• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:17
(jarig!)
@Juancho Interessant, ik smeer me dus altijd wel in met dit soort temperaturen en zonnesterkte, ik heb ook wel eens last van het prikkende inderdaad. Maar ja, als ik dan met blote bast loop zou ik dat zéker insmeren. Maar ik smeer me vrij laagdrempelig in, mijn vrouw is arts dus ik heb weinig keuze :D Ik heb zelf eigenlijk nooit de link gelegd met zweten en de zonnebrandprut die ik op mijn lijf smeer.

Ik vraag me alleen af hoelang de zonnebrand echt blijft werken met mijn zweetgehalte. Google had gisteren zelfs de weersvoorspelling twee uur lang op regen gezet bij ons, ik denk dat Google wist dat ik ging hardlopen want het was gewoon droog - behalve waar ik liep :+

Overigens loop ik nooit met blote bast, ademend hemdje met mesh e.d. is vaak prima. Lichte kleuren, licht meteriaal, prima. Die Kiprun hemden zijn wat dat betreft voor mij prima.
Edit: Even gekeken, maar die nieuwe zien er een stuk minder lekker uit. Die van mij hebben allemaal mesh aan de zijkant, achterkant, etc. maar dat is nu veel minder zie ik :o Het zal wel beter zijn...

[ Voor 39% gewijzigd door Arjan90 op 22-06-2026 11:16 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:20
d_star schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:55:
Na vaderdag goeddeels langs het water te hebben doorgebracht, besloot ik gisteravond toch maar om een trainingsrondje te doen. Doel was 12K. Heb me bewust niet vastgepind op die afstand, want het was 's avonds nog 28 graden dus maar even kijken hoe het aanvoelde.

Uiteindelijk heerlijk rustig gelopen (zo'n beetje 5:49 gemiddeld), maar ik vond het met 11 km wel mooi geweest ("het is al laat", "ik wil ook nog wel even zien hoe de Belgen het doen tegen Iran", "wil nog wel even mn dochter zien voordat ze naar bed gaat" - dat soort dingen gaat dan toch je mindset beinvloeden).

Wel voor het eerst gewoon in blote bast gelopen - was even een drempeltje die ik over moest, maar wel erg fijn lopen zo zeg, met deze temperaturen!
Gewoon lopen hoe je lekker vindt. Zedenmeesters heb je overal, en die hebben zelden gelijk. Die vinden het fijn om overal een mening over te hebben en te zeuren. Niks van aan trekken!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46

Stewie!

Keen must die!

Kreeg een mail dat de medaille van de Vuurtorenloop opgestuurd wordt. Heb vanochtend de halve marathon gerend om de medaille dan ook maar te “verdienen”. Geen gelletje of drinken mee, 4kg vocht verloren, maar dat viel nog wel mee door de lichte bewolking.

Goed begin van de week.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xx4OLuDwSj5iCTG9FbQGSQsJ1S4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GFC3wsQ3z2w7tyaox20elZDK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGDZfuF31EoKUgxf8pltI0IYDN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ys2RJ40TBdTigRqWuZaU6Llp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1op6cqHVvrK79AubZp7jzMArwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMkDvhX3ETmyYYmt0ENuYwqE.jpg?f=fotoalbum_tile

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:31
Hebben jullie soms ook last van teken opgelopen tijdens het hardlopen?

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

A-Waxxx schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:02:
Nee, maar is de tekenprik dan iets voor je? Biedt bescherming (geen 100%): https://www.ggdreisvaccin...ccinatie/tekenencefalitis

• Arjan90
(jarig!)
Geen last van teken met hardlopen, maar ik loop ook bijna alles over grind-/fietspaden. Ik loop zelden tot nooit echt op bospaden, door hoog gras, etc.

Vorig jaar wel een teek te pakken, maar het lijkt me waarschijnlijk dat die is gekomen van het wandelen met de hond. Of dat ie zelfs vanaf de hond is overgesprongen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:37
Juancho schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:50:
En dat lekt dan weer je ogen in etc.
Daarom draag ik altijd een petje en smeer dan alles behalve boven de ogen.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:27
Over zonnebrand gesproken, zijn er goede ervaringen met bepaalde merken icm. hardlopen?

Ik gebruikte er eentje van Rituals, factor 50 Sport body & face maar deze is helaas uit het assortiment. Die werkte prima, maar ben nog op zoek naar een goed alternatief.

• A-Waxxx
  • Laatst online: 09:31
Stewie! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Nee, maar is de tekenprik dan iets voor je? Biedt bescherming (geen 100%): https://www.ggdreisvaccin...ccinatie/tekenencefalitis
Bedankt, ik zal er eens naar kijken, ik heb tot gisteren ook nooit een een tekenbeet gehad.
Slechts vermoedelijk opgelopen tijdens het lopen.
Arjan90 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:15:
Geen last van teken met hardlopen, maar ik loop ook bijna alles over grind-/fietspaden. Ik loop zelden tot nooit echt op bospaden, door hoog gras, etc.

Vorig jaar wel een teek te pakken, maar het lijkt me waarschijnlijk dat die is gekomen van het wandelen met de hond. Of dat ie zelfs vanaf de hond is overgesprongen.
Dank, ik ook nooit eerder gehad tot gisteren, en ook niet zeker of het bij het lopen is gebeurd of wandelen.

[ Voor 33% gewijzigd door A-Waxxx op 22-06-2026 14:32 ]

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:52

-LS-

Happy as a pig in shit

Afgelopen week nog geen 25 km totaal gelopen. Door werk, privésfeer en de warmte kwam het er gewoon niet van. De weken ervoor kwam ik makkelijk over de 50 heen. En dan mis je dat hardlopen wel hoor.

Vanochtend gelukkig wel een momentje gevonden. Voor het mooie net aan de late kant, maar eerder ging niet lukken. Om 10:45 gestart en 11 km gelopen. Met een gemiddelde snelheid van 6:37min/km de hartslag onder de 140 weten te houden.

Van de week misschien toch een keer een uur eerder uit bed en en voor het hele ochtend ritueel de ronde doen.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
TheOmen schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:01:
Gisteren rond 10:00 vertrokken voor een lange run in het buitengebied. Ik loop niet tegen de klok maar tegen de omstandigheden. Warmte, hoogtemeters, slagregen, sneeuw...kom maar op :-)
Trailvest voorzien van 2x750ml water en 1x1liter isotoon, en tempo aangepast op de temperatuur.
Na 2.5 uur stonden er 22 kilometers op de klok en was er 1.5 liter vloeistof weggedronken.
De warmte viel eigenlijk wel mee, maar de stukken over de kale heide met de wind in de rug waren wel een uitdaging.

Strava or..... https://www.strava.com/activities/19008442945
Hier hetzelfde, maar dan gisteravond rond 19u. Het was gewoon nog 29 graden.... Er stond een rondje van ongeveer 12k op de planning met minimaal 250 hoogtemeters (kan ik maken in een klein parkje in de buurt). Trailvest mee, 1ltr water en de stokken mee. Na 3km was ik er al helemaal klaar mee, knetterwarm. Maar goed, in een wedstrijd kan je ook niet kiezen, dus gewoon rustig door gegaan. Hartslag in de gaten gehouden en lekker door bikkelen, de hartslag lag wel ruim 10 slagen hoger dan normaal.

Uiteindelijk gewoon het rondje afgemaakt, inclusief de hoogtemeters. Eerst 4-5k vlak, daarna in 4k de hoogtemeters en laatste stukje weer vlak. Ik hoop van harte dat het tijdens de wedstrijd niet zo warm is, alhoewel groot deel boven 2000m is dus dat zal iets koeler zijn.

https://strava.app.link/iggEvXzab4b

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:15
Zal niet zeggen regelmatig, maar vaker dan me lief is....dus als de temperaturen het toelaten ga ik met (compressie)kousen op pad, dat houdt ze in elk geval voor een groot deel van mijn benen.

Als je echter een toiletbreak hebt gedaan midden in het bos kan het voorkomen dat je later een teek tegenkomt op een minder voorspelbare plek :X

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:34
'Regelmatig' als ik ga trailen. Dus thuis checken en verwijderen. Plek in de gaten houden of er geen erythema migrans ontstaat (rode ring erom heen). Denk nu ~2-4x per jaar. Dit jaar al 2x op onderbeen, 1x in mijn rechter zij.

Vroeger als kind op de boerderij en veel buiten spelen ook al veel teken gehad, op de gekste plekken.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ja, helaas wel. Gelukkig slechts 1x met een mooie rode kring... Altijd de moeite om even te checken als je door hoog gras oid gerend hebt.

If you can see, look. If you can look, observe

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:19
Ik heb vaker een teek na een wandeling dan na het hardlopen. Waarschijnlijk omdat ik kort na het hardlopen ga douchen, dan veeg je ze weg voordat ze zich vastzetten ergens.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:35
Stewie! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:11:
Kreeg een mail dat de medaille van de Vuurtorenloop opgestuurd wordt. Heb vanochtend de halve marathon gerend om de medaille dan ook maar te “verdienen”. Geen gelletje of drinken mee, 4kg vocht verloren, maar dat viel nog wel mee door de lichte bewolking.
Dus je verliest 2 liter vocht per uur ? Wow, da's veel.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Nu het weer lekker warm is gaat de drinkzak weer mee op de rug. Ik heb er een van Nathan met 1,5 liter. Deze heeft een draaidop en is daardoor lastig te drogen. Ook begint het plastic aan het ophangpunt te scheuren. Heeft iemand een goede tip voor een alternatief?

Deze heb ik :

https://www.bol.com/nl/nl/p/nathan-quickstart-hydration-bladder-reservoir-1-5-liter-blue-one-size/9300000176291650/

Deze heb ik gevonden:

https://www.decathlon.nl/p/waterzak-voor-mountainbiken-doorzichtig-blauw-1-liter/313037/c6m8575866

https://www.bol.com/nl/nl/p/columbus-waterzak-1-5l-waterzak-drinkzak-bpa-vrij-drinkfles-waterzak-rugzak-drinkvest-water-reservoir-waterzak-rugzak-rugzak-backpack-camelbak/9300000117216376/

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Hartloper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:56:
[...]

[...]

Dus je verliest 2 liter vocht per uur ? Wow, da's veel.
Ja, in de zon, zonder voeding/elektrolyten/sportdrank, 2 liter per uur. Uit de zon 1 liter per uur.
Als je weet wat je verliest weet je wat je moet aanvullen, kan het iedereen aanraden eens te meten.

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 09:00
Woohoo *O*. Gisteren voor het eerst na 1 maand een voet in het gips, 3 weken op krukken en rustig opbouwen met wandelen, eindelijk weer eens hardgelopen. Gezien de demping toch maar even voor de Nike Zoom Fly's gegaan in plaats van mijn Pegasus, maar de eerste 2,5km weer kunnen hardlopen.

Nu weer rustig opbouwen met intervallen en dan pas weer iets aan sprinten denken. Elk nadeel heeft zijn voordeel, door alle rust van de afgelopen maanden ook de pijntjes aan kuiten weer hersteld. Heb nu weer het vertrouwen dat ik alles weer met mijn herstelde gebroken voet kan doen.

ID.3 Pro S Limited Edition

• TheOmen
Deze heb ik ook, maar dan kennelijk een ouder model waarbij je de slang niet makkelijk van de zak af kan halen (bij deze nieuwe versie lijkt dat verbeterd te zijn gezien als ik de foto's zie).
Vooral het feit dat je de bovenkant helemaal kan openen is is erg prettig als je de boel wil schoonmaken/drogen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:11
Soms moet je een stap terug doen, om een stap vooruit te kunnen doen haha. Goed om te lezen dat je weer op kunt bouwen!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:00
SVMartin schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:30:
Heeft iemand een goede tip voor een alternatief?
Ik maak zelf gebruik van deze waterzak. Qua duurzaamheid echt fantastisch, gaat al meerdere jaren mee omdat deze ook goed te reinigen blijft. Ik had gehoopt dat de slang ook isolerend zou zijn bij warmte tijdens hikes maar dit is helaas niet het geval en warmt toch wat op maar na een grote slok is het water al weer lekker koel.

• Hartloper
Stewie! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Ja, in de zon, zonder voeding/elektrolyten/sportdrank, 2 liter per uur. Uit de zon 1 liter per uur.
Als je weet wat je verliest weet je wat je moet aanvullen, kan het iedereen aanraden eens te meten.
Bij mij 20 graden en zonnig = 1 L vochtverlies/uur. Dat is aan marathontempo.

Rustige duurloop in vergelijkbare omstandigheden is rond de 0,8L/uur.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hartloper schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:31:
[...]

Bij mij 20 graden en zonnig = 1 L vochtverlies/uur. Dat is aan marathontempo.

Rustige duurloop in vergelijkbare omstandigheden is rond de 0,8L/uur.
Hier hetzelfde, alleen loopt het wel redelijk snel op als de temperatuur hoger wordt. Met 25 graden gaat het al snel naar 1.5 a 2 liter per uur.

[removed]

• zimmert
  • Laatst online: 13:18
Welke weegschaal gebruiken jullie voor meten verlies vocht voor en na de run?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
zimmert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:57:
Daar hoef je geen specifieke weegschaal voor te hebben toch?

Start van je run meten, en erna, verschil is waarschijnlijk 99% het vochtverlies.

• zimmert
Jullie een tip voor een een betrouwbare? Sommige hebben zomaar 1,5 kg verschil inde metingen lees ik bij sommige weegschalen. Nog los van sporten oid

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:00
zimmert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:05:
Jullie een tip voor een een betrouwbare? Sommige hebben zomaar 1,5 kg verschil inde metingen lees ik bij sommige weegschalen. Nog los van sporten oid
Er kan inderdaad relatief veel verschil zitten tussen weegschalen. Echter ga je bij deze test natuurlijk op dezelfde weegschaal staan en hoef je alleen de delta tussen je start- en eindgewicht te meten. Dit zou iedere weegschaal met goede accuratesse moeten kunnen doen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:37
Shinji schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:01:
[...]

Daar hoef je geen specifieke weegschaal voor te hebben toch?

Start van je run meten, en erna, verschil is waarschijnlijk 99% het vochtverlies.
En als je nog een flesje water meeneemt voor onderweg, dan ook dat even meerekenen. Dat je 200ml water hebt gedronken betekent niet dat je 200g minder vocht bent kwijtgeraakt. Je hebt het hooguit ter plekke al aangevuld.

Punctuality is the politeness of kings

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:53
zimmert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:57:
Dat maakt niet uit, gewoon eentje die je kg's weegt.

Voor je run wegen en achteraf wegen. Bedenken hoeveel je onderweg gedronken hebt en dat er als extra verlies bij optellen.

Voor de loop: 81,0

Na de loop: 79,5

Gedronken onderweg: 0,5 liter (=0,5kg)

81,0 - 79,5 = 1,5

0,5 + 1,5 = 2,0kg verloren aan vocht (=2 liter)

• TheOmen
en niet vergeten dat je zonder kleding weegt, anders meet je al het vocht in je t-shirt mee na afloop.....

• zimmert
en dat is dus voor jullie om te berekenen hoeveel water je moet drinken na t rennen?

Want is een renner anders geneigd te weinig te drinken?

• Hartloper
Vroeger had ik wel eens hoofdpijn na een lange duurloop. Nu let ik erop bij thuiskomst veel te drinken en nu heb ik dat niet meer.

Nu weeg ik me niet meer voor en na, ik kan inschatten hoeveel ik moet drinken.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

zimmert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:30:
en dat is dus voor jullie om te berekenen hoeveel water je moet drinken na t rennen?

Want is een renner anders geneigd te weinig te drinken?
Ik hou het voornamelijk bij zodat ik weet wat ik tijdens een marathon moet aanvullen. Om niet "in te storten" tijdens de wedstrijd of na afloop.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:53
Stewie! schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:50:
[...]

Ik hou het voornamelijk bij zodat ik weet wat ik tijdens een marathon moet aanvullen. Om niet "in te storten" tijdens de wedstrijd of na afloop.
Maar welk percentage vul je dan ongeveer aan? Want ik ben ook wel een flinke zweter en kan daar dus niet tegen aan drinken bij een marathon in de warmte.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

WizzlerNL schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Maar welk percentage vul je dan ongeveer aan? Want ik ben ook wel een flinke zweter en kan daar dus niet tegen aan drinken bij een marathon in de warmte.
Minimaal de helft. Ik verlies bij een zonnige marathon 8 liter vocht, vul 4 aan + suikers/elektrolyten. Binnen een uur na finish veel koolhydraten. Herstel is altijd top, kan de dag erop gewoon nog een kort rondje rennen, geen spierpijn of andere gekkigheid die je wel eens leest.

[ Voor 18% gewijzigd door Stewie! op 23-06-2026 13:06 ]

• kepler
  • Nu online
Stewie! schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:04:
[...]

Minimaal de helft. Ik verlies bij een zonnige marathon 8 liter vocht, vul 4 aan + suikers/elektrolyten. Binnen een uur na finish veel koolhydraten. Herstel is altijd top, kan de dag erop gewoon nog een kort rondje rennen, geen spierpijn of andere gekkigheid die je wel eens leest.
Bij marathons/lange wedstrijden tot het gaatje kan ik aanvullen wat ik wil, maar dan heb ik altijd spierpijn. Spierpijn is natuurlijk spierschade door fysieke inspanning (hard en lang rennen), en niet heel direct gerelateerd aan vocht en energie inname. Althans zo heb ik het altijd begrepen.

Qua algehele vermoeidheid, hoofdpijn en dergelijke is het inderdaad belangrijk om goed vocht/energie/elektrolyten aan te vullen. Als ik dat niet goed doe kan ik echt heel gaar zijn, zelfs na een training.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-06 14:25
Een late reactie maar wie weet helpt het delen om van mijn hondentrauma's af te komen. :+ Zonder kleerscheuren gelukkig! Een paar dagen eerder had ik al eens een kort loopje gedaan, waar ik zag ik dat op een Europese fietsroute liep (EuroVelo 1). Zodoende dacht ik langs een boerderij te lopen over die fietsroute, maar er waren drie blaffende honden nabij. Gelukkig alledrie aan een lange ketting, genoeg reden voor mij om niet daar langs te gaan. Ik wist dat ze honden in Portugal vooral houden als waakhonden en dat die altijd van verre afstand al beginnen te blaffen en met succes inbrekers op afstand houden. Goed om te weten: op vierjarige leeftijd is de hond van een vriend op mij gesprongen en in mijn hand gebeten. Dat maakt behoorlijke impact als een hond groter is dan jij bent. :) Ik denk dat ik dat nooit kwijt ben geraakt en elke keer als een hond blaft schrik ik wel.

Een paar dagen later ging ik van start voor een langere trailrun langs de kust. Op 25km kwam ik weer langs de boerderij... En ik kon het toch niet laten om weer even te kijken of ik er langs zou kunnen. Het was tenslotte een Europese fietsroute, dan moet die wel begaanbaar zijn lijkt me. Nou, de honden waren er niet. Zo liep ik over de weg langs het erf en verdomd... Komen daar die drie honden in volle sprint de hoek om rennen. Mentaal was ik niet helemaal scherp meer (want toch vrij veel hoogtemeters en ik was al bijna 2 1/2 uur onderweg), maar ik kon nog wel zien dat ze behoorlijk vlug mijn kant op kwamen en ditmaal zónder ketting ;(

Zodoende besloot ik om te draaien en mentaal mijn inner Usain Bolt op te roepen. Dat ging best oké, hoewel de honden slechts op een meter afstand waren. Vervolgens struikelde ik (het erf ging deels heuvel af) omdat mijn benen het niet meer bijhielden en was ik ervan overtuigd dat ik opgevreten zou worden.

Gelukkig vonden de waakhonden die valpartij wat knullig en was ik in de tussentijd ook weer van hun territorium af en bleven ze staan. Zo kon ik alsnog semi rustig achteruit wandelen en langs een lelijke autoweg terug naar huis hobbelen. Mijn allermooiste run ooit (langs die kust was prachtig, de grote delen van de "fisherman's trail") toch nog een smetje.

Ondersteunend beeldmateriaal: leuke piek in mijn hartslag op Strava, de Europese fietsvelo route, en detailfoto van Maps van de betreffende boerderij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN4ZCGzum-jdqIqwY16rTQJFCZQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Uo2Bi4za0y8ob6UjW5tR1opM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIZYj618WevtH4o2gEkeTkl1bjs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LeJxX4dzFsVPEHi3Sjcg3Z8A.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28TRZDeLqwSXv7T4zsKL5AAPmuE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HZufnXrKRqlDrHKr7ELS8o63.png?f=fotoalbum_tile

• zimmert
Rennen jullie deze dagen nog of slaan jullie t gezien de temperatuur toch maar over.

Trenara wil graag dat ik mn schema afwerk..'.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:05

bakvis

Tweakers.Nerd

zimmert schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:33:
Rennen jullie deze dagen nog of slaan jullie t gezien de temperatuur toch maar over.

Gister nog een interval gelopen. Geen tempo interval, ben weer aan het opbouwen na een knie blessure vorig jaar.

Was maar 20 minuten, maar wel goed warm :-).

Mijn Specs

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:37

onder de 30 nog wel, maar daarboven wordt het denk ik een training op de fiets of gewoon niets doen :)
's avonds wachten tot het onder de 30 is doe ik niet, want dan wordt het me te laat en slaap ik niet goed en 's morgens vroeg opstaan, mwoah.. niet echt mijn ding :)

• Hartloper

Gisterennamiddag een naburig bos opgezocht en daar een uurtje hardgelopen, heel rustig. Was 30 graden in het bos, dus niet echt koel maar wel schaduw. Op een bepaald moment liep ik in het aansluitend duinengebied in volle zon in het mulle zand. Dan moest ik toch even wandelen en ben ik wijselijk omgedraaid.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Ik leg momenteel Trenara naast me neer, loop vroeg en dan vooral duurloop of tempoduurloop. Zo heb ik vanmorgen 10km gelopen met de eerste 5 op 10km tempo (4:50) en daarna 5km op duurtempo (6:00).

[removed]

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:30

d_star

Maharadja of the Year :-/

Ik ren zeker nog wel, maar ik pas wel mn schemaatjes aan aan de temperatuur. Of ik sta wat eerder op om de grootste zonkracht te vermijden (was vanochtend om 6 uur al aan de interval training, was prima te doen toen).

Je wint er niks mee door nu halsstarrig aan schema's / apps vast te houden, dat brengt met dit weer alleen maar schade en teleurstelling. Go with the flow, not against the flow!

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• zimmert
Dat wordt dan morgen idd maar om 6.30 of zo

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:14

L23

Net als in de winter toen het zogenaamd zeer onverantwoord was vanwege de gladheid blijf ik nu ook gewoon lopen. Ik pas me uiteraard wel aan. Loop gewoon de afstanden die ik wil lopen en afhankelijk van de warmte loop ik een rustiger tempo. Loop deze week extra vroeg of laat in de avond.

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-06 12:36
Ik loop gewoon nog iedere dag/avond, tempo's behoorlijk aangepast. Ik skip alleen de lange duurloop, die doe ik op de racefiets in deze hitte. Afgelopen zaterdag zelfs een 5k wedstrijd gelopen. PR is 17:44 en ik liep zaterdag gecontroleerd naar 18.20, viel me niet tegen in 30 graden. Laatste kilometer was de snelste, dus ik denk dat ik hem goed ingedeeld heb.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:50
zimmert schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:05:
Ik heb zelf even geleden de Mi Body Composition Scale 2 scale gekocht en die lijkt consistent maar ook accuraat.

had op dat moment ook een Medisana en nog een andere weegschaal en ze gaven allemaal wat anders aan (zat echt ruim een kilo verschil tussen zo uit mijn hoofd).

Toen een compleet metenschappelijk (hi ha ho) experiment gedaan icm mijn keukenweegschaal en een aantal bakken met boeken. Per bak op de keukenweegschaal meten, op de verschillende gewone weegschalen, vervolgens bakken stapelen en meten.

De Mi Scale kwam daar echt heel goed uit, gewoon heel precies en consequent. Kan via een of andere mi exporter app ook direct syncen met Garmin connect dus dat is ook een voordeel (was namelijk wel erg veel werk 1x per week even mijn gewiucht handmatig in te voeren ;) )

Hier net terug van een loopje weer btw, vond het nog best goed te doen. Gisteren ook, toen zelfs een 10k tempo run van gemaakt. Nu gewoon rustig aan... Zweet wel als een malle, maar daardoor kan ik er dan ook weer goed tegen gok ik. Volgens mij iets van tegen een liter kwijt geraakt in een ruime 8k/35 min.

Moet zeggen, denk dat ik de vrijdag maar wel skip als het hoog in de 30 wordt heh. Scheelt dat er dan toch niks geplanned stond, dat dan weer wel.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:57

SomerenV

It's something!

Ik zit nu in de Ardennen op een vakantiepark. Vanmorgen op tijd opgestaan om een rondje te doen op het park (rond 7.45). M'n eerste keer met een flink hoogteverschil (120 meter) maar goeiedag zeg :') Een helling op rennen is me een partijtje pittig! Uiteindelijk 4km gedaan in 28 minuten dus alsnog niet heel slecht voor mijn doen, al heeft bergafwaarts gaan wel veel gecompenseerd. De tweede keer de helling op heb ik namelijk vooral gelopen.

Qua temperatuur was het nog prima te doen, al was het op de stukken in de zon wel echt meteen warm. Wat dat betreft kun je hier beter in de avond een rondje doen denk ik. Geen zon meer en het koelt nog best wel lekker af, waarschijnlijk doordat er enorm veel begroeiing is.

Ik heb overigens geen negatieve gevolgen ervaren na m'n 10 kilometer afgelopen zondag. De volgende ochtend waren m'n benen wat stijf maar dat liep ik er vrij vlot weer van af. Geen spierpijn, geen last van pezen ofzo. Dus da's wel heel veel. Wel weer voldoende rust genomen zodat de boel de tijd had te herstellen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• kepler
  • Nu online
Hier gisteravond ook een rondje gelopen, was toen nog 28 graden zonnetje. Maar merkte al direct dat ik al wat meer gewend ben aan de hitte, mijn hartslag was weer bijna terug op het normale niveau bij dit tempo. Voelde ook gewoon prima.

Ik zit er over te denken om morgenochtend vroeg op te staan, maar eigenlijk niet zoveel zin in. Als het morgenavond en vrijdagavond echt 34+ is dan skip ik het gewoon denk ik, voegt weinig toe. Dan maar van het weekend extra lopen.

(Zag dat ik afgelopen 6 dagen elke dag heb gelopen, in totaal ruim 60k. Dus twee dagen pauze past prima :D Doe wel wat core oefeningen oi)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28
De AV heeft de trainingen van vanavond gecanceld. Denk dat ik morgenochtend voor werktijd maar een intervaltraining ga doen in plaats van vanavond. Temperaturen zien er dan toch een stukje vriendelijker uit, zeg maar een goeie 10 graden minder warm.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:34
Voor morgenavond heeft de trainer voor een aangepast rondje van 7.5km (ipv ~15km) door het bos gezorgd, met aansluitend een duik in de Kuilen. 8)

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:16
Vanochtend ook om 06:30 gelopen en vooral in de schaduw. Ging nog net. Van de week overdag de loopjes ook alleen maar in het bos gedaan maar inderdaad is het daar ook niet koel meer.

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:07

Ik ben vanochtend wel om 8.15 de deur uit gegaan en heb 30min in het bos gelopen. Het was nog prima te doen, maar aan het eind al wel pittig. Ik pas ook mijn tempo en afstand er op aan (al was dat al niet heel top).

Ik was wel van plan vrijdag over te slaan en wilde gaan zwemmen, maar het zwembad gaat dicht ivm de warmte -O- . Misschien toch maar vroeg op staan en dan een tweede flesje water klaarleggen zodat als ik halverwege langs huis kom, ik mijn lege flesje direct kan omruilen voor een nieuwe volle.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52
Start van de ultra gelukkig vervroegd naar 7u *O* . 04.00 dus ontbijten :/

• maikel_rox
Prima keuze als je het mij vraagt. Eveneens extra (onbemande) waterpunten onderweg en verplichte hoeveelheid water verhoogd.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52
Ja lijkt me ook beter. Ik heb alleen geen goede pet (verplicht) en mijn tights zijn allemaal zwart :X

• maikel_rox
Ik heb een witte van Buff, zit top en prima tevreden over. Te bestellen bij All4running. Voor 23:00 besteld morgen in huis dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:04
Vanochtend om 7 uur een zone 2 loopje van 10K gedaan in de stad. Het was warm maar prima te doen. Morgenvroeg weer.

• Arjan90
(jarig!)
Het viel hier in het noorden nog wel mee vanochtend, gelopen van plm kwart over 6 tot kwart over 7 en dat ging prima :) Ook gewoon snelle intervallen gelopen, geen last gehad van de warmte, het was juist echt heerlijk loopweer. Vrouwlief ging geloof ik iets na half 9 en die zei wel dat het echt heel warm was. Niet benauwd overigens, gewoon echt een brandende zon.

Vrijdag weer een rustig duurloopje op de planning, die loop ik ook kalm in de ochtend.

Ik loop overigens bij ons wel zo de weilanden in, koele briesjes komen daar ver :) En soms langs beekjes wat met een briesje ook al meer verkoelt.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjan90 op 24-06-2026 21:39 ]

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:42
SteenMSc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:41:
[...]

Ik ben vanochtend wel om 8.15 de deur uit gegaan en heb 30min in het bos gelopen. Het was nog prima te doen, maar aan het eind al wel pittig. Ik pas ook mijn tempo en afstand er op aan (al was dat al niet heel top).

Ik was wel van plan vrijdag over te slaan en wilde gaan zwemmen, maar het zwembad gaat dicht ivm de warmte -O- . Misschien toch maar vroeg op staan en dan een tweede flesje water klaarleggen zodat als ik halverwege langs huis kom, ik mijn lege flesje direct kan omruilen voor een nieuwe volle.
Goed bezig! Je moet je doelen bij deze hitte gewoon iets aanpassen, anders loop je jezelf kapot. Ik vond het ook wel interessant dat Garmin aangaf voor hoeveel procent het lichaam aan de warmte was geacclimatiseerd. Was toch wat lager dan ik had gedacht (rond de 70%) en in hoeverre het betrouwbaar is weet je natuurlijk nooit, maar het geeft aan hoeveel impact de warmte heeft.

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:42
Ik heb sindskort een Garmin Forerunner 55 gekocht omdat ik begonnen ben met hardlopen. Ik heb al een paar jaar geleden hardgelopen zonder horloge (dus op de gok :P ).

Via de app heb ik een trainingsprogramma voor 5km hardlopen ingesteld (zonder streeftijd) en de app stelt telkens voor om te rennen op 'een lekker tempo' voor 10 of 15 minuten. Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt? Voor mijn gevoel loop ik te snel (heb 3 sessies gerend en mijn gemiddelde is tussen de 5 en 6 minuten per kilometer)?

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:07
Sineplex schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Goed bezig! Je moet je doelen bij deze hitte gewoon iets aanpassen, anders loop je jezelf kapot. Ik vond het ook wel interessant dat Garmin aangaf voor hoeveel procent het lichaam aan de warmte was geacclimatiseerd. Was toch wat lager dan ik had gedacht (rond de 70%) en in hoeverre het betrouwbaar is weet je natuurlijk nooit, maar het geeft aan hoeveel impact de warmte heeft.
Ik heb dat ook op mijn horloge, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat x% betekent. Bij mij zit het percentage op 45 procent, maar hoeveel langzamer/minder ver etc kan ik dan lopen? Voor mijn gevoel niet dat ik maar 45% kan presteren, want hij begon op 0.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:11
ShininNL schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:58:
Ik heb sindskort een Garmin Forerunner 55 gekocht omdat ik begonnen ben met hardlopen. Ik heb al een paar jaar geleden hardgelopen zonder horloge (dus op de gok :P ).

Via de app heb ik een trainingsprogramma voor 5km hardlopen ingesteld (zonder streeftijd) en de app stelt telkens voor om te rennen op 'een lekker tempo' voor 10 of 15 minuten. Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt? Voor mijn gevoel loop ik te snel (heb 3 sessies gerend en mijn gemiddelde is tussen de 5 en 6 minuten per kilometer)?
Ik krijg geloof ik altijd wel een tempo bij automatische Garmin trainingen, dus ik kan niet uit ervaring zeggen wat hiermee wordt bedoeld. Echter, als je denkt dat je te hard gaat, dan denk ik dat dat ook het geval zal zijn. Mijn ervaring is altijd dat als ik niet op tijd let, mijn lichaam altijd naar een snelheid gaat ergens midden in HR Zone 3. Ik voel dat ik werk, ik ga lekker, ik kan het lang, maar niet eeuwig volhouden. Dat is eigenlijk wat te snel. 'Een lekker tempo' vertaald naar 'comfortable pace' zou ik zetten op een tempo waarbij je redelijk makkelijk een gesprek kan blijven voeren. Dat voelt dan waarschijnlijk een beetje traag, maar als je dat ervaart, zit je goed.

Zelf wonder boven wonder voor de derde keer deze week om 6:30 met hardloopschoenen aan naar buiten. Je merkt wel dat het warmer en benauwder aan het worden is. Training aangepast: korter, langzamer tempo, en toch weer wat KM gemaakt.

Jezus saves and takes half damage.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik vond het vanochtend om 6.30 uur al geen lekker weer om te lopen. Training aangepast en dus maar een kort rustig loopje van 7 km ervan gemaakt. Had er gevoelsmatig niet eens echt last van maar mijn hartslag lag toch al zeker 10 slagen hoger dan normaal bij dit tempo.

Temperatuur viel op zich nog mee met tussen de 24 en 25 graden maar i.c.m. de luchtvochtigheid van 88% is het op zich ook wel logisch dat het zwaarder is.

• zimmert
Toch maar gaan rennen. 8.30 gestart. Viel me mee in het bos in de schaduw . Alleen de weg naar t bos en terug in de zon wat pittiger.

T werd ook een lager tempo 6.27 min/km en 10 km. Flask Isotone SIS mee voor onderweg en t was ok...

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:30

d_star

Maharadja of the Year :-/

Ik sla m morgen wel even over. Geen mogelijkheid om in de ochtend te lopen, en met code rood, deze temps en luchtvochtigheid lijkt het me gewoon averechts voor je lijf.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:38

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb deze week met de hitte even een break. Volgende week maar weer als het wat koeler is :)
Ben één keer best raar (was klaar met hardlopen en was wat warrig en heb er een half uur flink last van gehad achteraf) geworden in Italië toen het nog een stuk minder warm was en sindsdien best huiverig voor sporten met teveel warmte. Compenseer het wel weer met een pre-work halve marathon volgende week :P

Twitter

• Hartloper
Vanavond om 21.30 bij 28 graden een uurtje gaan hardlopen.

Rustig aan 5:30/km en mijn hartslag was gemiddeld 136/‘, wat maar 5 slagen hoger is dan gewoonlijk bij dat tempo. Ik denk dat ik de warmte gewoon aan het worden ben.
Pagina: 1 ... 453 454 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.