• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

aap schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:03:
[...]

Maar het is ook hartstikke leuk om als "Chantal" rond te lopen, terwijl je eigenlijk "Bob" heet! 8)
_O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-11 22:05
Parcourswijziging voor de Rotterdam Marathon in nu officieel.

I.p.v.:
Havenspoorpad rechtsaf Zuiderparkweg
Zuiderparkweg rechtsaf Slinge
Slinge linksaf Slinge (keerlus 180 graden)
Slinge rechtsaf Zuiderparkweg
Zuiderparkweg rechtsaf Oldegaarde

Wordt het nu:
Havenspoorpad rechtdoor Havenspoorpad
Havenspoorpad rechtsaf Krabbendijkestraat
Krabbendijkestraat rechtsaf Slinge
Slinge linksaf Kerkwervesingel
Kerkwervesingel rechtsaf Oldegaarde

Hier ook nog een stukje met Anne Luijten over het nieuwe parcours:

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@InZane zie de post hierboven.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16
Ik loop wel gewoon achter haar aan :+

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

InZane schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:30:
[...]

Ik loop wel gewoon achter haar aan :+
Weet je ook al hoeveel afstand er dan tussen zit? :P

ik moest even opzoeken wie die mevrouw was overigens :P

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Ow, gewoon iemand die ws sneller loopt dan 99% van de lopers in dit topic :+

Zelf mag ik in Rotterdam starten in wave 4, ws zijn de toppers dan allang op het 10km punt :P

Aankomend weekend eerst een 30km "wedstrijd" (Lansingerlandrun) met een optie om na 16,5km rechtdoor te lopen en er een halve marathon van te maken als m'n enkel nog tegensputtert.

[ Voor 39% gewijzigd door vhal op 13-02-2025 20:04 ]

Strava

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:51
vhal schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:59:
Ow, gewoon iemand die ws sneller loopt dan 99% van de lopers in dit topic :+
Maak daar maar 100% van.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:43
* Roozzz kijkt naar PR spreadsheet.

Checks out, met maar liefst 10 minuten _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 14-02-2025 14:06 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:13
Hey maar ik heb wel V02Max uitgespeeld vandaag. Dus ik hou haar wel bij dan toch. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f758fOWWjTReObh9kzuzOAUdt98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7y2RDrhq8Mo20rgGtMD2ni0k.jpg?f=fotoalbum_large

Half uurtje 4.44 pace gelopen zonder zone 2 te verlaten. Een jaar geleden had je me kunnen wegdragen

[ Voor 10% gewijzigd door Stefangrp op 14-02-2025 16:00 ]

• InZane
Stefangrp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:58:
Hey maar ik heb wel V02Max uitgespeeld vandaag. Dus ik hou haar wel bij dan toch. O-)

[Afbeelding]

Half uurtje 4.44 pace gelopen zonder zone 2 te verlaten. Een jaar geleden had je me kunnen wegdragen
Zal je uit de droom helpen :+
Er zijn sporters met een nog veel hogere VO2Max. Dat dat Garmin grafiekje niet verder gaat zegt verder niet zoveel ;)

• Stefangrp
I know. Topsporters zitten in de 80 ofzo dacht ik?
Wel stom dat ze die grafiek niet beter gemaakt hebben.

Nouja, zolang ik nog elke 2 maanden een puntje omhoog ga, haal ik ze uiteindelijk wel in. Eat your heart out Tom Dumoulin, ik kom eraan! :D

• InZane
Stefangrp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:55:
I know. Topsporters zitten in de 80 ofzo dacht ik?
Wel stom dat ze die grafiek niet beter gemaakt hebben.

Nouja, zolang ik nog elke 2 maanden een puntje omhoog ga, haal ik ze uiteindelijk wel in. Eat your heart out Tom Dumoulin, ik kom eraan! :D
Ja dat gaat wel richting of zelfs over de 80 geloof ik.

60 is trouwens echt wel netjes! Al blijft het natuurlijk wel altijd een beetje giswerk van die klokkies, maar hij zal er vast niet helemaal naast zitten.

• Stefangrp
ja die 60 is leuk maar naar het schijnt niet super zuiver.
Maar zolang de grafiek met altijd diezelfde (niet zuivere) meetmethode zich maar de juiste kant op ontwikkelt, ben ik blij. En dat doet ie gelukkig.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:42
Zeker als je verschillende sporten doet kan het best raar gaan met die VO2Max. Ik heb op een geven moment wegens blessuren een week of 8 niet hardgelopen, waardoor mijn VO2Max naar 53 zakte. In die tijd wel gewoon blijven fietsen, binnen en buiten. Toen ik twee loopjes had gedaan van 6x3min @5:30-6:00 stond mijn VO2Max opeens op 56. Inmiddels weer naar 55 gezakt, aangezien ik momenteel sowieso alleen duurlopen en fietsen kan doen. En dat zal de komende tijd nog wel verder zakken, aangezien mijn schouder moet worden geopereerd en het verwachte herstel erg lang is.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:54
Hij staat bij mij al maanden rond de 48. Afgelopen jaar een paar pieken op 53. Marathon gelopen en pr op de 10km. Sinds paar weken weer met marathontraining begonnen en de vo2max is weer (licht) gedaald. Tsja.

• Stefangrp
Highland schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:31:
Hij staat bij mij al maanden rond de 48. Afgelopen jaar een paar pieken op 53. Marathon gelopen en pr op de 10km. Sinds paar weken weer met marathontraining begonnen en de vo2max is weer (licht) gedaald. Tsja.
Uit nieuwsgierigheid, welke tijden liep je op die 10 en marathon?

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:19

L23

Hier is de VO2 max momenteel 52,5 op mijn Apple Watch, maar schommelt een beetje en gaat ook wel eens omlaag terwijl je het gevoel hebt dat het alleen maar beter gaat. Er zit in een jaar tijd wel een langzame stijgende lijn in. Hoogste waarde had ik in september toen ik rust moest nemen vanwege een liesblessure.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Paula Radcliffe begon haar carrière als een atlete die aardig mee kon, jaren later liep ze een wereldrecord op de marathon.

De ontwikkeling van haar VO2max? Van 70 naar ... 70.

The Fallacy of Vo2max and %VO2max

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Hartloper
Inderdaad, haar VO2max bleef gelijk maar haar loopeconomie verbeterde sterk door jarenlange training.

Er is ook een ander voorbeeld van 2 Amerikaanse 1500m lopers met een identiek PR maar een VO2max die 10% verschilde. Ook hier te verklaren door verschil in loopeconomie.

We focussen nogal sterk op VO2max omdat we het gemakkelijk kunnen meten.

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

De hoogste V02 max die ik gehoord heb was van Matt Carpenter, met een waarde van ±90. Volgens mij de op een na hoogste ooit gemeten. Zijn parcours record op de Leadville 100M ultra trail heeft 18 of 19 jaar gestaan meen ik.

Zelf zie ik de V02 max waarde niet als iets nauwkeurigs vanuit je horloge, maar het geeft wel een tendens weer. Net zoals je hartslag en HRV samen wat extra inzicht kunnen geven. Naast RPE, waar ik zelf toch de meeste waarde aan hecht

• Highland
Stefangrp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, welke tijden liep je op die 10 en marathon?
44:30 en 1:53:00 (ben 54). Ik heb een Garmin f235, al weer 6 jaar oud. Dus ik vermoed dat er een riante meetfout in de horloge zit.

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:23

Gallus

Cheesy

Ik vind de VO2max-statistiek van Garmin ook wel bijzonder. Afgelopen zomer flink getraind voor de Marathon van Amsterdam en toen piekte hij op 60/61. Sindsdien vrij weinig gelopen, maximaal 1x per week een kilometer of 11 en een potje zaalvoetbal. Nu staat hij op 62.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-11 17:20
Morgenochtend rond 09:30 Utrechtse Heuvelrug Trail maar eens doen; lekker fris loopweer. Hier op forum paar keer gelezen dat 't een mooie route is, ben dus benieuwd. Wel route andersom, dus begin in Driebergen-Zeist. Ga met een groepje lopen, maar als je wil kun je aanhaken.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

• Stefangrp
Vandaag mijn eerste 30+ gelopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nukNsQ2rFQ3h2pzu-8hrmBjq1pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1QHmgMIl8uzmNc739t0fmTs.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn vorige langste duurloop was 26,5 km.

Loopgegevens:
  • Afstand: 32,05 km
  • Gemiddeld tempo: 4:55/km
  • Gemiddelde hartslag: 151 bpm
  • Totale tijd: 2:37:37
Voorbereiding en paces:
  • Niet op frisse benen gestart (had 11 km en 6 km gelopen in de dagen ervoor).
  • Eerste 6 km: ~4:45/km
  • Middengedeelte: ~5:00/km
  • Laatste 5 km: ~4:50/km
Voeding & Hydratatie:
  • Ontbijt: havermout met blauwe bessen, 2 espresso’s, boterham met pindakaas
  • Tijdens de run: SIS-gels op 15-21-26 km
  • Halverwege een korte pitstop thuis: 0,5 liter water + boterham met pindakaas
Doel:
  • Amsterdam Marathon (oktober) → sub-3:20 (eerste marathon)
  • Loopvolume: ~50 km per week
  • Loopervaring: 10+ jaar
Ik lig voor op schema volgens mij dus ik zoek een beetje naar de meest handige planning en doelen voor de komende maanden
  • Moet ik mikken op sub-3:10 in Amsterdam?
  • Of een sub-3:25 proberen in een voorjaarsmarathon om alvast die ervaring van de M op te doen?
  • Of een ander doel?
Garmin voorspelt een marathon in 3:04, maar dat lijkt me te optimistisch. Al die predictions staan minuten sneller dan mijn PR's:
  • 5K: 19:30
  • 10K: 42:00
  • Halve marathon: 1:32:00
Wat zouden de marathonlopers en looptrainers onder ons adviseren?

• InZane
Ik ook mijn eerste 30+ (bijna 31) gelopen vanochtend met een paar anderen op 2 krentenbollen, een beker melk en een koffie. Onderweg 3 gelletjes gebruikt. Tempo was rustig en vlak tussen 5.30 en 5.35. Ging eigenlijk wel prima, het is alleen zo'n end :+
Een van de dames was wel redelijk op op gegeven moment dus het groepje viel wat uit elkaar. Verder wel gezellig gehad :)

Wil mikken op 3.40 in Rotterdam. Dat zou op zich moeten kunnen zegt mijn gevoel nu.

Binnenkort nog een 34 op de planning.

• Stefangrp
Mooi gedaan.
Ik moet zeggen nu een paar uur later, valt wel tegen hoe het erin hakt. Mijn Garmin body battery daalde van 80 naar 40 en nu wil ik alleen maar slapen :O

• L23

L23

Hier mijn eerste 20+ km gelopen vanochtend. Dan tellen we de twee halve marathons uit 2005 en 2006 even niet mee. Qua trainingsafstanden is het nieuw voor mij. Weer een kilometer extra vergeleken met de vorige duurtraining. Ik merk dat de grotere afstanden me elke keer steeds makkelijker af gaan gezien ik het elke keer ook in een iets hoger tempo loop. Waar ik een paar weken terug helemaal om het Paterswoldsemeer heb gelopen heb ik nu De Onlanden bereikt. Het liep een stuk beter dan vorige week, maar de kou zat me een beetje tegen. Tempo bleef consistent, maar in mijn hoofd was ik er bij de laatste kilometers een beetje klaar mee. Dit is voorlopig mijn langste duurtraining. Volgend weekend denk ik weer een 15 km. Over 3 weken de Halve Marathon van Haren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qs3om5RKH2202PUMSfcPRJdqyqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8EnU4sOtmV4O4OCmjRoXZVy.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Hartloper
@Stefangrp ik zou ergens een halve marathon in het voorjaar lopen. Een marathon is natuurlijk ook een optie, je betaalt altijd leergeld en wat je in het voorjaar opsteekt kan je helpen in het najaar.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:34
Stefangrp schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:04:
Vandaag mijn eerste 30+ gelopen.
[Afbeelding]
Mijn vorige langste duurloop was 26,5 km.

Loopgegevens:
  • Afstand: 32,05 km
  • Gemiddeld tempo: 4:55/km
  • Gemiddelde hartslag: 151 bpm
  • Totale tijd: 2:37:37
Voorbereiding en paces:
  • Niet op frisse benen gestart (had 11 km en 6 km gelopen in de dagen ervoor).
  • Eerste 6 km: ~4:45/km
  • Middengedeelte: ~5:00/km
  • Laatste 5 km: ~4:50/km
Voeding & Hydratatie:
  • Ontbijt: havermout met blauwe bessen, 2 espresso’s, boterham met pindakaas
  • Tijdens de run: SIS-gels op 15-21-26 km
  • Halverwege een korte pitstop thuis: 0,5 liter water + boterham met pindakaas
Doel:
  • Amsterdam Marathon (oktober) → sub-3:20 (eerste marathon)
  • Loopvolume: ~50 km per week
  • Loopervaring: 10+ jaar
Ik lig voor op schema volgens mij dus ik zoek een beetje naar de meest handige planning en doelen voor de komende maanden
  • Moet ik mikken op sub-3:10 in Amsterdam?
  • Of een sub-3:25 proberen in een voorjaarsmarathon om alvast die ervaring van de M op te doen?
  • Of een ander doel?
Garmin voorspelt een marathon in 3:04, maar dat lijkt me te optimistisch. Al die predictions staan minuten sneller dan mijn PR's:
  • 5K: 19:30
  • 10K: 42:00
  • Halve marathon: 1:32:00
Wat zouden de marathonlopers en looptrainers onder ons adviseren?
was dit op 'klets' tempo? Zo ja, dan zou je theoretisch wel 20s-30s sneller kunnen op de marathon.

Ik zou in het voorjaar mikken op een snelle 10 en een snelle halve, dan eventueel nog ergens in mei een snelle 30.
Juni dan een 'rust' maand en vanaf juli weer volop door trainen voor Amsterdam

• Stefangrp
kepler schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:06:
[...]
was dit op 'klets' tempo? Zo ja, dan zou je theoretisch wel 20s-30s sneller kunnen op de marathon.

Ik zou in het voorjaar mikken op een snelle 10 en een snelle halve, dan eventueel nog ergens in mei een snelle 30.
Juni dan een 'rust' maand en vanaf juli weer volop door trainen voor Amsterdam
Ja dit was redelijk klets. Ik liep de 25km Asselronde op gemiddeld 4.23 bijvoorbeeld.

Geen marathon ervaring meepakken dus? Om de belasting zo veilig mogelijk op te bouwen en daar dus geen 'haast' mee te maken?

Wat ik in ieder geval niet wil, is me het schompes trainen en dan na de marathon overbelast blijken of geen motivatie meer hebben, en mijn fitheid door het putje zien gaan.
Dat risico ligt misschien wel op de loer als ik nog 'effe' een marathon tussendoor erbij plan? Zou zonde zijn.

• kepler
Stefangrp schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:49:
[...]

Ja dit was redelijk klets. Ik liep de 25km Asselronde op gemiddeld 4.23 bijvoorbeeld.

Geen marathon ervaring meepakken dus? Om de belasting zo veilig mogelijk op te bouwen en daar dus geen 'haast' mee te maken?

Wat ik in ieder geval niet wil, is me het schompes trainen en dan na de marathon overbelast blijken of geen motivatie meer hebben, en mijn fitheid door het putje zien gaan.
Dat risico ligt misschien wel op de loer als ik nog 'effe' een marathon tussendoor erbij plan? Zou zonde zijn.
Ik ben geen expert, maar in mijn ogen heb je pas echt een marathon ervaring als je die ook echt op de maximale snelheid loopt. Anders is het 'maar' een lange duur training. Prima om eten ed te testen, maar qua inspanning en mentaal gezien totaal iets anders.

Wat ik voorstelde is relatief rustig aan, maar wel ervaring opdoen met maximaal lopen in een wedstrijd.

Maar gezien je kms zou je opzich ook wel een (relatief) snelle voorjaar marathon doen, dan een aantal weken stuk rustiger aan doen en dan 3 maanden voor Adam weer verder trainen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:12
Tinusvolkel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:18:
Goed bezig @President (y) maar zou je niet wat meer variëren in je loopjes? Elke keer hetzelfde lijkt mij ook maar saai, en met wat variaties ( iets korter op hoger tempo of wat intervallen ) groei je waarschijnlijk ook nog een stuk sneller.
Edit: nu ik het goed lees kom je net uit een blessure dus wat minder risico is wel begrijpelijk:)

Ok, knie gevoel is helemaal over sinds het laatste loopje! Dat was bijna 9km waarbij de eerste 8km tegen een tempo van 6:05/km waren en ik het laatste stuk wat vlotter ging tegen 5:30.

Ik heb nog eens zitten nadenken en 3x 8km is leuk maar wat afwisseling is ook leuk. Tegelijkertijd ben ik een gewoonte dier, dus zit even na te denken waar ik dan het beste aan doe.
Heb nu een doel gesteld voor mezelf: eind december ene halve marathon kunnen doen binnen 2 uur.

Als ik zo een beetje chatgpt moet geloven dan zou ik het beste:
- 1x per week een langere run doen tegen 6.20/km. Bijvoorbeeld 10km. Daarna 2 rustdagen.
- 1x per week een interval doen. Bijvoorbeeld afwisselend 1km tegen 6km/u en dan weer 1km/5km/u. En dat dan 7km (4km gewoon tempo en 3km snel). Of is dat interval van 2min tegen 6m/km en dan 2min tegen 5m/km beter als ik dat 7x doe? Ik weet niet wat effectiever is? Dan weet een rustdag
- 1x per week een gewone loop van nu 8km tegen 6m/km

Is dat een beetje een oke schema/planning? Dan is het voor mezelf ook wat leuker, want heb nu het idee dat ik niet echt vooruit ga qua hardlopen omdat elke training hetzelfde eruit ziet

• L23

L23

@President Ik weet niet of dat bij jou hetzelfde werkt met je knie, maar bij mij treedt overbelasting (last van eerdere liesblessure) eerder op bij dezelfde afstanden (te) snel te lopen dan rustig een afstand steeds langer te maken. Ik las hier eerder ook een keer dat iemand zei dat de belasting exponentieel toeneemt als je een rondje sneller gaat lopen, geen idee of dat zo is maar zo ervaar ik dat ook. De duurtraining elke week uitbreiden merkte ik na afloop in het begin ook een beetje, maar gaat me steeds makkelijker af. Ik merk door de duurtraining dat ik nu een stuk sneller herstel na een loop en de andere afstanden die ik in de week loop voelen nu lekker kort met als gevolg dat ik die nu ook makkelijker in een iets hoger tempo kan lopen. Ik merkte bij de eerste lange duurloop na afloop ook een keer een zeurende knie, maar die klachten verdwenen bij de opvolgende wekelijkse duurloopjes die elke keer een kilometer langer werden. 3 keer in de week hardlopen met afwisseling ervaar ik zeer positief.

Schema lijkt me prima, maar van wat ik eerder in je reacties lees vind ik dat je iets teveel met snelheid bezig bent. Kan best zijn dat de tempo's prima zijn, maar kan ik niet beoordelen. Kan ook zijn dat ik naar mezelf kijk. Ik had eerder ook allemaal tempo doelen per loop ingepland en liep op een gegeven moment weer tegen een lichte overbelasting aan. Ik doe het nu meer op gevoel. Korte afstanden uiteraard sneller dan de langere afstanden en de ene keer voelt een bepaald tempo beter dan de andere keer. Ik kreeg weer meer plezier in hardlopen en qua gevoel ga ik nu ook sneller vooruit. Ik zou in ieder geval eerst 3 keer in de week verschillende afstanden gaan lopen op gevoel, kijken hoe dat bevalt en daarna invullen qua tempo's en interval training etc.

• President
L23 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:30:
@President Ik weet niet of dat bij jou hetzelfde werkt met je knie, maar bij mij treedt overbelasting (last van eerdere liesblessure) eerder op bij dezelfde afstanden (te) snel te lopen dan rustig een afstand steeds langer te maken. Ik las hier eerder ook een keer dat iemand zei dat de belasting exponentieel toeneemt als je een rondje sneller gaat lopen, geen idee of dat zo is maar zo ervaar ik dat ook. De duurtraining elke week uitbreiden merkte ik na afloop in het begin ook een beetje, maar gaat me steeds makkelijker af. Ik merk door de duurtraining dat nu een stuk sneller herstel na een loop en de andere afstanden die ik in de week loop voelen nu lekker kort met als gevolg dat ik die nu ook makkelijker in een iets hoger tempo kan lopen. Ik merkte bij de eerste lange duurloop na afloop ook een keer een zeurende knie, maar die klachten verdwenen bij de opvolgende wekelijkse duurloopjes die elke keer een kilometer langer werden. 3 keer in de week hardlopen met afwisseling ervaar ik zeer positief.

Schema lijkt me prima, maar van wat ik eerder in je reacties lees vind ik dat je iets teveel met snelheid bezig bent. Kan best zijn dat de tempo's prima zijn, maar kan ik niet beoordelen. Kan ook zijn dat ik naar mezelf kijk. Ik had eerder ook allemaal tempo doelen per loop ingepland en liep op een gegeven moment weer tegen een lichte overbelasting aan. Ik doe het nu meer op gevoel. Korte afstanden uiteraard sneller dan de langere afstanden en de ene keer voelt een bepaald tempo beter dan de andere keer. Ik kreeg weer meer plezier in hardlopen en qua gevoel ga ik nu ook sneller vooruit. Ik zou in ieder geval eerst 3 keer in de week verschillende afstanden gaan lopen op gevoel, kijken hoe dat bevalt en daarna invullen qua tempo's en interval training etc.
Ik weet ook niet zo goed waardoor de knie komt. De fysio denkt doordat de houding niet evenredig recht is en ik dat compenseer dan met mijn lichaam + dat mijn linkerknie spieren zwakker zijn dan rechts. Oorzaak onbekend, kan mij niet voorstellen dat been breken op mijn 17e daar invloed op heeft :-P

De nadruk ligt niet op het tempo hoor, moet vooral leuk zijn. Als ik ga hardlopen is mijn tempo standaard nu rond de 6m/km en dat is wel lekker. Weet dat ik ook wat langzamer zou moeten, maar dat is best lastig nog. Ga ik morgen toch weer proberen, leuke ronde van 8,5km uitgestippeld op Google maps.

De twee keer dat ik last kreeg van mijn knie was toen ik 10km deed, dus ik wil daar sowieso voor nu wel even onder blijven al is het ergens onzinnig dat ik bij 8km nergens last van heb en bij 10 wel. Vandaar dat ik aan het opbouwen ben geweest en in januari 3x 7km als doel had en ik nu in februari 3x 8km als doel had. Maar voor langer termijn zijn van die interval trainingen volgens mij ook goed en zou zonde zijn als ik de eventuele winst daar laat liggen?

En eerlijk?
Ik loop liever in de zomer 15km tegen 7m/km dan dat ik 10km in 5m/km loop! Ik heb al op Google maps zitten kijken naar rondjes en zodra ik richting de 12-15km zit komen er zooveel meer mogelijkheden qua leuke rondjes bij :-)

[ Voor 3% gewijzigd door President op 15-02-2025 21:47 ]

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:24
Nemen jullie allemaal gelletjes mee bij long runs?

Had laatst enkel een handje cashewnootjes mee (en een liter elektrolyten water), maar was 1.5 uur na de run van 25k totaal ingestort. Heb t gevoel dat het energie/vocht tekort was, maar kan t moeilijk inschatten.

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-11 17:04
Stefangrp schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:49:
[...]

Ik zou wel voor een voorjaarsmarathon gaan. Qua duurvermogen ben je inmiddels al een eind op weg. En oktober is nog wel heel ver weg. Het lopen van een marathon vind ik zelf nog steeds een bijzondere belevenis: taperen, koolhydraten stapelen, wedstrijdspanning, 's ochtends vroeg opstaan, de hele entourage van een (grote stads-) marathon. Als je dat proces een keer doorlopen hebt, geeft dat minder stress voor Amsterdam.

Je hoeft zo'n voorjaarsmarathon natuurlijk niet maximaal te lopen zodat je na een weekje rust, je schema richting Amsterdam weer kan oppakken.

• President
sanniep9 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Het lopen van een marathon vind ik zelf nog steeds een bijzondere belevenis: taperen, koolhydraten stapelen, wedstrijdspanning, 's ochtends vroeg opstaan, de hele entourage van een (grote stads-) marathon.
Even een domme vraag waarschijnlijk van mij, maar is dat voorbereiden dan vanwege de afstand van 42km of omdat men bij de marathon tijd doelen stelt?

Als in: zou je morgen 42km kunnen hardlopen als je zou willen, of moet je voor die afstand als hardloper weken voorbereiden qua voeding enzo?

Edit: @L23 ik begrijp nu wat je bedoelt met tijd. Dat ik die halve marathon in 2 uur wil hebben als doel slaat ergens nergens op. Laat ik het zo stellen: ik wil eind van het jaar met plezier 20km kunnen lopen! Zonder dat ik daar dagen lang last van heb, of ik er nou <2 uur of >3 uur over doe! Maar dat doel was meer omdat ik nu rond de 6m/km loop en dat als een erg prettig/natuurlijk tempo ervaar.

[ Voor 24% gewijzigd door President op 15-02-2025 22:00 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:16
Luapper schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:46:

Had laatst enkel een handje cashewnootjes mee (en een liter elektrolyten water), maar was 1.5 uur na de run van 25k totaal ingestort. Heb t gevoel dat het energie/vocht tekort was, maar kan t moeilijk inschatten.
Classic hongerklop. Suikers op en dan schakel je terug op vetverbranding. En dat is efficiënt maar “langzaam”. Elektrolyten gebruik je om zouten aan te vullen die je door zweten verliest. Cashewnoten zijn vetten en daar loop je niet op. Je hebt koolhydraten nodig, iets waar gelletjes mee vol zitten :) dus je moet suikers hebben. Gelletjes, bananen, snoep, zoete reepjes of sportdrank bijvoorbeeld. Bij sportdrank moet je letten op het label “tijdens de activiteit”> dan zijn het voornamelijk koolhydraten.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Roozzz
President schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:54:
[...]

Even een domme vraag waarschijnlijk van mij, maar is dat voorbereiden dan vanwege de afstand van 42km of omdat men bij de marathon tijd doelen stelt?

Als in: zou je morgen 42km kunnen hardlopen als je zou willen, of moet je voor die afstand als hardloper weken voorbereiden qua voeding enzo?
Kan jij morgen zeg 4 uur aan een stuk hardlopen ongeacht tempo?

Voeding is niet zo spannend, je zal moeten trainen om de fysieke belasting aan te kunnen. Maar met voldoende wilskracht, waarom niet. Leuker wordt het er niet van. Goed voor je lichaam is het ook niet :+

• L23

L23

Luapper schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:46:

Mijn long run ervaring is nu 15 tot en met 20 km lopen. Ik heb nog geen ervaring en ook nog geen interesse gehad in gelletjes, ik neem sinds de 15 km elke keer een banaan mee en de laatste 3 keer ook een Babybel kaasje. Geen idee of een Babybel kaasje logisch is, maar ik heb ze in huis, vind ze lekker en makkelijk mee te nemen :P Bij de afgelopen twee duurlopen heb ik het gevoel dat iets uitgebreider ontbijten een positief effect had. Eenmaal thuis eet ik ook nog aardig wat (magere kwark of pasta) om de tekorten weer aan te vullen. Heb je mogelijk na het lopen te weinig gegeten waardoor je 1,5 uur later totaal bent ingestort?

• President
Roozzz schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Kan jij morgen zeg 4 uur aan een stuk hardlopen ongeacht tempo?

Voeding is niet zo spannend, je zal moeten trainen om de fysieke belasting aan te kunnen. Maar met voldoende wilskracht, waarom niet. Leuker wordt het er niet van. Goed voor je lichaam is het ook niet :+
Haha ik krijg op facebook (ja, daar kijk ik af en toe op mijn tijdlijn maar ik plaats er niks) soms filmpjes van een of andere jony omdat ik af en toe op Google iets over hardlopen opzoek
https://www.instagram.com/jonyoosterbos/

Die doet 4000km+ op jaarbasis... Nu is die een stuk gozer (en onrealistisch vrolijk), maar ik hoop toch echt met dat gemak en met zoveel plezier te kunnen hardlopen uiteindelijk! Ik vind nu even een kilometer 'rennen tegen gemiddeld 12km/u' zwaar, maar fysiek voelt het wel echt 'lekkerder' dan 10km/u. Maar goed, dan heb ik het weer over snelheid natuurlijk.

En ik moet überhaupt stoppen met het idee dat ik als hardloper uiteindelijk een (halve) marathon moet kunnen lopen want ik heb niet eens zin om een competitief met anderen te gaan lopen

[ Voor 8% gewijzigd door President op 15-02-2025 22:18 ]

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:24
L23 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:05:
[...]

Mijn long run ervaring is nu 15 tot en met 20 km lopen. Ik heb nog geen ervaring en ook nog geen interesse gehad in gelletjes, ik neem sinds de 15 km elke keer een banaan mee en de laatste 3 keer ook een Babybel kaasje. Geen idee of een Babybel kaasje logisch is, maar ik heb ze in huis, vind ze lekker en makkelijk mee te nemen :P Bij de afgelopen twee duurlopen heb ik het gevoel dat iets uitgebreider ontbijten een positief effect had. Eenmaal thuis eet ik ook nog aardig wat (magere kwark of pasta) om de tekorten weer aan te vullen. Heb je mogelijk na het lopen te weinig gegeten waardoor je 1,5 uur later totaal bent ingestort?
Bij thuiskomst zo goed als meteen gelunched. 3 goeie (zelfgebakken 😁) boterhammen, en een uur daarna nog yoghurt met fruit. Ik was wel terug van ziek geweest, dus misschien had het daarmee te maken. Was ook goed koud. Wat suikers mee dus, en goed eten ervoor, maar dat deed ik vaak al wel. Wat reepjes of snoepjes is wel een idee ja. Heb niet echt moeite met eten tijdens lopen gelukkig.

Babybel kaasje weet ik nog niet haha, zal een mooi gezicht zijn.

• L23

L23

[...]

Edit: @L23 ik begrijp nu wat je bedoelt met tijd. Dat ik die halve marathon in 2 uur wil hebben als doel slaat ergens nergens op. Laat ik het zo stellen: ik wil eind van het jaar met plezier 20km kunnen lopen! Zonder dat ik daar dagen lang last van heb, of ik er nou <2 uur of >3 uur over doe! Maar dat doel was meer omdat ik nu rond de 6m/km loop en dat als een erg prettig/natuurlijk tempo ervaar.
Ik bedoelde niet specifiek de halve marathon. Maar dat herken ik ook en met plezier de halve marathon lopen vind ik ook een beter doel. Ik heb ooit in 2005 en 2006 twee halve marathons gelopen rond de 1 uur en 40 minuten. Ik vind het wel confronterend dat ik 20 jaar geleden beter kon hardlopen en daardoor wil ik soms te snel. Maar ik blijf progressie maken en ook al ben ik nog niet zo snel als toen, qua kilometers maken en de manier van trainen ben ik inmiddels verder dan ooit. Die 1 uur en 40 minuten ga ik nog wel een keer verbeteren, maar niet van plan bij de komende halve marathon. Mezelf kennende ga ik me wel goed stuk lopen op de halve marathon, maar niet tijdens de trainingen. Daarom heb ik ook de tempo's wat losgelaten, was me iets teveel druk richting 8 maart. Aan de andere kant had ik een paar maand terug niet verwacht dat ik vandaag de 20 kilometer zou aantikken.

• L23

L23

President schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:10:
[...]

Haha ik krijg op facebook (ja, daar kijk ik af en toe op mijn tijdlijn maar ik plaats er niks) soms filmpjes van een of andere jony omdat ik af en toe op Google iets over hardlopen opzoek
https://www.instagram.com/jonyoosterbos/

Die doet 4000km+ op jaarbasis... Nu is die een stuk gozer (en onrealistisch vrolijk), maar ik hoop toch echt met dat gemak en met zoveel plezier te kunnen hardlopen uiteindelijk! Ik vind nu even een kilometer 'rennen tegen gemiddeld 12km/u' zwaar, maar fysiek voelt het wel echt 'lekkerder' dan 10km/u. Maar goed, dan heb ik het weer over snelheid natuurlijk.

En ik moet überhaupt stoppen met het idee dat ik als hardloper uiteindelijk een (halve) marathon moet kunnen lopen want ik heb niet eens zin om een competitief met anderen te gaan lopen
Die Jony kwam ik op een gegeven moment tegen tussen alle motiverende hardloopfilmpjes op Instagram. Ik vond hem eerst nogal irritant hoe vrolijk hij is :P Inmiddels vind ik het wel vermakelijk af en toe.

• Highland
sanniep9 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Ik zou wel voor een voorjaarsmarathon gaan. Qua duurvermogen ben je inmiddels al een eind op weg. En oktober is nog wel heel ver weg. Het lopen van een marathon vind ik zelf nog steeds een bijzondere belevenis: taperen, koolhydraten stapelen, wedstrijdspanning, 's ochtends vroeg opstaan, de hele entourage van een (grote stads-) marathon. Als je dat proces een keer doorlopen hebt, geeft dat minder stress voor Amsterdam.

Je hoeft zo'n voorjaarsmarathon natuurlijk niet maximaal te lopen zodat je na een weekje rust, je schema richting Amsterdam weer kan oppakken.
Dit. Plus de ervaring dat een marathon een energievraagstuk is, waarbij je na ca. 30km de rekening krijgt gepresenteerd van al je fouten die je in het eerste stuk hebt gemaakt. Dat is ervaring die je nodig hebt om een snelle te lopen. Sterker nog: wanneer je je voorneemt de voorjaarsmarathon rustiger te lopen dan die in het najaar, dan is de kans reëel dat je je voorjaars marathon sneller zult afronden.

• Stefangrp
Highland schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:40:
[...]Sterker nog: wanneer je je voorneemt de voorjaarsmarathon rustiger te lopen dan die in het najaar, dan is de kans reëel dat je je voorjaars marathon sneller zult afronden.
Haha dat zou wat zijn. Maar ik snap wat je bedoelt.

Valt ook lastig op te trainen denk ik? Anders dan de losse elementen goed voorbereiden en oefenen. Of natuurlijk gewoon de marathon in training lopen ;) is dat het enige moment dat al die dingen bij elkaar komen?

• kepler
Highland schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:40:
[...]

Dit. Plus de ervaring dat een marathon een energievraagstuk is, waarbij je na ca. 30km de rekening krijgt gepresenteerd van al je fouten die je in het eerste stuk hebt gemaakt. Dat is ervaring die je nodig hebt om een snelle te lopen. Sterker nog: wanneer je je voorneemt de voorjaarsmarathon rustiger te lopen dan die in het najaar, dan is de kans reëel dat je je voorjaars marathon sneller zult afronden.
Maar een rustige marathon lopen (terwijl je qua kms goed getraind bent) is toch echt wel anders dan een snelle. Ik heb wel eens een rustige marathon gelopen (iets van 20s langzamer dan ik zou kunnen), en dat is uiteindelijk gewoon een lange duurloop.

Dus als je een marathon echt wil oefenen, dan zou ik hem ook echt als wedstrijd lopen. Dan kom je jezelf echt tegen, of niet en dan kan je volgende keer harder 8)

• Hartloper
[...]

Hoezo zou je weken moeten voorbereiden qua voeding ? Met enkel de dag voordien stapelen - en eventueel de dag daarvoor - kom je al een heel eind.

Mijn loopmaatje loopt wel eens een marathon op training, minstens een paar keer per jaar. Ofwel omdat hij verloren loopt ofwel omdat hij de kolder in zijn kop krijgt. 8)7
Zelf doe ik dat niet, omdat ik de week nadien dan minder kan trainen. Maar als je mij op elk willekeurig moment op het jaar zou vragen loop volgende week een marathon in 3:30, dan zou ik dat kunnen.

Maar het punt van @sanniep9 is dat voor een marathon die een echt doel is - of in het geval van @Stefangrp een echt tussendoel - je een heel proces hebt met taperen, koolhydraten stapelen, tempo indelen tijdens de wedstrijd, de wedstrijdspanning voelen en zorgen dat je niet te snel start, ervaren hoe de benen voelen na 30km enzovoort. Sowieso maak je fouten bij je eerste marathon (of misschien net niet dankzij dit topic ;) ) en dan kan het nuttig zijn die ervaring al gehad te hebben vooraleer de echte doelmarathon komt.

Het nadeel van een volledige marathon is dat je daar moet van bekomen, en dat de training de 3 weken nadien minder zal zijn. Maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn als de A marathon pas in oktober is.
Ik was in eerste instantie meer voor het lopen van een halve marathon in het voorjaar, maar aangezien @Stefangrp nu al duurlopen van 30km doet moet een marathon in het voorjaar ook mogelijk zijn.

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Met mijn beperkte marathon ervaring van vorig jaar kan ik “een rustige marathon is gewoon een lange duurlooptraining” (bijna) volledig beamen.

Naast de hele leuke ervaring die meer te maken hebben met het evenement zelf, was ik zelf bijna een beetje “teleurgesteld” dat ik relatief fris over de finish kwam. Mijn doel dit jaar is daarom ook mijzelf meer tegenkomen en dit wil ik doen door meer op mijn limiet te gaan lopen. Dit betekent hopelijk voor mij een pace tussen 05:00 en 05:20.

Wat ik vooral meeneem van vorig jaar is dat goede voeding cruciaal is, en je er aanhouden ook. Dus gel, gel, gel, gel 🤮. Die lange afstand lopen dat lukt allemaal wel, het is vooral een voeding/energie balans na 2,5 uur.

• Stefangrp
Dank voor de input allen.
Ik ga voor het voorjaar eens kijken naar een mooie gelegenheid om mijn HM pr onder de 1.30 te krijgen, ik zet de marathon van Utrecht (medio mei) met potlood in de agenda, en/of ik ga een flink lange (30+) trail plannen.

Die HM kan ik dan mooi gebruiken om tot het gaatje te gaan, de Trail voor fun en duurvermogen, de marathon voor de ervaring.

• sanniep9
Aandeijssel schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:53:
Met mijn beperkte marathon ervaring van vorig jaar kan ik “een rustige marathon is gewoon een lange duurlooptraining” (bijna) volledig beamen.
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je die lange duurloop insteekt. Er ligt een heel spectrum aan intensiteit tussen een marathon maximaal lopen en als rustige lange duurloop.

Dat laatste zou ik zelf niet doen, maar het eerste ook niet 😄 (voor een marathon als voorbereiding op je A-race). Maar je kan van de marathon ook een tempo duurloop van maken met bijv. 3x 10km op doel marathontempo. Dan heb je als minder ervaren (marathon-)loper zeker wel een uitdagende training waar je goed van moet herstellen. Maar je loopt dan niet het snot voor de ogen.

• Hartloper
Nieuw wereldrecord op de halve marathon !

Jacob Kiplimo loopt een onwaarschijnlijke 56:42 (WTF!!!), wordt de eerste man onder de 57 minuten, en verpulvert het oude record van 57:30 dat vorig jaar gezet werd door Yomif Kejelcha.
Zelf had hij daarvoor ook al het wereldrecord met 57:31 gezet in 2021.

Kiplimo en Kandie waren in mijn ogen kandidaten om het WR op de halve marathon scherper te stellen, met enkele seconden. Maar 48 seconden eraf, dat is buitenaards.

Edit: hij liep achter een auto met een klok erbovenop gemonteerd. Aan die snelheid moet dat toch wel wat schelen qua luchtweerstand.

[ Voor 14% gewijzigd door Hartloper op 16-02-2025 13:54 ]

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11 15:33
Hartloper schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:44:
Nieuw wereldrecord op de halve marathon !

Jacob Kiplimo loopt een onwaarschijnlijke 56:42 (WTF!!!), wordt de eerste man onder de 57 minuten, en verpulvert het oude record van 57:30 dat vorig jaar gezet werd door Yomif Kejelcha.
Zelf had hij daarvoor ook al het wereldrecord met 57:31 gezet in 2021.

Kiplimo en Kandie waren in mijn ogen kandidaten om het WR op de halve marathon scherper te stellen, met enkele seconden. Maar 48 seconden eraf, dat is buitenaards.

Edit: hij liep achter een auto met een klok erbovenop gemonteerd. Aan die snelheid moet dat toch wel wat schelen qua luchtweerstand.
Achter een auto, dan snap ik ineens dat er zo'n grote hap van af is. ZOnder auto kom je dan op jouw geschatte enkele seconden.

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Hmmm ik weet nou niet of ik teleurgesteld ben of dat het gewoon trainen was. Vandaag 30k gelopen met als laatste uur op marathon tempo, hielt het de eerste 45m goed vol, misschien zelfs 10s te snel maar de laatste 2 km zakte het in. Het was wel koud met nare stukken tegenwind maar toch..

Aan de ander kant is er nog meer dan een volle maand te gaan en is de belasting nu ook vrij fors, maar had liever gewild dat het ez peazy ging.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Stufferdt schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:00:
[...]

Classic hongerklop. Suikers op en dan schakel je terug op vetverbranding. En dat is efficiënt maar “langzaam”.
Helemaal eens met suiker en elektrolyten, maar het vaak vertelde verhaal over "omschakeling" klopt niet helemaal. Er is altijd een mix van energiesystemen aan het werk. Ook op de bank produceer en verwerk je lactaat, en ook in een 5k volle bak verbrand je vetten. Het is dat de koolhydraten wegvallen, niet dat de vetverbranding dan begint.

En vetverbranding is totaal niet efficiënt. Je hebt ongeveer vijftien keer zoveel zuurstof nodig om evenveel ATP te produceren als met koolhydraten. Daarom schiet je hartslag omhoog bij hongerklop: niet omdat de intensiteit hoger is, maar omdat er opeens veel meer zuurstof aangevoerd moet worden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 13:15
Hier ook nog bezig met het hardlopen na twee weken griep nu weer wat meer. Ik heb zitten kijken naar de Garmin Coach 10k en Hardlopen met Evy. Het valt mij op dat de stap van 5k naar 10k m.b.t. de training groot is. Garmin verwacht dat ik 57 min. op 7.00/km training en In de Evy app een 40 minuten in rustige hardloop zone. Ik vindt de stap van intervallen naar echt 47 minuten hardlopen best groot qua training. Dan gewoon nog een keer die 5k training volgen?

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Vandaag mijn eerste 30km ooit gelopen tijdens de Lansingerlandrun.

Man, tot 26km ging het prima zonder gekke dingen maar kilometers 27, 28 en 29 waren een complete meltdown. Ik ging van 5:38/km (gemiddelde over 26km) naar 6:50 met een uitschieter richting 7:35/km :') De laatste kilometer kon ik nog wel iets versnellen naar een 6:12/km maar ideaal was anders. Of het kwam door die flinke wind op het laatste stuk of was het toch een klassieke hongerklop. Naar m'n idee had ik toch genoeg gegeten en gedronken dus maar eens even kijken waar het aan schort. Misschien toch te snel en te weinig inname. Ik had 3 gels op 7, 14 en 21 km en 500ml maurten 320mix bij mij waar ik iedere 5km zo'n 80ml van dronk. Verder at ik 3 uur van tevoren 3 witte boterhammen met jam + 500ml van bovenstaande mix.

Gelukkig wel binnen m'n doel gebleven, ik wilde net onder de 3 uur duiken en uiteindelijk is dit toch gelukt ondanks de misère tijdens die 3 kilometers.

Tijd : 2:57:28 :+

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 16-02-2025 18:44 ]

Strava

• Hartloper
@vhal je had meer dan genoeg koolhydraten voor een 30km. Dus aan de voeding lag het niet.
Het was de eerste keer dat je 30km liep, misschien moet het lichaam daar aan wennen. Of misschien was het tempo de eerste 25km toch iets te hoog voor je aërobe conditie.

@kenneth ik ben het grotendeels eens met je uitleg maar dat er 15 keer zoveel zuurstof nodig is bij vetverbranding om evenveel ATP te produceren als met koolhydraten klopt volgens mij niet. Zou het niet eerder grootteorde 1,5 keer zoveel zijn ? Ik heb het proberen opzoeken online maar vind het niet direct terug. Als je een link hebt die je gelijk bewijst hoor ik het graag.

• L23

L23

VinnyAMS schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:31:
Hier ook nog bezig met het hardlopen na twee weken griep nu weer wat meer. Ik heb zitten kijken naar de Garmin Coach 10k en Hardlopen met Evy. Het valt mij op dat de stap van 5k naar 10k m.b.t. de training groot is. Garmin verwacht dat ik 57 min. op 7.00/km training en In de Evy app een 40 minuten in rustige hardloop zone. Ik vindt de stap van intervallen naar echt 47 minuten hardlopen best groot qua training. Dan gewoon nog een keer die 5k training volgen?
Hoe werkt dat met zowel de Garmin Coach en Hardlopen met Evy? Kan je met de opgedane ervaring niet zelf een trainingsschema opzetten die een stapje hoger is, maar niet te groot? Een tussenstap naar die 10 km training. Ik zou er in ieder geval een andere draai aangeven als je weer dezelfde 5 km training gaat volgen. Wellicht minder intervallen lopen tussendoor.
Lopen heb ik zelf nooit gedaan, wel met hele korte afstanden begonnen van 3 a 5 km. Ik zou zelf het continue aan een stuk kunnen hardlopen trainen voordat ik naar langere afstanden zou gaan.

• sanniep9
Hartloper schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:50:
@kenneth ik ben het grotendeels eens met je uitleg maar dat er 15 keer zoveel zuurstof nodig is bij vetverbranding om evenveel ATP te produceren als met koolhydraten klopt volgens mij niet. Zou het niet eerder grootteorde 1,5 keer zoveel zijn ? Ik heb het proberen opzoeken online maar vind het niet direct terug. Als je een link hebt die je gelijk bewijst hoor ik het graag.
15x lijkt idd wat veel:

ChatGPT:
"Conclusie: Bij vetverbranding tijdens het hardlopen is er ongeveer meer zuurstof nodig dan bij het gebruik van koolhydraten. De precieze hoeveelheid verschilt, maar vetverbranding vraagt doorgaans zo'n 25-30% meer zuurstof per eenheid geproduceerde energie in vergelijking met de verbranding van koolhydraten."

Copilot:
"Bij het hardlopen verbruikt je lichaam zuurstof om energie te produceren. De hoeveelheid zuurstof die nodig is, verschilt afhankelijk van de energiebron die je lichaam gebruikt: vetten of koolhydraten.

Vetverbranding vereist meer zuurstof dan de verbranding van koolhydraten. Dit komt omdat vetmoleculen complexer zijn en meer zuurstof nodig hebben om volledig afgebroken te worden. Bij de verbranding van vetten wordt ongeveer 10% meer zuurstof verbruikt in vergelijking met koolhydraten."

Een concrete bron ontbreekt helaas...

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:27
vhal schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:33:
Vandaag mijn eerste 30km ooit gelopen tijdens de Lansingerlandrun.

Man, tot 26km ging het prima zonder gekke dingen maar kilometers 27, 28 en 29 waren een complete meltdown. Ik ging van 5:38/km (gemiddelde over 26km) naar 6:50 met een uitschieter richting 7:35/km :') De laatste kilometer kon ik nog wel iets versnellen naar een 6:12/km maar ideaal was anders. Of het kwam door die flinke wind op het laatste stuk of was het toch een klassieke hongerklop. Naar m'n idee had ik toch genoeg gegeten en gedronken dus maar eens even kijken waar het aan schort. Misschien toch te snel en te weinig inname. Ik had 3 gels op 7, 14 en 21 km en 500ml maurten 320mix bij mij waar ik iedere 5km zo'n 80ml van dronk. Verder at ik 3 uur van tevoren 3 witte boterhammen met jam + 500ml van bovenstaande mix.

Gelukkig wel binnen m'n doel gebleven, ik wilde net onder de 3 uur duiken en uiteindelijk is dit toch gelukt ondanks de misère tijdens die 3 kilometers.

Tijd : 2:57:28 :+
Haha die wind was een hel vanaf km 25 ofzo, ik ben daar ook redelijk nat gegaan kwa tempo. Heb hem gebruikt als trainingsloop in m’n tempozone en zakte de laatste km terug van gemiddeld 4:48 tot dan toe naar 5:20 over de laatste paar km ofzo. Uiteindelijk gefinished met 4:57/km. Denk dus dat het niet zozeer lag aan je kh of strategie, was gewoon zwaar.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

@Hartloper @sanniep9 die getallen heb ik uit mijn hoofd van de krebscyclus (netto 30 moleculen ATP per molecuul glucose, terwijl vetzuren extra O2 nodig hebben voor slechts 2 moleculen ATP), maar als ik zo snel rondkijk op Wikipedia lijk ik die dertig van glucose goed onthouden te hebben maar de twee van vet te onderschatten.

Punt blijft wel dat de hartslag omhoog gaat na hongerklop omdat vetverbranding veel meer zuurstof nodig heeft. Vetverbranding is effectief wegens de praktisch oneindige voorraad, maar koolhydraten zijn een stuk efficiënter (tot de hongerklop dan :P)

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-11 11:02
Ik heb de afgelopen 3 dagen (vrijdag, zaterdag, zondag) hardgelopen op basis van wat Garmin adviseerde. Vrijdag 43 min, zaterdag 34 min en en zondag 40 min. allen met gem. hs van 143. Ging eigenlijk best lekker.

Ik merk nu vooral dat Garmin het lastig vind als ik vertrek in een rustig tempo (ca. 6.20 min/km) als mijn hartslag langzaamaan stijgt. Een constante melding dat mijn hartslag te laag is. Vervolgens merk ik aan mezelf dat ik automatisch ga versnellen tot ca. 5.40 min/km waarbij mijn hartslag nog vrij laag is (voor mijn doen, rond de 128 bpm), ik vermoeid na een goede 2,5 km ga wandelen en dat dan pas mijn hartslag omhoog schiet naar de 170/174 bpm.

Vooropgesteld, zoals eerder aangegeven, ik probeer vooral lekker te lopen en als Garmin zegt, joh, je hartslag is te hoog, dan wandel ik ff om deze weer te laten zakken. Geen probleem of frustratie van mijn kant. Wel ben ik nieuwsgierig of dit een ontwikkeling is die hoort bij trainen op hartslag? Is dit een gevolg van mijn training en een goede ontwikkeling? Of juist niet?

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
Rob1978 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:53:
Ik heb de afgelopen 3 dagen (vrijdag, zaterdag, zondag) hardgelopen op basis van wat Garmin adviseerde. Vrijdag 43 min, zaterdag 34 min en en zondag 40 min. allen met gem. hs van 143. Ging eigenlijk best lekker.

Ik merk nu vooral dat Garmin het lastig vind als ik vertrek in een rustig tempo (ca. 6.20 min/km) als mijn hartslag langzaamaan stijgt. Een constante melding dat mijn hartslag te laag is. Vervolgens merk ik aan mezelf dat ik automatisch ga versnellen tot ca. 5.40 min/km waarbij mijn hartslag nog vrij laag is (voor mijn doen, rond de 128 bpm), ik vermoeid na een goede 2,5 km ga wandelen en dat dan pas mijn hartslag omhoog schiet naar de 170/174 bpm.

Vooropgesteld, zoals eerder aangegeven, ik probeer vooral lekker te lopen en als Garmin zegt, joh, je hartslag is te hoog, dan wandel ik ff om deze weer te laten zakken. Geen probleem of frustratie van mijn kant. Wel ben ik nieuwsgierig of dit een ontwikkeling is die hoort bij trainen op hartslag? Is dit een gevolg van mijn training en een goede ontwikkeling? Of juist niet?
Ik begin stiekem altijd een paar 100m voordat ik Garmin start, zit mijn hartslag meestal al binnen de goedgekeurde bandbreedte... Uit mijn hoofd hoor ik bij een base-training een hartslag van 134bpm te hebben, maar alles tussen 121 en 146 wordt al als prima beschouwd...

• Roozzz
@Rob1978 Je lichaam heeft wat tijd nodig om op gang te komen. Vandaar dat je hartslag in het begin van lager blijft. Ik zou de waarschuwingssignalen lekker negeren en gewoon gestaag blijven lopen. Je komt vanzelf in de gewenste zone (in ieder geval bij rustige rondjes). Extra versnellen en dan uithijgen lijkt mij niet nuttig.

Het uitvoeren van een goede warming up helpt om de machine al aan de praat te krijgen voordat je begint met de workout. Maar zeker bij rustige loopjes zie ik de eerste kilometers als de warming up O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 17-02-2025 10:18 ]

• InZane

Ik denk vooral dat je het zelf lastig vindt dat je (nog) niet in de juist zone zit. Je Garmin zal het weinig boeien ;)

Maar goed, zoals gezegd is dat hoe het lichaarm werkt en daar verander je niks aan. Gewoon lekker lopen en je niet zo druk maken om die hartslag.
En als je boven je zone uit begint te lopen, probeer dan gewoon om je tempo wat te laten zakken, dus niet gelijk gaan wandelen.

• InZane
xobdorp schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Ik begin stiekem altijd een paar 100m voordat ik Garmin start, zit mijn hartslag meestal al binnen de goedgekeurde bandbreedte...
Die heb ik nog nooit gehoord :D

Maak je er toch niet zo druk om joh. Het is maar een richtlijn.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:04
Ik vraag mij dan altijd gelijk af, is dit wel goed voor je lichaam? 3 dagen achter elkaar hardlopen. Ik ben geen expert maar mij is eigenlijk door alle kenners afgeraden om dat te doen. Daarom snapte ik ook nooit dat de Garmin coaches runs achter elkaar planden zonder rust/hersteldag er tussen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Rob1978
Juancho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:17:
[...]

Ik vraag mij dan altijd gelijk af, is dit wel goed voor je lichaam? 3 dagen achter elkaar hardlopen. Ik ben geen expert maar mij is eigenlijk door alle kenners afgeraden om dat te doen. Daarom snapte ik ook nooit dat de Garmin coaches runs achter elkaar planden zonder rust/hersteldag er tussen.
Ik snap de opmerking, maar ik denk dat het ook vooral afhankelijk is van de inspanning die je moet leveren. In mijn geval had ik voor alle drie de dagen een rustige basisloop staan, dus geen hoge inspanning o.i.d.

Ja, ik kan wel voelen dat ik wat heb gedaan de afgelopen dagen, vandaag dan ook weer een rustdag, voor mijn gevoel verwacht ik morgen gewoon weer te kunnen lopen, en voor nu zegt garmin, sprintjes, eigenlijk wel zin in, en zo lang het goed voelt....

• Juancho
Rob1978 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Ik snap de opmerking, maar ik denk dat het ook vooral afhankelijk is van de inspanning die je moet leveren. In mijn geval had ik voor alle drie de dagen een rustige basisloop staan, dus geen hoge inspanning o.i.d.

Ja, ik kan wel voelen dat ik wat heb gedaan de afgelopen dagen, vandaag dan ook weer een rustdag, voor mijn gevoel verwacht ik morgen gewoon weer te kunnen lopen, en voor nu zegt garmin, sprintjes, eigenlijk wel zin in, en zo lang het goed voelt....
Maar is het voorkomen van blessures juist niet het hele punt? Ookal voel je je nog redelijk ok voor een 3de loop in 3 dagen. En ookal is die loop een matige qua inspanning? Geen kritiek he, ik probeer het als leek te begrijpen want ik heb ook wel eens vorig jaar die Garmin coach aangezet en dan moest ik ook gewoon meerdere dagen achter elkaar runs doen. En daar verbaasde ik me enorm over en ik schoof ze altijd zo in de planning dat er minimaal een dag rust tussen zat.

Ik ben zelf nu EINDELIJK weer helemaal fit en hersteld van 2 flinke griepaanvallen in korte tijd, dus ik start deze week met mijn halve marathon voorbereiding (HM van Zwolle op 14 juni) en ga net als vorig jaar weer 3x lopen: 2x interval (400m/1000m) en 1x een longrun en dit elke week wat uitbreiden. Maar ook hier, altijd minimaal 1 dag rust er tussen.

Daarom heen tennis en padel ik nog wel, maar dat zijn sporten die relatief laag in intensiviteit/belasting voor je spieren/gewrichten zijn.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]

Voldoende rust is essentieel om te herstellen.

Maar afhankelijk van je opgebouwde belastbaarheid en conditie zal de benodigde rust op een gegeven moment meestal 24 uur of minder zijn. En dan kun je (bijna) elke dag lopen.

• InZane
L23 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Die Jony kwam ik op een gegeven moment tegen tussen alle motiverende hardloopfilmpjes op Instagram. Ik vond hem eerst nogal irritant hoe vrolijk hij is :P Inmiddels vind ik het wel vermakelijk af en toe.
Ik zag 'm voor het eerst in dat filmpje dat ie tegen een paal aan holde. Dat was wel vermakelijk :+

Ook eens wat andere filmpjes bekeken, maar ik vind 'm echt heel irritant. Heb sowieso niks met die zogenaamde 'runfluencers' die rondhollen met selfie sticks.

Dan moet ik altijd een beetje hier aan denken:
Juancho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:38:
Daarom heen tennis en padel ik nog wel, maar dat zijn sporten die relatief laag in intensiviteit/belasting voor je spieren/gewrichten zijn.
Een rondje joggen is ook relatief laag in intensiviteit en belasting, toch?

En over kenners gesproken: Mijn AV schema gaat ook gewoon uit van 5 trainingen per week.

[ Voor 33% gewijzigd door InZane op 17-02-2025 11:57 ]

• Rob1978
[...]

Maar is het voorkomen van blessures juist niet het hele punt? Ookal voel je je nog redelijk ok voor een 3de loop in 3 dagen. En ookal is die loop een matige qua inspanning? Geen kritiek he, ik probeer het als leek te begrijpen want ik heb ook wel eens vorig jaar die Garmin coach aangezet en dan moest ik ook gewoon meerdere dagen achter elkaar runs doen. En daar verbaasde ik me enorm over en ik schoof ze altijd zo in de planning dat er minimaal een dag rust tussen zat.

Ik ben zelf nu EINDELIJK weer helemaal fit en hersteld van 2 flinke griepaanvallen in korte tijd, dus ik start deze week met mijn halve marathon voorbereiding (HM van Zwolle op 14 juni) en ga net als vorig jaar weer 3x lopen: 2x interval (400m/1000m) en 1x een longrun en dit elke week wat uitbreiden. Maar ook hier, altijd minimaal 1 dag rust er tussen.

Ik ben zelf ook een leek en denk vooral dat ik behoefte heb aan structuur die Garmin me biedt. Als ik zelfstandig ga lopen dan kan ik je nu al vertellen dat ik veel te veel wil en ook vooral veel te snel. ik probeer vooral mijn eigen lichaam te voelen, geen pijntjes of vermoeid? Lekker lopen, en vooral dit weekend lekker in de zon gelopen (eindelijk!)

Ik heb nog een mtb thuis staan en die wil ik eigenlijk ook erbij gaan pakken zodra het weer iets warmer wordt. Dan zou ik een loopje kunnen vervangen door de mtb. Maar goed, dat zijn allemaal hersenspinsels die af en toe door mijn hoofd vliegen.

• Roozzz
[...]

Ik lees 3-4x in de week een interval variatie en slechts 1 duurloop. Ik weet jouw niveau niet op de tennis- en padelbaan, maar in mijn ervaring is dat typisch een doorlopende afwisseling van inspanning en rust. En daarbij een groot draaien-keren, stoppen-starten festijn. Dat mag je gewoon tellen als een vorm van interval met de nodige belasting, zeker op binnenbanen :+

Typisch streven mensen naar wat meer rustige duurlopen voor een halve marathon. Zeker als de loopervaring en belastbaarheid nog bescheiden is. Dat neem ik even aan op basis van de verbazing rond minder rustdagen O-)

Heb je je al eens verdiept in wat schema's?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:32

charrel

Cortisol4life..

Rob1978 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Ik ben zelf ook een leek en denk vooral dat ik behoefte heb aan structuur die Garmin me biedt. Als ik zelfstandig ga lopen dan kan ik je nu al vertellen dat ik veel te veel wil en ook vooral veel te snel. ik probeer vooral mijn eigen lichaam te voelen, geen pijntjes of vermoeid? Lekker lopen, en vooral dit weekend lekker in de zon gelopen (eindelijk!)

Ik heb nog een mtb thuis staan en die wil ik eigenlijk ook erbij gaan pakken zodra het weer iets warmer wordt. Dan zou ik een loopje kunnen vervangen door de mtb. Maar goed, dat zijn allemaal hersenspinsels die af en toe door mijn hoofd vliegen.
Loop hier 4-5-6 dagen in de week, meeste zijn gewoon lekker rustige loopjes. Vaak geeft de 965 dat het herstel 6-12u is. Met pittigere intervallen, vaak 1-2x in de week met genoeg dagen loopt dat op naar bv. 18-20 uur.
Rondje op de e-mtb van 60km met 800 hoogtemeters doet 40-50u herstel gemiddeld ;) . De dag erna is meestal een kort rustig rondje hardlopen volgens de forerunner of die maakt er een rustdag van. Loop wel alweer enkele jaren, maar rondjes zijn vaak tussen de 7,5-15km maximaal. Hogere belasting wil niet echt met mijn overige lichamelijke zooi. Maar volgens mij reguleert mijn forerunner dat wel aardig met de totale belasting/ icm met slaap en mijn hrv.. Eigenlijk nooit meer spierpijn of het gevoel "teveel" gedaan te hebben, zie bv. alleen in mijn hrv de mtb ritjes terug met veel hoogtemeters en langer dan 2u fietsen.

• L23

L23

charrel schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:17:
[...]

Rondje op de e-mtb van 60km met 800 hoogtemeters doet 40-50u herstel gemiddeld ;) .
40 a 50 uur om de accu op te laden? :P Hoe weet de Garmin daarbij wat je eigen inspanning is geweest of maakt dat niet uit omdat er voornamelijk naar de hartslag gekeken wordt tijdens de activiteit?

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11 16:06
Aandeijssel schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:13:
Hmmm ik weet nou niet of ik teleurgesteld ben of dat het gewoon trainen was. Vandaag 30k gelopen met als laatste uur op marathon tempo, hielt het de eerste 45m goed vol, misschien zelfs 10s te snel maar de laatste 2 km zakte het in. Het was wel koud met nare stukken tegenwind maar toch..

Aan de ander kant is er nog meer dan een volle maand te gaan en is de belasting nu ook vrij fors, maar had liever gewild dat het ez peazy ging.
Vorige week 28k gelopen met 7k op marathon tempo... ging voor geen meter. Hartslag dik boven de 170. Kon het tempo wel volhouden, maar koste veels te veel moeite. Afgelopen weekend weer 28k, nu met 9k op marathon tempo en dat ging met ruim 10 hartslagen per minuut minder dan vorige week zo rond de 160 heerlijk soepel.

Je kan er soms geen pijl op trekken, maar "we" hebben nog even (geen idee voor welke marathon jij traint, maar Rotterdam duurt nog even)

• Juancho
Roozzz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Ik lees 3-4x in de week een interval variatie en slechts 1 duurloop. Ik weet jouw niveau niet op de tennis- en padelbaan, maar in mijn ervaring is dat typisch een doorlopende afwisseling van inspanning en rust. En daarbij een groot draaien-keren, stoppen-starten festijn. Dat mag je gewoon tellen als een vorm van interval met de nodige belasting, zeker op binnenbanen :+
Ik speel op een leuk niveau maar niet super hoog ofzo :). Ik houd wel van enkelen en dan beweeg je idd best veel. Kort, snel, vooruit/achteruit/zijwaarts en afhankelijk van je tegenstander kan dat soms best een pittig potje zijn. Maar daarnaast heb ik ook 1x les in de week en dat is totaal anders en sta je veel meer stil en werk je vooral ook aan je techniek. Padel is meer voor de fun met vrienden, dat neem ik in principe niet al te serieus alhoewel we het ondertussen ook best leuk kunnen. Maar dat is niet elke week overigens. En bovendien stop ik daar denk ik nu mee omdat ik komende maanden ook 1x p/w thuis aan krachttraining wil doen. En anders wordt het gewoon te veel. Keuzes maken ;).

Typisch streven mensen naar wat meer rustige duurlopen voor een halve marathon. Zeker als de loopervaring en belastbaarheid nog bescheiden is. Dat neem ik even aan op basis van de verbazing rond minder rustdagen O-)

Ik heb vorig jaar rond deze tijd voor het eerst echt serieus een hardloop programma gedaan onder begeleiding van een goede vriend die hier al wat verder in is. Hij keek elke week even naar mijn resultaten en paste daar waar nodig was dingen aan (10% regel). Maar toen was het altijd: 1x interval, 1x herstel run en 1x een longrun. De intervallen en longruns werden telkens langer/sneller. Ik vond dat wel een fijne manier om sterker te worden, inhoud te creëren etc. Je bouwt het rustig op, ik kwam toen van een hielspoorblessure maar overal ging het in die maanden voorbereiding echt super goed en liep ik de HM in 2u3min wat ruim 10min onder mijn doel was. Voor dit jaar ga ik voor onder de 2 uur. Of dat nu 1 seconde, 1 minuut of 10min onder de 2 uur wordt gaan we tegen april/mei even bekijken met wat tussentijdse testen.

Ik moet zeggen dat ik meer long runs ook niet zie zitten. Kost veel tijd, ik vind ze saaier dan de intervals en ik doe de longrun graag in het weekend. Dan heb ik alle tijd, kan ik de boel even vergeten en dan blijf ik het leuk vinden. En los daarvan, met de intervals loop je stiekem ook behoorlijk veel km's, zeker als het meer en meer oploopt.
Heb je je al eens verdiept in wat schema's?
Om eerlijk te zijn niet echt behalve dat ik eens wat dingen van Garmin zelf heb gedaan. Maar ik vind de driehoek interval kort, interval langer en een long run in het weekend wel prettig. Zit een beetje alles in. Daarnaast dus nog 1x krachttraining thuis en 1 a 2x tennissen en het is ook wel mooi genoeg dacht ik zo ;)

Misschien dat na de halve marathon het moment er is om eens te experimenteren met een ander schema.

• Roozzz
Juancho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:13:
[...]
Ik heb vorig jaar rond deze tijd voor het eerst echt serieus een hardloop programma gedaan onder begeleiding van een goede vriend die hier al wat verder in is. Hij keek elke week even naar mijn resultaten en paste daar waar nodig was dingen aan (10% regel). Maar toen was het altijd: 1x interval, 1x herstel run en 1x een longrun. De intervallen en longruns werden telkens langer/sneller. Ik vond dat wel een fijne manier om sterker te worden, inhoud te creëren etc. Je bouwt het rustig op, ik kwam toen van een hielspoorblessure maar overal ging het in die maanden voorbereiding echt super goed en liep ik de HM in 2u3min wat ruim 10min onder mijn doel was.

[...]

Maar ik vind de driehoek interval kort, interval langer en een long run in het weekend wel prettig. Zit een beetje alles in. Daarnaast dus nog 1x krachttraining thuis en 1 a 2x tennissen en het is ook wel mooi genoeg dacht ik zo ;)
En het is zeker ergens goed, maar ik snap gewoon niet zo goed waarom je nu afwijkt van een tried en tested methode. Die klaarblijkelijk ook goed beviel. De aanpak van jouw maatje klinkt voor mij uiterst logisch. De huidige verandering van een rustig loopje naar interval / meer intensiteit niet direct :P

Meer harder lopen staat niet gelijk aan snellere tijden. Vaak juist niet.

• L23

L23

@Juancho Duidelijk dus dat de interval leuker gevonden wordt dan de longrun. Vond twee keer interval ook apart. Hier precies andersom en heb ik juist niks met interval trainen. Op zich wil ik begin van de week de interval training (ooit) doen, maar hier is het momenteel eerder een herstel loopje/tempo loop, later in de week tempoloop en in het weekend de duurtraining. Misschien ook niet optimaal, maar het moet ook gewoon leuk blijven. Ik merk momenteel dat ik voornamelijk sneller wordt doordat het aantal kilometers in de week steeds toenemen.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:32

charrel

Cortisol4life..

L23 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:33:
[...]

40 a 50 uur om de accu op te laden? :P Hoe weet de Garmin daarbij wat je eigen inspanning is geweest of maakt dat niet uit omdat er voornamelijk naar de hartslag gekeken wordt tijdens de activiteit?
Mijn accu dan :) inspanning wordt vooral gemeten met een EPOC waarde volgens het horloge. Op die manier maken ze een inschatting van de inspanning. Rondje Schoorl op de e-mtb valt altijd onder "sprint" ;) Interval training van rond het uur valt onder "tempo", dus het is wel een intensieve "training" op de e-mtb... Jaja... Ondanks dat ie electrisch is :+

[ Voor 12% gewijzigd door charrel op 17-02-2025 15:14 ]

• Juancho
Roozzz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:30:
[...]

En het is zeker ergens goed, maar ik snap gewoon niet zo goed waarom je nu afwijkt van een tried en tested methode. Die klaarblijkelijk ook goed beviel. De aanpak van jouw maatje klinkt voor mij uiterst logisch. De huidige verandering van een rustig loopje naar interval / meer intensiteit niet direct :P

Meer harder lopen staat niet gelijk aan snellere tijden. Vaak juist niet.
Thanks voor de info. Ik zal het bespreken :). Wat we vorig jaar trouwens deden was de interval van 400 metertjes en 1000metertjes afwisselen. In het begin meer 400metertjes, later vaker 1000metertjes en die op wedstrijd tempo. Misschien wordt het idd te veel met 2x interval en 1x longrun. Zo'n easy 5km was altijd wel heerlijk moet ik zeggen.

• L23

L23

Juancho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Thanks voor de info. Ik zal het bespreken :). Wat we vorig jaar trouwens deden was de interval van 400 metertjes en 1000metertjes afwisselen. In het begin meer 400metertjes, later vaker 1000metertjes en die op wedstrijd tempo. Misschien wordt het idd te veel met 2x interval en 1x longrun. Zo'n easy 5km was altijd wel heerlijk moet ik zeggen.
Hoe start je deze week je halve marathon voorbereiding? Je gaf al aan dat je vorig jaar ook een halve marathon hebt gelopen en dat je net ziek bent geweest. Is er al een bepaalde basis qua afstanden en kilometers in de week of begin je weer opnieuw?

• Juancho
L23 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Hoe start je deze week je halve marathon voorbereiding? Je gaf al aan dat je vorig jaar ook een halve marathon hebt gelopen en dat je net ziek bent geweest. Is er al een bepaalde basis qua afstanden en kilometers in de week of begin je weer opnieuw?
Ik start deze week met:

1. Interval 4x1000m
2. Easy/herstel run 5km
3. Longrun 10km

Ik heb nu zeker een betere basis van vorig jaar rond deze tijd. Destijds, voor de training, lliep ik amper hard en deed maar wat. Ik heb het afgelopen jaar wel de boel goed onderhouden met ook wel langere runs die ik prima kon volhouden. Dus ik ben ik de basis zeker sterker!

Wel start ik nu met minder herhalingen en minder lange longruns. Dit bouw ik namelijk elke week uit, max 10% qua groei. De 1000m mag ik uitbouwen tot max 8x, de 400m tot max 10x en de longruns tot ongeveer max 18km. Dus qua groei kan ik een beetje spelen met welke ik wil uitbreiden, zolang het maar niet meer dan 10% per week is. De eerste weken doe ik een 5km easyrun ipv de 400m interval. Later gaat de easyrun eruit.

Tussentijds heb ik nog een 16km wedstrijd die een mooie test vormt om te zien waar ik sta en wat een goede richttijd kan zijn voor de halve marathon.

• L23

L23

Juancho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:06:
[...]

Ik start deze week met:

1. Interval 4x1000m
2. Easy/herstel run 5km
3. Longrun 10km

Ik heb nu zeker een betere basis van vorig jaar rond deze tijd. Destijds, voor de training, lliep ik amper hard en deed maar wat. Ik heb het afgelopen jaar wel de boel goed onderhouden met ook wel langere runs die ik prima kon volhouden. Dus ik ben ik de basis zeker sterker!

Wel start ik nu met minder herhalingen en minder lange longruns. Dit bouw ik namelijk elke week uit, max 10% qua groei. De 1000m mag ik uitbouwen tot max 8x, de 400m tot max 10x en de longruns tot ongeveer max 18km. Dus qua groei kan ik een beetje spelen met welke ik wil uitbreiden, zolang het maar niet meer dan 10% per week is. De eerste weken doe ik een 5km easyrun ipv de 400m interval. Later gaat de easyrun eruit.

Tussentijds heb ik nog een 16km wedstrijd die een mooie test vormt om te zien waar ik sta en wat een goede richttijd kan zijn voor de halve marathon.
Al een idee hoe lang de langste longrun uiteindelijk gaat worden? Ik zie bij een beginners trainingsschema bijvoorbeeld dat ze tot 16 km trainen. Zelf ben ik nu tot 20 km gegaan. Maar las dat gevorderden die aan het trainen zijn voor een halve marathon zelfs afstanden van 25 tot 29 km lopen.

Je begint in ieder geval al met 10 km en hebt nog even de tijd om het uit te bouwen. Zelf in december begonnen met 11 km en dat ongeveer elke week met een kilometer uitgebreid. 8 maart de Halve Marathon van Haren.

• Juancho
L23 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Al een idee hoe lang de langste longrun uiteindelijk gaat worden? Ik zie bij een beginners trainingsschema bijvoorbeeld dat ze tot 16 km trainen. Zelf ben ik nu tot 20 km gegaan. Maar las dat gevorderden die aan het trainen zijn voor een halve marathon zelfs afstanden van 25 tot 29 km lopen.

Je begint in ieder geval al met 10 km en hebt nog even de tijd om het uit te bouwen. Zelf in december begonnen met 11 km en dat ongeveer elke week met een kilometer uitgebreid. 8 maart de Halve Marathon van Haren.
Dat staat in mijn vorige post ;). 18km zal eerst de max zijn. Verder hoeft in principe niet, maar alles afhankelijk van hoe de komende weken/maanden gaat. Mijn basis is beter dus als ik ik er bij wijze van door heen vlieg zullen we die 18km ook uitbreiden. Gewoon om nog meer inhoud te kweken, sterker te worden, zodat de HM eigenlijk makkelijker zal zijn.

De vorige keer ben ik ook tot 18km gegaan maar bij 1 van de laatste longruns wilde ik perse zelf ervaren hoe een HM afstand was dus heb ik die doorgetrokken naar 21,4km. Grote kans dat ik dit jaar misschien de 25km grens aan wil tikken, voor mij toch iets van een magische grens :).

• L23

L23

Juancho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Dat staat in mijn vorige post ;). 18km zal eerst de max zijn. Verder hoeft in principe niet, maar alles afhankelijk van hoe de komende weken/maanden gaat. Mijn basis is beter dus als ik ik er bij wijze van door heen vlieg zullen we die 18km ook uitbreiden. Gewoon om nog meer inhoud te kweken, sterker te worden, zodat de HM eigenlijk makkelijker zal zijn.

De vorige keer ben ik ook tot 18km gegaan maar bij 1 van de laatste longruns wilde ik perse zelf ervaren hoe een HM afstand was dus heb ik die doorgetrokken naar 21,4km. Grote kans dat ik dit jaar misschien de 25km grens aan wil tikken, voor mij toch iets van een magische grens :).
Overheen gelezen :P Het hoeft in principe niet, maar die duurlopen vind ik het leukst haha. Ik had zelf een maand rust in oktober vanwege blessure en daarna was het in november weer rustig opbouwen voordat ik in december eindelijk serieus kon beginnen te trainen voor de halve marathon. Ik had er liever iets meer de tijd voor genomen al ben ik nu tevreden met de resultaten die ik heb geboekt. Oorspronkelijk had ik rond de 16 km in gedachten, maar uiteindelijk is het 20 km geworden.
De afstanden de komende maanden ook verder uitbreiden. 25 km klinkt inderdaad tof. Wellicht voor mij ook een training richting een marathon voor volgend jaar. Aan de ene kant fijn dat er geen druk is om ergens naar toe te moeten werken, maar nog geen idee welke marathon ik ooit ga lopen. Er zijn er hier niet veel in het Noorden.

• Juancho
L23 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:42:
[...]

Overheen gelezen :P Het hoeft in principe niet, maar die duurlopen vind ik het leukst haha. Ik had zelf een maand rust in oktober vanwege blessure en daarna was het in november weer rustig opbouwen voordat ik in december eindelijk serieus kon beginnen te trainen voor de halve marathon. Ik had er liever iets meer de tijd voor genomen al ben ik nu tevreden met de resultaten die ik heb geboekt. Oorspronkelijk had ik rond de 16 km in gedachten, maar uiteindelijk is het 20 km geworden.
De afstanden de komende maanden ook verder uitbreiden. 25 km klinkt inderdaad tof. Wellicht voor mij ook een training richting een marathon voor volgend jaar. Aan de ene kant fijn dat er geen druk is om ergens naar toe te moeten werken, maar nog geen idee welke marathon ik ooit ga lopen. Er zijn er hier niet veel in het Noorden.
Ik train ook alvast voorzichtig voor de berenloop op Terschelling. Die staat bij mij heel hoog op de lijst van runs die ik perse wil meemaken. Dat is dan wel een halve marathon maar wel een stuk zwaarder dan door de stad zeg maar. Ook een deel over het strand, dus extra kilometers maken in je voorbereiding is alleen maar goed _/-\o_

• L23

L23

Juancho schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Ik train ook alvast voorzichtig voor de berenloop op Terschelling. Die staat bij mij heel hoog op de lijst van runs die ik perse wil meemaken. Dat is dan wel een halve marathon maar wel een stuk zwaarder dan door de stad zeg maar. Ook een deel over het strand, dus extra kilometers maken in je voorbereiding is alleen maar goed _/-\o_
Klinkt goed! Mij lijkt de Monnikenloop op Schiermonnikoog voor volgend jaar interessant, die is 16 km.

• Hartloper
[...]

Hebben die kenners je dan ook niet afgeraden om enkel intervallen en lange duurlopen te doen, en geen easy runs ? 8)

Weet je, als beginner ga je met gelijk welk schema vooruit. Ook al is het iets als drie maal per week lopen waarvan 2 keer interval en 1 keer lange duurloop.
Qua blessurerisico is dat niet het beste en voor progressie ook niet.
Maar als je dat schema leuk vind en je bent tevreden met een beetje progressie, waarom dan ook niet ?

[ Voor 23% gewijzigd door Hartloper op 17-02-2025 20:41 ]

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
[...]

Als ik 1,5 jaar geleden voor de marathon van valencia trainde, had ik telkens op vrijdag, zaterdag en zondag een loop. Dit was zelfs 2x 15km, 15km en 30km. Het schema was niet voor mij persoonlijk gemaakt (was via trenara, dus half persoonlijk, vergelijkbaar met garmin vermoed ik), maar mij is dat goed bevallen: 3min sneller dan getrainde tijd gelopen (3u17). Ik vermoed dat het de bedoeling is om al een vorm van vermoeidheid in de benen te hebben op het moment dat je de duurloop doet, en je zo sterker wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door schoene op 17-02-2025 20:43 ]

• Hartloper
3 dagen na elkaar hardlopen dat vind hij te belastend. Maar zijn 3 trainingen per week telkens een zware training maken, dat vindt hij niet te belastend. 8)7

• sanniep9
schoene schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Als ik 1,5 jaar geleden voor de marathon van valencia trainde, had ik telkens op vrijdag, zaterdag en zondag een loop. Dit was zelfs 2x 15km, 15km en 30km. Het schema was niet voor mij persoonlijk gemaakt (was via trenara, dus half persoonlijk, vergelijkbaar met garmin vermoed ik), maar mij is dat goed bevallen: 3min sneller dan getrainde tijd gelopen (3u17). Ik vermoed dat het de bedoeling is om al een vorm van vermoeidheid in de benen te hebben op het moment dat je de duurloop doet, en je zo sterker wordt.
75 km in 3 dagen voor een 3u20 marathon schema? 8)7
Bij Trenara zijn ze de weg dan ook een beetje kwijt.

• Hartloper
Vrijdag 43 min, zaterdag 34 min en en zondag 40 min, dat was het initiële voorbeeld.

@schoene met 60km in 3 dagen ga jij daar wel los over... Die reeks vind ik iets teveel van het goede, net als ik sommige andere dingen in het Trenaraschema té vind. Hun intervaltrainingen zijn echt hard, zeker als je PR's op de 10km en de halve scherp staan, en je op basis van die PR's intervallen moet lopen.

Edit: @sanniep9 was me voor. Ik denk wel dat @schoene bedoelde dat hij twee keer een 15km vrijdag, 15km zaterdag en 30km zondag deed. 60km in 3 dagen voor een 3:20 schema is ook al zot genoeg.

[ Voor 27% gewijzigd door Hartloper op 17-02-2025 21:00 ]

• sanniep9
Hartloper schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:54:
Edit: @sanniep9 was me voor. Ik denk wel dat @schoene bedoelde dat hij twee keer een 15km vrijdag, 15km zaterdag en 30km zondag deed. 60km in 3 dagen voor een 3:20 schema is ook al zot genoeg.
Geen double op vrijdag? >:) Voor iets van sub 2u40 kan ik het me nog wel voorstellen (wel benieuwd hoe ma t/m do er dan uitzien) maar niet voor een 3u20 marathon.

• Roozzz
sanniep9 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:53:
[...]

75 km in 3 dagen voor een 3u20 marathon schema? 8)7
Bij Trenara zijn de weg dan ook een beetje kwijt.
Ik kwam vorige week iets tegen over een studie naar dit soort digitale / ai training tools. Conclusie was zoveel als dat er vaak te weinig rekenschap gegeven wordt van belastbaarheid. Ik ging dat later nog eens op het gemak bestuderen, maar ik kan het niet meer terugvinden :X

• Hartloper
Overkill absoluut.

Ik heb jaren rond 3:13 niveau gehangen (van 2019 tot 2021), ik denk niet dat ik die periode ooit een week had van 60km, laat staan een periode van 3 dagen.

• Hartloper
Ik weet niet of Trenara met AI werkt, het bestaat al een jaar of 5.

Ik vind vooral hun intervallen té frequent en té zwaar. Hm, als ik er zo over nadenk misschien wel een aanrader voor @Juancho !
De maker/trainer van de app heeft een achtergrond als baanatleet en daardoor heeft hij een overdreven nadruk op intervaltraining.

Het was dan ook een grappig moment in de podcast toen hij een periode veel rustige kilometers maakte, met nauwelijks workouts, en in die periode heel dicht bij zijn PR's kwam. Hij leek niet te begrijpen hoe dat mogelijk was ...

• MJVR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-11 21:51

MJVR

This rent is for space!

Ik gebruik Trenara ruim 1,5 jaar. Herken de ervaringen totaal niet. Bij het instellen van je doel, geef je hoeveel en welke dagen je per week wil lopen met de verdeling qua intensiteit. Op basis van een recente intensieve intensiteit berekent een algoritme een verwachting qua eindtijd op jouw doelafstand.

Naar gelang de voortgang en de mate waarin je het schema volgt, wordt dit bijgesteld. Mijn ervaring is dat je vaak op je vingers wordt getikt als je te enthousiast bent geweest bij een training. Ik loop 4x per week met 1x week een interval training waar ik echt niet flat-out hoef te gaan. 1x per week een tempoblokken training waar je langzaamaan steeds langer op het beoogde marathon tempo loopt en de overige twee zijn lange duurlopen of herstel lopen.

Het schema kent ook fases met binnen een fase een of meerdere rustweken met een lagere omvang. Als je tijdig begint voor een marathon, heb je zelfs een fase dat je opbouwt en bijna alleen maar HR zone 2 lopen hebt. De eerste keer toen ik in zo'n fase bezig was, vroeg ik me echt af waar ik het voor deed, maar geduld wordt beloond, weet ik nu.

Dus een omvang van 75 km in drie dagen, kan alleen maar door zelf te schuiven in je schema en wordt niet vanzelf 'voorgeschoteld'. Of je moet bij je doel hebben ingesteld dat je 7 dagen per week loopt en handmatig een training invoert waar een elite loper jaloers op zou zijn. Bovendien voorziet, voor zover ik weet, Trenara je niet van een schema om 2x per dag te lopen. Je kan er uiteraard wel zelf voor kiezen de omvang van die dag te verdelen over twee trainingen.

[ Voor 0% gewijzigd door MJVR op 17-02-2025 22:34 . Reden: Grammaticale aanpassing ]

2 x de helft

• Stefangrp
Ik ken heel dat Trenara niet, maar het idee van "vermoeid aan je loop beginnen om sterker te worden en de mararthon vermoeidheid te simuleren" is op zich best gebruikelijk toch?
Ikzelf geloof er wel in en heb ook wel het idee dat het werkt.
N=1 verder maargoed :)
Pagina: 1 ... 350 ... 406 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.