• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

Stewie!

Keen must die!

Afgelopen maand heb ik de halve marathon van Breda en de halve marathon van Amsterdam gelopen als voorbereiding op de NYC marathon. Komende zondag is het zover, lang op verheugd.

In Breda wilde ik aanvoelen of de knie weer belast kon worden in een long run, in Amsterdam heb ik nog kunnen experimenteren met het tempo, voeding, combinatie sok+schoen. Heb lang 04:45 min/kim gelopen maar de laatste kilometers had ik het zwaar. Teveel getrained om weer conditie op te bouwen na enkele weken stilstand begin september, en een lichte angst, want ik wilde geen nieuwe blessure oplopen in een trainingsloop. Uiteindelijk 1 uur 46 minuten op de eindstreep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftVIAjcIKCF8cFDJzunzAZEUX9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dr2wPyPMggXSawZMN9wxNCBP.jpg?f=fotoalbum_large
In het midden, in het geel/oranje, ren ik

Voor New York geeft het mij een goed gevoel welk tempo ik moet lopen en lang vol kan houden. Heb lang getrained om 3 uur 30 te gaan lopen, heb door de blessure de tijd los gelaten en focus nu op een mooie rit die hopelijk netjes onder de 4 uur wordt afgesloten. En wat is het boffen dat je in zo'n stad mag lopen O+

Heb een nieuw setje Hoka Rocket x 3 gekocht, voor mij de perfecte marathonschoen. Stuk stabieler dan de Cielo of Vaporfly's, en toch lekker licht en snel.

Afgelopen week veel kilometers gemaakt in de Alpen, hoop dat de hoge bruggen in New York daarbij kinderspel zijn. We gaan 't ervaren!

[ Voor 4% gewijzigd door Stewie! op 28-10-2025 17:49 ]

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-12 18:28

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

kepler schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Verder lopen dan 30km in training, gaat in principe niet oplossen dat je er doorheen zakte na de 30 deze marathon. Je moet goed bedenken wat het probleem geweest is, in principe zijn er twee mogelijk (naast blessure): te hard van start gegaan en/of een voeding/vocht probleem.
Sowieso tempo O-)
Ik heb getraind op 7m/km, en dat was ook de bedoeling. Echter lag het tempo tot de 30km ongeveer een halve minuut onder mn doeltempo..
voor de volgende keer wil ik alleen wel dat mn lichaam de duur van de inspanning herkent. Nu was ook dat nieuw. Wat er dan uiteindelijk uit komt rollen is ondergeschikt. Volgende Marathon staat het proces centraal.

Voeding/vocht ging overigens boven verwachting. Had mn gelletjes mee voor elke 4 km, en dat ging als een trein. Drinken had ik bij me (2×275ml) en die kon ik bij de waterpunten dan weer vullen.

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
kwakke01 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:58:
[...]

Sowieso tempo O-)
Ik heb getraind op 7m/km, en dat was ook de bedoeling. Echter lag het tempo tot de 30km ongeveer een halve minuut onder mn doeltempo..
voor de volgende keer wil ik alleen wel dat mn lichaam de duur van de inspanning herkent. Nu was ook dat nieuw. Wat er dan uiteindelijk uit komt rollen is ondergeschikt. Volgende Marathon staat het proces centraal.

Voeding/vocht ging overigens boven verwachting. Had mn gelletjes mee voor elke 4 km, en dat ging als een trein. Drinken had ik bij me (2×275ml) en die kon ik bij de waterpunten dan weer vullen.
Sorry maar je vraagt waar kan het aan liggen dat ik kramp krijg en een post later geef je aan dat je pace 30 sec/km te snel was. Waar zou het aan liggen denk je?

• kwakke01

kwakke01

WizzlerNL schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:18:
[...]

Sorry maar je vraagt waar kan het aan liggen dat ik kramp krijg en een post later geef je aan dat je pace 30 sec/km te snel was. Waar zou het aan liggen denk je?
verkeerd gequote denk ik; ik heb nooit gezegd dat ik kramp heb gehad; heb ik ook niet. Ik was gewoon op, leeg.. tempo lag te hoog voor de duur van de inspanning. Iets was ik al verwacht had. Daarom voor de volgende keer in de voorbereiding meer km maken; gemiddeld, maar ook in de longruns :*)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

uFx schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Toch ben ik daar wel benieuwd naar of dat wel zo is. Ik heb bij mijn vorige marathontraining ook inderdaad niet meer dan 36 km aan één stuk gelopen (met maximale weekvolume rond de 65 km), het meeste in rustig tempo (~45 tot 60 seconden langzamer dan marathontempo). Ik kreeg dus last van kramp tijdens het laatste stuk van de marathon en ik verwacht niet dat dit een vochtprobleem is (genoeg gedronken). Maar mijn spieren zijn die belasting op marathontempo natuurlijk niet gewend op zo'n afstand. Hoe train je daar dan door? Meer kilometers maken op marathontempo? Ik weet het eerlijk gezegd niet zo goed. De langzame duurlopen met lage hartslag heb ik wel onder de knie, en ook in die laatste 10 kilometer was mijn hartslag meer dan prima (rond de 160). Met nog meer langzame kilometers maken train ik niet de spierbelasting op een langere, snellere afstand lijkt me.
Renato Canova zou vol overtuiging zeggen dat je meer lange snelle duurlopen moet doen. Langzame duurlopen zijn goed en onmisbaar voor je basisconditie, maar voor een marathon moet je specifieke trainingen doen, dwz 90-100% marathontempo. Als blokken, als alternations (1k 100% 1k 90% enzovoort). In ieder geval specifiek trainen.

Zie ook: https://www.runnersworld.com/advanced/a20838198/canova-101/

Canova schrijft helaas geen boeken en al helemaal geen schema's voor amateurs, maar het dichtst in de buurt komt Marathon Excellence van John Davis. Het boek is onderweg naar mijn huis dus daar kan ik nog niets over zeggen maar Davis is zo'n beetje de officieuze woordvoerder van Canova's filosofie en heeft altijd goede diepgaande artikelen op zijn blog https://runningwritings.com/

Hij heeft zelfs Canova zo gek gekregen om een blurb te schrijven voor zijn boek. Dan zal het vast wat zijn :p

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-12 06:34

Infinchible

Woef!

Volgens mij had mijn 'trainer' van 10 jaar geleden een beetje hetzelfde idee. Als ik nu naar mijn trainingen kijk voor de marathon van Spijkenisse 2015, liep ik veel op marathontempo. 3x 7km, 4x 6km, 30km met de laatste 10km op marathontempo etc. In de voorbereiding zelfs nog 31 en 36km trails, waar je toch ook een hogere effort geeft dan bij een rustige duurloop. Tijdens de marathon toen in ieder geval geen last van krampen gehad en zelfs nog een negatieve split behaald, al was dat ook omdat de 2e helft iets meer meewind had.
Wil deze keer in voorbereiding van de Enschede Marathon ook wel meer van dat soort trainingen er weer ingooien. Maar dat is pas na de jaarwisseling, tot dan gewoon de weekvolumes wat proberen op te krikken.

Zelf afgelopen zondag de 10km bij de Diepe hel Holterbergloop gelopen, leuk evenement en was allemaal super geregeld! Duidelijke route-aanwijzingen, voor de auto, maar ook richting de startvakken/omkleden en dergelijke. De loop zelf was een heen-en-weertje, met heel weinig bochten. Alleen toch niet zo'n snel parkoers door wat hoogteverschil en de tegenwind die er deze keer de 1e 5km bij zat. Hierdoor de 2e helft wel kunnen versnellen en alsnog een erg lekkere tijd gelopen van 35'44. Maar 15 seconden boven mijn PR ongeveer. Hopelijk kan ik deze vorm in de winter nog een beetje uitbouwen, vaak wordt het in de winter juist minder en vaker pijntjes enzo. Maar heb nu in ieder geval een mooi doel :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kjEOErby1uRPIqJg8cvqCSbifc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vkjPkZUykOmob5ng7hko9XCK.jpg?f=user_large

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:59
Het onoplosbare probleem van marathontraining.
Je kan nooit echt trainen voor die laatste 12km van de marathon. Je loopt nooit én zo hard én zo lang. En als je dat toch zou doen, riskeer je je wedstrijd op training te lopen. Of er zo lang van te moeten herstellen dat je de trainingen daarop hypothekeert.

@kenneth
Canova is me bekend. Dat zijn trainingsprincipes werken bij eliteatleten lijdt geen twijfel. Ik heb er alleen mijn vragen bij of we zijn principes wel op amateurs als ons kunnen toepassen.
Het enige wat ik opgepikt heb van Canova is dat ik mijn 30km trainingen iets sneller doe dan de rustige duurlopen. Weliswaar eerder op 85% dan op Canova's 95% van marathontempo, maar goed, die lange duurlopen zijn dan ook niet op mijn wedstrijdschoenen.
Het ziet er een interessant boek uit. Al ga ikzelf de trainingsprincipes waarschijnlijk niet kunnen toepassen wegens te intensief voor mij. Bedankt voor de tip en benieuwd wat je eruit haalt.

[ Voor 11% gewijzigd door Hartloper op 28-10-2025 22:20 ]

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:54
Infinchible schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:44:
Zelf afgelopen zondag de 10km bij de Diepe hel Holterbergloop gelopen, leuk evenement en was allemaal super geregeld! Duidelijke route-aanwijzingen, voor de auto, maar ook richting de startvakken/omkleden en dergelijke. De loop zelf was een heen-en-weertje, met heel weinig bochten. Alleen toch niet zo'n snel parkoers door wat hoogteverschil en de tegenwind die er deze keer de 1e 5km bij zat. Hierdoor de 2e helft wel kunnen versnellen en alsnog een erg lekkere tijd gelopen van 35'44. Maar 15 seconden boven mijn PR ongeveer. Hopelijk kan ik deze vorm in de winter nog een beetje uitbouwen, vaak wordt het in de winter juist minder en vaker pijntjes enzo. Maar heb nu in ieder geval een mooi doel :).

[Afbeelding]
Geinig nog een tweakers die hem gelopen heeft. Ik heb na lange periode zonder hardlopen weer rustig opgebouwd van 0 naar 5k naar 10k en afgelopen zondag ook de Diepe Hel als test gedaan. Het ging beter dan verwacht, ondanks de hoogtemeters en de wind. Garmin gaf aan dat 51 minuten haalbaar moest zijn, het werden er net geen 50. Ik vond het wel een mooie loop alleen jammer van het heen en terug. Volgend jaar ga ik zeker weer lopen.

• kwakke01

kwakke01

kenneth schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:04:
[...]

Renato Canova zou vol overtuiging zeggen dat je meer lange snelle duurlopen moet doen. Langzame duurlopen zijn goed en onmisbaar voor je basisconditie, maar voor een marathon moet je specifieke trainingen doen, dwz 90-100% marathontempo. Als blokken, als alternations (1k 100% 1k 90% enzovoort). In ieder geval specifiek trainen.

Zie ook: https://www.runnersworld.com/advanced/a20838198/canova-101/
...
Thanks! ben tot nog toe (vanaf februari) inderdaad bezig geweest met het neerleggen van een basis, en heb eigenlijk alleen maar duurlopen in zone-2 tempo gelopen. af en toe een versnelling hier en daar, en een kort loopje die wat meer intensief eindigde mag niet echt een plan heten, dus ga me hier eens in verdiepen. werken aan de basis blijft de komende maanden denk ik wel het uitgangspunt, maar als ik eenmaal toe ben aan 'mijn' marathon blok, dan zal ik kijken of ik dit daarin kan integreren. zal dan sowieso van 3x per week naar 4x per week gaan dus meer ruimte om te experimenteren.

-edit- net het artikel in 1 adem uitgelezen; en hou niet eens van lezen ^^. het idee spreekt me erg aan, maar ik vrees dat ik eerst die basis nog goed moet neerleggen; mijn snelste 1/2 marathon (1:58) liep ik 7 jaar geleden nadat ik een jaar redelijk consistent had gelopen (avg 100km/maand). nu lijkt dat nog steeds een dunne basis met 'maar' 25km p/w maar dat waren wel allemaal intensieve kilometers.Wat ik me kan herinneren van die periode is dat mijn loopjes getypeerd konden worden als "niet kapot is niet je best gedaan" dus aan intensiteit geen gebrek. De mix zit hem voor mij het komend jaar dan ook met name in het het uitbouwen van die basis en het verhogen van tempo & intensiteit. eerst maar weer terug zien te komen op een 5km binnen de 25 minuten, 10km binnen de 50, 15km in 1:20 etc. en dan zien waar we komende zomer staan. leuk zo'n reis :)

[ Voor 30% gewijzigd door kwakke01 op 28-10-2025 23:24 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Afgelopen weekend de marathon van Lissabon gelopen :). Afgelopen tijd helaas niet heel veel kunnen trainen (YTD = 1300km) , langste duurloop was 26km en ook wat last van mijn knie gehad, dus een snelle tijd of pr zat er niet in. Doel was lekker lopen en vooral genieten van de omgeving.
Vertrokken op 4:30-4:35 met 3u15 in mijn achterhoofd, dat tempo ondanks de hoogteverschillen best lang vol kunnen houden tot 30km en toen werd het wel echt heel zwaar. Omdat ik mijn pr toch niet zou verbreken ontbrak ook een beetje de motivatie om de pijn te verbijten, dus op langzaam tempo uitgerend.
Uiteindelijk gefinisht in 3u20 , niet heel snelle tijd voor mij , maar wel heel blij dat ik blessurevrij ben gebleven. De volgende dag een hike gedaan van 16km met 500m hoogteverschillen en dat ging best goed, betekent dus dat ik snel herstel en verre van voluit ben gegaan.
Komende week eerst helemaal herstellen en dan pak ik volgende week mijn schema weer op voor de volgende marathon over 2 maanden.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:35
Infinchible schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:44:
Volgens mij had mijn 'trainer' van 10 jaar geleden een beetje hetzelfde idee. Als ik nu naar mijn trainingen kijk voor de marathon van Spijkenisse 2015, liep ik veel op marathontempo. 3x 7km, 4x 6km, 30km met de laatste 10km op marathontempo etc. In de voorbereiding zelfs nog 31 en 36km trails, waar je toch ook een hogere effort geeft dan bij een rustige duurloop. Tijdens de marathon toen in ieder geval geen last van krampen gehad en zelfs nog een negatieve split behaald, al was dat ook omdat de 2e helft iets meer meewind had.
Wil deze keer in voorbereiding van de Enschede Marathon ook wel meer van dat soort trainingen er weer ingooien. Maar dat is pas na de jaarwisseling, tot dan gewoon de weekvolumes wat proberen op te krikken.

[Afbeelding]
Leuk om te zien en lezen!

Ik was er zelf ook, voor de HM. Eerste keer dit parcours. Van tevoren veel over gehoord (o.a. de hele autorit heen met wat mensen van een atletiekvereniging :P ) en misschien wel een beetje bang gemaakt zelfs.. maar het viel me uiteindelijk best mee! Het regende en waaide op sommige stukjes en de schoenen sopten lekker na verloop van tijd, maar het mocht de pret niet drukken en 5 minuten van mijn PR afgesnoept eindigend met 1:34:26 (Strava zelfs 1:33:29)! Super blij mee en ik ga toch wel overwegen hem volgend jaar weer op de kalender te zetten. Prachtige door de bossen en over de heide. Kuitenbijters zijn er zeker (het heet niet voor niets de Diepe Hel), maar naar beneden rennen heeft ook zeker zijn charmes ;)

• WizzlerNL
  • Nu online
kwakke01 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:30:
[...]
verkeerd gequote denk ik; ik heb nooit gezegd dat ik kramp heb gehad; heb ik ook niet. Ik was gewoon op, leeg.. tempo lag te hoog voor de duur van de inspanning. Iets was ik al verwacht had. Daarom voor de volgende keer in de voorbereiding meer km maken; gemiddeld, maar ook in de longruns :*)
Ah Oke, excuus dan haal ik twee verhalen door elkaar!

Blijft wel staan natuurlijk dat het niet gek is dat de tank voor finish al leeg is als je 30 sec te hard loopt.

• kwakke01

kwakke01

WizzlerNL schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 06:25:
[...]

Ah Oke, excuus dan haal ik twee verhalen door elkaar!

Blijft wel staan natuurlijk dat het niet gek is dat de tank voor finish al leeg is als je 30 sec te hard loopt.
nee inderdaad; de bedoeling was ook dat ik ergens tussen de 6:48 en de 7:00 kon lopen, maar het bloed kroop waar het niet gaan moest O-) enfin; had nooit verwacht dat ik dit tempo al kon lopen, laat staan dat het uiteindelijke verval beperkt bleef tot 30 seconde/km boven mijn initiële doeltempo. ik hield voor de start serieus rekening met het scenario dat ik de laatste 10km echt zou moeten wandelen, maar ben er nu wel over uit dat ik het component voeding schromelijk heb onderschat bij het lopen van lange afstanden. Beetje bij beetje probeer ik de puzzel te leggen die Marathon heet, waarbij alle input die ik hier vind welkom is. zoals in mn vorige post aangegeven begint het meer als een reis te voelen dan een doel op zich, en dat is goed, al heb ik die doelen stiekem wel ;) Eerste doel was Uitlopen, secundaire doel binnen de 5 uur, en tertiaire doel Genieten. aangezien al die doelen al bereikt zijn, dient het volgende doel zich aan: de marathon binnen de 4 uur. Daar zit gelukkig geen tijdsdruk op; ik ga me eens rustig verdiepen in het proces naar een Marathonstart toe, en neem zoals gezegd daar de uitgangspunten van Canova in mee _/-\o_
Merk nu na een week en inmiddels mn eerste 8km na de marathon dat mn lijf toch wel een aardige opdonder te verwerken heeft, en dat het devies voor de komende weken zal zijn om rustig weer te beginnen. Aan de andere kant geeft juist dat ook weer meer glans aan de kreet "Finisher of my masterpiece".

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-12 15:25
Hartloper schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:45:
Het onoplosbare probleem van marathontraining.
Je kan nooit echt trainen voor die laatste 12km van de marathon. Je loopt nooit én zo hard én zo lang. En als je dat toch zou doen, riskeer je je wedstrijd op training te lopen. Of er zo lang van te moeten herstellen dat je de trainingen daarop hypothekeert.
Nja, dat klopt ook wel in zekere zin, maar ik ben er van overtuigd dat dit wel kan. Voorbeelden genoeg.
Je kunt het hooguit verbeteren door je weekomvang te verhogen en dat is niet voor iedereen weggelegd, tenzij je prof bent en 2x per dag kunt lopen. Dan zou je het tempo in de laatste 10km vast kunnen houden of zelfs versnellen, zoals een beetje Keniaan dat vaak kan doen. Zelf ben ik nu ook aan het zoeken naar iets, waardoor ik mezelf kan verbeteren in die laatste 10-12km.
Guido Hartensveld zei in de laaste Pacer podcast, dat het er om gaat dat je bij een training altijd over moet houden. Dus stel, je hebt 8x1000m, dan zou je op datzelfde tempo er ook 10 moeten kunnen lopen. Of 3 marathonblokken in een lange duurloop, zou je er ook 4 van moeten kunnen lopen. Je zit goed als je dat kan. Klonk voor mij wel als een eye-opener, omdat ik mijn tempo's altijd bepaal op basis van de training, met het gevolg dat ik het laatste blokje altijd met de tong over de baan mijn laatste energie tot uit m'n kleine tenen trek. Daar kan geen blokje meer bij.. ik moet mezelf daar beter in zien te sturen ofzo..

Gisteravond opperde een clubgenoot om mee te doen aan een charity marathon bij ons in de buurt in augustus. Gaat niet om tijd, maar zou wel een mooie duurtraining zijn in de aanloop naar Eindhoven in oktober. Dat leek me wel een goed plan. Ik kijk het nog even aan wat ik er mee ga doen.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:01
Inspirerend om de verhalen hier te lezen. Nu toch maar eens een vraag voor mezelf stellen, ik hoor graag jullie advies.
In januari ga ik mijn eerste halve marathon lopen, die van Egmond. Drie weken eerder is er een lokale 10km die ik wel zou willen lopen, maar alleen als ik daar voluit kan. Is dat aan te raden of is dat te kort voor die halve marathon?

Even wat cijfers: een jaar geleden liep ik (vrouw, 50+) in december 58min over die 10km, ik zou nu 55min willen lopen, wat volgens Runanalyzer moet kunnen (54 minuten zelfs). In februari liep ik 10EM in 1u34min, daarna geen wedstrijd meer gelopen. Ik train momenteel (meestal) 3x per week (2x duur, 1x interval), in totaal 25-30 km per week. De komende tijd wil ik met regelmaat 1 van mijn 3 trainingen met 8-9km verlengen, maar dat zal niet iedere week gebeuren.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:54

L23

marana schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:09:
Inspirerend om de verhalen hier te lezen. Nu toch maar eens een vraag voor mezelf stellen, ik hoor graag jullie advies.
In januari ga ik mijn eerste halve marathon lopen, die van Egmond. Drie weken eerder is er een lokale 10km die ik wel zou willen lopen, maar alleen als ik daar voluit kan. Is dat aan te raden of is dat te kort voor die halve marathon?
Dat kan prima 3 weken voor de halve marathon. Het taperen/afbouwen voor de halve marathon kan je 10 a 14 dagen voor de start mee beginnen. Dus met 3 weken te gaan heb je nog genoeg tijd om te herstellen.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:25
Hoe doen jullie het eigenlijk met inschrijven voor de kleinere wedstrijden? Wachten jullie daar het weer af en schrijf je je een week van te voren in of loop je ongeacht het weer?

Zit te kijken om mij in te schrijven voor een 15km in december, maar niet echt veel zin om in de regen te gaan lopen, kou kun je je op kleden.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:07
marana schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:09:

Even wat cijfers: een jaar geleden liep ik (vrouw, 50+) in december 58min over die 10km, ik zou nu 55min willen lopen, wat volgens Runanalyzer moet kunnen (54 minuten zelfs). In februari liep ik 10EM in 1u34min, daarna geen wedstrijd meer gelopen. Ik train momenteel (meestal) 3x per week (2x duur, 1x interval), in totaal 25-30 km per week. De komende tijd wil ik met regelmaat 1 van mijn 3 trainingen met 8-9km verlengen, maar dat zal niet iedere week gebeuren.
Een week van te voren 10km voluit; nee. Een week van te voren 5km voluit; ja, maar liever niet.
Twee weken of langer van te voren 10km voluit; ja.

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:25
Gynnad schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:35:
Hoe doen jullie het eigenlijk met inschrijven voor de kleinere wedstrijden? Wachten jullie daar het weer af en schrijf je je een week van te voren in of loop je ongeacht het weer?

Zit te kijken om mij in te schrijven voor een 15km in december, maar niet echt veel zin om in de regen te gaan lopen, kou kun je je op kleden.
Dat is heel persoonlijk, maar ik ben kamp ongeacht het weer - Iets terug in dit draadje heb ik mijn 'zwem'wedstrijd van 15km gepost en dat vond ik wel een leuke challenge om te doen. Kwam daar één persoon tegen die werd afgevoerd met een warmtedeken, denk dat als je jezelf warm kunt houden (inspannen of jack) maakt het weer mij niet zoveel uit. :)

• kwakke01

kwakke01

Net even een kort rondje gedaan om de benen los te schudden
Dat schudden ging erg lekker. Moe maar voldaan (direct na de loop); zag de vorige keer dat er een segmentje ligt op mijn normale loopje, dus daar heb ik voor mezelf een goeie banker neergezet :) even opfrissen en dan lekker op de bank de verkiezingen kijken heb ik wel weer verdiend ;)
Strava or it didn't happen ;) Check out my run on Strava: https://strava.app.link/JkIGz60KRXb

-Edit- merk wel dat ik na een korte inspanning snel weer op adem ben, blijkbaar zijn die km van de afgelopen maanden toch niet voor niets _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door kwakke01 op 29-10-2025 21:04 ]

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Vanochtend naar New York gevlogen, en het kriebelde om meteen een rondje door de stad te maken. Ze zijn al druk bezig met de opbouw voor de NYC marathon komende zondag, Leuk om te zien. Het hotel heeft al aangekondigd ontbijtjes to go klaar te hebben vanaf 3 uur in de ochtend, en had een goodie bag klaarliggen met allemaal items voor gebruik voor, tijdens en na de marathon. Super attent, al gebruik ik nooit die KT tape, anti-chafing middeltjes, spier herstel crèmes enzovoort.

Goodie bag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xgYksYwnkPaQANafG3S1_O9Mx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bczrDf3EEX7RPQmfqLlOHsNh.jpg?f=fotoalbum_large

Finish zone in opbouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWUwLuT59aHMMyjtJ14k4SDe1cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtSVPh21fiz3oUYnPxApEE0B.jpg?f=fotoalbum_large

Rondje langs Times Square, Central Park, genoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9FvKOPj6QTic9x1plTzHGKHrSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPISAXCejDxBVuJfitkE1Blh.jpg?f=fotoalbum_large

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:05
Stewie! schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:33:
Vanochtend naar New York gevlogen, en het kriebelde om meteen een rondje door de stad te maken. Ze zijn al druk bezig met de opbouw voor de NYC marathon komende zondag, Leuk om te zien. Het hotel heeft al aangekondigd ontbijtjes to go klaar te hebben vanaf 3 uur in de ochtend, en had een goodie bag klaarliggen met allemaal items voor gebruik voor, tijdens en na de marathon. Super attent, al gebruik ik nooit die KT tape, anti-chafing middeltjes, spier herstel crèmes enzovoort.

Goodie bag:
[Afbeelding]

Finish zone in opbouw
[Afbeelding]

Rondje langs Times Square, Central Park, genoten.
[Afbeelding]
Heel tof! Ik ben al regelmatig in NY geweest, hele leuke stad! (Alhoewel, de US met de huidige president...)

Hoeveel ben je in totaal kwijt voor deze trip als ik vragen mag? (Vlucht, hotel en inschrijving)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:08

vhal

ಠ_ಠ

Een vraag aan de Adidas EVO SL lopers.

Mijn vrouw heeft deze schoenen gekocht. Ze lopen goed echter krijgt ze na een aantal kilometer last van drukpunten op beide grote tenen door het randje van mesh naar het hardere materiaal aan de voorzijde van de schoen. Dit randje is goed voelbaar met je handen. Uiteindelijk voelt het voor haar alsof d'r tenen afgesneden worden.

Omdat de schoen overal zo bejubeld wordt, vraag ik mij af of dit een exemplarisch probleem is of dat de schoen helaas ongeschikt is voor haar.

Strava

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:42
vhal schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:39:
Een vraag aan de Adidas EVO SL lopers.

Mijn vrouw heeft deze schoenen gekocht. Ze lopen goed echter krijgt ze na een aantal kilometer last van drukpunten op beide grote tenen door het randje van mesh naar het hardere materiaal aan de voorzijde van de schoen. Dit randje is goed voelbaar met je handen. Uiteindelijk voelt het voor haar alsof d'r tenen afgesneden worden.

Omdat de schoen overal zo bejubeld wordt, vraag ik mij af of dit een exemplarisch probleem is of dat de schoen helaas ongeschikt is voor haar.
Heeft ze wel de juiste maat? Ik heb zelf 2 paar Evo SL's, en ondanks dat ik bij race-schoenen soms wat wrijving krijg bij mijn kleine teen, heb ik bij de Adidas Evo SL juist een ruim gevoel in de voorvoet.

Maar Chris Stepanek van Sagasu Running heeft onderzoek gedaan naar de fit van de Evo SL... en dat die niet fantastisch is. Er zit best nog wat verschil in productiedatum/locatie/kleurstelling en hoe de schoen dan valt. Consistentie is niet heel goed.

N=1 voor mij dat ik geen problemen ervaar, maar het is dus wel een bekend fenomeen.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

kepler schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:17:
[...]

Heel tof! Ik ben al regelmatig in NY geweest, hele leuke stad! (Alhoewel, de US met de huidige president...)

Hoeveel ben je in totaal kwijt voor deze trip als ik vragen mag? (Vlucht, hotel en inschrijving)
Ik heb er een tijdje gewerkt, jaren m’n verkering hier gehad, veel te vaak geweest. De stad is flink veranderd. Fietsvriendelijker geworden, vele mooie nieuwe gebouwen. Hardlopen over fietspad of busbaan op straat gaat in ieder geval goed.

Wat het kost wil je niet weten. Het kan best goedkoper dan hoe ik het doe, als je een KLM economy vlucht boekt met een simpele hotelkamer, en met de metro reist. Misschien 2000-2500 euro dan? Marathon zelf een paar honderd euro. Groepsreizen met gegarandeerd ticket zijn 3500 euro.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36

bakvis

Tweakers.Nerd

Stewie! schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:46:
[...]

Ik heb er een tijdje gewerkt, jaren m’n verkering hier gehad, veel te vaak geweest. De stad is flink veranderd. Fietsvriendelijker geworden, vele mooie nieuwe gebouwen. Hardlopen over fietspad of busbaan op straat gaat in ieder geval goed.

Wat het kost wil je niet weten. Het kan best goedkoper dan hoe ik het doe, als je een KLM economy vlucht boekt met een simpele hotelkamer, en met de metro reist. Misschien 2000-2500 euro dan? Marathon zelf een paar honderd euro. Groepsreizen met gegarandeerd ticket zijn 3500 euro.

***members only***
Goed bezig! Hard voor gewerkt zo te zien en daar goed gebruik van maken! Als ik de mogelijkheid had wist ik het wel ;) !

Mijn Specs

• Slickk
@Stewie! Haha mooi man, leuke foto's! Geniet ervan, met dat soort budgetten was ik allang alle 7 world majors achterna gevlogen :P Succes zondag!

[ Voor 5% gewijzigd door Slickk op 30-10-2025 14:04 ]

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:19
[...]

Ik heb er een tijdje gewerkt, jaren m’n verkering hier gehad, veel te vaak geweest.
***members only***
Ik moest heel hard lachen om deze prachtige foto van lekker een beetje luxe...en dan het potje Heinz :D
(Aan de andere kant, PCD pindakaas blijft ook gewoon de lekkerste pindakaas)

Geniet!

Jezus saves and takes half damage.

• kepler
[...]

***members only***
Haha heel cool! Ik werk ook veel en hard, maar kan dit niet betalen :') Supertof dat jullie het wel kunnen, geniet ervan en succes zondag!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFbyJvkx6b-MdgamPmoYVGzuNfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOFnNYujojkz14XdxSQ2v1lP.jpg?f=fotoalbum_large

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:04
Het doel voor aankomend voorjaar was de marathon Rotterdam, echter nu de uitbreiding hiervan er niet inzit dit jaar ga ik mijn focus verleggen. Grootste kanshebber is om de marathon in Amstelveen te gaan lopen. Qua weer is deze periode nog lekker (ipv Leiden of Utrecht in mei) en qua reisafstand ook goed te doen (ipv Enschede). Wel een heel stuk kleiner qua animo dus ben benieuwd hoe de ervaring zal zijn.

Deze zomer mijn eerste halve marathon gelopen in ~1:44:00 en sindsdien de basis verder uitgebreid de afgelopen weken en het weekvolume verhoogd. Afgelopen 3 weken boven de 30 km uitgekomen, vorige week 36 km en het plan voor deze week is om rond de 38-39 km uit te komen. Hierbij wil ik een loopje in tweeën splitsen om ipv 3, 4 keer in de week te lopen.

Voor de marathon training gekozen voor het Marathon Excellence plan van 18 weken. https://marathonexcellenc...-plan-18-weeks-metric.pdf. Boek is inmiddels ook binnen ter lering ende vermaeck.

Over anderhalve week de eerste training van het schema op de planning, ik ben benieuwd!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:24
Vanochtend vroeg de Halloween badge weer gescoord met een duurloopje 🎃

Normaal loop ik 10-11 km voor werktijd en dat doe ik dan nuchter. Vandaag waren er zowaar 3 andere idioten loopmaatjes voor een loopje om 7.00, gezellig! Het rondje werd met 16km alleen wel iets langer dan gepland, maar dat ging eigenlijk hartstikke goed. 16 km op een nuchtere maag gaat dus prima, weten we dat ook weer :)

Met 217 km op de teller was oktober trouwens eindelijk weer eens een prima maand. Het was alweer een aantal maanden geleden dat ik de 200 had aangetikt :)

https://www.strava.com/activities/16309134075/overview

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Littlegupper schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:41:
Het doel voor aankomend voorjaar was de marathon Rotterdam, echter nu de uitbreiding hiervan er niet inzit dit jaar ga ik mijn focus verleggen. Grootste kanshebber is om de marathon in Amstelveen te gaan lopen.
  1. Wordt lid van een atletiekvereniging
  2. Neem een wedstrijdlicentie
  3. Doe mee aan het NK marathon in Rotterdam
Er zijn zelfs verenigingen die bestaan puur voor de wedstrijdlicentie. Bijvoorbeeld: https://www.loopieloopie.nl/inschrijven/ Dat is natuurlijk niet zo leuk als lid zijn van een atletiekvereniging in je woonplaats :)

[ Voor 38% gewijzigd door Brakkie op 31-10-2025 13:36 ]

Systeem | Strava

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:47
Brakkie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:37:
[...]
Er zijn zelfs verenigingen die bestaan puur voor de wedstrijdlicentie. Bijvoorbeeld: https://www.loopieloopie.nl/inschrijven/ Dat is natuurlijk niet zo leuk als lid zijn van een atletiekvereniging in je woonplaats :)
Goeie tip! Moet je alleen een wedstrijdlicentie hebben op het moment van inschrijven? Of ook tijdens de wedstrijd?

Edit: niet goed gezocht; je hebt ook een licentie op de dag zelf nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Maarten2212 op 31-10-2025 21:06 ]

• kepler
Heel toepasselijk op Halloween een spontane bloedneus tijdens hardlopen :D Voorbijgangers gevraagd om zakdoek oid, maar niemand had iets. Toevallig langs een kapper die open was, die heeft me kunnen helpen. Ze hebben nog netjes gevraagd of alles ok was en niet duizelig. Na paar minuten weer over en verder gelopen.

Volgende keer toch paar zakdoekjes meenemen, alhoewel ik het niet heel regelmatig heb.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:29
[...]
Ik had deze optie nooit zo bedacht. Ben ook uitgeloot voor Rotterdam en was al op zoek naar alternatieven in het voorjaar om een keer een sub3 poging te wagen. Klopt het dat er nog voldoende tickets zijn voor mensen met wedstrijdlicenties? Ik kom namelijk niet verder in het registratieproces, zie https://in.njuko.com/nn-m.../683d5955e6a2dde2b8a25172

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Dat zou nog moeten kunnen.

Als je aan een NK meedoet moet je trouwens ook nog verplicht een elearning over doping doen. Je schoenen moeten ook voldoen aan de normen.

Systeem | Strava

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

SkyR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 09:08:
[...]

Heeft ze wel de juiste maat? Ik heb zelf 2 paar Evo SL's, en ondanks dat ik bij race-schoenen soms wat wrijving krijg bij mijn kleine teen, heb ik bij de Adidas Evo SL juist een ruim gevoel in de voorvoet.

Maar Chris Stepanek van Sagasu Running heeft onderzoek gedaan naar de fit van de Evo SL... en dat die niet fantastisch is. Er zit best nog wat verschil in productiedatum/locatie/kleurstelling en hoe de schoen dan valt. Consistentie is niet heel goed.

N=1 voor mij dat ik geen problemen ervaar, maar het is dus wel een bekend fenomeen.
Hmm, bedankt. Eén van de comments komt wel heel erg overeen met het probleem wat deze schoen heeft. In overleg met de webwinkel kon ze hem wel aanmelden als zijnde "defect", mogelijk komt er nog een passende oplossing.

Wel jammer, de schoen loopt prima maar het bovenwerk heeft de pasvorm van een vuilniszak en het randje in de schoen voelde echt onaangenaam. Zelfs na een paar dagen staan de drukplekken nog steeds op haar grote teen :X
Brakkie schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:11:
Dat zou nog moeten kunnen.

Als je aan een NK meedoet moet je trouwens ook nog verplicht een elearning over doping doen. Je schoenen moeten ook voldoen aan de normen.
Afgezien dan dit, je wilt eigenlijk toch niet zulke loopholes gebruiken om toch mee te doen aan de marathon Rotterdam? Misschien een onpopulaire mening maar m.i. mag een loper met een wedstrijdlicentie dan wel gaan aantonen dat ze iets van een trackrecord hebben. Als organisator wil je toch ook niet dat je NK-veld 'bevuild' wordt met lopers die er - ik noem maar wat - 4,5 uur over doen?

[ Voor 22% gewijzigd door vhal op 01-11-2025 10:04 ]

Strava

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:34
Voor de doorgewinterde én beginnende ultra trailer: inschrijving voor de prachtige Petranpad Ultra is zojuist geopend; slechts 100 plekken per afstand. Afstanden komend jaar op 2 mei zijn 112km en 64km.
Zojuist ingeschreven voor de 2026 editie met een groepje voor de 64km; dit jaar genoten van de 112km.

Inschrijven kan nu dus op https://petranultra.nl/

16:35 uur: inschrijving = vol, nu alleen nog wachtlijst.

[ Voor 11% gewijzigd door cyclofosfamide op 01-11-2025 16:42 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:37
Oeh lijkt me super gaaf, en hier in de buurt! Vraag me wel af of ik er verstandig aan doe. Heb in Eindhoven mijn eerste marathon gelopen en heb voor 29 maart de 60 van Texel op het programma staan. Zou deze op 2 mei dan al kunnen, of kan ik beter kijken naar iets later in het jaar?

WoT stats

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vanmorgen weer een parkrun gedaan en precies dezelfde tijd gelopen als mijn pr 2 weken geleden :+.
Inmiddels weer volledig hersteld van de marathon vorige week, had misschien toch wat harder gekund. Nog 2 maanden tot de volgende marathon :).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 01-11-2025 13:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:09
Sport_Life schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:25:
Vanmorgen weer een parkrun gedaan en precies dezelfde tijd gelopen als mijn pr 2 weken geleden :+.
Inmiddels weer volledig hersteld van de marathon vorige week, had misschien toch wat harder gekund. Nog 2 maanden tot de volgende marathon :).
Als je een week na een marathon al zodanig hersteld bent dat je een PR loopt, moet je echt wel een Sport_Lijf hebben. 😁

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HenRun schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:31:
[...]

Als je een week na een marathon al zodanig hersteld bent dat je een PR loopt, moet je echt wel een Sport_Lijf hebben. 😁
Helaas dus 1 seconde te langzaam voor een PR :P

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 13:34
ElPaco schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:04:
Oeh lijkt me super gaaf, en hier in de buurt! Vraag me wel af of ik er verstandig aan doe. Heb in Eindhoven mijn eerste marathon gelopen en heb voor 29 maart de 60 van Texel op het programma staan. Zou deze op 2 mei dan al kunnen, of kan ik beter kijken naar iets later in het jaar?
Denk dat je voldoende hersteltijd hebt na Texel, een maand. Maar dat kun je het beste zelf beoordelen. De afstand heb je dan al gedaan, in de benen, dus daar hoef je niet voor te trainen (tenzij je plan 112km is?).
En anders zie je lekker af en doe je er wat langer over ;)
edit:
inschrijving is vol

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

vhal schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:53:
[...]
Afgezien dan dit, je wilt eigenlijk toch niet zulke loopholes gebruiken om toch mee te doen aan de marathon Rotterdam? Misschien een onpopulaire mening maar m.i. mag een loper met een wedstrijdlicentie dan wel gaan aantonen dat ze iets van een trackrecord hebben. Als organisator wil je toch ook niet dat je NK-veld 'bevuild' wordt met lopers die er - ik noem maar wat - 4,5 uur over doen?
Het staat iedereen vrij om lid te worden van een atletiekvereniging en een wedstrijd licentie te nemen. Dit is geen loophole. Ik snap wel wat je bedoeld maar alleen echte liefhebbers zullen de moeite en kosten nemen voor lidmaatschap, wedstrijdlicentie en het doen van de doping elearning.

Systeem | Strava

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:09
Vandaag had ik eigenlijk een halve marathon willen lopen. Maar ook mijn tweede keus (Woudrichem) was inmiddels uitverkocht. Ik voelde me ook niet echt sterk, moe en het gevoel van een opkomende verkoudheid. In de loop van de ochtend voelde ik me toch redelijk goed. Ik besloot te proberen drie van mijn ronden van bijna 6km in de buurt van halve-marathon tempo te lopen en te kijken of ik zo in de buurt van mijn tien km en 10 Engelse Mijl records kon komen die ik beiden tijdens een halve marathon liep.

Ik besloot niet op mijn carbonplaat Hoka's te gaan lopen maar op mijn Asics Gel Kayano 30 waar ik mijn lange duurlopen op doe. Ik nam ook geen water mee, wel wat dextrose tabletten.

Ik wilde starten rond de 4:50 per km en hoopte halverwege wat te kunnen versnellen. Ik begon prima met kilometers tussen de 4:40 en 4:45. Ik begon te fantaseren over nog een rondje van 3 km er achteraan te plakken om zo in de buurt van mijn PR op de halve marathon uit te komen. In de vijfde kilometer kreeg ik echter ineens het gevoel dat het te zwaar werd. Mijn hartslag was ook al boven de 160. Ik besloot dat ik tot 5km op dit tempo zou lopen en dan op rustig tempo naar huis.

Toch lukte het gedurende die vijfde kilometer mezelf ervan te overtuigen dat ik beter op een rustiger tempo door kon lopen. Hopelijk lukt het om op verwacht marathon tempo door te gaan. Kilometer 6 ging in 5:02. Daarna lukte het toch om weer (nipt) onder de 5 minuten per kilometer te duiken. Na 10 km kwam ik door in 48:20. Een stuk langzamer dan mijn PR van 47:28, maar prima.

Ook de kilometers daarna gingen tussen de 4:52 en 4:59. Kilometer 16 perste ik er nog uit in 4:49, maar toen was ik behoorlijk op aan het raken. Na 16,1 km klokte ik 1:18:21 (uiteraard verloor ik nog wat tov mijn record van 1:16:54).

Ik bedacht rustig naar huis te lopen. Mijn rechterlies begon licht pijn te doen. Toch prentte ik mezelf in dat als ik ooit een marathon wil lopen, ik ook wel ergens pijn zal voelen. En dus besloot ik dat ik de halve-marathon afstand vol zou maken. Het tempo moest nu wel verder omlaag, 5:06-5:12. De tijd na 21,1 km was 1:43:58. Wel bijna drie minuten boven mijn PR, maar ik ben er toch tevreden over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IePJ8ZIdkcVaz2Ol1S0AFJhAoj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYVzZm3bDx5OOuoNCOyClQYq.jpg?f=fotoalbum_large

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:46
KevinK92 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:20:
Ik ben wel heel benieuwd naar Run with Ren; heb beide partijen (TwoZeroNine en Join) best wel hoog zitten, dus heb me ook aangemeld voor de beta. Eens kijken wat daaruit kan komen
Ik ben gisteren gestart met de bèta. De trainingen zijn wel interessant maar het lijkt erop dat ik een training alleen op die specifieke dag op mijn horloge kan krijgen. Dit een dag eerder of later doen is mij nog niet gelukt.

Zijn er meer mensen die al ervaring hebben?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:29
L met dit iemand bekend voor :

Ik slik sinds enige tijd medicatie tegen hoge bloeddruk. Maar nu gebeurt tijdens een training steeds het volgende ;
Ik start met warming up en vervolgens een 10tal minuten laag tempo en dan een hoger tempo. Zodra ik met dat lage tempo star, dan schiet mijn hartslag naar maximaal (voelt trouwens niet zo) om vervolgens na ong een 5 tal minuten een 30bpm naar beneden te gaan en daar te kunnen blijven voor de rest van de training.

De eerste keer dat ik dit opmerkte dacht ik dat het aan mijn hart and lag maar dat is het dus niet, want is elke keer

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

maartend schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:48:
L met dit iemand bekend voor :

Ik slik sinds enige tijd medicatie tegen hoge bloeddruk. Maar nu gebeurt tijdens een training steeds het volgende ;
Ik start met warming up en vervolgens een 10tal minuten laag tempo en dan een hoger tempo. Zodra ik met dat lage tempo star, dan schiet mijn hartslag naar maximaal (voelt trouwens niet zo) om vervolgens na ong een 5 tal minuten een 30bpm naar beneden te gaan en daar te kunnen blijven voor de rest van de training.

De eerste keer dat ik dit opmerkte dacht ik dat het aan mijn hart and lag maar dat is het dus niet, want is elke keer
Ik zou dat serieus nemen. Check met een hartslagband of die hetzelfde reageert en zo ja dan zou ik langs de huisarts gaan.

• MiKeZZa
  • Nu online
Zo, super blij! Zoals hier eerder gemeld lopen ik al jaren hard. 3 jaar geleden een HM gelopen en toen toch wel wat minder gaan lopen omdat het wel even genoeg was. Afgelopen zomer toch gemeend het sporten in bredere zin wat te moeten intensiveren. Ook het lopen weer wat fanatieker opgepakt, in combinatie met een Stryd vermogensmeter.

Heb me daarna een paar keer mopperend in dit topic gemeld; progressie viel eigenlijk best tegen en wat me opviel was dat ik op een rustige loop (> 7 minuten per km) alsnog binnen een paar km de hartslag op zag lopen. Conclusie hier en op basis van inlezen was; de motor is simpelweg nog niet groot genoeg. Dat aangevuld met een tegenvallende 10 km wedstrijd (ruim 53 minuten) in september maakten dat ik aan die motor wilde gaan werken.

Voor de maand oktober mezelf voorgenomen om alleen in z2 te lopen (onder aerobe grens). Ik hoopte op 150 km in de maand, maar de ondergrens was 30km per week. Dat was fors meer dan ik voorheen liep, maar gezien de relatief lage belasting durfde ik dit aan. Stryd gaf ook aan dat mijn 'Stress' op weekniveau niet gigantisch toenam. Dat sterkte me in dat dit moest kunnen.

Heel oktober heb ik dit volgehouden. Bijna obsessief vastgehouden aan Z2, nooit daar boven gekomen. Zodra ik er ook maar 1 hartslag eboven zat gelijk op de rem getrapt. Velen noemden het saai, maar ik vond het prima. Zeker omdat het tempo voor mijn gevoel toenam en de zware/zere benen na een loopje minder zijn dan voorheen.

Vervolgens zag ik na zo'n 3 weken een loopje van net voor oktober wat vergelijkbaar was met het loopje dat ik toen liep. Opvallend was dat ik 6:13 per km liep op dit 10 km loopje, terwijl ik een paar weken daarvoor nog richting de 7 minuten per km ging. Uiteraard n=1, maar het gaf wel vertrouwen.

Uiteindelijk bleek 150 km wat te ambitieus, zeker aangezien ik nog een week klusvakantie had, het skiseizoen weer begonnen is en daarnaast nog een aantal avondjes/weekenden gespendeerd heb bij een verhuizende vriend. Maar uiteindelijk toch een mooie 132,5 km gelopen in oktober waarbij ik denk ik kan stellen dat 132 daarvan in aerobe zone zaten.

Ik wilde na deze maand toch wel eens kijken hoe ik er voor stond, dus ondanks dat ik gisteren een drukke verhuisdag gehad heb en echt strontverkouden ben vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken om te kijken wat ik kon op een 5 KM. In voorbereiding op mijn HM heb ik daar ooit 23:15 geklokt. Vandaag dus als doel onder de 4:39 te lopen om dat aan te scherpen. Garmin suggereerde 23:20 als mogelijkheid, Stryd dacht aan ongeveer 23:05. Uiteraard weer te hard vertrokken en het 2e deel bleek er toch best wel een stevig (tegen)windje te staan dus pijn deed het wel. Maar uiteindelijk 22:48 gelopen dus daar ben ik erg blij mee.

Nu wil ik lekker doorlopen de komende maanden, al is de winter altijd een lastigere periode om te lopen. Zeker omdat ik in de wintermaanden wintersport voorrang geef op zo ongeveer alles. Dus de komende maanden zullen wellicht minder productief zijn dan oktober, maar ik wil wel graag doorpakken. Ik denk er zodoende aan om door te gaan met z2 lopen. Alleen lijkt het me wellicht goed om zo nu en dan wat intervallen (ik dacht aan bijvoorbeeld 5x 1000m net boven 10 km tempo of af en toe 5x 400m op 5 km tempo). Zou dit wat zijn?

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
MiKeZZa schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:04:
[...]
Nu wil ik lekker doorlopen de komende maanden, al is de winter altijd een lastigere periode om te lopen. Zeker omdat ik in de wintermaanden wintersport voorrang geef op zo ongeveer alles. Dus de komende maanden zullen wellicht minder productief zijn dan oktober, maar ik wil wel graag doorpakken. Ik denk er zodoende aan om door te gaan met z2 lopen. Alleen lijkt het me wellicht goed om zo nu en dan wat intervallen (ik dacht aan bijvoorbeeld 5x 1000m net boven 10 km tempo of af en toe 5x 400m op 5 km tempo). Zou dit wat zijn?
Ik zou dan eerder net onder je anaerobe drempel lopen. Dus net langzamer dan 10k tempo. Kost wat minder qua herstel en met dit soort trainingen duw je je drempel omhoog.

5x400m op 5k vind ik een beetje vlees nog vis. Doe dan gewoon een paar strides of hillreps na afloop van je rustige rondje.

If you can see, look. If you can look, observe

• Hartloper
maartend schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:48:

Medicatie tegen hoge bloeddruk werkt niet op je hartslag, tenzij het gaat om bètablokkers (die verlagen de hartslag zowel in rust als bij inspanning).

Je verhaal is volgens mij (en dit is geen medisch advies, gewoon mijn mening als medehardloper) heel suggestief voor een foute meting.
Redenen daarvoor:
1. je hartslag schiet naar maximaal maar je voelt daar helemaal niks van. Als je hartslag echt maximaal zou zijn zou je hartkloppingen en/of kortademigheid verwachten.
2. na 5 minuten heb je weer een normale meting (en ik neem aan dat je ook niks anders voelt op dat moment): dat is je horloge dat zichzelf corrigeert en weer op de correcte hartslag uitkomt.

Probeer eens je horloge harder rond je pols aan te spannen, of nog beter (cfr. @Sport_Life ) schaf je een hartslagband rond de bovenarm of rond de borst aan, die hebben veel minder fouten dan polsmeting.
MiKeZZa schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:04:

Voor de maand oktober mezelf voorgenomen om alleen in z2 te lopen (onder aerobe grens). Ik hoopte op 150 km in de maand, maar de ondergrens was 30km per week. Dat was fors meer dan ik voorheen liep, maar gezien de relatief lage belasting durfde ik dit aan.

De z2 lopen blijven het belangrijkste, je aerobe basis is nu beter maar er is nog steeds veel marge voor progressie. 5x1000 rond 10km tempo is een zware training, ik zou eerder 5x1000 aan iets trager dan HM-tempo doen. Zeker als je aerobe basis terug smaller wordt moet je opletten met harde workouts.

• Slickk
Roozzz schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:13:
[...]

Ik zou dan eerder net onder je anaerobe drempel lopen. Dus net langzamer dan 10k tempo. Kost wat minder qua herstel en met dit soort trainingen duw je je drempel omhoog.

5x400m op 5k vind ik een beetje vlees nog vis. Doe dan gewoon een paar strides of hillreps na afloop van je rustige rondje.
Dit advies komt overeen met een threshold training en dat zou ik ook aanbevelen :)

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-12 21:40

Niku

Alagaesii

Vandaag één hele seconde van mijn 5 kilometer PR af geschraapt: 18:44 :D

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Niku schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:54:
Vandaag één hele seconde van mijn 5 kilometer PR af geschraapt: 18:44 :D
Een PR is een PR, gefeliciteerd :*)

Ik heb net wel een goede deal gedaan vind ik. Zat al een hele tijd te azen op een paartje Puma Deviate Nitro Elite en kwam ze nu ook nog eens tegen in een goede kleur tegen een heel goede prijs. (en ook nog eens 6 procent Halloween korting. 8) Ook een paartje Novablast erbij en we kunnen weer wat kilometers maken. De Puma's vallen groot, deze heb ik ooit al eens kunnen passen dus vandaar een half maatje kleiner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkgIfe-ob-G5w-GLp-Si3E7LZo0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZGiFZ4rNYzX1jeLXDdUlCwbU.png?f=user_large

Systeem | Strava

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:33
Ben zoekende naar een hardloop app waarmee je schema's kan maken. En dan niet alleen voor bepaalde dagen maar ook hoelang ik wil lopen op een bepaalde dag. Helaas kan ik op de door de weekse dagen 2x max 1 uur lopen. Alleen de meeste bekende app's kan je geen tijdslimiet voor een training opgeven.
Heb trainasone gevonden, alleen die promoot zichzelf als de AI-tool...

Weet iemand hier zo een app die dit wel kan?

• Hartloper
@Brakkie ik hoor graag je feedback over die Puma's. Al neem ik aan dat je ze niet gaat gebruiken om mee te trainen maar om wedstrijden mee te lopen.

31 oktober had ik exact 2500km hardgelopen. Zodat ik dit jaar de kaap van de 3000km zou kunnen doorbreken, als ik niet geblesseerd raak. Vorig jaar haalde ik 2750km. Het gaat natuurlijk nergens over, maar 3000km is zo'n mooi rond getal, dat het wel leuk zou zijn om het te halen.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Korte update uit New York: op de New York marathon 03:44:28 gelopen (03:40 op marathon afstand, maar heb 43 km gerend en elke high five meegepakt) en erg tevreden mee! Veel support gehad van familie en vrienden langs de route en natuurlijk de vele toeschouwers die elke mijl een feest maakte. Live muziek, de vele drankposen bemanden geweldige topdag. Binnenkort een wat langer verslag. Consistent tussen 5:10 - 5:20 als pace kunnen lopen, al voelde het gehele parcours als bergop, niet normaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9uBZTFK_FAIfJ6-PAKZ0sJFixg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agwvkNcQH8oZ2z0tDDFetvBe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Stewie! op 02-11-2025 21:10 ]

• Hartloper
3:44 is natuurlijk je echte marathontijd en niet 3:40 : Strava PR's don't count.
Anders had ik een marathon PR van 2:56 ipv 2:59, want mijn GPS gaf in Antwerpen ook 43km.

Het was een mooie strijd bij de elite mannen en vrouwen, dat was vanmiddag te volgen op Eurosport.

We kijken uit naar je verslag.

[ Voor 22% gewijzigd door Hartloper op 02-11-2025 21:19 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:04

m-vw

Dus?

Stewie! schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:07:
Korte update uit New York: op de New York marathon 03:44:28 gelopen (03:40 op marathon afstand, maar heb 43 km gerend en elke high five meegepakt) en erg tevreden mee! Veel support gehad van familie en vrienden langs de route en natuurlijk de vele toeschouwers die elke mijl een feest maakte. Live muziek, de vele drankposen bemanden geweldige topdag. Binnenkort een wat langer verslag. Consistent tussen 5:10 - 5:20 als pace kunnen lopen, al voelde het gehele parcours als bergop, niet normaal!

[Afbeelding]
Top gelopen, maar ik sluit mij aan bij @Hartloper . Je marathontijd is 3:44:28, daar is geen discussie over mogelijk.
[...]
Ook naar Naar de vaantjes geluisterd? Susan noemde deze vereniging nl. ook.

[ Voor 23% gewijzigd door m-vw op 02-11-2025 21:55 ]

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:35
Hartloper schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:15:
3:44 is natuurlijk je echte marathontijd en niet 3:40 : Strava PR's don't count.
Anders had ik een marathon PR van 2:56 ipv 2:59, want mijn GPS gaf in Antwerpen ook 43km.

Het was een mooie strijd bij de elite mannen en vrouwen, dat was vanmiddag te volgen op Eurosport.

Wees nou niet zo streng voor die man >:)

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Hartloper schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:15:

Joh voel je niet zo aangevallen, niemand doet je tekort, wilde alleen maar aangeven dat ik een kilometer langer heb gelopen. :)

Morgen in een verslag!

• maartend
Hartloper schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:42:
[...]

Medicatie tegen hoge bloeddruk werkt niet op je hartslag, tenzij het gaat om bètablokkers (die verlagen de hartslag zowel in rust als bij inspanning).

Je verhaal is volgens mij (en dit is geen medisch advies, gewoon mijn mening als medehardloper) heel suggestief voor een foute meting.
Redenen daarvoor:
1. je hartslag schiet naar maximaal maar je voelt daar helemaal niks van. Als je hartslag echt maximaal zou zijn zou je hartkloppingen en/of kortademigheid verwachten.
2. na 5 minuten heb je weer een normale meting (en ik neem aan dat je ook niks anders voelt op dat moment): dat is je horloge dat zichzelf corrigeert en weer op de correcte hartslag uitkomt.

Probeer eens je horloge harder rond je pols aan te spannen, of nog beter (cfr. @Sport_Life ) schaf je een hartslagband rond de bovenarm of rond de borst aan, die hebben veel minder fouten dan polsmeter
Thnx.
Ik merk idd volslagen niks. Niet als het zo hoog gaat, niet als het naar beneden gaat.
Maar ik gebruik wel al een borstband, dat is het hem juist. Juist omdat men aangeeft dat die nauwkeuriger zijn

• Vigni
  • Laatst online: 17:19
Niet zeker of dit het beste topic is hiervoor. Dus excuses als dat dus niet zo is.

Heeft iemand aanraders voor een goede 18cm hardloopbroekje met binnenlaag? Ik had een fijne Asics Road 2in1 7 inch (18cm) maar die is ondertussen flink versleten. En het precieze model wat ik had wordt niet meer verkocht..

• ADutchGuy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:46
maartend schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:13:
[...]

Thnx.
Ik merk idd volslagen niks. Niet als het zo hoog gaat, niet als het naar beneden gaat.
Maar ik gebruik wel al een borstband, dat is het hem juist. Juist omdat men aangeeft dat die nauwkeuriger zijn
Maak je de band nat voordat je begint? Als ik dat niet doe zie ik bij mezelf vrijwel exact hetzelfde verschijnsel als jij omschrijft.

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:33
[...]

Thnx.
Is het een idee om eens “old school” je hartslag te meten? Zet een alarm op je horloge als hij boven een bepaalde waarde gaat, dan stop je en tel je zelf 15s of 30s je hartslag in je hals of op je pols (hals vind ik makkelijker) zoals we het vroeger allemaal deden? Je kan hetzelfde ook doen als hij “plots” terug zakt. Dan weet je of één van de twee een meetfout is.

• maartend
nokie schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:40:
[...]

Is het een idee om eens “old school” je hartslag te meten? Zet een alarm op je horloge als hij boven een bepaalde waarde gaat, dan stop je en tel je zelf 15s of 30s je hartslag in je hals of op je pols (hals vind ik makkelijker) zoals we het vroeger allemaal deden? Je kan hetzelfde ook doen als hij “plots” terug zakt. Dan weet je of één van de twee een meetfout is.
Deze ga ik eens doen. Niet aan gedacht. Als ik met training begin zit ik zo in mijn training. Maar dit kan ik natuurlijk gewoon op een mooie maandagochtend doen.

Thnx

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:19
Ik zat gisteren in een volle trein vanuit Brussel omdat er veel Nederlanders de (halve) marathon van Brussel hadden gelopen. Maar kennelijk trekt de stad de stekker er uit.
Interessant om te lezen dat alhoewel er 20 000 deelnemers waren, er maar 3000 de hele marathon deden.
Misschien is de timing ook onhandig zo dicht bij Antwerpen (en tegelijk met NY, maar dat zal niet heel veel deelnemers kosten).

Wel bijzonder dat een hoofdstad er voor kiest zo'n evenement te schrappen.

Jezus saves and takes half damage.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:10
[...]

Thnx.
Ik zou dan een keertje handmatig meten, vinger op de pols en even zelf tellen. Dan weet je zeker of de meting klopt. Het klinkt nl. raar, maar als het geen meetfout is, is het wel iets om bij de dokter te bespreken.

Ok, spuit elf, was al gemeld :) Maar handmatig meten is wel altijd de beste controle. Dan weet je iig zeker dat de telling goed gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 03-11-2025 08:34 ]

[removed]

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:05
Interessant dat marathon herstel. Mijn ervaringen tot nu toe; 2 weken na mijn eerste marathon (Amsterdam, tijd 3u11).

De eerste dagen: stevige spierpijn, wat vermoeidheid. Donderdag/vrijdag was de spierpijn weg en het energiepijl ook weer redelijk genormaliseerd.
Ik vond de spierpijn niet echt ánders dan na mijn race-HM of een trail van 33 km, maar het hield wel langer aan. Ik kon nog wel lopend de trap op en af (met trapleuning)
Ik heb de maandag en vrijdag na de marathon wel even in de gym op de spinning bike gezeten, maar de wattages waren nog om te huilen zo slecht.
Verder bij inspanning veel pijntjes op gekke plekken. Ik denk pezen / aanhechtingen / dat soort werk. Duidelijk anders dan normaal.

De 8ste dag na de marathon (maandagavond 27 okt hebben we het dan over) voor het eerst weer gerend. 20 minuutjes op de loopband, mocht geen naam hebben. Gevoel verbeterde wel, maar nog steeds zware benen. Woensdag krachttraining gedaan (benen nog wel een beetje gespaard). Donderdagavond 6km buiten op easy tempo en dat ging best ok. Lekker om weer te lopen O+
Afgelopen vrijdag, 12 dagen na de marathon, voor het eerst weer een training die ergens op leek; een uur spinning met echt enorm goede benen. _/-\o_ Duidelijk de marathon vermoeidheid eruit, en de fitheid nog erin zeg maar.
Dus ik dacht "ik ben er wel weer!"

Gister 13 km door het bos gedaan, Z2, niet technisch, maar het voelt vandaag toch nog wel alsof het 20km was, incl spierpijn in hamstrings en op andere plekken waar het niet 'hoort' na zo'n rondje.
Conclusie: Toch nog niet helemaal hersteld. :)

Vorige week was totaal 3x lopen en 22km. Ik ben/was van plan dat deze week weer terug op te bouwen naar 4x lopen en ~35 km, maar ik moet even aankijken hoe het herstel vordert. Misschien is 3-30 toch wel ambitieus genoeg.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Stewie! schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:07:

[Afbeelding]
Een grote glimlach op het gezicht, volgens mij heb je genoten! Dat is het belangrijkste bij zon mooie loop.

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12 14:00
Hartloper schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:06:
@Brakkie ik hoor graag je feedback over die Puma's. Al neem ik aan dat je ze niet gaat gebruiken om mee te trainen maar om wedstrijden mee te lopen.

31 oktober had ik exact 2500km hardgelopen. Zodat ik dit jaar de kaap van de 3000km zou kunnen doorbreken, als ik niet geblesseerd raak. Vorig jaar haalde ik 2750km. Het gaat natuurlijk nergens over, maar 3000km is zo'n mooi rond getal, dat het wel leuk zou zijn om het te halen.
Ha, dat 'doel' heb ik mezelf ook gesteld voor dit kalenderjaar. Toch mooi te lezen dat er ook nog anderen zijn die dit soort doelen nastreven :o
Bij mij staat de teller sinds gister op 2.653 km. Ruim op schema dus 8)

• KevinK92
  • Laatst online: 14:04
BiLLie- schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:00:
[...]

Ha, dat 'doel' heb ik mezelf ook gesteld voor dit kalenderjaar. Toch mooi te lezen dat er ook nog anderen zijn die dit soort doelen nastreven :o
Bij mij staat de teller sinds gister op 2.653 km. Ruim op schema dus 8)
Ik sta op 2539,9km met vandaag erbij; hopelijk haal ik die 3k ook nog maar dan moet er nog wel flink getraind worden de komende weken :X

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:32
Ben ook maar eens gaan kijken.
Afgelopen 12 maanden 1080 km gemaakt
Daarvoor 12 maanden ~4-500 km (mis een hoop statistieken vanwege switch van smartwatch)
Zou mooi zijn als ik 2026 boven de 1500 kom :)

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:23
Vrouwlief heeft enige tijd geleden een trainingsplan voor de 21 km gestart op haar garmin. Nou is ze op 14 december klaar met haar plan. Het lijkt me leuk om met haar rond deze datum op een kleinschalig evenement de HM te lopen.

Zelf wonen we in de regio Eindhoven/Helmond, het liefst rijden we niet het halve land door hiervoor. Weet hier toevallig iemand iets leuks in de tweede helft van december?

Alvast vriendelijk bedankt! :)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:10
karazz schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:30:
Vrouwlief heeft enige tijd geleden een trainingsplan voor de 21 km gestart op haar garmin. Nou is ze op 14 december klaar met haar plan. Het lijkt me leuk om met haar rond deze datum op een kleinschalig evenement de HM te lopen.

Zelf wonen we in de regio Eindhoven/Helmond, het liefst rijden we niet het halve land door hiervoor. Weet hier toevallig iemand iets leuks in de tweede helft van december?

Alvast vriendelijk bedankt! :)
Hardloopkalender.nl ;)

Meestal zijn er rond kerst en de jaarwisseling redelijk wat oliebollen / Santa runs.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Gisteren de Drechtstadloop halve marathon gelopen. Het was voor mij de vierde editie op rij, het voelt dan inmiddels ook een beetje aan als een thuiswedstrijd. De omstandigheden waren goed, het zonnetje scheen, het was een graad of 13 en er stond wel wat wind (kracht 4) maar die stond redelijk gunstig (ZZW), zodat je hem alleen maar een klein deel in de polder echt tegen had.
De halve marathon was de enige courante afstand waarop ik mezelf dit jaar nog niet had verbeterd, dus ik wilde mijn PR van vorig jaar aanvallen (1:17:05). Ik zou daarom met een tijd in de 1:16:XX tevreden zijn.
Ik heb 3 weken geleden de Eindhoven Marathon gelopen en kom uit een herstelperiode, maar ik hoopte nog een deel van de goede vorm uit de marathonvoorbereiding mee te kunnen nemen.
Na het startschot is het altijd even zoeken naar het juiste tempo (doel 3:36 min/km). De eerste kilometers gingen (zoals zo vaak) eigenlijk iets te hard en ik liep de eerste 5km in gemiddeld 3:33. Ik had wel het idee dat ik dit niet over de hele afstand zou gaan volhouden, dus daarna ben ik iets vertraagd. De kilometerbordjes kwamen trouwens steevast zo’n 100-150m te vroeg, wat wel voor een vertekend beeld zorgde. Het 10km bordje passeerde ik in ~35:30, maar volgens m’n horloge gingen de eerste 10 in 35:56. Bij de finish klopte de afstand trouwens wel, ik kwam uit op 21,17km (het parcours is ook gecertificeerd).
Helaas kwam ik al snel alleen te lopen; er ging niemand met mij mee en er ontstond een gat achter mij. Het groepje voor me met de snelste dame liep de eerste kilometers net te hard (3:25-3:30/km). Daarna vertraagden ze iets en ik heb ze de hele wedstrijd in het zicht gehouden (zat er zo’n 15-20 seconden achter), maar het gat was te groot om dicht te lopen. Het werd dus een solo wedstrijd. In het tweede deel ben ik wel nog een paar lopers gepasseerd uit de groep voor me, zij waren dus duidelijk te hard gestart.
De tweede helft was pittig, je moet een aantal keer een dijk op en over, niet echt lekker als je op de limiet loopt. :+ Tussen km 10-15 hadden we de wind in de rug, wat erg welkom was. Het laatste deel kwam de wind van opzij met stukken schuin tegen. Daar kreeg ik het echt zwaar en ik had moeite om het tempo vast te houden. Alsnog lukte het rond de 3:40 te blijven lopen en ik had de eerste 10km een buffer opgebouwd, dus als ik dit maar kon vasthouden, zou een PR binnen handbereik zijn. De laatste kilometer lukte het om nog wat te versnellen (the last K never counts, je kunt altijd iets extra’s vinden, aldus Nick Bester, en dat is echt waar) en ik kwam over de streep in 1:16:31. Doel behaald, PR met ruim een halve minuut verbeterd! *O* Daarmee 29e overall geworden, van de 1353. :D

Dit was mijn eerste wedstrijd op de Metaspeed Edge Tokyo. Een heerlijk lichte schoen en comfortabel genoeg, ben me geen moment bewust geweest van de schoenen (en dat is positief). Wel zijn ze véél minder stabiel dan mijn favoriete snelle wedstrijdschoen tot nu toe, de Saucony Endorphin Elite. Die heeft ook een agressievere rocker. Mijn Tibialis Posterior heeft het vrij zwaar te verduren gehad en is vandaag nog licht geïrriteerd. Ik twijfel of ze daarom voor mij geschikt zouden zijn voor een hele marathon, aangezien ik dan toch behoefte zou hebben aan wat meer stabiliteit.

Strava linkje

Strava

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06

XyS

0.o.O

Mijn herstel gaat met horten en stoten. Afgelopen week pace zo'n 30-45 sec trager dan verwacht, daar kan ik nog wel mee leven. Langer dan verwacht maar er staat niet voor niets 4-5 weken voor volledig herstel.

Helaas lijkt het er op dat ik een lichte blessure heb aan mijn linkervoet. Vorige week kreeg ik steeds last aan de binnenkant van mijn linkerenkel na zo'n 7km (vd 8-10). Ben zelfs even gestopt om het wat te rekken, kwam snel weer terug. Sinds woensdag ofzo opeens last aan de buitenkant van mijn linkervoet: https://www.bergmanpodopr...-tendinose-tendinopathie/
Alsof ik mijn enkel heb verstuikt. Kan me vaag iets herinneren tijdens het rennen maar echt verzwikt heb ik hem sowieso niet. Had vroeger zwakke enkels en heb wat hoge voetbogen, ga komende tijd mijn inlegzooltjes maar weer gebruiken icm tape.

Gisteren 12km gelopen waarbij ik dus mijn enkel had ingetapet, ging prima. Ook eindelijk weer goed gevoel in mijn benen, spieren voelen sterk en het ging haast vanzelf. Gelukkig is de enkel niet erger geworden, voor nu dus intapen en hopen dat het beter wordt.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Zondag 2 november begon vroeg. Om 04:00 de wekker, en 04:45 de deur uit om vanuit het hotel bij Columbus Circle (dicht bij de finish) te lopen richting Times Square om de bus te pakken van 05:30 naar de start locatie van de New York City marathon 2025.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQevJBd7Mm_YPMrWcEUi1NZTJDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nl6za2OdKzs2mTJGaP55cqj9.jpg?f=fotoalbum_large

De hele stad bruiste al, honderden mensen in de rij om met de bussen naar de start village te gaan. De Verrazano brug sluit rond 07:00 voor het al verkeer en wordt het domein van de hardlopers. We komen op tijd aan en sluiten aan in de rij van de security checkpoints om daarna plaats te nemen in het stro in het starters dorp. Om ons heen de sluipschutters op de daken, de grote vrachtwagens die de wegen afsluiten, hekken en betonblokken. De 1700 toiletten waren niets meer dan een open poepbak zonder water. Rook niet fris, was niet fris, maar 50,000 lopers die uren moeten wachten moeten nu eenmaal ergens naar het toilet. Tip: neem nat wc papier mee en hand alcohol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivHjBn8z1hMm7BV0VIi7GjpToeY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JkZTujFaAGTngSm9ITECDdF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2b8HmMeS0WN0o1ztQ5GD0gunCUM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yf48fLN9hLsP3HZCgg9U7cpB.jpg?f=fotoalbum_tile
Op basis van de verwachte eindtijd krijg je een start wave en corral toegedeeld. Ik zat in wave 2 corral F oranje. Met oranje bofte ik want de oranje kleur mocht op het bovendek van de brug lopen met zicht op de skyline van Manhattan. De andere kleuren liepen aan de andere kant of op het onderste dek van de brug.

Vanuit het startdorp ga je 40 minuten voor de start naar je startvak. Daar staan nog enkele toiletten en bakken waar je je oude warme kleding kan doneren. Dit startvak sluit 15 minuten voordat je naar de brug wordt geloodst. Veel teleurgestelde lopers gezien die dat niet doorhadden en daardoor een wave later mochten starten.

Op dit moment ben je al bijna 6 uur wakker, al 6000 stappen gelopen, en dan moet de marathon nog beginnen.

Rond 09:30 was het zover en liepen we naar de brug. Boven ons vlogen de helicopters van de New Yorkse politie in formatie, de televisie helicopters en langs de lijn stonden de soldaten van het fort op Staten Island.
Op de brug sta je wat ongewenst totdat het Amerikaanse volkslied wordt gezongen, en iedereen helemaal hyped er klaar voor is. Vlak naast ons werden de kanonnen afgestoken, een mega knal, rook en “New York New York” werd ingestart. De loop is begonnen en we rennen de brug op!

Anderhalve kilometer later ben je midden op de brug. In die anderhalve kilometer bergop zie je de eerste lopers al gaan wandelen…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dh-LZLrjdSVGucsTPRUjz1nDnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H73qnNo9rkGE26PCgkgPbZ4T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCbCeyDMC6rDvT-UQmWI-ZvWP18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmIiTrrjyTWDrhqO3bMZopUS.jpg?f=fotoalbum_tile
Bergaf is makkelijker. Ik probeer het tempo rond 05:10 te houden, hartslag onder de lactaat drempel, ik weet dat ik dat lang vol kan houden. De laatste maand had ik in Amsterdam en Breda bij de halve marathons geëxperimenteerd welk tempo ik kan lopen. Voor New York had ik als plan: steady tot en met de Queensboro bridge, en daarna niet verslappen tot het einde. Die brug is bergop van begin tot eind, lang, erg lang, en net over de helft, op mijl 15. Na die brug kom je Manhattan op en loop je 2nd avenue af richting de Bronx.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2bZ5lW0Q15nT993XKiIOrPn6Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GkfpWRlLHjvP9nlz5Mwczlb.jpg?f=fotoalbum_large
Trotse vrouw @De Bij moedigt mij aan

De sfeer langs de lijn is zoals Rotterdam, maar dan XL. Uitbundig, extravert, veel live muziek, veel over-enthousiaste Amerikanen. Een en al feest. Veel unieke borden langs de route, men steekt veel moeite in creativiteit. “You run better than our government” “If you need help finishing, call me”, enzovoort. Top.

De eerste helft vliegt voorbij. Bij 15 kilometers kijk ik op de tijd en zie dat mijn vrienden vertrekken. Zij zijn in wave 4 ingedeeld en starten ruim een uur en 10 minuten later.

Elke mijl kan je Gatorade en water pakken, twee stations met onbeperkt Maurten gels, verzorging was fantastisch. Na de finish een goodie pack met water, sportdrank, appel, Maurten reep, een warme poncho, alles voor een snel en goed herstel.

Als voeding had ik alles al bij me. In de Lululemon lined pace breaker broekjes past het makkelijk, 8 gels bij me, elke 5 kilometer eentje. Voor de start de eerste al genomen. En langs de lijn stond familie en vrienden met een flesje Maurten sportman. In eerdere marathons was ik veel vocht verloren (8.5 kilo zweet, 4 liter bijgedronken), deze keer meer gedronken tijdens de rit en geen enkele keer spierkramp of ellende gehad.
Daardoor ook heel consistent tempo kunnen lopen, 05:10 min/km en dat liep richting 05:15 naar het einde.

Als je de Bronx uitkomt ren je over 5th avenue terug naar Manhattan. Je ziet de weg omhoog lopen, één grote zee aan lopers voor je, em 5th Av is heel erg lang. Dat vond ik het zwaarste moment van de loop. De eindeloze weg, bergop lopend. Na 5th Av loop je Central Park in om via 60th en Columbus Circle te eindigen in Central Park. Die eindkilometers vliegen voorbij. Zoveel publiek, zoals langs de gehele route, zoveel positiviteit, het is aftellen die laatste 2 mijl.

We hadden een chauffeur geregeld om de vrouw, kinderen, rond te rijden, waardoor ze mij op 4 momenten tijdens de marathon aan hebben kunnen moedigen. Vrienden hebben met de metro rondgereisd maar dat is wat moeilijker om buiten Manhattan te komen en aan te moedigen, door de drukte en door de tijd die je verliest met overstappen. Publiek is heel netjes, als je vooraan wilt staan is het melden dat jouw loper bijna voorbij komt genoeg om ruimte te maken. Zo heb ik enorm genoten om de kinderen deel uit te laten maken van deze geweldige ervaring. Ze kregen er speciaal vrij van school voor, en hebben van dichtbij mee kunnen maken wat het is om een marathon in een grote stad, te beleven. De medaille betekend zoveel meer daardoor.

In het startdorp had ik geen bereik op de mobiele telefoon, pas na de start kwamen de berichten door, zowel op mijn Europese als Amerikaanse sim. Mijn vrouw stuurde berichtjes naar mijn horloge waar ze stond (hoek van X street en Y Avenue) en welke kant van de weg, en ik kon lekker doorrennen zonder dat ik het publiek hoefde te scannen waar ze precies waren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNUluOhjQU60weF6xkPE78TZ8_Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYJIeC3Xhwjou6fjQqjguKgL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Vf6Vb5jC_e-YrgukvHmX8eRpCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SN446WfO3CDW8PdfHlDyp8Od.jpg?f=fotoalbum_tile
Meer dan bij andere marathons lopen, wandelen, lopers deze marathon. Er zijn groepjes die naast elkaar rennen, er zijn veel disabled lopers met een ploeg van begeleiders, er is dus wat zig-zag nodig om hier omheen te gaan. Zelfs ‘s avonds, toen we uit het steakhouse kwamen en richting Columbus Circle terugliepen, kwamen er nog lopers over de finish. In het donker, nog steeds met luide aanmoedigingen langs de hekken.

Na de finish loop je nog enkele kilometers door de route van finish, naar goodie bag, naar poncho, foto muren, herstel zones, family reünie zones, en dan door de mensenmassa naar het hotel. Met medaille overal applaus en felicitaties. In het hotel was een groot feest georganiseerd door een bekend biermerk, heerlijk eten en drinken, en een grote bel om te luidden bij binnenkomst, waarna honderden aanwezigen joelden en applaudisseerden voor elke medaille winnaar. Echt Amerikaans, heerlijk genoten van alle positiviteit van het elkaar aanmoedigen en vieren van de prestatie van de dag. Dat is nog wat anders dan zuurpruimen die je elders treft en over hun eigen PR gaan vertellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgKc_XcRU1C3Iho56qbv_yTpwfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfFtaZTrB6QMFPwWVHcmGVvq.jpg?f=fotoalbum_large

‘S avonds de stad nog ingegaan, met de familie en vrienden heerlijk ons weekend New York afgesloten, om vervolgens de wekker om 05:00 te hebben om weer richting luchthaven te gaan. Nog vol energie, trots, voldoening op weg naar huis. In het vliegtuig de New York Times open geslagen, en daar staan onze namen geprint. Mooie herinnering aan een geweldig weekend.

Op naar de volgende major, Tokyo, maart 2026.
Members only:

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12 14:00
KevinK92 schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:28:
[...]

Ik sta op 2539,9km met vandaag erbij; hopelijk haal ik die 3k ook nog maar dan moet er nog wel flink getraind worden de komende weken :X
Dat valt wel mee toch? Je zit tot nu toe op gemiddeld 250km per maand met nog iets minder dan twee maanden te gaan. Moet goedkomen dus :D

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Stewie! schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:00:
Zondag 2 november begon vroeg. Om 04:00 de wekker, en 04:45 de deur uit om vanuit het hotel bij Columbus Circle (dicht bij de finish) te lopen richting Times Square om de bus te pakken van 05:30 naar de start locatie van de New York City marathon 2025.

[Afbeelding]

De hele stad bruiste al, honderden mensen in de rij om met de bussen naar de start village te gaan. De Verrazano brug sluit rond 07:00 voor het al verkeer en wordt het domein van de hardlopers. We komen op tijd aan en sluiten aan in de rij van de security checkpoints om daarna plaats te nemen in het stro in het starters dorp. Om ons heen de sluipschutters op de daken, de grote vrachtwagens die de wegen afsluiten, hekken en betonblokken. De 1700 toiletten waren niets meer dan een open poepbak zonder water. Rook niet fris, was niet fris, maar 50,000 lopers die uren moeten wachten moeten nu eenmaal ergens naar het toilet. Tip: neem nat wc papier mee en hand alcohol.
[Afbeelding][Afbeelding]
Op basis van de verwachte eindtijd krijg je een start wave en corral toegedeeld. Ik zat in wave 2 corral F oranje. Met oranje bofte ik want de oranje kleur mocht op het bovendek van de brug lopen met zicht op de skyline van Manhattan. De andere kleuren liepen aan de andere kant of op het onderste dek van de brug.

Vanuit het startdorp ga je 40 minuten voor de start naar je startvak. Daar staan nog enkele toiletten en bakken waar je je oude warme kleding kan doneren. Dit startvak sluit 15 minuten voordat je naar de brug wordt geloodst. Veel teleurgestelde lopers gezien die dat niet doorhadden en daardoor een wave later mochten starten.

Op dit moment ben je al bijna 6 uur wakker, al 6000 stappen gelopen, en dan moet de marathon nog beginnen.

Rond 09:30 was het zover en liepen we naar de brug. Boven ons vlogen de helicopters van de New Yorkse politie in formatie, de televisie helicopters en langs de lijn stonden de soldaten van het fort op Staten Island.
Op de brug sta je wat ongewenst totdat het Amerikaanse volkslied wordt gezongen, en iedereen helemaal hyped er klaar voor is. Vlak naast ons werden de kanonnen afgestoken, een mega knal, rook en “New York New York” werd ingestart. De loop is begonnen en we rennen de brug op!

Anderhalve kilometer later ben je midden op de brug. In die anderhalve kilometer bergop zie je de eerste lopers al gaan wandelen…
[Afbeelding][Afbeelding]
Bergaf is makkelijker. Ik probeer het tempo rond 05:10 te houden, hartslag onder de lactaat drempel, ik weet dat ik dat lang vol kan houden. De laatste maand had ik in Amsterdam en Breda bij de halve marathons geëxperimenteerd welk tempo ik kan lopen. Voor New York had ik als plan: steady tot en met de Queensboro bridge, en daarna niet verslappen tot het einde. Die brug is bergop van begin tot eind, lang, erg lang, en net over de helft, op mijl 15. Na die brug kom je Manhattan op en loop je 2nd avenue af richting de Bronx.

[Afbeelding]
Trotse vrouw @De Bij moedigt mij aan

De sfeer langs de lijn is zoals Rotterdam, maar dan XL. Uitbundig, extravert, veel live muziek, veel over-enthousiaste Amerikanen. Een en al feest. Veel unieke borden langs de route, men steekt veel moeite in creativiteit. “You run better than our government” “If you need help finishing, call me”, enzovoort. Top.

De eerste helft vliegt voorbij. Bij 15 kilometers kijk ik op de tijd en zie dat mijn vrienden vertrekken. Zij zijn in wave 4 ingedeeld en starten ruim een uur en 10 minuten later.

Elke mijl kan je Gatorade en water pakken, twee stations met onbeperkt Maurten gels, verzorging was fantastisch. Na de finish een goodie pack met water, sportdrank, appel, Maurten reep, een warme poncho, alles voor een snel en goed herstel.

Als voeding had ik alles al bij me. In de Lululemon lined pace breaker broekjes past het makkelijk, 8 gels bij me, elke 5 kilometer eentje. Voor de start de eerste al genomen. En langs de lijn stond familie en vrienden met een flesje Maurten sportman. In eerdere marathons was ik veel vocht verloren (8.5 kilo zweet, 4 liter bijgedronken), deze keer meer gedronken tijdens de rit en geen enkele keer spierkramp of ellende gehad.
Daardoor ook heel consistent tempo kunnen lopen, 05:10 min/km en dat liep richting 05:15 naar het einde.

Als je de Bronx uitkomt ren je over 5th avenue terug naar Manhattan. Je ziet de weg omhoog lopen, één grote zee aan lopers voor je, em 5th Av is heel erg lang. Dat vond ik het zwaarste moment van de loop. De eindeloze weg, bergop lopend. Na 5th Av loop je Central Park in om via 60th en Columbus Circle te eindigen in Central Park. Die eindkilometers vliegen voorbij. Zoveel publiek, zoals langs de gehele route, zoveel positiviteit, het is aftellen die laatste 2 mijl.

We hadden een chauffeur geregeld om de vrouw, kinderen, rond te rijden, waardoor ze mij op 4 momenten tijdens de marathon aan hebben kunnen moedigen. Vrienden hebben met de metro rondgereisd maar dat is wat moeilijker om buiten Manhattan te komen en aan te moedigen, door de drukte en door de tijd die je verliest met overstappen. Publiek is heel netjes, als je vooraan wilt staan is het melden dat jouw loper bijna voorbij komt genoeg om ruimte te maken. Zo heb ik enorm genoten om de kinderen deel uit te laten maken van deze geweldige ervaring. Ze kregen er speciaal vrij van school voor, en hebben van dichtbij mee kunnen maken wat het is om een marathon in een grote stad, te beleven. De medaille betekend zoveel meer daardoor.

In het startdorp had ik geen bereik op de mobiele telefoon, pas na de start kwamen de berichten door, zowel op mijn Europese als Amerikaanse sim. Mijn vrouw stuurde berichtjes naar mijn horloge waar ze stond (hoek van X street en Y Avenue) en welke kant van de weg, en ik kon lekker doorrennen zonder dat ik het publiek hoefde te scannen waar ze precies waren.
[Afbeelding][Afbeelding]
Meer dan bij andere marathons lopen, wandelen, lopers deze marathon. Er zijn groepjes die naast elkaar rennen, er zijn veel disabled lopers met een ploeg van begeleiders, er is dus wat zig-zag nodig om hier omheen te gaan. Zelfs ‘s avonds, toen we uit het steakhouse kwamen en richting Columbus Circle terugliepen, kwamen er nog lopers over de finish. In het donker, nog steeds met luide aanmoedigingen langs de hekken.

Na de finish loop je nog enkele kilometers door de route van finish, naar goodie bag, naar poncho, foto muren, herstel zones, family reünie zones, en dan door de mensenmassa naar het hotel. Met medaille overal applaus en felicitaties. In het hotel was een groot feest georganiseerd door een bekend biermerk, heerlijk eten en drinken, en een grote bel om te luidden bij binnenkomst, waarna honderden aanwezigen joelden en applaudisseerden voor elke medaille winnaar. Echt Amerikaans, heerlijk genoten van alle positiviteit van het elkaar aanmoedigen en vieren van de prestatie van de dag. Dat is nog wat anders dan zuurpruimen die je elders treft en over hun eigen PR gaan vertellen.

[Afbeelding]

‘S avonds de stad nog ingegaan, met de familie en vrienden heerlijk ons weekend New York afgesloten, om vervolgens de wekker om 05:00 te hebben om weer richting luchthaven te gaan. Nog vol energie, trots, voldoening op weg naar huis. Net even geland om bij te tanken, en zo vliegen we door naar Nederland. In het vliegtuig de New York Times open geslagen, en daar staan onze namen geprint. Mooie herinnering aan een geweldig weekend. Op naar de volgende major, Tokyo, maart 2026.

***members only***
Mooi verhaal, dank voor het delen!

Weet nu wel zeker dat ik NYC niet hoef te lopen, wat een hoop gedoe voor de start 🫣 dat is wel echt het nadeel van een point-to-point marathon.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002

Galois

1811 - 1832

Zoals een aantal van jullie heb ik ook een Noxgear Tracer. Nu wil ik een tweede (omdat mijn vrouw ook aan hardlopen doet…), maar tegenwoordig is het wat lastiger om iets uit Amerika te bestellen.

Hoe hebben anderen die deze Noxgear hebben het gedaan?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Galois schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:43:
Zoals een aantal van jullie heb ik ook een Noxgear Tracer. Nu wil ik een tweede (omdat mijn vrouw ook aan hardlopen doet…), maar tegenwoordig is het wat lastiger om iets uit Amerika te bestellen.

Gewoon kopen op de EU site en het bedrag voor lief nemen?
Snap overigens de hype niet zo van de tracer, het aantal opmerkingen die ik kreeg begon een beetje vervelend te worden "is het al kerst huehuehue"...dat soort grappen en grollen, sindsdien ligt de versie 1 Tracer stof te happen op zolder en pak ik gewoon de runlight van Decathlon :+

Strava

• WizzlerNL
  • Nu online

Gewoon bestellen via de Amerikaanse site? Gister ook op die manier gedaan.

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Is het een beetje een degelijk ding ten op zichtte van de hesjes met led van 30 euro? Die gaan bij mij snel stuk.

Systeem | Strava

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-12 13:40
Vigni schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:13:
Niet zeker of dit het beste topic is hiervoor. Dus excuses als dat dus niet zo is.

Heeft iemand aanraders voor een goede 18cm hardloopbroekje met binnenlaag? Ik had een fijne Asics Road 2in1 7 inch (18cm) maar die is ondertussen flink versleten. En het precieze model wat ik had wordt niet meer verkocht..
Zelf vind ik de Nike Stride 2in1 broeken lekker lopen. Met een geïntegreerde lange binnenbroek. Ook Saysky heeft mooie en fijne broeken maar die kosten gauw het dubbele :+

*denkt na over goede signature*

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:12
Een ander alternatief is de Allen short van Intersport.

Deze zitten bij mij fijner dan de Fusion en Salomon broeken die meer dan het dubbele kosten.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:23
Ik heb er dit jaar eentje opgepikt bij de decathlon om eens te proberen, moet zeggen dat die erg goed bevalt.

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12 11:52
Volgende week (niet komend weekend) staat bij mij de NN Zeven Heuvelenloop op het programma. Eigenlijk niet specifiek voor getraind - ik ben een fietser (150u+ per jaar) en voetballer (+-40u per jaar), hardlopen doe ik er wel bij (max 20u/jaar).

Laatst van plan om een 10km onder 45m te lopen, dat werd 15km onder 1:05u met een totaal verkeerde split (4:30 t/m 6 km, daarna op 4:14 uitgelopen).

Ik had als streeftijd 1:07:30 (lekker rond getal) maar begrijp dat dit het snelste parcour ter wereld is. Heb wel een garmin dus pacing strategie laat ik hem uitrekenen - maar dan moet ik volgens mij wel een streeftijd aangeven. Iemand een idee waar ik het beste op kan mikken of een site waar ik t mee kan klooien?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:24
vhal schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:15:
[...]

Gewoon kopen op de EU site en het bedrag voor lief nemen?
Snap overigens de hype niet zo van de tracer, het aantal opmerkingen die ik kreeg begon een beetje vervelend te worden "is het al kerst huehuehue"...dat soort grappen en grollen, sindsdien ligt de versie 1 Tracer stof te happen op zolder en pak ik gewoon de runlight van Decathlon :+
Snap het ook niet hoor, maar dat ding staat hier blijkbaar op de bingokaart van spulletjes die je moet hebben :+

Om eerlijk te zijn ken ik niemand in mijn omgeving met zo'n Noxgear lamp.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:04

m-vw

Dus?

InZane schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:07:
[...]

Snap het ook niet hoor, maar dat ding staat hier blijkbaar op de bingokaart van spulletjes die je moet hebben :+

Hier ook gewoon de lamp van de Decathlon.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:05
De accuduur van de lamp van Noxgear lijkt me ook niet denderend

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:13
Ik heb onlangs deze clip-on lichtjes besteld. Klik ik vast aan mijn reflecterende vestje. Zorgt voor voldoende licht een paar meter vooruit, wijst iets naar beneden, ben extra zichtbaar, rechtstreeks in een USB laadblokje te stoppen en als je er twee koopt slechts € 7,50 per stuk. Prima batterijduur en helderheid is in stappen terug te regelen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• WizzlerNL
  • Nu online
Giku schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:33:
Volgende week (niet komend weekend) staat bij mij de NN Zeven Heuvelenloop op het programma. Eigenlijk niet specifiek voor getraind - ik ben een fietser (150u+ per jaar) en voetballer (+-40u per jaar), hardlopen doe ik er wel bij (max 20u/jaar).

Laatst van plan om een 10km onder 45m te lopen, dat werd 15km onder 1:05u met een totaal verkeerde split (4:30 t/m 6 km, daarna op 4:14 uitgelopen).

Ik had als streeftijd 1:07:30 (lekker rond getal) maar begrijp dat dit het snelste parcour ter wereld is. Heb wel een garmin dus pacing strategie laat ik hem uitrekenen - maar dan moet ik volgens mij wel een streeftijd aangeven. Iemand een idee waar ik het beste op kan mikken of een site waar ik t mee kan klooien?
Met 20 uur hardlopen op jaarbasis? Dan kan je wel op onder de 60min mikken!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-12 06:34

Infinchible

Woef!

De zevenheuvelenloop heeft wel het WR op de 15km inderdaad, maar dat is meer omdat het geen gangbare afstand is voor een 'grote' wedstrijd. Kiplimo heeft tijdens zijn WR HM zelfs dit record al verbeterd naar 39.47, maar dat is dus niet het officiële WR. Door de hoogteverschillen verlies je altijd wel tijd.

Maar het is geen vlak parkoers, dus een vaste pacingstrategie heeft niet veel nut. Van 2.5km tot 5km loopt het vooral omhoog. Dan gaat het een beetje op en neer. 9 tot 10 is weer downhill, dan nog een klim van 10 tot 11km en dan lekker 4km vooral afdalen.
Houdt er dus vooral rekening mee dat je aan het eind nog net voldoende over hebt om dan nog je tempo goed te kunnen verhogen tijdens het dalen. 2.5 tot 5km zou ik zo'n 10/15 seconde trager lopen dan doeltijd.

Qua streeftijd ligt het eraan hoe kapot je was met die 1.05. Iets betere verdeling zou wel helpen natuurlijk omdat je in het begin veel liet liggen, maar denk je dat je 4'15 zou volhouden voor de complete 15km? Met dus in het begin wat trager 4'25/km vanaf 2.5km tot km 5, de rest wat sneller bijv.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Ik sluit me aan bij wat @Infinchible schrijft.
Het is een snel parcours vanwege de brede asfaltwegen en de vele (snelle) lopers, waardoor je altijd wel in een (grote) groep loopt. Maar je moet wel 130 hoogtemeters overbruggen. Ik schat in dat een volledig vlakke 15km gemiddeld nog 1 à 2 seconden per km sneller zou zijn.
Ter illustratie mijn tempografiek van vorig jaar met het hoogteverschil erbij.
Vorig jaar is goed bevallen dus dit jaar loop ik hem weer, erg veel zin in!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ED-M0KboI5CJuXbh7V6VN--d0iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqExaNSOtE0hfiftzZwbyQzg.png?f=fotoalbum_large

Strava

• kepler

Ik snap het niet helemaal, de uren die je opgeeft zijn behoorlijk weinig. Komt op 3u per week fietsen, niet eens uurtje voetballen en minder dan half uur rennen per week.

Want als je ongetraind deze tijden loopt, dat is behoorlijk rap. En meestal ook wel recept voor blessures. Maar misschien is het een typo of begrijp ik het verkeerd?

En als je niet lang geleden 1.05 hebt gelopen, waarom dan niet op 1.04 weg gaan in de wedstrijd?

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002

Galois

1811 - 1832

WizzlerNL schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:21:
[...]

Gewoon bestellen via de Amerikaanse site? Gister ook op die manier gedaan.
Verzendkosten, inklaringskosten, enz... maakt hem dan wel erg duur niet? Ik heb de eerste versie (nog met batterijen) en daar (incl. verzendkosten, enz) 40 dollar voor betaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqt_xuT4yGmsKNHtFxJYaz5RdUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12Wj1AK0DSIJK0YybRyRws8Y.png?f=fotoalbum_large

Wel in 2018 :)
Brakkie schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:49:
[...]

Is het een beetje een degelijk ding ten op zichtte van de hesjes met led van 30 euro? Die gaan bij mij snel stuk.
Ja, is een erg degelijk ding. Ik heb 'm dus al sinds 2018 en bevalt zeer goed. Zit lekker, je bent heel goed zichtbaar en de batterijen gaan lang mee... Ik denk dat ik er een heel winterseizoen mee doe.
InZane schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:07:
[...]

Ach... misschien is dat ook wel zo, maar het is echt wel een fijn ding hoor. Ik heb ook 'goedkopere' gehad, maar dat vond ik altijd ondingen. Ongetwijfeld zijn er meer merken die 'net zo goed zijn'...

Maar goed... 100 euro vind ik 'm zeker niet waard. En dat lijkt het nu mij te kosten (incl. verzenden/BTW/inklaringskosten/enz).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12 11:52
Infinchible schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:52:
[...]

De zevenheuvelenloop heeft wel het WR op de 15km inderdaad, maar dat is meer omdat het geen gangbare afstand is voor een 'grote' wedstrijd. Kiplimo heeft tijdens zijn WR HM zelfs dit record al verbeterd naar 39.47, maar dat is dus niet het officiële WR. Door de hoogteverschillen verlies je altijd wel tijd.

Maar het is geen vlak parkoers, dus een vaste pacingstrategie heeft niet veel nut. Van 2.5km tot 5km loopt het vooral omhoog. Dan gaat het een beetje op en neer. 9 tot 10 is weer downhill, dan nog een klim van 10 tot 11km en dan lekker 4km vooral afdalen.
Houdt er dus vooral rekening mee dat je aan het eind nog net voldoende over hebt om dan nog je tempo goed te kunnen verhogen tijdens het dalen. 2.5 tot 5km zou ik zo'n 10/15 seconde trager lopen dan doeltijd.

Qua streeftijd ligt het eraan hoe kapot je was met die 1.05. Iets betere verdeling zou wel helpen natuurlijk omdat je in het begin veel liet liggen, maar denk je dat je 4'15 zou volhouden voor de complete 15km? Met dus in het begin wat trager 4'25/km vanaf 2.5km tot km 5, de rest wat sneller bijv.
Slupor schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:28:
Ik sluit me aan bij wat @Infinchible schrijft.
Het is een snel parcours vanwege de brede asfaltwegen en de vele (snelle) lopers, waardoor je altijd wel in een (grote) groep loopt. Maar je moet wel 130 hoogtemeters overbruggen. Ik schat in dat een volledig vlakke 15km gemiddeld nog 1 à 2 seconden per km sneller zou zijn.
Ter illustratie mijn tempografiek van vorig jaar met het hoogteverschil erbij.
Vorig jaar is goed bevallen dus dit jaar loop ik hem weer, erg veel zin in!

[Afbeelding]
kepler schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:44:
[...]

Ik snap het niet helemaal, de uren die je opgeeft zijn behoorlijk weinig. Komt op 3u per week fietsen, niet eens uurtje voetballen en minder dan half uur rennen per week.

Want als je ongetraind deze tijden loopt, dat is behoorlijk rap. En meestal ook wel recept voor blessures. Maar misschien is het een typo of begrijp ik het verkeerd?

En als je niet lang geleden 1.05 hebt gelopen, waarom dan niet op 1.04 weg gaan in de wedstrijd?
Het klopt dat ik dit jaar inderdaad weinig heb gedaan, geboorte 2e kind heeft nogal impact ;).

Vorig jaar zat ik in totaal op 270u (dus iets meer dan 5u per week) maar het volledige verschil zat ook toen in fietsen, dus niet in hardlopen of voetbal. Ben wel 8,5kg kwijt in die tussentijd, dus misschien dat het daarom dit jaar wat makkelijker gaat.

M'n tijd op die 1.05 laatst verbaasde mij ook gezien het aantal trainingsuren, zeker op de benen ipv op de fiets. Dus vandaar dat ik even advies zocht om ook blessures te voorkomen.

1.04 lijkt me gezien jullie adviezen hier dan nog wel verantwoord, dus dank daarvoor! Garmin gooit hem dan bijvoorbeeld ook naar 4:21-4:26 op die stukken omhoog tot 4:05 op de stukken omlaag - dat lijkt me wel haalbaar.
Members only:

• Hartloper
Dat voetballen geeft je ook loopconditie. En 8,5 kg minder wegen helpt een hoop om hard te lopen.
Dat gezegd zijnde wijst 1:05 op 15 km met beperkte looptraining op intrinsiek hardlooptalent.

Ik denk dat in een wedstrijd 1:03 mogelijk moet zijn. Maar vooral niet té hard starten door de wedstrijdspanning, dat is een fout die vele hardlopers maken (ik soms ook) en dat betaal je cash in de tweede helft.
Pagina: 1 ... 405 ... 415 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.