Klopt, ik denk dat dit wel nog wat scheelt. Het was stiekem wel al warm vanmorgen. In april was het nog erg koel en de zon niet zo sterk.Cap schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:18:
Je verhaalt klopt hoor, maar het is wel zo dat je in dit geval ook ruim 2.5 min langzamer gelopen hebt op een half uur, dat scheelt een slok op een borrel. Parcours en temperatuur speelt uiteraard ook een rol, maar er even vanuitgaande dat dit gelijk(end) is.
Dit zou natuurlijk best kunnen, als je dit een probleem vindt voor hardlopen zou je kunnen kijken of je je cross training (in dit geval dus fietsen) voornamelijk op lage intensiteit doet, en hardlopen relatief hogere intensiteit. En natuurlijk moet de tijdsverdeling ook enigszins in balans zijn.Galois schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:43:
Mijn hardlopen komt wat in de knel door het fietsen
Ik heb een Stravadoel van 100 km/maand (dus 1200 per jaar) voor hardlopen ingesteld en 500 km/maand voor fietsen.
Op mijn jaardoel zegt Strava dat ik 1502,2 km voor op schema loop wat betreft fietsen. Voor het hardlopen loop ik gelukkig ook op schema, maar slechts 3,2 km
Maar ik merk dat het hardlopen de laatste tijd wat 'moeizamer' gaat. Nu denk ik dat het komt door het vele fietsen, dat ik 'sterkere' beenspieren gekregen heb door het fietsen, wat mij wat tegenzit bij het hardlopen.
Niet eerder zo gemerkt. In theorie kan het natuurlijk wel: met fietsen worden juist mijn quadriceps sterker, terwijl met hardlopen juist mijn hamstrings (en kuiten) van belang zijn. Maar of dit zo'n effect heeft...
Of stijf vanwege andere 'contractie' van de spieren tijdens het fietsen?
Of misschien toch de leeftijd
Ik baseer me niet op wetenschappelijke onderbouwen, maar voornamelijk spieken bij elite atleten die ook cross training gebruiken tot soms wel 40% van het week volume qua tijd.
Ben langzaam aan het opbouwen en loop nu ongeveer een uur. Merk dat ik op het eind tintelende vingers krijg. Dat probeer ik met wat knijp en strekoefeningen en met handen omlaag lopen te verminderen.
Iemand nog tips om dit te verhelpen of voorkomen?
Hattrick: Thorgal Eagles
MIjn ervaring is dat dit komt doordat je niet ontspannen genoeg loopt. Ik zelf krijg dan iig last van mijn nek en tintelende handen. Wat dan helpt is een goede houding aan te nemen (rechtop lopen en niet de grond 2 meter voor je voeten bestuderen) en tussendoor de armen echt laten hangen. De echte oplossing is waarschijnlijk leren lopen met een betere houding, maar naar mijn ervaring is dat niet zo heel simpel, zelfs niet met begeleidingbregweb schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:31:
Ben langzaam aan het opbouwen en loop nu ongeveer een uur. Merk dat ik op het eind tintelende vingers krijg. Dat probeer ik met wat knijp en strekoefeningen en met handen omlaag lopen te verminderen.
[removed]
@bregweb ook de moeite waard om na te gaan: heb je een horloge / telefoonhouder om, dat te strak zit? Of een loopshirt dat je (schouder / arm) beweging beperkt?
Wat al gezegd werd: Grote kans dat het aan je houding ligt.bregweb schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:31:
Denk aan ontspannen handen (geen vuisten maken), hoek van je armen ong. 90 graden, ontspannen schouders(!).
Merk zelf dat hydrateren nog wel een dingetje is met deze weersomstandigheden. Zaterdagochend was al behoorlijk warm tijdens mijn 14km duurloopje, maar gisterochtend stond er een 6x1000m op HM pace met iedere keer 1 minuut herstel op het programma. Met wat in- en uitlopen werd dat toch weer 13.5km. Ging op zich prima trouwens, maar het duurde toch tot de 2e helft van de middag voordat ik naar de wc moest
karazz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:59:
[...]
Mezelf toch maar getrakteerd op een gloedjenieuwe adv skin 12. Heeft nu 30% korting (€160 -> €112) en met de code EXTRA20 nog eens 20% eraf (€112 -> €89,60).
Ga er vanuit dat ik hier nog jaren plezier van ga hebben, dat rechtvaardigde de uitgave ook wel.
Edit: stom, Zojuist gaf hij aan dat er nog 9 in maat L beschikbaar waren. Nu heb ik er eentje gekocht en nou zijn ze niet meer beschikbaar (in maat L dus).
Zijn er meer mensen die last hebben van licht schuren rond de nek bij dit vest? Of is er een afstelling hiervoor die ik nog niet gevonden heb??Wyke schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:49:
[...]
ik heb hem sinds een ruime maand (en zeker niet zo goedkoop op de kop getikt) en kan je wel vertellen dat je er veel plezier aan gaat beleven. Zelfs bij 30 graden vind ik het niet vervelend om hem aan te hebben.
Qua warmte afvoering en op en neer schudden is het wel prettiger dan de variant van de decatlon (Kiprun).
[ Voor 82% gewijzigd door Jer0en op 30-06-2025 15:32 ]
Wat is jullie ervaring met betrekking tot steken in de buik/zijstreek? Ik ben nu steeds vaker aan het hardlopen, om echt te trainen. Maar merk dat ik eigenlijk elke training wel steken in mijn buik/zij krijg. Ik probeer heel erg te letten op mijn ademhaling, heb al geprobeerd met de tijden waarop ik eet en train, hydrateren, schouders te laten ontspannen..
Is het gewoon een kwestie van conditie? Alsin; wordt dit gewoon beter nadat je meer en meer getraind hebt en je er gewoonweg beter in wordt? Conditiedingetje wellicht?
Is het gewoon een kwestie van conditie? Alsin; wordt dit gewoon beter nadat je meer en meer getraind hebt en je er gewoonweg beter in wordt? Conditiedingetje wellicht?
Zie de OP, anders eten.RBH schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:35:
Wat is jullie ervaring met betrekking tot steken in de buik/zijstreek? Ik ben nu steeds vaker aan het hardlopen, om echt te trainen. Maar merk dat ik eigenlijk elke training wel steken in mijn buik/zij krijg. Ik probeer heel erg te letten op mijn ademhaling, heb al geprobeerd met de tijden waarop ik eet en train, hydrateren, schouders te laten ontspannen..
Hattrick: Thorgal Eagles
Denk aan Elsa: let it go. Iets krampachtig proberen te forceren levert bijna gegarandeerd problemen op. Zoek simpelweg de ontspanning tijdens het lopen. En ja, dat is deels een kwestie van ervaring en conditie.RBH schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:35:
Wat is jullie ervaring met betrekking tot steken in de buik/zijstreek? Ik ben nu steeds vaker aan het hardlopen, om echt te trainen. Maar merk dat ik eigenlijk elke training wel steken in mijn buik/zij krijg. Ik probeer heel erg te letten op mijn ademhaling,
Je lichaam is prima instaat om de frequentie te bepalen.
If you can see, look. If you can look, observe
Ikzelf heb dat niet bij de Advanced Skin 12.. ik heb ook de Active Skin 4, daar voel ik het iets meer in de nek, maar eigenlijk voel ik het alleen bij aantrekken. Ik ken het gevoel wel van mijn fiets-rugzak (krijgertje), die drukt erg in mijn nek dus ik snap wel dat het vervelend is.Jer0en schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:29:
[...]
[...]
Zijn er meer mensen die last hebben van licht schuren rond de nek bij dit vest? Of is er een afstelling hiervoor die ik nog niet gevonden heb??
Qua warmte afvoering en op en neer schudden is het wel prettiger dan de variant van de decatlon (Kiprun).
Omdat ik toch langs de Decathlon ging heb ik daar een belt meegenomen en dat lijkt prima te werken. Ik heb nu 2*250ml flacons en dat is prima, met het huidige weer plan ik toch wat waterstops in en dan kun je die dingen weer mooi bijvullen bij zo'n tappunt.karsb23 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:47:
[...]
Als ik een tip mag geven, ik loop zelf met een running belt van Flipbelt, met bijhorende drinkflacons. Echt aan te raden als je niets op je rug wilt hebben tijdens het lopen. Ik loop dan met een paar gelletjes, mobiele telefoon, huissleutel en twee flacons van 300ml. Zolang dit strak genoeg om je heup zit, stuitert dit helemaal niet.
De combinatie met de loopriem werkt trouwens ook prima, ik was bang dat ze elkaar in de weg zouden zitten, maar eigenlijk houdt deze belt de riem zelfs beter op zijn plaats
[removed]
Hi allen,
Ik heb vorig jaar tijdens de voorbereiding van een halve marathon een enorme blaar opgelopen. Ik ben een ervaren loper en had voor dat moment ook al een marathon inclusief volledige voorbereiding er op zitten, zonder enige problemen aan mijn voeten.
Het is ontstaan doordat ik mijn correctiezolen heb laten vernieuwen en omdat ze niet goed bijgeknipt waren, is wrijving ontstaan tijdens een regen-training. Nu heb ik het idee dat dit voor altijd een zwakke plek onder mijn voet blijft.
Ben nu voor het eerst weer op aan het trainen richting een halve (oktober) en hele (volgend jaar) marathon, en dit wil ik het liefste zonder problemen gaan doen uiteraard.
Heeft iemand tips over goede hardloopsokken die gezien bovenstaand verhaal ideaal zijn? Wellicht mensen met dezelfde ervaring die daarna door goede kledingkeuze problemen hebben kunnen vermijden?
Groet Leon
Ik heb vorig jaar tijdens de voorbereiding van een halve marathon een enorme blaar opgelopen. Ik ben een ervaren loper en had voor dat moment ook al een marathon inclusief volledige voorbereiding er op zitten, zonder enige problemen aan mijn voeten.
Het is ontstaan doordat ik mijn correctiezolen heb laten vernieuwen en omdat ze niet goed bijgeknipt waren, is wrijving ontstaan tijdens een regen-training. Nu heb ik het idee dat dit voor altijd een zwakke plek onder mijn voet blijft.
Ben nu voor het eerst weer op aan het trainen richting een halve (oktober) en hele (volgend jaar) marathon, en dit wil ik het liefste zonder problemen gaan doen uiteraard.
Heeft iemand tips over goede hardloopsokken die gezien bovenstaand verhaal ideaal zijn? Wellicht mensen met dezelfde ervaring die daarna door goede kledingkeuze problemen hebben kunnen vermijden?
Groet Leon
Oh, die had je hier mogen ophalen voor niksredwing schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:07:
[...]
Omdat ik toch langs de Decathlon ging heb ik daar een belt meegenomen en dat lijkt prima te werken. Ik heb nu 2*250ml flacons en dat is prima, met het huidige weer plan ik toch wat waterstops in en dan kun je die dingen weer mooi bijvullen bij zo'n tappunt.
De combinatie met de loopriem werkt trouwens ook prima, ik was bang dat ze elkaar in de weg zouden zitten, maar eigenlijk houdt deze belt de riem zelfs beter op zijn plaats
Zolang de flesjes nog vol zijn is het prima, maar als je er wat uit drinkt, dan loop je rond te klotsen.
Toevallig afgelopen weekend de eerste keer met dit vest gelopen en ik herken wat je aangeeft. Ik heb tijdens het lopen een beetje aan de kraag van m'n shirt lopen trekken en op een gegeven moment was 't over. Is dus waarschijnlijk toch een beetje puzzelen met alle koordjes, touwtjes en stiekjes.Jer0en schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:29:
[...]
[...]
Zijn er meer mensen die last hebben van licht schuren rond de nek bij dit vest? Of is er een afstelling hiervoor die ik nog niet gevonden heb??
Het viel me wel op dat mijn shirt op de borst, dus onder de binnenste randen van de rugzak, slijtageplekken liet zien. Hoop niet dat deze rugzak mijn shirts langzaam maar zeker op gaat vreten...
Je kunt ze locken, maar ook als ze unlocked zijn krijg je er alleen wat uit door de bovenkant van de tuut in te knijpen. En dan komt er geen lucht in en heb je ook geen geklots.Ik heb ze nu een paar keer gebruikt en daarbij geen geklots gehad.InZane schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:43:
[...]
Oh, die had je hier mogen ophalen voor niks
Zolang de flesjes nog vol zijn is het prima, maar als je er wat uit drinkt, dan loop je rond te klotsen.
[removed]
Mijn ervaring is dat als je hier last van blijft houden dat dat niet is omdat het een zwakke plek is geworden, maar omdat je zooltje toch net een andere vorm heeft die zorgt voor wat extra wrijving. Bij mijn nieuwe zooltjes ben ik ook een paar keer terug gegaan voordat ie weer prima zat.Leondekort schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:13:
Hi allen,
Groet Leon
[removed]
bij mij persoonlijk wijzen zijn steken in buik/zij een combinatie van te weinig/verkeerd eten/drinken met een te hoog tempo.... m.a.w. het kan ook aan je tempo liggenRBH schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:35:
Als je die slijtageplekken al ziet na 1 keer gebruiken, ben ik bang dat je het woord langzaam wel weg kan latenkarazz schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:49:
[...]
Toevallig afgelopen weekend de eerste keer met dit vest gelopen en ik herken wat je aangeeft. Ik heb tijdens het lopen een beetje aan de kraag van m'n shirt lopen trekken en op een gegeven moment was 't over. Is dus waarschijnlijk toch een beetje puzzelen met alle koordjes, touwtjes en stiekjes.
Het viel me wel op dat mijn shirt op de borst, dus onder de binnenste randen van de rugzak, slijtageplekken liet zien. Hoop niet dat deze rugzak mijn shirts langzaam maar zeker op gaat vreten...
Heeft iemand een link naar een handleiding van deze Adv. Skin 12? Of een duidelijk instructiefilmpje waar niet vooral of grotendeels aandacht wordt besteed aan het opbergen van stokken?
Zit dat vest niet veel te los? Het klinkt alsof hij flink schuurt en opkruipt.
[ Voor 44% gewijzigd door Roozzz op 01-07-2025 07:49 ]
Eindelijk een voordeel van werken in een kas met dit weer. Als je na je werk gaat hardlopen met 30+ graden valt de temperatuur eigenlijk best wel mee. Dus ik had gisteren weinig last van die interval training.
Dat je zolen even niet goed bijgeknipt waren kan een keer gebeuren. Geen reden tot paniek.
Ik heb enkelsokken van Asics in 5 verschillende kleuren en die bevallen prima.
Relax, het is gewoon een incident, kan gebeuren we hebben allemaal weleens iets. Ik liep vorige week ook blaren op mijn voeten omdat ik een keer zonder sokken ging hardlopen. Een training gewisseld en door. Nu loop ik weer normaal. Wijze les.Leondekort schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:13:
Hi allen,
Groet Leon
Dat je zolen even niet goed bijgeknipt waren kan een keer gebeuren. Geen reden tot paniek.
Ik heb enkelsokken van Asics in 5 verschillende kleuren en die bevallen prima.
Nickname KasPlantje.
Pffft, vanmorgen vroeg een Stryd test gelopen. Weet nu weer waarom ik zo'n hekel heb aan dat gehaast in de ochtend (ook nog zonder voedsel). Aan het eind van de 'All out' lekker kotsen en nog een tegenvallend resultaat ook
Ik zal, als het shirt uit de was is, nog eens kijken hoe het eruit ziet. Zal wel een foto posten.HenRun schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:29:
[...]
Als je die slijtageplekken al ziet na 1 keer gebruiken, ben ik bang dat je het woord langzaam wel weg kan laten![]()
Heeft iemand een link naar een handleiding van deze Adv. Skin 12? Of een duidelijk instructiefilmpje waar niet vooral of grotendeels aandacht wordt besteed aan het opbergen van stokken?
En die handleiding, daar was ik ook nog naar op zoek inderdaad. Er zitten ook zoveel koordjes, touwtjes en stiekjes aan dat ik nog aan 't puzzelen ben waar ze allemaal voor dienen. Ook waar ik ze kan laten als ik ze niet gebruik om te voorkomen dat ze rond gaan zwieren tijdens het lopen.
Hij zat, naar mijn idee, zeker niet te los. Voor mijn gevoel eerder misschien nog wat te strak. Maargoed, je hebt natuurlijk altijd wel beweging tussen shirt en vest.Roozzz schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:49:
Zit dat vest niet veel te los? Het klinkt alsof hij flink schuurt en opkruipt.
Zag op reddit dat er meer mensen last van hebben. Er wordt ook gesteld dat het alleen maar slijtage is en dat er geen gaten in komen:
Dusja... ben benieuwd, het randje op het vest zelf voelt ook wel wat 'scherp'. Misschien is het de nieuwigheid? Ik ga voorlopig in ieder geval hetzelfde shirt blijven gebruiken bij dat vest. Benieuwd wat het op de langere duur gaat doen...I've found that to just be something that happens with packs and shirts. Doesn't seem to ever wear holes, only pills the fabric. Just one of those things.
[ Voor 28% gewijzigd door karazz op 01-07-2025 08:41 ]
Wellicht wel ja.. Ik vind tempo bepalen sowieso heel erg gek bij hardlopen merk ik al. Had echt het gevoel dat ik maar een beetje aan het sjokken was, maar omgerekend rende ik 7,5 a 8 km/h. (Waarschijnlijk niks ivm de snelheden hierWyke schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:28:
[...]
bij mij persoonlijk wijzen zijn steken in buik/zij een combinatie van te weinig/verkeerd eten/drinken met een te hoog tempo.... m.a.w. het kan ook aan je tempo liggen
Van 't weekend een fotochromatische sportbril op de kop kunnen tikken en gisteravond uit kunnen testen. De aanpassende functie werkt fantastisch. Keek rechtstreeks in de ondergaande zon zonder problemen. Toen de zon onder was, paste de bril zich goed aan en zag ik geen verschil tussen de helderheid mét of zonder bril, ideaal dus voor de proteïne regen die zich manifesteert hier in de polders. Ik ben tevreden!TheOmen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:19:
[...]
Zeker. Was gisteravond in het bos, een uurtje voor zonsondergang. Je merkt de overgang niet, maar heb nooit een moment gehad dat de glazen te donker waren voor de omgeving.
Vanmorgen lekker interval training gedaan met 4x4min en '60 rust. Het is natuurlijk al behoorlijk warm, ik voelde me niet super uitgerust, maar ik dacht we gaan het toch maar gewoon proberen. Uiteindelijk alles ruim onder de 4min/km tempo kunnen afwerken en dat is een behoorlijke progressie met waar ik 5 weken geleden vandaan kom. Toen mezelf ook behoorlijk opgeblazen. Zou de sub 20min over de 5km dan toch eindelijk in de buurt zijn?
.
Dit waren de splits:
1. 3min54 (t.o.v. 4min10)
2. 3min49 (t.o.v. 4min7)
3. 3min55 (t.o.v. 4min21)
4. 3min57 (t.o.v. 4min24)
Dit waren de splits:
2. 3min49 (t.o.v. 4min7)
[ Voor 13% gewijzigd door ed14n op 01-07-2025 10:17 ]
@karazz ik heb dat ook met mijn Adv Skin 5. Bij het ene shirt wel slijtplekken, bij de andere niet. Ik loop er al jaren zo mee en ook hier zijn er nog nergens gaten in gevallen, het blijft bij die slijtplekken.
Wat dan wel opvallend is, is dat mijn 2 goedkoopste (en oudste) Decathlon shirts echt 0 last van slijtage hebben. Duurdere (misschien meer technische) shirts daarentegen weer wel.
Ik kies dan ook bewust welk shirt ik draag icm. het trailvest.
Wat dan wel opvallend is, is dat mijn 2 goedkoopste (en oudste) Decathlon shirts echt 0 last van slijtage hebben. Duurdere (misschien meer technische) shirts daarentegen weer wel.
Dank, ik zal het ook eens in de gaten gaan houden bij mij. Heb ook nog van die goedkope decathlon shirts, die volgende keer eens proberen.Gaargod schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:57:
@karazz ik heb dat ook met mijn Adv Skin 5. Bij het ene shirt wel slijtplekken, bij de andere niet. Ik loop er al jaren zo mee en ook hier zijn er nog nergens gaten in gevallen, het blijft bij die slijtplekken.
Mijn favoriete 5k specifieke workout is 3x1500 met 3 minuten rust (+goede wu en cd). Die 1500tjes moeten “makkelijk” in 6 minuten gaan. Deze doe ik dan 1 a 1,5 week voor de race.ed14n schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:08:
Vanmorgen lekker interval training gedaan met 4x4min en '60 rust. Het is natuurlijk al behoorlijk warm, ik voelde me niet super uitgerust, maar ik dacht we gaan het toch maar gewoon proberen. Uiteindelijk alles ruim onder de 4min/km tempo kunnen afwerken en dat is een behoorlijke progressie met waar ik 5 weken geleden vandaan kom. Toen mezelf ook behoorlijk opgeblazen. Zou de sub 20min over de 5km dan toch eindelijk in de buurt zijn?.
Dit waren de splits:
2. 3min49 (t.o.v. 4min7)
Gisteren met een vriend afgesproken dat ik volgende week bij hem kom lunchen, maar dan wel rennend naar hem toe kom. Tilburg-West naar Strijp-S in Eindhoven, dus ik hoop stiekem de marathon-afstand aan te tikken. Best spannend aangezien het verste dat ik ooit gerend heb 32km is, maar had die vriend beloofd het een keer te proberen. Gewoon op het gemak, want 'finishen' is het belangrijkst.
Plan is nu tussen 6:00 en 7:00 te vertrekken en een route uit te stippelen van waterpunt naar waterpunt. Heb maar plek voor 1L vocht in mijn vestje, dus tussendoor een aantal keer tanken is wel noodzakelijk. Komende week de route maar eens verzinnen zodat de drinkvoorraad geregeld is om daarna eens te gaan bedenken wat ik wil doen met eten. Alleen gelletjes trok ik bij mijn laatste 32km trail ook niet helemaal lekker.
Plan is nu tussen 6:00 en 7:00 te vertrekken en een route uit te stippelen van waterpunt naar waterpunt. Heb maar plek voor 1L vocht in mijn vestje, dus tussendoor een aantal keer tanken is wel noodzakelijk. Komende week de route maar eens verzinnen zodat de drinkvoorraad geregeld is om daarna eens te gaan bedenken wat ik wil doen met eten. Alleen gelletjes trok ik bij mijn laatste 32km trail ook niet helemaal lekker.
Misschien dat je voor de waterpunten nog wat omwegen moet/kunt maken.xobdorp schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:02:
Gisteren met een vriend afgesproken dat ik volgende week bij hem kom lunchen, maar dan wel rennend naar hem toe kom. Tilburg-West naar Strijp-S in Eindhoven, dus ik hoop stiekem de marathon-afstand aan te tikken. Best spannend aangezien het verste dat ik ooit gerend heb 32km is, maar had die vriend beloofd het een keer te proberen. Gewoon op het gemak, want 'finishen' is het belangrijkst.
Maar anders is Tilburg (west) -> Strijp niet veel verder dan 32km. (kanaal naar Oirschot, Oirschotse dijk naar Strijp S)
Ben alleen bang dat er niet zoveel waterpunten zijn tussen Tilburg en Eindhoven. Is toch vaak bij "drukke" parken, stations e.d. Misschien dat je nog wat kunt doen met restaurants onderweg oid, dat je daar op de wc 's wat kunt bijvullen en misschien heeft Oirschot (halverwege) nog ergens een watertapje.
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met zonnebrand die niet alleen beschermd, maar je transpiratie ook intact laat? Met dit weer is smeren noodzaak, maar ik raak mijn warmte vervolgens niet kwijt.
Ik vind de spray van P20 fijn. Waarschijnlijk vol met chemicaliën die slecht zijn voor je huid. Alle olie / creme gebaseerde smeersels waarmee je je poriën lekker dichtsmeert, vind ik echt om in te ploffen.Duclaasie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:03:
Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met zonnebrand die niet alleen beschermd, maar je transpiratie ook intact laat? Met dit weer is smeren noodzaak, maar ik raak mijn warmte vervolgens niet kwijt.
Ik ben vanochtend gewoon vroeg gaan lopen en ik heb er voor gekozen om bij/om het bos te blijven en dus niet dwars door de polder tussen de weilanden enzo. Scheelt dat de zon dan nog niet zo hoog staat, dus dan smeer ik verder niet.
Heb tot nu alleen nog maar slechte ervaringen met zonnebrand, maar ik sta zeker open voor suggesties
Heb tot nu alleen nog maar slechte ervaringen met zonnebrand, maar ik sta zeker open voor suggesties
Heb je al eens een 'mist' variant gebruikt? Dus in een hoge (alu) spuitbus, niet te verwarren met de plastic spray flacons die alsnog een olie substantie spuiten. Maakt volgens mij niet gek veel uit welke je neemt. Beter dan smeren op vettige olie basis, deze sprays zijn 'droger'. Bijv.: Garnier Ambre Solaire UV Sport. Verder kan je ook kijken naar een mist variant gericht op kinderen, dan prikt hij ook wat minder in je ogen.Duclaasie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:03:
Ingredienten:Roet schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Heb je al eens een 'mist' variant gebruikt? Dus in een hoge (alu) spuitbus, niet te verwarren met de plastic spray flacons die alsnog een olie substantie spuiten. Maakt volgens mij niet gek veel uit welke je neemt. Beter dan smeren op vettige olie basis, deze sprays zijn 'droger'. Bijv.: Garnier Ambre Solaire UV Sport. Verder kan je ook kijken naar een mist variant gericht op kinderen, dan prikt hij ook wat minder in je ogen.
Daar zal vast wel iets tussen zitten dat prikt in je ogen jaButane, water, homosalate, dicaprylyl ether, octocrylene glycerin, ethylhexyl salicylate, dimethicone, styrene/acrylates copolymer, butyl methoxydroxystearate, drometrizole trisiloxane, PEG-30 dipolyhydroxystearate, nylon-12, dicprylyl carbonate, methyl methacrylate crosspolymer, cyclohexasloxane, polymethylsilsesquioxane, p-anisic acid, tocopherol, sodium chloride, dodecene, phenoxyethanol, PEG-8 laurate, ethylhexyl triazone, poly C10-30 alkyl acrylate, poloxamer 407, limonene, linalool, benzyl salicylate, benzyl alcohol, isododecane, propylene carbonate, caprylyl glycol, geranol, disteardimonium hectorite, disodium EDTA, citral, lauryl PEG/PPG-18/18 methicone, parfum/fragrance (F.I.L. C171164/1)
als je via goirle, hilvarenbeek, diessen, middelbeers, wintelre en meerhoven loopt kom je daar overal tappunten tegen en zit je rond de 40 km.xobdorp schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:02:
Als je via de dorpen gaat is er wel iedere 10km een waterpunt te vinden (Hilvarenbeek, Middelbeers, Wintelre) en kom je rond de 40km uit.cannibal schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:32:
[...]
Misschien dat je voor de waterpunten nog wat omwegen moet/kunt maken.
Maar anders is Tilburg (west) -> Strijp niet veel verder dan 32km. (kanaal naar Oirschot, Oirschotse dijk naar Strijp S)
Ben alleen bang dat er niet zoveel waterpunten zijn tussen Tilburg en Eindhoven. Is toch vaak bij "drukke" parken, stations e.d. Misschien dat je nog wat kunt doen met restaurants onderweg oid, dat je daar op de wc 's wat kunt bijvullen en misschien heeft Oirschot (halverwege) nog ergens een watertapje.
[removed]
Dit was inderdaad wel mijn bedoeling, en aangezien ik dan in de buurt van de 42km ben wil ik die laatste 2km ook nog wel meepakken.redwing schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:56:
[...]
Als je via de dorpen gaat is er wel iedere 10km een waterpunt te vinden (Hilvarenbeek, Middelbeers, Wintelre) en kom je rond de 40km uit.
Helemaal langs het kanaal lopen lijkt me zo dodelijk saai
Ja, die van Garnier heb ik vorig jaar gehad.. Nu op de sportvariant van het Kruidvat. Ging gisteren prima tijdens de baantraining.Roet schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Heb je al eens een 'mist' variant gebruikt? Dus in een hoge (alu) spuitbus, niet te verwarren met de plastic spray flacons die alsnog een olie substantie spuiten. Maakt volgens mij niet gek veel uit welke je neemt. Beter dan smeren op vettige olie basis, deze sprays zijn 'droger'. Bijv.: Garnier Ambre Solaire UV Sport. Verder kan je ook kijken naar een mist variant gericht op kinderen, dan prikt hij ook wat minder in je ogen.
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Voordeel van het kanaal is wel dat je grotendeels uit de zon kunt lopen. Maar ik vind zelf een route langs de dorpen een stuk leuker (Af en toe voor de lange run vanuit Veldhoven langs Wintelre/Middelbeers/Oostelbeers voor +/- 25-30km)xobdorp schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:15:
[...]
Dit was inderdaad wel mijn bedoeling, en aangezien ik dan in de buurt van de 42km ben wil ik die laatste 2km ook nog wel meepakken.
Helemaal langs het kanaal lopen lijkt me zo dodelijk saai.
[removed]
Vandaar dat ik aangaf om eventueel naar een kind variant te kijken, die ik linkte is dat niet en heeft inderdaad nogal wat troep erin zitten. Maar er zijn maar weinig biologische zonnebrandcrèmes en zelfs die bevatten nog steeds troep.InZane schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:47:
[...]
Ingredienten:
[...]
Daar zal vast wel iets tussen zitten dat prikt in je ogen ja
Zorg dat je altijd wat reserve hebt qua water, want stel dat een punt het niet doet (en het is warm) dan heb je wel gelijk een probleem.xobdorp schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:02:
Passen er niet nog softflasks in je vest? Ik kan in mijn vest iets van 2.5 ltr (of misschien wel 3) meenemen als ik echt zou willen. Twee keer softflasks en een zak
Mogelijk saai, persoonlijk vind ik in het groen en bos beter te pruimen dan stad/drop, al kun je niet altijd kiezen.xobdorp schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:15:
[...]
Dit was inderdaad wel mijn bedoeling, en aangezien ik dan in de buurt van de 42km ben wil ik die laatste 2km ook nog wel meepakken.
Helemaal langs het kanaal lopen lijkt me zo dodelijk saai.
Kanaal is sowieso een paar graden koeler, scheelt toch altijd wel wat volgens de horloge.
En als je echt 40/42 km wil pakken heb je idd afstand genoeg om wat te spelen over de dorpen.
Middelbeers zag ik iig waterpunten staan (op strava), maar er is ook nog een specifieke website met waterpunten.
[ Voor 12% gewijzigd door cannibal op 01-07-2025 16:11 ]
Opgelost! We hadden thuis nog een rol van die blauwe sport tape liggen. Dat is ook bedoelt om een paar dagen te kunnen dragen, incl. douchen etc dus dat spul zit heel vast. Ik hoef er echt maar een heel klein stukje af te knippen voor een run dus met zo'n rol kan je mega lang. Werkt top!Juancho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:08:
Gek vraagje misschien maar ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er niet veel meer lopers last van hebben :): schurende tepels (voornamelijk bij warmer weer). Liefst loop ik in een lekker luchtig sportshirt, geen hempjes eronder. Probleem is dat ik na een x aantal km enorm pijnlijke tepels krijg. Heb wel eens pleisters geprobeerd maar die vallen er met zweten zo vanaf. Nou las ik wel iets over speciale tepelpleisters of sporttape of zelfs een mannelijke sport BH specifiek hiervoor?
Iemand tips?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Uit pure nieuwsgierigheid: wat maakt een ingrediënt tot troep?Roet schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:42:
[...]
Vandaar dat ik aangaf om eventueel naar een kind variant te kijken, die ik linkte is dat niet en heeft inderdaad nogal wat troep erin zitten. Maar er zijn maar weinig biologische zonnebrandcrèmes en zelfs die bevatten nog steeds troep.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Dankzij jouw vraag gaf iemand de tip voor Leukopor voorbij en die zelf gekocht. Normaliter heb ik bij tanktops/singlets (zeker langere lopen) hier ook altijd last van. Vorige week tijdens m'n marathon helemaal nergens last van gehad ondanks zweten en extra wrijving van een drinkvest.Juancho schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:20:
[...]
Opgelost! We hadden thuis nog een rol van die blauwe sport tape liggen. Dat is ook bedoelt om een paar dagen te kunnen dragen, incl. douchen etc dus dat spul zit heel vast. Ik hoef er echt maar een heel klein stukje af te knippen voor een run dus met zo'n rol kan je mega lang. Werkt top!
E-nummers, je weet toch?kenneth schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:00:
[...]
Uit pure nieuwsgierigheid: wat maakt een ingrediënt tot troep?
En nu, zeven maanden later, begint het toch weer te kriebelen…sebasd schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:39:
Zo. Het is klaar. De hardloopschoenen gaan aan de wilgen.
Gisteren, ondanks het heel rustige schema en goede warming up, tijdens een rustig rondje toch weer last gekregen van een spier in de kuit, en ik moet maar eens luisteren naar mijn lichaam, en dat vertelt me dat het niet wil hardlopen.
Ik ga verder op de racefiets en met de wandelschoenen, dat vinden mijn spieren een stuk leuker en zeker met fietsen heb ik de nodige dingen op mijn bucket list. Tijd om daarmee aan de slag te gaan.
Het was leuk zolang het duurde, maar het is nu niet leuk meer.
Ik mag van mezelf nog niet beginnen, eerst de nodige kilo’s kwijt, en daar wordt hard aan gewerkt. 10-11 kilo moet er eerst vanaf, als het meeste daarvan weg is mag ik weer beginnen van mezelf, om zo de belasting op spieren, pezen en gewrichten te verminderen.
Ben al weer een tijdje bezig met mobiliteitsoefeningen en regelmatig wandelen, en al die mensen zien hardlopen heeft me aan het denken gezet.
Voordat ik ga beginnen ga ik ook zeker bij een manueel therapeut langs, kijken hoe het met de houding is. Die mobiliteitsoefeningen helpen in ieder geval al zeker.
Wordt hopelijk over een maand of 4-5 vervolgd..
Verstandig om langs de therapeut te gaan, doe ook voor komend jaar een pakket met fysio erin... Dan ga je toch wat sneller als je ergens last van hebt, omdat de afspraak dan toch 'gratis' is. En verder inderdaad rustig aan! Gewoon maar beginnen met het Evy programma, zodat je over een maand of drie de 5km achter elkaar kan lopen in ongeveer 30-35 minuten...sebasd schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:07:
[...]
En nu, zeven maanden later, begint het toch weer te kriebelen…
Ik mag van mezelf nog niet beginnen, eerst de nodige kilo’s kwijt, en daar wordt hard aan gewerkt. 10-11 kilo moet er eerst vanaf, als het meeste daarvan weg is mag ik weer beginnen van mezelf, om zo de belasting op spieren, pezen en gewrichten te verminderen.
Ben al weer een tijdje bezig met mobiliteitsoefeningen en regelmatig wandelen, en al die mensen zien hardlopen heeft me aan het denken gezet.
Voordat ik ga beginnen ga ik ook zeker bij een manueel therapeut langs, kijken hoe het met de houding is. Die mobiliteitsoefeningen helpen in ieder geval al zeker.
Als je 15km hebt gelopen voor 7 uur dan heb je de koelste perioden gehad, want het was tussen 5 en 7 20-22 graden.President schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:01:
Poeh, wat was het weer warm en zweten vanochtend zeg. Kan niet wachten tot het een graad of 10 is :-P
[Afbeelding]
\
Nickname KasPlantje.
Klopt, begon om iets voor half 6 en was iets voor 7 uur klaar. Ging van het weekend pas om een uurtje of 9, toen ben ik ook al na een kilometer of 7 afgehaakt :-PGerGio schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:27:
[...]
Als je 15km hebt gelopen voor 7 uur dan heb je de koelste perioden gehad, want het was tussen 5 en 7 20-22 graden.
\
Maar ik houd echt meer van lagere temperaturen dan dit, maar moet toch gewoon 3x per week volhouden tot het weer koeler is :-P.
Tegelijkertijd sla ik hardlopen over als het echt regent, dus er valt altijd wel iets te klagen
Als je beter wil worden, dan is dat wel het minimale aantal denk ik. Uiteraard dan ook gevarieerd trainen.Cap schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:58:
Waarom moet dat, 3x per week volhouden?
Ik denk dat ik mijn training van vanavond maar verschuif naar morgenochtend. Om 19.00 is het volgens Buienradar nog 27 graden met een gevoelstemperatuur van 30, met daarbij ook wat kans op regen en onweer. Zal wel stervensbenauwd zijn dan.
Morgenochtend om 7.00 is het 17 graden. Dat lijkt me stukken beter. Dan maar solo trainen ipv met de club.
Het was vanmorgen al goed warm en benauwd, zelf ook voor 07:00 geweest had verwacht/gehoopt dat het wat koeler zou voelen, maar dat was niet het geval.
Nog een dagje door komen en dan is het wat koeler als het goed is.
Nog een dagje door komen en dan is het wat koeler als het goed is.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ik heb een iets ander schema dat ik eerder heb gevolgd en dat goed werkte voor mij, maar inderdaad is 'rustig aan' het toverwoord.President schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:00:
[...]
Verstandig om langs de therapeut te gaan, doe ook voor komend jaar een pakket met fysio erin... Dan ga je toch wat sneller als je ergens last van hebt, omdat de afspraak dan toch 'gratis' is. En verder inderdaad rustig aan! Gewoon maar beginnen met het Evy programma, zodat je over een maand of drie de 5km achter elkaar kan lopen in ongeveer 30-35 minuten...
Maar goed, eerst maar eens mijn gewicht omlaag, anders hoef ik niet eens aan beginnen te denken
Rusten maakt ook beter!
Althans, dat vertel ik mezelf deze week alvorens in trainingsmodus te gaan.
Gevoelsmatig moet ik veelste lang herstellen van een loopje in dit weer, dat ik m'n lichaam daar geen goed mee doe! Maargoed, iedereen is anders. Respect als je wél weet door te lopen in dit weer.
Zag gisteren ook iemand nét na de lunch buiten rennen in een lange broek, een zweetspoor achterlatende. Dan ben je m.i. gewoon jezelf aan het kapot lopen....
Gevoelsmatig moet ik veelste lang herstellen van een loopje in dit weer, dat ik m'n lichaam daar geen goed mee doe! Maargoed, iedereen is anders. Respect als je wél weet door te lopen in dit weer.
Zag gisteren ook iemand nét na de lunch buiten rennen in een lange broek, een zweetspoor achterlatende. Dan ben je m.i. gewoon jezelf aan het kapot lopen....
Ja precies. Ik sla 'm ook over vandaag. Morgen weer een dag. Luisteren naar je lichaam doe je al voor je je schoenen aan hebt
Idd, kneiterwar.
Heb wel een dingetje, ik loop altijd op wioensdag en donderdag (mijn vrije dagen) Ok, en op zondag.
Maar zit sinds deze week aan bloeddrukverlagers die zo goed werken, dat ik zo benieuwd ben wat dat met mijn hartslag en dergelijk doe als ik ga hardlopen.
Duis mogelijk vanavond pas na 2100 uur.Al eerder gedaan, is wel mooi lopen dan in de polders. Licht genoeg om veilig te zijn, maar de natuur wordt al stiller, nauwelijks verkeer en meer van dat.
Heb wel een dingetje, ik loop altijd op wioensdag en donderdag (mijn vrije dagen) Ok, en op zondag.
Maar zit sinds deze week aan bloeddrukverlagers die zo goed werken, dat ik zo benieuwd ben wat dat met mijn hartslag en dergelijk doe als ik ga hardlopen.
Duis mogelijk vanavond pas na 2100 uur.Al eerder gedaan, is wel mooi lopen dan in de polders. Licht genoeg om veilig te zijn, maar de natuur wordt al stiller, nauwelijks verkeer en meer van dat.
3x in de week trainen is prima. Maar je kan ook prima af en toe een keer overslaan als bijvoorbeeld het weer extreem warm is, daardoor loopt je conditie echt niet in de soep. Sterker nog, soms verbaas je je over hoe goed het is voor je herstel en de prestaties die erop volgen. Vandaar mijn vraag, waarom per se '3x in de week moeten volhouden tot het weer koeler is'?InZane schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:20:
[...]
Als je beter wil worden, dan is dat wel het minimale aantal denk ik. Uiteraard dan ook gevarieerd trainen.
Ik moet vandaag een 45min interval doen van Trenara en die ga ik zeker doen. Alleen nog ff kijken wanneer. Tussen 18:00 - 23:00 uur valt hier in het oosten de regen en waarschijnlijk flinke onweer. In regen lopen vind ik totaal geen punt, met deze hitte juist heerlijk. Maar moet onweer ga ik natuurlijk niet lopen, te gevaarlijk. Dus dat wordt of rond 17:00 uur of straks in de lunchpauze (thuiswerkdag) maar het is nu nog te heet.
Ik kijk nog wel even, ik wil alleen sowieso wel gaan. Nu ik weer beetje bij beetje meer kan en mag wbt de liesblessure merk ik dat ik weer inhoud aan het kweken ben met 3x een run in de week en dat voelt goed en wil ik vasthouden. Uiteraard zolang het verantwoord is.
Ik kijk nog wel even, ik wil alleen sowieso wel gaan. Nu ik weer beetje bij beetje meer kan en mag wbt de liesblessure merk ik dat ik weer inhoud aan het kweken ben met 3x een run in de week en dat voelt goed en wil ik vasthouden. Uiteraard zolang het verantwoord is.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 02-07-2025 10:00 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Grappig, mijn coach zei een keer elke training is een puzzelstukje en het is soms best puzzelen om hem in je dag te krijgen. Dat gevoel krijg ik nu een beetje als ik alle verhalen lees.
Iedereen is een beetje aan het puzzelen met waar ze hun training te doen.
Ik had vorige week zondag blaren op mijn voeten gelopen. Dus de interval training van dinsdag naar zaterdag gezet. De training van zaterdag naar zondag en de training van dinsdag naar maandag.
Dus hadden we even: Interval op zaterdag, een brick training (Fietsen (intervallen) en hardlopen) op zondag en intervallen op maandag. Oké toen waren mijn kuiten er wel klaar mee. Maar goed we doen het nog even wat rust en we kunnen weer. Misschien had ik die 5 km zaterdag ook niet gewoon vol gas met 4:05m/km moeten lopen direct na een 100 km interval fietsen. Het was mijn derde tijd ooit op de 100k en mijn derde tijd ooit op de 5k
Maar daarna moet je nog steeds gewoon rustig beginnen met lopen
Iedereen is een beetje aan het puzzelen met waar ze hun training te doen.
Ik had vorige week zondag blaren op mijn voeten gelopen. Dus de interval training van dinsdag naar zaterdag gezet. De training van zaterdag naar zondag en de training van dinsdag naar maandag.
Dus hadden we even: Interval op zaterdag, een brick training (Fietsen (intervallen) en hardlopen) op zondag en intervallen op maandag. Oké toen waren mijn kuiten er wel klaar mee. Maar goed we doen het nog even wat rust en we kunnen weer. Misschien had ik die 5 km zaterdag ook niet gewoon vol gas met 4:05m/km moeten lopen direct na een 100 km interval fietsen. Het was mijn derde tijd ooit op de 100k en mijn derde tijd ooit op de 5k
Kijk en overleg even rustig wat de beste optie is. Ik denk dat als je wat langere stukken gaat fietsen dat het beide kanten op werkt. Het zou helpen met het afvallen en het zou je spieren en pezen moeten helpen.sebasd schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:07:
[...]
Maar daarna moet je nog steeds gewoon rustig beginnen met lopen
Nickname KasPlantje.
Om het stukje conditie stabiel te houden + een stukje discipline naar mezelf toe. Kan moeilijk van juli tm september stoppen en dan denken dat ik in oktober weer makkelijk 15 kilometer loop.Cap schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:58:
Waarom moet dat, 3x per week volhouden?
Ik moet toegeven dat het gevarieerd trainer er een beetje uit is geraakt de afgelopen weken. Vooral afwisselende afstanden op een tempo van zo'n 6 minuut per kilometer. Geen intervaltraining.InZane schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:20:
[...]
Als je beter wil worden, dan is dat wel het minimale aantal denk ik. Uiteraard dan ook gevarieerd trainen.
Heb nu een leuk loopje die een kilometer of 12-13 is maar die ik dan zoals bijvoorbeeld vandaag makkelijk uitbreid tot 15 kilometer.
klopt wat je zegtCap schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:47:
[...]
3x in de week trainen is prima. Maar je kan ook prima af en toe een keer overslaan als bijvoorbeeld het weer extreem warm is, daardoor loopt je conditie echt niet in de soep. Sterker nog, soms verbaas je je over hoe goed het is voor je herstel en de prestaties die erop volgen. Vandaar mijn vraag, waarom per se '3x in de week moeten volhouden tot het weer koeler is'?
maar toch voelt het absoluut niet goed, dat ik gisteravond de baantraining moest skippen
ik kijk al uit maar morgenavond, 2 dagen niks doen vind ik helemaal niks
sucses en sterkte, you got this!!!sebasd schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:07:
[...]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik zou vooral het weer in de gaten houden en mits mogelijk na de buien gaan. De temperatuur zou dan flink moeten dalen wat het lopen veel aangenamer maakt.Juancho schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:59:
Ik moet vandaag een 45min interval doen van Trenara en die ga ik zeker doen. Alleen nog ff kijken wanneer. Tussen 18:00 - 23:00 uur valt hier in het oosten de regen en waarschijnlijk flinke onweer. In regen lopen vind ik totaal geen punt, met deze hitte juist heerlijk. Maar moet onweer ga ik natuurlijk niet lopen, te gevaarlijk. Dus dat wordt of rond 17:00 uur of straks in de lunchpauze (thuiswerkdag) maar het is nu nog te heet.
[removed]
Ik ben sinds een paar week weer aan het opbouwen na 10 week niet te hebben hardgelopen en dat valt dus reuze mee. Zeker als je wél blijft wandelen en eventueel fietsen, dat uithoudingsvermogen is echt niet zomaar weg. En die dalende VO2 max op de Garmin kom je ook wel overheen. Ik ben in een paar week al weer van 53 naar 56 gegaan, wat mijn oude niveau was.Cap schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:47:
[...]
3x in de week trainen is prima. Maar je kan ook prima af en toe een keer overslaan als bijvoorbeeld het weer extreem warm is, daardoor loopt je conditie echt niet in de soep. Sterker nog, soms verbaas je je over hoe goed het is voor je herstel en de prestaties die erop volgen. Vandaar mijn vraag, waarom per se '3x in de week moeten volhouden tot het weer koeler is'?
Gebruik ik ook. (Losartan, 100mg) Maar heeft volgens mij geen enkel effect. Ik sport ook meestal voor het ontbijt, dus voordat ik mijn dagelijkse medicatie inneemtmaartend schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:39:
Maar, ben je met dat andere schema niet uitgevallen door blessures? Ik zie dat je rond 2013 de halve marathon in 1:40 ongeveer deed, toen rond 2020 weer bezig was... Misschien ga je toch iets te snel omdat je dat in het verleden wel probleemloos kon?sebasd schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:53:
[...]
Ik heb een iets ander schema dat ik eerder heb gevolgd en dat goed werkte voor mij, maar inderdaad is 'rustig aan' het toverwoord.
Maar goed, eerst maar eens mijn gewicht omlaag, anders hoef ik niet eens aan beginnen te denken
Ligt er wel een beetje aan waar in Nederland je woont. Na de buien lijkt hier pas om 22.00 te zijn. Dan ga ik niet meer lopenredwing schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Ik zou vooral het weer in de gaten houden en mits mogelijk na de buien gaan. De temperatuur zou dan flink moeten dalen wat het lopen veel aangenamer maakt.
Bloedtoevoer naar de spieren is niet niet alleen afhankelijk van de druk. Mogelijk gaat er juist (vaak werken bloeddrukverlagers door verwijding van de aderen) meer bloed naar de spieren toe en is het dus mogelijk dat je conditie er niet slechter van wordt.
Daarnaast geeft sporten ook enige vorm (uiteindelijk) van vaatverwijding, wat dus ook weer een lagere bloeddruk kan geven.
Daarnaast geeft sporten ook enige vorm (uiteindelijk) van vaatverwijding, wat dus ook weer een lagere bloeddruk kan geven.
Klopt, al hoewel dat wel mijn planning wasInZane schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:20:
[...]
Ligt er wel een beetje aan waar in Nederland je woont. Na de buien lijkt hier pas om 22.00 te zijn. Dan ga ik niet meer lopen
Maar ik wil er best wat moeite in steken om bij een temp onder de 20 graden kunnen lopen (zeker als het de rest van de dag 25-35 is)
[removed]
Ik wil prima een keer wat later, zeg na 22:00 uur maar veel later niet. Maar ik wil wel vandaag omdat morgen geen optie is ivm tennissen. Maar ik zie nu al dat de buien enorm afgezakt zijn dus dat komt vast wel goed. Zolang het maar niet onweert en het bij regen blijft, heerlijk naar buiten!redwing schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:24:
[...]
Klopt, al hoewel dat wel mijn planning was. Andere optie is morgenvroeg, maar dat is wat meer gehaast met het werk.
Maar ik wil er best wat moeite in steken om bij een temp onder de 20 graden kunnen lopen (zeker als het de rest van de dag 25-35 is)
Misschien. Ik heb het idee dat dat meer door overgewicht kwam (91 kg bij 1.78m is gewoon echt te veel), in combinatie met te weinig mobiliteit (hoewel ik toen ook mobiliteitsoefeningen deed).President schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:08:
Maar, ben je met dat andere schema niet uitgevallen door blessures? Ik zie dat je rond 2013 de halve marathon in 1:40 ongeveer deed, toen rond 2020 weer bezig was... Misschien ga je toch iets te snel omdat je dat in het verleden wel probleemloos kon?
Dit is het schema dat ik volgde en weer wil volgen, trouwens: https://breakingmuscle.co...er-in-life-and-or-safely/
Die tijden van vroeger heb ik wel echt uit mijn hoofd gezet, trouwens
Het ging mij om het 3x in een week moeten trainen gedurende die hittegolf. Ik vind dat je het schema dan rustig 1, 2 of 3 dagen - zelfs een week - kan verschuiven zonder je schuldig te maken aan gebrek aan discipline of angst voor conditieverlies. Van juli tot september helemaal niet lopen is natuurlijk het andere uiterste, genoeg koelere dagen te vinden in die periode waarin het onder de 20 graden is, zeker in de ochtenden of avonden.President schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:35:
[...]
Om het stukje conditie stabiel te houden + een stukje discipline naar mezelf toe. Kan moeilijk van juli tm september stoppen en dan denken dat ik in oktober weer makkelijk 15 kilometer loop.
Niks mis met trainen tijdens een hittegolf. Vroeg in de ochtend is het nog prima te doen. Gisterochtend ook gewoon wezen trainen voor werktijd. Koud was het zeker niet, maar de training ging prima.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de training wat in te korten en/of de tempo's wat lager te houden.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de training wat in te korten en/of de tempo's wat lager te houden.
Ik woog met dezelfde lengte zelf ook rond de 90 toen ik begin met afvallen en hardlopen :-). Een jaar later inmiddels 76kg.sebasd schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:34:
[...]
Misschien. Ik heb het idee dat dat meer door overgewicht kwam (91 kg bij 1.78m is gewoon echt te veel), in combinatie met te weinig mobiliteit (hoewel ik toen ook mobiliteitsoefeningen deed).
Dit is het schema dat ik volgde en weer wil volgen, trouwens: https://breakingmuscle.co...er-in-life-and-or-safely/
Geen idee of het gewichtsverlies invloed heeft op het hardlopen
Dat lijkt mij een zekerheidje. Als je meer mee moet tillen kost het je meer energie om je voort te bewegen.President schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:10:
[...]
Ik woog met dezelfde lengte zelf ook rond de 90 toen ik begin met afvallen en hardlopen :-). Een jaar later inmiddels 76kg.
https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/#tab-3-gewicht
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
haal anders even 14 liter melk (of water natuurlijk) en ga daarmee hardlopen, dan weet je snel genoeg of het invloed heeftPresident schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:10:
[...]
Ik woog met dezelfde lengte zelf ook rond de 90 toen ik begin met afvallen en hardlopen :-). Een jaar later inmiddels 76kg.
Ah top! Mijn doelgewicht is 79,9, maar nog iets minder zou ook prima zijn. Ik wil voordat ik begin met hardlopen rond de 83 zitten.President schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:10:
[...]
Poeh ja ik zit in hetzelfde schuitje. Ben 1.78m en zat vorig jaar vlak voor de halve marathon op 85kilo. Een kilo of 6 afgevallen met de gehele voorbereiding. Maar helaas stokte het daarna weer eens (ik ben al vele, vele, vele jaren bezig en elke keer stokt het bij 85 kilo). En dan ben ik ook nog eens zo'n type dat alleen al naar kijken naar eten + niet/minder kunnen sporten al snel aankomt. Nu ook weer, bijna 5 kilo eraan mede omdat ik door de liesblessure een week of 6 niet kon sporten. En ja, ik ben ondertussen expert in voeding, in sporten, in rust, in stress etc en heb daar ook heel veel voor gedaan (en in geïnvesteerd). Helaas werkt mijn lichaam blijkbaar totaal anders en ik ben er nog steeds niet achter hoe en dus ook niet hoe ik op een goede, verantwoordelijke maar wel leuke manier ook eens naar die 75-78 kan en blijven. En prima dat je er dan bij bijv. een vakantie ofzo even wat kilos aankomt, als je daarna weer direct het ritme oppakt wat meer sport dan is dat helemaal OK. Want ik kan het principe dat als je wilt afvallen moet je sowieso minder binnenkrijgen dan je verbrand. En ook dat het cijfertje op de weegschaal lang niet alles zegt want spieren zijn zwaar, maargoed, ik zie het vooral aan de lichaamsmetingen (BMI/buik/borstomvang etc).
Maar ik sport behoorlijk veel (hardlopen/tennissen/kracht) maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Bij mijn sportfysio loopt ook een voedingsexpert rond, misschien daar nog eens wat proberen. De zoveelste poging... Frustrerend. Zeker als ik dan lees dat mensen binnen 6-12 maand echt vele kilos, over de 10, afvallen... Dus als iemand de gouden tip heeft...
Maar ik sport behoorlijk veel (hardlopen/tennissen/kracht) maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Bij mijn sportfysio loopt ook een voedingsexpert rond, misschien daar nog eens wat proberen. De zoveelste poging... Frustrerend. Zeker als ik dan lees dat mensen binnen 6-12 maand echt vele kilos, over de 10, afvallen... Dus als iemand de gouden tip heeft...
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 02-07-2025 13:04 ]
Misschien? Gewoon een afspraak maken met de voedingsexpert. Heb ik destijds ook gedaan omdat ik nogal.... eenn beperkte eter ben qua wat ik wel en niet lust en ik daardoor al wist dat ik niet de juiste voedingsstoffen binnen kreeg.Juancho schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:02:
Maar ik sport behoorlijk veel (hardlopen/tennissen/kracht) maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Bij mijn sportfysio loopt ook een voedingsexpert rond, misschien daar nog eens wat proberen. De zoveelste poging... Frustrerend. Zeker als ik dan lees dat mensen binnen 6-12 maand echt vele kilos, over de 10, afvallen...
Dus even een week of drie de app van het Voedingscentrum bijgehouden en daarmee naar de deskundige geweest. Viel gewoon onder eigen risico waar ik vanwege mijn nieren al lang doorheen ben, dus was technisch gratis.
Ik raad je dan ook zeker aan om dat te doen en het niet uit te blijven stellen!
Week of 3? Ik heb periodes gehad dat ik wel een hele maand letterlijk alles bij hield in MyFitnesspall met een Personal trainer die daar elke dag in keek. Ik was bizar strak in tracken, zelfs kruiden en zout en andere dingen die eigenlijk helemaal niet hoeven. We hebben gespeelt met macro's, met meer/minder eten, met intermittent fasting, met zwaarder trainen, met minder trainen, met meer kracht, met meer cardio, met meer de combinatie. Zijn eind conclusie? Ik weet het ook niet meer....President schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:05:
[...]
Misschien? Gewoon een afspraak maken met de voedingsexpert. Heb ik destijds ook gedaan omdat ik nogal.... eenn beperkte eter ben qua wat ik wel en niet lust en ik daardoor al wist dat ik niet de juiste voedingsstoffen binnen kreeg.
Dus even een week of drie de app van het Voedingscentrum bijgehouden en daarmee naar de deskundige geweest. Viel gewoon onder eigen risico waar ik vanwege mijn nieren al lang doorheen ben, dus was technisch gratis.
Ik raad je dan ook zeker aan om dat te doen en het niet uit te blijven stellen!
Sindsdien, want dat is ook alweer een jaar of 3 geleden ofzo, zelf ook enorm veel gedaan. Trainingsschema's gekocht om thuis aan de bak te gaan, wederom voeding tracken en een bevriende expert mee laten kijken, wat onderzoekjes gedaan naar oa bloed en andere stoffen. Een heel strak trainingschema aangehouden (tot de blessure) ter voorbereiding op de halve die helaas afgelast werd (via Trenara).
Kortom, ik deed al enorm veel, wil dat nog steeds doen en stel het zeker niet uit. Maar als je bovenstaande zo leest zal je misschien wat beter begrijpen dat ik wel eens het gevoel heb: niks werkt bij en voor mij dus ik heb het maar te accepteren. En dat kan ik niet. Maargoed, ik heb ondertussen de sport)diëtist bericht gestuurd voor een afspraak. We gaan er maar weer eens voor
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 02-07-2025 13:12 ]
https://gathering.tweaker...message/82619382#82619382
Na het bericht van @Hartloper heb ik veel gelezen over de Norwegian Singles Method en nagedacht hoe ik dit kan implementeren. De combinatie van volume op rustig tempo en sub treshold lange intervallen spreekt me aan.
Vooral de langere intervals op sub treshold zijn voor mij nieuw. Waar ik voorheen alle intervals snel pakte (onder de 4.00min/km), zijn ze nu alle daarboven, tussen 4.05-4.30 min/km. De motivatien om te trainen is hoog.
Het echte ritme vinden hierin komt pas na mijn vakantie want de eerste week stond een HM gepland (werd 15km ivm warmte), de tweede week bleef het warm en moest ik mee aanpassen. Wel lukte het me om 5x te lopen: easy, treshold, rust, treshold, easy, long, rust. Alleen alle trainingen ingekort. In de vakantie zal het vooral rustig tempo icm hoogtemeters zijn.
En dit is de 3e week.
Ik wilde een snelle 5km lopen als benchmark. De laatste 5km was van mei in een nieuw PR 19.24. Alleen heb ik daarna superschoenen gekocht voor de eerste keer. Dus, afgelopen maandagochtend vroeg mijn bed uit, boterham naar binnen en gaan. Vooraf wist ik al dat ik niet in vorm was, vermoeid, warm buiten en zware benen na het weekend maar eigenwijs als ik ben, heb ik het toch geprobeerd.
1km ingelopen en toen 5km snel. Ik hoopte op <19min dus hield 3.48min/km aan. Eerste km te snel, tweede on point maar de drie erna waren te traag. Uiteindelijk 19.13 gelopen. Dus, een nieuw PR en de eerste keer dat een snelle tijd teleurstelde. De schoenen lijken er vooral voor te zorgen dat mijn cadans vanzelf hoger zit, waardoor het makkelijker is om hoog tempo te lopen. Aan eind van de zomer wil ik een nieuwe 5km test doen op dezelfde route. Maar, ik weet niet of ik zolang kan wachten om met de nieuwe schoenen nogmaals te proberen om de 19 minuten grens te breken.
Dus, ja de warmte vraagt om aanpassingen maar een wedstrijd lopen, een snelle 5km, uitbreiden van volume en aantal keer per week ( van 4 naar 5) gaan prima. Ook vanochtendvroeg alweer 12km easy run gedaan.
Na het bericht van @Hartloper heb ik veel gelezen over de Norwegian Singles Method en nagedacht hoe ik dit kan implementeren. De combinatie van volume op rustig tempo en sub treshold lange intervallen spreekt me aan.
Vooral de langere intervals op sub treshold zijn voor mij nieuw. Waar ik voorheen alle intervals snel pakte (onder de 4.00min/km), zijn ze nu alle daarboven, tussen 4.05-4.30 min/km. De motivatien om te trainen is hoog.
Het echte ritme vinden hierin komt pas na mijn vakantie want de eerste week stond een HM gepland (werd 15km ivm warmte), de tweede week bleef het warm en moest ik mee aanpassen. Wel lukte het me om 5x te lopen: easy, treshold, rust, treshold, easy, long, rust. Alleen alle trainingen ingekort. In de vakantie zal het vooral rustig tempo icm hoogtemeters zijn.
En dit is de 3e week.
Ik wilde een snelle 5km lopen als benchmark. De laatste 5km was van mei in een nieuw PR 19.24. Alleen heb ik daarna superschoenen gekocht voor de eerste keer. Dus, afgelopen maandagochtend vroeg mijn bed uit, boterham naar binnen en gaan. Vooraf wist ik al dat ik niet in vorm was, vermoeid, warm buiten en zware benen na het weekend maar eigenwijs als ik ben, heb ik het toch geprobeerd.
1km ingelopen en toen 5km snel. Ik hoopte op <19min dus hield 3.48min/km aan. Eerste km te snel, tweede on point maar de drie erna waren te traag. Uiteindelijk 19.13 gelopen. Dus, een nieuw PR en de eerste keer dat een snelle tijd teleurstelde. De schoenen lijken er vooral voor te zorgen dat mijn cadans vanzelf hoger zit, waardoor het makkelijker is om hoog tempo te lopen. Aan eind van de zomer wil ik een nieuwe 5km test doen op dezelfde route. Maar, ik weet niet of ik zolang kan wachten om met de nieuwe schoenen nogmaals te proberen om de 19 minuten grens te breken.
Dus, ja de warmte vraagt om aanpassingen maar een wedstrijd lopen, een snelle 5km, uitbreiden van volume en aantal keer per week ( van 4 naar 5) gaan prima. Ook vanochtendvroeg alweer 12km easy run gedaan.
Ik zou een wedstrijdje meepakken ergens. Geheid dat je dan wel onder de 19 loopt.Maandag1987 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:13:
https://gathering.tweaker...message/82619382#82619382
En dit is de 3e week.
Dit laatste kan ik beamen. Ik heb 1 keer gelijk na 45 minuten hardlopen mijn bloeddruk gemeten. 30-40 lager dacht ikMegupe schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:23:
Bloedtoevoer naar de spieren is niet niet alleen afhankelijk van de druk. Mogelijk gaat er juist (vaak werken bloeddrukverlagers door verwijding van de aderen) meer bloed naar de spieren toe en is het dus mogelijk dat je conditie er niet slechter van wordt.
Juancho schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:02:
Poeh ja ik zit in hetzelfde schuitje...
Ik heb enkele jaren geleden sportvasten eens geprobeerd. Werkte, voor mij, super! In tien dagen tijd zo'n 2,5kg kwijt. Vervolgens nog een tijdje consequent doorgepakt en rond de 7kg kwijt in een ruime maand.Dus als iemand de gouden tip heeft...
Uiteraard verschillen de resultaten van persoon tot persoon, maar wellicht kan dit je helpen om door je plateau te breken?
Oja, en het is goed te combineren met hardlopen 🙂
Bedankt voor de tip maar ik ben totaal niet van het zo snel zoveel afvallen. Ik ken die trucjes, ik heb daar zo mijn mening over. Ik doe het liever over meerdere maanden, stap voor stap. Als het mij een half jaar kost om 5 kilo af te vallen vind ik dat helemaal prima. En een jaar over 10 kilo? Ook prima, als er maar beweging in komt. Maar wel rustig en stap voor stap. Die crash diëten vind ik echt waanzinnig slecht. En ja, ooit een keer gedaan ja. Zit je op nog geen 1000 calorieën per dag. Bizar. Of in dit geval een 10 daagse kuur. Tja. Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij wil he, daar niet van.karazz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:01:
[...]
[...]
Ik heb enkele jaren geleden sportvasten eens geprobeerd. Werkte, voor mij, super! In tien dagen tijd zo'n 2,5kg kwijt. Vervolgens nog een tijdje consequent doorgepakt en rond de 7kg kwijt in een ruime maand.
Uiteraard verschillen de resultaten van persoon tot persoon, maar wellicht kan dit je helpen om door je plateau te breken?
Oja, en het is goed te combineren met hardlopen 🙂
Overigens eet ik al bijna 1,5 jaar pas vanaf een uurtje of 12:00.
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 02-07-2025 14:09 ]
Sportrusten is geen crashdieet. Meer intermitment fasten. 16 uur niet eten, 8 uur wel. EN bewustworden van je snaaigedrag.Juancho schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:07:
[...]
Bedankt voor de tip maar ik ben totaal niet van het zo snel zoveel afvallen. Ik ken die trucjes, ik heb daar zo mijn mening over. Ik doe het liever over meerdere maanden, stap voor stap. Als het mij een half jaar kost om 5 kilo af te vallen vind ik dat helemaal prima. En een jaar over 10 kilo? Ook prima, als er maar beweging in komt. Maar wel rustig en stap voor stap. Die crash diëten vind ik echt waanzinnig slecht. En ja, ooit een keer gedaan ja. Zit je op nog geen 1000 calorieën per dag. Bizar. Of in dit geval een 10 daagse kuur. Tja. Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij wil he, daar niet van.
Overigens eet ik al bijna 1,5 jaar pas vanaf een uurtje of 12:00.
Maar wat je zegt: iedereen zijn/haar manier. Hier na de corona ook structureel 10 15kg te zwaar. Of ik nou 3 of 5 x per week loop: het maakt allemaal niets uit, krijg het er niet meer af. En ik weet dat ik toen ik rond de 86 kg was (bij 1.90) heel wat makkelijker liep.
Bij mij schijnt mijn schildklier nogal traag te werken. Slik nu extra jodium, kijken of dat invloed heeft. Jammer dat die afvalspuiten zo duur zijn. Anders had ik dat geheid gedaan.
Heel herkenbaar dit. Zelfde schuitje. Ben rete efficient blijkbaar. Alles onder knie, inmiddels ook voedingsexpert uit noodzaak. Het lukt mij prima om met een flinke restrictie gestaag af te vallen, maar onder begeleiding snapte een dietist er ook niks van. Ik moest wel stiekem eten volgens die persoon haha. (Overigens heb ik gewoon een iets tragere schildklier, wat wss bijdraagt, maar ik wil niet afhankelijk zijn van medicatie daarvoor)Juancho schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:11:
[...]
Week of 3? Ik heb periodes gehad dat ik wel een hele maand letterlijk alles bij hield in MyFitnesspall met een Personal trainer die daar elke dag in keek. Ik was bizar strak in tracken, zelfs kruiden en zout en andere dingen die eigenlijk helemaal niet hoeven. We hebben gespeelt met macro's, met meer/minder eten, met intermittent fasting, met zwaarder trainen, met minder trainen, met meer kracht, met meer cardio, met meer de combinatie. Zijn eind conclusie? Ik weet het ook niet meer....
Sindsdien, want dat is ook alweer een jaar of 3 geleden ofzo, zelf ook enorm veel gedaan. Trainingsschema's gekocht om thuis aan de bak te gaan, wederom voeding tracken en een bevriende expert mee laten kijken, wat onderzoekjes gedaan naar oa bloed en andere stoffen. Een heel strak trainingschema aangehouden (tot de blessure) ter voorbereiding op de halve die helaas afgelast werd (via Trenara).
Kortom, ik deed al enorm veel, wil dat nog steeds doen en stel het zeker niet uit. Maar als je bovenstaande zo leest zal je misschien wat beter begrijpen dat ik wel eens het gevoel heb: niks werkt bij en voor mij dus ik heb het maar te accepteren. En dat kan ik niet. Maargoed, ik heb ondertussen de sport)diëtist bericht gestuurd voor een afspraak. We gaan er maar weer eens voor
In ieder geval ben ik qua gewicht stabiel
[ Voor 3% gewijzigd door Hillshade op 02-07-2025 14:37 ]
Ik heb mn schildklier overigens al eens laten testen omdat mijn zus daar wel serieuze problemen mee heeft. Bij mij kon de dokter/arts niks vinden/zien na bloed onderzoek. Dus dat is het niet.Hillshade schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Heel herkenbaar dit. Zelfde schuitje. Ben rete efficient blijkbaar. Alles onder knie, inmiddels ook voedingsexpert uit noodzaak. Het lukt mij prima om met een flinke restrictie gestaag af te vallen, maar onder begeleiding snapte een dietist er ook niks van. Ik moest wel stiekem eten volgens die persoon haha. (Overigens heb ik gewoon een iets tragere schildklier, wat wss bijdraagt, maar ik wil niet afhankelijk zijn van medicatie daarvoor)
In ieder geval ben ik qua gewicht stabiel
Fasting kan ik zelf dus ook wel, daar hoef ik geen 300 euro ofzo aan besteden bij een coach. Ik kan nu easy wachten tot 12:00 uur met mijn ontbijt/lunch en mijn eetmomenten bestaan soms zelfs maar uit 2 momenten. Dus ik kan dat prima zelf eens zetten op wat dat sportvasten ook doet. 16 uur niet eten, 8 uur wel.
Nu eet ik 4 a 5 dagen dus om 12:00 uur en rond 17:30/18:00 uur avondeten. Soms daartussen niks, soms een stuk fruit ofzo. En na het avondeten normaliter ook niks meer door de weeks. Dus dan vast ik eigenlijk nog strikter dan sportfasting
Ahh, dat is het dubbele tempo in vergelijking met Evy :-Psebasd schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:34:
[...]
Misschien. Ik heb het idee dat dat meer door overgewicht kwam (91 kg bij 1.78m is gewoon echt te veel), in combinatie met te weinig mobiliteit (hoewel ik toen ook mobiliteitsoefeningen deed).
Ik heb het wel echt rustiger opgebouwd dan jij
Wat eet je nu op een gemiddelde (werk)dag en hoe verdeel je dat over de dag?Juancho schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:02:
Poeh ja ik zit in hetzelfde schuitje. Ben 1.78m en zat vorig jaar vlak voor de halve marathon op 85kilo. Een kilo of 6 afgevallen met de gehele voorbereiding. Maar helaas stokte het daarna weer eens (ik ben al vele, vele, vele jaren bezig en elke keer stokt het bij 85 kilo). En dan ben ik ook nog eens zo'n type dat alleen al naar kijken naar eten + niet/minder kunnen sporten al snel aankomt. Nu ook weer, bijna 5 kilo eraan mede omdat ik door de liesblessure een week of 6 niet kon sporten. En ja, ik ben ondertussen expert in voeding, in sporten, in rust, in stress etc en heb daar ook heel veel voor gedaan (en in geïnvesteerd). Helaas werkt mijn lichaam blijkbaar totaal anders en ik ben er nog steeds niet achter hoe en dus ook niet hoe ik op een goede, verantwoordelijke maar wel leuke manier ook eens naar die 75-78 kan en blijven. En prima dat je er dan bij bijv. een vakantie ofzo even wat kilos aankomt, als je daarna weer direct het ritme oppakt wat meer sport dan is dat helemaal OK. Want ik kan het principe dat als je wilt afvallen moet je sowieso minder binnenkrijgen dan je verbrand. En ook dat het cijfertje op de weegschaal lang niet alles zegt want spieren zijn zwaar, maargoed, ik zie het vooral aan de lichaamsmetingen (BMI/buik/borstomvang etc).
En sinds wanneer (leeftijd) ben je al te zwaar?
Niet vervelend bedoeld ofzo, maar er is vast een afvallen topic ofzo waar deze discussie beter gevoerd kan worden?
Ik zou een rustiger schema pakken. Dan kun je prima beginnen met je huidige gewicht zonder in de problemen te komen. Als je zwaarder bent kun je weliswaar wat eerder blessures krijgen, maar dat betekent vooral dat je dus rustiger moet beginnen. Ik ben zelf begonnen met 100+kg bij 1.85m, maar met een rustige opbouw begonnen met lopen en ik zit nu aan de 84kg zonder echte blessures gehad te hebben waarbij ik nu zonder problemen 20km+ loop.sebasd schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:34:
[...]
[removed]
Mijn insteek: zolang de focus er op ligt om met hardlopen af te vallen is het prima, zodra de focus puur op afvallen ligt moet het naar het afval-topicRoozzz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:03:
Niet vervelend bedoeld ofzo, maar er is vast een afvallen topic ofzo waar deze discussie beter gevoerd kan worden?
[removed]
Even bot gezegd de waarheid:Juancho schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:46:
[...]
Ik heb mn schildklier overigens al eens laten testen omdat mijn zus daar wel serieuze problemen mee heeft. Bij mij kon de dokter/arts niks vinden/zien na bloed onderzoek. Dus dat is het niet.
Fasting kan ik zelf dus ook wel, daar hoef ik geen 300 euro ofzo aan besteden bij een coach. Ik kan nu easy wachten tot 12:00 uur met mijn ontbijt/lunch en mijn eetmomenten bestaan soms zelfs maar uit 2 momenten. Dus ik kan dat prima zelf eens zetten op wat dat sportvasten ook doet. 16 uur niet eten, 8 uur wel.
Nu eet ik 4 a 5 dagen dus om 12:00 uur en rond 17:30/18:00 uur avondeten. Soms daartussen niks, soms een stuk fruit ofzo. En na het avondeten normaliter ook niks meer door de weeks. Dus dan vast ik eigenlijk nog strikter dan sportfasting
Het blijft een kwestie van calorieën eruit, calorieën erin. Je hebt niet een uniek lichaam waar dat opeens anders is. In bepaald voedsel zit nu eenmaal meer calorieën dan je denkt, zoals frisdrank en bier.
Ik geloof niet dat je met twee eetmomenten op een dag gecombineerd met veel sporten alsnog aankomt. Dan eet je echt verkeerd / ongezond.
In veel gevallen blijkt dat men A zegt, maar B doet. Houd het eens eerlijk bij in een app en probeer erachter te komen hoeveel calorieën je daadwerkelijk nodig hebt. Dan weet je hoeveel brandstof je lichaam nodig heeft en kun je daarop inspelen.
Even bot gezegd: je leest niet wat deze persoon zegt al gedaan te hebben. Daarnaast past je lichaam zich aan aan je calorie inname en zijn er verschillen tussen personen. Het is niet zo simpel als je hier laat voorkomen.Slickk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:24:
[...]
Even bot gezegd de waarheid:
Het blijft een kwestie van calorieën eruit, calorieën erin. Je hebt niet een uniek lichaam waar dat opeens anders is. In bepaald voedsel zit nu eenmaal meer calorieën dan je denkt, zoals frisdrank en bier.
Ik geloof niet dat je met twee eetmomenten op een dag gecombineerd met veel sporten alsnog aankomt. Dan eet je echt verkeerd / ongezond.
In veel gevallen blijkt dat men A zegt, maar B doet. Houd het eens eerlijk bij in een app en probeer erachter te komen hoeveel calorieën je daadwerkelijk nodig hebt. Dan weet je hoeveel brandstof je lichaam nodig heeft en kun je daarop inspelen.
Dat gezegd hebbende: laten we het idd over afvallen i.c.m. hardlopen hebben
Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
:strip_exif()/f/image/uWesRkXtNxLkl7fWp3VOdojM.jpg?f=fotoalbum_large)