Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Zeker leuk! De verschillende oefeningen is iets wat ik normaal gesproken echt nooit doe en zijn dus meer dan welkom om ze bij de AV wèl te doen.Arjan90 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:04:
@Tim_W Ik zag het inderdaad, leuk! Zeker de loopscholing en bijbehorende oefeningen zul je op lange termijn veel aan hebben. Er zitten ook wel een paar snelle bij die groep zag ik, dus wat dat betreft ook leuk om je aan op te trekken en je "doel" (het tempo van een bepaalde persoon bijhouden) te bepalen. Dat werkt voor mij in ieder geval altijd wel motiverend én prikkelend (maar ik ben wel een beetje competitief).
Op 2 man van de Woensdag groep na die echt heel snel zijn kan ik tijdens de training heel behoorlijk meekomen met de overige snellere jongens. Soms een beetje aanpoten uiteraard, maar zeker niet onmogelijk. Werkt zeker motiverend om bij te blijven, wat dat betreft ben ik ook wel behoorlijk competitief ingesteld.
Strava Garmin 265
Kijk wel uit dat je je zo niet een blessure inloopt. Het is niet de bedoeling om je iedere keer het snot voor de ogen te lopen. Iedereen heeft z'n eigen tempo en het is geen wedstrijd.Tim_W schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:19:
[...]
Op 2 man van de Woensdag groep na die echt heel snel zijn kan ik tijdens de training heel behoorlijk meekomen met de overige snellere jongens. Soms een beetje aanpoten uiteraard, maar zeker niet onmogelijk. Werkt zeker motiverend om bij te blijven, wat dat betreft ben ik ook wel behoorlijk competitief ingesteld.
Morgen hebben wij bijv. 5x1000m op het programma staan, maar het is dan de bedoeling dat je die 1x op 10km, 2x op 5km en 2x op 3km wedstrijdtempo doet. Dat betekent dus niet iedere keer voluit knallen.
Het is momenteel allemaal nog een beetje aftasten voor me, maar ik hoop binnen een aantal weken wel te kunnen inschatten met welk groepje ik het beste kan meelopen en welke ik het best kan laten gaan.
Gisteren overigens tijdens het intervallen bij de hoogste tempo's nog onder mijn omslagpunt gezeten dus niet te gek gedaan denk ik. Hoe dan ook, bedankt voor de tip, ik hou 'm in m'n achterhoofd.
Strava Garmin 265
Na wat uithijgen ook nog even mijn km record verbroken. Hahaha, ik zal de tijd niet hardopzeggen!
Afijn, om toch nog een beetje opbouw te hebben (ivm de knie), besloten om toch nog een gedeelte van het trainingsschema te volgen. Kan ik over 1 1/2 wk 3x 5km p/wk te lopen. En misschien weer naar de espelopers voor uitbouw naar 8 tot 10.
Welke zaak is jouw lokale hardloopzaak?Gaargod schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:13:
Na o.a. het lezen van de positieve verhalen hier heb ik de Saucony Endorphin Speed besteld. M'n lokale hardloopzaak had ze alleen nog in maat 46 liggen, geprobeerd en even een lekker stukje gelopen maar heb toch echt maat 46,5 nodig (die ik normaal gesproken ook heb met Saucony). Zouden volgende week binnen moeten komen
Ik ga denk maar eens een rondje bellen of er nog ergens een maatje 47 ligt
Hoe dan ook, ik ben gedekt
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Doel is minimaal wel om de 5km te halen of verder.
Ik loop meestal samen of alleen. Dus zou fijn zijn als we samen lopen dat we allebei de app actief kunnen hebben zeg maar.
Bedoel je gewoon een app die je tempo en GPS etc bijhoudt?G.Scholtens schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:52:
Kan iemand mij een goede hardloop app aanbevelen die gratis is voor Android?
Doel is minimaal wel om de 5km te halen of verder.
Ik loop meestal samen of alleen. Dus zou fijn zijn als we samen lopen dat we allebei de app actief kunnen hebben zeg maar.
Strava is een populaire, maar ook Runkeeper. Voor uitgebreidere functies zijn er wel betaal opties maar die heb je niet per se nodig.
En de apps doen het zolang je accu en GPS ontvangst heb dus als je een goeie powerbank mee neemt voor je telefoon kan die het waarschijnlijk veel langer volhouden dan jij dat kan
Je laatste vraag snap ik niet helemaal, je kan allebei de gekozen app op de eigen telefoon hebben toch? Of wil je het op 1 telefoon voor 2 personen bijhouden? In dat laatste geval kan je bij Strava zeggen dat je met iemand was die het niet heeft bijgehouden. De activiteit wordt dan ook (na acceptatie) bij die persoon toegevoegd.
De Runners World schema's kun je gebruiken voor een idee hoe je de opbouw kan vormgeven. Tip: begin bij twijfel bij de "absolute beginner", dan heb je veel minder kans op blessures in de opbouw fase. Die wil je voorkomen, want ze zijn erg demotiverend. https://www.runnersworld.nl/hardloopschema-s/
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Strava al naar gekeken, maar volgens mij moet je daar toch echt voor betalen om er echt iets mee te kunnen.Arjan90 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:05:
@G.Scholtens ik zou een app als Strava gebruiken op je telefoon (of smartwatch, mocht je die hebben). Dan kun je eventueel ook een medeloper taggen, als die zelf de loop niet kan bijhouden met telefoon of smartwatch.
De Runners World schema's kun je gebruiken voor een idee hoe je de opbouw kan vormgeven. Tip: begin bij twijfel bij de "absolute beginner", dan heb je veel minder kans op blessures in de opbouw fase. Die wil je voorkomen, want ze zijn erg demotiverend. https://www.runnersworld.nl/hardloopschema-s/
Geen smartwatch nog, gaan wel beide de Honor Band 5 aanschaffen.
Zei is echt beginner, ik heb wel vaker de 10km gelopen. Maar dat is paar jaar geleden. Dus begin op zelfde niveau weer als haar
Als beginner 5km achter elkaar hardlopen is zeer onverstandig. Je conditie is blijkbaar voldoende, maar je spieren, pezen, gewrichten zijn nog niet aangepast en dat is vragen om blessures. Maar die conclusie had je zelf ook al getrokken. Dus gewoon een beginnersschema googlen en langzaam opbouwen.Fmiels schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:55:
Vanochtend 15 minutenloopje gedaan. Althans, dat was de bedoeling. Na 2 minuutjes rust maar verder gaan lopen en het ging zo makkelijk dat ik tot de 5km kwam. Volgens mij is het fietsen echt retegoed voor de conditie. Hartslag bleef ook keurig bijna de gehele tijd onder de 140. Dat heb ik met lopen nog nooit meegemaakt. En Garmin maar zeuren dat ik niet vooruit ga...
Na wat uithijgen ook nog even mijn km record verbroken. Hahaha, ik zal de tijd niet hardopzeggen!
Afijn, om toch nog een beetje opbouw te hebben (ivm de knie), besloten om toch nog een gedeelte van het trainingsschema te volgen. Kan ik over 1 1/2 wk 3x 5km p/wk te lopen. En misschien weer naar de espelopers voor uitbouw naar 8 tot 10.
Succes!
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Zelf rustig aan gedaan maar het is segmentjes weer!
Ja, ik werd vooruitgeblazen zeg. En toen moest ik nog terugRoadman schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:23:
Net maar even buiten wezen spelen met Francis voor een kilometertje of 18 km.
Zelf rustig aan gedaan maar het is segmentjes weer!
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Ohja, wel zo je route plannen dat je terug wind mee hebt inderdaad.Poekie schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:24:
[...]
Ja, ik werd vooruitgeblazen zeg. En toen moest ik nog terug
Zoek dus iets met schema's erin, om op te bouwen. Als ik straks gewoon weer zelf 5 a 10km kan lopen heb ik geen app meer nodig. Dan is het gewoon lekker om even te rennen.Arjan90 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:01:
@G.Scholtens als je gewoon je hardlooptraining wil vastleggen kun je Strava gebruiken. Er zit een "Opnemen" functie op, zonder toeters en bellen die je natuurlijk automatisch helpen herinneren dat je al een minuut of twee minuten loopt, maar voor vastlegging prima. Bij de buren van het topic Het grote sporthorloge met GPS topic. kun je meer informatie vinden over smartwatches. Bijv. Garmin maar ook andere merken hebben de mogelijkheid om je trainingen in je horloge te plannen en dan trilt je horloge bijvoorbeeld automatisch als je weer moet wandelen, of als je moet hardlopen. Sommige merken bieden ook gratis trainingsplannen aan, bijv. naar 5km toe trainen of naar 10km toe trainen.
Ik zie wel een tegenstelling in je post. De gratis variant van Strava voldoet niet (waarom niet eigenlijk?), maar jullie gaan beiden een Honor Band 5 aanschaffen? Dat is niets meer dan een simpele activity tracker en naar mijn mening heb je daar weinig aan met hardlopen.G.Scholtens schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:45:
[...]
Strava al naar gekeken, maar volgens mij moet je daar toch echt voor betalen om er echt iets mee te kunnen.
Geen smartwatch nog, gaan wel beide de Honor Band 5 aanschaffen.
Zei is echt beginner, ik heb wel vaker de 10km gelopen. Maar dat is paar jaar geleden. Dus begin op zelfde niveau weer als haar
Gaat erom dat die alles beetje bijhoud qua stappen etc. Beter dan telkens met je mobiel mee nemenInZane schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:43:
[...]
Ik zie wel een tegenstelling in je post. De gratis variant van Strava voldoet niet (waarom niet eigenlijk?), maar jullie gaan beiden een Honor Band 5 aanschaffen? Dat is niets meer dan een simpele activity tracker en naar mijn mening heb je daar weinig aan met hardlopen.
Dan zou je even hier kunnen kijken: https://www.phillymag.com/be-well-philly/running-apps/. Daar staan meerdere mogelijkheden voor je.G.Scholtens schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:43:
[...]
Zoek dus iets met schema's erin, om op te bouwen. Als ik straks gewoon weer zelf 5 a 10km kan lopen heb ik geen app meer nodig. Dan is het gewoon lekker om even te rennen.
Als je doel is het gewoon bijhouden van je hardloop activiteiten dan voldoet (de gratis versie) van Strava prima. Al houdt die niet echt stappen bij maar dat is ook weinig relevant voor hardlopen. En de meeste telefoons doen dit meestal al ergens in een health app voor de gehele dag.G.Scholtens schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:44:
[...]
Gaat erom dat die alles beetje bijhoud qua stappen etc. Beter dan telkens met je mobiel mee nemen
Wil je diepere inzichten in je rensessies en leaderbords dan heb je de betaalde variant pas nodig maar dat zie ik niet echt in je eisen voorbij komen.
Horloge heeft pas voordeel als die zelfstandig een activiteit kan bij houden zonder dat de telefoon in de buurt is. Dus zelfstandig GPS en hartslag is een waardevolle extra al valt er op de nauwkeurigheid van een polsmeting wat af te dingen. Maar in elk geval handig om te controleren of dat kan met die Honor (en zo ja, waar mee lees je dat dan uit?). Anders moet je straks alsnog je telefoon meenemen voor de GPS data.
[ Voor 8% gewijzigd door Shinji op 26-08-2020 12:17 ]
Tijdens lopen vanmorgen toch tot de conclusie gekomen dat het wel handig is om ook een pet op te nemen in de hardloop garderobe om de regen uit je gezicht te houden. Zijn er nog aanraders op dit gebied (zal voornamelijk/exclusief in de regen worden gebruikt)? Zie dat decathlon er 1 voor de regen heeft, maar die vind ik echt niet mooi
Telefoon zal inderdaad mee moeten, zit geen gps op de honor band. Maar zo ie zo voor je zelf fijn om zo je stappen te kunnen meten zonder dat je telkens je mobiel mee moet nemen. Maar dit staat natuurlijk los van het hardlopen etc.Shinji schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:15:
[...]
Als je doel is het gewoon bijhouden van je hardloop activiteiten dan voldoet (de gratis versie) van Strava prima. Al houdt die niet echt stappen bij maar dat is ook weinig relevant voor hardlopen. En de meeste telefoons doen dit meestal al ergens in een health app voor de gehele dag.
Wil je diepere inzichten in je rensessies en leaderbords dan heb je de betaalde variant pas nodig maar dat zie ik niet echt in je eisen voorbij komen.
Horloge heeft pas voordeel als die zelfstandig een activiteit kan bij houden zonder dat de telefoon in de buurt is. Dus zelfstandig GPS en hartslag is een waardevolle extra al valt er op de nauwkeurigheid van een polsmeting wat af te dingen. Maar in elk geval handig om te controleren of dat kan met die Honor (en zo ja, waar mee lees je dat dan uit?). Anders moet je straks alsnog je telefoon meenemen voor de GPS data.
Ik heb een normale pet van Decathlon die ik zowel bij regen als bij zon draag. Zie de toegevoegd waarde van een speciale regenpet niet zo. Heb ik droog haar na m'n run, als ik haar had....Mr_Tomatohead schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:11:
Tijdens lopen vanmorgen toch tot de conclusie gekomen dat het wel handig is om ook een pet op te nemen in de hardloop garderobe om de regen uit je gezicht te houden. Zijn er nog aanraders op dit gebied (zal voornamelijk/exclusief in de regen worden gebruikt)? Zie dat decathlon er 1 voor de regen heeft, maar die vind ik echt niet mooi
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Met alle respect, maar ik vind het maar een wat vreemd verhaal. Je wil je stappen meten, maar geen horloge aanschaffen of telefoon meenemen. Wel 1 of andere band, maar die werkt weer niet zonder je telefoon dus daar heb je dan eigenlijk niet zo veel aan?G.Scholtens schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:13:
[...]
Telefoon zal inderdaad mee moeten, zit geen gps op de honor band. Maar zo ie zo voor je zelf fijn om zo je stappen te kunnen meten zonder dat je telkens je mobiel mee moet nemen. Maar dit staat natuurlijk los van het hardlopen etc.
Volgens mij voldoet een Strava of Runkeeper meer dan prima? Met telefoon of horloge uiteraard, die heb je links -of rechtsom sowieso nodig.
Strava Garmin 265
Ik heb in de zomer veel op de racefiets gezeten en hardlopen heb ik bijgehouden (niet op snelheid getraind). Mijn conditie is nu heel goed voor mijn doen en mijn normale loopjes doe ik nu in ~5:30/km. Mijn hartslag is dan 155-160bpm, mijn omslagpunt is ongeveer 180-185 bpm, dus 5:30/km is heel goed te doen.
13 september heb ik een wedstrijdloopje met collega's 5km, doel is <23:00 minuten. Dus er moet wat meer snelheid in. Vorige week ben ik begonnen met intervallen Tijdens een normale normaal loopje van 7km liep ik 3x400m op beoogd wedstrijd tempo ~4:35. Ging niet echt lekker, benen protesteerden wat en voordat de hartslag richting omslagpunt ging waren de 400 meters al weer voorbij.
Gisteren heb ik het anders aangepakt. Rondje van bijna 8km gelopen. De eerste 6km basistempo 5:30/km, kilometer 7 heb ik op geprobeerd op omslagpunt te lopen. https://www.strava.com/activities/3963740476 Dat lukte aardig, die kilometer ging in 4:32/km piekhartslag op 180. Het was wel even doorbuffelen, maar met wat wedstrijd adrenaline verwacht ik dat dat wel 5km volhoud en dan moet onder de 23 minuten lukken.
Kortom, voor mijn gevoel kan ik beter richting 3-4 wat langere intervallen b.v. 3x800 meter dan 6 x 400meter. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips zijn van harte welkom.
Tim_W schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:06:
[...]
Met alle respect, maar ik vind het maar een wat vreemd verhaal. Je wil je stappen meten, maar geen horloge aanschaffen of telefoon meenemen. Wel 1 of andere band, maar die werkt weer niet zonder je telefoon dus daar heb je dan eigenlijk niet zo veel aan?
Volgens mij voldoet een Strava of Runkeeper meer dan prima? Met telefoon of horloge uiteraard, die heb je links -of rechtsom sowieso nodig.
Over het algemeen is het doel van een korte (200 tot 400m) interval anders dan van een langere (800m tot 1200m) interval.bert74 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:41:
Kortom, voor mijn gevoel kan ik beter richting 3-4 wat langere intervallen b.v. 3x800 meter dan 6 x 400meter. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips zijn van harte welkom.
De korte intervallen doe je om sneller en efficiënter te lopen. Deze moeten niet te lang zijn en er moet voldoende rust tussen zitten, zodat je ook aan de laatste interval fris begint (want als je al helemaal kapot bent ga je niet beter lopen).
De langere intervallen zijn er vooral om het aerobe systeem te trainen. Het kost een minuut of 2 voordat dit helemaal op gang is, dus de interval moet wat langer duren. Je wil hierbij ook niet boven de drempel komen, want het anaerobe systeem mag zoveel mogelijk thuis blijven. 3 tot 5 minuten wordt als een goede duur van zo'n interval gezien, met ongeveer evenveel tijd joggen als pauze.
Deze intervallen doe je op 5km wedstrijd tempo.
Vooral die korte intervallen zijn erg snel en dus vooral in het begin erg onwennig. Die in het begin wat rustiger aandoen is misschien wel verstandig. De langere intervallen zijn puur qua tempo wat beter te behappen, maar doordat ze langer zijn natuurlijk ook erg vermoeiend.
Op https://runsmartproject.com/calculator/ vind je een mooie reken tool die je kan vertellen welke tempo's je zou moeten lopen om een bepaalde doeltijd te halen.
Ik zou zo'n intervaltraining niet aan het einde van een duurloop doen, maar echt als losse training. Begin met een warming up (en nee, 6km rustig hardlopen is geen warming up
Doordat het echt een losse training is kun je wel prima wat meer intervallen doen, bijvoorbeeld 6 x 800m of 12 x 400m.
Misschien is de Amazfit Bip S iets voor je? Hartslag en gps ( en stappen natuurlijk) voor een erg schappelijke prijs.G.Scholtens schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:27:
[...]
klinkt inderdaad wel erg tegen strijdig. Telefoon zal wel altijd mee gaan, maar dan in broekzak ofzo. Vorige keer mee gehad in de hand, maar totaal niet fijn. En zo'n hoesje om je arm vind ik niet fijn. Smartwatch met gps komt misschien in de toekomst nog wel. Wil voor mijzelf gewoon een stappenteller hebben, want telefoon blijft nog wel eens ergens liggen.
https://tweakers.net/pric...wart-zwart/specificaties/
Dank voor de snelle en uitgebreide reactie. Om het even in mijn eigen woorden samen te vatten:Jory schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:40:
[...]
Over het algemeen is het doel van een korte (200 tot 400m) interval anders dan van een langere (800m tot 1200m) interval.
De korte intervallen doe je om sneller en efficiënter te lopen. Deze moeten niet te lang zijn en er moet voldoende rust tussen zitten, zodat je ook aan de laatste interval fris begint (want als je al helemaal kapot bent ga je niet beter lopen).
De langere intervallen zijn er vooral om het aerobe systeem te trainen. Het kost een minuut of 2 voordat dit helemaal op gang is, dus de interval moet wat langer duren. Je wil hierbij ook niet boven de drempel komen, want het anaerobe systeem mag zoveel mogelijk thuis blijven. 3 tot 5 minuten wordt als een goede duur van zo'n interval gezien, met ongeveer evenveel tijd joggen als pauze.
Deze intervallen doe je op 5km wedstrijd tempo.
Vooral die korte intervallen zijn erg snel en dus vooral in het begin erg onwennig. Die in het begin wat rustiger aandoen is misschien wel verstandig. De langere intervallen zijn puur qua tempo wat beter te behappen, maar doordat ze langer zijn natuurlijk ook erg vermoeiend.
Op https://runsmartproject.com/calculator/ vind je een mooie reken tool die je kan vertellen welke tempo's je zou moeten lopen om een bepaalde doeltijd te halen.
Ik zou zo'n intervaltraining niet aan het einde van een duurloop doen, maar echt als losse training. Begin met een warming up (en nee, 6km rustig hardlopen is geen warming up), daarna de intervallen, dan cooling down, daarna zou het in principe klaar moeten zijn.
Doordat het echt een losse training is kun je wel prima wat meer intervallen doen, bijvoorbeeld 6 x 800m of 12 x 400m.
- Korte, intensieve intervallen boven het omslagpunt voor pure snelheid en looptechniek
- Langere, extensievere intervallen, tot het omslagpunt voor gewenning aan wedstrijdtempo en verbetering Aerobe systeem.
Ik houd het voorlopig even bij langere extensieve intervallen. In de driehoek uithouding-snelheid-belastbaarheid is belastbaarheid het minst goed ontwikkeld. Kort- en intensief is voor mij het meest belastend voor mijn benen.
Uithouding en langdurig op/tegen het omslagpunt zitten lukt me wel (o.a. Mont Ventoux op gefietst in 1:55u met een gemiddelde hartslag van 173bpm en pieken van 180).
Het doel van intervallen is naast snelheid ontwikkelen ook mijn benen wat laten wenen op hogere snelheden en bijbehorende belasting.
Mijn experiment van gisteren, met aan het eind van de loop een versnelling is idd. niet ideaal, maar om het even te aftasten waar ik stond vond ik het wel prima.
Volgende week plan ik een extensieve interval training met daarin 3 x 800-1000 meter en de week daarop nog 1. Dan heb ik al ca. de helft van de 5km wedstrijd te pakken. Dat moet wel lukken.
Verder denk ik iets teveel gegeven op een flink stuk los zand waardoor het daarna wel “op” begon te raken.
[ Voor 12% gewijzigd door Tinusvolkel op 26-08-2020 21:33 ]
[ Voor 2% gewijzigd door Moonborne op 26-08-2020 23:44 . Reden: Verduidelijking ]
Een schema dat opbouwt naar 5km in 13 weken wat je al na 2 weken 3x 5km laat lopen per week? Wat doe je dan de overige 11 weken?Moonborne schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:43:
Ga hier ook eens meelezen. Ben een tijd terug begonnen met een 13 weken schema van Runnersworld om 5 km te lopen. Nu inmiddels 2 weken verder met 3x p.w. 5 km, gaat me goed af, heerlijk ontspannend. Mijn doel is om gestaag mijn conditie / tempo te verbeteren van nu ca. 6:20 per km tot 5:00-5:30 per km, en daarna over te gaan op het lopen van 10 km.
Sorry ik bedoelde dus 13 weken en de laatste week is dan onafgebroken 5 km, daarvoor telkens wandelen/hardlopen intervallen.Shinji schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:01:
[...]
Een schema dat opbouwt naar 5km in 13 weken wat je al na 2 weken 3x 5km laat lopen per week? Wat doe je dan de overige 11 weken?
Ben dus die 13 weken voorbij, inmiddels week 15 dus en lekker bezig!
@Moonborne Welkom! Goed bezig
Na wat twijfeling ervoor gekozen om m'n Endorphins hun vuurdoop te geven, ondanks het het hobbelige parkoers met veel bochten en kleine heuveltjes. En aangezien m'n vrouw tussen de 5:00 en 6:00/km loopt (op haar Reeboks
Onze totaaltijd was iets van 1:03 over die 15km. Winnaars bij de duo heren liepen onder de 48 minuten, dus er werd ook serieus snel gelopen.
De wedstrijdadrenaline was weer fijn! Zaterdag meteen een vervolg in de vorm van de RFR Hondsrug trail 43K, dan mag het allemaal weer wat rustiger aan
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik ben wat optimistischer, in principe is snelheid maar vooral uithouding is in voldoende mate aanwezig. In april - juni liep ik ~25km in de week. In juli en augustus wat minder, maar meestal wel 10-15km in de week en daarnaast ook ~150km per week op de racefiets. In juni liep ik nog 23:30 als snelste tussentijd op de 5km, in een 10km traningsrondje.Arjan90 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:54:
@bert74 Persoonlijk kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat intervallen die je 2 of 3 weken van tevoren doet nog echt bijdragen in de zin van je uithoudingsvermogen op dat tempo. Zo snel gaat dat niet met je lichaam. Waar intervallen je wel mee gaan helpen is een goed gevoel krijgen bij het tempo, zodat je het tempo zonder al teveel schommelingen (vermoeidheid en spieren daargelaten) kan volhouden. Als dat je doel is, zou ik inderdaad ook de langere afstanden gaan lopen. Ik zou er dan wel naar streven om je interval omvang ook rond de 5km te laten liggen. Dus bijv. 6x800m met tussentijds 2 minuten dribbel (liever wat langzamer richting 6:30, dan wat sneller richting 5:30).
@Moonborne Welkom! Goed bezig
Ik heb die intervallen niet nodig om mijn uithouding te verbeteren. 5km op mijn omslagpunt lopen lukt me prima. Ik heb die intervallen nodig om mijn benen weer te laten wennen op hogere snelheden. Ik heb daar 4 weken voor uit getrokken om dat te doen.
Wat Jory mij aangaf is dat er een verschil bestaat tussen korte, intensieve intervallen en wat langere extensieve intervallen. Deze laatste liggen mij beter en gezien de korte tijd die ik nog heb is zijn die het best in te passen.
Verder wel met je eens dat 3-4 weken wat kort zijn om een optimale 5km te lopen, maar dat hoeft ook niet, ik wil die 5km gewoon in < 23:00 min doen.
Was inderdaad wel een goede keuze geweest. Net gisteren de Honor band 5 besteldFmiels schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 18:13:
[...]
Misschien is de Amazfit Bip S iets voor je? Hartslag en gps ( en stappen natuurlijk) voor een erg schappelijke prijs.
https://tweakers.net/pric...wart-zwart/specificaties/
Mijn arm-inzet tijdens tempo's biedt nog wel ruimte voor verbetering. Herr Liefers gaf het gisteren al aan en van de trainer van de andere loopgroep waar ik loop had ik het ook al eens te horen gekregen. Denk dat ik het maar eens ga laten filmen. Misschien dat ik dan zie wat ik nog zou kunnen verbeteren.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
14 dagen koop op afstandG.Scholtens schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:34:
[...]
Was inderdaad wel een goede keuze geweest. Net gisteren de Honor band 5 besteld
Vanochtend wederom lekker gelopen.
https://www.strava.com/activities/3971646286
Huh, daar lijkt 5 meter hoogteverschil in de baan te zitten. Ik snap wel dat barometer en GPS niet perfect zijn. Maar met random drift krijg je nooit zo'n mooie zaagtand.
Ongelooflijke tijd wel. En dat voor iemand die in 2020 pas 3 rondjes heeft gelopen
Regeren is vooruitschuiven
Dat zie ik ook altijd terug op mijn baantrainingen hier:T-MOB schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:03:
[...]
Huh, daar lijkt 5 meter hoogteverschil in de baan te zitten. Ik snap wel dat barometer en GPS niet perfect zijn. Maar met random drift krijg je nooit zo'n mooie zaagtand.
Ongelooflijke tijd wel. En dat voor iemand die in 2020 pas 3 rondjes heeft gelopen
/f/image/xE18qcE8RDik73kqIRPBxgNC.png?f=fotoalbum_medium)
Die verspringing komt door een stukje WU en loopscholing die ik niet heb geklokt.
De Leistert?Totrail schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:12:
In oktober ga ik met de schoonfamilie een midweek naar Limburg (Roggel). Mits weer fit wil ik daar gaan hardlopen en ik zag het natuurgebied Leudal. Tevens zag ik dat daar normaal ook de Leudal trail georganiseerd wordt. Die routes kan ik van hun website downloaden. Iemand ervaring met het gebied en/of die trail?
Daar ben ik een paar jaar geleden in ieder geval geweest. Wel wat in die buurt gelopen, maar ken de trail verder niet.
[ Voor 24% gewijzigd door InZane op 27-08-2020 12:15 ]
Zou zo maar kunnen. Weet alleen welke plaats niet precies waar we verblijven.InZane schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:14:
[...]
Dat zie ik ook altijd terug op mijn baantrainingen hier:
[Afbeelding]
Die verspringing komt door een stukje WU en loopscholing die ik niet heb geklokt.
[...]
De Leistert?
Daar ben ik een paar jaar geleden in ieder geval geweest. Wel wat in die buurt gelopen, maar ken de trail verder niet.
Ik denk dat daar lopen sowieso met wat meer hoogteverschil is, dus dat is sowieso leuk.
Gezien ik de afgelopen 2 weken niks heb gedaan behalve attractieparken doorslenteren verwacht ik er weinig van
Achtertuin Zomerrun, mag je niet overslaanvhal schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:46:
Gezien ik de afgelopen 2 weken niks heb gedaan behalve attractieparken doorslenteren verwacht ik er weinig van
Succes!
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Drie keer rollen naar de start en strompelend naar huis met een bloemenmedaillekenneth schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:14:
[...]
Achtertuin Zomerrun, mag je niet overslaan
Succes!
Maar dank, heb wel een licht pijntje aan mijn knie waardoor "full retard" rennen wellicht niet al te handig is
Zoef de haas gaat ook mee en zal op ca. 4.15-4.20 gaan hazen (hij heeft toch al de snelste tijd al gelopen daar
Viel mij ook al opRudedadude schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:10:
[...]
Nee, sorry, iemand die maar een Forerunner 35 om z'n pols heeft kan ik niet serieus nemen op hardloopgebied
En bij z'n schoenen staan ook een paar oude Pegasusjes.. veel te cheap joh
[ Voor 22% gewijzigd door InZane op 27-08-2020 17:16 ]
Nee, sorry, iemand die maar een Forerunner 35 om z'n pols heeft kan ik niet serieus nemen op hardloopgebied
Zo'n prestatie is het toch ook niet? Bij de Augustus 5k challenge op Strava is de snelste 5k gelopen in 1:34/kmRudedadude schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:10:
[...]
Edit: inmiddels niet meer
[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 27-08-2020 19:03 ]
Wow. Mooie cadans ook: bij 190 stappen per minuut op 2:30/km zijn dat gemiddeld passen van 2,10 meter (!). En dat bij iemand van 1,67m hoog...
Ik heb al vaker gemerkt dat de toppers zelden met de nieuwste of duurste horloges rondlopen of -rijden. Je zou bijna gaan denken dat je geen Fenix 6 nodig hebt om een goede sporter te zijn. Nee toch?Rudedadude schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:10:
[...]
PS: die gps track lijkt nergens op, maar wel heel netjes 5,02 km geregistreerd. Er zijn niet veel horloges die beter zullen meten. En ook opvallend dat bij een topevenement op piste een sporthorloge wordt gedragen. Dat zie je meestal enkel bij marathons.
[ Voor 22% gewijzigd door chaola op 29-08-2020 09:05 ]
It's just technology, not religion
Bij de Action verkopen ze ook een band die je om je middel kan doen en waar dan je telefoon in zit. Kost twee/drie Euro ofzo dus wellicht het proberen waard! Ik loop dat altijd mee ieder geval.G.Scholtens schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:27:
[...]
klinkt inderdaad wel erg tegen strijdig. Telefoon zal wel altijd mee gaan, maar dan in broekzak ofzo. Vorige keer mee gehad in de hand, maar totaal niet fijn. En zo'n hoesje om je arm vind ik niet fijn. Smartwatch met gps komt misschien in de toekomst nog wel. Wil voor mijzelf gewoon een stappenteller hebben, want telefoon blijft nog wel eens ergens liggen.
Heb hem inmiddels al een paar jaar nadat mijn trouw oude band van >10 j jong het opgaf en niet meer te koop was.
Er zijn 2 vakjes, wat ik prettig vind, zodat je niet per ongeluk als je je mobiel toch nodig blijkt te hebben, iets anders er per ongeluk zonder het in de gaten te hebben, er uit trekt.
Ik gebruik hem ook voor vakanties.
Niet fris meer... met de loopspullen in de wasmachine of je spoelt hem handmatig even fris uit.
https://www.bever.nl/p/ay...0LwQDdEAQYASABEgJ0rfD_BwE
Ja, dat doe ik ook inderdaad. Het probleem is alleen dat mijn bijkeuken in de wintermaanden enorm naar kattepis stonk. Tenminste, dat dacht ik. Bleken dus mijn hardloopschoenen te zijn. Daar heb ik echt flink met antibacteriële spray op los moeten gaan om dat weer een beetje fris te krijgen. Maar nu 1x in de regen, en het is weer raak, ondanks dat ik het volgepropt heb met papier, en dat ook weer vervangen...Rudedadude schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 06:55:
Om te beginnen: altijd de inlegzool er uit halen om te vokrkomen dat daar vocht onder blijft zitten. Verder gebruik ik keukenrol en wc papier, iets met temperaturen vind ik een beetje spannend nadat de zool van een paar hardloopschoenen kromgetrokken en uitgedroogd was nadat ik ze in een hotel op een verwarmingsbuis had gezet.
Ik snap je zorgen met de temperatuur, maar de reviews zijn toch redelijk positief, met name over de duurdere exemplaren waarbij je de temperatuur nog kunt instellen... Vandaar de twijfel, en wellicht zijn er mensen die het in de praktijk gebruiken hier.
Mee eens.chaola schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:00:
[...]Ik heb al vaker gemerkt dat de toppers zelden met de nieuwste of duurste horloges rondlopen of -rijden. Je zou bijna gaan denken dat je geen Fenix 6 nodig hebt om een goede sporter te zijn. Nee toch?
Wat ik al heel snel bij het begin van mijn hardlopen opviel... degenen op de training/wedstrijden met de mooiste sportkleding en de meeste gadgets... liepen meestal meer achteraan.... Was wellicht een andere tijd, wellicht is het beeld nu wat diffuser omdat er nu meer hulpmiddelen op een smart watch zitten, waarbij een topper ook gebruik van kan maakt, zeker bij de trainingen doen ze dat volop.
Mijn ervaring is dat de topper een super hoog focus op de wedstrijd heeft, te vaak op zijn gadget kijken kan te afleidend werken. Dit kun je omdat je goed bent niet omdat je een smart watch om hebt...
Met de voortschrijdende technologie is dit bij een paar bonden nu dit de grens, wat ik kan snappen ivm te behalen voordeel of veiligheid. De stap naar tweewegverkeer zonder smart phone voor de huidige smart watches is klein. Er bestaan enkele smart watches met SIM kaart maar toch niet op het niveau v/d Polars Garmins?Valorian schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:55:[...]Wow. Mooie cadans ook: bij 190 stappen per minuut op 2:30/km zijn dat gemiddeld passen van 2,10 meter (!). En dat bij iemand van 1,67m hoog...
Bij de triatlonbond is dit iig verboden bij wedstrijden...(Blad 14/98 )
https://assets.triathlonb...en-wedstrijdreglement.pdf
De IAAF hanteer dit.Geen gebruik maken van wat voor apparaat dan ook, dat de aandacht van de atleet op zijn
omgeving afleidt:
Atleten mogen geen communicatiemiddelen van wat voor soort dan ook gebruiken, zoals
bijvoorbeeld mobiele telefoons, smart horloges en radio’s die twee kanten op kunnen
worden gebruikt, zodanig dat dit afleidt tijdens de wedstrijd. Het afleidend karakter kan
bestaan uit het ontvangen of versturen van telefoonoproepen, het versturen of ontvangen
van sms- of andere tekstberichten, het afspelen van muziek, het gebruik van social media
en het maken van foto’s, of het gebruik dat bestaat uit het ontvangen of versturen van radio
communicatie. Het gebruik welke communicatie-apparatuur dan ook tijdens de wedstrijd
op deze wijze leidt tot diskwalificatie.
https://niagaraultra.ca/niagara-ultra-marathon/
https://www.google.com/se...s+in+the+competition+area.IAAF Competition Rule 144 3(b) states “Possession or use of video recorders, radios, CD, radio transmitters, mobile phone or similar devices in the competition area are not allowed”.
Ik denk dat Cheptegei met zijn 1,67m en 52kg ook in onbalans raakt met een F6 om de ingetwijfeld ook nog eens hele smalle polsenchaola schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:00:
[...]
Ik heb al vaker gemerkt dat de toppers zelden met de nieuwste of duurste horloges rondlopen of -rijden. Je zou bijna gaan denken dat je geen Fenix 6 nodig hebt om een goede sporter te zijn. Nee toch?
PS: die gps track lijkt nergens op, maar wel heel netjes 5,02 km geregistreerd. Er zijn niet veel horloges die beter zullen meten. En ook opvallend dat bij een topevenement op piste een sporthorloge wordt gedragen. Dat zie je meestal enkel bij marathons.
met 1 of 2 PC fans en oud karton valt er toch ook wat te knutselen.mrwolf schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:58:
[...]
Ja, dat doe ik ook inderdaad. Het probleem is alleen dat mijn bijkeuken in de wintermaanden enorm naar kattepis stonk. Tenminste, dat dacht ik. Bleken dus mijn hardloopschoenen te zijn. Daar heb ik echt flink met antibacteriële spray op los moeten gaan om dat weer een beetje fris te krijgen. Maar nu 1x in de regen, en het is weer raak, ondanks dat ik het volgepropt heb met papier, en dat ook weer vervangen...
Ik snap je zorgen met de temperatuur, maar de reviews zijn toch redelijk positief, met name over de duurdere exemplaren waarbij je de temperatuur nog kunt instellen... Vandaar de twijfel, en wellicht zijn er mensen die het in de praktijk gebruiken hier.
Ik zelf leg ze op de kant met de zool er half uit voor een deur waar de mv afzuigt, drogen ze ook snel.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Verboden om die functie te gebruiken of überhaupt verboden het apparaat te gebruiken? In het laatste geval is dat wel bijzonder en moet je (als dit ook voor amateurs geldt) een tweede horloge aanschaffen. Mijn horloge kan muziek afspreken via bluetooth, dus is dan verboden. Ik gebruik hem er zelden voor overigens.route99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:40:
[...]
Bij de triatlonbond is dit iig verboden bij wedstrijden...(Blad 14/98 )
https://assets.triathlonb...en-wedstrijdreglement.pdf
[...]
Ander dingetje, ik moet weer even een stapje terug doen. Begin weer last van mijn knie te krijgen. De stap naar 30+km in de week lijkt mijn knie toch niet helemaal prettig te vinden. Ik ga komende week weer een paar keer alleen maar korte rondjes doen om te kijken of het weer hersteld.
Lijkt mij verboden om de functie te gebruiken. Een horloge met bluetooth lijkt me allemaal dikke prima, pas als je ook met je hoofdtelefoon aan de start verschijnt kun je problemen verwachten. Hetzelfde voor smartwatches. Zoals ik het lees mag best iemand met bijvoorbeeld een Apple watch het parcours op. Zonder iPhone in de buurt zijn deze horloges toch niet zo smart.Shinji schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:22:
[...]
Verboden om die functie te gebruiken of überhaupt verboden het apparaat te gebruiken? In het laatste geval is dat wel bijzonder en moet je (als dit ook voor amateurs geldt) een tweede horloge aanschaffen. Mijn horloge kan muziek afspreken via bluetooth, dus is dan verboden. Ik gebruik hem er zelden voor overigens.
Ander dingetje, ik moet weer even een stapje terug doen. Begin weer last van mijn knie te krijgen. De stap naar 30+km in de week lijkt mijn knie toch niet helemaal prettig te vinden. Ik ga komende week weer een paar keer alleen maar korte rondjes doen om te kijken of het weer hersteld.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Je ziet het ook bij de recreanten opkomen in een gemixte wedstrijd waar ook snelle atleten mee doen.
https://www.de-bevelander...13e-maal-oortjes-verboden
en
https://www.rtlnieuws.nl/...oordopjes%20in%20de%20ban.
Gemengde reacties zoals te verwachten....
Is dit een trend? Lastig nu de het Corona een spaak in het wiel van veel evenementen gestoken heeft...dit is van net er voor.
In een bondswedstrijd zijn veel van die zaken echt verboden.
Haha, dat moet hij dan maar compenseren door aan de andere kant een Stryd footpod te dragen. Nog zo'n gadget die je niet snel bij de toppers zult opmerken.Valorian schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:27:
[...]
Ik denk dat Cheptegei met zijn 1,67m en 52kg ook in onbalans raakt met een F6 om de ingetwijfeld ook nog eens hele smalle polsen
It's just technology, not religion
Ik weet niet of het een trend is maar kan mij wel voorstellen dat het straks breder wordt ingevoerd. Er is al jaren een soort van betutteling gaande waarbij er een drive lijkt om elk mogelijk risico te elimineren bij georganiseerde events. Deels is dat gezond, maar het kan ook doorschieten. Zo heb ik (corona even buiten beschouwing gelaten) nog nooit zoveel wedstrijden gecanceld zien worden door 'weersomstandigheden' als de afgelopen 2 jaar. Niet geheel toevallig nadat er in de media een overdaad aan aandacht werd gegeven aan hitte-beroertes e.d. na een paar (hele tragische maar statistisch niet opmerkelijke) incidenten bij grote organisaties. En post-corona mag je straks waarschijnlijk sowieso nog tijden lang niet meedoen als je verkouden bent of een kuchje hebt.route99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:50:
Ik sluit me hier bij aan.
Je ziet het ook bij de recreanten opkomen in een gemixte wedstrijd waar ook snelle atleten mee doen.
en
Is dit een trend? Lastig nu de het Corona een spaak in het wiel van veel evenementen gestoken heeft...dit is van net er voor.
Daarnaast komt al jaren de claim-cultuur meer in trek in Nederland. Dat opgeteld denk ik dat veel organisaties steeds vaker eieren voor hun geld zullen kiezen en zich maar gewoon aansluiten bij de 'veilige kant' na eventuele discussies.
Wat oortjes bij wedstrijden betreft: als iemand zijn muziek zo hard heeft staan dat 'ie anderen niet hoort en in de weg zit, tsja, dat is niet heel chique. Maar om ze nu helemaal te verbieden lijkt mij op amateurniveau niet nodig. En elite-niveau loopt toch voorop en gebruikt normaliter ook geen oortjes (want: coaching vaak verboden). Zelf loop ik overigens nooit met oortjes bij wedstrijden.
Maar goed, bovenstaande is op basis van onderbuikgevoel en niet gehinderd door enig onderzoek of kennis
Ook recreanten kunnen elkaar danig in de weg lopen met muziek op omdat ze het dan ook niet horen als iemand wil inhalen.route99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:50 over afleiding door muziek/telefoon tijdens wedstrijden:
(...)
Bij weg/trailwedstrijden waar je ingehaald kan worden door snellere lopers van een andere afstand of omdat je meermaals hetzelfde rondje loopt vind ik het dan zeker heel logisch dat het verboden wordt.
Moeten mensen alleen niet met speakertjes gaan lopen.
http://www.taf.org.tr/wp-..._genel_bildirim_formu.pdfShinji schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:22:
[...]Verboden om die functie te gebruiken of überhaupt verboden het apparaat te gebruiken? In het laatste geval is dat wel bijzonder en moet je (als dit ook voor amateurs geldt) een tweede horloge aanschaffen. Mijn horloge kan muziek afspreken via bluetooth, dus is dan verboden. Ik gebruik hem er zelden voor overigens.
De Turske atletiekbond heeft hem al op de checklist staan...de 3e op de lijst al... dus er lijkt dus actief op gecontroleerd te worden volgens de IAAF regels voor wedstrijdatleten.
Het is een IAAF regel dus geldt in NL ook voor door de Atletiekunie georganiseerd of door hun erkende officiële wedstrijden (bijv R'dam marathon) waar dit reglement op van toepassing is.
Doe je als recreant bij zo'n wedstrijd mee (bijv die marathon van R'dam), dan heb je totaal niets met die regels te maken.
Als wedstrijdatleet mag je hem imho dus niet om hebben. Dan hoeven ze immers ook niet te checken of je hem gebruikt (hebt)...
Ik heb geregeld in de controlezone voor een NK gestaan en er werden altijd wel mensen uitgepikt die iets niet in orde hadden. Dan wel fout club tenue of verkeerde spikes.... uitgerekend de laatste jaren veel minder meegedaan, dus ik heb het "smart gedoe" nog niet zelf meegekregen, amper iets over gehoord. Maar ja... een verkeerde kleur broek mee vonden sommigen toch ook wel gênant en werd ook lang niet altijd verteld...
Beterschap/succes.....Begin weer last van mijn knie te krijgen. .. alleen maar korte rondjes doen om te kijken of het weer hersteld.
Ik zie en snap je punten.Valorian schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:09:
[...]Ik weet niet of het een trend is maar kan mij wel voorstellen dat het straks breder wordt ingevoerd. Er is al jaren een soort van betutteling gaande waarbij er een drive lijkt om elk mogelijk risico te elimineren bij georganiseerde events. Deels is dat gezond, maar het kan ook doorschieten....
Wat mi iig duidelijk is: Voor de door de Atletiekunie erkende wedstrijden gelden de regels altijd voor de atleten met licentie.
Laat het voor de gemixte wedstrijden over aan de organisatie hoe er mee om te gaan.
Ben het met @Poekie wel hier mee eens;
Ik zou het ook logisch en ook prettig vinden als dit voor gemixte wedstrijden zo geregeld wordt.Bij weg/trailwedstrijden waar je ingehaald kan worden door snellere lopers van een andere afstand of omdat je meermaals hetzelfde rondje loopt vind ik het dan zeker heel logisch dat het verboden wordt.
Recreanten hebben over het algemeen geen idee hoe hard het gaat in veel wedstrijden, zelfs al zijn het de lokale toppers die 32-34 min op de 10 km lopen. Het contrast met de staart van die 10 km, die hetzelfde recht hebben om mee te doen, is groot, er komen diverse mensen rond en boven het uur binnen... dus ca 3.15 min/km versus minimaal 6 min/km... das dus bijna 2x zo hard....
Dus kan ik me voorstellen dat een organisatie er voor kiest die groep tegen zich zelf te beschermen.
In een duurloopje waar het kan heb ik een enkele keer wel een een radiootje aan of luister ik een podcast. Maar als ik in het bos train of op de weg op snelheid dan zijn de omgevingsgeluiden een zeer belangrijk onderdeel van hoe ik loop. In het bos voel je niet alleen hoe de ondergrond reageert maar je krijgt ook nog feedback van wat je hoort... (afgezien van de andere mooie geluiden in het bos...). Op de weg vind ik die geluidsfeedback ook belangrijk en het verkeer is altijd belangrijk (als het er is..) maar als ik hard ga vind ik mezelf meer kwetsbaar.
Tja... als je oortjes oid in heb... dan hoor je in een mooie wedstrijd vast ook de aanmoedigingen van het publiek een stuk minder... dan zit je daar.... in je muziek bubbel.... .jammer.... veel van die aanmoedigingen gemist... das toch ook zonde....
Voor de rest: Iedereen moet het zelf maar weten en hoe de trend wordt.. we gaan het zien...
Voorlopig hebben we nog een vervelende andere tegenstander en imho gaat het langer duren dan ons lief is....
Vraag is mensen het met hardlooopschoenen ook hebben uitgeprobeerd, maar misschien ben ik idd wat te voorzichtig daarin.mrwolf schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:58:
[...]
Ja, dat doe ik ook inderdaad. Het probleem is alleen dat mijn bijkeuken in de wintermaanden enorm naar kattepis stonk. Tenminste, dat dacht ik. Bleken dus mijn hardloopschoenen te zijn. Daar heb ik echt flink met antibacteriële spray op los moeten gaan om dat weer een beetje fris te krijgen. Maar nu 1x in de regen, en het is weer raak, ondanks dat ik het volgepropt heb met papier, en dat ook weer vervangen...
Ik heb tegen geurtjes in het verleden wel soda gebruikt. Kattenbakkorrels schijnen ook te helpen, maar bij gebrek aan kat heb ik die dingen niet in huis. Duurde met soda bij mij wel iets langer voor alle lucht eruit was.
@Zr40 ik heb er vandaag dus de 43k gelopen. Zelden een marathon gelopen die zo makkelijk ging.
[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 29-08-2020 18:23 ]
Kijk... de uitzondering bevestigt de regel...vhal schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:18:
Daarom vind ik die boneconducting koptelefoons zo prettig, wel een muziekje/podcast kunnen luisteren en tegelijkertijd het omgevingsgeluid nog kunnen horen
PS: Wat is de marktpenetratie bij lopers voor zoiets?
Hier in het topic vrij hoog. Maar ze zijn ook aan de dure kant, dus de massa zal ze niet zo snel kopen. Helemaal niet omdat ze ook niet echt bekend zijn bij het grote publiek als veiliger alternatief.route99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:21:
[...]
Kijk... de uitzondering bevestigt de regel...
PS: Wat is de marktpenetratie bij lopers voor zoiets?
[ Voor 30% gewijzigd door Poekie op 29-08-2020 19:26 ]
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Verkeerde topic =PXaverius schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:20:
Garmin zit toch op Cloudfare toch? Dat zal zijn waarom de connect app in onderhoud modus staat.
Gelukkig waren we prima voorbereid op slecht weer, met juiste spulletjes mee, maar hebben het rondje toch maar iets ingekort. Gelukkig de rest van de week beter weer voorspeld.
If you can see, look. If you can look, observe
Vanmorgen een duurloop van 22km op de nieuwe (nu nog) maagdelijke witte
Eigenlijk was ik een beetje inspiratieloos rondjes aan het draaien, niet echt een duidelijk idee waar ik precies heen zou lopen. Omdat ik nog 3km moest winnen besloten om een rondje langs de rand van Venlo te maken. Dat was mijn meest interessante rondje tot nu toe. Eerst kom je voorbij een parkeergarage waar een Duitser het wel verstandig vond om gewoon het fietspad op te rijden, ook al zag hij mij aankomen. Kon nog net voor de motorkap langs maar hij keek me echt met zo'n blik aan van; heb jij voorrang?
Een paar meter verder de 2e Duitser in een verlaagde en afgetrapte Golf die het fietspad op begon te rijden. Ook deze zag me aankomen en drukte zijn auto door. Om er niet tegenaan te knallen week ik ook uit naar links, waarbij duidelijk werd dat ik in zijn baan terecht kwam, dus hij moest vol in de ankers. De bijrijder (een jongen eind 20 met een buitenlands (waarschijnlijk Marokkaans of Turks (net zoals de 3 andere jongens in de auto)) uiterlijk was het hier niet mee eens en zat helemaal uit zijn plaat te gaan in de auto. Ik keek hem toevallig aan en maakte een handgebaar van "wtf doen jullie". Dit was de druppel voor de bijrijder, hij smeet zijn deur open en begon van alles te schreeuwen. Even maakte hij nog aanstalte om achter me aan te rennen, maar ondanks zijn ongecontroleerde agressie-uitbarsting kwam hij volgens mij vrij rap tot de conclusie dat mijn tempo iets te hoog lag.
Na dit alles gewoon doorgelopen, maar eigenlijk geen gekke dingen meer meegemaakt.
Conclusie; De Pegasus 37 is een heerlijke schoen, maar leidt overige verkeersdeelnemers dusdanig af dat het voor gevaarlijke situaties kan zorgen
tips voor New York
https://www.strava.com/activities/3986423397
Het einde was minder leuk doordat er een medeloper een paar 100 meter voor mij onwel werd (epileptische aanval aldus bronnen) en nogal ongelukkig op het asfalt viel met zijn hoofd (veel bloed). Bij het passeren stonden er al medewerkers van de EHBO en kwam de traumaheli aangevlogen. Later werd het parcours omgelegd.
De Pegasus 37 is mijn favoriete schoen op dit moment, maar gevaarlijke situaties heb ik nog niet meegemaakt hoorCalitomnication schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:48:
Conclusie; De Pegasus 37 is een heerlijke schoen, maar leidt overige verkeersdeelnemers dusdanig af dat het voor gevaarlijke situaties kan zorgen
Wellicht een late reactie. Maar ik heb die editie gelopen en de oortjes zijn geen enkele keer te sprake gekomen, want niemand had ze in. Dus zo'n discussie was het niet. Wellicht op FB, maar daar hecht ik echt 0,0 waarde aan. Trouwens toen één semi eigenwijs geval gezien met aftershokz.route99 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:50:
Ik sluit me hier bij aan.
en
En voor stinkende schoenen heb ik ooit de schoendeo van HG gekocht. Eén keer gebruikt, maanden geen vieze luchtjes meer.
[ Voor 5% gewijzigd door m-vw op 30-08-2020 17:21 ]
Na het verhaal gelezen te hebben dacht ik “ik blijf nog even bij de 36, die heeft die bijwerkingen nietInZane schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:17:
[...]
De Pegasus 37 is mijn favoriete schoen op dit moment, maar gevaarlijke situaties heb ik nog niet meegemaakt hoor
Overigens zelf al een tijdje niet veel gereageerd hier, lees wel maar revalidatie van mijn knie neigt niet tot veel reageren. Het gaat trouwens vrij goed met mijn knie, kan terug volwaardig 1000-jes doen en ben sinds vorige week ook terug 200jes en 400jes begonnen. Voelt zo goed om terug echt te kunnen “knallen”. Ik moet nog steeds wel terug bij de sportarts langs, blijf het uitstellen door alle COVID rompslomp wat dom is...
Hoogtemeters laat ik vooralsnog links liggen, maar heb vandaag wel de virtuele editie van de Strong Viking gelopen. Hilarisch hoe ik als hardloper en een beetje fietser absoluut geen armspieren heb. Pull ups ben ik dus een absolute nul in. Maar voor de rest wel lekker gelopen: 13km (beweegtijd ongeveer 58 minuten) en dan nog 2 keer 100 oefeningen (combinatie burpees, pull ups, squat jumps, sit ups, push ups en lunges), een keer halfweg en een keer op het einde.
Morgen een beetje rustig aan doen
Linkje naar Strava: https://strava.app.link/X6xulVYln9
De laatste tijd deze schoen voorbij zien komen als geschikte trainingsschoen voor op de baan (of ik kom nu van een koude kermis thuis als ik dit fout heb gegokt), na het afschrijven van mijn NB toch weer opzoek naar een tweede paar.
Ben erg benieuwd, woensdag komen ze hopelijk
Ik liep van ochtend ook in Venlo op mijn vrij nieuwe Pegasus 37 maar had daar geen last van. Misschien scheelde het de ik de z\w variant een dag voor jou besteld en al wel had ingelopen.Calitomnication schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:48:
...
Vanmorgen een duurloop van 22km op de nieuwe (nu nog) maagdelijke witteNike Pegasus 37. Deze schoenen lopen heerlijk zeg. Perfect voor de lange duurloop.
...
Voor trainingen prima maar had liever nog een paar zoomfly flyknite gevonden.
Voor training prima vervanger voor mijn Decathlon schoenen met 1300k.
Ik had met mijzelf afgesproken dat ik deze maand een HM zou lopen, dus ondanks de wind vanmiddag toch de polder in gedoken.
Gelukkig liep ik de goede kant op en had ik de tweede helft vooral wind mee, of toch in ieder geval niet echt tegen.
Ik liep daar rond een uur of 12. De eerste situatie was bij de inrit van de parkeergarage Maasboulevard. De 2e was een paar meter verder bij de oprit achter de Jumbo. Daar was het weer topdrukte met alle Duitsers die ‘n half uur in de file staan om de stad überhaupt in te komen. Zal ook wel hebben bijgedragen aan de frustratie van onze Duitse vriendenTazzios schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:33:
[...]
Ik liep van ochtend ook in Venlo op mijn vrij nieuwe Pegasus 37 maar had daar geen last van. Misschien scheelde het de ik de z\w variant een dag voor jou besteld en al wel had ingelopen.![]()
Voor trainingen prima maar had liever nog een paar zoomfly flyknite gevonden.
Voor training prima vervanger voor mijn Decathlon schoenen met 1300k.
tips voor New York
Coffee2Code schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:36:
Verkeerde topic =P
Nope, juiste topic.Calitomnication schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:48:
@Xaverius Toevallig dat ik net een foutmelding kreeg tijdens het inloggen op de Garmin webomgeving. Hier staat idd dat ze op Cloudfare zitten. Maar je opmerking kom wel erg out of the blue, verkeerde topic toevallig?
Ik had er net een 25 kilometer training op zitten toen de Connect aangaf in onderhoud te zijn. Ik was op de terugweg in de auto op de telefoon en dan is een heel verhaal tikken niet mijn favoriete ding om te doen.
Maar thuis wilde hij uiteindelijk wel syncen, Cloudfare had blijkbaar zijn issues opgelost. Hoera!
En kon ik mijn activiteit eindelijk met de wereld delen. 25 Kilometer waarin 5 Waypoints lagen die de Mrs en ik nog moesten bezoeken voor de Waypointchallenge. Geinig dat ik deze route zelf bijelkaar heb geklikt op afstandmeten maar er toch veel paden al bekend waren.
Onderweg even moeten schuilen voor een aardig buitje, de regenjassen lagen in de kofferbak aangezien het droog had moeten blijven.
Strava want Garmin wilde weer syncen
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Vandaag een A naar B-tje, of eigenlijk van A naar huis, voor een kilometertje of 32. Besloten om eens lief voor mijzelf te zijn en vooral zonder tegenwind (op een klein stukje na) te lopen. Ging eigenlijk allemaal vanzelf vandaag.
Nu het weer ook wat minder warm is merk ik dat de snelheid ook weer een beetje gemakkelijker gaat. Ik zit nog wel met smart te wachten om de nieuwe Tweakers hardloopschoenen, de Saucony Endorphine Speed, te kunnen kopen. Hopelijk snel een restock!
Ohja, zelf geupload naar strava omdat Garmin het niet deed.
Ben ik de enige die dan in paniek raakt en zijn horloge en telefoon uit/aanzet, de BT settings opnieuw invoert, de app deinstalleert en opnieuw installeert, het horloge probeert te syncen via een laptop, compleet chagrijnig wordt, vervolgens een half uur later maar eens Google raad te plegen en ziet dat er een algemene storing is?
[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 30-08-2020 20:15 ]
Ik denk hetvhal schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:13:
Toch wel mooi die storing van GC/waardanook
Ben ik de enige die dan in paniek raakt en zijn horloge en telefoon uit/aanzet, de BT settings opnieuw invoert, de app deinstalleert en opnieuw installeert, het horloge probeert te syncen via een laptop, compleet chagrijnig wordt, vervolgens een half uur later maar eens Google raad te plegen en ziet dat er een algemene storing is?
Heb nog nooit een Garmin aan m'n laptop gehad. Doe altijd alles via de Garmin Connect.
Gisteren iets van 24km gelopen, vanochtend wezen intervallen en er ook weer iets van 14km bij. Merk nu dat ik toch wel wat stijfjes ben als ik na lang stil zitten weer in beweging moet komen
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.