• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:51
L23 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Ik heb me er verder niet in verdiept, maar is het niet zo dat het bewegen van je armen in het zelfde tempo gaat als je benen?
Mooie inhaker voor de cadansverhogers :)

Je armen zijn de dirigent van je benen.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-11 11:20
redwing schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:52:
[...]

En dat is dus zonder muziek dan? Want ik zou nog eens proberen wat ie doet als je gedownloade muziek afspeelt en dan dus wifi/4G e.d. allemaal uit zet.
Ja dat is zonder muziek ja, want daar heb je BT voor nodig. Nou ja, als je oortjes wil gebruiken :)

DIT IS MIJN WEBSITE

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:10
Sport_Life schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Ik heb nu ook een sp connect hoesje, werkt dat goed tijdens hardlopen?
Ik gebruik het niet meer (want horloge), maar het werkte gewoon prima ja!

WoT stats

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:58
Nog mensen die morgen Lentemarathon Amstelveen lopen? Wordt mijn eerste marathon ooit en spanning begint wel te komen, ondanks dat ik weet dat ik gewoon goed ben voorbereid. Heb er wel héél veel zin in! Doel is onder de 4 uur en denk dat 3:45/3:50 realistisch is.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:37
@Giel : veel succes morgen.

Zelf loop ik morgen een lokale halve marathon, in voorbereiding op de marathon van Gent op 30 maart.
Training in februari was goed met een recordaantal kilometers (288km in februari).
De eerste week van maart was skivakantie, daar heb ik meer kunnen lopen dan verwacht, 4 keer gelopen op de lokale loopband, gemiddeld 8km per keer. Op zich moet dat een goede training geweest zijn.
De lange duurloop op zondag 9 maart ging moeizaam, mijn energieveau was niet heel hoog.
Deze week vergelijkbaar beeld, duurloopjes op dinsdag en donderdag gingen trager dan gewoonlijk, eerder rond de 5:35/km ipv mijn gewone 5:10 bij rustige loopjes. Het enige positieve was dat mijn hartslag ook heel traag was, rond de 125/' ipv gewoonlijk 135/'. Eigenlijk dus meer herstelloopjes dan rustige duurlopen.
Gisteren ging iets beter, 8km aan 5:24 aan een rustige hartslag van 127/'.
Ik heb niet echt een verklaring waarom ik wat trager loop, misschien vermoeid. Mijn rusthartslag is lager dan 4 weken geleden dus de conditie is niet slecht. Het is geen overtraining want mijn HRV is hoger dan gewoonlijk.

Morgen komt de grote test, een lokale halve marathon die ik in marathontempo wil lopen (1:30). Het zal een graad of 7 zijn om 10 uur 's morgens, wel grotendeels 4 Beaufort tegenwind en gevoelstemperatuur van 2 graden. Het wordt zeker een short, singletje of T-shirt laat ik nog even bezinken.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:09
@Giel succes! Je bent inmiddels aan het lopen. Ik zou vandaag ook de Lentemarathon Amstelveen lopen en samen 3:30 uur pacen, maar gisteren bij een lokale halve marathon wedstrijd last van een pees in de lies links gekregen. Verstandig geweest en mij vanmorgen afgemeld, wat ik zelf erg balen en vervelend vind.

Ook komende dagen houd ik rust, denk ik; nog nooit eerder zo'n liesblessure gehad.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 13:15
Sessie van vrijdag waar iik erg blij mee ben. 40 minuten hardgelopen zonder te wandelen. Niet echt een supertempo, maar dat komt nog wel of hoeft niet speciaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIVOotlCFI-jrgbB8O-s9uO0ndA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lIt6UDhWEKKV7lJLen8phbt7.png?f=user_large

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:04

L23

VinnyAMS schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:13:
Sessie van vrijdag waar iik erg blij mee ben. 40 minuten hardgelopen zonder te wandelen. Niet echt een supertempo, maar dat komt nog wel of hoeft niet speciaal.

[Afbeelding]
Prima tempo. Plezier hebben in het hardlopen is het belangrijkste. Zorgen dat je elke week een paar keer per week loopt en je gaat vanzelf vooruit. Je volgt nu weer die 5 km training of inmiddels begonnen met de 10 km training?

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 13:15
L23 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Prima tempo. Plezier hebben in het hardlopen is het belangrijkste. Zorgen dat je elke week een paar keer per week loopt en je gaat vanzelf vooruit. Je volgt nu weer die 5 km training of inmiddels begonnen met de 10 km training?
Dit was de eerste sessie van Harlopen met Evy. Nu gekozen voor het schema "snelle 5k".

• Giel
Nou het zit er op. Wat een geweldige ervaring, echt fantastisch! Het waren ook perfecte weersomstandigheden! Zonnig en fris.

De eerste 25km kon ik heerlijk doorlopen op 5:25. Rond 30km kakte ik in en kreeg ik een drop in m’n energie. Ik vermoed wellicht tekort koolhydraten. Nam wel m’n gelletjes elke 6km maar wellicht te weinig sportdrank/banaan bij de posten tot me genomen. Bij 30km bij een post even anderhalve minuut gestopt en paar bekers sportdrank en paar stukken banaan tot me genomen. Daarna weer gaan lopen.. duurde een paar kilometer tot ik m’n gewenste pace van 5:30 weer kon oppakken maar lukte me gelukkig wel! Er kwam weer energie en ik ging weer verder op de automatische piloot op dezelfde pace. Dit heb ik eigenlijk tot aan de finish vol kunnen houden wat resulteerde in een eindtijd van 3uur55.

Dit is mijn eerste marathon en al met al kan ik alleen maar trots zijn op mijn prestatie. Mooi resultaat na maanden trainen. Komende week rustig aan en dan doortrainen voor de Ironman. En verder was de organisatie top. Alles goed geregeld. Het enige wat ik bijzonder vond was dat ze al een drinkpost hadden na 2/3km na de start en ik vond tussen de 20/30km bijna geen posten. Had dat liever andersom gehad :)

Nu lekker op de bank en niks meer doen vandaag :)

• Hartloper
Vandaag de lokale halve marathon gelopen, als voorbereiding op Gent marathon binnen 2 weken.
Zoals eerder geschreven de laatste weken enkel traag gelopen, dus het was even afwachten hoe het zou gaan.
Parcours liep van west naar oost, en dat met een NO-wind van 4 Beaufort, dat betekende grotendeels tegenwind lopen tenzij hier of daar een lusje.
Bedoeling was net onder de 1:30 te finishen, om zo het marathontempo te oefenen en te voelen of het doenbaar was. En om wat vertrouwen te kweken na de voorbije weken enkel rustig gelopen te hebben.
Dat bleek in het begin geen probleem te zijn. 4:15/km voelde makkelijk, zodat ik met een stuk of 4 anderen zelfs voor de 1:30 pacinggroep ging lopen. Nu, sterk voelen of niet, met windkracht 4 tegen 4:15/km lopen is heel wat anders dan dat doen zonder wind.
Na 5km met ons klein groepje continu tegenwind gelopen te hebben zei ik tegen de anderen dat we ons beter zouden laten inlopen, 10 seconden achter ons liep een grote groep.
Ik had vorige week Maurten gels besteld bij all4running, en om de verzending gratis te krijgen had ik er ook 2 grote SIS gels met 200mg cafeïne bij besteld. Ik zou er nu 1 proberen en als het goed ging de tweede op de marathon gebruiken. Ik nam de gel op het moment dat we na 5km iets vertraagden om ons te laten inlopen. Het was een vloeibare gel, en mijn 2 handen hingen nadien vol met plakkerig spul. Dat wordt 'm dus niet voor de marathon, ik ga het bij Maurten houden, dan wordt het geen knoeiboel.
Nadien was het zoveel mogelijk schuilen in de groep en 4:15/km vasthouden. Achteraf zag ik dat - bij hetzelfde tempo - de hartslag bij schuilen in de groep naar 150/' zakte, tegen 165/' bij alleen lopen.
Het parcours voerde grotendeels langs kleine polderweggetjes waar de wind vrij spel had. De pacer deed goed zijn werk, halverwege was er een brug waar we bergop licht vertraagden en bergaf weer versnelden, net zoals ik het graag heb.
Op 15km waren we nog met ongeveer 15 man; het was op dat stuk volledig tegenwind en het tempo zou iets zakken, maar de pacer deed goed zijn werk en zette iets aan om een stabiel tempo te behouden.
De adem was goed, de benen voelden ook nog niet te moe; het competitiebeest in mij besloot na 17 km te versnellen.
De eerste km ging dat goed, de km daarop ging het al moeilijker en na 19 km keek ik achterom, zag ik dat de groep nog dichtbij was en dacht ik alleen nog dat ik me niet mocht laten inlopen. Alleen lopend was de tegenwind véél voelbaarder dan in de groep...
Intussen bijna maximale inspanning, proberen focussen op goede techniek. Achteraf zag ik dat km 18-19-20-21 in 4:02-4:06-4:07-4:03 gingen, dus een uitstekend tempo, maar het voelde alsof ik die laatste 2km aan het harken was. 1 loper uit de groep had zijn versnelling beter getimed en haalde mij nog in 500 meter voor de aankomst, de rest hield ik ruim achter mij.
Al bij al een mooie wedstrijd waar ik een goed gevoel aan overhoud. Ik heb er vertrouwen in dat ik binnen 14 dagen sub-3 uur tempo 30 km zal kunnen vasthouden, en wat er na 30km gebeurt is sowieso onvoorspelbaar.

Nota voor mezelf: niet overmoedig worden als het tempo de eerste kilometers heel makkelijk aanvoelt !

[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 16-03-2025 17:32 ]

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoppakeej, doel van onder de 30 min geslaagd! 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPrTQHIG-dOTe4LgY_cSFEmPVxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzFodpCPuT1inpg7jax2A5g7.jpg?f=fotoalbum_large

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
Vandaag een lange duurloop gedaan van 38km, de eerste 2 uur gingen prima en relaxed en daarna werd het toch wat moeizamer... Gewoon, moeie benen etc. Niet gek gezien de dagen ervoor eerlijk gezegd.

Maar op een km van mijn woning werd ik opeens een partij misselijk, even moeten stoppen en voorover hangen omdat ik anders moest overgeven... Kwam echt heel snel opzetten.

Kan dat niet genoeg bijtanken zijn? Had al bijtijds ontbeten en niet uitgebreid genoeg echt, wilde eerder op pad gaan maar dat liep een half uur ruim uit. TIjdens het lopen wel elk half uur een gelletje/reepje en drinken, voelde me ook niet slap ofzo, maar dit was wel even beroerd... letterlijk en figuurlijk.

Ook geen nieuwe dingen geprobeerd qua voeding, dus vermoed dus te weinig/te vroeg ontbeten maar weet niet of dat idd zo'n misselijk gevoel kan veroorzaken...

• Hartloper
38km gelopen zonder echte carbo loading, dan kan het wel dat je zonder suikers valt, denk ik, zelfs al je tijdens het lopen bijtankt.
Maar die misselijkheid is wel ongewoon, je zou eerder een slaptegevoel of iets dergelijks verwachten.

• m0ridin
Hartloper schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:43:
38km gelopen zonder echte carbo loading, dan kan het wel dat je zonder suikers valt, denk ik, zelfs al je tijdens het lopen bijtankt.
Maar die misselijkheid is wel ongewoon, je zou eerder een slaptegevoel of iets dergelijks verwachten.
Ja, op zich was het allemaal Z2/Z3 (maar alsnog had ik daar rekening mee moeten houden qua eten de dag/dagen ervoor). Alleen ivm redenen (lees gezelligheid) werd het een wat vette hap ipv pasta.

Misschien gewoon het soort eten wat op begon te spelen... Volgende keren toch maar wat serieuzer voorbereiden op dit soort echt lange duurlopen.

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-11 12:59
@Hartloper mooi verslagje. Soort van onbewuste taper gedaan in de periode ervoor :-)
Als je kan besluiten tijdens de race om wat te proberen zit het wel goed zou ik denken.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:09

vhal

ಠ_ಠ

Poeh....zaterdag een 9km heuveltraining in het Buytenpark Zoetermeer en vandaag een 30km langzame duurloop was misschien niet het meest slimme om te doen :+ Op zich ging het wel maar de laatste 2 kilometer van de 30 kwamen uit m'n tenen. Maar goed, nog 1 week inclusief een laatste lange duurloop en dan mag de taper godzijdank beginnen, inmiddels ben ik er wel een beetje klaar mee :P

Ook een goed moment om de voedingsinname voorafgaand van zo'n duurloop maar eens onder de loep te nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door vhal op 16-03-2025 18:49 ]

Strava

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29
m0ridin schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:45:
[...]

Ja, op zich was het allemaal Z2/Z3 (maar alsnog had ik daar rekening mee moeten houden qua eten de dag/dagen ervoor). Alleen ivm redenen (lees gezelligheid) werd het een wat vette hap ipv pasta.

Misschien gewoon het soort eten wat op begon te spelen... Volgende keren toch maar wat serieuzer voorbereiden op dit soort echt lange duurlopen.
Ach, zoiets had ik gisterochtend ook :+
Loopje van bijna 35 km en vrijdagavond frietjes, een frikandel en een broodje kroket gegeten. Wel uit de airfryer :P
Voor de loop ontbeten met Griekse yoghurt en muesli en tijdens de loop 3 gelletjes gebruikt. Had geen water mee verder.

Die marathon moet wel gaan lukken denk ik, nu alleen nog een vlotte tijd proberen te lopen.

https://strava.app.link/RKgBK1k2MRb

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:16
redwing schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Die staat (helaas) toch echt op 1:50. En dit is de training van gisteren waarin dus gezegd wordt dat deze training me laat wennen aan het wedstrijdtempo, en dan met 4:51 aan komt.
Nog even op Trenara terugkomen. Voor deze week heb ik een training die precies andersom is. 10*600 op 5:07 die volgens de uitleg in het rood lopen zou moeten zijn met de melding dat de 100m rust tussendoor daarom best wandelend mag. Alleen loop ik de 10km al in 50 minuten en is die 5:07 dus echt niet in het rood lopen. Het is eerder een loopje die ik ook zonder de rust makkelijk zou volhouden.

Ik ga er dus maar van uit dat de beschrijvingen niet altijd helemaal kloppen met de training die gegeven wordt.

[removed]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11 13:41

aap

Vandaag was de Kempenrun in Hapert. Ik had me ingeschreven voor de HM, de langste afstand. Ik voelde de afgelopen weken een opkomende blessure in de achillespees en alle rationele stemmetjes in mijn hoofd schreeuwden dat ik deze wedstrijd even moest overslaan. Dus ik stond gewoon aan de start. Ik had echter geen duidelijk plan wat ik hier dan wilde. Door een late warming-up stond ik redelijk vooraan bij de start, tussen mensen met shirtjes van atletiekverenigingen, waaronder ook een aantal uit België.

In de start ben ik maar mee gerend met de meute en toen na een km of 2 iemand in mijn omgeving vroeg of dit de groep van 1:30 was, keek ik snel even op mijn horloge en heb ik maar besloten dat dat zo was.

Het parcours was mooi, zeker de eerste helft die door bossen en over de heide ging. Maar ik moest voldoende aan de bak dat ik daar misschien niet voldoende aandacht voor had. Ook het weer was perfect: niet te heet maar wel met een zonnetje.

Iets voor de helft kwam ik achter een dame te lopen die op zich een mooi tempo had, maar het voelde onhoffelijk om te schuilen achter een dame, dus met net iets meer snelheid dan me comfortabel voelde, ben ik er voorbij gegaan.

Toen liep ik een tijdje alleen. Voor me liep een groep van een man of tien, maar ze bleven steeds 50 meter vooruit. Totdat ik besloot dat een investering om er naar toe te lopen zich uiteindelijk zou uitbetalen. Nadat ik een paar kilometer achteraan gebungeld had in dit groepje, begon dit groepje uit elkaar te vallen. Ik probeerde steeds bij het voorste deel aangesloten te blijven en uiteindelijk liep ik in derde positie achter twee jonge mannen, waarvan de tweede klaarblijkelijk gepaced werd door de eerste.

Het ging inmiddels stevig tegen de wind in en ik moest zoeken naar de juiste positie om zoveel mogelijk in de windschaduw van de mannen voor me te blijven. Ik heb tot het einde bij deze mannen weten aan te klampen, tot 1 km voor de finish de pacer een eindsprint in ging zetten en ik toch moest afhaken. Zijn volger kon in eerste instantie volgen, maar vlak voor de finish liep ik toch weer een eind op hem in.

Ik ging hier niet voor een PR, want daar was de voorbereiding niet voor, maar toen ik 500 m voor de finish op mijn horloge keek, dacht ik even dat een verbetering er nog in zat. Maar na de finish werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat mijn hersenen in de laatste km niet meer kunnen rekenen, want in geen enkel schema kan ik 500 m in minder dan anderhalve minuut lopen.

Gefinished in 1:28:53, mijn op-een-na-beste HM tijd en mijn tweede keer onder de 1:30. Gezien de voorbereiding een meer dan prima resultaat. Of het verstandig was i.v.m. mijn achillespees, gaan we de komende dagen merken....

• L23

L23

aap schreef op zondag 16 maart 2025 @ 23:01:
Ik voelde de afgelopen weken een opkomende blessure in de achillespees en alle rationele stemmetjes in mijn hoofd schreeuwden dat ik deze wedstrijd even moest overslaan. Dus ik stond gewoon aan de start. Ik had echter geen duidelijk plan wat ik hier dan wilde.
Herkenbaar :P Zowel het niet willen overslaan en er maximaal voor gaan.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-11 20:43

Dazzler2120

FP ProMod
Hartloper schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:49:
Mijn cadans is rond de 182/' bij rustige duurlopen, en rond de 192/' bij snellere tempo's.
Voor mij is dat het enige dat ik ooit bewust veranderd heb qua looptechniek, dat is de cadans iets verhogen.
Dat moet al bijna 10 jaar geleden zijn.
Als beginner had ik af en toe blessures of overbelasting, dat ging beter na iets verhogen van mijn cadans.

Het nadeel is dat met een hogere cadans de loopstijl iets minder mooi is, minder back-kick en meer "marathon shuffle".
Lukt je dit ook tijdens het trailen?
Ik ben op de weg aan het 'oefenen' met een hogere cadans, maar merk dat op de trails ik mijn cadans vooral laat leiden door het terrein (ofwel waar kan ik mijn poten neerzetten)

PS4 PSN: Dazzler2120

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 15:55
Een maandje geleden gestart met de training voor mijn eerste HM half juni. Schema zelf gemaakt en getweaked na vele tips hier.

Doel sub 1:45, Garmin prognose van 1:48 inmiddels naar 1:45:30, mooi op schema!

Schema lijkt me goed te passen, onderstaand een update van het schema tot nu toe met in het blauw daadwerkelijke gelopen trainingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8MFaw_sFRrW6kvysiw8HRwelLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dX7Wd63jY5k1d7z9DraOpaTe.png?f=fotoalbum_large

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56
Dazzler2120 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:06:
[...]

Ik ben op de weg aan het 'oefenen' met een hogere cadans, maar merk dat op de trails ik mijn cadans vooral laat leiden door het terrein (ofwel waar kan ik mijn poten neerzetten)
Het hangt een beetje van het terrein af, maar zeker op een wat meer 'uitdagende' ondergrond of in afdalingen wil je idealiter lopen met een lekker hoge cadans. Mocht de ondergrond toch niet helemaal doen wat je verwacht (zacht, glad, ongelijk, losliggende stenen) dan kan je eenvoudig corrigeren want je volgende pas land al bijna. Met een relatief trage 'zware' landing is de kans dat je struikelt/zwikt veel groter. Om nog maar niet te beginnen van wat je quads ervan vinden na langdurig dalen. Andersom, met een hoge pasfrequentie omhoog dribbelen is makkelijker dan met een grote krachtige pas. Snel en lichtvoetig wins races :P

Op écht technische stukken naar beneden (veelal buiten NL) kom ik bij vlagen tot ver in de 200.

If you can see, look. If you can look, observe

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-11 20:43

Dazzler2120

FP ProMod
Roozzz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Het hangt een beetje van het terrein af, maar zeker op een wat meer 'uitdagende' ondergrond of in afdalingen wil je idealiter lopen met een lekker hoge cadans. Mocht de ondergrond toch niet helemaal doen wat je verwacht (zacht, glad, ongelijk, losliggende stenen) dan kan je eenvoudig corrigeren want je volgende pas land al bijna. Met een relatief trage 'zware' landing is de kans dat je struikelt/zwikt veel groter. Om nog maar niet te beginnen van wat je quads ervan vinden na langdurig dalen. Andersom, met een hoge pasfrequentie omhoog dribbelen is makkelijker dan met een grote krachtige pas. Snel en lichtvoetig wins races :P

Op écht technische stukken naar beneden (veelal buiten NL) kom ik bij vlagen tot ver in de 200.
Ja in technische afdalingen red ik het wel, op de trails zit het vooral op het vlakke dat ik het lastig weet te bereiken. Wellicht op de trail ook wat beter erop gaan focussen :)

PS4 PSN: Dazzler2120

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gisteren met eerste race ooit gelopen.. 10km KPMG lentemarathon (disclaimer: Ik haat rennen hardlopen)

Viel me nog best mee aangezien ik de dag ervoor met vriendengroep het kerstdiner had..
Dus laat naar bed + teveel alcohol en vervolgens niet kunnen slapen van spanning (en alcohol).

Laatste weken gaf horloge al aan dat ik niet echt meer goed op track zat en ik zag ook aan het aantal kilometers en trainingen dat ik er best wat had gemist. De streeftijd van 44:00 was allang al niet meer in mijn gedachten en voor mijn kerstavond had ik stiekem nog de hoop om onder de 47 min te lopen. Maar die gedachten gingen ook de prullenbak in toen ik opstond. Onder de 50:00 zou toch moeten lukken...

De race zelf was interessant.
Kaartje halen ging niet echt soepel om vervolgens dus achteraan in het startvak te moeten starten.
Mag je niet 5 min wachten in startvak zodat de eerste drukte weg is?

Want man oh man de eerste 2 - 3 km.. waren op het gras lopen, over de stoep lopen, de rand van de straten.. en vooral niet je eigen tempo kunnen lopen. Daarna wel redelijk gelopen.. alleen merk ik dat ik het moeilijk vind eigen tempo te lopen... je gaat best wel snel mee met tempo van de massa.

Daarna eigenlijk wel lekker gelopen om op een tijd te komen van 47:56.. Door de laatste km nog een stuk te versneller. Daar zit ook nog wel leerpunt.. Hoe hard moet je lopen dat je dood aankomt bij finish... Nu had ik teveel over en ren ik nog even 17km per uur op einde.. dat is zonde..

Al met al, leuke race, gelopen zonder koptelefoon en normaal zou ik dat saai vinden maar nu vond ik het best gezellig.

Tips voor volgende keer:
  • Geen feestje van te voren hebben zal vast helpen met uitslag.
  • Veel eerder in startvak staan zodat je ruimte hebt om weg te komen.
  • Beter oefenen met racepace - hoe hard kan ik gaan zodat ik op einde ook echt leeg ben.
Dan hierbij ook nog mijn kleine analyse van Garmin coach Amy

Positief:
  • Prima filmpjes en extra uitleg
  • Afwisselende oefeningen
  • Geen blessure opgelopen..
Neutraal
  • Hill climbs.. komt best vaak terug.. en hoewel ik snap dat deze goed zijn.. (zijn er gewoon geen heuvels of grote bruggen te vinden.
  • Kans op succes is gebaseerd hoeveel trainingen je doet, lijkt niet te gaan op je uitvoeringsscore.
  • Weinig technische opdrachten (dus niks qua cadence of vertical elevation etc)
Negatief
  • Houdt geen rekening mee met je actuele fysieke status
  • Nooit rennen op tempo hoger dan pacerace
  • Past schema ook niet aan voor je. Ze gooit er 4 activiteiten in en daarmee moet je het doen.
Al met al.. Haat ik nog steeds rennen maar misschien een stukje minder dan vroeger...
Nu toch maar kijken of ik over 3 maanden toch nog de 44:00 kan halen..

[ Voor 4% gewijzigd door streafer op 17-03-2025 12:29 ]

• Hartloper
Dazzler2120 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:06:
[...]

Is intussen een gewoonte, ik let er niet meer op.
Maar akkoord dat bij trailen het terrein bepalend is.

• InZane
streafer schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:34:
Gisteren met eerste race ooit gelopen.. (disclaimer: Ik haat rennen hardlopen)
Ftfy :Y)

Rennen doe je als je je bus moet halen, of als de politie achter je aan zit.

Verder volg ik het trouwens niet echt.. Een kerstdiner in maart? :?

[ Voor 10% gewijzigd door InZane op 17-03-2025 11:47 ]

• streafer
  • Niet online
InZane schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Ftfy :Y)

Rennen doe je als je je bus moet halen, of als de politie achter je aan zit.

Verder volg ik het trouwens niet echt.. Een kerstdiner in maart? :?
Tsjah.. mensen hebben drukke levens... en dan lukt het nooit om met kerst te vieren.. Vervolgens vergeet iedereen het weer een beetje.. Maar ik vind het zelf erg belangrijk om te doen en dan ga ik op een gegeven moment wat meer aan trekken en dan lukt het in maart wel... Dus.. Kerstdiner in maart.. maar wel een fijne avond met vrienden... Dus voor mij zeker waard ;)

• L23

L23

streafer schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Tsjah.. mensen hebben drukke levens... en dan lukt het nooit om met kerst te vieren.. Vervolgens vergeet iedereen het weer een beetje.. Maar ik vind het zelf erg belangrijk om te doen en dan ga ik op een gegeven moment wat meer aan trekken en dan lukt het in maart wel... Dus.. Kerstdiner in maart.. maar wel een fijne avond met vrienden... Dus voor mij zeker waard ;)
En welke loop en afstand?

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-11 12:25
Zaterdagmiddag stond ik aan de start van de Kroeg tot kroegloop. Dit jaar een 1-richtingsloop een café in Ruinen naar een café in Ruinerwold; in de even jaren gaat het de andere kant op. 2 jaar terug liep ik hem ook, toen volop in training voor een marathon. Dit jaar nog lang niet zoveel kilometers gedaan, maar uiteraard dacht ik wel even sneller te kunnen dan 2 jaar terug zonder daar specifiek voor te trainen _O-

Omdat er nog wel een frisse wind stond en de temperatuur niet heel hoog was stond ik aan de start met een lange tight, thermoshirt met korte mouwen en singlet van de AV erover zodat ik makkelijk mijn startnummer vast kon maken. Vooraf nog even een gel genomen, en klaar om te gaan!

Ik had de avond ervoor nog even op mijn horloge een PacePro plan ingesteld om 10 seconden sneller te zijn dan 2 jaar terug in een negatieve split. Maar na de eerste paar honderd meter was ik aardig in de war. Ik stond redelijk vooraan en was dus ook vlot gestart. Toch dacht ik op mijn Garmin een rondetempo van 4:15/km te zien. Huh? Na wat knopjes drukken naar andere dataschermen bleek dat niet te kloppen en was het scherm dus nog niet up-to-date. Ik liep die eerste kilometer in 3:49, 13 seconden sneller dan gepland. Oeps. Een ietsiepietsie gas terug genomen, maar de kilometers 2 t/m 5 gingen in 3:56, 3:53, 3:54 en 3:53. Die negative split was inmiddels onmogelijk, ook omdat ik inmiddels aardig oververhit was. Ik had de invloed van wind in de rug en continu met de snufferd vol in de zon onderschat.

Vlak na het 5k-punt stond een waterpost. Daar besloten toch eventjes te wandelen en rustig water te drinken, want met de warmte voelde het echt niet lekker meer. Daarna weer in beweging gekomen met het tempo rond de 4:00/km, met wederom een korte wandelpauze na iets meer dan 7 km. Ik liep ook sinds het waterpunt in niemandsland. Moest mezelf mentaal weer bij elkaar rapen.

Daarna tot het eind in beweging gebleven, maar langzaam zakte het tempo richting 4:20. Ik was eigenlijk klaar om de laatste kilometer rustig tot het eind te dribbelen, maar achter mij kreeg ik nog een korte aanmoediging: "Kom op he!" Nou vooruit dan maar, dat gaf toch nog even energie. Samen met een iets vlotter muzieknummer dat mijn oor in knalde de cadans verhoogd en zo toch nog wat tempo teruggevonden en er zelfs nog een eindsprint ingezet. Pfoe, klaar in 37:19!

Helaas niet die 10 seconden sneller dan 2 jaar eerder, maar de schade beperkt tot 10 seconden langzamer. Wel een plekje hoger gefinisht dan in 2023 :+

Toch tevreden met de eerste 5K, maar duidelijk dat ik de warmte en inspanning van hard lopen niet moet onderschatten. Kort-kort had ook prima gekund. Nu weer een paar weken proberen goed te trainen, om in april in 3 weken tijd 4 keer hard te gaan over 4 Mijl, 5 Mijl, 5 Mijl en 4 Mijl 8)

• streafer
  • Niet online
L23 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:59:
[...]

En welke loop en afstand?
10k kpmg lentemarathon. (heb het er nu even bijgezet)

• havana
Beste loopvrienden.

Over minder dan een maand loop ik de Rotterdam Marathon. Het wordt mijn eerste marathon, en daarom zit ik met wat beginnersvragen. Hoop dat jullie kunnen helpen.

1. Ik lees op de site dat er pacers zijn in iedere wave. Staan die verspreid door de vakken of alleen vooraan?
2. Wat is er bij de bevoorrading te krijgen en hoe werkt de bevoorrading? Geven ze gewoon bekertjes aan? Met water of sportdrank? Of zijn het bidons? Ligt er ook eten, zo ja, wat? Ik was van plan sowieso een aantal gels bij me te steken, en ik heb onderweg op 2 punten supporters. Maar indien dat misgaat, moet ik iets hebben om op terug te kunnen vallen.
3. Ik heb op 2 punten mensen langs de kant. Wat is de handigste manier om elkaar niet te missen?
4. Is het veel dringen de eerste kilometers, verlies je hier veel tijd?
5. Welke pacingstrategie, uitgedrukt in zones, raden jullie aan?
6. Ik start in Wave 4, volgens mij om 10:20. Hoe laat adviseren jullie in Rotterdam te zijn? Ik moet mijn startnummer dan nog ophalen en mijn rugzak nog afgeven.

[ Voor 26% gewijzigd door havana op 17-03-2025 12:47 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• L23

L23

streafer schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:32:
[...]

10k kpmg lentemarathon. (heb het er nu even bijgezet)
Mooie tijd voor iemand die hardlopen haat :P Ik hoop over 2,5 maand de 10 km onder de 45 minuten te lopen. Heb me opgegeven voor de Liemerse Landloop 25 mei.

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:11
havana schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:33:
Beste loopvrienden.

Over minder dan een maand loop ik de Rotterdam Marathon. Het wordt mijn eerste marathon, en daarom zit ik met wat beginnersvragen. Hoop dat jullie kunnen helpen.

1. Ik lees op de site dat er pacers zijn in iedere wave. Staan die verspreid door de vakken of alleen vooraan?
2. Wat is er bij de bevoorrading te krijgen en hoe werkt de bevoorrading? Geven ze gewoon bekertjes aan? Met water of sportdrank? Of zijn het bidons? Ligt er ook eten, zo ja, wat? Ik was van plan sowieso een aantal gels bij me te steken, en ik heb onderweg op 2 punten supporters. Maar indien dat misgaat, moet ik iets hebben om op terug te kunnen vallen.
3. Ik heb op 2 punten mensen langs de kant. Wat is de handigste manier om elkaar niet te missen?
6. Ik start in Wave 4, volgens mij om 10:20. Hoe laat adviseren jullie in Rotterdam te zijn? Ik moet mijn startnummer dan nog ophalen en mijn rugzak nog afgeven.
1. Ze staan verspreid door de wave, maar wel in een logische volgorde. Dus de 3:00 pacers staan in wave 1 vooraan, de 3:10 pacers halverwege en de 3:20 pacers een beetje achteraan. Dan de 3:30 pacers vooraan in wave 2 enz.
2. Ze geven bekertjes water en AA aan, volgens mij geen eten. Er zijn wel wat mensen die voor hun huis aanmoedigen en winegums enzo uitdelen, maar daar zou ik nooit op rekenen. Dus neem al je gels die je nodig denkt te hebben zelf mee ;)
3. Probeer allebei een beetje opvallende kleding te dragen en desnoods een ballon voor je supporters te regelen. Het is echt gigantisch druk overal (rijen dik), dus je mist elkaar zo. Of ze moeten op de iets minder populaire plekken gaan staan, dan kun je elkaar nog wel makkelijk vinden.
4. Alleen eerste stuk op de Erasmusbrug is redelijk druk, de wegen daarna zijn allemaal behoorlijk breed dus dan valt het dringen wel mee. Van 10 - 14 km loop je op het Havenspoorpad, dat is een smal fietspad waar het wel redelijk dringen is
5. Zo snel mogelijk op je doeltempo gaan lopen (niet sneller, ook als je je supergoed voelt) en dat vasthouden tot 35 km. Daarna iets versnellen als dat nog lukt
6. Zou proberen er dan om 9:00 te zijn, het startnummer ophalen en tassenafgifte liggen niet naast elkaar en de start is weer ergens anders. Dus steeds best wat lopen en alles duurt langer dan je had gehoopt ;)

Succes 13 april! Ik ben er dan ook :D

• Roozzz
Beste loopvrienden.

[...]
Een paar tactieken: Spreek een duidelijke plek af. Dus niet rond km 25 ofzo, maar bij opdraaien straat x of kruispunt x,y. Bespreek ook even de range qua tijd dat je daar zou zijn. Laat hen de app installeren en je progressie bijhouden (geen zuivere wetenschap en soms hapert de boel...). Evt kan je je eigen locatie delen via telefoon of horloge. Vind de accu niet leuk, maar werkt goed. Weet van elkaar wat je aan hebt, opvallend is beter. Ik ga typisch voor knalroze langs het parcours. Verzin een plan b voor als je elkaar toch mist... Oh en maak vooraf duidelijk wat je van elkaar verwacht! Even stoppen voor een fotootje en nieuwe gels is heel iets anders dan al rennend bevoorraden.
Idealiter heb je dit getraind in de voorbereiding. Bovenkant Z2 is typisch veilig, maar mocht het ineens warm zijn of als de wedstrijdspanning je hartslag opdrijft zal je moeten bijstellen...
Ga in ieder geval niet te hard van stapel. De eerste 30 mag best wat te makkelijk voelen. Versnellen kan dan altijd nog.

Veel plezier!

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 17-03-2025 13:27 ]

• m0ridin
Beste loopvrienden.

De punten waar ik denk iets nuttigs te kunnen toevoegen ;)

2. Over het algemeen bij ieder punt bekertjes met water en met sportdrank, vaak de eerste helft het een en daarna het ander. Wordt ook altijd wel geroepen bij het uitdelen. Onderschat het rennend drinken, als je dat nog niet eerder hebt gedaan, mijn eerste marathon werd een waar waterboarding festijn voor me met minstens zoveel water in mijn neus en longen als in mijn buik. Tegenwoordig wandel ik eigenlijk gewoon tijdens het drinken, je verliest amper maar stikt ook niet. Eten wordt niet uitgedeeld dus neem mee wat je denkt nodig te hebben.

3. Duidelijke kleding voor jou of die mensen, een bord, kies een wat minder druk punt.

4. De eerste km (of 2) vaak wel, maar ligt ook een beetje aan waar je start? Als je in het midden van alle lopers zit zal het langer wat dringen zijn...

5. Ik loop op tempo, niet op zones. De wedstrijdspanning zorgt er (bij mij tenminste) voor dat mijn hartslag voor de start vaak al rond de 100 ligt ipv de 50 ofzo... Dus hartslag negeer ik grotendeels maar (tenzij ik al snel continu in Z5 zit).

Ik schat mijn tempo over het algemeen realistisch in, wel richting max haalbare maar realistisch en probeer een vast tempo aan te houden. Vaak loop ik in het begin IETS sneller, maar niet veel, en probeer het gewoon zo lang mogelijk vol te houden en aan het einde damage control :)

Qua zones is het ook afhankelijk van tijd, ik start meestal hoog in Z3 en laag Z4... Als je er langer over duurt ga je eerder richting Z2/Z3. Maar wat ik zei, ik ga voor tempo en de dood of de gladiolen :+

6. Zou er toch wel een uur of anderhalf van tevoren zijn, maar ik ben dan ook liever te vroeg dan te laat.

Succes en enjoy!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:23
Ik vind het prima om hardlopen te haten als je een 5km of 10km loopt. Dat gevoel hoort er wel een beetje bij om volledig maximaal te gaan. Bij een marathon voelt dat anders omdat je niet constant in het rood loopt.

Is toch prachtig dat je de luxe hebt om vrijwillig af te gaan zien tijdens een hardloopwedstrijd en uiteindelijk sneller te lopen dan je vorige poging. :)

Ik geniet uiteindelijk meer van activiteiten waar ik moeite voor moet doen dan als ik ze aan komen waaien of als ik ze kan kopen. Als je dat niet doet, waarom zou je het dan nog doen.

Maar goed, hardlopen vind ik ook wel een hobby die in de loop der tijd verandert qua ervaring. In het begin was ik na 45 minuten hardlopen er wel klaar mee en vermoeid. Twee uur achter elkaar lopen is voor mij nu hetzelfde als dat ik twee uur zou fietsen. En door maanden achter elkaar (rustige) kilometers per week te lopen leidt die basisconditie tot snellere tijden op 10 kilometer wedstrijdjes en (halve) marathons wat het voor mij interessant houdt.

• havana
Roozzz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:25:
Idealiter heb je dit getraind in de voorbereiding. Bovenkant Z2 is typisch veilig, maar mocht het ineens warm zijn of als de wedstrijdspanning je hartslag opdrijft zal je moeten bijstellen...
Ga in ieder geval niet te hard van stapel. De eerste 30 mag best wat te makkelijk voelen. Versnellen kan dan altijd nog.

Veel plezier!
Race pace heb ik behoudens een ½ marathon nooit getraind. Mijn trainer liet me mijn longruns typisch in Z2 afwerken, soms met 1 tot 3 Z3 blokken. Dat ging me tamelijk makkelijk af, dus ik denk dat er wel iets bij kan tijdens de marathon. Anderzijds wil ik ook niet instorten.

Tijdens mijn ½ heb ik gemerkt dat een negative split mij niet zo goed ligt. Ik loop liever één gelijkmatig tempo. Ik speel nu met de gedachte om op 5 plat weg te gaan en te zien waar het schip strandt.

Ik heb deze week nog één longrun (de laatste), in overleg met mijn trainer zou ik kunnen kijken of ik die aan 5 plat kan afwerken. Dat zou me wel heel veel bruikbare info opleveren richting race day (ik weet dat ik op race day altijd meer dan dan in training, maar dan nog).

Dank iedereen voor alle info, is echt super waardevol.

[ Voor 13% gewijzigd door havana op 17-03-2025 13:39 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Slickk
ArmyOfQueens schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:57:
[...]

6. Zou proberen er dan om 9:00 te zijn, het startnummer ophalen en tassenafgifte liggen niet naast elkaar en de start is weer ergens anders. Dus steeds best wat lopen en alles duurt langer dan je had gehoopt ;)

Succes 13 april! Ik ben er dan ook :D
Met de drukte, schoenen aan doen bij tassenafgifte, startnummer opspelden, toiletbezoek, goeie plek in startwave zou ik eerder richten op 8:30 ipv 10:20. Al helemaal als je niet weet waar je moet zijn loopt het allemaal door elkaar heen.

Dat vond ik dan ook het grootste nadeel van Rotterdam marathon; alles is wat verspreid. Bij Amsterdam heb je tenminste dat er nog een soort logische volgorde is.

Maar goed, het startnummer op moeten halen ipv met de post opsturen is puur een commerciële beslissing (want expo = geld verdienen en sponsors blij maken) ipv dat het stress en drukte weghaalt bij deelnemers.

• Slickk
havana schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Race pace heb ik behoudens een ½ marathon nooit getraind. Mijn trainer liet me mijn longruns typisch in Z2 afwerken. Dat ging me tamelijk makkelijk af, dus ik denk dat er wel iets bij kan tijdens de marathon. Anderzijds wil ik ook niet instorten.

Tijdens mijn ½ heb ik gemerkt dat een negative split mij niet zo goed ligt. Ik loop liever één gelijkmatig tempo. Ik speel nu met de gedachte om op 5 plat weg te gaan en te zien waar het schip strandt.

De eerste halve (dus 21.1 km) van een marathon moeten nog relatief makkelijk aanvoelen. Vandaar ook het goede gegeven advies om behouden te starten. Qua inspanning vond ik mijn eerste marathon soort van 'verdubbelend' aanvoelen: 0 -> 20 km voelt hetzelfde als 20 -> 30km, daarna 30 - 35km hetzelfde en 35 -> 37,5km hetzelfde, daarna is elke kilometer aftellen. Die laatste kilometers was ik mentaal niet meer helemaal aanwezig dus vergeten en in de laatste 2 kilometer had ik geen weet meer van afstand maar alleen dat de finish in zicht was.

Bij mijn meest recente marathon was dat anders en had ik nog wat energie over in de laatste kilometers en daardoor meer van genoten. :)

• Slickk
@m0ridin Bedankt voor de tip nog van de Utrecht marathon! Ik heb hem met potlood opgeschreven in de agenda. Komende zondag een lokale loop met keuze uit 10km, 20km en 30km. Ik ga 30km lopen in m'n beoogde marathontempo en afhankelijk daarvan waarschijnlijk inschrijven voor Utrecht marathon in mei. :) Heb ik nog twee maandjes om het voort te zetten (en nog wat feestjes in april :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door Slickk op 17-03-2025 13:42 ]

• m0ridin
De laatste kms zijn bij mij meestal tegen kramp aan en dan maar hopen dat het niet doorzet :+

• Roozzz
m0ridin schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:45:
De laatste kms zijn bij mij meestal tegen kramp aan en dan maar hopen dat het niet doorzet :+
Te herkenbaar. Eigenlijk voor alle afstanden boven de 20 die op racepace gelopen worden. Anyway, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet harder kon :+

• Roozzz
[...]

Race pace heb ik behoudens een ½ marathon nooit getraind. Mijn trainer liet me mijn longruns typisch in Z2 afwerken, soms met 1 tot 3 Z3 blokken. Dat ging me tamelijk makkelijk af, dus ik denk dat er wel iets bij kan tijdens de marathon. Anderzijds wil ik ook niet instorten.

Ik heb deze week nog één longrun (de laatste), in overleg met mijn trainer zou ik kunnen kijken of ik die aan 5 plat kan afwerken. Dat zou me wel heel veel bruikbare info opleveren richting race day (ik weet dat ik op race day altijd meer dan dan in training, maar dan nog).

Goed om de vraag ook bij je trainer neer te leggen. Ik vermoed dat die Z3 blokken idealiter beoogd marathontempo is. Maar voor een eerste is dat mogelijk net wat te veel van het goede.

5:00/km zou een mooi debuut zijn!

• Giel
Ik voelde de laatste kilometers van mijn marathon gisteren ook al verkramping/spierpijn in de bovenbenen opkomen. Vanmorgen mijn bed uit komen was wel even wat gedoe, en een trap af lopen gaat niet meer zo makkelijk. Verder vind ik het wel leuk om even onderstaande data te delen van gisteren. Mijn strategie was eigenlijk constant ergens halverwege/bovenin zone 2 te lopen (vooral 5:30min/km aanhouden wat in de praktijk 135/140bpm is), echter toen ik het rond 30km wat zwaarder kreeg, én wind tegen bij dezelfde pace kwam ik in zone 3. Daarna na de stop bij de post wel weer met energie mijn eigen pace kunnen oppakken, maar hartslag bleef echt top zone 2/laag zone 3.

En ook interessant om te zien dat ik ook direct begon met een hartslag van 122!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKbSmkLfdP6e53M2eVMop72SzWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JGnR1NLJMvpcmfTqYxjTNRf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPB2v0OcfByhfz6_r5jF1fZ7HiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEemOc0QpUsJCSfw2zUHhEvx.jpg?f=fotoalbum_large

• L23

L23

Slickk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:31:
Ik vind het prima om hardlopen te haten als je een 5km of 10km loopt. Dat gevoel hoort er wel een beetje bij om volledig maximaal te gaan. Bij een marathon voelt dat anders omdat je niet constant in het rood loopt.

Is toch prachtig dat je de luxe hebt om vrijwillig af te gaan zien tijdens een hardloopwedstrijd en uiteindelijk sneller te lopen dan je vorige poging. :)

Ik geniet uiteindelijk meer van activiteiten waar ik moeite voor moet doen dan als ik ze aan komen waaien of als ik ze kan kopen. Als je dat niet doet, waarom zou je het dan nog doen.

Maar goed, hardlopen vind ik ook wel een hobby die in de loop der tijd verandert qua ervaring. In het begin was ik na 45 minuten hardlopen er wel klaar mee en vermoeid. Twee uur achter elkaar lopen is voor mij nu hetzelfde als dat ik twee uur zou fietsen. En door maanden achter elkaar (rustige) kilometers per week te lopen leidt die basisconditie tot snellere tijden op 10 kilometer wedstrijdjes en (halve) marathons wat het voor mij interessant houdt.
Dat gevoel wat je omschrijft herken ik helemaal, maar het woord haten komt niet bij mij op. Afzien tijdens de hardloopwedstrijd hoort er bij en verder is het tot dusver genieten.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08
[...]

Het is wel zo dat als je bij een marathon een constant tempo wil aanhouden, dat je eigenlijk moet 'versnellen' aan het einde. Alsin, het voelt qua inspanning alsof je versnelt maar in de praktijk hou je dan net je originele tempo aan :')

En mijn grootste tip voor je 1e marathon, probeer vooral te genieten. Het zal heel moeilijk zijn om direct al een perfecte marathon te lopen, dus bereid je overal mentaal op voor en geniet van het mooie sfeertje in Rdam!

Wat betreft eten bij de posten, in mijn herinnering delen ze op bepaalde posten ook stukjes banaan en sinaasappel uit?

• Hartloper
Wat ik een goede tip vind is om in een specifieke bocht af te spreken, en dan de supporters aan de buitenkant van de bocht te laten staan.
Zeker bij een drukke marathon als Rotterdam ben je zo zeker dat je ze zal zien. En dat voordeel weegt op tegen enkele meters meer hardlopen.

• InZane
kepler schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:11:
[...]
Wat betreft eten bij de posten, in mijn herinnering delen ze op bepaalde posten ook stukjes banaan en sinaasappel uit?
Dat soort dingen krijg ik in ieder geval niet weg tijdens een wedstrijd, dus ik hou het wel bij m'n gelletjes.

Aangezien ik helemaal vanuit Apeldoorn naar Rotterdam moet komen, hebben ik en mijn vrouw maar een hotel geregeld. Dan kan ik zaterdag tenminste rustig mijn startnummer ophalen en 's avonds gaan we met nog een aantal marathongekkies pasta schuiven bij een Italiaan :P

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:52
Beste loopvrienden.

Voor mij werkte dit heel goed, maar dan moet je wel een horloge hebben dat geschikt is en een telefoon meenemen:
ik had op mijn garmin ingesteld dat SMS-jes op mijn display moesten worden weergegeven (dus niet whatsappjes, want dan krijg je al die onzin-groeps-app-berichten e.d. ook).
Daarna mijn supporters een kaart met km-aanduidingen gestuurd, de link naar de tracking-app gestuurd en geïnstrueerd dat ze KORTE berichten konden SMS-en in de trant van "km 25, links" of "km 33, na de brug rechts".... werkte echt perfect. Ik heb ze 0-keer gemist (van de 5 plekken), zelfs niet bij de Slinge en 1 km voor de finish (die laatste was alleen voor mentale support).

en
2. Wat is er bij de bevoorrading te krijgen en hoe werkt de bevoorrading?
https://www.instagram.com/upfront/p/DF-NRTAoEW-/

@vhal hieronder: eens, ik gebruikte het als extraatje en mentale steun (als in: iets om naar toe te leven)

[ Voor 15% gewijzigd door Wyke op 17-03-2025 21:59 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Persoonlijk zou ik de bevoorrading via supporters niet zo snel overwegen voor een eerste marathon. Liever zelf alles regelen dan gedeeltelijk afhankelijk zijn van iemand anders en het risico nemen dat je mogelijk iets mist.

Maar ja....wie ben ik? :+

Strava

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:48
Ik heb vorig jaar met mijn pa in de hoek bij de groene kruisweg afgesproken bij km 20/21. Daar was goed te komen met auto in de woonwijken er achter. En dan aan de buitenkant, want dat is een punt waar je niemand in de weg loopt want iedereen neemt de kortste route.

Het stond daar ook niet rijen dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmNYyNUUnVPZAqqSlHitn5GxjzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aBkDkMVFbaXTZqjKHjxLpbj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Shinji op 17-03-2025 22:26 ]

• havana
vhal schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:08:
Persoonlijk zou ik de bevoorrading via supporters niet zo snel overwegen voor een eerste marathon. Liever zelf alles regelen dan gedeeltelijk afhankelijk zijn van iemand anders en het risico nemen dat je mogelijk iets mist.

Maar ja....wie ben ik? :+
Je moet je wel flink wat gels meenemen, tenzij je - zoals de meeste hardlopers - inzichten uit 1992 hanteert :+

Ben van plan op 90 gram per uur te gaan lopen. Ik weet dat ik dit aankan (100-110 gr lukt ook). Als je er eentje neemt bij de start komt dat in mijn geval neer op elk half uur een gel. Dat is over de hele marathon dus eentje op

30 - 60 - 90 - 120 - 150 - 180 = 6 gels

Op zich past dat wel, 3 aan elke kant. In het begin ben je misschien een beetje een pakezel, maar dat probleem lost zichzelf vanzelf wel op. Drinken kun je dan van de organisatie pakken, en doordat je alle koolhydraten uit gels haalt maakt het niet veel uit of je sportdrank of water pakt.

[ Voor 13% gewijzigd door havana op 18-03-2025 10:45 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Shinji
In het begin met 6+ gels en telefoon zakte mijn flipbelt wel af, dat loopt zwaar irritant.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:09
havana schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Je moet je wel flink wat gels meenemen, tenzij je - zoals de meeste hardlopers - inzichten uit 1992 hanteert :+

Ben van plan op 90 gram per uur te gaan lopen. Ik weet dat ik dit aankan (100-110 gr lukt ook). Als je er eentje neemt bij de start komt dat in mijn geval neer op elk half uur een gel. Dat is over de hele marathon dus eentje op

Op zich past dat wel, 3 aan elke kant. In het begin ben je misschien een beetje een pakezel, maar dat probleem lost zichzelf vanzelf wel op. Drinken kun je dan van de organisatie pakken, en doordat je alle koolhydraten uit gels haalt maakt het niet veel uit of je sportdrank of water pakt.
Merk je in dat opzicht nog verschil tussen je "koolhydratentoleratie" op de fiets ten opzichte van hardlopen? Kan me voorstellen dat hardlopen in dat opzicht toch wat belastender is voor je vertering.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• havana
Stufferdt schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Merk je in dat opzicht nog verschil tussen je "koolhydratentoleratie" op de fiets ten opzichte van hardlopen? Kan me voorstellen dat hardlopen in dat opzicht toch wat belastender is voor je vertering.
Persoonlijk niet. Ik verteer 90 per uur lopend prima, heb het uiteraard veelvuldig getest.

@Shinji ik steek de gels in de zijzakken van mn broek. Telefoon laat ik denk ik thuis, in nood kan ik met mijn Apple Watch bellen.

[ Voor 14% gewijzigd door havana op 18-03-2025 11:15 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• kepler
Shinji schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:47:
In het begin met 6+ gels en telefoon zakte mijn flipbelt wel af, dat loopt zwaar irritant.
Ik heb daarvoor die trail korte broekjes, met allerlei extra vakjes. Passen comfortabel 6 gels, telefoon en sleutels in.

• Shinji
havana schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Persoonlijk niet. Ik verteer 90 per uur lopend prima, heb het uiteraard veelvuldig getest.

@Shinji ik steek de gels in de zijzakken van mn broek. Telefoon laat ik denk ik thuis, in nood kan ik met mijn Apple Watch bellen.
Ja als je daarmee kan bellen prima natuurlijk, ik heb een Garmin en zo kon het thuisfront me volgen via live track.

En geen enkele van mijn hardloopbroeken hebben een zak eigenlijk.

• redwing
redwing schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:44:
[...]
Nog even op Trenara terugkomen. Voor deze week heb ik een training die precies andersom is. 10*600 op 5:07 die volgens de uitleg in het rood lopen zou moeten zijn met de melding dat de 100m rust tussendoor daarom best wandelend mag. Alleen loop ik de 10km al in 50 minuten en is die 5:07 dus echt niet in het rood lopen. Het is eerder een loopje die ik ook zonder de rust makkelijk zou volhouden.

Ik ga er dus maar van uit dat de beschrijvingen niet altijd helemaal kloppen met de training die gegeven wordt.
Nu zit ik me toch af te vragen wat ik het beste met deze training kan doen. De laatste tijd blijft mijn Garmin nl. aangeven dat mijn trainingsstatus 'Aanhouden' of zelfs 'Herstel' is. En dat ondanks dat ik wat kilometers betreft nog nooit zoveel gelopen heb en mijn race-prognose gestaag sneller wordt. Maar nu zit ik naar de trainingen van de afgelopen weken te kijken en zie dat er geen enkele training tussen zit met korte intervallen op echt hoog tempo. Vorige week wel 6*1000 op redelijk hoog tempo, maar dat is dan ook de kortste interval geweest van de laatste tijd. En die zat wel op een tempo dat ik goed moe werd (4:50), maar ook weer niet het echte interval gevoel van kortere tijd echt in de verzuring lopen.

Is het dan niet beter om in dit geval juist de tekst van die training aan te houden en die 600 meters wel in 'het rood' te lopen? Want als ik die 5:07 aan houd, is dat eerder op een redelijk hoog duurtempo.

[removed]

• L23

L23

@redwing Volg je dan nu twee verschillende hardloopschema's/adviezen? Of is Trenara een soort van geïntegreerd in je Garmin?

• redwing
L23 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:06:
@redwing Volg je dan nu twee verschillende hardloopschema's/adviezen? Of is Trenara een soort van geïntegreerd in je Garmin?
Ik ben nu een halve marathon schema van Trenara aan het volgen, welke ik in mijn Garmin invoer. Ik volg dus het schema van Trenara, maar de statistieken komen uit mijn Garmin (die dan wel weer worden gesynced naar Trenara)

[removed]

• Roozzz
redwing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Nu zit ik me toch af te vragen wat ik het beste met deze training kan doen. De laatste tijd blijft mijn Garmin nl. aangeven dat mijn trainingsstatus 'Aanhouden' of zelfs 'Herstel' is. En dat ondanks dat ik wat kilometers betreft nog nooit zoveel gelopen heb en mijn race-prognose gestaag sneller wordt. Maar nu zit ik naar de trainingen van de afgelopen weken te kijken en zie dat er geen enkele training tussen zit met korte intervallen op echt hoog tempo. Vorige week wel 6*1000 op redelijk hoog tempo, maar dat is dan ook de kortste interval geweest van de laatste tijd. En die zat wel op een tempo dat ik goed moe werd (4:50), maar ook weer niet het echte interval gevoel van kortere tijd echt in de verzuring lopen.

Is het dan niet beter om in dit geval juist de tekst van die training aan te houden en die 600 meters wel in 'het rood' te lopen? Want als ik die 5:07 aan houd, is dat eerder op een redelijk hoog duurtempo.
- Mogelijk zit je in een stukje periodisering naar je wedstrijd toe?
- Mogelijk is het tijd voor een nieuwe test?

Het klinkt in ieder geval wel alsof je lekker aan het lopen bent. Die 6x1000 is geen training waar je echt in de verzuring zou moeten zitten, maar juist tegen je omslagpunt aan. Klinkt dus prima :)

• redwing
Roozzz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:18:
[...]

- Mogelijk zit je in een stukje periodisering naar je wedstrijd toe?
Ik heb de datum voor het einde van de training op 30 april staan en dat is over 6 weken. En de rustige week heb ik vorige week gehad.
- Mogelijk is het tijd voor een nieuwe test?
In principe geeft Trenara aan dat het prima gaat, maar ik kan wel aangeven of ik een nieuwe kalibratie wil.
Het klinkt in ieder geval wel alsof je lekker aan het lopen bent. Die 6x1000 is geen training waar je echt in de verzuring zou moeten zitten, maar juist tegen je omslagpunt aan. Klinkt dus prima :)
Als ik naar de duurtempo's kijk, zijn die prima, en ook die 6*1000 stond achteraf gezien inderdaad op een prima tempo. Ik heb het idee dat de meeste tempo's die ik krijg goed kloppen met waar ik nu sta. Alleen ik zie dus maar weinig echt snelle intervallen (of b.v. een heuvel-loop) tegen.

Ik kom dus in het Trenara schema maar weinig echte korte en fellere intervallen tegen en vraag me af of dat niet juist goed zou zijn. Zeker omdat in dit geval de 10*600 met 100m wandelen mij daar erg geschikt voor lijkt. 600m is goed vol te houden op een hoog tempo en 100m wandelen is voldoende om weer hersteld te zijn voor de volgende. En als ik dat combineer met de tekst die er bij staat lijkt dat ook de bedoeling te zijn. Alleen het aangegeven tempo is een rustig duurtempo.
Ik vraag me in dit geval dus vooral af of ik de training zelf aan moet houden, of dat ik hem juist wat sneller moet lopen (dus ipv 5:07 dan 4:30-4:40 oid). Want dat zou een tempo zijn dat je wel echt kapot gaat, maar het ook nog steeds goed vol te houden is. Oftewel een echte interval-training.

En de echte reden waarom ik dit vraag is omdat ik nu ook wat meer aan het kijken ben naar eigen schema's maken of bestaande schema's wat te personaliseren. En daarvoor ben ik dus een beetje zoekende hoe vaak je de langere intervallen moet plannen die tegen het omslagpunt aan zitten en hoe vaak je heuvel-trainingen/kortere interval-trainingen moet doen en b.v. een rondje met regelmatig sprintjes tussen lantaarnpalen oid.

[removed]

• Roozzz
@redwing Tja, lastig. Ik ken trenara niet goed genoeg om te weten wat de filosofie is.

Grote vraag is altijd wat je op welk moment het meest oplevert. Vandaar ook mijn denkrichting over periodisering. Vaak zie je korte harde intervallen wat eerder in een schema en meer wedstrijdspecifiek werk naarmate je dichterbij het doel komt.

Maar als je het nooit hebt, kan het ook een keuze van trenara zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 18-03-2025 12:56 ]

• redwing
Roozzz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:46:
@redwing Tja, lastig. Ik ken trenara niet goed genoeg om te weten wat de filosofie is.

Grote vraag is altijd wat je op welk moment het meest oplevert. Vandaar ook mijn denkrichting over periodisering. Vaak zie je korte harde intervallen wat eerder in een schema en meer wedstrijdspecifiek werk naarmate je dichterbij het doel komt.

Maar als je het nooit hebt, kan het ook een keuze van trenara zijn.
Alleen is dan de vraag waarom ze het in de uitleg wel over in het rood lopen hebben. Want wat ik zo over trainingen kan vinden zou die 10*600 prima vallen in een wat snellere intervaltraining. Vooral omdat ik met een tempo van 5:07 weinig nut zie in het wandelen in de rust. Als ik daar 6:00 zou lopen zou ik alsnog grotendeels in zone 2 uit komen. En als ik dat combineer met de training-status van Garmin krijg ik ook het idee dat ik nu wat van het snellere werk mis.

[removed]

• Roozzz
redwing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:02:
[...]

Alleen is dan de vraag waarom ze het in de uitleg wel over in het rood lopen hebben. Want wat ik zo over trainingen kan vinden zou die 10*600 prima vallen in een wat snellere intervaltraining. Vooral omdat ik met een tempo van 5:07 weinig nut zie in het wandelen in de rust. Als ik daar 6:00 zou lopen zou ik alsnog grotendeels in zone 2 uit komen. En als ik dat combineer met de training-status van Garmin krijg ik ook het idee dat ik nu wat van het snellere werk mis.
Het klinkt inderdaad niet als in het rood lopen, maar dan gaan we er van uit dat de beschrijving correct is :+

Wat let je om deze 10x600 gewoon op 5km tempo (of sneller voor mijn part) te doen? Ik ben wel benieuwd wat Trenara daar vervolgens van vindt. Dan weet je snel genoeg of ze je te laag inschatten of dat het met een plan voorgeschreven is. Het is namelijk ook heel goed mogelijk dat je dit soort intervallen niet te hard wil lopen, om de totale belasting een beetje onder controle te houden. Intervallen moeten niet allemaal knalhard om effectief te zijn.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-11 16:32
Aanhakend op wat @Roozzz zegt: Trenara (of, in mijn geval TrainAsOne) zijn juist gemaakt om hun training bij te sturen op basis van de geleverde prestatie(s). Dus als jij langzamer gaat dan wat Trenana aangeeft, zou Tenara dat mee moeten nemen in latere trainingen. Meer data zou een beter plan moeten opleveren....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-11 12:46

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Nu ben ik sinds vorige week woensdag redelijk verkouden, had meteen een paar slechte nachten. Dus zaterdag 28km trainen leek inspannend en dat werd het ook richting het einde. Ik had geen zin in een route maken, dus vond ik de Schapendrifttrail bij Elspeet en dat in combinatie met de auto elders parkeren en er naar toe trailen kwamen mijn vrouw en ik op die afstand. Maar na 21km werd het wel wat zwaarder, toch maar nog een gelletje naar binnen gewerkt en rustig aan richting de finish.

Dus zondag rustig aan met 8 km wandelen/geocachen en gisteravond toch maar even een korte afstand "hersteltraining". Genoten van die 7 km, de ISS nog zien overvliegen en mooie uitzichten bij de zonsondergang. Alleen schatte ik mijn snelheid beter in dan het daadwerkelijk was, dat scheelde een halve minuut per kilometer. Maar het belangrijkste was, het lopen voelde weer goed aan.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

havana schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Het plan voor Rotterdam is hier om 2 x 500ml Maurten drink mee te nemen in een vest samen met 6 gels (Maurten of Upfront) die ik in hetzelfde vest makkelijk kwijt kan. Eén gel per 7km en zo'n 120ml vocht per 5km, daarmee red ik het wel hopelijk. Voor de start eet ik nog een gel en 3 uur van tevoren tank ik nog een bidon weg.
Daarnaast begreep ik dat ze rond het 30km punt een gelpunt hebben ism Upfront, al moet ik het maar zien als ik daar eenmaal ben of niet alles op is. Sportdrank van de organisatie ben ik niet zo fan van, ik trek die smaak van AA niet zo heel best tijdens een wedstrijd.

(ik loop overigens niet voor een specifieke tijd)

Strava

• redwing
Roozzz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Het klinkt inderdaad niet als in het rood lopen, maar dan gaan we er van uit dat de beschrijving correct is :+
Dat is inderdaad waarom ik begin te twijfelen. De beschrijving klopt niet met de training en als ik naar dit soort trainingen op internet zoek zetten ze die vaak juist op een hoog tempo.
Wat let je om deze 10x600 gewoon op 5km tempo (of sneller voor mijn part) te doen? Ik ben wel benieuwd wat Trenara daar vervolgens van vindt. Dan weet je snel genoeg of ze je te laag inschatten of dat het met een plan voorgeschreven is. Het is namelijk ook heel goed mogelijk dat je dit soort intervallen niet te hard wil lopen, om de totale belasting een beetje onder controle te houden. Intervallen moeten niet allemaal knalhard om effectief te zijn.
Als ik mijn 5km tempo pak kom ik rond de 4:10-4:20 uit (prognose, ik heb al een hele tijd geen snelle 5k op wedstrijdtempo gelopen). Maar met 100m goede rust klinkt dat op zich als prima vol te houden. En als ik kijk naar gevoel in de benen en vermoeidheid zie ik daar ook geen problemen in. En dan is het ook een mooie training om eens te kijken hoe mijn zoom fly's echt lopen.

[removed]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32

Galois

1811 - 1832

Ik heb zaterdag een lange duurloop gedaan van 26 km (in 2 uur). Ik doe eens per maand 21.1 km. Ik heb 2 jaar geleden dat als 'goed voornemen' gedaan en doe elke maand minstens 1x de halve marathon afstand.

Ik ben het dus gewend en heb daar de volgende dag niet heel veel spierpijn van. Bij normaal gebruik van mijn benen heb ik nergens last van. Maar als ik de dag erna ga hardlopen of fietsen (ben nl ook een fietser) merk ik héél duidelijk dat ik erg vermoeide benen heb. Duidelijk niet hersteld van zo'n loop (wat ook niet erg is natuurlijk).

Maar nu vroeg ik mij dus af wat dan beter is na zo'n lange duurloop:
a) de dag erna een rustdag nemen en helemaal niet sporten.
b) de dag erna een heel rustig herstelloopje doen van bv. 5-7 km.
c) de dag erna een uurtje in een rustig tempo fietsen

Wat denken jullie dat het beste is voor optimaal herstel?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04

Stewie!

Keen must die!

Shinji schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:47:
Ik kan de Lululemon pace breaker lined short aanraden. Op beide benen een groot vak, en broekzakken, en een ritszak op de heup waar je telefoon in past. Voordeel is dat je gelletje meteen warm en vloeibaar is bij het gebruik :P

• L23

L23

Galois schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:05:
Ik heb zaterdag een lange duurloop gedaan van 26 km (in 2 uur). Ik doe eens per maand 21.1 km. Ik heb 2 jaar geleden dat als 'goed voornemen' gedaan en doe elke maand minstens 1x de halve marathon afstand.

Ik ben het dus gewend en heb daar de volgende dag niet heel veel spierpijn van. Bij normaal gebruik van mijn benen heb ik nergens last van. Maar als ik de dag erna ga hardlopen of fietsen (ben nl ook een fietser) merk ik héél duidelijk dat ik erg vermoeide benen heb. Duidelijk niet hersteld van zo'n loop (wat ook niet erg is natuurlijk).

Maar nu vroeg ik mij dus af wat dan beter is na zo'n lange duurloop:
a) de dag erna een rustdag nemen en helemaal niet sporten.
b) de dag erna een heel rustig herstelloopje doen van bv. 5-7 km.
c) de dag erna een uurtje in een rustig tempo fietsen

Wat denken jullie dat het beste is voor optimaal herstel?
Dat ben ik vanaf nu ook van plan, elke maand minstens één 21,1+ km duurloop.

Ik zou in ieder geval blijven bewegen de volgende dag, dan lijkt me b en c allebei prima.

• kepler
redwing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Over de statistieken van Garmin was laatst discussie over, en bij mij stond mijn training status ook een tijdlang alleen op aanhouden. Race prognoses werden wel gestaag beter .

Maar sinds ruim twee weken is het andersom bij mij? Status op productief, maar mijn marathon eind tijd is bijna 2 min langzamer geworden :D :?

Ik voel wel enigszins de vermoeidheid, maar zit ook in de piek periode qua trainingen.

• redwing
kepler schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:29:
[...]

Over de statistieken van Garmin was laatst discussie over, en bij mij stond mijn training status ook een tijdlang alleen op aanhouden. Race prognoses werden wel gestaag beter .

Maar sinds ruim twee weken is het andersom bij mij? Status op productief, maar mijn marathon eind tijd is bijna 2 min langzamer geworden :D :?

Ik voel wel enigszins de vermoeidheid, maar zit ook in de piek periode qua trainingen.
Het lijkt er wel op dat ze 2 weken geleden wat aangepast hebben, want toen stond ik ook plotseling weer op produktief, ondanks dat de trainingen niet echt anders waren, maar dat duurde 3 dagen waarna ie weer naar aanhouden en herstel toe ging. En ik ben wel vermoeid, maar dat is door een paar zieken thuis en niet door het trainen. Want dat lopen gaat gewoon prima (van het weekend b.v. zonder problemen ruim 20k gelopen als LDL)

[removed]

• Shinji
Stewie! schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Ik kan de Lululemon pace breaker lined short aanraden. Op beide benen een groot vak, en broekzakken, en een ritszak op de heup waar je telefoon in past. Voordeel is dat je gelletje meteen warm en vloeibaar is bij het gebruik :P
Brr, warm en vloeibaar, nee dank je, ik ben ze op een gegeven moment maar tussen duim en wijsvinger beet gaan houden zodat ze eerst konden afkoelen.

Overigens ben ik nu niet in een toestand dat ik ze nodig zou kunnen hebben. Net weer begonnen met opbouwen dus loop nog maar max 4km per keer ongeveer. Niet normaal hoe snel je aftakelt na 4 maanden niks doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Shinji op 18-03-2025 15:40 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bij mijn vorige halve marathon was mijn trainingsstatus aanhouden óf overbelast. En zowel de week voor de halve als ze week erna voorspelde Garmin een eindtijd van 1h32.

Ik liep 1h22.

Een Garmin is nuttig voor de dingen die worden gemeten, zoals afstand, tempo, hartslag, hrv, uren slaap (grijs gebied al).

Alles wat Garmin afleidt of inschat, zoals VO2max, trainingsstatus, slaapfases, raceprognose is gepolijste bullshit.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• L23

L23

Shinji schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Brr, warm en vloeibaar, nee dank je, ik ben ze op een gegeven moment maar tussen duim en wijsvinger beet gaan houden zodat ze eerst konden afkoelen.

Overigens ben ik nu niet in een toestand dat ik ze nodig zou kunnen hebben. Net weer begonnen met opbouwen dus loop nog maar max 4km per keer ongeveer. Niet normaal hoe snel je aftakelt na 4 maanden niks doen.
Herstellende van een blessure? Had je na je vraag laatst nog andere hardloopschoenen aangeschaft?

• Galois

Galois

1811 - 1832

kenneth schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:58:
Bij mijn vorige halve marathon was mijn trainingsstatus aanhouden óf overbelast. En zowel de week voor de halve als ze week erna voorspelde Garmin een eindtijd van 1h32.

Ik liep 1h22.

Een Garmin is nuttig voor de dingen die worden gemeten, zoals afstand, tempo, hartslag, hrv, uren slaap (grijs gebied al).

Alles wat Garmin afleidt of inschat, zoals VO2max, trainingsstatus, slaapfases, raceprognose is gepolijste bullshit.
Ja, mooi! En nog veel mooier dat Garmin eigenwijs blijft! Zelfs nadat je een halve gelopen hebt in 1:22 en hij dat geregistreerd heeft, blijft hij eigenwijs zeggen dat de prognose 1:32 is :)

Of was dat bij jou niet?

Ik had twee jaar geleden of zo, dat mijn Garmin zei dat ik een 10 km in 39 of zo zou lopen. Ik liep 'm in 38:15 en toch bleef hij volhouden dat de prognose 39 was!
"HOE DAN? Je hebt toch zelf gemeten dat het minder was? Pas je prognose dan aan!" :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:22
De Barkley Marathon gaat bijna van start: https://x.com/keithdunn
Benieuwd naar hoeveel er finishen dit jaar 😁

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Galois schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Ja, mooi! En nog veel mooier dat Garmin eigenwijs blijft! Zelfs nadat je een halve gelopen hebt in 1:22 en hij dat geregistreerd heeft, blijft hij eigenwijs zeggen dat de prognose 1:32 is :)

Of was dat bij jou niet?
Even opgezocht.

Prognose dag ervoor: 1h31'50
Wedstrijd: 1h22'42
Prognose dag erna: 1h31'46

8)7

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Galois

Galois

1811 - 1832

kenneth schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:07:
[...]
Even opgezocht.

8)7
Hahahaha!

(maar dit heb je opgezocht omdat je het had opgeslagen? Het is niet terug te zien in wat Garmin zelf bewaart toch?)

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:26
Galois schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Hahahaha!

(maar dit heb je opgezocht omdat je het had opgeslagen? Het is niet terug te zien in wat Garmin zelf bewaart toch?)
Garmin Connect --> prestatiestatistieken --> raceprognose (https://connect.garmin.co...9/running/last_four_weeks)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ah wat leuk! Ik wist niet dat dit opgeslagen werd!

Maar om Garmin toch wel wat complimenten te geven: hij doet deze schattingen soms ook best wel goed. Hij zegt nu dat ik 10 km in 38:19 kan lopen en ik denk dat ik dat net iets sneller moet kunnen (rond de 38). Volgende maand doe ik weer een 10k wedstrijd en dan kijken we wie er gelijk heeft gehad :)

• Roozzz
[...]
Even opgezocht.

8)7
Ik vermoed dat Garmin teveel vasthoudt aan hun eigen VO2-max schatting en onvoldoende rekenschap geeft van loopefficiëntie.

Maar wel fijn dat ik een lotgenoot heb gevonden :+ De halve gaat hier ook typisch een minuut of 10 sneller dan Garmin verwacht. En inderdaad, daar wordt nul rekenschap van gegeven. Stupide 8)7

• InZane
[...]
Even opgezocht.

8)7
Zo, dat is flink wat sneller dan de prognose!

Bij mij vind ik 'm juist altijd (veel) te optimistisch, of ik ga gewoon niet diep genoeg, maar dat lijkt me stug. Marathon prognose staat op 3:30 inmiddels. Dat is voor mij niet haalbaar hoor.

Sinds ik er paar keer een lange duurloop in heb gegooid met een top van 34,7 km en daarom misschien eens een intervaltraining heb laten schieten staat mijn trainingstatus ook op 'aanhouden', want te weinig anaerobe activiteiten. Tja, met een kneiterlange duurloop erbij vind ik 1 intervaltraining in de week wel genoeg.

• kepler
kenneth schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:58:

Ik liep 1h22.

Helemaal mee eens, en uiteindelijk moet je vooral goed luisteren naar je lijf en geest.

Maar ik had wel vaak het idee dat Garmin een heel eind in de goede richting zat, tot een paar maanden terug...

Na Rotterdam kan ik weer checken hoever het klopt, alhoewel ik niet 100% voluit zal gaan. Denk ik.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

InZane schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:45:
[...]

Zo, dat is flink wat sneller dan de prognose!

Bij mij vind ik 'm juist altijd (veel) te optimistisch, of ik ga gewoon niet diep genoeg, maar dat lijkt me stug. Marathon prognose staat op 3:30 inmiddels. Dat is voor mij niet haalbaar hoor.
Paar jaar geleden gaf hij 35'20 op de tien aan, terwijl ik nooit meer in de buurt van mijn PR van 35'51 ben gekomen. Het is echt een blinde gok.

• Slickk
Littlegupper schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:06:
De Barkley Marathon gaat bijna van start: https://x.com/keithdunn
Benieuwd naar hoeveel er finishen dit jaar 😁
Keith is gelukkig overgestapt naar een fatsoenlijk platform dit jaar: https://bsky.app/profile/keithdunn.bsky.social

[ Voor 5% gewijzigd door Slickk op 18-03-2025 17:08 ]

• Shinji
L23 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Herstellende van een blessure? Had je na je vraag laatst nog andere hardloopschoenen aangeschaft?
Ja maar die is al wel tijdje over, maar daarna geen puf gehad om weer op te starten.

Ik heb nog geen andere schoenen gekocht. Ben er dus nog niet helemaal over uit waar ik goed aan doe. Als ik weer fatsoenlijk een 10k kan lopen ga ik wel weer verder kijken.

• redwing
Roozzz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Ik vermoed dat Garmin teveel vasthoudt aan hun eigen VO2-max schatting en onvoldoende rekenschap geeft van loopefficiëntie.
Garmin kan de zuurstofinname niet meten, dus in de VO2-max van Garmin zit die loopefficiëntie al ingebakken. Bij twee mensen met een gelijke (echt gemeten) VO2-max, zal de VO2-max van de niet efficiente loper lager zijn.
Maar wel fijn dat ik een lotgenoot heb gevonden :+ De halve gaat hier ook typisch een minuut of 10 sneller dan Garmin verwacht. En inderdaad, daar wordt nul rekenschap van gegeven. Stupide 8)7
Hier verwacht ik dat het wel zal kloppen, al waren mijn tijden vorig jaar in het echt al lager dan wat ie aangaf. Ik heb echter het idee dat dat nu wel aardig gelijk getrokken is.

[removed]

• Roozzz
redwing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Garmin kan de zuurstofinname niet meten, dus in de VO2-max van Garmin zit die loopefficiëntie al ingebakken. Bij twee mensen met een gelijke (echt gemeten) VO2-max, zal de VO2-max van de niet efficiente loper lager zijn.

[...]
Wat zou dan wel een verklaring kunnen zijn? Het moge duidelijk zijn dat het algoritme bij nogal wat mensen flink te wensen overlaat. Zowel in positieve als negatieve zin.

• redwing
Roozzz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Wat zou dan wel een verklaring kunnen zijn? Het moge duidelijk zijn dat het algoritme bij nogal wat mensen flink te wensen overlaat. Zowel in positieve als negatieve zin.
Ik verwacht dat iedereen anders is en ook anders traint. Daarbij is het ook heel lastig te bepalen wat iemand in een wedstrijd kan. Ik kom zelf uit het wedstrijd-kanoën en daar had je sommige mensen die in de training al echt voluit konden gaan en daarbij in een wedstrijd precies hetzelfde voeren als in de training. Maar er waren er ook die juist een stuk sneller gingen in een wedstrijd. Ik denk dat het gewoon heel lastig is om een algoritme te maken dat voor iedereen werkt.

[removed]

• Slickk
Roozzz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Garmin gaat sowieso niet lager dan anderhalf uur op een halve marathon toch? Of was dat een ander trainingsschema? Misschien verwar ik het met Trenara?

• Roozzz
Slickk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Garmin gaat sowieso niet lager dan anderhalf uur op een halve marathon toch? Of was dat een ander trainingsschema? Misschien verwar ik het met Trenara?
Voor de race prognose? Daar zit toch geen beperking aan vast? Het zou wel iets verklaren :Y)

• Roozzz
redwing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Ik verwacht dat iedereen anders is en ook anders traint. Daarbij is het ook heel lastig te bepalen wat iemand in een wedstrijd kan. Ik kom zelf uit het wedstrijd-kanoën en daar had je sommige mensen die in de training al echt voluit konden gaan en daarbij in een wedstrijd precies hetzelfde voeren als in de training. Maar er waren er ook die juist een stuk sneller gingen in een wedstrijd. Ik denk dat het gewoon heel lastig is om een algoritme te maken dat voor iedereen werkt.
Extra lastig als je de wedstrijd resultaten negeert zoals Garmin doet :+

• redwing
Roozzz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:04:
[...]

Extra lastig als je de wedstrijd resultaten negeert zoals Garmin doet :+
Yup :D

[removed]

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:26
[...]

De raceprognose gaat wel gewoon onder de 1h30. Het zou kunnen dat je geen trainingschema kan maken onder de 1h30, dat heb ik nooit geprobeerd. Trenara heb ik nooit gebruikt.

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:16
[...]

Raceprognoses gaan wel onder de 1:30 bij Garmin, alleen aanmaken van schema's kan idd niet sneller dan 1:30 (of equivalent bij de 10k of 5k). Trenara kan wel gewoon onder de 1:30.
Pagina: 1 ... 356 ... 406 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.