naar het laagste punt).
De 1000km Great Virtual Across Tennessee is afgelopen, zelf heb ik het in 103 dagen gehaald. Een leuke challenge was dit en het heeft mijn loopvolume redelijk doen laten groeien dit jaar. Inmiddels zit ik op 2200+ en mijn record heb ik vorig jaar gelopen met ruim 2300km. Dat kan ik deze maand nog halen.
Dit weekend heb ik eindelijk weer een wedstrijdje gelopen, de Gelderse Poort Trail. Naar mijn bescheiden mening weinig trail, wat asfalt er tussendoor en voor de rest langs/door de uiterwaarden van de Waal. En begreep van mijn vrouw dat de lopers in de buurt het maar gek vonden toen ik even door het water ging hardlopen, lekker natte voeten krijgen. Hoort er bij als het kan, genieten! Lekker liep ik zaterdag niet overigens, ik was van plan op eigen tempo te lopen maar de energie was er niet en ik voelde me moe dus heb ik die 32km gewoon lekker met mijn vrouw gelopen.
Op zondag hebben we nog 18km gelopen en 5 waypoints van de Waypointchallenge bezocht bij het Zandenbos. De route die ik via de plattegrond had uitgezet klopte niet want er was grof wild gebied bijgekomen. Ach, uiteindelijk hebben we daardoor maar 600 meter extra gelopen.
Vanavond rust en morgen interval als de benen goed voelen. En waarschijnlijk alleen een hesje mee, nog niet de Tracer360.
Hier gaat in ieder geval alles goed. Spijtig genoeg is de Trailrun Terschelling afgelast waar ik de 50km zou lopen. Als alternatief ga ik me inschrijven op eentje in Limburg (geinig van het topje van NL naar het laagste punt).
De 1000km Great Virtual Across Tennessee is afgelopen, zelf heb ik het in 103 dagen gehaald. Een leuke challenge was dit en het heeft mijn loopvolume redelijk doen laten groeien dit jaar. Inmiddels zit ik op 2200+ en mijn record heb ik vorig jaar gelopen met ruim 2300km. Dat kan ik deze maand nog halen.
Dit weekend heb ik eindelijk weer een wedstrijdje gelopen, de Gelderse Poort Trail. Naar mijn bescheiden mening weinig trail, wat asfalt er tussendoor en voor de rest langs/door de uiterwaarden van de Waal. En begreep van mijn vrouw dat de lopers in de buurt het maar gek vonden toen ik even door het water ging hardlopen, lekker natte voeten krijgen. Hoort er bij als het kan, genieten! Lekker liep ik zaterdag niet overigens, ik was van plan op eigen tempo te lopen maar de energie was er niet en ik voelde me moe dus heb ik die 32km gewoon lekker met mijn vrouw gelopen.
Op zondag hebben we nog 18km gelopen en 5 waypoints van de Waypointchallenge bezocht bij het Zandenbos. De route die ik via de plattegrond had uitgezet klopte niet want er was grof wild gebied bijgekomen. Ach, uiteindelijk hebben we daardoor maar 600 meter extra gelopen.
Vanavond rust en morgen interval als de benen goed voelen. En waarschijnlijk alleen een hesje mee, nog niet de Tracer360.
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Dan heb ik niets gezegdGSX-MAN schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:03:
[...]
Nee, dat is meer een voorbeeld van veel te enthousiast van start gaan en daarna het tempo niet genoeg omlaag brengen. Als ik het tempo rond de 5.55 zou weten te houden, zou ik al een stuk rustigere loop hebben.
Haha, ik benaderde dit in absolute zin qua hoogtemeters en vroeg me al af hoe ver jij van plan was te gaan lopen. Vanaf de Vaalserberg naar Zuid-Holland leek me een aardig stukje, zeg 200kmXaverius schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:06:
[...]
Zou wel goed zijn voor je jaartotaal
Maar al een mooie hoeveelheid kilometers afgelegd! Wel een serieuze versnelling doorgevoerd de afgelopen maanden geloof ik? Gemiddeld over het hele jaar ~60 per week, maar de laatste tijd eerder 80 per week als ik het zo zie. Komt dat door de mooie zomermaanden en daalt dat later weer wat, of is dit het nieuwe normaal? Zo ja, waar ligt de ambitie? Met zulke weektotalen liep ik 3digit trails
Toevallig met mijn vrouw daar gisteren over gehad tijdens ons loopje @Roozzz . Ik zou het mooi vinden om een basisafstand van 30km hardlopen als duurloop te kunnen hebben. Niet perse elk weekend natuurlijk. Dan is de stap omhoog naar een 50/60/87/100/100+ ook kleiner.
En ik vond het al lekker om gewoon 25km hard te lopen als ik de tijd had. Mijn vrouw begint het langzaam ook in te zien dat het lekker is en je er niet van kapot hoeft te gaan.
Onze klapper was onze negen dagen vakantie waarvan acht hardloopdagen waren in juni/juli. Ik wil eigenlijk proberen 4*per week te lopen en de dubbele weekenden regelmatig aan te houden. Ik ben van #teamzomer en #teamwinter overigens.
Tijd zal het leren of dat doorgaat.
En ik vond het al lekker om gewoon 25km hard te lopen als ik de tijd had. Mijn vrouw begint het langzaam ook in te zien dat het lekker is en je er niet van kapot hoeft te gaan.
Onze klapper was onze negen dagen vakantie waarvan acht hardloopdagen waren in juni/juli. Ik wil eigenlijk proberen 4*per week te lopen en de dubbele weekenden regelmatig aan te houden. Ik ben van #teamzomer en #teamwinter overigens.
Tijd zal het leren of dat doorgaat.
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Vraagje voor de hardloopgoeroe's alhier.
Situatie: Feb 2019 de 25km Asselronde gelopen (2.14), een week erna stevig geblesseerd geraakt. uiteindelijk juli 2019 geopereerd waarbij beschadigd kraakbeen is verwijder en middels microfraturing (kleine breukjes in het bot aanbrengen) de aanmaak van soort pseudo-kraakbeen is gestimuleerd.
Na een vrij intensieve revalidatie onder begeleiding van een sport-fysio (vooral focus op spierkracht, core en ook looptechniek) ben ik sinds mei weer aan het hardlopen. Eerst op de loopband, toen weer voorzichting stukjes buiten. Ik heb een kilo of 8-9 zwaarder dan vóór de blessure.
De eerste weken ging het hardlopen vrij moeizaam, had vooral last van alle kleine spiertjes onder mijn voeten (van de impact van landen). Maar sinds half augustus gaat het eigenlijk té goed. Ik ben in 4 weken van het wekelijkse rondje 4km naar7km, 10km, 11km, en afgelopen weekend 16km gegaan. Je zou zeggen dat dit een recept is voor overbelasting a.g.v. te snel opbouwen.
Maar het vreemde is dat ik tot op heden nergens last van heb, afgezien van normale spierpijn. De knie houdt het ook (zeer) goed, niet eens stijfheid o.i.d.
Wat denken jullie; kennelijk toch voldoende langzaam opgebouwd? Of ben ik aan het overbelasten en dat ga ik binnenkort merken? En zo ja waaraan dan?
Ben benieuwd naar jullie mening als expert / ervaringsexpert
Situatie: Feb 2019 de 25km Asselronde gelopen (2.14), een week erna stevig geblesseerd geraakt. uiteindelijk juli 2019 geopereerd waarbij beschadigd kraakbeen is verwijder en middels microfraturing (kleine breukjes in het bot aanbrengen) de aanmaak van soort pseudo-kraakbeen is gestimuleerd.
Na een vrij intensieve revalidatie onder begeleiding van een sport-fysio (vooral focus op spierkracht, core en ook looptechniek) ben ik sinds mei weer aan het hardlopen. Eerst op de loopband, toen weer voorzichting stukjes buiten. Ik heb een kilo of 8-9 zwaarder dan vóór de blessure.
De eerste weken ging het hardlopen vrij moeizaam, had vooral last van alle kleine spiertjes onder mijn voeten (van de impact van landen). Maar sinds half augustus gaat het eigenlijk té goed. Ik ben in 4 weken van het wekelijkse rondje 4km naar7km, 10km, 11km, en afgelopen weekend 16km gegaan. Je zou zeggen dat dit een recept is voor overbelasting a.g.v. te snel opbouwen.
Maar het vreemde is dat ik tot op heden nergens last van heb, afgezien van normale spierpijn. De knie houdt het ook (zeer) goed, niet eens stijfheid o.i.d.
Wat denken jullie; kennelijk toch voldoende langzaam opgebouwd? Of ben ik aan het overbelasten en dat ga ik binnenkort merken? En zo ja waaraan dan?
Ben benieuwd naar jullie mening als expert / ervaringsexpert
Even een korte update van mijn 'hardloopreis'.
Afgelopen jaar , eind november, begonnen na 2 jaar stilzitten (daarvoor ook niet echt significant gelopen max 200km totaal). Met een kantoorbaan en hele dag weinig bewegen ga je dit uiteindelijk merken.
Mijn doel is/was om eind van dit jaar de 1000 km aan te tikken. Nou is dat niet direct mijn trainingsdoel, maar het zou mooi zijn er te komen. Mocht het januari zijn is het ook niet erg. De 1000 is al een hele mijlpaal voor mij om uberhaupt te halen.
Begonnen met de trainingsprogramma's via Garmin voor de 5k en later 10k. Heel rustig (al vond ik dat zelf toen niet) met een tempo van 7:30/km en begonnen bij 2-3-4 km, 1 of 2 keer per week. Kramp in mijn kuiten en overal last natuurlijk na trainingen, jankend uitlopen en 2-3 dagen spierpijn.
Nu 10 maanden verder tikte ik gisteren mijn 4e training van de week af. Met trainingssnelheden laag in de 6:00/km.
Inmiddels zit ik op de volgende tijden (ben geen topatleet):
1km / 4:37
5km / 28:12
10km / 1:03:28 (nog even sleutelen)
Langste afstand: 16 km
Totale afstand: 555 km
Dit had ik dus een 10 maanden geleden echt niet kunnen bedenken. Uberhaupt het zo ver lopen achter elkaar zonder aan het zuurstof te moeten. Ook de krampen en spierpijn is verdwenen. Wel merk ik dat mijn schenen gevoelig zijn, dus probeer daar met mijn looptechniek op te letten om dit te verminderen. Tegelijkertijd altijd proberen de balans te vinden om niet te overbelasten.
Maar voel me zoveel fitter en het geeft energie. Energie om te werken, in het gezin en energie om weer verder te trainen. Mijn focus gaat nu op de 10km en dit is denk ik wel een mooie afstand om bij te blijven, hoewel een halve marathon mij ook wel speciaal lijkt om van de bucketlist te kunnen wegstrepen. Eerst maar eens kijken of ik in november in Ell mee kan doen met de 12,5km loop daar. (is ook HM)
Afgelopen jaar , eind november, begonnen na 2 jaar stilzitten (daarvoor ook niet echt significant gelopen max 200km totaal). Met een kantoorbaan en hele dag weinig bewegen ga je dit uiteindelijk merken.
Mijn doel is/was om eind van dit jaar de 1000 km aan te tikken. Nou is dat niet direct mijn trainingsdoel, maar het zou mooi zijn er te komen. Mocht het januari zijn is het ook niet erg. De 1000 is al een hele mijlpaal voor mij om uberhaupt te halen.
Begonnen met de trainingsprogramma's via Garmin voor de 5k en later 10k. Heel rustig (al vond ik dat zelf toen niet) met een tempo van 7:30/km en begonnen bij 2-3-4 km, 1 of 2 keer per week. Kramp in mijn kuiten en overal last natuurlijk na trainingen, jankend uitlopen en 2-3 dagen spierpijn.
Nu 10 maanden verder tikte ik gisteren mijn 4e training van de week af. Met trainingssnelheden laag in de 6:00/km.
Inmiddels zit ik op de volgende tijden (ben geen topatleet):
1km / 4:37
5km / 28:12
10km / 1:03:28 (nog even sleutelen)
Langste afstand: 16 km
Totale afstand: 555 km
Dit had ik dus een 10 maanden geleden echt niet kunnen bedenken. Uberhaupt het zo ver lopen achter elkaar zonder aan het zuurstof te moeten. Ook de krampen en spierpijn is verdwenen. Wel merk ik dat mijn schenen gevoelig zijn, dus probeer daar met mijn looptechniek op te letten om dit te verminderen. Tegelijkertijd altijd proberen de balans te vinden om niet te overbelasten.
Maar voel me zoveel fitter en het geeft energie. Energie om te werken, in het gezin en energie om weer verder te trainen. Mijn focus gaat nu op de 10km en dit is denk ik wel een mooie afstand om bij te blijven, hoewel een halve marathon mij ook wel speciaal lijkt om van de bucketlist te kunnen wegstrepen. Eerst maar eens kijken of ik in november in Ell mee kan doen met de 12,5km loop daar. (is ook HM)
Lekker gelopen allemaal!
Ik had gisteren ook het eerste evenement van het jaar, 5km door de polder hier naast het dorp. Het doel was een nieuw PR, dat is net niet gelukt maar wel de tweede keer <20:00 gelopen (en deze keer vond Garmin ook daad het daadwerkelijk 5km was en niet 4,98km zoals de vorige keer, dus op GC en Strava wordt 'ie wel als PR gezien).
Toch de 16de plaats gehaald... van de 69 deelnemers.
Een vriend van me liep ook mee, zijn eerste hardloop evenement ooit. Gevoel voor tempo heeft hij nog niet en blijkbaar snapte 'ie ook niet echt hoe de startvakken werkte, met als gevolg dat hij tussen veel snellere lopers is gestart en in het begin hun tempo aangehouden heeft. Zijn doel was 30:00, maar de eerste km ging in 4:51.
Al met al een prima loopje. Hier moesten we starten in tweetallen (itt de drietallen die ik in andere posts hier lees), ook 5 seconden er tussen. Bij de finish een afgezet gebiedje met wat water en zo, dikke prima. Helaas wel 1 "u turn" in de route - blijkbaar kwamen ze wat meters te kort.
Je zou ook 1 van de vele "5 to 10k" schema's kunnen pakken. Die gaan over het algemeen wel uit van 3 keer per week lopen, maar als je snel wil opbouwen dan is dat ook wel echt wat je nodig hebt. Dat bied wellicht wat meer houvast dan het zelf proberen uit te zoeken.
Ik had gisteren ook het eerste evenement van het jaar, 5km door de polder hier naast het dorp. Het doel was een nieuw PR, dat is net niet gelukt maar wel de tweede keer <20:00 gelopen (en deze keer vond Garmin ook daad het daadwerkelijk 5km was en niet 4,98km zoals de vorige keer, dus op GC en Strava wordt 'ie wel als PR gezien).
Toch de 16de plaats gehaald... van de 69 deelnemers.
Een vriend van me liep ook mee, zijn eerste hardloop evenement ooit. Gevoel voor tempo heeft hij nog niet en blijkbaar snapte 'ie ook niet echt hoe de startvakken werkte, met als gevolg dat hij tussen veel snellere lopers is gestart en in het begin hun tempo aangehouden heeft. Zijn doel was 30:00, maar de eerste km ging in 4:51.
Al met al een prima loopje. Hier moesten we starten in tweetallen (itt de drietallen die ik in andere posts hier lees), ook 5 seconden er tussen. Bij de finish een afgezet gebiedje met wat water en zo, dikke prima. Helaas wel 1 "u turn" in de route - blijkbaar kwamen ze wat meters te kort.
Dat is het inderdaad. Het probleem is dat je blessures door overbelasting niet langzaam op voelt komen. Zodra je iets voelt ben je al (veel) te laat. Ik zou nu beginnen met een weekje (of 2) rust. Daarna toch maar terug naar die 4km en dan met 1km per week uitbreiden. Als je wat verder bent kun je ook weer wat grotere stappen maken, vuistregel daarbij is maximaal 10% per week.Stefangrp schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:28:
Ik ben in 4 weken van het wekelijkse rondje 4km naar7km, 10km, 11km, en afgelopen weekend 16km gegaan. Je zou zeggen dat dit een recept is voor overbelasting a.g.v. te snel opbouwen.
Je zou ook 1 van de vele "5 to 10k" schema's kunnen pakken. Die gaan over het algemeen wel uit van 3 keer per week lopen, maar als je snel wil opbouwen dan is dat ook wel echt wat je nodig hebt. Dat bied wellicht wat meer houvast dan het zelf proberen uit te zoeken.
Ja dat dacht ik ooit ook en opeens liep ik afgelopen februari 25km met de Asselronde en met trainingen ga ik tegenwoordig ook met enige regelmaat wel voorbij de HMtuinïnen schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:39:
Mijn focus gaat nu op de 10km en dit is denk ik wel een mooie afstand om bij te blijven..
Als die laatste km's zwaarder worden, dan misschien eens op een wat lager tempo lopen?m0ridin schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:37:
Lekker bezig allemaal!
(Behalve jij dan @Calitomnication , balen van die enkel! )
Hier gisteren eindelijk weer eens de 20km aangetikt. Mijn 'comfortabele' afstand zit tot de 15 ongeveer, die kan ik lopen zonder vermoeid te raken oid, en had ook al een paar keer 17-i18-sh gedaan, maar dan is die paar km extra toch altijd weer verrassend veel meer!
Laatste paar km dan toch de hartslag wat omhoog en kostte het allemaal meer moeite, maar fijn hem weer eens aangetikt te hebben en lekker om toch die afstanden wat uit te breiden. Ik ben echt een 10-15km loper, gewoon lekker een rondje... niet al te lang weg. Maar vind het ook wel lekker om wat verder te kunnen, meer mogelijkheden qua rondjes, gewoon lekker hobbelen.
Ondertussen ook wat meer intervallen/tempos erin verwerken om ook aan de snelheid te werken (en daarmee natuurlijk die langere afstanden ook sneller te kunnen doen) en proberen te blijven rekken en strekken (grote valkuil, ik ben daarin laks en lui maar probeer vooral hamstrings en kuiten toch elke dag even te strekken).
Oh ja, niet gelogd:
https://www.strava.com/activities/4053123667
Voor mij is die gemiddeld 4.58 op 20km in ieder geval nog best wel doorlopen.
[ Voor 65% gewijzigd door InZane op 14-09-2020 12:44 ]
Lekker bezig allemaal!
Hier gisteren eindelijk weer eens de 20km aangetikt. Mijn 'comfortabele' afstand zit tot de 15 ongeveer, die kan ik lopen zonder vermoeid te raken oid, en had ook al een paar keer 17-i18-sh gedaan, maar dan is die paar km extra toch altijd weer verrassend veel meer!
Laatste paar km dan toch de hartslag wat omhoog en kostte het allemaal meer moeite, maar fijn hem weer eens aangetikt te hebben en lekker om toch die afstanden wat uit te breiden. Ik ben echt een 10-15km loper, gewoon lekker een rondje... niet al te lang weg. Maar vind het ook wel lekker om wat verder te kunnen, meer mogelijkheden qua rondjes, gewoon lekker hobbelen.
Ondertussen ook wat meer intervallen/tempos erin verwerken om ook aan de snelheid te werken (en daarmee natuurlijk die langere afstanden ook sneller te kunnen doen
) en proberen te blijven rekken en strekken (grote valkuil, ik ben daarin laks en lui maar probeer vooral hamstrings en kuiten toch elke dag even te strekken).
Oh ja, niet gelogd:
Ondertussen ook wat meer intervallen/tempos erin verwerken om ook aan de snelheid te werken (en daarmee natuurlijk die langere afstanden ook sneller te kunnen doen
Oh ja, niet gelogd:
@tuinïnen Draag je steunkousen? Zou kunnen helpen met je schenen, je hoort nog wel eens dat dit werkt. Mooie progressie hoor!
@Stefangrp Op afstand beoordelen is natuurlijk erg moeilijk omdat we niet weten hoe je pezen, spieren, etc. gesteld zijn, maar ik zou zeggen dat je te hard gaat en dat ga je binnen nu en een paar weken merken aan je pezen. Je spieren zullen wel meevallen, maar al dat getrek aan je pezen vinden ze niet heel leuk. Waarom volg je niet een 10 kilometer schema? Dan bouw je geleidelijk op. Je kan beter nu wat rustiger aan opbouwen, dan zit je sneller aan structureel hogere kilometers dan wanneer je teveel loopt en daarmee waarschijnlijk voorbijloopt aan je lichaam.
@m0ridin Lekker rondje, ziet eruit als een mooie route! Des te sneller je gaat lopen, des te eerder ben je weer thuis
@Calitomnication Ik zag het op Strava, wat balen zeg! Hopelijk snel opgeknapt en inderdaad: nu maar even rusten zodat het kan helen. Anders ben je straks nog verder van huis.
@Jory Nice! Maar de hamvraag is natuurlijk: heeft je vriend het gered binnen 30 minuten?
@Stefangrp Op afstand beoordelen is natuurlijk erg moeilijk omdat we niet weten hoe je pezen, spieren, etc. gesteld zijn, maar ik zou zeggen dat je te hard gaat en dat ga je binnen nu en een paar weken merken aan je pezen. Je spieren zullen wel meevallen, maar al dat getrek aan je pezen vinden ze niet heel leuk. Waarom volg je niet een 10 kilometer schema? Dan bouw je geleidelijk op. Je kan beter nu wat rustiger aan opbouwen, dan zit je sneller aan structureel hogere kilometers dan wanneer je teveel loopt en daarmee waarschijnlijk voorbijloopt aan je lichaam.
@m0ridin Lekker rondje, ziet eruit als een mooie route! Des te sneller je gaat lopen, des te eerder ben je weer thuis
@Calitomnication Ik zag het op Strava, wat balen zeg! Hopelijk snel opgeknapt en inderdaad: nu maar even rusten zodat het kan helen. Anders ben je straks nog verder van huis.
@Jory Nice! Maar de hamvraag is natuurlijk: heeft je vriend het gered binnen 30 minuten?
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
@InZane
Kwam denk ik ook doordat ik donderdag al interval training had gedaan (12x400 @ 3:20 ish).. Op zich is die 5:00 min/km wel redelijk rustig voor me. Hartslag was nu wel wat hoger al vanaf het begin (kuch, biertjes en beetje ongezonde week gehad verder) maar alsnog zo'n 135 oid.
Vanaf een km of 10 kwam hij langzaam boven de 140 uit, maar tot 16km bleeft hij tussen de 140-145 dus ook niet al te gek... uiteindelijk iets boven de 150 aan het eind.
Maar denk combi zware benen door interval, bier, chips, matig slapen en gewoon niet gewend aan de afstand.
@Arjan90
Tnx, idd wel een fijn rondje
Normaal loop ik door Rhijnauwen terug ipv over de koningsweg/koningslaan zeg maar, maar dat zou nog een 3 km extra zijn en dat voelde als niet zo'n best plan deze keer hehe. Maar het is wel fijn, ben geen stadsloper... ga liever een beetje buiten Utrecht.
Kwam denk ik ook doordat ik donderdag al interval training had gedaan (12x400 @ 3:20 ish).. Op zich is die 5:00 min/km wel redelijk rustig voor me. Hartslag was nu wel wat hoger al vanaf het begin (kuch, biertjes en beetje ongezonde week gehad verder) maar alsnog zo'n 135 oid.
Vanaf een km of 10 kwam hij langzaam boven de 140 uit, maar tot 16km bleeft hij tussen de 140-145 dus ook niet al te gek... uiteindelijk iets boven de 150 aan het eind.
Maar denk combi zware benen door interval, bier, chips, matig slapen en gewoon niet gewend aan de afstand.
@Arjan90
Tnx, idd wel een fijn rondje
[ Voor 21% gewijzigd door m0ridin op 14-09-2020 13:12 ]
Eens, een structurele 30k duurloop als basis maakt mooie uitspattingen mogelijk. Het duurvermogen dat je hiermee opbouwt is voor mij de sleutel geweest naar de nodige ultra's. Het is tevens mijn streven om dit weer als basis te hebben, want dan liggen snelle of verre dingen weer binnen bereik. Hopelijk lukt het deze winter om die stap te zetten. Voor nu is 2 uur comfortabel, dus ik moet of wat harder gaan lopen of er nog een uurtje bij trainenXaverius schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:20:
Toevallig met mijn vrouw daar gisteren over gehad tijdens ons loopje @Roozzz . Ik zou het mooi vinden om een basisafstand van 30km hardlopen als duurloop te kunnen hebben. Niet perse elk weekend natuurlijk. Dan is de stap omhoog naar een 50/60/87/100/100+ ook kleiner.
[...]
30km duurt mij net wat te lang, dus doe mooi een structure halve marathon die ik dan weer makkelijk uit kan breiden naar een hele (als die weer is een keer door gaan) ambities om verder te gaan dan een hele heb ik nog nietRoozzz schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:01:
[...]
Eens, een structurele 30k duurloop als basis maakt mooie uitspattingen mogelijk. Het duurvermogen dat je hiermee opbouwt is voor mij de sleutel geweest naar de nodige ultra's. Het is tevens mijn streven om dit weer als basis te hebben, want dan liggen snelle of verre dingen weer binnen bereik. Hopelijk lukt het deze winter om die stap te zetten. Voor nu is 2 uur comfortabel, dus ik moet of wat harder gaan lopen of er nog een uurtje bij trainen
Volgende week ga ik een paar dagen weg in Duitsland. Omdat ik daar graag ook een of meerdere rondjes wil lopen ben ik op zoek naar navigatie. Helaas kan op mijn Vivoactive 4S geen turn by turn navigatie en ben ik aangewezen op mijn telefoon. Nu heb ik teruggezocht in dit forum en kom ik vrij weinig tegen over navigatie op telefoons (OsmAnd wordt een keer genoemd).
Zijn er hier mensen die hun ervaringen, voor zover die er zijn, kunnen delen met turn by turn navigatie op Android telefoons?
Zijn er hier mensen die hun ervaringen, voor zover die er zijn, kunnen delen met turn by turn navigatie op Android telefoons?
Na het wegvallen van alle triathlon wedstrijden dit seizoen had ik sterke behoefte aan een nieuw doel om toch gemotiveerd te blijven om te trainen. Daarom half juli besloten om mij in te schrijven voor de Ronde venen marathon op 15 november. Via de "Run with Hal" app een schema gemaakt en die netjes aan het volgen.
Gisteren stond de eerste serieuzere testloop op het programma: Halve marathon race simulatie.
Om half 8 sochtends vertrokken en na 2km rustig inlopen maar eens gaan kijken wat er mogelijk was. Mijn PR had ik vorig jaar gelopen bij hoge temperaturen en stond op 1:41:57.
De eerste 10km vertrokken met een richttijd van rond de 5:00 per km (beoogt marathon tempo) om dan in het tweede deel wat te kunnen versnellen.
Dat ging uiteindelijk meer dan goed met als resultaat een verbetering van mijn PR met ruim 3 minuten: 1:38:42.
https://www.strava.com/activities/4051805485
Met nog 62 dagen te gaan krijg ik langzaam het vertrouwen dat de 3,5 uur op de marathon daadwerkelijk mogelijk gaat zijn.
Gisteren stond de eerste serieuzere testloop op het programma: Halve marathon race simulatie.
Om half 8 sochtends vertrokken en na 2km rustig inlopen maar eens gaan kijken wat er mogelijk was. Mijn PR had ik vorig jaar gelopen bij hoge temperaturen en stond op 1:41:57.
De eerste 10km vertrokken met een richttijd van rond de 5:00 per km (beoogt marathon tempo) om dan in het tweede deel wat te kunnen versnellen.
Dat ging uiteindelijk meer dan goed met als resultaat een verbetering van mijn PR met ruim 3 minuten: 1:38:42.
https://www.strava.com/activities/4051805485
Met nog 62 dagen te gaan krijg ik langzaam het vertrouwen dat de 3,5 uur op de marathon daadwerkelijk mogelijk gaat zijn.
Een van de twee ConnectIQapps van mappicus - dwMap of mapField, afhankelijk of je een app of een dataveld wil - zijn wel geschikt voor de 4S. Werkt prima.Guusjee schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:32:
Volgende week ga ik een paar dagen weg in Duitsland. Omdat ik daar graag ook een of meerdere rondjes wil lopen ben ik op zoek naar navigatie. Helaas kan op mijn Vivoactive 4S geen turn by turn navigatie en ben ik aangewezen op mijn telefoon. Nu heb ik teruggezocht in dit forum en kom ik vrij weinig tegen over navigatie op telefoons (OsmAnd wordt een keer genoemd).
Ah, top! Hier had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het eens proberen.Poekie schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:35:
[...]
Een van de twee ConnectIQapps van mappicus - dwMap of mapField, afhankelijk of je een app of een dataveld wil - zijn wel geschikt voor de 4S. Werkt prima.
Alsnog wel opzoek naar alternatieven voor de telefoon aangezien ik die toch meeneem.
Ik gebruik ook dwMAP op mijn FR235. Echt ideaal in nieuwe omgevingen. Nadeel is dat enkel de route wordt weergegeven en geen kaart. Maar als je vooraf de route goed hebt ingetekend werk dat prima, ook omdat dwMAP goede zoom mogelijkheden heeft met de pijltjestoetsen. Telefoon heb ik Osmand+. Niet voor navigeren maar enkel om als het nodig is te oriënteren.Guusjee schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:46:
[...]
Ah, top! Hier had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het eens proberen.
Alsnog wel opzoek naar alternatieven voor de telefoon aangezien ik dit toch meeneem.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Focus niet op snelheid, maar train op hartslag zones.GSX-MAN schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:03:
[...]
Nee, dat is meer een voorbeeld van veel te enthousiast van start gaan en daarna het tempo niet genoeg omlaag brengen. Als ik het tempo rond de 5.55 zou weten te houden, zou ik al een stuk rustigere loop hebben.
Ik heb soms het idee dat een aantal forumleden hun hardloop trainingen als wedstrijden zien.
Het moet iedere keer verder of sneller.
Het recept voor blessures door overbelasting.
Het werkt wel motiverend als je elke keer ziet dat je weer sneller bent geworden. Weet van m'n eerste maanden nadat ik begonnen was met hardlopen dat ik elke keer weer een nieuwe 1k of 5k PR had
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Maar daarvoor hoef je natuurlijk niet altijd voluit te gaan. Ook bij langzame duurlopen zie je progressie omdat je bijv. bij dezelfde lage hartslag ook steeds sneller kunt lopen. Plus je traint dan hele andere spiervezels. Ik vind het zelf altijd een lekker gevoel aan het eind bij een lange DL dat 'zuurstofoverschot' in je benen.
Snelheid test ik hier amper, maar 1x in de 2-3 maanden op een wedstrijdtempo (gewoon flink doorlopen) om te zien waar je staat en hoe het gaat is natuurlijk ook wel leuk.
De trainingsprogramma's hebben mij wel geleerd & gedwongen om te variëren in je trainingen. Toen ik iedere week mijn afstand iets vergrootte en enkel op 1 tempo liep boekte ik amper progressie. Toen ik ging afwisselen tussen interval, rustig, herstel, joggen, laag tempo en doeltempo (wedstrijdtempo) ging het sneller en verlichtte het ook de belasting op steeds dezelfde spieren.
De trainingsprogramma's hebben mij wel geleerd & gedwongen om te variëren in je trainingen. Toen ik iedere week mijn afstand iets vergrootte en enkel op 1 tempo liep boekte ik amper progressie. Toen ik ging afwisselen tussen interval, rustig, herstel, joggen, laag tempo en doeltempo (wedstrijdtempo) ging het sneller en verlichtte het ook de belasting op steeds dezelfde spieren.
Klinkt als een bekend receptvandermark schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:50:
[...]
Ik gebruik ook dwMAP op mijn FR235. Echt ideaal in nieuwe omgevingen. Nadeel is dat enkel de route wordt weergegeven en geen kaart. Maar als je vooraf de route goed hebt ingetekend werk dat prima, ook omdat dwMAP goede zoom mogelijkheden heeft met de pijltjestoetsen. Telefoon heb ik Osmand+. Niet voor navigeren maar enkel om als het nodig is te oriënteren.
Ik wilde vorige week rustig aan doen en heb dat twee loopjes volgehouden. Zaterdag wilde ik wat langer en trok ik weer wat snellere schoenen aan (en ja, dat is ook een mentaal dingetje). Dat leidde tot net geen 24km met 4:13/km als gemiddeld tempo. Over 3 weken doe ik mee aan de halve van Nijkerk dus dat moet maar een goede test zijn geweest om eindelijk een keer een hm met een gemiddelde onder de 4:00/km te lopen. En over 5 weken heb ik me ingeschreven voor de Indian summer 87km, net als @Trenchdog . Daar heb ik nog niet zo'n beeld bij hoe ik dat ga doen. Langste afstand was tot nu toe de 60 van Texel. Het vraagt een soort mindset verandering (van racen naar reizen) die ik maar moeilijk kan maken. En vooral de hoop een beetje heel te blijven onderweg.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Thx, en daar weet ik alles van! Vandaag is het precies 1 jaar geleden dat ik 2 v/d 3 enkelbanden zo goed als af heb gescheurd. Je zou dus kunnen stellen dat het gisteren een soort van Jubileum omzwik is geweestTinusvolkel schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:47:
Gelukkig gaat het herstel voor zover voorspoedig. Gisteren vooral stijve voet, vandaag al meer mobiel en kan weer gewoon lopen. Denk dat ik de training van morgen nog maar even oversla en donderdag op een laag pitje ga duurlopen. Toch maar weer de enkelbrace uit de kast halen en standaard in de hardlooptas stoppen
tips voor New York
@Rudedadude Wat betreft de Indian Summer Ultra, bij gebrek aan referentiemateriaal volg ik maar de filosofie van Ome Willem:
Deze voet voor deze voet
deze voet voor deze voet
deze voet voor deze voet
en zo ga ik naar voren.
Zin in!
Aankomende zondag staat de een na laatste wisseltempoloop op het programma, in 3,5 uur opbouwend van 5:30 naar 4:15. Dat zou een marathon op moeten leveren. Twee weken daarna loop ik nog 4 uur, dan zou ik net niet de 50 aan moeten tikken. Daarna taperen en zien waar het schip strand op 17 oktober.
Deze voet voor deze voet
deze voet voor deze voet
deze voet voor deze voet
en zo ga ik naar voren.
Zin in!
Aankomende zondag staat de een na laatste wisseltempoloop op het programma, in 3,5 uur opbouwend van 5:30 naar 4:15. Dat zou een marathon op moeten leveren. Twee weken daarna loop ik nog 4 uur, dan zou ik net niet de 50 aan moeten tikken. Daarna taperen en zien waar het schip strand op 17 oktober.
Klinkt in elk geval als een echte voorbereidingTrenchdog schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:15:
@Rudedadude Wat betreft de Indian Summer Ultra, bij gebrek aan referentiemateriaal volg ik maar de filosofie van Ome Willem:
Deze voet voor deze voet
deze voet voor deze voet
deze voet voor deze voet
en zo ga ik naar voren.
Zin in!
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Lekker stukje gelopen vanavond, 19.5km met in- en uitlopen. Het weer was ook wel echt top... Gisteren al 14 gedaan, dus morgen even rust. Ben ook iets handiger geworden met de Stryd app voor de watch:
:strip_exif()/f/image/WRKZM8cjjMYQ7YbBUZENj4cC.jpg?f=fotoalbum_large)
67 minuten onder de hartslagdrempel, behalve een piek aan het einde waarbij ik iemand tegenkwam die ik kende. Hij zat op de fiets en ik liep dus even mee.
:strip_exif()/f/image/WRKZM8cjjMYQ7YbBUZENj4cC.jpg?f=fotoalbum_large)
67 minuten onder de hartslagdrempel, behalve een piek aan het einde waarbij ik iemand tegenkwam die ik kende. Hij zat op de fiets en ik liep dus even mee.
Hoort wellicht in het horloge topic, maar omdat dit hier al genoemd is stel ik de vraag toch even.vandermark schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:50:
[...]
Ik gebruik ook dwMAP op mijn FR235. Echt ideaal in nieuwe omgevingen. Nadeel is dat enkel de route wordt weergegeven en geen kaart. Maar als je vooraf de route goed hebt ingetekend werk dat prima, ook omdat dwMAP goede zoom mogelijkheden heeft met de pijltjestoetsen. Telefoon heb ik Osmand+. Niet voor navigeren maar enkel om als het nodig is te oriënteren.
Wat zou de toegevoegde waarde van dwMAP zijn voor een FR245(M)? Ik kan immers als een route weergeven, en ik krijg ook netjes een melding als ik af moet slaan.
Dan is de meerwaarde klein. Mijn FR235 heeft die mogelijkheid niet en met dwMAP krijg ik een gratis upgrade qua features.m-vw schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:42:
[...]
Hoort wellicht in het horloge topic, maar omdat dit hier al genoemd is stel ik de vraag toch even.
Wat zou de toegevoegde waarde van dwMAP zijn voor een FR245(M)? Ik kan immers als een route weergeven, en ik krijg ook netjes een melding als ik af moet slaan.
Wat ik verder wel prettig vind is dat alles webbased gaat: Op dwMAP account kan ik een .GPX, .TCX of een Strava route link toevoegen en deze als actief aanzetten. Eerst volgende keer als ik dwMAP start op horloge pakt hij dan die route (als je verbonden telefoon internet heeft). Voor de vakantie heb ik al mooi aantal routes klaar staan in dwMAP account en op camping kan ik in 5 seconden aangeven welke route ik wil gebruiken.
Op de camping kan ik ook in Strava route bouwer een nieuwe route tekenen en vrij eenvoudig staat deze in het horloge
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
ijn hier mensen met ervaring met trainingsplannen van Garmin?
Ik ben twee maanden geleden een Garmin Trainingsplan begonnen: 10 kilometer in 45 minuten van de coach Jeff Galloway. Het programma past zich aan aan de resultaten.
De trainingen van dit programma bestaan hoofdzakelijk uit intervallen met een vaste warmingup, waarbij het aantal intervallen steeds verder oploopt
1. snelheidstraining: zoveel keer 800m hoger dan doeltempo (in mijn geval 4:10) met 3 min wandel tussendoor
2. heuveltraining: een aantal maal 0:15 sprint heuvelop met wandelen tussendoor
3. doeltempotraning: 1 mijl + aantal keer 800m op doeltempo (4:30) met wandel tussendoor
4. duurloop, eens in de 2 weken ongeveer een duurloop op "normaal" tempo (niet doeltempo)
Het gaat op zich allemaal prima. Wat me wel begint tegen te vallen is het aantal kilometers dat ik loop:
- twee weken geleden moest ik 18 kilometer lopen tijdens de duurloop, afgelopen week 21,8km... (overigens gelopen in 1:45
)
- afgelopen zaterdag weer een snelheidstraining (prog 1): 16x 800m op hoog tempo. In totaal 19km gelopen
- aanstaande zaterdag moet ik 18x 800m lopen, en ga dus over de 21km heen
- ik kan het programma nog niet zover inzien, maar het zou me niks verbazen als ik bij de volgende duurloop 25km moet lopen...
Ik doe een 10km programma. Heel simpel gezegd: waar slaat dit op?
Op zich gaat het allemaal prima, en ik vind het aan de ene kant niet zo erg dat ik meer loop, maar ik ben inmiddels zo ongeveer elke training 2 uur zoet, en het begint me een beetje te irriteren.
Ik wil ook niet zomaar het programma stopzetten of zo, maar ik snap niet waarom ik voor een 10k doel van 45 minuten meer dan 20km moet lopen.
Het lijkt onderhand wel een training voor de marathon.
Iemand die hier een verklaring voor heeft?
Ik ben twee maanden geleden een Garmin Trainingsplan begonnen: 10 kilometer in 45 minuten van de coach Jeff Galloway. Het programma past zich aan aan de resultaten.
De trainingen van dit programma bestaan hoofdzakelijk uit intervallen met een vaste warmingup, waarbij het aantal intervallen steeds verder oploopt
1. snelheidstraining: zoveel keer 800m hoger dan doeltempo (in mijn geval 4:10) met 3 min wandel tussendoor
3. doeltempotraning: 1 mijl + aantal keer 800m op doeltempo (4:30) met wandel tussendoor
4. duurloop, eens in de 2 weken ongeveer een duurloop op "normaal" tempo (niet doeltempo)
Het gaat op zich allemaal prima. Wat me wel begint tegen te vallen is het aantal kilometers dat ik loop:
- twee weken geleden moest ik 18 kilometer lopen tijdens de duurloop, afgelopen week 21,8km... (overigens gelopen in 1:45
- afgelopen zaterdag weer een snelheidstraining (prog 1): 16x 800m op hoog tempo. In totaal 19km gelopen
- ik kan het programma nog niet zover inzien, maar het zou me niks verbazen als ik bij de volgende duurloop 25km moet lopen...
Op zich gaat het allemaal prima, en ik vind het aan de ene kant niet zo erg dat ik meer loop, maar ik ben inmiddels zo ongeveer elke training 2 uur zoet, en het begint me een beetje te irriteren.
Ik wil ook niet zomaar het programma stopzetten of zo, maar ik snap niet waarom ik voor een 10k doel van 45 minuten meer dan 20km moet lopen.
Ik heb er geen ervaring voor echter alleen maar herkenning. 2 maal gestart met het 5k programma. Toen moest ik ook 14 of 16 km gaan lopen en dat viel me aardig tegen als je dat niet gewend bent. Daarom ook tot 2 keer gestopt met overbelastingsklachten.stefijn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:24:
- twee weken geleden moest ik 18 kilometer lopen tijdens de duurloop, afgelopen week 21,8km... (overigens gelopen in 1:45)
Je kan er een training uitgooien en zelf een kortere afstand lopen. Echter mijn ervaring is dat de lange training alsnog weer terugkomt de week daarop.
Ik ben gestart met een 10 km training maar door de pittige trainingen een blessure opgelopen. De afwisseling vond ik erg leuk maar het programma was voor mij was te destructiefstefijn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:24:
- twee weken geleden moest ik 18 kilometer lopen tijdens de duurloop, afgelopen week 21,8km... (overigens gelopen in 1:45)
Het komt nogal extreem over:
16x 800m op hoog tempo. Dat is veel langer dan de doelafstand en op hoge intensiteit.
Om de week > 15KM lopen met als doel een 10KM vind ik nogal over de top.
Dat schema leent zich prima om te trainen naar overbelasting.
16x 800m op hoog tempo. Dat is veel langer dan de doelafstand en op hoge intensiteit.
Om de week > 15KM lopen met als doel een 10KM vind ik nogal over de top.
Dat schema leent zich prima om te trainen naar overbelasting.
Het is totaal onnodig om over de 20K kilometer te lopen bij een 10K schema. Je zou bijna denken dat je een marathon schema aan het doen bent.stefijn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:24:
In mijn 10K schema zat slechts een handjevol duurlopen over de 10K (geloof 12,5K maks).
http://www.jeffgalloway.com/training/5k-10k-training/
Weet je zeker dat je een 10K schema doet?
Ik train overigens voor een 21K op het moment. De langste loop na 2 weken is slechts 14K. De eerste 4 weken hebben focus op kracht, de laatste 4 op snelheid. Was voor mij nieuw om een hele loop op slechts 137bpm te doen
Wat anders... mijn vrouw heeft na dik een jaar trainen (3-4 keer per week bootcamp en 3-4 per week hardlopen) een VO2 Max van 52 opgebouwd 😲. Nu is het voor mij alle hens aan dek om haar voor te blijven. Zelf loopt ze nu de ene KOM na de andere in Strava. Probeerde haar over te halen om wedstrijden te lopen maar dat wilt ze niet.
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Ja, dat is ook een beetje waar ik bang voor ben...en daarnaast gewoon het feit dat de trainingen me veel meer tijd kosten dan ik er aan wil besteden.
Ben nu 14 weken bezig en op zich heb ik nergens last van (behalve dan dat ik los van het lopen regelmatig slecht slaap en dus niet altijd helemaal fit voel). In het begin was de belasting voor op mijn kuiten erg fors bij die intervaltrainingen, maar die zijn inmiddels gewend.
Heb geprobeerd te zoeken naar een "ingang" bij Garmin zeg maar om te kijken of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen maar ik kom niet verder dan algemene hardloopforums. Er gaat volgens mij gewoon iets mis in dit programma.
Het is toch echt een 10k programma....
:strip_exif()/f/image/RqQaNrDfdaSXthIYqNiP1ejV.jpg?f=fotoalbum_large)
Die Jeff lacht er wel bij..
edit: zal eens een mailtje wagen aan http://www.jeffgalloway.com/
Ben nu 14 weken bezig en op zich heb ik nergens last van (behalve dan dat ik los van het lopen regelmatig slecht slaap en dus niet altijd helemaal fit voel). In het begin was de belasting voor op mijn kuiten erg fors bij die intervaltrainingen, maar die zijn inmiddels gewend.
Heb geprobeerd te zoeken naar een "ingang" bij Garmin zeg maar om te kijken of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen maar ik kom niet verder dan algemene hardloopforums. Er gaat volgens mij gewoon iets mis in dit programma.
Het is toch echt een 10k programma....
:strip_exif()/f/image/RqQaNrDfdaSXthIYqNiP1ejV.jpg?f=fotoalbum_large)
Die Jeff lacht er wel bij..
edit: zal eens een mailtje wagen aan http://www.jeffgalloway.com/
[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 15-09-2020 09:11 ]
Typisch, mogelijk is er iets veranderd in de afgelopen maanden, maar dit komt maar beperkt overeen met mijn ervaring met dit 10k schema (jaartje terug). Nu was mijn conditie zacht gezegd nogal ruk op dat moment, maar ik geloof niet dat ik ooit een 800m voorgeschoteld heb gekregen of dit soort lang werk...
Bij mij zat er ook vaak een optionele compenent in. Daar kan je toch eenvoudig wat in terugschroeven, door dat domweg niet te lopen?
Nu klinkt het alsof je een halve marathon schema volgt. Are you sure that?
-edit- oh ik volgde het 10k schema van Greg; dat kan natuurlijk ook het verschil in benadering verklaren. Hoewel het volume hoe dan ook heel hoog lijkt.
Bij mij zat er ook vaak een optionele compenent in. Daar kan je toch eenvoudig wat in terugschroeven, door dat domweg niet te lopen?
Nu klinkt het alsof je een halve marathon schema volgt. Are you sure that?
-edit- oh ik volgde het 10k schema van Greg; dat kan natuurlijk ook het verschil in benadering verklaren. Hoewel het volume hoe dan ook heel hoog lijkt.
[ Voor 13% gewijzigd door Roozzz op 15-09-2020 10:45 ]
@stefijn Is er een publieke link naar zo een schema? Wil het geheel wel eens zien.
Wat er geschreven werd iig: Extreem.... idd kun je wel stellen...
Ben eigenlijk zelf vooral een 10 km loper als sterkste punt, althans dat was ooit rond mijn 48-49e als late starter. Nooit zo extreem getraind.
Heb voor de aardigheid een van de zomerweken eens opgezocht in de tijd dat ik 35-igers liep op de 10 km...
Weekvolume van deze training 61 km.
Duur van de trainingen: baan ca 90 min, bos 60-90, weg ca wat er staat.
Maar trainen moet je ook leuk blijven vinden....... das de basis.
En verder: Ik trainde dus 7x p/w (incl kracht) maar ik vond het ontzettend leuk en dat is toch de basis om het vol te houden... die 2 extra krachttrainingen deed ik gewoon op een tijd dat het me goed uitkwam, TV aan journaal kijken etc... de tijd vliegt om. En ik trainde dus nooit zo extreem als in jouw schema.
Wat er geschreven werd iig: Extreem.... idd kun je wel stellen...
Ben eigenlijk zelf vooral een 10 km loper als sterkste punt, althans dat was ooit rond mijn 48-49e als late starter. Nooit zo extreem getraind.
Heb voor de aardigheid een van de zomerweken eens opgezocht in de tijd dat ik 35-igers liep op de 10 km...
Weekvolume van deze training 61 km.
Duur van de trainingen: baan ca 90 min, bos 60-90, weg ca wat er staat.
Tuurlijk wordt je wel beter van meer trainen, maar dat zou "moet" je dan eerder in meer trainingen doen dan in in 1 training en daar 18x800 m in stoppen...Ma: Bostraining: 2x (5’-3’-1’) TDL p:helft looptijd-sp3’
Di: Rust
Wo baan: 3x [1000(IL),p1’ + 5x 200(WT5),p30”] sp3’
Do: weg 20’ RDL/20’ NDL/20’ RDL met 2x p1'
Vrij: Rust
za: Bostraining 10’ VDL- 3x1’ tempo,p1’ – 8’ VDL – 3x1’ tempo,p1’
Zo: Weg RDL 60’
Aangevuld met 2 thuis krachttrainingen van 45 min elk. Veel frequenties, hooguit een hand haltertje van max 2kg
Mijn jaar-km's toen: ca 3000 km, periodiserend opgebouwd met een week gemiddelde van ca 60 km.
Maar trainen moet je ook leuk blijven vinden....... das de basis.
En verder: Ik trainde dus 7x p/w (incl kracht) maar ik vond het ontzettend leuk en dat is toch de basis om het vol te houden... die 2 extra krachttrainingen deed ik gewoon op een tijd dat het me goed uitkwam, TV aan journaal kijken etc... de tijd vliegt om. En ik trainde dus nooit zo extreem als in jouw schema.
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 15-09-2020 09:15 ]
@stefijn Ik ben ook geen kenner van de Garmin coach, noch ben ik een expert op het gebied van hardlopen en trainingen. Maar is de training ook gebasseerd op een richttijd en doel wanneer je dit moet behalen?
Ik kan me indenken dat als dit het geval is, en je hebt 10 km in 40 minuten als richttijd, met als doel dat dit in december behaald moet zijn, er een zwaar schema uit komt rollen.
Overigens is bovenstaande zomaar een aanname en kan ik het helemaal mis hebben.
Ik kan me indenken dat als dit het geval is, en je hebt 10 km in 40 minuten als richttijd, met als doel dat dit in december behaald moet zijn, er een zwaar schema uit komt rollen.
Overigens is bovenstaande zomaar een aanname en kan ik het helemaal mis hebben.
Zie hierboven in t screenshot. Doel is 10k in 45min, en ik heb het gewoon laten staan op het standaard tijdschema (een week of 16 meen ik), 3 trainingen per week. In de tussentijd wel een keer de "wedstrijddag" een week of 4 verschoven (omdat ik toen wel last van mijn kuiten had), die staat nu op 19-10 dus over 4 weken ben ik klaar met mijn programma.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ik intervallen (welke dan ook) kan skippen met de "ronde" knop op mijn Garmin Fenix, dus in principe kan ik denk ik wel tijdens een training het programma inkorten (maar dat is dan ook weer een beetje mijn eer te na
)
En dat doel is dan in het begin volgens mij ook nog ingesteld automatisch a.h.v. een eerste meting (ik had al een aardige loopbasis vanwege survivalruns)
@route99 weet ik niet. Het programma wordt initieel ingesteld op een testrun en daarna aangepast aan je progressie, ik kan vaak maar 3 of 4 trainingen vooruit zien wat ik precies ga doen (het enige dat vast is is de 4 typen trainingen die ik hierboven beschreef)
Op zich wel lekker dat ik 16x 800m in 4:10 kan rennen hoor
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ik intervallen (welke dan ook) kan skippen met de "ronde" knop op mijn Garmin Fenix, dus in principe kan ik denk ik wel tijdens een training het programma inkorten (maar dat is dan ook weer een beetje mijn eer te na
En dat doel is dan in het begin volgens mij ook nog ingesteld automatisch a.h.v. een eerste meting (ik had al een aardige loopbasis vanwege survivalruns)
@route99 weet ik niet. Het programma wordt initieel ingesteld op een testrun en daarna aangepast aan je progressie, ik kan vaak maar 3 of 4 trainingen vooruit zien wat ik precies ga doen (het enige dat vast is is de 4 typen trainingen die ik hierboven beschreef)
Op zich wel lekker dat ik 16x 800m in 4:10 kan rennen hoor
[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 15-09-2020 09:27 ]
Dat snap ik... maar trainingen moet wel duurzaam/leuk zijn over een lange tijd en het is dan ook goed dat je het aankaart.Op zich wel lekker dat ik 16x 800m in 4:10 kan rennen hoor
Edit: Mss is het goed om nog eens na te gaan of de Jeff Galloway methode wel bij je past?
Zoals er meer wegen naar Rome zijn.... zijn er ook meer wegen om naar jouw doel te komen.
In een discussie met mijn 1e topcoach vroeg ik: Hoe bepaal je nu wat het beste is voor ons? Waarom die aanpak en niet een andere?
Het antwoord was: Ik pak gewoon overal dat wat ik denk wat goed is. Kiezen voor één specifieke methode doe ik vnl persoonsgericht als die persoon wel potentie heeft om zijn/haar doel na te kunnen streven, maar met bepaalde trainingsonderdelen, bijvoorbeeld de echt langere duurlopen veel problemen heeft.
In die tijd was het duurloopmisverstand van Klaad Lok sterk in opkomst.
https://www.duurloopmisverstand.nl/
Dat was dus een manier om het duurloopprobleem "te omzeilen".
Ik ben geen trainer, dus heb geen kant en klaar antwoord voor je, maar wat ik al eerder schreef, zoek een methode die je leuk blijft vinden, omdat je die beter vol kunt houden.
Je schreef dat je al een aardige basis had vanuit de survival run, dus vertrouw erop dat het met een voor jou geschikte aanpak wel goed komt met jouw doel.
Maar omdat je ook met adaptie/aanpassing van je lichaam te maken hebt, leg er geen strak weken plan naast. Durf een week met wat meer rust te herhalen of zelfs zelf er tussen te zetten, we zijn geen automaten , geeft het een kans maar wel met iets dat je leuk vind om te doen, want die methode ga je echt volhouden in tegenstelling met de huidige methode.
Succes er mee!
[ Voor 79% gewijzigd door route99 op 15-09-2020 09:57 ]
Het volhouden lukt wel, leuk vinden ook nog wel (al begin ik me dus wat te irriteren aan de lengte van de trainingen).
Het knaagt alleen omdat het voor mijn gevoel gewoon niet klopt, en omdat ik er veel meer tijd mee kwijt ben dan ik wil (moet ook nog werken en een huis bouwen), inmiddels 2u per training.
Ik denk dat de methode zeker wel bij me passen, de intervaltrainingen etc vind ik leuk en het werkt, maar er lijkt gewoon iets niet te kloppen aan het programma dat Garmin mij voorrekent (lijkt is een understatement). Volgens mij zit er gewoon ergens een bug of zo
Maar bedankt voor je input. In principe loopt het programma nog 4 weken, maar ik ga niet nóg meer intervallen (dan die 16) en nóg langere afstanden (dan die 21km) lopen, dat had ik al besloten
Het knaagt alleen omdat het voor mijn gevoel gewoon niet klopt, en omdat ik er veel meer tijd mee kwijt ben dan ik wil (moet ook nog werken en een huis bouwen), inmiddels 2u per training.
Ik denk dat de methode zeker wel bij me passen, de intervaltrainingen etc vind ik leuk en het werkt, maar er lijkt gewoon iets niet te kloppen aan het programma dat Garmin mij voorrekent (lijkt is een understatement). Volgens mij zit er gewoon ergens een bug of zo
Maar bedankt voor je input. In principe loopt het programma nog 4 weken, maar ik ga niet nóg meer intervallen (dan die 16) en nóg langere afstanden (dan die 21km) lopen, dat had ik al besloten
Op zich is (rustige) kilometers maken en daarnaast intervallen lopen wel een goede manier om snelheid en duurvermogen te verbeteren. In die zin denk ik dat je met dit schema wel je doel zal kunnen halen. Maar 18x 800 meter is wel erg extreem. Op zijn eigen site adviseert Jeff Galloway in zijn Half marathon for Time Goal runners-schema in de zwaarste interval slechts 12x800m.
Regeren is vooruitschuiven
o hahaT-MOB schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:11:
Op zich is (rustige) kilometers maken en daarnaast intervallen lopen wel een goede manier om snelheid en duurvermogen te verbeteren. In die zin denk ik dat je met dit schema wel je doel zal kunnen halen. Maar 18x 800 meter is wel erg extreem. Op zijn eigen site adviseert Jeff Galloway in zijn Half marathon for Time Goal runners-schema in de zwaarste interval slechts 12x800m.
Hier een paar keer met een collega mee geintervalt die een hm schema van dacht ik Greg volgde.
Maar vond de beoogde tempo's al vrij uitdagend terwijl mijn hm tijd 10 minuten sneller was als zijn doel tijd.
Hij heeft uiteindelijk ook het schema / doeltijd wat aan moeten passen ivm blessure...
Maar vond de beoogde tempo's al vrij uitdagend terwijl mijn hm tijd 10 minuten sneller was als zijn doel tijd.
Hij heeft uiteindelijk ook het schema / doeltijd wat aan moeten passen ivm blessure...
Daarom, je hebt er niks aan blind een schema te volgen en uiteindelijk geblesseerd te raken. Behalve dan dat je het beoogde doel zeker niet gaat halen.
Luister naar je lichaam en wees zeker niet bang trainingen in te korten, te wijzigen of zelfs te skippen. Schema's moeten, zeker op recreatief niveau een leidraad zijn. Geen doel op zich.
Luister naar je lichaam en wees zeker niet bang trainingen in te korten, te wijzigen of zelfs te skippen. Schema's moeten, zeker op recreatief niveau een leidraad zijn. Geen doel op zich.
Dat werkt ook gewoon op mijn FR235 (DdwMap), dank voor de tip! Gaan we later deze week eens induiken.Poekie schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:35:
[...]
Een van de twee ConnectIQapps van mappicus - dwMap of mapField, afhankelijk of je een app of een dataveld wil - zijn wel geschikt voor de 4S. Werkt prima.
Ja ik heb ook de 10k gedaan van Jeff Galloway, en inmiddels ook van de andere 2 trainers/coaches. Greg & Amy.
Voor mijn gevoel heeft ieder plan wel zijn voor en nadelen. Ik vond de duurlopen bij Jeff wat te pittig en kapte deze zelf wat vroeger af (rond 13-15km). Ik kan mij wel voorstellen dat het lopen van deze afstand op een rustig tempo zeker wat kan toevoegen voor je 10k performance.
De intervallen vond ik zelf heel leuk, ook de 12x800 met joggen/wandelen tussendoor. Het klinkt extreem, maar het tempo wat wordt aangegeven is niet een volle sprint maar vaak je doeltempo of iets sneller. Ja je komt uiteindelijk op een langere afstand dan 10k, maar gevoelsmatig wel een goede training om je snelheid te verhogen. Ook bij je partner moet je even aangeven (lees: toestemming vragen) dat je 2 uur weg bent
Nu ben ik bezig met het trainingsplan van Amy en deze lijkt wat meer gericht op de langere afstanden met je doeltempo; dit mistte ik wel bij Jeff. Daar was het veel interval en langere duurloop. Bij Amy kreeg ik opeens (week 3/17) de opdracht om 5km op mijn doeltempo te lopen met 2,5 licht tempo vooraf en achteraf. Dat was wel even schrikken en puffen de eerste keer
Voor mijn gevoel heeft ieder plan wel zijn voor en nadelen. Ik vond de duurlopen bij Jeff wat te pittig en kapte deze zelf wat vroeger af (rond 13-15km). Ik kan mij wel voorstellen dat het lopen van deze afstand op een rustig tempo zeker wat kan toevoegen voor je 10k performance.
De intervallen vond ik zelf heel leuk, ook de 12x800 met joggen/wandelen tussendoor. Het klinkt extreem, maar het tempo wat wordt aangegeven is niet een volle sprint maar vaak je doeltempo of iets sneller. Ja je komt uiteindelijk op een langere afstand dan 10k, maar gevoelsmatig wel een goede training om je snelheid te verhogen. Ook bij je partner moet je even aangeven (lees: toestemming vragen) dat je 2 uur weg bent
Nu ben ik bezig met het trainingsplan van Amy en deze lijkt wat meer gericht op de langere afstanden met je doeltempo; dit mistte ik wel bij Jeff. Daar was het veel interval en langere duurloop. Bij Amy kreeg ik opeens (week 3/17) de opdracht om 5km op mijn doeltempo te lopen met 2,5 licht tempo vooraf en achteraf. Dat was wel even schrikken en puffen de eerste keer
Jij moest dus ook veel meer dan 10k lopen, hoe ver ging je programma?
Zomaar een vraag, dan hoef ik niet te experimenteren, hoe kapte je zo'n run dan af? Een lange run bestaat uit warmup, run, cooldown... Skip je dan tijdens de run na x km met de rondebutton door naar de cooldown? Of stop je gewoon helemaal de activiteit?
Ik vind de intervaltrainingen van dit programma ook leuk! Alles behalve saai en je kunt je lekker uitleven. Behalve nu het aantal intervallen richting de 18 gaat
Mijn doeltempo is 4:30 (10k 45min), tijdens de intervallen loop ik 4:10. Dat gaat nog relatief " "makkelijk" " (dubbele quotes
), ik zou 4:00 kunnen lopen maar dan haal ik het aantal intervallen niet (>10)
Heb laatste zelf een keer een training geskipped en in plaats van de voorgeschreven heuveltraining een lactaatdrempeltest gedaan, daarna (toen de test afgelopen was) maar gewoon doorgelopen met uiteindelijk een PB van 21:40 op 5km. Dat was ook pittig, maar wel leuk voor de afwisseling.
Zomaar een vraag, dan hoef ik niet te experimenteren, hoe kapte je zo'n run dan af? Een lange run bestaat uit warmup, run, cooldown... Skip je dan tijdens de run na x km met de rondebutton door naar de cooldown? Of stop je gewoon helemaal de activiteit?
Ik vind de intervaltrainingen van dit programma ook leuk! Alles behalve saai en je kunt je lekker uitleven. Behalve nu het aantal intervallen richting de 18 gaat
Mijn doeltempo is 4:30 (10k 45min), tijdens de intervallen loop ik 4:10. Dat gaat nog relatief " "makkelijk" " (dubbele quotes
Heb laatste zelf een keer een training geskipped en in plaats van de voorgeschreven heuveltraining een lactaatdrempeltest gedaan, daarna (toen de test afgelopen was) maar gewoon doorgelopen met uiteindelijk een PB van 21:40 op 5km. Dat was ook pittig, maar wel leuk voor de afwisseling.
[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 15-09-2020 12:43 ]
Als je 4:30 op de 10KM wil lopen heeft niet veel zin om keiharde intervallen te doen richting de 4:00.
De kans op overbelasting is heel groot.
Belangrijk blijft lange duurlopen in D1/D2, interval training (maar wel kort en niet keihard).
En 1x in de 2 weken een korte duurloop met 2x een KM op beoogd wedstrijd tempo.
De kans op overbelasting is heel groot.
Belangrijk blijft lange duurlopen in D1/D2, interval training (maar wel kort en niet keihard).
En 1x in de 2 weken een korte duurloop met 2x een KM op beoogd wedstrijd tempo.
Ik zou bijna zeggen dat het schema erop gericht is dat je de afstand ook op een slecht dag kan lopen. Er zit meer marge in en misschien is het ook meer gebouwd op zelfvertrouwen kweken. Op de atletiek is de omvang van de intervallen in totale kilometers eigenlijk niet groter dan 6km, tenzij je heel snel bent dan kom je nog weleens op de 7km of 8km. Maar dan loop je de 10km ook onder de 35 minuten. Wat dat betreft vind ik 12x800meter ook al heel veel.
Lekker inkorten dus, zoals de anderen hier ook al aangaven. Mooi doel hoor, de 10 onder de 45 minuten. Ik hoop dat zelf eind dit jaar ook nog aan te kunnen tikken. Succes!
Lekker inkorten dus, zoals de anderen hier ook al aangaven. Mooi doel hoor, de 10 onder de 45 minuten. Ik hoop dat zelf eind dit jaar ook nog aan te kunnen tikken. Succes!
@ArnoutV Mee eens.
Als je 45 op een 10 km wilt lopen loop je de 800'tjes ongeveer ook in 4:30/km dus 800 m in ~3.37
Pas bij de hele korte tempo's "mag " je harder
(Eea ff gecheckt in mijn oude logs)
PS: Ik snap het wel, want tuurlijk zag ik het zelf ook op een training om mij heen. Vooral bij jongere atleten.... die bijvoorbeeld 23" vinden ze vaak toch veel te traag... en ze kunnen makkelijk 18" of sneller... dus de verleiding is groot om dat te doen, want je moet toch gevoeld hebben dat je wat gedaan hebt (=bijna een standaard antwoord..).
Maar je ziet dan al snel dat ze geblesseerd raken agv overbelasting... gek he....
Als je 45 op een 10 km wilt lopen loop je de 800'tjes ongeveer ook in 4:30/km dus 800 m in ~3.37
Die 23 seconden op de 100m is toch al boven de 15 km/u dus onder de 40' op de 10 km, voldoende prikkels voor iemand die 45' op de 10 km wil lopen.400 0:01:43
200 0:00:49
100 0:00:23
PS: Ik snap het wel, want tuurlijk zag ik het zelf ook op een training om mij heen. Vooral bij jongere atleten.... die bijvoorbeeld 23" vinden ze vaak toch veel te traag... en ze kunnen makkelijk 18" of sneller... dus de verleiding is groot om dat te doen, want je moet toch gevoeld hebben dat je wat gedaan hebt (=bijna een standaard antwoord..).
Maar je ziet dan al snel dat ze geblesseerd raken agv overbelasting... gek he....
Ik volg sinds een paar dagen de 10K van Amy. Mijn doel is veel bescheidener (6:30) en heb hem op 22 weken gezet, maar zat me al wel af te vragen of ik niet beter de 5K had kunnen kiezen. Loop immers de 5K nog maar sinds kort.stefijn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:24:
Afijn, als het te zwaar wordt schakel ik meteen terug naar de 5K. Geen zin in overbelasting/blessures.
Zevenheuvelenloop gaat door.
Dat is toch zo'n beetje de eerste grote die het aandurft denk ik? 15.000 man, ik pas er nog even voor denk ik.
Dat is toch zo'n beetje de eerste grote die het aandurft denk ik? 15.000 man, ik pas er nog even voor denk ik.
Ik loop het tempo dat mijn loopplan aangeeft. Bij de snelheidstrainingen is dat toch sneller dan mijn doeltempo (4:10 dus om precies te zijn). Alleen training 3 is een Magic Mile (?) en daarna een (kleiner) aantal intervallen, die zijn wel op 4:30 doeltempo.route99 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:16:
@ArnoutV Mee eens.
[...]
Die 23 seconden op de 100m is toch al boven de 15 km/u dus onder de 40' op de 10 km, voldoende prikkels voor iemand die 45' op de 10 km wil lopen.
Trouwens, in het begin stond dat snelle tempo zelfs op 4:00, ik meen dat mijn doel toen op 44 (43?) minuten stond - automatisch bepaald a.h.v. de eerste meting. Dat heb ik zelf teruggezet want mijn kuiten gingen nogal naar de klote
Nogmaals, ik loop t niet omdat ik van mezelf moet of zo, ik heb t programma gestart in het vertrouwen dat ik daarop kon vertrouwen. Niet helemaal dus. Tot nu toe gaat het verder goed, maar zal komend weekend eens een paar intervallen skippen
Waarop heb je eigenlijk je doelstelling van 45' op de 10KM bepaald?
@stefijn Bedankt voor de toelichting. dat het niet van jezelf kwam vond ik wel logisch, want je schrijft open over jouw vraag.
Maar de vraag blijft waarom ze je dan zo hard laten lopen?
Ik heb nog ff nagekeken wat de jonge senioren bij dezelfde trainer in mijn toptijd liepen.
Die liepen 30 tot ca 33 minuten op de 10 km en ik zie hun schema dat ze het 800m tempo 3-6 seconden langzamer dan hun 10 km wedstrijdtempo... bijv bij 33 minuten op de 10km was dat per km 0:03:18 versus 00:03:22 (800m).
Uit de verhalen weet ik dat er zgn "harde"scholen bestaan. Dat is bijvoorbeeld op USA-universiteiten vrij gebruikelijk. Want zij willen alleen de "besten van nu" dus er is geen tijd om te wachten tot talent tot ontwikkeling komt... dus door de harde trainingen houd je, gericht op de korte termijn, alleen maar de dan sterksten over, de rest raakt vaak geblesseerd of kan het mentaal niet aan.
Of Jeff Galloway ook "van die training school is" en daar zijn schema's op baseert?
Of zijn het toch bugs... waar je zelf over schreef?
Maar de vraag blijft waarom ze je dan zo hard laten lopen?
Ik heb nog ff nagekeken wat de jonge senioren bij dezelfde trainer in mijn toptijd liepen.
Die liepen 30 tot ca 33 minuten op de 10 km en ik zie hun schema dat ze het 800m tempo 3-6 seconden langzamer dan hun 10 km wedstrijdtempo... bijv bij 33 minuten op de 10km was dat per km 0:03:18 versus 00:03:22 (800m).
Uit de verhalen weet ik dat er zgn "harde"scholen bestaan. Dat is bijvoorbeeld op USA-universiteiten vrij gebruikelijk. Want zij willen alleen de "besten van nu" dus er is geen tijd om te wachten tot talent tot ontwikkeling komt... dus door de harde trainingen houd je, gericht op de korte termijn, alleen maar de dan sterksten over, de rest raakt vaak geblesseerd of kan het mentaal niet aan.
Of Jeff Galloway ook "van die training school is" en daar zijn schema's op baseert?
Dat is ingesteld n.a.v. een eerste benchmarkrun, volgens mij stond het eerst zelf op 43 min waardoor ik dus 4:00 moest lopen tijdens de intervallen in het programma daarna. Begon met 6x 800, daarna 8x, en dat liep zo gestaag op gedurende de tijd dat ik nu bezig ben. De eerste paar weken blies ik mijn kuiten flink op. Heb dat toen iets bijgesteld en een week pauze genomen. Sinds week of 4 zijn mijn kuiten er aan gewendArnoutV schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:56:
Waarop heb je eigenlijk je doelstelling van 45' op de 10KM bepaald?
Dat zou dan betekenen dat Garmin "bewust" een programma ontwerp dat een hoog risico op blessures geeft, zou toch niet moeten.route99 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:00:
@stefijn
Of Jeff Galloway ook "van die training school is" en daar zijn schema's op baseert? Marketing technisch interessanter om haalbare programma's te hanteren
[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 15-09-2020 17:45 ]
Bedankt voor het delenmrwolf schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:11:
@stefijn Vraag nog even door bij het contact met Jeff Galloway.
De verschillen qua training intensiteit vind ik persoonlijk erg groot met wat ik in mijn toptijd om me heen zag voor jonge atleten waarbij we het dan over tijden hebben onder de 35 minuten.... terwijl jij een doel hebt van 45 min en dan op de 800m in verhouding harder traint, vreemd toch?
Ik zoek nog even wat ander referentiemateriaal.
De verschillen qua training intensiteit vind ik persoonlijk erg groot met wat ik in mijn toptijd om me heen zag voor jonge atleten waarbij we het dan over tijden hebben onder de 35 minuten.... terwijl jij een doel hebt van 45 min en dan op de 800m in verhouding harder traint, vreemd toch?
Door Corona het hardlopen weer opgepakt. Doelen simpel houden: basisconditie opbouwen (compleet verloren geraakt), geestelijk mijn hoofd leeg krijgen, fysiek wat gewicht kwijtraken. Tijden en tempo: niet van belang. Wel blessure vrij blijven. En dus met start to run 5K begonnen, en al twee weken bezig. Gaat lekker, en de weerstand om te starten/sporten wordt iets lager. Ik heb als streven om straks over paar maanden ergens tussen de 5 en 10km aaneengesloten te kunnen hardlopen. Ondertussen lees ik hier mee
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zeker vreemd, vandaar dat ik hier maar eens te rade gingroute99 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:47:
@stefijn Vraag nog even door bij het contact met Jeff Galloway.
@mrwolf Bedankt voor het delen! Misschien wel leuk om met vrouwlief te lopen, eens kijken of ik die ervoor kan porren en of we dan ook oppas kunnen vinden
Goed bezig en welkomNielsTn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:36:
Door Corona het hardlopen weer opgepakt. Doelen simpel houden: basisconditie opbouwen (compleet verloren geraakt), geestelijk mijn hoofd leeg krijgen, fysiek wat gewicht kwijtraken. Tijden en tempo: niet van belang. Wel blessure vrij blijven. En dus met start to run 5K begonnen, en al twee weken bezig. Gaat lekker, en de weerstand om te starten/sporten wordt iets lager. Ik heb als streven om straks over paar maanden ergens tussen de 5 en 10km aaneengesloten te kunnen hardlopen. Ondertussen lees ik hier mee
Herstel met de enkel gaat goed, vandaag weer zo goed als pijnvrij. Voel wel dat het wat stijfjes is, maar kan verder zonder problemen afwikkelen. Besloten om de training van vandaag over te slaan. Deze was te intensief, zou te hard gaan en vrees dat deze nog te vroeg zou komen.
Ik zou natuurlijk kunnen duurlopen en er zo achter blijven hangen, maar dat zie ik niet zitten en ik ken mezelf, je gaan dan "even testen". Wil voorkomen wat vorig jaar is gebeurd, te snel weer beginnen en een grotere blessure oplopen
[ Voor 23% gewijzigd door Calitomnication op 15-09-2020 18:52 ]
tips voor New York
Ben benieuwd.stefijn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:39:
[...]Zeker vreemd, vandaar dat ik hier maar eens te rade ging
Ik zocht dus nog even wat ander referentiemateriaal.
Vermoedelijk wel wat gevonden (via Google).
Bij AV Hollandia uit Hoorn. Wel grappig.. toevallig kwam een van die jonge atleten die 30-33' op de 10 km liepen bij ons, daar vandaan... de wereld is klein...
Allereerst: Natuurlijk liepen wij ook wel eens echt harder dan wat ik schreef, maar dat was niet standaard.
Standaard werd de 800m voor de 10 km wedstrijdlopers extensief gelopen.
AV Hollandia heeft dat in een pdf mooi op een rij gezet en dan kom je voor die 45 min streeftijd , wat groep C is, idd op ca 4:30/km (om exact te zijn 4:28/km is 3:34 per 800m).
Dit zegt AV Hollandia over extensief:
- Extensieve tempo’s. intensiteit is lager, pauzes zijn korter en niet altijd worden er seriepauzes toegepast.
AV Hollandia heeft ook een pdf voor de intensieve uitvoering. met de opmerking
- intensieve tempo’s: belastingintensiteit is hoger, pauzes zijn langer en afhankelijk van de zich snel ontwikkelende vermoeidheid worden er seriepauzes toegepast.
De bron pagina: https://www.avhollandia.nl/train-met-verstand/tempotabellen/
Aardig detail... zie in hun link dit staan: ..."train met verstand"......
Wordt er dan bij AV Holland bijvoorbeeld in een maanschema wel eens zo intensief op die 800 m getraind?
https://www.avhollandia.n...uploads/2020/08/sep-C.pdf
Wel... tis maar een maand ... maar daar gaan ze eigenlijk amper harder dan DL4 op de meeste afstanden.
Ik kan me niet herinneren dat i k ooit 10x 800m hard gedaan heb. Mss een paar keer 6x of 8x...
Wat ik me wel heel goed herinneren kan dat ik vooral in de zomer met regelmaat maar ook niet te vaak 12x200m tot wel 16x200m en dat in mijn snelste tijd ging dat in 32 seconden.... de laatste net zo snel als de eerste.
Ja, er werd heus wel af en toe hard getraind maar o zo selectief .... mijn laatste toptrainer verteld altijd tegen iedereen van de groep:
Je wordt alleen maar beter van meer trainen dan van alleen maar harder trainen.....
Harder trainen is gewoon een vrij groot risico tav blessures.
Samengevat:
Hard trainen op een 800m wordt dus wel gedaan, maar in zijn algemeen bij atletiek clubs heel selectief en nooit gezien in die mate (18x) als jij bij Jeff geacht wordt uit te voeren. Er is iig nu wel wat meer nuance aangebracht (zoals als dat hoort).
PS: Hoe ziet de rest van het schema er dan uit? Meer dan je bij de start van je vraag in het algemeen beschreven hebt.
Kun je bijv een maandschema laten zien net als bij AV Hollandia ze dat doen?
Dan kunnen we die zware 800m beter in de context plaatsen.
Ja daar had ik eerst gepost maar wist niet echt of ik hou op een actief forum zat.
Ik moet m'n Garmin activiteiten historie nalopen om te zien wat ik precies liep. Zal morgen eens kijken
Ik moet m'n Garmin activiteiten historie nalopen om te zien wat ik precies liep. Zal morgen eens kijken
Tis nieuw leven ingeblazen, CNR, op een moment dat het bijna einde verhaal was, maar er is helaas nog niet veel activiteit. Het werd vroeger goede bezocht.
Mss komt het nog goed?
Mss komt het nog goed?
7 heuvelenloop gaat vooralsnog door. Wel enigszins aangepast, oa veel kleiner aantal deelnemers en geen drankposten langs de route. Overigens wel een risico dat je 50% van je startgeld kwijt bent als het niet doorgaat.
Morgen aanmelden!
Morgen aanmelden!
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2020 22:16 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Oh ben weer spuit 11..mrwolf schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:11:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Dus zelf drinken mee?
Ik heb deze loop zo’n 10x gedaan, maar sla ‘m dit jaar over. Tasseninname ook een ‘gedoe’. Ach... laat maar hoor
Wel grappig: stipjes in de startvakken waar je moet staan.
Ik heb deze loop zo’n 10x gedaan, maar sla ‘m dit jaar over. Tasseninname ook een ‘gedoe’. Ach... laat maar hoor
[ Voor 17% gewijzigd door Galois op 15-09-2020 22:54 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Uurtje lopen zonder drinken moet toch wel lukken?Galois schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:54:
Dus zelf drinken mee?
Had vorig jaar de “zeewierballetjes” ook maar over geslagen aangezien ik niet wist wat ik moest verwachten.
Verder zal het weer over 2 maanden wel wat minder dorstig zijn.
Qua tassen idd even kijken hoe het gaat maar heb wel vertrouwen dat dat goed gaat komen aangezien het vorig jaar ook goed geregeld was. En zoveel (waardevolle) spullen neem ik toch niet mee.
Hoe vallen de Reebok forever floatride energy 2.0?
Normaal heb ik altijd maat 44.5
Van gel Asics gel Nimbus/cumulus 44.5
Adidas 44 2/3e
En mijn laatste gel cumulus 44.5 zaten te strak helaas.
Dus ik ben benieuwd hoe de reeboks vallen.....ik twijfel 44.5 of 45
Adidas 44 2/3e
Ik weet dat de discussie al verder is, maar ik wil graag dit bijdragen:stefijn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:24:
https://forums.garmin.com...-10k---really-heavy-loads
Je bent niet de eerste die het aangeeft. In de discussie van het Garmin-forum zegt iemand ook dat ze speciaal de helpdesk ervoor gebeld heeft. Men geeft vervolgens aan dat het correct is.
Ik kan werkelijk waar niet begrijpen waarom iemand dit schema zou volgen. 18x800m heb ik nog nooit gedaan en op een dusdanig hoog tempo als wordt voorgeschreven zou ik ook voor een marathontraining te veel vinden. En dan duurtrainingen van 25+ kilometer... Dat heb ik in mijn 20 jaar lopen slechts 1x gedaan en daarna ben ik direct geblesseerd geraakt.
Word je beter/sneller/sterker? Ja, waarschijnlijk wel. Raak je geblesseerd? Zonder enige twijfel.
Hulde voor deze schema’s. Erg mooi en zeer duidelijk vanwege de onderverdeling. Kan me ook goed vinden in de cumulatieve weekafstanden. Zou me op basis van dit geheel al bijna aanmelden voor een proeftraining, maar de vereniging zit wat ver weg voor wekelijkse baantrainingen
[ Voor 6% gewijzigd door Krylinck op 16-09-2020 01:30 ]
Bedankt voor deze link! Ik had ook op de garminforums gekeken maar dit niet gevonden. Ben verder niet bekend met dit forum ook.
Maar ik lees hier exact hetzelfde als wat ik nu heb en bevestigd wat ik al dacht: na 16x800 komt 18x (zaterdag as) en 20x800m en er komen lange runs van >25km aan. En dan loop ik nog op een hoger tempo dan wat daar in het forum voorbij komt.
Ik kap er mee, 10x800m loop ik nu zonder problemen, daar hou ik t bij, en voor de lange runs 18km. Ik vind het niet erg dat ik nu een halve marathon kan lopen, maar ik hoef niet om de dag 20km af te leggen en >2u bezig te zijn.
Mijn hoofddoel was om gemakkelijker te lopen tijdens survivalruns, zeg op 70% ipv 90%. Ik had te weinig loopcapaciteit en zat altijd tegen kramp en lichte blessures aan te hikken (kuiten, lies). Dat doel heb ik denk ik al lang bereikt dus dat is op zich prima (denk dat ik nu wel 10km kan lopen met 4:30), maar ik denk dat ik als ik het programma op deze manier blijf volgen ik inderdaad grote kans op een blessure heb. Afgelopen zaterdag 16x800m op 4:10, daarna liep ik niet echt lekker meer
@route99
Mijn schema in t kort:
- 20-6: benchmark run: 1,12km in 5:00
- 24-6: interval doeltempo: magic mile + 4x 4:24
- 27-7: interval snelheid: 6x 4:05
- 30-6: long run: 12,13km
....
- 7-7: interval doeltempo: magic mile + 6x 4:24
- 11-7: interval snelheid: 8x 4:05
- 14-7: long run: 16,84km
.... (week pauze gehad ivm kuitenoverbelasting, doeltempo van 43 naar 45 min gezet)
- 8-8: interval snelheid: 10x 4:11
- 15-8: interval snelheid: 10x 4:11
- 18-8: interval doeltempo: magic mile + 6x 4:30
...
- 5-9: interval snelheid: 14x 4:11, 17,5km totaal
- 8-9: long run: 21,21km in 5:05/km
- 10-9: interval heuvel: 14x 0:15 "sprint" lichte heuvel
- 12-9: interval snelheid: 16x 4:11, 19,5km totaal
Zo maar even wat datum begin vd maand, dan zie je hoe het oploopt
Maar ik lees hier exact hetzelfde als wat ik nu heb en bevestigd wat ik al dacht: na 16x800 komt 18x (zaterdag as) en 20x800m en er komen lange runs van >25km aan. En dan loop ik nog op een hoger tempo dan wat daar in het forum voorbij komt.
Ik kap er mee, 10x800m loop ik nu zonder problemen, daar hou ik t bij, en voor de lange runs 18km. Ik vind het niet erg dat ik nu een halve marathon kan lopen, maar ik hoef niet om de dag 20km af te leggen en >2u bezig te zijn.
Mijn hoofddoel was om gemakkelijker te lopen tijdens survivalruns, zeg op 70% ipv 90%. Ik had te weinig loopcapaciteit en zat altijd tegen kramp en lichte blessures aan te hikken (kuiten, lies). Dat doel heb ik denk ik al lang bereikt dus dat is op zich prima (denk dat ik nu wel 10km kan lopen met 4:30), maar ik denk dat ik als ik het programma op deze manier blijf volgen ik inderdaad grote kans op een blessure heb. Afgelopen zaterdag 16x800m op 4:10, daarna liep ik niet echt lekker meer
@route99
Mijn schema in t kort:
- 20-6: benchmark run: 1,12km in 5:00
- 24-6: interval doeltempo: magic mile + 4x 4:24
- 27-7: interval snelheid: 6x 4:05
- 30-6: long run: 12,13km
....
- 7-7: interval doeltempo: magic mile + 6x 4:24
- 11-7: interval snelheid: 8x 4:05
- 14-7: long run: 16,84km
.... (week pauze gehad ivm kuitenoverbelasting, doeltempo van 43 naar 45 min gezet)
- 8-8: interval snelheid: 10x 4:11
- 15-8: interval snelheid: 10x 4:11
- 18-8: interval doeltempo: magic mile + 6x 4:30
...
- 5-9: interval snelheid: 14x 4:11, 17,5km totaal
- 8-9: long run: 21,21km in 5:05/km
- 10-9: interval heuvel: 14x 0:15 "sprint" lichte heuvel
- 12-9: interval snelheid: 16x 4:11, 19,5km totaal
Zo maar even wat datum begin vd maand, dan zie je hoe het oploopt
Dat 'gedoe' is voor mij ook vaak een reden om die grote evenementen te skippen. Verder heb ik er ook een hekel aan om het hele land door te moeten.Galois schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:54:
Dus zelf drinken mee?
Ik vind/vond die wedstrijdjes op de zaterdagen, vaak georganiseerd door AV's, altijd veel gezelliger. Lekker kleinschalig en in de buurt. Nadeel is dat je vaak een beetje dezelfde mensen tegenkomt
Trouwens, 15km is toch prima te lopen zonder drinken? Ik neem aan dat tegen die tijd geen 30 graden meer is.
Sla de Zevenheuvelen dit jaar ook even over, heb geen zin in al het bijbehorende gedoe. Moet vanuit Venlo in Nijmegen zien te komen, dan omkleden, toilet bezoeken, tas neerleggen etc etc.Galois schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:54:
Dus zelf drinken mee?
Qua drinken ben ik wel van mening dat dit niet het grootste probleem hoeft te zijn. Een 15km zou je in principe zonder drinken uit moeten kunnen lopen. Wil je wel drinken mee dan is een klein flesje eigenlijk al voldoende lijkt me
tips voor New York
Wij hebben ons gisteren gelijk aangemeld, we hebben de Zevenheuvelenloop nog niet eerder gelopen en we horen er goede en leuke verhalen over. We hebben ons aangemeld voor de starttijd 11:15, dan hoeven we er niet te vroeg uit en we zijn niet te laat thuis. Niet kunnen drinken vond mijn vrouw wel een ding omdat ze wel graag wat drinkt onderweg (misschien vind ze de halve minuut rust bij de drinkpost wel fijner dan het drinken an sich
), maar we hebben van die flexibele drinkflesjes dus dat is prima mee te nemen. We gaan hem ook gewoon samen lopen, dus ik doe het relatief rustig aan.
En een organisatie die zijn "nek uitsteekt" om het op een corona proof manier te organiseren wil ik graag steunen. Op naar meer evenementen! De shirts die je erbij kan bestellen zien er mooi uit, maar de maten zijn (voor ons althans) niet goed. Allemaal te kort, of lang genoeg en vervolgens te breed. Ik had geloof ik qua lengte een L nodig terwijl ik van Decathlon gewoon een S draag (die qua lengte dan gelijk was).
En een organisatie die zijn "nek uitsteekt" om het op een corona proof manier te organiseren wil ik graag steunen. Op naar meer evenementen! De shirts die je erbij kan bestellen zien er mooi uit, maar de maten zijn (voor ons althans) niet goed. Allemaal te kort, of lang genoeg en vervolgens te breed. Ik had geloof ik qua lengte een L nodig terwijl ik van Decathlon gewoon een S draag (die qua lengte dan gelijk was).
[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 16-09-2020 10:18 ]
Volgens mij valt het nog wel mee met al dat 'gedoe' bij die Zevenheuvelenloop toch? Ziet er uit alsof het best wel goed geregeld is allemaal. Bij de singelloop dacht ik in het begin ook wel van tjonge jonge wat een regeltjes maar eigenlijk wijst 95% van al die regels zich vanzelf. En zoveel extra tijd kost het eigenlijk helemaal niet, aangezien het nu veel minder druk is doordat mensen op verschillende tijden starten en dus ook op verschillende tijden hun bagage e.d. afgeven.
Bij de singelloop waren er overigens gewoon drankposten om de 2KM. Ik heb bij de 2e post een bekertje gepakt maar toch weer gemerkt dat ik al rennend uit een bekertje drinken nog niet echt als een kunst heb verheven. Maar ach, het was in elk geval lekker verkoelend in mn gezicht
Bij de singelloop waren er overigens gewoon drankposten om de 2KM. Ik heb bij de 2e post een bekertje gepakt maar toch weer gemerkt dat ik al rennend uit een bekertje drinken nog niet echt als een kunst heb verheven. Maar ach, het was in elk geval lekker verkoelend in mn gezicht
Blijft altijd lastig aangezien het allemaal zo persoonlijk is, maar voor wat het waard is:Aggressor schreef op woensdag 16 september 2020 @ 00:13:
Hoe vallen de Reebok forever floatride energy 2.0?
Adidas 44 2/3e
Ik heb de Reeboks in 47,5 en de Nimbus 22 in 48.
De Adizero Boston 9 had ik recent in 48, maa deze waren voor mij te smal.
Strava Garmin 265
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.