Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-06 20:09
Goedeavond

Ik wil op 28/9 de halve van Haarlem nog gebruiken als training en dan talenten. Maar wil niet dat ik dan te net te kort herstel periode voor Amsterdam. Er zit ongeveer 3 weken tussen.

Wanneer zouden jullie de laatste lange training doen voorafgaande de marathon?

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-06 09:13
Jasperoo schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:32:
Goedeavond

Ik wil op 28/9 de halve van Haarlem nog gebruiken als training en dan talenten. Maar wil niet dat ik dan te net te kort herstel periode voor Amsterdam. Er zit ongeveer 3 weken tussen.

Wanneer zouden jullie de laatste lange training doen voorafgaande de marathon?

Dank!
2 weken taperen is voldoende, dus als de marathon van Amsterdam op 19 oktober is zou je op 5 oktober je laatste lange duurloop gedaan moeten hebben.
Nog een week eerder een halve lopen als training lijkt me dan ook geen enkel probleem :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23:04
Hangt ervanaf.
Loop je de halve op marathontempo (dus niet maximaal) dan kan het zelfs 2 weken op voorhand.
Loop je de halve maximaal dan kan je hem 3 weken voordien doen. Hangt ook van jezelf af, sommigen herstellen snel van zo'n wedstrijdinspanning, anderen moeten er een ganse week van bekomen en dan interfereert het misschien met de rest van de training.

De langste duurloop doe ik steeds 4 weken voor de marathon, en dan geleidelijk inkorten van de afstand tot 13km 1 week voor de marathon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Maupertus schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:00:
Vraagje, heeft iemand ervaring met een (bijna) persoonlijke coach? Ik loop nu een paar jaar bij een atletiek vereniging, en heb het idee dat ik plateau. Tijdens marathon training heb ik meer voor mezelf gelopen, en een schema geknutseld. Toen ben ik wel weer echt sneller geworden. Nu vind ik het zelf knutselen en overal op letten niet het allerleukste, dus dacht ik aan persoonlijke begeleiding.
Iemand een mening?
Ik was wel tevreden van Rob Veer (die ook het Runner's World dream team coacht). Op het einde had ik het omgekeerde, na 1,5 jaar wou ik weer zelf beslissen wanneer en hoe lang ik zou hardlopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hartloper op 16-05-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:36
Maupertus schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:00:
Vraagje, heeft iemand ervaring met een (bijna) persoonlijke coach? Ik loop nu een paar jaar bij een atletiek vereniging, en heb het idee dat ik plateau. Tijdens marathon training heb ik meer voor mezelf gelopen, en een schema geknutseld. Toen ben ik wel weer echt sneller geworden. Nu vind ik het zelf knutselen en overal op letten niet het allerleukste, dus dacht ik aan persoonlijke begeleiding.
Iemand een mening?
Ik heb via sport-lab uit Gouda persoonlijke coaching gehad. Wel eerst een lactaatdrempel test daar gedaan om de zones goed te bepalen (volgens mij niet verplicht, maar vond het zelf wel leuk en handig om te weten).

Je mag zelf kiezen hoevaak je wilt trainen, waar je naar toe wilt trainen etc. Het leukste vond ik de variatie aan trainen. Veel blokken ipv paar uur hetzelfde tempo. Daarnaast regelmatig feedback op trainingen en altijd mogelijkheid om vragen te stellen via app.

Vond het wel redelijk prijzig (65€ pm, maandelijks opzegbaar) en je kan niet van te voren een tijdsdoel stellen. Dat is helemaal afhankelijk van je trainingen en wordt pas vlak van te voren bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:28
DKjordy schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb via sport-lab uit Gouda persoonlijke coaching gehad. Wel eerst een lactaatdrempel test daar gedaan om de zones goed te bepalen (volgens mij niet verplicht, maar vond het zelf wel leuk en handig om te weten).

Je mag zelf kiezen hoevaak je wilt trainen, waar je naar toe wilt trainen etc. Het leukste vond ik de variatie aan trainen. Veel blokken ipv paar uur hetzelfde tempo. Daarnaast regelmatig feedback op trainingen en altijd mogelijkheid om vragen te stellen via app.

Vond het wel redelijk prijzig (65€ pm, maandelijks opzegbaar) en je kan niet van te voren een tijdsdoel stellen. Dat is helemaal afhankelijk van je trainingen en wordt pas vlak van te voren bekend.
Dit klinkt wel heel interessant om in ieder geval een keer te proberen! Dank DKjordy :)

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• Hartloper
Gisteren een lokale 5,5 km gelopen.
Kleine wedstrijd want zowel op de 5,5 km als op de 10,4 km waren er rond de 75 deelnemers.
Gekozen voor de 5 wegens minder sterk bezet en meer kans op een podiumplaats, en daarnaast ook minder lang afzien - de 10km vind ik de lastigste afstand van allemaal.

Vorig jaar had ik daar ook de 5,5km gedaan, en in de eerste honderden meters even 3:05/km gelopen in de slipstream van een paar jonge kerels, die fout wou ik ditmaal niet maken. Ik zag vorig jaar die mannen niet meer terug en werd toen zesde.

Dit jaar dus iets behoudender gestart, maar er was niemand die extreem hard van stapel liep, en na 500 meter liep ik in een kopgroep van 6, met naast mezelf 4 mannen en een vrouw.
Het voelde fijn om in de kopgroep te lopen maar het was wennen aan het snelle tempo. De vorige 2 volle weken hiervoor had ik telkens 70km gelopen, een mooi volume maar wel vrij traag: gemiddeld aan 5:25min/km. Normaal is mijn rustig duurlooptempo 5:10min/km, maar om een of andere reden voelt momenteel iets trager hardlopen prettiger.
Na de eerste kilometer kwamen we door in 3:45 minuten, veel sneller dan ik de voorbije weken getraind had. Zowel de benen als de adem moesten wennen aan het tempo.
De tweede kilometer was iets trager (dat is vaak zo in een 5km, eerste kilometer heel snel en dan voel je dat het nog ver is tot de finish) in 3:53. Eén loper was niet vertraagd en liep 10 seconden voor ons groepje, het leek erop dat de winnaar bekend was. In de loop van de tweede kilometer was ik stilaan opgeschoven naar de kop van de groep. Meestal loop ik liever in de groep dan op kop, maar de eerste helft van de wedstrijd was meewind zodat het niet erg was om vooraan te lopen.
De derde km liep ik in 3:55, en zonder te versnellen haalden we de koploper weer in, blijkbaar had hij zich wat vergaloppeerd.
Haakse bocht na 3,3 kilometer, en vanaf dan was het vol tegenwind aan 4 Beaufort.
Niemand wou de kop overnemen, ondanks een paar pogingen. Ik liet het tempo wat zakken, ik had geen zin om als een gek tegen de wind in te beuken terwijl de anderen konden schuilen.
Intussen waren we nog met zijn vieren, behalve mezelf nog een vijftiger, een meisje van 13 en een jongen van 16 (voetballer aan zijn outfit te zien). Dus het zag er naar uit dat ik het podium zou halen (daar had ik stiekem op gehoopt).
De vierde kilometer kwamen we door aan 4:05.
Ik besloot op 4,5km, 1km van de aankomst, een versnelling te plaatsen. Zo gezegd zo gedaan, na een minuutje keek ik achterom, het meisje en de vijftiger waren gelost, maar de voetballer volgde in mijn slipstream. Versnelling aan 3:30/km zag ik achteraf. Ik hield weer iets in, het was nog altijd vol tegenwind in de velden, en ik wist dat we op het laatste meer beschut zouden lopen, wat in het voordeel is voor de koploper.
De vijfde km verliep zo in 3:56.
Ik was niet van plan het op een sprint te laten uitdraaien, want een sprint tussen een 51-jarige en een 16-jarige draait meestal uit in het voordeel van de jongste. Dus ik moest hem voordien proberen lossen...
Op 5km de gaskraan volledig opengedraaid. Ik keek om en zag dat hij een paar meter moest toegeven en dat het gat geleidelijk aan groter werd. Die laatste 500m ging aan tempo 3:21/km en ik finishte onbedreigd eerste.

Eerste keer ooit op het podium van een loopwedstrijd (tenzij op de lagere school) en mogelijk ook de laatste keer, dus ik genoot van het moment :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:05
Weer ingeschreven voor de marathon van Eindhoven, 3e jaar op rij. Bevalt goed, eerste keren omdat ik te langzaam was met inschrijven voor Rotterdam of het niet meer plaatsvinden van Düsseldorf.

Nu is het hier ook al binnen no time uitverkocht.
Blij dat ik mijn mail op tijd zag.

Wel al begonnen met nieuwe persoonlijke schema’s in plaats van zelf iets in elkaar te knutselen. Ik heb er weer zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Wadam schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:52:
Iemand ervaring met het volgende?

Loop nu al een paar jaar wat intensiever en vorig jaar een marathon gelopen. Ging allemaal goed en zonder blessures. Ik volgende een goed schema met daarbij ondersteunende krachttraining. Sinds een paar weken begin ik ineens last te krijgen van mijn kuiten. Gevoel alsof ze heel strak staan en krijg ook last van mijn hielen en andere pijntjes. Schoeisel is nieuw genoeg en dezelfde waarop ik een poos klachtenvrij heb gelopen. Denken jullie dat ik er met het oprekken van de kuitspieren ben, of nog aanvullende acties?
Ik doe sinds een aantal jaar bijna iedere dag wat aan yoga, puur om stijfheid te voorkomen. Bovendien doe je stiekem ook aan krachttraining.

Sinds die aanvulling geen blessure meer gehad en ook geen last van stijve spieren en gewrichten.

Voor herstel kan extra magnesium ook nog het proberen waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:15
Vraagje: ik loop nu meestal 3x per week een kilometer van 8-10 per keer. Gewoon uit bed in de ochtend, maar dan wel vaak even een glas water vooraf.

Morgenochtend wil ik een leuke route van 15km gaan lopen. Daar zal ik denk ik iets van 1:40u over gaan doen.

Mijn zoon gaat op de fiets mee, want die heeft een fietstas die ik kan gebruiken. Daar doe ik bijvoorbeeld mijn sleutels, telefoon en afhankelijk van de temperatuur een vestje in. ook neem ik dan een flesje water mee, om wat vocht tussendoor te nemen (merk wel op een gegeven moment wat drogere lippen).

Is het verstandig dan iets van een banaan te nemen om na een uurtje te eten? Of iets anders? Of juist geen banaan omdat je maag en darmen dan energie gaan vragen en je mogelijk last krijgt van steken?

Chatgpt zegt:
- halve banaan + 250-400ml water voor lopen
- 3 tot 5 winegums na 45-60 minuten met wat slokken water

En daarna gewoon water, brood, ei en kwark bij thuiskomst

[ Voor 10% gewijzigd door President op 17-05-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@President dat is iets wat je zelf moet ondervinden. Een uur nuchter hardlopen kan je nu zonder problemen, mogelijk lukt 1u40 ook.

Meer waarschijnlijk is dat je je toch flauwer zal beginnen voelen na pakweg 80 minuten, zodat iets meer vocht en calorieën vooraf en tijdens aangewezen zijn.
Bv. 1 glas jus d'orange voor vertrek en halverwege wat wat water met winegums, of een half flesje sportdrank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Hartloper schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:08:
@President dat is iets wat je zelf moet ondervinden. Een uur nuchter hardlopen kan je nu zonder problemen, mogelijk lukt 1u40 ook.

Meer waarschijnlijk is dat je je toch flauwer zal beginnen voelen na pakweg 80 minuten, zodat iets meer vocht en calorieën vooraf en tijdens aangewezen zijn.
Bv. 1 glas jus d'orange voor vertrek en halverwege wat wat water met winegums, of een half flesje sportdrank.
Ik ga dan denk ik voor sportdrank ipv winegums, want anders eet ik die hele zak weer later leeg. Haal voor deze keer een AA Drink Isotone en dan zie ik wel of het überhaupt bevalt (zie ook dat er gewoon poeders zijn voor toevoeging aan flesje water, dat is goedkoper en beter in de toekomst)

[ Voor 12% gewijzigd door President op 17-05-2025 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:45
President schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:43:
Vraagje: ik loop nu meestal 3x per week een kilometer van 8-10 per keer. Gewoon uit bed in de ochtend, maar dan wel vaak even een glas water vooraf.

Morgenochtend wil ik een leuke route van 15km gaan lopen. Daar zal ik denk ik iets van 1:40u over gaan doen.

Mijn zoon gaat op de fiets mee, want die heeft een fietstas die ik kan gebruiken. Daar doe ik bijvoorbeeld mijn sleutels, telefoon en afhankelijk van de temperatuur een vestje in. ook neem ik dan een flesje water mee, om wat vocht tussendoor te nemen (merk wel op een gegeven moment wat drogere lippen).

Is het verstandig dan iets van een banaan te nemen om na een uurtje te eten? Of iets anders? Of juist geen banaan omdat je maag en darmen dan energie gaan vragen en je mogelijk last krijgt van steken?

Chatgpt zegt:
- halve banaan + 250-400ml water voor lopen
- 3 tot 5 winegums na 45-60 minuten met wat slokken water

En daarna gewoon water, brood, ei en kwark bij thuiskomst
Zeker omdat je het zelf niet meer hoeft te sjouwen gewoon het één en ander meenemen. Na een uurtje lekker pakken waar je zin in hebt en door…

Vanochtend zelf ruim 21k (PR op halve marathon) door de bossen gelopen en dan neem ik altijd even een gelletje mee om na een uur in te nemen. Eerder was het ook wel eens een banaan of een peperkoek. Veel mensen zullen het hier niet nodig vinden, maar een beetje lief zijn voor jezelf tussendoor om gewoon met een fijn gevoel de ronde af te maken is volgens mij helemaal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
xobdorp schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:26:
[...]

Zeker omdat je het zelf niet meer hoeft te sjouwen gewoon het één en ander meenemen. Na een uurtje lekker pakken waar je zin in hebt en door…

Vanochtend zelf ruim 21k (PR op halve marathon) door de bossen gelopen en dan neem ik altijd even een gelletje mee om na een uur in te nemen. Eerder was het ook wel eens een banaan of een peperkoek. Veel mensen zullen het hier niet nodig vinden, maar een beetje lief zijn voor jezelf tussendoor om gewoon met een fijn gevoel de ronde af te maken is volgens mij helemaal niet erg.
Hmm ik wil wel doortrainen naar een steeds grotere afstand. Hopelijk einde van het jaar de 20km.

Dan wil ik het liefst wel goede en betaalbare gewoontes aanleren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Als je dan toch een flesje sportdrank koopt dan kan je de helft voordien en de helft halverwege opdrinken.

Bij mij hangt het heel sterk af van het weer.
In de winter kan ik vlot 21km lopen zonder drinken.
Vorige week met het warme en zonnige weer was 1 liter sportdrank te weinig voor 25km.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02:08

L23

@President Beetje irritant dat er gevraagd wordt wat wij van het advies van ChatGPT vinden. Dat zie ik vaker mensen doen hier. Kies dan gewoon voor het advies van ChatGPT of vraag het hier :P

Ik zou het gewoon uittesten. Zelf vind ik een banaan wel handig om mee te nemen qua voedsel, dus dat heeft tot nu toe mijn voorkeur. Haribo Perzik snoepjes bevallen ook goed. Zelf nog geen last gehad van mijn maag of steken door het eten tijdens het hardlopen. Bij 15 km+ vind ik het in ieder geval wel fijn om iets te eten onderweg.

Laatst 24 kilometer hardgelopen, mijn langste afstand tot nu toe. Banaan, perzik snoepjes en water mee. Nog steeds geen hardloopvest gekocht, dus begint een beetje onhandig te worden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-06 20:09
Voor 15 kilometer 1,5u zorg ik zelf voor een goede maaltijd vooraf, dat is voor mij voldoende. Voor de halve marathon afstand neem ik 1 gel mee en 250ml waterflesje.

Maar langer afstanden, dan zal er toch mee mee moeten. Daarmee moet ik nog gaan oefenen wat ik best verteer. Ik hoor goede dingen over Maurten maar ben bij het fietsen SiS gewend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18
Ik heb het wel vaker gezegd, ik was vroeger ook nooit zo van het eten tijdens het trainen (of tijdens de marathon :') ). Maar afgelopen jaren neem ik bij trainingen van meer dan ongeveer een uur gewoon wat eten/energie mee. Gelletjes, sportdrank, winegums, waar ik trek in heb.
Ik merk dat het enorm helpt bij het herstel van die training.

Maar dat kan misschien ook aan de leeftijd liggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 15:50
Ik liep laatst 17km in 1:24 met alleen een glas water na het opstaan. Pace 5:08 en hartslag <125 is voor mij duurloop en dus prima te doen op de nuchtere maag. Maar ik heb dat wel getraind. Een halve marathon in die hartslag gaat ook wel.

Puntje bij paaltje: het is voor iedereen anders hoe ver en op welk tempo je kan lopen op een nuchtere maag. Weet je dat het nu een uur goed gaat probeer dan een keer 70min. Ben je in iedergeval bijna thuis als je wel een hongerklop krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01:00
Zeker als je een persoon met fietstas bij je hebt vraag ik me af waarom je zo moeilijk doet? prop die fietstas vol en tegen de tijd dat je iets nodig hebt (ben je eigenlijk al te laat) heb je het voorhanden.
ikzelf heb standaard altijd minstens 1 gel bij me, ook voor 5km. Ik gebruik hem eigenlijk nooit. mentaal helpt het denk ik al om te weten dat ik hem bij me heb.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• President
Dingen zoals gelletjes heb ik allemaal niet, meestal loop ik gewoon rond de 10km en dan is dat allemaal niet nodig.

Ik heb het in ieder geval prima volgehouden;
- gisteravond banaan voor het slapen gaan
- vanochtend water + kwart flesje aa iso
- tijdens lopen rond de 10km twee bananen snoepjes + flesje leeg gedronken

Gelukkig geen last van knie waar ik een half jaar geleden af en toe last van had, denk dat het ook echt aan het wegdek ligt en doordat ik toen ook meer wegen liep die in een ronding liepen ipv rechte wegen met bochten.

Ben ipv de 15 nog een stukje door gelopen omdat ik die 10 Engelse mijl wilde halen en het nog erg goed voelde. Ook had ik echt nog wel door kunnen gaan en een halve marathon ervan kunnen maken, maar aangezien dit al zeker 50% meer is dan mijn normale belasting/afstand vond ik dat een onverstandige keuze en kan ik beter dit gewoon elke maand uitbouwen met een kilometer.

Tegelijkertijd hoop ik dat ik volgende week voldoende neem met een zondag loop van 10km, al vrees ik dat ik volgende week ook weer rond de 15km zal willen gaan lopen om een voldaan gevoel te krijgen :-P
WizzlerNL schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:21:
Ik liep laatst 17km in 1:24 met alleen een glas water na het opstaan. Pace 5:08 en hartslag <125 is voor mij duurloop en dus prima te doen op de nuchtere maag. Maar ik heb dat wel getraind. Een halve marathon in die hartslag gaat ook wel.
Nouja,die hartslag red ik nog lang niet :-P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHs470h_fNWT5hOn2Nas7XytrK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbXlLL9DrOcY86pNypzXMyiz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door President op 18-05-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
@President oplopende hartslag met zelfde tempo doet me vermoeden dat het toch wel een pittig tempo was? Verder goed bezig en als het goed voelt is het prima :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
kepler schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:03:
@President oplopende hartslag met zelfde tempo doet me vermoeden dat het toch wel een pittig tempo was? Verder goed bezig en als het goed voelt is het prima :D
Geen idee, t is eigenlijk het tempo wat ik wel prettig vind lopen (5:30 red ik ook 10km lang).. maar inderdaad de hartslag loopt zekers op. Wordt toch wat warmer en mijn zoontje wil ook erg graag kletsen wat ook volgens mij niet helemaal bevordelijk is voor de hartslag tijdens het hardlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

@President Je kan inderdaad vast ook wel een halve marathon lopen. Zelf heb ik het opbouwen naar langere afstanden geleidelijker aangepakt, ik gooi er altijd iets van 10% bovenop ten opzichte van mijn vorige langste duurloop.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 12:33
KaiseRRuby schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:11:
Loop al sinds mijn 18e ongeveer hard, ben nu 35. Soms wel tijdje gestopt, soms weer veel intensiever. Langste is 11 maanden niet gelopen, toevallig vorig jaar (kleintje gekregen en daar ging veel tijd in zitten). Loop wel elke dag nog steeds 10k stappen minstens en conditioneel zit het over het algemeen wel goed. Loop ook vooral om beetje op gewicht te blijven, en dat ging ook zonder hardlopen erg makkelijk.

Heb het weer opgepakt, loop nu al sinds oktober weer, even nieuwe schoenen gehaald en weer een voetmeting laten doen. Dat zit allemaal nog snor.

Rustig opgebouwd, liep de Singelloop in Utrecht (10k) in 48.x minuten. Wel tevreden over het tempo. Nu een nieuw doel gesteld: in mei de 21,1 km lopen onder de 1u45min. Benieuwd of dat te doen is, met beetje training wel verwacht ik. Ben 1.96m en weeg 90kg, dus eigenlijk vrijwel nooit last van blessures oid.

Begin er ook weer lol in te krijgen. Vroeger liep ik een 10km in 42min en een 16.1km in 1u12 minuten. Maar die tijd is geweest merk ik wel.

Liep 3 jaar geleden tegen zo'n plafond aan met hardlopen merkte ik, ging helemaal stuk op een 10km en dan finishen in 53min. Dat motiveerde totaal niet meer.

Nja, gewoon klein verhaaltje om te delen.. :)
Nou, dit is dus gelukt. Halve van Utrecht gelopen vandaag en binnen in 1.44.56. op het tandvlees, moet ik eerlijk zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
President schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Geen idee, t is eigenlijk het tempo wat ik wel prettig vind lopen (5:30 red ik ook 10km lang).. maar inderdaad de hartslag loopt zekers op. Wordt toch wat warmer en mijn zoontje wil ook erg graag kletsen wat ook volgens mij niet helemaal bevordelijk is voor de hartslag tijdens het hardlopen?
Ja klopt, als de zon doorkomt is het gelijk stuk warmer dat zal niet helpen :D

Hardlopen met je zoontje is altijd een leuke training, als ik dat doe is het eigenlijk een verkapte interval :') Soms heel traag en kletsen en dan weer hard doorlopen om ze bij te houden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
L23 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:45:
@President Je kan inderdaad vast ook wel een halve marathon lopen. Zelf heb ik het opbouwen naar langere afstanden geleidelijker aangepakt, ik gooi er altijd iets van 10% bovenop ten opzichte van mijn vorige langste duurloop.
O, ik ben al vanaf september bezig hoor. Wilde gewoon eens even kijken of ik het kon, tot nu toe gewoon steeds rondjes van 10km en een enkele keer van 12... Maar daarbij wist ik dan al van tevoren hoe ik ging lopen waardoor ik mij ook ingesteld had op een bepaalde route en afstand... En daar dan dus ook mij geestelijk op in stel. Daarom vandaag eens een rondje van 15km om te zien of ik dat ook zou redden als ik mij daarop zou instellen.

En dan van de week maar even verder kijken. Heb nu zo een gordel met plaats voor twee kleine flacons, maar weet niet of dat nou wel zo prettig loopt of dat een soort van vestje wat ik soms zie prettiger is? Mja, maar even proberen.

Ik ga volgende week ook echt niet een halve marathon lopen. Ten eerste niet omdat ik helemaal niet aan wedstrijden wil meelopen (kost alleen maar geld en dan kan ik niet gewoon starten wanneer ik wil, los dat er dan vast ook mensen in de weg zullen lopen) en ten tweede omdat ik liever stapsgewijs opbouw.

Misschien nu wel elke zondag een loop van 15km doen en die in juni naar 4x 16km uitbouwen, juli 4x 17km, augustus 4x 18km, september 4x 19km, etc. Dan doe ik er elke maand op de zondag een kilometer extra bij.

Maar dat ligt uiteraard wel aan mijn lichaam. Heb in de afgelopen 40 jaar amper gesport, ben nu in een jaar tijd 18km afgevallen en ben nu pas 8 maanden bezig met hardlopen. Wil liever blessurevrij doorgaan, ben al blij dat mijn enkel laatst geen roet in het eten heeft gegooid, dat ik geen last meer heb van mijn knie en dat ik de hardloop spullen ook mee op vakantie wil nemen en dat mijn vrouw dat allemaal prima vind!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

@President We hebben elkaar al vaker gesproken hier in het topic :P Gaf gewoon aan hoe ik de kilometers heb opgebouwd naar langere afstanden. Is me goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
L23 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:11:
@President We hebben elkaar al vaker gesproken hier in het topic :P Gaf gewoon aan hoe ik de kilometers heb opgebouwd naar langere afstanden. Is me goed bevallen.
Ja, maar die tips heb ik ook gevolg hoor. Bleef alleen maar wat hangen op de 10-12, maar tijdens een van die laatste loopjes van die afstand kwam ik er achter dat ik weer op hetzelfde stuk als vorige keren last kreeg van mijn knie. En toen begon ik te denken dat het aan de weg lag in plaats van aan mijn knie, vandaar dat ik ook even vandaag een goede ronde op het asfalt heb ingepland. En daarbij weet ik nu twee dingen:
- ik moet niet op die weg lopen (ongelijke klinkers, dus compenseer dan elke stap)
- ik moet gewoon rechte fietspaden en wegen hebben en geen weg van 2km wat in een driekwart cirkel zit

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:43
Nou, leuk plan altijd om een PR te willen gaan lopen. Maar het loopt helaas niet altijd als gedacht. Vandaag viel ik mijn PR op de 10km aan. Die staat nu dus nog steeds op 41:46, want ik heb het niet gered vandaag. Uiteindelijk gestrand in een 42:03. Baal zeker als stekker, al vermoed ik ook al ergens waar het aan ligt. En dat is het mentale. Ik ben gewoon niet zo goed in het me helemaal de schompes lopen. Ik heb altijd een soort reserve en dat resulteert dan in te voorzichtig kilometers. Uithuilen (niet letterlijk) en door naar een mooie nieuwe uitdaging in het najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
President schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:16:
[...]

Ja, maar die tips heb ik ook gevolg hoor. Bleef alleen maar wat hangen op de 10-12, maar tijdens een van die laatste loopjes van die afstand kwam ik er achter dat ik weer op hetzelfde stuk als vorige keren last kreeg van mijn knie. En toen begon ik te denken dat het aan de weg lag in plaats van aan mijn knie, vandaar dat ik ook even vandaag een goede ronde op het asfalt heb ingepland. En daarbij weet ik nu twee dingen:
- ik moet niet op die weg lopen (ongelijke klinkers, dus compenseer dan elke stap)
- ik moet gewoon rechte fietspaden en wegen hebben en geen weg van 2km wat in een driekwart cirkel zit
of je gaat juist vaker op die weg lopen om de knie juist te trainen... (ter referentie een van de laatste podcasts van Looppraat met Kees Rootjes... (sowieso een leuke aflevering met mooie verhalen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Wyke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:34:
[...]

of je gaat juist vaker op die weg lopen om de knie juist te trainen... (ter referentie een van de laatste podcasts van Looppraat met Kees Rootjes... (sowieso een leuke aflevering met mooie verhalen )
Mja, ik houd het liever bij de oefeningen van de fysio maar ik begrijp het idee wel. Zal het eens met de fysio overleggen :-)

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 00:06

Stewie!

Keen must die!

Vandaag heb ik de halve marathon van Hellevoetsluis gelopen (vestingloop). Mooi hardloop weer want een beetje bewolkt en niet al te warm. Ondanks de marathon van Leiden van afgelopen zondag nog in de benen een nieuwe PR gezet op 1:48:21.

Na de finish veel klachten gehoord dat bij ieder de afstand op 20.7 km stond in Garmin, Strava, etc. Ook bij mij. Tikje teleurstellend hoe zoiets kan. Gebeurd dat vaker?

Volgens Strava:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3sqttxISIxXskYOb2IZRMfvy38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bKM44X8dgxUS1kWDT1WC12R1.png?f=fotoalbum_large

Uitslag volgens de organisatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPLFM5AosjZs4yDMP874qZjr4tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuvJeAwegcmVSv7oTHiGbTGU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:17
Stewie! schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:55:
Na de finish veel klachten gehoord dat bij ieder de afstand op 20.7 km stond in Garmin, Strava, etc. Ook bij mij. Tikje teleurstellend hoe zoiets kan. Gebeurd dat vaker?
Was het een gecertificeerd parcours? Afwijkingen krijg je vrijwel altijd wel, maar vaak geeft je horloge/telefoon juist wat meer afstand aan aangezien je wat moet slingeren om andere mensen heen en niet de ideale lijn kan lopen, maar het kan soms ook voorkomen dat bochten worden afgesneden via GPS meting en het dus op GPS minder lijkt. Als iedereen op 20,7km uitkomt zou ik de neiging krijgen om te zeggen dat het parcours eigenlijk wat te kort was.

[ Voor 10% gewijzigd door Hathi op 18-05-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:07
Wanneer jullie vanuit huis een rondje gaan lopen, zeg 5 - 10km, doen jullie iets van een warming up en zo ja wat doe je dan?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:38
Gynnad schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:51:
Wanneer jullie vanuit huis een rondje gaan lopen, zeg 5 - 10km, doen jullie iets van een warming up en zo ja wat doe je dan?
Nope… gewoon gaan. Tenzij ik een PR wil gaan aanvallen ofzo maar dat gebeurt eigenlijk nooit :*)

*denkt na over goede signature*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
Rustig beginnen, dat is alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:33
Als het voor een rustig duurtempo is doe ik geen warming-up, en anders doe ik eerst een stukje op duurtempo voordat ik versnel.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Ik doe eigenlijk nooit een warming up. Nouja, ik loop de trap af, ga even naar de wc en ga vaak als een kikker drie keer door mijn knieën heen omdat er dan een knieband 'knakt'. Daarna gewoon hardlopen, aan tafel gaan zitten om te eten en daarna weer de trap op naar de badkamer.

Geen warming up of cooldown dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Was ook nooit zo mijn ding, maar doe nu altijd wel voor elke loop een kleine warming up zoals bij onderstaande Instagram link. Bij de running club doen we ook altijd een vergelijkbare warming up voor het hardlopen.

https://www.instagram.com...ink&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:06
kepler schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:24:
[...]

Rustig beginnen, dat is alles.
Ik doe ‘silly walks ‘ zegt mijn vrouw (monty Python is onovertroffen). Geen rekken en strekken maar wel de straat uit lopend huppelen (kuiten in toenemende mate belasten), stukje lopen, stukje rennen. Komt ook omdat ik wel wat kuitblessures had de afgelopen jaren. Nu gaat het al wel weer een jaar of 3 prima. Als het maar werkt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:06
Hathi schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:15:
[...]

Was het een gecertificeerd parcours? Afwijkingen krijg je vrijwel altijd wel, maar vaak geeft je horloge/telefoon juist wat meer afstand aan aangezien je wat moet slingeren om andere mensen heen en niet de ideale lijn kan lopen, maar het kan soms ook voorkomen dat bochten worden afgesneden via GPS meting en het dus op GPS minder lijkt. Als iedereen op 20,7km uitkomt zou ik de neiging krijgen om te zeggen dat het parcours eigenlijk wat te kort was.
Iedereen, of iedereen met een Garmin ?
Al vaker voorgehad dat mijn Garmin devs ivgl met ander merk, komoot, &strava planner bijna consistent 2% te weinig aangaven ( wat hier toevallig net ook hier het verschil is: 2%)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hartloper
Het parcours was te kort. Dat gebeurt nog.
De LCW marathon in Maastricht, ook vandaag gelopen, was 500 meter te kort. |:(
Het is duur om een parcours officieel te laten opmeten.
De wedstrijden die het parcours wél laten opmeten vermelden dat duidelijk op de website.

Jammer voor mensen die een PR lopen. Het is bij een wedstrijd de officiële uitslag die telt en niet je Strava, maar diep vanbinnen weet je dan toch dat het een PR met een * is.

Mijn 5K PR is 18:20 (*), maar op mijn Garmin was het 4,9km en ik vermoed dat het parcours effectief iets te kort was. Dus als mijn 5k PR gevraagd wordt, dan zeg ik: het is zeker onder de 19 minuten maar exact weet ik het niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Hartloper op 18-05-2025 20:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Wat opwarmen betreft, ik begin altijd rustig. In het geval er stukken aan marathontempo tussenzitten zijn er eerst een paar rustige kilometers.

De laatste weken is mijn training Maffetone-achtig, alles maar dan ook alles heel rustig en met lage hartslag. Geen opwarming nodig. Eerder Z1 dan Z2. Het lijkt te werken, mijn hartslag is bij die heel rustige tempo's trager geworden en bij mijn recente 5km-wedstrijd kon ik hard lopen met op het laatste nog een geweldige versnelling in de benen.

Dus ik ga zo voortdoen. Alles heel rustig, met om de 10 dagen een wedstrijd ertussen als snelheidsprikkel. 1 juni een halve marathon, 9 juni een 6 km en 20 juni een 10km.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 11:23
Vandaag met enige moeite een duurloop gedaan van 37km met daarin als hoofdgerecht een blok van 21,1km op m’n beoogde marathontempo (3’55 ~ 4’00).

Eerste helft ging nog wel en gemiddeld sneller dan verwacht, laatste helft was echt op het tandvlees.

In maart liep ik een 30km evenement op datzelfde tempo helemaal uit en ging zelfs stukje harder (3’56). Opmerkelijk hoe een twee weken griep zo’n slag kan slaan in de conditie.

Hopelijk komt de conditie nog wat meer terug in de komende weken. Alsnog heel tevreden met vandaag, uiteindelijk gemiddeld 4min/km in dat blok en niet ingekort ook al gingen die gedachtes veel rond.

De warmte moet ik ook nog aan wennen dus goede hittetraining ook.

Volgende marathon op 21 juni, komende weken hopelijk nog wat snelheid erin en paar 30km+ duurlopen als dat lukt met volle gezinsagenda. :)

Door de runner’s knot en strak trekken is helaas de veter in mijn rechterschoen (Vaporfly) gesneuveld. Het zijn fijne veters maar kan ze niet los kopen… Iemand nog tips voor dit type veter? En anders heb ik gelukkig nog een heel oud wit paar liggen waarvan de veters nog oké zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Slickk op 18-05-2025 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Hartloper schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:47:
Wat opwarmen betreft, ik begin altijd rustig. In het geval er stukken aan marathontempo tussenzitten zijn er eerst een paar rustige kilometers.

De laatste weken is mijn training Maffetone-achtig, alles maar dan ook alles heel rustig en met lage hartslag. Geen opwarming nodig. Eerder Z1 dan Z2. Het lijkt te werken, mijn hartslag is bij die heel rustige tempo's trager geworden en bij mijn recente 5km-wedstrijd kon ik hard lopen met op het laatste nog een geweldige versnelling in de benen.

Dus ik ga zo voortdoen. Alles heel rustig, met om de 10 dagen een wedstrijd ertussen als snelheidsprikkel. 1 juni een halve marathon, 9 juni een 6 km en 20 juni een 10km.
Afgelopen winter heb ik eigenlijk alleen maar duurlopen gedaan, geen intervallen en hoogstens wat op marathontempo. Wekenlang 1 en soms 2 doordeweeks duurlopen á 25km. Verrassend (voor mij tenminste) hoe comfortabel snel ik was tijdens halve marathons daarna in februari en maart.

Dusja, ik kan alleen maar bevestigen dat ondanks dat het soms saai kan zijn het echt heel goed kan uitpakken. Zeker omdat de kans op blessures veel lager ligt.

Dat zijn zeker mooie wedstrijden en goed vooruitzicht! Waar kijk je het meest naar uit? Een snelle 10km staat ook nog steeds op mijn lijstje maar kijk ik behoorlijk tegenop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Slickk schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:44:
[...]

Afgelopen winter heb ik eigenlijk alleen maar duurlopen gedaan, geen intervallen en hoogstens wat op marathontempo. Wekenlang 1 en soms 2 doordeweeks duurlopen á 25km. Verrassend (voor mij tenminste) hoe comfortabel snel ik was tijdens halve marathons daarna in februari en maart.

Dusja, ik kan alleen maar bevestigen dat ondanks dat het soms saai kan zijn het echt heel goed kan uitpakken. Zeker omdat de kans op blessures veel lager ligt.

Dat zijn zeker mooie wedstrijden en goed vooruitzicht! Waar kijk je het meest naar uit? Een snelle 10km staat ook nog steeds op mijn lijstje maar kijk ik behoorlijk tegenop.
Ja, na maandenlang monomaan trainen voor de marathon is het leuk om nu zonder plan te trainen en frequent kortere wedstrijden te lopen.

De 10km is de zwaarste afstand van allemaal, het is nauwelijks minder diepgaan dan een 5 maar het duurt wel meer dan 2 keer zo lang !
Diezelfde 10 km liep ik in 2023 mijn PR van 39:07 en in 2024 39:10. De droom daar is om onder de 39 minuten te duiken. Wordt moeilijk, ik ben weer een jaartje ouder, maar ik ga ervoor.

De halve marathon liep ik in 2022 in 1:33. Dat moet sneller kunnen maar een PR-verbetering zit er niet in denk ik (HM PR is 1:26:30* op een parcours met 32 hoogtemeters en 100m te kort) , dit parcours heeft 68 hoogtemeters en is correct opgemeten.

Maar ik kijk het meest uit naar de 6km. Gewoon 6km knallen en er is een aparte categorie 50+, het podium moet mogelijk zijn als ik kijk naar de vorige 2 jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:59
@Waterpower zit met een schuin oog te kijken naar Runna. Hoe bevalt 't tot nu toe weer? Begrijp dat je pas een paar dagen bezig bent? Maar wil over 4 weken weer gaan werken naar een 100km en ben op zoek naar een beetje variatie :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:48
Gisteren weer lekker gelopen, dit was de eerste volle trainingsweek sinds ik met de fiets gevallen ben.
Aan de ene kant is dat lekker aan de andere kant mag het herstel wel iets sneller gaan. Ja ik draai weer de volumes die ik zou moeten alleen de snelheid is er nog niet. Dat gaat af en toe in mijn hoofd zitten.
Al weet ik dat mijn ene been gewoon nog niet helemaal hersteld is omdat ik nu nog steeds een onbalans zie op de vermogensmeters met fietsen. Nu wat last van mijn knie omdat ik net niet ontspannen kan lopen aan een kant. Dus af en toe schuif ik wat met mijn workouts om ervoor te zorgen dat alles een beetje blij blijft. Ik had gisteren ochtend willen gaan lopen maar dat werd de avond omdat mijn knie gewoon weg even niet wilde.
President schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:08:
[...]
Misschien nu wel elke zondag een loop van 15km doen en die in juni naar 4x 16km uitbouwen, juli 4x 17km, augustus 4x 18km, september 4x 19km, etc. Dan doe ik er elke maand op de zondag een kilometer extra bij.

Maar dat ligt uiteraard wel aan mijn lichaam. Heb in de afgelopen 40 jaar amper gesport, ben nu in een jaar tijd 18km afgevallen en ben nu pas 8 maanden bezig met hardlopen. Wil liever blessurevrij doorgaan, ben al blij dat mijn enkel laatst geen roet in het eten heeft gegooid, dat ik geen last meer heb van mijn knie en dat ik de hardloop spullen ook mee op vakantie wil nemen en dat mijn vrouw dat allemaal prima vind!
Lekker bezig man, je maakt mooie stappen. Als je veel verder gaat lopen, kijk even of je ook wat te eten meeneemt. Dan blijf je wat beter brandstof houden om te presteren. Dan voel je je meestal na de loop ook een stuk beter. Dat was in elk geval mijn ervaring. Dat doe ik nu nog steeds al zou ik het ook goed zonder kunnen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:54
Hartloper schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:24:

De 10km is de zwaarste afstand van allemaal, het is nauwelijks minder diepgaan dan een 5 maar het duurt wel meer dan 2 keer zo lang !
Diezelfde 10 km liep ik in 2023 mijn PR van 39:07 en in 2024 39:10. De droom daar is om onder de 39 minuten te duiken. Wordt moeilijk, ik ben weer een jaartje ouder, maar ik ga ervoor.

De halve marathon liep ik in 2022 in 1:33. Dat moet sneller kunnen maar een PR-verbetering zit er niet in denk ik (HM PR is 1:26:30* op een parcours met 32 hoogtemeters en 100m te kort) , dit parcours heeft 68 hoogtemeters en is correct opgemeten.
Super man, dat je zulke tijden loopt als vijftiger! Slechts licht boven mijn recordtijden als midden-twintiger toen ik erg veel trainde (achteraf te veel op te hoog tempo, maar evengoed).

Ik zou zeggen dat je met jouw marathon in 3 uur, je op de halve onder goede omstandigheden toch zeker een goede kans maakt je PR wat aan te scherpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
Martiveen schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:24:
@Waterpower zit met een schuin oog te kijken naar Runna. Hoe bevalt 't tot nu toe weer? Begrijp dat je pas een paar dagen bezig bent? Maar wil over 4 weken weer gaan werken naar een 100km en ben op zoek naar een beetje variatie :)
Nog steeds mixed feelings over Runna, nu weer 3 weken mee bezig. Heb het schema zo aangepast dat de intervallen het minst heftig zouden moeten zijn, maar dit voelt voor mij nog steeds erg zwaar. Ik heb een PR op de halve van 1:31:32 en wil proberen onder de 1:30 te komen (in Zwolle). Hij gaf mij vorige week een interval training 5x 1km repeats @3:45/km met 90sec pauze, ik haal die 3:45/km gewoon niet alle keren. Dus de laatste 2 herhalingen zijn dan enorm zwaar en haal ik de tijden niet. Dit werkt ook een beetje demotiverend. Ik ga nog wel even door hiermee, want ik ben dit soort tempo's gewoon niet gewend en wellicht komt die snelheid er wel in. Verder is het een fantastische app, mooi vormgegeven, makkelijk schuiven met trainingen en krachtraining (welke ik nog moet beginnen) inbegrepen. Goede uitleg van de oefeningen ook. Ik vind het nog steeds lastig dus om hier een goed oordeel over te geven. Het zwaar vinden van de interval trainingen kan ook gewoon aan mij liggen, want ik ben nu eenmaal een diesel, kan een redelijk tempo prima volhouden een langere tijd, maar kort en snel is (nog?) niet voor mij weggelegd. Dus welllicht is het Runna algoritme niet voor mij geschikt. De Trenara intervallen zijn wat dat betreft een heel stuk milder, maar hebben voor mij prima gewerkt.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-06 15:50
- Raceverslag Utrecht Marathon -

Mijn eerste marathon, net voor mijn veertigste verjaardag. Mooi moment om hem van mijn bucketlist af te strepen.

Door wat issues in het verleden (lopers die de verkeerde kant op gestuurd werden, slechte bereikbaarheid met het OV) was ik benieuwd wat ik van deze marathon kon verwachten. Gelukkig was de bereikbaarheid dit jaar erg goed. De start en finish zijn op het Utrecht Science park, en vanaf Utrecht CS reden er 8 trams/uur die stopte vlakbij de start. De start en tasseninleverpunt had iets beter aangegeven kunnen worden, maar alles stond wel duidelijk op de website. De start was heerlijk ontspannen, een redelijk brede sluis en doordat de kilometers er na over wegen en brede fietspaden gaan voelde het lekker ruim, binnen no time na het startschot was iedereen op weg.

Het parcours gaat grotendeels over fietspaden richting Houten (niet gek gezien die zichzelf de fietsstad van Nederland noemt), slingerend door Houten heen en weer terug langs het Amsterdam-Rijnkanaal naar Utrecht. Waar je door de binnenstad, onder de Domtoren door terugloopt naar het Science Park. Ik vond het zelf een erg prettig parcours. Afwisselend rustige brede fietspaden tussen de weilanden zonder publiek, en dan weer een paar kilometer publiek. De hoeveelheid publiek in de binnenstad viel mij nog mee, maar ik denk dat de meeste al vertrokken waren nadat de 10km en halve marathon langs zijn geweest.

Mijn race:

Als het echt lekker zou gaan was mijn streeftijd binnen de vier uur, maar als ik boven de 10km/uur bleef was ik al erg tevreden.

Met veel bewolking en maximaal 18 graden was het top weer. Ik liep met een camelbag met een liter water en nam elke 4 km 25 gr koolhydraten (een halve SportvoedingWebshop Long Gel Drink). Bij elke drinkpost een slokje water en de rest van de beker over mij heen gegoten om koel te blijven.

Tot 25km heerlijk rond de 5:30/km gelopen. 5:40/km is genoeg om binnen de vier uur te eindigen, maarja... eigenwijs ;). De vijf kilometer erna waren wind tegen langs het kanaal en zakte het iets in naar 5:45/km, nog steeds een prima snelheid. Echter begon ik wat last van mijn lies te krijgen en na 35km wilde de benen niet meer. De snelheid was er volledig uit, last van kramp, mogelijk toch iets te hard begonnen of te weinig zouten. Na 37km haalde de 4:00 pacers mij langzaam in, versnellen zat er absoluut niet meer in dus idee om hem onder de vier uur te lopen moest ik helaas laten varen. De laatste kilometers rond de 6:30/km - 7:00/km naar de finish gesjokt. En met een eindtijd van 4:08:02 over de finish gekomen.

Uiteindelijk nog erg tevreden met het resultaat. Gemiddeld boven de 10km/uur en zeker die eerste 30 kilometer waren heerlijk. En nu heb ik in ieder geval nog een doel staan om de marathon onder de 4 uur te lopen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dfFqZeahwLZb_CZQHr2ZJfDT-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwwMAwHc4l6Fkba40CmJjTZb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEC-1YRQ43WZtVk42xVvghXxRLM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqRu0ajjVE1bvxDwNhFG6Ucj.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 16:37
WizzlerNL schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:21:

Puntje bij paaltje: het is voor iedereen anders hoe ver en op welk tempo je kan lopen op een nuchtere maag. Weet je dat het nu een uur goed gaat probeer dan een keer 70min. Ben je in iedergeval bijna thuis als je wel een hongerklop krijgt.
Knap ! Ik heb die hartslag ongeveer als ik van de bank opsta om naar de WC te lopen :*)

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 13:13

ThunderNet

Flits!

Gisteren gepoogd te kijken voor nieuwe schoenen... Toen ik er kwam nummertje getrokken, nummer 11... nummer 0 stond op het bord.
30 minuten later stond nummer 2 op het bord en heb ik het maar opgegeven. Dag ervoor bij een andere locatie geweest van dezelfde keten en daar de Saucony Hurricane 24 geprobeerd. Voelde ansich best goed (Heb nu de Acics GT4000 Wide, maar wil eigenlijk met iets meer demping).
Heb ook in een andere winkel nog de Acics Gel Nimbus 27 aangehad, die voelde qua demping erg goed, maar vraag me af hoe lang dat zo blijft?
Hier mensen met ervaring toevallig? Die ook wat aan de zwaardere kant zijn? (Ben zelf momenteel net iets boven de 110kg). Zou vooral schoen willen die ook lekker blijft bij wat langere afstanden (12-21km) en lekker luchtig is (vind de GT4000 vrij warm, prima voor in de winter).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 13:00
Hier gisteren ook de HM van Utrecht gelopen, deze keer via marktplaats een ticket overgenomen en daardoor in wave 3 terecht gekomen zo rond de pacers van 1:50 a 1:55. Niet ideaal aangezien ik rond de 1:35 wilde lopen, maar dat zou redelijk ontspannen/genieten lopen zijn en verre van volle bak dus tegelijk ook geen ramp. Mooie test voor me of ik op die manier kon lopen en of ik me niet te druk zou maken wat betreft inhalen etc...

Conclusie, deels geslaagd. Op zich heel ontspannen gelopen, eerste 10-15km volgens plan hoewel IETS te hard alsnog... Hartslag rond de 145 a 150 ipv onder de 140 wat het plan was, maar alsnog wel veel inhalen/gedoe. Niet zozeer ergeren, maar het is gewoon fijn een beetje een eigen tempo te lopen en dat was erg lastig zo naar achter startend. Dus veel zigzaggen, sneller en rustiger, etc. Niet ideaal, maar alsnog gewoon grotendeels gewoon ontspannen en genieten.

Laatste paar km toch iets het tempo opgevoerd, eindigen onder de 1:30 kon ik toch niet laten, en ook leuk eindigend door de stad zelf met heel wat enthousiaste support. Leuke sfeer en veel mensen langs de kant... Vanaf 20km de eindsprint ingezet om alsnog te finishen in 1:28 hoog. Nu rustig aan en zaterdag de Ohrid ultra 65km.

Vond het deze keer beter georganiseerd dan de afgelopen jaren, hoewel het plein waar je eindigde op een gegeven moment wel heel vol en druk werd... En het blijft best een mooie/leuke route en ook nog eens leuk om door de binnenstad te gaan zo tegen het einde aan. Had graag de hele gelopen dit jaar, maar dat paste toch niet in het schema. Wel een les dat het toch echt wel fijn is om een beetje in de juiste wave te starten...

Als datanerd wel een kritiek punt, wat een ruk 'resultaten' overzicht/lijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 14:53

Dazzler2120

FP ProMod
Over winkels gesproken, ik was afgelopen weekend even in de lokale hardloop winkel en had het daar met de eigenaar over compressie kousen (ter preventie van een aantal klachten die ik heb); nu zweerde hij bij Herzog sokken, aangezien dat de enige compressiekousen zijn waar wetenschappelijk van bewezen is dat ze een preventief effect hebben bij blessures - waarbij andere fabrikanten (bv. Stox) dat niet aantoonbaar hebben kunnen maken.

Heeft iemand zich hier in dusverre ingelezen daarin? Zijn die Herzog sokken daadwerkelijk 'beter' daarvoor?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 15:12
ThunderNet schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:38:
Gisteren gepoogd te kijken voor nieuwe schoenen... Toen ik er kwam nummertje getrokken, nummer 11... nummer 0 stond op het bord.
30 minuten later stond nummer 2 op het bord en heb ik het maar opgegeven. Dag ervoor bij een andere locatie geweest van dezelfde keten en daar de Saucony Hurricane 24 geprobeerd. Voelde ansich best goed (Heb nu de Acics GT4000 Wide, maar wil eigenlijk met iets meer demping).
Heb ook in een andere winkel nog de Acics Gel Nimbus 27 aangehad, die voelde qua demping erg goed, maar vraag me af hoe lang dat zo blijft?
Hier mensen met ervaring toevallig? Die ook wat aan de zwaardere kant zijn? (Ben zelf momenteel net iets boven de 110kg). Zou vooral schoen willen die ook lekker blijft bij wat langere afstanden (12-21km) en lekker luchtig is (vind de GT4000 vrij warm, prima voor in de winter).
Ik loop al een jaar of 4 op de Nimbus (22, 24, 25 en daarna nog een keer 25, want de 26 vond ik dan weer niet fijn zitten). Heerlijke schoen vanwege de enorme demping inderdaad. Bij mij zijn ze na een kilometer of 700 wel op. Dat merk ik dan ook vrij snel aan met name mijn knieën bij lange runs.
Zwaar ben ik met mijn 65kg niet, dus wat voor invloed je gewicht op de slijtage van de schoen heeft kan ik je niet vertellen. Dat zal echter voor elke schoen die je haalt zo zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dazzler2120 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:45:
Over winkels gesproken, ik was afgelopen weekend even in de lokale hardloop winkel en had het daar met de eigenaar over compressie kousen (ter preventie van een aantal klachten die ik heb); nu zweerde hij bij Herzog sokken, aangezien dat de enige compressiekousen zijn waar wetenschappelijk van bewezen is dat ze een preventief effect hebben bij blessures - waarbij andere fabrikanten (bv. Stox) dat niet aantoonbaar hebben kunnen maken.

Heeft iemand zich hier in dusverre ingelezen daarin? Zijn die Herzog sokken daadwerkelijk 'beter' daarvoor?
Dit zwengelt volgens mij een enorme discussie aan. Als je echt onderzoek doet naar compressie kousen is er helemaal niets bewezen. Het kán enig nut hebben om ze te dragen vooral ná het hardlopen om wat sneller te herstellen.

Wat is je vraag nu eigenlijk precies, of die Herzog kousen wel echt wetenschappelijk bewezen zijn? Herzorg zelf is de enige die het claimt en ze verwijzen naar een onderzoek waar in mijn ogen niet perse bewijs staat voor hun claims.

Oordeel zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:23
Ik loop al enkele jaren op de Nimbus. Op dit moment op de 26 (2e paar). Ik loop 1000km op de schoenen voornamelijk easy runs en long runs (elke week 20+km). En daarna schuif ik ze door voor de intervaltrainingen op de baan en loop ik er nog eens 200km op dus 1200km totaal. Ik weeg 62kilo en gebruik inlegzooltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
KaiseRRuby schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Dit zwengelt volgens mij een enorme discussie aan. Als je echt onderzoek doet naar compressie kousen is er helemaal niets bewezen. Het kán enig nut hebben om ze te dragen vooral ná het hardlopen om wat sneller te herstellen.

Wat is je vraag nu eigenlijk precies, of die Herzog kousen wel echt wetenschappelijk bewezen zijn? Herzorg zelf is de enige die het claimt en ze verwijzen naar een onderzoek waar in mijn ogen niet perse bewijs staat voor hun claims.

Oordeel zelf..
Nouja uiteindelijk vroeg ik me vooral af of er veel verschil zit tussen die Herzog sokken en de Stox qua ervaring, of er echt een verschil zit tussen de werking van Sok "A" vs Sok "B" , of dat het concept in principe gewoon vergelijkbaar is, met andere compressie waardes tussen de verschillende sokken.

Mijn scheenbeen is nogal gevoelig voor blessures, de winkel waar ik geweest was opperde het gebruik van compressiekousen ter ondersteuning van de spier (dus vooral tijdens het lopen).
Daarnaast heb ik wat klachten in mijn voetzool, welke ik ook niet helemaal kan verklaren. Dus ik ben gewoon even flink zoekende naar wat het probleem kan zijn, en wat de potentiele oplossingen moeten zijn.

Dat onderzoek is inderdaad meer een 'survey' geweest waarin ze bekeken hebben 'waarom dragen mensen deze sokken', lijkt een redelijk 'oppervlakkig' onderzoek te zijn iig. Ik ga mij eens inlezen voor ik mijn volgende afspraak in de winkel heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Ben zelf ook een wat zwaardere renner met 100kg en heb in het verleden Nimbus gehad. Het comfort was hoog, maar had het gevoel dat ze iets te zacht waren voor mij. Loop nu op asics gt2000 en overweeg de superblast (als ik ze eindelijk ergens kan kopen)

Andere tips voor renners van 100kg+ welkom

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Waterpower schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Nog steeds mixed feelings over Runna, nu weer 3 weken mee bezig. Heb het schema zo aangepast dat de intervallen het minst heftig zouden moeten zijn, maar dit voelt voor mij nog steeds erg zwaar. Ik heb een PR op de halve van 1:31:32 en wil proberen onder de 1:30 te komen (in Zwolle). Hij gaf mij vorige week een interval training 5x 1km repeats @3:45/km met 90sec pauze, ik haal die 3:45/km gewoon niet alle keren. Dus de laatste 2 herhalingen zijn dan enorm zwaar en haal ik de tijden niet.
Dat is 5km aan 3000m-tempowerk 8)7
Zeker voor een halve marathon is aan het begin zijn enkele intervallen rond 5k-tempo (~3'57/km) en later 10k-tempo (4'06/km) vooral het belangrijkste snelheidswerk. Ik liep dat relatieve tempo enkel aan het begin van mijn schema en dat was dan 12x300m p45", niet 5x1k 8)7
Ik denk niet dat het aan jou ligt.
want ik ben nu eenmaal een diesel, kan een redelijk tempo prima volhouden een langere tijd, maar kort en snel is (nog?) niet voor mij weggelegd.
Train je wekelijks op "pure" snelheid? Zoals korte heuvelsprints en strides? Zo nee, dan kun je niet zeggen dat je een diesel bent. Veel hardlopers negeren of onderwaarderen deze trainingen, terwijl ze net zo essentieel zijn als omvang. Deze trainingen zijn geen volledige workouts dus je hoeft er geen workout voor te vervangen. Doe ze een paar weken (ene keer 5-10x heuvelsprints van 8-10" met 2' pauze, andere keer een stuk of vijf strides met een paar minuten joggen ertussen) en je merkt al gauw dat "diesel zijn" een kwestie is van niet op snelheid trainen. En natuurlijk is niet iedereen even goed in snelheid, maar je moet het wel eerst trainen om een eerlijk idee van je capaciteiten te krijgen.
Dus welllicht is het Runna algoritme niet voor mij geschikt.
Algoritmes zijn sowieso niet geschikt. Je hebt veel meer aan een goed boek (Daniels, Pfitzinger, Hudson) waardoor je ook begrijpt hoe trainingsschema's werken dan braaf een opdracht uitvoeren, zelfs als die, zoals bovenstaande 5x1k, volledig absurd is.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dazzler2120 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:19:
[...]

Nouja uiteindelijk vroeg ik me vooral af of er veel verschil zit tussen die Herzog sokken en de Stox qua ervaring, of er echt een verschil zit tussen de werking van Sok "A" vs Sok "B" , of dat het concept in principe gewoon vergelijkbaar is, met andere compressie waardes tussen de verschillende sokken.

Mijn scheenbeen is nogal gevoelig voor blessures, de winkel waar ik geweest was opperde het gebruik van compressiekousen ter ondersteuning van de spier (dus vooral tijdens het lopen).
Daarnaast heb ik wat klachten in mijn voetzool, welke ik ook niet helemaal kan verklaren. Dus ik ben gewoon even flink zoekende naar wat het probleem kan zijn, en wat de potentiele oplossingen moeten zijn.

Dat onderzoek is inderdaad meer een 'survey' geweest waarin ze bekeken hebben 'waarom dragen mensen deze sokken', lijkt een redelijk 'oppervlakkig' onderzoek te zijn iig. Ik ga mij eens inlezen voor ik mijn volgende afspraak in de winkel heb ;)
Ja, met blessures zoek je al snel naar verschillende mogelijkheden en oplossingen. Maar een fysio kan je wellicht ook wat meer inzicht geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
KaiseRRuby schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:04:
[...]

Ja, met blessures zoek je al snel naar verschillende mogelijkheden en oplossingen. Maar een fysio kan je wellicht ook wat meer inzicht geven?
Ik 'loop' momenteel ook bij de fysio inderdaad, vooral met focus op mijn scheenbeen.
Daar ga ik nu vooral beginnen met extra kracht oefeningen om mijn spieren te versterken.

Het probleem van mijn voetzool zal ik ook nog eens aankaarten dat we daar eens 'extra' naar kunnen kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:43

aap

Dazzler2120 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:45:
Over winkels gesproken, ik was afgelopen weekend even in de lokale hardloop winkel en had het daar met de eigenaar over compressie kousen (ter preventie van een aantal klachten die ik heb); nu zweerde hij bij Herzog sokken, aangezien dat de enige compressiekousen zijn waar wetenschappelijk van bewezen is dat ze een preventief effect hebben bij blessures - waarbij andere fabrikanten (bv. Stox) dat niet aantoonbaar hebben kunnen maken.?
Ik heb na een blessure (ook scheenbeen) een tijdje Herzog en daarna Stox gedragen. Voor mij voelden ze precies hetzelfde.

Ik ben zelf eigenlijk niet overtuigd dat ze voor mij iets deden, maar het lijkt me sterk dat de Herzog een effect zouden hebben dat de Stox niet hebben. Het zijn allebei gewoon hele strakke kousen. Ze werken of ze werken niet.

Moest iemand mij dwingen weer compressiekousen te dragen, dan zou ik voor de Stox gaan, want die zien er hipper uit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 13:13

ThunderNet

Flits!

Johan Bogle schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:30:
[...]
Ben zelf ook een wat zwaardere renner met 100kg en heb in het verleden Nimbus gehad. Het comfort was hoog, maar had het gevoel dat ze iets te zacht waren voor mij. Loop nu op asics gt2000 en overweeg de superblast (als ik ze eindelijk ergens kan kopen)

Andere tips voor renners van 100kg+ welkom
Die lijken idd nergens op voorraad (tenminste niet hier in de buurt :P ).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
aap schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Ik heb na een blessure een tijdje Herzog en daarna Stox gedragen. Voor mij voelden ze precies hetzelfde.

Ik ben zelf eigenlijk niet overtuigd dat ze voor mij iets deden, maar het lijkt me sterk dat de Herzog een effect zouden hebben dat de Stox niet hebben. Het zijn allebei gewoon hele strakke kousen. Ze werken of ze werken niet.

Moest iemand mij dwingen weer compressiekousen te dragen, dan zou ik voor de Stox gaan, want die zien er hipper uit O-)
Ja ik draag mijn Stox sokken wel eens vaker op een lange run, of een intense run zoals een race o.i.d., bij mij werkt het wel vooral in het spier herstel op korte termijn (door de verbeterde doorbloeding). Mijn kuiten verzuren gewoon iets minder snel op die manier.

Maar op zich heb ik mijn antwoord al w.b.t. de wetenschappelijke onderbouwing van Herzog. Het is discutabel, en zeker geen "USP" ten opzichte van de andere compressie fabrikanten.

De conclusie van Herzog is dat 90% van de geteste lopers géén blessureleed meer kenden met gebruik van hun sokken. Marketing technisch is dat uiteraard perfect om te zeggen, maar je kan daaruit niet concluderen dat het risico op blessures kleiner wordt door gebruik te maken van compressiekousen (van Herzog), aangezien mensen die terug komen van blessure vaak ook bewuster bezig zijn met blessure preventie zou het volgens mij erg goed kunnen dat ze hun opbouw anders aanpakken. Meer krachtoefeningen erbij doen etc.

maar goed, ik heb mijn 'munitie' om de volgende keer in de winkel eens een discussie met hen aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34

s3n

kenneth schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:37:

[...]
Algoritmes zijn sowieso niet geschikt. Je hebt veel meer aan een goed boek (Daniels, Pfitzinger, Hudson) waardoor je ook begrijpt hoe trainingsschema's werken dan braaf een opdracht uitvoeren, zelfs als die, zoals bovenstaande 5x1k, volledig absurd is.
Deels mee eens. Ik heb persoonlijk veel aan voorgeschotelde schema's en werk gestructureerder dan dat ik zelf wat doe. Die kennis heb ik niet, en zonder opgelegd schema ga ik minder intensief. Als je een voorgestelde interval niet kan/wil halen past Runna je schema vanzelf een keer aan. Werkt ook de andere kan op als je meer kan dan initieel voorzien. Ofwel, ik denk dat Runna voor sommige mensen echt wel een toevoeging is.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:28
Marketing... Zucht. Even spuwen hoor.

Zojuist mail binnen van Fusion: NIEUW: Long Tights Advanced

Met, jawel, tromgeroffel, het beste sinds gebakken brood:

Alleen de Advanced Tights hebben een klein achterzakje voor een sleutel of pasje,

Oftewel, de terugkeer van het hier al in Januari besproken verdwenen achterzakje van de bekende Fusion tights. Dat voorheen standaard was. Werkelijk!

Prijsverschil tussen Long Tights en Long Tights Advanced: 11 Euro.

Zo, dat is er uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dazzler2120 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Ja ik draag mijn Stox sokken wel eens vaker op een lange run, of een intense run zoals een race o.i.d., bij mij werkt het wel vooral in het spier herstel op korte termijn (door de verbeterde doorbloeding). Mijn kuiten verzuren gewoon iets minder snel op die manier.

Maar op zich heb ik mijn antwoord al w.b.t. de wetenschappelijke onderbouwing van Herzog. Het is discutabel, en zeker geen "USP" ten opzichte van de andere compressie fabrikanten.

De conclusie van Herzog is dat 90% van de geteste lopers géén blessureleed meer kenden met gebruik van hun sokken. Marketing technisch is dat uiteraard perfect om te zeggen, maar je kan daaruit niet concluderen dat het risico op blessures kleiner wordt door gebruik te maken van compressiekousen (van Herzog), aangezien mensen die terug komen van blessure vaak ook bewuster bezig zijn met blessure preventie zou het volgens mij erg goed kunnen dat ze hun opbouw anders aanpakken. Meer krachtoefeningen erbij doen etc.

maar goed, ik heb mijn 'munitie' om de volgende keer in de winkel eens een discussie met hen aan te gaan.
Je concludeert eigenlijk precies wat ik al wilde zeggen maar niet goed onder woorden kreeg. Ik heb ze overigeens ook wel eens gedragen op de momenten dat het precies tussen een lange en een korte broek in zat, het zit ook iets warmer voor mijn gevoel. Maar dat heeft niks te maken met jouw vraag.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-06 14:16
Ik ben van de Asics GT-2000 (lijkt nogal op de 4000) overgestapt op de Saucony Hurricane 24 vorig jaar, inmiddels weer terug naar de Asics. Ik vond de Saucony's te onstabiel en kreeg last van mijn enkel door het wiebelen (uiteindelijk wel kunnen identificeren en corrigeren, ook met die schoen). De demping is wel goed, heb er uiteindelijk ook gewoon een halve marathon op gedaan zonder klachten achteraf. Nimbus 27 heb ik wel geprobeerd in de winkel, maar kan ik weinig over zeggen.

Maar eigenlijk wil ik overstappen op de Asics Superblast 2 (of 3 als er een nieuwe editie komt binnenkort)

Edit: Voor context: rond de 95kg. + zie net dat @Johan Bogle iets soortgelijks zegt als wat ik zeg

[ Voor 3% gewijzigd door Hillshade op 19-05-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
KaiseRRuby schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:59:
[...]

Je concludeert eigenlijk precies wat ik al wilde zeggen maar niet goed onder woorden kreeg. Ik heb ze overigeens ook wel eens gedragen op de momenten dat het precies tussen een lange en een korte broek in zat, het zit ook iets warmer voor mijn gevoel. Maar dat heeft niks te maken met jouw vraag.. :P
Ik vind ze vooral altijd te lastig om aan te trekken, dus als ik gewoon een korte run doe heb ik geen zin om die sokken aan te trekken 8)7 Maar goed, misschien dat het toch wel eens een goed idee kan zijn, zeker met de problematiek die ik heb.
Als krachtoefeningen + rustiger opbouwen + compressiekousen dan de 'magische' formule voor mij blijkt te zijn om blessurevrij richting een ultra te werken, dan moet ik dat gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dazzler2120 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:49:
[...]

Ik vind ze vooral altijd te lastig om aan te trekken, dus als ik gewoon een korte run doe heb ik geen zin om die sokken aan te trekken 8)7 Maar goed, misschien dat het toch wel eens een goed idee kan zijn, zeker met de problematiek die ik heb.
Als krachtoefeningen + rustiger opbouwen + compressiekousen dan de 'magische' formule voor mij blijkt te zijn om blessurevrij richting een ultra te werken, dan moet ik dat gewoon doen.
Als het voor jou werkt, dan werkt het. Maar wetenschappelijk is dat bewijs er dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 09:43
Over parcoursen die te kort waren, halve marathon van Utrecht leek te lang? Mijn vrouw kwam uit op 21.7 kilometer op Strava. Scheelde zo 3 minuten in de PR-tijd (1:53 vs 1:50)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
,
Saucony Triumph!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
Blik1984 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:23:
Over parcoursen die te kort waren, halve marathon van Utrecht leek te lang? Mijn vrouw kwam uit op 21.7 kilometer op Strava. Scheelde zo 3 minuten in de PR-tijd (1:53 vs 1:50)
Zoals eerder gezegd, te lang volgens horloge/telefoon is heel normaal omdat je nooit de ideale lijn kan lopen bij zo'n groot evenement.
Heeft Garmin met hun nieuwe Forerunner 970 overigens wel een leuke optie voor, 'auto lap by timing gates', waarbij de afstanden tijdens een race weer gecorrigeerd worden op basis van de parcours afstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
KaiseRRuby schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Oordeel zelf..
Lang verhaal, kort(e sokken):
Future research on the mechanism and effects of CGs should also focus on whether CGs can actually contribute to preventing (recurring) sports injuries in athletes.
Oftewel, het is allemaal gebaseerd op enquetes / placebo-effect en 0 objectiviteit qua metingen bijvoorbeeld en daarmee niet wetenschappelijk bewezen dat het ook maar iets doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Je kunt Strava de GPS laten corrigeren en kijken wat er dan uit gaat komen.

Je kunt het ook nameten via afstandmeten.nl en kijken wat er dan uit komt.

Ik zou eerder zo'n organisatie vertrouwen dan de GPS van een sporthorloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-06 13:00
Hier geen last van, 21.3km gelopen en absoluut niet het meest efficient gelopen (veel inhalen eigenlijk de hele tijd, had een tijdje zelfs eerder het idee dat de route te kort zou zijn).

21.7 is inderdaad wel erg veel maar ja, misschien geen beste GPS icm toch verre van de efficientste route lopen?

[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 19-05-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56
m0ridin schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Hier geen last van, 21.3km gelopen en absoluut niet het meest efficient gelopen (veel inhalen eigenlijk de hele tijd, had een tijdje zelfs eerder het idee dat de route te kort zou zijn).

21.7 is inderdaad wel erg veel maar ja, misschien geen beste GPS icm toch verre van de efficientste route lopen?
ik kwam op 21.39km opde GPS van Garmin, ook net iets teveel, maar ik vermoed dat het door de buitenbochtjes kwam en de inhaalmanoeuvres onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:06
Compressiesokken..
Whatever works uiteraard. Na vele kuitproblemen ben ik in de fase dat links verzuurd en gevoelig is voor kramp. Rechterkuit is dan nog fris en fruitig. In de overgangsperiode van een warme lange broek naar warme shorts doe ik 1 kuitcompressiekous aan. Let wel: een kous zonder voet. Van Herzog overigens. Voor mijn gevoel stimuleert het de bloedsomloop en verzuurt mijn kuit minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
Dazzler2120 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:49:
[...]

als mosterd na de maaltijd nog even mijn duit in het zakje. Ik gebruik de Herzog hoge compressiekousen. Ik ben begonnen met 1 paar Stoxx, maar die waren te slap om de voet zelf én werden sowieso na een paar keer dragen over het algemeen te slap. Ik heb ook een aantal paar Herzog compressiesokken (de korte dus) en heb altijd het (wellicht placebo) gevoel gehad dat deze me overdag wat steun gaven bij hielspoorproblemen. De hoge kousen hebben voor mij een tweetal voordelen: ik lijk sneller te herstellen (wellicht ook placebo) en bij trailrunning heb ik minder wondjes van lage struiken :+ (maar dat effect kun je ook met non-compressie hoge sokken bereiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Waterpower schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Nog steeds mixed feelings over Runna, nu weer 3 weken mee bezig. Heb het schema zo aangepast dat de intervallen het minst heftig zouden moeten zijn, maar dit voelt voor mij nog steeds erg zwaar. Ik heb een PR op de halve van 1:31:32 en wil proberen onder de 1:30 te komen (in Zwolle). Hij gaf mij vorige week een interval training 5x 1km repeats @3:45/km met 90sec pauze, ik haal die 3:45/km gewoon niet alle keren. Dus de laatste 2 herhalingen zijn dan enorm zwaar en haal ik de tijden niet. Dit werkt ook een beetje demotiverend. Ik ga nog wel even door hiermee, want ik ben dit soort tempo's gewoon niet gewend en wellicht komt die snelheid er wel in. Verder is het een fantastische app, mooi vormgegeven, makkelijk schuiven met trainingen en krachtraining (welke ik nog moet beginnen) inbegrepen. Goede uitleg van de oefeningen ook. Ik vind het nog steeds lastig dus om hier een goed oordeel over te geven. Het zwaar vinden van de interval trainingen kan ook gewoon aan mij liggen, want ik ben nu eenmaal een diesel, kan een redelijk tempo prima volhouden een langere tijd, maar kort en snel is (nog?) niet voor mij weggelegd. Dus welllicht is het Runna algoritme niet voor mij geschikt. De Trenara intervallen zijn wat dat betreft een heel stuk milder, maar hebben voor mij prima gewerkt.
Je moet juist moeite hebben met de tempo's en ze toch proberen te halen. Dan went je lichaam aan de verzuring en de lactaat die optreedt in je lichaam als je langer sneller wil lopen. Als je het helemaal kan controleren en strak 3:45 iedere interval kan herhalen dan kan je het veel langer al volhouden.

Dus gewoon proberen de tempo's zo lang mogelijk te lopen en de verbetering komt er. Het is niet makkelijk maar het hoort erbij.

Ook dat gevoel is iets waar je mee om moet leren gaan, want in een wedstrijd kom je onherroepelijk op een punt dat je mentaal gaat denken, ik kan dit niet volhouden. En dan moet je daar mentaal doorheen kunnen werken. Je moet leren herkennen wat gewoon inspanningsproblemen zijn en wat een echt probleem is.

Veel mensen bijten door alles heen, ook door signalen waarbij je lichaam aangeeft dat je toch echt rustiger aan moet gaan doen om schade te voorkomen. Dat leren herkennen en aan de hand van de signalen de juiste beslissingen nemen is waar de winst zit.

Zo leer je steeds beter je lichaam kennen en kan je verder gaan kijken waar de grenzen liggen zonder jezelf over de kop te lopen of blessures op te lopen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

CornermanNL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:35:

Dus gewoon proberen de tempo's zo lang mogelijk te lopen en de verbetering komt er. Het is niet makkelijk maar het hoort erbij.
5km aan 3000m-tempo hoort er niet bij, kom nou. Dat soort workouts is de kortste weg naar overbelasting.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
Wyke schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:14:
[...]

als mosterd na de maaltijd nog even mijn duit in het zakje. Ik gebruik de Herzog hoge compressiekousen. Ik ben begonnen met 1 paar Stoxx, maar die waren te slap om de voet zelf én werden sowieso na een paar keer dragen over het algemeen te slap. Ik heb ook een aantal paar Herzog compressiesokken (de korte dus) en heb altijd het (wellicht placebo) gevoel gehad dat deze me overdag wat steun gaven bij hielspoorproblemen. De hoge kousen hebben voor mij een tweetal voordelen: ik lijk sneller te herstellen (wellicht ook placebo) en bij trailrunning heb ik minder wondjes van lage struiken :+ (maar dat effect kun je ook met non-compressie hoge sokken bereiken)
Mijn reactie dat het wetenschappelijk niet onderbouwd is bedoelde ik vooral ook om die marketingpraat van Stox en Herzog onderuit te halen.

Als ze lekker zitten en je het gevoel hebt dat het werkt, is toch mooi. :)

Ik heb dat zelf met gels onderweg; tuurlijk zit er suiker in waar mijn lichaam blij van wordt maar het is vooral een mentale motivatie dat ik bij 12km tijdens een halve marathon een gel ga nemen. Een leuk tussentijds doel. En placebo is wel een wetenschappelijk bewezen positief effect. Dus doe vooral je ding hoor!

Moeten we het al over neuspleisters gaan hebben? Van die stickers die je neusvleugels open zetten? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
kenneth schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:49:
[...]
5km aan 3000m-tempo hoort er niet bij, kom nou. Dat soort workouts is de kortste weg naar overbelasting.
Nee dat klopt daar had ik even overheen gelezen, excuses. Maar het systeem op zich wel, discomfort is wel iets waar je mee om moet leren gaan. Ik heb ook nog nooit 1000m gedaan in snelheids of tempo trainingen. 800 meter op dit soort tempo's (of welke het ook moge zijn voor de persoon in kwestie) is wel de max.

Blijft een gegeven dat je zelf moet aanvoelen en leren aanvoelen wanneer het teveel is. We zijn in de westerse samenleving (met name) teveel in de verkeerde vorm van doorbijten blijven hangen.

Blijft wel, om harder te leren lopen, moet je harder lopen. En dat brengt als vanzelf ongemak met zich mee.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hartloper
"Blijft wel, om harder te leren lopen, moet je harder lopen. En dat brengt als vanzelf ongemak met zich mee."

Niet akkoord. Om harder te lopen is het belangrijkste om meer te lopen. En dat mag gerust rustig zijn, is zelfs beter want minder kans op blessures.

Ik heb de laatste 2 weken voor mijn 5,5km wedstrijd 140km gelopen. 4 km waren aan 4:30min/km, 136 km was gemiddeld aan 5:25min/km.
Ook de weken daarvoor waren vooral trage kilometers, nog in herstel van de marathon, waarbij ik niet al te veel intensiteit wou of kon hardlopen.
Ik liep de weken voor de 5,5 km echt veel (voor mijn doen dan), dus ik was fit, maar ik had nooit aan 5kmtempo getraind.
Dat hield me niet tegen om 5km aan 4:00min/km te lopen en de laatste halve kilometer te versnellen naar 3:21/km, een tempo dat ik al maanden niet gelopen had.

Nu, ik ga niet de fout maken om te zeggen dat wat voor mij werkt voor iedereen werkt.
Maar globaal kan je wel zeggen dat je om harder te lopen niet per se harder moet lopen (jouw woorden) maar je moet vooral méér lopen.

Ik denk dat de meesten onder ons - mezelf incluis - nog heel wat kunnen verbeteren qua aerobe basis. En daarop inzetten is mijns inziens beter dan te focussen op keiharde intervallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
CornermanNL schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:26:
[...]

Nee dat klopt daar had ik even overheen gelezen, excuses. Maar het systeem op zich wel, discomfort is wel iets waar je mee om moet leren gaan. Ik heb ook nog nooit 1000m gedaan in snelheids of tempo trainingen. 800 meter op dit soort tempo's (of welke het ook moge zijn voor de persoon in kwestie) is wel de max.

Blijft een gegeven dat je zelf moet aanvoelen en leren aanvoelen wanneer het teveel is. We zijn in de westerse samenleving (met name) teveel in de verkeerde vorm van doorbijten blijven hangen.

Blijft wel, om harder te leren lopen, moet je harder lopen. En dat brengt als vanzelf ongemak met zich mee.
Dat doorbijten en zo diep gaan moet/kan je leren in wedstrijden (met goed herstel daarna), niet in je trainingen. Dat kan opzich, maar dan moet je echt rustig aan doen in de trainingen daarna. Dus dan kan je net zo goed een wedstrijd lopen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:39
Interessante discussies over snelheid in je trainingen. Langzaam is vaak het devies.

Toch lees ik veel in alom geprezen boeken dat hardlopers over het algemeen de easy runs te snel doen, maar ook de tempo/strength runs te langzaam.

Ik vind het zelf wel lekker om bij een intervallensessie de laatste op het tandvlees te pakken. En een temporun wil ik toch wel enigszins zwaar vinden (gezien je de vorige training nog in je benen hebt zitten).

Maar goed, ik denk dat het ook heel persoonlijk is, zeker als je het gewoon voor de lol/ontspanning doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
kepler schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:38:
[...]

Dat doorbijten en zo diep gaan moet/kan je leren in wedstrijden (met goed herstel daarna), niet in je trainingen. Dat kan opzich, maar dan moet je echt rustig aan doen in de trainingen daarna. Dus dan kan je net zo goed een wedstrijd lopen :P
Je moet in je trainingen met intervallen en tempoblokken wel zo hard lopen dat het moeilijker wordt en ongemak oplevert anders kan je lichaam niet wennen aan de lactaat en leren hoe dat te verwerken. De herstelmomenten in de trainingen zorgen ervoor dat je niet te diep gaat. Niet pushen tot in het diepe rood. Dat bedoelde ik ook met leren de signalen van lichaam juist te interpreteren zodat je weet wanneer het waarschuwingen zijn waarbij je rustig aan moet gaan doen en wanneer je wel kan proberen te blijven pushen.

De rest van de trainingen zijn dan inderdaad heel rustig. En vaak langer.

Alleen in wedstrijden de tempo’s pushen kan maar dan moet je veel wedstrijden lopen. Veel mensen lezen de signalen verkeerd en lopen onnodig blessures op.

In trainingen geen gedroomde wedstrijd tempo’s proberen te lopen? Hoe ga je ze dan in wedstrijden wel lopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Hartloper schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:01:
"Blijft wel, om harder te leren lopen, moet je harder lopen. En dat brengt als vanzelf ongemak met zich mee."

Niet akkoord. Om harder te lopen is het belangrijkste om meer te lopen. En dat mag gerust rustig zijn, is zelfs beter want minder kans op blessures.

Ik heb de laatste 2 weken voor mijn 5,5km wedstrijd 140km gelopen. 4 km waren aan 4:30min/km, 136 km was gemiddeld aan 5:25min/km.
Ook de weken daarvoor waren vooral trage kilometers, nog in herstel van de marathon, waarbij ik niet al te veel intensiteit wou of kon hardlopen.
Ik liep de weken voor de 5,5 km echt veel (voor mijn doen dan), dus ik was fit, maar ik had nooit aan 5kmtempo getraind.
Dat hield me niet tegen om 5km aan 4:00min/km te lopen en de laatste halve kilometer te versnellen naar 3:21/km, een tempo dat ik al maanden niet gelopen had.

Nu, ik ga niet de fout maken om te zeggen dat wat voor mij werkt voor iedereen werkt.
Maar globaal kan je wel zeggen dat je om harder te lopen niet per se harder moet lopen (jouw woorden) maar je moet vooral méér lopen.

Ik denk dat de meesten onder ons - mezelf incluis - nog heel wat kunnen verbeteren qua aerobe basis. En daarop inzetten is mijns inziens beter dan te focussen op keiharde intervallen.
Goede toevoeging, volume is heel belangrijk ik ben toen ik meer begon met intervallen ook gewoon in volume gaan uitbouwen. De snelheid trainingen zijn maar een relatief klein deel van de totale omvang. Dat had ik niet benoemd. Eerst de basis vergroten.

Uiteindelijk moest ik leren harder te lopen en te voelen dat ik dat ook kon in plaats van alleen tijdens wedstrijden kijken of het lukt. Ik weet nu veel beter hoe het voelt om tempo’s te lopen die ik voorheen alleen probeerde te halen in wedstrijden.

Die ik al niet zo veel liep. In mijn geval was het dus volume omhoog, duurtraining op lager tempo en intervallen en tempo trainingen op hoger tempo, en ook hier langer.

Opbouwen uiteraard. Ik denk wel dat je wedstrijd tempo ook in trainingen gedoseerd proberen vol te houden en grenzen aantikken mijn kansen vergroot om het in wedstrijden beter te kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Luapper schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:46:
Interessante discussies over snelheid in je trainingen. Langzaam is vaak het devies.

Toch lees ik veel in alom geprezen boeken dat hardlopers over het algemeen de easy runs te snel doen, maar ook de tempo/strength runs te langzaam.

Ik vind het zelf wel lekker om bij een intervallensessie de laatste op het tandvlees te pakken. En een temporun wil ik toch wel enigszins zwaar vinden (gezien je de vorige training nog in je benen hebt zitten).

Maar goed, ik denk dat het ook heel persoonlijk is, zeker als je het gewoon voor de lol/ontspanning doet.
Klopt wat je zegt, ik zie mensen op Strava ook intervallen doen die ik niet zo goed begrijp. 400 meter sets die op hetzelfde tempo gaan als een 1000m bijvoorbeeld. Dat is niet heel erg voor het niveau want dan helpt alles nog, maar je haalt niet het optimale eruit.

Mijn conditie ging bij voetbal ook met sprongen vooruit (bijv na een zomerstop) omdat je wel op het tandvlees moet als een tegenstander doorbreekt. Naast dat rustig echt rustig moet, geloof ik er ook zeker in dat je lichaam wel echt een ‘prikkel’ moet krijgen om de max snelheid te verhogen.

Volgens mij komt dat in de boeken ook wel naar voren trouwens, zeker in die van Jack Daniels met vdot waardes en bijbehorende tempo’s. In het 2Q schema daarvan bouw je in de eerste weken richting marathon vooral duurvermogen op en in de laatste weken steeds meer snelheid dmv intervallen/threshold/repetition (soort sprints). Die bevalt goed. :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:51
Heerlijk, afgelopen weekend een PR op de 5K. Eentje die ik gelopen heb als onderdeel van de training naar de 1/4 triathlon. Na 500 meter zwemmen, 30km fietsen was het tijd om te gaan lopen.

Al een aantal keer een koppeltraining gedaan dus de benen waren iets meer gewend aan de vermoeidheid die je hebt na het fietsen maar het voelde aardig aan. Eerste kilometer beetje onwennig en tegenwind en die liep ik in 4:50.
Kilometers daarna op gevoel wat harder gelopen en kwam ik op ongeveer 4:35. Wel pijn lijden aan het einde maar uiteindelijk de 5km in 23:05!

Mooi om te zien dat de conditie echt flink vooruit gaat. Ik zou het lopen na de triathlon weer wat fanatieker op willen pakken en trainen richting een halve marathon. Weten mensen nog wedstrijden die gepland staan in de zomer (juli/augustus)? Logischerwijs zijn het er een stuk minder met de vakantietijd, maar misschien heeft iemand nog tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:07

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Het kan zijn dat de hoogte is meegerekend in de afstand. Dat is een instelling op het horloge (3D-afstand). Als de hoogte niet goed is gemeten, dan kan er nog een extra afwijking in de afstand komen.

In Strava kun je dit inderdaad corrigeren, zoals @Slickk al aangaf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:48
Slickk schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:08:
[...]

Klopt wat je zegt, ik zie mensen op Strava ook intervallen doen die ik niet zo goed begrijp. 400 meter sets die op hetzelfde tempo gaan als een 1000m bijvoorbeeld. Dat is niet heel erg voor het niveau want dan helpt alles nog, maar je haalt niet het optimale eruit.
Hallo, hier de gene die grotendeels zijn 400m sets op mijn 1000m tempo doet.

Nee, ik haal niet het maximale uit, dat is ook de bedoeling. Die sets zorgen er wel voor dat ik sterker wordt en sneller zonder echt over de rode te lopen. Want als triatleet is dat een van de belangrijkste dingen. Ik kan niet met hardlopen, fietsen en zwemmen tot de max. Want dan gaat de volgende dag trainen niet meer.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:11
Ik heb dezelfde race gelopen, vooraan gestart dus aardig de ideale lijn kunnen lopen en mijn Garmin gaf 21,13 aan. Spot on dus.
Als ik inzoom op Strava zie ik de route alsnog regelmatig naast de weg zitten, zeker in de binnenstad. Blijft dus gewoon geluk/pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 09:43
NeoPhix schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Ik heb dezelfde race gelopen, vooraan gestart dus aardig de ideale lijn kunnen lopen en mijn Garmin gaf 21,13 aan. Spot on dus.
Als ik inzoom op Strava zie ik de route alsnog regelmatig naast de weg zitten, zeker in de binnenstad. Blijft dus gewoon geluk/pech hebben.
Dan zal het vast wat zigzaggen + GPS verschillen zijn, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:43

aap

DeCo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Het kan zijn dat de hoogte is meegerekend in de afstand. Dat is een instelling op het horloge (3D-afstand). Als de hoogte niet goed is gemeten, dan kan er nog een extra afwijking in de afstand komen.

In Strava kun je dit inderdaad corrigeren, zoals @Slickk al aangaf..
Mits zo'n 3D meting accuraat is, zou dat praktisch geen effect mogen hebben en zeker niet van 600 m.

Aannemende dat het hoogteverschil in Utrecht ruim onder de 100 m zal blijven, dan zou op een HM-afstand volgens Pythagoras de extra afstand door "3D' niet meer dan 20 cm (!) mogen zijn.

(Om tot 0,6 km extra te komen, zou er 5000 hoogtemeters in het traject moeten zitten 8) )

[ Voor 6% gewijzigd door aap op 20-05-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:56
aap schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Mits zo'n 3D meting accuraat is, zou dat praktisch geen effect mogen hebben en zeker niet van 600 m.

Aannemende dat het hoogteverschil in Utrecht ruim onder de 100 m zal blijven, dan zou op een HM-afstand volgens Pythagoras de extra afstand door "3D' niet meer dan 20 cm (!) mogen zijn.

(Om tot 0,6 km extra te komen, zou er 5000 hoogtemeters in het traject moeten zitten 8) )
dat hangt natuurlijk af van over welke afstand die hoogte behaald wordt (als het over 1 m is, heb je het met 5000hm al over bijna 10km extra). Sowieso liggen start en finish op dezelfde hoogte, dus dan gaat het best-case over de hele afstand.

That said, ik ben het eens met je punt dat hm's niet de verklaring zijn, volgens mij gps zaten er 32hm in het parcours. Ik vermoed dat tussen alle mensen door zig-zaggen icm buitenbochten makkelijk voor de extra meters kan zorgen, al dan niet icm gps drift overweg.
Pagina: 1 ... 370 ... 375 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.