Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Totrail schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:06:
Ik train op dit moment met Trenara naar de halve van Amsterdam toe. Ik ga altijd wel goed op het tempowerk. Nu zag ik dat de volgende week een 21km duurloop ingepland hebben. Dat lijkt mij wat veel richting een halve en heb ik eigenlijk ook nooit eerder in de voorbereiding van een halve gedaan. Hoe kijken jullie hier naar? Hoe nuttig is het nu al (bijna) die afstand te lopen?
Een duurloop van 18km volstaat om vlot te finishen. Als je echt zo goed mogelijk wil finishen dan is een duurloop van 21km wel nuttig. Zowel fysiek als psychologisch.

Die duurloop is een stuk trager dan het doeltempo voor de halve, vermoed ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 20-09-2025 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:13
Bedankt voor de inzichten hier! Ik ga morgen ochtend kijken hoe het weer er uit ziet en aanvoelt en vervolgens m'n hartslag in de gaten houden (tot 30 onder de 150 blijven betekend tempo vast kunnen houden tot de streep).

Hopen op wat wolkjes en dan gaan we het zien!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

In mijn beste HM-voorbereidingen was mijn lange duurloop meestal 24km, een enkele keer 26km, en elke paar weken sowieso iets korter (20-22). Dit op een gemiddelde omvang van 85km/wk.

Het hangt natuurlijk allemaal af van je persoonlijke belastbaarheid maar de HM is m.i. een afstand waar duurvermogen (lengte lange duurloop, gemiddelde weekomvang) net iets belangrijker is dan specifieke snelheid.

In ieder geval een of twee keer 21km lopen als je al eerder in de buurt van die afstand bent geweest, zou ik zeker wel doen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:50

XyS

0.o.O

Succes @WizzlerNL

Hier alles klaar voor dam tot dam, zo te zien flink wat wind. Ga proberen ~10km onder lactaat drempel te blijven, ongeacht de pace. Dan op het einde nog iets versnellen. Heb er zin in, lang geleden weer zo'n race. Succes allemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
S6 morgen allen op de Dam en Berlijn!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:22
Stefangrp schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:19:
S6 morgen allen op de Dam en Berlijn!
Vanwege de hitte morgen benieuwd hoeveel er dit jaar mogen starten bij de tdt. Veel plezier voor diegenen die het gaan doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:48
Megupe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:43:
[...]

Vanwege de hitte morgen benieuwd hoeveel er dit jaar mogen starten bij de tdt. Veel plezier voor diegenen die het gaan doen!
Kijkt naar weerbericht: maxima van 17 graden. Welke hitte? :?

Ik was juist van plan om het koelere weer te gebruiken om wat harder en verder te lopen...

[ Voor 13% gewijzigd door Roozzz op 20-09-2025 22:51 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:51

L23

Vandaag de 10 km van Werkhoven Loopt gelopen. Inmiddels alweer de derde keer dat ik aan deze loop mee doe en ga met deze loop mijn derde hardloopjaar in :P Mijn PR op de 10 km was tot nu toe 47:14. Sinds juli wat meer getraind op snelheid met parkrun en een aantal 4 Mijl oefenlopen en aan de hand daarvan geschat dat onder de 47:14 zeker gaat lukken, misschien wel rond de 45 minuten. Ik was tot afgelopen week ook vrij optimistisch totdat er opeens een paar dagen zomers weer opkomst was...

Vrijdag avond nog met een groepje hardgelopen en het was toen 7 uur avonds nog behoorlijk warm. Vandaag was het 24 graden, maar het koelde in de middag af naar 21 graden. Ook nog flink wat regen. Toen ik om half 5 mijn nichtje van 5 ging pacen met haar eerste 1 km wedstrijd was het gelukkig droog.
De 10 km begon om half 6. Het weer viel uiteindelijk hartstikke mee. Wellicht een beetje benauwd, maar geen last gehad van een te warme dag. Gestart met een tempo van rond de 4:30. Ik wist dat ik dit in ieder geval 4 Mijl lang kon volhouden en uiteindelijk is het me gelukt de hele loop net onder de 4:30 te blijven. Gefinisht met een mooie tijd van 44:28.

Hardlopen gaat echt lekker de laatste tijd. Marathon training gaat goed (toch wel spannend). Geen pijntjes of overbelastingen en ik herstel ook vrij snel na dit soort loopjes. Wel het gevoel dat als ik wat intervallen in mijn schema zou gooien er qua snelheid nog wat valt te winnen, maar loop blessure vrij en zeer tevreden met de progressie. Over 3 weken de 4 Mijl van Groningen. Dat zal ook weer weersafhankelijk zijn, maar kijken of ik die in een tempo kan lopen van 4:15.

Vanwege de 10e editie kreeg iedereen een medaille. Die hangt nu mooi naast de Halve van Haren. Voor mij de twee mooiste loopjes dit jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDLUjbBIwKVFC4Gt7aTmNA06fP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7tjbjRq4j0dp02U0x8x6ejL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:29
Dank voor alle reacties :) . Amsterdam wordt ongeveer mijn 12e halve marathon dus de afstand is niet nieuw voor mij. Ik verwacht in Amsterdam geen PR te lopen vanwege de verwachte drukte, maar wil wel gewoon lekker doorlopen (±1:35). Ik ga die 21 gewoon lekker lopen volgend weekend. Het is een rustige duurloop dus dat komt sowieso wel goed. Andere rustige duurlopen waren als 17 a 18 km en ook trainen met tempoblokken die richting die afstand gaan. Dus ik heb het gevoel dat als ik heel blijf het prima kan gaan doen over 4 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:14
Gestart met een tempo van rond de 4:30. Ik wist dat ik dit in ieder geval 4 Mijl lang kon volhouden en uiteindelijk is het me gelukt de hele loop net onder de 4:30 te blijven. Gefinisht met een mooie tijd van 44:28.
Wauw! Zéér knappe prestatie zeg. Gefeliciteerd! Ik zat bij je in de buurt qua tijden maar je hebt me bruut afgeschud. Je halve marathon zou nu ruim onder de 1:40 moeten kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Op de Duitse TV is de Berlijn marathon aan de gang.
Sawe loopt met 5 pacers. Eerste 10km in 28:26 ! WTF ! Ik denk toch niet dat hij het wereldrecord van 2:00:35 vandaag kan breken, het is te warm en zonnig.

Sawe moet wel geloven dat hij het wereldrecord kan breken, want hij heeft geregeld dat hij de laatste 2 maand 25 keer onverwacht getest is op doping door een onafhankelijke instantie, om alle verdenkingen weg te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:21
Vandaag stond voor mij een Magic Mile workout op de planning. Wat kortere oefeningen om een beetje warm te lopen en vervolgens 1 mijl op vol gas. Ik heb het nu 4x moeten doen. En heb ze achtereenvolgens gelopen in 8:00 - 7:37 - 7:48 (na een festival) en vandaag in 7:17. Mooie progressie op dat vlak in ieder geval!

Volgende week staat weer een week op de planning met hogere intensiteit. Vrijdag 12x400m op tempo en zondag 8 mijl duurloop (en dat voor een 5 km training…)

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Hoppa, 4 minuten van mijn pr af en meteen ook onder de 1u30. Weg voorjaarsdoel :D
Onderweg óók mijn PR's op de 1 km, 1 mijl, 10km en 15km verbroken *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WMoNMC8czVNzqtHSDr15YIeMwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vl1nJtVThQYdZw4O1p8icXd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Stefangrp schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:24:
Hoppa, 4 minuten van mijn pr af en meteen ook onder de 1u30. Weg voorjaarsdoel :D
[Afbeelding]
Wow, dat doe ik je niet na! Gefeliciteerd! Ik ben al blij dat ik de halve onder de 2 uur haal :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:29
@Stefangrp Wauw wat een ongelooflijke tijd! Gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
[Afbeelding]
Ook al zo'n topprestatie, Gefeliciteerd!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HenRun
Ik heb voor mijn halve marathons steeds wel duurlopen gedaan van meer dan 21 km, tot max 27 km. Gisteren een nieuw record (in dit hardloopleven in elk geval, weet niet of ik "vroeger" wel eens verder heb gelopen, denk het niet) van 29,78 km. Tempo gemiddeld 5:50. Ging best lekker, al voelde ik de laatste kilometers wel wat spieren overal in mijn lijf. Ik voel me nu wel wat moe. Ik hoop dat het niet juist een negatieve uitwerking heeft vanwege te hoge inspanning. Hoop op de halve marathon nog wat richting de 1:40 te komen. En de wens ooit toch een hele marathon in een mooie tijd te lopen is er nog wel. Maar eigenlijk zou ik dan in de gelegenheid moeten zijn vier of vijf keer per week te trainen, dat is momenteel wat lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:22
Roozzz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:50:
[...]

Kijkt naar weerbericht: maxima van 17 graden. Welke hitte? :?

Ik was juist van plan om het koelere weer te gebruiken om wat harder en verder te lopen...
Vorig jaar was het ook niet warm naar mijn mening, zelf die dag ook zonder moeite gelopen.
Toch veel mensen die het niet haalden, dus ik sta niet snel meer versteld bij de dtd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
HenRun schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:19:
Ik heb voor mijn halve marathons steeds wel duurlopen gedaan van meer dan 21 km, tot max 27 km. Gisteren een nieuw record (in dit hardloopleven in elk geval, weet niet of ik "vroeger" wel eens verder heb gelopen, denk het niet) van 29,78 km. Tempo gemiddeld 5:50. Ging best lekker, al voelde ik de laatste kilometers wel wat spieren overal in mijn lijf. Ik voel me nu wel wat moe. Ik hoop dat het niet juist een negatieve uitwerking heeft vanwege te hoge inspanning. Hoop op de halve marathon nog wat richting de 1:40 te komen. En de wens ooit toch een hele marathon in een mooie tijd te lopen is er nog wel. Maar eigenlijk zou ik dan in de gelegenheid moeten zijn vier of vijf keer per week te trainen, dat is momenteel wat lastig.
Probeer meer dan voldoende te eten want die 30km loop vraagt veel van je lijf.

Om eerlijk te zijn denk ik dat je prima een marathon kunt lopen als je nu al 30km kan. Hoef je echt niet vaker per week voor te gaan trainen vind ik. Tenzij je gerichte tijdsdoelen wilt halen maar uitlopen zou nu ook al moeten lukken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Roozzz
Roozzz schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:50:
[...]

Plan uitgevoerd. Vanochtend spontaan bedacht om maar weer eens de Utrechtse Heuvelrug Trail te lopen. Kortom heerlijk 31km door het bos gelopen. Op het einde nog een beetje versneld en dat kwam erg eenvoudig. De laatste 2km gingen tegen de 4min/km... Al met al 2u40 onderweg geweest.

Dit was de eerste 30+ in lange tijd, maar ik geloof dat ik mag concluderen dat de basis wel weer op orde is *O*

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:57
karazz schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:01:
Mensen met loopevents komend weekend alvast veel succes! :)

A.s. zondag heb ik zelf een trailrun staan van 36km. Nou heb ik afgelopen weekend koorts gehad en daar ben ik nog steeds van aan het herstellen helaas. Deze week mezelf nog niet kunnen zetten tot ook maar een rustig loopje. Combinatie met retedrukke week, zowel werk als privé, draagt daar helaas ook aan bij.

Hopelijk voel ik me zondag beter dan dat ik me deze week tot nog toe gevoeld heb. Tijd boeit me niet zo, maar ik hoop wel dat ik de trainingen van de laatste maanden kan gebruiken om 'm gewoon lekker uit te lopen.
Vandaag dus de misty lakes trail van 36km gelopen. Omdat ik al de hele week niet helemaal fit was wist ik niet goed hoe dat hem aan moest vliegen wat betreft voedingstoffen. Normaliter ontbijt ik niet voor mijn ochtendloopjes, vandaag ook niet gedaan. Ik had alleen 2 softflasks meegenomen, waterzak mocht vandaag thuis blijven. Die softflasks zou ik bij de posten wel bijvullen.

De start ging lekker. Eerste 12 km aardig op mijn normale tempo ~5:35/km kunnen lopen. Toen kwam de eerste post, van alles een beetje gegeten om maar te zorgen dat mijn lichaam niets te kort kwam. Vlak nadat ik weer vertrokken was voelde ik me wat duizelig, wat gelukkig vrij snel weer weg trok. Snel besefte ik me dat ik eigenlijk ook geen ervaring heb met eten tijdens het hardlopen en dat dit wellicht een domme actie was. Bij de volgende posten dan ook maar een stukje energyreep en een stukje banaan gepakt. Leek me ruim voldoende.

Tempo zakte daarna iets in, maar dat was te verwachten en was niet zo erg. Uitlopen was het doel, eindtijd was bijzaak.

Rond de 25 km een plasstop gemaakt en direct nadat ik weer aanliep voelde ik m'n knie wat pijn doen. Eigenlijk net teveel om te negeren. Maar, ik moest nog een stukje, dus rustig aan doorgelopen. Gelukkig werd de pijn geleidelijk aan iets minder en kon ik hem vanaf dat moment wel gewoon negeren. 😇

Tegen de 29 km waren mijn benen op. Mijn beenspieren deden wat pijn en het eerste stukje wandelen was een feit.

Bij de 30 km stonden mijn ouders en mijn vrouw. Ook was daar een post. Dat deed me goed. Even gestopt, wat gegeten, heel even gekletst en weet door naar de laatste 6 km. Gelukkig slingerde de route daar behoorlijk, waardoor ik mijn fans nog enkele malen tegen ben gekomen. Die mentale boost was welkom. Desondanks nog een aantal keer gewandeld tot zo'n 1,5 km voor het einde. Dit laatste stuk hardgelopen totdat ik over de finish was na 3 uur 33. Ik had gehoopt op de 3 uur 15, maar zoals gezegd was de eindtijd slechts bijzaak.

Mijn benen hebben daarna nog wel een tijdje pijnlijk aangevoeld. Inmiddels voelen ze gelukkig alleen nog maar moe aan. Het stukje naar huis fietsen was ook een welkome afwisseling.

De trail zelf was verder prachtig. Mooie omgeving en voldoende posten onderweg. De route was goed aangegeven en ik ben slechts een enkele keer mijn afslag voorbij gelopen. Waarschijnlijk omdat ik er even niet met mijn gedachten bij was. De organisatie heeft al te kennen gegeven dat er sowieso een volgende editie komt. Daar ga ik zeker weer bij zijn.

Nu rust pakken en eens voorzichtig gaan kijken naar mijn voorbereiding van de Gemertse atletiek club trail over 3 weken. Daar heb ik me ingeschreven voor de 43 km. Dan kan ik deze 'magische afstand' ook afvinken. 🙂

Strava-linkje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Vanmorgen ook weer de eerste LSD run opgepakt na de vakantie. 15km op een gemiddelde pace van 6"45 (15sec sneller dan Trenara wilde). Eerste 13km gingen prima, daarna toch wat pijntjes in hamstring, kuiten etc. Misschien logisch, we gaan gewoon weer verder..... 😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 07:41
Vandaag Berlijn marathon mogen lopen. Na een niet bepaald vlekkeloze voorbereiding gestart met de hoop om toch 3:30 te breken. Tot halverwege lag ik echt perfect op schema, maar daarna heb ik vanwege de warmte toch wat moeten vertragen en bij alle drankposten gewandeld om te koelen en goed te drinken. Uiteindelijk in 3:35:34 gefinisht. Oorspronkelijk doel dus niet gehaald maar ik heb zo veel mensen echt enorm zien instorten en afgevoerd zien worden, dat ik niet anders dan enorm trots en tevreden kan zijn over dit resultaat in deze omstandigheden.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
Soms kijk ik naar het Youtubekanaal van Floris Gierman. Zijn videos zijn vaak langer dan mijn aandachtsspanne aankan, maar deze over het voorkomen van blessures heb ik volledig uitgezeten.
Het belangrijkste punt in deze short. In het kort:
  • [hardlopen is niet inspannend genoeg om je spieren op te bouwen
  • de grondcontacttijd duurt niet lang genoeg om je pezen op te bouwen
  • en niet kort genoeg om je botten op te bouwen.
toevoeging: dus als je (een van ) die drie punten wilt verbeteren, dan moet je daar gerichte oefeningen voor doen, alleen hardlopen is niet voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door nogeeninlog op 21-09-2025 19:21 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Inmiddels ook weer en paar weekjes verder. Vandaag een mooie duurloop van 22km van 1u50. Halve marathon in 1u45. Voor mij de eerste keer dat ik boven de 20km loop. Mooi progressief gelopen met 15km op 5min20 pace en daarna versnellen naar 4min20. Uiteindelijk ging dat versnellen eigenlijk heel makkelijk en heb ik km 19 en 20 4min06 gelopen. Eerste 15km hartslag mooi onder de 145 wat voor mij aanvoelt als Z2 (helemaal zeker weten doe ik het niet want heb geen test gedaan). Uiteindelijk bij de versnelling loopt het geleidelijk op naar 174 maximum, waarbij het allemaal nog wel erg gecontroleerd aanvoelt. Intervaltraining lopen vaak op naar 180+.

Toen ik begon met lopen afgelopen april had ik als richt tijd voor de aankomende halve marathon van Eindhoven 1u30. Ik moet zeggen dat het zeker gecontroleerd aanvoelde bij het progressieve stuk, maar een kwartier eraf is wel echt veelt. Andere schoenen en taper scheelt natuurlijk veel. Maar wellicht is het toch een beetje ambitieus om hierop weg te gaan over drie weken. Hoe zien jullie dit? Is het misschien slim om nog ergens een specifieke training te doen om te kijken of ik het tempo langdurig volhoudt?

Overigens ook het weekvolume voor het eerst boven de 60km wat ik ook wel echt een leuke mijlpaal vind. Aankomende week wil ik nog zo een week doen om vervolgens te taperen. Heb er echt zin in om te gaan racen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
denyos schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:53:
Vandaag Berlijn marathon mogen lopen. Na een niet bepaald vlekkeloze voorbereiding gestart met de hoop om toch 3:30 te breken. Tot halverwege lag ik echt perfect op schema, maar daarna heb ik vanwege de warmte toch wat moeten vertragen en bij alle drankposten gewandeld om te koelen en goed te drinken. Uiteindelijk in 3:35:34 gefinisht. Oorspronkelijk doel dus niet gehaald maar ik heb zo veel mensen echt enorm zien instorten en afgevoerd zien worden, dat ik niet anders dan enorm trots en tevreden kan zijn over dit resultaat in deze omstandigheden.
Een kennis liep recent in het golvende Sydney 3:10 en schatte (toen hij het weerbericht nog niet kende) in dat hij rond de 3:03-3:05 zou moeten kunnen halen in Berlijn. Hij heeft gecontroleerd met vrij gelijke splits 3:15 gelopen.
Zelf denk ik ook vlot 10 minuten trager te lopen in dergelijke omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
ed14n schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:11:
Inmiddels ook weer en paar weekjes verder. Vandaag een mooie duurloop van 22km van 1u50. Halve marathon in 1u45.
r de aankomende halve marathon van Eindhoven 1u30. Ik moet zeggen dat het zeker gecontroleerd aanvoelde bij het progressieve stuk, maar een kwartier eraf is wel echt veelt. Andere schoenen en taper scheelt natuurlijk veel. Maar wellicht is het toch een beetje ambitieus om hierop weg te gaan over drie weken. Hoe zien jullie dit? Is het misschien slim om nog ergens een specifieke training te doen om te kijken of ik het tempo langdurig volhoudt?
Als ik alles bij elkaar leg denk ik dat 1:30 zeker een realistisch doel is.

Maar die specifieke training raad ik af: "training is to improve fitness, not to prove fitness"

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
[Afbeelding]
Vandaag dus de Cranendonck HM. Mooi 4 weken voor mijn marathon debuut in Amsterdam, en een mooie gelegenheid om de trainingsarbeid te vertalen in performance en een marathon pace.
Gepland pace voor deze hm 4.15, om ~1u30 te lopen. Pr stond op 1u32, gelopen in een 25km wedstrijd. Tussendoor geblesseerd geweest maar gevoelsmatig zit ik wel weer op dat niveau.

Gezien vorige uitslagen zou ik top20 moeten kunnen, dus op de 2e startrij gaan staan. Woordje van de wethouder ("ik heb zelf een hekel aan hardlopen" _O-), een klassieke revolver knal en weg waren we. Voor me stonden 3 dames die ik inschatte op "gezellig rondje lopen met de meiden", dus snel daarlangs en gas erop.
Een mannetje of 10 verdween al snel uit beeld, en na (zag ik achteraf) mijn snelste km ooit (dus een pr) ben ik mijn eigen tempo gaan opzoeken.
Het ging op zich lekker, hartslag wel wat aan de hoge kant, maar ik had alles onder controle.

Na een km of 5 kwam er een groepje achterop die rond de 4.10 liepen. Eigenlijk wel prima tempo dus ik heb mijn karretje aangehaakt. In dat groepje liep dus ook 1 van die dames! Achteraf bleek zij de winnares bij de dames haha. Zat ik effe mis met mijn inschatting.

Afijn, lekker km's doorgestampt. Vanaf km 10 wind tegen de heide. 'Mijn' groepje had vertraagd bij de waterpost dus dat werd solo tegen de wind in beuken. Pace daalde naar 4.15-4.20 gedurende de tegenwind. Maar geen paniek, ik had aardig wat marge opgebouwd.

Even later kwam het groepje (bestaande uit alleen die dame, en haar trainer op de fiets) er weer bij. Ideaal zo want de fietser ging op kop om mij uit de wind te houden, en zij liep weer in mijn rug.
Zo konden we lekker, zonder veel nadenken en zonder opletten op pace en ander wegverkeer, kilometertjes blijven stampen.
Rond de 15-16 begonnen mijn benen wat vol te lopen, pace zakte wederom naar 4.15. Vanaf dat moment liep zij op kop, ook wel weer lekker qua focus. Aanhaken, bijblijven, ontspannen blijven lopen.

Rond km 17 wilde zij versnellen. Ik niet, maar toch maar aangehaakt. Zo gingen km 17 t/m 20,5 in gemiddeld 4.00. Waar ik dat vandaan wist te halen; geen idee!
Maar daarna was het ook wel op. Laatste stukje ging in 4.15.
En zo finishte ik dus in 1.27.58, vlak achter de eerste dame.

Uiteraard zeer tevreden. Ik was de hele week al slecht dus PR benaderen was ik al blij mee geweest. Laat staan eronder, met maarliefst 4 minuten, en ook nog eens onder de 1u30!
En wat liep het stiekem dus fijn met z'n 2en (+fietser). Zij trok me dat laatste stuk mooi mee, heeft zeker een minuut gescheeld. En zij was ook erg blij met mij als haas tot aan de 17km. Goed teamwork.

Deze wedstrijd geeft me ook wel het vertrouwen om de marathon te gaan lopen op 4.40 pace, en vertrouwen dat de knie het gaat houden.

Goede generale repetitie!
Volgend weekend de laatste 30-er duurloop en dan taperrrr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:56
nogeeninlog schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:19:
Soms kijk ik naar het Youtubekanaal van Floris Gierman. Zijn videos zijn vaak langer dan mijn aandachtsspanne aankan, maar deze over het voorkomen van blessures heb ik volledig uitgezeten.
Dus we kunnen er beter mee stoppen? :P

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:13
Later uitgebreid maar het was WARM vandaag in Berlijn. In het startvak besloten om op 3 uur 5 weg te gaan, stukken zo der schaduw waren afzien en strijden tot het volgende waterpunt. Veel mensen langs de kant zien liggen zeker de laatste 2 kilometer. Uiteindelijk in 3:07 over de finish, inderdaad circa 10 min langzamer dan wat er maximaal mogelijk geweest was in goed weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:58
Stefangrp schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:28:
[...]

Vandaag dus de Cranendonck HM. Mooi 4 weken voor mijn marathon debuut in Amsterdam, en een mooie gelegenheid om de trainingsarbeid te vertalen in performance en een marathon pace.
Gepland pace voor deze hm 4.15, om ~1u30 te lopen. Pr stond op 1u32, gelopen in een 25km wedstrijd. Tussendoor geblesseerd geweest maar gevoelsmatig zit ik wel weer op dat niveau.

Gezien vorige uitslagen zou ik top20 moeten kunnen, dus op de 2e startrij gaan staan. Woordje van de wethouder ("ik heb zelf een hekel aan hardlopen" _O-), een klassieke revolver knal en weg waren we. Voor me stonden 3 dames die ik inschatte op "gezellig rondje lopen met de meiden", dus snel daarlangs en gas erop.
Een mannetje of 10 verdween al snel uit beeld, en na (zag ik achteraf) mijn snelste km ooit (dus een pr) ben ik mijn eigen tempo gaan opzoeken.
Het ging op zich lekker, hartslag wel wat aan de hoge kant, maar ik had alles onder controle.

Na een km of 5 kwam er een groepje achterop die rond de 4.10 liepen. Eigenlijk wel prima tempo dus ik heb mijn karretje aangehaakt. In dat groepje liep dus ook 1 van die dames! Achteraf bleek zij de winnares bij de dames haha. Zat ik effe mis met mijn inschatting.

Afijn, lekker km's doorgestampt. Vanaf km 10 wind tegen de heide. 'Mijn' groepje had vertraagd bij de waterpost dus dat werd solo tegen de wind in beuken. Pace daalde naar 4.15-4.20 gedurende de tegenwind. Maar geen paniek, ik had aardig wat marge opgebouwd.

Even later kwam het groepje (bestaande uit alleen die dame, en haar trainer op de fiets) er weer bij. Ideaal zo want de fietser ging op kop om mij uit de wind te houden, en zij liep weer in mijn rug.
Zo konden we lekker, zonder veel nadenken en zonder opletten op pace en ander wegverkeer, kilometertjes blijven stampen.
Rond de 15-16 begonnen mijn benen wat vol te lopen, pace zakte wederom naar 4.15. Vanaf dat moment liep zij op kop, ook wel weer lekker qua focus. Aanhaken, bijblijven, ontspannen blijven lopen.

Rond km 17 wilde zij versnellen. Ik niet, maar toch maar aangehaakt. Zo gingen km 17 t/m 20,5 in gemiddeld 4.00. Waar ik dat vandaan wist te halen; geen idee!
Maar daarna was het ook wel op. Laatste stukje ging in 4.15.
En zo finishte ik dus in 1.27.58, vlak achter de eerste dame.

Uiteraard zeer tevreden. Ik was de hele week al slecht dus PR benaderen was ik al blij mee geweest. Laat staan eronder, met maarliefst 4 minuten, en ook nog eens onder de 1u30!
En wat liep het stiekem dus fijn met z'n 2en (+fietser). Zij trok me dat laatste stuk mooi mee, heeft zeker een minuut gescheeld. En zij was ook erg blij met mij als haas tot aan de 17km. Goed teamwork.

Deze wedstrijd geeft me ook wel het vertrouwen om de marathon te gaan lopen op 4.40 pace, en vertrouwen dat de knie het gaat houden.

Goede generale repetitie!
Volgend weekend de laatste 30-er duurloop en dan taperrrr
Mooie prestatie en je bent al in vorm voor je hele marathon. Vooral dat blok aan het einde rond 4.00 min/km is indrukwekkend.

Zonder afbreuk te doen aan jouw prestatie of die van anderen ben ik oprecht benieuwd of het is toegestaan dat een trainer voor een loper fietst en deze uit de wind houdt en paced tijdens een wedstrijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Maandag1987 schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:18:
[...]

Mooie prestatie en je bent al in vorm voor je hele marathon. Vooral dat blok aan het einde rond 4.00 min/km is indrukwekkend.

Zonder afbreuk te doen aan jouw prestatie of die van anderen ben ik oprecht benieuwd of het is toegestaan dat een trainer voor een loper fietst en deze uit de wind houdt en paced tijdens een wedstrijd?
Thx! Ik denk ook wel dat ik er klaar voor ben.
Ga jij nog een hele lopen binnenkort? Je tijden zijn vergelijkbaar volgens mij?

Die fietser hier kon het wel denk ik. Geen km paaltjes, tijdmeting was niet meer dan een stopwatch op de streep, we moesten de paden delen met wielrenners enzo, startnummers niet op naam. Gewoon lekker rondje door Brabant rennen, was allemaal niet zo officieel.

Inschrijven was ook echt maar 12 euri. 50 cent de km.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Vandaag de Dam tot Damloop voor het eerst gelopen. In de voorbereidingen circa 2 maanden geleden mijn knie wederom overbelast. Dus vooral veel rust gehouden en sinds 3 weken zeer rustig aan het opbouwen geweest tot 11k vorig weekend.
Belangrijkste event dit jaar is de halve marathon van Eindhoven over 3 weken.
Flinke buien gehad tijdens het lopen in de ochtend (business run). Uiteindelijk gefinisht in 1:28:14. Een 2,5 maand geleden zou ik met die tijd teleurgesteld zijn. Nu ben ik blij dat ik hem in dit tempo heb uitgelopen en mijn knie er nog aan zit.

Geen PR’s gelopen maar wel een 4 slagen hogere maximale hartslag bereikt dan wat er anderhalf jaar geleden als maximum was vastgesteld tijdens mijn laatste sportmedisch onderzoek. Dus wat dat aangaat wel redelijk stuk gegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Homer-Simpson op 21-09-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
kepler schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:54:
[...]

Net als dat kracht-training ook zinloos is, want daar krijg je weer geen conditie van..... Er is uiteindelijk een reden dat een combinatie het beste werkt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:58
Stefangrp schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:24:
[...]

Thx! Ik denk ook wel dat ik er klaar voor ben.
Ga jij nog een hele lopen binnenkort? Je tijden zijn vergelijkbaar volgens mij?

Die fietser hier kon het wel denk ik. Geen km paaltjes, tijdmeting was niet meer dan een stopwatch op de streep, we moesten de paden delen met wielrenners enzo, startnummers niet op naam. Gewoon lekker rondje door Brabant rennen, was allemaal niet zo officieel.

Inschrijven was ook echt maar 12 euri. 50 cent de km.
Ik heb die halve vorig jaar gelopen, en daar mijn PR gezet. Kleine formele loop maar vroeg me ineens af waar grens ligt tussen pacen tijdens wedstrijd achter andere lopers, achter pacers, eigen pacer meenemen of een fietser regelen. Uiteindelijk (op ons niveau) maakt het niet veel uit en moeten we alsnog met onze eigen benen die snelheid maken.

Ik heb vorig jaar mijn eerst en enige marathon gelopen. Mijn volgende doel is halve marathon van Eindhoven. A doel is 1u27, B doel 1u28, C doel nieuw PR. Eerste poging twee weken terug strandde in 1u30.

Vandaag wel een lokale 5km gelopen in 19.06, doel om onder de 19min net niet gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Maandag1987 schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:33:
[...]

Ik heb die halve vorig jaar gelopen, en daar mijn PR gezet. Kleine formele loop maar vroeg me ineens af waar grens ligt tussen pacen tijdens wedstrijd achter andere lopers, achter pacers, eigen pacer meenemen of een fietser regelen. Uiteindelijk (op ons niveau) maakt het niet veel uit en moeten we alsnog met onze eigen benen die snelheid maken.

Ik heb vorig jaar mijn eerst en enige marathon gelopen. Mijn volgende doel is halve marathon van Eindhoven. A doel is 1u27, B doel 1u28, C doel nieuw PR. Eerste poging twee weken terug strandde in 1u30.

Vandaag wel een lokale 5km gelopen in 19.06, doel om onder de 19min net niet gehaald.
Ik vind, niks ten nadele van de prestatie van de Tweaker hier, want dat is gewoon straf, achter een pacer op de fiets wel net te ver gaan. Denk ook dat de baat nog groter is dan bij een loper voor je. Maar goed 1:27 en zo een race is sowieso echt een super knappe prestatie en neem ik m’n hoed voor af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Het was wel een voordeeltje ja.. :) maar het scheelde ook geen 3 minuten natuurlijk.
Nouja, met de marathon zal ik m wel niet tegen komen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

XyS schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:39:
Succes @WizzlerNL

Hier alles klaar voor dam tot dam, zo te zien flink wat wind. Ga proberen ~10km onder lactaat drempel te blijven, ongeacht de pace. Dan op het einde nog iets versnellen. Heb er zin in, lang geleden weer zo'n race. Succes allemaal :)
Mijn dam tot dam ging goed. Zoals zo vaak, iets te snel gestart. Hartslag iets hoger dan gehoopt. Verder weer over stoepranden, gras, modder etc etc moeten inhalen (zoals verwacht).

Kon rustig ademen, liep samen met een collega en liepen omstebeurt op kop. Was perfect want soms had ik het wat lastiger en soms hij. Helemaal geen verval qua pace, op het einde vond ik het wel snel genoeg en heb de eindsprint gelaten voor wat het was. Mega PR gelopen, van 1:10:19 naar 1:03:57, alle splits 3:5x.

Heb duidelijk geen sprintbenen, maar als ik deze snelle tempos wat vaker train dan lukt een halve marathon ook nog wel. Voeten hadden het wat zwaar, en rechterkuit/pees ook. Was niet kapot op het einde en daar ben ik erg blij mee :)

Linkerkuit ook helemaal geen last/kramp gehad, hoop dat ik daar nu echt vanaf ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Mooie tijden zeg! Zeker op zo'n drukke route met dat geslalom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
kepler schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:54:
[...]

Zeker niet. Het is leuk en een geweldige cardiovasculaire training. Maar als je een van die drie punten wilt verbeteren, dan volstaat hardlopen alleen niet.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 21:00
Vandaag ook de Dam tot Damloop gelopen. De eerste loop met een langere afstand dan 10km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT1H_CzhziJRil3__Mrh0gCbbTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1G5dL2KvQpmZbxN28usfiIf.jpg?f=fotoalbum_large
Bekijk deze Flyover van mijn hardloopsessie op Strava: https://strava.app.link/v3e1UMjGQWb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
nogeeninlog schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:19:
toevoeging: dus als je (een van ) die drie punten wilt verbeteren, dan moet je daar gerichte oefeningen voor doen, alleen hardlopen is niet voldoende.
Gevalletje bro science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:09
Hartloper schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:50:
Sawe moet wel geloven dat hij het wereldrecord kan breken, want hij heeft geregeld dat hij de laatste 2 maand 25 keer onverwacht getest is op doping door een onafhankelijke instantie, om alle verdenkingen weg te nemen.
ik krijg hier een error van in mijn hoofd :)
karazz schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:57:
[...]
Bij de volgende posten dan ook maar een stukje energyreep en een stukje banaan gepakt. Leek me ruim voldoende.
zonder de details van jou precies te weten kan ik je wel zeggen dat het zeker niet RUIM voldoende was.. waarschijnlijk niet eens "voldoende", maar hey, je hebt hem uitgelopen. En het ziet er uit als een toffe trail. Dus gefeliciteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
XyS schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:57:
[...]

Mijn dam tot dam ging goed.

Mega PR gelopen, van 1:10:19 naar 1:03:57, alle splits 3:5x.
Gefeliciteerd! Dat is helemaal een verpulvering. Heb je er een verklaring voor hoe dat kan? Nog jong en loop je nog niet zo lang serieus hard? En flink meer gaan lopen de laatste maanden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karazz
Wyke schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:57:
[...]

zonder de details van jou precies te weten kan ik je wel zeggen dat het zeker niet RUIM voldoende was.. waarschijnlijk niet eens "voldoende", maar hey, je hebt hem uitgelopen. En het ziet er uit als een toffe trail. Dus gefeliciteerd :)
Haha, dankje. De ruim voldoende is in vergelijking met mijn trainingsloopjes van 30 km op nuchtere maag met enkel (ruim voldoende) water en wat dextro bij.

In verhouding daarmee is 6 stuks bij de eerste post en n stukje energyreep en n stukje banaan 'ruim voldoende'.

(man, onbekend met voeding tijdens duurlopen, 41 jaar, 85 kg)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:16
Net als @karazz vandaag de Misty Lakes Trail gelopen. Had samen met een loopmaatje een ticket voor de 24km weten te bemachtigen. Maar eenmaal bij de start bleken er toch nog enkele lopers niet gestart te zijn op de 36km... of we die misschien alsnog wilden lopen. Natuurlijk!

Maar omdat op ons startbewijs 24km stond, werden we verzocht om in dat tijdvak te starten. Zo gezegd zo gedaan, dus pas om 9 uur vertrokken.
Ik had van tevoren de route gezien en had gedacht dat het beetje saai heen en weer in het bos zou zijn. Het bleek verre van saai, eigenlijk een hartstikke leuke afwisselende bosloop. Inderdaad goed verzorgd, wat ons betreft ook goed aangegeven met linten (maar we zagen toch een aantal lopers stukjes bos missen).

Bij de posten voldoende te eten en te drinken, enige wat ik miste was wat zouts (de zoute notenmix die er wel was valt te zwaar op de maag tijdens het lopen vind ik).

Bij de finish nog broodje hamburger en colaatje genomen :P

Kortom, genoten! Als ik het verhaal van @karazz lees... hebben wij 2 je ingehaald enkele km's voor de finish?
Rustig gelopen, genoten van de omgeving. Wat mij betreft aanrader om op te nemen in je trail-avonturen!
Volgend jaar ben ik er weer bij denk ik, vast met een paar extra leden van onze hardloopgroep :Y

Strava of je hebt de MLT niet gelopen!

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:37
Vandaag ook de Misty Lake Trail gelopen! De 16km samen met mijn vrouw en schoonzusje.
Wat anderen ook al zeiden, een super route en prima aangegeven! Enorm genoten van een heel natuurgebied in mijn achtertuin wat ik niet kende. Ik denk dat ik hier vaker te vinden ga zijn!

Voelde ook goed om gezellig te lopen na de mislukking van gister. Volgende run is dinsdag weer, dus hopelijk dan weer helemaal fit.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

HenRun schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:18:
[...]

Gefeliciteerd! Dat is helemaal een verpulvering. Heb je er een verklaring voor hoe dat kan? Nog jong en loop je nog niet zo lang serieus hard? En flink meer gaan lopen de laatste maanden?
Inderdaad veel meer gaan lopen, ~100 km p/w, 36 jaar oud. Perfect als "tune-up" race volgens mijn marathon plan.
Eerder wel redelijk wat gelopen maar ook vaak geblesseerd geraakt. Doe nu weinig snelle trainingen, ga tot max marathon tempo, op een paar oefeningen voor de Dam tot Dam na.

Dus heel blij dat ik dit tempo de hele afstand vol heb gehouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
XyS schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:12:
[...]

Inderdaad veel meer gaan lopen, ~100 km p/w, 36 jaar oud. Perfect als "tune-up" race volgens mijn marathon plan.
Eerder wel redelijk wat gelopen maar ook vaak geblesseerd geraakt. Doe nu weinig snelle trainingen, ga tot max marathon tempo, op een paar oefeningen voor de Dam tot Dam na.

Ik zei het je toch. Snelheidswerk wordt overschat. Kilometers maken, dat is wat je sneller maakt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

XyS schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:12:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaring. Hoe heb je dat (wekelijks) opgebouwd naar 100 km? Hanteer je daar bijvoorbeeld de max 10% toename per week regel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:45
Sinds de start van het hardlopen heb ik gelopen op de ASICS GT-4000 vanwege de pronatie die uit de hardloopanalyse kwam.
Met deze schoenen prima kunnen opbouwen maar na er wat meer in verdiept te hebben wilde ik toch de overstap maken naar een neutrale schoen. Nu had ik weer een filmpje laten maken en bij het lopen op een neutrale schoen stonden nu enkels en knieën recht. Blijkbaar kan het lichaam dus veranderen en stabieler gaan lopen.
Na een aantal schoenen geprobeerd te hebben uiteindelijk de 361 Centauri gekocht. Ik moest wel even het merk opzoeken aangezien ik er nog nooit van had gehoord.

De schoenen lopen heel fijn en voelen prima aan. Met de overstap van pronatie naar normale schoen lijken mijn kuiten veel meer werk te moeten leveren.
Tijdens het loopje gaat het prima alleen daarna zijn de kuiten gevoeliger. Ga de overstap naar de neutrale stap rustig verder maken.

Zijn er andere die ervaringen hebben met de overgang van pronatie naar neutrale schoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

@Littlegupper Waarop baseer je dat de overstap van pronatie naar neutraal de reden is dat je kuiten veel meer werk moeten leveren? Het klinkt mij niet logisch. Je gaat van ASICS naar Centauri. Wat is er verder allemaal verschillend aan de schoen? Offset etc.?

Ik heb zelf alleen ervaring met de Saucony Guide 17/18 (ook antipronatie al noemen ze het tegenwoordig een stabiliteitsschoen). Ik heb deze zomer de Saucony Xodus Ultra 4 trailschoen gekocht (trailschoenen zijn neutraal). Ik merkte geen verschil tussen beide schoenen, liep gelijk vertrouwd. Qua kenmerken zoals offset komen beide schoenen ook aardig overeen. Ook op uitgezocht. Ik heb me verder niet laten informeren in een winkel, maar online besteld.

Edit: Kijk ik op All4running bij de tabel mate van pronatie dan is de ASICS GT-4000 hevig en die van de Saucony Guide minimaal. Bij mij is de overgang naar een neutrale schoen veel minder groot.

[ Voor 12% gewijzigd door L23 op 21-09-2025 23:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

L23 schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:56:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaring. Hoe heb je dat (wekelijks) opgebouwd naar 100 km? Hanteer je daar bijvoorbeeld de max 10% toename per week regel voor?
Liep begin van het jaar 30-40 km per week.
In April weer wat meer gaan lezen en leren over de marathon.
Had toen het idee om naar 80 te gaan en daar bij te houden. Zat een tijdje op 50-60 omdat ik op vakantie was, wel heel veel gelopen naast hardlopen. Vorig marathon blok in 2023 waren dat mijn piek weken, en had ik daar flink wat last van (met name pezen).

Vanaf daar rustig doorgegaan, als ik 80-100 bekijk is het eerder 5% per week. Zo nu en dan een rustig weekje tussendoor. 1-2 km per run toegevoegd.

Eerst puur de focus op opbouw van aerobe basis, dus alles lage hartslag, gebaseerd op Hadd. Runs op hr 140 - 150 - soms 160 (max hr 201). Daarna 12 weken voor de marathon het Pfitzinger 12/110 plan erbij gepakt, alleen dan minder intensief. Eigenlijk komt het qua hartslag nu redelijk overeen met wat ik eerder deed, alleen zitten er nu wat marathon pace stukken tussen.
Recentelijk mijn rustige runs nog iets rustiger gaan doen, met name toen ik verkouden/ziek was kon ik daardoor alsnog doortrainen.

Over paar weken de marathon, ga dan voor een flinke verbetering van mijn pr (van 3:19 naar 3:05?). Uiteindelijk wil ik onder de 3 proberen maar ik laat dat voor nu nog even achterwege. Denk dat mijn pezen nog wat extra opbouw kunnen gebruiken. Na de marathon hopelijk zonder blessures weer door, wie weet nog meer km maken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Stefangrp schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:30:
Ik durf eigenlijk niet eens harder dan weggaan op 4.40 ongeveer.

Maargoed. Komend weekend ga ik een hm wedstrijd lopen om te zien wat er mogelijk is.
Volgens Garmin race prognose kan een hm in een pace van 4.11, en is mijn lactate threshold 4.05. (ik vind het verschil tussen die twee overigens wel erg klein)
Mijn PR was met een pace van 4.22.
Ik denk dat ik mijn horloge op 4.20 instel, en dan maar zien hoe de vlag erbij hangt na 15 km.
Nog even over hr, lactaat en zones. Want is wel interessant.
Mijn threshold stond volgens Garmin op 4.05 bij 173 hr. Na vandaag is dat trouwens bijgesteld naar 4.02 bij 172.

En vandaag liep ik dus in bijna 1.5 uur een hm op gemiddeld 4.09 pace en 170 hr. Dermate vlak onder de threshold; ik denk dat dit ook wel aardig het maximaal haalbare was zonder op te blazen?
Wat denken de hr experts ervan?

Garmin heeft mijn race prognose overigens dan weer bijgesteld naar 4.06 pace. Zo van "hee vriend je hebt niet echt je best gedaan he, dit kon harder" _O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

XyS schreef op zondag 21 september 2025 @ 23:10:
[...]

Over paar weken de marathon, ga dan voor een flinke verbetering van mijn pr (van 3:19 naar 3:05?). Uiteindelijk wil ik onder de 3 proberen maar ik laat dat voor nu nog even achterwege. Denk dat mijn pezen nog wat extra opbouw kunnen gebruiken. Na de marathon hopelijk zonder blessures weer door, wie weet nog meer km maken >:)
Voor mij nog 8 weken tot de eerste marathon. Ga richting de 65 a 75 km per week. Na de marathon is het halverwege november. Ga er bij deze vanuit dat ik gewoon blessurevrij de training doorkom, maar daarna ga ik relaxt het jaar afsluiten door een periode het aantal wekelijkse kilometers gelijk te houden. Het heeft allebei wel wat, maar afwisseling is ook fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karazz
cyclofosfamide schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:36:
Net als @karazz vandaag de Misty Lakes Trail gelopen. Had samen met een loopmaatje een ticket voor de 24km weten te bemachtigen. Maar eenmaal bij de start bleken er toch nog enkele lopers niet gestart te zijn op de 36km... of we die misschien alsnog wilden lopen. Natuurlijk!

Maar omdat op ons startbewijs 24km stond, werden we verzocht om in dat tijdvak te starten. Zo gezegd zo gedaan, dus pas om 9 uur vertrokken.
Ik had van tevoren de route gezien en had gedacht dat het beetje saai heen en weer in het bos zou zijn. Het bleek verre van saai, eigenlijk een hartstikke leuke afwisselende bosloop. Inderdaad goed verzorgd, wat ons betreft ook goed aangegeven met linten (maar we zagen toch een aantal lopers stukjes bos missen).

Bij de posten voldoende te eten en te drinken, enige wat ik miste was wat zouts (de zoute notenmix die er wel was valt te zwaar op de maag tijdens het lopen vind ik).

Bij de finish nog broodje hamburger en colaatje genomen :P

Kortom, genoten! Als ik het verhaal van @karazz lees... hebben wij 2 je ingehaald enkele km's voor de finish?
Rustig gelopen, genoten van de omgeving. Wat mij betreft aanrader om op te nemen in je trail-avonturen!
Volgend jaar ben ik er weer bij denk ik, vast met een paar extra leden van onze hardloopgroep :Y

Strava of je hebt de MLT niet gelopen!
Fijn dat de 36km aangeboden werd! :)

Maar ik denk dat jullie me na de finish hebben kunnen zien. Als ik jou strava geloof was je geen half uur sneller dan ikzelf, maar wel een half uur later gestart.

Ik zal de organisatie dit draadje ook eens tippen, deze positieve verhalen zullen ze vast wel kunnen waarderen.

Strava-linkje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:30
[Afbeelding]
Netjes! Proficiat! Ik heb 'm ook gelopen gisteren.. 1:30.34
Op de open heide heb ik wat tijd ingeleverd met die wind. Volgens Garmin een PR, maar als ik de uitslagen moet volgen kom ik 4 seconden te kort. Die 1:30 blijft maar aan me plakken, kom er niet van af.
Blijft toch altijd wel een leuke loop.. was de 3e keer dat ik 'm liep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:41
Kwam op de socials beelden tegen van Sawe tijdens de marathon van Berlijn van gisteren , ben ik de enige die dit een opmerkelijk beeld vind ?

Heb al vaker gezien dat de elite diverse landingen heeft en daarmee de theorie van een voorvoetlanding wel een beetje onderuit haalt. Maar dit is weer nieuw voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOy3woZtND1RjKy2AIwImbCkCFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLhEvLAjuChgDIYmX8G6ztxN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
denyos schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:53:
Ik snap echt niet wat er leuk aan is om in te storten en afgevoerd te worden. Waar ben je dan mee bezig denk ik dan.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Ja, Sawe heeft stabiliteitsschoenen nodig 🤣 Dat gaan ze ‘m zeker aanraden in de hardloopwinkel na een loopanalyse.

Dit is de Evo Pro 2.

Overigens waanzinnige prestatie om 2:02 te lopen bij die temperatuur.
Als iemand het wereldrecord kan breken is het Sawe.

[ Voor 63% gewijzigd door Hartloper op 22-09-2025 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Len020 schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:04:
Kwam op de socials beelden tegen van Sawe tijdens de marathon van Berlijn van gisteren , ben ik de enige die dit een opmerkelijk beeld vind ?

Heb al vaker gezien dat de elite diverse landingen heeft en daarmee de theorie van een voorvoetlanding wel een beetje onderuit haalt. Maar dit is weer nieuw voor mij.

[Afbeelding]
Dit heeft dan weer weinig te maken met de 'landing', maar alles met pronatie: het naar binnen/buiten kantelen van de voet tijdens het hardlopen. En zo zie je ook meteen waarom dat een beetje een onzin discussie is, want als de profs er zo onmogelijk hard mee kunnen lopen, waarom zou jij dat dan zo veel mogelijk moeten voorkomen? :+

Hij is verre van de enige trouwens, tal van toplopers proneren vrij stevig. Kipchoge, Gidey, Kipyegon, Bekele: YouTube: Running Myth: "Pronation is Bad"

[ Voor 13% gewijzigd door Roozzz op 22-09-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Hartloper schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:10:
Ja, Sawe heeft stabiliteitsschoenen nodig 🤣 Dat gaan ze ‘m zeker aanraden in de hardloopwinkel na een loopanalyse.

Dit is de Evo Pro 2.

Overigens waanzinnige prestatie om 2:02 te lopen bij die temperatuur.
Als iemand het wereldrecord kan breken is het Sawe.
Yes, ik ben erg benieuwd hoe hard het kan als het 10 graden is.

En laten we hopen dat ie schoon is/blijft. Het gaat nu niet bepaald lekker daar in Kenia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Hartloper schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:10:
komende 2 weken alleen fietsen, 3x per week fysio, rustig opbouwen met StartToRun 5km en idd als de donder naar de hardloopanalyse :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:45:
[...]

Yes, ik ben erg benieuwd hoe hard het kan als het 10 graden is.

En laten we hopen dat ie schoon is/blijft. Het gaat nu niet bepaald lekker daar in Kenia.
Misschien helpen al die positieve gevallen wel.
Jimmy Gressier (goud op de 10.000 en brons op de 5000m op het WK) heeft expliciet de dopingautoriteiten bedankt.
Pagina: 1 ... 392 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.