Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik weet niet meer wat ik exact heb ingesteld, maar ik ben gestart met de gratis variant, dus veel kon ik niet aanpassen. Ik had 4x een training per week, maar heb zelf nooit tijdens de maanden 1 training verplaatst/gewijzigd/... Maar het was dus 60km op 3 dagen. Dat is uiteraard geleidelijk aan opgebouwd, en lukte mij vrij gemakkelijk. En trenara heeft me wel degelijk 1x een dubbele training laten doen (en bij een vriend van me die voor eenandere marathon trainde ook)MJVR schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:31:
Dus een omvang van 75 km in drie dagen, kan alleen maar door zelf te schuiven in je schema en wordt niet vanzelf 'voorgeschoteld'. Of je moet bij je doel hebben ingesteld dat je 7 dagen per week loopt en handmatig een training invoert waar een elite loper jaloers op zou zijn. Bovendien voorziet, voor zover ik weet, Trenara je niet van een schema om 2x per dag te lopen. Je kan er uiteraard wel zelf voor kiezen de omvang van die dag te verdelen over twee trainingen.
Ik had inderdaad ook het gevoel dat er verschillende periodes waren , bvb 1 waar meer op snelheid getraind werd en1 voor afstand. Zelf vind ik voor een marathontraining 75km per week(in de langste weken) eerlijk gezegd niet zo vreemd. Bij zowat iedereen die ik ken was dit het geval?
[ Voor 12% gewijzigd door schoene op 18-02-2025 11:00 ]
Strava or.. : https://www.strava.com/activities/13657307071
dat is heel persoonlijk, denk ikHartloper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:08:
Overkill absoluut.
Ik heb jaren rond 3:13 niveau gehangen (van 2019 tot 2021), ik denk niet dat ik die periode ooit een week had van 60km, laat staan een periode van 3 dagen.
om bij de 3:12 te komen, maakte ik weken van >100km en dat wierp voor mij de vruchten af
het lopen wordt dan zoveel makkelijker, voor mij in ieder geval..
dit jaar ga ik proberen dezelfde aanpak te doen
Ja, poort
De poort van het olympisch stadion. Nu al voor een aantal jaar vrijwilliger in het stadion en wordt meestal ingedeeld bij de poort (zorgen dat iedereen er veilig in en uit kan).
Ik train voor m'n eerste halve Marathon (Zwolle, half juni). Garmin zegt dat 1:48 momenteel haalbaar is, mijn doel is sub 1:45 met nog 17 weken te gaan.
Ik heb mijn trainingen prima op de rit (4x p/w, 1x interval, 1x tempo, 2x duur). Ook al een paar tempblokken gelopen op 4:55min/km. Het is te doen maar ja, het zijn maar blokken. Ook al heb ik nog behoorlijk wat tijd, ik wil graag een idee hebben of dat tempo realistisch is over de volle 21,1K.
Concreet: Is hier met een bepaalde tempoloop over X afstand iets zinnigs over te zeggen? Uiteraard wat verder richting de HM datum.
Persoonlijk vind ik het prettig om in de voorbereiding een paar langere tempoblokken te lopen op doeltempo. Dat geeft mij altijd een goed gevoel van wat er mogelijk is.ron322 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:48:
Op zoek naar wat inzicht.
Ik train voor m'n eerste halve Marathon (Zwolle, half juni). Garmin zegt dat 1:48 momenteel haalbaar is, mijn doel is sub 1:45 met nog 17 weken te gaan.
Ik heb mijn trainingen prima op de rit (4x p/w, 1x interval, 1x tempo, 2x duur). Ook al een paar tempblokken gelopen op 4:55min/km. Het is te doen maar ja, het zijn maar blokken. Ook al heb ik nog behoorlijk wat tijd, ik wil graag een idee hebben of dat tempo realistisch is over de volle 21,1K.
Concreet: Is hier met een bepaalde tempoloop over X afstand iets zinnigs over te zeggen? Uiteraard wat verder richting de HM datum.
Denk aan iets als 15min warming up, 3x15min doeltempo met 5 min duur, en 15min uitlopen. De blokken bouw je dan bijvoorbeeld op van 3x10, naar 3x15, 4x15, 3x20, 2x30, 2x40
Je hebt in ieder geval nog tijd zat voor de voorbereiding, succes
If you can see, look. If you can look, observe
Negeer wat Garmin zegt, loop een lokale 10k-race volle bak en gooi je resultaat in de calculator van www.mcmillanrunning.com en je ziet wat haalbaar is.ron322 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:48:
Train vervolgens op basis van de voorspelde tijd, niet je streeftijd. Dit om overtraining te voorkomen.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Leuk! Die heb ik vorig jaar gedaan als mijn eerste HM ooit. Heel gaf parcour, veel gezelligheid in/rondom de stad. Je vliegt er doorheen! Ik doe deze ook dit jaar weer, mijn 2de keer dus. Ik ken nu ook het parcour dus ik wil dit jaar onder de 2 uur komen. Vorig jaar 2u3min.ron322 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:48:
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ja, dat is de basis van Hansons Marathon Method (HMM). Daar zit standaard op vrijdag een lange tempo loop, op zaterdag een easy run en dan op zondag een lange duurloop. Doel is om de met de lange duurloop het laatste stuk van de marathon te simuleren. De lange duurloop is bij HMM maximaal 27km. De topweek qua omvang heeft 16 km tempo (MP) op vrijdag, 13 km easy op zaterdag en dan 27km op zondag.Stefangrp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:06:
Ik ken heel dat Trenara niet, maar het idee van "vermoeid aan je loop beginnen om sterker te worden en de mararthon vermoeidheid te simuleren" is op zich best gebruikelijk toch?
Ikzelf geloof er wel in en heb ook wel het idee dat het werkt.
N=1 verder maargoed
HMM gaat uit van 6x per week trainen en de weken met de hoogste trainingsomvang liggen rond de 100km.
Dank, daar kan ik wel iets mee!Roozzz schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:04:
[...]
Persoonlijk vind ik het prettig om in de voorbereiding een paar langere tempoblokken te lopen op doeltempo. Dat geeft mij altijd een goed gevoel van wat er mogelijk is.
Denk aan iets als 15min warming up, 3x15min doeltempo met 5 min duur, en 15min uitlopen. De blokken bouw je dan bijvoorbeeld op van 3x10, naar 3x15, 4x15, 3x20, 2x30, 2x40
Je hebt in ieder geval nog tijd zat voor de voorbereiding, succes
Recent een 10k race gelopen en daarmee kom ik op 1:49 via die calculator. Als het 1:50 moet worden is dat prima (en zou ik ook oprecht al blij mee zijn) maar ik wil het maximale eruit proberen te halen.kenneth schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:04:
[...]
Negeer wat Garmin zegt, loop een lokale 10k-race volle bak en gooi je resultaat in de calculator van www.mcmillanrunning.com en je ziet wat haalbaar is.
Train vervolgens op basis van de voorspelde tijd, niet je streeftijd. Dit om overtraining te voorkomen.
Als Garmin net zo werkt als mijn Polar, dan doet hij zo'n voorspelling op grond van je vorm van vandaag.ron322 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:48:
Als je nog 17 weken serieus gaat trainen, dan mag je verwachten dat je vorm nog significant verbetert.
Als ik terugkijk in mijn data van vorig jaar, dan voorspelde Polar 17 weken voor mijn laatste HM een tijd van 12 minuten langer dan hij op de wedstrijddag voorspelde. (Uiteindelijk liep ik minder dan een minuut langzamer dan die voorspelde tijd.)
Hoeveel je nog kunt verbeteren door training hangt natuurlijk ook af van hoe goed je basisconditie al is, maar ik durf de voorspelling dat je onder die 1:45 kunt komen wel aan.
Naast de genoemde blokken, vind ik zelf een loop met daarin 10km achter elkaar op je beoogde halfmarathontempo wel een goeie zo’n 5 weken van tevoren. Bijv 2km warming up, 10km HM tempo, 2km cooling down.ron322 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:48:
Die zal dan best pittig zijn maar als dat lukt, geeft dat wel vertrouwen om anderhalve maand later zo’n blok 2x achter elkaar te lopen met frisse benen. Je bent dan 5 weken later met wat tapering (laatste 2 weken veel minder lopen) en je lichaam heeft alle trainingen daarvoor verwerkt. In combinatie met extra motivatie op wedstrijddag, moet dat lukken
Ik wil Trenara niet afbreken, want het zit goed in mekaar en de feedback die je krijgt is verslavend, ook al weet je dat het van een algoritme komt.Juancho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:37:
Ik ken Trenara ook niet, nooit van gehoort. Maar wat ik begrijp maakt het schema's voor je op basis van een doel? Wat is de meerwaarde van Trenara dan tov Garmin?
Ik heb namelijk even de app gedownload uit interesse en je mag een tientje af tikken per maand. Nou is dat geen onoverkomelijk probleem als het echt een hele goede app is en (veel) beter is dan Garmin of eigen schema's. Maar ik ken het dus niet. Dus voor ik er geld tegen aan gooi... Voor de mensen die hrt gebruiken. Is hrt het absoluut waard of is het gewoon 1 van de vele apps die je kan helpen?
De meerwaarde is dat het adaptief is, als je een training overslaat of korter loopt worden de volgende trainingen aangepast.
Ik had eerst de gratis versie, dan de 10euro per maandversie (met teveel intensiteit voor mij zodat ik geblesseerd raakte), en dan heb ik nog een paar jaar de gratis versie gehad, ik vond de commentaren tof en ik vond het leuk om de raceprognose te zien veranderen. Uiteindelijk heb ik de app verwijderd.
Voor mij werkt het niet, maar er zijn heel wat lopers die er wel tevreden over zijn en er goede resultaten mee boeken.
Ik zou zeggen gebruik de gratis versie, steek er je HM doel in en negeer alle trainingen die de app voorstelt, je krijgt dan al een beetje het gevoel hoe het werkt.
Nou dat was dus ook ongeveer mijn plan, uiteindelijk de halve afstand op tempo lopen en dan beslissen of het haalbaar is, ook bedankt voor bijpassend tijdschema!Slickk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:30:
[...]
Naast de genoemde blokken, vind ik zelf een loop met daarin 10km achter elkaar op je beoogde halfmarathontempo wel een goeie zo’n 5 weken van tevoren. Bijv 2km warming up, 10km HM tempo, 2km cooling down.
Die zal dan best pittig zijn maar als dat lukt, geeft dat wel vertrouwen om anderhalve maand later zo’n blok 2x achter elkaar te lopen met frisse benen. Je bent dan 5 weken later met wat tapering (laatste 2 weken veel minder lopen) en je lichaam heeft alle trainingen daarvoor verwerkt. In combinatie met extra motivatie op wedstrijddag, moet dat lukken
Ik heb 't ook eens geprobeerd een hele tijd geleden en ik vond de trainingen op zich best prima. Eigenlijk moet je betalen, wil je een beetje flexibiliteit hebben en de mogelijkheid om trainingen door te zetten naar je klokje. Met de hand invoeren is gewoon een tijdrovend en vervelend karweitje, vind ik dan.Hartloper schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:32:
[...]
Ik wil Trenara niet afbreken, want het zit goed in mekaar en de feedback die je krijgt is verslavend, ook al weet je dat het van een algoritme komt.
De meerwaarde is dat het adaptief is, als je een training overslaat of korter loopt worden de volgende trainingen aangepast.
Ik had eerst de gratis versie, dan de 10euro per maandversie (met teveel intensiteit voor mij zodat ik geblesseerd raakte), en dan heb ik nog een paar jaar de gratis versie gehad, ik vond de commentaren tof en ik vond het leuk om de raceprognose te zien veranderen. Uiteindelijk heb ik de app verwijderd.
Voor mij werkt het niet, maar er zijn heel wat lopers die er wel tevreden over zijn en er goede resultaten mee boeken.
Ik zou zeggen gebruik de gratis versie, steek er je HM doel in en negeer alle trainingen die de app voorstelt, je krijgt dan al een beetje het gevoel hoe het werkt.
Maar goed, ik denk dat het voor solo lopers best prima kan werken. Voor mezelf vind ik het niet zo geschikt. Ik train ook nog bij de AV en bij een loopgroep en verder spreek ik ook regelmatig met vrienden/loopmaatjes af voor een duurloop oid. 30 kilometer hollen is bijvoorbeeld toch leuker met een beetje gezelschap
Ja dat is voor mij wel een eis, ik wil het gewoon met 1 sync op mijn Garmin FR265 hebben. Ik ga bijv niet de boel overnemen en in Garmin zetten of dat ik met mijn mobiel mee moet hardlopen. Ik zag al dat dat alleen kan met de betaalde versie. Opzich logisch en voor een hele goede app als coach wil ik best wel een tientje betalen. Maar Garmin is ook adaptief he. Als je daar een trainer skipt past het zich ook allemaal aan. Dus ik zoek een beetje naar de verschillen, zonder dat de ene beter hoeft te zijn dan de andere. Waarschijnlijk hanteren ze gewoon een andere methode/algoritme.InZane schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:42:
[...]
Ik heb 't ook eens geprobeerd een hele tijd geleden en ik vond de trainingen op zich best prima. Eigenlijk moet je betalen, wil je een beetje flexibiliteit hebben en de mogelijkheid om trainingen door te zetten naar je klokje. Met de hand invoeren is gewoon een tijdrovend en vervelend karweitje, vind ik dan.
Maar goed, ik denk dat het voor solo lopers best prima kan werken. Voor mezelf vind ik het niet zo geschikt. Ik train ook nog bij de AV en bij een loopgroep en verder spreek ik ook regelmatig met vrienden/loopmaatjes af voor een duurloop oid. 30 kilometer hollen is bijvoorbeeld toch leuker met een beetje gezelschap
Ik wil het best eens een kans geven, maar dan eigenlijk pas na de halve marathon van juni want daarna heb ik de handjes vrij om wat met Trenara te experimenteren. Dat je dan een maand of 3 ofzo ff de betaalde versie neemt.
Dan alsnog kan de inschatting zeer positief zijn, dat is wat ik regelmatig tegenkom als kritiek.ron322 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:50:
[...]
Recent een 10k race gelopen en daarmee kom ik op 1:49 via die calculator. Als het 1:50 moet worden is dat prima (en zou ik ook oprecht al blij mee zijn) maar ik wil het maximale eruit proberen te halen.
Hier liep ik mijn PR (1:46:59) terwijl mijn inschatting op 1:45:10 stond. Ik had niet harder kunnen lopen en geen omstandigheden gehad die tegenzaten.
Nu geeft hij 1:41:17 aan als prognose bij de CPC, waarbij ik zelf inschat dat ik er weer een kleine 2 minuten boven kom te zitten als het allemaal goed gaat. Ook op de andere afstanden is de prognose altijd net even te scherp voor mij.
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Als ik die 1:49 voorspelling omrekenen naar pace dan heb ik de Posbankloop (15k mét hoogtemeters) al op een hoger tempo gelopen, dus 1:50 moet zeker kunnen. Maar ben het met je eens dat 1:45 voor nu wellicht wat positief is, we zullen zien hoe het zich ontwikkeld de komende weken maar ik heb in ieder geval wat handvatten nu.CaLeX schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:09:
[...]
Dan alsnog kan de inschatting zeer positief zijn, dat is wat ik regelmatig tegenkom als kritiek.
Hier liep ik mijn PR (1:46:59) terwijl mijn inschatting op 1:45:10 stond. Ik had niet harder kunnen lopen en geen omstandigheden gehad die tegenzaten.
Nu geeft hij 1:41:17 aan als prognose bij de CPC, waarbij ik zelf inschat dat ik er weer een kleine 2 minuten boven kom te zitten als het allemaal goed gaat. Ook op de andere afstanden is de prognose altijd net even te scherp voor mij.
Wat ik hier en daar lees is dat je tot 80% van je maximum HR gaan. Dit zou voor mij 147 BPM zijn (184 max. gemeten door mijzelf).
Daar loop ik in een tempoblok toch echt wel behoorlijk ver boven. Posbankloop (15k) had gemiddeld 168 BPM, is dat dan echt veel te hoog?
Vergeet die 80% a.u.b. maar weer direct. Op populatieniveau werkt dat mogelijk, maar de kans is groot dat het voor jou als individu nergens op slaat. Mijn laatste halve liep ik gemiddeld op ~93% van mijn maxron322 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:47:
Is er ook een beetje houvast te vinden voor je hartslag tijdens een HM?
Wat ik hier en daar lees is dat je tot 80% van je maximum HR gaan. Dit zou voor mij 147 BPM zijn (184 max. gemeten door mijzelf).
Daar loop ik in een tempoblok toch echt wel behoorlijk ver boven. Posbankloop (15k) had gemiddeld 168 BPM, is dat dan echt veel te hoog?
Zie ook deze recente post en verdiepende links:
kenneth in "Hardlopen - deel 9"
Thanks, dat vermoeden had ik al, ik merk ook dat ik pas vanaf 90% op een hartslag loop die ik niet 'eeuwig' kan volhouden, daaronder kan ik eindeloos doorgaan.Roozzz schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Vergeet die 80% a.u.b. maar weer direct. Op populatieniveau werkt dat mogelijk, maar de kans is groot dat het voor jou als individu nergens op slaat. Mijn laatste halve liep ik gemiddeld op ~93% van mijn max
Zie ook deze recente post en verdiepende links:
kenneth in "Hardlopen - deel 9"
Een 15k kun je in theorie echt wel fors sneller lopen dan een HM.ron322 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:47:
Mijn max zit ook zo rond de 184 (nooit echt gemeten maar wel wat 5km's voluit gelopen). Mijn hartslag probeer ik bij een HM zo lang mogelijk onder de 170 te houden.
Zodra ik boven die 170 kom, voel ik dat ik in het rood ga lopen. Dat is prima in de laatste 5kms (hoewel ik het dan echt niet prima vind
Ik houd waarschijnlijk iets te stellig vast aan de 170 omdat ik het een mooi rond getal vind, maar het werkt voor me. Tijdens mijn laatste HM voluit heb ik dezelfde 'tactiek' gebruikt en lukte het om daarmee vrij soepel een PR te lopen en constant tempo te houden en nog steeds wel het maximale eruit te halen wat er die dag in zat.
Bij een marathon zit ik rond de 160. Wederom weer een mooi rond getal dus het is allemaal niet zo wetenschappelijk, maar ter indicatie.
Het klopt meestal wel met mijn gevoel (als ik voel dat ik wat te hard ga, kijk ik naar de hartslag en zie dat als bevestiging) en ik neem wat gas terug als die flink boven die waardes zit (heb ik het idee dat m'n hartslag lager is, dan bevestigt mijn klokje dat).
Er zijn tal van factoren waardoor je dit niet te precies moet beschouwen, maar die indicaties helpen mij. Dit soort dingen moet je ook wat ervaren. Uiteindelijk gaat het om je gevoel maar het helpt mij om vaak de rem er wat op te houden in het begin van een race omdat je je dan altijd nog helemaal fris voelt en dan wil het tempo vaak te hoog liggen waar je een uur later flink spijt van hebt.
Hartslag is bij mij vaak door zenuwen wat hoog in het begin en bij de start vertrek ik vaak wat te snel, maar na een km of 2 stabiliseert dat wel weer.
Ik vind jouw 168 daarmee niet veel te hoog trouwens. Ik denk dat ik nu een 15k in ongeveer 55 minuten zou kunnen lopen en dan gaat die hartslag wel richting de 172+. In theorie kun je het tempo wat net boven je aerobe drempel zit een uur vol houden... In mijn voorbeeld klopt het dan ook wel om net boven die drempel te lopen.
Het is en blijft natuurlijk persoonlijk, maar gezien onze hartslagwaardes wel wat overeenkomen heb je hier misschien wat aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 18-02-2025 17:35 ]
Bedankt voor deze uitgebreide uiteenzetting!Slickk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:29:
[...]
Een 15k kun je in theorie echt wel fors sneller lopen dan een HM.
Mijn max zit ook zo rond de 184 (nooit echt gemeten maar wel wat 5km's voluit gelopen). Mijn hartslag probeer ik bij een HM zo lang mogelijk onder de 170 te houden.
Zodra ik boven die 170 kom, voel ik dat ik in het rood ga lopen. Dat is prima in de laatste 5kms (hoewel ik het dan echt niet prima vind), maar niet vanaf het begin. Dat heb ik wel gehad (bijv wind tegen en dan alsnog proberen zelfde pace te houden) en daarmee heb ik 2x een HM verprutst.
Ik houd waarschijnlijk iets te stellig vast aan de 170 omdat ik het een mooi rond getal vind, maar het werkt voor me. Tijdens mijn laatste HM voluit heb ik dezelfde 'tactiek' gebruikt en lukte het om daarmee vrij soepel een PR te lopen en constant tempo te houden en nog steeds wel het maximale eruit te halen wat er die dag in zat.
Bij een marathon zit ik rond de 160. Wederom weer een mooi rond getal dus het is allemaal niet zo wetenschappelijk, maar ter indicatie.
Het klopt meestal wel met mijn gevoel (als ik voel dat ik wat te hard ga, kijk ik naar de hartslag en zie dat als bevestiging) en ik neem wat gas terug als die flink boven die waardes zit (heb ik het idee dat m'n hartslag lager is, dan bevestigt mijn klokje dat).
Er zijn tal van factoren waardoor je dit niet te precies moet beschouwen, maar die indicaties helpen mij. Dit soort dingen moet je ook wat ervaren. Uiteindelijk gaat het om je gevoel maar het helpt mij om vaak de rem er wat op te houden in het begin van een race omdat je je dan altijd nog helemaal fris voelt en dan wil het tempo vaak te hoog liggen waar je een uur later flink spijt van hebt.
Hartslag is bij mij vaak door zenuwen wat hoog in het begin en bij de start vertrek ik vaak wat te snel, maar na een km of 2 stabiliseert dat wel weer.
Ik vind jouw 168 daarmee niet veel te hoog trouwens. Ik denk dat ik nu een 15k in ongeveer 55 minuten zou kunnen lopen en dan gaat die hartslag wel richting de 172+. In theorie kun je het tempo wat net boven je aerobe drempel zit een uur vol houden... In mijn voorbeeld klopt het dan ook wel om net boven die drempel te lopen.
Het is en blijft natuurlijk persoonlijk, maar gezien onze hartslagwaardes wel wat overeenkomen heb je hier misschien wat aan.
Ik doe nu ook veel op gevoel, wat prima gaat trouwens, maar probeer iets meer tastbare parameters te vinden.
Die barrière bij 170 herken ik héél goed, daarboven voelt echt als niet lang houdbaar. Ik wil dus inderdaad ook zeker voorkomen dat ik te snel start.
Ook die 160 herken ik goed, daar loop ik mijn tempoblokken ongeveer op.
Even ter beeldvorming, je max hartslag zal je zelden tot niet zien tijdens een 5km voluit - daar is de afstand toch nog te lang voor.Slickk schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:29:
[...]
Je kan die wel tegen komen bij een opbouwende test (ofwel iedere 3 minuten je snelheid verhogen totdat je het niet meer 3 minuten volhoudt). Of ná je 5km een minuut rust pakken en dan een stevige heuvel op rennen of een 400m interval erachter doen.
PS4 PSN: Dazzler2120
de ene dag loop ik met een relatieve lage hartslag 151 een PR op de halve marathon
en de andere dag schiet ie de hoogte in bij een easy run en tik ik 170 aan
de laatste marathon in oktober was ie 165... aan de start, toen moest ik nog beginnen!
uiteindelijk prima uitgelopen volgens plan met kwartier van m'n PR afgesnoept
misschien toch eens tijd om een HRM aan te schaffen
vraag me dan ook af of het dan zin heeft om m'n hartslagzones goed te laten bepalen, als ie toch alle kanten op schiet op onverwachte momenten. Hoe betrouwbaar is de meting dan op dat moment?
[ Voor 18% gewijzigd door DeCo op 19-02-2025 09:20 ]
Ik denk niet dat er veel houvast is. Het is voor jezelf leren kennen.ron322 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:47:
Volgens Runanlyze liep ik mijn HM pr op 92% (172) gemiddeld van mij max HR met een uitloop naar 97% (185) op het einde. Dat was wel met de vinger tussen de deur.
Tempo blokken gaan in dezelfde order van grootte.
Jaar op jaar is het inderdaad leuk te zien hoe je tempo/hartslag verbeterd. Sinds juli 2022 is dat meer dan 50 seconde per kilometer waarbij de gemiddelde afstand per training ook nog eens bijna verdubbeld is.vhal schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:57:
Vind de voortgang qua hartslag over de jaren wel mooi, vanochtend liep ik een 8km herstelloop met een pace van 6:35/km, gemiddelde hartslag zo'n 135 bpm. Ik kan mij nog herinneren dat dit gewoon ooit 170 is geweest toen ik als couchpotato begon aan mijn eerste hardloopavonturen
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
Klopt, daar ben ik me ook bewust van. Ik heb mijn max hartslag ook nog nooit ‘gezien’ op mn horloge (met hartslagarmband) maar wel richting de 178 en denk dat de max een paar slagen hoger zal zijn. Zoals gezegd, allemaal niet zo nauwkeurig, maar voldoende voor mij om mijn tempo aan te passen tijdens evenementen.Dazzler2120 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:09:
[...]
Even ter beeldvorming, je max hartslag zal je zelden tot niet zien tijdens een 5km voluit - daar is de afstand toch nog te lang voor.
Je kan die wel tegen komen bij een opbouwende test (ofwel iedere 3 minuten je snelheid verhogen totdat je het niet meer 3 minuten volhoudt). Of ná je 5km een minuut rust pakken en dan een stevige heuvel op rennen of een 400m interval erachter doen.
Volgens mij is hartslag niet zo extreem relatief als jij het nu stelt hoor. Ziekte/vermoeidheid/stress/etc kan uiteraard de hartslag beïnvloeden. Polsmeting is gewoon uitermate onbetrouwbaar bij veel mensen (niet bij iedereen). Ik gebruik over het algemeen een hartslagband en kan toch wel stellen dat mijn hartslag daarom altijd behoorlijk precies doet wat ik verwacht (en ik heb een inspanningtest gedaan die z.g.a. dezelfde resultaten geeft). Op de pols is hij bij mij vaak wat lager, reageert trager en is zeker bij verschillende tempo's uitermate onbetrouwbaar.DeCo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:16:
hartslag is naar mijn idee ook heel relatief..
de ene dag loop ik met een relatieve lage hartslag 151 een PR op de halve marathon
en de andere dag schiet ie de hoogte in bij een easy run en tik ik 170 aan
de laatste marathon in oktober was ie 165... aan de start, toen moest ik nog beginnen!
uiteindelijk prima uitgelopen volgens plan met kwartier van m'n PR afgesnoept
misschien toch eens tijd om een HRM aan te schaffen
vraag me dan ook af of het dan zin heeft om m'n hartslagzones goed te laten bepalen, als ie toch alle kanten op schiet op onverwachte momenten. Hoe betrouwbaar is de meting dan op dat moment?
Mijn hoogste hartslag gemeten was tijdens een SMO, waarbij ik dus iedere 3 minuten 1km/uur harder moest lopen (begon op 8km/uur, daarna opbouwend). Tijdens rustmoment werd dan lactaatmeting gedaan. Uiteindelijk bleek dat ik de 206 bpm had aangetikt vlak voor het moment dat ik stopteSlickk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Klopt, daar ben ik me ook bewust van. Ik heb mijn max hartslag ook nog nooit ‘gezien’ op mn horloge (met hartslagarmband) maar wel richting de 178 en denk dat de max een paar slagen hoger zal zijn. Zoals gezegd, allemaal niet zo nauwkeurig, maar voldoende voor mij om mijn tempo aan te passen tijdens evenementen.
Dat was gemeten met een band
Met mijn horloge blijft de meting steken rond 195 ish, terwijl ik wel zeker weet dat mijn hartslag op sommige momenten hoger is geweest. Ik vermoed dat de optische sensor niet accuraat genoeg is en dat door de software wordt weggeschreven als een meetfout oid...
even voor de beeldvorming......die 206 met band en 195ish op je horloge.....waren die tijdens de SMO gemeten.Dazzler2120 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:04:
[...]
Mijn hoogste hartslag gemeten was tijdens een SMO, waarbij ik dus iedere 3 minuten 1km/uur harder moest lopen (begon op 8km/uur, daarna opbouwend). Tijdens rustmoment werd dan lactaatmeting gedaan. Uiteindelijk bleek dat ik de 206 bpm had aangetikt vlak voor het moment dat ik stopte![]()
Dat was gemeten met een band
Met mijn horloge blijft de meting steken rond 195 ish, terwijl ik wel zeker weet dat mijn hartslag op sommige momenten hoger is geweest. Ik vermoed dat de optische sensor niet accuraat genoeg is en dat door de software wordt weggeschreven als een meetfout oid...
Of hebben we het hier over 2 verschillende meetmomenten?
Indien dat laatste...hoe kun je dan "zeker weten" dat je hartslag hoger is geweest dan die 195? Tijdens dergelijke inspanningen ben ik met andere dingen bezig dan dat ik op de slag nauwkeurig kan voelen hoeveel slagen mijn tikker maakt.
Nou ben ik dan ook een amateur sporter en jij misschien een doorgewinterde atleet met 4 decennia inspanningservaring op een hoog niveau, dat weet ik zo even niet.
Niet om te zeiken....legit een serieuze vraag
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik heb het over verschillende meetmomenten. Met de band werd 206 gemeten, met band hardlopen heb ik ook vaker 200+ metingen gezien tijdens langere intervallen (400m+). Waar ik bij mijn horloge vergelijkbare inspanningen zie met max hartslag ong. 195/196 o.i.d.Fraggert schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:15:
[...]
even voor de beeldvorming......die 206 met band en 195ish op je horloge.....waren die tijdens de SMO gemeten.
Of hebben we het hier over 2 verschillende meetmomenten?
Indien dat laatste...hoe kun je dan "zeker weten" dat je hartslag hoger is geweest dan die 195? Tijdens dergelijke inspanningen ben ik met andere dingen bezig dan dat ik op de slag nauwkeurig kan voelen hoeveel slagen mijn tikker maakt.
Nou ben ik dan ook een amateur sporter en jij misschien een doorgewinterde atleet met 4 decennia inspanningservaring op een hoog niveau, dat weet ik zo even niet.
Niet om te zeiken....legit een serieuze vraag
Weet ik zeker dat het hoger is geweest de laatste maanden dan 200? Nouja ik heb het niet gemeten dus ik kan het niet weten (meten is weten), dus daar heb je zeker gelijk in
Dan kan het zo maar zijn dat die 195/196 van jouw klok op een band 200 is.Dazzler2120 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:22:
[...]
Ik heb het over verschillende meetmomenten. Met de band werd 206 gemeten, met band hardlopen heb ik ook vaker 200+ metingen gezien tijdens langere intervallen (400m+). Waar ik bij mijn horloge vergelijkbare inspanningen zie met max hartslag ong. 195/196 o.i.d.
Weet ik zeker dat het hoger is geweest de laatste maanden dan 200? Nouja ik heb het niet gemeten dus ik kan het niet weten (meten is weten), dus daar heb je zeker gelijk in
Heb je de beschikking tot een band van iemand om te vergelijken?
Heb 3 eigen banden thuis liggen, wil ik het echt testen dan kan het :-p maar moet ook zeggen dat ik me probeer er niet zo veel mee bezig te houden.Fraggert schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:32:
[...]
Dan kan het zo maar zijn dat die 195/196 van jouw klok op een band 200 is.
Heb je de beschikking tot een band van iemand om te vergelijken?
Edit: En ik vind zo'n band écht vervelend zitten tijdens het lopen
[ Voor 8% gewijzigd door Dazzler2120 op 19-02-2025 13:09 ]
Eigenlijk vrij weinig verschil, alleen optisch loopt vaak wat achter bij (grote) snelheids schommelingen (denk aan intervals) en overall iets minder accuraat. Maar ik zou zeggen voor wedstrijden en 'gewone' trainingslopen waarbij je op een vrij constant tempo loopt, is het verschil minimaal zou zeggen voor mij persoonlijk voldoende om het bij een horloge te houden (optisch dus)
Voordat ik een video van tien minuten ga kijken: wordt er in verschillende omstandigheden gemeten (hitte, kou) en zijn er echt maar twee testpersonen?BlizzarD schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:11:
Interessant filmpje over optische vs. cheststrap hartslagmeter: YouTube: TESTED: Wrist Vs.Chest Heart Rate (We Didn't EXPECT The Result)
Want mijn ervaring is dat alles buiten het bereik van 10-20 graden, de nauwkeurigheid bij mij afneemt, terwijl ik lopers ken die daar helemaal geen problemen mee hebben. Met andere woorden: als het maar twee lopers zijn die bij een smal temperatuurvenster de test doen, dan kaart de video dus minstens twee problemen niet aan.
En dan zijn er nog huidskleur en tatoeages, waarvan ik heb gelezen dat ze problematisch kunnen zijn. Ik ben zelf niet blank maar wel behoorlijk licht, en ik heb geen tatoeages, dus daar kan ik zelf niets zinnigs over zeggen.
[ Voor 13% gewijzigd door kenneth op 19-02-2025 13:35 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik merk dat ik vaak moe ben, of ik nu goed slaap of niet... Afgelopen nacht bijvoorbeeld heel goed geslapen, maar daarna het gevoel dat ik nog gaarder ben dan ervoor. Probeer te bedenken of dat te maken heeft met hardloopvolume (overtrainen?) hoewel dat nu niet zo bizar veel is.
Voor de rest eet en leef ik wel gezond volgens mij, probeer goed en gevarieerd te eten en slaap over het algemeen ook ok.
Heb al contact opgenomen met de huisarts, eens zien of ik niet 'ergens iets aan tekort kom' maar bereikbaarheid en beschikbaarheid daar is ehm... matig zullen we maar zeggen
Waar ik hier op hoop? Geen idee eerlijk gezegd, misschien mensen die merkten dat 'als ik veel sport moet ik meer van dit en dit eten of nemen, dan voel ik me een stuk beter'. Of tips/dingen waar ik naar kan kijken en wat ik kan proberen?
Inderdaad. Ik vermoed zelf dat “vetpercentage” ook nog een rol speelt. Ik heb hele smalle “bottige” polsen en icm kou (minder doorbloeding) zit de polsmeting er dan erg vaak naast. Handschoenen aandoen maakt dan een verschil (wordt het weer wat beter van).kenneth schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:33:
[...]
Voordat ik een video van tien minuten ga kijken: wordt er in verschillende omstandigheden gemeten (hitte, kou) en zijn er echt maar twee testpersonen?
Want mijn ervaring is dat alles buiten het bereik van 10-20 graden, de nauwkeurigheid bij mij afneemt, terwijl ik lopers ken die daar helemaal geen problemen mee hebben. Met andere woorden: als het maar twee lopers zijn die bij een smal temperatuurvenster de test doen, dan kaart de video dus minstens twee problemen niet aan.
En dan zijn er nog huidskleur en tatoeages, waarvan ik heb gelezen dat ze problematisch kunnen zijn. Ik ben zelf niet blank maar wel behoorlijk licht, en ik heb geen tatoeages, dus daar kan ik zelf niets zinnigs over zeggen.
Maar in algemene zin, als je serieus op hartslagzones wilt trainen: borstband.
Zeker ervaring. Kun je jouw HRV zien op jouw sporthorloge (even een aanname dat je die hebt)?m0ridin schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:16:
Beetje op de gok, maar misschien dat iemand hier er ook ervaring mee heeft of iets herkent...
Ik merk dat ik vaak moe ben, of ik nu goed slaap of niet... Afgelopen nacht bijvoorbeeld heel goed geslapen, maar daarna het gevoel dat ik nog gaarder ben dan ervoor. Probeer te bedenken of dat te maken heeft met hardloopvolume (overtrainen?) hoewel dat nu niet zo bizar veel is.
Voor de rest eet en leef ik wel gezond volgens mij, probeer goed en gevarieerd te eten en slaap over het algemeen ook ok.
Heb al contact opgenomen met de huisarts, eens zien of ik niet 'ergens iets aan tekort kom' maar bereikbaarheid en beschikbaarheid daar is ehm... matig zullen we maar zeggenDus geen idee wanneer ik daar terecht kan, is nou niet een enorm spoedgeval.
Waar ik hier op hoop? Geen idee eerlijk gezegd, misschien mensen die merkten dat 'als ik veel sport moet ik meer van dit en dit eten of nemen, dan voel ik me een stuk beter'. Of tips/dingen waar ik naar kan kijken en wat ik kan proberen?
Ik heb altijd last gehad van een enorme dip in de winter en slik nu preventief vitamine D. Bloedtesten lieten duidelijk een flink tekort zien.
Bloedprikken is wel het eerste waar ik aan denk om te laten doen.
Slik wel mutlivitamine tabletten, maar zal eens kijken wat daar eigenlijk in zit
En HRV wordt idd bijgehouden, nu heb ik de maanden dec/ jan minder gesport en meer... ehm... ongezond geleefd dus dat zal ook niet helpen en vertekent de statistieken de laatste tijd ook wel.
Nou ja, maar even goed in de gaten houden en hopen dat er iig binnenkort geprikt kan worden. En wie weet is het idd ook deels 'gewoon' een winterdip, merk dat ik die kou en grijsheid wel zat ben iig
Hier hetzelfde, dunne polsen en bij kou klopt er weinig van. Hij lijkt wel nog trager te zijn en ook minder hoog te komen.MrAcid schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:35:
[...]
Inderdaad. Ik vermoed zelf dat “vetpercentage” ook nog een rol speelt. Ik heb hele smalle “bottige” polsen en icm kou (minder doorbloeding) zit de polsmeting er dan erg vaak naast. Handschoenen aandoen maakt dan een verschil (wordt het weer wat beter van).
Maar in algemene zin, als je serieus op hartslagzones wilt trainen: borstband
Gisteren in de kou een interval gedaan die ik vorige week ook ongeveer had gedaan. Maar mijn max hartslag lag 20 slagen lager. Klopte helemaal niet met mijn gevoel en tempo, dus gewoon genegeerd en op gevoel (RPE) gelopen. Resultaat, een Garmin training score van 0 procent, maar wel lekker gelopen
Ik heb hetzelfde. Slik wel vitamine D maar dat helpt niet per se tegen vermoeidheid. Ik heb het eigenlijk elke winter wel. Altijd wel een dip overdag als ik veel brood eet dus dat vermijd ik meestal. Vaak helpt meer water drinken ook wel bij mij tegen diem0ridin schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:16:
Beetje op de gok, maar misschien dat iemand hier er ook ervaring mee heeft of iets herkent...
Heb al contact opgenomen met de huisarts, eens zien of ik niet 'ergens iets aan tekort kom' maar bereikbaarheid en beschikbaarheid daar is ehm... matig zullen we maar zeggenDus geen idee wanneer ik daar terecht kan, is nou niet een enorm spoedgeval.
Ik drink geen alcohol sinds oud & nieuw. Ik hoopte dat het daardoor beter zou worden, maar tot nu toe valt het een beetje tegen.
Allemaal afkickverschijnselen bij mij in ieder geval nu ik het zo goed bekijk.
Veel eiwitten en veel water drinken zorgt bij mij voor een stabieler energielevel. Tijdens een pittig trainingsschema zou ik het liefst overdag wat dutjes willen doen. In de tijd dat de kinderen hier nog baby’s waren was dat wel ideaal om mee te kunnen slapen.
En eiwitten probeer ik idd veel meer te eten sinds ik voor langere afstanden train, veel meer kwark, yoghurt, etc. Nou ja, in ieder geval al wat geruststellend dat anderen iets dergelijks ook herkennen... al is dat ook wel weer jammer voor 'jullie anderen'
Grappig, hier ook dunne polsen, en in de kou is hij vrij vaak 20/30 bpm lager.kepler schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:51:
[...]
Hier hetzelfde, dunne polsen en bij kou klopt er weinig van. Hij lijkt wel nog trager te zijn en ook minder hoog te komen.
Gisteren in de kou een interval gedaan die ik vorige week ook ongeveer had gedaan. Maar mijn max hartslag lag 20 slagen lager. Klopte helemaal niet met mijn gevoel en tempo, dus gewoon genegeerd en op gevoel (RPE) gelopen. Resultaat, een Garmin training score van 0 procent, maar wel lekker gelopen
Wel gaat je VO2 max dan lekker vlot omhoog
Ik ben geen deskundige op scherma's, maar het valt me wel op dat je di-do duurlopen gedurende het hele programma steeds 10 km zijn.ron322 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:36:
Ik heb op basis van de ontvangen suggesties een schema in elkaar geflanst voor de HM over een week of 17.
Ik zal heus wel iets wijzigen maar dit wordt mijn houvast voor de komende weken. Voor mijn gevoel ziten er wel wat teveel lange afstanden in. Hoor graag commentaar!
Ik zou wat varieren; zowel tussen de twee dagen als tussen de weken.
En om de 3/4 weken een rustweek inlassen waarin de trainingsintensiteit wat omlaag gaat t.o.v. de week ervoor.
Edit: en ik snap de 2x 40 min. @ 4:55 die er tweemaal inzit niet zo goed. Als ik me goed herinner was 1:45 je doeltijd, dus dan loop je feitelijk 80% van de wedstrijdafstand op wedstrijdtempo, als training. Dat is vast goed om zelfvertrouwen te bouwen, maar het lijkt me niet heel productief.
[ Voor 17% gewijzigd door aap op 19-02-2025 15:58 ]
Die 10k loopjes gaan zeker nog variëren, gaat hier om (ongeveer) het volume om de weekomvang te halen. Die 2x 40' ben ik ook nog niet zeker van, ik ben dat met je eens. Ik zal ook beter naar de rustweken kijken.aap schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:53:
[...]
Ik ben geen deskundige op scherma's, maar het valt me wel op dat je di-do duurlopen gedurende het hele programma steeds 10 km zijn.
Ik zou wat varieren; zowel tussen de twee dagen als tussen de weken.
En om de 3/4 weken een rustweek inlassen waarin de trainingsintensiteit wat omlaag gaat t.o.v. de week ervoor.
Edit: en ik snap de 2x 40 min. @ 4:55 die er tweemaal inzit niet zo goed. Als ik me goed herinner was 1:45 je doeltijd, dus dan loop je feitelijk 80% van de wedstrijdafstand op wedstrijdtempo, als training. Dat is vast goed om zelfvertrouwen te bouwen, maar het lijkt me niet heel productief.
Vooropgesteld: ik ben ook geen expert van hardloopschema'sron322 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:36:
Ik heb op basis van de ontvangen suggesties een schema in elkaar geflanst voor de HM over een week of 17.
Ik zal heus wel iets wijzigen maar dit wordt mijn houvast voor de komende weken. Voor mijn gevoel ziten er wel wat teveel lange afstanden in. Hoor graag commentaar!
[Afbeelding]
Het is 3x 1k, 10x 200m of tempo blokken op 4:55, aangevuld met duurlopen van voornamelijk 10k.
Die tempo blokken zou ik meer variëren in pace (doe ook eens een progressief loopje oid) en voor de intervallen zou ik persoonlijk niet 2x dezelfde training willen terugzien. Je kan zoveel meer variatie aanbrengen, niet alleen op afstand, maar ook tijdgebaseerde intervallen bijv 2x (4' - 2' - 1') met hogere tempo's naarmate de intervallen korter worden (bijv 10k-pace, 5k pace, 3k pace), etc. etc.
Waarom eigenlijk zelf een schema gemaakt?
Elke week heb je eigenlijk 3 rustige trainingen en 1 key sessie. Ik zou vaker een tempoblokje in een van de weekend trainingen doen én elke week op dinsdag een interval doen.ron322 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:36:
[Afbeelding]
Als de vermoeidheid het niet toelaat kan je er altijd nog een schrappen.
offtopic:
Ja ook die interval trainingen gaan nog variëren, dat is ook te saai zo, zeker de helft wordt een DSW van Garmin of een zelfgemaakte training.sanniep9 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:12:
[...]
Vooropgesteld: ik ben ook geen expert van hardloopschema's. Maar het lijkt me een nogal saai.
Het is 3x 1k, 10x 200 of tempo blokken op 4:55, aangevuld met duurlopen van voornamelijk 10k.
Die tempo blokken zou ik meer variëren in pace (doe ook eens een progressief loopje oid) en voor de intervallen zou ik persoonlijk niet 2x dezelfde training willen terugzien. Je kan zoveel meer variatie aanbrengen, niet alleen op afstand, maar ook tijdgebaseerde intervallen bijv 2x (4' - 2' - 1') met hogere tempo's naarmate de intervallen korter worden (bijv 10k-pace, 5k pace, 3k pace), etc. etc.
Waarom eigenlijk zelf een schema gemaakt?
Die tempoblokken wil ik gebruiken om te wennen aan steeds langere tijd/afstand op beoogd HM pace, snellere paces kan ik wel kwijt in een intervaltraining.
Waarom zelf een schema maken: omdat het kan
Ik had eerst ook iedere dinsdag interval staan maar dat leek me uiteindelijk wat teveel van het goede, mss voeg ik die nog wel weer toe.CaLeX schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:21:
[...]
Elke week heb je eigenlijk 3 rustige trainingen en 1 key sessie. Ik zou vaker een tempoblokje in een van de weekend trainingen doen én elke week op dinsdag een interval doen.
Als de vermoeidheid het niet toelaat kan je er altijd nog een schrappen.
Mooie gestage opbouw, korte taper; paar keer kan je niet hardlopen maar dat komt goed uit. Dat zijn dan relatieve rustweken.
Afwisseling tussen interval en tempo, veel rustige trainingen, ideaal om conditie op te bouwen met laag overbelastingsrisico.
Alleen de 2 x 40 min op wedstrijdtempo 2 weken voordien is teveel, zoals al gesteld werd.
Daar zou ik 2x25 min aan wedstrijdtempo doen, om al iets terug te schroeven en fris te zijn op de grote dag.
Bijvoorbeeld: T-4wk doe je 4x 12' en T-2wk doe je dan 2x 15' waarvan de laatste 5' een paar seconden per kilometer sneller.
Veel fitter ga je in de laatste twee weken niet worden, je wil dan vooral scherpte.
Zo kwam ik gisteravond deze mooie deal tegen. In de spuuglelijke of toch zo kitsch dat het weer mooi is versie met vlammen (je mag zelf kiezen) tegen gekomen.
Nike Zoom Fly 6 voor €135 bij Alltricks ipv €180, met kortingscode “worldrun10”. Een Franse webshop, dus levering duurt een paar dagen langer dan gewend. Ik ben benieuwd!
+5 snelheidspunten vanwege het vlammende karakter van de schoen.Slickk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:23:
Na alle lovende recensies en nog een ‘goed’ argument dat ik op zoek was naar een nieuw paar schoenen voor tempo en intervallen, besloten de Zoom Fly 6 te kopen.
Zo kwam ik gisteravond deze mooie deal tegen. In de spuuglelijke of toch zo kitsch dat het weer mooi is versie met vlammen (je mag zelf kiezen) tegen gekomen.
Nike Zoom Fly 6 voor €135 bij Alltricks ipv €180, met kortingscode “worldrun10”. Een Franse webshop, dus levering duurt een paar dagen langer dan gewend. Ik ben benieuwd!
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
No problemo! Best fijn schoentje he?MrAcid schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:37:
Ik loop sinds een week op de ZoomFly 6 van Nike en ik kan die echt weer (nadat versie 5 echt ruk was) van harte aanbevelen. Dank voor de trigger om ze weer serieus te bekijken @InZane!
Ik heb er nu een goede 100 km mee gelopen, waaronder een paar intervalletjes, een 25 km en zelfs een 30 en ze lopen nog steeds heerlijk
Ze zijn wel ontzettend fout!Slickk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:23:
Ik ben blij met mijn zwarte uitvoering, waar ik trouwens wel iets meer voor heb betaald, maar soit.
Ik had ze ook het liefst in het zwart gehad of een andere kleur, maar mijn principes zijn als man met de hand op de knip snel opzij gezet.InZane schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:49:
[...]
Ze zijn wel ontzettend fout!
Ik ben blij met mijn zwarte uitvoering, waar ik trouwens wel iets meer voor heb betaald, maar soit.
Ik zou verandering dan eerder in het soort eten zoeken, meer gezond etc. Verder ben ik er niet zo mee bezig. In een jaar tijd wel aardig afgevallen, maar kwam naast hardlopen ook door fitness en zwemmen. Nu de kilometers langer worden en zeker bij een lange duurtraining eet ik die dag ook gewoon meer om te herstellen. Ik sta 1 keer in de maand op de weegschaal en zie dan ook de vet percentage en spiermassa etc. Deze maand wel meer eiwitten gaan eten en minder Ben & Jerry ijs zitten snoepen in de avonduren, ben benieuwd naar de volgende wegingHillshade schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:24:
Hoe managen jullie een beetje het hongergevoel? Nu mijn weekvolume schommelt tussen de 40-50km merk ik echt significant veel meer honger waar het eerst trek was. Ik wil helemaal niet zo veel eten want het liefst gaat er een paar kg af nog, maar eigenlijk blijft mijn gewicht nu stabiel. Betekent wel dat het intuïtief wel goed zit voor een stabiel gewicht
Dit design zou ik meteen kopen!Slickk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:23:
Maar die webshop heeft een twijfelachtige score op trustpilot. Ik zou daar niet zo snel bestellen.
Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar het is simpelweg de NL tak van de Franse site en die krijgt wel goede reviews.aap schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:41:
[...]
Dit design zou ik meteen kopen!![]()
Maar die webshop heeft een twijfelachtige score op trustpilot. Ik zou daar niet zo snel bestellen.
Ik heb betaald met Paypal dus mocht het wel mislopen kan ik het vrij makkelijk terugclaimen. Dat voordeel heb je inderdaad niet als je met iDeal betaald.
[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 20-02-2025 10:52 ]
ik doe inmiddels mijn best om op gewicht te blijven. Dus honger -> eten. Dat is de dag na de LDL dan zo ongeveer de hele dag door.Hillshade schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:24:
Hoe managen jullie een beetje het hongergevoel? Nu mijn weekvolume schommelt tussen de 40-50km merk ik echt significant veel meer honger waar het eerst trek was. Ik wil helemaal niet zo veel eten want het liefst gaat er een paar kg af nog, maar eigenlijk blijft mijn gewicht nu stabiel. Betekent wel dat het intuïtief wel goed zit voor een stabiel gewicht
Als je nog wat kg wil kwijtraken zou ik zeker wel blijven eten, maar pak gezonde dingen en pas op met calorie bommen. Niet te ver onder je verbruik gaan zitten want je lichaam heeft wel brandstof nodig
Ik loop nu een jaar (serieus) en heb/had hetzelfde. Ik neem nu na iedere training wel een bak Skyr met een beetje muesli om het ergste gevoel eraf te halen. Bij een echt zware/lange training komen daar 2 gekookte eitjes bij.Hillshade schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:24:
Voor de rest is het, zoals al gezegd, gezond proberen te eten, maar niet overdrijven.
Duurde ook wel even voordat mijn gewicht begon af te nemen maar het gebeurd nu wel (ik hoefde ook niet veel kilo's kwijt trouwens). Bij 185cm van 84 naar 79kg gegaan in een jaar. Nog een beetje vet eraf zou mooi zijn, maar zo niet, dan niet.
ik blijf een amateur,
Meer vezels eten/eitten sneller volzitten/volgevoel.Hillshade schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:24:
Tevens zou 40-50 km op weekbasis fietsen echt niet voor hele erger honger moeten zorgen. Of je moet al echt flink in calorie tekort zitten, maar dan zou je niet stabiel blijven. Op dagen dat je gaat fietsen/avond daarvoor iets meer eten en dagen dat je niks doet/rust heb wel de tekort pakken.
Dit gaat over hardlopen, 40-50km fietsen is een uur of anderhalf. Met 40-50km hardlopen kom je al snel op een uur of 4~5dfbt schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:05:
[...]
Meer vezels eten/eitten sneller volzitten/volgevoel.
Tevens zou 40-50 km op weekbasis fietsen echt niet voor hele erger honger moeten zorgen. Of je moet al echt flink in calorie tekort zitten, maar dan zou je niet stabiel blijven. Op dagen dat je gaat fietsen/avond daarvoor iets meer eten en dagen dat je niks doet/rust heb wel de tekort pakken.
Dan heb je het al snel over een verschil van factor 4 aan calorieverbruik.
offtopic:
40~50km hardlopen is 40~50 x je gewicht in calorieën (ongeveer en afhankelijk van snelheid natuurlijk maar vrij makelijk te rekenen op die manier). Stel je weegt 75kg dan is dat toch zo'n 3000 tot 3750 calorieën wat je extra verbrandt. Dat verklaart het hongergevoel prima.Hillshade schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:24:
Van tevoren wat eten en vrij snel na de training ook. Zoals gezegd meer eiwitrijke producten en vezels, om te voorkomen dat je snacken en overcompenseert met koolhydraten.
Qua avondeten merk ik dat ik simpelweg meer eet en dat is vrijwel altijd wel gezond. In die zin blijft gewicht wel stabiel, tijdens heftigere trainingsweken gaat er soms wat gewicht af, maar dat is in de aanloop naar een marathon wel een handige bijkomstigheid.
Nou dat van tevoren eten doe ik niet als ik voor werktijd train. Verder na die tijd wel een lekker eiwitrijk ontbijtje.Slickk schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:19:
[...]
Van tevoren wat eten en vrij snel na de training ook. Zoals gezegd meer eiwitrijke producten en vezels, om te voorkomen dat je snacken en overcompenseert met koolhydraten.
excuus, had even 2 topics door elkaar gehaald -_-CaLeX schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:18:
[...]
Dit gaat over hardlopen, 40-50km fietsen is een uur of anderhalf. Met 40-50km hardlopen kom je al snel op een uur of 4~5
Dan heb je het al snel over een verschil van factor 4 aan calorieverbruik.
![]() | ![]() |
Vind Saucony een beetje lafjes met de Guide 18 gezien ze nog steeds het standaard foam gebruiken voor de Guide. Daar had wel een upgrade in mogen zitten maar dan kom je ws teveel in de buurt van de Tempus. Momenteel loop ik veel op de Hurricane 24 met die pwrrunPB foam maar dan voelt de Guide opeens kneiterhard, althans de v16 die ik hier heb liggen
[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 20-02-2025 19:45 ]
De Guide 16 heb ik geen ervaring mee. Tijdje niet hardgelopen en daarvoor had ik de Guide ISO 2 die volgens mij uit 2019 is. De Guide 17 was in ieder geval een behoorlijke verandering ten opzichte van zijn voorgangers.vhal schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:23:
Ik zie eerder een gelijkmatige slijtage, lijkt mij prima zo.
Vind Saucony een beetje lafjes met de Guide 18 gezien ze nog steeds het standaard foam gebruiken voor de Guide. Daar had wel een upgrade in mogen zitten maar dan kom je ws teveel in de buurt van de Tempus. Momenteel loop ik veel op de Hurricane 24 maar dan voelt de Guide opeens kneiterhard, althans de v16 die ik hier heb liggen
Ik dacht dat de Guide vergelijkbaar was met de Ride, maar de Ride heeft PWRRUN+ foam en de Guide heeft PWRRUN foam met een PWRRUN+ inlegzooltje. En dan zijn er inderdaad nog schoenen met PWRRUNPB foam. Ach wat niet weet wat niet deert. Deze serie bevalt me al jaren en is me ook dit jaar voor alle soorten afstanden goed bevallen. Later in het jaar wel van plan een ander model er bij te kopen, maar voorlopig eerst de Guide 17 en 18 afwisselen.
Die van mij zien er na 704km zo uit (met name de hak is wel zo'n beetje klaar nu).L23 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:57:
Nieuwe schoenen. De Saucony Guide 17 bevallen hier goed en daarom de Guide 18 besteld. Zoals je ziet is de Guide 18 weinig veranderd. Exact dezelfde zool, de bovenkant heeft hier en daar wat kleine vernieuwingen en uiteraard nieuwe kleurtjes. De Guide 17 heb ik nu in een jaar tijd 917 km op gelopen. Lopen nog prima, maar slijtage aan de zool is duidelijk te zien als ik de nieuwe schoenen er naast leg. Slijtage van de linker en rechter schoen is gelijk. Zie volgens mij niks geks. Kan ik uit de slijtage concluderen dat ik tijdens het hardlopen op mijn voorvoet land?
[Afbeelding] [Afbeelding]
ik heb de Triumph 21 van Saucony en dat vind ik persoonlijk al heel zacht. Loopt op zich wel prima maar dat houdt niet over qua grondcontactgevoel soms hoor, daar moet je je wel van bewust zijn/blijven als je wat steviger onder je voeten gewend bent.Cap schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:13:
De hype naar steeds meer 'bouncy' en 'squishy' foams vind ik lang niet altijd terecht. Dergelijk foam is lang niet voor iedereen geschikt of prettig. Bovendien is er niets inherent verkeerd aan een EVA / TPU foam. Dus prima als schoenfabrikanten verschillende schoenen met verschillende foams aanbieden in hun line-up.
Zulke zolen hebben wat mij betreft hun bestaansrecht wel voor lange afstanden maar persoonlijk denk ik dat ik geen vriendjes zou worden met nog zachtere of dikkere zolen.
Haha, ik ga vanavond mijn rondje doen. Inderdaad niet vergeten mijn muts, jasje, tweede laagje en handschoenen thuis te laten en de korte broek aan te doen. Dat gaat voelen alsof ik in mijn blootje ga rennen.InZane schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:51:
Zo, dat was wel even omschakelen vanochtend! Afgelopen dinsdagochtend ging ik nog de deur uit met -6 en vanochtend was het ineens 10 graden! Eindelijk weer het korte spul an
Het is ook maar net wat je fijn vindt heFraggert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:26:
[...]
ik heb de Triumph 21 van Saucony en dat vind ik persoonlijk al heel zacht. Loopt op zich wel prima maar dat houdt niet over qua grondcontactgevoel soms hoor, daar moet je je wel van bewust zijn/blijven als je wat steviger onder je voeten gewend bent.
Zulke zolen hebben wat mij betreft hun bestaansrecht wel voor lange afstanden maar persoonlijk denk ik dat ik geen vriendjes zou worden met nog zachtere of dikkere zolen.
Ik hou persoonlijk wel van een wat zachtere schoen, maar dan moet ie wel een beetje responsief zijn.
Heb wel een paar Saucony Rides versleten. Leuke schoenen voor een blokkie om, maar ik zou er zelf geen tempo's of lange duurlopen mee willen doen. Beetje vergelijkbaar met de Pegasus ook.
Absoluut! Ik dacht dat ik me redelijk had aangepast vanochtend met een dunne tight, lang ondershirt en jasje ipv dubbele lagen maar alsnog was het toch wat te warm en jasje zeer overbodig. Achja, het was een duurloopje dus dan is het wat minder erg. Bij intervallen heb ik er een hekel aan om het te warm te hebben.InZane schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:51:
Zo, dat was wel even omschakelen vanochtend! Afgelopen dinsdagochtend ging ik nog de deur uit met -6 en vanochtend was het ineens 10 graden! Eindelijk weer het korte spul an
Hier 3 blokjes (4,5km) in marathontempo met korte broek en T-shirt. Ging kapot in het zonnetje. Het kadaver wist niet wat het meemaakte en liep helemaal leeg.Slickk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Absoluut! Ik dacht dat ik me redelijk had aangepast vanochtend met een dunne tight, lang ondershirt en jasje ipv dubbele lagen maar alsnog was het toch wat te warm en jasje zeer overbodig. Achja, het was een duurloopje dus dan is het wat minder erg. Bij intervallen heb ik er een hekel aan om het te warm te hebben.
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
Maar voor deze maak ik een uitzondering.
Een jonge Engelsman die zijn job opgeeft om in Japan te gaan wonen en te gaan hardlopen.
Hij is enthousiast en grappig. Hij is niet de meest getalenteerde hardloper (naar eigen zeggen dan toch), maar loopt een waanzinnig aantal kilometers.
Zijn motto "train harder not smarter".
YouTube: I Quit My Job to Chase a Marathon Dream in JAPAN!
Haha ja ik ging gisteravond rennen, wel in lang-lang. Maar dat was redelijk overbodigInZane schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:51:
Kwam ik pas ook tegen ja. Inderdaad leukHartloper schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:51:
Ik volg geen hardlopende YouTubers.
Maar voor deze maak ik een uitzondering.
Een jonge Engelsman die zijn job opgeeft om in Japan te gaan wonen en te gaan hardlopen.
Hij is enthousiast en grappig. Hij is niet de meest getalenteerde hardloper (naar eigen zeggen dan toch), maar loopt een waanzinnig aantal kilometers.
Zijn motto "train harder not smarter".
YouTube: I Quit My Job to Chase a Marathon Dream in JAPAN!
En hij loopt belachelijk hard. Überhaupt vind ik het inkijkje in de Japanse hardloopcultuur erg leuk. Tamelijk bizar hoeveel mensen daar echt hard lopen
Ja, dat valt mij eigenlijk vaak op tijdens de WK/OS's, waar vooral de Japanse vrouwen.. altijd de eerste 4000/7000m het kopwerk doen. Las jaren geleden een stuk over de Ekiden cultuur die live uitgezonden werden op de Japanse tv. Maar daar zitten wel een paar flinke Ekiden's tussen in vergelijking met die ik heb gelopen. Die zijn meestal 5km, 5km, 10km, 5km, 10km en 7,2km.Roozzz schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:10:
[...]
Kwam ik pas ook tegen ja. Inderdaad leuk
En hij loopt belachelijk hard. Überhaupt vind ik het inkijkje in de Japanse hardloopcultuur erg leuk. Tamelijk bizar hoeveel mensen daar echt hard lopen
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Ik probeer nu opnieuw enkele keren per week telkens dezelfde route te doen (zoals voordien). Is dat de juiste keuze om snel terug op niveau te komen en die hartslag weer naar beneden te krijgen of is het beter dat ik die route dan afwissel met intervaltraining?
Tja....als ik al na 1 dag redelijk kan herstellen na een lange duurloop van 30km doordat de schoen meer bouncy/squishy is en m'n 92kg aan massa kan dempen, dan kies ik er graag voor. Misschien dat het de voet "lui" maakt maar als ik maar genoeg afwissel met de 4 andere paar schoenen die ik hier heb staan, dan zie ik er geen kwaad in.Cap schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:13:
De hype naar steeds meer 'bouncy' en 'squishy' foams vind ik lang niet altijd terecht. Dergelijk foam is lang niet voor iedereen geschikt of prettig. Bovendien is er niets inherent verkeerd aan een EVA / TPU foam. Dus prima als schoenfabrikanten verschillende schoenen met verschillende foams aanbieden in hun line-up.
De tijd dat je maar 1 soort foam had en de schoen een zooldikte had van 1 cm is gelukkig wel voorbij
[ Voor 12% gewijzigd door vhal op 21-02-2025 19:35 ]
Het doel is om te finishen onder de 1u35min (mijn huidige PR is 1u29min). Ik ben erg benieuwd hoe drie wedstrijden kort achter elkaar gaan aanvoelen. De dagen er tussen zullen een combinatie worden tussen rust en (lichte) training. Iemand ervaring en tips hierin?
Ook ben ik aan het kijken naar twee halve marathons in 1 weekend.
A. Vanwege de uitdaging
B. Praktisch. Ik woon in het zuiden van het land en die noordelijke provincies zijn ver reizen waardoor ik een overnachting nodig acht. Qua kosten en tijd is twee in een weekend efficiënter
Morgen ga ik lopen in zeeland. De verandering in temperatuur de afgelopen dagen is welkom. Donderdag nog een loopje gedaan om te voelen hoe 12 graden en kort-kort aanvoelt. Ik heb er zin in.
8 en 30 maart volgen de andere twee. De rest van de planning is nog onduidelijk maar er zijn al de nodige ideeën. Ik mis straks nog Flevoland, Zuid-Holland, Drenthe, Groningen, Friesland.
Ik loop bij voorkeur kleine, lokale evenementen door het groen. Alle tips zijn welkom!
Het is ook prima, maar niet voor iedereen even geschikt. En er zijn ook nadelen. Je geeft zelf al aan dat je voeten er luier van kunnen worden. Net als je hele bewegingssysteem dat minder getraind wordt om zelf optimaal te timen / dempen. Ook kan een extra high stack, squishy foam aanleiding geven tot instabiliteit (en eventueel daaruit volgende blessures) waar stevigere lower stack schoenen dit niet doen. Teveel bounce kan eenzelfde probleem creëren.vhal schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:27:
[...]
Tja....als ik al na 1 dag redelijk kan herstellen na een lange duurloop van 30km doordat de schoen meer bouncy/squishy is en m'n 92kg aan massa kan dempen, dan kies ik er graag voor. Misschien dat het de voet "lui" maakt maar als ik maar genoeg afwissel met de 4 andere paar schoenen die ik hier heb staan, dan zie ik er geen kwaad in.
De tijd dat je maar 1 soort foam had en de schoen een zooldikte had van 1 cm is gelukkig wel voorbijHype wil ik het niet noemen, HOKA had het eigenlijk al en de rest volgde al snel...
Daar was mijn opmerking op gericht: de mode / hype om schoenen steeds zachter, bouncier en higher stack te maken is niet zaligmakend en zeker niet universeel. Het is een hype in zoverre, net als barefoot running dat ruim 10 jaar geleden was. Elk type schoen heeft zijn doelgroep en toepassing. Het dissen van een bepaald type foam is m.i. dus wat eenzijdig en het gebruik ervan in een schoen i.m.o niet laf.
Edit: doe mij persoonlijk maar een lekkere compacte, lichte lower stack schoen. Niet teveel 'klomp-gevoel', lekker wendbaar. Beetje old style Brooks Launch / Hyperion, Saucony Kinvara, of meer maxed oud een oude Nimbus Lite. De schoenen waar ik recent het meest klachten in kreeg waren de Ride 17's met Pwrrun+ foam en een brede dikke zool, te groot / zwaar / teveel schoen voor mij en blijkbaar niet het goede foam. Maar zoveel mensen, zoveel schoenwensen.
[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 21-02-2025 20:35 ]
Die was zo hoog dat hij onstabiel was (schoen was trouwens illegaal voor profs wegens te hoog), die heb ik verkocht.
Anders heb ik mijn hardloopschoenen wel graag zacht.
@Maandag1987 geen ervaring hiermee maar het gezond verstand zegt inderdaad dat je tussen die halve marathons vooral rustig moet trainen.
@pina rustig herbeginnen, het is nu niet het moment om stevige intervals te doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Hartloper op 21-02-2025 21:37 ]
Als je het voorheen ook zo deed lijkt me dat prima. Inderdaad frustrerend, maar je bent ook vrij snel weer op het oude niveau als je een paar weken verder bent. Mogelijk verstandiger om het aantal trainingen en de afstanden rustig op te bouwen. Geen idee of intervaltraining specifiek de oplossing is, maar met verschillende soorten trainingen afwisselen maak je sneller progressie dan telkens dezelfde route/afstand te lopen. Zelf vind ik langere afstanden lopen (duurtraining) die ik in een rustiger tempo loop dan 10 km/uur ook een goede training om daarna de korte afstanden makkelijker en sneller te kunnen lopen.pina schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:16:
door wat knieproblemen en kortstondige ziekte tussendoor heb ik tijdens de maanden december en januari heel weinig gelopen en veel minder gesport dan ik gewoon ben. Voordien liep ik gemiddeld 3 keer en tennis en badminton ik ook nog. Gevolg is dat mijn conditie pijlsnel naar beneden is gegaan. Ik probeer nu het ritme weer op te pikken en het frustreert mij wel dat ik na een afstand van 6km 10 km/uur pompaf ben. Hartslag wordt dan ook de hoogte ingejaagd.
Ik probeer nu opnieuw enkele keren per week telkens dezelfde route te doen (zoals voordien). Is dat de juiste keuze om snel terug op niveau te komen en die hartslag weer naar beneden te krijgen of is het beter dat ik die route dan afwissel met intervaltraining?
In Friesland https://www.gaasterlan-run.nl/Maandag1987 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:00:
8 en 30 maart volgen de andere twee. De rest van de planning is nog onduidelijk maar er zijn al de nodige ideeën. Ik mis straks nog Flevoland, Zuid-Holland, Drenthe, Groningen, Friesland.
Ik loop bij voorkeur kleine, lokale evenementen door het groen. Alle tips zijn welkom!
offtopic:
Sowieso ga ik nog een nieuw setje GTX trail 5 kopen, maar voor de weg ben ik er nog niet echt uit.
[removed]
De eerste van de drieluik is voltooid in 1u32min50sec. Het was nat. Het parcours bevatte veel lange rechte stukken maar wel door het groen. Verder liep ik vlak in het eerste deel daarna was het wind tegen en kostte het meer moeite om tempo te blijven maken. Al met al tevreden over de prestatie en niet alles hoeven te geven. Komende dagen herstellen en op naar de volgende!Maandag1987 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:00:
De komende vijf weken heb ik drie halve marathons gepland staan in drie verschillende provincies (voor de 12 provinciën medaille).
Het doel is om te finishen onder de 1u35min (mijn huidige PR is 1u29min). Ik ben erg benieuwd hoe drie wedstrijden kort achter elkaar gaan aanvoelen. De dagen er tussen zullen een combinatie worden tussen rust en (lichte) training. Iemand ervaring en tips hierin?
Ook ben ik aan het kijken naar twee halve marathons in 1 weekend.
A. Vanwege de uitdaging
B. Praktisch. Ik woon in het zuiden van het land en die noordelijke provincies zijn ver reizen waardoor ik een overnachting nodig acht. Qua kosten en tijd is twee in een weekend efficiënter
Morgen ga ik lopen in zeeland. De verandering in temperatuur de afgelopen dagen is welkom. Donderdag nog een loopje gedaan om te voelen hoe 12 graden en kort-kort aanvoelt. Ik heb er zin in.
Na bestudering van het parcours blijkt het veranderd te zijn.
De start aan de Watersportbaan is in de andere richting.
Vorig jaar was er op 4km van de finish van beide afstanden een flinke helling (de Blandijnberg) waarbij op een relatief korte afstand een hoogteverschil van 20 meter overbrugd diende te worden. Een helling die op dat moment in de race hard kan binnenkomen.
Het eerste stuk is hetzelfde, komende van het Zuid, maar nu gaat het parcours over de Bagattenstraat, en dient niet de ganse klim richting Jozef Plateaustraat afgewerkt te worden.
Dat past wel in de visie dat men van de marathon van Gent een snelle vlakke stadsmarathon wil maken. Een pluim voor de organisatie dus.
Eerder was al gecommuniceerd dat de marathon en de halve marathon een verschillend startuur kregen, ook een noodzakelijke aanpassing.
Enig minpunt is dat het stuk aan de havendokken (slecht wegdek met putten en plassen erin) vermoedelijk nog steeds in het parcours zit.
Nu moet ik maar hopen dat ik misschien in de komende maanden nog via via aan een startbewijs kom. Ik ga iig wel door met m'n trainingschema.
Dank om te delen en inderdaad goed om te horen! Ik vrees echter dat ik ga moeten passen, ik had er nochtans een beetje mijn zinnen op gezet (de halve dan). De hele winter op de sukkel (stuk door de stress van het werk en stuk mijn eigen fout me in de vernieling gerend in de hoop dat het hardlopen me op de been zou houden), nog nooit zo’n zwak begin van het jaar gehad.Hartloper schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:40:
Nuttig weetje voor wie zondag 30maart de halve of hele marathon van Gent loopt.
Na bestudering van het parcours blijkt het veranderd te zijn.
De start aan de Watersportbaan is in de andere richting.
Vorig jaar was er op 4km van de finish van beide afstanden een flinke helling (de Blandijnberg) waarbij op een relatief korte afstand een hoogteverschil van 20 meter overbrugd diende te worden. Een helling die op dat moment in de race hard kan binnenkomen.
Het eerste stuk is hetzelfde, komende van het Zuid, maar nu gaat het parcours over de Bagattenstraat, en dient niet de ganse klim richting Jozef Plateaustraat afgewerkt te worden.
Dat past wel in de visie dat men van de marathon van Gent een snelle vlakke stadsmarathon wil maken. Een pluim voor de organisatie dus.
Eerder was al gecommuniceerd dat de marathon en de halve marathon een verschillend startuur kregen, ook een noodzakelijke aanpassing.
Enig minpunt is dat het stuk aan de havendokken (slecht wegdek met putten en plassen erin) vermoedelijk nog steeds in het parcours zit.
Vandaag in het zonnetje wel genoten van mijn eerste 10k dit jaar, beetje progressief om te zien hoe lang ik kon blijven zingen (tot 4:35/km blijkbaar
Ah ja, lopen om te genieten nu, de rest komt wel terug.
Eind december en medio januari 2 keer een paar dagen ziek geweest, daardoor noodgedwongen al 2 'down' weken gehad. Verder lekker aan het opbouwen, de trainingen gaan goed en ik heb nu 3 100+ km weken achter de rug. Ik ben van plan dit nog een aantal weken vol te houden, met wellicht nog 1 of 2 herstelweken tussendoor met een wat lager volume.
De run vandaag viel nog niet mee. Ik had een on/off training op de planning staan met 10km steady warm-up en daarna 10x 1km on/1km off en een paar km cooldown, voor een totaal van 34km. De On's wilde ik lopen op marathon pace of iets sneller, de Off's op een steady pace op gevoel.
Ik was wat later vertrokken dan gepland en er stond daardoor flink meer wind dan gehoopt. De eerste paar reps waren met een volle windkracht 4 tegen wat me al direct veel energie kostte, terwijl de pace beduidend langzamer was dan de bedoeling. Met een Stryd had ik waarschijnlijk kunnen zien dat ik flink boven marathon-wattage aan het lopen was
Trouwens vandaag ook een lichte irritatie gevoeld onder m'n linker voorvoet, ter hoogte van de grote teen (beginnende Sesamoïditis?). Even in de gaten houden komende dagen, mocht het niet afnemen wordt het toch even een bezoekje aan de fysio. Morgen gelukkig sowieso een rustdagje
https://www.strava.com/activities/13707249522
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
/f/image/eam7up9oRphpChtxtmB8Vw4Y.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kmadiNpstMY9ZMpP6f6EmhS1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YzlGoCjRFcO88JQayEuFAEAb.jpg?f=fotoalbum_tile)