Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Broloppet / Bridge Run 2025
Hardlopen van Denemarken naar Zweden, over de brug waar normaal alleen motorvoertuigen en treinen over gaan. Voor het 25-jarig bestaan van de brug werd deze loop weer eens van stal gehaald, die vlak na de bouw van de brug een jaarlijks begrip was tot 2006. Daarna is er nog 1 georganiseerd in 2010, en dit jaar dus weer. 40.000 lopers konden deelnemen, de tickets waren in een uur verkocht, en ik mocht erbij zijnVrijdagmiddag naar Kopenhagen gevlogen, dezelfde avond nog mijn startnummer en bijhorende inpakbare rugtas opgehaald, nog een mooi petje gescoord tegen de zon (toch iets vergeten in te pakken...) en op zaterdag nog een beetje de toerist uitgehangen. Ondanks dat ik vorig jaar ook al een aantal dagen in Kopenhagen ben geweest, toen voor de marathon, nu weer een paar andere plekken bezocht. Prettige stad om te bezoeken.
Op zondag, Race Day, iets voor de wekker opgestaan waarna ik om 7:10 aan het ontbijt zat in het hotel. Zaterdag al aardig wat koolhydraten gegeten (lekker, kaneelbroodjes
Het hotel waar ik verbleef, dat ik ook al kende van het bezoek aan Kopenhagen vorig jaar, staat op 15 minuten lopen van het startgebied van de Broloppet 2025. Dus na het ontbijt kon ik me rustig omkleden, insmeren met zonnebrand, de rugtas met label met startnummer eraan inpakken en gaan!
Hoewel de start voor mij pas om 10:00 uur zou zijn, en ik uiterlijk 9:45 in mijn startvak moest staan, moest de rugtas wel al om 8:45 bij de vrachtwagen gedropt zijn. Deze zou namelijk naar de finish gebracht worden, en dat moest voor de start van de race gebeuren. Dus ik was ruim op tijd aangekomen. Het zonnetje scheen al aardig, dus na eerst het veld overgestoken te hebben om de tas af te geven, weer teruggelopen om een plekje in de schaduw te zoeken. Rustig aan gedaan, nog even een dixie bezocht, steeds een beetje water drinken, korte warming up en uiteindelijk om 9:30 alvast in het startvak gaan staan. Er zou gefaseerd gestart worden, waarbij ik in het 2e startvak (verwachte finishtijd 1:20 - 1:30) stond, die in de eerste wave weg ging. Iets voor 10'en begon de wandeling naar de start, die ietsje verderop was. Tegen de tijd dat we allemaal klaar stonden bij de startlijn had ik er al 8.000 stappen op zitten volgens mijn Garmin
We konden echter nog niet vertrekken. Er werd omgeroepen dat de weg nog niet helemaal vrij was en dat ze voor de veiligheid wat later zouden starten. Op zich prima, maar we stonden nu toch wel hutjemutje weg te bakken in de zon, op de weg voor de start. Niet ideaal, maar goed. Uiteindelijk mochten we om 10:15, een kwartier later dan gepland, los!
Een gezellige start met muziek en publiek, op weg naar de snelweg. Vanaf dat punt zou er, totdat we van de snelweg in Zweden weer af zouden gaan, geen support meer langs de kant zijn (op de vrijwilligers langs de kant om de zoveel meter na). Mijn doel was om binnen 1½ uur te finishen. Ik ben dit jaar goed in vorm, al heb ik nog niet veel echt lange lopen gedaan. Ondanks de warmte en de uitdaging van de hoogtemeters moest het te doen zijn.
Na de eerste paar kilometer kwam er al een waterpost aan de rechterkant. Shit, had ik niet op gerekend, en ik liep langs. Ik vloekte wat binnensmonds, maar kreeg pardoes een pakje water aangereikt van een andere loper die er 2 had. Held! Snel wat gedronken en wat water over mijn hoofd gegoten. Tijd om de tunnel in te gaan!
Dit was het leukste deel van de race. Want dat loopt lekker naar beneden, zo'n tunnel. De eerste 5 kilometer voltooide ik in 20:06, met een netto hoogteverschil van -19 meter. Het 5-kilometer-punt van de route stond echter pas een kilometer (!) verderop. Foutje van de organisatie... je kunt GPS ook niet vertrouwen in zo'n tunnel als je zo'n punt moet plaatsen
Gelukkig was dit hersteld bij het 2e meetpunt op 10 kilometer, maar die split is in de uitslag verre van correct. Vanaf kilometer 6 begon de echte wedstrijd. We moesten de tunnel uit, en na een kort stukje op het vlakke met een waterpost klommen we verder, de brug op. En poeh, dat heb ik geweten! Het was echt ploeteren, met het hoogteverschil en ook bij vlagen tegenwind.
De tweede 5 kilometer ging met een klim van 24 meter in 4:14/km, en van kilometer 10 t/m 15, met een netto hoogteverschil van 47 meter, in 4:32/km... ik zag mijn gemiddelde over de wedstrijd tot dan toe steeds iets verder richting een te langzaam tempo schuiven. Maar gelukkig, de top was nu wel zo'n beetje bereikt!
Dan is het even schakelen naar het dalen, en dat ging niet vanzelf meer, de benen voelden bijzonder zwaar. en die windvlagen waren af en toe bijzonder gemeen. Ik begon me er zelfs aan te irriteren dat ik als windschild gebruikt werd. Zo groot ben ik niet, maar toch was er iemand nog kleiner die bijna tegen mij aangeplakt zat
Kilometers 15 t/m 20 gingen in een gemiddelde van 4:14/km, waardoor ik het tempo over zijn geheel weer wat strakker kreeg. En ondanks dat het absoluut niet zo voelde, heb ik de laatste 1,1 kilometer nog in 4:00/km afgerond. Uiteindelijk in 1:29:29 de finish over gegaan
Een mooie medaille om gekregen, flesje water, banaan, daarna nog een proteïnedrankje gekregen en weer wat aangevuld. Werd vlak na het finishen direct gebeld door Mrs. SkyR die even wilde kletsen over hoe het was gegaan en hoe haar weekend thuis was, maar ik heb haar na 6 minuten waarbij ik afwezig luisterde gezegd dat ik later wel terug zou bellen. Ik was even helemaal op, had echt rust nodig in mijn kop.
Toen ik klaar was met eten en drinken doorgelopen naar de tassenafgifte, wat... niet heel erg efficiënt verliep. Dat kostte, beter gezegd, gewoon heel erg veel tijd. Er leek geen systeem te zitten in hoe ze de tassen in de vrachtwagens hadden gelegd, dus je moest het geluk hebben dat ze over jouw tas struikelden.
Eenmaal mijn tas in handen een droog shirt en andere schoenen aan gedaan en naar de bussen gelopen. Ik moest weer terug naar Kopenhagen! In een warme bus gestapt naar station Hyllie, waar ik gelukkig ook vrij snel op een koelere trein kon stappen naar het station op Copenhagen Airport. Nog 1 halte met de metro en na een paar minuten lopen stapte ik mijn hotel weer in. Tijd om op te frissen, in te pakken en met een omweg langs een bakkerij (ik mocht van de kids niet thuiskomen zonder kaneelbroodjes) het vliegtuig in naar Nederland.
Het was een uitdaging om de brug over te komen, maar supergaaf om dit evenement mee te maken. Voor mij was het, ondanks een paar minpuntjes (start te laat, 5km-split fout, ongeorganiseerde tassenuitgifte) een prima evenement. Maar...
Ik had het voordeel dat ik redelijk vooraan de race liep. Ik ben als 807e geëindigd, van de+/- 40.000. Ik was al weg voor de echt grote massa binnen kwam. Op de socials zie ik een boel klachten voorbij komen. De ventilatie in de tunnel is blijkbaar continu uit gebleven: daar zal het voor de latere lopers heel erg warm geweest zijn. Het finishgebied was uiteindelijk zo vol dat mensen de laatste paar honderd meter hutjemutje moesten wandelen naar de finish, waardoor ze vele minuten later finishten. Er waren niet genoeg medailles voor alle deelnemers. En ja, het werd nog chaotischer bij de tassenuitgifte en bij het vervoer om naar het station of terug naar het startgebied in Denemarken te komen (deze reden pas vanaf 13:00, vandaar dat ik de trein nam). Geen tot slechte communicatie, lopers die min of meer aan hun lot werden overgelaten. Jammer om dat te lezen, want iedereen verdient een goede ervaring tijdens zo'n event.
![]() | ![]() |
Volgens mij gebeurt dit bij vrijwel ieder petje, wat ook normaal is; de pet neemt je zweet tot op zekere hoogte op, maar heel schoon is dat zweet natuurlijk nietkepler schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:09:
Zijn er mensen die buff petjes dragen bij het hardlopen en herkennen dat ze snel verkleuren door zweet? Ik heb namelijk een nieuw petje, maar na 1x dragen zie ik al verkleuringen...
Ik wil deze eigenlijk omruilen, maar als dit normaal is dan heeft dat weinig zin
Ciele petjes hebben hier geen last van.kepler schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:09:
Zijn er mensen die buff petjes dragen bij het hardlopen en herkennen dat ze snel verkleuren door zweet? Ik heb namelijk een nieuw petje, maar na 1x dragen zie ik al verkleuringen...
[Afbeelding]
Ik wil deze eigenlijk omruilen, maar als dit normaal is dan heeft dat weinig zin
Voor mij was dit m'n eerste halve marathon ooit! Samen met een vriend 's ochtends afgezet op Hyllie, waar het behoorlijk druk was voor de trein, eerste trein was volledig vol, 5 minuten later kwam er nog een trein, waarbij volgens mij iedereen rustig kon zitten. Vanaf het vliegveld eerst naar het startterrein wandelen, wat al behoorlijk heet was. Daar redelijk lang gezeten, veel gedronken, want dat werd al sinds gisteren aangeraden door de organisatie vanwege de warmte en de wind. Gigantische rijen gezien voor de toiletten. M'n kameraad had een startblok eerder dan ik, dus ik heb nog even rustig gezeten, laatste drankje gehad en m'n hardloopschoenen aangetrokken voordat ik m'n tas in de daarvoor bestemde vrachtwagen had gegooid. In het startvak toch maar nog weer snel even teruggelopen om naar de wc te gaan... Toen werd het startvak geopend om naar de start te kunnen lopen.. Dit ging niet heel snel, en moest na een 10 minuten alweer nodig naar de wc.
:strip_exif()/f/image/vUVCoP8cYaO3kfsU43X7cTXq.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen de hoek om en kwam de start toch in zicht... Inmiddels moest ik natuurlijk alweer heel nodig plassen, en vlak voor de daadwerkelijke start kreeg ik een berichtje van m'n vriendin, die wou ik wegdrukken, en daarmee drukte ik natuurlijk m'n Pacepro selectie weg op m'n horloge. Dus uiteindelijk maar gewoon een run gestart. Dat bleek direct de juiste keuze geweest te zijn. Door de hoeveelheid mensen was het onmogelijk om m'n eigen tempo te lopen. Na ongeveer een kilometer ben ik de bosjes ingedoken, want ik kon niet wachten tot de eerste toiletten. Daardoor was ik denk ik 1 van de allerlaatste lopers op dat moment. (Bij de start waren er misschien een stuk of 100 mensen achter me?).
:strip_exif()/f/image/bBPqqBiuWD6cyL0Mb0mrtFKd.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf daar ging het eigenlijk best lekker vlot, het was al snel tijd om te tunnel in te duiken.
:strip_exif()/f/image/RABShPXXpod48YHf3cxHmTSw.jpg?f=fotoalbum_large)
In de tunnel was het warm! Het voelde als een sauna, gelukkig stond de ventilatie toen ik er in ging wel aan (tenminste op 2 sets van de ventilatoren), wat een gigantisch lawaai veroorzaakte. Ik heb toen de muziek op m'n oortjes maar wat harder gezet, en de rest van de tunnel ging eigenlijk vanzelf.
Het stuk op peberholm ging eigenlijk best goed, daar nog een korte plaspauze gehouden toen het mogelijk was. Daarna was het tijd voor de lange klim, die eigenlijk verrassend makkelijk ging, ik heb mezelf proberen in te houden, ik zag namelijk al meerdere mensen bij Medics liggen en opgepikt worden door ambulances, daar wou ik niet bij komen te zitten.
:strip_exif()/f/image/IwsXt3ho5GkIuAfusHBlzJfB.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens de klim voelde ik me nog steeds behoorlijk fit en energierijk. De wind was aanwezig, maar voor mij wel lekker (ik heb het al snel warm). Af en toe begon de zon echt door te breken, en dat was toch wel behoorlijk pittig.
:strip_exif()/f/image/lmBZgtP3V3YQVsgbGzkEMAdV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondertussen behoorlijk kunnen genieten van het uitzicht. Toch veiliger om om je heen te kijken als je niet achter het stuur zit.
:strip_exif()/f/image/gSeWAHO7X2Ihz9z289UHjUsn.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan het einde van de kabels van de pylonnen aan de Zweedse zijde begon de afdaling. Hier kwam mijn grootste struggle tijdens de gehele 'race', andere lopers.... Steeds meer mensen op wandeltempo, links, rechts, in het midden, soms 3 wijd. Hierdoor flink wat tempo verloren en steeds meer zigzaggend moeten lopen.
:strip_exif()/f/image/Yyq5hherropDQlZDPBJdvnLm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het einde van de brug kwam langzaamaan in zicht. Toen ik aan land kwam werd het qua omstandigheden voor mij behoorlijk pittig. De wind viel weg, de zon scheen volop en je voelde de hitte van het asfalt. En nog meer mensen die op een langzamer tempo gezakt waren.
Uiteindelijk met een resultaat van 2:35:43 over de eindstreep gekomen. Daarna was het tijd om m'n kameraad te vinden en m'n vriendin, maar met zoveel mensen in een klein gebied was communicatie lastig. Berichten die niet verzonden konden worden etc. Uiteindelijk berichtje binnen gekregen dat ze een plekje bij het strand gevonden hadden. Onderweg daarheen m'n rugtas weer opgepikt uit de vrachtwagen, wat naar mijn idee voornamelijk chaotisch was omdat het leek alsof sommigen er een familie-uitje van gemaakt hadden. Met puppies, baby-strollers etc. in de "straat" met vrachtwagens... Dit maakte het veel drukken daar dan nodig was geweest.
Toen ik uiteindelijk m'n tas had, was het een stukje lopen naar m'n vriendin toe die inmiddels een picnic kleed uit hadden liggen, een pastasalade hadden meegenomen, en koud bier.
:strip_exif()/f/image/Bl7jvCDg4EwO5TxhYHQ2rdRf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was 1 van m'n lekkerste biertjes ooit.
Na dit biertje ben ik nog naar m'n auto heen en weer wezen hardlopen, want m'n post-race rugtas lag nog in de auto, met o.a. een handdoek. Toen ik die te pakken had was het tijd om even de zee in te duiken om af te koelen. Uiteindelijk tot ongeveer 1800 daar gezeten, inmiddels was de meeste drukte weer voorbij en was het lekker rustig en makkelijk om naar huis te rijden, vrienden thuis af te leveren, en ondertussen even wat eten bij de afhaal op te pikken. Uiteindelijk zat ik om 1915 met wat lekker eten en een koud biertje weer thuis op de bank.
Ondanks dat ik mezelf (naast, gewoon uitlopen) een doeltijd van 2:30:00 had gezet, ben ik erg tevreden, gezien de omstandigheden, met m'n eindtijd.! Het was erg gaaf om te doen, en voor mij persoonlijk ook erg bijzonder!
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Iemand tips?
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik gebruik vaselineJuancho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:08:
Gek vraagje misschien maar ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er niet veel meer lopers last van hebben :): schurende tepels (voornamelijk bij warmer weer). Liefst loop ik in een lekker luchtig sportshirt, geen hempjes eronder. Probleem is dat ik na een x aantal km enorm pijnlijke tepels krijg. Heb wel eens pleisters geprobeerd maar die vallen er met zweten zo vanaf. Nou las ik wel iets over speciale tepelpleisters of sporttape of zelfs een mannelijke sport BH specifiek hiervoor?
Iemand tips?
Heb er wel eens naar gekeken maar volgens mij maken ze nog geen schoenen met een hoge drop. Mijn huidige Nimbus 25 hebben volgens mij een drop van 8mm. Ik kamp nog altijd met achillesklachten en mijn fysio raadde me om die reden aan om voor mijn recovery/dagelijkse schoen naar 10-12mm drop te gaan. Dat kan de druk op de achilles/kuit wat verlichten gaf hij aan. Poging waard. Dat kan ik dan eventueel afwisselen met een wat snellere schoen met een drop van 6-8mm. Nu is het alleen nog zaak om schoenen te vinden die goed passen én die bij mijn looptechniek aansluiten. Zo had ik laatst de nieuwe Saucony Triumph 23 besteld in 44, 44,5, 44 breed en 44,5 breed. 44 breed zat goed. Maar toen ik erop ging lopen (binnenshuis) viel me direct op dat ik naar buiten werd geduwd. Wat onderzoek online (Doctors of Running) bevestigde wat ik voelde, namelijk dat ze aan de mediale kant een verhoging in de hak hebben geplaatst die meer steun moet bieden. Leuk als je overproneert, maar als je supineert zoals ik wil je dat absoluut niet hebben. Het is dus eigenlijk geen neutrale schoen meer. Toen hetzelfde trucje gedaan met de Brooks Ghost 17, en wat blijkt? Die doen hetzelfde als Saucony met de Triumph! Maak gewoon een neutrale schoen, stabiliteitsschoenen zijn er al genoeg..Gaargod schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:16:
@ArjenIsM3 al eens naar schoenen van bijv. Altra gekeken? Deze hebben een brede (voor)voet. Waar ze voorheen volgens mij alleen zero-drop schoenen hadden, zitten er tegenwoordig ook gewoon schoenen mét drop in het assortiment.
Schoenen die ik nog wil proberen (in deze volgorde, totdat er eentje bevalt):
Nike Vomero 18
Brooks Glycerin 22 (verkrijgbaar in breedtemaat)
Hoka Clifton 10 (verkrijgbaar in breedtemaat)
Hoka Mach 6 (verkrijgbaar in breedtemaat)
Leukopor, anders loops ik er na een km of 10 zo bij:Juancho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:08:
Gek vraagje misschien maar ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er niet veel meer lopers last van hebben :): schurende tepels (voornamelijk bij warmer weer). Liefst loop ik in een lekker luchtig sportshirt, geen hempjes eronder. Probleem is dat ik na een x aantal km enorm pijnlijke tepels krijg. Heb wel eens pleisters geprobeerd maar die vallen er met zweten zo vanaf. Nou las ik wel iets over speciale tepelpleisters of sporttape of zelfs een mannelijke sport BH specifiek hiervoor?
Iemand tips?
:strip_exif()/f/image/2UBQTXDN7DUgJNev7JZHsKPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens, ontzettend pijnlijk als je daarna gaat douchen en het zout van het zweet er overheen loopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Shinji op 16-06-2025 17:58 ]
Merino shirtJuancho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:08:
Iemand tips?
Nog bedankt voor de tip. Ik heb aankomende vrijdag een afspraak bij een VSO fysio/podoloog. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.TheDude84 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:58:
[...]
Hier zou ik voorzichtig mee zijn. Wat anderen aangeven dat het kan, zal afhankelijk van de correctie die je nodig hebt. In mijn geval was het een recept voor een zware blessure. Want ze waren te hard. Ik weet niet wat die 50 shore inhoud, maar ik heb toen het al te laat was de zelfde zool van VSO gehad. Deze is ook aangemeten en was op het oog gelijk aan die voor dagelijks gebruik, maar veel zachter en van ander materiaal.
Ondertussen gaat het hardlopen mij steeds beter af, en loop ik nu 5km aan interval zonder al te veel moeite. Mijn persoonlijke grote overwinning was 2x 15 minuten met 2 minuten wandelen.
Ik merk wel dat ik het nog lastig vind om goed een tempo aan te houden als ik buiten hardloop. Ik ga meestal te snel. Op een loopband hoef je daar minder op te letten
Nu dit goed gaat probeer ik tijdens het sporten weer wat meer de focus te leggen op krachttraining, aangezien ik aan het trainen ben voor 12km Mudmasters.
Binnenkort ook maar een setje trail schoenen kopen
Vaak bu'j te bang!
De training sloop van zondag over dezelfde afstand ging in dezelfde tijd, maar daar zat in- en uitlopen gewoon bij. En mijn gemiddelde hartslag zat 20 lager en kon ook gewoon mijn ademhaling op orde houden.
Oftewel, de run ging prut
Ik heb zo'n Tracksmith by Ciele pet in blauwe jeanskleur, die op bepaalde plekken paars verkleurd is door mijn zweet. Ik denk dat ze om zeep is, maar ik ga ze toch eens in een sopje steken.
Fancy, bijzonder dat die dan juist wel verkleurd is.. Ik doe de petten ook gewoon mee in de was met hardloopkleren.. misschien dat het daardoor komt.Hartloper schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:10:
[...]
Ik heb zo'n Tracksmith by Ciele pet in blauwe jeanskleur, die op bepaalde plekken paars verkleurd is door mijn zweet. Ik denk dat ze om zeep is, maar ik ga ze toch eens in een sopje steken.
Leukoplast (of leukopor wat ook al genoemd is). Heb zelf leukoplast (de blauwe), blijft super goed zitten. Gewoon 1cm afknippen en over je tepels plakken. Alleen eraf halen na afloop kan minder aangenaam zijn icm borsthaarJuancho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:08:
Iemand tips?
Leukopor zelf geen ervaring mee, wel leukosilk (de groene variant) maar die laat vrij snel los (al is dat op 1 enkele ervaring, zal hem nog een keer testen).
Vroeger ook altijd vaseline gebruikt maar dit veroorzaakt bij mij vlekken dus daar zo veel mogelijk mee gestopt.
[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 17-06-2025 09:11 ]
Waarschijnlijk denk het halve forum nu, man wat ben ik blij dat ik stevige tepels heb.m0ridin schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:54:
[...]
Leukoplast (of leukopor wat ook al genoemd is). Heb zelf de blauwe, blijft super goed zitten. Gewoon 1cm afknippen en over je tepels plakken. Alleen eraf halen na afloop kan minder aangenaam zijn icm borsthaar
Leukopor zelf niet groeivertraging, wel de groene variant maar die laat vrij snel los.
Vroeger ook altijd vaseline gebruikt maar dit veroorzaakt bij mij vlekken dus daar zo veel mogelijk mee gestopt.
Nickname KasPlantje.
Haha, nou ja .. vind het er vooral naar/smerig uitzien. Tijdens het rennen zelf merk ik het niet eens echt. Ok, tijdens het douchen achteraf welGerGio schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:05:
[...]
Waarschijnlijk denk het halve forum nu, man wat ben ik blij dat ik stevige tepels heb.
Gisteren (middag) vond ik mijn tempoloop wel pittig. Op 5 mei liep ik 7 km op ongeveer halve-marathon tempo 4:51 met een gemiddelde hartslag van 159. Gisteren had ik moeite om onder de 5:00 per km te blijven. 8 km liep ik op 4:55. Hoewel het veel zwaarder voelde was mijn hartslag wel ongeveer gelijk.
Als mijn sluimerende verkoudheid nog wat verbetert, wil ik volgende week een 10 EM wedstrijd lopen. Vorig jaar was het warm, niet heet, wel wat benauwd en liep ik op 5:02, 16,18 km in 1:21:18. Daar zou ik nu ruim onder moeten kunnen. Mijn snelste 16,1 km tijdens mijn laatste halve marathon in 1:16:54 (tempo 4:47) zal lastig worden. Ik laat het van mijn gevoel en de weersomstandigheden afhangen wat mijn doel wordt.
Maar 'helaas', de weersverwachting voor zaterdag is inmiddels bijgesteld naar 27 graden. Start is om 18:00, dus dat is nog volle bak zon in deze tijd van het jaar. Geweldig zomerse taferelen voor velen, als hardloper verre van ideaal.
Nu weet ik even niet zo goed wat ik ga doen. Uiteraard is poging tot PR niet handig, maar ik wil wel tot het gezonde uiterste gaan. Is lopen op hartslag dan handig? Meestal probeerde ik m'n hartslag rond de 160 te houden en dat werkte goed in de afgelopen marathons. Alleen dan gaat je hartslag vooral werken om zuurstof richting je spieren te brengen. Het voelt voor mij niet logisch om m'n tempo bijv 20 sec / km langzamer te lopen, puur op die hartslag. Voor de benen is dat namelijk makkelijk. Zou ik in theorie langer met hartslag op 165 kunnen blijven lopen ipv 160, om maar wat te noemen? Staat hartslag gelijk aan energieverbranding?
Ik heb weinig zogeheten hitte-training kunnen doen. Luchtvochtigheid lijkt nog wel mee te gaan vallen (onder de 70%), dus dat scheelt en over het algemeen kan ik best goed tegen warmte. Vorige week in de schaduw van bomen nog een loopje van 15km gedaan en m'n hartslag was 20 slagen hoger dan onder normale omstandigheden.
Grappig, heb bovenstaande ook even in ChatGPT gegooid en die komt met best goede aanwijzingen:
🌡️ Hitte en hardlopen: wat verandert er?
Bij 27 graden, volle zon en starten om 18:00 ben je kwetsbaar voor oververhitting. Warmte zorgt ervoor dat:
• Je hartslag structureel hoger ligt (10–20 slagen is normaal).
• Je lichaam meer bloed richting huid stuurt voor afkoeling, ten koste van de bloedtoevoer naar je spieren.
• Je zweetproductie stijgt, wat leidt tot vocht- en zoutverlies, met risico op kramp of verminderde prestatie.
• Je gevoel van vermoeidheid eerder intreedt.
Zelfs als je “goed tegen warmte” kunt, kost deze omgeving je extra energie, dus het loont om daar slim op te anticiperen.
⸻
❤️🔥 Is lopen op hartslag een goed idee bij hitte?
In jouw geval: ja, maar met nuance.
Waarom hartslag volgen zinnig is:
• Het is een directe indicator van interne belasting — terwijl tempo dat niet is.
• Het houdt je binnen de veilige zones — oververhitting komt vaak door te lang te hoog in intensiteit zitten.
• Bij warm weer kan je tempo misleiden — je loopt “gemakkelijk”, maar je lichaam draait al overuren.
Maar… let op:
• Je normale marathonhartslag (160 bpm) is nu niet realistisch zonder dat je tempo daalt.
• 165 bpm in deze omstandigheden kan hetzelfde voelen als 160 bij 18 graden, maar met groter risico op hitteproblemen.
Mijn advies:
• Stel je hartslaglimiet bij naar ca. 155–160 bpm max in de eerste helft.
• Laat je tempo los. Je kunt best 20–30 seconden per kilometer langzamer starten — en nog steeds sterk finishen als je je lichaam spaart.
• Vanaf kilometer 25 kun je altijd bijsturen als je je goed voelt en nog reserves hebt.
⸻
🔥 Hartslag = energieverbranding?
Gedeeltelijk. Hartslag weerspiegelt hoe hard je lichaam werkt (cardiovasculair), maar is niet 1-op-1 gelijk aan energieverbranding. Wel:
• Hoe hoger je hartslag, hoe groter je koolhydraatverbruik (snellere suikers).
• Bij lagere hartslag gebruik je relatief meer vetverbranding (zuiniger).
• In de hitte verbruik je meer energie voor koeling, dus je verbrandingsrendement daalt.
Daarom is het cruciaal om goed te drinken en je koolhydraten aan te vullen (denk aan 60-90 gram/uur via gels of drank).
⸻
💡 Praktisch plan voor zaterdag
Voor de start:
• Drink veel op de dag zelf, en neem elektrolyten (bijv. ORS, nu belangrijker dan ooit).
• Koel je lichaam vooraf (natte spons, koel vest, schaduw).
• Loop het eerste uur conservatief, ook al voelt het langzaam.
Tijdens de race:
• Koel actief bij elke post (natte spons, over je hoofd/nek/armen).
• Neem vaker korte wandelpauzes bij drinkposten om goed te drinken.
• Houd hartslag onder 160 tot km 25; daarna bijsturen als je nog ruimte hebt.
• Check niet alleen je klok, maar ook je lichaamsgevoel: hoofdpijn, koude rillingen of kippenvel = waarschuwingen!
⸻
Samenvatting
• PR ambities loslaten = verstandig.
• Loop op aangepaste hartslag, niet op tempo.
• Wees flexibel: start rustig, finish slim.
• Hydratatie, koeling en voeding zijn belangrijker dan ooit.
• Als je het goed aanpakt, kun je alsnog trots finishen — misschien zelfs met een sterke negative split.
[ Voor 52% gewijzigd door Slickk op 17-06-2025 10:27 ]
Als ik tijdens een wedstrijd zoveel lopers om me heen zou hebben zou ik binnen no time de kop gek hebben. Nu weet ik weer waarom ik alleen maar kleinere lokale loopjes gedaan heb.
Qua looppetjes heb ik gewoon een goedkoop ding van de Decathlon, die gaat iedere keer gewoon mee de was in.
Mijn trainingsritme ging er door allerlei andere activiteiten al weer bijna aan, maar het is me vanmorgen nog gelukt om er nog een looptraining in te wurmen, in plaats van met de hond wandelen met de hond hardlopen. Wel om 05:15 op de nuchtere maag.
[ Voor 19% gewijzigd door blitzkrieg op 17-06-2025 10:32 ]
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Ik gebruik ook altijd tape als ik meer dan een kilometer of zeven loop, specifiek de 'Etos Hechtpleister Soft'. nog goedkoper dan de leukopor/silk en werkt net zo goed.Juancho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:08:
Iemand tips?
Ik heb hem twee jaar geleden gedaan onder praktisch dezelfde omstandigheden: https://www.strava.com/activities/9327050863/pace-analysisSlickk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:18:
Tijdens de inschrijving had ik geen verwachtingen, maar in de afgelopen weken in de voorbereiding richting Mar-athon Sneek liep het allemaal toch wel lekker. De weersverwachting met zo'n 21 graden bleek alleszins mee te vallen en daarom voorgenomen om m'n PR proberen te verbreken.
Maar 'helaas', de weersverwachting voor zaterdag is inmiddels bijgesteld naar 27 graden. Start is om 18:00, dus dat is nog volle bak zon in deze tijd van het jaar. Geweldig zomerse taferelen voor velen, als hardloper verre van ideaal.
Nu weet ik even niet zo goed wat ik ga doen. Uiteraard is poging tot PR niet handig, maar ik wil wel tot het gezonde uiterste gaan. Is lopen op hartslag dan handig? Meestal probeerde ik m'n hartslag rond de 160 te houden en dat werkte goed in de afgelopen marathons. Alleen dan gaat je hartslag vooral werken om zuurstof richting je spieren te brengen. Het voelt voor mij niet logisch om m'n tempo bijv 20 sec / km langzamer te lopen, puur op die hartslag. Voor de benen is dat namelijk makkelijk. Zou ik in theorie langer met hartslag op 165 kunnen blijven lopen ipv 160, om maar wat te noemen? Staat hartslag gelijk aan energieverbranding?
Ik heb weinig zogeheten hitte-training kunnen doen. Luchtvochtigheid lijkt nog wel mee te gaan vallen (onder de 70%), dus dat scheelt en over het algemeen kan ik best goed tegen warmte. Vorige week in de schaduw van bomen nog een loopje van 15km gedaan en m'n hartslag was 20 slagen hoger dan onder normale omstandigheden.
In de eerste kilometers nog een aardig tempo weten te volgen. Maar je kunt de warmte niet ontwijken. Er is weinig schaduw onderweg. Dus na een kilometer of 5 werd het plan van een snelle tijd omgezet in sportief, maar niet te gek, uitlopen.
Hartslag als uitgangspunt nemen kan je doen als je weet wat je limieten zijn. Mijn halve marathon hartslag is normaliter rond de 175. Daar zat ik na 5 km al structureel boven, dus ik wist dat het pittig zou worden. Dus ja, ik houd zelf mijn hartslag voor halve en hele marathons in de gaten. Wanneer ik dergelijke afstanden op mijn '10km' hartslag (> 180) zou lopen, dan is de tank leeg voor de finish en verlies ik in de laatste kilometers meer tijd dan ik ervoor heb 'gespaard'.
Vooraf (de hele dag door) veel drinken zal vast helpen zodat je goed gehydrateerd van start gaat.
Ik vond het overigens wel een leuke loop, maar hij komt dit keer niet zo goed uit. Misschien volgend jaar weer.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Goed om te weten! De route is helaas niet om het Snekermeer heen dit jaar, maar alsnog verwacht ik geen schaduw.sander_g schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:37:
[...]
Ik heb hem twee jaar geleden gedaan onder praktisch dezelfde omstandigheden: https://www.strava.com/activities/9327050863/pace-analysis
In de eerste kilometers nog een aardig tempo weten te volgen. Maar je kunt de warmte niet ontwijken. Er is weinig schaduw onderweg. Dus na een kilometer of 5 werd het plan van een snelle tijd omgezet in sportief, maar niet te gek, uitlopen.
Hartslag als uitgangspunt nemen kan je doen als je weet wat je limieten zijn. Mijn halve marathon hartslag is normaliter rond de 175. Daar zat ik na 5 km al structureel boven, dus ik wist dat het pittig zou worden. Dus ja, ik houd zelf mijn hartslag voor halve en hele marathons in de gaten. Wanneer ik dergelijke afstanden op mijn '10km' hartslag (> 180) zou lopen, dan is de tank leeg voor de finish en verlies ik in de laatste kilometers meer tijd dan ik ervoor heb 'gespaard'.
Vooraf (de hele dag door) veel drinken zal vast helpen zodat je goed gehydrateerd van start gaat.
Ik vond het overigens wel een leuke loop, maar hij komt dit keer niet zo goed uit. Misschien volgend jaar weer.
Ja ik denk dat het met een halve marathon al pittig is, laat staan een marathon.
Oké dit bevestigt voor mij wel dat ik echt de PR ambities de deur uit moet doen en 'lekker' moet gaan lopen / zweten. Hopelijk ook wat genieten, want heb ook wat marathons gelopen waarbij ik te veel focus had op consistente snelheid. Dat genieten had ik mij ook voorgenomen tijdens de inschrijving (dat neemt ook wat druk weg in de voorbereiding), maar ergens toch wat competitief (tegen mezelf in ieder geval).
Dan ergens in het najaar maar weer een marathon opzoeken die beter is qua temperaturen en dan deze fitheid/vorm dankzij trainingen voor de marathon vasthouden voor wat 5km / 10km loopjes.
Pohh, hier ben ik dus ook bang voor met de halve marathon van Eindhoven. Ik zag laatst ook foto's van de middenmoot, maar daar werd ik niet vrolijk van hoe druk dat was op het parcours... Achja, zorgen dat je voor de middenmoot bent dan maarblitzkrieg schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:30:
[...]
Als ik tijdens een wedstrijd zoveel lopers om me heen zou hebben zou ik binnen no time de kop gek hebben. Nu weet ik weer waarom ik alleen maar kleinere lokale loopjes gedaan heb.
Bedankt en ook de anderen... Om specifieke kleding te gaan kopen gaat me veelste ver. Ik heb een lading hele fijne sportkleding van Adidas en Nike, daar is niks mis mee. Dus ik ga maar eens die specifieke tape's proberen ipv pleisters. Als dat gewoon werkt, helemaal prima.Thy... schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:32:
[...]
Ik gebruik ook altijd tape als ik meer dan een kilometer of zeven loop, specifiek de 'Etos Hechtpleister Soft'. nog goedkoper dan de leukopor/silk en werkt net zo goed.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Oh, wauw. Ik had niet door dat je de hele marathon gaat doen. Respect!Slickk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:42:
[...]
Ja ik denk dat het met een halve marathon al pittig is, laat staan een marathon.
Die was er twee jaar terug nog niet. Alleen als wandelevenement. Als normale duurloop is het nog wel te doen denk ik. Moet er niet aan denken om 42km in dit weer op tempo te lopen.
Voor PR ambities zijn de maanden oktober en november veel kansrijker. Een goede weerstand tegen de warmte opbouwen en dan in oktober in een heerlijke 12 graden, droog, met weinig wind een toptijd lopen.Slickk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:42:
[...]
Dan ergens in het najaar maar weer een marathon opzoeken die beter is qua temperaturen en dan deze fitheid/vorm dankzij trainingen voor de marathon vasthouden voor wat 5km / 10km loopjes.
En inderdaad 5 en 10km wedstrijdjes om (alvast) te profiteren van je vorm.
De Mar-athon is één of twee keer niet georganiseerd, daarna door nieuw bestuur overgenomen van Le Champion. Dat nieuwe bestuur heeft er zin in en zijn sportliefhebbers, dus echt een groot 'festival' / festijn zal het naderhand niet per se worden. Dat kan ik ergens wel waarderen. Originele route is natuurlijk een volledige ronde om het Snekermeer, maar dat kan helaas dit jaar niet vanwege plannen door Rijkswaterstaat.sander_g schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:55:
[...]
Oh, wauw. Ik had niet door dat je de hele marathon gaat doen. Respect!![]()
Die was er twee jaar terug nog niet. Alleen als wandelevenement. Als normale duurloop is het nog wel te doen denk ik. Moet er niet aan denken om 42km in dit weer op tempo te lopen.
[...]
Voor PR ambities zijn de maanden oktober en november veel kansrijker. Een goede weerstand tegen de warmte opbouwen en dan in oktober in een heerlijke 12 graden, droog, met weinig wind een toptijd lopen.![]()
En inderdaad 5 en 10km wedstrijdjes om (alvast) te profiteren van je vorm.
Maar goed, het blijft een recreantenloop en geen officieel 'snel' parcours. Zeker niet met zoals nu grote kans op warm weer gezien het in juni op de langste dag van het jaar wordt georganiseerd.
Ach, niks mis met op de nuchtere maag lopen. Vanochtend 13.5 km op den nuchtere maag gelopen en dat ging prima. Ik ging, gelukkig, alleen wel 2 uur later van huisblitzkrieg schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:30:
[...]
Wel om 05:15 op de nuchtere maag.5km op 5:00/km, pijntjes lijken mee te vallen.
Pijntjes lijken mee te vallen? Pijntjes lijkt me gewoon niet goed, zeker niet op zo'n korte afstand! Iets te hard van stapel gelopen?
[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 17-06-2025 11:34 ]
Bij de kwart was ik afgelopen jaar iig wat verder naar achteren gestart en dan is het best druk. Voordeel is dat ik veel trails loop en zeker aan het begin gewoon om de meute ben gegaan via o.a. de grasvelden. Daarna kwam er wat meer ruimte en was het alleen wat lastig bij de versmallingen.ed14n schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:54:
[...]
Pohh, hier ben ik dus ook bang voor met de halve marathon van Eindhoven. Ik zag laatst ook foto's van de middenmoot, maar daar werd ik niet vrolijk van hoe druk dat was op het parcours... Achja, zorgen dat je voor de middenmoot bent dan maar.
Maar niet al te druk over maken, het is af en toe wel druk, maar over het algemeen kun je er prima tussendoor. Zeker als je wel een realistische tijd door geeft zal het tempo van de mensen om je heen wat beter matchen (ik liep de kwart in 53 minuten terwijl ik vooraf ruim een uur had doorgegeven)
[removed]
Flashbacks naar mijn eerste Meppel City Run met het werk, waarbij we in het bedrijvenvak direct achter het licentievak startte, toen de fout gemaakt om niet voor in het vak te gaan staan en direct klem achter Bep, Annie en Gerda komen te zitten die naast elkaar blijven lopen op een smal parcour, want anders kan je natuurlijk niet gezellig kleppen.ed14n schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:54:
[...]
Pohh, hier ben ik dus ook bang voor met de halve marathon van Eindhoven. Ik zag laatst ook foto's van de middenmoot, maar daar werd ik niet vrolijk van hoe druk dat was op het parcours... Achja, zorgen dat je voor de middenmoot bent dan maar.
De jaren daarna voor in het vak gestart, dan startte je nog voor de laatste licentiehouders.
Tja, ik ben gewoon weer direct 5K hard gaan lopen.InZane schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:33:
[...]
Ach, niks mis met op de nuchtere maag lopen. Vanochtend 13.5 km op den nuchtere maag gelopen en dat ging prima. Ik ging, gelukkig, alleen wel 2 uur later van huis
Pijntjes lijken mee te vallen? Pijntjes lijkt me gewoon niet goed, zeker niet op zo'n korte afstand! Iets te hard van stapel gelopen?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Ik ben recentelijk begonnen met hardlopen. Er is mij afgeraden om te voetballen (kruisbandblessures) en ik wil toch in beweging blijven. Ik probeer gecontroleerd mijn lopen op te bouwen door middel van de trainingen van mijn Garmin (forerunner 165) horloge. Die houdt nog niet echt rekening met mijn andere sporten, maar ik heb in ieder geval een (opbouwend) schema waar ik niet gelijk te hard van stapel ga.
Mijn doel is om de halve marathon van Enschede te lopen over 42 weken. Dit lijkt me haalbaar.
Tot nu toe geen pijntjes en een paar mooie routes in de omgeving aan het ontdekken!
- 18 oktober 10km wedstrijd
- 1 december 16,1km wedstrijd
Nee, hopeloos verkleurd. Wellicht mijn eigen fout, nooit gewassen, zweet laten opdrogen en er dan mee in de zon gelopen.Secsytime schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:28:
[...]
Fancy, bijzonder dat die dan juist wel verkleurd is.. Ik doe de petten ook gewoon mee in de was met hardloopkleren.. misschien dat het daardoor komt.
Zelf ben ik de weerberichten voor vrijdagavond aan het volgen.
Op hetzelfde officieel opgemeten parcours van 10 km - waar ik in 2023 39:08 en in 2024 39:10 liep - wou ik nu dat PR aanscherpen en liefst onder de 39 minuten duiken. Maar voorlopig geven ze vrijdag om 20.00 nog 25 graden, dat gaat 'm niet worden vrees ik. Een 5km is iets anders, maar op een 10km heb je veel te veel tijd om te oververhitten.
Mailtje van de organisator gekregen vandaag met praktische verkeersinfo en plattegronden. Over het weer heel kort de droge mededeling : "Het wordt warm weer! Neem de nodige voorzorgsmaatregelen en drink voldoende op voorhand."
[ Voor 16% gewijzigd door Hartloper op 17-06-2025 20:47 ]
Wel jammer want ik ben eindelijk weer blessure vrij.
[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 17-06-2025 19:53 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Heb je de peak pro versie? Daarmee kan je alleen tussentijdse doelen instellen. Ik heb net even gekeken en kan voor december gewoon een doel aanmaken.Juancho schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:58:
Vraagje voor de Trenara gebruikers... Nu ik weer voorzichtig mag opbouwen met hardlopen wil ik de app weer gaan gebruiken voor 2 doelen:Ik kan dit echter nergens meer vinden om in te stellen als doel. Volgens mij kon je een einddoel opgeven en ook een tussentijds doel. Ik heb de betaalde versie. Maar als ik nu een nieuw doel in stel kan ik tot max 7 weken vooruit. Alvast bedankt!
- 18 oktober 10km wedstrijd
- 1 december 16,1km wedstrijd
Let wel dat je tussentijdse race geen volwaardige wedstrijd is qua taper etc, als je dat wel wilt kan je beter 2 verschillende doelen na elkaar aanmaken
Ik heb idd Pro, dat is toch de meert uitgebreide die je kan kiezen? Dus hoezo kan ik dan geen doelen instellen die bijv. In december liggen?DKjordy schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 00:08:
[...]
Heb je de peak pro versie? Daarmee kan je alleen tussentijdse doelen instellen. Ik heb net even gekeken en kan voor december gewoon een doel aanmaken.
Let wel dat je tussentijdse race geen volwaardige wedstrijd is qua taper etc, als je dat wel wilt kan je beter 2 verschillende doelen na elkaar aanmaken
Hoe heb je dat dan ingesteld? Want ik zie het niet helaas.... Ik kan nu opeens ook nergens meer mijn doeltijd/tempo invoeren. Dst kon ik de vorige keer wel... 🤔
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 18-06-2025 00:41 ]
Engelenrun van aanstaande zondag is ook afgelast zojuist. Begrijpelijk met die temperatuur. Niet iedereen die aan de start staat is even goed getraind, maar ook van de wel getrainde kan niet iedereen tegen die temperatuur. Ik loop zelf veel in de avond en heb ook niet heel veel kilometers op 25 graden of meer in de benen.Sport_Life schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:52:
Zondag een halve marathon wedstrijd, maar het wordt 32 graden dus die zal wel niet doorgaan(wat ik begrijp vanuit de organisatie).
Wel jammer want ik ben eindelijk weer blessure vrij.
Als je in de onderste icon tray op het rondje klikt (mikpunt gok ik, doel(?)) dan ga je naar 'mijn doel'. Vervolgens op het pennetje klikken en dan kan je alles aanpassen en ook een tussentijds doel toevoegen. Peak Pro heb je nodig, dus inderdaad de meest uitgebreide. Er zit ook nog Peak tussen die geen tussentijdse doelen toestaat als ik snel op de site kijk.Juancho schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 00:38:
[...]
Ik heb idd Pro, dat is toch de meert uitgebreide die je kan kiezen? Dus hoezo kan ik dan geen doelen instellen die bijv. In december liggen?
Hoe heb je dat dan ingesteld? Want ik zie het niet helaas.... Ik kan nu opeens ook nergens meer mijn doeltijd/tempo invoeren. Dst kon ik de vorige keer wel... 🤔
https://gathering.tweaker...message/79372650#79372650
Een aantal maanden geleden maar eens de stoute (hardloop?)schoenen aangetrokken en bij m'n opticien eens navraag gedaan naar een bril waarmee ik het scherm van mijn horloge en telefoon weer normaal zou kunnen aflezen.Dan over brillen. Ik merk dat het steeds lastiger wordt om alle info van mijn horloge te lezen. Voor dagelijks leven heb ik een leesbril, maar daar valt natuurlijk niet mee te rennen, alles 10 meter of verder weg wordt wazig. Zijn er zonnebrillen waarmee ik m'n schermpje kan lezen en zonder gevaar voor eigen leven ook verder weg kan kijken?
Omdat de lenzen geslepen moeten worden was het helaas niet mogelijk om een montuur te nemen van het type waar ik nu een zonnebril van heb, een Sinner Lemmon. de lenzen kunnen niet zo rond zijn.
Uiteindelijk gegaan voor een Arnette bril waarbij de glazen dan worden vervangen door geslepen exemplaren. Dat slijpen gebeurt varifocaal. Het onderste deel wordt op scherpte geslepen en verloopt naar boven toe naar 'gewoon' glas.
En, omdat het technisch mogelijk was: fotochromatisch

Nu een aantal keren mee gelopen en dit zijn de punten die me opvallen (positief en negatief)
- Horloge en telefoon weer goed leesbaar, vooral lekker als ik moet navigeren
- Meekleurende glazen, van bijna 100% helder tot flink verduisterend. Perfect in het bos.
- Doordat het varifocale glazen zijn is het in het begin erg wennen. Het beeld wordt iets vervormt waardoor ik het gevoel heb dat ik veel verder van de grond af zit (de grond bij je voeten is wazig omdat dat deel van de lens bedoelt is om dichtbij scherp te maken). Dat went na een tijdje maar als je dan even je bril afdoet krijg je de vreemde sensatie dat je ineens veel te dicht bij de grond zit en je voeten veel harder neerkomen...heel raar, alsof je ineens een halve meter korter bent.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Even contact gehad met Trenera zelf (heel handig die ingebouwde "chat functie" en meestal reageren ze wel binnen een dag. Het komt volgens hun omdat ik had aangegeven dat ik nog geen comfortabele 10km kon lopen (ik ben herstellende van een liesblessure, daarom koos ik dat). Maar een 10km comfortabel lopen is voor hun wel een vereiste om intensiever te trainen, voor elke wedstrijd afstand etc. Dus daarom zal het er bij mij nog niet in staan.Koets89 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:36:
[...]
Als je in de onderste icon tray op het rondje klikt (mikpunt gok ik, doel(?)) dan ga je naar 'mijn doel'. Vervolgens op het pennetje klikken en dan kan je alles aanpassen en ook een tussentijds doel toevoegen. Peak Pro heb je nodig, dus inderdaad de meest uitgebreide. Er zit ook nog Peak tussen die geen tussentijdse doelen toestaat als ik snel op de site kijk.
Zal dat vanavond even checken door mijn huidige doel eruit te halen en een nieuwe aan te maken. Als dat klopt zal ik weer dat max 10km schema (7 weken) starten om rustig op te bouwen naar een pijnvrije 10km.
Is wel weer compleet anders dan twee weken geleden, toen ik tijdens de masterscompetitie met een flinke schuin tegenwind en 13 graden 26,78 sec liep. Die 400m in de estafette die 45 minuten later op het program stond, ging wel een stuk minder dan gehoopt, toch een lage 58 gelopen. Met iets frissere benen had een sub 57 er wel ingezeten.
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Ook lastvan, Bbij sommige sportshirts meer andere.Juancho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:08:
Iemand tips?
Gebruik doorgaans vaseline bij langere loopjes.
Bijkomend voordeel van bril dragen in het bos: geen vliegjes in je oog.TheOmen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:33:
Nu een aantal keren mee gelopen en dit zijn de punten die me opvallen (positief en negatief)
- Meekleurende glazen, van bijna 100% helder tot flink verduisterend. Perfect in het bos.
In de zomer draag ik er ook vaak een als ik een trail loop (niet op sterkte). Meekleurende lenzen zijn inderdaad wel handig bij wisselende licht- omstandigheden. Zelf draag ik het model Oakley Radar, maar er zijn vast goedkopere opties die net zo goed zijn.
Het is jammer dat het door de geslepen glazen niet mogelijk is om ze wat ronder te maken. Mijn Sinners sluiten wat meer om mijn ogen, zodat ik ook wat minder pollen op mijn (oog)bollen krijg.turambar schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Bijkomend voordeel van bril dragen in het bos: geen vliegjes in je oog.
Met deze bril voel ik soms wat wind langs mijn ogen waaien.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Hier toevallig gisteravond een nare ervaring mee gehad.. Ik dacht dat ik het vliegje tijdens het lopen er wel uit had gewreven maar was juist verder achter mijn ooglid terecht gekomen. Gelukkig met een wattenstaafje er nog uit kunnen vissen.turambar schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Bijkomend voordeel van bril dragen in het bos: geen vliegjes in je oog.
Dus ik ben sindsdien ook in de markt voor een bril. Werken die meekleurende glazen goed? Ik zoek namelijk een bril die ik zowel tijdens de zonnige loopjes als de avondloopjes met schemering kan dragen. Ik zie ook sommige modellen met magnetische glazen voorbijkomen die je op het montuur klikt.
Ik deed dat ook wel maar dat zorgt altijd voor vette vlekken in mijn mooie sportshirts. Heb nu een keer gelopen met specifieke sporttape (kreeg een stukje mee van de fysio) en die blijft prima zitten ondanks zweten in het warme weer.Megupe schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:09:
[...]
Ook lastvan, Bbij sommige sportshirts meer andere.
Gebruik doorgaans vaseline bij langere loopjes.
zeer interessant, begint bij mij ook te spelen... kun je een indicatie van de bak geld geven? en was dit bij zo'n landelijke opticien of een lokale?TheOmen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:33:
Moest even flink graven om mijn originele post terug te vinden, maar daar was ie, bijna een jaar geleden...
https://gathering.tweaker...message/79372650#79372650
[...]
Een aantal maanden geleden maar eens de stoute (hardloop?)schoenen aangetrokken en bij m'n opticien eens navraag gedaan naar een bril waarmee ik het scherm van mijn horloge en telefoon weer normaal zou kunnen aflezen.
Omdat de lenzen geslepen moeten worden was het helaas niet mogelijk om een montuur te nemen van het type waar ik nu een zonnebril van heb, een Sinner Lemmon. de lenzen kunnen niet zo rond zijn.
[Afbeelding]
Uiteindelijk gegaan voor een Arnette bril waarbij de glazen dan worden vervangen door geslepen exemplaren. Dat slijpen gebeurt varifocaal. Het onderste deel wordt op scherpte geslepen en verloopt naar boven toe naar 'gewoon' glas.
En, omdat het technisch mogelijk was: fotochromatisch.
[Afbeelding]
Nu een aantal keren mee gelopen en dit zijn de punten die me opvallen (positief en negatief)al met al: blij mee. Het is een flinke bak geld voor iets wat ik eigenlijk alleen bij het hardlopen ga dragen, maar navigeren zonder dat ik iedere keer stil moet staan om een scherm af te kunnen lezen is wel erg fijn.
- Horloge en telefoon weer goed leesbaar, vooral lekker als ik moet navigeren
- Doordat het varifocale glazen zijn is het in het begin erg wennen. Het beeld wordt iets vervormt waardoor ik het gevoel heb dat ik veel verder van de grond af zit (de grond bij je voeten is wazig omdat dat deel van de lens bedoelt is om dichtbij scherp te maken). Dat went na een tijdje maar als je dan even je bril afdoet krijg je de vreemde sensatie dat je ineens veel te dicht bij de grond zit en je voeten veel harder neerkomen...heel raar, alsof je ineens een halve meter korter bent.
Iets boven de €300. En dan was er al een korting af omdat ik ook een computerbril bestelde.Wyke schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:10:
[...]
zeer interessant, begint bij mij ook te spelen... kun je een indicatie van de bak geld geven? en was dit bij zo'n landelijke opticien of een lokale?
Dit was bij Pearl, trouwens.
Zeker. Was gisteravond in het bos, een uurtje voor zonsondergang. Je merkt de overgang niet, maar heb nooit een moment gehad dat de glazen te donker waren voor de omgeving.
Het is mij nog niet opgevallen dat er blijvende vlekken in kwamen.Juancho schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:10:
[...]
Ik deed dat ook wel maar dat zorgt altijd voor vette vlekken in mijn mooie sportshirts. Heb nu een keer gelopen met specifieke sporttape (kreeg een stukje mee van de fysio) en die blijft prima zitten ondanks zweten in het warme weer.
Ik gebruik vaseline ook op mijn borstbeen waar de polar h10 onderkant van de band wat op schuurt.
Ik merk dat dit mijn loopprestaties wel bevordelijkt.
Momenteel een schema aan het volgen om terug 10 km te lopen,schema duurt nog 2 weken.
Overlaatst al de 10 km aangetik met een 6:22 de km en 2 weken geleden de 5 km gelopen aan 5:51 de km.
Wat is na dit schema het beste om te doen ?
Richting de 15 km of een snellere 5 km ?
Denk niet dat er per se een "beste" is hierin. Wat is je doel?svenn15 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:53:
Na een poos wat minder te lopen weer volop bezig in combinatie met kracht training en 3 x per week hitt workouts.
Ik merk dat dit mijn loopprestaties wel bevordelijkt.
Momenteel een schema aan het volgen om terug 10 km te lopen,schema duurt nog 2 weken.
Overlaatst al de 10 km aangetik met een 6:22 de km en 2 weken geleden de 5 km gelopen aan 5:51 de km.
Wat is na dit schema het beste om te doen ?
Richting de 15 km of een snellere 5 km ?
…En Mar-athon Sneek is helaas afgelast. Was te verwachten met 30 graden tijdens de start om 18:00.Slickk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:18:
Tijdens de inschrijving had ik geen verwachtingen, maar in de afgelopen weken in de voorbereiding richting Mar-athon Sneek liep het allemaal toch wel lekker. De weersverwachting met zo'n 21 graden bleek alleszins mee te vallen en daarom voorgenomen om m'n PR proberen te verbreken.
Grappig, heb bovenstaande ook even in ChatGPT gegooid en die komt met best goede aanwijzingen:
🌡️ Hitte en hardlopen: wat verandert er?
Bij 27 graden, volle zon en starten om 18:00 ben je kwetsbaar voor oververhitting. Warmte zorgt ervoor dat:
• Je hartslag structureel hoger ligt (10–20 slagen is normaal).
• Je lichaam meer bloed richting huid stuurt voor afkoeling, ten koste van de bloedtoevoer naar je spieren.
• Je zweetproductie stijgt, wat leidt tot vocht- en zoutverlies, met risico op kramp of verminderde prestatie.
• Je gevoel van vermoeidheid eerder intreedt.
Zelfs als je “goed tegen warmte” kunt, kost deze omgeving je extra energie, dus het loont om daar slim op te anticiperen.
⸻
❤️🔥 Is lopen op hartslag een goed idee bij hitte?
In jouw geval: ja, maar met nuance.
Waarom hartslag volgen zinnig is:
• Het is een directe indicator van interne belasting — terwijl tempo dat niet is.
• Het houdt je binnen de veilige zones — oververhitting komt vaak door te lang te hoog in intensiteit zitten.
• Bij warm weer kan je tempo misleiden — je loopt “gemakkelijk”, maar je lichaam draait al overuren.
Maar… let op:
• Je normale marathonhartslag (160 bpm) is nu niet realistisch zonder dat je tempo daalt.
• 165 bpm in deze omstandigheden kan hetzelfde voelen als 160 bij 18 graden, maar met groter risico op hitteproblemen.
Mijn advies:
• Stel je hartslaglimiet bij naar ca. 155–160 bpm max in de eerste helft.
• Laat je tempo los. Je kunt best 20–30 seconden per kilometer langzamer starten — en nog steeds sterk finishen als je je lichaam spaart.
• Vanaf kilometer 25 kun je altijd bijsturen als je je goed voelt en nog reserves hebt.
⸻
🔥 Hartslag = energieverbranding?
Gedeeltelijk. Hartslag weerspiegelt hoe hard je lichaam werkt (cardiovasculair), maar is niet 1-op-1 gelijk aan energieverbranding. Wel:
• Hoe hoger je hartslag, hoe groter je koolhydraatverbruik (snellere suikers).
• Bij lagere hartslag gebruik je relatief meer vetverbranding (zuiniger).
• In de hitte verbruik je meer energie voor koeling, dus je verbrandingsrendement daalt.
Daarom is het cruciaal om goed te drinken en je koolhydraten aan te vullen (denk aan 60-90 gram/uur via gels of drank).
⸻
💡 Praktisch plan voor zaterdag
Voor de start:
• Drink veel op de dag zelf, en neem elektrolyten (bijv. ORS, nu belangrijker dan ooit).
• Koel je lichaam vooraf (natte spons, koel vest, schaduw).
• Loop het eerste uur conservatief, ook al voelt het langzaam.
Tijdens de race:
• Koel actief bij elke post (natte spons, over je hoofd/nek/armen).
• Neem vaker korte wandelpauzes bij drinkposten om goed te drinken.
• Houd hartslag onder 160 tot km 25; daarna bijsturen als je nog ruimte hebt.
• Check niet alleen je klok, maar ook je lichaamsgevoel: hoofdpijn, koude rillingen of kippenvel = waarschuwingen!
⸻
Samenvatting
• PR ambities loslaten = verstandig.
• Loop op aangepaste hartslag, niet op tempo.
• Wees flexibel: start rustig, finish slim.
• Hydratatie, koeling en voeding zijn belangrijker dan ooit.
• Als je het goed aanpakt, kun je alsnog trots finishen — misschien zelfs met een sterke negative split.
Ik ben nu aan het kijken of ik wat familie of vrienden kan regelen om drinken aan te geven, dan loop ik hem alsnog zelf maar dan ‘s ochtends vroeg.
Ik kon met een tooltje de Google Maps route van de organisatie omzetten in een gpx-bestand dus m’n innerlijke Tweaker komt ook nog van pas.
Jammer. Maar het is inderdaad risicovol om een halve of hele marathon te organiseren in de zomermaanden. En je daarop inschrijven.Slickk schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:12:
[...]
…En Mar-athon Sneek is helaas afgelast. Was te verwachten met 30 graden tijdens de start om 18:00.
Ik ben nu aan het kijken of ik wat familie of vrienden kan regelen om drinken aan te geven, dan loop ik hem alsnog zelf maar dan ‘s ochtends vroeg.
Spijtig voor de organisatie maar zeker ook voor de lopers die inschrijfgeld hebben betaald. Voor de halve van Zwolle zijn de claims voor teruggave al binnengekomen en ik zie dat de organisatie in Sneek nog niet weet hoe ze het gaan oplossen.
Veel succes in ieder geval als je de route alsnog vroeg kunt lopen! Ben zelf helaas niet in de buurt, anders had ik geholpen.
Ik weet niet hoe gehecht je bent aan de route en hoe ver je moet reizen, maar ik heb in de app-groep van mijn AV opgevangen dat ze een improv halve en hele marathon in de Zwarte Dennen bij Staphorst gaan organiseren zaterdagochtend, omdat er best wat mee zouden doen aan de ook geannuleerde TT Assen Run.Slickk schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:12:
[...]
…En Mar-athon Sneek is helaas afgelast. Was te verwachten met 30 graden tijdens de start om 18:00.
Rondjes van 7 kilometer en een beetje, start waarschijnlijk om 7:00 uur. Er wordt een klok meegenomen. Op dit moment zijn er 8 liefhebbers voor de hele en 6 voor een halve marathon, en ook al 7 vrijwilligers om te helpen met voorzieningen. Vanavond wordt het plan door de trainer opgesteld, die ook ervaring heeft als wedstrijdorganisator.
Dus mocht je aan willen haken, let me know!
https://www.bol.com/nl/nl...xGjA.6_29.31.ProductTitle
Of de iets nieuwere HRM 600:
https://www.bol.com/nl/nl...00-m-xl/9300000230908720/
Mensen die deze ook hebben of ander advies kunnen geven over een goede (Garmin) band?
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 19-06-2025 11:36 ]
Ik gebruik een Polar H10 (geen Garmin), doet wat het moet doen...qua gebruiksgemak voel ik eigenlijk niet dat ik hem om heb, zakt nooit, schuurt niet..Juancho schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:18:
Had het elders ook gevraagd maar misschien past het beter hier. Ik wil graag een stapje verder qua hardlopen (mede daarom ook de Pro versie van Trenara aangeschaft) en betrouwbare data. Zoals bekend is de HS van een, in mijn geval Garmin, watch niet de meest betrouwbare. Ik wil daarom een losse hartslagband (liefst ook van Garmin) aanschaffen. Ik heb nog een lading bol.com bonnen in de la die ik nooit gebruik dus ik dacht aan deze: Garmin HRM-Pro Plus
Mensen die deze ook hebben of ander advies kunnen geven over een goede (Garmin) band?
Heb de HRM-Pro Plus recent aangeschaft, 1x pairen met je 265, daarna werkt ie altijd en feilloos. Wordt automatisch herkend/gestart als je een hardloopactiviteit start en op je horloge zie je daarvan ook kort even een bevestiging. Zit fijn (maar dat is een mening).Juancho schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:18:
Had het elders ook gevraagd maar misschien past het beter hier. Ik wil graag een stapje verder qua hardlopen (mede daarom ook de Pro versie van Trenara aangeschaft) en betrouwbare data. Zoals bekend is de HS van een, in mijn geval Garmin, watch niet de meest betrouwbare. Ik wil daarom een losse hartslagband (liefst ook van Garmin) aanschaffen. Ik heb nog een lading bol.com bonnen in de la die ik nooit gebruik dus ik dacht aan deze: Garmin HRM-Pro Plus
Of de iets nieuwere HRM 600:
https://www.bol.com/nl/nl...00-m-xl/9300000230908720/
Enige nadeel dat ik vind aan de HRM-pro is de vrij matige bouwkwaliteit. Ik ben al aan mijn 2e toe in 2,5 jaar en ik zie bij vrienden hetzelfde. De meet-strips rafelen los. Ik had meer verwacht van een best dure band.
Zoveel is dat niet meer toch? Qua extra data. Meeste zit ook standaard nu op de higher end horloges. Wellicht wat minder nauwkeurig.abbeyrules schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:03:
De extra meetgegevens van de HRM-Pro zijn wel nice (voor de data nerd). Zit goed, werkt goed.
Enige nadeel dat ik vind aan de HRM-pro is de vrij matige bouwkwaliteit. Ik ben al aan mijn 2e toe in 2,5 jaar en ik zie bij vrienden hetzelfde. De meet-strips rafelen los. Ik had meer verwacht van een best dure band.
Volgens mij is de vraag vooral of je een knoopcel of een oplaadbare accu wil hebben. Voor de nieuwe functies heb je ook een nieuw horloge nodig.
If you can see, look. If you can look, observe
Aah, tof initiatief zeg! Voor mij is richting de Zwarte Dennen een uur rijden, naar Sneek een half uur. Dan is 7:00 's ochtends wel vroeg... Wel echt een mooi en slim plan om in de bossen het te gaan lopen. Inmiddels ook al paar familieleden en vrienden opgetrommeld die mee willen en die wonen ook allemaal eerder in de buurt van Sneek.SkyR schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:44:
[...]
Ik weet niet hoe gehecht je bent aan de route en hoe ver je moet reizen, maar ik heb in de app-groep van mijn AV opgevangen dat ze een improv halve en hele marathon in de Zwarte Dennen bij Staphorst gaan organiseren zaterdagochtend, omdat er best wat mee zouden doen aan de ook geannuleerde TT Assen Run.
Rondjes van 7 kilometer en een beetje, start waarschijnlijk om 7:00 uur. Er wordt een klok meegenomen. Op dit moment zijn er 8 liefhebbers voor de hele en 6 voor een halve marathon, en ook al 7 vrijwilligers om te helpen met voorzieningen. Vanavond wordt het plan door de trainer opgesteld, die ook ervaring heeft als wedstrijdorganisator.
Dus mocht je aan willen haken, let me know!
Qua route hecht ik er niet superveel aan, zeker niet nu de route niet om het Snekermeer gaat. Maar alsnog vind ik het iets hebben om de originele route te lopen (en een beter alternatief heb ik niet, op de jouwe na dan
In maart heb ik 3 rondjes van 10km gelopen, om eerlijk te zijn was ik toen wel klaar met rondjes.
Dan wordt de start om 6:00 uur wel écht héél erg vroeg, waar het er nu naar uitzietSlickk schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:19:
[...]
Aah, tof initiatief zeg! Voor mij is richting de Zwarte Dennen een uur rijden, naar Sneek een half uur. Dan is 7:00 's ochtends wel vroeg... Wel echt een mooi en slim plan om in de bossen het te gaan lopen. Inmiddels ook al paar familieleden en vrienden opgetrommeld die mee willen en die wonen ook allemaal eerder in de buurt van Sneek.
Qua route hecht ik er niet superveel aan, zeker niet nu de route niet om het Snekermeer gaat. Maar alsnog vind ik het iets hebben om de originele route te lopen (en een beter alternatief heb ik niet, op de jouwe na dan).
In maart heb ik 3 rondjes van 10km gelopen, om eerlijk te zijn was ik toen wel klaar met rondjes.
Maar tof dat je er gewoon nog lekker op uit gaat!
Maar wat een ongelooflijk geweldige schoen (ik ben zo'n aanbidder
Verschillende,verder en sneller en mijn hartslag naar beneden.ArjenIsM3 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:42:
[...]
Denk niet dat er per se een "beste" is hierin. Wat is je doel?
Als je voor verder gaat, krijg je die andere twee cadeau.svenn15 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:35:
[...]
Verschillende,verder en sneller en mijn hartslag naar beneden.
Vooral als beginner hoef je maar twee dingen te doen:
• regelmatig en met beleid steeds meer/verder lopen
• niet geblesseerd raken.
Dan ga je als een speer vooruit.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Dat kan ik beamen. Ook dat ik dan steeds even een plateau bereik waar niks lijkt te gebeuren. Gewoon doorgaan met wat je deed en ineens schiet je door dat plateau tot je de volgende bereikt.kenneth schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 23:25:
[...]
Als je voor verder gaat, krijg je die andere twee cadeau.
Vooral als beginner hoef je maar twee dingen te doen:
• regelmatig en met beleid steeds meer/verder lopen
• niet geblesseerd raken.
Dan ga je als een speer vooruit.
Heb een hele tijd op ongeveer 6:15min/km gezeten. Toen gewoon meer volume gaan draaien en ineens was 6:00 min/km goed te doen. Daar toen even op gezeten en inmiddels loop ik langere afstanden op 5:30min/km en denk ik terug aan nog een jaar geleden dat ik super trots was dat ik 10km binnen het uur voor elkaar kreeg en hoe makkelijk dat nu gaat.
Een vriend van mij heeft deze loop vaker gedaan en zou ook deze keer weer meedoen. Hij waarschuwde mij voor een nare steile klim over een brug rond het 4 km punt. Dit in combinatie met het weer brachten mij aan het twijfelen of dit dan een run zou zijn waar die sub 20 wel zou lukken. Maarja, ingeschreven stond ik toch al, dus dan maar knallen en kijken waar het schip strandt.
De start was om 20.15 en lag tussen wat gebouwen die voor schaduw zorgden. Ik zorgde dat ik dit keer bijna op de startstreep stond, zodat ik in het begin zo min mogelijk tijd zou verliezen. Na het startschot kon ik dan ook relatief makkelijk mijn weg naar voren vinden.
De eerste kilometer ging te snel in 3.50/km, dus ik nam wat gas terug. Na de eerste kilometer liep de route over 200m een stukje omhoog een dijk op. Kilometers 2, 3 en 4 heb ik stabiel en gemiddeld net onder de 4.00/km kunnen aanhouden.
Daar was echter het 4 km punt, waar de brug opdook. Hoewel het op totale hoogte mee leek te vallen was het na 4 kilometer wel een behoorlijke uitdaging voor me. Toen ik boven was heb ik ook echt in moeten leveren op tempo. In mijn analyse zie ik dat ik op de brug een stukje 4.50/km heb gelopen. Hier haalde de vriend die ook liep mij in en moedigde mij aan om aan te haken bij hem. Dat was wel fijn, maar het tempo dat hij liep kreeg ik op dat moment niet voor elkaar.
Het voordeel is echter: als je omhoog gaat, ga je ook weer naar beneden. Daar heb ik zoveel mogelijk geprobeerd mijn focus te herpakken. Uiteindelijk heb ik toen richting de finish nog iets kunnen versnellen, maar onder de 4.00/km wilde mijn pace niet meer duiken.
Ik klokte mijn loop op mijn horloge af op 20.12. Ik had wel iets speling tussen indrukken en finishen, maar 12 seconden zou dat niet schelen. Mijn telefoon had ik niet bij me, dus ik zou later thuis wel eens kijken wat nu precies de stand van zaken was.
De vrouw van de vriend waarmee ik liep had haar telefoon wel bij zich en scande de QR code op het startnummer. "Je netto tijd is 19.57!" riep ze. Zou het dan toch? Ik checkte het schermpje en ja hoor! Het stond er echt! Bruto tijd 20.03 en netto tijd 19.57! Later bleek Strava als nieuw PR voor de 5 km ook 19.58 herkend te hebben.
Al met al echt superblij mee! Heb echt lang geprobeerd om die magische 20 minuten grens te doorbreken en het is dan toch eindelijk gelukt! Dan vraag ik me toch af wat mijn tijd had kunnen zijn als er geen brug op 4 km zat. Maar dat zien we dan wel weer tijdens een volgende loop...
TLDR: onder de 20 minuten gefinisht op een 5 km loop.
Strava or it didn't happen.
¯\_(ツ)_/¯
Top super knap! Maar ookal was de strava en de netto tijd niet net onder de 20min, dan was het nog steeds super knap geweest. Goed gedaan en proficiat met je prestatie!Redcoil schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:46:
Gisterenavond stond de Inner Circle Run 5km in Hendrik-Ido-Ambacht op het programma. Na een mislukte sub 20 poging tijdens de Verkerkloop op 14 mei (ik stond te ver achteraan en zat de eerste kilometer vast in de massa) heb ik me hiervoor ingeschreven.
Een vriend van mij heeft deze loop vaker gedaan en zou ook deze keer weer meedoen. Hij waarschuwde mij voor een nare steile klim over een brug rond het 4 km punt. Dit in combinatie met het weer brachten mij aan het twijfelen of dit dan een run zou zijn waar die sub 20 wel zou lukken. Maarja, ingeschreven stond ik toch al, dus dan maar knallen en kijken waar het schip strandt.
De start was om 20.15 en lag tussen wat gebouwen die voor schaduw zorgden. Ik zorgde dat ik dit keer bijna op de startstreep stond, zodat ik in het begin zo min mogelijk tijd zou verliezen. Na het startschot kon ik dan ook relatief makkelijk mijn weg naar voren vinden.
De eerste kilometer ging te snel in 3.50/km, dus ik nam wat gas terug. Na de eerste kilometer liep de route over 200m een stukje omhoog een dijk op. Kilometers 2, 3 en 4 heb ik stabiel en gemiddeld net onder de 4.00/km kunnen aanhouden.
Daar was echter het 4 km punt, waar de brug opdook. Hoewel het op totale hoogte mee leek te vallen was het na 4 kilometer wel een behoorlijke uitdaging voor me. Toen ik boven was heb ik ook echt in moeten leveren op tempo. In mijn analyse zie ik dat ik op de brug een stukje 4.50/km heb gelopen. Hier haalde de vriend die ook liep mij in en moedigde mij aan om aan te haken bij hem. Dat was wel fijn, maar het tempo dat hij liep kreeg ik op dat moment niet voor elkaar.
Het voordeel is echter: als je omhoog gaat, ga je ook weer naar beneden. Daar heb ik zoveel mogelijk geprobeerd mijn focus te herpakken. Uiteindelijk heb ik toen richting de finish nog iets kunnen versnellen, maar onder de 4.00/km wilde mijn pace niet meer duiken.
Ik klokte mijn loop op mijn horloge af op 20.12. Ik had wel iets speling tussen indrukken en finishen, maar 12 seconden zou dat niet schelen. Mijn telefoon had ik niet bij me, dus ik zou later thuis wel eens kijken wat nu precies de stand van zaken was.
De vrouw van de vriend waarmee ik liep had haar telefoon wel bij zich en scande de QR code op het startnummer. "Je netto tijd is 19.57!" riep ze. Zou het dan toch? Ik checkte het schermpje en ja hoor! Het stond er echt! Bruto tijd 20.03 en netto tijd 19.57! Later bleek Strava als nieuw PR voor de 5 km ook 19.58 herkend te hebben.
Al met al echt superblij mee! Heb echt lang geprobeerd om die magische 20 minuten grens te doorbreken en het is dan toch eindelijk gelukt! Dan vraag ik me toch af wat mijn tijd had kunnen zijn als er geen brug op 4 km zat. Maar dat zien we dan wel weer tijdens een volgende loop...![]()
TLDR: onder de 20 minuten gefinisht op een 5 km loop.
Strava or it didn't happen.
Het beproefde Tweakers 5k recept...
KM:
1 net te hard starten
2, 3 en 4 oncomfortabel overleven
5 alles geven
Dat is precies hoe het voelde inderdaad.Gaargod schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:51:
@Redcoil congrats. En je eerste km was dus niet te hard, maar precies goed
KM:
1 net te hard starten
5 alles geven
¯\_(ツ)_/¯
Als ik kon ging ik voor een snelle 5 maar helaas is die 5km eerder een soort fun run.
@Redcoil waarschijnlijk is een 5 kort genoeg om niet teveel last te hebben van de warmte ? Zeker als je d'er minder dan 20 minuten over doet
[ Voor 26% gewijzigd door Hartloper op 20-06-2025 15:59 ]
Een snelle 10 km is inderdaad wel lastiger. Dan heb je ook meer tijd om echt last te krijgen van de warmte. Hoe laat start je? In ieder geval veel plezier gewenst vanavond!
¯\_(ツ)_/¯
Maar de zon scheen niet heel sterk en er was aflkoeling met 3 Beaufort wind.
De droom was om voor het eerst onder de 39 minuten te lopen, na vorig jaar 39:10 en het jaar daarvoor 39:08 gelopen te hebben op deze zelfde officieel opgemeten 10 km.
Ik had een paar mooie trainingsweken van 70km achter de rug, alles aan heel rustig tempo met om de twee weken een wedstrijd ertussen als enige snelheidsprikkel. Blijkbaar reageer ik echt goed op volume, en heb ik de intensiteit in training niet nodig om in wedstrijden hard te lopen.
De vraag was of het met deze temperaturen niet beter was om op sub-40 te mikken dan voor een PR te gaan, maar ik besloot tijdens de wedstrijd te evalueren.
Ik wist dat ik niet te snel mocht starten, en de eerste 2 km gingen in 3:49. Dat voelde hard maar doenbaar. Wel was mijn mond heel droog bijna onmiddellijk na de start. De drie volgende kilometers bleef het hard werken maar ik liep vrij stabiel aan 3:55/km, dankzij enkele medelopers met vergelijkbaar tempo. De tegenwind was vooral de eerste helft en ik probeerde zoveel mogelijk te schuilen achter de rug van andere hardlopers, al liep ik soms ook zelf op kop.
Vanaf de 6km kreeg ik het moeilijk, zag ik bij momenten 4:00 of 4:05 als tempo staan, maar ik kon me optrekken aan medelopers. Ik had het ontzettend zwaar tijdens km 6,7 en 8 maar op één of andere manier slaagde ik er toch in om bij 2 medelopers te blijven (een paar anderen moesten lossen). Op een brug tijdens km 8 zakte het tempo naar 4:10 maar toch was die 8ste km nog steeds 3:56/km.
Ik heb normaal voor volgende weekend weer een 10km wedstrijd gepland maar ik was zo hard aan het afzien dat ik dacht "dit doe ik volgende week niet nog een keer !".
Na 8km wist ik wel: als ik niet instort zit een sub-39 er in.
Daarna is het een beetje een waas, de 2 medelopers versnelden tijdens km 9 en ze volgen zat er echt niet in, maar mijn tempo bleef stabiel. De laatste 10 km was verschrikkelijk, halverwege had ik al een maximale inspanning maar puur op wilskracht en aangemoedigd door het tallrijke publiek bleek het achteraf mijn snelste kilometer.
De officiële resultaten volgen nog maar het moet ergens rond de 38:38 zijn, dik onder de 39 minuten.
Ik ben 51 dus de kans is reëel dat ik nooit meer harder loop op een 10km, maar het is zo'n mooie tijd dat ik er ontzettend blij mee ben.
[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 20-06-2025 23:04 ]
Grappig, dat recept 😁👍🏼 Ik las dit hier vanmiddag en heb met dat in mijn gedachte even mijn best gedaan voor een goede 5k tijd. En met succes 😁💪🏼Gaargod schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:51:
@Redcoil congrats. En je eerste km was dus niet te hard, maar precies goed
KM:
1 net te hard starten
5 alles geven
:strip_exif()/f/image/35Mj9z1KBotLT4PfTEP1yyVF.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor de motivatie 💪🏼😃
strava.app.link/jmaOuFSwnUb PSN: GregNL76 - Possessor of: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!
Top hoor, echt sterke prestatie! Je bent best een inspiratie hier voor mensen zoals ik. Ik ben zelf 45 en dankzij jou posts hier train ik ondertussen effectiever/slimmer (altijd moeilijk te vergelijken natuurlijk) en ik kom ook redelijk in de buurt van jouw tijden. Je doet me erin geloven dat er nog veel mogelijk is.Hartloper schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:49:
Ik had weinig geslapen (zorgen ivm het werk), en het was nog 26 graden om 20.00 dus een nieuwe besttijd op de 10km was onwaarschijnlijk.
Maar de zon scheen niet heel sterk en er was aflkoeling met 3 Beaufort wind.
De droom was om voor het eerst onder de 39 minuten te lopen, na vorig jaar 39:10 en het jaar daarvoor 39:08 gelopen te hebben op deze zelfde officieel opgemeten 10 km.
Ik had een paar mooie trainingsweken van 70km achter de rug, alles aan heel rustig tempo met om de twee weken een wedstrijd ertussen als enige snelheidsprikkel. Blijkbaar reageer ik echt goed op volume, en heb ik de intensiteit in training niet nodig om in wedstrijden hard te lopen.
De vraag was of het met deze temperaturen niet beter was om op sub-40 te mikken dan voor een PR te gaan, maar ik besloot tijdens de wedstrijd te evalueren.
Ik wist dat ik niet te snel mocht starten, en de eerste 2 km gingen in 3:49. Dat voelde hard maar doenbaar. Wel was mijn mond heel droog bijna onmiddellijk na de start. De drie volgende kilometers bleef het hard werken maar ik liep vrij stabiel aan 3:55/km, dankzij enkele medelopers met vergelijkbaar tempo. De tegenwind was vooral de eerste helft en ik probeerde zoveel mogelijk te schuilen achter de rug van andere hardlopers, al liep ik soms ook zelf op kop.
Vanaf de 6km kreeg ik het moeilijk, zag ik bij momenten 4:00 of 4:05 als tempo staan, maar ik kon me optrekken aan medelopers. Ik had het ontzettend zwaar tijdens km 6,7 en 8 maar op één of andere manier slaagde ik er toch in om bij 2 medelopers te blijven (een paar anderen moesten lossen). Op een brug tijdens km 8 zakte het tempo naar 4:10 maar toch was die 8ste km nog steeds 3:56/km.
Ik heb normaal voor volgende weekend weer een 10km wedstrijd gepland maar ik was zo hard aan het afzien dat ik dacht "dit doe ik volgende week niet nog een keer !".
Na 8km wist ik wel: als ik niet instort zit een sub-39 er in.
Daarna is het een beetje een waas, de 2 medelopers versnelden tijdens km 9 en ze volgen zat er echt niet in, maar mijn tempo bleef stabiel. De laatste 10 km was verschrikkelijk, halverwege had ik al een maximale inspanning maar puur op wilskracht en aangemoedigd door het tallrijke publiek bleek het achteraf mijn snelste kilometer.
De officiële resultaten volgen nog maar het moet ergens rond de 38:38 zijn, dik onder de 39 minuten.
Ik ben 51 dus de kans is reëel dat ik nooit meer harder loop op een 10km, maar het is zo'n mooie tijd dat ik er ontzettend blij mee ben.
Je lijstje gouden medailles bij die run op Strava is ook echt grappig om te zien! Goed gelopen!Gregory76 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:14:
[...]
Grappig, dat recept 😁👍🏼 Ik las dit hier vanmiddag en heb met dat in mijn gedachte even mijn best gedaan voor een goede 5k tijd. En met succes 😁💪🏼
[Afbeelding]
Bedankt voor de motivatie 💪🏼😃
Vanmorgen de lange duurloop vervroegd van half 9 naar half 8. Was een goede keus, temperatuur was echt prima! Wel weinig energie, dus ingekort van 20 naar 16.
[ Voor 11% gewijzigd door ElPaco op 21-06-2025 09:46 ]
Hier heb ik maar drie woorden voor:Hartloper schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:49:
WOW! WOW! WOW!
Zeker wel! Alhoewel het natuurlijk een tijd is om in te lijsten is het niet zo dat hiermee de grens is bereikt.Hartloper schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:49:
Voor zover ik me kan herinneren zitten we qua tempo's en tijden op halve en hele marathons dicht bij elkaar in de buurt en mijn PR staat op 38.21 (twee jaar geleden). Dit jaar staat nu even in het teken van weer opbouwen, maar ik sluit voor mezelf niet uit dat ik die tijden weer kan lopen terwijl ik over twee maanden de 54 aftik. Je kan meer als & dan je denkt.
Ik zou ook elke week na de warming up een paar (3-5) versnellingen doen, als het kan zelfs heuvel op. Hoeft maar 50-80 meter te zijn, wat jij prettig vind. Is goed voor je techniek/efficiëntie en kracht. Tussen de versnellingen rustig terug dribbelen of een stukje wandelen.svenn15 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:35:
[...]
Verschillende,verder en sneller en mijn hartslag naar beneden.
Bedankt Nokie, fijn om te horen dat ik mensen kan inspireren !nokie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:03:
[...]
Top hoor, echt sterke prestatie! Je bent best een inspiratie hier voor mensen zoals ik. Ik ben zelf 45 en dankzij jou posts hier train ik ondertussen effectiever/slimmer (altijd moeilijk te vergelijken natuurlijk) en ik kom ook redelijk in de buurt van jouw tijden. Je doet me erin geloven dat er nog veel mogelijk is.
Bedankt @sander_g mooi om te horen dat het niet per se bergaf hoeft te gaan vanaf nu. Als ik kijk op de google sheet op pagina 1 zijn onze tijden inderdaad vergelijkbaarsander_g schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:19:
[...]
Zeker wel! Alhoewel het natuurlijk een tijd is om in te lijsten is het niet zo dat hiermee de grens is bereikt.
Voor zover ik me kan herinneren zitten we qua tempo's en tijden op halve en hele marathons dicht bij elkaar in de buurt en mijn PR staat op 38.21 (twee jaar geleden). Dit jaar staat nu even in het teken van weer opbouwen, maar ik sluit voor mezelf niet uit dat ik die tijden weer kan lopen terwijl ik over twee maanden de 54 aftik. Je kan meer als & dan je denkt.
[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 21-06-2025 20:18 ]
Race Analysis van Strava komt in de buurt maar deelt het op in blokken van 20km. Ik wil gewoon voor elke afgelegde afstand de verstreken tijd weten.
Andere optie is de strava API gebruiken en zelf de tijden berekenen, maar het moet toch al wel eens gedaan zijn?
Edit: never mind, smoothed optie deed het
[ Voor 3% gewijzigd door Koets89 op 22-06-2025 10:41 ]
Eventjes getest en het klotsens gevoel van de flesjes is wel wat vervelend.
Is dit gewoon gewend worden ?
Ik kan ze ook weg laten en vullen met met de waterzak is dit een beter idee of blijft dit ook klotsen ?
Ik doe de flessen altijd helemaal vol en dan drink ik ze een voor een helemaal leeg, dan heb je bijna geen last van klotsen.svenn15 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:14:
Heb een loopvest gehaald in de decathlon van 8 l met 2 softflask.
Ik kan ze ook weg laten en vullen met met de waterzak is dit een beter idee of blijft dit ook klotsen ?
Nickname KasPlantje.
Een waterzak klotst in mijn ervaring ook.svenn15 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:14:
Ik vul de softflasks en zuig dan de resterende lucht uit de flasks. Dan wordt het een massa en klotst het niet meer. De massa als geheel blijft wel bewegen, door je vestje net strak genoeg aan te doen vind je de balans met draagcomfort.svenn15 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:14:
Na een echt lange loop (30+ km) heb ik nog wel eens een gevoelige ribbenkast. Wat dat betreft wil ik nog een waterzak op mijn rug proberen.
Het scheelt weer wat gewicht en ik voel mezelf beter als ik zo min mogelijk mee hoef te nemen.
[ Voor 18% gewijzigd door Brakkie op 22-06-2025 14:45 ]
als aanvulling voor de vakantieperiode met o.a. Wallonie, Frankrijk en Spanje: https://eaupotable.infoBrakkie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:44:
Als het erg warm weer is probeer ik m'n loop zo te plannen dat ik wat watertappunten tegen kom. Wellicht is deze website al eens voorbij gekomen maar die komt me altijd goed van pas: https://kraanwatertappunten.nl/en/
Het scheelt weer wat gewicht en ik voel mezelf beter als ik zo min mogelijk mee hoef te nemen.
svenn15 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:39:
https://www.bike24.be/nl/producten/568165
Iemand deze al eens genomen inplek van een gel ?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6B4zgAAYkFg5MthmnJpIsbfX.jpg?f=user_large)
Deze wel, of andere varianten. Die zijn prima
Ook perfect om deze te gebruiken inplek van gel ?kepler schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:23:
[...]
[Afbeelding]
Deze wel, of andere varianten. Die zijn prima
Ik lees dat gels meer effect hebben en dit beter is op het einde van de training.
Ik heb deze laatste geprobeerd op een 32k trail run, maar als 'alternatief' voor winegums.svenn15 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:39:
https://www.bike24.be/nl/producten/568165
Iemand deze al eens genomen inplek van een gel ?
Of het aan het zware parcours lag (of de zware dag), of aan de zoete troep, maar op het eind kon ik geen gel of gum meer zien en heb deze gums dan ook overgeslagen tussen km 28 en 32.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of gels meer effect hebben, maar ik vind het vooral fijn om ook een beetje iets vast te kunnen kauwen. Dus vaak neem ik een zakje winegums mee en eet dat een beetje tussendoor.svenn15 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:39:
[...]
Ook perfect om deze te gebruiken inplek van gel ?
Ik lees dat gels meer effect hebben en dit beter is op het einde van de training.
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.

:strip_exif()/f/image/UPU8Y9STnVhSNDvbGPt3fiE5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lZbakm3DGQUEujq4bDA4sko8.jpg?f=fotoalbum_tile)