Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:25
m0ridin schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

Eerst zeg je dat je het gevoel had dat je horloge niet accuraat was en nu merkte je dat hij ineens omhoog schoot? (Of heb je het dan niet zozeer over je hartslag maar over de waarde op het horloge).

Hoe dan ook, tja... OHR via pols is niet super stabiel en betrouwbaar. KAN goed werken voor sommigen, maar ook op random momenten gek doen... Daarom loop ik altijd met band (om bovenarm) tegenwoordig.

Bij steady runs was het 90% betrouwbaar, maar die 10% as genoeg om me alsnog goed te ergeren. Verschilt ook nog eens per persoon hoe goed en consistent het werkt, helaas inherent aan (deze implementatie van?) de techniek.
Ik bedoel eigenlijk dat het gewoon heel plotseling was. Ik vond het opvallend laag voor hoe ik liep (ben nog beginner) en toen leek het alsof hij zich plotseling ´corrigeerde'.

Ik weet dat de Garmin band voor op de borst bekend is, welke band gebruik jij? Wat zijn aanraders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:35
Dennahz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:41:
[...]

Jeetje, het is geen 2020 meer toch? :{
Als je jezelf goed voelt zou ik gewoon lekker gaan, maar corona/griep/verkoudheid kan er wel redelijk inhakken qua conditie. Dus zou van te voren nog even een testloopje doen om te zien hoe het daarmee zit.

Wat zegt je HRV?

Over een dikke 2 weken de Berenloop (HM) doen. Week erna de Devils Trail op Schier.
Hoop dat het weer tegen die tijd weer wat beter is, maar als ik het weerbericht mag geloven is het echt herfstweer. Ach.... hoort erbij zeggen we dan maar.
Die zegt dat ik de biertjes eens moet laten staan :+ Nee, maar die laat niks geks zien alleen is het allemaal sowieso een beetje verstoord door mijn levensstijl de laatste weken. Rusthartslag was ook weer prima, 45 afgelopen nacht/24u, en goed geslapen verder... Voel me zo goed als prima, had gehoopt dat het vandaag ok was maar dat is het nog (net) niet. Misschien juist door mijn loopje gister ;)
Kaasdipje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Ik bedoel eigenlijk dat het gewoon heel plotseling was. Ik vond het opvallend laag voor hoe ik liep (ben nog beginner) en toen leek het alsof hij zich plotseling ´corrigeerde'.

Ik weet dat de Garmin band voor op de borst bekend is, welke band gebruik jij? Wat zijn aanraders?
Ah ok, en was WAS je strapfrequentie? Misschien dat ie eerst juist daar op zat en daarna corrigeerde naar je hartslag (of juist andersom).

Maar ik gebruik zelf de Polar Verity Sense, een band die om e bovenarm gaat ipv borst aangezien ik aan dat laatste een hekel heb. Het is wel puur hartslag, geen running dynamic spul wat je met een borstband nog wel hebt. Maar het gaat mij om comfort en precisie, en deze werkt perfect... Reageert iets trager dan een borstband maar net zo betrouwbaar en dus VEEL comfortabeler wat mij betreft,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:53

charrel

Cortisol4life..

Kaasdipje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:27:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Lijkt niet heel erg uit de maat te schieten.

Ik heb geen pacemaker, voor zover ik weet :+
Dit zegt uiteraard niet zoveel, als je cadans ook 150-160 is ligt het prima in de buurt van de hartslagmeting toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:31
Kaasdipje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Zoals @L23 ook al zei, het is lastig om de grafiek te lezen omdat er geen waarden voor alle reeksen op de y-as staan. Er staan alleen meters. Er staat ook geen legenda, maar ik neem aan dat roze de cadans is en blauw de pace? Als je alleen naar de hartslaggrafiek kijkt, lijkt het een klassieke cadence lock, tot je opgewarmd bent en je horloge je hartslag oppakt. Zo ging het bij mij ook meestal, vooral als het wat kouder was. Maar goed, je zegt dat je hartslag met 140 ruim onze je cadans lag, dus dan weet ik het ook niet :-).

Als je goede hartslagmeting belangrijk vindt, is een horloge met optische hartslagmeter gewoon niet het juiste middel. Ik gebruik een optische hartslagmeter om mijn arm, net als @m0ridin de Polar Verity Sense. Werkt heel goed bij mij. Ik weet niet of die nog te koop is, maar nieuwere modellen zullen minimaal zo goed werken. Een borstband die werkt op elektrische signalen werkt volgens mij nog beter, maar daar krijg ik last van, gaat schuren als ik zweet, tot bloedens toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:27

Infinchible

Woef!

Kaasdipje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:03:
[...]

Mijn hartslag schiet eigenlijk van 140 naar 180, waar mijn cadans eigenlijk de hele tijd 154/156 is. Het is niet alleen de grafiek want ik merkte het ook tijdens het rennen op dat hij ineens omhoog schoot.

https://www.strava.com/activities/16149913583

Link voor controle
Volgens mij heeft iedereen bovenstaande bericht gemist. ;)

Ik gebruik zelf wel een borstband, de Garmin HRM Pro, ook erg tevreden mee, maar ik heb er ook nooit last van. Deze geeft wel weer extra statistieken, maar daar doe ik minder mee of gaf mijn horloge zelf ook al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:18
[...]

Mijn hartslag schiet eigenlijk van 140 naar 180, waar mijn cadans eigenlijk de hele tijd 154/156 is. Het is niet alleen de grafiek want ik merkte het ook tijdens het rennen op dat hij ineens omhoog schoot.

Link voor controle
Het ziet er toch wel behoorlijk uit als een meetfout, als je het mij vraagt. Ik vind het verloop van de grafiek op Strava sowieo al vrij 'wiebelig'. Stabiel is het niet te noemen in ieder geval. Meestal toch een teken dat je hartslag niet zo best is geregistreerd.

Edit: Even een vergelijking..

Jouw grafiekje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9r9dZEzSbx10myMtJ3740podjY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kXV2svV1qQn0j8PkT2ltoE4p.png?f=user_large

Mijn grafiekje van een intervaltraining van gisteravond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni1u862LtPUSvUoSUZoNAN39xNc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uVmE4HLoa8B0uHlGPVIO8EHw.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door InZane op 16-10-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:14
Na jarenlang diverse versies van de Asics GT2000 te hebben gebruikt vandaag de overstap gemaakt naar de New Balance Fresh Foam 860 V14. De eerste loopronde moet nog volgen, maar het gevoel in de winkel was nog erg prettig. Het afrollen voelt met deze schoen veel natuurlijker voor mij en de demping is ook prettig. Komend weekend maar eens echt aan de tand voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-10 13:18
Infinchible schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:02:
[...]

Heuvelland marathon ken ik verder niet, maar je zou ook kunnen kijken naar marathon Enschede.
https://www.enschedemarathon.nl/

Deze is ook op 12 april en heb ik zelf ook in plaats van Rotterdam.
Ik denk voor een 'snelle' tijd dat je beter naar Enschede kan, ga je meer voor de omgeving en de uitdaging kan je beter naar Zuid Limburg, deze heeft ook nog even bijna 1000 hoogtemeters. :D
Hetzelfde weekend gaat niet want wij hebben al hotel etc voor dat weekend in rdam. Sowieso een mooi weekend en wie weet nog last minute een startbewijs.

Heuvelland is idd meer voor de ervaring en omgeving. Lekker 5uur sjouwen door de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-10 07:05
Zul je net zien, bijna zoals @m0ridin, verkoudheid net in de week voor de race. Gelukkig vandaag wel weer richting herstel. Wilde gaan lopen, niet gedaan. Morgen wellicht een stukje en zaterdag paar sprintjes om de benen wakker te houden.
We gaan het zien of dit impact heeft gehad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sianixi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:11
jvang schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:31:
Nu de teleurstelling van de loting voor Rotterdam wat begint te slijten op zoek naar een andere marathon. Het liefste voor 12 april zodat we daar hopelijk minder gefrustreerd langs de kant staan.

Nu zag ik heuvelland marathon. Uiteraard heel wat anders maar ziet er wel erg mooi uit in Zuid Limburg. Heeft iemand ervaring met deze loop en organisatie?
Ik kan je de Heuvelland marathon zeker aanraden. Dit jaar gaat die van Vaals naar Gulpen. En mag je de Gulpenerberg op rennen. Dus dat kan een pittige zijn zo.

Tevens het eerste jaar dat die niet naar Maastricht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Sianixi schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:48:
[...]

Ik kan je de Heuvelland marathon zeker aanraden. Dit jaar gaat die van Vaals naar Gulpen. En mag je de Gulpenerberg op rennen. Dus dat kan een pittige zijn zo.

Tevens het eerste jaar dat die niet naar Maastricht gaat.
Aah is inderdaad een heel ander parcours dan eerdere jaren, nog meer trail gok ik zo, ziet er wel leuk uit...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:25

Stewie!

Keen must die!

Gisteren de bib in Amsterdam opgehaald. Gaan meer Tweakers de (halve) marathon rennen zondag?
Het wordt mijn laatste voorbereiding op New York. Nadat ik in augustus en september rustiger aan heb gedaan met een knieblessure gaat alles nu weer voorspoedig.

Heb twee weken terug, in Breda bij de Singelloop op safe gelopen en toch een nieuwe PR gezet (1:46). Hoop in New York mijn marathon tijd weer verder aan te scherpen. Maak weer meer meters en op rustige hartslag blijft het tempo consistent rond 05:00 min/km. Een enorm verschil met een half jaar geleden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-10 06:36
Ga hem zelf niet rennen, zit helaas te dicht op Berlijn (die was 21 september) maar ik mag wel bidons gaan aangeven aan mijn broertje. Dat wordt een workout ansich, want die hoopt de marathon in 2:35 te lopen (zijn PR is 2:33).

Zelf ben ik ondertussen rustig de kilometers weer aan het opbouwen. Begin dit jaar na 2 wedstrijden dicht op elkaar flink geblesseerd geraakt en dat wil ik nu absoluut voorkomen. Dus lekker lopen op een rustig tempo en per week 5km erbij. Deze week 45km en zo rustig doorbouwen richting de 65-70km per week, met het idee dat ik dan in januari een goede basis heb voor het blok richting Rotterdam. Ik merk wel dat het lastig is om langzamer te lopen dan ik voorheen deed, maar dat het ook super nuttig is om die basis beter te krijgen.

Heel veel succes voor iedereen die dit weekend een wedstrijd heeft, en voor iedereen die lekker gaat trainen: Geniet er van.

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:33
Stewie! schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:40:
Gisteren de bib in Amsterdam opgehaald. Gaan meer Tweakers de (halve) marathon rennen zondag?
Yes, weer present via het werk. Het plan is dit jaar om gezellig met een collega de halve te lopen en in de tweede helft te versnellen oid. Sinds zijn marathon in Rotterdam heeft ie niet verder gelopen dan 10km, so what can go wrong :+ Start op 13:23.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

...
gister ook mn bib opgehaald; shirtje meteen uitgetest in mn laatste loopje voor zondag: ging lekker; rustig op 7m/km en hartslag goed onder controle; we zijn er klaar voor d:)b

Succes voor iedereen die gaat lopen van het weekend; ben benieuwd naar de verhalen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQEPnJNLkNthDCPiVjP990E483A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOW3EDiANNXJaaaPZ4T8kUqw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkZXytDFy2l_OimwAkPK31HI5kE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYpi0RZSGecwtcgJHrtsbLL4.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi8ZzeSzXV_tVcD36WpQ3Pi8twc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2P7YjCDxc7DDABkuLLzXQ7S.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:18
Het wordt mijn laatste voorbereiding op New York. Nadat ik in augustus en september rustiger aan heb gedaan met een knieblessure gaat alles nu weer voorspoedig.

Heb twee weken terug, in Breda bij de Singelloop op safe gelopen en toch een nieuwe PR gezet (1:46). Hoop in New York mijn marathon tijd weer verder aan te scherpen. Maak weer meer meters en op rustige hartslag blijft het tempo consistent rond 05:00 min/km. Een enorm verschil met een half jaar geleden.
Yes, ik ga ook de halve lopen aanstaande zondag. Startnummer wordt morgen - gelukkig - opgehaald door iemand die toevallig in de buurt van Amsterdam moet zijn. Ze mag gelijk 10 nummers ophalen van anderen :+
Het is wat dat betreft echt waardeloos dat je niet op zondag je startnummer kan ophalen :(

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• m0ridin
Ik ga zondag ook de hele lopen (tenzij ik me juist slechter ga voelen). Net ook een paar km op beoogd marathon tempo gelopen (wil 4:05 a 4:10 qua pace lopen, net onder de 3u dan) en dat voelde gewoon heel ontspannen en comfortabel. Natuurlijk om een goede simulatie te doen de eerste 2km te hard gelopen (3:55 en 4:02) maar al met al hoog Z2 tot Z3...

Wel benieuwd hoe 42+ km op dat tempo gaat voelen want daar heb ik gewoon weinig kms van gemaakt de afgelopen maanden, maar ja... 1 manier om daar achter te komen ;)

Vriend van me heeft gelukkig mijn nr en shirt opgehaald (vind het shirt best mooi btw van de foto) dus we gaan het allemaal zien verder zondag. Slechtste voorbereiding ooit maar ook een 'we gaan het zien' instelling wat wel weer ontspannend is itt tot mijn normale PR modus :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:02
Hier een loper van de halve aankomend weekend. Gisteren bib van mijzelf en een groepje vrienden opgehaald. Ben best ontevreden over hun startnummer-ophaal-beleid. Dat doet me opnieuw inschrijven toch best een overdenking waard zijn.

Maar over het lopen: doel is starten op rond de 4:30 p/km en dan onderweg bepalen hoe goed ik me voel en eventueel versnellen. Dan kom ik ergens rond m'n PR uit. Maar echt een PR lopen is niet mijn doel an sich.

Iedereen veel succes aankomende zondag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Same, startnummer speciaal los op moeten halen is een 'nope' voor een eventuele volgende keer...

Zelfs nu die vriend het op heeft gehaald voor me moeten we lopen klooien om af te spreken, hij start een half uur later en is iets minder fanatiek dan ik dus vind het ook rot dat hij speciaal voor mij dus eerder aanwezig 'moet' zijn. Hij is er verder heel relaxed onder en vindt het prima, dus is meer een 'ik probleem' maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:28
[...]

Link voor controle
Zeker in de gaten houden en controleren met een hartslagband of het daar ook zichtbaar is. Als het met een hartslagband ook zo is en het komt sowieso vaker voor ook even een bezoek brengen aan de dokter. Ga er voor nu vanuit dat dit een eenmalige fout is van je horloge. Welk horloge heb je? En was deze afwijking aanmalig?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10 15:04
Ik ga niet lopen dit weekend, maar ben wel bij de Marathon van Amsterdam.

Voor alle lopers, even zwaaien bij de Marathon poort (van het stadion).
Sta bij de poort als vrijwilliger om de stroom van lopers in en uit het stadion te reguleren.
Nu al een jaar of 4 actief daar, zware dag van 7 uur tot 20:00 uur 's avonds, Maar is wel leuk om zo ook wat terug te doen naar de running community en de sfeer in het stadion is altijd geweldig.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:23
De hele staat zondag op mijn programma.

Oorspronkelijk zou ik de marathon in Tanger doen op 16 november. Maar die gaat niet door. Alhoewel de website hierover nog niks meldt. Toen ik dat in de gaten kreeg kon ik gelukkig een startnummer overnemen van een mede-tweaker. 😊

Hierdoor was de voorbereiding wel een maand korter, maar ik vermoed dat een PR er toch niet in had gezeten. Er zijn weken geweest dat het wel lekker ging, en dan begin je stiekem toch weer te dromen. Maar ik probeer mezelf voor te houden dat het primair gaat om een prettige loop en geen focus op een bepaalde eindtijd. Het plan is om op 4:20/km te starten en dan maar in de gaten te houden hoe het gaat. Vooral halverwege moet het gevoel nog goed zijn mocht ik nog ambitie hebben om te versnellen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
InZane schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Yes, ik ga ook de halve lopen aanstaande zondag. Startnummer wordt morgen - gelukkig - opgehaald door iemand die toevallig in de buurt van Amsterdam moet zijn. Ze mag gelijk 10 nummers ophalen van anderen :+
Het is wat dat betreft echt waardeloos dat je niet op zondag je startnummer kan ophalen :(
26 nummers hier... :+

Ik ben erg blij dat een local dit aanbood. Compleet stupide wat mij betreft.

Voor de mensen die van verder weg komen is het niet handig. Zo komt er morgenmiddag ook een Brit ingevlogen. En als er iets tegen zit heeft hij ook gewoon een uitdaging om voor 19:00 het startnummer op te halen. Is ook weer via via opgelost, maar wel knap onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Don Juansen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
@Roozzz Als ik op gevoel voor inspanning moet lopen zou ademhalingsfrequentie misschien wel een goede zijn. 4om4 is no issues, 3om3 is (licht) inspannend, 2om2 tempo pushen. Of is er een andere factor beter om te hanteren?
Goede vraag. Ik denk dat ademhaling inderdaad een prima indicator kan zijn. Alleen kan ik dan weer totaal niet tellen tijdens het lopen, dus ik heb geen idee hoe eea verhoud. Ik 'voel' het gewoon. Iets als under-over trainingen zijn wel uitermate geschikt om vertrouwd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:13
[...]

Link voor controle
1x zoiets gehad, toen heb ik er voor mezelf van gemaakt dat het horloge oversprong van polsmeting naar de hartslagband. Maar of dat zo is heb ik nooit kunnen zien, heb niet kunnen ontdekken of je kunt zien welk device een getal gedetecteerd heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:28
Nog eens deze info voor de Amsterdamlopers: https://all4running.be/bl...oNGZEyp_ZKVsYWdPiJtpy6EVc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:07

Secsytime

Automagisch

kwakke01 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

gister ook mn bib opgehaald; shirtje meteen uitgetest in mn laatste loopje voor zondag: ging lekker; rustig op 7m/km en hartslag goed onder controle; we zijn er klaar voor d:)b

Succes voor iedereen die gaat lopen van het weekend; ben benieuwd naar de verhalen
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Zitten er speldjes bij?

Mooi shirt trouwens, ga je daarin lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Anders had ik hem ook wel voor je op kunnen halen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:04
Zondag de hele. Klaar voor!
Hoe laat zouden jullie je laten droppen bij de kiss&ride? Ik dacht aan 0745.
Kun je dan omkleden bij Sporthallen, of gaan jullie al in race gear de deur uit thuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Stefangrp schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:38:
Kun je dan omkleden bij Sporthallen, of gaan jullie al in race gear de deur uit thuis?
Ik ga al omgekleed die kant op, waarschijnlijk met een opengknipte vuilniszak voor warmte/bescherming als ik mn tas eenmaal heb ingeleverd.

Zie eigenlijk nergens iets van omkleedmogelijkheden staan, of douche mogelijkheden. Dus ga er maar vanuit dat die mogelijkheid er niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Stefangrp schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:38:
Zorg dat ik rond 8 uur op Amsterdam zuid aankom, dan is het ~15 min lopen naar startvak B.

In racekit met daarover een Primark jogging/sweater die ik vervolgens in het startvak achterlaat. Wat een verschrikkelijke winkel is dat overigens die Primark :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:54:
[...]

Ik ga al omgekleed die kant op, waarschijnlijk met een opengknipte vuilniszak voor warmte/bescherming als ik mn tas eenmaal heb ingeleverd.

Zie eigenlijk nergens iets van omkleedmogelijkheden staan, of douche mogelijkheden. Dus ga er maar vanuit dat die mogelijkheid er niet is.
Douche mogelijkheden zijn er wel, sporthallen zuid dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Secsytime schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:03:
[...]

Zitten er speldjes bij?

Mooi shirt trouwens, ga je daarin lopen?
ja en ja, shirt is alweer gewassen en hangt te drogen (voor zover dat nodig is met een dry-fit ;) er zitten idd speldjes bij, en de chip zit achterop je nummer; opprikken en gaan :) shirt zat niet vreemd of schuurde tijdens het lopen, dus durf het wel aan om daar mee op stap te gaan. Neem wel voor de zekerheid mn 'eigen' shirt mee; je weet nooit.. kan via het TCS-clubhouse naar de start, en laat mn spullen achter bij de meegereisde support :) zit alleen nog te dubben voor tijdens het wachten op het veld; oud shirt aan en dat over de hekken gooien zodra ik het stadion uitloop naar mn familie, of écht oude meuk mee en achterlaten.. ben ik nog niet over uit.. geen idee in wat voor een mensenmassa ik terecht ga komen; bij de marathon van klazienaveen (!) kon de support gewoon meefietsen :P

[ Voor 45% gewijzigd door kwakke01 op 17-10-2025 16:25 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hartloper
Ik heb een oude wollen trui van mijn zoon die ik achterlaat bij het startvak.

De marathonstart in Antwerpen zondag is om 9.01 bij 9 graden.
Tijdens het wachten is 9 graden berekoud, maar om te lopen ideaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:45
Succes allen met jullie persoonlijke targets en overwinningen! Let's go!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XyS
  • Laatst online: 23:17

XyS

0.o.O

Vandaag ook mijn nummer opgehaald, erg mooi shirt dit jaar.

Perfect weer inderdaad, 8-10 graden, bewolkt en weinig wind. Veel beter kan het niet!

Ik ben begonnen met carboloaden maar moet beetje oppassen. Op de weg terug naar huis een banaan en AA drink gehaald. Had al cola, wit brood en veel andere zoete dingen op vandaag. Kreeg buikkramp en zweet aanvallen, kon nog net de wc halen thuis. Daarna gelukkig snel weer beter

Nog even naar buiten gegaan, ik had nog nieuwe vaporfly 2 liggen. Loopt erg lekker maar beetje weinig ruimte voorin de schoen, ga daarom toch voor vf3.

Ga ook geen 6x maurten 160 nemen, houd me wel aan hun aanbeveling: 4x160 (heb wel meer mee, mocht ik alsnog willen). Er komt toch extra stress bij kijken zondag en ik mijn maag/darmen zijn dan niet zo sterk. Verwacht genoeg carbs te eten en drinken deze dagen. Vandaag ~550 morgen ~700.

Mogen we al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
XyS schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:37:
Ga ook geen 6x maurten 160 nemen, houd me wel aan hun aanbeveling: 4x160 (heb wel meer mee, mocht ik alsnog willen).
Dat zijn de gels toch, met 40 gram koolhydraten? Als je 3u loopt kun je er toch zeker 6 weg stouwen, mits getraind?
Welke aanbeveling zegt dan 4?

Ik gebruik Sis beta en kom op elke 33 minuten (5-6 stuks) plus 1 in het startvak = 88 koolhydraten per uur.
Met water, geen sportdrank gepland.
Dus ik wil jouw advies van 4 graag begrijpen. Voordat ik de bosjes in kan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Stefangrp schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:34:
[...]

Dat zijn de gels toch, met 40 gram koolhydraten? Als je 3u loopt kun je er toch zeker 6 weg stouwen, mits getraind?
Welke aanbeveling zegt dan 4?

Ik gebruik Sis beta en kom op elke 33 minuten (5-6 stuks) plus 1 in het startvak = 88 koolhydraten per uur.
Met water, geen sportdrank gepland.
Dus ik wil jouw advies van 4 graag begrijpen. Voordat ik de bosjes in kan..
https://www.maurten.com/fuelguide/marathon
1 voor de start.

Ik heb het redelijk getraind, maar werd er soms wel wat misselijk van. Vergelijkbaar met vandaag maar nu moest ik echt naar de wc. Trainen ging prima maar met de extra race stress houd ik gewoon het officiële advies aan.

Dit is persoonlijk, mijn maag en darmen zijn niet zo sterk en de problemen van vandaag wil ik graag voorkomen. Zoals ik zei icm carboloaden verwacht ik voldoende energie te hebben.

Met sterke maag en goede training zou 80-90g carb per uur moeten lukken. Dat doet de elite en die zijn met 2-2.5 uur wel klaar, vandaar ook meer per uur nodig. Had ik eerder niet echt over nagedacht.

Nogmaals, als je het aankan gewoon doen hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Ok thanks voor de clarification!
Ik blijf bij 1+5+1 reserve. Alert elke 33 minuten, en ik merk snel genoeg tot hoe ver in de marathon ik dat weg krijg.
Vanavond al lekker pannekoeken gegeten. Morgen weer. Winning!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jasperoo
Ik had ook Maurten gekocht met het idee hun advies plan te volgen. Alleen vergeten mee te trainen. Ik heb netjes de voorraad upfront opgemaakt #rookiemistake. Morgen denk ik maar snel wat upfront gelletjes halen. Durf het risico niet te nemen om toch Maurten te gebruiken.

Morgen startnummer ophalen. Ben benieuwd.
Zojuist nog even een kleine 4km gelopen om beetje in de gang te blijven.
Morgen nog wat race openers en dan zal het moeten gebeuren zondag :-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 23:47
Pfoe. Zware werkweek zit erop (gisteren 16,5 uur :( ) maar vandaag wel nog een leuke training afgewerkt en de benen voelen goed, dus heb me toch maar op de valreep ingeschreven voor de halve marathon zondag in Antwerpen. Een PR zou leuk zijn :+

Ga wel extra vroeg in mijn bed kruipen de komende 2 nachten, dat gaat hopelijk wat helpen. Succes iedereen die aan de start staat ergens dit weekend (en veel plezier aan zij die gewoon lekker gaan lopen)!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:45
Morgenmiddag een 10km wedstrijd in de buurt. Ik heb m'n doel op 52min gezet (PR op de 10 is 47min) maar ik ga gewoon vanaf de start volle bak. En dan zien we het vanzelf wel 😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-10 07:42
Donderdag mijn nummer en shirt gehaald voor de Amsterdamse marathon. Shirt is mooi, maar voor de zekerheid magneetjes gekocht zodat ik morgen mijn orthodvox wollen shirt aankan zonder gaatjes te maken.
Zo en vanavond AA, straks rustig 30 minuten hobbelen. Vanavond pasta en pannekoeken. En dan moet het morgen maar gebeuren. Spannend, eerste marathon, vooral benieuwd hoe het laatste gedeelte zal gaan.

Veel plezier voor de andere lopers dit weekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Megupe op 18-10-2025 08:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:08
Heerlijk windstil een rondje met de hond gewandeld tussen de fluitende vogels - prachtig weer om te gaan hardlopen: alle lopers veel plezier en succes met de persoonlijke doelen!

Ik kijk uit naar jullie verhalen over hoe de strijd verlopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Megupe schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:23:
Donderdag mijn nummer en shirt gehaald voor de Amsterdamse marathon. Shirt is mooi, maar voor de zekerheid magneetjes gekocht zodat ik morgen mijn orthodvox wollen shirt aankan zonder gaatjes te maken.
Zo en vanavond AA, straks rustig 30 minuten hobbelen. Vanavond pasta en pannekoeken. En dan moet het morgen maar gebeuren. Spannend, eerste marathon, vooral benieuwd hoe het laatste gedeelte zal gaan.

Veel plezier voor de andere lopers dit weekend.
Bevalt het shirt goed?

Moet in vervolg oppassen met advies geven, shirts zijn opeens overal uitverkocht 😅😂

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Tussen al het marathongeweld hier is het maar een kort stukje; ik loop morgen de 5KM bij de Maliebaanloop in Utrecht. Een mooi parcours over de Maliebaan (surprise) met rondes van 2,5 KM. Doel wordt om m'n PR van 18:28 te verbeteren (verpulveren). Wish me luck. :*)

Systeem | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
Secsytime schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Bevalt het shirt goed?

Moet in vervolg oppassen met advies geven, shirts zijn opeens overal uitverkocht 😅😂
Haha, had er gelijk 3 gekocht (aanbieding). Maar ja heerlijk, bij lange lopen blijven mijn tepels ook intact zonder andere noodgrepen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Net weer een pr op de 5km gelopen, 18:57.
Volgende week de marathon, wat zou een goede pace zijn obv de 5km? Ik schat iets van 3u15 als eindtijd?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Sport_Life schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:46:
Net weer een pr op de 5km gelopen, 18:57.
Volgende week de marathon, wat zou een goede pace zijn obv de 5km? Ik schat iets van 3u15 als eindtijd?
De calculator van Prorun zegt 3:09:40 met een pace van 4:30 min/km.

Systeem | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Brakkie schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

De calculator van Prorun zegt 3:09:40 met een pace van 4:30 min/km.
Dat zou een verbetering van mijn pr zijn (3:12).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefangrp
Pff is het al morgen? Ga nu al kapot van de zenuwen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Stefangrp schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:52:
Pff is het al morgen? Ga nu al kapot van de zenuwen 8)7
Haha, leuk he zo’n eerste keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Imho zijn de meeste calculators heel goed voor alles tussen 5 km en de halve marathon.

De marathonpredictie is wel haalbaar maar meestal door hardlopers die al een paar marathons gelopen hebben en die voldoende kilometers lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Wat een chaos vandaag bij de RAI, de hele dag een rij naar binnen vanaf het station tot de ingang RAI.

Over superspread events gesproken. Ken maar weinig expos die zo slecht geregeld zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
De familie is aan het shoppen en ik ben aan het rusten.

Intussen ook aan het carbloaden, met hetzelfde euvel als @XyS . 2 flessen sportdrank naar binnen werken op 5 uur tijd werkt laxerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
Secsytime schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:56:
Wat een chaos vandaag bij de RAI, de hele dag een rij naar binnen vanaf het station tot de ingang RAI.

Over superspread events gesproken. Ken maar weinig expos die zo slecht geregeld zijn.
Vond het donderdag ook een sfeerloze bedoening. Vorig jaar was leuker.
Maar wat mij betreft sturen ze het nummer op per post en hebben ze een optie zonder kopen van een shirt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp

hoe lang heb je gestaan? Ik ben er met een uurtje

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Hartloper
Doel voor morgen: de Garmin wedstijdprognose kloppen. Garmin zegt 3:03:48.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Vanochtend net na ontbijt paar km gelopen. Dat was geen goed plan, direct na ontbijt is niet slim. Hartslag 20 slagen hoger en rotgevoel aan over gehouden. Nu net nog maar even paar honderd meter gelopen om me beter te laten voelen, alles is weer oke.

Ben nu wat honing door mn drinken aan het doen, lijkt er op dat ik daar prima tegen kan. Verder wat zoete aardappelen tussendoor, maar ga niet extreem veel meer eten want dat voelt ook niet lekker.

Achja rustig aan allemaal, het komt wel goed (zeg ik ook tegen mezelf haha)

Gisteren was het heel erg rustig bij het ophalen van de bib, shirt duurde iets langer maar ook prima te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:09
Pff, geen zak aan, ziek zijn. Maandag grapte ik er nog over dat de sterksten overblijven op de afdeling, 3 dagen later ben ik ook geveld 8)7

Corona, griep, wat het ook is, het heeft me aan de kant gezet. Met de regenachtige dagen was dat nog niet zo erg, maar als het dan zaterdag is, blauwe lucht en de zon schijnt... Wat had ik nu graag mijn lange loop gedaan.

Dus moet ik dit weekend maar meeleven met jullie verhalen. Succes allemaal! *O*

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Juancho
Zo vanmiddag de Stadshagen (Zwolle) 10km wedstrijd run gedaan. Meer mensen hier? Had als doel/streven niet boven de 52min te raken. 2 weken terug, zoals toen ook gepost, een tussentijdse 10km test gedaan (was niet slim zoals besproken 😁) en die kwam uit op 52:38min. Maar toen had ik de avond ervoor nog stevig getennist dus zware benen. Maar was oprecht helemaal gesloopt.

Voelde me nu wat beter, fijn de Adidas BYD schoentjes aan en verstand op 0. En wat denk je? Loop ik gewoon ff een nieuw PR op zowel de 1km (zegt weinig want ik word iig altijd meegezogen bij de start 😁) als op de gehele 10km! Kwam binnen met een netto tijd van 49:43! Ook tot het gaatje gegaan maar kon op de laatste kilometers er nog wat extra's uitpersen, mede door het publiek, en liep zelfs m'n snelste ronde 😁. Trots gevoel en gelukkig sta ik er toch iets beter voor dan ik dacht...

Pictures or it didnt happend....(die van de ronden heeft nog 80m extra btw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHmbHn9IDJNGljBcJiDlEzNl-8M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYgV14VYhbdlS3MSLaEKNAnj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhOQVsBlzH1u3Fxrdwc7XW-62Qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJz8t2raF2IeU04sONaFOE1e.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Daktegel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-10 19:29
@Juancho Leuk man en goed gedaan! Ik ben ook net terug van de Stadshagenrun. 44:00 min erover gedaan. Stond met wat collega's te praten en hierdoor nogal achteraan begonnen, dus moest een hele rits inhalen aan het begin. Maar op de dijk was er alweer genoeg ruimte. Topweertje om te lopen en een hele goede sfeer met veel bekenden.

Volgende week de Duinentrail 52k, dus klein beetje ingehouden wat betreft tempo. Het doel was 45:00 min dus meer dan tevreden. Volgende week echt knallen 💪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:22:
Doel voor morgen: de Garmin wedstijdprognose kloppen. Garmin zegt 3:03:48.
Mijn Garmin zegt 3:05:00.
Maar mijn marathon is vals plat naar beneden (Lisboa), dus dat telt eigenlijk niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Juancho schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:41:
Kwam binnen met een netto tijd van 49:43! Ook tot het gaatje gegaan maar kon op de laatste kilometers er nog wat extra's uitpersen, mede door het publiek, en liep zelfs m'n snelste ronde 😁. Trots gevoel en gelukkig sta ik er toch iets beter voor dan ik dacht...
Goed gedaan! Toch een beetje een soort van drempel om onder de 50 te lopen. Op naar sub-45!

Systeem | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Brakkie schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:14:
[...]

Goed gedaan! Toch een beetje een soort van drempel om onder de 50 te lopen. Op naar sub-45!
Zeker! 10km onder de 50min voelt toch een beetje als de halve marathon onder de 2 uur. Mooi resultaat, blij mee! En ik weet dat ik nog sneller kan als ik die 10-12 kilo aan overgewicht nog kwijt raak. De conditie is er wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Ik ga maar niet proberen mijn Garmin prognose van 3.07 te breken haha. Zelfmoord.

Was wel druk op de expo ja. Maar ik heb mijn spulletjes binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:20

Niku

Alagaesii

Ik heb donderdagavond geen rij gezien, was top :P

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59
Ik heb vanmiddag een klein stukje parcours verkend: de TCS Business Run 7,5k gedaan. Top sfeer en perfect weer! 8) Ging eigenlijk prima en met 40.52 zelf wel tevreden (onder de 45 mins was het doel).

Maar ook heel veel 'renners' die echt volledig ongetraind starten, het ongeveer een kilometer volhouden en dan voornamelijk in de weg lopen. Rechts langzaam en links erlangs moeten ze misschien in meer talen duidelijk vooraf communiceren :X Het werd uiteindelijk een soort slalom, maar dat mocht de pret niet drukken. En ergens is het ook wel fijn - het gaf me de kans om veel mensen in te halen, dat is goed voor het moraal.

Veel succes morgen allemaal *O*

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:45
Hartloper schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:54:
Imho zijn de meeste calculators heel goed voor alles tussen 5 km en de halve marathon.

De marathonpredictie is wel haalbaar maar meestal door hardlopers die al een paar marathons gelopen hebben en die voldoende kilometers lopen.
Als ik mijn marathon PR invoer moet ik toch nog wel een vies stuk harder op de 5, 10, 15, 10EM en HM kunnen dan ik nu overal heb staan 😅

Over 2 weken dan maar kijken in hoeverre een 5 in 17:xx haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:43

m-vw

Dus?

Zijn er nog meer mensen die morgen in Antwerpen gaan lopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
WizzlerNL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Als ik mijn marathon PR invoer moet ik toch nog wel een vies stuk harder op de 5, 10, 15, 10EM en HM kunnen dan ik nu overal heb staan 😅

Over 2 weken dan maar kijken in hoeverre een 5 in 17:xx haalbaar is.
Zelf ben ik ook één van die uitzonderingen waarbij het marathon PR scherper staat dan de andere PR’s. Toch op die calculator van ProRun.
Die van het geheim van hardlopen is wat mij betreft beter, daar zijn al mijn PR’s vergelijkbaar: https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 18-10-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Sport_Life schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Dat zou een verbetering van mijn pr zijn (3:12).
Die van het Geheim van Hardlopen zegt zelfs 3:05:40

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
m-vw schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:53:
Zijn er nog meer mensen die morgen in Antwerpen gaan lopen?
Enkel wij twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hartloper schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Die van het Geheim van Hardlopen zegt zelfs 3:05:40
Dan ga ik die gebruiken ;).

Ik liep trouwens vorige week een halve marathon (bij zware omstandigheden - veel regen) in 1u32, dan zou 03:12:59 de marathon tijd zijn. Op basis van die tool zou dus ergens tussen de 3:05 en 3:13 realistisch zijn. Dan mik ik op 3:09:59 :).

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Stefangrp schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:09:
[...]
hoe lang heb je gestaan? Ik ben er met een uurtje
Een half uur buiten en een half uur binnen.. en dat was met de wachtrij vanaf begin rai.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Zo. 21.20, deze jongen ligt in bed.
Morgen 5.30 de wekker

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:32
Succes iedereen morgen in Amsterdam, Antwerpen en alle andere plekken! Het weer ziet er alvast nagenoeg perfect uit, daar zal het zeker niet aan liggen. ;)

Zelf loop ik morgen nog een 10km, het laatste loopje van het lokale loopcircuit. Er zal zeker geen toptijd in zitten, exact een week na mijn marathon. Ik ben wel erg benieuwd hoe de benen gaan voelen. Ik heb na Eindhoven 3x gelopen, op woensdag een 7,5km, donderdag 11km en vandaag 15km. Dat ging steeds wat beter en ik heb sinds gisteren eigenlijk geen spierpijn meer. Maar de spierschade van de marathon zal zeker nog aanwezig zijn.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasperoo
Succes allemaal vandaag!
Ik krijg geen hap naar binnen vanwege de zenuwen 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefangrp
Yes, vandaag moet het gebeuren!
Succes allemaal. Blijf heel en haal het beste uit jezelf d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Succes aan alle hardlopers en geniet ervan !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megupe
Met moeite 5 pannekoeken en hapje rijst naar binnen. Ook spanning hier.
Net ff buiten geweest, het is prima loopweer hier in Amsterdam.

Helaas in Kaapstad vandaag de marathon waar een vriendin van mij zou lopen afgelast vanwege wind.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:50
Vanwege tijdgebrek ook gisteren weer geen lange duurloop gedaan. Ik besloot (bijna) 15 km te lopen op verwacht marathon tempo. Constant lopen op 5:15 blijkt lastig voor me. Ik moet mezelf gaan inprenten dat het niet erg is om af en toe terug te vallen naar 5:20, nu lijkt daar een soort van angst voor. Mijn kilometers gingen tussen de 5:02 en 5:10. Maar het voelde oke. Ik besloot kilometers 13 en 14 op halve-marathon tempo te doen. Dit lukte: 4:40 en 4:37.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyyV_38q025G6PUFB0iFph8N7NU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cvWR7tIZzD0I9Ji2P9WNDWp.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn mooie prestaties neergezet in Amsterdam. Hopelijk kijken onze forumgenoten vanavond met een voldaan gevoel terug op hun wedstrijd van vandaag.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Stefangrp
FUCK THE WALL. :w
3.11.57

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• m0ridin
Hier ondertussen ook terug uit Amsterdam...

Voorbereiding was, afwezig... In mei en september 2 ultras gehad, na die van mei te snel weer opgebouwd en geblesseerd geraakt, net opt ijd hersteld voor die van september maar daarna dus geen risico genomen en rustig aangedaan. Al met al in totaal ~400km gelopen sinds eind juni zag ik (incl de 45k in september) :X

Wel redelijk gefietst om conditie in ieder geval op pijl te houden.

Dan deze week ook nog ziek geweest, gisteravond concert en pas tegen 1u thuis... Avond ervoor ook slecht geslapen. Oftewel, alle ingredienten voor een topprestatie!

Nu zit de basis er wel in, had ik 2 weken terug de singellloop 10k gedaan wat wel een beeld gaf en heb ik wel af en toe kms gemaakt op beoogd marathon tempo (4:05 a 4:10 pace, LDL tempo is zo'n beetje 4:25) wat soepel en fijn voelde, alleen was het natuurlijk de vraag hoe het na 30km zou voelen.

Toen de wekker vanochtend ging overheerste een minder enthousiast gevoel, maar vooruit... Gaan met die banaan. Spullen in de rugzak en op pad.

Ik startte vanaf de stadionweg, wat op zich wel prima was eigenlijk... Vond het alsnog goed druk dus qua lopen was het wel veel opletten, inhouden, inhalen, beetje slalommen. Niet ideaal, maar ok te doen en hoort erbij.

De pace zat steeds zo tegen de 4:05... IETSje sneller dan gepland maar met hartslag tegen of op de 150 wat niet gek is. Het voelde ook ontspannen en best soepel, wel wat... stijf hier en daar, maar niks geks. Tot een km of 25 bleef dit ook zo, het weer was eigenlijk ook perfect gelukkig.. Beetje fris in het startvak maar eenmaal lopend, prima!

Vanaf 25 begon mijn hartslag langzaamaan wat omhoog te kruipen, halverwege tot hoog 150... Ook merkte ik vanaf 30km dat ik toch echt amper tot geen lange afstanden heb getraind en te weinig blokken op tempo. Werd wat moeizamer allemaal, maar tegelijk kon ik nog lachen en groeten...

De laatste paar kms merkte ik dat ik van die opkomende krampgevoelens begon te krijgen, om te voorkomen dat dat door zou zetten mijn tempo een paar seconden lager gegooid. Die was al richting 4:10 gegaan en werd nu 4:15 a 4:20. De laatste paar honderd meter nog wel wat versneld om uiteindelijk NET onder de 2:55 over de finish te komen!

Maar al met al vooral gelukkig vrij goed doorstaan, lopen na afloop ging zonder issues en heb weinig last. TUurlijk voel ik de benen wel, maar kan gewoon soepel bewegen en alles... Zag genoeg gevallen waar dat een HEEL stuk minder was (en dan is het nog een eind naar station zuid).

Dus zeer tevreden, en voelt ook heel goed dat dit erin zat ondanks alles... Dat de basis en alles echt wel goed zit. Maar was ook heel blij dat het erop zat, de laatste kms waren minder prettig helemaal omdat je toch hoopt dat het er niet toch inschiet, blijft een rotgevoel.

Vond de sfeer ook wel leuk, al met al blij dat ik toch gegaan ben... Nu even niks qua plannen, ook lekker. Gewoon maar weer rustig opbouwen en geen druk.

*ps

Ook echt enorm genoten van een oprecht super blij en en enthousiaste supporter die een heel tijd met een loper meefietste (naast het parcours) waarbij ik een tijdje in de buurt liep... Was blijkbaar zijn zus, topzus zou ik zeggen! Bracht grote glimlach op mijn gezicht :)

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 19-10-2025 16:17 ]

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:31
Net de 5k Maliebaan gelopen. Loop sinds december weer, ben niet meer de jongste (43) en was op de training niet onder de 30 min gekomen. Net 27:50 gelopen. Voor mij een grote stap en mooie tijd 🥳💪

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Brakkie schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:31:
Tussen al het marathongeweld hier is het maar een kort stukje; ik loop morgen de 5KM bij de Maliebaanloop in Utrecht. Een mooi parcours over de Maliebaan (surprise) met rondes van 2,5 KM. Doel wordt om m'n PR van 18:28 te verbeteren (verpulveren). Wish me luck. :*)
Gelukt! Goede weersomstandigheden. Goede sfeer. Wat klinkertjes en 40 meter onverhard her en der maar heel blij met de sub-18.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uus8a9FUGnJPw7TzOKvwcNcEY1Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qYpxcPouG3dbHweCoDTtxQmF.png?f=user_large

https://www.strava.com/activities/16190890211/overview

[ Voor 56% gewijzigd door Brakkie op 19-10-2025 17:57 ]

Systeem | Strava

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• sander_g
Leuk om nu de marathon van Amsterdam nog eens op tv terug te kijken. Nu kan ik iets meer van het parcours genieten.

De omstandigheden waren vrijwel perfect. Maar mijn voorbereiding was niet optimaal. Excuses, excuses. Afgelopen winter was pittig om door te komen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dus ik wist dat sub 3 wel erg ambitieus zou zijn. Het was op sommige plekken erg druk. Omdat ik toch niet op een PR tijd rekende maakte ik me er maar niet druk om. Of het nu 3:03, 3:05 of 3:08 zou worden, het was allemaal prima.
Uiteindelijke tijd 3:04:21. Blij dat het niveau nog prima is en een mooi uitgangspunt om verder op te bouwen naar een voorjaars-marathon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m0ridin
@sander_g

Dat zijn geen excuses, dat zijn enorm valide redenen... Klasse gedaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 19-10-2025 16:47 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sander_g
m0ridin schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:47:
@sander_g
Dat zijn geen excuses, dat zijn enorm valide redenen... Klasse gedaan.
***members only***
Het gaat nu goed hoor. Behandeling sloeg goed aan en nu reguliere controles. Mijn conditie vooraf hielp wel om erdoorheen te komen. En de loopmaatjes. ☺️

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Fantastisch resultaat sowieso @sander_g .
En nog des te meer wetend vanwaar je komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Hartloper schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:04:
Fantastisch resultaat sowieso @sander_g .
En nog des te meer wetend vanwaar je komt.
Hoe ging ie bij jou?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Roozzz
Roozzz schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Yes, weer present via het werk. Het plan is dit jaar om gezellig met een collega de halve te lopen en in de tweede helft te versnellen oid. Sinds zijn marathon in Rotterdam heeft ie niet verder gelopen dan 10km, so what can go wrong :+ Start op 13:23.
Ehm ja, tot ieders verrassing liepen we 1:33 nog wat. Laatste kms ruim onder de 4:00... Fitheid was nog wel aanwezig :+

Niet tot het gaatje, lekker gekletst onderweg. Andere collega richting een pr geholpen. Helemaal prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 19-10-2025 17:46 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Mijn marathon is perfect verlopen, tldr; een geweldig mooi PR van 2:57:26.
Lang verhaal met wat TMI

Na een goed ontbijt (echt proppen) en 3x wc dienst richting station Zuid gegaan.
Rustig naar de startwave, vriendin was mee dus geen stress. Tot ik de rijen bij de wcs zag, toen had ik een beetje kortsluiting in mijn hoofd. Ik hoefde niet perse maar ging in de rij staan, vroeg vriendin om water te halen. Een minuut later ging ik de rij uit om haar te zoeken (onmogelijk want had geen mobiel). Dan maar geen wc, 10 min voor de start het vak in. Beetje warmlopen. Toen zag ik een wc met redelijk korte rij in het startvak. Maar dat duurde alsnog heel lang, snel de Dixie in en was toch een goed plan. Precies op dat moment hoorde ik het startschot :+ gelukkig start wave 2 een paar minuutjes later dus snel naar buiten en rustig richting de start gelopen.

En toen was alle stress weg, vanaf km 1 ging het lekker. Voelde mijn achillespezen een beetje maar die waren nog koud. Ging gelijk mijn beoogde pace 4:14-4:12 lopen, wilde liever "rustig" beginnen en dan hopelijk in elk geval tot 21km relaxed lopen. Hartslag laag zone 3, alles onder controle. (Mijn hartslag reageert snel, niet vertraagd zoals bij sommigen)

Op km 4 kwam daar verandering in... De 3 uur pacers kwamen voorbij, inclusief de honderden mensen daarachter. Besloten om beetje terug te vallen en dan de pacers te in het oog te houden, met het idee ze op het einde in te halen (Vondelpark misschien?).

Die hadden echt een bijzonder pacing plan, ze liepen alles rond de 4:09-4:10. Soms 4:05 en dan drukke stukjes 4:20. Constant geyoyo maar mijn hartslag bleef prima onder controle. Op 11km stond mijn vriendin met water (met zout, en electrolyte tablet indie nodig - dat was niet het geval) en de eerste mentale boost.

Ik was echt aan het genieten, was de hele tijd aan het lachen en had het goed naar mijn zin. Op het ellebogen na. Gek genoeg werd dit aan de Amstel nog wat erger, ook die onzinnige maurten gel stations waren een chaos. Heb nog iemand gebukt gezien om wat op te pakken, echt neem gewoon zelf mee. Richting 15km even gepraat met een Tom, hij vond de pacing strategie ook bijzonder. Maargoed, richting de 20 waren de pacers wat meer stabiel gaan lopen.

Ze namen daarna wat gas terug en liepen ~3s langzamer, dit was merkbaar want de drukke groep liep op ze in en het werd echt dringen. Paar woorden met Tom gewisseld en even later zag ik hem de pacers voorbij gaan. Mijn hartslag ging ondertussen richting Z2 ( :D ) en het begon haast als training te voelen dus dat mocht wel wat harder. Tom ingehaald en wat gepraat. Vanaf hier liepen we redelijk bij elkaar in de buurt, ik stort me van bruggen en heuvels af maar ga langzaam omhoog. Bij 30km bedacht ik me dat ik mijn 4de gel was vergeten, snel innemen maar. Bij 32km stond mijn vriendin weer met softflask en aanmoediging, op het filmpje zie ik er fris uit en zo voelde ik me ook. Blij dat de strijd was begonnen.
Mijn linker bovenbeen begon al wat te klagen en werd erg hard. Iets rustiger aan want ging soms 4:05. Er stond nog een vriend aan te moedigen en op 35km nog wat familie, ik kon mijn geluk niet op want het ging echt geweldig, de aanmoediging geven je toch steeds weer een extra boost.
Ik kreeg wat last van de bovenkant van mijn linkervoet, en ik moest mezelf constant herinneren om te pushen want anders liep ik zo 4:20.

Eenmaal in het Vondelpark aangekomen voelde het alsof ik er al bijna was, nog een keer aangezet en Tom weer in kunnen halen (hij liep vele km in zicht voor me). Hij zat er een beetje doorheen en zei ga maar. Weer richting 4:05 en toen begon mijn rechterkuit te protesteren, na Vondelpark gas terug "pacers style" en even wachten tot olympisch stadion in zicht was. Daar nog even onder de 4:00 gedoken, ook enige moment dat mijn hartslag in Z4 kwam. En jawel, Tom ging nagenoeg tegelijk met mij over de finish. Mn schoonmoeder heeft me niet gespot want ik was te snel (en de app te langzaam). Mijn moeder en zusje waren aan het kijken vanaf de tribune, ik was aan half aan het huilen van blijdschap en kon ze niet vinden. Dus buiten het station opgezocht en even een cafe opgezocht.

Al met al echt bijzonder sterk gelopen, genoten van begin tot eind. Conditioneel echt geweldig, ik ben een "aerobic monster" O+ . Heb nu wel wat last maar niet vergelijkbaar met mijn vorige marathon. Hoop vooral dat mijn voet en pezen niet al te erg gaan zeuren, maar so far so good.
Ook erg blij met de pacers, ze hebben een heel sterk begin neergezet en ik kon dit zelf tot het einde volbrengen - nog iets sneller, negative split alles.

Nabeschouwing: mezelf nog gespot op at5. Ook grappig om te zien wat Tom Dumoulin deed, die heeft een mega conditie maar betekent niet dat je spieren het aankunnen. Hier was ik zelf ook een beetje bang voor. Ben blij met mijn aanpak en denk niet dat er vandaag nog veel extra in zat.
Carbo load + toch 5x160 gels genomen en een 100 voor de start (6-8, 13-16, 20-21, 30, 35-36 en 1 na de finish want why not). Geen last van misselijkheid/kramp tijdens de race.

Nu uitrusten en weer normaal eten, wat heb ik een hekel aan carboloading zeg

Edit: en @Hartloper nog bedankt voor het vertrouwen dat sub 3 mogelijk was

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hartloper
Ik post vanavond, nu op passagierstoel op de terugweg naar huis.
@XyS je moest niet helderziend zijn om op basis van jouw trainingen ( en het gevoel dat je daarbij had) te weten dat sub3 mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
XyS schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:08:
Mijn marathon is perfect verlopen, tldr; een geweldig mooi PR van 2:57:26.
Lang verhaal met wat TMI

Na een goed ontbijt (echt proppen) en 3x wc dienst richting station Zuid gegaan.
Rustig naar de startwave, vriendin was mee dus geen stress. Tot ik de rijen bij de wcs zag, toen had ik een beetje kortsluiting in mijn hoofd. Ik hoefde niet perse maar ging in de rij staan, vroeg vriendin om water te halen. Een minuut later ging ik de rij uit om haar te zoeken (onmogelijk want had geen mobiel). Dan maar geen wc, 10 min voor de start het vak in. Beetje warmlopen. Toen zag ik een wc met redelijk korte rij in het startvak. Maar dat duurde alsnog heel lang, snel de Dixie in en was toch een goed plan. Precies op dat moment hoorde ik het startschot :+ gelukkig start wave 2 een paar minuutjes later dus snel naar buiten en rustig richting de start gelopen.

En toen was alle stress weg, vanaf km 1 ging het lekker. Voelde mijn achillespezen een beetje maar die waren nog koud. Ging gelijk mijn beoogde pace 4:14-4:12 lopen, wilde liever "rustig" beginnen en dan hopelijk in elk geval tot 21km relaxed lopen. Hartslag laag zone 3, alles onder controle. (Mijn hartslag reageert snel, niet vertraagd zoals bij sommigen)

Op km 4 kwam daar verandering in... De 3 uur pacers kwamen voorbij, inclusief de honderden mensen daarachter. Besloten om beetje terug te vallen en dan de pacers te in het oog te houden, met het idee ze op het einde in te halen (Vondelpark misschien?).

Die hadden echt een bijzonder pacing plan, ze liepen alles rond de 4:09-4:10. Soms 4:05 en dan drukke stukjes 4:20. Constant geyoyo maar mijn hartslag bleef prima onder controle. Op 11km stond mijn vriendin met water (met zout, en electrolyte tablet indie nodig - dat was niet het geval) en de eerste mentale boost.

Ik was echt aan het genieten, was de hele tijd aan het lachen en had het goed naar mijn zin. Op het ellebogen na. Gek genoeg werd dit aan de Amstel nog wat erger, ook die onzinnige maurten gel stations waren een chaos. Heb nog iemand gebukt gezien om wat op te pakken, echt neem gewoon zelf mee. Richting 15km even gepraat met een Tom, hij vond de pacing strategie ook bijzonder. Maargoed, richting de 20 waren de pacers wat meer stabiel gaan lopen.

Ze namen daarna wat gas terug en liepen ~3s langzamer, dit was merkbaar want de drukke groep liep op ze in en het werd echt dringen. Paar woorden met Tom gewisseld en even later zag ik hem de pacers voorbij gaan. Mijn hartslag ging ondertussen richting Z2 ( :D ) en het begon haast als training te voelen dus dat mocht wel wat harder. Tom ingehaald en wat gepraat. Vanaf hier liepen we redelijk bij elkaar in de buurt, ik stort me van bruggen en heuvels af maar ga langzaam omhoog. Bij 30km bedacht ik me dat ik mijn 4de gel was vergeten, snel innemen maar. Bij 32km stond mijn vriendin weer met softflask en aanmoediging, op het filmpje zie ik er fris uit en zo voelde ik me ook. Blij dat de strijd was begonnen.
Mijn linker bovenbeen begon al wat te klagen en werd erg hard. Iets rustiger aan want ging soms 4:05. Er stond nog een vriend aan te moedigen en op 35km nog wat familie, ik kon mijn geluk niet op want het ging echt geweldig, de aanmoediging geven je toch steeds weer een extra boost.
Ik kreeg wat last van de bovenkant van mijn linkervoet, en ik moest mezelf constant herinneren om te pushen want anders liep ik zo 4:20.

Eenmaal in het Vondelpark aangekomen voelde het alsof ik er al bijna was, nog een keer aangezet en Tom weer in kunnen halen (hij liep vele km in zicht voor me). Hij zat er een beetje doorheen en zei ga maar. Weer richting 4:05 en toen begon mijn rechterkuit te protesteren, na Vondelpark gas terug "pacers style" en even wachten tot olympisch stadion in zicht was. Daar nog even onder de 4:00 gedoken, ook enige moment dat mijn hartslag in Z4 kwam. En jawel, Tom ging nagenoeg tegelijk met mij over de finish. Mn schoonmoeder heeft me niet gespot want ik was te snel (en de app te langzaam). Mijn moeder en zusje waren aan het kijken vanaf de tribune, ik was aan half aan het huilen van blijdschap en kon ze niet vinden. Dus buiten het station opgezocht en even een cafe opgezocht.

Al met al echt bijzonder sterk gelopen, genoten van begin tot eind. Conditioneel echt geweldig, ik ben een "aerobic monster" O+ . Heb nu wel wat last maar niet vergelijkbaar met mijn vorige marathon. Hoop vooral dat mijn voet en pezen niet al te erg gaan zeuren, maar so far so good.
Ook erg blij met de pacers, ze hebben een heel sterk begin neergezet en ik kon dit zelf tot het einde volbrengen - nog iets sneller, negative split alles.

Nabeschouwing: mezelf nog gespot op at5. Ook grappig om te zien wat Tom Dumoulin deed, die heeft een mega conditie maar betekent niet dat je spieren het aankunnen. Hier was ik zelf ook een beetje bang voor. Ben blij met mijn aanpak en denk niet dat er vandaag nog veel extra in zat.
Carbo load + toch 5x160 gels genomen en een 100 voor de start (6-8, 13-16, 20-21, 30, 35-36 en 1 na de finish want why not). Geen last van misselijkheid/kramp tijdens de race.

Nu uitrusten en weer normaal eten, wat heb ik een hekel aan carboloading zeg

Edit: en @Hartloper nog bedankt voor het vertrouwen dat sub 3 mogelijk was
hee wat goed gedaan man! Mooie tijd, en heel gebleven (naar het schijnt). Lekker hoor!

Ik schrijf mijn lange versie nog wel uit als ik weer wat meer stroom in de telefoon heb :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:20

Niku

Alagaesii

Positief verrast door de Amsterdam Marathon! Vond het erg goed geregeld (tassenafgifte, startvakken, medaille graveren, verzorging onderweg etc) en de sfeer door het publiek was ook uitstekend. Alleen dat stuk op het industrieterrein mag er echt wel uit, maar je kunt niet alles hebben..

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:26
Ook ik ben terug van de Marathon van Amsterdam. Het belangrijkste: ik heb een enorm goed gevoel aan vandaag overgehouden!

Met heel veel vraagtekens ging ik vanochtend naar de start toe; daar kwam nog bij dat het busje van het hotel te vroeg vertrok maar gelukkig mochten wij in een klaarstaand busje stappen dat ons direct wegbracht. Al met al was ik rond 08:30 in het stadion en dat voelde goed.

De vraagtekens waren voornamelijk over de strategie van de dag. Ik had eigenlijk drie doelen, die wat mij betreft allemaal m'n A-doel konden zijn: Sub 3, negative split, onder de 3:10. Nu kun je je afvragen "Hoezo wil je sub-3 en onde 3:10 beide als A-doel?" maar ik wist gewoon echt niet goed waar ik stond. Waar deed ik goed aan? Was ik net op 3:10 niveau en zou alles sneller dan dat zelfmoord zijn? Of zou ik straks op de terugweg balen van een 3:05 omdat er veel meer in had gezeten? Vragen, vragen...

Voor sub-3 moest alles goed vallen en ik zag na 300 meter al dat dat niet zou gaan gebeuren, dus die kon ik gauw het raam uit mieteren. Dus alles op de negative split gezet en maar gaan lopen op gevoel. Wat me opviel was dat het stadion-uit echt heel erg druk was, zo druk dat we zelfs bijna moesten wandelen. Die drukte hield nog een kilometer of drie aan, daarna werd het beter.

De eerste helft kwam ik goed door; mede door wat gasten die ik oppikte onderweg waar we grote lol mee hadden. Zij hadden een draagbare speaker geregeld en tussen 12 en 24 werden de grootste hits op verzoek afgespeeld. Enorm mee gelachen. Na de helft probeerde ik toch iets te versnellen met de wind die meer in de rug kwam en tot aan 28km kon ik het goed volhouden, daarna liep de pijp langzaam maar zeker leeg. Halverwege kwam ik door op 1:33:05, dus 3:06:10 was het streven voor vandaag.

Nadat ik mijn vrouw op 32km nog een high five kon geven werd het echter wel steeds minder. De tijden gingen van 4:20 naar 4:30 en het werd steeds lastiger om het vast te houden, mede door het niet zo inspirerende stuk over het industrieterrein. Maar vanaf ongeveer 36 kilometer werd het flink drukker langs de weg; ik heb echt nog nooit zo vaak mijn naam horen roepen als in die laatste kilometers vandaag.

Uiteindelijk bleek de negative split net te hoog gegrepen: 3:06:32 was mijn eindtijd. Maar zoals gezegd kijk ik enorm trots terug op de dag van vandaag. De grootste les die ik geleerd heb: trainen doe je op tempo, hartslag en vermogen. Daar probeer je de hardheid te kweken die je voor een marathon nodig hebt. Maar het belangrijkste op de marathondag zelf is je gevoel. Als je loopt op je gevoel kun je vaak met een grote glimlach terugkijken op je resultaat :)

https://www.strava.com/activities/16188972591

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
KevinK92 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:51:
Ook ik ben terug van de Marathon van Amsterdam. Het belangrijkste: ik heb een enorm goed gevoel aan vandaag overgehouden!

Met heel veel vraagtekens ging ik vanochtend naar de start toe; daar kwam nog bij dat het busje van het hotel te vroeg vertrok maar gelukkig mochten wij in een klaarstaand busje stappen dat ons direct wegbracht. Al met al was ik rond 08:30 in het stadion en dat voelde goed.

De vraagtekens waren voornamelijk over de strategie van de dag. Ik had eigenlijk drie doelen, die wat mij betreft allemaal m'n A-doel konden zijn: Sub 3, negative split, onder de 3:10. Nu kun je je afvragen "Hoezo wil je sub-3 en onde 3:10 beide als A-doel?" maar ik wist gewoon echt niet goed waar ik stond. Waar deed ik goed aan? Was ik net op 3:10 niveau en zou alles sneller dan dat zelfmoord zijn? Of zou ik straks op de terugweg balen van een 3:05 omdat er veel meer in had gezeten? Vragen, vragen...

Voor sub-3 moest alles goed vallen en ik zag na 300 meter al dat dat niet zou gaan gebeuren, dus die kon ik gauw het raam uit mieteren. Dus alles op de negative split gezet en maar gaan lopen op gevoel. Wat me opviel was dat het stadion-uit echt heel erg druk was, zo druk dat we zelfs bijna moesten wandelen. Die drukte hield nog een kilometer of drie aan, daarna werd het beter.

De eerste helft kwam ik goed door; mede door wat gasten die ik oppikte onderweg waar we grote lol mee hadden. Zij hadden een draagbare speaker geregeld en tussen 12 en 24 werden de grootste hits op verzoek afgespeeld. Enorm mee gelachen. Na de helft probeerde ik toch iets te versnellen met de wind die meer in de rug kwam en tot aan 28km kon ik het goed volhouden, daarna liep de pijp langzaam maar zeker leeg. Halverwege kwam ik door op 1:33:05, dus 3:06:10 was het streven voor vandaag.

Nadat ik mijn vrouw op 32km nog een high five kon geven werd het echter wel steeds minder. De tijden gingen van 4:20 naar 4:30 en het werd steeds lastiger om het vast te houden, mede door het niet zo inspirerende stuk over het industrieterrein. Maar vanaf ongeveer 36 kilometer werd het flink drukker langs de weg; ik heb echt nog nooit zo vaak mijn naam horen roepen als in die laatste kilometers vandaag.

Uiteindelijk bleek de negative split net te hoog gegrepen: 3:06:32 was mijn eindtijd. Maar zoals gezegd kijk ik enorm trots terug op de dag van vandaag. De grootste les die ik geleerd heb: trainen doe je op tempo, hartslag en vermogen. Daar probeer je de hardheid te kweken die je voor een marathon nodig hebt. Maar het belangrijkste op de marathondag zelf is je gevoel. Als je loopt op je gevoel kun je vaak met een grote glimlach terugkijken op je resultaat :)

https://www.strava.com/activities/16188972591
klinkt als 3 uur lol. Goed gedaan!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:28
Vandaag maar besloten een wat langere tempoloop te gaan proberen nadat ik door een knullige actie maandagochtend een fraai blauw oog en een lichte hersenschudding opliep. Daardoor de hele week niet kunnen lopen. Het begin was wat stroef maar ik ging steeds soepeler lopen. Tussendoor nog een kleine botsing met een onoplettende golden retriever waarbij de schade voor beide gelukkig meeviel. Alleen mijn knie voelde een paar minuten wat stijf maar dat ging vanzelf weer over. Hartslag bleef best stabiel. De benen begonnen na een km of 7 wel wat zwaarder te worden maar dat was te verwachten. Uiteindelijk zelfs een PR op de 10km neergezet van 56:00 :D
Pagina: 1 ... 402 403 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.