Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:05
Tinusvolkel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Nagels zijn netjes geknipt :) maar mijn grote teen wiebelt denk ik iets te veel op en neer. verder is het bovenwerk van de v10 veel flexibeler als die van de v9 dus ik hoopte dat het beter ging.. maar helaas..
Dus ik ga de schoenen met vergelijkbaar bovenwerk vermijden, die Adidas boston 8 is op dit punt iig veel degelijker, en de schoen is nog lichter ook. marja hier lever je wel demping op in, maar vraag mij af of ik die demping wel echt nodig heb.
Kwam er vandaag toch wel achter dat demping wel wat uitmaakt voor mij, vorige week begonnen de benen toch wel zwaarder te worden het laatste stuk. Vandaag precies hetzelfde rondje gelopen, gestart op een tempo wat lekker aanvoelde (kleine 30 seconden per km sneller dan vorige week) en dat proberen vast te houden. De benen voelde nog goed vandaag alleen qua conditie begon het wat zwaarder te worden.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Fmiels schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:12:
Hier geblesseerd geraakt tijdens de training van afgelopen dinsdag. Trok even een sprintje tijdens 8 minuten interval, en dat was wrs net de druppel.
Kon woensdag meteen bij de fysio terecht, maar die weet eerlijk gezegd niet zo goed wat het nou precies is. Lijkt wel uit een bot te komen (linkerknie rechtsonder). Afijn, vrijdag kon ik weer normaal lopen en heeft de fysio oefeningen uitgelegd die ik moet gaan doen. Meer algemene versterking van beenspieren. Mocht zelfs vanochtend alweer lopen. Bij veel pijn wel stoppen.
Pijn viel in 1ste instantie niet mee, dus wandelen. Later toch ff doorgezet en toen viel het mee (niet helemaal pijnvrij) en zowaar 5,4 km aan intervaltraining gedaan. Rustiger dan normaal gelopen (en dat is al traag!) en dat ging lekker qua ademhaling.
Helaas bij thuiskomst weer de pijn in de knie en nu strompelend door huis. Volgende keer toch maar ff wat langer wachten.
Kost me wrs ook de verdere deelname (had a.s. dinsdag al afgezegd) aan de hardloopclinic, want raak zo enorm achterop. Damn! Afijn, 1st maar eens kijken hoelang dit geintje duurt. Misschien maar wat fietsen om de conditie op peil te houden. Brrrrrrrr
Balen! Pijn die wegtrekt tijdens de training maar achteraf toch weer terugkomt klinkt wel als een overbelastingsblessure. Dus zeker wel even je rust pakken zou ik zeggen. Als je dat niet doet heb je er misschien wel veel langer last van ;)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Roadman schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:45:
Ziezo, vanmorgen ook weer in de sportschool geweest dus het begint zowaar weer ergens op te lijken. Gisteren de Saucony Endorphin Shift onder gebonden voor een testloop. Voelen in eerste instantie redelijk lomp aan de voet maar eenmaal onderweg vat het wat mij betreft het beste samen als: "super demping met een push naar voren". Redelijk rustig aan gedaan gister dus ben benieuwd hoe de schoenen de komende tijd aanvoelen tijdens het afwerken van de duurlopen in het marathon programma.
Klinkt een beetje zoals ik de Fly Zoom 3 van Nike ervaar, die er qua bouw wellicht ook erg op lijkt. Superdemping, op langzame stukken bijna “sponzig” aanvoelend. Maar bij hogere snelheden idd zo’n push.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
Vanochtend na twee weken voorzichtig een rondje gedaan, was geen echt succes. De eerste 3 km waren (te) pijnlijk bij sub duurlooptempo, daarna ging het wel. Laatste km van de 5,5 nog wel wat kunnen versnellen zonder pijn, maar het zit niet goed. Komende week toch maar bij de dokter langs ondanks #teamdoktermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Arjan90 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:21:
@Fmiels als je goede spieroefeningen doet, wandelt en fiets voor conditie, kan je misschien wel zo weer mee met de hardloopclinic. Maar goed, wel voorzichtig aan! Te snel opbouwen zorgt alleen maar voor meer risico op blessures.
De clinic zit nu in een fase waarbij de afstanden rap groter worden, dus dat gaat hem wrs niet worden. Wil het risico niet nemen om doordat ik meteen verder moet lopen dan ik gewend ben, weer geblesseerd te raken. Daarnaast geeft het hardloopschema voldoende houvast om daar mee verder te gaan als het lichaam weer wil.

Denkelijk is naast hardlopen het wandelen een beetje teveel van het goede. Dus dat ga ik ook wat minderen. Alles weer "volle kracht" vooruit als het lichaam wat meer gewend is aan alle inspanningen en ik wat meer spierkracht heb opgebouwd.
BastiaanN schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:10:
[...]

Balen! Pijn die wegtrekt tijdens de training maar achteraf toch weer terugkomt klinkt wel als een overbelastingsblessure. Dus zeker wel even je rust pakken zou ik zeggen. Als je dat niet doet heb je er misschien wel veel langer last van ;)
Ja, dat gaan we zeker doen. Een weekje (of 2) niet hardlopen kan wel, maar als dit maanden zou gaan duren zou ik echt heel erg balen. Dus ff stevig de handrem erop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Frenz64 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:41:
Vanochtend na twee weken voorzichtig een rondje gedaan, was geen echt succes. De eerste 3 km waren (te) pijnlijk bij sub duurlooptempo, daarna ging het wel. Laatste km van de 5,5 nog wel wat kunnen versnellen zonder pijn, maar het zit niet goed. Komende week toch maar bij de dokter langs ondanks #teamdoktermijden.
Ren je echt 3km door pijn heen? Je hebt net twee weken rust genomen, dan lijkt me 3km ploeteren en 2.5km ok lopen nou ook niet de beste manier om terug te komen. Hoe harder je doordrukt hoe langer je uiteindelijk stil weer moet zitten :/ #teamgainderdaadalsjeblieftevenlangseendokter

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
Poekie schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:16:
[...]

Ren je echt 3km door pijn heen? #teamgainderdaadalsjeblieftevenlangseendokter
Door pijn heen lopen is inderdaad niet echt slim, maar #jekuntttegenwoordigookzonderdoorverwijzingnaareen(sport)fysio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

InZane schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Door pijn heen lopen is inderdaad niet echt slim, maar #jekuntttegenwoordigookzonderdoorverwijzingnaareen(sport)fysio.
Klopt, dat vergeet ik steeds :D
Ik ga meestal alsnog eerst naar de huisarts en kom dan tot de conclusie dat de fysiotherapeut er meer verstand van heeft :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Lijkt wat op mijn blessure. Ik heb 2 geïrriteerde knie schijven. Dokter en fysio wisten niet wat het was. Ziekenhuis geweest en daar kwamen ze erachter. Zit er nu bijna 1 jaar mee. Komt ook deels doordat de oefeningen die de fysio me meegaf het juist in stand heeft gehouden. Ik kreeg nu het advies om 12 maanden niet de knieën te belasten. Gaat het helaas niet worden. Ik blijf hardlopen. Als ik niet sneller dan 11km/uur loop voor max 10 km dan gaat het. Eerste km wat pijn en achteraf wat.
Fmiels schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:12:
Hier geblesseerd geraakt tijdens de training van afgelopen dinsdag. Trok even een sprintje tijdens 8 minuten interval, en dat was wrs net de druppel.
Kon woensdag meteen bij de fysio terecht, maar die weet eerlijk gezegd niet zo goed wat het nou precies is. Lijkt wel uit een bot te komen (linkerknie rechtsonder). Afijn, vrijdag kon ik weer normaal lopen en heeft de fysio oefeningen uitgelegd die ik moet gaan doen. Meer algemene versterking van beenspieren. Mocht zelfs vanochtend alweer lopen. Bij veel pijn wel stoppen.
Pijn viel in 1ste instantie niet mee, dus wandelen. Later toch ff doorgezet en toen viel het mee (niet helemaal pijnvrij) en zowaar 5,4 km aan intervaltraining gedaan. Rustiger dan normaal gelopen (en dat is al traag!) en dat ging lekker qua ademhaling.
Helaas bij thuiskomst weer de pijn in de knie en nu strompelend door huis. Volgende keer toch maar ff wat langer wachten.
Kost me wrs ook de verdere deelname (had a.s. dinsdag al afgezegd) aan de hardloopclinic, want raak zo enorm achterop. Damn! Afijn, 1st maar eens kijken hoelang dit geintje duurt. Misschien maar wat fietsen om de conditie op peil te houden. Brrrrrrrr

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
Poekie schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:16:
[...]

Ren je echt 3km door pijn heen? Je hebt net twee weken rust genomen, dan lijkt me 3km ploeteren en 2.5km ok lopen nou ook niet de beste manier om terug te komen. Hoe harder je doordrukt hoe langer je uiteindelijk stil weer moet zitten :/ #teamgainderdaadalsjeblieftevenlangseendokter
I know, zucht, naja door de pijn is ook ietwat overdreven. Ik vond het nog wel verantwoord, maar de knie deed zeer, meer dan zeg een maand terug toen ik weer aan het opbouwen was.

Ik ga niet direct naar de fysio, ik wil dat m'n huisarts (goede band mee) er ook naar kijkt en bepaalt of er foto's nodig zijn (ben bang van wel, de bovenbeenspier links en rechts zien er echt verschillend uit)

[ Voor 11% gewijzigd door Frenz64 op 12-07-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
worldfastest schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:43:
Lijkt wat op mijn blessure. Ik heb 2 geïrriteerde knie schijven. Dokter en fysio wisten niet wat het was. Ziekenhuis geweest en daar kwamen ze erachter. Zit er nu bijna 1 jaar mee. Komt ook deels doordat de oefeningen die de fysio me meegaf het juist in stand heeft gehouden. Ik kreeg nu het advies om 12 maanden niet de knieën te belasten. Gaat het helaas niet worden. Ik blijf hardlopen. Als ik niet sneller dan 11km/uur loop voor max 10 km dan gaat het. Eerste km wat pijn en achteraf wat.
[...]
Verkeerde adviezen zijn inderdaad vervelend. Vooral als ze van een 'professional' komen. Verbaast me echt hoe vaak het fout gaat. Zo heeft mijn vriendin 2 jaar met voetklachten rondgelopen omdat een podotherapeut er van overtuigd was dat ze kleine scheurtjes in haar bot had en dus moest ze onmiddellijk rust houden. Maar elke keer na een periode van rust kwam het euvel weer terug. Omdat we zelf geen verbetering zagen en er wel een beetje klaar mee waren zijn we op gegeven moment naar een privé-kliniek gegaan. Na ca. 30 minuten kwam ze daar tot de conclusie dat ze gewoon steunzolen nodig had en na 2 dagen(!) was ze al voor een groot deel pijnvrij 8)7

Daarnaast is ze drie jaar geleden omver gelopen door een bulldog waarna ze knieklachten kreeg, van de fysio moest ze ook 3 maanden rust houden, kreeg ze elektrotherapie en mocht ze alleen het hoognodige lopen. Je raad het al, we zijn drie jaar verder en de klachten zijn nog niet over. We lopen nu bij een andere fysio waarin we meer vertrouwen hebben en die zegt juist dat teveel rust juist het domste is wat je kan doen en juist averechts werkt want je spieren verzwakken en je pezen worden minder flexibel. Nu weer een compleet andere behandeling dus ik snap dat je wellicht een beetje klaar bent met adviezen. Maar in elk geval lijkt blijven hardlopen met pijn mij op de lange termijn ook niet de oplossing, misschien hou je daar dan wel chronische klachten aan je knieën aan over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:07
Zoals gezegd is m'n halve marathon schema in porgress. Dit weekend al een beginnetje gemaakt. Lastig om het fietsen erin te verwerken omdat ik de ervaring daarin minder heb.

Vanavond na een klusdag nog een 10k progressief gedaan. Energie was wel wat minder na zo'n klusdag, maar lopen is dan ook wel juist weer fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Totrail schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:55:
Zoals gezegd is m'n halve marathon schema in porgress. Dit weekend al een beginnetje gemaakt. Lastig om het fietsen erin te verwerken omdat ik de ervaring daarin minder heb.

Vanavond na een klusdag nog een 10k progressief gedaan. Energie was wel wat minder na zo'n klusdag, maar lopen is dan ook wel juist weer fijn.
Qua tijd kan het ooit lastig plannen zijn maar qua belasting gaat de combi fietsen en lopen prima :) gisteren ongepland een best lekkere hm tijd gelopen en vandaag tijdens een fietstochtje van 60km nergens last van. En het begin door de hm bewust wat ingehouden maar op het einde nog genoeg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Amsterdam marathon is optimistisch.

https://www.tcsamsterdamm...peling-coronamaatregelen/

Twijfel om me in te schrijven, bij annulatie is het ticket volgend jaar geldig.
Als Rotterdam ook doorgaat moet ik kiezen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Sport_Life schreef op maandag 13 juli 2020 @ 00:02:
Amsterdam marathon is optimistisch.

https://www.tcsamsterdamm...peling-coronamaatregelen/

Twijfel om me in te schrijven, bij annulatie is het ticket volgend jaar geldig.
Als Rotterdam ook doorgaat moet ik kiezen.
Aflevering 7 seizoen 2 van de pacer gaat erover. Ron van der Jagt (algemeen directeur van Le Champion) zit ook in de uitzending.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
Gisterochtend zowaar eens een intervaltraining laten schieten, geheel tegen m'n principes in.

Had zaterdagochtend met een paar anderen al een rondje van 22 km gelopen ( Strava ) en ben verder die dag erg druk bezig geweest in de tuin met het afvoeren van kruiwagens zand en het slepen met tegels e.d. Die dagen ervoor in de avonden ook al druk bezig geweest. Leuk, zo'n tuinverbouwing.

Als gevolg daarvan werd ik gisteren zo krakkemikkig wakker dat ik maar heb besloten om m'n trainingsmaatje, met wie ik altijd een uitgebreide warming-up doe voor de intervaltraining met onze loopgroep, een appje te sturen dat ik maar een keer in m'n bed bleef liggen :z Dat is me goed bevallen trouwens!
Vanavond de training maar inhalen. Er staat 6x500m op het programma met dezelfde afstand rust.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Valorian schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:18:
[...]

Klinkt een beetje zoals ik de Fly Zoom 3 van Nike ervaar, die er qua bouw wellicht ook erg op lijkt. Superdemping, op langzame stukken bijna “sponzig” aanvoelend. Maar bij hogere snelheden idd zo’n push.
Gisteren goed kunnen ervaren inderdaad.

2 loopmaatjes gingen gisteren hier in de omgeving 100 km lopen ( 8)7 blijft toch een apart volk die ultralopers... :> ) En ik zou een stukkie met ze mee oplopen voor de gezelligheid. Eerste 4 km alleen gelopen om hun te onderscheppen en redelijk door gelopen op tempo. Dan ervaar je inderdaad de push naar voren, daarna bij hun aangesloten voor een kilometer of 21 in een stuk lager tempo en dan voelt het inderdaad veel meer dempend aan.

Uiteindelijk veel meer kilometers meegelopen dan dat ik eigenlijk van plan was. In de ochtend te weinig gegeten en na een totaal van 24 km was bij mij wel compleet de tank leeg. Had zelf ook niks bij me qua gels of water. Laatste stuk naar huis gewandeld en daarna aan het infuus om bij te tanken Zaterdag ook sinds maanden weer eens de sportschool in geweest. Wanneer je dan langzamer loopt voel je wel elke stap in je borstspieren wanneer je spierpijn hebt :+

Sta ingeschreven voor de Amsterdam Marathon. Maar of die nu doorgaat of niet, ik loop 18 oktober een marathon. De vraag is alleen, waar. Trainingsschema start vandaag en ben blij weer een doel te hebben waar ik naar toe kan werken.

Overigens hebben beide ultratoppers de 100 km volbracht. In 9 uur 40 en 10 uur 27.
Blijft het bijzonder knap vinden! Wie weet.. ooit...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:43

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Gister voor het eerst de 10EM onder 1:30u gelopen. Vorige keer op 7 seconde gemist dus deze keer iets alerter bij de tussentijden op 14km en 15km.

[ Voor 4% gewijzigd door m-vw op 14-07-2020 15:41 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik vind dat ultraverhaal bereinteressant. @Roadman Hebben ze 100km lange loop gemaakt, vantevoren uitgedacht? Of 10x een rondje van 10km? Ook icm 'drankposten' enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@Blomminator Geen idee hoe je dit moet noemen?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Met het risico om een nieuw woord aan de hardloopbingokaart toe te voegen: compressiekousen/sokken. Ik lees hier wisselende verhalen over. Van wetenschappelijk niet bewezen tot mensen die niet zonder willen.

Dus ik dacht, ik ga het eens proberen. Niet alleen vanwege de (vermeende) compressievoordelen, maar ook tegen de brandnetels en ander prikspul op kuithoogte als ik door het bos of singletracks loop.

Maar dan de volgende horde: welk merk? Ik ben normaal gesproken redelijk fan van Decathlon spul, maar lees ook goede verhalen over Stox en Herzog. Herzog is meteen 55 euro en doet het bijna voorkomen als medisch hulpmiddel ;)

Wie gebruikt er compressiekousen, wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@mrwolf Ik heb die van Herzog gebruikt. Het aantrekken alleen al vond ik zoveel werk ik ze weer in de la heb gekiept. En de houdbaarheid is ook beperkt. De 3x dat ik mee liep heb ik geen records gebroken... Nu gewoon weer lage sokjes van Falke. Tientje per paar, easy in/out en als ze uitgezakt zijn gooi ik ze weg.

Advies: ga naar een hardloopwinkel en laat jezelf in die Herzog proppen en check je agenda of je tijd hebt voor die fratsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:15
@mrwolf Stox kun je via ING rentepunten met korting krijgen, scheelt je bijna de helft geloof ik. Let wel op dat je de Running Socks ipv Sport Socks neemt. Die hebben een wat dunner voetbed.

Ik gebruik ze sinds ik loop en heb wel eens meerdere artikelen gevonden dat ze, net als tights overigens, wel zorgen voor een betere bloeddoorstroming. Daardoor worden je prestaties ook beter, of houd je het in ieder geval langer vol. Ik loop zelf soms ook met enkel hardloopsokken, voor de afwisseling. Dat prikkelt je lichaam toch maar, denk ik dan. Met de Stox, en dat zal met andere sokken net zo zijn, moet je wel even handigheid krijgen met aantrekken. Inmiddels heb ik die wel, dus heb ze zo aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 13-07-2020 14:18 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Phoe heftig zeg, 100km!! Qua vorm van die route m-vw een soort hele vage propeller ofzo? :p
En lijkt me ook allemaal over verharde wegen... Zwaar hoor.

Zelf heb ik zaterdag mijn eerste marathon afstand afgetikt. Zat er al een tijdje tegen aan te hikken, nu moest het maar gebeuren. Plan was eerst om op Vrijdag van huis naar m'n ouders op de camping te lopen over het strand, maar dat ging niet werken met retour vervoer / te omslachtig. Dus plan omgegooid, vrijdagavond een route uitgestippeld door de Waterleidingduinen en Kennemerduinen en zaterdagochtend gaan! Uiteindelijk 3u55 gelopen en met een heerlijk gevoel 'gefinished'.
Smaakt naar meer dus er zit al een plannetje in mijn hoofd voor een 50k door de duinen bij Wijk aan Zee / Heemskerk / Castricum / Egmond voor over een paar maanden :)

Strava bij het praatje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik loop met herzog enkelsokken en tubes van CEP, Herzog en Stox. Volledige kousen vond ik te irritant aantrekken en door mijn dikke kuiten/kleine enkels kwam ik bij Herzog bijvoorbeeld tussen twee maten in en bij de tubes dan weer niet.
De tubes heb ik lang niet altijd aan, vooral bij lange duurlopen of wedstrijden. Dit omdat ik bij mijn linkerenkel door een oude blessure gewoon niet al te goede vochthuishouding heb en als ik t niet doe heb ik naderhand een dikke enkel (oedeemvorming) . Doet geen pijn, maar beperkt wel het bewegen een ietsiepietsie. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld 21km zonder gelopen, dat merk ik dan 's avonds echt wel.
Hebben ze echt veel effect op prestatie? Psychologisch wellicht. Ik ben er niet echt harder van gaan lopen denk ik, kan ook niet echt artikelen vinden waar dat uit blijkt. Wel dat je minder spierpijn hebt naderhand, maar ook daar heb ik verder geen ervaring van (meestal sowieso alleen bovenbenen omdat ik te weinig hoogtemeters train :P).
De maat luistert nogal nauw (pun intended), dus een keertje goed (laten) opmeten is niet onverstandig, anders weet je vrij zeker dat ze echt alleen maar tegen brandnetels werken.
Daar zijn ze echt super voor trouwens :) en voor vliegreizen of lange autoritten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
Blomminator schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:03:
Ik vind dat ultraverhaal bereinteressant. @Roadman Hebben ze 100km lange loop gemaakt, vantevoren uitgedacht? Of 10x een rondje van 10km? Ook icm 'drankposten' enzo.
Verschillende lussen die allemaal op hetzelfde punt starten en eindigen zodat daar de nodige bevoorrading kan plaats vinden. Volgens mij zijn sowieso de ultra's die geen trail zijn vaak rondes. Zoals in Winschoten bijvoorbeeld waar het NK 100 km normaal plaatsvind. Daar loop je dan 10 rondes van 10 km.

Deze 100 km was van te voren gewoon uitgezet en is geen vaste route ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Roadman op 13-07-2020 14:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
mrwolf schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:06:

Wie gebruikt er compressiekousen
Mijn oma :+

[ Voor 7% gewijzigd door Roadman op 13-07-2020 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
Gaargod schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:28:

Smaakt naar meer dus er zit al een plannetje in mijn hoofd voor een 50k door de duinen bij Wijk aan Zee / Heemskerk / Castricum / Egmond voor over een paar maanden :)

Strava bij het praatje!
Gefeliciteerd met je prestatie!
Wat betreft die 50k, ik heb nog wel een route voor je alleen dan ten zuiden van het Noordzee kanaal ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 20:11
Vanochtend er eens goed tegenaan gegaan. 31km door Meijendel en over het strand. Ik wilde de NL Golden Segment lopen voor de Golden Trail Championship... maar dat lukte niet omdat een deel van het parcours was afgesloten ivm. het broedseizoen. Als de route is aangepast mag ik dus nog een keer :9.

Het was warm en er was veel mul zand, dus het was echt ge-nie-ten geblazen! Ik heb nog nooit een marathon gelopen, maar ik denk dat het qua gevoel in de benen wel redelijk in de buurt moet komen toch? Rotterdam staat nog op de planning, dus wie weet kom ik er zelf nog achter :).
https://www.strava.com/activities/3754988271

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/-JCK9pvSqk3w_O3BwTLao5LGLEKAi2g7pIY2G3Iicw4-2048x1536.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@mrwolf Mbt aantrekken sluit ik mij aan bij @Blomminator . Verder had ik altijd het gevoel dat de pasvorm rond mijn voet niet goed was.

Misschien toch weer eens proberen, wellicht heb ik met andere schoenen een andere beleving.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
worldfastest schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:43:

[...]
Jezus, lekker opbeurend :D Balen zeg!
Heb niet het idee dat zijn oefeningen het in stand houden, want als ik die doe voel ik niets.
Mijn fysio is wel een knie-expert. Heeft zelf zijn kruisbanden afgescheurd (en zonder operatie, maar met veel training hersteld), en specialiseert zich nu als sportfysiotherapeut.
Maar goed, dat hij niet wist wat het was stelde me niet echt gerust.
Ik wou dat ik max 10 km kon lopen. Maar kan 2 dagen nadien alleen maar strompelen. Vandaag weer "normaal" lopen, maar 1 klein tochtje naar de apotheek en hij speelt weer meer op.
Afijn, afwachten maar.Op zijn vroegst volgende week weer een loopje. Misschien van de week 1 wandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Nu online
@Tranze interessante route, gelijk even GPX gedownload :) thanks!
Kon je ook zien tot wanneer het broedseizoen is? Dan weet ik wanneer ik 'm kan gaan lopen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
Gaargod schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:17:
@Tranze interessante route, gelijk even GPX gedownload :) thanks!
Kon je ook zien tot wanneer het broedseizoen is? Dan weet ik wanneer ik 'm kan gaan lopen :p
Volgens Dunea tot 1 september :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Een pittige trail van30 kilometer vind ik persoonlijk een stuk zwaarder dan 42+ km over asfalt stampen ;)
Tranze schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:55:
Vanochtend er eens goed tegenaan gegaan. 31km door Meijendel en over het strand. Ik wilde de NL Golden Segment lopen voor de Golden Trail Championship... maar dat lukte niet omdat een deel van het parcours was afgesloten ivm. het broedseizoen. Als de route is aangepast mag ik dus nog een keer :9.

Het was warm en er was veel mul zand, dus het was echt ge-nie-ten geblazen! Ik heb nog nooit een marathon gelopen, maar ik denk dat het qua gevoel in de benen wel redelijk in de buurt moet komen toch? Rotterdam staat nog op de planning, dus wie weet kom ik er zelf nog achter :).
https://www.strava.com/activities/3754988271

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:56
Wie gebruikt er compressiekousen, wat zijn de ervaringen?
Net als SuperPoekie gebruik ik compressietubes i.p.v. compressiekousen. Het voordeel van tubes is dat je ze niet per se na elke loop in de was hoeft te gooien, maar vooral natuurlijk dat je je favoriete sokken kunt blijven gebruiken.
Ik heb zelf een paar van CEP en een van Kalenji. De CEP tubes vind ik het best, maar die van Kalenji zijn ook goed.
Die van Kalenji zijn dikker en daardoor makkelijker aan te trekken en warmer.
Die van CEP zijn dunner en daardoor koeler. Ook zijn ze moeilijker aan, maar vooral uit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Al enige tijd gebruik ik de compressie sokken van Stox. Bevallen me zeer goed en heb ook al meerdere paar liggen. Draag ze niet altijd maar wissel ook met sokken (net als met schoenen) af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Met het risico om een nieuw woord aan de hardloopbingokaart toe te voegen: compressiekousen/sokken. Ik lees hier wisselende verhalen over. Van wetenschappelijk niet bewezen tot mensen die niet zonder willen.
Hier nog een tube gebruiker. Ik heb ze inmiddels van Smartwool, CEP, inov-8, Salomon en Compressport (gehad).
Dat gehad komt omdat ik er na een wedstrijd een keer eentje ben kwijtgeraakt, voor de rest verschillen ze niet zo. Ik vind die van CEP wat aan de korte kant en die van Compressport zijn vrij lang en de een is weer wat strakker dan de ander. Ik heb vrij dikke kuiten het het belangrijkste is dat het heen en weer schudden wordt geminimaliseerd en je spieren dus 'zuiverder' kunnen samentrekken. Verder ideaal bij trails. En omdat ik op zero drop / 4mm schoenen loop worden m'n kuiten verhoudingsgewijs zwaarder belast, dus ach, wie weet helpt het iets tegen spierpijnpreventie.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
Totrail schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:55:

Hoeveel ga je fietsen? Heb je daar echt doelen bij, of meer voor erbij?

Indien het laatste dan zou ik me er vooral niet al te druk om maken. De belasting op spieren/pezen is zeer beperkt door het ontbreken van schokbelasting. Ik hanteer in essentie gewoon dezelfde structuur qua zones als met lopen. Met fietsen ben ik vooral basis aan het bouwen en dus veel rustige trainingen. In mijn ervaring is de belasting daarvan zo beperkt, dat ik het bijna als een rustdag tel.

Ook na mijn langste fietstochtje in jaren (3 uur) waarbij ik het aan het einde best wel gehad had, liep ik de dag erna probleemloos een lange duurloop. Alsof ik de dag ervoor niets gedaan had... Kortom gewoon op een rustige dag erbij plakken of op een rustdag toevoegen.

Ga je serieus je best doen, 3-5x in de week trainen op de fiets, of met een doel in gedachten trainen dan zou ik bovenstaande gewoon negeren :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Roozzz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:11:
[...]

Hoeveel ga je fietsen? Heb je daar echt doelen bij, of meer voor erbij?

Indien het laatste dan zou ik me er vooral niet al te druk om maken. De belasting op spieren/pezen is zeer beperkt door het ontbreken van schokbelasting. Ik hanteer in essentie gewoon dezelfde structuur qua zones als met lopen. Met fietsen ben ik vooral basis aan het bouwen en dus veel rustige trainingen. In mijn ervaring is de belasting daarvan zo beperkt, dat ik het bijna als een rustdag tel.

Ook na mijn langste fietstochtje in jaren (3 uur) waarbij ik het aan het einde best wel gehad had, liep ik de dag erna probleemloos een lange duurloop. Alsof ik de dag ervoor niets gedaan had... Kortom gewoon op een rustige dag erbij plakken of op een rustdag toevoegen.

Ga je serieus je best doen, 3-5x in de week trainen op de fiets, of met een doel in gedachten trainen dan zou ik bovenstaande gewoon negeren :P
Ja, het fietsen zal er meer bij zijn. Maar waar ik normaal 4x per week trainde voor een halve met alleen hardlopen, wil ik nu liever 3x per week lopen en dan 1 a 2 keer per week fietsen. De ene tocht wat langer dan de ander afhankelijk van avond of weekend. Kort dan intensiever en misschien wel interval en de lange low en slow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Totrail schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Ja, het fietsen zal er meer bij zijn. Maar waar ik normaal 4x per week trainde voor een halve met alleen hardlopen, wil ik nu liever 3x per week lopen en dan 1 a 2 keer per week fietsen. De ene tocht wat langer dan de ander afhankelijk van avond of weekend. Kort dan intensiever en misschien wel interval en de lange low en slow.
Precies dit ben ik nu aan het doen de laatste weken, 3x in de week lopen (een tempo of langzaam loopje, een intervaltraining en een halve marathon) dan kom ik rond de 45km uit. daarnaast een korter fiets ritje van een km of 40 en een langere van een km of 60.

Heb niet echt een schema of doel maar probeer de conditie en snelheid weer wat op te krikken.
Een hele marathon gaat hem binnenkort toch niet echt worden aangezien ik het risico op afgelasten te groot vind. Dus hoop dat Eindhoven door gaat en dan de estafette c.q. hm kan gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de compressie-tips! Qua maten kom ik bij Stox net tussen de M1 en M2 in (grotere voeten, smalle kuiten), dus ik ga de tubes proberen. En wellicht grijp ik bij de Decathlon nog wel een keer een paar kousen mee om te proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:23

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:11:
[...]

same here, na een zware training, fiets ik de dag erna gemakkelijk een 50k offroad met wat hoogtemeters. Je belast toch behoorlijk wat andere spieren en met wat beleid is het goeie cardio. Het scheelt ook wel veel de dagen erna met je benen: alles is wat soepeler.

Enige waar je op moet letten zijn de knieëen, die werken met fietsen ook wel hard.

En mijn eigen doelstellingen nu meer vorm aan het geven: in augustus doe ik het krijtlandpad trail (53km) en zet ik mijn eerste ultraafstand neer als voorbereiding richting de beartrail van een 83K in oktober.

Ik volg nu losjes het 80km schema van runnersworld, maar probeer alleen wat meer trails/hoogtemeters erin te krijgen. Wat me voorlopig wel opvalt is dat het lang niet zo zwaar is als het opwerken van couch to marathon

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik doe al jaren regelmatig een rondje hardlopen. Nu ongeveer 7 jaar. Toen ik begon zo'n 3 keer per week 5 kilometer met een pace van tussen de 5:00 en 6:00 min. per kilometer. Tegenwoordig doe ik ook langere afstanden (meestal 3-4 keer per week 6,5 km met uitstapjes naar 10-15 km). Dit gaat altijd zonder problemen met een pace van rond de 5:30 en een hartslag tussen de 150-160 (waarbij mijn max. rond de 180 ligt op mijn leeftijd van 39). Hierbij loop ik dan redelijk relaxed en zou nog harder kunnen.

Sinds kort ben ik mij meer aan het verdiepen in hartslag e.d. en heb ook een hartslaghorloge gekocht. Daaruit blijkt dat ik altijd in hoge hartslagzones loop, terwijl lagere zones beter zouden zijn om te trainen. Dat heb ik een paar keer gedaan (pace van 6:45 en hartslag onder de 140-150 houden), maar ik vind dat best saai. De uitdaging zit bij mij er ook een beetje in om aldoor een bepaalde pace te halen en soms wat sneller. Ik heb verder een goede basisconditie (doe ook nog andere sporten) en al die jaren eigenlijk nooit blessures.

Ik was benieuwd of mensen aan de hand van mijn verhaaltje kunnen aangeven of ik echt anders moet gaan trainen, of dat ik best zo door kan blijven gaan? Ik heb verder geen concrete doelen, behalve gewoon fit blijven en misschien een paar (2/3/4) kilootjes afvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Palomar schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:05:
...
Sinds kort ben ik mij meer aan het verdiepen in hartslag e.d. en heb ook een hartslaghorloge gekocht. Daaruit blijkt dat ik altijd in hoge hartslagzones loop, terwijl lagere zones beter zouden zijn om te trainen. Dat heb ik een paar keer gedaan (pace van 6:45 en hartslag onder de 140-150 houden), maar ik vind dat best saai. De uitdaging zit bij mij er ook een beetje in om aldoor een bepaalde pace te halen en soms wat sneller. Ik heb verder een goede basisconditie (doe ook nog andere sporten) en al die jaren eigenlijk nooit blessures.
..
Dit behoeft wat meer uitleg. Door de hartslagmeter weet je hartslag tijdens het rennen maar heb je verder je max wel correct bepaalt of met een sporttest je lactaatdrempel bepaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Palomar schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:05:
(waarbij mijn max. rond de 180 ligt op mijn leeftijd van 39).
Dat je max en leeftijd in een zin noemt vind ik verdacht :P Je kunt je max hartslag niet bepalen aan de hand van je leeftijd, dat kan alleen met een maximaaltest. Ik ben 41 maar mijn gemeten max ligt tegen de 190 (al een tijdje niet meer gemeten).

Dus als jouw aanname over max hartslag niet klopt, loop je mogelijk veel rustiger dan nodig.

edit:
Wat Tazzios al zegt dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door kenneth op 14-07-2020 15:41 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Tazzios schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:23:
[...]

Dit behoeft wat meer uitleg. Door de hartslagmeter weet je hartslag tijdens het rennen maar heb je verder je max wel correct bepaalt of met een sporttest je lactaatdrempel bepaald?
kenneth schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:40:
[...]
Dat je max en leeftijd in een zin noemt vind ik verdacht :P Je kunt je max hartslag niet bepalen aan de hand van je leeftijd, dat kan alleen met een maximaaltest. Ik ben 41 maar mijn gemeten max ligt tegen de 190 (al een tijdje niet meer gemeten).

Dus als jouw aanname over max hartslag niet klopt, loop je mogelijk veel rustiger dan nodig.

edit:
Wat Tazzios al zegt dus :)
ok thanks, wat jullie zeggen las ik idd ook al. Nee, ik heb geen test oid gedaan. Puur op basis van een algemene formule obv leeftijd icm wat ik soms op mijn hartslagmeter zie als ik even voluit ga (hardlopend of op racefiets) kwam ik uit op een max. van rond de 180. Maar het kan dus zijn dat dit bij een echte test heel anders is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Palomar schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:45:
[...]

[...]

ok thanks, wat jullie zeggen las ik idd ook al. Nee, ik heb geen test oid gedaan. Puur op basis van een algemene formule obv leeftijd icm wat ik soms op mijn hartslagmeter zie als ik even voluit ga (hardlopend of op racefiets) kwam ik uit op een max. van rond de 180. Maar het kan dus zijn dat dit bij een echte test heel anders is?
Het kan niet alleen zo zijn, het is hoogstwaarschijnlijk zo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Palomar schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:45:
[...]

[...]

Yes, maar gelukkig kan je je maximale hartslag vrij goed zelf testen. Je wilt het vooral meten, niet berekenen!
Zie bijvoorbeeld deze methode: https://www.runnersworld....eet-je-maximale-hartslag/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
@Palomar als je geen specifieke prestatiedoelen hebt qua afstand of snelheid, is uiteindelijk elke vorm van training natuurlijk juist. Daarentegen geef je ook aan mogelijk nog wat te willen afvallen, dat doe je juist in de lagere hartslagzones als je daar langere duurlopen in loopt. Dat wil zeggen, je kan beter 2 uur wat rustiger lopen, dan 1 uur voluit. Dan ga je dus wel wat afstand uitbouwen. Je geeft aan dat je in een lagere hartslagzone lopen saai vind, als je traint op snelheid zal je over het algemeen ook in lagere hartslagzones sneller gaan lopen.

Snelheid kun je trainen met intervaltraining, dat zijn veel varianten voor die je op internet kan vinden. Bijvoorbeeld:
  • 5 herhalingen van 800 meter wedstrijdtempo (voor jou zou ik obv je verhaal beginnen bij rond de 4:30 min/km) met daarna 300 meter joggen (jouw rustige tempo, dus rond de 6:45 min/km
  • 8 herhalingen van 400 meter boven je je wedstrijdtempo, dus zo'n 4:00 min/km voor jou. Daarna 2 minuten rust (stilstaan).
Hier zijn oneindig veel variaties in met rust, wandelen, joggen, etc. tussendoor. Ook kun je bijv. 8 kilometer lopen en je derde en vijfde kilometer snel, voor de afwisseling. Je kan de afstand ook in tijd doen, 800 meter is dan bijv zo'n 4 minuten (obv 5:00 min/km).

Op een atletiekvereniging of bij een loopgroep wordt vaak ook gebruik gemaakt van deze trainingen, dan helpen ze je ook met looptechniek. Voordeel is dat je dit dan met een groep doet, je kan dan zo hard trainen als je wil. Soms kun je dan net wat harder gaan omdat je iemand hebt om je aan op te trekken, tegelijkertijd kun je wat meer loopmaatjes vinden die een lange duurloop leuker maken. Dan zijn je lange duurlopen ook leuk omdat je samen gaat en lekker wat kan bijkletsen, zolang je dat goed kan in volle zinnen weet je gelijk dat je qua tempo en hartslag nog goed zit ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Nu online
polthemol schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:01:
[...]
En mijn eigen doelstellingen nu meer vorm aan het geven: in augustus doe ik het krijtlandpad trail (53km) en zet ik mijn eerste ultraafstand neer als voorbereiding richting de beartrail van een 83K in oktober.

Ik volg nu losjes het 80km schema van runnersworld, maar probeer alleen wat meer trails/hoogtemeters erin te krijgen. Wat me voorlopig wel opvalt is dat het lang niet zo zwaar is als het opwerken van couch to marathon
Schema ook gedownload vd week, kan ik ook wel wat mee. Om op te bouwen naar 50k, verder zie ik dan wel.

Tevens een 52k route uitgezet bij mij in de buurt, mooi doel om naar toe te werken :)
Voor de liefhebber; https://afstandmeten.nl/index.php?id=2702729

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Gisteravond lekker lopen rammen op mijn racefiets (70km in 29,4km/u). Vandaag overdag beetje vermoeide beentjes en had lekker zin in de training (2000m, 4x600m, 3x600m).

Die 2000 ging prima op het beoogde tempo (4:10/km), daarna de eerste 600m op 23s/100m ook prima de tweede zat het zuur er echter al weer goed in. Daarna maar geswitcht naar 2x1000m in 4:00/km.

Toch wel grappig om te merken hoe je dan een mismatch hebt tussen opbouw en afvoer van afvalstoffen die je normaal wel zou kunnen hebben na zo'n fietstraining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:23

polthemol

Moderator General Chat
Gaargod schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:09:
[...]

Schema ook gedownload vd week, kan ik ook wel wat mee. Om op te bouwen naar 50k, verder zie ik dan wel.

Tevens een 52k route uitgezet bij mij in de buurt, mooi doel om naar toe te werken :)
dat moet zeker wel lukken met dat schema. Het enige wat lijkt te ontbreken is echt seperaat hoogtemeters maken/heuveltrainingen.

Ik blijf wel 1 training steeds skippen van hun schema ten faveure van bij de AV rennen wanneer mogelijk, zodat er ook aandacht blijft voor techniek en houding

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Arjan90 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:06:
@Palomar als je geen specifieke prestatiedoelen hebt qua afstand of snelheid, is uiteindelijk elke vorm van training natuurlijk juist. Daarentegen geef je ook aan mogelijk nog wat te willen afvallen, dat doe je juist in de lagere hartslagzones als je daar langere duurlopen in loopt. Dat wil zeggen, je kan beter 2 uur wat rustiger lopen, dan 1 uur voluit. Dan ga je dus wel wat afstand uitbouwen. Je geeft aan dat je in een lagere hartslagzone lopen saai vind, als je traint op snelheid zal je over het algemeen ook in lagere hartslagzones sneller gaan lopen.

Snelheid kun je trainen met intervaltraining, dat zijn veel varianten voor die je op internet kan vinden. Bijvoorbeeld:
  • 5 herhalingen van 800 meter wedstrijdtempo (voor jou zou ik obv je verhaal beginnen bij rond de 4:30 min/km) met daarna 300 meter joggen (jouw rustige tempo, dus rond de 6:45 min/km
  • 8 herhalingen van 400 meter boven je je wedstrijdtempo, dus zo'n 4:00 min/km voor jou. Daarna 2 minuten rust (stilstaan).
Hier zijn oneindig veel variaties in met rust, wandelen, joggen, etc. tussendoor. Ook kun je bijv. 8 kilometer lopen en je derde en vijfde kilometer snel, voor de afwisseling. Je kan de afstand ook in tijd doen, 800 meter is dan bijv zo'n 4 minuten (obv 5:00 min/km).

Op een atletiekvereniging of bij een loopgroep wordt vaak ook gebruik gemaakt van deze trainingen, dan helpen ze je ook met looptechniek. Voordeel is dat je dit dan met een groep doet, je kan dan zo hard trainen als je wil. Soms kun je dan net wat harder gaan omdat je iemand hebt om je aan op te trekken, tegelijkertijd kun je wat meer loopmaatjes vinden die een lange duurloop leuker maken. Dan zijn je lange duurlopen ook leuk omdat je samen gaat en lekker wat kan bijkletsen, zolang je dat goed kan in volle zinnen weet je gelijk dat je qua tempo en hartslag nog goed zit ;)
Bedankt voor je uitgebreide reactie, die intervaltrainingen ga ik binnenkort eens mee beginnen, want dat is toch iets spectaculairder dan 10km lang op laag tempo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01
Hm. Vorige week op vakantie in Oostenrijk tijdens een training op het laatste stukje van de Berliner Hohenweg (nee ik heb die niet helemaal gerend, alleen de laatste helling op en af, en al helemaal niet in minder dan 24u zoals Kristin Berglund een paar dagen geleden, wat een prestatie!) terug door mijn knie geklapt. Eerste helling na 4 maanden revalidatie en opbouw en één stomme steen in de afdaling niet goed ingeschat en het ging alweer mis.

Gelukkig hebben de oefeningen er wel voor gezorgd dat de schade al bij al beperkt is (hij knikte onmiddellijk terug op z’n plaats en ik kan nog rennen) maar eens terug uit vakantie moet ik toch terug langs de dokter/fysio tot iemand vind wat er precies mis is met mijn knie zodat het écht kan opgelost worden (of dat ik moet toegeven dat trails een stap te ver zijn geworden).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:23
bvsteyn schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:26:
[...]

En bevalt de Aeropex? Door dit topic ben ik ook in deze hoofdtelefoon voor het hardlopen.. :F 8)
En inmiddels zelf dus ook eentje -dankzij dit topic- aangeschaft. Vandaag eerste loop mee gedaan en bevalt goed! In het begin even wennen, maar daarna voel je 'm niet eens meer. Zeer blij mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
Vanavond lekker wat korte intervals gedaan. Wat kan ik toch genieten van intervaltrainingen.

M'n halve marathon schema vordert. Deadline is nu 8 november (Halve van Gouda of een halve thuis).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz
Aan het einde van de middag heb ik me nog even goed in het zweet gewerkt. Altijd erg lekker om nog even actief te zijn na een dagje leuteren tegen een beeldscherm!

Vandaag waren het heuvelsprintjes: volle bak op een onverharde helling van zand/leem, a 30-40% omhoog.
Iets dat ik sinds kort weer opgepakt heb en waarvan ik me nu al weer realiseer dat ik hier vroeger heel sterk van ben geworden. Dus zeker iets dat we erin houden :)

Voor de mensen die verder kijken dan vlakke asfaltrondjes een absolute aanrader om eens een paar weken te doen.

Garmin gaf me zelfs wat anaerobe puntjes :+

@nokie Sterkte ermee! Hopelijk krijg je het lek snel boven! Erg vervelend dit soort dingen...

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 16-07-2020 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Roozzz schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:55:

@Galois Sterkte ermee! Hopelijk krijg je het lek snel boven! Erg vervelend dit soort dingen...
Hmmm... waarmee? :-) Denk dag je mij verkeerd getagd hebt... :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Galois schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:00:
[...]

Hmmm... waarmee? :-) Denk dag je mij verkeerd getagd hebt... :D
Oeps, dat krijg je van dingen tikken op de mobiele telefoon O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Niet online
Owjee, mijn favo hardloop short begint nu echt op zijn einde te lopen (pun intended) was er een van Domyo maar deze kan ik helaas niet meer vinden....iemand een goede tip/ aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
ThatsHollywood schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:56:
Owjee, mijn favo hardloop short begint nu echt op zijn einde te lopen (pun intended) was er een van Domyo maar deze kan ik helaas niet meer vinden....iemand een goede tip/ aanrader?
Domyos is toch gewoon het fitness-merk van Decathlon? Wellicht hebben ze geen fijne short meer in die categorie, maar biedt hun Kalenji-serie (het hardloop-'merk') iets wat je bevalt?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Vanaf morgen zitten we 2 weken op de camping vlakbij Hellendoorn op de Sallandse heuvelrug. Nou was mij het vorige keer al opgevallen dat het vrij lastig is om een rondje van meer dan 10km te plannen zonder over de 100 hoogtemeters te gaan. Daarom deze keer maar wat heuveltrainingen gepland en zondag mijn eerste babystapjes op de trails... Heeft er iemand een leuke route en belangrijker nog, hebben jullie tips? Ik dacht zelf aan een rondje van ongeveer 20km (staat ook in mijn schema als ldl) en dan bijvoorbeeld de zuidlus van de Sallandtrail: https://connect.garmin.com/modern/course/5621379. Startplaats is net te ver van de camping om heen te lopen, dus rij met mijn auto naar de start. Zondag wordt warm, dus zal voor de zekerheid een flesje water meenemen.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
dreamscape schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:03:
[...]

Domyos is toch gewoon het fitness-merk van Decathlon? Wellicht hebben ze geen fijne short meer in die categorie, maar biedt hun Kalenji-serie (het hardloop-'merk') iets wat je bevalt?
Ik heb zelf pas wat shirts, singlets en short met binnenliner van Kalenji gekocht. Sinds die tijd ook direct mijn meest gedragen hardloop kleding, prima prijs/kwaliteit!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

ThatsHollywood schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:56:
Ik heb er 2 van Nike, die zitten perfect en er zit een ritszakje op voor sleutels/id kaart :).

Die zijn niet kapot te krijgen, gaan al 4 jaar mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 16-07-2020 22:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Loop altijd in trail shorts van de Decathlon. Meerdere (afsluitbare) vakken voor sleutels etc. Je kan er zelfs nog 1 of 2 kleine flesjes in kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

AppieR schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:43:
Vanaf morgen zitten we 2 weken op de camping vlakbij Hellendoorn op de Sallandse heuvelrug. Nou was mij het vorige keer al opgevallen dat het vrij lastig is om een rondje van meer dan 10km te plannen zonder over de 100 hoogtemeters te gaan. Daarom deze keer maar wat heuveltrainingen gepland en zondag mijn eerste babystapjes op de trails... Heeft er iemand een leuke route en belangrijker nog, hebben jullie tips? Ik dacht zelf aan een rondje van ongeveer 20km (staat ook in mijn schema als ldl) en dan bijvoorbeeld de zuidlus van de Sallandtrail: https://connect.garmin.com/modern/course/5621379. Startplaats is net te ver van de camping om heen te lopen, dus rij met mijn auto naar de start. Zondag wordt warm, dus zal voor de zekerheid een flesje water meenemen.
@vhal kan je vertellen waar de zanderigste paden zijn ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ben laatst weer begonnen met hardlopen na een pauze van een aantal jaar. Het was toen helaas stoppen op mijn hoogtepunt met destijds dichtbij een marathon van 2 uur en 50 minuten door een knieblessure. Mijn hardloophorloge kwijt, mijn SiS gelletjes allang over de datum, maar toch gelukt om na een paar keer 5km weer een HM afstand te lopen met een gemiddelde van 4:53 minuten/km.

Ga kijken of ik het kan doorzetten, maar voor de tijden hoef ik het niet meer te doen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

Yakolev schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:22:
Ben laatst weer begonnen met hardlopen na een pauze van een aantal jaar. Het was toen helaas stoppen op mijn hoogtepunt met destijds dichtbij een marathon van 2 uur en 50 minuten door een knieblessure. Mijn hardloophorloge kwijt, mijn SiS gelletjes allang over de datum, maar toch gelukt om na een paar keer 5km weer een HM afstand te lopen met een gemiddelde van 4:53 minuten/km.

Ga kijken of ik het kan doorzetten, maar voor de tijden hoef ik het niet meer te doen.
Lol is het belangrijkste. Tijden zijn leuk maar niet alles.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:54
@Yakolev allereerst welkom bij de club!
Vind je bericht verder heel bijzonder. Je was dichtbij een marathon van 2 50. Of heb je m gelopen?
Verder mijn advies.. begin rustig. Dan heb je er langer lol van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
pjlgt schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:56:
Loop altijd in trail shorts van de Decathlon. Meerdere (afsluitbare) vakken voor sleutels etc. Je kan er zelfs nog 1 of 2 kleine flesjes in kwijt.
Wat ik fijn vind aan die broeken is het grote vak aan de achterkant. daar kan je zelfs een 6.3 inch telefoon in kwijt. Dan loop je ook niet met je phablet in zo'n stom hoesje aan je arm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Nu online
@ThatsHollywood ik heb zelf 4 stuks van deze in de kast liggen, ideale shorts.
https://www.decathlon.nl/...145838?mc=8519884&c=ZWART

Mijn Galaxy S10 (edit: zonder hoesje) past perfect in het ritszakje aan de achterkant. Een langere phone is denk ik lastig, een iets bredere zou geen probleem moeten geven.

Aan de voorkant links zit ook nog een klein 'flapzakje' dat naar binnen vouwt waar bijv. je autosleutels prima in passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xaverius
  • Laatst online: 18-09 13:37

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gaargod schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:09:
[...]

Die 80k schema zal ik even opzoeken ivm plannen volgend voorjaar, ik kende die nog niet. :+
Dit najaar loop ik de 60km bij de Graef Castricum trail, zal vast in jouw route stukjes gaan lopen.

Gisteravond getraind op een stukje waar ik heel vaak gelopen heb en misschien twee of drie keer een hertje gezien heb. Maar gisteravond heb ik in de eerste 6 kilometer 2x een jong damhertje gemist die mijn vrouw wel zag. Wel 2x twee zwijnen gezien waarbij de tweede ontmoeting het mooiste was op 20 meter afstand. Schrok een beetje van mij maar bleef daarna tussen de bomen kijken terwijl wij ook keken. Vlak daarvoor hadden we ook al 6 damhertjes gezien.

Toen kwam het mooiste. Vijf edelherten met gewei, paar honderd meter verder vijf edelherten inclusief jong en in het laatste stuk nog 8 edelherten op een afstandje die wel van ons schrokken ondanks een paar honderd meter afstand. Misschien omdat het op open terrein was.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Nu online
Nice @Xaverius, ik doe de 35k Graef Castricum :) toch fijn om weer wat events op de kalender te hebben vind ik.

Hier is dat schema;
https://www.runnersworld....hema-80-km-ultramarathon/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Martiveen schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 00:15:
@Yakolev allereerst welkom bij de club!
Vind je bericht verder heel bijzonder. Je was dichtbij een marathon van 2 50. Of heb je m gelopen?
Verder mijn advies.. begin rustig. Dan heb je er langer lol van :)
Bedankt! Ik was halverwege de marathon (in Rotterdam destijds) toen de pijn mijn knie inschoot. Ik was toen op schema voor 2:48. Een week of 2-3 voor de marathon heb ik in Duitsland een HM gelopen waarbij hetzelfde gebeurde in de laatste kilometer. In plaats van te stoppen heb ik het destijds op volle tempo uitgelopen (streed voor een podiumplek). Daarna kwam de pijn altijd terug.
Ach, lang vervlogen tijden.
Nu gewoon lekker rustig aan. Ik ben ook stukken zwaarder, fiets veel en eet iets gezonder. Denk niet dat ik heel snel weer die blessure ga krijgen, dat was destijds pure overbelasting.

Lijkt me geweldig om eens aan een Ultra marathon te doen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Een rits aan de achterkant werkt niet in combinatie met een gordel. Heb een paar vervelende schaafwondje overgehouden aan een gordel die iedere keer de rits in mijn rug drukte. Zorgt ook voor extra slijtage aan mijn shirts. Zonder gordel is het natuurlijk een ander verhaal.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:28
Voor de thuisblijvers, er kan eenmalig getraild worden op de Veluwezoom:
https://cairnadventures.nl/cairn-pop-up-trail-coronaproof/

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Laatst online: 18-09 13:37

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Daar zat ik ook al over te denken.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinE
  • Laatst online: 19:25
Ik kan nog beter wat trails gaan oefenen kwam ik achter in Frankrijk. Hier is geen vlak stuk te bekennen. Afgelopen maandag 11 km gelopen, 400m omhoog en 600m dalen en nu al 4 dagen spierpijn😂. Kan beter een marathon lopen daar had ik minder last van. Denk dat met name het (stijle) dalen de boosdoener is. Het begint nu eindelijk iets minder te worden, dan kunnen we de cyclus morgen weer opnieuw opstarten. Maar even goed zoeken of ik niet een route kan maken hier met iets minder hoogteverschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:09

vhal

ಠ_ಠ

Rudedadude schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:05:
[...]

@vhal kan je vertellen waar de zanderigste paden zijn ;)
Ik denk dat de route van @AppieR prima voorziet in zulke paden en hoogtemeters :+
Wel een mooie omgeving om te lopen overigens :)

https://www.strava.com/activities/3493448556

Strava

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Tussen al het alle hardloop professionals meldt zich hier een hardloop noobje B) Heb de conditie van een zak aardappelen en draag ook wat extra kilo's met me mee. Komst van een dochtertje vond papa een mooi moment om eens wat aan zichzelf te gaan doen.

Al eerder een valse start gemaakt door op verkeerde schoenen te beginnen, inmiddels een paar Brooks Ghost aangeschaft en deze zitten heerlijk. Vorige week met de beginner runs via de nike app gestart, maar vond dit toch te pittig. Na wat zoeken uitgekomen bij het couch to 5k (c25k) programma en ben nu via de podcast van het NHS deze aan het volgen. Dit gaat al een stuk beter en omdat het goed uit te houden is, motiveert het ook om door te gaan! Merk wel dat ik wat last van mijn kuiten heb tijdens het rennen, maar het is aardig te verdragen. Ga er vooralsnog vanuit dat dit signalen van mijn lichaam zijn dat deze niet gewend is dit soort inspanning te leveren en dat dit op termijn minder wordt.

Ik hoop met ongeveer 2 maanden hier te kunnen melden dat ik mijn eerste 5k gerend heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@Mr_Tomatohead Welkom bij de club.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2020
Hoi luitjes,

sinds een paar maanden weer begonnen met hardlopen, en vroeg me af of er mensen zijn die goede ervaringen hebben met lage intensiteits trainingen, zoals beschreven in bijvoorbeeld https://www.runnersworld....iss-trainingen-onmisbaar/

Dat trainen op lage hartslag / rustige ademhaling wordt op meer plaatsen aanbevolen, dus 80% van je trainingstijd in dat gebied, maar ik zie weinig reacties van mensen die het geprobeerd hebben.

In mijn geval komt een tempo waarin conversatie volkomen moeiteloos is overeen met een snelheid van 9 min per km of nog langzamer. Nu heb ik tijd zat, dus ik wil dit best een poosje proberen, maar is dit serieus? Als ik puur op gevoel een lekker rustig tempo loop zit ik op 7 min per km, en dat hou ik met gemak een anderhalf uur of langer vol, maar dan kan ik hooguit in halve zinnen praten. En als ik het gelinkte artikel mag geloven maak ik daarmee juist 'junk kilometers'.

Dus mijn vraag: moet het echt zo langzaam? En na hoeveel trainingen / weken zou je verbetering van tempo bij zelfde lage hartslag/ademhaling moeten gaan zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
kolonel klapzak schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:13:
Hoi luitjes,

sinds een paar maanden weer begonnen met hardlopen, en vroeg me af of er mensen zijn die goede ervaringen hebben met lage intensiteits trainingen, zoals beschreven in bijvoorbeeld https://www.runnersworld....iss-trainingen-onmisbaar/

Dat trainen op lage hartslag / rustige ademhaling wordt op meer plaatsen aanbevolen, dus 80% van je trainingstijd in dat gebied, maar ik zie weinig reacties van mensen die het geprobeerd hebben.
Mijn schema (marathon) is gebaseerd op 80% rustig en 20% snel.
Zo loop ik vaak op maandag een herstelloop, woensdag interval, vrijdag een hele rustige duurloop in mijn laagste hartslagzone, en zondag een duurloop met vaak wissel tempo's. De overige dagen is rust en/of sportschool.

De 80%/20% verdeling is zo'n beetje de heilige graag op het gebied van hardloopschema's IMHO.
In mijn geval komt een tempo waarin conversatie volkomen moeiteloos is overeen met een snelheid van 9 min per km of nog langzamer. Nu heb ik tijd zat, dus ik wil dit best een poosje proberen, maar is dit serieus? Als ik puur op gevoel een lekker rustig tempo loop zit ik op 7 min per km, en dat hou ik met gemak een anderhalf uur of langer vol, maar dan kan ik hooguit in halve zinnen praten. En als ik het gelinkte artikel mag geloven maak ik daarmee juist 'junk kilometers'.

Dus mijn vraag: moet het echt zo langzaam? En na hoeveel trainingen / weken zou je verbetering van tempo bij zelfde lage hartslag/ademhaling moeten gaan zien?
Moeten is een groot word. Maar van langzaam/langzamer lopen word je wel sneller. Omdat je meer omvang kunt lopen (= beter uithoudingsvermogen), Langzamer lopen is ook minder belastend voor het lichaam. Mix het langzame lopen met intervaltraining en je zult progressie in tempo gaan maken.

Er is alleen geen tijdsindicatie hoe lang het duurt op te plakken. Elk lichaam is weer anders. Maar wat ik je wel wil meegeven is, geef het de tijd. Ga niet na 2 weken alweer stoppen omdat je geen progressie merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Nu online
@kolonel klapzak begrijp ik het zo goed? Je bent net een paar maanden bezig en loopt anderhalf uur? Dat kan best kloppen dat je dan bij een rustig tempo geen volzinnen meer er uit krijgt, want dan is de duur van je inspanning mogelijk te lang. Hoe ervaar je het 7:00min/km tempo als je korter, een half uurtje oid, loopt?

Als je nog niet zo heel lang loopt is het (IMO) ook moeilijk om al direct op dit soort dingen te gaan focussen omdat je lichaam nog aan het wennen is aan het lopen. Denk dat je dan beter eerst een basis kunt hebben (afronding van C25K of als je die al in de pocket hebt een opbouwschema naar 10k oid) en dan daarna wat specifieker kijken naar hoe je je trainingen gaat indelen, bijv. rustige duurlopen / interval / tempolopen etc.

En aanvullend op Roadman, hoe lang het proces duurt is ook net afhankelijk van hoe veel / vaak je wilt / kunt lopen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

kolonel klapzak schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:13:
'Wij' in dit topic geven meestal aan beginners inderdaad de tip om op het tempo te gaan lopen waarbij je nog een gesprekje kunt voeren. Dat is gewoon de makkelijkste graadmeter zonder dat je hoeft te klooien met hartslagzones en dergelijke.
Hoe snel je resultaat ziet is afhankelijk van hoe vaak je traint binnen welke tijd, of je goed uitgerust raakt/bent en nog zoveel andere dingen dat we daar geen absoluut getal van x trainingen/weken aan kunnen hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
Mr_Tomatohead schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:22:
Tussen al het alle hardloop professionals meldt zich hier een hardloop noobje B) Heb de conditie van een zak aardappelen en draag ook wat extra kilo's met me mee. Komst van een dochtertje vond papa een mooi moment om eens wat aan zichzelf te gaan doen.

Al eerder een valse start gemaakt door op verkeerde schoenen te beginnen, inmiddels een paar Brooks Ghost aangeschaft en deze zitten heerlijk. Vorige week met de beginner runs via de nike app gestart, maar vond dit toch te pittig. Na wat zoeken uitgekomen bij het couch to 5k (c25k) programma en ben nu via de podcast van het NHS deze aan het volgen. Dit gaat al een stuk beter en omdat het goed uit te houden is, motiveert het ook om door te gaan! Merk wel dat ik wat last van mijn kuiten heb tijdens het rennen, maar het is aardig te verdragen. Ga er vooralsnog vanuit dat dit signalen van mijn lichaam zijn dat deze niet gewend is dit soort inspanning te leveren en dat dit op termijn minder wordt.

Ik hoop met ongeveer 2 maanden hier te kunnen melden dat ik mijn eerste 5k gerend heb!
Goed bezig, je hebt het moeilijkste deel er al op zitten, want dat is namelijk starten. Veel succes en plezier! En vergeet je niet aan te melden voor de Strava Tweakers Club als je ook op Strava zit.

Heb de .gpx ontvangen voor de Trail des Fantomes 21km die ik over 2 weken loop, gaat behoorlijk pittig worden denk ik (1100m D+) maar heb er wel veel zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolonel klapzak
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10-2020
@Roadman en @Poekie Dank

@Gaargod Ik heb jaren geleden ook een poosje hardgelopen, en in de jonge jaren veel gefietst en gewandeld, dus kom niet helemaal van nul. Als ik korter loop is de ervaring hetzelfde, alleen korter :) Misschien begrijp ik je vraag verkeerd?

Belangrijkste motief om te gaan hardlopen is gewicht onder controle houden na stoppen met roken; dat lijkt tot dusver aardig te lukken. Wil eigenlijk niet op prestatie gaan lopen, want uit vorige ervaring weet ik dat dat bij mij juist demotiverend werkt zodra de vooruitgang stokt, maar een iets hogere snelheid zou wel haalbaar moeten zijn hoop ik, zodat ik wat interessantere routes kan lopen zonder er al te lang onderweg te zijn.

[Edit] Ok ik snap je vraag nu. Zodra ik op dat tempo ga lopen gaat de ademhaling ook omhoog. Kan nog wel een gesprek voeren, maar niet moeiteloos.

[ Voor 9% gewijzigd door kolonel klapzak op 17-07-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
@kolonel klapzak gewicht onder controle houden na stoppen met roken zou ik meer zoeken in je inname dan in je output. :) Want wat als je stopt met hardlopen, blessure of wat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Nu online
@kolonel klapzak ik zou dan zeker nog niet anderhalf uur gaan doorlopen.

Ga je een klein half uurtje lopen op 7:00min/km (of rustiger tempo, net hoe het voelt), dan zal je zien dat dat na een aantal weken steeds makkelijker gaat als 't goed is. Dan kun je dat vervolgens qua tijd rustig wat gaan uitbouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
Welkom in het topic @kolonel klapzak en @Mr_Tomatohead! Het belangrijkste is en blijft het genieten van het lopen, ongeacht of dat nou een duurloop op een lager tempo of juist een tempoloop op hoger tempo. In dat kader heb ik vandaag een heerlijke 10EM gelopen in de omgeving van ons vakantie adres, op fietsknooppunten gaan lopen waardoor het goed begaanbaar was. Merkte net na de 10km wel dat mijn hartslag iets omhoog ging, een paar slagen per minuut extra. Evengoed gemiddeld op 157 bpm en vooral: genoten van het lopen en de omgeving, geen enkel moment in de problemen gekomen met lopen.

Wat me wel opvalt, nu ik er steeds bewuster van ben, is dat ik met links een haklander ben en met rechts een middenvoetlander. Dus daar tussentijds ook maar een paar kilometer ook met links op de middenvoet geland. Gaat steeds beter, voelt steeds natuurlijk. Er ging meteen een lampje branden waarom ik na mijn wedstrijdloop 5km en 10km van de week aan de linkerkant veel spierpijn had in mijn kuit. Op snelheid land ik wel op de voorvoet, dus hebben mijn kuiten het dan zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:14
Yakolev schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:22:

Dus net (weer) begonnen en paar keer (nagenoeg direct?) 5km en daarna direct een HM? Is dat niet wat erg snel?

Misschien is het niet zo snel zoals ik het er in lees maar pas op voor te snel te veel willen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totrail
Progressieve loop van 10km gedaan vanavond en het was nog verrassend benauwd. Ondertussen stijgt m'n VO2max naar 58 :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Leuk, las vanochtend dat de singelloop in Enschede ook in aangepaste vorm doorgaat. Deelnemerslimiet van 2500 en starten in verschillende tijdsloten op basis van verwachte eindtijd. Geen horeca dit jaar maar wel weer de verschillende muziekbandjes e.d. langs de singel :) Klinkt als een leuk doel dus ik ga mij zeker inschrijven, mijn laatste keer was 2018 en toen heb ik de 8km in 6:31/km gelopen. Nu moet het toch allemaal wat sneller kunnen.

Edit: En ingeschreven!
Dankjewel voor je inschrijving voor de 8KM Rec 10:00 uur - 9-10km p/u | 48:00 - 52:00. Leuk dat je op 13 september a.s. ook aan de start staat in het Volkspark in Enschede!

[ Voor 18% gewijzigd door BastiaanN op 18-07-2020 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
BastiaanN schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:21:
Leuk, las vanochtend dat de singelloop in Enschede ook in aangepaste vorm doorgaat. Deelnemerslimiet van 2500 en starten in verschillende tijdsloten op basis van verwachte eindtijd. Geen horeca dit jaar maar wel weer de verschillende muziekbandjes e.d. langs de singel :) Klinkt als een leuk doel dus ik ga mij zeker inschrijven, mijn laatste keer was 2018 en toen heb ik de 8km in 6:31/km gelopen. Nu moet het toch allemaal wat sneller kunnen.
Zouden ze in theorie niet beter in eerste vak bijvoorbeeld een mix van alle tempo's kunnen doen, hetzelfde in het tweede vak etc. Dan lijkt mij dat alles het meest gespreid binnen komt.

Ik ga eens kijken wanneer die is, we hebben familie wonen in Enschede dus misschien een keer een weekendje logeren ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Nu online
Shinji schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Zouden ze in theorie niet beter in eerste vak bijvoorbeeld een mix van alle tempo's kunnen doen, hetzelfde in het tweede vak etc. Dan lijkt mij dat alles het meest gespreid binnen komt.

Ik ga eens kijken wanneer die is, we hebben familie wonen in Enschede dus misschien een keer een weekendje logeren ervoor.
Dan haal je juist als snellere loper in vak 2 allerlei langzamere lopers in.
Plus, wanneer je een vak gaat mixen gaan er genoeg minder snelle lopers helemaal vooraan staan waardoor de snellere lopers in een vak die weer moeten inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Roadman schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:25:
[...]

Dan haal je juist als snellere loper in vak 2 allerlei langzamere lopers in.
Plus, wanneer je een vak gaat mixen gaan er genoeg minder snelle lopers helemaal vooraan staan waardoor de snellere lopers in een vak die weer moeten inhalen.
Voor de echte wedstrijdlopers is het qua in de weg lopen niet handig nee, maar volgens mij kan je juist op deze manier de meeste afstand garanderen. Als je bijvoorbeeld in het laatste vak iedereen laat starten die 7:00/km loopt zullen die heel de tijd bij elkaar blijven clusteren etc.

Dat je moet inhalen klopt maar daar heb je wel meer de ruimte voor dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Shinji schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd of dit gaat werken. Maar binnen het tijdslot wordt ook nog gedoseerd dus denkt dat het allemaal wel losloopt (pun intended):
Deelnemers starten in tijdslots van 30 minuten tussen 09:00 en 11:15 uur en kiezen bij inschrijving het tijdslot dat bij hun verwachte prestatie past. Per vijf seconden gaan drie deelnemers het parcours op, waardoor op de singels en na de finish voldoende afstand gehouden kan worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik vond de cutoff op 42:00 'en sneller' voor mijn gevoel wel al een grote groep - volgens de uitslagen van vorig jaar waren dat bijna 750 mensen van de ongeveer 2200 recreanten, met normaliter ook wel andere wedstrijden in dat weekend. Benieuwd of die verhouding blijft kloppen dit jaar. Al kunnen ze altijd de starttijden aanpassen aan de hoeveelheid inschrijvingen voor een bepaalde eindtijdgroep.

ETA: ik zie net dat ik dit jaar 1337km heb gelopen. B)

[ Voor 6% gewijzigd door Poekie op 18-07-2020 12:42 . Reden: Hehehe ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Mooi zo, de berichten van de eerste loopjes die weer doorgang krijgen! Enschede is anderhalf uur rijden, dat vind ik wel wat gortig, dus ik zoek eerst wat loopjes in de buurt. Ik merk bij ons in de regio ook dat er ter vervanging van reeds geannuleerde evenementen andere recreatieve lopen worden georganiseerd. Onze AV organiseert altijd een ronde in de buurt maar die is dus geannuleerd, dus nu organiseren ze, meer voor de AV leden, een halve en hele marathon op dezelfde datum.

Ook maar voor mezelf besloten om begin oktober dus mijn eerste halve marathon te lopen. Doel is sub 1:45, op basis van mijn 10km PR vorige week moet dat haalbaar zijn (zegt Runners World, dus waar :+), zolang ik maar vaker wat meer afstand ga lopen zoals gisteren de 16km. Ik vind het wel lastig om de voorbereiding goed in te schatten, maar genoeg tijd om daar over na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
Poekie schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:30:
ETA: ik zie net dat ik dit jaar 1337km heb gelopen. B)
Niks meer doen dan rest van het jaar!

Ik heb sinds vorige week een HRM-Run. Gister voor het eerst mee gelopen en moet zeggen dat hij me niet in de weg zat, waar ik een beetje bang voor was. Heb ook ooit een band gehad voor op de fiets en die was wat elastischer waardoor de band redelijk snel opkrulde/dubbel ging zitten.

Nu nog ff tijdje aankijken qua dynamics hoe zich dat verhoud met wat het horloge altijd aangaf (of het overeenkomt enzo). Mijn cadans leek iets hoger te liggen maar kan ook door mijn enthousiasme zijn gekomen.

Zou wel mooi zijn als de extra statistiekjes op termijn ook door Strava worden overgenomen.

//Edit

Als ik de rest van het jaar 33km per week ga doen kom ik op 1337 uit aan het eind... hmm twijfel...

[ Voor 6% gewijzigd door Shinji op 18-07-2020 14:40 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.