• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:54
Zo, vandaag dus de marathon. Mijn eerste, leuk in Amsterdam waar ik met veel plezier 2x de halve heb gelopen.
Werd ook wel tijd inmiddels dat de dag aanbrak. Na een half jaar goed trainen had ik me krap een jaar geleden al Ingeschreven. Daarna mijn artrose-knie overbelast. Vanaf april-mei kon ik weer gaan trainen en ging de focus definief op de marathon.

Trainingen gingen prima, piek van 58 km per week plus altijd 2 trainingen spinning en/of krachttraining erbij.
Mijn vers gelopen HM pr van 1u27 gaf me het vertrouwen er vol voor te gaan. Ondanks een Runna prognose van 3u47 (Garmin had een belachelijke 3.07 bedacht dankzij mijn hoge vo2max van 58), heb ik mijn Pacing plan ingericht op 3u15. Traditioneel te snel starten, middenstuk rond de 4.38 per km, en vanaf km 35 versnellen.

De dagen ervoor flink carbo loading met Pannekoeken, witte bolletjes, suikerbrood en Powerade. Was geen feest, vooral smaakloze bende proppen.

Rond 8.15 was ik bij het stadion. Nog even chillen, wat emoties wegslikken, afleiding zoeken, warmlopen en gaan.

Uiteraard gingen de eerste km's (zoals gepland) te snel, maar ook bij km 7 liep ik ik nog te hard. Achteraf heb ik in het begin de marge gepakt ten opzichte van mijn A-doel.

Na het rondje Zuidas liepen we alweer snel langs de Amstel. Heerlijk lopen vond ik, scheelt dat ik thuis ook vaak in the middle of nowhere loop. Zo ging Amstel dus snel voorbij.

Bij km26 voelde ik voor het eerst dat we al een tijdje onderweg waren. Bij 30 dacht ik "nu begint het" en onbedoeld ging ook het tempo al wat omhoog. En ik kreeg het ook niet naar beneden. Maargoed het liep wel lekker, dus maar door. De dood of de gladiolen. Ondertussen rekende ik in mijn hoofd uit dat ik prima op schema lag.

Bij km35 mocht ik van mezelf versnellen. Een mentale overwinning waren de tunnel+brug bij Amstel hotel (daar ben ik bij een van die hm's wel eens geparkeerd). Met een mooie peptalk voor mezelf vloog ik er overheen, en vanaf dat moment heb ik alleen nog op gevoel gelopen. Met als resultaat nog een paar hele snelle km's en eindsprint in het stadion. Die hielp me zelfs nog onder de 3u12. Eindtijd 3.11.54!
Supersupertevreden!

Hartslag bleef mooi stabiel zag ik, eigenlijk de hele race lang onder mijn threshold. Mooie mix van zone 3 en 4. Dat heeft me ongetwijfeld geholpen om "the wall" niet te ervaren.
6x Sis Beta gels zonder maagklachten was ook top.

Wat was dit een gave ervaring zeg! Dat gevoel van gecontroleerd hard kunnen gaan, niet kapot gaan (terwijl anderen om je heen dat wel doen), de energie van het publiek, je naam horen, de sfeer (ik vond het nergens langs saai), gewoon het besef "ik ben die marathon aan het killen". Echt supervet! Na de streep was het een mix van tranen en oerkreten.

Zeer tevreden. En dit was zeker niet de laatste. Ik denk dat er nog wel meer in het vat zit! :)

Garmin link naar details
https://connect.garmin.co...451957?share_unique_id=34

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een snelle tijden allemaal zeg!

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-11 12:30
Ook ik heb vandaag Amsterdam gelopen.

Afgelopen april in Rotterdam enigszins teleurgesteld omdat mijn sub3 poging mislukt was: 3:03 door kramp in kuiten en hamstrings bij 35 km, daardoor een paar keer moeten wandelen en tempo laten zakken richting de 4:40.

Sindsdien weer een half jaar verder natuurlijk en voelde dat het nu toch echt moest gaan lukken die sub3. Zelfs richting de 2:55 als alles meezat.
Sinds vrijdag aan het carbloaden geweest, alleen nog maar witbrood met jam, pannenkoeken en kale pasta en sportdrank. Niet mijn favoriete onderdeel van de marathonvoorbereiding zullen we maar zeggen.

Ik deed vandaag mee met het NK omdat ik een wedstrijdlicentie van de Atletiekunie heb, grote voordeel is dat je niet mee hoeft te doen aan de gekte met startbewijzen bemachtigen want de NK inschrijving blijft gewoon tot 2 weken voor de start open.
Bijkomend voordeel is dat je in wave A1 white start, dus vlak achter de elite.
Handig als je een snelle tijd wilt lopen natuurlijk, maar je hebt er ook wat meer de ruimte voor een warming up enzo.

Weggegaan op 4:08 pace wat zou moeten resulteren in een 2:55:00 marathon.
In het begin was het even tempo zoeken en was wat aan het boeren van alle koolhydraten, maar dat verdween gelukkig als sneeuw voor de zon.
De kilometers tikten erg makkelijk weg en kon erg genieten van het mooie weer een de sfeer.
Voor ik het wist waren we ook de Amstel alweer voorbij en gingen we richting het industrieterrein.
Niet echt de meest inspirerende plek, maar daarna kwam en een best lang stuk met lege brede wegen onder de bomen langs, deze weg ging volgens mij best lang vals plat naar beneden want ik liep opeens kilometers van rond de 4:02!
Rond de 30 km voelde het nog steeds allemaal erg makkelijk, dit had ik nog nooit gevoeld! Dit was namelijk al mijn 7e marathon, maar elke keer was er wel iets waardoor het niet meer lekker ging, maar vandaag (nog) niet dus!
Bij 35 km begon ik voor het eerst mijn hamstrings een beetje te voelen, nog niets om over in paniek te raken maar begon ze een beetje opkomen.
Ik had nog een plan om eventueel te versnellen, want conditioneel zou dat prima kunnen, maar toen ik iets versnelde voelde ik dat mijn hamstrings het daar zeker niet mee eens waren.
Iets voor 39 km schoot het er echt even in en moet ik even kort stretchen om weer verder te gaan.
Tempo zakte in naar rond de 4:15 en voelde continu dat de kramp er weer in kon schieten.
Dat gebeurde net voor het Olympisch Stadion dan ook weer, en liep als een half aangeschoten hertje het stadion in.
Ik probeerde nog door de kramp heen te lopen wat enigszins lukte, eindtijd: 2:55:08!

Superblij met dit resultaat en 8 minuten verbetering in een half jaar!
Op de laatste kilometers na hartstikke vlak gelopen, daar ook erg trots op.
Maar voor de volgende keer (NK Rotterdam volgend jaar) moet ik toch wel echt gaan werken aan die hamstrings, want als die mee zouden werken zou er echt meer in hebben gezeten.

Verder wilde ik nog zeggen dat ik de organisatie veel beter vond dan in Rotterdam (en dat zeg ik als Rotterdammer).
Toen ik aankwam kon ik nog makkelijk een dixi opzoeken, tas binnen 1 minuut inleveren en aan het eind had ik m'n tas ook zo weer terug.
Ook voelde alles druk, maar wel ruimtelijk, je kon overal nog best goed doorheen komen.
De finish in Rotterdam is namelijk best een drama, het duurt nog bijna een half uur voordat je na de finish overal doorheen bent.
Enige puntje van kritiek, ik vond de Maurten drink op het parcours veel te aangelengd, het smaakte meer naar water dan Maurten drink haha.

Wie weet tot volgend jaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJI7WnJ4p3txMbLDqZmn2uF6Zow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Jy4XHimI35EoGHcEYQmV1cM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLiTDk8RbhmEPsgr5w0yjzQptkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hwX917VNKzo8z2u6bG1tVujQ.png?f=fotoalbum_large

• ThomH90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:30
Ook hier de Amsterdam marathon gelopen!

Na een mooie 18 weken training met Runna, met consequent 4x in de week lopen, mocht het dan toch eindelijk gebeuren.
Mijn tweede marathon ooit, na 2,5 jaar geleden die van Rotterdam te hebben gelopen met een tijd van 3:43.

De initiële insteek bij inschrijving van deze marathon was; sneller dan 3:30 lopen!
Runna gaf aan een tijd wel tussen 3:16 - 3:28, een mooie brede range.. :P .

Na mijn halve marathon van 3 weken geleden met een tijd van 1:35, begon ik wel meer in 3:20 te geloven, maar het game plan was nog niet helemaal zeker..

Afgelopen dagen ook mooie carbload gedaan met pannenkoeken, wit brood, pasta, isostar drink.
De ochtend zelf nog wat pancakes naar binnen en een taxi geregeld naar Amsterdam. De bus ging allemaal maar matig en ook laat, ik wilde daar geen stennis mee hebben, dus ik was er al relaxed met vrouwlief om 7:50.

Toen was het nog relaxed rondlopen rond het stadion, wat merch nog gekeken (niets gekocht). Nog lang in de rij gestaan voor de WC (voor het geval dat, maar was niet nodig, was ook al thuis geweest).
Vriendin van ons had mijn startbewijs opgehaald, dus gemeet om 08:30 en daarna rustig richting startvak, ik had degene van stadionweg ipv in het stadion starten. Eerste gelletje alvast naar binnen en op zoek naar startvak 'oranje'. Kon ik natuurlijk niet vinden, maar ik zag wel startvak 'roze' en 3:20 pacers, dus daar naar binnen gesneakt.

Gameplan was achter de 3:20 pacers blijven en wellicht versnellen wanneer dit goed voelde, deze pacers liepen de eerste kilometers een stuk door, waardoor mijn pace na 15km eerst nog bijna op 3:15 stond. Daarna begon het toch wat rustiger en meer in de 4:40 - 4:45 pace te komen.
Eigenlijk liep het allemaal wel lekker, kon het allemaal goed bij houden, liep 21.1km rond de 1:39, dus prima richting de 3:20. Support van vrouwlief en vriendinnen was er rond 5km en 11km

Rond de 35km merkte ik toch dat het wat zwaarder ging en m'n rechterbovenbeen ook echt wat pijnlijk werd. Begon hier beetje in te zakken, tempo richting 4:50. Gelukkig support rond de 37km. Daarna richting het vondelpark mn pace kunnen herpakken en nog wat kunnen versnellen. Daarmee kwam ik uiteindelijk binnen op een tijd van 03:19:42

Erg tevreden met de tijd die ik heb neergezet en chapeau aan alle andere lopen en wat een tijden _/-\o_
https://www.strava.com/activities/16189322465

[ Voor 0% gewijzigd door ThomH90 op 20-10-2025 10:01 . Reden: Tijd stond er niet in... ]

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:44
Vandaag de marathon van Antwerpen.
De voorbije maanden ging de training goed, alleen wel heel veel op lage intensiteit gelopen. Een halve marathon 5 weken geleden ging OK, zonder echt super te gaan. Als ik dan toch stukken op marathontempo op training liep, dan ging dat niet fluitend en met de vingers in de neus zoals bij @XyS .
Ik weet van mezelf dat ik op wedstrijden altijd meer kan, en ondanks mijn weinig indrukwekkende training had ik het idee dat een poging tot een tweede sub-3 mogelijk moest zijn, mede gezien het koele weer en het vlakke parcours.
Zaterdag goed gecarbload, niet mijn favoriete ding maar helaas noodzakelijk.
Behoorlijk geslapen, wekker gezet om 6 uur voor start om 9.00 (het hotel lag 5 minuten wandelen van de start). Om 6.00 een drink mix 320 caf van Maurten naar binnen gewerkt, samen met een kopje espresso en 4 eierkoeken van bij de AH. Eierkoeken bestaan bijna volledig uit koolhydraten, bevatten nauwelijks vetten, eiwitten en vezels; bijgevolg zijn ze naast helemaal niet lekker ook zeer ongezond, maar wel ideaal de dag van de wedstrijd. Dan 30 minuten nog wat rusten in bed, en nadien rustig klaarmaken voor de start en intussen nog een halve fles sportdrank drinken.
Rustig naar de start, waar ik meer dan een half uur te vroeg was. Op een bankje gezeten om de benen te sparen en een Maurten 100 gel genomen. Het was koud, gelukkig had ik een oude wollen trui bij die ik vlak voor de start kon weggooien. Dat deed ik tien minuten voor de start, waarop ik stond te rillen in het startvak. Nota voor mezelf: in het vervolg pas 5 minuten voor de start de wegwerpkledij weggooien.
Er waren 2 2:59 pacers en mijn plan was achteraan de groep te blijven (niet middenin, dat is vervelend bij de bevoorrading).
Zo gezegd zo gedaan.
Ik dacht mijn les geleerd te hebben uit mijn laatste 2 marathons.
Amsterdam: 1:29:20 halverwege en 2:59:37 geëindigd.
Gent: 1:28:10 halverwege en de laatste 10km geen kracht meer in de benen: 3:07:55.

Dus als er 1 ding wat ik moest doen, was het zorgen dat ik halverwege niet doorkwam in 1:28.
Dus toen ik na 10 km doorkwam in 42:15, dacht ik, zeer goed, perfecte pacing. En toen de GPS van mijn horloge teveel begon af te wijken van de kilometersplits, besloot ik gewoon de pacer te volgen. 1 pacer was al achterop geraakt, eigenaardig.
Halverwege bleken we tot mijn verrassing een split onder de 1:28 te hebben ! En ik hoorde twee hardlopers naast me zeggen dat de twee 2:59 pacers een andere strategie hadden. De ene ging vrij snel starten en wat vertragen op het einde, de andere ging vlakker lopen. En ik bleek bij de eerste pacer gelopen te hebben.
Maar ik voelde me beter dan in Gent, toen voelde ik halverwege dat ik aan het overgalopperen was.
Tussen km 10 en 16 had ik een moeilijk moment, eerst pijn aan mijn voet rechts, dan de quadriceps rechts, en de hartslag was 165/', hoog zo vroeg in de marathon. Maar de pijntjes gingen weg en mijn hartslag zakte naar 155/' bij ongewijzigd tempo. Ik heb daar geen verklaring voor. Kwam ik in de flow ?
Tot 25km ging het goed, dan kreeg ik sportdrank aangereikt van mijn familie en die lag op mijn maag. Toch kon ik tot aan km 30 de pacer volgen.
Vanaf dan werd het moeilijker, de kop was nog fris maar de benen werden moe. Ik slaagde er in niet teveel te vertragen, rond 4:15-4:20/km. De pacer nam traag afstand. Het was aftellen naar het einde. Ik verloor tijd op het sub-3 schema, maar onbedoeld had ik de eerste helft een flinke buffer opgebouwd. Na het passeren van de 38km marker besloot ik mijn laatste rush in te zetten. Als ik achteraf naar de splits kijk, dan zie ik dat ik niet echt versnelde, maar mijn tempo vasthield. De laatste km ging in 4:05, met een mooie eindsprint op het einde, omdat misschien zelfs een 2:58 erin zat.
Dat bleek niet het geval, maar ik eindigde wel met een tweede sub-3, een verbetering met 30 seconden van mijn PR van vorig jaar: 2:59:07 !

• Stefangrp
Wauw wat goed hee, toch gelukt! Vet man

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-12 18:28

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Héle korte update van mij, want morgen gaat de wekker weer om 5:15 en ik ben kapot.

vandaag dan mn eerste marathon; zoals helemaal bij mij past te snel begonnen (lag m.i. ook deels aan de pacers, maar daarover later meer), om vervolgens te versnellen. daarna geheel volgens verwachting op 30km kapot aan het gaan en de laatste km door het publiek voort geschreeuwd om vervolgens tot een tijd te komen die voor mij boven verwachting was: 4:47:07

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• nokie
  • Laatst online: 18:35
Hier ook maar een niet te lang verhaaltje. De halve in Antwerpen stond eigenlijk als mijn “hoofddoel” voor 2025 maar lang getwijfeld om mij in te schrijven door het drukke werk deze periode. Uiteindelijk vrijdag toch de knoop doorgehakt en ik heb het me niet beklaagd. In Garmin had ik in het voorjaar 1:33 als doel gezet, ondertussen voor mezelf bijgesteld naar 1:32 na de goeie 10k in september, Garmin “dacht” dat 1:31:30 er wel inzat.

Vertrokken met het idee zo lang mogelijk onder de 4:20 te lopen, en dat is me min of meer gelukt tot km 16. Daarna begon het vaatje zachtjes leeg te lopen, en veel eindsprint zat er niet meer in. Garmin schatte de km ook net iets te kort in (maar binnen de marge en ik heb ook wel geslalomd). Eindresultaat 1:31:00, superblij met mijn nieuwe PR (volgens Garmin 1:29:53 op de HM, die koester ik wel ook al weet ik dat hij niet telt).

Felicitaties aan iedereen, het begint misschien te kriebelen om nog eens een marathon te lopen (maar eerst wat rust, ik ben stiekem wel diep gegaan).

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:44

m-vw

Dus?

Net als @Hartloper en @nokie was ik gisteren ook in Antwerpen.
Niet voor de hele, maar net als @nokie voor de halve dus was ik pas 's middags in de stad.

De aanloop was niet geweldig, want het was echt een bende bij de P+R. Mensen die niet gereserveerd hadden, kentekenherkenning/QR codes die niet werkte en slagbomen die dienst weigerden. Hierdoor zeker een half uur vertraging.

De wedstrijd zelf:
Na een mislukte 10 Miles en een verder ook niet zo'n geweldige voor bereiding zou een tijd onder de 2 uur prima zijn. En hoewel mijn virtuele pacer er anders over dacht ging het lopen zelf eigenlijk volgens plan. Langleven hoofdrekenen.

Weggegaan op 1:58:00 en uiteindelijk gefinished in 1:57:44 , dus dik tevreden.

Aantal opmerkingen:
  1. 's Ochtends was het best fris, dus ik had ook een t-shirt in mijn tas gestopt, maar uiteindelijk gewoon in een singlet gelopen. Ongelooflijk hoeveel mensen ik toch nog zag in lang/lang of zelfs met jasjes aan. Na nog geen km passeerde ik al de eerste gekookte loper.
  2. Toch ook weer een aanzienlijk aantal personen die in het verkeerde vak gaan staan.
    Je had 3:00u de tijd dus waarom start je als >2:00u loper dan in hemelsnaam tussen de 1:30u lopers?
    (Ik weet het antwoord wel, dit zijn mensen die op deze manier extra tijd kopen.)

[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 20-10-2025 08:31 . Reden: @'s deden het niet. ]

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:11
@ThomH90 je tijd mist in je verslag ;) maakt wel nieuwsgierig.

Bedankt allen voor het delen van de prestaties, geweldig om te lezen.

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:25
Waar de meesten hier de hele hebben gelopen in Amsterdam deed ik er de halve. Het idee was te vertrekken op 4:30. Comfortabel tempo voor mij en daarmee goed te handelen tijdens de verwachte drukte. En druk was het! Soms stukjes door het gras en het bekende "probleem" van rechts langzamer - link sneller. De eerste 4kms gingen zelfs allen ronde 4:21. Dus besloten dat maar aan te houden en wel zien waar het schip zou stranden. En met een vrij strakke loop met kilometertijden allen tussen de 4:18 en 4:23 kreeg ik het in het Vondelpark wel echt een stuk zwaarder. Ik denk dat het vooral de laatste 2-3 km niet meer mooi uit zag. Kilometer 20 was ook mijn langzaamste in 4:30. Gelukkig heb de laatste km nog wel wat meer door kunnen trekken en finishte uiteindelijk in het prachtige stadion net onder de 1 uur 32. Daarmee heb ik tot mijn eigen verrassing een nieuw PR neergezet. Sterker, ik liep er 3 minuten vanaf. Nu lekker herstellen met een grote glimlach.

En felicitaties aan ieders prestatie dit afgelopen weekend.

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-12 12:31
Gister eraan begonnen om ongeveer 9:17u, start van mijn eerste keer de marathon.
In de ochtend getracht wat witte bolletjes weg te werken, dat ging maar moeizaam en ook gedacht aan de pre- hydratatie.
De reis erheen ging prima, stukje trein en enog stukje met de metro. Ingang voor startvak was snel gevonden.

Ik had in mijn hoofd om een gedegen warming up te doen, maar uiteindelijk is het gebleven bij wat springen o de plaats en met de benen zwaaien. Dan maar de eerste km gebruiken om in het ritme te komen.
Mijn beoogde tempo was rond de 5:40/km, een tempo waar mee ik redelijk goed de 30km heb gelopen. Eigenlijk vanaf de start liep ik op 5:30/km en bleef zodoende in de buurt van de Pacers voor een 3u50min. De eerste 10km enorm getwijfeld of ik niet wat gas terug moest nemen, maar uiteindelijk doorgegaan op de 5:30 pace. In het eerste kwart merkte ik dat mijn blaas vol was wat resulteerde in drie keer stoppen. Ik had wat marge op de tijd dacht ik maar. Ondanks de stops bleef ik de Pacers in het oog houden.

Om sommige stukken was het behoorlijk smal want resulteerde in nogal wat gedrang. Het viel mij daarbij ook op dat mensen vanaf rechts gewoon je de pas afsnijden om vervolgens voor je te gaan lopen en dan weer wat trager waardoor ik er weer langs moest. Een dergelijk actie zorgde er een keer voor dat bijna viel. Even was daar de ergernis maar heb mijn mond gehouden om energie te sparen.

Het stuk langs de Amstel kende ik vooral van naar de Ronde hoep fietsen, dus dat was leuk om nog eens te zien. Het trok zich gevoelsmatig wel lang. Daar begon achteraf gezien, zeker op het stuk terug, de eerste tekenen van spiervermoeidheid in de benen op te treden.
Op richting Duivendrecht. Ik had afgesproken met mijn vriendin dat ze een bericht zou sturen waar ze staat (enige keer dat ik toch even mijn telefoon moest pakken). Ik las het bericht en concludeerde dat ik haar gemist had. Maar ik bleef toch goed kijken en gelukkig zag ik haar alsnog staan met mijn dochter. Dat was een mentale opsteker, op het juiste moment!
Het stuk over het industriële gedeelte daarna is was saai, maar de wegen waren in ieder geval breed.

Inmiddels begonnen de benen wel zwaarder te voelen, maar kon mijn pace redelijk steady houden. Tot aan de laatste 7 km, toen zat ik echt tegen de kramp aan. Hierdoor moest ik soms even wat gas terug nemen.
Vanaf het stuk Vondelpark tot aan de finish was het wel overleven. Het verval in snelheid bleef gelukkig beperkt en het was toen pas dat mijn hartslag richting het rode ging.

Ik kwam over de finish met een tijd van 3:55:21, waarmee ik voor de eerste keer heel tevreden ben. Mijn doel was 4u of sneller. Uiteindelijk mooi de 5:30/km gemiddeld kunnen vasthouden.
Volgende keer, in het trainingsplan, meer duurlopen en zeker tempo blokken.

• Stefangrp
Jasperoo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:32:
Gister eraan begonnen om ongeveer 9:17u, start van mijn eerste keer de marathon.
In de ochtend getracht wat witte bolletjes weg te werken, dat ging maar moeizaam en ook gedacht aan de pre- hydratatie.
De reis erheen ging prima, stukje trein en enog stukje met de metro. Ingang voor startvak was snel gevonden.

Ik had in mijn hoofd om een gedegen warming up te doen, maar uiteindelijk is het gebleven bij wat springen o de plaats en met de benen zwaaien. Dan maar de eerste km gebruiken om in het ritme te komen.
Mijn beoogde tempo was rond de 5:40/km, een tempo waar mee ik redelijk goed de 30km heb gelopen. Eigenlijk vanaf de start liep ik op 5:30/km en bleef zodoende in de buurt van de Pacers voor een 3u50min. De eerste 10km enorm getwijfeld of ik niet wat gas terug moest nemen, maar uiteindelijk doorgegaan op de 5:30 pace. In het eerste kwart merkte ik dat mijn blaas vol was wat resulteerde in drie keer stoppen. Ik had wat marge op de tijd dacht ik maar. Ondanks de stops bleef ik de Pacers in het oog houden.

Om sommige stukken was het behoorlijk smal want resulteerde in nogal wat gedrang. Het viel mij daarbij ook op dat mensen vanaf rechts gewoon je de pas afsnijden om vervolgens voor je te gaan lopen en dan weer wat trager waardoor ik er weer langs moest. Een dergelijk actie zorgde er een keer voor dat bijna viel. Even was daar de ergernis maar heb mijn mond gehouden om energie te sparen.

Het stuk langs de Amstel kende ik vooral van naar de Ronde hoep fietsen, dus dat was leuk om nog eens te zien. Het trok zich gevoelsmatig wel lang. Daar begon achteraf gezien, zeker op het stuk terug, de eerste tekenen van spiervermoeidheid in de benen op te treden.
Op richting Duivendrecht. Ik had afgesproken met mijn vriendin dat ze een bericht zou sturen waar ze staat (enige keer dat ik toch even mijn telefoon moest pakken). Ik las het bericht en concludeerde dat ik haar gemist had. Maar ik bleef toch goed kijken en gelukkig zag ik haar alsnog staan met mijn dochter. Dat was een mentale opsteker, op het juiste moment!
Het stuk over het industriële gedeelte daarna is was saai, maar de wegen waren in ieder geval breed.

Inmiddels begonnen de benen wel zwaarder te voelen, maar kon mijn pace redelijk steady houden. Tot aan de laatste 7 km, toen zat ik echt tegen de kramp aan. Hierdoor moest ik soms even wat gas terug nemen.
Vanaf het stuk Vondelpark tot aan de finish was het wel overleven. Het verval in snelheid bleef gelukkig beperkt en het was toen pas dat mijn hartslag richting het rode ging.

Ik kwam over de finish met een tijd van 3:55:21, waarmee ik voor de eerste keer heel tevreden ben. Mijn doel was 4u of sneller. Uiteindelijk mooi de 5:30/km gemiddeld kunnen vasthouden.
Volgende keer, in het trainingsplan, meer duurlopen en zeker tempo blokken.
Mooi gestreden! Hoe is het nu met de benen? :9

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-12 16:07
Ik zou volgend jaar in mei graag mijn eerste Ultra lopen (80km AG Coast walk). Momenteel loop ik ongeveer 4-6 keer per week met 40km aan weekvolume met duurlopen rond de 14-15km. 2 jaar geleden liep ik de marathon van Gent dus heb al wat (zij het beperkte) ervaring met langere afstanden of hogere volumes per week.

Waar zou ik een goed schema kunnen vinden om mij hierop voor te bereiden? Of is de tijd te kort voor een deftige voorbereiding? Is het aan te raden om mij hiervoo rte laten begeleiden door een sportarts en een inspanningstest te doen? Of zou ik beter starten met een 50km?

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-12 12:31
Stefangrp schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Mooi gestreden! Hoe is het nu met de benen? :9
Dank!
Gisteren na afloop en vandaag kan ik amper lopen :')
Dat getuigd toch wel van een forse aanslag op de benen. Wat ik overigens wel had verwacht.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:12
Tibs schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:42:
Ik zou volgend jaar in mei graag mijn eerste Ultra lopen (80km AG Coast walk). Momenteel loop ik ongeveer 4-6 keer per week met 40km aan weekvolume met duurlopen rond de 14-15km. 2 jaar geleden liep ik de marathon van Gent dus heb al wat (zij het beperkte) ervaring met langere afstanden of hogere volumes per week.

Waar zou ik een goed schema kunnen vinden om mij hierop voor te bereiden? Of is de tijd te kort voor een deftige voorbereiding? Is het aan te raden om mij hiervoo rte laten begeleiden door een sportarts en een inspanningstest te doen? Of zou ik beter starten met een 50km?
Ik heb zelf wel eens dit 80k schema van runnersworld gevolgd, is volgens mij nog best ok ook:

https://www.runners.nl/ni...chema-80-km-ultramarathon

En beginnen waar je mee wil beginnen :) Was Gent je eerste en enige marathon? Een 80k is wel meteen een stap extra, maar als je ervoor kan trainen waarom niet? (En je merkt eventueel wel in de trainingen in hoeverre het een optie is... in dat schema loop je geloof ik 1 of 2x zo'n 50k en heb je ook weekenden met 2 lange duurlopen achter elkaar (op zaterdag en zondag dus).

• ThomH90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:30
Gaargod schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:58:
@ThomH90 je tijd mist in je verslag ;) maakt wel nieuwsgierig.

Bedankt allen voor het delen van de prestaties, geweldig om te lezen.
Dank, is toegevoegd! Het was 03:19:42!

Beentjes voelen wat stijf vandaag, volgens mij ook 2 a 3 teennagels die het niet overleefd hebben :D

• m0ridin
Is er trouwens een handige manier om in uitslagenlijsten zoals die van de amsterdam marathon snel naar een bepaalde pagina te gaan?

Lukt mij alleen door eindeloos door te klikken op de paginas die je onderaan ziet maar dat zijn er 2 per keer...

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:10
Leuk om alle toch wel positieve verhalen hier te lezen. Nu van mij een dag na de marathon van Amsterdam dan ook mijn verslag, ook enigzins positief. Mijn eerste marathon, in trainingen tot 28km gelopen, dus wel met spanning ernaar toe.
Om half 6 mijn bed uit, 5 pannekoeken en beetje rijst gegeten tot ik er echt niets meer in kreeg, bang om de hongerklop tegen te komen. 2 koppen koffie en hopen dat de stoelgang voor de race klaar was (uiteindelijk nog 1 keer in het startvak snel een dixie opgezocht, maar dat was ook prima).
Op de fiets naar het stadion, tas ingeleverd en dik half uur voor de start flesje oranje AA en een banaan naar binnen. Kleine warm up in het startvak. Eigenlijk alles prima geregeld hier.
Om 905 kon ik daadwerkelijk vertrekken. Doel A was sub 3:30 (tempo 5:00), B sub 3:45, C sub 4 en D uitlopen. Doel was rustig (5:15min/km) starten en na 1-2km evaluatie en dan of doorpakken voor doel a, of rustig door voor doel b.
Het vertrek verliep soepel, veel mensen net iets sneller dan ik, waardoor ik toch beejte opgejut werd en de eerste 10km in iets meer dan 50 minuten. Alhier besloten dat met het oog op de nog lange weg iets voorzichtiger lopen toch verstandig was, dus besloten doel a los te laten en met ruime marge doel b te behalen.
Echter tot aan ouderkerk (20km) ging het eigenlijk makkelijk en bleef mijn tempo gemiddeld onder de 5:10. Helaas schoot hier eerst links en later rechts stevige spierpijn/kramp in mijn voorzijde bovenbenen. Na Ouderkerk besloten gas terug te nemen en gezien de ruime marge richting doel B te lopen. Dit kon ik redelijk volhouden, langs de amstel al steeds meer mensen met kramp/blessures gezien.
Eenmaal in Duivendrecht had ik het wel ff mentaal zwaar, lopen ging lastig dus mezelf echt ff moeten aansporen om door te zetten.
In oost(waar ik woon) veel bekenden langs de kant. Dit was heel fijn, maar de laatste 3-4 waterposten gebruikt om volle bekers water wandelend te drinken en gauw ff de bovenbenen masseren. Doel B leek langzaam uit zicht (al liep ik gemiddeld nog 5:17).
In het vondelpark aangekomen hervond ik mezelf (conditioneel ging het makkelijk omdat ik dus langzamer had gelopen) en kon ik door de pijn heenlopen. Nog ff fors versneld en in het stadion nog een eindsprint ingezet.
Afgeklokt op 3:44:59. Keurig binnen doel B dus. Drie maanden geleden door mijn rug gegaan, klein beejte liesklachten in de vorige maand. Gezien de suboptimale voorbereiding en nu dan ook nog die spierpijn/kramp, dus al met al toch redelijk tevreden.
Mezelf na afloop op champagne en pils getrakteerd :)
Wat een bijzondere, maar ook zware ervaring was dit. Gelukkig met het vele publiek dit ook gered.

Beetje jammer van die spierpijn al na 20km, ik vrees dat ik dan toch net te weinig water heb binnen gekregen, aangezien ik me verder helemaal top voelde met elke 30 minuten een gelletje en zo nu en dan een hapjje banaan.
Ik hoop vandaag niet vaak naar toilet te hoeven, de bovenbenen vinden dat niet zo tof :P

• DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:16
Leuk om alle marathon verhalen weer te lezen.
Gefeliciteerd aan alle lopers van Amsterdam en Antwerpen!

Zelf loop ik over 2 weken de (hele) berenloop op Terschelling. Nog meer Tweakers daar?

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:16
@Megupe je geeft aan dat je in de voorbereiding tot 28km gelopen hebt. Dan is het nog een enorm stuk om de hele marathon uit te lopen. Was dat een bewuste keuze van je om te doen? Of was het lastig qua tijd of een evt. blessure? Ik snap dat je niet perse als training door gaat tot een hele marathon maar 28km lijkt me dan weer te kort?

Ik vraag het puur uit interesse hoor omdat ik wil kijken of ik de komende maanden kan doortrekken tot 30km maar geen idee of mijn lichaam (en mindset) dat leuk gaan vinden... Al zal mijn tempo eerder rond de 6"50 - 7"00 liggen bij zulke afstanden.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 20-10-2025 11:16 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:17
@Megupe Knappe prestatie hoor, goed doorgezet! Ik denk alleen niet dat spierpijn komt door te weinig water, aangezien je geen spierpijn gaat krijgen van te weinig vocht op deze afstand en tijd. Je liep de eerste 10km met een pace van 5'00, dat is fors sneller dan de 5'20 die je later liep. Waarschijnlijk heb je daardoor spierpijn gekregen. Sowieso lekkere eindsprint geweest die de moeite waard was als je daardoor net binnen je B doel bent gefinisht!

Het is ook de kunst van de marathon om jezelf niet te overschatten in de eerste kilometers, want die uitgestelde pijn komt dubbel zo hard terug in de tweede helft. :)

• Slickk
  • Registratie: December 2013
@Hartloper Prachtig om te lezen dat je hebt geoogst wat je hebt gezaaid. Consistentie kunnen behouden omdat je geen harde intervaltrainingen meer doet waardoor je aerobe basis optimaal is opgebouwd. En ja, qua temperatuur zijn marathons in het najaar vrijwel altijd ideaal (afgezien Berlijn een paar week geleden die net een dag te vroeg was met 26 vs 13 graden...).

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:10
Hartloper schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:01:

Dat bleek niet het geval, maar ik eindigde wel met een tweede sub-3, een verbetering met 30 seconden van mijn PR van vorig jaar: 2:59:07 !
Lekker man! Mooie prestatie! En dan weet ik meteen wat mijn doel is voor Rotterdam want die PR moet ik dan weer even gelijk zetten met je!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:07
m0ridin schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:12:
Is er trouwens een handige manier om in uitslagenlijsten zoals die van de amsterdam marathon snel naar een bepaalde pagina te gaan?

Lukt mij alleen door eindeloos door te klikken op de paginas die je onderaan ziet maar dat zijn er 2 per keer...
Je zou de API calls kunnen aanpassen met dev-tools van je browser.
Hij maakt standaard een call waarbij 15 items worden opgevraagd met een offset, deze kan je aanpassen.
https://eventresults-api....offset=0&q=category%3AM35
Hier vraag je alle data op voor 1000 deelnemers in de category M35. Helaas krijg ik die niet makkelijk in de UI getoond, maar je kan wel snel zoeken in het response op een specifieke naam.

Strava

• m0ridin
denyos schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:04:
[...]

Je zou de API calls kunnen aanpassen met dev-tools van je browser.
Hij maakt standaard een call waarbij 15 items worden opgevraagd met een offset, deze kan je aanpassen.
https://eventresults-api....offset=0&q=category%3AM35
Hier vraag je alle data op voor 1000 deelnemers in de category M35. Helaas krijg ik die niet makkelijk in de UI getoond, maar je kan wel snel zoeken in het response op een specifieke naam.
Thanks! Zat al een beetje kijken en stoeien met die dev-tools maar heb daar amper tot geen ervaring mee... Ga er later vandaag nog even verder induiken, ook altijd leuk om te spelen en klooien :+

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:59
Gisteren meegedaan aan de halve marathon van Amsterdam. Ik startte samen met twee loopmaatjes die mikten op een tijd onder de 1:40. Ik wist dat het moeilijk voor me zou gaan worden, vooral door gebrek aan voorbereiding, maar besloot toch met ze mee te gaan. De eerste kilometers gingen prima — 5 km in 23:xx en 10 km in 46:xx — en het tempo voelde gecontroleerd, al merkte ik dat mijn hartslag vrij hoog lag.

Daarna begon het zwaar te worden. Het tempo vasthouden kostte steeds meer moeite en ik besloot om wat gas terug te nemen. De laatste kilometers waren pittig, maar ik kon blijven lopen en finishte uiteindelijk in 1:43:53.

Ondanks dat het boven mijn streeftijd is, ben ik tevreden: goed tempo kunnen vasthouden in de eerste helft en weer een halve marathon uitgelopen.

De bereikbaarheid en organisatie van het evenement was top trouwens! Ik vond dit veel beter dan Rotterdam!

Op naar de volgende!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:10
Slickk schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:42:
@Megupe Knappe prestatie hoor, goed doorgezet! Ik denk alleen niet dat spierpijn komt door te weinig water, aangezien je geen spierpijn gaat krijgen van te weinig vocht op deze afstand en tijd. Je liep de eerste 10km met een pace van 5'00, dat is fors sneller dan de 5'20 die je later liep. Waarschijnlijk heb je daardoor spierpijn gekregen. Sowieso lekkere eindsprint geweest die de moeite waard was als je daardoor net binnen je B doel bent gefinisht!

Het is ook de kunst van de marathon om jezelf niet te overschatten in de eerste kilometers, want die uitgestelde pijn komt dubbel zo hard terug in de tweede helft. :)
Dank voor je compliment :), maar ik heb eerder halve marathon gelopen op 4:45 tempo en dat ging zonder problemen. Dus vandaar de verbazing bij mij.
Juancho schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:15:
@Megupe je geeft aan dat je in de voorbereiding tot 28km gelopen hebt. Dan is het nog een enorm stuk om de hele marathon uit te lopen. Was dat een bewuste keuze van je om te doen? Of was het lastig qua tijd of een evt. blessure? Ik snap dat je niet perse als training door gaat tot een hele marathon maar 28km lijkt me dan weer te kort?

Ik vraag het puur uit interesse hoor omdat ik wil kijken of ik de komende maanden kan doortrekken tot 30km maar geen idee of mijn lichaam (en mindset) dat leuk gaan vinden... Al zal mijn tempo eerder rond de 6"50 - 7"00 liggen bij zulke afstanden.
Door mijn blessure had ik geen tijd om verder op te bouwen naar langere sessies.
Als het qua tijd had gekund had ik nog iets van 31 en 34km willen lopen alvorens de marathon.

• Lanooooo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:10
Gisteren was in Amsterdam ook mijn marathondebuut. Ergens in mei een startbewijs kunnen bemachtigen en zo een mooi doel om de zomer(stop), van de voetbal, door te komen. Online een voorbereidingsschema gevonden en hup, trainen. Drie keer in de week, soms vier keer en daarnaast veel core oefeningen. Door de lange aanlooptijd rustig en gestaag op kunnen bouwen. Trainingen goed doorstaan, maximaal 32km gelopen als duurloop en de halve marathon ging in 01:51:00u.

De dagen voor de marathon vrij genomen om goed uit te rusten en goed en veel te eten. Dat laatste met succes, want man met de hamer mooi kunnen ontwijken. In de dagen voor de marathon alleen niet 100% fit en de nachtrust was ook niet optimaal.

Dan de marathondag zelf. Om 08:00u gearriveerd bij het Olympisch Stadion. Kort wc-bezoekje, uit voorzorg, rustig omgekleed, spullen afgegeven en op het gemak naar het startvak. Vooraf voorgenomen om aan te haken bij de pacers van 3:50u, want doel A was 3:50u, doel B sub 4:00u, doel C uitlopen én bij alle drie de doelen vooral te genieten.

Bij de start om 09:17u kwam ik voor de pacers van 3:50u uit. Besloten om toch door te lopen, de eerste kilometers rustig op te starten en vooral niet al te gek te doen. De eerste 10km in 55minuten en het eerste stuk langs de Amstel wat ingehouden om zo bij het keerpunt aan te haken bij de pacers van 3:50u. Dat ging tot en met 28km goed en toen merkte ik dat de benen wat begonnen te protesteren. Hartslag bleef hetzelfde, dus niet het gevoel dat ik mezelf had opgeblazen door een te snelle start. Wellicht toch iets te weinig slaap in de dagen voorafgaand aan de marathon? Wie zal het zeggen.
Toen de afweging gemaakt tussen 1) bij het groepje 3:50u blijven met het risico om de laatste kilometers compleet stil te vallen en 2) tempo verlagen naar +/- 5’48 om toch te finishen sub 4 uur. Dat met in het achterhoofd alle ervaringen/verhalen van anderen over de laatste 10km (die allemaal waar zijn) en ik die ervaring natuurlijk nog niet had.
Dus doel A uit het hoofd gezet en het tempo verlaagd naar 5’48. Bij het 35km punt stond wat familie en toen ik één familielid zag (herstellende van een herseninfarct) wist ik: dat finishen sub 4 uur gaat hoe dan ook gebeuren. Gelukt: eindtijd 03:58u!

En oh ja, tip voor mezelf bij een mogelijke volgende keer: neem een schoenmaatje groter. Geen overdreven spierpijn. Die blauwe teen(nagel) daarentegen.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:11
Even tussen al het (halve) marathon geweld door, afgelopen zaterdag startte Big's Backyard Ultra WK.

De deelnemers zitten nu in lap 49, oftewel de 200 mijl zijn afgetikt.

Hoe lang zullen ze het dit jaar volhouden?

Live: https://my.raceresult.com/364272/results#0_B3DC1F

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:44

m-vw

Dus?

Gaargod schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:16:
Even tussen al het (halve) marathon geweld door, afgelopen zaterdag startte Big's Backyard Ultra WK.

De deelnemers zitten nu in lap 49, oftewel de 200 mijl zijn afgetikt.

Hoe lang zullen ze het dit jaar volhouden?

Live: https://my.raceresult.com/364272/results#0_B3DC1F
Live stream
(Ieder paar uur is er een nieuwe.)

• Stefangrp
Ik ging nog wel lekker op km 38 *O*
Steven, In het blauw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-vo3M7ihKv6EVJYBq_9Lpzb5R8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XSVRJzlcXeDgr3ymrLkP77Jq.jpg?f=user_large

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Iedereen gefeliciteerd met alle goede prestaties!

Volgend jaar staat Rotterdam (weer eens ;) ) op de planning, en het stiekeme plan is om te kijken of ik weer onder de 3.30 kan duiken of misschien zelfs een PR.

Daarop vooruitlopend wil ik ook 1 setje super schoenen gaan kopen. Nu heb ik hele makkelijke voeten, maar ik wil zulke (dure) schoenen eigenlijk wel goed passen en een klein stukje uitproberen.

Kan iemand een goede zaak aanraden voor dit soort schoenen, regio Delft/DH/Rdam?

Edit: of is elke gerenommeerde hardloop schoenen winkel ook prima?

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 20-10-2025 17:03 ]

• Juancho
Poeh, net een Recuperatieloop 7,5km pace 6"30 gedaan na de all inn 10km run van zaterdag. Viel niet mee, zware beentjes nog! Maar met de kilometer werd het wel beter, dus achteraf zoals wel vaker een heel fijn gevoel dat je het toch maar weer gedaan hebt!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Hartloper
WizzlerNL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Lekker man! Mooie prestatie! En dan weet ik meteen wat mijn doel is voor Rotterdam want die PR moet ik dan weer even gelijk zetten met je!
Of nog iets sneller natuurlijk !

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

DaanMc schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:49:
Zelf loop ik over 2 weken de (hele) berenloop op Terschelling. Nog meer Tweakers daar?
Ik ga de halve lopen. Vaker meegedaan aan de Berenloop?

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-12 19:52
@DaanMc Prachtige loop, een echt hardloopfeest op Terschelling! Ik doe nu voor de vierde keer de HM en heb drie jaar geleden de marathon gelopen (onder klote omstandigheden, hoop dat het voor jou beter is maar ja, het is nog wel eens een berentocht :D ).

Succes (ook aan de andere lopers)! En wat een mooie marathon resultaten, geweldig!

[ Voor 14% gewijzigd door Arjan90 op 20-10-2025 20:05 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:04

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:09:
Gisteren meegedaan aan de halve marathon van Amsterdam. Ik startte samen met twee loopmaatjes die mikten op een tijd onder de 1:40. Ik wist dat het moeilijk voor me zou gaan worden, vooral door gebrek aan voorbereiding, maar besloot toch met ze mee te gaan. De eerste kilometers gingen prima — 5 km in 23:xx en 10 km in 46:xx — en het tempo voelde gecontroleerd, al merkte ik dat mijn hartslag vrij hoog lag.

Daarna begon het zwaar te worden. Het tempo vasthouden kostte steeds meer moeite en ik besloot om wat gas terug te nemen. De laatste kilometers waren pittig, maar ik kon blijven lopen en finishte uiteindelijk in 1:43:53.

Ondanks dat het boven mijn streeftijd is, ben ik tevreden: goed tempo kunnen vasthouden in de eerste helft en weer een halve marathon uitgelopen.

De bereikbaarheid en organisatie van het evenement was top trouwens! Ik vond dit veel beter dan Rotterdam!

Op naar de volgende!
Zag trouwens dat je dezelfde medaille had gekregen als bij de hele marathon? Whats up with that??

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:18
Wat een mooie prestaties zijn er neergezet en mooi om de verslagen daarvan hier te lezen! Shout outs aan @Hartloper die een PR loopt op wat volgens mij toch niet bekend staat als het meest snelle parcours en @XyS die we ook mogen verwelkomen tot de sub-3 club! Voor @sander_g zal dat vast ook een kwestie van tijd zijn. ;) Heel veel respect voor jouw prestatie, helemaal gezien waar je vandaan komt!
Slupor schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:49:

Zelf loop ik morgen nog een 10km, het laatste loopje van het lokale loopcircuit. Er zal zeker geen toptijd in zitten, exact een week na mijn marathon. Ik ben wel erg benieuwd hoe de benen gaan voelen.
Nou, dat viel dus zeker niet tegen!
Ik ben erin gegaan zonder een specifiek doel en wilde op gevoel lopen. Het was lekker loopweer en we liepen al snel met een groepje van 5 man op een tempo dat goed aanvoelde (voor een 10km race). Dit bleek rond of iets sneller dan 3:30 min/km te zijn. Dit heb ik goed kunnen volhouden en de laatste paar kilometer, toen ik op kop kwam te lopen, kon ik zelfs nog iets versnellen. Ik finishte daarmee als eerste van mijn groepje en 8e overall in een tijd van 34:38, mijn tweede tijd ooit, slechts 15 seconden boven m'n PR en bijna een minuut sneller dan vorig jaar.
De benen voelden daarbij prima en het aerobe systeem was de limiterende factor.
Wat heerlijk om zo terug te komen na een marathon, kon dit altijd maar zo gaan!

Strava

• Stefangrp
Check, dus allemaal een 10 lopen dit weekend!

Ik moet er nog niet aan denken haha

• kwakke01

kwakke01

Nou; mijn eerste marathon die ik dan ook echt uit zou gaan lopen!
Met een goede planning (18 weken) die redelijk was uitgevoerd (3 weken niet kunnen lopen vanwege ernstige rugpijn) heb ik ergens toch nog wat longruns kunnen doen die me voldoende moed gaven om het in ieder geval tot de 30 km vol te houden. Daarna zouden we wel zien wat er uiteindelijk uit zou komen rollen.
Doel was hoofdzakelijk uitlopen; een toptijd zal het nooit worden want daarvoor loop ik te kort en maak ik nog te weinig kilometers. Het een houdt uiteraard verband met het ander; de motor is al wel redelijk ontwikkeld, maar het hardlopen is een heel andere belasting dan fietsen (of tennissen)
Enfin; alleen maar uitlopen dus; oh ja, en liefst binnen 5 uur, want dat was de limiet van de marathon van deze zomer. En dan ook nog een beetje genieten!
Goed. Zondag was het zover; in alle vroegte naar Amsterdam afgereisd, want ik wilde graag bij de RAI parkeren; dan kan je zo naar de start lopen. Om 7:30 waren we dus in de parkeergarage; ruim op tijd voor mijn start (9:43). Halverwege naar het olympisch stadion moest de aanhang natuurlijk even naar het toilet bij een hotel waar we langs kwamen; en al wachtende keek ik naar alle andere lopers die richting de start gingen. Tot ik me realiseerde: ik heb m’n startnummer nog in m’n tas zitten… Die mocht immers niet kreukelen… dus weer terug naar de auto, startnummer pakken, en weer naar het stadion.. al met al waren we om 8:30 bij het stadion; m’n vrouw, dochters & schoonzus zouden bij de uitgang van het stadion staan, en dochter 3 ging met mij mee naar de TCS-Tent, want ik had via het werk (klant van TCS) een ticket gekregen. Voordeel daarvan was dat ik via de Hospitality-tent het veld op kon; dus was uiteindelijk ruim op tijd. Uiteindelijk na het kijken van de start van de échte lopers het veld op gelopen, en mn dochter bleef nog even bij de start staan om een filmpje/foto te maken als ik langs kwam. Ik had ondertussen even bij de pacers van 5:00 en 4:50 nagevraagd hoe en wat voor tempo ze van plan waren te gaan lopen, en de pacer van 5 uur zou vlak 7:06 lopen, en de pacer van 4:50 6:48 vlak. 6:48 leek me net iets teveel van het goede, maar omdat ze aangaf dat ze bij de waterpunten even gewoon zouden lopen, dacht ik dat dat dan wel goed zou komen want ik was niet van plan te gaan wandelen bij de drinkposten; zoveel mogelijk één tempo aanhouden is het beste voor deze diesel..
Dat één tempo bleek verre van waar; net als de 6:48.. de eerste 5 km ging in gemiddeld 6:38, en de 2e 5km in 6:36, met als snelste km een 6:05… na bij het 12 km waterpunt aangekomen te zijn was ik het dan ook zat met het gejojo, en ben ik op mezelf gaan lopen (voor zover dat mogelijk was in deze menigte, want wat was het druk!) Stieken beviel het tempo wel, en aangezien ik allang rekening hield met instortgevaar na de 30, ben ik maar gewoon op gevoel gaan lopen. Net voor de brug bij koudekerk zag ik waarrempel de pacers van 4:40 lopen. Die liepen ~500 meter voor me, dus op de brug maar iets versneld om het gat iets kleiner te maken. Eenmaal op weg terug naar amsterdam liep ik er dan ook achter. Als ik dat tot de 30 vol kon houden, dan kon ik de marathon letterlijk uitlópen en nog binnen de tijd finishen; doel bereikt leek me. Dus zo gezegd, zo gedaan. Tot de 30 km volgen, om me daarna te laten dragen door het toegestroomde publiek. Én aanhang, want mijn ega & kids stonden overal waar ik ze niet verwachte. Bij de uitgang van het stadion, op de Gustav mahlerlaan, net voordat ik amsterdam uitliep, bij het 26 km punt, toen weer op de stadhouderskade, bij de ingang van het stadion en bij de finish! Overal waar ze stonden kreeg ik extra aanmoedigingen, kon ik mn flesjes wisselen en kreeg ik nog wat extra gelletjes. SUPER was dat dus ook zij verdienen een pluim! Enfin, na de 30 was het wel zwaar; lopend drinken en hobbelen (veel meer was het niet meer voor mn gevoel) wisselden elkaar steeds vaker af, maar met zon mensenmassa aan publiek wat je aanmoedigd (da’s het voordeel van een makkelijke naam) kán je bijna niet anders dan door blijven gaan. Uiteindelijk kwam ik dan over de finish. Meteen maar doorgelopen naar mn dochter die stond te wachten. Totdat ze aangaf dat ik misschien wel even terug moest om mn medaille op te halen ^^ had ik nog niet aan gedacht, was al blij dat ik de finish had gehaald… uiteindelijke resultaat: 4:47:07. Gemiddeld 6:48. Precies wat de pacer van de 4:50 zou gaan lopen, maar die kwam dan nog ruim achter mij over de finish 
Al met al een Super ervaring, waarbij ik de vele tips en opmerkingen hier ter harte heb genomen, danwel heb geabsorbeerd ;) Ik blijf zeker lopen; en waarschijnlijk zal ik nog wel een marathon lopen ook; of ik écht een marathonloper ga worden… wie zal het zeggen, maar deze pakken ze me niet meer af! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0rkzw_4YItTY7uGEyQWXDcKtxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnKN3Uc8m4bHgBwyQdpVS6vs.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYNTcB2klV0y1zH-sdEJbgcg6tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3GOXArTVUoW66H4pVI0ZVgc.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• InZane
Secsytime schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:48:
[...]

Zag trouwens dat je dezelfde medaille had gekregen als bij de hele marathon? Whats up with that??
Volgens mij is de medaille van de halve iets kleiner :)

• Arjan90
InZane schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:47:
[...]

Volgens mij is de medaille van de halve iets kleiner :)
De helft zeker :+
Er was kennelijk een tekort aan medailles op de halve marathon, dus halve marathon lopers hebben ook marathon medailles gekregen die over waren, hoorde ik vanavond van mijn vrouw. Wat ik overigens best bizar vind, dat is toch een andere medaille voor een - met alle respect - andere prestatie.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Keiichi
  • Laatst online: 14-12 16:42
Arjan90 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:08:
[...]

De helft zeker :+
Er was kennelijk een tekort aan medailles op de halve marathon, dus halve marathon lopers hebben ook marathon medailles gekregen die over waren, hoorde ik vanavond van mijn vrouw. Wat ik overigens best bizar vind, dat is toch een andere medaille voor een - met alle respect - andere prestatie.
Zag van iemand een post op facebook, met de strekking. "Heb me ingeschreven op de hele marathon, omdat de halve uitverkocht was. Maar je kon kostenloos naar de halve overschakelen".
Vraag me af hoe veel dit gebeurd is.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Arjan90
Ah, dat trucje bestaat inderdaad ook bij de Berenloop :) Bij de Berenloop hebben ze trouwens vanaf dit jaar geen wedstrijdvak meer, dat vind ik wel jammer, het is bij de start altijd erg druk en het begin is wat smal, dus ik kon altijd lekker vooraan staan. Helaas nu niet meer.

Ik heb al voorgesteld bij vrouwlief om helemaal achteraan te starten en dan lekker wat mensen in te halen, dat voelt toch altijd lekker :+

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:39
Slupor schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:46:
Wat een mooie prestaties zijn er neergezet en mooi om de verslagen daarvan hier te lezen! Shout outs aan @Hartloper die een PR loopt op wat volgens mij toch niet bekend staat als het meest snelle parcours en @XyS die we ook mogen verwelkomen tot de sub-3 club! Voor @sander_g zal dat vast ook een kwestie van tijd zijn. ;) Heel veel respect voor jouw prestatie, helemaal gezien waar je vandaan komt!
Dankjewel :)
Ja, die sub-3 staat nog steeds op mijn horizon. De ervaring in Amsterdam gaf me weer vertrouwen dat het mogelijk moet zijn. Dat, en de progressie die @Hartloper maakt. Hij en ik schelen weinig qua leeftijd, dus dat is geen enkele belemmering om nieuwe doelen te stellen.
De komende maanden lekker doorbouwen. Ik heb er zin in en me al ingeschreven voor Wenen in april.
Slupor schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:46:
... Ik finishte daarmee als eerste van mijn groepje en 8e overall in een tijd van 34:38, mijn tweede tijd ooit, slechts 15 seconden boven m'n PR en bijna een minuut sneller dan vorig jaar.
De benen voelden daarbij prima en het aerobe systeem was de limiterende factor.
Wat heerlijk om zo terug te komen na een marathon, kon dit altijd maar zo gaan!
Een supermooie tijd en dito prestatie. Staan er ook nog halve marathons op je programma binnenkort? Ik vermoed dat je daar ook nog wat grenzen kunt verleggen. ;)

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier begint de lente nu (in Australië) en ik heb vorige week mijn laatste 10km van de winter gedaan. Ging eigenlijk weg met het idee om rustig aan te doen, want wat kleine pijntjes. Uiteindelijk 44m02s gelopen, wat de zesde tijd was in mijn jaar groep op Perth Running Festival.

Nu weer gaan trainen om naar de baan over te stappen gedurende het komende seizoen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:22
sander_g schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:18:
[...]
Ja, die sub-3 staat nog steeds op mijn horizon. De ervaring in Amsterdam gaf me weer vertrouwen dat het mogelijk moet zijn. Dat, en de progressie die @Hartloper maakt. Hij en ik schelen weinig qua leeftijd, dus dat is geen enkele belemmering om nieuwe doelen te stellen.
De komende maanden lekker doorbouwen. Ik heb er zin in en me al ingeschreven voor Wenen in april.
Hier idem (sub 3 en Wenen) :)
Ik mag eerst in december nog in Malaga proberen om een season best neer te zetten 8). Mijn laatste drie marathons gingen in 4u15 (Praag '24), 4u54 (Malaga '24) en 4u20 (Berlijn '25). Er is dus nog wel werk aan de (oude) winkel _O-

• DeCo
  • Laatst online: 17:04
sanniep9 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Hier idem (sub 3 en Wenen) :)
Ik mag eerst in december nog in Malaga proberen om een season best neer te zetten 8). Mijn laatste drie marathons gingen in 4u15 (Praag '24), 4u54 (Malaga '24) en 4u20 (Berlijn '25). Er is dus nog wel werk aan de (oude) winkel _O-
met 4u20 afgelopen september naar een sub-3 binnen een half jaar.. ?

• DaanMc
  • Laatst online: 14:16
L23 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Ik ga de halve lopen. Vaker meegedaan aan de Berenloop?
Leuk! Nee, dit wordt mijn eerste keer.
Ik kom wel jaarlijks op Terschelling en ken het parcours daardoor vrij aardig.
Heb jij er vaker aan mee gedaan?
Arjan90 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:05:
@DaanMc Prachtige loop, een echt hardloopfeest op Terschelling! Ik doe nu voor de vierde keer de HM en heb drie jaar geleden de marathon gelopen (onder klote omstandigheden, hoop dat het voor jou beter is maar ja, het is nog wel eens een berentocht :D ).

Succes (ook aan de andere lopers)! En wat een mooie marathon resultaten, geweldig!
Ik hoop het ook qua weer! Het stuk over het strand met windkracht 6 á 7 tegen kan best pittig worden lijkt me zo :+

Het zal m'n vierde marathon worden. In 2023 de Ronde Venen Marathon gelopen in 3:35u en vorig jaar de Brabant Marathon in Etten-Leur in 3:45u. Bij beide marathons flink kramp gekregen in hamstings, daardoor stukken gelopen en gerekt.
Begin dit jaar van plan een loop van 27km te doen, omdat het echter toen zo lekker liep hier 42.2km van gemaakt. Dit in een tijd van 3:20u en gelukkig geen krampen.

Nu zal het parcours van de Berenloop niet het allersnelste parcours zijn met de mogelijke weersomstandigheden en het strand gedeelte, maar ik hoop op een tijd van 3:25 á 3:30 uur.
Met dit jaar de halve tijdens de CPC in 1:28:38 zit er waarschijnlijk nog wel meer in, echter helaas niet optimaal kunnen trainen voor de hele.

• Arjan90
Toen ik de Berenloop marathon liep hadden ze een "experiment" waardoor de marathon vóór de halve marathon startte. Dat was niet zo'n succes, toen ik het parcours van de halve marathon weer op kwam mocht ik slalommend iedereen inhalen (want die liepen aanzienlijk langzamer) en op het strand was het echt een helletocht: op het platgelopen/platgewalste stuk liepen alle HM lopers. Alle marathonlopers moesten door het mulle zand, de duinen op kreeg ik me toch een kramp in mijn kuit omdat dat wat smaller is en de HM lopers grotendeels gingen lopen waardoor ik ook moest stoppen.

Gelukkig start de marathon nu weer later, dan heb je daar geen last van. Komt goed! Het is een pittige marathon, vooral door het strand wat komt nadat de man met de hamer op bezoek is geweest. Prachtige route ook echt - ook bij weer en wind - geniet ervan!

• L23
  • Nu online

L23

DaanMc schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Leuk! Nee, dit wordt mijn eerste keer.
Ik kom wel jaarlijks op Terschelling en ken het parcours daardoor vrij aardig.
Heb jij er vaker aan mee gedaan?
Deze zomer voor het eerst een weekje op Terschelling geweest. Toen twee keer de route van de halve marathon gelopen. Mooie route. Ik zag dat de inschrijving al vol was en dus eigenlijk van plan volgend jaar mee te doen, maar deze week toch een startnummer kunnen bemachtigen.

• Stefangrp
Ja die sub3.. dat leek me altijd behoorlijk buiten bereik, maar nu blijkt het maar 12 minuten harder te zijn dan mijn 1e marathon :D

• Juancho
Ik was (en ben) een enorme Adidas fan qua sportkleding etc. Maar ik ben nu zo enorm pissig. Ik had eerder al aangegeven dat ik 2 paar schoenen besteld had, de EVO SL en de BYD. In een chat met Adidas gevraagd of ik ze beide mocht testen buiten, dat mocht, geen punt en ik mocht de schoen kiezen die ik het fijnst vond en de ander retour doen.

Dus ik stuurde de EVO's terug kreeg ik als reactie: magazijn beoordeelt het als gebruikt, daarom niet geaccepteerd als retour en ondertussen heb ik de schoenen weer terug. Na 4x met Adidas te hebben gechat, na 3x een mail gestuurd te hebben met tekst en uitleg dat het hun eigen communicatiefout was en dat ik dit ook in een chat verslag heb staan. Maar ze blijven maar reageren met dat de schoen beoordeelt is en daarom niet geaccepteerd wordt als retour en ik geen geld terug krijg. Ik zit nu ook weer in de chat en krijg één of andere Vietnamees die het vertikt Engels te spreken en het gewoon niet begrijpt. Ik ben daar zo enorm klaar mee.

De schoenen kosten €150 (naast de BYDs van €200) en dat vind ik gewoon veelste veel geld om ze maar te houden. Alleen het issue is ook, 25 oktober lopen de 30 dagen bedenktijd af en ik weet 100% zeker dat als ik ze weer opstuur ze het weer niet begrijpen en dan worden de schoenen vernietigd. Dan ben ik en het geld kwijt en geen schoenen.... Dus of de pijn van de €150 maar slikken en de schoenen houden en als opvolger zien van mijn nog prima Supernova's... Of de gok nemen en misschien alles verliezen. Of evt. op Marktplaats zetten met minimaal verlies. Heb de schoen letterlijk 10km buiten gedragen. Thats it.

Wat is dit toch voor idiote situatie zeg. Zo frustrerend. En dat Vietnamese ventje maar copy/paste berichten sturen op mijn vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 21-10-2025 11:41 ]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:26
Keiichi schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:26:
[...]

Zag van iemand een post op facebook, met de strekking. "Heb me ingeschreven op de hele marathon, omdat de halve uitverkocht was. Maar je kon kostenloos naar de halve overschakelen".
Vraag me af hoe veel dit gebeurd is.
Denk het niet, is een duur grapje (aangenomen dat de halve een stuk goedkoper is).
Juancho schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:33:
Ik was (en ben) een enorme Adidas fan qua sportkleding etc. Maar ik ben nu zo enorm pissig. Ik had eerder al aangegeven dat ik 2 paar schoenen besteld had, de EVO SL en de BYD. In een chat met Adidas gevraagd of ik ze beide mocht testen buiten, dat mocht, geen punt en ik mocht de schoen kiezen die ik het fijnst vond en de ander retour doen.

Dus ik stuurde de EVO's terug kreeg ik als reactie: magazijn beoordeelt het als gebruikt, daarom niet geaccepteerd als retour en ondertussen heb ik de schoenen weer terug. Na 4x met Adidas te hebben gechat, na 3x een mail gestuurd te hebben met tekst en uitleg dat het hun eigen communicatiefout was en dat ik dit ook in een chat verslag heb staan. Maar ze blijven maar reageren met dat de schoen beoordeelt is en daarom niet geaccepteerd wordt als retour en ik geen geld terug krijg. Ik zit nu ook weer in de chat en krijg één of andere Vietnamees die het vertikt Engels te spreken en het gewoon niet begrijpt. Ik ben daar zo enorm klaar mee.

De schoenen kosten €150 (naast de BYDs van €200) en dat vind ik gewoon veelste veel geld om ze maar te houden. Alleen het issue is ook, 25 oktober lopen de 30 dagen bedenktijd af en ik weet 100% zeker dat als ik ze weer opstuur ze het weer niet begrijpen en dan worden de schoenen vernietigd. Dan ben ik en het geld kwijt en geen schoenen.... Dus of de pijn van de €150 maar slikken en de schoenen houden en als opvolger zien van mijn nog prima Supernova's... Of de gok nemen en misschien alles verliezen. Of evt. op Marktplaats zetten met minimaal verlies. Heb de schoen letterlijk 10km buiten gedragen. Thats it.

Wat is dit toch voor idiote situatie zeg. Zo frustrerend. En dat Vietnamese ventje maar copy/paste berichten sturen op mijn vragen.
ik ben vast niet de enige hier die dit al mijlenver zag aankomen. Wellicht incl. jijzelf. Dure les, maar vertrouwen op een relatief anonieme chatmedewerker van de eerste lijn is nooit handig. Nu had je naar ik meen de schoenen al getest voor je erachter kwam dat die actie niet voor die schoenen gold, dus je kon weinig anders. Goedkoopste oplossing is om het andere paar te retourneren.

• Juancho
Wyke schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:50:
[...]

Denk het niet, is een duur grapje (aangenomen dat de halve een stuk goedkoper is).
[...]

ik ben vast niet de enige hier die dit al mijlenver zag aankomen. Wellicht incl. jijzelf. Dure les, maar vertrouwen op een relatief anonieme chatmedewerker van de eerste lijn is nooit handig. Nu had je naar ik meen de schoenen al getest voor je erachter kwam dat die actie niet voor die schoenen gold, dus je kon weinig anders. Goedkoopste oplossing is om het andere paar te retourneren.
Juist niet een 2de keer retourneren toch? Want dan krijg ik A. mijn geld niet terug maar erger nog, B. de schoen wordt vernietigd. Dan pak ik liever mijn verlies en houd de schoen wel en zie dit dan maar als wijze les. Al blijft het idioot want ik heb het bewijs gewoon gestuurd naar Adidas vanuit die chat. En ja, ik las er zelf ook te snel over heen dat het niet voor de EVO's telde, die 30 dagen proef mogen lopen.

Ik ga ze nog 1x contacten om het evt. met een korting af te handelen. Dan houd ik de schoenen wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 21-10-2025 11:55 ]

• Stefangrp
ik zou zeggen; je verlies nemen en ze op marktplaats zetten

• sanniep9
DeCo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:28:
[...]
met 4u20 afgelopen september naar een sub-3 binnen een half jaar.. ?
Van 3u1 (Valencia dec '23) naar 4u15 (Praag mei '24) ging ook vrij soepel binnen een half jaar, dus dan zou de andere kant op toch ook moeten kunnen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• DeCo
sanniep9 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

Van 3u1 (Valencia dec '23) naar 4u15 (Praag mei '24) ging ook vrij soepel binnen een half jaar, dus dan zou de andere kant op toch ook moeten kunnen?

***members only***
ja, daar hoop ik ook altijd op, maar het pakt bij mij toch altijd net even anders uit :P

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Met credit card besteld? Vraag je het zo via de bank terug. Dit is de reden dat ik alles meestal met credit card betaal.

• Juancho
Secsytime schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Met credit card besteld? Vraag je het zo via de bank terug. Dit is de reden dat ik alles meestal met credit card betaal.
Nee afterpay. Nog niks betaald dus maar dat moet binnenkort. En niet betalen zonder een oplossing en je weet dat je er dikke boetes overheen krijgt. Ga ik niet doen. Net nog 1x een Nederlandse medewerker gesproken die zegt mijn verhaal te begrijpen en het bij zijn manager neer heeft gelegd. Vandaag hoor ik het. En anders behoud ik de schoenen maar. Flink balen maar goed, leermomentje en natuurlijk wel een Adidas dat zich dan moet schamen.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:21
Juancho schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

Nee afterpay. Nog niks betaald dus maar dat moet binnenkort. En niet betalen zonder een oplossing en je weet dat je er dikke boetes overheen krijgt. Ga ik niet doen. Net nog 1x een Nederlandse medewerker gesproken die zegt mijn verhaal te begrijpen en het bij zijn manager neer heeft gelegd. Vandaag hoor ik het. En anders behoud ik de schoenen maar. Flink balen maar goed, leermomentje en natuurlijk wel een Adidas dat zich dan moet schamen.
Of het verstandig is geweest of niet, je hebt zwart op wit dat een medewerker expliciet zegt dat je ze mocht terugsturen. Of dat een vergissing is geweest, maakt niet uit. Ik vind dat je er nogal keurig in staat. Ik zou ze terugsturen en niet betalen.

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:51

Misschien heb je hier nog wat aan: https://www.adidas.nl/hel...oopschoen-retour-garantie

Overigens staat de EVO SL niet vermeld als performance shoe maar BYD wel, dus kan zijn dat daardoor de miscommunicatie is ontstaan

• DeCo
edozat1 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Of het verstandig is geweest of niet, je hebt zwart op wit dat een medewerker expliciet zegt dat je ze mocht terugsturen. Of dat een vergissing is geweest, maakt niet uit. Ik vind dat je er nogal keurig in staat. Ik zou ze terugsturen en niet betalen.
Afgaande op wat ik weet op basis van de posts.. op de letter klopt het: ze hebben gezegd dat je ze kosteloos terug kunt sturen, als in.. er zijn geen verzendkosten. Zo lees ik het, of zo zou ik het kunnen lezen.
Daarmee is niet gezegd dat je niet voor de schoenen hoeft te betalen. En heel eerlijk.. wat moeten zij met schoenen, waar al 10km op gelopen is? Die zijn onverkoopbaar geworden. Dus het was al te mooi om waar te zijn dat het gewoon zou kunnen, niet waar?

• L23
  • Nu online

L23

DeCo schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Afgaande op wat ik weet op basis van de posts..
Heb je ze allemaal gelezen dan?

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:21
[...]

Afgaande op wat ik weet op basis van de posts.. op de letter klopt het: ze hebben gezegd dat je ze kosteloos terug kunt sturen, als in.. er zijn geen verzendkosten. Zo lees ik het, of zo zou ik het kunnen lezen.
Daarmee is niet gezegd dat je niet voor de schoenen hoeft te betalen. En heel eerlijk.. wat moeten zij met schoenen, waar al 10km op gelopen is? Die zijn onverkoopbaar geworden. Dus het was al te mooi om waar te zijn dat het gewoon zou kunnen, niet waar?
Bij Brooks kan het wel:
Je hebt 90 dagen om je spullen op de proef te stellen, op wegen, tracks, trails of in de sportschool. Loop binnen of buiten, in de regen of in de zon.
Als een product niet aan je verwachtingen voldoet, ga dan naar ons retourcentrum om het retourproces te starten en een gratis verzendlabel aan te maken.
https://www.brooksrunning...brooks-run-happy-promise/

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12 12:07
Even wat schoenadvies gevraagd...

Na de Novablast 3, 4, 5 en kort uitstapje naar de Endorphin Speed 4 (binnen100km doorverkocht, schoenen met een plaat zijn het toch niet voor mij) enkele weken geleden blind toch maar eens in de buidel getast en de Megablasts gekocht.

Hier inmiddels bijna 200km op gelopen en hoewel het gewicht, oppakken van snelheid en gevoel van lichtgevoeligheid echt verslavend zijn heb ik één probleem: het bovenwerk boven mijn tenen zit heel dicht op de bovenkant van mijn tenen. Het doet gewoon pijn na een kilometer of 15. Op de Novablast 5 zonder problemen een hele en meerdere halve marathons gelopen, wat ik mezelf absoluut niet zie doen op de Megablasts. Ik vraag me af of een maat groter gaat helpen, zeker omdat de teenruimte nu prima is nu.

Wat zijn nu goede alternatieven voor de Megablasts zonder een plaat? Superblast 2 lijkt me weer aardig bulky, kan in net zo goed bij de Novablast blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciscus7000 op 21-10-2025 14:11 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Juancho schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

Je hebt gewoon een schriftelijke afspraak. 🤷🏼

• Juancho
[...]
Dus het was al te mooi om waar te zijn dat het gewoon zou kunnen, niet waar?
Nee want het kan dus wel op bepaalde prestatie schoenen van Adidas. Als het andersom was geweest, de BYD retour en de EVO's houden was er niks aan de hand geweest. Issue is dat mij in de chat, voor ik ging testen, is verteld dat ik ze beide buiten mocht testen. Communicatiefoutje, heb ik nog in een chat bericht van ze staan. Maar op de één of andere manier neemt het magazijn dat niet over en via de support blijven ze maar terugkomen op dat ik ze gebruikt heb. Dat is het hele probleem.

Heb ze nog voorgesteld om dan maar beide het verlies te pakken: ik behoud de schoenen en Adidas geeft er 50% korting op. Maar dat kon natuurlijk weer niet.....

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 21-10-2025 14:37 ]

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:21
[...]

Volgens onderstaande post van @Juancho zou hij het geld terugkrijgen. En juist omdat het te mooi lijkt om waar te zijn, heeft hij er expliciet om gevraagd. Veel duidelijker kan m.i. niet? Hij zou het ook niet hebben gedaan als het niet mogelijk was geweest. Het is gewoon onderdeel van de marketing, stunten met dit soort ideale voorwaarden, zoals Brooks blijkbaar ook doet.
Juancho schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:28:
[...]
Ik heb ondertussen een chat gehad met een Adidas medewerker en het klopt idd dat je 30 dagen lang de schoen mag testen. Gewoon buiten in weer en wind, kaartjes mogen eraf geknipt worden etc. Bevalt het niet, mag je het alsnog terugsturen en krijg je je geld terug.

Ik heb hierop met de beste man besproken dat ik beide, dus de Adistar Byd en de Adizero EVO SL, bestel en komende weken uitprobeer tijdens mijn LSD's (zaterdag staat er 1 van 16,5km op de planning) en de fijnste schoen behoud ik dan en het andere paar gaat retour.

Normaal zou ik dit nooit doen en altijd kopen bij mijn (vaste) hardloopwinkel. Maar 30 dagen daadwerkelijk buiten de schoen mogen testen heb ik nog nooit gezien en is een niet te missen kans om de beste schoen te vinden. Ben ook erg benieuwd, de 1 heeft een carbonplaat, de andere niet. Ik heb er 0 ervaring mee dus we gaan het zien.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Lekker duurzaam... (ik kan me niet voorstellen dat een schoen na gebruik van 90 dagen nog verkocht gaat worden...)

Ik ga wel gewoon naar de winkel, probeer daar schoenen uit. Niks geen gedoe met terugsturen of wat dan ook. Als ze uiteindelijk na echt hardlopen toch net niet lekker zitten, gewoon accepteren en door rennen :D

• Arjan90
Leuk om hier trouwens weer eens te buurten, een paar jaar geleden was ik hier ook wel redelijk actief! Na een paar jaar minder hardgelopen (o.a. door hond, drukte & privé omstandigheden) vorig jaar weer opgepakt voor de Berenloop (mijn jaarlijkse stok achter de deur :+ ). Begin dit jaar een flinke dip gehad, maar sinds de zomer weer lekker bezig! Nu met een combi van 2x lopen + 2x zwemmen per week en dagelijks veel wandelen. Conditie goed, recent weer 10 EM in <90 min gelopen terwijl ik de hele weg met mijn jongste zoon kon praten, maar ik merk wel dat het uithoudingsvermogen van mijn spieren achterblijft op mijn conditie. Stapje voor stapje :X

Denk erover om volgend jaar de marathon van Valencia of Marokko (begin 2027) met vrouwlief te gaan lopen. Al langzaam in grove schetsen mijn schema aan het opstellen om daar te komen op een manier dat ik er niet geblesseerd af ga, en ik blijf het zeker combineren met zwemmen want ik merk dat dit echt effectief heeft op mijn conditie en ook hoe ik ademhaal.

• Hartloper
sanniep9 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

***members only***
Goed aan het trainen ? Peesplaatontsteking weg ?

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:18
sander_g schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:18:
[...]

Een supermooie tijd en dito prestatie. Staan er ook nog halve marathons op je programma binnenkort? Ik vermoed dat je daar ook nog wat grenzen kunt verleggen. ;)
Thanks! Jazeker, over 2 weken weer de Drechtstadloop. Ik dacht eigenlijk dat 3 weken na de marathon wat te snel zou zijn voor een PR-poging (een halve is geen 10km), maar ik begin er nu wel vertrouwen in te krijgen dat het misschien toch wel mogelijk is, als de omstandigheden op de dag een beetje meezitten.

Strava

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:26
Juancho schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Juist niet een 2de keer retourneren toch? Want dan krijg ik A. mijn geld niet terug maar erger nog, B. de schoen wordt vernietigd. Dan pak ik liever mijn verlies en houd de schoen wel en zie dit dan maar als wijze les. Al blijft het idioot want ik heb het bewijs gewoon gestuurd naar Adidas vanuit die chat. En ja, ik las er zelf ook te snel over heen dat het niet voor de EVO's telde, die 30 dagen proef mogen lopen.

Ik ga ze nog 1x contacten om het evt. met een korting af te handelen. Dan houd ik de schoenen wel.
ik bedoelde de BYDs retourneren, die vallen wel in de regeling toch?

• sanniep9
Hartloper schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:41:
[...]

Goed aan het trainen ? Peesplaatontsteking weg ?
Peesplaatontsteking is inmiddels wel weg. Jumper's knee (rechts) nog steeds niet. Dat is inmiddels ruim anderhalf jaar kwakkelen. Dus daar zal ik wel mee moeten leren leven. Belastbaarheid is helaas wel wat beperkt. In het voorjaar 12 weken lang een kleine 100 km per week gelopen, maar dat was blijkbaar iets te veel van het goede ;) . Sinds een paar weken begonnen met een Björn Koreman-schema. Dat is volgens de filosofie van @Hartloper 8) : 60-70 km per week (4 trainingen) en geen tempo's sneller dan MP. We gaan het zien. Tot nu toe is het allemaal wel te doen.

• sander_g
Slupor schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:51:
[...]
Thanks! Jazeker, over 2 weken weer de Drechtstadloop. Ik dacht eigenlijk dat 3 weken na de marathon wat te snel zou zijn om voor een PR-poging te gaan (een halve is geen 10km), maar ik begin er nu wel vertrouwen in te krijgen dat het misschien toch wel mogelijk is, als de omstandigheden op de dag een beetje meezitten.
Ja, die heb ik twee jaar geleden gelopen. Volgens mij kwamen we elkaar toen ook (even) tegen. Het was nogal een natte editie.

De Drechtstadloop zit nu al vol, maar dat was toch te vroeg geweest. De halve in Gouda is een week later en daar was inschrijven nog mogelijk dus gelijk maar gedaan.

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:10
Arjan90 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:40:
Denk erover om volgend jaar de marathon van Valencia of Marokko (begin 2027) met vrouwlief te gaan lopen.
Klinkt leuk! Welke marathon wil je lopen in Marokko?

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

• Juancho
Wyke schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

ik bedoelde de BYDs retourneren, die vallen wel in de regeling toch?
Hmm das idd wel een goede. Niet aan gedacht. Dan gebruik ik de EVO's gewoon voor mijn LSD's en als de BYD's dan een keer in een goede aanbieding zijn weet ik iig dat ik ze erg fijn vind en zo kan nemen. Ik zie dat de BYD's ondertussen ook al voor €50 goedkoper te koop zijn. Thanks voor de tip :)

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 21-10-2025 15:24 ]

• WizzlerNL
Slupor schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:51:
[...]

Thanks! Jazeker, over 2 weken weer de Drechtstadloop. Ik dacht eigenlijk dat 3 weken na de marathon wat te snel zou zijn om voor een PR-poging te gaan (een halve is geen 10km), maar ik begin er nu wel vertrouwen in te krijgen dat het misschien toch wel mogelijk is, als de omstandigheden op de dag een beetje meezitten.
Pas wel op met je spieren he, 3 weken na de marathon voel je je onoverwinnelijk en kan je ook echt knetterhard. Maar je spieren zijn nog niet hersteld en dus nog beschadigd. Maak je het te gek loop je de kans op (serieuse) blessures.

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-12 20:43
Franciscus7000 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:10:
Even wat schoenadvies gevraagd...

Na de Novablast 3, 4, 5 en kort uitstapje naar de Endorphin Speed 4 (binnen100km doorverkocht, schoenen met een plaat zijn het toch niet voor mij) enkele weken geleden blind toch maar eens in de buidel getast en de Megablasts gekocht.

Hier inmiddels bijna 200km op gelopen en hoewel het gewicht, oppakken van snelheid en gevoel van lichtgevoeligheid echt verslavend zijn heb ik één probleem: het bovenwerk boven mijn tenen zit heel dicht op de bovenkant van mijn tenen. Het doet gewoon pijn na een kilometer of 15. Op de Novablast 5 zonder problemen een hele en meerdere halve marathons gelopen, wat ik mezelf absoluut niet zie doen op de Megablasts. Ik vraag me af of een maat groter gaat helpen, zeker omdat de teenruimte nu prima is nu.

Wat zijn nu goede alternatieven voor de Megablasts zonder een plaat? Superblast 2 lijkt me weer aardig bulky, kan in net zo goed bij de Novablast blijven.
Ik heb zelf de novablast 4 en superblast 2
Ik vind de superblast echt een fantastische schoen. Enige "nadeel" vind ik de prijs.
Bulky ? isschien .... , maar hij is licht en heel erg snel. En zowel voor langzamere tempo's als tempo's kunnen er prima op. Dus als prijs geen probleem is, zou ik hem zeker niet zomaar afschrijven.

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12 12:07
NoReseth schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:48:
[...]

Ik heb zelf de novablast 4 en superblast 2
Ik vind de superblast echt een fantastische schoen. Enige "nadeel" vind ik de prijs.
Bulky ? isschien .... , maar hij is licht en heel erg snel. En zowel voor langzamere tempo's als tempo's kunnen er prima op. Dus als prijs geen probleem is, zou ik hem zeker niet zomaar afschrijven.
Prijs is geen issue, heb maar 1 paar schoenen en loop al gauw 1000km per jaar waar ik niet op ga bezuinigen. Megablasts kostte me 240 dus Superblasts 2 zijn nog ietsjes goedkoper. Maar, waren ze de meerprijs waard tov de Novablast?

• Arjan90
spreading schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Klinkt leuk! Welke marathon wil je lopen in Marokko?
Marrakech is in 2026 op 25 januari - dat komt uiteraard te vroeg. Maar een vergelijkbare timing in 2027 zou mooi kunnen passen zonder dat ik mezelf weer eens opblaas. Toch wel leuk om het eens in een heel andere setting te doen! Valencia kan ook een optie zijn, daar horen we goede verhalen over en we vinden het een heel mooie stad. Dus maar even kijken wat we doen, tijd zat om nog te plannen! Maar een wintermarathon in een beetje leuk weer lijkt ons ook wel eens wat.

Ps. ik zie hier ook nog wat bekende namen, leuk om te zien dat dit topic zo blijft leven met een vaste gasten die al jaren ervaringen met elkaar delen O+

[ Voor 11% gewijzigd door Arjan90 op 21-10-2025 16:35 ]

• NoReseth
Franciscus7000 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

Prijs is geen issue, heb maar 1 paar schoenen en loop al gauw 1000km per jaar waar ik niet op ga bezuinigen. Megablasts kostte me 240 dus Superblasts 2 zijn nog ietsjes goedkoper. Maar, waren ze de meerprijs waard tov de Novablast?
1000% ja

Het is echt een gigantisch verschil , ik vond ze aanvoelen als "cheat schoenen", tempo's loop je er echt zoveel makkelijker op. Daarnaast heb ik er nu bijna 800 km op staan en ze zijn nog niet versleten.
Dus qua duurzaamheid zit het ook wel goed.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Superblast 1 heb ik ook gehad, vond het maar niks.

• sander_g
Arjan90 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
Marrakech is in 2026 op 25 januari - dat komt uiteraard te vroeg. Maar een vergelijkbare timing in 2027 zou mooi kunnen passen zonder dat ik mezelf weer eens opblaas. Toch wel leuk om het eens in een heel andere setting te doen!
Marrakech is een mooie marathon. Ik spreek mezelf tegen als ik zeg dat deze inderdaad leuk was. Een paar pagina's terug hier heb ik betoogd dat marathon en "leuk" niet samengaan, maar eigenlijk zou ik hier een uitzondering willen maken. Ik heb hem in 2023 gelopen, samen met een paar loopmaatjes. Het was ook een groepsuitje waarbij sommigen de halve en een paar de hele liepen. Bewust gelopen om ervan te genieten en niet om een tijd te halen. We wilden immers het beste maken van de hele trip (sightseeing vooraf en achteraf).

https://www.strava.com/activities/8470112256/overview

• Arjan90
Zijn er trouwens meer mensen die met chatGPT een schema maken? Ik zit niet meer bij de atletiekvereniging omdat ik het qua agenda niet lekker kon combineren, ik kan die schema's zo ophoesten want dat was redelijk "vaststaand". Maar chatGPT heeft voor mij een schema gemaakt (de laatste "6 weken" voor de Berenloop) en ik moet zeggen dat ik daar best blij van werd. Ik heb gezegd op welke dagen ik train, wat ik dan doe (zwemmen of lopen) en ik zie er een duidelijke opbouw in zitten. Hij combineert verschillende soorten interval trainingen op woensdag met duurlopen (inclusief verschillende tempo blokken) op zondag. Ik vind hem alleen wat enthousiast dat hij a.s. zondag eigenlijk nog een 20km duurloop op het programma had staan - een week voor de Berenloop. Die heb ik met wat feedback aangepast. Al met al best onder de indruk wat hij al uitspuugt, scheelt mij om het niet helemaal zelf te bedenken en hij volgt als ik bijv. een plan maak richting de marathon ook wel de gedachtes die ik volg (maar die ik hem niet heb gevoed) qua hoe je de periodes indeelt.

@sander_g ik denk inderdaad dat ik hem via jou voorbij heb zien komen op Strava! Blij om te lezen dat het trouwens (weer) een stuk beter met je gaat, wat een verhaal joh en wat een overwinning dan om die marathon zo weer te kunnen lopen!

• NoReseth
Arjan90 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:56:
Zijn er trouwens meer mensen die met chatGPT een schema maken? Ik zit niet meer bij de atletiekvereniging omdat ik het qua agenda niet lekker kon combineren, ik kan die schema's zo ophoesten want dat was redelijk "vaststaand". Maar chatGPT heeft voor mij een schema gemaakt (de laatste "6 weken" voor de Berenloop) en ik moet zeggen dat ik daar best blij van werd. Ik heb gezegd op welke dagen ik train, wat ik dan doe (zwemmen of lopen) en ik zie er een duidelijke opbouw in zitten. Hij combineert verschillende soorten interval trainingen op woensdag met duurlopen (inclusief verschillende tempo blokken) op zondag. Ik vind hem alleen wat enthousiast dat hij a.s. zondag eigenlijk nog een 20km duurloop op het programma had staan - een week voor de Berenloop. Die heb ik met wat feedback aangepast. Al met al best onder de indruk wat hij al uitspuugt, scheelt mij om het niet helemaal zelf te bedenken en hij volgt als ik bijv. een plan maak richting de marathon ook wel de gedachtes die ik volg (maar die ik hem niet heb gevoed) qua hoe je de periodes indeelt.

@sander_g ik denk inderdaad dat ik hem via jou voorbij heb zien komen op Strava! Blij om te lezen dat het trouwens (weer) een stuk beter met je gaat, wat een verhaal joh en wat een overwinning dan om die marathon zo weer te kunnen lopen!
Ik heb het wel gebruikt om inspiratie op te doen.
Alles valt of staat met wat voor jou werkt, en hoe goed je naar je lichaam luistert.

Als je vermoeid bent en het schema een harde training voorschrijft die je blind volgt, denk ik dat het resultaat niet heel positief uit zal pakken. Maar dat is bij ieder schema.
Mits je er "slim" mee om gaat kan je het zeker in je voordeel gebruiken om inspiratie op te doen voor een goed schema wat voor jou kan werken.

• Juancho

Ik kreeg aardig de "wind van voren" toen ik hier eens een schema postte van ChatGPT ;). Is Trenara niks voor je? Kost maar 10 euro p/m en alles wordt voor je gedaan. Afwisseling, doelen instellen, tussentijdse doelen, je kan er krachttraining bij doen, voeding en alles dynamisch omdat na elke run of activiteit in de nacht de programma wordt geupdate en zo nodig aangepast.

• Arjan90
Juancho schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:00:
[...]

Ik kreeg aardig de "wind van voren" toen ik hier eens een schema postte van ChatGPT ;). Is Trenara niks voor je? Kost maar 10 euro p/m en alles wordt voor je gedaan. Afwisseling, doelen instellen, tussentijdse doelen, je kan er krachttraining bij doen, voeding en alles dynamisch omdat na elke run of activiteit in de nacht de programma wordt geupdate en zo nodig aangepast.
De vrouwen nummer 3 bij de Amsterdam Marathon gebruikt ook ChatGPT :+ (geen grapjes dat ze daarom nummer 3 is :9 ). Maar zoals je al zegt is het niet adaptief zoals Trenara. Zoals gezegd: je moet het niet dwars en dom volgen. Maar goed, dat geldt ook voor Trenara, loopschema's van atletiek, e.d. Ik heb ergens in de afgelopen jaren besloten mijn Garmin weg te doen voor een Galaxy Watch 7 Ultra. Top horloge, maar ronduit kut voor alle soorten integraties dus hij kan geen trainingen e.d. inladen van Trenara (noch de resultaten uploaden). Mijn vrouw gebruikte Trenara voor Amsterdam en was er op zich wel blij mee, maar miste wel wat lange lopen in het schema.

Ik heb zeker drie jaar bij de atletiek gelopen en ook mijn schema zelf gemaakt voor Rotterdam toen, dat ging echt prima. En toen ik geblesseerd was aan mijn voet heb ik ook zelf succesvol mijn schema's weten aan te passen om toch de Berenloop door anders te trainen. Het ligt mij vooral in de inspiratie en grote lijnen. Dus was benieuwd of en hoe anderen het gebruiken. Ook hier geldt: goede prompts maken de man. En de combinatie die hij kan maken met zwemmen vond ik wel top, daar zou mijn atletiektrainer (noch zwemtrainer, als ik die had) niet snel aan beginnen.

Wat leesvoer: https://www.runners.nl/ni...rdloop-schema-betrouwbaar. Dit past wel bij mijn eerste indruk, maar ik ga eens kijken wat ik zelf kan maken met een goede prompt waarin ik bijv. zeg dat ik elke na elke drie weken een rustigere week wil, dat ik er een kracht hardlooptraining in wil, etc. Leuk om mee te spelen, het moet toch leuk blijven :+

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan90 op 21-10-2025 17:21 ]

• Juancho
Arjan90 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

De vrouwen nummer 3 bij de Amsterdam Marathon gebruikt ook ChatGPT :+ (geen grapjes dat ze daarom nummer 3 is :9 ). Maar zoals je al zegt is het niet adaptief zoals Trenara. Zoals gezegd: je moet het niet dwars en dom volgen. Maar goed, dat geldt ook voor Trenara, loopschema's van atletiek, e.d. Ik heb ergens in de afgelopen jaren besloten mijn Garmin weg te doen voor een Galaxy Watch 7 Ultra. Top horloge, maar ronduit kut voor alle soorten integraties dus hij kan geen trainingen e.d. inladen van Trenara (noch de resultaten uploaden). Mijn vrouw gebruikte Trenara voor Amsterdam en was er op zich wel blij mee, maar miste wel wat lange lopen in het schema.

Ik heb zeker drie jaar bij de atletiek gelopen en ook mijn schema zelf gemaakt voor Rotterdam toen, dat ging echt prima. En toen ik geblesseerd was aan mijn voet heb ik ook zelf succesvol mijn schema's weten aan te passen om toch de Berenloop door anders te trainen. Het ligt mij vooral in de inspiratie en grote lijnen. Dus was benieuwd of en hoe anderen het gebruiken. Ook hier geldt: goede prompts maken de man. En de combinatie die hij kan maken met zwemmen vond ik wel top, daar zou mijn atletiektrainer (noch zwemtrainer, als ik die had) niet snel aan beginnen.
Ja als je geen koppeling met Garmin/Trenara/Runna etc hebt wordt het lastig. Maar ChatGPT is idd kwestie van een goede prompt geven en altijd goed checken/nadenken of de zaken wel kloppen of dat je zelf nog wat tweaked. Maar uiteindelijk gebruikt ChatGPT natuurlijk ook gewoon online bronnen, dus daar zit echt wel veel goeds tussen. En als ik zo hoor dat je al aardig wat ervaring hebt kun je vast de hickups er wel uit halen toch?

• kwakke01

kwakke01

Zijn er trouwens meer mensen die met chatGPT een schema maken? .....
ik heb mn eigen schema gemaakt en heb daarbij de richtlijn +10% per week erbij en max 32km als duurloop als uitgangspunt genomen. op basis van mijn kennis van mijn eigen lichaam, en wat dat aankan qua belasting gedurende langere tijd heb ik een schema in elkaar gedraaid obv 3x per week lopen (soms 4 als het wat kortere loopjes waren). 3 weken voor D-day gas terug nemen en ~30% per week afbouwen afbouwen en laatste week 2 loopjes van 5km op gemak lopen. dat werkte voor mij heel goed. in het midden van de opbouw de piekperiode qua intensiteit en duur; af en toe een snellere sessie tussendoor en voor de rest hoofdzakelijk km maken.
Gelukkig werd ik niet gehinderd door enige kennis ter zake, dus alles wat op een schema leek is winst geweest voor mij.
dat gold ook voor het eten tijdens de duurlopen; nooit gedacht dat dat zon grote impact had 8)7

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:58

XyS

0.o.O

WizzlerNL schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Pas wel op met je spieren he, 3 weken na de marathon voel je je onoverwinnelijk en kan je ook echt knetterhard. Maar je spieren zijn nog niet hersteld en dus nog beschadigd. Maak je het te gek loop je de kans op (serieuse) blessures.
Ja dat dus, veel trainingsplannen hebben niet voor niks 4/5 weken herstel. @Slupor kent zijn lichaam natuurlijk zelf het beste, maar ja pas op.

Herstel gaat hier best aardig, nog wel wat weinig energie. Voelde me gisteren behoorlijk gesloopt en bewegen kostte veel moeite. Vandaag stuk beter, nergens echt last, spierpijn natuurlijk nog wel goed aanwezig. Trappen ontwijk ik nog even.
Heb ~4 weken herstel staan waarbij ik opbouw naar 66k per week, mijn doel is weer naar 100+ toe. En dan maar eens wat korte afstand PRs zetten en nadenken over volgend doel. Lopen op mooie locaties of toch nog sneller, ben er nog niet over uit.

@Arjan90 ik heb chatgpt best veel gebruikt om dingen te begrijpen en om aanpassingen te maken aan bestaande programmas (deed bijvoorbeeld Pfitzinger maar dan minder intensief). Zou een compleet schema niet direct vertrouwen, je moet zelf aan kunnen geven of het een beetje oke is of niet. Een echte coach heeft daar natuurlijk meer ervaring mee en leert jou als persoon kennen. Bij chatgpt kun je er uit krijgen wat je maar wilt, 7 dagen double treshold days moet kunnen toch :+ de feedback van de coaches in dat artikel kun je ook weer invoeren en dan krijg je een beter passend schema, of jij dat als gebruiker weet te doen ligt aan jezelf.

Het helpt me begrijpen waar bepaalde trainingen voor zijn, of overleggen wat te doen met de training vanwege bepaalde klachten/pijntjes. Discussies over voeding, kleding, schoenen etc etc, maar alles ter inspiratie niet als waarheid.

• Stefangrp
Ik heb chat gebruikt voor pacing plan, fueling plan en gedetailleerd voedingschema voor de carb loading. Ging prima.
Scheelt veel rekenwerk.

En ik gooide mijn activity file er vanochtend in, gaf betere inzichten dan Garmin zelf haha.

Ik voel me trouwens nog steeds alsof er een vrachtwagen over me heen is gereden. Vandaag was echt een taaie werkdag

• WizzlerNL
Stefangrp schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:53:
Ik heb chat gebruikt voor pacing plan, fueling plan en gedetailleerd voedingschema voor de carb loading. Ging prima.
Scheelt veel rekenwerk.

En ik gooide mijn activity file er vanochtend in, gaf betere inzichten dan Garmin zelf haha.

Ik voel me trouwens nog steeds alsof er een vrachtwagen over me heen is gereden. Vandaag was echt een taaie werkdag
Wat voor vraag stel je dan bij die activity file?

• InZane
Arjan90 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

Wat leesvoer: https://www.runners.nl/ni...rdloop-schema-betrouwbaar. Dit past wel bij mijn eerste indruk, maar ik ga eens kijken wat ik zelf kan maken met een goede prompt waarin ik bijv. zeg dat ik elke na elke drie weken een rustigere week wil, dat ik er een kracht hardlooptraining in wil, etc. Leuk om mee te spelen, het moet toch leuk blijven :+
ChatGPT kan prima adaptief zijn hoor. Je kunt gewoon je Garmin of Strava resultaten delen en daar krijg je zeker feedback op en evt. aanpassingen voor je schema. Het hoeft dus helemaal niet in beton gegoten te zijn.

• L23
  • Nu online

L23

InZane schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:51:
[...]

ChatGPT kan prima adaptief zijn hoor. Je kunt gewoon je Garmin of Strava resultaten delen en daar krijg je zeker feedback op en evt. aanpassingen voor je schema. Het hoeft dus helemaal niet in beton gegoten te zijn.
Hoe deel je dan je Strava resultaten? Heeft Strava een soort export functie waarmee je het als een bestand kan opslaan?

• InZane
L23 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:59:
[...]

Hoe deel je dan je Strava resultaten? Heeft Strava een soort export functie waarmee je het als een bestand kan opslaan?
Had je ook aan ChatGPT kunnen vragen ;) :
1️⃣ Garmin
Optie A – Via Garmin Connect link

Ga naar Garmin Connect
of de app.

Zoek de activiteit die je wilt delen.

Klik op “Delen” → “Kopieer link” (of “Share” → “Copy Link”).

Plak de link hier in de chat.

Let op: soms moet de activiteit op openbaar staan, anders kan ik hem niet zien.

Optie B – Exporteren als .GPX of .FIT bestand

Open de activiteit → kies Export / Export GPX / Export FIT.

Sla het bestand op en upload het hier via de chat.

Nadeel: sommige gegevens zoals hartslagzones of laps zijn dan wel aanwezig, maar analyses van Garmin Connect (grafieken) ontbreken.

2️⃣ Strava
Optie A – Directe activiteit-link

Open de Strava-activiteit in de app of browser.

Klik op “Delen” → “Kopieer link”.

Plak de link hier.

Let op: activiteit moet zichtbaar voor iedereen of voor mensen met de link.

Optie B – Exporteren

Open activiteit → Export GPX / TCX

Upload het bestand hier.

💡 Tip: Het makkelijkste is meestal de link delen, zoals je eerder deed. Dan kan ik meteen kijken naar tempo, hartslag en splits per km.

Als je wilt, kan ik je ook stap-voor-stap instructies maken specifiek voor iOS of Android, zodat je in één klik de link of export hebt. Wil je dat?

• L23
  • Nu online

L23

InZane schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Had je ook aan ChatGPT kunnen vragen ;)
Nu durf ik hier niks meer te vragen, maar dat is toch een enkele activiteit? Geen loopgeschiedenis.

• Stefangrp
L23 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:07:
[...]

Nu durf ik hier niks meer te vragen, maar dat is toch een enkele activiteit? Geen loopgeschiedenis.
ik heb bij Garmin (via chatgpt strappenplan) mijn hele historie geexporteerd en in Chat gegooid. Was ook leuk. Zo kon ie een beetje begrijpen wat een redelijke marathon pace zou kunnen zijn. Ik had wel al zelf mijn mening gevormd toen ik dat vroeg
Pagina: 1 ... 403 ... 416 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.