Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levii
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 10:10
Goede morgen!

Een paar weken geleden ben ik opnieuw beginnen lopen. Na een paar weken had ik plots last boven mijn poep, vooral vanuit stilstaande bewegingen. Vorige week dinsdag eerste keer naar de kinesist geweest en direct 8 naalden in mijn poep gehad. Hij loopt zelf marathons etc, dus ik vermoed dat hij weet waarmee hij bezig is ;) Ik heb 3 dagen moeten wachten met sporten, maar vandaag is de pijn zo goed als weg.

Op aanraden van hem toch maar een loopanalyse laten doen bij Runner's Lab, en uitgekomen bij de Saucony Omni 22 (de andere schoen die ze voorstelde was de Asics GT-4000 maar vond ik veel te nauw zitten vooraan): https://www.saucony.com/BE/nl_BE/omni-22/58867M.html - blijkbaar had ik toch nood aan een schoen die corrigeert.

Gisteren een klein loopje gedaan van 3,8km, en een klein beetje last aan de buitenkant van mijn voeten. Ik vermoed de veters misschien te hard aangespannen? Ik heb voor het eerst de schoenen geknoopt met de lusjes, zoals je hier bv kan zien: YouTube: Gebruik laatste gaatje hardloopschoenen
Volgende keer ga ik eens proberen zonder de lussen en zien of dat beter is.

Hebben jullie tips?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:39
Levii schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:37:
Goede morgen!

Een paar weken geleden ben ik opnieuw beginnen lopen. Na een paar weken had ik plots last boven mijn poep, vooral vanuit stilstaande bewegingen. Vorige week dinsdag eerste keer naar de kinesist geweest en direct 8 naalden in mijn poep gehad. Hij loopt zelf marathons etc, dus ik vermoed dat hij weet waarmee hij bezig is ;) Ik heb 3 dagen moeten wachten met sporten, maar vandaag is de pijn zo goed als weg.

Op aanraden van hem toch maar een loopanalyse laten doen bij Runner's Lab, en uitgekomen bij de Saucony Omni 22 (de andere schoen die ze voorstelde was de Asics GT-4000 maar vond ik veel te nauw zitten vooraan): https://www.saucony.com/BE/nl_BE/omni-22/58867M.html - blijkbaar had ik toch nood aan een schoen die corrigeert.

Gisteren een klein loopje gedaan van 3,8km, en een klein beetje last aan de buitenkant van mijn voeten. Ik vermoed de veters misschien te hard aangespannen? Ik heb voor het eerst de schoenen geknoopt met de lusjes, zoals je hier bv kan zien: YouTube: Gebruik laatste gaatje hardloopschoenen
Volgende keer ga ik eens proberen zonder de lussen en zien of dat beter is.

Hebben jullie tips?
Ik ga er van uit dat je een Belg bent, anders heb je een erg bijzondere fysio. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Levii
MiKeZZa schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:48:
[...]

Ik ga er van uit dat je een Belg bent, anders heb je een erg bijzondere fysio. ;)
Euh ja ... poep is niet kaka :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48
Levii schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:54:
[...]

Euh ja ... poep is niet kaka :D
Wat dan? Want als ik er op zoek kom ik een andere betekenis tegen die nog vreemder is in die context.

[ Voor 22% gewijzigd door Shinji op 12-05-2025 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
Wat in NL kont/bips/achterwerk/reet genoemd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Levii
Shinji schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:58:
[...]

Wat dan? Want als ik er op zoek kom ik een andere betekenis tegen die nog vreemder is in die context.
Acht naalden in mijn reet :D De spier stond gespannen en bij het inbrengen van de naalden en bepaalde manipulaties te doen voelde ik die precies "springen". Deed de moment zelf geen deugd, maar de dag erna was het wel een heel pak beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:16
Slickk schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:39:
[...]

Nee degene wou een 10km ultra marathon lopen maar werd helaas afgelast. :Y

(Beginnende lopers en leken willen nog wel eens elk loopevenement een marathon noemen. Dat ze tegenwoordig ook aan “kwart marathons” doen helpt niet echt mee…)
Excuses, ik liep inderdaad niet de hele of de halve marathon maar de 10km. Hoe noemt men dit dan als je de 10km loopt, gewoon hardloop wedstrijd oid?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02:17

L23

SirMemeAlot schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:27:
[...]

Excuses, ik liep inderdaad niet de hele of de halve marathon maar de 10km. Hoe noemt men dit dan als je de 10km loopt, gewoon hardloop wedstrijd oid?
Ja. Een marathon kan je niet nog eens een aantal kilometer voor plaatsen gezien het zelf al een afstand aangeeft. Gewoon wedstrijd of evenement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:29
Als het echt een 10KM is een 10KM. Als het een kwart marathon is een kwart marathon ;) En die is dus net iets langer 10,55KM :)

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 21:04
Vraag me eigenlijk af of het juist getrainde of ongetrainden zijn die bevangen worden door de warmte...

Ongetrained kan ik me voorstellen vanwege nou ja, precies dat... Maar zullen die zich in dit soort omstandigheden zo pushen dat ze op dat kritieke punt komen? Of zijn het juist die beter getrainden die maximaal willen presteren en zich zo pushen met dit tot gevolg.

Maar ja, blijft lastig. Uiteindelijk is het toch eigen verantwoordelijkheid, maar snap een organisatie ook wel. Geen idee wat wijsheid is, maar het zal alleen maar erger worden met toenemende populariteit en temperaturen.

Hier besloten toch maar de halve marathon te gaan lopen komend weekend (een weekje voor de Ohrid ultra). Die zal ik dan echt als rustig loopje doen.

Eigenlijk wilde ik een 10k volle bak lopen, maar kaartje wat ik kon krijgen was al vergeven (besloot pas last minute dit echt te gaan doen, dus wist dat dit het risico was) en tot mijn verbazing wordt er op marktplaats zo 50 euro geboden voor een 10k startbewijs!

Dus dan maar de halve voor een 40 euro... Meer waar voor mijn geld ;) En toch altijd leuk door je eigen stad en het centrum lopen, nu dus ook op een genietende manier ipv volle bak prestatiegericht... ook leuk.

[ Voor 34% gewijzigd door m0ridin op 12-05-2025 09:00 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
Over de 10km-marathons: nieuwe collega introduceerde zichzelf als Triathlonner. Dus in een lunchgesprekje enthousiast een praatje aangeknoopt. Bleek dat hij af en toe zwom, fietste en liep, dat wil zeggen: eigenlijk was hij net begonnen met trainen en hij wilde hooguit een kwart-triathlon doen (maar zo ver was hij nog niet). Had ik al verteld dat ik Oranje international ben?

[ Voor 3% gewijzigd door Highland op 12-05-2025 08:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:49
CornermanNL schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:28:
Wat ik de laatste jaren gemerkt heb is dat het hardlopen enorm populair is geworden. Er zijn veel mensen die lekker een paar keer per week een rondje maken om wat aan beweging te doen.

Wat ik ook merk is dat er veel mensen zijn die puur naar een evenement toe trainen en de rest van het jaar niet veel trainen. En vaak gelijk een halve of hele marathon kiezen. Zodat men kan vertellen dat gedaan te hebben.

Nu ben ik misschien wat oud maar vroeger mocht je op de atletiek vereniging pas voor een marathon gaan trainen als je er al een paar jaar consistente training met wat wedstrijden erop had zitten. Dan pas kon je de overstap naar de marathon groep maken.

En een marathon lopen? Dan werd je nog al eens versleten voor idioot en te fanatiek door veel mensen. Gelukkig is er nu een positiever beeld.

Met veel meer mensen die mee doen is het risico dat er iets gebeurd ook gewoon groter. Ook maakt het nogal een verschil of een lichaam een grote inspanning moet doen 1,5 uur lang of dik 2 uur. In het geval van een halve marathon. Onervarenheid met lopen in warmte kan ook een rol spelen.

Ik ben blij dat zoveel mensen iets willen doen aan beweging, maar ik heb het idee dat mensen veel te snel te lange afstanden willen lopen met veel te weinig kilometers in de benen over langere periodes. En het meer doen voor de medailles en bragging rights dan dat men het hardlopen nou zo leuk vindt.

En zelfs dan kan het nog mis gaan, ik heb ook weleens een inschattingsfout gemaakt waarbij al mijn energie weg was. Het kan uiteraard iedereen overkomen.

Ik hoop wel dat dit geen blijvende trend gaat worden. Want ja het was warm en met name de zonne sterkte maar ook weer niet bloedheet. Anders is het snel gedaan met de wedstrijden.
Ik vermoed dat dit met name komt door de toevloed aan 'influencers' op sociale media. Zij laten het makkelijk lijken, en dat is ook het verdienmodel. Zieltjes winnen en dus een relatief zware prestatie wegzetten als iets wat voor iedereen binnen handbereik ligt ('Volg mij voor meer tips!'). De marathon (en net zo goed Strava) is voor een hoop mensen geen middel om persoonlijke resultaten en voortgang te meten, maar om naar hun omgeving te laten zien wat ze kunnen of bereikt hebben. Ik zie in mijn omgeving ook op Strava dat bij de snelle min/km tijden er twintig raket-emoji's door anderen worden geplaatst. Maar bij een long slow distance run er amper interactie volgt.

Volgens mij zijn we elkaar lekker gek aan het maken. 8)7

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:46
Highland schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:58:
Over de 10km-marathons: nieuwe collega introduceerde zichzelf als Triathlonner. Dus in een lunchgesprekje enthousiast een praatje aangeknoopt. Bleek dat hij af en toe zwom, fietste en liep, dat wil zeggen: eigenlijk was hij net begonnen met trainen en hij wilde hooguit een kwart-triathlon doen (maar zo ver was hij nog niet). Had ik al verteld dat ik Oranje international ben?
O ik had het juist andersom, ik heb er heel erg aan moeten wennen / ik ben er nog steeds niet aan gewent dat ik een triatleet ben. Terwijl als je naar mijn training kijk ik daar echt wel aan voldoe. Maar ergens voel ik me gewoon redelijk sporter. Niet meer niet minder.

Oké ik voel me nu even wat minder sporter. Ik ben 3 weken geleden echt snoei hard onderuit gegaan met fietsen. Niks gebroken maar wel echt stevig blauw en paars. Kan nu weer redelijk lopen / snel hinkelen. Fietsen gaat best redelijk en zwemmen eigenlijk prima. Maar mentaal was het wel even een dingetje. Hopelijk ben ik snel helemaal hersteld dan kunnen we weer volle bar trainen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
GerGio schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:09:
[...]

O ik had het juist andersom, ik heb er heel erg aan moeten wennen / ik ben er nog steeds niet aan gewent dat ik een triatleet ben. Terwijl als je naar mijn training kijk ik daar echt wel aan voldoe. Maar ergens voel ik me gewoon redelijk sporter. Niet meer niet minder.

Oké ik voel me nu even wat minder sporter. Ik ben 3 weken geleden echt snoei hard onderuit gegaan met fietsen. Niks gebroken maar wel echt stevig blauw en paars. Kan nu weer redelijk lopen / snel hinkelen. Fietsen gaat best redelijk en zwemmen eigenlijk prima. Maar mentaal was het wel even een dingetje. Hopelijk ben ik snel helemaal hersteld dan kunnen we weer volle bar trainen.
Bescheidenheid siert de mens. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
[...]

Ja eens. En we moeten allemaal ergens beginnen en wat met een klein rondje start kan uitgroeien tot iets groots. Wat dat betreft ben ik er van overtuigd dat de meeste mensen véél meer kunnen dan ze zelf denken. Maar dan wel als onderdeel van een leefstijl met consistent trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
[...]

Ha, mijn vrouw kijkt nog altijd vreemd op als mensen haar triatleet noemen. Ook al heeft ze daadwerkelijk teamcompetitie, tal van wedstrijden en zelfs een ironman gedaan. Primair ziet ze zichzelf toch echt als hardloper en fietser. Ik weet niet precies waar dat zit. Het ligt er denk ik aan waar de focus ligt qua training. Ze zal zich ook nooit beschrijven als mtb'er; terwijl ze vaker op de mtb zit dan enkele "mtb'ers" die ik ken :*)
Ai, dat klinkt niet goed. Beterschap!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Slappyjoez schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Ik vermoed dat dit met name komt door de toevloed aan 'influencers' op sociale media. Zij laten het makkelijk lijken, en dat is ook het verdienmodel. Zieltjes winnen en dus een relatief zware prestatie wegzetten als iets wat voor iedereen binnen handbereik ligt ('Volg mij voor meer tips!'). De marathon (en net zo goed Strava) is voor een hoop mensen geen middel om persoonlijke resultaten en voortgang te meten, maar om naar hun omgeving te laten zien wat ze kunnen of bereikt hebben. Ik zie in mijn omgeving ook op Strava dat bij de snelle min/km tijden er twintig raket-emoji's door anderen worden geplaatst. Maar bij een long slow distance run er amper interactie volgt.

Ik heb al diverse vrienden die van Strava af zijn, want het vergelijken slaat helemaal door. Er moet minimaal een bepaald gemiddeld tempo staan en een run zonder bekertjes telt niet lijkt het wel. :? Ben blij dat ik er zelf geen last van heb.

Het zal geen verrassing zijn dat de blessure lijst vrij fors is.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:46
Inhakend op de discussie, dit was een nieuwsbericht van dit weekend:

https://www.rtl.nl/nieuws...et-halve-marathon-utrecht
Ook Jeanine ziet de evenementen liever inclusiever worden. "Ik zie echt dat hardlopen een hype is geworden, waardoor er ook veel meer animo is voor evenementen. Dus ik vind dat de evenementen dan ook in eindtijd wat inclusiever mogen zijn. Je loopt net zo ver als iedereen, alleen doe je dat wat langzamer".
Tja, ik weet niet helemaal wat ik er van vindt. Aan de ene kant, super dat mensen aan het sporten/bewegen zijn. Aan de andere kant, 3u doen over een halve marathon is een tempo van 8min/km, dat is net iets sneller dan goed doorwandelen. Is het dan nog hardlopen?

Maar zolang ik er geen last van hebt is het allemaal prima natuurlijk! En daar wringt ook een beetje de schoen:
- soms lopen ze echt vreselijk in de weg, starten bijna voorin een startveld en beginnen na 1km al met wandelen...
- en in hoeverre zorgen deze deelnemers voor extra druk op de hulpverlening? (Geen idee, misschien juist helemaal niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:31
CornermanNL schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:28:
Wat ik de laatste jaren gemerkt heb is dat het hardlopen enorm populair is geworden. Er zijn veel mensen die lekker een paar keer per week een rondje maken om wat aan beweging te doen.

Wat ik ook merk is dat er veel mensen zijn die puur naar een evenement toe trainen en de rest van het jaar niet veel trainen. En vaak gelijk een halve of hele marathon kiezen. Zodat men kan vertellen dat gedaan te hebben.

Nu ben ik misschien wat oud maar vroeger mocht je op de atletiek vereniging pas voor een marathon gaan trainen als je er al een paar jaar consistente training met wat wedstrijden erop had zitten. Dan pas kon je de overstap naar de marathon groep maken.

En een marathon lopen? Dan werd je nog al eens versleten voor idioot en te fanatiek door veel mensen. Gelukkig is er nu een positiever beeld.

Met veel meer mensen die mee doen is het risico dat er iets gebeurd ook gewoon groter. Ook maakt het nogal een verschil of een lichaam een grote inspanning moet doen 1,5 uur lang of dik 2 uur. In het geval van een halve marathon. Onervarenheid met lopen in warmte kan ook een rol spelen.

Ik ben blij dat zoveel mensen iets willen doen aan beweging, maar ik heb het idee dat mensen veel te snel te lange afstanden willen lopen met veel te weinig kilometers in de benen over langere periodes. En het meer doen voor de medailles en bragging rights dan dat men het hardlopen nou zo leuk vindt.

En zelfs dan kan het nog mis gaan, ik heb ook weleens een inschattingsfout gemaakt waarbij al mijn energie weg was. Het kan uiteraard iedereen overkomen.

Ik hoop wel dat dit geen blijvende trend gaat worden. Want ja het was warm en met name de zonne sterkte maar ook weer niet bloedheet. Anders is het snel gedaan met de wedstrijden.
Het is een combinatie van zaken die jij inderdaad opnoemt en het feit dat het "warme" weer ons overvalt. We komen net uit de winter, de zon volle bak op de knar (in de schaduw is het prima te doen).. dan gaan er mensen omvallen. Het gebeurt ook meestal bij die voorjaars-evenementen, valt me op.
Overigens, het warme weer speelt zéker een rol in combinatie met factoren die jij op noemt. Maar vorig jaar bij Utrecht Marathon was het even "warm" gedurende event.. maar daarna werd het gewoon weer zelfs fris. De zon trok weg, kan ik me nog herinneren. Zo warm was het niet meer, het koelde snel af.. en hulpdiensten reden af en aan :?
En bij Eindhoven Marathon afgelopen oktober werden mensen onwel juist door de kou (het duurde lang vanaf de finish om familie/supporters te bereiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:38
Slappyjoez schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Misschien ook ja, terwijl langzame kilometers een enorme belangrijke bouwsteen zijn om je duurvermogen op te bouwen. Ik ging voorheen veel te vaak veel te snel in mijn duurtraining.

En de marathon is toch altijd een vreemde afstand omdat je hoe dan ook een keer uit je reserves moet gaan putten en dat is iets wat laat ik zeggen je kan verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
DeCo schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Het is een combinatie van zaken die jij inderdaad opnoemt en het feit dat het "warme" weer ons overvalt. We komen net uit de winter, de zon volle bak op de knar (in de schaduw is het prima te doen).. dan gaan er mensen omvallen. Het gebeurt ook meestal bij die voorjaars-evenementen, valt me op.
Overigens, het warme weer speelt zéker een rol in combinatie met factoren die jij op noemt. Maar vorig jaar bij Utrecht Marathon was het even "warm" gedurende event.. maar daarna werd het gewoon weer zelfs fris. De zon trok weg, kan ik me nog herinneren. Zo warm was het niet meer, het koelde snel af.. en hulpdiensten reden af en aan :?
En bij Eindhoven Marathon afgelopen oktober werden mensen onwel juist door de kou (het duurde lang vanaf de finish om familie/supporters te bereiken).
Je kan in plotselinge hitte best even te laat zijn met je tempo aanpassen. Eindhoven vorig jaar was erg druk inderdaad bij de finish ik had ook iedereen gemist. Gelukkig hotel op loopafstand dus daar heen gegaan.

Maar hoe groter de aantallen, hoe groter de kans op mensen waarmee het mis kan gaan. Het is ook simpelweg aantallen en kans op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Gynnad schreef op maandag 12 mei 2025 @ 06:35:
Ik zag in de openings post dat er ook een Tweakers club is op Strava, heb zojuist toegang aangevraagd (Danny).
Nou heb je geluk dat ik deze post lees, maar een DM is eigenlijk de bedoeling, zoals ook in de banner bij de (quick) reply vermeld staat. DM krijg ik ook via mail een berichtje van, dan kan ik je niet missen.
Dit is ook voor anderen die zich willen aanmelden - ik lees meestal wel alles in t topic, maar ik kan echt wel dit soort meldingen over t hoofd zien, en een DM zie ik altijd!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:30
Poekie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:06:
[...]

Nou heb je geluk dat ik deze post lees, maar een DM is eigenlijk de bedoeling, zoals ook in de banner bij de (quick) reply vermeld staat. DM krijg ik ook via mail een berichtje van, dan kan ik je niet missen.
Dit is ook voor anderen die zich willen aanmelden - ik lees meestal wel alles in t topic, maar ik kan echt wel dit soort meldingen over t hoofd zien, en een DM zie ik altijd!
Excuses, helemaal overheen gelezen. Thanks voor het toevoegen. (y)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
kepler schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:48:

[...]

Tja, ik weet niet helemaal wat ik er van vindt. Aan de ene kant, super dat mensen aan het sporten/bewegen zijn. Aan de andere kant, 3u doen over een halve marathon is een tempo van 8min/km, dat is net iets sneller dan goed doorwandelen. Is het dan nog hardlopen?

Maar zolang ik er geen last van hebt is het allemaal prima natuurlijk! En daar wringt ook een beetje de schoen:
- soms lopen ze echt vreselijk in de weg, starten bijna voorin een startveld en beginnen na 1km al met wandelen...
- en in hoeverre zorgen deze deelnemers voor extra druk op de hulpverlening? (Geen idee, misschien juist helemaal niet?)
Eindtijd inclusiever? Een marathon oprekken naar 8 uur? Buiten de gevaren van hoge inspanning op lange duur. Wat is er mis met een 5 kilometer om daar lekker voor te trainen en af en toe een wedstrijd te lopen. Net zo knap als een marathon.

Ik zie veel liever dat mensen plezier halen uit bewegen, hardlopen in dit geval en dat als bewegingen gewoonte in hun leven opnemen. Zodat ze er wat gezondheidsvoordelen uit halen en zich mentaal en fysiek beter voelen.

Het lopen als fijne gewoonte die je leuk vindt om te doen. Ik loop misschien één of twee evenementen per jaar. Verder train ik gewoon omdat ik er lol in heb, en het nu ook om gezondheidsredenen nodig heb. Maar heb het altijd gedaan omdat ik niets leuker vind dan lekker een rondje hardlopen.

Waarom moet alles altijd maar groot, groter, grootst ?

Heb lol in het proces en niet het doel.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Even heel kil. Op een warme dag waar tienduizenden mensen zware lichamelijke inspanning doen zijn er slechts twee reanimaties, waarvan eentje helaas mislukt.

Dit is toch gewoon statistische ruis?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
kenneth schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:54:
Even heel kil. Op een warme dag waar tienduizenden mensen zware lichamelijke inspanning doen zijn er slechts twee reanimaties, waarvan eentje helaas mislukt.

Bingo.

Een korte google leert me dat er jaarlijks 200-400 mensen aan hartfalen overlijden tijdens het sporten. Twee op een warme dag lijkt mij vrij gemiddeld. En in 1984 waren dat er 150-200 (artikel is fors recenter). Met de toename in het totaal aantal sporters (ik begrijp met name bij 65+) en bevolkingsgroei, zie ik zo even geen trendbreuk oid.

De oorzaken lijken trouwens hoofdzakelijk bij aangeboren en verworven hartziekten te liggen. Ik vermoed dat ietsje warmer of iets meer de grens op zoeken de trigger is. Maar dus niet de daadwerkelijke oorzaak. Die database (sportcor) waar men naar verwijst, kan ik niet online terugvinden. Jammer, een stukje factfinding is handig in deze discussie. Dit ontbreekt ook in de huidige verslaglegging van de media. Kansloos clicks binnenharken.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 12-05-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:14

Dat was eerlijk gezegd ook mijn eerste reactie. Zo komen bijvoorbeeld (muziek)festivals ook wel eens in een kwaad daglicht te staan, terwijl statistisch gezien het niet zo raar is dat er 'iets' mis gaat als je 3 á 4 dagen lang zo'n 60.000 man bij elkaar hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slickk
kepler schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:48:

[...]

Wanneer is het nog gatekeepen ("alleen snelle hardlopers mogen meedoen!") en wanneer is het té inclusief (en dus misschien vooral een commerciële overweging?).

Ik zou zeggen, doe lekker mee aan parkruns. Die worden georganiseerd door fanatieke vrijwilligers, 5km loopje in vaak een leuke omgeving, helemaal goed toch. Gezelligheid, leuke community, en gelopen tijd is bijzaak.

Ik begrijp niet helemaal waarom men per se een halve marathon moet doen als men niet sneller hardloopt dan 8min/km.

Denk dat ze in de meeste steden/omgevingen ook niet heel blij zijn als het verkeer nog langer moet worden omgeleid / geblokkeerd. Maar goed, dat vind ik niet een belangrijk argument per se.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Moest wel lachen dat die ene dame die in Zoetermeer door de bezemfiets was ingehaald, nu juist gemotiveerd is om volgende keer wel binnen de tijd te finishen. Tja, het moet inderdaad wel beetje een uitdaging zijn, vind ik.

Het voelt bij mij ook wel aardig asociaal om te klagen over strakke eindtijden van een evenement - die tijden zijn er niet puur om de organisatie makkelijker te maken of om 'snelle' mensen voor te trekken. Ze zijn nodig voor vergunningen (al is een half uur niet zo'n verschil, als je het doortrekt naar de hele.. dat is dan al gauw zo'n 2 u extra want het is niet lineair), zodat last voor omwonenden beperkt blijft en hulpdiensten ingepland kunnen worden (medisch en verkeer).
En het zal ook nog invloed hebben op de kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:52
Roozzz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:11:
[...]

Bingo.

Een korte google leert me dat er jaarlijks 200-400 mensen aan hartfalen overlijden tijdens het sporten. Twee op een warme dag lijkt mij vrij gemiddeld. En in 1984 waren dat er 150-200 (artikel is fors recenter). Met de toename in het totaal aantal sporters (ik begrijp met name bij 65+), zie ik zo even geen trendbreuk oid.

De oorzaken lijken trouwens hoofdzakelijk bij aangeboren en verworven hartziekten te liggen. Ik vermoed dat ietsje warmer of iets meer de grens op zoeken de trigger is. Maar dus niet de daadwerkelijke oorzaak. Die database (sportcor) waar men naar verwijst, kan ik niet online terugvinden. Jammer, een stukje factfinding is handig in deze discussie.
Wat ik vooral irritant vind, is die lui die altijd over 'komt van de prikjes' beginnen. Vooral die tokkies op Facebook. Ook als er een keer een voetballer ter aarde stort bijvoorbeeld.
Dit is gebeurde ook vóór corona af en toe. En wie zegt mij dat de mensen die gereanimeerd zijn gevaccineerd zijn ?

Random WTF

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
CornermanNL schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Het lopen als fijne gewoonte die je leuk vindt om te doen. Ik loop misschien één of twee evenementen per jaar. Verder train ik gewoon omdat ik er lol in heb, en het nu ook om gezondheidsredenen nodig heb. Maar heb het altijd gedaan omdat ik niets leuker vind dan lekker een rondje hardlopen.

[...]

Heb lol in het proces en niet het doel.
Tja, wie ben ik om te zeggen hoe iemand een bepaalde sport moet beleven. Als zij het leuk vinden om 6 uur lang te lopen, so be it. Zolang dat binnen de organisatorische grenzen ligt, en ja die zijn er, is dat wat mij betreft dikke prima. Het is niet mijn ding, maar moet ik afdwingen dat 'mijn sport' op een bepaalde manier beleefd moet worden? Of dat je je dan maar moet beperken tot kortere stukjes, want dat 'is beter voor je'?

In het verleden, toen ik nog hielp bij de organisatie van trails, hadden we ook altijd diverse trage lopers. Die dieselen vaak de hele dag door, zij hadden de grootste lol daarmee én waren blij dat ze op deze wijze nog aan evenementen kunnen deelnemen. Dat gaat helemaal niet om het doel, maar juist om het proces. Dat ze niet (meer) gaan winnen of pr's lopen heeft men allang geaccepteerd :+ Dat wij er soms grijze haren van kregen, tja. De tijdslimiet hadden we vooraf bepaald. Let it go

Ik herinner me nog goed een gepensioneerde dame die een grote passie voor lange trails had. Hier in NL ging het tempo vaak nog 'goed genoeg'. In de Alpen accepteerde ze dat ze eigenlijk gewoon een wedstrijdje liep tegen de cut-off tijd. Ze poogde gewoon zoveel mogelijk posten te halen en stapte uit zodra dat benodigd was. Soms was dat al met 30km, soms finishte ze gewoon een 100+. Ongeacht de afstand was het tempo toch wel gelijk. Ik zou het graag ook nog kunnen later.

Dus laat mensen vooral lol hebben in het proces. Ik vind niet zoveel van welk doel men kiest.

Ik krijg af en toe wel wat kromme tenen van de jongere 'trage dieselaars'; maar dat zit hem meer in de wijze waarop men traint. Dat garandeert te vaak dat er weinig progressie in zit. Dat sommigen gewoon heel snel hun plafond qua tempo bereiken, daar heb ik geen moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Spasm schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Wat ik vooral irritant vind, is die lui die altijd over 'komt van de prikjes' beginnen. Vooral die tokkies op Facebook. Ook als er een keer een voetballer ter aarde stort bijvoorbeeld.
Dit is gebeurde ook vóór corona af en toe. En wie zegt mij dat de mensen die gereanimeerd zijn gevaccineerd zijn ?
Die lui heb ik gelukkig niet in mijn omgeving. Dus van deze ergernis heb ik geen last. Facebook verwijderen is allicht een effectieve remedie? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL

Misschien wel, maar hoe was dat voorheen? Hoeveel procent van de mensen zijn daadwerkelijk goed genoeg getraind voor zo'n inspanning. En hoeveel mensen zijn er onwel geworden ten opzichte van voorgaande jaren, decennia.

Ik bedoel het is gewoon een hele inspanning. Cru gesteld kan iedereen een schema downloaden en in een paar maanden "getraind" zijn voor een halve marathon. Maar er is niemand die de kleine lettertjes leest. Van x kilometer per week geregeld draaien alvorens je aan dit schema kan beginnen.

Of gewoon weten dat je eerst eens moet werken aan een basis conditie om zoiets te gaan aanvangen. Het is niet even trainen voor een evenement.

Statistische ruis of niet, de hulpdiensten waren er maar wat druk mee. Dus hoe dan ook waren er dus blijkbaar teveel mensen die last hebben gehad van de hitte. En dat zijn misschien allemaal erg goed getrainde lopers die al jaren kopen, of (misschien waarschijnlijker) niet.

In een wereld waarin alles voor het grijpen lijkt te liggen met "minimale" effort als je deze x stappen maar doet ben je binnen 3 maanden de koning(in) van deze sport, deze vaardigheid en bereik je ongekende hoogtes is het denk ik weleens tijd om op zijn minst de discussie aan te gaan of er wellicht niet teveel mensen meedoen die er gewoonweg niet goed genoeg (langdurig genoeg) voor getraind hebben.

En ik ben met opzet voorzichtig, maar het is het bekijken waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Laatst online: 23:27
CornermanNL schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:23:
[...]

Eindtijd inclusiever? Een marathon oprekken naar 8 uur? Buiten de gevaren van hoge inspanning op lange duur. Wat is er mis met een 5 kilometer om daar lekker voor te trainen en af en toe een wedstrijd te lopen. Net zo knap als een marathon.
Inderdaad.. ik denk dat deze mensen niet het verschil snappen tussen "hardlopen is inclusief" en "een hardloopafstand is inclusief"... Als je tempo x loopt en de eindtijd van afstand y dan niet kan halen, dan kun je je aanmelden voor afstand y-min. Er is voor elke persoon een afstand beschikbaar. Inclusiever krijg je het niet (nou ja, als je als volwassene mee moet doen aan de kidsrun is het wellicht wat overdreven :+ ). Het staat eenieder ook vrij om naar een grotere afstand toe te trainen en als je dat niet redt, dan heb je de grenzen van je kunnen gevonden. Accepteren. (en anders loop je toch gewoon op een andere dag de afstand en koop je een medaille voor jezelf ofzo 8) ).

Los van het feit dat de organisaties ook deadlines hebben in afspraken met de gemeenten over wegafsluitingen, inzet vrijwilligers, etc).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Roozzz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Tja, wie ben ik om te zeggen hoe iemand een bepaalde sport moet beleven. Als zij het leuk vinden om 6 uur lang te lopen, so be it. Zolang dat binnen de organisatorische grenzen ligt, is dat wat mij betreft dikke prima. Het is niet mijn ding, maar moet ik afdwingen dat 'mijn sport' op een bepaalde manier beleefd moet worden? Of dat je je dan maar moet beperken tot kortere stukjes, want dat 'is beter voor je'?

In het verleden, toen ik nog hielp bij de organisatie van trails, hadden we ook altijd diverse trage lopers. Die dieselen vaak de hele dag door, zij hadden de grootste lol daarmee én waren blij dat ze op deze wijze nog aan evenementen kunnen deelnemen. Dat gaat helemaal niet om het doel, maar juist om het proces. Dat ze niet (meer) gaan winnen of pr's lopen heeft men allang geaccepteerd :+

Ik herinner me nog goed een gepensioneerde dame die een grote passie voor lange trails had. Hier in NL ging het tempo vaak nog 'goed genoeg'. In de Alpen accepteerde ze dat ze eigenlijk gewoon een wedstrijdje liep tegen de cut-off tijd. Ze poogde gewoon zoveel mogelijk posten te halen en stapte uit zodra dat benodigd was. Soms was dat al met 30km, soms finishte ze gewoon een 100+. Ongeacht de afstand was het tempo toch wel gelijk. Ik zou het graag ook nog kunnen later.

Dus laat mensen vooral lol hebben in het proces. Ik vind niet zoveel van welk doel men kiest.

Ik krijg af en toe wel wat kromme tenen van de jongere 'trage dieselaars'; maar dat zit hem meer in de wijze waarop men traint. Dat garandeert te vaak dat er weinig progressie in zit. Dat sommigen gewoon heel snel hun plafond qua tempo bereiken, daar heb ik geen moeite mee.
Daar heb je wel het toverwoord te pakken - acceptatie.
Accepteer dat je wellicht niet het hele evenement kan uitlopen. Niks aan de hand.
Of accepteer dat je niet altijd overal aan zult kunnen meedoen. Lees de kleine lettertjes. Niemand dwingt je om je in te schrijven voor een Utrecht, terwijl bijv. een Enschede geen limiet heeft. Juist de grootschalige evenementen beginnen strakkere tijden te hebben, lijkt het.

En als laatste - als je 21,1km aflegt op een random zondagochtend is het net zo knap als dat je het op die specifieke datum doet, je zult alleen zelf voor verzorging etc. moeten zorgen. Maar men wil de medaille en kunnen zeggen 'ik heb in stad X de halve gelopen!', lijkt het.

[ Voor 5% gewijzigd door Poekie op 12-05-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Roozzz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Tja, wie ben ik om te zeggen hoe iemand een bepaalde sport moet beleven. Als zij het leuk vinden om 6 uur lang te lopen, so be it. Zolang dat binnen de organisatorische grenzen ligt, en ja die zijn er, is dat wat mij betreft dikke prima. Het is niet mijn ding, maar moet ik afdwingen dat 'mijn sport' op een bepaalde manier beleefd moet worden? Of dat je je dan maar moet beperken tot kortere stukjes, want dat 'is beter voor je'?

In het verleden, toen ik nog hielp bij de organisatie van trails, hadden we ook altijd diverse trage lopers. Die dieselen vaak de hele dag door, zij hadden de grootste lol daarmee én waren blij dat ze op deze wijze nog aan evenementen kunnen deelnemen. Dat gaat helemaal niet om het doel, maar juist om het proces. Dat ze niet (meer) gaan winnen of pr's lopen heeft men allang geaccepteerd :+

Het gaat mij erom dat mensen weten dat je niet 123 dit soort dingen kan doen, natuurlijk je kan ze overleven. Maar dat is wat anders dan goed getraind aan een evenement beginnen. Ik ben ook niet de snelste, maar weet wel goed waar mijn grenzen liggen. En ik weet dat ik een basis heb waarop ik kan bouwen. Kan er met mij ook wat gebeuren? Uiteraard. Ik heb zat meegemaakt op medisch gebied om dat ook te beseffen.

Maar na jaren niets doen en dan besluiten binnen een paar maanden op te bouwen naar een lange afstand is gewoon niet zo handig. Je hebt een veel grotere kans om dingen te slopen.

En helemaal met je eens hoor, geniet van de sport en het proces. Maar moet nou iedereen perse die marathon lopen? En het liefst hetzelfde jaar dat ze bedacht hebben dat hardlopen de sport is? Wat is er mis met eerst een paar jaar proberen consistent te zijn en juist te genieten van het proces? Zonder ook maar aan wedstrijden te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:52
Roozzz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:26:
[...]

Die lui heb ik gelukkig niet in mijn omgeving. Dus van deze ergernis heb ik geen last. Facebook verwijderen is allicht een effectieve remedie? :+
Ik doel (gelukkig) niet om mijn Facebook vrienden, maar op Facebook posts door bijvoorbeeld Nu.nl die het artikel ook op FB plaatst.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
CornermanNL schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:34:
[...]

Maar na jaren niets doen en dan besluiten binnen een paar maanden op te bouwen naar een lange afstand is gewoon niet zo handig. Je hebt een veel grotere kans om dingen te slopen.

En helemaal met je eens hoor, geniet van de sport en het proces. Maar moet nou iedereen perse die marathon lopen? En het liefst hetzelfde jaar dat ze bedacht hebben dat hardlopen de sport is? Wat is er mis met eerst een paar jaar proberen consistent te zijn en juist te genieten van het proces? Zonder ook maar aan wedstrijden te denken.
Ga dan daar op zitten én niet zozeer op de eindtijd/tempo. Want dan zijn wij het zonder meer eens :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22
Slickk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:20:
[...]
Ik begrijp niet helemaal waarom men per se een halve marathon moet doen als men niet sneller hardloopt dan 8min/km.
En ik begrijp niet waarom je sneller dan 8min/km zou moeten lopen om aan een marathon mee te mogen doen? Dat het wel het idee is dat je het hardlopend volhoudt snap ik wel, maar de snelheid is voor iedereen anders. Hier in de buurt loopt er ook eentje rond die zo'n tempo loopt. Maar als ik dan zie waar ik die allemaal tegen kom rent die toch zeker 4 keer per week zo'n 20km op dat tempo.

Ik zie het probleem eerder in de luitjes die voor de lol een keertje mee doen, er amper tot niet voor trainen en er dan tijdens de loop achter komen dat het eigenlijk echt niet gaat. Oftewel zoals hierboven ook al gezegd wordt, het gaat om hoe getrained iemand is, niet wat voor snelheid/eindtijd hij kan lopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Poekie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Daar heb je wel het toverwoord te pakken - acceptatie.
Accepteer dat je wellicht niet het hele evenement kan uitlopen. Niks aan de hand.
Of accepteer dat je niet altijd overal aan zult kunnen meedoen. Lees de kleine lettertjes. Niemand dwingt je om je in te schrijven voor een Utrecht, terwijl bijv. een Enschede geen limiet heeft. Juist de grootschalige evenementen beginnen strakkere tijden te hebben, lijkt het.

En als laatste - als je 21,1km aflegt op een random zondagochtend is het net zo knap als dat je het op die specifieke datum doet, je zult alleen zelf voor verzorging etc. moeten zorgen. Maar men wil de medaille en kunnen zeggen 'ik heb in stad X de halve gelopen!', lijkt het.
Mwah, veel mensen vinden het gewoon veel leuker om aan zoiets mee te doen... Kijk, ik loop net zo lief een LDL in mijn eentje maar vind de sfeer met zo'n evenement ook gewoon leuk en gezellig. Als ik wil pieken kan ik me dan net wat meer pushen... Snap prima dat mensen liever een HM hobbelen tijdens een evenement en gewoon genieten van de sfeer en gezelligheid ipv perse een strakke tijd neer te willen zetten.

Waar de grens ligt? Geen idee... Ik heb net zoveel respect, of misschien meer, voor langzamere lopers of zwaardere mensen die misschien niet zo snel gaan maar alsnog hard moeten werken en zwoegen om dat te doen... en nog langer ook dus.

Als je gewoon lekker een beetje snelwandelt en met amper wat zweet over de finish komt, tja... das wat anders.

Heb meer een 'probleem' met mensen die inderdaad nooit lopen, opeens inschrijven voor een halve of hele en dan halfbakken voorbereiden (of niet) en dan ook tijdens eigenlijk meer gewoon gezellig voortbewegen, al dan niet wandelend. Aan de andere kant, als ze niet in de weg lopen (en dan bedoel ik met zijn drieen naast elkaar bijvoorbeeld) dan boeit dat ook weer niet al te veel... ieder zijn ding. Zolang je maar niemand anders dupeert of tot last bent.

Maar het heet uiteindelijk wel hardlopen, niet wandelen of stevig doorwandelen... Maar wanneer is hardlopen hardlopen. Lees dat bij snelwandelen ook wel tot de 15km/h gehaald wordt dus in die zin kun je afvragen of alles onder de 15km/h als snelwandelen of als hardlopen benoemd moet worden ;)

[ Voor 17% gewijzigd door m0ridin op 12-05-2025 11:53 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:08
Komende zondag ga ik mijn eerste marathon rennen, die van Utrecht. De afgelopen 12 jaar gemiddeld 500km per jaar gelopen, dus geen kilometervreter maar ik weet wel wat mijn lichaam aan kan qua hardlopen.

Begin dit jaar had ik bedacht dat ik deze afstand voor mijn veertigste nog wel van mijn bucketlist wilde afstrepen. Dat zou met een paar dagen speling moeten lukken :D

18 weken getraind op basis van dit schema. Door een gezin met 3 kleine kinderen en een klushuis wist ik van te voren dat ik de aanbevolen schema's van 5x per week trainen niet zou redden.

Daarom zag mijn schema er ongeveer zo uit:
Maandag: 10 - 12 km rustig (5:40 - 6:00 min/km)
Woensdag: 2x 11 km woon-werkverkeer fietsen
Donderdag: 2x 11 km woon-werkverkeer fietsen
Vrijdag: 8km Interval (2 km warmlopen, 6x 500m vol gas (+- 4:30 min/km) & 300 meter langzaam, 1km uitlopen)
Zondag: Duurloop opbouwend van 11km tot 34 km (6:00 - 6:20 min/km)

Ja, de runs meer over de week verdelen zou beter zijn, maar maandag en vrijdag zijn mijn thuiswerkdagen, dus dan kan ik in mijn lunchpauze rennen.

Het fietsen was in principe noodzaak, maar ik merk wel dat het erg goed helpt om mijn benen soepel te houden in de dagen dat ik niet ren, zonder de impact van het hardlopen.

Al met al zonder issues het schema op kunnen bouwen. Vorige maand nieuwe schoenen gekocht (Sacouny Triumph 22 als opvolger van mijn Triumph 20 die er inmiddels 1000km op hebben zitten) en deze 200km in kunnen lopen.

Vanwege de verwachte warmte half mei regelmatig op warme dagen midden op de dag gelopen. Altijd getrained met een hardlooppet op, ik merk dat de zon uit mijn ogen houden en de stralingswarmte tegenhouden heel veel helpt. Daarnaast met een hardlooprugzak met een liter water geoefend. Ik denk dat ik die tijdens de marathon ook gewoon ga gebruiken, ik wil niet afhankelijk zijn van de waterposten.

Mijn doel is binnen de 4 uur lopen, maar alleen als ik mij goed voel en het niet te warm is, een kwartier of half uur langer en ik ben nog steeds tevreden.

Weersvoorspelling lijkt tot nu toe erg goed. Rond de 20 graden, beetje bewolking en een (hopelijk frisse) wind uit het noorden. Ik heb er zin in :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
m0ridin schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:47:
[...]

Maar het heet uiteindelijk wel hardlopen, niet wandelen of stevig doorwandelen... Maar wanneer is hardlopen hardlopen. Lees dat bij snelwandelen ook wel tot de 15km/h gehaald wordt dus in die zin kun je afvragen of alles onder de 15km/h als snelwandelen of als hardlopen benoemd moet worden ;)
Gelukkig hebben hardlopers al vroeg bedacht dat je bij hardlopen een zweefmoment moet hebben en bij snelwandelen absoluut niet :+

Je zal toch maar als wandelaar betiteld worden terwijl je aan het hardlopen bent... Bij twijfel misschien een beetje overdreven huppelen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 12-05-2025 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

m0ridin schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:47:
Bij snelwandelen moet je altijd tenminste 1 voet aan de grond hebben, bij hardlopen heb je een zweeffase :+ Bij snelwandelen wordt daar aardig op gecontroleerd geloof ik, anders diskwalificatie.

Ik durf niet te zeggen dat ik snelwandel, wel dat ik hardloop. Maar ik ben goed tevreden met mijn ~10/11 km/h.
Mwah, veel mensen vinden het gewoon veel leuker om aan zoiets mee te doen... Kijk, ik loop net zo lief een LDL in mijn eentje maar vind de sfeer met zo'n evenement ook gewoon leuk en gezellig. Als ik wil pieken kan ik me dan net wat meer pushen... Snap prima dat mensen liever een HM hobbelen tijdens een evenement en gewoon genieten van de sfeer en gezelligheid ipv perse een strakke tijd neer te willen zetten.
Maar dan zul je dus moeten accepteren dat evenementen bepaalde limieten kunnen stellen. En wellicht niet het meest populaire evenement doen in de door jou gewenste afstand, maar een afstandje korter... of een andere plek kiezen.

[ Voor 32% gewijzigd door Poekie op 12-05-2025 12:08 . Reden: toevoeging acceptatie :P ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 18:51
Slickk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Wanneer is het nog gatekeepen ("alleen snelle hardlopers mogen meedoen!") en wanneer is het té inclusief (en dus misschien vooral een commerciële overweging?).
Heb ook getrainde 400 en 800m en 1500 meter lopers in 25 graden+ flauw zien vallen door de hitte op de atletiekbaan, net voor of na de streep. Nee, alleen maar snelle lopers toelaten is ook echt niet de oplossing.

Vaak is de afstand of het tempo het probleem niet, maar het gebrek aan afkoeling en schaduw gedurende de dag en te weinig water inname. Nog steeds allemaal speculaties voor de reanimaties, maar twee dingen heb je als organisatie nooit in de hand, en dat is het weer en de fysieke gesteldheid van je deelnemers.

Ik sla die massale loopevenementen gewoon over, vind het te druk, het 5km doorloopje is leuk zat. Nu even de komende weken focussen op de baan.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:41

Dazzler2120

FP ProMod
Poekie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Bij snelwandelen moet je altijd tenminste 1 voet aan de grond hebben, bij hardlopen heb je een zweeffase :+ Bij snelwandelen wordt daar aardig op gecontroleerd geloof ik, anders diskwalificatie.

Ik durf niet te zeggen dat ik snelwandel, wel dat ik hardloop. Maar ik ben goed tevreden met mijn ~10/11 km/h.
Bij snelwandelen wordt daar ook redelijk wat bij 'gefoeteld' ;)
Er staat veel jury, maar het moet met het blote oog te zien zijn dat een loper een 'zweef'moment in zijn pas heeft om die persoon te diskwalificeren.
Vind die aflevering van Malcolm in the Middle nog steeds geweldig waar Hal ging Racewalken.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciperen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-05 13:03
Roozzz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:58:
Voor de mensen die enthousiast zijn na de review van @Rudedadude: via de ing kan je voor rentepunten 20% (of 25%?) korting krijgen op adidas producten in hun eigen webshop. Typisch zijn de topmodellen uitgesloten van kortingsacties, maar de Evo SL doet gewoon mee. Voor minder dan €130 is ie zijn geld meer dan waard. Topper wat mij betreft.
Hoe valt deze qua maat?
Is een maat 44 te vergelijken met bijvoorbeeld een maat 44 Saucony Endorphin Speed of Asics Gel Kayano?

Wellicht iemand die beide in bezit heeft..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Poekie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Maar dan zul je dus moeten accepteren dat evenementen bepaalde limieten kunnen stellen. En wellicht
niet het meest populaire evenement doen in de door jou gewenste afstand, maar een afstandje korter... of een andere plek kiezen.
Oh, maar daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor... Was meer een reactie op 'mensen vinden het blijkbaar belangrijk dat ze bij evenement X zijn geweest terwijl ze ook gewoon zelf die afstand kunnen lopen op een eigen moment'.

Maar inderdaad, een evenement mag de regels bepalen en ergens grenzen stellen of een beetje een uitdaging van maken lijkt me niks mis mee.

Las in dat artikel iets van 'oh, maar dan moet ik toch aardig mijn best doen' en 'maar dit is mijn comfortabele tempo, heb niet de behoefte sneller te worden'... tja, dat kan maar dan moet je misschien accepteren dat je niet overal aan mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Spasm schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:23:
[...]

Ach, misschien moet je je er gewoon niet aan storen. Want ik denk dat je best wat bedenkingen kunt hebben bij zaken als (tot op de dag van vandaag doorgaande!) oversterfte e.d., maar als jij op Facebook i.c.m. nu.nl iets van inhoud denkt aan te treffen kijk je helemaal verkeerd. Dus laat die 'Tokkies' lekker lullen en richt je op het lopen.

Daarnaast sterven er (HELAAS!) wat mensen tijdens het hardlopen, dat is heel erg en dat komt door hitte/aangeboren zaken/matige training/prikjes/influencers die onzin verkopen/vul in wat je wilt (het is vast een combi van een aantal zaken), maar ook hier geldt dat deze schade heel erg is voor de nabestaanden, maar voor iedereen die maar gilt dat het zodoende maar afgelast moet worden: ik zou deze cijfers wel eens in verhouding tot niets doen willen zien....

Oftewel; hoeveel deelnemers aan een hardloopevent gaan dood in die periode v.s. het aantal sterfgevallen in de groep die avond na avond 2 zakken chips wegspoelt met 1,5 liter cola en sporten/bewegen als een vies woord ziet.... Het zou me weinig verbazen dat die vergelijking de nuance gelijk weer terugbrengt, maar (om even terug te koppelen op jouw eerdere woorden) ik weet niet of je dat mag verwachten van Tokkies op nu.nl/Facebook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
m0ridin schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Oh, maar daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor... Was meer een reactie op 'mensen vinden het blijkbaar belangrijk dat ze bij evenement X zijn geweest terwijl ze ook gewoon zelf die afstand kunnen lopen op een eigen moment'.

Maar inderdaad, een evenement mag de regels bepalen en ergens grenzen stellen of een beetje een uitdaging van maken lijkt me niks mis mee.

Las in dat artikel iets van 'oh, maar dan moet ik toch aardig mijn best doen' en 'maar dit is mijn comfortabele tempo, heb niet de behoefte sneller te worden'... tja, dat kan maar dan moet je misschien accepteren dat je niet overal aan mee kan doen.
ik heb bij een evenement nog nooit een comfortabele tempo gelopen :D

Maar serieus.. misschien zouden er weer meer van die colour-festival-waterspektakel-dj-lala-food-runs georganiseerd moeten worden voor deze groep mensen. Er is in het verleden een periode geweest dat zulke events overal op doemden. Tegenwoordig hoor ik er niks meer over. Dan scheid je automatisch misschien het kaf van het koren? Dan is een wedstrijd een wedstrijd waar limieten gesteld worden en een event gewoon heel gezellig en sportief. Past ook prima bij die hippe runclubs van nu. Just a thought....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
DeCo schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Maar serieus.. misschien zouden er weer meer van die colour-festival-waterspektakel-dj-lala-food-runs georganiseerd moeten worden voor deze groep mensen. Er is in het verleden een periode geweest dat zulke events overal op doemden. Tegenwoordig hoor ik er niks meer over. Dan scheid je automatisch misschien het kaf van het koren? Dan is een wedstrijd een wedstrijd waar limieten gesteld worden en een event gewoon heel gezellig en sportief. Past ook prima bij die hippe runclubs van nu. Just a thought....
Daarom doe ik weer niet mee aan van die urban runs, als ik aan een evenement meedoe ga ik 9 vd 10x juist voor het sportieve en een prestatie (mooi om naartoe te werken, extra motivatie door publiek, etc).

Dat gezegd hebbende wil ik nog wel een keer aan de great breweries of chouffe marathon meedoen, daar zal het niet om een prestatie gaan (maar ben bang dat comfortabel dan op een gegeven moment ook niet meer helemaal de juiste omschrijving is :+ Maar wel gezellig en leuk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
ciperen schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Hoe valt deze qua maat?
Is een maat 44 te vergelijken met bijvoorbeeld een maat 44 Saucony Endorphin Speed of Asics Gel Kayano?

Wellicht iemand die beide in bezit heeft..
Ik heb deze in dezelfde maat als mijn vroegere Speed 1 & 3. Ik heb geen ervaring met de nieuwste Speed of de Kayano.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

m0ridin schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Ja, daar viel ik dus over uit dat bericht. Dat heeft mijns inziens echt weinig meer met 'inclusiviteit' te maken, want er is vrijwel altijd ook een 5km en een 10km en soms een 15km, in Leiden ook nog wandelen op zaterdag op de 10k, halve en hele, dus gelet op de tijden die de organisatie stelt zal er heus iets tussen zitten wat je kan.

De organisatie stelt geen tijdseisen om 'langzame lopers' te pesten, en staat volledig in haar recht om alles af te bouwen als die tijd is verstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
redwing schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:38:
[...]

En ik begrijp niet waarom je sneller dan 8min/km zou moeten lopen om aan een marathon mee te mogen doen? Dat het wel het idee is dat je het hardlopend volhoudt snap ik wel, maar de snelheid is voor iedereen anders. Hier in de buurt loopt er ook eentje rond die zo'n tempo loopt. Maar als ik dan zie waar ik die allemaal tegen kom rent die toch zeker 4 keer per week zo'n 20km op dat tempo.

Ik zie het probleem eerder in de luitjes die voor de lol een keertje mee doen, er amper tot niet voor trainen en er dan tijdens de loop achter komen dat het eigenlijk echt niet gaat. Oftewel zoals hierboven ook al gezegd wordt, het gaat om hoe getrained iemand is, niet wat voor snelheid/eindtijd hij kan lopen.
Omdat het wel een hardloopevenement is en geen wandelevenement. Zoals ik zelf al zeg, misschien ben ik hierdoor ook wel wat aan het 'gatekeepen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
PB1983 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Heb ook getrainde 400 en 800m en 1500 meter lopers in 25 graden+ flauw zien vallen door de hitte op de atletiekbaan, net voor of na de streep. Nee, alleen maar snelle lopers toelaten is ook echt niet de oplossing.

Vaak is de afstand of het tempo het probleem niet, maar het gebrek aan afkoeling en schaduw gedurende de dag en te weinig water inname. Nog steeds allemaal speculaties voor de reanimaties, maar twee dingen heb je als organisatie nooit in de hand, en dat is het weer en de fysieke gesteldheid van je deelnemers.

Ik sla die massale loopevenementen gewoon over, vind het te druk, het 5km doorloopje is leuk zat. Nu even de komende weken focussen op de baan.
Oh, de onderwerpen gaat wat door elkaar heen maar ik had het alleen over tijd / tempo, niet meer over de weersomstandigheden.

Ik weet ook niet wat de invloed is van getraind of ongetraind op het aantal mensen dat onwel wordt. Ongetrainde lopers kunnen minder goed hun lichaam in combinatie met de afstand inschatten, maar ik kan me zo ook voorstellen dat getrainde lopers juist hun gezondheid op het spel zetten omdat ze niet willen dat al die uren van voorbereiding voor 'niks' is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Slickk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:45:
[...]
Omdat het wel een hardloopevenement is en geen wandelevenement. Zoals ik zelf al zeg, misschien ben ik hierdoor ook wel wat aan het 'gatekeepen'.
En waarom vind je 8km/hr wandelen? Dat wij makkelijk boven de 12km/hr kunnen hardlopen wil niet zeggen dat er genoeg mensen zijn waarvoor 8km/hr al een prima hardlooptempo is. Dat je echte wandelaars tegen wil houden snap ik best, maar dat ga je niet doen met te stellen dat 8km/hr voor iedereen een wandeltempo is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
redwing schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:48:
[...]

En waarom vind je 8km/hr wandelen? Dat wij makkelijk boven de 12km/hr kunnen hardlopen wil niet zeggen dat er genoeg mensen zijn waarvoor 8km/hr al een prima hardlooptempo is. Dat je echte wandelaars tegen wil houden snap ik best, maar dat ga je niet doen met te stellen dat 8km/hr voor iedereen een wandeltempo is.
7km/hr doen dan? :+ Precieze tempo maakt mij niet zoveel uit, maar een evenement maar uitbreiden tot 10 uur ipv 6 zodat iedereen een marathon uit kan 'lopen' (joggen, shufflen, etc) en dat dan als kader "inclusiviteit" geven voel ik persoonlijk weinig voor. Het betekent ook dat die vrijwilligers er uren extra moeten staan en het zal productioneel ook wel voor extra kosten zorgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 12-05-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Het probleem is dat er niet zo'n grens is. Als ik een beetje doorstap haal ik die 8km/hr wel. Als mijn vrouw gaat hardlopen haalt ze ook die 8km/hr.
Precieze tempo maakt mij niet zoveel uit, maar een evenement maar uitbreiden tot 10 uur ipv 6 zodat iedereen een marathon uit kan 'lopen' (joggen, shufflen, etc) ben ik gewoon niet zo voor. Het betekent ook dat die vrijwilligers er uren extra moeten staan en het zal productioneel ook wel voor extra kosten zorgen.
Ik zou dan vooral kijken naar hoeveel mensen er op welk tempo binnen komen en wie er echt aan het wandelen zijn geslagen. Volgens mij moet je daar een prima tijd aan kunnen hangen waarbij je een goede balans hebt tussen degene die echt hardlopen en degene die het gewoon niet aankunnen en grotendeels uitwandelen. Die tijd wat oprekken lijkt me dus geen enkel probleem, je ziet nu eenmaal dat hardlopen populairder aan het worden is en dan krijg je vanzelf een grotere spreiding in het deelnemersveld. En dan lijkt me 10 uur wel weer erg lang, maar wat extra tijd toevoegen omdat de spreiding in lopers groter wordt zie ik weinig problemen in.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Gewoon niet zo gatekeepen en vooral op je eigen tempo letten.
Iedereen heeft andere doelen en normaal gesproken loop je een wedstrijd of iets vooral om je eigen doelen te behalen, niet voor het goedkeuren van een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
Bij bijvoorbeeld het wandelevenement "80 van de Langstraat" gelden er strikte regels wat betreft voortbewegen:
Deelnemen aan De 80 van de Langstraat houdt in: het lopen van 80 kilometer binnen 20 uren vanaf de gezamenlijke starttijd ( 20.00 uur op zaterdagavond 13 september 2025). Alléén marcheren en wandelen is toegestaan, d.w.z., dat er steeds één voet in contact is met de grond. Nordic-walking en skeeleren zijn niet
toegestaan. Lopen is het zich stap voor stap vooruit bewegen door de benen vooruit te bewegen. Andere vormen van lopen zijn niet toegestaan. Lopers die, zonder uitdrukkelijke toestemming van de Organisatie, op een andere wijze De 80 van de Langstraat willen volbrengen zullen niet worden toegelaten en/of uit de De 80 worden gehaald.
Niemand die zich hier aan stoort en de regels gewoon ter harte neemt.. en daar het evenement ook voor uitkiest om aan deel te nemen. Bij hardloop-evenementen zijn er geen dergelijke strikte regels, behalve hooguit bepaalde limieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
DeCo schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:06:
Bij bijvoorbeeld het wandelevenement "80 van de Langstraat" gelden er strikte regels wat betreft voortbewegen:

[...]

Niemand die zich hier aan stoort en de regels gewoon ter harte neemt.. en daar het evenement ook voor uitkiest om aan deel te nemen. Bij hardloop-evenementen zijn er geen dergelijke strikte regels, behalve hooguit bepaalde limieten?
Dit is bij de Kennedymars ook het geval. Volgens mij worden die regels daarin vooral gesteld om te voorkomen dat er gerend wordt voor de zeges. Dit soort marsen zijn vaak behoorlijk competitief, echter is de geest van het evenement dus nog steeds een 'mars' en niet een ren-evenement. Dus worden er limieten aan de bovenkant gesteld.

Bij hardlopen heb je geen limiet aan de bovenkant van het snelheidsspectrum.
Je hebt trouwens wel een limiet aan de traagheid, strictere regels dan dat heb je gewoon niet nodig met een hardloop evenement.

Als iemand met snelwandelen de tijdslimiet van 6 uur weet te halen en op die manier een marathon afrondt, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Dus we gaan in een paar posts van 'we moeten mensen beschermen' naar 'mensen die er te lang over doen horen niet mee te doen'. Ik heb het idee dat dat vrij tegenstrijdig is, want juist door ze op te jagen met een strakke limiet duw je ze misschien wel over hun grenzen heen???

Ik snap zelf overigens niet waarom je zo nodig een marathon wilt lopen als je er 6 uur of 8 uur over gaat doen, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 11:28
Vraagje, ik wil wederom heel graag mee doen aan de halve marathon van Zwolle. Vorig jaar voor het eerst gelopen (02:02:37) en ik ben nu ook alweer maanden in training. Helaas door de problemen met het systeem bij opening geen startbewijs kunnen krijgen.

Nu probeer ik natuurlijk via bekenden/vrienden/zakelijk etc nog een kaartje te vinden, tot nu toe niet gelukt. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat er altijd wel een rits aan startbewijzen kort voor de start vrij komen. Blessures, toch geen zin etc. Maar waar kan je dan zo'n startbewijs het beste/snelste vinden?

Ik vertrouw die verkoop op Marktplaats totaal niet (los van het feit dat er amper/niks op staat en anders wel tegen idiote prijzen waaraan ik uit principe niet mee doe) en verder kom ik maar weinig tegen. Is er ook zoiets als een ticketswap voor hardloopwedstrijden?

Tips/advies?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
Juancho schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:40:
Vraagje, ik wil wederom heel graag mee doen aan de halve marathon van Zwolle. Vorig jaar voor het eerst gelopen (02:02:37) en ik ben nu ook alweer maanden in training. Helaas door de problemen met het systeem bij opening geen startbewijs kunnen krijgen.

Nu probeer ik natuurlijk via bekenden/vrienden/zakelijk etc nog een kaartje te vinden, tot nu toe niet gelukt. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat er altijd wel een rits aan startbewijzen kort voor de start vrij komen. Blessures, toch geen zin etc. Maar waar kan je dan zo'n startbewijs het beste/snelste vinden?

Ik vertrouw die verkoop op Marktplaats totaal niet (los van het feit dat er amper/niks op staat en anders wel tegen idiote prijzen waaraan ik uit principe niet mee doe) en verder kom ik maar weinig tegen. Is er ook zoiets als een ticketswap voor hardloopwedstrijden?

Tips/advies?
Ik denk dat je hier wel in de knoei komt doordat de vraag een stuk hoger is dan het aanbod. Op Marktplaats tref je alleen maar zoekertjes en op Ticketswap zie ik dat 513 mensen een startbewijs zoeken (en 0 aangeboden).

Denk gewoon nog steeds Marktplaats en Ticketswap in de gaten houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Tips/advies?
Typisch kan je bij dit soort evenementen gewoon rustig wachten tot de laatste week. Dan moet iedereen ervan af. Nog ff een maandje chillen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Roozzz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Typisch kan je bij dit soort evenementen gewoon rustig wachten tot de laatste week. Dan moet iedereen ervan af. Nog ff een maandje chillen dus.
Ja daarom ben ik ook gewoon doorgegaan met mijn trainingsschema ondanks dat ik geen startbewijs heb. Dus ik kan letterlijk een uur van te voren nog een ticket overnemen, geen punt. De vraag is alleen een beetje waar je dat het beste kan doen. Ik heb de orgnisatie ook wel gevraagd of zij daar iets mee doen, maar nog geen reactie.

Dan wordt het toch maar Ticketswap/Marktplaats en evt social media in de gaten houden. En anders hopen op via via!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
Kijk ook of er een Strava groep is voor Marathon Zwolle. In de Marathon Rotterdam groep werden regelmatig tickets gevraagd maar ook aangeboden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeCo
MiKeZZa schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:36:
Dus we gaan in een paar posts van 'we moeten mensen beschermen' naar 'mensen die er te lang over doen horen niet mee te doen'. Ik heb het idee dat dat vrij tegenstrijdig is, want juist door ze op te jagen met een strakke limiet duw je ze misschien wel over hun grenzen heen???

Ik snap zelf overigens niet waarom je zo nodig een marathon wilt lopen als je er 6 uur of 8 uur over gaat doen, maar dat terzijde.
nee, dit zijn verschillende onderwerpen naar aanleiding van verschillende reacties hier, die los van elkaar gepost zijn.. zo lopen er nog meer onderwerpen door elkaar in dit topic je moet ze niet met elkaar linken, want dan kan het inderdaad tegenstrijdig worden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DeCo op 12-05-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tips/advies?
Ik heb vorig jaar via Marktplaats een startbewijs kunnen overnemen voor een halve marathon in een andere stad dan Zwolle. Gewoon de 'normale' prijs betaald. Dus geen idiote prijzen oid. Uiteindelijk via zowel Marktplaats als via de Facebook-pagina van het evement een oproep voor een startbewijs gedaan, en in contact gekomen met iemand die gebleseerd geraakt was. Mensen die oprecht waren in hun poging om deel te nemen aan het evenement maar door omstandigheden moeten afzien, die zullen doorgaans ook geen slaatje willen slaan uit het tekort aan startbewijzen, is mijn ervaring dus :) De meid van wie ik het kaartje over nam was al lang blij dat ze er weer vanaf kon zonder kosten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
DeCo schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:04:
[...]

nee, dit zijn verschillende onderwerpen naar aanleiding van verschillende reacties hier, die los van elkaar gepost zijn.. zo lopen er nog meer onderwerpen door elkaar in dit topic je moet ze niet met elkaar linken, want dan kan het inderdaad tegenstrijdig worden ;)
Heb het idee dat het wel allemaal voortkwam uit de verdrietige voorvallen i.c.m. dat mensen er aan mee willen doen als een soort FoMo enz enz.. Maar goed, misschien ligt dat aan mij ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Dazzler2120 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:04:
Gewoon niet zo gatekeepen en vooral op je eigen tempo letten.
Iedereen heeft andere doelen en normaal gesproken loop je een wedstrijd of iets vooral om je eigen doelen te behalen, niet voor het goedkeuren van een ander.
Wat mij betreft prima, maar afgelopen jaren valt het me wel op dat ik wel meer last heb van (de langzamere) lopers. Dat komt vooral omdat ze (express?) in het verkeerde startvak starten en ook omdat ze vaak helemaal links blijven lopen, en dan soms ook nog 4 breed gezellig kletsend de hele weg bezetten.
En dan soms ook nog met een koptelefoon op, waardoor ze je ook niet horen als je aangeeft dat je er langs wil...

Misschien dat bij wedstrijden dit nog duidelijker gecommuniceerd moet worden?

Net zoals met veel dingen, doe waar je je goed bij voelt, maar zit anderen dan niet in de weg :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
kepler schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:14:
[...]

Wat mij betreft prima, maar afgelopen jaren valt het me wel op dat ik wel meer last heb van (de langzamere) lopers. Dat komt vooral omdat ze (express?) in het verkeerde startvak starten en ook omdat ze vaak helemaal links blijven lopen, en dan soms ook nog 4 breed gezellig kletsend de hele weg bezetten.
En dan soms ook nog met een koptelefoon op, waardoor ze je ook niet horen als je aangeeft dat je er langs wil...

Net zoals met veel dingen, doe waar je je goed bij voelt, maar zit anderen dan niet in de weg :D
Koptelefoon (muv bone conducting) zou verboden moeten worden bij evenementen wat mij betreft. Met zoveel drukte is dat gewoon te gevaarlijk. Het lastige is, die Apple dingen hebben ook iets van een transparante modus volgens mij maar dat valt niet te controleren dat het aan/uit staat.

Bij Parkrun (in elk geval in Engeland) is dat al dacht ik (nooit mee gedaan maar dacht ik een YouTuber hebben horen zeggen).

[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 12-05-2025 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Dat geldt in alle gevallen en heeft m.i. weinig te maken met de langzaam hardlopen discussie, maar vooral met sociaal gedrag en hoe 'sociaal' sommige mensen zijn aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik kan eigenlijk geen lange afstanden zonder muziek lopen, dat trekt mij er gewoon letterlijk door heen. Wel doe ik ze netjes op pauze of heel zacht als we starten. Dan is het idd vaak enorm druk en iedereen zoekt zn plekje. Wat daarbij ook zou helpen is dat men gewoon zoveel mogelijk rechts loopt en als je harder wil, haal je links in. Maar idd helaas ook zovaak gezien dat een groepje van 4 gezellig mee doet (helemaal prima!) maar dan al kletsend naast elkaar blijft lopen en zo een stroming tegenhouden. Dat is vervelend en gewoon niet netjes. Later op een parcours kan dat vaak wel, als de groep uit elkaar getrokken is.

En op dat moment gaat bij mij de muziek ook harder (wel altijd ANC uit zodat ik de omgeving kan horen) en als ik dan weer een stuk loop door de gezelligheid en mensenmassa gaat de muziek weer even op pauze of heel zacht omdat ik ook van al dat publiek wil genieten.

Dus een beetje combinatie van beide en muziek/dopjes helemaal afschaffen zou ik een slechte ontwikkeling vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Juancho schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:37:
Ik kan eigenlijk geen lange afstanden zonder muziek lopen, dat trekt mij er gewoon letterlijk door heen. Wel doe ik ze netjes op pauze of heel zacht als we starten. Dan is het idd vaak enorm druk en iedereen zoekt zn plekje. Wat daarbij ook zou helpen is dat men gewoon zoveel mogelijk rechts loopt en als je harder wil, haal je links in. Maar idd helaas ook zovaak gezien dat een groepje van 4 gezellig mee doet (helemaal prima!) maar dan al kletsend naast elkaar blijft lopen en zo een stroming tegenhouden. Dat is vervelend en gewoon niet netjes. Later op een parcours kan dat vaak wel, als de groep uit elkaar getrokken is.

En op dat moment gaat bij mij de muziek ook harder (wel altijd ANC uit zodat ik de omgeving kan horen) en als ik dan weer een stuk loop door de gezelligheid en mensenmassa gaat de muziek weer even op pauze of heel zacht omdat ik ook van al dat publiek wil genieten.

Dus een beetje combinatie van beide en muziek/dopjes helemaal afschaffen zou ik een slechte ontwikkeling vinden.
Tenzij ze zo’n transparant mode hebben lijkt het me sterk dat je iemand hoort door je muziek heen als die rustig aan je vraagt of hij/zij er door mag als je muziek wat harder staat met afsluitende doppen (over ear of in ear).

Kan niet de bedoeling zijn dat mensen tegen je moeten gaan schreeuwen.

En het verschilt wellicht ook per evenement. Is het een lokaal loopje met 250 man is het denk ik al wat beter te doen dan zeg een Rotterdam of Amsterdam marathon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:42
PB1983 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Wat ook weleens opvalt is de kleding keuze; lange broeken/jasjes etc/ dat viel me 10jaar geleden bij de DtD loop al op , wat ik sowieso een draak van een evenement vind. Veel te massaal en veel ongetrainde lopers die dan 'hoogzomer' opeens 16km gaan rennen.
PandoraBoy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:16:
Hallo, ik heb opnieuw voldoende kilometers gelopen en mag volgens de statistieken nieuwe loopschoenen kopen. ;)

Ik begon op advies van Runners Lab met Saucony Guide 13 en dik een jaar later met 14.

Nu hou ik wel van Nike en krijg ik dus vaak via social media reclame door van Nike. Momenteel promoten ze de Nike Vimero 18. Iemand al ervaring mee?
Even zonder advies van Runners Lab (die er online zelf wel veel reclame voor maken) nu de vraag aan jullie.
Guides zijn al jaren mijn schoen, weleens Gt's van Asics geprobeerd maar dat is m toch niet. De nikes die jij noemt zijn neutrale schoen en de guide een support. Je kan het proberen maar je zal niet zomaar op Guides lopen ipv Rides.De drop is ook meer bij de nike dan de guide, je voeten zullen danook wel even moeten wennen hieraan.

[ Voor 34% gewijzigd door Len020 op 12-05-2025 17:01 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Ligt dat aan de langzame loper? Of komt dat misschien ook doordat evenementen steeds massaler worden en men klaarblijkelijk niet op de hoogte is van sociale normen? Ik denk dat men minder op de hoogte is van sociaal gedrag tijdens een loop, doordat er steeds meer mensen in vrij verband hardlopen. Vroeger was de atletiekclub en loopgroepen de basis. Ik denk dat tegenwoordig relatief gezien minder is. Als er niemand is die je er op wijst (en dat niet in de heat of the moment met een schreeuw), dan leer je zulk gedrag ook niet snel.

Eerlijk gezegd denk ik dat de bal hier vooral bij de evenementen ligt. Dat ze groeien kan ik begrijpen vanuit enerzijds vraaggedreven en anderzijds commerciële motieven. Schaal is gewoon belangrijk om er centen aan over te houden. Maar vanuit communicatie kunnen ze waarschijnlijk nog een hoop winnen. Gaat niet van de ene op de andere dag, maar gedrag kan gestuurd worden. Ik denk dat men hiermee aan de slag moet. Zet maar een paar van die hippe influencers in :P

Opa vertelt:
Toen trailwedstrijden wat meer mainstream werden (allemaal nog ruim voor corona), groeiden de evenementen ook rap. Van max 100-200 man, tot zo'n 2.000 lopers over diverse afstanden. Het type deelnemer veranderde daarmee ook, van natuurliefhebbende mafketels naar een veel breder publiek.
Opvallend daarbij was dat er ineens ook veel meer vervuiling optrad. Lege gels etc waren consistent langs het parcours terug te vinden. Nadat de koppen bij elkaar gestoken waren, is toen vanuit de diverse trailorganisaties heel hard ingezet op het communiceren van een norm: leave only footprints. Het belang daarvan werd duidelijk gemaakt: de vergunning van de natuurbeheerder hangt erop; met vervuiling geen evenement komend jaar. En de sanctie was ook helder: diskwalificatie. Deze boodschap is bijna dogmatisch herhaald, bij wedstrijdinformatie, in het startvak, in de communicatie achteraf en in bredere artikelen over het traillopen. Dat bleek vrij effectief; 2 jaar later was een lege gelverpakking in de natuur een incident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Shinji schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Tenzij ze zo’n transparant mode hebben lijkt het me sterk dat je iemand hoort door je muziek heen als die rustig aan je vraagt of hij/zij er door mag als je muziek wat harder staat met afsluitende doppen (over ear of in ear). Kan niet de bedoeling zijn dat mensen tegen je moeten gaan schreeuwen.
Daarom zei ik, ANC uit zodat je omgevingsgeluid hoort. En als je op drukke stukken/momenten zoals start etc je volume zachter zet hoor je het wel hoor. Maar ga je met noise cancelling lopen dan hoor je idd niks nee. Maar dat je dat uberhaubt doet bij bijv. een drukke start met allemaal publiek en bandjes etc... dat snap ik niet. Dan wil je toch meemaken en beleven?

Los daarvan lost een hoop ook al gewoon op door je aan de regels te houden van rechts lopen. Zoveel mogelijk en ook niet met 4 vrienden naast elkaar gaan lopen op drukkere stukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk

Tips/advies?
Volgens mij is dit de grootste Facebookgroep en ik zie regelmatig startnummers voorbij komen van allerlei evenementen. Het blijft altijd wel oppassen geblazen met oplichters. Leiden en Utrecht marathons komen nu voorbij. Zwolle zal ook volgen zodra het dichterbij komt.

Sommige evenementen kun je de namen van inschrijvers al bekijken, maar denk bij Zwolle niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 12-05-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ja goed punt, mijn opmerking is misschien niet direct gerelateerd aan de langzamere lopers. Maar beide zijn toegenomen in de afgelopen jaren, misschien toeval :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wyke
DeCo schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:58:
[...]

ik heb een keer, hangende de uitslag van een onderzoek, op advies van de arts niet harder dan Z2 gelopen bij een 10K. Ik ben sowieso niet iemand die echt diep gaat omdat tijden me niet heel erg interesseren, ik vind het meedoen gewoon leuk, maar dit was wel een ander uiterste. Een aparte ervaring om mee te maken. Je loopt lekker op je gemakkie tussen allemaal mensen die wél diep gaan op dat niveau. Je kunt ontzettend goed alle geluiden, handelingen en overige loopzaken meekrijgen, iets wat je als toeschouwer langs de kant toch minder meekrijgt. Ik vond het best wel leuk en leerzaam en zou het zeker niet afraden als je het een keer van plan bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Juancho schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Daarom zei ik, ANC uit zodat je omgevingsgeluid hoort. En als je op drukke stukken/momenten zoals start etc je volume zachter zet hoor je het wel hoor. Maar ga je met noise cancelling lopen dan hoor je idd niks nee. Maar dat je dat uberhaubt doet bij bijv. een drukke start met allemaal publiek en bandjes etc... dat snap ik niet. Dan wil je toch meemaken en beleven?

Los daarvan lost een hoop ook al gewoon op door je aan de regels te houden van rechts lopen. Zoveel mogelijk en ook niet met 4 vrienden naast elkaar gaan lopen op drukkere stukken.
Nu is het lastig te bepalen wat iemand anders hard/zacht vind enzo. Maar als ik terug denk aan vroeger met oordopjes op de fiets (zonder ANC want dat bestond niet). Dan hoorde ik echt niet andere mensen tegen me praten. Muziek rechtsteeks in je oren houdt al heel veel tegen. ANC doet vooral dingen voor constant geluid dus iemand die tegen je praat zou zelfs ook nog deels door moeten komen (als het eerdere probleem er niet was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:10
Via Marktplaats heb ik voor het eerst schoenen met carbonplaat aangeschaft, een paar Hoka Cielo X1 2.0. Vanmiddag voor het eerst daarop gelopen. Bij de warming-up voelde het erg onwennig om "zonder hak" te lopen. Op hogere snelheid werd dit gemis een stuk minder. Wel voelde het lopen een stuk instabieler dan normaal (op verschillende Hoka en Asics schoenen met overpronatie-steun). De snelheid was wel wat hoger dan ik bij vergelijkbare trainingen liep: vijf kilometer oplopend van 4:45 naar 4:35 min/km, gemiddeld 4:41. En dat ondanks de warmte. Ik weet nog niet of ik het aandurf deze schoenen al volgend weekend tijdens een halve marathon wedstrijd te dragen. Ook even afwachten hoe mijn enkels, heupen en spieren morgen aanvoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dc6bCFn3iXOU5OsjpKgs0mpFyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rnEprBOIYwuh7YYtbkZNgsP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:56
MiKeZZa schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:48:
[...]

Ach, misschien moet je je er gewoon niet aan storen. Want ik denk dat je best wat bedenkingen kunt hebben bij zaken als (tot op de dag van vandaag doorgaande!) oversterfte e.d., maar als jij op Facebook i.c.m. nu.nl iets van inhoud denkt aan te treffen kijk je helemaal verkeerd. Dus laat die 'Tokkies' lekker lullen en richt je op het lopen.

Daarnaast sterven er (HELAAS!) wat mensen tijdens het hardlopen, dat is heel erg en dat komt door hitte/aangeboren zaken/matige training/prikjes/influencers die onzin verkopen/vul in wat je wilt (het is vast een combi van een aantal zaken), maar ook hier geldt dat deze schade heel erg is voor de nabestaanden, maar voor iedereen die maar gilt dat het zodoende maar afgelast moet worden: ik zou deze cijfers wel eens in verhouding tot niets doen willen zien....

Oftewel; hoeveel deelnemers aan een hardloopevent gaan dood in die periode v.s. het aantal sterfgevallen in de groep die avond na avond 2 zakken chips wegspoelt met 1,5 liter cola en sporten/bewegen als een vies woord ziet.... Het zou me weinig verbazen dat die vergelijking de nuance gelijk weer terugbrengt, maar (om even terug te koppelen op jouw eerdere woorden) ik weet niet of je dat mag verwachten van Tokkies op nu.nl/Facebook.
Die cijfers zijn er. Sporters hebben meer kans om tijdens het sporten te overlijden, maar ze hebben een lagere kans om tijdens de rest van de dag te overlijden. Globaal hebben sporters een lager overlijdensrisico.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Roozzz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:11:
[...]

Bingo.

Een korte google leert me dat er jaarlijks 200-400 mensen aan hartfalen overlijden tijdens het sporten. Twee op een warme dag lijkt mij vrij gemiddeld. En in 1984 waren dat er 150-200 (artikel is fors recenter). Met de toename in het totaal aantal sporters (ik begrijp met name bij 65+) en bevolkingsgroei, zie ik zo even geen trendbreuk oid.
Ik heb in mijn hoofd ongeveer 1 hartstilstand op 100.000 deelnemers bij de marathon, en 1 op 400,000 bij de halve.
Dat is van een jaar of 10 geleden, de exacte cijfers kunnen wat veranderd zijn, maar het geeft een idee van de grootte-orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Wat tijdslimiet betreft moet 2,5 uur voor de halve en 5,5 uur voor de hele voldoende zijn.
Het blijft een hardloopwedstrijd.
2,5 uur, dan ben je nog op tijd binnen als je 7min/km hardloopt. Mijn oma loopt sneller met d'r wandelrekje.

Als ik dan die vrouwen van 20-30 jaar in het krantenartikel hoor verkondigen dat hardlopen "inclusiever" moet worden. |:(
Als een 25-jarige vrouw zonder overgewicht geen HM in 2,5 uur kan doen, dan heeft ze ofwel totaal geen aanleg voor hardlopen (en dan houdt ze het beter bij kortere afstanden) ofwel heeft ze onvoldoende getraind.

Ik ken heel wat trage hardlopers (vrouw, zus, een vriend), maar die lopen allemaal aan 6:00/km. 7min/km, dat is geen hardlopen meer. Er zijn genoeg alternatieven: een wandelwedstrijd over 21km, of een 10km hardloopwedstrijd bijvoorbeeld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shinji
Hartloper schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:25:
Wat tijdslimiet betreft moet 2,5 uur voor de halve en 5,5 uur voor de hele voldoende zijn.
Het blijft een hardloopwedstrijd.
2,5 uur, dan ben je nog op tijd binnen als je 7min/km hardloopt. Mijn oma loopt sneller met d'r wandelrekje.

Als ik dan die vrouwen van 20-30 jaar in het krantenartikel hoor verkondigen dat hardlopen "inclusiever" moet worden. |:(
Als een 25-jarige vrouw zonder overgewicht geen HM in 2,5 uur kan doen, dan heeft ze ofwel totaal geen aanleg voor hardlopen (en dan houdt ze het beter bij kortere afstanden) ofwel heeft ze onvoldoende getraind.

Ik ken heel wat trage hardlopers (vrouw, zus, een vriend), maar die lopen allemaal aan 6:00/km. 7min/km, dat is geen hardlopen meer. Er zijn genoeg alternatieven: een wandelwedstrijd over 21km, of een 10km hardloopwedstrijd bijvoorbeeld.
Dan verlaat ik bij deze het topic, blijkbaar doe ik niet aan hardlopen, wat ik me wel niet inbeelde zeg, hoe durfde ik, ik schaam me kapot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:07

vhal

ಠ_ಠ

Sorry maar 7:00/km geen hardlopen noemen, dan sla je redelijk de plank mis naar mijn mening en sluit je toch een aardige groep uit die wel de moeite neemt om te sporten. Ik snap nu wel dat Strava de optie heeft om pace en tijd te verbergen, juist om dit soort “you’re slow” opmerkingen te voorkomen.

Daarnaast is 5,5 uur voor de marathon nog trager qua pace dus ik snap niet zo goed waar je heen wil met je bericht.

[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 12-05-2025 18:37 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:19

uFx

Wat een discussie zeg! Ik zie vooral een taak van de organisatie om te zorgen dat de lopers in het juiste vak komen te staan. Dus meer controle bij de startvakken, de startvakken ruim genoeg maken en dan is het grootste probleem volgens mij wel opgelost.

Ikzelf zit een beetje in dubio wat nu te doen: kort geleden een halve marathon PR gelopen (Leuven), daarna vakantie gehad (en veel stappen gezet, maar niet hard), en nu kijken welk evenement in het najaar. Een nieuwe halve marathon en die nog wat aanscherpen? Of weer een hele marathon om m'n PR te verbeteren. Die staat nu op 3u51m terwijl de halve marathon op 1u35m staat dus normaal gezien zou ik de marathontijd wel aan kunnen vallen.

Ik vind het lopen van de marathon fantastisch (vooraf zeg ik dat altijd, tijdens de marathon haat ik mezelf). Maar het trainen vind ik iets minder door de vele lange duurlopen waardoor ik veel vrije tijd verlies. Misschien moet ik de lange duurlopen maar lekker vroeg op zondagochtend gaan plannen. Als ik dan terug ben is het tenminste nog ochtend en heb ik nog wat aan de dag :+

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hartloper
Hm, ik ben iets te weinig diplomatisch geweest. Mijn excuses als ik iemand geschoffeerd heb.

Nu ik erover nadenk, ik heb een gepensioneerde buurman die 6 keer per week een rondje doet van 5km aan wat waarschijnlijk 7min/km is.
En er loopt hier in de buurt een oud dametje die een vergelijkbare schuifelsnelheid zeker een uur kan volhouden.
Ik kijk naar die mensen en ik denk: ik hoop dat ik op hun leeftijd ook nog kan hardlopen.

Dus ik corrigeer mezelf: ik ken wel degelijk mensen die hardlopen aan 7min/km. Die mopperen dan wel niet dat ze maar 2,5 uur mogen doen over een halve marathon ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wyke
Hartloper schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:40:
Hm, ik ben iets te weinig diplomatisch geweest. Mijn excuses als ik iemand geschoffeerd heb.

Nu ik erover nadenk, ik heb een gepensioneerde buurman die 6 keer per week een rondje doet van 5km aan wat waarschijnlijk 7min/km is.
En er loopt hier in de buurt een oud dametje die een vergelijkbare schuifelsnelheid zeker een uur kan volhouden.
Ik kijk naar die mensen en ik denk: ik hoop dat ik op hun leeftijd ook nog kan hardlopen.

Dus ik corrigeer mezelf: ik ken wel degelijk mensen die hardlopen aan 7min/km. Die mopperen dan wel niet dat ze maar 2,5 uur mogen doen over een halve marathon ;)
ik ben het in de basis met jou eens hoor. Wellicht 2:45 als grens aanhouden? Zodat de gemiddelde persoon niet de 21.1km volledig wandelend kan afleggen (maar een geoefende wandelaar misschien net wel). Bij bijvoorbeeld 3 uur kun je met stevig doorwandelen al aardig in de buurt komen (een vriend van mij (geoefend wandelaar) haalt dat zelfs makkelijk). Dat mag toch wel een minimale grens zijn lijkt me.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slickk
Wyke schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:44:
[...]

ik ben het in de basis met jou eens hoor. Wellicht 2:45 als grens aanhouden? Zodat de gemiddelde persoon niet de 21.1km volledig wandelend kan afleggen (maar een geoefende wandelaar misschien net wel). Bij bijvoorbeeld 3 uur kun je met stevig doorwandelen al aardig in de buurt komen (een vriend van mij (geoefend wandelaar) haalt dat zelfs makkelijk). Dat mag toch wel een minimale grens zijn lijkt me.
Oké ik speel even advocaat van de duivel (want ik vind het nog steeds hardlopen en geen lopen); stel er is geen limiet, of een limiet van 4 uur voor een halve marathon (want het parcours moet toch een keer opgeruimd worden).

Wat maakt het uit? Welk negatief effect is er? Hoe hebben ‘wij’ er last van? Iedereen betaalt voor een startnummer, een organisatie regelt het wel, ga lekker voorin een startwave opstellen en je komt de deelnemers met lager tempo nooit tegen.

Blijft er dan iets over waarom we per se de limiet strenger moet zetten? Denk het niet. Dus, is het dan een principekwestie? Een deuk in de ego’s van anderen die zich hardloper noemen en niet willen dat langzamere lopers ook in die categorie mogen vallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Wyke schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:44:
[...]

Het probleem is dat er geen harde grens is. Ik wandel niet met dat tempo. Als ik normaal wandel is het 12m/km. 7m/km is dan voor mij gewoon hardlopen. Maar iemand anders wandelt misschien in dat tempo, of iets er onder. Heeft misschien veel langere benen (ik ben vrij kort en rond). Ik snap dat er een omslagpunt (of traject) is tussen wandelen en hardlopen, maar dat is voor iedereen anders. Dus het is heel lastig om daar een cut off tijd op te baseren. Dat zou ik vooral vanwege organisatorische redenen doen (vrijgeven verkeer, vergunningen etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wyke
Shinji schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:14:
[...]

Het probleem is dat er geen harde grens is. Ik wandel niet met dat tempo. Als ik normaal wandel is het 12m/km. 7m/km is dan voor mij gewoon hardlopen. Maar iemand anders wandelt misschien in dat tempo, of iets er onder. Heeft misschien veel langere benen (ik ben vrij kort en rond). Ik snap dat er een omslagpunt (of traject) is tussen wandelen en hardlopen, maar dat is voor iedereen anders. Dus het is heel lastig om daar een cut off tijd op te baseren. Dat zou ik vooral vanwege organisatorische redenen doen (vrijgeven verkeer, vergunningen etc).
Voor de duidelijkheid: het gaat mij in principe ook alleen om de organisatorische redenen. Ikzelf hang verder het principe aan dat iedereen moet doen wat hij wil en daar zijn/haar plezier uit moet halen. Maar ik vind ook dat als een organisatie besluit tot een limiet en je die limiet niet kunt halen, dat je dat moet accepteren (of formeel protest moet indienen). Mijn reactie sloeg dan ook alleen op beweegredenen die ikzelf logisch zou vinden als ik een run zou organiseren.
Slickk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:14:
[...]

Oké ik speel even advocaat van de duivel (want ik vind het nog steeds hardlopen en geen lopen); stel er is geen limiet, of een limiet van 4 uur voor een halve marathon (want het parcours moet toch een keer opgeruimd worden).

Wat maakt het uit? Welk negatief effect is er? Hoe hebben ‘wij’ er last van? Iedereen betaalt voor een startnummer, een organisatie regelt het wel, ga lekker voorin een startwave opstellen en je komt de deelnemers met lager tempo nooit tegen.

Blijft er dan iets over waarom we per se de limiet strenger moet zetten? Denk het niet. Dus, is het dan een principekwestie? Een deuk in de ego’s van anderen die zich hardloper noemen en niet willen dat langzamere lopers ook in die categorie mogen vallen?
"wij" hebben er ook zeker geen last van, helemaal mee eens.

[ Voor 28% gewijzigd door Wyke op 13-05-2025 09:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Maar is Trenara dan bijv. ook geen hardloop app meer? Want die laat mij regelmatig LSD's lopen van 6"45-6"55 en laat mij sowieso inlopen/uitlopen op 6"55-7"00. En ik maar denken dat ik betaal voor een hardloopapp. Schijnt het een wandel app te zijn. Voel me opgelicht!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Wyke schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:25:
[...]

Voor de duidelijkheid: het gaat mij in principe ook alleen om de organisatorische redenen. Ikzelf hang verder het principe aan dat iedereen moet doen wat hij wil en daar zijn/haar plezier uit moet halen. Maar ik vind ook dat als een organisatie besluit tot een limiet en je die limiet niet kunt halen, dat je dat moet accepteren (of formeel protest moet indienen). Mijn reactie sloeg dan ook alleen op beweegredenen die ikzelf logisch zou vinden als ik een run zou organiseren.

[...]
Toch ging je post vooral over een grens om ervoor te waken dat je niet het wandelend kon afleggen.

Een grens om organisatorische redenen is helemaal prima. Ik vind het ook prima als er een bepaalde grens is bij een aantal events om een exclusief iets er van te maken (Boston). Of een grens om het aantal deelnemers naar beneden te krijgen omdat het anders niet haalbaar is.

Allemaal helemaal prima!

Maar je kan niet in absolute zin zeggen dit is het minimale tempo want langzamer is geen hardlopen maar wandelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 23-05 13:56
Slickk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:14:
[...]
De enige reden waarom 'wij' er last van hebben is afgelopen september zichtbaar geworden. Door de hogere limieten is het voor meer mensen haalbaar geworden om zich in te schrijven voor een wedstrijd (in dit geval Rotterdam Marathon) of lijkt de drempel voor inschrijving in ieder geval lager te liggen. Hierdoor kunnen er meer mensen die zich in dit topic onder 'hardlopers' scharen buiten de boot vallen, aangezien de hoeveelheid startbewijzen niet altijd verandert.

Dat neemt niet weg dat ik het in principe eens ben met het feit dat iedereen zou moeten mogen meedoen als hij/zij/het dat wil/willen. Maar laat de geoefende lopers (en ja, daar schaar ik ook de mensen die 3 of 4 keer in de week een tempo lopen dat veel mensen als 'langzaam' zouden typeren) wel hun kans op hun plek behouden bij evenementen die snel zijn uitverkocht. Hoe dit te checken? Ik heb echt geen flauw idee. Maar het zou een reden kunnen zijn waarom 'wij' er last van hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
Ik ben wel van het principe dat je moet hardlopen. Dus niet wandelen of snelwandelen.
Het is een hardloopwedstrijd.

@KevinK92 In Londen is dat extreem. Hoewel er dit jaar meer dan een miljoen mensen deelnemen aan de loting, is de cut-off 8 uur. Dat betekent dat niet-hardlopers zich ook massaal inschrijven, en die nemen de plaats in van echte hardlopers.
Maar ja, het is heel belangrijk voor de organisatoren om inclusief te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-05 12:15
Hartloper schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:48:
Ik ben wel van het principe dat je moet hardlopen. Dus niet wandelen of snelwandelen.

@KevinK92 In Londen is dat extreem. Hoewel er dit jaar meer dan een miljoen mensen deelnemen aan de loting, is de cut-off 8 uur. Dat betekent dat niet-hardlopers zich ook massaal inschrijven, en die nemen de plaats in van echte hardlopers.
De oplossingen waaieren alle kanten op. Komt misschien omdat er geen goede probleemstellingen geformuleerd zijn en iedereen reageert met aannames op wisselende problemen. Zo denk ik dat inclusiviteit in London een afgeleid doel is van ‘geld verdienen’. Alle leveranciers, overnachtingen, reisbewegingen, consumpties, hoe meer geld de stad in komt des te blijer de vergunning verstrekker is. Verder is mijn mening dat een grote wedstrijd een afspiegeling van de individualistische maatschappij is. De moderne mens vindt z’n eigen prestaties het centrum vd wereld en volgens influencers kun je best in korte tijd naar 25 naar35 en hop naar 42 km racen. En dan schrijf je je in op iets wat onverantwoord is, de influencer zegt immers dat het kan, onder zijn verantwoordelijkheid. Succes is een keuze. [\knip op wereldbeeld :O ]

En daarom ga ik uit van m’n beeld over mezelf, wanneer vind ik dat ik hardloop? Een zweefmoment in mijn pas, goed punt. Maar tussendoor even wandelen, prima. Op 21km meer dan 10% wandelen is voor mij een slechte beurt. En -als het me gegeven is - als 70jarige wil ik mezelf ook nog kunnen hardloper kunnen noemen. Een zweefmoment op die leeftijd, zou dat lukken? 7m/km ? Ik hoop het.

Morgen mag ik weer, nu al zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-05 13:37
Hartloper schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:48:

Ik begrijp je hoor - zelfs als trage loper ;)

Maar: het klinkt mij in de oren dat London dus geen marathon (meer) voor jou is. Ook dat is acceptatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MiKeZZa
Het dedain van sommige die zichzelf hier superieur voelen omdat ze harder lopen maakt het topic niet echt leuker 😬
Pagina: 1 ... 368 ... 371 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.