Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Xaverius schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:49:
Ondanks mijn mindere kilometers de laatste twee weken (minder dan gepland iig) ziet het er naar uit dat ik wel de 6 maanden op een rij meer kilometers badge ga halen op Smashrun. Was wel een dingetje want ik wist niet van die badge af toen ik in juni zag dat ik aardig op weg was. Maar wel een absurd hoog aantal maandkilometers ging maken. Dat moest dus in juli nog hoger. O-)
Ik ben zo blij dat ik die (en deze twee) badge(s) zag toen ik van een blessure terugkwam. Helaas heb ik net de further to farther gemist (5k langere langste loop dan vorige maand 6 maanden lang) omdat ik in maand een en twee vooral tot vijf km bleef. Als ik die tweede maand toen één keer een 10km had gelopen :'(

Nu bezig met de Two by 365 by 10k (en de Leap year sweep natuurlijk). Dag 75 gisteren. Blijft een beetje grappige manier om wat afwisseling in je regime te krijgen :)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

@Gaargod Wij zullen vroeg starten vanwege de afstand en loopsnelheid. Op dit moment gok ik rond 15.30-16.00 te finishen en dan even mijn vrouw op te wachten. Kunnen we weer enigszins op tijd terug naar huis.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Arjan90 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:38:
Nu de atletiek weer traint merk ik dat mijn kilometers echt wel zijn afgenomen, voorheen kon ik anderhalf uur lopen en dan maakte ik zo'n 14 a 16 km. Nu loop je in, doe je loopscholing, etc. en loop je in dezelfde tijd "maar" zo'n 8 a 10 km. Ik kan dat nog wel wat opvullen met heen en naar de AV lopen, maar uiteindelijk ben je dan vaak wel even aan het lopen qua tijdsbesteding. Ik miste sowieso mijn duurloop de afgelopen weken, trainde 3x per week. Te hoog volume aan snelheidstraining wat mij betreft, dus ik ga nu 2x trainen met de AV en vervolgens nog een duurloop zelf lopen. Daarnaast nog een ronde op de fiets voor duurvermogen. In die combinatie zou ik dan denk ik goed mijn duurvermogen en tempo hardheid kunnen opbouwen.

Afgelopen maandag op de training een andere trainer gehad ivm vakanties, die vond dat ik echt enorme sprongen heb gemaakt sinds begin dit jaar. Dat is toch leuk om te horen, ondanks dat ik zelf ook dat gevoel al wel had! Ik liep lekker licht en ontspannen, ondanks dat ik wel een goed tempo liep.
Dat heb ik bij ons nooit begrepen dat mensen dat doen, nofi overigens :). Wij hebben ook een paar personen in onze groep die focussen zich alleen maar op afstand. Op de baan draai je normaal een omvang tot 10km inderdaad. Niet veel, maar wel hard en vooral focus op snelheid, herstel met als doel het verbeteren van je tempohardheid. Toch hoor je na die training vaker "hmm, maar 10km, wel weinig". Het naar en van de baan lopen is natuurlijk altijd een optie. Echter ben ik wel van mening dat de trainingen zijn ogezet met een bepaald doel en gedachtengang. Inlopen, loopscholing, kern, uitlopen en klaar. Ga je daar extra omvang aan toevoegen zie ik dat juist als een risico voor overbelasting, tenzij je de kern weer iets minder hard loopt (bijvoorbeeld als je met een marathontraining bezig bent).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:04
@Calitomnication Precies dat inderdaad, zeker in februari en begin maart vond ik het wel lekker om op mijn eigen tempo in te lopen omdat de groep nét even wat sneller liep, dus dan had ik al ingelopen door naar de AV te lopen (dat is ongeveer 1,5 kilometer heen, 1,5 kilometer terug). Ik vind het ook wel ontspannend om dan echt in rustig tempo (6:30 - 7:00) heen- en terug te lopen, maar helemaal eens hoor: de training is niet voor niets zo opgesteld. We noemen het op de club ook wel eens "onzin kilometers", maar het kan wel lekker voelen. Net als dat je een extra rondje loopt om ipv 15,3 kilometer, 16,1 kilometer te lopen (toch weer 10 EM ;) ).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Het opwarmen en afkoelen zelf vind ik niet representatief voor waar je echt staat, aangezien je in een fase loopt waarin je spieren minder lekker functioneren door stijfheid en mindere doorbloeding en bij afbouwen ook vermoeidheid. Die probeer ik altijd zo veel mogelijk uit m'n training te houden. Maar op een baan zal dat vast beter gaan en na te meten zijn dan wanneer je buiten random rondjes loopt.

Overigens heb ik gisteravond een pb gezet op de afstand met vasthouden van tempo (15 km op ongeveer 4:50 gemiddeld) maar mán als je stil staat, dan merk je hoe ver je bent gegaan. Toen zat ik in een fantastische flow en had ik zo op gevoel nog wel een paar km er aan vast kunnen plakken, maar wist niet waar ik echt zou staan bij herstel. Nou, dat heb ik geweten de rest van de avond haha.

[ Voor 32% gewijzigd door Racing_Reporter op 29-07-2020 10:12 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Calitomnication schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:59:
[...]Dat heb ik bij ons nooit begrepen dat mensen dat doen, nofi overigens :). Wij hebben ook een paar personen in onze groep die focussen zich alleen maar op afstand. Op de baan draai je normaal een omvang tot 10km inderdaad. Niet veel, maar wel hard en vooral focus op snelheid, herstel met als doel het verbeteren van je tempohardheid. Toch hoor je na die training vaker "hmm, maar 10km, wel weinig". Het naar en van de baan lopen is natuurlijk altijd een optie. Echter ben ik wel van mening dat de trainingen zijn ogezet met een bepaald doel en gedachtengang. Inlopen, loopscholing, kern, uitlopen en klaar. Ga je daar extra omvang aan toevoegen zie ik dat juist als een risico voor overbelasting, tenzij je de kern weer iets minder hard loopt (bijvoorbeeld als je met een marathontraining bezig bent).
Mee eens, in die raining voor een ander doel geen "onbedoelde" extra km's maken.
Meer km's waar je overigens wel meer beter van wordt en met minder risico's, is dan alleen verantwoord op te lossen met een extra duurloop. Daar mag wel een beetje gespeeld worden met zone1/zone2 afwisselingen, maar blijf absoluut weg van hardheid in die training.
"Probleem" kan zijn dat het qua planning beroerd is om uit te voeren. Of... kijk toch eens naar je agenda en wat je werkelijk doet... is er dan niet 1-2 uur extra mogelijk dat je gemist kunt worden? Ik heb het 15 jaar opgelost door vanaf mijn werk naar huis te lopen. Eigenlijk was ik maar ruim een half uur later dan met de fiets, je gaat soms ook een beetje schuiven met aanvangs/einde werktijden, als dat kan/mag...
Ik vond het iig super efficient qua planning en in de winter ook super.. dat ik er 's avonds niet nog een keer uit hoefde... Niet alle trainingen waren ca 22 km, de woon/werk afstand (looproute) dat lost ik op door langs een bus route te gaan lopen (mazzel...) en daarmee bij een kortere training het verschil te overbruggen. In de ochtend fietste ik naar het werk, de fiets op mijn kamer achter de deur.... of regel wat anders. Met actieve collega's nooit negatief commentaar gehad hierop...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Eindelijk naar de dokter geweest met de knie, ik heb de afgelopen 10 dagen helemaal niet gelopen, alleen wat gefietst en veel geSUPt. De pijn bij het traplopen werd langzaam minder, maar er zit nog steeds vocht in de knie.

Oordeel dokter: mogelijk schade aan de binnenmeniscus, maar waarschijnlijker is gewoon slijtage. Positief is dat de klachten bij het hardlopen niet verergeren, maar zelfs voor mijn gevoel dat het beter gaan (de pijn verdwijnt tussen 1 en 3 km). Voor de zekerheid wordt er wel een foto van de knie gemaakt (vanmiddag al) om grotere schade uit te sluiten.

Ben alleen bang dat 2019 mijn topjaar zal blijken te zijn geweest qua km's en tijden. We gaan het zien,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Sterkte! Hopelijk valt het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Frenz64 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:24:
Eindelijk naar de dokter geweest met de knie, ik heb de afgelopen 10 dagen helemaal niet gelopen, alleen wat gefietst en veel geSUPt. De pijn bij het traplopen werd langzaam minder, maar er zit nog steeds vocht in de knie.

Oordeel dokter: mogelijk schade aan de binnenmeniscus, maar waarschijnlijker is gewoon slijtage. Positief is dat de klachten bij het hardlopen niet verergeren, maar zelfs voor mijn gevoel dat het beter gaan (de pijn verdwijnt tussen 1 en 3 km). Voor de zekerheid wordt er wel een foto van de knie gemaakt (vanmiddag al) om grotere schade uit te sluiten.

Ben alleen bang dat 2019 mijn topjaar zal blijken te zijn geweest qua km's en tijden. We gaan het zien,
Oef, dat lijkt me een pittige. Goed dat je rust hebt genomen in ieder geval, het forceren a la 'mwoah het kan wel weer' zou echt een slecht idee geweest zijn dan. Sterkte

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Hier ook even wat rustiger aan gedaan de afgelopen week.

Ben in de typische hardloop valkuil getrapt; conditie al snel helemaal prima, maar mijn pezen en gewrichten nog niet.

1,5 week geleden een rustig duurloopje (5:50/km, 16km) gedaan zonder daar conditioneel kapot van te zijn. De volgende week wel enorme pijn in mijn heup/lies streek en direct langs de fysio; conclusie te hard van stapel gelopen. Rustig aan doen nu en vooral wat extra oefeningen erbij pakken om aan mijn core/beenkracht te werken.

Nog steeds niet helemaal pijnvrij, hoop het komende weekend weer rustig aan te starten en zal dan qua afstand wat flinke stappen terug moeten zetten om mijn lijf de rust te gunnen.
Blijft frustrerend; vond het juist heerlijk om met de 12-15km afstanden wat verder van huis te kunnen komen en wat meer bos / platteland / natuur om me heen te hebben..

Strava

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:10
Ik ben nu bijna een jaar aan het hardlopen, toch een mooie progressie gemaakt, al komen er in Juli nog wel een paar kilometers bij (ergens tussen de 5 en 15 denk ik afhankelijk van hoe ik me vrijdag voel en hoeveel tijd ik dan heb).

En ik ben tevens op 12 augustus begonnen dus de eerste maand geeft een iets vertekend beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXYXw1koWz8bL3gjL20O_u6iJUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44rH3jjdMPg8IbRSfvCYgI5G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Oei @Frenz64 wat een vervelend nieuws. Wel goed dat je uiteindelijk toch naar de dokter bent geweest ondanks dat je team ikwillievernietnaardedokter bent.

Hier vanmorgen ook een rustig loopje gedaan, gisteren onderweg maar huis beetje fartlek gedaan en ook bijna in een beekje gevallen (whoeps) dus vond dat ik wel wat rust kon gebruiken. Heel relaxed gelopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:06
Tinusvolkel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:35:
Als we dan toch lijstjes gaan maken >:)

code:
1
2
3
4
5
6
7
Jan 2020 265km 
Feb 2020 239km 
Mar 2020 207km
Apr 2020 74km ivm rust enkel
May 2020 28.5km ivm rust enkel
Jun 2020 164km ivm opbouwen
Jul 2020 177km ivm nieuwe hobby fietsen

Doel voor dit jaar is 2000 net als vorig jaar toen ik begon met lopen.
Lijstjes! *O* Alleen is mijn lijstje niet zo mooi -O-

code:
1
2
3
4
5
6
7
Jan 2020 241.03
Feb 2020 187.35 Wat rustiger aan gedaan na de Asselronde
Mrt 2020 253.28
Apr 2020 267.04
Mei 2020 293.12 Bijna 300!  :*) 
Jun 2020 216.47
Jul 2020 125.52 Komt nog wat bij

Juli was niet zo'n lekkere maand dus. Kreeg last van onderrug, heup en bovenbeen links. Ik geef achteraf de tuinverbouwing maar de schuld. Ben nml erg druk bezig geweest, voornamelijk in de weekenden, met tegels sjouwen, kruiwagens vol zand e.d. rijden en in- en uitladen. Als je dat dan combineert met een duurloop op zaterdagochtend van 20+km en zondag ook weer lekker gaat intervallen, dan zegt je lichaam schijnbaar een keertje dat je moet kappen :X

Nu de tuin zo goed als klaar is, merk ik dat mijn klachten ook zo goed als over zijn en ik eindelijk weer fijn kan hardlopen zonder allerlei pijntjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 13:06
Altijd leuk om lijstjes te maken :) Maart was een diepe dip voor mij aangezien toen het duidelijk werd dat Rotterdam niet meer doorging ik een pauze van 7 dagen heb genomen. Dip in Juni kwam doordat ik met oude schoenen liep en flinke last van m'n enkel had gekregen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Jan 2020 404,6 27x lopen
Fbr 2020 428,1 24x lopen (Viel half in de vakantie)
Mrt 2020 281,3 21x lopen (Dip vanwege rotterdam uitstellen)
Apr 2020 369,0 28x lopen
Mei 2020 422,2 31x lopen
Jun 2020 358,0 23x lopen (Dip vanwege enkel)
Jul 2020 379,3 23x lopen tot nu (Komt nog wel boven de 400km)

Nu vooral aan t tobben wat ik nu moet. Heb m'n rust genomen na de Trail du Fantomes en er staan niet echt loopjes meer op de planning. Kan sowieso niet veel plannen ivm het krijgen van de sleutel van ons huis op 1 september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
InZane schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Lijstjes! *O* Alleen is mijn lijstje niet zo mooi -O-
Ik zou er voor tekenen hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 15:29

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Lijstjes! :9~ Al is die van mij, vergeleken bij de rest, niet echt heel indrukwekkend (maar ik ben maar net begonnen he :+.

code:
1
2
3
4
5
Jan - mrt       0   Hier liep ik wel maar niet hard :)
Apr         48.76
Mei         50.02
Jun         60.63
Jul         61.48

Wat ik zie is als ik terugkijk is dat ik de laatste maand minder vaak ben gaan lopen maar wel langer wat ik eigenlijk wel fijn vind.

Ik was gestart met het doel om 5k onder de 25 minuten te lopen. Vorige week liep ik semi onbedoeld 5k in 25:37, ik denk als ik er echt serieus voor was gegaan dat ik het wel gered had. Maar eens rustig na gaan denken over een volgend doel (iemand nog goede ideeen?)..

[ Voor 9% gewijzigd door Guusjee op 29-07-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Pfff wat een afstanden allemaal _/-\o_
Guusjee schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:46:
Lijstjes! :9~ Al is die van mij, vergeleken bij de rest, niet echt heel indrukwekkend (maar ik ben maar net begonnen he :+.

code:
1
2
3
4
5
Apr         48.76
Mei         50.02
Jun         60.63
Jul         61.48

Wat ik zie is als ik terugkijk is dat ik de laatste maand minder vaak ben gaan lopen maar wel langer wat ik eigenlijk wel fijn vind.

Ik was gestart met het doel om 5k onder de 25 minuten te lopen. Vorige week liep ik semi onbedoeld 5k in 25:37, ik denk als ik er echt serieus voor was gegaan dat ik het wel gered had. Maar eens rustig na gaan denken over een volgend doel (iemand nog goede ideeen?)..
Als de 5km onder de 25 minuten gelukt is dan is de 10km onder de 50 een logische vervolgstap, vooral als je nu al wat langere afstanden aan het lopen bent.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Als we lijstjes gaan bouwen doe ik ook wel mee :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
Jan         203.04
Feb         204.23
Maa         202.36                 
Apr         178.72
Mei         217.30
Jun         190.80
Jul         207.85 (komt morgen nog een training van 12km bij)

De dip in april is te verklaren door corona. Wij zijn van 4 naar 3 trainigen per week gegaan. Tel daarbij ook nog eens minder omvang per training en je komt een paar k's minder uit dan voorgaande trainingen. Heb deze maand wel minder km's gedraaid dan vorig jaar. Toen zat ik op een omvang van 270km.

Ben redelijk tevreden met mijn huidige vorm. Mag iets scherper nog, maar dan nog.. we hebben geen doel om naartoe te trainen, dus eigenlijk ook wel goed zo :)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Guusjee schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:46:

code:
1
2
3
4
5
Apr         48.76
Mei         50.02
Jun         60.63
Jul         61.48

Ik ben meer van de lange termijn doelen en af en toe komt er dan een losse poging voor iets anders tussendoor. Lange termijn helpt bij mij om me bijvoorbeeld niet door de coronadip die sommigen hebben te laten beinvloeden. Mijn doel voor dit jaar was 1000+ kilomter (lig 28km voor op schema). En af en toe komt er ineens een snelheidsdoel of afstandsdoel tussendoor en dan kijk ik wat op dat moment realistisch is om op te mikken.

1000+ kilometer is voor jou nu wel wat erg ambitieus maar 500+ zou wellicht nog wel te doen moeten zijn (ruim zelfs) als je augustus 70km loopt en er elke maand 10km bij loopt komt je rond de 670 uit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Shinji op 29-07-2020 15:47 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb op basis van deze LEGO collectible minifigure en een hoofdje/haarstukje dat ik al had even mezelf gemaakt hahaha:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG8jKsbTDfcWk3Ji0q18T8MFFsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGSebIEZQe0vVlQQGMn63s9Q.jpg?f=fotoalbum_large
Mezelf meteen even een welverdiende medaille gegeven.

Verder, jongens, de maand heeft nog twee volle dagen, wat is het toch met die vroegtijdige lijstjes :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:19:
Verder, jongens, de maand heeft nog twee volle dagen, wat is het toch met die vroegtijdige lijstjes :P
Mja, ik had 'm gepost en dacht toen idd... wacht eens, volgens mij is de maand nog niet eens voorbij, er komt nog een training bij... En idd... vanavond nog 1... :).
En het is eindelijk eens een zomerse dag *O* *O*

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 09:16
Calitomnication schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:29:
En het is eindelijk eens een zomerse dag *O* *O*
Als het je daar om gaat kun je beter morgen gaan lopen. ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:36

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

YEAH! Vandaag mijn eerste 5km met 12 km/h gemiddeld gelopen!

Ik loop 2 á 3 keer per week 5km, omdat ik voorheen met duurlopen (record 53 min.) veel last kreeg van mijn gewrichten (knie, enkels) mede door mijn lichte overgewicht (just under or on 90 kg's) denk ik. Doel is gewicht afbouwen (vooral via dieet) en bij lichter gewicht ook wat langer te gaan lopen, i.e. 30 minuten.

Happy *O*

Edit: misschien dat ik november of februari de 5k-a-day challenge wil gaan doen, 30 dagen lang 5km per dag. Iemand ervaringen / aanraders?

[ Voor 16% gewijzigd door Family Guy op 30-07-2020 10:01 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gewoon niet zoveel lopen vandaag jongens. Dan is hopelijk vanmiddag bij Garmin de boel weer bij en kan ik fatsoenlijk mijn nieuwe horloge instellen :p

Vanochtend weer een (wissel)duurloopje gedaan welke Trenara voor mij had bedacht. Ik vind het maar vreemd dat ze de keuze hebben gemaakt om met tempos te werken in plaats van hartslag. Zo spreken ze deze week over een 'relatieve rustweek' maar zat ik in de duurloop die ik vanochtend had gedaan de meeste tijd gewoon in zone 3 8)7 Viel me verder ook op dat ze in Strava kijken naar de 'beweegtijd' en niet naar de 'verstrekentijd'. Dus ze waren wel erg onder de indruk van mijn loopje van afgelopen maandag met de loopgroep en ging ik volgens hun algoritme ineens zo hard vooruit dat ik opnieuw moest kalibreren :D

[ Voor 74% gewijzigd door BastiaanN op 30-07-2020 10:29 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

Tazzios

..

Ik ben momenteel bezig met een runstreak vandaag wordt dag 21.

Variërend van fartleck, duurloop en rondjes van +-7k zonder schoenen*

Ik verwacht @kenneth en @Roadman niet in te halen, zij liepen ook nog meer dan de 63km/w die ik nu haal maar het zorgt wel voor regelmaat. :)

Nu nog moed verzamelen om vandaag daadwerkelijk weerte gaan rennen. :+

*te herkennen in strava aan "Payless None No shoes :)" bij uitrusting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 15:29

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Tinusvolkel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:52:
Pfff wat een afstanden allemaal _/-\o_

[...]

Als de 5km onder de 25 minuten gelukt is dan is de 10km onder de 50 een logische vervolgstap, vooral als je nu al wat langere afstanden aan het lopen bent.
Dit zou op zich een logische vervolgstap zijn, de vraag is alleen wanneer. Het lijkt mij op dit moment logischer eerst de afstanden van mijn trainingen uit te bouwen. Ik denk dat als ik te snel wil gaan, vanwege de training voor 10k sub 50, dat tegen blessures aan ga lopen (no pun intended).
Shinji schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:44:
[...]

Ik ben meer van de lange termijn doelen en af en toe komt er dan een losse poging voor iets anders tussendoor. Lange termijn helpt bij mij om me bijvoorbeeld niet door de coronadip die sommigen hebben te laten beinvloeden. Mijn doel voor dit jaar was 1000+ kilomter (lig 28km voor op schema). En af en toe komt er ineens een snelheidsdoel of afstandsdoel tussendoor en dan kijk ik wat op dat moment realistisch is om op te mikken.

1000+ kilometer is voor jou nu wel wat erg ambitieus maar 500+ zou wellicht nog wel te doen moeten zijn (ruim zelfs) als je augustus 70km loopt en er elke maand 10km bij loopt komt je rond de 670 uit :)
Ik zat toevallig van de week in Smashrun m'n doel voor dit jaar in te vullen en kwam uit 550 km voor dit jaar. Daarvan moet ik er nog ca. 320 km lopen, dus dat moet te doen zijn volgens mij.

Gisteren liep ik een aantal verschillende tempo's tijdens mijn training. Hieronder een wat statistiekjes daarover.

code:
1
2
3
4
Tempo   Cadans  Paslengte
7:22    171     0,80
6:03    172     0,96
5:02    175     1,13

Klopt het dat mijn cadans bijna niet omhoog gaat tijdens een hoger tempo en dat ik mijn hogere tempo vooral haal uit langere passen? Mocht mijn cadans omhoog moeten, welke oefeningen kan ik daarvoor doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martiveen
Guusjee schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:13:
[...]

code:
1
2
3
4
Tempo   Cadans  Paslengte
7:22    171     0,80
6:03    172     0,96
5:02    175     1,13

Klopt het dat mijn cadans bijna niet omhoog gaat tijdens een hoger tempo en dat ik mijn hogere tempo vooral haal uit langere passen? Mocht mijn cadans omhoog moeten, welke oefeningen kan ik daarvoor doen?
Zoals je zelf al aangeeft hij gaat bijna niet omhoog. Maar wel iets.
Als je hogere snelheden gaat lopen alle wedstrijdjes 5 / 10 km dan zal je vanzelf merken dat je cadans stijgt om de snelheid aan te kunnen.
Als je van jezelf al tussen de 170/180 zit op je rustige tempo zou ik mezelf geen zorgen maken over cadans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
LauryanF schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:27:
Hier ook even wat rustiger aan gedaan de afgelopen week.

Ben in de typische hardloop valkuil getrapt; conditie al snel helemaal prima, maar mijn pezen en gewrichten nog niet.

1,5 week geleden een rustig duurloopje (5:50/km, 16km) gedaan zonder daar conditioneel kapot van te zijn. De volgende week wel enorme pijn in mijn heup/lies streek en direct langs de fysio; conclusie te hard van stapel gelopen. Rustig aan doen nu en vooral wat extra oefeningen erbij pakken om aan mijn core/beenkracht te werken.

Nog steeds niet helemaal pijnvrij, hoop het komende weekend weer rustig aan te starten en zal dan qua afstand wat flinke stappen terug moeten zetten om mijn lijf de rust te gunnen.
Blijft frustrerend; vond het juist heerlijk om met de 12-15km afstanden wat verder van huis te kunnen komen en wat meer bos / platteland / natuur om me heen te hebben..
Je bent niet de enige, ik mag mij hier ook aanmelden met dit typisch hardloopmankement :+
Afgelopen maandag moeten stoppen omdat het gewoonweg niet ging, maar had achteraf gezien helemaal niet moeten starten. Dit weekend ga ik weer een korte route proberen.
Welke oefeningen zijn jou aangeraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martiveen
_Piwi_ schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:55:
[...]

Je bent niet de enige, ik mag mij hier ook aanmelden met dit typisch hardloopmankement :+
Afgelopen maandag moeten stoppen omdat het gewoonweg niet ging, maar had achteraf gezien helemaal niet moeten starten. Dit weekend ga ik weer een korte route proberen.
Zou op dagen dat je merkt dat je nog niet zover bent gewoon een goede wandeling doen. Heb je toch belasting maar dan is het een minder grote aanslag op je pezen. Het hardlopen komt later wel eerst goed herstellen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ik heb de afgelopen weken slechts 2x5km gelopen op vakantie in Frankrijk. Ik heb wel veel op de racefiets gezeten, hoogtepunt was de beklimming van de Mont Ventoux: https://www.strava.com/activities/3799718883

Ik heb veel gehad aan mijn hardloopervaringen met name door goed op de hartslagzones te letten.

Qua intensiteit is de Mont Ventoux te vergelijken met een halve marathon. Ik heb er 1:55 over gedaan. Bij de Mont Ventoux heb je een lang heel steil stuk waar ik een paar slagen onder mijn omslagpunt reed, de minder steile stukken reed ik ca. 8 slagen onder mijn omslagpunt. Hierdoor kwam ik redelijk fris boven.

Door het vele fietsen zat ik wil wat tegen overtraindheid aan, hardlopen viel wat zwaar niet zo zeer qua hartslag, ik had meer last van "zware benen".

Maar goed vanochtend ging het weer soepel en ga ik het hardlopen weer uitbouwen. https://www.strava.com/activities/3837002281

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
_Piwi_ schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:55:
[...]

Mij is aangeraden om 3/4x per week rustig 3 krachtoefeningen en 3 sets core stability te pakken. Niet intensief, maar juist rustig in uitvoer en intensiteit. Mag zelf kiezen welke drie per categorie ik pak per keer en qua sets/herhalingen zitten de meesten rond de 12-15 per set/been en dan 3 sets.

Kracht:
Squat op één been
Bulgaarse split squat
Zijwaartse lunge (submaximaal)
Zijwaartse diepe lunge
Lunge & dynamische rotatie
Lopende lunges
Stabilisatie lunge
Isometrische kniebuiging tegen muur
Bent over lunges

Core stabiliteit
Plank
Stabilisatie plank (been uitzwaaien)
Superman plank
.. nog meer variates op de plank (statisch / dynamisch)

[ Voor 6% gewijzigd door LauryanF op 30-07-2020 17:04 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
Morgenvroeg nog maar een training gepland, even uit het schema een training van de afgelopen weken gehaald (op vakantie volgde ik het schema niet en ben ik gewoon "lekker" gaan lopen wanneer en waar ik zin in had). Wel een pittige training voor de boeg dus ivm temperatuur maar in de ochtend lopen, meestal doe ik trainingen iets boven 10km tempo ook op de baan, nu op de weg. Dat zal ook wel weer even wennen zijn (voelt toch zo anders qua demping en snelheid).

In ieder geval morgen nog even minimaal 12 kilometer lopen, dan kom ik nog boven de 100 km uit. Door een vermoedelijke blessure en planning met vrouwlief (die vaak laat was waardoor lopen niet meer kon) toch een kleine 50 kilometer onder schema voor deze maand. Tegelijkertijd is het gemiddelde tempo wel lekker hoog van het hardlopen en hebben we op vakantie wel heel veel gefietst en ook gisteren heb ik nog een rit van 54 kilometer gedaan met vrouwlief (gemiddelde hartslag 133, dus ook een goede training voor duurvermogen). En ik moet zeggen dat ik qua geregistreerde activiteiten in Garmin dan weer wel op bijna 24 uur zit tegenover 18 uur in juni, dus qua beweging heeft het fietsen nog aardig wat goedgemaakt. De rust hebben we dan ook maar weer gehad (fietsen is immers aardig minder belastend).

Komende weken maar wat gaan uitzoeken hoe ik het hardlopen en racefietsen kan combineren. Het idee is 2x AV trainen (ma/wo), 1x duurloop (vr) en dan 1x fietsen (weekend). In ander nieuws: het doel voor 2020 was 1.000 km hardlopen en dat ga ik in augustus gewoon halen! Als ik de balans met fietsen goed kan vinden kom ik nog een heel eind richting de 1.500 km :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier dan mijn lijstje :) want vanmorgen gelopen en er komt dus niets meer bij :+
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Januari   127,7 km
Februari  187,7 km
Maart     175,5 km
April     185,4 km
Mei       256,2 km  
Juni      263,0 km
Juli      251,1 km
-----------------------
Totaal   1446,6 km

Januari had ik griep, maart een fikse verkoudheid. April had ik een beetje terugval qua gemoedstoestand en was het hardlopen an sich al fijn om überhaupt buiten te komen. In mei dus begonnen met om de dag 10 km lopen, dat gaat nog steeds goed.
Mijn doel is 2020 km lopen, maar dat wordt wat makkelijk met deze maandhoeveelheden. Ach, eerst maar zien hoe ver ik het volhoud met de afwisselende 10k's.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Tja, hoe open je de (voorlopig iig) laatste post hier, geen goed bericht?

Huisarts belde i.p.v. twee dagen na de foto's al na twee uur met slecht nieuws. Serieuze slijtage aan de knie, ook wat lichtere schade aan de binnenmeniscus door de val wss. Maar hij was vrij duidelijk dat hardlopen met dergelijke slijtage geen optie meer is. Ik verwachte uiteraard wel slecht nieuws, de pijn duurde al bijna 6 maanden zonder echt herstel, maar zo definitief was wel een tikkie.

Het goede nieuws is dat fietsen, suppen, zwemmen en godzijdank windsurfen nog wel gewoon kunnen. Wel met de kanttekening dat de pijn hopelijk afneemt als ik niet meer belast met hardlopen. Stiekem hoop ik dat ik op termijn nog zo nu en dan max 5 km kan 'joggen', Maar de runnershigh ga ik niet meer meemaken.

De huisarts zei dat ik uiteraard ook nog een orthopeed kon raadplegen, maar dat kijkoperaties of een beetje kraakbeen of bot weghalen op mijn leeftijd (en bedankt) eigenlijk niets meer oplevert en ook niet meer gedaan wordt.

Dus ja, ik ga hier niet meer posten als sneue ex-hardloper, altijd met veel plezier gelezen en gepost, hou de sfeer zoals hij is hier. Ik zit nog wel een deurtje verderop bij het sporthorloge topic en wie weet post ik nog wel enthousiast een keer dat ik stiekem de Hoka's aangehad heb.

Wat me het meeste bij zal blijven is dat ik mede door de steun, tips en verhalen in dit topic het me vorig jaar gelukt is nog 4 minuten van m'n pr (die was uit 2012) af te lopen op de HM en daarnaast tot een jaartotaal van bijna 1500 km te komen, by far m'n beste jaar.

Blijf genieten, hou jezelf heel en haal het beste uit jezelf. [Frenz drops the mic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

@Frenz64
:'( wat ontzettend vervelend.
Sterkte, en geniet van wat nog wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Frenz64
Balen man! Kl*te nieuws idd :( :(

Jammer om je verhalen (en wijsheid) hier niet meer te mogen lezen. Succes in de toekomst! ;w ;w

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:33
@Frenz64 die Ekiden van vorig jaar nemen ze je iig niet meer af. Remember the good times :)
Alle succes gewenst met de verdere activiteiten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Frenz64 Hè, dat meen je niet! Je was er natuurlijk al wel een beetje bang voor, maar wat een k..zooi zeg! Sterkte! Dan maar PR's op de fiets aaneen gaan rijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Vanochtend in ieder geval het maandtotaal naar 100 km kunnen brengen, maar man wat was het bikkelen. Ik had zware benen (misschien nog van het fietsen afgelopen woensdag en dinsdag, toch 90 km gemaakt die ik normaal niet maak), het was toch al een beetje warm en een echte ochtendloper ben ik ook niet. Uiteindelijk alle tempo's onder de 5:00 min/km kunnen lopen, maar het doel was eigenlijk onder de 4:45 min/km. Maar ja, als je merkt dat het echt niet lukt in het eerste tempo stuk wat je loopt, moet je het plan maar aanpassen. Het heeft ook geen zin om tegen beter weten in te diep te gaan en dan je series niet af te kunnen maken.

Petje was wel heel welkom vandaag, voor het eerst mee gelopen en beviel goed. Nu lekker puffen in de hitte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 14:19
@Frenz64 Knap dat en hoe je dit deelt en sterk dat je alweer focust op wat nog wel kan. Dat is ook het enige dat in zo'n situatie helpt. Overigens is hier ook een leuk wielerforum, waar je vast van harte welkom bent. Sterkte en keep your head up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Frenz64 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:17:
Tja, hoe open je de (voorlopig iig) laatste post hier, geen goed bericht?

Blijf genieten, hou jezelf heel en haal het beste uit jezelf. [Frenz drops the mic]
Goed dat er helderheid is en dat je de bakens kunt verzetten, maar zuur is het natuurlijk wel. Een keer op een Elliptigo stappen is wie weet ook nog een optie, alhoewel dat ook niet iets is wat je door de donkere wintermaanden heen helpt. Hoe dan ook, geniet van het kunnen bewegen en binnen 2 jaar meld ik me wel in het sporthorlogetopic op het moment dat m'n fr230 begint te sterven ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:02
Na een intervaltraining van gisteren en nog een kort rondje, met een tempoblok van 3km, vanavond komt mijn juli maandtotaal op 130,3 km. Voeg daar nog 238,5 fietskm aan toe en ik ben best tevreden over deze maand qua activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Wat ontzettend zuur @Frenz64. Ik hoop dat je dezelfde lol vindt in de sporten die je nog wel kan doen!

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sterkte @Frenz64! Hopelijk haal je net zoveel plezier uit je andere activiteiten. En wie weet kun je her en der nog een rondje doen. Op jouw leeftijd (graag gedaan :+) is zo'n actieve levensstijl niet alleen leuk, het levert je ook heel veel op qua geestelijke en lichamelijke gezondheid. Ik ontmoet je hopelijk alsnog bij de volgende Ekiden, al kom je als supporter :) Het ga je goed!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:10
Hier word ik dus zo kwaad van: https://3athlon.nl/belgis...f-wandelaar-tegengekomen/ :( 8)7
Iemand al eens geprobeerd te lopen met een mondmasker? Je hebt zoveel lucht nodig dat je dat masker gewoon naar binnen zuigt als je niet oplet.
Er bestaan wel speciale trainings mondmaskers die bedoeld zijn om het zuurstoftekort op grote hoogte te simuleren: https://www.podiumrunner....lp-or-hurt-your-training/ (en ze zouden dat effect niet eens bereiken).
Misschien is zo'n buff dan wel nog iets: https://www.podiumrunner....ering-your-face-on-a-run/
Ervaringen? Voorlopig is het in in mijn stad nog niet verplicht bij sporten (maar anders wel op iedere plek, ook de niet drukke straten), maar als het allemaal nog strenger wordt hier, kan het ook zomaar nog veranderen.
EDIT: iemand dit al geprobeerd: zou je zelfs koel houden? https://www.mission.com/c...sk?variant=32332374409309

[ Voor 8% gewijzigd door chaola op 01-08-2020 10:40 ]

It's just technology, not religion

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoezo word je daar kwaad om? Of je wel of niet iemand tegenkomt weet je niet op voorhand en is ook niet relevant. Je kent de regels, en dus de consequenties. Je gaat toch ook geen 200 km/u rijden op een rechte weg en dan zeggen 'ja, maar ik kwam niemand tegen meneer agent'?

Zijn de regels zinvol en redelijk? Nee, dat vind ik niet, maar dat is een andere discussie. Als dat hier de regel zou zijn, zou ik waarschijnlijk in het donker alsnog gaan hardlopen. Maar dan niet piepen als je een boete krijgt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
Kwaad om die regel zelf uiteraard. Het is niet haalbaar om te lopen met een mondmasker, laat staan in de warmte van de voorbije dagen en dat dan 21 km lang. Dan toch een masker verplichten komt neer op sporten verbieden en daar word ik inderdaad kwaad van.
En er is uiteraard ook nog het feit dat het hopeloos ingewikkeld is geworden. Zelfs in lockdown provincie Antwerpen is er een uitzondering voor hardlopen, maar een beetje verder in Hasselt is het dan wel weer verplicht. Zo raak je er geen wijs meer uit en wat als je tijdens het lopen van de ene gemeente naar de andere loopt. Masker aan, masker uit, zodra je een grens overschrijdt. Dit is al te gek aan het worden.

[ Voor 141% gewijzigd door chaola op 01-08-2020 10:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chaola
Omdat wij tweakers nu eenmaal openstaan voor experimenten: daarnet met een buff bij 27 graden 17.5km gaan lopen in iets minder dan 1u18. En dat ademt dus stukken beter dan een mondmasker en viel me nog verrassend mee: hartslag iets hoger en Polar running index iets lager dan normaal, maar dat zal ook wel aan de warmte liggen (29 graden al bij aankomst). Mijn bijdrage aan de bestrijding van de pandemie hiermee: zero, zero zero zero zero zero, enzovoort maar als de hysterie ooit zo ver doorslaat dat ze het ook algemeen verplicht gaan maken bij lopen, kan dit een oplossing zijn. 8) :/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AppieR
Gisteren lactaatmeting gedaan bij RunningMovements. Was leuk om een keer mee te maken en wel een aanrader! Na een warming-up moest ik steeds 6 minuten een vast tempo lopen op een loopband waarna mijn bloed geprikt werd en het lactaat werd gemeten. Dan weer 6 minuten iets sneller tot voorbij mijn omslagpunt (4 mmol). Het resultaat:
- 10 km/u: 1,1 mmol
- 11 km/u: 2,0 mmol
- 12 km/u: 2,1 mmol
- 13 km/u: 4,1 mmol
- 14 km/u: 8 mmol
Hartslag steeg steeds mee met 10 slagen per tempo ongeveer. Korte samenvatting van de conclusie: omslagpunt 12,9 km/u bij een hartslag van 172, aeroob goed ontwikkeld (vooral omdat lactaat bijna niet stijgt tussen 11 en 12 km/u), anaeroob behoeft wat aandacht. Afgelopen maanden heb ik ook vooral veel in Z1/Z2 gelopen, dus dat klopt wel met het doel wat we hadden. Inmiddels is mijn schema iets aangepast met iets meer focus op hoog aeroob (Z3) en anaeroob (Z4).

Richttijden voor de halve en hele (en dat was wel ff slikken 😅):
- HM: 1:35
- Marathon 3:20

Al met al ben ik wel tevreden. Ik had gehoopt dat mijn omslagpunt veel hoger zou zijn omdat mijn gemiddelde hartslag bij een 10km zsm een stuk hoger is (185) en dat daardoor mijn zones dus een stukje hoger (en dus iets sneller) zouden liggen. Ik heb namelijk het gevoel dat ik veel soepeler loop in Z2 dan in Z1. Maar mijn snelheid is wel een stukje hoger geworden per zone en de richttijden zijn sneller dan ik voor ogen had, dus mag aan de bak. En wel leuk dat er meer anaerobe trainingen komen, die miste ik wel de afgelopen maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

chaola schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:23:
als de hysterie ooit zo ver doorslaat dat ze het ook algemeen verplicht gaan maken bij lopen, kan dit een oplossing zijn. 8) :/
Alleen is een buff geen mondmasker en wordt dat ook niet als zodanig getolereerd in bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Dus die boete voor lopen zonder masker is nog steeds geoorloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Poekie schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Alleen is een buff geen mondmasker en wordt dat ook niet als zodanig getolereerd in bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Dus die boete voor lopen zonder masker is nog steeds geoorloofd.
Daar verschilt het Nederlandse systeem dan toch van het Belgische, want hier werden sjaaltjes altijd genoemd als alternatief voor een mondmasker, ook op het openbaar vervoer. Maar het verandert hier zo snel dat niemand het waarschijnlijk nog weet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
chaola schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Daar verschilt het Nederlandse systeem dan toch van het Belgische, want hier werden sjaaltjes altijd genoemd als alternatief voor een mondmasker, ook op het openbaar vervoer. Maar het verandert hier zo snel dat niemand het waarschijnlijk nog weet. ;)
Wij hebben van het werk een soort buffs met een koortje gekregen. Ziet eruit als een buff maar is ook toegestaan als mondkapje in het OV. Al begrijp ik dat er collega’s zijn die daar iedere conducteur nog van moeten overtuigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Even opgezocht, op het openbaar vervoer geldt bij ons: "mondmasker te dragen, of een alternatief dat mond en neus bedekt." Ik zie dat de politie bij ons ook met een soort sjaaltjes rondloopt. De agent die de eerder vermeldde triatleet heeft geverbaliseerd trouwens ook. Maar ik hoop dat deze discussie dus nooit gaat nodig zijn. Er zijn dus wel sportmerken die nu mondmaskers uitbrengen, misschien zijn die even ademend als een buff? Zie https://www.hln.be/nieuws...-een-mondmasker~a53bdbf1/ Dat is er eentje van adidas, al zegt de journalist wel dat zijn hartslag 10 slagen hoger lag dan normaal. Zo comfortabel lijkt me dat niet. Under Armour zou ook een goed type uitgebracht hebben maar die zijn al uitverkocht in voorverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Poekie schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

In NL is gekozen om wel mondkapje te verplichten maar niet te handhaven. Dus in praktijk maakt het hier niet zoveel uit wat voor mondkapje/buff/sjawl je hier voor je mond hebt in het OV, een boete krijg je sowieso nooit (ook niet bij niets voor je mond) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Ik vind die trainingsmaskers er anders best wel cool uitzien, zoals deze https://www.trainingmask....-masks/training-mask-3-0/ Alleen, zoals je in mijn eerder geciteerde artikel kunt lezen, schieten ze hun doel voorbij. Intuitief zou ik nochtans ook denken dat je zo het effect van een hoogtestage kunt nabootsen door zuurstofarm te gaan trainen. Maar zo werkt het dus blijkbaar niet, het enige voordeel zou psychologisch zijn: leren doorbijten en ongemak verdragen en dat is natuurlijk ook wel een belangrijke vaardigheid bij hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17

Secsytime

Automagisch

chaola schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:54:
Ik vind die trainingsmaskers er anders best wel cool uitzien, zoals deze https://www.trainingmask....-masks/training-mask-3-0/ Alleen, zoals je in mijn eerder geciteerde artikel kunt lezen, schieten ze hun doel voorbij. Intuitief zou ik nochtans ook denken dat je zo het effect van een hoogtestage kunt nabootsen door zuurstofarm te gaan trainen. Maar zo werkt het dus blijkbaar niet, het enige voordeel zou psychologisch zijn: leren doorbijten en ongemak verdragen en dat is natuurlijk ook wel een belangrijke vaardigheid bij hardlopen.
Cool? Eerder tokkie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Nee, eerder "cyber" of iets wat je in dystopische science fiction films wel eens ziet. Past helemaal in de huidige sfeer. ;)
Jaren geleden, lang voor corona, heb ik al eens iemand zien hardlopen met een of ander masker. Het zou ook kunnen dat het er eentje was om luchtvervuiling te filteren. Dat is wellicht een groter gevaar voor lopers dan corona omdat je longen tijdens het sporten extra veel rotzooi uit de lucht opnemen. Ik heb ooit een artikel gelezen van een sportarts die regelmatig langs drukke verkeersassen ging lopen en zijn bloed bleek helemaal vervuild met allerlei zware metalen. Best de natuur zoveel mogelijk opzoeken. Daar kun je meestal ook het best aan social distancing doen. Win-win!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Om vergelijkbare redenen is het beter met dit benauwde weer, zeker zoals nu de ozon waarden een onvoldoende krijgen om rustig of niet te trainen.
Zie teletekst pagina 711.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Valorian schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

In NL is gekozen om wel mondkapje te verplichten maar niet te handhaven. Dus in praktijk maakt het hier niet zoveel uit wat voor mondkapje/buff/sjawl je hier voor je mond hebt in het OV, een boete krijg je sowieso nooit (ook niet bij niets voor je mond) ;)
Ze mogen je uit de trein/bus/metro/tram zetten, omdat je je niet aan de (aangepaste) huisregels houdt. Hoe het op een pont zou gaan weet ik niet haha, waarschijnlijk gewoon toegang ontzeggen. Dat is wat anders dan buiten over straat lopen zonder/met masker.

Maar mondkapjes verplichten gaat gewoon compleet het nut voorbij als je niet ook voorlichting geeft hoe zo'n ding te dragen. Niet je neus er uit laten, niet afdoen om te praten, niet onder je kin hangen of op je voorhoofd schuiven (sowieso waarom?!), niet af/op/af/opdoen en zeker niet tussendoor dan ergens neerleggen, überhaupt niet steeds er aan zitten. Want dat is nu in het ov wel duidelijk - al die opties heb ik wel meer dan eens gezien. Dat mensen op tv het ook vaak fout doen helpt voor geen meter mee.
Om dus maar niet te zwijgen over mensen die het onzin vinden omdat ze het risico wel willen nemen/ze 'toch niet ziek zijn' (je doet het voornamelijk om anderen tegen jou te beschermen).

Ik denk dat we om die reden ook gewoon geen enkele plicht krijgen. Eerder gewoon weer het verzoek zo veel mogelijk binnen te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tenzij ze de grondwet aan gaan passen of de noodtoestand uit gaan roepen, succes met je mondkapjesplicht. Ik doe er in ieder geval niet aan mee.

De kwetsbare groep moet zichzelf maar beschermen, en lekker binnen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
De algemene discussie over mondmaskers moeten we hier niet voeren, misschien is er wel een topic over op tweakers? Maar wat sporten betreft, weet ik alvast dat het hier in Leuven, Gent, Hasselt en wellicht nog een aantal steden verplicht is om er een op te hebben tijdens lopen of fietsen. En dat allemaal tegen het advies van de WHO in en zelfs van onze eigen Belgische virologen. Mijn sporthart bloedt bij zoveel dwaasheid :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hebben we het toch ook over? Mondkapje tijdens het hardlopen is echt absurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

In België is tijdens het hardlopen het dragen van mondkapjes niet verplicht. Het is last minute nog toegevoegd/ veranderd. Men zag er het nut er niet van in...

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 01-08-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
route99 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:59:
In België is tijdens het hardlopen het dragen van mondkapjes niet verplicht. Het is last minute nog toegevoegd/ veranderd. Men zag er het nut er niet van in...
In provincie Antwerpen, bedoel je. Daar is het inderdaad aangepast. Maar de steden in andere provincies maken hun eigen regels en daar is het een opbod om ter stoerst met dus hier en daar uitwassen als verplichting tijdens het sporten, zoals de paar voorbeelden hierboven. https://www.vrt.be/vrtnws...maatregelen-per-gemeente/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
M'n eerste kilometers van augustus zitten er ook weer op door een rustige duurloop deze ochtend. In m'n 14km loop ook wat trails opgezocht. Blijft heerlijk om door de natuur te lopen. Had helaas wel te kampen met een lekker waterzak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Totrail schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:18:
M'n eerste kilometers van augustus zitten er ook weer op door een rustige duurloop deze ochtend. In m'n 14km loop ook wat trails opgezocht. Blijft heerlijk om door de natuur te lopen. Had helaas wel te kampen met een lekker waterzak.
Hier ook de eerste kilometers weer gemaakt in augustus.
Nu nog maar wat tempo erin aangezien het daar de komende weken wat warm voor is...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:32:
[...]

Hier ook de eerste kilometers weer gemaakt in augustus.
Nu nog maar wat tempo erin aangezien het daar de komende weken wat warm voor is...
Lekker doorgelopen!

De eerste km's zitten er hier ook weer op.
Gisterochtend een rustig duurloopje gedaan van 16 km met een stel anderen. Tempo lag zeer gemoedelijk rond de 5.50. De hitte viel me nog mee!
En vanochtend weer wezen intervallen. Op het programma stond 15x200m, maar we hebben er stiekem 16 gedaan. Het tempo lag op 22s/100m. Durfde nog net de 21 niet aan, omdat ik nog wat aan het opbouwen ben na m'n blessure, maar achteraf had het wel gekund denk ik. Het voelde makkelijk en ik merkte dat m'n tempomaatje het de laatste 200tjes wat zwaar kreeg. Hij begon veel te wandelen tussen de tempo's terwijl ik door dribbelde. Het gaat dus weer vooruit! :)
Nog wat uitgelopen na afloop en toen kwam het totaal op 13.48 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hier de eerste km’s van augustus gisteren gemaakt (17) en er net nog wat aan toegevoegd (10). Ging lekker, ondanks de hitte 🔥 .. Merk wel dat ik goed moet opletten dat ik genoeg drink voor en achteraf. Nu weer lichte hoofdpijn ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Vandaag op pad met 3 hardloopmaatjes in Schoorl. Eerste de paarse route daarna de rode route er achteraan (voor de kenners). Halverwege de paarse route kwijt want opeens alleen nog maar groene pijlen (te veel ouwehoeren, te weinig opletten... :+ ) Daarna de rode route en die ook verkeer gelopen. Maar dat mag de pret natuurlijk allemaal niet drukken. Na 33,5 km weer voldaan en zeiknat van het zweet terug bij de auto en een mooie lange duurloop met wat hoogte meters in de auto.

Achteraf had ik maar 1 liter water mee, bleek dus een stuk warmer en zonniger dan vooraf voorspeld. Had met gemak 1,5 liter mee en opgekunt.

Ik gebruik de waterblaas van de decathlon, maar die heeft wel een hele lange slang eraan zitten die geregeld bij het lopen weer uit mijn rugzak schiet. Iemand anders hier ook last van en een oplossing voor (behalve een andere kopen :P )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51
Korter knippen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Euh ja, dat is vrij doeltreffend inderdaad.
Totaal niet aan gedacht! :D
Morgen maar even kijken, thnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Roadman schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:14:
[...]

Euh ja, dat is vrij doeltreffend inderdaad.
Totaal niet aan gedacht! :D
Morgen maar even kijken, thnx!
Ik maak al jaren al mijn drinkslangen op lengte. Drinkstuk trek je er zo af, stukje korter knippen en drinkstuk er weer in duwen. Kind kan de was doen d:)b

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:44

polthemol

Moderator General Chat
gisteren een laatste trail gedaan van een 35K als voorbereiding op mijn eerste 'ekte' ultratrail komende zaterdag: 52K met een 1000+ D+ (krijtland trail).

De training van gisteren ging redelijk ok, ik was wat aandacht aan het besteden aan mijn wandeltechniek, voetlanding, lichaamshouding en het heuvelwerk wat tactischer benaderen dan eerder :) Het wel relatief rustig aan proberen te doen vanwege de hitte hier: de 3 liter water die ik mee had waren een stukje voor het einde op, drukkend heet weer, vooral de stukken in dallen/bossen waren vrij benauwd.

Komende zaterdag gaat het dan nog een stukje erger worden: verwachting is dat het kwik in Limburg royaal over de 30 graden heen zal gaan, waarbij de stukken van de route die ik al eens gelopen heb/ken veelal vrij open velden zijn. Een goeie generale dus voor de Bear Trail denk ik (of karaktertraining).

strava or it didn't happen! https://www.strava.com/activities/3852968228

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Hebben de trailers hier vaak last van teken etc? Zelf vooralsnog niet eigenlijk, maar als ik ga trailen neem ik wel altijd even m'n tangetje mee voor de zekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Totrail schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:59:
Hebben de trailers hier vaak last van teken etc? Zelf vooralsnog niet eigenlijk, maar als ik ga trailen neem ik wel altijd even m'n tangetje mee voor de zekerheid.
als ik terug ben, na het douchen, doe ik altijd een check of ik ergens teken heb. Voor onderweg laat ik de tekenpen thuis, ik zie of merk het toch niet en als ik weet dat ik veel door hoog grans aan het banjeren ben, dan doe ik lange sokken aan voor de zekerheid. Tot nu toe nog geen teek gevangen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Idem aan @polthemol check ik even als ik terug ben en onder/na de douche. Indien lange reistijd doe ik dat ter plekke na de finish oid. Ik probeer in ieder geval wel altijd even kort na afloop te checken. In de loop der jaren tal van lopende teken tegengekomen en een enkele keer eentje die al vastzit.
Ook een keertje een mooie Lyme-kring opgelopen na een ochtendje klussen aan de mountainbikeroute in het bos. Ondanks dat ie er hoogstens enkele uren gezeten heeft voordat ik hem verwijderde was het toch al prijs...

Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar het lijkt alsof sommige mensen veel gevoeliger zijn voor het oppikken van teken dan anderen. Ik loop regelmatig samen met diverse andere trailers en 2 daarvan hebben er een handje van om áltijd een of meerdere teken opgepikt te hebben, terwijl de rest niets heeft. Ondanks dat iedereen dezelfde route heeft gelopen en zij niets anders doen dan de rest. Geen idee waardoor dit komt. Ik zit gelukkig in de categorie dat het een uitzondering is :P

De tekendichtheid hangt ook sterk af van waar je loopt (hoeveelheid wild en hoge grassen/varens). Op de Utrechtse Heuvelrug en Veluwe wemelt het er in ieder geval van. Terwijl ik in, bijvoorbeeld, Zuid-Limburg nog nooit van teken gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:19:
[...]

Idem aan @polthemol check ik even als ik terug ben en onder/na de douche. Indien lange reistijd doe ik dat ter plekke na de finish oid. Ik probeer in ieder geval wel altijd even kort na afloop te checken. In de loop der jaren tal van lopende teken tegengekomen en een enkele keer eentje die al vastzit.
Ook een keertje een mooie Lyme-kring opgelopen na een ochtendje klussen aan de mountainbikeroute in het bos. Ondanks dat ie er hoogstens enkele uren gezeten heeft voordat ik hem verwijderde was het toch al prijs...

Ik weet niet precies waar het aan ligt, maar het lijkt alsof sommige mensen veel gevoeliger zijn voor het oppikken van teken dan anderen. Ik loop regelmatig samen met diverse andere trailers en 2 daarvan hebben er een handje van om áltijd een of meerdere teken opgepikt te hebben, terwijl de rest niets heeft. Ondanks dat iedereen dezelfde route heeft gelopen en zij niets anders doen dan de rest. Geen idee waardoor dit komt. Ik zit gelukkig in de categorie dat het een uitzondering is :P

De tekendichtheid hangt ook sterk af van waar je loopt (hoeveelheid wild en hoge grassen/varens). Op de Utrechtse Heuvelrug en Veluwe wemelt het er in ieder geval van. Terwijl ik in, bijvoorbeeld, Zuid-Limburg nog nooit van teken gehoord heb.
omgeving Heerlen is toch wel vrij rood op tekenradar, de hond heeft ook vaak vol gezeten ermee dit jaar :)

volgens wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(dieren)#Levenswijze
Teken detecteren hun potentiële gastheer door de uitgestraalde lichaamswarmte, en wellicht ook door de geur.
Lijkt er dus iets met lichaamswarmte en geur te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik loop niet echt trails, maar soms wel over paden met wat hoger gras. Ook hier gewoon na het douchen een tekencheck, nog niets ontdekt. Tijdens het lopen merk je het toch niet. Maar als je met de auto op pad gaat om ergens te lopen is het inderdaad wel slimmer om voor je terug de auto in gaat even te controleren.
Check ook je liezen, oren en haargrens, niet alleen de blootgestelde stukken been.

Sokken helpen wel iets, maar ze (zeker de nog niet volwassen versies) kunnen prima een sok in kruipen, dus dat is niet een beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
AppieR schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:40:

Richttijden voor de halve en hele (en dat was wel ff slikken 😅):
- HM: 1:35
- Marathon 3:20
Wat is er slikken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Volgens mij zijn ze inderdaad kieskeurig. Ik heb twee kortharige honden, waarvan de 1 in 6 jaar misschien 3 teken heeft gehad, terwijl de ander er soms wel 3 per week heeft. De kat is dan weer de grootste tekenverzamelaar. Zelf heb ik ook twee keer een teek gehad op mijn onderbeen. Waarschijnlijk eentje die geen interesse had in 1 van de honden of de kat.

Ik check zelf ook altijd en de kinderen zijn zich er ook erg van bewust. Dat zijn tegenwoordig de grootste tekenspotters bij de huisdieren. Die hebben ze vaak al ontdekt voordat ze zich gehecht hebben, wel zo handig ;).
Roozzz schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:19:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
De tijden zijn wat scherper dan ik zelf in gedachten had. Vooral de halve is het tempo van mijn 10km PR, maar dan 21,1 km lang :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
Nou ja wel lekker als het lukt. Toen ik de test deed was het precies de andere kant op ;) Ik liep hoog in de 37 op 10 kilometer en volgens de test moest ik, mits goed getraind, 10 km kunnen lopen in 50 minuten 8)7 :+
AppieR schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

De tijden zijn wat scherper dan ik zelf in gedachten had. Vooral de halve is het tempo van mijn 10km PR, maar dan 21,1 km lang :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
influenza schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:52:
Nou ja wel lekker als het lukt. Toen ik de test deed was het precies de andere kant op ;) Ik liep hoog in de 37 op 10 kilometer en volgens de test moest ik, mits goed getraind, 10 km kunnen lopen in 50 minuten 8)7 :+

[...]
Tsja, dan zal je wel niet goed getraind hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 09:16
Poekie schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:27:
Check ook je liezen, oren en haargrens, niet alleen de blootgestelde stukken been.
Oksels en knieholtes (ok, die zijn bij de gemiddelde hardloper in de zomer niet bedekt) erbij en je hebt de standaard plaatsen gehad inderdaad.
Tenminste, dat zijn de plaatsen die wij op scouting kamp extra aandacht geven - behalve de liezen, daar moeten de kinderen zichzelf controleren.

Niet dat ik daar bij mijzelf ooit een teek gevonden heb. Wel op m'n buik, in m'n navel en vorige week nog op m'n bovenarm. Die laatste bleef nog een paar dagen een voelbaar bultje, terwijl ik er toch vrij zeker van ben dat ik het kopje gewoon kon zien nadat 'ie eruit was. De komende tijd maar in de gaten houden.

Ik wilde de 100 mijl in juli badge op GC halen, maar liep "een beetje" achter op de planning. Vorige week maandag moest ik nog 85 km - en vrijdag stond er een borrel op de planning, dus dan ging er sowieso niet gelopen worden.
85km in 4 dagen dus en liefst ook nog wat snelheidswerk erbij. De afstand is gelukt en de snelheid zat er dinsdag nog wel redelijk in maar donderdag, man man man, toen was het wel echt heel ver op. De teller voor augustus staat dus ook nog op 0. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
Mijn lijstje voor 2020 tot nu toe:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Januari   203,7 km
Februari  144,1 km
Maart     205,6 km
April     208,6 km
Mei       219,6 km  
Juni      260,9 km
Juli      209,8 km
-----------------------
Totaal   1452,3 km

Eind januari zat ik dicht op de 200 km en heb ik nog een paar duurlopen gedaan om de 200 aan te tikken. Dacht dat het een uitzondering zou zijn om 200 km in een maand te lopen. Februari wat minder door een weekje ziek en een kortere maand. Sinds maart mijn nieuwe schema en loop ik makkelijk 200 per maand. Eind juni dus mijn jaardoel voor 2020 al bereikt en juli voelde eigenlijk als een hele rustige maand (duurlopen gingen weer terug van 20-25 naar 15. Eind deze maand weer naar 20 en dan volgende maand weer naar 22-25).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Niet vaak gelukkig. Paar weken geleden had ik er wel eentje in m'n kuit hangen na een duurloop over de Veluwe. Die liet gelukkig vrij makkelijk los en na een paar dagen zag je er niks meer van.
Hoorde dat iemand anders van ons groepje er toen ook eentje te pakken had, maar die zat bij z'n pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Mijn ervaring is (bij zowel mezelf als de honden) dat hoe kleiner ze zijn hoe moeilijker je ze er (heel) uit krijgt. Die nymfen zijn echt niet fatsoenlijk te verwijderen.
InZane schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Niet vaak gelukkig. Paar weken geleden had ik er wel eentje in m'n kuit hangen na een duurloop over de Veluwe. Die liet gelukkig vrij makkelijk los en na een paar dagen zag je er niks meer van.
Hoorde dat iemand anders van ons groepje er toen ook eentje te pakken had, maar die zat bij z'n pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb volgens mij al een paar jaar geen teken meer gehad en ik begin er wat slordig in te worden, want gelegenheden genoeg om ze op te pikken. Of een ander voordeel van altijd compressiekousen aanhebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 03-08-2020 14:29 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Volgens mij duurt het best wel even voordat zo'n teek je bijt, ze zoeken eerst een mooi plekje op. Dus het is wel een voordeel, want ze zullen niet op die plek gaan zitten dan. Maar ze kruipen gewoon net zolang rond tot ze wel kunnen vasthechten, dus het is verder geen wondermiddel ;)
Rudedadude schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:29:
Ik heb volgens mij al een paar jaar geen teken meer gehad en ik begin er wat slordig in te worden, want gelegenheden genoeg om ze op te pikken. Of een ander voordeel van altijd compressiekousen aanhebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Te vaak en heb mijn keuzes in hardlopen er wat op aangepast. Dus zoveel mogelijk hoger gras vermijden alsook struiken. Toch loop ik nog met enige regelmaat in wat ik dan gevaarlijk gebied vind en ik controleer vaak vlak daarna tijdens het hardlopen alvast, daarna bij de auto en als laatste check na het douchen wat mijn benen worden wel eens wat donkerder tijdens het hardlopen. :+

Op dit moment heb ik in 2020 8 teken later verwijderd en in mijn tekendagboek genoteerd. Ze zaten boven de enkel, in knieholte, voorvoet, buikstreek en onder de band van mijn horloge.

Tot nu toe geen rode kringen kunnen waarnemen, gelukkig. Ik ben er minder van om op voorhand om antibiotica te gaan vragen.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:33
Nog nooit een teek gehad, knock on wood. Doe wel altijd een check na het hardlopen want ik loop wel in risicogebieden.
Mooi haakje om even mijn trailloop van gisteren hier te delen, die ging dus door zo'n gebied aan de vele waarschuwingsbordjes te zien. Prachtige single tracks & bospaden nabij Hoge & Lage Vuursche, route via de Loopwijzer club van hun website geplukt. Lekker rustig aan gedaan, echt genoten van de omgeving. Strava met foto's: https://www.strava.com/activities/3852752524

Aankomend weekend dus op pad in Zuid Limburg, dat zal wat worden met de verwachte hittegolf. Wel zin in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gaargod schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:11:
Nog nooit een teek gehad, knock on wood. Doe wel altijd een check na het hardlopen want ik loop wel in risicogebieden.
Mooi haakje om even mijn trailloop van gisteren hier te delen, die ging dus door zo'n gebied aan de vele waarschuwingsbordjes te zien. Prachtige single tracks & bospaden nabij Hoge & Lage Vuursche, route via de Loopwijzer club van hun website geplukt. Lekker rustig aan gedaan, echt genoten van de omgeving. Strava met foto's: https://www.strava.com/activities/3852752524

Aankomend weekend dus op pad in Zuid Limburg, dat zal wat worden met de verwachte hittegolf. Wel zin in :)
Teken vinden jou dus gewoon maar een vies mannetje, wees blij :D

En sterkte komend weekend. Ik zou voor geen meter met je willen ruilen. Warmte, bleh. Warmte + wedstrijd, dubbel bleh! O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ik voel mij altijd a-relaxed als ik door een stukje moet hardlopen waar het gras tot boven mijn sokken komt. Volgens mij zie ik er dan ook uit als een bang hertje :+

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Wellicht komt het omdat ik bijna altijd mijn honden bij me heb, maar ik heb zelf dus heel zelden dat er een teek over me heen loopt, laat staan dat die vastzit. Bij de honden zie ik ze dan wel vaak, waarbij ze bij de jongste eigenlijk nooit bijten. Verder blijven het gewoon smerige kleine beesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
Gaargod schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:11:

Ja prachtig in de Vuursche. Hebben ook mooie MTB-routes daar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

De start van de HoogCruts Trail is vanwege de verwachtte temperaturen vervroegd naar vanaf 07 uur (@Gaargod ). Ik ga kijken of ik mijn vrouw zo gek kan krijgen om op 05 uur op te staan en naar Zuid-Limburg te rijden.

Kijken of we een minimini-meet kunnen doen is altijd mogelijk. Wellicht deze week even via DM wat gegevens wisselen?

Overigens vanavond even wat lichte stress uit mijn hoofd willen lopen. Ik zag vandaag naast me een auto op een voorligger inrijden met minimaal 30km/u snelheidsverschil. Meneer achterop zag niet dat mensen al een tijdje aan het remmen waren en reed een lekker stukje te hard. Hij vloog ook vlak daarna vlak voor langs mij naar de vluchtstrook maar ik was al aardig aan het afremmen om afstand te houden.
En verder nog iets wat ik even (nog) niet benoem op dit forum. :)

Even het hoofd leegmaken was dus wel lekker en ik gokte op 5.10 gemiddeld maar uiteindelijk werd het ietsje vlotter. (okay met twee stopjes vanwege een paard dat op het fietspad ging rollen om daarna in de berm te gaan zitten en een stop om een vliegje in mijn oog te verwijderen). Ik heb nog gas terug zitten te nemen ivm de 38km trail komende zondag.
Strava or it didn't happen

Stop de verwelking!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
@Gaargod en @Xaverius succes met de voorbereidingen en de loop dit weekend! Niet gek dat ze de tijden vervroegd hebben, maar jeetje: dat is wel heel vroeg!

De trainingsweek is gisteren weer begonnen, 40' lang 800 meter met als rusttijd de helft van je looptijd. Ondanks dat alle data liet zien dat het goed ging én beter ging (VO2 max van Garmin, waar ik absoluut gezien weinig waarde aan hecht maar die wel weer een puntje omhoog ging sinds weken, eindelijk op "Voortreffelijk" :*) ), voelde het niet lekker. Het lopen ging wel soepel, maar ik had continu last van brandend maagzuur op de eerste 400 meter en het voelde ook benauwd: ik kwam er qua ademhaling niet echt lekker in. Desondanks heb ik alle intervallen tussen de 4:15-4:20 min/km gelopen, daar ben ik wel heel tevreden over! Half juni heb ik eenzelfde training gehad en toen had ik 20 seconden minder rust, hogere hartslag én een iets lager tempo (4:25-4:30 min/km). Ik liet me ook niet gek maken door twee andere lopers die net een tandje harder gingen en mij mee wilden laten lopen, wat ook een pluspunt is voor mezelf. Meestal ga ik dan toch mee in het tempo, nu heb ik me gewoon aan mijn eigen plan gehouden. Woensdag nog een piramideloop (temperatuur is dan nog prima), maar vrijdag staat een duurloop van 75 minuten op het programma en daar zie ik wel wat tegenop. Ik kan niet zo heel goed tegen hitte, dus maar even kijken of en zo ja hoe we dat dan gaan doen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan90 op 04-08-2020 08:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Arjan90 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:16: vrijdag staat een duurloop van 75 minuten op het programma en daar zie ik wel wat tegenop. Ik kan niet zo heel goed tegen hitte, dus maar even kijken of en zo ja hoe we dat dan gaan doen :)
Welkom bij team ochtend! *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Beetje op tijd vertrekken, schaduwrijke omgeving uitzoeken (of juist open terrein met veel wind), water meenemen, niet te hard willen en het zal best loslopen. 75 min is ook weer niet zo gek :)

Pagina: 1 ... 40 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.