Het helpt wellicht ook om te kijken naar het lopende 7-daagse gemiddelde i.p.v. de standaard maandag tot en met zondag weekvolume die je bijvoorbeeld in Strava ziet. Op die manier kan je ook een beetje schuiven met trainingen is mijn ervaring.redwing schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:15:
Ik loop er vooral tegen aan dat ik gewoon tijd tekort kom. Een keer of 4 per week trainen met een totaal van zo'n 40-50km is echt het max dat ik ingepast krijg. Zodra ik meer probeer in te plannen merk ik dat ik continue aan het verschuiven ben en kom ik in de knoop met de rust tussen de trainingen. En af en toe een keertje extra zou waarschijnlijk wel kunnen, maar dat zet weer weinig zoden aan de dijk.
Ik houd het dus bij mijn Trenara trainingen voor een halve marathon met 4 keer per week een training. Daaruit komen tijden/afstanden die goed vol te houden zijn.
Juist, het running average, veel beter wordt het niet.vhal schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:48:
[...]
Het helpt wellicht ook om te kijken naar het lopende 7-daagse gemiddelde i.p.v. de standaard maandag tot en met zondag weekvolume die je bijvoorbeeld in Strava ziet. Op die manier kan je ook een beetje schuiven met trainingen is mijn ervaring.
Normaal gesproken bouw je in een trainingsblok met kortere intervallen en bouw je dit op binnen het trainingsblok. bijvoorbeeld van 10-12 maal 400 meter naar 6-8 maal 600 meter naar 4-6 keer 1000/1200 meter.MiKeZZa schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:45:
Nou, 12 km loopje er op zitten inclusief 3x 1000m op 10km tempo. Laten we het houden op; uitdagend.
Ik zie dat in mijn omgeving ook (kantoor, Privee).L23 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:03:
[...]
Je bent ook een paar jaar bezig om tot die wekelijkse kilometers te komen. Kan best zijn dat ik een verkeerd beeld heb hoor, maar heb het gevoel dat het zeker wel mogelijk is.
Hoeveel mensen blijven er een paar jaar in dit topic hangen? Ik zie verschillende mensen met grote plannen voor een halve marathon hier aanmelden en dan hoor je vervolgens nooit meer hoe het is gegaan. Jammer.
Blessure en dan afhaken.
Of tijd te kort, training afzeggen. Week niet getraind. Twee weken niet. Afhaken.
Ik heb daarin geleerd niet te oordelen. Het is afhankelijk van iemands situatie, lichaam, relatie, de hele omgeving waarover je geen uitspraak kan en hoeft te doen. Intrinsieke motivatie moet vanuit de persoon zelf komen en waar de een energie krijgt van vroeg opstaan en buiten lopen, gruwelt de ander daarvan.
Ondertussen heb ik mijn taper weekje goed doorgekomen. In Oostenrijk in de bergen nog 30 km gemaakt met flink wat hoogte meters. Deze week preventieve fysio, korte rondjes en stap zo het vliegtuig in naar Tokyo. Het kriebelt enorm, komende zondag de marathon daar te lopen.
Weersverwachting 18 graden en zon. Heb er zin in!
Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154
Inderdaad heel herkenbaar. Wat voor mij (en ons gezin) wel helpt is bepaalde zaken combineren. Bijvoorbeeld hardlopend een kind naar de zwemles brengen, of juist ophalen van scouting. Of zoals afgelopen weekend, met het gezin schaatsen bij de Uithof. Ik ben hardlopend heen gegaan, wat dus in principe efficiënter is dan een los rondje lopenMaupertus schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:46:
[...]
Ik denk dat iedereen dit herkent en de frustratie begrijpt. Uiteindelijk is tijd voor de meesten van ons gewoon schaars na werk, familie, sociaal leven etc. 40-50 km is echt al heel, heel erg netjes en kan al zorgen voor geweldige prestaties. Stress omdat je steeds in de knoop komt is daarentegen waarschijnlijk niet bevorderlijk voor je succes.
Klinkt alsof je nu een goede keuze maakt en naar een hele mooie HM tijd gaat!
Oh, en mijn vrouw noemt zich altijd grappend een marathon-weduwe als er weer een 16 weken blok wordt ingezet. Ze heeft een glimlach op haar gezicht, maar euh...elk geintje een venijntje denk ik.
Maar zelfs dan is het passen en meten
Doe ik inderdaad ook, in het verleden rondje hardlopen/krachtrraining tijdens de zwemles en nu doe ik een rondje hardlopen tijdens de voetbaltraining op vrijdag. Kids zijn gelukkig al iets ouder, dus de avonden komen ook al iets meer vrij voor trainingen op deze manier.kepler schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:23:
[...]
Inderdaad heel herkenbaar. Wat voor mij (en ons gezin) wel helpt is bepaalde zaken combineren. Bijvoorbeeld hardlopend een kind naar de zwemles brengen, of juist ophalen van scouting. Of zoals afgelopen weekend, met het gezin schaatsen bij de Uithof. Ik ben hardlopend heen gegaan, wat dus in principe efficiënter is dan een los rondje lopen
Maar zelfs dan is het passen en metenIk haal nu 50-55k per week en wil eigenlijk richting de 70, maar dat gaat moeilijk worden
Gewoon een vraag maar waarom zou je 'flink wat hoogtemeters' pakken tijdens het taperen van een marathon met slechts 60 hoogtemetersStewie! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:10:
[...]
Ondertussen heb ik mijn taper weekje goed doorgekomen. In Oostenrijk in de bergen nog 30 km gemaakt met flink wat hoogte meters. Deze week preventieve fysio, korte rondjes en stap zo het vliegtuig in naar Tokyo. Het kriebelt enorm, komende zondag de marathon daar te lopen.
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.