@
NoResethIk heb begin van het jaar een knieblessure gehad en probeer sinds dien nog beter op te letten dat ik mijn lichaam niet overbelast qua training intensiteit.
Wat zegt jou trainer eigenlijk, dat mis ik. Mensen die op de baan lopen hebben meestal een trainer.
Wat tips, maar wel met de bedoeling dat je zelf aan het roer zit... op afstand is het lastig voor iedereen.
Een van DE escape is om op een zachte EN egale ondergrond te gaan hardlopen, bijvoorbeeld op kort gemaaid gras, vaak het binnenveld van de baan, op momenten dat het echt veilig is, als de speren, de discussen en de kogels je niet om de oren vliegen...
Tja, meteen op 4:00/km das een aardig stevig tempo. Het verschil met 4:50 en 4:00 is erg groot.
Het zou handig zijn om dat in stappen te doen, beginnen met 4:50 en de week er na 4:40. en das al een aardige stap. Wat ik dan doe.. ik ga dan pas naar bij die 4:30 als ik nergens last van krijg met die 4:40.
Krijg je teveel last van die 4:40 dan ga je weer terug naar 4:50 en probeer je nadat alle pijntjes weer echt weg zijn.
Je mag dus alleen naar het volgende tempo als je nergens last van hebt.
Op deze manier bouw je duurzaam op.
Wanneer weer op de baan? Das lastig. Je zou ook je duurzaamheid helemaal op het gras kunnen doen tot bij 3:50 (maar ik weet niet of dat bij je past...) en gaat dat super goed dan doe je de eerste training op de baan in 4:00 net iets rustiger. Ik zou een beetje een paar weken hooguit rondom die 4:00 gaan spelen met de lengte, maak het niet te gek en pas als je op de baan ook klachten vrij bent een overgang maken naar waar je heen wilt gaan met je snelheid.
Pas: als eigenlijk die 4:00 al bijna je max zijn.... zul je de opbouw die ik beschreef duidelijk rustiger aan moeten doen.
Elke keer dat je last krijgt ... heb je eigenlijk al te veel gedaan. Het lopen op gras helpt wel... maar niet als je daar te hard tekeer gaat...
Loopt het niet lekker na een paar weken dan zou ik toch een professioneel advies van een sportarts of fysio aanraden. Wacht niet te lang, je kunt best veel stuk maken in de knie...
Succes!
Edit: Vraag ook de fysio of de trainer om oefeningen om de zaak sterker te maken, een paar keer per week doen...
[
Voor 2% gewijzigd door
route99 op 31-08-2020 21:25
. Reden: typos... ]