Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:02
Zo, vandaag de 2de paar schoenen uitgetest: de Adidas Adizero EVO SL. Er stond een (Trenara) duurloop + strides op het programma (totaal 9,5km) dus ik vind dat wel een mooie test voor die schoen. 8km rond hetzelfde tempo als mijn LSD run van zaterdag (die ik dus harder liep dan moest) en daarna nog ff 4x sprintjes van 80m. Mijn bevindingen:

1. het is sowieso een hele lichte en wendbare schoen. Dat viel me bij het passen al op maar dat is tijdens het hardlopen niet anders. Echt heel anders dan de Adidas BYD met carbonplaat die ik ernaast test
2. hierdoor voelt het soms wat wiebelig bij de voeten, toen ik na de run mn herstelhartslag nog even liet meten keek ik naar beneden en zag ik mijn voeten ook daadwerkelijk bij elke stap wat wiebelen. Niet dat het (perse) erg is maar het geeft wel echt het verschil aan met de BYD
3. comfort en demping waren eigenlijk top! In eerste instantie was dit ook precies wat ik wilde naast mijn huidige Adidas Supernova Rise 2 schoen. Die missen net dat op wolken lopen gevoel bij wat langere afstanden. Nou was vandaag niet perse lang maar over bijna 10km kan je daar natuurlijk wel iets over zeggen. Dus in dat kader biedt de EVO SL eigenlijk wel wat ik in eerste instantie zocht: zelfde type schoen als de Supernova maar dan nog ff wat comfortabeler specifiek voor langere afstanden en wedstrijden
4. de schoen is snel!! De strides doe ik elke week maar met de supernova kost het me echt moeite om de door Trenara gevraagde 3:50 te halen. Het lukt wel, soms er iets onder maar het koste me meer moeite dan vandaag met de EVO SL. Sterker nog, met de EVO zat ik 3x onder de 3:30 en 1x zelfs op 3:18. Is me nog nooit gelukt! Ligt dat puur aan de schoen? Geen idee maar opvallend vond ik het wel
5. liefst houd ik ze allebei maar dat is A. te duur en B. mijn supernova's zijn ook gewoon heel fijn en nog lang niet aan vervanging toe. Eigenlijk zouden de EVO's de mooie opvolger zijn van de Supernova en de BYD erbij voor de langere lopen. Maarja, het is onzin om 3 paar dure schoenen te hebben :). Dat loop ik de Supernovas liever uit en wellicht zijn de EVOs dan in een hele mooie aanbieding.
6. Ik neig nu, maar ik ga dus nog meer op beide lopen, naar de BYD omdat die denk ik net wat beter passen voor mijn eisen op echt de langere lopen (15km opbouwend naar 30km). Meer stabiliteit (omdat ik nog een kilo of 10 moet verliezen wat fijner), wat stugger maar daarom meer geschikt voor lange stukken op hetzelfde tempo.

En heel veel meer kan ik er nog niet over zeggen, dit weekend ga ik er een LSD run mee doen dus dat weet ik meer het gevoel na 15km. En anderzijds ga ik de BYD woensdag aantrekken voor mijn interval training zodat ik die ook getest hebt met snelle kortere intervals. Dan heb ik beide schoenen onderworpen aan 2 type loopjes die ik veelal doe. Misschien dat ik het volgende week omdraai qua loopjes en schoen om het plaatje helemaal compleet te hebben. Ik mag ze van Adidas immers 30 dagen proeflopen.

Dat zeggende, weet iemand eigenlijk wat er daarna gebeurt met de schoen die ik terug stuur? Die kunnen ze lijkt me niet meer als nieuw verkopen. Of maken ze die bijv. schoon en gooien ze er een nieuwe zool onder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvYct9Vdr2rSy_Oy01cjZVJbKoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcYyx7w4meT8HzgVP3sjHYtT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 29-09-2025 20:08 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09 21:21
Roozzz schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:48:
[...]

Aha, wie weet gaan ze iets toevoegen aan het speelveld. Maar dat is dus nog even afwachten.

Ergens vind ik die apps interessant, ergens zoek ik net zo lief mijn eigen weg. Join was voor even leuk maar blijf ik de praktijk toch niet gebruiken... Het leven zit zo snel in de weg bij dit soort dingen.
Dit herken ik wel. Join is een heel fijn idee en werkte ook goed bij mij. Werkt goed adaptief als je een keer niet kan, wordt het schema vanzelf bijgesteld. Maar uiteindelijk blijft het gestructureerde training, waar je van moet houden en blijven houden (lees discipline opbrengen) om progressie te boeken, dat spreekt voor zich uiteraard. Ik ben al meermaals afgehaakt en weer gestart met Join :) Overigens heeft Join nu ook hardloop training geïntegreerd ter ondersteuning / off season training naast het fietsen.

Dit lijkt de hardloop variant te zijn / te worden. Ben er benieuwd naar en zal het wel gaan proberen daar ik met het lopen nog geen echte trainingsstructuur heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:03

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

vandaag een tempoloop gedaan, aangezien ik verwacht de rest van de week geen tijd te hebben voor een duurloop vandaag de intensiteit maar een beetje verhoogd. Had niets verwacht na de duurloop van zaterdag, maar dat viel dus reuze mee. geen last van mn benen (of rug/nek) en kon goed mn idee uitwerken. 3x een km op tempo, met daartussen een km rust. daarna tot 10km doorlopen. de 10 in het uur afgeraffeld, dus zeker niet ontevreden. tussendoor 2 gelletjes van de Lidl weggewerkt, welke kwalitatief best heel aardig zouden moeten zijn, maar qua smaak te wensen over zouden laten. Ik kon ze prima binnenhouden; dus die ga ik vaker meenemen. tuurlijk; had ze nu niet nodig, maar om te kijken of ze op mn maag zouden gaan spelen bij hoge intensiteit. dat bleef gelukkig uit.
https://www.strava.com/activities/15977701592

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ThomH90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:34
Leuk mee te lezen!
Ook hier aan het trainen voor de marathon van Amsterdam, 2 jaar geleden m'n eerste marathon (Rotterdam) gelopen, toen met een tijd van 3:43, wat ik ongeveer binnen 3,5 maand getraind (was een redelijke bitse training)

Begin dit jaar hardlopen weer goed opgepakt en vanaf juni trainingsschema afgewerkt. Ik wil de marathon dit keer onder de 3:30 lopen.

Afgelopen weken mooie piekweken gehad met 70 - 80 kilometer per week, meerdere keren boven de 30k gelopen, met 4x per week trainen. Dit was zeker wat fijner qua opbouw deze keer!

Gisteren nog een halve marathon meegepakt als voorbereiding, voelde allemaal erg lekker! Ik wilde eigenlijk met de pacer van 1:40 meelopen en kijken als het lekker ging om dan te versnellen rond de 10k.
Maar de pacers stonden helemaal voor in het startvak en ik kwam wat laat het startvak binnen

Voordat ik uberhaupt bij de pacers kwam, zal ik al op kilometer 16 volgens mij :P . Toen maar lekker doorgepakt en bleek ik zo richting de 1:35 te lopen.

Komende weken lekker afbouwen en ben nu erg benieuwd naar mij dit gaat brengen op de marathon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Juancho schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:52:Dat zeggende, weet iemand eigenlijk wat er daarna gebeurt met de schoen die ik terug stuur? Die kunnen ze lijkt me niet meer als nieuw verkopen. Of maken ze die bijv. schoon en gooien ze er een nieuwe zool onder?
Jij weet meer dan ik, ik was al verbaasd dat je ze zolang en uitgebreid mag testen. Wellicht worden ze gebruikt voor evenementen waar je de schoenen kan testen.

Afgelopen vrijdag was ik bij een evenement waar ik de nieuwste ASICS Tokyo collectie kon uitproberen. Toen 5 km gelopen op de ASICS MEGABLAST. Fijne schoen. Zo heb ik eerder ook de New Balance SC Elite v5 en SauconyEndorphin Elite 2 kunnen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
uFx schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:39:
[...]

Ik ken je zones verder niet maar rond de 150 is toch heel netjes? Als ik bij mijn halve/hele marathons kijk dan zit ik op een gemiddelde van 165 en soms richting de 170. Garmin zet dat in zone 4 maar ik heb nooit m'n max hartslag vast laten stellen dus ik hecht daar niet zoveel waarde aan.

edit: bij nader inzien lees ik het niet helemaal goed. Misschien was dit je langzame loop en had het liever onder de 140 gezien?
Het was een loop op verwacht marathon-wedstrijdtempo. Mijn tempolopen op halve-marathontempo van 4:50 zit ik qua hartslag meestal tegen de 160. Soms hoger maar dan hou ik het niet langer dan een kilometer of vijf vol. Tijdens mijn laatste halve marathon met snelheid 4:50 zat mijn hartslag rond de 150-155. De twee daarvoor (een bij hogere en een bij lagere temperaturen) bleef mijn hartslag onder de 140. Weet niet waarom dat zo verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

ThomH90 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:37:
Leuk mee te lezen!
Ook hier aan het trainen voor de marathon van Amsterdam, 2 jaar geleden m'n eerste marathon (Rotterdam) gelopen, toen met een tijd van 3:43, wat ik ongeveer binnen 3,5 maand getraind (was een redelijke bitse training)

Begin dit jaar hardlopen weer goed opgepakt en vanaf juni trainingsschema afgewerkt. Ik wil de marathon dit keer onder de 3:30 lopen.

Afgelopen weken mooie piekweken gehad met 70 - 80 kilometer per week, meerdere keren boven de 30k gelopen, met 4x per week trainen. Dit was zeker wat fijner qua opbouw deze keer!

Gisteren nog een halve marathon meegepakt als voorbereiding, voelde allemaal erg lekker! Ik wilde eigenlijk met de pacer van 1:40 meelopen en kijken als het lekker ging om dan te versnellen rond de 10k.
Maar de pacers stonden helemaal voor in het startvak en ik kwam wat laat het startvak binnen

Voordat ik uberhaupt bij de pacers kwam, zal ik al op kilometer 16 volgens mij :P . Toen maar lekker doorgepakt en bleek ik zo richting de 1:35 te lopen.

Komende weken lekker afbouwen en ben nu erg benieuwd naar mij dit gaat brengen op de marathon :)
Wat moet ik verstaan onder binnen 3,5 maand getraind en begin dit jaar hardlopen weer goed opgepakt? Wat deed je daarvoor? Toch al een goede basis lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
L23 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:40:
[...]
Jij weet meer dan ik, ik was al verbaasd dat je ze zolang en uitgebreid mag testen. Wellicht worden ze gebruikt voor evenementen waar je de schoenen kan testen.
Het klopt toch echt, niet voor alle schoenen overigens:
adidas performance hardloopschoen retour garantie
Adistar 4, Adistar Byd, Ultraboost 5, Ultraboost 5x, Supernova Prima, Supernova Rise, Supernova Stride, Supernova Ease, en Supernova Solution zijn prestatiegerichte hardloopschoenen. Dit betekent dat je ze 30 dagen kunt uitproberen met de mogelijkheid om ze te retourneren als ze niet goed presteren. Ongeacht hoeveel kilometer je hebt gelopen of wat de staat ervan is, je kunt ze kosteloos retouneren en krijgt een volledige terugbetaling.
https://www.adidas.nl/hel...oopschoen-retour-garantie

Het vreemde is, de EVO SL staat er niet tussen. Maar ik heb bewijs van een chat sessie met de Adidas medewerker die zei: bestel ze beide, probeer ze buiten uit en stuur de schoen terug die je het minst bevalt...🤔

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 29-09-2025 21:02 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomH90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:34
L23 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:48:
[...]

Wat moet ik verstaan onder binnen 3,5 maand getraind en begin dit jaar hardlopen weer goed opgepakt? Wat deed je daarvoor? Toch al een goede basis lijkt me?
Ik heb in de jaren daarvoor wel al een aantal keer een halve marathon gelopen.
Eigenlijk wel iedere keer naar een race toegetraind en daarna weer ingezakt qua hardlopen. Vooral altijd veel in de sportschool gezeten op puur krachttraining en wat HITT.

Die eerste voorbereiding van de marathon was toen wel redelijk kort, begonnen in januari met hardloop training (met eigenlijk lange tijd niet echt gelopen daarvoor) en in april Rotterdam gelopen. De mazzel dat ik altijd binnen m'n basis conditie wel 10k kan lopen.

Begin dit jaar wel gewoon al wat vaker gelopen, 2 - 3x per week met gewone en interval loopjes. Vanaf juni echt standaard 4x per week binnen het trainings schema.

Flink wat meer kilometers gemaakt dan de vorige voorbereiding binnen hetzelfde tijdspad (200km+ meer), dus ben heel benieuwd wat ik deze keer kan lopen.
Met die 1:35 nu op de halve (zonder taper) denk ik wellicht toch wel aan 3:20 voor de hele O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Juancho schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:59:
[...]

Het klopt toch echt, niet voor alle schoenen overigens:

[...]

https://www.adidas.nl/hel...oopschoen-retour-garantie

Het vreemde is, de EVO SL staat er niet tussen. Maar ik heb bewijs van een chat sessie met de Adidas medewerker die zei: bestel ze beide, probeer ze buiten uit en stuur de schoen terug die je het minst bevalt...🤔
Je hoeft het niet te bewijzen hoor :p Heb al je berichten gelezen. Ik dacht dat het ook wel makkelijk te achterhalen is wat ze vervolgens met de schoenen doen. Ik denk dus evenementen. Of ergens met korting verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:04
WizzlerNL schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:18:
[...]

Deze schoenen heb ik ook allemaal al een keer in mn hoofd gehad om op te gaan lopen naar tot nu toe alleen de Adios Pro (3 en 4) gehad. Hoe vind jij deze schoenen in de breedte aan de voorkant? En qua slijtage?

In mijn beleving is Adidas echt onovertroffen qua (niet) slijtage van de slintzool. Ik ben benieuwd hoe die anderen zijn.
Slijtage kan ik nog niet serieus iets van zeggen, de eerste 40 kilometer met mijn supinatie landing hebben ze goed overleefd. Ik sloop de buitenkant van de midden- tot voorvoet bij de meeste schoenen vrij snel. Het meest extreme heb ik dat gezien bij de Nike Vaporfly Next% (en 2), waar ik na 100, 150 km de zool op mijn landingspunt tot op de carbon plaat had versleten.

Qua pasvorm ben ik over alle modellen tevreden! Bij de Adios Pro 3 kreeg ik vaak last van mijn buitenste, kleine teen aan mijn rechtervoet met schuur plek tot blaar aan toe, en ook mijn hiel had daar soms wel last van. Die upper was erg stug, gaf totaal niet mee (maar de schoen liep fantastisch). Ik was dan ook het meest bang voor de pasvorm van de Adios Pro 4, maar geen issues gehad tijdens de workout en lange loop :) Alle schoenen in dezelfde maat trouwens (44).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 20:32
Na anderhalf jaar te hebben gekampt met een achillespeesblessure leek dat eindelijk de goede kant op te gaan. Vooral bij tempostukken; de korte grondcontacttijd zorgt voor minder belasting. Maar ja, die tempostukken vond mijn hamstring kennelijk niet zo fijn. Na 3 intervallen van een kilometer in 3:53 wilde ik er nog een doen. Halverwege die vierde kreeg ik last van mijn hamstring. Toch zo stom/enthousiast geweest om door te gaan in hetzelfde tempo.
Nu heb ik 8 weken later nog steeds last van die hamstring. Niet veel, maar het gaat ook niet weg. Ook de oefening met het balletje lijkt geen verschil te maken. Daar baal ik enorm van en ik ben ook boos op mijzelf hierover.

Dus de afgelopen weken weinig gelopen, maar gisteren bij de Run your City loop van Passarunning toch maar weer eens hardloopschoenen aangetrokken. Niet mijn eigen, trouwens. de loop was gesponsord door Puma en zo kon je allemaal Puma schoenen uitproberen. Geen Fast-r3, maar wel veel andere. Ik kreeg een paar MagMax Nitro, schoenen met een heel dikke laag nitroschuim en een drop van 8 mm. Ik vond ze heerlijk lopen, telkens weer landde ik op de sweet spot voor mij, net tussen de inplant van mijn grote teen en de teen ernaast. Het lijken mij ideale schoenen voor een lange duurloop, fijner dan mijn huidige schoenen, de Asics Gel Nimbus 25.

De loop was rond het Maximapark in LeidscheRijn Utrecht. Je kon 1,2 of 3 rondes van zo'n 7,1 km lopen achter hazen variërend in tempo van 2:40 tot 4:15 (marathontijd). Vanwege mijn hamstringblessure koos ik ervoor om 1 ronde te lopen achter de haas voor 3:20. Dat ging goed tot zo'n 2 kilometer. Toen kreeg ik een klein beetje last van die hamstring, dus besloot ik iets rustiger aan te doen.
Ondertussen genoot ik gewoon van de omgeving, een fijne plek om te lopen, en het perfecte weer. Een paar kilometer verder voelde de hamstring een stuk beter, reden om te proberen weer terug te komen bij de groep. Dat lukte zonder problemen en de laatste kilometer heb ik nog wat gekletst met wat medelopers.

Tijdens de loop kon je ook nog gels proberen. Ik heb een gel van Lightning geprobeerd. Die beviel goed qua substantie; minder vloeibaar dan die van Sis, maar iet makkelijker weg te slikken dan die van Maurten.

Al met al een leuk evenement, er deden zo'n 300 mensen aan mee en Anne Luijten deed ook mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:00

XyS

0.o.O

MiKeZZa schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:17:
[...]

Nee hoor, geen enkel probleem. Maar dat was inderdaad letterlijk de opdracht van de fysio; hij gaf me mee om lekker te gaan lopen, afstand minderen was ook zeker niet nodig, alleen NIET gaan lopen intervallen. Kreeg ook nog een Strava like van hem dus dit was echt de opdracht :P

De kuit gaat vooruit en zolang het niet richting de achillespees gaat kan er weinig mis geeft hij me mee...

[...]

Super bedankt voor je reactie. Maar wat is dan die 'bepaalde' hartslag? Is dat in Z2?

En andersom geredeneerd; wordt je niet (veel) beter van een loopje zoals gisteren met een oplopende hartslag?
Wat ik deed was training maken in Garmin en dan op hartslag lopen. Max een paar slagen verschil, even zoeken wat werkt en niet te irritant loopt. Meeste trainingen liep ik op HR 145 (140 lukte me niet, max HR is 200+). Pace liep op van 5:15 naar 5:50. Dat was in April, einde Mei was dat 5:15-5:30 en Juli 5:00-5:10. Was aan het opbouwen van 50 naar 80 km. Sinds Juli over het algemeen geen HR drift meer in het eerste uur (nu zelfs 2 uur denk ik).
Het duurt lang maar voor mij wel enige mogelijkheid om veel km te maken. Omdat het lang duurt kan je lichaam er ook beter aan wennen.

Voor de variatie deed ik ook zelfde runs op 155 en soms op 160.

Afgelopen tijd doen ik juist meer op 130-135, kan nu een prettig tempo lopen en ik ben aan het experimenteren met alphahrv https://apps.garmin.com/e...31-4afe-a32f-6a579ae20d9f. Die houd ik dan boven de 0.75. Dat voelt dan echt aan als rustig, toen ik groep had/verkouden was ging ik daardoor 6:00+ lopen. Maar wederom wel kunnen lopen, zelfs een long run zonder nadelige gevolgen.

De oplopende hartslag geeft aan dat je lichaam het zwaarder krijgt, dus tempo verlagen om gelijk te houden. Zo dacht ik er over ik elk geval.

Mijn grootste probleem is nu hoger tempo lopen, krijg veel te snel last. Deed niks qua stretchen / foamrollen / krachttraining dus ben benieuwd waar de fysio mee komt. Mn ene kuit is ook een stukje dikker dan de andere. Afgelopen dagen foamrollen voelt iig goed.

Leuk @KevinK92, ik zie jouw trainingen voorbij komen op Strava. Ik loop ook in Amsterdam, start op de Stadionweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

XyS schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:59:
[...]

Afgelopen tijd doen ik juist meer op 130-135, kan nu een prettig tempo lopen en ik ben aan het experimenteren met alphahrv https://apps.garmin.com/e...31-4afe-a32f-6a579ae20d9f. Die houd ik dan boven de 0.75. Dat voelt dan echt aan als rustig, toen ik groep had/verkouden was ging ik daardoor 6:00+ lopen. Maar wederom wel kunnen lopen, zelfs een long run zonder nadelige gevolgen.
[...]
Uit nieuwsgierigheid even naar de app gekeken (niet geïnstalleerd), en ik ben er verbaasd over de ondersteunde toestellen. Mijn FR245M staat er ook tussen, maar ik heb in al die jaren dat ik dit horloge heb nog nooit iets dat lijkt op een HRV meting kunnen ontdekken.

Na wat gezoek op Google zou het toch mogelijk moeten zijn, maar enkel tijdens activiteiten.
Maar HRV is toch juist iets dat je gedurende je normale doen en laten wil meten?

Aanvulling: Blijkt gewoon onder Fysiologische meetwaarden te staan. 8)7
Maar is later toegevoegd. In het begin had dit horloge deze functie niet.

[ Voor 12% gewijzigd door m-vw op 30-09-2025 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:23
Tijdens vakantie niet hjard gelopen, had volslagen geen zin in moetjes.
Wel heel veel gewandeld, dus dat is ok.

Maar nu moeite om weer op gang te komen, vroeg donker, dat soort gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:53
XyS schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:59:
[...]

Wat ik deed was training maken in Garmin en dan op hartslag lopen. Max een paar slagen verschil, even zoeken wat werkt en niet te irritant loopt. Meeste trainingen liep ik op HR 145 (140 lukte me niet, max HR is 200+). Pace liep op van 5:15 naar 5:50. Dat was in April, einde Mei was dat 5:15-5:30 en Juli 5:00-5:10. Was aan het opbouwen van 50 naar 80 km. Sinds Juli over het algemeen geen HR drift meer in het eerste uur (nu zelfs 2 uur denk ik).
Het duurt lang maar voor mij wel enige mogelijkheid om veel km te maken. Omdat het lang duurt kan je lichaam er ook beter aan wennen.

Voor de variatie deed ik ook zelfde runs op 155 en soms op 160.

De oplopende hartslag geeft aan dat je lichaam het zwaarder krijgt, dus tempo verlagen om gelijk te houden. Zo dacht ik er over ik elk geval.

Mijn grootste probleem is nu hoger tempo lopen, krijg veel te snel last. Deed niks qua stretchen / foamrollen / krachttraining dus ben benieuwd waar de fysio mee komt. Mn ene kuit is ook een stukje dikker dan de andere. Afgelopen dagen foamrollen voelt iig goed.

Leuk @KevinK92, ik zie jouw trainingen voorbij komen op Strava. Ik loop ook in Amsterdam, start op de Stadionweg.
Dus in principe lees ik hier; laat vermogen voor nu even los en ga lopen op een hartslag halverwege Z2 en zorg dat hij zeker niet uit Z2 komt. In principe mag hij helemaal niet omhoog, maar zeker niet Z2 uit. Doe dit voor lange(re) afstanden en hou dit vol. Daar wordt je beter van en daarmee komt je cardiac drift minder of later.

Is dit dan iets wat je alleen maar moet doen in deze fase of zijn snelle loopjes tussendoor ook nog waardevol voor andere dingen (zoals belasting, tempo enz)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

MiKeZZa schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:46:
[...]

Dus in principe lees ik hier; laat vermogen voor nu even los en ga lopen op een hartslag halverwege Z2 en zorg dat hij zeker niet uit Z2 komt. In principe mag hij helemaal niet omhoog, maar zeker niet Z2 uit. Doe dit voor lange(re) afstanden en hou dit vol. Daar wordt je beter van en daarmee komt je cardiac drift minder of later.

Is dit dan iets wat je alleen maar moet doen in deze fase of zijn snelle loopjes tussendoor ook nog waardevol voor andere dingen (zoals belasting, tempo enz)?
Ja inderdaad. De basis is alles langzaam, rustig opbouwen tot een volume waar je zelf naartoe wilt (voor mij eerst 80km per week).
Daarna trainingen op hogere hartslag toevoegen, voor mij 155/160/165 om te kijken of je dat een uur kunt zonder HR drift en zonder teveel moeite.

Ik ben gekomen tot 160, daarna had ik eigenlijk te weinig tijd om dit door te zetten. Initieel wilde ik me niet inschrijven voor een marathon, was van plan om deze basis nog meer uit te bouwen.

Toch ingeschreven voor marathon omdat het zo goed ging. Ben toen marathon pace gaan zoeken, maar om eerlijk te zijn kwam ik daar in de knel met mijn belastbaarheid. Volume en intensiviteit tegelijk opbouwen is niet verstandig. Ziek worden ook niet :+ Mijn conditie verbetert sneller dan mijn spieren/pezen aankunnen. Ook 145/Z2 gaat nu al <5:00. Voor mij zijn intensievere trainingen (nog) niet mogelijk, ze zullen vast iets toe kunnen voegen maar ik kan het niet aan. (165/Z3 gaat al heel erg hard)

Ik heb echt helemaal niks boven threshold/LT2 gedaan, alleen 2 of 3 trainingen om threshold pace te zoeken/oefenen voor de Dam tot Dam.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Aankomend weekend ga ik mijn eerste HM lopen in Oldenzaal.

Mijn grootste afstand die ik gelopen heb was 16KM, maar dat verliep best voorspoedig. Gisteravond heb ik nog mijn PR op de 5K verbroken: 26:43
https://www.strava.com/activities/15979225091
Ook hier zat nog wel wat ruimte aan de bovenkant maar ik wil in deze week niet te gek doen.

Ik ben zeer benieuwd naar de HM. Ik weet nog niet exact wat ik kan verwachten natuurlijk. Voor nu is mijn plan om het eerst op hartslag te lopen en dan het laatste gedeelte gas te geven. 02:10 is misschien een richtlijn voor nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
LET OP: voor de mensen die mijn posts over de BYD en EVO SL hadden gelezen, de 30 dagen proeflopen termijn telt NIET voor de EVO SL. Dit was mij wel verteld door de medewerker van Adidas maar ik kwam er gister achter dat dit niet bij dit model stond. Ik had er al 10km op proefgelopen. Vanmorgen even met Adidas gesproken en dat klopte niet. Omdat het nog maar 10km was mag ik ze alsnog kosteloos terugsturen (als ik voor de BYD kies) maar let daar dus wel op!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:58
Helaas uitgeloot voor de Rotterdam marathon, en ook uitgeloot voor de Lavaredo ultra trail (80km), dus maar aangemeld voor de Eiger (101km) race, moet toch een keer een loting gaan lukken zou je zeggen..

Twee weken geleden de Sky Trail (50km, 3000 hoogtemeters) in Slovenië gelopen, was een erg mooie ervaring, een aantal dagen voor de run mijn enkel verdraaid met boulderen dus was bang dat ik hem in eerste instantie niet zou kunnen lopen, maar "gelukkig" had ik alleen last als mijn voet als ik hem op een bepaalde manier draaide, en heb ik er tijdens de race niet al te veel last van gehad.

Strava or it didn't happen; https://www.strava.com/activities/15865925309/overview

Mijn vriendin heeft een video gemaakt over haar verloop van de race, mocht je hier interesse in hebben; YouTube: My experience running the beautiful Sky Trail 50K, 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51
edofso schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:53:
Helaas uitgeloot voor de Rotterdam marathon, en ook uitgeloot voor de Lavaredo ultra trail (80km), dus maar aangemeld voor de Eiger (101km) race, moet toch een keer een loting gaan lukken zou je zeggen..

Twee weken geleden de Sky Trail (50km, 3000 hoogtemeters) in Slovenië gelopen, was een erg mooie ervaring, een aantal dagen voor de run mijn enkel verdraaid met boulderen dus was bang dat ik hem in eerste instantie niet zou kunnen lopen, maar "gelukkig" had ik alleen last als mijn voet als ik hem op een bepaalde manier draaide, en heb ik er tijdens de race niet al te veel last van gehad.

Strava or it didn't happen; https://www.strava.com/activities/15865925309/overview

Mijn vriendin heeft een video gemaakt over haar verloop van de race, mocht je hier interesse in hebben; YouTube: My experience running the beautiful Sky Trail 50K, 2025
Rotterdam zou ik toch een slag om de arm houden. Kan best zijn zoals hier eerder is gesuggereerd dat er veel mensen die ingeloot zijn dubbel zijn en dus niet hun ticket verzilveren. Ik ga er vanuit dat deze weer in de pool komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Juancho schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:26:
LET OP: voor de mensen die mijn posts over de BYD en EVO SL hadden gelezen, de 30 dagen proeflopen termijn telt NIET voor de EVO SL. Dit was mij wel verteld door de medewerker van Adidas maar ik kwam er gister achter dat dit niet bij dit model stond. Ik had er al 10km op proefgelopen. Vanmorgen even met Adidas gesproken en dat klopte niet. Omdat het nog maar 10km was mag ik ze alsnog kosteloos terugsturen (als ik voor de BYD kies) maar let daar dus wel op!
Ben sowieso verbaasd dat je de schoenen buiten mag uitproberen.
Bij bijvoorbeeld Runner's Lab mag dit dus echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

m-vw schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:12:
[...]

Bij Nike mocht dat in 2022 ook, zo te zien nu niet meer. Toen ik mijn alphafly 1 kocht was dat in elk geval zo, had een maat te klein besteld.
Niet erg duurzaam, geloof dat die schoenen zo de shredder ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Zie mn eerdere post van gisteravond. Dit geldt alleen voor de performance schoenen van Adidas. Blijkbaar zijn ze zo overtuigd dat mensen ze wel houden na wat test runs of anders (zoals iemand al stelde) ze met wat korting wel kwijt raken bij bepaalde evenementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
XyS schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:26:
Niet erg duurzaam, geloof dat die schoenen zo de shredder ingaan.
Dat mag ik toch niet hopen! Zou wel erg slecht zijn. Doe mij dan op zijn minst een goed aanbod om ze beide te nemen, bijv. 50% korting op het paar dat ik terugstuur. Dan wil ik er nog wel over nadenken om ze alsnog beide te nemen. Weg gooien zou in mijn voorbeeld met slechts 10km op de teller echt nergens op slaan.

Misschien nog wel eens goed om na te vragen bij Adidas als ik mijn definitieve keuze gemaakt heb.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 30-09-2025 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Juancho schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:29:
[...]

Dat mag ik toch niet hopen! Zou wel erg slecht zijn. Doe mij dan op zijn minst een goed aanbod om ze beide te nemen, bijv. 50% korting op het paar dat ik terugstuur. Dan wil ik er nog wel over nadenken om ze alsnog beide te nemen. Weg gooien zou in mijn voorbeeld met slechts 10km op de teller echt nergens op slaan.

Misschien nog wel eens goed om na te vragen bij Adidas als ik mijn definitieve keuze gemaakt heb.
Maar dan gaat iedereen twee paar kopen en dreigen om één paar retour te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
m-vw schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:32:
[...]

Maar dan gaat iedereen twee paar kopen en dreigen om één paar retour te sturen.
Snap ik maar dat zal misschien ook een beetje een kwestie van zijn afweging of zoals bij andere zaken het genoemde fair use policy. Want je weet het natuurlijk nooit 100% zeker. Maar schoenen weggooien is het andere uiterste. Lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:38
edofso schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:53:

Goed bezig!

Je zit nogal in de trails zo te zien, heb je nog leuke suggesties voor een 80-100km in juni/juli volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edofso
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:58
kepler schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:08:
[...]

Goed bezig!

Je zit nogal in de trails zo te zien, heb je nog leuke suggesties voor een 80-100km in juni/juli volgend jaar?
Bedankt!

Ik zie dat Pitztal nog niet open is, dat is alleen wel begin Augustus (editie in 2025 op 1 augustus), ik heb daar vorig jaar de kleine versie van gedaan (28km) en dat was een erg mooie omgeving. Hoorde ook mooie verhalen van men die de langere trails deden, en dus ook echt een gletsjer over gingen.

Veel van de UTMB races zitten al vol helaas, trailrunnen wordt ook steeds populairder, ik zoek meestal via https://utmb.world/utmb-world-series-events. Echt lokale trails heb ik niet echt ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Kaasdipje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:45:
Aankomend weekend ga ik mijn eerste HM lopen in Oldenzaal.

Mijn grootste afstand die ik gelopen heb was 16KM, maar dat verliep best voorspoedig. Gisteravond heb ik nog mijn PR op de 5K verbroken: 26:43
https://www.strava.com/activities/15979225091
Ook hier zat nog wel wat ruimte aan de bovenkant maar ik wil in deze week niet te gek doen.

Ik ben zeer benieuwd naar de HM. Ik weet nog niet exact wat ik kan verwachten natuurlijk. Voor nu is mijn plan om het eerst op hartslag te lopen en dan het laatste gedeelte gas te geven. 02:10 is misschien een richtlijn voor nu.
Succes met de 5 bergen! Het is een prachtige halve marathon, maar niet eentje om een pr te lopen.
[...]

Bij Futurumshop mag het ook. Binnen 2 weken na aankoop. Maar daar heb je niet zoveel keus. Wel veel Saucony bijv.

[ Voor 18% gewijzigd door Philo Melos op 30-09-2025 16:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:40

Stewie!

Keen must die!

Zijn er nog lopers van de Singelloop in Breda komend weekend? Halve marathon of 10 km?

Na een mooie zomer met veel kilometers (50-60km per week) en hoogtemeters (1500 per week) heb ik in de laatste dagen van augustus een blessure opgedaan, zwelling in de knie na elke inspanning. Een Hyrox training bracht met over het randje en daarna was er vooral pijn.

Balen want was goed op weg om een mooie tijd neer te zetten tijdens de New York marathon over een maandje. Inmiddels na weken aan krachttraining (3x zelf, 2x met de fysio per week) en aangepaste belasting weer op de weg terug, op aan het bouwen richting 40km/week. Het zal geen PR zijn maar kijk ontzettend uit naar de ervaring om in NY te mogen rennen.

Was mijn eerste blessure en als je dan googlet gaat er een wereld open aan tegenstrijdig advies, middeltjes, braces, cursussen te koop. Er wordt veel geld verdiend aan ellende.

Drie fysio’s bezocht die elk een ander advies gaven, dat wisselde van “8 weken rust, ijs, compressie” tot en met rustig opbouwen van krachttraining, heup sterker maken, en in beweging blijven. Die laatste aanpak gekozen en ben niet alleen van de pijn en zwelling af, merk ook dat ik er elke week sterker uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:38
Ik ga binnenkort mijn eerste HM doen, nu ben ik wel benieuwd wat iedereen als racescherm heeft op zijn Garmin?

Zat zelf te denken aan lap Tempo, AVG tempo, Verstreken tijd, en afstand. Maar ben benieuwd naar wat jullie gebruiken? Thanks alvast!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:40

Stewie!

Keen must die!

luuk66 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:40:
Ik ga binnenkort mijn eerste HM doen, nu ben ik wel benieuwd wat iedereen als racescherm heeft op zijn Garmin?

Zat zelf te denken aan lap Tempo, AVG tempo, Verstreken tijd, en afstand. Maar ben benieuwd naar wat jullie gebruiken? Thanks alvast!
Ik ren zelf veel op hartslag, die combineer ik met gemiddelde tempo, tempo van huidige kilometer, totaal tijd, totale afstand (op AWU3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:50
m-vw schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:48:
[...]

Uit nieuwsgierigheid even naar de app gekeken (niet geïnstalleerd), en ik ben er verbaasd over de ondersteunde toestellen. Mijn FR245M staat er ook tussen, maar ik heb in al die jaren dat ik dit horloge heb nog nooit iets dat lijkt op een HRV meting kunnen ontdekken.

Na wat gezoek op Google zou het toch mogelijk moeten zijn, maar enkel tijdens activiteiten.
Maar HRV is toch juist iets dat je gedurende je normale doen en laten wil meten?

Aanvulling: Blijkt gewoon onder Fysiologische meetwaarden te staan. 8)7
Maar is later toegevoegd. In het begin had dit horloge deze functie niet.
Ik heb ook een Fr245M maar kan die waarden niet terug vinden. Kun je aangeven waar je deze precies ziet?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:03

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Heb zelf mijn scherm zo ingedeeld dat hartslag de meest prominente plaats inneemt. Verder avg pace, total distance, current pace en duration. Overige schermen gebruik ik eigenlijk nooit; dit is voldoende voor mij.(Gebruik een Huawei gt 5 pro)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zomerkoning0
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
De afgelopen maanden heb ik toegewerkt naar een halve marathon die over twee weken plaatsvindt. Naar aanleiding van dit topic, en vooral de bijdragen van hartloper, heb ik besloten de nadruk te leggen op het verhogen van mijn wekelijkse afstand, met een lage intensiteit. Vanaf begin juli ben ik rustig opgebouwd van 40 km per week naar 70 km in september. Daarmee hoop ik over twee weken rond de 1:35 op de halve uit te komen.

Voor eind maart staat de volgende halve marathon gepland, en daar wil ik graag onder de 1:30 duiken. Ik zou mijn huidige aanpak willen voortzetten, maar wel met een wat meer gestructureerde methode.

Ik twijfel nu tussen de volgende opties:
  • Een platform zoals Runna of Trainera gebruiken: handig, maar ik ben bang voor overbelasting (vaak gehoorde klacht voor deze platforms is de intensiteit).
  • Een online coach: meer individueel, maar kost ook tijd en ontbreekt de integratie met Garmin.
  • Een standaard TrainingPeaks-plan gebruiken en dit handmatig in Garmin zetten.
Is er een optie van een platform, die een zelfde methode hanteert van 1 snelheidsprikkel per week, die ik over het hoofd heb gezien? En welke optie gebruiken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho

Als je een bepaald doel hebt is peters race pace top! Kan je uit de store plukken. Doel instellen (eindtijd en/of tempo en je ziet heel mooi of je voor of achter op schema loopt.

Gebruik die altijd bij wedstrijd runs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Kire88 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:54:
[...]

Ik heb ook een Fr245M maar kan die waarden niet terug vinden. Kun je aangeven waar je deze precies ziet?
Middelste knop ingedrukt houden tot het menu verschijnt.
Dan omlaag (Of omhoog :) )tot je bij het menu Fysiologische meetwaarden bent.
HRV is dan de laatste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Stewie! schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:43:
[...]

Ik ren zelf veel op hartslag, die combineer ik met gemiddelde tempo, tempo van huidige kilometer, totaal tijd, totale afstand (op AWU3)
Ja, deze combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Vrij standaard scherm met gelopen afstand in de ronde, verstreken rondetijd en ronde tempo.

Soms een scherm met een virtuele pacer, maar eerlijk gezegd weet ik van te voren wel wat mijn doeltempo is.

Totale afstand zie ik wel op de bordjes en daarop klok ik ook mijn rondes. Tijdens een race zet ik autolap namelijk altijd uit.

En even een algemene opmerking, maar dit is iets wat je bij ieder evenement weer terug ziet: Je wedstrijd is van start tot finishlijn, wat je horloge ook aan mag geven. Dus als je na 2:00:15 over de finish komt en je horloge geeft 21,3km aan heb je toch geen sub 2 uur HM gelopen.

Toevoeging: Dat pacer scherm is dezelfde als die van @Juancho .

[ Voor 3% gewijzigd door m-vw op 30-09-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 20:32
Zomerkoning0 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:04:

Is er een optie van een platform, die een zelfde methode hanteert van 1 snelheidsprikkel per week, die ik over het hoofd heb gezien? En welke optie gebruiken jullie?
Heb je al eens gedacht aan een plaatselijke loopgroep of atletiekvereniging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

De afgelopen maanden heb ik toegewerkt naar een halve marathon die over twee weken plaatsvindt. Naar aanleiding van dit topic, en vooral de bijdragen van hartloper, heb ik besloten de nadruk te leggen op het verhogen van mijn wekelijkse afstand, met een lage intensiteit. Vanaf begin juli ben ik rustig opgebouwd van 40 km per week naar 70 km in september. Daarmee hoop ik over twee weken rond de 1:35 op de halve uit te komen.

Voor eind maart staat de volgende halve marathon gepland, en daar wil ik graag onder de 1:30 duiken. Ik zou mijn huidige aanpak willen voortzetten, maar wel met een wat meer gestructureerde methode.

• Een platform zoals Runna of Trainera gebruiken: handig, maar ik ben bang voor overbelasting (vaak gehoorde klacht voor deze platforms is de intensiteit).
  • Een online coach: meer individueel, maar kost ook tijd en ontbreekt de integratie met Garmin.
Zelf geen ervaring mee, maar ik heb gehoord dat de plannen binnen Connect zelf redelijk conservatief zijn.

Volgens mij zitten er hier wel personen die ze gebruikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Stewie! schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:43:
[...]

Standaard indeling op de Apple Watch. Heb het zelf ook met de AWU2. Er kan nog een regel bij, maar dan wordt het me ook onoverzichtelijk. Zelf vind ik de tempo van de huidige kilometer naast het gemiddelde tempo erg handig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• opposite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 21:53

Ik heb als voorbereiding op de Amsterdam marathon Runna gebruikt. Bevalt me erg goed.

Je kan daar ook zelf instellen hoeveel snelheidswerk je wil doen per week, de laagste instelling is 0 tot 1 p/week (oftewel 1x in de 2 weken).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online

[list]
Fijn als ik mensen kan inspireren om op een verantwoorde manier te trainen ! Inderdaad is het zo dat ik denk (en daar is bewijs voor) dat rustige duurlopen dé basis zijn, en dat kilometers maken het belangrijkste is als je een betere en sneller hardloper wil worden (mileage is king).
En de beste manier om veel kilometers te maken is ze rustig te lopen.

Dat betekent niet dat intervallen niet nuttig zijn. Wel kan je volgens mij 90 % van je potentieel bereiken op een veilige manier door veel rustige kilometers te maken. Kijk bv naar @XyS recent. Die loop echt heel hard terwijl hij heel weinig op snelheid getraind heeft (misschien moet ik ook eens proberen 100km per week te lopen)
Als je een goede aerobe basis hebt kan je de kers op de taart zetten met intervallen, om de laatste 10% van je potentieel te benutten. Maar dat is wel riskanter met het oog op blessures. Maar ben je jong en/of niet gevoelig voor blessures, dan horen intervallen er zeker bij.

@Zomerkoning0 ik denk dat je onder de 1:30 kan raken door consistent op 70km te blijven. Maar alles rustig lopen kan saai worden én de vooruitgang zal sneller gaan door snelheidswerk toe te voegen.
Je zou kunnen online wat gratis HM-schema's zoeken en daaruit workouts kopiëren.

Of je maakt zelf iets. Uit de losse pols, op je workout-dag
- eerst 2km aan 1:35 tempo, de rest van het loopje van die dag rustig. Dat doe je een week of 2.
- een paar weken later 2 x 2 km aan dat tempo
- nog een paar weken later bouw je op naar 3 x 2 km
- als je het goed verdraagt nadien 2 x 3 km en een paar weken later 2 x 4km. Verder zou ik niet gaan...

Als je voelt dat het goed gaat en dat je conditie verbetert kan je aan 1:30 tempo gaan trainen voor de intervallen ipv 1:35 tempo.

Enkele strides toevoegen op een rustige duurloop is ook het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho

Trenara is een soort persoonlijke coach hé. Je geeft na afloop van je run (eerlijke) feedback en je schema verandert daardoor dynamisch mee. Zo geef je zelf al wat sturing aan intensiviteit. Runna is meer statisch. Een voorafgesteld plan die je gewoon blind volgt.

Zoek de verschillen maar eens. Ik gebruik nu een aantal maanden Trenara en ben erg te spreken. Na een x aantal weken/maanden kan je ff een fitheids kalibratie doen als je wil (10km run je grens opzoeken), die cijfers invoeren en je schema waar je al mee bezig was kibreert mee. Met €9,99 ook erg gunstig geprijst en omdat je dan de pro versie hebt kan je ook krachttraining volgen (doe ik nog niet) en ook zaken rondom je voeding (moet ik nog verder uitzoeken).

Wel met de disclaimer dat ik Runna niet persoonlijk ken of heb gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ok. Vandaag een run gedaan op advies dat ik hier kreeg. Zéér rustig gelopen (hartslag op 140 proberen te houden, zo zit ik laag in Z2). Dat viel mooi samen met het advies van hier én met de fysio die zei dat voor de klachten die ik had (nog enigszins heb) aan mijn kuit laag tempo goed zijn.

Dit kwam mede door mijn constatering dat ik afgelopen weekend 10 km gelopen had in een niet zo hoog tempo voor mijn gevoel maar de hartslag wel van 140 naar 165 omhoog kroop. En dat voelde best snel binnen een uur voor een relatief rustige loop.

Nou kan ik over de loop van vandaag kort over zijn; wát een hel. Zó langzaam lopen is verschrikkelijk. Aan het einde liep ik boven de 8 minuten per km. Lichamelijk inderdaad geen centje pijn (behalve een zere nek van om je heen spieken of niemand je ziet), maar dit is niet echt leuk.

Nou ging ik nog eens goed kijken of ik qua hartslag het wel goed gedaan heb (had dat vooraf moeten doen, snap ik, maar ging onverwachts nogal geïrriteerd even afkoelen buiten).... En uit een recente test zijn deze zones gekomen;
Zone 1 135 tot 160 slagen/min. (aerobe duurtraining)
Zone 2 161 tot 172 slagen/min. (aerobe/anaerobe duurtraining)
Zone 3 173 tot 185 slagen/min. (zone net onder anaerobe drempel)
Zone 4 186 tot 191 slagen/min. (zone net boven anaerobe drempel)
Zone 5 192 tot MAX slagen/min. (maximale inspanning)

Klopt mijn constatering dat ik totaal verkeerd heb lopen rommelen vandaag en prima in plaats van 140 een hartslag van 165 had mogen aanhouden? Of zie ik dit nou verkeerd?

Want normaal loop ik op vermogen, maar ik ben flink zoekende naar hoe ik progressie boeken kan. Ik zie allerlei mensen om me heen flinke progressie maken terwijl ik dat zelf mis. Dat frustreert enorm, zodoende ben ik zoekende naar welke aanpak me nou vooruit gaat helpen.

Wellicht iemand met meer kijk hierop die eens wat wil roepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 06:52
Stewie! schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:37:
Zijn er nog lopers van de Singelloop in Breda komend weekend? Halve marathon of 10 km?.....
Jazeker, ik ga daar mijn neef pacen op de halve marathon naar 1 uur 45 ;)

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Vanavond 27,5 km gelopen. Een iets kortere afstand dan vorige week, maar wel in een sneller tempo. Kwam er halverwege bij het fietspontje achter dat ik mijn Halve Marathon PR kon verbeteren en daar dus ook voor gegaan. PR verbeterd van 1:50:57 naar 1:48:09. Water bijvullen en wachten op het fietspontje dat aan de overkant stond en overvaren heeft iets van 5 minuten gekost. De laatste 6 kilometer met een voldaan gevoel uitgelopen. Dit was helaas de laatste keer langs het fietspontje Zuidlaardermeer dit jaar. Gaat in april pas weer open.

Dit keer voel ik de kuiten ook, maar minder als vorige week. Ik heb nog niet echt zitten rekenen wat ik qua voeding nodig heb, maar dit keer gelopen op 26 inplaats van 18 Haribo Happy Peaches :P Ook weer een banaan mee. Inplaats van water begonnen met Isotone sport drank 450 ml en dit keer wel gebruik gemaakt van beide waterpunten, dus ook nog 900 ml water.

Ik ga nog twee lange duurlopen lopen voor de TT Marathon van 16 november. Dan even goed uitrekenen hoeveel ik precies nodig heb. Ik denk dat ik dezelfde sportvoedingsproducten koop die worden uitgedeeld bij de verzorgingsposten van de marathon, dan weet ik wat ik kan verwachten.

Lekker begin van de week. Komende week weer een rustweek en de 4 Mijl van Groningen. Hopelijk daar ook een PR. Daarvoor moet ik onder de 27 minuten en 56 seconden lopen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

MiKeZZa schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:40:
Ok. Vandaag een run gedaan op advies dat ik hier kreeg. Zéér rustig gelopen (hartslag op 140 proberen te houden, zo zit ik laag in Z2). Dat viel mooi samen met het advies van hier én met de fysio die zei dat voor de klachten die ik had (nog enigszins heb) aan mijn kuit laag tempo goed zijn.

Dit kwam mede door mijn constatering dat ik afgelopen weekend 10 km gelopen had in een niet zo hoog tempo voor mijn gevoel maar de hartslag wel van 140 naar 165 omhoog kroop. En dat voelde best snel binnen een uur voor een relatief rustige loop.

Nou kan ik over de loop van vandaag kort over zijn; wát een hel. Zó langzaam lopen is verschrikkelijk. Aan het einde liep ik boven de 8 minuten per km. Lichamelijk inderdaad geen centje pijn (behalve een zere nek van om je heen spieken of niemand je ziet), maar dit is niet echt leuk.

Nou ging ik nog eens goed kijken of ik qua hartslag het wel goed gedaan heb (had dat vooraf moeten doen, snap ik, maar ging onverwachts nogal geïrriteerd even afkoelen buiten).... En uit een recente test zijn deze zones gekomen;
Zone 1 135 tot 160 slagen/min. (aerobe duurtraining)
Zone 2 161 tot 172 slagen/min. (aerobe/anaerobe duurtraining)
Zone 3 173 tot 185 slagen/min. (zone net onder anaerobe drempel)
Zone 4 186 tot 191 slagen/min. (zone net boven anaerobe drempel)
Zone 5 192 tot MAX slagen/min. (maximale inspanning)

Klopt mijn constatering dat ik totaal verkeerd heb lopen rommelen vandaag en prima in plaats van 140 een hartslag van 165 had mogen aanhouden? Of zie ik dit nou verkeerd?

Want normaal loop ik op vermogen, maar ik ben flink zoekende naar hoe ik progressie boeken kan. Ik zie allerlei mensen om me heen flinke progressie maken terwijl ik dat zelf mis. Dat frustreert enorm, zodoende ben ik zoekende naar welke aanpak me nou vooruit gaat helpen.

Wellicht iemand met meer kijk hierop die eens wat wil roepen?
Haha ja wel herkenbaar hoor, komt ook omdat je dit nog nooit hebt getraind natuurlijk. Op basis van je zones zou ik zeggen probeer 155/160. Blijf iig in die aerobe zone. En dan in de loop van de tijd, zodra het tempo omhoog gaat kun je bv 150 toevoegen. Progressie zou moeten komen, duurt alleen wel langer dan tempo/interval loopjes. Maargoed als dat niet kan ivm blessure blijft er niet veel over.
Mijn HR is iets lager, paar jaar terug LT1 152, LT2 180. LT1 is nu ~170 gok ik, LT2 verandert niet echt voor zover ik weet.

Hoop dat je iets kan vinden wat werkt, lekker veel verschrikkelijk langzame kilometers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
XyS schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:04:
[...]

Haha ja wel herkenbaar hoor, komt ook omdat je dit nog nooit hebt getraind natuurlijk. Op basis van je zones zou ik zeggen probeer 155/160. Blijf iig in die aerobe zone. En dan in de loop van de tijd, zodra het tempo omhoog gaat kun je bv 150 toevoegen. Progressie zou moeten komen, duurt alleen wel langer dan tempo/interval loopjes. Maargoed als dat niet kan ivm blessure blijft er niet veel over.
Mijn HR is iets lager, paar jaar terug LT1 152, LT2 180. LT1 is nu ~170 gok ik, LT2 verandert niet echt voor zover ik weet.

Hoop dat je iets kan vinden wat werkt, lekker veel verschrikkelijk langzame kilometers maken.
Nou ik kan zeker anders. Alleen momenteel even niet te gek. Maar over een week (of 2) verklaart de fysio mij ongetwijfeld 'vrij' dus zodoende de vraag aan een bredere groep; is wat ik beschrijf verstandig? Kan het slimmer/leuker/optimaler? Kan ik het combineren met dingen?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:37
Gisteren voor het eerst weer een beetje gelopen sinds mijn Full Distance Triathlon op 13 september. Toen ik de Marathon op snelheid liep kon ik dat wel even een paar dagen merken. Maar deze was nog wel een paar slagen erger. Niet heel verwonderlijk omdat ik me niet echt een moment heb gespaard.

De eerste twee onderdelen gingen boven verwachting 3.8 km zwemmen in 1:15 en 180km fietsen in 5.06. De eerste 22 km lekker gelopen rond de 5m/km maar daarna begon de vermoeidheid er toch een beetje in te komen en ging ik steeds verder naar de 5:15 en de 5:30. Tussen km 34 en 40 was het wel redelijk klaar en heb ik hele stukken 6:00m/km gelopen. Als je dan bij de laatste twee km bent wordt het weer iets beter. Daarin heb ik nog een man of 5 opgeraapt. 1 bij de drankpost van 39km en 4 bij de drankpost van 41km. Mijn maag was zo van streek aan het einde dat ik het drinken en eten maar geskipt heb want dat had toch geen nut. We liepen rondjes van net iets meer dan 10k. De afstand van de wisselzone naar de finish was 1km en de hele liep een stukje terug om uiteindelijk wel op de 42km uit te komen.

Uiteindelijk mijn tweede marathon tijd ooit een 3:49:52. Mijn eerste full distance triathlon in 10:23:56. Dat was ruim 35 minuten sneller dan mijn doeltijd. Vooral veel gewonnen met fietsen. Voelde me een stuk sterker dan verwacht. Dus dat is wel lekker. Nu kijken naar nieuwe doelen in 2026

Ik heb een coach voor mijn triahtlon. Juist om dat overtrainen heel erg op de loer ligt. Deze zet mijn training gewoon in traininspeaks en die sync gewoon automatisch met mijn garmin en zwift en alles wordt ook gewoon weer netjes terug gestuurd super handig.

Overigens heb ik met Trenara getraind voor de Marathon van Rotterdam 2 jaar geleden en voor twee halve daarvoor en voor mij was het meer dan prima. Eigenlijk geen blessures gehad en heel veel beter geworden. Dus dat zou mijn go to zijn als ik weer alleen voor hardlopen ging trainen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:33
Zo, goedemorgen. Gister niet gelopen, vanochtend stond een uurtje hobbelen op de planning, rustig aan op 5.15. Maar ik moest daar haast voor inhouden, zoveel energie in de benen.
Is de marathon na de taper ook zoiets, dat je bijna moet afremmen? :P

Maandagavond had ik dan weer het tegenovergestelde trouwens. Zondag met 31km een stevige training gehad, verder prima gegeten en hersteld gedurende de zondag en maandag.
Dus ik ging maandagavond gewoon lekker nog even naar de gym. Bijna flauwgevallen. :X
Duizelig, licht in mijn hoofd, zweten. Ik heb dat normaal gesproken nooit, maar nu niet geheel ontoevallig al 2x op de maandagavond na een stevig weekend trainen. Wat zou dat kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:25
DeCo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:23:
[...]

hehe.. leuk om te zien inderdaad. Bij mij is het een stuk verspreider. Ik weet niet of dát nou wel goed is :P
Sowieso zullen die zones niet goed ingesteld zijn. Maar qua resultaat, vorm en fitheid denk ik dat ik misschien niet teveel hier naar moet kijken (voor mijn gevoel zit ik namelijk wel goed). En na het beluisteren van afl.7 van Tussen Tempo en Taper, waar Luuk Maas heel die Z2-hype de-bunked en juist op Z1 richt.

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat Strava Z5 helemaal heeft afgeserveerd (alleen hoger dan max hr lijkt het?), vervolgens alle onderliggende zones heeft opgeschoven en z3 bij z2 in heeft gegooid (die zone is veeeeel groter dan de rest).

Ik denk dat Strava inspringt op de hype om Z2 te lopen, wat op deze manier een stuk makkelijker wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Philo Melos schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:37:
[...]
Succes met de 5 bergen! Het is een prachtige halve marathon, maar niet eentje om een pr te lopen.
Aangezien het mijn eerste HM zal zijn, als ik hem uitloop is het al een PR toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:45
HansMij schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Het lijkt erop dat Strava Z5 helemaal heeft afgeserveerd (alleen hoger dan max hr lijkt het?), vervolgens alle onderliggende zones heeft opgeschoven en z3 bij z2 in heeft gegooid (die zone is veeeeel groter dan de rest).

Ik denk dat Strava inspringt op de hype om Z2 te lopen, wat op deze manier een stuk makkelijker wordt.
je kunt in Strava toch gewoon zelf de zones invullen? Dus je bepaalt dat toch feitelijk zelf dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
MiKeZZa schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:08:
[...]

Nou ik kan zeker anders. Alleen momenteel even niet te gek. Maar over een week (of 2) verklaart de fysio mij ongetwijfeld 'vrij' dus zodoende de vraag aan een bredere groep; is wat ik beschrijf verstandig? Kan het slimmer/leuker/optimaler? Kan ik het combineren met dingen?
Tja is het altijd niet irritant met een blessure of waarvan je herstelt? Toen ik een liesblessure had mocht ik ook net harder/sneller/vaker dan ik eigenlijk wilde. Super irritant maar ik was ergens wel blij dat ik gewoon dingen kon doen. Dat dat inhield dat ik bijv. alleen maar mocht wandelen, daarna heeeeeel rustig een paar km hardlopen en dat proberen uit te bouwen. Tja, so be it. Of tennissen wat ik heel graag doe en ik ben echt een hele actieve speler. Ik mocht na een tijdje wel weer op de baan van mijn sportfysio maar alleen vanuit stilstand slaan. Weet je hoe irritant dat is? Maar toch was ik blij dat ik weer op de baan stond en iig wat aan mijn techniek kon werken.

Misschien moet je het ook even los laten en je focussen op andere dingen die je hardlopen ook kunnen helpen. Even wat ruimte voor extra krachttraining, of aan je looptechniek werken of idd wel heel langzaam lopen maar stiekem daarmee dus ook je lichaam aan het versterken bent voor als je weer fit bent.

Het komt een beetje over zo dat je eigenlijk alles wil doen ondanks je blessure of de blessure waarbij je nog midden in het herstel zit. Laat dat los, je hebt niet voor niets een slepende blessure toch? En hoe langer je je blijft irriteren/storen en toch net ff iets te ver gaat...hoe langzamer je weer fit wordt en weer 100% kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Juancho schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Tja is het altijd niet irritant met een blessure of waarvan je herstelt? Toen ik een liesblessure had mocht ik ook net harder/sneller/vaker dan ik eigenlijk wilde. Super irritant maar ik was ergens wel blij dat ik gewoon dingen kon doen. Dat dat inhield dat ik bijv. alleen maar mocht wandelen, daarna heeeeeel rustig een paar km hardlopen en dat proberen uit te bouwen. Tja, so be it. Of tennissen wat ik heel graag doe en ik ben echt een hele actieve speler. Ik mocht na een tijdje wel weer op de baan van mijn sportfysio maar alleen vanuit stilstand slaan. Weet je hoe irritant dat is? Maar toch was ik blij dat ik weer op de baan stond en iig wat aan mijn techniek kon werken.

Misschien moet je het ook even los laten en je focussen op andere dingen die je hardlopen ook kunnen helpen. Even wat ruimte voor extra krachttraining, of aan je looptechniek werken of idd wel heel langzaam lopen maar stiekem daarmee dus ook je lichaam aan het versterken bent voor als je weer fit bent.

Het komt een beetje over zo dat je eigenlijk alles wil doen ondanks je blessure of de blessure waarbij je nog midden in het herstel zit. Laat dat los, je hebt niet voor niets een slepende blessure toch? En hoe langer je je blijft irriteren/storen en toch net ff iets te ver gaat...hoe langzamer je weer fit wordt en weer 100% kunt.
Volgens mij is de blessure in jouw hoofd groter dan in mijn lijf ;) Ik heb last van mijn kuit en de fysio zegt; daarom even rustig aan. Maar ik stel juist vragen over de langere termijn, want kortdurend rustig aan is absoluut niet waar mijn bezwaar zit. Ik krijg echter de bibbers van het idee dat ik dit maanden ga doen zo.
Pagina: 1 ... 396 397 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.