Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
AppieR schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:26:
Wekker om 0600 en om 0630 de camping verlaten voor een training van 1,5 uur. Was goed te doen! Temperatuur was prima al was de schaduw al wel welkom.
Ook vroeg er uit (5:45) en met de auto naar het Twickel gereden. Ik wilde rond 6:15 uur starten maar snapte niet echt hoe m’n route nu precies liep, veel te ingewikkeld zo’n horloge :+ uiteindelijk mijn vriendin bestookt met 10 livetrack mailtjes (start/stop) en toen liep ik eindelijk de goede kant op, haha. Qua temperatuur was het inderdaad nog erg lekker vanochtend! :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

BastiaanN schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

Ook vroeg er uit (5:45) en met de auto naar het Twickel gereden. Ik wilde rond 6:15 uur starten maar snapte niet echt hoe m’n route nu precies liep, veel te ingewikkeld zo’n horloge :+ uiteindelijk mijn vriendin bestookt met 10 livetrack mailtjes (start/stop) en toen liep ik eindelijk de goede kant op, haha. Qua temperatuur was het inderdaad nog erg lekker vanochtend! :)
Je had een mooie route zo. Als je nog een andere route zoekt zonder gepiel met je horloge moet je de Umfassungsweg (~10km) maar eens volgen, die is prima aangegeven (je kan het (saaie) stuk in Delden zelf afsnijden over het Kattenbothof-Noorderhagen en dan bij De Zwaan de tunnel in).

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 13:46

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gisteren kreeg ik een bericht van Gaargod dat de traiil van zondag afgelast is. De mail hebben wij nog steeds niet ontvangen maar ik heb wel contact met de organisator gehad. Code oranje was de oorzaak, het is onverstandig om dan een race te organiseren.

@Poekie , het Strava event kan wel verwijderd worden.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb vanmorgen vroeg een fietstraining (als niet-wielrenner..) gedaan op mijn bijna 14 jaar jonge sportieve hybridefiets met Rohloff 14 versnellingsnaaf, om mijn kuit en omgeving even van de klappen van het hardlopen te ontzien (na de forse kramp van vorige week).

Rondje een stuk langs de Linge/"oversteken" naar en retour op de Waaldijk/ laatste stuk terug via Rijn/Waalpad, dat was een mooie tocht van ca 52 km in iets meer 2 uur (met wat drinkpauzes).
Mooi op tijd terug voor de echte hitte kwam opzetten.
Bij de start was het in mijn sport T-shirt zelfs door de zelf gemaakte "tegenwind" een beetje fris... maar dat ging er rap van af... het singletje iig kon in het tasje blijven...

De sportbeleving is imho voor mij totaal anders dan hardlopen (onafhankelijk van het tempo), maar gezien de situatie is dit toch het beste alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Xaverius schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:58:
Gisteren kreeg ik een bericht van Gaargod dat de traiil van zondag afgelast is. De mail hebben wij nog steeds niet ontvangen maar ik heb wel contact met de organisator gehad. Code oranje was de oorzaak, het is onverstandig om dan een race te organiseren.

@Poekie , het Strava event kan wel verwijderd worden.
He, wat jammer voor jullie, maar wel heel erg begrijpelijk. Met die hitte wil iedereen tegelijk zo vroeg mogelijk starten en dat kon natuurlijk juist ook niet ivm corona, en het is ook 's morgens nog behoorlijk warm morgen. Zeker met die afstanden en zoals je zei grotendeels uit de schaduw, pfoe.

Ik heb m verwijderd. Op naar de volgende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 22:40
Heb vanavond weer een oefening op de agenda staan, maar ik twijfel erg met deze hitte... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Net een 33-graden rondje gedaan. Met petje op en tempo niet te hoog goed te doen. Wel warm natuurlijk, af en toe een lekker briesje (warme fohn), en een beetje mensen kijken die zich langs de kades/kanalen hebben gezeteld op zoek naar verkoeling.

Volgens Garmin nu 49% heat acclimated. Ben benieuwd of ik komende dagen een keer de 100% kan aantikken (for what it’s worth...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ik heb gisteren een kort loopje gedaan rond 7:00 dat ging prima. Voordeel van de warmte is dat de spieren lekker soepel zijn.

Ik voel er weinig voor om mijn wekker nog vroeger te zetten, slapen gaat al slecht, die slaap kan ik wel gebruiken.

Vanochtend om 10:00 vertrokken voor een ritje van 72 km/h op de racefiets. Met fietsen heb ik veel minder last van de warmte dan met hardlopen. Desondanks was mijn hartslag ~5 slagen hoger dan normaal.

Morgen maar weer hardlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Coffee2Code schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:03:
Heb vanavond weer een oefening op de agenda staan, maar ik twijfel erg met deze hitte... :|
De hitte is één ding, het is de luchtkwaliteit die (zware) inspanning een slecht idee maakt:
Sinds donderdag geldt er al een gewone smogwaarschuwing voor heel Nederland. De luchtkwaliteit is het slechtst in de namiddag en het begin van de avond.
[...]
Het is tot en met woensdag tropisch warm. De luchtkwaliteit blijft volgens het RIVM lokaal slecht tot zeer slecht.
Beter vroeg in de ochtend gaan. Ik doe het nu ook met tegenzin maar later op de dag is gewoon niet verstandig. Regelmatig lopen in dit soort omstandigheden kan (permanente) schade aan de luchtwegen veroorzaken.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
kenneth schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

De hitte is één ding, het is de luchtkwaliteit die (zware) inspanning een slecht idee maakt:

[...]
Beter vroeg in de ochtend gaan. Ik doe het nu ook met tegenzin maar later op de dag is gewoon niet verstandig. Regelmatig lopen in dit soort omstandigheden kan (permanente) schade aan de luchtwegen veroorzaken.
Dus 5am morgenochtend zou een beter idee zijn? 🤔
Was zelf van plan om rond middernacht te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Coffee2Code schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

Kijk op Luchtmeetnet wat de verwachte luchtkwaliteit voor jouw regio is. Wat ik zie is dat het voor grote delen van Nederland pas rond 6.00 weer matig in plaats van onvoldoende is.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:58
Coffee2Code schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

goodtorun.net (de website) die hier vd week werd genoemd geeft als verweachting voor mijn regio (Noord Nederland) vanaf vanavond 21:00 weer een geel vlaggetje. Verwachting voor hier is dat de luchtkwaliteit vanaf een uur of 10 morgenochtend weer rood is. Hoop dat het me morgen om een uur of 7 lukt even te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kwam deze nog tegen in het racefiets topic O-)
drinkwaterkaart.nl

Ik kende die site nog niet, maar is wel verrekt handig.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2020 16:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Hmmm, volgens beide sites is de luchtkwaliteit in Zeeland komende dagen niet best.

Morgenochtend wellicht toch een poging wagen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2020
Sport_Life schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:36:
Kwam deze nog tegen in het racefiets topic O-)
drinkwaterkaart.nl

Ik kende die site nog niet, maar is wel verrekt handig.
Grappig!
Enig idee of de kaart meestal wel accuraat is? Er blijkt er eentje langs één van m'n routes te liggen, zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

kolonel klapzak schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:31:
[...]

Grappig!
Enig idee of de kaart meestal wel accuraat is? Er blijkt er eentje langs één van m'n routes te liggen, zal eens kijken.
Degene die ik toevallig uit m'n hoofd ken klopten wel.

Vanmiddag op de racefiets kwam ik er langs een en die klopte ook.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Weer eens een update van mijn kant: weekje ziek zijn heeft helaas voor een pauze in mijn c25k programma gezorgd. Ben vorige week weer begonnen en opnieuw het week 2 programma gedaan en vanmorgen de eerste keer met het week 3 programmagestart. Hardlopen blijft ongelooflijk zwaar voor mij als beginner, maar ik begin wel progressie te merken. Dat geeft de burger moed. Misschien dat ik binnenkort echt 5 km ga lopen :D

Ook de foam roller van de decathlon is inmiddels binnen en wat een ongelooflijk fijn ding is dat! Merk echt dat mijn kuiten er beter door voelen. Veel beter dan de massage stick die inmiddels retour is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier terug van een rondje rustige duurloop en mij HRM was weer eens lekker naar boven gekropen dus had ik op een gegeven moment volgens het ding een HR van 211 en heb ik dat een goed half uur volgehouden.. Ge-wel-dig. Ik probeer nu uit te vinden of je bij Garmin net als bij Smashrun en Runalyze een 'delete HR data' optie hebt (want die meting was onzin), maar die lijkt connect niet te hebben. Want ze maken geen fouten natuurlijk. Dan maar met tooltje fixen.

Verder wel ok gelopen. Het was al best benauwd, maar het begin van m'n route liep voornamelijk door bos dus dat hielp. Had eigenlijk andersom moeten lopen. Bij een maisakker had een boer een shitload aan water op het pad weten te krijgen en ik dacht eerst ach t is maar modder gewoon door - tot ik bijna m'n schoen verloor. Door de droogte was het één grote zuigende bende.
En een stukje van een beek gevonden waar een stuk bos was opengesteld. De beek was nagenoeg opgedroogd en het pad was vooral overgroeid dus niet echt een succes. Wel leuke gammele bruggetjes :D

En nu ontbijten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 21:35
Vanmorgen ook maar geweest, maar wat was het benauwd en warm. Geen zon hier in het zuiden, dat scheelt een hoop :)
Tevreden, maar wel zorgen dat ik heel blijf. Nog altijd beetje last van de knie en pezen na het hardlopen maar trekt ook weer relatief snel weg gelukkig.
Stravalinkje: https://strava.app.link/y3Nmu0xWN8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
Analoog aan @Poekie heb ik net mijn ontbijt achter de kiezen. Vanochtend de wekker gezet om een duurloopje met de hond te doen voordat het te warm werd. Dat plan was deels geslaagd, het lopen ging prima maar voor de warmte uit niet bepaald. Om half 7 was het hier nog 25 graden en erg benauwd. Voor mij niet zo'n probleem, voor de hond toch wat warm om lang te lopen. In het bos diverse watertjes aangedaan waar ie even kon afkoelen, maar toch maar wat korter gehouden. De misses en hond zijn na een uurtje met de auto naar huis gereden en ik ben daar met wat slingertjes terug naartoe gerend.

Al met al lekker 16k gelopen. De vorm begint langzaam weer ergens op te lijken en van de warmte weinig last.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Deze ochtend tijdens het aankleden een eierkoek en een glas water naar binnengewerkt en toen vertrokken voor een rondje #teamochtendomdathetmoet.

Viel niet tegen, maar tegen het einde begon het echt al warmer te worden. Mijn shirt was aan het eind net een natte dweil. Hoezo Nike dry-Fit?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Vanmorgen voor de derde ochtend op rij ook weer gelopen. Ik werd iets minder enthousiast wakker dan de vorige 2 keer, maar na een paar happen yoghurt en een banaan toch op pad gegaan voor een lange duurloop. Veel hoogtemeters, zandpaden en benauwd, maar op zich wel prima gelopen. Heuvel op mag ik mij hartslag een beetje loslaten en dan tijdens het afdalen en op de vlakke stukken een beetje herstellen. Dat ging wel prima. Ben wel heel benieuwd hoe hard het straks gaat als de temperatuur weer onder de 10 zakt...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:48

polthemol

Moderator General Chat
gisteren mijn eerste ultratrail gedaan in erhm uitdagende omstandigheden. Van het deelnemersveld verschenen uiteindelijk een 30tal mensen aan de start en het was vanaf het begin al snikheet.

Mijn oorspronkelijke paceproplan wat ik had ingesteld geditched en een setje basale regels opgesteld voor mezelf:
- water op, niet meer rennen;
- bergop alles wandelen;
- schroeiend heet wegdek ook wandelen;
- bergaf rennen en vlak rennen voor de rest;

De organisatie had om de 5K waterposten, waar ik gretig gebruik van maakte. Uiteindelijk een ruime 10 liter water weggezet en een lading ORS (en enkele deelnemers nog kunnen helpen met ORS geven, onbegrijpelijk dat mensen dit niet bij zich hebben met dit weer :/ ).

In the end een 7 uur beweegtijd gehad en natuurlijk redelijk wat tijd kwijt geraakt op de posten om af te koelen met sponsen / bij te drinken. Overall heel erg tevreden: tot aan het einde kon ik nog altijd rennen, ik heb me geen moment slecht gevoeld en quasi de gehele route ook solo afgelegd, dus mentaal kan ik het ook prima handelen. Met het stijgen heeft het D+en nu langzaam effect: ik kon in een vrij rap tempo omhoog wandelen en meteen met afdalen een redelijke pace nemen.

Vandaag voor de rest nergens last van buiten een 2tal kleine blaartjes en mijn benen die vol zitten met schrammen van braamstruiken (echt heerlijk met zweetweer :') ).

strava:
https://www.strava.com/activities/3883293119

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
Inmiddels gesetteld op de camping. Gisteren aardig gesmolten op de weg ernaartoe op de motor. Rest van het gezin was lekker met de auto.
Tent maar in etappes opgezet met die warmte! Viel achteraf mee gelukkig.

Vandaag een rustdag en morgenvroeg weer lopen! Als iemand nog leuke routes in regio Bladel weet.. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ga me eens opmaken voor mijn duurloop van 20k. Het begint hier nu heel langzaam open te trekken met nog wat sluierbewolking. Het eerste gedeelte van de loop zal ik voornamelijk het bos opzoeken om zo de eerste 13/15 km niet te veel te hoeven inleveren. Daarna over de dijk terug naar huis geen beschutting en mag ook de snelheid er weer op :). Hoop dat ik dit vol kan houden :)

Luchtkwaliteit is hier overigens lichtgeel, zit nu boven met de ramen open en merk wel dat er een hele plakkerige klamme lucht hangt, dus het kan wel eens zwaar gaan worden :)

@m-vw Als je graag in Dri-fit loopt kan ik je de Aeroswift ook aanraden. Deze heeft nog meer "gat" en het shirt blijft aanzienlijk droger dan mijn Dri-fits :)
Wel even passen bij een hardloopwinkel, de pasvorm van het shirt is iets anders dan alle andere kleding van Nike. Zelf heb ik altijd steevast S, maar dit shirt moest in M.

[ Voor 53% gewijzigd door Calitomnication op 09-08-2020 12:09 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
m-vw schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:04:

Viel niet tegen, maar tegen het einde begon het echt al warmer te worden. Mijn shirt was aan het eind net een natte dweil. Hoezo Nike dry-Fit?
Nike dry-fit draagt het water naar de buitenkant van de kleding. Maar als het vervolgens een te hoge luchtvochtigheid is, zoals vanmorgen, waardoor je zweet alsnog niet kan verdampen blijft je shirtje inderdaad nat.

Zelf vanmorgen, rond 06:00, 4 keer (en een beetje) hetzelfde rondje van 5 km gelopen voor een HM duurloop. Bij start/finish 2 flesjes water neergezet achter een muurtje en vervolgens elke rondje even een korte drinkpauze. Was benauwd en bewolkt. Uiteindelijk beetje te snel gelopen dan wat er op het programma stond, maar ging allemaal redelijk vanzelf. Begin al redelijk te wennen aan de temperatuur merk ik, hartslag was niet heel veel hoger dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@Calitomnication en @Roadman bedankt voor de tip en uitleg. Tot mijn verbazing past de L gewoon, meestal valt Nike inderdaad klein.

Het was mijn eerste loop met Dry-Fit. Tot nu toe liep ik altijd in een Craft Cool Comfort singlet/mouwloos shirt .

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Vanochtend voor het eerst sinds het begin van mijn knieblessure voor de 2de x achtereen pijnvrij gelopen. Dat geeft de burger moed om komende dinsdag de training te vervolgen bij 5x5 min interval. Vanochtend om 06.15 op. Is het nog heerlijk koeltjes.
Gisterochtend 06:30 op de fiets en toen was het inderdaad nogal frisjes.
Begin dat fietsen steeds leuker te vinden. Komt wrs door het grote verschil tussen racefiets (gravel) en hybride die ik had. Gister geprobeerd om hele route (naar Paasberg en Tankenberg) onder 130 hartslag te blijven. Ging perfect. Kwam niet overmatig vermoeid thuis, en ook nog sneller dan mijn vorige tochtjes (rij meestal zelfde route omdat ie zo mooi is) Met hardlopen wou ik ook in zone 2 of 3 lopen, maar dan schiet ie meteen naar zone 4. Afijn, misschien verandert dat nog in de loop der tijd.

O, en de zooltjes lopen perfect. Loop er wat stabieler mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Philo Melos op 09-08-2020 15:06 . Reden: zooltjes ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:41
Ik denk dat ik morgen de training ook maar oversla op de baan, dan is het nog 31 graden, en juist 's ochtends ga lopen. Toch maar een keer proberen, morgenvroeg rond half 6 a 6 uur zou het nog OK moet zijn, waarschijnlijk wel benauwd maar je kan niet alles hebben. Veel korte afstanden (6x300m, 7x200m en 8x100m) dus ik hoop er een korte training van te maken, dan ben ik nog een beetje op tijd op het werk.

Ik heb trouwens een singlet van Decathlon, ding is perfect vergeleken met andere die ik had. Hij zit heel luchtig en voert vocht goed af. Deze

@Calitomnication Pfff ik moet er niet aan denken zo midden op de dag, respect!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:21
Gisterochtend om 10 uur de deur uit voor mijn wekelijkse duurloop. Het was vrijwel windstil en zelfs in het bos was het warm. Weinig medelopers of wielrenners te zien onderweg.
Het plan was 15 KM en in het begin lag mijn hartslag lekker laag. Maar het was zo warn dat die langzaamaan steeg. Toen ik bij 10,5 de keuze had tussen huiswaarts of nog een lusje van 2,5 eraan breien was de keuze makkelijk. Thuis in 12,5 KM, ik vond het goed zo.
Vanochtend vroeg gaan fietsen. Dat was met beter weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Hmm, ik twijfel ook nog erg wat ik morgen ga doen. Morgen rond 19:15 training met de loopgroep op het programma staan. Ik overweeg om net zoals @Arjan90 dat maar over te slaan en in plaats daarvan maar morgenochtend een korte intervaltraining te doen voordat ik na het werk ga. Je kon me net na een rondje met de hond al opdweilen... :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:53
Fmiels schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:10:
...Gister geprobeerd om hele route (naar Paasberg en Tankenberg) onder 130 hartslag te blijven...
Ha, daar ren ik ook mijn meeste kilometers. Prachtig stukje Twente. Succes met je herstel overigens.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-09 10:00
Weer thuis na een prachtig en bloody hot lang weekend in Noorbeek in Zuid Limburg. Heb 3 dagen achter elkaar rond half 7 's ochtends de schoenen aangedaan en de omgeving daar verkend, super trails gelopen.
Vrijdag rustig begonnen met ruim 14k, zaterdag 16,5k en Zondag zou het hoofdgerecht moeten zijn: de Hoogcrutstrail 30k! Die werd echter afgelast nadat het oranje weeralarm werd afgegeven. Dat heeft me er niet van weerhouden om vanochtend toch de route te lopen, echter de 20k gedaan ipv. 30k gezien de omstandigheden. De organisator had eerder deze week al de gpx bestanden van de diverse afstandsopties gemaild, dus dat ging prima! Deze laatste route gelopen op een wat hoger tempo dan de eerdere dagen, wat goed ging alleen de luchtvochtigheid was bizar, ik ben echt helemaal leeg gelopen in die 1u45m.

Al met al zo ruim 50km hardgelopen en daarbij 1000 hoogtemeters gepakt. Tevens nog een mooie wandeling van een kleine 14km met 250hm ertussen in gepropt :)

Schitterende omgeving waar ik zeker nog eens terug zal komen. Al is het maar om dan die 30k of 38k Hoogcrutstrail route mee te pakken :)

Strava met wat foto's van vanochtend;
https://www.strava.com/activities/3885932613

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
dennisfr schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:57:
[...]

Ha, daar ren ik ook mijn meeste kilometers. Prachtig stukje Twente. Succes met je herstel overigens.
Daar was ik vorige week ook! Nou ja, op de Hakenberg en in 't Lutterzand =). Mooie plek om een keer een hardlooptopicmeetup te doen als 't met Corona allemaal wat makkelijker is (we hadden er járen geleden eentje in Utrecht, geen idee of er sindsdien meer zijn georganiseerd)

Ik ben vanochtend pas om 8 uur de deur uit gegaan, hier in Duitsland was 't ook erg warm. Heb m'n 32km duurloop ingekort naar 30km (en na een afkoelpauze nog 2km uitlopen). Onderweg m'n witte pet een paar keer in een meer gedompelt, en m'n armen goed nat gemaakt. Had 't gevoel dat dat wel hielp. Ik had een halve liter water mee (met de optie halverwege nog een flesje drinken te kopen, niet gedaan). Was bij aankomst echt een paar kilootjes lichter dan normaal. Ben meteen met een chocomel in een ijskoud bad gaan liggen...

Gelukkig hoefde ik de rest van de dag niet veel: vooral een beetje in 't meer liggen met m'n dochtertje. Prima voor het herstel!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
Heerlijk gelopen vanochtend! Een koekje, half glas cola en een heel glas water ingenomen, alvast broodjes ed gesmeerd voor het werk en daarna rond kwart over 6 naar buiten. Tempo training, dus erg benieuwd hoe het ging. Maar uiteindelijk alles op of onder de 4:00 min/km kunnen lopen en de laatste 8 series van 100m gingen ook nog net een stukje sneller! Ik was wel heel erg zoekend naar mijn tempo in het begin, omdat ik tempo's meestal op de baan train. Daar voelt het lopen en het tempo toch wel wat anders. Maar, de eerste kilometers van de week zitten er weer op en Garmin heeft het beloond met een Vroege Vogel badge :+

Strava #teamochtend ftw

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ik kreeg gisteravond uiteindelijk van de trainer een appje dat de trainingen voor deze week niet doorgaan i.v.m. de hitte. Scheelt weer, hoef ik er zelf ook niet meer over te twijfelen :P Dus vanochtend ook mijn intervalletjes gedaan. Ging prima al was het al wel vies benauwd. Tijdens de workout drukte ik uit reflex op 'lap' om een ronde te markeren, maar blijkbaar gaat hij bij een workout dan naar de volgende interval }:| De laatste interval er maar op gevoel erbij gelopen.

Nu de rest van de dag zo min mogelijk bewegen :+

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 10-08-2020 08:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
Hier gisteren mijn hardloop verlichting weer is nodig gehad, ben op vakantie op een km of 10 van de zee af dus toen de kinders naar bed gingen mooi aangelopen op een rustig tempo aangezien het nog 27 graden was. Echter moest ik iets voor de zee nog versnellen aangezien de zon wel heel snel in de zee zakte, maar was precies op tijd :) Daarna dus weer terug in de schemering en op het einde in het donker.

Al met al mooi weer een halve marathon afgetikt.

Verder nog een sanitaire stop moeten maken op de terugweg dus dat is volgens mij een teken dat ik iig genoeg gedronken heb.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 14:45
Hier ook maar lid geworden van #teamochtend vrijdagochtend al of pas ? om 8 uur in het bos met de hond. Ging goed rustig aan gedaan 10 km in 1 uur 10 ofzo door spelen met andere honden en wat water opgezocht voor de hond.
Zaterdag maar een MTB ritje gedaan erg stoffig! maar goed te doen. Zondagochtend was ik iets te laat maar toch even een rondje lopen en wat krachtoefeningen op een sportveld gedaan. Dat was wel warm in de zon....na 10/11 uur is het echt wel klaar momenteel.....
Vond het vanochtend beter te doen was om 8 uur weg ofzo en met een briesje in de schaduw/bospark was het best lekker lopen. Hond kon weer goed mee en ook wat plassen water opgezocht hier in de buurt.
InZane schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:12:
Inmiddels gesetteld op de camping. Gisteren aardig gesmolten op de weg ernaartoe op de motor. Rest van het gezin was lekker met de auto.
Tent maar in etappes opgezet met die warmte! Viel achteraf mee gelukkig.

Vandaag een rustdag en morgenvroeg weer lopen! Als iemand nog leuke routes in regio Bladel weet.. :)
Richting de Belgische grens is mooi trailen. Kroonvensche Heide, Peelsche Heide. richting Postel ook leuk. En anders gewoon de Kempen in en genieten maar. Bos genoeg daar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
xray79 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:26:

[...]

Richting de Belgische grens is mooi trailen. Kroonvensche Heide, Peelsche Heide. richting Postel ook leuk. En anders gewoon de Kempen in en genieten maar. Bos genoeg daar!
Ben vanochtend richting De Pals en Kroonvensche Heide gelopen. Ook even de Heksenboom bezocht. Inderdaad erg mooi gebied om te lopen! Gaan we van de week nog maar eens doen, maar dan iets vroeger en zorgen dat ik water en een gelletje bij me steek. Vandaag heb ik het maar kort gehouden.

Strava: https://strava.app.link/4ocLX0JPP8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:01

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Respect voor de lopers hier die door kunnen blijven gaan. Merk dat ik dit heel slecht trek. Zal ook een combinatie zijn van temperatuur, minder slaap en mede hierdoor ook gewoon met minder energie dan normaal.

Nee geef mij maar 12 graden bij heldere hemel (of regen zou ik nu ook goedvinden :) ) Succes allemaal nog de komende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
InZane schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:57:
[...]

Ben vanochtend richting De Pals en Kroonvensche Heide gelopen. Ook even de Heksenboom bezocht. Inderdaad erg mooi gebied om te lopen! Gaan we van de week nog maar eens doen, maar dan iets vroeger en zorgen dat ik water en een gelletje bij me steek. Vandaag heb ik het maar kort gehouden.

Strava: https://strava.app.link/4ocLX0JPP8
Veel plezier op de achterste hoef leuke camping hebben we vorig jaar een lang weekend gestaan.
Heb nog 2 routes voor je, maar kan hier geen GPX kwijt.......Kan ze wel sturen via mail of PB als je wilt.
15 en 12 km vanaf de camping :P
https://www.strava.com/activities/2408460952
https://www.strava.com/activities/2413535223

[ Voor 5% gewijzigd door xray79 op 10-08-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
xray79 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Veel plezier op de achterste hoef leuke camping hebben we vorig jaar een lang weekend gestaan.
Heb nog 2 routes voor je, maar kan hier geen GPX kwijt.......Kan ze wel sturen via mail of PB als je wilt.
15 en 12 km vanaf de camping :P
https://www.strava.com/activities/2408460952
https://www.strava.com/activities/2413535223
Altijd welkom! Mijn PB staat open :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
xray79 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:26:
Hier ook maar lid geworden van #teamochtend vrijdagochtend al of pas ? om 8 uur in het bos met de hond. Ging goed rustig aan gedaan 10 km in 1 uur 10 ofzo door spelen met andere honden en wat water opgezocht voor de hond.
Zaterdag maar een MTB ritje gedaan erg stoffig! maar goed te doen. Zondagochtend was ik iets te laat maar toch even een rondje lopen en wat krachtoefeningen op een sportveld gedaan. Dat was wel warm in de zon....na 10/11 uur is het echt wel klaar momenteel.....
Vond het vanochtend beter te doen was om 8 uur weg ofzo en met een briesje in de schaduw/bospark was het best lekker lopen. Hond kon weer goed mee en ook wat plassen water opgezocht hier in de buurt.
goed dat de route bij water eindigde, want in hitte rennen is niet heel goed voor een hond, een hond kan namelijk niet zweten (alleen via zijn voetzolen) en moet dus alle hitte uithijgen. Meer een tip aan andere hondenbezitters dan aan jou wellicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
P.O. Box schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:16:
[...]

goed dat de route bij water eindigde, want in hitte rennen is niet heel goed voor een hond, een hond kan namelijk niet zweten (alleen via zijn voetzolen) en moet dus alle hitte uithijgen. Meer een tip aan andere hondenbezitters dan aan jou wellicht ;)
Ik heb het hardloopspul voor de hond ook mee naar de camping, maar ik zie het er deze week niet van komen iig.
Nu alleen nog zorgen dat die 1000 kinderen hier hem zo af en toe ook eens met rust laten. Dat is soms best een uitdaging. Een border stopt namelijk niet snel uit zichzelf met spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Onze training voor vanavond is ook afgelast ivm de hitte. Scheelt dat wij deze week in herstelweek zitten, dus ga vanavond zelf rustig een rondje volgens programma; 8km op 75%. Rustig aan dus, vooral even bezig zijn en niet jezelf kapot lopen.

#teammiddenopdedaglekkerindezon :P

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
Calitomnication schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:51:
Onze training voor vanavond is ook afgelast ivm de hitte. Scheelt dat wij deze week in herstelweek zitten, dus ga vanavond zelf rustig een rondje volgens programma; 8km op 75%. Rustig aan dus, vooral even bezig zijn en niet jezelf kapot lopen.

#teamknettergekmiddenopdedaglekkerindezon :P
ftfy O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05

vhal

ಠ_ಠ

Ik begin de warmte inmiddels wel zat te worden, ik ben van nature geen ochtendmens dus vroeg opstaan om een rondje te gaan lopen trek ik slecht. Maar gezien het rond 23:00 ook nog steeds 28 graden is, is dan lopen ook bijna geen optie :/

#teamviesvuilpleurisweer :+

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:30
Met deze absurde hitte mijn geplande rustweek maar een weekje naar voren gehaald.
Heb de afgelopen zomer erg veel op de fiets gezeten (100 tot 200km/week) naast mijn reguliere hardloopomvang van (~30km/week). In het begin ging dit vrij goed en kon ik beide sporten mooi combineren, merkte tijdens het lopen ook dat ik sterker werd.

Sinds een weekje voel ik echter niet meer dat ik herstel, er blijft constant een vermoeid gevoel / spanning achter in mijn benen. Hopelijk gaat het voorbij met een weekje stilzitten, van het weekend maar weer eens het e.e.a. proberen tijdens het trainingsweekend van mijn vereniging en dan volgende week maar weer verder rusten of een klein stukkie fietsen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een beetje hitte houdt mij niet tegen om dagelijks mijn streak met 1 dag te vergroten :D

Ik houd het natuurlijk wel kort en rustig. 6-7 km op 7 min/km.

Streak staat inmiddels op 169 dagen. Straks 170! oOo

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 11-08-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
P.O. Box schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:16:
[...]

klopt daarom ga ik ook in de ochtend rond half acht acht uur. En dan routes die voor het grootste deel onverhard en wat water onderweg hebben. De hond hijgt wel maar kan er goed tegen. Heb ook altijd wat water bij me tijdens het lopen waar we uit kunnen drinken. Vanochtend was ik ook even naar het bos gereden met de hond was niet eens warm maar wel benauwd dus veel zweten en meer hijgen dan vandeweek dus de route maar rond het vennetje gedaan en korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb het idee dat ik toch aan de warmte begin te wennen, want ook overdag heb ik er minder last van dan ik verwacht had. En voor het lopen, tja, vroeg opstaan is mij niet zo'n ramp dus ook vanmorgen weer om half zeven naar buiten. HRM was dit keer meteen aan het begin al aan het klooien dus maar op de OHR gezet en de HRM thuisgelaten. Voor een rustige duurloop is dat sowieso wel prima.

En verder - zweten zweten zweten, douchen, zweten. Op kantoor in de airco dus dat voelt al bijna koud haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Laatst online: 19-09 15:48
iemand nog een goeie webshop voor singlets ?

ik heb er eentje van Nike nu en had een 2e besteld maar die 2e (zelfde model, andere kleur) viel tegen; erg kort en ging op en neer tijdens lopen. Lijkt wel of singlets beetje schaars zijn.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
#teamrustweek hier, kwam wel goed uit na een lange trail in Drents Friese Wold hiervoor. Al waait het vandaag toch stiekem wel weer wat, dus wie weet vanavond :-D

Ik kwam in mijn Strava overzicht een paar mensen tegen die het hebben over effortless running. Iemand hier al eens mee getest? Als ik de site zie, krijg ik direct de kriebels (https://www.effortlessrunning.com/order-36701382) van het taalgebruik. En ik ben altijd wat sceptisch over 'in-3-weken-is alles-bizar-veel-beter'. Maar toch ben ik dan nieuwsgierig!

@Len020 ik kijk zelf altijd bij Hardloopshop of Wiggle, singlets is niet de grootste categorie, maar toch nog wel wat te vinden

[ Voor 11% gewijzigd door K Hergersheimer op 11-08-2020 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
@Len020 triathlonworld heeft er ook wel een paar, voornamelijk fusion.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Poekie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:10:
Ik heb het idee dat ik toch aan de warmte begin te wennen, want ook overdag heb ik er minder last van dan ik verwacht had. En voor het lopen, tja, vroeg opstaan is mij niet zo'n ramp dus ook vanmorgen weer om half zeven naar buiten. HRM was dit keer meteen aan het begin al aan het klooien dus maar op de OHR gezet en de HRM thuisgelaten. Voor een rustige duurloop is dat sowieso wel prima.

En verder - zweten zweten zweten, douchen, zweten. Op kantoor in de airco dus dat voelt al bijna koud haha.
Herkenbaar. Ik heb tot dusver geen last van de warmte. Ik heb zelfs het gevoel dat mijn spieren het wel lekker vinden, alles blijft lekker soepel.

Ik heb wel besloten om mijn rondjes alleen 's ochtends doen. Daarnaast doe ik mijn loopjes vlot en kort om snelheid te behouden. Duurconditie houdt ik wel bij met fietsen. Als de hittegolf voorbij is, ga ik wel weer langer lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
Len020 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:50:
iemand nog een goeie webshop voor singlets ?

ik heb er eentje van Nike nu en had een 2e besteld maar die 2e (zelfde model, andere kleur) viel tegen; erg kort en ging op en neer tijdens lopen. Lijkt wel of singlets beetje schaars zijn.....
Ik heb recent de goedkoopste bij bol.com besteld, en die bevalt me uitstekend. Heb geen andere singlets geprobeerd dus ik ben verder geen deskundige.
https://www.bol.com/nl/p/...-l/9200000083471035/?s2a=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@kolonel klapzak dan heb jij 'm vast nog niet intensief gebruikt als ik de enige review op bol.com mag geloven oOo >:) (sorry not sorry k word wat melig met dit weer hier)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
:w

Het is alweer een tijdje geleden dat ik aanwezig was hier, en uberhaupt actief met hardlopen. (Laatste keer was 10 mei, met mijn allereerste marathon. Naderhand veel rust genomen, lichaam laten herstellen (mijn rechterknie was iets zwaarder belast dan ik dacht), weer mijn andere sporten opgepakt die vanwege corona gestopt waren.

Maar goed. Nu dus weer sinds een paar weken actief, en weer rustig opbouwend naar weer wat leukere afstanden. Net buiten de grote gele bol getrotseerd. Ik zou theoretisch ook vroeg kunnen, maar..uh. Vroeg opstaan om te gaan hardlopen is niet mijn ding. Het was warm, maar nog wel goed te doen. Niet het idee gehad dat ik oververhit raakte oid. Ook nog een aardig tempo kunnen draaien, dus ik ben wel tevreden :)

Strava

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 11-08-2020 18:06 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee2Code
Dus, niet overdag / s'avonds hardlopen want Ozon smog is zeer slecht voor je?

Althans, dat werd me verteld hierzo op Twiekerts

Zelf zie ik genoeg mensen hardlopen overdag / s'avonds, dus heb ondertussen geen idee meer of het nou wel of niet kan

En nee, ik ben echt geen #teamochtend mens 😂

[ Voor 40% gewijzigd door Coffee2Code op 11-08-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
Gaargod schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:48:
@kolonel klapzak dan heb jij 'm vast nog niet intensief gebruikt als ik de enige review op bol.com mag geloven oOo >:) (sorry not sorry k word wat melig met dit weer hier)
Haha, ik weet niet wat voor tepels/uiers die klager heeft, maar bij mij voelt het als "A cloth so fine it's like wind on your cheek."

-edit: ..schurende randen van een binnenbroek zijn wel iets waar je op moet letten, heb ik gemerkt...

[ Voor 10% gewijzigd door kolonel klapzak op 11-08-2020 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:10:

Nog een paar weken en je bent ook lid van #teamlekkerindezon *;

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Na een week hardlooprust vanwege irritatie aan m'n enkel heb ik vanavond een testrondje gelopen. Met de warmte zat het wel goed, ik kan daar sowieso wel goed tegen.
Maar voor m'n enkel was het helaas toch nog te vroeg. Kreeg tegen het einde toch weer wat irritatie. Waarschijnlijk toch nog te ongeduldig geweest. Dus ik zal nog extra rust moeten nemen voordat ik aan de loop ga. Dat wordt dus bij goed weer fietsen en anders binnen maar wat krachttraining.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernieW
  • Laatst online: 18:58
Coffee2Code schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:10:
Dus, niet overdag / s'avonds hardlopen want Ozon smog is zeer slecht voor je?
Klopt, een paar dingen die ik wat bij elkaar gegoogeld heb:
Bij warm weer ontstaat ozon onder invloed van de UV straling van de zon. Maar omdat ozon geen stabiel gas is verdwijnt het 's nachts weer (vervalt tot zuurstof). Vandaar dat men bij heel warm afraadt om 's middags en begin van de avond grote inspanningen te leveren zoals met hardlopen. 's Morgens is dus niet alleen het beste moment qua temperatuur maar ook qua lucht kwaliteit.
Gezondheidseffecten volgens RIVM (https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/ozon-o3):

Acute blootstelling aan ozon kan leiden tot problemen met de luchtwegen zoals moeite met ademhalen. Er zijn aanwijzingen dat ozon verband houdt met sterfte door hart- en vaatziekten. Hoge blootstelling kan leiden tot astma. Bij langdurige blootstelling is er kans op onherstelbare longschade. Er zijn ook aanwijzingen dat hoge blootstelling leidt tot astma.

Er zijn verschillende apps en sites die voor jou locatie de lucht kwaliteit (niet alleen ozon, ook bv pollen) aangeven en een aantal uren voorspellen eentje ervan is Breezometer. Is er trouwens ook als website.

Het aparte met ozon is dat bij warm weer de concentraties op het platteland niet onderdoen voor een stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee2Code
BernieW schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:22:
[...]

Klopt, een paar dingen die ik wat bij elkaar gegoogeld heb:
Bij warm weer ontstaat ozon onder invloed van de UV straling van de zon. Maar omdat ozon geen stabiel gas is verdwijnt het 's nachts weer (vervalt tot zuurstof). Vandaar dat men bij heel warm afraadt om 's middags en begin van de avond grote inspanningen te leveren zoals met hardlopen. 's Morgens is dus niet alleen het beste moment qua temperatuur maar ook qua lucht kwaliteit.
Gezondheidseffecten volgens RIVM (https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl/ozon-o3):

Acute blootstelling aan ozon kan leiden tot problemen met de luchtwegen zoals moeite met ademhalen. Er zijn aanwijzingen dat ozon verband houdt met sterfte door hart- en vaatziekten. Hoge blootstelling kan leiden tot astma. Bij langdurige blootstelling is er kans op onherstelbare longschade. Er zijn ook aanwijzingen dat hoge blootstelling leidt tot astma.

Er zijn verschillende apps en sites die voor jou locatie de lucht kwaliteit (niet alleen ozon, ook bv pollen) aangeven en een aantal uren voorspellen eentje ervan is Breezometer. Is er trouwens ook als website.

Het aparte met ozon is dat bij warm weer de concentraties op het platteland niet onderdoen voor een stad.
Toch wel apart eigenlijk, zie genoeg mensen nu rond deze tijd sporten die daar geen erg in hebben...

Andere hardlopers die ik ken rennen ook gewoon door 🧐

Ik neem maar het zekere voor het onzekere en wacht even de hittegolf af denk ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Coffee2Code schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:49:
[...]

Toch wel apart eigenlijk, zie genoeg mensen nu rond deze tijd sporten die daar geen erg in hebben...

Andere hardlopers die ik ken rennen ook gewoon door 🧐

Ik neem maar het zekere voor het onzekere en wacht even de hittegolf af denk ik
Ach, je moet uiteindelijk toch kiezen waar je wel/geen rekening mee houdt. Zou mij niets verbazen als een
het verschil in luchtkwaliteit van wat een randstedeling en iemand die landelijker woont al veel groter is dan dat beetje extra vuile lucht tijdens zo’n ozon-rijke week. En iemand die de hele dag buiten werkt krijgt waarschinlijk ook al een overdosis binnen tov iemand die in een kantoor met goede luchtfilters zit.

Een deel van de sporters zal er niets vanaf weten, een ander deel boeit het gewoon niet genoeg. Zelf weet ik het nu maar vind ik het niet zodanig ernstig dat ik er veel rekening mee houdt. Maar ik sport ook reacreatief, hooguit een keer of 5 per week waarvan het grootste deel op niet al te hoog inspanningsniveau.

Moet zeggen dat ik van die warme droge lucht wel mijn keel voel. Geen idee of dat door ozon happen komt of gewoon door warmte en beetje uitdroging.

De 21.1km zojuist hakte er in ieder geval wel weer in. Was koeler dan gisteren maar blijft afzien. Volgens Garmin inmiddels 93% hest acclimated. For what it’s worth.

PS: en zowaar op een plek terecht gekomen nog geen 10km van de stad Utrecht waar ik géén internetbereik had om even op de kaart te kijken. Best bijzonder in een land met 99,9% 4g dekking en zo dichtnop de stad 🙃

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 11-08-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffee2Code
Valorian schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:55:
[...]

Moet zeggen dat ik van die warme droge lucht wel mijn keel voel. Geen idee of dat door ozon happen komt of gewoon door warmte en beetje uitdroging.

De 21.1km zojuist hakte er in ieder geval wel weer in. Was koeler dan gisteren maar blijft afzien. Volgens Garmin inmiddels 93% hest acclimated. For what it’s worth.
Da's Ozon happen haha.

Beste is nu om s'ochtends te rennen voordat de zon op is, volgens luchtmeetnet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Valorian schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:55:
[...]Ach, je moet uiteindelijk toch kiezen waar je wel/geen rekening mee houdt. Zou mij niets verbazen als een
het verschil in luchtkwaliteit van wat een randstedeling en iemand die landelijker woont al veel groter is dan dat beetje extra vuile lucht tijdens zo’n ozon-rijke week. En iemand die de hele dag buiten werkt krijgt waarschinlijk ook al een overdosis binnen tov iemand die in een kantoor met goede luchtfilters zit.
Dat wordt dus een fact-check.... Kies daar bij Zuid-Holland
https://www.luchtmeetnet....01-49db-8dc1-d01b738c05e1
en Friesland
https://www.luchtmeetnet....f3-4f38-b425-a7ff57d7c43f

Rond Rotterdam is het wel slechter dan in Friesland, maar beiden tonen pieken van te hoge (minimaal onvoldoende en in R'dam zelfs zeer slecht) ozon waarden.
Het dal in deze periode in Friesland is net onder de 50.
Idem ook voor R'dam alleen iets minder vaak.
R'dam in de pieken ver boven de 200, Friesland blijft onder de 200.
(eenheden even weggelaten...)

En... een beetje verschil???

De keuze is aan de loper/loopster om er mee te doen wat hij/zij wil.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 11-08-2020 23:20 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Nou, vandaag toch maar op pad gegaan, iets later dan de bedoeling om de Devil's trail route van Kootwijk radio te lopen. Wel vanaf de camping gestart dus de normale route KM 11 ongeveer. Strava routes wilde echter niet inloggen dus kon hem niet op die manier er op krijgen, maar had gelukkig nog de versie van iemand hier van Garmin Connect er nog op staan, en die kon ik gelukkig gewoon starten zonder dat die je eerst maar het begin punt wil navigeren.

Na een paar kilometer wel ergens een klein paadje gemist dus klein stukje anders gelopen en bij het startpunt leken we ook wat stukken inmiddels gesloten zijn waardoor het even zoeken was.

Iets daarna begon echt een zwaar stuk met ik denk ongeveer 2,5km aan mul zand wat erg zwaar liep. Na dat gedeelte even gestopt om wat te drinken en te eten (was wel een paar keer al even kort gestopt voor wat foto's).

Daarna weer verder om het laatste gedeelte te doen. Aangezien ik de paadjes aan het begin goed te doen vond had ik goede hoop dat het zo tot het einde zou blijven maar ook daar zat nog een pad van zand in van ik denk ongeveer 1km. Daar was ik toen wel goed klaar mee.

Uiteindelijk mijn langste loop ooit geworden van 18,57km.

Mijn tepels (ook weer een badge? ;)) lagen wel weer open toen ik terug was, had met mijn nieuwe shirts nog geen last er van gehad dus had gedacht dat afplakken niet nodig zou zijn maar helaas.

https://strava.app.link/UNfxMrBdS8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Shinji Mooi stuk om te lopen zeg! Leuk om aan de foto's te zien hoe de zon aan het opkomen was.

Vandaag weer 's ochtends gelopen. Weer een colaatje en water om mee te beginnen en gaan maar, liep weer lekker. Wat een rust zo ook 's ochtends, je ziet eigenlijk vooral wandelaars met hun hond en soms een hardloper (dit keer maar één). Ik merk wel dat ik het echt veel beter trek dan mijn training vorige week woensdagavond. Daardoor haal ik ook meer voldoening uit de training omdat ik net wat vlotter kan lopen :D Dit keer goed aan mijn plan kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Arjan90 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:47:
@Shinji Mooi stuk om te lopen zeg! Leuk om aan de foto's te zien hoe de zon aan het opkomen was.

Vandaag weer 's ochtends gelopen. Weer een colaatje en water om mee te beginnen en gaan maar, liep weer lekker. Wat een rust zo ook 's ochtends, je ziet eigenlijk vooral wandelaars met hun hond en soms een hardloper (dit keer maar één). Ik merk wel dat ik het echt veel beter trek dan mijn training vorige week woensdagavond. Daardoor haal ik ook meer voldoening uit de training omdat ik net wat vlotter kan lopen :D Dit keer goed aan mijn plan kunnen houden.
Cola (koolzuur) op je nuchtere maag en dan gaan lopen? Een bijzondere ochtendroutine :)

Tot nu toe kon ik redelijk omgaan met de warmte, maar sinds gisteravond valt het zwaar. Zowel ik als mijn huis koelen niet meer af... Lopen ging vanochtend vroeg al niet meer van harte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@mrwolf Ik heb de koolzuur eruit laten gaan hoor, anders lijkt het me ook niets. Ik las als tip om koffie te drinken ivm cafeïne, maar dat lust ik niet. In cola zit ook wat cafeïne (en suikers), dat helpt me 's ochtends op te starten. Later maar eens experimenteren met het ochtendritueel als ik vaker 's ochtends ga lopen. Op zich vind ik het misschien wel een blijvertje voor de weekenden, maar tegelijkertijd loop ik nu zeg maar 45 tot 60 minuten. Als ik langer ga lopen wordt het vast wat zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Meestal als ik 's ochtends ga hardlopen dan zet ik mijn wekker, trek mijn kloffie aan, neem een paar slokken water en loop naar buiten. Moet dan vaak nog wel een beetje wakker worden, maar meestal ben ik na 5 minuten wandelen wel ready2go. Eten vooraf doe ik eigenlijk alleen als ik langer dan een 1,5 uur moet. Banaantje bevalt me dan altijd prima. Laat direct na het hardlopen vrijwel altijd ook nog 45 min. de hond uit, dan kan ik lekker uitlopen. Daarna douchen en dan eten :)

[ Voor 21% gewijzigd door BastiaanN op 12-08-2020 09:24 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Zo, al een paar dagen terug in Nederland na een vakantie in de Auverge.
Prachtige omgeving om in te rennen, wel met flinke klimmen erin, maar met een zwembad op de camping altijd een verkoelende plek na afloop.
Tja en dan krijg je dit als je een paar keer de (caravan)deur uit bent geweest *O* :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCbx0Qm76thvLBJ6fVRHjUm1qkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1spKAz5CIMLD4vUAgu2uMI8U.png?f=user_large

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
TheOmen schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:27:
Zo, al een paar dagen terug in Nederland na een vakantie in de Auverge.
Prachtige omgeving om in te rennen, wel met flinke klimmen erin, maar met een zwembad op de camping altijd een verkoelende plek na afloop.
Tja en dan krijg je dit als je een paar keer de (caravan)deur uit bent geweest *O* :

[Afbeelding]
Goed bezig (y) ik kende het nog niet maar moet nog naar NL komen :)
En nu...
Op basis van de feedback op onze bètaversie hebben we Local Legends verbeterd voor de wereldwijde introductie.

Local Legends is nu live in de mobiele app in de VS, de VK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Japan en Brazilië. De rest van de wereld kan de functie binnenkort verwachten.

Blijf je feedback sturen, want we ontwikkelen deze functie verder en werken aan nieuwe soorten Local Legends-competities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Dank :)
En nu...
Op basis van de feedback op onze bètaversie hebben we Local Legends verbeterd voor de wereldwijde introductie.

Local Legends is nu live in de mobiele app in de VS, de VK, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Japan en Brazilië. De rest van de wereld kan de functie binnenkort verwachten.

Blijf je feedback sturen, want we ontwikkelen deze functie verder en werken aan nieuwe soorten Local Legends-competities.
Aha, dat wist ik dan weer niet. Het gaat dus er dus om waar de local legends zitten, niet dat het in de app wordt uitgerold..
Verklaart waarom ik geen LL ben op het segment dat hier voor de deur begint.

[ Voor 5% gewijzigd door TheOmen op 12-08-2020 10:16 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
TheOmen schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Dank :)

[...]

Aha, dat wist ik dan weer niet. Het gaat dus er dus om waar de local legends zitten, niet dat het in de app wordt uitgerold..
Verklaart waarom ik geen LL ben op het segment dat hier voor de deur begint.
Ik kon in de app wel al filteren op LL segmenten maar kon hier in NL nog geen ranglijst zien.

https://www.strava.com/local-legends

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Vanmorgen geen wekker en ook nog vergeten m'n horloge op te laden. Toch nog ongeveer 5,2km weten te persen uit die laatste 7% batterij. In verband met het toch al warmere weer om acht uur vs half zeven het plaatselijke 'bosje' ingedoken om daar dan maar even heen en weer te lopen. Dat was prima te doen.

@Calitomnication echt #teamlekkerindezon zal ik nooit worden denk ik. Voor negen uur wil ik echt al weer klaar zijn met lopen als het dit soort weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Goed bezig (y) ik kende het nog niet maar moet nog naar NL komen :)

[...]
Oh vandaar! Zag het laatst bij een kennis van me ook al langskomen die op vakantie was naar Corsica. Kende het ook nog niet.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:02
Ok, ik zal me ook maar eens melden na al een tijdje te hebben meegelezen :-)

Ik ben erg laat met hardlopen begonnen (40+) dus toptijden gaan het niet meer worden :D. Inmiddels 48 jaar. Eerste en tot nu toe enige marathon gelopen in december 2018 in Valencia: 3h43. Doel was sub 3h15 dus dat was een fikse teleurstelling. Tot 25km op schema 3h11/12, maar restant helaas "uitgewandeld" ivm pijnlijke rechtervoet. De afgelopen jaren ook geplaagd door diverse blessures (met name kuit) en daardoor een paar keer langere tijd niet (kunnen) hardlopen.

Desondanks nog genoeg ambities. Doel is ook voor mij om ooit een sub 3h marathon te lopen.
Sinds twee weken weer voorzichtig begonnen (na twee maanden niet gelopen te hebben). Vanavond bijvoorbeeld een relaxed rondje van 4,5 km in 25'. Dat is het niveau nu ongeveer :D

Nog wat verdere info:

PR's:
10k 39:49 (2015)
HM 1:29:00 (2015)
FM: 3:43:36 (2018)

Trainingschema:
6x per week (do rustdag). Voorlopig alleen maar base building,
Vanaf ca 4 maanden voor marathon Hanson Marathon Method (iets getweakt) met op di in principe speed/strength, vr tempo training en zo tweewekelijks een lange duurloop.

Materiaal:
Horloge: Garmin Forerunner 620
Schoenen: Saucony Ride ISO 2, Saucony Kinvara 9, HokaOneOne Bondi 6

Korte termijn doelstelling: voorjaarsmarathon 2021 in sub 3h30.

Bij deze wens ik iedereen hier veel plezierige, blessurevrije hardloopkilometers!

Groet, Sander

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Vanochtend weer een blokkentraining gedaan waarbij ik halverwege aan het einde van het snelste blok van 1KM toch echt wel het gevoel had dat ik dood ging :P Ook een hogere max hartslag gemeten (190 vs 187) dan dat ik overal heb ingesteld, dus blijkbaar loont het voor mij toch echt wel de moeite om een keer een max hartslag veldtest te doen.

De training voelde ook wel wat moeizaam vandaag maar volgens Garmin ben ik nu wel 15% gewend aan de warmere temperaturen, dus ik vermoed dat ik toch wel wat last had van de temperatuur i.c.m. de luchtvochtigheid.

Ik begrijp alleen nog niet zoveel van de hersteltijden die door de Garmin worden afgegeven. Volgens Garmin zou ik nu 3 dagen moeten herstellen terwijl Runalyze maar 1 dag aangeeft (ik vermoed dat dit komt omdat ik bij Runalyze al weer iets in de plus stond). Ik heb van te voren wel mijn hele trainingshistorie tot aan 2018 geïmporteerd in connect maar daar wordt volgens mij niets mee gedaan. Morgen maar een rustdag en zaterdagochtend weer een LSDtje doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
BastiaanN schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:58:
Vanochtend weer een blokkentraining gedaan waarbij ik halverwege aan het einde van het snelste blok van 1KM toch echt wel het gevoel had dat ik dood ging :P Ook een hogere max hartslag gemeten (190 vs 187) dan dat ik overal heb ingesteld, dus blijkbaar loont het voor mij toch echt wel de moeite om een keer een max hartslag veldtest te doen.

De training voelde ook wel wat moeizaam vandaag maar volgens Garmin ben ik nu wel 15% gewend aan de warmere temperaturen, dus ik vermoed dat ik toch wel wat last had van de temperatuur i.c.m. de luchtvochtigheid.

Ik begrijp alleen nog niet zoveel van de hersteltijden die door de Garmin worden afgegeven. Volgens Garmin zou ik nu 3 dagen moeten herstellen terwijl Runalyze maar 1 dag aangeeft (ik vermoed dat dit komt omdat ik bij Runalyze al weer iets in de plus stond). Ik heb van te voren wel mijn hele trainingshistorie tot aan 2018 geïmporteerd in connect maar daar wordt volgens mij niets mee gedaan. Morgen maar een rustdag en zaterdagochtend weer een LSDtje doen :)
Een rustige training valt ook onder herstel van Garmin. Het is dus niet dat je niets moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:48

polthemol

Moderator General Chat
afhankelijk vn welke garmin je hebt, kun je ipv max hartslag (wat eigenlijk nietszeggend is) ook lactate threshold gebruiken om je hartslagzones mee in te stellen. Die grens kan veranderen en veranderd sneller dan je max hartslag :) Garmin past dan auto je hartslagzones ook aan.

Ik gebruik die nu een tijdje al en de zones voelen ook wat realistischer aan.
daar kun je altijd discussie over houden: ik zou nog een 70 uur rust moeten houden hier, maar ben gewoon prima hersteld. Ik denk dat het educated guesses zijn vooral. Goed opletten op jezelf en hoe je je voelt. Je rusthartslag is ook een goede indicatie van hoe je herstelt bent en vooral: de kleine pijntjes. Als je een dagje ergens wat spierpijn hebt dan is dat geen ramp. Als dat kleine pijntje dagen of wekenlang door blijft gaan, dan moet je echt naar je rust kijken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• route99

route99

BastiaanN schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:58:De training voelde ook wel wat moeizaam vandaag maar volgens Garmin ben ik nu wel 15% gewend aan de warmere temperaturen, dus ik vermoed dat ik toch wel wat last had van de temperatuur i.c.m. de luchtvochtigheid.
En vergeet de smog met ozon en NOx niet. Je kon hier bij een aantal mensen lezen dat clubrainingen afgelast werden. Mss iets om in je planning te overwegen? Het effect van zulke smog is onvergelijkbaar met dat van alleen warmte..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:53:
[...]
En vergeet de smog met ozon en NOx niet. Je kon hier bij een aantal mensen lezen dat clubrainingen afgelast werden. Mss iets om in je planning te overwegen? Het effect van zulke smog is onvergelijkbaar met dat van alleen warmte..
Dat neem ik zeker mee, daarom liep ik ook vanochtend vroeg om 6:30 :) luchtmeetnet was vanochtend toen ik vertrok lichtgeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[..]

Welke Garmin heb je dan dat je dat kunt zien? Zelf loop ik met de FR245, maar die waarde heb ik nergens voorbij zien komen.
ik begrijp alleen nog niet zoveel van de hersteltijden die door de Garmin worden afgegeven. Volgens Garmin zou ik nu 3 dagen moeten herstellen terwijl Runalyze maar 1 dag aangeeft (ik vermoed dat dit komt omdat ik bij Runalyze al weer iets in de plus stond). Ik heb van te voren wel mijn hele trainingshistorie tot aan 2018 geïmporteerd in connect maar daar wordt volgens mij niets mee gedaan. Morgen maar een rustdag en zaterdagochtend weer een LSDtje doen :)
Hersteltijden van Garmin snap ik ook niet altijd. Soms heb je een rustige duurloop waar je volgens Garmin 44 uur van moet herstellen. De volgende keer loop je de longen uit het lijf met maar 4 uur hersteltijd.

Vanmorgen was het hier overigens lekker koel en veel luchtvochtigheid. Het heeft nog vrij laat in de morgen flink hard geregend. Nu breekt de zon weer door, de temperatuur gaat alweer flink omhoog. Vanavond mogen wij een rustige duur van 8km met 6x 12" heuvelsprintjes. :)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
@Calitomnication, deze functie is helaas niet beschikbaar op de 245, enkel op de FR945 en Fenix series volgens mij.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Calitomnication schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

Welke Garmin heb je dan dat je dat kunt zien? Zelf loop ik met de FR245, maar die waarde heb ik nergens voorbij zien komen.
Ik heb een Fenix 6s. Staat bij mij onder trainingstatus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Afgelopen dinsdag een intervaltraining van 15x 1 minuut gelopen. Na 20 uur gestart om de ergste hitte weg te laten lekken en eerst 5km inhobbelen met de vrouw.

Het plan was niet te gek hard te versnellen maar het ging op zich wel lekker en ik zie ook terug dat ik telkens ietsje hard ga lopen. Wel af en toe afremmen ivm overige deelnemers op het fietspad. Ik kwam thuis in een doorweekt shirt en heb 0,8 liter water/radler gedronken voordat ik na een half uurtje ging douchen. Ik had overigens mijn racevest aan met bijna een liter water en dat is tijdens de training ook bijna opgegaan. Ja, het is dan nog warmer maar het drinken is het me wel waard.

En als hitte-hater :+ gaat het hardlopen me nog best wel redelijk af als ik het zo zie
Garmin or it didn't happen

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Xaverius Dat vind ik stiekem toch wel lekkere trainingen hoor, 15x1 minuut. Het is net genoeg om jezelf even goed te laten werken en met dribbels tussendoor kun je genoeg rusten. Je training kan wat dat betreft lekker vlot en kort zijn. In 8 km kun je al een hele training erop hebben, heb ik van de week goed van genoten :+ Wat drink je trouwens veel tijdens het lopen? Gezien het lichaam ongeveer 0,7 tot 1,0 liter per uur kan verwerken. Ik houd zelf vast aan ongeveer een half liter per uur maximaal en zorg natuurlijk gedurende de dag voor voldoende vocht om het lichaam "bij te tanken". Zeker als ik met het warme weer ga lopen.

Morgenavond lijkt het zowaar weer wat te zijn qua temperatuur, bij ons zo'n 23 graden. Daarnaast regen en ik vermoed hoge luchtvochtigheid. Even kijken of ik dan toch maar weer een duurloopje ga doen.

Iemand trouwens ervaring met een wat pijnlijke spier (vermoed ik) aan de buitenkant van je onderbeen, net iets ter hoogte van 1/3 van je onderbeen gezien van je knie? Ik heb aan die kant ook last van mijn enkel, als ik omhoog moet lopen voelt dat niet heel prettig. Echter, met tempo's e.d. nergens last van, ook naar beneden lopen niet. Het onderbeen is begonnen toen ik een paar weken geleden 17,1 kilometer liep op een rustig tempo (plm. 6:30 omdat ik een keer rond hartslag 150 wilde lopen, strava). De enkel is sinds 2 a 3 weken. Ik heb al regelmatig 15 a 16 kilometer gelopen, dus dat zou volgens mij niet echt het probleem moeten zijn. Misschien icm het lagere tempo dat ik technisch wat te "slecht" ben gaan lopen? Mogelijk achteraf wat teveel met mijn linkervoet op de middenvoet geland (ik land rechts meestal wel op middenvoet, links niet, sinds begin juli let ik daar meer op). Ik heb pas 5 dagen later 's avonds weer hardgelopen, juist om even rust te geven, maar merkte dat het niet veel beter werd. Juist na de baantraining voelde het beter 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

@Arjan90 Ik had in beide flasks nog een bodempje en ik drink naar behoefte maar na bijna elke versnelling even omdat het gewoon lekker is met die temperatuur. Overigens is een redelijk gedeelte op het einde (laatste 2km) van de training in één keer opgedronken. :)

Stop de verwelking!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik begin het 's ochtends voor het ontbijt lopen inmiddels wel een beetje zat te worden (en nee, ik heb geen zin om te lopen op een moment dat uitzweten gewoon zweten blijft). Ik ben wel steeds sneller geworden op de nuchtere maag. Waar ik eerder eht wel voelde dat ik (behalve wat espresso) niks gegeten had, kan ik nu redelijk probleemloos lopen en zonder heel veel inspanning vaak op snellere tempo's dan ik eigenlijk van plan ben.

Tijdje terug had ik het met iemand over looptechniek. Omdat ik zelf ooit begonnen ben met veel filmpjes te kijken over Pose running tbv mijn eigen looptechniek, kwam ik weer een wat recentere tegen. Ik liep meteen een week lang technisch beter dan voorheen door alleen al naar dit filmpje te kijken :P . Een van de belangrijkste dingen die ik voor mezelf eruit haal is het snel optrekken, naast je andere been, van je afzetbeen (in plaats van dat je die ergens ver achter je lichaam weer eens naar voren hengelt) Krijg je ook meteen een goede knieinzet door. Veel van de oefeningen zijn (naast de spierelasticiteit en het onder je lichaam landen) ook daar op gericht zoals je zult zien:

[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 13-08-2020 17:32 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online

Hou je er rekening mee dat hersteltijd van Garmin betekent dat je gewoon door kan trainen maar dan op “easy” niveau? Het gaat dus niet om rust, maar om tijd-tot-Volgende-zware-training. Verder gewoon naar je eigen gevoel luisteren, zegt denk ik meer dan de garmin-algoritmes ;)

Mijn heat acclimation zit inmiddels op 90%. Met twee 10-15km-loopjes op zaterdag en zondag bij 30 graden en een halve marathon bij 27 graden (avonds laat) schoot het percentage omhoog :) ..

• Xaverius

Xaverius

De meeste van die oefeningen in het filmpje deed ik al met de loopgroep. Alleen sinds ik alleen loop heb ik ze niet meer gedaan, wel statische rekoefeningen. Misschien ook maar weer eens oppakken. Er staat voor mij een 50 en een 60 kilometer in de agenda (mochten ze doorgaan)

Stop de verwelking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ugh. Niet afgekoeld door de buien hier, maar wel gigantisch vochtig. Alsof je in een kas loopt. Bleh. Wanneer mag #teammaghetwatkouder weer fijn weer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 18:36
Rudedadude schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:30:
Ik begin het 's ochtends voor het ontbijt lopen inmiddels wel een beetje zat te worden (en nee, ik heb geen zin om te lopen op een moment dat uitzweten gewoon zweten blijft). Ik ben wel steeds sneller geworden op de nuchtere maag. Waar ik eerder eht wel voelde dat ik (behalve wat espresso) niks gegeten had, kan ik nu redelijk probleemloos lopen en zonder heel veel inspanning vaak op snellere tempo's dan ik eigenlijk van plan ben.

Tijdje terug had ik het met iemand over looptechniek. Omdat ik zelf ooit begonnen ben met veel filmpjes te kijken over Pose running tbv mijn eigen looptechniek, kwam ik weer een wat recentere tegen. Ik liep meteen een week lang technisch beter dan voorheen door alleen al naar dit filmpje te kijken :P . Een van de belangrijkste dingen die ik voor mezelf eruit haal is het snel optrekken, naast je andere been, van je afzetbeen (in plaats van dat je die ergens ver achter je lichaam weer eens naar voren hengelt) Krijg je ook meteen een goede knieinzet door. Veel van de oefeningen zijn (naast de spierelasticiteit en het onder je lichaam landen) ook daar op gericht zoals je zult zien:

[YouTube: Pose Method Running Drills from Coach JonP]
Veel hiervan doen wij ook op de atletiekvereniging. Alleen wij krijgen wel een brul van de trainer als we onze rechterarm zo laten bungelen :P

Arminzet is volgens mij ook vaak een ondergeschoven kindje bij looptechniek, terwijl het juist ontzettend veel kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
hatsa schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:16:
[...]
Arminzet is volgens mij ook vaak een ondergeschoven kindje bij looptechniek, terwijl het juist ontzettend veel kan helpen.
Vooral heuveltje op helpt het zoveel als je felle zwaaitjes naar achteren maakt met je armen.
Zie je armen als een soort dirigent voor je benen waarmee je ook je cadans mooi omhoog kunt brengen.

Vanochtend weer vroeg & nuchter op pad, ik was al voor 6'en wakker maar toen was het nog donker, mede door onweerswolken :P dus maar even gewacht tot kwart over 6 om de deur uit te gaan. Zelfde situatie als @Rudedadude: ik kan makkelijker de hogere tempo's lopen zonder ervoor te eten. Dat was een klein half jaartje terug wel anders, waarbij ik echt merkbaar inkakte zodra ik wat tempo probeerde te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:06:
Ugh. Niet afgekoeld door de buien hier, maar wel gigantisch vochtig. Alsof je in een kas loopt. Bleh. Wanneer mag #teammaghetwatkouder weer fijn weer?
Ben gisteravond ook precies tussen de buien en onweer door gegaan. Stond rond een uur of 19.00 klaar om naar buiten te gaan, super dreigende lucht en veel gerommel. Maar buienradar gaf aan dat er niks aan de hand was, dus het zou wel goed zijn. Komt mijn vriendin binnen met haar buienradar, die gaf een compleet ander beeld weer. Bleek dat die van mij nog op Zoutelande stond 8)7, ligt hier toch een kilometerje of 185 vandaan. Maar goed dat ik niet ben gegaan op dat moment, het waaide en regende echt keihard. Gewoon niet doorheen te lopen. Na de bui even gaan lopen, veel takken op de weg, links en rechts een omgewaaide boom, veel plassen water, hoge luchtvochtigheid inderdaad. En ben erachter gekomen dat de heuvel voor ons huis perfect is voor heuveltraining. Hoef ik niet meer zo ver te lopen in het vervolg :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Poekie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:06:
Echt wel hè. Ik kwam net terug van intervaltraining en ik kon mijn shirt gewoon uitwringen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

hatsa schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:16:
[...]

Veel hiervan doen wij ook op de atletiekvereniging. Alleen wij krijgen wel een brul van de trainer als we onze rechterarm zo laten bungelen :P

Mwoah, ik vind de hoogte van z'n armen wel prima. Ter hoogte van z'n broekzakken, dat is volgens mij prima. Ik zie vaak te veel hardlopers rondlopen als veredelde Rocky's met hun armen hoog voor hun lichaam. Als ik goed im balans loop dan is m'n arminzet (met name naar achteren) vanzelf goed, maar ik heb er een handje van (jaja) om met m'n handen te veel naar voren en een beetje slingerend van links naar rechts te lopen).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Pagina: 1 ... 42 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.