Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:32
Galois schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:05:
Ik heb zaterdag een lange duurloop gedaan van 26 km (in 2 uur). Ik doe eens per maand 21.1 km. Ik heb 2 jaar geleden dat als 'goed voornemen' gedaan en doe elke maand minstens 1x de halve marathon afstand.

Maar nu vroeg ik mij dus af wat dan beter is na zo'n lange duurloop:
a) de dag erna een rustdag nemen en helemaal niet sporten.
b) de dag erna een heel rustig herstelloopje doen van bv. 5-7 km.
c) de dag erna een uurtje in een rustig tempo fietsen

Wat denken jullie dat het beste is voor optimaal herstel?
Allemaal goed.

• Hartloper
Slickk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Garmin gaat sowieso niet lager dan anderhalf uur op een halve marathon toch? Of was dat een ander trainingsschema? Misschien verwar ik het met Trenara?
Nee hoor, Garmin denkt dat ik 1:26:23 kan lopen op de halve. En voor één keer zit dat er boenk op (denk ik toch).
Ook 18:58 voor 5km, 39:02 voor 10km lijken heel goed te kloppen.
Maar dat kan dus ook anders zijn. Jarenlang onderschatte Garmin mij, het laatste half jaar was er een overschatting en momenteel lijkt het te kloppen.
Overigens is de voorspelling voor de marathon 3:02:28, ik zal binnen 2 weken wel berichten hoe het ging.

Verder sluit ik me aan bij degenen die zeggen dat je alles wat je Garmin zegt met een emmer zout moet nemen. "Productief", "aanhoudend" of wat dan ook : negeer het en luister naar je lichaam ipv je horloge.

• Hartloper
@redwing qua korte snelle intervallen hangt het er maar net van af waar je voor aan het trainen bent. Wil je een snelle 5 of 10 lopen, dan hebben snelle intervallen meer zin dan voor iemand die in volle marathontraining is.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 18-03-2025 22:25 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:13
Hartloper schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:23:
@redwing qua korte snelle intervallen hangt het er maar net van af waar je voor aan het trainen bent. Wil je een snelle 5 of 10 lopen, dan hebben snelle intervallen meer zin dan voor iemand die in volle marathontraining is.
Ik heb Trenara nu ingesteld op een snellere halve marathon. De afgelopen jaren ben ik vooral bezig geweest met lekker te lopen en uit te bouwen naar een langere afstand. Nog langere afstanden wordt me te gortig in tijd, dus nu eerst er iets meer snelheid in proberen te krijgen.

[removed]

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:48
redwing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:56:
[...]

Ik heb Trenara nu ingesteld op een snellere halve marathon. De afgelopen jaren ben ik vooral bezig geweest met lekker te lopen en uit te bouwen naar een langere afstand. Nog langere afstanden wordt me te gortig in tijd, dus nu eerst er iets meer snelheid in proberen te krijgen.
Zo sta ik er nu ook in, eind dit jaar hopelijk een halve marathon onder de 2 uur of 2 uur 10 kunnen rennen i.p.v. 2:23:00. Dan gaan ik maar eens evalueren of er een marathon in zit :P

Ik ben ondertussen toe aan nieuwe schoenen. Ik heb de asics superblast 2 gepast laatst en die zaten echt lekker voor de paar minuten op de loopband dat ik ze geprobeerd heb. Ik heb tot nu toe wel alleen schoenen gehad met antipronatie/ondersteuning, dus ik twijfel of ik die trend ga verbreken om te leren lopen zonder die ondersteuning.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

Stewie!

Keen must die!

Hillshade schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Zo sta ik er nu ook in, eind dit jaar hopelijk een halve marathon onder de 2 uur of 2 uur 10 kunnen rennen i.p.v. 2:23:00. Dan gaan ik maar eens evalueren of er een marathon in zit :P

Ik ben ondertussen toe aan nieuwe schoenen. Ik heb de asics superblast 2 gepast laatst en die zaten echt lekker voor de paar minuten op de loopband dat ik ze geprobeerd heb. Ik heb tot nu toe wel alleen schoenen gehad met antipronatie/ondersteuning, dus ik twijfel of ik die trend ga verbreken om te leren lopen zonder die ondersteuning.
Ik heb voor loopband andere schoenen dan voor buiten. Schoenen met veel demping, vind ik vervelend op een loopband die ook al demping biedt. Heb je daar geen last van?

• Hillshade
Stewie! schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Ik heb voor loopband andere schoenen dan voor buiten. Schoenen met veel demping, vind ik vervelend op een loopband die ook al demping biedt. Heb je daar geen last van?
Ik loop eigenlijk altijd buiten, dus ik heb geen idee eigenlijk. :P

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:50
Hillshade schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:59:
[...]
Ik heb de asics superblast 2 [ ...] ik twijfel of ik die trend ga verbreken om te leren lopen zonder die ondersteuning.
Ik zou het proberen, ik ben ook met die schoen begonnen met het lopen zonder specifieke ondersteuning/steunzool. Ik ben met korte runs begonnen en langzaam mijn voeten laten wennen aan de schoen. Ik kan er inmiddels mee lopen zonder problemen en ben ook bijna helemaal van de steunzolen af die ik in mijn andere schoen had. Wel zou ik aanraden ook calf raises e.d. te doen om je voeten sterker te maken.

• Stewie!
  • Laatst online: 10:23

Stewie!

Keen must die!

Ondanks dat de benen niet super fris waren na 'leg day' in de sportschool en 13 km trail run dit weekend, heb
ik vanochtend m'n langste trainingsronde gelopen (32,37 km totaal, 3:11:07 uur, 5:54/km) en ben nieuwsgierig naar de marathon over drie weken.

Verlies 1 kilo vocht per 10 km. Tijdens de race zal ik dat niet proberen bij te drinken, hoe gaan jullie hiermee om? Drinken jullie veel, 2 of meer bekertjes per post?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-11 20:37

Tazzios

..

@Stewie!
Zie hier mijn schaamteloze zelf qoute:
Tazzios schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Wat ik knapper vind is dat je tijdens de inspanning 0 calorieën hebt verbrandt! :o

We gaan eens rekenen (ter lering en vermaak :D ):
67,7+1,25=68,95-65,2= 3,75 kilo
uitgaand van een verbruik van 70 kcal per kilometer =2170 kcal tijdens de loop.
2170/7,7= 281.82 gram (1gram bevat 7,7kcal)
281,82*2,4=676,36 (er is 2,4 gram water nodig om 1 gram aan kcal op te slaan)

958,18gram is direct gerelateerd aan de inspanning en het aanvullende vochtverlies 1791,82.
Alleen het aanvullende vochtverlies moet je zien te beperken/compenseren. ik doe meestal 2 bekers bij elke post/ 5km tijdens een marathon:
1 over het hoofd/shirt (verkoeling zonder zweten),beperken.
1 om er te drinken, compenseren.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Afgelopen weekend een super toffe groepsreis gemaakt naar de Ardennen. In de buurt van Coo (van de watervallen) getrailrunt. Wat is dat zwaar met die hoogtemeters er bij! Dik respect gekregen voor mensen die de ultra afstanden doen.

Ik heb het trailrunvirus in ieder geval goed te pakken. Ook blij dat ik goed hersteld ben van zweepslag die ik 5 weken geleden heb opgelopen. Strava links naar de 3 runs van het weekend:
The night run
The long run
The game run

WoT stats

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Stewie! schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:31:
Ondanks dat de benen niet super fris waren na 'leg day' in de sportschool en 13 km trail run dit weekend, heb
ik vanochtend m'n langste trainingsronde gelopen (32,37 km totaal, 3:11:07 uur, 5:54/km) en ben nieuwsgierig naar de marathon over drie weken.

Verlies 1 kilo vocht per 10 km. Tijdens de race zal ik dat niet proberen bij te drinken, hoe gaan jullie hiermee om? Drinken jullie veel, 2 of meer bekertjes per post?
Tja, een en ander ligt ook een beetje aan het weer. Voor hetzelfde geld is het over 3 weken ineens 20+ graden. Dat verandert nogal wat.

Afgelopen zaterdag heb ik 34.67 km gelopen zonder wat gedronken te hebben onderweg, dat ging met de temperatuur van toen prima.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:09

vhal

ಠ_ಠ

ElPaco schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:12:
Afgelopen weekend een super toffe groepsreis gemaakt naar de Ardennen. In de buurt van Coo (van de watervallen) getrailrunt. Wat is dat zwaar met die hoogtemeters er bij! Dik respect gekregen voor mensen die de ultra afstanden doen.

Ik heb het trailrunvirus in ieder geval goed te pakken. Ook blij dat ik goed hersteld ben van zweepslag die ik 5 weken geleden heb opgelopen. Strava links naar de 3 runs van het weekend:
The night run
The long run
The game run
Was dat toevallig met de groep van Rene Kuijs (trainer PAC en ook ultraloper) ? Zag namelijk zoiets voorbij komen op Strava.

Strava

• redwing
Roozzz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Het klinkt inderdaad niet als in het rood lopen, maar dan gaan we er van uit dat de beschrijving correct is :+

Wat let je om deze 10x600 gewoon op 5km tempo (of sneller voor mijn part) te doen? Ik ben wel benieuwd wat Trenara daar vervolgens van vindt. Dan weet je snel genoeg of ze je te laag inschatten of dat het met een plan voorgeschreven is. Het is namelijk ook heel goed mogelijk dat je dit soort intervallen niet te hard wil lopen, om de totale belasting een beetje onder controle te houden. Intervallen moeten niet allemaal knalhard om effectief te zijn.
Vandaag tussendoor wat tijd over en met dit weer is het sowieso zonde om binnen te zitten. Dus na een paar km. inlopen de 10*600m gedaan en als tempo 5:10-5:20 gepakt. Dit ging prima, alleen dacht ik na de 9e dat ik al klaar was, dus de 10e was wat onverwacht.... Het tempo was zwaar maar wel goed vol te houden (al zat mijn hartslag hiermee wel op zijn max). Nu eens kijken of/wat Trenara en Garmin hiermee gaan doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVLbece7rhDLkbp3_LRZQnY-8OY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u4rCMVWJHk12doLeKxstUOBH.png?f=user_large

De zoom fly's liepen trouwens lekker, al was het wel wennen omdat ik normaal trail-schoenen gebruik en vooral onverhard loop. En voor dit rondje had ik de wat vlakkere en hardere stukken uitgezocht. Maar zelfs daar merk je dat je de onregelmatigheden in de weg veel meer merkt met deze schoenen.

[removed]

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:14
Littlegupper schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:06:
De Barkley Marathon gaat bijna van start: https://x.com/keithdunn
Benieuwd naar hoeveel er finishen dit jaar 😁
Phoe, Laz heeft zich echt kwaad gemaakt om het parcours extra lastig te maken dit jaar lijkt het... Teveel finishers vorig jaar ;)

Slechts 6 lopers op loop 2 :o

https://bsky.app/profile/keithdunn.bsky.social

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:52

Dazzler2120

FP ProMod
Gaargod schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:33:
[...]

Phoe, Laz heeft zich echt kwaad gemaakt om het parcours extra lastig te maken dit jaar lijkt het... Teveel finishers vorig jaar ;)

Slechts 6 lopers op loop 2 :o

https://bsky.app/profile/keithdunn.bsky.social
9 starters van loop 2, zijn er nog 6 over.
Over ong. 1uur 20 minuten is de cut-off time voor Loop 2, zelfs de veteraan John Kelly lijkt het enorm moeilijk te hebben met het parcours van dit jaar.
In loop 1 zat naar het eerste boek al ca. 450m klimmen en 500m dalen. En dan beseffen dat de Barkley niet over paden gaat, maar dwars door outback daar.

PS4 PSN: Dazzler2120

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
vhal schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:20:
[...]

Was dat toevallig met de groep van Rene Kuijs (trainer PAC en ook ultraloper) ? Zag namelijk zoiets voorbij komen op Strava.
Nee, die was georganisaeerd door yoMad waarbij we begeleid werden door Remko Vleerlaag.

WoT stats

• Hillshade
Roet schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:20:
[...]

Ik zou het proberen, ik ben ook met die schoen begonnen met het lopen zonder specifieke ondersteuning/steunzool. Ik ben met korte runs begonnen en langzaam mijn voeten laten wennen aan de schoen. Ik kan er inmiddels mee lopen zonder problemen en ben ook bijna helemaal van de steunzolen af die ik in mijn andere schoen had. Wel zou ik aanraden ook calf raises e.d. te doen om je voeten sterker te maken.
Klinkt goed! Ga ik dan waarschijnlijk ook maar zo aanpakken. En idd met extra oefeningen.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
https://bsky.app/profile/...social/post/3lkqjct6vsk22

Update van de Barkley Marathon 2025
Geen finishers van loop 2 na 24 uur. Dat betekent dat dit jaar géén renners loop 4 of 5 meer mogen proberen.
6 man zijn nog bezig op loop 2; locatie is onbekend. Ze hebben nog 2 uur de tijd om te terug te komen en loop 3 te starten voor de 'fun run'.
Ter beeldvorming, de Barkley is kent rondjes van ca. 20 - 30 mijl, maar ieder rondje schijnt ca. 16.000m hoogtemeters te hebben, de renners kennen nauwelijks slaap en ze moeten in een dichtbebostgebied boeken zoeken om pagina's te verzamelen om te bewijzen dat ze het rondje afgemaakt hebben.
De rondjes zijn o.b.v. kaart en compas, geen GPS is toegestaan.

Wat een absurde wedstrijd

Edit: Volgens mij heb ik iets verkeerd begrepen. De cut-off tijd voor de full experience is hetzelfde als de cut-off voor de fun-run. Maar met rondje 2 die nu al meer dan 14 uur duurt voor de snelste jongens, is het erg onwaarschijnlijk dat ze meer dan de fun run kunnen klaarspelen dit jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Dazzler2120 op 19-03-2025 16:58 ]

• InZane
  • Nu online
ElPaco schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:12:

The night run
The long run
The game run
Leuk, daar ben ik in maart 2020 ook nog geweest, vlak voordat de grenzen dicht gingen vanwege Corona. Dat was inderdaad wel mooi pittig lopen daar, al vond ik Luxemburg nog net wat erger.

Water stond erg hoog toen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWBINbz9yHsYoLV8RM0iw9MzmAc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s0QfwR0B6rKEJy4SdqV8xhIK.jpg?f=user_large

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:17
Dazzler2120 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:44:
https://bsky.app/profile/...social/post/3lkqjct6vsk22

Update van de Barkley Marathon 2025
Geen finishers van loop 2 na 24 uur. Dat betekent dat dit jaar géén renners loop 4 of 5 meer mogen proberen.
6 man zijn nog bezig op loop 2; locatie is onbekend. Ze hebben nog 2 uur de tijd om te terug te komen en loop 3 te starten voor de 'fun run'.
Ter beeldvorming, de Barkley is kent rondjes van ca. 20 - 30 mijl, maar ieder rondje schijnt ca. 16.000m hoogtemeters te hebben, de renners kennen nauwelijks slaap en ze moeten in een dichtbebostgebied boeken zoeken om pagina's te verzamelen om te bewijzen dat ze het rondje afgemaakt hebben.
De rondjes zijn o.b.v. kaart en compas, geen GPS is toegestaan.

Wat een absurde wedstrijd

Edit: Volgens mij heb ik iets verkeerd begrepen. De cut-off tijd voor de full experience is hetzelfde als de cut-off voor de fun-run. Maar met rondje 2 die nu al meer dan 14 uur duurt voor de snelste jongens, is het erg onwaarschijnlijk dat ze meer dan de fun run kunnen klaarspelen dit jaar.
Dat was natuurlijk te verwachten na de editie van vorig jaar :P

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
TinusXIII schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:04:
[...]

Dat was natuurlijk te verwachten na de editie van vorig jaar :P
Yep!
Zojuist de eerste 2 loop 2 finishers binnen;
https://bsky.app/profile/...social/post/3lkqlcmn2dc2x de Japanner Tomokazu Ihara na 24:32:50 - hij heeft nu 15.5 uur de tijd om loop 3 af te maken voor de fun run. Als hij de volledige 5 rondjes wilt toen mag loop 3 maar 11.5 uur duren.

John Kelly is een bekende van de Barkley, hij heeft hem al 3x gefinisht. En is binnen gekomen na 25 uur, half uur achter Tomo
https://bsky.app/profile/...social/post/3lkqmpbcgf22q

• MJVR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-11 20:11

MJVR

This rent is for space!

Dit jaar geen finishers voor de volledige run. Dan hadden ze de tweede loop binnen 24 uur moeten volbrengen. Alleen de funrun is nog haalbaar.

Was wel te verwachten gezien er vorig jaar 5 finishers waren.

2 x de helft

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Net voor een heerlijk avond rondje gegaan.
Zondag doe ik de 13km van de Hivernal, dus rustig aan is het devies voor vandaag en morgen.
Voor mijn gevoel echt rustig aan gedaan en vooral de focus gelegd weer op mijn cadans, zowaar een Z2 loopje gedaan waarbij ik met eem gemiddeld tempo van 5'57"/km gelopen heb voor 5 km. Normaal ligt mijn hartslag toch wel een stukje hoger dan dit bij dit tempo :')

Goed teken, lijkt erop dat ik vooruitgang boek. Na deze week ga ik mijn schema iets aanpassen. 1x per week hill repeats, 1x lange duur trail, en dan een keer een rustige duurloop en daarme opbouwen richting de 30km/week en vervolgens uitbouwen naar 40km/week

• Hartloper
Stewie! schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:31:

Je moet dat niet volledig compenseren, akkoord, maar 4,2 liter vocht verliezen is veel.
Een halve liter per uur drinken - water of sportdrank- zou ik proberen (lukt mij de eerste 2 uur van de marathon, nadien niet meer).
Als het goed is heb je dat al geoefend tijdens de lange duurloop.
Ik weet dat een uur marathontempo bij 20 graden voor mij 1 kg vochtverlies betekent. Ik weet niet hoeveel ik verlies bij 10 graden.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
MJVR schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:13:
Dit jaar geen finishers voor de volledige run. Dan hadden ze de tweede loop binnen 24 uur moeten volbrengen. Alleen de funrun is nog haalbaar.

Was wel te verwachten gezien er vorig jaar 5 finishers waren.
Officieel maken ze nog kans. Er is geen cut-off op 24 uur, alleen op 26 uur, vervolgens op 40 uur. Maar hoe langer je over die eerste 3 loops doet, hoe kleiner de kans dat ze het halen.
Ze hebben nu een daylight loop op dezelfde richting als Loop 1. Als ze die goed door komen (onder de 10 uur) dan hebben ze een kansje om loop 4 te mogen starten.

• MJVR

MJVR

This rent is for space!

Dazzler2120 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Officieel maken ze nog kans. Er is geen cut-off op 24 uur, alleen op 26 uur, vervolgens op 40 uur. Maar hoe langer je over die eerste 3 loops doet, hoe kleiner de kans dat ze het halen.
Ze hebben nu een daylight loop op dezelfde richting als Loop 1. Als ze die goed door komen (onder de 10 uur) dan hebben ze een kansje om loop 4 te mogen starten.
Cut-off van the fun run is circa 26, 5uur (2/3 van 40 uur) voor loop 2. Derde loop moet dan vervolgens binnen 40 uur worden voltooid. Voor de 'echte' race is elke 12 uur een cut-off van de betreffende loop.

Zie ook: https://www.runnersworld....7/barkley-marathons-2025/

2 x de helft

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
MJVR schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:42:
[...]

Cut-off van the fun run is circa 26, 5uur (2/3 van 40 uur) voor loop 2. Derde loop moet dan vervolgens binnen 40 uur worden voltooid. Voor de 'echte' race is elke 12 uur een cut-off van de betreffende loop.

Zie ook: https://www.runnersworld....7/barkley-marathons-2025/
Runnersworld heeft het mis; https://bsky.app/profile/...social/post/3lkrrif23z225
Ze hebben de cut-off van 36 uur niet gehaald, dus nu is de full run van de tafel. Ze hebben nu nog ca. 3 uur om de fun run te kunnen finishen

• MJVR

MJVR

This rent is for space!

Dazzler2120 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 06:14:
[...]

Runnersworld heeft het mis; https://bsky.app/profile/...social/post/3lkrrif23z225
Ze hebben de cut-off van 36 uur niet gehaald, dus nu is de full run van de tafel. Ze hebben nu nog ca. 3 uur om de fun run te kunnen finishen
Je hebt gelijk. 👍

2 x de helft

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:10
Ik loop met een trailrunvest met een halve liter sportdrank en halve liter water. Wil deze minimaal op hebben bij 21km en gooi m dan af. Ondertussen wat water in m’n nek gooien als het warm is. Tot 32km bij de drankposten bekertjes drinken en daarna zie ik wel.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Dazzler2120 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 06:14:
[...]

De Barkley Marathon 2025 is afgelopen en kent maar één finisher van de fun run van 3 volledige rondjes. Een veteraan die 3 keer de full run uitgelopen heeft; John Kelly. Hij deed er 39:50:27 over en had dus zo'n 9,5 minuut speling t.o.v. de cut-off.
Dit jaar is het weer ouderwets 'The race that eats its young' geworden. De Barkley heeft teruggeslagen na 8 finishers in 2 jaar, naar 0 officiële finishers dit jaar.

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 15:55
Ik ben op zoek naar een paar schoenen waar ik mijn wedstrijden op wil lopen (10k tot HM) zonder daar meteen Vaporfly’s op kapot te slaan, iemand tips, ik dacht zelf aan zoomfly 6 of Brooks Hyperion Max 2… zoiets

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:22
ron322 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:11:
Ik ben op zoek naar een paar schoenen waar ik mijn wedstrijden op wil lopen (10k tot HM) zonder daar meteen Vaporfly’s op kapot te slaan, iemand tips, ik dacht zelf aan zoomfly 6 of Brooks Hyperion Max 2… zoiets
Als ik iets wel geleerd heb sinds mijn nieuwe Saucony is dat niemand je zo maar op een forum kan adviseren: neem die of die. Dat is zo enorm persoonlijk, dat moet je echt zelf gaan passen en indien mogelijk proeflopen.

Ik kan wel zeggen dat ik de Asics Novablast super fijn vond maar 0,0 garantie dat jij dat ook gaat vinden.

Over Saucony gesproken, mijn verhaal van laatst over pijnlijke voeten... ik heb er ondertussen weer 3 runs op zetten en beetje bij beetje voelen ze wel fijner. De laatste 2 runs had ik bij de rechtervoet geen last meer alleen bij links nog iets van een tinteling onder de voetzool. Ik hanteer wel de stelregel dat ik een duimdikte onder de knoop heb zodat de schoen niet te strak zit. En verder dus de runners knot methode bij het strikken. Ik hoop dat met nog een paar runs de linkerschoen ook prettig aan voelt, dan kan ik ze gewoon houden en uitlopen.

[ Voor 29% gewijzigd door Juancho op 20-03-2025 13:33 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:05
Eens, je zou voor de eerste keer kunnen gaan passen, straatje door rennen, voelen en ervaren. Ik ben recent overgestapt van Brooks Ghost (heb de 12/14/16 gehad) naar de Asics Nimbus als duurloop schoen en Saucony Speed Endorphin 4 als wedstrijd en tempo schoen (rib uit je lijf dat hardlopen als recreant :P ). Ik ben uitstekend geholpen door Lopers Company in Tilburg dus daar betaal ik dan ook graag voor.

• redwing
ron322 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:11:
Ik heb toevallig laatst de zoomfly 6 gekocht (de 'mooie' vlammende eerder in dit topic die uiteindelijk onder de 100 euro waren). Die bevallen prima, waarbij ik wel moet zeggen dat mijn andere schoenen ook Nikes zijn, maar de pasvorm toch wel weer net wat anders is. De zoomfly's zijn bij de wreef net wat hoger dan mijn Trail4/5's, terwijl bij de tenen het ook net wat anders (ruimer) zit. Voor mij zitten ze zelfs wat fijner dan de trail4/5s, maar wil je zeker weten dat je de goede kiest moet je ze toch echt even gaan passen en uitproberen.

Hoe dan ook bevallen die zoom fly 6 me voorlopig prima voor de snellere runs (maar wel pas 60km op gelopen).

[removed]

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:26
Juancho schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Over Saucony gesproken, mijn verhaal van laatst over pijnlijke voeten... ik heb er ondertussen weer 3 runs op zetten en beetje bij beetje voelen ze wel fijner. De laatste 2 runs had ik bij de rechtervoet geen last meer alleen bij links nog iets van een tinteling onder de voetzool. Ik hanteer wel de stelregel dat ik een duimdikte onder de knoop heb zodat de schoen niet te strak zit. En verder dus de runners knot methode bij het strikken. Ik hoop dat met nog een paar runs de linkerschoen ook prettig aan voelt, dan kan ik ze gewoon houden en uitlopen.
Een beetje laat, en misschien is het helemaal iets anders, maar ik had altijd last van de 'runners toe' bij het lopen van lange afstanden, met als dieptepunt de marathon van Rotterdam enkele jaren geleden, waarbij ik na 18km al pijn had aan beide voeten, en meteen na de marathon de nagels van mijn grote tenen al zwart waren van het bloed eronder.
Nadien gelezen dat de veters anders steken dit probleem kan verhelpen, en bij mij heeft dat mn probleem effectief opgelost. Nadien heb ik nooit meer last gehad van pijnlijke tenen. zie bvb https://www.asics.com/nz/...right-running-shoe/lacing (de 'single helix lacing').

• Juancho
schoene schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Een beetje laat, en misschien is het helemaal iets anders, maar ik had altijd last van de 'runners toe' bij het lopen van lange afstanden, met als dieptepunt de marathon van Rotterdam enkele jaren geleden, waarbij ik na 18km al pijn had aan beide voeten, en meteen na de marathon de nagels van mijn grote tenen al zwart waren van het bloed eronder.
Nadien gelezen dat de veters anders steken dit probleem kan verhelpen, en bij mij heeft dat mn probleem effectief opgelost. Nadien heb ik nooit meer last gehad van pijnlijke tenen. zie bvb https://www.asics.com/nz/...right-running-shoe/lacing (de 'single helix lacing').
Ah thanks! Ik heb nu dus de laatste runs de optie Heel Lock Lacing gedaan omdat ik dacht dat het issue daar aan lag. Iets te grote schoen, wat schuiven in de schoen etc. Dat werkt dus al wat beter, maar nog niet helemaal 100% zoals ik het wil. Ik kan die andere, de Single Helix Lacing, eens proberen. Thanks! Ik kon me al niet voorstellen dat mijn relatief nieuwe Saucony schoen echt te groot was, heb altijd eigenlijk 42,5 als maat wat een half maatje groter is dan mijn casual sneakers. Bij tennis ook. Nooit problemen. Dus idd waarschijnlijk meer een kwestie van zaken die afknellen bij de voet.

Ik ga verder prutsen en tweaken :). Misschien mijn run op vrijdag eens in de ene schoen de Heel Lock Lacing doen en in de andere schoen de Single Helix Lacing en dan het verschil ervaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 20-03-2025 14:08 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• InZane
  • Nu online
redwing schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:40:
[...]
Hoe dan ook bevallen die zoom fly 6 me voorlopig prima voor de snellere runs (maar wel pas 60km op gelopen).
Hier bevallen ze ook nog steeds heel goed! Gebruik ze voor snellere trainingen, maar heb er ook al 25 en 2 keer een 30+ km mee gelopen. Teller staat nu op 163 km en still going strong :)

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:50
InZane schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Hier bevallen ze ook nog steeds heel goed! Gebruik ze voor snellere trainingen, maar heb er ook al 25 en 2 keer een 30+ km mee gelopen. Teller staat nu op 163 km en still going strong :)
Gisteren een relatief korte intervalsessie mee gedaan, +1 voor de Zoom Fly 6. Ik was van plan om 800 meter op threshold / drempel tempo te lopen maar dat ging 10 seconden sneller dan ik van plan was. De andere herharlingen ook maar op datzelfde tempo gedaan.

Ik vind ze een stukje zachter dan de Boston 12 (en dat bedoel ik positief), zit wat meer demping bij de voorvoet en dat is wel fijn gezien ik op mijn middenvoet/voorvoet land.

Maar goed, op die Boston 12 had ik 600km staan en de Zoom Fly 6 zo'n 60 nu, dus dat is ook niet helemaal eerlijk qua vergelijking.

Tot zover goede 'gok' geweest in ieder geval en het maakt voor mij een stuk leuker om aan intervaltrainingen te beginnen. :)

• Slickk
vinom schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:35:
Eens, je moet voor de eerste keer echt even gaan passen, straatje door rennen, voelen en ervaren. Ik ben recent overgestapt van Brooks Ghost (heb de 12/14/16 gehad) naar de Asics Nimbus als duurloop schoen en Saucony Speed Endorphin 4 als wedstrijd en tempo schoen (rib uit je lijf dat hardlopen als recreant :P ). Ik ben uitstekend geholpen door Lopers Company in Tilburg dus daar betaal ik dan ook graag voor.
Vind dit eerder een persoonlijk iets en niet echt als een feit hoe je reactie op mij overkomt als je "je moet" noemt.

Ik doe dit nooit en na >10 paar schoenen pas 1x een miskoop gehad en die zonder verlies doorverkocht. In de tussentijd wel tientallen euro's bespaard.

• vinom
  • Laatst online: 08:05
Slickk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:06:
[...]

Vind dit eerder een persoonlijk iets en niet echt als een feit hoe je reactie op mij overkomt als je "je moet" noemt.

Ik doe dit nooit en na >10 paar schoenen pas 1x een miskoop gehad en die zonder verlies doorverkocht. In de tussentijd wel tientallen euro's bespaard.
Excuus, je moet inderdaad niks! Reactie aangepast.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

In hoeverre is een maattabel op de site van Nike leidend ten opzichte van andere websites?

Ik wil nl. de Nike Structure 25 eens proberen en ik zag een aardige deal ergens voorbij komen maar inmiddels zie ik 3 soorten maattabellen voorbij komen waarbij ik met 28,5 a 29cm schoenlengte ergens bij maat 46 a 47 terecht kom of juist 44 a 45.

Saucony draag ik ook maar dat is altijd gewoon maat 45 geweest oftewel 29cm.

Strava

• Slickk
vhal schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:57:
In hoeverre is een maattabel op de site van Nike leidend ten opzichte van andere websites?

Ik wil nl. de Nike Structure 25 eens proberen en ik zag een aardige deal ergens voorbij komen maar inmiddels zie ik 3 soorten maattabellen voorbij komen waarbij ik met 28,5 a 29cm schoenlengte ergens bij maat 46 a 47 terecht kom of juist 44 a 45.

Staat cm of de Japanse maatvoering er niet bij? JPN is namelijk ook het aantal centimeters.

Waarschijnlijk halen de maattabellen waar je naar kijkt de US en UK sizes door elkaar, of juist weer een women's US size want die is weer anders dan een men's US size.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:17

m-vw

Dus?

Geen ervaring met Nike.

Maar mijn algemene ervaring (n=1) met het vergelijken van verschillende merken is dat je het best de US maten aan kunt houden.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Wat betreft de Japanse maat, ik hanteer eigenlijk altijd het aantal cm van m'n voet plus een halve centimeter extra. Gaat over het algemeen genomen wel goed maar ik ging twijfelen omdat de tabellen van Nike nogal verschillen per site.

Was mooi geweest als een Saucony-schoendrager hier kon zeggen welke maat deze drager voor Nike had :P :+

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 20-03-2025 16:20 ]

Strava

• Slickk
vhal schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:19:
Wat betreft de Japanse maat, ik hanteer eigenlijk altijd het aantal cm van m'n voet plus een halve centimeter extra. Gaat over het algemeen genomen wel goed maar ik ging twijfelen omdat de tabellen van Nike nogal verschillen per site.

Was mooi geweest als een Saucony-schoendrager hier kon zeggen welke maat deze drager voor Nike had :P :+
Ik google op "[merk en model van schoen] true to size". Dan krijg je meestal wel reviews die in gaan op hoe "true to size" een schoen is.

In mijn ervaring valt Saucony vaak iets groter dan Nike, maar in beide heb ik altijd maat 43 gehad. Enkele uitzondering was Endorphin Speed 2 Runshield; die viel iets groter, besteld in maat 42,5 en zat mij perfect alsof het een maat 43 was. Adidas Boston 12 had ik in 42 2/3 besteld maar stiekem is die net te krap helaas (20km+ loopjes levert wat rode tenen op maar niets langdurig pijnlijk of blauw :+), was zelf bang op basis van reviews dat de volgende EU maat 43 1/3 te groot zou zijn.

Vergeleken met 'vroeger' vind ik dat merken steeds meer gelijk worden. Asics is soms wat raar voor mij persoonlijk, de Novablast 3 heb ik wel geprobeerd maar was niks voor mij ondanks alle lovende recensies.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11 13:41

aap

Op https://runrepeat.com/catalog/running-shoes staat per gereviewede schoen ook of hij "true to size" is en bezoekers kunnen stemmen hoe een schoen voor hun viel.
Je kunt in het overzichtje ook zien hoe de schoen zich verhoudt tot andere schoenen van de bezoekers. Bijvoorbeeld, volgens de site komt de maat van de Nike Vaporfly 3 overeen met die van een hoop schoenen, waaronder de Brooks Adrenaline 23.

Ik heb dit nog nooit zelf gevalideerd, maar het geeft in ieder geval een indruk of een schoen systematisch afwijkt van de gangbare maten.

Er staat ook objectief gemeten grootte en breedte van de zool.

[ Voor 11% gewijzigd door aap op 20-03-2025 16:55 ]

• InZane
  • Nu online
vhal schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:19:
Ik heb een aantal Saucony Rides gehad en voor mij komen die wel overeen met de Nikes die ik heb gehad. Ik ken alleen de Nike Structure niet, dus daar kan ik weinig over zeggen.

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 07:41
Wegens te zware verkoudheid en daardoor 2 weken amper kunnen trainen ga ik verstandig zijn en niet aan de Venloop halve marathon op zondag 30-3 mee doen. Er wordt gezegd dat het best georganiseerde hardloopevent van NL is.

*knip*
Dat mag alleen in v&a

[ Voor 43% gewijzigd door tweakduke op 22-03-2025 18:39 ]

• Juancho
Leek me tof, vooral omdat ik voorlopig naast een ticket voor de halve marathon van Zwolle grijp vanwege falende systemen. Maar helaas is Venlo te ver....

• Juancho
Net terug van een 14km longrun op de Saucony's. Heb me goed ingelezen in de diverse manieren van strikken, ik heb onderweg nog 2x de veters anders gestrikt want mijn linker voorvoet bleef tintelen. Nog een keer gestopt voor ene andere knoop en veters iets losser.

Maar ik ben nu tot de conclusie gekomen dat ik de schoen simpelweg niet vertrouw. En dat loopt ontzettend vervelend. Zeker met de komende wedstrijdje (5km/10km/16km/halve marathon) wil ik gewoon een schoen die mij helpt. En niet die mij irriteert. En daar baal ik van wat ik zit nu in de fase dat ik definitief wilde overstappen van oude schoen naar nieuwe schoen. Maar her is niet anders.

*knip*

Dat mag in v&a

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 22-03-2025 18:40 ]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Juancho schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:24:
Net terug van een 14km longrun op de Saucony's. Heb me goed ingelezen in de diverse manieren van strikken, ik heb onderweg nog 2x de veters anders gestrikt want mijn linker voorvoet bleef tintelen. Nog een keer gestopt voor ene andere knoop en veters iets losser.

Maar ik ben nu tot de conclusie gekomen dat ik de schoen simpelweg niet vertrouw. En dat loopt ontzettend vervelend. Zeker met de komende wedstrijdje (5km/10km/16km/halve marathon) wil ik gewoon een schoen die mij helpt. En niet die mij irriteert. En daar baal ik van wat ik zit nu in de fase dat ik definitief wilde overstappen van oude schoen naar nieuwe schoen. Maar her is niet anders.

*knip*
Handig om de maat erbij te vermelden?

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 22-03-2025 18:40 . Reden: quote aangepast ]

Hattrick: Thorgal Eagles

• Juancho
bregweb schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Handig om de maat erbij te vermelden?
Aangepast! 42,5 dus.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-11 21:36

Lol, net even mijn voet opgemeten... 24.5 cm. Dus zou ik volgens de tabel maat 40 moeten hebben.

Nu zitten mijn meest recente, maat 41, perfect dus alsnog 3 verschillende paar in 41 besteld. 1 zat NET te groot, de andere 2 te strak waarbij ik van 1 per ongeluk nog 42 geleverd heb gekregen.

Dus ja... ik zou maar een paar maten bestellen voor de zekerheid (overigens zaten ze in het maat 42 geval vooral te krap door de breedte voor)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:30
Zo, zondag en woensdagochtend weer 10km gelopen. Laatste keer op een gemiddeld tempo van 5:30 per kilometer, maar nu ga ik wel echt even stoppen met de 10km loopjes en mijn conditie verbeteren met kortere tempo runs, interval runs en herstel runs. Aan de andere kant heb ik nu een paar nieuwe rondjes kunnen lopen vanwege de grotere afstand; dat is echt onwijs leuk!

Vanavond een herstel loop gedaan van 6:20 per kilometer; dat was wel even lastig om weer op dat tempo te gaan lopen. Voelde langzaam en moest echt mijn best doen om mij in te houden. En ja; snap dat die 5:30 van mij voor jullie een langzame herstel run is :-P.

Heb ook wel voluit gerend maar dan red ik een halve tot hele kilometer op 5 minuten per kilometer. Als ik dan zie dat sommige 3 minuten over een kilometer doen; ik heb geen idee hoe dat mogelijk is. Aan de andere kant zag ik die 5:30 per kilometer ook niet als een mogelijkheid toen ik net begon dus maar over een jaartje kijken hoe het er qua tempo voor staat!

Wel had ik vanmiddag echt last van de zon, moet even op zoek naar een zonnebril die prettig zit met het hardlopen :-P.

Wel fijn trouwens in een korte mouwen shirt en een korte broek!

[ Voor 5% gewijzigd door President op 21-03-2025 21:51 ]

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

President schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:50:
En ja; snap dat die 5:30 van mij voor jullie een langzame herstel run is :-P.
Er is hier een hele variate aan hardlopers hoor :P Ik betrap je er al weer op dat je denkt dat hier alleen maar pro's rondhangen.

• President
L23 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Er is hier een hele variate aan hardlopers hoor :P Ik betrap je er al weer op dat je denkt dat hier alleen maar pro's rondhangen.
Een gemiddelde hardloper loopt volgens Google 11km/u. Maar er zitten hier natuurlijk ook mensen die hetzelfde tempo lopen of net als ik pas een half jaar of korter bezig zijn. Very true!

Maar ik heb toevallig van de week opgezocht welke afstand het naar mijn ouders is: 26 kilometer vanuit mijn huis. Hoe leuk als ik dat op een gegeven moment hardlopend kan doen! Dan ga ik om half 3 beginnen met hardlopen en kan ik iets na 5 uur aansluiten bij het avondeten (en kan mijn vrouw gewoon met de auto daarnaartoe)

• mannetje19
  • Laatst online: 06-11 12:50

…..
Ik heb de Structure 25 in maat 47 en in vergelijking met de Asics Kayano 31 in dezelfde maat vallen de Structures kleiner uit. Te klein zelfs waardoor ik ze nu gebruik voor de krachttraining ipv hardlopen.

• Juancho
@President misschien leuk om te weten want volgens mij lopen we een beetje in dezelfde marges. Vorig jaar voor het eerst echt serieus begonnen met hardlopen, mrt trainen voor de halve marathon. M'n eerste ooit.

Ik ben nu weer even bezig voor dezelfde halve marathon, vrijwel hetzelfde schema. Maar alles 30sec sneller. Interval, herstel run, longrun.

Ik vind dat persoonlijk best een grote stap voorwaarts waar ik ook wel trots op mag zijn. En dan sleep ik nog steeds te vele kilo mee.

• President
Juancho schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:04:
@President misschien leuk om te weten want volgens mij lopen we een beetje in dezelfde marges. Vorig jaar voor het eerst echt serieus begonnen met hardlopen, mrt trainen voor de halve marathon. M'n eerste ooit.

Ik ben nu weer even bezig voor dezelfde halve marathon, vrijwel hetzelfde schema. Maar alles 30sec sneller. Interval, herstel run, longrun.

Ik vind dat persoonlijk best een grote stap voorwaarts waar ik ook wel trots op mag zijn. En dan sleep ik nog steeds te vele kilo mee.
Ik zit even te kijken naar je historie hier en kom er niet helemaal uit wanneer je nou precies begonnen bent. Ik in september 2024, maar jij liep ook ergens in 2023 al en iets met hielspoor... Maar goed, ik hoop straks in december de 26 een keer te kunnen lopen en anders zomer 2026 :-)

• L23
  • Nu online

L23

President schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Een gemiddelde hardloper loopt volgens Google 11km/u. Maar er zitten hier natuurlijk ook mensen die hetzelfde tempo lopen of net als ik pas een half jaar of korter bezig zijn. Very true!

Maar ik heb toevallig van de week opgezocht welke afstand het naar mijn ouders is: 26 kilometer vanuit mijn huis. Hoe leuk als ik dat op een gegeven moment hardlopend kan doen! Dan ga ik om half 3 beginnen met hardlopen en kan ik iets na 5 uur aansluiten bij het avondeten (en kan mijn vrouw gewoon met de auto daarnaartoe)
Ik weet niet waar dat gemiddelde op gebaseerd is. Mijn iPhone geeft aan dat mijn gemiddelde van alle hardloopactiviteiten in de afgelopen 3 maanden nu 6:15 min/km is. Laatst heb ik een 10 km wedstrijd in 4:45 min/km gelopen en de halve marathon in 5:15 min/km, maar de trainingen er naar toe heb ik voornamelijk een stuk rustiger gelopen. Mijn ervaring was dat ik dan makkelijker herstelde, maar zo ook het aantal keer hardlopen en de kilometers per week flink heb kunnen uitbreiden.

Ik merk na een wedstrijd dat het tempo er bij de volgende training er ook nog in zit. Inderdaad moeilijk om je dan in te houden, maar voor mij wel verstandig als ik nog andere trainingen die week op de planning heb staan.

Mijn ouders wonen gelukkig iets dichterbij :P Maar klinkt als een leuke uitdaging. Ik wil ergens de komende maanden een rondje van 27 km lopen. In april gaat hier in ieder geval het fietspontje bij het Zuidlaardermeer weer open en die afstand is de kortste route. Afgelopen jaren regelmatig gefietst, lijkt me gaaf om dat hardlopend te kunnen afleggen.

• KevinK92
  • Laatst online: 10:01
Ik snap het niet meer; hoe kunnen trainingen nou steeds zo van elkaar verschillen?!

TL;DR: CPC ging bijzonder goed, hoop op een sub 3, vandaag ging de training belabberd en nu heb ik er geen fiducie meer in..

Twee weken terug stond ik aan de start van de CPC met weinig vooruitzichten op een uitzonderlijke tijd. Voor mezelf maar bedacht: 15km op tempo lopen en daarna zien we wel. De doorkomst op 15km gaf me een gemiddelde van 4:06, wat me een flink PR zou opleveren dus ik dacht; dat gaan we proberen. Uiteindelijk 1:26:26 op de finish, een dik PR en echt enorm blij. Ik had zelfs nog wel wat over. Zou de droom van sub 3 uur in Rotterdam dan toch kunnen uitkomen?

Fast forward twee weken, naar vandaag. De laatste lange duurloop (waarom ik dit zo noem weet ik niet want volgende week staat er 'gewoon' nog een 28km op het programma..) met drie keer 30 minuten op marathontempo. Goed, er stond een flink windje, maar ik had een mooie route uitgezocht en ging vol goede moed weg.
De eerste 30' op beoogd marathontempo ging nog wel. Gemiddeld 4:16 min/km maar daar zat een stukje door de hoofdstraat van een flink dorp in (ik had de route gemaakt met het idee deze op zondagochtend te lopen) en liep ook nog een stukje verkeerd. Waarom Garmin steeds afslagen blijft missen begrijp ik nog steeds niet.
Na de interval was het weer 30' in Z2 met de neus in de wind. Daar merkte ik niet heel veel van qua tempo of power, maar ik had uiteraard wel door dat het een flinke tegenwind was. En dat kwam ook zo uit in de tweede 30' marathontempo. Hoewel de power goed was (en uiteraard het tempo iets lager) liepen de benen direct vol. Het was gewoon niet meer te doen om dit vol te houden, hoe ik dit in hemelsnaam moet doen over drie weken weet ik echt niet.
De derde 30' in Z2 liep eigenlijk al gelijk wat minder; vermoeidheid hoog en de benen zwaar. De vierde gel viel gelukkig nog wel goed en na wat bochten kreeg ik de wind weer wat in de rug. Maar aan het einde van de 30' de vijfde en de laatste gel ging het alleen maar minder. Zelfs even staan wachten om de boel wat te laten zakken, de blaas nog even legen en maar weer geprobeerd. Maar na drie minuten toch maar gestopt want er zat echt geen kracht meer in m'n benen. Uiteindelijk terug naar de auto gehobbeld en op 38.5km uitgekomen, maar deed er wel vijf minuten langer over dan gedacht.

Die sub 3 gaat maar in de koelkast, wat een vreselijke generale was dit.. Sorry voor de rant maar het moest er echt even uit.

• redwing
@KevinK92 Volgens mij heb je 2 weken geleden al laten zien dat een sub 3 mogelijk is. Dat er dan een keer een training niet zo lekker loopt is jammer, maar doet weinig af aan wat je al in de praktijk hebt gedaan. Daarbij had je nu dus harde wind tegen, is het een stuk warmer dan wat je gewend bent en heb je ook nog eens wat problemen met de route gehad. En uiteindelijk heb je dan nog steeds een goede tijd voor een training (waarbij je o.a. dus geen taper vooraf hebt). Gewoon lekker doorgaan dus en hier niet meer uit halen dan dat er een training niet zo lekker ging (iets wat je in elk schema wel een aantal keren hebt)

[removed]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

KevinK92 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:43:
Ik snap het niet meer; hoe kunnen trainingen nou steeds zo van elkaar verschillen?!

TL;DR: CPC ging bijzonder goed, hoop op een sub 3, vandaag ging de training belabberd en nu heb ik er geen fiducie meer in..

Twee weken terug stond ik aan de start van de CPC met weinig vooruitzichten op een uitzonderlijke tijd. Voor mezelf maar bedacht: 15km op tempo lopen en daarna zien we wel. De doorkomst op 15km gaf me een gemiddelde van 4:06, wat me een flink PR zou opleveren dus ik dacht; dat gaan we proberen. Uiteindelijk 1:26:26 op de finish, een dik PR en echt enorm blij. Ik had zelfs nog wel wat over. Zou de droom van sub 3 uur in Rotterdam dan toch kunnen uitkomen?

Fast forward twee weken, naar vandaag. De laatste lange duurloop (waarom ik dit zo noem weet ik niet want volgende week staat er 'gewoon' nog een 28km op het programma..) met drie keer 30 minuten op marathontempo. Goed, er stond een flink windje, maar ik had een mooie route uitgezocht en ging vol goede moed weg.
De eerste 30' op beoogd marathontempo ging nog wel. Gemiddeld 4:16 min/km maar daar zat een stukje door de hoofdstraat van een flink dorp in (ik had de route gemaakt met het idee deze op zondagochtend te lopen) en liep ook nog een stukje verkeerd. Waarom Garmin steeds afslagen blijft missen begrijp ik nog steeds niet.
Na de interval was het weer 30' in Z2 met de neus in de wind. Daar merkte ik niet heel veel van qua tempo of power, maar ik had uiteraard wel door dat het een flinke tegenwind was. En dat kwam ook zo uit in de tweede 30' marathontempo. Hoewel de power goed was (en uiteraard het tempo iets lager) liepen de benen direct vol. Het was gewoon niet meer te doen om dit vol te houden, hoe ik dit in hemelsnaam moet doen over drie weken weet ik echt niet.
De derde 30' in Z2 liep eigenlijk al gelijk wat minder; vermoeidheid hoog en de benen zwaar. De vierde gel viel gelukkig nog wel goed en na wat bochten kreeg ik de wind weer wat in de rug. Maar aan het einde van de 30' de vijfde en de laatste gel ging het alleen maar minder. Zelfs even staan wachten om de boel wat te laten zakken, de blaas nog even legen en maar weer geprobeerd. Maar na drie minuten toch maar gestopt want er zat echt geen kracht meer in m'n benen. Uiteindelijk terug naar de auto gehobbeld en op 38.5km uitgekomen, maar deed er wel vijf minuten langer over dan gedacht.

Die sub 3 gaat maar in de koelkast, wat een vreselijke generale was dit.. Sorry voor de rant maar het moest er echt even uit.
Vorm van de dag? Het weer? De warmte? De wind? Gewoon een slechtere dag? Onbewust een lager energieniveau? Kan van alles zijn

Maar goed, hoofd omhoog, ga nu 3 weken lekker de taper in, sta vervolgens met lekkere frisse beentjes aan de start in Rotterdam en hou je gewoon aan het plan wat je voor ogen had.

Ik zit zelf een paar niveaus lager dan jou en afgelopen week zou voor mij de "zwaarste" week zijn maar dit is een beetje in de soep gelopen door een flinke verkoudheid waardoor ik de gewenste trainingen niet echt kon voltooien. Ik denk persoonlijk maar zo: wees tevreden met wat je kon doen, het kan altijd nog erger....(zoals helemaal niet meer kunnen lopen :P)

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 22-03-2025 18:42 ]

Strava

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

@KevinK92
Dus je hebt in korte tijd een goede race een slechte workout gehad?

Het mooie is dat voor een slechte prestatie er talloze legitieme redenen te bedenken zijn.

Voor een goede prestatie maar één: omdat je het kon.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Juancho
Omdst ik m'n Saucony Triumph 22 dus weer wil verkopen ben ik aan het kijken welke dan wel goed zouden zijn. Via all4running kan je een testje invullen, resultaat zie hieronder. Maar het zegt mij allemaal nirt zo veel. Wat is belangrijk, wat zou de reden kunnen zijn dat de novablast 4 heel fijn zat en de Saucony na 100km nog steeds niet... Iemand tips? En ik weet dat het heel persoonlijk is, maar wellicht zijn er nog tips/trics. Zelfs al ga je naar een hardloop winkel... Je weet pas echt of een schoen fijn zit na 1 of 2 runs. En dan niet ff de winkel uit, 50m rennen en weer terug 😏. Ik ben geen sprinter, loop vooral interval (die stiekem toch ook zo richting of over de 10km gaat) en longruns van 10 naar zo'n 18km. Denk zelf dus dat daarom een meer allround schoen het beste is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRtgYsQgmUXoQotwuJT82Dc_-FI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hx4jK864wfqtSj7jVN0AhkO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had de novablast 4 en die zaten fijn. Zelfs een halve marathon meegelopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f51eC4gjb05O-YTUz_NeGLJ310k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SO73fKBEgAC85QKq6tVi2xbC.jpg?f=fotoalbum_large

De Saucony Triumph 22 zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qio5y993qgAFJZWQATLypr7zWaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AX2tmzrVDaf0H6q2B4VkXXy.jpg?f=fotoalbum_large

En wat alternatieven die ik vond als goede schoen:

Asics novablast 5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsrWHjCpQvel3g1nURSb8TxRxmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyVyuAPm9gGeO2UCczT2rgIE.jpg?f=fotoalbum_large

Adidas Boston 12:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YLHY5MiRb7OzzduWh8n_avZdsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnF2Olgp91P1UYwAyhcNZda4.jpg?f=fotoalbum_large

Adidas Supernova rise 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwhfkFpnM9Vi7HhAt9sduttwcFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QefHVGIZBSQcNgGnReZyCoBi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 22-03-2025 19:44 ]

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 13:15
Vandaag een interval training via Garmin aangemaakt 10x400 meter. 1.30 rust. Dat ging best goed. PR op afstand die is nu 6.22 km 😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRabkiBEwz6yBQserKlIYTc4zuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9A7rH0ijD45Vo5jCRQ2PRCR.jpg?f=fotoalbum_large

• Hartloper
KevinK92 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:43:
Uiteindelijk terug naar de auto gehobbeld en op 38.5km uitgekomen, maar deed er wel vijf minuten langer over dan gedacht.

Wat voor een waanzinnige training was dat ? 38.5 km met 3 x 7 km aan marathontempo ? Kan je daar iets meer over zeggen, want daar ben ik wel benieuwd naar.
Was het 3 x (30 min Z2 + 30 min marathontempo) ?

Iedereen is verschillend uiteraard, maar ik vind dat een te zware training, en dan nog te dicht bij de marathon ook. Misschien dat elitelopers zo'n training aankunnen, maar voor amateurs als ons is dat wel heel zwaar.

• KevinK92
Hartloper schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Wat voor een waanzinnige training was dat ? 38.5 km met 3 x 7 km aan marathontempo ? Kan je daar iets meer over zeggen, want daar ben ik wel benieuwd naar.
Was het 3 x (30 min Z2 + 30 min marathontempo) ?

Iedereen is verschillend uiteraard, maar ik vind dat een te zware training, en dan nog te dicht bij de marathon ook. Misschien dat elitelopers zo'n training aankunnen, maar voor amateurs als ons is dat wel heel zwaar.
Klopt, dat was de training inderdaad. Ik heb voor m'n eerste in 2023 3x 45' Z2 en 15' MT gedaan en wilde vorig jaar deze training al lopen, maar werd toen ziek. Vandaar dat ik hem dit jaar geprobeerd heb.

• Hartloper
Ik heb al gehoord van 21 km marathontempo in een duurloop van 30km, en Trenara heeft denk ik een duurloop van 30km met 25 km aan marathontempo, maar die van jou is nog een stuk zwaarder.

Voor een eliteloper zou het doenbaar zijn, 3 x 7 km aan marathontempo gevolgd door gelijk deel aan Z2 is voor hen 3x (21minuten marathontempo + 21 minuten rustig), dus amper 2 uur en 6 minuten.
De belasting voor een eliteloper is bijgevolg veel lager qua totale tijd ( 2 uur versus bij jou 3 uur) en ook qua duur van marathontempo (1 uur versus 1,5 uur voor jou).

Volgens mij (maar dat is enkel mijn mening) is het gevaar van zo'n training - 3 x (30 min Z2 + 30 min marathontempo) - dat je je wedstrijd op training loopt en je beste kruit al verschoten hebt voor de echte wedstrijd.

• President
Hmm, ik weet dat de hartslag van een Garmin horloge niet heel betrouwbaar is. Ik heb nu:
- een snelle loop van 10km in 55 minuten. Hartslag van rond de 150-160

- een langzamere loop van 10km in 61 minuten. Hartslag van rond de 130-145

- een nog langzamere loop van 10km in 65 minuten. Hartslag van rond de 130-140

Maar dat is nog steeds niet qua hartslag op tempo Z2 duurloop volgens mijn Strava.

Is het beter om nog langzamer te lopen voor een herstel loop?

ik twijfel om zo een Garmin pro plus te kopen om te weten hoe mijn hartslag daadwerkelijk is?

Als ik chatgpt vraag dan zou ik 220-43 = 177 als max hartslag hebben en zou ik dus een hartslag van rond de 130 moeten hebben tijdens het hardlopen (als in: als ik gewoon normaal op tempo wil lopen)?

Ik neem aan dat als ik gewoon wekelijks interval trainingen, rustige herstelloop en normale afstand loopjes doe ik vanzelf een lagere hartslag ga krijgen?
Ik weet dus niet of een Garmin pro plus mij toch meerwaarde kan bieden?

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

President schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:00:
Hmm, ik weet dat de hartslag van een Garmin horloge niet heel betrouwbaar is.
Hartslagmeting met een borstband is heel nauwkeurig, ongeacht het merk. Optische meting op de pols kan in sommige situaties onbetrouwbaar zijn maar volstaat voor veel mensen vaak genoeg.
Als ik chatgpt vraag dan zou ik 220-43 = 177 als max hartslag hebben
220-leeftijd is een enorm onbetrouwbare formule. ChatGPT komt ermee aanzetten omdat mensen die formule blijven gebruiken ook al is er overweldigend bewijs dat deze onbruikbaar is.
Ik neem aan dat als ik gewoon wekelijks interval trainingen, rustige herstelloop en normale afstand loopjes doe ik vanzelf een lagere hartslag ga krijgen?
Ik weet dus niet of een Garmin pro plus mij toch meerwaarde kan bieden?
Loop zoveel als je kunt/wilt, meestal op een zodanig tempo dat je nog een gesprek kunt voeren.

Doe een of twee keer per week een handvol soepele versnellingen tegen het einde (zoek op hoe je strides uitvoert).

Doe de ene week een vlotte tempotraining waar je 15-20 minuten werkt maar net niet zwoegt, en de andere week een pittige intervaltraining waar je echt moet doorbijten.

That's it. Al dat getover met hartslagen is compleet overbodig tenzij je precies weet wat je rusthartslag is, je je max hartslag correct hebt gemeten, en je weet waar je LT1 en LT2 liggen. En Garmin en ChatGPT hebben er een groot belang bij om je te doen geloven dat ze dat weten. Ze weten het echter niet.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• President
kenneth schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:15:
That's it. Al dat getover met hartslagen is compleet overbodig tenzij je precies weet wat je rusthartslag is, je je max hartslag correct hebt gemeten, en je weet waar je LT1 en LT2 liggen. En Garmin en ChatGPT hebben er een groot belang bij om je te doen geloven dat ze dat weten. Ze weten het echter niet.
Top, ik ben dus weer teveel aan het overdenken :-)

• Slickk
@KevinK92 Trainen is om te verbeteren, niet om te bewijzen. Of mooier gezegd op z’n Engels: “Train to improve, not to proof”.

Je hebt deze zware training nu binnen, ook al ging die niet helemaal hoe je hoopte dat die zou gaan. Je lichaam wordt er sterker van! Kop op, het trainen zit er nu eigenlijk wel op, op naar de taper en je lichaam de tijd (en rust!) geven om alle workouts te verwerken. Want die trainingen van een week geleden profiteer je bijv nu ook nog niet van.

Zorg ervoor dat je goed eet en drinkt, veel groene groentes en eiwitten want je lichaam heeft denk ik een flinke klap gekregen als het zo zwaar ging.

Het zal alsnog niet makkelijk worden om sub 3 te proberen. Maar je zou het denk ik wel kunnen :)

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:54
Nou dat was gisteren voor nu weer de laatste echt lange duurloop. Het werk is gedaan, nu taperen voor Rotterdam. Ik ben ontzettend benieuwd. 3 weken geleden een 30k net iets boven marathon tempo gelopen en dat ging heerlijk. Gevoelsmatig had ik die laatste 12k er nog wel bij kunnen lopen. Gaf me echt vertrouwen dat onder de 3:30 mogelijk moet zijn. Gisteren dus de laatste 30k training met en blok van 10k op tempo die een stuk zwaarder ging en dan slaat de twijfel toe, maar we gaan het wel zien.

Ik heb er ontzettend veel zin in!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:56
HenRun schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:26:

Nu wil ik begin april weer een halve marathon lopen. Ik doe nu op zaterdag een lange duurloop, op maandag een tempoloop en op woensdag een langzame duurloop. Vorige week zaterdag liep ik 24 km, op 5:40. Maandag lukte het om 8 km te lopen op ongeveer 4:50. Afgelopen zaterdag liep ik 21 km op 5:40. Vandaag wilde ik weer 8 km op 4:50. Maar nu was ik er na 3,5 km ineens klaar mee. Hartslag was gewoon prima, ademhaling rustig, maar mijn lichaam voelde gewoon erg niet-fijn. Geen echte pijn maar toch een soort van ongemak all over. Ik baal van dit gebrek aan mentaliteit, doorzettingsvermogen. Wellicht kan ik beter mijn temoloop op woensdag doen en op maandag een rustige duurloop?
Na mijn mislukte tempoloop van drie weken geleden gaat het wisselend.
- Woensdag 5/3 rustige duurloop, 12km op gem. 5:35, gem. hartslag 144, max 152. (ter vergelijking: mijn halve marathon begin november ging in gem. 4:50 met gem. hartslag 132, max. 142). Na de training wat pijn in linkerheup, ook de volgende dag. Vrijdag voelden mijn spieren weer prima en geen last meer van heup.
- Zaterdag 8/3 lange duurloop, 24km op gem 5:44, gem. hartslag 138, max 149. Voelde zwaar, luchtwegen voelden niet prettig, benen vermoeid.
- Maandag 10/3 rustige duurloop, 12km op gem. 5:34, gem. hartslag 131, max 148. Ik voelde me redelijk, zeker niet super.
- Woensdag 12/3 tempoloop 8km, geplande snelheid 4:55. Na twee km voelde ik dat ik het ook deze keer niet zou redden. Besloten tempo een beetje te laten zakken. Met wat vechtende stemmetjes in mijn hoofd de acht km volbracht in gem. 4:57 (range 4:50-5:03). Gem. hartslag incl. 2km warming up en 2km uitlopen 137, max 155.
- Zaterdag 15/3 langste duurloop, 27 km op gem 5:46, gem. hartslag 137, max 147. Lekker gelopen.
- Maandag 17/3 rustige duurloop, 12km op gem. 5:35, gem. hartslag 136, max 149. Lekker gelopen.
- Woensdag 19/3 tempoloop 8km, geplande snelheid 4:55. Eerste kilometers wat moeite, daarna tempo kunnen verhogen en vasthouden. Acht km in gem. 4:50 (range 4:42-4:58). Gem. hartslag incl. 2km warming up en 2km uitlopen 153, max 166.
- Zaterdag 22/3 lange duurloop, 18km op gem 5:36, gem. hartslag 144, max 151. Voelde niet super, lichte pijn in linkerheup. Deze pijn verergerde na training en was nog duidelijk aanwezig gisteren en in iets mindere mate op dit moment. Twijfel of het spierpijn is of overbelasting/blessure.

Ik wil vanmiddag een rustige duurloop doen, maar twijfel. Sowieso tempo wat lager houden.

• KevinK92
@redwing @vhal @kenneth @Slickk Dank voor de opbeurende woorden, dat doet een loper goed!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Een nieuw weekend een nieuwe race.
Dit weekend stond de Hivernal trail op de planning. Ik had me in eerste instantie ingeschreven voor de 20km, maar door toch wat overbelasting problemen een paar weken terug mijn inschrijving omgezet naar de 13km.

Voor wie de Hivernal niet kent, dit is een trail race rondom de Wilhelminaberg in Landgraaf. Van oorsprong is het een winter race, die een technische route kent met flink wat single-track paden, mountainbike paden van WK parcoursen en veel stijle hoogtemeters kennen. Dit jaar was het uitgesteld naar maart, door werkzaamheden in de omgeving waardoor het in januari niet mogelijk was. De afstand is 13km, maar met ca. 400 hoogtemeters in de route is het een zwaar parcours.
Afin, ik had als doel gesteld om binnen anderhalf uur te finishen, dat leek mij wel redelijk realistisch en uitdagend.

De race begon met ca. 1 km inlopen van het voetbalveld naar de trap van de Wilhelmina berg, 508 treden pijn lijden om de eerste 70 hoogtemeters te pakken van de race. Eenmaal boven aan de trappen, uitpuffen, en op gang trekken. Vervolgens een technische sectie nar beneden, wortelpaden, noodpaden van Snowworld en technische stukjes verder in een afdaling. De benen begonnen al goed te branden. We zijn pas 2 km onderweg, maar het op-en-af gaan voelt nu al zwaar.
In de eerste 5 km, zijn we 3,5 keer de Wilhelmina berg omhoog gegaan, via verschillende stijle klimmetjes. Langzaam begon ik mensen in te halen die te snel gestart zijn, te hard naar boven gaan, of die zich ergens verstapt hebben. Afin, nu hebben we even een stuk 'vlak'. Belangrijk om het tempo goed erin te houden, maar jezelf niet op te blazen. Het moeilijkste en zwaarste moet nog komen.

En dan komen de laatste 4 km. Nog 2 keer die verdomde Wilhelmina omhoog, maar ook nog eens langs de stijlste flank van de Wilhelmina. Even een bruggetje over om de beek te passeren. "KRAK"
Oei wat was dat, ik voelde de brug wegzakken. Door. Recht omhoog, met een stukje 25-30% klauteren waarbij je je aan de bomen en wortels omhoog moet trekken. Het is een leuk stuk omhoog, maar zwaar, o zo zwaar met de vermoeide benen. Maar we zijn er bijna, bijna boven. Als we boven zijn wordt het makkelijker.
Nog éen laatste stijle klim waarbij je op handen en voeten komt aan het klauteren en we zijn boven.
Daarna geen tijd voor rust, je staat op de top, maar hup, die trap af.

Begonnen met de trap af te rennen, achter een paar mensen. Dit is toch geen trail :+
ik zie op dezelfde stijlheid langs de trap een klein 'wenspad' van mensen die erlangs zijn gegaan. Wat zij kunnen, kan ik ook. 35% naar beneden over een geitenpaadje waarbij soms gaten erin zitten. Ik ging 4, 5 mensen nog voorbij die over de trappen aan het lopen waren omdat ik veel meer tempo erin kon houden.
Er stond een cameraman, dus hopelijk komt daar nog een leuke actieshot uit :')

Laatste afdalinkje, en ik glijd onderuit. Gelukkig een zachte landing op het gras. Opstaan en door, we zijn beneden, nu alleen nog maar 'vlak' uitlopen.
Wat trekken die laatste 2km zich lang als je de thuisbasis kan ruiken. Nog een paar leuke single-tracks om de voetbalvelden van Schaesberg heen en we zijn klaar. 1,5 km nog en ik hoor in de verte omroepen: "... finisht met een tijd van 1 uur en 20 minuten". Ok, ik heb nog 10 minuten om mijn doel te halen. Tempo erin houden en het moet goed komen. Nog even een stuk aanzetten en onder de 5'50"/km lopen.

En dan loop ik over de finish, eindtijd: 1:27:54 met een 23ste plek. Super tevreden over de loop!
Vandaag flink zware benen. Vanochtend al beetje los kunnen trappen op de fiets, maar paar dagen met de beentjes 'hoog'. Daarna gaan we toewerken richting de volgende trail.

Achteraf met een vriend gesproken "ja die brug die was aan 1 kant helemaal doorgezakt" - oei, zou het dan?
Even met een jongen gesproken die voor mij liep. "Oh nee, bij mij was die nog niet kapot"
Oeps, volgens mij ben ik door de brug gezakt :+
Heb me maar even gemeld bij de organisatie.

De Hivernaltrail, niet de mooiste route, maar wel een verdomd leuk en technisch parcours.

Strava: https://strava.app.link/pjUXMIGIZRb

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-11 21:25
Marc3l schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

FSSF schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:04:
Iemand die wat zinnigs kan zeggen over pijnlijke knieen?

Normaliter ren ik wekelijks een rondje van 6 km. Deze week een uitschieter gemaakt en een ronde van 20km behaald, enigzins versteld van mijzelf want dat heb ik nooit eerder gedaan.

Ben je nu aan het trollen of mis ik iets?
Een rondje met meer dan 3 keer je normale afstand en dan afvragen hoe je aan pijnlijke knieën komt.
Dit jaar maar een nieuwe poging om een 20km ongeschonden te kunnen doen. Waarom het ''logisch'' zou zijn om pijnlijke knieën/botten te hebben na een ongetraind rondje van 20km zie ik nog steeds niet. Ik geloof niet echt dat je je knieën traint op een langere duurloop. Maar ik kloot ook maar wat aan dus we gaan het zien.

Gister na een paar maanden in ieder geval weer een ontkater rondje gedaan. Garmin raadde aan 7:30 min/km, zal vast ergens goed voor zijn, maar 8km op 6min/km voelde beste oké. Een tempo waarbij ik niet bek af ben aan het einde. _O- :Y

[ Voor 16% gewijzigd door FSSF op 24-03-2025 10:53 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
FSSF schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Dit jaar maar een nieuwe poging om een 20km ongeschonden te kunnen doen. Waarom het ''logisch'' zou zijn om pijnlijke knieën/botten te hebben na een ongetraind rondje van 20km zie ik nog steeds niet. Ik geloof niet echt dat je je knieën traint op een langere duurloop. Maar ik kloot ook maar wat aan dus we gaan het zien.

Gister na een paar maanden in ieder geval weer een ontkater rondje gedaan. Garmin raadde aan 7:30 min/km, zal vast ergens goed voor zijn, maar 8km op 6min/km voelde beste oké. Een tempo waarbij ik niet bek af ben aan het einde. _O- :Y
Als je niet opbouwend werkt naar een afstand, dan zijn je pezen en spieren totaal niet voorbereid op de inspanning en dat is gewoon een recept voor blessures. Hardlopen is een enorm blessuregevoelige sport, daardoor is het dus ook enorm belangrijk om goed op te bouwen naar afstanden zodat je lichaam goed kan wennen eraan én je pezen ook sterk genoeg worden om de afstand ongeschonden door te komen. Je knieën zijn normaal niet de eerste plek wat je zou voelen, tenzij je natuurlijk qua looptechniek ook nog wel wat te wensen over laat.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Je traint je knieën ook niet :+.
Je traint de spieren boven en onder de knieën zodat zij de impact op zich nemen en niet je knieën zelf.

En die spieren train je op 1 manier en dat is bewegen/hardlopen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• FSSF
Duidelijk :$ oOo Proberen met wat opbouw en kijken hoe dat uitpakt.

• redwing
[...]

Meen je dit nu serieus? Wat denk je dan dat je traint tijdens een training?

Ik loop regelmatig 20km, maar als ik morgen daar 60km van maak zit ik overmorgen met pijnlijke benen. Je spieren/pezen/gewrichten moet je langzaam trainen naar een bepaalde afstand/snelheid. Je conditie is gewoon veel sneller te trainen dan dat je spieren/pezen aankunnen
Zoals ik hierboven al zei, het gaat er niet om of je bekaf bent aan het einde, het gaat er om dat je spieren en pezen eerst getrained moeten worden op snelheid/afstand. Doe je dat niet is de kans op blessures enorm groot. Wil je dus een leuke afstand pijnvrij lopen zul je op moeten bouwen. Vind je het leuk om spontaan 20kms te lopen en dan een paar weken met pijn te zitten moet je vooral zo door gaan :+

En die laatste zin is trouwens best serieus, in het verleden heb ik ook wel eens voor de lol een wedstrijdje meegedaan, maar dan weet je dus dat de kans groot is dat je ergens pijn gaat krijgen.

[removed]

• FSSF
redwing schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:40:
[...]

]Meen je dit nu serieus? Wat denk je dan dat je traint tijdens een training?

Ik loop regelmatig 20km, maar als ik morgen daar 60km van maak zit ik overmorgen met pijnlijke benen. Je spieren/pezen/gewrichten moet je langzaam trainen naar een bepaalde afstand/snelheid. Je conditie is gewoon veel sneller te trainen dan dat je spieren/pezen aankunnen

[...]

Zoals ik hierboven al zei, het gaat er niet om of je bekaf bent aan het einde, het gaat er om dat je spieren en pezen eerst getrained moeten worden op snelheid/afstand. Doe je dat niet is de kans op blessures enorm groot. Wil je dus een leuke afstand pijnvrij lopen zul je op moeten bouwen. Vind je het leuk om spontaan 20kms te lopen en dan een paar weken met pijn te zitten moet je vooral zo door gaan :+

En die laatste zin is trouwens best serieus, in het verleden heb ik ook wel eens voor de lol een wedstrijdje meegedaan, maar dan weet je dus dat de kans groot is dat je ergens pijn gaat krijgen.
Ik heb niet geleerd als fysio dus in discussie gaan laat ik achterwegen. De pijn die ik de dagen toen er na had kwam voor mij gevoel van binnen uit m`n knie/bot wat mijn gevoelig was. Wellicht dat deze omschrijving volledig nergens op slaat...
Mijn gevoel zei dat vaker trainen voor een langere afstand en dat opbouwend doen er weinig invloed op zou gaan hebben. Hopelijk binnenkort een update :+
Vind je het leuk om spontaan 20kms te lopen en dan een paar weken met pijn te zitten moet je vooral zo door gaan :+
Het sportief doen is bij mij nou eenmaal een ongedisciplineerd zooitje. Met vlagen, en dus soms ook hele grote pauzes, hardlopen, kickboxen, sportschool.
Meen je dit nu serieus? Wat denk je dan dat je traint tijdens een training?
Niet zozeer het ''uithoudingsvermogen'' van mijn knieën in ieder geval...

[ Voor 8% gewijzigd door FSSF op 24-03-2025 11:55 ]

• redwing
FSSF schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:50:
[...]
Ik heb niet geleerd als fysio dus in discussie gaan laat ik achterwegen. De pijn die ik de dagen toen er na had kwam voor mij gevoel van binnen uit m`n knie/bot wat mijn gevoelig was. Wellicht dat deze omschrijving volledig nergens op slaat...
Mijn gevoel zei dat vaker trainen voor een langere afstand en dat opbouwend doen er weinig invloed op zou gaan hebben. Hopelijk binnenkort een update :+
Je pezen/spieren houden alles op zijn plek. Dus als je ongetraint ver en/of hard gaat lopen kun je ook van je gewrichten last krijgen. Waarbij het ook goed kan zijn dat je juist je pezen/spieren voelt, want die zitten daar ook een hoop. Opbouwen heeft dus 100% zeker invloed hier op.
[...]
Het sportief doen is bij mij nou eenmaal een ongedisciplineerd zooitje. Met vlagen, en dus soms ook hele grote pauzes, hardlopen, kickboxen, sportschool.
Dat kan, maar dan is het dus niet slim om zomaar 20km te lopen en kun je b.v. beter gaan fietsen. Hardlopen is nu eenmaal een van de meest belastende sporten en daarmee een sport die je niet af en toe tussendoor moet willen doen.
[...]
Niet zozeer het ''uithoudingsvermogen'' van mijn knieën in ieder geval...
Wel dus :+ Je lichaam is een heel samenspel van spieren/pezen/gewrichten en nog veel meer. Belast je dat opeens op een rare manier, dan gaat dat gewoon pijn doen en problemen geven. Rustig opbouwen en zorgen dat je lichaam zich kan afstemmen op de extra belasting zal dus veel problemen voorkomen.

[removed]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FSSF schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:35:
Duidelijk :$ oOo Proberen met wat opbouw en kijken hoe dat uitpakt.
Doe dat, ik liep mijn aller eerste halve marathon zonder training (maar wel met conditie van andere sporten) in 1u40 en heb vervolgens 10 jaar rondgelopen met een kopers knie. Die ging pas weg toen ik na 10 jaar serieuzer ging trainen.

Loop nu marathons zonder fysieke pijn ;).

• Juancho
Ik heb even contact gehad met de hardloopwinkel over mijn pijnlijke voeten in de Saucony Triump 22. Ik heb deze ondertussen gister verkocht voor een leuk bedrag dus ik wil nu gelijk nieuwe bestellen. Zij adviseerden mij om de Adidas Adizero Boston 12 eens te proberen. Iemand hiermee ervaring?

Ik doe vooral intervals (1000m/400m), easy runs van 5km en een opbouw in longruns van 10km naar vaak zo'n 18km. Dat zorgt er denk ik voor dat ik een goede allround schoen moet hebben. Ik dacht die ook gekozen te hebben met de Saucony maar die werken dus helaas niet vanwege pijn aan de voet.

Dat blijft toch het lastige, je weet pas hoe een schoen echt voelt en past door simpelweg runs te maken. Alleen mag je de schoen daarna helaas niet meer terug doen...

Er zijn dus een beetje 3 modellen die ze aanraden:
kies de Novablast 5 als je energieke prestaties wilt, of de Boston 12 als je meer comfort en demping zoekt voor lange runs. De Supernova Solution 2 is perfect als stabiliteit en extra comfort voor jou prioriteit hebben.
Iemand hier nog advies? Het lastige is dat ik dus helaas niet weet waar die pijnlijke voeten door kwamen bij de Saucony's. Anders kon ik wat gerichter zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 24-03-2025 13:02 ]

• Hartloper
Boston 12 heb ik, OK schoen niet super maar ook niet slecht.
Als het regent of nat ligt grijp ik altijd naar de Boston 12, zeer goede grip dankzij het Continental rubber op de zool.
Enige minpunt voor mij is dat ik liever een iets zachtere middenzool heb, die van de Boston is vrij stevig.

• Slickk
Gisteren was het tijd voor de Ronde van Oranjewoud. Een kleinschalig lokaal evenement nabij Heerenveen in Friesland, vooral omdat het parcours door een prachtig bosrijk gebied loopt die dankzij historie en geld vanuit de koninklijke Oranjes z'n charme behoudt. Friesland is vooral bekend om z'n meren, maar dit woud met gigantische huizen en landgoeden wordt niet vaak genoemd.

Goed, terug naar het lopen. Eind december wat last van een achillespees, een halve marathon die mede daardoor matig ging en daarmee mentaal een matige afsluiter van het jaar. Niet ingeschreven voor Rotterdam of andere marathons, gewoon die achillespees rustig krijgen en kilometers opbouwen. Geen druk, wel gemotiveerd dankzij een jaar- en wekelijks doel (~40-50km per week lopen).

Opgebouwd naar een halve marathon op 2 februari, waarvoor ik geen specifiek schema volgde maar vooral kilometers maakte. En zowaar liep ik een PR met 1:19, dus de basis zat goed!

Een marathon begon wel wat te kriebelen maar al wat andere plannen tijdens het Rotterdam of Enschede marathonweekend halverwege april. Ach, dan maar wat tempo-trainingen erin voor de afwisseling en verder het weekgemiddelde op 50km houden. Een mooie lange duurloop van 37km twee weken geleden; ja de basis zit echt goed. Fijn gevoel!

Omdat ik dit jaar als goed voornemen had om meer lokale evenementen te lopen, de Ronde van Oranjewoud gevonden en ingeschreven voor de 30km. Een mooie ronde van 10km en dat 3x. Niet bepaald een reguliere wedstrijdafstand, wel mooie gelegenheid voor een goede training.

Mezelf voorgenomen om er dan een marathon-specifieke loop van te maken. Denk een 20km op marathontempo, met daarbij 5km inlopen en 5km cooldown, of 10km warmup. Het marathontempo vind ik heel prettig; je komt lekker in een flow, loopt stevig door, maar kunt nog wel beheerst lopen waarbij dat bij een 5km of 10km niet is. Of toch de volledige 30 op marathontempo..? :>

Omkleden bij de plaatselijke voetbalvereniging en naar buiten. Qua temperatuur rond de 10 graden, ideaal voor korte tight + singlet. Nog wel wat wind, zo rond de windkracht 3, maar in bosrijk gebied valt dat wel mee. Vanaf de start vormde een groepje van 4, of beter gezegd, een groepje van 3 waar ik achteraan liep. Ik vond het lastig in te schatten wat mijn tempo zou zijn en besloot vooral op hartslag te richten. Dan zou ik vast wel op 3'55 ~ 4'00/km uit komen. Echter, de 3 mannen voor me liep zo rond de 3'50 - 3'55. Daarom na een kilometer of 2 wat afgezakt, totdat ik de wind van de zijkant voelde. Ach, beter sluit ik toch weer aan en mocht ik dat tempo niet de hele 30km willen volhouden, doe ik de laatste 10km zelf wel weer.

Bij km 3 en 4 bleek dat een goeie beslissing: meer wind en de zon die doorkwam door de wolken. Hartslag kwam al op 164 terwijl ik die onder of rond de 160 wou houden. Hmm... Wat te doen... Doorzetten maar.

Rond 5km een waterpost, maar ik voelde dat m'n maag vol zat door alle koolhydraten/suikers van de avond ervoor (veel pasta en Maurten drinks) en ondanks de zon prima om over te slaan.

Daarna zette één van het groepje de versnelling in en hem laten gaan. Eigen tempo proberen op 3:55 te houden en omdat we nu wat wind mee hadden hartslag ook weer rustig. Zeer tevreden met de combi hartslag + tempo die ik voorbij zag komen op m'n horloge. :) Caffeïnegel erin om dat ook te blijven trainen.

Zo richting de start/finish was het eerste rondje klaar en liep ik in een tweede positie met de 3 die eerst nog bij mij aanhaakte maar het tempo wat liet varen. Tijdens het tweede rondje veel mensen ingehaald die begonnen waren met de 20km en 10km (die startten later), gelukkig brede wegen en alleen maar leuke aanmoedigingen gehad. De nummer 1 was ver uit mijn zicht en gefocust op mijn eigen hartslag+tempo. Gel erin, wat drinken bij de drankpost, maag was rustig geworden en doorzetten.

En het tweede rondje ook alweer klaar. Eenmaal in die focusmodus lukt het om 'gewoon' te lopen, in het ritme te zijn en klopt je gevoel bij het tempo wat je voor ogen hebt met minder kijken op die horloge. Alles voelde nog steeds goed, tijd voor het laatste rondje!

Op 21km nog een caffeïnegel genomen, bekertje water op 25km en het besef dat er nog maar 5km te gaan waren. Zo bewust die eerste 8km gelopen en dan 'opeens' zit je al op 25. Mijn tempo was ongemerkt hoger geworden, hartslag onder nog wel steady onder de 164 (drempel/halve marathon gaat vaak richting de 170). En ja, dan toch de behoefte om die energietank wat meer leeg te gooien. Ik had het marathontempo al veel langer vol gehouden dan ik verwachtte, dus die gedachte gecombineerd met het 'inkicken' van de caffeïne uit de gels (tenminste, ik voelde me opeens weer heel helder en minder vermoeid) besloten om het verder op te voeren in de laatste kilometers.

Door verschillende vrijwilligers/verkeersregelaars werd al gezegd dat de nummer 1 "om de hoek was", en zowaar zag ik af en toe in de verte. In de laatste kilometers kwam die steeds dichterbij en van 20km lopers kreeg ik al vrij snel de aanmoedigen dat het mij wel zou lukken om hem bij te halen. Mwah, 500 meter verschil vond ik nogal wat, maar leuke motivatie! Hij kwam steeds dichterbij en zo werd het toch nog een 'race', wat een leuke mentale afleiding is. In de laatste kilometer zag ik hem 100 meter verderop opeens stilstaan; blijkbaar kramp.

Zo loop je 20km lang alleen op een tweede positie, zo loop je opeens de laatste meters voorop met een fietser van de organisatie voor je. Die moest ook nog even aanzetten want mijn tempo was inmiddels 3'35 ipv 3'55 haha :)

Lang verslag, want ik ben gewoon ontzettend blij met dit resultaat! :) Ik had mezelf wat onderschat en mijn conditie voor een eventuele marathon zit helemaal goed. Er zit toch meer progressie in dan ik had verwacht zonder een specifiek trainingsschema te volgen en al die doordeweekse loopjes van ~25km op donkere doordeweekse avonden betalen zich uit. Als gisteren de afstand geen 30 maar 42,2km geweest was...

Als eerste over de streep in 1:57:03, met 3'53/km gemiddeld. Leuke gesprekken en absoluut geen competitieve drang, ieder doet het voor zich maar probeert samen te werken waar het kan en steunt elkaar. Hele gemoedelijke sfeer, hou ik van. O+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Slickk schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:26:
Gisteren was het tijd voor de Ronde van Oranjewoud. Een kleinschalig lokaal evenement nabij Heerenveen in Friesland, vooral omdat het parcours door een prachtig bosrijk gebied loopt die dankzij historie en geld vanuit de koninklijke Oranjes z'n charme behoudt. Friesland is vooral bekend om z'n meren, maar dit woud met gigantische huizen en landgoeden wordt niet vaak genoemd.

Goed, terug naar het lopen. Eind december wat last van een achillespees, een halve marathon die mede daardoor matig ging en daarmee mentaal een matige afsluiter van het jaar. Niet ingeschreven voor Rotterdam of andere marathons, gewoon die achillespees rustig krijgen en kilometers opbouwen. Geen druk, wel gemotiveerd dankzij een jaar- en wekelijks doel (~40-50km per week lopen).

Opgebouwd naar een halve marathon op 2 februari, waarvoor ik geen specifiek schema volgde maar vooral kilometers maakte. En zowaar liep ik een PR met 1:19, dus de basis zat goed!

Een marathon begon wel wat te kriebelen maar al wat andere plannen tijdens het Rotterdam of Enschede marathonweekend halverwege april. Ach, dan maar wat tempo-trainingen erin voor de afwisseling en verder het weekgemiddelde op 50km houden. Een mooie lange duurloop van 37km twee weken geleden; ja de basis zit echt goed. Fijn gevoel!

Omdat ik dit jaar als goed voornemen had om meer lokale evenementen te lopen, de Ronde van Oranjewoud gevonden en ingeschreven voor de 30km. Een mooie ronde van 10km en dat 3x. Niet bepaald een reguliere wedstrijdafstand, wel mooie gelegenheid voor een goede training.

Mezelf voorgenomen om er dan een marathon-specifieke loop van te maken. Denk een 20km op marathontempo, met daarbij 5km inlopen en 5km cooldown, of 10km warmup. Het marathontempo vind ik heel prettig; je komt lekker in een flow, loopt stevig door, maar kunt nog wel beheerst lopen waarbij dat bij een 5km of 10km niet is. Of toch de volledige 30 op marathontempo..? :>

Omkleden bij de plaatselijke voetbalvereniging en naar buiten. Qua temperatuur rond de 10 graden, ideaal voor korte tight + singlet. Nog wel wat wind, zo rond de windkracht 3, maar in bosrijk gebied valt dat wel mee. Vanaf de start vormde een groepje van 4, of beter gezegd, een groepje van 3 waar ik achteraan liep. Ik vond het lastig in te schatten wat mijn tempo zou zijn en besloot vooral op hartslag te richten. Dan zou ik vast wel op 3'55 ~ 4'00/km uit komen. Echter, de 3 mannen voor me liep zo rond de 3'50 - 3'55. Daarom na een kilometer of 2 wat afgezakt, totdat ik de wind van de zijkant voelde. Ach, beter sluit ik toch weer aan en mocht ik dat tempo niet de hele 30km willen volhouden, doe ik de laatste 10km zelf wel weer.

Bij km 3 en 4 bleek dat een goeie beslissing: meer wind en de zon die doorkwam door de wolken. Hartslag kwam al op 164 terwijl ik die onder of rond de 160 wou houden. Hmm... Wat te doen... Doorzetten maar.

Rond 5km een waterpost, maar ik voelde dat m'n maag vol zat door alle koolhydraten/suikers van de avond ervoor (veel pasta en Maurten drinks) en ondanks de zon prima om over te slaan.

Daarna zette één van het groepje de versnelling in en hem laten gaan. Eigen tempo proberen op 3:55 te houden en omdat we nu wat wind mee hadden hartslag ook weer rustig. Zeer tevreden met de combi hartslag + tempo die ik voorbij zag komen op m'n horloge. :) Caffeïnegel erin om dat ook te blijven trainen.

Zo richting de start/finish was het eerste rondje klaar en liep ik in een tweede positie met de 3 die eerst nog bij mij aanhaakte maar het tempo wat liet varen. Tijdens het tweede rondje veel mensen ingehaald die begonnen waren met de 20km en 10km (die startten later), gelukkig brede wegen en alleen maar leuke aanmoedigingen gehad. De nummer 1 was ver uit mijn zicht en gefocust op mijn eigen hartslag+tempo. Gel erin, wat drinken bij de drankpost, maag was rustig geworden en doorzetten.

En het tweede rondje ook alweer klaar. Eenmaal in die focusmodus lukt het om 'gewoon' te lopen, in het ritme te zijn en klopt je gevoel bij het tempo wat je voor ogen hebt met minder kijken op die horloge. Alles voelde nog steeds goed, tijd voor het laatste rondje!

Op 21km nog een caffeïnegel genomen, bekertje water op 25km en het besef dat er nog maar 5km te gaan waren. Zo bewust die eerste 8km gelopen en dan 'opeens' zit je al op 25. Mijn tempo was ongemerkt hoger geworden, hartslag onder nog wel steady onder de 164 (drempel/halve marathon gaat vaak richting de 170). En ja, dan toch de behoefte om die energietank wat meer leeg te gooien. Ik had het marathontempo al veel langer vol gehouden dan ik verwachtte, dus die gedachte gecombineerd met het 'inkicken' van de caffeïne uit de gels (tenminste, ik voelde me opeens weer heel helder en minder vermoeid) besloten om het verder op te voeren in de laatste kilometers.

Door verschillende vrijwilligers/verkeersregelaars werd al gezegd dat de nummer 1 "om de hoek was", en zowaar zag ik af en toe in de verte. In de laatste kilometers kwam die steeds dichterbij en van 20km lopers kreeg ik al vrij snel de aanmoedigen dat het mij wel zou lukken om hem bij te halen. Mwah, 500 meter verschil vond ik nogal wat, maar leuke motivatie! Hij kwam steeds dichterbij en zo werd het toch nog een 'race', wat een leuke mentale afleiding is. In de laatste kilometer zag ik hem 100 meter verderop opeens stilstaan; blijkbaar kramp.

Zo loop je 20km lang alleen op een tweede positie, zo loop je opeens de laatste meters voorop met een fietser van de organisatie voor je. Die moest ook nog even aanzetten want mijn tempo was inmiddels 3'35 ipv 3'55 haha :)

Lang verslag, want ik ben gewoon ontzettend blij met dit resultaat! :) Ik had mezelf wat onderschat en mijn conditie voor een eventuele marathon zit helemaal goed. Er zit toch meer progressie in dan ik had verwacht zonder een specifiek trainingsschema te volgen en al die doordeweekse loopjes van ~25km op donkere doordeweekse avonden betalen zich uit. Als gisteren de afstand geen 30 maar 42,2km geweest was...

Als eerste over de streep in 1:57:03, met 3'53/km gemiddeld. Leuke gesprekken en absoluut geen competitieve drang, ieder doet het voor zich maar probeert samen te werken waar het kan en steunt elkaar. Hele gemoedelijke sfeer, hou ik van. O+
Leuk , wat is je doel voor de marathon? Ergens rond de 2:40-2:50?

Neem je je dochter ook weer mee ? ;)

• Slickk
Sport_Life schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Leuk , wat is je doel voor de marathon? Ergens rond de 2:40-2:50?

Neem je je dochter ook weer mee ? ;)
Yes, onder de 2:45 is nu mijn volgende 'magische' grens. Tijdens de Slachtemarathon afgelopen zomer al 2:44:30 gelopen, maar volgens velen (en volgens mij ook) was het parcours helaas minder dan 42,2km. Eerder 41,7. Dus die tel ik niet. Met een 3'54km gemiddeld komt dat goed!

Haha dochter is inmiddels al wat te groot voor de hardloopbuggy helaas... Dat waren wel leuke tijden :) Maar die zou zich ook wel wat beginnen vervelen tijdens een marathon denk ik :+ Odanks dat ze vrij snel in slaap vallen van dat gehobbel en regelmatig 2,5 uur onderweg ben geweest. Niet op marathontempo natuurlijk. :P

Wel toe aan wat nieuwe snelle schoenen, de Vaporfly 2 voelen bijna wat 'op'. Nu de aankomende Vaporfly 4 op het vizier die in april in Europa uit zou moeten komen (en gelukkig een cadeaubon van Nike nog liggen :) )

• Juancho
Hartloper schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:02:
Boston 12 heb ik, OK schoen niet super maar ook niet slecht.
Als het regent of nat ligt grijp ik altijd naar de Boston 12, zeer goede grip dankzij het Continental rubber op de zool.
Enige minpunt voor mij is dat ik liever een iets zachtere middenzool heb, die van de Boston is vrij stevig.
Dank je! Ja ik vind het lastig. Ik vond de Saucony's bij aankoop fijn en zacht zitten, flink wat demping en ik dacht juist dat ik dat nodig had want ik had het jaar daarvoor hielspoor. Ze liepen tijdens het wandelen echt als wolkjes. Maar ondertussen heb ik bij ELKE run op die schoenen dat ik na 3 a 4km dat specifieke gevoel weer krijg onder de voeten. En dat gaat dan de hele run door, niet fijn want je bent er constant mee bezig ipv dat je lekker focus hebt op je run, de mooie omgeving, muziek in je oortjes etc. Vandaar toch maar ze te verkopen en het verlies te nemen.

Net maar even bij Run2Day hier in de stad een afspraak gemaakt om die 3 opties (en wellicht adviseren zij juist weer een ander) te testen. Al blijft het dan ook gok want zoals gezegd, de klachten bij de Saucony's komen pas na een paar kilometer opzetten. Dat maakt het ronduit vervelend.

Benieuwd hoe de beide Adidas schoenen zijn, ik heb namelijk vroeg bijna altijd op Adidas schoenen gespeelt omdat die het beste pasten. En ook privé koop ik het liefst Adidas sneakers omdat ik altijd weet dat die goed en fijn zitten. Bij bijv. Nike heb ik nog wel eens dat ze net te krap/smal zijn. Als soort van wandelschoen (bijv. tijdens een citytrip/vakantie) heb ik vorige zomer de Adidas Duramo SL gekocht. Ik dacht dat het meer wandelschoenen waren, maar het zijn blijkbaar ook hardloopschoenen :) . Die lopen gewoon zo fijn. Kan er uren mee door steden en dorpen slenteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 24-03-2025 14:30 ]

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:54
Juancho schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:51:
Ik heb even contact gehad met de hardloopwinkel over mijn pijnlijke voeten in de Saucony Triump 22. Ik heb deze ondertussen gister verkocht voor een leuk bedrag dus ik wil nu gelijk nieuwe bestellen. Zij adviseerden mij om de Adidas Adizero Boston 12 eens te proberen. Iemand hiermee ervaring?

Ik doe vooral intervals (1000m/400m), easy runs van 5km en een opbouw in longruns van 10km naar vaak zo'n 18km. Dat zorgt er denk ik voor dat ik een goede allround schoen moet hebben. Ik dacht die ook gekozen te hebben met de Saucony maar die werken dus helaas niet vanwege pijn aan de voet.

Dat blijft toch het lastige, je weet pas hoe een schoen echt voelt en past door simpelweg runs te maken. Alleen mag je de schoen daarna helaas niet meer terug doen...

Er zijn dus een beetje 3 modellen die ze aanraden:

[...]

Iemand hier nog advies? Het lastige is dat ik dus helaas niet weet waar die pijnlijke voeten door kwamen bij de Saucony's. Anders kon ik wat gerichter zoeken.
Mijn advies zou zijn om naar een hardloopspeciaalzaak te gaan en je daar te laten adviseren. Online schoenen bestellen zou ik nooit doen met een (exact) model wat ik niet eerder gedragen heb.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Is iemand hier bekend met de gelletjes van Upfront?
Collega van me suggereerde ze vandaag als vervanger op de gelletjes die ik van Powerbar neem, vroeg me eens af of er mensen hier ervaring ermee hebben (en dan vgl. met Morton etc.)
Moet zeggen dat ze wel redelijk goed geprijsd lijken, voor de hoeveelheid koolhydraten, zout en caffeine die er in zit. €1,4 per gelletje is heel goedkoop, zeker als je het vergelijkt met Morton die toch wel minimaal de €3,- per gelletje aantikken... Ik vraag me dan af, waar zou dat verschil in zitten?

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:57
Dazzler2120 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:09:
Collega van me suggereerde ze vandaag als vervanger op de gelletjes die ik van Powerbar neem, vroeg me eens af of er mensen hier ervaring ermee hebben (en dan vgl. met Morton etc.)
Moet zeggen dat ze wel redelijk goed geprijsd lijken, voor de hoeveelheid koolhydraten, zout en caffeine die er in zit. €1,4 per gelletje is heel goedkoop, zeker als je het vergelijkt met Morton die toch wel minimaal de €3,- per gelletje aantikken... Ik vraag me dan af, waar zou dat verschil in zitten?
De smaak is in ieder geval prima van beide varianten.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-11 18:13
Maurten beweert een bepaalde technologie te hebben, waardoor de opname van koolhydraten pas in de darmen worden gebeurt. Upfront gebruikt alleen natuurlijke ingredienten. Dat maakt het verschil in prijs.
Ik ben alleen bekend met Maurten en dat werkt bij mij goed. Het zou zomaar kunnen dat Upfront net zo goed voor mij werkt, maar dat zou ik moeten testen en die test ben ik nog niet aangegaan uit vrees voor een darmprobleem tijdens het lopen ;)
Kijkend naar de prijs, zou het niet verkeerd zijn om het eens te proberen.

• Hillshade
Die gebruik ik, smaken prima en vallen ook prima. Niks op aan te merken. Ik vind ze beter dan AH eigen merk iig.

• Slickk
DeCo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:27:
[...]

Maurten beweert een bepaalde technologie te hebben, waardoor de opname van koolhydraten pas in de darmen worden gebeurt. Upfront gebruikt alleen natuurlijke ingredienten. Dat maakt het verschil in prijs.
Ik ben alleen bekend met Maurten en dat werkt bij mij goed. Het zou zomaar kunnen dat Upfront net zo goed voor mij werkt, maar dat zou ik moeten testen en die test ben ik nog niet aangegaan uit vrees voor een darmprobleem tijdens het lopen ;)
Kijkend naar de prijs, zou het niet verkeerd zijn om het eens te proberen.
Dat valt wel mee, de gels van Maurten zijn ook prima thuis na te maken als je zelf zou willen gezien de ingrediënten niet supergeheim zijn (zoals vroeger het geval was met Coca Cola).

De consistentie zorgt ervoor dat de gel opgenomen kan worden zonder extra water te hoeven drinken. Daarbij doen ze dat in een zo klein mogelijke verpakking. Daarnaast is het niet zo mierzoet als veel andere gels.

Ik heb nog geen ervaring met gels van Upfront, maar qua ingrediënten, samenstelling, en aantal calorieën + koolhydraten verhouding zit het wel goed lijkt me. Upfront gels zijn iets groter (50 gram vs 40 gram) en daarmee iets meer calorieën (120 vs 100). Dat bedoel ik in het voordeel van Upfront, trouwens.

In de cafeïne versie zit iets minder cafeïne in die van Upfront vergeleken met Maurten (75mg vs 100mg).

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Slickk schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:35:
[...]

Dat valt wel mee, de gels van Maurten zijn ook prima thuis na te maken als je zelf zou willen gezien de ingrediënten niet supergeheim zijn (zoals vroeger het geval was met Coca Cola).

De consistentie zorgt ervoor dat de gel opgenomen kan worden zonder extra water te hoeven drinken. Daarbij doen ze dat in een zo klein mogelijke verpakking. Daarnaast is het niet zo mierzoet als veel andere gels.

Ik heb nog geen ervaring met gels van Upfront, maar qua ingrediënten, samenstelling, en aantal calorieën + koolhydraten verhouding zit het wel goed lijkt me. Upfront gels zijn iets groter (50 gram vs 40 gram) en daarmee iets meer calorieën (120 vs 100). Dat bedoel ik in het voordeel van Upfront, trouwens.

In de cafeïne versie zit iets minder cafeïne in die van Upfront vergeleken met Maurten (75mg vs 100mg).
Dat is ook een deel van waar mijn vragen uit voort kwamen. Lijkt op iets meer per gel dan dat je bij Maurten hebt, voor een zachte prijs...

Ik ga ze eens bestellen denk ik. Mijn powerbar gelletjes zijn ondertussen 6 maanden over de datum, doos bijna leeg tho, ook geen negatieve effecten ervaren, maar ik weet niet of het uiteindelijk kwaad kan :+

• L23
  • Nu online

L23

Totaal geen ervaring met dat soort producten, maar waarom is er een cafeïne versie? Wat voor voordeel heeft cafeïne op het langdurig kunnen blijven lopen? Heeft dat andere voordelen dan de nodige calorieën en koolhydraten?
Pagina: 1 ... 357 ... 406 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.