Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:34
Ik had laatst wat van die SiS 'bakes' besteld om te proberen, soort cakejes met een fruit(smaak)vulling. Die waren best binnen te houden, soms wel een beetje 'plakkerig' in de mond tijdens het kauwen.
Qua gels gebruik ik die van Maurten zonder caffeine. Heb er ook nog een paar met caffeine liggen maar die gebruik ik vrijwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

chaola schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:34:
De zonnebril discussie is beslecht, deze moeten we hebben: https://ghostpacer.com/ 8)
De batterij duurt maar 6 uur, dan kan ik max 50km hardlopen met die bril. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Besloten om op 13 september mee te doen met Run4educaided https://www.educaided.org/run4educaided samen met een aantal collega's. 5km dus moet wel op snelheid.

Gisteren daarom voor het eerst sinds tijden wat intervalletjes gedaan 3x400m. Conditie is prima mede door het vele fietsen, basistempo is ook goed, maar merkte wel dat mijn benen in het begin wat protesteerden om richting de 4:45/km te gaan.

Maar goed ik heb nog een paar weken, maar doel is wel om ~4:30/km te lopen in die 5km, dus dat wordt intervallen de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:01
Ik gebruik al enkele jaren loop t-shirts van € 5 van de Decathlon, die zijn echter versleten en ik vind dat ze ook niet meer genoeg ademen. Als ik ga lopen zijn ze echt doornat van het zweet, vervolgens krijg ik ze bijna niet uit omdat ze zo nat zijn. :D

Tijd voor iets nieuw en beter dus. Welke t-shirts gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen? Het mag wel wat kosten op voorwaarde dat het natuurlijk lang meegaat en mij meer comfort geeft tijdens het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
glennvho schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:11:
Ik gebruik al enkele jaren loop t-shirts van € 5 van de Decathlon, die zijn echter versleten en ik vind dat ze ook niet meer genoeg ademen. Als ik ga lopen zijn ze echt doornat van het zweet, vervolgens krijg ik ze bijna niet uit omdat ze zo nat zijn. :D

Tijd voor iets nieuw en beter dus. Welke t-shirts gebruiken jullie en wat zijn de ervaringen? Het mag wel wat kosten op voorwaarde dat het natuurlijk lang meegaat en mij meer comfort geeft tijdens het lopen.
Ik denk dat dit wel een beetje een eigenschap is van shirtjes die wat strakker om je lichaam zitten. Ik heb meerdere sponsorshirtjes en die zitten niet zo strak en daardoor krijg ik ze altijd gemakkelijk uit. Nadeel van dat soort shirtjes is dat ze bij mij gaan schuren, vooral bij vochtig weer met als gevolg #teamgevoeligetepels.

Tijdje terug heb ik zo'n kiprun shirtje gekocht. Lekker dun en zit wat strakker waardoor ik van mijn tepels dus geen last meer heb. Voor mijn gevoel voeren ze prima zweet af, ze zijn bij mij na een pittige sessie hoogstens een beetje klam. Nadeel is inderdaad dat ze wat lastig uit te trekken zijn zodra ze klam of nat zijn, want dan plakken ze zo vast dat je bang bent dat je het shirtje kapot trekt. Afgelopen maandag liepen we met de loopgroep vol door een pittige onweersbui met als gevolg dat mijn vriendin moest helpen om het shirtje uberhaubt uit te krijgen :D

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:34
Ik heb ook één zo'n shirt @BastiaanN, die bevalt me wel.

Daarnaast heb ik een stuk of 4 van deze in diverse kleuren;
https://www.decathlon.nl/...307906?mc=8553284&c=ZWART

Verder nog een zooi event shirts

En uiteraard een Tweakers Certified Ekiden shirt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb de nodige New Balance shirts bij wedstrijden gekregen, oa marathon Rotterdam en cross NK Tilburg.
Kijk eens bij NB dus.
Heb ze al jaren en zitten nog uitstekend.

PS: Veel van de andere, niet meer als merk te traceren shirts van wedstrijden, zijn nog pico bello in orde.
Heb al jaren geen shirt meer gekocht. Ze zijn blijkbaar erg duurzaam.
Tja.... met wedstrijden wordt hem niet zo... dus online of in de winkel...
Of als je in de buurt bij PKRun shop bent, loop ff binnen, soms hangt er wat voordeligs af, en ziet er ook nog goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
Shirtjes kopen doe ik eigenlijk het hele jaar door. Er is altijd wel een hardloopshop/wiggle/noemmaarop die een outlet-afdeling hebben. Dan zie ik weer ergens 60-70% korting en dan koop ik maar weer. Inherent gevaar is wel dat ik er nu wat veel in de kast heb liggen :-D En eerlijk gezegd gaan die dingen als je afwisselt ook niet echt af, dus de stapel groeit!
Ik heb Nike, Adidas, Asics, Under Armour, Salomon, Craft, Kalenji, DHB en ook eventshirts. Toch merk ik dat als ik lang ga, meestal de Salomon mijn go-to is. (en ik moet misschien eens gaan MarieKondoe-en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Poekie schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:16:
[...]
Die gebruik ik als ik bijvoorbeeld weet dat het zweetweer wordt, van te voren daarmee hydrateren, en de rest zit tussen m'n oren. Voor m'n gevoel hoef ik dan minder snel te plassen ondanks dat ik vrij veel vocht tot me neem.
Jouw gevoel komt dan overeen met de intentie van de makers van de sportdrankjes :) Zelf drink ik niet direct voor / tijdens het lopen maar ik loop dan ook alleen kortere stukjes (15 km max). Bij fietsen (paar uur) is het wel echt nodig voor mij.

In de meeste (~ isotone) sport drankjes worden suikers en zouten toegevoegd. De suikers zorgen dat je het water sneller op neemt. Het zout moet er voor zorgen dat je minder snel moet plassen zodat je beter inderdaad meer water vasthoudt. Zonder het zout maar met suiker neem je het snel op maar verlies je het ook weer snel. Bron: Uni. Wageningen course op edX "Nutrition, Exercise and Sports".

[ Voor 8% gewijzigd door Viva Vince op 19-08-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
glennvho schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:11:

Als je echt voor het topsegment wil gaan kijk eens naar Fusion of Saysky.... Die laatste is echt een aanrader ( wel prijzig)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

chaola schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:34:
De zonnebril discussie is beslecht, deze moeten we hebben: https://ghostpacer.com/ 8)
Q: Zeg Chaola ga je mee een stuk hardlopen
A: Nee, ik moet nog 30 minuten wachten, mijn zonnebril is nog niet opgeladen :P.

Best wel geinige techniek, maar ik vraag alleen af hoe je deze in het donker gaat gebruiken :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Helaas mijn New Balance 880v9 na ~670km uit de roulatie moeten halen. (Nu voorlopig alleen Mizuno Waverider 23 in de poule, iets meer klompachtig maar verder prima.)

Slijtage van de buitenzool was minimaal (loop vooral trainingen van ~10-12km met ~4 in/uitlopen en de rest op de baan), behalve op een punt namelijk de buitenkant van de voorvoet (dus bij je kleine teen). Hier was het zelfs helemaal door de buitenzool heen. Nou is ~700km niet gek voor schoenen en lijkt één drukpunt bij voorvoet landing mij niet perse slecht.

Ik vroeg mij af, kent iemand zolen met een erg slijtvaste buitenzool? Adidas pronkt bijvoorbeeld met hun continental buitenzool, maar maakt dit veel uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:08
Cranzai schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:13:
Helaas mijn New Balance 880v9 na ~670km uit de roulatie moeten halen. (Nu voorlopig alleen Mizuno Waverider 23 in de poule, iets meer klompachtig maar verder prima.)

Slijtage van de buitenzool was minimaal (loop vooral trainingen van ~10-12km met ~4 in/uitlopen en de rest op de baan), behalve op een punt namelijk de buitenkant van de voorvoet (dus bij je kleine teen). Hier was het zelfs helemaal door de buitenzool heen. Nou is ~700km niet gek voor schoenen en lijkt één drukpunt bij voorvoet landing mij niet perse slecht.

Ik vroeg mij af, kent iemand zolen met een erg slijtvaste buitenzool? Adidas pronkt bijvoorbeeld met hun continental buitenzool, maar maakt dit veel uit?
Na aanleiding van jou bericht ben ik is gaan kijken aangezien ik beide merken rouleer, en heb op beide pakweg hetzelfde gelopen. Maar die NB heeft al best veel geleden terwijl de Adidas er nog zo goed als nieuw uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmm-2sOo6A-7kjzaUm4i7uIX0BA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kaRqLRTvncLgbQc0ax64I1Qi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQqgSvR2PhiykRaaf5XrcahfrfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwGZGyFNWzYxcnakJp1Rail6.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Cranzai schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:13:
Tijdens mijn eerdere sport (handballen) had ik ook zo'n plek. De schoenen zagen er verder zo goed uit dat ik naar een goede schoenmaker gegaan ben en gevraagd of hij het maken kon en of het dan echt zo duurzaam was dat het echt weer een tijd meekon.
Het was erg mooi gemaakt, d prijs weet ik niet meer, maar ik herinner me dat het iig veel goedkoper was dan nieuwe schoenen te kopen.
Naar mijn herinnering heb ik er nog heel lang op gespeeld, was dus best OK zo'n reparatie.
De schoenmaker vertelde nog: Mensen beseffen te weinig dat je zo sport schoenen die verder nog goed zijn, een 2e leven kunt geven.
Dit was ca 25 jaar geleden....
Loop eens bij zo iemand / of zelfs een paar van de vaklieden winkels, binnen en vraag eens wat hun opties zijn en of het voor jouw schoen goed mogelijk is.

PS: Laat ook eens iemand naar jouw voorvoet stijl kijken. Mogelijk sleep je toch te lang agv iets afhangende voeten over de ondergrond en heb je juist daar de extra slijtage. Met wat gerichte loopscholing zou je het mogelijk kunnen voorkomen....

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 19-08-2020 22:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:23

Secsytime

Automagisch

Wat zijn intervallen/tempo/drempel lopen een verademing geworden met die app zeg (Workoutdoors)! Niet meer letten op het horloge de hele tijd.. en duidelijke aanwijzingen krijgen of je te snel, op tempo of te langzaam loopt!

Heb het gevoel dat ik met deze begeleiding ook een snellere 5k neer zou kunnen zetten (door niet te hard te beginnen), binnenkort maar eens uitproberen (:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:15:
Wat zijn intervallen/tempo/drempel lopen een verademing geworden met die app zeg (Workoutdoors)! Niet meer letten op het horloge de hele tijd.. en duidelijke aanwijzingen krijgen of je te snel, op tempo of te langzaam loopt!

Heb het gevoel dat ik met deze begeleiding ook een snellere 5k neer zou kunnen zetten (door niet te hard te beginnen), binnenkort maar eens uitproberen (:
Ook al gespeeld met het map/routes? Werkt ook prima :)
Verder lekker de hele interface naar eigen wens instellen en je eigen helemaal gek maken met notificaties die je daarna weer snel uit zet :9

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Vanochtend stond er eigenlijk een blokkentraining op het programma maar ik was vergeten dat het vandaag dus weer vies warm wordt en dus had ik niet genoeg tijd om die training te doen (in de ochtend want middag en avond = meh). In plaats daarvan maar weer eens een keertje een 5k op vol tempo gelopen dat kon nog net vlak voor de telco.

Ik was ook wel benieuwd of dat schema wat ik volg via Trenara nu z'n vruchten afwerpt want soms heb ik daar nog mijn twijfels bij. Maar ik heb gewoon 2:15 van mijn 5k tijd afgelopen. Het einde was wel zwaar want ik was weer te snel begonnen. Maar uiteindelijk mijn gemiddelde tempo verhoogt van 5:57 naar 5:27 in ca. 11 weken. Ik weet dat het een beetje in het niet valt bij de tempo's die hier worden gelopen, maar damn! zoveel progressie had ik eigenlijk niet verwacht :D

Het is hier al vaker geroepen, maar van langzaam lopen wordt je dus echt sneller d:)b

[ Voor 0% gewijzigd door BastiaanN op 20-08-2020 10:39 . Reden: verkeerde strava linkje :+ ]

• Cranzai
route99 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:54:
[...]
Tijdens mijn eerdere sport (handballen) had ik ook zo'n plek. De schoenen zagen er verder zo goed uit dat ik naar een goede schoenmaker gegaan ben en gevraagd of hij het maken kon en of het dan echt zo duurzaam was dat het echt weer een tijd meekon.
Het was erg mooi gemaakt, d prijs weet ik niet meer, maar ik herinner me dat het iig veel goedkoper was dan nieuwe schoenen te kopen.
Naar mijn herinnering heb ik er nog heel lang op gespeeld, was dus best OK zo'n reparatie.
De schoenmaker vertelde nog: Mensen beseffen te weinig dat je zo sport schoenen die verder nog goed zijn, een 2e leven kunt geven.
Dit was ca 25 jaar geleden....
Loop eens bij zo iemand / of zelfs een paar van de vaklieden winkels, binnen en vraag eens wat hun opties zijn en of het voor jouw schoen goed mogelijk is.

PS: Laat ook eens iemand naar jouw voorvoet stijl kijken. Mogelijk sleep je toch te lang agv iets afhangende voeten over de ondergrond en heb je juist daar de extra slijtage. Met wat gerichte loopscholing zou je het mogelijk kunnen voorkomen....
Even een foto-albumpje met de linkerschoen van beide paren. Bij die schoen is de slijtage het ergste, bij de rechterschoenen iets minder. Als ik foto's bekijk van hardloopwedstrijden zie ik inderdaad dat mijn voet ietsje door afhangt in de zweef-fase en dus waarschijnlijk ook bij de landing. Als ik op spikes loop is dit echter niet het geval.

De New Balance heeft ook wat slijtage op de hak, reden zijnde dat ik op dit paar echt de overgang gemaakt heb naar de voorvoet landing. Ben op deze schoenen weer begonnen na een blessure. Toevalligerwijs is mijn linkervoet ook de voet geweest waar ik mijn achillespees blessure had. Mogelijk dat hier een verband is.

Hardloopschoenen
Zoolslijtage en andere fratsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2XGyjcdztmVZd-Tv7o9mQ_-1n4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JHDfCRlKCO330x7DmvTX9DP.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxTcVgsY8jsWFn-Xof6ERRUll2Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x30F4VGxZdQfE4JEf7YV6Wuk.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLaLRsSVuTlIPkXWoPv_ATgz6nQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1vmTLuImadnZKlUdv73OhsJ.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQKQJPw-vNhHCRP3yOKAapAqnYw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZALpJPtqZjH4lH0hHVb1G9d.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B83tSdto6z9UlX0PzjsWrC1cbi8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qa3jxVWglisA4xfFiuWHzwxK.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0JvounxO_-xFic8uLI-s0-Y75Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iBfHZ8U7q7ZjtKFKK2mChcU.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfDoIMTgWUZqAaVrgUmPMC06txI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uP2QRlAQdXq4bMiZ4BezOcxX.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ms02kQ0n58DDKAwov7HjJTLLY8w=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWmhi6f9d6KEj5m2KRFK5qG0.jpg?f=fotoalbum_small

edit:
Actiefoto's toegevoegd, de foto's op de new balance waren tijdens een 5000m testwedstrijd de spikes tijdens een 300m/1000m training. Op deze foto's is het pijnlijk duidelijk, land dus extreem op de buitenkant van mijn voorvoet. Waarschijnlijk valt het normaal gesproken wel iets mee vergeleken met dit, mijn trainer gaf aan dat ik tijdens de trainingswedstrijd erg geforceerd liep.

De momenten dat ik op spikes loop loop ik natuurlijk iets meer tempo dus waarschijnlijk is dat de reden dat het daar minder is. Vermoedelijk een van de kuitspieren die niet helemaal doet wat die moet doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Cranzai op 20-08-2020 12:12 . Reden: Meer plaatjes meer beter ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Net mijn 'lunchpauze' vervroegd omdat @BastiaanN zei dat het vies warm ging worden en ik volgens trainasone moest intervallen (al hou ik me niet 100% aan dat schema, als ie vindt dat ik moet intervallen doe ik dat. Trenara vond ik vervelend dat ik niet kon kiezen op welke dagen ik wel heftige trainingen wilde en welke niet, dus mee gestopt (en het feit dat ie dus vond dat ik met 14 weken 5 dagen/week trainen niet 1 minuut van m'n 10k-tijd kon lopen)). Viel me nog mee toen ik buiten was, het begin was redelijk bewolkt. Maar het was wel 23 graden, dus ik ben echt gewoon gewend.
Intervallen gingen best ok, pas toen ik thuis stil zat kon ik merken dat ik als een otter aan het zweten was, maar buiten verdampte dat gewoon te snel om te merken.
Lekker gelopen dus nog, en ik denk dat ik de route van Bastiaan een keer ga lopen om dat segment dat er op zit te claimen, want nul vrouwen die dat hebben gedaan haha. Misschien zaterdag. Begin ligt alleen voor mij aan de verkeerde kant van de snelweg....

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• BastiaanN
  • Niet online
Poekie schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:32:
Trenara vond ik vervelend dat ik niet kon kiezen op welke dagen ik wel heftige trainingen wilde en welke niet, dus mee gestopt (en het feit dat ie dus vond dat ik met 14 weken 5 dagen/week trainen niet 1 minuut van m'n 10k-tijd kon lopen)).
Inmiddels kan dat wel, tenminste in de betaalde versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBNsPkg-khBV_XgEcpmu03h-BHA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nBbx0urlchdU41jyJe1l6b7w.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb Peak Pro. Denk dat ik het wel ga aanhouden na de singelloop ik vind het eigenlijk wel lekker dat ik niet over mijn schema hoef na te denken en dat ik de interval-training gewoon kan vervangen door het loopje met de loopgroep zonder dat die app in de war raakt. Ze reageren ook snel op vragen dus so far ben ik erg positief. Ik merk wel dat de app in de prognoses niet zo heel ver vooruit kijkt want mijn max haalbare op de 5k blijft volgens Trenara 26ish minuten ongeacht of ik nu een heel jaar train of 3 maanden, maar als je hem een tijdje gebruikt stelt hij zijn prognoses toch wel bij.

Ik heb TrainAsOne wel eens een kans gegeven maar die assessment runs vind ik maar vervelend...
Lekker gelopen dus nog, en ik denk dat ik de route van Bastiaan een keer ga lopen om dat segment dat er op zit te claimen, want nul vrouwen die dat hebben gedaan haha. Misschien zaterdag. Begin ligt alleen voor mij aan de verkeerde mooie kant van de snelweg....
ftfy :>

Wel starten en stoppen bij het wijkcentrum anders heb je kans dat hij niet telt... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Cranzai schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:03:[...]edit:
Actiefoto's toegevoegd, de foto's op de new balance waren tijdens een 5000m testwedstrijd de spikes tijdens een 300m/1000m training. Op deze foto's is het pijnlijk duidelijk, land dus extreem op de buitenkant van mijn voorvoet. Waarschijnlijk valt het normaal gesproken wel iets mee vergeleken met dit, mijn trainer gaf aan dat ik tijdens de trainingswedstrijd erg geforceerd liep.

De momenten dat ik op spikes loop loop ik natuurlijk iets meer tempo dus waarschijnlijk is dat de reden dat het daar minder is. Vermoedelijk een van de kuitspieren die niet helemaal doet wat die moet doen.
Dat afhangen voorkomen kun je goed oefenen, overleg ff met de trainer.
Maar hoe je daar op foto 5&8 gaat landen..... hmmm , lastig....
Leo Heere, oud-sportarts Papendal, zou zeggen.... if it aint broke don't fix it....
Helaas dan wel relatief veel schoen slijtage.... maar je moet hier zoveel anders gaan lopen... wat als je dan klachten gaat krijgen die je eerder niet had.... Is dat het waard.
Je kunt oefeningen proberen. Kijk eens of de trainer er raad mee weet.Ieder geval is toch weer uniek... dus iemand moet echt kijken hoe je er op reageert.
https://biostrap.com/blog/foot-supination/

Ik zou zelf niet snel naar een teveel corrigerende schoen overgaan... dan kom je mogelijk snel bij de opmerking van Leo. Jouw systeem moet het aan kunnen, dus sterker worden.

Ik weet van dit stuk verder te weinig.

Succes er mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
route99 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:12:
[...]
Dat afhangen voorkomen kun je goed oefenen, overleg ff met de trainer.
Maar hoe je daar op foto 5&8 gaat landen..... hmmm , lastig....
Leo Heere, oud-sportarts Papendal, zou zeggen.... if it aint broke don't fix it....
Helaas dan wel relatief veel schoen slijtage.... maar je moet hier zoveel anders gaan lopen... wat als je dan klachten gaat krijgen die je eerder niet had.... Is dat het waard.
Je kunt oefeningen proberen. Kijk eens of de trainer er raad mee weet.Ieder geval is toch weer uniek... dus iemand moet echt kijken hoe je er op reageert.
https://biostrap.com/blog/foot-supination/

Ik zou zelf niet snel naar een teveel corrigerende schoen overgaan... dan kom je mogelijk snel bij de opmerking van Leo. Jouw systeem moet het aan kunnen, dus sterker worden.

Ik weet van dit stuk verder te weinig.

Succes er mee.
Thanks! Denk idd wat je zegt dat het wel te oefenen is, mogelijk slechts een kwestie van de kuiten beter aanspannen zoals in een kniehef. Anderszijds ook if it aint broke don't fix it, mijn achillespees accepteert deze loopstijl tenminste :+ Sterker worden is zeker een factor, mijn achillespees blessure heeft zich deels gevorm door ondertraindheid voor de belasting (of dus overbelasting 8)7 ). Sterker worden helpt enorm, krachttraining ben ik geen fan van maar rek wel vaak op de trap (dat doorhangen), doe op maandag een technische training met horde vormen (krijg je ook best veel kracht van) en daarnaast wielrennen met zware verzetten :)

Eigenlijk al jaren (21m, sinds mijn zevende) hardloper en ken mezelf als lichte loper, ooit het advies gekregen niet aan ondersteuning te beginnen (afgelopen twee paar ook bij RunX gekocht n.a.v. analyse). Fun fact, hoewel ik land op de buitenkant van mijn voet zakken mijn enkels vaak een beetje door naar binnen 8)7

edit:
Bingo! Uit het linkje dat je stuurde:
It’s no surprise that stretching is a healthy and worthwhile activity capable of influencing supination. Because supination is a result of overly tight calf muscles and a tight Achilles tendon, stretching can release these areas that may be contributing to supination. Utilizing a foam roller is a dynamic means of stretching muscles pre and post-exercise while specific recovery supplements can reduce any short-term swelling.

[ Voor 22% gewijzigd door Cranzai op 20-08-2020 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38
Heb me vandaag voor het eerst van het jaar voor het 'wedstrijd' ingeschreven, in september.

Het gaat nog niet zoals het pre-corona tijd gaat, bij de start gaat elke 5 seconden een tweetal lopers van start. Ben benieuwd hoe het 'wedstrijd' gevoel gaat zijn. Bij m'n laatste wedstrijd kon ik nog redelijk jagen op m'n voorganger wat het tempo wel ten goede komt bij mij ;-)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsqt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
Hoi!

Ik ben op zoek naar nieuwe oortjes voor hardlopen, omdat mijn huidige (JBL Tune 120TWS) los komen wanneer ik wat langere afstanden loop. Welke gebruiken jullie het liefst?

Ik kijk momenteel naar de QCY T2C (2e gen) - deze zouden geschikt zijn voor hardlopen en goed qua prijs/kwaliteit. Ik hoef zelf ook niet het beste geluid - als ze maar goed blijven zitten.

Thanks!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
matthijsqt schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:37:
Hoi!

Ik ben op zoek naar nieuwe oortjes voor hardlopen, omdat mijn huidige (JBL Tune 120TWS) los komen wanneer ik wat langere afstanden loop. Welke gebruiken jullie het liefst?

Ik kijk momenteel naar de QCY T2C (2e gen) - deze zouden geschikt zijn voor hardlopen en goed qua prijs/kwaliteit. Ik hoef zelf ook niet het beste geluid - als ze maar goed blijven zitten.

Thanks!
Ik loop met Aftershokz Aeropex. In mijn optiek echt de beste oplossing als je muziek wilt tijdens het lopen aangezien je alles om je heen gewoon kunt blijven horen (mits je ze niet te hard zet). Verwacht er geen hi-fi geluidskwaliteit van aangezien het een bone-conducting headset is, beetje vergelijkbaar met jaren 90 oordopjes. Wel prijzige jaren-90 oordopjes overigens... :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Vanmorgen stond er een >10km op het programma en ik had toevallig afgelopen zaterdag tijdens een rustig loopje wat segmentjes in de buurt van mijn route gezien, dus ik dacht ik ga die eens af.
Bleek een gewoon verdwenen te zijn en een ander veel langer dan ik in m'n hoofd had. En nog een segment waarvan ik dacht dat het bestond, ook verdwenen.
Dus maar weer terug aangemaakt. Poef, 5 achievements op strava! Eh, ik had 4 segmenten... Een segment blijkt dubbel, ook al heb ik al de achievements ververst, ik blijf dat segment twee keer gelopen hebben (hah, I can timetravel).

Tijdens het lopen nog bijna een eekhoorn platgestampt, gelukkig schoot ie de andere kant op dan dat ik voor hem uitweek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
matthijsqt schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:37:
Hoi!

Thanks!
Ik heb zelf de JBL Sprints https://tweakers.net/pric...durance-sprint-zwart.html. Deze blijven goed zitten tijdens het hardlopen, fietsen, maar ook bijvoorbeeld tijdens het op de kop hangen bij buikspier-training. Geluid is aardig, batterij prima, en ze zijn niet te duur. Er is een uitvoering met en zonder draadje achter je hoofd.

Het is wel een duidelijk ander ontwerp dan je nu hebt, ik kan niet inschatten of dat jou ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:10
Ik heb sinds kort de Powerbeats Pro en ben dik tevreden, zitten als gegoten. Laag in gewicht, volume bediening op de oortjes zelf en door de verstelbare haak welke om je oor gaat vallen ze op zeker niet uit.

Linken (iPhone 11 pro) gaat direct en tot heden een stabiele verbinding welke nog nog 1 keer is weggevallen. Batterijduur zou dik in orde moeten zijn, maar dit nog niet zelf kunnen testen.

Kosten wat, maar dan heb je ook wel wat.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
Kom net dit tegen in mijn inbox. Een heuptas met magnetische telefoonhouder.
Afbeeldingslocatie: https://www.dehardloopwinkel.nl/wp-content/uploads/BELT-3D-100x100.png

Ik zit al een tijd te zoeken naar de oplossing voor het probleem dat ik tijdens m'n lange duurlopen ook graag foto's wil maken van de omgeving en dan niet te veel wil rommelen met hoesjes, tasjes of whatever. Ik wil snel kunnen fotograferen, bijvoorbeeld een ontmoeting met wild in het bos.
Heb al een IP68-telefoon gekocht, die zal maandag binnenkomen als de posterijen mee willen werken.
Maar dan nog het probleem van het snel kunnen pakken. Had al bijna 'Shut up and Take my money' tegen de hardloopwinkel gezegd, toen ik me bedacht dat deze oplossing de rear camera van je telefoon blokkeert, dus heb je alleen je selfie-cam beschikbaar. Aanzien ik niet zo'n Insta-waardige kop heb, toch maar afgezien van de aankoop.
Als ik m'n Raidlight trailvest aan heb, is het probleem niet zo groot, die heeft onderop een vakje met een rits dat ik makkelijk kan bereiken. Maar zijn er tips van mensen die ook met hun telefoon gebruiken onderweg?

[ Voor 0% gewijzigd door TheOmen op 21-08-2020 16:00 . Reden: typo ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:55
TheOmen schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:35:
Kom net dit tegen in mijn inbox. Een heuptas met magnetische telefoonhouder.
[Afbeelding]

Ik zit al een tijd te zoeken naar de oplossing voor het probleem dat ik tijdens m'n lange duurlopen ook graag foto's wil maken van de omgeving en dan niet te veel wil rommelen met hoesjes, tasjes of whatever. Ik wil snel kunnen fotograferen, bijvoorbeeld een ontmoeting met wild in het bos.
Heb al een IP68-telefoon gekocht, die zal maandag binnenkomen als de posterijen mee willen werken.
Maar dan nog het probleem van het snel kunnen pakken. Had al bijna op ' Shut up and Take my money' tegen de hardloopwinkel gezegd, toen ik me bedacht dat deze oplossing de rear camera van je telefoon blokkeert, dus heb je alleen je selfie-cam beschikbaar. Aanzien ik niet zo'n Insta-waardige kop heb, toch maar afgezien van de aankoop.
Als ik m'n Raidlight trailvest aan heb, is het probleem niet zo groot, die heeft onderop een vakje met een rits dat ik makkelijk kan bereiken. Maar zijn er tips van mensen die ook met hun telefoon gebruiken onderweg?
Heb zelf een strakke hardloopbroek (fusion) waar zakken op de zijkant zitten. Past een telefoon prima in en je voelt 'm niet tijdens het hardlopen/fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
bvsteyn schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:07:
[...]

Heb zelf een strakke hardloopbroek (fusion) waar zakken op de zijkant zitten. Past een telefoon prima in en je voelt 'm niet tijdens het hardlopen/fietsen.
Dat is zeker een optie om te overwegen, maar om nu m'n hele garderobe te vervangen O-)
Dacht net nog aan een flipbelt of iets vergelijkbaars, zag gisteren bij de Asics outlet deze:

Afbeeldingslocatie: https://images.asics.com/is/image/asics/3013A147_014_AC_FT_AEB?$zoom$
maar eerst eens zien hoe dik mijn nieuwe telefoon uitpakt.....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:31
En Amsterdam is dan nu toch afgelast: https://www.tcsamsterdamm...terdam-marathon-afgelast/

[ Voor 21% gewijzigd door elastiek op 21-08-2020 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 18:54
Ik merk dat ik die Good to Run app toch nog wel eens erbij pak, vooral om te begrijpen wat hij wel en niet OK vindt. Met de wind nu geeft hij gelijk rood aan, er zit geen geel tussen, raar. Het lijkt erop dat hij t/m 15 kmpu groen is en daarna rood wordt. Met wind lopen is op zich niet het allerfijnste, maar hij geeft nu gewoon aan dat het geen goed moment is om te rennen omdat er 21 kmpu wind is. Waarom? Met wind trainen is toch ook gewoon prima, even wat meer weerstand :+ Je moet hoogstens bij je interval- of minutenloop incalculeren dat je wind tegen minder snel gaat of meer inspanning moet leveren. Hoe doen jullie dat? Zijn er mensen die hun loopje uitstellen omdat er veel wind is? Storm daargelaten natuurlijk!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Ik stel het lopen er in principe niet op uit @Arjan90, maar als ik kan kiezen tussen zo direct na het werk gaan lopen of later vanavond als de wind is afgezwakt, dan kies ik voor dat laatste.

Heb er geen grote problemen mee, maar ben niet bepaald fan van lopen in wind 4+. :+

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
  • Laatst online: 19:40
Arjan90 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:08:
Ik merk dat ik die Good to Run app toch nog wel eens erbij pak, vooral om te begrijpen wat hij wel en niet OK vindt. Met de wind nu geeft hij gelijk rood aan, er zit geen geel tussen, raar. Het lijkt erop dat hij t/m 15 kmpu groen is en daarna rood wordt. Met wind lopen is op zich niet het allerfijnste, maar hij geeft nu gewoon aan dat het geen goed moment is om te rennen omdat er 21 kmpu wind is. Waarom? Met wind trainen is toch ook gewoon prima, even wat meer weerstand :+ Je moet hoogstens bij je interval- of minutenloop incalculeren dat je wind tegen minder snel gaat of meer inspanning moet leveren. Hoe doen jullie dat? Zijn er mensen die hun loopje uitstellen omdat er veel wind is? Storm daargelaten natuurlijk!
dat kan je in de app aanpassen klik op het wind tile en sleep de waarde naar boven de 22 km/u en voila je hebt weer groen. Beetje raar idd dat er geen geel bij zit. Ik gebruik die app alleen maar om de ozon te checken dankzij de tips die hier voorbij komen. Voor de rest voel ik wel hoe de wind/temp/vochtigheid is en pas ik de loop of de tijd dat ik ga hierop aan.

@matthijsqt ik gebruik ook de JBL sprints voor het sporten in de sportschool/fietsen naar het werk. Zitten prima hier.Loop meestal zonder maar als ik ze in doe dan blijven ze ook tijdens tempo's/intervallen goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Was dat nog niet super obvious dan?

In het hele land worden evenementen afgelast, maar in de hoofdstad, waar mensen altijd extra graag het beste kindje van de klas uithangen.. zou het zeker wel doorgaan :+

Gelukkig gaat de Berenloop wel door :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Arjan90 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:08:
[...]
Je moet hoogstens bij je interval- of minutenloop incalculeren dat je wind tegen minder snel gaat of meer inspanning moet leveren. Hoe doen jullie dat? Zijn er mensen die hun loopje uitstellen omdat er veel wind is? Storm daargelaten natuurlijk!
Ho ho, dat is juist een uitgelezen kans om die KOM aan te vallen! :+
Meer wind is alleen maar beter wel even goed kijken naar de windrichting

Ik maak me er geen seconde druk om of het waait of niet. Hoogstens als er echt een interval met specifieke tempo's op het programma staat, kijk ik even wat handig is.

[ Voor 13% gewijzigd door Roozzz op 21-08-2020 16:31 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijsqt
  • Laatst online: 12-07-2024
Thanks allen! Fijn om hier altijd zo snel geholpen te worden. Dan ga ik nu nadenken of ik wil investeren (Aftershokz) of voor de 'budget' keuze ga (JBL Sprint). Ik ben ook begonnen met fietsen, dus dan kan ik eigenlijk enkel voor de Aftershokz gaan qua veiligheid. Ik laat jullie mijn ervaringen nog wel weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
BastiaanN schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:39:
Maar ik heb gewoon 2:15 van mijn 5k tijd afgelopen. Het einde was wel zwaar want ik was weer te snel begonnen. Maar uiteindelijk mijn gemiddelde tempo verhoogt van 5:57 naar 5:27 in ca. 11 weken. Ik weet dat het een beetje in het niet valt bij de tempo's die hier worden gelopen, maar damn! zoveel progressie had ik eigenlijk niet verwacht :D

Het is hier al vaker geroepen, maar van langzaam lopen wordt je dus echt sneller d:)b
Nou, dat zijn tijden waar ik alleen maar van kan dromen. Helaas zijn er geen langzamere lopers dan ik. _O- Maar goed gedaan hoor. Petje af.

Loop iig alweer 3 weken pijnvrij, dus mezelf officieel genezen verklaard. Wel zit er nog een pijnplekje bij de peesaanhechting (nb ook door het fietsen!). Maar niets tijdens het lopen. Hopelijk blijft het daar bij.
Nog ongeveer 1 mnd en ik loop ook de 5 km.
Als dat gelukt is durf ik me wel aan te melden bij de GoT Strava/Garmingroepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Na een week totale sportrust (wordt daar heel onrustig van) en met "jaloezie" de hardloopverhalen hier lezen en op Strava + instagram, lijkt het de betere kant op te gaan met m'n enkel. Nu volhouden en niet te snel starten, al wil m'n hoofd vaak ook juist weer aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
bvsteyn schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:07:
[...]

Oeh, dat klinkt wel handig zeg! Ik zag ze bij de decathlon ook, alleen daar heet het een trailshort en is het dus geen tight... Voordeel dat er ook gelijk een binnenbroek in zit. Neem aan dat je een 'trailshort' ook gewoon kan gebruiken voor het hardlopen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 07:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ook ik ben inmiddels gevallen voor de magie van schoenen met een plaat erin en heb vanmiddag m'n eerste rondje gelopen op een paar Saucony Endorphin Speeds (zwart, want die andere kleurencombinatie matcht nergens bij). Besteld met een fatsoenlijke mogelijkheid om terug te sturen, want ik wist niet of ze breed genoeg zouden zijn. In dezelfde maat als m'n Reeboks en dat was eigenlijk wel prima (ze zijn in vergelijking net wat korter, ietsjes smaller en het bovenwerk biedt wat minder ruimte). Tenminste, als ik de standaard inlegzool vervang voor een dunner exemplaar, want anders komt m'n kleine teen wel erg in het gedrang. De gekozen vervangende inlegzool begon alleen al na een paar honderd meter door m'n schoen te stuiteren, dus die heb ik teruggebracht naar huis en ben gaan lopen zonder inlegzool. Dat beviel eigenlijk prima! Zijn ze ook meteen lichter van dan de Endorphin Pro, want het verschil tussen die 2 is 10 gram en een inlegzool is 20 gram 8)7
De schoen is enerzijds onvergelijkbaar met bijna al mijn andere schoenen, maar m'n Skechers Razor 3 komen nog het dichtste bij. Enerzijds is de demping erg fijn, anderzijds zorgt de sterke curve bij de voorvoet dat je heel snel doorrolt naar je tenen. Dat valt bijna nog het meeste op als je na een scherpe bocht even wilt aanzetten en je voor je gevoel zo op je tenen loopt.
Tempo was tijdens de testloop van 10km, ondanks de warmte uiteindelijk gemiddeld onder de 4:00/km. Dat ging uiteraard niet helemaal vanzelf, maar je hebt in deze schoen wel automatisch de neiging om steeds sneller te lopen. Mijn looptechniek lijkt ook goed bij de schoen te passen. Door de 8mm drop voel ik m'n hiel wel bij het neerkomen, maar kom ik dus snel weer uit bij m'n voorvoet. Uiteindelijk zorgt de extra dikte van de zool tov de Razor er denk ik voor dat deze schoenen nog net iets sneller aanvoelen. Kom maar op met die wegmarathon. Ergens. Ooit. Weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKSmyHdOg3conYr7YpuOIZaiHHM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PpJ6XT0PvD8U9WPnjBMTCgVV.jpg?f=user_large

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:03:
[...]

Oeh, dat klinkt wel handig zeg! Ik zag ze bij de decathlon ook, alleen daar heet het een trailshort en is het dus geen tight... Voordeel dat er ook gelijk een binnenbroek in zit. Neem aan dat je een 'trailshort' ook gewoon kan gebruiken voor het hardlopen...
Ik (en volgens mij vele andere hier) gebruiken deze, deze heeft volgens mij net iets meer zakker dan die van jou link, waardoor ik 2x250ml softflanks kan meenemen en eten.

Hier vandaag mijn eerste halve triatlon gedaan die ik wel verspreid heb over de dag en een eigen volgorde gemaakt. Beginnen met een halve marathon daarna een 2.5km zwemmen (wat ik normaal nooit doe) en dan nog even 90km fietsen wat ik nu een paar maandjes doe, maar benen waar op het einde toch wel op, conditie ging op zich wel omdat ik mijn hartslag bewust rond de 130 heb gehouden zodat ik het iig lang kan volhouden. Tijdens en tussendoor vooral veel gegeten en gedronken om alles weer aan te vullen. Al met al een mooi dagje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:27
@Rudedadude Ben al de hele week tevergeefs op zoek naar die schoen (zou ze zelfs in het wit willen als het niet anders kan), maar schijnbaar overal uitverkocht :(
Waar heb je ze vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Roadman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:25:
@Rudedadude Ben al de hele week tevergeefs op zoek naar die schoen (zou ze zelfs in het wit willen als het niet anders kan), maar schijnbaar overal uitverkocht :(
Waar heb je ze vandaan?
Laatste paar in die kleur in de laatst beschikbare maat bij all4running. Het moest zo zijn dacht ik toen :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Rudedadude schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Laatste paar in die kleur in de laatst beschikbare maat bij all4running. Het moest zo zijn dacht ik toen :P
:P
Was er al bang voor.
Dan maar elke dag checken en hopen dat ik ze nog kan krijgen voor oktober.
Erg geslaagde kleur btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Roadman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:25:
Waar heb je ze vandaan?
De RunX in Groningen heeft ze nog volgens mij? Run2Day Assen heeft ze ook nog, en op de website US size 9 :P

Ik vind het ook geweldige schoenen, al ben ik erg blij met de andere kleurstelling O+ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Helaas allemaal niet mijn maat. Zoek een US 12.5 oftewel een 47 :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
Zo, heerlijke duurloop gedaan van ruim 17 kilometer! Op de training stond een duurloop van 100 minuten, dus die kunnen we weer afstrepen. Wel iets sneller dan gepland, had eigenlijk rond de 5:50 a 5:55 gepland, maar liep hem rond de 5:40. Ging prima, dus het tempo gewoon aangehouden. De kilometers gaan me ook veel makkelijker af dan in corona tijd, dan kwam ik afgemat weer thuis en dat valt nu eigenlijk wel mee. Lekker het weekend in!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2020
Netjes! Voor mij is 5:50 een 10km tempoloop...

Vraagje in het algemeen over ademhaling tijdens het hardlopen: Bij langzame duurlopen adem ik meestal 5 passen in, 5 passen uit. Nu las ik ergens dat je niet te langzaam moet ademen omdat dan de afvoer van de verbrandingsproducten te traag zou gaan (en dus beter 3 passen in 3 passen uit zou kunnen rennen). Dat lijkt mij een beetje stug, want volgens mij verstrijkt er sowieso wel de nodige tijd tussen het moment van inademen en het moment dat de zuurstof bij de spiercel komt, dus intuïtief lijkt me de latency niet zo'n probleem, zolang de totale doorvoer van zuurstof/afvalstoffen maar voldoende is. Bovendien geeft je lichaam het vanzelf aan als er zuurstoftekort is, want dan kom je in ademnood. Dus zolang je voelt dat je ruimschoots voldoende lucht hebt voor het tempo waarop je rent, dan is het goed, is mijn redenering. Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. Weet iemand hoe dat zit? Hoe ademen jullie? Als je sneller ademhaalt, adem je dan minder diep in of uit? En als je zowel snel als diep ademt, word je dan niet duizelig van zuurstofoverdosis?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

kolonel klapzak schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 01:05:

Vraagje in het algemeen over ademhaling tijdens het hardlopen: Bij langzame duurlopen adem ik meestal 5 passen in, 5 passen uit. Nu las ik ergens dat je niet te langzaam moet ademen omdat dan de afvoer van de verbrandingsproducten te traag zou gaan (en dus beter 3 passen in 3 passen uit zou kunnen rennen). Dat lijkt mij een beetje stug, want volgens mij verstrijkt er sowieso wel de nodige tijd tussen het moment van inademen en het moment dat de zuurstof bij de spiercel komt, dus intuïtief lijkt me de latency niet zo'n probleem, zolang de totale doorvoer van zuurstof/afvalstoffen maar voldoende is. Bovendien geeft je lichaam het vanzelf aan als er zuurstoftekort is, want dan kom je in ademnood. Dus zolang je voelt dat je ruimschoots voldoende lucht hebt voor het tempo waarop je rent, dan is het goed, is mijn redenering. Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. Weet iemand hoe dat zit? Hoe ademen jullie? Als je sneller ademhaalt, adem je dan minder diep in of uit? En als je zowel snel als diep ademt, word je dan niet duizelig van zuurstofoverdosis?
Klinkt als een vreemd verhaal. De frequentie van je ademhaling reguleert zich vrijwel geheel automatisch nav je zuurstofbehoefte, daar hoef je normaal gesproken niets aan te doen.

Als jij 5 stappen kunt dan doe je het netjes, dat haal ik echt nooit ( of ik moet eens wat rustiger gaan lopen). Zeker bij tempo's ga ik naar 2 op 1 of 1 op 1, alhoewel ik me ook aangeleerd heb om bij hogere tempo's evt. m'n ademhaling van m'n pasfrequentie los te kunnen koppelen (het grote verschil tussen op mensen die op 2 voeten lopen en dieren op 4 voeten, dat dit mogelijk is). Maar meestal gaat alles dus keurig vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Dit soort adviezen valt en staat natuurlijk ook met hoe goed je getraind bent (Je zuurstofbehoefte bij een bepaalde snelheid) en dingen zoals je paslengte e.d.

Ik zou er niet zoveel waarde aan hechten, zolang je zorgt voor een ontspannen (buik)ademhaling en volledig uitademt doet je lichaam de rest vanzelf wel optimaal.

Een geforceerde ademhaling wordt je echt niet beter van. Ik heb juist een heel traject gevolgd om dat af te leren (hyperventilatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Wat @Rudedadude zegt. Vooral niet al te druk om maken. Ik zou er wel voor waken om geforceerd in een bepaald ritme te ademen. Laat ruimte voor je lichaam om dit te regelen.
Geforceerd te langzaam zal je maximale inspanning beperken. Geforceerd te snel zorgt dat je kan gaan gaspen.

Ik zie dat ik zelfs nog lager zit met rustige loopjes en best wat vlotter in hoog intensieve loopjes. Maar 1 op 1 haal ik volgens mij nooit. Misschien moet ik eens iets harder gaan lopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:00
Edit: foutje

[ Voor 95% gewijzigd door friggler op 22-08-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23
Ik zit denk ik al redelijk snel op 4 om 4, misschien bij echt rustige loopjes nog lager maar dan let ik er de k ik zo weinig op dat ik het niet meer weet ;)

Bij een vlotte loop kom ik nog wel eens op 2 om 2. En bij een “finishing sprint” van een wedstrijd heel evene 1 om 1.

Verder wat hier al genoemd wordt, niet te veel geforceerd iets proberen. Wat bij mij wel helpt is ademhaling synchroniseren met passen, maar dat gaat redelijk vanzelf en voelt niet als forceren.

Tot slot zijn er ook veel “hear say”’s over koppeling ademhalen en stappen. Hecht daar niet teveel waarde aan want vaak is onderbouwing ver te zoeken. Zoals een opmerkelijke theorie over dat je niet oneven moet uitkomen (dus geen 3 om 3) omdat je dan vooral uitademt op een linkerpas en inademt op een rechter (of visa versa) wat voor onbalans zou zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Over ademhalingsritme gesproken, geen flauw idee wat ik doe trouwens maar dat vroeg ik me niet af :+

Voor het fietsen heb ik een edge 530, voor het lopen een forerunner 235. Beide gebruik ik met de zelfde hartslagband (2nd gen glf ik). De analyse van mijn edge geeft dus ook een ademhalingsritme, weet iemand of een van de forerunner modellen dat ook doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Cranzai schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:29:
Over ademhalingsritme gesproken, geen flauw idee wat ik doe trouwens maar dat vroeg ik me niet af :+

Voor het fietsen heb ik een edge 530, voor het lopen een forerunner 235. Beide gebruik ik met de zelfde hartslagband (2nd gen glf ik). De analyse van mijn edge geeft dus ook een ademhalingsritme, weet iemand of een van de forerunner modellen dat ook doet?
De 945 doet dit in ieder geval. Garmin heeft nogal een mix en match strategie qua modelfeatures, dus even goed checken of de lagere modellen dit ook hebben.

Persoonlijk vind ik de waarde beperkt, maar meer data is uiteraard beter :+

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 22-08-2020 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
Cranzai schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:29:

Mijn FR245 geeft geen ademhaling weer bij activiteiten. Hij geeft wel mijn gemiddelde ademhaling over de hele dag weer tijdens slaap en wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
Dank voor de reacties. Bij minder trage tempo's loop ik ook overigens ook op 4 of 3 passen. Met 2 passen of minder wordt het moeilijk om de hele longinhoud te vullen/legen in zo'n korte tijd, misschien eventjes voor een korte sprint.

Het lijkt er op dat bij een constant ademritme de snelheid ook redelijk constant is. Hebben jullie die ervaring ook? Loop meestal zonder snelheidsmeter maar met hartslagmeter; alleen bij tempolopen stop ik de smartphone in een broekzak om achteraf het resultaat te bekijken. Een vorige tempoloop op constante hartslag leidde, zoals te verwachten, tot een keurig monotoon dalende snelheid, terwijl de laatste tempoloop op constante ademhaling een veel vlakker resultaat gaf. Kan ook toeval zijn natuurlijk, met N=1.

Voor langzame duurlopen lijkt me een snelheidsverval niet zo'n probleem, zolang je maar in de juiste hartslagzone blijft. Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

kolonel klapzak schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:57:

Voor langzame duurlopen lijkt me een snelheidsverval niet zo'n probleem, zolang je maar in de juiste hartslagzone blijft. Eens?
Hangt er vanaf hoe lang je loopt met je duurloop. Ik merk het aan m'n ademhaling wanneer ik van glycogeen naar vetverbranding overga ( het man met de hamer punt wanneer die man er niet is). Dan stijgt ook m'n hartslag. M'n lichaam kost het dan meer moeite om dezelfde hoeveelheid energie te kunnen leveren. Maar ja, als dat ihkv een wedstrijdtraining is wil ik dan juist het tempo constant kunnen houden, ook al kost het meer moeite. Maar is een duurloop puur voor het maken van de kilometers / kweken belastbaarheid / fun / niet snelheidsgerelateerd dan hou je het op die manier voor jezelf leuk ja ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 22-08-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
Rudedadude schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Hangt er vanaf hoe lang je loopt met je duurloop. Ik merk het aan m'n ademhaling wanneer ik van glycogeen naar vetverbranding overga ( het man met de hamer punt wanneer die man er niet is). Dan stijgt ook m'n hartslag.
Bij een langzame duurloop (60-70% van max hartslag) loop je toch sowieso al grotendeels op vetverbranding? Het man met de hamer punt heb ik nog niet bereikt, maar heb ook nog geen hele lange afstanden gelopen. Momenteel meestal 7-10 km; langste ooit was 18 km, maar dat was het hele eind op een rustig tempo.
Of gaat dit over de eerste paar kilometers, waar de vetverbranding misschien nog op gang moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
kolonel klapzak schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:54:
[...]

Bij een langzame duurloop (60-70% van max hartslag) loop je toch sowieso al grotendeels op vetverbranding? Het man met de hamer punt heb ik nog niet bereikt, maar heb ook nog geen hele lange afstanden gelopen. Momenteel meestal 7-10 km; langste ooit was 18 km, maar dat was het hele eind op een rustig tempo.
Of gaat dit over de eerste paar kilometers, waar de vetverbranding misschien nog op gang moet komen?
Voor zover ik weet, maar ik ben geen expert, ga je eerst je glycogeen-voorraad verbranden en daarna pas vet.

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 22-08-2020 20:54 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

InZane schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:53:
[...]

Voor zover ik weet, maar ik ben geen expert, ga je eerst je glycogeen-voorraad verbranden en daarna pas vet.
Alle systemen zijn altijd actief. Afhankelijk van de intensiteit en duur gebruik je een bepaald percentage vet (start langzaam op, kost veel zuurstof maar gaat nooit op), glycogeen (levert veel energie per tijdseenheid, is na anderhalf uur praktisch op) en creatinefosfaat (explosief, na tien seconden op).

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
InZane schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:53:
[...]

Ik dacht alleen bij een te hoge hartslag, en als die op is dan krijg je de man met de hamer en ga je over op vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
kenneth schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:04:
[...]

Alle systemen zijn altijd actief. Afhankelijk van de intensiteit en duur gebruik je een bepaald percentage vet (start langzaam op, kost veel zuurstof maar gaat nooit op), glycogeen (levert veel energie per tijdseenheid, is na anderhalf uur praktisch op) en creatinefosfaat (explosief, na tien seconden op).
Kijk, dat is nog eens duidelijk :)

De overgang van glycogeen naar vet kan ik in ieder geval altijd wel merken. Dat zit idd zo rond de anderhalf uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99

route99

Het zijn geen echte aan-/uit-systemen maar afhankelijk hoe jouw lijf er mee om gaat/het aan kan, zijn het schuivende panelen... en wordt er meer voorrang gegeven aan het systeem dat het meest nodig is op dat moment. En dat kan dus per persoon wel wat verschillen oa ook door het spiertype.
Best een aardig artikel online:
https://www.psychfysio.nl...ndstof-voor-de-hardloper/
Lees vooral ook : "Welke brandstof heeft de voorkeur en wanneer?"

Hoe Tom Dumoulin zijn eten aanpast voor een training (een mix van energieën ) of een tijdrit (vrijwel pure koolhydraten verbranding) :
https://gezondidee.mumc.n...umoulin-zich-tot-kampioen

Met voorbeeld hoe het in een marathon zou kunnen gaan...
https://www.runinfo.nl/demanmetdehamer.htm
Te snel starten in een marathon en veel te vroeg stuk gaan, betekent dus niet dat je niet genoeg energie bij je hebt.... (want je hebt nog best veel vet bij je...), maar dat er geen tijd voor het lichaam is om op tijd naar de vetverbranding over te schakelen om dat vet efficient te verbranden. Daar is meer zuurstof per gram vet voor nodig dan om glycogeen per gram te verbranden. Glycogeen zit al nl zuurstof ingebouwd agv zgn oxidatie processen die tot het glycogeen geleid hebben. Die oxidatie is eigenlijk ook een soort verbranding, maar dan maar gedeeltelijk, nl tot glycogeen en niet tot koolzuur en water.

[ Voor 53% gewijzigd door route99 op 22-08-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
InZane schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:13:
[...]

De overgang van glycogeen naar vet kan ik in ieder geval altijd wel merken. Dat zit idd zo rond de anderhalf uur.
Kun je dat moment ook fors vervroegen/uitstellen door te versnellen/vertragen, of helemaal vermijden door nog verder te vertragen?

Bij een tempoloop van 5 of 10 km probeer ik op een constant tempo te lopen waarvan ik denk dat ik het precies die afstand vol kan houden. Als ik gedurende het lopen denk dat ik het huidige tempo niet tot het einde vol kan houden dan vertraag ik ietsje, om eventueel op het einde nog iets te versnellen. En bij de finish voel ik dan ook geen ruimte meer om er nog een km op dat tempo aan te plakken, dus dat is ook zo'n soort overgang, alleen veel vroeger, en goed te doseren, dus misschien een ander effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
route99 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:25:
Glycogeen zit al nl zuurstof ingebouwd agv zgn oxidatie processen die tot het glycogeen geleid hebben. Die oxidatie is eigenlijk ook een soort verbranding, maar dan maar gedeeltelijk, nl tot glycogeen en niet tot koolzuur en water.
Ha, dat stukje informatie ontbreekt altijd op de tientallen hardloopsites van hobbyisten/trainers. Verbranding waar geen zuurstof bij nodig is :?
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

route99 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:25:
...

Met voorbeeld hoe het in een marathon zou kunnen gaan...
https://www.runinfo.nl/demanmetdehamer.htm
Te snel starten in een marathon en veel te vroeg stuk gaan, betekent dus niet dat je niet genoeg energie bij je hebt.... (want je hebt nog best veel vet bij je...), maar dat er geen tijd voor het lichaam is om op tijd naar de vetverbranding over te schakelen om dat vet efficient te verbranden. Daar is meer zuurstof per gram vet voor nodig dan om glycogeen per gram te verbranden. Glycogeen zit al nl zuurstof ingebouwd agv zgn oxidatie processen die tot het glycogeen geleid hebben. Die oxidatie is eigenlijk ook een soort verbranding, maar dan maar gedeeltelijk, nl tot glycogeen en niet tot koolzuur en water.
Zoals jezelf ook al in de eerste alinea benoemt is het een schuifsysteem. Er zou bij de marathon dus geen sprake mogen zijn van over schakelen. Voor de start, in rust, werkt je lichaam al op vetverbranding.
Bij de marathon wil je altijd op een mix lopen indien je te snel gaat aan het begin ben je door je glycogeen heen voordat je bij de finish bent= man met de hamer.
kolonel klapzak schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:20:
[...]

Kun je dat moment ook fors vervroegen/uitstellen door te versnellen/vertragen, of helemaal vermijden door nog verder te vertragen?

Bij een tempoloop van 5 of 10 km probeer ik op een constant tempo te lopen waarvan ik denk dat ik het precies die afstand vol kan houden. Als ik gedurende het lopen denk dat ik het huidige tempo niet tot het einde vol kan houden dan vertraag ik ietsje, om eventueel op het einde nog iets te versnellen. En bij de finish voel ik dan ook geen ruimte meer om er nog een km op dat tempo aan te plakken, dus dat is ook zo'n soort overgang, alleen veel vroeger, en goed te doseren, dus misschien een ander effect?
Wanneer de man met de hamer komt is geen vaste grens en trainbaar. Ik merk bij mijzelf dat het rond de 2:15 zit (d.m.v. duurloop zonder eten en drinken).
Wat jij ervaart zal niet de man met de hamer zijn, tenzij jij je avond eten en ontbijt hebt geskipped voor de wedstrijd. :+

vertragen/ uitstel tips:
  • Trainen, lange duurlopen 1.5+ , zonder ontbijt, meerdere dagen achter elkaar.
  • Aanvullen,Max glucose en fructose 90 gram per uur innemen
  • Bij een wedstrijd harder rennen, Waarom vinden veel mensen de marathon zwaar? omdat ze meer dan 4 uur onderweg zijn en het laatste stuk alleen op hun vet verbranding (hard)lopen. Uitgaande van 2 uur aan glycogeen begrijp je dat de marathon in 3 uur rennen veel makkelijker is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:17
[...]

Bij een tempoloop van 5 of 10 km probeer ik op een constant tempo te lopen waarvan ik denk dat ik het precies die afstand vol kan houden.
...
Beter is om een hartslag te vinden die je voor een bepaalde afstand kan volhouden.
10KM loop je dan bv net onder je omslagpunt.

Tempo zegt helemaal niks want is afhankelijk van fitheid van die dag en externe omstandigheden zoals wind, warmte, terrein.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• route99

route99

kolonel klapzak schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:23:[...]
Ha, dat stukje informatie ontbreekt altijd op de tientallen hardloopsites van hobbyisten/trainers. Verbranding waar geen zuurstof bij nodig is :?Dank.
Tis wel iets complexer....
Glycogeen wordt gemaakt uit de suikers in je lichaam. Je zou zeggen ... waarom al die moeite... je zou toch ook de suikers op kunnen slaan?
Daar zit voor het lichaam een heel groot probleem om dit te doen.
De osmotische druk die suikers als fructose en glucose oproept is ontzettend groot vanwege het lage molecuul gewicht van die suikers. De zgn osmolariteit ervan is dan zo hoog op die plaatsen waar die suikers zijn, dat die suikers ontzettend veel water aan gaan trekken van andere plaatsen in het lichaam, tot dat het fysisch evenwicht bereikt is (in de thermodynamica betekent dit: er is geen energieverschil meer.... dus er is geen drijvende kracht meer , "overal" zijn de suiker concentraties in die omgeving gelijk).

Ergo: Je zou dus extreem veel water vast gaan houden...dat is super gevaarlijk. Denk aan lichaamscellen met veel suiker die dan stuk zouden gaan.

Het lichaam heeft in de evolutie uitgevonden dat als je de suikers omzet naar glycogeen, dat dus een heel hoog molecuulgewicht heeft, de osmolariteit heel laag wordt, waardoor het problem van al dat aantrekken van zoveel water heel veel kleiner is geworden, het is dan in een veilig gebied gekomen.

Met behulp van oa enzymen maakt het lichaam van glucose/fructose dus het glycogeen. Dat is een zgn reducerende reactie, het tegenovergestelde van oxidatie.
https://www.robkalmeijer....geenmetabolisme/index.htm
In de chemische structuur van de suikers, dus ook van glycogeen zit dus al zuurstof in, de "O's" in de structuren (de O van oxygen) . Dat heb je meestal zo binnen gekregen als suiker of als polysuiker (bij zetmeel). De oxidatie stap die daar plaats gevonden hoeft hoeft dus niet in het lichaam plaats gevonden te hebben.. je hebt de suikers immers vaak gewoon gegeten....bijv via de sport drank (als maltodextrine, 3-5 suiker moleculen aan elkaar...) of via je maaltijden.
.
Het glycogeen kan door het lichaam dus ook weer gemakkelijk afgebroken worden, het zit in de spieren opgeslagen en is daar redelijk snel beschikbaar voor verbranding. Als het goed is eindigt het als kooldioxide en water. En ... als je er zuinig mee om gaat kun je er zeker ca 1,5 uur mee hardlopen... intussen neemt de bijdrage van de vetverbranding dan geleidelijk toe.

Als het lichaam teveel suikers krijgt dan maakt het daarvan vet en geen glycogeen.
In het vet zit dus amper zuurstof. Het vet lost ook niet op in water zoals we weten. Dus het lichaam moet dus flink aan de slag om dit vet te verbranden want het is niet zo snel toegankelijk voor die verbranding.. De verdere details doen er niet zo toe.
In de plaatjes zie je het verschil hoeveel zuurstof er in het vet zit en hoeveel zuurstof er al in het glycogeen zit.
Hopelijk verduidelijkt dit iets van de verhalen rondom glycogeen en vet.

Een model weergave van een vet molecuul:
Bron: https://www.visionlearnin...ary/Biologia/2/Lipids/207
Afbeeldingslocatie: https://www.visionlearning.com/img/library/modules/mid207/Image/VLObject-7483-141201121200.gif

Een model weergave van glycogeen (het vertakte molecuul is te groot om het helemaal te laten zien)
Bron: https://www.chegg.com/hom...row-feature-nam-q44594823
Afbeeldingslocatie: https://media.cheggcdn.com/media/b23/b231321b-4756-4ccb-9f70-1d344f264854/phpBV4Rwu.png

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 24-08-2020 08:26 . Reden: Bronvermelding toegevoegd. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren nieuw hardloopschoenen aangeschaft. Loop nu op de Nike Pegasus 35 en New Balance Fuel Cell, allebei aangeschaft in februari 2019.

De Pegasus heeft nu 1135km op de teller staan, het blijft een heerlijke schoen om mee te lopen, maar je merkt dat het comfort iets minder aan het worden is. Oolk qua profiel begint deze te slijten, maar al met al heeft deze zich goed gehouden. De Fuel Cell heeft nu 788km op de teller staan, het op profiel begint echt te slijten en het weefsel raakt ook links en rechts los.

Was op zoek naar een schoen waar ik lang mee kan lopen èn een schoen die geschikt was voor tempo, lange duur en baanwerk. De keuze is uiteindelijk gevallen op de Nike Pegasus 37 (als vervanger voor de 35). Waarom de Pegasus? Deze schoen is uitermate geschikt voor de lange (rustige) duurloop. Rustig cruisen, maar niet zo geschikt voor het tempowerk. Ga je echt hard lopen op de Pegasus, dan merk je dat het zachte van de schoen je als het ware remt in je tempo, pasfrequentie etc.

Daarom ook de Adidas Boston 9 erbij genomen. Het directe van deze schoen sprak me enorm aan. Je merkt bij de landing meteen dat je op het asfalt klapt. Dit is mijn eerste keer hardlopen op Adidas, dus ben heel benieuwd. Met voetbal altijd op Adidas gelopen, maar met de switch naar hardlopen ook de switch naar Nike gemaakt.

Heb ook een testrondje op de Saucony Endorphin Speed gemaakt, hoewel deze schoen best lekker liep, had ik echt het gevoel dat mijn voorvoet op het asfalt plofte. Dit gaf me het gevoel (en geluid) alsof ik op zwemvliezen liep. Om dit tegen te gaan moest ik mijn hele loopstijl en landing aanpassen. Misschien dat ik me daar ooit nog eens aan ga wagen, maar op dit moment heb ik geen zin om me daar op te gaan focussen.

tips voor New York

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Net terug van een virtuele 5k die door mijn keuze van het parcours (een segment dat op een trimroute is aangemaakt) icm de wind toch wel wat zwaar was op twee punten. Maar toch heb ik de snelste tijd te pakken - op het segment, niet de virtuele wedstrijd. NYRR heeft wel wat meer mensen dan Hengelo-Noord haha.
Nu kan @BastiaanN weer tevreden zijn want ik was aan de slechte zijn kant van de snelweg. Maar dus snel weer teruggekeerd O-) .

Viaducten + rukwinden = drama. Bleh. Toch tevreden met de prestatie. Een echte wedstrijd op een vlak parcours zal eindelijk weer onder de 25 minuten uitkomen denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
Gisteren de drukte getrotseerd en heerlijk 2 uurtjes gelopen op en rond de Posbank (of het Herikhuizerveld voor de puristen ;) ). Vandaag opgevolgd met 1,5 uur in de achtertuin. Al met al is deze week, eigenlijk toevallig, weer de eerste 50+ week in een paar jaar. Ik heb de afgelopen periode rustig opgebouwd met heel veel 30+ en 40+ weken.
Met deze beentjes en conditie durf ik langzaam weer te gaan denken aan weer opbouwen naar de ultra's. Na volgende week mogen we nog even een weekje spelen in de bergen; hopelijk gaat dat ook soepeltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Roozzz Mooi gebied.
Heb gisteren vanaf de Schelmseweg het Rosarondje even gelaten voor wat het was.... en heb een rondje richting Terletseweg gedaan voor 2 blokken "vlot" in het bos en toen het heide pad op (het deel "de natte heide" zoals we het hier kennen). Straks nog een duurloop van ca 1.5 uur en dan zit de (loop)week er al weer op.

Succes met de opbouw naar ultras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
route99 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:44:
@Roozzz Mooi gebied.
Heb gisteren vanaf de Schelmseweg het Rosarondje even gelaten voor wat het was.... en heb een rondje richting Terletseweg gedaan voor 2 blokken "vlot" in het bos en toen het heide pad op (het deel "de natte heide" zoals we het hier kennen). Straks nog een duurloop van ca 1.5 uur en dan zit de (loop)week er al weer op.

Succes met de opbouw naar ultras.
Ha grappig, dat rondje kende ik nog niet (y) Lijkt me prima geschikt om wat vlottere blokken af te werken. Stiekem best handig dat het zo uitgezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat was eigenlijk ook het trainingsrondje van CIKO'66, iig in de tijd dat ik daar in de wedstrijdgroep zat.
Het is nog mooi officieel gemeten ook nog als vriendendienst door de Atletiekunie. De rest van het verhaal, zie de weblink.
Idd ideaal om zulke trainingen af te werken (zaterdag nog gedaan). Hoogte variaties zijn niet giga, maar voldoende om te prikkelen, niet te zwaar zodat je anders traint en je kunt hem (uiteraard...) links en rechtsom lopen voor de verandering...
Zo mijn duurloopje van bijna 17 km richting/langs de Neder-Rijn en dan de Betuwe weer terug insteken naar huis zit er weer op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Netjes! Voor mij is 5:50 een 10km tempoloop...

Ik heb mij nog nooit druk gemaakt over ademhalen. Zo lang je onder je omslagpunt zit, heb je sowieso zuurstof genoeg. Als je boven je omslagpunt loopt is er te weinig zuurstof om je spieren van zuurstof te voorzien, dan is het zaak om zowel diep en snel te ademen. Ik vermoed dat het lichaam de ademhalingsstrategie autonoom regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Rudedadude schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Hangt er vanaf hoe lang je loopt met je duurloop. Ik merk het aan m'n ademhaling wanneer ik van glycogeen naar vetverbranding overga ( het man met de hamer punt wanneer die man er niet is). Dan stijgt ook m'n hartslag. M'n lichaam kost het dan meer moeite om dezelfde hoeveelheid energie te kunnen leveren. Maar ja, als dat ihkv een wedstrijdtraining is wil ik dan juist het tempo constant kunnen houden, ook al kost het meer moeite. Maar is een duurloop puur voor het maken van de kilometers / kweken belastbaarheid / fun / niet snelheidsgerelateerd dan hou je het op die manier voor jezelf leuk ja ;)
Klopt hoor. Als je glycoceenvoorraden op zijn, ga je vrijwel volledig op vetverbranding lopen. Dit energiesysteem levert 15-20% minder energie (ATP) dan verbranding van koolhydraten. Gevolg: hartslag en ademhaling gaan omhoog, snelheid kakt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
bert74 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:06:
[...]

Klopt hoor. Als je glycoceenvoorraden op zijn, ga je vrijwel volledig op vetverbranding lopen. Dit energiesysteem levert 15-20% minder energie (ATP) dan verbranding van koolhydraten. Gevolg: hartslag en ademhaling gaan omhoog, snelheid kakt in.
8)7

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
[...]

- Als je rustig wandelt loop je ~90% op vet en ~10% op koolhydraten. Dit kan je dus heel lang volhouden.
- Als je tegen je max loopt (hardlopen) is het andersom ~10% vet, 90% koolhydraten. Dit houdt je idd, maar 1,5 uur vol dan zijn de koolhydraten op.

Afhankelijk van de intensiteit van het hardlopen verandert de verhouding vet/koolhydraten.Hoeveel dat precies is, is persoonlijk. Bijvoorbeeld: langzame duurloop 60% vet, 40% koolhydraten, tempoloop 30% vet, 70% koolhydraten.

5, 10 en 16km wedstrijden loop je volledig op koolhydraten, vaak lukt een halve marathon ook nog wel, met 1 of 2 gelletjes als koolhydraten aanvullen.

Een marathon lukt niet alleen op koolhydraten, je zal een tempo moeten kiezen waarbij je tot het eind, net genoeg koolhydraten over houdt. Ga je te snel van start, dan verbrandt je in verhouding te veel koolhydraten en raakt de tank te snel leeg.

Ik heb overigens nog geen ervaring met marathons, maar wel van wielrennen. Vorige week tochtje gedaan van 80km waarbij ik net iets te weinig had gegeten, gevolg: pap in de benen. Als je dan toevallig een berg op rijdt kun je maar 1 ding doen afstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 20:01

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Vraag voor de ervaringsdeskundigen met hoogteverschillen. Ik zit met het probleem dat ik graag mijn hartslag wat lager wil hebben in afdalingen 4%+. Hoewel ik naar mijn idee weinig inspanning verricht voor de versnelling naar beneden merk ik wel dat mijn HS altijd omhoog schiet. Mijn snelheid gaat natuurlijk wel omhoog dan. Ik zou misschien langzamer kunnen maar voor mijn gevoel benut ik het potentieel van de daling dan niet. Voor korte loopjes geen probleem maar bij wat langere afstanden breekt het misschien toch wat op.

Hoe doen jullie dat? Versnellen of proberen de pace aan te houden? En laten jullie je benen rustig gaan op techniek of zetten we (extra)af ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Onderschat niet de krachten die je lichaam moet opvangen, dus afdalen is niet perse makkelijk. Verder: weg of trail? Ik ben gisteren hier nog de lokale stuwwal afgerend met als hoogste snelheid iets van 3:30/km, maar alleen al de adrenaline om geen voeten dubbel te klappen, te bijven hangen achter boomwortels, overeind te blijven e.d. zorgt ervoor dat m'n hartslag hoger is dan wanneer het vlak is.
Op de weg laat ik me overigens zo veel mogelijk gaan om idd nut te hebben van de afdaling, ook tot op de grens dat je nog een beetje controle houdt. Ik heb deze vakantie een keer of 10 hardlopend brood gehaald: iets meer dan 1 kilometer enkele reis, maar 80m hoogteverschil (niet helemaal gelijkmatig). Op de stijlere stukken naar beneden liep ik standaard ergens tussen de 3:30 en 3:00/km. Met name m'n gewicht boven m'n landing en niet erachter (=remmen) was daarbij het technische aandachtspunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Naast wat @Rudedadude al goed (technisch) aangeeft, is het ook of je het aandurft om zo te lopen. Bij twijfel (nog..) niet doen. Het is vast trainbaar dus bouw het op. Je moet zoveel split seconds beslissingen nemen dat je niet alleen technisch vaardig moet zijn, maar het ook nog even uit moet kunnen voeren onder toch wel een beetje druk dat je toch het juiste heel snel moet kunnen doen. En houd je belastbaarheid van je systeem (oa enkels, knieën en toch ook je hamstrings) goed in de gaten. Bouw het echt op.

Over de hartslag: Ik kan me niet herinneren dat ik me daar ooit druk / zorgen over gemaakt heb. Het klimmen... daar moest ik juist veel dieper voor gaan qua hartslag, tja das was ook niet zo mijn ding.... :'(

Maar heb je het eenmaal opgebouwd... .mss krijg je wel dezelfde reward gevoelens van ...ik krijg er nl een flinke kick van.. Ook zeker nog versterkt toen ik tot ca 4 jaar geleden nog met atleten die ca 30 jaren jonger waren mee kon of deels zelfs voor kon blijven die ik vlak echt moest laten gaan.

Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
tuinïnen schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:57:
Vraag voor de ervaringsdeskundigen met hoogteverschillen. Ik zit met het probleem dat ik graag mijn hartslag wat lager wil hebben in afdalingen 4%+. Hoewel ik naar mijn idee weinig inspanning verricht voor de versnelling naar beneden merk ik wel dat mijn HS altijd omhoog schiet. Mijn snelheid gaat natuurlijk wel omhoog dan. Ik zou misschien langzamer kunnen maar voor mijn gevoel benut ik het potentieel van de daling dan niet. Voor korte loopjes geen probleem maar bij wat langere afstanden breekt het misschien toch wat op.

Hoe doen jullie dat? Versnellen of proberen de pace aan te houden? En laten jullie je benen rustig gaan op techniek of zetten we (extra)af ?
Niet te veel over hartslag in zitten. Je hebt weliswaar voordeel dat je omlaag gaat en van de zwaartekracht kunt profiteren, maar afdalen is wel een hele andere beweging dan normaal hardlopen en dus ook een andere belasting. Met name door de vaak grotere paslengte moeten je benen harde klappen opvangen.

Ik zou me vooral richten op een goede techniek en me minder zorgen maken over hartslag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

tuinïnen schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:57:

Een veelvoorkomende fout die nog wel eens gemaakt wordt is dat mensen achterover gaan hangen tijdens het afdalen. Dit om de steeds hoger wordende snelheid te compenseren. Daarnaast zul je merken dat je snelheid steeds hoger wordt, je passen steeds groter waardoor je pasfrequentie omlaag gaat. Dit heeft weer tot gevolg dat je, om je snelheid hoog te houden, meer op je hak gaat landen waardoor je knieën meer te verduren krijgen omdat je voet voor je lichaam landt.

De kunst zit hem in het technisch blijven lopen. Zorg ervoor dat je nog steeds op je voor- of middenvoet blijft landen en ga niet overcompenseren door langere passen te maken. Technisch lopen is belangrijker dan hard gaan. Als je technisch blijft lopen merk je vanzelf dat je snelheid gecontroleerd omhoog gaat en je hartslag omlaag :)

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:58
route99 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:18:
[...]
Tis wel iets complexer....
Glycogeen wordt gemaakt uit de suikers in je lichaam. Je zou zeggen ... waarom al die moeite... je zou toch ook de suikers op kunnen slaan?
Daar zit voor het lichaam een heel groot probleem om dit te doen.
De osmotische druk die suikers als fructose en glucose oproept is ontzettend groot vanwege het lage molecuul gewicht van die suikers. De zgn osmolariteit ervan is dan zo hoog op die plaatsen waar die suikers zijn, dat die suikers ontzettend veel water aan gaan trekken van andere plaatsen in het lichaam, tot dat het fysisch evenwicht bereikt is (in de thermodynamica betekent dit: er is geen energieverschil meer.... dus er is geen drijvende kracht meer , "overal" zijn de suiker concentraties in die omgeving gelijk).

Ergo: Je zou dus extreem veel water vast gaan houden...dat is super gevaarlijk. Denk aan lichaamscellen met veel suiker die dan stuk zouden gaan.

Het lichaam heeft in de evolutie uitgevonden dat als je de suikers omzet naar glycogeen, dat dus een heel hoog molecuulgewicht heeft, de osmolariteit heel laag wordt, waardoor het problem van al dat aantrekken van zoveel water heel veel kleiner is geworden, het is dan in een veilig gebied gekomen.

Met behulp van oa enzymen maakt het lichaam van glucose/fructose dus het glycogeen. Dat is een zgn reducerende reactie, het tegenovergestelde van oxidatie.
https://www.robkalmeijer....geenmetabolisme/index.htm
In de chemische structuur van de suikers, dus ook van glycogeen zit dus al zuurstof in, de "O's" in de structuren (de O van oxygen) . Dat heb je meestal zo binnen gekregen als suiker of als polysuiker (bij zetmeel). De oxidatie stap die daar plaats gevonden hoeft hoeft dus niet in het lichaam plaats gevonden te hebben.. je hebt de suikers immers vaak gewoon gegeten....bijv via de sport drank (als maltodextrine, 3-5 suiker moleculen aan elkaar...) of via je maaltijden.
.
Het glycogeen kan door het lichaam dus ook weer gemakkelijk afgebroken worden, het zit in de spieren opgeslagen en is daar redelijk snel beschikbaar voor verbranding. Als het goed is eindigt het als kooldioxide en water. En ... als je er zuinig mee om gaat kun je er zeker ca 1,5 uur mee hardlopen... intussen neemt de bijdrage van de vetverbranding dan geleidelijk toe.

Als het lichaam teveel suikers krijgt dan maakt het daarvan vet en geen glycogeen.
In het vet zit dus amper zuurstof. Het vet lost ook niet op in water zoals we weten. Dus het lichaam moet dus flink aan de slag om dit vet te verbranden want het is niet zo snel toegankelijk voor die verbranding.. De verdere details doen er niet zo toe.
In de plaatjes zie je het verschil hoeveel zuurstof er in het vet zit en hoeveel zuurstof er al in het glycogeen zit.
Hopelijk verduidelijkt dit iets van de verhalen rondom glycogeen en vet.

Een model weergave van een vet molecuul:
Bron: https://www.visionlearnin...ary/Biologia/2/Lipids/207
[Afbeelding]

Een model weergave van glycogeen (het vertakte molecuul is te groot om het helemaal te laten zien)
Bron: https://www.chegg.com/hom...row-feature-nam-q44594823
[Afbeelding]
Leuk stukje, ik wil hier alleen nog even aan toevoegen dat nog een limiterende factor op de vetverbranding het transport van de vetmoleculen van het vetweefsel naar de spier is. Het moet namelijk getransporteerd worden door plasma gebonden albumine in het bloed voordat het geoxideerd kan worden, en voor zover ik weet is dat meestal de limiterende factor bij extreme inspanningen zoals het lopen van een marathon en niet de zuurstoftoevoer.

De limitatie van oxidatie die jij schets schijnt het geval te zijn bij elite marathonlopers, die nog 85% van hun maximale aerobe kracht behouden, voor gewone stervelingen ligt dit op ongeveer 60%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@Bartske Tnx voor de feedback.

Klopt die vet transport limitering,
. De verdere details doen er niet zo toe.
Dus ik had het zo "opgelost".. (het vet lost iig zeker niet op.. ;) ) Beroepsmatig grapje uit de emulsie wereld....
De oplosbaarheid in water (beter ... lichaamsvloeistoffen...) van vet is zo extreem laag dat zelfs met maximale diffusie er amper iets van plaats A naar plaats B gaat. Daar heb je idd voor je verbranding niets aan.

Dit is best een begrijpelijk stuk hoe dat vettransport gaat:
https://www.zowerkthetlic...rt-en-afbraak-van-vetten/

Het door plasma gebonden albumine is eigenlijk de emulgator die het vet dus emulgeert/opneemt tot bolletjes van ca 1 micrometer. Daarvan is ca 99% vet en maar ca 1% het plasma gebonden albumine (samen chylomicronen). Bron: Wikipedia: Chylomicron

Waar ik me nooit zo in verdiept heb/ en wat ik wist uit mijn biochemie bijvak was ik deels ook al weer vergeten... :'( : Het vet wordt bij aankomst in de lever eerst gesplitst in glycerol en vetzuren (mbv een enzym) en dan pas nemen de cellen het vetzuur op... en in de cel zorgt een andere kringloop ervoor dat het met de in de cel aanwezige glycerol weer vet wordt....
Das een knap en tactisch/strategisch staaltje werk van de cel en de celwand.... want je beschermt op die manier de cel ook tegen vet- /olieachtige producten die je liever niet in de cel wil hebben... De enzymen die betrokken zijn, zijn vast heel specifiek gericht op wat wel de cel in mag... Knap!

Dus het lichaam moet inderdaad heel wat doen eer dat het vet in de (spier)cellen is om daar verbrand te worden voor onze loopenergie...
De limitatie van oxidatie die jij schets schijnt het geval te zijn bij elite marathonlopers, die nog 85% van hun maximale aerobe kracht behouden, voor gewone stervelingen ligt dit op ongeveer 60%.
En daar komt nog bij dat de VO2max en de efficiëntie van deze processen voor de elite runners erg verschillend (=hoger..) zijn tov gewone stervelingen.... (niet te verwarren met de technische loop efficiëntie die er ook nog is)
Dus zij (de elite runners) kunnen in het totale plaatje niet voor niets zo hard gaan.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
Pfoe, net terug van een intense tempo training. Piramideloop gedaan van 400m tot 600m met stapjes van 50m, maar vooral samen met twee anderen heerlijk gelopen. We kregen het steeds voor elkaar om in dezelfde cadans te lopen waardoor we allemaal een heerlijk ritme hadden. Alle tempo's rond de 3:55 en aan het einde nog gepusht door de trainer om elkaar te pushen, dus in een eindsprint naar de finish in de laatste 100m. Die was wel even zwaar, maar de laatste 400m wel in 3:14/km gelopen. Zo hard was ik nog niet eerder gegaan geloof ik :9 Aangemoedigd door de hardlopers die nog in hun rust zaten voor het laatste rondje, toch leuk zo op de baan!

Helaas lijkt mijn blessure wel steeds meer op peesplaatblessure die ik toch een paar weken geleden heb opgelopen. Ik heb bij het hardlopen zelf geen last. Dat is in ieder geval een bevestiging dat ik goede schoenen draag met hardlopen :+ Bij wandelen wel last, dus in het weekend of donderdag maar even de stad in voor een zooltje om te ondersteunen. Hopelijk gaat het daar dan beter mee. Voordat ook het hardlopen op pauze moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Klein zijspoor tov trainen maar ik loop weer wat meer en heb plannen voor langere tochten. Trainingen gaan nu richting de 2 uur van huis. Ik vind t Fijn een telefoon mee te nemen voor als er wat is.

Ik heb een moto G8 met hoesje wat 200gr is én erg fors.

Ik zou graag een 2de toontje willen met
Muziek (Spotify)
Bluetooth voor de koptelefoon
Lange accuduur
Lichtgewicht
(Niet te duur...)

Ik kijk naar de Nokia 2720.

Iemand een simpele tip van 'die is prima, bestellen en kopen maar!"

Thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Blomminator schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:23:
Klein zijspoor tov trainen maar ik loop weer wat meer en heb plannen voor langere tochten. Trainingen gaan nu richting de 2 uur van huis. Ik vind t Fijn een telefoon mee te nemen voor als er wat is.

Muziek (Spotify)
Lange accuduur
Lichtgewicht
(Niet te duur...)

Thnx
Ik heb een oude Iphone 5S in combinatie met het goedkoopste abonnement van Simpel, € 2,50 per maand. Hiermee kan ik bellen/appen in nood en ik ben trackbaar. Kleiner/lichter kan bijna niet. Een iets modernere iPhone 5SE kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
bert74 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:10:
[...]

.....Kleiner/lichter kan bijna niet.......
Jawel hoor, en ook nog waterdicht, ook best handig onderweg: Sony Xperia compact, Z5 of XZ2 (ook nog genoeg custom roms voor)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
Hier gisteren ook weer een (proef) training meegelopen bij de plaatselijke AV. Ik was inmiddels 2X op de Woensdag (iets snellere groep) geweest en gisteren eens meegelopen met de Maandag groep. Dit is een iets langzamere groep, maar er lopen er ook een paar uit de Woensdag groep en die passen qua tempo's prima bij me.

Beide dagen zijn me eigenlijk prima bevallen en ik kan inmiddels wel voorzichtig aan stellen dat ik eerdaags lid ga worden. :)

Gisteren piramide training gedaan met 4, 3, 2, 1, 0.5 & 0.5, 1, 2, 3, 4 minuten interval. Het was heerlijk weer dus heb weer genoten. De verschillende core oefeningen en loopscholing blijven nog steeds wel wennen en voel ik de volgende dag nog wel een beetje. :+

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Blomminator schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:23:

Muziek (Spotify)
Lange accuduur
Lichtgewicht
(Niet te duur...)

Thnx
Ga dan meteen voor de retro look van de Nokia 3310 Als deze net zo baksteendesign is als de originele kan ik me geen betere telefoon voorstellen. Waterdicht, kunt 'm laten vallen, doorstaat alle omstandigheden en hij blijft het gewoon doen :). Daarnaast zie ik serieus voordelen van druktoetsen tov touchscreen. Denk aan appen in de regen of met ijskoude vingers.

Of de nieuwe 3310 ook praktisch is? Geen idee ;) :P

[ Voor 8% gewijzigd door Calitomnication op 25-08-2020 10:14 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
Calitomnication schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Ga dan meteen voor de retro look van de Nokia 3310 Als deze net zo baksteendesign is als de originele kan ik me geen betere telefoon voorstellen. Waterdicht, kunt 'm laten vallen, doorstaat alle omstandigheden en hij blijft het gewoon doen :). Daarnaast zie ik serieus voordelen van druktoetsen tov touchscreen. Denk aan appen in de regen of met ijskoude vingers.

Die weg ben ik ook ingeslagen, ongeveer dan...
Was op zoek naar een vervanger van mijn bijna 5 jaar oude Huawei. Die moest altijd mee in een hoesje om 'm tegen water te beschermen.
Na veel wikken en wegen uiteindelijk gegaan voor een 'rugged' phone. Water- en stofdicht, beschermd tegen vallen van meer dan een meter. Die kan ik dus zonder hoesjes of wat ook meenemen.
Alleen die extra veiligheid komt wel met een flink gewicht, zo'n 234 gram om precies te zijn. Qua formaat is ie bijna even lang en breed als m'n oude telefoon, maar wel een stuk dikker. Zit dan ook een stevige batterij in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Calitomnication schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Ik app niet tijdens het hardlopen ;)

Heb zelf verder geen speciale telefoon voor hardlopen, maar heb met de aanschaf wel rekening gehouden om niet een te grote telefoon te nemen, dus toen gekozen voor de Galaxy S10e in plaats van de 'gewone' S10. Het toestel heeft een IP68 rating, dus hoef niet moeilijk te doen met plastic zakjes ofzo.
Neem hem eigenlijk alleen maar in een heuptasje van Decathlon mee als ik alleen ga lopen. Je weet maar nooit he.

Zag vanochtend een mailtje in m'n inbox dat er op 7 maart een 5000m op de baan wordt georganiseerd voor AV Veluwe en AV '34 leden, dus maar gelijk aangemeld! Heb ik weer iets om naartoe te trainen. Doel is (nog steeds) een sub 20 lopen. Volgens mij is er nog werk aan de winkel :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Blomminator Ik moet dan denken aan deze telefoon: Cubot Kingkong. Volgens mij hebben ze ook 4 inch modellen maar dan met een oudere Android versie. Dat zal wat schelen in gewicht en grootte. Mogelijk ook wat duurder. Kosten van dit model vallen ook wel mee voor een "extra" telefoontje, wat dat betreft zou je ook Marktplaats kunnen afstruinen naar een wat meer gebruikt model die je dan gewoon met je loopjes kan meenemen. Een krasje of deukje hier en daar maakt dan waarschijnlijk toch niet uit. Een Sony Compact zou je dan bijv. naar kunnen kijken.

@Tim_W Ik zag het inderdaad, leuk! Zeker de loopscholing en bijbehorende oefeningen zul je op lange termijn veel aan hebben. Er zitten ook wel een paar snelle bij die groep zag ik, dus wat dat betreft ook leuk om je aan op te trekken en je "doel" (het tempo van een bepaalde persoon bijhouden) te bepalen. Dat werkt voor mij in ieder geval altijd wel motiverend én prikkelend (maar ik ben wel een beetje competitief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

TheOmen schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:33:
[...]...Na veel wikken en wegen uiteindelijk gegaan voor een 'rugged' phone....met een flink gewicht, zo'n 234 gram om precies te zijn...
Heb ook al eens rondgekeken wat er is mocht mijn ruim 4j oude mobiel het begeven.
Heb je soms deze? https://www.ulefone.com/armor-x7-pro.html?PageName=specs
(educated guess obv 234 gram/rugged phone ;) )
Wat ik wel zou missen, normaal heb ik er een hoesje om heen waar net de noodzakelijke pasjes in kunnen, maar dan wordt deze nog dikker...

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 25-08-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
route99 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:12:
[...]
Heb ook al eens rondgekeken wat er is mocht mijn ruim 4j oude mobiel het begeven).
Heb je deze? https://www.ulefone.com/armor-x7-pro.html?PageName=specs
(educated guess obv 234 gram/rugged phone ;) )
Nice work, Sherlock 8)
Ja, dat is 'm inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mooi ding op zich. Jammer dat ie geen 4-4.5" broertje heeft zover ik rondgekeken heb. Qua smart phone heb ik daar meer dan genoeg aan. Dat vind ik zowel voor in de broekzak als om mee te nemen een prettiger formaat.
Pagina: 1 ... 44 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.