• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:49
Wacht even. I love winegums. Kan ik het hardlopen gebruiken als smoes om lekker aan de winegums te gaan?

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:12
Megupe schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Ook lastvan, Bbij sommige sportshirts meer andere.
Gebruik doorgaans vaseline bij langere loopjes.
Tip: de eigen merk watervaste pleisters van de kruidvat! 20 stuks voor nog geen 2 euro: https://www.kruidvat.nl/k...proof-pleisters/p/1551047

Bijv gister na 16 km door de hitte nog steeds met een beetje moeite pas los te trekken.

Running \ Cycling: Strava

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:07
maartend schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:18:
Wacht even. I love winegums. Kan ik het hardlopen gebruiken als smoes om lekker aan de winegums te gaan?
Haha zo doe ik het wel, vaak is het zakje alweer bijna op voordat ik het kan meenemen tijdens het hardlopen :D :X

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn er hier nog ontzettend goede tips tegen zweten? Als ik een rondje ga lopen (5km) dan ben ik echt zeiknat na dat rondje, zou wel fijn zijn als ik dat een beetje kan tegengaan maar weet niet zo goed hoe

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-11 20:26
DennusB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:04:
Zijn er hier nog ontzettend goede tips tegen zweten? Als ik een rondje ga lopen (5km) dan ben ik echt zeiknat na dat rondje, zou wel fijn zijn als ik dat een beetje kan tegengaan maar weet niet zo goed hoe
Rustiger rennen...
Maar wat is er mis met zweten? Je koelt er juist door af en dat lijkt me het belangrijkste. Je sport, dus lekker belangrijk dat je zeiknat bent na een rondje. Tenzij je douche en wasmachine niet werken. De een zweet nou eenmaal meer en er zijn mensen die hittetraining doen om juist meer/sneller te zweten om af te koelen.

• DennusB
  • Niet online
Koets89 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Rustiger rennen...
Maar wat is er mis met zweten? Je koelt er juist door af en dat lijkt me het belangrijkste. Je sport, dus lekker belangrijk dat je zeiknat bent na een rondje. Tenzij je douche en wasmachine niet werken. De een zweet nou eenmaal meer en er zijn mensen die hittetraining doen om juist meer/sneller te zweten om af te koelen.
Haha ja goede, ik vind zelf al dat ik redelijk rustig ren (±6:00/km)... maar het is vooral vervelend dat ik de hele tijd m'n kop af loop te vegen met m'n shirt....

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:48
DennusB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Haha ja goede, ik vind zelf al dat ik redelijk rustig ren (±6:00/km)... maar het is vooral vervelend dat ik de hele tijd m'n kop af loop te vegen met m'n shirt....
Ik ren met een petje om de regio rondom mijn ogen te ontzien. Of een zweetband? Maar als je behalve nattigheid nergens last van hebt, is het (zeker met dit vochtige weer) niet erg lijkt me?

• DennusB
  • Niet online
xobdorp schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:12:
[...]

Ik ren met een petje om de regio rondom mijn ogen te ontzien. Of een zweetband? Maar als je behalve nattigheid nergens last van hebt, is het (zeker met dit vochtige weer) niet erg lijkt me?
Zweetband, goed idee! Dat ga ik even scoren :) Thanks

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:38
DennusB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Petje werkt prima, ik ga nooit meer zonder op pad. Bij decathlon heb je al prima hardloop-petjes (als in: niet al te dikke stof), maar zelf vind ik deze van Salomon erg fijn: https://www.salomon.com/e...l#color=109618&size=27021

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:09
Slickk schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:12:
[...]

…En Mar-athon Sneek is helaas afgelast. Was te verwachten met 30 graden tijdens de start om 18:00.

Ik ben nu aan het kijken of ik wat familie of vrienden kan regelen om drinken aan te geven, dan loop ik hem alsnog zelf maar dan ‘s ochtends vroeg.

Ik kon met een tooltje de Google Maps route van de organisatie omzetten in een gpx-bestand dus m’n innerlijke Tweaker komt ook nog van pas. :)
Is het gelukt dit doldwaze 😉 plan uit te voeren?

• HenRun
SkyR schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:44:
[...]

Ik weet niet hoe gehecht je bent aan de route en hoe ver je moet reizen, maar ik heb in de app-groep van mijn AV opgevangen dat ze een improv halve en hele marathon in de Zwarte Dennen bij Staphorst gaan organiseren zaterdagochtend, omdat er best wat mee zouden doen aan de ook geannuleerde TT Assen Run.

Rondjes van 7 kilometer en een beetje, start waarschijnlijk om 7:00 uur. Er wordt een klok meegenomen. Op dit moment zijn er 8 liefhebbers voor de hele en 6 voor een halve marathon, en ook al 7 vrijwilligers om te helpen met voorzieningen. Vanavond wordt het plan door de trainer opgesteld, die ook ervaring heeft als wedstrijdorganisator.

Dus mocht je aan willen haken, let me know!
En heeft hier nog iemand gelopen?

• Masch
  • Laatst online: 09-11 06:19
Ik loop bij 10 km plus altijd met deze tabletjes (+- 1 per 7km). Makkelijk mee te nemen en voor mij voldoende. Ik loop afstanden tot +- 22 kilometer, dus weet niet of het voor langere afstanden ook werkt. Voor mij is dit echter genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/xx6ALkmX6G5l/OYMN6oL/550x500.jpg

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:42
Masch schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:44:
[...]

Ik loop bij 10 km plus altijd met deze tabletjes (+- 1 per 7km). Makkelijk mee te nemen en voor mij voldoende. Ik loop afstanden tot +- 22 kilometer, dus weet niet of het voor langere afstanden ook werkt. Voor mij is dit echter genoeg.

[Afbeelding]
Deze gebruik ik tegenwoordig ook. Meestal loop ik zonder iets te pakken, maar voor de langere runs leek het me wel slim om toch eens iets mee te nemen. En of het helpt weet ik niet, maar die dingen zijn ook gewoon lekker en kwaad kan het zeker niet :+

[removed]

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:27
HenRun schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:42:
[...]

En heeft hier nog iemand gelopen?
Zeker! Op de lus van ietsje meer dan 7 km waren er 2 verzorgingsposten opgezet en zijn om 6:00 uur 9 lopers gestart voor de marathon, en om 7:00 uur ook nog eens 7 voor een halve marathon.

Zelf lag ik nog in mijn bed (gebeurt niet vaak dat we met de kids een zaterdagochtend uit kunnen slapen), maar wel supertof om dit via Whatsapp mee te lezen en te volgen. Zeer geslaagd initiatief.

Ik heb zelf sinds mijn halve marathon van vorige week iets rustiger aan gedaan. Op dinsdag nog een korte workout gedaan om woensdagavond een snelle 5 kilometer te lopen, maar dat zat er niet in. Slechte planning waardoor ik geen tijd had voor een warming-up, niet gewend aan de warmte en mezelf daarmee met 2½ km opgeblazen. Even gewandeld, weer aangezet maar 500m later toch weer aan de wandel. Dat nog een keer herhaald, en daarna door mijn cadans wat te verhogen door kunnen gaan tot aan de finish. Na wat gedronken te hebben maar gaan douchen, maar kon maar niet stoppen met zweten. Simpelweg oververhit.

Die sub 19 op de 5 kilometer op de weg moet toch een ander keer maar komen. Zo vlak ná een halve marathon is geen succes :+

Gisteren een rustig rondje gedaan om maar eens wat te gaan wennen aan de warmte. En dan kijken of ik volgende week woensdag met verstand en een goed plan een vlotte 10 kilometer kan lopen.

• m0ridin
  • Laatst online: 14:57
[...]

[Afbeelding]
Op zich heb ik zelf tot een halve eigenlijk niet echt iets nodig, dus misschien dat het daardoor net werkt, maar het lijkt me voor langere afstanden wel erg weinig?

Zo'n tabletje weeg ~3g ofzo? Dus dan kom je op 3g per half uur aan koolhydraten/etc? Das nogal wat minder dan 1 gelletje (~30g) per half uur.

Misschien als extraatje of idd op de kortere afstanden, maar gok dat ik eerder een pakje per half uur nodig heb dan een tabletje ;)

Vind eet-dingen sowieso minder fijn tijdens het rennen, kauwen zorgt ervoor dat ik onrustiger ga ademhalen enzo. Ik hou het t/m een marathon bij gelletjes, daarboven neem ik veel meer de tijd voor eten en is het van alles en nog wat.

Btw, ook voor duurlopen waar ik echt even rustig wandel/ga zitten als ik wat neem kan ik ook reepjes en dat soort dingen doen btw... Dus eigenlijk is 'alleen gelletjes' meer het geval als ik echt op tempo loop.

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Je kan dan ook de Clif Bloks overwegen. Die hebben naast suikers die in wine gums zitten, ook nog elektrolyten. Gebruik zelf de variant met cafeïne nog wel eens aan het einde van een lange run, als afwisseling voor een reep.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
HenRun schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Is het gelukt dit doldwaze 😉 plan uit te voeren?
Jazeker! Alleen nog geen tijd gehad om een verslagje te typen. Bij deze!

Hoe ik mijn langzaamste marathon liep maar toch zeer tevreden thuis kwam (clickbait titel :>)
Vrijdag flink veel pasta gegeten, spullen klaar gelegd en nagedacht over hoe en wat. Uiteindelijk besloten om zaterdagochtend met de eerste bus van 7:00 naar Sneek te gaan. Dan zou ik rond 7:45 kunnen starten vanaf het Martiniplein.

Vrienden zouden op de fiets aanhaken vanaf een km of 32, dus daarmee wat meer voorbereiding nodig om zelfvoorzienend te zijn. Vestje met twee 0,5L softflasks, dat zou wel prima zijn.

Wekker ging om 5:00 en eigenlijk best prima geslapen. Ontbijtje, alle tijd voor een korte douchen, aankleden, en uitgezwaaid door gezin. Om 6:50 bij de bushalte, maar om 7:20 was de bus er nog niet. :( Zodoende zwaar gefrustreerd weer naar huis. Vriendin en kinderen snel in de auto en die hebben mij alsnog naar Sneek gebracht zodat ik niet de bus van een uur later nodig had.

Goed, alles gereed en om 7:50 vanaf het Martiniplein vertrokken. Temperatuur zo'n 17 graden dus viel nog mee. Eerste kilometers wat onwenning, het was warm, wennen om volledig op horloge te lopen en er waren meteen wat fietspaden afgesloten vanwege onderhoud die wel op de route stonden. Stukkie terug, andere kant van het kanaal, en door.

Wel meteen zweten en hoge hartslag. Waar ik van tevoren van plan was om hartslag onder de 160 te houden, zat die nu meteen al op 165. In de schaduw en met wat meer focus bleef dat ook zo en wel op een nog fatsoenlijk tempo van wat ik lekker vind lopen. Ik wou rond de 4min/km lopen met als streeftijd 2u50.

Na een km of 3 op het platteland en uit de 'drukte' van de stad. Fijn asfalt, verharde wegen en er bleken gele markeringen op de grond te staan. Lange rechte stukken in de volle zon en daarom blij met m'n zonnebril. Na een km of 10 toch maar wat muziek aan gezet want ik kon nog niet helemaal in de 'zone' komen. Te veel bezig met tempo, hartslag, noem maar op. Er stond nog redelijk wat wind, wat nog wel fijn was.

Rond de 15km begon ik wat gekke pijntjes te voelen in mijn rechterbeen, waar ik normaliter nooit last van heb. Toch mijn schoen niet helemaal lekker gestrikt? Ik weet het nog niet. Ik voelde al wel dat het allemaal niet heel soepel liep.

Ook al ben ik geboren en getogen Fries, leidde de route mij door dorpjes waar ik nog nooit van gehoord had, laat staan geweest. Prachtig pittoresk met allemaal een grote kerk en veel rust en sereniteit op de zaterdagochtend. Ik vind het wel wat hebben. :) Leuk ook om toch wat wandelaars tegen te komen die hetzelfde plan als mij hadden opgevat om toch het parcours te gaan lopen, maar dan op zaterdagochtend ipv 's avonds de officiële starttijd om 18:00.

Gels op 6, 12 en daarna op 18km. Daarna werd het al wel pittiger en de 'zone'/trance weer wat weg. De wind werd warmer, temperatuur steeg en kreeg steken in mijn zij. Op 21km was ik 'blij' dat ik al op de helft zat (en dat is geen goed teken voor mij), en nam een slok drinken. Daarmee knalde het dopje van m'n softflask en gutste de helft eruit en in de loopbeweging schopte ik het dopje ergens het gras in. Snel stoppen, dopje zoeken en als we stilstaan dan toch ook maar een plaspauze.

Goed, verder, en besloten om het tempo wat te laten zakken want het werd er allemaal niet beter op. Dat accepteren en door. De steken in m'n zij bleven terugkomen, soms door wat wrijven ging het een paar minuten later wel weg maar niet ideaal. In het verleden dacht ik dat het door mijn sportdrank kwam en ja... beide softflasks zaten vol met die sportdrank. Ik durfde niet zo goed veel meer te drinken, bang voor meer kramp.

Bij km 27 sloeg ik een bocht, parallel aan een autoweg en met volle zon, wind tegen... Het was een behoorlijk matige strijd. Een strijd die ik simpelweg niet.. leuk vind? De strijd die ik ken met de marathon is dat je steeds dezelfde input geeft en je tempo lager wordt, waardoor je dus meer moet pushen om dat tempo te behouden. Die strijd kon ik nergens vinden. Ik had dorst, vond die kramp vervelend en de temperatuur steeg elk kwartier met 1 graad en dat vooruitzicht werd niet beter. Ik zat steeds met m'n hand ruimte te maken tussen m'n vest en m'n borstkas (te strak?), want ademen ging niet heel soepel.

Rond 30km eigenlijk besloten om ermee te kappen. Maarja, dan ben je in the middle of nowhere. Ik had wel m'n telefoon mee en bijna besloten m'n vriendin te bellen om mij op te halen. Alleen die stond niet per se op standby.

Eén van m'n vrienden stond me op te wachten rond 32km en als hij met de auto was, was ik ingestapt. Alleen natuurlijk was hij op de racefiets want anders kun je moeilijk support leveren natuurlijk. :)

Na wat water van hem, ff bijkletsen en overpeinzen wat ik zou doen tussendoor maar wat doorgehobbeld. Tsja. Besloten om het dan maar uit te lopen. Ergens hoopte ik nog steeds dat er rond 35km een taxi zou staan, want dit was meer een lichamelijke strijd tegen kramp en hitte dan een mentale die ik wel bereid was te voeren.

Een andere vriend met kiddo's in de bakfiets haakte rond 34km aan en mede daardoor kon ik het niet laten om het tempo te laten voor wat het was en dan maar uit te lopen. Gelukkig had die ook water bij zich en daarmee kon ik mezelf koelen. Nog wel constant kramp in m'n rechterzij, waardoor ik ook verkrampt bleef lopen. Daar heb ik eerdere ervaringen mee (o.a. bij een halve marathon) en als ik daardoor heen bijt heb ik een week lang nog pijn. Dat had allemaal geen zin, red ik het tempo ook niet mee.

Het verkoelende water bracht mijn hartslag wat omlaag en de bakfiets gaf de gelegenheid om dat vest met flasks af te doen. Hoewel ik me miserabel voelde, voelde dat wel als een opluchting. Eindelijk weer wat vrij ademen en gewicht kwijt.

En zo waren we op km 36. Ja, oké, uitlopen is dan wat het is, het is dan nog maar een half uurtje. Ik zette m'n zonnebril af en besefte toen ook eigenlijk pas hoe helder en stralend de zon was.

Qua loophouding was het uiteraard niks meer, dat telt dan allemaal dubbel negatief ook. Op km 40 nog een vervelende tunnel (steil, oorverdovend hard geluid van auto's door dezelfde tunnel). Bij 41km een brug die open stond... Stil staan en beetje wandelen op zo'n punt is geen aanrader. :'( Dat duurde een paar minuten maar ach, tijd was toch al verloren. Temperatuur was inmiddels zo'n 26 graden.

Na die gedwongen pauze weer gaan lopen en dat ging verrassend soepel met vals plat omlaag. Bijna op een auto geknald die te snel een bocht om kwam maar dat liep gelukkig goed af. En dan was daar toch de finish op km 42,3! Vriendin en kinderen stonden er met medaille en spandoeken, superleuk! <3

Heel tevreden dat ik hem alsnog heb gelopen, vooral uitgelopen. Als m'n vriendin er op 30km had gestaan, was ik 110% zeker in de auto gestapt. Wat dat betreft weer een wijze les dat uitlopen (mits in gezonde staat) altijd beter is voor het gevoel.

Eindtijd? 3:02:07 volgens Strava. Van de vier marathons tot nu toe, was dit mijn langzaamste marathon. :> Zonder de brug en het zoeken van het softflask-dopje had het wellicht wel net binnen de 3 uur geweest. Maar ach, boeit me verder alleen niet.

(y) Leukepor, m'n tepels bedanken jullie voor de tip :+
(y) Vaseline, geen schuurplekken in de liezen zoals vorige keren.
(y) Qua tempo wat ingehouden en daardoor weinig spierpijn; ik heb vanochtend alweer een rondje van 9km gelopen.
(y) Support!
(y) Live locatie delen via WhatsApp gaf instant/live updates en werkte top.
(y) Bij eerdere marathon was ik de dag zelf en de dag erna compleet gesloopt. Nu nog een prima weekend gehad en van alles gedaan.
(y) Ondanks geen geweldige voorbereiding (kon maar 3x per week lopen ipv 4x), toch schema voltooid zonder blessures en ziekte.

:-( Vest met softflasks; anderhalve kilo extra gewicht en subtiele beperking van m'n ademhaling/borstkas wat na 2 uur lopen toch wel z'n tol eiste.
:-( Warmte. Echt niet mijn ding, ga ik niet meer doen als ik een bepaald tempo wil lopen. De marathon waarin ik strijd tegen mezelf vind ik superuitdagend, maar niet tegen de elementen zoals de zon.
:-( Een plan gemaakt om hartslag laag te houden (<160) en toch stug doorlopen op 165.
:-( Domme keus qua drinken gemaakt; had gewoon 2x 0,5L water moeten zijn ipv beide sportdrank. Energie had ik wel genoeg van gels.
:-( Originele starttijd van 18:00, los van de warmte, vind ik achteraf gezien echt niks. Doe het lekker begin van de dag, anders zit je er toch maar op te wachten. Weet daarom niet of ik volgend jaar uberhaupt wel mee zou willen doen.
:-( Slaaptekort afgelopen maanden. :O

Qua schoenen; ik liep op de Nike Vaporfly 4. Ik durf eerlijk gezegd nog niet te beweren of ik ze nu supergeschikt of ongeschikt vond hiervoor. Ik heb ong tot 30km op mijn marathontempo gelopen (in ieder geval dezelfde inspanning) en daarna steeds langzamer. Dat ik vandaag alweer een herstelloopje kon doen met wat zware benen maar weinig problemen zegt wel iets. Alleen m'n rechterschoen zat niet helemaal oké en dat leidde wel af... Wel heel blij dat ik de moeite heb gedaan ze om te ruilen van maat 43 naar maat 44.

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 23-06-2025 11:37 ]

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:59
Goeie god, in die omstandigheden 3:02 lopen, wat een held, wat een prestatie. Hulde!

Jezus saves and takes half damage.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:14
Goedemiddag!

Nieuw in dit topic, kwam hier terecht n.a.v. mijn zoektocht naar een rugzak om wat te kunnen drinken tijdens het lopen.

Momenteel ben ik aan het trainen voor een 36 km (óf 10, 16, 24, 36 dus of 55) trailrun welke op 21 september bij mij in het dorp georganiseerd wordt (https://www.mistylakestrail.nl/).

Gisterochtend had ik een run van 27 km gepland staan. Normaliter loop ik max 21 km / 22 km en neem ik geen drinken mee. Het leek me nu, vanwege het weer en de afstand toch wel verstandig om wat drinken mee te nemen. Zodoende om 7u15 op pad gegaan met een bidon van 1L.

Dit was niet heel ideaal en daarom ben ik nu aan het kijken naar een rugzak met drinkmogelijkheid. Ik zag de salomon modelletjes al een heel aantal keer voorbij komen, maar vind die wat aan de prijs. Zojuist kwam ik op amazon een heel aantal rugzakken tegen en vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dat spul. Dat variert in prijs tussen de 30 en de 60 euro. Zag daar dit modelletje dat voor 44 euro ook een drinkzak (1,5L) en 2 softflasks (2x 0,5L) erbij heeft zitten.

Hoor graag jullie mening/ervaring hierover.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:52
@karazz leuk doel. Ik zag die trail ook voor bij komen van het weekend, ziet er leuk uit.

Zo'n vestje zou best prima kunnen zijn, verder geen ervaring mee.

Ik zou me echter wel zorgen maken (of iig, er in verdiepen) van wat voor materiaal die softflasks & bladder gemaakt zijn. Ik kon dat zo gauw niet vinden via je link.

• karazz
Gaargod schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:19:
@karazz leuk doel. Ik zag die trail ook voor bij komen van het weekend, ziet er leuk uit.

Zo'n vestje zou best prima kunnen zijn, verder geen ervaring mee.

Ik zou me echter wel zorgen maken (of iig, er in verdiepen) van wat voor materiaal die softflasks & bladder gemaakt zijn. Ik kon dat zo gauw niet vinden via je link.
I.v.m. microplastics of wat zijn mogelijke risico's hierbij?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:01

polthemol

Moderator General Chat
xobdorp schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:12:
[...]

je kunt ook nog met wat vaseline een 'dakje' maken boven je wenkbrauwen als je zoveel zweet dat het in je ogen komt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:52
@karazz precies, als je daar liters vocht uit gaat drinken lijkt me dat wel de moeite waard om te weten.

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:54
Gaargod schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:50:
@karazz precies, als je daar liters vocht uit gaat drinken lijkt me dat wel de moeite waard om te weten.
Mee eens, ik zou een no-name rugzak met AI plaatjes ook niet vertrouwen als je er uit wil drinken, en als hij uren lang lekker moet zitten.

@karazz Ik heb zelf deze van Nathan. In de aanbieding een tientje meer dan die van Amazon, en een betrouwbaarder merk. Ik vind hem zelf lekker zitten en prettig in gebruik. Zit een drinkzak van 1.5 liter bij (maar kan max ongeveer 1.8 liter in).

[ Voor 5% gewijzigd door Thy... op 23-06-2025 13:58 ]

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Slickk schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Jazeker! Alleen nog geen tijd gehad om een verslagje te typen. Bij deze!

Hoe ik mijn langzaamste marathon liep maar toch zeer tevreden thuis kwam (clickbait titel :>)
Vrijdag flink veel pasta gegeten, spullen klaar gelegd en nagedacht over hoe en wat. Uiteindelijk besloten om zaterdagochtend met de eerste bus van 7:00 naar Sneek te gaan. Dan zou ik rond 7:45 kunnen starten vanaf het Martiniplein.

Vrienden zouden op de fiets aanhaken vanaf een km of 32, dus daarmee wat meer voorbereiding nodig om zelfvoorzienend te zijn. Vestje met twee 0,5L softflasks, dat zou wel prima zijn.

Wekker ging om 5:00 en eigenlijk best prima geslapen. Ontbijtje, alle tijd voor een korte douchen, aankleden, en uitgezwaaid door gezin. Om 6:50 bij de bushalte, maar om 7:20 was de bus er nog niet. :( Zodoende zwaar gefrustreerd weer naar huis. Vriendin en kinderen snel in de auto en die hebben mij alsnog naar Sneek gebracht zodat ik niet de bus van een uur later nodig had.

Goed, alles gereed en om 7:50 vanaf het Martiniplein vertrokken. Temperatuur zo'n 17 graden dus viel nog mee. Eerste kilometers wat onwenning, het was warm, wennen om volledig op horloge te lopen en er waren meteen wat fietspaden afgesloten vanwege onderhoud die wel op de route stonden. Stukkie terug, andere kant van het kanaal, en door.

Wel meteen zweten en hoge hartslag. Waar ik van tevoren van plan was om hartslag onder de 160 te houden, zat die nu meteen al op 165. In de schaduw en met wat meer focus bleef dat ook zo en wel op een nog fatsoenlijk tempo van wat ik lekker vind lopen. Ik wou rond de 4min/km lopen met als streeftijd 2u50.

Na een km of 3 op het platteland en uit de 'drukte' van de stad. Fijn asfalt, verharde wegen en er bleken gele markeringen op de grond te staan. Lange rechte stukken in de volle zon en daarom blij met m'n zonnebril. Na een km of 10 toch maar wat muziek aan gezet want ik kon nog niet helemaal in de 'zone' komen. Te veel bezig met tempo, hartslag, noem maar op. Er stond nog redelijk wat wind, wat nog wel fijn was.

Rond de 15km begon ik wat gekke pijntjes te voelen in mijn rechterbeen, waar ik normaliter nooit last van heb. Toch mijn schoen niet helemaal lekker gestrikt? Ik weet het nog niet. Ik voelde al wel dat het allemaal niet heel soepel liep.

Ook al ben ik geboren en getogen Fries, leidde de route mij door dorpjes waar ik nog nooit van gehoord had, laat staan geweest. Prachtig pittoresk met allemaal een grote kerk en veel rust en sereniteit op de zaterdagochtend. Ik vind het wel wat hebben. :) Leuk ook om toch wat wandelaars tegen te komen die hetzelfde plan als mij hadden opgevat om toch het parcours te gaan lopen, maar dan op zaterdagochtend ipv 's avonds de officiële starttijd om 18:00.

Gels op 6, 12 en daarna op 18km. Daarna werd het al wel pittiger en de 'zone'/trance weer wat weg. De wind werd warmer, temperatuur steeg en kreeg steken in mijn zij. Op 21km was ik 'blij' dat ik al op de helft zat (en dat is geen goed teken voor mij), en nam een slok drinken. Daarmee knalde het dopje van m'n softflask en gutste de helft eruit en in de loopbeweging schopte ik het dopje ergens het gras in. Snel stoppen, dopje zoeken en als we stilstaan dan toch ook maar een plaspauze.

Goed, verder, en besloten om het tempo wat te laten zakken want het werd er allemaal niet beter op. Dat accepteren en door. De steken in m'n zij bleven terugkomen, soms door wat wrijven ging het een paar minuten later wel weg maar niet ideaal. In het verleden dacht ik dat het door mijn sportdrank kwam en ja... beide softflasks zaten vol met die sportdrank. Ik durfde niet zo goed veel meer te drinken, bang voor meer kramp.

Bij km 27 sloeg ik een bocht, parallel aan een autoweg en met volle zon, wind tegen... Het was een behoorlijk matige strijd. Een strijd die ik simpelweg niet.. leuk vind? De strijd die ik ken met de marathon is dat je steeds dezelfde input geeft en je tempo lager wordt, waardoor je dus meer moet pushen om dat tempo te behouden. Die strijd kon ik nergens vinden. Ik had dorst, vond die kramp vervelend en de temperatuur steeg elk kwartier met 1 graad en dat vooruitzicht werd niet beter. Ik zat steeds met m'n hand ruimte te maken tussen m'n vest en m'n borstkas (te strak?), want ademen ging niet heel soepel.

Rond 30km eigenlijk besloten om ermee te kappen. Maarja, dan ben je in the middle of nowhere. Ik had wel m'n telefoon mee en bijna besloten m'n vriendin te bellen om mij op te halen. Alleen die stond niet per se op standby.

Eén van m'n vrienden stond me op te wachten rond 32km en als hij met de auto was, was ik ingestapt. Alleen natuurlijk was hij op de racefiets want anders kun je moeilijk support leveren natuurlijk. :)

Na wat water van hem, ff bijkletsen en overpeinzen wat ik zou doen tussendoor maar wat doorgehobbeld. Tsja. Besloten om het dan maar uit te lopen. Ergens hoopte ik nog steeds dat er rond 35km een taxi zou staan, want dit was meer een lichamelijke strijd tegen kramp en hitte dan een mentale die ik wel bereid was te voeren.

Een andere vriend met kiddo's in de bakfiets haakte rond 34km aan en mede daardoor kon ik het niet laten om het tempo te laten voor wat het was en dan maar uit te lopen. Gelukkig had die ook water bij zich en daarmee kon ik mezelf koelen. Nog wel constant kramp in m'n rechterzij, waardoor ik ook verkrampt bleef lopen. Daar heb ik eerdere ervaringen mee (o.a. bij een halve marathon) en als ik daardoor heen bijt heb ik een week lang nog pijn. Dat had allemaal geen zin, red ik het tempo ook niet mee.

Het verkoelende water bracht mijn hartslag wat omlaag en de bakfiets gaf de gelegenheid om dat vest met flasks af te doen. Hoewel ik me miserabel voelde, voelde dat wel als een opluchting. Eindelijk weer wat vrij ademen en gewicht kwijt.

En zo waren we op km 36. Ja, oké, uitlopen is dan wat het is, het is dan nog maar een half uurtje. Ik zette m'n zonnebril af en besefte toen ook eigenlijk pas hoe helder en stralend de zon was.

Qua loophouding was het uiteraard niks meer, dat telt dan allemaal dubbel negatief ook. Op km 40 nog een vervelende tunnel (steil, oorverdovend hard geluid van auto's door dezelfde tunnel). Bij 41km een brug die open stond... Stil staan en beetje wandelen op zo'n punt is geen aanrader. :'( Dat duurde een paar minuten maar ach, tijd was toch al verloren. Temperatuur was inmiddels zo'n 26 graden.

Na die gedwongen pauze weer gaan lopen en dat ging verrassend soepel met vals plat omlaag. Bijna op een auto geknald die te snel een bocht om kwam maar dat liep gelukkig goed af. En dan was daar toch de finish op km 42,3! Vriendin en kinderen stonden er met medaille en spandoeken, superleuk! <3

Heel tevreden dat ik hem alsnog heb gelopen, vooral uitgelopen. Als m'n vriendin er op 30km had gestaan, was ik 110% zeker in de auto gestapt. Wat dat betreft weer een wijze les dat uitlopen (mits in gezonde staat) altijd beter is voor het gevoel.

Eindtijd? 3:02:07 volgens Strava. Van de vier marathons tot nu toe, was dit mijn langzaamste marathon. :> Zonder de brug en het zoeken van het softflask-dopje had het wellicht wel net binnen de 3 uur geweest. Maar ach, boeit me verder alleen niet.

(y) Leukepor, m'n tepels bedanken jullie voor de tip :+
(y) Vaseline, geen schuurplekken in de liezen zoals vorige keren.
(y) Qua tempo wat ingehouden en daardoor weinig spierpijn; ik heb vanochtend alweer een rondje van 9km gelopen.
(y) Support!
(y) Live locatie delen via WhatsApp gaf instant/live updates en werkte top.
(y) Bij eerdere marathon was ik de dag zelf en de dag erna compleet gesloopt. Nu nog een prima weekend gehad en van alles gedaan.
(y) Ondanks geen geweldige voorbereiding (kon maar 3x per week lopen ipv 4x), toch schema voltooid zonder blessures en ziekte.

:-( Vest met softflasks; anderhalve kilo extra gewicht en subtiele beperking van m'n ademhaling/borstkas wat na 2 uur lopen toch wel z'n tol eiste.
:-( Warmte. Echt niet mijn ding, ga ik niet meer doen als ik een bepaald tempo wil lopen. De marathon waarin ik strijd tegen mezelf vind ik superuitdagend, maar niet tegen de elementen zoals de zon.
:-( Een plan gemaakt om hartslag laag te houden (<160) en toch stug doorlopen op 165.
:-( Domme keus qua drinken gemaakt; had gewoon 2x 0,5L water moeten zijn ipv beide sportdrank. Energie had ik wel genoeg van gels.
:-( Originele starttijd van 18:00, los van de warmte, vind ik achteraf gezien echt niks. Doe het lekker begin van de dag, anders zit je er toch maar op te wachten. Weet daarom niet of ik volgend jaar uberhaupt wel mee zou willen doen.
:-( Slaaptekort afgelopen maanden. :O

Qua schoenen; ik liep op de Nike Vaporfly 4. Ik durf eerlijk gezegd nog niet te beweren of ik ze nu supergeschikt of ongeschikt vond hiervoor. Ik heb ong tot 30km op mijn marathontempo gelopen (in ieder geval dezelfde inspanning) en daarna steeds langzamer. Dat ik vandaag alweer een herstelloopje kon doen met wat zware benen maar weinig problemen zegt wel iets. Alleen m'n rechterschoen zat niet helemaal oké en dat leidde wel af... Wel heel blij dat ik de moeite heb gedaan ze om te ruilen van maat 43 naar maat 44.
Netjes, Ik stond om 19:00 klaar om de halve marathon te lopen in Sneek.
Totaal 8 mensen waren er, een groepje van 3 die voor het goede doel liepen (een van hen heeft MS en had hier voor getraind en sponsorgeld opgehaald) en een ander groepje waar ik de eerste 4 km achter gehangen heb, daarna mijn eigen plan getrokken. Jemig wat was het warm,elke kilometer gewandeld om veel te drinken (ik had 2,5 liter bij me) tot km 11 toen was de hartslag weer onder controle. Vanaf daar op 6:05 tempo naar de finish kunnen hobbelen, op een waterstop bij familie na, om in 2:10:08. Niet helemaal waarvoor we gekomen waren, maar de omstandigheden (en eigen gedrag de eerste kilometers) maakte het zwaar.

Totaal 3,5 liter water gedronken tijdens en een halve liter sportdrank direct erna. Het eerste plasje kwam pas twee en een half uur na de finish. Ik denk dat de organisatie er goed aan gedaan heeft om het af te lasten.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• karazz
Thy... schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Mee eens, ik zou een no-name rugzak met AI plaatjes ook niet vertrouwen als je er uit wil drinken, en als hij uren lang lekker moet zitten.

@karazz Ik heb zelf deze van Nathan. In de aanbieding een tientje meer dan die van Amazon, en een betrouwbaarder merk. Ik vind hem zelf lekker zitten en prettig in gebruik. Zit een drinkzak van 1.5 liter bij (maar kan max ongeveer 1.8 liter in).
Tnx voor de tip! Was inderdaad aan het kijken voor betaalbare modelletjes. Zag bij de decathlon ook al iets voorbij komen.

Ik heb heel vroeger eens een camelbak gehad die ik gebruikte met wintersport. Weet nog niet wat ik vind van het drinken door zo'n slangetje tijdens het hardlopen. Vandaar dat ik voor nu neig naar zowel softflask als drinkzak, dan kan ik alle kanten op. Voor kortere lange runs kan ik dan alleen flasks meenemen. Mocht ik ooit nog langere lange runs gaan lopen kan ik zowel drinkzak als flasks meenemen.

Edit: tweedehands vind ik ook nog een optie, heb alleen geen idee welke maat ik nodig heb. (komen de maten van de salomon rugzakken overeen met t-shirt maat?) Zou dan eerst een winkel op moeten zoeken waar ik modelletjes kan passen.

[ Voor 9% gewijzigd door karazz op 23-06-2025 15:22 ]

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:15
Pff nou Sneek.
Ik was met werk een paar dagen naar IJlst (dat ligt er pal naast).
Zaterdagochtend in de vroegte een duurloop gedaan van 12km, was compleet gesloopt erna. En savonds was ik in Sneek uit eten, kapotwarm was het.
Respect voor de ochtendmarathonners en avond-hm'ers. Ik moet beide echt niet aan denken!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-11 20:26
karazz schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:40:
[...]

Tnx voor de tip! Was inderdaad aan het kijken voor betaalbare modelletjes. Zag bij de decathlon ook al iets voorbij komen.

Ik heb heel vroeger eens een camelbak gehad die ik gebruikte met wintersport. Weet nog niet wat ik vind van het drinken door zo'n slangetje tijdens het hardlopen. Vandaar dat ik voor nu neig naar zowel softflask als drinkzak, dan kan ik alle kanten op. Voor kortere lange runs kan ik dan alleen flasks meenemen. Mocht ik ooit nog langere lange runs gaan lopen kan ik zowel drinkzak als flasks meenemen.

Edit: tweedehands vind ik ook nog een optie, heb alleen geen idee welke maat ik nodig heb. (komen de maten van de salomon rugzakken overeen met t-shirt maat?) Zou dan eerst een winkel op moeten zoeken waar ik modelletjes kan passen.
Als je op de site kijkt van Salomon zie je welke borstomtrek bij welke maat hoort.

• karazz
Koets89 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:09:
[...]

Als je op de site kijkt van Salomon zie je welke borstomtrek bij welke maat hoort.
Uiteraard, 103 cm. Precies op de grens tussen M en L _O-

Gevoelsmatig zou ik dan een L kiezen, (net iets) te strak is ook niks.

• Slickk
Stefangrp schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:07:
Pff nou Sneek.
Ik was met werk een paar dagen naar IJlst (dat ligt er pal naast).
Zaterdagochtend in de vroegte een duurloop gedaan van 12km, was compleet gesloopt erna. En savonds was ik in Sneek uit eten, kapotwarm was het.
Respect voor de ochtendmarathonners en avond-hm'ers. Ik moet beide echt niet aan denken!
Was voor mij ook echt bevestiging dat de organisatie er goed aan heeft gedaan om het af te lassen. De organisatie zelf werd volgens hun woorden onder druk gezet door de medische dienst (en zou het zelf wel door willen laten gaan…), maar met die temperaturen en luchtvochtigheid was het echt een slecht idee.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Slickk schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:31:
[...]

Was voor mij ook echt bevestiging dat de organisatie er goed aan heeft gedaan om het af te lassen. De organisatie zelf werd volgens hun woorden onder druk gezet door de medische dienst (en zou het zelf wel door willen laten gaan…), maar met die temperaturen en luchtvochtigheid was het echt een slecht idee.
Grappig dat ik je verhaal las en dacht: die heeft er 4 uur over gedaan en dan zie dat het net boven de 3 uur was :+ Ik zou ook Sneek lopen met als doel een dame naar een tijd onder de 3 uur te hazen (voor zover nodig). Ik stond uiteindelijk 6:30 ergens in het bos van de Utrechtse heuvelrug. Twee lussen van ongeveer 21km gelopen, de tweede helft samen. Eerste ronde zelfs nog koude handen gehad. Temperatuur was echt prima heel de tijd.

Uiteindelijk 43km gelopen in ongeveer 3:45. Voor 10:30 klaar zijn met een marathon is toch ook wel prettig, dan heb je nog wat aan je dag. Bijzonder soepeltje kunnen lopen op de Adidas Agravic Terrex Ultra. Geen spierpijn gehad en gisteravond de draad weer opgepakt met lopen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• HenRun
Rudedadude schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:28:
[...]

Ik zou ook Sneek lopen met als doel een dame naar een tijd onder de 3 uur te hazen

Uiteindelijk 43km gelopen in ongeveer 3:45. Voor 10:30 klaar zijn met een marathon is toch ook wel prettig, dan heb je nog wat aan je dag.
Als je minimaal 25% langzamer loopt dan je max misschien. De meeste mensen die een marathon hebben gelopen zullen de rest van de dag niet zo gek veel energie over hebben om van alles en nog wat te ondernemen. 🙂

• HenRun
Gisteren een kort tempoloopje om snelheid, schoenen en gelletje nemen op wedstrijdtempo te testen. Ging prima, vier km op 4:42 gemiddeld, ruim onder de 4:50 die ik graag zou lopen zaterdag tijdens wedstrijd over 10 Engelse Mijl. Lijkt wel weer warm te worden, dus ik denk dat ik 4:55 probeer.

• Slickk
Rudedadude schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:28:
[...]

Grappig dat ik je verhaal las en dacht: die heeft er 4 uur over gedaan en dan zie dat het net boven de 3 uur was :+ Ik zou ook Sneek lopen met als doel een dame naar een tijd onder de 3 uur te hazen (voor zover nodig). Ik stond uiteindelijk 6:30 ergens in het bos van de Utrechtse heuvelrug. Twee lussen van ongeveer 21km gelopen, de tweede helft samen. Eerste ronde zelfs nog koude handen gehad. Temperatuur was echt prima heel de tijd.

Uiteindelijk 43km gelopen in ongeveer 3:45. Voor 10:30 klaar zijn met een marathon is toch ook wel prettig, dan heb je nog wat aan je dag. Bijzonder soepeltje kunnen lopen op de Adidas Agravic Terrex Ultra. Geen spierpijn gehad en gisteravond de draad weer opgepakt met lopen.
Dat viel mee, vooral een zeer positieve (optimistische?) split. :+

Hoe kan ik jouw tweede alinea opvatten? Is het hazen onder de 3 uur nog gelukt, of is dat plan de deur uit gegaan?

Ja in een bos klinkt wel heel goed! De AV van @SkyR zou hetzelfde gaan doen, benieuwd of het hun wel beter is afgegaan in de schaduw van bomen. Ik heb alle schaduw opgezocht die er was, maar dat was slechts 10% van de route helaas.

• Rudedadude
  • Laatst online: 12:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Slickk schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Dat viel mee, vooral een zeer positieve (optimistische?) split. :+

Hoe kan ik jouw tweede alinea opvatten? Is het hazen onder de 3 uur nog gelukt, of is dat plan de deur uit gegaan?

Ja in een bos klinkt wel heel goed! De AV van @SkyR zou hetzelfde gaan doen, benieuwd of het hun wel beter is afgegaan in de schaduw van bomen. Ik heb alle schaduw opgezocht die er was, maar dat was slechts 10% van de route helaas.
Nee, dat hazen zou tijdens de Mar-athon zijn, dus dat is niet doorgegaan. Was voor een dame die 10 minuten sneller was dan ik tijdens de KvS trail 43K. Daarom: ik weet niet of ze het uberhaupt nodig zou hebben, maar ik vind het leuk om met een doel een marathon te lopen.

Ik heb 3 keer eerder de mar-athon gelopen (3:10, 3:02, 2:57) en nee, niet veel beschutting nee...

@HenRun Klopt: als ik tot het gaatje was gegaan was ik de rest van de dag niet heel veel waard geweest. Maar deze ging erg makkelijk, ook voor een marathon. Past een beetje in de lijn dat ik meestal in juni op mijn best ben, maar dat er dan geen fatsoenlijke wedstrijden zijn om er iets mee te doen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• m0ridin
Zo, ik ga vanaf komende week voor het eerst eens proberen een marathon trainingsprogramma van/via stryd te volgen...

Doel is de amsterdam marathon op 19 oktober, persoonlijke doel is heel misschien zien of ik onder de 2:40 kan komen (huidig PR is 2:44 hoog en stryd schat nu 2:35 +/- 00:02, als in 2 minuten, in... wat ik op dit moment met een korrel zout nemen, en nog wat korrels)

Benieuwd hoe een stryd programma bevalt...

Mensen hier die een dergelijk programma hebben gevolgd, ik zal het niet heel strikt (kunnen) volgen oa ivm een ultra in de dolemieten begin september en gewoon... leven. Hoe gaat stryd hiermee om? Past het zich enigzins aan of is het gewoon 'je volgt het of niet, maar het schema blijft hetzelfde'.

Dat laatste is ook prima natuurlijk, dan schuif en kijk ik per week en per keer hoe het past.

• HenRun
Rudedadude schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:59:
[...]

@HenRun Past een beetje in de lijn dat ik meestal in juni op mijn best ben, maar dat er dan geen fatsoenlijke wedstrijden zijn om er iets mee te doen.
Dan maar eens overwegen in juni een vakantie naar een mooi oord op het zuidelijk halfrond te plannen om een mooi PR te lopen? 😉

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
Slickk schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:37:
[...]
Ik weet dat er door 1 van de marathonlopers een PR gelopen is. In de loop van de ochtend werd het wel warmer, maar door de vroege start in het bos heeft iedereen het uit kunnen lopen en over het algemeen ook wel op het gewenste tempo :)
m0ridin schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:13:
Mensen hier die een dergelijk programma hebben gevolgd, ik zal het niet heel strikt (kunnen) volgen oa ivm een ultra in de dolemieten begin september en gewoon... leven. Hoe gaat stryd hiermee om? Past het zich enigzins aan of is het gewoon 'je volgt het of niet, maar het schema blijft hetzelfde'.
De workout passen zich niet dynamisch aan, het schema blijft hetzelfde. Maar omdat alles gaat n.a.v. percentages van je CP, is de effort die je erin stopt in principe altijd wel on point.

Maar als je er eens een ultra tussendoor gooit, zal die niet rekening houden met minder kilometers ervoor of erna. Het schema = het schema. Je kunt wel handmatig de workouts verschuiven naar een andere dag, maar de invulling van de workouts verandert niet. Er zit niets slims in.

Ik ga vanaf augustus ook (weer) starten met een marathonplan, maar twijfel nog of het een Stryd plan wordt of iets anders. Heb de ambitie om te gaan trainen voor sub-3, maar op de dag van de langste loop van het schema, waar ik dan 3 uur bezig zou zijn, heb ik de NN Zevenheuvelenloop op de agenda staan... dus ik weet nu al dat ik aan het Stryd plan zou moeten sleutelen.

• m0ridin
@SkyR Thanks! Had eigenlijk ook niet echt anders verwacht en ach... prima. Ik denk dat ik gewoon begin met het stryd programma, dat als basis gebruik maar het dan voor mezelf aanpas waar nodig of het uitkomt.

Ben vooral benieuwd of en hoe het bevalt, heb al jaren een stryd en doe hem sinds een tijd ook weer trouw aan mn voet maar heb er nooit bewust wat mee gedaan. Dus dat moet ik op zijn minst eens proberen :)

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:05
Met al het helse (halve) marathon geweld in de hitte van afgelopen weekend, was ik zondag als sprinter wel blij met 26-28 graden. Aangezien het een beetje impuls inschrijving was voor het NK Masters op de 200m (M40+). Twee weken geleden had ik na 8 jaar weer eens een echte baanwedstrijd en die ging op zich goed genoeg en was op basis van die tijd ook gekwalificeerd voor het NK Masters. Alleen niet echt de trainingsintensiviteit gegeven, die het nodig heeft.

Start was matig en lag eigenlijk vrij snel op achterstand en kwam eigenlijk te laat op topsnelheid en liep als vijfde (van de vijf.. ;) ) . De snelheid die ik wel lang kon volhouden en liep wel het laatste stuk wel in op plek 3, 4 en 5, maar het gat van 1,5 seconde was al te groot voor het podium.

Nou ja, op 10m voor de finish struikelde een loper en uiteindelijk met 26,21 nog vierde geworden. De liefde voor de baanwedstrijden komt weer terug.

Les voor volgend jaar;
  • Paar kilootjes vet er van af, kilootjes spier erbij
  • Kracht- en explosiviteittraining
  • Meer snelheid, minder duur
  • Ook weer de 400m?

ID.3 1st Plus Mangan Grey

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
SkyR schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:49:
[...]

Ik weet dat er door 1 van de marathonlopers een PR gelopen is. In de loop van de ochtend werd het wel warmer, maar door de vroege start in het bos heeft iedereen het uit kunnen lopen en over het algemeen ook wel op het gewenste tempo :)

[...]

De workout passen zich niet dynamisch aan, het schema blijft hetzelfde. Maar omdat alles gaat n.a.v. percentages van je CP, is de effort die je erin stopt in principe altijd wel on point.

Maar als je er eens een ultra tussendoor gooit, zal die niet rekening houden met minder kilometers ervoor of erna. Het schema = het schema. Je kunt wel handmatig de workouts verschuiven naar een andere dag, maar de invulling van de workouts verandert niet. Er zit niets slims in.

Ik ga vanaf augustus ook (weer) starten met een marathonplan, maar twijfel nog of het een Stryd plan wordt of iets anders. Heb de ambitie om te gaan trainen voor sub-3, maar op de dag van de langste loop van het schema, waar ik dan 3 uur bezig zou zijn, heb ik de NN Zevenheuvelenloop op de agenda staan... dus ik weet nu al dat ik aan het Stryd plan zou moeten sleutelen.
Ik heb voor afgelopen Valencia marathon ook met stryd schema gelopen en toen liep ik de halve Berenloop (21,1) op de dag van een lange loop. Ik deed daar 9km warming up aan vooraf en kwam zo dus evengoed op 30km + 2km uitlopen uit.

Op die manier kan je prima de Zevenheuvelen ook inpassen: 10km warmlopen, 15km Zeven heuvelen op marathon power, 5km uit hobbelen. Eventueel op zaterdag nog de 7heuvelen Nacht er bij.

Ik doe dat ook wel met lokale 5 of 10km wedstrijdjes, hardlopend heen (10-15km) en dan daar even knallen en dan nog een stukje uitlopen. Of je doet meerdere afstanden als dat past qua starttijden.

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 15:12
PB1983 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:46:
Met al het helse (halve) marathon geweld in de hitte van afgelopen weekend, was ik zondag als sprinter wel blij met 26-28 graden. Aangezien het een beetje impuls inschrijving was voor het NK Masters op de 200m (M40+). Twee weken geleden had ik na 8 jaar weer eens een echte baanwedstrijd en die ging op zich goed genoeg en was op basis van die tijd ook gekwalificeerd voor het NK Masters. Alleen niet echt de trainingsintensiviteit gegeven, die het nodig heeft.

Start was matig en lag eigenlijk vrij snel op achterstand en kwam eigenlijk te laat op topsnelheid en liep als vijfde (van de vijf.. ;) ) . De snelheid die ik wel lang kon volhouden en liep wel het laatste stuk wel in op plek 3, 4 en 5, maar het gat van 1,5 seconde was al te groot voor het podium.

Nou ja, op 10m voor de finish struikelde een loper en uiteindelijk met 26,21 nog vierde geworden. De liefde voor de baanwedstrijden komt weer terug.

Les voor volgend jaar;
  • Paar kilootjes vet er van af, kilootjes spier erbij
  • Kracht- en explosiviteittraining
  • Meer snelheid, minder duur
  • Ook weer de 400m?
Cool, als 40 plusser nog sprinten. Ik ga er niet meer aan beginnen :).

• karazz
karazz schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Uiteraard, 103 cm. Precies op de grens tussen M en L _O-

Gevoelsmatig zou ik dan een L kiezen, (net iets) te strak is ook niks.
Mezelf toch maar getrakteerd op een gloedjenieuwe adv skin 12. Heeft nu 30% korting (€160 -> €112) en met de code EXTRA20 nog eens 20% eraf (€112 -> €89,60).

Ga er vanuit dat ik hier nog jaren plezier van ga hebben, dat rechtvaardigde de uitgave ook wel. :)

Edit: stom, Zojuist gaf hij aan dat er nog 9 in maat L beschikbaar waren. Nu heb ik er eentje gekocht en nou zijn ze niet meer beschikbaar (in maat L dus).

[ Voor 11% gewijzigd door karazz op 25-06-2025 00:06 ]

• Slickk
karazz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:59:
[...]

Mezelf toch maar getrakteerd op een gloedjenieuwe adv skin 12. Heeft nu 30% korting (€160 -> €112) en met de code EXTRA20 nog eens 20% eraf (€112 -> €89,60).

Ga er vanuit dat ik hier nog jaren plezier van ga hebben, dat rechtvaardigde de uitgave ook wel. :)

Edit: stom, Zojuist gaf hij aan dat er nog 9 in maat L beschikbaar waren. Nu heb ik er eentje gekocht en nou zijn ze niet meer beschikbaar (in maat L dus).
Op de foto’s van je Amazon product zag ik dat ze de elastiekjes om de tuitjes van de flessen hadden gedaan ipv helemaal om de dop heen (wat bij die foto’s van Salomon wel goed is). Dat zegt ook wel iets over hoe ‘goed’ dat product was.

• Wyke
[...]

ik heb hem sinds een ruime maand (en zeker niet zo goedkoop op de kop getikt) en kan je wel vertellen dat je er veel plezier aan gaat beleven. Zelfs bij 30 graden vind ik het niet vervelend om hem aan te hebben.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[Afbeelding]
redwing schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Deze gebruik ik tegenwoordig ook. Meestal loop ik zonder iets te pakken, maar voor de langere runs leek het me wel slim om toch eens iets mee te nemen. En of het helpt weet ik niet, maar die dingen zijn ook gewoon lekker en kwaad kan het zeker niet :+
En een half uur tot een uur voor de wedstrijd begint mix ik https://www.ah.nl/product...-hydrate-en-perform-lemon door het water, extra zout om vocht beter vast te houden.

March of the Eagles

• Wyke
XWB schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:54:
[...]

[...]

En een half uur tot een uur voor de wedstrijd begint mix ik https://www.ah.nl/product...-hydrate-en-perform-lemon door het water, extra zout om vocht beter vast te houden.
hoeveel zout doe je er dan bij in 1 bidon? gewoon keukenzout?

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:45
[...]

Bedankt voor de tip, zou ik eigenlijk ook goed kunnen gebruiken. EXTRA20 lijkt niet te werken op de Belgische website spijtig genoeg. :(

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• BastiaanN
  • Niet online
Vandaag was mijn plan om weer eens 10km te gaan lopen. Ik ben al een tijdje aan het opbouwen, en dat gaat eigenlijk allemaal heel erg lekker. Vorige week een sessie van 9km gedaan en dat ging super goed. Enfin, de hardloopschoenen aangetrokken, kopje water naar binnen en lekker naar buiten gegaan.

Ergens rond de 5 kilometer kreeg ik behoorlijk dorst en kwam ik tot de realisatie dat ik helemaal geen water mee had genomen. Bij korte rondjes neem ik eigenlijk nooit wat mee, en bij meer dan 5 kilometer neem ik meestal een klein flesje mee als het warm is. Die dingen hebben nog wel eens de neiging om uit de flipbelt te vallen, dus als ik ze niet mee hoef te nemen, dan neem ik ze liever niet mee. Echter was het vandaag toch warmer dan dat ik gedacht had. Voor mij denk ik ook de eerste keer weer deze zomer dat ik bij 20+ ben gaan hardlopen. Meestal ga ik op warme dagen vroeg in de ochtend.

Besloten om gewoon door te lopen en dat viel opeens vies tegen. Ik liep op dat moment ook op een zandpad terwijl ik meestal verhard loop, dus ik schreef het vooralsnog toe aan het niet gewend zijn aan een onverharde ondergrond. Stukje gewandeld totdat de hartslag weer een beetje gezakt was en vervolgens het tempo weer opgepakt. Bij 7 kilometer wederom even kort gewandeld omdat het lopen zwaar aanvoelde en het gebrek aan water ging ook wel een beetje in mijn hoofd zitten. Na ongeveer 8 kilometer merkte ik dat ik dat ik steeds minder begon te zweten bij ongeveer dezelfde hartslag en tempo. Op dat moment maar eieren voor mijn geld gekozen en het laatste stuk naar huis gelopen en uiteraard meteen het vocht tekort weer aangevuld.

Binnenkort nieuwe poging mét water en/of lagere temperaturen :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:51
BastiaanN schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:55:
Vandaag was mijn plan om weer eens 10km te gaan lopen. Ik ben al een tijdje aan het opbouwen, en dat gaat eigenlijk allemaal heel erg lekker. Vorige week een sessie van 9km gedaan en dat ging super goed. Enfin, de hardloopschoenen aangetrokken, kopje water naar binnen en lekker naar buiten gegaan.

Ergens rond de 5 kilometer kreeg ik behoorlijk dorst en kwam ik tot de realisatie dat ik helemaal geen water mee had genomen. Bij korte rondjes neem ik eigenlijk nooit wat mee, en bij meer dan 5 kilometer neem ik meestal een klein flesje mee als het warm is. Die dingen hebben nog wel eens de neiging om uit de flipbelt te vallen, dus als ik ze niet mee hoef te nemen, dan neem ik ze liever niet mee. Echter was het vandaag toch warmer dan dat ik gedacht had. Voor mij denk ik ook de eerste keer weer deze zomer dat ik bij 20+ ben gaan hardlopen. Meestal ga ik op warme dagen vroeg in de ochtend.

Besloten om gewoon door te lopen en dat viel opeens vies tegen. Ik liep op dat moment ook op een zandpad terwijl ik meestal verhard loop, dus ik schreef het vooralsnog toe aan het niet gewend zijn aan een onverharde ondergrond. Stukje gewandeld totdat de hartslag weer een beetje gezakt was en vervolgens het tempo weer opgepakt. Bij 7 kilometer wederom even kort gewandeld omdat het lopen zwaar aanvoelde en het gebrek aan water ging ook wel een beetje in mijn hoofd zitten. Na ongeveer 8 kilometer merkte ik dat ik dat ik steeds minder begon te zweten bij ongeveer dezelfde hartslag en tempo. Op dat moment maar eieren voor mijn geld gekozen en het laatste stuk naar huis gelopen en uiteraard meteen het vocht tekort weer aangevuld.

Binnenkort nieuwe poging mét water en/of lagere temperaturen :)
Voor het lopen slobber ik als een dorstige hond altijd even onder de waterkraan. Een kopje water zou voor mij echt véél te weinig zijn.
En sowieso moet je je altijd goed hydrateren gedurende de hele dag en zelfs de hele week bij warm weer. Vooral als je nog een loopje op de planning hebt staan die dag.

• karazz
DeCo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Voor het lopen slobber ik als een dorstige hond altijd even onder de waterkraan. Een kopje water zou voor mij echt véél te weinig zijn.
En sowieso moet je je altijd goed hydrateren gedurende de hele dag en zelfs de hele week bij warm weer. Vooral als je nog een loopje op de planning hebt staan die dag.
Laat ik voorop stellen dat het allemaal persoonlijk is. Maar ikzelf loop meestal 's ochtends vroeg, er gaat dan eigenlijk nooit iets te eten in maar áltijd een halve liter water voordat ik vertrek. Hiermee loop ik moeiteloos zo'n 21,2 km.

Als het inderdaad warmer is, zoals de laatste dagen, neem ik wel wat te drinken mee.

• redwing
karazz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:10:
[...]

Laat ik voorop stellen dat het allemaal persoonlijk is. Maar ikzelf loop meestal 's ochtends vroeg, er gaat dan eigenlijk nooit iets te eten in maar áltijd een halve liter water voordat ik vertrek. Hiermee loop ik moeiteloos zo'n 21,2 km.

Als het inderdaad warmer is, zoals de laatste dagen, neem ik wel wat te drinken mee.
Ik doe precies hetzelfde, behalve dan dat ik ook met dit weer nog geen drinken mee neem. En nee, dat is niet zo slim wat ik vanmorgen laat ook weer merkte :+ Meestal vertrek ik nl. echt vroeg, maar vandaag was ik pas om 8:30 weg voor een 15km run en toen was het al boven de 20 graden. ik merkte toen toch wel dat er tegen het eind wat te weinig vocht in zat. Gelukkig niet zo heel veel last van behalve dan dat ik merk dat de hartslag dan wat sneller oploopt.

Maar binnenkort maar eens gaan zoeken naar wat het beste werkt ivm drinken meenemen. Ik ben niet zo van de dingen op mijn rug meenenem, maar een bidon in de hand gaat hem ook niet worden. Maar deze week moet ik toch nog naar Decathlon, dus maar eens kijken of ze daar iets leuks hebben om uit te proberen.

[removed]

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:35:
Maar binnenkort maar eens gaan zoeken naar wat het beste werkt ivm drinken meenemen. Ik ben niet zo van de dingen op mijn rug meenenem, maar een bidon in de hand gaat hem ook niet worden. Maar deze week moet ik toch nog naar Decathlon, dus maar eens kijken of ze daar iets leuks hebben om uit te proberen.
Als ik een tip mag geven, ik loop zelf met een running belt van Flipbelt, met bijhorende drinkflacons. Echt aan te raden als je niets op je rug wilt hebben tijdens het lopen. Ik loop dan met een paar gelletjes, mobiele telefoon, huissleutel en twee flacons van 300ml. Zolang dit strak genoeg om je heup zit, stuitert dit helemaal niet.

• redwing
karsb23 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:47:
[...]

Als ik een tip mag geven, ik loop zelf met een running belt van Flipbelt, met bijhorende drinkflacons. Echt aan te raden als je niets op je rug wilt hebben tijdens het lopen. Ik loop dan met een paar gelletjes, mobiele telefoon, huissleutel en twee flacons van 300ml. Zolang dit strak genoeg om je heup zit, stuitert dit helemaal niet.
Zoiets lijkt me inderdaad goed, ik vraag me alleen of in hoeverre dit te combineren is met een hardloopriem voor de hond, want die heb ik meestal ook om.

[removed]

• ed14n
Ik ren nog niet zo lang en nog niet zo ver, maar ik weet nu al dat ik geen zin heb om met zo'n tas te gaan lopen als de wekelijkse long run dadelijk meer dan 90min gaat worden. Ben ik de enige gek die voor deze long runs familie / vrienden vraagt gezellig mee te fietsen met een bidonnetje? Ik heb nu al wat dingen gepland staan en ik merk dat heel veel mensen in mijn omgeving hier enthousiast over zijn, zo zijn ze zelf ook lekker actief bezig.

Op de dagen dat dit niet lukt ben ik gewoon van plan hetzelfde rondje bijvoorbeeld twee/drie keer te lopen en drinken en voeding in de bosjes ergens te leggen. Of gewoon even terug naar binnen om wat te drinken en weer door.

Nou is momenteel mijn doel natuurlijk ook een halve marathon en daarvoor zijn de long runs nog relatief kort (max 2u). Wellicht dat ik van standpunt verander als long runs richting de 3u/4u gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door ed14n op 25-06-2025 16:06 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:21
ed14n schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:05:
Ik ren nog niet zo lang en nog niet zo ver, maar ik weet nu al dat ik geen zin heb om met zo'n tas te gaan lopen als de wekelijkse long run dadelijk meer dan 90min gaat worden. Ben ik de enige gek die voor deze long runs familie / vrienden vraagt gezellig mee te fietsen met een bidonnetje? Ik heb nu al wat dingen gepland staan en ik merk dat heel veel mensen in mijn omgeving hier enthousiast over zijn, zo zijn ze zelf ook lekker actief bezig.
Wacht maar tot je naar 2-3 keer 90+ in de week, voor 18 weken, kijkt bij bijvoorbeeld een marathontraining. Incidenteel meefietsen is best te organiseren. Voor zoiets structureels heb je een hele fanatieke fanbase nodig :+
Ik fiets zelf regelmatig een rondje mee trouwens :)

Softflask in de loopbroek en desgewenst een strategisch rondje watertappunten is bij mij het recept. De rugzak komt pas ook de kast bij heel warm of heel lang.

If you can see, look. If you can look, observe

• BastiaanN
  • Niet online
DeCo schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Vroegâh zat ik rond 11 uur al op 7/8 bakken koffie, dus toen had ik dit probleem eigenlijk nooit :+ Inmiddels drink ik er in de ochtend nog maar twee, maar inderdaad... waarschijnlijk zat het probleem ook wel deels in de voorbereiding qua drinken.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• kepler
ed14n schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:05:

Op de dagen dat dit niet lukt ben ik gewoon van plan hetzelfde rondje bijvoorbeeld twee/drie keer te lopen en drinken en voeding in de bosjes ergens te leggen. Of gewoon even terug naar binnen om wat te drinken en weer door.

Nou is momenteel mijn doel natuurlijk ook een halve marathon en daarvoor zijn de long runs nog relatief kort (max 2u). Wellicht dat ik van standpunt verander als long runs richting de 3u/4u gaan.
Ik heb al jaren een rugzakje voor de lange runs en dat is even wennen, maar zou nu niet meer zonder kunnen. Het geeft me zoveel mee vrijheid om gewoon al mn drinken en eten te kunnen meenemen.

Iemand mee fietsen is handig als dat lukt, maar bij mij (jong gezin) is dat niet goed te regelen. Soms fiets wel 1 van de kinderen mee, dus die kan dan als rugzak fungeren ;)

En drie keer hetzelfde rondje lijkt me juist saai, voordeel van een lange run is dat je nog eens ergens komt :D

• karazz
kepler schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:32:
[...]

Ik heb al jaren een rugzakje voor de lange runs en dat is even wennen, maar zou nu niet meer zonder kunnen. Het geeft me zoveel mee vrijheid om gewoon al mn drinken en eten te kunnen meenemen.

Iemand mee fietsen is handig als dat lukt, maar bij mij (jong gezin) is dat niet goed te regelen. Soms fiets wel 1 van de kinderen mee, dus die kan dan als rugzak fungeren ;)

En drie keer hetzelfde rondje lijkt me juist saai, voordeel van een lange run is dat je nog eens ergens komt :D
Ik ben sinds een tijdje met dit 'spelletje' bezig. Dat helpt ook heel erg met het ontdekken van nieuwe plekjes :Y

• ed14n
Roozzz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:06:
[...]

Wacht maar tot je naar 2-3 keer 90+ in de week, voor 18 weken, kijkt bij bijvoorbeeld een marathontraining. Incidenteel meefietsen is best te organiseren. Voor zoiets structureels heb je een hele fanatieke fanbase nodig :+
Ik fiets zelf regelmatig een rondje mee trouwens :)

Softflask in de loopbroek en desgewenst een strategisch rondje watertappunten is bij mij het recept. De rugzak komt pas ook de kast bij heel warm of heel lang.
In dergelijk geval zou ik denk ik toch eerder kiezen voor max 1x per week 90min plus en die andere 1/2 dagen kiezen voor een dubbele training. Maar ik realiseer me ook dat ik de luxe heb om tijd nogal flexibel in te delen doordat er hier geen kinderen rondlopen en het werk wat ik doe is ook niet per se tijdgebonden.

Sowieso geloof ik eigenlijk wel meer in het principe van eerst trainen in de breedte (dus meer dagen in de week) en dan pas in de hoogte (dus langer per dag). Dat is hoe ik het met wielrennen toch probeerde te organiseren, omdat het gewoon een stuk makkelijker te behappen is qua herstel.

[ Voor 15% gewijzigd door ed14n op 25-06-2025 20:22 ]

• Roozzz
ed14n schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:16:
[...]

Sowieso geloof ik eigenlijk wel meer in het principe van eerst trainen in de breedte (dus meer dagen in de week) en dan pas in de hoogte (dus langer per dag). Dat is hoe ik het met wielrennen toch probeerde te organiseren, omdat het gewoon een stuk makkelijker te behappen is qua herstel.
Vaker lopen is zeker de juiste benadering.

En de plannen zijn groots zo te horen. Hou ons vooral in the loop qua voortgang (y)

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:27

aap

maartend schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:18:
Ik ben ook aan de winegums gegaan, eigenlijk omdat ik ze heel lekker vind, maar met excuus dat ze goed zijn bij het hardlopen.

Na ben ik al weer een paar maanden geblesseerd en kan ik niet lopen ;( , maar de winegums koop ik wel nog steeds. De weegschaal vindt het niet leuk.

• maartend
aap schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Ik ben ook aan de winegums gegaan, eigenlijk omdat ik ze heel lekker vind, maar met excuus dat ze goed zijn bij het hardlopen.

Na ben ik al weer een paar maanden geblesseerd en kan ik niet lopen ;( , maar de winegums koop ik wel nog steeds. De weegschaal vindt het niet leuk.
Lol

Ik moet me wel eens goed inlezen hoe je ze eigenlijk hoort te gebruiken tijdens lopen voor ik een zak per trtaining naar binnen klap. En welk ehet beste zijn (smaken verschillen, maar je hebt ze ongezoet, vegan, gewoon ouderwets. En ik vind ze allemaal lekker)

• HenRun
Ik merkte niet teveel last van de warmte de afgelopen weken, maar vanmorgen had ik het wel zwaar. Na mijn korte tempoloopje van maandag heb ik twee dagen niet getraind. Dinsdag voelden mijn benen wel sterk aan. Vanmorgen voelde ik me moe. Het was slechts 20 graden en het miezerde. Daardoor was er, neem ik aan, een hoge luchtvochtigheid. Ik liep niet fijn. Wel de tweede en vierde kilometer van de zes op halve-marathon tempo gelopen, maar viel me erg zwaar. Heeft een hoge luchtvochtigheid in het algemeen zó'n grote invloed?

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:35
Soms is het ook gewoon niet te verklaren en heb je misschien gewoon een slechte dag? Ik moest gister een hersteltraining (lies blessure) van 35min doen. Het was om 17:30 nog snikheet met flinke zon en ik had zware benen van een krachttrainingsessie van de dag ervoor. Ik dacht dus vooraf al, dat wordt afzien. Maar eenmaal in beweging ging het heerlijk soepel, kon 35min lang prima de hitte aan (zweette wel als een malle) en de lies voelde beter aan dan gedacht.

Maar zo kan je het ook andersom hebben, je denkt voor een run ik heb zin, ik voel me goed en fit dus knallen! En na 1 of 2km weet je al, dit wordt afzien want de beentjes werken niet mee.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:29

blitzkrieg

Whoop Whoop!

kepler schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:32:
[...]
Soms fiets wel 1 van de kinderen mee, dus die kan dan als rugzak fungeren ;)
Dat deed ik eerder ook wel eens. Toen ze nog kleiner waren begonnen ze te janken als ik aanzette. Later begon ik te janken als zij aanzette. :'(

Tegenwoordig loop ik regelmatig samen met 1 van de kinderen een rondje.

Voor de lange lopen (die ik momenteel toch niet doe) heb ik 2 softflasks en een trail-broek van de Decathlon waarbij er vakjes in de broekband zitten voor de flasks.
Ik heb ook een rugzak met drinkzak van de Decathlon, maar die heb ik alleen gebruikt om hardlopend van en naar het zwembad te komen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:35
HenRun schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:00:
Ik merkte niet teveel last van de warmte de afgelopen weken, maar vanmorgen had ik het wel zwaar. Na mijn korte tempoloopje van maandag heb ik twee dagen niet getraind. Dinsdag voelden mijn benen wel sterk aan. Vanmorgen voelde ik me moe. Het was slechts 20 graden en het miezerde. Daardoor was er, neem ik aan, een hoge luchtvochtigheid. Ik liep niet fijn. Wel de tweede en vierde kilometer van de zes op halve-marathon tempo gelopen, maar viel me erg zwaar. Heeft een hoge luchtvochtigheid in het algemeen zó'n grote invloed?
Hier in dit topic is al eens gerefereerd naar running writings waarin het effect van luchtvochtigheid (icm temperatuur) beschreven staat. Bij een hogere temperatuur is er een groter effect door de luchtvochtigheid
Vanmorgen had ik dezelfde ervaring. Had een loopje van 5 km op de planning met 2x1km halve marathon tempo maar het voelde echt pittig aan. Normaal transpireer ik niet heel veel maar vanmorgen gutste het zweet van mijn hoofd.

• ed14n
Littlegupper schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:47:
[...]

Hier in dit topic is al eens gerefereerd naar running writings waarin het effect van luchtvochtigheid (icm temperatuur) beschreven staat. Bij een hogere temperatuur is er een groter effect door de luchtvochtigheid
Vanmorgen had ik dezelfde ervaring. Had een loopje van 5 km op de planning met 2x1km halve marathon tempo maar het voelde echt pittig aan. Normaal transpireer ik niet heel veel maar vanmorgen gutste het zweet van mijn hoofd.
Ik merkte ook een wat hogere hartslag dan gebruikelijk, maar had hier nog niet zoveel achter gezocht omdat het verder wel lekker liep. Lekker duurloopje 8km a 5:13min/k, gemiddelde hartslag 150, gevoelsmatig 5-10 slagen hoger dan het onder ideale omstandigheden zou zijn. De zomer en winter hebben nou eenmaal niet vaak ideale omstandigheden, dat is mij inmiddels duidelijk. Adapt and overcome.

• Littlegupper
ed14n schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Ik merkte ook een wat hogere hartslag dan gebruikelijk, maar had hier nog niet zoveel achter gezocht omdat het verder wel lekker liep. Lekker duurloopje 8km a 5:13min/k, gemiddelde hartslag 150, gevoelsmatig 5-10 slagen hoger dan het onder ideale omstandigheden zou zijn. De zomer en winter hebben nou eenmaal niet vaak ideale omstandigheden, dat is mij inmiddels duidelijk. Adapt and overcome.
Klopt, het was ook zeker niet bedoeld om te klagen :+ . Kijk heel soms naar mijn hartslag maar loop vaak op gevoel en pas me daar op aan.

• maartend
Zo. Heb sinds vandaag zwaardere hooikoorts medicatioe. Net al 2 uur liggen slapen op de bank. Moet straks interval training doen. Ben heel benieuwd of het wat wordt

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
maartend schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:37:
Zo. Heb sinds vandaag zwaardere hooikoorts medicatioe. Net al 2 uur liggen slapen op de bank. Moet straks interval training doen. Ben heel benieuwd of het wat wordt
Desloratadine?

• maartend
Yup. Ervaring?

• svenn15
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-11 07:10
https://www.decathlon.be/...p-344527?mc=8786243&c=Wit

Ik heb dit gekocht om mijn drinken en eten in te steken.
Wel wat wennen en ik merk dat hierdoor ook mijn hartslag hoger ligt.

Nog mensen die hier last van hebben ?

• maartend
svenn15 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:42:
https://www.decathlon.be/...p-344527?mc=8786243&c=Wit

Ik heb dit gekocht om mijn drinken en eten in te steken.
Wel wat wennen en ik merk dat hierdoor ook mijn hartslag hoger ligt.

Nog mensen die hier last van hebben ?
Niet zo gek. Zweet wordt wat lastiger afgevoerd, je hebt wat meer gewicht, dus ja. Maar last, nee.

• kepler
blitzkrieg schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Dat deed ik eerder ook wel eens. Toen ze nog kleiner waren begonnen ze te janken als ik aanzette. Later begon ik te janken als zij aanzette. :'(

Tegenwoordig loop ik regelmatig samen met 1 van de kinderen een rondje.
haha ja het is eigenlijk een soort interval als 1 van de kinderen mee fietst :')

De middelste vind het erg leuk, en fietst makkelijk 20km mee. Dan wel regelmatig even stoppen en spelen, dus echt een rustige duurloop voor mij :D

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ben benieuwd of jullie wat tips/richtlijnen hebben mbt hartslag. Ik loop al een paar jaar casual een rondje af en toe (+/- 5km). En ieder jaar heb ik wel een periode dat ik wat enthousiaster ben: 1-2 keer per week voor een maand of 2-3. Meestal loop ik dan op het hoogtepunt een km of 10 (pace 6:00).

Dit jaar besloten wat serieuzer met een schema te beginnen, doel is om 15km @5:30 te rennen. Schema is 3x per week: duur, interval en herstel afgewisseld. Gaat best prima, en inmiddels zit ik al na 3 weken weer op die 10km @6:00 duurloop, en intervals op 5:10.

Wat me altijd al enorm tegenvalt is mijn hartslag: bij zo’n duurloop is mijn hartslag al bij de 5e km achterin de 170, en beland uiteindelijk achterin de 180. Aan het eind heb ik het ook wel zwaar, maar bij een hartslag van 175 heb ik het echt prima naar m’n zin en kan ik ook probleemloos een praatje maken. Doe ik het een stuk rustiger met 6:30 scheelt dat nog geen 10 slagen per minuut. Ik herstel ook prima na zo’n stukje lopen en ben er binnen een paar minuten ook wel weer bovenop. Max hartslag zal rond 195 zijn, ik ben 33, niet groot en erg licht.

Ik ben wel eens bang dat het hartstikke ongezond is als ik die hartslagen terug zie, maar tegelijkertijd voelt het niet heel verkeerd. Gewoon doorzetten, rustiger aan doen? Ik loop nu op de pacer, zou ik op hr zone gaan trainen ga ik me enorm vervelen ben ik bang.

• MiKeZZa
100%. Durf wel te stellen dat ik 1 van de heftigste hooikoortspatiënten van NL was. Inmiddels aardig onder controle (maar dat is offtopic), maar elk jaar als ik begin met dat spul (stel het altijd zo lang mogelijk uit, ben niet zo'n pillenslikker) dan krijg ik precies wat jij beschrijft. Ik wijt dat altijd aan een combi van dat je lijf al flink bezig is met iets bestrijden en dan nog die pil er bij.

Het goede nieuws is echter (in ieder geval in mijn geval) dat het na 1 of maximaal 2 dagen volledig weg is. Dus je moet hooguit die pil volgend jaar als je weer begint even timen.

• maartend
MiKeZZa schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:29:
[...]

100%. Durf wel te stellen dat ik 1 van de heftigste hooikoortspatiënten van NL was. Inmiddels aardig onder controle (maar dat is offtopic), maar elk jaar als ik begin met dat spul (stel het altijd zo lang mogelijk uit, ben niet zo'n pillenslikker) dan krijg ik precies wat jij beschrijft. Ik wijt dat altijd aan een combi van dat je lijf al flink bezig is met iets bestrijden en dan nog die pil er bij.

Het goede nieuws is echter (in ieder geval in mijn geval) dat het na 1 of maximaal 2 dagen volledig weg is. Dus je moet hooguit die pil volgend jaar als je weer begint even timen.
Thnx.

Ik kon kiezen tussen dagelijks neusspray momenteel (wat ook niet goed is en waar ik bijwerkingen van kreeg (verdoofd gevoel aan aangedane kant)) en dit. Vandaag voor het eerst en daarmee dus hele dag moe

Maar hardlopen ging wel ok. Gekke was, hartslag is lager dan anders tijdens exact dezelfde training.Scheelt echt ong 10%. Veraag me af of dit door de meds komt.

Thnx voor de info.

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:47
yep hier ook soms last van zware hooikoorts maar ben gestopt met pilletjes etc er tegen, wordt daar zo ongeloofelijk moe van en alsnog helpt het amper dus voel me slechter dan zonder.
Gelukkig heb ik het erg hevig, maar bij een paar soorten pollen dus vaak maar een weekje per jaar en gelukkig niet het hele voorjaar.
In dat geval is het hardlopen laat in de avond ipv zoals meestal direct na het werk.

• MiKeZZa
maartend schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:36:
[...]

Thnx.

Ik kon kiezen tussen dagelijks neusspray momenteel (wat ook niet goed is en waar ik bijwerkingen van kreeg (verdoofd gevoel aan aangedane kant)) en dit. Vandaag voor het eerst en daarmee dus hele dag moe

Maar hardlopen ging wel ok. Gekke was, hartslag is lager dan anders tijdens exact dezelfde training.Scheelt echt ong 10%. Veraag me af of dit door de meds komt.

Thnx voor de info.
Dat (Hartslag) herken ik dan weer niet...

• Slickk
Jazzle schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:15:
Ben benieuwd of jullie wat tips/richtlijnen hebben mbt hartslag. Ik loop al een paar jaar casual een rondje af en toe (+/- 5km). En ieder jaar heb ik wel een periode dat ik wat enthousiaster ben: 1-2 keer per week voor een maand of 2-3. Meestal loop ik dan op het hoogtepunt een km of 10 (pace 6:00).

Dit jaar besloten wat serieuzer met een schema te beginnen, doel is om 15km @5:30 te rennen. Schema is 3x per week: duur, interval en herstel afgewisseld. Gaat best prima, en inmiddels zit ik al na 3 weken weer op die 10km @6:00 duurloop, en intervals op 5:10.

Wat me altijd al enorm tegenvalt is mijn hartslag: bij zo’n duurloop is mijn hartslag al bij de 5e km achterin de 170, en beland uiteindelijk achterin de 180. Aan het eind heb ik het ook wel zwaar, maar bij een hartslag van 175 heb ik het echt prima naar m’n zin en kan ik ook probleemloos een praatje maken. Doe ik het een stuk rustiger met 6:30 scheelt dat nog geen 10 slagen per minuut. Ik herstel ook prima na zo’n stukje lopen en ben er binnen een paar minuten ook wel weer bovenop. Max hartslag zal rond 195 zijn, ik ben 33, niet groot en erg licht.

Ik ben wel eens bang dat het hartstikke ongezond is als ik die hartslagen terug zie, maar tegelijkertijd voelt het niet heel verkeerd. Gewoon doorzetten, rustiger aan doen? Ik loop nu op de pacer, zou ik op hr zone gaan trainen ga ik me enorm vervelen ben ik bang.
Bij duurloop denk ik aan zone 2 hartslag. Met max hartslag van 195 zit je eerder rond de 140bpm dan 170.

Gezien je intervallen en regelmaat van lopen, loop je je duurloop te snel. Dat zou ik eerder een tempoloop noemen.

Duurloop op je huidige hartslag / tempo zou ik gokken op 7’00min/km zonder meer info te weten.

Is dat erg of ongezond? Dat denk ik niet. Er niks mis mee met intensief sporten, zolang je lichaam het aan kan en je verder geen klachten of blessures hebt. Alleen in de wereld van hardlopen is het wel handig om dan de termen te gebruiken die er bij passen, zodat we hetzelfde bedoelen.

Je kunt je enorm gaan vervelen, maar je kunt een duurloop ook als een rustige fietstocht beschouwen. Sommigen vinden wat muziek of een podcast fijn, anderen zoeken juist mooie routes op door mooie omgevingen of bossen.

Mocht je vooruitgang willen boeken en je hartslag naar beneden brengen of je tempo omhoog, zou ik adviseren om van 2 naar 3x te gaan en dat week in week uit te blijven doen.

Maar boven alles; heb je er plezier in? :)

• ed14n
Jazzle schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:15:

Allereerst; om goed advies te geven moeten we eigenlijk eerst weten of je met een hartslagband of met een watch loopt die de hartslag meet. Dat maakt namelijk nogal een verschil in nauwkeurigheid van de meting. Daarnaast is het ook relevant om te weten of je ooit een sportmedische keuring hebt gedaan met lactaat meting. Als dat niet het geval is kan je eigenlijk niet zoveel met trainen op hartslag en kun je het eigenlijk enkel gebruiken om data over tijd te vergelijken.

Ten tweede; 6min naar 6min30 klinkt als veel, maar is slechts 8% langzamer. Van 4min naar 4min30 klinkt als eenzelfde verval, maar is 12,5% langzamer.

Tot slot; ik doe zelf eigenlijk minder met hartslag maar meer met pacing, ik vraag dan bijvoorbeeld aan ChatGPT of die mijn duurloop pace en interval pace kan bepalen op basis van mijn 5km tijd. Dat is voor mij dan een richting want door consistent trainen weet ik inmiddels dat hij voor mij aan de conservatieve kant is voor endurance pace en aan de optimistische kant is voor de interval pace. Dat sluit dan ook weer aan bij het feit dat ik pas een paar maandjes loop waardoor de running form nog niet zo efficient is als een doorgewinterde loper, maar wel een relatief goede basis conditie heb. In jou geval zou je bijvoorbeeld ook o.b.v. 10km in een uur kunnen vragen als dat je maximale effort is.

Endurance: 6min45-7min15
Interval: 5min20-5min30

Iedere 4-6 weken even opnieuw laten bepalen o.b.v. een 5km/10km maximale effort. Ik doe zelf o.b.v. 5km. Zolang die tijd boven de 20min zit is dit vrij representatief voor het bepalen van je paces.

[ Voor 6% gewijzigd door ed14n op 27-06-2025 09:45 ]

• Slickk
ed14n schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:33:
[...]

Allereerst; om goed advies te geven moeten we eigenlijk eerst weten of je met een hartslagband of met een watch loopt die de hartslag meet. Dat maakt namelijk nogal een verschil in nauwkeurigheid van de meting. Daarnaast is het ook relevant om te weten of je ooit een sportmedische keuring hebt gedaan met lactaat meting. Als dat niet het geval is kan je eigenlijk niet zoveel met trainen op hartslag en kun je het eigenlijk enkel gebruiken om data over tijd te vergelijken.

Ten tweede; 6min naar 6min30 klinkt als veel, maar is slechts 8% langzamer. Van 4min naar 4min30 klinkt als eenzelfde verval, maar is 12,5% langzamer.

Tot slot; ik doe zelf eigenlijk minder met hartslag maar meer met pacing, ik vraag dan bijvoorbeeld aan ChatGPT of die mijn duurloop pace en interval pace kan bepalen op basis van mijn 5km tijd. Dat is voor mij dan een richting want door consistent trainen weet ik inmiddels dat hij voor mij aan de conservatieve kant is voor endurance pace en aan de optimistische kant is voor de interval pace. Dat sluit dan ook weer aan bij het feit dat ik pas een paar maandjes loop waardoor de running form nog niet zo efficient is als een doorgewinterde loper, maar wel een relatief goede basis conditie heb. In jou geval zou je bijvoorbeeld ook o.b.v. 10km in een uur kunnen vragen als dat je maximale effort is.

Endurance: 6min45-7min15
Interval: 5min20-5min30

Iedere 4-6 weken even opnieuw laten bepalen o.b.v. een 5km/10km maximale effort. Ik doe zelf o.b.v. 5km. Zolang die tijd boven de 20min zit is dit vrij representatief voor het bepalen van je paces.
Ik heb betere ervaringen met een calculator zoals https://vdoto2.com/calculator/ dan ChatGPT. Die geeft ook accurate inschattingen en tempo suggesties op basis van je recente, snelste 5km of andere afstand. ChatGPT is niet zo geweldig met cijfers en berekeningen in het algemeen, daar is het model ook niet voor bedoeld.

Ik ben wel wat biased want ook groot fan van het boek van Jack Daniels, waarin het hele VDOTO2 ook steeds weer terugkomt.

• Wyke
Slickk schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:04:
[...]

Ik heb betere ervaringen met een calculator zoals https://vdoto2.com/calculator/ dan ChatGPT. Die geeft ook accurate inschattingen en tempo suggesties op basis van je recente, snelste 5km of andere afstand. ChatGPT is niet zo geweldig met cijfers en berekeningen in het algemeen, daar is het model ook niet voor bedoeld.

Ik ben wel wat biased want ook groot fan van het boek van Jack Daniels, waarin het hele VDOTO2 ook steeds weer terugkomt.
sowieso, beetje offtopic wellicht, maar chatGPT vertrouwen terwijl gezond verstand of gespecialiseerde sites zoals jij noemt er zijn, vind ik persoonlijk echt een no-go. Uiteraard moet je van die gespecialiseerde sites ook maar aannemen dat ze correct zijn (daar komt gezond verstand bij kijken), maar chatGPT trekt her en der zijn info vandaan en gooit er zijn eigen sausje overheen, dat is nog veel moeilijker te verifiëren. En het gevaar is ook, als chatGPT af en toe goed zit, je het risico loopt dat je er een volgende keer teveel op vertrouwt. In dit topic zie ik nu ook al vaker dan me lief is het woord chatGPT voorbij komen (en nu zelf heb ik hem ook al 4x genoemd :+ )

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-11 22:11
Ik ben op zoek naar een goed trainingsschema voor de Amsterdam Marathon in oktober.
In Rotterdam eerder dit jaar 3:03 gelopen en zou graag in Amsterdam onder de 3:00 duiken.
In Rotterdam had ik nog een (ouder model) Polar horloge, maar sinds kort heb ik de Garmin Forerunner 965.
Er zijn vast mooie schema's van Garmin die automatisch in mijn horloge verschijnen.
Iemand tips?
Is dat Garmin Coach wat?
Of moet ik het evenement aan mijn kalender toevoegen en doet het horloge dan automatisch goede trainingssuggesties?
En hoe laat ik hem weten dat ik op dinsdagavond altijd intevallen doe op de baan en op zaterdag mijn lange duurloop wil doen?
Alvast bedankt voor de tips :)

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:44
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 98% gewijzigd door Hartloper op 27-06-2025 19:42 ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Slickk schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 06:31:
[...]

Bij duurloop denk ik aan zone 2 hartslag. Met max hartslag van 195 zit je eerder rond de 140bpm dan 170.

Gezien je intervallen en regelmaat van lopen, loop je je duurloop te snel. Dat zou ik eerder een tempoloop noemen.

Duurloop op je huidige hartslag / tempo zou ik gokken op 7’00min/km zonder meer info te weten.

Is dat erg of ongezond? Dat denk ik niet. Er niks mis mee met intensief sporten, zolang je lichaam het aan kan en je verder geen klachten of blessures hebt. Alleen in de wereld van hardlopen is het wel handig om dan de termen te gebruiken die er bij passen, zodat we hetzelfde bedoelen.

Je kunt je enorm gaan vervelen, maar je kunt een duurloop ook als een rustige fietstocht beschouwen. Sommigen vinden wat muziek of een podcast fijn, anderen zoeken juist mooie routes op door mooie omgevingen of bossen.

Mocht je vooruitgang willen boeken en je hartslag naar beneden brengen of je tempo omhoog, zou ik adviseren om van 2 naar 3x te gaan en dat week in week uit te blijven doen.

Maar boven alles; heb je er plezier in? :)
Dank voor de tips! Ik ga proberen nog een echte duurloop in het schema erbij te krijgen. Die tempoloop vind ik namelijk ook wel fijn om een beetje een idee te krijgen van mijn 'voortgang'.

• Roozzz
Hartloper schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:11:

Als iemand (@Roozzz ?) mij nog eens kan tonen hoe ik het enkel voor ingelogde gebruikers kan tonen…
Roozzz in "Hardlopen - deel 9"

[ Voor 14% gewijzigd door Roozzz op 27-06-2025 21:11 ]

• Hartloper
Bedankt @Roozzz

Het ironische is dat momenteel in jouw quote de links nu voor iedereen zichtbaar zijn, niet enkel voor ingelogde gebruikers.

• Roozzz
Hartloper schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:17:
Bedankt @Roozzz

Het ironische is dat momenteel in jouw quote de links nu voor iedereen zichtbaar zijn, niet enkel voor ingelogde gebruikers.
Quotes zijn hopeloos. Mocht je iemand quoten die de mo tag gebruikt heeft, dan valt deze ook weg en is het normaal leesbaar. Erg irritant en vergt discipline van alle gebruikers. Ik zou er spaarzaam mee omgaan.
I stand corrected. Klaarblijkelijk is dit gefixet d:)b

Links zijn weg trouwens :)

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 27-06-2025 21:15 ]

• Peer_76
  • Laatst online: 07:16
Vandaag verdeeld over de dag extra water gedronken om vanavond nog eens een rondje te kunnen lopen. Zojuist 4,81 km in 38:03 gelopen volgens mijn smartwatch.

Gouwepeer Stemwijzer 2025.

• Hartloper
Vanavond nog maar eens een 10km wedstrijd gelopen.
De benen waren nog wat moe van vorige week vrijdag dus ik verwachtte geen verbetering, maar ik was er toch van overtuigd dat onder de 40 minuten zou moeten lukken.
En aangezien het een kleine wedstrijd was (120 deelnemers) zou het podium bij de M50 wellicht lukken, misschien zelfs een eerste plaats ?

4 rondjes van 2,5 km, of net iets korter want ik had 9,83km net als de andere deelnemers. Er zat 500m gravel in en een kort stukje gras, het parcours was dus niet 100% verhard.
Eerste ronde ging goed, rond de 3:50/km. Na 500m liep ik 20 meter achter een groep van vijf die te te strak liep om de sprong te wagen.
Tweede ronde realistischer tempo rond de 3:56/km. Zelfde afstand met de voorliggende groep.
Derde ronde kreeg ik het lastiger, het tempo ging naar 4:00/km. Twee lopers uit de groep van vijf losten en ik liet ze achter me. Ik leek iets dichter bij de overige drie te komen.
Halverwege de laatste ronde haalde ik de drie in en ik bleef even in hun spoor. Psychologisch vind ik het wel aangenaam om mijn "wagonnetje aan te haken". Maar toen ik 4:10/km zag op mijn horloge wist ik dat ik moest gaan. De laatste anderhalve kilometer kon ik het tempo weer opkrikken naar 3:50/km om te eindigen in 38:22.

Tot mijn verrassing bleek dat amper goed voor een vierde plaats bij de M50. 30 seconden achter op de derde, bijna twee minuten achter op de tweede en de eerste liep zowaar 36:02 - weliswaar op een kort parcours - op 56-jarige leeftijd. Daar doe ik mijn pet voor af !

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:15
Wij ook voor jouw tijden hoor! ;)

Hier 14km door de warmte geploeterd. Net wat lager tempo'tje als normaal, en als ik dan eenmaal onderweg ben gaat het wel. Maar thuiskomen en stoppen met lopen, das pas echt naar haha. Geen loopwind meer, geen cadans om je af te leiden. Lekker warm

• HenRun
Ik heb de afgelopen dagen besloten niet de 10 Engelse Mijl in Ommen te gaan lopen vanavond. Het leek erg warm te gaan worden (wat nu enigszins mee viel) en het is meer dan 100km enkele reis. Ik bedacht dat het misschien het proberen waard was om vanochtend mijn snelste tijd over 16,1 km te verbeteren, ondanks de slechte generale van donderdag. Ik stelde RacePro in op 4:46 per km. Dit zou ik doen op mijn trainingsrondje van bijna 6 km.

Toen ik vanmorgen wakker werd voelde ik me erg moe en op het moment dat ik startklaar was, was het al 20+ graden. Ik besloot wel RacePro te starten, maar tevreden te zijn met een tempo van 4:55 per km. Op mijn Hoka carbonplaat schoenen ging de eerste km in 4:47. De kilometers daarna gingen nog iets sneller. Mijn hartslag ging al wel snel richting en over de 160. Ik probeerde ontspannen te blijven lopen. Dit lukte goed, mijn Forerunner gaf op een gegeven moment een voorsprong van 16 seconden aan op mijn schema (ik bedacht zelfs dat als ik zo door kon lopen, ik de afstand zou kunnen uitbreiden tot 21,1 km), totdat ik na 9,5 km het gevoel had dat ik het niet ging redden. Ik besloot dat 10km ook prima was. In de halve km daarna lukte het toch mezelf moed in te spreken en mezelf te beloven dat ik het tempo best wat mocht verlagen. Mijn tijd na 10 km was 47:32, precies 1 seconde langzamer dan de snelste 10 km tijdens mijn marathon vorige maand. De bijna twee km tot het eind van de tweede ronde liep ik iets langzamer, maar redelijk ontspannen. Totdat ik het vlak voor dat punt ineens toch weer erg zwaar kreeg. In een fractie van een seconde besloot ik te stoppen. Ik heb de 11,88 km gelopen op gemiddeld 4:46. Zeer prima gezien de omstandigheden. Mijn gemiddelde hartslag was 157, voor mij erg hoog, en maximaal 166.

Na een minuut of 7 rust besloot ik die derde ronde toch te lopen in de hoop onder de 5:00 te blijven. Dit lukte zowaar redelijk makkelijk, 5,98 km in gemiddeld 4:48.

Met medelopers en wat publiek langs de kant, had een nieuw PR er waarschijnlijk wel ingezeten vandaag. Als ik de tijd van de eerste 4 km van het laatste rondje optel bij de tijd van 11,88 km zit ik op 15,88 km in 1:15:54. Plus 2,2 x 30 seconden is 1:17:00. Dat is 6 seconden boven mijn snelste 16,1 km tijdens mijn halve marathon.

[ Voor 5% gewijzigd door HenRun op 29-06-2025 08:44 ]

• Littlegupper
Een goede trainingsweek achter de rug, in totaal 21 kilometer. Een rustig loopje, een tempo training en vandaag een duurloop van 13km gedaan.
De fitheid gaat de goede kant op, de benen voelen goed aan en qua herstel zou een vierde keer in de week er ook wel bij kunnen.
Komende weken verder uitbouwen en voor mezelf half augustus een halve marathon op de planning staan. Kom niet echt een geschikte race vinden dus dan plannen we die zelf.
Het zou mijn eerste halve marathon zijn, verste tot nu toe is een trail van ~19km. Doel is om onder de 1:45 te duiken.
Volgende week lekker door trainen en op de vrijdag een sport test bij Sport-lab om de zones te bepalen.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:23
Jazzle schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Dank voor de tips! Ik ga proberen nog een echte duurloop in het schema erbij te krijgen. Die tempoloop vind ik namelijk ook wel fijn om een beetje een idee te krijgen van mijn 'voortgang'.
Rustig lopen is echt onwijs belangrijk. Zeker voor je conditie van je hart en spieren. De grootste fout die gemaakt wordt is je rustige lopen te hard lopen. Loop rustige tempo's rustig en intervallen en tempo's hard. Het gaat niet om de tussentijden het gaat om de voortgang.

Hartslag is erg persoonlijk. ik weet dat mijn hartslag heel hoog ligt. Max 205 denk ik nog. Dus mijn zone 2 zit ook nog heel hoog. Ik ben 37 en het is gemeten bij een sporttest

[ Voor 3% gewijzigd door GerGio op 30-06-2025 06:41 ]

Nickname KasPlantje.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

Normaal ben ik niet van het vroeg opstaan, ben meer een avondmens. Maar onze newborn tweakertje in spe moet nog iedere 3 uur de fles. Om 6 uur was ik dus wakker en het was 16 graden. Tijd voor de training van vandaag.

Volgens het schema stonde er een 5K tempo loopje op de planning. Ik vond het interessant om dit te vergelijken met de 5K wedstrijd die ik in April gelopen heb om te kijken wat mijn voortgang is geweest.

Repac naar 13 April:
5K wedstrijd
Pace (gemiddeld): 5:44 min/km
Tijd: 28:56 min
Gemiddelde hartslag: 181 bpm
Piek hartslag: 188 bpm
Training effort High impact (z5) 4.8
Training effort Aerobic: 1.6

Training vandaag: 5K
Pace (gemiddeld): 6:17 min/km
Tijd: 31:34 min
Gemiddelde hartslag: 152 Bpm (zone 3, aerobic was de planning)
Piek hartslag: 158 Bpm
Training effort High impact (z5) 0
Training effort Aerobic: 3.8

Voor iedereen die begint met hardlopen en het gevoel heeft dat er eigenlijk maar weinig voortgang is, dit is wat er onder water gebeurt. In April was ik 4 maanden aan het trainen, nu 7-8. In die verdubbeling qua tijd is mijn hartslag met gemiddeld 30 bpm gezakt en zat mijn hartslag in zone 3 (aerobic) in plaats van zone 5 (Max) voor de gehele run.

Dus het is goed om soms te vergelijken waar je stond en waar je staat om je voortgang goed te kunnen zien. Deze training van 5K is dus volledig aerobic gedaan, zonder (waarschijnlijk) enige lacht opbouw. De wedstrijd 3 maanden geleden was volle bak zone 5. Zoveel efficiënter is mijn base aerobic systeem geworden :) .

Progress, nu terug naar bed want die slapeloze nachten blijven nog wel even :)

Mijn Specs

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Je verhaalt klopt hoor, maar het is wel zo dat je in dit geval ook ruim 2.5 min langzamer gelopen hebt op een half uur, dat scheelt een slok op een borrel. Parcours en temperatuur speelt uiteraard ook een rol, maar er even vanuitgaande dat dit gelijk(end) is.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 22:32

Galois

1811 - 1832

Mijn hardlopen komt wat in de knel door het fietsen :)

Ik heb een Stravadoel van 100 km/maand (dus 1200 per jaar) voor hardlopen ingesteld en 500 km/maand voor fietsen.

Op mijn jaardoel zegt Strava dat ik 1502,2 km voor op schema loop wat betreft fietsen. Voor het hardlopen loop ik gelukkig ook op schema, maar slechts 3,2 km :)

Maar ik merk dat het hardlopen de laatste tijd wat 'moeizamer' gaat. Nu denk ik dat het komt door het vele fietsen, dat ik 'sterkere' beenspieren gekregen heb door het fietsen, wat mij wat tegenzit bij het hardlopen.

Niet eerder zo gemerkt. In theorie kan het natuurlijk wel: met fietsen worden juist mijn quadriceps sterker, terwijl met hardlopen juist mijn hamstrings (en kuiten) van belang zijn. Maar of dit zo'n effect heeft...

Of stijf vanwege andere 'contractie' van de spieren tijdens het fietsen?

Of misschien toch de leeftijd :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Pagina: 1 ... 376 ... 407 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.