• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:02
karsb23 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:21:
Wat leuk dat er ook zoveel mensen trailrunnen. Ik heb tijdens onze vakantie in de dolomieten ook een aantal kleine trails gelopen en ik ben helemaal verkocht aan de uitdagende parcoursen. Het is een goeie afwisseling met de relatief saaie vlakke kilometers die ik afgelopen maanden heb gelopen in de Nederlandse polders ter voorbereiding op de marathon van Rotterdam. Nu heb ik me ingeschreven voor mijn eerste trailrunwedstrijd: de Chouffe Trail in de Ardennen. Ik ben voor de Challenge (short) gegaan waarbij je 3 wedstrijden (19K-9K-11K) loopt over 2 dagen waaronder dus een avondtrail van 9K. Dit leek me een uitgelezen wedstrijd om meer met trailrunning te gaan doen en leren hoe je ook in het donker loopt op de trails.

Maar hoe pakken jullie het trail-specifieke trainen aan? Ik ga wel eens naar het bos in Bergen op Zoom wat dichtbij is maar hier ontbreken echt de hoogtemeters en het klim-klauterwerk. Ik probeer nu af en toe maar de mountainbike paden mee te pakken maar dat wordt ook niet altijd in dank afgenomen.
Ik woon in de randstad en heb het geluk dat er op loopafstand een vuilnisbelt-park is, waar een aantal heuveltjes zitten. De heuvels zijn maar 15m hoog, maar voor Nederland niet slecht. Hier lopen ook een aantal single tracks (worden ook door mountainbikers gebruikt), waar ik dus veel te vinden ben. Ik kan net een rondje van 1.5-2km maken, dus veel rondjes :') Maar hill repeats lukt ook wel aardig, zitten paar 'steile' heuvels in en ook paar minder steile.

Maar goed, beter dan helemaal niks :D Iets verder hebben we Outdoor Valley (ski heuvel in Bergschenhoek), die heeft iets hogere heuvels maar wel op 30min rijden. Dus ik hou het meestal bij mijn eigen parkje ;)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

kepler schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Ik woon in de randstad en heb het geluk dat er op loopafstand een vuilnisbelt-park is, waar een aantal heuveltjes zitten. De heuvels zijn maar 15m hoog, maar voor Nederland niet slecht. Hier lopen ook een aantal single tracks (worden ook door mountainbikers gebruikt), waar ik dus veel te vinden ben. Ik kan net een rondje van 1.5-2km maken, dus veel rondjes :') Maar hill repeats lukt ook wel aardig, zitten paar 'steile' heuvels in en ook paar minder steile.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ben ik ook regelmatig te vinden :) Het is behelpen maar beter dan niets.

Vorig jaar in een week tijd dik 1000hm gemaakt in Zuid-Limburg. Echt ongekend voor een polderbewoner. Als ik dat het hele jaar rond zou kunnen doen zou ik twee minuten sneller zijn op de halve marathon :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:26
[...]

Maar goed, beter dan helemaal niks :D Iets verder hebben we Outdoor Valley (ski heuvel in Bergschenhoek), die heeft iets hogere heuvels maar wel op 30min rijden. Dus ik hou het meestal bij mijn eigen parkje ;)
Sinds het verhuizen van Friesland naar Groningen, mis ik ook een typische heuvel/berg. Ja er zijn wat viaducten in de buurt maar daar word je ook niet heel blij van.

In Groningen had ik nog de Kardingebult. Net even gegoogle'd hoe hoog die eigenlijk was en kom dit absurde verhaal tegen van iemand die hem 125x in 12 uur heeft beklommen. _/-\o_

• kepler
kenneth schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:57:
[...]

***members only***
Ben ik ook regelmatig te vinden :) Het is behelpen maar beter dan niets.

Vorig jaar in een week tijd dik 1000hm gemaakt in Zuid-Limburg. Echt ongekend voor een polderbewoner. Als ik dat het hele jaar rond zou kunnen doen zou ik twee minuten sneller zijn op de halve marathon :P
Nee, het
Members only:

Als ik daar 4km loop dan kan ik ongeveer 150 hoogte meters maken. Helemaal niks vergeleken met de echte heuvels/bergen, maar zoals gezegd veel beter dan alleen maar plat.

Daarnaast doe ik af en toe nog wat Wall-balls en wat kracht trainingen (maar veel te weinig eigenlijk...)

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

kepler schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Nee, het
***members only***

Als ik daar 4km loop dan kan ik ongeveer 150 hoogte meters maken. Helemaal niks vergeleken met de echte heuvels/bergen, maar zoals gezegd veel beter dan alleen maar plat.

Daarnaast doe ik af en toe nog wat Wall-balls en wat kracht trainingen (maar veel te weinig eigenlijk...)
Dat had ik eigenlijk niet verwacht dat je daar aan 150 zou komen :o

Ik zoek zelf ze puinduinen of de laan van poot (fuutlaan) op als ik de hoogte in wil.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• kepler
CaLeX schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Dat had ik eigenlijk niet verwacht dat je daar aan 150 zou komen :o

Ik zoek zelf ze puinduinen of de laan van poot (fuutlaan) op als ik de hoogte in wil.
Ja het is echt een heel leuk en mooi park, vooral door de hoogte verschillen. Er zijn dus ook echt trail paadjes te vinden (incl uitstekende boomwortels ;) ), gravel paadjes en normale wegen. Van alles wat, dus als ik voor een trail aan het trainen ben dan loop ik daar veel.

Grootste nadeel is dat het ook een losloop gebied is voor honden, dus bv de zondagochtend ga ik er niet heen :D

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:35
kepler schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Ja het is echt een heel leuk en mooi park, vooral door de hoogte verschillen. Er zijn dus ook echt trail paadjes te vinden (incl uitstekende boomwortels ;) ), gravel paadjes en normale wegen. Van alles wat, dus als ik voor een trail aan het trainen ben dan loop ik daar veel.

Grootste nadeel is dat het ook een losloop gebied is voor honden, dus bv de zondagochtend ga ik er niet heen :D
Herkenbaar, maar over het algemeen valt het gelukkig wel mee, waarschijnlijk omdat het zo groot is. Ik vind het zelf wel leuk om af en toe een 'echte' heuvelroute te doen over 10k. Dan begin ik in de Bosjes van Poot en pak ik daar alle heuvels en kronkels. Oversteken bij de Nieboerweg en stijl omhoog. Links af over de op-en-neer paden achter Haag langs. Dan via de Haagse Piek en Vulkaan weer rechtsom het Cort van der Lindenpad af. Met wind nog even aftoppen door het havenhoofd op en af te rennen, dan heb ik mijn leg day wel gedaan ;)

Jezus saves and takes half damage.

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:44
[...]

Dat vuilnisbelt-park idee is wel een hele goeie! Hier in de buurt zit inderdaad ook een oude vuilnisbelt waar nu een park van is gemaakt. Op komoot geven ze een rondje van 5K met 30 hoogtemeters. Daar valt nog wel meer uit te halen verwacht ik. Van de week maar eens een poging wagen.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:57
m0ridin schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:03:
@Koets89 Oef, 72km in de dolemieten? Ga zelf in september daar 1 van 45km doen en dat leek me al meer dan genoeg met de hoogtemeters, maar schijnt enorm mooi te zijn daar (zelf nog nooit geweest) dus succes en veel plezier!
Oh, dat ga je zeker heel mooi (en zwaar) vinden! Ik heb daar 2 jaar geleden behoorlijk wat bergpassen gereden met de motor dan wel, maar poeh poeh, wat een mooie bochten en uitzichten. Hoogtepunten waren de Stelvio en Gaviapas.
Dit jaar gaan we naar de Pyreneeën. Eens zien of dat in de buurt gaat komen :)

• kepler
karsb23 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:49:
[...]

Dat vuilnisbelt-park idee is wel een hele goeie! Hier in de buurt zit inderdaad ook een oude vuilnisbelt waar nu een park van is gemaakt. Op komoot geven ze een rondje van 5K met 30 hoogtemeters. Daar valt nog wel meer uit te halen verwacht ik. Van de week maar eens een poging wagen.
Ik loop gewoon willekeurig rondjes en pak zoveel mogelijk heuveltjes mee :D Ik heb dan ook mijn trail modus aanstaan op mn Garmin, en kan ik zien hoeveel hoogtemeters ik heb gehad
Maupertus schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Herkenbaar, maar over het algemeen valt het gelukkig wel mee, waarschijnlijk omdat het zo groot is. Ik vind het zelf wel leuk om af en toe een 'echte' heuvelroute te doen over 10k. Dan begin ik in de Bosjes van Poot en pak ik daar alle heuvels en kronkels. Oversteken bij de Nieboerweg en stijl omhoog. Links af over de op-en-neer paden achter Haag langs. Dan via de Haagse Piek en Vulkaan weer rechtsom het Cort van der Lindenpad af. Met wind nog even aftoppen door het havenhoofd op en af te rennen, dan heb ik mijn leg day wel gedaan ;)
Ik ken dat gebied nog wel een beetje uit mijn Haag periode (jaren geleden alweer), ook een leuk gebied idd.
Alleen voor mij te ver helaas.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-11 14:57
InZane schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:54:
[...]

Oh, dat ga je zeker heel mooi (en zwaar) vinden! Ik heb daar 2 jaar geleden behoorlijk wat bergpassen gereden met de motor dan wel, maar poeh poeh, wat een mooie bochten en uitzichten. Hoogtepunten waren de Stelvio en Gaviapas.
Dit jaar gaan we naar de Pyreneeën. Eens zien of dat in de buurt gaat komen :)
Haha... Ik denk beiden een waarheid als een koe, en dus extra reden om tijd te investeren in het trainen van de hoogtemeters ;) (En trail/afdaling-techniek)

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-11 22:02
Duclaasie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:03:
Zijn er ook mensen die maanden lang niet hebben mogen lopen en tips om de conditie op peil te houden? Ik heb een schouder operatie gehad en mag zoals het nu lijkt zeker een maand of 4 niet hardlopen. Fietsen mag als ik geluk heb na een maand of 2 wel weer en op de hometrainer mag ik nu ook al, hoewel ik het stuur dus niet kan vasthouden. Hoe houd je de conditie op peil en bouw je later weer verstandig op?
Inmiddels gaat het herstel tot nu toe hartstikke goed. Na nog geen 7 week heb ik mijn eerste rondje op de gewone fiets al weer gedaan en sinds 1,5 week gaat de fiets met krom stuur ook goed. Vanaf week 2 ben ik veel gaan wandelen , op de top 70 km per week, en ik wandel nog steeds veel. Tempo is daarbij tussen de 6-7 km/h, wat voor wandelen wel een behoorlijk tempo is.

Inmiddels zit ik in week 11 en wil ik het hardlopen weer gaan oppakken. Vermoedelijk is mijn schouder daarin de beperking, maar daar kom ik al lopende wel achter. Maar wat is wijsheid qua opbouw na 11 week niet hardlopen? Voor ik onder het mes ging kwam ik net terug van een Achilles blessure en zat ik weer aan rondjes van 8,5 km.

Mijn gevoel zegt dat ik misschien voorzichtig moet opbouwen met 1 minuut wandelen- 3 minuut hardlopen en dat per week met 1 minuut hardlopen extra moet uitbouwen. Wat zijn de gedachten van de experts hier? Is dit verstandig, of misschien wel erg behoudend?
Aan het uithoudingsvermogen zal het niet liggen, dat is nog vrij goed op peil lijkt het bij het fietsen.

[ Voor 0% gewijzigd door Duclaasie op 03-06-2025 22:42 . Reden: Typo ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-11 22:11
Duclaasie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:05:
[...]

Inmiddels gaat het herstel tot nu toe hartstikke goed. Na nog geen 7 week heb ik mijn eerste rondje op de gewone fiets al weer gedaan en sinds 1,5 week gaat de fiets met krom stuur ook goed. Vanaf week 2 ben ik veel gaan wandelen , op de top 70 km per week, en ik wandel nog steeds veel. Tempo is daarbij tussen de 6-7 km/h, wat voor wandelen wel een behoorlijk tempo is.

Inmiddels zit ik in week 11 en wil ik het hardlopen weer gaan oppakken. Vermoedelijk is mijn schouder daarin de beperking, maar daar kom ik al lopende wel achter. Maar wat is wijsheid qua opbouw na 11 week niet hardlopen? Voor ik onder het mes ging kwam ik net terug van een Achilles blessure en zat ik weer aan rondjes van 8,5 km.

Mijn gevoel zegt dat ik misschien voorzichtig moet opbouwen met 1 minuut wandelen- 3 minuut hardlopen en dat per week met 1 minuut hardlopen extra moet uitbouwen. Wat zijn de gedachten van de experts hier? Is dit verstandig, of misschien wel erg behoudend?
Aan het uithoudingsvermogen zal het niet liggen, dat is nog vrij goed op pijl lijkt het bij het fietsen.
Volg je gevoel zou ik zeggen. Gewoon even aankijken hoe het gaat. Spieren, peesjes (achilles bijv) en je schouder vinden vast iets van hardlopen na bijna 3 maanden niet gelopen te hebben. Liever iets te langzaam opgebouwd dan te snel en weer in de lappenmand eindigen. In het grote plaatje zijn een paar weken langer opbouwen amper relevant.

Het is me niet helemaal duidelijk hoe vaak je wil lopen per week. Één keer lijkt me erg voorzichtig, vijf keer vrij enthousiast :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-11 22:02
Roozzz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:01:
[...]

Volg je gevoel zou ik zeggen. Gewoon even aankijken hoe het gaat. Spieren, peesjes (achilles bijv) en je schouder vinden vast iets van hardlopen na bijna 3 maanden niet gelopen te hebben. Liever iets te langzaam opgebouwd dan te snel en weer in de lappenmand eindigen. In het grote plaatje zijn een paar weken langer opbouwen amper relevant.

Het is me niet helemaal duidelijk hoe vaak je wil lopen per week. Één keer lijkt me erg voorzichtig, vijf keer vrij enthousiast :+
Doel voor de korte termijn is weer naar 2 x week 10km+ rondjes of 1 keer duurloop en 1 keer interval of iets dergelijks. Op de lange termijn, maar dat is niet aan een periode gebonden, opbouwen naar een halve marathon. Het belangrijkste is het hardlopen op een duurzame manier blijven combineren met fietsen ( weg & gravel) en in beide plezier hebben.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10-11 20:43
@Duclaasie ik denk dat je idee van wandelen-hardlopen heel goed is.
Je conditie zal niet slecht zijn, stevig doorwandelen doet daar wonderen voor.

Even de taalnazi in mij loslaten omdat het pijn deed aan mijn ogen: zowel "op peil houden" als "steil omhoog" zijn met korte ei

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 03-06-2025 22:03 ]

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-11 22:23
Blik1984 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:51:
heb er zelf een aantal geprobeerd de laatste weken, mijn korte samenvatting en gerankschikt op ongeschikt/geschikt:

Etos/AH: enorm zoet, te geconcentreerd. Valt niet lekker op de maag, geen aanrader
Amacx: Prima qua smaak, prijs is wat hoger dan SIS en daarom op deze plek.
SIS: Prima qua smaak en goed betaalbaar, wel tikje vloeibaar dus daar wel bedacht op zijn.
Maurten: lekkere smaak en ideaal qua structuur. Wel heel prijzig

Als budget geen issue is zou ik voor Maurten kiezen, alleen op lange duurlopen wordt dat wel een duur geintje iedere keer. Ik kies daarom voor SIS op dit moment
In principe hoeft het natuurlijk geen kwestie van OF te zijn. Ik gebruik zowel Maurten als SiS en wissel het een beetje af ( ook binnen de loopjes ). Op dit moment ben ik SiS beta aan het uittesten. Ik vind de afwisseling in structuur en smaak erg prettig en het houdt de kosten van alleen Maurten gebruiken binnen de perken. (upfront wil ik ook nog aan mijn assortiment toe gaan voegen, ik vind hun eiwit repen echt lekker, dus heb goede verwachtingen mbt de gels).

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:47
Poeh vanochtend even wat sneller gelopen dan normaal om onder de 25 minuten uit te komen voor 5 kilometer... Wee eene wat anders dan interval
Maar nu voel ik kuitspier denk ik?

Is aan de achterkant van mijn onderbeen op ongeveer de helft. Weet niet zo goed hoe het te omschrijven, bij het doorstappen van die voet (dus naar voren stappen) lijkt het alsof die trekt of dat er in wordt geknepen.

Zal vast met een paar uur over zijn, wel eens grappig om zoiets te voelen. En ja, vrijdag ga ik weer in mijn gewone tempo want dan heb ik nergens last van

[ Voor 10% gewijzigd door President op 04-06-2025 07:56 ]

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:02
Wyke schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 00:03:
[...]

... (upfront wil ik ook nog aan mijn assortiment toe gaan voegen, ik vind hun eiwit repen echt lekker, dus heb goede verwachtingen mbt de gels).
Ik had hier hetzelfde - ook als fan van de repen - maar toch niet echt over te spreken. Meermaals op de fiets geprobeerd. Prima substantie, maar ook erg zoet en naar mijn mening geen fijne smaak (te artificieel). Daarnaast vind ik ze ook erg duur, zeker als je per gram carbs gaat kijken. Ze springen goed in op de hypetrain!

Voor mij is Upront daardoor nu meer een back-up (makkelijk bij de appie te krijgen), en koop ik liever afwisselend wat andere merken via het web. Maargoed, gelletjes zijn heel persoonlijk! Dus lekker paar bij de appie scoren!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:23
Docslik schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Ik had hier hetzelfde - ook als fan van de repen - maar toch niet echt over te spreken. Meermaals op de fiets geprobeerd. Prima substantie, maar ook erg zoet en naar mijn mening geen fijne smaak (te artificieel). Daarnaast vind ik ze ook erg duur, zeker als je per gram carbs gaat kijken. Ze springen goed in op de hypetrain!

Voor mij is Upront daardoor nu meer een back-up (makkelijk bij de appie te krijgen), en koop ik liever afwisselend wat andere merken via het web. Maargoed, gelletjes zijn heel persoonlijk! Dus lekker paar bij de appie scoren!
Die Maurten is ook prima sportdrank, ik ben nu wat meer aan het experimenteren met wat gels en wat sportdrank in de hoop wat meer energie binnen te krijgen tijdens het sporten. Dat is misschien beter dan dat er op magische wijze ineens een zak snoep verdwijnt na het sporten. Nu ben ik aan het kijken naar precision fuel en hydration. Kijken hoe dat smaakt en voelt tijdens en na de workouts.

Nickname KasPlantje.

• m0ridin
@Blik1984 Je kan ook eens high5 proberen, die gebruik ik zelf sinds een tijdje...Wat geconcentreerder, en daarmee compacter, dan sis wat daarvoor mijn favoriet was. En dat is vooral bij langere afstanden zoals marathon+ wel praktisch.

Verder niet TE sterk (heb ook decathlon geprobeerd, niet te doen) en qua structuur ook goed weg te krijgen... Qua prijs ook prima.

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:11
ik gebruik ook al jaren High5, zowel sportdrank als gels. Nu toevallig 5 weken geleden tijdens vogezen trail de sis gels gebruikt. En inderdaad, omwille van het volume meteen terug overgestapt naar deze van high5, oa voor een trail aan lac d'annecy afgelopen zondag. Ik kan dus volledig beamen wat @m0ridin schrijft. Ik verdraag ze alleszins zeer goed en ben er tevreden over.

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-11 20:47
Nu het zo over gelletjes gaat; heeft iemand wel eens een gel flask van Maurten gebruikt, of iets soortgelijks?

https://all4running.nl/ma...y8_Pwm2zqGQRoCXjcQAvD_BwE

• m0ridin
Jasperoo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:23:
Nu het zo over gelletjes gaat; heeft iemand wel eens een gel flask van Maurten gebruikt, of iets soortgelijks?

https://all4running.nl/ma...y8_Pwm2zqGQRoCXjcQAvD_BwE
Niet die, wel eens gels in volgens mij een decathlon softflask gedaan en dat was op zich prettig... Alleen doseren is lastig. Op goed geluk een 'slok' nemen, maar volume is moeilijk inschatten.

Wel veel prettiger dan allemaal gelletjes open moeten scheuren en leeg persen.

Weet niet wat er bijzonder is aan deze 'gel flask'... MIsschien grotere opening voor wat dikkere gels?

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-11 20:47
m0ridin schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Niet die, wel eens gels in volgens mij een decathlon softflask gedaan en dat was op zich prettig... Alleen doseren is lastig. Op goed geluk een 'slok' nemen, maar volume is moeilijk inschatten.

Weet niet wat er bijzonder is aan deze 'gel flask'... MIsschien grotere opening voor wat dikkere gels?
Opening lijkt inderdaad iets groter.

Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het doseren per 'slok' en dus het aantal koolhydraten wat je wilt binnen krijgen lastiger is.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-11 21:45
Ook wel eens naar gekeken. Maar bij zo'n gelflask vraag ik me dan af, krijg je die wel echt goed leeg? Of blijft er altijd een halve (ik chargeer) gel achter in zo'n ding?

• Roozzz
m0ridin schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Dit ja. Voor langere berggrappen gebruik ik ook regelmatig een softflask (250ml) vol met gel. Zolang die niet te dik is werkt dat prima. Zeker als je ergens een dropbag kwijt kan is het ook heel eenvoudig wisselen.

Doseren is inderdaad een beetje vaag. Typisch neem ik me voor dat ik iedere 20min een slok moet nemen en dat deze bij de post x (denk 2 uur verder) leeg moet zijn. Veel exacter vind ik niet nodig.

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-11 23:03
Slickk schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:00:
[...]

Sinds het verhuizen van Friesland naar Groningen, mis ik ook een typische heuvel/berg. Ja er zijn wat viaducten in de buurt maar daar word je ook niet heel blij van.

In Groningen had ik nog de Kardingebult. Net even gegoogle'd hoe hoog die eigenlijk was en kom dit absurde verhaal tegen van iemand die hem 125x in 12 uur heeft beklommen. _/-\o_
Als je dan eens een uitdaging zoekt kun je altijd nog meedoen met de ‘Kardingebultra’… 24 uur lang elk uur een ronde van 6,7km afleggen incl een beklimming. Bij uitlopen heb je 100mijl afgelegd!

*denkt na over goede signature*

• Roozzz
Gaargod schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:24:
Ook wel eens naar gekeken. Maar bij zo'n gelflask vraag ik me dan af, krijg je die wel echt goed leeg? Of blijft er altijd een halve (ik chargeer) gel achter in zo'n ding?
Nooit problemen mee gehad. Na gebruik goed spoelen en evt een borsteltje erdoorheen is wel aan te raden.

Het hangt allicht een beetje af van de exacte gel

• kepler
Ik gebruik Tailwind als sportdrank, en zit ook behoorlijk wat carbs in. In 500ml kan je prima 75g carbs kwijt, dus zeker in wat warmer weer krijg je zo ongemerkt (extra) energie binnen.

Daarnaast gebruik ik sis gelletjes, en sindskort de beta versie daarvan. Maar krentenbollen met stroop werkt ook goed, net als stroopwafels en winegums :D

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Cool, Garmin geeft je workout nu door aan Strava, voorheen was het gewoon morning, lunch, evening or night activity. In Garmin als ik de daily suggestion deed bijvoorbeeld een Tempo training zo noemt hij hem nu en in description zet die de intervallen ervan.

• InZane
Shinji schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:16:
Cool, Garmin geeft je workout nu door aan Strava, voorheen was het gewoon morning, lunch, evening or night activity. In Garmin als ik de daily suggestion deed bijvoorbeeld een Tempo training zo noemt hij hem nu en in description zet die de intervallen ervan.
Ja, ik zag gisteren ook ineens 'Basis' op Strava met in de omschrijving 5.45 min/km. Kon iedereen gelijk zien dat ik daar niet zo best in ben, aangezien het op 5.20 min/km ging :+

Ik moet werken aan dat 'langzame' lopen..

• m0ridin
Hier mensen toevallig tips voor leuke ultratrails met wat hoogtemeters maar niet te gek of te technisch?

Ook bij de Ohrid ultra kwam ik er weer achter dat de 'technischere' of steilere afdalingen voor mij echt niet aangenaam zijn, voel met niet zeker en kost dus veel energie en kracht doordat ik nogal lomp/stijf afdaal. Nu wil ik dat wel verbeteren door trainen en alles, maar vroeg me af of er aanraders zijn van mooie (ultra)trailruns waar dit iets minder een ding is.

Hoeft absoluut niet plat en ook zeker niet in Nederland (maar binnen europa is wel fijn ;) )...

Weet niet of er uberhaupt iets geschikts bestaat, want juist de uitzichten en al die dingen zijn ook een pluspunt en tja, veel is ook niet zo plat als Nederland.

Maar toch, dacht eens rondzoeken en kijken of er wellicht interessante opties zijn voor de toekomst.

Of tips voor handige sites om trailruns te zoeken, al dan niet met filters?

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
m0ridin schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:43:
Hier mensen toevallig tips voor leuke ultratrails met wat hoogtemeters maar niet te gek of te technisch?

Ook bij de Ohrid ultra kwam ik er weer achter dat de 'technischere' of steilere afdalingen voor mij echt niet aangenaam zijn, voel met niet zeker en kost dus veel energie en kracht doordat ik nogal lomp/stijf afdaal. Nu wil ik dat wel verbeteren door trainen en alles, maar vroeg me af of er aanraders zijn van mooie (ultra)trailruns waar dit iets minder een ding is.

Hoeft absoluut niet plat en ook zeker niet in Nederland (maar binnen europa is wel fijn ;) )...

Weet niet of er uberhaupt iets geschikts bestaat, want juist de uitzichten en al die dingen zijn ook een pluspunt en tja, veel is ook niet zo plat als Nederland.

Maar toch, dacht eens rondzoeken en kijken of er wellicht interessante opties zijn voor de toekomst.

Ik ga volgende week zaterdag mijn eerste trailrun van trail-running.eu doen. De halve marathon Hooge Vuursche trail. Van wat ik er van gelezen heb organiseren ze leuke trailruns, ik zal na afloop een verslagje posten. Ze organiseren regelmatig trailruns, van 7KM loopjes tot 100KM ultra's.

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 21:44

Met niet te technisch of steil vallen er al wel veel af. Ik denk dat je ze juist wel moet doen maar dan misschien niet te lang juist om dit te trainen. Ook in nl zijn er best wel opties om klimmen en dalen te trainen. Vorige week nog rondje veluwezoom gedaan met 28km/750hm en van het weekend staat Nijmegen n70 2x rondje op de planning. Uiteraard is Limburg ook erg mooi maar (voor mij) wel weer een stuk verder. Maar daar wel de koning van Spanje ultimate gelopen als training voor de ultra die ik in de Franse Ardennen ga lopen (85km/4000hm)

Op deze sites staan veel trails in België en frankrijk. Zitten ook best wat filter opties in.

https://www.trailrun.be/category/evenementen/
https://fr.milesrepublic.com/en/search

• m0ridin
Thanks @Thy... en @RobinE

Denk dat 'gewoon' af en toe de trein pakken richting het zuiden of oosten idd wel een goeie optie is... Bewust opzoeken en comfortabeler mee zien te worden.

• Roozzz
m0ridin schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:56:
Thanks @Thy... en @RobinE

Denk dat 'gewoon' af en toe de trein pakken richting het zuiden of oosten idd wel een goeie optie is... Bewust opzoeken en comfortabeler mee zien te worden.
Er zijn ook diverse clubjes die trainingsweekenden organiseren in de Ardennen of Duitsland. Een paar dagen achter elkaar hobbelen door het terrein is een aardige spoedcursus om snel stappen te zetten denk ik.

Vroeger deden "wij" nog wel eens trailtours naar het ahrtal ed. Een dagje lopen in een mooi gebied. Ik geloof niet dat dat nog bestaat. Maar was altijd leuk om te begeleiden. Je ziet mensen met sprongen vooruit gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 04-06-2025 18:04 ]

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:28

Een collega van mij liep een paar weken geleden de Vilnius Trail (https://www.vilniustrailrun.lt/), lijkt me redelijk te voldoen aan je omschrijving (hij deed de 70km, iets van 2000hm maar hoogte varieert tussen de 100 en de 300m als ik me niet vergis, dus nooit echt stevig klimmen of dalen).

Je zou wat kunnen zoeken op low-elevation ultra-trails (of beginner ultra-trails). Als ik me niet vergis zijn er wel een paar in Zweden (de Ultravasan is volgens mij vrij vlak) en ook in de UK (Bournemouth run to the sea bijvoorbeeld). Zullen er zeker nog veel meer zijn…

• MJVR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-11 20:11

MJVR

This rent is for space!

Voor degene die hopen op een nieuwe voorraad Asics Superblast 2 is er goed nieuws. In de ASICS webshop zijn alle maten verkrijgbaar voor de Black/White editie. Misschien niet de mooiste kleur combinatie maar ze zijn wel makkelijk schoon te houden.

Fijnste schoenen die ik ken. Ik heb vier paar. Sla je slag want normaal zijn de meest gangbare maten binnen een dag uitverkocht.

2 x de helft

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-11 22:23

op youtube kun je ook zoeken, bijvoorbeeld in de vogezen heb je veel trailruns en er zijn altijd wel youtubers die de trails dan vloggen. Kun je het parcours een beetje inschatten en daarna zoek je de editie op van 2025 of 2026.

• m0ridin
@Roozzz Ardennen en Duitsland zijn inderdaad ook niet zo ver weg, door alleenstaand icm hond is een weekend weg net altijd weer wat meer gedoe maar dat is uiteindelijk ook gewoon een kwestie van regelen (en echt niet zo moeilijk als ik het mezelf in mijn hoofd maak).

@nokie Thanks! Leuk om op deze manier ook wat meer opties te horen (en zoektermen waar ik niet specifiek aan had gedacht)

@Wyke Ook een goeie inderdaad, gaat wel tegen mijn voornemen in om minder tijd op youtube (en andere mindless consumptie) te verdoen, maar dit is natuurlijk wel weer met een doel ;)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
m0ridin schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:16:
@Roozzz Ardennen en Duitsland zijn inderdaad ook niet zo ver weg, door alleenstaand icm hond is een weekend weg net altijd weer wat meer gedoe maar dat is uiteindelijk ook gewoon een kwestie van regelen (en echt niet zo moeilijk als ik het mezelf in mijn hoofd maak).
Gewoon je hond leren hardlopen ;)

[removed]

• m0ridin
redwing schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:26:
[...]

Gewoon je hond leren hardlopen ;)
Haha, ik heb helaas de meest luie hond ooit... en met artrose, dus dat gaat m niet meer worden.

Hoewel, met het tempo van een beestje kan ik mijn ultras wel inkorten want over 5k zou ik dan al 3 uur doen :+

• redwing
  • Nu online
m0ridin schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:28:
[...]
Haha, ik heb helaas de meest luie hond ooit... en met artrose, dus dat gaat m niet meer worden.

Hoewel, met het tempo van een beestje kan ik mijn ultras wel inkorten want over 5k zou ik dan al 3 uur doen :+
Dan in de rugzak meenemen, dat heb ik met die van ons ook een tijdje gedaan. Mijn conditie was wat beter dan die van hem, dus ik heb een 5k beginnersrun gecombineerd met eigen trainingen. Voordeel is wel dat die van ons maar 7kg is, wat minder is dan dat ik in die tijd ben afgevallen :+

[removed]

• Roozzz
redwing schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Dan in de rugzak meenemen, dat heb ik met die van ons ook een tijdje gedaan. Mijn conditie was wat beter dan die van hem, dus ik heb een 5k beginnersrun gecombineerd met eigen trainingen. Voordeel is wel dat die van ons maar 7kg is, wat minder is dan dat ik in die tijd ben afgevallen :+
Oh boy, ik zie me al gaan met 26kg in mijn nek :D

• redwing
  • Nu online
Roozzz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Het is wel een goede training, maar ik zou toch rustig aan beginnen ;)

[removed]

• m0ridin
Roozzz schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:35:
[...]

redwing schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Het is wel een goede training, maar ik zou toch rustig aan beginnen ;)
25kg hier (maar moet afvallen, zal alleen niet minder dan een kg of 21 a 22 worden) :+

Misschien zo'n hardloop kinderwagen/buggy nemen, al is dat voor trails ook niet zo praktisch hehe.

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:19
Morgen 5km lopen tijdens de IJsselsteinloop. Heb het geluk dat iemand nog een nummer over had. Eens kijken of er nog wat snelheid in zit want na mijn mislukte 10km PR poging heb ik vooral heel erg rustig aan gedaan.

• Hartloper
Misschien wat nerdy maar ik vind het wel interessant.
Over waarom je weinig of zelfs geen VO2max training zou moeten doen:

https://pluttrell3.wixsit...too-much-vo2-max-training

• Roozzz
Hartloper schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:19:
Misschien wat nerdy maar ik vind het wel interessant.
Over waarom je weinig of zelfs geen VO2max training zou moeten doen:

https://pluttrell3.wixsit...too-much-vo2-max-training
Zoek vooral ook even op youtube naar Steve Magness, zijn kanaal is een briljante rabbit hole voor trainingsleer.

• Hartloper
Ik heb zijn website gelezen, en heb ook tijdelijk naar de podcast "Magness and Marcus" geluisterd.
Persoonlijk heb ik niet zo veel met Magness, al heb ik een boek van 'm in de kast staan.

ik ben momenteel echt in de rabbit hole van de Norwegian Singles Method gedoken (ook wel de Norwegian Hobby Jogger method genoemd).
Er is een LetsRun thread van bijna 300 pagina's, die ik op de voet volg.
Een Brit (Sirpoc) heeft zijn trainingsmethode van bij het tijdrijden (fietsen) overgezet op hardlopen. Hij liep rond de 18:50 met traditionele training (Jack Daniels) en stagneerde op dat niveau.
Met zijn eigen methode is hij naar 17:27 gegaan en 1 jaar later zelfs naar 15:01 op de 5km op 41-jarige leeftijd !
Het mooie is dat we zijn progressie live hebben kunnen volgen in de thread (en op zijn Strava) en hij blijft maar verbeteren. Anderen hebben zijn training gekopieerd met eveneens mooie resultaten. Fascinerend.

De training is op zich niks wereldschokkend.

7 dagen per week:
maandag uurtje heel rustig
dinsdag 10 keer 3 minuten aan 15km pace (of iets trager als het te zwaar voelt)
woensdag uurtje heel rustig
donderdag 6 keer 6 minuten aan HM pace (of iets trager als het te zwaar voelt)
vrijdag uurtje heel rustig
zaterdag 3 x 10 minuten aan 30km pace (of iets trager als het te zwaar voelt)
zondag heel rustig 1,5 uur

En dat eindeloos herhaald. Supersimpel. Geen snelheidswerk, geen VO2max, geen ononderbroken tempoblokken, geen strides, geen core training, geen periodisatie.
Het belangrijkste is de rustige stukken héél rustig te lopen, en de snellere tempo sub-threshold, liever iets trager dan iets sneller. Door nooit helemaal tot het gaatje te gaan ben je altijd weer klaar voor de volgende training, en na maanden begint de accumulatie van training vruchten af te werken. Strikt genomen is het geen drempeltraining (threshold); het is altijd onder de threshold blijven om geen vermoeidheid op te bouwen en de training consistent te kunnen blijven doen.

Hier een link naar een samenvatting:
https://sites.google.com/view/sub-threshold/home

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 06-06-2025 22:53 ]

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-11 20:39
https://run.hrpomrx.app/ hier kan je een gepersonaliseerd schema maken volgens bovenstaande methode

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:06
Hartloper schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:11:

Met zijn eigen methode is hij naar 17:27 gegaan en 1 jaar later zelfs naar 15:01 op de 5km op 41-jarige leeftijd !

7 dagen per week:

En dat eindeloos herhaald. Supersimpel. Geen snelheidswerk, geen VO2max, geen ononderbroken tempoblokken, geen strides, geen core training, geen periodisatie.
Héél interessant. Zeker als je de mogelijkheid, discipline en vooral zin hebt om elke dag te gaan lopen. Wat me wel opvalt is dat er toch elke week drie trainingen zijn waarin je sneller loopt dan je marathontempo. Dat is fors meer dan jij, @Hartloper, tot nu doet/deed toch? Is dit schema ook nuttig voor (halve)marathonlopers?

Daarnaast benoem je de voortgang op de 5km. Wordt er aangegeven hoe vaak je minimaal of maximaal een wedstrijd moet lopen om relevante progressie te boeken?

• Slickk
Worden voeten langer van hardlopen? In 2021 en de jaren daarna liep ik op Vaporfly 2 in maat 43. Paar marathons, prima, niks aan de hand.

Sinds een half jaar krijg ik last van m’n tenen en zijn die rood na afloop. Gelukkig niet blauw :)

Twee weken geleden de Vaporfly 4 besteld in maat 43. Na aantrekken meteen twijfel en voelde ik m’n tenen al… Blegh, moet ik ze nu echt terug sturen? Gelukkig makkelijk retour kunnen doen bij de Nike Store. Maat 44 direct besteld en heel blij dat ik de moeite daarvoor heb genomen. Toch blijf ik het bijzonder vinden.

En oja, schijnbaar is de Vaporfly niet zo geschikt meer voor de marathon? Is dat gewoon marketing zodat je ook de Alphafly gaat kopen? De tweede versie beviel mij top en zie niet zoveel verschillen met versie vier nu. Dus we gaan het zien over twee weken bij de marathon in Sneek. Zin in!

• Slickk
Hartloper schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:11:
Ik heb zijn website gelezen, en heb ook tijdelijk naar de podcast "Magness and Marcus" geluisterd.
Persoonlijk heb ik niet zo veel met Magness, al heb ik een boek van 'm in de kast staan.

ik ben momenteel echt in de rabbit hole van de Norwegian Singles Method gedoken (ook wel de Norwegian Hobby Jogger method genoemd).
Er is een LetsRun thread van bijna 300 pagina's, die ik op de voet volg.
Een Brit (Sirpoc) heeft zijn trainingsmethode van bij het tijdrijden (fietsen) overgezet op hardlopen. Hij liep rond de 18:50 met traditionele training (Jack Daniels) en stagneerde op dat niveau.
Het mooie is dat we zijn progressie live hebben kunnen volgen in de thread (en op zijn Strava) en hij blijft maar verbeteren. Anderen hebben zijn training gekopieerd met eveneens mooie resultaten. Fascinerend.

7 dagen per week:

Het belangrijkste is de rustige stukken héél rustig te lopen, en de snellere tempo sub-threshold, liever iets trager dan iets sneller. Door nooit helemaal tot het gaatje te gaan ben je altijd weer klaar voor de volgende training, en na maanden begint de accumulatie van training vruchten af te werken. Strikt genomen is het geen drempeltraining (threshold); het is altijd onder de threshold blijven om geen vermoeidheid op te bouwen en de training consistent te kunnen blijven doen.

Hier een link naar een samenvatting:
https://sites.google.com/view/sub-threshold/home
Je reactie valt wat weg zo als laatste comment op de vorige pagina; maar ik vind dit mega interessant! Zeker omdat het mij ook wel goed uit zou komen. De schema’s die ik heb gevolgd lijken hier wel wat op, dus dat komt me ook goed uit haha.

Vind vooral de zelfspot in de benaming van het schema wel leuk door het ‘Jogger’ te noemen terwijl die een 10km loopt in sub 31. :)

• Hartloper
@HenRun ik vind het een fascinerende trainingsmethode, maar ik doe ze zelf niet. Ik loop 4 keer per week, soms eens 5 keer.
7 keer vind ik teveel, ik denk niet dat mijn lichaam dat zou aankunnen en het is moeilijk om dat in mijn leven in te plannen.

Wat ik er van opgepikt heb is om de rustige duurlopen echt rustig te lopen. Zo liep ik gisteren 19km aan 5:18/ km met gemiddelde hartslag van 129/', en vanmorgen 6km met een gemiddelde pols van 124/'. Terwijl vroeger mijn rustige duurlopen eerder aan 140/' gingen. Ik zorg gewoon dat ik qua gevoel heel rustig hardloop.

1 x per week doe ik 2x 2 km aan marathontempo/30km tempo, dat komt overeen met 1 van de subthresholdtrainingen die dat schema voorschrijft. De snellere trainingen durf ik niet, zoals ik vroeger al schreef ben ik gevoelig voor blessures als ik snellere tempo's frequent doe.

Het schema is geschikt voor alles van 5km tot de halve marathon. Om de 6 weken een 5km is ideaal om je progressie te meten. Het is een relatief saaie methode omdat alle weken identiek zijn, en vaak duurt het 8 weken eer mensen echt progressie beginnen te merken.

• Hartloper
@Slickk hij heeft zijn schema aangepast voor marathontraining, en hij heeft in Londen 2:24 gelopen in zijn debuutmarathon op 41-jarige leeftijd !
Nu, dat het voor hemzelf werkt, tot daaraan toe, maar er zijn heel wat online getuigenissen van mensen die mooie progressie gemaakt hebben op de 5 en de 10 km door over te schakelen van klassieke trainingsschema's naar deze methode.
Opvallend genoeg is het schema minder succesvol bij mensen die er een eigen draai aan geven (bv strides toevoegen, of de intervallen toch sneller lopen).

Ik ben heel benieuwd naar je ervaring met de Vaporfly 4, ik ben een Vaporfly-loper en ik voel er niks voor om over te schakelen op die lompe Alphaflies.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-11 21:45
@Slickk bij mij lijkt dat er wel op ja. Waar ik voorheen jarenlang uit de voeten (;)) kon met Saucony's diverse modellen in maat 46,5 ben ik ze sinds vorig jaar allemaal aan het vervangen voor soms dezelfde, soms de opvolgende modellen, maar dan in maat 47.

Mijn voeten zijn me hier erg dankbaar voor.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:56
Zoek je nog iets om te lopen 1e Pinksterdag? Onze loopgroep support 1 van onze leden bij haar sponsor loopuitdaging. Zij gaat morgen op 8/6 om 08:06 uur beginnen aan 68km hardlopen/trailrunnen en probeert op deze manier geld op te halen voor onderzoek naar een zeldzame ziekte van haar zoontje. De getallen 6 en 8 hebben te maken met de chromosomen die met de stofwisselingsziekte te maken hebben

We lopen 10x ronde van 6,8km, er is een tent om te schuilen dus je spullen blijven droog, er zijn gesponsorde versnaperingen en je kunt zoveel meelopen als je wil. Laagdrempelig en gezellig. Over de dag heen zijn er in ieder geval al 30 lopers en nog meer toeschouwers. Naast de tent met versnaperingen en eigen gebrouwen biertje als je je laatste rondje gelopen hebt, is er de strandbar waar je kunt relaxen en andere versnaperingen kunt krijgen. Mocht je overwegen om aan te sluiten, laat dan even een DM achter, dan geef ik dat door. Quote van Maaike:
Ha loopmaatjes, hierbij wat laatste info voor komende zondag:
* De start/finish is nabij Strandbar Goeiedag bij de Kuilen. Start van de 1e ronde is om 8.06u exact.
* We hebben een grote tent en heel veel vrijwilligers die er de hele dag zijn, dus je kunt je spullen veilig en droog achterlaten.
* Het plan is om elke nieuwe hardloopronde (zo veel als mogelijk) gezamenlijk te starten. Na elke ronde hebben we een korte pauze om even wat te eten en drinken.
* Voor wie dat gemist heeft: we lopen 10 rondes van elk 6,8 kilometer. De route is onverhard, gemarkeerd met linten en uitgezet door Bas (zodat jullie een idee hebben van het type paadjes 😅)
* Er is een (gesponsorde) verzorgingspost, met essentials zoals water, sportdrank, cola, bananen, koeken, chips, snoepjes. Maar mocht je zelf iets specifieks willen, neem dat dan ook zeker zelf mee.
* Je kunt komen wanneer het schikt, en er komt vanzelf een moment dat je kunt aanhaken voor de nieuwe ronde. De vrijwilligers weten onze locatie en de verwachte starttijd van de nieuwe ronde.
* Wandelaars zijn ook welkom, die kunnen de route in tegengestelde richting lopen en starten wanneer ze willen.
* Voor elke mede-hardloper is er een speciaal finishers biertje gebrouwen (door de regerend Nederlands Kampioen Amateur Bierbrouwen!)
* Ik hoop tegen 17u met de laatste ronde te finishen.
* Voor wie het niet meer weet, dit is de link naar de actiepagina: www.donorbox.org/hope-for-oscar. Delen daarvan wordt zeer gewaardeerd!
Ik heb er heel veel zin in (maar ben ook heel zenuwachtig), en hoop jullie zondag te zien!
Zie dit krantenartikel in de Gelderlander als voorbeeld van hoe zij de media opgezocht heeft.

Route: https://afstandmeten.nl/index.php?id=3884537

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Shinji schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:16:
Lijkt inmiddels weer teruggezet te zijn naar het oude. Ik heb het in ieder geval niet meer op die manier.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
BigWillem89 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:58:
[...]

Lijkt inmiddels weer teruggezet te zijn naar het oude. Ik heb het in ieder geval niet meer op die manier.
Nee ik ook niet met mijn base activiteiten afgelopen week.

• nokie
Slickk schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:15:
Worden voeten langer van hardlopen? In 2021 en de jaren daarna liep ik op Vaporfly 2 in maat 43. Paar marathons, prima, niks aan de hand.

Sinds een half jaar krijg ik last van m’n tenen en zijn die rood na afloop. Gelukkig niet blauw :)

Twee weken geleden de Vaporfly 4 besteld in maat 43. Na aantrekken meteen twijfel en voelde ik m’n tenen al… Blegh, moet ik ze nu echt terug sturen? Gelukkig makkelijk retour kunnen doen bij de Nike Store. Maat 44 direct besteld en heel blij dat ik de moeite daarvoor heb genomen. Toch blijf ik het bijzonder vinden.
N=1 maar bij mij alleszins wel. Toen ik 2012 terug begon met hardlopen, zat ik op maat 42. Ik heb ondertussen maat 44 en ik denk dat ik misschien terug een half maatje omhoog moet, want de laatste tijd krijg ik het gevoel dat het weer krap begint te zitten. Of - want ik loop bijna exclusief op Nike - de maten worden steeds kleiner, dat kan ook.
En oja, schijnbaar is de Vaporfly niet zo geschikt meer voor de marathon? Is dat gewoon marketing zodat je ook de Alphafly gaat kopen? De tweede versie beviel mij top en zie niet zoveel verschillen met versie vier nu. Dus we gaan het zien over twee weken bij de marathon in Sneek. Zin in!
Als ik het goed begrijp (correct me if I’m wrong) hebben ze de zool van de Vaporfly 4 wat dunner gemaakt ten opzichte van de voorganger, waardoor hij lichter is maar ietsje minder geschikt voor de marathon dan de Alphafly om toch wat meer diversificatie te hebben. Ik heb geen 4 dus ik kan niet vergelijken, maar als je niet veel verschil ziet, zal het allemaal wel meevallen. Veel succes alleszins in Sneek!

Nog over het verhaal van @Hartloper: Sinds de vorige post over trager lopen, probeer ik er ook op te letten. Lukt niet altijd (en ik loop momenteel ook 4 keer + 1 keer losfietsen), maar misschien heeft dat ook geholpen met mijn min of meer onverwachte HM PR vorig weekend. Zeker iets wat ik verder wil blijven volgen.

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Halverwege deze week onverwacht nog een startbewijs kunnen bemachtigen voor de Halve Marathon van Zwolle 😄
Via via een ticket kunnen overnemen en dat gewoon voor de normale prijs, gelukkig geen woekerprijzen zoals op marktplaats. Echt ontzettend blij mee, want ik had de hoop eigenlijk al een beetje opgegeven. Volgende week is het zover; mijn allereerste halve marathon en dat gewoon in mijn eigen stadje! 😎

Net terug van twee weken vakantie in Zuid-Frankrijk, waar ik gelukkig lekker heb kunnen door trainen. En kan nu ook wel zeggen dat mijn blessure van een paar weken geleden over is.

Helaas ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik mijn verwachtingen iets moeten bijstellen.
Mijn doel was om onder de 1:45 te lopen, maar dat zit er nu niet in. Door de blessure bijna 2 weken niks kunnen doen en daarna door het rustig opbouwen te veel trainingskilometers gemist. Daarom zet ik nu in op een eindtijd van 1:55. Nog steeds een mooie uitdaging maar vooral: ik wil genieten van de ervaring vaak aan de kant staan kijken en dat was al genieten. Nu voor het eggie.

Aankomende zondag loop ik nog één keer 16 km als laatste langere duurloop. Daarna nog twee rustige, korte trainingen om de benen soepel te houden. En dan is het aftellen begonnen!

Ik heb er zin in op naar een mooie eerste halve marathon 🏃‍♂️🎉

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
master_JE schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:30:
Halverwege deze week onverwacht nog een startbewijs kunnen bemachtigen voor de Halve Marathon van Zwolle 😄
Via via een ticket kunnen overnemen en dat gewoon voor de normale prijs, gelukkig geen woekerprijzen zoals op marktplaats. Echt ontzettend blij mee, want ik had de hoop eigenlijk al een beetje opgegeven. Volgende week is het zover; mijn allereerste halve marathon en dat gewoon in mijn eigen stadje! 😎

Net terug van twee weken vakantie in Zuid-Frankrijk, waar ik gelukkig lekker heb kunnen door trainen. En kan nu ook wel zeggen dat mijn blessure van een paar weken geleden over is.

Helaas ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik mijn verwachtingen iets moeten bijstellen.
Mijn doel was om onder de 1:45 te lopen, maar dat zit er nu niet in. Door de blessure bijna 2 weken niks kunnen doen en daarna door het rustig opbouwen te veel trainingskilometers gemist. Daarom zet ik nu in op een eindtijd van 1:55. Nog steeds een mooie uitdaging maar vooral: ik wil genieten van de ervaring vaak aan de kant staan kijken en dat was al genieten. Nu voor het eggie.

Aankomende zondag loop ik nog één keer 16 km als laatste langere duurloop. Daarna nog twee rustige, korte trainingen om de benen soepel te houden. En dan is het aftellen begonnen!

Ik heb er zin in op naar een mooie eerste halve marathon 🏃‍♂️🎉
Gaaf dat het nog gelukt is! Ik kom ook uit Zwolle en heb vorig jaar mijn eerste halve marathon ooit ook daar gelopen. Niks mooiers dan in je eigen stad en wat je al zegt, wat een geweldig feest! Je wordt er echt in meegezogen, dat is zo vet! Het enige stuk waar ik het de laatste ronde op karakter moest doen was op moment dat je vanuit de Wipstrikkerallee via de Leo Majorlaan over de brug moet en weer richting het park en de binnenstad gaat. Hoewel op dat stuk zelfs ook nog best wat mensen staan had ik daar de meeste moeite. Eenmaal weer over het kerkbruggetje en je wordt meegezogen en krijgt daar zoveel energie van.

Ik had ook nog goede hoop op een startbewijs maar helaas 2 weken geleden een pittige liesblessure opgelopen met tennissen terwijl ik zo'n beetje richting einde van mijn halve marathon voorbereiding ging. Zo gruwelijk balen! Vorig jaar 2u3min en dit jaar had ik als doel 1u57min. Was op dat moment zeker haalbaar maar helaas.

Nu langs de kant met een biertje genieten van het feest erom heen. Het is niet anders. Volgend jaar nieuwe kans! Succes en pas goed op, schijnt best een warme dag te worden.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Slickk
@Hartloper Ja daar kom ik zeker op terug :)

@nokie Ik keek net even naar een review en de zool is idd dunner geworden. Ach, we gaan het zien.

Ik had niet verwacht dat er zoveel veranderd zou zijn en was wat trouw aan de Vaporfly denk ik. Ik had nog een royale cadeaubon van Nike liggen waardoor ik de helft nog maar hoefde te betalen, anders had ik ook echt geen €270 betaald voor een paar hardloopschoenen. ‘Gelukkig’ loop ik de marathon relatief snel waardoor demping voor langere tijd minder belangrijk is. Puur kijkend naar de verschillen was de Alphafly 3 geschikter geweest voor mij gezien ik meer HM en marathons loop dan 10km / 5km wedstrijden. In m’n verslag van de marathon over 2 weken laat ik het wel weten of ik spijt heb gekregen in die laatste 10km. :)

De meeste reviewers hebben de luxe om meerdere superschoenen te kopen of zelfs gratis bemachtigen. Dat geld heb ik er niet voor over, de hobby kost nu al genoeg geld. :)

• FuzzyLogic66
  • Laatst online: 05-10 00:15
Heeft iemand hier ervaring met de Hoka Ora Recovery 3 of de Nike ReactX Rejuven8? In hoeverre dragen deze slippers bij aan het herstel? Ik heb vaak vrij veel pijn aan mijn voeten na een intensieve training en een ultrazachte slipper lijkt me een mooie oplossing om deze pijn in ieder geval te verzachten.

• nokie
FuzzyLogic66 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:30:
Heeft iemand hier ervaring met de Hoka Ora Recovery 3 of de Nike ReactX Rejuven8? In hoeverre dragen deze slippers bij aan het herstel? Ik heb vaak vrij veel pijn aan mijn voeten na een intensieve training en een ultrazachte slipper lijkt me een mooie oplossing om deze pijn in ieder geval te verzachten.
Ik heb niet die twee, maar de Oofos Ooaah’s, die zijn hééél plushy maar ik vind dat ze wel fijn. Ik heb zelf geen last van mijn voeten, maar mijn kuiten ontlasten ze zeker (en ook mijn knieën heb ik geleerd na de operatie aan mijn gescheurde meniscus & kruisbanden). Ik weet dat ze ze bij hier RS lab ook aanraden voor mensen met hielspoor.

Van die twee zou ik waarschijnlijk de Hoka kiezen (al ben ik een Nike fan), omdat ze “open” slippers zijn. Kan onterecht zijn, maar ik loop ook veel blootsvoets, heb niet zo graag dat mijn voeten ingesloten zijn.

Edit: ik zie niet dat ik een ander model van Nike in mijn hoofd had, dan maakt het niet zoveel uit.

[ Voor 4% gewijzigd door nokie op 08-06-2025 14:32 ]

• FuzzyLogic66
  • Laatst online: 05-10 00:15
nokie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:31:
[...]

Ik heb niet die twee, maar de Oofos Ooaah’s, die zijn hééél plushy maar ik vind dat ze wel fijn. Ik heb zelf geen last van mijn voeten, maar mijn kuiten ontlasten ze zeker (en ook mijn knieën heb ik geleerd na de operatie aan mijn gescheurde meniscus & kruisbanden). Ik weet dat ze ze bij hier RS lab ook aanraden voor mensen met hielspoor.

Van die twee zou ik waarschijnlijk de Hoka kiezen (al ben ik een Nike fan), omdat ze “open” slippers zijn. Kan onterecht zijn, maar ik loop ook veel blootsvoets, heb niet zo graag dat mijn voeten ingesloten zijn.

Edit: ik zie niet dat ik een ander model van Nike in mijn hoofd had, dan maakt het niet zoveel uit.
Thanks! Ik denk dat je deze Nikes bedoelde.

De Oofos had ik inderdaad ook op mijn radar, alleen was ik wat skeptisch omdat ze er minder plushy uitzien en niet per se gericht zijn op sporters/hardlopers.

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-11 20:31

Sméagol

Master of Mayhem

Sméagol schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:19:
Succes aan alle lopers zondag!

[..]

Misschien toch maar 'ns hardlopen proberen..
En na dat event heb ik impulsief een paar hardloopschoenen gekocht. Niet lang daarna ook daadwerkelijk uitgeprobeerd.. Door naar het zwembad (proberen) hard te lopen. Ik dacht laat ik het combineren, dus heen lopen, zwemmen, en terug weer lopen. Ging op zich prima, afstand was maar grofweg 1,5 km, maar was natuurlijk zoekende naar de juiste snelheid, dus was de typische afwisseling van hardlopen / wandelen omdat ik meestal te snel ging. Tijdens het zwemmen en op de terugweg wel "last" van kramp in m'n kuiten, maar daar lig ik niet zo wakker van, kwestie van rustiger aandoen. Anyway, 't was bij elkaar een sportieve avond, maar qua hardlopen wilde ik 't toch wat gerichter aanpakken, en heb m'n hardloopschoenen niet meer aangeraakt. Tot vorige week.

Zoals in het sporthorloge topic te lezen, heb ik sinds maandag een Garmin Forerunner, en ik ben er blij mee. Direct die maandag uitgeprobeerd door m'n hardloopschoenen weer aan te trekken en voor poging 2 te gaan. Ik had iets over trainingszones gelezen (de hele reden waarom ik het gerichter wou aanpakken), en had als voornemen om binnen zone 2 te blijven, maar 't was duidelijk dat ik dat direct moest laten varen, aangezien ik zelfs met een langzaam tempo die ik wel kon volhouden een tijdje, al in zone 4 zit, en langzamer gaan we toch richting wandel tempo.. Maar goed, ik had een specifiek eindpunt ingedachte, en dat bleek nagenoeg 3 KM te zijn, en was tot m;n verbazing wel gelukt, dus dat waren m'n eerste echte kilometers.

Dinsdag was wereldfietsdag, dus heb met een omweg naar huis gefietst, 26KM, wel rustig aan, wel in zone 2. Toen schoof m'n horloge de volgende training op naar de dag er na..

Woensdag even een wandeling proberen, was maar 9KM, en hij schoof de volgende daily suggested training weer naar de dag er na.

Donderdag gewoon m'n woon werk fietsritten, min of meer.. Maar was op zoek naar een Switch 2, dus heb relatief wat lopen racen.. -> training naar dag er na.

Vrijdag eindelijk suggestie opgevolgd, dus een rustdag genomen, en de hele avond Mario Kart gespeeld (ja, Switch 2 gevonden dus.. Dit was een dure maand).

Long story short, daily suggested training voor zaterdag was een base training, min of meer wat ik de eerste keer deed toen ik de horloge net had, maar dan 45 minuten. Allemaal gelukt, en heb 6,5KM gelopen, wat ik nog nooit in m'n leven gedaan had. Ging helemaal prima, afgezien van een blaar op een rare plek. Nergens last van eigenlijk (vorige keer voelde ik het vooral.. in m'n armen).

Nou goed, ik heb m'n tempo gevonden dus.. Maar ben wat huiverig voor de threshold training die m'n horloge voorstelt voor morgen, haha. We gaan het zien.

Make lovecraft not warcraft.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:17
Hartloper schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:17:
@HenRun ik vind het een fascinerende trainingsmethode, maar ik doe ze zelf niet. Ik loop 4 keer per week, soms eens 5 keer.
7 keer vind ik teveel, ik denk niet dat mijn lichaam dat zou aankunnen en het is moeilijk om dat in mijn leven in te plannen.

Wat ik er van opgepikt heb is om de rustige duurlopen echt rustig te lopen. Zo liep ik gisteren 19km aan 5:18/ km met gemiddelde hartslag van 129/', en vanmorgen 6km met een gemiddelde pols van 124/'. Terwijl vroeger mijn rustige duurlopen eerder aan 140/' gingen. Ik zorg gewoon dat ik qua gevoel heel rustig hardloop.

1 x per week doe ik 2x 2 km aan marathontempo/30km tempo, dat komt overeen met 1 van de subthresholdtrainingen die dat schema voorschrijft. De snellere trainingen durf ik niet, zoals ik vroeger al schreef ben ik gevoelig voor blessures als ik snellere tempo's frequent doe.

Het schema is geschikt voor alles van 5km tot de halve marathon. Om de 6 weken een 5km is ideaal om je progressie te meten. Het is een relatief saaie methode omdat alle weken identiek zijn, en vaak duurt het 8 weken eer mensen echt progressie beginnen te merken.
Ik heb het artikel gelezen en door de site gescrolled. Wat me onduidelijk is en sowieso iets waarmee ik worstel, hoe bepaald je je wedstrijdtempo's? Want vooral 5k en 10k tempo loop je niet in je trainingen met deze methode.

• Hartloper
Maandag1987 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:48:
[...]
Ik heb het artikel gelezen en door de site gescrolled. Wat me onduidelijk is en sowieso iets waarmee ik worstel, hoe bepaald je je wedstrijdtempo's? Want vooral 5k en 10k tempo loop je niet in je trainingen met deze methode.
Supergoeie vraag !

Je start op een bepaald niveau, waar een bepaalde 5k tijd bijhoort.
As je dan na 2 maand merkt dat je je eays runs sneller loopt met dezelfde hartslag, of je merkt dat de sub-drempeltrainingen vlotter gaan dan eerst, dan kan je wellicht sneller lopen tijdens de wedstrijd.
Als je geregeld een 5km loopt dan voel je na 1km wel van mm, dit wordt moeilijk, of dit lukt waarschijnlijk wel, en dan pas je je snelheid aan of niet.
Maar inderdaad, het idee is net om wedstrijdintensiteit te vermijden in training, dus je tast iets meer in het duister over wat in een wedstrijd mogelijk is.

• Hartloper
Eén van de weinige voordelen van ouder dan 50 worden, is dat je in een nieuwe leeftijdscategorie kan hardlopen.
Morgen neem ik deel aan een 6km wedstrijd met een apart podium voor 40+ en 50+, en afgaande op de uitslagen van 2023 en 2024 zou het podium moeten lukken, tenzij er plots meer fitte 50-plussers zouden deelnemen.
Ik zou willen de 6km in 23 minuten lopen, en dan zien we wel hoe ver ik daarmee raak.
Zin in !

• kepler
We zijn vandaag op bezoek bij vrienden in Zeeland en ik werd gedropt (op eigen verzoek ;) ) bij Neeltje Jans om vanaf daar de laatste 15km te lopen. Super toffe route over de Oosterschelde kering, over het strand en tussendoor over boerenland (paar keer over schrikkeldraad moeten stappen).

Enige was dat ik een rustige duurloop had gepland, maar ik had de hele route volle wind tegen. Vooral die 3km over het strand was lekker bikkelen :') Het was qua tempo rustig, maar qua inspanning niet :D Maar altijd supertof om op onbekend terrein te lopen.

https://strava.app.link/upatKqyo2Tb

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:01
FuzzyLogic66 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:00:
[...]

Thanks! Ik denk dat je deze Nikes bedoelde.

De Oofos had ik inderdaad ook op mijn radar, alleen was ik wat skeptisch omdat ze er minder plushy uitzien en niet per se gericht zijn op sporters/hardlopers.
Ook hier +1 voor Oofos! Heb ook de hoka’s gehad, (wel een eerdere versie) maar die vond ik in het echt juist heel hard en niet lekker lopen. Ondertussen al aan mijn 3e paar Oofos :)

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-11 22:22
Hierbij mijn duit in het recovery slipper zakje. Vorig jaar, toen ik klachten had aan de tibialis posterior, heb ik de Hoka Ora 3 gehaald. Gekozen voor de Hoka's, omdat ze stabieler zijn dan de Oofo's.
Ik draag ze nog altijd met veel plezier. Ja, ze zijn niet marshmallow zacht, maar comfortabel genoeg en bieden de nodige stabiliteit. Door de opstaande rand blijft je voet ook goed op het platform staan.
Wat mij betreft dus een aanrader.

Strava

• President
Vandaag met een vriend wezen hardlopen. Vertrek vanuit leiden richting boulevard noordwijk en vervolgens door de platte duinen richting de Zilk. Daar werden we vervolgens opgehaald door mijn vrouw, want terug zou ik nooit gaan redden :-)

Wat een onwijs fijne omgeving! Wind viel gelukkig ook mee en door de duinen lopen is wel fijn zeg! Wel waren die laatste kilometers loodzwaar en was dat wel een kwestie van doorzetten om toch de geplande route van 22 kilometer af te maken. Net niet gered, want op 21km was ik er echt helemaal klaar mee en heb ik nog 200 meter gered om die halve marathon afstand te redden. Die vriend wist mij nog wel zo ver te krijgen, maar die loopt normaal verder en sneller. Wat voor mij een uitputtende loop was was voor hem gewoon een rustig loopje...
Uiteindelijk 2 uur, 13 minuten en 47 seconde over de afstand gedaan volgens Strava.

Volgens Strava prestatie voorstelling zou ik het in 2 uur rond moeten kunnen, geen idee waar die dat vandaan heeft maar misschien dat dat over een jaar haalbaar is. Daar ga ik ook niet op trainen, hoop dat deze afstand over een half jaar minder moeite kost dan het nu kostte!

Hartslag was gemiddeld 150, met een maximale van 161. Heb na de pijn in de kuit afgelopen woensdag niet meer hardgelopen, komende weken ga ik weer gewoon loopjes van rond de 10 doen om bij te komen.

Wel een vraagje hier. Garmin gaf een rusttijd van 71 uur aan. Toch zou ik graag woensdagochtend een stukje van een kilometer of 8-10 willen hardlopen, want ik ga elke zondag/woensdag/vrijdag lopen.. kan dat gewoon of is dat onverstandig? Zal dan vast nog wel wat spierpijn hebben (voel ik nu al), maar vorige keer verdween de spierpijn juist door weer te gaan hardlopen..

Edit: dag later. Kuit trekt bij strekken en spier bovenop de voet trekt. Na uurtje uit bed voel ik het nog wel maar wel minder. Ben benieuwd hoe het de rest van de dag gaat. Gisteravond nog wel stukje gewandeld en vanavond ook weer, want beweging maakt het toch wat soepeler :-)

[ Voor 7% gewijzigd door President op 10-06-2025 09:22 ]

• Hartloper
President schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:37:

Wel een vraagje hier. Garmin gaf een rusttijd van 71 uur aan. Toch zou ik graag woensdagochtend een stukje van een kilometer of 8-10 willen hardlopen, want ik ga elke zondag/woensdag/vrijdag lopen.. kan dat gewoon of is dat onverstandig? Zal dan vast nog wel wat spierpijn hebben (voel ik nu al), maar vorige keer verdween de spierpijn juist door weer te gaan hardlopen..
Dat kan Garmin niet voor jou beslissen, en wij ook niet. Als je heel rustig loopt is het wellicht OK.

• kepler
De kunst van het hardlopen is het aanpassen naar je lichaam ;)
Dus niet vooral woensdag 9km gaan lopen omdat je dat altijd doet. Voel in de ochtend aan hoe je je voelt, en pas daarop de duur en inspanning aan. Afgaande op je verhaal en inspanning vandaag zou ik gaan voor een heel rustig herstel rondje van 4-5km. Als alles normaal voelt, gewoon lekker gaan
Maar luister naar het fluisteren van je lichaam (zoals mijn oude trainer altijd zei)

[ Voor 5% gewijzigd door kepler op 09-06-2025 14:31 ]

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 20:39
President schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:37:

Lekker bezig geweest!

De rusttijd betekent niet dat je 71 uur geen activiteiten kan/mag doen. Het is de hersteltijd om weer een vergelijkbare workout te doen. Wat dus betekent dat Garmin denkt dat het niet heel verstandig is om woensdagochtend weer precies hetzelfde te doen qua intensiteit. Een stukje rustig rennen kan vaak wel. En denk eraan; het is ook geen harde wetenschap :) . Uiteindelijk ken je jezelf het beste. Meer info over de recovery tijd is op de garmin site te lezen: https://support.garmin.com/en-US/?faq=8ImmxVkZMh4EYYq5Zp2bR8

• President
kepler schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:27:
De kunst van het hardlopen is het aanpassen naar je lichaam ;)
Dus niet vooral woensdag 9km gaan lopen omdat je dat altijd doet. Voel in de ochtend aan hoe je je voelt, en pas daarop de duur en inspanning aan. Afgaande op je verhaal en inspanning vandaag zou ik gaan voor een heel rustig herstel rondje van 4-5km. Als alles normaal voelt, gewoon lekker gaan
Maar luister naar het fluisteren van je lichaam (zoals mijn oude trainer altijd zei)
Maarten2212 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Lekker bezig geweest!

De rusttijd betekent niet dat je 71 uur geen activiteiten kan/mag doen. Het is de hersteltijd om weer een vergelijkbare workout te doen. Wat dus betekent dat Garmin denkt dat het niet heel verstandig is om woensdagochtend weer precies hetzelfde te doen qua intensiteit. Een stukje rustig rennen kan vaak wel. En denk eraan; het is ook geen harde wetenschap :) . Uiteindelijk ken je jezelf het beste. Meer info over de recovery tijd is op de garmin site te lezen: https://support.garmin.com/en-US/?faq=8ImmxVkZMh4EYYq5Zp2bR8
Top, ga ik even doorlezen! Ik vond het stukje rusttijd ook lastig, want mijn werk morgen is niet zo inspannend als bijvoorbeeld een stratenmaker. Maar even kijken hoe het morgenavond en woensdagochtend aanvoelt. Op dit moment moet ik er niet aan denken om weer te gaan hardlopen, zelfs van de trap aflopen voel ik + een wandeling naar mijn schoonouders een paar honderd meter verderop voel ik al aardig :-)

• Hartloper
Vandaag was het Kortrijk Loopt, waar ik het podium wou staan van de 6km. In mijn categorie M50 welteverstaan.
Er was ook een 11km, maar ik hou wel van het echt snel proberen lopen op een kortere afstand als afwisseling met de marathontraining.
Podiumplaatsen werden verdeeld op basis van gun time dus het was zaak vooraan te starten. Uiteraard niet helemaal vooraan bij de jonge kanonnen, maar toch op pakweg de vierde rij.
Daar vonden we elkaar, 4 hardlopers met variërende gradaties van grijs haar, en 1 van hen wees op de 2 anderen, 1 met een rood T-shirt van een hardloopclub, en 1 met een wit shirt van een duatlonclub, en hij zei: die twee gaan 16km/uur lopen. Waarop ik : als ze dat doen, ga ik ze niet kunnen volgen.
Spoiler: uiteindelijk was mijn gemiddelde net 16km/uur.
Na de start ging rood T-shirt er snel vandoor, een tempo dat voor mij te snel was, en na 1km zat hij in een vrij grote groep 15 seconden voor mij. Ik concentreerde me op de loper in wit T-shirt, die liep een mooi tempo (eerste km in 3:39, de tweede in 3:41). Dat tempo was hard werken maar voelde doenbaar, en ik had het gevoel "als ik deze man kan volgen ga ik een mooie tijd lopen". Hij keek een paar keer achterom maar vertraagde niet. Op het einde van de derde km (3:47) was er een lange brug, en daar voelde ik dat hij iets meer vertraagde dan ik, en vanaf dan liep ik op kop. Ongeveer op dat punt begonnen we in te lopen op rood t-shirt en het was erop en erover. Km4 met mij op kop bleef 3:44. Ik hield het tempo strak gedurende km 5 (3:47) en ook de hardloper in het witte T-shirt moest eraf.
De 5km passeerden we in 18:40 - ja, ik weet het, Strava PR's tellen niet.
Begin van de 6de kilometer was weer een brug, waar ik iets op inhield om dan in de afdaling terug te versnellen. Ook op het vlakke begon ik te versnellen, het was niet ver meer. Ik haalde hardlopers in die iets te snel gestart waren. Eindelijk de 6km . Maar de finish was nog niet in zicht ! Bocht naar rechts, nog geen finish. Ik haalde nog 3 lopers in. Nog een bocht, naar rechts, eindelijk de aankomst. (later bleek de 6km eerder 6,3km te zijn, zag ik ook op de Strava van andere deelnemers).

Members only:

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:19
Zaterdag de IJsselsteinloop gedaan. Ik kon een nummer overnemen van iemand en liep daar de 5km. Eigenlijk nog nooit een 5 in georganiseerd verband gelopen trouwens. Superleuke loop trouwens en meer dan uitstekend georganiseerd. Kom er graag nog eens terug voor een andere afstand.

Maar de 5 dus. Ik wist niet zo heel goed waar ik zou staan omdat ik na mijn 10pr poging niet heel intensief meer had getraind. Voeg daaraan toe dat de avond 4-daagse hier was de week van tevoren en in die week ook niet echt hard gelopen. Het plan: er hard in gaan en na 3km uithollen. Maar het ging verrassend goed. Ik kon het goed door trekken en liep gewoon een tijd onder de 20 minuten! Wauw, nooit verwacht dat dit er in zou zitten. Met 19:48 en een grote glimlach naar huis.

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-11 22:22
Klasse prestatie @Hartloper ! Ik vind het altijd interessant om een gelopen tijd om te rekenen naar de haalbare tijd bij optimale leeftijd/omstandigheden. Als ik jouw 18:40 5km tijd invul, komt er een 16:23 uit als haalbare tijd voor een 28-jarige. Dit zal zelfs nog iets sneller zijn op een echte 5km.
Members only:
Dat is sneller dan de 16:45 die ik vandaag liep (als 38-jarige).

Vandaag dus de 5km Lelieloop gedaan. Ik wilde onder de 17 minuten lopen, wat ik nog nooit officieel had gedaan (wel 1x 16:57 op een iets te kort parcours). En ik wilde kijken of ik op het podium kon komen, iets wat met een sub 17 normaal gesproken zou moeten lukken, kijkend naar de uitslagen van voorgaande edities.
Ik startte voortvarend met een 3:16 eerste kilometer, mijn snelste opening voor een 5km ooit. Ik lag toen derde, maar werd op een gegeven moment door 1 iemand ingehaald. De volgende kilometers gingen tussen de 3:21-3:25, waarmee ik mooi op schema lag voor m'n doeltijd. De meneer die me inhaalde stond rond km 4 opeens langs de kant met kramp, dus ik lag weer op positie 3. In de laatste km moest ik nog wat slalommen en deels door het gras om jeugdlopers van de 2,5km in te halen, waarna ik de finish passeerde in 16:45. Ik zag 4,95km staan op m'n horloge, dus ik ben na de finish nog 50 meter doorgelopen en klokte de 5km af in 16:55. Na afstandscorrectie op Strava geeft hij me een 16:48 voor de 5km, wat niet veel scheelt met de 16:45 officieel.
Waarom lukt het die lokale loopjes zo vaak niet om gewoon een correcte afstand uit te meten? Het parcours is zo vaak te kort of juist (ruim) te lang. Op een 5km verwacht ik 5,02-5,03 km te lopen, omdat een parcours normaal gesproken iets te lang moet zijn. De 10km lijkt zelfs rond de 150 meter te kort te zijn geweest.
Maar erg blij met de derde plek overall en m'n sub 17 PR, na de 10km en de marathon mijn derde PR van dit jaar. *O* .

Strava or it didn't happen

Strava

• Hartloper
16:xx is super ! Wat die omrekening betreft, ik ben 51 jaar (maar voel me 45).
Ik zou mezelf rijk kunnen rekenen met de omrekening naar 28 jaar, maar misschien ben ik iemand die relatief minder verslecht met verouderen - wat zou betekenen dat de omrekening naar 28 jaar te optimistisch is.

Om op mijn leeftijd nog PR's te zetten is fantastisch, ik doe er wel meer en meer voor. Op een bepaald moment gaat het gedaan zijn en ga ik beginnen achteruitgaan, daarom is er wel een beetje een "sense of urgency" waardoor ik zoveel mogelijk wil meepakken. Vandaar wat wedstrijden uitzoeken waar ik een 50+ podium kan scoren en zo.
20 juni ga ik op een gecertificeerd parcours proberen mijn 10km tijd te verbeteren, nu 39:08. Om ooit eens een tijd in de 38 minuten te lopen, dat is het doel/de droom.
En dan een weekend later een podiumplaats M50 proberen te halen op een andere 10km. Jammer genoeg is er daar geen 5km, ik begin echt plezier te krijgen in de kortere afstanden.
Nadien wat herstellen van al die wedstrijden en stilaan beginnen opbouwen naar een najaarsmarathon.

Er zijn belangrijker dingen dan hardlopen (gezin, werk), maar hardlopen staat wel onbedreigd op drie.

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 09-06-2025 22:57 ]

• Juancho
  • Nu online
Voor de mensen die zaterdag mee doen aan de halve marathon in Zwolle (ik helaas niet vanwege ene liesblessure...). Het wordt zoals het er nu uit ziet 30+ graden en de organisatie heeft al laten weten niet bang te zijn om het af te lasten als het te gevaarlijk wordt. Terecht natuurlijk maar anderzijds ook enorm jammer want wat is het altijd een feest in de stad! Voor zowel renners als publiek.

Maar houd het even goed in de gaten!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Ik heb/had vrijdag een 5km wedstrijd gepland te lopen, maar dat gaan we maar gewoon een rustig tempo doen of gewoon niet :)

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:22
ed14n schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:06:
Ik (34 jaar) ben ook gestart met rennen! Altijd al een keer de halve marathon van Eindhoven willen doen en besloten dat het er dit jaar toch van moet komen. Een week of 6 geleden begonnen met het "schema" van run2day voor beginners. Ben bij week 3 begonnen omdat ik toch wel wat aan sport doe (padel) en in het verleden ook veel duursport heb gedaan (amateur wielrennen). Ik moet zeggen dat het nog best wel tegenviel. Conditioneel wel oké, maar toch iedere keer wel wat spierpijn in de eerste twee weken.

Nu gaat het al een stuk beter. Het einde van dit eerste schema is voor mij over 2,5 week en ik ga dan proberen een zo snel mogelijke tijd neer te zetten op de 5km. Vandaag alvast een proefje gedaan met 10min aan het eind van de training en loop dan net boven de 4:00/km. Stiekem hoop ik over 2,5 week bij mijn eerste poging gelijk onder de 20min te raken. Maar dat zal nog wel een flinke kluif worden.

Ik probeer al mijn loopjes nu voornamelijk op lage intensiteit te lopen, waarbij mijn hartslag laag blijft en ademhalen comfortabel aanvoelt. Ik heb vanuit het wielrennen natuurlijk al wel wat ervaring met zones en de verschillende inspanningsniveau's, dus die kan ik mooi meenemen om ervoor te zorgen dat ik niet te hard loop ;). Ik vind het tot nu toe hartstikke leuk om te doen en heb er iedere keer hartstikke veel zin in. Het heerlijke weer speelt hierbij natuurlijk ook een grote rol, het is gewoon fijn om buiten te zijn. Mijn loopje van twee dagen geleden was overigens wel een stuk zwaarder met het warmere weer. Merk dat je daar, in tegenstelling tot bij wielrennen, toch wel echt je snelheid/afstand aan moet aanpassen.

Hebben jullie nog tips en tricks voor mij?
Ik zal in ieder geval eens in de zoveel tijd eens posten om de progressie te delen.
Even een update op deze. Inmiddels ben ik nu in de 12de week van consistent hardlopen en wandelen (3x per week). Langzaam maar zeker gaat het volume omhoog en ook de snelheid. Het is qua progressie nog niet helemaal wat ik ervan had verwacht, ik dacht dat het een stukje sneller zou gaan. Maar dat geeft niet, want ik vind het nog steeds hartstikke leuk om te doen en naast wat kleine fysieke ongemakken lijkt het qua belasting ook allemaal goed te gaan. Inmiddels 170km hardlopen en wandelen op de klok, waarbij het volume inmiddels op +/-20km per week zit. Deze week iets minder i.v.m. een relatieve rustweek.

Wel heb ik vandaag (foeifoei want relatieve rustweek) wel een 5k all-out gedaan. Het was er eerder nog niet van gekomen. Bovenstaand kun je lezen dat ik had gehoopt gelijk onder de 20min te duiken, maar ik wist inmiddels al vanuit wat interval training dat dit te ambitieus was. Doel bijgesteld naar 22min30 en uiteindelijk 30sec sneller kunnen lopen met een tijd van 21min53. Daar moet ik voor nu tevreden mee zijn want er zat niet meer in. Ik merkte voornamelijk in de laatste 1,5km dat de longen vol begonnen te lopen met slijm waardoor ik de ademhaling niet meer goed onder controle had. Anders zou een 21min30 er misschien nog wel ingezeten hebben.

We blijven lekker doortrainen en op naar de halve marathon in Eindhoven. Tot zover!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:29
ed14n schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Even een update op deze. Inmiddels ben ik nu in de 12de week van consistent hardlopen en wandelen (3x per week). Langzaam maar zeker gaat het volume omhoog en ook de snelheid. Het is qua progressie nog niet helemaal wat ik ervan had verwacht, ik dacht dat het een stukje sneller zou gaan. Maar dat geeft niet, want ik vind het nog steeds hartstikke leuk om te doen en naast wat kleine fysieke ongemakken lijkt het qua belasting ook allemaal goed te gaan. Inmiddels 170km hardlopen en wandelen op de klok, waarbij het volume inmiddels op +/-20km per week zit. Deze week iets minder i.v.m. een relatieve rustweek.

Wel heb ik vandaag (foeifoei want relatieve rustweek) wel een 5k all-out gedaan. Het was er eerder nog niet van gekomen. Bovenstaand kun je lezen dat ik had gehoopt gelijk onder de 20min te duiken, maar ik wist inmiddels al vanuit wat interval training dat dit te ambitieus was. Doel bijgesteld naar 22min30 en uiteindelijk 30sec sneller kunnen lopen met een tijd van 21min53. Daar moet ik voor nu tevreden mee zijn want er zat niet meer in. Ik merkte voornamelijk in de laatste 1,5km dat de longen vol begonnen te lopen met slijm waardoor ik de ademhaling niet meer goed onder controle had. Anders zou een 21min30 er misschien nog wel ingezeten hebben.

We blijven lekker doortrainen en op naar de halve marathon in Eindhoven. Tot zover!
Even in perspectief plaatsen; ik loop al 5 jaar wat meer hard (daarvoor zo af en toe lopen en ook voetbal e.d.) en heb de halve in Eindhoven 2 jaar terug al gelopen. Een 5k in 21:53 is voor mij echter absoluut onhaalbaar.... Totaal onhaalbaar. Recent moest ik een ALL-OUT run van 15 minuten doen van mijn Stryd. Daar liep ik 4:46 per km. Dus als ik dat langer had volgehouden (wat gezien ALL-OUT echt geen optie was) kwam ik op 24 minuten uit... Zegt vermoedelijk ook alles over mijn talent voor hardlopen, maar wilde het even meegeven...

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
MiKeZZa schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Even in perspectief plaatsen; ik loop al 5 jaar wat meer hard (daarvoor zo af en toe lopen en ook voetbal e.d.) en heb de halve in Eindhoven 2 jaar terug al gelopen. Een 5k in 21:53 is voor mij echter absoluut onhaalbaar.... Totaal onhaalbaar. Recent moest ik een ALL-OUT run van 15 minuten doen van mijn Stryd. Daar liep ik 4:46 per km. Dus als ik dat langer had volgehouden (wat gezien ALL-OUT echt geen optie was) kwam ik op 24 minuten uit... Zegt vermoedelijk ook alles over mijn talent voor hardlopen, maar wilde het even meegeven...
Ik loop net iets harder maar een 5km onder de 22:00 minuten zal vermoedelijk ook bij mij bij dromen blijven.

Zo zie je maar: ieder loopt zijn eigen tempo. Vergelijken heeft dan ook weinig nut, het mooiste is om in elk geval de vooruitgang bij jezelf te zien (en te behouden als je een jaartje ouder wordt).

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:20
Vanuit mij ook weer eens een verhaaltje. Afgelopen weekend in Duitsland een Mitternachtslauf gedaan, oftewel, een middernachtsloop, om 22:00 :P

Was een 9 KM met ongeveer 80 hoogtemeters die ik rustig wilde uitlopen. Ging vooral om de sfeer proeven wat prima lukte. Hele dorp was uitgelopen en stond aan te moedigen, echt super tof!

Super leuk om te zien hoe heel het dorp ook mee hielp door de route te verlichten met kaarsjes en zelf ingerichte drankposten onderweg.

Loopje zelf viel niks tegen met de hoogtemeters. Ben nu aan het trainen voor de marathon van Eindhoven, dus kwa afstand prima tussendoortje. Dag erna nog een 17KM gelopen met 130 hoogtemeters, gewoon omdat het in die regio allemaal net wat makkelijker is.

Tof om te merken hoe mijn training zijn vruchten afwerpt. Waar ik voorheen echt op kon zien tegen een 15+KM, geniet ik er nu van om rond de 20KM te lopen. De komende weken zullen de runs nog wel wat langer worden, dus ik ben benieuwd.

Strava or it didn't happen
Members only:

WoT stats

• Juancho
  • Nu online
Goed nieuws! Een maand geleden alweer heb ik bij tennis een liesblessure opgelopen (kneuzing/irritatie aanhechting). Hierdoor dus de halve marathon van Zwolle van zaterdag moeten skippen (terwijl ik op het einde van mijn maanden van voorbereiding zat, zo balen!). Maar vandaag bij de sportfysio geweest om de voortgang te bekijken en ik kan gelukkig al een stuk meer. Vorige week mocht ik voorzichtig weer tennissen (alleen uit stilstand nog met alleen korte draai beweingen) en nu mag ik ook weer heel rustig gaan proberen te hardlopen. Laag tempo, beetje rond mijn hersteltempo a 6"50-7"00, en dan natuurlijk niet gelijk vele kilometers. Eerst rustig beginnen met 1/2/3, kijken hoe het voelt, of ik na reactie krijg etc. En vanuit daar weer verder.

Zo fijn om iig weer voorzichtig wat te mogen en zo verder te werken aan het herstel! Dat niet mogen sporten is echt niks voor mij, vreselijk irritant!

• President
Nou, ik denk niet dat ik morgenochtend kan hardlopen... Zelfs nu nog als ik op sta voel ik direct mijn kuiten trekken en pijn doen, die loop gisterochtend was echt wel teveel voor mijn spieren :-P.

Verder nergens last van, dus ik ga wel op zoek naar oefeningen om mijn kuitspieren te verbeteren naast de 3 hardloop sessies per week :-)

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:23
Juancho schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:45:
Voor de mensen die zaterdag mee doen aan de halve marathon in Zwolle (ik helaas niet vanwege ene liesblessure...). Het wordt zoals het er nu uit ziet 30+ graden en de organisatie heeft al laten weten niet bang te zijn om het af te lasten als het te gevaarlijk wordt. Terecht natuurlijk maar anderzijds ook enorm jammer want wat is het altijd een feest in de stad! Voor zowel renners als publiek.

Maar houd het even goed in de gaten!
Man, ik heb dit weekend een OD triathlon. Ik hoop dat alles gewoon doorgaat en dat organisaties zich goed aanpassen aan het weer. Ik ben gelukkig behoorlijk hittebestendig. Want ik werk in een kas waar het 27 graden plus is. Deze dagen halen we de 30 graden makkelijk. Daarnaast nooit enige moeite met de hitte. Zolang ik genoeg blijf drinken komt het wel goed. Mezelf goed insmeren om niet te verbranden zal de grootste uitdaging wel zijn.

Nickname KasPlantje.

• Juancho
  • Nu online
GerGio schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:15:
[...]

Man, ik heb dit weekend een OD triathlon. Ik hoop dat alles gewoon doorgaat en dat organisaties zich goed aanpassen aan het weer. Ik ben gelukkig behoorlijk hittebestendig. Want ik werk in een kas waar het 27 graden plus is. Deze dagen halen we de 30 graden makkelijk. Daarnaast nooit enige moeite met de hitte. Zolang ik genoeg blijf drinken komt het wel goed. Mezelf goed insmeren om niet te verbranden zal de grootste uitdaging wel zijn.
Het lijkt me dat de organisatie niet naar een individu kijkt natuurlijk maar puur of het voor iedereen veilig genoeg is ;) . Ik hoop voor alle lopers, de organisatie, bezoekers en de stad zelf dat het door kan gaan. Wat een feest altijd! Het weer lijkt nu wel beter te worden, minder warm door ook een verkoelende bui. Lijkt me stug dat het nu niet door gaat. Paar jaar terug was het ook iets van 30 graden en toen waren er op de totale som lopers best veel uitvallers, medisch personeel dat het erg druk had. Dus dat zullen ze dit jaar perse willen voorkomen lijkt me.

• Juancho
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:10:
Goed nieuws! Een maand geleden alweer heb ik bij tennis een liesblessure opgelopen (kneuzing/irritatie aanhechting). Hierdoor dus de halve marathon van Zwolle van zaterdag moeten skippen (terwijl ik op het einde van mijn maanden van voorbereiding zat, zo balen!). Maar vandaag bij de sportfysio geweest om de voortgang te bekijken en ik kan gelukkig al een stuk meer. Vorige week mocht ik voorzichtig weer tennissen (alleen uit stilstand nog met alleen korte draai beweingen) en nu mag ik ook weer heel rustig gaan proberen te hardlopen. Laag tempo, beetje rond mijn hersteltempo a 6"50-7"00, en dan natuurlijk niet gelijk vele kilometers. Eerst rustig beginnen met 1/2/3, kijken hoe het voelt, of ik na reactie krijg etc. En vanuit daar weer verder.

Zo fijn om iig weer voorzichtig wat te mogen en zo verder te werken aan het herstel! Dat niet mogen sporten is echt niks voor mij, vreselijk irritant!
Zo dan! Na een maand weer heel rustig een stukje kunnen hardlopen vandaag na groenlicht van de fysio. Bijna 5km (iets meer dan ik had gedacht/gehoopt), wel met korte pasjes en erg langzaam tempo (hoog in de 7"00). Nog wel erg gevoelig en het voelt allemaal wat instabiel maar overal niet pijnlijk en geen napijn wat vooral het belangrijkste was voro de sportfysio. Neemt niet weg dat ik het heerlijk vond! Zo fijn om na een lange drukke kantoordag even je koppie te legen met een run, wat heb ik dat gemist!

Nu weer lekker heel rustig opbouwen komende periode en als de blessure echt over is focussen op 1 wedstrijden (10km en 10EM) in oktober en december. Kan ik mooi weer Trenara voor gebruiken want ik was erg te spreken over die app.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 11-06-2025 22:55 ]

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:26
Na wat mindere prestaties in de winter door veel ziek zijn en toestanden, nu toch alweer 3 maanden elke maand boven de 100 km in totaal. Doet me goed.

De laatste weken ook eens 12, 15 km aan het lopen.

Wel krijg ik in de loop van de dag na het lopen dan wat hoofdpijn. Ik dacht eerst te weinig vocht, maar daar let ik nu bijkomend op en toch. Nu twijfel ik of het ook met schokken of koude wind te maken kan hebben gezien het vanuit m'n nek lijkt op te komen. Weer iets om te analyseren.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• InZane
Darks schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:57:
Na wat mindere prestaties in de winter door veel ziek zijn en toestanden, nu toch alweer 3 maanden elke maand boven de 100 km in totaal. Doet me goed.

De laatste weken ook eens 12, 15 km aan het lopen.

Wel krijg ik in de loop van de dag na het lopen dan wat hoofdpijn. Ik dacht eerst te weinig vocht, maar daar let ik nu bijkomend op en toch. Nu twijfel ik of het ook met schokken of koude wind te maken kan hebben gezien het vanuit m'n nek lijkt op te komen. Weer iets om te analyseren.
Koude wind kan ik me bijna niet voorstellen met het huidige weer. Loop je misschien met gespannen schouders? Sommige lopers hebben moeite om met ontspannen schouders te lopen. Dat kan doortrekken naar je hoofd.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:38

Jorissie87

No diggity

Ik ben de laatste tijd weer wat fanatieker aan het lopen en maak daardoor ook wat grotere afstanden (15+ km). Ik loop vaak in de avonden langs de polders (middle of nowhere) omdat ik dat de fijnste manier vind om mijn hoofd leeg te maken. Nu heb ik in het verleden wel eens last gehad van blessures tijdens het lopen waardoor ik halverwege terug moest wandelen. Als je net 10km van huis bent dan is dat soms 2+ uur terugwandelen eer je thuis bent. Ik heb ook geen telefoon bij me tijdens mijn runs omdat ik die gewoon te log en onhandig vind. Mijn vraag nu, hoe gaan jullie hiermee om? Bestaan er producten (liefst van Garmin indien mogelijk) waarbij mijn vriendin (ook Garmin gebruiker) mij op afstand kan tracken en waarbij ik eventueel een distress signaal kan sturen (hoeft geen custom bericht te zijn) waardoor mijn vriendin weet dat ze mij ff met de auto moet oppikken ergens. Met een airtag kan ik wel gevolgd worden maar niet een bericht versturen volgens mij. Ik heb zelf trouwens de Forerunner 955 Solar

[ Voor 6% gewijzigd door Jorissie87 op 12-06-2025 10:56 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Roozzz
Hoe vaak heb je een acute blessure terwijl je onderweg bent? Ik kan me van de afgelopen 15 jaar zo'n 2 verzwikkingen van mijn enkel herinneren waarbij ik terug gewandeld ben. Is dit echt een probleem?

Garmin heeft ooit één horloge met LTE gehad (945LTE); daarmee heb je een mobiele verbinding zonder telefoon in de buurt. Bij de 955 (en dus vrijwel alle garmins) is voor tracking en communicatie een telefoon benodigd. Binnen garmin is een inreach een optie voor noodcommunicatie via een satelliet. Maar dat is wat mij betreft nogal overkill voor je looprondje in de polder :+

Apple kan volgens mij wel al probleemloos communiceren via je horloge zonder telefoon. En er gaan geruchten dat de volgende generatie Fenixen ook LTE krijgen.

Meest eenvoudige en goedkope oplossing is toch een telefoon meenemen.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jorissie87 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:54:
Bestaan er producten (liefst van Garmin indien mogelijk) waarbij mijn vriendin (ook Garmin gebruiker) mij op afstand kan tracken en waarbij ik eventueel een distress signaal kan sturen (hoeft geen custom bericht te zijn) waardoor mijn vriendin weet dat ze mij ff met de auto moet oppikken ergens.
Je moet een FR 945 kopen en een abonnement afsluiten.

Een nieuw broekje waar je smartphone in past (of zelfs een nieuwe dumbphone plus een duo SIM) is waarschijnlijk ietsje goedkoper :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:20
Wat @Roozzz zegt, en anders wandelen naar de dichtstbijzijnde bebouwing en aanbellen of je even gebruik mag maken van een telefoon.

WoT stats

Pagina: 1 ... 373 ... 407 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.