• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:44
Gister tijdens een duurloop van 2 uur wilde ik in het midden mijn 5k tempo eens testen door gewoon een half uur 85% aan te zetten, geen idee waarom maar het idee voelde goed.

Merk dat mijn duurloop snelheid ten opzichte van vorig jaar sterk verbeterd is. Vorig jaar liep ik 06:00/06:10 op 140bpm en nu is dat 5:30 geworden dus voor een marathon op 3:45 uur ziet het er goed uit.
Mijn 5k snelheid lijkt niet verbeterd te zijn, met heel veel moeite pers ik er 4:20 pkm uit, wat vorig jaar ook al was. Misschien niet gek omdat ik veel minder aan korte intervallen doe(wel intervallen van 1 of 2km blokken10k pace wat voor mij 4:30 is) die ook wederom sneller zijn dan vorig jaar. Toch had ik ergens gehoopt dat mijn 5k ook zou verbeteren gedurende marathon training. Nouja, niet dus. Denk dat ik na april gerichter op snelheid ga trainen. Zou toch ooit een 5k onder 20m willen lopen.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Juancho schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:52:
Pff wat enorm balen vandaag. Ik ben net gestart met de voorbereiding op m'n 2de halve marathon ooit, weer in Zwolle. Netjes om 1200 uur achter de laptop om in te schrijven... De hele site plat. En later vernam ik via via dat ze via Instagram (!!??) een andere link gaven waar hrt mee zou moeten kunnen. Maar ook die had grote problemen en even later verscheen al de melding : halve marathon is uitverkocht 😡😠. Ik en velen kwamen er dus niet door heen.

Nu moet ik maar hopen dat ik misschien in de komende maanden nog via via aan een startbewijs kom. Ik ga iig wel door met m'n trainingschema.
das balen zeg, mochthet niet lukken, dan zijn er in die periode nog wel wat andere HM's waar je misschien even naar kunt kijken.

https://hardloopkalender....pen/hardloopevenementen/3

ps: ik weet niet of de site het filter vasthoud...gezocht op HM en dan op P3 vind je de maand juni.

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 24-02-2025 09:16 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:17
Aandeijssel schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:08:
Gister tijdens een duurloop van 2 uur wilde ik in het midden mijn 5k tempo eens testen door gewoon een half uur 85% aan te zetten, geen idee waarom maar het idee voelde goed.

Merk dat mijn duurloop snelheid ten opzichte van vorig jaar sterk verbeterd is. Vorig jaar liep ik 06:00/06:10 op 140bpm en nu is dat 5:30 geworden dus voor een marathon op 3:45 uur ziet het er goed uit.
Mijn 5k snelheid lijkt niet verbeterd te zijn, met heel veel moeite pers ik er 4:20 pkm uit, wat vorig jaar ook al was. Misschien niet gek omdat ik veel minder aan korte intervallen doe(wel intervallen van 1 of 2km blokken10k pace wat voor mij 4:30 is) die ook wederom sneller zijn dan vorig jaar. Toch had ik ergens gehoopt dat mijn 5k ook zou verbeteren gedurende marathon training. Nouja, niet dus. Denk dat ik na april gerichter op snelheid ga trainen. Zou toch ooit een 5k onder 20m willen lopen.
Ik weet zeker dat je 5k tijd wel verbeterd is, het één sluit het ander niet uit. Gericht snelheidswerk kan zeker werken, maar de grootste factor blijft je hartconditie en die is gezien de andere tijden die je noemt absoluut wel beter geworden.

Daarbij noem je een half uur tijdens een duurloop en dan voor 85%, het is jammer dat je daar je conclusies aan verbindt. :)

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 15:55
Juancho schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:52:
Pff wat enorm balen vandaag. Ik ben net gestart met de voorbereiding op m'n 2de halve marathon ooit, weer in Zwolle. Netjes om 1200 uur achter de laptop om in te schrijven... De hele site plat. En later vernam ik via via dat ze via Instagram (!!??) een andere link gaven waar hrt mee zou moeten kunnen. Maar ook die had grote problemen en even later verscheen al de melding : halve marathon is uitverkocht 😡😠. Ik en velen kwamen er dus niet door heen.

Nu moet ik maar hopen dat ik misschien in de komende maanden nog via via aan een startbewijs kom. Ik ga iig wel door met m'n trainingschema.
Ik kon probleemloos inschrijven... Site was eerst ineens wel in het Frans, dat was vreemd maar even F5-en en het was opgelost.

Was gewoon binnen 10 minuten uitverkocht, bizar!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Een paar weken voor de marathon verschijnt er altijd wel aanbod van mensen die toch niet kunnen, dus het moet goed komen.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:28
Aandeijssel schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:08:

Eens met @Slickk want
- een 5 kilometer is 99% aeroob, dus als je aerobe conditie verbetert met marathontraining verbetert ook je 5k. Specifieke 5k training heeft hierbij maar een beperkt effect. Niet toevallig lopen veel hardlopers hun 5k PR tijdens of na marathontraining.
- wat je een half uur loopt aan 85% in het midden van een lange duurloop heeft niet zo heel veel voorspellende waarde voor wat je in een 5k kan lopen.

Wat ik nog wil toevoegen is dat er een groot niveauverschil is tussen een 3:45 marathon en een sub20 5k. Een sub20 is een véél betere prestatie.
Wie sub20 kan lopen mag het niet zo moeilijk hebben om onder de 3:30 te lopen, met goede marathontraining zelfs onder de 3:20. Daar zit je met 3:45 nog een stuk vanaf.

• Aandeijssel
@Slickk en @Hartloper dank! Wellicht geeft de 85% inderdaad niet een realistisch beeld van hoe ik ervoor sta betreft verbetering 5k, gevoelsmatig merkte ik in ieder geval niet de sprong in conditie die ik hoopte te merken.

Ik heb eigenlijk geen enkel idee hoe een snelle 5k training eruit ziet en wat er voor nodig is om dit te kunnen. Ik vind het een mooi “atletisch” doel om te stellen. Het zou kunnen dat ik het niet haal, ik hoop er in ieder geval sneller van te worden.

• Hartloper
Een specifieke training zou kunnen zijn:
Opwarming paar km
3 keer 1 km aan 5 km tempo met 1-2 minuten herstel ertussen.
Afkoeling paar km.

Waarbij 5km tempo dan wel betekent huidige 5km tempo en niet het doeltempo.

Is een zware training, max 1 x per week.

En uiteraard opbouwen. Eerst 1 km, de week nadien 2x1km, dan pas 3x1km.

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:18
Michaelg schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:16:
[...]

Hier een grootverbruiker van:
https://www.wielervoeding...tht-31-7-2024,6313.html#p

Smaak en structuur is prima weg te krijgen.
Heb je deze SiS Beta ook gebruikt in een marathon? En kun je wat zeggen over de ervaring in vergelijking met gels met 20 ipv deze 40 gram koolhydraten?

@m0ridin , wellicht heb jij hier ervaring mee?

Ik gebruik nu de decathlon gels, maar zag deze gels met meer koolhydraten, dus het testen waard.

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:40
Virton schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:46:
[...]

Heb je deze SiS Beta ook gebruikt in een marathon? En kun je wat zeggen over de ervaring in vergelijking met gels met 20 ipv deze 40 gram koolhydraten?

Ik gebruik nu de decathlon gels, maar zag deze gels met meer koolhydraten, dus het testen waard.
Nope, geen ervaring met die sis beta... Alleen met de normale SiS (welke prima bevielen/bevallen). Sinds een tijdje over naar High5 gels, die zijn iets geconcentreerder (en dus minder nodig voor eenzelfde hoeveelheid koolhydraten/etc). Ook die vind ik prima weg te krijgen...

De Decathlon gels heb ik wel geprobeerd, maar die vond ik echt niet te doen... te smerig.

Hier trouwens mensen bij wie de VO2Max ook de hele tijd aan het dalen is en een niet productieve trainingstatus?

Ik ben sinds een paar weken echt weer serieus aan het trainen, daarvoor idd lopen verzaken... Wel blijven lopen maar gewoon paar keer rustig in de week.

Nu zit ik weer tussen de 50 en 60km, ook veel tempo, voel dat het weer vooruit gaat en hartslag/tempo gaat weer de goede kant op. Maar na elke loop 'niet productief' en een VO2max die weer iets terugloopt.

Op zich niet zozeer een probleem, maar ook wel irritant dus vraag me af of er iets is veranderd in het algoritme of dat het gewoon nog een beetje achterloopt allemaal.

[ Voor 28% gewijzigd door m0ridin op 26-02-2025 11:35 ]

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:18
Bedankt voor je reactie. Haha, ben wel benieuwd naar de substantie die beter is dan van de decathlon :D

Verder geen ervaring met een dalende VO2max. Sinds ik mijn marathontraining doe is dit een stijgende lijn. Qua productiviteit wisselend het tussen aanhouden en productief. Dit komt vooral doordat ik weinig anaeroob train.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:28
Virton schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:46:
[...]

In mijn marathon voorbereiding ben ik vorig jaar gewisseld van normale naar high energy gels. In mijn geval van het merk Lightning Endurance. Qua smaak en structuur voor mij allebei goed te doen. Belangrijkste was dat de frequentie van inname omlaag kon waardoor ik prettiger liep. Klein nadeel is dat er geen variant met cafiene was waardoor deze van een ander soort was.

Ben zowieso niet heel gevoelig voor de verschillen tussen gels, maar YMMV

• m0ridin
Virton schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:55:
Bedankt voor je reactie. Haha, ben wel benieuwd naar de substantie die beter is dan van de decathlon :D

Verder geen ervaring met een dalende VO2max. Sinds ik mijn marathontraining doe is dit een stijgende lijn. Qua productiviteit wisselend het tussen aanhouden en productief. Dit komt vooral doordat ik weinig anaeroob train.
Niet zozeer alleen substantie hoor, maar vooral de smaak! Van wat ik me kan herinneren tenminste ;)

Nou ja, voor mij waren ze iig geen succes... Bij die van de decathlon voelde ik echt de noodzaak om ze weg te spoelen met water, dat is met die anderen niet. Niet dat ze lekker zijn, maar gewoon... goed te doen.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:58
m0ridin schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Nope, geen ervaring met die sis beta... Alleen met de normale SiS (welke prima bevielen/bevallen). Sinds een tijdje over naar High5 gels, die zijn iets geconcentreerder (en dus minder nodig voor eenzelfde hoeveelheid koolhydraten/etc). Ook die vind ik prima weg te krijgen...

De Decathlon gels heb ik wel geprobeerd, maar die vond ik echt niet te doen... te smerig.

Hier trouwens mensen bij wie de VO2Max ook de hele tijd aan het dalen is en een niet productieve trainingstatus?

Ik ben sinds een paar weken echt weer serieus aan het trainen, daarvoor idd lopen verzaken... Wel blijven lopen maar gewoon paar keer rustig in de week.

Nu zit ik weer tussen de 50 en 60km, ook veel tempo, voel dat het weer vooruit gaat en hartslag/tempo gaat weer de goede kant op. Maar na elke loop 'niet productief' en een VO2max die weer iets terugloopt.

Op zich niet zozeer een probleem, maar ook wel irritant dus vraag me af of er iets is veranderd in het algoritme of dat het gewoon nog een beetje achterloopt allemaal.
Ik zie hetzelfde bij mijn traing status, hele maand februari (qua gevoel) prima aan het trainen voor de marathon. Maar status blijft hangen op aanhouden en soms zelf overbelast. Welgeteld twee dagen productief :D

Nu is het wel druk op werk, en ook nog griepseizoen dus mijn HRV is niet super stabiel. Dat heeft wel veel invloed op de status.

VO2 max blijft wel stabiel, en mijn marathon voorspelling blijft rustig naar beneden gaan vreemd genoeg. Dus tja :D

Maar ik trek me er niet heel veel van aan, vooral vanwege die tegensprekende meldingen en omdat het qua lichamelijk gevoel nog steeds prima zit.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:00
Hier ook, ondanks dat ik gewoon lekker aan het trainen ben en de belasting keurig inhebt groen is. Inmiddels staat hij zelfs op overbelast…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5WQwGYL5U1yH7C4x5pX18dUbA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CxtTv9dWauGd2gtPlahL2QJe.png?f=fotoalbum_large

• Hartloper
[

Ik denk dat het algoritme gewijzigd is in september, toen verbeterden mijn raceprognoses abnormaal veel.
Mijn VO2max piekte naar 62. Ik liep mijn beste marathon eind oktober dus dat was wellicht niet zo gek (de marathon heeft wel niet zoveel met VO2max te maken, maar da's een andere discussie). Sedertdien is mijn VO2max geleidelijk gezakt naar 59. En dit ondanks het feit dat de laatste weken mijn rusthartslag lager is en dat mijn hartslag bij rustige duurlopen 5 slagen lager is, een duidelijk teken van betere conditie wat ik ook in mijn vorige marathontrainingcyclus merkte. Maar die VO2max wil maar niet stijgen.
Ik heb nog altijd meer vertrouwen in hoe ik me zelf voel, dan in dat cijfertje van Garmin waar een geheim algoritme achterzit. Maar het is leuk als beide parameters de goede kant opgaan.

[ Voor 38% gewijzigd door Hartloper op 26-02-2025 20:02 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:21
Bij mij gaat het juist prima. VO2Max puntje erbij, trainingsstatus alleen maar groen, marathon prognose ging na m'n 30km duurloop wel ineens van 3.39 naar 3.33. Nou, die laatste tijd ga ik niet redden hoor. 3.40 moet kunnen op zich. In maart nog een 34km op de planning en verder ga ik niet.

• kepler
Dat is dus het vreemde, training status staat al sinds het nieuwe jaar op aanhouden/overbelast, maar mn prognose blijft steeds beter worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHd3DFaR568sDuQkoYQlefIEoiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liioIJGOpNBBHEfoK5wWEsrH.jpg?f=fotoalbum_large

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Deze is mooi:

Carbon doet niets met loopeconomie.

Nu is dat vooral een misverstand bij niet-wetenschappers: uit onderzoeken blijkt duidelijk dat het schuim zorgt voor verbetering van de loopeconomie. Carbon zit er voor de stabiliteit (want PEBA is echt instabiel als wat).

Maar je ziet toch vaak claims (bijv. in nieuws over weer een record) dat carbon lopers sneller maakt., maar een onderzoek waar het carbon in stukken wordt gehakt om te bewijzen dat dat niet zo is vind ik wel creatief :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Aandeijssel
kepler schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:48:
Dat is dus het vreemde, training status staat al sinds het nieuwe jaar op aanhouden/overbelast, maar mn prognose blijft steeds beter worden

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e-xirijLxF48qjHhaPRYfVHJHk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rh93zRJ4VZQFPLC8wImiZc0t.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hetzelfde behalve dat mijn status permanent op aanhouden lijkt te hangen en na een rust week op herstel. Vo2max al die tijd 52. In mijn geval vermoed ik dat het komt doordat prestatieconditie na 10m positief scoort, maar tijdens een lange duurloop aan het einde in de - cijfers zakt.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Voor de aspirant-trailrunner die moeite heeft om wat leuke onverharde routes te vinden ....Tip du Jour:

Klompenpaden!

Helaas nog steeds last van mijn voetblessure waardoor ik (naast MTB-en) veel wandel met Mrs.Fraggert. We lopen veel klompenpaden. Deze zijn in de regel goed bewegwijzert en veel paden kun je zelfs met een app (info + routekaart) lopen. Verdwalen of mislopen, daar moet je aardig je best voor doen.

Verbazingwekkend hoe in het dichtbebouwde Nederland er nog leuke wandelingen in het groen aan elkaar te knopen zijn. Veel paden zijn zo'n 5-10/12 km maar in de meeste gevallen kun je verschillende paden aan elkaar knopen op kruispunten en zo verlengen. Je komt echt op punten waarvan je niet wist dat er lekker kon wandelen.

Reken wel op fikse bagger, modder en plassen in het natte seizoen.....een borsteltje in de auto of een setje sokken en schoenen voor de terugweg is geen overbodige luxe. Andere paden kunnen weer gewoon lekker droog en makkelijk begaanbaar zijn.

Ik wou dat ik dit eerder wist......had me heel veel dezelfde rondjes in het Putterbos gescheeld, daar liep ik soms wel 5 a 6 keer dezelfde route voor een fatssoenlijke LDL :P.

edit: Klompenpaden bestaan in Utrecht en Gelderland

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Iemand hier toevallig ervaring met een drinkrugzak die zowel geschikt is voor mountainbiken en trailrunnen/hardlopen? Bijv de Salomon active skin lijkt vrij hoog op de rug zit wat met mountainbiken mogelijk niet prettig is. Of heeft iemand een andere ervaring?

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:43

Dazzler2120

FP ProMod
Fraggert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:58:
Voor de aspirant-trailrunner die moeite heeft om wat leuke onverharde routes te vinden ....Tip du Jour:

Klompenpaden!

Helaas nog steeds last van mijn voetblessure waardoor ik (naast MTB-en) veel wandel met Mrs.Fraggert. We lopen veel klompenpaden. Deze zijn in de regel goed bewegwijzert en veel paden kun je zelfs met een app (info + routekaart) lopen. Verdwalen of mislopen, daar moet je aardig je best voor doen.

Verbazingwekkend hoe in het dichtbebouwde Nederland er nog leuke wandelingen in het groen aan elkaar te knopen zijn. Veel paden zijn zo'n 5-10/12 km maar in de meeste gevallen kun je verschillende paden aan elkaar knopen op kruispunten en zo verlengen. Je komt echt op punten waarvan je niet wist dat er lekker kon wandelen.

Reken wel op fikse bagger, modder en plassen in het natte seizoen.....een borsteltje in de auto of een setje sokken en schoenen voor de terugweg is geen overbodige luxe. Andere paden kunnen weer gewoon lekker droog en makkelijk begaanbaar zijn.

Ik wou dat ik dit eerder wist......had me heel veel dezelfde rondjes in het Putterbos gescheeld, daar liep ik soms wel 5 a 6 keer dezelfde route voor een fatssoenlijke LDL :P.
Dat zal iets zijn van het midden/noorden van het land :9 als ik zoek op mijn woonplaats dan is de dichtsbijzijnde route ca. 110km ver weg :X

Ik gebruik meestal Komoot of Wandeleninlimburg oid

PS4 PSN: Dazzler2120

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dazzler2120 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Dat zal iets zijn van het midden/noorden van het land :9 als ik zoek op mijn woonplaats dan is de dichtsbijzijnde route ca. 110km ver weg :X

ow verrek, daar zeg je wat....zou best een lokaal feestje kunnen zien hier (Gelderland).

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
KappuhH schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:58:
Iemand hier toevallig ervaring met een drinkrugzak die zowel geschikt is voor mountainbiken en trailrunnen/hardlopen? Bijv de Salomon active skin lijkt vrij hoog op de rug zit wat met mountainbiken mogelijk niet prettig is. Of heeft iemand een andere ervaring?
Ik gebruik mijn salomon vest ook soms op de mtb. It works. Ik merk wel dat de houding van je rug etc op de mtb wat meer gebogen is, waardoor ik het prettiger vind zitten om hem het achtervak iets leger te houden. Touwtjes wat losser zetten is ook aan te bevelen :P

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
  • Nu online
Fraggert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:11:
[...]

ow verrek, daar zeg je wat....zou best een lokaal feestje kunnen zien hier (Gelderland).
Provincies Utrecht en Gelderland :)

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Dazzler2120 @Roozzz thanks, ik heb het er even bij gezet :)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:26
Aandeijssel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde behalve dat mijn status permanent op aanhouden lijkt te hangen en na een rust week op herstel. Vo2max al die tijd 52. In mijn geval vermoed ik dat het komt doordat prestatieconditie na 10m positief scoort, maar tijdens een lange duurloop aan het einde in de - cijfers zakt.
Hier precies hetzelfde, alleen gaat ie bij mij al regelmatig naar herstel toe de dagen na de lange duurloop en recuperatieloop (vanuit Trenara). Teglijkertijd stijgt de prognose wel nog steeds, met alleen dipjes als ik een week/paar weken wat minder heb kunnen lopen.

[removed]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-11 17:01
Ik gebruik een klompenpad om de asfaltwegen te vermijden op weg naar het bos en de heide bij ons in de buurt.
Na forse regenbuien betekent dat soms dat ik na een kilometer al natte voeten heb, want die paden zijn niet echt gedraineerd :)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TheOmen schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik gebruik een klompenpad om de asfaltwegen te vermijden op weg naar het bos en de heide bij ons in de buurt.
Na forse regenbuien betekent dat soms dat ik na een kilometer al natte voeten heb, want die paden zijn niet echt gedraineerd :)
klopt.....we komen regelmatig mensen tegen die zwaar onvoorbereid met lage gympies denken even een stukje te gaan wandelen :P

Trailschoenen zijn dan ook wel aan te raden IMHO.

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

[...]

Alltrails is ook een goede app hiervoor!
En NatuurRoutes (van natuurmonumenten) is ook wel oké

• TheOmen
[...]
Het grote voordeel van Komoot is ook weer het nadeel. Het kent echt ieder geitenpaadje in een gebied, maar afgelopen weekend had ik een route in onbekend gebied uit laten stippelen, maar sommige paden waren gesloten door de gebiedsbeheerder, andere waren ondergelopen. Uiteindelijk maar de route gevolgd die met paaltjes was gemarkeerd.
Originele route
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2058001398
uiteindelijk gelopen
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/2066931109
Vooral na highlight 6.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• InZane
Fraggert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Ha, ik dacht dat je klompenpaden in heel Nederland kon vinden, niet dus.

Genoeg klompenpaden hier (Apeldoorn) in de buurt te vinden. Zag zelfs dat er onlangs een Kids Klompenpad is geopend hier in het bos(je) aan de overkant van de snelweg waar ik ook veel loop :)
https://klompenpaden.nl/k...2c-4ac6-bac9-07af9782e14a

[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 27-02-2025 11:22 ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Ha, ik dacht dat je klompenpaden in heel Nederland kon vinden, niet dus.

Genoeg klompenpaden hier (Apeldoorn) in de buurt te vinden. Zag zelfs dat er onlangs een Kids Klompenpad is geopend hier in het bos(je) aan de overkant van de snelweg waar ik ook veel loop :)
https://klompenpaden.nl/k...2c-4ac6-bac9-07af9782e14a
ik zat er nog aan te denken om je taggen.....want "trailpatta's" zijn wel aan te bevelen met wat ik op die routes inmiddels aan ondergrond de revue heb zien passeren :P

Had je al een setje gekocht of blijf je die dobbelsteen rollen? :P

• InZane
Fraggert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:29:
[...]

ik zat er nog aan te denken om je taggen.....want "trailpatta's" zijn wel aan te bevelen met wat k op die routes inmiddels aan ondergrond de revue heb zien passeren :P

Had je al een setje gekocht of blijf je die dobbelsteen rollen? :P
Nope, nog niet gekocht :+

Ik blijf toch wel meer een asfaltloper, die - incidenteel - eens een stukje bos meepakt. Helemaal nu in aanloop naar Rotterdam blijf ik sowieso wel wat meer op het verharde.

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
TheOmen schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Het grote voordeel van Komoot is ook weer het nadeel. Het kent echt ieder geitenpaadje in een gebied, maar afgelopen weekend had ik een route in onbekend gebied uit laten stippelen, maar sommige paden waren gesloten door de gebiedsbeheerder, andere waren ondergelopen. Uiteindelijk maar de route gevolgd die met paaltjes was gemarkeerd.
Originele route
uiteindelijk gelopen
Vooral na highlight 6.
Jammer dat het daar in de duinen nog steeds zo nat is met ondergelopen paden. Sinds het hoge water eind '23 zijn er nog steeds vele paden niet meer toegankelijk helaas. Of misschien is dat altijd al zo geweest, kom er ook weer niet heel vaak. Kennemerduinen zijn dichterbij.

Deze week een knoop doorgehakt en de garmin run coach voor de halve marathon geactiveerd.
Eind '23 begonnen met de 5km coach, in 2024 de 10 gelopen en daarna een tijd niets. Vond het gat tussen de 10 en 21km toch wat te groot. Maar nu lange tijd al rond de 10 met af en toe 15/16 gelopen te hebben vind ik het wel een mooi moment om richting de halve marathon afstand te gaan werken. Ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
TheOmen schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Originele route
uiteindelijk gelopen
Vooral na highlight 6.
Ja in het 'natte' seizoen kan je pech hebben, maar dat is waar het echte trailrunnen begint :-p lekker door die plas, verbrouwereerd zoeken naar een omwegpaadje zoeken bij een afzetting om toch een beetje de richting op te gaan die je ergens in je achterhoofd had zitten.

• TheOmen
Dazzler2120 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:06:
[...]

Ja in het 'natte' seizoen kan je pech hebben, maar dat is waar het echte trailrunnen begint :-p lekker door die plas, verbrouwereerd zoeken naar een omwegpaadje zoeken bij een afzetting om toch een beetje de richting op te gaan die je ergens in je achterhoofd had zitten.
De ondergelopen paden waren meestal het probleem niet, maar als PWN ineens paden afsluit met verbodsborden wordt het anders ;) Maar het inderdaad wel de charme van trailrunnen.

Wat wel mooi was: op sommige plekken waar het pad echt ondergelopen was had de beheerder met witte paaltjes een paadje gemarkeerd om de natte plek heen. Dat houdt de natuur in elk geval een beetje heel.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
TheOmen schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:15:
[...]

De ondergelopen paden waren meestal het probleem niet, maar als PWN ineens paden afsluit met verbodsborden wordt het anders ;) Maar het inderdaad wel de charme van trailrunnen.

Wat wel mooi was: op sommige plekken waar het pad echt ondergelopen was had de beheerder met witte paaltjes een paadje gemarkeerd om de natte plek heen. Dat houdt de natuur in elk geval een beetje heel.
Ja dat laatste zijn een beetje verschillende meningen over. Op /r/trailrunning op Reddit, wat overheersend Amerikaans is met Amerikaanse bosbeheerders in dat topic, pushen ze vooral dat mensen zoveel mogelijk op het bestaande pad blijven, ipv uit te wijken en 'wens'-paadjes om plasjes heen o.i.d., dat zou de natuur het minste aantasten. Maar goed, dat vergt wel een actiever onderhoud van de daadwerkelijke paden, dan wat in Nederland meestal gebeurt door staatsbosbeheer

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:01

Klompenpaden!
Goed idee inderdaad. Al wel eens gewandeld, maar nooit bedacht tot nu toe om daar te gaan trailen. Gelijk twee gespot die al aan elkaar te lussen zijn. Dankjewel voor t idee :)

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:58
Even een vraagje van mijn kant waarbij ik gewoon op zoek ben naar ervaringen. :)

Ik heb over 2 weken mijn eerste marathon ooit (Lentemarathon Amstelveen), waar ik al maanden hard voor aan het trainen ben als onderdeel van mijn einddoel, een Ironman in juni. Nu is mijn marathonpace waar ik op aan het trainen ben zo rond de 5:20, dan finish ik rond 3u45 waar ik heeel tevreden mee zou zijn.

Ik zit even te denken, mocht het weer worden voor de korte broek en shirt, hoe ik eigenlijk mijn gelletjes mee moet nemen. Ik ben van plan om 7 gelletjes mee te nemen a 30 gram koolhydraten per stuk. Elke 6km één wat neerkomt op ongeveer 2 per uur. Drinken/banaan pak ik bij de posten.

Hoe doen jullie dat? Ik heb de afgelopen maanden getraind in lange broek waar ik 2 zakken in heb. De 30km Groet uit Schoorl run kon ik er 5 daar in kwijt maar in mijn korte broek heb ik uberhaupt geen zakken. Ik heb wel een triathlon belt maar daar zou ik er maar 3 in kwijt kunnen.

Wel heel veel zin in overigens! Ik hoop dat ik me net zo voel en het net zo gaat als bij de 30km run paar weken geleden, met een gemiddelde pace van 5:14 ging het super en kon ik laatste 5km nog versnellen.

• cyclofosfamide
@Giel , volgens mij is je gel strategie wel oké. Doe ongeveer hetzelfde, ga ook Amstelveen lopen op 3uur30min om km's te maken. Dag ervoor loop ik een halve marathon. Beiden dus comfortabel lopen, gaat om km's ipv snelheid.

Ik maak gebruik van een belt waarin gelletjes kunnen en heb een 2in1 korte broek van Fusion met zijvakjes waar ook gelletjes in kunnen. Zo lukt het mij altijd wel op de weg.

Rugzakje gebruik ik alleen bij langere trailruns, niet op 't asfalt.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Hartloper
Giel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:33:
Even een vraagje van mijn kant waarbij ik gewoon op zoek ben naar ervaringen. :)

Ik heb over 2 weken mijn eerste marathon ooit (Lentemarathon Amstelveen), waar ik al maanden hard voor aan het trainen ben als onderdeel van mijn einddoel, een Ironman in juni. Nu is mijn marathonpace waar ik op aan het trainen ben zo rond de 5:20, dan finish ik rond 3u45 waar ik heeel tevreden mee zou zijn.

Ik zit even te denken, mocht het weer worden voor de korte broek en shirt, hoe ik eigenlijk mijn gelletjes mee moet nemen. Ik ben van plan om 7 gelletjes mee te nemen a 30 gram koolhydraten per stuk. Elke 6km één wat neerkomt op ongeveer 2 per uur. Drinken/banaan pak ik bij de posten.

Hoe doen jullie dat? Ik heb de afgelopen maanden getraind in lange broek waar ik 2 zakken in heb. De 30km Groet uit Schoorl run kon ik er 5 daar in kwijt maar in mijn korte broek heb ik uberhaupt geen zakken. Ik heb wel een triathlon belt maar daar zou ik er maar 3 in kwijt kunnen.

Wel heel veel zin in overigens! Ik hoop dat ik me net zo voel en het net zo gaat als bij de 30km run paar weken geleden, met een gemiddelde pace van 5:14 ging het super en kon ik laatste 5km nog versnellen.
Om de 6km is 6 gelletjes die je moet meenemen en geen 7 ;) . Op 42km een gel nemen is zinloos.

Wat sommigen doen is met veiligheidsspelden werken, en zo nog extra gels aan een belt of een broek bevestigen.

• cyclofosfamide
1 reserve is geen overbodige luxe, toch? Als er 1 valt op 't asfalt, dan wil je niet stil staan om m op te rapen, dat vinden de collega marathonners niet fijn.

• Hartloper
Ik kan er maar 3 of 4 meenemen in mijn wedstrijdbroekje, en ik hou daar rekening mee. Ik laat supporters op strategische punten met een fles sportdrank staan of gebruik sportdrank in de bevoorrading.

Eentje extra meenemen heb ik nog nooit gedaan. Het is wel al gebeurd dat ik niet al mijn gels naar binnen kreeg en dus eindigde met eentje op overschot.

[ Voor 28% gewijzigd door Hartloper op 27-02-2025 21:45 ]

• Slickk
cyclofosfamide schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:27:
1 reserve is geen overbodige luxe, toch? Als er 1 valt op 't asfalt, dan wil je niet stil staan om m op te rapen, dat vinden de collega marathonners niet fijn.
Mja, dat gebeurt maar heb er vaak ook nog wel 1 over.

Ik neem ook al 1 gel zo’n half uur voor de start dus dat scheelt al. Ik neem er verder 6 mee onderweg. Maar goed, m’n tijden gaan erop vooruit dus ben minder lang onderweg en stel wel eens wat uit omdat ik liever niet misselijk word. Zit al stampvol suiker en koolhydraten van dag ervoor, ochtend, gel net voor de start…

Ik heb een broekje van Patagonia (Strider Pro geloof ik) waar ze allemaal wel in pasten. Laatste keer met korte tight van Fusion waar 3 gels per zak pasten (Maurten gels zijn klein) en mn allereerste marathon liep ik met een Flipbelt waar ze in zaten. Allemaal goeie opties. Fusion korte tight vond ik het prettigst.

[ Voor 12% gewijzigd door Slickk op 27-02-2025 23:29 ]

• TheOmen
Voor degenen die nog interesse hebben in een Shokz hoofdtelefoon: IBood heeft de Pro 2 Sport in de aanbieding (ongeveer voor de prijs van de OpenRun).
https://www.ibood.com/nl/...-koptelefoon-ip55/2277124
Ben zelf erg te spreken over mijn 'gewone' Run, vond de Pro wat minder comfortabel.....

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-11 19:38
TheOmen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:25:
Voor degenen die nog interesse hebben in een Shokz hoofdtelefoon: IBood heeft de Pro 2 Sport in de aanbieding (ongeveer voor de prijs van de OpenRun).
https://www.ibood.com/nl/...-koptelefoon-ip55/2277124
Ben zelf erg te spreken over mijn 'gewone' Run, vond de Pro wat minder comfortabel.....
Onlangs zelf de Openrun Pro (eerste model) gekocht en tot nu toe hartstikke tevreden over. Gebruik hem zowel voor hardlopen als voor werk (Teams calls). Enige nadeel is dat je hem niet moet vergeten om uit te zetten want dat gaat niet automatisch na x aantal tijd. Weet niet hoe dat zit met de OpenRun Pro 2...

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11 13:41

aap

M.b.t tot gels: ik heb net even een excelsheetje gemaakt. Volgens mijn horloge verbrand ik 357 W wanneer ik in z3 loop (wat me ongeveer marathon-pace lijkt). Dat is per uur meer dan 300 kcal.

Moet je erop mikken om dat geheel aan te vullen met gels? Want dan zou ik minimaal 3 gels per uur tot me moeten nemen, wat lastig gaat worden qua broekzakken en het regelmatig moeten grijpen naar weer een gel.

Of mag je nog meenemen dat je mag interen op de koolhydratenvoorraad in je lichaam (en zo ja: hoeveel)?

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:58
Slickk schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:27:
[...]

Mja, dat gebeurt maar heb er vaak ook nog wel 1 over.

Ik neem ook al 1 gel zo’n half uur voor de start dus dat scheelt al. Ik neem er verder 6 mee onderweg. Maar goed, m’n tijden gaan erop vooruit dus ben minder lang onderweg en stel wel eens wat uit omdat ik liever niet misselijk word. Zit al stampvol suiker en koolhydraten van dag ervoor, ochtend, gel net voor de start…

Ik heb een broekje van Patagonia (Strider Pro geloof ik) waar ze allemaal wel in pasten. Laatste keer met korte tight van Fusion waar 3 gels per zak pasten (Maurten gels zijn klein) en mn allereerste marathon liep ik met een Flipbelt waar ze in zaten. Allemaal goeie opties. Fusion korte tight vond ik het prettigst.
Dat zal het dan worden inderdaad, 1 van te voren (of banaan/snelle jelle) en 6 voor onderweg.

Zal morgen eens bij de hardloopwinkel hier kijken of ze nog een mooi hardloopbroek met zakken hebben, dat zou het een stukje makkelijker maken. :)

• Hartloper
aap schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:29:
M.b.t tot gels: ik heb net even een excelsheetje gemaakt. Volgens mijn horloge verbrand ik 357 W wanneer ik in z3 loop (wat me ongeveer marathon-pace lijkt). Dat is per uur meer dan 300 kcal.

Moet je erop mikken om dat geheel aan te vullen met gels? Want dan zou ik minimaal 3 gels per uur tot me moeten nemen, wat lastig gaat worden qua broekzakken en het regelmatig moeten grijpen naar weer een gel.

Of mag je nog meenemen dat je mag interen op de koolhydratenvoorraad in je lichaam (en zo ja: hoeveel)?
Zij hebben hier eens naar gerekend:

https://hetgeheimvanhardl...ed-van-het-marathondieet/

Dus nee, je moet zeker niet alles aanvullen, dat is juist het idee van stapelen.
Net zoals je ook je vochtverlies tijdens de marathon niet volledig moet compenseren.

• Hartloper
aap schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:29:
Totaal energieverbruik (vetten + KH) bij hardlopen is grofweg 1 kcal/kg/km.
Voor een marathon verbruikt iemand van 70 kg 3000 kcal (onafhankelijk van de snelheid).
Dus die 300 per uur is te laag ingeschat.

• InZane
Hartloper schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:15:
[...]

Voor een marathon verbruikt iemand van 70 kg 3000 kcal (onafhankelijk van de snelheid).
Lijkt mij inderdaad ook veel te laag. Ik heb volgens m'n Garmin vanochtend al 777 kcal verbrand met een pre-breakfast training van korter dan een uur.

Edit: Niet dat ik trouwens wat met die informatie doe. Het blijft giswerk.

[ Voor 7% gewijzigd door InZane op 28-02-2025 10:19 ]

• kepler
En tijdens het lopen kan je maximaal 100 gram koolhydraten verwerken, en dat is al veel wat je ook soort van getraind moet hebben.

Tijdens de marathon neem ik meestal elke 6-7km een gelletjes (elk half uur). Tot ongeveer 30km en dan zie ik wel of ik zin heb, vaak wel een caffeine gel :D

• Aandeijssel
Ik had vorig jaar twee bananen, 6gels en een liter AA op in 4 uur tijd. Voor mij was het na 21km al meer een wedstrijd om niet misselijk te worden van al die troep dan de fysieke belasting.

Ik laat de bananen dit jaar denk ik achterwege.

• InZane
Aandeijssel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:27:
Ik had vorig jaar twee bananen, 6gels en een liter AA op in 4 uur tijd. Voor mij was het na 21km al meer een wedstrijd om niet misselijk te worden van al die troep dan de fysieke belasting.

Ik krijg die bananen niet eens weg tijdens een wedstrijd en die liter AA.. :r

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:23

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Aandeijssel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]

Stort hier in als een baksteen de laatste 3 maanden, baby eind september en de eerste 2 maanden ging ik nog lekker, liep een km of 25-30 per week. Mijn vrouw was thuis en ik liep lekker door (en liep o.a. mijn 10km record < 45 minuten) maar sinds december stort het in als een baksteen. Baby naar de opvang, loop van de ene in de andere griep, verkoudheid of maagvirus waardoor ik de afgelopen weken echt veel te weinig gelopen heb. Mega vermoeid ook steeds, dat lijkt wel weg te zijn getrokken. Knie ook nog ff verdraaid tijdens het skieen, al is die ook weer oke! Kortom ik hoop weer fatsoenlijk te kunnen gaan opbouwen.

Kan wel merken dat ik gewoon een gelukkiger mens ben met 2-3 loopjes in de week!
Mijn VO2max steeg medio september – oktober opvallend hard (naar 60) maar dat is dus deels te verklaren door aanpassing in algoritme. Hij is ondertussen gezakt naar 55 waar hij ook redelijk thuishoort denk ik.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:53
Zoo, vandaag een loop van zo'n 9 kilometer op de planning maar doordat ik verkeerd liep is het uiteindelijk 11km geworden. Geen last van knie, maar na die 11km was mijn lichaam het wel 'zat' merkte ik. Had iets van een slok drinken en een banaan dan weer dat gevoel 'gecompenseerd'? Want qua knie en spieren had ik nergens last van.

Wel de laatste paar dagen uit het niks wat last van een tepel en de eerste drie kilometers had ik vandaag ineens extra veel last! Ik denk door het schuren, want als ik mijn shirt omhoog deed of naar voren trok verdween de pijn. Gelukkig na 3km ongeveer ook, want ik denk niet dat ik met die pijn de 11km had gered.

Volgende keer even kijken of een pleister de pijn voorkomt. Geen idee wat dit zo is, maar zal vanzelf wel weg gaan (als ik Google op pijn tepel dan gaat het om weet ik veel wat voor een dingen waar ik geen last van heb :-P. En het is ook niet de hele dag door)

O, nu even Google opdracht gedaan op pijn tepel hardlopen toen kwam ik op https://www.hardlopen.nl/...ls-tijdens-het-hardlopen/ uit

Nu ben ik totaal geen lange afstand loper met mijn afstanden, maar ik ga in ieder geval die pleister proberen. Vaseline lijkt mij minder prettig? Of anders wordt een hartslagmeter band geadviseerd, dat is zoets volgens mij: uitvoering: Garmin HRM-Pro Plus

Mja, of dat nou lekker zit?

Ander dingetje is sowieso dat ik over moet gaan naar een korte mouwen en ook wil kijken voor een korte short.
Ik gebruik nu https://www.decathlon.nl/...-mouwen-voor-heren-zwart/ welke prima zit. Had laatst zo een besteld maar dat is echt drie keer niks: https://www.decathlon.nl/...jn1znYy52NnEaAjzREALw_wcB Meer een soort vuilniszak waar mijn tepels door uitsteken

[ Voor 41% gewijzigd door President op 28-02-2025 11:28 ]

• aap

aap

Hartloper schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:15:
[...]

Polar flow lijkt inconsistente data te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCvA1XHfEmt7F1d2MbFVAG5RINA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N1yH5ujDw45xYMUkR0VtgEqt.png?f=user_large

In deze duurloop geeft hij als gemiddeld vermogen 321 W. Als mijn berekening klopt, dan zou dat over de duur van de training moeten integreren tot een totaal energieverbruik van 552 kcal.
Maar tegelijk rapporteert Polar een bijna dubbel zo hoog aantal totaal kcal.

Misschien dat het vermogen en de kcal niet precies dezelfde dingen omvatten? Zou het zo kunnen zijn dat het vermogen puur om het dynamisch vermogen gaat en de kcal ook het energieverbuik om je lichaam aan de gang te houden bevat?

Hoe dan ook, als het daadwerkelijke energieverbruik nog hoger zou zijn dan in mijn oorspronkelijke inschatting, dan is wat je kunt compenseren met gels alleen nog maar minder.

Vroeger toen er nog geen gels waren liepen mensen ook al marathons, dus blijkbaar kun je met stapelen en een banaan ook een eind komen. Is het idee dan dat je m.b.v. gels net iets harder kunt gaan en dat je doel moet zijn om precies met een lege batterij over de finish te komen?

Het zou fijn zijn als er een formule o.i.d. was die zegt hoe vaak je een gel moet nemen om zonder in te storten te finish te halen. "Een per half uur" klinkt redelijk willekeurig; er zijn vast wetenschappelijke onderzoeken hiernaar gedaan.

President schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:20:
Wel de laatste paar dagen uit het niks wat last van een tepel en de eerste drie kilometers had ik vandaag ineens extra veel last! Ik denk door het schuren, want als ik mijn shirt omhoog deed of naar voren trok verdween de pijn. Gelukkig na 3km ongeveer ook, want ik denk niet dat ik met die pijn de 11km had gered.

O, nu even Google opdracht gedaan op pijn tepel hardlopen toen kwam ik op https://www.hardlopen.nl/...ls-tijdens-het-hardlopen/ uit

Nu ben ik totaal geen lange afstand loper met mijn afstanden, maar ik ga in ieder geval die pleister proberen. Vaseline lijkt mij minder prettig?
Dat met die tepels is volgens mij wel een typisch hardloperskwaaltje. Ik heb er in ieder geval ook af en toe last van. Vooral als het vochtig en/of heet is.

Vaseline en pleisters werken allebei goed voor mij. De vaseline is voor mijn gevoel betrouwbaarder, omdat pleisters nog wel eens los willen laten door zweet of regen, dus precies in die omstandigheden waarin je ze wil gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door aap op 28-02-2025 11:38 ]

• InZane
aap schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:33:
[...]

[Afbeelding]

In deze duurloop geeft hij als gemiddeld vermogen 321 W. Als mijn berekening klopt, dan zou dat over de duur van de training moeten integreren tot een totaal energieverbruik van 552 kcal.
Ik denk dat je berekening niet klopt, want 552 kcal voor zo'n lange loop kan nooit. Sowieso is aantal Watt niet zo interessant. Watt/kg lichaamsgewicht is veel bruikbaarder.

Die 1.36 max pace per kilometer die op dat plaatje staat geloof ik trouwens ook niet helemaal ;)

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 11:27
Zoo, vandaag een loop van zo'n 9 kilometer op de planning maar doordat ik verkeerd liep is het uiteindelijk 11km geworden. Geen last van knie, maar na die 11km was mijn lichaam het wel 'zat' merkte ik. Had iets van een slok drinken en een banaan dan weer dat gevoel 'gecompenseerd'? Want qua knie en spieren had ik nergens last van.

Volgende keer even kijken of een pleister de pijn voorkomt. Geen idee wat dit zo is, maar zal vanzelf wel weg gaan (als ik Google op pijn tepel dan gaat het om weet ik veel wat voor een dingen waar ik geen last van heb :-P. En het is ook niet de hele dag door)

Nu ben ik totaal geen lange afstand loper met mijn afstanden, maar ik ga in ieder geval die pleister proberen. Vaseline lijkt mij minder prettig? Of anders wordt een hartslagmeter band geadviseerd, dat is zoets volgens mij: uitvoering: Garmin HRM-Pro Plus

Ander dingetje is sowieso dat ik over moet gaan naar een korte mouwen en ook wil kijken voor een korte short.
Ik gebruik nu https://www.decathlon.nl/...-mouwen-voor-heren-zwart/ welke prima zit. Had laatst zo een besteld maar dat is echt drie keer niks: https://www.decathlon.nl/...jn1znYy52NnEaAjzREALw_wcB Meer een soort vuilniszak waar mijn tepels door uitsteken
Voor lange runs (meer dan 15k) doe ik meestal een stukje Leukopor op m'n tepels tegen irritatie. Je hebt maar een klein stukje nodig en zo'n rol is een stuk goedkoper dan elke keer pleisters plakken.
Aandeijssel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:27:

Een liter AA en zes gels is wel een hoeveelheid suikers wat je niet op een ongetrainde maag naar binnen moet werken. Suikeropname tijdens het rennen is wel iets wat je vooraf moet trainen en opbouwen.

Doet mij denken aan de keren dat ik de Dam tot Damloop liep. 16kilometer, dus een glaasje water op de voedingsposten was voor mij genoeg. Maar wat sommige mensen daar aan banaan, sinaasappels en drinken naar binnen stouwden, die dachten blijkbaar dat het een lopend buffet was :+

• InZane
Vraag het me af. Kan net zo goed een conditie dingetje zijn. Ik liep vanmorgen een 11km intervaltraining voor het ontbijt en dat ging prima. Oke, na het douchen begon m'n maag wel te rommelen :P

Strava or it didn't happen natuurlijk: https://www.strava.com/activities/13747684795/overview

[ Voor 6% gewijzigd door InZane op 28-02-2025 11:41 ]

• Roozzz
  • Nu online
@aap vermogen bij hardlopen is niets meer dan een afgeleide op basis van andere parameters (zoals hartslag, tempo, hoogte). Er is geen fysiek meetbaar iets, zoals bij het fietsen. De verschillende algoritmes geven ook verschillende vermogens. Mijn Garmin geeft 150w hoger dan mijn stryd op hetzelfde moment...

Ik zou op basis van dit vermogen niets durven zeggen over verbruikte energie. In tegenstelling tot fietsen met een power meter.

• aap

aap

InZane schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:37:
[...]

Ik denk dat je berekening niet klopt, want 552 kcal voor zo'n lange loop kan nooit. Sowieso is aantal Watt niet zo interessant. Watt/kg lichaamsgewicht is veel bruikbaarder.
Ik was best goed in natuurkunde op school, dus zeg me maar wat iik fout doe: 8)

t = 1:47:47 = 6467 s.

W = P*t = 321*6467 = 2075907 J

2075907 J in kcal = 496 kcal

(In mijn post hierboven had ik denk ik nog met de 357 W uit mijn eerste post gerekend, dus ik kom nu zelfs nog iets lager uit.)
Die 1.36 max pace per kilometer die op dat plaatje staat geloof ik trouwens ook niet helemaal ;)
Je had er bij moeten zijn! O-)

Roozzz schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:41:
@aap vermogen bij hardlopen is niets meer dan een afgeleide op basis van andere parameters (zoals hartslag, tempo, hoogte). Er is geen fysiek iets, zoals bij het fietsen. De verschillende algoritmes geven ook verschillende vermogens. Mijn Garmin geeft 150w hoger dan mijn stryd op hetzelfde moment...

Ik zou op basis van dit vermogen niets durven zeggen over verbruikte energie. In tegenstelling tot fietsen met een power meter.
Ja, ik geloof ook wel dat de metingen/schattingen niet zo heel exact zijn bij hardlopen, maar het blijft overeind staan dat tenminste bij Polar het wattage en de totale kcal al niet met elkaar in overeenstemming zijn. Ik wil als nerd dan toch kunnen begrijpen waar die getallen vandaan komen.

[ Voor 35% gewijzigd door aap op 28-02-2025 11:47 ]

• Roozzz
  • Nu online
De realiteit is dat je gedurende een marathon eigenlijk altijd een energie deficit hebt: Je verbruikt meer dan je kan opnemen.

Het is dus zaak zoveel mogelijk op te nemen. Inmiddels wordt daar ook actief op getraind door de profs. Voor veel mensen is 60-90 gram koolhydraten per uur realistisch. Profs komen tot ver boven de 100.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36

Eraser127

Nijkerk

@aap Vanochtend een rondje 9,5km gelopen en zit al aan 1226 kcal. Dit is consistent met andere loopjes van me (Polar M430). Dus die 1048 kcal vindt ik zelfs nog aan de lage kant.

My Discogs

• Roozzz
  • Nu online
aap schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:45:
[...]
Ja, ik geloof ook wel dat de metingen/schattingen niet zo heel exact zijn bij hardlopen, maar het blijft overeind staan dat tenminste bij Polar het wattage en de totale kcal al niet met elkaar in overeenstemming zijn. Ik wil als nerd dan toch kunnen begrijpen waar die getallen vandaan komen.
Gokje: men berekend de kcal obv hartslag, zoals al sinds jaar en dag gedaan, en kijkt niet naar het nieuwe gegeven 'vermogen'.

• Slickk
[...]

[Afbeelding]

Misschien dat het vermogen en de kcal niet precies dezelfde dingen omvatten? Zou het zo kunnen zijn dat het vermogen puur om het dynamisch vermogen gaat en de kcal ook het energieverbuik om je lichaam aan de gang te houden bevat?

Hoe dan ook, als het daadwerkelijke energieverbruik nog hoger zou zijn dan in mijn oorspronkelijke inschatting, dan is wat je kunt compenseren met gels alleen nog maar minder.

Vroeger toen er nog geen gels waren liepen mensen ook al marathons, dus blijkbaar kun je met stapelen en een banaan ook een eind komen. Is het idee dan dat je m.b.v. gels net iets harder kunt gaan en dat je doel moet zijn om precies met een lege batterij over de finish te komen?

Het zou fijn zijn als er een formule o.i.d. was die zegt hoe vaak je een gel moet nemen om zonder in te storten te finish te halen. "Een per half uur" klinkt redelijk willekeurig; er zijn vast wetenschappelijke onderzoeken hiernaar gedaan.
Ja daar zijn wel wat onderzoeken naar gedaan (of ze wetenschappelijk zijn durf ik niet te beweren) en het komt neer op zo'n 90~120 gram koolhydraten per uur naar wat je lichaam op kan nemen. Maar, het blijft erg persoonlijk omdat je met verschilende metabolismes zit en daarbij is het verbruik van glycogeen ook per persoon verschillend (want ander tempo).

Vroeger namen de meeste mensen niks onderweg of hoogstens wat water, maar de "man met de hamer" was een veelgehoord fenomeen. Ik denk dat je tegenwoordig die man met de hamer echt niet tegen hoeft te komen en dat het een kwestie is van te weinig voeding (waarbij gels het meest praktisch is). Gecombineerd met schoenen met voldoende demping is het relatief gezien een stuk makkelijker geworden.

Je kunt heus nog steeds wel lekker kapot gaan bij een marathon, waar ik wel voorstander van ben omdat ik vind dat je bij zo'n inspanning en alle getroffen voorbereidingen ook vol maximaal moet gaan. Dan haal je alles eruit wat erin zit, maar het is best lastig om dat te doen zonder wat over te houden in je tank en ook niet over je reserves in te gaan :) En zelfs dan is het eerder een mentaal spelletje dan lichamelijk.

Daarbij bieden ze bij een marathon zoals Amsterdam ook AA Isotonic (niet die mierzoete gele variant) wat een bepaalde verhouding heeft waardoor de suikers direct opgenomen worden (isotoon). Prima afwisseling.

Ook het verdragen van die gels is heel persoonlijk. Sommigen drukken zo 4 gels per uur naar binnen, anderen houden met moeite 2 gels binnen. Daarin kan het lonen om je maag te 'trainen', dus bijv tijdens trainingen al wat gels te proberen zodat je weet wat je kunt verdragen en dat mogelijk zelfs te vergroten.

Het meest ideaal is trouwens nog een mix van glucose en fructose ('suiker' en 'fruitsuiker') met ratio 1:0.8. Dus bijv 90 gram totaal, dan 50 gram glucose en 40 gram fructose. Voor de meeste beginners schijnt 2:1 iets makkelijker te verdragen zijn, dan heb je 60 gram glucose en 30 gram fructore. Gels met die ingrediënten refereren hier ook wel naar.

• President
InZane schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Vraag het me af. Kan net zo goed een conditie dingetje zijn. Ik liep vanmorgen een 11km intervaltraining voor het ontbijt en dat ging prima. Oke, na het douchen begon m'n maag wel te rommelen :P

Strava or it didn't happen natuurlijk: https://www.strava.com/activities/13747684795/overview
Haha jij hebt 0,01 km meer dan ik. Alleen doe jij het tegen 4:55 gemiddeld en ik op 5.58

Jij volgens Strava 777kcal, ik volgens Strava 851

Geen idee of dat op gewicht is berekend of op hartslag (ik gebruik mijn horloge, dus hartslag onbetrouwbaar). Mijn conditie is in ieder geval flink minder dan jij, want ik red maximaal 15 minuten op jouw tempo en dan ben ik op :-p

Ik ga trouwens altijd voor het ontbijt, ma

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 15:55
[...]

Ik zie wel dat de pasfrequentie niet kan kloppen, misschien heeft dat er iets mee te maken?

• InZane
President schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Haha jij hebt 0,01 km meer dan ik. Alleen doe jij het tegen 4:55 gemiddeld en ik op 5.58

Jij volgens Strava 777kcal, ik volgens Strava 851

Geen idee of dat op gewicht is berekend of op hartslag (ik gebruik mijn horloge, dus hartslag onbetrouwbaar). Mijn conditie is in ieder geval flink minder dan jij, want ik red maximaal 15 minuten op jouw tempo en dan ben ik op :-p

Ik ga trouwens altijd voor het ontbijt, ma
Mijn data komt van Garmin af. Die exporteert het alleen maar naar Strava.

Volgens ChatGPT maakt Garmin gebruik van best een aantal parameters bij het berekenen van het aantal calorieen.
If you're using a heart rate monitor (either from a Garmin watch with an HR sensor or a chest strap), Garmin primarily estimates calories based on heart rate and user profile data (age, weight, height, gender, and fitness level).
If your Garmin watch has estimated your VO2 max, it can further refine calorie calculations. A higher VO2 max means you burn calories more efficiently, which Garmin factors into your expenditure estimates.
En wat die 0.01 meer betreft: Ik hou het altijd ruim aan, anders staat er weer eens 10.99 op Strava in plaats van 11 :+

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 28-02-2025 12:08 ]

• President
InZane schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Mijn data komt van Garmin af. Die exporteert het alleen maar naar Strava.
Bij mij ook ;-)

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:53

Als je zo'n belt zou gebruiken waarin je gelletjes kan bijhouden: wel zeker op voorhand testen of ze goed blijven steken. En dan nog... Ik had dit op voorhand getest, maar tijdens de marathon in de eerste 3 km 4 gelletjes verloren :-( Gelukkig had ik er 2 reserve mee, en kreeg je ook langs de baan gelletjes. Hoe het komt dat ik ze toen wel verloor heb ik geen idee van, het waren dezelfde waarmee ik de belt getest had, en toen ging het goed

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 16:02
kepler schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:21:
En tijdens het lopen kan je maximaal 100 gram koolhydraten verwerken, en dat is al veel wat je ook soort van getraind moet hebben.

Tijdens de marathon neem ik meestal elke 6-7km een gelletjes (elk half uur). Tot ongeveer 30km en dan zie ik wel of ik zin heb, vaak wel een caffeine gel :D
100 gram opnemen per uur doet je lichaam ook niet zomaar.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:26

Die voel je op het moment dat je hem om doet, maar zodra je begint te lopen ben je binnen de kortste keren vergeten dat je hem om hebt. En zeker voor intervallen is een hartslagband goed, omdat ie sneller en beter je hartslag registreert. Ik gebruik hem wel alleen bij intervallen, bij de normale loopjes vind ik het de moeite niet waard, omdat mijn horloge eigenlijk alleen beperkend is bij de snelle hartslagwisselingen. Voor de duurloopjes zie ik maar amper verschil tussen band en horloge.

[removed]

• aap

aap

ron322 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Ik zie wel dat de pasfrequentie niet kan kloppen, misschien heeft dat er iets mee te maken?
Pasfrequentie bij polar telt als een stap met links en een met rechts. Dus je moet maal twee doen om de meer gangbare pasfrequentie te krijgen.

Dus mijn gemiddelde pasfrequentie was 170 stappen per minuut.

• Aandeijssel
Thy... schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:39:
[...]

[...]

Een liter AA en zes gels is wel een hoeveelheid suikers wat je niet op een ongetrainde maag naar binnen moet werken. Suikeropname tijdens het rennen is wel iets wat je vooraf moet trainen en opbouwen.

Doet mij denken aan de keren dat ik de Dam tot Damloop liep. 16kilometer, dus een glaasje water op de voedingsposten was voor mij genoeg. Maar wat sommige mensen daar aan banaan, sinaasappels en drinken naar binnen stouwden, die dachten blijkbaar dat het een lopend buffet was :+
Klopt! Had het ook zeker getraind tijdens de duurlopen voorafgaande maanden maar denk niet dat je je er echt helemaal op voor kan bereiden. Leef verder relatief suikervrij dus was toch elke zondag wel zo’n suikerbom aanslag op mijn maag. Ach ja, een van die wat mindere aspecten van 2 uur+ lopen.

• KevinK92
  • Laatst online: 07-11 14:36
Ik meen dat ik ergens gelezen heb dat hartslag of tempo niet uitmaakt voor de berekening van het verbranden van kcal in een loop. Mijn vuistregel is altijd: 1kcal per kilo lichaamsgewicht per kilometer. En als ik daar dan ook nog mijn voeding op wil aanpassen dan reken ik daar ongeveer 70% van wat ik dan ook daadwerkelijk 'extra' verbruik ten opzichte van mijn normale dagelijkse verbruik.

• kepler
dfbt schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:33:
[...]

100 gram opnemen per uur doet je lichaam ook niet zomaar.
Nee, dat zeg ik dat is al aan de hoge kant en moet je zeker op trainen. Is ook niet perse nodig in de marathon, alles wat je extra binnen krijgt is al mee genomen :)

• m0ridin
redwing schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Die voel je op het moment dat je hem om doet, maar zodra je begint te lopen ben je binnen de kortste keren vergeten dat je hem om hebt. En zeker voor intervallen is een hartslagband goed, omdat ie sneller en beter je hartslag registreert. Ik gebruik hem wel alleen bij intervallen, bij de normale loopjes vind ik het de moeite niet waard, omdat mijn horloge eigenlijk alleen beperkend is bij de snelle hartslagwisselingen. Voor de duurloopjes zie ik maar amper verschil tussen band en horloge.
Mwah, nog geen band tegengekomen die ik vergat om te geven tijdens het lopen hoor. Blijf het irritant vinden zitten.. Behalve dan zo een die om de bovenarm gaat.

• Hartloper
1. Toplopers lopen aan een hogere intensiteit zowel relatief als absoluut. Dus zij kunnen 90 gram suiker per uur gebruiken. Voor een marathonloper die er twee keer zo lang over doet (pakweg 4 uur 20) is het helemaal niet nodig om zo'n grote hoeveelheid in te nemen per uur. Aangezien het energieverbruik 1 kcal/kg/km bedraagt, verbruiken zij per uur maar half zoveel calorieën.
Uit eigen ervaring weet ik dat, mits daags voordien stapelen, 50 gr KH innemen de eerste 2 uur voldoende is om de man met de hamer niet tegen te komen. Het derde uur en daarna krijg ik niet veel meer binnen.

2. De gemiddelde marathonloper begint te vertragen na 25km, dat is heus niet omwille van een tekort aan suikers. Wel door een te hoog begintempo, onvoldoende conditie of een combinatie van beide.
Meer suikers innemen is geen vervanging voor genoeg getraind hebben.

• Insert01
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:00

Ik heb deze sinds een paar jaar en die bevalt ontzettend goed: https://www.decathlon.nl/...t/_/R-p-333176?mc=8645720

Deze zit vrij strak, waardoor je gelletjes niet de kans hebben er uit te vallen. Tot dusver heb ik er maximaal 4 tegelijk in gehad en dat ging prima, had ruimte over. Terwijl ik ze horizontaal bij me draag.

• Stewie!
  • Laatst online: 20:41

Stewie!

Keen must die!

Vandaag heb ik voor het eerst de halve marathon afstand tijdens de long run bereikt (2 uur 8 minuten). Super trots dat het opbouwen van de afstanden zo lekker gaat. Had me eind vorig jaar, toen ik begon met lopen, voor enkele wedstrijden ingeschreven waaronder de kwart marathon van Rotterdam. Die afstanden gaan nu wel lukken d:)b

Ren nu drie maal per week buiten, en drie of vier maal per week krachttraining. Kom van ver na 20 jaar een zittend beroep te hebben gehad.
Ik hoop einde van het jaar voor het eerst mee te doen aan een hele marathon, volg dit topic en jullie ervaringen, tips en trucs met veel plezier.

Ben sinds januari ook gestart met het uitproberen van de verschillende schoenmerken, modellen, gaat een wereld open aan mogelijkheden nu ik beter voel en begrijp wat de verschillen zijn.

Ik kan de nipguard aanraden, nooit meer bloedvlekken op het shirt sinds ik die gebruik
Afbeeldingslocatie: https://rademakersports.nl/cdn/shop/products/RA009-NIPGUARDS1-tubeof10pairs_220x.png?v=1637749061

• cyclofosfamide

Klompenpaden!
...............
Vandaag meteen maar een trailrun gelopen op 2 aan elkaar geluste Klompenpaden. Het was hoogwater waardoor ik paar keer route wat moest aanpassen en veel blubber waardoor het extra vermoeiend was.
In de wind was het soms iets te fris op de blote benen, het ging net aan. De hele afstand m'n Decathlon- hardloophandschoenen aan gehad. Wel lekker gelopen, maar vond het vandaag met de kou erbij extra pittig.

Heb een tweede aan elkaar geluste Klompenpad ook al klaar staan voor een volgende keer; als het zulk mooi weer wordt als beloofd (zon) maandag denk ik.

Oja, wat ik genuttigd heb: 1x grote plak ontbijtkoek, 1x Amacx Turbo Citrus (had mrs. nog over, was wel te haggelen) en 900ml sportdrank (gemaakt van zo'n pot poeder).

Strava or it didn't happen.

[ Voor 8% gewijzigd door cyclofosfamide op 01-03-2025 18:32 ]

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Komende zondag ga ik de CPC lopen, laatste wedstrijd die ik ooit gelopen heb was de Royal 10 in 2014. Ik heb er wel zin in en het lijkt lekker weer te worden.

Laatste half jaar flink getrained met de de Garmin Coach (een 1300 km gelopen sinds half augustus) en ik denk dat ik er wel klaar voor ben.

Ik zit een beetje met wat verstandig is kwa eten. Niet zozeer de dag zelf (genoeg info over te vinden) maar de week voorafgaand (komende week dus).

En dan vooral wat voor koolhydraten. Normaal gesproken eet ik bijna alleen volkoren granen maar ik lees nu verschillende dingen over de 2 dagen voor een wedstrijd. Zowel dat volkoren pasta en brood maar ook juist snelle koolhydraten als witbrood, witte pasta e.d.

Wat is nou handig? Op de wedstrijddag snap ik wel dat snelle koolhydraten de beste weg is maar in de week voorafgaand? Ik wil straks voor de hele week boodschappen doen en dan de hele week goed eten :-) (normaal ga ik eigenlijk elke dag maar dan gaat er nog wel eens een zak chips mee en dat wil ik echt voorkomen deze week)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

[Roland] schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:03:
Komende zondag ga ik de CPC lopen, laatste wedstrijd die ik ooit gelopen heb was de Royal 10 in 2014. Ik heb er wel zin in en het lijkt lekker weer te worden.

Laatste half jaar flink getrained met de de Garmin Coach (een 1300 km gelopen sinds half augustus) en ik denk dat ik er wel klaar voor ben.

Ik zit een beetje met wat verstandig is kwa eten. Niet zozeer de dag zelf (genoeg info over te vinden) maar de week voorafgaand (komende week dus).

En dan vooral wat voor koolhydraten. Normaal gesproken eet ik bijna alleen volkoren granen maar ik lees nu verschillende dingen over de 2 dagen voor een wedstrijd. Zowel dat volkoren pasta en brood maar ook juist snelle koolhydraten als witbrood, witte pasta e.d.

Wat is nou handig? Op de wedstrijddag snap ik wel dat snelle koolhydraten de beste weg is maar in de week voorafgaand? Ik wil straks voor de hele week boodschappen doen en dan de hele week goed eten :-) (normaal ga ik eigenlijk elke dag maar dan gaat er nog wel eens een zak chips mee en dat wil ik echt voorkomen deze week)
Tenzij je een wereld record wil gaan lopen kun je gewoon gezond eten dwz vlees, groente en pasta, wat je gewend bent.
Zak(je) chips deze week is ook prima en een (1) biertje op donderdag of vrijdag heeft geen enkele invloed op je prestaties zondag. Hooguit dat het tussen je oren gaat zitten.

Veel plezier!

Straks mijn laatste duurloop voor de cpc, 25km langs het kanaal, lekker weer dus veel zin in :).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-03-2025 09:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:30
[Roland] schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:03:

Veel plezier alvast! Ik liep ‘m in 2020. Gewoon vertrouwde dingen eten zodat je stoelgang op de wedstrijddag niet raar gaat doen (persoonlijk aandachtspunt :> ) Wat me van de CPC met name bij bleef is dat het een stadsrun is, er is wat wind op de promenade maar verder maar weinig. Ik was veel te warm gekleed en een lange broek wordt niet opeens kort. Maar strikt persoonlijk natuurlijk…

• President
Stewie! schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:49:
Vandaag heb ik voor het eerst de halve marathon afstand tijdens de long run bereikt (2 uur 8 minuten). Super trots dat het opbouwen van de afstanden zo lekker gaat. Had me eind vorig jaar, toen ik begon met lopen, voor enkele wedstrijden ingeschreven waaronder de kwart marathon van Rotterdam. Die afstanden gaan nu wel lukken d:)b
Netjes hoor, ik ben in september 2024 begonnen en mijn 11 is de max voor conditie maar vooral ook knieën. Jij in die tijd al op 21 km :'(

• kepler
Vandaag een heerlijke 24km gelopen, eens op een nieuwe route. Prachtig weertje vanochtend, wel beetje frisjes :D Wel onderuit gegaan omdat mijn voet bleef hangen aan een (lange) tak van een bramenstruik op een stukje offroad, werkte als een soort van touw. Geen schade gelukkig, overkomt me niet heel vaak :D

Gecombineerd met 12k (deel op marathon tempo) gisteren zit ik dit weekend op 36k en deze week op bijna 60km. Ik heb wel eens een slechtere voorbereiding gehad voor de marathon :P

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

President schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Netjes hoor, ik ben in september 2024 begonnen en mijn 11 is de max voor conditie maar vooral ook knieën. Jij in die tijd al op 21 km :'(
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door Stewie! op 02-03-2025 19:55 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mooi hoor. Aan het aantal hardloopschoenen te zien ben je nog een beginner. ;).

Ik heb trouwens mijn kelder vol staan met mooie spulletjes. Oa een Tacx en beamer met de app Fiton (aanrader). Loopband twijfel ik aan. Op zich is buiten lopen fijner, ook in de winter.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 02-03-2025 13:31 ]

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Sport_Life schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Mooi hoor. Aan het aantal hardloopschoenen te zien ben je nog een beginner. ;).

Ik heb trouwens mijn kelder vol staan met mooie spulletjes. Oa een Tacx en beamer met de app Fiton (aanrader).
Zeker weten. Maar ook met meerdere personen in de familie, verschillende sporten. Loopband lopen, buiten lopen, golf zomer en winter, basketbal, hebben allemaal eigen schoenen nodig.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kepler schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:47:
Vandaag een heerlijke 24km gelopen, eens op een nieuwe route. Prachtig weertje vanochtend, wel beetje frisjes :D Wel onderuit gegaan omdat mijn voet bleef hangen aan een (lange) tak van een bramenstruik op een stukje offroad, werkte als een soort van touw. Geen schade gelukkig, overkomt me niet heel vaak :D

Gecombineerd met 12k (deel op marathon tempo) gisteren zit ik dit weekend op 36k en deze week op bijna 60km. Ik heb wel eens een slechtere voorbereiding gehad voor de marathon :P
Idd heerlijk loop weer vandaag. Ik ging weg om 25km te lopen maar ergens halverwege heb ik me bedacht en nog een lus eraan toegevoegd. Uiteindelijk 30km.
Nog niet helemaal fit (te zwaar) maar wel weer lekker om eventjes bezig te zijn.

• aap

aap

Ik las in de Volkskrant in een artikel over (professioneel) wielrennen een stukje over voeding, wat me deed denken aan de recente discussies in dit forum.

Ik zie niet of/hoe ik kan linken naar het artikel, dus ik quote het betreffende stuk maar even voor de liefhebbers. (Ik hoop dat dat mag...)
Voor de TL;DR-lezers: trainen met lege maag is passé en ruim boven de 100 g koolhydraten per uur innemen tijdens de inspanning is de norm.
Trend: de 'koolhydraatrevolutie'

Tot een jaar of vijf geleden waren coaches en hun renners in de ban van een koolhydraatarm dieet. Renners werden er met een nuchtere maag op uitgestuurd voor urenlange duurtrainingen. Misschien kregen ze een gebakken eitje bij het ontbijt, een kop koffie, maar verder moesten ze het zien te doen met water in hun bidons. Het idee achter die nuchtere trainingen was dat het lichaam in zo'n geval, bij uitgeputte glycogeenvoorraden, vet gaat verbranden. Vet is een duurzame bron van energie. Maar het vergde, ook mentaal, het uiterste van veel renners. Ze kwamen uitgeput en leeg terug.

Die methodes zijn inmiddels achterhaald, zegt sportarts Guido Vroemen, onder meer coach van mountainbiker Anne Terpstra en triatleet Menno Koolhaas. Sterker nog, er is iets gaande wat je een koolhydraatrevolutie zou kunnen noemen. Het menselijk lichaam, en dan vooral de darmen, blijken veel meer energie te kunnen transporteren dan gedacht. Het zou een van de verklaringen zijn voor het feit dat renners als Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard steeds harder een col op rijden, sneller dan in de met doping doordrenkte decennia die achter ons liggen. 'Je kunt harder trainen en koersen, omdat je niet zo snel meer leeg raakt', bevestigde ook Wilco Kelderman onlangs. 'Daarom gaat het zo hard in de koersen tegenwoordig.'

Zijn ploegmaat Simon Yates, de nieuwste aanwinst van Visma-Lease a bike, gaf het ook al aan in gesprek met de Engelstalige wielersite Velo. Hij eet veel meer koolhydraten dan voorheen. Een berg rijst voor een lange training is geen uitzondering. Nergens in het peloton ziet hij nog renners met een hongerklop. Gebeurt niet meer. Iedereen kan veel langer door, zonder na de etappe sterretjes te zien. 'Voorheen moest ik na een zware etappe of training uitgeput op bed gaan liggen. Dat is voorbij.'

'De gedachte was altijd dat je maar 60 gram koolhydraten per uur kon opnemen', zegt Vroemen. 'Recentelijk hebben ze onder andere bij de Universiteit van Maastricht uitgevonden dat dat hoger ligt. We dachten dat alleen glucose een transporteur was van energie door de darmen. Maar nu weten we dat ook fructose dat doet, naast of beter boven op die glucose. In de optimale verhouding (1:0,8, red.) kunnen atleten tegenwoordig het dubbele opnemen, omdat er meer bruikbare energie wordt omgezet. Ik train zelfs jongens die tot 160 gram koolhydraten per uur aankunnen.'

Renners moeten die enorme energieopname wel oefenen. Wie dat ineens doet, kan met buikkrampen te maken krijgen. 'Vijf jaar geleden had ik met de hoeveelheden koolhydraten die ik nu inneem, de hele tijd moeten poepen', zei Pogacar onlangs in de podcast van auteur Peter Attia. 'Maar nu heb ik zelfs met 120 gram koolhydraten geen last meer.'

[ Voor 2% gewijzigd door Outerspace op 04-03-2025 09:37 . Reden: Graag een bronvermelding erbij ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:55
Ik heb vanmiddag ook een lekkere longrun gedaan van 11km (opbouwend in mijn halve marathon schema). Prachtig weer idd, graadje of 2, lekker zonnetje, uitstekend te doen! Vorig jaar, zelfde tijd liep ik al mijn longruns op 7"00 met om de km ff 25sec aanzetten. Nu loop ik ze standaard in 6"30 met ook na elke km 25sec aanzetten. En dat gaat me gewoon heerlijk fijn af, zonder problemen. Mooi om te zien die progressie, toch weer 30sec op de kilometer sneller tijdens de longruns die bedoelt zijn om steeds meer inhoud te kweken (elke week +1km).

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Aandeijssel
Zojuist op deze prachtige hardloopdag halve marathon in 1:39:40 gelopen. Ging best soepel, aan het einde raakte ik lichamelijk vermoeid.

Twijfel nu aan mijn racestrategie. 1:39 zou volgens een calculator goed zijn voor 3:29 marathon maar dat lijkt mij wat te snel. Ik zou wel op 5:00 pkm kunnen starten en na 21km beoordelen of ik afzak naar 5:20 of doorzet. Twijfel twijfel twijfel, gelukkig nog wel 3 weken met 3 uur duurlopen voor de boeg dus kan nog wat experimenteren.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-11 23:54
Aandeijssel schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:00:
Zojuist op deze prachtige hardloopdag halve marathon in 1:39:40 gelopen. Ging best soepel, aan het einde raakte ik lichamelijk vermoeid.

Twijfel nu aan mijn racestrategie. 1:39 zou volgens een calculator goed zijn voor 3:29 marathon maar dat lijkt mij wat te snel. Ik zou wel op 5:00 pkm kunnen starten en na 21km beoordelen of ik afzak naar 5:20 of doorzet. Twijfel twijfel twijfel, gelukkig nog wel 3 weken met 3 uur duurlopen voor de boeg dus kan nog wat experimenteren.
Het ligt er aan hoeveel ervaring je hebt op de marathon. Wanneer het je eerste is, zou ik eerder zeggen: starten op 5:20 en na 30km kijken of je nog kan versnellen. Misschien is die 5:20 zelfs nog te snel en is 5:30 een beter tempo.
Wanneer je al meer marathons hebt gelopen, dan heb je het effect van de 30km al ervaren en weet je hoeveel impact dat op je hele gestel heeft. Dan kun je wat scherper gaan varen. Maar wanneer je 5:00 niet kan volhouden na 21km dan is de kans groot dat je snelheidsverval groter gaat zijn. Negatieve split is niet voor niks een ding, voor de meeste lopers die dat nastreven betekent het uiteindeljk dat ze de tweede helft op hetzelfde tempo lopen.

• Aandeijssel
Zeker waar! Ervaring is zeer beperkt, vorig jaar de eerste keer een volledige gelopen. Ben nooit echt stuk gegaan maar dat was omdat ik achteraf iets te conservatief liep (4:02). Ik vond de stap naar 3:45 al een mooie verbetering, echter zou ik het zonde vinden als er toch meer in zit.

Ik ga de komende twee weken denk ik de laatste 45 of 60minuten op 05:00 proberen. Kijken hoe dat mij bevalt :)

• m0ridin
Hmmm, wil me inschrijven voor een ultra (italiaans) maar kan maar 5 karakters invullen bij de postcode?

Op zich kan ik alleen cijfers invullen, maar herkenbaar voor mensen hier? Kan ik dat idd gewoon doen of is het handig even de organisatie te mailen (volgens mij is alles altijd mail communicatie geweest en race-package lokaal ophalen bij mijn ultras tot nu toe... maar just in case).

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:35
m0ridin schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:47:
Hmmm, wil me inschrijven voor een ultra (italiaans) maar kan maar 5 karakters invullen bij de postcode?

Op zich kan ik alleen cijfers invullen, maar herkenbaar voor mensen hier? Kan ik dat idd gewoon doen of is het handig even de organisatie te mailen (volgens mij is alles altijd mail communicatie geweest en race-package lokaal ophalen bij mijn ultras tot nu toe... maar just in case).
Adres van je overnachtingsadres opgeven?
Pagina: 1 ... 352 ... 406 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.