Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
hatsa schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:16:
Arminzet is volgens mij ook vaak een ondergeschoven kindje bij looptechniek, terwijl het juist ontzettend veel kan helpen.
Herkenbaar. Als ik er niet aan denk houdt ik mijn armen veel te hoog voor mijn lichaam en daarnaast zwaai ik ze een beetje zijwaarts i.p.v. recht naar voren. Elke keer als mijn trainer er weer commentaar op heeft denk ik 'oh ja'. Als ik ze lager langs mijn lichaam beweeg voelt het lopen ook opeens een stuk soepeler, alsof je dan telkens vanzelf naar voren 'valt'.
Rudedadude schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:15:
[...]
Mwoah, ik vind de hoogte van z'n armen wel prima. Ter hoogte van z'n broekzakken, dat is volgens mij prima.
Mijn trainer zegt juist altijd dat je je armen moet bewegen alsof je ze in je zak wilt stoppen :)

[ Voor 21% gewijzigd door BastiaanN op 14-08-2020 10:25 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 20:41
Grappig, die verschillende adviezen e.d. die trainers toch geven, vooral de tips/ezelsbruggetjes vind ik altijd welkom. In principe richt de trainer zich bij ons pas op je armbeweging als je houding verder goed is (dus bekken wat gekanteld, goede knie inzet, etc.). Zo gauw je meer tempo gaat maken of bijvoorbeeld heuvels op gaat, verplaatst het accent zich zo nu en dan ook naar je armen. Bij loopscholing mogen we onze armen overigens niet zo laten hangen als op dat filmpje (wat hij overigens aan het einde ook niet doet). Bij loopscholing merk ik vooral dat de meesten (waaronder ik) moeite hebben om niet teveel voorover of juist achterover te hangen en het bekken goed te kantelen bij oefeningen als knie heffen en hakkenbillen. Of juist coördinatie zoals bij kaatsen, daar loopt mijn motoriek nog wel eens stuk :z

Wat betreft mijn armen probeer ik mijn elleboog in een hoek van ongeveer 90 graden te houden. Ik heb net even gekeken en ik denk dat ik mijn arm ongeveer 45 graden naar voren en naar achter beweeg terwijl ik de hoek van mijn elleboog gelijk houd. Als ik dan mijn arm 45 graden naar achter heb bewogen komt mijn hand ter hoogte van mijn heup.

@BastiaanN Als ik mijn handen in mijn zak zou doen, zou ik juist mijn armen in een andere hoek gaan bewegen als ik van achter naar voren ga, die tip zou voor mij dus echt niet werken :o Ik zou de beweging dan ook niet meer echt naar voren maken denk ik. Ach, zoals met alles: je neemt mee wat je kan gebruiken (ook in trainingen) en wat je niet kan gebruiken laat je in eerste instantie nog even voor wat het is.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 18:36
Rudedadude schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Mwoah, ik vind de hoogte van z'n armen wel prima. Ter hoogte van z'n broekzakken, dat is volgens mij prima. Ik zie vaak te veel hardlopers rondlopen als veredelde Rocky's met hun armen hoog voor hun lichaam. Als ik goed im balans loop dan is m'n arminzet (met name naar achteren) vanzelf goed, maar ik heb er een handje van (jaja) om met m'n handen te veel naar voren en een beetje slingerend van links naar rechts te lopen).
Z’n rechterarm is vooral vrij passief. Bij de oefening vanaf 0:10 zie je al een verschil tussen links en rechts, maar bij 0:30 gebruikt hij links heel actief, terwijl rechts niet zoveel doet.

Hoogte is ook afhankelijk van tempo. Ik heb geleerd dat je bij hogere tempo’s je armen in een hoek van 90 graden langs je heupen moet laten bewegen, terwijl je bij wat rustigere tempo’s ietsjepietsje hoger mag zitten. En hoe harder je gaat, hoe meer je moet zwaaien. Bij sprinten zouden je handen vooraan zo hoog moeten komen dat je ze ziet.

[ Voor 18% gewijzigd door hatsa op 14-08-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Arjan90 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:38:
@BastiaanN Als ik mijn handen in mijn zak zou doen, zou ik juist mijn armen in een andere hoek gaan bewegen als ik van achter naar voren ga, die tip zou voor mij dus echt niet werken :o Ik zou de beweging dan ook niet meer echt naar voren maken denk ik. Ach, zoals met alles: je neemt mee wat je kan gebruiken (ook in trainingen) en wat je niet kan gebruiken laat je in eerste instantie nog even voor wat het is.
Ook meer hoe je het interpreteert denk ik :) Voor mij werkt de tip prima om een gevoel te krijgen op welke hoogte ik mijn armen moet houden. Verder houdt je je elleboog gewoon op 90 graden en beweeg je puur vanuit je schoudergewricht.

Ik denk dat er bij mij nog wel veel te halen valt bij mijn looptechniek. Ik loop niet echt met veel knie inzet, mijn vorige trainer omschreef mijn huidige looptechniek wel eens als de 'schuifelpas' en heeft al vaak gezegd dat ik bij het naar achteren zwaaien mijn voeten meer richting mijn billen moet optrekken maar dat wil er motorisch bij mij dus echt niet in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

hatsa schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:16:
[...]
Veel hiervan doen wij ook op de atletiekvereniging. Alleen wij krijgen wel een brul van de trainer als we onze rechterarm zo laten bungelen :P
Ziet er idd vrij passief uit. juist ook bij deze oefeningen ook de arminzet mee oefenen.
Arminzet is volgens mij ook vaak een ondergeschoven kindje bij looptechniek, terwijl het juist ontzettend veel kan helpen
Je mag gerust stellen dat het DE manier is om harder te gaan. Wij oefenen op de training af en toe "met de armen strak langs het lijf"... ipv met een goede armzit... probeer dan maar eens wat meer snelheid te maken.... das best lastig.. .(understatement). Als je daarna de oefeningen herhaalt met arm inzet... dan voel je ontzettend goed het verschil.

@Rudedadude Die Pose training vind ik heel prettig om naar een hoog ritme te komen. Dat heb ik een tijd heel consequent in duurlopen gedaan, om dat hoge ritme gevoel goed erin te krijgen.

In wedstrijden vind ik alleen daar op focussen niet handig. Dan haal je te weinig snelheid omdat je weliswaar een hoge frequentie kunt halen maar deze techniek is niet op het sterk vergoten van de paslengte gericht.
Om de paslengte te kunnen verlengen, moet je een behoorlijke core stability hebben: Want bij de landing moet je die landing wel op kunnen vangen om vervolgens zo snel als mogelijk door te kunnen stappen.
Anders zak ik in... en je kunt je spieren niet op de voorspanning houden om de landing weer om te zetten in een efficiënte afzet.

De beheersing daarvan, maakt dat je in eens een sprong in je loopsnelheid kunt maken. Naast de beheersing moet je het ook duurzaam kunnen volhouden ... anders is het een recipe for a disaster, het is nl best belastend om bij die wat hogere snelheden die je dan kunt maken, bij elke stap dat lichaam weer op te vangen en stabiel te blijven.
Wil je die stap zetten als training zul je dit heel rustig op moeten bouwen als je dit nog nooit eerder gedaan hebt.

Na een flinke blessure merk ik ook dat een opbouwschema een must is om weer aan die belastbaarheid te wennen. Ga ik te snel door dat schema heen,... das ook vragen om problemen. Beter een week herhalen in dat schema dan te snel er door heen gaan...

De beloning: Een heel mooi gevoel dat je dat kunt, je kunt veel makkelijker naar hogere snelheden komen en dat geeft toch een kick , mij althans.. , zelfs ... terwijl het nu toch een stuk langzamer gaat dan 15-20j geleden.... het aanmaken van die genot stofjes gaat blijkbaar toch door 8) ).

Maar: Heel houden die handel. En houd er rekening mee... blijf bij jezelf/bewaak je eigen grenzen... de top is maar heel smal... en daaronder willen we toch ook allemaal genieten van wat we kunnen, dus wees trots op jezelf wat je wel kunt... _/-\o_ hoe dan ook is dat tig x zoveel als een pure bankzitter......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:35

polthemol

Moderator General Chat
BastiaanN schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

Herkenbaar. Als ik er niet aan denk houdt ik mijn armen veel te hoog voor mijn lichaam en daarnaast zwaai ik ze een beetje zijwaarts i.p.v. recht naar voren. Elke keer als mijn trainer er weer commentaar op heeft denk ik 'oh ja'. Als ik ze lager langs mijn lichaam beweeg voelt het lopen ook opeens een stuk soepeler, alsof je dan telkens vanzelf naar voren 'valt'.

[...]

Mijn trainer zegt juist altijd dat je je armen moet bewegen alsof je ze in je zak wilt stoppen :)
er is wsat verschil in adviezen: ik krijg net het advies om mijn armen niet gelijk met mijn lichaam te draain maar een beetje naar binnen (wel niet over de middellijn heen gaan van mijn lichaam) zodat mijn heupen wat meer een zwiepert krijgen van mijn armbeweging. Mogelijk dat er ook wel een verschil gaat zitten in wat je wil bereiken (zo snel mogelijk bv of net zo efficiënt mogelijk).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:28

Tazzios

..

hatsa schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:55:
[...]

Z’n rechterarm is vooral vrij passief. Bij de oefening vanaf 0:10 zie je al een verschil tussen links en rechts, maar bij 0:30 gebruikt hij links heel actief, terwijl rechts niet zoveel doet.

Hoogte is ook afhankelijk van tempo. Ik heb geleerd dat je bij hogere tempo’s je armen in een hoek van 90 graden langs je heupen moet laten bewegen, terwijl je bij wat rustigere tempo’s ietsjepietsje hoger mag zitten. En hoe harder je gaat, hoe meer je moet zwaaien. Bij sprinten zouden je handen vooraan zo hoog moeten komen dat je ze ziet.
Indien je je armen in een hoek van 90graden moet houden bij een pasfequentie van 200 moet je je arm geforceerd van richting wijzigen, misschien iets voor sprints praktisch maar met een kleinere hoek kun je eenvoudige een snellere armzwaai behalen. Beetje hetzelfde als een gewichtje laten slingeren aan een lang vs kort touwtje. Wat het efficiënts is is dus vooralgekoppeld aan pasfequentie en niet aan tempo.

Bij marathonlopers zie je meestal 45 graden,l compact en lost weinig energie.

Sprinters gebruiken hun armen meer als contragewicht en zwaaien hoger om ook opwaardsemomentum te creëeren, dat is ook waarom ze grote boven armen kweken.

Ik geef mijn lopers meestal 90graden of minder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Tazzios schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:23:
dat is ook waarom ze grote boven armen kweken.
Al die jaren afgevraagd waarom ze "nutteloos" gewicht meesjouwen en nu klinkt het eigenlijk heel logisch 8)7

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

polthemol schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:42:
[...]er is wsat verschil in adviezen: ik krijg net het advies om mijn armen niet gelijk met mijn lichaam te draain maar een beetje naar binnen (wel niet over de middellijn heen gaan van mijn lichaam) zodat mijn heupen wat meer een zwiepert krijgen van mijn armbeweging. Mogelijk dat er ook wel een verschil gaat zitten in wat je wil bereiken (zo snel mogelijk bv of net zo efficiënt mogelijk).
Wat bedoel je met een "zwiepert "
Wat je niet wilt is dat je lichaam zelf een rotatie krijgt van je arm inzet actie... want dan raak je een deel van die arm inzet energie kwijt... Bij een goede core stability is de kern van het lichaam als het ware een afzet punt. Is die slap dan ga je slingeren bij elke arm inzet..
Het begint bij een zo puur mogelijk arm rotatie in je schouder, de schouder moet rustig blijven, dan loop je op zijn maxiaal ontspannen bij een zo krachtig als wenselijk is aan arm inzet.

Hier staat wel eea toegelicht:
http://www.avhylas.nl/start2run/looptechniek.php
http://www.eatrunlove.nl/hardlopen-looptechniek-2/

Hoe sneller je loopt.. des te hoger de onderarm komt. Bij een sprinter komt ie erg hoog, bij lagere snelheden juist niet en lijkt een kleine hoek naar binnen tot de vinger maximaal ! op de hoogte van de tepels zitten vrij gunstig.
Ga je verder dan je tepels dan ga je juist over naar het rotatie voorbeeld van hierboven.
Zie ook plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://www.avhylas.nl/start2run/looptechniek2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:15
polthemol schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

er is wsat verschil in adviezen: ik krijg net het advies om mijn armen niet gelijk met mijn lichaam te draain maar een beetje naar binnen (wel niet over de middellijn heen gaan van mijn lichaam) zodat mijn heupen wat meer een zwiepert krijgen van mijn armbeweging. Mogelijk dat er ook wel een verschil gaat zitten in wat je wil bereiken (zo snel mogelijk bv of net zo efficiënt mogelijk).
Elke beweging zijwaarts is verloren energie.
Het brengt je uit balans en stel je eens voor wat voor krachten er op enkels en knieën komen te staan bij rotatie. Dit wil je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:10
Zijn er nog mensen die de Lansingerland Summer run 10k doen op zondag?
Heb net m'n starttijd binnen 10:12 lekker vroeg :) Vooral veel zin in omdat ik merk dat ik in trainingen niet tot t gaatje kan gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Martiveen op 14-08-2020 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik zie zo af en toe lopers rondlopen alsof ze iets willen knuffelen, handen bijkans op de borst vast, schouders ongeveer op oorlelhoogte en roteren met de schouders, dat ik zelf bijna plaatsvervangende last van m'n schouders krijg. Dat loopt toch gewoon niet lekker :|
Vaak zijn dat ook mensen die hun telefoon (of een flesje water!) in hun hand houden tijdens het lopen :? Dan kun je ook gewoon niet goed je armen gebruiken.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Martiveen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:43:
Zijn er nog mensen die de Lansingerland Summer run 10k doen op zondag?
Heb net m'n starttijd binnen 10:12 lekker vroeg :) Vooral veel zin in omdat ik merk dat ik in trainingen niet tot t gaatje kan gaan.
Kwart over elf! Ik doe de 5k en heb er zin in :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
route99 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:30:
[...]
Wat bedoel je met een "zwiepert "
Wat je niet wilt is dat je lichaam zelf een rotatie krijgt van je arm inzet actie... want dan raak je een deel van die arm inzet energie kwijt... Bij een goede core stability is de kern van het lichaam als het ware een afzet punt. Is die slap dan ga je slingeren bij elke arm inzet..
Het begint bij een zo puur mogelijk arm rotatie in je schouder, de schouder moet rustig blijven, dan loop je op zijn maxiaal ontspannen bij een zo krachtig als wenselijk is aan arm inzet.

Hier staat wel eea toegelicht:
http://www.avhylas.nl/start2run/looptechniek.php
http://www.eatrunlove.nl/hardlopen-looptechniek-2/

Hoe sneller je loopt.. des te hoger de onderarm komt. Bij een sprinter komt ie erg hoog, bij lagere snelheden juist niet en lijkt een kleine hoek naar binnen tot de vinger maximaal ! op de hoogte van de tepels zitten vrij gunstig.
Ga je verder dan je tepels dan ga je juist over naar het rotatie voorbeeld van hierboven.
Zie ook plaatje.
[Afbeelding]
de 'zwiepert' is je heup die je niet-standbeen naar achteren 'gooit'. Maar goed, dat is misschien ook een verschil in wat het doel is, ik ben met mijn trainingen niet gericht op snelheid maar meer zo lang mogelijk doorhobbelen en tot nu toe lijkt die manier (chi-running) me wat extra efficiëntie te geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH0SA0LRTx1M1H6bFAcFjcJVez0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EpsoM3CLpYHVhoinKYnLTSO9.jpg?f=user_large

Dus..ik had een bon van 25€ gekregen van een.random hardloopwinkel en bij gebrek aan betere alternatieven bleef er een bril aan mijn handen plakken. :+

In vergelijking met mijn Julbo is het wel een prima ding voor het geld, de spiegeling binnenin is wel redelijk opvallend.

Morgen ga ik maar eens kijken of hij blijft zitten in een achtbaan (Fenix in Toverland :+ )

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

polthemol schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:27:
[...]de 'zwiepert' is je heup die je niet-standbeen naar achteren 'gooit'. Maar goed, dat is misschien ook een verschil in wat het doel is, ik ben met mijn trainingen niet gericht op snelheid maar meer zo lang mogelijk doorhobbelen en tot nu toe lijkt die manier (chi-running) me wat extra efficiëntie te geven
Wellicht praten we toch over hetzelfde.

Succes met je chi-running.
Volg je nog een cursus op da gebied? Er is best een actieve groep werkzaam die clinics geeft, soms ook video opnames doet, oa Chris Rijnders in Wageningen.
https://www.hetloopschooltje.nl/aanbod/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:12
kenneth schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:05:
[...]

Kwart over elf! Ik doe de 5k en heb er zin in :)
Succes Kenneth!
Wat is het doel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
route99 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:41:
[...]
Wellicht praten we toch over hetzelfde.

Succes met je chi-running.
Volg je nog een cursus op da gebied? Er is best een actieve groep werkzaam die clinics geeft, soms ook video opnames doet, oa Chris Rijnders in Wageningen.
https://www.hetloopschooltje.nl/aanbod/
ik heb een tweetal halve dagen met een trainer gedaan. Mijn long term goal met hardlopen is met ultratrails kijken wat mijn lichaam kan / wat mijn grenzen zijn, dus de focus is heel op erg op efficiëntie gericht. Zo ver mogelijk met zo min mogelijk inspanning :P

Ik ben nu de basiszaken eigen aan het maken:
- cadance op 180 houden in alle tempo's
- been wat door de lucht gaat helemaal ontspannen houden
- middenvoetslanding
- knie is net niet gestrekt bij het standbeen, demping via inknikken been/middenvoet

Vanaf dat ik dat onder de knie heb ga ik verder met gerichte trainingen.

Trainer die ik nu heb heeft zelf een hele resem ultraloops (160km en meer) op zijn naam staan, dus ik wil ook natuurliujk meer leren/oppikken dan de looptechniek, bedoeling is om straks ook de eerste trainingsschema's via hem te doen om van mijn 100K in oktober door te stomen naar mijn eerste 160K

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
Zo, vanavond kon ik het weer aan om 's avonds de hort op te gaan, het was nog wel warm maar vooral wat benauwd. Desondanks heerlijk gelopen, mijn vrouw ging training in een dorp verderop en ik ben vanaf daar naar huis toe gelopen, lekkere duurloop die gevarieerd genoeg was doordat ik eerst 4km@80%, daarna 4km@85%, daarna 4km@80% en als afsluiter nog 3km@90% moest lopen. Lekker gevoel, 10EM ook gelijk als geschat PR gelopen onder de 1:30 terwijl ik echt niet heb gestampt :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:45
@kenneth er is een nieuw target voor je gezet: 12:35:36 door Cheptegei. Holy shit 7(8)7 _/-\o_

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Roadman schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:37:
[...]

Succes Kenneth!
Wat is het doel?
Thanks! Hijgend als een paard de finish over. Tijd is secundair nu :)
Roozzz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:55:
@kenneth er is een nieuw target voor je gezet: 12:35:36 door Cheptegei. Holy shit 7(8)7 _/-\o_
Waanzinnige race! Zo beheerst, zo vlak, zo ontspannen en dan krap twee seconden van een al onvoorstelbare tijd af lopen. Geweldig!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99

route99

Roozzz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:55:
Andere orde,... maar toch een sterk debuut van Mike Foppen:
https://www.gelderlander....diamond-league~a1c04c388/
Laten we hopen dat hij zijn stijgende lijn vast kan houden.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 15-08-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:13
route99 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:40:
[...]
Ja ik las het gisteravond! Wat een tijd hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:39
[...]
Wat moet die kerel trouwens balen van dat er nu zo weinig wedstrijden zijn, geen olympics, etc. Is op dit moment NL’s sterkste loper op de 5km en waarschijnlijk een van de beste die we ooit gehad hebben.

En dan eerst in Nijmegen een Nederlands records op de weg lopen wat formeel niet als record gezien wordt want geen officiele wedstrijd, en op de baan een record “evenaren” ipv die seconde eronder. 2x een Wereldprestatie natuurlijk maar denk dat zijn echte momenten nog moeten komen 😀

Ondertussen kan Camiel Maase nog even genieten van de bovenste plek in de 5k ranglijstjes ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 15-08-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]
Zag 'm ook voorbij komen, niet normaal wat een snelheden!! Op die foto trok de onvervalste p*rnosnor van Henrik wel meteen mijn aandacht, ziet er een beetje fout uit :D

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kolonel klapzak
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2020
Sport_Life schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Degene die ik toevallig uit m'n hoofd ken klopten wel.

Vanmiddag op de racefiets kwam ik er langs een en die klopte ook.
Die op mijn route staat er ook, keurig onderhouden.
Erg handig voor de langere routes als je geen water mee wil zeulen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:28
Helemaal vergeten, maar ik loop nu een jaar (en 3 dagen dus) *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
xray79 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Veel plezier op de achterste hoef leuke camping hebben we vorig jaar een lang weekend gestaan.
Heb nog 2 routes voor je, maar kan hier geen GPX kwijt.......Kan ze wel sturen via mail of PB als je wilt.
15 en 12 km vanaf de camping :P
https://www.strava.com/activities/2408460952
https://www.strava.com/activities/2413535223
Ik heb de 15km route op m'n horloge gezet en ik wil deze morgenochtend gaan lopen :)

Dit wordt trouwens voor het eerst dat ik met m'n FR245 een route ga volgen. Eens zien of het gaat bevallen.

Edit: Dacht dat ik de 15km route had geladen, maar was blijkbaar toch de 12km route, dus die maar gelopen: https://strava.app.link/9yiSOBRwZ8

Was een mooi rondje. Werd alleen al vrij snel een smal paadje door de hei op gestuurd en dat was nogal nat. Het werd dus een natte voeten loop :+

[ Voor 25% gewijzigd door InZane op 16-08-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:37
Aangezien ik de afgelopen week ivm vakantie minder heb kunnen lopen had ik de interval en duurloop maar gecombineerd, maar het was vanmorgen al best benauwd... het voelt nu buiten veel aangenamer aan aangezien de luchtvochtigheid mooi aan het zakken is.

Verder krijgt de Strava app door gebrek aan resolutie de intervallen icm de afstand niet goed weergegeven... ik twijfelde al of de import goed was gegaan maar toen ik op de site keer was het gewoon goed :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTPlVRvIgZzn3DLBGYnHR99wn2Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/emf0xY2Ooz09gpBBBTuoret4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgdN_TYG-16kc62IS85isOOGdCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbB3e6gGKpg9qToQApXdfeNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6IVPVSsbyNHTj-uKgA3zKMfCyI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aNdD7wr8xwbLJf8PdS5ZlCzD.jpg?f=user_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:37:
Aangezien ik de afgelopen week ivm vakantie minder heb kunnen lopen had ik de interval en duurloop maar gecombineerd, maar het was vanmorgen al best benauwd... het voelt nu buiten veel aangenamer aan aangezien de luchtvochtigheid mooi aan het zakken is.

Verder krijgt de Strava app door gebrek aan resolutie de intervallen icm de afstand niet goed weergegeven... ik twijfelde al of de import goed was gegaan maar toen ik op de site keer was het gewoon goed :) [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik irriteer me ook altijd mateloos aan die grafieken in de Strava app. Er is echt niks uit op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
InZane schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Ik irriteer me ook altijd mateloos aan die grafieken in de Strava app. Er is echt niks uit op te maken.
Daarom vind ik het onderste plaatje icm de tabel wel duidelijk, Is helaas wel betaald... maar maak op zich best veel gebruik van de betaalde functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Tinusvolkel schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:51:
[...]
Daarom vind ik het onderste plaatje icm de tabel wel duidelijk, Is helaas wel betaald... maar maak op zich best veel gebruik van de betaalde functies.
Hoe bedoel je? Het onderste plaatje is toch altijd beschikbaar voor jezelf, dus het tempo per ronde inclusief of dit een lange of korte ronde was (obv de breedte van de staaf)? Alleen de exacte achterliggende informatie niet, maar die komt uiteindelijk al ergens anders vandaan (in mijn geval Garmin). Ik verwacht eigenlijk dat iedereen die met een horloge loopt die informatie ook heeft?

Ik heb zelf geen Strava abonnement omdat ik eigenlijk alles wel in Garmin heb zitten geloof ik. In ieder geval voldoende voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:03

Secsytime

Automagisch

Tinusvolkel schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Met de Apple watch krijg ik die rondes niet voor elkaar hoor :p al heb ik wel Summit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Secsytime schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

Met de Apple watch krijg ik die rondes niet voor elkaar hoor :p al heb ik wel Summit..
Ah, dat is best jammer. Betaal je de hoofdprijs voor een horloge en daarnaast nog extra voor Strava en dan kan je nog steeds vrij basic informatie zoals 'individuele laps' niet registreren of uitlezen?

@Tinusvolkel Welk horloge loop jij eigenlijk mee? En heeft die geen platform waarin je de gevraagde grafiekjes gewoon boven water tovert? Betalen voor Summit terwijl je dus eigenlijk niet tevreden bent met wat je daar voor krijgt lijkt een beetje tegenstrijdig, vooral omdat elk zichzelf respecterend sporthorlogemerk in zijn eigen platform wél goede grafieken tevoorschijn kan toveren (in ieder geval TomTom, Polar, Garmin,Suunto).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

*kuch* runalyze *kuch* daar kun je zelfs naderhand je laps nog aanpassen als je wil.
Arjan90 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Hoe bedoel je? Het onderste plaatje is toch altijd beschikbaar voor jezelf, dus het tempo per ronde inclusief of dit een lange of korte ronde was (obv de breedte van de staaf)? Alleen de exacte achterliggende informatie niet, maar die komt uiteindelijk al ergens anders vandaan (in mijn geval Garmin). Ik verwacht eigenlijk dat iedereen die met een horloge loopt die informatie ook heeft?
Strava geeft mij dat plaatje met verschillende diktes staafjes niet meer nu mijn summit weer is afgelopen. Dat is echt een premiumfunctie. Maar goed, ik haal die info dus ook uit mijn Garmin/Runalyze. En enigszins Smashrun, maar dan met kleurtjes op de GPStrack.

Ik heb zojuist een @Calitomnicationnetje gedaan en mijn temporun op het warmst van de dag gedaan, om afscheid te nemen van de hitte en eens te kijken wat anderhalve week hittegolf verder gebracht had. Wel intensiteit iets aangepast want ik ben niet geheel Calitomnication. Ging verrassend goed. Grootste nadeel was om iets na vieren langs het zwembad te lopen dat op dat moment leegliep (qua bezoekers, niet water), daar had ik niet helemaal bij stilgestaan. Qua warmte was het wel te doen (aaaah, ben ik echt #teamwarm geworden?) al had ik wel een behoorlijk droge mond aan t einde.

Komende week 'maar' 25 graden, geweeeeldig. Waarschijnlijk gaan we komende week allemaal een stuk sneller zijn :D *O*

Ooooh, ik ben een karmakoningin *O* eigenlijk betekent dat ik meer moet lopen en minder posten natuurlijk....

[ Voor 35% gewijzigd door Poekie op 16-08-2020 17:10 . Reden: Whoah, ik heb een badge erbij haha ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

InZane schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:39:
[...]Ik irriteer me ook altijd mateloos aan die grafieken in de Strava app. Er is echt niks uit op te maken.
Een fit bestand naar Excel omgezet levert een overlay als dit op.
De 2-yassen kunnen onafhankelijk gekozen worden uit 12 parameters, de x-as as kan uit tijd of afstand gekozen worden. De range van de y-assen wordt automatisch door Excel bepaald, dat zou nog beter kunnen (op het plaatje handmatig voor km-tijden as gedaan).
Dit is een eerste soort van template die ik nu heb om vrij eenvoudig overlays te maken in Excel.

Wat vooral nog gemist wordt: Wat statistiek.
Daar ben ik nog (lang?) niet uit hoe dat efficient te doen bij "wisselende" y-assen.
Garmin zelf komt online iig niet verder dan gemiddelden per ronde, die kun je downloaden als csv-bestand... dus je kunt niet selectief een segment van je loop activiteit kiezen als je geen rondes opneemt maar wel van dat segment de statistische data wilt.

De y-as parameters waar nu uitgekozen kan worden, onafhankelijk op de primaire en secundaire y-as te kiezen:
  • afstand [km]
  • hoogte [m]
  • snelheid [km/u]
  • verticale oscillatie [cm]
  • GCT_% [%]
  • GCT [ms]
  • verticale ratio [cm]
  • LR_ GCT-% [%]
  • paslengte [m]
  • hartslag [bpm]
  • cadans [rpm]
  • km-tijden [min/km] (berekend uit snelheid)
GCT=GrondContactTijd

Zie ook dit topic: FIT-files via Matlab/Octave & Calc/Excel evalueren

Dit was van een duurloop, de data zijn niet zo spectaculair.. mmar je kunt toch zien of je in die 18 km hoe de waarden veranderen (bijv agv een beetje opkomende vermoeidheid of ... kijk naar je zelf, waar denk je aan?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqkDprQ4GuixjCAOheMX6TME6wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FleEHQrdmnSoX7vwYrCWBNOn.jpg?f=fotoalbum_large

Harstslag icm grond contacttijd (in milliseconden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkIrLbE0P4QvuAjXGRfK415_vyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mdcbDcW8XVeY6onaykgphA7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door route99 op 16-08-2020 18:27 . Reden: aanvulling, tiepvauten... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

Werkt hier op mijn Apple Watch prima icm HealthFit:)
Arjan90 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Ik heb zelf geen Strava abonnement omdat ik eigenlijk alles wel in Garmin heb zitten geloof ik. In ieder geval voldoende voor mij.
Je krijgt idd meer details bij summit verder vind ik Strava op zich wel overzichtelijk.
Valorian schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:08:
[...]

Ah, dat is best jammer. Betaal je de hoofdprijs voor een horloge en daarnaast nog extra voor Strava en dan kan je nog steeds vrij basic informatie zoals 'individuele laps' niet registreren of uitlezen?

@Tinusvolkel Welk horloge loop jij eigenlijk mee? En heeft die geen platform waarin je de gevraagde grafiekjes gewoon boven water tovert? Betalen voor Summit terwijl je dus eigenlijk niet tevreden bent met wat je daar voor krijgt lijkt een beetje tegenstrijdig, vooral omdat elk zichzelf respecterend sporthorlogemerk in zijn eigen platform wél goede grafieken tevoorschijn kan toveren (in ieder geval TomTom, Polar, Garmin,Suunto).
Apple Watch en ben wel tevreden over de summit grafieken :) verder kan ik opzich al voldoende zien maar gebruik vooral strava ivm de (y) :)

Verder zijn normaal de normale grafieken ook prima alleen de resoluties was in de app nu wat te laag.
Poekie schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:36:
*kuch* runalyze *kuch* daar kun je zelfs naderhand je laps nog aanpassen als je wil.

[...]

Strava geeft mij dat plaatje met verschillende diktes staafjes niet meer nu mijn summit weer is afgelopen. Dat is echt een premiumfunctie. Maar goed, ik haal die info dus ook uit mijn Garmin/Runalyze. En enigszins Smashrun, maar dan met kleurtjes op de GPStrack.

Ik heb zojuist een @Calitomnicationnetje gedaan en mijn temporun op het warmst van de dag gedaan, om afscheid te nemen van de hitte en eens te kijken wat anderhalve week hittegolf verder gebracht had. Wel intensiteit iets aangepast want ik ben niet geheel Calitomnication. Ging verrassend goed. Grootste nadeel was om iets na vieren langs het zwembad te lopen dat op dat moment leegliep (qua bezoekers, niet water), daar had ik niet helemaal bij stilgestaan. Qua warmte was het wel te doen (aaaah, ben ik echt #teamwarm geworden?) al had ik wel een behoorlijk droge mond aan t einde.

Komende week 'maar' 25 graden, geweeeeldig. Waarschijnlijk gaan we komende week allemaal een stuk sneller zijn :D *O*

Ooooh, ik ben een karmakoningin *O* eigenlijk betekent dat ik meer moet lopen en minder posten natuurlijk....
Runalyze gebruik ik als ik achter de PC zit :)

Na het loopje van vanmorgen ook nog een stuikje gefietst vanmiddag. (82km met 444 hoogtemeters)

Net een kapsalon naar binnen gewerkt :) ik ben volgens mij 1 van de weinigen die de calorieën hiervan verbrand heb op de zelfde dag :9 Apple gaf een kleine 4000 calorieën aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tinusvolkel schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:36:
[...]

Werkt hier op mijn Apple Watch prima icm HealthFit:)

[...]

Je krijgt idd meer details bij summit verder vind ik Strava op zich wel overzichtelijk.

[...]

Apple Watch en ben wel tevreden over de summit grafieken :) verder kan ik opzich al voldoende zien maar gebruik vooral strava ivm de (y) :)

Verder zijn normaal de normale grafieken ook prima alleen de resoluties was in de app nu wat te laag.

[...]

Runalyze gebruik ik als ik achter de PC zit :)

Na het loopje van vanmorgen ook nog een stuikje gefietst vanmiddag. (82km met 444 hoogtemeters)

Net een kapsalon naar binnen gewerkt :) ik ben volgens mij 1 van de weinigen die de calorieën hiervan verbrand heb op de zelfde dag :9 Apple gaf een kleine 4000 calorieën aan. ;)
Las net ergens dat je daarvoor moet dubbeltappen op het scherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:46:
[...]

Las net ergens dat je daarvoor moet dubbeltappen op het scherm?
Klopt, maar meestal gebruik ik een interval schema van WorkOutDoors

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo, eerste wedstrijd weer. Was enorm warm, dus mijn verwachtingen zouden niet al te hoog moeten zijn. Maar het inlopen (met 3x2' drempel) ging zó makkelijk dat ik dacht dat rond de 18' er wel in moest zitten als 17'30 niet ging lukken (daar had ik met 10 graden minder wel vertrouwen in gehad). Na het warmlopen kort met @Martiveen gebabbeld die net een prachtige tijd had gelopen.

Toen naar de lange rij voor de start waar elke twintig seconden een loper werd gelanceerd. De eerste kilometer ging zoals gehoopt, heerlijk ontspannen naar 3'32. Alleen toen begon ik gelijk te koken, ik kon niet meer harder. Geen vollopende benen maar een onwillig lichaam. Zoveel gepusht als ik durfde maar elke kilometer was tien seconden langzamer. Op het eind nog een halfbakken versnelling om de langzaamste 5k in vijf jaar af te tikken: 19'10. Zelfs nog langzamer toen ik vorig jaar met maagklachten tegen beter weten in de Ronde van West liep. Ik heb in de afgelopen weken drie keer sub-19 gelopen in een niet al te zware training maar tegen vandaag was ik echt niet opgewassen. Normaal reden om flink te balen maar het was zo fijn om weer eens te racen, doof te worden van de muziek, andere enthousiaste lopers succes te wensen en aan te moedigen, vol gas door de polder te stampen, je lichaam langzaam het rood in te jagen ... ik vond het een geslaagde dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Je knalde er wel ff in 3.32..... 8)
Helaas had je een grote tegenstander... de warmte.
Hoe lastig het ook is... probeer de volgende keer eens rustig te beginnen, negatieve split eindigen is super cool... en dat bij warm weer... ;)
Succes verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@route99 Tsja, als iemand denkt een 17:30 te kunnen lopen móet je er bij een 5k wel hard in gaan, rustig beginnen klinkt leuk maar op zo’n korte afstand haal je dan in praktijk bijna nooit meer je doel-tijd toch? Dus denk dat strategie goed was maar de warmte (en benauwdheid) inderdaad de boosdoener geweest is.

Wel gaaf dat je weer geraced hebt @kenneth .. Heb ook wel weer zin. Met de A’dam marathon die nog steeds op zijn minst twijfelachtig is kom ik nog maar niet echt in de marathon-schema mindset, dus misschien maar gewoon helemaal lagen zitten en binnenkort ook eens de 5k en 10k scherp zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Met 18.00 minuten was ie met dit weer vast ook heel erg tevreden geweest... toch?
Dus een negatieve split strategie kan met dit weer ook heel goed lonen....
Tis aan de loper om te beslissen welke keuze er gemaakt wordt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Ik ken het parcours wel waar @kenneth heeft gelopen, het is min of meer mijn achtertuin. :P Erg weinig beschutting en zonder wind kan het er erg warm aanvoelen.

Overigens is de Goodr bril wel goedgekeurd, deze bleef prima zitten in de Fenix in Toverland 8)

Ondertussen heb ik een week niet gelopen, dat is ook wel eens fijn. Met de hitte en smog van afgelopen week kwam het er toch niet van ( #teamavond). Eigenlijk voelt dit ook wel eens fijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
route99 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:23:
[...]
Een fit bestand naar Excel omgezet levert een overlay als dit op.
De 2-yassen kunnen onafhankelijk gekozen worden uit 12 parameters, de x-as as kan uit tijd of afstand gekozen worden. De range van de y-assen wordt automatisch door Excel bepaald, dat zou nog beter kunnen (op het plaatje handmatig voor km-tijden as gedaan).
Dit is een eerste soort van template die ik nu heb om vrij eenvoudig overlays te maken in Excel.

Wat vooral nog gemist wordt: Wat statistiek.
Daar ben ik nog (lang?) niet uit hoe dat efficient te doen bij "wisselende" y-assen.
Garmin zelf komt online iig niet verder dan gemiddelden per ronde, die kun je downloaden als csv-bestand... dus je kunt niet selectief een segment van je loop activiteit kiezen als je geen rondes opneemt maar wel van dat segment de statistische data wilt.

De y-as parameters waar nu uitgekozen kan worden, onafhankelijk op de primaire en secundaire y-as te kiezen:
  • afstand [km]
  • hoogte [m]
  • snelheid [km/u]
  • verticale oscillatie [cm]
  • GCT_% [%]
  • GCT [ms]
  • verticale ratio [cm]
  • LR_ GCT-% [%]
  • paslengte [m]
  • hartslag [bpm]
  • cadans [rpm]
  • km-tijden [min/km] (berekend uit snelheid)
GCT=GrondContactTijd

Zie ook dit topic: FIT-files via Matlab/Octave & Calc/Excel evalueren

Dit was van een duurloop, de data zijn niet zo spectaculair.. mmar je kunt toch zien of je in die 18 km hoe de waarden veranderen (bijv agv een beetje opkomende vermoeidheid of ... kijk naar je zelf, waar denk je aan?)
[Afbeelding]

Harstslag icm grond contacttijd (in milliseconden).
[Afbeelding]
Dat wist ik wel, maar dan moet je natuurlijk wel een laptop in de buurt hebben. Op dit moment zit ik op de camping bij mijn tent en ik heb alleen maar een telefoon bij me.
Gelukkig doet Garmin Connect het stukken beter dan Strava.

Vanmiddag als alternatief maar eens een paar keer het meertje van de camping over gezwommen. Was leuk, tot het begon te onweren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Lekker toch dat je daar zit.... maar zit je daar de rest van het jaar ook.... Meestal zijn dat nl wel een paar weken meer...dan jouw vakantie lang is... ;)
Geniet nu van je vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
InZane schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

Dat wist ik wel, maar dan moet je natuurlijk wel een laptop in de buurt hebben. Op dit moment zit ik op de camping bij mijn tent en ik heb alleen maar een telefoon bij me.
Gelukkig doet Garmin Connect het stukken beter dan Strava.

Vanmiddag als alternatief maar eens een paar keer het meertje van de camping over gezwommen. Was leuk, tot het begon te onweren.
Ah, heerlijk. Krijg je ook een mooie route op Strava van het zwemmen? Ik heb zelf laatst ook een klein kilometertje gepakt maar omdat ik erg slecht ben in borstcrawl doe ik alles op schoolslag en dat geeft maar bar weinig GPS ontvangst :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Valorian schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:13:
[...]

Ah, heerlijk. Krijg je ook een mooie route op Strava van het zwemmen? Ik heb zelf laatst ook een klein kilometertje gepakt maar omdat ik erg slecht ben in borstcrawl doe ik alles op schoolslag en dat geeft maar bar weinig GPS ontvangst :(
Als het goed is wel, maar in had m'n horloge verder niet aan. Die gebruik ik echt puur voor lopen.
Ben zelf ook niet zo'n zwemmer trouwens, maar zo in de vakantie vind ik het wel leuk :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Valorian
Beetje laat maar na de mega-onweersbui en bijbehorende 10 graden omlaag kon ik het niet laten en toch na 22:30 uur nog even 6km weggetikt 😊 .. Voelde mij de hele dag al beroerd door combi teveel zon, biertjes gisterenavond en benauwdheid. Dan werkt zo’n korte run door koele avondlucht ineens heerlijk opluchtend 🎉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Wat ik vooral erg sterk vind aan runalyze is dat er best wel een mooie trend analyse in zit. Je kunt dan bijv. over de lange termijn zien of je verbeterd en waar je nog verbetering kunt halen. En dat kan op echt een hele hoop verschillende aspecten. Ook erg fijn dat je trainingen in de standaard categorieën kunt indelen (LSD,Tempo Run, Interval...) maar dat je bijv. ook zelf extra categorieën kunt maken. Zo heb ik de trainingen met de loopgroep in een aparte categorie gestopt want die vertekenen de grafiekjes alleen maar door de lange pauzes die je daar hebt.

Zelf vind ik Aerobic Efficiency een hele mooie metric, daaraan kun je zien of je verhouding intensity (hartslag) vs. effort (pace) verbeterd bijvoorbeeld. De laatste paar weken koppel ik mijn trainingen ook aan de juiste categorieen en zo kan ik bijvoorbeeld zien dat ik in de lange duurlopen een hele mooie vooruitgang boek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmaPdxYY_zYvKEjfOJ8_lVb2B4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tCYr5xJKTB9zm43ySJmcYkIY.jpg?f=user_large

* BastiaanN Is ook Runalyze supporter - voor niets gaat de zon op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

@kenneth & @Martiveen bedankt voor de motivatie, wilde gister eigenlijk een beetje verzaken.. maar door jullie inspanning toch maar een lange duur gaan doen! @Martiveen gefeliciteerd met de prestatie, wat een mooie progressie blijf je boeken!
Tinusvolkel schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:52:
[...]

Klopt, maar meestal gebruik ik een interval schema van WorkOutDoors
Thanks voor de tip, hier was ik naar op zoek!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
De Smashrun-badge voor 5 dagen op rij hardlopen is sinds gisteren binnen, maar ik stop ook maar snel weer met dat streaken (koud buiten :+ ) en veel te verslavend voor mij ;)

Na 5x lopen, 2x krachttraining, wandelingen met de hond en wat tempowerk op de racefiets, neem ik vandaag maar even een rustdagje. Goed verlengd weekend gehad op deze manier! Het begint qua belasting en vorm weer echt ergens op te lijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:24:
@kenneth & @Martiveen bedankt voor de motivatie, wilde gister eigenlijk een beetje verzaken.. maar door jullie inspanning toch maar een lange duur gaan doen! @Martiveen gefeliciteerd met de prestatie, wat een mooie progressie blijf je boeken!

[...]

Thanks voor de tip, hier was ik naar op zoek!
Die app is ook ideaal met navigeren, even een route maken (in bijvoorbeeld Strava) GPX opslaan en in de app openen en doorsturen naar de Watch, verder kan je de benodigde offline kaarten ook meteen meesturen zodat je je iPhone thuis kan laten.

Ook kan je de hele interface customizen, wat ik vooral in een interval training fijn vind. Dus in de herstel stukken heb ik nu ingesteld dat ik de gemiddelde snelheid en Max hartslag van de vorige interval kan zien, tijdens de interval zelf zie ik dan wel weer mijn huidige / gemiddelde tempo en huidige hartslag naast resterende interval tijd / afstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhdoHA4NGCyEEIlcSkDLATVP770=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qSoJnGWwrPIdzUDh5rVyRg3J.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vertel mij wat. Ik zit al op 175 dagen en ik ga gewoon door voor de 365 dagen badge. :+

En daarna de kalenderjaar badge.

En daarna de schrikkeljaar badge. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Zr40 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Vertel mij wat. Ik zit al op 175 dagen en ik ga gewoon door voor de 365 dagen badge. :+

En daarna de kalenderjaar badge.

En daarna de schrikkeljaar badge. O-)
Muahahahaha. Eenmaal begonnen....
Voor die schrikkeljaarbadge ben je wel knap laat begonnen. Dat is dus wachten tot 2024... Ach, ik heb ze eind dit jaar binnen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
  • Laatst online: 16-09 22:40
Ik moet echt weer gaan rennen, was nogal ontmoedigd door het hele Ozon verhaal, gelukkig is het als 't goed is voorlopig even over met de warmte, en dus de luchtvervuiling

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Martiveen
Zoals @kenneth al aangaf een lekkere tijd gelopen en bedankt @Secsytime

in ieder geval erg blij om weer een keer een wedstrijd te kunnen lopen. Helaas net buiten het podium gevallen op een vierde plaats. Het doel was om 35 minuten te lopen maar merkte al snel dat 3:30 vasthouden me niet ging lukken. Vooral rond 7km een "dip" door wat wind zoals @vhal al aangaf en natuurlijk benen die er helemaal klaar mee waren. Maar vooral heerlijk om eindelijk weer eens maximaal te pushen, wat mij meestal niet zo lukt in een solo loop.
Nu in september eerst maar eens ons nieuwe huis intrekken en dan gaan we in oktober weer op PR jacht met een betere race temperatuur :)

EDIT: Ik zie nu dat de uitslag is aangepast. Misschien een paar 5km lopers ertussenuit gevist? En ben dus in de einduitslag tweede geworden. *O*

[ Voor 9% gewijzigd door Martiveen op 17-08-2020 11:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Vier weken geleden ben ik begonnen met hardlopen. Ik volgde een trainingsschema waarin afgewisseld een aantal minuten hardgelopen en gewandeld wordt. Nu ben ik zo ver dat het mij lukt 5 kilometer te hardlopen, zonder tussendoor te wandelen. Op dit moment loop ik de ene dag en wandel ik de andere dag, om zo toch mijn beweging te krijgen.

Gezien het geringe aantal kilometers -en tempo van ca. 7:00 p/km- vraag ik mij af of ik daarvoor ook echt rustdagen moet nemen. Of kan ik gerust iedere dag 5 tot max 10 kilometer hardlopen? Ik heb gelukkig nog geen last gehad van pijntjes tijdens of na het lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Coffee2Code schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:29:
Ik moet echt weer gaan rennen, was nogal ontmoedigd door het hele Ozon verhaal, gelukkig is het als 't goed is voorlopig even over met de warmte, en dus de luchtvervuiling
Kijk eens naar buiten? Ik kan de smog hier nog steeds gewoon zien hangen :> Maar de omstandigheden zijn al wel weer veel beter dan vorige week! Toen leek het af en toe alsof je de lucht kon snijden...

Ik bedoel maar even te illustreren dat luchtvervuiling (en de daarmee gepaard gaande gezondheidseffecten) iets is waar wij in Nederland gewoon altijd mee te kampen hebben. Er zijn momenten dat het extra slecht is, dan zou ik inderdaad even voorzichtig doen: training overslaan of extra rustig. Maar laat zorgen om luchtkwaliteit je vooral niet weerhouden om lekker te gaan sporten. Niet bewegen is gegarandeerd nog slechter :>

Je kan op een waddeneiland gaan wonen, dat is meestal de beste optie :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
saviour schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:54:
Vier weken geleden ben ik begonnen met hardlopen. Ik volgde een trainingsschema waarin afgewisseld een aantal minuten hardgelopen en gewandeld wordt. Nu ben ik zo ver dat het mij lukt 5 kilometer te hardlopen, zonder tussendoor te wandelen. Op dit moment loop ik de ene dag en wandel ik de andere dag, om zo toch mijn beweging te krijgen.

Gezien het geringe aantal kilometers -en tempo van ca. 7:00 p/km- vraag ik mij af of ik daarvoor ook echt rustdagen moet nemen. Of kan ik gerust iedere dag 5 tot max 10 kilometer hardlopen? Ik heb gelukkig nog geen last gehad van pijntjes tijdens of na het lopen.
Iedere dag lopen is zeer af te raden als beginner. Naast de benodigde hersteltijd en aanpassingstijd (van pezen en gewrichten) dat je wegneemt, ga je dan ook je totale omvang aanzienlijk opvoeren.
Ik begrijp dat je nu 3-4x in de week 5km loopt, laten we zeggen 15-20km per week. Als je dagelijks 5-10km gaat lopen, dan vliegt dat naar 35-70km per week. Dat is dus het dubbele tot viervoudige. Recipe for disaster om dat met 4 weken loopervaring te doen.

Als je nu 3x loopt, zou ik voorzichtig proberen een 4e training te introduceren. Gaat dat langere tijd goed, dan zou je naar een 5e training kunnen kijken. Tegen de tijd dat je daar bent kan je wel inschatten of dagelijks lopen ook een optie is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Roozzz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:10:
Iedere dag lopen is zeer af te raden als beginner. Naast de benodigde hersteltijd en aanpassingstijd (van pezen en gewrichten) dat je wegneemt, ga je dan ook je totale omvang aanzienlijk opvoeren.
Ik begrijp dat je nu 3-4x in de week 5km loopt, laten we zeggen 15-20km per week. Als je dagelijks 5-10km gaat lopen, dan vliegt dat naar 35-70km per week. Dat is dus het dubbele tot viervoudige. Recipe for disaster om dat met 4 weken loopervaring te doen.

Als je nu 3x loopt, zou ik voorzichtig proberen een 4e training te introduceren. Gaat dat langere tijd goed, dan zou je naar een 5e training kunnen kijken. Tegen de tijd dat je daar bent kan je wel inschatten of dagelijks lopen ook een optie is ;)
Bedankt voor je reactie! Dan blijf ik nog even op deze manier doorgaan en probeer ik het langzaam op te bouwen.

Het is in ieder geval erg fijn om zo bewust bezig te zijn met beweging. Ik ben dan ook blij met mijn Forerunner 45, die helpt daar goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Coffee2Code schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:29:Ik moet echt weer gaan rennen, was nogal ontmoedigd door het hele Ozon verhaal, gelukkig is het als 't goed is voorlopig even over met de warmte, en dus de luchtvervuiling
Zeker weer rennen, maar met de bewustwording dat op ozon letten als er een signaal is voor hoge waarden. goed voor jezelf is; laat je er dus niet door ontmoedigen.... wees juist blij dat je nu de kennis hebt hoe er mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

saviour schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Bedankt voor je reactie! Dan blijf ik nog even op deze manier doorgaan en probeer ik het langzaam op te bouwen.

Het is in ieder geval erg fijn om zo bewust bezig te zijn met beweging. Ik ben dan ook blij met mijn Forerunner 45, die helpt daar goed bij.
Inderdaad wat eerder is aangegeven, doe alsjeblieft rustig aan. Conditioneel kun je het waarschijnlijk wel gewoon aan, maar het duurt zo 1-2 jaar voordat je pezen en gewrichten het ook aan kunnen. Natuurlijk kun je het rustig opbouwen, maar respecteer de pijntjes..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

saviour schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Op het moment dat ik voor het eerst bedacht dat ik elke dag wilde lopen (toen liep ik al een goede twee jaar meestal van ongeveer april tot oktober twee tot drie keer per week maar had ik net een flinke enkelblessure gehad die niet door het hardlopen kwam) was mijn oplossing dat ik mijn 'gewone' schema aanhield (5-10 km en lange duurloop max 15km) en op de rustdagen 1,6km (een mijl) liep, en in het begin rond mijn lange duurloop wel rust hield (dus 4 dagen achtereen langer-kort-langer-kort of andersom, rust, ldl, rust). Dat 'beginnen' heb ik toen ook in april opgepakt, uitgebouwd tot 5km op de 'korte' dagen, de 'gewone' dagen 5-12km en lange duurlopen tot een km of 18. Toen pas ben ik begonnen met écht elke dag lopen, en ook weer op de rustdagen (die om de lange duurloop) die mijl. Dat toen rustig uitgebouwd tot ik op de rustdagen op ongeveer 2 mijl zat (~3,5km).
Inmiddels zit ik in jaar 3 van mijn streak, en ben ik net (mei) begonnen met in ieder geval om de dag 10km.
Rustig aan opbouwen is het belangrijkste, het moet niet alleen blessurevrij maar ook leuk blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Poekie schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:36:
[...]

Op het moment dat ik voor het eerst bedacht dat ik elke dag wilde lopen (toen liep ik al een goede twee jaar meestal van ongeveer april tot oktober twee tot drie keer per week maar had ik net een flinke enkelblessure gehad die niet door het hardlopen kwam) was mijn oplossing dat ik mijn 'gewone' schema aanhield (5-10 km en lange duurloop max 15km) en op de rustdagen 1,6km (een mijl) liep, en in het begin rond mijn lange duurloop wel rust hield (dus 4 dagen achtereen langer-kort-langer-kort of andersom, rust, ldl, rust). Dat 'beginnen' heb ik toen ook in april opgepakt, uitgebouwd tot 5km op de 'korte' dagen, de 'gewone' dagen 5-12km en lange duurlopen tot een km of 18. Toen pas ben ik begonnen met écht elke dag lopen, en ook weer op de rustdagen (die om de lange duurloop) die mijl. Dat toen rustig uitgebouwd tot ik op de rustdagen op ongeveer 2 mijl zat (~3,5km).
Inmiddels zit ik in jaar 3 van mijn streak, en ben ik net (mei) begonnen met in ieder geval om de dag 10km.
Rustig aan opbouwen is het belangrijkste, het moet niet alleen blessurevrij maar ook leuk blijven :)
Knap dat je de motivatie gevonden krijgt om voor een mijl jezelf om te kleden.... ik loop dan maar wat minder vaak maar toch zeker wel minimaal een km of 10.

Ik doe zelf een wekelijkse halve marathon streak zit (Dacht ik) pas op week 7 maar ik loop ze elke week (wel steeds in een ander soort training) steeds makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 14:45
@InZane kan drassig zijn daar idd. Maar toen ik er liep was het er erg droog. Die draden van de 1e WO zijn wel indrukwekkend. De 15km is een soortgelijke route ik dacht iets meer verhard na de helft ongeveer.
Strava gebruik ik nu weer gratis heb Garmin Connect. De betaalde versie doet hetzelfde voor mij en segmenten vind ik niet zo interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Nog even en je loopt alleen nog maar in de warmte :Y. Nee, zonder gekheid. Het is in mijn ogen écht een kwestie van wennen, aanpassen, geleidelijk opbouwen en dan komt het helemaal goed.
Zelf ben ik gistermiddag ook rond een uur of 13.00 vertrokken voor een duurloop van 20km. Dat is me op 1km na goed gelukt. Eigenlijk ging alles gewoon prima, echter had (weer) geen drinken mee en dat heeft me de laatste 3 km echt opgebroken. Eigenlijk was het plan de eerste 17km op 85% lopen, wat neerkomt op 4.45'/km. In verband met de warmte en afstand heb ik hier 4.55'/km van gemaakt. De laatste 3km zouden op 100% moeten, wat neerkomt op 4'/km. maar dat zat er gewoon niet meer in. Kon nog tot 4.20'/km komen, maar verder pap in de benen. De laatste km werd steeds zwaarder, liep vol in de zon en doorlopen had nog wel gekund op 5.20'/km. Echter was mijn motoriek verre van subtiel (voor mijn gevoel dan) dat het me niet verantwoord leek om nog verder te ploeteren en heb besloten om de laatste km af te breken en rustig naar huis te wandelen.
Hier meteen 2 bidons á 700ml water naar binnen gewerkt, daarna ging het wel weer....

* Calitomnication moet toch écht water meenemen als hij midden op de dag een duurloop van 20km gaat doen :$

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Roozzz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:33:
De Smashrun-badge voor 5 dagen op rij hardlopen is sinds gisteren binnen, maar ik stop ook maar snel weer met dat streaken (koud buiten :+ ) en veel te verslavend voor mij ;)
Mislukt, morgen nieuwe kans :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wacht maar tot je de 10 dagen badge hebt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:18:
[...]

Nog even en je loopt alleen nog maar in de warmte :Y. Nee, zonder gekheid. Het is in mijn ogen écht een kwestie van wennen, aanpassen, geleidelijk opbouwen en dan komt het helemaal goed.
Zelf ben ik gistermiddag ook rond een uur of 13.00 vertrokken voor een duurloop van 20km. Dat is me op 1km na goed gelukt. Eigenlijk ging alles gewoon prima, echter had (weer) geen drinken mee en dat heeft me de laatste 3 km echt opgebroken. Eigenlijk was het plan de eerste 17km op 85% lopen, wat neerkomt op 4.45'/km. In verband met de warmte en afstand heb ik hier 4.55'/km van gemaakt. De laatste 3km zouden op 100% moeten, wat neerkomt op 4'/km. maar dat zat er gewoon niet meer in. Kon nog tot 4.20'/km komen, maar verder pap in de benen. De laatste km werd steeds zwaarder, liep vol in de zon en doorlopen had nog wel gekund op 5.20'/km. Echter was mijn motoriek verre van subtiel (voor mijn gevoel dan) dat het me niet verantwoord leek om nog verder te ploeteren en heb besloten om de laatste km af te breken en rustig naar huis te wandelen.
Hier meteen 2 bidons á 700ml water naar binnen gewerkt, daarna ging het wel weer....

* Calitomnication moet toch écht water meenemen als hij midden op de dag een duurloop van 20km gaat doen :$
Pfff 20km zonder drinken... ik moet er niet aan denken.
Ik neem de hele zomer al een halve liter drinken mee aangezien ik 1x bloed in mijn urine heb gehad, dus probeer dat nu te voorkomen.

Heb je trouwens geen makkelijk systeem om drinken mee te nemen? Of wat is de rede dat je het “vergeet”?

Ik gebruik de trail broeken van de decathlon icm met 2 250ml flesjes en heb hier helemaal geen last van. Gisteren toen ze nog beide vol waren nog geintervalt op 3:50 de km voor een minuut of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:32:
[...]

Ik neem de hele zomer al een halve liter drinken mee aangezien ik 1x bloed in mijn urine heb gehad, dus probeer dat nu te voorkomen.

Heb je trouwens geen makkelijk systeem om drinken mee te nemen? Of wat is de rede dat je het “vergeet”?

Ik gebruik de trail broeken van de decathlon icm met 2 250ml flesjes en heb hier helemaal geen last van. Gisteren toen ze nog beide vol waren nog geintervalt op 3:50 de km voor een minuut of 5.
Het erge van het alles is nog dat ik een Salomon trailvest incl 2x 500ml softflacon + extra optie om een 3L camelback toe te voegen in de kast heb hangen. Maar eerlijk te zijn denk ik er niet bij na, trek mijn schoenen en kleding aan, HRM band om en gaan. Pas na een km of 15 / 16 komt de behoefte om iets te drinken. Moet echt anders aangezien ik gewoon afbreuk doe aan de trainingswaarde.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:32:
[...]

Normaalgesproken heb ik met 20 km zonder drinken geen problemen, maar met de huidige temperaturen trek ik dat ook niet.
Morgenochtend ga ik ongeveer 15km op pad, maar dan wordt het niet zo warm zag ik net. Dat durf ik wel aan zonder water. Neem voor de zekerheid wel een gelletje mee, maar die ga ik hoogstwaarschijnlijk niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
InZane schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:40:
[...]

Normaalgesproken heb ik met 20 km zonder drinken geen problemen, maar met de huidige temperaturen trek ik dat ook niet.
Morgenochtend ga ik ongeveer 15km op pad, maar dan wordt het niet zo warm zag ik net. Dat durf ik wel aan zonder water. Neem voor de zekerheid wel een gelletje mee, maar die ga ik hoogstwaarschijnlijk niet nodig hebben.
Die smerige gelletjes laat ik het liefst thuis :) neem ze mee als ik 30+ ga lopen maar dat is alweer een hele tijd terug aangezien ik niet voor een marathon aan het trainen ben.

Verder neem ik liever een snelle Jelle mee als ik op pad ga maar bij de halve marathon afstand die ik nu maximaal loop heb ik nog geen eten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
Met betrekking tot drinken op redelijk korte afstanden neem ik met deze temperaturen een handbidon mee. Zo'n eentje met een handvat voor rond je hand. Vind ik toch wat prettiger dan een trail vest mee te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Ik ben ook wel gewend aan de hitte inmiddels. Natuurlijk zweet ik nog steeds als een otter en zou ik echt wel makkelijker lopen zonder die warmte, maar in de basis gaat het mij aardig af.

Water neem ik bij al mijn trainingsloopjes uberhaupt niet mee, niet bij kou en ook niet bij hitte. Als ik van te voren goed gehydrateerd ben en na afloop genoeg drink dan komt het goed ;) .. maar goed, dat is persoonlijk en moet iedereen natuurlijk zelf afwegen. Mocht ik langs een stads-water-kraan komen tijdens zo’n hitte run dan maak ik daar uiteraard wel graag gebruik van.

Andere tip, voor wie geen zin heeft in sjouwen van water: zoek een mooi rondjes of achtje op qua rond en leg op een tactische plek (bijv op de kruising van het achtjes) water ergens achter een boom ofzo. Dan kom je er vaak genoeg langs.

Alleen als ik weer naar de 25+ km ga dan wordt het toch wel tijd voor het trailvest met water en gels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Voor als het echt warm is en ik doe een lange loop 21k + neem ik deze softflask (150 ml) mee zodat ik niet uitdroog. Echt hydrateren doe je onderweg toch niet echt, dus dat laat ik lekker voor thuiskomst.

Afbeeldingslocatie: https://all4running.nl/media/catalog/product/d/c/dc48055c70370e171db198db80249d4431fa85ad_LC1312500_0_GHO_SFLASK_150_5_STD_28_None.jpg.cq5dam.web.1200.1200.jpeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Nou, ik drink gewoon een litertje weg op 21km en afgelopen zondag zelfs 1,5 liter en had dan nog te weinig...
En dan 's middags nog gewoon last krijgen vanwege het tekort dat ik in de ochtend had gekregen.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Heb dit Kickstarter project gebackt. Hoewel het er heel leuk uitziet blijkt het in de praktijk niet heel praktisch te zijn. Er hangt toch een flink gewicht aan je arm waardoor je niet helemaal lekker in balans loopt. Daarnaast is die sleeve ook nog een super warm, wat op hete dagen niet ideaal is. Plus ook super nadelig voor het mooi bruinen van je huid :+

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

En dat allemaal voor maar max 350 ml water. Vind het ook maar niks.

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 18-08-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
Ik maak meestal gebruik van een flipbelt om mijn telefoon mee te nemen en heb ook 2 bijbehorende waterflesjes van 175ml. Bij een duurloop van zeg 15-20km neem ik er meestal 1 mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/76nGNVR5/1-water-bottle-6-900x600-900x600-opt.jpg

Of dat echt nodig is weet ik niet, maar vind het wel prettig om voor de zekerheid toch iets te drinken. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
Tim_W schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:36:
Ik maak meestal gebruik van een flipbelt om mijn telefoon mee te nemen en heb ook 2 bijbehorende waterflesjes van 175ml. Bij een duurloop van zeg 15-20km neem ik er meestal 1 mee.

[Afbeelding]

Of dat echt nodig is weet ik niet, maar vind het wel prettig om voor de zekerheid toch iets te drinken. :)
Ik kwam die flesjes laatst tegen bij de Intersport Outlet in Arnhem. Toen maar een kleine en grote meegenomen voor mijn vrouw, en die gebruikt ze regelmatig.
Waren een stuk goedkoper dan wat Flipbelt er zelf voor durft te vragen :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
Zo eindelijk weer even naar buiten, einde tropenrooster is toch wel lekker! Wat water betreft: in de buurt hier neem ik nooit drinken mee. Maar als ik ergens een trail ga doen, of onbekend gebied in ga, heb ik altijd wel het trailvest van Kalenji/Decathlon mee. Was destijds 19,99 werkt prima.

En er zijn ook openbare tappunten natuurlijk: https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/
Helaas bij mij in de buurt niet 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Wij hebben ook van die "soft flasks" van 250-500ml. 500ml gebruik ik vaak met training, mooi makkelijk mee te nemen en kan het zo op de grond leggen zonder problemen. Ik neem eigenlijk alleen water mee als het óf heel warm is óf als het warm is en ik weet dat ik overdag wat weinig heb gedronken. In principe geldt voor mij: overdag genoeg drinken zodat ik er met lopen geen last van heb, als ik ga hardlopen drink ik altijd wat extra water overdag. Ik loop tot 16 kilometer en dan heb ik geen water nodig. Als ik water mee heb drink ik het wel, maar eigenlijk voegt het niets toe. Als je een droge keel krijgt na 2 kilometer trekt dat toch vanzelf weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 07:00

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik stop soms softflasks in de in dit topic al vaak voorbij gekomen trailbroek van kalenji. Verder heb ik 4 verschillende trailvesten en nog 2 heupgordels om uit te kiezen waarmee ik ik op allerlei manieren van 0,5 - 3 liter vocht kan meenemen in zakken, flasks, bidons, etc. Zit altijd wel iets passends bij. Handfles heb ik ook nog, maar gebruik ik al jaren niet meer.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:52
Eigenlijk drink ik onder de 21km niet tijdens het lopen. Altijd achteraf.
Boven de 21km stop ik een waterzak mijn trailvest. Van heupgordels ben ik geen fan, vind ze nooit echt prettig zitten.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:29
Voor de langere loopjes heb ik een trailzakje van Decathlon waar een 1l waterzak in zit. Werkt voor mij prima.

Was het maar zo'n feest dat ik het kon gebruiken, want hardlopen lukt nog niet met m'n enkel. Als het nog lang duurt moet ik het pr op de halve marathon plan los laten. Voor de beweging ga ik denk maar wandelen (stevig doorwandelen) anders wordt ik gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
De temperaturen dalen, dus de donkere dagen komen er ook weer aan. :+ Zonder gekheid, ik heb alvast iets gekocht om beter op te vallen en beter te kunnen zien straks. Eigenlijk wilde ik geen hoofdlamp, maar de borstlamp van Kiprun. Ik denk alleen dat dat niet zo goed combineert met het vest van Avento.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuL4lW-gAC1g7iSMYRDF5vSUudc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLAG94X0TNoz3cG113CWmhBu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlyZ903ySnOvRUxhwx5aJk8jQ-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGzsbTfozvCuWj0i1o3bmxUl.jpg?f=fotoalbum_tile

Het lijkt allemaal wel goed te werken. Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42
Ik heb van het weekend ruim 25km rond de lemelerverg gelopen, met 400 hoogtemeters. Was toch erg blij met mijn salomon trailvest. Had 2 liter water mee, 2x 500ml softflask en waterzak met 1 liter gevuld. Dit was voor mij ruim voldoende, aan 1,5 of 1 liter had ik ook voldoende gehad maar zonder water had ik het niet vol kunnen houden.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
K Hergersheimer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:59:
En er zijn ook openbare tappunten natuurlijk: https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/
Helaas bij mij in de buurt niet 1.
Even gekeken en de drinkwaterpunten maar meteen als POI op m'n Garmin Fenix 6s gezet. Als het goed is met waarschuwing als ik binnen 250 meter van een drinkwaterpunt kom. Dat ga ik deze week merken.

Hoe je ze als POI toevoegt aan je horloge:
  1. Download en installeer Points of Interest (POI) Loader van Garmin.
  2. Download het GPX bestand met alle drinkwaterpunten (eerste kopje onder de kaart).
  3. Sluit je horloge aan op je computer en start POI Loader.
  4. Kies Garmin-apparaat en druk op Volgende.
  5. Kies jouw horloge als toestel om de POI op te installeren en druk op Volgende.
  6. Kies Nieuwe eigen nuttige punten op uw toestel en druk op Volgende.
  7. Selecteer de map met het GPX-bestand met drinkwaterpunten dat je hebt gedownload.
  8. (Wil je waarschuwingen ontvangen, selecteer dan handmatige ipv Express modus).
  9. Druk op volgende om de POI te installeren.
De drinkwaterpunten zijn vervolgens in de navigatie app beschikbaar onder de categorie Extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
@elastiek Handig! Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen! Indien dit goed werkt, dan ga ik deze zeker ook even installeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

elastiek schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Even gekeken en de drinkwaterpunten maar meteen als POI op m'n Garmin Fenix 6s gezet. Als het goed is met waarschuwing als ik binnen 250 meter van een drinkwaterpunt kom. Dat ga ik deze week merken.

Hoe je ze als POI toevoegt aan je horloge:
  1. Download en installeer Points of Interest (POI) Loader van Garmin.
  2. Download het GPX bestand met alle drinkwaterpunten (eerste kopje onder de kaart).
  3. Sluit je horloge aan op je computer en start POI Loader.
  4. Kies Garmin-apparaat en druk op Volgende.
  5. Kies jouw horloge als toestel om de POI op te installeren en druk op Volgende.
  6. Kies Nieuwe eigen nuttige punten op uw toestel en druk op Volgende.
  7. Selecteer de map met het GPX-bestand met drinkwaterpunten dat je hebt gedownload.
  8. (Wil je waarschuwingen ontvangen, selecteer dan handmatige ipv Express modus).
  9. Druk op volgende om de POI te installeren.
De drinkwaterpunten zijn vervolgens in de navigatie app beschikbaar onder de categorie Extra.
Jammer dat het niet op mijn 645 werkt, maar goed bezig! Wellicht ook een leuke om in het Sporthorlogetopic te posten, fietsers zullen dit ook wel fijn vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:52
RobinE schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:39:
Ik heb van het weekend ruim 25km rond de lemelerverg gelopen, met 400 hoogtemeters. Was toch erg blij met mijn salomon trailvest. Had 2 liter water mee, 2x 500ml softflask en waterzak met 1 liter gevuld. Dit was voor mij ruim voldoende, aan 1,5 of 1 liter had ik ook voldoende gehad maar zonder water had ik het niet vol kunnen houden.
Ook een goeie 25k gelopen Zondag, op een rustig tempo door het Twiske. Plat als een pannenkoek maar oh zo benauwd. Ik had 1l water mee in m'n trailvest (2x 500ml softflasks) maar dit was net te kort eigenlijk. Het was op na zo'n 22km denk ik. Normaal zou ik genoeg hebben aan 1l maar door de weersomstandgheden echt volledig leeg gelopen daar. Was blij dat ik nog een volle bidon in de auto had liggen.

Drinken jullie trouwens voornamelijk water, of gooien jullie er nog pillen en / of poeders in?
Ik heb Maurten Drink Mix 320 voor de koolhydraten, en SiS en Nuun electrolyte tabs. Hangt er een beetje vanaf wat en hoe ik ga lopen waarmee ik m'n softflasks en / of camelbak vul. Wel handig als je 2 softflasks hebt dat je wat kunt afwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Erg handig, @elastiek! Ik krijg zo haast alweer spijt van mijn Forerunner 45, die niet zo uitgebreid is. Wie weet komt er volgend jaar wel een opvolger. Eerst maar kilometers maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gaargod schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:56:
Drinken jullie trouwens voornamelijk water, of gooien jullie er nog pillen en / of poeders in?
Ik heb Maurten Drink Mix 320 voor de koolhydraten, en SiS en Nuun electrolyte tabs. Hangt er een beetje vanaf wat en hoe ik ga lopen waarmee ik m'n softflasks en / of camelbak vul. Wel handig als je 2 softflasks hebt dat je wat kunt afwisselen.
Meestal drink ik water, dat is makkelijker met schoonmaken. Heb wel powerbar 5 electrolytes tabletjes (die bestaan ook in een versie met cafeïne voor mensen die niet van koffie of cola houden), die zijn voor mijn gevoel de minst-chemisch-smakende sportdranktabletjes die ik gehad heb (SiS, Amacx, decathlon-huismerk, nog een ander b-merk ergens vandaan).
Die gebruik ik als ik bijvoorbeeld weet dat het zweetweer wordt, van te voren daarmee hydrateren, en de rest zit tussen m'n oren. Voor m'n gevoel hoef ik dan minder snel te plassen ondanks dat ik vrij veel vocht tot me neem. Maar heren hebben sowieso minder problemen met voor/tijdens wedstrijd/loopje plassen :D
Koolhydraten alleen bij echt lange loopjes (20+km), of bij heftig tempowerk. Oftewel, ik probeer het te vermijden. Gebruik daar SiS voor - die isotonic energy hapt enigszins ok weg, al zijn sommige smaken (raspberry, blackcurrant) echt :r zeker als ze al een tijdje in je zak hebben gezeten en lekker warm zijn geworden ;( .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:52

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Eerste interval in weken. Dat viel eigenlijk best wel tegen.

Snelheid was best redelijk, maar het ging gewoon erg moeizaam.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 07:07
De zonnebril discussie is beslecht, deze moeten we hebben: https://ghostpacer.com/ 8)

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

Meestal drink ik water, dat is makkelijker met schoonmaken. Heb wel powerbar 5 electrolytes tabletjes (die bestaan ook in een versie met cafeïne voor mensen die niet van koffie of cola houden), die zijn voor mijn gevoel de minst-chemisch-smakende sportdranktabletjes die ik gehad heb (SiS, Amacx, decathlon-huismerk, nog een ander b-merk ergens vandaan).
Die gebruik ik als ik bijvoorbeeld weet dat het zweetweer wordt, van te voren daarmee hydrateren, en de rest zit tussen m'n oren. Voor m'n gevoel hoef ik dan minder snel te plassen ondanks dat ik vrij veel vocht tot me neem. Maar heren hebben sowieso minder problemen met voor/tijdens wedstrijd/loopje plassen :D
Koolhydraten alleen bij echt lange loopjes (20+km), of bij heftig tempowerk. Oftewel, ik probeer het te vermijden. Gebruik daar SiS voor - die isotonic energy hapt enigszins ok weg, al zijn sommige smaken (raspberry, blackcurrant) echt :r zeker als ze al een tijdje in je zak hebben gezeten en lekker warm zijn geworden ;( .
SiS is idd zoete troep (sorry voor alle SiS gebruikers hier). Heb je Maurten wel eens geprobeerd? Dat is zo goed als smaakloos en lijkt qua structuur meer op een gummybeer die je naar binnen hapt. Wel iets prijziger dan SiS meen ik :).

Gisteren tot de conclusie gekomen dat mijn NB Fuel Cell met ruim 775km over 69 trainingen toch écht bijna end-of-life zijn. De demping is er zo goed als uit en het mesh-materiaal begint langzaam los te komen van de zool. Mijn trainer heeft me de Adidas Boston 9 aangeraden omdat dit een schoen is die je voor praktisch alle trainingen kunt inzetten. Nog meer mensen die hier op lopen?

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
chaola schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:34:
De zonnebril discussie is beslecht, deze moeten we hebben: https://ghostpacer.com/ 8)
Zag de link bij DCrainmaker al voorbij komen, hij gaat er kennelijk een keer iets over schrijven.
Maar wat een gevaarte op je neus zeg. Pfff....en je iedere keer de pleuris schrikken als je pacer voorbij komt zoeven.......

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

SiS is idd zoete troep (sorry voor alle SiS gebruikers hier). Heb je Maurten wel eens geprobeerd? Dat is zo goed als smaakloos en lijkt qua structuur meer op een gummybeer die je naar binnen hapt. Wel iets prijziger dan SiS meen ik :).

Gisteren tot de conclusie gekomen dat mijn NB Fuel Cell met ruim 775km over 69 trainingen toch écht bijna end-of-life zijn. De demping is er zo goed als uit en het mesh-materiaal begint langzaam los te komen van de zool. Mijn trainer heeft me de Adidas Boston 9 aangeraden omdat dit een schoen is die je voor praktisch alle trainingen kunt inzetten. Nog meer mensen die hier op lopen?
Heb de Boston 8 en die loopt prima, maar merk dat m’n benen het bij langere afstanden (20km+) het toch langer vol houden op de NB1080v10 ivm meer demping.

Verder ben ik benieuwd naar de adidas adizero pro als wedstrijd schoen, dus misschien die is testen en aanschaffen als de wedstrijden weer een keer gaan beginnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Calitomnication schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

SiS is idd zoete troep (sorry voor alle SiS gebruikers hier).
Heb zo'n proefpakket ontvangen een tijd geleden en daarin zat de apple en lemon smaak. Die vielen me qua zoetheid (vergeleken met Maxim en andere merken) heel erg mee. Je voelde niet direct het glazuur van je tanden af springen :*)

Pagina: 1 ... 43 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.