Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
MiKeZZa schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Ja ik ben bezig met beter worden. Stop er best wat tijd, energie (en wat geld) in. Ik wil ook iets terug zien. Ik had een mooi schema van Stryd, maar wordt er amper beter van. En dat heb ik daarvoor ook al ervaren met een schema van Garmin (wat ik ook erg mager vond qua hoeveelheid km's die hij me liet maken). Vandaar dat ik nu zoekende ben.

En uiteraard speelt daar een vergelijk met anderen een rol. Als je zelf geen progressie ziet die anderen (met minder training) wel boeken is dat toch best frustrerend...

Ik overweeg nu om heel oktober eens Z2 te lopen. Gewoon puur Z2, eens zien wat dat doet. Juist omdat ik denk ik dus toch vaak door cardiac drift toch snel dat laatste stukje Z4 te pakken had, precies wat je zegt.
Je kunt ook nog een coach nemen. Ben zojuist met eentje begonnen, na ook alles geprobeerd te hebben. Ben nog maar 1 weekje bezig, dus kan er weinig over zegen. Maar het is 1 idee. Ik ben al wat ouder, jij volgens mij ook las ik ergens. Kan best zijn dat we wat specifieke trainingen nodig hebben. Alleen al omdat we ook minder snel herstellen. Denk dat zowel Stryd als Garmin daar niet veel rekening mee houden.

En misschien een tip: Probeer door je neus in te ademen. Als dat niet lukt, loop je te snel.

[ Voor 3% gewijzigd door Philo Melos op 02-10-2025 15:49 . Reden: neus inademing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Slickk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:21:
[...]
Mja dat klopt wel, maar ik denk dat in de meeste gevallen men niet vaker gaat trainen omdat ze sneller hersteld zijn. In mijn geval loop ik 3x per week, of ik die nu allemaal in Z4 of Z2 loop maakt niet zoveel uit. Hoogstens qua afstand zal het waarschijnlijk wat minder kilometers worden.
Het ligt er aan of en wat voor schema's je gebruikt. De meeste schema's houden hier nl. wel rekening mee en laten je weliswaar een duurloop in Z2 doen om aan meer kilometers te komen, maar zetten de rest van de trainingen op Z3 en hoger. Die Z2 is dan puur bedoeld om volume te lopen en als je datzelfde volume in Z3/Z4 gaat lopen kom je wel in de knoei met je andere trainingen. Want dan kom je wel snel aan een benodigde rust van een paar dagen.
Ik vind dat er wel veel gepredikt wordt over zone 2. Dat snap ik deel en afgelopen winter heb ik ook vrijwel alleen maar in zone 2 á 3 gelopen en alsnog sneller geworden, maar ik denk er alsnog te veel focus op die hartzones ligt. Gewoon lekker lopen en niet blind staren of je net boven die zone 2 bent geweest.
Het gaat uiteindelijk gewoon om grenzen aan te geven zodat je weet wat je aan het trainen bent. Daarbij zijn de grenzen ook geen harde grenzen, voor je lichaam maakt het echt niet uit of je nu net met 1 hartslag hoger in Z3 aan het lopen bent.
Z2 trainingen moet je dan ook puur zien als een manier om meer volume te kunnen trainen op zo'n manier dat je volgende training er geen last van heeft.
Vandaar dat ik deze video van Philly Bowden wel eens verfrissend vind over het hele zone 2 verhaal:
YouTube: They have this all wrong.
Mij te schreeuwerig en te betweterig om lang te kijken:+
Uiteindelijk lijken we nu dus over te gaan van een Z2 hype naar een hype om vooral tegen Z2 te zijn. Uiteindelijk is het heel simpel, weet wat en waarvoor je aan het trainen bent. En dan zie je dat voor beginners Z2 heel zinvol is om de belasting op te bouwen. Zodra je 4 keer of meer per week gaat trainen heb je Z2 nodig om voldoende volume te kunnen lopen en het tegeleijkertijd goed vol te kunnen houden.
Zit je er tussen in dan kan het zijn dat de Z2 training weinig toevoegt, want dan kun je waarschijnlijk een langere loop in Z3/Z4 doen, omdat je daarna toch meerdere dagen hebt om weer bij te komen.

Uiteindelijk zijn Z2 trainingen dus heel belangrijk mits je maar wel weet waar ze voor zijn en zeker voor een gemiddelde loper met tijdgebrek kan het wel eens beter zijn om een Z2 loop te laten vervallen en een interval te doen. Waarbij je er echter wel weer op moet letten dat je wel voldoende kilometers blijft maken.

Maar heel simpel gezegd is het met Z2 trainen precies hetzelfde als in elke andere zone. Zorg dat je weet waarom je een bepaalde training aan het doen bent.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:37
redwing schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:49:
[...]

Het ligt er aan of en wat voor schema's je gebruikt. De meeste schema's houden hier nl. wel rekening mee en laten je weliswaar een duurloop in Z2 doen om aan meer kilometers te komen, maar zetten de rest van de trainingen op Z3 en hoger. Die Z2 is dan puur bedoeld om volume te lopen en als je datzelfde volume in Z3/Z4 gaat lopen kom je wel in de knoei met je andere trainingen. Want dan kom je wel snel aan een benodigde rust van een paar dagen.

[...]

Het gaat uiteindelijk gewoon om grenzen aan te geven zodat je weet wat je aan het trainen bent. Daarbij zijn de grenzen ook geen harde grenzen, voor je lichaam maakt het echt niet uit of je nu net met 1 hartslag hoger in Z3 aan het lopen bent.
Z2 trainingen moet je dan ook puur zien als een manier om meer volume te kunnen trainen op zo'n manier dat je volgende training er geen last van heeft.

[...]

Mij te schreeuwerig en te betweterig om lang te kijken:+
Uiteindelijk lijken we nu dus over te gaan van een Z2 hype naar een hype om vooral tegen Z2 te zijn. Uiteindelijk is het heel simpel, weet wat en waarvoor je aan het trainen bent. En dan zie je dat voor beginners Z2 heel zinvol is om de belasting op te bouwen. Zodra je 4 keer of meer per week gaat trainen heb je Z2 nodig om voldoende volume te kunnen lopen en het tegeleijkertijd goed vol te kunnen houden.
Zit je er tussen in dan kan het zijn dat de Z2 training weinig toevoegt, want dan kun je waarschijnlijk een langere loop in Z3/Z4 doen, omdat je daarna toch meerdere dagen hebt om weer bij te komen.

Uiteindelijk zijn Z2 trainingen dus heel belangrijk mits je maar wel weet waar ze voor zijn en zeker voor een gemiddelde loper met tijdgebrek kan het wel eens beter zijn om een Z2 loop te laten vervallen en een interval te doen. Waarbij je er echter wel weer op moet letten dat je wel voldoende kilometers blijft maken.

Maar heel simpel gezegd is het met Z2 trainen precies hetzelfde als in elke andere zone. Zorg dat je weet waarom je een bepaalde training aan het doen bent.
Grappig genoeg herhaal je vrijwel alles wat Philly ook al noemt :>

Waar ze vooral op doelt is dat Z2 voor een beginnende loper kansloos is, want a) je hebt amper conditie dus je hartslag knalt direct omhoog en Z2 is dan wandelen en b) veel beginnende hardlopers meten hartslag via hun horloge (waarvan resultaten nogal variëren) en c) ze hebben hun hartslagzones nog niet bepaald of kunnen dat uberhaupt nog niet echt vanwege punt a; ze zijn net begonnen.

Het is geen hype om er tegen te zijn hoor, dat valt wel mee. Ik zie alleen meteen mensen Z2 zeggen terwijl als je 3x per week loopt dat ook prima in zone 3 kan. Precies zoals je zegt; zorg dat je weet waar het voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Slickk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:56:
[...]
Grappig genoeg herhaal je vrijwel alles wat Philly ook al noemt :>
Oh, dat geloof ik best, ik vond 'r binnen 5 minuten al zo irritant dat ik niet verder gekeken heb, maar wat ze zei klopte verder best :+
Waar ze vooral op doelt is dat Z2 voor een beginnende loper kansloos is, want a) je hebt amper conditie dus je hartslag knalt direct omhoog en Z2 is dan wandelen en b) veel beginnende hardlopers meten hartslag via hun horloge (waarvan resultaten nogal variëren) en c) ze hebben hun hartslagzones nog niet bepaald of kunnen dat uberhaupt nog niet echt vanwege punt a; ze zijn net begonnen.
Maar daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Als beginnende loper is dit precies waarom je met heel korte stukken hardlopen begint, afgewisseld met wandelen. Je wilt niet op hoge belasting ver gaan lopen dus je moet eerst wennen aan hardlopen. Dat afwisselen houd je vol totdat je op een gegeven moment wel een mooi stuk kunt lopen zonder dat je hartslag gelijk gaat pieken. Daarna is het voor die (nog steeds) beginner goed om volume uit te bouwen door met Z2 lopen verder uit te bouwen. Als je dan de 5 of 10km prima kunt lopen kun je eens na gaan denken over de andere trainingen.

En pas als je op dat punt bent kan het best zo zijn dat een intensieve loop meer toevoegt dan een Z2 loop.
Het is geen hype om er tegen te zijn hoor, dat valt wel mee.
Nou ja, als je je video al "They have this all wrong" noemt als je het over Z2 loopjes gaat hebben vind ik dat nogal hyperig overkomen ;) Zeker omdat zij niet de enige is met zo'n video.
Ik zie alleen meteen mensen Z2 zeggen terwijl als je 3x per week loopt dat ook prima in zone 3 kan. Precies zoals je zegt; zorg dat je weet waar het voor is.
Maar dat ligt er dus aan of je nog echt beginner bent of niet. Als je net zo ver bent dat je een paar km fatsoenlijk kunt hardlopen is het juist wel slim om het nog bij Z2 lopen te houden. Als je op een gegeven moment de 5 of 10km makkelijk haalt kun je inderdaad die Z2 loop vervangen door een Z3 loop. Maar je moet dus wel echt weten waar je zelf staat en waarom er een bepaalde training op de planning staat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Oh, en Trenara meldt me net dat ik mijn geplande tijd voor de marathon niet ga halen. Nu ben ik ziek geweest dus ik weet dat de halve van Eindhoven net iets te vroeg komt. Maar ik vond het wel apart dat Trenara nu aangeeft dat ik de 1:50 niet meer ga halen, maar tegelijkertijd wel meldt dat ik de halve marathon in 1:47 kan lopen :?
Af en toe geeft Trenara toch nog wat rare meldingen. Laatst had ik ook al een training die ik precies volgens de snelheden had gelopen en kreeg ik de melding dat een slechte training wel eens voor komt, maar dat alles goed gaat komen....

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:24

XyS

0.o.O

DeCo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:40:
[...]

Die Z2 is niet heilig, maar heeft een boel nuance nodig.
Kort gezegd.. die Z2 trainingen zijn prima om rustig "vlieguren" te maken zonder teveel inspanning, maar je wordt er niet sneller van. Wel creeer je een solide basis, die belangrijk is om sneller te worden. Je wordt sneller door bijv. intervallen en tempotrainingen. Als je alleen maar altijd in Z2 loopt, zul je qua snelheid geen vooruitgang boeken.
Luister eens de podcast Slimmer Presteren. Dat gaat hier over.
Hangt af wat je sneller noemt. Ik liep dam tot dam 6 min sneller zonder dat tempo (of hoger) te trainen. Wel 2000 aerobe km gemaakt.

Oke zodra ik ooit mijn basis "plateau" bereik moet ik ook tempo en intervallen doen. Maar alles wat ik lees of hoor wijst er op dat die basis nogal flink is, bijvoorbeeld 100 miles per week. Ook vind ik kwaliteit een erg overdreven term, alsof base training niets waard is (junk miles vind ik ook onzin, ja misschien voor de elite is dat zo).

Voor mij was het nuttig om hartslag gelijk te houden, zo zorg ik er voor dat ik snel herstel. Op het begin was dat zeker nodig, met name toen ik in Bangkok met 30 graden en hoge luchtvochtigheid ging lopen. Dat is natuurlijk wel heel extreem maar geeft aan dat het afhangt van de omstandigheden en je eigen doelen.
Twee jaar geleden liet ik mn hartslag lekker oplopen en ging ik kapot.

Dus ja het is erg afhankelijk wat je probeert te bereiken. Maar mocht je net zoals ik veel km willen lopen en dat nog nooit eerder hebben gedaan, dan beter iets te rustig dan iets te snel.

Nog een pet peeve dan, zones zijn sowieso onhandig. LT1 verandert door veel training maar zones veranderen niet, lekker verwarrend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:49
Heren experts/kenners, ik zou graag even gebruik willen maken van jullie kostbare tijd en hopelijk kunnen jullie mij wat inzichten geven. Ik heb einde middag een tussentijdse 10km test gedaan voor kalibratie van mijn programma die ik volgens Trenara volg.

Ik kan zelf nog weinig halen uit al die statistieken (ik snap veel dingen wel, maar niet hoe ik het moet lezen icm progressie etc). Dus wellicht kunnen jullie een soort van analyse/oordeel geven over deze 10km test? Wat info vooraf:

1. als soort van doel had ik vooraf gesteld, rond de 5"30 omdat dat ook het tempo is dat ik voorafgaande de test, als tempo had voor een 10km test over 3 weken. Dus rond de 55 minuten finishen. En ik wist gewoon niet precies waar ik stond. Overigens, vorig jaar rond hetzelfde moment heb ik dezelfde 10km test ook gedaan en toen had ik als doel 5"10 maar dat werd uiteindelijk 4"58 tot enigszins mijn verbazing. Ik weet nog wel dat ik toen helemaal gesloopt was, maar dat is ook het doel van zo'n max 10km test.
2. Het resultaat van vandaag viel me enigszins mee. Ik voelde me niet top fit (slechte nacht, voelde me wat slap etc) maar alsnog over 10km een gemiddelde tempo behaald van 5"16! Alsnog een klap trager dan vorig jaar zelfde periode maar ik sleep nu ook helaas een kilo of 7 meer mee dan toen. Haal dat eraf en volgens mij zou ik dan ook al richting de 5"00 gaan wellicht
3. Deze 10km test gelopen op de Adidas BYD, dus met carbonplaat. Waar ik afgelopen zaterdag met de LSD run dat extra steuntje in de rug wel voelde, miste ik dat vandaag. Hoeft niet aan de schoen te liggen, wellicht zat ik er op een normale schoen sneller door heen. De eerste 5km liepen prima, misschien te snel gestart. Daarna kreeg ik het een paar km erg zwaar. Benen werkte gewoon niet mee terwijl ik conditioneel zeker nog niet aan mijn max zat. Het kan ook meespelen dat ik gisteravond 1,5 uur op de tennisbaan gestaan heb en ik ben nogal een actieve speler zeg maar. Grote kans dat de beentjes nog wat zwaar waren
4. Na afloop van de 10km zat ik er fysiek dus wel aardig doorheen, kuiten/hamstrings begonnen bij kilometer 8 ongeveer wat meer te prikken dus het leek me sowieso niet slim om er nog een tandje bij te doen. Ondanks dat ik de laatste km toch nog iets heb kunnen versnellen. Maar wat ik al zei, conditioneel was ik nog niet kapot, hoefde zeker niet aan een zuurstoffles :). Irritant is het wel, als de beentjes gewoon niet mee werken, maar dat zullen we allemaal wel eens hebben denk ik?

Hieronder volgt de data, als er meer nodig is hoor ik het graag. Maar houd rekening met dat ik 1.78 ben en 88,5 kilo weeg. Voor de grap heb ik ook even de data van vorig jaar, zelfde test, eronder gezet ter vergelijking. Ben benieuwd wat jullie experts hier uit kunnen halen! Super bedankt alvast!

Data van 2025:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaKVsMCVZteXC9IXG1hHJ3WaBm0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wvrUlAu2LXx4aAjbiouGuIst.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otEhehtOI6PgHVQcwTdo6hMpjjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbX1illt2SQAsCTqwTafYA25.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkjR_-mKohbBUYbX8W81dWcpuWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LCg1SvI13R20WxyXH6noZjO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EprsiGYJOv98IFfiKLo_2CCfJO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jh1eLWK7S7H5fQ6mbeItOxeh.jpg?f=fotoalbum_large

Data van 2024:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUSZA2DJeJK-AXbbVUoaV8XkNXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJK2q8Xm7ZKW0KYHGK3hGJWy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJnL2YUVHHuoTQ9WrWqiLwkKN0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFIpnsFwJ6H7QODnMjwHsagw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1HephshdjBBjgYj4-LSDnY-hdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cORCtMbRGHspoIF4H7551EI.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:32
uhm, dat eerste loopje na een flinke verkoudheid.. 3,5km op 75% en ik was compleet kapot. Nou ja, nog 2 dagen een beetje herstellen voor de Singelloop in Utrecht voor zondag. Doelstelling van een sub 19:30 maar laten varen.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:22
Dank aan al die posters teveel om op te noemen. Duidelijk dat lopen op laag tempo interessant is. V.w.b. hoe laag/hoog dat tempo dan kan zijn haalt o.a. @Hartloper mooi aan hoe complex dit alles is.

Als ik de 5 zones die ik opgaf goed begrijp i.c.m. deze getallen;

Aerobe drempel (hartfrequentie): 160 slagen per minuut
Anaerobe drempel (hartfrequentie): 185 slagen per minuut
Maximaal behaalde hartslag (HFmax): 197 slagen per minuut

Dan is Z1 inderdaad als enige onder de aerobe drempel. Z2 uit dit model wordt 'aerobe/anaerobe duurtraining' genoemd. Dus waar ik over Z2 praatte bedoelde ik Z1 uit dit model. Garmin noemt dit echter inderdaad zone 2, om het nog complexer te maken.

Maar goed, ik maak uit een ieder zijn woorden op dat lopen op hartslagen tot 160 en dan de nodige km's per week de motor gaat vergroten. Dat eerst maar eens aanhouden dan voor een periode.

PS; @Philo Melos; bijna 40... Moet je dat er inwrijven? :P

[ Voor 3% gewijzigd door MiKeZZa op 02-10-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:46

L23

MiKeZZa schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:14:
Ah, net zo jong als ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-10 21:31
WizzlerNL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:37:
[...]

Manueel therapeut proberen, of eventueel Dorn therapie. Si heeft vrijwel altijd met scheefstand te maken en niet met spieren of iets dergelijks.
Dank voor je advies. Zal op werk eens navragen.
Ben huiverig om nu te laten kijken. Wellicht na de marathon.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:23
Juancho schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:05:
Heren experts/kenners, ik zou graag even gebruik willen maken van jullie kostbare tijd en hopelijk kunnen jullie mij wat inzichten geven. Ik heb einde middag een tussentijdse 10km test gedaan voor kalibratie van mijn programma die ik volgens Trenara volg.

Ik kan zelf nog weinig halen uit al die statistieken (ik snap veel dingen wel, maar niet hoe ik het moet lezen icm progressie etc). Dus wellicht kunnen jullie een soort van analyse/oordeel geven over deze 10km test? Wat info vooraf:

1. als soort van doel had ik vooraf gesteld, rond de 5"30 omdat dat ook het tempo is dat ik voorafgaande de test, als tempo had voor een 10km test over 3 weken. Dus rond de 55 minuten finishen. En ik wist gewoon niet precies waar ik stond. Overigens, vorig jaar rond hetzelfde moment heb ik dezelfde 10km test ook gedaan en toen had ik als doel 5"10 maar dat werd uiteindelijk 4"58 tot enigszins mijn verbazing. Ik weet nog wel dat ik toen helemaal gesloopt was, maar dat is ook het doel van zo'n max 10km test.
2. Het resultaat van vandaag viel me enigszins mee. Ik voelde me niet top fit (slechte nacht, voelde me wat slap etc) maar alsnog over 10km een gemiddelde tempo behaald van 5"16! Alsnog een klap trager dan vorig jaar zelfde periode maar ik sleep nu ook helaas een kilo of 7 meer mee dan toen. Haal dat eraf en volgens mij zou ik dan ook al richting de 5"00 gaan wellicht
3. Deze 10km test gelopen op de Adidas BYD, dus met carbonplaat. Waar ik afgelopen zaterdag met de LSD run dat extra steuntje in de rug wel voelde, miste ik dat vandaag. Hoeft niet aan de schoen te liggen, wellicht zat ik er op een normale schoen sneller door heen. De eerste 5km liepen prima, misschien te snel gestart. Daarna kreeg ik het een paar km erg zwaar. Benen werkte gewoon niet mee terwijl ik conditioneel zeker nog niet aan mijn max zat. Het kan ook meespelen dat ik gisteravond 1,5 uur op de tennisbaan gestaan heb en ik ben nogal een actieve speler zeg maar. Grote kans dat de beentjes nog wat zwaar waren
4. Na afloop van de 10km zat ik er fysiek dus wel aardig doorheen, kuiten/hamstrings begonnen bij kilometer 8 ongeveer wat meer te prikken dus het leek me sowieso niet slim om er nog een tandje bij te doen. Ondanks dat ik de laatste km toch nog iets heb kunnen versnellen. Maar wat ik al zei, conditioneel was ik nog niet kapot, hoefde zeker niet aan een zuurstoffles :). Irritant is het wel, als de beentjes gewoon niet mee werken, maar dat zullen we allemaal wel eens hebben denk ik?

Hieronder volgt de data, als er meer nodig is hoor ik het graag. Maar houd rekening met dat ik 1.78 ben en 88,5 kilo weeg. Voor de grap heb ik ook even de data van vorig jaar, zelfde test, eronder gezet ter vergelijking. Ben benieuwd wat jullie experts hier uit kunnen halen! Super bedankt alvast!

Data van 2025:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Data van 2024:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je hebt over 3 weken een 10k wedstrijd. Uit een soort van rare onrust ga je 3 weken daarvoor een nieuwe test doen om "iets" te bewijzen aan Trenara. Dat "iets" voegt nauwelijks iets toe, of wil je de komende 3 weken nog een extreem ander programma hebben?
verder voelde je je wat slapjes, heb je gisteren nog getennist, etc etc... en tóch eigenwijs die test gaan doen en dan verwachten dat er conclusies aan te verbinden zijn.
mijn simpele antwoord: deze test was onnodig, ik zou er geen conclusies aan verbinden. En als jij denkt dat je fitter bent dan Trenara stelt, houdt niemand je tegen om harder te gaan op de 10k over 3 weken. Sterker nog, ik ben persoonlijk van mening dat je een 10k niet op een vooraf bepaald tempo moet lopen, maar gewoon moet doen en vanaf 5km door moet rammen. En dan kom je vast wel sneller uit dan je nu had.
:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Wyke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

je hebt over 3 weken een 10k wedstrijd. Uit een soort van rare onrust ga je 3 weken daarvoor een nieuwe test doen om "iets" te bewijzen aan Trenara. Dat "iets" voegt nauwelijks iets toe, of wil je de komende 3 weken nog een extreem ander programma hebben?
verder voelde je je wat slapjes, heb je gisteren nog getennist, etc etc... en tóch eigenwijs die test gaan doen en dan verwachten dat er conclusies aan te verbinden zijn.
mijn simpele antwoord: deze test was onnodig, ik zou er geen conclusies aan verbinden. En als jij denkt dat je fitter bent dan Trenara stelt, houdt niemand je tegen om harder te gaan op de 10k over 3 weken. Sterker nog, ik ben persoonlijk van mening dat je een 10k niet op een vooraf bepaald tempo moet lopen, maar gewoon moet doen en vanaf 5km door moet rammen. En dan kom je vast wel sneller uit dan je nu had.
Dat haal ik er dus ook uit. Als ik de tijden zie en wat er vooraf is gedaan met tenissen acht ik de kans zelfs groot dat die 10km over 3 weken weer onder de 50 minuten gaat komen.

Maar voor de rest snap ik ook niet echt het nut om een 10km test te doen om Trenara te calibreren voor een 10km test over 3 weken? Ik zou dan lekker door blijven trainen en over 3 weken lekker knallen. Nu is er een 10km gedaan die als training eigenlijk te hard is gegaan en waar je weer een week voor nodig hebt om echt van te herstellen.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:24
DeCo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:40:
[...]
Wel creeer je een solide basis, die belangrijk is om sneller te worden. Je wordt sneller door bijv. intervallen en tempotrainingen. Als je alleen maar altijd in Z2 loopt, zul je qua snelheid geen vooruitgang boeken.
Luister eens de podcast Slimmer Presteren. Dat gaat hier over.
Sorry, hoor, maar de Slimmer Presteren podcast is geen referentie. Ik luister er ook naar... Gerrit is een zelfverklaarde middle-aged man in lycra, Jurgen is een wetenschapsjournalist maar geen wetenschapper. Als er dieper op zaken moet ingegaan worden dan halen ze een sportarts erbij die een jaar of 60 is en zijn vastgeroeste ideeën niet snel zal veranderen. Zijn ideeën over training zijn daarbij vooral beïnvloed door wielrennen en triatlon wat minder blessuregevoelige sporten zijn dan hartlopen (hij begeleidt wielrenners en triatleten, geen hardlopers).

"Als je moet kiezen tussen een rustige training overslaan of een harde training dan moet je de rustige overslaan" -> totaal niet akkoord !

Die drie van de Slimmer Presteren podcast begrijpen niet goed het belang van rustige duurlopen als basis van alles wat met hardlopen te maken heeft.
Elite atleten lopen > 80% rustig: https://sportsmedicine-op...0.1186/s40798-022-00438-7
Bij elites is het volume van de rustige loopjes zelfs de belangrijkste predictor van de prestatie, belangrijker dan intervals of tempo runs: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31045681/
Begrijp me niet verkeerd, rustige duurlopen zijn niet alles, intervallen en tempo runs zijn uiteraard nuttig, maar de basis van alles zijn rustige duurlopen. Dat blijkt uit álle wetenschappelijke onderzoeken hierover.
Ik zou denken dat zo'n hot shot sportarts dat principe wel zou doorhebben.
//rant modus off

Terug over naar gewone stervelingen zoals wij. "Als je alleen maar altijd in Z2 loopt, zul je qua snelheid geen vooruitgang boeken."
Xys heeft je al een voorbeeld gegeven van het tegendeel, maar liefst 6 minuten sneller op de 10mijl zonder op snelheid te trainen. Ikzelf ben ook van 39:08 op de tien vorig jaar naar 38:41 gegaan. Wat was daarvoor nodig: een zestal weken 70km/ week halen, alles met rustig lopen. Vorig jaar zat ik de weken voor dezelfde wedstrijd hooguit op 50km/week.
N=2, maar er zijn zat hardlopers die met een hoog volume van rustig hardlopen een stuk beter geworden zijn.

Hier nog wat leesvoer: snelle hardlopers doen iets meer Z2 en Z3 dan minder snelle hardlopers, maar vooral véél meer Z1 (hier gebruiken ze een 3-zone model, dus wat zij Z1 noemen komt overeen met de fameuze zone 2 training). https://www.outsideonline...athon-training-intensity/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-10 15:39
To run faster you have to run fast. Zolang je geen 200km per week loopt zoals de eliten zou ik gewoon lekker tempo runs doen om sneller te worden. Wennen aan het tempo en vervolgens een schepje erbij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:56

bakvis

Tweakers.Nerd

bakvis schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:40:
Ik heb denk ik een klassieke beginnersfout gemaakt. Zelfs na “al” 10 maanden trainen mijn knie overbelast. Kort mijn gedachte en het verhaal.

2 weken geleden in larochette geweest in Luxemburg. Ik voelde me goed en had een rondje gezocht om te rennen vanaf de camping. 2x 5-6 km gerend met 160hm per ronde. Een behoorlijk extra belasting ten opzichte van mijn normale trainingen.

Na terugkomst paar dagen rust gehad en daarna mijn vervolg training gedaan voor de 7 heuvelen loop. Ik volg het beginners programma. De training was progressief, ik startte op 7:30/km en ging in 4 stappen van 10 minuten met 0:15/km omhoog naar 6:30 per km. Dit was behoorlijk intensief, en ik merkte dat dit best een aanslag had gehad op mijn benen.

Afgelopen zondag stond een lokale 5km gepland waar ik me al voor had ingeschreven. Mijn plan was om niet al te gek te doen. Dit is helaas niet gelukt. De “druk van de wedstrijd” en de andere lopers om me heen zorgde dat ik veel te hard heb gelopen. 5km in 28:37, een nieuw PR. ‘s middags nog even lekker mijn broertje helpen met verhuizen en ‘s avonds was de pijp leeg.

En wat denk je: maandag ochtend wakker worden met pijn in mijn rechter knie. Die was al wat gevoelig aan het begin van mijn training. Daardoor nieuwe schoenen gekocht (asics gt-2000 13). Deze hebben ondertussen bijna 400km gedraaid.

Ik begin me dus nu een beetje zorgen te maken voor de 7 heuvelen loop. Ik ben bang dat deze week rust die ik echt nodig heb mijn trainingsschema in de war gaat gooien.

Helaas is mijn progressie dus eigenlijk niet zo hoog zoals ik had verwacht. Het ging heel erg goed maar dit zet je weer even op je plaats!

Hopelijk is vrijdag de pijn een beetje weg en kunnen we rustig kijken of een rondje van 3 km op zonhttps://gathering.tweakers.net/forum/quote_message/83515590/0e 1/2 gaat lukken….

* bakvis baalt een beetje van mijn eigen keuzes… terwijl ik het zo goed weet.
Update van dit verhaal, vandaag toch maar bij de fysio geweest. Knie pijn bleef langer hangen dan gehoopt (tot afgelopen maandag).

Ze vond geen onderliggende problemen in pezen, meniscus, kniebanden etc, dat is dus een geluk! Haar gedachte was (net als mij) overbelasting door de wat zwaardere trainingen.

Na het consult was het advies;
- kracht training en stabiliteit oefeningen (dit heb ik tot nu toe weinig gedaan)
- rustig beginnen met opbouwen, langzaam hobbelen en in de gaten houden hoe het gaat.

Al met al tot nu toe dus een absolute beginnersfout. Mezelf overschat, gedacht dat ik wel een stapje extra kon doen en daarvan nu op de blaren zitten.

Hierbij mezelf ook gerealiseerd dat de 7-heuvelenloop over 6 weken niet realistisch is, gezien ik nu al bijna een 1.5 week mis en het trainingsschema al strak was. Ticket is dus ook al verkocht, hope lijk aan iemand die er veel plezier gaat beleven

Ik ga me de komende 2 weken dus focussen op rustig rondjes hobbelen zolang de pijn weg is en stabiliteitsoefeningen. Als dat goed gaat gaan we daarna wat trainen richting een 10k, die je ik recent al een keer gelopen maar was eigenlijk te intensief.

You run and you learn…

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Hartloper schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

Sorry, hoor, maar de Slimmer Presteren podcast is geen referentie. Ik luister er ook naar... Gerrit is een zelfverklaarde middle-aged man in lycra, Jurgen is een wetenschapsjournalist maar geen wetenschapper. Als er dieper op zaken moet ingegaan worden dan halen ze een sportarts erbij die een jaar of 60 is en zijn vastgeroeste ideeën niet snel zal veranderen. Zijn ideeën over training zijn daarbij vooral beïnvloed door wielrennen en triatlon wat minder blessuregevoelige sporten zijn dan hartlopen (hij begeleidt wielrenners en triatleten, geen hardlopers).

"Als je moet kiezen tussen een rustige training overslaan of een harde training dan moet je de rustige overslaan" -> totaal niet akkoord !

Die drie van de Slimmer Presteren podcast begrijpen niet goed het belang van rustige duurlopen als basis van alles wat met hardlopen te maken heeft.
Elite atleten lopen > 80% rustig: https://sportsmedicine-op...0.1186/s40798-022-00438-7
Bij elites is het volume van de rustige loopjes zelfs de belangrijkste predictor van de prestatie, belangrijker dan intervals of tempo runs: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31045681/
Begrijp me niet verkeerd, rustige duurlopen zijn niet alles, intervallen en tempo runs zijn uiteraard nuttig, maar de basis van alles zijn rustige duurlopen. Dat blijkt uit álle wetenschappelijke onderzoeken hierover.
//rant modus off

Terug over naar gewone stervelingen zoals wij. "Als je alleen maar altijd in Z2 loopt, zul je qua snelheid geen vooruitgang boeken."
Xys heeft je al een voorbeeld gegeven van het tegendeel, maar liefst 6 minuten sneller op de 10mijl zonder op snelheid te trainen. Ikzelf ben ook van 39:08 op de tien vorig jaar naar 38:41 gegaan. Wat was daarvoor nodig: een zestal weken 70km/ week halen, alles met rustig lopen. Vorig jaar zat ik de weken voor dezelfde wedstrijd hooguit op 50km/week.
N=2, maar er zijn zat hardlopers die met een hoog volume van rustig hardlopen een stuk beter geworden zijn.

Hier nog wat leesvoer: snelle hardlopers doen iets meer Z2 en Z3 dan minder snelle hardlopers, maar vooral véél meer Z1 (hier gebruiken ze een 3-zone model, dus wat zij Z1 noemen komt overeen met de fameuze zone 2 training). https://www.outsideonline...athon-training-intensity/
Nou ja, wat ik ze wel moet meegeven is dat veel dit soort onderzoeken gebaseerd zijn op heel veel data en dat er blijkbaar fysiologisch niet perse (nog?) een verklaring is gevonden waarom deze manier van trainen significant beter zou zijn.

Er is correlatie maar nog geen causaliteit. Wat ze zelf al aandragen, de elite lopers hebben überhaupt veel meer tijd en kunnen die 'langzame' duurlopen doen op een tempo waar wij van dromen :D Dus ja, niet gek als ze daar meer van lopen. Er zijn andere verklaringen voor te bedenken.

Ik heb niet de papers gelezen, ben toevallig die podcast net aan het luisteren.

Ik ben het met je eens dat het belangrijk is, en dat het niet moet worden vergeten. En als het voor je werkt, vooral blijven doen. Maar ik betwijfel of het echt de holy grail is, zeker niet voor mensen van ons niveau :P Want daar zitten nog zoveel andere parameters omheen :D
Dus, zeker als beginner, blijf/ga een beetje de verschillende trainings vormen proberen om uit te zoeken wat goed bij jou en jouw situatie past.

Maar goed, dit is gewoon op basis van mijn bijna 20 jaar aan loop ervaring en een aantal boeken/podcasts die ik hierover luister. Ik ben ook geen wetenschapper :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Wyke schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:39:
[...]

En ook voor @redwing .... het was niet perse een test daarvoor maar gewoon om te zien waar ik stond. Ik had dat al eerder willen doen maar niet van gekomen. En ik wist oprecht niet wat ik als doel kon gebruiken voor die 10km wedstrijd over 3 weken. Vandaar ook puur uit nieuwschierigheid eens een tussentijdse test gedaan. Doe ik normaal altijd wel, maar dan wat weken eerder. Eerste week december heb ik een 10EM wedstrijd dus dat was ook mijn ingestelde doel (heb het in Tranera op een halve marathon gezet).

En idd, de test vandaag was zeker niet perse nodig, maar ik wilde gewoon weten waar ik stond. En die benchmark wordt nu gebruikt voor de komende maanden naar die 10EM toe (lees in praktijk 30km die ik voor kerst wil proberen te halen). Ze adviseren ook om af en toe een kalibratie te doen als je denkt dat er verschil is. Hoeft geen 10km te zijn, kan ook een 4 of 5km die dat doorberekend wordt naar een 10km.

Ik ben gewoon iemand die houd van structuur, ook bij een 10km wedstrijd. Iets om aan vast te houden, naar toe te werken of juist als uitdaging te zien. Gewoon blind lopen en kijken hoe het gaat doe ik eigenlijk nooit, behalve bij een herstel/easy run :)

Maargoed, wellicht idd niet het beste moment voor een 10km test en had ik beter de wedstrijd als nieuwe kalibratie kunnen gebruiken want dan ga je toch all in. My bad en weer wat geleerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 02-10-2025 23:42 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
glnk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:43:
To run faster you have to run fast. Zolang je geen 200km per week loopt zoals de eliten zou ik gewoon lekker tempo runs doen om sneller te worden. Wennen aan het tempo en vervolgens een schepje erbij.
To run faster you have to run more. Nogmaals, daar mogen gerust tempo runs bij zijn maar het gros is bij voorkeur rustig.
Als je studies hebt om je mening te staven hoor ik het graag :) Anders is "to run faster you have to run fast" een leuke one-liner maar ook niet meer dan dat. Het is niet omdat het goed klinkt dat het ook waar is.

@kepler goed punt over correlatie-causaliteit. Anderzijds, elites doen wat werkt, want wat niet werkt wordt automatisch weggeselecteerd. Dus als zij veel volume doen is dat omdat het voor hen bewezen heeft te werken.

[ Voor 26% gewijzigd door Hartloper op 03-10-2025 07:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:37

Secsytime

Automagisch

glnk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:43:
Mooi advies om jezelf te blesseren. 👍🏻

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:34:
[...]
En ook voor @redwing .... het was niet perse een test daarvoor maar gewoon om te zien waar ik stond. Ik had dat al eerder willen doen maar niet van gekomen. En ik wist oprecht niet wat ik als doel kon gebruiken voor die 10km wedstrijd over 3 weken. Vandaar ook puur uit nieuwschierigheid eens een tussentijdse test gedaan. Doe ik normaal altijd wel, maar dan wat weken eerder. Eerste week december heb ik een 10EM wedstrijd dus dat was ook mijn ingestelde doel (heb het in Tranera op een halve marathon gezet).
Ik snap dat het een test is, maar je geeft aan dat het een test is om te kijken wat je over 3 weken bij een 10km wedstrijd kunt verwachten. En om een test te doen van 10km, 3 weken voordat je een wedstrijd over 10km hebt is niet echt optimaal. Bedenk dat je door voluit te gaan zo'n 1 dag/km herstel nodig hebt, dus dat is in dit geval ruim een week.
En idd, de test vandaag was zeker niet perse nodig, maar ik wilde gewoon weten waar ik stond. En die benchmark wordt nu gebruikt voor de komende maanden naar die 10EM toe (lees in praktijk 30km die ik voor kerst wil proberen te halen). Ze adviseren ook om af en toe een kalibratie te doen als je denkt dat er verschil is. Hoeft geen 10km te zijn, kan ook een 4 of 5km die dat doorberekend wordt naar een 10km.

Ik ben gewoon iemand die houd van structuur, ook bij een 10km wedstrijd. Iets om aan vast te houden, naar toe te werken of juist als uitdaging te zien. Gewoon blind lopen en kijken hoe het gaat doe ik eigenlijk nooit, behalve bij een herstel/easy run :)

Maargoed, wellicht idd niet het beste moment voor een 10km test en had ik beter de wedstrijd als nieuwe kalibratie kunnen gebruiken want dan ga je toch all in. My bad en weer wat geleerd.
Precies dit dus, zo'n test doen is zeker niet verkeerd, maar normaal doe je die ergens midden tussen wedstrijden als je een tijdje geen echt kalibratie-moment hebt gehad. En in dit geval doe je het zo dicht op een wedstrijd dat het krap wordt voor nog een piekweek+taperen en zorgt het er daarmee voor dat het lastiger wordt om te pieken op de 10km waar het echt om gaat. Aan de andere kant is dit natuurlijk wel waar trainen voor is, kijken wat wel en niet werkt :)

[removed]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:23
Zijn er nog meer gelukkigen die morgen de kustmarathon gaan lopen? Met recht gaat het weer de zwaarste marathon van Nederland worden:
- Hoog water tijdens het strandstuk = geen lekker verhard zandbed om over te lopen
- Windkracht 7 tegen met windstoten tot windkracht 9
- 18 mm regen met de piek verwacht rond de start

Helaas mijn doelstelling ietwat aan moeten passen maar alsnog heel veel zin in. Laat het maar komen.
Dit is m'n tweede ervaring met een echte taper richting een marathon en het is bizar om te voelen hoeveel energie er dan in je lijf zit. Tijdens de laatste intervalletjes vliegen de tempo's om je oren zonder dat het écht moeite kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:04
karsb23 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:35:
Zijn er nog meer gelukkigen die morgen de kustmarathon gaan lopen? Met recht gaat het weer de zwaarste marathon van Nederland worden:
- Hoog water tijdens het strandstuk = geen lekker verhard zandbed om over te lopen

Helaas mijn doelstelling ietwat aan moeten passen maar alsnog heel veel zin in. Laat het maar komen.
Dit is m'n tweede ervaring met een echte taper richting een marathon en het is bizar om te voelen hoeveel energie er dan in je lijf zit. Tijdens de laatste intervalletjes vliegen de tempo's om je oren zonder dat het écht moeite kost.
Allemaal ingrediënten om er een heroïsche editie van te maken :)

Veel succes!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• karsb23
My 2 cents in het verhaal over zone 2. Ik heb (onbewust) veel te langzaam getraind. Tijdens een inspanningstest kwam naar voren dat ik bijna al mijn zone 2 loopjes laag in zone 1 liep. De intervallen loop ik niet graag en plan ik sowieso al sporadisch in. Achteraf waren deze tempo's ook veel te traag en kwamen eerder uit rond laag zone 3. De snellere intervallen bevallen nog minder dus die worden dan ook minder ingepland. Desondanks heb ik wel heel veel voortgang gemaakt in een jaar tijd. Laten we zeggen dat de duurmotor heel efficiënt is geworden.

Ik doe dus minder intervallen dan bijvoorbeeld in een gepolariseerd trainingsschema wordt toegepast. De 80/20 regel komt bij mij in de praktijk meer uit op 90/10 of soms zelfs 95/5. Ik vind het namelijk belangrijker om plezier te hebben in het lopen dan in het zo effectief en efficiënt mogelijk te verbeteren. Daarbij komt dan nog dat ik merk dat de intervallen best een aanslag zijn op je fysiek en dat ik de dag daarna vrij stijf ben. Nog zo'n sessie in de week zou voor mij gewoon niet echt werken. Dan liever maar een extra duurloop en zodoende het volume hoog houden, dat heeft me al veel meer vruchten afgeworpen.

Dit is wederom een n=1 natuurlijk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
Juancho schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:34:
[...]

Ik zou je wel aanraden om af en toe gewoon te racen en te zien waar de klok stopt. Altijd met het 'verstand' lopen op een x-tempo omdat je denkt dat je dat vol kan houden, beperkt je mogelijk ook in je prestaties. Soms moet je gewoon op zoek naar je grens. Daarmee geef je jezelf ook de kans om jezelf te verrassen.

Je hoeft er uiteraard nu niet meteen op 4min/km in te vliegen, maar starten op vlot maar haalbaar tempo (zeg 5min/km) en onderweg iedere 2k evalueren of het misschien nog een stukje harder kan is een prima optie. Durf jezelf zeer te doen, vaak ben je te bang :>

Alles eruit halen is niet eenvoudig en soms sla je de plank mis. Prima leerervaring :+ Maar geef jezelf vooral wel die kans.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
Mijn toevoeging aan de zone 2 discussie.
Ergens in de zomer tipte @Hartloper op dit forum over de Norwegian Singles Method. Ik ben hier na mijn trail in juni mee aan de slag gegaan. Het idee is dat time on your feet, lopen net onder treshold en consequent trainen over een lange periode de sleutel zijn tot verbeteren van de prestaties. VO2max (harde korte interval) zijn niet nodig voor mij als recreant en zorgen wel voor veel (onnodige) belasting.

Er wordt een simpel wekelijks schema aangehouden waarbij het repeteren van dit schema over een lange periode zorgt voor een continue load waarbij de aerobe conditie zal verbeteren. Ikzelf heb altijd geloofd in dat het maken van kilometers belangrijkste is om je te verbeteren vooral op mijn niveau als recreant. Mijn aerobe conditie is altijd mijn limiet bij wedstrijden (of trainingstesten).
Het weekschema is: E Q E Q E Q LR .
E = Easy <70% max HR 45-60min. Ja, dit is echt langzaam.
Q = Sub treshold Waarbij je lange intervals (1-3km) doet met 60 sec rust. 15 min CD - 30min sub treshold - 15 min WU.
Tempo bepaal je aan de hand van recente race uitslag (er is een online calculator). Idealiter doe je eens per 4-6 weken een 5km test om deze te kalibreren. Dit is dan ook direct een VO2max moment.
LR = Longrun <70% max HR 75-90min

Ik ben nu 3 maanden bezig en probeer 5-6x per week te lopen met het schema E Q Rust Q E LR E/Rust
Ik worstel vooral om de intervals te combineren met de AV trainingen. En de longrun van de AV is te lang en te hoog tempo. Dit in combinatie met te weinig herstel na mijn laatste HM heeft bij mij voor overbelasting gezorgd, waardoor ik op dit moment een liesblessure heb en niet in topvorm zal zijn voor mijn A wedstrijd in het najaar.
Hiervoor liep ik 4x per week met een volume van 50-60km. De snelle interval (boven treshold) zorgde ervoor dat ik regelmatig een training moest overslaan en pijntjes hield. Mijn idee was dat ik wel vooruitgang zou gaan boeken met dit nieuwe weekschema en niet meer die hele harde intervals hoefde te doen.
Nu loop ik dus 5-6x per week met een volume van 60-70km. Het verrassende is dat ik 1,5 geleden moeite had om 60km in een week te halen tijdens mijn marathon training en dat nu vanzelf gaat. Ik zie ook aan de data dat mijn conditie is verbeterd, alleen komt dit er nog niet helemaal uit in wedstrijden.
Overigens duurt het lang voordat mensen resultaten boeken met deze methode, het is gericht op de lange termijn. Ik verwacht zelf pas na de winter een echt voortgang in prestaties te zien.

Het leuke van een nieuwe trainingsbenadering is dat je weer dingen leert over jezelf en over hardlopen. Ik ontdekte het trainen op sub treshold. Ik leerde over lactaat en dat het lactaat niveau bij sub treshold geen zone is maar een staat. HR is dan ook een slechte afgeleide om lactaat te bepalen. Het bevestigde voor mij nogmaals dat consequent meters maken, week in week uit er voor zorgt dat je gestaag voortgang blijft boeken.
De schema's gericht op een specifieke wedstrijd passen dan ook niet bij mij. Vooral ook omdat ik het leuk vind om wedstrijden te lopen daar wel wil presteren maar niet elke keer een topprestatie verwacht. Ik wil dus gehele jaar op niveau X zijn ipv enkele keren pieken.

Wat ik vanuit deze benadering leerde over lopen in zone 1of 2 is dat je niet 5-7x per week op sub treshold kunt lopen, de easy days zijn om te herstellen zodat je weer de volgende tempo training kunt doen. De lange duurloop is een lange easy training. De lengte van deze training zorgt ook voor een (zware) belasting. Door de long run langzaam te lopen zorg je er voor dat je wel het effect van de lange loop hebt, maar weer fit bent voor de volgende tempo training. De zone 1 of 2 trainingen zorgen dus voor meer time on your feet, meer volume, meer voortgang dan ze niet te lopen en een rustdag te nemen.

Link naar Reddit Wiki NSM

EDIT: En met betrekking tot de Slimmer presteren podcast. Ik luister deze ook en vindt ze normaal erg goed. Nu sloegen ze de plank wat mis door het niet in het juiste perspectief te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:42
Jasperoo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

Dank voor je advies. Zal op werk eens navragen.
Ben huiverig om nu te laten kijken. Wellicht na de marathon.
Als je deze of volgende week nog terecht kan zou ik het zeker voor de marathon doen. Maar eigen gevoel volgen uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:05
Hoezo raken jullie bij wijze van spreken allemaal al geblesseerd bij denken aan een tempo trainingkje?
Ik heb dat echt nooit. Hoogstens wat zwaardere benen de dag erna, maar echt geen pijntjes of trainingen moeten overslaan.
Zit dat 'm in sterkere beenspieren ofzo?

Ja of ik loop natuurlijk te langzaam hard. Maar dat zal met mijn pr's wel meevallen denk ik.
Gisteravond 9x 1 minuut op 3.30. Totaal 55 minuten onderweg en 10 km. Nergens last van

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:37
Hartloper schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

//rant modus off

Maar dat is ook eigenlijk wat ik zelf beweer uit eigen ervaring en zeg in mijn reactie. Je hebt een solide basis nodig om sneller te worden. Dat krijg je alleen door Z2 trainingen. Verder zeg ik dat het genuanceerder ligt en daarom leg ik die podcast ook voor. Ik laat de misschien wat twijfelachtige kennis van die 3 pipo's verder in het midden, ze hebben in ieder geval meer onderzoek gedaan dan ik.

ik heb vorig jaar een kwartier(!) van mijn marathontijd kunnen halen, puur en alleen omdat ik kilometers maakte tot 100k per week. Dat waren voornamelijk rustige Z2 kilometers en ben ik er ook van overtuigd dat dat de sleutel was om sneller te worden. Zonder die prikkels en altijd en alleen maar Z2 lopen is prima voor je duurconditie. Je houdt een bepaald tempo makkelijker vast en levert dat uiteindelijk natuurlijk tijdwinst op, voila!

Nu ben ik er ook van overtuigd dat als ik dit jaar de marathontraining exact hetzelfde aan zou pakken, dat ik misschien wel iets van winst zal boeken volgende week bij de marathon (namelijk dankzij een reeds goede basis), maar dat zal niet veel zijn, verwacht ik. Dus door meer effort te halen uit de interval/tempo trainingen, gecombineerd met kracht, denk ik dat ik dit jaar weer een flinke hap uit mijn PR kan halen. Dat idee past ook in het verhaal van Slimmer Presteren, vandaar dat ik het aanhaalde.

Dus ik denk dat de waarheid in het midden ligt, althans voor de ervaren lopers. Meer kilometeromvang is de sleutel, daar zijn we het allebei over eens. Dat geldt sowieso voor de beginnende loper.. laat die alsjeblieft eerst maar even flink omvang maken en Z2 lopen, zonder teveel inspanning (zoals ik al zei, de nodige "vlieguren"). Dat maakt zo'n loper inderdaad echt sneller, weet ik uit eigen ervaring. Maar ik denk dat een ervaren loper zoals jij naast de vele Z2 trainingen ook tempo-prikkels nodig heeft om nog wat sneller te worden. En dat was zo'n beetje de conclusie in die podcast: ja, Z2 is goed en maakt je sneller, maar als je jaren- en jarenlang alleen Z2 loopt maakt dat je niet elke keer weer sneller. Dat houdt een keer op. Het ligt dus genuanceerder. Je blijft hangen in hetzelfde.

Nouja, ik ga het meemaken volgende week, wat ik er van bras.
Voor hetzelfde geld bak ik er helemaal niks van en is bovenstaand een fluttheorie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
redwing schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:26:
[...]

Ik snap dat het een test is, maar je geeft aan dat het een test is om te kijken wat je over 3 weken bij een 10km wedstrijd kunt verwachten. En om een test te doen van 10km, 3 weken voordat je een wedstrijd over 10km hebt is niet echt optimaal. Bedenk dat je door voluit te gaan zo'n 1 dag/km herstel nodig hebt, dus dat is in dit geval ruim een week.

[...]

Precies dit dus, zo'n test doen is zeker niet verkeerd, maar normaal doe je die ergens midden tussen wedstrijden als je een tijdje geen echt kalibratie-moment hebt gehad. En in dit geval doe je het zo dicht op een wedstrijd dat het krap wordt voor nog een piekweek+taperen en zorgt het er daarmee voor dat het lastiger wordt om te pieken op de 10km waar het echt om gaat. Aan de andere kant is dit natuurlijk wel waar trainen voor is, kijken wat wel en niet werkt :)
Yes, achteraf dom want ik heb vandaag nog erg zware benen, dus die testrun van gister was echt wel zeer belastend idd. En dan moet ik vanavond ook nog tennissen. Ik skip de LSD run van dit weekend dan maar, soms is rust dan beter voor je prestaties. Maar idd weer wat geleerd! Ik was iets te gretig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Roozzz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:00:
[...]
Alles eruit halen is niet eenvoudig en soms sla je de plank mis. Prima leerervaring :+ Maar geef jezelf vooral wel die kans.
Met structuur bedoel ik overigens wel dat ik mezelf push tot het uiterste. Ik houd me er niet altijd strak aan, maar het is een soort van controle voor mezelf tijdens een run. Ik zal bij die 10km straks ook 50min invoeren als doel en tijdens de run check ik gewoon of ik voor lig, of juist achterop schema lig. In geval dat laatste probeer ik het recht te trekken en dan ga je al uit je comfort zone. Lig ik voorop schema ga ik niet snel terugzakken zolang het lekker gaat. Zo heb ik die 10mijl vorig jaar november boven mijn verwachting kunnen lopen op gemiddeld 5"02! Toen heb ik ook echt mijn grens opgezocht omdat ik me lekker voelde en uiteindelijk bijna 1,5min van mijn doeltijd afgesnoept.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Roozzz
Juancho schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Met structuur bedoel ik overigens wel dat ik mezelf push tot het uiterste. Ik houd me er niet altijd strak aan, maar het is een soort van controle voor mezelf tijdens een run. Ik zal bij die 10km straks ook 50min invoeren als doel en tijdens de run check ik gewoon of ik voor lig, of juist achterop schema lig. In geval dat laatste probeer ik het recht te trekken en dan ga je al uit je comfort zone. Lig ik voorop schema ga ik niet snel terugzakken zolang het lekker gaat. Zo heb ik die 10mijl vorig jaar november boven mijn verwachting kunnen lopen op gemiddeld 5"02! Toen heb ik ook echt mijn grens opgezocht omdat ik me lekker voelde en uiteindelijk bijna 1,5min van mijn doeltijd afgesnoept.
Geheel tegen de hier levende data-nerd-ideeën in: laat je horloge gerust een keer thuis bij een wedstrijd. Dat eindeloos meten en vergelijken met je doel en verwachtingen beperkt je onbewust toch gewoon een beetje.

Ik heb mezelf jaren terug een keer ontzettend verbaasd toen ik zonder horloge een 30k trail liep. Die 2:06 is waarschijnlijk tot op heden mijn beste prestatie. En zeker een kwartier sneller dan ik had durven dromen op dat moment... ook over dat parcours. Dat het hard ging had ik wel door, maar ik kon oprecht de klok niet geloven.

Een breakthrough performance ga je niet lopen met een beetje plussen en minnen rond je doeltijd. Vlieg er gewoon eens in :P
Korte wedstrijdjes zoals een 5 of 10k zijn daar uitstekend geschikt voor. In het slechtste geval ben je een uurtje aan het afzien omdat je helemaal ontploft bent. En kotsen in de berm overleef je ook wel. Don't ask me how I know :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Don Juansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:57
In mijn zoektocht naar een sporthorloge kwam ik dit draadje tegen en besloten niet te gaan lurken, maar 'mijn sportreis' te gaan delen:

De laatste 7 jaar sporadisch hardgelopen en paar wedstrijden meegedaan, maar met vooral weinig discipline en routine. Begin 2025 aan een 10km en 10EM wedstrijd meegedaan en het opzoeken van mijn limiet vond ik verrassend lekker met leuke PR's als resultaat. Daarna bleef ik hangen in 1-2x per week afstanden lopen van 8km-10km, waarbij ik vaak minuten/km als maatstaf gebruikte om snelheid te verhogen.

In augustus heb ik me ingeschreven voor mijn eerste halve marathonwedstrijd op 13 oktober (doorpakken op de midlife crisis :+ ). Ik had mezelf aangeleerd op x:xx/km te focussen, maar om gedisciplineerd te trainen 6 wk geleden met een simpele hardloop-app gestart; Hardlopen met Evy. Schema gekozen en 3-4x per week lopen op tijd en hartslagzones is wel even wennen! Met name het lagere tempo, ondanks dat het een snelheid verhogend schema moet zijn ;)

Streeftijd voor de halve marathon is 95min, maar belangrijkste is dat ik met lekker gevoel eindig. Als dat zo is gaan we de uitdaging uitbreiden in 2026 naar een halve marathon in het voorjaar en marathon in het najaar. Stip op de horizon is een Iron Man afleggen vóór eind 2028 *O*

Dat sporthorloge is een Fenix 7 Pro Sapphire Solar geworden. Ik draag al jaren geen horloge meer, maar met fanatieker sporten leek dit me een leuk trainingsmaatje.

Interessante discussie over trainen in hartslagzones trouwens. Volgens de app met BPM in rust 52 en max 182 een vijftal zones:
Herstel = 123-142
Extensief = 142-147
Intensief = 148-161
Interval = 162-168
Weerstand 169-182

Nu ben ik in aanloop naar 13-10 gaan taperen, maar vraag me af of dit dan in herstel/extensief moet of dat intensief nog oké is? Daar pak ik meestal mijn streeftempo namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Je kan pas de grens ontdekken als je er een keer overheen bent gegaan. Dus gewoon echt een keer knallen en dan maar echt stuk gaan/wandelen in de laatste kilometers. Dan weet je iig zeker dat je te snel bent gestart ;)

Hier voor kan ik wel een echte wedstrijd aanraden, tot/over het gaatje gaan in een (solo)training lukt mij nooit zo goed :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:33
De grens zoeken doe ik meestal 1 keer per jaar, soms een keer meer, als het zo uitkomt.

Afgelopen weekend mijn jaarlijkse Tilburg Ten Miles, horloge alleen gebruikt om te checken hoe ver ik aan het terug zakken was, verder was het een gevecht in mijn hoofd om niet te gaan wandelen. Zelden zo op het randje gelopen van willen stoppen en even wandelen, maar toch km aan km verder gegaan en uitgelopen.

Een kleine minuut langzamer dan in het voorjaar op de 15km (zomer, vakantie, wat virussen in de directe omgeving, iig daar wijt ik het aan), maar toch met een kleine sprint (3m45 gaf strava aan) de laatste paar 100m naar de finish en toen wankelend naar de medaille.

Hartslag max (met band) van 198 en een avg van 184, maar met 1 sec. respijt onder het doel van 1u10 geëindigd. (4m15 van het PR af). Maar was even helemaal klaar en beetje meer.

Volgend jaar maar eens kijken of dit ook in een vlak tempo van 4m15/km kan, nu was het toch wel een flinke positive split.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Niet online
MiKeZZa schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:14:

Dan heb ik je met iemand anders verward! Hier nl 62!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:46

L23

karsb23 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:35:

Succes! Lijkt me tof om volgend jaar voor in te schrijven.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Vanochtend een middellange training gedaan, expres vroeg in de ochtend omdat ik daar wat moeite mee heb (en de marathon begint om 9). Afgelopen dagen weinig gelopen ivm werk en andere dingen, voelde me heel fit.

Eerst naar kantoor om kleding te droppen, de vermoeidheid was verdwenen. Uiteindelijk 9 vd 19 km achtereenvolgens op 4:13-4:15 gelopen, ging heel relaxed, rustig ademen en hartslag stabiel ~ 168. Achillespees daarna gevoelig maar niet pijnlijk, prima want dat was ook zo voor het rennen.

Van het weekend nog een 27km duurloop waar ik een paar km 4:15 ga lopen, hopelijk voelt dat een beetje vergelijkbaar. Laatste duurloop waar ik dat probeerde was een hel, maar achteraf gezien was ik toen al ziek (hoop ik).

So far so good!

Succes @karsb23, als ik niet meedeed aan Amsterdam had me dat ook wel wat geleken haha, lekker afzien.

[ Voor 6% gewijzigd door XyS op 03-10-2025 16:01 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:39

Stewie!

Keen must die!

kepler schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:33:
[...]

Je kan pas de grens ontdekken als je er een keer overheen bent gegaan. Dus gewoon echt een keer knallen en dan maar echt stuk gaan/wandelen in de laatste kilometers. Dan weet je iig zeker dat je te snel bent gestart ;)

Hier voor kan ik wel een echte wedstrijd aanraden, tot/over het gaatje gaan in een (solo)training lukt mij nooit zo goed :D
Mooi onderwerp, even op inhaken. Had gisteren een training van Marco Kroon en instructeurs van de luchtmobiele brigade, op de kazerne in Oirschot. Heb 11 vrienden uitgenodigd en we zijn de hele dag de grens op gaan zoeken. Die ligt een stuk verder dan wat je zelf denkt en de ervaren mannen van defensie wisten dat prima aan te voelen. Binnen een uur hadden drie man het punt van blackout al bereikt en waren helemaal tot het naadje gegaan. Diezelfde mannen liepen vlak daarna met een boomstam op de schouder afwisselend in looppas en rennend over het terrein van de kazerne. Niet normaal hoeveel je meer kan, dan je denkt. De hindernissenbaan, het zwembad en de abseiltoren waren middelen om de verdere grenzen te verkennen en verleggen.

En wat was ik blij met de conditie die met hardlopen opgebouwd wordt. Een jaar geleden was ik hier niet eens aan durven beginnen. Met betere conditie verleg je je grenzen, door uit je comfortzone treden verleg je de grenzen, en precies zoals je schrijft, zoek ze op (en ga er over)!

Met enkele van deze groep ren ik volgende maand in New York de marathon, sommige andere de marathon van Rome in 2026. Wat een leuke sport om samen te kunnen delen. En wat een bof dat we uberhaupt de mogelijkheid hebben om dit te kunnen doen. Gezondheid, fitheid, tijd en situatie zijn niet vanzelfsprekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXVnDWCDz6ckSK4fHZd2XR0mksM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMxZrgfcnJbD6WZsck4Qn0Yp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reJMGA0RlUd0HRL3aApyjB5LLjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vy5X5WaHJDZmPwGtve78yVRf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mil1oXj8L0QTbjazx9TEvzxnyrg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5B8feaMZFu0Tark4lv17tByR.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 49% gewijzigd door Stewie! op 03-10-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Maandag1987 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:08:
Mijn toevoeging aan de zone 2 discussie.
Ergens in de zomer tipte @Hartloper op dit forum over de Norwegian Singles Method. Ik ben hier na mijn trail in juni mee aan de slag gegaan. Het idee is dat time on your feet, lopen net onder treshold en consequent trainen over een lange periode de sleutel zijn tot verbeteren van de prestaties. VO2max (harde korte interval) zijn niet nodig voor mij als recreant en zorgen wel voor veel (onnodige) belasting.

Er wordt een simpel wekelijks schema aangehouden waarbij het repeteren van dit schema over een lange periode zorgt voor een continue load waarbij de aerobe conditie zal verbeteren. Ikzelf heb altijd geloofd in dat het maken van kilometers belangrijkste is om je te verbeteren vooral op mijn niveau als recreant. Mijn aerobe conditie is altijd mijn limiet bij wedstrijden (of trainingstesten).
Het weekschema is: E Q E Q E Q LR .
E = Easy <70% max HR 45-60min. Ja, dit is echt langzaam.
Q = Sub treshold Waarbij je lange intervals (1-3km) doet met 60 sec rust. 15 min CD - 30min sub treshold - 15 min WU.
Tempo bepaal je aan de hand van recente race uitslag (er is een online calculator). Idealiter doe je eens per 4-6 weken een 5km test om deze te kalibreren. Dit is dan ook direct een VO2max moment.
LR = Longrun <70% max HR 75-90min

Ik ben nu 3 maanden bezig en probeer 5-6x per week te lopen met het schema E Q Rust Q E LR E/Rust
Ik worstel vooral om de intervals te combineren met de AV trainingen. En de longrun van de AV is te lang en te hoog tempo. Dit in combinatie met te weinig herstel na mijn laatste HM heeft bij mij voor overbelasting gezorgd, waardoor ik op dit moment een liesblessure heb en niet in topvorm zal zijn voor mijn A wedstrijd in het najaar.
Hiervoor liep ik 4x per week met een volume van 50-60km. De snelle interval (boven treshold) zorgde ervoor dat ik regelmatig een training moest overslaan en pijntjes hield. Mijn idee was dat ik wel vooruitgang zou gaan boeken met dit nieuwe weekschema en niet meer die hele harde intervals hoefde te doen.
Nu loop ik dus 5-6x per week met een volume van 60-70km. Het verrassende is dat ik 1,5 geleden moeite had om 60km in een week te halen tijdens mijn marathon training en dat nu vanzelf gaat. Ik zie ook aan de data dat mijn conditie is verbeterd, alleen komt dit er nog niet helemaal uit in wedstrijden.
Overigens duurt het lang voordat mensen resultaten boeken met deze methode, het is gericht op de lange termijn. Ik verwacht zelf pas na de winter een echt voortgang in prestaties te zien.

Het leuke van een nieuwe trainingsbenadering is dat je weer dingen leert over jezelf en over hardlopen. Ik ontdekte het trainen op sub treshold. Ik leerde over lactaat en dat het lactaat niveau bij sub treshold geen zone is maar een staat. HR is dan ook een slechte afgeleide om lactaat te bepalen. Het bevestigde voor mij nogmaals dat consequent meters maken, week in week uit er voor zorgt dat je gestaag voortgang blijft boeken.
De schema's gericht op een specifieke wedstrijd passen dan ook niet bij mij. Vooral ook omdat ik het leuk vind om wedstrijden te lopen daar wel wil presteren maar niet elke keer een topprestatie verwacht. Ik wil dus gehele jaar op niveau X zijn ipv enkele keren pieken.

Wat ik vanuit deze benadering leerde over lopen in zone 1of 2 is dat je niet 5-7x per week op sub treshold kunt lopen, de easy days zijn om te herstellen zodat je weer de volgende tempo training kunt doen. De lange duurloop is een lange easy training. De lengte van deze training zorgt ook voor een (zware) belasting. Door de long run langzaam te lopen zorg je er voor dat je wel het effect van de lange loop hebt, maar weer fit bent voor de volgende tempo training. De zone 1 of 2 trainingen zorgen dus voor meer time on your feet, meer volume, meer voortgang dan ze niet te lopen en een rustdag te nemen.

Link naar Reddit Wiki NSM

EDIT: En met betrekking tot de Slimmer presteren podcast. Ik luister deze ook en vindt ze normaal erg goed. Nu sloegen ze de plank wat mis door het niet in het juiste perspectief te plaatsen.
Klinkt goed voor de toekomst, zal die reddit is lezen.
Hoe heb jij sub threshold bepaald? Ik weet mn LT2 HR en gecontroleerde 10EM resultaat op die HR. Dat tempo is voor mij alsnog te intensief om vaak te doen overigens.

Mijn "easy" is wel meer gevarieerd. <70% recovery, easy <75% en train ik 80% soms in mijn long runs.

Misschien koop ik toch een keer een lactaat meter, leuk extra data :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Roozzz schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:51:
[...]
Ik heb mezelf jaren terug een keer ontzettend verbaasd toen ik zonder horloge een 30k trail liep. Die 2:06 is waarschijnlijk tot op heden mijn beste prestatie. En zeker een kwartier sneller dan ik had durven dromen op dat moment... ook over dat parcours. Dat het hard ging had ik wel door, maar ik kon oprecht de klok niet geloven.

Een breakthrough performance ga je niet lopen met een beetje plussen en minnen rond je doeltijd. Vlieg er gewoon eens in :P
Korte wedstrijdjes zoals een 5 of 10k zijn daar uitstekend geschikt voor. In het slechtste geval ben je een uurtje aan het afzien omdat je helemaal ontploft bent. En kotsen in de berm overleef je ook wel. Don't ask me how I know :+
Herkenbaar. Ik heb bij een 5k zo ook mijn PR verbeterd omdat ik mijn horloge vergeten was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Stefangrp schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:15:
Hoezo raken jullie bij wijze van spreken allemaal al geblesseerd bij denken aan een tempo trainingkje?
Ik heb dat echt nooit. Hoogstens wat zwaardere benen de dag erna, maar echt geen pijntjes of trainingen moeten overslaan.
Ja of ik loop natuurlijk te langzaam hard. Maar dat zal met mijn pr's wel meevallen denk ik.
Gisteravond 9x 1 minuut op 3.30. Totaal 55 minuten onderweg en 10 km. Nergens last van
Prijs jezelf gelukkig. 9 keer 1 minuut aan 3.30 dan ben ik 3 dagen stram. Als ik al geen verrekking oploop.

Ik heb me beklaagd dat ik een halve marathon gelopen heb in mijn marathonvoorbereiding.
Het voornemen om alles op marathontempo te lopen ging overboord na 15km en de laatste 2 km gingen zelfs onder de 4:00min/km. Allemaal mooi en wel maar sedertdien is mijn linkerkuit gevoelig.
Gelukkig kan ik toch de geplande trainingen afwerken maar het voelt alsof ik moet opletten om niet geblesseerd te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
karsb23 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:52:
My 2 cents in het verhaal over zone 2. Ik heb (onbewust) veel te langzaam getraind. Tijdens een inspanningstest kwam naar voren dat ik bijna al mijn zone 2 loopjes laag in zone 1 liep. De intervallen loop ik niet graag en plan ik sowieso al sporadisch in. Achteraf waren deze tempo's ook veel te traag en kwamen eerder uit rond laag zone 3. De snellere intervallen bevallen nog minder dus die worden dan ook minder ingepland. Desondanks heb ik wel heel veel voortgang gemaakt in een jaar tijd. Laten we zeggen dat de duurmotor heel efficiënt is geworden.
Heel veel zone 1 en intervallen laag in zone 3 (in een 5zone model waarschijnlijk). Eigenlijk lijkt dat qua intensiteit op de Norwegian Singles Method waar @Maandag1987 het over heeft.
En aangezien je zegt dat je heel veel vooruitgang hebt gemaakt in een jaar tijd heb je wellicht niet té langzaam getraind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@DeCo we zitten meer op dezelfde golflengte dan ik dacht (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 03-10-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Stewie! schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Mooi onderwerp, even op inhaken. Had gisteren een training van Marco Kroon en instructeurs van de luchtmobiele brigade, op de kazerne in Oirschot. Heb 11 vrienden uitgenodigd en we zijn de hele dag de grens op gaan zoeken. Die ligt een stuk verder dan wat je zelf denkt en de ervaren mannen van defensie wisten dat prima aan te voelen. Binnen een uur hadden drie man het punt van blackout al bereikt en waren helemaal tot het naadje gegaan. Diezelfde mannen liepen vlak daarna met een boomstam op de schouder afwisselend in looppas en rennend over het terrein van de kazerne. Niet normaal hoeveel je meer kan, dan je denkt. De hindernissenbaan, het zwembad en de abseiltoren waren middelen om de verdere grenzen te verkennen en verleggen.

En wat was ik blij met de conditie die met hardlopen opgebouwd wordt. Een jaar geleden was ik hier niet eens aan durven beginnen. Met betere conditie verleg je je grenzen, door uit je comfortzone treden verleg je de grenzen, en precies zoals je schrijft, zoek ze op (en ga er over)!

Met enkele van deze groep ren ik volgende maand in New York de marathon, sommige andere de marathon van Rome in 2026. Wat een leuke sport om samen te kunnen delen. En wat een bof dat we uberhaupt de mogelijkheid hebben om dit te kunnen doen. Gezondheid, fitheid, tijd en situatie zijn niet vanzelfsprekend.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Cool, soort kamp van Koningsbrugge in 1 dag? Is dat te boeken of was dit een speciaal iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-10 15:39
Hartloper schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:42:
[...]

To run faster you have to run more. Nogmaals, daar mogen gerust tempo runs bij zijn maar het gros is bij voorkeur rustig.
Als je studies hebt om je mening te staven hoor ik het graag :) Anders is "to run faster you have to run fast" een leuke one-liner maar ook niet meer dan dat. Het is niet omdat het goed klinkt dat het ook waar is.

@kepler goed punt over correlatie-causaliteit. Anderzijds, elites doen wat werkt, want wat niet werkt wordt automatisch weggeselecteerd. Dus als zij veel volume doen is dat omdat het voor hen bewezen heeft te werken.
Hehe zo kun je iedereen de mond snoeren natuurlijk. Heb je een mening of ervaring? > Laat maar studies zien. Die je vervolgens ook nog in twijfel kan trekken om wat voor reden dan ook.

Aerobic- en anarobic-capaciteit zit het hem in. Beide moet je opbouwen door volume en tempo/intensiteit. Welke van de twee belangrijker is ligt maar net aan hoe je ervoor staat op dat moment. Persoonlijk zoek ik elke run de uitdaging op qua snelheid en afstand wordt bepaald door de tijd die ik beschikbaar heb of het vooropgesteld plan om x-km te lopen (meestal per week).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

glnk schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:34:
[...]

Hehe zo kun je iedereen de mond snoeren natuurlijk. Heb je een mening of ervaring? > Laat maar studies zien. Die je vervolgens ook nog in twijfel kan trekken om wat voor reden dan ook.

Aerobic- en anarobic-capaciteit zit het hem in. Beide moet je opbouwen door volume en tempo/intensiteit. Welke van de twee belangrijker is ligt maar net aan hoe je ervoor staat op dat moment. Persoonlijk zoek ik elke run de uitdaging op qua snelheid en afstand wordt bepaald door de tijd die ik beschikbaar heb of het vooropgesteld plan om x-km te lopen (meestal per week).
Dat is omgekeerde wereld natuurlijk, jij komt met een stelling en de ander moet maar met bewijs komen dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Hartloper schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Prijs jezelf gelukkig. 9 keer 1 minuut aan 3.30 dan ben ik 3 dagen stram. Als ik al geen verrekking oploop.

Ik heb me beklaagd dat ik een halve marathon gelopen heb in mijn marathonvoorbereiding.
Het voornemen om alles op marathontempo te lopen ging overboord na 15km en de laatste 2 km gingen zelfs onder de 4:00min/km. Allemaal mooi en wel maar sedertdien is mijn linkerkuit gevoelig.
Gelukkig kan ik toch de geplande trainingen afwerken maar het voelt alsof ik moet opletten om niet geblesseerd te raken.
Nou toch snap ik het niet. Hoezo kunnen jij (en anderen) dat dat minder goed verteren. Ook met die HM, die liep ik 2 weken geleden dus voluit, op 4.09 gemiddeld. Zonder vervelende naweeën.
Terwijl ik wekelijks 50 km maak, minder dan jij.

Is krachttraining dan het verschil? Al doe ik daar weinig benen (want die zijn ofwel moe, of ik ga niet krachttrainen maar hardlopen)
Of leeftijd? Ik ben 41

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

glnk schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:34:
[...]

Een klein inkijkje in hoe mijn training eruit ziet. Een snellere loper worden is voor mij een combinatie van een aantal zaken:
  • Loopvolume (Geleidelijk opbouwen, consistentie in je trainingsprogramma)
  • Voldoende uitgerust blijven om ook goed te blijven herstellen (van herstel word je uiteindelijk beter)
  • Twee trainingen met een snelheid prikkel per week (gecontroleerd, snelheid kan je niet forceren)
  • Vrijwel elke week een lange duurloop (voelt voor mij als de basis)
  • Elke maand een wedstrijd (dit betekent niet elke maand mikken op een PR maar die volgen vanzelf)
M’n weekschema is vrijwel iedere week hetzelfde. Intensiteit is op gevoel, ik heb m’n zones nog nooit laten bepalen.
  • MA: 15 km zone 1
  • DI: Baantraining lang extensief (bijvoorbeeld 2 series 3x600 of 6x1000 of 3x1600 met ins en outs)
  • WO: 10 km zone 1
  • DO: Baantraining kort. Gericht op ritme (bijvoorbeeld 10x400 of 3 series 600, 300, 200)
  • VR: rust
  • ZA: lange duurloop (zone 2) of wedstrijd
  • ZO: 10 km zone 1
Totaal volume komt elke week uit op zo’n 70 a 80 km. In de week van een wedstrijd rond de 50 a 60 km. In de baantrainingen zit periodisering. Wat inhoudt dat het programma op dinsdag in de winter langer is en in de zomer korter en intensiever.
Met dit schema merk ik dat ik voldoende uitgerust blijf en dat ik goede progressie maak.
Als ik eerlijk ben lukt het me pas sinds het begin van dit jaar om echt rustig te lopen tijdens m’n gewone duurloopjes en in m’n baantrainingen niet te gek te doen. En precies dat maakt voor mij nu echt het verschil. Voorheen was ik geregeld super vermoeid en dat maakte me kwetsbaar voor ziek zijn en blessures. Dit is natuurlijk funest voor de consistentie die je als loper echt wilt hebben. Daarnaast bleef echte progressie uit en bleef ik een beetje hangen op een bepaald niveau.

[ Voor 3% gewijzigd door Brakkie op 03-10-2025 19:10 ]

Systeem | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
XyS schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:13:
[...]

Klinkt goed voor de toekomst, zal die reddit is lezen.
Hoe heb jij sub threshold bepaald? Ik weet mn LT2 HR en gecontroleerde 10EM resultaat op die HR. Dat tempo is voor mij alsnog te intensief om vaak te doen overigens.

Mijn "easy" is wel meer gevarieerd. <70% recovery, easy <75% en train ik 80% soms in mijn long runs.

Misschien koop ik toch een keer een lactaat meter, leuk extra data :+
Ik heb in mei een 5km wedstrijd gelopen en die als input gebruikt. In week 3 een snelle 5km gedaan omdat ik een nieuwe benchmark wilde zetten na de aanschaf van mijn eerste superschoenen.
Op deze site staat een calculator die je tempo's weergeeft op basis van een wedstrijd of test: https://lactrace.com/norwegian-singles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Stefangrp schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:57:
[...]

Nou toch snap ik het niet. Hoezo kunnen jij (en anderen) dat dat minder goed verteren. Ook met die HM, die liep ik 2 weken geleden dus voluit, op 4.09 gemiddeld. Zonder vervelende naweeën.

Is krachttraining dan het verschil? Al doe ik daar weinig benen (want die zijn ofwel moe, of ik ga niet krachttrainen maar hardlopen)
Of leeftijd? Ik ben 41
51. Maar ik ben altijd al iets gevoeliger geweest voor overbelasting. Het is individueel, denk ik. Mijn loopmaatje kan een week niet hardlopen en dan plots 30km doen, zonder een greintje spierpijn de dag nadien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Brakkie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:10:
  • Loopvolume (Geleidelijk opbouwen, consistentie in je trainingsprogramma)
  • Voldoende uitgerust blijven om ook goed te blijven herstellen (van herstel word je uiteindelijk beter)
  • Twee trainingen met een snelheid prikkel per week (gecontroleerd, snelheid kan je niet forceren)
  • Vrijwel elke week een lange duurloop (voelt voor mij als de basis)
  • Elke maand een wedstrijd (dit betekent niet elke maand mikken op een PR maar die volgen vanzelf)
M’n weekschema is vrijwel iedere week hetzelfde. Intensiteit is op gevoel, ik heb m’n zones nog nooit laten bepalen.
  • MA: 15 km zone 1
  • DI: Baantraining lang extensief (bijvoorbeeld 2 series 3x600 of 6x1000 of 3x1600 met ins en outs)
  • WO: 10 km zone 1
  • DO: Baantraining kort. Gericht op ritme (bijvoorbeeld 10x400 of 3 series 600, 300, 200)
  • VR: rust
  • ZA: lange duurloop (zone 2) of wedstrijd
  • ZO: 10 km zone 1
Met dit schema merk ik dat ik voldoende uitgerust blijf en dat ik goede progressie maak.
Als ik eerlijk ben lukt het me pas sinds het begin van dit jaar om echt rustig te lopen tijdens m’n gewone duurloopjes en in m’n baantrainingen niet te gek te doen. En precies dat maakt voor mij nu echt het verschil. Voorheen was ik geregeld super vermoeid en dat maakte me kwetsbaar voor ziek zijn en blessures. Dit is natuurlijk funest voor de consistentie die je als loper echt wilt hebben. Daarnaast bleef echte progressie uit en bleef ik een beetje hangen op een bepaald niveau.
Bedankt om je trainingsschema te delen. Een mooi evenwichtig schema, komt wellicht rond de 80/20 uit.
Dat is de ideale manier om te trainen (blijkt uit studies ;) )

Met die twee snellere trainingen erbij heb je meer kans op overbelasting, zoals je zelf hebt ondervonden.

Wat ik interessant vind is dat je aangeeft dat je consistenter kan trainen en dat blessures en overbelasting uitblijven nu je 1. je rustige duurlopen echt rustig loopt en 2. je intervallen gecontroleerder loopt.
Laat dat nu net de principes zijn van de Norwegian Singles Method, die ik zelf niet volg, maar waar mijn ideeën over hardlopen wel sterk door beïnvloed zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Stefangrp schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:57:
[...]

Of leeftijd? Ik ben 41
Dat is neem ik aan individueel? In mijn loopgroepjes waren er altijd mensen die veel/snel geblesseerd waren en mensen die zelden/nooit geblesseerd zijn. Ik hoor gelukkig bij die laatste groep en kan best wel pittige trainingen en wedstrijden aan, zonder langdurige problemen.

En dan zit je vaak in een groep met ongeveer hetzelfde (basis) niveau

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WizzlerNL
Er zijn er natuurlijk ook legio die hun intervallen veel te hard lopen. 800jes op 10k tempo en dan op 3:30 weg gaan terwijl ze een 10 in 50 lopen. Hij, wat gek dat je knetter veel spierpijn hebt en na een paar maanden overbelasting blessures hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
kepler schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Dat is neem ik aan individueel? In mijn loopgroepjes waren er altijd mensen die veel/snel geblesseerd waren en mensen die zelden/nooit geblesseerd zijn. Ik hoor gelukkig bij die laatste groep en kan best wel pittige trainingen en wedstrijden aan, zonder langdurige problemen.

En dan zit je vaak in een groep met ongeveer hetzelfde (basis) niveau
In een gelijkwaardige groep is er altijd eentje die fluitend die intervallen loopt en de laatste herhaling nog even extra aanzet (zoals het dus hoort!) maar de anderen moeten veel harder werken en zakken ergens voor het einde al door het ijs. En dus belasten ze zichzelf te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

kepler schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Cool, soort kamp van Koningsbrugge in 1 dag? Is dat te boeken of was dit een speciaal iets?
Kan je helaas niet boeken, was een tegenprestatie voor iets dat ik vorig jaar gedaan had.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Nou, traditiegetrouw heb ik weer griep 2 weken voor de marathon hoor.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Secsytime schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:06:
De meeste training is gedaan, of zoals de Amerikanen zeggen "the hay is in the barn".
Waarschijnlijk is het enige wat je mist een nog langere training van dit weekend ?
Voor mij staat er morgen nog een laatste zware training op het programma: 21 km met 3x5 km aan marathontempo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:17
Secsytime schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:06:
Lijkt me uitstekende timing. In 2 weken moet je wel kunnen herstellen van griep.
Ik ga morgen nog een loopje van 2,5 uur doen en dan zit (niet zoveel als ik wilde voor de 3,5 uur) het meeste werk er ook op en is het wachten tot de 19e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
Stewie! schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Kan je helaas niet boeken, was een tegenprestatie voor iets dat ik vorig jaar gedaan had.
Bummer... Wel heel tof om te doen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Morgen de Utrechtse Singgelloop 10k. Doel is iedere km rond de 4:25 te lopen, bewust stukken langzamer dan ik kan om toch pijnvrij te blijven.

Eerste "hardloopwedstrijd" sinds mijn blessure in de marathon van Rotterdam in 2017.

Ik ben heel erg benieuwd, het was geen ideale week.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Vanmiddag een PR gelopen op de 10EM (was de eerste keer dat ik deze afstand liep) en tweede in de 45+ leeftijdscategorie 8) Het parcours liep langs de molens van Kinderdijk maar op 1 of andere manier had dat niet echt m'n aandacht ;) Het waaide heel hard en de tweede 5 KM hadden we de wind vol tegen. We hadden wel een fijn groepje maar heb zelf toch behoorlijk wat kopwerk gedaan. Uiteindelijk gefinisht in 1:02:11. En tijdens deze wedstrijd ook nog m'n 15 km PR met meer dan een minuut verbeterd. Al met al een superdag ondanks de zware omstandigheden.

Systeem | Strava

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik heb gister op mijn gemak een rondje bij de Petzl Night Trail gedaan. Was erg leuk om te doen, gemoedelijke sfeer, niet groot.

https://www.strava.com/activities/16023617264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:17

vhal

ಠ_ಠ

Megupe schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

Lijkt me uitstekende timing. In 2 weken moet je wel kunnen herstellen van griep.
Ik denk dat je een echte griep iets onderschat. Een verkoudheid is tot daar aan toe maar het kan weken duren voordat je lichaam qua fitheid weer op hetzelfde punt is als voor de griep.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
vhal schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:55:
[...]

Ik denk dat je een echte griep iets onderschat. Een verkoudheid is tot daar aan toe maar het kan weken duren voordat je lichaam qua fitheid weer op hetzelfde punt is als voor de griep.
In de laatste 3 weken van een marathon voorbereiding voelt vrijwel iedereen zich grieperig en belabberd en waardeloos. Is over het algemeen geen echte griep maar gewoon piek periode die zn tol eist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:54
WizzlerNL schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

In een gelijkwaardige groep is er altijd eentje die fluitend die intervallen loopt en de laatste herhaling nog even extra aanzet (zoals het dus hoort!) maar de anderen moeten veel harder werken en zakken ergens voor het einde al door het ijs. En dus belasten ze zichzelf te zwaar.
Dat extra aanzetten is mijn trainer het zeker niet mee eens. Die hamert altijd op vlak lopen, ook het laatste blokje! Bij het laatste blok zie je vaak mensen zich nog even helemaal het snot voor de ogen lopen om soms ook nog te eindigen met een sprint. Nergens goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
vhal schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:55:
[...]

Eens, ik heb dit gehad 6 weken voor een marathon en die heb ik uiteindelijk niet gedaan. Een te grote hap uit mijn trainingsperiode, ik heb toen echt 3-4 weken moeten herstellen (bovenop die week ziek zijn) voordat ik weer beetje normaal kon trainen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ADutchGuy
  • Laatst online: 06:59
Brakkie schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:51:
Vanmiddag een PR gelopen op de 10EM (was de eerste keer dat ik deze afstand liep) en tweede in de 45+ leeftijdscategorie 8) Het parcours liep langs de molens van Kinderdijk maar op 1 of andere manier had dat niet echt m'n aandacht ;) Het waaide heel hard en de tweede 5 KM hadden we de wind vol tegen. We hadden wel een fijn groepje maar heb zelf toch behoorlijk wat kopwerk gedaan. Uiteindelijk gefinisht in 1:02:11. En tijdens deze wedstrijd ook nog m'n 15 km PR met meer dan een minuut verbeterd. Al met al een superdag ondanks de zware omstandigheden.
Ik was wat langer onderweg dan jij, maar km 5 t/m 10 was inderdaad heftig. Dat scheelde gewoon 40 sec/km: vol in de wind zonder enige beschutting :X Gelukkig nog wat weten te herstellen op de laatste 6km. Volgens mijn horloge zelfs een PR op de 5k gelopen vandaag. Topdag inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

WizzlerNL schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:59:
[...]

In de laatste 3 weken van een marathon voorbereiding voelt vrijwel iedereen zich grieperig en belabberd en waardeloos. Is over het algemeen geen echte griep maar gewoon piek periode die zn tol eist.
Er is geen twijfel over of het echt ziekte is hoor ;)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Yakolev schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:27:
Morgen de Utrechtse Singgelloop 10k. Doel is iedere km rond de 4:25 te lopen, bewust stukken langzamer dan ik kan om toch pijnvrij te blijven.

Eerste "hardloopwedstrijd" sinds mijn blessure in de marathon van Rotterdam in 2017.

Ik ben heel erg benieuwd, het was geen ideale week.
Uiteindelijk een hele nette 4:20 per km gemiddeld gelopen. Was vanwege de start in Startvak B wel ontzettend druk en dus op momenten file lopen, maar al met al vrij lekker bezig geweest.

Nog veel belangrijker is dat ik pijnvrij heb kunnen rennen, ik vermoed dat ik bij een wat rustigere loop gerust nog 10-15 seconden per km sneller had kunnen lopen (met iets meer risico op blessures)

Zeer tevreden.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
Hier ook de singelloop gedaan, beetje last minute beslissing aangezien de voorbereiding... afwezig was :+

Nou ja, in de zin van dat ik begin september een ultra in de dolemieten heb gedaan met 3k hoogtemeters, daarvoor een week of 2 a 3 geblesseerd was (na te snel opbouwen na een andere ultra in mei), daarna dus weer rustig opbouwen maar de afgelopen dagen veel gezelligheid had en over 2 weken de amsterdam marathon.

Maar vind de singelloop altijd wel een leuke loop, alleen jammer van het weer deze keer en dat icm het toch vroege tijdstip zorgt voor wat minder mensen langs het parcours (al was het alsnog best druk op redelijk wat plekken en gezellig en leuk).

Begin was wat druk, ondanks starten in wave 1, dus dat was even irritant maar na een 500m ongeveer een beetje meer ruimte kunnen vinden. Had geen idee waar ik stond, mijn idee was rond de 37min is ok en rond de 36 is helemaal dikke prima.

Met de regen ben ik dan toch altijd wat voorzichtiger in bochten en merkte gewoon ook wel dat ik amper tot geen snelheidswerk, maar vooral gewoon km maken, heb gedaan de afgelopen maanden. Na de eerste km in 3:40 (waar dat normaal altijd mijn snelste is en ik daarna even gas terug moet nemen) gingen ze daarna allemaal rond de 3:35... Het was vooral 'nog een km zien op dit tempo te lopen en dan maar kijken hoe lang het goed gaat'.

Nou, tot het einde dus... in 36:06 over de finish gekomen en dat viel zeker niet tegen!

Nu de komende 2 weken de biertjes even (op een enkele uitzondering na) laten staan en beetje voorbereiden voor de amsterdam marathon. Deze lekker op tempo lopen maar niet perse volle bak...

Ps.. wat een ruk uitslagen lijst bij de Singelloop, vond het altijd wel leuk wat details in te zien maar je kan zon beetje niks met bekijken (bruto vs netto, hoeveelste van de hoeveel per categorie, etc)

[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 05-10-2025 13:10 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Wauw soms heb je van die dagen.
Vandaag laatste lange training van 27km, ook laatste echte test voor mezelf op 3 uur pace.

Alles ging goed vandaag, terwijl het redelijk heftig weer was. Vanwege de kou moest ik wat harder lopen, zone 3 ongeveer, om het warm te krijgen. Plan was om 8-10 km marathon tempo te lopen aan het einde van de training. Rond 10km ging het stormen, was ik doorweekt en liep met de wind mee ~4:15 zonder enige moeite.

Op 13 km omgekeerd om niet teveel vals te spelen, de regen en echte storm was (helaas?) over maar stond nog een stevig windje. Vanaf km 15 bewust marathon pace / 4:13 gaan lopen. Ging prima tegen de wind in, daarna tussen de bomen ging het echt heel makkelijk. Rond km 20 liep ik per ongeluk tegen de twiskemolenloop in, veel lopers waren daar logischerwijs niet blij mee. Gelukkig heb je in het Twiske vaak grind/graspaadjes, dus heb de lopers zo min mogelijk gehinderd. Ook daar kon ik marathon tempo aanhouden zonder moeite. Onderweg naar huis daalde mn hartslag zelfs?

27km was zo over, vind het jammer dat de echte taper begint (dit was ook al taper week maar alsnog 85km)

Hoop dat de marathon gaat zoals dit, met vergelijkbaar weer. Deze week waren bijna al mijn trainingen zo goed als dit. Hopen dat ik niet te vroeg aan het pieken ben. Pezen ook prima!

Gisteren nog wat van de kustmarathon gekeken, bizarre omstandigheden. Ben benieuwd hoe het ging @karsb23
En balen @Secsytime, hoop dat je op tijd herstelt

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hartloper
Indrukwekkende training @XyS. De kans op sub-3 voor jou is 70% zou ik zo inschatten (tenzij het 25 graden wordt natuurlijk).

Hier de laatste zwaardere training 22km met 3x5km aan 4:15. Dat ging niet heel gemakkelijk. Ontbijt was muesli met sojamelk zoals altijd, dan voor de start een halve fles sportdrank, op 6km een gelletje en op 11km de rest van de fles sportdrank. Ik had geen carboloading gedaan (niet nodig voor 22km) maar voelde me op het einde toch wat slapjes in het hoofd, ik had beter op 16km ook nog iets genomen.
Het tweede blok van 5km ging vlot, met 4 Beaufort meewind. Het laatste blok was grotendeels tegenwind en was dan ook eerder rond de 4:20. Wel een goeie oefening om met vermoeide benen marathontempo te lopen.
Volgens deze training geef ik mezelf 25-30% kans op sub-3, dan moet wel alles meezitten.

De twee laatste weken van augustus en de eerste week van september waren weken van 70km, dan was er een lokale halve marathon met een week van 45km en de volgende week 54km.
Vorige week was weer 70km, deze week was 60km, volgende week wordt 50km en dan is het al de laatste week voor de marathon van Antwerpen, dan loop ik maar 2 keer voor een totaal van 14 km.
Achteraf gezien had ik misschien de HM beter niet gelopen, dan had ik 6 opeenvolgende weken van 70km gehad, en dan had ik ook 1 of 2 duurlopen >30km extra kunnen doen. Nu heb ik maar twee 30+ lopen gedaan, dat is te weinig in mijn ogen. Als de marathon zou tegenvallen is dat iets wat ik volgend jaar in het najaar anders ga doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
Hier was het niks vandaag.
Gister geen tijd gehad om te lopen. Leek me geen issue want zaterdag doe ik altijd heel rustig. Meestal nog moeie benen van de vrijdag.

Maar kennelijk leidt een dagje overslaan niet tot afstel van die zware benen. Ik was na 3km al moe. Weliswaar liep ik te trailen, maar technisch simpel en gewoon vlak.
Wel de geplande 1,5u en 16km volgemaakt, maar man man wat was ik slecht. 8)7

Mental note: de zaterdag voor de marathon niet het loopje overslaan.

Weektotaal 40 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:03
Zojuist ff de parcourkaart van de ASML halve marathon bekeken voor de waterpunten, dit zijn er dit jaar 3 tegenover 8 van vorig jaar, dit lijkt me vrij weinig, echter staat in de info ‘verzorging onderweg’ dat er om de 5km een waterpunt staat..beetje tegenstrijdig..ben benieuwd

https://asmlmarathoneindh...arathon-gecomprimeerd.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Vandaag een clubgenoot gehaast bij de 5km Singelloop Utrecht. Horloge geeft aan 4,84 en we hebben geen 1 km onder de 4minuten gelopen maar wel sub 20 volgens de uitslagen. Heb een beetje rondgevraagd maar iedereen had zo rond de 4,84 km. Parcours is opgemeten door de atletiekunie. Dat is toch vreemd?

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05

s3n

Rebel-Rebel schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:42:
Zojuist ff de parcourkaart van de ASML halve marathon bekeken voor de waterpunten, dit zijn er dit jaar 3 tegenover 8 van vorig jaar, dit lijkt me vrij weinig, echter staat in de info ‘verzorging onderweg’ dat er om de 5km een waterpunt staat..beetje tegenstrijdig..ben benieuwd

Ik ben meer benieuwd of ik er wel ga komen. Rond den bosch gaan er geen treinen dat weekend.
Weersverwachting is nog ver weg, maar wel goed tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper

8 voor een halve lijkt me overkill, meestal heeft de hele zoveel drinkpunten.
Drie is toch voldoende ?

[ Voor 36% gewijzigd door Hartloper op 05-10-2025 16:48 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:30
Ik heb vandaag mijn eerste HM gelopen in Oldenzaal.

Mijn plan was om hem in 02:13 te lopen, met een streeftijd van 06:20/km, maar gedurende de race voelde ik me goed. Op het einde was het wel nog een beetje verhoging, dus daar hield ik wel rekening mee.

Een kameraad was sneller dan ik, maar tot ong. Km 10 kon ik hem redelijk bijbenen. Toen moest ik hem langzaam laten gaan. Maar toch heel erg blij om te zien dat ik een betere tijd heb behaald dan verwacht. Volgens mijn horloge een 02:04:41. De officiële uitslag is er nog niet.

https://strava.app.link/bFIHON5IdXb

Erg blij mee, nu rustig aan voor de rest van de dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online

Bij de verzorgingspunten is er ook water. En dan kom je wel op een waterpunt iedere 5km uit.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Megupe
Vandaag laatste lange loop voor de marathon van Amsterdam die ik in 3,5 uur wil lopen. Nog nooit eerder een marathon gelopen dus is wel iets ambitieus. 28km op de planning, ontbeten met pannekoeken met stroop, ff laten zakken, kracht en rek oefeningen voor de rug en dik 1,5 uur na ontbijt naar buiten.
Merkte vrij snel dat ik vandaag niet top was, maar voelde ook verre van slecht.
Dus rustig lopen op 5:20 min/km en hartslag rond 150 waar die normaal rond 135 ligt, maar wel tegenwind.
Om de 7 km gelletje en om de 5km paar slokjes water.
1e kwart ging vrij makkelijk, 2e en 3e kwart toch met veel moeite, vooral vanwege de wind. Al met al wel datzelfde tempo en dito hartslag die dus wel stabiel bleven.
Laatste kwart werd wat zwaarder vooral vanaf 25 km (nooit verder gelopen).
Vanaf 27 km begon de maag wat te knorren, maar dat kon ik voor nu met nog ruim 1km te gaan prima negeren.

Al met al niet ontevreden, maar ik denk wel daat ik die 3,5 uur los moet laten. Al kan de vorm die dag natuurlijk heel goed zijn.
Zit nog wel met 1 ding, het honger gevoel na 27 km, hoe kan ik me daar tegen wapenen mocht dat op de hele marathon gebeuren? Enige wat ik wil meenemen zijn gelletjes per 7 km en mijn sleutels. Water staat langs de kant natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Je wil dat hongergevoel niet tegenkomen op de marathon op 27 km.
Veel kan je voorkomen door goed koolhydraten te stapelen de dag voordien (en al beetje de dag daarvoor), zodat de glycogeenreserves in je spieren helemaal vol zijn. Nu heb je dat wellicht enkel de ochtend van de lange duurloop gedaan.

Bij de bevoorrading kan je ook sportdrank nemen in plaats van water en gelletjes zou je om de 5 km of om de 30 minuten kunnen nemen, dus iets meer dan wat je nu gedaan hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Als dit je langste loop was (28km) dan is 3,5 uur wellicht moeilijk. Als je nu een paar keer >30km gelopen had zou het er misschien wel inzitten.
De eerste marathon betaal je sowieso leergeld. Bij mijn eerste marathon (ik had nooit verder dan 24km gelopen! ) kreeg ik het al moeilijk na 24km. Ja, dan was het nog heel ver tot de finish. Ik dacht toen ook aan 3:30 en finishte in 3:56.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:14

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

voor mij stond er vandaag een 1o km op de planning. zou gister eigenlijk moeten tennissen, maar heet weer gooide roet in het eten. had om die reden de duurloop naar woensdag verschoven, dus had eigenlijk al te veel hooi op mn vork genomen de afgelopen week (Zaterdag 25, maandag 11 en woensdag dus 21) maar goed, het lopen gaat goed en een beetje pushen soms kan geen kwaad. dat had ik woensdag al gedaan, dus de extra dagen rust kwamen ook als geroepen. De 10 van vandaag ging eigenlijk boven verwachting; de eerste 5 keurig aan mn marathon-tempo gehouden, en daarna beetje bij beetje versnellen. km 6/7 gingen vol tegen de wind in, en was ik nog een beetje zoekende naar welk tempo ik vol ging houden, maar na 8 km kon het gas erop. uiteindelijk de laatste km in 5:18 afgeraffeld, wat voor mij op dit moment gewoon netjes is :) nu de komen de 1 1/2 week nog wat loopjes tussen de 5-8km, en voornamelijk rust! geen gekke dingen meer, en dan hopen dat het er de 19e uit komt.
Megupe schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:02:
Vandaag laatste lange loop voor de marathon van Amsterdam die ik in 3,5 uur wil lopen. Nog nooit eerder een marathon gelopen dus is wel iets ambitieus. ...
ben benieuwd hoe je het er vanaf gaat brengen; je eerste marathon en dan zo'n doel; ambitieus! Ben benieuwd!

[ Voor 16% gewijzigd door kwakke01 op 05-10-2025 17:39 ]

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megupe
Haha, ik ben ook zeer benieuwd. Maar zonder strak doel ben ik bang dat ik tekort ga trainen.
Wilde ook eigenlijk loopjes met 30+km gedaan hebben, maar rugblessure en daarna liesblessure gooiden roet in het eten.
Ik ga er stiekem van uit dat ik 3,5 uur ook niet haal, leergeld inderdaad.
@Hartloper dank voor je advies, stapelen was ik ook wel van plan en is nu anders gegaan ja.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• karsb23
Hierbij mijn verslag van de kustmarathon gisteren. De weerverwachtingen waren qua regen gelukkig een heel eind bijgesteld. Dit was alleen einde van de middag nog verwacht. Met een start om 12 uur hoopte ik hier sowieso dus niet in terecht te komen. Ik had aan het begin van mijn voorbereiding mijn zinnen gezet op een eindtijd van 3:30:00, maar gezien de verwachte tegenwind van 7bft dit doel laten varen en mijn PR als nieuw doel ingezet welke staat op 3:50:21.

Na een korte warming-up was ik er wel klaar voor en nam ik plaats in mijn startvak. Hier was geen toezicht op en gezien de kleinere hoeveelheid deelnemers (2600) was dit ook niet nodig. Bij de start nog om een paar mensen moeten slalommen maar lang niet zo erg als bij mijn eerste marathon in Rotterdam eerder dit jaar. Vanuit Burgh-Haamstede gingen wel al snel de bossen in en volgenden we een mooi verhard fietspad richting het eerste stukje strand en de eerste kennismaking met de windkracht 7. Op het strand vóór de keringen was het gelukkig maar 1 kilometer ploeteren. Het was hoog water dus je had maar een heel smal strookje dat enigszins stevig was. En bij een hoge golf, had je gewoon natte sokken, hier leerden we al de kunst van het anticiperen.

Vervolgens schoten we vanaf het strand de eerste kering op met de wind schuintegen. Ik moest al aardig gaan tegenhangen om de wind op te kunnen vangen maar het tempo en m'n hartslag konden dit goed aan. Ik bleef achterin een grote groep hangen en heb tot 20 kilometer hier rustig maar op een prima tempo door kunnen lopen, de benen voelden nog super! Uiteindelijk kwam ik deze 21 kilometer door op een gemiddelde tempo van 4:51.

Toen kwam het strandstuk… In totaal 9 kilometer aaneengesloten op het zand, het water was gelukkig al wel iets afgaand dus er was al iets meer ruimte om te lopen, maar nog steeds niet genoeg om met z'n 2en naast elkaar te lopen. Op dit stuk was er ook nul bescherming tegen de wind die we pal op kop hadden. Later begreep ik dat de wind nog extra was aangewakkerd naar 8 bft en dat hebben we geweten... De groep waar ik de eerste 20 km comfortabel achter had gelopen, werd 1 lange slinger die steeds langzamer en langzamer ging lopen. Uiteindelijk ging het tempo naar laag 7 minuten per kilometer. Ik zag mijn opgebouwde voorsprong met de minuut verdampen en besloot over het mulle zand te gaan inhalen. Dit ging redelijk goed en was de groep al snel voorbij, maar hierna kwam voor mijn gevoel nog een eeuwigheid aan kilometers in mijn eentje met de wind vol tegen, dit kostte mij meer energie dan me lief was. Gelukkig sloot er iemand anders op kilometer 25 aan bij mij en hebben we het kopwerk afgewisseld en zijn we relatief vlot na 29 kilometer het strand weer afgekomen.

Nu kon ik weer even recupereren tussen de duinen in de manteling, dacht ik… Echter was ik hier niet beschut tegen de wind maar leek het wel een soort trekgat waar het me haast net zoveel energie kostte als op het strand, dat was niet de bedoeling… In dit stuk tot Westkapelle zaten ook wat hoogtemeters die er flink in hakte.. De hartslag kreeg ik dus niet meer naar beneden en het tempo ook niet meer omhoog; het wordt dus doorbuffelen!

Bij Westkapelle (KM 35) veranderde de looprichting eindelijk en gingen we van tegenwind naar zijwind. Dit was even wennen want het kostte dus minder moeite, aan de andere kant waaide het zo hard dat mijn rechterneusgat gewoon dichtgedrukt werd en ik dus moeite kreeg met ademhalen. Bij kilometer 38 draaide de looprichting nog meer en begon ik eindelijk een beetje meewind te krijgen. In dit stuk tot de finish zaten de nodige trappen en hoogtemeters maar met de meewind was dit nog wel goed te doen. Ik had vooraf gehoopt hier nog wat snelheid hebben om sterk af te sluiten maar tank was zo goed als helemaal leeg; volhouden en afronden.

Na bovenlangs de finish te hebben gelopen, kwam eindelijk de verlossende afdaling richting de Langstraat in Zoutelande waar de finish lag. Hier kwam ik in een tijd van 3:50:19 over de finish. Een PR-verbetering van welgeteld 2 seconden, hoe is het mogelijk!? Had er meer ingezeten? Vast en zeker. Ben ik tevreden? Nou en of! Het was een fantastische ervaring en gevecht met de elementen. Al zit wel de vraag in mijn achterhoofd wat mogelijk was geweest op een wegmarathon onder normale omstandigheden..

Strava or it didn't happen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
Brakkie schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:15:
Vandaag een clubgenoot gehaast bij de 5km Singelloop Utrecht. Horloge geeft aan 4,84 en we hebben geen 1 km onder de 4minuten gelopen maar wel sub 20 volgens de uitslagen. Heb een beetje rondgevraagd maar iedereen had zo rond de 4,84 km. Parcours is opgemeten door de atletiekunie. Dat is toch vreemd?
Ik kwam vandaag zelfs op 4,78 ;) Maar die 4,84/4,85 heb ik vandaag vaker gehoord, maar dit lijkt eerder een afwijking in de GPS dan een foutieve meting vanuit de Atletiekunie.

Beetje jammer dat er geen waves voor de 5km waren. Ik zat nog redelijk vooraan bij de start, maar moest 250m slalommen om de wat langzamer deelnemers. Hoogte- of dieptepunt... meisje na 300m vol in de rem omdat ze moe was. Maar een inhaalrace was ook op zich wel iets anders, dan gelijk vanuit de voorste 5 rijen starten.

Over de race zelf. 4:00, 4:02, 4:02, 4:10.. En de laatste 780m (of kilometer :?) zou ik dan gelopen in 3:01 Liep 19:15. Niet heel ontevreden over de tijd, gezien (en geen excuus) een flinke verkoudheid vanaf maandag. Doel bijgesteld naar een sub 21 dan een sub 20.

Waar ik dan wel weer blij van werd is het laatste stukje Catharijnesingel. Die ging best goed, tempo lag hoog en pakte nog een stuk of drie lopers voor de streep.

En dan bij finish.. een smerige stukje koek krijgen, 2 flesjes proteine shake en vitaminewater. Had liever iets van een stuk fruit gehad 8)

[ Voor 6% gewijzigd door PB1983 op 05-10-2025 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

PB1983 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:12:
[...]

Ik kwam vandaag zelfs op 4,78 ;) Maar die 4,84/4,85 heb ik vandaag vaker gehoord, maar dit lijkt eerder een afwijking in de GPS dan een foutieve meting vanuit de Atletiekunie.

Over de race zelf. 4:00, 4:02, 4:02, 4:10.. En de laatste 780m (of kilometer :?) zou ik dan gelopen in 3:01 Liep 19:15. Niet heel ontevreden over de tijd, gezien (en geen excuus) een flinke verkoudheid vanaf maandag. Doel bijgesteld naar een sub 21 dan een sub 20.
Voor mijn gevoel klopt de afstand niet. Heb op Strava een stuk of 20 mensen gechecked. Allemaal 4,8km.

Dit ziet er niet echt uit als een loopje wat in de buurt komt van sub20 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdeWrkpNWfEvaI_Hxla83YigfPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rnlTWORzTkPMFqmX5Eopziqu.png?f=fotoalbum_large

Systeem | Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Brakkie schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:15:
Ik deed de halve marathon en kwam niet verder dan 20,88km. Veel mensen bleven ook door rennen na de finish, later snapte ik ook waarom :')

Verder weinig aan zo in de regen en ik vind die klinkers ook altijd irritant rennen, geef mij maar een glad wegdek :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2025 19:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:27
Vandaag de Singelloop van Breda gelopen, halve marathon. Laatste 'langere' training voor marathon van Eindhoven. Dit durfde ik wel aan omdat ik beloofd had m'n neef te pacen op 1uur45min; dit zou voor hem een dik dik PR worden. Voor mij was dat mooi verplicht 'met de rem erop' lopen. Die rem zat er de eerste 2 km ook best op: het was erg druk op het nauwe parcours, daarna werd het beter.

Iom neef gekozen om vlak te lopen; dit ging goed tot ~16km, daar zag ik dat 'ie het iets moeilijker kreeg. Uiteindelijk genoeg reserve opgebouwd om uiteindelijk in 1:44:40 te finishen. Wat is dat toch leuk om te doen, iemand helpen naar een doel te lopen!

Nu maar rustig aan komende dagen en snel taperen; denk dat ik dinsdag en donderdag een kort rondje van een paar km ga lopen. Donderdagavond nog wel een feest tijdens een congres, dus braaf aan de 0.0 biertjes denk ik :9B

Strava linkje

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Vandaag heb ik de halve marathon in Breda gelopen. Nieuwe PR van 1:47:46, ben er erg tevreden mee omdat ik in september drie weken stilstond vanwege een knieblessure. Dan loop je toch wat ongemakkelijk, met een lichte vrees dat de knie weer pijn gaat doen. Had sinds augustus ook geen langere rondjes gelopen, dus had vooraf ervoor gekozen om het aan te voelen en me vooral niet te groot te voelen om halverwege te stoppen.

Uiteindelijk een prachtige dag, lekker in het zonnetje gelopen, een top publiek, en zelfs toen het begon te regenen stond er de gehele route nog publiek.

Over 2 weken de halve marathon in Amsterdam en dan op naar New York voor de hele marathon. Dat wordt de derde marathon sinds ik ben begonnen met hardlopen in januari van dit jaar. :Y) Ben super tevreden met de progressie.

Heb vandaag de hele rit het tempo constant gehouden, was daar ook erg content mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnVRA1Tz636By2OJDSurYjvU0N4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7wQEqb154y37X70FFhOlOD3Z.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yftzqOUxO6V85n6OXxj4tR9Q5IY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BFk5IgF2t4ipvvpKFsRVkQ9S.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vandaag stond ik als toeschouwer langs de kant van de Halve Marathon Oostland in Pijnacker/Berkel en Rodenrijs. Ook wel eens leuk om als toeschouwer met de kinderen ergens in de polder te staan op kilometer 14,5 waarbij iedereen windkracht 5 a 6 vol in z'n gezicht kreeg :+
Daarnaast heeft mijn vrouw ook haar eerste halve marathon gelopen, die had het daar redelijk zwaar maar het support van de kinderen gaf wel ff een boost :)

En ik zag dat Zoetermeer ook een eigen parkrun krijgt in het Balijbos :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Als het zo consequent is qua te korte afstanden (5k en hm singelloop) dan is er toch echt iets mis, dat is wel slecht dan.

Bij de 10k leek het ok niet helemaal lekker qua km borden, daar liepen we deels ook 'voor' maar uiteindelijk 10.1 a 10.2. Benieuwd of er toch iets niet goed uitgemeten is dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB1983
m0ridin schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:14:
Als het zo consequent is qua te korte afstanden (5k en hm singelloop) dan is er toch echt iets mis, dat is wel slecht dan.

Bij de 10k leek het ok niet helemaal lekker qua km borden, daar liepen we deels ook 'voor' maar uiteindelijk 10.1 a 10.2. Benieuwd of er toch iets niet goed uitgemeten is dan...
Ging gisteren wel meer mis. Sommige deelnemers stonden langer in de rij om hun tas in te leveren (of op te halen) dan de tijd die ze op de 10km had gelopen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
PB1983 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Ging gisteren wel meer mis. Sommige deelnemers stonden langer in de rij om hun tas in te leveren (of op te halen) dan de tijd die ze op de 10km had gelopen. 8)7
Oh echt? Helemaal met het toch niet bepaalde top-weer wel ruk zeg... Had zelf mijn warme/droge kleding in mijn fiets(tassen) bij de start gelaten, was ook niet ideaal.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:01
Ook hier gister weer eens een wedstrijdje; de halve marathon Oldenzaal! Al meerdere keren gelopen en het blijft een ontzettend mooi parcours met dit jaar door wegwerkzaamheden een kleine wijziging. 1:34 hoog gelopen, 2e keer een sub 1:35 ! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

vhal schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 21:14:
Vandaag stond ik als toeschouwer langs de kant van de Halve Marathon Oostland in Pijnacker/Berkel en Rodenrijs. Ook wel eens leuk om als toeschouwer met de kinderen ergens in de polder te staan op kilometer 14,5 waarbij iedereen windkracht 5 a 6 vol in z'n gezicht kreeg :+
Daarnaast heeft mijn vrouw ook haar eerste halve marathon gelopen, die had het daar redelijk zwaar maar het support van de kinderen gaf wel ff een boost :)

En ik zag dat Zoetermeer ook een eigen parkrun krijgt in het Balijbos :)
Bedankt voor de aanmoedigingen. Dat was een zeer rustig stukje die stiekem wel pijn deed.

Wat ook pijn deed is dat deze run bij veel mensen 200 meter te kort was.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:30
Kaasdipje schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 16:45:
Ik heb vandaag mijn eerste HM gelopen in Oldenzaal.

Mijn plan was om hem in 02:13 te lopen, met een streeftijd van 06:20/km, maar gedurende de race voelde ik me goed. Op het einde was het wel nog een beetje verhoging, dus daar hield ik wel rekening mee.

Een kameraad was sneller dan ik, maar tot ong. Km 10 kon ik hem redelijk bijbenen. Toen moest ik hem langzaam laten gaan. Maar toch heel erg blij om te zien dat ik een betere tijd heb behaald dan verwacht. Volgens mijn horloge een 02:04:41. De officiële uitslag is er nog niet.

https://strava.app.link/bFIHON5IdXb

Erg blij mee, nu rustig aan voor de rest van de dag
Op basis van deze HM, zit ik nu te kijken naar de toekomst.

Over 6 maanden is de marathon van Enschede. Als ik er vol de focus op zou zetten, zou het dan realistisch zijn om de hele marathon te proberen? Of zouden jullie aanraden om mijn halve marathon te verbeteren in deze periode?

Persoonlijk dacht ik er aan om nu 2/3 maanden te kijken of ik de afstanden groter kan maken zonder blessures tot vervolg en dan de beslissing go/no go te maken. Iemand hier ervaring met deze overstap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

CaLeX schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Bedankt voor de aanmoedigingen. Dat was een zeer rustig stukje die stiekem wel pijn deed.
Wat ook pijn deed is dat deze run bij veel mensen 200 meter te kort was.
Ja, die te korte afstand viel mij ook al op. Ik zei al tegen mijn vrouw dat deze halve marathon niet telde want Strava telde hem niet mee als een halve marathon :P Beetje flauw grapje wel maar volgens mij was de startlocatie ook anders dan voorgaande jaren, wellicht lag daar het probleem.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Kaasdipje schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Op basis van deze HM, zit ik nu te kijken naar de toekomst.

Over 6 maanden is de marathon van Enschede. Als ik er vol de focus op zou zetten, zou het dan realistisch zijn om de hele marathon te proberen? Of zouden jullie aanraden om mijn halve marathon te verbeteren in deze periode?

Persoonlijk dacht ik er aan om nu 2/3 maanden te kijken of ik de afstanden groter kan maken zonder blessures tot vervolg en dan de beslissing go/no go te maken. Iemand hier ervaring met deze overstap?
Niet zozeer op basis van dit resultaat, maar op basis van je trainingshistorie op strava:

Ik zou eerst streven naar het vergroten van je loopconsistentie en kilometers. Door dat op te bouwen leg je een basis om een marathonvoorbereiding op te kunnen doen. Ook zal je merken dat je op alle andere afstanden waarschijnlijk ook nog grote stappen gaat zetten. Nu direct focus op het vergroten van de afstand naar de marathon lijkt me niet ideaal. Liever iets meer tijd nemen en heel blijven. Misschien najaar 2026? Die marathon loopt niet weg :)

Pagina: 1 ... 398 399 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.