Vandaag dus de Cranendonck HM. Mooi 4 weken voor mijn marathon debuut in Amsterdam, en een mooie gelegenheid om de trainingsarbeid te vertalen in performance en een marathon pace.
Gepland pace voor deze hm 4.15, om ~1u30 te lopen. Pr stond op 1u32, gelopen in een 25km wedstrijd. Tussendoor geblesseerd geweest maar gevoelsmatig zit ik wel weer op dat niveau.
Gezien vorige uitslagen zou ik top20 moeten kunnen, dus op de 2e startrij gaan staan. Woordje van de wethouder ("ik heb zelf een hekel aan hardlopen"

), een klassieke revolver knal en weg waren we. Voor me stonden 3 dames die ik inschatte op "gezellig rondje lopen met de meiden", dus snel daarlangs en gas erop.
Een mannetje of 10 verdween al snel uit beeld, en na (zag ik achteraf) mijn snelste km ooit (dus een pr) ben ik mijn eigen tempo gaan opzoeken.
Het ging op zich lekker, hartslag wel wat aan de hoge kant, maar ik had alles onder controle.
Na een km of 5 kwam er een groepje achterop die rond de 4.10 liepen. Eigenlijk wel prima tempo dus ik heb mijn karretje aangehaakt. In dat groepje liep dus ook 1 van die dames! Achteraf bleek zij de winnares bij de dames haha. Zat ik effe mis met mijn inschatting.
Afijn, lekker km's doorgestampt. Vanaf km 10 wind tegen de heide. 'Mijn' groepje had vertraagd bij de waterpost dus dat werd solo tegen de wind in beuken. Pace daalde naar 4.15-4.20 gedurende de tegenwind. Maar geen paniek, ik had aardig wat marge opgebouwd.
Even later kwam het groepje (bestaande uit alleen die dame, en haar trainer op de fiets) er weer bij. Ideaal zo want de fietser ging op kop om mij uit de wind te houden, en zij liep weer in mijn rug.
Zo konden we lekker, zonder veel nadenken en zonder opletten op pace en ander wegverkeer, kilometertjes blijven stampen.
Rond de 15-16 begonnen mijn benen wat vol te lopen, pace zakte wederom naar 4.15. Vanaf dat moment liep zij op kop, ook wel weer lekker qua focus. Aanhaken, bijblijven, ontspannen blijven lopen.
Rond km 17 wilde zij versnellen. Ik niet, maar toch maar aangehaakt. Zo gingen km 17 t/m 20,5 in gemiddeld 4.00. Waar ik dat vandaan wist te halen; geen idee!
Maar daarna was het ook wel op. Laatste stukje ging in 4.15.
En zo finishte ik dus in 1.27.58, vlak achter de eerste dame.
Uiteraard zeer tevreden. Ik was de hele week al slecht dus PR benaderen was ik al blij mee geweest. Laat staan eronder, met maarliefst 4 minuten, en ook nog eens onder de 1u30!
En wat liep het stiekem dus fijn met z'n 2en (+fietser). Zij trok me dat laatste stuk mooi mee, heeft zeker een minuut gescheeld. En zij was ook erg blij met mij als haas tot aan de 17km. Goed teamwork.
Deze wedstrijd geeft me ook wel het vertrouwen om de marathon te gaan lopen op 4.40 pace, en vertrouwen dat de knie het gaat houden.
Goede generale repetitie!
Volgend weekend de laatste 30-er duurloop en dan taperrrr