GerGio schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:46:
[...]
Het is niet altijd zwart wit en soms ook gewoon oneerlijk.
Het afgelopen jaar ben ik 3 kg kwijtgeraakt en dat kwam denk ik doordat ik en triatlon training serieus ben gaan oppakken en mijn een andere veel actievere baan heb en gestopt was met drinken. Dat was overigens niet de bedoeling ik was veel liever iets zwaarder gebleven want nu wordt ik wel erg mager.
Ja jij bent dan zo'n type dat in principe eerder afvalt dan aankomt, ook als je bijv. niet zou sporten of eens een dagje/weekend de boel de boel laat. Of zelfs een vakantie. Ik kom in mijn zomervakantie zo weer 3 a 4 kilo aan zonder elke dag als een volslagen idioot mezelf vol te vreten met alles wat god eigenlijk verboden heeft. En dan duurt het weer maanden voor ik dat er af train, als dat al lukt.
Persoonlijk vind ik 2100 calorieën echt weinig. Als dat met sport is is dat heel erg weinig. Ik zit bijna elke dag rond de 3000-3500 calorieën met uitschieters naar de 4000. Wat ik nu merk is dat de spreekwoordelijk kachel bij mij ongeveer altijd aan staat. Ja hij brand beter als ik er gezonde voeding in gooi maar als ik ga skiën en ik eet iets minder gezond brand hij nog steeds even hard dus ik kom eigenlijk nooit aan op vakantie.
Die 2100 is puur om in de ververlies mode te raken. Ik heb die sheet er net even weer bijgehaald en opnieuw ingevuld met activiteitsniveau 1,5 (Gemiddeld Actief (gemiddelde dagelijkse activiteit EN 4-5 keer per week gemiddelde/ stevige training). Dan staat er:
Dagelijkse calorie behoefte: 2689
Calorie te kort bepaling: 538
Caloriedoel voor vetverlies fase: 2151
Deze ververlies fase zou je volgens die experts (waar ik die sheet van heb) max 6 weken moeten volhouden om vervolgens je lichaam weer rust te geven, te herstellen en dan die 2420 aan te houden (hoger koolydraat periode).
Mijn gouden tips, ga die droom waarmaken en voor een marathon trainen. Dat zorgt voor langere trainingen die je met lage intensiteit moet doen. Dat is beter voor je basis conditie en daarmee verbrand je gewoon weg meer calorieën.
Ja als ik weer 100% hersteld ben van de liesblessure, denk zelf nog een paar weken te nemen voor de laatste stappen, start in met Trenara weer een nieuw programma met als doel een halve marathon in december. Die heb ik niet maar wel een 10mijl run dus dat kan prima. Als die afgerond is en mijn basis weer een stuk beter is (en hopelijk wat kilo's minder) start ik via Trenara een hele marathon programma. En die wil ik dan ook gelijk doortrekken en als input gebruiken voor een halve marathon volgend jaar juni. Dus dan pak ik globaal gezien een jaar voor die 2 doelen: eerst toewerken naar een halve en vervolgens naar een hele marathon. Want, en om het gelijk weer wat meer ontopic te houden, die langere loopjes op lager tempo schijnen wel wat beter te zijn om in je vetverbranding te komen en langere tijd te blijven.
Houd een eetpatroon aan wat genoeg is om je in de basis dus zonder sport gewoon goed en gezond te houden en eet een deel van het sporten terug voor of na het sporten. Dat zorgt voor misschien voor een iets mindere spaarstand van je lichaam. Dat is wat ik heb gezien wat goed werkte bij andere maar ik ben in geen geval een voedingsexpert. Dit is wat ik zou doen.
Ja goede tip, beetje de bekende lifestyle die je jezelf moet aanleren en moet implementeren voor de rest van je leven. Maar ik kom daar niet uit, wat ik ook probeer. Vandaar ook vandaag maar even de sport diëtiste gevraagd van de club waar ik ook bij de sportfysio zit. Pakken we dat gelijk mee, hopelijk helpt dat nog.
Aan mijn mindset en instelling zal het niet snel liggen maar blijkbaar doe ik onbewust of misschien wel bewust toch nog wat fout.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling