• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:47

vhal

ಠ_ಠ

redwing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:15:
Ik loop er vooral tegen aan dat ik gewoon tijd tekort kom. Een keer of 4 per week trainen met een totaal van zo'n 40-50km is echt het max dat ik ingepast krijg. Zodra ik meer probeer in te plannen merk ik dat ik continue aan het verschuiven ben en kom ik in de knoop met de rust tussen de trainingen. En af en toe een keertje extra zou waarschijnlijk wel kunnen, maar dat zet weer weinig zoden aan de dijk.
Ik houd het dus bij mijn Trenara trainingen voor een halve marathon met 4 keer per week een training. Daaruit komen tijden/afstanden die goed vol te houden zijn.
Het helpt wellicht ook om te kijken naar het lopende 7-daagse gemiddelde i.p.v. de standaard maandag tot en met zondag weekvolume die je bijvoorbeeld in Strava ziet. Op die manier kan je ook een beetje schuiven met trainingen is mijn ervaring.

Strava

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:06
vhal schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Het helpt wellicht ook om te kijken naar het lopende 7-daagse gemiddelde i.p.v. de standaard maandag tot en met zondag weekvolume die je bijvoorbeeld in Strava ziet. Op die manier kan je ook een beetje schuiven met trainingen is mijn ervaring.
Juist, het running average, veel beter wordt het niet.

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-03 16:24
MiKeZZa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:45:
Nou, 12 km loopje er op zitten inclusief 3x 1000m op 10km tempo. Laten we het houden op; uitdagend.
Normaal gesproken bouw je in een trainingsblok met kortere intervallen en bouw je dit op binnen het trainingsblok. bijvoorbeeld van 10-12 maal 400 meter naar 6-8 maal 600 meter naar 4-6 keer 1000/1200 meter.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:50

Stewie!

Keen must die!

L23 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:03:
[...]

Je bent ook een paar jaar bezig om tot die wekelijkse kilometers te komen. Kan best zijn dat ik een verkeerd beeld heb hoor, maar heb het gevoel dat het zeker wel mogelijk is.

Hoeveel mensen blijven er een paar jaar in dit topic hangen? Ik zie verschillende mensen met grote plannen voor een halve marathon hier aanmelden en dan hoor je vervolgens nooit meer hoe het is gegaan. Jammer.
Ik zie dat in mijn omgeving ook (kantoor, Privee).

Blessure en dan afhaken.

Of tijd te kort, training afzeggen. Week niet getraind. Twee weken niet. Afhaken.

Ik heb daarin geleerd niet te oordelen. Het is afhankelijk van iemands situatie, lichaam, relatie, de hele omgeving waarover je geen uitspraak kan en hoeft te doen. Intrinsieke motivatie moet vanuit de persoon zelf komen en waar de een energie krijgt van vroeg opstaan en buiten lopen, gruwelt de ander daarvan.

Ondertussen heb ik mijn taper weekje goed doorgekomen. In Oostenrijk in de bergen nog 30 km gemaakt met flink wat hoogte meters. Deze week preventieve fysio, korte rondjes en stap zo het vliegtuig in naar Tokyo. Het kriebelt enorm, komende zondag de marathon daar te lopen.

Weersverwachting 18 graden en zon. Heb er zin in!

Marathon runner
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52
Maupertus schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Ik denk dat iedereen dit herkent en de frustratie begrijpt. Uiteindelijk is tijd voor de meesten van ons gewoon schaars na werk, familie, sociaal leven etc. 40-50 km is echt al heel, heel erg netjes en kan al zorgen voor geweldige prestaties. Stress omdat je steeds in de knoop komt is daarentegen waarschijnlijk niet bevorderlijk voor je succes.
Klinkt alsof je nu een goede keuze maakt en naar een hele mooie HM tijd gaat!

Oh, en mijn vrouw noemt zich altijd grappend een marathon-weduwe als er weer een 16 weken blok wordt ingezet. Ze heeft een glimlach op haar gezicht, maar euh...elk geintje een venijntje denk ik. :X
Inderdaad heel herkenbaar. Wat voor mij (en ons gezin) wel helpt is bepaalde zaken combineren. Bijvoorbeeld hardlopend een kind naar de zwemles brengen, of juist ophalen van scouting. Of zoals afgelopen weekend, met het gezin schaatsen bij de Uithof. Ik ben hardlopend heen gegaan, wat dus in principe efficiënter is dan een los rondje lopen :D

Maar zelfs dan is het passen en meten :') Ik haal nu 50-55k per week en wil eigenlijk richting de 70, maar dat gaat moeilijk worden :D

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:22
kepler schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Inderdaad heel herkenbaar. Wat voor mij (en ons gezin) wel helpt is bepaalde zaken combineren. Bijvoorbeeld hardlopend een kind naar de zwemles brengen, of juist ophalen van scouting. Of zoals afgelopen weekend, met het gezin schaatsen bij de Uithof. Ik ben hardlopend heen gegaan, wat dus in principe efficiënter is dan een los rondje lopen :D

Maar zelfs dan is het passen en meten :') Ik haal nu 50-55k per week en wil eigenlijk richting de 70, maar dat gaat moeilijk worden :D
Doe ik inderdaad ook, in het verleden rondje hardlopen/krachtrraining tijdens de zwemles en nu doe ik een rondje hardlopen tijdens de voetbaltraining op vrijdag. Kids zijn gelukkig al iets ouder, dus de avonden komen ook al iets meer vrij voor trainingen op deze manier.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Stewie! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:10:
[...]

Ondertussen heb ik mijn taper weekje goed doorgekomen. In Oostenrijk in de bergen nog 30 km gemaakt met flink wat hoogte meters. Deze week preventieve fysio, korte rondjes en stap zo het vliegtuig in naar Tokyo. Het kriebelt enorm, komende zondag de marathon daar te lopen.
Gewoon een vraag maar waarom zou je 'flink wat hoogtemeters' pakken tijdens het taperen van een marathon met slechts 60 hoogtemeters :?

Strava

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 12:44
vhal schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:32:
[...]

Gewoon een vraag maar waarom zou je 'flink wat hoogtemeters' pakken tijdens het taperen van een marathon met slechts 60 hoogtemeters :?
Kilometers met hoogtemeters wegen wat zwaarder, dus je maakt minder KM in totaal, maar onderweg neem je wel de voordelen van de hoogtemeters mee.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

A-Waxxx schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Kilometers met hoogtemeters wegen wat zwaarder, dus je maakt minder KM in totaal, maar onderweg neem je wel de voordelen van de hoogtemeters mee.
Ik zou eerder denken dat het een extra belasting van het lichaam is maar misschien denk ik te extreem met > 2500hm's of zo :+

Strava

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

vhal schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:32:
[...]

Omdat we de voorjaarsvakantie een week lang tussen de bergen verbleven en daar geen vlakkere routes zijn. Mijn ervaring is dat die hoogtemeters lopen ook goed is voor de conditie, beenspieren. Normaliter zou ik meer krachttraining doen om die spieren te trainen.

Marathon runner

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-03 16:44
Had gehoopt vandaag een lekker rondje te kunnen doen, maar zondag is mn kuit blessure weer op gaan spelen. Vandaag bij de fysio dry needling gehad. Dat is echt een spierpijn simulator zeg. Kan dus vandaag niet een rondje proberen. Ben benieuwd of het wat zoden aan de dijk zet. Mijn kuit was echt mega stijf.
Nog 4.5 week tot de halve marathon van Berlijn. Qua conditie zit ik er nog steeds goed in, uitlopen kan wel als de benen meezitten en ik rustig door kan blijven lopen de komende weken... Pr wordt het waarschijnlijk niet.

Ik vraag mij af: wat is jullie ervaring met dry needling in de benen?

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Stewie! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Omdat we de voorjaarsvakantie een week lang tussen de bergen verbleven en daar geen vlakkere routes zijn. Mijn ervaring is dat die hoogtemeters lopen ook goed is voor de conditie, beenspieren. Normaliter zou ik meer krachttraining doen om die spieren te trainen.
Ik snap dat Oostenrijk bergen en heuvels heeft, (ik kom er ook graag) maar het ging er mij om dat het voor mij niet heel logisch klinkt om tijdens een taperweek dan flink wat hoogtemeters te maken. Maar goed, als het voor jou werkt dan heb ik niks gezegd :)
Hillshade schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:38:
Had gehoopt vandaag een lekker rondje te kunnen doen, maar zondag is mn kuit blessure weer op gaan spelen. Vandaag bij de fysio dry needling gehad. Dat is echt een spierpijn simulator zeg. Kan dus vandaag niet een rondje proberen. Ben benieuwd of het wat zoden aan de dijk zet. Mijn kuit was echt mega stijf.
Nog 4.5 week tot de halve marathon van Berlijn. Qua conditie zit ik er nog steeds goed in, uitlopen kan wel als de benen meezitten en ik rustig door kan blijven lopen de komende weken... Pr wordt het waarschijnlijk niet.

Ik vraag mij af: wat is jullie ervaring met dry needling in de benen?
Positief wel. Eens per 6 weken lig ik preventief op de behandelbank voor de kuiten (vooral de soleus) en soms een diepe bilspier als het nodig is. De dag van de behandeling kan je afschrijven qua hardlopen maar dit is ook afhankelijk wat de fysio doet. Over het algemeen kan ik de dag er na wel lopen ondanks de spierpijn. Hij zegt dan ook dat het geen probleem is.

En ja, de behandeling kan pijnlijk zijn, ik moet er altijd wel van lachen op de één of andere manier :+

[ Voor 47% gewijzigd door vhal op 25-02-2026 15:15 ]

Strava

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:03
vhal schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:09:
[...]
Positief wel. Eens per 6 weken lig ik preventief op de behandelbank voor de kuiten (vooral de soleus) en soms een diepe bilspier als het nodig is. De dag van de behandeling kan je afschrijven qua hardlopen maar dit is ook afhankelijk wat de fysio doet. Over het algemeen kan ik de dag er na wel lopen ondanks de spierpijn. Hij zegt dan ook dat het geen probleem is.

En ja, de behandeling kan pijnlijk zijn, ik moet er altijd wel van lachen op de één of andere manier :+
Hier ook al een paar keer gehad en mijn fysio geeft aan dat je 's avonds gerust mag lopen als ie 's morgens met de naaldjes bezig is geweest. Mijn ervaring is dat dat voor een rustige loop ook goed gaat, al kan het soms nog wat irritant aanvoelen.
Maar een dag later kun je inderdaad zeker weer lopen, al zul je het dan ook nog goed voelen :+

En dry-needling is iig beter dan mijn vorige fysio (wel al 15 jaar geleden), die zette er gewoon een goede stroom-stoot op wat hetzelfde effect heeft maar wel nog een heel stuk minder comfortabel aanvoelt....

[removed]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:07
Poeh, net een recuperatieloop gedaan van 8km op zo'n 6"20 maar dat was ongeveer net zo zwaar als de halve marathon van zondag over de eerste 16km in veel sneller tempo _O-

Had flinke spierpijn in de bovenbenen en hamstrings (kuiten gek genoeg niet) dus had even 2 daagjes rust genomen behalve veel wandelen met de hond. Maar ik moet zeggen, het voelt nu zo na het douchen wel erg fijn! Spiertjes wat losser, morgen weer tennissen, zaterdag een LSD van 15km en dan pakken we het schema maandag weer op!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-03 11:39
Heb er voor gekozen om de interval trainingen bij het rusten al wandelend te doen en bij de strides te blijven lopen vermits momenteel de strides maar 10 a 20 sec max tempo lopen zijn en de intervals wel wat langer.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
XyS schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:50:
[...]
Ik zal er extra op letten, had zelf die conclusie nog niet getrokken. Wat is de reden dat het zo lijkt?

De long run zondag was met name voor mijn spieren en pezen nogal intensief, dat had ik ook verwacht na bijna 32km <4:40. Dus maandag gaar zijn was naar verwachting en gisteren ging het weer prima. Vandaag een medium long run en zal die eens in Z1 doen, kijken wat de impact dan is.
Volgens mij loopt mijn conditie weer voor op mijn spieren en pezen, dus het is verstandig om iets rustiger aan te doen qua tempo.
Was de algemene indruk die ik kreeg, de ene keer gaat het super, dan een paar dagen een dip, dan weer beter, dan weer minder enz. Terwijl je de weken voordien steeds positief was.

• Edy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:12

Edy

Hartloper schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:20:
Twee mogelijkheden.
1. Het zijn bucketlistlopers die een doel afstrepen en dan stoppen met hardlopen.
2. (waarschijnlijk de meerderheid) ze bouwen te snel op en raken geblesseerd.
Dat is wat kort door de bocht:
3. Lopers die rustig opgebouwd hebben, veel langzame kilometers maken en goed luisteren naar hun lichaam.

Maar toegegeven: gemiddeld meer dan 50 K in de week met pieken van ruim 80 blijft een balanceeract met werk, gezin en gezondheid.

• L23
  • Registratie: Januari 2015

L23

Wat was het mooi weer vandaag. 15 graden en een lekker zonnetje. De route van de Halve marathon van Haren nog een keer gelopen en deze langere afstand bevalt ook goed met de nieuwe schoenen. Ben benieuwd wat voor tijd ik volgende week zaterdag 7 maart ga lopen. Vorige jaar liep ik het in 1:50:57.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

XyS

0.o.O

Hartloper schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Was de algemene indruk die ik kreeg, de ene keer gaat het super, dan een paar dagen een dip, dan weer beter, dan weer minder enz. Terwijl je de weken voordien steeds positief was.
Ja dat is wel zo, ik moet zeggen dat ik het ook wel zwaar maak voor mezelf. Runalyze geeft ook aan dat ik op 100% all time fatigue (ATL?) zat maandag. Tijdens mijn marathonblok gebeurde dat ook en toen ging het ook bijna mis. Oppassen niet te hard van stapel te lopen, over het algemeen gaat het echt heel goed en merk ik nogsteeds vooruitgang. Dat wil ik graag zo houden natuurlijk!

Ben nog aan het leren hoe snel mijn lichaam herstelt, eigenlijk alles vanaf 20km+ voel ik de dag erna nog wel. Op een of andere manier vind ik het ook lekker om die langere runs richting Z3/MP te gaan, logischerwijs is dat dan ook extra intensief.

Vandaag een keer 20k op Z1, van kantoor naar huis. Ging prima. Wellicht komt morgenochtend de zware etappe, of misschien heb ik me genoeg ingehouden dit keer. Naar kantoor moet ik sowieso want mn laptop heb ik laten liggen :+ (rechtstreeks is maar 3km ofzo dus komt wel goed)

• Hartloper
  • Nu online
Edy schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:00:
[...]

Dat is wat kort door de bocht:
3. Lopers die rustig opgebouwd hebben, veel langzame kilometers maken en goed luisteren naar hun lichaam.
En waarom zouden die lopers in geval 3. niet meer op het forum komen ?

Want dat was de opmerking van @L23 :Hoeveel mensen blijven er een paar jaar in dit topic hangen? Ik zie verschillende mensen met grote plannen voor een halve marathon hier aanmelden en dan hoor je vervolgens nooit meer hoe het is gegaan. Jammer.

• kepler
Hartloper schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:29:
[...]

Want dat was de opmerking van @L23 :Hoeveel mensen blijven er een paar jaar in dit topic hangen? Ik zie verschillende mensen met grote plannen voor een halve marathon hier aanmelden en dan hoor je vervolgens nooit meer hoe het is gegaan. Jammer.
Die hebben geen tijd meer om hier te reageren omdat ze aan het hardlopen zijn ;)

• L23

L23

[...]

Ja dat :P En het is verder ook geen oordeel, want daar begon @Stewie! over. Het valt me gewoon op en dat vind ik jammer. Ik had daar dan voornamelijk het beeld bij dat iemand geblesseerd raakt en vervolgens niet meer een oplossing en/of de motivatie kan vinden om er mee door te gaan. Ik zie het ook veel bij de run club. Al is daar ook een hele grote groep die voornamelijk meeloopt voor de gezelligheid en dus de sociale contacten. Ook prima.

• L23

L23

kepler schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:35:
[...]

Die hebben geen tijd meer om hier te reageren omdat ze aan het hardlopen zijn ;)
Die luisteren inderdaad goed naar hun lichaam en denken: "Dat hardlooptopic heb ik geen zin meer in". :P

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:52
[...]

4. Langzaam opbouwen en toch blessure hebben :| Niet door het hardlopen, maar wel met gevolg dat langere runs er even niet in zitten. Doe nu 2-3 keer in de week 5-7km op rustig tempo maar heb niet echt de behoefte om die runs hier ook te delen ;)

• Edy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:12

Edy

[...]

Vanwege het ingedaalde besef dat er geen shortcuts bestaan naar een marathon en het allemaal wat langer duurt dan ze hadden verwacht? Toegegeven: optie 1 of 2 zijn waarschijnlijker :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

kepler schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:59:
Maar tegelijkertijd is het ook voor veel mensen heel moeilijk om die afstanden van >50km per week te halen, zeker als gemiddelde.
Persoonlijk denk ik dat er relatief weinig mensen die dat soort km aantallen goed aankunnen, fysiek en mentaal. En natuurlijk zitten er in verhouding veel van de mensen die dat wel aankunnen in dit topic :D Maar voor de gemiddelde Nederlander is dit niet (zomaar) mogelijk volgens mij.
Ik zit nu sinds 2-3 maanden op gemiddeld 40km per week. Ik volg een schema van 70-100km per week, maar daar kom ik echt niet aan , zowel qua tijd als rust inbouwen.
Vorig jaar wel een paar weken tegen de 80km gezeten maar toen merkte ik dat de fitheid hard achteruit ging , ik denk te weinig rust en goed eten.

40-50km werkt voor mij prima. Sub 3 op de marathon heb ik uit mijn hoofd gezet, misschien als de kinderen wat ouder zijn.. Ik heb ook niet echt de bouw van een marathon loper (gelukkig zei de vrouw ;)).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-02-2026 22:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
[...]

Volgens mij valt dat wel mee toch, hoeveel mensen hier grootse plannen aankondigen en verder niks meer laten horen. Ja af en toe eentje maar het gros van het topic zijn meer of minder actieve recurring posters.

Bij mij gaat het hardlopen ook met ups en downs.

2019 voor het eerst langere tijd hardgelopen, qua eten ook flinke progressie gemaakt, 30kg kwijt geraakt. Begin 2021 had ik geen zin meer, nog wel af en toe gelopen maar niet zo veel meer. Eind 2022 weer de draad opgepakt maar inmiddels wel weer wat kilo's erbij die ik er tot op heden niet meer af krijg. Hoogtepunt was in april 2024 de marathon, daarna wel proberen door tot blijven gaan maar uiteindelijk toch wel een jaar rustig aan gedaan, met af en toe paar maanden niet lopen.

Nu sinds 4 weken weer begonnen. Voedingscoach ingeschakeld. Hopelijk weer wat progressie.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:58
[...]
Die hebben misschien gerealiseerd dat er maar zoveel onderwerpen zijn om over te discussiëren en het topic regelmatig voelt als groundhog day? :+

Ik lees nog regelmatig mee, maar het leven en de interesse beperkt het actief zijn. Gelopen wordt er nog altijd bijna dagelijks :)

If you can see, look. If you can look, observe

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:03
Gisteren een stukje door een bos gerend, maar daar had ik al snel spijt van: het pad ging he-le-maal vol met eendagsvliegjes. Op een goeie km had ik 3x dat er eentje in een van mijn ogen bleef steken. Gelukkig had ik wat water mee zodat ik mijn mond kon spoelen, want daar waren er ook minstens een half dozijn in beland.

Gebruiken jullie soms met een sportbril om zulk ongemak te vermijden? Wat zijn goede modellen om mee te rennen?

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19
CyberThijs schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 06:47:
Gisteren een stukje door een bos gerend, maar daar had ik al snel spijt van: het pad ging he-le-maal vol met eendagsvliegjes. Op een goeie km had ik 3x dat er eentje die in een van mijn ogen bleef steken. Gelukkig had ik wat water mee zodat ik mijn mond kon spoelen, want daar waren er ook minstens een half dozijn in beland.

Gebruiken jullie soms met een sportbril om zulk ongemak te vermijden? Wat zijn goede modellen om mee te rennen?
Ik gebruik een simpele sportbril van de Decathlon. Werkt prima en niet duur

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:43
Ja ik weet dat de vo2max schatting van Garmin maar een schatting is, maar ik neem aan dat het in ieder geval nog een consistente schatting is.

En toch denkt Garmin dat na een weekje rust, dat mijn vo2max met sprongen vooruit is gegaan in de afgelopen 4 weken.
Hebben meer mensen dit soort vreemde afwijkingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sxk3VWKKe8ZSiUSvtsRuOQVpwmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLeYkCQFQSaqU3vChjtNwv7L.jpg?f=fotoalbum_large

• CyberThijs
@Stefangrp mijn VO2Max heeft vorig jaar gepiekt in juni: ik was toen 3 weken op reis en heb die maand maar 14km hardgelopen. Tot en met april had ik wel steeds 120+ km per maand op de teller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm98ME4FfWzpvgVESuasH71vRiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UzWnJGU5rGUGyH7TAQU2sBwy.png?f=fotoalbum_large

Toen ik terug regelmatig begon te lopen keerde mijn VO2Max (volgens Garrmin) al snel terug naar het oude niveau.

• -LS-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:09

-LS-

Happy as a pig in shit

Ik post hier nooit, maar lees al lange tijd mee. Fantastisch om alle verslagen na afloop van jullie wedstrijden te lezen en zo een hoop geleerd over hardlopen. Bedankt daarvoor!

Ik ben zelf juni vorig jaar begonnen met hardlopen. Met een conditie van niks. Een rondje van nog geen 5 km, waarbij ik maar een paar 100 meter zeer langzaam kon hardlopen (08:00/km), vervolgens een stuk wandelen en dan weer hardlopen etc.. Gelukkig ging dit conditioneel snel vooruit en al gauw kon ik het hele stuk blijven hardlopen.

En dan ga je natuurlijk de afstand opvoeren en het tempo verhogen. En maar blijven pushen. Leuke app, dat Strava, maar ik wilde elke keer weer een nieuw PR op afstand of op een snellere tijd. En een half jaar later klopte de 1e blessure aan de deur. Goed last gekregen van de welbekende "shin splints". Eerst in een ontkenningsfase, maar toch bijna een hele maand niet gelopen.
Uiteindelijk met een combi van hardlopen, de dag erna fietsen en 2x per week krachttraining, de shin splints onder controle gekregen. Lopen ging weer goed en mij ingeschreven voor een 1e wedstrijd, de Zandvoor Circuit Run, 10 EM. Dit ging goed. Uitlopen was het doel en dat is gelukt in 1:52.

Al snel daarna ging het lopen steeds makkelijker en half april voor het eerst een halve marathon gelopen. Niet in een wedstrijd, gewoon een lange rustige duurloop. Ook geen voorbereiding. Niet eens water mee :P. Liep zo lekker en na 16 km is het nog maar 5 km verder. Trots op het resultaat.

Helaas kreeg ik daarna 2x een longonsteking. Bijna 2,5 maand helemaal niet kunnen rennen. Fysiek gewoon niet toe in staat. Conditie compleet gereset naar nul. Het hardlopen toch weer opgepakt en nu verstandiger opgebouwd. Rustig beginnen, langzaam meer KM's en een hoger tempo. Voeding goed op orde, veel krachttraining erbij.

En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Ondertussen nog 3x een halve marathon gelopen. Geen officiële runs of wedstrijden, maar ze staan wel op Strava (so they did happen :) ).
Mijn langste run tot nu toe direct na de feestdagen gelopen. Op 27 december, volgevreten en opgeladen tijdens de 2e kerstdagen, 25 km totaal gelopen met een PR van 2:11 op de halve marathon. Ook de 1e keer met muziek gelopen, dus wellicht dat dat helpt. Shoks Openrun Pro2 lag onder de kerstboom :D .

En eind maart weer naar Zandvoort voor de Circuit run, waar ik sinds januari naar toe aan het werken ben met een Garmin Trainingsplan. Ik heb een streeftijd van 1:30 voor de 10 EM (5:35 / min). Betwijfel of ik dit ga halen. Het is geen geheel vlakke run en ook 5 km over het strand. En thuis loop ik vooral verhard en vlak. Maar de training gaat voorspoedig en de opbouw zit er goed in. Een combi van tempo runs, intervallen en lange afstanden. Op dit moment in de piek fase en afgelopen week een totaal van 62.5 km gelopen. Na Zandvoort, zal ik nog wat runs in de buurt doen en wil ik gaan trainen om in 2027 een hele marathon te kunnen lopen.

Tijd begint onderussen de grootste uitdaging te worden. Waar hardlopen eerst voelde als "ik moet echt iets aan mijn conditie doen" is het nu een "way of life". Ik kijk uit naar elke run, geniet er volop van en vind het heerlijk om mijzelf (verstandig en met beleid) te pushen.
En waar het eerst alleen een paar goede schoenen is, wordt er steeds meer aangeschaft. Meer schoenen, betere schoenen, meer kleding. Een Forerunner, een hartslagmeter, open-ear headset, nog meer kleding. Maar het wordt goed gebruikt :P.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Stefangrp schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:37:
Ja ik weet dat de vo2max schatting van Garmin maar een schatting is, maar ik neem aan dat het in ieder geval nog een consistente schatting is.

En toch denkt Garmin dat na een weekje rust, dat mijn vo2max met sprongen vooruit is gegaan in de afgelopen 4 weken.
[Afbeelding]
Ja, maar ik heb het vooral de andere kant op als ik een weekje in de bergen ben geweest en daar flink heb gehiked. Mijn Apple Watch denkt dan zomaar dat mijn Vo2Max met 5 of zelfs nog meer gedaald is wat ik me in werkelijkheid niet kan voorstellen. Oké dan loop ik die dagen niet hard maar ik ben wel elke dag flink aan het hiken. Volgens mij komt het door de hoogte, rust hartslag en hartslag tijdens het “wandelen” zijn dan flink hoger vanwege de hoogte en het terrein, daar wordt geen of onvoldoende rekening mee gehouden.

In jou geval zou het zomaar kunnen dat je in een rust week echt tot rust komt waardoor je hartslag juist daalt. Gevolg is dan dat het algoritme denk dat je conditie beter is.

Bottomline is volgens mij dat dit soort waardes op een smartwatch een leuke inschatting zijn en dat het bij gelijkblijvende omstandigheden ook redelijk betrouwbaar is en zeker mooi een trend kan aangeven. Maar het blijft gevoelig voor externe omstandigheden.

En ja ik geef toe, ik vind het zelf stiekem ook heel irritant als die waarde daalt :D

• Stefangrp
Ja ik vind die stijging dus (uiteraard) wel leuk en het zorgt ervoor dat de race prognoses meer de kant op gaan die ik zelf wel realistisch acht.
Maar ik kom niet van hoogte af ofzo, en ook niet uit een warm vochtig land. Dus ik kan de 'extreme omstandigheid' in dit geval niet zo goed aanwijzen. Behalve nieuwe schoenen misschien (bedenk ik me nu), Saucony Triumph 21 -> 23. Wellicht dat dat er dan iets mee te maken heeft. Harder lopen met dezelfde effort dankzij snellere schoenen resulteert ook in hogere vo2max.
Echter, ik zie m vaak 1 puntje pingelen met wel-geen carbon, en dat is toch een groter verschil in pace dan triumph 21-23.

Fun facts: ik zat medio vorig jaar op 60. Toen geblesseerd geraakt, daar fitter uit gekomen én gewisseld van Forerunner 945 naar 965, en de vo2 max heeft dat niveau nooit meer gehaald. Dus het lijkt erop dat de horloge wissel me ook 3 punten kostte.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:36
Stefangrp schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:21:
Ja ik vind die stijging dus (uiteraard) wel leuk en het zorgt ervoor dat de race prognoses meer de kant op gaan die ik zelf wel realistisch acht.
Maar ik kom niet van hoogte af ofzo, en ook niet uit een warm vochtig land. Dus ik kan de 'extreme omstandigheid' in dit geval niet zo goed aanwijzen. Behalve nieuwe schoenen misschien (bedenk ik me nu), Saucony Triumph 21 -> 23. Wellicht dat dat er dan iets mee te maken heeft. Harder lopen met dezelfde effort dankzij snellere schoenen resulteert ook in hogere vo2max.
Echter, ik zie m vaak 1 puntje pingelen met wel-geen carbon, en dat is toch een groter verschil in pace dan triumph 21-23.

Fun facts: ik zat medio vorig jaar op 60. Toen geblesseerd geraakt, daar fitter uit gekomen én gewisseld van Forerunner 945 naar 965, en de vo2 max heeft dat niveau nooit meer gehaald. Dus het lijkt erop dat de horloge wissel me ook 3 punten kostte.
Nou je het zegt... Ik moet gewoon een nieuw horloge halen, dan komen die PR's vanzelf 8)

• Stefangrp
MiKeZZa schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Nou je het zegt... Ik moet gewoon een nieuw horloge halen, dan komen die PR's vanzelf 8)
wel goed lezen. je moet terug naar een ouder model, niet andersom :P

• MiKeZZa
Stefangrp schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:58:
[...]

wel goed lezen. je moet terug naar een ouder model, niet andersom :P
Self fulfilling prophecy denk ik... Kans dat ik een ouder horloge kan vinden die het nog doet lijkt me klein :)

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:00

uFx

Wanneer hebben jullie eigenlijk de piek bereikt op het gebied van snelheid? Want uiteindelijk worden we (hopelijk!) allemaal ouder, en ergens zit er een plafond. Ik loop nu een jaar of 9 hard en tot nu toe steeds progressie gemaakt in de wedstrijden. Maar ben dus ook alweer bijna 10 jaar ouder en heb het gevoel dat ik richting dit plafond ga. Ben nu aan het trainen voor de halve marathon in de hoop mijn PR te gaan verbeteren (1u35 en een beetje, wil eigenlijk onder de 1u35). Ondanks dat de training vergelijkbaar is met de vorige halve marathon heb ik nog niet het vertrouwen dat ik onder de 1u35 kan duiken. Natuurlijk heb ik nog een week of 6, en ik hoop dat als het weer straks wat beter wordt het tempo iets makkelijker gaat (minder winterse kwaaltjes, etc), maar de twijfel is er nu voor het eerst.

Ik heb geen interesse om meer te trainen. Ik vind het prima zo, en ook niet erg als ik voor de eerste keer geen PR haal. Maar het is wel even wennen :)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Hartloper
  • Nu online
9 jaar aan het trainen en nu pas een plafond bereiken is helemaal niet slecht. Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat het gemiddeld na 7 jaar was.
Als je niet meer wil trainen, helemaal prima, maar dan komt er natuurlijk ergens een moment waarop je niet verbetert.
Nog een bedenking: als je nu even hard loopt als 5 jaar geleden, dan ben je relatief gesproken nu beter (want 5 jaar ouder).

• Hartloper
  • Nu online
Stefangrp schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:37:

Garmin beschouwt dat als een soort taper. En tijdens de taper word je nu eenmaal fitter.

• kepler
Ik loop al meer dan 10 jaar geen PRs meer. Ik vind het lopen gewoon leuk genoeg en probeer gewoon elke wedstrijd op het snelste van dat moment te lopen.
Nu de kinderen wat ouder zijn richt ik me meer op ultras, dus dat is dan vaak ook gelijk een PR ;)

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-03 11:39
Zijn er hier nog die de gsm mee nemen tijdens het lopen en hier tips voor hebben ?
Ik nam hem vroeger nooit mee tot ik een belangrijk telefoontje heb gemist ivm de kinderen.

Nu neem ik heb telkens mee met een trailvest.
Zijn er evt nog beter opties op de gsm in te steken ?
In de broek steken lijkt me tijdens het lopen niet zo gemakkelijk.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:36
svenn15 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:21:
Zijn er hier nog die de gsm mee nemen tijdens het lopen en hier tips voor hebben ?
Ik nam hem vroeger nooit mee tot ik een belangrijk telefoontje heb gemist ivm de kinderen.

In een strakke broek van Fusion past mijne prima.
Maar dan bij voorkeur geen zware intervallen, dan ben ik bang dat ie eruit valt (nog nooit gebeurd).

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik heb een "Nike Lean Waist Pack". Zo'n band om je arm kan natuurlijk ook, maar dat vind ik minder fijn.

• ik222
  • Niet online

Harde eis aan een broek zowel kort als lang is voor mij dat er een vak voor een telefoon in zit.

Voor mij is dat prima, merk er niks van tijdens het lopen.

• MiKeZZa

Ik heb zo'n running belt, ideaal ding; telefoon, zakdoek, eventueel sleutel...

• redwing
Hier zorg ik ervoor dat ik alleen broeken koop met een zak met rits. En dat bij zowel lange als korte broeken. Ik neem mijn telefoon altijd mee en nooit last van gehad.

[removed]

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-03 15:26
Stefangrp schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:21:

Wrs is die 965 3 gram zwaarder? _/-\o_

Je kunt ook naar Apple Watch switchen. Mijn VO2 is nog nooit zo hoog geweest!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:39
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Strava

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-03 19:16
Hoe voelt het lopen van een PR op de 5 KM? Hoe ziet het eruit?
The Running Channel laat het zien.
22m30

18m30

De tweede raakte mij het meest.

• ik222
  • Niet online
nogeeninlog schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:09:
Hoe voelt het lopen van een PR op de 5 KM? Hoe ziet het eruit?
The Running Channel laat het zien.
22m30

18m30

De tweede raakte mij het meest.
Inderdaad, geeft ook mooi weer dat een snelle 5KM echt voor een heel groot deel ook een mentaal spel is. Je moet vanaf het begin veel harder durven lopen dan dat je denkt vol te kunnen houden om het vervolgens toch vol te houden. Ook al ben je al meerdere keren helemaal kapot gegaan.

Bizar trouwens hoe die pacer gewoon blijft praten en coachen terwijl hij op dat tempo loopt _/-\o_

• Stefangrp
Hartloper schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Garmin beschouwt dat als een soort taper. En tijdens de taper word je nu eenmaal fitter.
Ohja. Mijn training status was ook peaking. Best vreemd als je uit een blessure komt

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Gisteren ben ik aangekomen in Japan, heb de BIB opgehaald en de expo gekeken. In Japan is alles strict georganiseerd, veel vrijwilligers, elke 5 meter staat iemand met een megafoon (op standje vrijwel stil) non stop instructies te geven (in het Japans). Overal worden wachtrijen gecreëerd, vanaf de entree tot aan elke balie, kassa, bankje aan toe.
Het loopt allemaal vloeiend door.

In de middag een eerste rondje gemaakt rondom het finishgebied. Erg mooi om te zien rondom het Keizerlijke paleis, er is nog niets opgebouwd maar op zondag zal alles er staan. Veel lokale lopers, relatief weinig internationale lopers bij deze marathon. Ze hebben ook geleerd van vorig jaar, toen was het uitzonderlijk warm en hadden de laatste lopers te weinig drinken bij de posten. Deze marathon zijn er elke 2-3 kilometer drinkposten, snacks, en is nu al een waarschuwingsmail gestuurd voor de uitzonderlijke hoge temperaturen komende zondag. 17 graden en zon is de voorspelling. Het gaat een feestje worden. Vandaag nog en loopje van 7-8 kilometer, morgen rust en dan zondag gaan we ervoor!

Ondertussen genieten van alle bijzondere maaltijden. Mooie bestemming voor liefhebbers van vlees en vis, gisteren kogelvis gegeten (illegaal in Nederland), tonijn, krab, niet het standaard diner de dagen voor een loop. Wat een aanbod in deze stad, een feest voor de niet-loper. Een echte aanrader voor de Tweaker die hier (met partner) een mooie bestemmings-marathon wilt komen lopen en samen een weekend wilt genieten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2SGl3OBXI4NyPtcnFU-9Nsj6js=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zPZonOxvv1Io2d8UPndBzgie.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbAEHhgH_TV8CwUqbUb00fwHeFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUPPfOdIOnWkK0qbnAAa3cp7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jAcneCoqfm4Thz3h4SdHIvcLuc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jjvdxggu1342p78r1supcof6.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkjPgQj9osZwP4kbBlvTKBOlKFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2ercaKlOK25xreWBKTWiN14.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LANQvxkyP5AvC92pv32_rACFcd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65j0FTqUVwntVSQcpy0Q4jPy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojhj3GRRD8B5tOA3Ba8_2uHOsdw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dVp4i6SQk7JNbdadIFczxQC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCJaTnQ9c7aBVAb-adcF_aYxRvk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDTt1CMvxEuvNnILRVVeOMqI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2Nr6iMwyqLxsn0_StvuKOB5wuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6L5Nn5dRDdjOmFTk8NSYshCJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Marathon runner

• CyberThijs
@Stewie! Enjoy en smakelijk daar!

Sinds het YouTube-kanaal 'Ran to Japan' van Jake Barraclough hier eens is vermeld volg ik deze kerel. Terwijl zijn presentatiestijl niet volledig mijn smaak is, geeft hij wel een interessante kijk in de wereld van het hardloop-gekke Japan.

Dankzij het aanbevelingsalgoritme van YouTube kwam ik vervolgens deze video tegen. Daardoor heb ik de verrassende wereld van 'Run Stations' in Japan ontdekt: zaken zoals ASICS RUN TOKYO MARUNOUCHI waar je volledig onvoorbereid kunt binnenstappen, voor enkele luttele euro's loopschoenen en loopkleren huurt en vervolgens een rondje kan gaan lopen. Niet in elk land zou ik dit overwegen vanuit hygiënische redenen, maar voor mij staat het wel op mijn lijstje de volgende keer ik Japan bezoek.

• Stefangrp
Stewie! schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 01:13:
Gisteren ben ik aangekomen in Japan, heb de BIB opgehaald en de expo gekeken. In Japan is alles strict georganiseerd, veel vrijwilligers, elke 5 meter staat iemand met een megafoon (op standje vrijwel stil) non stop instructies te geven (in het Japans). Overal worden wachtrijen gecreëerd, vanaf de entree tot aan elke balie, kassa, bankje aan toe.
Het loopt allemaal vloeiend door.

In de middag een eerste rondje gemaakt rondom het finishgebied. Erg mooi om te zien rondom het Keizerlijke paleis, er is nog niets opgebouwd maar op zondag zal alles er staan. Veel lokale lopers, relatief weinig internationale lopers bij deze marathon. Ze hebben ook geleerd van vorig jaar, toen was het uitzonderlijk warm en hadden de laatste lopers te weinig drinken bij de posten. Deze marathon zijn er elke 2-3 kilometer drinkposten, snacks, en is nu al een waarschuwingsmail gestuurd voor de uitzonderlijke hoge temperaturen komende zondag. 17 graden en zon is de voorspelling. Het gaat een feestje worden. Vandaag nog en loopje van 7-8 kilometer, morgen rust en dan zondag gaan we ervoor!

Ondertussen genieten van alle bijzondere maaltijden. Mooie bestemming voor liefhebbers van vlees en vis, gisteren kogelvis gegeten (illegaal in Nederland), tonijn, krab, niet het standaard diner de dagen voor een loop. Wat een aanbod in deze stad, een feest voor de niet-loper. Een echte aanrader voor de Tweaker die hier (met partner) een mooie bestemmings-marathon wilt komen lopen en samen een weekend wilt genieten.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
leuk Stewie! Geniet ervan. Ga je ook de Japanese turn doen?

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

Ik heb de telefoon altijd bij mij. Grote voorkeur voor het zakje in de broek aan de achterkant. Telefoon moet er net inpassen, dan heb ik er geen last van met lopen. Ook iets wat ik direct probeer bij aanschaf van nieuwe broeken.

Een band voor om de arm vind ik niet lekker. Eventueel een belt waar meer in kan voor de hele lange runs.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:36
-LS- schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:05:
[...]

Ik heb de telefoon altijd bij mij. Grote voorkeur voor het zakje in de broek aan de achterkant. Telefoon moet er net inpassen, dan heb ik er geen last van met lopen. Ook iets wat ik direct probeer bij aanschaf van nieuwe broeken.
Ik heb dezelfde voorkeur, maar vind het lastig om broeken te vinden waarbij de vakjes groot genoeg zijn... en zo'n enorme telefoon heb ik nou ook weer niet. Dus als ik mijn telefoon wil meenemen (wat ik meestal niet doe, maar wel bij wedstrijden bijv.) dan pak ik toch de Fusion broek en doe hem in het broekspijp-zakje. Ik heb 2 korte broeken met rits aan de achterkant waar de telefoon alleen in past als ik de beschermhoes eraf haal. Dat is ook irritant.
Bottomline: nog tips voor korte broeken met ruim ritsvakje aan de achterkant? :)

• CyberThijs
Om vlot mijn telefoon te kunnen meenemen kom ik vooral uit bij hardloopbroekjes en tights die vermarkt worden om mee te gaan trailen.

Ik loop bijvoorbeeld al jaren met (de voorloper van) deze Decathlon tight, waar ze nu ook short variant van hebben.

Een andere short waar ik zeer tevreden van ben is de AONIJIE FM5120 tight: een misschien wat onbekend merk, maar ze sponsoren bijvoorbeeld de UTMB (Ultra Trail Mont Blanc). Ik kocht deze voor 28 euro bij ome Ali, dit inclusief 2 soft flasks.

Als laatste is deze tight van AliExpress een absolute aanrader. Nu in de wintermaanden draag ik met veel plezier de lange versie.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:05
Als laatste is deze tight van AliExpress een absolute aanrader. Nu in de wintermaanden draag ik met veel plezier de lange versie.
Gelukkig lijkt de winter wel aardig op z'n einde. Ik heb afgelopen woensdagavond en vanochtend weer heerlijk in kort-kort gelopen.

Vanochtend heerlijk rond een uurtje of 7 de deur uit voor een rustig rondje. Onderweg krokusjes, sneeuwklokjes, vrolijk kwetterende vogels, een specht die driftig tegen een boom aan het tikken was, opkomend zonnetje. Meer van dit graag!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Stefangrp schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:25:
[...]
leuk Stewie! Geniet ervan. Ga je ook de Japanese turn doen?
Ongeoefend durf ik die niet aan 🫣

Marathon runner

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:05
Afgelopen zondag, toen het regende als een malle, trouwens 16km gelopen op de Vomero's. Nu pakte ik ze vanochtend weer eens uit de kast en toen zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C42Zau-AzBf1R6m4KHO8T5nip0M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ckZglXydJVRzYyVkAVjBzNFh.jpg?f=user_large
M'n inlegzooltjes beginnen na nog geen 100km al blanco te worden.. Blijkbaar niet heel waterproof.

• -LS-

-LS-

Happy as a pig in shit

Wyke schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:37:
[...]

Ik heb dezelfde voorkeur, maar vind het lastig om broeken te vinden waarbij de vakjes groot genoeg zijn... en zo'n enorme telefoon heb ik nou ook weer niet. Dus als ik mijn telefoon wil meenemen (wat ik meestal niet doe, maar wel bij wedstrijden bijv.) dan pak ik toch de Fusion broek en doe hem in het broekspijp-zakje. Ik heb 2 korte broeken met rits aan de achterkant waar de telefoon alleen in past als ik de beschermhoes eraf haal. Dat is ook irritant.
Bottomline: nog tips voor korte broeken met ruim ritsvakje aan de achterkant? :)
Ik heb een Puma broekje die een goed vakje heeft,. Zit verder geen type label oid meer in dat ik kan lezen. Deze is al wat keren gewassen. De standaard Decathlon / Kiprun broeken hebben ook een vakje met rits. De lange broeken van Kiprun, welke ik de winter veel gebruikt heb, hebben een vakje waar S23 Ultra met dikke beschermhoes net in past.

• Juancho
Zat even te kijken naar het Trenara programma van komende week, maar die maakt een flinke stap na de halve marathon en richting einde programma marathon. Enorm benieuwd hoe ik die week door kon, vooral fysiek/mentaal:

ma: simulatietraining 25km
wo: intervaltraning 16.35km
za: LSD 16km

Totale weekafstand: 57.35km. Dit is voor mij wel een record weekafstand. Kijkend naar de laatste week voor taperfase van laatst zat ik nog op 45,57km

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Juancho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:05:
Zat even te kijken naar het Trenara programma van komende week, maar die maakt een flinke stap na de halve marathon en richting einde programma marathon. Enorm benieuwd hoe ik die week door kon, vooral fysiek/mentaal:

Totale weekafstand: 57.35km. Dit is voor mij wel een record weekafstand. Kijkend naar de laatste week voor taperfase van laatst zat ik nog op 45,57km
knappe afstand! Wat is de max per week in je trainingsschema?

Marathon runner

• L23

L23

Juancho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:05:

Het voelt mij wel wat snel die 25 km training na een halve marathon PR van afgelopen weekend. Hoe gaat je herstel?

• Hartloper
  • Nu online
[...]

Saysky 2in1 short. iPhone 13 Pro met hoesje past perfect in zak achteraan.

Ik heb ook twee shorts van Decathlon gekocht met een rits achteraan, na 5 keer was één rits al geblokkeerd. Gelukkig in bijna open toestand zodat ik mijn GSM er nog in kan wurmen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hartloper op 27-02-2026 14:52 ]

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-03 16:52
Ik gebruik bij het hardlopen altijd deze hardloopriem ooit gekocht om de trailstokken op te bergen. T-shirt er overheen en niemand die m ziet. Nu ga ik niet meer weg zonder kan hier makkelijk mijn telefoon, sleutel, gelletjes en 500ml softflask in kwijt. Een bijkomend voordeel elke hardloopbroek die in de aanbieding is of gewoon lekker zit is goed genoeg om dat die geen zakken nodig heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Ant Joy op 27-02-2026 15:30 ]

• Juancho
Stewie! schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:19:
[...]
knappe afstand! Wat is de max per week in je trainingsschema?
Als ik zo snel even kijk is dat in de week van 16 maart met totaal 64,22km.

Ma: tempoduurloop 15km
Wo: interval 19,22km
Za: lange duurloop 30km

De week daarna ook nog een flinke met 56,16 km totaal. Daarna gaat de taperfase in van 2 weken lang.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 27-02-2026 15:33 ]

• L23

L23

Juancho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:30:
[...]

Als ik zo snel even kijk is dat in de week van 16 maart met totaal 64,22km.

Ma: tempoduurloop 15km
Wo: interval 19,22km
Za: lange duurloop 30km

De week daarna ook nog een flinke met 56,16 km totaal. Daarna gaat de taperfase in van 2 weken lang.
Hoe ziet die laatste week er dan uit? Ook nog een duurloop van 30+ km?

• Juancho
L23 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:39:
[...]

Hoe ziet die laatste week er dan uit? Ook nog een duurloop van 30+ km?
Simulatie training 27,77km
Interval training 13,39km
LSD 15km

• CyberThijs
Ik doe het Trenara marathon-schema met 4 trainingen per week. Ik heb volgende week zondag de Bashir run HM gepland. Daarna is het nog 6 weken tot mijn marathon in Leuven.

Mijn 2 komende weken zijn wat rustiger: volgende week een korte taper met 47km in totaal (incl HM), daarna een herstelweek van 51km.

Direct daarna komt de op 1 na zwaarste week met 80km 😅. Daarna (3 weken voor de marathon) is mijn zwaarste week met 83km verspreid over:
- 21km intervaltraining (15x1k HM-tempo)
- 16.5km duurloop
- 30km lange duurloop
- 15km tempoduurloop

Daarna nog een week met 74km (incl 30km simulatietraining), gevolgd door 2 taperweken. Eerst eentje van 62km (met max een duurloop van 19km). In de tweede week (die van de marathon) enkel nog wat korte loopjes (7.5/6/5km) om zo op een totaal van 60km te komen.

Opvallend dat ik in vergelijking met @Juancho niet enkel een extra loopje heb, maar ook een langere intervalsessie. Misschien dat ze afhankelijk van je tempo meer herhalingen toevoegen aan de training? Ik was ergens verwachtende dat in het schema van 4 dagen de totale weekbelasting over wat meer dagen gespreid zou zijn, maar het blijkt echt gewoon telkens een duurloop extra te zijn zonder dat er iets afgaat van de andere 3 dagen.

• Hartloper
  • Nu online
@Juancho en @CyberThijs wat is een simulatietraining ?

• Hartloper
  • Nu online
Geen kritiek en louter een persoonlijke mening, maar...
15km aan halvemarathontempo zal vast een goede training zijn als je het aankunt, maar ik vind het waanzinnig.

• Juancho

• Aggo
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23-03 19:06
Dus in die simulatie-training loop je in totaal ongeveer 2 uur 24 op marathon-tempo?
Ik heb het al eerder gezegd: ik wil niemand aan het twijfelen brengen over de juistheid van diens schema, maar in mijn ogen is dit een veel te zware training waar veel hersteltijd voor nodig is.

Ter vergelijking (ik zeg niet dat ik alles goed doe of het beter weet): Ik heb vandaag 2x5 kilometer op marathon-tempo gelopen (4.10/km, in totaal ongeveer 42 minuten) op een loop van 23 kilometer. Dat is al een pittige loop, als ik 4 blokken zou moeten doen had ik een week hersteltijd nodig :(

[ Voor 74% gewijzigd door Aggo op 27-02-2026 17:23 ]

• Shinji
  • Nu online
Hartloper schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:13:
Geen kritiek en louter een persoonlijke mening, maar...
15km aan halvemarathontempo zal vast een goede training zijn als je het aankunt, maar ik vind het waanzinnig.
Ik zie Emiel (Berghout, youtuber) ook elk jaar een 30km op marathon pace doen voor de race. Zo gek is het dus niet lijkt me?

• Juancho
Aggo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:42:
Dus in die simulatie-training loop je in totaal ongeveer 2 uur 24 op marathon-tempo?
Ik heb het al eerder gezegd: ik wil niemand aan het twijfelen brengen over de juistheid van diens schema, maar in mijn ogen is dit een veel te zware training waar veel hersteltijd voor nodig is.

Ter vergelijking (ik zeg niet dat ik alles goed doe of het beter weet): Ik heb vandaag 2x5 kilometer op marathon-tempo gelopen (4.10/km, in totaal ongeveer 42 minuten) op een loop van 23 kilometer. Dat is al een pittige loop, als ik 5 blokken zou moeten doen had ik een week hersteltijd nodig :(
Nee alleen die 4x 5,5km blokken zijn op marathon tempo. Doorvoor/tussen/na veel langzamer. Staat precies in de afbeelding.

Edit: las je post verkeerd. Maar er zit dus veel rust tussen de blokken. Waarom is dit zo'n zware training dan? Het is lang, maar tempo is deels marathon tempo en deels een stuk trager.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 27-02-2026 16:52 ]

• Aggo
Shinji schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:44:
[...]

Ik zie Emiel (Berghout, youtuber) ook elk jaar een 30km op marathon pace doen voor de race. Zo gek is het dus niet lijkt me?
Emiel maakt weken van dik 100+ kilometer en doet niet lang over 30k marathon-tempo. Niet te vergelijken met de meesten (of iedereen) hier op het forum...

• Aggo
Juancho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:49:
[...]

Nee alleen die 4x 5,5km blokken zijn op marathon tempo. Doorvoor/tussen/na veel langzamer. Staat precies in de afbeelding.
Ja precies, maar die 4 blokken duren toch 36:18 per stuk? Dus totaal 22 kilometer op marathon-tempo in 2 uur 24 minuten.

• Aggo
Juancho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:49:
[...]

Edit: las je post verkeerd. Maar er zit dus veel rust tussen de blokken. Waarom is dit zo'n zware training dan? Het is lang, maar tempo is deels marathon tempo en deels een stuk trager.
Na 36 minuten op marathon-tempo vind ik 2 minuut 30 juist heel kort qua rust. En de warming-up + cooling down moeten sneller dan de marathon-blokken. Sorry, maar ik vind het eruit zien als een slechte training of een foutje in Trenara.

• Juancho
Aggo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:53:
[...]

Ja precies, maar die 4 blokken duren toch 36:18 per stuk? Dus totaal 22 kilometer op marathon-tempo in 2 uur 24 minuten.
Voor jouw beeld, als ik een marathon ga doen is het niet om een snelle tijd maar het uit te lopen. Als doel het ik het voor nu op 4u40min gezet. Denk totaal niet te vergelijken met jou blokjes van 5km in een tempo dat ik absoluut niet aan kan. Dat zijn zo'n beetje mijn Strides tempos 😁

• Juancho
Aggo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:57:
[...]

Na 36 minuten op marathon-tempo vind ik 2 minuut 30 juist heel kort qua rust. En de warming-up + cooling down moeten sneller dan de marathon-blokken. Sorry, maar ik vind het eruit zien als een slechte training of een foutje in Trenara.
Dat laatste dacht ik laatst ook. Maar na persoonlijk contact met Christophe Roosen bleek dat er toch echt een idee achter zit en zeker geen bug is.

Ik volg het gewoon braaf en als het tijdens de run te zwaar wordt laat ik het tempo gewoon wat zakken. Uiteindelijk kom je er op maar 1 manier achter 😉

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 27-02-2026 17:02 ]

• Shinji
  • Nu online
Aggo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:50:
[...]

Emiel maakt weken van dik 100+ kilometer en doet niet lang over 30k marathon-tempo. Niet te vergelijken met de meesten (of iedereen) hier op het forum...
Prima te vergelijken, alleen het is niet hetzelfde. Maar mijn punt is, lange tijd je marathontempo rennen is niet zo gek blijkbaar.

• Aggo
Nee oké, als het doel uitlopen is terwijl je zeker wel sneller zou kunnen dan snap ik de training ietsje beter.

• MiKeZZa
Aggo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:02:
Nee oké, als het doel uitlopen is terwijl je zeker wel sneller zou kunnen dan snap ik de training ietsje beter.
Er zal toch niemand zijn die een marathon met die insteek gaat lopen? Zeker niet als het niet 1 van de zovele is, maar wellicht je enige... Dan wil je er toch alles uithalen?

• L23

L23

Juancho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:58:
[...]

Voor jouw beeld, als ik een marathon ga doen is het niet om een snelle tijd maar het uit te lopen. Als doel het ik het voor nu op 4u40min gezet. Denk totaal niet te vergelijken met jou blokjes van 5km in een tempo dat ik absoluut niet aan kan. Dat zijn zo'n beetje mijn Strides tempos 😁
Training ziet er dan wel prima uit inderdaad. Behapbaar tempo. Alleen voelt het me wat snel na de halve marathon PR. Je gaat dan ook in 1 keer van 21,1 km naar 25 km? En dan volgende week 30 km. Kan best zijn dat het prima werkt hoor, maar persoonlijk vond ik het wel fijn om het in kleinere sprongen op te bouwen en wat meer 25+ km duurlopen ervaren te hebben voor de marathon. Uiteindelijk moet je ook gewoon een keer die eerste marathon ervaren.

• L23

L23

MiKeZZa schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Er zal toch niemand zijn die een marathon met die insteek gaat lopen? Zeker niet als het niet 1 van de zovele is, maar wellicht je enige... Dan wil je er toch alles uithalen?
Wat zeg je nou precies? Alles uithalen zie ik ook een beetje als je laten opjutten dat het ook wel sneller kan en dan vervolgens rond de 30 km stuk gaan :P Niks verkeerd aan om bij de eerste keer als doel te hebben om uit te lopen.

• Shinji
  • Nu online
Aggo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:02:
Dus jij hebt het idee dat Emiel hem vooral uit wil lopen? 8)7

• Aggo
Shinji schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:29:
[...]

Dus jij hebt het idee dat Emiel hem vooral uit wil lopen? 8)7
Ik reageerde op Juancho

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-03 12:05
[...]

Nike Lava Loops trail tight. https://21run.com/nike-la...-tights-herren-hj4170-010

• kepler
Shinji schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:01:
[...]

Prima te vergelijken, alleen het is niet hetzelfde. Maar mijn punt is, lange tijd je marathontempo rennen is niet zo gek blijkbaar.
Voor mensen die fulltime hardloper zijn niet, voor ons stervelingen met nog een baan en eventueel gezin er naast zijn dit echt hele pittige schemas in mijn ogen :D

Dit strookt ook heel weinig met de 80/20 regel die veel wordt toegepast. In 1 training zit je dan al ruim op die 20 procent?

Maar goed, hoop mensen die prima presteren op Trenera. Ik zou dat niet trekken iig :')

• MiKeZZa
L23 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:17:
[...]

Wat zeg je nou precies? Alles uithalen zie ik ook een beetje als je laten opjutten dat het ook wel sneller kan en dan vervolgens rond de 30 km stuk gaan :P Niks verkeerd aan om bij de eerste keer als doel te hebben om uit te lopen.
Dat ik me niet kan voorstellen dat er mensen bestaan die 1x in hun leven een marathon lopen en dat doen met een houding van; waarschijnlijk had ik een stuk harder gekund obv mijn training, maar ach wat boeit eindtijd eigenlijk…

Wellicht zit ik helemaal fout, maar dat kan ik me gewoon niet voorstellen

• redwing
Trenara is inderdaad van het vlotte lopen. Vandaag had ik ook een training waarbij ik zo'n 7.5km op 10km tempo moest lopen (4*1.8k met 2 minuutjes rust). Ik vind ze wel leuk, maar je gaat wel echt kapot en mijn Garmin vindt dan ook dat ik nu 3 dagen rust nodig heb. Nu weet ik zelf wel dat een training morgen/zondag best wel kan, maar het zegt toch wel iets :)

[removed]

• Juancho
redwing schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:23:
Trenara is inderdaad van het vlotte lopen. Vandaag had ik ook een training waarbij ik zo'n 7.5km op 10km tempo moest lopen (4*1.8k met 2 minuutjes rust). Ik vind ze wel leuk, maar je gaat wel echt kapot en mijn Garmin vindt dan ook dat ik nu 3 dagen rust nodig heb. Nu weet ik zelf wel dat een training morgen/zondag best wel kan, maar het zegt toch wel iets :)
Dan moet je de RPE eerlijk invullen en zal Trenara het ook voor je aanpassen. Dat is 1 van de functies waar je dan ook voor betaalt. Heb ik al een paar keer gehad, dat ik eerlijk invulde dat de training heel zwaar was (of ik had een slechte dag, kan ook) en dan krijg je daar feedback op en wordt je schema wat aangepast. Kan zowel in aantal week kilometers als in snelheid aanpassingen. Dat dynamische is juist de kracht, zal bij een Runna niet anders zijn lijkt me?

En andersom werkt het natuurlijk ook. Als een op papier zware run heel goed ging en je voelde je top... Dan geef je ook dat netjes door als RPE.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 27-02-2026 19:42 ]

• redwing
Juancho schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:37:
[...]
Dan moet je de RPE eerlijk invullen en zal Trenara het ook voor je aanpassen. Dat is 1 van de functies waar je dan ook voor betaalt. Heb ik al een paar keer gehad, dat ik eerlijk invulde dat de training heel zwaar was (of ik had een slechte dag, kan ook) en dan krijg je daar feedback op en wordt je schema wat aangepast. Kan zowel in aantal week kilometers als in snelheid aanpassingen. Dat dynamische is juist de kracht, zal bij een Runna niet anders zijn lijkt me?

En andersom werkt het natuurlijk ook. Als een op papier zware run heel goed ging en je voelde je top... Dan geef je ook dat netjes door als RPE.
Mijn ervaring is dat ie dan inderdaad wat trainingen aanpast om later alsnog weer met zulke trainingen te komen. Trenara gaat gewoon standaard uit van hoge tempo's (vergeleken met andere apps). En naar mijn idee is dat ook geen probleem zolang je je er maar bewust van bent. Ik loop dan ook regelmatig een training net wat langzamer dan Trenara aangeeft, maar ook regelmatig juist wel het tempo (zoals vandaag) omdat het gewoon leuk is om te kijken of het lukt. En heel eerlijk gezegd boeit het me dan weinig dat het eigenlijk niet helemaal optimaal is omdat het gewoon te hard is :P

[removed]

• Juancho
En zo hoort het toch ook? Welke app je ook gebruikt, of welk schema dan ook. Je gevoel is nog altijd de leidraad voor hoe je je run uiteindelijk loopt.

• Hartloper
  • Nu online
Shinji schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:44:
[...]
Ik volg Emiel Berghout ook, naast Ran To Japan de enige running YouTuber die ik volg (en soms eens Göran Winblad).

Ik ben er zeker van dat Emiel Berghout nooit 30km aan één stuk aan marathontempo loopt.
Wel 5x5 km aan marathontempo met een totale duur van 32km, da's nog iets anders dan 30km aan een stuk.

Die 5 x 5 km aan marathontempo is een klassieker bij elites en subelites zoals Emiel. Maar die kerel is veel sneller dan wij, dus 5x5km is in tijd gesproken een stuk korter dan bij ons, én hij is full-time hardloper.

• Shinji
  • Nu online
Hartloper schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:30:
[...]

Ik volg Emiel Berghout ook, naast Ran To Japan de enige running YouTuber die ik volg (en soms eens Göran Winblad).

Ik ben er zeker van dat Emiel Berghout nooit 30km aan één stuk aan marathontempo loopt.
Wel 5x5 km aan marathontempo met een totale duur van 32km, da's nog iets anders dan 30km aan een stuk.

Die 5 x 5 km aan marathontempo is een klassieker bij elites en subelites zoals Emiel. Maar die kerel is veel sneller dan wij, dus 5x5km is in tijd gesproken een stuk korter dan bij ons, én hij is full-time hardloper.
Nee, je hebt gelijk, het was geen 30km, het was 35km inderdaad. Op 95% marathontempo. (Toen 3:25m/km):
YouTube: Laatste Mega Training! 2:00:00 rond Marathon Tempo voor de Rotterdam...

Hij is volgens mij overigens geen fulltime hardloper maar zelfstandig ondernemer, iets met video's maken. Wel veel flexibiliteit qua uren dus maar verdient niet de kost met hardlopen. Tijdje terug heeft die video gedaan over wat het hardlopen hem oplevert en dat was maximaal een paar honderd euro dacht ik. Inmiddels zullen de YouTube opbrengsten daarbij helpen maar twee jaar terug was die nog een stuk kleiner wat dat betreft.

• CyberThijs
Ik vind de voorgestelde simulatietraining door Trenara niet zo gek. De overgrote meerderheid gebruikt Trenara voor hun eerste marathon, dan wil je toch al eens gevoeld hebben hoe zwaar dat tempo (in 4 blokken van 6km) aanvoelt op die afstand om wat vertrouwen te tanken/je lijf te leren kennen? Een marathon is immers ook mentaal een dingetje he. De week ervoor loop je die 30km al eens aan je LT1 drempel, de week daarvoor doe je die 30km door 2x 15km te lopen op 1 dag . Lijkt me niet zo'n gekke opbouw?

Als je al marathons gelopen hebt, dan kan ik me inbeelden dat je puur in termen van fysieke belasting en herstel kijkt/denkt. Maar voor de doelgroep van Trenara (incl. mezelf) gaat het dus om meer dan dat.
Pagina: 1 ... 431 ... 437 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.