Mijn toevoeging aan de zone 2 discussie.
Ergens in de zomer tipte @
Hartloper op dit forum over de Norwegian Singles Method. Ik ben hier na mijn trail in juni mee aan de slag gegaan. Het idee is dat time on your feet, lopen net onder treshold en consequent trainen over een lange periode de sleutel zijn tot verbeteren van de prestaties. VO2max (harde korte interval) zijn niet nodig voor mij als recreant en zorgen wel voor veel (onnodige) belasting.
Er wordt een simpel wekelijks schema aangehouden waarbij het repeteren van dit schema over een lange periode zorgt voor een continue load waarbij de aerobe conditie zal verbeteren. Ikzelf heb altijd geloofd in dat het maken van kilometers belangrijkste is om je te verbeteren vooral op mijn niveau als recreant. Mijn aerobe conditie is altijd mijn limiet bij wedstrijden (of trainingstesten).
Het weekschema is: E Q E Q E Q LR .
E = Easy <70% max HR 45-60min. Ja, dit is echt langzaam.
Q = Sub treshold Waarbij je lange intervals (1-3km) doet met 60 sec rust. 15 min CD - 30min sub treshold - 15 min WU.
Tempo bepaal je aan de hand van recente race uitslag (er is een online calculator). Idealiter doe je eens per 4-6 weken een 5km test om deze te kalibreren. Dit is dan ook direct een VO2max moment.
LR = Longrun <70% max HR 75-90min
Ik ben nu 3 maanden bezig en probeer 5-6x per week te lopen met het schema E Q Rust Q E LR E/Rust
Ik worstel vooral om de intervals te combineren met de AV trainingen. En de longrun van de AV is te lang en te hoog tempo. Dit in combinatie met te weinig herstel na mijn laatste HM heeft bij mij voor overbelasting gezorgd, waardoor ik op dit moment een liesblessure heb en niet in topvorm zal zijn voor mijn A wedstrijd in het najaar.
Hiervoor liep ik 4x per week met een volume van 50-60km. De snelle interval (boven treshold) zorgde ervoor dat ik regelmatig een training moest overslaan en pijntjes hield. Mijn idee was dat ik wel vooruitgang zou gaan boeken met dit nieuwe weekschema en niet meer die hele harde intervals hoefde te doen.
Nu loop ik dus 5-6x per week met een volume van 60-70km. Het verrassende is dat ik 1,5 geleden moeite had om 60km in een week te halen tijdens mijn marathon training en dat nu vanzelf gaat. Ik zie ook aan de data dat mijn conditie is verbeterd, alleen komt dit er nog niet helemaal uit in wedstrijden.
Overigens duurt het lang voordat mensen resultaten boeken met deze methode, het is gericht op de lange termijn. Ik verwacht zelf pas na de winter een echt voortgang in prestaties te zien.
Het leuke van een nieuwe trainingsbenadering is dat je weer dingen leert over jezelf en over hardlopen. Ik ontdekte het trainen op sub treshold. Ik leerde over lactaat en dat het lactaat niveau bij sub treshold geen zone is maar een staat. HR is dan ook een slechte afgeleide om lactaat te bepalen. Het bevestigde voor mij nogmaals dat consequent meters maken, week in week uit er voor zorgt dat je gestaag voortgang blijft boeken.
De schema's gericht op een specifieke wedstrijd passen dan ook niet bij mij. Vooral ook omdat ik het leuk vind om wedstrijden te lopen daar wel wil presteren maar niet elke keer een topprestatie verwacht. Ik wil dus gehele jaar op niveau X zijn ipv enkele keren pieken.
Wat ik vanuit deze benadering leerde over lopen in zone 1of 2 is dat je niet 5-7x per week op sub treshold kunt lopen, de easy days zijn om te herstellen zodat je weer de volgende tempo training kunt doen. De lange duurloop is een lange easy training. De lengte van deze training zorgt ook voor een (zware) belasting. Door de long run langzaam te lopen zorg je er voor dat je wel het effect van de lange loop hebt, maar weer fit bent voor de volgende tempo training. De zone 1 of 2 trainingen zorgen dus voor meer time on your feet, meer volume, meer voortgang dan ze niet te lopen en een rustdag te nemen.
Link naar Reddit Wiki NSM
EDIT: En met betrekking tot de Slimmer presteren podcast. Ik luister deze ook en vindt ze normaal erg goed. Nu sloegen ze de plank wat mis door het niet in het juiste perspectief te plaatsen.