Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
aap schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Mits zo'n 3D meting accuraat is, zou dat praktisch geen effect mogen hebben en zeker niet van 600 m.

Aannemende dat het hoogteverschil in Utrecht ruim onder de 100 m zal blijven, dan zou op een HM-afstand volgens Pythagoras de extra afstand door "3D' niet meer dan 20 cm (!) mogen zijn.

(Om tot 0,6 km extra te komen, zou er 5000 hoogtemeters in het traject moeten zitten 8) )
ik heb eens 20km hoog geklommen (ja, echt waar! 8)7 )
gewoon, zomaar tijdens een normale vlakke duurloop. Dat gaf me een ultra XL afstand uiteindelijk op Strava. Erg gaaf voor m'n CV, maar niet realistisch natuurlijk.. waar ik alleen mee wil zeggen is, dat een horloge de hoogte verkeerd kan hebben en ineens kan pieken, of gewoon een beetje kan afwijken misschien? In ieder geval.. het zou een factor kunnen zijn in de uiteindelijke afwijking van al die afstanden, naast het feit dat er afgesneden kan worden, GPS fouten kunnen optreden, etc. Just a thought.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-06 16:45
DeCo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:44:
[...]

ik heb eens 20km hoog geklommen (ja, echt waar! 8)7 )
gewoon, zomaar tijdens een normale vlakke duurloop. Dat gaf me een ultra XL afstand uiteindelijk op Strava. Erg gaaf voor m'n CV, maar niet realistisch natuurlijk.. waar ik alleen mee wil zeggen is, dat een horloge de hoogte verkeerd kan hebben en ineens kan pieken, of gewoon een beetje kan afwijken misschien? In ieder geval.. het zou een factor kunnen zijn in de uiteindelijke afwijking van al die afstanden, naast het feit dat er afgesneden kan worden, GPS fouten kunnen optreden, etc. Just a thought.
Vplgens mij werken de meest horloges met een mini-barometer om de hoogte te bepalen. m.a.w. de lluchtdruk. Zp heb ik eens iemand op zijn strava een flinke berg hoogtemeters zien maken toen tijdens zijn training op de baan het onweer losbarste 😀 (voor de volledigheid: onweer/regen heeft veel invloed pp de luchtdruk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-06 20:09
CornermanNL schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:57:
[...]

Je moet in je trainingen met intervallen en tempoblokken wel zo hard lopen dat het moeilijker wordt en ongemak oplevert anders kan je lichaam niet wennen aan de lactaat en leren hoe dat te verwerken. De herstelmomenten in de trainingen zorgen ervoor dat je niet te diep gaat. Niet pushen tot in het diepe rood. Dat bedoelde ik ook met leren de signalen van lichaam juist te interpreteren zodat je weet wanneer het waarschuwingen zijn waarbij je rustig aan moet gaan doen en wanneer je wel kan proberen te blijven pushen.

De rest van de trainingen zijn dan inderdaad heel rustig. En vaak langer.

Alleen in wedstrijden de tempo’s pushen kan maar dan moet je veel wedstrijden lopen. Veel mensen lezen de signalen verkeerd en lopen onnodig blessures op.

In trainingen geen gedroomde wedstrijd tempo’s proberen te lopen? Hoe ga je ze dan in wedstrijden wel lopen?
Harder lopen gaat ook gepaard met andere loop techniek die dan nodig is. Dat zal m.i. daarom ook in training aan bod moeten komen.
Aërobe fundering leggen is wel zeer wenselijk als je wel gaan bouwen..
Fartlek vind ik, in aanloop naar meer serieus interval met blokken etc. een leuke en makkelijke manier om te trainen en maakt je runs ook wat leuker door afwisseling in tempo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:21
Jasperoo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:20:
[...]

Harder lopen gaat ook gepaard met andere loop techniek die dan nodig is. Dat zal m.i. daarom ook in training aan bod moeten komen.
Aërobe fundering leggen is wel zeer wenselijk als je wel gaan bouwen..
Fartlek vind ik, in aanloop naar meer serieus interval met blokken etc. een leuke en makkelijke manier om te trainen en maakt je runs ook wat leuker door afwisseling in tempo.
Laatste aflevering van de Pacer podcast is echt een aanrader boordevol goede tips. Ze gaan ook zeker in op de aerobe basis, zoals in dit topic ook al genoemd is.

Spotify link naar de aflevering
Leuke fartlek training op de Pacer Instagram

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Nog nooit gepost in dit topic volgens mij, maar hier komt dan mijn wedstrijdverslag van mijn eerste marathon (Utrecht) 8)

Qua voorbereiding had ik redelijk wat kilometers in de benen met zo'n 40-50km per week in de maanden voorafgaand aan de marathon. Twee keer 30km gelopen en een keer 34km. Die gingen prima met een tempo van 5:25-5:30/km. Doel voor de marathon was 3:45u, maar ik had stiekem hoop daar wel zo'n 5 tot 10 minuten vanaf te kunnen halen, omdat ik bij mijn lange duurlopen op het eind nog laag in m'n hartslag zat en ook de ademhaling was prima onder controle. Wel kreeg ik daarbij al wat last van zware benen.

Afgelopen zondag was ik zo'n 45 minuten van tevoren aanwezig op het Science Park in Utrecht. Gekletst met wat vrienden die ook gingen lopen (maar sneller) en toen we ons richting het startvak begaven, bleek al dat de pacers helemaal vooraan stonden. Ik had eigenlijk als plan met die van 3u45 mee te lopen en dan rond een km of 30 te bekijken of er nog een versnelling in zat.
Helaas was het onmogelijk om bij de start in de buurt van de pacers te komen, omdat we denk ik toch iets te laat begonnen met opstellen. Die pacers startten dus zo'n drie minuten voor mij en dat is een beste tijd om goed te maken :P
Vanuit daar dus besloten om mijn eigen race te lopen en naar mijn lichaam te luisteren. Eerste split was geloof ik rond de 5:13/km en eigenlijk ging ik steeds harder lopen. Km 20-25 gingen zelfs in 5:03/km. Dat was ook het punt waar ik de pacers van 3u45 heb ingehaald. Ik voelde me prima, dus dat leek een goed plan. Hartslag en ademhaling waren ook onder controle.
Het tempo zakte toen ietsjes in. We renden daar langs het Amsterdam Rijnkanaal, weinig support, wat wind tegen en ik begon al last te krijgen van zware benen. Nog niet van een heel zorgelijk niveau, maar dat werd het helaas wel naarmate we richting km 34 gingen. Zowel in beide bovenbenen als kuiten zat ik tegen kramp aan en werd het lastiger om goed te blijven gaan. Ik voelde toen de noodzaak om een klein stukje te gaan lopen en even de benen te strekken. Dat was geen goed plan, want de kramp schoot in m'n hamstring. Al strompelend probeerde ik dat eruit te lopen en gelukkig kreeg ik nog een liter water aangeboden van een supporter. Vanaf daar heb ik iedere kilometer zo'n 200m moeten wandelen omdat de kramp maar bleef opspelen. Dat heeft me uiteindelijk een dik kwartier gekost en met veel pijn en moeite kwam ik na 3:54u over de finish.

Trots dat ik het gehaald heb, maar ik baalde wel dat m'n benen niet hetzelfde aan konden als hart en longen, want in dat opzicht had een tijd van 3:35-3:40u er wel in gezeten.

Gisteren echt flinke spierpijn gehad, vandaag al iets minder gelukkig, dus het herstel gaat goed.
Ook kriebelt het alweer voor de volgende :+

Ben benieuwd wat ik anders moet gaan aanpakken de volgende keer. Meer krachttraining van de benen of core? Qua hydratatie zat ik wel goed namelijk. 1L sportdrank mee en onderweg bij iedere drinkpost een bekertje water gepakt en toen de sportdrank op was, heb ik er twee per post gehad. Gelletjes heb ik iedere 8km genomen.
Mocht er iemand tips hebben, dan hoor ik dat graag :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
@Capacitor Hoe zagen je laatste twee weken eruit voor de marathon, en de dag voor de marathon? Wellicht qua tapering niet voldoende gedaan?

Ook was die versnelling richting 5:03 wellicht niet handig. Liever iets conservatiever dan op deze manier de deksel op de neus te krijgen. Qua voeding zit je volgens mij wel goed!

Vaker zo’n lange duurloop kan ook nooit kwaad. Toch vraag ik me af wat je beoogde marathon tempo was en of je de duurlopen niet wat te snel hebt gelopen? Want 5:30 in een duurloop en dan 5:00 als marathontempo vind ik relatief te dichtbij elkaar liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:33
En daarbij, je hoeft niet bij/voor die pacers te zijn om een bepaalde tijd te lopen hè, als je 3 minuten later dan hun over de start gaat en 2:59 later over de finish ben je er ook (bruto/netto tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capacitor
  • Nu online
Slickk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:13:
@Capacitor Hoe zagen je laatste twee weken eruit voor de marathon, en de dag voor de marathon? Wellicht qua tapering niet voldoende gedaan?

Ook was die versnelling richting 5:03 wellicht niet handig. Liever iets conservatiever dan op deze manier de deksel op de neus te krijgen. Qua voeding zit je volgens mij wel goed!

Vaker zo’n lange duurloop kan ook nooit kwaad. Toch vraag ik me af wat je beoogde marathon tempo was en of je de duurlopen niet wat te snel hebt gelopen? Want 5:30 in een duurloop en dan 5:00 als marathontempo vind ik relatief te dichtbij elkaar liggen.
Daarin heb ik afgebouwd. Twee weken ervoor zo'n 40km gerend, week ervoor nog 50. De laatste week heb ik op maandag en dinsdag nog 9 en 8km gelopen op tempo van 5:30/km en op vrijdag nog 5km met 5:45/km.
Dag voor de marathon heb ik niks gedaan en ben ik op tijd naar bed gegaan. Qua voeding die week richting het einde vooral pasta's en rijstgerechten gegeten.
Ik denk ook dat die versnelling niet handig was, maar normaliter loop ik op hartslag en weet ik goed wat ik conditioneel vol kan houden en daar paste de hartslag zondag ook bij, maar fysiek kwam ik dan toch tekort (dus gewoon te snel gegaan :+)

Beoogd tempo was 5:10, dus dat ligt inderdaad dichtbij elkaar. Misschien moet ik de toekomst toch gaan trainen met langzamere lange duurlopen. Ik merk dat ik dat lastig vind en een soort natuurlijk gevoel heb voor die 5:30.
Shinji schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:34:
En daarbij, je hoeft niet bij/voor die pacers te zijn om een bepaalde tijd te lopen hè, als je 3 minuten later dan hun over de start gaat en 2:59 later over de finish ben je er ook (bruto/netto tijd).
Dat wist ik ja, maar ik had al vrij snel losgelaten wat het plan was (niet slim), omdat die pacers er dus niet waren en ik dacht dat dit ook wel zou lukken. Volgende keer toch maar bij het plan blijven wat ik voor ogen had.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Capacitor schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:06:
[...]
Ben benieuwd wat ik anders moet gaan aanpakken de volgende keer. Meer krachttraining van de benen of core? Qua hydratatie zat ik wel goed namelijk. 1L sportdrank mee en onderweg bij iedere drinkpost een bekertje water gepakt en toen de sportdrank op was, heb ik er twee per post gehad. Gelletjes heb ik iedere 8km genomen.

Mooie eerste poging. Dapper gelopen :+

Het klinkt alsof je je grens voor nu hebt bereikt. Vooral lekker door blijven lopen en stug de kilometers blijven stapelen. Zoals men enkele decennia terug al bedacht heeft is trainen voor hardlopen vrij eenvoudig. Alles wat je nodig hebt is:
Two hard workouts, a long run, and as much mileage as you can handle, repeat for years.
Uiteindelijk telt loopervaring van jaar op jaar op jaar gewoon heel erg zwaar. Ook al doe je niets anders qua training, dan zal je alsnog zien dat je er komend jaar beter voor staat.

Een paar dingen; qua voeding je kan nog even narekenen hoeveel koolhydraten je zat. Ik schat aan de lage kant. Heel snel tellend zie ik best case 1x80 (sportdrank) + 4x40 (gels) over 4 uur. Dat is ca 60 gram per uur. Mocht je minder geconcentreerd spul hebben dan zak je daar ver onder. 80 is een mooi streven; maar meer mag ook. Absoluut iets om te trainen.

Ik hoor je niet over elektrolyten. Ikzelf ben een zoute zweter dus dat is zeker iets dat ik meeneem in de voedingsstrategie. Zou je eens kunnen testen of het voor jou helpt.

Daarnaast klinkt het alsof je in het eerste deel harder van stapel bent gelopen dan gepland (en voor getraind). Bij marathons is de energiebalans erg belangrijk. Door aan de voorkant harder te lopen heb je al wat extra kruit verschoten. Vlak lopen is eigenlijk altijd sneller. So stick to the plan.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:10
Ik ken maar weinig mensen die hun beste marathon lopen bij de eerste marathon, sterker nog de meeste gaan zoals @Capacitor beschrijft, inclusief die van mij.

Na twee marathons had ik het door, en in de 3e liep ik mn pr die nog steeds staat. 17 marathons verder :')

Gewoon lekker doortrainen en nog een keer proberen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capacitor
  • Nu online
Roozzz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:02:
[...]
Een paar dingen; qua voeding je kan nog even narekenen hoeveel koolhydraten je zat. Ik schat aan de lage kant. Heel snel tellend zie ik best case 1x80 (sportdrank) + 4x40 (gels) over 4 uur. Dat is ca 60 gram per uur. Mocht je minder geconcentreerd spul hebben dan zak je daar ver onder. 80 is een mooi streven; maar meer mag ook. Absoluut iets om te trainen.

Ik hoor je niet over elektrolyten. Ikzelf ben een zoute zweter dus dat is zeker iets dat ik meeneem in de voedingsstrategie. Zou je eens kunnen testen of het voor jou helpt.

Daarnaast klinkt het alsof je in het eerste deel harder van stapel bent gelopen dan gepland (en voor getraind). Bij marathons is de energiebalans erg belangrijk. Door aan de voorkant harder te lopen heb je al wat extra kruit verschoten. Vlak lopen is eigenlijk altijd sneller. So stick to the plan.
Ik heb qua voeding getraind met 60g koolhydraten per uur en dat was ook wat ik nu heb genomen. Durfde niet meer aan, omdat ik daar ook niet mee geoefend heb en ik was bang dat ik i.p.v. rechtdoor te rennen dan rechtsaf de bosjes in zou moeten. Elektrolyten zaten wel in deze sportdrank als het goed is (Isostar). Ook in de gelletjes zaten zouten, maar misschien is het gewoon nog steeds te weinig geweest.

Ik denk ook gewoon dat ik te hard van stapel ben gelopen. Volgende keer beter, we trainen gewoon lekker door :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wyke
Capacitor schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:52:
[...]

Ik heb qua voeding getraind met 60g koolhydraten per uur en dat was ook wat ik nu heb genomen. Durfde niet meer aan, omdat ik daar ook niet mee geoefend heb en ik was bang dat ik i.p.v. rechtdoor te rennen dan rechtsaf de bosjes in zou moeten. Elektrolyten zaten wel in deze sportdrank als het goed is (Isostar). Ook in de gelletjes zaten zouten, maar misschien is het gewoon nog steeds te weinig geweest.

Ik denk ook gewoon dat ik te hard van stapel ben gelopen. Volgende keer beter, we trainen gewoon lekker door :D
Voor een eerste keer heb je best wel veel goed gedaan, maar een beginnersfout komt niet voor niets voor bij beginners :). In mijn ogen heeft het te hard starten en de versnelling je de das om gedaan. Aan de andere kant, je hebt een geweldige tijd gelopen ondanks alles. Bij mijn eerste was ik me zo bewust van alle valkuilen dat ik wellicht iets té conservatief was en dus niet onder de 4 kwam (mijn enige doelen waren "uitlopen" en "plezier hebben", dus ik moet niet zeuren over de tijd, maar gewoon ter vergelijking)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04:24
Jasperoo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:20:
[...]

Harder lopen gaat ook gepaard met andere looptechniek die dan nodig is. Dat zal m.i. daarom ook in training aan bod moeten komen.
Als je harder loopt gaat je techniek vanzelf veranderen. Zoals Rob Veer ooit zei: "Als je evenweel weegt als Mo Farah, en even hard loopt als Mo Farah, dan zal je loopstijl vanzelf heel hard lijken op die van Mo Farah."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
kepler schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:26:
Ik ken maar weinig mensen die hun beste marathon lopen bij de eerste marathon, sterker nog de meeste gaan zoals @Capacitor beschrijft, inclusief die van mij.

Na twee marathons had ik het door, en in de 3e liep ik mn pr die nog steeds staat. 17 marathons verder :')

Gewoon lekker doortrainen en nog een keer proberen :)
Ik zat nu eens terug te zoeken naar mn eerste marathon, maar ondanks een verval van iets van 15min in de tweede helft was deze 'maar' 5min langzamer dan mijn PR (3.23)

Sterker nog, als ik mijn tijden van toen op de 10k (39.30) en de 5k (19.15) in zo'n rekentool gooi zou ik toendertijd rond 3.05 moeten hebben kunnen uitkomen. Dat heb ik bij lange na niet gehaald, dus ws niet goed getraind voor de marathon. Maar goed, wel plezier gehad :D

En nu gaat het toch stiekem kriebelen of ik bijna 20 jaar later niet toch nog een PR zou kunnen lopen :D Maar ik vind ultra lopen eigenlijk ook supertof :')

Keuzes keuzes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Een 3 maand marathonblok is ook een goede voorbereiding voor een ultra ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05:55
Vandaag voor het eerst een half uur gewandeld (naar de supermarkt en terug) en merk toch wel sinds ik thuis ben dat mijn linkervoet wat gevoeliger en vermoeid is. Ik heb me toch echt wel vergist in deze blessure. Bijna drie weken sinds de voet dubbelklapte en bijna twee weken sinds de trail run. Nu heb ik ook gelijk ervaren dat het herstel van een pees een stuk trager gaat dan een spier. :P

Over een maand staat de halve marathon in Roosendaal op de planning. Het is nog maar de vraag of ik daaraan zal kunnen meedoen. Hopelijk wel, maar alles kunnen geven zal het sowieso niet worden.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

RazorMaron schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:02:
Vandaag voor het eerst een half uur gewandeld (naar de supermarkt en terug) en merk toch wel sinds ik thuis ben dat mijn linkervoet wat gevoeliger en vermoeid is. Ik heb me toch echt wel vergist in deze blessure. Bijna drie weken sinds de voet dubbelklapte en bijna twee weken sinds de trail run. Nu heb ik ook gelijk ervaren dat het herstel van pezen een stuk trager gaat dan een spier. :P

Over een maand staat de halve marathon in Roosendaal op de planning. Het is nog maar de vraag of ik daaraan zal kunnen meedoen. Hopelijk wel, maar alles kunnen geven zal het sowieso niet worden.
Ik zag eerder al je planning qua ingeschreven loopjes. Ik vind het wel wat ambitieus hoor en dan ook nu deze blessure er bij. Zelf zou ik deze en de volgende loop schrappen en focussen op de Dam tot Damloop en daarna pas kijken naar langere afstanden. Eerst zorgen dat je consequent en blessurevrij traint.

Maar goed ik wil je verder niet ontmoedigen. Ik vind het zelf ook leuk om eigenwijs alles zelf uit te vogelen. Het advies voor een halve marathon is toch wel 12 weken naar toe trainen waarbij je al een stevige basis hebt qua 10 km loopjes en minimaal 3 keer in de week traint.

https://www.hardlopen.nl/...klaar-voor-een-wedstrijd/

[ Voor 4% gewijzigd door L23 op 20-05-2025 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
RazorMaron schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:02:
Vandaag voor het eerst een half uur gewandeld (naar de supermarkt en terug) en merk toch wel sinds ik thuis ben dat mijn linkervoet wat gevoeliger en vermoeid is. Ik heb me toch echt wel vergist in deze blessure. Bijna drie weken sinds de voet dubbelklapte en bijna twee weken sinds de trail run. Nu heb ik ook gelijk ervaren dat het herstel van een pees een stuk trager gaat dan een spier. :P

Als je een peesblessure hebt, betekent het dat je de komende weken niet gaat trainen. Ik zou die halve marathon over een maand lekker schrappen. Wat heeft het voor zin om daar aan mee te doen als je conditie weg is en mogelijk nog geblesseerd?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DeCo
Capacitor schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:06:
Nog nooit gepost in dit topic volgens mij, maar hier komt dan mijn wedstrijdverslag van mijn eerste marathon (Utrecht) 8)

Qua voorbereiding had ik redelijk wat kilometers in de benen met zo'n 40-50km per week in de maanden voorafgaand aan de marathon. Twee keer 30km gelopen en een keer 34km. Die gingen prima met een tempo van 5:25-5:30/km. Doel voor de marathon was 3:45u, maar ik had stiekem hoop daar wel zo'n 5 tot 10 minuten vanaf te kunnen halen, omdat ik bij mijn lange duurlopen op het eind nog laag in m'n hartslag zat en ook de ademhaling was prima onder controle. Wel kreeg ik daarbij al wat last van zware benen.

Afgelopen zondag was ik zo'n 45 minuten van tevoren aanwezig op het Science Park in Utrecht. Gekletst met wat vrienden die ook gingen lopen (maar sneller) en toen we ons richting het startvak begaven, bleek al dat de pacers helemaal vooraan stonden. Ik had eigenlijk als plan met die van 3u45 mee te lopen en dan rond een km of 30 te bekijken of er nog een versnelling in zat.
Helaas was het onmogelijk om bij de start in de buurt van de pacers te komen, omdat we denk ik toch iets te laat begonnen met opstellen. Die pacers startten dus zo'n drie minuten voor mij en dat is een beste tijd om goed te maken :P
Vanuit daar dus besloten om mijn eigen race te lopen en naar mijn lichaam te luisteren. Eerste split was geloof ik rond de 5:13/km en eigenlijk ging ik steeds harder lopen. Km 20-25 gingen zelfs in 5:03/km. Dat was ook het punt waar ik de pacers van 3u45 heb ingehaald. Ik voelde me prima, dus dat leek een goed plan. Hartslag en ademhaling waren ook onder controle.
Het tempo zakte toen ietsjes in. We renden daar langs het Amsterdam Rijnkanaal, weinig support, wat wind tegen en ik begon al last te krijgen van zware benen. Nog niet van een heel zorgelijk niveau, maar dat werd het helaas wel naarmate we richting km 34 gingen. Zowel in beide bovenbenen als kuiten zat ik tegen kramp aan en werd het lastiger om goed te blijven gaan. Ik voelde toen de noodzaak om een klein stukje te gaan lopen en even de benen te strekken. Dat was geen goed plan, want de kramp schoot in m'n hamstring. Al strompelend probeerde ik dat eruit te lopen en gelukkig kreeg ik nog een liter water aangeboden van een supporter. Vanaf daar heb ik iedere kilometer zo'n 200m moeten wandelen omdat de kramp maar bleef opspelen. Dat heeft me uiteindelijk een dik kwartier gekost en met veel pijn en moeite kwam ik na 3:54u over de finish.

Trots dat ik het gehaald heb, maar ik baalde wel dat m'n benen niet hetzelfde aan konden als hart en longen, want in dat opzicht had een tijd van 3:35-3:40u er wel in gezeten.

Gisteren echt flinke spierpijn gehad, vandaag al iets minder gelukkig, dus het herstel gaat goed.
Ook kriebelt het alweer voor de volgende :+

Klinkt exact als mijn eerste marathon :)

Ik heb erg lopen zoeken naar een oplossing voor die krampen. En heel eerlijk, ik denk dat ik die nog steeds niet gevonden heb; heb het beter onder controle misschien. Ik ben vooral veel meer kilometers gaan maken (ik noem het gemakshalve ter vergelijking "vlieguren", die je moet maken) zodat een marathon-afstand veel makkelijker gaat worden en de afstand dus eigenlijk geen rol meer speelt, dan heb ik die alvast uitgesloten.
Pas bij de 4e marathon (vorig jaar in Utrecht) voelde ik voor het eerst een marathon zonder kramp. Missie geslaagd tot zo ver. Ik ben niet voor een PR gegaan, maar voor een gecontroleerde marathon. De hele week ervoor heb ik 3x per dag electrolyten gedronken (Nuun, er zijn ook andere merken zoals Upfront, maar deze kwam ik eens tegen bij de Koning van Spanje trail en beviel goed) en ik ben krachttraining gaan doen (heel simpel, 2 rondjes metabolic e-Gym waar je alle spiergroepen aanspreekt op jouw eigen niveau, 3x per week). Ik kwam met 3u36 en twee vingers in de neus over de finish, 10 minuten langzamer dan m'n PR. Heel apart, maar dat voelde zó goed! Beter dan dat ik een PR liep.
Daarna was het een kwestie van tempo omhoog schroeven, dat resulteerde in een prachtige tijd in het najaar. Weer een kwartier van m'n PR af. Zonder kramp, zonder het gevoel afgebroken over de finish te strompelen en amper spierpijn achteraf.

TL;DR: meer kilometers maken, krachttraining en veel drinken (electrolyten) in de voorbereiding.

Maar dit is puur mijn eigen aanpak, beetje gebaseerd op wat ik lees en hoor.. zullen vast kanttekeningen bij geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:31
Een verlaat wedstrijdverslag.

Na de laatste halve marathon, had ik 6 trainingsweken gepland. Gemiddeld liep ik 58km met meerdere weken boven de 60km. In april liep ik meer dan 250km wat een mooie mijlpaal is. Hier had ik een jaar geleden in mijn marathon training moeite mee en leidde tot vermoeidheid en meerdere pijntjes. Nu lijkt het vanzelf te gaan ondanks dat de intensiteit veel hoger ligt. In iets meer dan een jaar ben ik dus een stuk sterker geworden en het consequent blijven trainen leidt wederom tot vooruitgang.

Op vrijdagavond stond er in Flevoland de volgende halve marathon op het programma met wederom het doel om onder de 1u35min te lopen en met de hoop deze goed door te komen. Het is een kleine wedstrijd met ook een 7km en 14km. Er waren 60 deelnemers op de halve.
Of ja, halve marathon..., het bleek een 21km wedstrijd (3x 7km) te zijn. Geen punt, 100m doorlopen naar de finish dus. Toen het parcours bekend werd en ik deze invoerde in afstandmeten.nl mat ik 6,8km. Bij de doorkomst na de 1e ronde wist ik het zeker, het parcours was veel te kort.

Het parcours zelf was door het bos (verharde paden), 2km fietspad langs een grote weg en daarna weer verharde bospaden. Het was een leuk rondje en de start/finish locatie lag mooi gelegen in het bos. Het feit dat ik van het parcours kon genieten en rond kon kijken verraad dat ik makkelijk liep. Pas de laatste rond kreeg ik meer moeite om het tempo van 4.22 te lopen. Wel hield ik het tempo vlak, wat mij normaal niet lukt. Er waren 3 langzamere kilometers door het nemen van een gel (2x) en het wandelen bij een drankpost om te drinken.

Ik was zeer tevreden over hoe makkelijk ik liep. Bij de finish ben ik dus 1,1km doorgelopen. Alleen direct na de finish stonden breed over de weg finishers (van 7km, 14km en 21km). Wat erg lomp was want ik heb enkele lopers ingehaald welke nog een ronde moesten. Ik probeerde door de groep heen te lopen maar botste, helaas, wel tegen iemand aan. Ik kon verder en het weinig impact maar was wat lomp (van mij).

Toen ik terug liep na mijn extra meters kwam ik meerdere lopers tegen die ook doorliepen. Het duurde even voor de speaker geïnformeerd was over wat er gebeurde.

Verder was er nog een incident met een voor fietser van de 14km groep. Deze afstand startte enkele minuten na ons. De beste man kwam in mijn tweede ronde op het brede fietspad achterop gefietst en begon de roepen dat ik naar rechts moest (ik liep links). Alle lopers voor me liepen ook links. Het duurde even voordat ik doordat had wat hij bedoelde en dat hij bij de organisatie hoorde. De eerste 3 lopers van 14km kwamen eraan en hij wilde dat we rechts gingen lopen zodat zij konden passeren. Minuten later passeerde inderdaad de 3 lopers. Alle lopers voor mij bleven ook links lopen, ik had het idee dat de man hen niet meer vroeg om naar rechts te gaan.
Ik vind dit nogal bijzonder en heb het dan ook niet eerder meegemaakt. Er was voldoende ruimte om links te passeren en het is raar dat ik voor andere lopers aan de kant moet. Tenslotte loop ik zelf ook een wedstrijd. Aan de andere kant volgde ik de instructies van de organisatie niet op. In het bos was er een smal fietspad, als ze daar achterop waren gelopen had ik zeker ruimte gemaakt op het moment dat ze in de buurt waren. Dit doe ik normaal tijdens wedstrijden altijd als er snellere lopers achterop komen.
Hoe zien jullie dit? Wat is 'normaal'?

De 12 provincies afvinken gaat voortvarend.
Limburg november 2023 1u32
Noord-Brabant september 2024 1u29
Utrecht januari 1u31
Zeeland februari 1u32
Zuid-Holland maart 1u34
Overijsel maart 1u32
Flevoland 1u32

Als ik goed uit de Ohm trail kom, volgt 3 weken later de volgende halve marathon in Gelderland. In september staat Noord-Holland gepland. De drie verste provincies (Groningen, Drenthe, Friesland) moeten nog gepland worden maar zijn door de reisafstand lastiger in te plannen. In het najaar wil ik een PR (1u29) poging wagen in Eindhoven. Mogelijk dat ik in november in Limburg ga lopen zodat alle halve marathons in dit jaar vallen (behalve de drie noordelijke provincies).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
Je moet altijd voor lopers aan de kant, dus dat is niet zo raar :D Maar als je al rechts liep helemaal prima toch?

Laatst hadden we ook een discussie hierover, maar sommige mensen laten helemaal geen ruimte aan de linkerkant voor snellere lopers.
Als de ruimte er is, loop zoveel mogelijk rechts en hou altijd links ruimte voor snellere lopers die van achter komen.

Het lukt mij ook niet altijd, omdat ik linkslopers aan het inhalen ben. Maar probeer altijd wel achterom te kijken of er geen snellere lopers aan komt, en eenmaal voorbij maak zo snel mogelijk weer ruimte door paar stappen naar rechts op te schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maandag1987
kepler schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:41:
Je moet altijd voor lopers aan de kant, dus dat is niet zo raar :D Maar als je al rechts liep helemaal prima toch?

Laatst hadden we ook een discussie hierover, maar sommige mensen laten helemaal geen ruimte aan de linkerkant voor snellere lopers.
Als de ruimte er is, loop zoveel mogelijk rechts en hou altijd links ruimte voor snellere lopers die van achter komen.

Het lukt mij ook niet altijd, omdat ik linkslopers aan het inhalen ben. Maar probeer altijd wel achterom te kijken of er geen snellere lopers aan komt, en eenmaal voorbij maak zo snel mogelijk weer ruimte door paar stappen naar rechts op te schuiven.
Ik liep zelf aan de linkerkant van het fietspad, zoals de lopers voor me. Een reden is dat ik dan de tegemoet komende fietsers aan zie komen. Dus, veiligheid. De andere reden is dat aan het einde het parcours naar links gaat dus de kortste, snelste weg. Er was voldoende ruimte om rechts voorbij te gaan. Zelf zou ik ook andere lopers rechts voorbij moeten gaan. Dit gebeurde ook toen ik de loper voor me inhaalde. Er waren 60 deelnemers en ik liep 10e. Drukte of zo was dus geen probleem.

Je schrijft dat je voor snellere lopers altijd aan de kant moet. Ik ben zelf ook deelnemer van de wedstrijd en wil de beste tijd/eindpositie behalen waarom mag ik de ideale lijn dan niet lopen? Moet ik voor mijn 'concurrenten' aan de kant? Dat gebeurt toch in andere sporten ook niet. Ze moeten natuurlijk wel er langs kunnen en ik mag ze niet blokkeren of hinderen.
Als ik 10e loper ben en loper 9 inhaal, moet loper 9 dan aan de kant omdat ik op dat moment sneller loop?

Ik loop zelf geen baan wedstrijden maar gaan daar lopers aan de kant om snellere lopers de binnen baan te geven?

[ Voor 19% gewijzigd door Maandag1987 op 21-05-2025 14:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
Maandag1987 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:30:
[...]

Ik liep zelf aan de linkerkant van het fietspad, zoals de lopers voor me. Een reden is dat ik dan de tegemoet komende fietsers aan zie komen. Dus, veiligheid. De andere reden is dat aan het einde het parcours naar links gaat dus de kortste, snelste weg. Er was voldoende ruimte om rechts voorbij te gaan. Zelf zou ik ook andere lopers rechts voorbij moeten gaan. Dit gebeurde ook toen ik de loper voor me inhaalde. Er waren 60 deelnemers en ik liep 10e. Drukte of zo was dus geen probleem.

Je schrijft dat je voor snellere lopers altijd aan de kant moet. Ik ben zelf ook deelnemer van de wedstrijd en wil de beste tijd/eindpositie behalen waarom mag ik de ideale lijn dan niet lopen? Moet ik voor mijn 'concurrenten' aan de kant? Dat gebeurt toch in andere sporten ook niet. Ze moeten natuurlijk wel er langs kunnen en ik mag ze niet blokkeren of hinderen.
Als ik 10e loper ben en loper 9 inhaal, moet loper 9 dan aan de kant omdat ik op dat moment sneller loop?

Ik loop zelf geen baan wedstrijden maar gaan daar lopers aan de kant om snellere lopers de binnen baan te geven?
In principe is bij weg wedstrijden de regel "rechts is je plaats op de weg". Baan is sowieso anders en niet vergelijkbaar denk ik. Daar zijn denk ik aparte afspraken.

In Nederland hou je in het verkeer zo veel mogelijk rechts aan en haal je links in. Dat "ideale lijn" argument op een fietspad of je nu links of rechts loopt lijkt me voor amateur sporters wat overdreven. Dat scheelt je verder geen tijd.

Dat voetgangers/hardlopers in principe vrij zijn om te bepalen waar ze lopen (links of rechts) is wel zo, maar is in een wedstrijd niet handig. Want dan hangt het af van voorkeur van iemand en kan het zijn dat iemand die sneller is heel de tijd moet zigzaggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
[...]

Je gaat wandelen om te drinken bij een drinkpost maar moet daarna per se links lopen omdat het de kortste weg is en die 2 meter naar rechts is dan een groot probleem? :P

Maar het is inderdaad gebruikelijk dat je ruimte maakt voor snellere lopers. Bij Formule 1 en karten krijgen ze ook een blauwe vlag waarna ze uitwijken. Bij loopevenementen heb je regelmatig een fietser die voor deze ruimte zorgt om het zo veilig mogelijk te laten verlopen. Anders krijg je dat de ene naar links uitwijkt, andere naar rechts of dan weer op het laatste moment schrikt en toch weer naar links met een botsing met de snellere loper als gevolg.

Het voelt wel wat ongemakkelijk om een schreeuwende fietser voor je te hebben (want tsja, moet dat voor ons als amateurs…) die ruimte voor je maakt, maar het is absoluut veiliger en qua verwachtingen van alle partijen het duidelijkst. Je bent de eerste die ik hoor die er moeite mee heeft. Krijg juist vaak aanmoedigingen. ;)

Dat hele links of rechts lopen wat we buiten evenementen doen gaat vrijwel meteen de prullenbak in. Bij een loop werd laatst vooraf hard geroepen om zoveel mogelijk links te lopen, maar met aankomende auto’s en fietsers van beide kanten bleek het toch veiliger te zijn om ons te gedragen als fietsers en rechts te blijven.

Soms zijn er parcoursrecords met geldbedrag aan verbonden, dan is zigzaggen zoals @Shinji echt niet prettig (en zoals ik zelf ervaren heb, juist grotere kans op botsingen).

[ Voor 10% gewijzigd door Slickk op 21-05-2025 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maandag1987
Dank voor de reacties. Het was voor mij een nieuwe situatie en het duurde ff voordat ik door had dat het iemand van de organisatie betrof. In toekomst zal ik rechts aanhouden.

Het feit dat de lopers voor me ook links liepen is natuurlijk geen argument om niet rechts te gaan lopen.

Ik vond het overigens geen prettige situatie omdat ik juist dankbaar ben voor de vrijwilligers bij evenementen. Ik heb nog gekeken of ik de man zag naar de finish maar dat was niet het geval.

Bij trainigen loop ik inderdaad vaak links wanneer ik alleen loop, met de groep (av) lopen we juist rechts.

[ Voor 35% gewijzigd door Maandag1987 op 21-05-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik loop altijd de racelijn, wie mij voorbij wil gaat er maar omheen, links of rechts. Dat werkt prima als je zoals @Maandag1987 in een kleine race loopt, of ergens vooraan waar het minder dringen is.

Toen ik nog wat meer in het drukkere gedeelte van races liep, hield ik wel rechts, maar wel met verstand. Als er bijvoorbeeld een brede weg is die je naar links opdraait en links weer verlaat, dan zie je iedereen (terecht) links blijven lopen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Natuurlijk kan je links lopen als de ruimte er is.

Mijn voornaamste punt is dat het me normaal lijkt om niet in de weg te lopen voor alle andere lopers in de wedstrijd. Meest logische is dan om, net als in het verkeer, zoveel mogelijk rechts te houden.

En zoals altijd zijn er altijd uitzonderingen te bedenken, bv als er wel verkeer is op het parcours, of als je strijdt om een podiumplek.

Ik denk dat het vooral frustratie is van mijn kant, dat vooral bij drukke evenementen er dus mensen links blijven plakken terwijl dat totaal niet nodig is. Het is geen moeite om een beetje ruimte links te houden voor andere lopers die er voorbij willen.

Misschien moet ik geen drukke evenementen meer lopen, beter voor de stress :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-06 20:14

aap

[...]

Als ik het goed begreep werd je aan de kant gemaand omdat de snelste deelnemers van een andere afstand wilden passeren. Dat is een iets andere situatie dan je hier beschrijft. Die mensen zijn niet je concurrenten, want ze lopen in een andere wedstrijd. En dit ging om de koplopers. Voor de wedstrijd is het wel zo leuk als die zo veel mogelijk ongehinderd door kunnen lopen. Maar als jij ook in de kop van jouw wedstrijd liep, dan heb je wel een valide punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqjNITgYkK60n9GUNX_GML8Yiu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzVx4J8EVtU8k0dZtqFDJpzp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuA5zmox_vpZUzIOkK-PDDjLbIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39Y5y5Mm43EWvEefCbnl6gVc.jpg?f=fotoalbum_large

Die AI van Strava heeft echt nog wel wat stappen te maken. Iets langer dan 4km tempo en dan maakt die er 2x 1000m van 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:06
Shinji schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die AI van Strava heeft echt nog wel wat stappen te maken. Iets langer dan 4km tempo en dan maakt die er 2x 1000m van 8)7
Mja die AI gaat inderdaad nog niet altijd even lekker. Had vorige week 15x200m gelopen, netjes 'gelapt' met m'n klokkie en in de omschrijving op Strava stond ook '15x200m', maakt die AI er 8x200m van 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Er is nog weinig intelligents aan :+
en het voegt al helemaal niets toe

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:51
Pfoe... Misschien schop ik tegen het zere been hoor, maar wordt het hier nou ook niet allemaal groter gemaakt dan het is? De koplopers van de 14 km race in Schubberkutterveen (waar maar liefst 60 mensen een halve marathon komen lopen) moeten ruim baan krijgen omdat dat zo spannend is...

Nou sorry, ik weet dat ik niet echt meetel omdat ik op het tempo van een oma met een rollator loop, maar maken we er niet iets te groots van? Het lijken de Olympische Spelen wel als ik hier zo lees.

Ik scoor er vast geen punten mee en ik zeg echt niet dat de lopers op andere afstanden maar moeten doen waar ze zelf allemaal zin in hebben, maar ik vraag me wel echt af als ik dit allemaal lees; is het nou echt zo'n probleem voor die paar koplopers om die enkele deelnemer aan die andere afstand met 2 stappen naar rechts in te halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:58
MiKeZZa schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:20:
Pfoe... Misschien schop ik tegen het zere been hoor, maar wordt het hier nou ook niet allemaal groter gemaakt dan het is? De koplopers van de 14 km race in Schubberkutterveen (waar maar liefst 60 mensen een halve marathon komen lopen) moeten ruim baan krijgen omdat dat zo spannend is...

Nou sorry, ik weet dat ik niet echt meetel omdat ik op het tempo van een oma met een rollator loop, maar maken we er niet iets te groots van? Het lijken de Olympische Spelen wel als ik hier zo lees.

Ik scoor er vast geen punten mee en ik zeg echt niet dat de lopers op andere afstanden maar moeten doen waar ze zelf allemaal zin in hebben, maar ik vraag me wel echt af als ik dit allemaal lees; is het nou echt zo'n probleem voor die paar koplopers om die enkele deelnemer aan die andere afstand met 2 stappen naar rechts in te halen?
Linksrijders, links-lopers, same difference ;)

Ik heb meer last van bumperhak-klevers tijdens het hardlopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper

In eerste instantie vind ik vooral dat de organisatoren moeten vermijden dat snelle en trage lopers op een bepaald moment samenkomen.
Zoals bv de marathon van Gent dit jaar voor het eerst gedaan heeft. Vorig jaar eindigden 3 uurmarathonlopers en 3 uurhalvemarathonlopers gelijktijdig de laatste kilometers, dat leek nergens naar. Dat hebben ze dit jaar keurig opgelost met verschillende starttijden.

Als het dan toch gebeurt is het best dat er afspraken zijn.
Als koplopers aan 17km/uur andere hardlopers aan 10km/uur voorbijlopen kunnen er ongelukken gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Hartloper schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:13:
[...]

In eerste instantie vind ik vooral dat de organisatoren moeten vermijden dat snelle en trage lopers op een bepaald moment samenkomen.
Zoals bv de marathon van Gent dit jaar voor het eerst gedaan heeft. Vorig jaar eindigden 3 uurmarathonlopers en 3 uurhalvemarathonlopers gelijktijdig de laatste kilometers, dat leek nergens naar. Dat hebben ze dit jaar keurig opgelost met verschillende starttijden.

Als het dan toch gebeurt is het best dat er afspraken zijn.
Als koplopers aan 17km/uur andere hardlopers aan 10km/uur voorbijlopen kunnen er ongelukken gebeuren.
Nou, an sich ben ik het met je eens hoor. Al moeten we natuurlijk niet een grote marathon vergelijken met dit kleine loopje. Maar inderdaad, als ik het hier zo lees zeg ik als onervaren loper ook direct; daar is veel winst te halen voor die organisatoren.

Maar het punt blijft staan; is dit nou echt een probleem voor die 3 lopers die zo nu en dan een handjevol mensen moeten inhalen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-06 15:04
MiKeZZa schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Maar het punt blijft staan; is dit nou echt een probleem voor die 3 lopers die zo nu en dan een handjevol mensen moeten inhalen...?
Als er er echt een handvol zouden zijn: nee. Maar als het grote groepen zijn levert dit daadwerkelijk suboptimale/gevaarlijke situaties op. Je hebt na een paar uur rennen maar een klein tikje nodig en je valt, je kan makkelijk een factor 1.5-2 snelheidsverschil krijgen.

Net als bij de afgelopen Leiden marathon, waar de laatste kilometers de lopers van de halve marathon (2h-2h15) Samen kwamen met de marathon renners (3h-3h15). Dit gaf bij beide groepen frustraties. Door allemaal noise canceling koptelefoons/oortjes horen ze je ook niet aankomen dus schrikken ze van je en doen ze de raarste dingen.
Dat is op 2 manieren op te lossen: aller eerst door de organisatie maar daarnaast ook door wat rennersetiquites te gebruiken (door beide partijen).

Edit: bij dit gedeelte van de Leiden marathon kon je makkelijk met 6-10 naast elkaar, een strook links overhouden was dus niet lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door Maarten2212 op 21-05-2025 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
MiKeZZa schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:41:
[...]

Kan je ook voor de rest van de groep juist zeggen, is het nou echt een probleem om zoveel mogelijk (redelijkerwijs) rechts te blijven lopen (tenzij wellicht anders aangegeven door de organisatie)?

En nee, je hoeft niet strak langs de hekken en bij een bocht naar links de hoek op te zoeken ofzo, mag prima mee vloeien met de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Shinji schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:05:
[...]

Kan je ook voor de rest van de groep juist zeggen, is het nou echt een probleem om zoveel mogelijk (redelijkerwijs) rechts te blijven lopen (tenzij wellicht anders aangegeven door de organisatie)?

En nee, je hoeft niet strak langs de hekken en bij een bocht naar links de hoek op te zoeken ofzo, mag prima mee vloeien met de bocht.
100% eens. Als ik een keer een wedstrijdje loop ga ik dat met de kennis hier opgedaan ook zeker doen. Kleine moeite. Maar daar ging m’n punt niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk

Nee, dat is geen probleem maar zorgt voor zoals gezegd gevaarlijke situaties.

Zelf vind ik het wel iets hebben dat er een fietser is die meefietst. Op lokaal niveau toch serieus een sport beoefenen, dat is toch mooi. De sfeer is niet negatief of denigrerend richting andere lopers in mijn ervaring. Als er een paar zijn die hard willen lopen en de organisatie heeft bedacht om meerdere rondes te doen ipv 1 grote (of wel soms stukken waarbij ze gebruik maken van dezelfde paden) waardoor zo’n fietser voor de nummer 1 handig is… Prima toch?

Ik zie genoeg fanatisme in andere amateursporten (waarbij het in voetbal nog wel eens doorslaat). Ik vind dat prachtig. Mag ik ook geen te dure hardloopschoenen kopen omdat ik mijn leven niet opoffer voor de sport?

Dit gebeurt al jaren en volgens mij denk je dat men er een groot punt van maakt terwijl die meefietsers (tenminste, die ik heb meegemaakt) het altijd superleuk vinden en nooit asociaal hard schreeuwen (tenzij dove mensen met koptelefoons…) of wat dan ook, gaat allemaal gemoedelijk. Stelt allemaal niet zoveel voor. Maak het niet te groot. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Slickk op 21-05-2025 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Ik kan me de situatie wel goed voorstellen; voor je loopt een groepje van 'jouw afstand' aan de linkerkant en logischerwijs ga je dat dan zelf ook doen. Ze zullen het wel weten. Dan wordt je ineens aan de kant gemaand door iemand, terwijl je eigenlijk al aan een kant loopt. En vervolgens komt hij bij het volgende groepje en die worden dan niet meer aan de kant gemaand. Dat zou voor mij ook behoorlijk verwarrend zijn. Je denkt het goed te doen door aan de kant te gaan, maar dan blijkt achteraf dat het niet de juiste kant was.

En verder is het inderdaad allemaal geen groot probleem, maar het is wel begrijpelijk dat je je afvraagt wat er nu normaal is.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hartloper
Hartloper schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:09:
[...]
Ik heb in mijn hoofd ongeveer 1 hartstilstand op 100.000 deelnemers bij de marathon, en 1 op 400,000 bij de halve.
Dat is van een jaar of 10 geleden, de exacte cijfers kunnen wat veranderd zijn, maar het geeft een idee van de grootte-orde.
https://jamanetwork.com/j.../article-abstract/2832121

Net gepubliceerd. Gegevens over 29 miljoen deelnames aan marathon en halve marathon tussen 2010-2023, die werden vergeleken met historische data tussen 2000-2009.

Conclusies:

- risico op hartstilstand bij marathon ongeveer 1/100.000, bij de halve ongeveer 0,5/100.000 deelnemers.
- het risico op overlijden is zowat gehalveerd tov de referentieperiode 2000-2009, waarschijnlijk door betere eerstehulp en beschikbaarheid van defibrillators. Anders gezegd, de kans dat men de hartstilstand overleeft is verdubbeld.
- bijna 10 keer frequenter bij mannen dan bij vrouwen, dat was vroeger ook al zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 22-05-2025 21:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hartloper schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:48:
[...]

https://jamanetwork.com/j.../article-abstract/2832121

Net gepubliceerd. Gegevens over 29 miljoen deelnames aan marathon en halve marathon tussen 2010-2023, die werden vergeleken met historische data tussen 2000-2009.

Conclusies:

- risico op hartstilstand bij marathon ongeveer 1/100.000, bij de halve ongeveer 0,5/100.000 deelnemers.
- het risico op overlijden is zowat gehalveerd tov de referentieperiode 2000-2009, waarschijnlijk door betere eerstehulp en beschikbaarheid van defibrillators. Anders gezegd, de kans dat men de hartstilstand overleeft is verdubbeld.
- bijna 10 keer frequenter bij mannen dan bij vrouwen, dat was vroeger ook al zo.
De hoeveelheid mensen wat me de afgelopen tijd al heeft aangesproken over hartstilstanden bij hardloppwedstrijden is echt ongeloofelijk. Mijn standaard antwoord is dat er ongetwijfeld een stuk meer mensen omkomen tijdens het binge watchen van netflix series, maar dat daar vast geen betrouwbare cijfers van zijn en dat dit nooit het nieuws haalt. Of zijn ook daar mooie cojfers van te vinden.

En de random rant van de dag: net voordat je thuis bent nog even in de sigarettenrook van iemand mogen lopen die voorbij komt standje full elektro en met het vetpercentage waarmee je zonder aanvullende voeding de tour de france uitrijdt. Dan mag er van mij plotseling een mooie sink hole in de weg ontstaan. Zou trouwens ook een flink gat moeten zijn.

Zo, dat ben ik weer kwijt :z

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Hardlopers leven gemiddeld langer dan de doorsnee populatie.

Dat is de schijnbare paradox: tijdens marathons/halve marathons is het overlijdensrisico van hardlopers hoger.
Dat wordt meer dan gecompenseerd de rest van het jaar, waarbij het overlijdensrisico van hardlopers een stuk lager ligt dan van niet-hardlopers.

Even googelen op "running and longevity" zal een heel aantal studies opleveren dat aantonen dat het overlijdensrisico van hardlopers 30% lager ligt dan de algemene bevolking (exacte percentage kan verschillen, maar het ligt in die grootte-orde). Dat kan je de volgende keer antwoorden !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Achja, net als verminderde kans op overlijden door andere gezondheidsklachten. Niet-hardlopers willen nog wel eens argumenten willen zoeken om te verklaren waarom zij niet hardlopen.

Ook de hardnekkige mythe dat je knieën kapot gaan / verslijten en ‘wij’ hardlopers daarmee een grotere onnodige druk leggen op de zorg komt ook wel eens voorbij.

Alles zodat ze met een gerust hart (spreekwoordelijk gezien dan ;)) op de bank kunnen blijven chips eten. De mens is van nature lui, evolutionair gezien zoveel mogelijk energie besparen. Daar kun je aan toegeven, of toch af en toe de deur uit om de problemen die gerelateerd zijn aan het sedentaire leven te voorkomen. Of omdat je het gewoon leuk vindt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:06
Slickk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:35:
Ook de hardnekkige mythe dat je knieën kapot gaan / verslijten en ‘wij’ hardlopers daarmee een grotere onnodige druk leggen op de zorg komt ook wel eens voorbij.
Oh ja, die heb ik ook eens gehoord. En die opmerking kwam van een jongedame met redelijk overgewicht en benen waar menig olifant nog jaloers op zou zijn. Nee, misschien kun jij beter niet gaan hardlopen.. zucht..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:29
InZane schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:41:
En die opmerking kwam van een jongedame met redelijk overgewicht en benen waar menig olifant nog jaloers op zou zijn. Nee, misschien kun jij beter niet gaan hardlopen.. zucht..
"Obesity runs in my family!"
No, honey... Nobody runs in your family. ;)

Ik geef vaak trainingen aan mensen die in hun drukke schema met werk / kinderen / partner het lastig vinden om een paar keer per week tijd te vinden om te lopen. Mijn standaard opmerking is dan 'Hardlopen kost helemaal geen tijd'.

Want hardlopers zijn gewoon gezond en leven langer. Voor ieder uur hardlopen, leef je zeker een uur langer. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
dreamscape schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:21:
[...]

"Obesity runs in my family!"
No, honey... Nobody runs in your family. ;)

Ik geef vaak trainingen aan mensen die in hun drukke schema met werk / kinderen / partner het lastig vinden om een paar keer per week tijd te vinden om te lopen. Mijn standaard opmerking is dan 'Hardlopen kost helemaal geen tijd'.

Want hardlopers zijn gewoon gezond en leven langer. Voor ieder uur hardlopen, leef je zeker een uur langer. ;)
En valt dat grapje een beetje goed dan? T klinkt heel ad-rem hoor maar als een trainer dat bij mij een paar keer doet ga ik weg. Het is voor veel mensen verrekt moeilijk om tijd te maken voor zoiets als hardlopen als je in de spits van je leven zit met werk/kids/partner etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:29
Fr33z schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:28:
En valt dat grapje een beetje goed dan? T klinkt heel ad-rem hoor maar als een trainer dat bij mij een paar keer doet ga ik weg. Het is voor veel mensen verrekt moeilijk om tijd te maken voor zoiets als hardlopen als je in de spits van je leven zit met werk/kids/partner etc.
Ik zeg zoiets natuurlijk alleen maar voor de grap. Ik weet dat iedereen een volle agenda heeft. Ikzelf ook. ;)
En nee, je moet als trainer niet iemands tijd of drukte gaan bagatelliseren. I know.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:16
Slickk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:35:
Achja, net als verminderde kans op overlijden door andere gezondheidsklachten. Niet-hardlopers willen nog wel eens argumenten willen zoeken om te verklaren waarom zij niet hardlopen.

Het lijkt natuurlijk ook heel logisch, maar het is nu al meerdere keren ontkracht. (Dit is een nieuwsbericht met linkjes naar de journal artikelen)

Over het algemeen ben je inderdaad in het begin van je loop carrière wat gevoeliger voor blessures, en kan je uiteraard nare dingen oplopen. Maar op de lange termijn ben je, ook specifiek op gewricht en mobiliteit punten, beter af omdat je alles versterkt en verstevigd.

En ja, zoals met alles is er een te veel mogelijkheid, en ik geloof best dat er een zichtbare groep amateurs is die zichzelf beschadigd door gekke inspanningen.

Toch altijd grappig dat je in de kring verjaardag wel feiten vrij mag stellen dat we allemaal doodlopers zijn, en dat je zonder een meter lopen al 'weet' dat jou gewrichten het allemaal niet aankunnen. Maar je bent een betweter als je corrigeert ;)

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
Afgelopen maandag nog een tempoloopje op mijn carbonplaat Hoka's gedaan. Mijn bedoeling was om 4:50 per km te lopen. Het ging net iets sneller, 4:46-4:37. Gezien mijn oplopende hartslag is dit een te hoog tempo om een halve marathon vol te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UrDlvTciQA2Jfl6aJ0rXOVsJPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuWeAGdTVH9JheVX7mJ8nVzb.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat hoeft ook niet. 4:50 zou leiden tot een kleine verbetering van mijn tijd die ik in november liep. De lagere temperatuur zou een reden kunnen zijn dit te proberen. Maar mijn laatste rustige duurloopje van vanmorgen voelde niet helemaal fijn. Mijn benen voelden niet super en er zeurde lichte pijn in mijn rug. Hopelijk is dat zondag weg.

Verder maak ik me wat zorgen over mogelijke regen. Mijn Hoka Cielo X1 2.0 lijken niet veel grip te hebben. Heeft iemand ervaring met het lopen op deze schoenen over een nat wegdek? Of op andere carbonplaat schoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Hopelijk is er iemand die met mij wil meedenken. Heb 2 jaar terug een halve marathon gelopen in 1:54. Voor mij was dat een hele prestatie, 1e halve marathon en ook best een blessurerijk verleden, daarnaast loop ik niet voor mijn vaste sport, maar doe ik het naast o.a. zaalvoetballen en skiën.

Recentelijk weer wat meer gaan lopen, omdat dat na de halve van 2 jaar terug wat minder was geworden. Ook een Stryd gekocht en volg nu braaf zijn aanwijzigingen. Gevoelsmatig loop ik vaak erg langzaam (zie weleens een oma met een rollator langs komen bijvoorbeeld), maar ik lees hier veel dat dat goed is dus ik volg braaf.

Wel heel blij geworden van dat ik nu een testweek in ga. 3 runs met volle bak gaan gedurende 8 minuten, 1 minuut en later deze week wat langer. Vandaag stond de 8 minuten op de planning en oh wat had ik daar een zin in. Deze week een wat stijve rug gehad maar gelukkig stond er weinig lopen op de planning in voorbereiding op deze test dus dat pakte allemaal prima uit.

Vanmorgen vertrokken met een zogenoemde Critical Power van 296 watt. De 8 minuten gingen lekker en o.b.v. de omschrijving verwachte ik 314 watt te kunnen lopen (advies van hen is dat voor 5 minuten te doen en dan alsnog te versnellen). De Garmin showde ineens 316, maar een kniesoor die daar op let. Eigenwijs als ik ben uiteraard toch wat harder gestart, mede omdat ik denk dat hij mij onderschat... Ging eigenlijk best goed en ben gefinished met gemiddeld 329 watt. Aan het einde nog een stukje tussen de 340 en 370 watt gelopen om alles er uit te persen. Oftewel; ik ben verre van ontevreden. Tot dat stomme apparaat gesynchroniseerd is en ik ineens tot mijn verbijstering een CP van 285 w zie staan.

Is er iemand die me dit kan uitleggen? Want in de power duration curve waar ik 314 watt aflas bij 9 minuten staat nu 330 watt met zelfs een verwijzing naar de run van vandaag. Dus dat is conform wat ik gelopen heb, maar ik snap totaal niet waarom mijn CP zo gezakt is....

En de 2e vraag is er meer 1 van lichamelijk aard; ik heb bij dit soort inspanningen best last aan mijn rechterkant, net onder mijn longen. Dat voelt echt pijnlijk en zwaar (een soort continue steek). Zelfs na 5 minuten wandelen en vervolgens hele lage vermogen (echt sjokken) komt dat gevoel heel snel weer op. Dat herken ik ook wel van mijn eerdere hardloopfases. Diep gaan is puur niet harder kunnen op dat gevoel op die plek, niet op de benen of wat dan ook. Is dit puur uithoudingsvermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25
MiKeZZa schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:38:
Eigenwijs als ik ben uiteraard toch wat harder gestart, mede omdat ik denk dat hij mij onderschat...
Standaard stukje om op te reageren ;) Als je net weer begonnen bent en zeker met een blessure-verleden, niet eigenwijs doen en er zeker niet van uit gaan dat ie je onderschat. Dat soort ideeën kun je weer krijgen als je een half jaar verder bent en weer makkelijk langere afstanden kunt lopen. Maar zeker in de opbouw kun je beter iets te weinig dan iets teveel doen.
En de 2e vraag is er meer 1 van lichamelijk aard; ik heb bij dit soort inspanningen best last aan mijn rechterkant, net onder mijn longen. Dat voelt echt pijnlijk en zwaar (een soort continue steek). Zelfs na 5 minuten wandelen en vervolgens hele lage vermogen (echt sjokken) komt dat gevoel heel snel weer op. Dat herken ik ook wel van mijn eerdere hardloopfases. Diep gaan is puur niet harder kunnen op dat gevoel op die plek, niet op de benen of wat dan ook. Is dit puur uithoudingsvermogen?
Geen flauw idee, bij mij is het meer mijn algehele lichaam die stop zegt waardoor ik moet stoppen, en niet een specifieke plek. Maar ik weet wel dat dat gevoel bij iedereen anders zal zijn. Maar met echte steken zou ik toch een beetje opletten en evt. eens navragen bij de huisarts.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
dreamscape schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Ik zeg zoiets natuurlijk alleen maar voor de grap. Ik weet dat iedereen een volle agenda heeft. Ikzelf ook. ;)
En nee, je moet als trainer niet iemands tijd of drukte gaan bagatelliseren. I know.
Dan zal t de platheid van alleen tekst lezen zonder intonatie en subtext etc. Thanks voor de toelichting. En een uur leven klinkt leuk maar dat is pas aan het einde nuttig heh, niet NU ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
[...]

Is er iemand die me dit kan uitleggen? Want in de power duration curve waar ik 314 watt aflas bij 9 minuten staat nu 330 watt met zelfs een verwijzing naar de run van vandaag. Dus dat is conform wat ik gelopen heb, maar ik snap totaal niet waarom mijn CP zo gezakt is....
Stryd baseert je Critical Power op alle activiteiten van de afgelopen periode, waarbij in de Power Duration Curve de relatie tussen inspanning en duur gelegd wordt. Het wil niet zeggen dat als je verbetert op 9 minuten, je Critical Power ook meteen omhoog knalt.
Ik vermoed dat een goed resultaat langer dan deze 9 minuten van ~90 dagen geleden niet meer meetelt, waardoor je langere duurwaardes gedaald zijn. Heb je 3 maanden terug bijvoorbeeld een halve marathon, 10k of 5k geracet?

Mijn CP daalt regelmatig als ik een geruime tijd geen races gelopen heb of meer op de kortere duur gefocust ben.

Een meetfout heeft bij mij in het verleden ook wel eens rare dingen veroorzaakt...
Dat klinkt niet normaal en iets wat je met een arts zou moeten bespreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:48
Roozzz schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:15:
[...]

Stryd baseert je Critical Power op alle activiteiten van de afgelopen periode, waarbij in de Power Duration Curve de relatie tussen inspanning en duur gelegd wordt. Het wil niet zeggen dat als je verbetert op 9 minuten, je Critical Power ook meteen omhoog knalt.
Ik vermoed dat een goed resultaat langer dan deze 9 minuten van ~90 dagen geleden niet meer meetelt, waardoor je langere duurwaardes gedaald zijn. Heb je 3 maanden terug bijvoorbeeld een halve marathon, 10k of 5k geracet?

Mijn CP daalt regelmatig als ik een geruime tijd geen races gelopen heb of meer op de kortere duur gefocust ben.

Een meetfout heeft bij mij in het verleden ook wel eens rare dingen veroorzaakt...

[...]

Dat heb ik ook wel eens. Korte uitleg van Stryd zelf is dat de CP van voordat je die run deed overschat was:
I had a great run, and improved my Power Duration Curve but my Critical Power went down... why?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

CP kan sterk fluctueren in zo'n testweek, zeker als je nog niet heel veel data hebt. Grote kans dat het weer veranderd is aan het eind van de testweek, ik denk dat je ook nog een 20 minuten test krijgt? Het gaat allemaal om een goede dataset, van korte (1 minuut) tot lange (20 tot 40 minuten of zelfs meer) resultaten.

Dus gewoon rustig zo doorgaan, en All Out gaan als je all out moet in een test. Dat doe je toch op gevoel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
redwing schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Standaard stukje om op te reageren ;) Als je net weer begonnen bent en zeker met een blessure-verleden, niet eigenwijs doen en er zeker niet van uit gaan dat ie je onderschat. Dat soort ideeën kun je weer krijgen als je een half jaar verder bent en weer makkelijk langere afstanden kunt lopen. Maar zeker in de opbouw kun je beter iets te weinig dan iets teveel doen.

[...]

Geen flauw idee, bij mij is het meer mijn algehele lichaam die stop zegt waardoor ik moet stoppen, en niet een specifieke plek. Maar ik weet wel dat dat gevoel bij iedereen anders zal zijn. Maar met echte steken zou ik toch een beetje opletten en evt. eens navragen bij de huisarts.
Nee, dat lees je verkeerd (of ik schreef onduidelijk ;) ). Lopen bouw ik verantwoord op (al liep ik de afgelopen 2 jaar ook altijd 1 tot 2 keer in de week mijn rondjes), maar ik bedoelde dat ik niet 5 minuten de voorgestelde CP gelopen heb om dan te versnellen, maar toch ook echt gedurende 8 minuten hoger geleverd heb.

V.w.b. lichaam; het zijn geen steek. Het is een pijnlijk gevoel vergelijkbaar met een steek. Maar het komt en gaat niet, het is blijvend.
Roozzz schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:15:
[...]

[...]

Dat blokje van 90 dagen terug valt toch niet precies weg in het half uurtje dat ik aan het lopen was? En sowieso lijkt dat me uitgesloten, want zoals gezegd ben ik aan het opbouwen, dus 3 maanden terug liep ik echt geen betere waarden, dat is uitgesloten.

Qua arts; lastig waar ik zou moeten beginnen. Het is ook niet echt iets wat me zorgen baart, maar het hindert me wel in mijn lopen.
OneMoreThing schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Dat heb ik ook wel eens. Korte uitleg van Stryd zelf is dat de CP van voordat je die run deed overschat was:
I had a great run, and improved my Power Duration Curve but my Critical Power went down... why?
Klinkt wel als wat ik had.... Jammer, want ik hoopte op wat hogere vermogens voor mijn komende runs.
SkyR schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:22:
[...]

CP kan sterk fluctueren in zo'n testweek, zeker als je nog niet heel veel data hebt. Grote kans dat het weer veranderd is aan het eind van de testweek, ik denk dat je ook nog een 20 minuten test krijgt? Het gaat allemaal om een goede dataset, van korte (1 minuut) tot lange (20 tot 40 minuten of zelfs meer) resultaten.

Dus gewoon rustig zo doorgaan, en All Out gaan als je all out moet in een test. Dat doe je toch op gevoel. :)
Snap ik, ik heb genoeg verstand van data om me te realiseren hoe groot de impact van 1 ding is als de hoeveelheid in de totale set klein is. Maar Ik kan me zelfs dan niet voorstellen hoe dat ding nou o.b.v. de beperkte set x kan verwachten en dat ik x++ loop en dan toch daal...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
MiKeZZa schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:04:
[...]
Maar Ik kan me zelfs dan niet voorstellen hoe dat ding nou o.b.v. de beperkte set x kan verwachten en dat ik x++ loop en dan toch daal...
Steve Palladino licht dit effect verder toe in de reacties op dit Facebook bericht in de Stryd Community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Fr33z schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Even een half uur lopen geeft me juist even rust van werk/kids (vooral die :P)/partner :D

Maar ik snap het wel, deze week heb ik ook echt minder kunnen lopen omdat ik of zelf weg was of omdat ik thuis moest blijven voor/met de kids...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
SkyR schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:34:
[...]

Steve Palladino licht dit effect verder toe in de reacties op dit Facebook bericht in de Stryd Community.
Ja, dit is het het. Wel even zware kost, maar ergens super logisch/simpel als je er door bent.

Korte samenvatting voor mensen die het willen weten maar niet zoveel willen lezen; het model is feitelijk een wip tussen jouw duurvermogen (CP) en jouw anaerobe tank (W′).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IigSl--gqQuVbMZxQevvjOD2xvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O5lFpZhnWX1n0DrH7s7mRGGZ.png?f=fotoalbum_large

Dus omdat ik nu sneller dan verwacht heb gelopen op korte afstand is mijn anaerobe tank groter dan het model verwacht had, dus daalt juist mijn CP. Vermoedelijk zal als ik 20 minuten loop de wip weer een beetje de andere kant op gaan zoals @SkyR zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:26
Ik heb nu een heup ding waar ik twee kleine flacons in kan doen voor drinken. Misschien moet ik er nog even aan wennen, maar loopt echt minder prettig.

Tegelijkertijd zal ik toch wel rustig moeten gaan wennen aan het meenemen van vloeistof. Niet voor de loopjes nu, vandaag weer een 15km gedaan en gewoon van tevoren een halve liter gedronken. Was prima! Maar van de zomer ook op vakantie naar Zuid-Frankrijk dit jaar en dan wil ik toch echt ook 3x per week kunnen gaan hardlopen. En daar zal het ook om 8 uur in de ochtend warm zijn waarbij wat vloeistof meenemen toch echt wel verstandig is.

Nu zijn er systemen waarbij je een rugzak heb met een waterzak erin waarbij je uit een slangetje drinkt die naast je hoofd zit of een vestje waarin de flacons met drinken zitten (die je er uit moet halen om leeg te drinken).

Hoe doen jullie dat straks in de zomer in warm weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
President schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:53:
Ik heb nu een heup ding waar ik twee kleine flacons in kan doen voor drinken. Misschien moet ik er nog even aan wennen, maar loopt echt minder prettig zonder dan met.

Tegelijkertijd zal ik toch wel rustig moeten gaan wennen aan het meenemen van vloeistof. Niet voor de loopjes nu, vandaag weer een 15km gedaan en gewoon van tevoren een halve liter gedronken. Was prima! Maar van de zomer ook op vakantie naar Zuid-Frankrijk dit jaar en dan wil ik toch echt ook 3x per week kunnen gaan hardlopen. En daar zal het ook om 8 uur in de ochtend warm zijn waarbij wat vloeistof meenemen toch echt wel verstandig is.

Nu zijn er systemen waarbij je een rugzak heb met een waterzak erin waarbij je uit een slangetje drinkt die naast je hoofd zit of een vestje waarin de flacons met drinken zitten (die je er uit moet halen om leeg te drinken).

Hoe doen jullie dat straks in de zomer in warm weer?
In Nederland weten waar watertap punten zijn, zijn er genoeg volgens mij. En dan handig routes plannen. Hier in het dorp weet ik de meesten wel te vinden.

In sommige dorpjes in Frankrijk heb je dat volgens mij ook maar weet niet of die ergens terug te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:20
@President dus eigenlijk had je dat heupdingetje al veel eerder moeten hebben als het zo prettig loopt? :P Sorry, kon het niet laten.

Een trailvest heeft meestal, naast mogelijkheid tot waterzak op de rug, ook bijv. 2x 0,5l softflasks aan de voorkant, deze hoef je er niet uit te halen om te drinken hoor. Kijk bijvoorbeeld naar de Salomon adv skin 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Shinji schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:31:
[...]

In Nederland weten waar watertap punten zijn, zijn er genoeg volgens mij. En dan handig routes plannen. Hier in het dorp weet ik de meesten wel te vinden.

In sommige dorpjes in Frankrijk heb je dat volgens mij ook maar weet niet of die ergens terug te vinden zijn.
Met wielrennen deden we dat iig altijd, op heel veel plekken hebben ze van die waterpunten met drinkbaar water. Alleen heb ik geen flauw idee of dat fijnmazig genoeg is voor lopen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:23
https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

Staan 3100 tappunten op. Waarschijnlijk zijn er wel meer.

Nadeel is dat ze eigenlijk allemaal in de dorpen/steden zitten. De mooie loop gebieden bij mij in de buurt hebben ze niet helaas. Maar toch een bruikbare site lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
WaterSpots is een app op in elk geval iOS die ik gebruik.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
Vanmorgen heb ik de halve marathon van Amersfoort gelopen. Mijn doel was 1 uur 42, tempo 4:50. De temperatuur was prima, zo'n 15 graden. Het regende vooraf, maar tijdens de wedstrijd was het grotendeels droog. Ik was wat onzeker over de grip van mijn Hoka Cielo, maar besloot er toch op te lopen en gelukkig was het vochtige wegdek geen probleem.

Bij de start was een soort trechtervorming, waardoor de eerste paar 100 meters erg lastig waren. Km1 leverde na 5:10 een achterstand van 20 seconden op op mijn schema. Het lukte om me daar niet druk over te maken en verder kon ik vrijwel overal ongehinderd lopen. Het lukte me daarna t/m km16 een gelijkmatig tempo van 4:48-4:50 te lopen met een hartslag van 150-155. Km17 ging ineens in 4:43, ik weet niet waarom, en de volgende twee weer in 4:48. Zonder me er echt bewust van te zijn ging mijn tempo daarna wat omhoog naar 4:39 en 4:37. Ik liep wel tegen mijn max. Aan een echte eindsprint had ik geen behoefte. Mijn chip-eindtijd was 1:41:54. Zeer keurig.

De afstand volgens mijn watch was 21,2km. Ik besloot daarna nog een paar honderd meter te rennen om het langzame begin van mijn halve marathon "af te knippen". Daardoor geeft Garmin nu een PR op de 21,1km van 1:41:03. Dit is niet echt mijn PR, maar wel de snelste halve-marathon-afstand die ik deze eeuw heb gelopen. Ondertussen ook mijn 10km-tijd op 47:28 en 10 Engelse Mijl op 1:16:54 gezet.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

L23 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:44:
Verder dit jaar voornamelijk 10 kilometer loopjes op de planning staan. 4 keer in de week hardlopen gaat in ieder geval goed en ik blijf progressie zien. 25 mei ga ik de Liemerse Landloop 10 km lopen met als doel onder de 45 minuten.
Vandaag de 10 km van de Liemerse Landsloop gelopen. Leuke loop. Gelukkig was het vrijwel droog toen ik om 11 uur begon, maar het was wel aardig benauwd. Gestart rond de 4:30 min per km, maar kon dat niet de hele tijd volhouden. Dat liep op tot 5:00 min per km bij 8 km en vervolgens de laatste twee kilometers weer aardig kunnen versnellen. Kan ook niet zeggen dat ik helemaal fan ben van twee keer hetzelfde rondje van 5 km te lopen.

Mijn doel van onder de 45 minuten is niet gelukt, maar wel mijn vorige 10 km PR met 10 seconden verbeterd met een tijd van 47:14. Dus zeker blij met het resultaat.

Mijn focus ligt ook meer op wekelijkse kilometers maken en steeds langere afstanden lopen. Specifiek op snelheid trainen heb ik niet gedaan en tot nu toe ook niet helemaal fan van (interval trainingen). Ik denk dat er in andere omstandigheden wel iets meer in zat, maar vindt het ook moeilijk in te schatten wat voor betere tijd ik bij een volgende 10 km kan lopen. Eerst de Halve Marathon Vlieland in augustus en in september met de 10 km van Werkhoven Loopt weer een nieuwe kans op een PR!

Komende tijd gewoon lekker 4 keer in de week blijven hardlopen en kijk uit naar een route van 27 km die ik uitgestippeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:26
Gaargod schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:46:
@President dus eigenlijk had je dat heupdingetje al veel eerder moeten hebben als het zo prettig loopt? :P Sorry, kon het niet laten.

Een trailvest heeft meestal, naast mogelijkheid tot waterzak op de rug, ook bijv. 2x 0,5l softflasks aan de voorkant, deze hoef je er niet uit te halen om te drinken hoor. Kijk bijvoorbeeld naar de Salomon adv skin 5.
Poeh duur ding, maar zit die ook nog lekker als je in de zomer aan het rennen bent en ook op je rug zweet?

Draag in de winter ook een tuigje met verlichting, dus heb al wel wat ervaring met een band systeem maar niet met een dichte achterkant

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Decathlon heeft aardig wat betaalbare alternatieven.
maar zit die ook nog lekker als je in de zomer aan het rennen bent en ook op je rug zweet?
Mijn ervaring is dat bij trailen in de zomer mijn rugzak zelden het grootste ongemak is :p

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdwaald
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 14:32
Op zoek naar wat tips van ervaren lopers.
Ik ben een beginner en nu bezig met de voorbereiding op een 10km wedstrijd.
Tot aan circa 2 maand geleden deed ik absoluut niet aan enige sport. Conditie was dus echt 0,0.
Gelukkig leef ik verder wel vrij gezond, dus geen overgewicht o.i.d

Samen met vrienden afgesproken om te gaan hardlopen en in augustus een 10km wedstrijd te lopen.
Ik ben nu bezig met onderstaand schema, en zit in week 8 van de 12.
https://all4running.nl/bl...oopschema10KMBeginner.pdf

Mijn doelstelling was in eerste instantie enkel de 10km uitlopen. Tijdens de eerste 4 a 5 weken van mijn schema vond ik het pittig en had ik moeite met het behalen van de tijden. Inmiddels begin ik er goed in te komen en merk ik dat ik bij elke training iets 'over' heb. Dus het gaat inmiddels prima.

Nu ben ik zo'n 6 weken vóór de wedstrijd klaar met dit schema.
Ik wil mijn doelstelling nu dan ook iets 'aanscherpen'. Was ik eerder tevreden met het enkel uitlopen van de 10km, nu wil ik die resterende 6 weken gebruiken om voor een iets betere tijd te gaan. Ik heb verder geen richttijd o.i.d., ik wil die laatste 6 weken gewoon goed benutten.
Alleen vraag ik me af wat hier de juiste tactiek voor is, voor voor type trainingen zouden jullie aanraden om aan de snelheid te werken?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

verdwaald schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:59:

Alleen vraag ik me af wat hier de juiste tactiek voor is, voor voor type trainingen zouden jullie aanraden om aan de snelheid te werken?
Consistency is king. Blijf doen wat je deed, misschien af en toe een keertje vaker per week (halfuurtje op babbeltempo is genoeg)

Loop wel overwegend je trainingen rustig, om de belasting niet te hoog te laten worden. Het geheim van sneller hardlopen is een simpele kwestie van zoveel mogelijk lopen zonder geblesseerd te raken, meestal rustig, soms hard.

Een keertje per week train je wat "pure" snelheid door aan het einde van een training geleidelijk te versnellen, een comfortabele topsnelheid tien seconden vast te houden, en dan weer rustig af te remmen. Dat heet een stride. Doe daar drie of vier van, met een paar minuten heel rustig joggen tussendoor.
Alternatief is 5x 10 seconden een heuvel op sprinten, met ook een paar minuten pauze (terugwandelen en stilstaan) tussendoor. Deze variant levert minder blessurerisico en meer kracht op, dus die zou altijd in je repertoire moeten zitten als hardloper.

Als het je bevalt kun je je na de wedstrijd verdiepen in trainingsschema's, de principes erachter: interval, tempowerk, progressieve duurlopen en weet ik het. Maar het begint met consistentie.

Succes en vooral veel plezier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
@President ik heb de Salomon Adv Skin 4 en het bevalt goed, maar inderdaad warm en zweterig op de rug.
@verdwaald wat @kenneth zegt. Niet direct keiharde intervallen toevoegen, rustig aan, dan breekt het lijntje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-06 09:04
President schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Poeh duur ding, maar zit die ook nog lekker als je in de zomer aan het rennen bent en ook op je rug zweet?
Sinds vorige zomer eentje aangeschaft en draag hem altijd als ik wat langer op pad ga. Zit als gegoten en heb zelf geen last van (extra) zweet op mijn rug.

Heb een nieuwe met prijskaartje kunnen overnemen via marktplaats voor de helft van de prijs inclusief softflask, dus dat was top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:49
Iemand nog tips voor korte tights voor een zacht prijsje? Moet wel kwaliteit zijn.
Heren, telefoon vak, wat ruimte voor maximaal 2 gells.

Er is best veeeeeel keus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Heeft iemand tips om te beginnen met hardlopen?

Ik heb 0 conditie, ben soms al moe als ik naar de winkel fiets (6 kilometer ongeveer) op mijn elektrische fiets met normale ondersteuning en tegenwind.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
Meg schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:52:
Heeft iemand tips om te beginnen met hardlopen?

Ik heb 0 conditie, ben soms al moe als ik naar de winkel fiets (6 kilometer ongeveer) op mijn elektrische fiets met normale ondersteuning en tegenwind.
Hardlopen met Evy app, en daar het 5k schema volgen. Je leert rustig aan om op te bouwen naar 30 minuten achtereen hardlopen, of dat dan 5k is of niet.

Het begint rustig, 2 minuten wandelen, 1 minuut hardlopen en dat een paar keer.

Mocht het op een gegeven moment toch te snel gaan kan je altijd weken twee keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Shinji schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:57:
[...]

Hardlopen met Evy app, en daar het 5k schema volgen. Je leert rustig aan om op te bouwen naar 30 minuten achtereen hardlopen, of dat dan 5k is of niet.

Het begint rustig, 2 minuten wandelen, 1 minuut hardlopen en dat een paar keer.

Mocht het op een gegeven moment toch te snel gaan kan je altijd weken twee keer doen.
En eventuele kleding oid?

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Meg schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:20:
[...]

Als je nog iets van een sportshirtje en broekje hebt is dat prima om mee te beginnen. Bij Decathlon zijn verder prima low budget shirtjes en broeken te halen. Daarna kan je het verder zo duur maken als je zelf wil.

Qua schoenen is denk ik het belangrijkste, aan de ene kant is er een hele grote groep die naar een hardloopschoen speciaalzaak gaat, daar doen ze dan vaak een “loopanalyze” met een filmpje op een loopband. En dan komen daar een paar keuzes uit. Nu willen ze daar vaak pronatie tegen gaan terwijl dat daar eigenlijk niet echt goed wetenschappelijk bewijs voor is dat dat nodig is (extremen daargelaten). Belangrijkste is dat de schoen goed voelt, inlopen bestaat niet echt qua hardloop schoenen.

Dat gezegd hebbende zijn er een paar opties:
1. Hardloopschoen bij een speciaalzaak halen, dat het misschien niet wetenschappelijk is even voor lief nemen, je wordt verder wel goed geholpen en het scheelt zelf iets te moeten kiezen uit vele opties. Kan wel iets duurder zijn.
2. Decathlon heeft ook wat budget vriendelijke hardloopschoenen, daar mee beginnen en kijken hoe dat bevalt (wel in een winkel passen als het je eerste schoenen zijn denk ik).
3. Online iets generieks uitzoeken en proberen. Sommige winkels mag je ook terugsturen als je er al op gelopen hebt (ik ben er niet zo van maar kan handig zijn in het begin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:19
Meg schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:20:
[...]

De vuistregel die ik zelf gebruik is: draag de kleding die je normaal zou dragen als het tien graden warmer zou zijn. En dan uiteraard in sport variant zodat het comfortabel blijft als je gaat zweten. Dus: als 25 graden, dan kun je praktisch naakt gaan lopen (maar draag ik een korte broek en sportshirt/hemd), als 15 graden dan kun je ook rustig een korte broek en sportshirt dragen, als 5 graden ga dan voor een lange broek en shirt met lange mouwen of shirt en hoodie oid. Onder nul zou je voor een eerste laag van thermokleding kunnen gaan. Uitzonderingen zijn situaties waarbij de gevoelstemperatuur een stuk lager ligt, bijvoorbeeld bij erg harde wind of neerslag. Dan zou je een water en/of winddicht jack kunnen overwegen.

In dit seizoen kom je een heel eind met een korte sportbroek, sportshirt, sportsokken en uiteraard hardloopschoenen. En die laatste zijn verreweg het belangrijkste (en duurste). Zorg ervoor dat je schoenen hebt die comfortabel zitten en passen bij hoe je loopt en wat je doelen zijn. Daar kan de betere sportwinkel of gespecialiseerde hardloop winkel je bij helpen. Die doen vaak een loopanalyse en komen dan met een advies. Ga niet hardlopen op een paar oude gympen die je nog hebt liggen oid, dat is vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 14:53

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Draag in de winter ook een tuigje met verlichting, dus heb al wel wat ervaring met een band systeem maar niet met een dichte achterkant
De trailvestjes van Salomon zijn ook geregeld in de aanbieding, of vanuit de outlet te halen.
Op zich merk ik hem niet als ik flink zweet, gaat niet schuren o.i.d.
Maar ik denk wel dat daar het verschil in goede trailvesten en slechtere vestjes zit, dat die slechtere vesten minder ademen.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:14
HenRun schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:51:
Vanmorgen heb ik de halve marathon van Amersfoort gelopen. Mijn doel was 1 uur 42, tempo 4:50. De temperatuur was prima, zo'n 15 graden. Het regende vooraf, maar tijdens de wedstrijd was het grotendeels droog. Ik was wat onzeker over de grip van mijn Hoka Cielo, maar besloot er toch op te lopen en gelukkig was het vochtige wegdek geen probleem.

Bij de start was een soort trechtervorming, waardoor de eerste paar 100 meters erg lastig waren. Km1 leverde na 5:10 een achterstand van 20 seconden op op mijn schema. Het lukte om me daar niet druk over te maken en verder kon ik vrijwel overal ongehinderd lopen. Het lukte me daarna t/m km16 een gelijkmatig tempo van 4:48-4:50 te lopen met een hartslag van 150-155. Km17 ging ineens in 4:43, ik weet niet waarom, en de volgende twee weer in 4:48. Zonder me er echt bewust van te zijn ging mijn tempo daarna wat omhoog naar 4:39 en 4:37. Ik liep wel tegen mijn max. Aan een echte eindsprint had ik geen behoefte. Mijn chip-eindtijd was 1:41:54. Zeer keurig.

De afstand volgens mijn watch was 21,2km. Ik besloot daarna nog een paar honderd meter te rennen om het langzame begin van mijn halve marathon "af te knippen". Daardoor geeft Garmin nu een PR op de 21,1km van 1:41:03. Dit is niet echt mijn PR, maar wel de snelste halve-marathon-afstand die ik deze eeuw heb gelopen. Ondertussen ook mijn 10km-tijd op 47:28 en 10 Engelse Mijl op 1:16:54 gezet.
Als ik 1:41:54 zou lopen zou ik achteraf ook zeggen dat mijn doel 1:42 was ;) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
[...]

ik heb de active skin 4 en sinds kort de advanced skin 12. Beiden geen last van de natte rug bij zomers weer, aangezien ik dan overal zweet en de rug niet extra opvalt. Bij wat kouder weer heb ik er ook niet heel veel last van maar merk je het vooral als je het vest uitdoet.
De advanced skin is trouwens echt geweldig, omdat hij van elastisch materiaal is gemaakt (itt de active skin) zit hij als gegoten,,zonder extra te boumcen door de elasticiteit. Gisteren had ik zoveel bij me dat ik me afvroeg waar ik aan begon toen ik het vest van de stoel afpakte, maar toen ik hem eenmaal aan had heb ik eigenlijk niet eens in de gaten gehad dat ik hem aanhad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Wyke schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:24:
[...]

ik heb de active skin 4 en sinds kort de advanced skin 12. Beiden geen last van de natte rug bij zomers weer, aangezien ik dan overal zweet en de rug niet extra opvalt. Bij wat kouder weer heb ik er ook niet heel veel last van maar merk je het vooral als je het vest uitdoet.
De advanced skin is trouwens echt geweldig, omdat hij van elastisch materiaal is gemaakt (itt de active skin) zit hij als gegoten,,zonder extra te boumcen door de elasticiteit. Gisteren had ik zoveel bij me dat ik me afvroeg waar ik aan begon toen ik het vest van de stoel afpakte, maar toen ik hem eenmaal aan had heb ik eigenlijk niet eens in de gaten gehad dat ik hem aanhad.
ik vind de kwaliteit wel minder van salomon hun vesten. De netjes scheuren nogal snel bij wat intensiever gebruik/wat hardere voorwerpen.

@President je hebt ook heupbanden waar sleutels/telefoon/softflask in kunnen. Die gebruik ik hier als ik geen trek heb in een compleet vest. Zitten vrij prima, stretchy genoeg dat het niet knelt, maar stretchy genoeg dat alle 'shit' niet op straat stuitert tijdens het rennen. (oa. salomon pulse belt waiste, maar decathlon heeft soortgelijk).

Voor de fanatieke trailrunners met hoogtemeters zijn die belts ook fijn als extra: je hebt er 2 fijne stretchy lussen aan zitten waar je je poles kwijt kunt en die een stuk makkelijker te bereiken zijn dan met racevesten.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:15:
[...]

Voor de fanatieke trailrunners met hoogtemeters zijn die belts ook fijn als extra: je hebt er 2 fijne stretchy lussen aan zitten waar je je poles kwijt kunt en die een stuk makkelijker te bereiken zijn dan met racevesten.
Hoewel je daar steeds meer de quivers voor langs ziet komen, heb je die al getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Dazzler2120 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:19:
[...]

Hoewel je daar steeds meer de quivers voor langs ziet komen, heb je die al getest?
ik vind die afgrijselijk. Als je al lang loopt te baggeren krijg je (ik in ieder geval) stijve schouders, bovenrug. Als je dan met die poles moet gaan graaien om ze in die quiver te krijgen is het bijna een garantie op wat protesterende spieren. Daarbij gewoon te veel moeite. Op de rug hang ik ze zo in de lusjes, die quivers is veel bewerkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
polthemol schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:21:
[...]

ik vind die afgrijselijk. Als je al lang loopt te baggeren krijg je (ik in ieder geval) stijve schouders, bovenrug. Als je dan met die poles moet gaan graaien om ze in die quiver te krijgen is het bijna een garantie op wat protesterende spieren. Daarbij gewoon te veel moeite. Op de rug hang ik ze zo in de lusjes, die quivers is veel bewerkelijker.
Dat is wel grappig, is bijna precies het tegenovergestelde wat je normaal hoort over je poles aan een vest bevestigen vs aan die quiver.
Denk dat dit uiteindelijk iets is wat verschilt per persoon inderdaad wat ieder fijner vindt.

Ervaring van m'n broer op de Ultra du Grand Ballon 70km was juist dat de stokken voor hem juist toegankelijker waren om even snel te pakken / weg te stoppen, daardoor ging hij ze gewoon vaker gebruiken (waar hij in het verleden er ook vaker voor koos om gewoon langer zonder stokken te lopen, omdat het vervelend was om ze los te maken van het vest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
[...]

ik vind de kwaliteit wel minder van salomon hun vesten. De netjes scheuren nogal snel bij wat intensiever gebruik/wat hardere voorwerpen
dank voor de waarschuwing. Alhoewel ik het probleem met de active skin niet herken en die heb ik toch al weer een tijdje in gebruik. Sleutelbossen probeer ik altijd zo klein mogelijk te houden, zodat ze minder kans op doorsteken hebben. Ook bij de advanced skin zal ik er op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:32
Iemand nog tips met vastzittende ritsen bij salomon rugzakken. Iets met een beetje veel zweet :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:20
@Martiveen drupje olijfolie erop, even laten zitten en dan voorzichtig proberen te ritsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
[...]

ik vind de kwaliteit wel minder van salomon hun vesten. De netjes scheuren nogal snel bij wat intensiever gebruik/wat hardere voorwerpen.

[...]
De oude versies waren bombproof, de nieuwere versies inderdaad wat minder. Ik heb helaas ook een ritsvak op de borst weten door te schuren, met een hoekje van mijn telefoon. Ooit laten vallen, dus daar zat net iets wat kennelijke haakte in de stof. Maar met een beetje beleid zou je er jaren lol van moeten hebben.

Stukje historie, de original was onverwoestbaar:
Afbeeldingslocatie: https://ultraplodder.com/wp-content/uploads/2012/05/p1000170.jpg?w=600

@Martiveen Een vastzittende rits van het rugvak door al het zout is de reden dat ik uiteindelijk 'the original' heb moeten vervangen :X Verder was deze onverwoestbaar. Tip van flip, je kan nog proberen een druppel dreft erop te doen en te laten inwerken. Dat heeft mij nog wel eens gered.
De tip om het te voorkomen is eenvoudig: gewoon af en toe meenemen onder de douche of in de wasmachine gooien. Na het zomerseizoen zorg ik dat ze een keer goed schoon gemaakt worden. Nooit meer problemen gehad... Dus eens per jaar is genoeg :P

Later aangevuld met deze voor de lopen met meer zooi. Deze is nog altijd prima en is mijn eerste keuze. Dik 12 jaar na de introductie kennelijk 8)
Afbeeldingslocatie: https://iancorless.org/wp-content/uploads/2013/01/new-salomon-advanced-skin-s-lab-12-set-2013.jpg

Later aangevuld met een nieuwe kleinere; daar sleet de zak voorop van door.

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 26-05-2025 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Martiveen schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:23:
Iemand nog tips met vastzittende ritsen bij salomon rugzakken. Iets met een beetje veel zweet :')
in lauw water laten weken zodat het zout zoveel mogelijk kan oplossen, wd40 erop en dan met een tangetje proberen open te ritsen. Daarna klittenband erin laten naaien om de rits te vervangen die je zojuist kapot hebt getrokken :+

@Roozzz ik ga nu voor de slope runner van patagonia, die willen tenminste gaten erin repareren :D
Maar bij jouw 'oldtimer' zie ik dat het niet dat stretchy gaasnet is, maar gewoon volle stof. Ik vermoed dat de verpakkingen van allerlei repen ook nie thelpen met dat gaas: die kartelrandjes van die alu verpakkingen zijn vrij scherp en als je er met een lange tocht op pad gaat, frot je meestal die zakjes helemaal vol waardoor het uiteindelijk gewoon een gat gaat geven.

@Wyke misschien is mijn usecase ook niet helemaal representatief, dat gezegd zijnde baalde ik dat ze kapot gingen, maar had ik er wel 2 jaren plezier van, dus het is ook niet slecht spul, ik begin alleen duurzaamheid en repareerbaarheid belangrijker te vinden met de jaren, zal wel het voorportaal van 'boomer worden' zijn waar ik in zit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ik doe meestal alleen maar een enkele sleutel, en die doe ik vaak in de 'pouch' van mijn broekje, telefoon gaat op de beenzakjes van mijn broekje. Mijn telefoon is vaak te groot voor de vestjes, dus het enige wat in de vestjes gaat zijn kleren (jasje bv), flesjes, eten - dus daarmee heeft mijn vestje weinig te 'makken'.
Ik vind de adv. skins wel echt een stuk fijner zitten dan de active skins van Salomon

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• DeCo
Marathon Via Belgica. Een redelijk kleine marathon van Foras Events, die begint in het dorpje Rimburg bij Landgraaf op de grens van Duitsland, loopt door Landgraaf, Heerlen, Valkenburg en eindigt bij de Servaasbrug in Maastricht. Iets meer dan 400 hoogtemeters in totaal, groot deel verhard, maar deels ook trail. Je kunt 'm solo lopen, duo- of quattro estafette.

https://www.marathonviabelgica.nl/

Twee jaar geleden heb ik 'm voor het eerst gelopen in ideale omstandigheden (zonnetje, briesje mee, misschien iets te warm met 25 graden, maar mij hoor je niet klagen in die omstandigheden). Dus ik wist wat ik kon verwachten en heb gedurende race weer veel oja-momenten beleefd, want het parcours is onveranderd gebleven, op misschien wat details hier en daar na. Het is van begin tot eind genieten in het heuvelachtige Limburgse landschap in de organisatie is werkelijk top geregeld! Drankposten uitstekend voorzien met Coca Cola, sportdrank en water. En ook gevulde koek, bananen, gummibeertjes, alles is voorradig. En de wisselpunten zijn zelfs voorzien van toiletten. Parcours kun je volgen door middel van duidelijke bewijzering en veel delen zijn keurig afgezet met hekken of geregeld door verkeersregelaars, zoals kruispunten en oversteekplaatsen.

Nadat vorig jaar de editie helaas niet door kon gaan, was het dit jaar eindelijk weer zo ver. Ik had me direct opgegeven toen ik hoorde dat het dit jaar weer doorging en afgelopen maanden hard naar deze dag toe getraind, met veel lange duurlopen, tempo's en natuurlijk heuveltrainingen. Ik wilde mezelf gaan bewijzen en het uiterste eruit halen met een scherp tijdsdoel. De weersvoorspellingen schommelde behoorlijk, uiteindelijk werd het 18 graden, beetje miezer in het begin, klein uur een regenbui tussendoor en flinke wind (>4bft)... tegen! De hele route lang, want je loopt van A naar B. Nou goed, het is wat het is.

En dat was het dus. Ver uit mijn zwaarste marathon tot nu toe. Die 400 hoogtemeters stonden natuurlijk gewoon op het programma, die waren geen verrassing. De race begint meteen met een flinke klim. Gedurende race heb je veel glooiende stukken, soms wat pittige klimmetjes met als letterlijk hoogtepunt het dorpje -hoe toepasselijk- Berg, na Valkenburg op de 32 kilometer die je alleen nog stapvoets kunt nemen, of hooguit dribbelend klimmen. Ik had er op getraind, hier ging ik voor, dus niet zeuren. Alleen die 42 kilometers lang bikkelen tegen de wind had ik flink onderschat. Vooral op de open velden was het zwaar, zelfs op de stukken waar het omlaag ging. Nu is het parcours grotendeels open, top! Veel wind vangen! Wel ontzettend prachtige uitzichten. Wat mij betreft is dat het mooiste stukje Nederland.
Omdat het deels ook een soort van trail was, was het oppassen dat je niet uitgleed door dunne modderige lagen op de sommige paden. Inhouden bij dalen werd lastig, voluit ook trouwens. Niet op je muil gaan! Regelmatig wat kleine slippertjes gehad, dus goed kijken waar en hoe je je voeten neer zet.

De benen waren na 22km al op eigenlijk. Kramp schoot in de kuiten, liezen begon ik te voelen, bovenbenen gingen nog wel mmmkay. Dan is het nog ver tot hartje Maastricht. Dood aan de gladiolen. Het was zoals het was.. overleven. Voeding en hydratatie had ik prima onder controle. Daar lag het niet aan. Ik denk te snel gestart en mijn Garmin PacePro te ambitieus ingesteld (op 3u15). Dat ging op de eerste helft nog prima en heb ik me keurig aan de tempo's gehouden en liep met de quattro-deelnemers mee. Bij één van de drankposten in de tweede helft kreeg ik te horen dat ik bij de eerste 10 solo lopers hoorde. Dat gaf veel moed, maar uiteindelijk was gewoon zwaar. Met een eindtijd van 3u27 heb ik veel ingeleverd. Teveel? Als ik mag relativeren voor mezelf en er een positieve draai aan mag geven.. ik ben 16e van de 185 solo-deelnemers geworden, 3e van mijn leeftijdscategorie. De winnaar was een zeer snelle Belg met tijden -ik heb het snel even opgezocht- als 1u15 op halve marathon en 2u45 op de hele marathon. En ik schat in dat hij iets meer ervaring in de heuvels heeft. Nu kwam hij niet onder de 3 uur (3u01 om precies te zijn). Dus hij heeft een dik kwartier op zijn 'kunnen' ingeleverd. Net als ik. Wat dat betreft mag ik zeer tevreden zijn. Bovendien weer een mooi verhaal voor in de boeken.

strava or it didn't happen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
@DeCo Gefeliciteerd! De evenementen van Foras! vind ik sws allemaal top geregeld. Een kleinschalige organisatie, die lokale evenementen doet en daarom ook weet wat belangrijk is voor de lokale loper. Minder duur dan de grotere organisatoren ook.

Ook voor de trails die ze organiseren, vaak leuke routes en vaak krijg je er nog foto's zonder watermerk erbij 'cadeau'.
Ik heb nu 2x deelgenomen aan de Hivernal, denk dat ik eind dit jaar aan de Schneebergtrail ga deelnemen.
De Via Belgica is wel een marathon waar ik in de toekomst mogelijk aan deel wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
Dazzler2120 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:47:
@DeCo Gefeliciteerd! De evenementen van Foras! vind ik sws allemaal top geregeld. Een kleinschalige organisatie, die lokale evenementen doet en daarom ook weet wat belangrijk is voor de lokale loper. Minder duur dan de grotere organisatoren ook.

Ook voor de trails die ze organiseren, vaak leuke routes en vaak krijg je er nog foto's zonder watermerk erbij 'cadeau'.
Ik heb nu 2x deelgenomen aan de Hivernal, denk dat ik eind dit jaar aan de Schneebergtrail ga deelnemen.
De Via Belgica is wel een marathon waar ik in de toekomst mogelijk aan deel wil nemen.
Ik heb begrepen uit de "wandelgangen" dat Via Belgica pas over 2 jaar weer georganiseerd gaat worden ivm. de hoge kosten. Of ze moeten groeien in aantal deelnemers. Zou 'm zeker doen! En anders kun je nog altijd een team vormen natuurlijk.

Die trappenmarathon van Foras! lijkt me wel lachen om te doen 8)
Valt alleen net voor de najaarsmarathon helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
DeCo schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:02:
[...]

Ik heb begrepen uit de "wandelgangen" dat Via Belgica pas over 2 jaar weer georganiseerd gaat worden ivm. de hoge kosten. Of ze moeten groeien in aantal deelnemers. Zou 'm zeker doen! En anders kun je nog altijd een team vormen natuurlijk.

Die trappenmarathon van Foras! lijkt me wel lachen om te doen 8)
Valt alleen net voor de najaarsmarathon helaas.
Ik was zondag even een trappen-training aan het doen, zag ik jullie (of iig een groep) langslopen voor de Via Belgica. Maar 2 jaar om daarop voor te bereiden is voor mij prima, heb nog genoeg doelen om mezelf zoet te houden.

De trappenmarathon lijkt me ook echt leuk om te doen, puur voor de sfeer, maar wel echt enorm zwaar. Had zondag 7x de trappen gedaan, ieder rondje is 1,2km met 72 hoogtemeters. De 'halve' trappenmarathon pak je dus op ca. 24 km bijna 1500 hoogtemeters :X
Ik merk vandaag al dat die 520 hoogtemeters van gisteren wel op de bovenbenen te voelen zijn.

Ik blijf de komende weken even wat vaker trappen-trainingen doen, om zo mijn scheenbeen wat minder te belasten maar nog steeds goed met krachtopbouw en conditie bezig ben. Trappen omhoog lopen (wandelen, 1 trede overslaan tot de helft van de trap, daarna gewoon opwandelen), dan via het onderhoudsweggetje rustig omlaag dribbelen/rennen.

Helaas ben ik zelf niet thuis in oktober dit jaar, anders had ik mij wel ingeschreven voor de halve trappenmarathon

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 26-05-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Dank voor de reacties en tips! Ik ga er als ik mezelf wat fitter voel eens naar kijken.

* Meg heeft momenteel buikgriep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ze sturen net dat de halve marathon van Veldhoven naar 7 september gaat. Ik vond het juist handig dat die wat eerder was, zodat ik deze kon gebruiken om te kijken wat voor tempo ik nu haal en dan de halve marathon in Eindhoven gebruiken voor een snellere loop. Maar met maar 5 weken tussen die 2 wordt dat toch wat lastiger.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0en
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:15
Yep erg jammer, nu zit Veldhoven en Eindhoven wel erg kort op elkaar. En allemaal ook vrij lastminute, of is dit gebruikelijk bij hardloopevenementen?
Pagina: 1 ... 371 ... 375 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.