• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:57

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik loop een beetje tegen de zelfde vraag aan. Niet voor connectiviteit en bereikbaarheid maar meer voor meer variatie in muziek/podcasts etc.

Ik loop vaak met een 2 in 1 short (tight + short) maar ben eigenlijk op zoek naar een 2 in 1 short met zakje voor mijn telefoon in de tight zodat deze strak op mijn been zit en niet constant op en neer bounced.

Ongegeneerde vraag of iemand tips heeft en goede ervaring kan delen? Ik zie door de bomen het bos niet meer :-)...

Mijn Specs

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:23
Jorissie87 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:54:
Ik ben de laatste tijd weer wat fanatieker aan het lopen en maak daardoor ook wat grotere afstanden (15+ km). Ik loop vaak in de avonden langs de polders (middle of nowhere) omdat ik dat de fijnste manier vind om mijn hoofd leeg te maken. Nu heb ik in het verleden wel eens last gehad van blessures tijdens het lopen waardoor ik halverwege terug moest wandelen. Als je net 10km van huis bent dan is dat soms 2+ uur terugwandelen eer je thuis bent. Ik heb ook geen telefoon bij me tijdens mijn runs omdat ik die gewoon te log en onhandig vind. Mijn vraag nu, hoe gaan jullie hiermee om? Bestaan er producten (liefst van Garmin indien mogelijk) waarbij mijn vriendin (ook Garmin gebruiker) mij op afstand kan tracken en waarbij ik eventueel een distress signaal kan sturen (hoeft geen custom bericht te zijn) waardoor mijn vriendin weet dat ze mij ff met de auto moet oppikken ergens. Met een airtag kan ik wel gevolgd worden maar niet een bericht versturen volgens mij. Ik heb zelf trouwens de Forerunner 955 Solar
Naast de genoemde opties: OV-chipkaart meenemen en naar dichtstbijzijnde halte lopen of routes langs haltes plannen.

• Wyke
bakvis schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:13:
Ik loop een beetje tegen de zelfde vraag aan. Niet voor connectiviteit en bereikbaarheid maar meer voor meer variatie in muziek/podcasts etc.

Ik loop vaak met een 2 in 1 short (tight + short) maar ben eigenlijk op zoek naar een 2 in 1 short met zakje voor mijn telefoon in de tight zodat deze strak op mijn been zit en niet constant op en neer bounced.

Ongegeneerde vraag of iemand tips heeft en goede ervaring kan delen? Ik zie door de bomen het bos niet meer :-)...
niet goedkoop, (black friday is nog ver weg):

https://fusionworld.com/c...ts?variant=51481917423943

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

s3n

Telefoon meenemen als je verder van huis bent, je weet nooit waar die voor nodig is. Ik ben eens gebeten door een hond en moest naar het ziekenhuis, dan wil je toch wel kunnen bellen.

Eventueel een trailvest gebruiken? In de zomermaanden als het heet is gelijk plek voor wat water.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zou simpel beginnen met een belt, dan heb je plek voor je telefoon, 250ml of 500ml water, snacks/gels, sleutels, en hoef je geen specifieke broeken te kopen. Ik gebruik hem elke run, want ik heb livetrack via mijn telefoon voor iedere run, zodat mijn vriendin me live kan volgen en kan schatten wanneer/of ik nog thuis kom. Koop wel een goede belt; daar zit best verschil in heb ik gemerkt.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:50
In de broeken die ik heb van de Decathlon zit wel ruimte voor een telefoon (en vaak ook wel een extra ruimte voor sleutels). De telefoon blijft mooi op zijn plek zitten.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

wisselwerking schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:24:
In de broeken die ik heb van de Decathlon zit wel ruimte voor een telefoon (en vaak ook wel een extra ruimte voor sleutels). De telefoon blijft mooi op zijn plek zitten.
Ik heb een lading van deze shorts en loop er probleemloos tot 30km mee, met gelletjes, sleutels en smartphone (160x75x8 mm).

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:49

Jorissie87

No diggity

Roozzz schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:06:
Hoe vaak heb je een acute blessure terwijl je onderweg bent? Ik kan me van de afgelopen 15 jaar zo'n 2 verzwikkingen van mijn enkel herinneren waarbij ik terug gewandeld ben. Is dit echt een probleem?

Garmin heeft ooit één horloge met LTE gehad; daarmee heb je een mobiele verbinding zonder telefoon in de buurt. Bij de 955 (en dus vrijwel alle garmins) is voor tracking en communicatie een telefoon benodigd. Binnen garmin is een inreach een optie voor noodcommunicatie via een satelliet. Maar dat is wat mij betreft nogal overkill voor je looprondje in de polder :+

Apple kan volgens mij wel al probleemloos communiceren via je horloge zonder telefoon. En er gaan geruchten dat de volgende generatie Fenixen ook LTE krijgen.

Meest eenvoudige en goedkope oplossing is toch een telefoon meenemen.
Niet vaak maar toch al eens (dat mijn knie het spontaan opgaf). Ook experimenteer ik met stukken van 20+ km waardoor je toch wel wat verder weg bent. Als mijn vriendin dan thuiszit met de kids en zich afvraagt waar ik blijf dan is het toch fijn als je iets van communicatie hebt. Ik snap dat een telefoon de makkelijkste oplossing is maar vroeg me af of Garmin (of een andere partij) niet hier een simpelere oplossing heeft. Ik zat zelfs te denken aan die GPS horloges waarmee je je kinderen kan volgen, die kunnen wel zo'n signaal sturen. Ben vooral benieuwd hoe anderen dat hier doen.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:37
Ik ben de laatste tijd weer wat fanatieker aan het lopen en maak daardoor ook wat grotere afstanden (15+ km). Ik loop vaak in de avonden langs de polders (middle of nowhere) omdat ik dat de fijnste manier vind om mijn hoofd leeg te maken. Nu heb ik in het verleden wel eens last gehad van blessures tijdens het lopen waardoor ik halverwege terug moest wandelen. Als je net 10km van huis bent dan is dat soms 2+ uur terugwandelen eer je thuis bent. Ik heb ook geen telefoon bij me tijdens mijn runs omdat ik die gewoon te log en onhandig vind. Mijn vraag nu, hoe gaan jullie hiermee om? Bestaan er producten (liefst van Garmin indien mogelijk) waarbij mijn vriendin (ook Garmin gebruiker) mij op afstand kan tracken en waarbij ik eventueel een distress signaal kan sturen (hoeft geen custom bericht te zijn) waardoor mijn vriendin weet dat ze mij ff met de auto moet oppikken ergens. Met een airtag kan ik wel gevolgd worden maar niet een bericht versturen volgens mij. Ik heb zelf trouwens de Forerunner 955 Solar
Ik heb een credit card telefoon uit china waar een prepaid kaart in zit. Voorheen een domme telefoon, tegenwoordig met een trage, oude android phone(vanwege uitfaseren 2g en 3g). Ik heb deze bij voor nood en neem die mee als ik niet met de AV loop. Ik heb deze wel eens gebruikt als ik langer onderweg was dan gepland of een hongerklop kreeg.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-11 18:10
Ik dacht ook dat ik de afgelopen decennia eigenlijk nooit mijn telefoon nodig had. Maar nu ik er over nadenk: Een bezoekje aan de SEH samen met het baasje van een bijtgrage hond. Enkele malen zweepslag, maagzuur -problemen. En ik liep op onbekend terrein en nam een verkeerde afslag, dus ja toen werd mijn partner ongerust. En soms ook wel dat ik onverwacht op aardedonkere plekken liep en de 'torch' gebruikte om te zien waar ik liep. Kortom: ik loop met een belt, elke 2 jaar een nieuwe omdat de rek uit het elastiek raakt.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:44
kenneth schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:30:
[...]

Ik heb een lading van deze shorts en loop er probleemloos tot 30km mee, met gelletjes, sleutels en smartphone (160x75x8 mm).
Daar heb ik er ook een paar van. Zelfs de marathon mee gelopen. Paste er allemaal prima in :)

• InZane
Wyke schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Naast de genoemde opties: OV-chipkaart meenemen en naar dichtstbijzijnde halte lopen of routes langs haltes plannen.
Langs mijn favoriete rondje door de polder staan precies 0 bushaltes :+

Ander keus is binnen de bebouwde kom blijven, maar daar hou ik niet zo van. Dan heb je weer gezanik met verkeer, verkeerslichten, enz. Probeer het toch wel altijd zo te plannen dat ik nergens hoef te wachten.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:15
Jorissie87 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:31:
[...]

Niet vaak maar toch al eens (dat mijn knie het spontaan opgaf). Ook experimenteer ik met stukken van 20+ km waardoor je toch wel wat verder weg bent. Als mijn vriendin dan thuiszit met de kids en zich afvraagt waar ik blijf dan is het toch fijn als je iets van communicatie hebt. Ik snap dat een telefoon de makkelijkste oplossing is maar vroeg me af of Garmin (of een andere partij) niet hier een simpelere oplossing heeft. Ik zat zelfs te denken aan die GPS horloges waarmee je je kinderen kan volgen, die kunnen wel zo'n signaal sturen. Ben vooral benieuwd hoe anderen dat hier doen.
Die zijn er zeker, maar dan moet je van Garmin af stappen. Zelf gebruik ik een Samsung Galaxy Watch met LTE. Live tracking zal vast kunnen maar dat gebruik ik zelf niet. Daarmee kan ik bellen en berichtjes sturen. Een Apple Watch kan hetzelfde.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:55

L23

Ik heb zelf de Apple Watch Ultra 2 met sim. Tegenwoordig kan je ook gewoon met pinpas, dus ook Apple Pay inchecken bij de bus/trein. Ik neem dus nooit een smartphone mee en ook niet het idee dat ik die nodig heb gezien de smartwatch.

• InZane
L23 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:35:
Tegenwoordig kan je ook gewoon met pinpas, dus ook Apple Pay inchecken bij de bus/trein.
Meeste Garmins hebben Garmin Pay, dus daar zou het ook mee moeten lukken. Nog niet geprobeerd btw.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:17
InZane schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Meeste Garmins hebben Garmin Pay, dus daar zou het ook mee moeten lukken. Nog niet geprobeerd btw.
Dat werkt prima, gebruik ik meestal als ik met het OV ga.

WoT stats

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
kenneth schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:30:
[...]

Oh ja, das zo'n liesbreukbroek :D

• InZane
Philo Melos schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Ah, ik heb zojuist geleerd dat liesbreukbroeken bestaan :+

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Hmm, ik ook. Verklaar je nader @Philo Melos waarom is dat een liesbreukbroek?

Mijn Specs

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Los van een belt ben ik een paar keer gaan lopen met een horloge van mijn zoon om de pols, met mijn eigen Garmin aan de goede pols.

Is gewoon een horloge van one2track. Vrouw kan mijn locatie in de app terugvinden en ik kan een aantal ingestelde nummers bellen. En mijn vrouw kan mij uiteraard bellen.

Geeft toch een geruststellend gevoel om bereikbaar te zijn!

Maar meestal dus een horloge in een belt, mocht mijn vrouw bellen dan zie ik dat wel op mijn Garmin verschijnen.

Moet toegeven; ik heb mij pas 1x ongepland laten ophalen. Maar zeker omdat ik soms wel een uur weg ben (en afgelopen zondag 2,5 uur, toen wel met een vriend) vinden mijn vrouw en ik het wel een prettig idee. Eerste maanden zette ik live tracking via whatsapp aan (ook omdat ik om 5 uur in de ochtend in het donker ik de winter ging), tegenwoordig hoeft dat niet meer :-)

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-11 14:09
Philo Melos schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Die precies net niet, heb m nu aan. Met andere modellen wel inderdaad. Zit ook lekker, maar nu wat warm.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-11 14:57
bakvis schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:51:
Hmm, ik ook. Verklaar je nader @Philo Melos waarom is dat een liesbreukbroek?
Vermoed die band (waar je sleutels, gels, etc in kan doen) die in de bovenkant zit verwerkt? Kan me voorstellen dat die extra ondersteuning geeft rond de lies-streek oid.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11 16:19

ThunderNet

Flits!

m0ridin schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Vermoed die band (waar je sleutels, gels, etc in kan doen) die in de bovenkant zit verwerkt? Kan me voorstellen dat die extra ondersteuning geeft rond de lies-streek oid.
:P ah was wel een goede voor mij geweest dan :P
ArjenIsM3 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:31:
[...]

Die zijn er zeker, maar dan moet je van Garmin af stappen. Zelf gebruik ik een Samsung Galaxy Watch met LTE. Live tracking zal vast kunnen maar dat gebruik ik zelf niet. Daarmee kan ik bellen en berichtjes sturen. Een Apple Watch kan hetzelfde.
Garmin heeft ook een model met LTE :9

Gisteravond m'n laatste kleine rondje hardlopen gedaan (5km). Voor m'n eerste halve marathon aan komende zondag. Qua logistiek is het een beetje jammer dat ik relatief vroeg op moet om bij de start te geraken. (8:50 vervoer naar de start, maar ga met een vriend die daar om 8:15 al moet zijn). Dus rond 7:20/7:30 van huis om dan om 11:30 te starten. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat. heb er ansich wel vertrouwen in, maar onzeker hoeveel tijd het me kost in het begin qua drukte om me heen. En misschien moet ik m'n initieele doeltijd gewoon compleet laten varen.

Ik ga morgen nog wel proberen een pacepro plan in m'n garmin te zetten. Vooral om energie over te houden voor het klim gedeelte (met tegenwind zoals het nu lijkt in de weersverwachtingen).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• ArjenIsM3
ThunderNet schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:16:
Garmin heeft ook een model met LTE :9
Correctie, Garmin heeft ooit een model gemaakt met LTE die inmiddels bijna nergens meer te krijgen is en alle uitgebrachte opvolgers bieden geen LTE optie. Bovendien kun je ook niet bellen of SMSen met die 945 LTE, dus de LTE functionaliteit is lang niet zo uitgebreid als bij een Samsung of Apple watch helaas. Hopelijk brengen ze binnenkort een Fenix of Forerunner uit met fatsoenlijke LTE support. Dat zou dan voor mij zomaar de opvolger van mijn Samsung kunnen worden.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:30
m0ridin schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Hmm aangezien ik herstel van een liesblessure mischien een goed korte broek om eens te proberen... 🤔

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-11 16:27

aap

Met een airtag kan ik wel gevolgd worden maar niet een bericht versturen volgens mij.
Volgens mij is dit onjuist: een airtag kan zelf zijn positie niet communiceren, maar vertrouwt erop dat hij "gezien" wordt door iPhones in de nabijheid, die dan rapporteren dat ze op een bepaalde positie een airtag gespot hebben.

Als jij moederziel alleen in de polder bent en zonder telefoon, dan heb je ook niets aan een airtag. (En als je wel een telefoon hebt, dan had je die airtag ook niet nodig.)

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:21
aap schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:24:
[...]

Volgens mij is dit onjuist: een airtag kan zelf zijn positie niet communiceren, maar vertrouwt erop dat hij "gezien" wordt door iPhones in de nabijheid, die dan rapporteren dat ze op een bepaalde positie een airtag gespot hebben.

Als jij moederziel alleen in de polder bent en zonder telefoon, dan heb je ook niets aan een airtag. (En als je wel een telefoon hebt, dan had je die airtag ook niet nodig.)
Kan je beter zo'n tracker voor de hond nemen. Heb je meteen wat statistieken en je partner kan je met piep- en lichtsignalen terug naar huis motiveren :P

• Juancho
Voor de mensen die morgen de 4EM/Halve Marathon van Zwolle gaan lopen...Poeh ik kom net terug van een easy/herstel rondje van 4,5km in Zwolle maar ik ben er bang voor. Natuurlijk liep ik met de brandende zon en de run is morgenavond pas, maar het is eigenlijk niet te doen en niet heel veilig denk ik. En dan liep ik nog extra langzaam vanwege mijn liesblessure (7"15). Als dit een wedstrijd run was was ik 100% na 5 of misschien 7km uitgestapt want je voelt gewoon dat je lichaam te hard moet werken.

Morgen overdag wordt het net zo warm als vandaag, misschien een klein buitje. Savonds koelt het wat af naar 23 graden maar wel een luchtvochtigheid van 65% en je zit nog met mogelijke onweersbuien. Het zou mij verbazen als het door gaat.

Edit: op moment dat ik dit type wordt het dus afgelast:

https://www.oost.nl/nieuw...r-vanwege-hitte-en-onweer
Halve Marathon Zwolle.
© Halve Marathon Zwolle
De Halve Marathon Zwolle gaat morgen niet door. Vanwege het zeer warme weer trekt de organisatie de stekker eruit. Volgens voorzitter Arne Poirot is het onverantwoord om een hardloopevenement te organiseren met de verwachte warmte, hoge luchtvochtigheid en kans op onweer.
Naast de Halve Marathon stonden ook de 4 Engelse Mijlen en Heroes Run op het programma. Deze gaan ook niet door. Ook de wedstrijd voor professionele lopers is afgelast. Die wedstrijd zou om 20.15 uur beginnen.
Geld niet terug
Deelnemers krijgen hun inschrijfgeld niet terug. Het gaat om 32,50 euro voor halve marathon, 19,50 euro voor 4 Engelse Mijlen. "Helaas is dat niet mogelijk", zegt Poirot. "De kosten zijn al gemaakt. We zijn hier niet voor verzekerd. Het is overmacht."
Ook krijgen deelnemers niet automatisch een inschrijving voor volgend jaar. "We gaan dan waarschijnlijk naar een systeem van loting. Hoe dat volgend jaar precies gaat, moeten we nog uitzoeken. Iedereen moet ervan uitgaan dat ze volgend weer opnieuw een startbewijs moeten aanvragen", zegt Poirot.
'Gezondheid staat voorop'
"Veel lopers hebben niet met dit weer kunnen oefenen", zegt Poirot over de beslissing. "Daarnaast wordt er ook een onweersbui voorspeld tegen 19.00 uur, als de lopers in het startvak staan. Bedenk dat er ook 25.000 man publiek is. We hebben er de medische voorzieningen niet voor. Gezondheid staat voorop, dus we kunnen niet anders."
De organisatie raadt fanatieke hardlopers, gezien de weersverwachting, met klem af om morgen op eigen initiatief een van de afstanden te lopen. Het parcours wordt daarom zo snel afgebroken.

[ Voor 60% gewijzigd door Juancho op 13-06-2025 17:06 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:20
Juancho schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:53:

Edit: op moment dat ik dit type wordt het dus afgelast:
Jammer zeg voor alle deelnemers. Extra zuur voor de mensen die de dubbele prijs of meer hebben betaald voor een startbewijs via Marktplaats.

• Juancho
HenRun schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:04:
[...]

Jammer zeg voor alle deelnemers. Extra zuur voor de mensen die de dubbele prijs of meer hebben betaald voor een startbewijs via Marktplaats.
Klopt maar veiligheid voorop. Tis echt niet te doen hier in Zwolle. Dat zou zeker weten voor vele problemen gaan zorgen. Is het niet tijdens de run dan wel direct als men de finish over gaat en in elkaar zakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 13-06-2025 18:18 ]

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Helaas. Vorige keer dat ik me voor Zwolle had ingeschreven was 2020.... :')
Dit keer zou ik de 4 mijl doen maja. Helaas.
Beetje jammer van de €22 (want administratiekosten zijn tegenwoordig ook nog weer een ding :/) maar voor mij was t in ieder geval geen wedstrijd waar ik een heel seizoen naar heb toegetraind.
Nog geen mail gehad van ze trouwens, dat vind ik wel een beetje slordig.

[ Voor 10% gewijzigd door Poekie op 13-06-2025 19:07 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:43
Ik zie 22 graden en bewolkt morgenavond in Zwolle, lijkt me niet onoverkomelijk. Maar goed, het is wat het is.

Ik kan alleen maar vertellen dat in 2022 mijn loopmaatje deelgenomen heeft aan de marathon op 17 juni in Torhout, de Nacht van Vlaanderen. Om 20.00 30 graden en bij aankomst 4 uur later nog 24 graden.
Hij liep toen de eerste 35km aan 3:15 tempo (trager dan zijn gewone tempo), maar heeft toch de laatste 7 km moeten wandelen, hij was helemaal gaar. Maar dus geen afgelasting.
Ik denk dat de zorg toegankelijker is in Vlaanderen dan in Nederland, en dat wij niet zo snel iets zullen afgelasten omwille van schrik voor "overbelasting van de zorg".

Vandaag bij de rustige duurloop van 16km was het opvallend dat (bij zelfde tempo) mijn hartslag na 45 minuten 8 slagen hoger was dan anders en na 75 minuten zelfs 15 slagen hoger. Ik ben duidelijk nog niet aangepast aan de warmte.

Overigens was het plan om volgende week vrijdag in diezelfde Nacht van Vlaanderen te proberen mijn 10km PR aan te vallen. Ze geven om 20.00 23 graden en bewolkt dus dat ziet er wat te warm uit om echt keihard te knallen. Ik ben er wel zeker van dat ze niks gaan afgelasten , alles van 5km tot marathon zal doorgaan.

• Roozzz
  • Laatst online: 22:11
Hartloper schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:52:
Ik zie 22 graden en bewolkt morgenavond in Zwolle, lijkt me niet onoverkomelijk. Maar goed, het is wat het is.
[...]
Ik denk dat de zorg toegankelijker is in Vlaanderen dan in Nederland, en dat wij niet zo snel iets zullen afgelasten omwille van schrik voor "overbelasting van de zorg".
Overbelasting van de zorg is niet het primaire probleem. De rubbertegelmentaliteit slaat nogal door in Nederland. Mensen nemen steeds minder eigen verantwoordelijkheid en maken andere verantwoordelijk voor hun handelen/veiligheid/etc. Combineer dit met een afreken en claimcultuur en je ziet iedereen steeds voorzichtiger worden. Dit speelt veel breder dan alleen bij hardloopwedstrijden. En is wat mij betreft een maatschappelijk probleem geworden.

Omliggende landen zijn een stuk nuchterder, zo ook België. Daar ligt de verantwoordelijkheid typisch bij het individu.

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
Heerlijk fietsweer trouwens, of is dat vloeken in de kerk? :+

Mijn acclimatisatie is ook nog lang niet op orde dus lopen viel aardig tegen.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Roozzz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Overbelasting van de zorg is niet het primaire probleem. De rubbertegelmentaliteit slaat nogal door in Nederland. Mensen nemen steeds minder eigen verantwoordelijkheid en maken andere verantwoordelijk voor hun handelen/veiligheid/etc. Combineer dit met een afreken en claimcultuur en je ziet iedereen steeds voorzichtiger worden. Dit speelt veel breder dan alleen bij hardloopwedstrijden. En is wat mij betreft een maatschappelijk probleem geworden.

Omliggende landen zijn een stuk nuchterder, zo ook België. Daar ligt de verantwoordelijkheid typisch bij het individu.
Niet om een of ander, maar er zijn afgelopen paar jaar een paar keer mensen onwel geworden zijn bij extreme hitte of iets dergelijks.

Ik heb tot nu toe nog niemand gehoord die daar de organisatie voor aansprakelijk stelt. Dam tot Dam was ook gewoon afgelast vanwege druk op de zorg. Dat het in omliggende landen misschien minder een probleem is, is omdat daar de bezetting in de zorg wat groter is. Het aantal IC bedden per inwoner is in Nederland bijvoorbeeld ook stukken lager in vergelijking met omliggende landen.

Nee, ik volg je niet in je mening dat het aan rubbertegelmentaliteit zou liggen of zoiets.

• Roozzz
Shinji schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Niet om een of ander, maar er zijn afgelopen paar jaar een paar keer mensen onwel geworden zijn bij extreme hitte of iets dergelijks.

Ik heb tot nu toe nog niemand gehoord die daar de organisatie voor aansprakelijk stelt. Dam tot Dam was ook gewoon afgelast vanwege druk op de zorg. Dat het in omliggende landen misschien minder een probleem is, is omdat daar de bezetting in de zorg wat groter is. Het aantal IC bedden per inwoner is in Nederland bijvoorbeeld ook stukken lager in vergelijking met omliggende landen.

Nee, ik volg je niet in je mening dat het aan rubbertegelmentaliteit zou liggen of zoiets.
Dat mag. De discussie over onwelwording en dergelijke hebben we recent nog uitgekauwd, die hoeft wat mij betreft niet opnieuw gevoerd te worden. Hoe vervelend ook, het komt helaas voor. Dit uitsluiten is een utopie. De getallen zijn vrij consistent over de laatste decennia.

Qua aansprakelijkheid, typisch zijn het niet de mensen zelf maar de verzekeraar die de gemaakte kosten poogt te verhalen. Reken maar dat dit speelt. Vanuit het vrijwilligerswerk bij mijn andere sport (mtb, bij uitstek een individuele risicosport) ken ik meerdere casussen, daar hangt dit inmiddels als een donkere wolk boven alle initiatieven en gesprekken met terreinbeheerders.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29
Roozzz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Dat mag. De discussie over onwelwording en dergelijke hebben we recent nog uitgekauwd, die hoeft wat mij betreft niet opnieuw gevoerd te worden. Hoe vervelend ook, het komt helaas voor. Dit uitsluiten is een utopie. De getallen zijn vrij consistent over de laatste decennia.

Qua aansprakelijkheid, typisch zijn het niet de mensen zelf maar de verzekeraar die de gemaakte kosten poogt te verhalen. Reken maar dat dit speelt. Vanuit het vrijwilligerswerk bij mijn andere sport (mtb, bij uitstek een individuele risicosport) ken ik meerdere casussen, daar hangt dit inmiddels als een donkere wolk boven alle initiatieven en gesprekken met terreinbeheerders.
Je mist het punt dat het niet gaat om de onwelwordingen zelf, maar dat de zorg geen extra gevallen meer aankon. In alle gevallen waarbij afstanden zijn afgelast zat de zorg vol.

Dus het gaat niet om onwelwordingen te voorkomen, maar wel dat als er wat gebeurt dat er zorg beschikbaar is. En schijnbaar is de capaciteit niet toereikend voor grote evenementen bij warm weer.

De halve marathon van Veldhoven is b.v. ook afgelast vanwege de beschikbare zorgcapaciteit en niet omdat ze bang zijn voor mensen die onwel worden. Net als dus die halve van Zwolle, je ziet in de uitleg duidelijk staan dat ze niet genoeg capaciteit hebben voor de verwachte omstandigheden.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 13-06-2025 23:26 ]

[removed]

• ElPaco
In een interview vanmiddag had de organisatie ook al aan dat het niet eens per se te maken heeft met de sporters, maar ook met de omstanders. Die zijn er nu volgens mij een stuk meer dan zeg 20 jaar geleden.

WoT stats

• Juancho
Klopt en dat is al wat ik zei, het is een mega festijn in de stad. Het gaat niet eens puur om de lopers, het gaat om het evenement. Waar tienduizenden op af komen. En morgen dus in 30 graden met kans op onweer en voor de kijkers veel alcohol waarschijnlijk. Dus natuurlijk moet je dat meenemen.

100% zeker dat als die run morgen (vandaag ondertussen) met 5000 renners was in het buitengebied van Zwolle dat het was doorgegaan. Volstrekt logische beslissing wat mij betreft. Je wil ook dat zo'n geweldig evenement nog jarenlang door kan gaan. Dan maar een keer liever uit serieuze voorzorg de stekker uit trekken en volgend jaar opnieuw!

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 14-06-2025 03:17 ]

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
De mensen die langs de lijn staan hebben toch ook hersens? Als jij willens en wetens 6 uur gaat stanken tanken in de bloedhitte…. Tsjah, ongekend dat alles moet wijken voor zulke mensen.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-11 18:10
MiKeZZa schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:49:
De mensen die langs de lijn staan hebben toch ook hersens? Als jij willens en wetens 6 uur gaat stanken tanken in de bloedhitte…. Tsjah, ongekend dat alles moet wijken voor zulke mensen.
Kom je dan nu niet uit op de andere kant van de rubbertegel? Dat men denkt dat je in een risicoloze maatschappij leeft? En opgevoed met ‘moet kunnen’? Dat ene biertje is zo erg toch niet?

En ontopic: persoonlijk houd ik wel van een ongeplande verzwarende omstandigheid, zoals harde wind, hagel of hitte. Geeft me nog meer het gevoel dat ik goed bezig en niet snel opgeef. 8)7

• Roozzz
redwing schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:45:
[...]

Je mist het punt dat het niet gaat om de onwelwordingen zelf, maar dat de zorg geen extra gevallen meer aankon. In alle gevallen waarbij afstanden zijn afgelast zat de zorg vol.

Dus het gaat niet om onwelwordingen te voorkomen, maar wel dat als er wat gebeurt dat er zorg beschikbaar is. En schijnbaar is de capaciteit niet toereikend voor grote evenementen bij warm weer.

De halve marathon van Veldhoven is b.v. ook afgelast vanwege de beschikbare zorgcapaciteit en niet omdat ze bang zijn voor mensen die onwel worden. Net als dus die halve van Zwolle, je ziet in de uitleg duidelijk staan dat ze niet genoeg capaciteit hebben voor de verwachte omstandigheden.
Dat punt mis ik niet, ik denk alleen dat dat niet het primaire probleem is. Het hoe en waarom van onze (uitgeklede) ic capaciteit is een politieke discussie voor awm. Maar dit gegeven is wat mij betreft slechts een deel van het probleem. Het speelt ook al jaren.

Ik denk dat wij als samenleving steeds minder bereid zijn om de risico's die gepaard gaan met het leven te accepteren.

• Roozzz
Ter illustratie, pre corona hadden wij bij de Veluwezoom trail (medio juni met afstanden tussen de 20 en 50km over twee dagen) ook heel heet weer. 30-35 graden en deels zeer drukkend weer. Er waren enkele posten onderweg, maar die liggen wel een stukje uit elkaar. Wij hebben toen besloten en gecommuniceerd dat iedereen minimaal een halve liter water bij zich moest hebben bij de start. Dit leverde het nodige commentaar op: "betutteling", "eigen verantwoordelijkheid". Wij vonden het verstandig en alles liep los.

Meer recent zie je discussies van deelnemers dat "posten te ver uit elkaar liggen" (dat weet je toch van te voren); "er wel een extra post geregeld had kunnen worden, want warm en eigen water op gedronken" (dat is lang niet altijd mogelijk. Maar wederom de tussenafstand weet je, hoe veel water je meeneemt is jouw keuze).

De verschuiving is best groot over slechts een paar jaar. Ik ben wat meer van de eigen verantwoordelijkheid.

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-11 16:38
Vanochtend vrij vroeg de deur uit. Het was toch best al drukkend warm. Dan is het sowieso een kwestie van verstandig lopen. Tempo naar beneden en geen andere risico's. Dat andere weggebruikers niet altijd goed opletten bleek doordat ik aangereden door een fietser. Hebben we dat ook weer eens meegemaakt. Alleen een wat gevoelige arm aan over gehouden.

• Juancho
MiKeZZa schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:49:
Dan heb je blijkbaar niet gelezen waarom het is afgelast. Want die enorme hitte is er 1 van. Voor de lopers als eerste. Bij de start verwacht men tevens onweer. En ja, ook al die duizenden bezoekers staan in de felle zon. Ook zonder biertje. Alles bij elkaar vond men te risicovol en kon de organisatie niet aan.

Volstrekt logische keuze wat mij betreft.

• ElPaco
Training vanmorgen was een uurtje vroeger (half 8 starten) en ben er blij mee. Was al goed warm, zeker de paar stukjes in de zon. Richting het einde (we liepen ongeveer 20km) verdween de zon achter de wolken. Fijn zou je denken, maar de luchtvochtigheid schoot daarmee ook omhoog. Was echt goed zwaar!

Tempo mooi aangepast aan de omstandigheden en iedereen had voldoende vocht bij zich, dus uiteindelijk vooral een gezellige loop geworden.

WoT stats

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29
Roozzz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Dat punt mis ik niet, ik denk alleen dat dat niet het primaire probleem is. Het hoe en waarom van onze (uitgeklede) ic capaciteit is een politieke discussie voor awm. Maar dit gegeven is wat mij betreft slechts een deel van het probleem. Het speelt ook al jaren.

Ik denk dat wij als samenleving steeds minder bereid zijn om de risico's die gepaard gaan met het leven te accepteren.
Dat kun je denken en daar heb je misschien ook gelijk in, maar het is gewoon niet de voornaamste reden dat evenementen worden afgelast. En dat is waar het hier over ging. Want evenementen bekijken simpelweg de verwachtte benodigde zorgcapaciteit en of die geleverd kan worden. Zo ja gaat een evenement door, zo nee dus niet.

[removed]

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:29
Totrail schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:32:
Vanochtend vrij vroeg de deur uit. Het was toch best al drukkend warm. Dan is het sowieso een kwestie van verstandig lopen. Tempo naar beneden en geen andere risico's.
Hier vanochtend ook om 6:45 de deur uit, maar poeh wat was het warm/drukkend, zwaarste loop in tijden en dat terwijl het maar 8.5 km was..

Snap goed dat ze evenementen met deze temperaturen annuleren.

[ Voor 3% gewijzigd door Gynnad op 14-06-2025 12:48 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Stefangrp
  • Laatst online: 06:31
Ik vertrok om 11.30 voor een rondje van 13 km. Best warm haha.
Maar met wat kleine drinkstops in de schaduw, aangepast tempo en halverwege even de flasks bijvullen was het best te doen.
Natuurlijk warm maar ik heb het prima overleefd.

Bewust wel in het bos gaan lopen, met lekker veel schaduw.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb net mijn suuuuuper rustige rondje door de schaduw gelopen en dat ging prima, was een klein uurtje weg voor 8km, had van te voren en achteraf gewoon goed gedronken. Luchtvochtigheid was maar 40-45%, dus kon prima zweten.

Ik vind het erg jammer van Zwolle, maar val vooral over hun opmerking afgelopen donderdag 'we kunnen overwegen of mensen hun inschrijving kunnen doorschuiven, maar zover zijn we nog niet' (https://archive.is/zgp4y) en gisteren meteen al 'nee, volgend jaar gaan we loten, dus doorschuiven is niet mogelijk'. Dat wist je dan een dag eerder ook gewoon al wel.

Hier trouwens een wat betere uitleg van de organisatie dan hun persbericht - gewoon de hoeveelheid mensen die in de stad zou zijn in korte tijd icm luchtvochtigheid en warmte:
https://1zwolle.nl/nieuws...thon-afgelast-2025-2.html

En de horeca gaat wel door met hun entertainment: https://www.rtvfocuszwoll...ziek-in-stad-vanavond/amp dus met dit weer zal t alsnog aardig druk zijn, maar dan zonder hardlopers.

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:10
Ik ben dit topic ook maar eens gaan volgen in verband met mijn intentie om ook eens aan hardlopen te gaan doen in plaats van alleen wandelen. De eerste stap is gezet, ik heb hardloopschoenen :P
Na een voetenscan in een fysieke winkel en het mogen passen en uitproberen van 3 paar schoenen (1 paar Asics en 2 paar Adidas) heb ik besloten om met de Adidas Adistar Beyond naar huis te gaan. Hopelijk kan ik daarmee mijn nog niet al te beste conditie op zien te bouwen.

Gouwepeer Stemwijzer 2025.

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:22
- Raceverslag Hooge Vuursche Trailrun -

In het bos zijn geen rubberen tegels, dus deze trailrun ging ondanks het warme weer gewoon door. ;)

(Nee hoor, ik begrijp heel goed dat een event met duizenden deelnemers en tienduizenden toeschouwers niet te vergelijken is met een event met 1000 deelnemers met startblokken verspreid over zes uur en geen tijdregistratie)

Er was een 7km, 13km en 21km route uitgezet. Ik heb de langste afstand gelopen. De run was volledig gemarkeerd met linten en pijlen, en daarnaast de dag van te voren de GPX ontvangen en op mijn horloge gezet. De route was zeer duidelijk aangegeven, geen moment hoeven twijfelen.

Ik had een rugzak mee met ruim 1,5 liter water en een softflask met zelfgemaakte sportdrank (80gr suiker, theelepel zout en citroensap in 250ml water)

Als warming up 15km naar de startlocatie gefietst. Startnummer opgehaald, nog wat gedronken en even na elf uur van start gegaan. Het was zo'n 24 graden en drukkend warm, dus lekker rustig gelopen. Voornamelijk alleen, af en toe in de buurt van anderen.

Na zes km liepen we een Scouting kampeerterrein op en heb ik mooi gebruik gemaakt van de kraantjes bij de wc's om mijzelf goed nat te maken en af te koelen.

Na negen km de eerste verzorgingspost en daar ook weer wat gedronken en een m'n shirt nat gemaakt met een bekertje water. Na de post lekker in mijn eigen wereldje doorgehobbeld over de prachtige trails.

Op kilometer 13 een extra post met water en sportdrank die zeer welkom was.

Op kilometer 16 nog een verrassing van een aantal boomstammen om overheen te klimmen.

800 meter voor de finish nog net over een boomstronkje gestruikeld en vol op'n plaat gegaan. Gelukkig goed geland dus op een vies been en vieze handen na geen schade.

Na afloop even rustig gezeten, wat broodjes gegeten en twee paracetamol tegen een opkomende hoofdpijn, ondanks de ruim 2,5 liter water en sportdrank. En toen nog rustig 15km naar huis gefietst voor een heerlijke koude douche.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5HPidfFqMrjkM9TaPp-SWc0dC8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gccMgcumKPtrnx1si1Fw2sqY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PacdjRycXMwQKYQZaIrC_-MB_nQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqVWhZBFp16TkDfH4dyauH16.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zAszDCg3N5Mp0nVMbrWM5AwknY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Si2wiRQp8HbaJ9R2y1gOiSWD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvcPr0fBmFN6Oa0_v26W0yXOepU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4y8qb9ApupL0lrLVZMToRAf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfuuIw4nBeY7F-Td7pLFPISFoxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McGNMUlCFJ6Kof6yb7hJ9dmy.jpg?f=fotoalbum_tile

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:56

Secsytime

Automagisch

Gynnad schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Hier vanochtend ook om 6:45 de deur uit, maar poeh wat was het warm/drukkend, zwaarste loop in tijden en dat terwijl het maar 8.5 km was..

Snap goed dat ze evenementen met deze temperaturen annuleren.
Vind het altijd heerlijk om met deze temperaturen te lopen! Volgens mij de meeste PR’s gelopen bij 30+

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26
Secsytime schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:36:
[...]

Vind het altijd heerlijk om met deze temperaturen te lopen! Volgens mij de meeste PR’s gelopen bij 30+
Haha, hoe dan? :)

Ik heb vandaag maar als excuus gebruikt om mijn gebruikelijke 10km rondje op heeeeel langzaam tempo te doen, waar ik normaliter de discipline niet voor heb.

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 22:34
Wat betreft hardlopen met warm weer... Ik vind het wel lekker. Vanmorgen heerlijk 17+km gelopen, grotendeels in het bos. Daarna linea recta het water in even zwemmen en afkoelen. Mooi begin van de dag :) Beetje voorbereiden op de warmte in de zomervakantie in Italië.

https://www.strava.com/activities/14793229116

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• MiKeZZa
  • Nu online
Is het onweer in Zwolle al losgebarsten?

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier ben ik ook weer is een keertje :w

Hadden / hebben ( is nog bezig :) ) vandaag op het werk een backyard ultra.

Vond de warmte nog best meevallen, maar je hoeft natuurlijk ook niet zo snel.

Het plan was om te gaan trainen als het geen fiets weer was, maar het bleef maar fietsweer dus nu gekeken hoe ver je “ongetraind” kan komen.
Na 6 rondjes vond ik het wel mooi geweest omdat ik andere bang was dat ik m’n benen kapot ging lopen…
Maar mag niet klagen ondanks het weer en de voorbereiding. Denk dat er toch wel iets van muscle memory bestaat.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

1Mark schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:52:
[...]

Haha, hoe dan? :)

Ik heb vandaag maar als excuus gebruikt om mijn gebruikelijke 10km rondje op heeeeel langzaam tempo te doen, waar ik normaliter de discipline niet voor heb.
Gewoon lekker kalm aan opbouwen met het seizoen.

Ik zie veel mensen al in singlet hardlopen als het 15 graden is.. ja hoe kan je lichaam dan aan de warmte wennen.

• Juancho
MiKeZZa schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:32:
Is het onweer in Zwolle al losgebarsten?
Als ik nu buitenloop had het volgens mij gekunt, het valt allemaal aardig mee. Maarja we weten allemaal wel dat je zo'n mega evenement niet een paar uur van te voren kan aflasten. Het blijft een logische keuze bij zo'n groot stads evenement als je alles meeneemt.

• Peer_76
  • Laatst online: 06:10
Vanavond mijn eerste ronde gelopen, 4,9 km. Qua conditie ben ik nog aan het aftasten welk tempo voor mij vol te houden is. Rustig joggen is voor mij goed te doen, en dan de tijd nemen om het tempo en de afstand rustig op te bouwen. Ik heb er wel van genoten.
Inclusief het wandelen van vandaag heb ik volgens mijn smartwatch in totaal 13,6 km gelopen.

Gouwepeer Stemwijzer 2025.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Juancho schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:23:
[...]

Als ik nu buitenloop had het volgens mij gekunt, het valt allemaal aardig mee. Maarja we weten allemaal wel dat je zo'n mega evenement niet een paar uur van te voren kan aflasten. Het blijft een logische keuze bij zo'n groot stads evenement als je alles meeneemt.
Hun eerste communicatie had het over "uiterlijk 14 juni 12:00u" laten weten of het werd afgelast. Als ze hadden gewacht, had het met de nieuwste inzichten waarschijnlijk wel gekund.
Te vroeg de stekker er uit getrokken.

• Juancho
Poekie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Hun eerste communicatie had het over "uiterlijk 14 juni 12:00u" laten weten of het werd afgelast. Als ze hadden gewacht, had het met de nieuwste inzichten waarschijnlijk wel gekund.
Te vroeg de stekker er uit getrokken.
Misschien wel, misschien niet. Ik ga er maar vanuit dat deze mensen het allemaal ook mega graag hadden willen door laten gaan. En daar ook meer hulp bij krijgen dan wij op een forum weten.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-11 10:39

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Deze avond wedstrijdje gelopen bij 27gr , 10km gestart met de intentie om te kijken hoever ik zou komen. Na 5km was het wel mooi geweest, die hitte is niet voor mij en de hartslag lag gevoelsmatig (en volgens het klokje) structureel te hoog. Er maar uit gestapt, voelt een beetje raar en om mijn heen ging iedereen wel door alle grenzen heen.

Ben overigens niet de meest getrainde loper, maar 15 km is normaal goed te doen. Volgend jaar in de zomer blijf ik bij de 5km loopjes. Deze herfst eerst gaan voor de 1e HM

• MiKeZZa
  • Nu online
Juancho schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:29:
[...]

Misschien wel, misschien niet. Ik ga er maar vanuit dat deze mensen het allemaal ook mega graag hadden willen door laten gaan. En daar ook meer hulp bij krijgen dan wij op een forum weten.
Ongetwijfeld. Maar als die ‘hulp’ in team rubber tegel zit krijg je dit soort gedoe. Het had echt niet nodig geweest.

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-11 20:26
MiKeZZa schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:35:
[...]

Ongetwijfeld. Maar als die ‘hulp’ in team rubber tegel zit krijg je dit soort gedoe. Het had echt niet nodig geweest.
Dat is beoordelen met de kennis van nu, terwijl zij het met voorspellingen moeten doen. Organisator had het over hoge luchtvochtigheid wat niet helpt bij afkoelen dmv transpireren en er zou ook nog onweer komen volgens voorspellingen. Dan moet je een knoop doorhakken gebaseerd op de kennis die ze dan hebben. Achteraf is het makkelijk lullen, helemaal als je zoals wij geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen.

• Juancho
MiKeZZa schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:35:
[...]

Ik vind het te makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Sorry. Maar ieder z'n mening natuurlijk en ondertussen is alles ook wel gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 15-06-2025 11:48 ]

• MiKeZZa
  • Nu online
Juancho schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Ik vind het te makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Sorry. Maar ieder z'n mening natuurlijk en ondertussen is alles ook wel gezegd.
Hoef je geen sorry voor te zeggen. Ieder zijn mening. Maar even los van de mening van mij en enkele andere over de rubber tegel; als ze nou hun eigen deadline van 12:00 hadden afgewacht hadden ze wellicht anders besloten.

Maar goed, is nu toch te laat.

• Juancho
MiKeZZa schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:56:
[...]
als ze nou hun eigen deadline van 12:00 hadden afgewacht hadden ze wellicht anders besloten.
Dat denk ik niet. Ik heb meerdere lopers gehoord die die ochtend, ook mensen die zelf de 4mijl liepen en die aangaven dat het amper te doen was. Enorm benauwdheid, dat was nog erger dan de stekende hitte een dag eerder. Ik heb zelf ook een stuk met de hond gewandeld en ik had datzelfde gevoel al. Met wandelen. En zeiknat van zweet. En een hond die al na 10m met de tong over straat liep.

Zelfs het groepje wedstrijd lopers dat alsnog een 10km run deden gaven aan dat ze heel goed konden begrijpen dat het afgelast werd. Dat zegt denk ik ook wel veel. Nirt voor hun zelf want die zijn het wel gewend, maa EEE lopen nou eenmaal 10.000 mensen.

Het had heel misschien door kunnen gaan als je tot echt last minut kon wachten. Wat deed het onweer, kwam er een verfrissende regenbui? Wat was de luchtvochtigheidsgraad etc. Of misschien nog beter, verplaatsen naar vandaag.

Maargoed, iedereen hier snapt wel dat je als stad niet tot zo lang kan wachten.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 15-06-2025 13:31 ]

• Wyke
Totrail schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:32:
Vanochtend vrij vroeg de deur uit. Het was toch best al drukkend warm. Dan is het sowieso een kwestie van verstandig lopen. Tempo naar beneden en geen andere risico's. Dat andere weggebruikers niet altijd goed opletten bleek doordat ik aangereden door een fietser. Hebben we dat ook weer eens meegemaakt. Alleen een wat gevoelige arm aan over gehouden.
Liep je rechts? ik loop zelf altijd links en roep regelmatig "voor je kijken" naar fietsers (meestal append, soms met hoofd op standje toerist (alle kanten op kijkend behalve vooruit)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Wyke schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:13:
[...]

Liep je rechts? ik loop zelf altijd links en roep regelmatig "voor je kijken" naar fietsers (meestal append, soms met hoofd op standje toerist (alle kanten op kijkend behalve vooruit)
Als je dat regelmatig hebt kan je inderdaad beter rechts gaan lopen. Dan is het snelheidsverschil niet zo groot waardoor je eerder gezien wordt.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-11 07:23
Gisteren DTS Zandvoort gedaan. Dat was een OD Triathlon. Dus 1500m zwemmen, 40km fietsen en 10k hardlopen. Het was wel warm aan het strand, maar het weer werd bewolkter en er stond best wind dus het was niet benauwt en dus prima te doen. Er hadden mensen last van de warmte maar aangezien er niet veel mensen waren en de waves redelijk ver uit elkaar lagen was het prima te doen.

Ik had eigenlijk geen last van de warmte maar dat komt omdat mijn lijf gewend is aan een kas waar het standaard 27 graden+ is en 70% luchtvochtigheid. Wat vrijdag opliep naar 35 graden met 75% luchtvochtigheid. Dus ik had mijn warmte stage wel gehad.

Ik weet niet of dat de enige reden was, maar ik kan wel merken dat mijn triathlon training vruchten afwerpt want ik was echt in een topvorm. Ik ben gewoon 8ste overal geworden en heb mijn PR verbeterd met een kwartier naar een 2:21:45. Dat is op zo'n tijd echt een hoop. Ik heb ook gewoon een sub 45 minuten 10K gerend op het niet meest makkelijke rondje want het was best veel omhoog en naar beneden op heel slecht asfalt of gravel.

Wel echt goed gedronken ook al de dag daarvoor wat toen ook al nodig was en goed gegeten. Dus energie te over.

Ik was dus echt compleet overrompelt door deze prestatie en nog relatief fris na de finish dus dat is lekker.
Roozzz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:05:
Ter illustratie, pre corona hadden wij bij de Veluwezoom trail (medio juni met afstanden tussen de 20 en 50km over twee dagen) ook heel heet weer. 30-35 graden en deels zeer drukkend weer. Er waren enkele posten onderweg, maar die liggen wel een stukje uit elkaar. Wij hebben toen besloten en gecommuniceerd dat iedereen minimaal een halve liter water bij zich moest hebben bij de start. Dit leverde het nodige commentaar op: "betutteling", "eigen verantwoordelijkheid". Wij vonden het verstandig en alles liep los.

Meer recent zie je discussies van deelnemers dat "posten te ver uit elkaar liggen" (dat weet je toch van te voren); "er wel een extra post geregeld had kunnen worden, want warm en eigen water op gedronken" (dat is lang niet altijd mogelijk. Maar wederom de tussenafstand weet je, hoe veel water je meeneemt is jouw keuze).

De verschuiving is best groot over slechts een paar jaar. Ik ben wat meer van de eigen verantwoordelijkheid.
Ja ik heb die Veluwe Zoom Trail ook een keer gelopen de 27 km. Toen was het ook redelijk heet. Maar gewoon een softflask bij die je bijvulde bij een verzorgingspost. Eerst leegdrinken weer bijvullen en dan ben je redelijk oké voor het volgende stuk. Geen hinder van gehad.
[...]

Ik ben kamp loop rechts, de regel was; je loopt links zodat het verkeer ziet aankomen en je in de berm kunt gaan staan als er iets aankomt. Maar dat laatste zijn we allang vergeten want dat doet echt niemand. Dus misschien beter om gewoon rechts te gaan lopen en wandelen.

Nickname KasPlantje.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:22
Gisteren een kort rondje eind van de middag, behoorlijk benauwd weer dus rustig aan, de hartslag een beetje in de gaten houden en vanochtend mijn duurtraining gedaan. Ook lekker rustig aan. Al was het met de toenemende zon ook al weer wat klammig.

Het vocht vliegt uit je lijf met dit soort weer. Althans bij mij.

Over de discussie omtrent het af lassen van wedstrijden ben ik toch van de afdeling beter iets te snel dan problemen op je hals halen.

Vroeger gingen de avond loopjes in de zomer voor de competitie altijd door. Alleen is het publiek nu heel anders. Velen weten niet hoe hun lichaam reageert op snel veranderende omstandigheden. En je gaat nu eenmaal al snel te hard.

Ook zijn de aantallen groter, dat gecombineerd met mindere ervaring is gewoon wat meer risico.

En ook ervaren lopers kunnen signalen in het lichaam missen. Daar niet van, is mij ook wel overkomen. Dat ik net wat te ver pushte.

En wellicht zit een organisatie ook met vergunningsregels en verzekeringsvoorwaarden.

Het moet leuk blijven ook voor de organisatie.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:22
@GerGio ik loop toch liever zo dat ik zoveel mogelijk kan zien wat er aankomt, ik heb het wel meegemaakt dat mensen mij van achteren bijna aanreden omdat de whatsapp belangrijker was dan fietsen. Ik voelde wat aankomen en kon op tijd weg maar het scheelde niet veel. Ik zie het liever op mij af komen.

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-11 16:38
[...]

Nee, ik liep op een voetpad naast een fietspad. In een onoverzichtelijke bocht nam de fietser de binnenbocht over het voetpad heen. Niet gevallen, wel een beurze arm door het stuur. Fietser was meteen heel schuldbewust, dus ook niks om heel boos over te worden.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

GerGio schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:04:

Ik ben kamp loop rechts, de regel was; je loopt links zodat het verkeer ziet aankomen en je in de berm kunt gaan staan als er iets aankomt. Maar dat laatste zijn we allang vergeten want dat doet echt niemand. Dus misschien beter om gewoon rechts te gaan lopen en wandelen.
We zijn het niet vergeten, de regels zijn veranderd. Volgens mij al in 2001. Alleen voor bestuurders is er een vaste plek op de weg (inderdaad, rechts). Voetgangers lopen op het voetpad. Bij ontbreken van een voetpad lopen ze op het fietspad, bij ontbreken daarvan aan de uiterste zijde van de weg of in de berm.

De Atletiekunie adviseert om rechts de lopen op fietspaden omdat het snelheidsverschil dan best klein is, en links op autowegen zodat je tijdig de berm in kunt indien nodig.

In dat advies negeert de unie wel het massale smartphonegebruik onder fietsers, en natuurlijk heel specifieke situaties zoals onoverzichtelijke bochten.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-11 07:23
kenneth schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:19:
[...]

We zijn het niet vergeten, de regels zijn veranderd. Volgens mij al in 2001. Alleen voor bestuurders is er een vaste plek op de weg (inderdaad, rechts). Voetgangers lopen op het voetpad. Bij ontbreken van een voetpad lopen ze op het fietspad, bij ontbreken daarvan aan de uiterste zijde van de weg of in de berm.

De Atletiekunie adviseert om rechts de lopen op fietspaden omdat het snelheidsverschil dan best klein is, en links op autowegen zodat je tijdig de berm in kunt indien nodig.

In dat advies negeert de unie wel het massale smartphonegebruik onder fietsers, en natuurlijk heel specifieke situaties zoals onoverzichtelijke bochten.
Dat is de omgekeerde wereld.

Het gebruik van elektrische apparaten zoals telefoons is verboden op de fiets en met reden. Want we hebben hier dus al twee voorbeelden waarom dat zo is. Dus het is meer dan terecht dat ze daag geen rekening mee houden. Het is een van de vele voorbeelden waarom het goed zou zijn om hierop te handhaven.

Ik ben triatleet en dus ook fietser of wielrenner net hoe je het wilt noemen. Het is soms echt een kriem om enigszins tussen mensen door te navigeren die of links of recht wandelen. Waarbij ik echt meerdere keren per jaar situaties heb waarbij mensen echt gewoon het hele fietspad blokkeren omdat ze links en recht op de weg liepen. Dus daar heb ik wel een mening over en dat is dat het goed zou zijn om gewoon een regel te maken dat iedereen rechts loopt zoals alles doet in het verkeer.

De oplossing voor mij is zondag en of zaterdag gewoon heel vroeg trainen want dan heb ik er geen last van. Dat heeft ook te maken met het feit dat je soms 40+ rijd op een tijdritfiets en dat veel mensen op een elektrische fiets geen besef van snelheid hebben. Dat is een probleem wat ik zelf oplos door te trainen op tijden dat zij er niet zijn.

Nickname KasPlantje.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:21
GerGio schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Het gebruik van elektrische apparaten zoals telefoons is verboden op de fiets en met reden. Want we hebben hier dus al twee voorbeelden waarom dat zo is. Dus het is meer dan terecht dat ze daag geen rekening mee houden. Het is een van de vele voorbeelden waarom het goed zou zijn om hierop te handhaven.

Ik ben triatleet en dus ook fietser of wielrenner net hoe je het wilt noemen. Het is soms echt een kriem om enigszins tussen mensen door te navigeren die of links of recht wandelen. Waarbij ik echt meerdere keren per jaar situaties heb waarbij mensen echt gewoon het hele fietspad blokkeren omdat ze links en recht op de weg liepen. Dus daar heb ik wel een mening over en dat is dat het goed zou zijn om gewoon een regel te maken dat iedereen rechts loopt zoals alles doet in het verkeer.

De oplossing voor mij is zondag en of zaterdag gewoon heel vroeg trainen want dan heb ik er geen last van. Dat heeft ook te maken met het feit dat je soms 40+ rijd op een tijdritfiets en dat veel mensen op een elektrische fiets geen besef van snelheid hebben. Dat is een probleem wat ik zelf oplos door te trainen op tijden dat zij er niet zijn.
Ik snap wat je zegt en toch blijf ik team #links ;) Ook al kan je het meer dan terecht vinden dat in een advies geen rekening gehouden wordt met gedrag dat niet voor zou mogen komen, ik kies daar toch de pragmatische lijn. Het is mij te vaak overkomen dat een wielrenner verdiept was in z'n computer, een scholier in z'n telefoon of een grijze duif in z'n gesprekspartner.

Verder heb ik ook wel een mening over de toegenomen drukte. Mooiste zou natuurlijk zijn als iedereen ff opzout als ik wil hardlopen/fietsen/motorrijden ;)

• InZane
[...]

De capaciteit om er overal op te handhaven is er simpelweg niet. Mijn evaring is dat 90% van de scholieren gewoon met zo'n ding in de hand rondfietst.

Heb trouwens ook al een keer bijna een frontaaltje gehad met een wielrenner die alleen maar zicht had op hetgene dat zich 1 meter voor z'n voorwiel bevond. Niet zo handig op een smal ruiterpad.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:02
Qua positie op de weg neem ik altijd mee wat ik in mijn motorrijles heb geleerd. Je bent kwetsbaar, dus rijd defensief. Ga er vanuit dat je niet wordt gezien en zorg dat je marge hebt om te anticiperen. Dit houd bij hardlopen dus ook in dat in een onoverzichtelijke bocht naar links, je beter rechts kan lopen en vice versa. Je wil dat je kijklijn zo ver mogelijk de bocht door gaat. Daarnaast kun je beter voorkomen, dan een discussie voeren over schuld achteraf.

• Wyke
Shinji schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:21:
[...]

Als je dat regelmatig hebt kan je inderdaad beter rechts gaan lopen. Dan is het snelheidsverschil niet zo groot waardoor je eerder gezien wordt.
ik zie toch liever of ik gezien word ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wyke schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:10:
[...]

ik zie toch liever of ik gezien wordt ;)
offtopic:
Ik word liever gezien ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2025 17:14 . Reden: Ter lering en vermaak ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• nokie
  • Laatst online: 10-11 17:30
Ik ben 2 keer langs achter aangereden toen ik rechts liep (één keer door een troep wielertoeristen en één keer door een gepensioneerde op een elektrische fiets). Geen van hen was aan het appen of zo, ze knalden gewoon tegen me aan. Sindsdien loop ik meestal links, maar ik pas me wel aan aan het andere “trage” verkeer (dus als andere wandelaars en lopers rechts lopen, dan doe ik het ook, tenzij met honden, daar ben ik nu ook al genoeg door lastiggevallen en aangevallen dus daar ga ik in een grote boog rond).

Ik ben overigens ook al eens aangereden toen ik links liep (wandelaars voor mij liepen links, dus had dezelfde kant gekozen). Een oudje die de controle over zijn stuur verloor op het moment dat hij mij voorbijreed. Had ik hem niet zien komen, dan was hij recht op mij ingereden. Nu kon ik net niet ver genoeg wegspringen waardoor we mekaar nog raakten, maar gelukkig hadden we beiden niets.

Ik rij zelf ook met de fiets (maar veel minder dan hardlopen), en eerlijk gezegd vind ik de hardlopers of wandelaars het minste van mijn zorgen. Het is mijn verantwoordelijkheid om voor hen uit te kijken en dat is makkelijk. Niet van je sokken gereden worden door andere fietsers (zeker de speed pedelecs) is een ander paar mouwen.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
InZane schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:03:
[...]
De capaciteit om er overal op te handhaven is er simpelweg niet. Mijn evaring is dat 90% van de scholieren gewoon met zo'n ding in de hand rondfietst.
Hier in Hengelo idem, en meestal met 25+ km/h op een ebike/fatbike. Ik loop op fietspaden tegenwoordig maar gewoon rechts, dan kom ik in elk geval wat minder snel dichtbij…

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Duclaasie schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:07:
Qua positie op de weg neem ik altijd mee wat ik in mijn motorrijles heb geleerd. Je bent kwetsbaar, dus rijd defensief. Ga er vanuit dat je niet wordt gezien en zorg dat je marge hebt om te anticiperen. Dit houd bij hardlopen dus ook in dat in een onoverzichtelijke bocht naar links, je beter rechts kan lopen en vice versa. Je wil dat je kijklijn zo ver mogelijk de bocht door gaat. Daarnaast kun je beter voorkomen, dan een discussie voeren over schuld achteraf.
Dit doe ik ook ja.. teveel near misses gehad met mensen die te druk waren met hun telefoon tijdens het elektrisch fietsen. Leuk dat het niet mag, het gebeurt meer wel dan niet.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Gisteren een 10 km wedstrijd gelopen om 10:00. Het was warm zoals bekend. Heb de wedstrijd verstandig aangepakt en ben per kilometer een seconde of 5 langzamer gaan lopen dan ik denk dat ik kan onder goede omstandigheden. Dat pakte goed uit want dat heb ik de hele wedstrijd vol kunnen houden. Onderweg veel mensen in kunnen halen en ook wel wat mensen gezien die uitstapten. Tijdens de wedstrijd ook met 3 a 4 mensen samen kunnen lopen. We konden elkaar goed afwisselen op de kop van het groepje en dat loopt toch wel fijn. Uiteindelijk gefinisht als 2e in mijn leeftijdscategorie 45+ in 38:56. Vooral blij met de discipline die ik had om mezelf aan te passen aan de omstandigheden en de vlakke indeling van de wedstrijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACS7RVtnLaYuzTZAdjRBg3iArAQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PB3EgqaLeOft6jlLCDG4UuL8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Brakkie op 15-06-2025 20:40 ]

Systeem | Strava

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24
Wow @Brakkie dat is wel echt enorm strak gelopen en dat bij zulk weer. Hulde!

Jezus saves and takes half damage.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Maupertus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:43:
Wow @Brakkie dat is wel echt enorm strak gelopen en dat bij zulk weer. Hulde!
Dank je 😊 De afgelopen tijd heb ik veel wedstrijdjes gelopen en het lukt dan een stuk beter om diep te gaan en vol te houden. Beetje het pijn is fijn idee 😅

Systeem | Strava

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]

Het gebruik van elektrische apparaten zoals telefoons is verboden op de fiets en met reden.
Het is ook verboden om door rood te rijden maar niemand verklaart me voor gek als ik bij groen licht toch even naar links en naar rechts kijk. Ik gedraag me op basis van hoe de wereld is, niet hoe ik vind dat die zou moeten zijn.
Dus daar heb ik wel een mening over en dat is dat het goed zou zijn om gewoon een regel te maken dat iedereen rechts loopt zoals alles doet in het verkeer.
Begrijp ik. Maar ook hier: hoe je vindt dat de wereld in elkaar zou moeten zitten heeft vrijwel geen invloed op hoe hij in elkaar zit.

Begrijp me goed: ik ken mijn plek als gast op het fietspad, en zelfs op voetpaden ga ik proactief aan de kant voor wandelaars. Niemand hoeft last van mijn hobby te hebben.

Maar ik loop, binnen de verkeersregels, waar ik mezelf het veiligste acht. En dat kun je me moeilijk kwalijk nemen.

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Vrijdag ochtend om 8 uur de wekker gezet (is mijn vrije dag). Toen een loopje gedaan van 4.5 km in zone 2, dit was goed te doen maar het werd al snel erg warm, ookal was het maar 30 min.

Vandaag keek ik uit naar een lekker koele loop in de ochtend maar dit viel toch een beetje tegen. Tempo was prima en hartslag bleef ook goed onder controle en uiteindelijk 8km gelopen in 57 minuten (Inc warming up en cooling down)

Verste afstand tot nu tot (#herintreder) maar ging erg lekker! Geen last gehad van benen of vermoeidheid en dat geeft goede moed voor de komende warme periode!

Vreemd genoeg blijf ik last hebben van een soort blaar vorming/delaminatie van mijn voetzool op een heel specifiek punt.

Op onderstaande plek bij beide voeten heb ik zeker bij long runs, die mijn afstanden steeds oprekken een langwerpige blaar op de rand van mijn zool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAAorbB73v8MbRQFksLGOU2eRhw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B6N6SDQZGXvU4lnVWt45R9ev.jpg?f=user_large

Het is iets beter met hele strakke sokken (https://www.decathlon.nl/...run900-zwart/_/R-p-333489, erg fijne sok btw), met lossere sokken krijg ik het al bij 5km.

Dit heb ik sinds mijn nieuwe schoenen (Acics GT 2000 13) aangemeten bij het loopcentrum in Horst. Nu zo’n 240 km mee gelopen sinds feb dit jaar. Is dit eventueel op te lossen met zooltjes? Ik verwacht namelijk dat het komt door de aansluiting van de binnenzool op de rand van de schoen.

[ Voor 45% gewijzigd door bakvis op 15-06-2025 22:34 ]

Mijn Specs

• ArjenIsM3
Ik loop bijna altijd links op de weg/pad.
Dat is in mijn optiek veiliger en is me zelfs ooit zo aangeleerd op de basisschool toen we nog "verkeersles" kregen. Reden zijnde dat je zicht hebt op het verkeer dat je op dezelfde "rijbaan" tegemoet komt en dus zelf uit kan wijken indien nodig. Achteropkomend verkeer zie je niet maar rijdt aan de andere kant van de weg dus kleine kans dat die tegen je aanrijden. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik de berm in ben gelopen omdat er weer een fietser te druk was met zijn telefoon en ik hem dus moest ontwijken. Tsja, soms roept aan (aso)fietser dat ik aan de verkeerde kant loop. Vaak nadat ze van me schrikken omdat ze zelf niet op de weg letten. Daar kan ik dan wel om lachen. Ik zorg er altijd voor dat ik zichtbaar ben. Draag felle kleuren. Loop na zonsondergang met verlichting voor en achter. Zie je me niet dan let je gewoon niet op.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:24
bakvis schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:19:

Het is iets beter met hele strakke sokken (https://www.decathlon.nl/...run900-zwart/_/R-p-333489, erg fijne sok btw), met lossere sokken krijg ik het al bij 5km.

Dit heb ik sinds mijn nieuwe schoenen (Acics GT 2000 13) aangemeten bij het loopcentrum in Horst. Nu zo’n 240 km mee gelopen sinds feb dit jaar. Is dit eventueel op te lossen met zooltjes? Ik verwacht namelijk dat het komt door de aansluiting van de binnenzool op de rand van de schoen.
Ik denk het niet, want zooltjes gaan alleen maar meer ruimte innemen in je schoen, en dit klinkt als een heel typisch geval van wrijving door net te weinig ruimte. Sneller met lossere sok. Komt bij langere afstanden, waarbij de voet iets opzwelt. Je hebt denk ik helemaal gelijk over die aansluiting, maar geef je niet veel kans dat een zooltje dat oplost. Maar goed, zooltje proberen is 30 euro, nieuwe schoenen 5 keer dat.

Jezus saves and takes half damage.

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:39
Om ook even een duit in het zakje te doen bij deze terugkerende discussie :). Bij mij hangt het van het tempo af; 5:00-6:00 loop ik links maar als ik sneller loop (vooral onder de 4:00) loop ik weer rechts. Het snelheidsverschil met je tegenliggers is naar mijn idee te hoog als je zelf 15 km/h rent en als je rechts rent heb je al dat je sommige fietsers voorbij loopt.

• Littlegupper
  • Laatst online: 06:57
Wyke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:34:
[...]

of je gaat juist vaker op die weg lopen om de knie juist te trainen... (ter referentie een van de laatste podcasts van Looppraat met Kees Rootjes... (sowieso een leuke aflevering met mooie verhalen )
Interessante podcast om te luisteren, ook gelijk maar het boek besteld :)

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10-11 16:49
Vrijdag ochtend om 8 uur de wekker gezet (is mijn vrije dag). Toen een loopje gedaan van 4.5 km in zone 2, dit was goed te doen maar het werd al snel erg warm, ookal was het maar 30 min.

Vandaag keek ik uit naar een lekker koele loop in de ochtend maar dit viel toch een beetje tegen. Tempo was prima en hartslag bleef ook goed onder controle en uiteindelijk 8km gelopen in 57 minuten (Inc warming up en cooling down)

Verste afstand tot nu tot (#herintreder) maar ging erg lekker! Geen last gehad van benen of vermoeidheid en dat geeft goede moed voor de komende warme periode!

Vreemd genoeg blijf ik last hebben van een soort blaar vorming/delaminatie van mijn voetzool op een heel specifiek punt.

Op onderstaande plek bij beide voeten heb ik zeker bij long runs, die mijn afstanden steeds oprekken een langwerpige blaar op de rand van mijn zool.

[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde op exact hetzelfde punt aan 1 kant (linkervoet) met dezelfde schoen (GT 2000 13). Interessant

Edit:
Vrijdag de Zuidasrun 5k gedaan, 10km was afgelast. Maar goed ook, gezien het trainingsniveau van de lopers was dat niet goed gegaan. Ik had zelf na 4km dat ik niet meer kon afkoelen, dus tempo moest matigen. Toch prima prestatie gezet voor mijn doen in die hitte :) 31min over gedaan. Zonder hitte zou ik ca. 28 min verwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Hillshade op 16-06-2025 11:44 ]

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Hillshade schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Ik heb hetzelfde op exact hetzelfde punt aan 1 kant (linkervoet) met dezelfde schoen (GT 2000 13). Interessant

Edit:
Vrijdag de Zuidasrun 5k gedaan, 10km was afgelast. Maar goed ook, gezien het trainingsniveau van de lopers was dat niet goed gegaan. Ik had zelf na 4km dat ik niet meer kon afkoelen, dus tempo moest matigen. Toch prima prestatie gezet voor mijn doen in die hitte :) 31min over gedaan. Zonder hitte zou ik ca. 28 min verwachten.
Opvallend, heb je geprobeerd om hier iets tegen te doen of gewoon geaccepteerd?

Mijn Specs

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:08

charrel

Cortisol4life..

@bakvis & @Hillshade
Blaren komen door wrijving, mijn ervaring is dat asics over het algemeen erg brede schoenen heeft. Ook bv, over pronatie kan op die plek wrijving veroorzaken. Maar of je schoenen dan teveel of te weinig ondersteuning bieden is uiteraard lastig te bepalen vanaf het forum. Dus als je ze hebt laten aanmeten zou ik zeker even contact opnemen.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:01
Zijn er mensen die buff petjes dragen bij het hardlopen en herkennen dat ze snel verkleuren door zweet? Ik heb namelijk een nieuw petje, maar na 1x dragen zie ik al verkleuringen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLlAZAJeShUdA0IrWAQyuH8YGK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ASPpruDt2CUNqrRN4cZikzN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil deze eigenlijk omruilen, maar als dit normaal is dan heeft dat weinig zin :D

• ArjenIsM3
charrel schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:06:
@bakvis & @Hillshade
Blaren komen door wrijving, mijn ervaring is dat asics over het algemeen erg brede schoenen heeft. Ook bv, over pronatie kan op die plek wrijving veroorzaken. Maar of je schoenen dan teveel of te weinig ondersteuning bieden is uiteraard lastig te bepalen vanaf het forum. Dus als je ze hebt laten aanmeten zou ik zeker even contact opnemen.
Hmm. Ik heb brede voeten en ik moet met Asics "gewoon" een halve maat groter nemen dan gewenst is qua lengte, puur voor de breedte. Ik heb recent een paar Novablast 5s teruggestuurd omdat ik tijdens het lopen ging schuiven in die grotere maat, maar een halve maat kleiner (dus de "juiste" maat met een duimbreedte over bij de tenen) maakte dat ik de veters zo los moest doen dat een runners knot onmogelijk was. Kon ze nog net aan normaal veteren zonder die extra lus. En dat is dan een schoen die bekend staat om zijn breedte, althans in de voorvoet / bij de tenen. De Superblast 2 heb ik ook geprobeerd en die is nog smaller. De Nimbus 25 loop ik al twee jaar op en die heb ik ook in een brede maat moeten kopen. Denk dan ook niet dat Asics per se breed valt, eerder vrij normaal.

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:22
kepler schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:09:
Zijn er mensen die buff petjes dragen bij het hardlopen en herkennen dat ze snel verkleuren door zweet? Ik heb namelijk een nieuw petje, maar na 1x dragen zie ik al verkleuringen...

[Afbeelding]

Ik wil deze eigenlijk omruilen, maar als dit normaal is dan heeft dat weinig zin :D
Ik heb deze Buff pet en geen last van verkleuring. Ja na een paar weken in warm weer slaat de klep wit uit door het zout, maar een keertje op 30 graden in de wasmachine en hij is weer als nieuw.

Of is die verkleuring tijdens of net na het rennen en is je pet nog nat van het zweet? Want dan verkleurt hij wel, tot hij weer droog is, maar dat vind ik niet gek.

• Roozzz
[...]

[Afbeelding]

Vervelend probleempje, ik herken het uit het verleden van enkele schoenen. Paar dingen waar je aan kan denken qua oorzaken van deze frictie:
- breedte van de schoen: valt je voet deels buiten of op de rand van de binnenzool?
- hoogte en hardheid van de voetboog in de schoen; dit levert bij mij soms precies een drukpunt op met frictie tot gevolg
- afwikkeling van je voet: rol je over je voorvoet af en niet deels over de zijkant?
- loop je symmetrisch: of ben je zijwaartse beweging aan het opvangen met een van je voeten?

Het trad bij mij met name op na een enkelblessure. Mijn loopbeweging van 1 voet was toen kennelijk iets veranderd, waardoor dat op termijn bij enkele schoenen problemen opleverde.

Het wisselen van de binnenzool is een optie die kan helpen. Quick fix is aftapen van het probleemgebied met een beetje sporttape. Dat creëert een extra laagje, waardoor je huid minder te verduren krijgt. Zeker nu het een zwakkere plek is, treed het anders alleen maar sneller op.

Pagina: 1 ... 374 ... 407 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.