Vandaag de lokale halve marathon gelopen, als voorbereiding op Gent marathon binnen 2 weken.
Zoals eerder geschreven de laatste weken enkel traag gelopen, dus het was even afwachten hoe het zou gaan.
Parcours liep van west naar oost, en dat met een NO-wind van 4 Beaufort, dat betekende grotendeels tegenwind lopen tenzij hier of daar een lusje.
Bedoeling was net onder de 1:30 te finishen, om zo het marathontempo te oefenen en te voelen of het doenbaar was. En om wat vertrouwen te kweken na de voorbije weken enkel rustig gelopen te hebben.
Dat bleek in het begin geen probleem te zijn. 4:15/km voelde makkelijk, zodat ik met een stuk of 4 anderen zelfs voor de 1:30 pacinggroep ging lopen. Nu, sterk voelen of niet, met windkracht 4 tegen 4:15/km lopen is heel wat anders dan dat doen zonder wind.
Na 5km met ons klein groepje continu tegenwind gelopen te hebben zei ik tegen de anderen dat we ons beter zouden laten inlopen, 10 seconden achter ons liep een grote groep.
Ik had vorige week Maurten gels besteld bij all4running, en om de verzending gratis te krijgen had ik er ook 2 grote SIS gels met 200mg cafeïne bij besteld. Ik zou er nu 1 proberen en als het goed ging de tweede op de marathon gebruiken. Ik nam de gel op het moment dat we na 5km iets vertraagden om ons te laten inlopen. Het was een vloeibare gel, en mijn 2 handen hingen nadien vol met plakkerig spul. Dat wordt 'm dus niet voor de marathon, ik ga het bij Maurten houden, dan wordt het geen knoeiboel.
Nadien was het zoveel mogelijk schuilen in de groep en 4:15/km vasthouden. Achteraf zag ik dat - bij hetzelfde tempo - de hartslag bij schuilen in de groep naar 150/' zakte, tegen 165/' bij alleen lopen.
Het parcours voerde grotendeels langs kleine polderweggetjes waar de wind vrij spel had. De pacer deed goed zijn werk, halverwege was er een brug waar we bergop licht vertraagden en bergaf weer versnelden, net zoals ik het graag heb.
Op 15km waren we nog met ongeveer 15 man; het was op dat stuk volledig tegenwind en het tempo zou iets zakken, maar de pacer deed goed zijn werk en zette iets aan om een stabiel tempo te behouden.
De adem was goed, de benen voelden ook nog niet te moe; het competitiebeest in mij besloot na 17 km te versnellen.
De eerste km ging dat goed, de km daarop ging het al moeilijker en na 19 km keek ik achterom, zag ik dat de groep nog dichtbij was en dacht ik alleen nog dat ik me niet mocht laten inlopen. Alleen lopend was de tegenwind véél voelbaarder dan in de groep...
Intussen bijna maximale inspanning, proberen focussen op goede techniek. Achteraf zag ik dat km 18-19-20-21 in 4:02-4:06-4:07-4:03 gingen, dus een uitstekend tempo, maar het voelde alsof ik die laatste 2km aan het harken was. 1 loper uit de groep had zijn versnelling beter getimed en haalde mij nog in 500 meter voor de aankomst, de rest hield ik ruim achter mij.
Al bij al een mooie wedstrijd waar ik een goed gevoel aan overhoud. Ik heb er vertrouwen in dat ik binnen 14 dagen sub-3 uur tempo 30 km zal kunnen vasthouden, en wat er na 30km gebeurt is sowieso onvoorspelbaar.
Nota voor mezelf: niet overmoedig worden als het tempo de eerste kilometers heel makkelijk aanvoelt !
[
Voor 4% gewijzigd door
Hartloper op 16-03-2025 17:32
]