• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-12 22:28
Ik denk dat je met een superschoen minder vermogen nodig hebt om dezelfde snelheid te lopen. Omdat je loopecononomie beter is, heb je minder vermogen nodig om dezelfde snelheid te lopen. Je machine is efficiënter.

En met een superschoen loop je bij hetzelfde vermogen sneller dan met een gewone schoen.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10
Een superschoen geeft toch vermogen terug als het ware via die carbon plaat?

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:31
Hartloper schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:37:
Ik denk dat je met een superschoen minder vermogen nodig hebt om dezelfde snelheid te lopen. Omdat je loopecononomie beter is, heb je minder vermogen nodig om dezelfde snelheid te lopen. Je machine is efficiënter.

En met een superschoen loop je bij hetzelfde vermogen sneller dan met een gewone schoen.
Dat dacht ik ook maar ik heb die vraag toen aan Prorun voorgelegd en die gaven dus aan dat het niet zo zit. Je lijf heeft wel minder vermogen nodig om die snelheid te halen maar de Stryd registreert hetzelfde (die rekent namelijk gewoon met afstand en tijd, niet of het vermogen door jou of door de schoen geleverd wordt)

• Hartloper
Een Stryd is niet betrouwbaar als het gaat om vermogen, omdat het je vermogen niet meet. Bij vermogensmeters op fiets wordt wel echt een vermogen gemeten.
Dat is net de zwakte van Stryd, dat het je vermogen niet meet maar het berekent met een algoritme.
Als Stryd het vermogen echt zou kunnen meten (quod non) dan zou een Stryd merken dat je met een superschoen iets minder vermogen nodig hebt om dezelfde snelheid te halen. Want dat is net waarom een superschoen werkt.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:42
Hartloper schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:56:
Een Stryd is niet betrouwbaar als het gaat om vermogen, omdat het je vermogen niet meet. Bij vermogensmeters op fiets wordt wel echt een vermogen gemeten.
Dat is net de zwakte van Stryd, dat het je vermogen niet meet maar het berekent met een algoritme.
Als Stryd het vermogen echt zou kunnen meten (quod non) dan zou een Stryd merken dat je met een superschoen iets minder vermogen nodig hebt om dezelfde snelheid te halen. Want dat is net waarom een superschoen werkt.
Eens, dat is het nadeel van hardloopvermogen: het is een berekening op basis van diverse parameters. Dat geldt trouwens voor al het hardloopvermogen. Ongeacht of de data afkomstig van een Stryd, garmin, coros of wat dan ook is.

Ik heb eerder wel eens een vergelijking gezien tussen schoenen op basis van de achterliggende parameters, zoals de 'leg spring stiffness'. Daarbij zag je wel verschillen tussen schoenen bij dezelfde snelheid in dezelfde omstandigheden.

Mogelijk dat @WizzlerNL & @SkyR daar nog iets kunnen herleiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 10-10-2025 10:26 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:33
m0ridin schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:15:
Een superschoen geeft toch vermogen terug als het ware via die carbon plaat?
Vooral via het schuim, de carbon plaat is er voor de stabiliteit.

En zoals hierboven al gezegd gaat Stryd uit van allerlei parameters, maar meet ie niet rechtstreeks het vermogen. Als je dus door zo'n superschoen sneller loopt, zal het echte vermogen hetzelfde blijven (je gaat met hetzelfde vermogen sneller). Maar Stryd zal aangeven dat je meer vermogen aan het geven bent.

Zo zal b.v. de VO2max bij een Garmin om dezelfde reden ook omhoog gaan omdat ie alleen ziet dat je met dezelfde hartslag plotseling harder loopt, en de conclusie van Garmin is dan dat je dus in conditie vooruit bent gegaan.

Met indirecte metingen zul je dit altijd houden.

[removed]

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-12 13:58
WizzlerNL schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:29:
[...]

Dat dacht ik ook maar ik heb die vraag toen aan Prorun voorgelegd en die gaven dus aan dat het niet zo zit. Je lijf heeft wel minder vermogen nodig om die snelheid te halen maar de Stryd registreert hetzelfde (die rekent namelijk gewoon met afstand en tijd, niet of het vermogen door jou of door de schoen geleverd wordt)
Prorun is wel een beetje bevooroordeeld natuurlijk. Die zijn helemaal Stryd minded en baseren de trainingen daar ook op.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:48
redwing schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Zo zal b.v. de VO2max bij een Garmin om dezelfde reden ook omhoog gaan omdat ie alleen ziet dat je met dezelfde hartslag plotseling harder loopt, en de conclusie van Garmin is dan dat je dus in conditie vooruit bent gegaan.
Dit klopt enorm. Mijn VO2 max zit net rond de 58,5. Loop ik op normale schoenen, dan staat ie op 58. Doe ik een training op carbon, schiet ie naar (afgerond) 59. en na het volgende loopje (op normaal), pingelt ie dan weer terug naar 58.

• DeCo
[...]

Vooral via het schuim, de carbon plaat is er voor de stabiliteit.
Stabiliteit, dit vind ik een lastige term in dit geval.
De voet zelf is stabieler, daarom is het goed om te trainen op non-carbon schoenen, zodat je voeten enigzins flexibel blijven. Dus in die zin zijn carbon schoenen inderdaad stabiel.
Maar scherpe bochten moet je er niet mee maken bijvoorbeeld.. kinderkopjes zijn ook vervelend, je moet je enkelstabiliteit wel trainen.

• redwing
DeCo schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:01:
[...]
Stabiliteit, dit vind ik een lastige term in dit geval.
De voet zelf is stabieler, daarom is het goed om te trainen op non-carbon schoenen, zodat je voeten enigzins flexibel blijven. Dus in die zin zijn carbon schoenen inderdaad stabiel.
Maar scherpe bochten moet je er niet mee maken bijvoorbeeld.. kinderkopjes zijn ook vervelend, je moet je enkelstabiliteit wel trainen.
Of de schoen zelf echt stabiel is of niet ligt natuurlijk aan hoe de schoen is gemaakt/ontworpen en niet of het een carbon-schoen is of niet. Want ook bij carbon-schoenen kan er veel verschil zitten in de stabiliteit die ze geven. Je moet het dus niet zien alsof een carbon-schoen stabieler zou zijn. Maar bij een carbon-schoen is het het schuim dat zorgt voor de energie-teruggave, en de carbon-plaat is er voor de stabiliteit. De plaat doet dus weinig voor de energie-teruggave. En hoeveel stabiliteit zo'n schoen uiteindelijk heeft ligt aan het ontwerp.

[removed]

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-12 11:54
[...]
En dat is dus wel verneukeratief want door dalende temperaturen gaat in ieder geval bij mij ook de hartslag omlaag. En ik zie dus die Vo2max omhoog knallen. Ik hoop dat het door verbeterde fitheid komt, maar realistisch is het toch een combinatie van de twee. Als ik mijn 1km blokjes aan ~4min/km vergelijk met 8 weken terug dan scheelt dat gewoon gemiddeld 15 slagen. Dat lijkt me sterk dat dat puur door conditionele verbetering komt.

Die Vo2max neem ik met een korreltje zout.

• redwing
ed14n schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:36:
[...]
En dat is dus wel verneukeratief want door dalende temperaturen gaat in ieder geval bij mij ook de hartslag omlaag. En ik zie dus die Vo2max omhoog knallen. Ik hoop dat het door verbeterde fitheid komt, maar realistisch is het toch een combinatie van de twee. Als ik mijn 1km blokjes aan ~4min/km vergelijk met 8 weken terug dan scheelt dat gewoon gemiddeld 15 slagen. Dat lijkt me sterk dat dat puur door conditionele verbetering komt.

Die Vo2max neem ik met een korreltje zout.
Dat soort getallen moet je altijd met een korreltje zout nemen. Het zijn vooral leuke richtlijnen om te zien hoe het met je conditie staat, maar het blijven schattingen.

Aan de andere kant klinken die 15 slagen/min die je nu lager zit te hoog om alleen aan de temperatuur te liggen. Dus het lijkt mij dan weer sterk dat je conditie er niet voor een groot deel mee te maken heeft :)

[removed]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:42

vhal

ಠ_ಠ

Nice, Femke Bol gaat zich richten op de 800m, denk niet dat het NR nog heel lang blijft staan.

Ben wel benieuwd of ze "in de buurt" komt van Kratochvílová (al blijft dit ook wel een discutabele WR)

Strava

• Stefangrp
Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Met Sydney ook op de 800 komt ze in ieder geval niet dichter bij individueel Olympisch Goud

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

XyS

0.o.O

Vandaag weer naar de fysio, hij heeft mn kuit verder gemasseerd/losgemaakt. Ik vind het altijd maar teveel pijn doen, kon ze nooit goed masseren en dacht dat er bloedvaten zaten ofzo. Denk dat ik nog wel wat sessies nodig heb. Vorige keer buitenkant van mn kuiten gedaan, die doen nu geen pijn meer (ook elke dag foamrollen). Achilles nogsteeds gevoelig maar sinds vorige fysio sessie geen pijn meer. Had veel eerder moeten gaan!

Verder gaat het super, moet mezelf wel wat meer in gaan houden. Loop minder km maar loop nu wel wat harder, het gaat zo makkelijk allemaal. Dit weekend netjes easy pace. Geen domme dingen doen :D

• Stefangrp
XyS schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:13:
Vandaag weer naar de fysio, hij heeft mn kuit verder gemasseerd/losgemaakt. Ik vind het altijd maar teveel pijn doen, kon ze nooit goed masseren en dacht dat er bloedvaten zaten ofzo. Denk dat ik nog wel wat sessies nodig heb. Vorige keer buitenkant van mn kuiten gedaan, die doen nu geen pijn meer (ook elke dag foamrollen). Achilles nogsteeds gevoelig maar sinds vorige fysio sessie geen pijn meer. Had veel eerder moeten gaan!

Verder gaat het super, moet mezelf wel wat meer in gaan houden. Loop minder km maar loop nu wel wat harder, het gaat zo makkelijk allemaal. Dit weekend netjes easy pace. Geen domme dingen doen :D
Geniet ervan. Ik ben niet vooruit te branden en doodmoe |:(
Gelukkig gebeurt dat deze week, en is het over een weekje hopelijk over

• Hartloper
Hoe gemakkelijk 4:15 tempo voor jou gaat @XyS , zo moeilijk gaat het voor mij. Vandaag 16 km: 2x (2km rustig + 6 km aan 4:15) maar de 12 km aan marathontempo gingen voor mij helemaal niet zo makkelijk, ik moest er hard voor werken. Iets te hard naar mijn gevoel.

Eerste loop op de Vaporfly 4. Ik heb zowat alle Vaporfly-versies gehad, behalve deze, omdat ik de Evo Pro van Adidas gekocht had als marathonschoen. Maar het bleef toch kriebelen om mijn Vaporfly-streak verder te zetten en met een kleine korting de Vaporfly 4 bij all4running gekocht.
Vandaag de eerste loop erop, misschien niet voorzichtig om direct een zwaardere training erop te doen.
Mijn ervaring:
- lagere drop, schoen voelde platter dan mijn andere schoenen
- heel duidelijk minder demping dan de vroegere Vaporfly's. Mijn gewone schoenen zijn Clifton 9, Adistar Byd, Nike Invincible, allemaal schoenen met veel demping. Deze schoen voelt een stuk harder en heeft veel minder demping. Dit was vooral voelbaar bij trager lopen (dan land ik iets meer op de hak), maar ook nog bij marathontempo (dan land ik meer op de middenvoet). Voor mij een afknapper, ik ben intussen verwend door schoenen met veel demping.
- hielp de schoen om snel te lopen. ? Dat ging wel al vind ik de Evo Pro beter. En ik vind het een duidelijke stap achteruit tov alle vorige versies van de Vaporfly. Ik begrijp de mensen die zeggen dat hij ongeschikt is als marathonschoen wegens te weinig demping.

Dus een beetje een miskoop, de schoen is niet geschikt voor lange duurlopen. Misschien loop ik er 1 november een 10km op en kijk ik dan hoe hij voelt. Op die afstand is demping minder belangrijk. Anders ga ik de schoen enkel gebruiken voor intervaltrainingen, wat ik niet zo vaak doe.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:22
Hartloper schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:17:
Hoe gemakkelijk 4:15 tempo voor jou gaat @XyS , zo moeilijk gaat het voor mij. Vandaag 16 km: 2x (2km rustig + 6 km aan 4:15) maar de 12 km aan marathontempo gingen voor mij helemaal niet zo makkelijk, ik moest er hard voor werken. Iets te hard naar mijn gevoel.

Eerste loop op de Vaporfly 4. Ik heb zowat alle Vaporfly-versies gehad, behalve deze, omdat ik de Evo Pro van Adidas gekocht had als marathonschoen. Maar het bleef toch kriebelen om mijn Vaporfly-streak verder te zetten en met een kleine korting de Vaporfly 4 bij all4running gekocht.
Vandaag de eerste loop erop, misschien niet voorzichtig om direct een zwaardere training erop te doen.
Mijn ervaring:
- heel duidelijk minder demping dan de vroegere Vaporfly's. Mijn gewone schoenen zijn Clifton 9, Adistar Byd, Nike Invincible, allemaal schoenen met veel demping. Deze schoen voelt een stuk harder en heeft veel minder demping. Dit was vooral voelbaar bij trager lopen (dan land ik iets meer op de hak), maar ook nog bij marathontempo (dan land ik meer op de middenvoet). Voor mij een afknapper, ik ben intussen verwend door schoenen met veel demping.
- hielp de schoen om snel te lopen. ? Dat ging wel al vind ik de Evo Pro beter. En ik vind het een duidelijke stap achteruit tov alle vorige versies van de Vaporfly. Ik begrijp de mensen die zeggen dat hij ongeschikt is als marathonschoen wegens te weinig demping.

Dus een beetje een miskoop, de schoen is niet geschikt voor lange duurlopen. Misschien loop ik er 1 november een 10km op en kijk ik dan hoe hij voelt. Op die afstand is demping minder belangrijk. Anders ga ik de schoen enkel gebruiken voor intervaltrainingen, wat ik niet zo vaak doe.
Ja ik vind de Vaporfly 4 echt jammer. Ik heb zoveel plezier gehad van de 1 en 2 dankzij de (halve) marathons die ik er op gelopen heb. Qua demping is de 4 gewoon slechter gemaakt zodat de Alphafly meer verkoopt. Zonde.

Maar goed, voor een raceschoen heb ik er nog steeds plezier van want ik loop vaker halve marathons en korter dan marathons, maar toch. Bak geld voor een schoon terwijl een oudere versie gewoon beter geschikt is voor mij, want ik heb niet het geld over voor meerdere raceschoenen.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-12 20:12
XyS schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:13:

Heb je Dry Needling ook overwogen? Ik reageer daar bijvoorbeeld vaak beter op dan op masseren.

• Hartloper
Stefangrp schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:06:
Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Met Sydney ook op de 800 komt ze in ieder geval niet dichter bij individueel Olympisch Goud
Sydney gaat toch voor de 400m vlak en niet voor de 800 ?
Sydney kwam recent op de 400m dicht bij het oude dopingrecord.
Ik denk niet dat Femke sterk genoeg is om het eveneens gedupeerde 800m record te benaderen.

• Stefangrp
Hartloper schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:40:
[...]

Sydney gaat toch voor de 400m vlak en niet voor de 800 ?
Sydney kwam recent op de 400m dicht bij het oude dopingrecord.
Ik denk niet dat Femke sterk genoeg is om het eveneens gedupeerde 800m record te benaderen.
Ohja. Je hebt helemaal gelijk. Ben in de war

• ed14n
Moet zeggen dat ik zelf geen hinder ervaar met de vaporfly 4 op 20km+. Heb er pas een keer op gelopen zo een lange afstand maar heb er geen last van gehad. Heb ook weinig referentie kader. Het is m’n enige wedstrijd schoen en heb ook de zoom fly 6 voor tempo trainingen.

• XyS
  • Nu online

XyS

0.o.O

Hartloper schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 21:17:

Mijn ervaring:

Balen, hopen op een goede dag. Ik kan ook moeilijk inschatten of het makkelijk genoeg voelt. Heb max 10km marathon tempo gedaan in mijn trainingen. Maar het voelt goed. Welk tempo houden jullie aan op je horloge ivm met extra meters die je moet maken? 4:13-4:15? Edit: zo te zien eerder ~4:12
Ik ben van plan om vaporfly 3 te gebruiken, vind de 2 ook lekker lopen maar iets minder stabiel.
De 4 is meer gemaakt voor korte afstanden, heb je geen interesse in de alphafly 3?
Mijn originele alphafly vond ik geweldig. Alphafly 3 niet geprobeerd, misschien voor mijn volgende marathon.

@Duclaasie ik laat het over aan de fysio, heb ook nog maar een week tot de marathon. Paar jaar terug dry needling voor mijn bovenbeen, werkte geweldig. Maar nu na 1 behandeling al groot van verschil aan de buitenkant van mijn kuiten.
Maandag nog een keer, dan de marathon, herstellen en nog een keer bespreken met fysio.

• ThomH90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-12 17:22
Zo, laatste week voor de marathon van Amsterdam.
Lekker rustige sessies afronden, nog 3 loopjes en dan gaan!

Hoe zit iedereen met z'n fuel plan?

Ik loop eigenlijk altijd met Maurten, zat nu even naar hun fuel plan te kijken voor de hele marathon.
Zo ga ik het dan ook aanpakken
1x Drink mix 320 de dag / avond van tevoren
1x Drink mix 160 in de ochtend
1x gel 100 voor de race (15 minuten van tevoren)
Tijdens de race wordt aangegeven iedere 6km, hier ga ik voor 4x gewoon en nog 2x caf. Nog even bedenken wanneer ik per se de Caf boost wil hebben
Dan nog 1x drink mix 160 erna

Heb bij de halve marathon 2x drink mix (ervoor en erna) gedaan en 3x gel. Was ook heel erg fijn voor herstel erna.

Kwam er nog wel achter dat ik me begin dit jaar in de categorie 4:00 - 3:30 heb ingeschreven. Wil eigenlijk nu wel richting de 3:20 lopen (iig met die pacers van start).

Zijn ze streng met controle op de vakken?

Nog inhakend op de donkere dagen en lampjes.
Ik gebruik gewoon die van de hema (hebben meerdere sets voor de familie liggen)
- kunnen aan de hand van magneten heel makkelijk op je shirt gezet worden
- Geven bak met licht
- Makkelijk op te laden met USB-C
- Niet te duur

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

XyS schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:18:
[...]
De 4 is meer gemaakt voor korte afstanden, heb je geen interesse in de alphafly 3?
Ik zou dit verwoorden als: De Vaporfly 4 is meer in de markt gezet voor korte afstanden. Als in: dan kunnen twee twee paar raceschoenen verkopen per hardloper. Voor mijn gevoel heeft de 4 meer demping dan de 2 en op de 2 liep iedereen marathons.

Als het aan Nike lag kocht iedereen een streak, vapor en alphafly, terwijl je op zowel de vaporfly als de alphafly in principe alle afstanden wel kan lopen. Het is denk ik meer een kwestie van smaak wat qua loopstijl bij je past.

[ Voor 20% gewijzigd door Brakkie op 11-10-2025 13:23 ]

Systeem | Strava

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:46
Is het normaal dat je onderstaande moet uitvoeren de dag voor een 10km wedstrijd? Trenara komt hiermee maar ik heb nog nooit een stukje gelopen op de dag voor een wedstrijd....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNZ1DdT9EwjJbJGpk8Z4pcefeq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQs2I2GBewYV5alNQf1cUIhl.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• XyS
  • Nu online

XyS

0.o.O

Brakkie schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:20:
[...]

Ik zou dit verwoorden als: De Vaporfly 4 is meer in de markt gezet voor korte afstanden. Als in: dan kunnen twee twee paar raceschoenen verkopen per hardloper. Voor mijn gevoel heeft de 4 meer demping dan de 2 en op de 2 liep iedereen marathons.

Als het aan Nike lag kocht iedereen een streak, vapor en alphafly, terwijl je op zowel de vaporfly als de alphafly in principe alle afstanden wel kan lopen. Het is denk ik meer een kwestie van smaak wat qua loopstijl bij je past.
Ja is ook een groot deel marketing. Maargoed zie de vaporfly 4 sowieso niet vaak voorbij komen. En kijk naar de reviews en dan kom je toch op de alphafly voor marathons.

Achja, zojuist weer een super crappy rondje achter de rug. Die schoenen zijn leuk maar we moeten het toch echt zelf doen :+

Ik neem 1 maurten 100 voor de start en dan 6x160 tijdens het rennen. 2x500ml isotone drank en zo nu en dan beetje water. Verder goed eten dagen van tevoren en optijd opstaan voor een heel flink ontbijt.

Moet mezelf inhouden en niet teveel te drinken van tevoren, tijdens mijn long runs moest ik op het begin vaak plassen.

@Juancho ja gewoon rustig, prima toch. Veel mensen doen het voor de zenuwen, of iig even buiten zijn en even voelen dat alles oke is

[ Voor 5% gewijzigd door XyS op 11-10-2025 14:17 ]

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:40
Helaas voor de mensen die, net als ik, nog hoop hadden op uitbreiding van het aantal startplekken van de Rotterdam marathon om op die manier nog in aanmerking te kopen voor een ticket: https://www.ad.nl/andere-...l-signaal-gehad~a56ab27b/. Zie ook onderstaande quote van het artikel:
Dat geldt ook voor de vele lopers die nog hoopten op een startbewijs. In totaal zegt de marathon 49.371 inschrijvingen te hebben ontvangen. De 32.000 mensen die waren uitgeloot, hoopten nog op extra startbewijzen. Maar dat gaat definitief niet door.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Morgen in Eindhoven mijn eerste marathon. Spannend maar ben er wel zo klaar voor als maar kan (denk ik). Spulletjes liggen klaar, ik kan lekker vanuit huis naar de start wandelen en heb gecheckt dat er voor mijn tempo (6'00/km) pacers zijn.

Hopelijk kom ik vanavond een beetje in slaap en word ik met goede benen wakker. Succes alvast voor iedereen die morgen ook loopt!

WoT stats

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Juancho schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:42:
Is het normaal dat je onderstaande moet uitvoeren de dag voor een 10km wedstrijd? Trenara komt hiermee maar ik heb nog nooit een stukje gelopen op de dag voor een wedstrijd....

[Afbeelding]
Als je het op zo'n manier kan uitvoeren dat je er niet vermoeid van raakt kan het lekker zijn. Een kort stukje inlopen. Wat dynamische oefeningen doen en een paar korte versnellingen. Even de benen op scherp zetten zeg maar. Je kan eens proberen wat het voor je doet.

Systeem | Strava

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:38

L23

Juancho schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:42:

[Afbeelding]
Zou dan gewoon naar je eigen gevoel luisteren, maar kan geen kwaad als je het in een rustig tempo loopt. Vandaag 5 km parkrun gelopen, morgen de 4 Mijl van Groningen.

• Stefangrp
Nou ik kwam weer een beetje vooruit vandaag. Goed slapen doet een hoop.
Kilometertje op marathon pace geprobeerd maar ik liep continue te snel O-)
7km totaal.

• Slickk
ThomH90 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:09:
Zo, laatste week voor de marathon van Amsterdam.
Lekker rustige sessies afronden, nog 3 loopjes en dan gaan!

Hoe zit iedereen met z'n fuel plan?

Ik loop eigenlijk altijd met Maurten, zat nu even naar hun fuel plan te kijken voor de hele marathon.
Zo ga ik het dan ook aanpakken
1x Drink mix 320 de dag / avond van tevoren
1x Drink mix 160 in de ochtend
1x gel 100 voor de race (15 minuten van tevoren)
Tijdens de race wordt aangegeven iedere 6km, hier ga ik voor 4x gewoon en nog 2x caf. Nog even bedenken wanneer ik per se de Caf boost wil hebben
Dan nog 1x drink mix 160 erna

Heb bij de halve marathon 2x drink mix (ervoor en erna) gedaan en 3x gel. Was ook heel erg fijn voor herstel erna.

Kwam er nog wel achter dat ik me begin dit jaar in de categorie 4:00 - 3:30 heb ingeschreven. Wil eigenlijk nu wel richting de 3:20 lopen (iig met die pacers van start).

Zijn ze streng met controle op de vakken?

Nog inhakend op de donkere dagen en lampjes.
Ik gebruik gewoon die van de hema (hebben meerdere sets voor de familie liggen)
- kunnen aan de hand van magneten heel makkelijk op je shirt gezet worden
- Geven bak met licht
- Makkelijk op te laden met USB-C
- Niet te duur
Ik doe zelf caffeine niet te laat, want dat heeft wat meer tijd nodig dan de suikers die erin zitten. Verder hetzelfde aantal als wat jij doet.

Ik deed 1e caffeine gel op 18km (dus de derde gel tijdens de marathon, vierde totaal), dan 1 normale, 1 caffeine en dan nog 1 normale. Na 36km geen gels meer.

Drink mix achteraf nooit gedaan, dan ging ik eerder voor proteïneshake en pannenkoeken of ander lekker vast voedsel voor de koolhydraten als beloning. :)

• L23

L23

Stefangrp schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:14:
Nou ik kwam weer een beetje vooruit vandaag. Goed slapen doet een hoop.
Kilometertje op marathon pace geprobeerd maar ik liep continue te snel O-)
7km totaal.
Wanneer begin je met taperen? :P

• Stefangrp
Haha. Ik zit nu op 28 km deze week, das netaan de helft van wat ik normaal doe.

Corrigeer me vooral hoor, ik doe dit voor het eerst :) maar volgens mij is taperen niet niks doen, toch? . Volume afbouwen, intensiteit en variatie gelijk houden

• L23

L23

Stefangrp schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:36:
Haha. Ik zit nu op 28 km deze week, das netaan de helft van wat ik normaal doe.

Corrigeer me vooral hoor, ik doe dit voor het eerst :) maar volgens mij is taperen niet niks doen, toch? . Volume afbouwen, intensiteit en variatie gelijk houden
Ik loop in november mijn eerste marathon, dus ook geen ervaringsdeskundige :P Klinkt verder goed hoor, maar ik lees: "te snel" en "doodmoe". Intensiteit gelijk houden wist ik niet, maar weet ook nog niet precies hoe ik straks de laatste 3 weken ga taperen.

• Stefangrp
Haha ok. Mede-noob

• Hartloper
ElPaco schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:11:
Morgen in Eindhoven mijn eerste marathon. Spannend
Succes !

@XyS ik heb de eerste Alphafly gehad maar dat was zo'n lompe schoen waarmee ik steeds de binnenkant van mijn enkel raakte met de andere schoen. Die heb ik verkocht na 150km of zo. Ik heb de Evo Pro als marathonschoen dus de Alphafly ga ik niet meer proberen.
Blij te horen dat de kuit beter gaat.

@Stefangrp dat noemen ze taper madness

@Brakkie ik heb de Vaporfly 2 ook gehad en die had (volgens mij dan toch) echt meer demping dan de 4

@Juancho een rustig loopje de dag voor de wedstrijd staat in veel schema's. Zelf doe ik dat bijna nooit.

@ThomH90 de dag voordien drink ik verdeeld over de dag 3 flessen sportdrank (Aquarius of iets vergelijkbaar). Daarmee heb ik vanzelf voldoende vocht en zo'n 120 gram koolhydraten. De rest van het eten is licht verteerbaar, niet teveel vlees of groenten, bv witbrood, sandwiches, puree, pasta... Een dessertje kan er zeker bij.
De ochtend van de wedstrijd een fles sportdrank, een koffie, een paar boterhammen met confituur of speculoospasta en eventueel nog een gelletje.
Vlak voor de start een halve fles sportdrank, op 5km een Maurten gel 100, rond 10-11 km staat familie met sportdrank en drink ik nog een halve fles. Op 15km weer een gel, eventueel wat water bij de bevooorrading.
20km sportdrank van de organisatie, rond 26km weer de familie met sportdrank. En nadien krijg ik meestal niet meer dan een paar slokjes binnen bij de bevoorrading. Als ik het warm krijg (bijna altijd) gooi ik bij elke bevoorrading een bekertje water over hoofd en nek.
Caffeine doet niet zoveel voor me, waarschijnlijk omdat ik elke ochtend 2 grote tassen sterke koffie drink.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 11-10-2025 17:43 ]

• Slickk
Goed, één van m’n favoriete paar schoenen is overleden. Dit is m’n 4e paar van de Invincible 2, maar dit nog niet eerder gehad. Ook bij beide schoenen trouwens. Heb nog een paar waar ik op loop, maar dan is het gebeurd. Vinted nog maar weer eens afspeuren denk ik. Ben nog niet bereid om meer dan €150 af te tikken voor fatsoenlijke schoenen om >25km op te lopen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pen1OtQpiWhpq03Iw-snzw_LFuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxJMksCjLFpzthLWDC8U5ykk.jpg?f=fotoalbum_large

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Hartloper schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:38:
[...]
@Brakkie ik heb de Vaporfly 2 ook gehad en die had (volgens mij dan toch) echt meer demping dan de 4
Dan blijkt maar weer dat het heel persoonlijk is hoe je dat ervaart :*)

Systeem | Strava

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:47

d_star

Maharadja of the Year :-/

Slickk schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:54:
Goed, één van m’n favoriete paar schoenen is overleden. Dit is m’n 4e paar van de Invincible 2, maar dit nog niet eerder gehad. Ook bij beide schoenen trouwens. Heb nog een paar waar ik op loop, maar dan is het gebeurd. Vinted nog maar weer eens afspeuren denk ik. Ben nog niet bereid om meer dan €150 af te tikken voor fatsoenlijke schoenen om >25km op te
Sjonge, wat een aparte plek voor hardloopschoenen om door slijtage kapot te gaan!
Hoeveel km heb je erop gelopen in totaal als ik vragen mag?

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Slickk
d_star schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:28:
[...]

Sjonge, wat een aparte plek voor hardloopschoenen om door slijtage kapot te gaan!
Hoeveel km heb je erop gelopen in totaal als ik vragen mag?
Ja beetje gek, de lijm laat los waardoor de bovenzool los komt en dat bij beide schoenen. Had er wel eens over gelezen dat anderen hier ook last van hadden. Iets meer dan 600km op deze, op een eerder paar zat ik 1000km en dit probleem niet gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 11-10-2025 19:47 ]

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:34
Slickk schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:54:
Goed, één van m’n favoriete paar schoenen is overleden. Dit is m’n 4e paar van de Invincible 2, maar dit nog niet eerder gehad. Ook bij beide schoenen trouwens. Heb nog een paar waar ik op loop, maar dan is het gebeurd. Vinted nog maar weer eens afspeuren denk ik. Ben nog niet bereid om meer dan €150 af te tikken voor fatsoenlijke schoenen om >25km op te lopen…

[Afbeelding]
Ik had laatst precies hetzelfde bij m'n geliefde Endorphin Pro 3's (helaas geen foto's van, maar bij beide schoenen was de upper aan de binnenzijde losgescheurd van de middenzool). Voor mij ook de eerste keer dat ik zoiets heb gezien. Ze hadden 'pas' 575km op de teller en deden nog perfect dienst als trainingsschoenen voor lange temporuns en intervallen. Het schuim voelde aan alsof het nog honderden km's mee kon (ter illustratie: ik liep 850km op m'n Pro 2's).

Klaar voor Eindhoven trouwens. :9 Vind het echt een groot pluspunt dat je het startnummer thuis kon laten bezorgen. Succes aan iedereen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvYGOvWVczd8XoE-GB93oWPYOlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9cDs5g3asECSKJUvMiNKAmi.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:53

Secsytime

Automagisch

Slupor schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Ik had laatst precies hetzelfde bij m'n geliefde Endorphin Pro 3's (helaas geen foto's van, maar bij beide schoenen was de upper aan de binnenzijde losgescheurd van de middenzool). Voor mij ook de eerste keer dat ik zoiets heb gezien. Ze hadden 'pas' 575km op de teller en deden nog perfect dienst als trainingsschoenen voor lange temporuns en intervallen. Het schuim voelde aan alsof het nog honderden km's mee kon (ter illustratie: ik liep 850km op m'n Pro 2's).

Klaar voor Eindhoven trouwens. :9 Vind het echt een groot pluspunt dat je het startnummer thuis kon laten bezorgen.

[Afbeelding]
Brr, mij te koud voor een singlet 🥶

• Stefangrp
Zijn dat happy socks ofzo? _O-

Succes morgen!

[ Voor 23% gewijzigd door Stefangrp op 11-10-2025 21:21 ]

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-12 18:25
Stefangrp schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:21:
Zijn dat happy socks ofzo? _O-

Succes morgen!
Incylence, zitten heerlijk en hebben inderdaad vrolijke patronen en kleurtjes. Om de runs een beetje extra op te vrolijken 😁

• d_star
  • Registratie: Januari 2006

d_star

Maharadja of the Year :-/

@Slupor succes morgen man! En bovenal: vergeet niet te genieten!

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:50
[...]

Klaar voor Eindhoven trouwens. :9 Vind het echt een groot pluspunt dat je het startnummer thuis kon laten bezorgen. Succes aan iedereen!

[Afbeelding]
Leuke sokken. Zijn dat daadwerkelijk loopsokken en welk merk? En succes uiteraard

• Juancho
[...]

[Afbeelding]
Is die Nrgy Gel 45 wat? Ik moet nieuwe gelletjes bestellen en wil wel eens wat anders proberen (liefst met iets meer (zoete) smaak) dan de gelletjes van Maurten die ik nu al tijden gebruik.... Gezien ik de komende maanden verder ga opbouwen met mijn LSD's zal ik ook weer gelletjes mee moeten nemen. Maar net als bij de eiwitshakes zie ik door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 11-10-2025 23:55 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:57
Secsytime schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Brr, mij te koud voor een singlet 🥶
Koud?? Ik heb gisteren bijna de hele dag de tuindeuren open gehad. Het was heerlijk!
Vooruitzichten voor vandaag zijn ook prima :)

Succes @Slupor !

• Slupor
Megupe schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:23:
[...]

Leuke sokken. Zijn dat daadwerkelijk loopsokken en welk merk? En succes uiteraard
Ja, zijn van Incylence, hierboven ook al genoemd ;)

@Juancho mij bevallen ze prima, de consistentie is goed en ik verdraag ze goed. Het grote voordeel is inderdaad de 45 gram koolhydraten per gel, op een gewicht van 75 gram. Daarnaast zijn ze erg betaalbaar, ik betaalde geloof ik 1,25 per gel en 1,44 voor die met cafeïne.

Strava

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Vandaag voor het eerst weer gelopen na de griep van vorig weekend. Wel al op de fiets gezeten, maar lopen is toch anders.

Een rondje van 18km gedaan met 2 tempoblokken van 3km op beoogd marathon tempo. Viel toch een beetje tegen, zeker met de Alphaflys aan. Niet dat het extreem zwaar was, maar had verwacht dat het wat makkelijker zou gaan.

Uiteindelijk wel blij dat ik alles nog even heb getest met een semi-langeloop. Richting het einde van de loop kreeg ik last van men rechtervoet, waar de pod van de Alphafly zit. Dit begon door te stralen en kramp in de Gluteus Maximus te veroorzaken. Gelukkig heb ik nog een vers paartje Vaporfly 2 liggen :+

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Vandaag de marathon van Eindhoven gelopen, gelukkig vanochtend niet naar m’n horloge gekeken want die raadde een rustdag aan wegens lage recovery…

Op basis van recente PR’s op de HM en 30km had ik mijn verwachte eindtijd op 3h25m gezet, de gecalculeerde 3h13m leek me een beetje te gek (snelste tijd tot nu toe was 3h51, op een trailmarathon eerder dit jaar). Gezien verkoudheid de laatste weken dacht ik heel blij te zijn met sub 3h30m, dus een gewenste pace van 4m58s in mijn horloge gezet.

Begin ging lekkerder dan verwacht, tot km 24 meegelopen met de 3h15 pacers daarna begon er een blaar te vormen en ben ik wat afgezakt. Op km 31 en 36 een poging gedaan om daar weer in de buurt te komen, dat waren dan ook mijn snelste km’s. De laatste 3km waren vervolgens toch echt wel pittig. Uiteindelijk gefinished in 3h17m36s netto, zeer tevreden.

Was voor mij de eerste grote marathon (bij de trailrun deden 21 mensen mee) en vond het wel een er mooi event. Eerste keer ook met gelletjes, dat maakte een consistent tempo lang volhouden ook eenvoudiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9LXuWmLMU3bUwqyqdsE57ocFY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzIFyjoRrfU0rgtHF0Rcl2dY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Dipsausje op 12-10-2025 15:23 ]

• Stefangrp
zeer mooie tijd! Goed gedaan

• ed14n
In april dit jaar besloten dat het toch eindelijk een keer van moest komen. De halve marathon van Eindhoven, in mijn thuis stad. Met nul loop ervaring vol enthousiasme voor gegaan. Heel rustig afstand opgebouwd in de eerste 16 weken naar 10km, om vervolgens de laatste 12 weken iets meer bezig te zijn met training. Wat een leuke reis aan zich is dat al geweest. Hier heb ik al heel veel plezier in gehad en bovenal merk ik ook gewoon dat ik fitter werd en dat werkt mentaal ook weer mee. Iets wat begon als een once-in-a-lifetime ervaring zou zomaar eens een vaste gewoonte kunnen worden.

Aan ambitie ook zeker geen gebrek. Al na 8 weken, en dus amper km's op de teller, leek het mij een goed idee om voor 1u30 te streven als tijd. Dat is natuurlijk allemaal lastig in te schatten, omdat ik nooit eerder een wedstrijd heb gelopen. Tempo's halen op trainingen is natuurlijk ook iets anders dan 21,1km dit volhouden. Daar hebben meerdere mensen, in en buiten dit topic, mij voor gewaarschuwd. Tja, ik weet het eigenlijk ook niet. Gewoon goed luisteren naar je lichaam en het plan aanpassen indien nodig. Ik wist inmiddels zeker dat ik op 4:13min/km weg zou gaan en dan iedere 5km even een check-in zou doen met mezelf.

Plots is het dan ineens zondag en sta je tussen allemaal zenuwachtige mensen in het startvak. Zelf heb ik dit ook wel, maar ik kan het goed een plekje geven. Je hebt 28 weken getraind. Meermaals 21,1km+ gelopen. Goed gegeten, gedronken en geslapen. Het komt goed. Voordat ik mezelf uberhaupt druk kan maken zijn we eigenlijk al vertrokken. Poh wat starten mensen hard valt me meteen op. Ik word aan alle kanten voorbij gezoefd terwijl ik de pacers van 1u30 ook al een aardig eindje voor me zie. Ik kijk op m'n klokkie en zie 4min09 staan. Oke dikke prima, houden zo. Bij km 5 merk ik dat ik toch al aardig aan het pushen ben. De pace zit inmiddels op 4min13 en ik denk bij mezelf dat ik dit waarschijnlijk niet ga volhouden tot het einde. Het is nog ver. Zonder er lang over na te denken neem ik tempo terug en de km's gaan nu rond de 4:20-4min25. Dit voelt comfortabel genoeg, dit kan ik wel volhouden. Zoals met mijzelf afgesproken iedere 5km even een reality check. Km 10, ja het gaat nog goed, dit hou je vol. Hartslag stijgt, maar nog geen paniek. Voor je het weet km 15, ja het gaat nog steeds goed. Hartslag stijgt nog steeds lichtjes, maar dit hou je vol.

Vanaf daar is het eigenlijk een grote mensen massa en weet ik dat ik gewoon echt een mooie tijd ga lopen met een super vlakke race. Vanaf hier staan er veel bekende van me naast het parcours. Ik word vooruit geschreeuwd. En dat komt goed uit, want het beste is er wel vanaf. De pace blijft gelijk. Ik verslap niet. Op het welbekende Stratumseind neem ik een blikje bier aan van vrienden en besluit ik die maar meteen open te maken. Ik ben super trots op deze race en wil dat direct vieren. Uiteindelijk finish ik mijn allereerste hardloopwedstrijd in 1:32:45.

Ultieme doel wellicht niet gehaald, maar absoluut wel het maximale uit deze race gehaald en daar ben ik gewoon trots op voor de eerste keer. Op naar de volgende? Wie weet ;).

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:17
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij haalde jij mij in bij een km of 18 :w
Ik liep het 2de deel van de estafette marathon.
Was flink afzien aangezien ik te weinig had getraind maar het was mede dankzij de andere lopers goed genoeg voor de 1ste plaatst.
Maar als je dat tempo hebt vol gehouden dan zal het wel rond de 2:45 - 2:50 zijn geworden _/-\o_

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

4 mijl gerend in 49:56, best traag, ook wel boven mijn doel (45 min), maar ach, voor een eerste keer klaag ik verder niet. Mooi doel voor volgend jaar. :)

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Vandaag was het zo ver, mijn allereerste marathon! Het voordeel van een marathon in je thuisstad is dat je niet afhankelijk bent van OV en autoritten, maar in mijn geval zelfs gewoon lekker naar de start kan wandelen!

Rond 9 uur thuis vertrokken en zo'n 20 minuten laten stond ik bij de start. Nog het staartje van de start van de kwart marathon kunnen zien voordat om half 10 de startvakken voor ons open gingen. Gewacht tot ik de 4:15 uur pacers spotte en er gauw bij gaan staan. Doel was uitlopen, tweede doel was in 4:15 uur finishen. Ik zou dan voor mijn doen redelijk rustig lopen, maar de verhalen over dat de echte marathon pas na 30/32/35km begint hebben me doen besluiten dat het beter was zo. Beter kon ik op dat punt nog wat over hebben,

De start was prima, de pacers liepen voor mijn gevoel behoorlijk constant en het was makkelijk te volgen. Op kilometer 3 mijn vrouw al gespot, ze had voor onze wijk een juichzone ingericht, vandaar al zo vroeg. De eerste halve marathon had ik al eens als route gelopen, dus ik wist goed hoe het parcours er hier uit ziet wat me hielp om gewoon rustig mee te hobbelen.

Tot en met het halverwege punt ging het lekker. Ik heb me flink kunnen sparen, werd veel aangemoedigd en hield me strak aan mijn plan om bij de pacers te blijven en iedere 10km een gelletje te pakken. Overigens ook bij iedere drankplek (om de 2,5km) wat water, sportdrank en soms een banaan gepakt.

Vanaf dat punt begon ik mijn linker knie wat te voelen. Nog niet heel erg, maar genoeg dat het me irriteerde. In een poging er niet teveel aan te denken maar een praatje aangeknoopt met 2 van de pacers. Deze strategie werkte tot kilometer 32 ongeveer goed. Op kilometer 30 nog een leuke verrassing toen mijn hele familie met stond aan te moedigen, dat doet toch goed!

Na kilometer 30 komt het nare stuk. De HTC (High Tech Campus) waar officieel geen publiek mag komen, gevolgd door een willekeurig lusje naar de eerste rotonde van Aalst, daarna weer terug naar het punt waar je de HTC op loopt. Mentaal zwaar, maar ik wist nu dat mijn familie op dat punt van de ingang van de HTC op me stond te wachten. Gewoon ff doorbijten dus!

Hierna het stuk door Genneper parken. Dat is echt niet aan mij besteed en ik merkte dat ik steeds meer moeite had om bij de pacers te blijven. Conditioneel ging het prima, maar mijn benen gaven aan dat wat we nu aan het doen waren dus echt niet tof is. Bovendien wilde mijn linker knie steeds minder.

De laatste 5 kilometer enorm mijn best moeten doen om niet te gaan wandelen, de pacers hielpen hier enorm bij! Ze leidde me af en motiveerde me om vooral door te gaan. Zonder hun denk ik niet dat ik had gered op dit punt. De laatste kilometer zat ik er helemaal doorheen, blijkbaar stond de hele vriendengroep op 300 meter van de finish aan te moedigen, maar ik heb er niks van meegekregen.

Uiteindelijk dan toch de finish! Yes! Gehaald! Zonder te wandelen en precies volgens doel: 4:14:36! Super trots, super moe, super voldaan!

Strava

Super trots dat ik hem heb uitgelopen!
Super trots dat ik me aan mijn plannen heb gehouden (met voeding en pacers)!
Super trots dat ik mijn doeltijd gehaald heb!
Enorm blij met alle support die ik ook via mijn horloge kreeg. Werkte goed en gaf iedere keer toch weer een boost!

Nu even bijkomen voordat ik start aan het volgende avontuur, maar deze post is al veel te lang, dus dat bewaar ik wel voor een volgende keer ;)

WoT stats

• L23

L23

Vandaag ook de 4 Mijl van Groningen gelopen. Inmiddels al de 11e keer dat ik meegedaan heb aan dit evenement, maar de laatste keer was 2015. Helaas mijn PR van 2009 niet kunnen verbeteren, maar alsnog een mooie tijd gelopen. Een kwestie van tijd, ik wist dat het dit jaar lastig zou worden en ook nog eens goed verkouden. Hele mooie route, maar ik loop liever wat langere afstanden. Ik zie minder op tegen de TT Marathon in november, al zal het ook wel schelen dat ik daar nog geen PR in gelopen heb :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Dbn7ZeYTj_gUrUqjIHMabYcKZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snwywDpbGOj5nKPZMm6nYUCs.jpg?f=fotoalbum_large

• redwing
En ook hier is vandaag in Eindhoven gelopen, dit keer de halve marathon nadat ik vorige jaar de kwart had gelopen. Het was mijn 2e halve (vroeger wel al een paar gelopen, maar dat is 25 jaar geleden) Ik had nl. al de halve van Veldhoven gelopen een aantal weken geleden,

Deze keer wilde ik proberen om het wat vlakker te lopen. Helaas ben ik tussendoor wel ziek geweest en heb dus sinds de Halve van Veldhoven maar weinig kilometers kunnen maken.Ondanks dat, toch voor 5:20 als tempo gekozen om mee te beginnen om op een net wat snellere eindtijd aan te komen dan de vorige (1:54)
Net als hierboven al werd gezegd waren er ook hier heel veel mensen die echt te snel starten, ik stond in het 1:50 vak, maar de meesten begonnen onder de 5:00. Aangezien ik daar ook gevoelig voor ben, maar gelijk aangesloten bij een paar die op 5:15 liepen. Aangezien dat een lekker tempo was heb ik dat de eerste 10 km gelopen, maar aangezien de hartslag iets te veel bleef stijgen en ik ook merkte dat het gevoel daar bij aansloot iets terug laten vallen naar 5:30. Dat was een tempo dat wel vol te houden was, al bleef mijn hartslag nog steeds langzaam stijgen. Maar volgens mijn berekening zou die pas bij de finish boven mijn max uitkomen, dus daar niet meer druk over gemaakt ;) . Wel nog het rondje door het PSV-stadion gelopen (op hetzelfde tempo) en uiteindelijk de finish gehaald in 1:53, toch weer een minuutje sneller dan in Veldhoven en een veel vlakkere en daarmee ook leukere race.

Ik moet zeggen dat het rondje door het stadion wel erg leuk was, al is het natuurlijk wel 300m extra lopen. Verder zag ik na de finish dat mijn max hartslag een paar slagen hoger is geworden dan voorheen (180, waar 175 voorheen de hoogste was).

Hoe dan ook weer een leuke run geweest en nu maar eens kijken wat het volgend jaar gaat worden.

edit: Ik zag trouwens wel toen ik thuis kwam dat ik een grote bloedblaar had op de teen naast mijn grote teen. Nog nooit eerder gehad en de sokken/schoenen gebruik ik toch al zo'n 500km. Tijdens het lopen wel gemerkt dat er iets niet helemaal lekker zat, maar geukkig geen echte last van gehad (alleen nu dus wel .... ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 13-10-2025 09:41 ]

[removed]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

L23 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:34:
Vandaag ook de 4 Mijl van Groningen gelopen. Inmiddels al de 11e keer dat ik meegedaan heb aan dit evenement, maar de laatste keer was 2015. Helaas mijn PR van 2009 niet kunnen verbeteren, maar alsnog een mooie tijd gelopen. Een kwestie van tijd, ik wist dat het dit jaar lastig zou worden en ook nog eens goed verkouden. Hele mooie route, maar ik loop liever wat langere afstanden. Ik zie minder op tegen de TT Marathon in november, al zal het ook wel schelen dat ik daar nog geen PR in gelopen heb :P

[Afbeelding]
Waren ook relatief ongunstige omstandigheden! Miezer en wind tegen..

Hoe is het nieuwe stuk bij het zuiderplantsoen? Het asfalt was daar altijd zo mega slecht.. en tijdens de verbouwing moest je daar zigzaggen.

• RBH
  • Nu online

RBH

Secsytime schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Hoe is het nieuwe stuk bij het zuiderplantsoen? Het asfalt was daar altijd zo mega slecht.. en tijdens de verbouwing moest je daar zigzaggen.
Ik vond de omstandigheden echt heerlijk, die miezer zorgde voor lekker wat afkoeling en van die wind merkte je niks. :)

• L23

L23

Secsytime schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Het was qua temperatuur in ieder geval top. Hele dag wel motregen inderdaad. Ik ben in een rustig tempo naar de start in Haren gelopen, maar ondanks de natte omstandigheden gelukkig niet koud gehad tijdens het wachten in het startvak. De wind heb ik me niet perse aan gestoord, maar las wel dat het inderdaad windkracht 3 tegen was. Het zal allemaal wel niet geholpen hebben :P Verder vond ik mijn schoenen (Saucony Guide 18) niet relaxt op de bestrating in Haren en in de Herestraat, weinig grip met deze natte omstandigheden. Ik was al wel bekend dat de schoen qua modder en plassen te wensen over laat, maar dit was wel heel erg.

Het Zuiderplantsoen is erg mooi geworden. Ik heb er 2015 en eerder nooit problemen ervaren. Het nieuwe stuk ging nu volgens mij geheel over de linkerweg helft, maar was breed genoeg. De weg is daar eind vorig jaar (volgens mij) volledig vernieuwd en was nu prima. Wel werd het vanaf daar steeds drukker. Ik heb dit keer mijn best gedaan om bij startwave 7 helemaal vooraan te starten om 13:00, dus het begin had ik alle ruimte. Op een gegeven moment kom je dan de bedrijvenloop startwave 6 tegen die een kwartier eerder gestart zijn. Steeds meer zigzaggen en in de Herestraat was het ook lastig om langzamere lopers te passeren.

• L23

L23

RBH schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Ik vond de omstandigheden echt heerlijk, die miezer zorgde voor lekker wat afkoeling en van die wind merkte je niks. :)
Zelfde ervaring inderdaad, de temperatuur was top. Niet te koud en ook niet te warm. Ondanks dat toch liever windkracht 3 mee :P

• RBH
  • Nu online

RBH

L23 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Zelfde ervaring inderdaad, de temperatuur was top. Niet te koud en ook niet te warm. Ondanks dat toch liever windkracht 3 mee :P
Windkracht 3 ja? Echt niks van gemerkt haha.

Zuider plantsoen daar was idd top! Voor langzame lopers als ik was het overal goed te doen. Pas bij de eindsprint in de Herestraat en Vismarkt mensen ingehaald (toen kon ik ineens wél 3 min/km…) :)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:53
Iemand hier een idee hoe ik de Evy trainingen op mijn vivoactive kan krijgen?

• Slupor
Tinusvolkel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:42:
[...]

Volgens mij haalde jij mij in bij een km of 18 :w
Ik liep het 2de deel van de estafette marathon.
Was flink afzien aangezien ik te weinig had getraind maar het was mede dankzij de andere lopers goed genoeg voor de 1ste plaatst.
Maar als je dat tempo hebt vol gehouden dan zal het wel rond de 2:45 - 2:50 zijn geworden _/-\o_
Ha, mooi man en leuk dat je me herkende! Dat heb je goed ingeschat, want ik finishte in 2:45:16. :D

Dit was de tweede keer dat ik de Eindhoven Marathon liep. De eerste keer was in 2022, toen mijn tweede marathon ooit en de eerste keer dat ik sub-3 liep. Wel een heel andere ervaring want toen blies ik me op door (veel) te snel te starten en stond op het einde geparkeerd met kramp.

De omstandigheden vandaag waren vrijwel ideaal. Bijna geen wind, graad of 13 bij de start en bewolkt. Af en toe piepte de zon er even doorheen maar dit was gelukkig maar sporadisch.
De missie was om in de 2:45 te lopen, waarvoor een gemiddeld tempo van 3:55 min/km nodig was.
Ik voelde me erg sterk en tikte de eerste kilometers af in de lage 3:50's. Omdat het zo gemakkelijk voelde, half besloten om gewoon maar dit tempo proberen vast te houden om misschien zelfs een sub-2:45 te lopen. Het idee een negatieve split te lopen ging hiermee ook overboord :+ .
Halverwege kwam ik door in 1:22:07 en eigenlijk lukte het tot km 35 ook heel goed om het tempo hoog te houden. Ik had iedere 7 kilometer m'n gelletjes ingenomen en iedere waterpost (zowaar vaak iedere 2,5km) een paar slokken water en/of sportdrank gedronken. Natuurlijk werd het op het eind zwaar, maar ik raapte ook steeds meer andere lopers op en kon me zo mooi naar voren werken. In de laatste kilometers zat ik een paar keer dicht tegen kramp aan en moest daardoor iets van het gas af. De tweede helft ging in 1:23:09, dus een minuutje verval gehad, het kleinste verval ooit voor mij op de hele marathon.
Uiteindelijk kwam ik dus over de streep in 2:45:16, wat toch weer een verbetering van 3:20 is van mijn tijd van Rotterdam dit jaar. *O* Daarmee was ik 119e overall geworden, en zelfs 20e Nederlander :o .
Het parcours dit jaar was vlak en snel, alleen het stuk over de HTC en dan het retourtje Aalst met de rotonde was wat minder, zoals hier ook al genoemd. In de laatste paar km zaten ook nog wat klinkerwegen, liever heb je dan gewoon vlak asfalt. Maar voor een snelle tijd was dit absoluut een prima parcours.

Leuk om hier ook de verslagen te lezen van de andere Tweakers die de halve of hele Marathon hebben gelopen in Eindhoven!

Strava linkje

Strava

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-12 21:56

uFx

Ook ik heb vandaag m'n tweede hele marathon in Eindhoven gelopen. Met een 1u35m op de halve marathon had ik wel het idee dat ik mijn tijd van de eerste marathon twee jaar geleden (3u51m) moest kunnen verbeteren.

Plan was om de eerste 16 km rond 5m05 te zitten, dan 16 km iets sneller (~4m55) en dan de laatste 10 kilometer op hoop van zegen. Eigenlijk gingen de eerste ~25 km helemaal goed, was ook niet vermoeid. Maar omdat ik bij mijn eerste marathon snel kramp kreeg heb ik wat meer tijd gestoken in goed drinken (water en sportdrank) om dat voor te zijn. Ik denk ongeveer een 750ml per uur, maar bij km 25 zat mijn blaas zo vol dat ik echt even een plaspauze moest inlassen (de boom die de volle laag kreeg is morgen of twee keer zo groot, of afgestorven :+) . Dat deed ik overigens rond km 29 en daar kreeg ik helaas ook weer (bijna) kramp in m'n linkerhamstring, net als de vorige keer.

Samen met de plaspauze wist ik in ieder geval zeker dat de 3u30m niet ging lukken en ik moest mijn tempo ook wat meer beperken om te voorkomen dat het linkerbeen volledig in de kramp schoot. Ik vond het verval in de laatste 10 kilometers net iets teveel maar uiteindelijk met 3u41m over de finish gekomen. Ondanks dat ik hier nu op de bank zit te balen dat de kramp weer terug is gekomen (ondanks meer drinken) ben ik morgen denk ik wel trots dat ik 10 minuten van m'n PR heb gelopen. Misschien was het een beetje naïef om te denken dat ik er wel 20 minuten vanaf kon lopen ;)

Dus mocht iemand nog tips hebben hoe ik zoiets kan trainen/voorkomen dan hoor ik dat graag! Bij mijn marathontrainingen nooit last gehad van kramp (ook niet bij > 30 km), maar die loop je op een rustiger tempo natuurlijk. Mijn lichaam is wel eentje met een snel metabolisme: ik eet niet veel maar wel vaak, en vocht wordt dus blijkbaar niet vastgehouden en gaat direct naar de blaas :P

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• redwing
@uFx Zout/suikertekort? Want als het drinken rechtstreeks de blaas in gaat is het iig niet het vocht wat het probleem is.

[removed]

• uFx

uFx

redwing schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:53:
@uFx Zout/suikertekort? Want als het drinken rechtstreeks de blaas in gaat is het iig niet het vocht wat het probleem is.
Ja, wellicht, maar heb daar wel rekening mee gehouden door 50/50 water en sportdrank te drinken, en in de eerste kilometers was het zelfs vooral sportdrank. Dus had gehoopt dat dit zou zorgen dat het wat meer zou blijven zitten. Bij de trainingen ook last van gehad, maar dan zweet je iets minder dus dan is het logischer.

• tuinïnen
  • Laatst online: 13:00

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Vandaag ook in Eindhoven gelopen, mijn eerste halve marathon ooit. Of het de spanning was of dat ik iets onder de leden heb weet ik niet maar mijn hartslag vloog al na 2 km flink omhoog. Een hartslag wat ik in mijn trainingen normaal pas tegenkom richting het einde. Gemiddeld met 170 rondgelopen in een laag tempo en dat is toch wat teveel van het goede.

Mij hier maar bij neergelegd en uiteindelijk op 2:31 uitgekomen. Maar wel gefinished en daar ging het vandaag eigenlijk ook gewoon om. Een mooie ervaring en er is in ieder geval genoeg ruimte voor verbetering :)

Heb absoluut geen looptalent en de tijden die ik hierbij zie komen zet ik mijn hoed voor af.

https://strava.app.link/OGAHenVPpXb

[ Voor 3% gewijzigd door tuinïnen op 12-10-2025 23:51 ]

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:12
uFx schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:38:
Ook ik heb vandaag m'n tweede hele marathon in Eindhoven gelopen. Met een 1u35m op de halve marathon had ik wel het idee dat ik mijn tijd van de eerste marathon twee jaar geleden (3u51m) moest kunnen verbeteren.

Plan was om de eerste 16 km rond 5m05 te zitten, dan 16 km iets sneller (~4m55) en dan de laatste 10 kilometer op hoop van zegen. Eigenlijk gingen de eerste ~25 km helemaal goed, was ook niet vermoeid. Maar omdat ik bij mijn eerste marathon snel kramp kreeg heb ik wat meer tijd gestoken in goed drinken (water en sportdrank) om dat voor te zijn. Ik denk ongeveer een 750ml per uur, maar bij km 25 zat mijn blaas zo vol dat ik echt even een plaspauze moest inlassen (de boom die de volle laag kreeg is morgen of twee keer zo groot, of afgestorven :+) . Dat deed ik overigens rond km 29 en daar kreeg ik helaas ook weer (bijna) kramp in m'n linkerhamstring, net als de vorige keer.

Samen met de plaspauze wist ik in ieder geval zeker dat de 3u30m niet ging lukken en ik moest mijn tempo ook wat meer beperken om te voorkomen dat het linkerbeen volledig in de kramp schoot. Ik vond het verval in de laatste 10 kilometers net iets teveel maar uiteindelijk met 3u41m over de finish gekomen. Ondanks dat ik hier nu op de bank zit te balen dat de kramp weer terug is gekomen (ondanks meer drinken) ben ik morgen denk ik wel trots dat ik 10 minuten van m'n PR heb gelopen. Misschien was het een beetje naïef om te denken dat ik er wel 20 minuten vanaf kon lopen ;)

Dus mocht iemand nog tips hebben hoe ik zoiets kan trainen/voorkomen dan hoor ik dat graag! Bij mijn marathontrainingen nooit last gehad van kramp (ook niet bij > 30 km), maar die loop je op een rustiger tempo natuurlijk. Mijn lichaam is wel eentje met een snel metabolisme: ik eet niet veel maar wel vaak, en vocht wordt dus blijkbaar niet vastgehouden en gaat direct naar de blaas :P
Ik woon in de wijk bij km 25. Zal de boompjes wel in de gaten houden :)

Verder leuk om positieve verhalen te horen over Eindhoven. Startschot kwam van mij.

• uFx

uFx

3ssen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 06:25:
[...]

Ik woon in de wijk bij km 25. Zal de boompjes wel in de gaten houden :)
Sorry :D

Nog over het ontbreken van het Stratumseind: helemaal niet gemist! Op deze nieuwe route was ook erg veel support en met als voordeel dat je ruimte genoeg had... om intern te vloeken dat je soms over klinkers moest lopen. Dus dat was wel even heel zwaar :S

Verder heel mooi evenement, goed georganiseerd (Golazo kan het dus wel) en bizar veel supporters. Als ze nog de High Tech Campus zouden kunnen vervangen met iets groeners dan zou het perfect zijn. Op de zaterdag heb ik ook de 5 km gedaan met m'n zoontje en ook daar was het overal volle bak.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik vond eigenlijk het stuk over de HTC wel prima gisteren, vooral die ene lange rechte weg. Iedereen liep daar links en ik had heerlijk vrij baan om er rechts langs te gaan. Stukje daarna naar de rotonde in Aalst en de nogal onneven klinkerweg bij Boutenslaan/Dommelplantsoen was wel minder, km 38/39 is niet het juiste moment voor de slechtse ondergrond...

Merkte zelf ook dat ik aan het einde ook niet zoveel behoefte meer had aan mensen die mij met naam gingen aanmoedigen. teveel afleiding.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:08
Helemaal gelukkig dat ik de 4mijl van Groningen onder de 30 minuten heb gelopen! Omdat het ook altijd een beetje een reünie is, niet de allerbeste nacht ervoor gehad. Iets te veel vette hap, toch een wijntje. Maar omdat ik pas om 13:15 startte kwam dat denk ik wel goed.
Ondanks 28000 deelnemers weinig last van verkeer. Voor mijn gevoel zelfs rustiger door de spreiding van de waves dan ik voorgaande jaren. Organisatie is ook best indrukwekkend. Alles loopt lekker door en nergens issues, wat race stress beperkt.
Ik wilde proberen om onder de 30 te duiken. Ik vind het om een of andere reden echt moeilijk om mezelf uit mijn comfortzone te krijgen en uit mezelf te persen wat er in zit. Ook wil ik nog wel eens te enthousiast starten (zoals veel van ons natuurlijk). Maar, ik kon mezelf redelijk snel naar 4:40 krijgen en ondanks wat ongemakjes (vooral door de vorige dag) hield ik mezelf daar goed constant op tot het einde. Zelfs nog een sprint op de laatste 200 meter, waarbij ik wel een beetje bot links mijn ruimte heb opgeëist van de zwaaiende wandelaars.
Wel jammer dat iedereen hier altijd gelijk op de finish stopt waardoor ik best hard in contact kwam met iemand voor me. Maar goed, 29:49 op de klok en nieuw pr op de 5k van 22:12 dus ik ben gelukkig.

Jezus saves and takes half damage.

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-12 23:14
Gisteren voor de verandering eens geen lange duurloop maar ik liep net als vele anderen de 4Mijl van Groningen! Dit was de eerste keer voor mij (en dat voor een hardlopende Groninger) en heb dr erg van genoten! Wat een enthousiasme en wat een publiek langs de kant, ondanks de miezerregen.

Omdat ik me doorgaans meer richt op de langere afstanden (15+ ongeveer) vond ik het lastig inschatten hoe hard ik kon gaan. Ergens is het natuurlijk verleidelijk om het als een iets uit de kluiten gewassen 5k te zien. Maar in 1,4km kun je natuurlijk nog ontzettend hard stuk gaan oOo

Uiteindelijk vooraan in de wave gestart waardoor het eerste bochtige deel in Haren soepel verliep zonder verkeer. Dit verkeer viel me trouwens reuze mee, er was duidelijk aangegeven dat de snellere renners links konden houden en de tragere rechts en op een incidentele uitwijkactie na ging het goed. Al met al lekker kunnen rennen en zeer tevreden gefinished met een tijd van 24:32 :Y

*denkt na over goede signature*

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-12 22:19
Naast het loopfestijn in Eindhoven was er in Enschede de Herfstloop waar ik mijn eerste halve marathon wedstrijd heb gelopen. Twee maanden voor de wedstrijd ingeschreven, waarvan ik 6wk heb getraind (week vakantie + week taperen). In aanloop tijdens de laatste trainingsweek nog PRs neergezet op de 1km, 5km, 10km dus ondanks korte trainingsperiode had ik vertrouwen dat basistempo goed zat. Enige zorgpunt was mogelijk tempoverval na ~15km, want meestal begint dan mijn maag te knorren. :P

Voor de wedstrijd de route geïmporteerd in Garmin Connect en een PacePro plan gemaakt met negatieve split en doeltijd 1u45min. In de praktijk is dat eerder een positieve split geworden, waarbij eerste 11km steeds 5-10s sneller dan doeltempo en daarna moeite met versnellen :+
Hartslag aan de start toch wat hoog met 100SPM en tikte na 5km al de 160SPM aan, maar is daarna stabiel tussen de 160-170BPM gebleven met totaal gemiddeld 157BPM (lijkt me best oke?)

Waar ik geen rekening mee had gehouden was de impact van 50% verhard en 20% onverhard bospad. Dan loop je best veel in soort optocht te zoeken naar juist voetlanding en voorkomen dat je in een kuiltje of op boomwortel stapt. Denk dat dit de oorzaak was van pijn in de rechterknie + enkels vanaf 14km en tempo iets lager kwam te liggen. Al met al leek ik toch nog wat reserves te hebben, want de laatsten 1.5km nog wat aangezet om met netto 1:44:17 binnen te komen *O*

Buiten wat stijfheid en spierpijn valt de 'schade' me vandaag alles mee, dus het plan is ergens in feb-mrt de volgende halve marathon te lopen! Iemand suggesties voor mooie loop in die periode voor in Gelderland/Overijssel?

Wel bijzonder zijn de GPS verschillen op deze route, echt irritant voor de PRs en analyse :?
Wedstrijdchip geeft een afstand van 21.7km in netto 1:44:17 (die afstand geeft ie bij alle renners)
Garmin Fenix 7 Pro met afstand 21,24km in 1:44:47 met tijd voor HM in 1:43:37
Strava met afstand van ruim 23km met tijd HM in 1:35:38 - Pixel 10 Pro GPS issues denk ik?

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:08
@Don Juansen mag het ook al in Januari zijn? Dan zag ik deze voorbijkomen (zit er zelf met een schuin oog naar te kijken, vandaar ;))
https://montferlandhalvemarathon.nl/

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:42
Don Juansen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:01:
[...]
Hartslag aan de start toch wat hoog met 100SPM en tikte na 5km al de 160SPM aan, maar is daarna stabiel tussen de 160-170BPM gebleven met totaal gemiddeld 157BPM (lijkt me best oke?)
Jij bent de enige die dat kan beoordelen. Hartslagzones zijn super persoonlijk. Voor een halve marathon verwacht ik voor mezelf ergens midden 180 qua gemiddelde hartslag :P
Waar ik geen rekening mee had gehouden was de impact van 50% verhard en 20% onverhard bospad. Dan loop je best veel in soort optocht te zoeken naar juist voetlanding en voorkomen dat je in een kuiltje of op boomwortel stapt. Denk dat dit de oorzaak was van pijn in de rechterknie + enkels vanaf 14km en tempo iets lager kwam te liggen. Al met al leek ik toch nog wat reserves te hebben, want de laatsten 1.5km nog wat aangezet om met netto 1:44:17 binnen te komen *O*
Mooie tijd voor een eerste! Zeker op een niet al te snel parcours. Onverhard lopen is een kwestie van oefenen. Enerzijds wordt je handiger, anderzijds raakt je lichaam ook gewend aan de wisselende belasting en wordt je wat sterker.
Wel bijzonder zijn de GPS verschillen op deze route, echt irritant voor de PRs en analyse :?
Wedstrijdchip geeft een afstand van 21.7km in netto 1:44:17 (die afstand geeft ie bij alle renners)
Garmin Fenix 7 Pro met afstand 21,24km in 1:44:47 met tijd voor HM in 1:43:37
Strava met afstand van ruim 23km met tijd HM in 1:35:38 - Pixel 10 Pro GPS issues denk ik?
Ik zou me er niet al te druk om maken. Vergeet vooral de afstand/tijd van de telefoon. Maar waarom je strava apart opneemt als je ook een garmin hebt is beyond me. Push gewoon vanaf garmin naar strava...

En is de Midwinter Marathon iets? Rond de halve hebben ze een 16 of 25km geloof ik.

If you can see, look. If you can look, observe

• DeCo
ASML Eindhoven Marathon 2025

De week voor de marathon verliep op zich prima en volgens voedingsplan. Dag met rijst, pasta en avond ervoor traditioneel pannenkoeken - de kinderen rekenen er inmiddels op. Verder niet overdrijven en doen wat je altijd doet. Ik ontbijt al elke dag met zelfgemaakte granola met extra noten en dergelijke. Dus qua voeding helemaal prima. Alleen de nachten waren rommelig. De hele week goed gedronken, met het gevolg dat ik 's nachts ook een keer eruit moest. Maar gedurende week voelde ik me een beetje mweh.. ach, misschien hoort dat gewoon bij de bekende taper-kwaaltjes. De laatste nacht was toch wel bijzonder. Ik had zo erg gezweet dat ik het bed uitdreef. Serieus gewoon kletsnat, kussen, lakens.. alsof ik iets onder de leden had.
Dus niet zo heel erg uitgerust ging ik om 6 uur uit bed. Drie witte broodjes met jam, Maurten Drinkmix, Nuun Sport, nog wat extra water erbij, twee bananen onderweg naar Eindhoven. Aan de hydratatie en voeding kan het niet liggen, flink bijgetankt.

Bij kennissen, die in de buurt van de start wonen, omgekleed nog wat gedronken, bidon met Nuun Sport afgeleverd die ze halverwege zouden gaan aanbieden ben ik toch met een goed gevoel naar de start gelopen. Hartslag was bij het inlopen laag, niet teveel wedstrijdspanning en het weer was aangenaam, misschien een paar graden te warm nog. Ik had een goedkope wegwerptrui van Zeeman aan, maar die voelde overbodig. Het plan na heel veel gepieker, wikken en wegen: streeftijd 3:05 en rustig vertrekken met een tempo van 4:24/km en het tempo langzaam opbouwen gedurende afstand of in ieder geval proberen het tempo op z'n minst vast te houden en als het kan te streven naar een ideale, misschien ietwat ambiteuze, negatieve split om die 3u05 te kunnen halen. Anders is één a twee minuten langzamer ook helemaal dikke prima. Ik had mijn lange duurlopen namelijk op ingericht door steeds een negatieve split te lopen en die -naar mijn idee- perfect uitgevoerd. Bovendien werkt het motiverend als je tegen het einde mensen op kunt rapen.

Zo gezegd, zo gedaan. Gedurende 25km heb ik keurig aan dat plan gehouden. Strak en constant gelopen, het was een comfortabel tempo. Zo constant dat er medelopers waren die vast gingen plakken en mij als pacer gebruikte "joh, ik loop al 15km achter je, lekker tempo hoor". Dat motiveerde en het dwong mij enigzins om gecontroleerd door te lopen (fout van vorig jaar door te snel te starten, deze kan ik afvinken). Uiteindelijk ben ik ze kwijtgeraakt, hun doel lag immers ergens op 3u15. Verder hield ik me deze keer keurig aan het voedingsplan. Ik had 4 grote Maurten 160-gels. Puur praktisch eigenlijk, hoef je niet zoveel mee te nemen en heb daar op getraind. Bij de start één genomen en strak op elke 10km een gel. Tussendoor bekertjes water gedronken; niet teveel om geen vol gevoel te krijgen (fout nummer twee, ook deze kan ik afvinken). Ergens rond de 28km begon er een minimaal klein krampje in de kuit op te spelen en precies op dat moment kreeg ik mijn bidon aangeboden. Perfecte timing! Heel even gewandeld om de drank goed tot me te nemen, halve liter weggekloekt. Ik kon mijn tempo weer redelijk herpakken voor zover dat nog ging. Bij 30+ kilometer beginnen de benen immers een beetje te sputteren. Bovenbenen gingen zeer te doen, loop je over dat vervelende bruggetje High Tech Campus binnen en besef je: de mentale strijd is begonnen! Hier moet ik me doorheen zien te bijten, want High Tech Campus omvat 7km, wist ik. Dat is een serieus stukje in een serieus mindere omgeving. Geen publiek, brede lanen, hoogbouw, saai. Bovendien werkt het niet motiverend, omdat je binnenkomt over hetzelfde bruggetje waar je High Tech Campus weer uit loopt, dus je ziet daar de snellere lopers de campus verlaten. En heb je het extra lusje om een rotonde bij Aalst waar je naar snellere lopers kunt zwaaien. Maar andersom gezien.. uiteindelijk loop je zelf daar op de terugweg, en dan werkt het weer wel goed. Je ruikt de finish al. Even die draai over de keien bij de Boutenslaan nog. Ik heb mezelf bij de laatste drankposten de tijd gegeven om goed te drinken en zo een spurt naar de finish te kunnen maken. Dus de laatste 10km verliepen zodoende wat grilliger en heb ik me steeds herpakt, pijn is fijn, auw.. terugvallen.. nee, rennen verdorie! Terug naar 4:21/km en zo op en af.

Ondanks het feit dat Stratumseind uit de route was gehaald en daar over teleurgesteld was eerste instantie, heb ik het eerlijk gezegd niet gemist. Het was heerlijk lopen langs het Parktheater de stad in. Ook hadden ze een keurige scheiding met hekken gemaakt waar halve en hele marathonlopers samenkomen en kon je de eindsprint prima inzetten. De klok staat op 3:10:40, zodra hij in zicht komt. Dat wordt 3:11, dacht ik.. die 10 zit er niet meer in. Maar dat is de brutotijd natuurlijk, er gaat nog wel iets van af, maar niet veel meer want ik startte al redelijk voor aan. Met verbeten gezicht door de zere benen de finish over! Het is sowieso een PR (vorig jaar 3:12), maar hoeveel? Pas bij de medailleuitreiking zag ik op de telefoon de notificatie van de marathon-app binnen komen: 3:09:11 !! BAM!

Jazeker, heel blij! Veel beter dan ik dacht op het moment dat ik over de finishlijn liep. Ik juichte in mezelf, want het publiek werd ver van de finish vandaan gehouden. Blijdschap met een dubbel gevoel, want 3:05 niet gehaald, maarrr.. ik moet realistisch zijn en beseffen dat dit de tijd is wat ik kan lopen. Ik heb van mijn fouten geleerd en de verbeteringen toegepast in deze marathon. Waar moet ik het nu nog halen dan? Wat kan ik doen? Alles is goed gegaan, maar toch wil ik volgend jaar nog een tandje erbij proberen. Enige wat ik nog kan doen is werken aan die laatste en grillige 10km. Daar is sowieso nog heel wat te halen. Nu eerst even lekker rusten en nagenieten.

Strava, or it didn't happen

• redwing
Het viel me in Eindhoven trouwens wel op dat er de laatste kilometers veel lopers onderuit lagen en er reden ook verschillende ambulances die met sirene aankwamen. Zelfs nog eentje opgevangen die naast me onderuit aan het gaan was (naast een EHBO'er dus nadat ie zat gelijk weer doorgelopen)

[removed]

• DeCo
redwing schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:35:
Het viel me in Eindhoven trouwens wel op dat er de laatste kilometer veel lopers onderuit lagen en er reden ook verschillende ambulances die met sirene aankwamen. Zelfs nog eentje opgevangen die naast me onderuit aan het gaan was (naast een EHBO'er dus nadat ie zat gelijk weer doorgelopen)
Ja, klopt.. dat viel mij ook op inderdaad. Aantal momenten gezien dat het er ineens inschoot bij lopers en strompelend de berm in gingen, of daar al lagen/zaten/stretchen. Opvallend.

• uFx

uFx

DeCo schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:40:
[...]
Ja, klopt.. dat viel mij ook op inderdaad. Aantal momenten gezien dat het er ineens inschoot bij lopers en strompelend de berm in gingen, of daar al lagen/zaten/stretchen. Opvallend.
Is in andere jaren niet veel anders geweest overigens, toen lag dat stuk in het Philips de Jongh park vol met mensen die er echt doorheen zaten. Dan zit je ook ongeveer op kilometer 36 en dan wordt gewoon echt zwaar.

Overigens vond ik op de momenten dat de zon even scheen ook echt wel warm. Luchtvochtigheid was ook wat hoog. Maar verder prima weer, geen goed smoesje in ieder geval })

• ed14n
redwing schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:35:
Het viel me in Eindhoven trouwens wel op dat er de laatste kilometers veel lopers onderuit lagen en er reden ook verschillende ambulances die met sirene aankwamen. Zelfs nog eentje opgevangen die naast me onderuit aan het gaan was (naast een EHBO'er dus nadat ie zat gelijk weer doorgelopen)
Dit viel mij ook op. Ook bij de halve marathon al. Zelfs al mensen zien instorten na 8km. Misschien dat het toch eigenlijk nog net iets te warm was en dat mensen daar niet op aangepast hebben. Het leek nota bene perfect weer, maar misschien was de vochtigheid in combinatie met 17(?) graden toch zwaarder dan we met elkaar dachten?

Ik weet het ook niet, het zijn natuurlijk ook wel veel deelnemers.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:37
PatrickPR schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:53:
[...]
Voorheen was het in de sporthallen trouwens ook mogelijk om na het rennen te douchen en om te kleden. Toch wel prettig als je nog 2 uur reizen met het OV voor de boeg hebt. Maar ik zit te zoeken op de site van de marathon, maar ik kan nu niet meer vinden dat dat dit jaar mogelijk is. Zou toch jammer zijn dat die faciliteit ook is geschrapt.
Even terug komend op de TCS Amsterdam marathon.

In de TCS Event Guide staat bij de Algemene informatie dat de Sporthallen Zuid beschikbaar zijn om om te kleden en te douchen, gelukkig.

En misschien ten overvloede: metrostation Amstelveenseweg is op zondag gesloten tussen 13.00-18.00. Je moet gebruik maken van station Amsterdam Zuid.

• nokie
  • Laatst online: 14:00
ed14n schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:59:
[...]

Dit viel mij ook op. Ook bij de halve marathon al. Zelfs al mensen zien instorten na 8km. Misschien dat het toch eigenlijk nog net iets te warm was en dat mensen daar niet op aangepast hebben. Het leek nota bene perfect weer, maar misschien was de vochtigheid in combinatie met 17(?) graden toch zwaarder dan we met elkaar dachten?

Ik weet het ook niet, het zijn natuurlijk ook wel veel deelnemers.
Misschien waren het allemaal Belgen :)B ? Het enige wat ik mij van de laatste 2km van mijn marathon in Eindhoven (in 2019, ook een best warme editie) herinner, was de intense kroket-uit-de-muur geur en hoe mijn maag dubbelklapte. Die laatste 2km waren de hel }:O

Verder gefeliciteerd aan alle lopers, echt mooie prestaties (ook van zij die het gevoel hebben dat ze misschien wat traag zijn).

Zelf ben ik nog steeds aan het twijfelen of ik me inschrijf voor de halve in Antwerpen zondag. Wo-do-vrij worden 3 zware werkdagen én praktisch wordt het een gedoe (mijn vrouw loopt de 10 in de voormiddag), maar stiekem heb ik toch wel zin…

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:33
Reest Run Halve Marathon, zaterdag 11 oktober
Voor mij stond dit weekend in het teken van een tussentijdse halve marathon. Ondanks dat er in een Stryd Marathon trainingsplan eigenlijk geen ruimte is voor langere wedstrijden (je kunt hoogstens in een testweek eens een 20-minuten-test vervangen door een 5K race), wilde ik dit najaar toch ook wat wedstrijdjes lopen. Gewoon om het leuk te houden. Dus besloten om de lokale halve marathon te lopen en ook voor de eerste keer (2 weken voor mijn marathon...) de Zevenheuvelenloop te doen. Verandering van spijs doet eten, dus zo houd ik mijzelf ook gemotiveerd om te blijven trainen.

Delen van het parcours loop ik vaker; ik schat in dat ik zo'n 70% eerder heb gelopen in dit trainingsblok. Dus ik wist wat ik kon verwachten. In de ochtend het volkoren brood vervangen voor geroosterd wit brood met jam, de avond ervoor nog een extra bidon sportdrank gehad. Ik wilde deze halve gebruiken als intensieve trainingsloop op (gehoopt/gedroomd) marathontempo. Daarom ook 2 gels meegenomen om te oefenen met eten zoals ik dat bij de hele ook zou doen plus een 250ml soft flask met sportdrank voor het gemak van drinken.

Ondanks dat ik vooraf wat twijfels had over de Asics Metaspeed Sky Tokyo kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen - en zodoende had ik die aangetrokken voor de start. Om 11:30 mezelf bij AV-leden rond eenzelfde kaliber gepositioneerd en we vertrokken!

Het doel was dus 4:15/km, maar uiteraard ging het iets te vlot van start. Al wist ik mij nog aardig te beheersen, een ander lid van de club schoot er nog net iets harder vandoor en had zich na 6 km opgeblazen. Op mijn Garmin had ik de race in blokken als workout geprogrammeerd:
  • 3 x 5 km, tempo 4:10 - 4:20/km
  • 3 km, tempo 4:10 - 4:20/km
  • 3,1 km, tempo 4:00 - 4:15/km
Zo dacht ik verstandig te werk te gaan tijdens de race, maar de 5 km splits waren ietsje te snel, met gemiddeld tempo van 4:07, 4:10 en 4:10/km. Daardoor was de hartslag ook ietsje hoger dan ik tijdens de marathon wil, al voelde het niet te zwaar. Maar vanaf km 16 voelde ik toch wel wat zeurende pijntjes (knie, bovenbeen) wat niet ideaal was, maar toch het 3-km blok weten te voltooien met een gemiddeld tempo van 4:15/km. Wel moest er nu direct een vervelend viaduct beklommen worden, waarbij ik de Sky Tokyo's niet echt lekker voor mij kon laten werken. Ploeteren dus, met een tempo dat sterk inkakte. Die gehoopte eindsprint vanuit het pacing/workout-plan ging hem niet worden. Gelukkig gaat het viaduct ook weer omlaag, en toen was het nog eventjes volhouden tot het eind. Helaas moesten we 800m voor de finish toch nog even in de ankers: het was zo druk bij de afrit van de snelweg en de stoplichten aldaar dat het verkeer voorgelaten werd en de hardlopers moesten stoppen. Het kost je misschien eens 10 seconden, maar stoppen en weer starten is nooit fijn. De laatste 400 meter nog een grasheuveltje en een onverhard pad, om te finishen op de atletiekbaan in 1:29:05. Mijn snelste tijd voor een HM wedstrijd, dus best tevreden, maar tijdens een marathon heb ik al eens een snellere halve gelopen (en dat aan het eind moeten bekopen).

Ik heb nu nog 7 weken tot aan de marathon. Dan een sub 3 marathon lopen lijkt me te ambitieus, dus daar ga ik geen druk meer op zetten in de resterende trainingsweken. Ik zie wel waar ik op uit kom in de laatste week. Over de Asics Metaspeed Sky Tokyo ben ik niet heel enthousiast als marathonschoen voor mij. Daar weet ik niet alles uit te halen. Hij is wel heel leuk bij het van een viaduct af stuiteren (leuk testmoment bij het viaduct op km 3 waar ik letterlijk vooruit sprong :+ ). Ook meer spierpijn dan normaal op zondag, dus een bezoekje aan de sauna zondagmiddag was lekker :)

En nog gefeliciteerd aan alle wedstrijdlopers van dit weekend! Mooie verhalen *O*

[ Voor 3% gewijzigd door SkyR op 13-10-2025 13:04 ]

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:50
Zondag mijn eerste marathon. Ben me beetje aan het inlezen over vocht en voedingsplan.
Eerder al halve marathon (en lange duurlopen) met pannekoeken&stroop als ontbijt, elke 7km een gel van powerbar en zo nu en dan water. Mijn maag gaat hier prima op, tijdens de marathon ga ik voor elke 6km een gel, zo nu en dan een stukje banaan en verder zoals hierboven.

Nu de marathon en toch van plan iets meer in te nemen en lees dus van meerdere mensen dat ze dag van te voren en vlak voor de race nog sportdrank naar binnen werken.
Ik heb thuis een herstelpoeder van sis . Is dat iets dat ik dan ook prima kan gebruiken, of is het beter om bijv aquarius of aa drink uit de supermarkt te scoren? (beide kan ik met sporten prima tegen)

[ Voor 6% gewijzigd door Megupe op 13-10-2025 13:19 ]

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-12 22:19
@Gaargod Mooie tip, uurtje rijden vanaf thuisbasis in Heerde. Die zaterdag kom ik terug van een week wintersport, maar het is best een optie.

@Roozzz Midwintermarathon in Apeldoorn stond met potlood in de agenda hier, want vorig jaar daar een heerlijke 16km gelopen. Helaas doorkruist door andere plannen voor 2026. Strava op telefoon was aan, omdat ik de Fenix 7 Pro net paar dagen binnen had - wilde zeker weten dat support team live tracking had :)

Die hartslag heb je een punt, dat is ook heel persoonlijk. In 2019 keer een sportmedisch onderzoek gedaan, misschien dat ik dit nog eens ga doen. Ik heb het idee dat trainen op hartslagzones namelijk wel goed werkt om progressie te boeken. Midden 180 zou hier vanwege de leeftijd al boven de max zitten! :X

• Slickk
Megupe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:18:
Zondag mijn eerste marathon. Ben me beetje aan het inlezen over vocht en voedingsplan.
Eerder al halve marathon (en lange duurlopen) met pannekoeken&stroop als ontbijt, elke 7km een gel van powerbar en zo nu en dan water. Mijn maag gaat hier prima op, tijdens de marathon ga ik voor elke 6km een gel, zo nu en dan een stukje banaan en verder zoals hierboven.

Nu de marathon en toch van plan iets meer in te nemen en lees dus van meerdere mensen dat ze dag van te voren en vlak voor de race nog sportdrank naar binnen werken.
Ik heb thuis een herstelpoeder van sis . Is dat iets dat ik dan ook prima kan gebruiken, of is het beter om bijv aquarius of aa drink uit de supermarkt te scoren? (beide kan ik met sporten prima tegen)
Ik zou niet meer iets nieuws gaan proberen zo kort voor je marathon. Avond van tevoren weinig risico (maar zelfs dan niet handig), maar op de dag zelf moet je niet meer iets nieuws gaan proberen.

Gewoon de dag ervoor veel pasta en andere vormen van koolhydraten naar binnen werken, goed water blijven drinken, dan komt het wel goed.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Slickk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Gewoon de dag ervoor veel pasta en andere vormen van koolhydraten naar binnen werken, goed water blijven drinken, dan komt het wel goed.
Alleen als je dat altijd doet dus.

• Slickk
Secsytime schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Alleen als je dat altijd doet dus.
Hmm, niet zo mee eens? Ik eet één á twee dagen van tevoren ontzettend veel koolhydraten en weinig vezels, dat doe ik normaliter nooit. Het is bewezen dat daarmee je glycogeenvoorraad gevuld is, welke je nodig hebt en na ~2 uur hardlopen wel leeg is (maar als het goed is vul je onderweg je voorraad aan met gels en evt sportdrank).

Dat hoor en zie ik anderen ook doen.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Slickk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Hmm, niet zo mee eens? Ik eet één á twee dagen van tevoren ontzettend veel koolhydraten en weinig vezels, dat doe ik normaliter nooit. Het is bewezen dat daarmee je glycogeenvoorraad gevuld is, welke je nodig hebt en na ~2 uur hardlopen wel leeg is (maar als het goed is vul je onderweg je voorraad aan met gels en evt sportdrank).

Maar dan nog is het handig om dat een meer voor een lange loop te testen toch?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Slickk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Ik doe gewoon wat ik altijd doe, voor de 35-36k trainingslopen carboload ik ook niet..

Stel je voor dat je last van je maag krijgt omdat je veel vetter eet dan normaal? Dan kun je pas snel rennen! Van wc naar wc. :+

• Juancho
Weet iemand dit toevallig? Ik gebruik Trenara en soms verplaats in een training na een andere dag. Zoals vandaag. Ik gebruik Gmail als mijn agenda en daar heb ik Garmin Agenda aan toegevoegd. Bij het aanmaken van de trainingen door Trenara staat alles helemaal goed. Echter als ik in Trenara een training verander qua datum...neemt Google Agenda dit niet goed over vanuit de de Garmin Agenda (waar het dus wel goed staat). Handmatig syncen helpt ook niet. Iemand een idee voor ik Trenara ga contacten?

Kortom, vanuit Trenara naar Garmin agenda's gaat goed. Garmin Agenda heb ik toegevoegd aan Google Agenda en daar wordt het niet overgenomen. Of zou dit een issue zijn met het publiceren van de Garmin agenda in Google Agenda?

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 13-10-2025 14:39 ]

• Slickk
Secsytime schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

Ik doe gewoon wat ik altijd doe, voor de 35-36k trainingslopen carboload ik ook niet..

Stel je voor dat je last van je maag krijgt omdat je veel vetter eet dan normaal? Dan kun je pas snel rennen! Van wc naar wc. :+
Veel vetter eten =/= carbloaden? Het gaat over koolhydraten :)

Hij vraagt om tips, dit zijn mijn tips. Tegenwoordig hoef je de man met de hamer niet meer tegen te komen, gezien we nu meer weten over voeding. Carbloaden helpt hier bij. Als ik weet dat ik langere duurloop ga doen, eet ik het liefst die avond ervoor wel iets van pasta of rijst. Ik merk dat het qua energie dan beter gaat (en achteraf qua herstel ook).

@Shinji Klopt, liever al eens eerder getest. Maar ik denk dat je geen last van je maag gaat krijgen een dag later gezien het eten al verwerkt is.

[ Voor 10% gewijzigd door Slickk op 13-10-2025 14:42 ]

• DeCo
Secsytime schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:34:
[...]

koolhydraten != vet
dus als het goed is, ga je er niet harder van naar het toilet.

Maar ergens wel een beetje mee eens, dat je voor normale lange duurlopen ook niet als een malle gaat carboloaden. Maar het grote verschil is, dat je die lange duurlopen niet voluit gaat in tegenstelling tot een wedstrijd. Althans, in die zin vind ik het dan ook niet persé nodig. Wel boots ik een wedstrijd zoveel mogelijk na: licht ontbijt, drinkmix en gels.

• DeCo
Hartloper schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:50:
Het is ongeveer 50/50, iets meer maltodextrine. Uiteindelijk is maltodextrine puur glucose, het is niet omdat dat een langere molecule is dat het zoveel trager wordt opgenomen, dat is ook maar marketing. Maltodextrine wordt zeer snel afgebroken in pure glucose.
Het is duidelijk dat voor @DeCo 80 gram suiker (een Maurten 320 drinkmix) teveel is wanneer hij het inneemt voor de inspanning. Dat zijn teveel snelle suikers en te snel ingenomen. Daar krijgt-ie reactieve hypoglycemie van.

Dat heeft niks met electrolyteninbalans te maken zoals jij suggereert, want hij krijgt die klachten vrij kort na inname van Maurten en nog in het begin van zijn inspanning, zie zijn verhaal. Da's veel te vroeg om al electrolytenstoornissen te hebben.

@DeCo de Maurten gels zijn 40 gram KH (geen 80 zoals de drinkmix), gels worden wat trager opgenomen. Maar vooral die gels neem je tijdens inspanning, dan worden suikers via een insuline-onafhankelijk mechanisme opgenomen in de spieren en daarom geeft inname van de gels geen problemen.
Om hier nog even op terug te komen..
Ik heb de dag voor de marathon zowel overdag als 's avonds tussendoor een drinkmix gedronken in het kader van stapelen. De volgende ochtend naast het ontbijt nogmaals een drinkmix gedronken. Ik had deze keer nergens last van!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
Aangezien er al zoveel verhalen over de marathon van Eindhoven gepost zijn zal ik het wat korter houden, maar mijn eerste marathon is ook een feit.

Met een prima trainingsperiode achter de rug, waarin ik ondanks de drukke en warme zomer maanden toch bijna elke week 3 keer gelopen heb (zeker de laatste maanden) stond ik gisterochtend met gezonde spanning aan de start.

Het doel was 3:30, maar om de drukte rondom de pacers te voorkomen iets ervoor gestart. Op mijn horloge kan ik prima zelf bijhouden wat het tempo is, en zolang dat onder de 5 min/km blijft zit ik goed. Alleen starte ik hierdoor tussen de iets snellere lopers waardoor ik moeite had mijn tempo te vinden en ik telkens meegetrokken werd in een tempo rond de 4:45 min/km, toch wel erg veel sneller dan gepland. Na een paar kilometer toch besloten dit aan te kijken aangezien het wel lekker liep en de hartslag stabiel bleef, en dat was prima te doen tot ongeveer 25 km toen het besef kwam dat ik dit nog 17 km lang moest volhouden.

Ik had al gelezen dat een marathon ook een mentale strijd is, dus dit kunnen we best overwinnen, dacht ik. Helaas kwam ik er bij het oplopen van de High Tech Campus achter dat de man met de hamer wel degelijk bestaat, en werd het lastiger en lastiger dit tempo vol te houden waardoor ik afzakte naar de 5:00, maar dat was eigenlijk helemaal niet zo erg aangezien ik prima op schema lag. Na 38 km moest ik hierdoor Marvin laten lopen, die ik vooraf niet kende maar onbewust de hele tijd mee over liep, en de laatste kilometers was het echt enorm strijden en op de automatisch piloot doorsjokken, om uiteindelijk de laatste paar honderd meter door het publiek en bovenal vriendin, vrienden + familie toch nog een korte eindsprint in te zetten en lachend over de finish te komen.

Eindtijd 03:22:33, mega trots, maar toch vraag ik me af of ik dit ooit nog eens wil doen, want damn wat waren die laatste 10 kilometers afzien, wat kost de voorbereiding veel tijd en wat moet je er veel rekening mee houden. (Sorry toch niet zo kort als verwacht O-) )

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Slickk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:41:
[...]

Veel vetter eten =/= carbloaden? Het gaat over koolhydraten :)

Hij vraagt om tips, dit zijn mijn tips. Tegenwoordig hoef je de man met de hamer niet meer tegen te komen, gezien we nu meer weten over voeding. Carbloaden helpt hier bij. Als ik weet dat ik langere duurloop ga doen, eet ik het liefst die avond ervoor wel iets van pasta of rijst. Ik merk dat het qua energie dan beter gaat (en achteraf qua herstel ook).

@Shinji Klopt, liever al eens eerder getest. Maar ik denk dat je geen last van je maag gaat krijgen een dag later gezien het eten al verwerkt is.
Bij pasta zit toch vaak ook saus? :P ;)
Pagina: 1 ... 400 ... 416 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.