Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:15
Hartloper schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:48:

@KevinK92 In Londen is dat extreem. Hoewel er dit jaar meer dan een miljoen mensen deelnemen aan de loting, is de cut-off 8 uur. Dat betekent dat niet-hardlopers zich ook massaal inschrijven, en die nemen de plaats in van echte hardlopers.
Maar ja, het is heel belangrijk voor de organisatoren om inclusief te zijn.
Bij Londen vind ik met name de verkleedpartijtjes best storend. Maar de organisatie vindt dat blijkbaar niet, want ik meen dat er zelfs een prijsje is voor "beste outfit". Soms snap ik het nog, om aandacht te vragen voor een goed doel ofzo. Maar in London zie je echt de meest vreemde dingen voorbij komen waarbij ik dan zelf toch wel stiekum denk: die neemt de plek in van een serieuze loper (en ja daar reken ik 7:00/km lopers ook toe). Mijn conclusie is dan dus inderdaad dat Londen niets voor mij is óf dat ik het clowneske gebeuren zal moeten negeren als ik mee zou kunnen doen. (het speelt vast bij andere marathons ook, maar daar is het me op de socials nog niet zodanig opgevallen)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:02
Zoals meerdere al schreven, gewoon zorgen voor verschillende startvakken. Mensen mogen aantonen middels een resultaat uit het verleden in welke ze thuishoren.

En dan het belangrijkste: handhaven. Niet dat dat gezellige groepje alsnog naar het snelste vak gaat terwijl ze daar niks te zoeken hebben.

En mensen inderdaad ook overspoelen met berichten over de etiquette, rechts lopen tenzij inhalen, geen rotzooi achterlaten, etc.

En verder: leef en laat leven. Maar die mag je ook breder dan het hardlopen trekken ;)

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:28

Stewie!

Keen must die!

ElPaco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:57:
Zoals meerdere al schreven, gewoon zorgen voor verschillende startvakken. Mensen mogen aantonen middels een resultaat uit het verleden in welke ze thuishoren.

En dan het belangrijkste: handhaven. Niet dat dat gezellige groepje alsnog naar het snelste vak gaat terwijl ze daar niks te zoeken hebben.

En mensen inderdaad ook overspoelen met berichten over de etiquette, rechts lopen tenzij inhalen, geen rotzooi achterlaten, etc.

En verder: leef en laat leven. Maar die mag je ook breder dan het hardlopen trekken ;)
Juist. Goed gesproken.

Top lopers hebben die goede conditie omdat ze elke dag serieus met de sport en voeding omgaan, heb moet je alle ruimte geven in de eerste start waves en vrij baan houden.

Vond het bij de marathon van Leiden ook heel irritant dat ik tussen de langzame wandelaars van de halve marathon en kwart marathon moest slalommen met al 36 km in de benen. Met een beetje betere planning of tijdvakken was dat te voorkomen geweest. Vind het zelf fantastisch dat ze de dag ervoor ruimte geven aan wandelaars en andere kortere afstanden. In Rotterdam deden ze dat nog beter al had je daar de estafette lopers die een kwart marathon rennen met frisse benen, vol langs komen sprinten om vervolgens weer lopend de boel te blokkeren.

En toch gun je het ook alle lopers om alles mee te maken, de ambiance, de mooie route. Is zoveel waard om meer mensen erbij te betrekken. Elitair gedrag is geen goede reclame voor de sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
ElPaco schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:57:

misschien moeten ze de events gewoon minder massaal maken, dat lost heel veel problemen op. Vast aantal tickets per tijdsblok, zodat je ook een aangroei hebt van lopers doorheen de tijd en klaar. Daarmee kun je ook wat zaken oplossen voor de 'slow runners', al zul je qua logistiek gewoon een ondergrens moeten trekken qua tijd.

Bij de kleinere events zijn de meeste problemen die grote marathons lijken te ervaren er gewoonweg niet. Drukte bij de start? Valt mee en is omheen te gaan, mensen zijn beduidend socialer als het minder massaal is.

Ik denk dat voor de rest wat problemen die men heeft door hitte vooral komen doordat mensen niet per se slecht getraind zijn, maar doordat ze zichzelf niet verzorgen. Een nadeel bij hitte is dat je verstand als eerste sneuvelt vanaf dat je oververhit raakt (beetje hetzelfde issue als met onderkoeling, je gaat gewoon in full stupid mode en hebt het zelf niet door). Van wat ik bij de laatste marathon waar ik met waterflessen voor mijn broer stond zag, was de 'full stupid mode' ook gewoon over het hele veld deelnemers uitgesmeerd, ook bij de sub 3 uur lopers waren er bij waar ik serieus vragen had hoe slim het was wat ze deden en daar was er ook ene bij die per ambulance afgevoerd kon worden (hittestuwing vermoedelijk).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:17
Scheelt al als er vanuit de organisatie meer gestuurd wordt op gedrag. Ik ben nog nooit een evenement tegengekomen waar lopers gewezen worden de linker strook als fast lane te gebruiken, erop te letten dat je niet stil gaat staan midden op de weg bij een drankpunt en godverdomme je kut speakers thuis te laten en oordopjes gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:09
Maar minder massaal maken betekent minder inkomsten! Dat is natuurlijk geen optie... Helemaal niet voor evenementen die zijn overgenomen door grotere organisaties.

En verder... tja, het is uiteindelijk aan de organisatie. Als die om wat voor reden dan ook een tijdslimiet van X stelt dan is dat zo. Dan kan je kiezen of je mee wil doen of dat het niet realistisch is.

Aan geinteresseerden geen gebrek en het kan ook organisatorisch zijn dat ze het niet veel gekker kunnen/willen maken, dat ze een vergunning hebben voor x tijd en daar komt dan die limiet bij om te zorgen dat alles op tijd afgerond is.

Iedereen loopt hard op zijn eigen manier en met eigen doelen en uitdagingen, maar soms betekent dat dat je dan misschien ergens een keer niet aan mee kan doen (of jezelf moet uitdagen om het wel te kunnen). Als je dat niet ziet zitten, dan maar een ander evenement uitzoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:31
Afgelopen zondag was toch wat zwaarder dan normaal of het nu de temperatuur was of een aantal dagen slechte nachtrust. In ieder geval was ik aardig leeg toen ik thuis was. 11 km heen gerend, uurtje bootcamp en toen weer 11 km terug. Totaal ongeveer 3 uur weggeweest en 330 hoogte meters in de benen. Tussendoor een gelletje, banaan, energy reep en 1,5 liter water genuttigd. Gemidddeld rentempo iets van 5:50 misschien niet zo snel als de gemiddelde loper in dit topic. Maar het gaat mij meer om de duur dan de snelheid.

In juni gaan we weer voor een 42km obstacle run. Dus ik ga het aantal kilometers de komende weken nog wat verhogen en dan hoop ik er weer klaar voor te zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:15
MiKeZZa schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:23:
Het dedain van sommige die zichzelf hier superieur voelen omdat ze harder lopen maakt het topic niet echt leuker 😬
"dedain" en "superieur" nog wel. Sorry hoor, maar ik zie hier alleen maar mensen die reageren op een bericht n.a.v. door organisaties gestelde limieten en daar, beargumenteerd, een mening over geven waardoor een m.i. nette discussie ontstaat. Misschien is het de balk in mijn ogen, maar ik kan me niet vinden in jouw stelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 07:20
m0ridin schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:45:
Maar minder massaal maken betekent minder inkomsten! Dat is natuurlijk geen optie... Helemaal niet voor evenementen die zijn overgenomen door grotere organisaties.

En verder... tja, het is uiteindelijk aan de organisatie. Als die om wat voor reden dan ook een tijdslimiet van X stelt dan is dat zo. Dan kan je kiezen of je mee wil doen of dat het niet realistisch is.

Aan geïnteresseerden geen gebrek en het kan ook organisatorisch zijn dat ze het niet veel gekker kunnen/willen maken, dat ze een vergunning hebben voor x tijd en daar komt dan die limiet bij om te zorgen dat alles op tijd afgerond is.

Iedereen loopt hard op zijn eigen manier en met eigen doelen en uitdagingen, maar soms betekent dat dat je dan misschien ergens een keer niet aan mee kan doen (of jezelf moet uitdagen om het wel te kunnen). Als je dat niet ziet zitten, dan maar een ander evenement uitzoeken?
Dit is ook een beetje hoe ik erin sta. Ik weet dat er event zijn waarbij de halve een tijdslimiet heeft van 2,5 uur vanwege de vergunningen, daarna moet de route gewoon vrijgegeven worden. Inclusief of niet, daarover doorslaan: gewoon niet doen. We kunnen al die hardloopevents doen vanwege vrijwilligers. Afgelopen weekend in Gieten gelopen, 150! vrijwilligers las ik. Perfect geregeld en achteraf gezien blij dat ik zoveel mogelijk vrijwilligers een dankjewel heb gegeven onderweg (en de toeschouwers die in de volle zon stonden een duimpje of een dankjewel)

Startvakken zoals geopperd, blijft lastig om te regelen. Iedereen wil graag een vakje naar voren staan. Maar ook hier enig realisme onder de deelnemers zou wel prettig zijn. Met grote regelmaat staan er op de eerste rijen deelnemers die in de achterhoede eindigen, hoe dan denk ik dan? En helemaal als ze dan ook nog 3-4 breed samen lopen..

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:18
Kilometers weer een beetje uitbouwen, afgelopen week op 51 uitgekomen á gemiddeld 5:00/km (Met zweeffase dus ontoppic!)

In juni 4 weken met de camper door Oostenrijk, Italie en Zwitserland, lekker kilometers maken en dan daarna nog 12 weken schema naar Berlijn Marathon toe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het dedain van sommige die zichzelf hier superieur voelen omdat ze harder lopen maakt het topic niet echt leuker 😬
offtopic:
Da's al veel langer gaande, en wordt steeds weer extra duidelijk op het moment dat er 'iets' actueels is waarop weer lekker gereageerd kan worden met hetzelfde dedain, waar vervolgens niets tegen gedaan wordt vanuit mods. Voor mij al langer reden om me zo min mogelijk in dit topic te mengen omdat het blijkbaar bij de sores en mores van dit topic hoort. Niet de cultuur waar ik me thuis voel.

Imho de enige reden om een limiet te hanteren is wegens praktische reden van beschikbaarheid van vrijwilligers en/of afzettingen van parcours e.d.. Een tijdslimiet van 2.5u of 3u kan net het verschil zijn tussen een weg weer op tijd open hebben voor goede doorstroming of niet, en dat vind ik acceptabele redenen om iets met tijdslimieten te doen. Elke andere vorm van gatekeeping hoeft van mij niet.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:29
Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ik volg de discussie over de evenementen en limieten met interesse. Eigenlijk nog in dubio wat mijn eigen mening is, want voor van alles is wat te zeggen. In algemene zin is het al goed dat er zoveel mensen bewegen, ongeacht het tempo/niveau.

De aangehaalde dedain/superieuriteit proef ik niet echt bij mijzelf. Maar dat is denk ik ook echt een persoonlijke invulling van de geplaatste berichten.

Zelf ben ik de afgelopen maanden hard aan het trainen geweest voor een PR op de 10 (staat nu op 41:46) en zondag moet dat gaan gebeuren. Een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden natuurlijk of het verstandig is heel hard (voor mij dan) te gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Totrail op 13-05-2025 09:44 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik loop denk ik als een van de langzaamsten van de groep (maar wel top 3 van de vrouwen hier :*) ) en ik heb me nog nooit niet welkom gevoeld en ik krijg ook regelmatig aanmoediging van Tweakers op Strava.

En ik ben wel realistisch genoeg om te vinden dat een organisatie de boel mag afbreken als de tijd is verstreken. Ook omdat ik voor Leiden weet hoe klote het is voor de bewoners van de binnenstad dat de hele noordelijke singel is afgesloten voor wat hobbyisten. Daarom noemde ik het klagen over tijdslimieten asociaal.
Want hobbyisten, dat zijn we hier allemaal. Sommigen zijn snelle hobbyisten, sommigen langzame, en sommigen van ons halen nog wel eens een podium, maar we blijven hobbyisten.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:25
Wyke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:24:
[...]

"dedain" en "superieur" nog wel. Sorry hoor, maar ik zie hier alleen maar mensen die reageren op een bericht n.a.v. door organisaties gestelde limieten en daar, beargumenteerd, een mening over geven waardoor een m.i. nette discussie ontstaat. Misschien is het de balk in mijn ogen, maar ik kan me niet vinden in jouw stelling.
Ik gooi er even een paar in;
  • .... als je 7min/km hardloopt. Mijn oma loopt sneller met d'r wandelrekje.
  • Als een 25-jarige vrouw zonder overgewicht geen HM in 2,5 uur kan doen, dan heeft ze ofwel totaal geen aanleg voor hardlopen (en dan houdt ze het beter bij kortere afstanden) ofwel heeft ze onvoldoende getraind.
  • 7min/km, dat is geen hardlopen meer
Ligt misschien aan mij dat ik dit toch best naar vind klinken. Dit ondanks dat ik me niet aangesproken voel, terwijl ik notabene soms door mijn Stryd wel vermogens 'moet' lopen die resulteren in 7min/km, maar gelukkig nog nooit ingehaald door iemand met een wandelrekje.

En ik ben echt weleens stikjaloers op allerlei mensen die bepaalde tempo's lopen (sommige zelfs na een paar keer hardlopen) die voor mij ver buiten bereik liggen, maar waarom die mensen zoveel meer recht op van alles hebben dan ik of iemand die voor mijn part gisteren zijn 1e paar hardloopschoenen gekocht heeft is me een raadsel :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:13
Toch kijk ik heel anders tegen dit topic en deze discussie.

Ik vind dit topic juist heel positief, mensen die niks van hardlopen weten worden eerlijk op weg geholpen met goede adviezen om duurzaam hard te gaan lopen. Verhalen van wedstrijden krijgen vaak veel positieve reacties. Ik zou willen dat meer forums deze sfeer hadden

Aan de andere kant mogen we ook best kritisch zijn op de getraindheid van mensen tijdens wedstrijden. Mijn mening is dat je best een ruime tijd mag hebben om een marathon te lopen voor de mensen die dat nodig hebben. Maar nu wordt het soort van misbruikt door mensen die niet goed getraind zijn en wel kijken hoever ze komen om te kunnen zeggen dat ze het hebben gedaan. Dat lijkt me in een heel deel evenementen niet helemaal een gezonde instelling.

Ik zag pas geleden ook een "influencer" die even in 6 maanden ging trainen op het uitlopen van een Ironman(hele triathlon). Laten we wel wezen dat is een hele prestatie. Maar is het verstandig? Ik denk en weet dat zo'n avontuur je veel meer te bieden heeft alleen het uitlopen van die Ironman. Daarnaast denk ik dat je met een kwart, voor een groot gedeelte dezelfde beleving hebt alleen dan uiteindelijk minder af hoeft te zien en daardoor meer plezier hebt in het geheel. Hetzelfde vind ik overigens voor een marathon.

Misschien ben ik iemand die graag "aan" staat en daarom niet alleen die hele triathlon wil kunnen doen maar dan ook nog snel. Maar daarom train ik ook al veel langer naar dit doel toe dan die paar maanden.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:21
Ik help ondertussen al een aantal jaar mee als vrijwilliger bij de Amsterdam marathon (vanuit Brabant dan wel). Daar heb je een heel ruim de tijd om de (halve) marathon te lopen, start marathon rond 9 uur en de cut-off om 17:00 uur, dus je kunt hem denk ik idd wandelen.

Maar als vrijwilliger ben ik dan idd wel voort blij dat het afgelopen is (ik sta in het stadion). Je moet 's morgens voor 7 uur aanwezig zijn, heel de dag bezig en dan om 5 uur afsluiten (inhalen laatste loper). Dan moet alles nog opgeruimd worden (al beginnen we vaak al wel iets eerder met zaken die al kunnen zonder dat ze "zichtbaar" zijn), hekken, kleding, baan nalopen op afval, etc.
Dan rond 20:00 nog samen eten en dan terug naar huis, dan ben je toch blij als je eindelijk weer in je bed ligt.

Dus ik snap heel goed dat vanuit de organisatie er soms echt keuzes gemaakt moeten worden over hoe het programma er uit ziet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:32

L23

MiKeZZa schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:50:
[...]

• Als een 25-jarige vrouw zonder overgewicht geen HM in 2,5 uur kan doen, dan heeft ze ofwel totaal geen aanleg voor hardlopen (en dan houdt ze het beter bij kortere afstanden) ofwel heeft ze onvoldoende getraind.
Ligt misschien aan mij dat ik dit toch best naar vind klinken. Dit ondanks dat ik me niet aangesproken voel, terwijl ik notabene soms door mijn Stryd wel vermogens 'moet' lopen die resulteren in 7min/km, maar gelukkig nog nooit ingehaald door iemand met een wandelrekje.

En ik ben echt weleens stikjaloers op allerlei mensen die bepaalde tempo's lopen (sommige zelfs na een paar keer hardlopen) die voor mij ver buiten bereik liggen, maar waarom die mensen zoveel meer recht op van alles hebben dan ik of iemand die voor mijn part gisteren zijn 1e paar hardloopschoenen gekocht heeft is me een raadsel :+
Ik vind het in het algemeen wel meevallen in dit topic en anders zeg ik er ook wat van. 7 min/km wandelen noemen is inderdaad onzin. Dit soort opmerkingen zijn echter wel op een hand te tellen. Verder een prima sfeer hier en iedereen die vertelt dat ze beginnen met hardlopen of een ervaring delen krijgen veel duimpjes. Voor mij in ieder geval wel een van de gezelligere topics op Tweakers waar wat mij betreft iedereen welkom is.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Precies. Iedereen weet dat de wielrenners het echte probleem zijn.

* kenneth duikt weg

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
L23 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Ik vind het in het algemeen wel meevallen in dit topic en anders zeg ik er ook wat van. 7 min/km wandelen noemen is inderdaad onzin. Dit soort opmerkingen zijn echter wel op een hand te tellen. Verder een prima sfeer hier en iedereen die vertelt dat ze beginnen met hardlopen of een ervaring delen krijgen veel duimpjes. Voor mij in ieder geval wel een van de gezelligere topics op Tweakers waar wat mij betreft iedereen welkom is.
Eens. Het is een leuk topic met veel helpende reacties. Juist daarom valt het nu op dat er iets gaande lijkt waarbij er een stuk frustratie naar buiten komt ten opzichte van de wannabe hardlopers. Zonde, onnodig en inderdaad niet hoe het normaal gaat in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
kenneth schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:52:

* kenneth duikt weg
geen zweefmoment bij die, vreselijk! :P

(en naar de gehele discussie: we zijn deze medische issues bij grote hardloopevents de laatste jaren steeds vaker aan het krijgen, maar het valt me ook elk jaar weer op dat bij de nieuwsberichten de experts meteen terecht nuanceren dat het wel meevalt allemaal. Misschien, heel misschien, zijn we als liefhebbers van zelfpijniging door hard vooruit te zweven, ook wel erg gretig met hierop te happen / te namen en shamen / meningen te hebben).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
polthemol schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:56:
[...]

(en naar de gehele discussie: we zijn deze medische issues bij grote hardloopevents de laatste jaren steeds vaker aan het krijgen, maar het valt me ook elk jaar weer op dat bij de nieuwsberichten de experts meteen terecht nuanceren dat het wel meevalt allemaal. Misschien, heel misschien, zijn we als liefhebbers van zelfpijniging door hard vooruit te zweven, ook wel erg gretig met hierop te happen / te namen en shamen / meningen te hebben).
Yes. Ik zie zelfs wetenschappers die claimen dat allerlei hitteberoertes e.d. los staan van getraindheid. Dus dan zou je kunnen zeggen dat de incidentele influencergeorienteerde loper een minder groot probleem is dan die snelle fanatieke loper die maar wedstrijden blijft afvinken 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:44
Voor de mensen die net als mij nog geen startbewijs voor de halve marathon van Zwolle hebben en daar best van balen (zoals ik omdat ik al maanden in training ben..). Er is een leuk alternatief opgestart zodat je iig niet voor niks getraind hebt. Ik kan zelf helaas die dag niet, maar wellicht leuk om te delen hier voor anderen...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-06 14:53

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Dan heb je mij nog nooit de Schaesbergerweg zien afvliegen op de racefiets :+ met genoeg tempo heb ik in ieder geval het gevoel dat er een zweefmomentje in zit ;)

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:26
MiKeZZa schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:50:
[...]

[...]
En zijn dit incidentele opmerkingen, of de teneur van het topic?

Naar mijn beleving hadden we een vrij goede discussie, waar daadwerkelijk ingegaan werd op verschillende meningen en waar beide kanten van het spectrum in vertegenwoordigd zijn. We hoeven het niet altijd allemaal eens te zijn hè. Het niet eens zijn mag, dat is prima.

Het algehele beeld in dit topic is volgens mij nou niet bepaald dat mensen die een marathon niet onder de 3 uur lopen gebasht worden :+ Ik denk niet dat je het groter moet maken dan het is; volgens mij is er geen trend. Of zien anderen die wel?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
kenneth schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:52:

* kenneth duikt weg
Exact.

* Roozzz gaat straks nog een stukje fietsen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:05
Roozzz schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Waarbij er ook al een sorry is geweest dat het inderdaad wat te scherp was gesteld.
Naar mijn beleving hadden we een vrij goede discussie, waar daadwerkelijk ingegaan werd op verschillende meningen en waar beide kanten van het spectrum in vertegenwoordigd zijn. We hoeven het niet altijd allemaal eens te zijn hè. Het niet eens zijn mag, dat is prima.

Het algehele beeld in dit topic is volgens mij nou niet bepaald dat mensen die niet een marathon onder de 3 uur lopen gebasht worden :+ Ik denk niet dat je het groter moet maken dan het is; volgens mij is er geen trend. Of zien anderen die wel?
Ik zie het iig niet. Wat ik wel zie zijn de lopers die zichzelf wat tekort doen omdat ze hier van die snelle tijden voorbij zien komen. En die dan opmerkingen maken als 'langzame' loper terwijl ze gewoon zelf een goed tempo lopen. En daarbij dus vergeten dat die 4:00/km een veel grotere uitzondering is dan de 6:00/7:00 per km.
Dazzler2120 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Dan heb je mij nog nooit de Schaesbergerweg zien afvliegen op de racefiets :+ met genoeg tempo heb ik in ieder geval het gevoel dat er een zweefmomentje in zit ;)
Ik heb wel eens een zweefmomentje gehad op/van de fiets, maar dat deed daarna toch verrekes pijn :(

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 13:13

ThunderNet

Flits!

Gisteren is het ticket officieel over op mijn naam gezet. Broloppet 2025! Ben nu weer aan het opbouwen met hardlopen na een runners knee en zit nu nog steeds met een liesbreuk (met een wachttijd van 14 maanden).

Maar afgelopen weekend 10,5km kunnen doen zonder pijn met een gemiddeld tempo van 7:40/km. (Snelste km was 7:30, langzaamste 8:00 (was ook het stuk met langste uphill sectie)). Heb nog een maand om wat kilometers op te bouwen, maar voornamelijk langere stukken uphill te trainen.

Zit nog in dubio of ik voor die tijd nieuwe schoenen moet halen of niet (Heb nu Asics GT-4000's). Als ik normaal hardloop is het ongeveer 50% asfalt en 50% gravel, maar de Broloppet zal 100% asfalt zijn.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:03
Mij zojuist weer ingeschreven voor de lokale dorpsloop (10k). Gewoon vanuit huis naar toe wandelen, eerst ongeveer 300 scholieren, daarna ongeveer 150 volwassenen. Heerlijk kneuterig, altijd gezellig. Officieel opgemeten parcours en tijdregistratie. Inschrijfkosten € 6. Helemaal mooi, ik ga me het snot voor de ogen lopen en mijn eindtijd zie ik wel. Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Met het steeds warmere weer en de steeds zachtere zandpaden zat ik me af te vragen of er een soort richtlijn is voor de snelheid die je bij een training moet lopen afhankelijk van de ondergrond. Ik had gisteren een Trenara-duurloop van 5km 6:00/10km 5:00/2km 4:50. Maar dan merk ik dus dat ik op de hardere wegen dat makkelijk haal, maar als je dan zo'n zandpad hebt ga je helemaal kapot als je dezelfde snelheid aan houdt. Maar wat voor snelheden zou ik dan wel moeten aanhouden om de belasting een beetje gelijk te houden?

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:24:
Met het steeds warmere weer en de steeds zachtere zandpaden zat ik me af te vragen of er een soort richtlijn is voor de snelheid die je bij een training moet lopen afhankelijk van de ondergrond. Ik had gisteren een Trenara-duurloop van 5km 6:00/10km 5:00/2km 4:50. Maar dan merk ik dus dat ik op de hardere wegen dat makkelijk haal, maar als je dan zo'n zandpad hebt ga je helemaal kapot als je dezelfde snelheid aan houdt. Maar wat voor snelheden zou ik dan wel moeten aanhouden om de belasting een beetje gelijk te houden?
Ik probeer tempo-belastingen altijd te vertalen naar "inspannings niveau's"
Voor mij is 5'/km treshold tempo op verharde wegen, dat betekent dat als ik over een trail loop dat ik probeer ergens tussen de 5'40 en 6'00/km te komen om voor mijn gevoel een vergelijkbare inspanning aan te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Het grote nadeel van trainen op tempo.

De oplossing is wat @Dazzler2120 beschrijft: trainen op basis van je gevoel. Ik zou dat niet eens meer terugredeneren naar tempo's. De omstandigheden wisselen toch iedere dag (warmte, benauwd, mul zand, heuvels, etc). De andere optie is om voorlopig de zandpaden te mijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Roozzz schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Het grote nadeel van trainen op tempo.

De oplossing is wat @Dazzler2120 beschrijft: trainen op basis van je gevoel. Ik zou dat niet eens meer terugredeneren naar tempo's. De omstandigheden wisselen toch iedere dag (warmte, benauwd, mul zand, heuvels, etc). De andere optie is om voorlopig de zandpaden te mijden :P
Ik vind het vooral lastig inschatten en merk daardoor pas later of het te snel/lanzaam is. Dus ik vroeg me af of er iig een soort richtlijn is zodat ik weet of mijn tempo ongeveer klopt met de training. En dan vind ik het al goed om de tijden van @Dazzler2120 te zien omdat ik vaak een veel kleiner verschil tussen hard/zacht probeer te krijgen dan dat.

Voor de rest doe ik het meestal ook op gevoel en pas mijn tempo wel aan, maar een richtlijn is dus wel handig.

Zandpaden ontwijken zal hem niet worden. Sowieso vind ik het (zelfs met het zachte zand) veel leuker om door de bossen/weiden en ander groen te lopen. Maar ik heb ook meestal het hondje bij en daarvoor is het niet goed om ver op asfalt te lopen, zeker niet met de huidige temperaturen. En die moet ook af en toe het water in, en er zijn nu eenmaal meer plassen in de bossen dan naast de weg.

Ik doe dan ook meestal alleen de snelle intervallen op de weg/hardere grond, maar de rest is 90% off road.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb ook Trenara en je kan je ondergrond dus aanpassen in hun app. Ik neem aan dat ze dan rekening houden met bijv. een zwaardere ondergrond waarop je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Juancho schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:01:
[...]

Ik heb ook Trenara en je kan je ondergrond dus aanpassen in hun app. Ik neem aan dat ze dan rekening houden met bijv. een zwaardere ondergrond waarop je loopt.
Ik ben (nog) een cheap-ass dus ik heb die optie niet :+ Daarbij wisselt de ondergrond nog al eens tussen echt harde grond, gras en zacht zand, dus vandaar dat ik probeer een beetje een idee te krijgen van de verschillen in snelheid die je zou verwachten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Ik vind het vooral lastig inschatten en merk daardoor pas later of het te snel/lanzaam is. Dus ik vroeg me af of er iig een soort richtlijn is zodat ik weet of mijn tempo ongeveer klopt met de training. En dan vind ik het al goed om de tijden van @Dazzler2120 te zien omdat ik vaak een veel kleiner verschil tussen hard/zacht probeer te krijgen dan dat.

Voor de rest doe ik het meestal ook op gevoel en pas mijn tempo wel aan, maar een richtlijn is dus wel handig.

Zandpaden ontwijken zal hem niet worden. Sowieso vind ik het (zelfs met het zachte zand) veel leuker om door de bossen/weiden en ander groen te lopen. Maar ik heb ook meestal het hondje bij en daarvoor is het niet goed om ver op asfalt te lopen, zeker niet met de huidige temperaturen. En die moet ook af en toe het water in, en er zijn nu eenmaal meer plassen in de bossen dan naast de weg.

Ik doe dan ook meestal alleen de snelle intervallen op de weg/hardere grond, maar de rest is 90% off road.
En als het berg op/berg af wordt dan wordt het al helemaal lastig om in te schatten ;)
Het ligt echt heel erg aan de ondergrond, maar ook hoe 'technisch' de trail is. Is het een technische single track met constant draaien, keren, opletten voor wortels etc dan gaat je snelheid bij dezelfde inspanning harder naar achter dan als het gewoon een grindpad o.i.d. is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:13
[...]

Ik had een zweef-monent met de wielrenfiets en dat is niet bevorderlijk voor je hardlopen, kan ik je zeggen uit ervaring van de laatste 3 weken.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Dazzler2120 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:23:
[...]
En als het berg op/berg af wordt dan wordt het al helemaal lastig om in te schatten ;)
Het ligt echt heel erg aan de ondergrond, maar ook hoe 'technisch' de trail is. Is het een technische single track met constant draaien, keren, opletten voor wortels etc dan gaat je snelheid bij dezelfde inspanning harder naar achter dan als het gewoon een grindpad o.i.d. is
Ik loop iig meestal wel de rechtere wegen, maar dan wel echt op alle ondergronden. De training die ik b.v. benoemde ging over asfalt, bos met harde paden, mountainbike stukken vol met bulten, zacht zand, weilanden, langs/door water, wegen met stronken e.d. etc.

Maar naar mijn idee zijn de punten met bulten en de stukken met zachter zand de plekken waar je echt het verschil merkt. Want in de winter als de grond overal wat harder is kan ik prima op hetzelfde tempo blijven lopen, met alleen bij de bulten-stukken wat extra inspanning. Ik merk dan ook nu eigenlijk pas dat hetzelfde tempo vast houden gewoon teveel van het goede is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Roozzz schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Het algehele beeld in dit topic is volgens mij nou niet bepaald dat mensen die een marathon niet onder de 3 uur lopen gebasht worden :+ Ik denk niet dat je het groter moet maken dan het is; volgens mij is er geen trend. Of zien anderen die wel?
W.m.b. incidentele opmerking. Ik vind het topic an sich erg prettig. Daarom postte ik ook over 'sommige' :>

Maar de teneur dat iemand die een marathon in 3 uur loopt meer recht heeft op een startplek dan iemand die er 6 uur over doet heeft voor mij wat weg van de 'ben je wel een echte supporter' discussie die bij voetbal weleens gevoerd wordt. Natuurlijk is het jammer als jouw kansen op iets doen wat je er leuk vindt slinken. Zeker als dat komt door iemand die niet half zo begaan is met datgene als jij. Maar of jij er nou echt meer récht op hebt.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 15:12
Juancho schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:00:
Voor de mensen die net als mij nog geen startbewijs voor de halve marathon van Zwolle hebben en daar best van balen (zoals ik omdat ik al maanden in training ben..). Er is een leuk alternatief opgestart zodat je iig niet voor niks getraind hebt. Ik kan zelf helaas die dag niet, maar wellicht leuk om te delen hier voor anderen...

***members only***
Met een echte metalen medaille en geen in plastic verpakte aardappel!?!?!?!? Waar kan ik me aanmelden!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-06 17:43

aap

Mijn achillespeesblessure (zie aap in "Hardlopen - deel 9") heeft helaas doorgezet. Ik heb intussen hulp van een fysio gezocht en al zes weken niet gelopen (behalve afgelopen weekend en dat was dom en contraproductief).

De fysio laat me wat simpele oefeningetjes doen met op de tenen gaan staan volgens een heel langzaam programma. Van de andere kant was ze niet helemaal pessimistisch dat ik dit najaar geen marathon zou kunnen lopen.

Ik voel zelf weinig progressie, maar dat is volgens mij ook wel typisch aan peesblessures.

Heeft iemand hier praktijkervaring met een achillespeesblessure i.c.m. hardlopen? Ik wil graag weten waar ik zo'n beetje aan moet denken qua hersteltijd en wanneer ik weer voorzichtig met lopen zou kunnen gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

scrappy.doo schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Met een echte metalen medaille en geen in plastic verpakte aardappel!?!?!?!? Waar kan ik me aanmelden!!!
https://www.werunzwolle.nl/aanmelden-events

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:03
aap schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:16:
Mijn achillespeesblessure (zie aap in "Hardlopen - deel 9") heeft helaas doorgezet. Ik heb intussen hulp van een fysio gezocht en al zes weken niet gelopen (behalve afgelopen weekend en dat was dom en contraproductief).

De fysio laat me wat simpele oefeningetjes doen met op de tenen gaan staan volgens een heel langzaam programma. Van de andere kant was ze niet helemaal pessimistisch dat ik dit najaar geen marathon zou kunnen lopen.

Ik voel zelf weinig progressie, maar dat is volgens mij ook wel typisch aan peesblessures.

Heeft iemand hier praktijkervaring met een achillespeesblessure i.c.m. hardlopen? Ik wil graag weten waar ik zo'n beetje aan moet denken qua hersteltijd en wanneer ik weer voorzichtig met lopen zou kunnen gaan beginnen.
In dit artikel staat halverwege een plaatje met wat je ongeveer kan verwachten. Met de nodige mitsen en maren (is klacht acuut of geleidelijk ontstaan, jouw leeftijd/conditie, etc). Pezen zijn altijd lastig. Het beste is om eerst volledig te herstellen met wat oefeningen en je voorlopig te richten op andere sporten (zwemmen, fietsen). Maar zoiets zal je fysio ook wel verteld hebben. Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:02
ThunderNet schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:20:
Gisteren is het ticket officieel over op mijn naam gezet. Broloppet 2025!
Congrats! Loopt dat nu nog aardig door met de doorverkoop van tickets via de speciale site? Ik was 1 van de gelukkigen die snel genoeg was om er direct bij te zitten. Ik kijk er al meer dan een jaar naar uit, zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

SkyR schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:29:
[...]

Congrats! Loopt dat nu nog aardig door met de doorverkoop van tickets via de speciale site? Ik was 1 van de gelukkigen die snel genoeg was om er direct bij te zitten. Ik kijk er al meer dan een jaar naar uit, zin in!
Geen idee, goede vriendin van me heeft besloten niet te willen lopen omdat ze geen plezier haalt uit lange afstanden, dus heb ticket kunnen overnemen tegen kostprijs...
Maar heb links en rechts inmiddels ook al gehoord dat er bedrijven zijn die flink wat tickets gekocht hebben destijds, maar niet "gevuld" krijgen met personeel... (En dat de ticketprijzen her en der flink duur worden).

[ Voor 18% gewijzigd door ThunderNet op 13-05-2025 14:42 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:37
ThunderNet schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:41:
[...]

Geen idee, goede vriendin van me heeft besloten niet te willen lopen omdat ze geen plezier haalt uit lange afstanden, dus heb ticket kunnen overnemen tegen kostprijs...
Maar heb links en rechts inmiddels ook al gehoord dat er bedrijven zijn die flink wat tickets gekocht hebben destijds, maar niet "gevuld" krijgen met personeel... (En dat de ticketprijzen her en der flink duur worden).
Dat vind ik echt schandalig, verkoop gewoon door tegen kostprijs. Heb vorig jaar ook mijn Bruggenloop ticket verkocht vanwege blessure. Gewoon tegen kostprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyR
@ThunderNet en @Shinji: vanwege de animo voor de Bridge Run (Broloppet) 2025 hebben ze hun eigen resale platform opgezet. Daar mag je het volgens mij niet voor meer verkopen dan de originele kostprijs (zo'n 95 euro als ik het goed heb). Voor minder mag wel. En je kunt het aan een specifiek iemand doorverkopen, maar ook 'publiekelijk' waardoor het naar de eerstvolgende op de wachtlijst gaat. Vind ik wel een mooi systeem.

Je kunt er alleen weinig tegen doen als mensen buiten het platform om ook nog een extra 'toeslag' onderling afspreken die betaald wordt voordat het via het resale-platform overgedragen wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

SkyR schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:48:
@ThunderNet en @Shinji: vanwege de animo voor de Bridge Run (Broloppet) 2025 hebben ze hun eigen resale platform opgezet. Daar mag je het volgens mij niet voor meer verkopen dan de originele kostprijs (zo'n 95 euro als ik het goed heb). Voor minder mag wel. En je kunt het aan een specifiek iemand doorverkopen, maar ook 'publiekelijk' waardoor het naar de eerstvolgende op de wachtlijst gaat. Vind ik wel een mooi systeem.

Je kunt er alleen weinig tegen doen als mensen buiten het platform om ook nog een extra 'toeslag' onderling afspreken die betaald wordt voordat het via het resale-platform overgedragen wordt...
Zie op facebook marketplace flink wat kaarten aangeboden worden van kostprijs tot 2500sek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyR
ThunderNet schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Zie op facebook marketplace flink wat kaarten aangeboden worden van kostprijs tot 2500sek :)
Poeh, kostprijs was 1050 SEK, dus een flinke ophoging in de doorverkoop. Jammer voor de echte liefhebbers :'(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:25

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hardloopevenementen zijn het feestje van de organisator. Als die geen restricties stelt aan deelname, dan is dat wat het is. En een organisator zal een optimum zoeken aan deelnemers vs mogelijkheden (vergunningen, vrijwilligers, etc.). Als hardloper stem je met je voeten door wel of niet deel te nemen. Ik doe nooit mee aan bijvoorbeeld de van Dam tot Dam (alhoewel het idee van zo hard mogelijk wegrennen uit Amsterdam mij bijzonder aanspreekt) omdat de massaliteit en het feit dat je als snelle loper je door een lading businessrunners zou mogen waden mij niet aan staat. Als je het anders wilt dan moet je in competities gaan lopen en dat is er nu eenmaal niet voor wegathletiek. Het is juist best bijzonder dat iemand die 2 uur over een marathon doet en iemand die er 6 uur over doet in dezelfde wedstrijd lopen.

Maar in het kader van evenementen: ben ik de enige die dit weekend afzakt naar het zuiden voor de Koning van Spanje trail? Ik ga er de 43K lopen. Ik moet alleen, zoals gebruikelijk, een naamswijziging ondergaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 13-05-2025 18:23 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Ai wat balen... Net een tenniswedstrijd, ging heerlijk, halverwege 2de set... Pats schoot het in m'n lies/aanhechting bij hrt proberen te halen van een onmogelijke bal. Gelijk maar gestopt want dit zijn gevaarlijke blessures als je door blijft gaan. Hopelijk zakt het vannacht en morgen wat weg maar het is nu erg gevoelig.

Ooit eens met voetballen gehad, zo een week of 8 niet mogen en kunnen sporten. Als dst nu weer is kan ik sowieso die halve marathon van Zwolle van 16 juni vergeten.

Man wat balen toch 😡 😠

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 13-05-2025 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
In de winter had ik erg veel zin in straks te kunnen lopen zonder bang te hoeven zijn voor regen of handschoenen.

Maar de laatste weken verlang ik toch vooral terug naar het lopen in de winter.. nu ga ik doordeweeks gewoon om 5 uur mijn bed uit en is het dan qua weer prima te doen, maar toen ik eergisteren om een uurtje of 9 ging hardlopen vond ik het toch wel minder prettig... Geef mij dan toch maar die winterse kou!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Laatst online: 14:00
@President voor mij juist andersom... Na het werk thuis komen, dan is het nog lekker lang licht en met deze prachtige voorjaarsnatuur vind ik het een genot om er op uit te gaan. In de winter moet ik mij er toch vaker toe zetten om die eerste stap te nemen.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

President schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:03:
In de winter had ik erg veel zin in straks te kunnen lopen zonder bang te hoeven zijn voor regen of handschoenen.

Maar de laatste weken verlang ik toch vooral terug naar het lopen in de winter.. nu ga ik doordeweeks gewoon om 5 uur mijn bed uit en is het dan qua weer prima te doen, maar toen ik eergisteren om een uurtje of 9 ging hardlopen vond ik het toch wel minder prettig... Geef mij dan toch maar die winterse kou!
Weersomstandigheden maken mij niet zoveel uit, kwestie van wennen en qua kleding op voorbereid zijn. Ik vind het ook vooral fijn dat het nu langer licht is. Ik vond het vrij lastig om vroeg op te staan om te gaan hardlopen als het pas half 9 licht word. Zeker met de dagen dat het extra koud en glad was. En de dag voelt ook zo kort als het vroeg donker word. Ben momenteel wat flexibeler wanneer op de dag ik ga hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Vandaag waren de benen nog pijnlijk van de zonnige lange duurloop van zondag.

11km aan 5:36/km als herstelloop in een heerlijk avondzonnetje. Ook eens geprobeerd om de beruchte 7min/km te lopen, dat lukte, maar aan een pasfrequentie van 175/' werden de passen wel heel kort.

@Juancho toen ik wat serieuzer werd met hardlopen was dat voor mij een reden om niet meer te tennissen. Met die abrupte bewegingen heb je meer kans op blessures. Zeker indoor, gravel vergeeft nog wat meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 13-05-2025 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Hartloper schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:22:
@Juancho toen ik wat serieuzer werd met hardlopen was dat voor mij een reden om niet meer te tennissen. Met die abrupte bewegingen heb je meer kans op blessures. Zeker indoor, gravel vergeeft nog wat meer.
Het gebeurde idd wel bij een abrupte beweging, vanuit de voorvoeten (ik sta nooit stil) ineens volle bak sprinten om een korte bal te halen incl doorglijden op de baan. Maarja, zo'n speler ben ik en dat zal nooit veranderen. Veel beweging, dynamisch, snel en voor elke bal willen gaan.

Tennissen is mijn sport (geworden na jarenlang voetbal), dat ga ik nooit opgeven, daarvoor vind ik het te leuk en daar wil ik juist serieuzer in worden. Dus dat gaat voor hardlopen.

Wel merk ik dat nu ik bijna een maand met Trenara train ik meer kilometers maak dan ooit. Positief overigens, want de trainingen bieden mij precies wat ik zocht: wisselingen, dynamisch, afgestemd op mijn behoefte en regelmatig behoorlijk pittig. Maar dit alles zorgt er wel voor dat ik me met de week fitter begon en begin te voelen en dat heeft ook weer positief effect op mijn tennissen (nog sneller, nog betere conditie etc).

Dus ik vind die combinatie juist zo fijn. Maar met tennissen wil ik nog stappen maken, bij hardlopen vind ik het mooi zoals het nu is met af en toe een halve marathon, een 10km wedstrijd en 10 mijl wedstrijd. Meer hoeft ook niet.

Dus hopelijk kan dat gewoon samen blijven gaan en was dit gewoon botte pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 18:58
Lekker zomeravond 10km-loopje was het vanavond!
Na mijn blessure dik 30 seconden per km verloren. Garmin schat mijn vo2max wel nog steeds hoog in, maar 1 puntje gedaald denkt ie nog steeds..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-06 23:23
[b]Rudedadude in "Hardlopen - deel 9"Maar in het kader van evenementen: ben ik de enige die dit weekend afzakt naar het zuiden voor de Koning van Spanje trail? Ik ga er de 43K lopen. Ik moet alleen, zoals gebruikelijk, een naamswijziging ondergaan :)
Vorig jaar meegedaan (22K) en ik vond het top! Paste prima ook in m'n marathontraining. Zou graag ook de langere afstand willen doen.
Dit jaar komt het alleen net iets te laat (of de marathon te vroeg).. volgende week namelijk de Marathon Via Belgica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:47
Rudedadude schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:21:
Maar in het kader van evenementen: ben ik de enige die dit weekend afzakt naar het zuiden voor de Koning van Spanje trail? Ik ga er de 43K lopen. Ik moet alleen, zoals gebruikelijk, een naamswijziging ondergaan :)
Nee, maar een paar loopmaatjes doen het wel.

Ik heb hem vorig jaar gedaan. Dat was niet zo'n fijne ervaring trouwens. Het was twee weken na Hamburg, dus ik was nog niet helemaal hersteld.

Maar het belangrijkste was dat de organisatie slechts 2 verzorgingspunten had voor de 43km. Eentje op 12,5 en eentje ergens in de buurt van de 32km. Met het weer toen, en de verwachting nu, is dat echt te weinig. Natuurlijk had ik een vest met minstens een liter drank mee, maar ik had er niet op gerekend dat je 20km zonder aanvulling, in de zon, moest lopen. In de mail staat hoe ze het nu geregeld hebben. Ik hoop dat er wat meer posten zijn.

De sfeer voor en na het evenement was wel prima hoor.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
sander_g schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:24:
[...]

Ik heb hem vorig jaar gedaan. Dat was niet zo'n fijne ervaring trouwens. Het was twee weken na Hamburg, dus ik was nog niet helemaal hersteld.

Maar het belangrijkste was dat de organisatie slechts 2 verzorgingspunten had voor de 43km. Eentje op 12,5 en eentje ergens in de buurt van de 32km. Met het weer toen, en de verwachting nu, is dat echt te weinig. Natuurlijk had ik een vest met minstens een liter drank mee, maar ik had er niet op gerekend dat je 20km zonder aanvulling, in de zon, moest lopen. In de mail staat hoe ze het nu geregeld hebben. Ik hoop er wat meer posten zijn.

Volgens mij is het voor de langere trails (en daar beschouw ik 40+ zeker onderdeel van) vaak gebruikelijk dat je alleen een post op het begin of het einde hebt en ertussen een flink stuk self-sustained moet lopen.
De 50 van de hivernal heeft een post op 7 en op 14 km, daarna op 42km pas weer (tussenliggend zou je selfsustained moeten lopen en op GPX).

Normaal gesproken wordt dat wel al vooraf bekend gemaakt zodat lopers erop voor kunnen bereiden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-06 20:30
Rudedadude schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:21:.

Ja, hier nog een kandidaat, heb een ultimate ticket bemachtigd (moet ook nog op name gezet worden) en loop in elk geval de nighttrail en za de 43km, zondag moet ik nog even zien… voor mij is dit een training voor een ultra in de Franse Ardennen in juni met 4000hm😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21
Hey iedereen,
Mochten er nog mensen de Royal Ten in Den Haag willen lopen volgende week, ik heb een startbewijs in de aanbieding. Peesontsteking gaat heel goed, maar ik wil hem nog iets meer rust geven. Leuk, niet te groot wedstrijdje rond het Haagse bos.
Stuur maar een DM!

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:47
Dazzler2120 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Volgens mij is het voor de langere trails (en daar beschouw ik 40+ zeker onderdeel van) vaak gebruikelijk dat je alleen een post op het begin of het einde hebt en ertussen een flink stuk self-sustained moet lopen.
De 50 van de hivernal heeft een post op 7 en op 14 km, daarna op 42km pas weer (tussenliggend zou je selfsustained moeten lopen en op GPX).

Normaal gesproken wordt dat wel al vooraf bekend gemaakt zodat lopers erop voor kunnen bereiden?
Ik heb vorig jaar ook de Eiger Trail 51k gelopen. Daar waren er om de 6 a 7 km verzorgingsposten.

Natuurlijk heb je een trailvest met eigen voorraad mee. Die je bij de posten weer kan aanvullen. De communicatie over waar de posten stonden was niet bepaald duidelijk bij de KvS. Dit, in combinatie met het warme weer, maakte het dat vrijwel iedereen klaagde over het gebrek.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
sander_g schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Ik heb vorig jaar ook de Eiger Trail 51k gelopen. Daar waren er om de 6 a 7 km verzorgingsposten.

Natuurlijk heb je een trailvest met eigen voorraad mee. Die je bij de posten weer kan aanvullen. De communicatie over waar de posten stonden was niet bepaald duidelijk bij de KvS. Dit, in combinatie met het warme weer, maakte het dat vrijwel iedereen klaagde over het gebrek.
Helder, vreemd!
Als ik nu kijk op de site van KvS staat er nu dat de verzorgingsposten op de GPX/route in de mail vermeld worden iig, geen idee hoe dat in het verleden was;
https://www.mudsweattrails.nl/koningvanspanje/

Normaal zou ik verwachten van de KvS dat die organisatorisch wel goed in elkaar zit.

De trails in Zwitserland zijn vaak van een andere categorie, waarbij meer verzorgingsposten vaak een noodzaak zijn, zeker gezien de hoogtemeters en hoe lang je daar over 7 km kan doen als er veel klimwerk aan gekoppeld is. Het entreegeld voor de Eiger is ook 214 euro, dat ligt ook wel een stukje hoger dan de KvS waar inschrijfgeld voor de 43 km vgm rond de €50,- ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Juancho schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:57:
Ai wat balen... Net een tenniswedstrijd, ging heerlijk, halverwege 2de set... Pats schoot het in m'n lies/aanhechting bij hrt proberen te halen van een onmogelijke bal. Gelijk maar gestopt want dit zijn gevaarlijke blessures als je door blijft gaan. Hopelijk zakt het vannacht en morgen wat weg maar het is nu erg gevoelig.

Ooit eens met voetballen gehad, zo een week of 8 niet mogen en kunnen sporten. Als dst nu weer is kan ik sowieso die halve marathon van Zwolle van 16 juni vergeten.

Man wat balen toch 😡 😠
Helaas, nachtje rust heeft niks goeds gedaan. Eerder erger. Ben bang voor een ontsteking of dergelijke bij de aanhechting lies. Morgen gelijk naar de fysio. Ben er bang voor dat dit een x aantal weken rust nemen wordt :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Juancho schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Helaas, nachtje rust heeft niks goeds gedaan. Eerder erger. Ben bang voor een ontsteking of dergelijke bij de aanhechting lies. Morgen gelijk naar de fysio. Ben er bang voor dat dit een x aantal weken rust nemen wordt :'(
Erg zuur, maar dan is het inderdaad belangrijk om rust te pakken en naar de (sport)fysio te gaan.

Ik heb de afgelopen 2 weken ook rust moeten pakken vanwege mijn scheenbeen. Pijn bleef terugkomen wanneer ik ging opbouwen en boven de 35km/week qua belasting uit kom.
Morgen heb ik de afspraak bij een sportfysio om eens goed te kijken naar wat de oorzaak bij mij kan zijn en om me te helpen met een plan te trekken voor de toekomst.
Edit: Overigens, ondertussen is de pijn volledig weg uit mijn scheenbeen, afgelopen weekend een flink stuk op de racefiets gezeten met veel klimmetjes om mezelf toch nog 'even' te prikkelen (61km gefietst met 800 hm). Maar qua lopen wilde ik eerst even langs de fysio vóór ik weer begin met lopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dazzler2120 op 14-05-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wadam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:04
Iemand ervaring met het volgende?

Loop nu al een paar jaar wat intensiever en vorig jaar een marathon gelopen. Ging allemaal goed en zonder blessures. Ik volgende een goed schema met daarbij ondersteunende krachttraining. Sinds een paar weken begin ik ineens last te krijgen van mijn kuiten. Gevoel alsof ze heel strak staan en krijg ook last van mijn hielen en andere pijntjes. Schoeisel is nieuw genoeg en dezelfde waarop ik een poos klachtenvrij heb gelopen. Denken jullie dat ik er met het oprekken van de kuitspieren ben, of nog aanvullende acties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Wadam schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:52:

Loop nu al een paar jaar wat intensiever en vorig jaar een marathon gelopen. Ging allemaal goed en zonder blessures. Ik volgende een goed schema met daarbij ondersteunende krachttraining. Sinds een paar weken begin ik ineens last te krijgen van mijn kuiten. Gevoel alsof ze heel strak staan en krijg ook last van mijn hielen en andere pijntjes. Schoeisel is nieuw genoeg en dezelfde waarop ik een poos klachtenvrij heb gelopen. Denken jullie dat ik er met het oprekken van de kuitspieren ben, of nog aanvullende acties?
Normaal gesproken komt dit erop neer dat je kuiten niet sterk genoeg zijn. Je kan het eruit stretchen of masseren o.i.d. maar dat is symptoom bestrijding.
Als je het echt op wilt lossen dan moet je krachttraining voor je kuiten meenemen.
Had hier een artikel erover gevonden: https://www.runnersworld....43537/treat-tight-calves/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:24

Ik denk dat rekken sowieso altijd een goed idee is. Doe het zelf standaard na iedere loop, na in het verleden hamstring en kuitblessures te hebben gehad. Nu toch al een jaartje of 3 geen fysio meer gezien, dus ik hou 't er maar in :)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• SkyR
Ik heb gisteren hard gelopen 8)

Vanuit de AV kun je 2 opvolgende dinsdagavonden in mei meedoen aan een 2000 meter, een 5 kilometer of 10 kilometer wedstrijd.

Als de langeafstandsloper die ik ben koos ik natuurlijk voor de 2000 meter. Ik loop vrijwel nooit baanwedstrijden, dus dan is dat voor de afwisseling wel leuk.

Nou ja, leuk... het was vooral heel langzaam sterven :+

Vooraf het doel gesteld om de 2000 meter binnen 7 minuten te willen lopen. Dus iedere ronde van 400 meter moest ik aftikken binnen 1 minuut en 24 seconden. Zou niet makkelijk moeten zijn, maar voor mijn gevoel wel haalbaar. De startgroep was klein dus ik verwachtte niet dat ik samen met iemand kon lopen.

Bij de start ging de ogenschijnlijk snelste man er inderdaad als eerste vandoor, en ik probeerde vlot te versnellen om snel naar die 3:30/km te gaan. Maar het voelde al na de eerste ronde van 400 meter heel erg zwaar, ondanks dat de snelheid soepel kwam. Een blik op mijn horloge verraadde dat ik iets te enthousiast gestart was. Dan is het nog 4 ronden heel langzaam sterven...

De uiteindelijke 400 meter splits:
1:16
1:23
1:28
1:29

Steeds bij start/finish wel veel aanmoedigingen gekregen en na ronde 3 werd er ook nog even "borst naar voren, neem je snelheid mee" als tip meegegeven, maar wat was dit zwaar.

Toen ik voor de laatste keer het rechte stuk op liep en de klok zag kon ik nog net de kracht vinden om een eindsprint in te zetten om binnen die 7 minuten te komen... Bruto tijd 7:00, netto 6:57. oOo

Mezelf aardig kapot gehijgd, gelijk even op het gras gezeten na de finish nog 2 uur lang een droge hoest na afloop gehad (dus mezelf getrakteerd op een waterijsje).

Wel heel leuk om te doen, en volgende week mag ik nog een keer. Kijken of ik dan met iets meer verstand een negatieve split kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 17:24
SkyR schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:02:
Ik heb gisteren hard gelopen 8)

Vanuit de AV kun je 2 opvolgende dinsdagavonden in mei meedoen aan een 2000 meter, een 5 kilometer of 10 kilometer wedstrijd.

Als de langeafstandsloper die ik ben koos ik natuurlijk voor de 2000 meter. Ik loop vrijwel nooit baanwedstrijden, dus dan is dat voor de afwisseling wel leuk.

Nou ja, leuk... het was vooral heel langzaam sterven :+

Vooraf het doel gesteld om de 2000 meter binnen 7 minuten te willen lopen. Dus iedere ronde van 400 meter moest ik aftikken binnen 1 minuut en 24 seconden. Zou niet makkelijk moeten zijn, maar voor mijn gevoel wel haalbaar. De startgroep was klein dus ik verwachtte niet dat ik samen met iemand kon lopen.

Bij de start ging de ogenschijnlijk snelste man er inderdaad als eerste vandoor, en ik probeerde vlot te versnellen om snel naar die 3:30/km te gaan. Maar het voelde al na de eerste ronde van 400 meter heel erg zwaar, ondanks dat de snelheid soepel kwam. Een blik op mijn horloge verraadde dat ik iets te enthousiast gestart was. Dan is het nog 4 ronden heel langzaam sterven...

De uiteindelijke 400 meter splits:
1:16
1:28
1:29

Steeds bij start/finish wel veel aanmoedigingen gekregen en na ronde 3 werd er ook nog even "borst naar voren, neem je snelheid mee" als tip meegegeven, maar wat was dit zwaar.

Toen ik voor de laatste keer het rechte stuk op liep en de klok zag kon ik nog net de kracht vinden om een eindsprint in te zetten om binnen die 7 minuten te komen... Bruto tijd 7:00, netto 6:57. oOo

Mezelf aardig kapot gehijgd, gelijk even op het gras gezeten na de finish nog 2 uur lang een droge hoest na afloop gehad (dus mezelf getrakteerd op een waterijsje).

Wel heel leuk om te doen, en volgende week mag ik nog een keer. Kijken of ik dan met iets meer verstand een negatieve split kan lopen.
Ah, dat hoesten ken ik ja. Dan ben je in ieder geval wel lekker diep gegaan.
Na een zware inspanning kun je last van inspanningsastma krijgen. Vervelend, maar gaat gelukkig weer over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 00:04
Hier iemand toevallig wat inside info m.b.t. ASML Marathon Eindhoven van dit jaar, of niet……

Vorig jaar en jaren eerder ging de inschrijving begin mei open, de soc.med. campagnes etc. al eerder, nu is het stil, met als kers op de taart dat ik vorige week een ‘berichten van uw buurt’ e-mail van de overheid.nl ontving met een ‘Ingekomen evenementenaanvraag’….dit lijkt me tamelijk laat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Rebel-Rebel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:11:
Hier iemand toevallig wat inside info m.b.t. ASML Marathon Eindhoven van dit jaar, of niet……

Vorig jaar en jaren eerder ging de inschrijving begin mei open, de soc.med. campagnes etc. al eerder, nu is het stil, met als kers op de taart dat ik vorige week een ‘berichten van uw buurt’ e-mail van de overheid.nl ontving met een ‘Ingekomen evenementenaanvraag’….dit lijkt me tamelijk laat…
Op de site en op andere plekken wordt ie gewoon nog genoemd voor het 2e weekend van oktober. Wel is er dit jaar vanuit dezelfde organisatie een halve marathon in Veldhoven. Dus misschien dat door het organiseren van die de inschrijving wat is vertraagd, of dat het zelfs bewust is gedaan om die in Veldhoven gelijk goed bekend te maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
Dazzler2120 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:26:
[...]

Helder, vreemd!
Als ik nu kijk op de site van KvS staat er nu dat de verzorgingsposten op de GPX/route in de mail vermeld worden iig, geen idee hoe dat in het verleden was;
https://www.mudsweattrails.nl/koningvanspanje/

Normaal zou ik verwachten van de KvS dat die organisatorisch wel goed in elkaar zit.

De trails in Zwitserland zijn vaak van een andere categorie, waarbij meer verzorgingsposten vaak een noodzaak zijn, zeker gezien de hoogtemeters en hoe lang je daar over 7 km kan doen als er veel klimwerk aan gekoppeld is. Het entreegeld voor de Eiger is ook 214 euro, dat ligt ook wel een stukje hoger dan de KvS waar inschrijfgeld voor de 43 km vgm rond de €50,- ligt?
vorig jaar op de 22K was er één verzorgingspost, ergens halverwege..
was best karig, vooral met dat warme weer toen.. heb nog m'n drinken gedeeld met een clubgenoot.
bij de finish daarentegen onbeperkt Nuun, vlaai, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-06 15:38
[b]Rebel-Rebel in "Hardlopen - deel 9"dat ik vorige week een ‘berichten van uw buurt’ e-mail van de overheid.nl ontving met een ‘Ingekomen evenementenaanvraag’….dit lijkt me tamelijk laat…
Standaard gebeurt de aanvraag 12- 16 weken voorafgaand aan het evenement. Soms ook wel 8 weken (verschilt per gemeente). Maar dat betekent niet dat er daarvoor al niet uitgebreid overleg is geweest tussen organisatie, gemeente en hulpdiensten hoor! Sommige evenementen zijn dus al uitverkocht voor de vergunning wordt aangevraagd.

Als het vorig jaar goed ging is er geen reden aan te nemen dat het dit jaar niet goed zal komen met de vergunning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mvl78
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 16:24
Eindhoven marathon inschrijving is geopend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
@Rebel-Rebel wat @mvl78 zegt, je kan je inschrijven:
https://asmlmarathoneindhoven.nl/inschrijven/

Site is poeptraag, ik denk dat er meer willen ;)

Mijn ticket is in elk geval binnen *O*

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
ElPaco schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:45:
@Rebel-Rebel wat @mvl78 zegt, je kan je inschrijven:
https://asmlmarathoneindhoven.nl/inschrijven/

Site is poeptraag, ik denk dat er meer willen ;)

Mijn ticket is in elk geval binnen *O*
ging bij mij snel... hoppatee, inschrijving is binnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
Haha idem hier, goeie timing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvl78
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-05 16:24
Maar nog geen mail vanuit de organisatie dat de inschrijving geopend is, ik had me ingeschreven interesselijst, en toch zitten we nu alweer bij tariefgroep 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
mvl78 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:14:
Maar nog geen mail vanuit de organisatie dat de inschrijving geopend is, ik had me ingeschreven interesselijst, en toch zitten we nu alweer bij tariefgroep 3.
Ja bijzonder, vorig jaar €35, nu €45…

Edit: krijg nu de e-mail binnen
Edit 2: tariefgroep 1 tm 2000: €45 (uitverkocht)
tariefgroep 2 2001 tm 2500: €49 (uitverkocht)
tariefgroep 3 2501 tm uitverkocht: €55

[ Voor 24% gewijzigd door Rebel-Rebel op 14-05-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
mvl78 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:14:
mail is op hetzelfde moment verstuurd als de opening van de inschrijving..
ik heb de mail ontvangen, zat in m'n bulklijst
zag 't pas nadat ik eerst een post op instagram voorbij zag komen en dacht "uh? had me toch opgegeven?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
DeCo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:18:
[...]

mail is op hetzelfde moment verstuurd als de opening van de inschrijving..
ik heb de mail ontvangen, zat in m'n bulklijst
zag 't pas nadat ik eerst een post op instagram voorbij zag komen en dacht "uh? had me toch opgegeven?!"
Ik heb de mail nog steeds niet gehad. Ook niks in de spam box. Het is dat ik via de atheltiekvereniging bericht kreeg, anders had ik het hier moeten lezen.

Toch slordig.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
ElPaco schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Ik heb de mail nog steeds niet gehad. Ook niks in de spam box. Het is dat ik via de atheltiekvereniging bericht kreeg, anders had ik het hier moeten lezen.

Toch slordig.
ik vind sowieso dat ze eerst de interesselijst hadden moeten aanspreken en pas een (paar) uur later de boel op de socials moeten gooien.. op deze manier lopen er misschien échte geïnteresseerden deze editie mis, wat sowieso gaat gebeuren op de halve, verwacht ik. Niet iedereen zit overdag op z'n mail/socials/etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
En ook maar gelijk ingeschreven voor de halve. Nog geen flauw idee wat voor tijd ik wil gaan lopen, maar sowieso nog eerst de halve van Veldhoven. Daar ga ik enigszins rustig lopen en dan bedenken of ik in Eindhoven echt voluit kan/zal gaan of niet. Het lopen gaat nu al een paar jaar lekker en ik heb de neiging om bij wedstrijden net te ver te gaan waarna ik daarna een paar maanden thuis moet zitten.

1:50 moet niet zo'n probleem zijn, maar alle voorspellers geven aan dat 1:40 en zelfs iets sneller ook zou moeten kunnen. Dus eerst maar eens de focus op de 1:50 leggen in Veldhoven en als dat goed gaat evt. een stapje sneller in Eindhoven.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• frankv120
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-06 12:36
Het idee om eens een marathon te lopen ging al zo lang door mijn hoofd en toevallig past de marathon van Eindhoven ook nog eens in de planning, dus bij deze ingeschreven voor mijn allereerste marathon. Nu hopen dat ik het trainen in de zomer rondom alle festivals goed kan volhouden.

Hobbybrouwerij Ónderwaeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
DeCo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:29:
[...]

ik vind sowieso dat ze eerst de interesselijst hadden moeten aanspreken en pas een (paar) uur later de boel op de socials moeten gooien.. op deze manier lopen er misschien échte geïnteresseerden deze editie mis, wat sowieso gaat gebeuren op de halve, verwacht ik. Niet iedereen zit overdag op z'n mail/socials/etc.
Volgens mij gaat het ook niet helemaal lekker met dat Golazo bureau hoor, ga er voor het gemak even vanuit dat de marathon organisatie de inschrijvingen, marketing etc aan hen heeft uitbesteed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online

Dit herken ik wel, dit heb ik chronisch. Snelheidstrainingen doen het verergeren, minder trainen doet het verbeteren.
De enige week waarin ik het helemaal niet heb is de laatste week voor de marathon omdat ik dan bijna niet hardloop.
Ik probeer het te verhelpen met massage (ik heb een massageroller die ik geregeld gebruik en een massage gun die ik bijna nooit gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:25

Rudedadude

Maybe we were born to run

sander_g schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:24:
[...]

Maar het belangrijkste was dat de organisatie slechts 2 verzorgingspunten had voor de 43km. Eentje op 12,5 en eentje ergens in de buurt van de 32km. Met het weer toen, en de verwachting nu, is dat echt te weinig. Natuurlijk had ik een vest met minstens een liter drank mee, maar ik had er niet op gerekend dat je 20km zonder aanvulling, in de zon, moest lopen. In de mail staat hoe ze het nu geregeld hebben. Ik hoop dat er wat meer posten zijn.

Goed dat je het zegt. Zo te zien is dat dit jaar niet anders. Ik kan het me van 2 jaar terug niet meer zo herinneren, maar dan zal het toen ook wel zoiets zijn geweest, parkoers is zo te zien gelijk gebleven. Nou ja, drinken en een drinkbekertje zou ik toch al meenemen, nu is het alleen even inschatten hoeveel voldoende is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kiefty14
  • Laatst online: 19-06 22:28
Zojuist ingeschreven voor de hele editie van Eindhoven, vorig jaar halve gelopen in 1:41. Komende weken nagaan wat het doel gaat worden voor de hele, hopelijk gaat onder de 3:40 lukken.

Ook ingeschreven voor Hyrox Utrecht eind nov. Dus weer mooi wat doelen op de agenda om naar toe werken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juancho
Vandaag sportfysio, helaas idd een verwachte (hoge) liesblessure. Rondom aanhechting, de zogenaamde inguinale ring. Moet een scan maken in het ziekenhuis om een goed behandelplan te maken met de fysio. Halve marathon is over 4 weken, lijkt me kansloos ondanks dat ik wel opgetraind ben en over 2 weken zou volgens mij de taperfase ook beginnen. Zou hem dus wel kunnen lopen, misschien niet in mijn doeltempo.

Maargoed, ik heb ook nog geen ticket dus in dat kader...Wat kunnen blessures toch vreselijk vervelend zijn en ze komen ook nooit uit. Buiten die halve marathon zit ik namelijk ook nog midden in een tenniscompetitie. Ook dat is klaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Beterschap @Juancho!

Begrijpelijk dat je hem graag wil lopen, maar het is niet de enige halve marathon, en ook niet de enige editie van deze. Neem de tijd om te herstellen!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlfaMan
  • Laatst online: 17:10
Komend weekend loop ik de Marathon van Utrecht. Vorig jaar heb ik deze ook gelopen en was het mijn eerste marathon na 2 jaar training en opbouw. Toen had ik na 32 KM blaren en daardoor een pijnlijke 10km. Iets wat ik niet eerder heb gehad. Ik heb gelopen met schoenen en sokken waarmee ik ook getraind heb. Uiteindelijk wel mijn doel gehaald van sub 4 uur. Gelukkig is het nu alleen nog een herinnering dat het pijnlijk was de laatste 50 minuten. :)

Ik denk dat het door de Stox hardloop sokken is gekomen. Die waren erg stug.
Nu loop ik al een tijdje met Injinji sokken (elke teen apart verpakt) en andere schoenen.
Sinds dien heb ik max 30km gelopen zonder blaren maar de echte test komt tijdens de marathon.

Zijn er nog tips of hulpmiddelen om blaren te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 11:23
AlfaMan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:27:
Komend weekend loop ik de Marathon van Utrecht. Vorig jaar heb ik deze ook gelopen en was het mijn eerste marathon na 2 jaar training en opbouw. Toen had ik na 32 KM blaren en daardoor een pijnlijke 10km. Iets wat ik niet eerder heb gehad. Ik heb gelopen met schoenen en sokken waarmee ik ook getraind heb. Uiteindelijk wel mijn doel gehaald van sub 4 uur. Gelukkig is het nu alleen nog een herinnering dat het pijnlijk was de laatste 50 minuten. :)

Ik denk dat het door de Stox hardloop sokken is gekomen. Die waren erg stug.
Nu loop ik al een tijdje met Injinji sokken (elke teen apart verpakt) en andere schoenen.
Sinds dien heb ik max 30km gelopen zonder blaren maar de echte test komt tijdens de marathon.

Zijn er nog tips of hulpmiddelen om blaren te voorkomen?
Zo kort voor de marathon zou ik geen nieuwe wondermiddeltjes nog uitproberen. Blaren ontstaan door wrijving, dus te grote sokken bijv of als je schoenen net iets te los zitten. Die Injinji sokken hoor ik goeie verhalen over!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Laatst online: 19-06 22:28
Inmiddels marathon Eindhoven ook uitverkocht….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Vorig jaar waren er 5400 marathondeelnemers. Iemand een idee hoeveel plaatsen er dit jaar waren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 16:23
Ik moet me nog inschrijven voor de marathon van Eindhoven, kan gelukkig via mijn werk dus gegarandeerd plek..

Ga wel beginnen met de 10km loop nog niet heel lang, mocht ik ook het hardlopen vol houden dan gaan we volgend jaar de hele doen.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Bijna een week sinds de trailrun en mijn linkervoet is nog steeds niet genezen. Toch wel een tegenvaller. Nu had ik ook niet gedacht dat 26km lopen waarvan 10km een trailrun bevorderlijk was voor het herstel. Had alleen niet verwacht dat het nu nog dermate ‘erg’ zou zijn. Voor mijn gevoel is herstel ook een beetje gestagneerd. Binnenshuis lopen is geen probleem en ik voel dan ook vrij weinig, maar zodra ik drie minuten non-stop loop begint er toch wel een zeurende pijn te komen dat erger wordt naarmate ik langer loop.

Hoop toch wel dat het snel voorbij is, zo de hele tijd binnenblijven is ook niks.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
Hartloper schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:11:
Vorig jaar waren er 5400 marathondeelnemers. Iemand een idee hoeveel plaatsen er dit jaar waren ?
in dit artikel hebben ze het over 1500 en 2500 deelnemers in de eerste twee tarieven. Het is dan nog even de vraag hoeveel er in tarief 3 zitten. Ik ga er van uit dat het er meer zijn dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21
Vraagje, heeft iemand ervaring met een (bijna) persoonlijke coach? Ik loop nu een paar jaar bij een atletiek vereniging, en heb het idee dat ik plateau. Tijdens marathon training heb ik meer voor mezelf gelopen, en een schema geknutseld. Toen ben ik wel weer echt sneller geworden. Nu vind ik het zelf knutselen en overal op letten niet het allerleukste, dus dacht ik aan persoonlijke begeleiding.
Iemand een mening?

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
DeCo schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:56:
[...]

in dit artikel hebben ze het over 1500 en 2500 deelnemers in de eerste twee tarieven. Het is dan nog even de vraag hoeveel er in tarief 3 zitten. Ik ga er van uit dat het er meer zijn dan vorig jaar.
Ook niet vergeten dat er voor o.a ASML'ers gegarandeerde deelname is, dus daarvoor zullen altijd plaatsen gereserveerd zijn.

[removed]

Pagina: 1 ... 369 ... 375 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.