Sinds de zomer probeer ik wat regelmatiger hard te lopen (fietsen is mijn primaire sport). Dit keer (ik heb wel vaker periodes van hardlopen gehad) probeer ik het zowel qua tempo als duur rustig op te bouwen. Naast het lopen op de weg, loop ik ook regelmatig door het bos. Dat laatste vind ik ook veel leuker om te doen. Gisteren een heerlijke trainrun gedaan. Van te voren geen plan gemaakt. Gewoon lekker een stukje duur. Dat werd uiteindelijk iets meer dan de bedoeling was, 33km. Heerlijk gelopen, maar ik merkte wel dat ik te weinig eten had meegenomen. Leerpuntje voor de volgende keer.
De start lag op dezelfde locatie als vorig jaar, al had ik toen ook geen 21,1 maar was het verschil minder groot dan nu.vhal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:47:
[...]
Ja, die te korte afstand viel mij ook al op. Ik zei al tegen mijn vrouw dat deze halve marathon niet telde want Strava telde hem niet mee als een halve marathonBeetje flauw grapje wel maar volgens mij was de startlocatie ook anders dan voorgaande jaren, wellicht lag daar het probleem.
Die opmerking over Strava is natuurlijk geen grap
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Bij de marathon Eindhoven zul je dat probleem niet hebben, daar kun je tussendoor 300 meter extra lopen zodat je altijd goed uitkomt 
Wat vinden we eigenlijk van zo'n extra rondje. Ik vind het toch een beetje dubbel, want je kunt er dus voor kiezen om een stuk rustig aan te lopen zonder dat het impact heeft op je eindtijd, of je loopt vol door en dan moet je dus 300 meter extra voluit gaan. In beide gevallen heb ik toch het gevoel dat de eindtijd niet helemaal eerlijk is
Wat vinden we eigenlijk van zo'n extra rondje. Ik vind het toch een beetje dubbel, want je kunt er dus voor kiezen om een stuk rustig aan te lopen zonder dat het impact heeft op je eindtijd, of je loopt vol door en dan moet je dus 300 meter extra voluit gaan. In beide gevallen heb ik toch het gevoel dat de eindtijd niet helemaal eerlijk is
[removed]
Ik vind het competitie vervalsing want die 300m beïnvloed je eindtijd. Mogen de elite lopers dit ook?redwing schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:13:
Bij de marathon Eindhoven zul je dat probleem niet hebben, daar kun je tussendoor 300 meter extra lopen zodat je altijd goed uitkomt
Overigens is de vraag of 300m rustig lopen ten goede komt van je eindtijd omdat dit rond km 19 is. Je bent dan al vermoeid en je moet dus daarna weer aanzetten. Ik kan mee voorstellen dat de extra ronde overslaan en proberen je tempo vast te houden tot de finish makkelijker is.
Ik sla het rondje over tenzij mijn doel dan ver uitzicht is want een rondje door het Philips stadion lopen lijkt me erg leuk.
[ Voor 5% gewijzigd door Maandag1987 op 06-10-2025 13:21 ]
Grappig, wij zitten letterlijk in exact dezelfde situatie. Vorig jaar juni mijn 1e halve marathon gelopen en zat op 2u3min en ook mijn doel was ongeveer rond de 2u15/20min. Ondertussen rustig door getraind, wilde dezelfde halve weer doen (Zwolle) maar die werd afgelast vanwege de hitte.Kaasdipje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:38:
[...]
Op basis van deze HM, zit ik nu te kijken naar de toekomst.
Over 6 maanden is de marathon van Enschede. Als ik er vol de focus op zou zetten, zou het dan realistisch zijn om de hele marathon te proberen? Of zouden jullie aanraden om mijn halve marathon te verbeteren in deze periode?
Persoonlijk dacht ik er aan om nu 2/3 maanden te kijken of ik de afstanden groter kan maken zonder blessures tot vervolg en dan de beslissing go/no go te maken. Iemand hier ervaring met deze overstap?
Ik ben nu aan het optrainen voor een 10EM wedstrijd eind november maar ik heb het schema ingesteld als halve marathon dus ik loop sowieso al mijn LSD's langer. Ik wil dit voor de kerst door getrokken hebben tot 30km en dan kijken hoe mijn lichaam daarop reageert en of ik het sowieso zelf leuk genoeg vind. Als alles op groen staat wil ik me ook wellicht opgegeven voor de hele marathon in Enschede maar ik ga beslist niet eerder kiezen voor ik die 30km aangetikt hebt (en daarvoor dus al een aantal LSD's gelopen heb van tussen de 20-25km).
Komt het te vroeg, prima, dan ga ik me focussen op of later in 2026 of die van Enschede proberen te doen in 2027. Zijn die afstanden niks voor mij, dan pak ik de trainingen voor een snellere halve marathon/10EM/10km gewoon weer op. Vanwege een persoonlijke situatie is het mijn doel om 1x een hele marathon te lopen speciaal voor KIKA (wil zoveel mogelijk geld inzamelen) maar ik ben wel realistisch genoeg om nee te zeggen als ik voel dat mijn lichaam dat niet aan kan.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik vind het wel cool, en ook nog voor een goed doel. En hardlopen doen we op dit niveau toch vooral voor jezelf, dus als je wandelt hou je jezelf vooral voor de gekredwing schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:13:
Alhoewel ze beter een splitsing hadden kunnen doen ergens halverwege. Ik kan me ook zoiets herinneren van Keulen. Ging je rechts dan doneerde je 5 euro aan een goed doel. Ging je links, dan gebeurde er niks.
Als je achteraf de afstand op 21,1km zet...ziet Strava het dan wel als halve?vhal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:47:
[...]
Ja, die te korte afstand viel mij ook al op. Ik zei al tegen mijn vrouw dat deze halve marathon niet telde want Strava telde hem niet mee als een halve marathonBeetje flauw grapje wel maar volgens mij was de startlocatie ook anders dan voorgaande jaren, wellicht lag daar het probleem.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Je kan je PR's toch handmatig ingeven. hoef je de activiteit niet voor aan te passen.Juancho schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:51:
[...]
Als je achteraf de afstand op 21,1km zet...ziet Strava het dan wel als halve?
Maar als de afstanden continue te kort zijn dan vraag ik mijzelf toch wel af wat er aan de hand is. Zeker omdat een officieel parcours altijd te lang is en je nooit de ideale lijn loopt.
[ Voor 3% gewijzigd door m-vw op 06-10-2025 14:10 ]
Geen flauw idee, maar voor hun verwacht ik dat het weinig verschil maakt. Die lopen die paar honderd meter meer wel op hetzelfde tempo door. Ik zou vooral verschil verwachten bij degenen die de halve net wel/niet goed volhouden. Want dan maakt wat extra rust, of juist die paar honderd meter extra doorlopen wel een groot verschil.Maandag1987 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:19:
[...]
Ik vind het competitie vervalsing want die 300m beïnvloed je eindtijd. Mogen de elite lopers dit ook?
Als je in het extreme geval daar 5 minuten rust zou nemen (dus heel rustig door wandelt) verwacht ik wel dat je de laatste paar km een stukje harder kunt en je zo een paar minuten van je eindtijd kunt halen. Maar dan ben je dus echt bewust tegen om een snellere eindtijd te krijgen.Overigens is de vraag of 300m rustig lopen ten goede komt van je eindtijd omdat dit rond km 19 is. Je bent dan al vermoeid en je moet dus daarna weer aanzetten. Ik kan mee voorstellen dat de extra ronde overslaan en proberen je tempo vast te houden tot de finish makkelijker is.
Ik zit er aan te denken om hem op mijn normale tempo door te lopen. Ik kan met mijn horloge dan wel zien of het nog echt iets heeft uitgemaakt of niet.Ik sla het rondje over tenzij mijn doel dan ver uitzicht is want een rondje door het Philips stadion lopen lijkt me erg leuk.
[removed]
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.