Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:08
Secsytime schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:41:
[...]

Zoom fly 6 is voor mij niet in de aanbieding? Heb je een linkje?
Snap dat je hem niet kunt vinden. De naam is niet zo duidelijk geschreven. Betreft de Jakob Ingebrigtsen special edition.

https://www.zalando.nl/ni...t-grey-n1242a2wg-q11.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-07 15:05
Hartloper schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:05:
[...]

@DeCo en @sander_g ik heb het hierboven over échte prestatieverbetering, dus wedstrijdtijden die verbeteren; ik heb het niet over het getalletje van de Garmin VO2max. Ik liep recent een PR van een halve minuut op de 10km, maar volgens Garmin is mijn VO2max 3 punten lager dan bij mijn vorige PR, ja dat zal me worst wezen.
Natuurlijk gaat het in hoofdlijnen om een trend van je vo2max en kan de prestatie op een dag positief of negatief beïnvloed worden door allerlei factoren. Maar de waarde, of liever trend, van de vo2max is wel degelijk één van die factoren.

Die relatie tussen prestatie en vo2max is bij mij duidelijk zichtbaar. Ik kan met de vo2max waarde die ik in de winter had niet de prestatie lopen die ik nu loop.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:51
Bij mij is er meestal ook een verband, maar het algoritme is enkele maanden geleden veranderd, mijn VO2max schoot toen naar beneden (terwijl ik hetzelfde bleef doen) en ik heb dat maar gedeeltelijk kunnen ophalen., hoewel de conditie vergelijkbaar is, of op korte afstanden zelfs beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:49
ArjenIsM3 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:14:
[...]

Snap dat je hem niet kunt vinden. De naam is niet zo duidelijk geschreven. Betreft de Jakob Ingebrigtsen special edition.

Volle mep in mijn maat (47) helaas 🤣

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
xray79 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:10:
@Hartloper hoe zou je die marathon tempo’s dan opbouwen? Stel je wil de M in 4 uur lopen is tempo 5:35 ongeveer dus alle loopjes doe je dan op 6:00 of trager. Ga je dan de duurlopen langzaam met M tempo blokken uitbreiden of zelfs nog snellere blokken erin doen?
Ik heb nu 2x voor M getraind en vorig jaar niet genoeg kilometers kunnen maken dus kwam na 4u25 ofzo binnen. Geen echte spierpijn dagen erna dus kon harder maar tempo hardheid zat er dus denk ik niet in. Dit jaar wil ik revanche maar erg druk op werk dus de kilometers maken wordt een uitdaging. Ik wil ook nog 2x p.w. sportschool doen omdat ik merk dat dit wel preventief helpt mbt blessures etc.
Heb nu het Garmin training schema in mijn Epix gezet en ga die volgen maar vraag me af wat je tempo blokken zijn.
Enkele voorafgaandelijke bedenkingen:
- mijn mening is ook maar mijn mening, er zijn tientallen manier waarop je een marathontraining kan opbouwen. Maar aangezien je mijn mening vraagt, geef ik ze met plezier.
- je moet trainen op het niveau dat je hebt, niet op het niveau dat je wil hebben.
- heel belangrijk: "there's no substitute for mileage" ofwel je kan NIET compenseren voor een gebrek aan trainingskilometers door sportschool of één of ander magische workout (bijvoorbeeld een lange duurloop met blokken marathontempo erin ;) ). Als je een goede marathon wil lopen moet je kilometers maken.
- een marathon is 99,99% aeroob, je moet vooral uithouding hebben. En een realistisch doel. Als je niet genoeg getraind hebt voor een bepaald tempo dan ga je dat geen ganse marathon volhouden. Dat heeft niks te maken met "tempohardheid" en alles met voldoende getraind hebben.
- ik ga mijn mening geven maar ik heb het gevoel dat je toch je Garminschema gaat volgen, geen probleem.

Hier komt-ie ->

Ik zou de lange duurloop ZONDER blokken in marathontempo doen. Ja, de profs doen dat wel, en snellere marathonlopers doen dat ook , maar jij bent geen beide. De lange duurloop aan 6:00/km lopen en beperken tot 3 uur. In jouw geval is dat dus 30km.
Loop je langer dan 3 uur of steek je in de lange duurloop blokken aan marathontempo dan ga je teveel vermoeidheid opbouwen en dat gaat de training van de week erop hypothekeren, en dan schiet je je doel voorbij. Als je erin slaagt om een keer of 3 de 30 km aan te tikken gaat dat al mooi helpen voor de marathon.

Ik zou 1 x per week een duurloop doen met de eerste keer 2 x 1 km aan marathontempo erin, en dat geleidelijk opbouwen tot je 2 x 6 km aan marathontempo loopt in een loop van ongeveer 16km. Dus een aparte training, niet tijdens de lange duurloop.

Naast die lange duurloop (die je geleidelijk opbouwt tot 30km) en die minder lange duurloop waarin je blokken aan marathontempo steekt, doe je zoveel kortere rustige loopjes als je drukke leven toelaat. Het lijkt misschien alsof die trainingen niet zo belangrijk zijn omdat ze weinig spectaculair zijn, maar dat is niet zo. Ze zijn heel belangrijk om je totaal aantal kilometers te verhogen.

Ik lees tussen de regels dat je niet zoveel keer per week gaat hardlopen dus ik denk niet dat er ruimte is voor een wekelijkse training met tempo's sneller dan marathontempo.

De sportschool ofwel volledig dumpen en vervangen door 2 rustige loopjes of op zijn minst beperken tot 1 x per week.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 05-07-2025 19:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:09
Recent voor nieuwe schoenen gaan kijken voor de Amsterdam Marathon.
Een aantal carbon schoenen geprobeerd en uiteindelijk was de Adidas adios pro 4 wat betreft pasvorm het fijnste. Ook probeerde ik de Boston 13, die ik in de winkel niet heel anders vond voelen dan de supernova prima's, althans te weinig verschil (uiteraard kun je in 10m op en neer in een winkel geen echt vergelijk maken).
De Evo SL ook geprobeerd en die voelde wel goed.
Ik moet voor de marathon nog heel wat KM maken en all redenerend in de winkel kwam ik tot het idee dat het zonde is om veel trainings KM te maken op de adios pro 4, daarom besloot ik om eerst een trainingsschoen te kopen voor naast de Supernova's, dat werd de Evo SL.
Plan om dan over 1.5 maand de Adios pro 4 er bij te halen.

Nu drie keer gelopen op de Evo SL, 6-10-18 km en moet zeggen een hele fijne schoen die ook nog relatief snel is. Ook op de wat langere afstand blijft die fijn aanvoelen.
Ben nu ook heel benieuwd geworden naar de pro 4.

Zo zie je maar, straks dus toch een schoenrotatie van 3 paar :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
https://runrepeat.com/adidas-adizero-adios-pro-4

De Adios Pro 4 heeft blijkbaar de hoogste energieteruggave van alle geteste modellen (80%). De Vaporfly 4 staat op de tweede plaats met 78%. De Evo SL scoort ook heel goed met 75%.
Het is dat ik de Evo Pro 1 heb (en in augustus de Evo Pro 2 hoop te kopen) anders zou ik zeker die Adios Pro 4 eens willen proberen. Ik heb in de winkel ooit een oudere versie van de Adios Pro getest en vond die minder zacht en minder goed dan de toenmalige Vaporfly, maar blijkbaar is de Pro 4 nog een stuk beter dan de Pro 3.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:47
Vanavond toch maar mijn 1ste 10k gedaan. Was wat gammel, hele dag geklust in huis dochter, dus eigenlijk niet veel zin. Maar ik kreeg het ding in mijn Garmin niet verplaatst naar morgen. Dus toch maar rond 2000 gestart. Nu eens met verstand lopen, dus wat wordt aangeraden 1/3 kijkend naar je hartslag, 1/3r op gevoel verder lopend en laatste 1/3 gewoon gaan zoals het gaat. En zo hoopte ik op max 60min. uit te komen.
Eerste 3km was echt even werken, maar hield tempo wat laag, daarna 4km wind tegen, maar kon tempo wel vast houden dat ik daarvoor ook had. Zat na 5km op de 30 minuten en het ging goed.
Laatste 3 km kon ik versnellen waarbij de laatste km zelfs nog sneller kon en ik mijn laatste 400 meter onder de 5/km kon lopen. 2de 5km deek ik in net geen 25 minuten, waardoor ik op een tijd uit kwam van 54.28.
Niet gek denk ik voor een bijna 64 jarige die nu 11 weken hard loopt.

Next goal. halve marathon?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
(een beetje vertraagd, maar ja, druk druk druk)

Het afgelopen jaar heb ik amper gepost. Mijn posts gingen voornamelijk over mijn achillespeesblessure, die ik in mei vorig jaar opliep. Het afgelopen jaar heb ik meerdere manueel therapeuten en artsen bezocht, geëindigd bij een sportarts. Chronologisch is het volgende bij mij rechtgezet/vrijgemaakt:
- kuitbeen en sprongbeen
- kuitbeen en sprongbeen (opnieuw) en een vlies dat klem zat tussen kuitbeen en scheenbeen
- os cuboidem (een kubusvormig bot in de enkel)
- linkerheup en rechterheup.

in mei mocht ik voor het eerst sinds januari weer voorzichtig gaan lopen, inmiddels mag ik weer drie kwartier lopen en intervallen doen. De achillespees is soms nog gevoelig, dit gaat tijdens het lopen ook weer weg en zodra ik stop is het zeker weg. Wanneer ik 's ochtends opsta is de onderste kuitspier een beetje stijf, maar pijn doet het niet. Ik heb niet de indruk dat de intensiteit of duur van een training van invloed is op de achillespees.

Elk jaar organiseert mijn atletiekvereniging een kleine triathlon, SwimBikeRun genaamd. Mijn broer had mij gevraagd om met hem een team te vormen. Ik zou zwemmen en hardlopen, hij zou fietsen. Er waren ook individuele deelnemers.
Het zwemmen ging veel slechter dan verwacht, echt heel slecht, maar gelukkig zaten er in andere teams mensen die nog langzamer zwommen, ik tikte aan als vierde van de teams. Mijn broer fietse heel goed en gaf over als tweede.

En toen mocht ik eindelijk weer lopen. Maar welk tempo? Ik had een paar intervallen gedaan en een halve kilometer met een tempo van zo'n 4:00/km gelopen, maar dit parcours was zo'n 6 kilometer.
Het begin was heel voortvarend, toen ik op mijn horloge keek, zag ik een tempo van 3:40. Iets rustiger aan dus. Een stuk voor me zag ik twee mannen lopen. Ik zette een tempo in waarmee ik ze in kon halen en dat ik vol dacht te kunnen houden. En dat lukte, in totaal heb ik in de eerste ronde van ongeveer 2 kilometer 3 lopers ingehaald. In volgende ronden heb ik er meer gepasseerd, maar die waren na mij gestart.
De kilometers tikten voorbij van iets boven de 4:10. Gefinisht als tweede team en de derde tijd gelopen. Het gemiddelde tempo was 4:13/km.
Dat was een mooie eerste loop en ik hoop dat die achillespees zich goed houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@hardloper

Vraagje ; ik lees hierboven iets van je over de Garmin coach. Nu heb ik dat ook gebruikt, maar eigenlijk deed ik, zeker de eerste 6 weken, maar een dotje qua hartslag en dat spul. Met mijn adhd loop ik pas lekker als ik hardloop. Zo liep ik eerste weken 5.00/km, duidelijk veel te hard als ik naar hartslag kijk. Nu is dat laatste 4 weken vebeterd

Nu lees ik over aerobe training, mijn Garmin zegt dat dat ik ,oet onttrainen.
Maar dan zegt mijn Garmin ; hardlopen, lekker tempo. Wat is een lekker tempo.
K lees dat aeroob ergens tussen 70-80% van je max hartslag moet zijn. Maar moet ik dan de hartslag aanhouden waarvan mijn Garmin vindt dat het die is ( zo ergens rond de 162, of moet ik de hartslag aanhouden die ik wel eens heb met hardlopen als het goed prut gaat (rond de 174).

Oftewel, kun je wat verwijzen naar verduidelijkend leesvoer, dat ook nog eens in Jip/Janneke taal staat? Ik vermoed nl nog steeds dat ik te hard ga en dat mijn hartslag te hoog is. Zit veelal in oranje zone op mijn Garmin. Maar anders heb ik het gevoel dat ik echt niks doe.

Voor mij is hardlopen iets casual dat ik 3 keer in de week die naast 2 keer in de week kickboksen (dat ik bijv veel leuker vind)

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 05-07-2025 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Als je gewoon 3x per week hardloopt om fit te blijven of om wat voor reden dan ook, maar je doel is niet om sneller te worden, dan zou ik die Garmin negeren en gewoon het tempo lopen wat je prettig vindt.

Zo ben ik een jaar of 10 geleden ook begonnen, ik liep 3 x per week 9 km en voelde me hartstikke fit.
Daar had het bij kunnen blijven - niks mis mee - maar toen begon ik gerichter te trainen voor mijn eerste marathon (die niet zo goed verliep, maar dat is weer een ander verhaal).
Toen liep ik een tempo waar ik me prettig bij voelde, een tempo waarbij ik na afloop het gevoel had iets gedaan te hebben: grijze zone dus zoals bijna alle beginners.

Die Garmin hartslagzones zijn helemaal niet zo betrouwbaar, en zelfs het concept van hartslagzones op zich is maar matig betrouwbaar. Dat is de korte versie, een link naar de wetenschappelijk uitleg is enkele weken geleden door een mede-Tweaker hier gepost.

Je bent 11 weken aan het hardlopen, je gaat sowieso verbeteren. Ik zou op gevoel hardlopen, me niet fixeren op die Garmin hartslagzones. Die zijn gebaseerd op gemiddelden, en ben jij gemiddeld ;) ?
Mijn stokpaardje: mensen hebben veel te veel vertrouwen in hun Garmin. Zo slim is dat toestel helemaal niet !

Als ik dan toch een raad mag geven qua tempo, dan zou ik 2x per week iets rustiger lopen dan je spontaan zou doen (incl. de lange duurloop die je zal moeten uitbreiden als je naar de halve marathon wil gaan), en 1x per week mag je wat steviger doorlopen.
En vooral, bouw het heel geleidelijk op, vaak verbetert je conditie sneller dan je pezen en spieren zich kunnen aanpassen, en je wil niet geblesseerd raken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

sander_g schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:22:

Die relatie tussen prestatie en vo2max is bij mij duidelijk zichtbaar. Ik kan met de vo2max waarde die ik in de winter had niet de prestatie lopen die ik nu loop.
Meet jij dan periodiek je VO2max in een sportlab met masker en alles?

Want VO2max zoals Garmin het voorstelt is niets anders dan een inschatting van je prestatie. Daarin zit dus VO2max, maar ook LT2 en loopeconomie. Als je VO2max niet verbetert maar loopeconomie wel, zal Garmin dat reflecteren in een verhoogde "VO2max".

Niet alleen wordt er te veel waarde gehecht aan VO2max, maar wat Garmin VO2max noemt is van alles, maar niet je VO2max.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
kenneth schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Meet jij dan periodiek je VO2max in een sportlab met masker en alles?

Want VO2max zoals Garmin het voorstelt is niets anders dan een inschatting van je prestatie. Daarin zit dus VO2max, maar ook LT2 en loopeconomie. Als je VO2max niet verbetert maar loopeconomie wel, zal Garmin dat reflecteren in een verhoogde "VO2max".

Niet alleen wordt er te veel waarde gehecht aan VO2max, maar wat Garmin VO2max noemt is van alles, maar niet je VO2max.
Ja, laten we de manier waarop de verschillende manieren waarop de horlogefabrikanten vo2max berekenen ter discussie stellen. Want dat is nog niet eerder gedaan. >:)

Mijn werkelijke vo2max heb ik in een sportlab gemeten, met masker. De waarde toen kwam goed overeen met het getalletje waar Garmin mee kwam. Maar het gaat mij ook niet om het enkele getal zelf, maar om de trend. Die trend correleert goed met mijn prestaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

sander_g schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:18:

Die trend correleert goed met mijn prestaties.
Dat geloof ik. Maar dat zegt dan niets over de trainingen die daarbij helpen. Deze discussie begon over VO2max-trainingen, waarmee je VO2max hoger wordt/kan worden. Maar voor hetzelfde geld gaat je "VO2max" omhoog omdat de lactaatcurve naar rechts schuift.

Waar lactaatmetingen iets zeggen over het effect van drempeltrainingen, en een ademgasanalyse iets over het effect van VO2max-werk, doet "VO2max" dat dus niet omdat het niet alleen niets meet, maar ook omdat het andere variabelen meeneemt.

Daarmee correleert "VO2max" inderdaad met prestaties, het correleert alleen niet met VO2max, dat wat het suggereert te meten.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hartloper schreef op zondag 6 juli 2025 @ 06:27:
Als je gewoon 3x per week hardloopt om fit te blijven of om wat voor reden dan ook, maar je doel is niet om sneller te worden, dan zou ik die Garmin negeren en gewoon het tempo lopen wat je prettig vindt.
Ik lees je. Maar ding is, mijn Garmin is wel mijn leidraad voor de trainingen. Kan ik die gewoon blijven volgen en enkel die hartslag negeren? Maar wel zorgen dat ik aeroob blijft?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sander_g
kenneth schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:43:
[...]
Daarmee correleert "VO2max" inderdaad met prestaties, het correleert alleen niet met VO2max, dat wat het suggereert te meten.
Prima. Noemen we het voortaan de "Garmin Performance Indicator ™"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
maartend schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Ik lees je. Maar ding is, mijn Garmin is wel mijn leidraad voor de trainingen. Kan ik die gewoon blijven volgen en enkel die hartslag negeren? Maar wel zorgen dat ik aeroob blijft?
J

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
maartend schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Ja natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thnx. Dan zal ik toch tiojdens sommige dagen mijn tempo moeten verlagen om in dat aerobe te blijven

Afijn, zoals gezegd, wel gisteren lekker gelopen.

Grappig, gerafiek zegt veel. Moet wel eens kijken hoe ik mijn tempo vlakker kan houden, hoewel er ook stukjes dijk op en af zitten en veel wind tegen somsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua9Them78q2fxAxRdH_cCy1FbPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwxH21oyImgKF6I3YefJ8Zui.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door maartend op 06-07-2025 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ArjenIsM3 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:14:
[...]

Thnx! Das een no-brainer voor 95 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Philo Melos schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Thnx! Das een no-brainer voor 95 euro!
Zeker! Vind het ook nog de mooiste kleur. Had hem eerder al eens besteld maar teruggestuurd want eigenlijk nog niet toe aan zo'n snelle schoen. Maar voor dit geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-07 23:04

Secsytime

Automagisch

ArjenIsM3 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:22:
[...]

Zeker! Vind het ook nog de mooiste kleur. Had hem eerder al eens besteld maar teruggestuurd want eigenlijk nog niet toe aan zo'n snelle schoen. Maar voor dit geld..
Dank voor het delen inderdaad! Heb ook een paartje besteld. Van de Zoom fly 3 heb ik een paar of 5 versleten, was lange tijd mijn favoriet. Tot de eerste endorphin speed uitkwam :+ (die mutant kleurstelling was ook echt 🔥🔥🔥)

Wilde de nieuwe 6 al een poos proberen, maar vond de msrp een te hoog bedrag voor een gokje. Na de 3 hebben ze mijns inziens namelijk geen goede zoom fly meer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Secsytime schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:15:
[...]

Dank voor het delen inderdaad! Heb ook een paartje besteld. Van de Zoom fly 3 heb ik een paar of 5 versleten, was lange tijd mijn favoriet. Tot de eerste endorphin speed uitkwam :+ (die mutant kleurstelling was ook echt 🔥🔥🔥)

Wilde de nieuwe 6 al een poos proberen, maar vond de msrp een te hoog bedrag voor een gokje. Na de 3 hebben ze mijns inziens namelijk geen goede zoom fly meer gemaakt.
Deze krijgen wel goede recensies. Hopelijk bevallen ze. De nieuwe Endorphin Speed 5 heb je ook weer in die Mutant kleuren, ook vet ja. Irriteerde me alleen aan de harde hak (heel counter) daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

ArjenIsM3 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:22:
[...]

Deze krijgen wel goede recensies. Hopelijk bevallen ze. De nieuwe Endorphin Speed 5 heb je ook weer in die Mutant kleuren, ook vet ja. Irriteerde me alleen aan de harde hak (heel counter) daarvan.
Holy 💩 de endorphin speed 5 zijn 200 €?

Ik moest natuurlijk meteen even kijken naar die mutant kleurstelling, die is wel 🔥🔥🔥. Toch maar even wachten tot ze in de aanbieding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:49
Ik zit een beetje te kijken naar de Singelloop in Utrecht. Zou dan mogelijk een halve marathon willen lopen, maar wil het nog even aankijken qua trainen.

Iemand bekend met deze loop? En in hoeverre loopt dit naar verwachting snel vol?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Vandaag een hoop lol gehad bij de Leenderbos trail 15,7 km.
Het was miraculeus droog bij mijn start. Zo kon ik droog warm lopen. Voor de rest vooral regen, natheid en plassen gezien maargoed. Het was nu niet koud dus geen last van gehad.

Genoten van de route. Meestal duidelijk uitgepijld, leuke single tracks, heuveltje hier en daar, beetje heide. Prachtig bos.

Ik had me voorgenomen om het rustig aan te doen maar met gemiddeld 4.52 per km is dat niet echt gelukt lol.
Nu lekker genieten van de moeie beentjes.

Ik merkte trouwens echt wel profijt van de krachttraining en core stability. Meer controle, net die extra aanzet heuvelop of na een bocht. Beviel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:24
Na nog geen 60 kilometertjes heeft er een stukje profiel van mijn Hoka Cielo X1 2.0 los gelaten. Dat lijkt me toch niet de bedoeling... 🙁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55BbHpFKgtRXY5X0DQqO6tfwijg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBoDu9TbBpjZemYQvEGQluwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:39

vhal

ಠ_ಠ

Het is een HOKA, die slijten al als je er naar kijkt :+ Ik heb ooit de Arahi gehad maar dat was eveneens huilen met de pet op. Geen idee waar je ze hebt gekocht maar een berichtje sturen naar de winkel kan geen kwaad, 60km is wel heel weinig.

Vandaag heb ik m'n vrouw gepaced naar een mooie 28'30 op de 5km. Haar beste tijd lag ergens in 30". Helemaal blij was ze en ik ook wel wetende dat ze van blessure naar blessure liep. Na wat lichte dwang om toch eens een fysiotherapeut te bezoeken, gaat het steeds beter en dat is ook wel fijn om te zien.

Enige nadeel is dat we nu moeten gaan plannen wie wanneer kan gaan hardlopen :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Secsytime schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:25:
[...]

Holy 💩 de endorphin speed 5 zijn 200 €?

Ik moest natuurlijk meteen even kijken naar die mutant kleurstelling, die is wel 🔥🔥🔥. Toch maar even wachten tot ze in de aanbieding zijn.
Yep, die zijn weer in prijs gestegen. Ik vind de Endorphin Pro 4 eigenlijk de betere en vaak goedkopere schoen. Wel een stukje stijver want carbon ipv nylon natuurlijk maar dat is de Zoom Fly 6 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
vhal schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:36:
Het is een HOKA, die slijten al als je er naar kijkt :+ Ik heb ooit de Arahi gehad maar dat was eveneens huilen met de pet op. Geen idee waar je ze hebt gekocht maar een berichtje sturen naar de winkel kan geen kwaad, 60km is wel heel weinig.
Ik loop ook veel op Arahi's. Hierover ben ik best tevreden. Loop er zonder problemen een kilometer of 1.000 op.

Deze carbon Hoka's heb ik via Marktplaats. Ik zal zoeken of ik de betreffende chat nog heb om te vragen waar ze gekocht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Dus je hebt ze tweedehands gekocht op Marktplaats ? Die zool ziet er eerder uit alsof er pakweg 800 km op gelopen is. Of alsof er op gravel mee gelopen is, daar zijn deze niet voor gemaakt.

Voor wat het waard is, de enige schoenen die ik ooit een stuk boven de 1000km heb getild waren Hoka's.
Momenteel heb ik in mijn rotatie Cliftons (500km) en Challenger ATR7 (350km) en geen van beide vertoont slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:27
HenRun schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:37:
Na nog geen 60 kilometertjes heeft er een stukje profiel van mijn Hoka Cielo X1 2.0 los gelaten. Dat lijkt me toch niet de bedoeling... 🙁

[Afbeelding]
Land je op je hak en loop je veel over onverhard / schelpenpaden?

Dat vindt dat ‘naakte’ schuim niet zo leuk waar dat stukje profiel op zit.

Alsnog zou dit niet al moeten zijn na 60km. Eerder 200km+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
Hartloper schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:39:
Dus je hebt ze tweedehands gekocht op Marktplaats ? Die zool ziet er eerder uit alsof er pakweg 800 km op gelopen is. Of alsof er op gravel mee gelopen is, daar zijn deze niet voor gemaakt.
De verkoper zaten de schoenen net te krap en hij was te laat met retourneren. Ze zagen er nog als nieuw uit. Ik heb een halve marathon over nat wegdek gelopen. Ondergrond was grotendeels verhard, asfalt, klinkers, stoep, misschien af en toe was losse steentjes.

Het schuim oogt inderdaad erg kwetsbaar. Ik was een haklander, maar sinds ik mezelf kleinere passen/hogere cadans heb aangeleerd een stuk minder.

[ Voor 7% gewijzigd door HenRun op 07-07-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
HenRun schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:07:
[...]

De verkoper zaten de schoenen net te krap en hij was te laat met retourneren. Ze zagen er nog als nieuw uit. Ik heb een halve marathon over nat wegdek gelopen. Ondergrond was grotendeels verhard, asfalt, klinkers, stoep, misschien af en toe was losse steentjes.

Het schuim oogt inderdaad erg kwetsbaar. Ik was een haklander, maar sinds ik mezelf kleinere passen/hogere cadans heb aangeleerd een stuk minder.
Volgens de uitgebreide review van RunRepeat zou het rubber / het profiel / 'outsole' voldoende bescherming moeten bieden en relatief meer dan andere superschoenen.

Je zou dat stukje profiel vast kunnen lijmen met wat secondelijm en kijken hoe dat verder gaat. Maar weet niet zeker wat secondelijm doet met het schuim, of dat wellicht gaat 'branden'.

Waarschijnlijk een beetje pech qua kwaliteitscontrole. Bij mijn Nike Invincible 2 ligt nu de zool er ook af (lijm liet los), terwijl ik dat bij 3 paar ervoor dat nooit is gebeurd (met 800km+).

Daarvan wil ik proberen ze ook te lijmen want de zool is verder goed en het is overduidelijk zichtbaar waar de oude lijm zat. Alleen nog even kijken welke lijm geschikt is voor zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:58
Als je zoiets wil lijmen dan zou ik goed ontvetten en contactlijm gebruiken. Dat blijft namelijk droog ook nog enigszins flexibel, in tegenstelling tot de meest seconde lijmen. Bison Tix zou wel eens geschikt kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-07 11:30
Ik had laatst ook bij mijn Hoka Clifton One9 dat zo'n inleg strookje los kwam van de zool. Echter gebruikte ik deze schoen niet als hardloopschoen maar als casual schoen. Dus mogelijk dat het niet eens met de belasting/slijtage te maken heeft maar met inferieure bouwkwaliteit. Aangemeld voor garantie bij Hoka en m'n geld retour gekregen. Ik wilde het paar opnieuw gaan bestellen maar ik twijfel nu bij het zien dat meerdere mensen dezelfde ervaring delen.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• karsb23
Afgelopen weekend was het eindelijk zover. Mijn eerste trailwedstrijd-avontuur. Ik had me -net zoals 123 anderen- ingeschreven voor de "Challenge Short" wat inhoud dat er een wedstrijd op zaterdagochtend (19K, 565m D+), zaterdagavond in het donker (9K, 233m D+) en zondagmiddag (11K, 331m D+) gelopen wordt. Vrijdagmiddag reden we (mijn vriendin/supporter en ik) van file naar file naar Houffalize in de Belgische Ardennen voor de Chouffe Trail, we kwamen dus niet heel ontspannen aan. Snel het mandje in want de eerste wedstrijd staat al om 10 uur gepland.

De wekker ging om 7 uur en erg goed geslapen, altijd fijn aan het begin van een intensief weekend. Op het gemak wat ontbijten en daarna de trailrugzak vullen met alle benodigdheden van de 19K. 3 gelletjes, 1L water met elektrolyten, petje, poles en een opvouwbare drinkbeker. De laatste twee dingen alsook de rugzak waren nieuw voor mij ten opzichte van mijn laatste marathon-avontuur. Een uurtje voor de wedstrijd kwamen we aan, geen rij voor het wedstrijdsecretariaat voor het startbewijs, dat scheelt! Na het startnummer opgespeld te hebben, even rondje joggen om de spieren wat los te krijgen. Voornamelijk gefocused op het warmzetten van de liezen die bij mij altijd wat blessure-gevoeliger zijn, met de zon aan de hemel en een graad of 22 was ik direct al aan het zweten. Als snel was het 10 uur en klonk het startschot. De organisatie werkte met een rolling-start wat inhoudt dat er 1 à 2 tegelijk over de start mogen in groepen van ongeveer 25 à 30 deelnemers en daarna wachten ze een aantal seconden voor de volgende groep. Op deze manier proberen ze een beetje filevorming te voorkomen op de smalle singletracks die voornamelijk aan het begin van de route aanwezig waren. Mijn start was ongeveer 7 minuten later, ik denk dat er zo'n 150 deelnemers mij voor waren gegaan. In totaal deden er 667 deelnemers aan deze wedstrijd mee.

In de eerste kilometer diende het eerste klimmetje zich al snel aan, direct twijfelde ik of ik de poles er al bij moest pakken. Ik zag op mn horloge dat de klim niet zo lang meer was dus ik liet de poles nog even opgeborgen. Ik merkte dat de kuiten al vrij snel volliepen, toch de poles maar gereed moeten hebben? Afin, daarna kwam een leuke singletrack met veel boomwortels, brandnetels, watertjes. Helaas was het alsnog vrij druk voor mij dus zodra het een beetje omhoog ging, stroopte het al snel op. Dit is misschien ook mijn redding geweest want mijn kuiten kwamen hier ook wel weer een beetje bij. Na de singletrack kwam er een heel stuk landbouwwegen door de mooie ardennen, ik heb mijn ogen uitgekeken! Ondertussen vielen er wat gaten en heb ik ook wat mensen in kunnen halen. Ik sloot aan bij een groep die lekker doorstapten. Ik heb voornamelijk gekeken naar hun hoe hun deden afdalen, want dit was bij mij nog erg angstig en houterig op de hogere snelheden. Uiteindelijk kon ik de groep hier dan ook niet bijhouden en zakte ik wel een stuk terug. Op de vlakke stukken was ik dan weer een stuk sterker en kon ik weer snel aanhaken. Ook de stukken omhoog gingen met goed af met de poles, die kunnen je bovenbenen en kuiten echt ontzien als het nodig is, de rest van de route zitten die dingen juist een beetje in de weg. Na 11 kilometer kwamen ik bij de eerste en enigste bevoorrading van de wedstrijd aan, het was al vrij druk en je moest zelf je water tappen uit jerrycans, dat is wel even wennen ten opzichte van een marathon waar het uitgedeeld wordt. Ik had geen zin om te wachten en ben doorgelopen; ik had toch nog genoeg water en voeding om de wedstrijd af te maken. Daarnaast waren de laatste kilometers voonamelijk afdalen met een paar kleine klimmetjes dus dat zou wel moeten lukken. Dat afdalen ging me gedurende de wedstrijd steeds beter af en ik begon al wat meer controle te krijgen door kleine stapjes te maken en minder te remmen. Lekker door kunnen lopende gedurende de laatste 9 kilometer zonder alles leeg te lopen, met de komende wedstrijden in het achterhoofd. Uiteindelijk kwam ik in een tijd van 1:54:33 over de finish.
Plaats wedstrijd: 107/667 - tussenstand challenge: 22/123

We liepen op het gemakje terug naar ons verblijf en daar begon één van de lastigste onderdelen van het wedstrijdweekend; rust. Hoe ga ik in hemelsnaam mijn moeie benen zo snel mogelijk kunnen laten herstellen zodat ik in de avond nog eens 9 kilometer kan lopen? Het begon met het aanvullen van de proteïne en koolhydraten en daarna een koude/lauwe douche om de grootste warmte uit het lichaam te krijgen. Daarna lekker een paar uur muziek geluisterd met de beentjes omhoog, het voelde een beetje als vakantie! Daarna een korte herstelwandeling gedaan naar de lokale Italiaan voor een lekker bord pasta. Na het avondeten was het nog meer strijden, ik had geen zin meer en was versleten. Het liefst wilde ik gewoon gaan slapen. Uiteindelijk heb ik ook nog een half uurtje m'n ogen dicht gehad. Daarna nog een bakkie koffie en een banaan. Ik begon er weer zin in te krijgen. De benen voelde ook weer verrassend goed, alsof ze wisten dat ze er weer tegenaan moesten.

De tweede wedstrijd begon om 22:00 en naast de standaard-bepakking van de ochtend was nu ook een hoofdlamp toevoegd, daarentegen had ik de poles dit keer thuisgelaten. Ik starte nu in de tweede groep van 25-30 deelnemers dus dit keer redelijk vooraan, dat loopt een stuk prettiger. Ik had voor de wedstrijd nog met twee meer ervaren trailrunners gesproken en die hebben me nog voorzien van wat tips bij afdalen én lopen in het donker. Die tips heb ik ter harte genomen tijdens de 9 kilometer lange night trail. Hier zat rond kilometer 3 een hele stijle klim in met 120 hoogtemeters in een kleine 850 meter. Met korte wandelpassen kwam ik hier redelijk goed doorheen. Daarna was het voornamelijk glooien door de heuvels, heel gaaf om al die lichtjes door het bos te zien gaan. Zelf had ik een hoofdlamp gebruikt van eerdere long-distance-walk. Hierbij was toentertijd het aantal lumen niet van belang maar bij trailrunnen is dit des te belangrijker. Mijn hoofdlamp was in vergelijking met de andere een sfeerlichtje. Dit was voornamelijk irritant als iemand achter je liep, dan liep je namelijk in je eigen schaduw. De laatste 2 kilometers waren voornamelijk technisch afdalen. Met beperkt zicht door mijn sfeerlamp ging het allemaal een stuk meer op gevoel en minder op controle. Uiteindelijk zonder kleerscheuren beneden gekomen en gefinished met een tijd van 0:48:12.
Plaats wedstrijd: 27/316 - tussenstand challenge: 15/123

Snel terug naar ons verblijf om de proteïne weer aan te vullen, even te douchen en na te bespreken. Uiteindelijk ging om 00:45 het lichtje uit. Lekker uitgeslapen tot 09:30 dus genoeg tijd gehad om weer enigszins te herstellen. Het was al een paar uur aan het regenen/hozen dus de omgeving zag er heel anders uit dan de dag ervoor. Niets aan te doen en we gaan er weer het leukste van maken. Op het gemak ontbeten en vervolgens ingepland en om 11 uur uitgecheckt. Toen moesten we nog 3 uur overbruggen tot de start van de laatste wedstrijd. We zijn gaan schuilen bij een lokale bakker. Na een uurtje heb ik hier een belegd broodje besteld die helemaal verkeerd viel na de eerste paar happen. Ik werd gelijk misselijk, geen idee waar dit ineens vandaan kwam. Zo snel als ik misselijk werd, zo snel was het ook weer over toen ik naar buiten stapte voor een frisse neus. Dan maar even niets eten. Na nog een uurtje naar de regen te hebben gekeken, was het dan eindelijk zover om richting de start te gaan. Lichte tegenzin vanwege de regen en het momentje bij de bakker maar wel gemotiveerd om het drieluik af te maken.

Dan was daar de start van de laatste trail. Om 14:00 vertrokken met de eerste groep deelnemers. Benen voelde nog wat stijf wat ik met het inlopen er ook niet helemaal uit kreeg. In afwijking van de twee eerdere wedstrijden, zaten bij deze 11K de meeste hoogtemeters in de laatste kilometers. Dat betekent dat ik op het begin nog niet teveel kruit kon verschieten, helemaal niet omdat ik ook niet wist hoe mijn benen het zouden gaan doen. Al met al goed aan kunnen haken bij een groep. Het bleef regenen en de trails waren veranderd in modderpaden. Desondanks had ik best veel grip (en vertrouwen) en heb ik vlot door kunnen lopen. Een stuk van de route was hetzelfde als de eerste wedstrijd, dit hielp ook met wat ik kon verwachten en kon ik het tempo hier beter op aanpassen. Een onderdeel van de afdaling was zodanig stijl dat de organisatie touwen had voorzien om jezelf naar beneden te laten "abseilen". Bij de eerste wedstrijd kwam ik hier langs en snapte ik het nut niet van die touwen, je kon er immers prima naar beneden lopen ondanks dat het relatief stijl was. Echter werd het me ineens duidelijk toen het zo modderig was, en ging ik al abseilend de modderschans af. Vlak voor de klim nog een laatste gelletje. De laatste kilometers klimmen waren voor mijn gevoel het stijlste van het hele weekend en m'n benen waren flink aan het tegensputteren. Gelukkig hadden meer deelnemers hier last van en was het een slakkenrace naar boven. Eenmaal boven aangekomen, was het nog 1,5km alles geven. Volle bak door de modder en plassen denderen, het werd wat onbehouden maar heel erg leuk om te doen. Sommige stukken was het gewoon te blubberig en was het echt schaatsen maar ik heb me toch verbaasd over hoe vlot je nog kan lopen in deze omstandigheden. Uiteindelijk nek aan nek met de 1e vrouw uit het Challenge-klassement naar de finish in een tijd van 1:05:16
Plaats wedstrijd: 22/362 - eindstand challenge: 12/123

Uiteindelijk dus 12e geworden in het klassement. Ik had vooraf niet echt een idee hoe snel ik zou kunnen zijn maar dit had ik zeker niet verwacht. Ik heb voornamelijk heel veel plezier gehad en het was top georganiseerd. Ook heel veel mensen gesproken en de sfeer onderling was ook erg leuk, zeker voor herhaling vatbaar.

Leerpunten:
- Relatief vooraan starten wanneer mogelijk om verkeer op de smalle paden te voorkomen.
- Wanneer wel en geen poles gebruiken tijdens de wedstrijd en/of uberhaupt meenemen voor de wedstrijd.
- Bevoorrading kost tijd, neem zelf alles mee als het een kortere race betreft.
- Bij afdalen de zwaartekracht het werk laten doen, korte pasjes en veel controle maar vooral zo min mogelijk proberen af te remmen.
- Zoek van te voren uit waar de grootste klimmen zitten zodat hier je hier bij je wedstrijdplan rekening mee kan houden.
- Hoofdlamp met veel lumen is wenselijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-07 11:56
xobdorp schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Volle mep in mijn maat (47) helaas 🤣
Nu 119 zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
€95 na invullen van FINALSALES kortingscode :)

Hele nette prijs voor die schoen!
Afgelopen jaren toch de mooiste deals bij Zalando gehaald met dit soort stapelingen van korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:36
Slickk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:58:
[...]

€95 na invullen van FINALSALES kortingscode :)

Hele nette prijs voor die schoen!
Afgelopen jaren toch de mooiste deals bij Zalando gehaald met dit soort stapelingen van korting.
Ja het is echt bizar. Je kan allerlei kortingen combineren. Ik heb gister de adidas supernova rise 2 gekocht voor 53euro (ook icm de ING rentepunten er boven op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:59
karsb23 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:32:
Ik had voor de wedstrijd nog met twee meer ervaren trailrunners gesproken en die hebben me nog voorzien van wat tips bij afdalen én lopen in het donker.
tof verslag, bedankt!
in je leerpunten benoem je denk ik de tips bij afdalen, maar wat waren de tips voor lopen in het donker? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Duclaasie schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:34:
Als je zoiets wil lijmen dan zou ik goed ontvetten en contactlijm gebruiken. Dat blijft namelijk droog ook nog enigszins flexibel, in tegenstelling tot de meest seconde lijmen. Bison Tix zou wel eens geschikt kunnen zijn.
inderdaad, moet flexibel zijn anders is het zo gedaan met de binding. Die Tix of Bison Rubber Repair zou kunnen werken. Op die laatste staat zelfs de zool van een sportschoen. Of een equivalent natuurlijk, bijv van Pattex.

Afbeeldingslocatie: https://lijmwebshop.nl/wp-content/uploads/2023/01/Bison-Rubber-Repair.jpg

Probleem met die lijmen is wel dat ze vaak vrij duur zijn (al snel 10 euro, imo te duur voor een paar ml lijm, maar ze kunnen het er blijkbaar voor vragen) en beperkt houdbaar, dus het is soms de vraag of het financieel aantrekkelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 07-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:30
Afgelopen weekend was wat rustiger met betrekking tot de lange duurloop (iedere 3 weken is er een weekje dat de afstand wat minder is in het schema wat ik volg), dus ik had wat energie over op de zondag. Aangezien het 17 graden en regen was zin om eens wat tempo te maken ipv een rustige duurloop.

Vertrokken met het doel om mijn 10KM PR aan te vallen (55:00). Eigenlijk te snel gestart de eerste kilometers (4:56, 4:59, 5:03, 4:59) en toen ik dat zag mijn doel aangepast naar mijn 5KM PR (26:26) aanvallen en vooral proberen onder de 25 minnuten te duiken (een van mijn jaardoelen).
Uiteindelijk is het prima gelukt onder de 25 te duiken: 24:40.

Het zijn dit soort momenten dat ik pas doorheb hoeveel nut die lange duurlopen hebben. Ik train amper op het snellere werk, maar toch loop ik steeds sneller en sneller op die kortere afstanden.

Aanval op de 10KM komt nog wel een andere keer, die laatste kilometer zat ik flink boven mijn omslagpunt dus na die 5KM was het ook wel redelijk op. Het gemak waarmee ik de eerste 4 KM liep geeft wel vertrouwen dat die 10KM onder de 55:00 ook (makkelijk) moet lukken.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karsb23
Wyke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:15:
[...]

tof verslag, bedankt!
in je leerpunten benoem je denk ik de tips bij afdalen, maar wat waren de tips voor lopen in het donker? :)
De beginnerstip was om lekker achter iemand of een groep te blijven lopen zodat je zelf niet de route hoeft uit zoeken, dat is namelijk net wat lastiger in het donker. Daarnaast was een andere tip om je hoofdlamp net wat naar beneden te laten schijnen zodat je je hoofd een rechterop kan houden tijdens het lopen terwijl je het pad direct voor je verlicht. Dit liep voor mij wel een stuk prettiger dan fysiek mijn hoofd naar beneden te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenRun
ElPaco schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:08:
Het zijn dit soort momenten dat ik pas doorheb hoeveel nut die lange duurlopen hebben. Ik train amper op het snellere werk, maar toch loop ik steeds sneller en sneller op die kortere afstanden.

Aanval op de 10KM komt nog wel een andere keer, die laatste kilometer zat ik flink boven mijn omslagpunt dus na die 5KM was het ook wel redelijk op. Het gemak waarmee ik de eerste 4 KM liep geeft wel vertrouwen dat die 10KM onder de 55:00 ook (makkelijk) moet lukken.
Ik denk dat je zonder veel angst voor 52:00 kan gaan. Hoeveel train je nu en op welk tempo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
MiKeZZa schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:37:
Ik zit een beetje te kijken naar de Singelloop in Utrecht. Zou dan mogelijk een halve marathon willen lopen, maar wil het nog even aankijken qua trainen.

Iemand bekend met deze loop? En in hoeverre loopt dit naar verwachting snel vol?
Wil deze toch even naar voren halen. Hopelijk heeft iemand een beeld bij de inschrijving voor deze wedstrijd? Kan ik veilig nog een tijdje aankijken of trainen icm vakantie haalbaar blijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:21
Bij mij is hardlopen/sporten van 3x per week naar amper 1x per week weggezakt, dit wil ik zeer graag weer oppakken.

Wanneer ik nu weer mijn regulier rondje wil hardlopen (4km), krijg ik toch vrij snel weer een zeurpijn in mijn rechter onderrug.

Iemand hier tips voor met oefeningen om dit snel te tackelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:23

polthemol

Moderator General Chat
Loei123 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:13:
Bij mij is hardlopen/sporten van 3x per week naar amper 1x per week weggezakt, dit wil ik zeer graag weer oppakken.

Wanneer ik nu weer mijn regulier rondje wil hardlopen (4km), krijg ik toch vrij snel weer een zeurpijn in mijn rechter onderrug.

krachttraining/core, rustig opbouwen vanaf 0 ipv doorharken en als het echt heel ernstig/vervelend is: fysio en niet op een forum om medisch advies vragen :P (rug is gewoon een vervelend iets als je daar last van heb, handig om daar iets asap aan te doen).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:21
polthemol schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:15:
[...]

krachttraining/core, rustig opbouwen vanaf 0 ipv doorharken en als het echt heel ernstig/vervelend is: fysio en niet op een forum om medisch advies vragen :P (rug is gewoon een vervelend iets als je daar last van heb, handig om daar iets asap aan te doen).
Ik was er al bang voor, kwestie van meer doen en de rug sterker maken dus. Ergens wist ik dit wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:23

polthemol

Moderator General Chat
Loei123 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:16:
[...]

Ik was er al bang voor, kwestie van meer doen en de rug sterker maken dus. Ergens wist ik dit wel. :P
beetje herstarten is niets mis mee. Met alle respect is 4km per week niet veel. Het is dan misschien beter voor nu je verlies te accepteren en een herstart te doen met een gestructureerde opbouw C25K, start2run met evy, <...vul maar in...>. Je eerste week zit je dan al over de 4km in totaal. Er verschijnen nu studies ook die aantonen dat voor je cardio het niet uit maakt hoeveel je doet in 1 run, 20 * 1 km zou bij wijze van spreke even goed zijn als 1 * 20km. Het algehele volume telt het zwaarste en dan is 4km per week eigenlijk niets. Een voordeel van herstarten is oko nog eens dat je opnieuw structuur krijgt en je meteen je planning hebt liggen om je dagen uit te breiden.

De zeurende pijn in je rug kan door vanalles komen, leeftijd, kantoorwerk, verzin het maar: daar zijn fysio's voor.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:44
MiKeZZa schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:07:
[...]

Wil deze toch even naar voren halen. Hopelijk heeft iemand een beeld bij de inschrijving voor deze wedstrijd? Kan ik veilig nog een tijdje aankijken of trainen icm vakantie haalbaar blijkt?
Twee jaar terug mee gedaan met de 10k, leuke loop. Ging toen wel volgens mij hard, dus dat zal niet minder zijn. Ik had alleen het idee dat er toen geen halve marathon was maar dat het max 10k was. Dus wellicht dat dat verschil maakt voor de inschrijvingen. Vorig jaar waren er voor de 10k volgens mij nog wel plekken te koop op laatste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54
Loei123 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:13:

Ik heb het idee dat men wat terughoudend is met advies geven bij rugklachten. Wat betreft opstarten kan je al genoeg lezen.

Maar mbt je rug, klinkt beetje als overbelasting, ik denk het te herkennen, alleen bij mij was het bij teveel tennis en mogelijk ook hardlopen en hiken door de Alpen. En vervolgens schoot het er flink in tijdens een intense tenniswedstrijd. Dus eigen schuld dikke bult, overbelasting en nu voorlopig dan geen tennis.

Maar nu paar keer fysio bezocht en die adviseerde ook om de romp op te trainen. Het rennen ga ik nu weer (1,5 na die tennispot) rustig oppakken.

Wellicht dat je via dit filmpje wat mooie oefenstof hebt voor je romp. Dit kan trouwens ook gunstig zijn tegen liesklachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:30
HenRun schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Ik denk dat je zonder veel angst voor 52:00 kan gaan. Hoeveel train je nu en op welk tempo?
Ik zit nu op 50-70KM per week, meestal rond de 5:50-6:10 tempo.

Ik had ook wel het idee dat rond de 5:00 min/km langer vol te houden was geweest dan die 5KM, mogelijk zelfs heel de 10KM. Volgende keer dat ik zin heb om los te gaan meld ik me wel weer, misschien volgende week al, misschien pas over een paar weken. Ik wil vooral vrij dicht bij mijn voorgeschreven marathon training blijven.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Shinji schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Twee jaar terug mee gedaan met de 10k, leuke loop. Ging toen wel volgens mij hard, dus dat zal niet minder zijn. Ik had alleen het idee dat er toen geen halve marathon was maar dat het max 10k was. Dus wellicht dat dat verschil maakt voor de inschrijvingen. Vorig jaar waren er voor de 10k volgens mij nog wel plekken te koop op laatste moment.
Ja HM is volgens mij ook nieuw. Lastig, wil eigenlijk ivm een lange/verre reis geen inschrijving doen omdat ik mijn twijfels heb over het trainen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:44
MiKeZZa schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:57:
[...]

Ja HM is volgens mij ook nieuw. Lastig, wil eigenlijk ivm een lange/verre reis geen inschrijving doen omdat ik mijn twijfels heb over het trainen ;)
Weet niet waar je nu staat, maar je kan hem natuurlijk altijd gewoon rustig uit lopen ipv met een bepaalde tijd voor ogen.

Dus als alles goed gaat is het doel HM in x tijd, mocht dat niet lukken gewoon lange duurloop van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Shinji schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Weet niet waar je nu staat, maar je kan hem natuurlijk altijd gewoon rustig uit lopen ipv met een bepaalde tijd voor ogen.

Dus als alles goed gaat is het doel HM in x tijd, mocht dat niet lukken gewoon lange duurloop van maken.
Snap ik. Maar die doe ik dan 1000x liever op mijn eigen moment, zonder al die mensen en stenen om mij heen 8)7

Loop 1000x liever 'thuis' door de polder dan in al die gekte in een stad incl. reistijd enz.. Juist het wedstrijdelement en samen met iemand hier naar toe leven maakt het 'OK' om naar zo'n wedstrijd toe te leven, maar dan wel als wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Nou die zoom Flys die gaan weer mooi terug.

Ik blijf mij verwonderen over Nike en voor wie ze nou precies hardloopschoenen maken.. Deze schoenen zijn te breed en te kort, met een bovenstuk wat te strak zit.

Dan misschien toch maar die Endorphin Speed 5 halen? xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
Secsytime schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:38:

Ik blijf mij verwonderen over Nike en voor wie ze nou precies hardloopschoenen maken.. Deze schoenen zijn te breed en te kort, met een bovenstuk wat te strak zit.

Nou ben benieuwd dan. Ik krijg ze morgen binnen. Gelukkig brede voeten.

Wilde ook nog de Saucony Endorphin Elite 2 erbij bestellen met 20+10% korting. Maar half uurtje twijfel en toen was mijn maat weg :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:46
marana schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:10:
[...]

Toch is mijn conditie door de intervaltrainingen echt een stuk beter geworden. Nog los van dat ik niet zou weten hoe ik 80km per week moet inbouwen in mijn leven (vooral in de winter).
Dat mag :) Intervaltraining heeft zeker zijn waarde. Wat mij betreft is dat gewoon onderdeel van alle kilometers, zij het een beperkt deel. En uiteraard is er een maximum aan wat realistisch haalbaar is qua tijdsbesteding.

Maar ik zou willen waken voor de discussie die voorafging aan mijn eerdere post: daarin werd een tegenstelling tussen focus op snelheid of eerst afstanden en volume uitbouwen gesuggereerd. Zeker in deze categorie van relatief beginnende lopers en nog bescheiden volumes, levert meer kilometers maken aanzienlijk meer snelheid op. Kortom er is geen tegenstelling. Meer volume = meer snelheid.

Waarbij ik niet overtuigd ben van meer snelheidswerk = meer snelheid. Dat gaat hoogstens op voor de korte termijn (4-6 weken), maar niet voor maanden of jaren. Voor langdurige progressie moet het volume hoog genoeg zijn en de hersteltijd beperkt genoeg.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Secsytime schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:38:

Voor mij is die pasvorm juist ideaal (brede voeten). Moet de Zoom Fly 6 wel in US10.5 hebben terwijl mijn Saucony Ride 18s US10 wide zijn. Met de Triumph 23s past US10 wide mij ook het beste. Maar de Saucony Endorphin Speed 5 en Endorphin Pro 4 moet ik dan weer in US10.5 hebben dus ben benieuwd op welke maat je uitkomt als je die gaat bestellen.

(Ja ik gebruik bewust US maten want mijn ervaring is dat fabrikanten daarin consistenter zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Vraag; ik lees hier alsmaar over meer KM's maken. Ik heb ook al tijden het gevoel dat ik weinig vooruit ga qua KM's. Mijn Stryd schema voorziet gemiddeld in 3 loopjes per week;

1 lange run (momenteel 80 tot 90 minuten)
1 herstelrun (20 minuten)
1 run (Fartlek)

Totaal 20 km ofzo, maar dat gaat de komende weken eindelijk oplopen (over week of 8 is de lange run al 20 km zag ik), maar ik zou graag ietsje sneller gaan. Ben al jaren aan het lopen dus op zich geen paniek hier over blessures of andere dingen, maar ik zou op zich wel overwegen om 'stiekem' al iets meer te lopen. IEmand die dat zwaar wil afrijden? En indien niet; welke run zou ik iets kunnen uitbreiden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
MiKeZZa schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:34:
Vraag; ik lees hier alsmaar over meer KM's maken. Ik heb ook al tijden het gevoel dat ik weinig vooruit ga qua KM's. Mijn Stryd schema voorziet gemiddeld in 3 loopjes per week;

1 lange run (momenteel 80 tot 90 minuten)
1 herstelrun (20 minuten)
1 run (Fartlek)

Totaal 20 km ofzo, maar dat gaat de komende weken eindelijk oplopen (over week of 8 is de lange run al 20 km zag ik), maar ik zou graag ietsje sneller gaan. Ben al jaren aan het lopen dus op zich geen paniek hier over blessures of andere dingen, maar ik zou op zich wel overwegen om 'stiekem' al iets meer te lopen. IEmand die dat zwaar wil afrijden? En indien niet; welke run zou ik iets kunnen uitbreiden?
Gewoon een vierde rustige loop toevoegen?

En anders een rustige vergroten. In dit geval de 'herstelrun'.

En misschien gewoon opzoek naar een ander schema van Stryd? Ze hebben ze vast ook met een hogere frequentie (4 of 5 dagen in de week) of met een hoger volume.

Ik vind nu de longrun bizar lang ten opzichte van de rest. Ik herinner me vuistregels van de longrun is maximaal 20-25% van het wekelijkse volume. Jij zit eerder op 50% of meer lijkt het.

[ Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 07-07-2025 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenRun
Roozzz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Ik vind nu de longrun bizar lang ten opzichte van de rest. Ik herinner me vuistregels van de longrun is maximaal 20-25% van het wekelijkse volume. Jij zit eerder op 50% of meer lijkt het.
[/quote]

Als je vier keer loopt per week, kan je lange duurloop al nooit minder zijn dan 25%, laat staan bij drie trainingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
HenRun schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:08:
[...]

[/quote]

Als je vier keer loopt per week, kan je lange duurloop al nooit minder zijn dan 25%, laat staan bij drie trainingen. :)
Vaker lopen dus :+

Je bent het wel met mee eens dat het hier heel scheef is? 90 min, 20min herstel en, laat ik ruim tellen, 40min fartlek. Samen ~20k, dus de fartlek is waarschijnlijk fors korter. Ik zie de logica niet van deze ene lange loop. Zou je die naar een uur brengen dan kan je eenvoudig de herstelloop en fartlek verlengen. Dan is de belasting over de week veel evenwichtiger verdeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:30
Zelfs met een gelijk blijvende long run, zou ik bij 3x in de week lopen die recovery run ook wel wat langer durven maken, zeker als je al wat langer loopt en de recovery run toch al lekker "easy" is.

[ Voor 3% gewijzigd door cannibal op 07-07-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:12
Vraagje, stel ik ga mijn ultieme doel (een hele marathon en dat voor KIKA) proberen te halen en ik wil daar ongeveer een jaar of iets langer (na volgend jaar zomer schat ik nu zo in) voor plannen.... In de tussentijd heb ik nog een 10km (oktober) /16.1km (december) /halve marathon (juni 2026) als wedstrijden. Wat kan ik dan het beste doen? Eerst trainen voor de halve of gelijk trainen voor de hele?

Ik neig zelf namelijk het eerste:

1. tot de zomervakantie mijn herstel schema afronden (gaat super goed overigens! _/-\o_ )
2. tijdens de vakantie een beetje onderhouden en gewoon lekker een paar keer hardlopen/zwemmen en heel veel wandelen
3. na de zomervakantie starten met de halve marathon opbouw via Trenara en daarmee de 10mijl en halve lopen
4. na de halve marathon starten met voorbereiding hele marathon en ook dat weer via Trenara

Ik heb nog geen doel in de zin van die marathon wil ik perse lopen. Ik vind het belangrijker om er fysiek en mentaal echt klaar voor te zijn. Kost het een half jaar langer, dan is dat maar zo.

[ Voor 49% gewijzigd door Juancho op 07-07-2025 23:01 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
MiKeZZa schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:57:
[...]

Verre reis?

Geen probleem:

Bekijk mijn hardloopsessie op Strava: https://www.strava.com/ac...trava&utm_medium=referral

8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-07 13:37
Juancho schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:57:
Vraagje, stel ik ga mijn ultieme doel (een hele marathon en dat voor KIKA) proberen te halen en ik wil daar ongeveer een jaar of iets langer (na volgend jaar zomer schat ik nu zo in) voor plannen.... In de tussentijd heb ik nog een 10km (oktober) /16.1km (december) /halve marathon (juni 2026) als wedstrijden. Wat kan ik dan het beste doen? Eerst trainen voor de halve of gelijk trainen voor de hele?

Ik neig zelf namelijk het eerste:

1. tot de zomervakantie mijn herstel schema afronden (gaat super goed overigens! _/-\o_ )
2. tijdens de vakantie een beetje onderhouden en gewoon lekker een paar keer hardlopen/zwemmen en heel veel wandelen
3. na de zomervakantie starten met de halve marathon opbouw via Trenara en daarmee de 10mijl en halve lopen
4. na de halve marathon starten met voorbereiding hele marathon en ook dat weer via Trenara

Ik heb nog geen doel in de zin van die marathon wil ik perse lopen. Ik vind het belangrijker om er fysiek en mentaal echt klaar voor te zijn. Kost het een half jaar langer, dan is dat maar zo.
Bij mijn marathon in April begon de marathon specifieke training van Trenara meestal in januari. Daarvoor deed je dan hoofdzakelijk wat kracht en snelheidswerk. Wat opzicht ook best prima was.

Dus je zou gewoon het meeste kunnen doen op je halve marathon schema en dan voor de marathon gaan trainen.

Trenara zelf zegt 12-16 weken nodig te hebben om je klaar te stomen voor een marathon
https://www.trenara.com/n...schema-s-voor-de-marathon

[ Voor 26% gewijzigd door GerGio op 08-07-2025 07:41 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Dank allemaal :) Moet hier wel uit gaan komen, maar nu ik i.v.m. zomerstop geen andere sporten doe wil ik wat extra doen en heb zat opties gekregen om uit te kiezen!
kepler schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:34:
[...]

Verre reis?

Geen probleem:

Bekijk mijn hardloopsessie op Strava: https://www.strava.com/ac...trava&utm_medium=referral

8)
Is vast ongelooflijk voor velen hier, maar heb geen Strava. Dus geen idee hoe of wat, maar feit blijft dat hardlopen voor mij rondom mijn leven gevouwen wordt, zeker niet andersom. Dus ik ga eerst met mijn de familie proberen ontzetten te genieten en dan zie ik ter plekke wel of de situatie (en energie) zich leent voor lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-07 20:41
Ik loop enkel op asfalt, is het een meerwaarde wat bos toe te voegen of zijn er nog mensen die enkel asfalt lopen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-07 23:08
Hier nog een een update c.q. n=1 verhaal over schoenen

Ik ben overgestapt van anti-pronerende naar neutrale schoenen (Asics GT-2000 naar de Asics Superblast 2) en sinds loop ik een stuk fijner én lukt het mij om sneller te lopen. Waar ik in maart nog de halve marathon op 6:43/m deed, en een 10k in april in een uur en en een minuut, is het tempo wat ik in april liep nu mijn tempo voor al mijn base runs. Helaas geeft Garmin mij vooral veel korte trainingen, dus door de 10k ben ik nog niet helemaal heen, maar het ziet er naar uit dat die nu in 55-56 minuten zou kunnen.
Na wat stilstand qua snelheidsprogressie eerder dit jaar voelt dit heel fijn :)

Natuurlijk dus ook helemaal geen last tot nu toe van de schoenenswitch en met de anti pronerende schoenen kreeg ik juist wel last als ik versnelde (zelfs van verschillende merken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
GerGio schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:40:
[...]

Bij mijn marathon in April begon de marathon specifieke training van Trenara meestal in januari. Daarvoor deed je dan hoofdzakelijk wat kracht en snelheidswerk. Wat opzicht ook best prima was.

Dus je zou gewoon het meeste kunnen doen op je halve marathon schema en dan voor de marathon gaan trainen.

Trenara zelf zegt 12-16 weken nodig te hebben om je klaar te stomen voor een marathon
https://www.trenara.com/n...schema-s-voor-de-marathon
In 16 weken klaar stomen voor een hele marathon...is dat niet veelste kort? Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat je daar zo 8-12 maanden voor kon uittrekken.... Ook als je op een fysiek punt bent dat je een halve marathon net binnen de 2 uur kan lopen. Wat mijn doel zal zijn.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

kepler schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:34:
[...]

Verre reis?

Geen probleem:

8)
Leuk, Sydney is een geweldige stad! Langs de hele kust van Sydney loopt een pad, prachtig om te lopen!

[ Voor 5% gewijzigd door Secsytime op 08-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Hillshade schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:38:
Hier nog een een update c.q. n=1 verhaal over schoenen

Ik ben overgestapt van anti-pronerende naar neutrale schoenen (Asics GT-2000 naar de Asics Superblast 2) en sinds loop ik een stuk fijner én lukt het mij om sneller te lopen. Waar ik in maart nog de halve marathon op 6:43/m deed, en een 10k in april in een uur en en een minuut, is het tempo wat ik in april liep nu mijn tempo voor al mijn base runs. Helaas geeft Garmin mij vooral veel korte trainingen, dus door de 10k ben ik nog niet helemaal heen, maar het ziet er naar uit dat die nu in 55-56 minuten zou kunnen.
Na wat stilstand qua snelheidsprogressie eerder dit jaar voelt dit heel fijn :)

Natuurlijk dus ook helemaal geen last tot nu toe van de schoenenswitch en met de anti pronerende schoenen kreeg ik juist wel last als ik versnelde (zelfs van verschillende merken)
Welke GT-2000 had je dan? De GT-2000 is namelijk door de jaren best wel veranderd. Ik heb verschillende paren versleten en bij mijn huidige paar denk ik er toch over om eens wat anders te gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-07 23:28
Hey allen, ik lees veel over Trenara en heb het nu zelf geprobeerd. Maar volgens mij snap ik het echt totaal niet hoe het hoort te werken en hoe ik ermee moet starten.
Ik ren nu 5-6 dagen in de week rond 35-40 km met een lange run van 12-14 km. Bijna alles in Zone 2. Ik wil nu een marathon gaan doen in november.
Trenara wil echter eerst dat ik een Starter plan neem om op te bouwen naar 16,1 km met 3x lopen in de week? En de kortste trainingscyclus is 10 weken. Dat schiet niet op denk ik.
En anders laat Trenara me een Ultimate doel kiezen maar dan komt er een schema uit dat heel veel kilometers telt maar dan op een tempo van 8:10 per km. Really? Ik loop nu zo 6:50 km bij hartslag van 125 BPM. Hoe start je met Trenara?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Nu online
svenn15 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:07:
Ik loop enkel op asfalt, is het een meerwaarde wat bos toe te voegen of zijn er nog mensen die enkel asfalt lopen
ja, je word er fysiek sterker van in je enkels en kuiten.
Veel bospad en ruiterpaden trainen. Dan merk je dat het op asfalt ineens een stuk makkelijker gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:59
Juancho schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:58:
[...]

In 16 weken klaar stomen voor een hele marathon...is dat niet veelste kort? Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat je daar zo 8-12 maanden voor kon uittrekken.... Ook als je op een fysiek punt bent dat je een halve marathon net binnen de 2 uur kan lopen. Wat mijn doel zal zijn.
veel mensen doen die 16 weken voor een marathon een specifieke marathon-training, maar dat betekent inderdaad absoluut niet dat je van 0 naar marathon kan in 16 weken... voor die 16 weken "moet" een gedegen opbouw zitten die aansluit bij waar jij vanuit gaat... minstens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-07 23:08
Duclaasie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:37:
[...]

Welke GT-2000 had je dan? De GT-2000 is namelijk door de jaren best wel veranderd. Ik heb verschillende paren versleten en bij mijn huidige paar denk ik er toch over om eens wat anders te gaan proberen.
Ik heb de GT-2000 13 gehad, en de GT 2000-8 een aantal jaar geleden. Ik vond de 13 ook minder fijn dan de eerdere, en was sowieso wel eens aan een upgrade toe :)

Ondertussen ook nog Saucony Hurricane's gehad, maar die bevielen niet zo goed, veel te zacht.

[ Voor 9% gewijzigd door Hillshade op 08-07-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Hillshade schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Ik heb de GT-2000 13 gehad, en de GT 2000-8 een aantal jaar geleden. Ik vond de 13 ook minder fijn dan de eerdere, en was sowieso wel eens aan een upgrade toe :)

Ondertussen ook nog Saucony Hurricane's gehad, maar die bevielen niet zo goed, veel te zacht.
Dat komt dan redelijk overeen met mijn ervaring. De 13 is best wel afwijkend ten opzichte van de voorgaande reeksen.

Overigens lijkt het er op dat Asics met de GT-2000 is gestopt… Behalve in de outlet staan ze niet meer op de Asics site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:34
Cheewai schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:40:
Hey allen, ik lees veel over Trenara en heb het nu zelf geprobeerd. Maar volgens mij snap ik het echt totaal niet hoe het hoort te werken en hoe ik ermee moet starten.
Ik ren nu 5-6 dagen in de week rond 35-40 km met een lange run van 12-14 km. Bijna alles in Zone 2. Ik wil nu een marathon gaan doen in november.
Trenara wil echter eerst dat ik een Starter plan neem om op te bouwen naar 16,1 km met 3x lopen in de week? En de kortste trainingscyclus is 10 weken. Dat schiet niet op denk ik.
En anders laat Trenara me een Ultimate doel kiezen maar dan komt er een schema uit dat heel veel kilometers telt maar dan op een tempo van 8:10 per km. Really? Ik loop nu zo 6:50 km bij hartslag van 125 BPM. Hoe start je met Trenara?
Je kunt dacht ik een nulmeting doen: conditietest heet dat. Is dat wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik lees dat het hier over schoenen gaat. Hoe hebben jullie bepaald welke schoen goed bij je past, heb je gewoon een schoen gepakt die algemeen goed wordt beoordeeld of heb je eerst een analyse laten maken en aan de hand daarvan weet je welke schoenen bij je passen. En indien je nieuwe nodig hebt kun je dus ook daar de opvolgers van kopen.

Ik loop nog op oude schoenen die ik jaren geleden heb gekocht, overweeg nu om naar het Loopcentrum in Horst te gaan voor een analyse om aan de hand daarvan nieuwe schoenen te kopen. Weet alleen niet hoe de prijzen daar liggen in vergelijking met online, maar goed advies voor goede hardloopschoenen is natuurlijk ook behoorlijk wat waard.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 22:25
Gynnad schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:25:
Ik lees dat het hier over schoenen gaat. Hoe hebben jullie bepaald welke schoen goed bij je past, heb je gewoon een schoen gepakt die algemeen goed wordt beoordeeld of heb je eerst een analyse laten maken en aan de hand daarvan weet je welke schoenen bij je passen. En indien je nieuwe nodig hebt kun je dus ook daar de opvolgers van kopen.

Ik loop nog op oude schoenen die ik jaren geleden heb gekocht, overweeg nu om naar het Loopcentrum in Horst te gaan voor een analyse om aan de hand daarvan nieuwe schoenen te kopen. Weet alleen niet hoe de prijzen daar liggen in vergelijking met online, maar goed advies voor goede hardloopschoenen is natuurlijk ook behoorlijk wat waard.
Het ligt er in mijn ogen aan. Weet je wat je zoekt? Dan kan je best online op pad. Weet je dat niet, dan heb je advies nodig. Online is in ieder geval genoeg informatie te vinden om een goede schoen te kopen.

Edit: Mijn schoenen zijn aangemeten, maar ik ben in december voor het eerst in 6 jaar weer gaan rennen op schoenen van 7 jaar oud. Ik werd door alle informatie (welke modellen, wel of geen pronatie, demping enz) overweldigd, vond het ook niet leuk om hier dingen over uit te zoeken en wist niet wat bij mij zou passen. Keuze voor een analyse en aankoop bij een lokale ondernemer was dus snel gemaakt. Inmiddels zijn mijn doelen gewijzigd en merk ik dat mijn oude schoenen echt niet meer kunnen in mijn rotatie (anders dan alleen in de sportschool) dus ik ga binnenkort weer terug voor een nieuw paar.

[ Voor 23% gewijzigd door spreading op 08-07-2025 13:39 . Reden: Extra info ]

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
Hillshade schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Wat is het nadeel voor jou van (te) zachte schoenen? Ik heb bij lange duurlopen last van wat pijn onder mijn voeten. Misschien is dit voor mij een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
MiKeZZa schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:05:
Dank allemaal :) Moet hier wel uit gaan komen, maar nu ik i.v.m. zomerstop geen andere sporten doe wil ik wat extra doen en heb zat opties gekregen om uit te kiezen!

[...]

Is vast ongelooflijk voor velen hier, maar heb geen Strava. Dus geen idee hoe of wat, maar feit blijft dat hardlopen voor mij rondom mijn leven gevouwen wordt, zeker niet andersom. Dus ik ga eerst met mijn de familie proberen ontzetten te genieten en dan zie ik ter plekke wel of de situatie (en energie) zich leent voor lopen :)
We zijn toevallig op vakantie in Australië, dus vond het wel leuk om te plaatsen. Heb dus een rondje Sydney gedaan vanochtend (toen de rest nog sliep) :D

Hier wordt het hardlopen (bijna) altijd ook om het leven gevouwen, dat moet wel met drie jonge kinderen. Maar hardlopen geeft me ook juist energie en ook even rust van de kinderen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
spreading schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Het ligt er in mijn ogen aan. Weet je wat je zoekt? Dan kan je best online op pad. Weet je dat niet, dan heb je advies nodig. Online is in ieder geval genoeg informatie te vinden om een goede schoen te kopen.

Edit: Mijn schoenen zijn aangemeten, maar ik ben in december voor het eerst in 6 jaar weer gaan rennen op schoenen van 7 jaar oud. Ik werd door alle informatie (welke modellen, wel of geen pronatie, demping enz) overweldigd, vond het ook niet leuk om hier dingen over uit te zoeken en wist niet wat bij mij zou passen. Keuze voor een analyse en aankoop bij een lokale ondernemer was dus snel gemaakt. Inmiddels zijn mijn doelen gewijzigd en merk ik dat mijn oude schoenen echt niet meer kunnen in mijn rotatie (anders dan alleen in de sportschool) dus ik ga binnenkort weer terug voor een nieuw paar.
Na denk dat het redelijk hetzelfde is als bij jou dan eigenlijk. Na jaren (misschien ook wel 7 jaar als het niet meer is) weer gaan hardlopen op oude schoenen die ik nog had, meer sportschoenen dan hardloopschoenen. Afgelopen december begonnen en loop nu zo'n 25km per week. Tijd dus voor fatsoenlijke schoenen, maar geen idee waar te beginnen of wat goed zou passen. Zo'n analyse lijkt dus eigenlijk wel de slimste zet om in elk geval een basis te hebben voor de toekomst.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Cheewai schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:40:
Handige aan trenara is dat ze een ingebakken chat functie hebben. Normaliter krijg je binnen een dag antwoord. Dus als je hele specifieke vragen hebt vooral stellen! Verder begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt maar dat zal aan mij liggen... Heb je wel hrt volledige abonnement sowieso?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Wyke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:18:
[...]

veel mensen doen die 16 weken voor een marathon een specifieke marathon-training, maar dat betekent inderdaad absoluut niet dat je van 0 naar marathon kan in 16 weken... voor die 16 weken "moet" een gedegen opbouw zitten die aansluit bij waar jij vanuit gaat... minstens...
Ik dacht al. Dan ga ik straks eerst het halve marathon schema weer starten en daarna door voor de hele. Dan heb ik iig een goede basis lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:57
ed14n schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:08:
Vanmorgen lekker interval training gedaan met 4x4min en '60 rust. Het is natuurlijk al behoorlijk warm, ik voelde me niet super uitgerust, maar ik dacht we gaan het toch maar gewoon proberen. Uiteindelijk alles ruim onder de 4min/km tempo kunnen afwerken en dat is een behoorlijke progressie met waar ik 5 weken geleden vandaan kom. Toen mezelf ook behoorlijk opgeblazen. Zou de sub 20min over de 5km dan toch eindelijk in de buurt zijn? :).

Dit waren de splits:
1. 3min54 (t.o.v. 4min10)
2. 3min49 (t.o.v. 4min7)
3. 3min55 (t.o.v. 4min21)
4. 3min57 (t.o.v. 4min24)
De 5km stond voor deze week gepland om eens opnieuw te testen. Helaas ben ik dit weekend door de enkel gegaan met padel en gaat het dus even niet door. Vandaag wel weer een eerste duurloopje gedaan, maar intensief ga ik in ieder geval deze week even niet doen.

Het is nog 13 weken naar de halve marathon van Eindhoven en tot nu toe gaat het opbouwen prima. Ik loop 3x per week hard. Meestal tussen de 30min en 60min. Varieer in tempo's en op het ongelukje met de enkel na verder geen blessures en pijntjes gehad. Ook het gewicht gaat de goede kant op, ik starte met 70,8 en zit inmiddels op 67,4. Wielrennen heb ik een aantal weken geleden ook weer opgepakt om wat extra uurtjes de hart long functie te kunnen trainen. Ik merk dat met name de laatste 4 weken echt een grote jump is geweest in conditie, wat op zich ook logisch is omdat het wekelijkse volume steeds meer omhoog gaat.

Voorzichtig begin ik ook te kijken naar een streeftijd voor mijn allereerste race. Hoe zouden jullie die bepalen? Zoals uit het vorige bericht blijkt is de 5km vermoedelijk dicht in de buurt van de 20min. Dit is waar ik met 16 weken trainen naartoe heb gebouwd (eerste 8 weken schema gevolgd voor 30min lopen, laatste 8 weken schema gevolgd voor 60min lopen). In totaal heb ik nu 265km op de teller. Ik vermoed dat er nog wel wat progressie zit in de komende 13 weken qua snelheid op het omslagpunt, maar ik merk ook dat running economy echt nog wel beter kan. Dat zie ik terug aan een stijgende hartslag richting het einde van een training (met name 45min+ is dat duidelijk zichtbaar).

Ik wil ambitieus zijn maar ook realistisch. Uiteraard is er tussentijds nog ruimte op aanpassing, maar op dit moment zit ik eraan te denken om de komende weken in ieder geval van 1h30min uit te gaan. Bijstellen naar boven of beneden kan altijd nog. Als ik naar de tijden kijk van de openingspost hebben de meeste een 5km van rond de 19min bij deze halve marathon tijd. Ik ga er dan vanuit dat ik mijn 5km tijd nog wel iets meer kan verbeteren (richting de 18min30 over de komende 13 weken?). Dit zou dan moeten overhouden maar tegelijkertijd weet ik ook dat ik een slechtere running economy heb dan de beter getrainde hardlopers. Op die manier kan ik dat overschot wellicht daar weer inzetten.

Achja, het is een beetje koffiedik kijken. Wat zouden jullie mij adviseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
cannibal schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:55:
Zelfs met een gelijk blijvende long run, zou ik bij 3x in de week lopen die recovery run ook wel wat langer durven maken, zeker als je al wat langer loopt en de recovery run toch al lekker "easy" is.
Ik zou nog wel een stap verder willen gaan en de term "recovery run"/"herstelloop" de deur uit gooien bij 3x per week lopen.

Tenminste, bij 3x per week lopen gaan we er voor het gemak wel vanuit dat die 3x wat verdeeld zijn en niet 3 dagen achter elkaar.

Herstelloop is vooral bedoeld om kilometers te maken als je al 5 of 6x per week loopt. Bij 3x per week is die dag rust er tussen al meer dan genoeg herstel.

Gewoon een extra, easy loopje erbij en niet per se 'actief herstellen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Slickk schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:41:
[...]

Ik zou nog wel een stap verder willen gaan en de term "recovery run"/"herstelloop" de deur uit gooien bij 3x per week lopen.

Tenminste, bij 3x per week lopen gaan we er voor het gemak wel vanuit dat die 3x wat verdeeld zijn en niet 3 dagen achter elkaar.

Herstelloop is vooral bedoeld om kilometers te maken als je al 5 of 6x per week loopt. Bij 3x per week is die dag rust er tussen al meer dan genoeg herstel.

Gewoon een extra, easy loopje erbij en niet per se 'actief herstellen'.
Ok. En dan even een stomme vraag; zoveel verschil zit er toch niet tussen een herstelloopje en een easy loopje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed14n
MiKeZZa schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Ok. En dan even een stomme vraag; zoveel verschil zit er toch niet tussen een herstelloopje en een easy loopje?
Bij een herstelloopje train je idealiter een stukje onder je aerobe drempel en bij een duurloop / easy / conversational pace loop je idealiter op de drempel of net iets daarboven.

Een herstelloopje heeft een minimale trainingsprikkel in vergelijking met een duurloop. Het verschil voelt klein, zeker in het begin van de route, maar het verschil qua gevoel loopt steeds verder uit elkaar naarmate de tijd voorbij gaat. Bij een duurloop voel je wel degelijk dat je iets gedaan hebt als je thuis komt. Bij een herstelloop zou dat niet zo moeten zijn en moet je frisser thuiskomen dan je bent weggegaan.

[ Voor 14% gewijzigd door ed14n op 08-07-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
ed14n schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Ik wil ambitieus zijn maar ook realistisch. Uiteraard is er tussentijds nog ruimte op aanpassing, maar op dit moment zit ik eraan te denken om de komende weken in ieder geval van 1h30min uit te gaan. Bijstellen naar boven of beneden kan altijd nog. Als ik naar de tijden kijk van de openingspost hebben de meeste een 5km van rond de 19min bij deze halve marathon tijd. Ik ga er dan vanuit dat ik mijn 5km tijd nog wel iets meer kan verbeteren (richting de 18min30 over de komende 13 weken?). Dit zou dan moeten overhouden maar tegelijkertijd weet ik ook dat ik een slechtere running economy heb dan de beter getrainde hardlopers. Op die manier kan ik dat overschot wellicht daar weer inzetten.

Achja, het is een beetje koffiedik kijken. Wat zouden jullie mij adviseren?
1:30 lijkt me wat ambitieus. Platgezegd je hebt nog niet de inhoud om 1,5u hard hard te lopen; zoals je zelf al aangeeft met de stijgende hartslag na 45min. Je kan nog wel wat winnen in de komende 13 weken. Maar als debuut voor een beginnende loper zou ik het vrij impressive vinden. Die 5km tijd transfert niet zomaar naar een halve... Eerlijk gezegd zie ik het niet gebeuren, maar bewijs gerust mijn ongelijk :*)

Het is waarschijnlijk een stuk leuker om niet meteen het onderste uit de kan te willen halen, kapot gaan op een halve is niet heel tof en nodigt niet uit om dit vaker te gaan lopen... Ik zou me voorlopig nog niet vastpinnen op een tijd en even rustig kijken wat de trainingen de komende periode gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
MiKeZZa schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:45:
[...]

In mijn beleving zou een herstelloopje in Z1/Z2 kunnen zijn en een easy loopje in Z2 / Z3. Herstelloopje doe ik eigenlijk alleen één of twee dagen na een wedstrijd/evenement, maar dat is ook omdat ik dan vaak stramme benen heb en geen zin in hoger tempo.

[ Voor 5% gewijzigd door Slickk op 08-07-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
Volgens mij voegt garmin (DSW) er nog wel een 45-60sec per km bij, als je van een base run naar een recovery loop gaat. Een en ander afhankelijk van je basis-tempo natuurlijk. Recovery loop is langzaam (en kort)

[ Voor 9% gewijzigd door cannibal op 08-07-2025 14:52 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Roozzz
ed14n schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Bij een herstelloopje train je idealiter een stukje onder je aerobe drempel en bij een duurloop / easy / conversational pace loop je idealiter op de drempel of net iets daarboven.

Een herstelloopje heeft een minimale trainingsprikkel in vergelijking met een duurloop. Het verschil voelt klein, zeker in het begin van de route, maar het verschil qua gevoel loopt steeds verder uit elkaar naarmate de tijd voorbij gaat. Bij een duurloop voel je wel degelijk dat je iets gedaan hebt als je thuis komt. Bij een herstelloop zou dat niet zo moeten zijn en moet je frisser thuiskomen dan je bent weggegaan.
Oja? Ik heb toch een ander beeld. Wat mij betreft is herstel en easy allebei écht onder de eerste drempel. Herstel alleen nog wat verder. Ik haal het 'standaardoverzicht' om chocola te maken van alle termen maar weer eens uit de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j58ryS6-xs57ZQve8Km6CTRqfto=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/DnuH6xyInWi72Npa5yAVWiYC.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cannibal
Roozzz schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Oja? Ik heb toch een ander beeld. Wat mij betreft is herstel en easy allebei écht onder de eerste drempel. Herstel alleen nog wat verder. Ik haal het 'standaardoverzicht' om chocola te maken van alle termen maar weer eens uit de kast.

[Afbeelding]
Vind dat idd wel een heel mooi overzicht, met alle termen die je online, in boeken en podcasts langs hoort komen. En waarvan je soms echt gewoon ziet dat mensen langs elkaar heen praten.

En dan mis ik eigenlijk nog Strava die af en toe met Zone 6 aankomt.
Dat is bij pace-distribution, niet heart-rate.

[ Voor 7% gewijzigd door cannibal op 08-07-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
cannibal schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:57:
[...]

Vind dat idd wel een heel mooi overzicht, met alle termen die je online, in boeken en podcasts langs hoort komen. En waarvan je soms echt gewoon ziet dat mensen langs elkaar heen praten.

En dan mis ik eigenlijk nog Strava die af en toe met Zone 6 aankomt.
Zoveel sportwetenschappers, zoveel zone-indelingen. En Strava is going to Strava :+

Zone 6 komt geloof ik overeen met 5c van Friel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Wow. En dit moet ik dan als leek zien te begrijpen en ook nog te vertalen naar Stryds vermogens :)

Maar goed, ik zie dat de recovery runs op 70 tot 80 procent van critical power zitten. Dat zou dan 80 tot 85 procent mogen zijn gok ik...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed14n
Roozzz schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:55:
[...]

[Afbeelding]
Zo te zien heb je gelijk. Ik denk dat ik dit mijn hele leven al fout heb gedaan (op de racefiets weliswaar). Shocker :o. Niet dat het zo heel veel uitmaakt eigenlijk omdat ik persoonlijk geloof dat trainen rondom de aerobe drempel (de duurtraining) het meeste resultaat geeft en het makkelijkste te managen is qua hersteltijd.

Uiteraard persoonlijke ervaring. Kan bij een ieder anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
Heb mijn gewicht in Stryd net aangepast en nu heeft ie mijn CP helemaal door de war gegooid (van 385 -> 466). Dus moet eerst weer paar keer lopen denk ik (hoop ik), voordat ik weer wat normale / betrouwbare waarden heb daar.
Easy wordt in stryd aangeven als 65-80%, dus denk dat recovery dan ergens idd rond die 65% zit.

Maar doe niet zoveel met echte recovery loopjes, meestal sla ik of een dag over of ik loop een "rustige" base run.

[ Voor 3% gewijzigd door cannibal op 08-07-2025 15:18 ]

Pagina: 1 ... 379 380 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.