xray79 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:10:
@
Hartloper hoe zou je die marathon tempo’s dan opbouwen? Stel je wil de M in 4 uur lopen is tempo 5:35 ongeveer dus alle loopjes doe je dan op 6:00 of trager. Ga je dan de duurlopen langzaam met M tempo blokken uitbreiden of zelfs nog snellere blokken erin doen?
Ik heb nu 2x voor M getraind en vorig jaar niet genoeg kilometers kunnen maken dus kwam na 4u25 ofzo binnen. Geen echte spierpijn dagen erna dus kon harder maar tempo hardheid zat er dus denk ik niet in. Dit jaar wil ik revanche maar erg druk op werk dus de kilometers maken wordt een uitdaging. Ik wil ook nog 2x p.w. sportschool doen omdat ik merk dat dit wel preventief helpt mbt blessures etc.
Heb nu het Garmin training schema in mijn Epix gezet en ga die volgen maar vraag me af wat je tempo blokken zijn.
Enkele voorafgaandelijke bedenkingen:
- mijn mening is ook maar mijn mening, er zijn tientallen manier waarop je een marathontraining kan opbouwen. Maar aangezien je mijn mening vraagt, geef ik ze met plezier.
- je moet trainen op het niveau dat je hebt, niet op het niveau dat je wil hebben.
- heel belangrijk: "there's no substitute for mileage" ofwel je kan NIET compenseren voor een gebrek aan trainingskilometers door sportschool of één of ander magische workout (bijvoorbeeld een lange duurloop met blokken marathontempo erin

). Als je een goede marathon wil lopen moet je kilometers maken.
- een marathon is 99,99% aeroob, je moet vooral uithouding hebben. En een realistisch doel. Als je niet genoeg getraind hebt voor een bepaald tempo dan ga je dat geen ganse marathon volhouden. Dat heeft niks te maken met "tempohardheid" en alles met voldoende getraind hebben.
- ik ga mijn mening geven maar ik heb het gevoel dat je toch je Garminschema gaat volgen, geen probleem.
Hier komt-ie ->
Ik zou de lange duurloop ZONDER blokken in marathontempo doen. Ja, de profs doen dat wel, en snellere marathonlopers doen dat ook , maar jij bent geen beide. De lange duurloop aan 6:00/km lopen en beperken tot 3 uur. In jouw geval is dat dus 30km.
Loop je langer dan 3 uur of steek je in de lange duurloop blokken aan marathontempo dan ga je teveel vermoeidheid opbouwen en dat gaat de training van de week erop hypothekeren, en dan schiet je je doel voorbij. Als je erin slaagt om een keer of 3 de 30 km aan te tikken gaat dat al mooi helpen voor de marathon.
Ik zou 1 x per week een duurloop doen met de eerste keer 2 x 1 km aan marathontempo erin, en dat geleidelijk opbouwen tot je 2 x 6 km aan marathontempo loopt in een loop van ongeveer 16km. Dus een aparte training, niet tijdens de lange duurloop.
Naast die lange duurloop (die je geleidelijk opbouwt tot 30km) en die minder lange duurloop waarin je blokken aan marathontempo steekt, doe je zoveel kortere rustige loopjes als je drukke leven toelaat. Het lijkt misschien alsof die trainingen niet zo belangrijk zijn omdat ze weinig spectaculair zijn, maar dat is niet zo. Ze zijn heel belangrijk om je totaal aantal kilometers te verhogen.
Ik lees tussen de regels dat je niet zoveel keer per week gaat hardlopen dus ik denk niet dat er ruimte is voor een wekelijkse training met tempo's sneller dan marathontempo.
De sportschool ofwel volledig dumpen en vervangen door 2 rustige loopjes of op zijn minst beperken tot 1 x per week.
[
Voor 3% gewijzigd door
Hartloper op 05-07-2025 19:03
]