• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Maarten2212 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Dankjewel! Heb je het over de Leiden Marathon? Daar ga ik de hele lopen. Gelukkig is de start dit jaar al om 8:00, dus hopelijk is het goed te doen dan.
Ah een uur eerder dan, dat is goed nieuws. Volgens mij was het altijd 9.00 of zelfs 10.00.

De halve startte vorig jaar om 11.00, dat was echt veel te laat voor medio mei.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Ik wil een interval training doen om mijn snelheid uiteindelijk hoger te krijgen, maar vooral omdat ik qua afwisseling een andere training in de week wil.

Klopt het dat dit dan een prima opbouw is?

- 10 minuten op normaal tempo (10 km/u)

- 2 minuten op harder tempo (12 km/u)

- 2 minuten op langzamer tempo (9 km/u)

Dat dan een stuk of 7x herhalen

En dan 10 minuten op normaal tempo uitlopen

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:04

L23

@President Er zijn vast verschillende soorten interval trainingen die je kan doen, maar dit lijkt me prima om mee te beginnen.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-11 12:03
President schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:43:
Ik wil een interval training doen om mijn snelheid uiteindelijk hoger te krijgen, maar vooral omdat ik qua afwisseling een andere training in de week wil.

Klopt het dat dit dan een prima opbouw is?

- 10 minuten op normaal tempo (10 km/u)

- 2 minuten op harder tempo (12 km/u)

- 2 minuten op langzamer tempo (9 km/u)

Dat dan een stuk of 7x herhalen

En dan 10 minuten op normaal tempo uitlopen
Hoe vaak en hoeveel kilometer loop je nu per week en op welk tempo is dat? Heb je een bepaald doel?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Slappyjoez schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Hoe vaak en hoeveel kilometer loop je nu per week en op welk tempo is dat? Heb je een bepaald doel?
Doel is blessurevrij blijven lopen :-). Geen tijd doel!

Ik loop nu in het weekend 10km en doordeweeks 2x 8

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:44
Jasperoo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Heel irritant inderdaad. Merkte het in Amsterdam tijdens de halve marathon. Links lopen en dan niet doorhebben dat je roept(schreeuwt) dat je er langs wilt.

Zoals hierboven genoemd de flip belt of een gelijksoortig alternatief werkt voor mij ook goed. Hier de tip gekregen voor een variant van compressport. De iPhone 15 pro max gaat nu zonder problemen mee.
Welke versie van compressport heb je precies? Lijkt mij wel interessant.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:37
President schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Doel is blessurevrij blijven lopen :-). Geen tijd doel!

Ik loop nu in het weekend 10km en doordeweeks 2x 8
Best niet onmiddellijk 7 herhalingen doen, beetje opbouwen; bv. eerst 3, de week daarop 5, enz.

• L23

L23

Hartloper schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Best niet onmiddellijk 7 herhalingen doen, beetje opbouwen; bv. eerst 3, de week daarop 5, enz.
Opbouwen kan ook door het verschil in normaal en harder tempo eerst klein te houden? Of gelijk doeltempo en dan opbouwen zoals jij zegt met 3, 5, 7 etc?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bij intervallen lijkt de snelheid me belangrijker. Ik zou eerder de tijd inkorten indien nodig.

Pin je trouwens niet te veel vast op absolute snelheden. Ga meer voor inspanningen die je kunt beschrijven als "comfortabel snel", "hard", "voluit". Voluit is dan een tempo dat je 10-20" kunt volhouden, hard is 45"-1', comfortabel snel gaat dan al richting 2'. Hoe harder, hoe meer herstel.

Probeer vooral je inspanning te voelen en te kijken hoe je lichaam erop reageert.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-11 12:59
vinom schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:08:
[...]

Welke versie van compressport heb je precies? Lijkt mij wel interessant.
Ik heb de Free belt pro. Was huiverig initieel maar het schud nagenoeg niet in tegen stelling tot de zakken in de broek zelf. Het geeft ook wat compressie ( :+ ) daar moest ik beetje aan wennen maar gevoel verdwijnt na paar minuten.
Heb de belt nog niet vol geladen met een flask en jasje en gels. Maar zou wel moeten kunnen. Mijn doel was vooral toch die telefoon mee op een comfortabele wijze en niet direct naar een hydratatie rugzak te stappen.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:40

vhal

ಠ_ಠ

kenneth schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:19:
[...]
Je moet altijd trainen op het niveau waar je zit, niet waar je wil zijn.
Misschien een domme vraag maar hoe moet je dit precies aanvliegen?

Als ik de McMillan calculator gebruik om een 4 uur marathon te berekenen aan de hand van mijn CPC halve marathon tijd, dan komt hij met het volgende

Marathon
Goal pace 4:00:00 (5:41/km)
Current pace 4:01:04 (5:42/km)

Is het dan gewoon de bedoeling om te trainen met de Endurance/Stamina/Speed paces die aangegeven zijn?
Want deze waarden veranderen eigenlijk niet als ik bij wijze van spreken de tijd voor een marathon wijzig naar 3:30:00 of zo.
Of is het tussentijds de bedoeling om tussentijds een bepaalde afstand volle bak te lopen en deze tijd dan in de calculator zodat je langzaam richting je doelpace komt?

Strava

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

vhal schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Misschien een domme vraag maar hoe moet je dit precies aanvliegen?
McMillan geeft inderdaad de paces van het niveau waarop je zit. Met de voetnoot dat ik de recovery en easy paces altijd veel te snel vind, maar misschien is dat mijn oude lijf :P
Of is het tussentijds de bedoeling om tussentijds een bepaalde afstand volle bak te lopen en deze tijd dan in de calculator zodat je langzaam richting je doelpace komt?
Daar komt de kunst van training om de hoek kijken: als je flink vooruit gaat, zou je in principe je tempo's kunnen opschroeven, maar dat kan midden in een cyclus ook problemen opleveren als dat je net over het randje van overbelasting duwt.

Het doel van training is om je lichaam steeds een licht zetje in de juiste richting te geven. Het succes van een schema zit hem niet in een enkele workout maar in de hoeveelheid succesvolle workouts die je aan elkaar kunt rijgen.

Zeker voor (halve) marathons zou ik daarom per cyclus je trainingstempo's bepalen, hooguit dat je af en toe een training iets steviger inkopt als alles goed voelt.

Wanneer je meerdere 5k/10k-wedstrijden in een seizoen doet, kun je daar in mijn ervaring wat vrijer mee experimenteren.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:44
Ik zal vast niet in de meerderheid zijn, maar ik haat speldjes voor het bevestigen van mijn startnummer. Een belt voor alleen een startnummer kruipt omhoog, dus maar eens de 3D printer aangeslingerd. Het zijn de kleine dingen die het doen toch :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAHwffQyHtljm92PjHETbmB3Eyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9c9Ui8KJQIkqVh87tl6brnOV.jpg?f=fotoalbum_large
Niet zelf bedacht, maar wel zelf zojuist geprint (x4) en naar wens aan te passen met grootte, tekst,kleur en dikte.

Zaterdag in het echt uit proberen. Op een normaal shirt blijven ze ieder geval erg goed zitten.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11 13:41

aap

vinom schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:41:
Ik zal vast niet in de meerderheid zijn, maar ik haat speldjes voor het bevestigen van mijn startnummer. Een belt voor alleen een startnummer kruipt omhoog, dus maar eens de 3D printer aangeslingerd. Het zijn de kleine dingen die het doen toch :9
[Afbeelding]
Niet zelf bedacht, maar wel zelf zojuist geprint (x4) en naar wens aan te passen met grootte, tekst,kleur en dikte.

Zaterdag in het echt uit proberen. Op een normaal shirt blijven ze ieder geval erg goed zitten.
Altijd leuk om zelf iets te maken, maar er is ook een commerciele oplossing hiervoor: Bibbits. ik gebruik ze al jaren tot mijn complete tevredenheid. Geen gaatjes in je shirts!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

kenneth schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:33:
[...]
McMillan geeft inderdaad de paces van het niveau waarop je zit. Met de voetnoot dat ik de recovery en easy paces altijd veel te snel vind, maar misschien is dat mijn oude lijf :P

[...]

Daar komt de kunst van training om de hoek kijken: als je flink vooruit gaat, zou je in principe je tempo's kunnen opschroeven, maar dat kan midden in een cyclus ook problemen opleveren als dat je net over het randje van overbelasting duwt.

Het doel van training is om je lichaam steeds een licht zetje in de juiste richting te geven. Het succes van een schema zit hem niet in een enkele workout maar in de hoeveelheid succesvolle workouts die je aan elkaar kunt rijgen.

Zeker voor (halve) marathons zou ik daarom per cyclus je trainingstempo's bepalen, hooguit dat je af en toe een training iets steviger inkopt als alles goed voelt.

Wanneer je meerdere 5k/10k-wedstrijden in een seizoen doet, kun je daar in mijn ervaring wat vrijer mee experimenteren.
Bedoel je met cyclus dan het gehele schema van begin tot eind? Want voor de langere schema's (bv hele of halve marathon) kan het ook voorkomen om een schema in meerdere grotere blokken in te delen, toch?

Strava

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

vhal schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Bedoel je met cyclus dan het gehele schema van begin tot eind?
Ja. Je zou na een tune-up of na een herstelweek het schema kunnen aanpassen, maar daar moet je dus de hogere belasting wel aankunnen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:16
Ik had ook een vraagje over trainingen, maar dan met Trenara en of die het nu wel helemaal goed doet. Ik heb nu al verschillende keren een training gekregen met als commentaar erbij dat de trainng als doel heeft om aan het wedstrijdtempo te wennen. Alleen gebruikt ie als wedstrijdtempo 4:50, terwijl het doel een halve marathon is op 5:13. Nu vind ik iets sneller voor de intervallen niet zo erg, maar ik zie dat ik nu ook langere stukken krijg die ook op die 4:50 moeten. Is dit normaal of probeert Trenara me nu een halve marathon in 1u40 aan te smeren?

[removed]

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-11 12:59
redwing schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:53:
Ik had ook een vraagje over trainingen, maar dan met Trenara en of die het nu wel helemaal goed doet. Ik heb nu al verschillende keren een training gekregen met als commentaar erbij dat de trainng als doel heeft om aan het wedstrijdtempo te wennen. Alleen gebruikt ie als wedstrijdtempo 4:50, terwijl het doel een halve marathon is op 5:13. Nu vind ik iets sneller voor de intervallen niet zo erg, maar ik zie dat ik nu ook langere stukken krijg die ook op die 4:50 moeten. Is dit normaal of probeert Trenara me nu een halve marathon in 1u40 aan te smeren?
Geeft Trenara aan dat je de gehele training op 4.50 moet doen of alleen intervallen?
Hoelang zijn die blokken die je op dat tempo krijgt voorgeschoteld?

Blokken op hoger tempo verhogen je lactaat drempel waardoor het straks makkelijke is om je doel tempo te lopen (correct me if im wrong).

• redwing
Jasperoo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 06:42:
[...]

Geeft Trenara aan dat je de gehele training op 4.50 moet doen of alleen intervallen?
Hoelang zijn die blokken die je op dat tempo krijgt voorgeschoteld?

Blokken op hoger tempo verhogen je lactaat drempel waardoor het straks makkelijke is om je doel tempo te lopen (correct me if im wrong).
Iig al blokken van 5km. Maar ik vind het vooral raar dat bij de beschrijving staat dat het doel is om te wennen aan het wedstrijdtempo, terwijl het tempo een stuk hoger ligt. Waarbij die halve minuut sneller dan wedstrijdtempo me ook wel een fors verschil lijkt.

[removed]

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:58
Verwarrend inderdaad! Mijn marathon schema van Garmin geeft steeds “10k, threshhold of race” tempo’s aan waarmee ik het zelf maar uit dien te zoeken op basis van eigen prestaties/ gevoel.

Ik zou het als ik jou was ook zo insteken, de 5:40 als leidraad zien en kijken wat je er van maakt. Als het te belastend blijkt gewoon het tempo omlaag gooien, is echt geen man mee overboord.

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 12:26
redwing schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:09:
[...]

Iig al blokken van 5km. Maar ik vind het vooral raar dat bij de beschrijving staat dat het doel is om te wennen aan het wedstrijdtempo, terwijl het tempo een stuk hoger ligt. Waarbij die halve minuut sneller dan wedstrijdtempo me ook wel een fors verschil lijkt.
Misschien heb je Trenara je halve marathon tijd laten bepalen ipv jij zelf? Het doel waar je naar toe traint staat in de app, dus als daar 1:50 staat, dan klopt die 4:50 niet. Maar ik vermoed dat daar 1:42 staat.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

• redwing
Waterpower schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Misschien heb je Trenara je halve marathon tijd laten bepalen ipv jij zelf? Het doel waar je naar toe traint staat in de app, dus als daar 1:50 staat, dan klopt die 4:50 niet. Maar ik vermoed dat daar 1:42 staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDFlXSwRmZtyy_3q5CD6yyjUAz8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mk5NzSVck1kS2gwW57MloaxY.png?f=fotoalbum_large

Die staat (helaas) toch echt op 1:50. En dit is de training van gisteren waarin dus gezegd wordt dat deze training me laat wennen aan het wedstrijdtempo, en dan met 4:51 aan komt. En voor zulke intervallen vind ik dat leuk, maar ik zie dus ook dat er langere stukken aan komen. En dan vraag ik me af of dat niet iets teveel gaat worden.

[removed]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Het staat mij bij dat ik regelmatig hoor dat Trenara 'te hard' traint voor je doel. Geen idee wat de onderliggende reden hiervan is. Was die meneer niet een baanatleet of zo waardoor hij met deze tempo's aankomt?

Paar jaar terug had ik Trenara ook gebruikt maar ik krijg eerder het gevoel dat ik mijzelf in de puinpoeier aan het lopen was door die snellere tempo's dan dat ik echt iets aan het opbouwen was.

Strava

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

redwing schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Die staat (helaas) toch echt op 1:50. En dit is de training van gisteren waarin dus gezegd wordt dat deze training me laat wennen aan het wedstrijdtempo, en dan met 4:51 aan komt. En voor zulke intervallen vind ik dat leuk, maar ik zie dus ook dat er langere stukken aan komen. En dan vraag ik me af of dat niet iets teveel gaat worden.
Mjah, zo extreem vind ik de suggestie op zich niet. Ik liep vorig jaar m'n eerste halve marathon in 1:55 en een beetje en liep m'n 1k-intervallen rond de 5:00 (vaak net 1 of 2 seconden sneller). Misschien dat het ietwat aan de ambitieuze kant is (zowel het tempo misschien 3/4 seconden 'te snel' als de frequentie misschien net 1 te lang om nog comfortabel te zijn) maar echt extreem is het imho niet.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Hartloper
Is er niet een soort feedbackmogelijkheid waarbij je als betalende gebruiker van Trenara een vraag kan stellen ?
Want als er lange stukken hoger dan HM-tempo zijn lijkt dat inderdaad teveel van het goede.

[ Voor 29% gewijzigd door Hartloper op 13-03-2025 09:58 ]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
Suggestie is niet zo gek voor 6x1km, maar wedstrijdtempo is het inderdaad niet. Eerder drempelwerk. Ik zou de tekst met een korreltje zout nemen en gewoon lekker gaan lopen. Dan merk je snel genoeg hoe dit gaat.

If you can see, look. If you can look, observe

• redwing
Hartloper schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:57:
Is er niet een soort feedbackmogelijkheid waarbij je als betalende gebruiker van Trenara een vraag kan stellen ?
Want als er lange stukken hoger dan HM-tempo zijn lijkt dat inderdaad teveel van het goede.
Dan moet je betalen en dat doe ik nog niet. Ik wil dit soort dingen eerst eens uit proberen om dan een abonnement te nemen.

[removed]

• redwing
Roozzz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:57:
Suggestie is niet zo gek voor 6x1km, maar wedstrijdtempo is het inderdaad niet. Eerder drempelwerk. Ik zou de tekst met een korreltje zout nemen en gewoon lekker gaan lopen. Dan merk je snel genoeg hoe dit gaat.
Mij gaat het inderdaad vooral om de tekst, want dat Trenara met zware trainingen komt had ik al vaker gelezen. Alhoewel de langere stukken op zo'n tempo toch wel lastig worden en als dat boven de 5km gaat komen ga ik ze toch wat langzamer lopen. Want dan is het wachten op blessures.

[removed]

• Hartloper
Is nu waarschijnlijk eerder 6x 1 km op geschat 10kmtempo.
Wat een vrij klassieke maar zware intervaltraining is.
Ik doe zoiets nooit, andere hardlopers verdragen dergelijke trainingen wel goed.
Dat moet je zelf aanvoelen.
Bij twijfel: liever iets minder dan iets meer.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08
Hartloper schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:02:
Ik doe zoiets nooit, andere hardlopers verdragen dergelijke trainingen wel goed.
Dit is hem volgens mij, ze bedoelen je wedstrijd tempo op 10km. Dus sneller dan je wedstrijd tempo voor de halve. Het staat er alleen niet correct beschreven.

• redwing
Hartloper schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:02:
10km tempo zou inderdaad wel goed kunnen. Garmin schat mijn 10km tijd nu op 4:30, maar dat lijkt me wat optimistisch. Tijdens de 1/4 marathon vorig jaar zat ik rond de 5:00/km dus dan zou die 4:50 voor de 10km best een goede schatting zijn.

En op zich verdraag ik zulke trainingen goed, zeker bij de intervallen vind ik het niet erg als het wat harder dan normaal gaat. Bij deze 1km intervallen eindigde ik uiteindelijk ook met 4:35 bij de laatste. Alleen als het echt langere stukken worden moet het niet nog sneller worden, want dan wordt het wel echt te veel.

Maar dan kijk ik nog wel even aan hoe de trainingen verder gaan en pas het tempo aan waar nodig. Momenteel loop ik de lange loop ook al iets rustiger dan in de planning staat. Want de lange duur loop en rustloop werken toch het beste in zone2, en al is het niet erg om laag zone 3 te komen, kom ik met de tijden die hij nu soms geeft ruim halverwege zone 3 uit.

[removed]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

redwing schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Mij gaat het inderdaad vooral om de tekst, want dat Trenara met zware trainingen komt had ik al vaker gelezen. Alhoewel de langere stukken op zo'n tempo toch wel lastig worden en als dat boven de 5km gaat komen ga ik ze toch wat langzamer lopen. Want dan is het wachten op blessures.
Ten tijde van mij 1:55 op de hm liep ik mn pb op de 5k in 4:24. Toegegeven, dat was geen training maar een kleinschalige 'race', maar als ik een tempoblok van 5k in mijn training zou integreren zou ik die wel rond de 4:45/4:50 zijn. Tja, net wat je fijn vind denk ik.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• redwing
vhal schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:28:
Het staat mij bij dat ik regelmatig hoor dat Trenara 'te hard' traint voor je doel. Geen idee wat de onderliggende reden hiervan is. Was die meneer niet een baanatleet of zo waardoor hij met deze tempo's aankomt?

Paar jaar terug had ik Trenara ook gebruikt maar ik krijg eerder het gevoel dat ik mijzelf in de puinpoeier aan het lopen was door die snellere tempo's dan dat ik echt iets aan het opbouwen was.
Mij bevallen die snelle trainingen me op zich wel. Maar het moet inderdaad niet te gek worden. De trainingen die er nu in staan zijn iig nog leuk, maar als het nog langer/sneller wordt ga ik het toch wat aanpassen.

[removed]

• redwing
naitsoezn schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:56:
[...]

Ten tijde van mij 1:55 op de hm liep ik mn pb op de 5k in 4:24. Toegegeven, dat was geen training maar een kleinschalige 'race', maar als ik een tempoblok van 5k in mijn training zou integreren zou ik die wel rond de 4:45/4:50 zijn. Tja, net wat je fijn vind denk ik.
Dit is precies het gevoel dat ik bij die 5km heb die nog op de planning staat. Hij staat weliswaar tussen 2 blokken van een rustige 5km, maar die snelle 5km voelt eerder een 'race' dan echt een training. En op zich is dat niet erg, maar of het echt efficient is voor zo'n training vaag ik me wel af (aan de andere kant is het dan wel weer leuk om ergens tussendoor een snelle 5k-tijd te lopen :) )

[removed]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29
redwing schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Dit is precies het gevoel dat ik bij die 5km heb die nog op de planning staat. Hij staat weliswaar tussen 2 blokken van een rustige 5km, maar die snelle 5km voelt eerder een 'race' dan echt een training. En op zich is dat niet erg, maar of het echt efficient is voor zo'n training vaag ik me wel af (aan de andere kant is het dan wel weer leuk om ergens tussendoor een snelle 5k-tijd te lopen :) )
Als jij aan het trainen bent voor een HM met een pace van 5:13, dan zou 5km op 4:50 helemaal geen race voor je moeten zijn. Dat moet voelen als lekker doorlopen, maar zeker niet als een wedstrijd.

• redwing
InZane schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Als jij aan het trainen bent voor een HM met een pace van 5:13, dan zou 5km op 4:50 helemaal geen race voor je moeten zijn. Dat moet voelen als lekker doorlopen, maar zeker niet als een wedstrijd.
Daar zit natuurlijk ook wat in. Tijdens de 1/4e marathon liep ik de 5k op 4:53 dus 4:50 zal inderdaad niet echt maximaal zijn. Maar dat tempo voelt wel wat zwaarder als lekker doorlopen. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik me een stuk beter voel bij lange afstanden en de echte intervallen dan de afstanden er tussen (zoals de 5k)

[removed]

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
aap schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:26:
[...]

Altijd leuk om zelf iets te maken, maar er is ook een commerciele oplossing hiervoor: Bibbits. ik gebruik ze al jaren tot mijn complete tevredenheid. Geen gaatjes in je shirts!
Thanks voor de reminder, heb die dingen al jaren liggen maar nooit gebruikt omdat ik het toch niet helemaal vertrouw... Toch maar eens proberen bij een volgende loop.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:23
m0ridin schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:14:
[...]

Thanks voor de reminder, heb die dingen al jaren liggen maar nooit gebruikt omdat ik het toch niet helemaal vertrouw... Toch maar eens proberen bij een volgende loop.
Had ik ook, maar nog nooit problemen mee gehad. Eerste keer even wennen want ze klikken vrij snel aan elkaar, maar nu lukt het zelfs om een last-minute kledingwissel te doen en dat lukte met spelden niet.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

redwing schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Garmin geeft mij hier blokken op 4:40 met een HM doel op 1:45 (5:00)

Dus mij klinkt het niet gek in de oren

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-11 11:08
Met genot de verslagjes van de CPC etc. teruggelezen. Inspireert mij om ook een verslag te typen :)
Afgelopen zondag was het dan zo ver, mijn eerste halve marathon (en überhaupt eerste wedstrijdloop). Niet de CPC, maar de halve marathon van Lissabon. Mijn voornaamste doel was de finish halen. Nou dat is gelukt!

De dag voor de race was nogal stressvol. Vlucht vertraagd, zelf startnummer etc ophalen zat er niet meer in. Gelukkig via via kunnen regelen dat het opgehaald werd. Bleken er geen spelden bij te zitten om het op te spelden. Uiteindelijk via het hotel een naaisetje geregeld en zo bevestigd. Het was inmiddels al ruim na de beoogde bedtijd. Gelukkig de nacht ervoor wel goed geslapen.

Race day:
De start van de race is bijzonder: je loopt over de ponte 25 de abril. Daar geraken is nog wel een opgave. 10.000+ hardlopers moeten via een pendeltrein naar een station om vervolgens in optocht nog uiteindelijk een uur te voet naar het startpunt te komen. Ik merkte dat dit mij eigenlijk al veel energie kostte. Daarnaast hadden wij een gear check in, maar niet de juiste spullen daarvoor gekregen. Moest ter plekke ook nog geregeld worden. Ik weet niet of wij een edge case waren, of dat het slecht geregeld was. Ik neig naar edge case.

Enfin: precies rond de start aangekomen in het startvak. De eerste kilometers over de brug en snelweg vlogen voorbij. De honger kwam vroeger dan gepland opzetten door de ongeplande activiteiten voor de start, maar gelukkig was ik goed voorbereid met gels waar ik mee geoefend had. Een kleine klim en afdaling volgden, waarna de rest van de route vrij vlak was. Langs de route de gebruikelijke flesjes water, gel, sportdrank. Van sommigen gebruik gemaakt, maar niet teveel want ik vertrouw liever op wat ik zelf in de hand heb (nothing new on race day zeggen ze volgens mij wel eens).

De laatste paar kilometers waren afzien (vooral eentonig), maar uiteindelijk een negative split gerend. Laatste kilometers nog kunnen versnellen. Uiteindelijk is het een tijd 2:23:03 geworden. Zeer tevreden mee. Ik had waarschijnlijk sneller kunnen gaan, na het eind had ik nog energie over, en het herstel verliep vrij vlot. Maar he, onbekende afstand, onbekend parcours, weersomstandigheden waar ik niet veel in geoefend had. Toch heel tevreden zo!

Nu nog even nagenieten, over een paar dagen weer beginnen met trainen. Over een maand loop ik een 10km in Hilversum voor de KiKa run. Daarna nog niks in het verschiet, maar er komt vast wel weer wat op mijn pad.

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-11 14:50
Sinds een aantal maanden het hardlopen weer opgepakt en wil meteen voor een halve marathon gaan (in Oktober dit jaar), wat ik nooit eerder heb gelopen.

Een aantal vragen daarover:
  • Momenteel loop ik max 6-7km, maar merk dat ik bij een hogere intensiteit toch wel wat last van mijn knieën krijg. Nu dus het 10KM + 15KM trainingsschema gepakt van Runnersworld (zoals vermeld in de intro van dit topic). Is die opbouw voldoende tot 15K (ik gok 90 min)? Of moet ik nog hoger gaan qua KM?
  • De trainingsperiode loopt over de zomervakantie heen, waarin de frequentie vd training hoogstwaarschijnlijk wat lager zal liggen. Wat raden jullie aan om tijdens de vakantie te doen om het "bij te houden"? Volgens het schema zou ik rond die tijd al rond de 70 min duurloop moeten zitten. Na de vakantie heb ik nog een week of 8 tot aan de halve marathon.
  • Is het aan te raden een inspanningstest te doen op Papendal om mijn hartslagzones beter te berekenen voor de trainingen? Ik gok dat ik dan het beste voor de inspanningstest + ademgasanalyse kan gaan?

• L23

L23

YinYang schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:05:
Sinds een aantal maanden het hardlopen weer opgepakt en wil meteen voor een halve marathon gaan (in Oktober dit jaar), wat ik nooit eerder heb gelopen.

Een aantal vragen daarover:
  • Momenteel loop ik max 6-7km, maar merk dat ik bij een hogere intensiteit toch wel wat last van mijn knieën krijg. Nu dus het 10KM + 15KM trainingsschema gepakt van Runnersworld (zoals vermeld in de intro van dit topic). Is die opbouw voldoende tot 15K (ik gok 90 min)? Of moet ik nog hoger gaan qua KM?
  • De trainingsperiode loopt over de zomervakantie heen, waarin de frequentie vd training hoogstwaarschijnlijk wat lager zal liggen. Wat raden jullie aan om tijdens de vakantie te doen om het "bij te houden"? Volgens het schema zou ik rond die tijd al rond de 70 min duurloop moeten zitten. Na de vakantie heb ik nog een week of 8 tot aan de halve marathon.
  • Is het aan te raden een inspanningstest te doen op Papendal om mijn hartslagzones beter te berekenen voor de trainingen? Ik gok dat ik dan het beste voor de inspanningstest + ademgasanalyse kan gaan?
Momenteel loop je 6-7 km, iets wat ik eigenlijk ongetraind ook wel kon. Interessanter is hoe vaak je nu in de week traint etc. Krijg je last van je knieën dan zou ik het in ieder geval iets minder intensief aanpakken (rustiger tempo) en krachttraining kan ook goed helpen.

Runnersworld heeft ook een Halve Marathon trainingsschema. Viel me op dat die max tot een duurloop van 16 km gaat. Dus 15 km kan vast ook wel, al vond ik het bij mijn Halve Marathon training fijner om toch wat langere duurlopen getraind te hebben.

Waarom verwacht je dat je in de vakantie minder gaat trainen? Natuurlijk kan je andere duursporten pakken (fietsen of zwemmen bijvoorbeeld) om het te onderhouden, maar hardloopschoenen meenemen op vakantie lijkt me vrij makkelijk. Ik denk met het niveau waar je nu op begint dat je de zomervakantie wel nodig hebt om goed voorbereid te zijn op een halve marathon in oktober. Laat ik het zo zeggen dat ik zelf een langere weg heb afgelegd om afgelopen weekend mijn halve marathon te lopen, ik heb in het eerste jaar gefocust op de 10 km.

inspanningstest zullen de meningen hier wel over verschillen, ik heb er tot nu toe nog niet over nagedacht. Lijkt me niet nodig voor je eerste halve marathon.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08
In de vakanties loop ik juist meer dan buiten de vakanties, veel meer ruimte om ergens een moment te vinden om een rondje te rennen.
Maar goed, dat ligt ook wel aan het type vakantie. Tijdens een duikvakantie op een boot misschien wat moeilijker bv ;)

• YinYang
L23 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:25:
[...]
Momenteel loop je 6-7 km, iets wat ik eigenlijk ongetraind ook wel kon. Interessanter is hoe vaak je nu in de week traint etc. Krijg je last van je knieën dan zou ik het in ieder geval iets minder intensief aanpakken (rustiger tempo) en krachttraining kan ook goed helpen.
Loop nu sinds een maand of 4-5 weer 2x per week hard. De dagen tussendoor wandel ik vaak of doe ik wat krachttraining (bovenlichaam).

Heb vorige week 2 langere afstanden gedaan voor mijn doen (9km): in langzaam tempo (Z2) weinig last, in een hoger tempo (>Z3) iets meer last, maar niet zo erg dat ik niet meer kan lopen.

Vandaar dat ik voor een wat serieuzere aanpak wil gaan met een hele geleidelijke opbouw.
[...]
Runnersworld heeft ook een Halve Marathon trainingsschema. Viel me op dat die max tot een duurloop van 16 km gaat. Dus 15 km kan vast ook wel, al vond ik het bij mijn Halve Marathon training fijner om toch wat langere duurlopen getraind te hebben.
Klopt, maar die begint meteen met een 1e training van 60 min. Ik bouw het liever wat langzamer op met een 10km schema en vervolgens de 15km. Dat lijkt me voor het voorkomen van blessures wat verstandiger.
[...]
Waarom verwacht je dat je in de vakantie minder gaat trainen? Natuurlijk kan je andere duursporten pakken (fietsen of zwemmen bijvoorbeeld) om het te onderhouden, maar hardloopschoenen meenemen op vakantie lijkt me vrij makkelijk. Ik denk met het niveau waar je nu op begint dat je de zomervakantie wel nodig hebt om goed voorbereid te zijn op een halve marathon in oktober. Laat ik het zo zeggen dat ik zelf een langere weg heb afgelegd om afgelopen weekend mijn halve marathon te lopen, ik heb in het eerste jaar gefocust op de 10 km.
Ik ga een maand naar een land waar het +30 graden is. Ik ga zeker mijn hardloopschoenen meenemen en ook hotels uitgezocht waar ik ook eventueel nog op een loopband kan lopen, maar ik verwacht niet 3x per week hard te lopen, daar waar ik dat vanaf nu wel wil gaan doen.

Vroeg me af of ik die maand met bijv. 1 of 2x hardlopen (en verder uiteraard nog wandelen en zwemmen) mijn conditie nog zal behouden, zodat ik erna verder kan continueren met mijn schema. Je staat dat even die maand "stil", maar m.i. niet zo'n heel groot probleem.

• L23

L23

YinYang schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:35:
[...]

Loop nu sinds een maand of 4-5 weer 2x per week hard. De dagen tussendoor wandel ik vaak of doe ik wat krachttraining (bovenlichaam).

Heb vorige week 2 langere afstanden gedaan voor mijn doen (9km): in langzaam tempo (Z2) weinig last, in een hoger tempo (>Z3) iets meer last, maar niet zo erg dat ik niet meer kan lopen.

Vandaar dat ik voor een wat serieuzere aanpak wil gaan met een hele geleidelijke opbouw.

[...]

Klopt, maar die begint meteen met een 1e training van 60 min. Ik bouw het liever wat langzamer op met een 10km schema en vervolgens de 15km. Dat lijkt me voor het voorkomen van blessures wat verstandiger.

[...]

Ik ga een maand naar een land waar het +30 graden is. Ik ga zeker mijn hardloopschoenen meenemen en ook hotels uitgezocht waar ik ook eventueel nog op een loopband kan lopen, maar ik verwacht niet 3x per week hard te lopen, daar waar ik dat vanaf nu wel wil gaan doen.

Vroeg me af of ik die maand met bijv. 1 of 2x hardlopen (en verder uiteraard nog wandelen en zwemmen) mijn conditie nog zal behouden, zodat ik erna verder kan continueren met mijn schema. Je staat dat even die maand "stil", maar m.i. niet zo'n heel groot probleem.
Ik raad dat ook niet aan hoor, eerst inderdaad beginnen met een 5 of 10 km trainingsschema. Inderdaad geleidelijk opbouwen. En om uiteindelijk een halve marathon te kunnen lopen ook naar een trainingsomvang van 3 keer in de week opbouwen. Je kan prima 1 of 2 keer hardlopen en het dan afwisselen met andere activiteiten tijdens de vakantie, maar je training ligt dan wel een maand stil qua progressie. De tijd vliegt wel voorbij met rond de 5 maanden om elke week consequent te kunnen trainen. En er dan vanuit gaan dat je in de tussentijd niet ziek wordt of tegen een overbelasting/blessure aanloopt. Meer tijd om te trainen lijkt me wel wenselijker. Aan de andere kant wil ik ook niet zeggen dat het onmogelijk is.

Zag net deze tips voorbij komen: https://www.prorun.nl/tra...je-eerste-halve-marathon/
Daar raden ze toch wel een basis van een jaar loopervaring aan. Daar herken ik mijn eigen aanpak ook in.
Van de week zag ik een video van Omroep West waar ze Sven bij de finish interviewden van de Halve Marathon NN CPC Loop Den Haag. Die had het in 3 uur uitgelopen en er maar 3 keer voor getraind. Volledig idioot :P Ben ook benieuwd of er nog een 4e training komt.

Ik wil je verder ook niet ontmoedigen. Dat je het serieus wil aanpakken en geleidelijk wil opbouwen klinkt goed. Wees je bewust dat overbelasting op de loer kan liggen. Ik zou niet teveel focussen op snelheid, maar in rustig tempo de duurtrainingen uitbreiden en kijken hoever je komt. Uiteindelijk belangrijk dat je op de lange termijn nog steeds met plezier blijft hardlopen.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

kepler schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:26:
In de vakanties loop ik juist meer dan buiten de vakanties, veel meer ruimte om ergens een moment te vinden om een rondje te rennen.
Maar goed, dat ligt ook wel aan het type vakantie. Tijdens een duikvakantie op een boot misschien wat moeilijker bv ;)
Hier ook, vaak wat meer tijd om te lopen en vaak op mooie locaties om dit te doen. Alleen de bergen valle altijd tegen omdat ik dat totaal niet gewend ben.
[...]

Vaak zat met +30 (en +35c) gelopen in o.a. Italie, gaat prima. Wissel meestal wat rustigere duurloopjes af met intervallen. Dat geeft je wat afkoel tijd waardoor het wat beter te doen is.
Gewoon zorgen dat je 2x per week redelijke stukken loop en je conditie loopt niet significant terug is mijn ervaring.

Zelf fors ziek geweest laatste 6-8 weken (niets ergs verder, baby en kinderopvang zal ik maar zeggen :D) en kan merken dat conditie wel fors terug gelopen is. Je bouw ook wel vlot weer op is mijn ervaring als je eenmaal weer lekker bezig bent.

[ Voor 53% gewijzigd door Tortelli op 13-03-2025 19:18 ]

• YinYang
@L23 @Tortelli thnx voor de reacties!

Ik ga mijn trainingsschema gewoon doorplannen tijdens de vakantie met dan de mogelijkheid dat ik een keer een training oversla of inkort. Doel is in ieder geval om wel gewoon minimaal 2x een lange afstand te lopen!

Nog wel een vraag over de opstelling van mijn trainingsschema: in het halve marathon schema van Runnersworld zie ik dat de trainingen tot max. 90 min gaan.

Als ik mijn trainingen door plan met +5 minuten per week, dan kom ik in week 18 (= kalender week 29) al uit op trainingen van 90 min. Wat is dan verstandig om te doen?
- De trainingen erna toch hoger gaan dan die 90 min?
- Een aantal keren een soort van "deload week" inplannen en 3 trainingen van bijv 45-60 min plannen (zag in het 10km schema dat ze ook 1x terug gaan van 60 naar 40 min)?
- Zo ja, hoe vaak een deload week?
- Of bijv. tijdens de vakantie 1 vd 3 trainingen per week inkorten?

Geen idee wat verstandig is in deze...

• Roozzz
[...]

De voorheen opgebouwde conditie gaat slechts beperkt achteruit als je een periode fors minder gaat trainen, maar wel actief blijft. Je zal zeker niet meer opbouwen met zeg ~1 wekelijkse loop, maar het verval blijft waarschijnlijk binnen de perken. Zeker als je wel op andere manieren aeroob actief blijft.

Na die maand uiteraard niet meteen weer oppakken op het punt waar je gestopt bent in het schema. Eerst weer even aan de belasting wennen...

• Roozzz
YinYang schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:42:
@L23 @Tortelli thnx voor de reacties!

Ik ga mijn trainingsschema gewoon doorplannen tijdens de vakantie met dan de mogelijkheid dat ik een keer een training oversla of inkort. Doel is in ieder geval om wel gewoon minimaal 2x een lange afstand te lopen!

Nog wel een vraag over de opstelling van mijn trainingsschema: in het halve marathon schema van Runnersworld zie ik dat de trainingen tot max. 90 min gaan.

Als ik mijn trainingen door plan met +5 minuten per week, dan kom ik in week 18 (= kalender week 29) al uit op trainingen van 90 min. Wat is dan verstandig om te doen?
- De trainingen erna toch hoger gaan dan die 90 min?
- Een aantal keren een soort van "deload week" inplannen en 3 trainingen van bijv 45-60 min plannen (zag in het 10km schema dat ze ook 1x terug gaan van 60 naar 40 min)?
- Zo ja, hoe vaak een deload week?
- Of bijv. tijdens de vakantie 1 vd 3 trainingen per week inkorten?

Geen idee wat verstandig is in deze...
Mag ik adviseren om een plan naar deze halve met potlood te schetsen, maar je er zeker niet op vast te pinnen? Het is niet heel aannemelijk dat je in zeg na 18 weken, daadwerkelijk op het punt bent dat je nu hoopt/denkt :P Een keertje ziek, weekendje weg, pijntje her en der, breakthrough en je plan vergt bijstelling.

Kijk zeker aan het einde van een schema wat de logische vervolgstap is. Misschien is dat dan wel een 21km schema ipv de 15km na afronding van de 10km. Misschien wil je eerst nog wel even consolideren rond die 10km...

Met regelmaat een 'deload week' is aan te bevelen. Dat geeft je lichaam de mogelijkheid om te herstellen van gedane arbeid. Na iedere 3 weken opbouw wordt er vaak een herstelweek ingestoken. (Wat niet alleen in duur hoeft te zijn, dat kan ook intensiteit zijn. Dwz geen interval maar alleen easy rondjes.)

• YinYang
Roozzz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:46:
[...]

De voorheen opgebouwde conditie gaat slechts beperkt achteruit als je een periode fors minder gaat trainen, maar wel actief blijft. Je zal zeker niet meer opbouwen met zeg ~1 wekelijkse loop, maar het verval blijft waarschijnlijk binnen de perken. Zeker als je wel op andere manieren aeroob actief blijft.

Na die maand uiteraard niet meteen weer oppakken op het punt waar je gestopt bent in het schema. Eerst weer even aan de belasting wennen...
Oke thnx! Dat moet wel goedkomen dan!

En inderdaad goede tip om misschien een stapje terug te nemen, mocht ik een maand minder hebben getraind!
Roozzz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Mag ik adviseren om een plan naar deze halve met potlood te schetsen, maar je er zeker niet op vast te pinnen? Het is niet heel aannemelijk dat je in zeg na 18 weken, daadwerkelijk op het punt bent dat je nu hoopt/denkt :P Een keertje ziek, weekendje weg, pijntje her en der, breakthrough en je plan vergt bijstelling.

Kijk zeker aan het einde van een schema wat de logische vervolgstap is. Misschien is dat dan wel een 21km schema ipv de 15km na afronding van de 10km. Misschien wil je eerst nog wel even consolideren rond die 10km...

Met regelmaat een 'deload week' is aan te bevelen. Dat geeft je lichaam de mogelijkheid om te herstellen van gedane arbeid. Na iedere 3 weken opbouw wordt er vaak een herstelweek ingestoken. (Wat niet alleen in duur hoeft te zijn, dat kan ook intensiteit zijn. Dwz geen interval maar alleen easy rondjes.)
Haha ja ik maak 'm zeker met potlood, maar wil mijzelf wel uit blijven dagen. Daarom ook meteen als doel ene halve marathon 8)

Ik ga sowieso even wat meer deload weken inplannen welke ik dan eventueel met het gevoel op dat moment nog wel een weeje kan schuiven bijv. en even per schema aankijken.

Eerst dus het 10KM schema doorlopen en erna kijken hoe ik me voel en wat de vervolgstappen gaan zijn.

Thnx voor het goede advies allemaal! _/-\o_

• L23

L23

YinYang schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:00:
[...]

Haha ja ik maak 'm zeker met potlood, maar wil mijzelf wel uit blijven dagen. Daarom ook meteen als doel ene halve marathon 8)
Succes, maar trainen voor een 10 km met een bepaald tijdsdoel kan ook een hele toffe uitdaging zijn.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik haal persoonlijk meer plezier uit tempo lompen dan uit enorme afstanden, deels ook omdat ik er simpelweg de tijd niet voor heb. Maar opbouwen naar 10km en die < 60 minuten, < 50 minuten en <45 minuten gaan lopen is een mooi doel lijkt mij. Als je dat red is de halve marathon ook niet zo'n probleem meer lijkt mij (zelf nooit gedaan).

• YinYang
Tortelli schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:01:
Ik haal persoonlijk meer plezier uit tempo lompen dan uit enorme afstanden, deels ook omdat ik er simpelweg de tijd niet voor heb. Maar opbouwen naar 10km en die < 60 minuten, < 50 minuten en <45 minuten gaan lopen is een mooi doel lijkt mij. Als je dat red is de halve marathon ook niet zo'n probleem meer lijkt mij (zelf nooit gedaan).
Ah ja dat vroeg ik me dus af aan het begin inderdaad, tot welke afstand je max. moet trainen voor een halve marathon.

In het trainingsschema zag ik 90 min staan, dus ben daar dan ook maar vanuit gegaan. Als je gevorderd bent, dan kom je dus al richting de 18km (ik zou nu al blij zijn met een gem. van 05:30/km op zo'n lange tijd)

Wel benieuwd tot welke afstand anderen trainen :)

• Roozzz
YinYang schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:16:
[...]

Ah ja dat vroeg ik me dus af aan het begin inderdaad, tot welke afstand je max. moet trainen voor een halve marathon.

In het trainingsschema zag ik 90 min staan, dus ben daar dan ook maar vanuit gegaan. Als je gevorderd bent, dan kom je dus al richting de 18km (ik zou nu al blij zijn met een gem. van 05:30/km op zo'n lange tijd)

In de voorbereiding voor een halve loop ik typisch ook een hoop >25km. Maar andere trainingshistorie en doelen :>

Probeer je vooral niet teveel te meten met anderen, iedereen zit op een ander punt in zijn loopcarrière. En toch ervaren we veelal dezelfde dingen, het gaat alleen wat sneller of langer :)

• YinYang
Roozzz schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:22:
[...]

In de voorbereiding voor een halve loop ik typisch ook een hoop >25km. Maar andere trainingshistorie en doelen :>

Probeer je vooral niet teveel te meten met anderen, iedereen zit op een ander punt in zijn loopcarrière. En toch ervaren we veelal dezelfde dingen, het gaat alleen wat sneller of langer :)
Maar wat raad je aan voor een beginner als ik (ren 7-8km in 05:30 gemiddeld)?

Focus blijven houden op langere afstanden of ook op tempo?

Ik heb nog 30 weken tot aan de halve marathon en als ik de voorbeeldschema's zou volgen heb ik een week of 18 nodig. Ik zou dan dus tussendoor bijv wat meer focus kunnen leggen op 10KM sneller kunnen lopen of aan het eind gewoon nog verder opbouwen qua afstand.

In de voorbeeld schema's is 1 op de 6 trainingen interval trainingen, waar ik dan dus 2 op de 6 van zou kunnen maken (wekelijks dus) of kan het zo laten en door blijven gaan met 15 min (3 trainingen +5 min) extra training iedere week.

• Roozzz
YinYang schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:35:
[...]

Maar wat raad je aan voor een beginner als ik (ren 7-8km in 05:30 gemiddeld)?

Focus blijven houden op langere afstanden of ook op tempo?

Ik heb nog 30 weken tot aan de halve marathon en als ik de voorbeeldschema's zou volgen heb ik een week of 18 nodig. Ik zou dan dus tussendoor bijv wat meer focus kunnen leggen op 10KM sneller kunnen lopen of aan het eind gewoon nog verder opbouwen qua afstand.

In de voorbeeld schema's is 1 op de 6 trainingen interval trainingen, waar ik dan dus 2 op de 6 van zou kunnen maken (wekelijks dus) of kan het zo laten en door blijven gaan met 15 min (3 trainingen +5 min) extra training iedere week.
Even ter achtergrond, vroeger haalde ik de meeste lol uit het opbouwen van de afstanden. Ik had niet zoveel met een paar maanden trainen in de hoop wat seconden te schaven van 5k/10k tijden. Laat mij maar lekker dieselen door de natuur. Uiteindelijk is dat ergens geëindigd bij >100km loopjes door de Alpen.

Ik merk dat in mijn huidige levensfase ik niet de consistentie kan opbrengen die eigenlijk nodig is. Dus tegenwoordig loop ik wat minder ver en ligt de focus wat meer op snelheid op kortere afstanden. Dan is wat meer intensiteit en korte termijn doelen prima. En stiekem haal ik best wel wat lol uit andere trainingsvormen en het zien van het effect van deze. Ik bedoel maar te zeggen, welke kant je op wil gaan is in hoge mate wat je LEUK vindt om te lopen. Verandering van spijs doet eten.

Jij staat nog behoorlijk aan het begin van je loopcarrière. Wat nodig is, is om een solide basis te bouwen waarop je kan bouwen. Dat betekent in eerste instantie rustig opbouwen in kilometers en uren. Op termijn raakt je lichaam gewend aan de belasting en kan je meer snelheid/intensiteit toevoegen. Doe dat niet te vroeg, dat is een recept voor blessures. Typisch lopen álle beginners (of zelfs de meeste amateur lopers?) te hard, so take it easy :+ Te snel te veel of te hard levert blessures op.

Zoals ik gisteren al schreef: evalueer regelmatig waar je staat en wat een logische/leuke vervolgstap is. Dat is eigenlijk het enige echte advies op dit vlak. Gezien je wil opbouwen naar een halve zou ik gewoon een opbouwschema volgen. Ook daarmee zal je zien dat de snelheid gestaag toeneemt: je aerobe motor wordt hierdoor steeds beter ontwikkeld.

Hardlopen is niet zozeer een recept volgen, maar iets maken met de ingrediënten die er zijn.

• YinYang
Roozzz schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 07:56:
[...]

Even ter achtergrond, vroeger haalde ik de meeste lol uit het opbouwen van de afstanden. Ik had niet zoveel met een paar maanden trainen in de hoop wat seconden te schaven van 5k/10k tijden. Laat mij maar lekker dieselen door de natuur. Uiteindelijk is dat ergens geëindigd bij >100km loopjes door de Alpen.

Ik merk dat in mijn huidige levensfase ik niet de consistentie kan opbrengen die eigenlijk nodig is. Dus tegenwoordig loop ik wat minder ver en ligt de focus wat meer op snelheid op kortere afstanden. Dan is wat meer intensiteit en korte termijn doelen prima. En stiekem haal ik best wel wat lol uit andere trainingsvormen en het zien van het effect van deze. Ik bedoel maar te zeggen, welke kant je op wil gaan is in hoge mate wat je LEUK vindt om te lopen. Verandering van spijs doet eten.

Jij staat nog behoorlijk aan het begin van je loopcarrière. Wat nodig is, is om een solide basis te bouwen waarop je kan bouwen. Dat betekent in eerste instantie rustig opbouwen in kilometers en uren. Op termijn raakt je lichaam gewend aan de belasting en kan je meer snelheid/intensiteit toevoegen. Doe dat niet te vroeg, dat is een recept voor blessures. Typisch lopen álle beginners (of zelfs de meeste amateur lopers?) te hard, so take it easy :+ Te snel te veel of te hard levert blessures op.

Zoals ik gisteren al schreef: evalueer regelmatig waar je staat en wat een logische/leuke vervolgstap is. Dat is eigenlijk het enige echte advies op dit vlak. Gezien je wil opbouwen naar een halve zou ik gewoon een opbouwschema volgen. Ook daarmee zal je zien dat de snelheid gestaag toeneemt: je aerobe motor wordt hierdoor steeds beter ontwikkeld.

Hardlopen is niet zozeer een recept volgen, maar iets maken met de ingrediënten die er zijn.
100 km loopJES zegt hij ook 8)7

Thnx voor het goede advies! Ik ga lekker beginnen met de opbouw naar 10KM en vanuit daar herevalueren! d:)b

• m0ridin
[...]

In principe is tot een km of 17 voldoende over het algemeen, volgens mij bij mijn eerste trainingsschemas kwam ik daar wel zo'n beetje op uit. Maar het is ook maar net afhankelijk van de persoon, ondertussen loop ik gemiddeld sneller en kan ik makkelijker lange afstanden maken... Bij mijn laatste marathon trainingen kwam ik dan ook op 40+ uit bij LDL voor een marathon training.

Meer is altijd goed, maar niet nodig en helemaal als je nog niet gewend bent aan de afstanden is het vooral zaak heel te blijven...

Door voor een halve te trainen zul je trouwens ook beter worden op de 10km, mijn PR's op de 10 en halve heb ik gelopen tijdens en na een marathon training. Je basis wordt beter, je standaard ligt hoger zeg maar.

Hoe dan, wat @Roozzz ook al zegt... Het is heel makkelijk om te snel te veel te willen met alle gevolgen (bl;essures) van dien... been there and done that. En opbouwen naar de 10km is uberhaupt een logische stap in de weg naar een halve marathon.

Liever wat rustiger aan doen en de tijd nemen dan te veel willen en doen en uitvallen :)

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:58
Wat mij ook helpt met trainingen op afstand is dat het in de opbouwfase niet om het aantal kilometers en snelheid gaat, maar om het aantal minuten (of uur) op de weg. Stel je traint een hm, dan als mindset 2 uur in een lange duurloop te trainen + overige belasting van de andere trainingen in de week. Je traint dus je lichaam het steeds langer vol te houden.

Daarna komt de snelheid dus ook het verhoogde aantal kilometers.

• m0ridin
Aandeijssel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:01:
Wat mij ook helpt met trainingen op afstand is dat het in de opbouwfase niet om het aantal kilometers en snelheid gaat, maar om het aantal minuten (of uur) op de weg. Stel je traint een hm, dan als mindset 2 uur in een lange duurloop te trainen + overige belasting van de andere trainingen in de week. Je traint dus je lichaam het steeds langer vol te houden.

Daarna komt de snelheid dus ook het verhoogde aantal kilometers.
Ja, goed punt... Je traint de duur en niet zozeer de afstand. Als je de halve in 2u wil lopen dan werk je bijv ook naar een duurloop toe van richting die tijd. Maar omdat die duurloop op een (veel) lager tempo zal zijn zal je daar geen 21km in lopen maar kom je dan vanzelf naar die 17 a 18 bijv.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:11
Heeft iemand ervaringen met een goede (gratis) metronoom app (op iPhone of Watch) Ik heb een hardnekkige hardloopblessure en 1 van de oorzaken is mogelijk een te lage pasfrequentie (<160). Wil dus graag mijn pasfrequentie verhogen en kreeg als tip om een paar weken met een metronoom te lopen en die op 170-175 te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 14-03-2025 09:49 ]

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Blik1984 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:49:
Heeft iemand ervaringen met een goede (gratis) metronoom app (op iPhone of Watch) Ik heb een hardnekkige hardloopblessure en 1 van de oorzaken is mogelijk een te lage pasfrequentie (<160). Wil dus graag mijn pasfrequentie verhogen en kreeg als tip om een paar weken met een metronoom te lopen en die op 170-175 te zetten.
Heb je Spotify (of een ander muziek platform)? Daar staan metronoom "liedjes" op. Je kan kiezen tussen alleen de tikken van een metronoom (verschillende BPM's) of muziek op dat tempo. Gewoon zoeken op xxx bpm en je vindt een heleboel.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Hartloper
Voor iemand die debuteert op de halve zou ik aanraden minstens 1x 18 km te lopen.
IIRC had ik bij mijn eerste halve als langste duurloop 14 km gedaan, dat was te weinig.

[ Voor 35% gewijzigd door Hartloper op 14-03-2025 10:06 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:11
Mog schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Heb je Spotify (of een ander muziek platform)? Daar staan metronoom "liedjes" op. Je kan kiezen tussen alleen de tikken van een metronoom (verschillende BPM's) of muziek op dat tempo. Gewoon zoeken op xxx bpm en je vind een heleboel.
Perfect, nooit aan gedacht.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:51
@Blik1984 mogelijk heb je dit advies ook al meegekregen, maar let wel op dat je niet in 1x je hele loop geforceerd op die hogere cadans gaat lopen. Bouw dit rustig op, doe bijv. een paar blokjes van 1 minuut met en dan 3 minuten zonder metronoom oid. Ik heb zelf in mijn begintijd met een losse metronoom in de hand gelopen om zo mijn cadans te verhogen, die zette ik dan steeds aan en uit om de zoveel tijd. Heeft me erg goed geholpen.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:34
Hartloper schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:03:
Voor iemand die debuteert op de halve zou ik aanraden minstens 1x 18 km te lopen.
IIRC had ik bij mijn eerste halve als langste duurloop 14 km gedaan, dat was te weinig.
Vorig jaar m'n 1e halve marathon gedaan. Netjes opgebouwd met ook 1x een longrun in de week. Uiteindelijk tot 18km gegaan. Maar ik wilde perse vooraf voelen hoe een halve was dus ik heb ook 1x die afstand gelopen. Soort van mentale barrière die je door gaat. Ik vond dat super fijn en gaf me nog wat extra vertrouwen dat het goed zat.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11 17:09
[...]

Ik ga in mei de halve van Utrecht lopen, en dat is mijn eerste. Vorige jaar redelijk wat getraind, ook langere afstanden, en uiteindelijk in december een keer een rondje van 22km gemaakt, gewoon om even te kijken hoe dat voelt. Daarnaast geeft het wat vertrouwen dat ik die afstand daadwerkelijk kan halen (ik heb nogal brakke knien).

Daarna 2x griep gehad in januari en februari, dus mijn opgebouwde conditie ligt weer lekker in puin ;) Komende weken ga ik dus weer langzaam opbouwen naar wat langere rondjes, rond de 15km oid, en als dat goedgaat wil ik begin april weer een keer richting de 20km gaan.

Overigens volg ik, eigenwijs als ik ben, geen schema. Maar kan wel aanbevelen om voorzichtig op te opbouwen naar langere afstanden. In het verleden heb ik daar wel wat blessures van gehad, omdat ik conditioneel het prima aan kon (ik racefiets ook), maar mijn lichaam niet heel blij werd van rondjes van 12km ;)

• L23

L23

Gaargod schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:25:
@Blik1984 mogelijk heb je dit advies ook al meegekregen, maar let wel op dat je niet in 1x je hele loop geforceerd op die hogere cadans gaat lopen. Bouw dit rustig op, doe bijv. een paar blokjes van 1 minuut met en dan 3 minuten zonder metronoom oid. Ik heb zelf in mijn begintijd met een losse metronoom in de hand gelopen om zo mijn cadans te verhogen, die zette ik dan steeds aan en uit om de zoveel tijd. Heeft me erg goed geholpen.
Op wat voor tempo is een bepaalde cadans belangrijk? Want je cadans gaat ook omhoog bij een hoger tempo. Ik heb er tot dusver nog niet echt opgelet en ook geen blessures. Bij de Halve Marathon liep ik met een tempo van 5:15 min/km 163 stappen per minuut. Ga ik richting 4:45 min/km dan zit ik al bijna op 170 stappen per minuut. Maar tijdens een relaxte training van 6:30 min/km zit ik rond de 155 stappen per minuut.

• Juancho
De longruns in je trainingsschema hoeven ook niet zo ingewikkeld te zijn he. Ik deed het vorig jaar tenminste zo, en nu weer...

1. mijn 1e longrun begint op 10km (ik zorg altijd dat dat mijn basis is) in een tempo van ongeveer 45-60 seconden boven mijn HM tempo
2. tijdens die run versnel ik na elke kilometer even 25sec om de beentjes een extra/andere prikkel te geven
3. elke week komt er 1km bij de longrun op
4. repeat bovenstaande tot je bij 18km bent
5. om af te sluiten doe ik nog zelf een keer een halve marathon afstand

En hierom heen dus mijn 2x intervalletjes, tennissen, 1 a 2x een krachttraining full body thuis van ongeveer 20-30min en verder veel wandelen met de hond wat ik ook een beetje zie als uitlopen en de beentjes ondanks toch wat spierpijn even te laten bewegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 14-03-2025 12:12 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• L23

L23

borft schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Overigens volg ik, eigenwijs als ik ben, geen schema. Maar kan wel aanbevelen om voorzichtig op te opbouwen naar langere afstanden. In het verleden heb ik daar wel wat blessures van gehad, omdat ik conditioneel het prima aan kon (ik racefiets ook), maar mijn lichaam niet heel blij werd van rondjes van 12km ;)
Ik ben ook niet zo van schema's volgen, maar als ik ergens naar toe train dan plan ik wel alles in en heb ik dus uiteindelijk een eigen schema gemaakt.

• L23

L23

Juancho schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:11:
De longruns in je trainingsschema hoeven ook niet zo ingewikkeld te zijn he. Ik deed het vorig jaar tenminste zo, en nu weer...

1. mijn 1e longrun begint op 10km (ik zorg altijd dat dat mijn basis is) in een tempo van ongeveer 45-60 seconden boven mijn HM tempo
2. tijdens die run versnel ik na elke kilometer even 25sec om de beentjes een extra/andere prikkel te geven
3. elke week komt er 1km bij de longrun op
4. repeat bovenstaande tot je bij 18km bent
5. om af te sluiten doe ik nog zelf een keer een halve marathon afstand

En hierom heen dus mijn 2x intervalletjes, tennissen, 1 a 2x een krachttraining full body thuis van ongeveer 20-30min en verder veel wandelen met de hond wat ik ook een beetje zie als uitlopen en de beentjes ondanks toch wat spierpijn even te laten bewegen.
Qua tempo niet zo opgelet tijdens de long runs, maar die 45-60 seconden boven mijn HM tempo komt overeen. Ik liep vanaf december 11 kilometer en toen ook elke week 1 kilometer er bij, dat is mij ook goed bevallen. Maar goed, dit was voor mij echt pas toen ik voor de Halve Marathon ging trainen en een goede basis had qua 10 km afstanden lopen. De opbouw naar een 10 km afstand heb ik rustiger opgebouwd vorig jaar.

Die training schema's met longruns gebaseerd op tijd is voor mij een onbekende aanpak. Wellicht denk ik daarin te ingewikkeld, maar ik vind het toch wel fijn dat als het er op zit dat ik enigszins in de buurt ben van mijn huis. Daarom vond ik mijn aanpak van een hardlooproute plannen en die steeds een stukje langer te maken logisch werken.

[ Voor 11% gewijzigd door L23 op 14-03-2025 12:26 ]

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:54
L23 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Op wat voor tempo is een bepaalde cadans belangrijk? Want je cadans gaat ook omhoog bij een hoger tempo. Ik heb er tot dusver nog niet echt opgelet en ook geen blessures. Bij de Halve Marathon liep ik met een tempo van 5:15 min/km 163 stappen per minuut. Ga ik richting 4:15 min/km dan zit ik al bijna op 170 stappen per minuut. Maar tijdens een relaxte training van 6:30 min/km zit ik rond de 155 stappen per minuut.
Loopeconomie is persoonlijk, bijvoorbeeld afhankelijk van je bouw. Waar ik altijd aan denk is dat snelheid wordt bepaald door hoeveel stappen je zet per minuut en hoe groot die stappen zijn. Als je wilt versnellen zul je dus grotere stappen moeten zetten en/of meer stappen. Grotere stappen leidt tot grotere klappen op je lichaam.

Ik heb een tijd getraind met een fysio om mijn cadans te verhogen omdat dit mijn knieklachten verminderd. Ik loop nu meestal rond de 170 spm. Bij hogere snelheden (<4.30min/km) gaat dit naar >180spm.

Als ik vermoeid ben of wordt (tijdens een loop) gaat mijn cadans naar beneden.
Ik let tijdens mijn langzame duurlopen juist op cadans en hartslag. Hoge cadans, lage hartslag. De cadans geeft mij dan informatie over mijn loopeconomie en mate van vermoeidheid. Tijdens wedstrijden ga ik dan bewust cadans verhogen om tempo op doeltempo te houden.

• m0ridin
[...]

Op wat voor tempo is een bepaalde cadans belangrijk? Want je cadans gaat ook omhoog bij een hoger tempo. Ik heb er tot dusver nog niet echt opgelet en ook geen blessures. Bij de Halve Marathon liep ik met een tempo van 5:15 min/km 163 stappen per minuut. Ga ik richting 4:15 min/km dan zit ik al bijna op 170 stappen per minuut. Maar tijdens een relaxte training van 6:30 min/km zit ik rond de 155 stappen per minuut.
Afgelopen weekend een marathon gedaan als hele rustige lange duurloop, daar was het gmeiddelde tempo ~5:40 en mijn gemiddelde cadans 177 (en waar in beweging netjes rond de 180, was met ~500 hoogtemeters dus sommige stukken wandelen als echt stijl en af en toe even stilstaan/wachten op de groep)

Eerder deze week een blok van 10k op 4:00 pace gedaan, daar zat ik rond de 190.

Een easy run van 40 minuutjes op 4:27 pace, 184...

Net 3 blokken van 8 minuten op ~3:35-3:40, daar zit ik dan op ~193

Als ik een rustig tempo heb maak ik gewoon kleinere stappen, is ook minder belastend volgens mij voor me (en tja, ben ook maar 1.74m dus mijn stappen zijn standaard niet al te groot ;) )

*Edit*

Ik begon de reactie trouwen met het tikken van "Volgens mij zit ik ongeacht tempo wel rond die 180, tenzij ik een eindsprint doe of vermoeid ben", maar toen ik het nakeek bleek dat toch niet helemaal het geval ;) Maar alsnog, rond die 180 op het laagste tempo en verder wat hoger bij een hoger tempo dus...

[ Voor 19% gewijzigd door m0ridin op 14-03-2025 13:02 ]

• aap

aap

[...]

Op wat voor tempo is een bepaalde cadans belangrijk? Want je cadans gaat ook omhoog bij een hoger tempo. Ik heb er tot dusver nog niet echt opgelet en ook geen blessures. Bij de Halve Marathon liep ik met een tempo van 5:15 min/km 163 stappen per minuut. Ga ik richting 4:45 min/km dan zit ik al bijna op 170 stappen per minuut. Maar tijdens een relaxte training van 6:30 min/km zit ik rond de 155 stappen per minuut.
Ik vond deze website interessant m.b.t. pasritme: https://molab.me/running-cadence-the-ultimate-guide/

Het bevat een calculator waarmee je kunt zien wat andere lopers met dezelfde lengte en snelheid voor frequentie hebben.

• L23

L23

Ja uiteraard is het persoonlijk. Zelf ben ik 1,80 m. Ik denk dat er op zich niks mis is met mijn cadans. Ik lees dat een hogere cadans bij hetzelfde tempo ook resulteert in een lagere hartslag. Ik zal er eens wat meer opletten. Wellicht helpt dit mij om bij de volgende 10 KM eind mei onder de 45 minuten te lopen.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:49
aap schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Ik vond deze website interessant m.b.t. pasritme: https://molab.me/running-cadence-the-ultimate-guide/

Het bevat een calculator waarmee je kunt zien wat andere lopers met dezelfde lengte en snelheid voor frequentie hebben.
Als ik daar naar kijk zou ik op een cadans van 154 komen bij 11 km/h. Dat is significant lager dan wat ik werkelijk loop, namelijk rond de 170. In zo’n lage cadans is de impact per stap volgens mij veel groter, wat niet bepaald wenselijk is.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-11 20:43

Dazzler2120

FP ProMod
aap schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Ik heb weinig vertrouwen in die calculator als die voor mij op 151 spm uit komt voor 10km/uur :')

PS4 PSN: Dazzler2120

• L23

L23

Hebben jullie daar m/s ingevuld? Ik heb überhaupt geen idee wat mijn snelheid in m/s is dus zit dat eerst om te rekenen :P Ik wou er eerst mijn min/km invullen namelijk.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
L23 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:14:
Hebben jullie daar m/s ingevuld? Ik heb überhaupt geen idee wat mijn snelheid in m/s is dus zit dat eerst om te rekenen :P Ik wou er eerst mijn min/km invullen namelijk.
Ik loop rond 6 minuut/km, dat is 10km/uur.
Om van km/uur naar m/s te komen deel je door 3,6. Dus 2,78 m/s

• L23

L23

Ik word ook niet wijzer met de website, ligt inderdaad lager dan ik nu loop.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
L23 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:18:
Ik word ook niet wijzer met de website, ligt inderdaad lager dan ik nu loop.
Nouja, als ik de theorie lees op die pagina, dan klopt het wel.
Ik denk alleen dat hun calculator niet klopt, ergens nemen ze iets mee waardoor de 'ideale' spm laag uit valt, veel lager dan wat je normaal gesproken bij hardlopers verwacht.

Als je vervolgens het verhaaltje leest, lees je vooral dat eigenlijk iedereen gebaat is bij een iets hogere cadans dan wat ze zelf gewend zijn.

Edit:
M.n. het bronmateriaal is wel interessant;
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7134352/ stelt dat mensen met een cadans <164 hebben 6,7x meer kans op een scheenbeen blessure.

Ik vraag me dan wel af of het een correlatie is, aangezien mensen met een lage cadans over het algemeen ook beginnende lopers zijn en dus vaak op aan het bouwen zijn, en mogelijk meer risico hebben op blessures doordat ze te snel opbouwen?

[ Voor 27% gewijzigd door Dazzler2120 op 14-03-2025 13:25 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11 17:09
L23 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:07:
Ja uiteraard is het persoonlijk. Zelf ben ik 1,80 m. Ik denk dat er op zich niks mis is met mijn cadans. Ik lees dat een hogere cadans bij hetzelfde tempo ook resulteert in een lagere hartslag. Ik zal er eens wat meer opletten. Wellicht helpt dit mij om bij de volgende 10 KM eind mei onder de 45 minuten te lopen.
Ik ben ergens vorig jaar meer op cadans gaan letten. Van nature zat ik op 150-160, wat natuurlijk vrij laag is. Ik heb toen een alert op mijn horloge gezet op 170. Tegenwoordig loop ik meestal rond de 180, en bij snelle rondjes iets hoger richting de 190. Overigens is snel voor mij 4:30/km op een 5km ;)

Het grappige is, dat het verhogen van mijn cadans geleid heeft tot een hogere snelheid, terwijl mijn hartslag omlaag ging, en daarnaast zorgt het ook voor minder zware belasting van je lichaam, win-win-win dus ;)

• aap

aap

Duclaasie schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:13:
[...]

Als ik daar naar kijk zou ik op een cadans van 154 komen bij 11 km/h. Dat is significant lager dan wat ik werkelijk loop, namelijk rond de 170. In zo’n lage cadans is de impact per stap volgens mij veel groter, wat niet bepaald wenselijk is.
Ik geloof dat het getal dat eruit komt ook niet een ideale frequentie is, maar de gemiddelde frequentie zoals gemeten bij lopers met gelijkwaardige lengte en snelheid.

Het is denk ik vooral bedoeld om te laten zien dat de heilige 180 stappen per minuut voor gewone stervelingen niet zo gebruikelijk is.

Als ik mijn lengte en duurloopsnelheid invul, dan krijg ik 152, terwijl ik typisch 170 spm loop. Dus inderdaad aan de lage kant. Maar de auteur zegt dat het wetenschappelijk onderbouwd is, dus ik haal het gemiddelde blijkbaar omhoog.

Ik heb vorig jaar bewust geprobeerd om mijn cadans te verhogen en dat is gelukt, want voorheen liep ik rond de 160 spm. Maar ik merk dat ik nu niet echt meer "hoger" kan, zonder dat ik dan ook automatisch sneller ga lopen.

• aap

aap

Dazzler2120 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:22:
[...]
M.n. het bronmateriaal is wel interessant;
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7134352/ stelt dat mensen met een cadans <164 hebben 6,7x meer kans op een scheenbeen blessure.

Ik vraag me dan wel af of het een correlatie is, aangezien mensen met een lage cadans over het algemeen ook beginnende lopers zijn en dus vaak op aan het bouwen zijn, en mogelijk meer risico hebben op blessures doordat ze te snel opbouwen?
Een valide vraag, denk ik. Je zou mogen verwachten dat een beetje wetenschapper hiervoor zijn data heeft proberen te corrigeren. Het mailtje dat ik kreeg met mijn resultaten bevatte een uitnodiging om met evt. vragen terug te mailen, dus je zou het hem kunnen vragen.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
aap schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Een valide vraag, denk ik. Je zou mogen verwachten dat een beetje wetenschapper hiervoor zijn data heeft proberen te corrigeren. Het mailtje dat ik kreeg met mijn resultaten bevatte een uitnodiging om met evt. vragen terug te mailen, dus je zou het hem kunnen vragen.
Als je het originele artikel erbij pakt stellen ze;
Those authors reported that cross country runners with a step rate less than or equal to 164 were 6.7 times more likely to sustain a shin injury compared to runners who ran greater than or equal to 174 steps per minute.9 However, the Luedke et al9 study had a sample of 68 high school cross country runners, which makes the generalizability to all runners difficult.
Dus met aan grote 'maar' erbij benoemd, dat dit over een kleine sample size is en op geen manier is te extrapoleren naar de complete rennende populatie. Dus de wetenschappelijke basis van https://molab.me/running-cadence-the-ultimate-guide/ brokkelt daar voor mij toch wel verder af, wel stellen wat gemeten is, maar niet aankaarten welke beperking die statistiek heeft.

• m0ridin
Voor de mensen die op hartslagzones trainen, goed om te weten dat Garmin blijkbaar je zone-percentages aanpast als er een nieuwe max of lthr hartslag gedetecteerd is (afhankelijk van welke zones je gebruikt)... De absolute waardes worden dus gelijk gehouden, niet de percentages.

Kwam er vandaag achter dat mijn zones opeens andere percentages hadden, blijkbaar als gevolg van bovenstaande.

Blijkbaar is de truc even de zones te 'herstellen' (aka resetten) in de app na een nieuwe detectie.

Heb dat laatste zelf nog niet geprobeerd, las ik pas na de zones handmatig even opnieuw aangepast te hebben.

Zie: https://forums.garmin.com...-changing/1779078#1779078

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

ElPaco schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Ik gebruik een armband (bovenarm) waar de telefoon aan kan. Heb zelf een SP connect hoesje om mijn telefoon, dus ook een SP connect armband waar de telefoon in klikt. Doordat hij echt vast zit heb ik er geen last van. Heb de telefoon voorheen een tijdje in een afgesloten broekzak gehad, maar daar krijg ik echt veel last van omdat hij dan alle kanten op stuitert in de zak.
Ik heb nu ook een sp connect hoesje, werkt dat goed tijdens hardlopen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29
Sport_Life schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Ik heb nu ook een sp connect hoesje, werkt dat goed tijdens hardlopen?
Grappig, ik ken die SP Connect dingen eigenlijk alleen maar van de (motor)fiets mounts. Nooit geweten dat ze ook armbanden hadden :D

Niet dat ik er verder behoefte aan heb, want ik wil nog steeds geen telefoon aan m'n arm en ik vind de hoesjes te lomp.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

InZane schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Grappig, ik ken die SP Connect dingen eigenlijk alleen maar van de (motor)fiets mounts. Nooit geweten dat ze ook armbanden hadden :D

Niet dat ik er verder behoefte aan heb, want ik wil nog steeds geen telefoon aan m'n arm en ik vind de hoesjes te lomp.
Ik kwam er bij de aankoop van een (tour)fiets achter, voor de racefiets heb ik een Garmin navigatie, met hardlopen draag ik een telefoon mee tijdens lange duurlopen met vakanties.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-11 11:20
Long run 2h45
AW9
BT, wifi, 4G uit
Powersaving uit

Batterij na training 50%.

DIT IS MIJN WEBSITE

• redwing
havana schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:56:
Long run 2h45
AW9
BT, wifi, 4G uit
Powersaving uit

Batterij na training 50%.
En dat is dus zonder muziek dan? Want ik zou nog eens proberen wat ie doet als je gedownloade muziek afspeelt en dan dus wifi/4G e.d. allemaal uit zet.

[removed]

• Hartloper
Mijn cadans is rond de 182/' bij rustige duurlopen, en rond de 192/' bij snellere tempo's.
Voor mij is dat het enige dat ik ooit bewust veranderd heb qua looptechniek, dat is de cadans iets verhogen.
Dat moet al bijna 10 jaar geleden zijn.
Als beginner had ik af en toe blessures of overbelasting, dat ging beter na iets verhogen van mijn cadans.

Het nadeel is dat met een hogere cadans de loopstijl iets minder mooi is, minder back-kick en meer "marathon shuffle".

• L23

L23

redwing schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:52:
[...]

En dat is dus zonder muziek dan? Want ik zou nog eens proberen wat ie doet als je gedownloade muziek afspeelt en dan dus wifi/4G e.d. allemaal uit zet.
En dan de ervaring mooi delen in het Apple Watch topic.

• Juancho
Hartloper schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:49:
Mijn cadans is rond de 182/' bij rustige duurlopen, en rond de 192/' bij snellere tempo's.
Voor mij is dat het enige dat ik ooit bewust veranderd heb qua looptechniek, dat is de cadans iets verhogen.
Dat moet al bijna 10 jaar geleden zijn.
Als beginner had ik af en toe blessures of overbelasting, dat ging beter na iets verhogen van mijn cadans.

Het nadeel is dat met een hogere cadans de loopstijl iets minder mooi is, minder back-kick en meer "marathon shuffle".
Das hoog. Toen ik 1,5 jaar geleden begon met hardlopen zat ik nog onder de 165. Toen geleerd daar meer op te letten, juist als je vermoeider wordt. Nu zit ik vaak op 175. Dus dat gaatvwel beter. En het loopt overal fijner. Begin was het ff wennen maar nu totaal niet meer.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:09
L23 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:58:
[...]

En dan de ervaring mooi delen in het Apple Watch topic.
Maar dat is toch een feature van Apple, alles uitzetten en na een goede training mag je alweer opladen. Wat wil je nog meer :+

• L23

L23

Megupe schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Maar dat is toch een feature van Apple, alles uitzetten en na een goede training mag je alweer opladen. Wat wil je nog meer :+
Het afzeiken vind ik dan meer passen in Het grote Sporthorloge met GPS topic :P

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:23
Hoe meten jullie die cadans eigenlijk? Ga je dan puur af van wat je horloge aangeeft? Ik heb me altijd afgevraagd hoe betrouwbaar zoiets is.

Als ik even op m’n horloge kijk om wat in te stellen oid dan telt die dat niet als stappen lijkt me en daarmee ontbreekt er data voor de cadans. Toch?

Ik heb wat beginnende blessures voorkomen door kleinere stappen te nemen en tempo gelijk te houden, dat helpt vaak wel goed.

• L23

L23

Slickk schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:45:
Hoe meten jullie die cadans eigenlijk? Ga je dan puur af van wat je horloge aangeeft? Ik heb me altijd afgevraagd hoe betrouwbaar zoiets is.

Als ik even op m’n horloge kijk om wat in te stellen oid dan telt die dat niet als stappen lijkt me en daarmee ontbreekt er data voor de cadans. Toch?

Ik heb wat beginnende blessures voorkomen door kleinere stappen te nemen en tempo gelijk te houden, dat helpt vaak wel goed.
Ik heb me er verder niet in verdiept, maar is het niet zo dat het bewegen van je armen in het zelfde tempo gaat als je benen? En die arm beweging kan je horloge volgens mij vrij nauwkeurig vastleggen. Bij mij legt het horloge het automatisch vast en zie het terug in de fitness/hardloop app.

• Juancho

Gewoon via een datascreen op mijn watch tijdens een run ja. Regelmatig check ik even mijn cadans.

• m0ridin

Gewoon horloge inderdaad, loop tegenwoordig ook weer met een stryd footpod en als ik die 2 Vergelijk komt het ook zo'n beetje perfect 1 op 1 overeen.

Verder let ik er niet zozeer bewust op, in het verleden volgens mij wel wat aan gewerkt en nu gaat het vanzelf.
Pagina: 1 ... 355 ... 406 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.