• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:31
euchromatic schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Ik loop vooral in en om de stad en wil niet anders meer dan Shokz Openrun. De geluidskwaliteit is goed genoeg en omdat er niets in je oren zit heb je ook geen windgeruis. Als er net een vrachtwagen langs komt dan overstemt die de muziek, maar liever dat dan er een niet aan horen komen.
100% dat zo’n on-ear model super is. Je krijgt alles om je heen mee én nooit ruis gehoord eerlijk gezegd.

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:12

XyS

0.o.O

Deze week zou een recovery week zijn met wat minder km. Dat komt goed uit want na mijn run gisteren toch weer last van mijn achilles/hiel aanhechting. Ik ben meer gaan stretchen en ik denk dat het daardoor juist erger is geworden (10 min na de run maar ook meerdere keren overdag).
Als ik morgen niks meer voel ga ik toch naar buiten, tempo laag houden en hopen dat ik rustig door kan trainen, zoals ook kon bij mijn kniepees.

Vannacht opeens extreme kramp in mn nek, kon mijn hoofd amper nog draaien. Kan er ook nog wel bij. Gelukkig voelt dat na masseren wel weer oke.

Wellicht dat ik toch iets van kracht of stabiliteit mis, ga wat simpele krachttraining en wellicht loopscholing toevoegen om te kijken of dat wat uithaalt. Moet niet bang worden om een hoger tempo te lopen.
Doe nu 1x per week deze core oefeningen, dat gaat me steeds makkelijker af. Zo blijven we lekker bezig he

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:39
De Evo Pro 2, de allerlichtste en (volgens mij) allerbeste superschoen is nu te koop op all4running en vanaf 10.00 ook op de Adidas website.
Ik ben zeer tevreden van de Evo Pro 1, ik heb er PR’s mee behaald op de marathon en de 10 km, dus voor mij was het een no-brainer om nu versie 2 in huis te halen.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:08
Hartloper schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:11:
De Evo Pro 2, de allerlichtste en (volgens mij) allerbeste superschoen is nu te koop op all4running en vanaf 10.00 ook op de Adidas website.
Ik ben zeer tevreden van de Evo Pro 1, ik heb er PR’s mee behaald op de marathon en de 10 km, dus voor mij was het een no-brainer om nu versie 2 in huis te halen.
ze zijn alleen 200 euro te duur
heb zojuist de Asics Metaspeed Sky Tokyo besteld: 270 euro.
elke keer zeg ik tegen mezelf: dit is toch écht de max, hoger ga ik niet
en een jaar later zeg ik dan tegen mezelf: mwa, scheelt maar 20 euro met de vorige schoen.. dat doet geen pijn.

500 euro voor een schoen? nee.. ik ben maar een obessieve hardlooprecreant.
al ben ik wel reuze nieuwsgierig naar die Evo Pro 2

De Asics Metaspeed Ray is net een tikkeltje lichter ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DeCo op 28-08-2025 09:37 ]

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:00
euchromatic schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Ik loop vooral in en om de stad en wil niet anders meer dan Shokz Openrun. De geluidskwaliteit is goed genoeg en omdat er niets in je oren zit heb je ook geen windgeruis. Als er net een vrachtwagen langs komt dan overstemt die de muziek, maar liever dat dan er een niet aan horen komen.
Hier ook fan van de Shokz Openrun. Ideaal voor het hardlopen buiten. Ik had hem laatst op in de sportschool maar toen wist ik weer waarom ik daar in-ear oordopjes gebruik, de (niet-mijn-smaak) muziek staat daar veel te hard waardoor je je eigen muziek niet kán horen. :+

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:53
Nou. Ik ben maandje of 5 geleden begonnen met hardlopen. Weinig problemen. Ok, afgelopen weken even gedonder met een veel te hoge bloeddruk en instellen op meds (wat goed gaat), maar daardoor wel week of 3 geleden mijn 18 km gestopt die ik moest lopen volgens mijn Garmin coach.
Voor vandaag stond er dus 21 km op de planning, een afstand die ik vrij fors vind na 5 maanden lopen, maar het ding zal wel weten hoe het zit.
Lekker gestart maar na km of 11 moeten schuilen voor onweer. Was niet fijn omdat ik echt stilstond. Daarna weer verder maar lastiger mijn tempo te verkrijgen, ging echt sec of 15 trager. Bij km 17-18 kreeg ik last van mijn heupen. Dat verdween niet en na 18 km (1.51 uur) gestopt met hardlopen (zeker ook omdat ik ivm vakantie absoluut blessurevrij wil zij ) en laatste 3 km naar huis gewandeld. Heb dus wel de 21 gelopen. Dus daar wel trots op.
Toevallig kwam er hier vanochtend een yt filmpie voorbij over core. Wat gekeken en toen dacht ik ; wtf? Nu begrijp ik het.
Afijn, geen gelazer met mijn hart meer, dus dat is fijn.

Maar even. Is dat ok, na 5 maanden HM?
Ben nu wel helemaal gesloopt

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 28-08-2025 16:44 ]

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-11 13:13
Vanuit zoeken niet kunnen vinden wat ik zoek;

gebruikt iemand een gpx vieuwer op zn telefoon voor routes ? heb nog een prima werkende polar (zonder route/komoot/gpx) dus een nieuwe kopen is een beetje zonde. Ik zoek een app waarin ik een gpx file kan laden en die ook mijn huidige locatie laat zien. Helemaal mooi zou zijn als dat ook nog eens met route wordt weergegeven op mn Apple Watch. Er zijn tig apps die iets met gpx doen maar dit heb ik nog niet echt kunnen vinden zonder meteen een betaalde app te kiezen.

• maartend
Len020 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:04:

gebruikt iemand een gpx vieuwer op zn telefoon voor routes ? heb nog een prima werkende polar (zonder route/komoot/gpx) dus een nieuwe kopen is een beetje zonde. Ik zoek een app waarin ik een gpx file kan laden en die ook mijn huidige locatie laat zien. Helemaal mooi zou zijn als dat ook nog eens met route wordt weergegeven op mn Apple Watch. Er zijn tig apps die iets met gpx doen maar dit heb ik nog niet echt kunnen vinden zonder meteen een betaalde app te kiezen.
Je moet op zoek naar wandelapps. Zijn er zat van, ook gratis

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:39
haha. dus ik ga zondag een 30 km trail lopen. Ik heb ooit 1x voorbij de 30 gelopen, 32 km om precies te zijn, afgelopen februari, en daarna meteen 3 maanden geblesseerd geweest.

Mentaal ben ik er wel klaar voor, maar fysiek is dus een kwestie van "we zien wel". Genoeg getrained wel, maar te weinig ervaring met zo'n lange afstand om zeker te zijn van mijn zaak.

Krijg ik net het gpx bestand in de mail, blijkt het ook nog eens 33km te zijn ipv 30. Dat wordt wat.. _O-

• Stefangrp
Wel fijn dat ik vannacht dan een sleep score van 96 klokte en de training status op "peaking" staat. *O* Net 2 daagjes te vroeg dan eigenlijk maargoed

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:04
Stefangrp schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:46:
haha. dus ik ga zondag een 30 km trail lopen. Ik heb ooit 1x voorbij de 30 gelopen, 32 km om precies te zijn, afgelopen februari, en daarna meteen 3 maanden geblesseerd geweest.

Mentaal ben ik er wel klaar voor, maar fysiek is dus een kwestie van "we zien wel". Genoeg getrained wel, maar te weinig ervaring met zo'n lange afstand om zeker te zijn van mijn zaak.

Krijg ik net het gpx bestand in de mail, blijkt het ook nog eens 33km te zijn ipv 30. Dat wordt wat.. _O-
Opknippen in kleinere behapbare stukjes (mogelijk tussen verzorgingsposten in) en jezelf wat vaker rust gunnen een idee? Tempo misschien ook aanpassen om niet in het donker-oranje/rood te rennen maar donkergroen/licht-oranje?

Vaak is zo’n trail natuurlijk ook in een mooie omgeving, dus zo nu en dan van de omgeving genieten is geen straf lijkt me.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:21
Len020 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:04:

Ik gebruik zelf Workoutdoors ontzettend veel, maar eigenlijk alleen om de route op m'n Apple Watch te hebben. iPhone neem ik meestal niet mee tijdens het hardlopen.

Het is geen gratis app, maar gratis apps heb ik slechte ervaringen mee omdat je óf ontieglijk veel reclame hebt óf een veel te duur maandelijks abonnement óf erg matige applicatie.

Ik weet uberhaupt niet of Workoutdoors werkt op de iPhone zelf, met de iPhone app doe je eigenlijk alleen instellingen en inladen van de gpx + downloaden van map. Gezien mijn focus volledig op de Apple Watch ligt is het perfect, maar voor jou minder ideaal.

Wellicht is Komoot meer geschikt? Kost eenmalig wat geld en dan heb je wereldwijd allerlei mappen.

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-11 14:53
maartend schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:32:Maar even. Is dat ok, na 5 maanden HM?
Dat ligt natuurlijk volledig aan je doelstelling, algehele fitheid en hoevaak per week je met sporten bezig bent. In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat het wel veel is. Normaal gesproken is de stelregel een beetje dat je longrun van de week 20-30% van je weekvolume mag bedragen. In jou geval ben je ongeveer 2u aan het lopen geweest op de halve marathon. Dat zou dus betekenen dat je nog 4u40 verdeeld over de rest van de week ook loopt / met andere duursport bezig bent. Als je dus in totaal 6u40 traint is een halve marathon wellicht niet zo gek.

Het is natuurlijk geen probleem om eens in de zoveel tijd een keer een langere loop te doen, maar bovenstaande stelregel probeer ik over een langere periode altijd aan te houden.

Het feit dat je zegt dat je helemaal gesloopt bent is in ieder geval een teken dat het niet duurzaam is. Het is goed om het lichaam te prikkelen, maar helemaal gesloopt zijn verhoogd het risico op blessures en/of overtraindheid. Dat is het grootste risico van algehele fitheid. Met een blessure kun je namelijk niet doorlopen en dan gaat dat ten koste van de consistentie en dat gaat ten koste van fitheid.

Mijn stelregel is dat duurlopen max 50% intens aanvoelen en harde sessies 60-80% intens. Tuurlijk er zijn momenten in de harde sessies dat het even 100% aanvoelt, maar als ik thuis kom wil ik het altijd het idee hebben dat er nog minimaal 20% in de tank zit.

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-11 21:35
Voor de trailrunners en andere geintresseerde die de UTMB CCC een 100k race willen volgen. Hier een live verslag ervan.

https://www.youtube.com/watch?v=QbFxu9vf8Yk

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
maartend schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:32:
Nou. Ik ben maandje of 5 geleden begonnen met hardlopen. Weinig problemen. Ok, afgelopen weken even gedonder met een veel te hoge bloeddruk en instellen op meds (wat goed gaat), maar daardoor wel week of 3 geleden mijn 18 km gestopt die ik moest lopen volgens mijn Garmin coach.
Voor vandaag stond er dus 21 km op de planning, een afstand die ik vrij fors vind na 5 maanden lopen, maar het ding zal wel weten hoe het zit.
Lekker gestart maar na km of 11 moeten schuilen voor onweer. Was niet fijn omdat ik echt stilstond. Daarna weer verder maar lastiger mijn tempo te verkrijgen, ging echt sec of 15 trager. Bij km 17-18 kreeg ik last van mijn heupen. Dat verdween niet en na 18 km (1.51 uur) gestopt met hardlopen (zeker ook omdat ik ivm vakantie absoluut blessurevrij wil zij ) en laatste 3 km naar huis gewandeld. Heb dus wel de 21 gelopen. Dus daar wel trots op.
Toevallig kwam er hier vanochtend een yt filmpie voorbij over core. Wat gekeken en toen dacht ik ; wtf? Nu begrijp ik het.
Afijn, geen gelazer met mijn hart meer, dus dat is fijn.

Maar even. Is dat ok, na 5 maanden HM?
Hier mag je best trots op zijn.

Maar om heel eerlijk te zijn zou ik het niet gedaan hebben en ik twijfel ook een beetje of je het goede schema volgt. Want als je aan het opbouwen bent naar een HM is het niet echt vanzelfsprekend dat je zulke afstanden loopt. Of ik moet echt iets gemist hebben in de laatste berichten.

Daarnaast als je niet lekker 18km loopt is het beginnen aan een 21 km loop wel ambitieus. Je doet jezelf een veel groter plezier gewoon kortere afstanden te lopen en op een duurzame manier te trainen naar een halve marathon.

Ik zou even checken of je bij garmin echt een opbouw schema volgt of een schema voor een tijd waarbij je al redelijk veel ervaring hebt.

Nickname KasPlantje.

• maartend
GerGio schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Hier mag je best trots op zijn.

Maar om heel eerlijk te zijn zou ik het niet gedaan hebben en ik twijfel ook een beetje of je het goede schema volgt. Want als je aan het opbouwen bent naar een HM is het niet echt vanzelfsprekend dat je zulke afstanden loopt. Of ik moet echt iets gemist hebben in de laatste berichten.

Daarnaast als je niet lekker 18km loopt is het beginnen aan een 21 km loop wel ambitieus. Je doet jezelf een veel groter plezier gewoon kortere afstanden te lopen en op een duurzame manier te trainen naar een halve marathon.

Ik zou even checken of je bij garmin echt een opbouw schema volgt of een schema voor een tijd waarbij je al redelijk veel ervaring hebt.
Ja, ik volg het goede schema. Moest 2-3 weken terug ook al 18.5 lopen, 2 weken daarvoor 14.6. Die 14.5 ging heel fijn, diue 18.5 wegens meds klachten moeten afbreken en gisteren ging eigenlijk heel fijn tot ik moest schuilen tegen het slechte weer.
het lijkt dus wel ergens te passen maar vond het nogal grote stappen.

Ik ben benieuwd of ik ergens in de korte toekomst nogmaals dergelijke afstanden moet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 29-08-2025 12:44 ]

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:43
Waarschijnlijk Jeff zijn schema?

Daarbij wordt wel verwacht dat je afwisselend wandeld en hardloopt. Daarom zijn de afstanden ook zo fors.

En qua afstand ging hij bij mij volgens mij tot zo'n 27km voor het HM schema. Dus er staat je dan nog wat te wachten.

Maar pas je de Run Walk wel toe dan?

[ Voor 36% gewijzigd door Dubbeldooier op 29-08-2025 12:49 ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
maartend schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Ja, ik volg het goede schema. Moest 2-3 weken terug ook al 18.5 lopen, 2 weken daarvoor 14.6. Die 14.5 ging heel fijn, diue 18.5 wegens meds klachten moeten afbreken en gisteren ging eigenlijk heel fijn tot ik moest schuilen tegen het slechte weer.

Ik ben benieuwd of ik ergens in de korte toekomst nogmaals dergelijke afstanden moet doen.
Maar, als je 5 maanden aan het hardlopen ben, wat heb je dan als doel bij de coach in gesteld? Want als je HM kiest zal je inderdaad afstanden krijgen die daar bij horen. Maar verstandiger is om eerst een 5km programma te doorlopen, dan 10km, dan wellicht 15k of een 10EM en dan pas HM.

Als ik nog nooit heb hardgelopen en ik zoek een schema op voor een hele marathon dan moet ik ook over 10 weken loopjes van 20 - 30km gaan doen.

Zo'n schema is altijd 10 - 12 - 16 weken. Maar als je begint aan een halve of hele marathon schema wordt wel verondersteld dat je al enige basis hebt. Het is niet dat als je een HM schema pakt dat die er dan een jaarplanning van maakt om naar een HM toe te werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Shinji op 29-08-2025 13:04 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Slappyjoez schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Hier ook fan van de Shokz Openrun. Ideaal voor het hardlopen buiten. Ik had hem laatst op in de sportschool maar toen wist ik weer waarom ik daar in-ear oordopjes gebruik, de (niet-mijn-smaak) muziek staat daar veel te hard waardoor je je eigen muziek niet kán horen. :+
Vind het mega irritant om met zo'n snoer in de nek te lopen. Sport zelf al jaren met de sport dopjes van Jabra actieve/elite. Nooit geen klachten.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• ed14n
Shinji schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Maar, als je 5 maanden aan het hardlopen ben, wat heb je dan als doel bij de coach in gesteld? Want als je HM kiest zal je inderdaad afstanden krijgen die daar bij horen. Maar verstandiger is om eerst een 5km programma te doorlopen, dan 10km, dan wellicht 15k of een 10EM en dan pas HM.

Als ik nog nooit heb hardgelopen en ik zoek een schema op voor een hele marathon dan moet ik ook over 10 weken loopjes van 20 - 30km gaan doen.

Zo'n schema is altijd 10 - 12 - 16 weken. Maar als je begint aan een halve of hele marathon schema wordt wel verondersteld dat je al enige basis hebt. Het is niet dat als je een HM schema pakt dat die er dan een jaarplanning van maakt om naar een HM toe te werken.
Zo heb ik het ook gedaan. Eerst een 30min lopen schema, dan 60min schema, en nu HM schema. Voor mij was dit de way to go en loop nu ook al 90min.

• maartend
Shinji schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Thnx.

Eerrst 5 km, toen 10 km en nu sinds maand of 2 HM voor half november. Maar dan klopt het schema dus gewoon. Thnx

Vind het gewoon kneiter hard oplopen

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:58
[...]

Zoals gezegd moet dit dan wel het schema van Jeff zijn en daarbij is het absoluut niet de bedoeling om de volledige afstand te rennen. Je moet aan de hand van de magic mile kijken b.v. als daar 6 min/km uit komt is het de bedoeling om 90 sec op dat tempo te lopen, gevolgd door 30 sec wandelen (kun je op zijn site vinden). Doe je dat niet gaan zijn afstanden veel te snel omhoog en is het wachten op blessures. Zeker omdat het uit je verhaal wel duidelijk is dat de trainingen te snel te zwaar worden.

[removed]

• redwing
maartend schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Thnx.

Eerrst 5 km, toen 10 km en nu sinds maand of 2 HM voor half november. Maar dan klopt het schema dus gewoon. Thnx

Maar nu ben ik wel benieuwd, normaal is het zo'n 10 a 12 weken per stap. Hoe kom je dan uit op 10km binnen 3 maanden (want dat is normaal gesproken zo'n 20-24 weken) Of bedoel je dat je eerst +/- een half jaar hebt gedaan over die 10km en gaat de genoemde 5 maanden alleen obver de stap van 10km naar HM?

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 29-08-2025 14:01 ]

[removed]

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:26
Juancho schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Vind het mega irritant om met zo'n snoer in de nek te lopen. Sport zelf al jaren met de sport dopjes van Jabra actieve/elite. Nooit geen klachten.
Bij Shokz heb je ook geen snoer in je nek. Het is een harde kunststof band die zweeft achter je hoofd. Daar voel je niets van want hij raakt je hoofd/nek niet, tenzij je de hele tijd met je hoofd pal omhoog naar de vogeltjes boven je aan het kijken bent misschien. Alleen op de MTB icm fietshelm vind ik de Shokz niet prettig zitten, maar voor hardlopen vind ik ze ideaal.
Ik vind dopjes in m'n oren juist verschrikkelijk. Ten eerste moet je al dopjes hebben die tijdens het hardlopen ook goed blijven zitten in je oren, maar daarnaast sluit je je gewoon af voor de omgeving waardoor ik nog wel eens schrik als ik ineens wordt ingehaald door een fietser ofzo. Ben heel blij dat ik jaren geleden al ben overgestapt naar m'n Shokz (al heette die toen nog Aftershokz toen ik ze kocht).
En ook niet onbelangrijk, ze verbinden gewoon goed met m'n Garmin horloge waardoor ik m'n telefoon thuis kan laten. Daar had ik eerder ook nog wel eens problemen mee dat het geluid af en toe wegviel, maargoed dat zal bij andere merken inmiddels ongetwijfeld ook wel beter zijn.

Maargoed, ieder z'n ding natuurlijk ;)

• Shinji
  • Nu online
maartend schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Thnx.

Meestal wordt hier ook niet gezegd dat je de schema's direct achter elkaar moet doen, soms ook een tijdje consolideren, even stapje terug en rust in bouwen. Maar de schema's geven wel een beetje een minimale tijd aan. Na het 5k schema even een paar weken daar blijven hangen is zeg maar aan te bevelen. En dat is alleen maar meer van belang naarmate de afstanden groter worden.

• maartend
Shinji schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Meestal wordt hier ook niet gezegd dat je de schema's direct achter elkaar moet doen, soms ook een tijdje consolideren, even stapje terug en rust in bouwen. Maar de schema's geven wel een beetje een minimale tijd aan. Na het 5k schema even een paar weken daar blijven hangen is zeg maar aan te bevelen. En dat is alleen maar meer van belang naarmate de afstanden groter worden.
Aha, en ik ging gelijk door naar de volgende, dacht dat dit de bedoeling was.

• Juancho
  • Nu online
Zeker want alle zaken die je benoemd bieden de Jabras mij ook. Maar dan wel snoerloos. Zitten erg stevig, bluetooth is top (neem liefst ook geen mobiel mee en speel Spotify van de Garmin af) en je kan zelf tweaken hoeveel geluid je wilt doorlaten.

Maargoed, zo heeft ieder z'n voorkeuren! 💪🏽

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Shinji
  • Nu online
maartend schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:23:
[...]

Aha, en ik ging gelijk door naar de volgende, dacht dat dit de bedoeling was.
Nou, van 10k naar 21,1k is nogal een flinke stap. Ik zou daar zelf sowieso nog een 15k/16k schema tussen doen.

Alternatief is, als je toch niet per se voor een bepaalde datum iets wil maar gewoon wil opbouwen is om dat gewoon zelf te doen nu verder, zonder verdere coach. Die coaches zou ik alleen gebruiken als je naar een specifieke wedstrijd toe wil werken.

Als je zelf wil opbouwen wordt vaak gezegd dat je weekvolume met max 10% mag toenemen. Dus eerste week 20k (1x 10, 2x 5) bijvoorbeeld, dan de week erna totaal 22k en dan om zoveel weken even weer een rust weekje pakken waarbij je het volume van een week eerder weer doet bijvoorbeeld om niet te hard van stapel te lopen.

• maartend
redwing schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:58:
[...]

Zoals gezegd moet dit dan wel het schema van Jeff zijn en daarbij is het absoluut niet de bedoeling om de volledige afstand te rennen. Je moet aan de hand van de magic mile kijken b.v. als daar 6 min/km uit komt is het de bedoeling om 90 sec op dat tempo te lopen, gevolgd door 30 sec wandelen (kun je op zijn site vinden). Doe je dat niet gaan zijn afstanden veel te snel omhoog en is het wachten op blessures. Zeker omdat het uit je verhaal wel duidelijk is dat de trainingen te snel te zwaar worden.
Mijn magic mile was in 4.40/km. En dat ging me partijtje lekker, Maar dat is zeker niet het tempo dat ik op die 21km wilde, wilde daar op 6.20 zitten. Er stond bij ; hardlopen, licht tempo. Dat deed ik dus.
En de trainingen werden niet snel te zwaar, enkel nu na 18km stoppen wegens pijn in heupen, en toen idd acuut gestopt. Daarvoor 2 keer gestopt ( 1 keer omdat ik te fel afzettem, dat gebeurt niet meer) en 1 keer omdat ik een medicatieverhoging kreeg de dag ervoor en dat deed echt wat met me, maar dat is nu ook weg. Verder heb ik nergens last van en blijft het leuk.Maar ik denk dat die stap van max 15km naar 21 te veel is geweest. Maar ja, ik volg blind mijn schema.
Dat hardlopen/wandelen wel gelezen, maar ik dacht niet dat het de bedoeling was dat ik dat deed.
Afijn, nu eerst 3 weken vakantie met veel wandelen.

• Shinji
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:24:
Zeker want alle zaken die je benoemd bieden de Jabras mij ook. Maar dan wel snoerloos. Zitten erg stevig, bluetooth is top (neem liefst ook geen mobiel mee en speel Spotify van de Garmin af) en je kan zelf tweaken hoeveel geluid je wilt doorlaten.

Maargoed, zo heeft ieder z'n voorkeuren! 💪🏽
Behalve dat ze wel in je oor zitten in tegenstelling tot de Shokz en dus wel "by default" afsluiten. En de Shokz hebben bij mij geen snoer overigens.

• maartend
Shinji schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:27:
[...]

Nou, van 10k naar 21,1k is nogal een flinke stap. Ik zou daar zelf sowieso nog een 15k/16k schema tussen doen.

Alternatief is, als je toch niet per se voor een bepaalde datum iets wil maar gewoon wil opbouwen is om dat gewoon zelf te doen nu verder, zonder verdere coach. Die coaches zou ik alleen gebruiken als je naar een specifieke wedstrijd toe wil werken.

Als je zelf wil opbouwen wordt vaak gezegd dat je weekvolume met max 10% mag toenemen. Dus eerste week 20k (1x 10, 2x 5) bijvoorbeeld, dan de week erna totaal 22k en dan om zoveel weken even weer een rust weekje pakken waarbij je het volume van een week eerder weer doet bijvoorbeeld om niet te hard van stapel te lopen.
Ik wilde dat, maar kon dat niet keizen. Daarom ver in de toekomst gelegd, nl half november. En ik wil zeker niet wedstrijden, staan 2 dingen op de planning ; 7heuvelenloop en volgend jaar april een marathon met mijn dochter. Vandaar dus dat ik coaches pak. Dat zijn tenslotte doelen.

• Juancho
  • Nu online
Shinji schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Behalve dat ze wel in je oor zitten in tegenstelling tot de Shokz en dus wel "by default" afsluiten. En de Shokz hebben bij mij geen snoer overigens.
Wat is afsluiten? Als ik geen NC aan heb staan hoor ik alles heel goed. Zelfs m'n eigen voetstappen 😏. Die dingen laten/kunnen echt heel veel doorlaten hoor. Dat vind ik juist fijn want bijv met (harde) wind kan dat hele mooi weg gefilterd worden.

• Shinji
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:34:
[...]

Wat is afsluiten? Als ik geen NC aan heb staan hoor ik alles heel goed. Zelfs m'n eigen voetstappen 😏. Die dingen laten/kunnen echt heel veel doorlaten hoor. Dat vind ik juist fijn want bijv met (harde) wind kan dat hele mooi weg gefilterd worden.
Ik snap het wellicht niet helemaal, maar als ik zonder iets in mijn oor, gewoon normaal zeg maar, over straat loop, dan hoor ik ook niet echt specifiek harde wind ofzo. Wellicht zijn je oorschelpen zo gevormd dat je altijd de wind hoort suizen of iets dergelijks maar dat is volgens mij niet gebruikelijk.

En met Shokz heb je dat ook niet. Als je dat met die in ear wel hebt, dan veroorzaken die zelf blijkbaar iets wat gefiltert moet worden.

Het is overigens niet voor niks dat in ears bij sommige wedstrijden verboden zijn. Zo'n transparantie modus heft een deel van de bezwaren natuurlijk wel op, alleen het is op afstand lastig te controleren of die aan/uit staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Shinji op 29-08-2025 14:40 ]

• redwing
maartend schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:29:
[...]

Mijn magic mile was in 4.40/km. En dat ging me partijtje lekker, Maar dat is zeker niet het tempo dat ik op die 21km wilde, wilde daar op 6.20 zitten. Er stond bij ; hardlopen, licht tempo. Dat deed ik dus.
En de trainingen werden niet snel te zwaar, enkel nu na 18km stoppen wegens pijn in heupen, en toen idd acuut gestopt. Daarvoor 2 keer gestopt ( 1 keer omdat ik te fel afzettem, dat gebeurt niet meer) en 1 keer omdat ik een medicatieverhoging kreeg de dag ervoor en dat deed echt wat met me, maar dat is nu ook weg. Verder heb ik nergens last van en blijft het leuk.Maar ik denk dat die stap van max 15km naar 21 te veel is geweest. Maar ja, ik volg blind mijn schema.
Dat hardlopen/wandelen wel gelezen, maar ik dacht niet dat het de bedoeling was dat ik dat deed.
Afijn, nu eerst 3 weken vakantie met veel wandelen.
Bij Jeff zijn alle langere afstanden bedoeld als run/walk/run. En met 4:40/km op de magic mile moet je dan iedere 5 minuten een half minuutje wandelen. Het grootste probleem is dat je anders meer dan 10% per week aan je max afstand toevoegt en dat is toch ongeveer wat er aangeraden wordt.

Voor mij is dit trouwens de reden waarom ik met zijn schema's gestopt ben. Zeker bij de duurloop wil ik gewoon lekker rennen en niet continue weer moeten stoppen. Want dan zit je net lekker in je flow en dan moet je weer gaan wandelen. En als je net zoals jij nu doet het wel als duurloop ziet, gaan de afstanden veel te snel omhoog.

[removed]

• maartend
redwing schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:39:
[...]

Bij Jeff zijn alle langere afstanden bedoeld als run/walk/run. En met 4:40 op de magic mile moet je dan iedere 5 minuten een half minuutje wandelen. Het grootste probleem is dat je anders meer dan 10% per week aan je max afstand toevoegt en dat is toch ongeveer wat er aangeraden wordt.

Voor mij is dit trouwens de reden waarom ik met zijn schema's gestopt ben. Zeker bij de duurloop wil ik gewoon lekker rennen en niet continue weer moeten stoppen. Want dan zit je net lekker in je flow en dan moet je weer gaan wandelen. En als je net zoals jij nu doet het wel als duurloop ziet, gaan de afstanden veel te snel omhoog.
Dank je. Duidelijk. Als ik dat had geweten. Maar ja, dan had ik ws eea goed moeten lezen. Maar was die HM idd anders gelopen.

Nu ga ik idd nadenken wat ik wil doen. Want dat hardlopen/wandelen lijkt me volslagen niks.

Heb jij een idee hoe ik van een schema waar ik bezig mee ben kan overstappen op een ander schema zonder dat ik volslagen opnieuw moet starten?

• redwing
maartend schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Dank je. Duidelijk. Als ik dat had geweten. Maar ja, dan had ik ws eea goed moeten lezen. Maar was die HM idd anders gelopen.

Nu ga ik idd nadenken wat ik wil doen. Want dat hardlopen/wandelen lijkt me volslagen niks.

Heb jij een idee hoe ik van een schema waar ik bezig mee ben kan overstappen op een ander schema zonder dat ik volslagen opnieuw moet starten?
Ik heb het schema toen wel afgemaakt, maar simpelweg de lange duurlopen aangepast naar normalere afstanden die goed te lopen zijn (evt. bij wat andere schema's kijken op welk moment ze welke lange duurlopen hebben). En volgens mij heb ik toen om Jeff tevreden te houden wel de hele duurloop gedaan, maar dan hardlopend tot een normale afstand en dan het lopen stuk er achteraan gezet.

[removed]

• maartend
redwing schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:59:
[...]

Ik heb het schema toen wel afgemaakt, maar simpelweg de lange duurlopen aangepast naar normalere afstanden die goed te lopen zijn (evt. bij wat andere schema's kijken op welk moment ze welke lange duurlopen hebben). En volgens mij heb ik toen om Jeff tevreden te houden wel de hele duurloop gedaan, maar dan hardlopend tot een normale afstand en dan het lopen stuk er achteraan gezet.
Thnx. Dus eigenlijk wat ik gisteren deed, alleen had ik bij de 15k moeten stoppen en dan nog uurtje gewoon lopen. Nu heb ik 18k hard gelopen en laatste 3 km gewandeld (zonder verder last van mijn heupen te hebben).
heb tijdens mijn vakantie tijd genoeg om na te denken en aan te passen en lekker kijken voor trailruyns (zit in de heuvels van Vulkaan eifel. Dagelijks wandelen of MTB'en

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:01
maartend schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Je kan in de app rechtboven bij je schema kiezen voor wijzigen. Daar kan je dan een andere coach kiezen zonder dat je meteen alles omgooit of opnieuw moet beginnen. Misschien gaat hij eerst voor een datum dichterbij, maar ook dat kan je later wijzigen.
Nadeel is wel dat de andere twee op 4 tot 5 keer per week zitten en Jeff op 3 keer per week. Ik heb al moeite genoeg met de tijd en ruimte vinden om drie keer per week te lopen.

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-11 13:13
[...]

14,5 naar 18,5 is een stap van 4KM best een ruime stap op deze afstand. Zelf altijd 10% opbouw per week aangehouden omdat als je beginner bent (wat als ik lees het geval is) heel je lichaam moet wennen. Conditioneel zal het voor veel mensen wel lukken maar als je wilt dat je duurzaam kan trainen zou ik kleinere stappen dan je nu maakt adviseren.

• maartend
Len020 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:54:
[...]

14,5 naar 18,5 is een stap van 4KM best een ruime stap op deze afstand. Zelf altijd 10% opbouw per week aangehouden omdat als je beginner bent (wat als ik lees het geval is) heel je lichaam moet wennen. Conditioneel zal het voor veel mensen wel lukken maar als je wilt dat je duurzaam kan trainen zou ik kleinere stappen dan je nu maakt adviseren.
Dat lees ik ook steeds, maar ja, dit was wat jeff wilde ; 14.5, 18.9, 21.
Dus ja, dan ga je. Maar mogelijk dat het de bedoeling was dat ik ging walken/runnen, maar ja, dat stond er ook weer niet.

• maartend
spreading schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:03:
[...]

Je kan in de app rechtboven bij je schema kiezen voor wijzigen. Daar kan je dan een andere coach kiezen zonder dat je meteen alles omgooit of opnieuw moet beginnen. Misschien gaat hij eerst voor een datum dichterbij, maar ook dat kan je later wijzigen.
Nadeel is wel dat de andere twee op 4 tot 5 keer per week zitten en Jeff op 3 keer per week. Ik heb al moeite genoeg met de tijd en ruimte vinden om drie keer per week te lopen.
Thnx

Dat was ook mee reden dat ik Jef koos. Ik kan echt niet 4 x in de week. Ik doe nog kickboksen erbij.

Over kickboksen gesproken
Vandaag was het lijf moe, toch gaan kickboks trainen. Even lastig op gang komen, benen moe, maar ging steeds lekkerder. Zweet uit mijn haren, dan weet ik dat ik lekker heb getraind. Voelde me achteraf ook beter dan ervoor.

• Hartloper
Shinji schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Wel duur voor een trainingsschoen. Ik wacht wel even tot die in de aanbieding is ;)
Ik heb 10% korting gekregen met de code onderaan een YouTube video van Emiel Berghout (die over een marathon in zone 1) dus niet helemaal de volle prijs betaald. En met 190 euro - 10% komt de schoen dichtbij een normale prijs voor trainingsschoenen. Per slot van rekening zit er in de schoen ook topschuim in de bovenlaag en een met koolstofvezel versterkte plaat, dus dat hij wat duurder is dan een standaard EVA schoen is niet onlogisch.

Review van mijn eerste keer met de Adistar Byd:

- voldoende demping
- schoen voelt heel stabiel zonder dat dat storend is
- het was droog dus de grip kon ik niet beoordelen
- ik kan er comfortabel mijn rustige tempo 5:20 op lopen
- 2 keer 2 km aan 4:20-4:30 voelde goed, de schoen leent zich ook voor snellere tempo's, al voel ik dan wel het gewicht van de schoen.
- echt heel hard lopen bv rond de 4:00: daar is de schoen volgens mij te zwaar voor.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:48
Vandaag mijn Monstertraining voor de Berlijn marathon gedaan, vanaf Lelystad naar Andijk lopen over 26km dijk rechtdoor en daarna nog 10km polder.

De dijk was vanaf het begin heerlijk eigenlijk, blik op oneindig en lekker door stampen. Hartslag bleef keurig laag. Laatste stukje op de dijk was mentaal wel even schakelen omdat je dan het idee hebt ik ben er bijna maar dan komt er nog 10km achteraan. Daar begon gelukkig wel de 40 min marathon power (340Watt, 4:15/km) dus uiteindelijk vloog dat ook voorbij.

Dit geeft vertrouwen richting Berlijn! Toch maar weer voor sub 3 gaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSneSNFnpIQul8AooLhSToScYkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6RFHnmCV9tqSziBSoF1456o.jpg?f=fotoalbum_large

• Hartloper
Zeker voor sub-3 gaan in Berlijn. De fitheid is er.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Moet je niet te hard gaan trainen :+

• Stefangrp
WizzlerNL schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:23:
Vandaag mijn Monstertraining voor de Berlijn marathon gedaan, vanaf Lelystad naar Andijk lopen over 26km dijk rechtdoor en daarna nog 10km polder.

De dijk was vanaf het begin heerlijk eigenlijk, blik op oneindig en lekker door stampen. Hartslag bleef keurig laag. Laatste stukje op de dijk was mentaal wel even schakelen omdat je dan het idee hebt ik ben er bijna maar dan komt er nog 10km achteraan. Daar begon gelukkig wel de 50 min marathon power (340Watt, 4:15/km) dus uiteindelijk vloog dat ook voorbij.

[Afbeelding]
Vette loop. Mooie mentale training!

• WizzlerNL
Hartloper schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:33:
Zeker voor sub-3 gaan in Berlijn. De fitheid is er.
Ik ben een beetje aan het peinzen over de te volgen strategie daar. Start met de pacers mee en versnellen? Iets achter de pacers starten en er langzaam naar toe lopen? Echt negative split lopen en starten op 4:20 en finishen op 4:10? Weg op 4:15 en halverwege maar 4:10 en eindigen op 4:00? (Oke die is misschien wel heel enthousiast)

• ed14n
Ik heb gisteren even een flinke rookie mistake gedaan.

Mijn moeder zou meefietsen met bidonnen en gelletjes en ik zou een lange loop doen van 90min. Doel was om deze week 2 tempo blokken van 15min te lopen op het beoogde halve marathon tempo (4min15/km) en de rest rond de 5min30 te lopen. Ik had hier een mooie workout voor gemaakt in trainingpeaks. Had al flink wat getraind in de afgelopen twee dagen om al enigszins met opgestapelde vermoeidheid te starten. Nieuwe vaporfly's aan en gaan.

Vanaf het begin had ik al zoiets van: poeh, dit loopt niet lekker qua tempo, naja zal wel door de vapors komen omdat deze niet voor dit slome werk zijn gemaakt. Mijn moeder zei al meteen: volgens mij ga je veel te hard. Ik kijk op m'n horloge en ik denk volgens mij bedoeld ze te traag.

Enfin het loopt eigenlijk steeds beter en ik merk dat met voeding en drinken lopen echt een bizar verschil is. Ik kom er steeds beter in. Ademhaling gaat onder controle en ik voel me goed. Dan starten de 2x15min HM tempo en ook deze gaan eigenlijk best wel oké waarbij de laatste niet veel reserve meer had ook vanwege de wind tegen. Uiteindelijk 19km gelopen in 94min wat 5min/km is. Dit was ook het beoogde, maar het voelde gewoon een stuk zwaarder aan dan gehoopt. Maakt niet uit zeg ik tegen mijzelf, het zal door de opgestapelde vermoeidheid komen.

In de auto naar huis denk ik poh dit was toch best wel zwaar, het gat met dezelfde tijd maar dan 4min15/km lopen is wel erg groot. Ik weet niet of er nog zoveel reserve in zit. Allerlei scenario's passeren in mijn hoofd. Doel aanpassen naar 1u35 of misschien 1u40, geen schaamte of probleem.

Vervolgens upload ik de activiteit naar Strava, wat blijkt heb ik het als een indoor activiteit geregistreerd :D. Op de apple watch betekend dit dat de GPS het niet doet en dat hij feitelijk schattingen maakt van je footstrike en daar de snelheid op bepaald. Zelf het rondje nog eens uitgetekend op Strava blijkt het niet 19km te zijn maar 20,5km. Dat is wel even een heel ander perspectief dan loop je ineens ~4min40/km. Los van het feit dat dit te hard was (en ik dus vandaag ook best wel wat spierpijn heb) geeft dat ineens wel vertrouwen. En nu weet ik het zeker, 12 oktober gaan we knallen en zeker weten proberen sub 1u30 te lopen op de halve marathon.

Zo zie je maar, ik heb nog veel te weinig ervaring om aan te voelen wat tempo's precies zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door ed14n op 31-08-2025 08:42 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Wel constateren dat het niet voelt zoals het zou moeten (zelfs je moeder op de fiets zag het :D ) maar daar geen gevolg aan geven is niet heel handig :>

Een voorgeschreven workout tot de letter uitvoeren is niet heilig. Het is prima om bij te stellen op basis van de vorm van de dag. Daarmee is de kans dat je op lange termijn gezond blijft en vooruitgang maakt veel groter.

En hoe je op basis van deze data tot deze conclusie komt is mij een raadsel. Je hebt namelijk geen idee wat je eigenlijk gelopen hebt. Op basis van je beschrijving heb je waarschijnlijk je doel tempo niet gehaald en daaromheen een fors positieve split gelopen (je startte veel te hard).

If you can see, look. If you can look, observe

• ed14n
Roozzz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:57:
Wel constateren dat het niet voelt zoals het zou moeten (zelfs je moeder op de fiets zag het :D ) maar daar geen gevolg aan geven is niet heel handig :>

Een voorgeschreven workout tot de letter uitvoeren is niet heilig. Het is prima om bij te stellen op basis van de vorm van de dag. Daarmee is de kans dat je op lange termijn gezond blijft en vooruitgang maakt veel groter.

En hoe je op basis van deze data tot deze conclusie komt is mij een raadsel. Je hebt namelijk geen idee wat je eigenlijk gelopen hebt. Op basis van je beschrijving heb je waarschijnlijk je doel tempo niet gehaald en daaromheen een fors positieve split gelopen (je startte veel te hard).
Ik denk dat het wel meevalt. Sowieso heb ik geen positieve split gelopen, omdat ik de tempo blokken altijd aan het einde doe. En de bedoeling was eerder om Z1 te lopen, wat nu Z2 is geworden door de onjuistheid van de paces op de horloge. En om een training gelijk aan te passen als het een keer wat minder loopt vind ik ook wel rigoreus. Het lijntje is dun. Soms is het gevoel nou eenmaal iets minder. Heb ook niet het idee dat ik 100% heb zitten pushen gisteren, maar ik had gewoon gehoopt dat het qua inspanningscijfer een 5-6 zou zijn, en dat bleek een 7 te zijn, dat was de teleurstelling die ik in eerste instantie te verwerken kreeg. Om daarom gelijk je tempo's aan te passen vind ik persoonlijk niet nodig.

• Hartloper
WizzlerNL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:32:
[...]

Ik ben een beetje aan het peinzen over de te volgen strategie daar. Start met de pacers mee en versnellen? Iets achter de pacers starten en er langzaam naar toe lopen? Echt negative split lopen en starten op 4:20 en finishen op 4:10? Weg op 4:15 en halverwege maar 4:10 en eindigen op 4:00? (Oke die is misschien wel heel enthousiast)
Ik zeg niet dat jij het niet kan, maar een negatieve split lopen is niet zoveel hardlopers gegeven. Ik zou daarom niet trager dan 4:15 starten. Rekening houdende met het feit dat een parcours
iets langer is dan 42,195 km zou ik zelfs voorstellen niet trager dan 4:12-4:14 te starten.
Van al je voorstellen vind ik het tweede het beste. Start 30-60 seconden na de 3 uur pacergroep. Dan heb je ze als richtpunt, maar je blijft uit het gedrang bij de bevoorrading. Eens voorbij halfweg dunt die groep sowieso uit (tussen halfweg en 30km worden pace-groepen minstens gehalveerd, dat is toch mijn ervaring, al heb ik vooral ervaring met de 3:15 groep). En dan kan je ernaartoe lopen.

• Roozzz
  • Nu online
Op basis van jouw beschrijving lijkt het verschil niet te zitten in Z2 ipv Z1.

Maar daar gaat het niet om: het is verstandig om een gevoel voor inspanning te ontwikkelen en te luisteren naar je lichaam, en daar evt je training op bij te sturen. Dat is zeg maar een vuistregel van alle hardloop coaches de afgelopen decennia. Met een reden.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Roozzz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:07:
Op basis van jouw beschrijving lijkt het verschil niet te zitten in Z2 ipv Z1.

Maar daar gaat het niet om: het is verstandig om een gevoel voor inspanning te ontwikkelen en te luisteren naar je lichaam, en daar evt je training op bij te sturen. Dat is zeg maar een vuistregel van alle hardloop coaches de afgelopen decennia. Met een reden.
Aangezien hij spierpijn heeft, heeft hij eigenlijk (onbewust) een soort van wedstrijdje gelopen. Prima als oefening, en goed om van te leren hoe dat voelt.

Ik zou op basis van 1 'mislukte' training niet gelijk het hele plan bij sturen. Ik zou wel voorzichtiger zijn met de volgende paar trainingen en misschien een dagje extra rust/herstel inplannen. En daarna nog even kijken hoe het voelt.

• WizzlerNL
Hartloper schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Ik zeg niet dat jij het niet kan, maar een negatieve split lopen is niet zoveel hardlopers gegeven. Ik zou daarom niet trager dan 4:15 starten. Rekening houdende met het feit dat een parcours
iets langer is dan 42,195 km zou ik zelfs voorstellen niet trager dan 4:12-4:14 te starten.
Van al je voorstellen vind ik het tweede het beste. Start 30-60 seconden na de 3 uur pacergroep. Dan heb je ze als richtpunt, maar je blijft uit het gedrang bij de bevoorrading. Eens voorbij halfweg dunt die groep sowieso uit (tussen halfweg en 30km worden pace-groepen minstens gehalveerd, dat is toch mijn ervaring, al heb ik vooral ervaring met de 3:15 groep). En dan kan je ernaartoe lopen.
Een bekende liep in Amsterdam 2024 (Daar liep jij je PR toch?) de eerste helft op 4:15, daarna naar 4:10 om de laatste 5 km in 4:00 te gaan. Dat lijkt me ook mooi. En anders inderdaad 60 sec achter de pacegroep, vanaf de helft er bij of er langs.

• ed14n
kepler schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Aangezien hij spierpijn heeft, heeft hij eigenlijk (onbewust) een soort van wedstrijdje gelopen. Prima als oefening, en goed om van te leren hoe dat voelt.

Ik zou op basis van 1 'mislukte' training niet gelijk het hele plan bij sturen. Ik zou wel voorzichtiger zijn met de volgende paar trainingen en misschien een dagje extra rust/herstel inplannen. En daarna nog even kijken hoe het voelt.
Dit is precies hoe het voelt en hoe ik ermee om zal gaan.

• Roozzz
  • Nu online
kepler schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Volgens mij stel / adviseer ik dat ook nergens. Ik heb het expliciet over het gevoel op de dag zelf.
Roozzz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:57:

Verder eens.

• Hartloper
WizzlerNL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Een bekende liep in Amsterdam 2024 (Daar liep jij je PR toch?) de eerste helft op 4:15, daarna naar 4:10 om de laatste 5 km in 4:00 te gaan. Dat lijkt me ook mooi. En anders inderdaad 60 sec achter de pacegroep, vanaf de helft er bij of er langs.
Ja, ik liep mijn PR toen. Ik ben niet met de drie uur groep vertrokken omdat die helemaal vooraan in het vak (2:40-3:05 lopers) gingen staan. Als persoon met op dat moment een PR van 3:03 vond ik niet dat ik helemaal vooraan in dat vak thuishoorde.
Daarom ben ik ongeveer 1 minuut na de 3:00 groep vertrokken. Op de laatste 5 km na heb ik de pacers gans de tijd 1 minuut voor mij uit zien lopen. Het was druk genoeg bij de bevoorrading, dus achteraf gezien was ik blij dat ik niet in het pak zat.

Wat je bekende gedaan heeft is niet zoveel mensen gegeven. Dat betekent dat hij eigenlijk heel comfortabel 4:15 liep de eerste helft, anders had-ie niet meer zo hard kunnen versnellen.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
Roozzz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:44:
[...]

Volgens mij stel / adviseer ik dat ook nergens. Ik heb het expliciet over het gevoel op de dag zelf.
Ah ja, ik zie het. Verkeerd gelezen :D

• Hartloper
Hier vandaag 31 km duurloop in 2:38.
Persoonlijk kies ik ervoor om mijn duurloop geen stukken marathontempo te doen. Ik weet dat de pro's dat wel doen, en dat het in veel schema's staat.

31 km lopen aan 5:07 gemiddeld is qua hartlongconditie niet lastig voor me, ik begon aan een hartslag van 133/' en eindigde met een hartslag van 140/' . Mijn marathonhartslag is 160-165/' dus daar ben ik niet bij in de buurt gekomen.
Het probleem ligt bij mijn beenspieren. 31km lopen is belastend voor mijn spieren en pezen, op het einde voelde ik mijn quadriceps en mijn achillespezen. Bij mij als 50-plusser is het risico op blessures te groot als ik én lange duur én intensiteit zou combineren.
Ik loop wel marathontempo, maar dan in een aparte en kortere workout.
Voor Amsterdam was mijn langste stuk marathontempo 12km marathontempo in een 16 km duurloop.
2 x (2km rustig + 6km marathontempo).
En het is op de dag zelf, dankzij de taper, gelukt om dat tempo (bijna) de hele marathon vol te houden.

Mijn Vaporfly 3%, daar heb ik 1 of 2 marathons mee gelopen en verder gebruikte ik ze nog als trainingsschoen. Intussen hebben ze er zowat 600 km opzitten. Het zijn nog altijd snelle en lichte schoenen (ik liep de eerste kilometers vanzelf harder dan ik van plan was), maar de demping is weg. Het schuim is zacht, maar niet meer veerkrachtig en ik had het gevoel bijna op de carbonplaat te lopen (kan ook inbeelding geweest zijn :P ). Ik ga er nog 1 kort loopje mee doen zodat ze boven de 600km zitten en dan worden ze bedankt voor bewezen diensten.

[ Voor 21% gewijzigd door Hartloper op 31-08-2025 14:07 ]

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:18
Vandaag 17 rustige kilometers gemaakt. Het is even geleden dat ik deze afstand/tijdsduur heb gelopen. Het ging eigenlijk wel prima. Halverwege nog een maat opgepikt die de helft van mijn afstand wilde gaan lopen. Hoe heerlijk alleen lopen kan zijn, zo is samen lopen dat toch ook.

• Stefangrp
Zo, Strabrechtse heide trail achter de rug. De 30km bleek inderdaad 33km te zijn. Bij de briefing hadden ze het over een foutje in de gpx dus ik ging al helemaal uit van "oh toch 30, dus na de laatste post op 26,5 is het nog maar 3,5". Bleek toch 7 te zijn haha. Dat was mentaal wel even zwaar.
1 gozer ging er vandoor bij de start, verder ben ik door niemand ingehaald. Dus met een beetje fantasie ben ik 2e geworden haha. (klopt natuurlijk niet helemaal, er waren ongetwijfeld snellere lopers die gewoon later zijn gestart, dat mag namelijk).

Maargoed. Tot km 24 ging het prima, daarna was het wel een beetje op. Het verval bleef wel redelijk beperkt (van 4.50 naar maximaal 5.40 per km) maar liever had ik m vlak gelopen.
Uiteindelijk 33,5k gelopen in 2u49.
Voor verdere details zie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dan nu de hamvraag: wat vertelt dit mij voor de marathon van Amsterdam? Wat is een realistische streeftijd?
Man, 41, eerste marathon, max hartslag volgens Garmin is 191. Ik loop nu 45-50km in de week, 1x fietsen en 1x krachttraining. Marathon gaat op carbon, vandaag liep ik op reguliere trail schoenen.
Jullie input is welkom!

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Stefangrp schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:52:
Zo, Strabrechtse heide trail achter de rug. De 30km bleek inderdaad 33km te zijn. Bij de briefing hadden ze het over een foutje in de gpx dus ik ging al helemaal uit van "oh toch 30, dus na de laatste post op 26,5 is het nog maar 3,5". Bleek toch 7 te zijn haha. Dat was mentaal wel even zwaar.
1 gozer ging er vandoor bij de start, verder ben ik door niemand ingehaald. Dus met een beetje fantasie ben ik 2e geworden haha. (klopt natuurlijk niet helemaal, er waren ongetwijfeld snellere lopers die gewoon later zijn gestart, dat mag namelijk).

Maargoed. Tot km 24 ging het prima, daarna was het wel een beetje op. Het verval bleef wel redelijk beperkt (van 4.50 naar maximaal 5.40 per km) maar liever had ik m vlak gelopen.
Uiteindelijk 33,5k gelopen in 2u49.
Voor verdere details zie
***members only***

Dan nu de hamvraag: wat vertelt dit mij voor de marathon van Amsterdam? Wat is een realistische streeftijd?
Man, 41, eerste marathon, max hartslag volgens Garmin is 191. Ik loop nu 45-50km in de week, 1x fietsen en 1x krachttraining.
Jullie input is welkom!
Eerste marathon?

Geniet van de ervaring en vergeet een streeftijd.

• Stefangrp
Secsytime schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:00:
[...]

Eerste marathon?

Geniet van de ervaring en vergeet een streeftijd.
Ja I know I know, maar geen doel hebben zit niet zo in mijn karakter :)

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Stefangrp schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:04:
[...]

Ja I know I know, maar geen doel hebben zit niet zo in mijn karakter :)
Een tempo zodat je nog lekker zelf naar huis kunt rijden en een leuke dag gehad hebt.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het meer waard is dan kotsend over de finish. Niemand boeit het wat je tijd is, behalve jezelf 🫣

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-10 20:13
Mooie afstanden lopen jullie al.

Vandaag op advies van de Garmin Coach de langste sessie tot nu toe:

https://strava.app.link/GqniCMjzhWb

• Stefangrp
VinnyAMS schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:47:
Mooie afstanden lopen jullie al.

Vandaag op advies van de Garmin Coach de langste sessie tot nu toe:

https://strava.app.link/GqniCMjzhWb
Ook mooi. Dat moment van eerste keer 9km hebben we ook allemaal gehad hoor :)

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:25
WizzlerNL schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:32:
[...]

Vorig jaar ben ik in Rotterdam achter de hazen van 3:10 gestart. Dat vond ik veel te druk, dus ben ik opgeschoven naar voren, zodat ik de ruimte had. Voor de hazen is meer ruimte, zeker in het begin. Als ik ooit weer een snelle marathon ga lopen, dan start ik niet achter de hazen.
Starten op 4:10 geeft het risico dat je jezelf opblaast.
Starten op 4:20 geeft het risico dat je de verloren tijd niet meer in kunt halen.
Maar het is natuurlijk wat jou het beste ligt.

• Hartloper
Stefangrp schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:51:
[...]

Ook mooi. Dat moment van eerste keer 9km hebben we ook allemaal gehad hoor :)
Intussen heb ik 18 marathons gelopen, maar ik herinner me nog goed dat ik ooit blij was als mijn rondje van 5 km erop zat, want het moest niet veel langer duren.

Qua doel @Stefangrp dacht ik in eerste instantie aan 3:30. Want als je 5:07 op een vlakke trail van 33 km kan lopen, dan kan je op een marathon in carbonschoenen wellicht 5:00 vasthouden voor de volledige afstand.
Maar...
Als ik dan je splits zie, en het verval na 24 km, dan vertelt dat een ander verhaal.
De marathon is nog een heel stuk verder !
Dan zou ik eerder de andere forummers volgen en gaan voor comfortabel uitlopen - en dan nog, de laatste 12 km zijn nooit comfortabel. Eerder mikken op sub-4 ? Zeker niet te snel starten, het verval na 24km op je trail indachtig. Ik ben op mijn debuutmarathon de man met de hamer tegengekomen op 24km, geen fijne ervaring.

• WizzlerNL
Hartloper schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Wat je bekende gedaan heeft is niet zoveel mensen gegeven. Dat betekent dat hij eigenlijk heel comfortabel 4:15 liep de eerste helft, anders had-ie niet meer zo hard kunnen versnellen.
Dat klopt, maar ik kwam in Valencia eigenlijk ook heel comfortabel over de streep. Die dag daarna de toren van de kathedraal beklommen en zonder problemen de trappen weer afgedaald. Ik had toen zeker het idee dat er (veel) meer in zat.
nogeeninlog schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Vorig jaar ben ik in Rotterdam achter de hazen van 3:10 gestart. Dat vond ik veel te druk, dus ben ik opgeschoven naar voren, zodat ik de ruimte had. Voor de hazen is meer ruimte, zeker in het begin. Als ik ooit weer een snelle marathon ga lopen, dan start ik niet achter de hazen.
Starten op 4:10 geeft het risico dat je jezelf opblaast.
Starten op 4:20 geeft het risico dat je de verloren tijd niet meer in kunt halen.
Maar het is natuurlijk wat jou het beste ligt.
Ja de drukte in de pacegroep heeft me ook geïrriteerd in Valencia, vandaar het idee om er 1 min achter te starten en ze dan in het zicht te houden. Maar als dat nog steeds druk is, is er voor mogelijk beter.

En sowieso, bepalen wat je denk te kunnen is lastig en spannend. Overigens zijn mijn vermogens beter en de hartslag lager als in Valencia. Dus waarom niet op 2:57 weg gaan? (pR is 2.59.37 overigens)

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-11 20:50
(jarig!)
Vandaag had ik 34km asfalt op het programma staan, maar uiteindelijk toch 'gezwicht voor de groepsdruk' en meegegaan met een 33km trailrun. Het was weer ouderwets gezellig en genoten van alle bestaande en toch-niet bestaande paadjes, ontzettend veel en hoge brandnetels, onderuit trekkende en prikkende braamstruiken en het ouwehoeren met 'de mannen'. Wat een topdag was het weer, en tóch m'n km's gemaakt.

Geen idee of het verstandig is, maar afstand = afstand denk ik.... Snelheid komt wel en/of is er al.

Strava linkje

Oja, ik zag dat Garmin na de laatste update ook een 'Belastingfactor' berekent (zie in Connect app: Grafieken, onderaan). Werkelijke afstand: 33.63km en bij de Belasting staat dan: 38.44km. Dus volgens Garmin komt 33.63km trailrun overeen met voor mij 38.44km 'gewoon asfalt'? Of interpreteer ik dat dan niet goed. Hoe dan ook... zulke data is grappig, meer ook niet.

[ Voor 24% gewijzigd door cyclofosfamide op 31-08-2025 21:59 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-11 15:26
Volgende week zaterdag loop ik mijn 10 miles en dan zit mijn schema erop.
Ga dan een nieuw schema starten met een snellere 5km en ik denk dat ik van 3 naar 4 trainingsdagen ga.

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44
cyclofosfamide schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:34:
Vandaag had ik 34km asfalt op het programma staan, maar uiteindelijk toch 'gezwicht voor de groepsdruk' en meegegaan met een 33km trailrun. Het was weer ouderwets gezellig en genoten van alle bestaande en toch-niet bestaande paadjes, ontzettend veel en hoge brandnetels, onderuit trekkende en prikkende braamstruiken en het ouwehoeren met 'de mannen'. Wat een topdag was het weer, en tóch m'n km's gemaakt.

Geen idee of het verstandig is, maar afstand = afstand denk ik.... Snelheid komt wel en/of is er al.

Strava linkje

Oja, ik zag dat Garmin na de laatste update ook een 'Belastingfactor' berekent (zie in Connect app: Grafieken, onderaan). Werkelijke afstand: 33.63km en bij de Belasting staat dan: 38.44km. Dus volgens Garmin komt 33.63km trailrun overeen met voor mij 38.44km 'gewoon asfalt'? Of interpreteer ik dat dan niet goed. Hoe dan ook... zulke data is grappig, meer ook niet.
ligt natuurlijk helemaal aan het type trail, maar als het een hoop mul zand, bochtjes en heuveltjes zijn dan is het zeker niet afstand=afstand ;). Alleen al in tijd is het meestal een stuk langer

• XyS

XyS

0.o.O

Afgelopen vrijdag had ik het briljante idee om mijn medium long run (24k) zonder voeding te doen. Van tevoren goed gegeten. Had echter mijn route niet goed uitgedacht en liep ook met weinig water. Laatste 6 kilometer had ik er echt geen zin meer in, wel afgemaakt. Daarna redelijk drukke avond en wel goed gegeten nog paar wijntjes gedronken.
24 uur lang slecht gevoeld, slecht geslapen en heel 'zweterig', dus weer een extra rustdag op zaterdag.

Zondag long run, met voeding dit keer. Besloot onderweg om 2km marathon pace blokken te lopen. Het was echt verschrikkelijk, qua hartslag ging het prima maar mentaal helemaal niet. Bij de eerste km dacht ik al van waarom doe ik dit, nooit dat ik dit 42km kan volhouden (moest ook gelijk tegen de wind in). Uiteindelijk dacht ik dat ik 4 blokken had gedaan, waarbij ik echt bizar chagrijnig werd. Kom ik er net achter het er 5 waren, waarschijnlijk heb ik die laatste gedaan om mezelf nog even wat meer te irriteren.
Uiteindelijk iets meer dan 29 km met dus 10 km op marathon pace. Pas vandaag ben ik onder de indruk van mijn eigen inspanning, hartslag bleef stabiel dus conditioneel sterk gelopen. Wat doen we onszelf toch aan haha.

Heb nu gelukkig wel weer zin om te lopen, ga iig geen lange afstanden meer doen zonder gel mee te nemen.
En mijn achillespeesaanhechting was gisteren weer gevoelig/strak maar is vandaag al weer beter, dus ook daar lijkt vooruitgang te zijn. Blijkbaar werkt het bij pezen zo, dat ze door de frictie sterker worden. Zolang het binnen 24 uur weggaat schijnt het niet zo'n probleem te zijn.

Deze week weer terug naar de ~110km (vorige week uiteindelijk 82)

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:10
@XyS sowieso nergens goed voor om zo lang zonder voeding te gaan xD Merk ook altijd aan mezelf als ik te weinig heb gegeten tijdens een loop dat ik eigenlijk die hele dag weg kan gooien.

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:33
XyS schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:58:
Afgelopen vrijdag had ik het briljante idee om mijn medium long run (24k) zonder voeding te doen. Van tevoren goed gegeten. Had echter mijn route niet goed uitgedacht en liep ook met weinig water. Laatste 6 kilometer had ik er echt geen zin meer in, wel afgemaakt. Daarna redelijk drukke avond en wel goed gegeten nog paar wijntjes gedronken.
24 uur lang slecht gevoeld, slecht geslapen en heel 'zweterig', dus weer een extra rustdag op zaterdag.

Zondag long run, met voeding dit keer. Besloot onderweg om 2km marathon pace blokken te lopen. Het was echt verschrikkelijk, qua hartslag ging het prima maar mentaal helemaal niet. Bij de eerste km dacht ik al van waarom doe ik dit, nooit dat ik dit 42km kan volhouden (moest ook gelijk tegen de wind in). Uiteindelijk dacht ik dat ik 4 blokken had gedaan, waarbij ik echt bizar chagrijnig werd. Kom ik er net achter het er 5 waren, waarschijnlijk heb ik die laatste gedaan om mezelf nog even wat meer te irriteren.
Uiteindelijk iets meer dan 29 km met dus 10 km op marathon pace. Pas vandaag ben ik onder de indruk van mijn eigen inspanning, hartslag bleef stabiel dus conditioneel sterk gelopen. Wat doen we onszelf toch aan haha.

Heb nu gelukkig wel weer zin om te lopen, ga iig geen lange afstanden meer doen zonder gel mee te nemen.
En mijn achillespeesaanhechting was gisteren weer gevoelig/strak maar is vandaag al weer beter, dus ook daar lijkt vooruitgang te zijn. Blijkbaar werkt het bij pezen zo, dat ze door de frictie sterker worden. Zolang het binnen 24 uur weggaat schijnt het niet zo'n probleem te zijn.

Deze week weer terug naar de ~110km (vorige week uiteindelijk 82)
Hoe doe je dit ook qua elektrolyten? Ik merk dat ik dat toch wel geregeld moet aanvullen tegenwoordig, ookal loop ik maar 40-50km in de week. Goed, ik zweet ook wel heel veel.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:09
WizzlerNL schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:23:

De dijk was vanaf het begin heerlijk eigenlijk, blik op oneindig en lekker door stampen. Hartslag bleef keurig laag. Laatste stukje op de dijk was mentaal wel even schakelen omdat je dan het idee hebt ik ben er bijna maar dan komt er nog 10km achteraan. Daar begon gelukkig wel de 40 min marathon power (340Watt, 4:15/km) dus uiteindelijk vloog dat ook voorbij.

[Afbeelding]
Hoe was de wind? want dat kan natuurlijk behoorlijk je tempo bepalen :) de enige keer dat ik die dijk gedaan heb was op de fiets en dat was met vol wind tegen.. nie grappig... of houdt de marathon power ook rekening met de wind? (alsin, je hebt een Stryd)

• DeCo
Ik had vorige week een duurloop van 30km. Vantevoren een Maurten drinkmix genomen en aan de duurloop begonnen. Ik begon heel langzaam (5:30/km) en gedurende loop versneld naar 4:30/km op het einde. Al in het begin was mijn hartslag 20 slagen hoger dan normaal. Pas op het einde zakte het naar realistische waarden, terwijl m'n tempo behoorlijk hoger lag. Tussendoor heb ik 500ml water op en één 160-gel.

Gisteren deed ik bij de duurloop van 34km exact hetzelfde. En wéér begonnen met 20 slagen te hoog. Ik denk dat de drinkmix hier mee te maken heeft. Ik heb niet zozeer last van die hogere hartslag in de zin van, dat ik sneller vermoeid raak of de duurloop zwaar gaat voelen.. niets van dat. Ik zweet wel meer. Maargoed, dat vul ik gedurende loop aan met water, dus dat is opzich ook niet zo een punt.

Over 2 weken heb ik nog een laatste lange duurloop (deze week rustige week namelijk). Zal dan de drinkmix maar even laten voor wat het is. Eens kijken hoe dat gaat. Eerder vantevoren de drinkmix nemen is geen optie.. dan zou ik om 4 uur uit bed moeten. Richting de marathon wil ik toch wel een goede simulatie doen en zonder drinkmix van te voren, ben ik bang dat ik te kort ga komen. Of misschien meer gels verspreid gedurende run? Ben nog zoekende dus...

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:32
Een hogere hartslag kan ontzettend veel oorzaken hebben en ik zou er zelf niet teveel wakker van liggen en lekker door blijven lopen. Als je 30 km kan lopen heb je waarschijnlijk ook wel een gevoel ontwikkeld die weet of je het kan volhouden of niet. Dat lekker blijven volgen en er niet te veel van aantrekken.

• XyS

XyS

0.o.O

Hillshade schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:19:
[...]

Hoe doe je dit ook qua elektrolyten? Ik merk dat ik dat toch wel geregeld moet aanvullen tegenwoordig, ookal loop ik maar 40-50km in de week. Goed, ik zweet ook wel heel veel.
Let er niet specifiek meer op, probeer het zover mogelijk met normale voeding te doen. Hoe merk jij dat je moet aanvullen?

Ik zweet ook veel, verloor 2.5kg tijdens een halve marathon training (warm weer, 25c).
Dronk dan 1.5L tijdens rennen en voelde me prima (0.5L softflask, loop langs waterpunten). Meer drinken kan/hoeft niet, ben dan na de run nog goed gehydrateerd.
Neem dagelijks magnesium, vit c en soms ijzer, verder doe ik zout bij mn eerste 0.5L, misschien bij lange runs maar zouttabletjes meenemen want die heb ik nog liggen.

Ik had eerst ook SIS electrolyte tabletten maar die zijn al een tijdje op, weer eens halen. Drink normaal overdag alleen water maar iets met een smaakje is ook wel lekker.

Na lange runs gelijk SIS rego herstel drank, fruit en nootjes. Dan even douchen en later eten waar ik zin in heb.
Guilty pleasure is instant noodles (zout). Eet elke dag wel een of meerdere bananen, bij voorkeur een smoothie.
En eet nu vaker spinazie, ook als soep erg makkelijk en lekker.

En verder natuurlijk ook veel meer koolhydraten, wat vaker rood vlees en let er nu altijd op dat ik genoeg drink.

Vroeger at ik geen ontbijt en weinig tijdens lunch, door meer te eten ben ik tijdens het km opbouwen ook niet afgevallen. Wellicht nog een keer poging waard, dat moet ik dan goed plannen want het moet niet te snel gaan natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door XyS op 01-09-2025 15:56 ]

• WizzlerNL
Wyke schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:05:
[...]

Hoe was de wind? want dat kan natuurlijk behoorlijk je tempo bepalen :) de enige keer dat ik die dijk gedaan heb was op de fiets en dat was met vol wind tegen.. nie grappig... of houdt de marathon power ook rekening met de wind? (alsin, je hebt een Stryd)
De wind was gunstig (Zuid-west) maar ik loop inderdaad met een Stryd dus windrichting wordt in de berekening mee genomen.

Ter vergelijk naar de zelfde training vorig jaar richting Valencia gekeken: Marathon blok van 40' toen op 330W en 143BPM en nu 40' op 341W en 143BPM.

• XyS

XyS

0.o.O

DeCo schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:27:
Ik had vorige week een duurloop van 30km. Vantevoren een Maurten drinkmix genomen en aan de duurloop begonnen. Ik begon heel langzaam (5:30/km) en gedurende loop versneld naar 4:30/km op het einde. Al in het begin was mijn hartslag 20 slagen hoger dan normaal. Pas op het einde zakte het naar realistische waarden, terwijl m'n tempo behoorlijk hoger lag. Tussendoor heb ik 500ml water op en één 160-gel.

Gisteren deed ik bij de duurloop van 34km exact hetzelfde. En wéér begonnen met 20 slagen te hoog. Ik denk dat de drinkmix hier mee te maken heeft. Ik heb niet zozeer last van die hogere hartslag in de zin van, dat ik sneller vermoeid raak of de duurloop zwaar gaat voelen.. niets van dat. Ik zweet wel meer. Maargoed, dat vul ik gedurende loop aan met water, dus dat is opzich ook niet zo een punt.

Over 2 weken heb ik nog een laatste lange duurloop (deze week rustige week namelijk). Zal dan de drinkmix maar even laten voor wat het is. Eens kijken hoe dat gaat. Eerder vantevoren de drinkmix nemen is geen optie.. dan zou ik om 4 uur uit bed moeten. Richting de marathon wil ik toch wel een goede simulatie doen en zonder drinkmix van te voren, ben ik bang dat ik te kort ga komen. Of misschien meer gels verspreid gedurende run? Ben nog zoekende dus...
Zou zeker niet eerder opstaan hiervoor nee, beter goed eten van tevoren en aanvullen wat je kan tijdens het rennen.

Geen drankje vooraf en een extra gel?

Of gewoon geen waarde aan hechten.

Mijn hartslag is soms op het begin ook hoger, met name als ik niet volledig ben hersteld. De eerste 5km zijn hoe dan ook nog een beetje inkomen / opwarmen.
Zolang de hartslag op het einde maar niet omhoog schiet is het wel oke denk ik.

Edit: gerelateerd, bij runalyze is mij aerobic decoupling bijna altijd negatief?

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:40
DeCo schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:27:

Ik ga er voor het gemak even van uit dat het niet de caf 100 drink mix was?

• DeCo
Rebel-Rebel schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:24:
[...]

Ik ga er voor het gemak even van uit dat het niet de caf 100 drink mix was?
klopt.. de normale 320 drinkmix

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:40
DeCo schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:25:
[...]

klopt.. de normale 320 drinkmix
Dan was je wellicht wat meer opgewonden/zenuwachtig/nerveus 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️..geef t een naam..

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:24
Inmiddels zijn de marathon voorbereidingen voor 12 oktober hier in volle gang en beginnen de kilometers zich ook op te bouwen. Afgelopen vrijdag mijn langste duurloop ooit gedaan van 26 km en gisteren nog 22 km gelopen. Ik merk nu echter wel bij deze langere lopen dat ik mijn knieën zo rond de 20 km steeds meer beginnen te voelen. Ik kan er mee doorlopen maar heb wel het gevoel dat dit niet helemaal goed zit, na het hardlopen is de last ook direct weg.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan met de marathon die er toch steeds sneller aankomt, gewoon doorlopen alsof er niets aan de hand is? Een beetje rustiger aan doen? Alle tips zijn welkom :)

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

frankv120 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:05:
Inmiddels zijn de marathon voorbereidingen voor 12 oktober hier in volle gang en beginnen de kilometers zich ook op te bouwen. Afgelopen vrijdag mijn langste duurloop ooit gedaan van 26 km en gisteren nog 22 km gelopen. Ik merk nu echter wel bij deze langere lopen dat ik mijn knieën zo rond de 20 km steeds meer beginnen te voelen. Ik kan er mee doorlopen maar heb wel het gevoel dat dit niet helemaal goed zit, na het hardlopen is de last ook direct weg.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan met de marathon die er toch steeds sneller aankomt, gewoon doorlopen alsof er niets aan de hand is? Een beetje rustiger aan doen? Alle tips zijn welkom :)
Momenteel geen last meer van, maar merkte het ook bij het opbouwen naar langere afstanden. Afstanden die je eerder nog niet hebt gelopen en dus moet je lichaam er aan wennen. Volgende keer heb je er minder/geen last meer van. Rust/herstel is wel belangrijk. Doorlopen alsof er niets aan de hand is zou ik niet doen. Bij pijntjes loop ik de volgende keer altijd iets rustiger.

Het lijkt me geen probleem voor de marathon? Langste duurloop gehad of komt er nog een 30 km duurloop? Als het alleen een beetje last is tijdens die lange duurloop zou ik me er geen zorgen over maken.

• frankv120
L23 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:34:
[...]

Momenteel geen last meer van, maar merkte het ook bij het opbouwen naar langere afstanden. Afstanden die je eerder nog niet hebt gelopen en dus moet je lichaam er aan wennen. Volgende keer heb je er minder/geen last meer van. Rust/herstel is wel belangrijk. Doorlopen alsof er niets aan de hand is zou ik niet doen. Bij pijntjes loop ik de volgende keer altijd iets rustiger.

Het lijkt me geen probleem voor de marathon? Langste duurloop gehad of komt er nog een 30 km duurloop? Als het alleen een beetje last is tijdens die lange duurloop zou ik me er geen zorgen over maken.
De eerste echte lange (30km) staat over 1,5 week op de planning, tot die tijd voornamelijk kortere afstanden dus dan komt dat hopelijk wel goed.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

frankv120 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:03:
[...]

De eerste echte lange (30km) staat over 1,5 week op de planning, tot die tijd voornamelijk kortere afstanden dus dan komt dat hopelijk wel goed.
Tsjah, dat hoort een beetje bij de belasting van een marathon training.

Wat goed kan helpen is krachttraining om de knieën te ontlasten en core training om een goede houding te houden.

Verder er goed aan denken dat zitten niet goed is voor je knieën na een lange training. Als je zit zijn de spieren in je knie namelijk opgerekt. Dus op de bank met gestrekte benen! De leuning vasthouden tijdens het traplopen, etc. :p

• frankv120
Secsytime schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:54:
[...]

Tsjah, dat hoort een beetje bij de belasting van een marathon training.

Wat goed kan helpen is krachttraining om de knieën te ontlasten en core training om een goede houding te houden.

Verder er goed aan denken dat zitten niet goed is voor je knieën na een lange training. Als je zit zijn de spieren in je knie namelijk opgerekt. Dus op de bank met gestrekte benen! De leuning vasthouden tijdens het traplopen, etc. :p
Ja het is ook niet dat ik heel erg verbaasd ben dat er pijntjes komen kijken bij de training, maar goed om te weten dat ik me niet te veel zorgen hierover hoef te maken. Om ook nog krachttraining in het schema te proppen wordt voor deze marathon erg moeilijk helaas maar na het hardlopen gestrekt op de bank moet zo nu en dan wel lukken :+

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Goedemiddag, ik ben een beetje aan het tobben met mijn lange duurlopen voor de geplande kustmarathon begin oktober. Ik heb afgelopen zondag een duurloop gedaan van 30K met een aantal blokken op marathon-tempo (4:55/km). Het voelt raar dat mijn zone 2 (tot 155 bpm) de eerste 8 kilometer sneller is dan mijn marathon-tempo. Ik wil wel echt op 4:55 trainen omdat de kustmarathon veel zwaarder is dan op het asfalt. Ik merkte namelijk bij mijn eerste marathon veel profijt te hebben gehad bij het oefenen op het specifieke gewenste tempo te lopen zodat je hieraan ruim gewend raakt.

Hieronder een overzicht van de training:
8K zone 2 op 4:50 met een hartslag van 150
6K marathon tempo op 4:53 met een hartslag van 154
2K zone 2 op 5:00 met een hartslag van 155
4K marathon tempo op 4:52 met een hartslag van 157
4K zone 2 op 5:15 met een hartslag van 155
2K marathon tempo op 4:53 met een hartslag van 165
4K zone 2 op 5:26 met een hartslag van 157

Mijn vraag is dus eigenlijk concreet: is dit nu een goeie training geweest? Moet ik het marathon-tempo toch hoger gaan zetten om sneller in die zone 3 te kruipen? Moet ik juist lager in mijn zone 2 gaan zitten? Zoals jullie al merken, ben ik hier nog een beetje mee aan het tobben.

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

frankv120 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:59:
[...]

Ja het is ook niet dat ik heel erg verbaasd ben dat er pijntjes komen kijken bij de training, maar goed om te weten dat ik me niet te veel zorgen hierover hoef te maken. Om ook nog krachttraining in het schema te proppen wordt voor deze marathon erg moeilijk helaas maar na het hardlopen gestrekt op de bank moet zo nu en dan wel lukken :+
Als het echt serieus pijn gaat doen, natuurlijk even bij de fysio langs. Je hebt niks aan een lange duurloop als je geblesseerd raakt!

• mvl78
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-11 09:59
Vanaf 9 september registreren voor marathon Rotterdam voor gelijke kansen, betekend dat een loting? Voor NK deelnemers niet nodig die kunnen straks gewoon inschrijven.

Ah lees nu een uitgebreid artikel op de website, ja dus een loting.

[ Voor 17% gewijzigd door mvl78 op 02-09-2025 13:52 ]

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11 09:32
mvl78 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:46:
Vanaf 9 september registreren voor marathon Rotterdam voor gelijke kansen, betekend dat een loting? Voor NK deelnemers niet nodig die kunnen straks gewoon inschrijven.

Ah lees nu een uitgebreid artikel op de website, ja dus een loting.
En sowieso dus 5 euro kwijt.
Lekker bezig Golazo
ALGEMENE VOORWAARDEN NN MARATHON ROTTERDAM 2026 PRE-REGISTRATIE
https://nnmarathonrotterd(...)Rotterdam-2026-1.pdf

Wij rekenen € 5,- administratiekosten voor de pre-registratie. Dit om alle gegevens correct
te verwerken in onze administratieve processen en vervolgens een eerlijke loting te
realiseren. Als je wordt geselecteerd voor inschrijving na de pre-registratie en je schrijft je
vervolgens correct en tijdig in voor het Evenement, dan wordt het betaalde bedrag van
€ 5,- verrekend met het inschrijvingsgeld voor het Evenement. Word je niet
geselecteerd dan wordt het betaalde bedrag van € 5,- niet terugbetaald;
• Er geldt een beperkt aantal inschrijvingen voor het Evenement. Als je je correct
registreert voor de pre-registratie, betekent dit niet automatisch dat je mee kunt
doen aan het Evenement. Na afloop van de pre-registratie zullen wij, via ons interne
registratiesysteem, een loting laten uitvoeren, en zullen er willekeurig beschikbare
inschrijvingsrechten voor het Evenement worden toegekend;

[ Voor 56% gewijzigd door Roadman op 02-09-2025 14:08 ]

• Shinji
  • Nu online
Roadman schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:07:
[...]

Lekker bezig Golazo

[...]
Lekker extra cashen!

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Roadman schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:07:
[...]

Lekker bezig Golazo

[...]
Maakt niet uit, je gaat je toch wel inschrijven 🤷🏼

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

karsb23 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:09:
Goedemiddag, ik ben een beetje aan het tobben met mijn lange duurlopen voor de geplande kustmarathon begin oktober. Ik heb afgelopen zondag een duurloop gedaan van 30K met een aantal blokken op marathon-tempo (4:55/km). Het voelt raar dat mijn zone 2 (tot 155 bpm) de eerste 8 kilometer sneller is dan mijn marathon-tempo. Ik wil wel echt op 4:55 trainen omdat de kustmarathon veel zwaarder is dan op het asfalt. Ik merkte namelijk bij mijn eerste marathon veel profijt te hebben gehad bij het oefenen op het specifieke gewenste tempo te lopen zodat je hieraan ruim gewend raakt.

Hieronder een overzicht van de training:
8K zone 2 op 4:50 met een hartslag van 150
6K marathon tempo op 4:53 met een hartslag van 154
2K zone 2 op 5:00 met een hartslag van 155
4K marathon tempo op 4:52 met een hartslag van 157
4K zone 2 op 5:15 met een hartslag van 155
2K marathon tempo op 4:53 met een hartslag van 165
4K zone 2 op 5:26 met een hartslag van 157

Mijn vraag is dus eigenlijk concreet: is dit nu een goeie training geweest? Moet ik het marathon-tempo toch hoger gaan zetten om sneller in die zone 3 te kruipen? Moet ik juist lager in mijn zone 2 gaan zitten? Zoals jullie al merken, ben ik hier nog een beetje mee aan het tobben.
Wat is precies het doel van de training? Daar zit denk ik het antwoord.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-11 23:19
Secsytime schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:06:
[...]

Maakt niet uit, je gaat je toch wel inschrijven 🤷🏼
maar als je wordt uitgeloot dan ben je je 5 euro wel kwijt.

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Megupe schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:10:
[...]

maar als je wordt uitgeloot dan ben je je 5 euro wel kwijt.
Maar je gaat je toch wel inschrijven, dus het maakt niet uit.. ;)

Al zouden ze 10 euro vragen zouden mensen zich nog inschrijven. Het verbaast me dat ze dit bij de majors nog niet doen..

• maartend
Ben heerlijk op vakantie.

Wel loop spullen mee. Maar eigenlijk dag 1 al besloten dat ik deze vakantie geen moet dingen doe. Dus geen trainingsschema volgen. Nu wandelen we en of mtb ik dagelijks, dus qua conditie niet zo erg.
Tot we vandaag een rondje liepen vanuit onze verblijfsplaats. 9km, 260 hm en veelal onverhard doch goed begaanbaar.
Ik heb een rondje hardlopen gevonden voor de lol

• Juancho
  • Nu online
maartend schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:46:
Ben heerlijk op vakantie.

Wel loop spullen mee. Maar eigenlijk dag 1 al besloten dat ik deze vakantie geen moet dingen doe. Dus geen trainingsschema volgen. Nu wandelen we en of mtb ik dagelijks, dus qua conditie niet zo erg.
Tot we vandaag een rondje liepen vanuit onze verblijfsplaats. 9km, 260 hm en veelal onverhard doch goed begaanbaar.
Ik heb een rondje hardlopen gevonden voor de lol
Hier hetzelfde. Weekje op vakantie nu en ik had vooraf in m'n hoofd elke week 2x 10km run puur als onderhoud. Maar in de praktijk is het net 1x gelukt. Je zit toch met andere dingen, veel wandelen, warm weer, andere patronen en dag indeling. Ik ga zeker nog wel een keer 10km doen maar dan zijn het er in totaal 2 in 2 weken ipv minimaal 4x.

Maargoed, misschien is even rust ook wel goed om het na de vakantie gewoon weer op te pakken. Ik voel me ook niet schuldig ofzo en het Trenara HM schema wat ik strikt volg thuis staat nu even op pauze.

Pagina: 1 ... 388 ... 406 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.