Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:30

Stewie!

Keen must die!

Dazzler2120 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:09:
Is iemand hier bekend met de gelletjes van Upfront?
Collega van me suggereerde ze vandaag als vervanger op de gelletjes die ik van Powerbar neem, vroeg me eens af of er mensen hier ervaring ermee hebben (en dan vgl. met Morton etc.)
Moet zeggen dat ze wel redelijk goed geprijsd lijken, voor de hoeveelheid koolhydraten, zout en caffeine die er in zit. €1,4 per gelletje is heel goedkoop, zeker als je het vergelijkt met Morton die toch wel minimaal de €3,- per gelletje aantikken... Ik vraag me dan af, waar zou dat verschil in zitten?
Top spul van een leuk bedrijf uit Rotterdam. Tijdens de marathon van Rotterdam worden ze uitgedeeld, zou ze zeker eens proberen tijdens het rennen. Twee smaken, beide goed te doen.

Let op maximaal aanbevolen hoeveelheid van 4 stuks met caffeine.

Maurten is ook top. Ik let vooral op:
- smaak
- gemak met doorslikken tijdens rennen
- gevoel in maag na gebruik

Zo vind ik sommige dagen de hele vloeibare gelletjes lekkerder dan de vastere gel van Maurten.

Zou vooral de diverse merken eens proberen en experimenteren wat voor jou het beste werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:58
L23 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:10:
Totaal geen ervaring met dat soort producten, maar waarom is er een cafeïne versie? Wat voor voordeel heeft cafeïne op het langdurig kunnen blijven lopen? Heeft dat andere voordelen dan de nodige calorieën en koolhydraten?
Cafeine is een van de weinige legale prestatieverhogende middelen voor hardlopers.
Het heeft zelfs een tijd op de dopinglijst gestaan, maar het is uiteindelijk er weer af gehaald, omdat je moeilijk iets kan verbieden dat in een cola of een kopje koffie zit.
Toplopers nemen het vaak onder de vorm van cafeïnepillen voor de start.

Ik ben fan van Maurten.
- gelachtige consistentie, dus er wordt niet gemorst.
- vrij neutrale smaak, niet mierzoet zoals veel andere gels

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
Gisteren hard geschrokken. Bij het wandelen plots kramp in de rechterkuit. Enfin ik dacht eerst dat het een kramp was maar het was geen kramp want het bleef duren. De rest van de dag pijnlijke kuit met lokaal een drukpijnlijke plek en manken.
Dus gegoogeld op spierscheur en dergelijke en ik zag de bui al hangen. Tien minuten later gegoogeld of ik mijn ticket voor de marathon van Gent op 30 maart kon omwisselen.
De oorzaak is waarschijnlijk de halve marathon die ik vorig weekend liep. Ik ben nogal gevoelig om kort na wedstrijden overbelastingsblessures te krijgen.
Februari was een recordmaand qua aantal kilometers voor mij geweest, zelfs al is februari een korte maand; maar dat verdroeg ik goed, er waren heel veel rustige kilometers bij.
Vorig weekend een halve marathon met 17 kilometers aan marathontempo en dan voluit de laatste 4km, dat was achteraf gezien toch iets te hard voor mijn 51-jarige kuiten; het was wellicht slimmer geweest om die versnelling op het laatste niet te doen. 8)7

Gelukkig was de pijn vanmorgen al veel minder, ik vermoed dat het eerder een verrekking is geweest dan een spierscheur. Dus deze week niet meer hardlopen (tenzij woensdag eens voorzichtig een km of 4 om de kuit te testen), met een weekje niet lopen verlies je geen of nauwelijks conditie.
Als mijn kuit zo blijft verbeteren sta ik zondag aan de start, en dan moet ik onder de 3:05 kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:26
Voor de longruns heb ik deze 2. De drink mix voor bijv een halve marathon en de gelletjes neem ik mee als ik zo'n 12km+ runs heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDj6cni6Br7exKJNtBBmS6cRSYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJif37M0NFrIReoXJhuNa6D3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Juancho op 24-03-2025 19:37 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
Dazzler2120 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:53:
[...]

Dat is ook een deel van waar mijn vragen uit voort kwamen. Lijkt op iets meer per gel dan dat je bij Maurten hebt, voor een zachte prijs...

Ik ga ze eens bestellen denk ik. Mijn powerbar gelletjes zijn ondertussen 6 maanden over de datum, doos bijna leeg tho, ook geen negatieve effecten ervaren, maar ik weet niet of het uiteindelijk kwaad kan :+
Vergeet pacer10 als kortingscode niet voor 10% korting (dankzij de podcast De Pacer) die gesponsord worden door Upfront. Ja, de stem van Pim en Eric van die podcast zitten als een oorwurm in m’n hoofd. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:21
Ik ben van de Sis gelletjes, gebruik ze al jaren naar tevredenheid. Toevallig net de beta fuel versie besteld, komende trainingen even proberen en mogelijk tijdens Rotterdam gaan gebruiken. Qua prijs (per gram carbs) 1 van de goedkopere, zeker in de aanbieding.

Vorige week ook mijn piekweek gehad voor de marathon, ik liep tegen wat planning issues aan dus iets anders aangepakt. In plaats van een lange duurloop in het weekend, heb ik het verspreid over de week. Van de afgelopen 7 dagen heb ik 6 dagen gelopen, 1 tempo training en een 10km op marathon tempo. Totaal aantal kms is net geen 60, en qua belasting voelt het prima.

Langste duurloop dit marathon schema was een 25k (de 50k eind januari niet mee geteld :P). Maar ik heb wel veel dubbelingen gedaan, meestal kwam ik wel op 30-35k in 1 weekend.

Heel misschien zit er een < 3.30 in, wat 7min boven mn pr zou zijn. Dat zou best cool zijn :D (gezien ik nu 3 jonge kinderen en een drukke baan heb ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Welke krachttraining doen jullie tijdens de marathon training / aanloop?
Ik doe vier keer per week krachttraining voor de algemene fitheid, en probeer meer oefeningen toe te voegen die helpen bij de hardloop.
Momenteel doe ik dan de Romanian Deadlift, resisted calf raise, resisted alternating lunge, goblet squad en goblet reverse lunges. Zoek voor variatie nog enkele andere oefeningen.
kepler schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:57:
Ik ben van de Sis gelletjes, gebruik ze al jaren naar tevredenheid. Toevallig net de beta fuel versie besteld, komende trainingen even proberen en mogelijk tijdens Rotterdam gaan gebruiken. Qua prijs (per gram carbs) 1 van de goedkopere, zeker in de aanbieding.
Ook echt een aanrader. SIS beta fuel. Vast, goede smaak. Aanrader.

[ Voor 31% gewijzigd door Stewie! op 24-03-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iemand ervaring met Core body temp van Greenteg? Het meet de kerntermperatuur tijdens het sporten. Enerzijds interessant om de info te hebben, maar het heeft ook zeker een functie tijdens warme duurlopen.
Ik vind het behoorlijk aan de prijs voor een 'gimmick' (240 euro voor v1 en 280 voor v2), twijfel nog een beetje :).
nieuws: Greenteg toont tweedegeneratie-CORE-sensor voor sporters

Morgen komt de 2 uit :)

[ Voor 45% gewijzigd door Sport_Life op 24-03-2025 20:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Stewie! schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:17:
Momenteel doe ik dan de Romanian Deadlift, resisted calf raise, resisted alternating lunge, goblet squad en goblet reverse lunges. Zoek voor variatie nog enkele andere oefeningen.
Je traint vooral je benen zo lijkt het? Misschien kan je wat heup en core oefeningen toevoegen, die zorgen voor meer stabiliteit. Glute bridge, Plank, Side plank (met evt dips, leg lifts of dives), Copenhagen plank en Row Crunches bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:41
Zijn er ook mensen die maanden lang niet hebben mogen lopen en tips om de conditie op peil te houden? Ik heb een schouder operatie gehad en mag zoals het nu lijkt zeker een maand of 4 niet hardlopen. Fietsen mag als ik geluk heb na een maand of 2 wel weer en op de hometrainer mag ik nu ook al, hoewel ik het stuur dus niet kan vasthouden. Hoe houd je de conditie op peil en bouw je later weer verstandig op?

[ Voor 0% gewijzigd door Duclaasie op 25-03-2025 09:37 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Duclaasie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:03:
Zijn er ook mensen die maanden lang niet hebben mogen lopen en tips om de conditie op pijl te houden? Ik heb een schouder operatie gehad en mag zoals het nu lijkt zeker een maand of 4 niet hardlopen. Fietsen mag als ik geluk heb na een maand of 2 wel weer en op de hometrainer mag ik nu ook al, hoewel ik het stuur dus niet kan vasthouden. Hoe houd je de conditie op pijl en bouw je later weer verstandig op?
Ik heb een maand niet hardgelopen vanwege een liesblessure. Dan inderdaad kijken naar andere cardio oefeningen om je conditie op pijl te houden. Ik heb toen veel gefietst en gezwommen. Maar zwemmen lijkt mij ook niet goed voor de schouder? Wandelen lijkt me ook goed voor de beenspieren.

Na 4 maanden in ieder geval weer verstandig opbouwen door met kleine afstanden te beginnen en per week het aantal kilometers voorzichtig op te bouwen. Ook al kan je enigszins je conditie op pijl houden zou ik niet gelijk dezelfde tempo en kilometers maken die je voor de schouderoperatie deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:53

Dazzler2120

FP ProMod
Alles is afhankelijk van wat je wel mag inderdaad.
Als je niet mag hardlopen, mag je dan wel (lang) wandelen?

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dazzler2120 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:20:
Alles is afhankelijk van wat je wel mag inderdaad.
Als je niet mag hardlopen, mag je dan wel (lang) wandelen?
Wandelen mag op geleide van pijn. Gister een rondje van 4 km en dat ging goed. Volgens de fysiotherapeut is 10 km ook geen probleem, mits de pijn beperkt blijft.
L23 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:13:
[...]

Ik heb een maand niet hardgelopen vanwege een liesblessure. Dan inderdaad kijken naar andere cardio oefeningen om je conditie op pijl te houden. Ik heb toen veel gefietst en gezwommen. Maar zwemmen lijkt mij ook niet goed voor de schouder? Wandelen lijkt me ook goed voor de beenspieren.

Na 4 maanden in ieder geval weer verstandig opbouwen door met kleine afstanden te beginnen en per week het aantal kilometers voorzichtig op te bouwen. Ook al kan je enigszins je conditie op pijl houden zou ik niet gelijk dezelfde tempo en kilometers maken die je voor de schouderoperatie deed.
Een maand is wel echt van een andere orde dan de revalidatie waar ik nu voor sta. Zwemmen is voorlopig absoluut niet aan de orde. De eerste 6 week is de schouder sowieso niet belastbaar en zijn oefeningen alleen gericht op mobiliteit. Volledig herstel betreft 6-12 maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Duclaasie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Een maand is wel echt van een andere orde dan de revalidatie waar ik nu voor sta. Zwemmen is voorlopig absoluut niet aan de orde. De eerste 6 week is de schouder sowieso niet belastbaar en zijn oefeningen alleen gericht op mobiliteit. Volledig herstel betreft 6-12 maand
Zeker, maar ik deel mijn ervaring en meer dan een maand heb ik geen ervaring mee :P Komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer. Als je niet kan hardlopen gaan kijken op welke manieren je wel kan blijven bewegen en daarna weer voorzichtig opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Om je conditie op peil 😉 te houden: vooral stevig doorwandelen en fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Hartloper schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:33:
Om je conditie op peil 😉 te houden: vooral stevig doorwandelen en fietsen.
Pijlsnel gaat gaat het nog niet 😜. Je merkt pas echt hoeveel je met je armen en romp doet als dat word beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Duclaasie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Pijlsnel gaat gaat het nog niet 😜. Je merkt pas echt hoeveel je met je armen en romp doet als dat word beperkt.
Los van conditie is wellicht krachttraining ook een optie. Je kan prima je onderlichaam trainen zonder je schouder te belasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:36
Duclaasie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:03:
Zijn er ook mensen die maanden lang niet hebben mogen lopen en tips om de conditie op peil te houden? Ik heb een schouder operatie gehad en mag zoals het nu lijkt zeker een maand of 4 niet hardlopen. Fietsen mag als ik geluk heb na een maand of 2 wel weer en op de hometrainer mag ik nu ook al, hoewel ik het stuur dus niet kan vasthouden. Hoe houd je de conditie op peil en bouw je later weer verstandig op?
Hier met een gebroken sleutelbeen en operatie vorig jaar een tijdje uit de roulatie geweest. Toen liep ik nog niet hard overigens, enkel fietsen. Ben toen met sling/schouderfixatie op de binnentrainer gaan zitten en heb zo paar keer per week korte momenten gefietst om wel wat te doen. Verder inderdaad veel (snel)wandelen en kan je bepaalde oefeneingen zeker wel doen. Denk aan op 1 been staan of squats. Je gaat niet fitter worden maar kan wel wat in beweging blijven sowieso.

maar belangrijkste is: beterschap en goed herstel! En zoek een fysio waar je een goede klik mee hebt en die kritisch is maar je wel ook motiveert om actief te zijn op manieren die wel kunnen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NH_L
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-05 18:13
Ik ben nu in training voor mijn eerste marathon, ik ben een echte amateur en ben blij met een sub-4.

Ik loop mijn trainingen allemaal op mijn ASICS Novablast 3. Ik vind ze echt super maar is de schoen goed genoeg om ook nog een hele marathon op te lopen? Overal staat dat Novablast geschikt is tot een halve marathon, maakt dat dan echt een verschil?

Zou ik zometeen gewoon de novablast 5 kunnen halen en alles daar mee kunnen doen of dan toch echt een aparte marathon schoen zoals de Superblast 2 (of een andere schoen die jullie aanraden).

[ Voor 3% gewijzigd door NH_L op 25-03-2025 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 08:35
Dazzler2120 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:09:
Is iemand hier bekend met de gelletjes van Upfront?
Collega van me suggereerde ze vandaag als vervanger op de gelletjes die ik van Powerbar neem, vroeg me eens af of er mensen hier ervaring ermee hebben (en dan vgl. met Morton etc.)
Moet zeggen dat ze wel redelijk goed geprijsd lijken, voor de hoeveelheid koolhydraten, zout en caffeine die er in zit. €1,4 per gelletje is heel goedkoop, zeker als je het vergelijkt met Morton die toch wel minimaal de €3,- per gelletje aantikken... Ik vraag me dan af, waar zou dat verschil in zitten?
Wel goede ervaringen mee. Ik gebruik ze al een tijdje en werken prima. Heb eigenlijk alleen de citroenvariant. En inderdaad een stuk goedkoper dan zo'n beetje alle alternatieven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:32
Giel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:56:
[...]

Wel goede ervaringen mee. Ik gebruik ze al een tijdje en werken prima. Heb eigenlijk alleen de citroenvariant. En inderdaad een stuk goedkoper dan zo'n beetje alle alternatieven. :)
geen fans van de Decathlon gelletjes hier? Zijn nog wat goedkoper

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

NH_L schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:28:
Ik ben nu in training voor mijn eerste marathon, ik ben een echte amateur en ben blij met een sub-4.

Ik loop mijn trainingen allemaal op mijn ASICS Novablast 3. Ik vind ze echt super maar is de schoen goed genoeg om ook nog een hele marathon op te lopen? Overal staat dat Novablast geschikt is tot een halve marathon, maakt dat dan echt een verschil?

Zou ik zometeen gewoon de novablast 5 kunnen halen en alles daar mee kunnen doen of dan toch echt een aparte marathon schoen zoals de Superblast 2 (of een andere schoen die jullie aanraden).
De Novablast 5 is dan toch gewoon een opvolger van de 3, of is die geheel anders? Het zijn in ieder geval allround hardloopschoenen en als jij ze tijdens de trainingen super vind lopen dan kan je daar prima een marathon oplopen. Maar wellicht zijn andere schoenen iets specifieker voor langere afstanden ontworpen.

Kijk ik naar mezelf dan zie ik mij gewoon een marathon lopen op de Saucony Guide 18, ook een allround schoen. Niet dat ik deze verder aanraad. Maar tot nu kan ik daar alle afstanden mee lopen en heb zelf ook nog geen collectie aan schoenen voor verschillende soorten trainingen/afstanden.

[ Voor 12% gewijzigd door L23 op 25-03-2025 11:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23

Je zou voor de grap eens op moeten zoeken op welke schoenen ze 30 jaar geleden een marathon liepen. Toen was de filosofie dat schoenen zo licht en minimaal mogelijk moesten want je moest het wel de hele marathon meeslepen. Alles kan wel, zolang je lichaam er maar wat aan gewend is.

Ja de Superblast 2 leveren meer demping op en daarmee 'bespaar' je je benen meer dan de Novablast 5. Maar goed, als je na zo'n marathon 2 dagen extra nodig hebt om bij te komen, prima toch... Het is ook een boel marketing natuurlijk. Zelf ben ik wat verwend met schoenen en vond ik de Novablast 3 na een kilometer of 20 wat pijnlijker worden.

In de afgelopen jaren is de tactiek/strategie van sportmerken ingezet op het zo veel mogelijk verkopen van schoenen door te beweren dat er verschillende types/categorieën zijn qua lopen. Zo heb je intervalsessies, tempolopen, korte snelle loop, langere snelle loop, marathonschoen, trailschoen, etc etc.

Ik heb in een periode vrijwel alles gelopen op één schoen, Saucony Speed 2. Ook een vrij specifieke schoen, maar dat liep prima en ook wel bijna 3 uur achter op gelopen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel lekker meega op die marketingstrategieën omdat ik het ook interessant vind wat dan de zogenoemde verschillen zijn tussen de schoenen. Uiteindelijk heb ik dan een paar voor rustige, langere duurlopen, een paar voor tempo/intervalsessies, een paar voor wedstrijddagen (5km t/m marathon), en een paar voor trail/bos loopjes. Ik houd niet zo van die allrounder schoenen maar wissel liever door omdat ik ook geloof dat die afwisseling in schoen ook goed is voor je pezen/spieren/gewrichten. Ik loop dan ook wel meer dan een gemiddelde loper, de meeste mensen kunnen prima alle sessies doen met 1 allround schoen (en dat deed een vriend van mij ook die uiteindelijk een marathon in 3,5 uur liep op een paar New Balance, de 1080 nog wat geloof ik).

[ Voor 5% gewijzigd door Slickk op 25-03-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Slickk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Je zou voor de grap eens op moeten zoeken op welke schoenen ze 30 jaar geleden een marathon liepen. Toen was de filosofie dat schoenen zo licht en minimaal mogelijk moesten want je moest het wel de hele marathon meeslepen. Alles kan wel, zolang je lichaam er maar wat aan gewend is.

Ja de Superblast 2 leveren meer demping op en daarmee 'bespaar' je je benen meer dan de Novablast 5. Maar goed, als je na zo'n marathon 2 dagen extra nodig hebt om bij te komen, prima toch... Het is ook een boel marketing natuurlijk. Zelf ben ik wat verwend met schoenen en vond ik de Novablast 3 na een kilometer of 20 wat pijnlijker worden.

In de afgelopen jaren is de tactiek/strategie van sportmerken ingezet op het zo veel mogelijk verkopen van schoenen door te beweren dat er verschillende types/categorieën zijn qua lopen. Zo heb je intervalsessies, tempolopen, korte snelle loop, langere snelle loop, marathonschoen, trailschoen, etc etc.

Ik heb in een periode vrijwel alles gelopen op één schoen, Saucony Speed 2. Ook een vrij specifieke schoen, maar dat liep prima en ook wel bijna 3 uur achter op gelopen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel lekker meega op die marketingstrategieën omdat ik het ook interessant vind wat dan de zogenoemde verschillen zijn tussen de schoenen. Uiteindelijk heb ik dan een paar voor rustige, langere duurlopen, een paar voor tempo/intervalsessies, een paar voor wedstrijddagen (5km t/m marathon), en een paar voor trail/bos loopjes. Ik houd niet zo van die allrounder schoenen maar wissel liever door omdat ik ook geloof dat die afwisseling in schoen ook goed is voor je pezen/spieren/gewrichten. Ik loop dan ook wel meer dan een gemiddelde loper, de meeste mensen kunnen prima alle sessies doen met 1 allround schoen (en dat deed een vriend van mij ook die uiteindelijk een marathon in 3,5 uur liep op een paar New Balance, de 1080 nog wat geloof ik).
Ik heb ook geen speciale schoenen voor de verschillende trainingen. Ik heb 1 paar 'nieuwe' schoenen waar ik het overgrote deel van mijn trainingen en wedstrijden op loop. Ik wissel in trainingen af met 'oude' schoenen, om een beetje variatie te houden. Koop ik weer nieuwe schoenen dan gaat het oudste paar echt weg, en begint het feestje weer opnieuw.
Dit jaar komt ik waarschijnlijk/hoop ik uit op iets meer dan 2000km, dus dat betekent voor mij twee paar wegschoenen. Trail schoenen blijft ik dragen tot ze uit elkaar vallen :D

Ik heb alleen voor het trailen wel echt trail schoenen, voornamelijk voor meer grip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

kepler schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Ik heb ook geen speciale schoenen voor de verschillende trainingen. Ik heb 1 paar 'nieuwe' schoenen waar ik het overgrote deel van mijn trainingen en wedstrijden op loop. Ik wissel in trainingen af met 'oude' schoenen, om een beetje variatie te houden. Koop ik weer nieuwe schoenen dan gaat het oudste paar echt weg, en begint het feestje weer opnieuw.
Dit jaar komt ik waarschijnlijk/hoop ik uit op iets meer dan 2000km, dus dat betekent voor mij twee paar wegschoenen. Trail schoenen blijft ik dragen tot ze uit elkaar vallen :D

Ik heb alleen voor het trailen wel echt trail schoenen, voornamelijk voor meer grip
Let je dan ook nog op het aantal kilometers die het oudste paar er op heeft zitten of maakt je dat niet zoveel uit tijdens de trainingen? Ik wissel de trainingen nu ook af met het vorige paar en die hebben net de 1000 km gepasseerd. Lopen nog prima al zal ik ze niet meer gebruiken voor wedstrijden.

Ik verwacht dat de eerst volgende schoen er naast ook een trail schoen gaat worden. Lijkt me leuk om te gaan trailen dit jaar, maar merkt ook dat bij een crossloop mijn huidige schoenen niet ideaal waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 08:35

Ik loop al een tijdje op de Novablast 5 en heb 2 weken terug de marathon van Amstelveen er op gelopen. Ik vind het echt een hele fijne schoen. Het was mijn eerste marathon met ook als doel sub 4, en dat lukte met 3:54. :)

Komt allemaal door de schoen :P ;) Maar goed, fijne schoen waar je prima een marathon mee kunt doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Stufferdt schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Hier met een gebroken sleutelbeen en operatie vorig jaar een tijdje uit de roulatie geweest. Toen liep ik nog niet hard overigens, enkel fietsen. Ben toen met sling/schouderfixatie op de binnentrainer gaan zitten en heb zo paar keer per week korte momenten gefietst om wel wat te doen. Verder inderdaad veel (snel)wandelen en kan je bepaalde oefeneingen zeker wel doen. Denk aan op 1 been staan of squats. Je gaat niet fitter worden maar kan wel wat in beweging blijven sowieso.

maar belangrijkste is: beterschap en goed herstel! En zoek een fysio waar je een goede klik mee hebt en die kritisch is maar je wel ook motiveert om actief te zijn op manieren die wel kunnen.
Waarvoor dank!

Ik heb gelukkig een goede gespecialiseerde fysiotherapeut die mij daar zeker bij helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
L23 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Let je dan ook nog op het aantal kilometers die het oudste paar er op heeft zitten of maakt je dat niet zoveel uit tijdens de trainingen? Ik wissel de trainingen nu ook af met het vorige paar en die hebben net de 1000 km gepasseerd. Lopen nog prima al zal ik ze niet meer gebruiken voor wedstrijden.

Ik verwacht dat de eerst volgende schoen er naast ook een trail schoen gaat worden. Lijkt me leuk om te gaan trailen dit jaar, maar merkt ook dat bij een crossloop mijn huidige schoenen niet ideaal waren.
Ik weet niet exact hoeveel kms erop zitten, maar zolang ze nog soort van lekker lopen blijft ik er op lopen. Ik gebruik ze wel alleen voor de kortere trainingen, de langere lopen (meer dan 10k) pak ik meestal die goede schoenen.

Ik moet ook wel zeggen dat ik het geluk heb dat ik makkelijke voeten heb, en nooit heel kieskeurig ben qua schoenen. Als ze lekker zitten en lekker lopen is voor mij al snel goed. Al die discussies hier over al die verschillende schoenen gaan redelijk langs mij heen (gelukkig) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NH_L
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-05 18:13
Bedankt voor jullie relativering, zoiets dacht ik al maar het is altijd fijn als anderen het bevestigen.
Dan ga ik gewoon kijken naar de Novablast 5! :) Mijn NB3 hebben al heel wat loopjes gedaan, dan wil ik ieder geval voor de marathon kijken naar een goede nieuwe schoen die ik snel kan inlopen. Dan kan ik daarna ooit wel eens verder kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:06
kepler schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:19:
[...]
Ik gebruik ze wel alleen voor de kortere trainingen, de langere lopen (meer dan 10k) pak ik meestal die goede schoenen.
10 km is toch ook nog vrij kort? :+
Heb dit jaar pas 4 keer minder dan 10 km gelopen en dat is op basis van gemiddeld 4 keer in de week lopen :P
Dat was dan voornamelijk voor of vlak na een wedstrijd of lange duurloop (30+). Normaal ga ik de deur eigenlijk niet uit voor minder dan 10.

Hier verder ook makkelijke voeten trouwens, maak me nooit zo druk om schoenen. Vorig jaar trouwens ook zonder problemen 30 gelopen op een paartje Novablast 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:45
NH_L schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:37:
Bedankt voor jullie relativering, zoiets dacht ik al maar het is altijd fijn als anderen het bevestigen.
Dan ga ik gewoon kijken naar de Novablast 5! :) Mijn NB3 hebben al heel wat loopjes gedaan, dan wil ik ieder geval voor de marathon kijken naar een goede nieuwe schoen die ik snel kan inlopen. Dan kan ik daarna ooit wel eens verder kijken ;)
niet om je te ontmoedigen, maar wel om je te waarschuwen:
mijn collega vond de overstap van de novablast 3 naar de novablast 4 helemaal niet zo fijn (pijntjes/irritatie op de hak). Probeer ze dus wel eerst nog even goed uit voor je je ermee op 42,195 km stort.

Dus niet de Novablast 5, maar wel een overstap

[ Voor 3% gewijzigd door Wyke op 25-03-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

InZane schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Heb dit jaar pas 4 keer minder dan 10 km gelopen en dat is op basis van gemiddeld 4 keer in de week lopen :P
Dat was dan voornamelijk voor of vlak na een wedstrijd of lange duurloop (30+). Normaal ga ik de deur eigenlijk niet uit voor minder dan 10.

Hier verder ook makkelijke voeten trouwens, maak me nooit zo druk om schoenen. Vorig jaar trouwens ook zonder problemen 30 gelopen op een paartje Novablast 3.
Opschepper :P Het is dat ik na de halve marathon weer rustig ben gaan opbouwen en nu van 3 naar 4 keer in de week hardlopen wil gaan. Dus hier zijn deze weken alle rondjes 10 km of minder. Wel in april een rondje van 22 km op de planning staan. En richting mei bouw ik de wekelijkse kilometers op tot 40 km.

Hoe ziet zo een week er bij jou dan uit met 4 trainingen en hoeveel kilometers maak je momenteel in een week?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
L23 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:31:
Hoe ziet zo een week er bij jou dan uit met 4 trainingen en hoeveel kilometers maak je momenteel in een week?
Laatste 4 weken gemiddeld 52 km in de week. Dat valt op zich nog wel mee vind ik, aangezien ik volgende maand de marathon in Rotterdam ga lopen. Ik probeer eigenlijk altijd wel een beetje rond die 50 km te zitten.
Meestal is dat op dinsdag een duurloopje (of soms een intervaltraining), woensdag intervaltraining, vrijdag duurloopje en dan of op zaterdag een langere duurloop, of op zondag intervaltraining. Heel af en toe komt het voor dat ik zowel op zaterdag als op zondag loop, maar meestal is het één van de 2 dagen.

Edit: Ik moet erbij zeggen dat mijn intervaltrainingen vaak wel veel in- en uitloop kilometers hebben. Zo liep ik afgelopen 6x100,200,300m (vrij kort dus), maar kwam ik toch thuis met bijna 16 km op de teller.

[ Voor 12% gewijzigd door InZane op 25-03-2025 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Wyke schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:28:
[...]

niet om je te ontmoedigen, maar wel om je te waarschuwen:
mijn collega vond de overstap van de novablast 3 naar de novablast 4 helemaal niet zo fijn (pijntjes/irritatie op de hak). Probeer ze dus wel eerst nog even goed uit voor je je ermee op 42,195 km stort.
Heb ze beide in de kast staan en ik vind versie 3 en 4 eigenlijk wel heel vergelijkbaar. Niet gek anders ofzo. Verschilt dan toch van persoon tot persoon denk ik.

Ik ben geen haklander btw.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• gkoers
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 07:20
Een laat wedstrijdverslag, maar eindelijk weer eens een hele wedstrijd flink doorgelopen. De laatste keer was in oktober, daarna een blessure gehad en vanaf het begin van het jaar eigenlijk alleen maar Z1 en Z2 gelopen. Nu was het zaterdag tijd voor de Leekster lenteloop. Het vooruitzicht was niet best, de temperatuur zou hoog zijn(alles boven de 10 is voor mij hoog) en er stond een windkracht 4 a 5 te blazen. :(

Ruim van tevoren afgereisd naar Leek om nog mijn kms voor het weekend te maken, met maar 1 weekendloopje vooralsnog na mijn blessure wilde ik wel graag ruim 10km aftikken dit weekend. Ik begon met 5km inlopen en deed bijna hetzelfde rondje als het 5km rondje. Meteen gemerkt dat km 3 en 4 wind tegen waren, dus rustig starten. Na een paar strides en het wisselen naar mijn Puma's naar het startvak gewandeld.

Om 12u de start en rustig gestart net onder de 5min de km. Na een paar honderd meter was er een ruime km onverhard, die in ongeveer hetzelfde tempo redelijk gecontroleerd doorgelopen. Dan de bocht op komst, daarna wist ik dat het vol tegen de wind was. Ik verhoog mijn intensiteit om het tempo vast te houden. Ik haal redelijk wat mensen in en de eersten moeten zelfs wandelen. Tijdens km 4 moet ik het tempo een beetje laten zakken richting de 5:07 ongeveer, maar met het 4 km bord in zicht, weet ik dat de laatste km wind mee eraan komt en versnel ik alvast. Vanaf km 4 lekker windje mee, maar dat laatste stukje wind tegen viel zwaarder dan verwacht. 4:40 wordt langzaam 4:50 en kan ik het net niet lekker doortrekken. Gelukkig is de finish in zicht en mag ik 24:44 noteren. Geen toptijd, maar zonder snelheidstrainingen toch best tevreden. Binnenkort nog eens proberen als er minder wind staat..

Daarna nog even 2km lekker uitgejogd en start van de halve marathon bekeken. Een flink deelnemersveld en ik kon niet oversteken naar de auto, dus ik moest het hele lint aan me voorbij laten gaan. Terug bij de auto toch 12km aangetikt voor het weekend, prima weekje weer.

Running \ Cycling: Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Bijzonder hoor. Net een interval training gedaan van 7x400m (totale run 9,30km) en geen centje pijn wbt mijn voeten in de oude Novablast 4 schoenen die al over de 900km gaan. Dat versterkt mijn mening dat Saucony gewoon niet goed was dus prima dat ik ze verkocht heb.

Morgen afspraak bij een hardloopwinkel om oa de Novablast 5, Brooks Adrenaline GTS24 en Adidas Supernova Rise 2 uit te proberen. Ik hoop dat ze die Saucony ook nog hebben zodat ik met een loop analyse misschien met hun kan bekijken waarom die schoen toch zoveel pijn deed. Ook gewoon uit interesse en waar ik dus goed op moet letten bij nieuwe schoenen.

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 25-03-2025 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
InZane schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Haha ja, zo te zien hebben we een beetje zelfde soort 'schema'. Mijn kortste trainingen zijn meestal ook 9-10km, dus heel vaak loop ik ook niet op mn oude schoenen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hartloper
Hartloper schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:22:
Gisteren hard geschrokken. Bij het wandelen plots kramp in de rechterkuit. Enfin ik dacht eerst dat het een kramp was maar het was geen kramp want het bleef duren. De rest van de dag pijnlijke kuit met lokaal een drukpijnlijke plek en manken.
Dus gegoogeld op spierscheur en dergelijke en ik zag de bui al hangen.
...
Gelukkig was de pijn vanmorgen al veel minder, ik vermoed dat het eerder een verrekking is geweest dan een spierscheur. Dus deze week niet meer hardlopen (tenzij woensdag eens voorzichtig een km of 4 om de kuit te testen), met een weekje niet lopen verlies je geen of nauwelijks conditie...
Vandaag voelde ik bijna niks meer en ben ik vanavond heel rustig 5,5 km gaan joggen, zonder probleem. Bij thuiskomst stond mijn vrouw klaar voor haar rondje dus nadien nog 5,5 km eraan gebreid. Dat ziet er goed uit qua kuitprobleem. Waarschijnlijk was het eerder een verrekking ?
Morgen nog een laatste loopje als het lukt, en dan heb ik maar 1 training gemist, een rustige duurloop van 12km op de zondag 1 week voor de marathon, dat zou het verschil niet mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 14:20
Ik ben beginnend hardloper en merk vaak dat de duurloopje goed gaan, maar zodra ik een keer een wat hoger tempo heb aangehouden (zoals gister), dat ik het dan de volgende dag lichtjes in mij knieën voel.

T.o.v. de vorige keren heb ik gister ook gelet op mijn cadans en daardoor ook minder grote stappen gemaakt en niet meer op mijn hakken geland net zoals vroeger. Voelde verder ook heel goed aan op het moment zelf.

Het is niet zó erg en zou nu gerust weer rondje kunnen hardlopen lijkt me, maar is dit normaal en gewoon een kwestie van km maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

YinYang schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:42:
Ik ben beginnend hardloper en merk vaak dat de duurloopje goed gaan, maar zodra ik een keer een wat hoger tempo heb aangehouden (zoals gister), dat ik het dan de volgende dag lichtjes in mij knieën voel.

T.o.v. de vorige keren heb ik gister ook gelet op mijn cadans en daardoor ook minder grote stappen gemaakt en niet meer op mijn hakken geland net zoals vroeger. Voelde verder ook heel goed aan op het moment zelf.

Het is niet zó erg en zou nu gerust weer rondje kunnen hardlopen lijkt me, maar is dit normaal en gewoon een kwestie van km maken?
Ja is normaal in de zin dat ik dat ook wel eens ervaren heb. Maar ik zou dan de volgende keer ietsje rustiger tempo lopen, dat heeft ook al invloed op de knieen. En dan is het inderdaad een kwestie van kilometers maken om vooruitgang te boeken. In ieder geval niet negeren, het kan ook een begin zijn van een overbelasting.

[ Voor 4% gewijzigd door L23 op 26-03-2025 09:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35
Hmmm, ben nu het runnersworld 80k schema bezig:

https://hmg-prod.s3.amazo.../ultra80km-1558595241.pdf

Dit als voorbereiding op de ohrid ultra (65k), maar zie dat er 2 weken voor de ultra een weekend op de planning staat met een 16k op zaterdag en 51k op zondag.

Is dat niet wat veel 2 weekjes voor de ultra zelf? Ziet er uit als de zwaarste week, 2 weken erna zijn duidelijk taperen en herstellen... Just checking :)

(Als ik naar mijn marathon schemas kijk zie ik net een weekje extra taperen steeds volgens mij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:01
Afgelopen weekend de laatste 30km gelopen, bijna geheel op marathon tempo. In het schema dat ik volg (Garmin marathon gevorderden) volgt na zo’n lange duurloop altijd op dinsdag een herstelloop met op woensdag een intervalloop met blokken op 10k pace of threshhold. Merk dat vooral afgelopen piekweken ik de intervaltraining erg zwaar vind. Vraag me ook af wat nu het nut precies is, geestelijk voorbereiden op pijn, continue belasting opvoeren? Het werkt soms wat demotiverend aangezien ik nog herstel van de 30+km en dan nooit top kan presteren 2/3 dagen erna🧘🏻.

Bijkomstig voordeel(of nadeel) bovenbenen hebben wel serieuze groei doorgemaakt door al het interval werk.

Ben in ieder geval blij dat al het echte zware werk er op zit. Aankomende zondag nog een 2 uur loop en dan taperen.

[ Voor 7% gewijzigd door Aandeijssel op 26-03-2025 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@m0ridin zelf doe ik mijn langste duurloop 4 weken voor de wedstrijd.
3 weken lijkt me ook nog OK.

2 weken voordien vind ik net als jij té dicht bij de wedstrijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 26-03-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00
Aandeijssel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:56:
Afgelopen weekend de laatste 30km gelopen, bijna geheel op marathon tempo. In het schema dat ik volg (Garmin marathon gevorderden) volgt na zo’n lange duurloop altijd op dinsdag een herstelloop met op woensdag een intervalloop met blokken op 10k pace of threshhold. Merk dat vooral afgelopen piekweken ik de intervaltraining erg zwaar vind. Vraag me ook af wat nu het nut precies is, geestelijk voorbereiden op pijn, continue belasting opvoeren? Het werkt soms wat demotiverend aangezien ik nog herstel van de 30+km en dan nooit top kan presteren 2/3 dagen erna🧘🏻.

Bijkomstig voordeel(of nadeel) bovenbenen hebben wel serieuze groei doorgemaakt door al het interval werk.

Ben in ieder geval blij dat al het echte zware werk er op zit. Aankomende zondag nog een 2 uur loop en dan taperen.
Is dat een schema via de coach ? Ik zie namelijk alleen maar halve marathon, ben wel benieuwd naar het schema van een hele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aandeijssel
KraveN schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:04:
[...]

Is dat een schema via de coach ? Ik zie namelijk alleen maar halve marathon, ben wel benieuwd naar het schema van een hele.
Nee het is een programma dat je kunt inladen via Garmin expres. Het is is eigenlijk gewoon een standaard programma waarbinnen alle trainingen van begin tot eind adhv opgegeven trainingsweken worden ingepland. Vooral handig voor luie mensen zoals ik😬.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roet
Is dat niet wat veel 2 weekjes voor de ultra zelf?
Ik heb recent een podcast geluisterd over iemand die gespecialiseerd was in de-training (Science of Ultra EP #6) en daar was aangeraden 3 weken, iedere week 20% reductie ten opzichte van je piekweek. Een long run 3 weken voor de race en dan zeker eentje van meer dan 3u is gewoon teveel wat mij betreft. Een training van langer dan 3u heeft namelijk eerder een negatief effect dan een positief effect.

[ Voor 29% gewijzigd door Roet op 26-03-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Laatst online: 21:43
Hartloper schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:45:
@m0ridin zelf doe ik mijn langste duurloop 4 weken voor de wedstrijd.
3 weken lijkt me ook nog OK, al doe ik dat niet.

2 weken voordien vind ik net als jij té dicht bij de wedstrijd.
Ik heb een keer 3 en een keer 2 weken vooraf als langste loop in mn schema gehad, hoewel ik bij die 2 weken niet helemaal fit was en dus mn laatste loop ingekort had. Gevoelsmatig zou ik 2,5 week t prettigst vinden denk ik.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Juancho
Zo, kom net terug van de hardloop winkel. Blijft toch het beste, gewoon goed advies, even je manier van rennen analyseren en meerdere schoenen buiten proberen. Ze snapten daar wel waarom de Saucony Triumph 22 niet lekker zaten en pijn gaven. Tis een wat ruimere schoen, wat breder hak oppervlak en dat verklaarde wel wat. 100% garanties niet maar ze konden het wel als goede reden voorstellen.

Uiteindelijk getest:

Asics novablast 5
Adidas Supernova rise 2
Adidas stride 2 of adidas Supernova Prima (ben het even vergeten)
Brooks adrenaline GTS24

Die laatste viel al af op basis van de analyse, en te corrigerende schoen. Uiteindelijk gekozen voor de Supernova rise 2 met als goede 2de de novablast 5. De Rise zat heerlijk natuurlijk om m'n voeten, de ander gaven net iets te veel ruimte in de schoen. Daardoor past de Rise perfect. Er is blijkbaar reden waarom ik sowieso altijd fan ben van Adidas schoenen. Privé met sneakers en vroeger met voetbal.

Nu even beter testen de komende week met wat runs en hopelijk ben ik dan nog zo enthousiast en kan ik ze over 2,5 week aan tijdens een 16km wedstrijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAIST0NnFWJNaexCYcWyuT9MWW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alMj2OxHj8UewoFoAfzxqkRT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:42
Trenara heeft hier in de tussentijd de verklaring gegeven van de snelle wedstrijd-tempo's. Sinds ik wat meer intervaltrainingen heb gekregen is mijn voorspelde tijd voor de halve marathon bijgesteld naar 1:43 en zijn de trainingen ook op die tijd aangepast. De eerdere snellere tijden lijken dus wat eerder aangepast te zijn dan de voorspelde eind-tijd.

Nu zit ik alleen met de vraag of Trenara/Garmin een goede voorspelling geven en ik gewoon harder kan dan ik denk, of dat ik me met zo'n tempo compleet over de kop loop. Maar ik zag dat er binnenkort nog wat langere en snellere duurlopen aankomen, dus dan merk ik iig snel genoeg of het tot de 10km goed vol te houden is. De huidige trainingen zouden me iig een snellere tijd op de 10km geven dan ik tijdens de kwart marathon in Eindhoven heb gelopen. De snelheid die nu voorspelt wordt voor de halve marathon is zelfs sneller dan wat ik daar op de kwart liep (4:50 vs. 5:00)

Maar ik moet zeggen dat ik er zelf nog niet zoveel vertrouwen in heb :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14

aap

Juancho schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:59:
Zo, kom net terug van de hardloop winkel. Blijft toch het beste, gewoon goed advies, even je manier van rennen analyseren en meerdere schoenen buiten proberen. Ze snapten daar wel waarom de Saucony Triumph 22 niet lekker zaten en pijn gaven. Tis een wat ruimere schoen, wat breder hak oppervlak en dat verklaarde wel wat.
Misschien een beetje een pedante vraag, maar als ze dat wel snapten, waarom hadden ze je die schoen dan aanvankelijk wel verkocht? Of was je naar een andere winkel nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:42
Afgelopen zondag 15km gelopen. Normaal eet ik wel wat maar nu redelijk op tijd begonnen, dus enkel twee kopjes koffie en vertrokken. Wilde ook even een gelletje proberen aangezien ik op de halve dat ook wel wil nemen.

Wil de halve lopen in 1u45min dus redelijk op dat tempo de 15km gelopen. Ging eigenlijk prima, op 6km redelijk taai maar een gelletje genomen en toen danste ik zo naar de 13km. Kreeg ik dus honger, dus 15km was lang genoeg.

Vanmorgen weer kort 5km gelopen en heb bijzonder zware benen zeg, dat had ik niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
aap schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Misschien een beetje een pedante vraag, maar als ze dat wel snapten, waarom hadden ze je die schoen dan aanvankelijk wel verkocht? Of was je naar een andere winkel nu?
Online gekocht (Black Friday) nav goede ervaringen van een goede vriend. Maar dat is dus een leermomentje voor mij geweest: nooit meer online hardloopschoenen kopen.

Nog wel even onder voorbehoud dat de nieuwe Adidas schoenen dus geen klachten geven 😁. Morgen een eerste testje.

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 27-03-2025 10:25 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ook weer eens inchecken hier. Op 31 december een nieuwe streak begonnen! Ben verder niet echt super aan t trainen voor iets specifieks, maar volg vaak de daily suggested workouts van Garmin. Heb me ingeschreven voor de 4 mijl van Zwolle met m'n schoonzus dus dat is nu een beetje m'n doel, al weet ik nog niet of ik die echt als wedstrijd ga lopen of gewoon gezellig met haar (achteraf sowieso .

En ik probeer ongeveer elke week een parkrun te doen , vaak samen met een (veeeeeel snellere) vriendin.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Juancho schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:25:
[...]

Online gekocht (Black Friday) nav goede ervaringen van een goede vriend. Maar dat is dus een leermomentje voor mij geweest: nooit meer online hardloopschoenen kopen.
Ik heb al een paar jaar geen hardloopschoenen meer gekocht bij een fysieke winkel :+

De laatste 16 paar iig online besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door InZane op 27-03-2025 20:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Laatst online: 21:43
KaiseRRuby schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:00:
Afgelopen zondag 15km gelopen. Normaal eet ik wel wat maar nu redelijk op tijd begonnen, dus enkel twee kopjes koffie en vertrokken. Wilde ook even een gelletje proberen aangezien ik op de halve dat ook wel wil nemen.

Wil de halve lopen in 1u45min dus redelijk op dat tempo de 15km gelopen. Ging eigenlijk prima, op 6km redelijk taai maar een gelletje genomen en toen danste ik zo naar de 13km. Kreeg ik dus honger, dus 15km was lang genoeg.

Vanmorgen weer kort 5km gelopen en heb bijzonder zware benen zeg, dat had ik niet verwacht.
Dat is redelijk logisch. Je traint nuchter maar in een PR tempo. Dat betekend dat je in een hoge zone loopt terwijl nuchter in zone 1/2 moet lopen.

Je hebt je voorraden dus te ver uitgeput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik train elke week op de baan. Tot nu toe met redelijk eenvoudige, iets stuggere schoenen. Bewust, om de afwisseling erin te houden in mijn schoengebruik en bovendien is een zachte wegschoen niet echt geschikt voor baangebruik. Ik loop doorgaans op Asics (Superblast 2 en Nimbus) en race op Asics Metaspeed Sky, maar voor baan heb ik gekozen voor de NB 880 (inmiddels op v14). Simpel, stug, duurzaam.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken.. ik zoek weer nieuwe en mijn oog is gevallen op de NB FuellCell Rebel. Ik weet niet hoe deze verhoudt ten opzichte van de NB 880v14. Natuurlijk zou ik die gewoon eerst moeten testen.. Om de keuze wat breder in te steken. maar ik was vooral benieuwd bij mede-baanlopers: waar lopen jullie op en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sthony
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 16:26
DeCo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:27:
Ik train elke week op de baan. Tot nu toe met redelijk eenvoudige, iets stuggere schoenen. Bewust, om de afwisseling erin te houden in mijn schoengebruik en bovendien is een zachte wegschoen niet echt geschikt voor baangebruik. Ik loop doorgaans op Asics (Superblast 2 en Nimbus) en race op Asics Metaspeed Sky, maar voor baan heb ik gekozen voor de NB 880 (inmiddels op v14). Simpel, stug, duurzaam.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken.. ik zoek weer nieuwe en mijn oog is gevallen op de NB FuellCell Rebel. Ik weet niet hoe deze verhoudt ten opzichte van de NB 880v14. Natuurlijk zou ik die gewoon eerst moeten testen.. Om de keuze wat breder in te steken. maar ik was vooral benieuwd bij mede-baanlopers: waar lopen jullie op en waarom?
Ik heb NB860 v12 gehad, waarschijnlijk zijn de hogere versies zachter geworden maar de NB rebel v4 is absurd goed ten opzichte van NB860. De demping is extreem groot zonder dat je het gevoel hebt dat er energieverlies is. En ze wegen denk ik minder dan 230gr. Ik haal er tijden mee in men tempolopen die ik op voorhand niet dacht te halen.. Ik vermoed wel dat door de demping er meer belasting is op de knie maar heb zelf geen last bij het dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sthony
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 16:26
Sthony schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:34:
[...]

Ik heb NB860 v12 gehad, waarschijnlijk zijn de hogere versies zachter geworden maar de NB rebel v4 is absurd goed ten opzichte van NB860. De demping is extreem groot zonder dat je het gevoel hebt dat er energieverlies is. En ze wegen denk ik minder dan 230gr. Ik haal er tijden mee in men tempolopen die ik op voorhand niet dacht te halen.. Ik vermoed wel dat door de demping er meer belasting is op de knie maar heb zelf geen last bij het dragen.
Voor de baan gaan de rebels wel te zacht zijn. Op de weg geven ze eerder een baan gevoel als je ermee loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:28
@DeCo ik loop op de baan op de Saucony Kinvara 15. Lekker lichte schoen met weinig demping en lage drop van 4mm. Bevalt me echt uitstekend.

Daarvoor liep ik op een paar versleten Saucony Endorphin Speed 1, totdat het echt te vervelend begon te voelen tijdens naar en van de baan terug naar huis lopen. Heb daar totaal een goeie 1200km op gelopen, een record voor mij.

Ik heb ook nog een tijdje op de Saucony Fastwitch 9 gelopen, maar die heb ik geruild omdat ze me niet helemaal lekker zaten. Dat is als ik het me goed herinner echt een baanschoen (maar geen spike).

Kortom, een "versleten" / gewoon wat oudere wegschoen, of een licht model werkt voor mij het best.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Niet online
Gaargod schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:44:
@DeCo ik loop op de baan op de Saucony Kinvara 15. Lekker lichte schoen met weinig demping en lage drop van 4mm. Bevalt me echt uitstekend.

Daarvoor liep ik op een paar versleten Saucony Endorphin Speed 1, totdat het echt te vervelend begon te voelen tijdens naar en van de baan terug naar huis lopen. Heb daar totaal een goeie 1200km op gelopen, een record voor mij.

Ik heb ook nog een tijdje op de Saucony Fastwitch 9 gelopen, maar die heb ik geruild omdat ze me niet helemaal lekker zaten. Dat is als ik het me goed herinner echt een baanschoen (maar geen spike).

Kortom, een "versleten" / gewoon wat oudere wegschoen, of een licht model werkt voor mij het best.
Misschien leuk om even een vergelijking van langste afstand op je hardloopschoenen te doen? Ben benieuwd naar ieders record. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xPHw6OJUFQrnq61S-Fnwc8P5R0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/izReAOtDUwz8heqr9IY8t4ou.png?f=fotoalbum_largeMijn record staat met de Saucony Triumph 20 op 1685km en stil running. Die demping blijft maar goed. Is nog steeds mijn langzame duurloopjesschoen. Moet ik wel zeggen dat ik bij de hak op het schuim loop, maar daar heb ik nog nooit last van gehad. Is wel de eerste Triumph die het qua demping zolang volhoudt. Bij alle vorige (vanaf 17) hield de demping het na verloop van tijd wel gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:35
Bij mij zo te zien mijn Nike ZoomX Vaporfly NEXT%, die hebben er nu bijna 1200km op zitten en vind ze nog steeds fijn en vlot aanvoelen. Zool begint wel echt stuk te gaan, en wat los te laten hier en daar, maar voor vlotte trainingsloopjes nog steeds heerlijk lopen.

Dus hoewel die superschoenen misschien maar 200 of 300km echt op hun top zijn kun je er nog prima heel lang plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Philo Melos schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Misschien leuk om even een vergelijking van langste afstand op je hardloopschoenen te doen? Ben benieuwd naar ieders record. [Afbeelding]Mijn record staat met de Saucony Triumph 20 op 1685km en stil running. Die demping blijft maar goed. Is nog steeds mijn langzame duurloopjesschoen. Moet ik wel zeggen dat ik bij de hak op het schuim loop, maar daar heb ik nog nooit last van gehad. Is wel de eerste Triumph die het qua demping zolang volhoudt. Bij alle vorige (vanaf 17) hield de demping het na verloop van tijd wel gezien.
Ik ga er geen wedstrijdje van maken :P Dit was mijn eerste nieuwe schoen nadat ik in september 2023 hardlopen weer had opgepakt. Ik had als doel ze helemaal tot de 1000 km te lopen en loop sinds kort ook op de Guide 18. Maar de Guide 17 loopt op zich nog prima, dus ben benieuwd hoeveel kilometers er nog bij opkomen voordat ze uit elkaar vallen. Ik wissel ze momenteel steeds af, dan gaan de Guide 18 ook wat langer mee.

Bij de linkerschoen zit een scheur aan de binnenkant bij de overgang van de zool naar de bovenschoen. Bijzonder. Dat vond ik bij de halve marathon begin deze maand al een beetje spannend. Ik verwacht dat het op een gegeven moment verder scheurt waardoor de schoen niet meer bruikbaar is. Qua demping vind ik het nog prima lopen, al loop ik met deze schoenen iets meer op onverharde stukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdXYwgJWn3nA_Y3WJpf_ra3cUb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukwdeKEUgdFePq7pRDxQzwSc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door L23 op 28-03-2025 16:29 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Juancho
Zo net mijn eerste run gedaan op de nieuwe Adidas Supernova Rise 2 schoen nadat de eveneens nieuwe Saucony Triumph 22 dus pijn deden. Ik vond het dus erg spannend want als ik nu weer pijn zo krijgen...dan moet je toch eens eerder denken aan een blessure of andere gevoeligheid van de voeten.

Maar.... de longrun van gelijk 15km (normaal doe ik dat niet gelijk op nieuwe schoenen, maar het kon nu niet anders in de planning) ging heerlijk! Geen moment de pijn gevoelt die ik wel in de Saucony's had. Wat een opluchting en wat loop je dan een stuk relaxter zet. Veel de focus op je run/techniek, muziek en mooie omgeving ipv constant die pijn te voelen. Schoenen zijn wat dat betreft zo enorm belangrijk en tegelijk heel persoonlijk.

Blij mee! Ben nu ook gelijk klaar voor mijn 16km wedstrijd van 12 april. Komende week paar dagen Porto als stedentrip dus daar ga ik vast goed de kuiten nog trainen (schijnen nogal steile straten te zijn) en daarna nog een paar rustige loopjes om de beentjes fris te houden.

En na de 16km wedstrijd verder met het programma voor de halve marathon in Zwolle. Tenminste, als ik nog aan een startbewijs kan komen... :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:04
L23 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:25:
[...]

Bij de linkerschoen zit een scheur aan de binnenkant bij de overgang van de zool naar de bovenschoen. Bijzonder. Dat vond ik bij de halve marathon begin deze maand al een beetje spannend. Ik verwacht dat het op een gegeven moment verder scheurt waardoor de schoen niet meer bruikbaar is. Qua demping vind ik het nog prima lopen, al loop ik met deze schoenen iets meer op onverharde stukken.
Dit heeft mijn Saucony Guide 17 ook trouwens. 'Al' na 565 km (~half jaar), wellicht toch een zwak punt daar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Maarten2212 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:32:
[...]

Dit heeft mijn Saucony Guide 17 ook trouwens. 'Al' na 565 km (~half jaar), wellicht toch een zwak punt daar helaas.
Ja apart. Ook alleen bij de linker schoen. Geen idee hoe het komt en ik had het pas door na de 900 km. De scheur lijkt niet groter te worden en heb er verder ook geen last van, hopelijk gaat het bij jou ook nog even mee. Niet eerder zoiets gehad bij hardloopschoenen. Ik heb vaak dat de binnenkant van de hak stuk gaat na verloop van tijd, maar daar had ik bij deze schoen minimaal last van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoJB4N5Q4ZkirNqb-0wyjwZzndw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKoL2scjqcQRIaBuTspAoUwj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:47
Bah, gisteren verkeerd een stoepje afgestapt en door mijn enkel gegaan. Zit een mooie bult op, lopen doet pijn dis sla het hardlopen morgen sowieso even over.

Moet ik gewoon wachten tot de pijn weg is met lopen en het dan weer proberen? Of moet je echt een week of twee niet hardlopen?

Ik moet ook toegeven dat ik ergens bang ben dat ik met twee weken niet sporten flink achteruit ga, maar aan de andere kant is twee weken rusten beter dan straks maanden niet kunnen hardlopen omdat ik te snel ben begonnen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kepler
President schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:20:
Bah, gisteren verkeerd een stoepje afgestapt en door mijn enkel gegaan. Zit een mooie bult op, lopen doet pijn dis sla het hardlopen morgen sowieso even over.

Moet ik gewoon wachten tot de pijn weg is met lopen en het dan weer proberen? Of moet je echt een week of twee niet hardlopen?

Ik moet ook toegeven dat ik ergens bang ben dat ik met twee weken niet sporten flink achteruit ga, maar aan de andere kant is twee weken rusten beter dan straks maanden niet kunnen hardlopen omdat ik te snel ben begonnen...
Als het lopen pijn doet dat is dat niet goed, is het ook blauw?

Ik zou pas weer heel rustig gaan hardlopen als je een weekje pijnvrij kan wandelen.

Pijn = stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
kepler schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Als het lopen pijn doet dat is dat niet goed, is het ook blauw?

Ik zou pas weer heel rustig gaan hardlopen als je een weekje pijnvrij kan wandelen.

Pijn = stoppen
Ja, blauwe streep eronder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Dan goede kans op (in)gescheurde pees, daar staat officieel 12 weken voor voor volledig herstel... Ik zou zeker even naar de fysio gaan!

Ik ben vorig jaar bij een trail door mn enkel gegaan (en nog 26km doorgelopen :') ), resultaat 2 ingescheurde pezen maar ik was na 2 weken weer aan het hardlopen, na hulp van de fysio.

Collega is 2 maanden terug door zijn enkel gegaan en kan nog steeds niet pijnvrij wandelen...

Kortom, wees voorzichtig en ga vooral naar een fysio. Sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
kepler schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Dan goede kans op (in)gescheurde pees, daar staat officieel 12 weken voor voor volledig herstel... Ik zou zeker even naar de fysio gaan!

Ik ben vorig jaar bij een trail door mn enkel gegaan (en nog 26km doorgelopen :') ), resultaat 2 ingescheurde pezen maar ik was na 2 weken weer aan het hardlopen, na hulp van de fysio.

Collega is 2 maanden terug door zijn enkel gegaan en kan nog steeds niet pijnvrij wandelen...

Kortom, wees voorzichtig en ga vooral naar een fysio. Sterkte
Nou, daar ben ik dan lekker klaar mee. Ben net nog naar de winkel gelopen en als ik langzaam en gecontroleerd stap dan doet het geen pijn. Valt hopelijk dus wel mee, maar zal wel naar de fysio bellen maandag.

Als ik Google zou het wel verklaren waarom ik net weer op de platte vloer thuis op de zijkant van mijn voet stapte (maar gelukkig niet teveel waardoor ik weer erdoorheen zou gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
President schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:56:
[...]

Nou, daar ben ik dan lekker klaar mee. Ben net nog naar de winkel gelopen en als ik langzaam en gecontroleerd stap dan doet het geen pijn. Valt hopelijk dus wel mee, maar zal wel naar de fysio bellen maandag.

Als ik Google zou het wel verklaren waarom ik net weer op de platte vloer thuis op de zijkant van mijn voet stapte (maar gelukkig niet teveel waardoor ik weer erdoorheen zou gaan)
Ja, heel erg balen... Maar hopelijk valt het mee en kan je snel weer verder hardlopen!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Vanmorgen in een zonovergoten Osnabrück de plaatselijke parkrun gelopen en ik vind het een aanrader voor mensen die ooit in de buurt zijn. Mooi langs een meertje, wel een stuk heen-en-weer maar ook dat is door een gebied met veel bomen dus (voor mensen die van natuur houden) zeker niet vervelend.
Mijn 5k tijd is in de afgelopen drie maanden wel weer mooi naar beneden gegaan; waar ik met Nieuwjaarsdag nog flink moeite heb moeten doen om op 32:43 uit te komen, heb ik nu met een beetje moeite 27:39 gelopen.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Gisteravond de Saucony Endorphin Elite 2 wedstrijdschoen kunnen uittesten en 7,5 km op hardgelopen. Onder andere op de 1 km een nieuwe PR neergezet, al had ik daar eerder nog geen serieuze poging in gedaan. Met deze schoen wel leuk om te testen hoe hard je kan. Ze zaten erg fijn, het zijn net pantoffels. Enorm zachte zolen in vergelijking met wat ik nu gewend ben. Ik kan me wel voorstellen dat dit bij lange afstanden fijn is. Bij scherpe bochten voelt de schoen mij wat onstabiel. Het lijkt me wel wat om hier wedstrijden op te lopen al ga ik voorlopig nog geen schoenen kopen speciaal voor wedstrijden. In ieder geval tof om het een keer ervaren te hebben. Wellicht de Endorphin Speed als trainingsschoen als mijn huidige paar schoenen komend jaar aan vervanging toe is. Ik wil dit jaar eerst uitbreiden met trailrunning schoenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUxtuqU5U2ekPhcBmnG7E5Y375Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTMZBSisXa54NW8omD6Wgtvc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Hartloper
Het is niet ongewoon dat superschoenen in bochten minder stabiel voelen, het bovenwerk is immers minimaal met het oog op gewichtsbesparing.
Bedankt voor je review, online krijgt de schoen ook heel goede reviews.

Zelf hou ik het voor de marathon van Gent morgen op de Evo Pro 1 van Adidas waar ik in oktober ook goed op liep.
Het weer ziet er goed uit, 10 graden en bewolkt. De zon komt er door tegen de middag maar dan ben ik hopelijk al binnen.
Sub 3:10 zit er zeker in, de voorbereiding is goed geweest, enkel vorige week heb ik een duurloop moeten overslaan. In de ideale wereld had ik mijn grootste week (75km) 4 weken geleden gedaan, wegens skivakantie is dat 6 weken geleden. Maar dat zou niet het grote verschil mogen maken.
En een halve marathon 2 weken geleden op marathontempo toonde dat ik een tempo van 4:15min/km aankon, ondanks het feit dat al mijn trainingen de laatste weken in 5:00-5:30/km gingen.
Vandaag aan het carbloaden, niet zo leuk maar het is nu eenmaal nodig. Een excuus om extra aan de melkchocolade te zitten, zo blijft het plezierig.
Het wordt een kort nachtje want ik vertrek met een loopmaat om 6:00 met de auto naar Gent, dus da's om 5.30 opstaan om te eten - voor de inwendige klok 4.30 want het wordt zomeruur vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

@Hartloper Inderdaad een kort nachtje. Slaap je in het algemeen wel goed een nacht voor de wedstrijd? Ik vind het vrij suf, want het is maar een wedstrijdje. Maar bij de laatste twee wedstrijden was ik dan toch veel bezig in mijn hoofd met de volgende dag waardoor ik maar 4 a 5 uur geslapen had. Daar valt bij mij qua voorbereiding nog wat te winnen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterpower
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
redwing schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:03:
Trenara heeft hier in de tussentijd de verklaring gegeven van de snelle wedstrijd-tempo's. Sinds ik wat meer intervaltrainingen heb gekregen is mijn voorspelde tijd voor de halve marathon bijgesteld naar 1:43 en zijn de trainingen ook op die tijd aangepast. De eerdere snellere tijden lijken dus wat eerder aangepast te zijn dan de voorspelde eind-tijd.

Nu zit ik alleen met de vraag of Trenara/Garmin een goede voorspelling geven en ik gewoon harder kan dan ik denk, of dat ik me met zo'n tempo compleet over de kop loop. Maar ik zag dat er binnenkort nog wat langere en snellere duurlopen aankomen, dus dan merk ik iig snel genoeg of het tot de 10km goed vol te houden is. De huidige trainingen zouden me iig een snellere tijd op de 10km geven dan ik tijdens de kwart marathon in Eindhoven heb gelopen. De snelheid die nu voorspelt wordt voor de halve marathon is zelfs sneller dan wat ik daar op de kwart liep (4:50 vs. 5:00)

Maar ik moet zeggen dat ik er zelf nog niet zoveel vertrouwen in heb :+
“Trust the process” is een vaak genoemde kreet op de sociale van Trenara en ik kan dat beamen. Ik denk dat ik nu zo’n 4,5 jaar met Trenara train en iedere keer denk ik weer hetzelfde als wat jij nu denkt. Ik train nu voor Rotterdam en kan me bijna niet voorstellen dat ik de tijd die Trenara aangeeft ga fixen (3:10). Maar tot nu toe klopt het iedere keer wel! (3 hele en 3 halve met Trenara als coach)

Ok, als het 13 april 20 graden wordt ga ik die tijd niet fixen, maar ik heb er (bij goed weer en vorm) vertrouwen in ondanks dat ik deze week wat minder fit was door een mini griep.
Wat ik mooi vind aan Trenara is dat ik nu aan halve en hele marathons begin met tempo’s die ik als ik ze zelf moest bedenken niet voor mogelijk zou houden. Maar toch blijkt het mogelijk te zijn.

Voor mij werkt het top dus, heb tussendoor nog een 2 maandjes Runna geprobeerd, maar die trainingen waren mij veel te heftig.

AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Als ik 5 uur slaap heb ben ik tevreden. Meestal val ik wel goed in slaap maar wordt ik vroeg wakker. Ik dacht dat de meeste hardlopers de nacht voor een belangrijke race minder goed slapen; algemeen wordt er gezegd dat dat geen probleem is als je de nacht daarvoor goed geslapen hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

L23 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:51:
Gisteravond de Saucony Endorphin Elite 2 wedstrijdschoen kunnen uittesten en 7,5 km op hardgelopen. Onder andere op de 1 km een nieuwe PR neergezet, al had ik daar eerder nog geen serieuze poging in gedaan. Met deze schoen wel leuk om te testen hoe hard je kan. Ze zaten erg fijn, het zijn net pantoffels. Enorm zachte zolen in vergelijking met wat ik nu gewend ben. Ik kan me wel voorstellen dat dit bij lange afstanden fijn is. Bij scherpe bochten voelt de schoen mij wat onstabiel. Het lijkt me wel wat om hier wedstrijden op te lopen al ga ik voorlopig nog geen schoenen kopen speciaal voor wedstrijden. In ieder geval tof om het een keer ervaren te hebben. Wellicht de Endorphin Speed als trainingsschoen als mijn huidige paar schoenen komend jaar aan vervanging toe is. Ik wil dit jaar eerst uitbreiden met trailrunning schoenen.

[Afbeelding]
Ik heb toevallig gisteren ook op de Saucony Endorphin Elite 2 m'n eerste meters gemaakt en vond ze juist in de bochten super stabiel vergeleken met alle andere wedstrijd schoenen. Ze zitten inderdaad enorm zacht, vol, rondom de voet. Kussentjes, alsof je op een matras loopt. Niets van de spanning en weerstand die je voelt in schoenen van andere merken. Geen agressieve rocker, geen keiharde carbon plaat die je terugveert bij elke stap. Er zit er eentje in maar ik zou zo geloven als dit geen carbon schoen was.

De eerste kilometer wilde ik omdraaien en andere schoenen aantrekken maar heb er uiteindelijk toch m'n ronde van 21km mee gerend en ben helemaal gedraaid in mijn mening. Ik weet niet waar dit door komt maar pas na enkele kilometers 'zit' de schoen pas lekker. Had ik ook met de Alphafly veel last van, maar ik kan niet in de winkel enkele meters lopen en daar een goed oordeel vellen of het wat is.

Bij schoenen zoals de Adidas Adizero Adios Pro 4 krijg ik last van een instabiele stap als mijn benen moe worden en ik meer en meer op mijn hak ga landen. Dan weet ik gewoon dat met mijn huidige conditie ik die schoen niet bij de marathon moet dragen. De Saucony Endorphin Elite 2 houdt zich veel beter als mijn houding slechter wordt, daar zou ik het wel mee aandurven. Echte aanrader dus.

Als nieuwkomer in het hardlopen ben ik nu alle merken aan het ontdekken, kijken wat de verschillen zijn, fijn zit, loopt. Genoeg schoenen om een blogje te starten met vergelijkingen en reviews, maar het is zo ontzettend persoonlijk hoe de schoen je past. Lichaamsbouw, looptechniek, gewicht, conditie, wat voor mij de perfecte schoen is, is voor een een misser. Schoenen waar ik 6 maanden geleden op liep zitten nu al heel anders ... alleen al omdat het lichaam zoveel veranderd o.a. door het vele sporten en gewichtsverlies. Sport nu zes dagen per week, elke maand in Nederland en hoogtemeters in de Alpen. Heb veel tijd om te experimenteren, en gelukkig al die tijd zonder blessures.

Huidige favoriet voor de aankomende hardloop wedstrijden is de Hoka Cielo X1 2.0, op twee de Nike Vaporfly 3, dan op drie de Saucony Endorphin Elite 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcfrCo9yGa9qkKAdGh4aZa0QcF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6yjHALdn6PvW5O6a0KdmVXi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

@Stewie! jij vergelijkt het met meerdere wedstrijdschoenen, ik vergelijk het met mijn Saucony Guide. Geen ervaring met andere schoenen. Het was voornamelijk bij een erg scherpe bocht (45 graden of zo) waar we zo snel mogelijk meerdere rondjes liepen en nog niet eerder op dusdanig zachte zolen gelopen. Een kwestie van gewenning, maar daar is 7,5 km uitproberen ook wat kort voor. Verder voelen ze als niet aanwezig, niks op aan te merken. Ik heb het gevoel dat ik er probleemloos een halve marathon mee zou lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:04
Philo Melos schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Misschien leuk om even een vergelijking van langste afstand op je hardloopschoenen te doen? Ben benieuwd naar ieders record. [Afbeelding]Mijn record staat met de Saucony Triumph 20 op 1685km en stil running. Die demping blijft maar goed. Is nog steeds mijn langzame duurloopjesschoen. Moet ik wel zeggen dat ik bij de hak op het schuim loop, maar daar heb ik nog nooit last van gehad. Is wel de eerste Triumph die het qua demping zolang volhoudt. Bij alle vorige (vanaf 17) hield de demping het na verloop van tijd wel gezien.
Langste is 1468km op een setje Mizuno Wave inspire 17s. Nu loop ik niet zoveel en waren ze bijna 3 jaar oud dus qua afstand en leeftijd wel aan vervanging toe maar waren opzich nog niet versleten qua demping oid.
Mijn eerdere schoenen van Asics waren < 1000km af en dit is 2de setje van Mizuno die veel langer mee gaan.
Nog wel laatst een setje wave inspire 20 op de kop kunnen tikken voor 95 euro dus dat is mijn voornaamste loopschoen momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
500 euro voor hardloop schoenen? Koekoek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Juancho schreef op zondag 30 maart 2025 @ 01:06:
500 euro voor hardloop schoenen? Koekoek....
Welke schoen doel je op? Dan zijn al die schoenen van 300 euro nog best goedkoop :p

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kepler
Vandaag een interessante koppel training gedaan :D

Hardlopend naar de Euromast in Rotterdam (voor mij een kleine 19km) en dan daar hardlopend de trap omhoog! De Euromast bestaat 65 jaar en dit was 1 van de evenementen.

Ik was uiteindelijk boven in 3.19 en sta, al zeg ik het zelf, op een respectabele 21e plek in de uitslag :D
Wel helemaal stuk in die 3 minuten :')

[ Voor 5% gewijzigd door kepler op 30-03-2025 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-06 23:40

Infinchible

Woef!

L23 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:50:
[...]

Welke schoen doel je op? Dan zijn al die schoenen van 300 euro nog best goedkoop :p
Adidas Pro Evo 1 😅

Gebruikt Hartloper vandaag bij de marathon van Gent. 👌🏻

[ Voor 12% gewijzigd door Infinchible op 30-03-2025 12:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aandeijssel
Zo twee weken voor de marathon Rotterdam de laatste duurloop van ca 2 uur gerend.

Helaas uit soort van arrogantie bijzonder slecht gepland. Eten vergeten en alleen een halve liter isostar drink. Ook de route slecht ingericht waardoor ik het laatste uur volledig tegenwind had. Voor het eerst in de hele voorbereiding een soort hongerklop gehad, gelukkig kon ik ergens snel een AA kopen en de training afgemaakt maar zeker niet op het beoogde tempo.

Herhaal naar mijzelf dat deze run niet representatief is voor mijn algehele conditie en zie het maar als een wijze les. Je kunt honderd keer 20+km lopen maar het kan ineens op zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:12
Aandeijssel schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:57:
Zo twee weken voor de marathon Rotterdam de laatste duurloop van ca 2 uur gerend.

Helaas uit soort van arrogantie bijzonder slecht gepland. Eten vergeten en alleen een halve liter isostar drink. Ook de route slecht ingericht waardoor ik het laatste uur volledig tegenwind had. Voor het eerst in de hele voorbereiding een soort hongerklop gehad, gelukkig kon ik ergens snel een AA kopen en de training afgemaakt maar zeker niet op het beoogde tempo.

Herhaal naar mijzelf dat deze run niet representatief is voor mijn algehele conditie en zie het maar als een wijze les. Je kunt honderd keer 20+km lopen maar het kan ineens op zijn.
In de marathon kan je ook tegenwind hebben. Dus wellicht wel representatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandeijssel
Haha ja dat is waar. Maar heb wel in zwaardere omstandigheden gelopen waarbij het beter ging. Denk toch gewoon voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Stewie! schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:17:

Ook echt een aanrader. SIS beta fuel. Vast, goede smaak. Aanrader.
Nu een van paar keer getest, redelijk zoet en een beetje soort van hoestdrank smaakje? Maar prima te doen, en meer energie dan die normale Sis gelletjes. Dus deze gaan mee naar de marathon :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Megupe schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:31:
[...]

In de marathon kan je ook tegenwind hebben. Dus wellicht wel representatief
Maar er staat wel echt veel wind vandaag, vanochtend de circuitzandvoort run gedaan, 4km. Flink windje zoals gezegd. Wel apart dat ik nu best wel tempo liep (niet helemaal de max) en dat dat dan over 4km dezelfde pace was als vorig jaar de marathon 8)7

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• Hartloper
Vandaag de marathon van Gent gelopen.
Vorig jaar had ik daar de halve gelopen, en in 2021 de corona-editie.

Start was om 9.00, vroeg opgestaan om er naartoe te rijden, mooi op tijd ter plaatse iets na 7.00.
Bedoeling was om opnieuw (na Amsterdam 2024) 2:59 te lopen.
Ik ging dus mee met de 3 uur pacers.
Jammer genoeg gingen die te snel, ik merkte dat en liet me uitzakken naar achteraan de groep, maar liep toch nog de eerste 10 km in 41:34, dat is iets sneller dan nodig om 2:56 te lopen !
Ik voelde mijn rechter hamstring en rechterbilspier een beetje, maar niet storend.
Nadien vertraagden de pacers naar de correcte snelheid. Vlak voor halfweg stopte ik 30 seconden om een plas te doen. Ergens deed ik dat ook om te zorgen dat mijn halfweg split te hebben niet veel te snel was, maar zo werkt het natuurlijk niet. 1:29:10 halfweg.
Tot 2/3 van de race bleef ik behoorlijk mijn tempo houden, maar nadien ging het eerder naar de 4:40-4:50/km. Op km 30 realiseerde ik me dat ik niks van kracht meer had in de benen, ze waren pap. De hoogtemeters (120m) en de tegenwind (4 Beaufort) op sommige stukken hielpen ook al niet.
Op 37km, op het steilste stuk van het parcours, 20 meter gewandeld, dankbaar nam ik een bekertje cola aan van een vriendelijke toeschouwer.
De laatste 5 km kon ik zelfs 5:00/km niet vasthouden, geen greintje kracht meer in de benen. De hartslag zakte, logisch, want ik kon minder output leveren.
Uiteindelijk gefinisht in 3:07:59. Er zijn meerdere manieren om 3:08 te lopen, maar splits van 1:29 - 1 :39 is wel één van de pijnlijkste manieren om die tijd te halen.

Waar ik na Amsterdam nog het gevoel had de marathon volledig onder de knie te hebben, kwam vandaag toch de ontnuchtering.
Redenen voor het mindere resultaat:
- te snelle eerste helft en vooral dan de eerste 10km.
- geen fantastisch parcours: 120 hoogtemeters, een paar kilometers kasseien en een wegdek dat om het zacht uit te drukken niet altijd even egaal was
- paar nachten niet goed geslapen
- veel wind

Maar dat zijn smoesjes, uiteindelijk denk ik dat ik vandaag net niet fit genoeg was om sub-3 te lopen, zelfs in ideale omstandigheden.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:20
Vandaag was de dag dat Ajax praktisch kampioen kon worden, of PSV toch nog kon aanhaken.
De dag dat er heel de dag sport te beleven was in Gent (marathon en Gent - Wevelgem).
De dag dat we 's avonds langer kunnen genieten van zonlicht.

Maar ook de dag van de Venloop, en daar had ik me voor ingeschreven. De voorbereiding was poep door allerlei persoonlijke redenen, dus dat belooft dan wat.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Goed, toch maar met mijn vrouw naar Venlo gereden (A67 dicht, ook dat nog) en we zouden wel zien hoe en wat. Eenmaal aangekomen bleek alles super goed geregeld. We konden in de buurt parkeren en werden met een pendelbus naar het Venloopterrrein gebracht. Ik noem het zo, want het was als een soort festival opgezet, lekker ruim, duidelijk en bovenal prettig. Mogen ze bij meer races doen!

Nummer halen, opspelden, spullen in een (gratis) kluisje en richting startvakken maar!
Er hing een goede sfeer, het weer was goed, en ik ging niet voor een tijd lopen; de ideale omstandigheden om toch een goede tijd neer te zetten! Mijn jaardoel is 10KM in 55:00 en min huidige PR is 55:56, gelopen in januari.
De start was enorm druk, maar echt super gaaf. Mensen stonden ons rijen dik aan te moedigen, en dit ging eigenlijk heel de race zo door! Na de eerste kilometer zei mijn horloge 06:01. Tja, drukte bij de start, ik ging niet voor een tijd. Het zal wel.
Bij kilometer 2 zei het horloge 05:48. Tja, ik ging toch niet voor een tijd, het zal wel. Hier was het nog steeds redelijk druk, dus veel harder kon ook niet.
Dan ineens kilometer 4, die ging in 05:17. Tja, dat gaat al de goede kant op.
Opvolgende kilometers waren steeds onder de 05:30 dus mijn gemiddelde ging ook steeds meer richting die 05:30. De laatste kilometer dus toch maar aangezet en waar het leek of iedereen steeds minder hard ging knalde ik er nog een 05:12 uit!
Uiteindelijk na 55:49 over de streep, maar dat was wel 10,13KM. Mijn 10KM PR is nu volgens Strava precies 55:00!

Dit maakt vooral duidelijk dat er dus nog een stuk meer in het vat zit, ik ben benieuwd wat de rest van het jaar gaat brengen.

Mijn vrouw kon niemand meer vinden die in haar plaats kon gaan (ze zag het niet zo zitten om te lopen na de ellende de afgelopen 2 weken), dus heeft ze zelf ook maar gelopen. Haar doel was finishen en niet opgepikt worden door de bezemwagen. Loopt ze ook gewoon ff 2 minuten van haar PR af, dus super trots!

Nu moe maar voldaan op de bank liggen :)

WoT stats

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:41
Vandaag de drieluik afgerond met een halve marathon in Overijsel. De vorige halve marathon gaf toch een minder gevoel ondanks dat de tijd in orde was. Vandaag wilde ik dus anders benaderen dat het weer nagenoeg perfect was, hielp enorm (9-10 graden, bewolkt, wel windkracht 4).

Het plan was 2 gelletjes onderweg, eerste helft op net onder doeltempo (4.30min/km) en de tweede helft iets versnellen als het goed voelt, de laatste twee kilometer doorrammen naar de finish door de tegenwind. De eerste helft was grootdeels wind tegen en de tweede helft wind mee, wat goed aansloot op mijn strijdplan.
Ik had net voor de start een gel gepakt en startte op doeltempo. Ik voelde als snel dat ik goed benen had. Ik kwam in een soort van groepje terecht en liep achter twee mannen. Beetje jammer dat er een afsloeg bij km 3 voor de 10km en de andere direct gas terugnam. Juist daar begon de wind tegen. Daarna af en toe wat kunnen schuilen maar zoals altijd niet echt een lekker groepje om in te lopen. Gelletje bij km 8. De benen bleven gelukkig goed en kon ik het tweede deel versnellen. Gelletje bij km 16. De laatste twee kilometer door versneld zoals gepland en met een super goed gevoel gefinished in 1u32min. Deze keer wel met plezier gelopen, een wereld van verschil ten op zicht van vorige keer.

De 12 provincies afvinken gaat voortvarend. Dit jaar:
Utrecht januari 1u31
Zeeland februari 1u32
Zuid-Holland maart 1u34
Overijsel maart 1u32

In mei wacht Flevoland, in september waarschijnlijk Noord-Holland. Dan rest de drie noordelijkste provincies. Deze zijn wat ver rijden voor een zuiderling dus daar moet ik nog een plan voor bedenken.

Voor Gelderland heb ik nu een trail geregistreerd, alleen die ging langzaam (tempo 6.30min/km) en aangezien de rest een eindtijd onder de 1u35min heeft, wil ik die vermoedelijk vervangen met een echte halve marathon. Ik verwacht ergens in 2026 de laatste te lopen. Ach, het houdt mij van de straat.

Ook nieuw in de agenda is de Ohm trail (origineel) begin juni. +/- 35km met 1900+ hoogtemeters dat wordt een mooi avontuur dus de focus qua trainingen zullen voorlopig liggen op omvang en kuiten (hoogtemeters) trainen.

2025 zijn we goed begonnen en er wacht nog veel moois. Er zijn ook nog wilde ideeën:
- Het ontdekken van een snelle 10km (<40min) na het ontdekken van de snelle 5km (<20min) vorig jaar
- Nieuw PR op halve marathon in Eindhoven in oktober (<1u29min)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:16
Maandag1987 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:44:
De 12 provincies afvinken gaat voortvarend. Dit jaar:
Utrecht januari 1u31
Zeeland februari 1u32
Zuid-Holland maart 1u34
Overijsel maart 1u32

In mei wacht Flevoland, in september waarschijnlijk Noord-Holland. Dan rest de drie noordelijkste provincies. Deze zijn wat ver rijden voor een zuiderling dus daar moet ik nog een plan voor bedenken.
Mocht je in oktober Drenthe af willen vinken: AV de Sprinter organiseert dan de Reestrun halve marathon. Start op de atletiekbaan in Meppel, een mooi parcours!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ohm <3

Jarenlang een vaste waarde op mijn kalender. Lekker kleinschalig, inschrijving kost een appel en een ei, mooie taaie routes en finish in de biertent :9B
Veel plezier!

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:42
Waterpower schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:32:
[...]
“Trust the process” is een vaak genoemde kreet op de sociale van Trenara en ik kan dat beamen. Ik denk dat ik nu zo’n 4,5 jaar met Trenara train en iedere keer denk ik weer hetzelfde als wat jij nu denkt. Ik train nu voor Rotterdam en kan me bijna niet voorstellen dat ik de tijd die Trenara aangeeft ga fixen (3:10). Maar tot nu toe klopt het iedere keer wel! (3 hele en 3 halve met Trenara als coach)

Ok, als het 13 april 20 graden wordt ga ik die tijd niet fixen, maar ik heb er (bij goed weer en vorm) vertrouwen in ondanks dat ik deze week wat minder fit was door een mini griep.
Wat ik mooi vind aan Trenara is dat ik nu aan halve en hele marathons begin met tempo’s die ik als ik ze zelf moest bedenken niet voor mogelijk zou houden. Maar toch blijkt het mogelijk te zijn.

Voor mij werkt het top dus, heb tussendoor nog een 2 maandjes Runna geprobeerd, maar die trainingen waren mij veel te heftig.
De PRs van de training zijn iig gelukt, maar deze training gaf me wel meer het gevoel van een wedstrijd dan een training :) En dat terwijl alleen de laatste 2 km op wedstrijdtempo waren. Wel tegelijkertijd ook de tijd op de 5km verbeterd, maar die tijd heb ik ook nog nooit serieus proberen te verbeteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJkAzMmcG-cyK-3kvWK-QSW2H5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oxe9Sx8cJSIzOAqpx10Ur4DZ.png?f=fotoalbum_large

Als ik zelf in zou moeten schatten zou ik dus nog steeds zeggen dat de 1:50 voor de halve die ik heb ingegeven als doel logischer is. Iets sneller zal ook wel lukken, maar onder een pace van 5:00 merk ik gewoon dat de langere stukken snel te zwaar worden.

Maar we gaan vrolijk verder, misschien dat over een paar weken de snelheid er weer net een beetje meer in zit :)

Oh, nog vergeten te vermelden, de helft van de tijd op onverhard met de wegschoenen is niet optimaal, maar ik had uiteindelijk vooral last van best wel pittige wind die er stond.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 30-03-2025 23:38 ]

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:11
Groetjes uit de lappenmand hier. De knie (zwakke plek, ben ooit aan het kraakbeen geopereerd) is toch wat overbelast geraakt in de marathon training. Die ldl van 32 km was toch wat too much.
Dus ik ben de looppauze maar effectief gaan benutten door de sportschool uit te spelen. Ik deed niks qua krachttraining en core dus dat probeer ik nu wat in te halen.
Hopelijk pak ik zo nog wat progressie zodat ik nog een beetje op niveau blijf. 2-3x per week krachttrainen, 2x een uur spinnen om voor de hogere hartslag zones.
Is ook wel weer leuk, nieuwe grafiekjes en vo2 max getallen enzo

Inmiddels ben ik het hardlopen wel weer aan het opbouwen, nog op de loopband. Vanochtend een kwartier gedaan en dat ging goed. :)

Afijn. Gelukkig is mijn eerste marathon pas in oktober. Geen paniek...

En als alles weer ok is beloon ik mezelf wel met de Saucony Endorphin Elite 2 ofzo. In de winkel even op gelopen, dat voelde echt heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Hoe zou het eigenlijk komen dat zoveel schoenen uitverkocht zijn, zijn er productie beperkingen bij de fabrikanten, houden ze korte voorraaden aan ivm nieuwe modellen, wat zorgt ervoor dat schoenen zelfs op de website van de fabrikant weken lang uitverkocht kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:42
Mooie verslagen allemaal, erg leuk om te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Stewie! schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:27:
Hoe zou het eigenlijk komen dat zoveel schoenen uitverkocht zijn, zijn er productie beperkingen bij de fabrikanten, houden ze korte voorraden aan ivm nieuwe modellen, wat zorgt ervoor dat schoenen zelfs op de website van de fabrikant weken lang uitverkocht kunnen zijn?
Ik vroeg me dit af vanwege de slechte beschikbaarheid van de Superblast (en Superblast 2). De rep van ASICS gaf aan dat ze echt geen artificiële schaarsheid proberen te creeën; ze bestellen batches bij fabrieken en de grootte van de batch is op basis van inschatting. Bij sommige schoenen zitten ze er gewoon flink naast, zoals bij de Superblast 1 en 2. Daarom zie je ook steeds een ander design beschikbaar voor de Superblast, dat is dan weer een nieuwe batch. Ik had voor mijzelf een bot geschreven die dagelijks de ASICS website checkte, om een nieuw paar te kunnen bestellen voordat hij weer instant uitverkocht was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenRun
  • Registratie: Augustus 2022
HenRun schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Na mijn mislukte tempoloop van drie weken geleden gaat het wisselend.
- Woensdag 5/3 rustige duurloop, 12km op gem. 5:35, gem. hartslag 144, max 152. (ter vergelijking: mijn halve marathon begin november ging in gem. 4:50 met gem. hartslag 132, max. 142). Na de training wat pijn in linkerheup, ook de volgende dag. Vrijdag voelden mijn spieren weer prima en geen last meer van heup.
- Zaterdag 8/3 lange duurloop, 24km op gem 5:44, gem. hartslag 138, max 149. Voelde zwaar, luchtwegen voelden niet prettig, benen vermoeid.
- Maandag 10/3 rustige duurloop, 12km op gem. 5:34, gem. hartslag 131, max 148. Ik voelde me redelijk, zeker niet super.
- Woensdag 12/3 tempoloop 8km, geplande snelheid 4:55. Na twee km voelde ik dat ik het ook deze keer niet zou redden. Besloten tempo een beetje te laten zakken. Met wat vechtende stemmetjes in mijn hoofd de acht km volbracht in gem. 4:57 (range 4:50-5:03). Gem. hartslag incl. 2km warming up en 2km uitlopen 137, max 155.
- Zaterdag 15/3 langste duurloop, 27 km op gem 5:46, gem. hartslag 137, max 147. Lekker gelopen.
- Maandag 17/3 rustige duurloop, 12km op gem. 5:35, gem. hartslag 136, max 149. Lekker gelopen.
- Woensdag 19/3 tempoloop 8km, geplande snelheid 4:55. Eerste kilometers wat moeite, daarna tempo kunnen verhogen en vasthouden. Acht km in gem. 4:50 (range 4:42-4:58). Gem. hartslag incl. 2km warming up en 2km uitlopen 153, max 166.
- Zaterdag 22/3 lange duurloop, 18km op gem 5:36, gem. hartslag 144, max 151. Voelde niet super, lichte pijn in linkerheup. Deze pijn verergerde na training en was nog duidelijk aanwezig gisteren en in iets mindere mate op dit moment. Twijfel of het spierpijn is of overbelasting/blessure.

Ik wil vanmiddag een rustige duurloop doen, maar twijfel. Sowieso tempo wat lager houden.
Het blijft wat wisselvallig met me in aanloop naar de halve marathon a.s. zaterdag.

- Maandag 24/3 rustige duurloop, 12km op gem. 5:43, gem. hartslag 136, max 147.
- Woensdag 26/3 tempoloop 6km, geplande snelheid 4:50. Zonder problemen gelukt. De 6 tempo-km's in gem. 4:42 (range 4:41-4:43). Gem. hartslag incl. 3km warming up en 3km uitlopen 134, max 164. Hartslag bleef rond 120 tijdens inlopen, tijdens tempo dalend van boven de 160 naar onder de 140. Ik voelde wel mijn linkerheup bij elke stap, maar geen pijn. Ook nadien niet echt.
- Zaterdag 29/3 laatste lange duurloop, 15km op gem 5:35, gem. hartslag 129, max 155. Wat zware benen in het begin en wat slijmvorming in luchtwegen. Dit verbeterde gedurende de loop. Linkerheup tijdens de loop te voelen, geen pijn. Gedurende de zaterdag werd het wel pijnlijk, gisteren en ook vandaag geen pijn meer. Wel voel ik wat pijn in mijn keel.
Pagina: 1 ... 358 ... 375 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.