• Nightw1ng
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-11 19:42
Goedemorgen allen,

Vanwege ziekte niet in de gelegenheid te rennen morgen tijdens de cpc. Iemand nog interesse in een startnummer voor de 10km? Hoop er tenminste nog iemand blij mee te maken. Ben morgen wel in Den Haag dus kan 'm daar afgeven. Stuur even een PBtje.

Voor de rest, succes en veel plezier!

[ Voor 9% gewijzigd door Nightw1ng op 08-03-2025 08:07 ]

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:54
Ik loop bij hm's altijd met twee flesjes in mijn trailbroek. 1 met water en isotoon poeder, 1 met water, beide 170ml. Ik kan dan de waterposten overslaan. Soms pak ik een waterpost om te koelen en extra te drinken.

Daarnaast heb ik 2 gelletjes, sis beta fuel, bij. Het idee is dat ik niet alleen aanvul voor tijdens de wedstrijd maar ook voor sneller herstel erna. Ik heb in het verleden meerdere keren hoofdpijn gehad gedurende de rest van de dag. PR trouwens 1u29min.

Ja, ik geloof wel dat ik zonder de ballast wellicht een paar seconden sneller ben maar ik ben een recreant en de rest van de dag wil ik ook nog dingen kunnen doen.

Vandaag loop ik trouwens een hm met als doel <1u35min. We zijn nog niet gewend aan de warmte dus ik ben benieuwd hoe het gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Maandag1987 op 08-03-2025 08:33 ]

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-11 12:59
Oktober loop ik een eerste marathon. Ik wil hier een wat snellere schoen voor aanschaffen. Heb nu de Adidas supernova prima als een daily trainer en heb daar de halve marathon al mee gelopen.

Is het zo dat bij een bepaald tempo (en daarmee duratie van de loop) het hebben van een Carbon schoen minder zinvol is? En dan beter naar een superschoen kijken zonder Carbon plaat? (Asics superblast2 bijv.)

Zou liefste bij Adidas blijven gezien pasvorm en wacht op de Boston 13 en kijk ook naar de evo SL voor de marathon uiteindelijk.

Wat zijn jullie meningen/ervaringen ?
Thanks.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:40

vhal

ಠ_ಠ

Jasperoo schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:23:

Is het zo dat bij een bepaald tempo (en daarmee duratie van de loop) het hebben van een Carbon schoen minder zinvol is? En dan beter naar een superschoen kijken zonder Carbon plaat? (Asics superblast2 bijv.)
Ja. Eigenlijk wel. Luister eens naar de voorlaatste aflevering van De Pacer podcast en hoor de ongezouten Rotterdamse mening van Eric Brommert over carbonschoenen en het beoogde tempo dat deze schoenen gaan "werken".

Strava

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:11
Oktober loop ik een eerste marathon. Ik wil hier een wat snellere schoen voor aanschaffen. Heb nu de Adidas supernova prima als een daily trainer en heb daar de halve marathon al mee gelopen.

Zou liefste bij Adidas blijven gezien pasvorm en wacht op de Boston 13 en kijk ook naar de evo SL voor de marathon uiteindelijk.

Thanks.
Ja, over het algemeen wordt gezegd dat carbon alleen zinvol is bij hogere tempo's, laten we zeggen 4:30 en sneller.
Loophouding speelt ook een rol, als je netjes op je middenvoet landt en de juiste cadans hebt heb je er ook meer aan dan wanneer je na iedere stap inzakt.
Carbonschoenen zijn "bouncier", maar ook instabieler.
Als je dus wat langzamer loopt heb je meer profijt van een stabiele schoen

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48
Volgens mij is er in dit topic een tweaker een andere mening toegedaan, weet zijn nick even niet meer. En heeft het hier uitvoerig behandeld.

Volgens mij was zijn conclusie dat het ook bij lagere tempo’s hielp, maar wel in mindere mate.

[ Voor 26% gewijzigd door Shinji op 08-03-2025 12:03 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Morgen ook de CPC, start in wave 3.
Ik zou hem eigenlijk niet lopen (had een 28km duurloop gepland) maar op het werk van m'n vrouw hadden ze een uitvaller in het businessrunteam voor de halve marathon en men kon verder geen vervanging vinden...

Hopelijk valt het mee met de weersomstandigheden en gebeuren er geen gekke dingen. Aan iedereen die morgen loopt, succes!

Strava

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:34
Vraagje voor de kenners... ik loop sinds kort op Saucony Triumph 22 schoenen, daarvoor de Asics Novablast 4. Ik stap rustig over op de Saucony, dus ik loop nog regelmatig op mijn Asics. Ik merk echter dat ik bij elke run op de Saucony last heb van mijn de onderkant van beide voeten, specifiek onder de hak en voorvoet. Geen pijn, maar wel een beetje een prikkelend gevoel zoals je ook wel eens hebt als je voet slaapt.

Nou kom ik net terug van mijn eerste longrun (12km) op de Triumph en ik kan amper meer lopen, zo gevoelig zijn mijn voeten aan de onderkant. Het viel me ook op dat de Saucony net wat losser zit, het schuurt een beetje bij gewoon wandelen. De Asics daarentegen zit strakker om mijn voet en schuurt dus niet.

Kan het zijn dat dit het probleem is? Dat ik eigenlijk gewoon een te grote schoen aan heb met de Saucony? Beide zijn maat 42,5 overigens. Normaal draag ik altijd 42 maar bij sporten (tennis/hardlopen) een halve maat groter. Maar op deze manier zie ik het niet zitten om verder te gaan op de Triumph en dat is wel zonde. Ik heb er €150 voor betaald dacht ik en nog maar 58,2 km op gelopen. Alleen wil ik ook geen blessures en het loopt ook gewoon niet ontspannen wat wel moet met zulke (dure) schoenen.

Ik weet niet of er hier iemand interesse heeft om ze over te nemen, stuur dan gerust een PM. Ze zijn echt nog zo goed als nieuw, ben er super zuinig op en ze zien er nog perfect uit.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:37
Shinji schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:02:
Volgens mij is er in dit topic een tweaker een andere mening toegedaan, weet zijn nick even niet meer. En heeft het hier uitvoerig behandeld.

Volgens mij was zijn conclusie dat het ook bij lagere tempo’s hielp, maar wel in mindere mate.
Dat zal ik geweest zijn.
Eric Brommert is een schoenenverkoper; hij heeft nooit de (weliswaar beperkte) wetenschappelijke evidentie doorgespit over superschoenen.
Deze hardloopnerd wel 😎
Mijn uitgebreide antwoord vind je via de zoekfunctie (“superschoen” of “Vaporfly”) maar inderdaad ze werken ook bij 12km/uur, en niet alleen bij 15 km/uur - ook bij 12km/uur is er nog steeds een betere “running economy”.
Bij pakweg 10km/uur zijn dergelijke schoenen nauwelijks getest.

Daarbij (maar daar is geen bewijs voor) denk ik dat het lagere gewicht van een echte superschoen tov andere schoenen de tweede helft van de marathon kan beginnen doorwegen.
@Slickk had hier hetzelfde idee over.

Als je bij Adidas wil blijven zou ik de Adidas Adizero Adios Pro 4 aanbevelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hartloper op 08-03-2025 13:32 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Hartloper schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:15:
[...]

Dat zal ik geweest zijn.
Eric Brommert is een schoenenverkoper; hij heeft nooit de (weliswaar beperkte) wetenschappelijke evidentie doorgespit over superschoenen.
Deze hardloopnerd wel 😎
Mijn uitgebreide antwoord vind je via de zoekfunctie (“superschoen” of “Vaporfly”) maar inderdaad ze werken ook bij 12km/uur, en niet alleen bij 15 km/uur - ook bij 12km/uur is er nog steeds een betere “running economy”.
Bij pakweg 10km/uur zijn dergelijke schoenen nauwelijks getest.

Daarbij (maar daar is geen bewijs voor) denk ik dat het lagere gewicht van een echte superschoen tov andere schoenen de tweede helft van de marathon kan beginnen doorwegen.
@Slickk had hier hetzelfde idee over.

Als je bij Adidas wil blijven zou ik de Adidas Adizero Adios Pro 4 aanbevelen.
Is het niet een beetje flauw om hem als schoenenverkoper onderuit te halen terwijl het "wetenschappelijke" onderzoek ook niet verder komt dan een x aantal lopers die 4 x 5 minuten lopen met als eindresultaat een marginale procentuele verbetering?

Strava

• Hartloper
Ik zou nog eens de podcast moeten herbeluisteren, maar ik dacht dat de mannen van Runner’s Lab minder formeel waren dan Eric Brombeer.
Bij Eric heb ik het gevoel dat er onderliggend wat snobisme bijzit, zo van “jij bent traag, superschoenen zijn niks voor jou”.

Hier nog even hetNew York Times artikel: superschoenen geven snellere marathontijden zowel bij trage als snelle hardlopers.

https://www.nytimes.com/i...vaporfly-shoe-strava.html

[ Voor 28% gewijzigd door Hartloper op 08-03-2025 14:42 ]

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:23
Hartloper schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:35:
Ik zou nog eens de podcast moeten herbeluisteren, maar ik dacht dat de mannen van Runner’s Lab minder formeel waren dan Eric Brombeer.
Bij Eric heb ik het gevoel dat er onderliggend wat snobisme bijzit, zo van “jij bent traag, superschoenen zijn niks voor jou”.

Hier nog even hetNew York Times artikel: superschoenen geven snellere marathontijden zowel bij trage als snelle hardlopers.

https://www.nytimes.com/i...vaporfly-shoe-strava.html
Ja waar ik het normaliter wel met Eric eens ben, vond ik dit ook te kort door de bocht.

Ik ben wel van mening dat er mensen zijn die op zoek zijn naar ‘shortcuts’ om sneller te lopen en hopen dat te bereiken door er geld tegenaan te gooien. Daar horen dan ook carbon schoenen bij. Leuk dat je dan 4 uur marathons loopt, maar daar is zo’n schoen niet helemaal ideaal voor. Dat is ook wat de mannen van Runner’s Lab zeggen, dat die schoenen ontworpen zijn om er max 3, misschien 3,5 uur op te lopen. Als ze ipv geld gooien een paar kilometer meer per week lopen dan levert dat meer op dan die honderden euro’s. Maar goed, iedereen moet lekker doen wat ze willen verder. :) Het gaat alleen te snel over schoenen vind ik ipv consistente, kwalitatieve training.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik snap die hele hype/Commercie niet zo eerlijk gezegd, heb ook wel Carbon schoenen maar loop met wedstrijden net zo goed (iets minder snel) op normale schoenen. Toevallig trek ik ze morgen wel aan maar dat komt omdat ik een bedrijfsshirtje aan moet en de carbon schoenen hebben dezelfde kleur. :+

Persoonlijk heb ik er niet minder plezier aan om 3 minuten langer te lopen, maargoed dat zal ieder voor zich weten.

Eerlijk gezegd vind ik bij marathons vooral de voorbereiding en de eerste 30km leuk, daarna wordt het afzien ongeacht de schoenen .

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2025 17:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:16
Ik heb nu ook een zoom fly 6 paar, maar dat is puur omdat ik meestal rails loop en daarom vooral trail schoenen heb. Die lopen op de weg echter toch wat minder fijn en slijten dan ook hard. Voor de intervallen die ik op de weg loop wilde ik daarom wegschoenen.

[removed]

• Hartloper
Akkoord dat een superschoen geen shortcut mag zijn en dat een goede training het belangrijkste is.

Dat gezegd zijnde, voor iemand die goed getraind heeft, goed getaperd, iemand die er veel voor gedaan heeft en op op de grote dag het goed wil doen, voor zo iemand is een superschoen één van de belangrijke elementen.
Of die persoon nu sub-3 wil lopen of sub-4, ik zie geen reden waarom die hardloper geen superschoenen zou gebruiken.

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:00

Thanks.
Hangt een beetje van je tempo af natuurlijk maar qua Adidas rotatie heb ik deze:
Adios Pro 3: Race (van 5km tot marathon)
Boston 12: Intervallen (deze vind ik op pace 5 min/km en langzamer niet prettig
Evo SL: Slow long, long-run met tempo blok (Hier kan je ook prima 4min/km op lopen maar ook 6. En die variatie zoek ik voor mn longruns.

Carbon vind ik zelf niet prettig lopen langzamer dan 5min/km. Mocht je dat tempo lopen zou ik altijd voor de Adios Pro serie gaan voor je race!

• Hartloper
GerGio schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:44:
[...]

2023 was het een Orange. Ik had maat M besteld maar daar verdrink ik gewoon in, die is echt veel te groot. Zo klein ben ik met 179 en 73kg nu ook weer niet.
In Amsterdam 2024 was het net omgekeerd. Normaal neem ik een S voor mezelf, maar omdat ik al veel loopshirts heb, had ik dit jaar gekozen voor een M.
De bedoeling was om die M aan mijn zoon te geven die identieke maten heeft als jij.
Maar de Mizuno T-shirts tailleren zodanig klein dat een M veel te klein was voor mijn zoon en voor mij maar net gepast.

@WizzlerNL de Boston 12 gebruik ik voor mijn duurloopjes, die gaan net iets trager dan 5min/km. Schoen is OK maar ik vind 'm relatief hard (weinig demping).
Met carbonschoenen (die ik na 100 km niet meer gebruik voor wedstrijden) loop ik zowel de lange duurloop aan 4:45-5:00/km als rustige loopjes aan 5:20. Ik heb er geen probleem mee om traag te lopen met carbonschoenen.

[ Voor 22% gewijzigd door Hartloper op 09-03-2025 09:50 ]

• Slickk
Vanochtend rond half 8 de deur uit, beetje last minute besloten om er een langere duurloop van te maken. In een korte broek en t-shirt was het aanvankelijk wat koud, maar na een half uurtje eigenlijk ideale temperatuur. Normaliter drink ik met gemak en nu moest ik mezelf er echt aan herinneren om wat te drinken.

Na 2u53m stonden er 37km op de teller. Heel fijn gelopen in alle rust :) Nu verder genieten van de lentezon.

Benieuwd naar de CPC verhalen van vandaag!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29
Slickk schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:33:
Vanochtend rond half 8 de deur uit, beetje last minute besloten om er een langere duurloop van te maken. In een korte broek en t-shirt was het aanvankelijk wat koud, maar na een half uurtje eigenlijk ideale temperatuur. Normaliter drink ik met gemak en nu moest ik mezelf er echt aan herinneren om wat te drinken.

Na 2u53m stonden er 37km op de teller. Heel fijn gelopen in alle rust :) Nu verder genieten van de lentezon.

Benieuwd naar de CPC verhalen van vandaag!
Ik ging om 9.00 lopen en ik had een lange, dunne tight aan, maar dat was niet nodig achteraf. Degene waar ik mee liep had zelfs een lang ondershirt aan. Daar had ze al snel spijt van!
Maar goed, toch weer een mooie 22.3 km op te teller :)

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Iemand die de marathon van Milaan rent en eventueel samen wilt rennen?

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
3e weekend achter elkaar de 10km probleemloos gelopen! Zo blij dat de knie niet meer opspeelt, maar blijf de fysio oefeningen wel doen.

Fijne vind ik dat ik nu gewoon veel meer mogelijkheden heb qua rondjes, dat is dan ook mijn doel in plaats van tempo!

Wel ga ik wekelijks 1 training op interval doen, door de opmerkingen hier ben ik mij weer in connect gaan verdiepen en ben ik de mogelijkheid tegengekomen om hem zelf in te stellen ipv het voorgestelde plan. Een degelijke training geeft toch net een ander voldaan gevoel omdat je dan echt weer even 'op' bent. Ga komende dagen even met internet een mooi schema samenstellen voor een workout en dan kijk ik elke maand wel of ik hem wil aanpassen.

Heb dit jaar nu bijna 200 kilometer gelopen van mijn 1.000km doel, dus ook dat gaat lekker door zo.

Grappige is wel dat mijn tijd voor de 10km niet echt veel beter is dan aan het begin van het jaar. Toen deed ik er 59:30 over en nu 2 maanden later 58:30. Ook is mijn gemiddelde hartslag volgens mijn Garmin hetzelfde op 148, maar nu ben ik niet meer 'kapot' zoals ik begin januari wel was na die loop :-)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nou, de CPC was een beetje een tegenvaller. Ik liep behoorlijk steady op een eindtijd van 1h21-hoog toen ik opeens flinke maagklachten kreeg na 11km. Nooit last van gehad, vandaag wel. Nog een 1h24'01 eruit kunnen persen dus mentaal zat het wel goed. Maar leuk is anders.

Ik had op 10km een gel met cafeïne, net als de vorige race (die nagenoeg perfect verliep), dus daar zal het door gekomen zijn. Misschien omdat het nooit issues heeft opgeleverd heb ik het deze cyclus minder gebruikt bij lange workouts. Dus toch vaker doen komende cyclus. Dat PR zit er echt nog wel in.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mijn eerste halve marathon wedstrijd gelopen vandaag. De CPC. Was erg leuk maar qua tijd wel een beetje tegen gevallen.

Moet zeggen dat het echt wel super georganiseerd is allemaal. Alleen bij de ingang van het vak had ik een moment van dit had beter gekund (achterlijk druk) maar bewust zo smal gemaakt dat niet iedereen tegelijk over de start lijn gaat. Over nagedacht dus. Positief hoe soepel alles liep. Al denk ik dat wanneer je vrouw bent wel iets te mopperen hebt over de toiletten, erg lange rijen daar.

Mijn Garmin race predictor gaf aan dat een 1:40 haalbaar zou moeten zijn. Dat dat het niet ging worden wist ik wel maar had stiekem gehoopt op 1:45 en zou blij zijn met alles onder de 1:50. Ik heb op een lange run die ongepland een 22 km werd als eens 1:55 gelopen dus ik had goede hoop. Uiteindelijk 1:51:03 als eindtijd. Beetje tegenvallend wel.

Jaren op Scheveningen gewoond en ik ken dat stuk na de rotonde bij heartbeats. En ondanks dat het gros van mijn runs in de duinen is weet ik dat als ik eenmaal omhoog ben gegaan het daarna echt lastig is het tempo er weer in te krijgen. Tot de rotonde ging het erg goed en zat ik precies op gemiddeld 5min/km maar daarna kakte het helemaal in met 2km's boven de 6 minuten. Had gehoopt de laatste km (vals plat naar beneden) er nog wat snelheid in te krijgen maar dat ging echt niet meer. Energie was helemaal weg.

Naderhand veel last van kramp en kon amper lopen dus ik denk dat ik toch te weinig gehydrateerd ben geweest.

En excuses aan een aantal kinderen aan de kant van de weg, sommige high 5's van mij waren wat aan de harde kant.

Super leuke ervaring en volgend jaar zeker weer (maar dat niet trainen met Garmin coach)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ook cpc gelopen.
Ik had van tevoren ingeschat op 1.30 - 1.40 en ik liep uiteindelijk 1.35.

December een marathon gelopen en daarna moeite gehad om weer in een trainingsritme te komen, weer zat ook niet echt mee afgelopen maanden. Nu rustig weer aan snelheid en afstand werken, er staan veel leuke loopjes gepland dit voorjaar!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik beschouwde deze CPC maar als een wedstrijdprikkel, gewoon gecontroleerd gelopen en het nergens echt moeilijk gehad ondanks het warmere weer. Ik startte nagenoeg achteraan in wave 3 maar het werd uiteindelijk 21km mensen inhalen. Uiteindelijk heb ik de afstand gelopen in 1:54:33 (wat toch een PR blijkt te zijn)

Al met al tevreden. :)

Strava

• Jasperoo
Dank voor de reacties rondom de carbon schoenen en adviezen die gegeven zijn.

Heb de Podcast die werd genoemd ook beluisterd. Leuke inzichten. Wat is blijven hangen oa. is dat de het bovenwerk van die pure race schoenen ook na 3 uur minder comfortabel kunnen zijn.
Lijkt mij leuk om een keer naar een van die winkels van Runnerslab gaan in België. Ze hebben ook een groot assortiment aan merken zie ik op de site.

• ArmyOfQueens
Hier ook de CPC gelopen met als hoofddoel een sub3 in Rotterdam.
Dus doel voor vandaag was in ieder geval sub1:25 en sub 1:24 zou leuk zijn.
Uiteindelijk 1:24:05 geworden.
Tevreden met het resultaat, redelijk vlak gelopen en nergens echt helemaal stuk gegaan.
Alleen wel bij zowel de 10 als 15 km posten de AA gemist omdat ik nog bezig was met mijn water en degene voor mij net het laatste AA bekertje pakte.
Geen ramp op een HM, maar in Rotterdam moet ik daar wel iets handiger mee gaan zijn.
Ik vond het startvak wel redelijk drama, lange rijen bij de toiletten en toen ik het startvak in liep stond ik zelfs achter de 1:40 pacers.
Uiteindelijk nog wel redelijk naar voren kunnen schuiven, maar een relaxed begin is anders.

Had vorig jaar 1:35 op de CPC en 1:29 op een HM in oktober, dus deze progressie is erg fijn :)

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:04

L23

Gisteren de RunX Halve Marathon van Haren gelopen. Wel gebruik gemaakt van alle drinkposten, maar het weer viel me eigenlijk wel mee. Het was gisteren max 18 graden, maar de loop begon om 11:00 toen het nog iets koeler was. Het was hier ook niet windstil, maar een koel briesje. Qua minimale hardloopkleding ook op voorbereid en wellicht scheelt het als je van te voren van erger uit gaat. Bij de drinkposten hadden ze trouwens zowel water als een sportdrank. Wellicht zat er enige logica in welke tafels voorzien waren van water en van sportdrank, maar met de focus op het hardlopen zelf was het iedere keer een verrassing wat voor beker je aanpakte van de vrijwilligers :P Bij de eerste drinkpost rond de 5 km was het behoorlijk druk en even geïrriteerd aan mensen die op dat moment voor je lopen en dan uitgebreid stil gaan staan bij de drinkpost. Bij de opvolgende drinkposten was het gelukkig rustiger.

Mijn doel was om een gemiddeld tempo te lopen tussen de 5:30 a 5:00 min/km. Gestart rond de 5:30 min/km en gedurende de loop zag ik het gemiddelde tempo steeds iets verder zakken totdat het niet meer lager ging dan 5:06 min/km. Eigenlijk een vrij constant tempo kunnen aanhouden totdat ik bij de laatste 4 kilometer een kleine energiedip begon te ervaren. Het laatste stuk ging iets langzamer waardoor ik uiteindelijk eindigde met een gemiddeld tempo van 5:16 min/km en een tijd van 1 uur en 51 minuten.

Ik heb sinds kort een Strava account en het is leuk om te zien hoe honderden anderen de Halve Marathon van Haren hebben ervaren. Ik zag toch wel veel reacties van mensen die een energiedip (in de laatste kilometers) hadden en dit verweten aan het te warme weer. Geen idee of het mij beter af zou zijn gegaan met koeler weer. Zoveel factoren die kunnen meespelen. Wel deze afstand gelopen tijdens training, maar met een lager tempo (6:00 min/km). Wellicht was 6 dagen eerder nog even maximaal de 10 km Anner BosCross lopen (4:45 min/km) ook niet optimaal. In de laatste 2 kilometer steek je het spoor over via het viaduct bij Onnen (afgebeeld op de medaille) en de weg daar naar toe was ook pittig.
Verder bestaat de route uit een behoorlijk stuk van zandwegen met een smal verhard weggetje er naast. Uit de Strava reacties zag ik dat niet iedereen daar fan van was. Inhalen vonden ze daardoor op die stukken lastig en op de zandweg inhalen werd als zwaar ervaren. Zelf wissel ik graag hard en onverhard af en vond ik het bij die zandwegen juist ideaal dat ik alle ruimte had.

Ik vond het in ieder geval weer een mooie Halve Marathon, goed georganiseerd. Dit is mijn derde. De vorige was dezelfde Halve Marathon van Haren in 2006 met winterse omstandigheden en zoals ik me herinner geen duizenden deelnemers. Volgend jaar doe ik weer mee en dan minimaal een tijd lopen onder de 1 uur en 40 minuten. De komende tijd de duurtrainingen verder uitbreiden voorbij de Halve Marathon afstand, maar vind het ook wel fijn dat ik nog geen Marathon op de planning heb staan. Ook nog geen idee welke dat zou moeten zijn…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2iDWAQH2FO9N-27vNrWx4sS_x0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCSQwa336Y6dbulN88cBmUWe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65bFqBrmPtEJvANHNH0BFvfirB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PH63jmMWu2TWiOuESzLt0X0F.png?f=fotoalbum_large

• PindaUnited
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:12
Gisteren heb ik net als @L23 de Halve van Haren gelopen. Kan me helemaal vinden in het verslag O-)

Dit was de tweede keer dat ik meedeed en vanwege het parcours (zandpaden, smalle paadjes etc.) was een PR niet het doel. Daar ook niet voor getraind. Toch ging het best lekker en zat ik halverwege op een 1:30 schema. Uiteindelijk op 1:30:30 gefinished, zeker tevreden met de tijd. Rond 19km heb ik geprobeerd te versnellen om onder de 1:30 te duiken maar helaas. Dat zat er niet meer in :w.

Na afloop prima verzorging met drinken en lekkere broodjes in de zon d:)b

*denkt na over goede signature*

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:29

Toppertje

www.davideografie.nl

kenneth schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:10:
Nou, de CPC was een beetje een tegenvaller. Ik liep behoorlijk steady op een eindtijd van 1h21-hoog toen ik opeens flinke maagklachten kreeg na 11km. Nooit last van gehad, vandaag wel. Nog een 1h24'01 eruit kunnen persen dus mentaal zat het wel goed. Maar leuk is anders.

Ik had op 10km een gel met cafeïne, net als de vorige race (die nagenoeg perfect verliep), dus daar zal het door gekomen zijn. Misschien omdat het nooit issues heeft opgeleverd heb ik het deze cyclus minder gebruikt bij lange workouts. Dus toch vaker doen komende cyclus. Dat PR zit er echt nog wel in.
Kunnen we elkaar de hand schudden; ik had gister een vergelijkbare ervaring tijdens de halve van haren (doel eindtijd onder de 1:20), twintig min voor de start een cafeïne gel genomen en na 3 a 4km veel last van de maag, ook echt nog nooit last van gehad, besloten wat rustiger te gaan lopen en net voor het 10km punt was de buikpijn weg, toen toch weer een gel genomen en geprobeerd tempo hoog te houden. Uiteindelijk in 1:23:08 geëindigd.

• Hartloper
Jasperoo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:01:
Lijkt mij leuk om een keer naar een van die winkels van Runnerslab gaan in België. Ze hebben ook een groot assortiment aan merken zie ik op de site.
Je kan met of zonder afspraak gaan, maar degenen met een afspraak krijgen voorrang. Toen ik met mijn dochter ging hadden we geen afspraak, en moesten we een kwartiertje wachten.

• L23

L23

Over superschoenen gesproken. Ik had een Strava account aangemaakt om al die loopgroepjes hier in de omgeving te kunnen volgen en binnenkort ook van plan om een keer mee te lopen. Viel me op dat ze allemaal een samenwerking aan gaan met de RunX hardloopwinkel om de nieuwe Saucony Endorphin Elite 2 te promoten. Daarvoor opgegeven en binnenkort dus in groepsverband een training op de Endorphin Elite 2. In ieder geval wel leuk om andere Saucony schoenen uit te testen al zie ik mij voorlopig nog geen schoenen van 300 euro aanschaffen. Dit jaar wel van plan er een tweede paar hardloopschoenen bij te nemen en mogelijk interesse in de Saucony Xodus Ultra (3), een trailschoen.

• DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-11 10:57
Ook de CPC gelopen vandaag. Voor het eerst werd er gestart om 10:30u i.p.v. 14:30u wat ik persoonlijk prettig vond.
Na in de ochtend nog met pannenkoeken te hebbem ontbeten stapte ik rond 9:30u op m'n fiets vanuit Scheveningen naar het Malieveld.
Waar je voorgaande jaren nog wel aan de voorkant (kant van het Provinciehuis) het terrein op kon, lukte dat nu niet.
Voor de eerste keer waren er ook lockers in plaats van tassenafgifte, wat mij betreft ook een verbetering.

Rond 10:15 in het startvak A waar je via een lusje door hekken gelopen te hebben in kwam. Het was er toen al erg druk. Toen er gestart was schoof het langzaam op en werd het smaller zodat bij de startlijn de weg weer breder werd waardoor je minder last had van langzamere lopers.

De eerste kilometers gingen volgens plan in 4.06 en 4.07. In kilometer 4 plotseling een steek in de borststreek, nog nooit eerder gehad. Gelukkig ging deze na een paar honder meter verder weer weg.
De eerste paar kilometers waren deze qua afstand exact volgens m'n horloge, maar dit verschil werd groter en groter.
Hierna ging het tempo door in zo'n 4.10 tot 4.13. Hoewel het niet perse warm was merkte ik dat het door de zon toch wel wat zwaarder was. De kilometer de boulevard die iets omhoog liep was wel zwaar, gelukkig het tempo redelijk kunnen behouden. Iets verderop, zo rond km 17, stond familie langs de kant. Vanaf km 19 nog een kleine versnelling kunnen inzetten en uiteindelijk gefinished im 1:28:37.
Al met al een mooi PR!

Strava: https://strava.app.link/ybGiRk9zBRb

• ArmyOfQueens
DaanMc schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:32:
Ook de CPC gelopen vandaag. Voor het eerst werd er gestart om 10:30u i.p.v. 14:30u wat ik persoonlijk prettig vond.
Na in de ochtend nog met pannenkoeken te hebbem ontbeten stapte ik rond 9:30u op m'n fiets vanuit Scheveningen naar het Malieveld.
Waar je voorgaande jaren nog wel aan de voorkant (kant van het Provinciehuis) het terrein op kon, lukte dat nu niet.
Voor de eerste keer waren er ook lockers in plaats van tassenafgifte, wat mij betreft ook een verbetering.

Rond 10:15 in het startvak A waar je via een lusje door hekken gelopen te hebben in kwam. Het was er toen al erg druk. Toen er gestart was schoof het langzaam op en werd het smaller zodat bij de startlijn de weg weer breder werd waardoor je minder last had van langzamere lopers.

De eerste kilometers gingen volgens plan in 4.06 en 4.07. In kilometer 4 plotseling een steek in de borststreek, nog nooit eerder gehad. Gelukkig ging deze na een paar honder meter verder weer weg.
De eerste paar kilometers waren deze qua afstand exact volgens m'n horloge, maar dit verschil werd groter en groter.
Hierna ging het tempo door in zo'n 4.10 tot 4.13. Hoewel het niet perse warm was merkte ik dat het door de zon toch wel wat zwaarder was. De kilometer de boulevard die iets omhoog liep was wel zwaar, gelukkig het tempo redelijk kunnen behouden. Iets verderop, zo rond km 17, stond familie langs de kant. Vanaf km 19 nog een kleine versnelling kunnen inzetten en uiteindelijk gefinished im 1:28:37.
Al met al een mooi PR!

Strava: https://strava.app.link/ybGiRk9zBRb
Mag ik vragen welke tijd jij hebt opgegeven om in startvak A te komen? Of bedoel je startvak 1? :P

• DaanMc
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-11 10:57
ArmyOfQueens schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:54:
[...]

Mag ik vragen welke tijd jij hebt opgegeven om in startvak A te komen? Of bedoel je startvak 1? :P
Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde startwave 1 en niet startvak A :)

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11 13:41

aap

Hartloper schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:33:
[...]

Je kan met of zonder afspraak gaan, maar degenen met een afspraak krijgen voorrang. Toen ik met mijn dochter ging hadden we geen afspraak, en moesten we een kwartiertje wachten.
Ik vroeg recent al eens om ervaringen met Runnerslab (aap in "Hardlopen - deel 9"), maar kreeg toen geen respons.

Zijn de tests die ze hier doen de moeite van een bezoek waard? (Voor mij is de dichtsbijzijnde RL een uur met de auto, waar ik in 15 min. fietsen bij de lokale hardloopwinkel kan zijn.)

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-11 15:40
Nadat ik eindelijk weer in staat was na wat blessureleed aan mijn achillespees rechts om weer 3 keer in de week te lopen, sloeg het noodlot op 8 februari toe.

Tijdens een parktraining die bijna geheel onverhard was en perfect verliep gingen we als afsluiting een rondje om de vijver van 1.5 km (verhard). Tijdens dit rondje kun je klein lusje onverhard doen, en één persoon die wilde dit doen. Dus ik zei: "Ik ga wel mee". Toen stapte ik in een kuil waardoor mijn linker enkel dubbel klapte.
Dit was even schrikken, maar leek mee te vallen. Dus rondje afgemaakt.

In het weekend was de enkel wat stram, maar 's maandags voelde alles eigenlijk weer helemaal oke.
Dus vol goede moed met de club meegegaan met een rustig loopje van 8,5 kilometer.
Na een kilometer of 5 begon het onderaan mijn kuit/achillespees wat te branden. Omdat ik toch terug naar huis moest heb ik maar door de pijn heen gelopen (wat achteraf een beetje dom was denk ik).

Afgelopen zaterdag, bijna een maand later weer een poging gewaagd bij de parktraining. Na 300 meter schoot de gigantisch door mijn enkel/achillespees.

Heeft iemand een idee waarom een enkelblessure kan leiden tot pijn in de onderste kuit/achillespees ?

Ik heb zojuist een afspraak gemaakt bij de fysiotherapeut en hopelijk kan die mijn snel van de klachten afhelpen. Ik baal echt als een stekker.

Random WTF

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
Spasm schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Heeft iemand een idee waarom een enkelblessure kan leiden tot pijn in de onderste kuit/achillespees ?
Omdat de hele boel aan elkaar verbonden zit en functioneert als een systeem? :?
Afbeeldingslocatie: http://www.enkelarthroscopie.nl/wp/wp-content/uploads/kuitspieren1-300x284-150x150.png
Ik heb zojuist een afspraak gemaakt bij de fysiotherapeut en hopelijk kan die mijn snel van de klachten afhelpen. Ik baal echt als een stekker.
Hoe dan ook, erg vervelend! Hopelijk biedt de fysio soelaas en ben je snel weer op de been.

If you can see, look. If you can look, observe

• redwing
Als je enkel omklapt krijgt je hele onderbeen een klap. En je kuit/achillespees is al kwetsbaar, dus ik kan me voorstellen dat die daar dan last van krijgen.
Volgende keer kun je beter gelijk naar de fysio gaan in plaats van een maand te wachten. Vaak kunnen die met wat simpele behandelingen en oefeningen ervoor zorgen dat het veel sneller over is.

[removed]

• Juancho
Juancho schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:51:
Vraagje voor de kenners... ik loop sinds kort op Saucony Triumph 22 schoenen, daarvoor de Asics Novablast 4. Ik stap rustig over op de Saucony, dus ik loop nog regelmatig op mijn Asics. Ik merk echter dat ik bij elke run op de Saucony last heb van mijn de onderkant van beide voeten, specifiek onder de hak en voorvoet. Geen pijn, maar wel een beetje een prikkelend gevoel zoals je ook wel eens hebt als je voet slaapt.

Nou kom ik net terug van mijn eerste longrun (12km) op de Triumph en ik kan amper meer lopen, zo gevoelig zijn mijn voeten aan de onderkant. Het viel me ook op dat de Saucony net wat losser zit, het schuurt een beetje bij gewoon wandelen. De Asics daarentegen zit strakker om mijn voet en schuurt dus niet.

Kan het zijn dat dit het probleem is? Dat ik eigenlijk gewoon een te grote schoen aan heb met de Saucony? Beide zijn maat 42,5 overigens. Normaal draag ik altijd 42 maar bij sporten (tennis/hardlopen) een halve maat groter. Maar op deze manier zie ik het niet zitten om verder te gaan op de Triumph en dat is wel zonde. Ik heb er €150 voor betaald dacht ik en nog maar 58,2 km op gelopen. Alleen wil ik ook geen blessures en het loopt ook gewoon niet ontspannen wat wel moet met zulke (dure) schoenen.

Ik weet niet of er hier iemand interesse heeft om ze over te nemen, stuur dan gerust een PM. Ze zijn echt nog zo goed als nieuw, ben er super zuinig op en ze zien er nog perfect uit.
Iemand hier toevallig ook ervaring mee?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
Juancho schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Gelukkig niet :+

Ik kan het ook niet echt plaatsen. Eerste deel doet vermoeden dat je schoenen te strak zitten (gebrek aan doorbloeding), tweede deel zeg dat je het te los zit. Dat rijmt niet echt. Mogelijk heb je je schoen nu rond de enkel erg strak aangesnoerd en knijp je zo een ader dicht?

Voordat je ze vervangt zou je eens kunnen experimenteren met een andere veterstriktechniek, de zogenaamde heel lock.

If you can see, look. If you can look, observe

• Spasm
  • Laatst online: 05-11 15:40
Juancho schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Ja ik wel, had het juist andersom van Saucony naar Asics (cumulus 25). Na een paar trainingen had ik er gelukkig geen last meer van. Volgens noemen ze dit hot-spots:

https://www.runnersblueprint.com/hotspots-running/

Random WTF

• Stewie!
  • Laatst online: 23:04

Stewie!

Keen must die!

Ik heb gisteren mijn eerste hardloopwedstrijd gerend. Halve marathon van Oostvoorne in 01:59:54 weten te voltooien. Super tevreden met het resultaat, al is het confronterend dat de winnaars al van het podium afstapten toen ik pas binnen kwam :/

Een hele leuke eerste ervaring met een druk deelnemersveld aan de start, vele toeschouwers en voorbereiding. Ook gemerkt dat ik wat harder loop in de wedstrijd met een nieuw PR op de 1,5,10,15,20 km.

Ontzettend veel zin in de komende wedstrijden in Rotterdam en omstreken (vesting lopen).

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Stewie! schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:33:
Ik heb gisteren mijn eerste hardloopwedstrijd gerend. Halve marathon van Oostvoorne in 01:59:54 weten te voltooien. Super tevreden met het resultaat, al is het confronterend dat de winnaars al van het podium afstapten toen ik pas binnen kwam :/
Gefeliciteerd! Een prima resultaat hoor, zeker voor een eerste wedstrijd!

En vergeet niet dat jij het beginnersvoordeel hebt. De winnaars trainen zich een half jaar suf om seconden eraf te schaven, terwijl jij door consistent te trainen met minuten kunt smijten. Als je heel blijft heb je mooie hardloopjaren voor de boeg!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Juancho
Spasm schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Ja ik wel, had het juist andersom van Saucony naar Asics (cumulus 25). Na een paar trainingen had ik er gelukkig geen last meer van. Volgens noemen ze dit hot-spots:

https://www.runnersblueprint.com/hotspots-running/
Hmm ok maar bij jou was het dus na een paar runs opgelost? Ik snap echt wel dat elk merk schoen misschien even wennen is. Of gewoon omdat een nieuwe schoen nog wat stug is etc. Dus daar neem ik zeker de tijd voor. En misschien ben ik te ongeduldig met amper 55km op de nieuwe schoen? Al was het afgelopen zaterdag echt het allerergste ooit, niet zoveel pijn/last gehad van de schoen op een long run. Dat lijkt me sowieso niet de bedoeling, ook niet bij een nieuwe schoen.

Ik zal de winkel even navragen waar ik de schoen gekocht heb. Want de schoen is niet te klein (0,5 maatje groter dus) en een goede vriend van mij heeft toevallig onlangs dezelfde schoen gekocht maar dan zelfs 1 maat groter en die zat hem goed. Hij komt wel af van de vorige Triump versie dus wellicht ligt daar ook het verschil. Ik kom van Asics af.

Ik zal ook even de tip van @Roozzz checken, thanks daarvoor!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
Hmmm, ik ga in mei de Ohrid ultra lopen (65km) maar een week ervoor is de Utrecht Marathon...

Nou zal een hele marathon een week voor de ultra niet handig zijn maar zou een halve op heel relaxed tempo een gek idee zijn? Vind het misschien wel leuk om die toch mee te nemen in mijn stad...

(Hoewel zelfs qua marathon ik zondag een trainings marathon op hele easy pace heb gelopen met zo'n 500 hoogtemeters en de volgende dag ook weer prima een rondje kon hobbelen... Wel wat stijfjes, maar ook nog niet veel longruns gehad. Maar ok, dat is gewoon objectief niet slim dus dat moet ik maar uit mijn hoofd zetten)

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:58
Gister 3 uur gelopen met laatste 30 minuten 5m pkm. Hoewel ik het prima redde zat hartslag tegen de 165 tijdens die laatste kilometers. Kan deels door de hitte komen maar in april zal het weer niet veel anders zijn.
Mijn sweet spot is denk ik rond de 155.

Aankomende zondag nog eenzelfde loop met 45m op marathon pace, daarna definitief besluiten maar denk dat het toch starten op 5:20 wordt en alles sneller na 2,5 uur is dan mooi meegenomen.

Heb overigens gister 4 “tropical” gel genomen van Body n Fit. GADVERDAMME, wat ontzettend smerig. Het is jammer dat die Maurten zo duur zijn want die vind ik tot nu toe het best te doen.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:58
Stewie! schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:33:

Een hele leuke eerste ervaring met een druk deelnemersveld aan de start, vele toeschouwers en voorbereiding. Ook gemerkt dat ik wat harder loop in de wedstrijd met een nieuw PR op de 1,5,10,15,20 km.

Ontzettend veel zin in de komende wedstrijden in Rotterdam en omstreken (vesting lopen).
Lekker bezig toch! Vergeet niet, de meeste mensen zitten op de bank voor de tv en doen niets he. :)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

m0ridin schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:54:
Hmmm, ik ga in mei de Ohrid ultra lopen (65km) maar een week ervoor is de Utrecht Marathon...

Nou zal een hele marathon een week voor de ultra niet handig zijn maar zou een halve op heel relaxed tempo een gek idee zijn? Vind het misschien wel leuk om die toch mee te nemen in mijn stad...

(Hoewel zelfs qua marathon ik zondag een trainings marathon op hele easy pace heb gelopen met zo'n 500 hoogtemeters en de volgende dag ook weer prima een rondje kon hobbelen... Wel wat stijfjes, maar ook nog niet veel longruns gehad. Maar ok, dat is gewoon objectief niet slim dus dat moet ik maar uit mijn hoofd zetten)
Wat wil je horen , (g)een goed idee?

Voor mij zou het niet te doen zijn, Björn Koreman doet het met 2 vingers in zijn neus. Jij zal ergens daartussen zitten schat ik in.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 10-03-2025 12:26 ]

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:51
@m0ridin als je die hm echt op dat heel rustige tempo kunt lopen, lijkt het me geen probleem. Maar ja, kun je dat... Die zul je zelf moeten beantwoorden ;)

Als ik even terugkijk op mijn voorbereiding op de ISU 50km vorig jaar oktober, liep ik 2 weken ervoor nog de Texel hm, redelijk maximaal. Toen ging ik echter direct daarna wel vol de taper in, en heb die 2 weken niet meer verder dan 10km gelopen.

• redwing

Tja, wat is het idee van beide runs? Want als je de ultra zo snel mogelijk wilt rennen zou ik het niet doen. Als je meer voor de lol beide wil doen, acht ik de kans groot dat je daar weinig problemen mee gaat hebben. Zelfs niet als je voor de hele marathon zou gaan. Maar dat zeg ik puur aan de hand van je post-historie hier en het gaat uiteindelijk toch om je eigen gevoel.

[removed]

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:54
Afgelopen zaterdag heb ik tweede halve marathon gelopen van de drieluik. De temperatuur was ineens omhoog geschoten. Ik was onvoldoende geacclimatiseerd en dat speelde me duidelijk parten. De gemiddelde hartslag lag 5 slagen hoger. Vanaf kilometer 9 voelde het al zwaar en had ik moeite om de kilometertijden onder de 4min30 te houden.
Waar ik normaal juist de laatste kilometers meer over heb dan anderen, verloor ik nu tijd met kilometertijden van 4min37. Gelukkig had ik in de eerste 7 kilometer meer dan een minuut marge opgebouwd en liep ik wederom onder de 1u35min.

Dit was de zwaarste halve marathon van de afgelopen jaren. Gisteren en vandaag ervaar ik veel vermoeidheid en gelukkig weinig spierpijn. Het idee dat halve marathons lopen onder de 1u35min (PR 1u29min) makkelijker zouden moeten aanvoelen en tot sneller herstel zouden leiden, kan na drie halve marathons de prullenbak in. Ook het idee van 2x een halve marathon in een weekend is voor nu te veel van het goede tenzij ik deze langzaam ga lopen.

Leerpunten:
- Ik nam mijn 2e gel niet omdat ik geen enkele zin had om die in te nemen (warm, lichte maagklachten, zo snel mogelijk naar de finish). Ik denk dat juist hierdoor ik de versnelling aan het einde miste.
- Bij warm weer moet ik minder snel starten (km 1 4min13sec, km 2 4min16sec). Ik zat nu te ver onder mijn doeltempo.
- Probeer meer te drinken onderweg. Ik had nu 2x 170ml bij en heb 2 slokken genomen van een bekertje. Ik heb de gehele dag nog dorst gehad.

Op naar provincie Overijsel op 30 maart: week herstellen, week trainen, week taper. Het doel is om de trend van de steeds langzamere tijden te doorbreken (1u31min, 1u32min, 1u34min).

• m0ridin
@Sport_Life Weet niet zo goed wat ik hoop eigenlijk, meer input van mensen met ervaring op dit gebied...

@Gaargod en @redwing Ik DENK dat ik ze beiden in principe 'voor de leuk' wil lopen... Sowieso die (halve) marathon en in principe ook de ultra. Mijn hele doel en idee is dat juist meer te gaan doen en minder op tijd te focussen. Nou vergeet ik dat nog wel eens zo gauw het startschot is gegaan, maar ok... Sowieso schat ik dat risico heel laag in voor de (halve) marathon.

Misschien gewoon maar kijken tegen die tijd, als het gevoel super en top is kan ik vast nog last minute wel een kaartje scoren. Ik gok dat ik tegen die tijd in dergelijke vorm moet zijn dat ik dat in theorie weinig last moet hebben van sowieso een halve... Maar eerst maar lekker verder trainen en zorgen dat ik fit wordt en blijf (nou ja, vooral meer kms in de benen heb).

Thanks voor de input iig ;)

• Slickk

Ben zelf geen ultraloper en kom (nog) niet verder dan een marathon, maar ik zou die halve marathon lekker easy lopen en als duurloop beschouwen. Geen hele marathon dus.

Ik denk dat je meer kunt genieten van de Ohrid ultra als je uitgerust bent, ook al zou je die ook 'easy' gaan lopen. Met vermoeidheid in je lichaam en benen is genieten gewoon minder.

Je zou die hele marathon toch niet maximaal gaan of voor een tijd, dus dan kun je net zo goed een halve doen om de schade wat te besparen voor wat je een week later gaat doen.

Je zit immers dan al in de taperfase voor de Ohrid. Dan kan een 21,1km duurloop nog prima, maar vind ik 42,2km niet verstandig.

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 10-03-2025 14:26 ]

• m0ridin
@Slickk Fair enough ja... De marathon zou vooral trekken doordat het een hele ronde is ipv 2 halve en dus mijn thuis-stad. De halve is wat minder 'interessant' wat dat betreft... maar wel verstandiger.

Nou ja, ik zie het tegen die tijd gewoon wel denk ik maar... Nu gewoon lekker doorgaan met trainen en dan kijken of ik het leuk genoeg vindt om 40 euro neer te leggen voor een duurloopje ;)

• Slickk
m0ridin schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:44:
@Slickk Fair enough ja... De marathon zou vooral trekken doordat het een hele ronde is ipv 2 halve en dus mijn thuis-stad. De halve is wat minder 'interessant' wat dat betreft... maar wel verstandiger.

Nou ja, ik zie het tegen die tijd gewoon wel denk ik maar... Nu gewoon lekker doorgaan met trainen en dan kijken of ik het leuk genoeg vindt om 40 euro neer te leggen voor een duurloopje ;)
Snap ik, maar soms is het gewoon wat offers doen toch :)

Die halve doe je dan zodat je toch nog iets meekrijgt van een mooi evenement in je thuis-stad, maar zelf had ik het misschien ook wel geskipt om volledig uitgerust te zijn voor het main event wie in jouw geval de Ohrid is.

Maar goed, zelf gisteren 37km gelopen als duurloop en had verwacht dat ik er meer van zou voelen qua vermoeidheid/spierpijn. Dus ik snap jouw twijfel wel. Wacht, dit helpt niet zeker :+

• Slickk
Zonet ingeschreven voor de Mar-athon Sneek ("mar" = meer in het Fries) op 21 juni 2025. De organisatie werd gedaan door Le Champion maar die zagen er geen brood meer in en hebben het laten vallen. Gelukkig is het door een aantal enthousiastelingen overgenomen en wordt het dit jaar weer georganiseerd. :)

Qua tijd van het jaar niet ideaal want het zal vast te warm zijn, maar gezien de route enzo wil ik het wel meemaken. Een marathon in april of mei gaat hem niet worden door volgeplande weekenden, dus m'n opgebouwde conditie doorzetten tot eind juni.

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 10-03-2025 14:55 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08

er van uitgaande dat je uit weken komt met (ruim) 60k, dan lijkt me een hele relaxte 21k een week voor de race prima te doen. Juist gebruiken om in race kleding/vest te rennen en eventueel laatste test qua eten.

• Juancho
Ik heb nog even contact gehad met de schoenenzaak waar ik die

Ze geven aan wbt het verschil tussen mijn huidige Saucony Triumph 22 en Asics Novablast 4:
Ik zie dat er wel degelijk een verschil tussen de schoenen zit. Dit heeft te maken met de demping je hebt in de Saucony schoenen een ultra demping en de Acics was een schoen met extra demping. Het kan zijn dat je voeten zeker nog moeten wennen aan de demping die in je de Saucony schoenen zit.
Dus misschien toch nog even de Saucony's rustig blijven inlopen maar dan niet gelijk op longruns maar kortere intervals of een 5km herstelrun. Misschien wat spelen met wijze van strakheid veters/extra zooltje etc. Het is natuurlijk wel verder een topschoen dus het zou niet mogen zijn dat mijn beide voeten er gelijk enorme last van hebben.

• m0ridin
@Slickk Ha! Ok, je hebt me overtuigd... marathon it is! ;) (nah, hooguit halve en zie het tegen die tijd wel of ik er uberhaupt zin in heb en het me leuk lijkt).

@kepler Ja, denk dat het tegen die tijd weken van ~80 a 90 km zijn... Laatste weken zat ik op de 50 a 60 met de afgelopen week zelfs 80km (door die trainingsmarathon). In die zin zal een 21k op chill tempo echt geen issue zijn nee...

• Slickk
Juancho schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:43:
Ik heb nog even contact gehad met de schoenenzaak waar ik die

Ze geven aan wbt het verschil tussen mijn huidige Saucony Triumph 22 en Asics Novablast 4:

[...]

Dus misschien toch nog even de Saucony's rustig blijven inlopen maar dan niet gelijk op longruns maar kortere intervals of een 5km herstelrun. Misschien wat spelen met wijze van strakheid veters/extra zooltje etc. Het is natuurlijk wel verder een topschoen dus het zou niet mogen zijn dat mijn beide voeten er gelijk enorme last van hebben.
Je hebt altijd wel wat verschil in schoenen, maar dat verschil zou een voordeel moeten zijn omdat je spieren/pezen etc net iets anders worden gebruikt.

Zit er een verschil in de 'drop'?

Ik zou zeker de boel even opnieuw strikken. Als je last krijgt aan de onderkant van je voeten, kan het zijn dat je aan het schuiven bent. Een runner's knot helpt daar tegen. Als je een 'dof' / 'lam' gevoel in je voeten krijgt, betekent dat meestal dat veters te strak zitten. Let wel, een runner's knot hoort ook strak, maar dan kun je alsnog je veters vooraan losser doen. Ook zou je je veters helemaal eruit kunnen halen en op een andere manier erin kunnen doen. Dus ipv de gebruikelijke kruislings methode, zijn er ook andere manieren.

Inlopen geloof ik niet zo in, een schoen moet eigenlijk van begin af aan lekker zitten, even los van het schuiven van je voet in een schoen.

• Juancho
Slickk schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Je hebt altijd wel wat verschil in schoenen, maar dat verschil zou een voordeel moeten zijn omdat je spieren/pezen etc net iets anders worden gebruikt.

Zit er een verschil in de 'drop'?
Als je daarmee bedoelt hoe ik na een stap weer op de ondergrond kom... De Saucony voelt wel wat steviger/meer demping aan. Het is een flinke zool en daar komt dan ook denk ik die extra demping vandaan waar die verkoper het over heeft. Het gekke was zaterdag tijdens die langere run... de eerste 3km had ik geen last. Ik dacht nog, voor het eerst dat ik mijn voeten ook niet voel tintelen. Maar na 3,5km ging het opeens mis en kwam die rare pijn onder beide voeten (lijkt me ook veelzeggend). Ene keer best heftig, dan zakte het weer even weg en kwam het weer terug. Eenmaal thuis de schoenen uit...merkte ik pas hoe gevoelig de voeten waren want ik kon amper normaal staan/lopen. Gelukkig ging dat ook wel weer relatief snel weg, maar toch. Heb zoiets nooit eerder gehad.
Ik zou zeker de boel even opnieuw strikken. Als je last krijgt aan de onderkant van je voeten, kan het zijn dat je aan het schuiven bent. Een runner's knot helpt daar tegen. Als je een 'dof' / 'lam' gevoel in je voeten krijgt, betekent dat meestal dat veters te strak zitten. Let wel, een runner's knot hoort ook strak, maar dan kun je alsnog je veters vooraan losser doen. Ook zou je je veters helemaal eruit kunnen halen en op een andere manier erin kunnen doen. Dus ipv de gebruikelijke kruislings methode, zijn er ook andere manieren.
Hmm, klinkt idd wel als dat het schuiven idd de boosdoener is. Misschien ook de reden waarom ik het tijdens mijn eerste long run echt had en bij kortere intervals alleen dat tintelgevoel had. De veters zitten overigens exact gelijk als de Asics. Ik werk vandaag thuis en heb voor de grap ook eens de Saucony aan op de momenten dat ik sta achter het bureau. Veters los..dan is er niks aan de hand en voelen ze eerder aan als de bekende wolkjes onder je voeten ;)

• Slickk
Juancho schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Als je daarmee bedoelt hoe ik na een stap weer op de ondergrond kom... De Saucony voelt wel wat steviger/meer demping aan. Het is een flinke zool en daar komt dan ook denk ik die extra demping vandaan waar die verkoper het over heeft. Het gekke was zaterdag tijdens die langere run... de eerste 3km had ik geen last. Ik dacht nog, voor het eerst dat ik mijn voeten ook niet voel tintelen. Maar na 3,5km ging het opeens mis en kwam die rare pijn onder beide voeten (lijkt me ook veelzeggend). Ene keer best heftig, dan zakte het weer even weg en kwam het weer terug. Eenmaal thuis de schoenen uit...merkte ik pas hoe gevoelig de voeten waren want ik kon amper normaal staan/lopen. Gelukkig ging dat ook wel weer relatief snel weg, maar toch. Heb zoiets nooit eerder gehad.

[...]

Hmm, klinkt idd wel als dat het schuiven idd de boosdoener is. Misschien ook de reden waarom ik het tijdens mijn eerste long run echt had en bij kortere intervals alleen dat tintelgevoel had. De veters zitten overigens exact gelijk als de Asics. Ik werk vandaag thuis en heb voor de grap ook eens de Saucony aan op de momenten dat ik sta achter het bureau. Veters los..dan is er niks aan de hand en voelen ze eerder aan als de bekende wolkjes onder je voeten ;)
Verschil in drop zou hier niet een oorzaak van kunnen zijn lijkt me, maar drop is iets anders. Het is het verschil tussen hoe hoog de middenzool vooraan is vergeleken met de middenzool bij de hiel/achteraan. Vaak loopt dat iets naar beneden (achter hoger dan vooraan) en meestal is dat tussen de 4 en 10 milimeter. Maar als je ene paar schoenen 10 mm drop heeft en de nieuwe 4 milimeter, dan is dat nog wel eens wennen. Alleen zoals gezegd denk ik niet dat dat het issue met de klachten die je nu ervaart.

• Juancho
Slickk schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Verschil in drop zou hier niet een oorzaak van kunnen zijn lijkt me, maar drop is iets anders. Het is het verschil tussen hoe hoog de middenzool vooraan is vergeleken met de middenzool bij de hiel/achteraan. Vaak loopt dat iets naar beneden (achter hoger dan vooraan) en meestal is dat tussen de 4 en 10 milimeter. Maar als je ene paar schoenen 10 mm drop heeft en de nieuwe 4 milimeter, dan is dat nog wel eens wennen. Alleen zoals gezegd denk ik niet dat dat het issue met de klachten die je nu ervaart.
Even gekeken, Saucony heeft een heeldrop van 10mm, de Novablast 8mm.

Heb even die runners knot gedaan, zou best bizar zijn dat een iets andere manier van vastknopen veters het probleem oplost :D . Ik ga strak nog even een 5x1000m interval doen, toch maar even op de Saucony. Ben nu wel benieuwd of die knoop wat helpt en ik zal sowieso de schoen iets minder strak vastknopen.

Mijn grote teen zit trouwens hier, lijkt me toch ook wel goed? Niet te strak, niet te ruim...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg4boOpLGR4emyKFfwwnpyCzuAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uyuj3jOJiXCi0kR7KpMW2nuD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 10-03-2025 16:31 ]

• Slickk
Juancho schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:28:
[...]

Even gekeken, Saucony heeft een heeldrop van 10mm, de Novablast 8mm.

Heb even die runners knot gedaan, zou best bizar zijn dat een iets andere manier van vastknopen veters het probleem oplost :D . Ik ga strak nog even een 5x1000m interval doen, toch maar even op de Saucony. Ben nu wel benieuwd of die knoop wat helpt en ik zal sowieso de schoen iets minder strak vastknopen.
Ik snoerde mijn schoenen altijd strak aan. Probleem was dat ik na een kilometer of 8 ook dat tintelende gevoel kreeg en dan de veters losser deed met dat schuiven als gevolg. Tot ik die runner's knot leerde kennen. :) Het is wel wat onhandig bij het uitdoen omdat de veters in die extra knoop zetten, dus liever niet. Voor mij was het een groot verschil tussen "deze schoenen zijn wel oké" naar een "ik wil voor altijd op deze schoenen lopen". O+

Oftewel, je voeten schuiven niet meer omdat ze bij je enkel strak zitten, maar je tenen / middenvoet worden niet meer afgeknepen omdat je de veters in het midden losser kunt doen.

Qua grootte; denk ik wel? Het is gebruikelijker om te meten door je duim tussen de voorkant en het einde van je grote teen te doen. Een duimbreedte zou genoeg moeten zijn. Persoonlijk houd ik liever van iets minder ruimte er tussen, maar in de hardloopwinkel wordt meestal iets meer ruimte geadviseerd.

Daarom ben ik ook geen klant van de hardloopwinkels meer haha. Die adviseerden maat 44 terwijl ik lekkerder loop op 43.

[ Voor 18% gewijzigd door Slickk op 10-03-2025 16:33 ]

• kepler
m0ridin schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:02:
@Slickk Ha! Ok, je hebt me overtuigd... marathon it is! ;) (nah, hooguit halve en zie het tegen die tijd wel of ik er uberhaupt zin in heb en het me leuk lijkt).

@kepler Ja, denk dat het tegen die tijd weken van ~80 a 90 km zijn... Laatste weken zat ik op de 50 a 60 met de afgelopen week zelfs 80km (door die trainingsmarathon). In die zin zal een 21k op chill tempo echt geen issue zijn nee...
Daarom, alhoewel ik zelf een 42k een week ervoor niet zou doen. Dat voelt dan weer als echt te veel.

• Juancho
Slickk schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:30:
[...]

Ik snoerde mijn schoenen altijd strak aan. Probleem was dat ik na een kilometer of 8 ook dat tintelende gevoel kreeg en dan de veters losser deed met dat schuiven als gevolg. Tot ik die runner's knot leerde kennen. :) Het is wel wat onhandig bij het uitdoen omdat de veters in die extra knoop zetten, dus liever niet. Voor mij was het een groot verschil tussen "deze schoenen zijn wel oké" naar een "ik wil voor altijd op deze schoenen lopen". O+

Oftewel, je voeten schuiven niet meer omdat ze bij je enkel strak zitten, maar je tenen / middenvoet worden niet meer afgeknepen omdat je de veters in het midden losser kunt doen.

Qua grootte; denk ik wel? Het is gebruikelijker om te meten door je duim tussen de voorkant en het einde van je grote teen te doen. Een duimbreedte zou genoeg moeten zijn. Persoonlijk houd ik liever van iets minder ruimte er tussen, maar in de hardloopwinkel wordt meestal iets meer ruimte geadviseerd.

Daarom ben ik ook geen klant van de hardloopwinkels meer haha. Die adviseerden maat 44 terwijl ik lekkerder loop op 43.
Ik wil niet te voorbarig zijn, maar nu ik de Saucony's aan heb en in die andere knoop heb gezet...lijkt het alsof de schoen/voet minder schuiven. En dan heb ik nog niet eens wat dikkere sportsokken aan ook.. ;) . Ben benieuwd, zou wat zijn zeg als dit het is... _/-\o_

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:09
Zaterdag voor het eerst meegedaan met een georganiseerde trailrun. De Spanderswoud Trailrun in 's Graveland. Gezien ik het gebied ken als mijn broekzak (ik woon er om de hoek en ren drie keer per week door het gebied) durfde ik het wel aan om direct hun langste afstand te lopen. Daarnaast kwam hij precies goed uit in mijn marathonschema (+- 21km op marathontempo).

Een leuke kleinschalige run: 200 deelnemers, met vijf tijdsloten om te starten tussen 9:00 en 11:30. Ik begon direct om 9 uur en gezien het toen op de hei al aardig warm aan het worden was was dat een goede keuze. Doordat de 25km een 8-vorm had kwam je twee maal langs de verzorgingspost. Niet veel gebruik van gemaakt, maar wel leuk dat je op het ecoduct een aantal tegenliggers hebt die ook met de run meedoen.

Al met al een erg geslaagde dag. Ik heb zeker het plan vaker trailruns te gaan doen. Maar dan wel op plekken die ik nog niet ken.

Nu deze succesvol is afgerond tijd om mij in te schrijven voor een marathon eind april / begin mei. Dat wordt dus die van Leiden of Utrecht. Ze hebben net de route van Utrecht gedeeld en zie dat hij dit jaar niet meer twee keer het zelfde rondje is, dus ik denk dat dat hem gaat worden, gezien die een stuk dichter bij huis is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNGnKJrLTsLlVKCc4WzPAK9uTP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ify3rP709BLvrzgl7yb9O8Lw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEQG4gG_d5xO-QmgreDjkx8o-7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgnSEOPnMkzPgAAg01MMQaRm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNrhvHDexyqfIKkM8YB1GG911HM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuREQNlikM4ZeWXXsFFnRH6b.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M04JkexLX0LlSplOw3qZDbnfClI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnq5pBdiN3eyLSEaNsxAUMXD.jpg?f=fotoalbum_tile

• Juancho
@Slickk , nou ik ben weer terug van een interval training van totaal bijna 10km, op de Saucony Triumph 22. Eerste 1,5- 2km gingen prima, geen last, geen tintelingen zelfs. Maar dat was nog in de warming-up. Daarna begonnen mijn 1000m intervals en toen krijg ik beetje bij beetje weer tintelingen onder beide voeten en in mijn linkervoet zelfs een stekende pijn onder de hak die ik een beetje herkende als de hielspoor waar ik 2 jaar geleden mee zat. Dus dat was wel even schrikken want damn wat is dat een vervelende en langdurige blessure.

Maar toen dacht ik aan de tip die ik ook las bij deze nieuwe manier van veters strikken...doe ze nog wat losser. Dus dat snel gedaan en waarrempel... direct was EN de stekende pijn weg EN de tintelingen ook. Sterker nog, in de resterende 7 a 8km heb ik 0,0 last gehad aan de rechtervoet. De schoen liep zoals je hoopt: als op een wolkje. De linkervoet had nog wel een hele lichte tinteling, maar meer op de achtergrond zeg maar terwijl het daarvoor echt overheerste. Dus misschien zat die veter alsnog een tikkie te strak.

Het gekke is wel, toen ik de veters dus wat losser deed voelde het bij het wandelen alsof er juist weer te veel speling was als in de hak kwam wat losser in de schoen. Maar bij hardlopen merkte ik daar niks van. Misschien, en ik hoop het, is het dus nog even een kwestie van tweaken qua strakheid aantrekken veters voor deze schoen. De Asics Novablast 4 trok ik iig sowieso een stuk strakker aan.

Misschien ook leuk/goed om jullie advies te vragen over oa mijn looptechniek op basis van de statistieken. Misschien zien jullie daar opvallende dingen aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjM3TKUNTuCWmeVJtGcAUV-u_p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwRDBehn5OvVXHNPlJLndjNd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 10-03-2025 19:15 ]

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12
aap schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Ik vroeg recent al eens om ervaringen met Runnerslab (aap in "Hardlopen - deel 9"), maar kreeg toen geen respons.

Zijn de tests die ze hier doen de moeite van een bezoek waard? (Voor mij is de dichtsbijzijnde RL een uur met de auto, waar ik in 15 min. fietsen bij de lokale hardloopwinkel kan zijn.)
Heb de vorige keer je vraag gemist, sorry.

Ik heb sinds een tijdje een RL op minder dan 10 min fietsen, dus dat maakt het makkelijk. En ik pik hier en daar wel een cadeaubon mee, wat de prijs verzacht. Om de zoveel tijd ga ik dus wel eens langs om schoenen van wat verschillende merken te kunnen vergelijken en te zien wat het effect is op mijn voeten. Of als volgens de reviews de nieuwste versie van een schoen helemaal anders is dan zijn voorganger (zoals bijvoorbeeld de Nike Zoom Fly 5).

Ik heb 2 echt verschillende benen en voeten (zijn allebei verschillend van lengte en breedte) en na mijn knieoperatie is het alleen maar erger geworden. Dan maak ik me wijs dat het wel fijn is om “objectief” te zien wat een schoen doet. Maar uiteindelijk blijkt dat ik - als voorvoetlander? - toch zowat met elke schoen uit de voeten kan. Blijkbaar maakt het buiten de maat verder niet uit hoe scheef ik ben.

Is het dus de moeite waard? Ik zou er waarschijnlijk geen uur voor omrijden, toch zeker niet elke keer. Ik denk wel dat ze het goed doen, mijn ervaring is altijd positief en ik kom er graag (ook altijd fijne babbel met gelijkgestemden). Maar ondertussen bestel ik de voor mij “gekende” modellen gewoon online ook.

• Hartloper
aap schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Zelf koop mijn hardloopschoenen meestal online, ik ben nogal eigenwijs én de dichtsbijzijnde winkel is voor mij 1 uur rijden.
Voor mezelf ben ik er 1 keer geweest om wedstrijdschoenen te kopen, om de Vaporfly en de Adios Pro te testen om te zien welke wedstrijdschoen het beste voelde.
Voor mijn dochters eerste paar zijn we in Gent geweest. Er is een loopstrook van zo'n 15meter (dus niet op de loopband) en in het midden van die loopstrook zit een doorzichtig deel waar je voet gescand wordt.
Met dat scannen zien ze je voetbeweging (neutraal, probatie, supinatie); of dat nuttig is, dat is een discussie waar we het eerder al over hadden (zoekfunctie "antipronatie" ).
Mijn dochter kreeg 3 paar schoenen om te testen, en op zicht vonden we de Hoka Mach de coolste en de mooiste, maar qua loopgevoel kreeg de Brooks duidelijk de voorkeur, dus die is het geworden.
Je zegt een beetje wat je doet qua hardlopen, ze bekijken je looptest en dan haalt de adviseur enkele schoenen uit, en dan probeer je die uit op dezelfde hardloopstrook en kijk je welke je het lekkerst vind lopen, daar komt het op neer.
Was een goede keuze, mijn dochter is er tevreden mee.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:16
Lange tijd er naar uitgekeken, maar gisteren was het dan eindelijk zo ver: de CPC! Een wedstrijd dichtbij huis, maar ook de mogelijkheid om een keer drie medailles mee te nemen in plaats van 1!

‘s ochtends vroeg om 9 uur de trein in gestapt en kwartiertje later zijn we op Den Haag CS. Even omkleden, spullen in de lockers gooien en richting het startvak om dan om 10:50 te starten met de halve. Het idee is om de halve op hartslag rond de 150 te lopen, en gelukkig gaat dat zeer makkelijk. Veel publiek langs de kant, veel bekende ook gezien en redelijk steady na 1 uur en 47 minuten over de finish gekomen.

Even snel genoeg drinken, wat wraps eten en omkleden voor de 5k! Helaas zit er toch bijna anderhalf uur tussen en eenmaal in het startvak blijken we ook nog eens 10 minuten later te moeten starten. De benen voelen nog goed, maar lopen toch een beetje vol van het wachten. Eenmaal begonnen is het me toch een partij druk, met vele scholieren die meedoen die plots gaan wandelen of 6 breed lopen. Gelukkig is het een zone 2 loopje en lopen we rustig in 31 minuten naar de finish.

Doordat we later zijn gestart, zijn we pas rond 14:50 over de finish gekomen en beginnen we om 15:15 alweer met de 10k. Dus heel snel omkleden, fles AA naar binnen werken en door! Ook hierbij het idee om in lekker rustig te lopen, al is het parcours heuvelachtiger dan ik dacht. De benen voelen wel steeds zwaarder, maar het is minder erg dan verwacht. Mijn medeloper heeft het echter erg zwaar, dus het tempo gaat wat omlaag zodat we hem samen kunnen uitlopen. Uiteindelijk komen we na 1:07 over de finish.

Na het ophalen van de 3e medaille staat gelijk het bier al klaar :) onderweg naar het station kletteren de medailles lekker tegen elkaar. Daarna langs de Mac voor een welverdiende big tasty :p

36km in 3 uur en 26 minuten, en de benen voelen vandaag nog goed! Nu weer verder trainen voor Rotterdam!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-11 11:20
Beste loopvrienden, ik zit met een dilemma.

Ik ben bij wijze van experiment begonnen met lopen (onder professionele begeleiding) op 1 oktober. Ik train voor de marathon van Rotterdam en lig goed op schema.

Alle trainingen tot dusver heb ik afgewerkt met een Apple Watch Series 9 4G. Dit is mij heel goed bevallen. De telefoon kan thuis blijven, de trainingen die mijn trainer voor mij maakt worden netjes gesynchroniseerd via Trainingpeaks. Als ik een keer een nieuwe route wil lopen gebruik ik de app workoutdoors. Ik kan Spotify luisteren zonder lijsten te hoeven downloaden. In geval van nood kan ik ermee bellen, de telefoon kan thuisblijven.

So far, so good. Er is echter 1 probleem: de accuduur. De Apple Watch bevat twee powersaving modes

1. van het apparaat zelf
2. van de workout app

Als ik die beide aanzet gaat het apparaat nog steeds maar zo'n 3,5 uur mee. Ik heb geprobeerd een externe HR-meter te koppelen, maar dat verbetert het niet. Het nadeel van powersaving mode 2 is dat je data ook van veel mindere kwaliteit is.

Ik denk de marathon ergens tussen de 3h30 - 3h45 te gaan lopen. Met de Apple Watch gaat dat dus niet lukken. Hoe ga ik dit oplossen? Ik heb een aantal opties uitgedacht en wil weten wat jullie ervan vinden

1. Lopen met de iWatch en mijn Garmin Edge 840 (gekoppeld aan een Polar HR meter) in mijn achterzak steken. Deze optie heb ik de laatste longruns gedaan, werkt op zich prima.
2. Alleen met de Edge 840 in de achterzak lopen. Lijkt me niet handig, want je hebt dan helemaal geen data.
3. Telefoon gebruiken.
4. Een Garmin lenen. Een maatje van me heeft een Vivioactive 4.
5. Toch een Garmin kopen. Beetje zonde vind ik, de Apple Watch voldoet voor mij gewoon prima voor eigenlijk alle trainingen...

DIT IS MIJN WEBSITE

• Hartloper
1. Is wat gek met zo’n ding in je achterzak lopen
2. Wil je zelf niet
3. Imho niet de beste optie
4. 👍
5. Inderdaad zonde

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:39
Wat is dan de functie die zoveel energie van je horloge vreet? Komt dat door het muziek streamen? In dat geval zou je er ook voor kunnen kiezen dát via je telefoon te doen?

• Rhahyrion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
xobdorp schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:46:
Wat is dan de functie die zoveel energie van je horloge vreet? Komt dat door het muziek streamen? In dat geval zou je er ook voor kunnen kiezen dát via je telefoon te doen?
Ik denk dat de GPS het meeste trekt. De Apple Watch en Samsung watches staan niet bekend om hun lange batterijduur, dus als je een lange run doet dan moet je dat qua batterijniveau wel managen. Dat je muziekspeler dan uit moet is wel een must volgens mij.

Niets zo irritant dat je horloge uitvalt in het midden van een run. No Strava, No run :>

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29
Hartloper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:43:
1. Is wat gek met zo’n ding in je achterzak lopen
2. Wil je zelf niet
3. Imho niet de beste optie
4. 👍
5. Inderdaad zonde
Ja, daar ben ik het eigenlijk wel mee eens :)

@havana een iWatch bestaat trouwens niet ;)

• havana
I stand corrected. Apple Watch.

Ik heb ook al eens geprobeerd om de Polar HR meter aan de AW te verbinden om accu te sparen, maar vreemd genoeg levert dit helemaal geen winst op (ik heb het idee dat AW de eigen HR meter ook gewoon laat draaien).

Ik kan van een maatje een Forerunner 745 lenen. Lijkt me prima. Ik heb dan nog twee weken een beetje gewend te raken aan dit apparaat. Dat lijkt me genoeg.

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 11-03-2025 09:13 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• redwing
havana schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:10:
I stand corrected. Apple Watch.

Ik heb ook al eens geprobeerd om de Polar HR meter aan de AW te verbinden om accu te sparen, maar vreemd genoeg levert dit helemaal geen winst op (ik heb het idee dat AW de eigen HR meter ook gewoon laat draaien).

Ik kan van een maatje een Forerunner 745 lenen. Lijkt me prima. Ik heb dan nog twee weken een beetje gewend te raken aan dit apparaat. Dat lijkt me genoeg.
Dat is uiteindelijk de beste optie. Of eventueel een goedkope 2e hands zoeken. Mijn ervaring is iig dat zowel de apple-watch als de samsung het niet uithouden op de echt lange runs. En je kunt iets spelen met settings, maar de lengte van een marathon zal ook met alles uit alsnog lastig worden.

(Een andere optie is natuurlijk ervoor zorgen dat je de marathon in 3 uur loopt :+ )

[removed]

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

havana schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:35:

Ik ben bij wijze van experiment begonnen met lopen (onder professionele begeleiding) op 1 oktober. Ik train voor de marathon van Rotterdam en lig goed op schema.

Alle trainingen tot dusver heb ik afgewerkt met een Apple Watch Series 9 4G. Dit is mij heel goed bevallen. De telefoon kan thuis blijven, de trainingen die mijn trainer voor mij maakt worden netjes gesynchroniseerd via Trainingpeaks. Als ik een keer een nieuwe route wil lopen gebruik ik de app workoutdoors. Ik kan Spotify luisteren zonder lijsten te hoeven downloaden. In geval van nood kan ik ermee bellen, de telefoon kan thuisblijven.

So far, so good. Er is echter 1 probleem: de accuduur. De Apple Watch bevat twee powersaving modes

1. van het apparaat zelf
2. van de workout app

Als ik die beide aanzet gaat het apparaat nog steeds maar zo'n 3,5 uur mee. Ik heb geprobeerd een externe HR-meter te koppelen, maar dat verbetert het niet. Het nadeel van powersaving mode 2 is dat je data ook van veel mindere kwaliteit is.

Ik denk de marathon ergens tussen de 3h30 - 3h45 te gaan lopen. Met de Apple Watch gaat dat dus niet lukken. Hoe ga ik dit oplossen? Ik heb een aantal opties uitgedacht en wil weten wat jullie ervan vinden

1. Lopen met de iWatch en mijn Garmin Edge 840 (gekoppeld aan een Polar HR meter) in mijn achterzak steken. Deze optie heb ik de laatste longruns gedaan, werkt op zich prima.
2. Alleen met de Edge 840 in de achterzak lopen. Lijkt me niet handig, want je hebt dan helemaal geen data.
3. Telefoon gebruiken.
5. Toch een Garmin kopen. Beetje zonde vind ik, de Apple Watch voldoet voor mij gewoon prima voor eigenlijk alle trainingen...
Ik loop zelf met de Apple Watch Ultra (ook met 4G), gaat gewoon 24 uur+ mee. Luister ook muziek, hardloop apps, HR meting, enzovoort. Een AW moet echt wel een hele marathon mee kunnen gaan.

• L23

L23

havana schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:35:

1. van het apparaat zelf
2. van de workout app

3. Telefoon gebruiken.
Vind het meer iets voor het Apple Watch topic. Zelf heb ik juist de Apple Watch Ultra 2 gekocht vanwege onder andere de dubbele accuduur. Zonder Spotify muziek lopen is geen optie? Lokaal muziek opslaan zonder 4G data scheelt een hoop lijkt me. Met de powersaving opties zou ik verwachten dat 4 uur wel moet lukken.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16
Stewie! schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:57:
[...]
Ik loop zelf met de Apple Watch Ultra (ook met 4G), gaat gewoon 24 uur+ mee. Luister ook muziek, hardloop apps, HR meting, enzovoort. Een AW moet echt wel een hele marathon mee kunnen gaan.
Een AW Ultra heeft wel een dubbel zo lange batterijduur ten opzichte van een series 9.
En die Ultra van jou gaat ook echt geen 24+ uur continu hardlopen mee, met dus continu de hardloopapp met GPS, HR en muziek actief.
Maar een hele marathon zou naar mijn idee wel haalbaar moeten zijn met een series 9 AW, desnoods zonder muziek.

• havana
Stewie! schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:57:
[...]
De Ultra heeft een véél betere batterijduur.

DIT IS MIJN WEBSITE

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Loop zelf met een Apple Watch Ultra 2, hardlopen (zonder muziek streamen) kost tussen de 1 a 1.5% batterij per gelopen kilometer. Ik denk dat het voor een AW 9 series niet verschilt, echter is de totale accuduur wel minder ten opzichte dan van de Ultra (2). Maar je zou er makkelijk een hele marathon op moeten kunnen lopen!

iStockphoto

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Hathi schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:12:
[...]

En die Ultra van jou gaat ook echt geen 24+ uur continu hardlopen mee
Lukt mij ook niet :Y)

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16
BlizzarD schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:21:
Loop zelf met een Apple Watch Ultra 2, hardlopen (zonder muziek streamen) kost tussen de 1 a 1.5% batterij per gelopen kilometer. Ik denk dat het voor een AW 9 series niet verschilt, echter is de totale accuduur wel minder ten opzichte dan van de Ultra (2). Maar je zou er makkelijk een hele marathon op moeten kunnen lopen!
Per gelopen kilometer? Dat is wel heel krom rekenen. Het gaat om de tijdsduur, niet om de afstand. Als je aan het wandelen bent verbruikt hij echt veel meer per kilometer dan als je een tempoloopje doet.

Maar dan nog. Een Ultra heeft de dubbele batterijduur van een AW 9. Dus met jouw rekenwijze zou een AW9 2% a 3% batterij verbruiken per gelopen kilometer (dubbele van de Ultra dus). Laten we er tussenin zitten en het op 2,5% houden. 2,5% * 42 kilometer = 105% batterij. Dus dat gaat ie niet volhouden.
En dan laat je de muziek streaming ook nog achterwege. Geen idee wat de invloed daarvan is bij een AW, maar bij mijn Garmin heeft muziek streamen een enorme impact op de batterijduur.

• havana
@Hathi Juist

Ik heb de afgelopen 5 maanden heel veel getest met mijn AW. Heel veel verschillende instellingen, wel altijd met muziek in (en dus BT aan). Veel verder dan 3,5 uur gaat de mijne niet redden.

Ik zal voor de grap op mijn longrun (komende vrijdag) bij wijze van uitzondering mijn telefoon eens meenemen voor de muziek. Dan op de AW echt alles uitzetten (BT, Wifi, 4G) + powersaving modi (2x) aan. Ik zal 'm pas aanzetten op het moment dat ik wegloop, dus echt met 100% vertrekken. Ik rapporteer.

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 11-03-2025 14:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• L23

L23

havana schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:11:
@Hathi Juist

Ik heb de afgelopen 5 maanden heel veel getest met mijn AW. Heel veel verschillende instellingen, wel altijd met muziek in (en dus BT aan). Veel verder dan 3,5 uur gaat de mijne niet redden.

Ik zal voor de grap op mijn longrun (komende vrijdag) bij wijze van uitzondering mijn telefoon eens meenemen voor de muziek. Dan op de AW echt alles uitzetten (BT, Wifi, 4G) + powersaving modi (2x) aan. Ik zal 'm pas aanzetten op het moment dat ik wegloop, dus echt met 100% vertrekken. Ik rapporteer.
Dus alles getest met muziek streamen? Ik verwacht dat je toch een behoorlijk verschil gaat zien als je een keer zonder muziek loopt of gedownloade muziek luistert tijdens je run. Streamen is na GPS ook een batterijvreter. En heb je de 41 of 45 mm? Van wat ik op internet lees zijn de Apple Watch modellen al jaren geschikt om een marathon mee te lopen, dus het is niet zo dat je daar minimaal een Ultra voor nodig hebt. Apple Watch Series 2 (eerste model met GPS) had 5 uur gebruik met GPS.

Mogelijk is er ook verschil in welke apps je gebruikt voor muziek en hardlopen.

Maar goed, dit soort ervaringen lijkt me meer geschikt voor in het [Apple Watch (Ultra)] Ervaringen & Discussie - Deel 5 topic waar wel vaker ervaringen worden besproken hoe je je Apple Watch zo lang mogelijk op een accu kan gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door L23 op 11-03-2025 14:39 ]

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Hathi schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Per gelopen kilometer? Dat is wel heel krom rekenen. Het gaat om de tijdsduur, niet om de afstand. Als je aan het wandelen bent verbruikt hij echt veel meer per kilometer dan als je een tempoloopje doet.

Maar dan nog. Een Ultra heeft de dubbele batterijduur van een AW 9. Dus met jouw rekenwijze zou een AW9 2% a 3% batterij verbruiken per gelopen kilometer (dubbele van de Ultra dus). Laten we er tussenin zitten en het op 2,5% houden. 2,5% * 42 kilometer = 105% batterij. Dus dat gaat ie niet volhouden.
En dan laat je de muziek streaming ook nog achterwege. Geen idee wat de invloed daarvan is bij een AW, maar bij mijn Garmin heeft muziek streamen een enorme impact op de batterijduur.
Ik heb het toevallig een keer bijgehouden tijdens een loopje en kwam daar op uit, dus nee geen exacte wetenschap maar een indicatie. Mijn observatie/schatting was zonder muziek streaming wat ik ook vermeldde, ik vermoed dat dit nog het meeste qua accuduur kost.

Deze Reddit tread is interessant en gaat over iemand die zijn AW heeft gebruikt tijdens een 14+ uur durende workout: https://www.reddit.com/r/..._workouts_5_of/?rdt=52700

Zonder muziek streamen moet het (ook zonder Ultra) sowieso mogelijk zijn om een marathon te lopen; enige onbekende is muziek streamen voor X aantal uur. Misschien een optie om dit weg te laten of alleen op het laatst te gebruiken als het fysiek of mentaal wat lastiger word?

iStockphoto

• redwing
BlizzarD schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:30:
[...]
Ik heb het toevallig een keer bijgehouden tijdens een loopje en kwam daar op uit, dus nee geen exacte wetenschap maar een indicatie. Mijn observatie/schatting was zonder muziek streaming wat ik ook vermeldde, ik vermoed dat dit nog het meeste qua accuduur kost.

Deze Reddit tread is interessant en gaat over iemand die zijn AW heeft gebruikt tijdens een 14+ uur durende workout: https://www.reddit.com/r/..._workouts_5_of/?rdt=52700
Die truc ken ik, maar dan moet je verplicht een telefoon meenemen. Je maakt dan voor alle communicatie nl. gebruik van je telefoon en hebt alleen een draadloze verbinding tussen de telefoon en de watch. GPS,4G e.d. worden allemaal geregeld via de telefoon. Leuk idee natuurlijk, maar als hij tracking op zijn telefoon aan had gezet en een hartslagband had ie hetzelfde gehad.
Zonder muziek streamen moet het (ook zonder Ultra) sowieso mogelijk zijn om een marathon te lopen; enige onbekende is muziek streamen voor X aantal uur. Misschien een optie om dit weg te laten of alleen op het laatst te gebruiken als het fysiek of mentaal wat lastiger word?
Tja, maar als je je gedrag aan moet passen aan je horloge gaat er naar mijn idee toch iets mis. Als je graag met muziek loopt, moet het niet zo zijn dat dat tijdens een wedstrijd/marathon niet kan omdat je horloge dat niet aan kan. Of dat je je telefoon mee moet nemen terwijl je dat normaal niet fijn vind.

[removed]

• L23

L23

redwing schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Tja, maar als je je gedrag aan moet passen aan je horloge gaat er naar mijn idee toch iets mis. Als je graag met muziek loopt, moet het niet zo zijn dat dat tijdens een wedstrijd/marathon niet kan omdat je horloge dat niet aan kan. Of dat je je telefoon mee moet nemen terwijl je dat normaal niet fijn vind.
Je vergeet dat alles gestreamd word, terwijl je aanzienlijk batterijverbruik kan besparen door de muziek te downloaden op het horloge zodat het nog steeds mogelijk is om van muziek te genieten tijdens de run. Een beetje aanpassen kan toch wel? Ik vind het als geheel maar een rare discussie waarbij van alles getest is behalve het stoppen met streamen van de muziek.

• redwing
L23 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:00:
[...]
Je vergeet dat alles gestreamd word, terwijl je aanzienlijk batterijverbruik kan besparen door de muziek te downloaden op het horloge zodat het nog steeds mogelijk is om van muziek te genieten tijdens de run. Een beetje aanpassen kan toch wel? Ik vind het als geheel maar een rare discussie waarbij van alles getest is behalve het stoppen met streamen van de muziek.
Die optie is ook prima, want dan heb je dezelfde functionaliteit. Het ging mij meer om de suggestie om de muziek dan maar wat later aan te zetten om de accu te sparen.

[removed]

• L23

L23

redwing schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:02:
[...]

Die optie is ook prima, want dan heb je dezelfde functionaliteit. Het ging mij meer om de suggestie om de muziek dan maar wat later aan te zetten om de accu te sparen.
Ja ok. Ik zou het laatste stuk als het al tegen zit niet ook nog bezig willen zijn met de muziek aanzetten op mijn horloge :P

En wellicht ook weer een andere discussie. Ik vind het zelf juist fijn om bij langere afstanden zonder muziek te lopen, maar vond het bij de afgelopen halve marathon met duizenden deelnemers voor mezelf ook wel belangrijk dat ik bewust ben van de omgeving en de andere hardlopers om mij heen die wellicht willen passeren etc.

• redwing
L23 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:07:
[...]
En wellicht ook weer een andere discussie. Ik vind het zelf juist fijn om bij langere afstanden zonder muziek te lopen, maar vond het bij de afgelopen halve marathon met duizenden deelnemers voor mezelf ook wel belangrijk ik dat ik bewust ben van de omgeving en de andere hardlopers om mij heen die wellicht willen passeren etc.
Ik loop daarom altijd met maar 1 oortje in. Dan heb je wel muziek, maar de omgeving kun je ook goed horen. Daarbij is 1 tikje op dat ding voldoende om hem helemaal stil te krijgen dus als je zonder muziek wil lopen is dat ook zo gedaan.

[removed]

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-11 22:20
havana schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:11:
@Hathi Juist

Ik loop ook tegen eenzelfde probleem aan. Duurzame oplossing is toch echt telefoon op zak meenemen.

Had afgelopen weekend een longrun gedaan van ruim 3 uur en Apple Watch S10 had nog ruim 50% batterij over. Watch stond op normale stand. Muziek streamde ik vanaf telefoon, en BT oortjes waren ook verbonden met de telefoon. Bijkomend nadeel is wel dat de Voice Feedback van je workout op de Apple Watch niet werkt, maar dat neem ik maar voor lief.

Ik heb inmiddels me er maar bij neergelegd dat de telefoon toch echt meemoet bij het lopen van de hele marathon. Dus ben nu meer aan het experimenteren op welke manieren dit het comfortabelst kan. Die Flipbelt vind ik tot op heden prima werken, ook handig voor gells etc.

Overigens denk ik dat 4G icm met streamen ook veel batterij slurpt dus wellicht een offline playlist naar je Watch pushen ook helpt. Maar ik ben er wel klaar mee.

• Jasperoo
L23 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:07:
[...]

En wellicht ook weer een andere discussie. Ik vind het zelf juist fijn om bij langere afstanden zonder muziek te lopen, maar vond het bij de afgelopen halve marathon met duizenden deelnemers voor mezelf ook wel belangrijk dat ik bewust ben van de omgeving en de andere hardlopers om mij heen die wellicht willen passeren etc.
Heel irritant inderdaad. Merkte het in Amsterdam tijdens de halve marathon. Links lopen en dan niet doorhebben dat je roept(schreeuwt) dat je er langs wilt.

Zoals hierboven genoemd de flip belt of een gelijksoortig alternatief werkt voor mij ook goed. Hier de tip gekregen voor een variant van compressport. De iPhone 15 pro max gaat nu zonder problemen mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Jasperoo op 11-03-2025 17:16 ]

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:26
Maarten2212 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:15:
Ik start a.s. zondag voor het eerst de CPC loop HM en het zal mijn 2e HM uberhaupt worden. Mijn steeftijd is sub 1:30. Mijn plan was om het eerste deel mee te gaan met de pacer van 1:30 en eventueel aan het einde nog zelf te versnellen.
Hebben mensen hier nog tips? Ik zag dat 1:30 de snelste pacer is, dus ik kan me voorstellen dat het een enorme groep wordt die hiermee wilt lopen? Wellicht om die reden eerste drinkpunt (op 5k) bijvoorbeeld overslaan?
Om even mezelf te quoten. Ik stond voor mijn gevoel vrij ver vooraan in het startvak van Wave 1, maar desalniettemin toch de pacers gemist.

De eerste 10k te hard begonnen met een 4:10 gemiddeld. Vanaf de 15k was het echt bikkelen om door te blijven gaan. Uiteindelijk wel gelukt om sub 1:30 te gaan (~1:29:30 chip time), dus mijn PR met 6 minuten verbeterd! En tevens een PR op alles vanaf de 10k :).

Van de warmte gelukkig helemaal geen last gehad. Scheelde dat ik wave 1 zat dus rond 12:00 al gefinished was.

Overall: erg genoten van deze tweede halve marathon! En nu doortrainen naar de Leiden Marathon over twee maanden. En daar echt wat rustiger starten.

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten2212 op 11-03-2025 17:19 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Maarten2212 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:16:
Overall: erg genoten van deze tweede halve marathon! En nu doortrainen naar de Leiden Marathon over twee maanden.
Gefeliciteerd!

Je dacht: geen last van de warmte, dus ik kies een wedstrijd die vooral bekend is door de problemen met warmte? :+

Serieus, ik vind het een leuke halve marathon. Maar de tijd van het jaar is helaas niet ideaal.

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:26
kenneth schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:19:
[...]

Gefeliciteerd!

Je dacht: geen last van de warmte, dus ik kies een wedstrijd die vooral bekend is door de problemen met warmte? :+

Serieus, ik vind het een leuke halve marathon. Maar de tijd van het jaar is helaas niet ideaal.
Dankjewel! Heb je het over de Leiden Marathon? Daar ga ik de hele lopen. Gelukkig is de start dit jaar al om 8:00, dus hopelijk is het goed te doen dan.

• kepler
Muziek spelen via je horloge kost heel veel batterij, iig bij Garmin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMPRIxd7aHBIFvigzV60R8pU2OE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y7DM3zgc5zstMuFvuJjpzKyH.jpg?f=user_large

Ik denk dat het bij Apple niet heel anders is
Pagina: 1 ... 354 ... 406 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.