• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:16

L23

Jer0en schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:52:
Yep erg jammer, nu zit Veldhoven en Eindhoven wel erg kort op elkaar. En allemaal ook vrij lastminute, of is dit gebruikelijk bij hardloopevenementen?
"De ASML Halve marathon van Veldhoven wordt verplaatst naar 7 september. De eerste editie van dit evenement zou op 15 juni plaatsvinden, maar die dag is er beperkte beschikbaarheid van hulpdiensten en onvoldoende capaciteit in het ziekenhuis."

Nee, is niet gebruikelijk.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:45
Jer0en schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:52:
Yep erg jammer, nu zit Veldhoven en Eindhoven wel erg kort op elkaar. En allemaal ook vrij lastminute, of is dit gebruikelijk bij hardloopevenementen?
Nee, dit is niet gebruikelijk.
Het is het voor de organisatie blijkbaar ook.. de countdown staat nog steeds op 19 dagen op de website, terwijl de datum inmiddels wel aangepast is naar 7 september :P

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
DeCo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:00:
[...]
Nee, dit is niet gebruikelijk.
Het is het voor de organisatie blijkbaar ook.. de countdown staat nog steeds op 19 dagen op de website, terwijl de datum inmiddels wel aangepast is naar 7 september :P
Ik krijg het idee dat het ook voor hunzelf een verrassing is, en omdat het last minute ze het juist daarom ook snel naar buiten hebben gebracht. Want inderdaad is de boodschap wel al naar buiten, maar is nog niet alles netjes aangepast.

Ik verwacht trouwens dat dit te maken heeft met het beach-event, dus op zich hadden ze dat ook vantevoren al kunnen bedenken. Of de inzichten van dat event zijn verandert waardoor ze nu meer hulpdiensten verwachten nodig te hebben.

edit : Hier hebben ze een uitleg met wat er tegelijkertijd speelt op die dag.

[ Voor 27% gewijzigd door redwing op 26-05-2025 17:00 ]

[removed]

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:45
redwing schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:56:
[...]

Ik krijg het idee dat het ook voor hunzelf een verrassing is, en omdat het last minute ze het juist daarom ook snel naar buiten hebben gebracht. Want inderdaad is de boodschap wel al naar buiten, maar is nog niet alles netjes aangepast.

Ik verwacht trouwens dat dit te maken heeft met het beach-event, dus op zich hadden ze dat ook vantevoren al kunnen bedenken. Of de inzichten van dat event zijn verandert waardoor ze nu meer hulpdiensten verwachten nodig te hebben.

edit : Hier hebben ze een uitleg met wat er tegelijkertijd speelt op die dag.
Beach Event is inderdaad één van de redenen
https://www.ed.nl/veldhov...teld-tot-najaar~a801431e/

edit: je hebt je post al aangepast, zie ik nu :)

• redwing
DeCo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:04:
[...]

Beach Event is inderdaad één van de redenen
https://www.ed.nl/veldhov...teld-tot-najaar~a801431e/

edit: je hebt je post al aangepast, zie ik nu :)
Nadat ik het getypt had kon ik me niet echt voorstellen dat ze dat event over het hoofd hadden gezien dus ik was nog even verder gaan zoeken :+ En hiermee kan ik me wat beter voorstellen dat ze dit inderdaad niet zo heel makkelijk vooraf al hadden kunnen bedenken/checken.

Blijft dat het jammer is, het was juist zo handig om 2 van dit soort evenementen te hebben die goed uit elkaar lagen. En nu liggen ze eigenlijk toch net te dicht bij elkaar.

[removed]

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-11 00:47
Hi all,

Zijn er hier mensen die hardlopen met platvoeten? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Ik heb zelf flink brede platvoeten wegens een accessoire os naviculare (extra bot binnenkant voet die niet is samengegroeid tijdens kindertijd). Dit zorgt er voor dat ik last heb van (over) supinatie, wat het tegenovergestelde is van pronatie. Grappig genoeg lijkt door het hardlopen (tot mijn blessure) dat de supinatie minder werd.

Zelf draag ik geen steunzolen oid, zowel tijdens dagelijkse activiteiten als runs. Ik heb jaren geleden in mijn dagelijkse schoenen orthopedische steunzolen gehad, maar ik merkte niet echt verschil. Echter kan ik me wel voorstellen dat mijn natuurlijke stand en loop niet bevorderlijk is voor bepaalde pezen/spieren. Wellicht dat het zelfs voor overbelasting zorgt. Ik heb altijd al (zeurende) vermoeidheid gehad bij langdurig staan, maar dit gevoel vermindert/verdwijnt juist als ik in beweging blijf (of niets doe).

Ik heb tot nu toe mijn runs gedaan op mijn (inmiddels tweede paar) Air Max 2017’s. Ik draag ze ook als sneakers maar ze zijn nu toch echt wel afgetrapt. Ik moet wel zeggen dat dit de meest comfortabele paar schoenen zijn die ik tot nu toe heb gehad. Het feit dat ze al uit zichzelf breed zijn en de bovenkant uit een zachte stof (zachte flymesh?) bestaat maakt dat ze zich perfect naar mijn voet kunnen vormen.
Desondanks denk ik dat juist deze zachte stof niet bijdraagt aan het corrigeren van de stand van mijn voeten.

Nu lees ik ook online dat mensen tijdens het hardlopen geen steunzolen dragen en nergens last van hebben. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen hier. Ik heb tot nu toe geen last gehad van blessures door mijn platvoeten, maar het kan wellicht wel een versterkend effect hebben mocht er een blessure zijn.

Edit: Foutje, ik heb (over) probatie.

[ Voor 5% gewijzigd door RazorMaron op 26-05-2025 21:07 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• redwing
RazorMaron schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:26:
Hi all,

Zijn er hier mensen die hardlopen met platvoeten? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Ik heb zelf flink brede platvoeten wegens een accessoire os naviculare (extra bot binnenkant voet die niet is samengegroeid tijdens kindertijd). Dit zorgt er voor dat ik last heb van (over) supinatie, wat het tegenovergestelde is van pronatie. Grappig genoeg lijkt door het hardlopen (tot mijn blessure) dat de supinatie minder werd.

Zelf draag ik geen steunzolen oid, zowel tijdens dagelijkse activiteiten als runs. Ik heb jaren geleden in mijn dagelijkse schoenen orthopedische steunzolen gehad, maar ik merkte niet echt verschil. Echter kan ik me wel voorstellen dat mijn natuurlijke stand en loop niet bevorderlijk is voor bepaalde pezen/spieren. Wellicht dat het zelfs voor overbelasting zorgt. Ik heb altijd al (zeurende) vermoeidheid gehad bij langdurig staan, maar dit gevoel vermindert/verdwijnt juist als ik in beweging blijf (of niets doe).

Ik heb tot nu toe mijn runs gedaan op mijn (inmiddels tweede paar) Air Max 2017’s. Ik draag ze ook als sneakers maar ze zijn nu toch echt wel afgetrapt. Ik moet wel zeggen dat dit de meest comfortabele paar schoenen zijn die ik tot nu toe heb gehad. Het feit dat ze al uit zichzelf breed zijn en de bovenkant uit een zachte stof (zachte flymesh?) bestaat maakt dat ze zich perfect naar mijn voet kunnen vormen.
Desondanks denk ik dat juist deze zachte stof niet bijdraagt aan het corrigeren van de stand van mijn voeten.

Nu lees ik ook online dat mensen tijdens het hardlopen geen steunzolen dragen en nergens last van hebben. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen hier. Ik heb tot nu toe geen last gehad van blessures door mijn platvoeten, maar het kan wellicht wel een versterkend effect hebben mocht er een blessure zijn.
Heel simpel, beginnen zonder steunzolen en als je geen problemen krijgt ze er lekker uit houden. Pas als je met lopen problemen krijgt moet je langs de podotherapeut/fysio gaan en kijken of steunzolen kunnen helpen.

Oftewel in jouw geval lekker zo door blijven lopen en zorgen dat je schoenen hebt die fijn zitten.

Ik heb zelf trouwens wel steunzolen, maar dan ivm teveel pronatie, maar dat is dus omdat ik op normale schoenen last van pezen en mijn heup kreeg. Zowel de fysio als de podo gaven daarbij aan dat steunzolen slim waren om de loophouding te corrigeren. In de tussentijd heb ik die zolen alleen op de weg er nog in zitten, maar tijdens trailruns niet meer (ook weer in overleg met de fysio).

[removed]

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Meg schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:20:
[...]

En eventuele kleding oid?
Gezien je profiel denk ik dat je een vrouw bent, een goede sportbh is echt echt echt de moeite waard.
Ik (70H) zweer zelf bij Anita - de extreme control is exact wat de naam zegt, en de deltapad is wat luchtiger, maar geeft bijna evenveel ondersteuning.
Alleen de prijs is een beetje :'(

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

@RazorMaron Via Solereview heb ik even gekeken naar de specs van je Nikes, maar ik zie daar niks in wat je zoektocht naar een nieuw paar hardloopschoenen erg lastig gaat maken. Ze hebben wel relatief veel drop met 13mm, dus geef dat aan in de winkel. En neem je Nikes ook mee, mocht je dat niet van plan zijn. Maar ga naar een hardloopwinkel en ga schoenen passen! Ze moeten meteen lekker zitten als je op en neer dribbelt door de winkel, anders is het geen goede schoen voor je.

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:26
In ben eind vorig jaar begonnen met hardlopen en heb het sportschema gevolgd van sportzorg voor beginnende hardlopers. Nu ik dit bijna heb afgerond, nog 2 trainingen te gaan.
Wat is het advies om vanaf hier verder op te bouwen?

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:23
@Rick13 heeft jouw schema toegewerkt naar 5km kunnen hardlopen zonder stoppen? Dan zou ik een schema oppakken om voor de 10km te gaan of uur hardlopen zonder stoppen

• Rick13
Ik heb naar het schema toegewerkt, 30 minuten achter elkaar hardlopen (ik verwacht hiermee wel van de week 5 km aan te tikken.)

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:06

Dazzler2120

FP ProMod
@Rick13 het ligt er een beetje aan wat je zelf wil, wil je qua volume uitbreiden? Of vind je 5km voor nu wel even prima. Je kan of doorgaan met opbouwen (bv richting de 10km), maar je kan ook gewoon op je huidige afstand blijven en wat meer op snelheid focussen voor een aantal maanden o.i.d.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Rick13 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:26:
In ben eind vorig jaar begonnen met hardlopen en heb het sportschema gevolgd van sportzorg voor beginnende hardlopers. Nu ik dit bijna heb afgerond, nog 2 trainingen te gaan.
Wat is het advies om vanaf hier verder op te bouwen?
Hardlopen met Evy heeft een stroomschema waar je naar zou kunnen kijken om te bepalen hoe je verder wilt, maar ligt ook zeker aan je eigen ambities.

Zie onderaan de pagina: https://www.hardlopenmete...iningsschema-past-bij-mij

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Definitief mijn ambitie om de halve van Zwolle alsnog wonderbaarlijk te halen los gelaten. Ik kan pas vrijdag naar het ziekenhuis voor een echo van mijn lies en ondertussen kan ik nog steeds veel (strek) oefeningen niet. Laat staan dynamische bewegingen en langdurige runs. Ik gleed laatsDe halve marathon is al over 3 weken dus dat wordt kansloos.

Knop om en werken aan herstel. Misschien dat ik nog een andere halve marathon ga zoeken komende maanden, of een 10km of 10 mijl. Ik heb toch maanden voorbereiding gehad op de halve dus wel leuk om dat soort van te verzilveren als ik weer kan/mag hardlopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 27-05-2025 11:43 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Roozzz
  • Laatst online: 15:19
Mijn vrouw had haar zinnen gezet op een nieuw pr op de 5km, dus ik besloot ook maar mee te doen. Ik ben al geruime tijd niet in vorm en loop eerlijk gezegd ook veel te weinig, maar goed geen verwachtingen en dan kan het alleen maar meevallen toch?

De eerste 3 kilometer gingen verrassend goed. Niet te gek hard weg en gewoon steady aangesloten bij een klein groepje. Dat ging prima, totdat ik net niet kon volgen de dijk op en vervolgens windkracht 4 vol op mijn snufferd kreeg op de dijk. De inspanning liep toen snel op en het beste was er allang af. Uiteindelijk besloot mijn diafragma krampen te gaan geven. Dus tempo noodgedwongen eraf en naar de finish joggen. Het verval in de laatste 1,5km was aanzienlijk zullen we maar zeggen...

Al met al toch wel wat confronterend om nu behoorlijk hard gewerkt te hebben in een 5k en dan te kijken naar het gemiddelde tempo. Ik liep gemiddeld mijn mararthontempo van een jaar terug. Steady trainen is toch wel een ding :+

Mijn betere wederhelft was bijna 3 minuten sneller dan ik, liep naar de winst en dook daarbij net niet onder de 19. Ruim onder het doel van sub 20 _/-\o_

If you can see, look. If you can look, observe

• Rick13
Ik wil mogelijk in september de dam tot damloop rennen (16 kilometer)
Dan ga ik eerst een paar weken richten op de 5 km en daarna het volume uit breiden.

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Roozzz schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:59:
Mijn vrouw had haar zinnen gezet op een nieuw pr op de 5km, dus ik besloot ook maar mee te doen. Ik ben al geruime tijd niet in vorm en loop eerlijk gezegd ook veel te weinig, maar goed geen verwachtingen en dan kan het alleen maar meevallen toch?

De eerste 3 kilometer gingen verrassend goed. Niet te gek hard weg en gewoon steady aangesloten bij een klein groepje. Dat ging prima, totdat ik net niet kon volgen de dijk op en vervolgens windkracht 4 vol op mijn snufferd kreeg op de dijk. De inspanning liep toen snel op en het beste was er allang af. Uiteindelijk besloot mijn diafragma krampen te gaan geven. Dus tempo noodgedwongen eraf en naar de finish joggen. Het verval in de laatste 1,5km was aanzienlijk zullen we maar zeggen...

Al met al toch wel wat confronterend om nu behoorlijk hard gewerkt te hebben in een 5k en dan te kijken naar het gemiddelde tempo. Ik liep gemiddeld mijn mararthontempo van een jaar terug. Steady trainen is toch wel een ding :+

Mijn betere wederhelft was bijna 3 minuten sneller dan ik, liep naar de winst en dook daarbij net niet onder de 19. Ruim onder het doel van sub 20 _/-\o_
Poeh, je wederhelft is dan ook wel snel te noemen. Een 5k in 19 min heb ik nog nooit kunnen lopen. Ook niet toen ik 16 was en relatief goed getraind haha.

Ga je ook iets doen met deze openbaring of vind je het wel prima zo?

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Poekie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:10:
[...]

Gezien je profiel denk ik dat je een vrouw bent, een goede sportbh is echt echt echt de moeite waard.
Ik (70H) zweer zelf bij Anita - de extreme control is exact wat de naam zegt, en de deltapad is wat luchtiger, maar geeft bijna evenveel ondersteuning.
Alleen de prijs is een beetje :'(
Ja,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik zou gaan sporten, zou ik sowieso wel een sportBH dragen.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• Roozzz
ArjenIsM3 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:41:
[...]

Poeh, je wederhelft is dan ook wel snel te noemen. Een 5k in 19 min heb ik nog nooit kunnen lopen. Ook niet toen ik 16 was en relatief goed getraind haha.

Ga je ook iets doen met deze openbaring of vind je het wel prima zo?
Haha, het was niet helemaal bij choice dat ik fors minder ben gaan sporten (een tritsje van lange tijd te druk, blessure, burnout...). Maar ik merk dat ik nu wat moeite heb om weer de regelmaat erin te krijgen en te houden. Consistent 3-4x in de week lopen valt nog niet mee.

Het is wel de bedoeling om weer gewoon het merendeel van de dagen te lopen. Ik haal er nog altijd veel lol uit. Ik moet ook wel: op de fiets rijdt ze me er al jaren af, maar nu kan ze ook veel harder lopen :+

Vanochtend maar meteen de inschrijving voor de halve marathon in Amsterdam rond gemaakt. Mooie stok achter de deur :)

• verdwaald
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-11 21:10
@kenneth en @Hartloper
Dank voor jullie tips, heel waardevol.

Zodra ik met mijn 10km schema voor beginners klaar ben, ga ik straks verder met de versie voor gevorderden, deze:

Wat ik mij bij deze schemas wel afvraag: zouden jullie de 3e optionele training wel of niet meenemen? Ik heb jaren geleden ook een tijd veel gelopen dus weet niet of ik er baat bij heb om aan mijn techniek te werken. Tot nu toe heb ik deze optionele de training wel steeds braaf gedaan maar ik vraag me of ik niet beter gewoon direct door kan gaan met de 'gewone' training, hij is niet voor niets optioneel.

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:19
Hier worden nog weleens hardloop-trainingapps besproken zoals Runna, Kiprun Pacer en Trenara. Nu is er een nieuwe: Ren. Ontwikkeld in samenwerking met Michel Butter en Guido Hartsenveld. We moeten zien hoe die zich ontwikkeld binnen het grote aanbod.

https://www.runwithren.co...em_P6Q-6rRSvCKGJFrImbrJWA

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Meg schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Als ik zou gaan sporten, zou ik sowieso wel een sportBH dragen.
Bij het passen ook echt wel even goed springen en hupsen! Daar moet ie tegen kunnen. En mijn ervaring is dat die meuk van de Hunkemöller wellicht leuk is voor een potje yoga maar verder weinig doet.
Members only:

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Poekie schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:18:
[...]

Bij het passen ook echt wel even goed springen en hupsen! Daar moet ie tegen kunnen. En mijn ervaring is dat die meuk van de Hunkemöller wellicht leuk is voor een potje yoga maar verder weinig doet.
Vorige week had Frau B. nieuwe sportbh's nodig, voor klimmen/survival en hardlopen. Dus t mag goed verpakt allemaal.. Wij naar de winkel. En voor het eerst keek ik mee. Alle mogelijke modellen, maten, bandjes strakker en losser, kruislings over de schouders of rechts. Springen, hupsen en wiebelen in dat hokje..

Ik was KAPOT na 3 kwartier meedenken, vasthouden, en andere maten (en kleuren..) zoeken.
De conclusie was... nee, die zijn ze allemaal nét niet..

Dus ik heb ineens een heel ander beeld bij hoe nauw dit luistert..

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:25
Blomminator schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:48:
[...]

Vorige week had Frau B. nieuwe sportbh's nodig, voor klimmen/survival en hardlopen. Dus t mag goed verpakt allemaal.. Wij naar de winkel. En voor het eerst keek ik mee. Alle mogelijke modellen, maten, bandjes strakker en losser, kruislings over de schouders of rechts. Springen, hupsen en wiebelen in dat hokje..

Ik was KAPOT na 3 kwartier meedenken, vasthouden, en andere maten (en kleuren..) zoeken.

Als zelfs zelf vasthouden al nét niet is dan weet ik het ook niet meer hoor :*)

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Blomminator schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:48:
[...]

Ik heb vroeger een keer naar mijn moeder geluisterd toen ze zei dat een gewone katoenen bh zonder beugels echt wel genoeg zou zijn. Auw. Maar ja, hardlopen is pijnlijden toch? Tot ik één keer een echte sportbh kocht in de dikke uitverkoop (laatste maatje, kleur van vorig jaar idee). Wow. Shockabsorber. Ook heel goed, maar voor mij uiteindelijk niet perfect want de schouderbandjes kunnen niet klein genoeg. Als ie net nieuw is, is dat geen probleem, maar na een tijdje begint daar toch wat speling te komen en dan is t klaar. Anita, Shockabsorber en Freya heb ik allemaal gehad, alle drie prima, maar voor mij is Anita de beste, inderdaad omdat het gewoon heel persoonlijk is.
En ik heb een jaar of acht geleden nog een keer in m'n lingeriebh gelopen omdat ik van werk naar huis zou lopen en ik de sportbh vergeten was, ach, het is maar 5 km, kan wel ff. Ik heb de hele tijd ze vastgehouden want wederom, auw. Leuk gezicht waarschijnlijk _O-

Twee over elkaar is het ook niet - dan heb je gewoon nog steeds geen goede. Dat zou niet nodig hoeven zijn.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:45

ThunderNet

Flits!

Gisteren weer wat langer gelopen als training voor de halve marathon over 2,5wk. In totaal 14km gedaan (en 113 hoogtemeters), flink stuk tegenwind en flink stuk up-hill.. Ging verrassend goed, had het gevoel dat ik nog wel wat langer kon doorgaan, en de laatste kilometer was de snelste kilometer.

Vandaag wel moe in de benen/lijf, maar nergens pijn. Zelfs m'n liesbreuk had ik nauwelijks last van gisteren.

Gemiddelde pace van 7:37/km, als ik de 21 kilometer kan doen op die pace hou ik een buffer over van 20 minuten tot de maximale tijd. (En de laatste 1 kilometer is vlak, de 5 kilometers daarvoor downhill).

[ Voor 4% gewijzigd door ThunderNet op 28-05-2025 10:21 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:08

polthemol

Moderator General Chat
ThunderNet schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:19:
Gisteren weer wat langer gelopen als training voor de halve marathon over 2,5wk. In totaal 14km gedaan (en 113 hoogtemeters), flink stuk tegenwind en flink stuk up-hill.. Ging verrassend goed, had het gevoel dat ik nog wel wat langer kon doorgaan, en de laatste kilometer was de snelste kilometer.

Vandaag wel moe in de benen/lijf, maar nergens pijn. Zelfs m'n liesbreuk had ik nauwelijks last van gisteren.

Gemiddelde pace van 7:37/km, als ik de 21 kilometer kan doen op die pace hou ik een buffer over van 20 minuten tot de maximale tijd. (En de laatste 1 kilometer is vlak, de 5 kilometers daarvoor downhill).
reken je niet te snel rijk met downhill op het einde :) Daar kun je hard op stuk gaan omdat je benen de klappen anders opvallen. Afhankelijk van hoe hard downhill natuurlijk wel, hoe vervelend dat is.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:34
verdwaald schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 23:25:
@kenneth en @Hartloper
Dank voor jullie tips, heel waardevol.

Zodra ik met mijn 10km schema voor beginners klaar ben, ga ik straks verder met de versie voor gevorderden, deze:

Wat ik mij bij deze schemas wel afvraag: zouden jullie de 3e optionele training wel of niet meenemen? Ik heb jaren geleden ook een tijd veel gelopen dus weet niet of ik er baat bij heb om aan mijn techniek te werken. Tot nu toe heb ik deze optionele de training wel steeds braaf gedaan maar ik vraag me of ik niet beter gewoon direct door kan gaan met de 'gewone' training, hij is niet voor niets optioneel.
Bij mij werkt die link niet.
Een specifieke techniektraining zou ik niet doen. Misschien ga je er "mooier" van lopen, maar niet sneller of efficiënter.
Ik heb hier een pagina of 5 geleden al eens Rob Veer gequote, die vind tecnhniektraining nutteloos.

• Hartloper
Gisteren om 21.00 nog vertrokken voor een rustig duurloopje van 12,5km aan 5:30min/km en rustige pols gemiddeld 133/'.
Voordeel van bijna zomer, de avonden duren lang.

2 dingen vielen op.
1. Ondanks windkracht 4-5 was het eigenlijk te warm voor een hardloopjasje, een T-shirt was genoeg geweest.
2. Mijn Boston 12 voelden echt hard. Oncomfortabel. Is het omdat ik gewoon ben in zachte schoenen te lopen (Nike Invicible, Hoka Clifton, Vaporfly 3) of zijn ze stilaan aan vervanging toe na 728km ?

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-11 20:47
@Hartloper
Recent gelijksoortige ervaring met het hardloop jasje. Toen het ging regenen en waaien dan toch wel blij dat ik hem mee had.

728 kilometer klinkt netjes als
Levensduur. Maar de rek/bounce gaat er een keertje uit. Tijd voor de Boston 13? :-)

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:49
Hartloper schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:48:
Gisteren om 21.00 nog vertrokken voor een rustig duurloopje van 12,5km aan 5:30min/km en rustige pols gemiddeld 133/'.
Voordeel van bijna zomer, de avonden duren lang.

2 dingen vielen op.
1. Ondanks windkracht 4-5 was het eigenlijk te warm voor een hardloopjasje, een T-shirt was genoeg geweest.
2. Mijn Boston 12 voelden echt hard. Oncomfortabel. Is het omdat ik gewoon ben in zachte schoenen te lopen (Nike Invicible, Hoka Clifton, Vaporfly 3) of zijn ze stilaan aan vervanging toe na 728km ?
Boston is gewoon een kutschoen voor langzame lopen. Veel te stijf en hard en dus gevoelig voor je rug etc.

Prima schoen om intervallen op te doen of een baan training. Daar gebruik ik mijn stel dan ook voor (580 op de teller).

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:38
WizzlerNL schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:39:
[...]

Boston is gewoon een kutschoen voor langzame lopen. Veel te stijf en hard en dus gevoelig voor je rug etc.

Prima schoen om intervallen op te doen of een baan training. Daar gebruik ik mijn stel dan ook voor (580 op de teller).
Dit inderdaad.

• Jasperoo
WizzlerNL schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:39:
[...]

Hm daarmee wordt de Boston twijfelachtig als marathon schoen voor mij in oktober. Misschien toch iets zoeken naar wat zachters? Beoogde tempo ligt rond 5.15 en 5.30

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:09
Jasperoo schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:02:
[...]

Hm daarmee wordt de Boston twijfelachtig als marathon schoen voor mij in oktober. Misschien toch iets zoeken naar wat zachters? Beoogde tempo ligt rond 5.15 en 5.30
Langzaam is in dit geval wel relatief. Als je stevig ‘inzet’, dan werkt de Boston 12 voor mij prima. Vind hem als lange duurloop schoen ook niet geweldig. Inmiddels Boston 12 met 600km op de teller verruild voor de Zoom Fly 6. Die is minder ‘agressief’ of hard, nog steeds fatsoenlijke intervallen en ook wat langere lopen op zoals een duurloop met marathonkilometers.

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:38
[...]

Je zou de Superblast 2 kunnen overwegen, geen plaat/rods, maar ligt en zeer comfortabel.

• Hartloper
Nee, de Boston 13 ga ik niet kopen, daarvoor vond ik de 12 toch niet goed genoeg. Zijn grootste pluspunt was het Continental rubber met uitstekende grip ook op nat wegdek.

Ik heb intussen de Zoom Fly 6 die ik beschouw als zijn opvolger.
Met die Zoom Fly kan ik 5:15 lopen zonder problemen, en sneller gaat ook.
Vanmorgen rustige duurloop van 23km aan 5:05/km, en de voorlaatste kilometer even versneld en in 4:10 afgewerkt.
-> fijne schoen waar je zowel rustig als snel mee kan hardlopen.

@Jasperoo als je geen carbonschoen wil dan kan ik de Zoom Fly 6 zeker aanbevelen als marathonschoen.

• Hartloper
Het is opvallend hoe sommige schoenen je tempo bepalen.

Als ik een rustig loopje wil doen dan gaat het met mijn Nike Invincible aan 5:25. Dat zijn dan ook superzachte schoenen met heel veel demping.
Pak ik mijn Zoom Fly 6 voor datzelfde rustige loopje dan gaat het eerder naar 5:10. Ze hebben wel wat demping maar duidelijk minder en automatisch is het tempo iets sneller.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Hartloper schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:02:
Nee, de Boston 13 ga ik niet kopen, daarvoor vond ik de 12 toch niet goed genoeg. Zijn grootste pluspunt was het Continental rubber met uitstekende grip ook op nat wegdek.

Ik heb intussen de Zoom Fly 6 die ik beschouw als zijn opvolger.
Met die Zoom Fly kan ik 5:15 lopen zonder problemen, en sneller gaat ook.
Vanmorgen rustige duurloop van 23km aan 5:05/km, en de voorlaatste kilometer even versneld en in 4:10 afgewerkt.
-> fijne schoen waar je zowel rustig als snel mee kan hardlopen.

@Jasperoo als je geen carbonschoen wil dan kan ik de Zoom Fly 6 zeker aanbevelen als marathonschoen.
De Zoom Fly 6 heeft wel een carbon plaat. Fijne schoen inderdaad, voor zowel tempo als lange duurloop.

Systeem | Strava

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:49
[...]

Boston zou ik met dat tempo zeker niet doen. Dat is mijn duurloop tempo en dan krijg ik altijd last.

Als je graag op Adidas loop kijk dan naar de Adios EVO SL, die is bij alle tempo's lekker. Geen carbon maar ik gok dat je daaret jou tempo ook geen behoefte aan hebt? Hij is wel wat instabiel dus daar moet je wel tegen kunnen.

• Jasperoo
Adidas evo SL staat op de shortlist, maar is die ook na 30km en minder loopvorm nog steeds geschikt?

Om die reden kijk ik ook naar iets stabielere schoenen als de superblast2.

Verder heb ik voor mezelf genoteerd:
Asics magic speed 4, asics S4+ yogiri.

Mijn ervaring met Nike is dat ze iets te smal voor mij zijn. Zoom fly ga ik wel passen nog als optie.

Andere suggesties zijn heel welkom.

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:53

Flipm0de

geen

ThunderNet schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:19:

Mag ik vragen wat voor schema jij hebt gevolgd? Ik ben ook een “langzame” loper en vindt dat de meeste schema’s niet zo passsen. Gaan teveel uit van 10 km/u

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Hartloper
Brakkie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:19:
[...]

De Zoom Fly 6 heeft wel een carbon plaat. Fijne schoen inderdaad, voor zowel tempo als lange duurloop.
Je hebt gelijk. In mijn hoofd zijn carbonschoenen dure en lichte wedstrijdschoenen zoals de Nike Vaporfly en de Adidas Adizero Adios Pro.
Maar intussen heb je een categorie schoenen daar net onder die ook een carbonplaat hebben, zoals de Zoom Fly. In mijn ogen geen superschoen, maar hij heeft wel degelijk een carbonplaat.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
Hartloper schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:44:
[...]

Je hebt gelijk. In mijn hoofd zijn carbonschoenen dure en lichte wedstrijdschoenen zoals de Nike Vaporfly en de Adidas Adizero Adios Pro.
Maar intussen heb je een categorie schoenen daar net onder die ook een carbonplaat hebben, zoals de Zoom Fly. In mijn ogen geen superschoen, maar hij heeft wel degelijk een carbonplaat.
Schoenen als de Zoom Fly 6 worden geschaard in de categorie "supertrainer".
Idd heerlijke schoen voor snellere trainingen, maar ook lekker voor duurlopen. Hell, ik heb er zelfs de marathon van Rotterdam mee gelopen.

• ThunderNet
  • Laatst online: 08:45

ThunderNet

Flits!

Flipm0de schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:30:
[...]

Mag ik vragen wat voor schema jij hebt gevolgd? Ik ben ook een “langzame” loper en vindt dat de meeste schema’s niet zo passsen. Gaan teveel uit van 10 km/u
Ik heb een paar jaar geleden de 5km van evy gedaan. Daarna niet echt een schema gevolgd. Ook na periodes van niet hardlopen gaat het vrij makkelijk weer terug naar 5km zonder wandelen te kunnen. Vanuit dat punt probeer ik afhankelijk van hoeveel tijd ik heb en hoe het weer is een korter stukje te doen (4-6km) afgewisseld met langere stukken (10+ km).

---

Gisteren nieuwe schoenen aangeschaft, uiteindelijk is het de Saucony Endorphin Trainer geworden, nog een paar trainingen te gaan tot de Broloppet op 15 juni. Hoop voor die tijd nog een training of 5 te kunnen doen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
De Superblast 2 vond ik een erg fijne schoen ware het niet dat hij voor mijn voeten te smal is. Loopt wel erg fijn. De Saucony Endorphin Pro 4 vind ik ook een erg fijne schoen. Ja, met carbonplaat, maar toch erg comfortabel. Vergeleken met de Magic Speed 4 zeker. Dat vond ik helemaal niks. De EP4 heb ik serieus overwogen als tempo schoen naast mijn nieuwe Novablasts totdat mijn achillespees me pijnlijk duidelijk maakte dat ik daar nog niet klaar voor ben. De Endorphin Speed 4 heeft ook een grote fanbase en is wat minder agressief dan de Pro 4 maar die loopt te hard naar binnen bij de tenen waardoor mijn kleine teen in de verdrukking komt. Zo heeft iedereen weer andere voeten en voorkeuren.

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:11
Een oprechte vraag: Scheelt een andere schoen dan echt zo veel? Ik loop al bijna 25 jaar met dezelfde type schoen (Nike Air Structure), voor al mijn lopen, gaande van korte trainingen, rustige duurlopen, intervallen, gewone marathons (snelste 3u17, traagste rond de 3u30) tot off road marathons.
Enkel nu ik dit jaar 2 trail lopen in de bergen doe (enkele weken geleden vogenzen trail 38km, en zondag trail lac d'annecy 43km) heb ik ook echte trailschoenen gekocht.
Zou een andere schoen voor wedstrijden dan zoveel schelen tegenover de Nike Air Structure?

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:14
schoene schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:02:
Een oprechte vraag: Scheelt een andere schoen dan echt zo veel? Ik loop al bijna 25 jaar met dezelfde type schoen (Nike Air Structure), voor al mijn lopen, gaande van korte trainingen, rustige duurlopen, intervallen, gewone marathons (snelste 3u17, traagste rond de 3u30) tot off road marathons.
Enkel nu ik dit jaar 2 trail lopen in de bergen doe (enkele weken geleden vogenzen trail 38km, en zondag trail lac d'annecy 43km) heb ik ook echte trailschoenen gekocht.
Zou een andere schoen voor wedstrijden dan zoveel schelen tegenover de Nike Air Structure?
Als je de marketing moet geloven: met een specialistische schoen vliegen jouw prestaties omhoog en wordt je een gelukkiger mens.
Persoonlijk ben ik te lui om verschillende schoenen (weg, trail, wedstrijd) uit te zoeken. Toen ik gisteren aan het eind van een lange tocht nog een steile lange helling op moest lopen, had ik niet de illusie dat een andere schoen mijn leven makkelijker had gemaakt.

Edit: maar met jouw nickname...

• Hartloper
schoene schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:02:
Met een Zoom Fly 6 zou je marathon wellicht een paar minuten sneller gaan, en met een echte superschoen nóg een paar minuten sneller.
De vraag is natuurlijk of dat belangrijk is voor jou.
Als enkele minuten sneller er niet toe doet dan blijf je best bij wat voor jou duidelijk goed werkt.

• Hartloper
@Highland op een echte trail heb je veel betere grip met trailschoenen.

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:13

RBH

Ook maar eens voorzichtig melden in dit topic. Ongeveer 10 jaar geleden hardloopschoenen gekocht, 1x gebruikt, toen nooit weer. Nu heb ik voor eind november een Hyrox event op de planning staan (en op 12 oktober de 4 Mijl van Groningen) en daar ben ik al wel een aantal maanden voor aan het trainen, alleen dat hardlopen tussen de oefeningen door he.. Dus nu langzamerhand begonnen met hardlopen. Ik ben al blij als ik een km kan hardlopen. :D

Vandaag voor het eerst een schema van Evy gepakt op weg na een afspraak, ging eigenlijk wel prima. Na 3 kwartier pauze op de terugweg gewoon aan een stuk door hardgelopen om te zien wat ik kon volhouden. Kwam uiteindelijk tot 1.32km in 9:20 minuten, dus zo'n 8,3km/h, toen mijn knie pijn begon te doen. Daar heb ik al een paar weken nu last van, dus moet daar nog wat rustiger aan mee doen, qua conditie en qua lopen had ik nog wel twee keer zo ver gekund denk ik. Snelheid moet nog wel echt omhoog voor oktober/november, maar goed, daar heb ik nog tijd voor. :)

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:12
RBH schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:11:
Vandaag voor het eerst een schema van Evy gepakt op weg na een afspraak, ging eigenlijk wel prima. Na 3 kwartier pauze op de terugweg gewoon aan een stuk door hardgelopen om te zien wat ik kon volhouden. Kwam uiteindelijk tot 1.32km in 9:20 minuten, dus zo'n 8,3km/h, toen mijn knie pijn begon te doen. Daar heb ik al een paar weken nu last van, dus moet daar nog wat rustiger aan mee doen, qua conditie en qua lopen had ik nog wel twee keer zo ver gekund denk ik. Snelheid moet nog wel echt omhoog voor oktober/november, maar goed, daar heb ik nog tijd voor. :)
Ik volg de tijdlijn niet helemaal in dit stuk, als ik het goed begrijp heb je vandaag voor het eerst (in 10 jaar?) weer hardgelopen, op basis een schema van Evy. Daarna heb je zelf vandaag nog een keer hardgelopen, waarna je last kreeg van je knie (maar daar heb je nu al een paar weken last van?).

Als bovenstaande klopt dan help je wel het schema zo om zeep natuurlijk. Als je een schema volgt om iets op te bouwen is het niet handig om daarnaast nog extra dingen qua hardlopen te doen. Zeker niet als je wat blessuregevoeliger bent.

• redwing
Ook maar eens voorzichtig melden in dit topic. Ongeveer 10 jaar geleden hardloopschoenen gekocht, 1x gebruikt, toen nooit weer. Nu heb ik voor eind november een Hyrox event op de planning staan (en op 12 oktober de 4 Mijl van Groningen) en daar ben ik al wel een aantal maanden voor aan het trainen, alleen dat hardlopen tussen de oefeningen door he.. Dus nu langzamerhand begonnen met hardlopen. Ik ben al blij als ik een km kan hardlopen. :D

Begin eens met dat schema aan te houden zonder extra 'testjes'. Zeker als die testjes zwaarder zijn dan de training zelf ;) Er is een reden dat Evy (en eigenlijke elke beginners-schema) met heel korte stukken hardlopen en veel wandelen begint.

Beginnen met hardlopen draait niet om conditie, maar om je spieren en pezen. Die conditie gaat vele malen sneller omhoog dan dat je spieren/pezen/gewrichten aan kunnen. Dus houd je aan dat schema en denk niet dat je nog makkelijk wat extra kunt lopen, want dat leidt alleen tot meer blessures.

[removed]

• L23

L23

Snelheid moet nog wel echt omhoog voor oktober/november, maar goed, daar heb ik nog tijd voor. :)
Daar zou ik wel mee oppassen. Eerst gewoon het schema blijven volgen zodat je straks blessurevrij de 4 Mijl van Groningen kan uitlopen. Je zal dan ook nog wel verbetering zien, maar snelheid moet geen doel zijn in deze fase. Gewoon lekker consistent hardlopen en het schema volgen en ook meer lange termijn kijken, tenminste als je ook als doel hebt om na de 4 Mijl nog te blijven hardlopen. Bij te snel willen is mijn eigen ervaring en ook van wat ik veel om me heen zie dat je al gauw een blessure oploopt.

Ik heb me ook ingeschreven voor de 4 Mijl van Groningen. Heb het vaker gelopen, maar de laatste keer was in 2015. 2023 hardlopen weer opgepakt en vorig jaar gefocust op een 10 km loop, maar dit jaar hoop ik weer een mooie tijd te lopen op de 4 Mijl.

• Slickk

Loop je nu nog steeds op die schoenen van 10 jaar oud? Dat zou ik eerlijk gezegd ook afraden, kan ook mede de oorzaak zijn van die pijn aan de knie.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:12
Even side note, dit is allemaal niet vervelend bedoeld, maar wees voorzichtig met jezelf. We willen je nog lang hier kunnen verwelkomen, dus proberen je voor wat valkuilen te behoeden :)

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:13

RBH

Shinji schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:16:
Even side note, dit is allemaal niet vervelend bedoeld, maar wees voorzichtig met jezelf. We willen je nog lang hier kunnen verwelkomen, dus proberen je voor wat valkuilen te behoeden :)
Haha, ik weet hoe het bedoeld is, dank daarvoor ook!

Wat de opmerkingen betreft; nu ik mijn post teruglees kan het wellicht wat vreemd overkomen. Het is niet de eerste keer dat ik ben wezen hardlopen de afgelopen maanden. De afgelopen twee weken heb ik af en aan wat last gehad van mijn knie, dus daarom ben ik alles wat betreft mijn benen rustig aan het opbouwen weer. Het schema van Evy ben ik gaan doen om inderdaad goed het hardlopen op te pakken. Stukje hardlopen daarna had ik niet moeten doen, maar gaf me wel veel inzicht. (Pijn in knie was overigens kort, daarna niet meer gevoeld, ook niet bij verschillende oefeningen) :)

Het eerste doel is de 4 mijl, daarna verder!

En wat betreft de schoenen; die zijn nog als nieuw, en zijn ook niet de oorzaak van mijn knie problemen, da’s “gewoon” overbelasting van krachttraining volgens de deskundigen. Komt wel weer goed met wat rust en langzaam opbouwen. :)

Again, dank hiervoor, ben niet vies van beetje kritiek!

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:45
Vorig jaar een huis gekocht. Elke avond aan het huis gewerkt en dus fysiek bezig geweest, maar kwam er al snel achter dat conditie volledig nul was geworden. Omdat het hier wat meer in het groen is, sinds november/december weer beginnen lopen. Forerunner 955 gekocht en daily suggested workouts beginnen doen. In het begin al buiten adem toen ik hier de straat uitliep. Na een tijdje 5K op 27-28 min kunnen lopen.

Mijn schoenen waren schoenen van weleer, de Saucony Guide 9 uit 2016.
Woensdag een loopanalyse laten doen bij winkel hier in de buurt, met zooltjes die drukpunten meten en een iPad die laat zien of die schoenen nu dienen voor mij. Fancier dan destijds waar ik gefilmd werd op de loopband en we frame per frame gingen terugkijken hoe mijn voeten eruitzagen.

Van 4 paar schoenen is het terug de Saucony Guide geworden, ruim het beste voor mij. Generatie 18 dit keer. :p

Schoenen zijn top voor mij. De fit was helemaal vertrouwd, al de rest is dag en nacht verschil. Eerste dag 7 km gelopen en naar mijn gevoel 15 seconden per km sneller met gelijke inspanning. Ga morgen eens een langer loopje doen en zien hoe dat gaat.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• L23

L23

Th1x4nG schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:04:
Vorig jaar een huis gekocht. Elke avond aan het huis gewerkt en dus fysiek bezig geweest, maar kwam er al snel achter dat conditie volledig nul was geworden. Omdat het hier wat meer in het groen is, sinds november/december weer beginnen lopen. Forerunner 955 gekocht en daily suggested workouts beginnen doen. In het begin al buiten adem toen ik hier de straat uitliep. Na een tijdje 5K op 27-28 min kunnen lopen.

Mijn schoenen waren schoenen van weleer, de Saucony Guide 9 uit 2016.
Woensdag een loopanalyse laten doen bij winkel hier in de buurt, met zooltjes die drukpunten meten en een iPad die laat zien of die schoenen nu dienen voor mij. Fancier dan destijds waar ik gefilmd werd op de loopband en we frame per frame gingen terugkijken hoe mijn voeten eruitzagen.

Van 4 paar schoenen is het terug de Saucony Guide geworden, ruim het beste voor mij. Generatie 18 dit keer. :p

Schoenen zijn top voor mij. De fit was helemaal vertrouwd, al de rest is dag en nacht verschil. Eerste dag 7 km gelopen en naar mijn gevoel 15 seconden per km sneller met gelijke inspanning. Ga morgen eens een langer loopje doen en zien hoe dat gaat.
Toen ik in 2023 weer begon met hardlopen liep ik nog op de Guide ISO 2 (volgens mij van 2019). Begin 2024 de Guide 17 gekocht en ik merkte dat nieuwe schoenen echt wel nodig waren. Demping was er bij de oude schoenen aardig uit :P Loop nu ook op de Guide 18, fijne schoenen.

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:38
oef weet ook weer waarom ik nooit sochtends hardloop. Was vanochtend optijd wakker en nog te een beetje te vroeg om om 7uur herrie te gaan maken met klussen dus even een 10km gerend.
48:30 is opzich niet slecht maar afgelopen week met voor mijn gevoel dezelfde effort in 43:40 een 10k gelopen.
Voor de rest ben ik een ochtend mens maar hardlopen gaat altijd lood zwaar.

Vervolgens 8uur lang schuren en nog eens 2 uur poetsen en lichaam is nu wel op :O

• MiKeZZa
RBH schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:53:
[...]

Haha, ik weet hoe het bedoeld is, dank daarvoor ook!

Wat de opmerkingen betreft; nu ik mijn post teruglees kan het wellicht wat vreemd overkomen. Het is niet de eerste keer dat ik ben wezen hardlopen de afgelopen maanden. De afgelopen twee weken heb ik af en aan wat last gehad van mijn knie, dus daarom ben ik alles wat betreft mijn benen rustig aan het opbouwen weer. Het schema van Evy ben ik gaan doen om inderdaad goed het hardlopen op te pakken. Stukje hardlopen daarna had ik niet moeten doen, maar gaf me wel veel inzicht. (Pijn in knie was overigens kort, daarna niet meer gevoeld, ook niet bij verschillende oefeningen) :)

Het eerste doel is de 4 mijl, daarna verder!

En wat betreft de schoenen; die zijn nog als nieuw, en zijn ook niet de oorzaak van mijn knie problemen, da’s “gewoon” overbelasting van krachttraining volgens de deskundigen. Komt wel weer goed met wat rust en langzaam opbouwen. :)

Again, dank hiervoor, ben niet vies van beetje kritiek!
Denk toch stiekem dat je echt niet na 1 jaar persé nieuwe schoenen moet kopen (o.b.v. de leeftijd van de schoen tenminste), maar als ze echt zo uit zijn als jouwe.... Ik twijfel of die nog enigszins dempen :X

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vorige week tijdens een 5km parkrun kreeg last van mijn kuit. Afgelopen donderdag weer rustig geprobeerd te rennen, na 4km schoot het er weer in en kon ik niet verder vanwege de pijn. Lijkt een (lichte vorm van) zweepslag, heb dat jaren geleden gehad en de klachten zijn vergelijkbaar, wel iets minder fel dit keer.

Nu heb ik zaterdag een 15km wedstrijd en volgende week een halve marathon waar ik al maanden naar uitkijk. Ik trek sowieso Herzog sokken aan, wat zou er nog meer kunnen helpen behalve rust? Massage?
Als het niet gaat dan stop ik meteen na de start , ga niks forceren.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Slickk
Sport_Life schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:57:
Vorige week tijdens een 5km parkrun kreeg last van mijn kuit. Afgelopen donderdag weer rustig geprobeerd te rennen, na 4km schoot het er weer in en kon ik niet verder vanwege de pijn. Lijkt een (lichte vorm van) zweepslag, heb dat jaren geleden gehad en de klachten zijn vergelijkbaar, wel iets minder fel dit keer.

Nu heb ik zaterdag een 15km wedstrijd en volgende week een halve marathon waar ik al maanden naar uitkijk. Ik trek sowieso Herzog sokken aan, wat zou er nog meer kunnen helpen behalve rust? Massage?
Een 15km wedstrijd een week voor een HM lijkt me ook niet bepaald handig. Zou daarin kiezen waar je voor gaat. En dan eigenlijk die 15km overslaan aangezien je vooral uitkijkt naar de HM.

• MiKeZZa
Goed, moest vandaag nog mijn laatste run van de Stryd testweek doen. Hij had hem van 20 naar 15 minuten bijgesteld en moest helaas vanochtend lopen vanwege de dagplanning. Dat is niet mijn hobby... Maar goed, lekker afgezien en tot het gaatje gegaan.

Ben nu na mijn teleurstellende neergang in CP o.b.v. de kortere runs wel weer precies terug op mijn oude CP. Dus allemaal voor niets geweest ;) Model zat blijkbaar aardig goed (of maakt dezelfde fout). Blijf dus lekker zo doortrainen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Slickk schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Een 15km wedstrijd een week voor een HM lijkt me ook niet bepaald handig. Zou daarin kiezen waar je voor gaat. En dan eigenlijk die 15km overslaan aangezien je vooral uitkijkt naar de HM.
Ik ga 15km niet voluit, met blessure helemaal niet natuurlijk :).

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:00:
[...]

Ik ga 15km niet voluit, met blessure helemaal niet natuurlijk :).
Ik zou de 15km ook overslaan. Als trainingsloop richting een halve marathon zou het kunnen een week van te voren. Maar nu je een pijntje heb, zou ik geen risico nemen en extra rust pakken richting je hoofddoel de halve marathon.

• Hartloper
Ik zou enkel wat korte rustige loopjes doen, en dan lukt de HM hopelijk. 15 km (zelfs niet op wedstrijdtempo) is een risico.
Niet wat je wil horen natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Hartloper op 31-05-2025 12:09 ]

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Sport_Life schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:57:

Ik zou toch even langs je fysio gaan. Vooral omdat je al een voorgeschiedenis hebt met deze kuit. Dan weet je ook zeker of het je twee voorste kuitspieren zijn, of de brede dieper gelegen spier. Die vragen wel om een andere aanpak wat betreft rekken en oefeningen. En je fysio kan het nog een keer goed losmaken wat altijd zal helpen. Je hebt nu nog redelijk wat dagen tot de halve om er nog wat aan te doen. Die 15km zou ik laten voor wat het is met deze klacht en hoe snel hij momenteel op komt zetten :)

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:00

Stewie!

Keen must die!

Heb vandaag de Hochkonigman Speed trail gelopen in Oostenrijk. 26 graden en strakblauwe lucht.

20 km en 1120 hoogtemeters. Was mijn zwaarste wedstrijd tot nu toe. Het lopen op smalle bergpaden, de boomwortels, rotsen, een klim van 500 hoogtemeters over het droge bed van een beekje, het was loeizwaar. Verschillende mensen onderuit zien gaan door de gladde ondergrond of omdat ze wegzakten bij losse stenen.

Veel zweten in het zonnetje en 26.000 stappen gezet over 20.5 kilometer, een stuk meer dan bij een reguliere halve marathon.

Members only:

Met 3 uur niet de snelste tijd. Wel een super ervaring. Nu lekker uitrusten.

• Stefangrp
  • Laatst online: 10:37
iemand nog een leuke tip voor een wedstrijdje (weg of trail) voor komend weekend? Kilometertje of 10-15, omgeving Oost-Brabant, Nijmegen, Noord-Limburg. Of eventueel vlak over de duitse grens.

De benen (en de knie) doen het wel weer dus ik zoek wat leuks. En de Groote Heide trail is helaas afgelast zag ik net :(

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:53
Ik moet dus even gaan kiezen tussen de Salomon. active of de advanced skin 12. Ik ga volgende week ook even nieuwe schoenen kiezen, even kijken of de winkel beiden heeft zodat ik kan kijken welke het prettigst zit.

Ik dacht ook even te gaan kijken naar gelletjes, maar van die upfront dingen zijn maar liefst 2 euro! Decathlon heeft van eigen merk dan zijn ze ongeveer 1,40 per stuk. Sommige 'laatste kans', maar die ga ik dan sowieso niet bestellen want ik kan beter uitproberen en wennen met iets dat nog wel langer verkrijgbaar is :-)

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:14
Stefangrp schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:44:
iemand nog een leuke tip voor een wedstrijdje (weg of trail) voor komend weekend? Kilometertje of 10-15, omgeving Oost-Brabant, Nijmegen, Noord-Limburg. Of eventueel vlak over de duitse grens.

De benen (en de knie) doen het wel weer dus ik zoek wat leuks. En de Groote Heide trail is helaas afgelast zag ik net :(
Waarom niet zelf een mooie route uitzetten? Als je een Garmin hebt: via dynamic.watch op je pc of mobiel een route uitvogelen vanaf een plek die voor jou goed bereikbaar is.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:00

Stewie!

Keen must die!

President schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:46:
Ik moet dus even gaan kiezen tussen de Salomon. active of de advanced skin 12. Ik ga volgende week ook even nieuwe schoenen kiezen, even kijken of de winkel beiden heeft zodat ik kan kijken welke het prettigst zit.
Ik heb ze beide en kies elke keer de lichtste van de twee. Eigenlijk ook de kleinste want ruimte zat. Heb ook grotere vesten van Arc’teryx maar die gebruik ik alleen als ik door de bergen ga met meer eten, extra drinken, drone.
Bij rennen is kleiner beter.
Ik dacht ook even te gaan kijken naar gelletjes, maar van die upfront dingen zijn maar liefst 2 euro! Decathlon heeft van eigen merk dan zijn ze ongeveer 1,40 per stuk. Sommige 'laatste kans', maar die ga ik dan sowieso niet bestellen want ik kan beter uitproberen en wennen met iets dat nog wel langer verkrijgbaar is :-)
upfront is top spul. Gebruik ze liever dan Maurten. Goede grootte en vloeibaarheid. En de juiste smaken die niet storend zijn. Gelletjes zijn erg afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Ik zou ze allemaal proberen en kijken welke je wanneer het lekkerste vind. Sommige gelletjes doen het goed bij warm weer, andere in de kou. Strictuur en stevigheid is zeer wisselend tussen de diverse merken.

• Stefangrp
  • Laatst online: 10:37
Highland schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Waarom niet zelf een mooie route uitzetten? Als je een Garmin hebt: via dynamic.watch op je pc of mobiel een route uitvogelen vanaf een plek die voor jou goed bereikbaar is.
ja das mijn Plan-B :) Groote Heide traill ofzo open op de gpx. Maar dat kan 24/7, ik heb niet heel veel weekenden dat ik daadwerkelijk aan een georganiseerd event kan meedoen. En toevallig komend weekend wel

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:53
Stewie! schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:12:
[...]

Ik heb ze beide en kies elke keer de lichtste van de twee. Eigenlijk ook de kleinste want ruimte zat. Heb ook grotere vesten van Arc’teryx maar die gebruik ik alleen als ik door de bergen ga met meer eten, extra drinken, drone.
Bij rennen is kleiner beter.

[...]
upfront is top spul. Gebruik ze liever dan Maurten. Goede grootte en vloeibaarheid. En de juiste smaken die niet storend zijn. Gelletjes zijn erg afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Ik zou ze allemaal proberen en kijken welke je wanneer het lekkerste vind. Sommige gelletjes doen het goed bij warm weer, andere in de kou. Strictuur en stevigheid is zeer wisselend tussen de diverse merken.
https://www.salomon.com/e...lc13267.html#color=104092 247 gram voor de skin 12

https://www.salomon.com/e...A3FoKO3BMWJF#color=115025 195 gram voor de active

Je gebruikt dus het vaakst de active?
Maar ja, het gaat mij er niet om dat ik schoenen of iets dergelijks mee ga nemen. Misschien bij langere afstanden ooit meer, voor nu gaat het er vooral ook om dat ik makkelijk wat drinken kan mee nemen omdat de riem echt niet fijn is met flesjes water

Ik gebruik het liefst gewoon altijd dezelfde, ben niet zo van het wisselen :-). Maar ik zal wel wat gelletjes moeten gaan bestellen

[ Voor 8% gewijzigd door President op 31-05-2025 17:48 ]

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 07:56
Stefangrp schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:44:
iemand nog een leuke tip voor een wedstrijdje (weg of trail) voor komend weekend? Kilometertje of 10-15, omgeving Oost-Brabant, Nijmegen.......
Deze kwam ik nog tegen, https://parklingezegen.nl/agenda/lingezegen-run-4/

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:03
President schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:45:
[...]

https://www.salomon.com/e...lc13267.html#color=104092 247 gram voor de skin 12

https://www.salomon.com/e...A3FoKO3BMWJF#color=115025 195 gram voor de active

Je gebruikt dus het vaakst de active?
Maar ja, het gaat mij er niet om dat ik schoenen of iets dergelijks mee ga nemen. Misschien bij langere afstanden ooit meer, voor nu gaat het er vooral ook om dat ik makkelijk wat drinken kan mee nemen omdat de riem echt niet fijn is met flesjes water

Ik gebruik het liefst gewoon altijd dezelfde, ben niet zo van het wisselen :-). Maar ik zal wel wat gelletjes moeten gaan bestellen
Ik heb een advanced skin 5 (iteratie 3). Een paar extra zakjes voor het meenemen van wat reepjes, gelletjes, telefoon etc. vind ik wel fijn. Dus kijk ook zeker naar alle eigenschappen van de tas.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een 10km wedstrijd gelopen. Ingeschreven voor de 15km, maar vanwege een kuit blessure omgezet naar de 10km. Een maatje liep ook de 10km. Vanmorgen nog wel getwijfeld wat te doen, uiteindelijk voelde het goed dus besloten om rustig te lopen voor zover mogelijk. De eerste km's in enorm hoge cadans (>200!) en daardoor hoge hartslag om de boel wat te ontlasten, dat ging best aardig. Wel wat zeurderig gevoel maar het bleef stabiel.
Echt aanzetten durfde ik niet, gewoon relax uitlopen :). De laatste kilometer het tempo iets opgehoogd met op het eind een eindsprint.
Uiteindelijk net onder de 45min gelopen, blij met het resultaat en ondanks de pijn ook erg genoten :).
De halve marathon volgende week sla ik over, eerst volledig herstellen en dan weer opbouwen naar een leuke halve marathon in september en de hele in oktober :) :).

Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 01-06-2025 16:05 ]

• nokie
  • Laatst online: 08:28
Mezelf ook nog eens aan een wedstrijd gewaagd… Dat ik voor mijn blessure en ziekte niet onder de 1:30 was geraakt op de HM, steekt nog altijd een beetje, dus hoewel elk resultaat een succes is, hoop ik stiekem dat het nig lukt. Ik ben tenslotte nog maar 45 :+

Bij wijze van “test” daarom vandaag aan de start van de halve van Nijlen. Lokaal maar toch 500+ deelnemers aan de start van de 50e editie. Het was mijn eerste keer en toch een beetje zoeken. Iedereen (5k, 10k, HM) startten tegelijk. Geen startvakken ook, dus de eerste rijen waren al snel bevolkt met de toppers (veel AV leden uit de omgeving) maar ook een massa schoolkinderen. Ook geen nettotijd (maar boeien, ik deed toch niet mee voor de overwinning of zo).

5k deed 1 rondje, de 10k 2 rondjes en de HM 4 rondjes (de 5k en 10k waren dan ook een beetje te lang). Ik kan niet terugvinden of de wedstrijd officieel gemeten is, maar indien niet, dan heeft de lokale AV wel heel veel moeite gedaan om het zo juist mogelijk te doen. Voor mij alleszins telt de HM als officieel.

Om 14u starten vind ik niet zo ideaal, en het was toch best drukkend. Gelukkig niet broeierig heet zoals gisteren, maar toch. De doelen die ik me had “opgelegd” waren: sub 1u40 is goed, sub 1u35 fantastisch (mijn PR staat op 1:33:27). En niet gedubbeld worden door de winnaar (vorig jaar goed voor 1:16, dat zou moeten lukken).

Uiteraard stond ik te ver naar achter bij de start. De vrouw voor me vroeg me wat de maximum tijd was, ze hoopte op tijd binnen te zijn. Ook de rest rondom mij hadden een tijd in hun hoofd waarbij de kans groot was dat ik ze zou dubbelen…

Gelukkig na de eerste 200m of zo werd het mooi breed en kon ik naar voor slalommen. Km 1 ging in 4:33 en dat was gewoon goed. Daarna kon ik mooi mijn tempo houden, rustig mensen inhalen. Er stond best wel wat wind en dat hadden anderen beter door dan ik (lees er liep een hele troep achter me aan wind tegen).

Rondje 2 begonnen we al mensen van de 5km en daarna van de 10km te dubbelen, maar eigenlijk was er plaats genoeg om passeren. Bij begin van rondje 4 zag ik dat ik 60-70m overhield op de winnaar (die rondjes was wel een beetje dom gedaan, je moest richting finish en dan 180 graden draaien rond een vlag, maar was wel uitkijken want je wist niet altijd of de andere lopers rechtdoor gingen over de finish). Oef, dat was nipt :)

Rond km 18 kreeg ik het lastig. Ik zag mijn hartslag stilaan oplopen, mijn maag begon te sputteren (toch teveel gedronken, vermoed ik) maar ook mentaal vond ik het welletjes. Die 1u35 leek ik ruim te halen, zelfs een PR zat er in. Dus geen risico, ietsje het tempo laten zakken en rustig uitgelopen. In 1:32:39… wat ik beschouw als een nieuw PR *O* (strava vond het geen volledige HM).

Superblij. Zeker nog wat werkpuntjes én nog wat marge voor verbetering, maar toch, dit is een opsteker. Ik blijf dromen van 1:30 :)

Strava linkje: https://strava.app.link/BNoZxmlBQTb

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:20

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik kom me ook maar weer eens melden hier. De laatste 2,5 jaar sinds mijn hernia (bijna) niet meer hardgelopen. Behalve vorig jaar nog een 8 mijl na 4x trainen. :X O-)

In september weer een 8 mijl met het werk en ik wil hier iets beter voor trainen dan de vorige keer. :p Conditie is goed, 2x krachttraining en ongeveer 6 uur racefietsen in de week.

Plan is nu om weer 1x in de week (of met iets meer tussentijd als de pijntjes niet weg zijn) te gaan hardlopen op een laag tempo en over een aantal weken wat strides toe te voegen.
Denk dat het eerst zaak is om niet overbelast te raken qua pezen en gewrichten.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:14
De inschrijving voor de zeven heuvelenloop is geopend.
https://nnzevenheuvelenloop.nl/nn-zevenheuvelenloop

WoT stats

• Slupor
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:42
Erg goed bevallen afgelopen jaar, dus ingeschreven!

Zaterdag een lokale 10km gelopen. We startten om 16:00, het was erg warm (26°C), benauwd en er stond weinig wind. Ook totaal niet geacclimatiseerd aan de warmte, dus wat doen we? Juist, op PR pace starten en zien waar het schip strandt :+ . Uiteraard moest ik vertragen na de eerste paar km en het leverde een mooie regressieve km-split grafiek op. Toch kon ik het verval redelijk beperkt houden en ben daarmee gefinisht in 36:07, minder dan een minuut boven m'n PR. Erg tevreden dus met deze tijd. Als ik deze omreken naar de haalbare tijd bij een optimale temperatuur van 8°C (volgens de calculator van Het geheim van hardlopen), rolt er zelfs een PR uit.
Members only:

Was het verstandig om voluit te gaan in deze warmte? Nee, ik zou het ook niemand aanraden. Maar de race was gelukkig kort genoeg om niet echt in de problemen te komen. Als je een uur of langer onderweg bent, zou ik het zeker niet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnEYbJ2BqNUrhMfA__0jfqES3zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yky8v4shqnb2EIo23J6rE8Es.jpg?f=fotoalbum_large

Linkje: https://www.strava.com/activities/14652642274

Strava

• redwing
blitzkrieg schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:33:
Ik kom me ook maar weer eens melden hier. De laatste 2,5 jaar sinds mijn hernia (bijna) niet meer hardgelopen. Behalve vorig jaar nog een 8 mijl na 4x trainen. :X O-)

In september weer een 8 mijl met het werk en ik wil hier iets beter voor trainen dan de vorige keer. :p Conditie is goed, 2x krachttraining en ongeveer 6 uur racefietsen in de week.

Plan is nu om weer 1x in de week (of met iets meer tussentijd als de pijntjes niet weg zijn) te gaan hardlopen op een laag tempo en over een aantal weken wat strides toe te voegen.
Denk dat het eerst zaak is om niet overbelast te raken qua pezen en gewrichten.
Ik zou een training voor een 5k pakken en die volgen met bij voorkeur 2 keer per week lopen. Aangezien die schema's rustig beginnen zijn ze prima te combineren met b.v. kracht-training (mits geen benen natuurlijk). Aangezien de conditie er al is zal het vooral om spieren/pezen trainen gaan.

[removed]

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Gisteren meegedaan aan de MOSA Challenge, 42km trailrun waar je onderweg ook allemaal hardlopers, mountainbikers en wandelaars tegen komt, want MOSA organiseert een heel sport weekend in Limburg.

Gekampeerd in de tuin van een collega die daar woont, helaas met al het onweer tot een uur of 12 een stuk korter geslapen dan gepland.

Het stuk langs de Maas gezellig met een groepje meegelopen, totdat die bij km 13 opeens gingen versnellen wat er voor mij niet inzat. Daarna tot km 34 lekker mijn eigen tempo gelopen, tot het gemeenste stukje trail kwam: steil omhoog, onder een boom door, over de volgende boom heen. Toen was de snelheid eruit en opnieuw terugpakken zat er niet meer in. Uiteindelijk na 3:51:35 over de finish gekomen. https://strava.app.link/3KHd10mHRTb

Heel leuk evenement wel, mooie omgeving, gezellig festival terrein bij de finish waar iedereen bleef hangen. Later op de dag hebben mijn kinderen nog aan één van de kidsruns meegedaan, om het terrein heen, aangemoedigd door iedereen.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:34

bakvis

Tweakers.Nerd

Hier ook ingeschreven :-). Is mijn jaardoel!

Mijn Specs

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

er zijn wel wat mix doxen te krijgen waar verschillende merken in zitten.

Zelf zweer ik wel bij SiS gelletjes die zijn regelmatig nog voor een leuk prijsje te krijgen zoals Bijvoorbeeld hier . Maar ook als ze 3 keer zo duur zouden zijn dan de decathlon gels had ik nog de voorkeur voor SiS gehad :r

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:44
Super deze herinnering, ik heb me ingeschreven. 1 uur 30 is het doel. Moet lukken, recent een 10km in een uur gedaan.

• Roozzz
CaLeX schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Maar ook als ze 3 keer zo duur zouden zijn dan de decathlon gels had ik nog de voorkeur voor SiS gehad :r
Dat hoef je niet door te halen hoor. Smaken verschillen ongetwijfeld, maar die van de decathlon komen hier het huis niet meer in :N :r

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
Oh, 2 euro is niks. Kijk eens naar Maurten ;)

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
Ikzelf gebruik gels van Amacx (iets van E2,50), vind ze zelf erg lekker en ben blij met het doppie dat je er niet makkelijk helemaal afscheurt.

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Zondag 1 juni heb ik de Ohm trail gelopen: 35 km, 1950 hoogtemeters.

De woensdagavond ervoor had ik de kans om een lokale wedstrijd te lopen, welke al enkele jaren op mijn lijstje stond. Dit was niet ideaal met het oog op zondag, maar 3,5 dag rust zou voldoende moeten zijn. Toch de kans maar gegrepen en besloten om de 5 kilometer mee te doen. De 10 kilometer leek me te veel van het goede. Het parcours bestond uit twee rondes van 2,5 kilometer door het dorp met een beetje op en af. Ik finishte in 19min23sec en liep verrassend een PR (14 seconden sneller). Gelukkig geen reactie gehad en ik kon gaan toeleven naar zondag.

Afgelopen vrijdag heb ik mezelf beloond met mijn eerste paar superschoenen (Saucony Endorphin Pro 4), dus ik hoop in de komende anderhalf jaar mijn PR’s scherper te zetten.

En toen was het zondag 5.00, de wekker ging, de grote dag was begonnen.
Het parcours van de Ohm trail was uitdagend en bestond voornamelijk uit smalle, steile single tracks met rotsen, stenen, zand en modder als ondergrond, soms overgroeid door planten. Er waren weinig rustmomenten, behalve de drie bevoorradingsposten. Mijn plan was om niet alleen te lopen en de trail op te delen in vier delen, waarbij elke bevoorradingspost het startpunt van nieuw deel was. Qua voeding wilde ik tussen elke post 1L drinken en elke 30 minuten een gel nemen of eten uit de bevoorradingspost. De GPX had al verraden dat het parcours 37,6km was.

Bij de start was het druk met 500 deelnemers op deze afstand. Ons groepje raakte direct verspreid en pas na de eerste post sloot ik aan bij iemand van de club waarmee ik samen heb gelopen. Het eten en drinken onderweg ging goed. Het omhoog power walken werd steeds zwaarder, ook het tempo in dalen ging naar beneden om het risico te beperken. Vooral het elke keer weer opnieuw aanzetten na een stuk omhoog was pittig. Desondanks konden we blijven praten en genieten van de omgeving. We beseften goed waar we waren en hoe bijzonder het was om dit te kunnen doen. Ik maakte nog een extra lusje doordat de lopers voor mij verkeerd liepen, meerdere lopers na ons overkwam hetzelfde. Uiteindelijk gefinisht na 38,7km in ruim 5 uur.

Mijn langste hardloopactiviteit ooit. De omgeving, de afwisseling in parcours, geen tijdsdruk, de bevoorradingsposten, de sfeer. Ik heb wel het idee dat ik na de twee trails in december, nu mijn eerste echte trail heb gedaan. Ik denk dat ik het leuker vond dan de hele marathon op de weg en het smaakt naar meer. De benen voelen vandaag verrassend goed, hopelijk is dat morgen ook nog zo. De knieën en enkels geven wel wat reactie. De komende twee weken staan in het teken van herstel.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:12
heb er zelf een aantal geprobeerd de laatste weken, mijn korte samenvatting en gerankschikt op ongeschikt/geschikt:

Etos/AH: enorm zoet, te geconcentreerd. Valt niet lekker op de maag, geen aanrader
Amacx: Prima qua smaak, prijs is wat hoger dan SIS en daarom op deze plek.
SIS: Prima qua smaak en goed betaalbaar, wel tikje vloeibaar dus daar wel bedacht op zijn.
Maurten: lekkere smaak en ideaal qua structuur. Wel heel prijzig

Als budget geen issue is zou ik voor Maurten kiezen, alleen op lange duurlopen wordt dat wel een duur geintje iedere keer. Ik kies daarom voor SIS op dit moment

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:20

blitzkrieg

Whoop Whoop!

redwing schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:40:
[...]

Ik zou een training voor een 5k pakken en die volgen met bij voorkeur 2 keer per week lopen. Aangezien die schema's rustig beginnen zijn ze prima te combineren met b.v. kracht-training (mits geen benen natuurlijk). Aangezien de conditie er al is zal het vooral om spieren/pezen trainen gaan.
2x per week gaat hem niet worden, het lopen komt er extra bij, de rest van mijn sporten wil ik niet minder doen. En dan moet ik ook nog om mijn benentraining heen plannen, want daarna denk ik er 3 dagen over om de lift te nemen op het werk ipv. de trap. ;(

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:35
Zo, hier ook weer terug van een hardloopavontuur...

Vorige week zaterdag stond de Ohrid Ultra op het programma. Het plan was een 65km met 3200 hoogtemeters, maar vanwege voorspeld noodweer (onweer en bliksem, niet ideaal in de bergen) werd de route aangepast naar een alternatief van 45km en ~2000 hoogtemeters.

Eerst wat teleurgesteld met de wijziging, na afloop blij, nu in het midden... Want het viel niet mee!

Het weer overigens wel, niks meegekregen van noodweer en de dag begon een beetje bewolkt en lekker koeltjes. Gedurende de loop brak later op de ochtend de zon af en toe door en dan voelde je de warmte wel, waarbij ik blij was dat het niet de hele tijd zo warm was.

De race was kleinschalig, een paar 100 man over verschillende afstanden (10, 21, 45, 65 en 105) en de sporthal die ze hadden voor het afhalen van de startpakketten en de expo blonk vooral uit in rust. Maar mede daarom ook hiervoor gekozen, niet het massale van een Eiger bijvoorbeeld.

Tijdens het lopen had ik verwacht veel meer echt compleet alleen te lopen, maar dat viel nog hartstikke mee (of tegen, het is maar net hoe je het bekijkt) al kan dat ook deels komen door de ingekorte routes die elkaar deels overlapten. Maar verder allemaal prima geregeld, duidelijk aangegeven en ook bij de verzorgingsposten genoeg aanwezig en een positieve sfeer overal.

De rpite bestond nu eigenlijk uit 2 'bergen'. De eerste was ruim 800m stijgen over 8km, vervolgens 700m dalen over 6km en daarna een 700m stijgen over 4km en weer 850m over 13km dalen (waarvan 700m over 9km). En de rest (vooral) plat-achtig.

En die lange blokken van stijgen en vooral dalen hakten er wel in, ook omdat ik niet de meest soepele daler ben dus de bovenbenen kregen het aardig te verduren.

Omdat ik daarnaast ook ook niet de handigste ben helaas ook 2x onderuit gegaan (op vlakke stukken, maar dat waren dan vaak weer paden met veel stenen) waardoor ik het uiteindelijk ook op dat soort stukken vooral voorzichtig aan heb gedaan. De eerste keer vol op de borst, waar ik niet heel veel last van had behalve gekrenkte trots, maar de 2e keer rot op mijn onderarm en knie... Daar wel even goed last van gehad, kon die arm niet meer zo goed gebruiken... Niks gebroken, vooral beurs, maar de beweging die ik nodig had om op mijn horloge te kijken was erg pijnlijk. Een goede herinnering om toch eens een trail-workshop te gaan doen.

Het plan was rustig aan en genieten, voor zover ik dat kan, en dat lukte deels... Relatief rustig aan en relatief genieten, de omgeving was mooi maar ik kijk toch ook veel naar mijn voeten en zat daarnaast ook veel in mijn hoofd. Waar ik hoopte dat ik dat tijdens deze tocht los kon laten zorgt het toch ook deels 'alleen' lopen dat je weer alle tijd hebt om na te denken... Nou is dat ook wat ik zo fijn vind aan hardlopen, het is zowel nergens aan denken als overal aan denken.

De ankomst in Ohrid zelf was bijzonder, je rende gewoon langs het meer over de promenade maar er was niks afgezet dus je rende gewoon tussen lokale mensen, toeristen, iedereen die daar een beetje rondwandelde. Ook wel weer grappig juist... De finish in het centrum was ook lekker kneuterig, wel een 'echte finish' met boog maar qua interesse... los van de lopers zelf her en der wel wat, maar weinig :)

Uiteindelijk net iets over de 6 uur over gedaan, wat me nog meeviel, en 21e van de 81 deelnemers. Volgende keer NOG rustiger aan en meer genieten dus. En minder vallen, want dat thema overheerst iets te veel bij mijn avonturen.

Verder was Ohrid en de omgeving zelf mooi en hebben we er nog een kleine week omheen gehad, met de auto rustig aan terug naar Skopje en onderweg nog wat plekken bezocht.

Ook hebben we er weer een trailrunner bij, we waren nu met zijn 3en waarbij 1 jongen voor het eerst iets dergelijks deed. Hoewel hij nu wel even klaar was met het hardlopen toch al een toezegging voor een volgend avontuur ;)

Al met al was een weekje genoeg en heb ik uiteindelijk ongeveer een week nodig gehad voor ik echt geen pijn meer had in de bovenbenen, alleen lijken de achillespezen nu wel even tegen te stribbelen. Toch nog maar even rustig en voorzichtig aan dus.

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Wat leuk dat er ook zoveel mensen trailrunnen. Ik heb tijdens onze vakantie in de dolomieten ook een aantal kleine trails gelopen en ik ben helemaal verkocht aan de uitdagende parcoursen. Het is een goeie afwisseling met de relatief saaie vlakke kilometers die ik afgelopen maanden heb gelopen in de Nederlandse polders ter voorbereiding op de marathon van Rotterdam. Nu heb ik me ingeschreven voor mijn eerste trailrunwedstrijd: de Chouffe Trail in de Ardennen. Ik ben voor de Challenge (short) gegaan waarbij je 3 wedstrijden (19K-9K-11K) loopt over 2 dagen waaronder dus een avondtrail van 9K. Dit leek me een uitgelezen wedstrijd om meer met trailrunning te gaan doen en leren hoe je ook in het donker loopt op de trails.

Maar hoe pakken jullie het trail-specifieke trainen aan? Ik ga wel eens naar het bos in Bergen op Zoom wat dichtbij is maar hier ontbreken echt de hoogtemeters en het klim-klauterwerk. Ik probeer nu af en toe maar de mountainbike paden mee te pakken maar dat wordt ook niet altijd in dank afgenomen.

• Roozzz
karsb23 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Maar hoe pakken jullie het trail-specifieke trainen aan? Ik ga wel eens naar het bos in Bergen op Zoom wat dichtbij is maar hier ontbreken echt de hoogtemeters en het klim-klauterwerk. Ik probeer nu af en toe maar de mountainbike paden mee te pakken maar dat wordt ook niet altijd in dank afgenomen.
Ik schreef in het verleden het volgende met het oog op ultratrails, maar dat gaat grotendeels ook op voor kortere afstanden: Roozzz in "Hardlopen - deel 9"

Het opdoen van handigheid is typisch een kwestie van oefenen. Eens de kunst afkijken bij andere lopers kan ook ontzettend helpen.
Hoogtemeters kan je wel sprokkelen op de Brabantse wal toch?

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:33:
[...]

Ik schreef in het verleden het volgende met het oog op ultratrails, maar dat gaat grotendeels ook op voor kortere afstanden: Roozzz in "Hardlopen - deel 9"

Het opdoen van handigheid is typisch een kwestie van oefenen. Eens de kunst afkijken bij andere lopers kan ook ontzettend helpen.
Hoogtemeters kan je wel sprokkelen op de Brabantse wal toch?
Kijk, die post is handig!

Ik zie de Chouffe trail ook echt als een opstapje naar mogelijk langere wedstrijden of ultra's maar ik ben altijd iemand die eerst de kat in de boom wil kijken en ik vind de ultra-afstanden nog wel erg angstaanjagend, zeker omdat ik meerdere elementen nog niet echt bekend mee ben (onverhard, hoogtemeters, donker, etc.) Dus met de Chouffe trail kan ik al met een paar elementen in aanraking komen in een wedstrijdverband zonder direct 10+ uren hiermee bezig te zijn.

Ik heb afgelopen weekend een duurloop in de Brabantse wal gedaan van 17K maar kwam niet verder dan 77 hoogtemeters. Maar ik zal nog eens gaan puzzelen in Komoot of er meer hoogtemeters te vinden zijn.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004

bakvis

Tweakers.Nerd

Weekje ziek geweest, vandaag de bal maar weer eens opgepakt. Interval van 4x10min (zone 2) met 2 min recover. Tempo lag tussen de 7:11 en 7:58 min/km.

Viel een beetje tegen, paar hoestbuitjes onderweg en na 4 km waren de beentjes wat papperig aan het worden.

Ik heb bewust de zelfde training gedaan als een week geleden in plaats van de training die eigenlijk op het programma stond (4x8min zone 3 2 min recover). Wat is jullie mening hier in? Eigenlijk doe je een week achteruit in je schema en planning.

Mijn Specs

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:39
karsb23 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:47:
[...]

Kijk, die post is handig!

Ik zie de Chouffe trail ook echt als een opstapje naar mogelijk langere wedstrijden of ultra's maar ik ben altijd iemand die eerst de kat in de boom wil kijken en ik vind de ultra-afstanden nog wel erg angstaanjagend, zeker omdat ik meerdere elementen nog niet echt bekend mee ben (onverhard, hoogtemeters, donker, etc.) Dus met de Chouffe trail kan ik al met een paar elementen in aanraking komen in een wedstrijdverband zonder direct 10+ uren hiermee bezig te zijn.

Ik heb afgelopen weekend een duurloop in de Brabantse wal gedaan van 17K maar kwam niet verder dan 77 hoogtemeters. Maar ik zal nog eens gaan puzzelen in Komoot of er meer hoogtemeters te vinden zijn.
De chouffe trail is een aanrader! Vorig jaar de 52km gedaan en erg over te spreken, mooie omgeving en leuke sfeer ondanks het wat mindere weer. Denk dat dit trio aan afstanden je alles wel geeft, inclusief rennen met vermoeide benen. De laatste run zou wel eens goed pittig kunnen worden. Pas op met trailrunnen hoor, het is verslavend, zo stap ik morgen in de auto voor eentje van 72km in de Dolomieten... ;)

Qua trainen is het inderdaad lastig om aan je hoogtemeters te komen. Woon zelf in Breda dus zo vlak als wat. Ik ga wel eens naar Zuid-Limburg of de Utrechtse Heuvelrug. Op weg naar mijn ouders is Nijmegen ook een goede optie (Groesbeek eigenlijk). Verder braaf twee keer per week naar de sportschool en elke vakantie de eerste de beste heuvel op rennen.

[ Voor 12% gewijzigd door Koets89 op 03-06-2025 08:15 ]

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:35
@Koets89 Oef, 72km in de dolemieten? Ga zelf in september daar 1 van 45km doen en dat leek me al meer dan genoeg met de hoogtemeters, maar schijnt enorm mooi te zijn daar (zelf nog nooit geweest) dus succes en veel plezier!

Die Chouffe trail is ook wel een leuke optie voor de toekomst, wat dichterbij en minder technisch qua op en neer vermoed ik...
Pagina: 1 ... 372 ... 407 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.