• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:43
L23 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:06:
[...]

Het zal wel niet uitmaken, maar is er iets over te zeggen om de week op een dinsdag te beginnen inplaats van op een maandag? Ik zie dat namelijk vaker. Zelf loop ik dus maandag, woensdag en zaterdag. In verhouding dezelfde soort afstanden op die dagen. Zou ik een 4e dag gaan hardlopen dan lijkt mij vrijdag, wat voor mij dan de donderdag zou zijn, ook logisch. De lange duurloop in het weekend wil ik in ieder geval fit kunnen starten.

Is er een ongeschreven regel dat de lange duurloop een bepaald percentage van je wekelijkse kilometers moet zijn? Of is het niet erg als dat meer dan 50% en je er verder prima bij voelt? Mogelijk qua optimale progressie niet ideaal.

Ik loop de laatste tijd dus:
Maandag 5,7 km
Woensdag 10 km
Zaterdag 18 km in een rustig tempo
Ik loop regelmatig twee dagen achter elkaar, waarbij ik die lange duurloop wat inkort. Maak ik wel de kms per week, maar iets minder kans op blessures. Vandaag bv rond 1630 een rondje van 7km (inclusief wat heuvel training), en morgenochtend een km of 10. Die 10 loop ik dus wel met iets vermoeide benen, dus prima duurtraining

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:19

L23

kepler schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:02:
[...]

Ik loop regelmatig twee dagen achter elkaar, waarbij ik die lange duurloop wat inkort. Maak ik wel de kms per week, maar iets minder kans op blessures. Vandaag bv rond 1630 een rondje van 7km (inclusief wat heuvel training), en morgenochtend een km of 10. Die 10 loop ik dus wel met iets vermoeide benen, dus prima duurtraining
Ik moet ook even kijken wat ik na de halve marathon in maart ga doen. Het is nu prioriteit om het duurvermogen te trainen door kilometers te maken. De rest van het jaar heb ik een aantal 10 kilometer loopjes en een 4 mijl op de planning staan. Daarvoor wil ik graag mijn tempo verbeteren. Uiteraard rustig het aantal wekelijkse kilometers uitbreiden en blessurevrij blijven. Dan is het wellicht logischer om die lange duurloop eerst wat in te korten en een 4e dag in de week de overige kilometers te lopen. Hetzelfde aantal kilometers maken, maar meer verspreid over de week. Maar qua gevoel voelt het wel snel om in een paar maanden tijd met nog maar net 3 keer in de week naar 4 keer in de week hardlopen te gaan (dat gevoel klopt niet).

Ik vind het verder voornamelijk belangrijk dat ik plezier houdt in het hardlopen, dus doe ook gewoon waar ik zin in heb en momenteel heb ik het meeste plezier in 2 uur lang enorme grote routes lopen. Dat gaat me ook goed af. Terwijl ik bij korte afstanden een stuk(je) sneller lopen toch al snel tegen overbelasting aan loop, dan wil ik te snel.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-11 21:35
Gisteren dubbel meegedaan aan de Nacht van Groningen. Een ronde van 5km door de stad, in het donker maar uiteraard wel verlicht door straatlantaarns etc. Deelnemers van langere afstanden liepen het rondje vaker.

Erg leuk met al het enthousiaste publiek en er werd flink aangemoedigd! Vooral de studenten die op banken voor hun huis zaten te schreeuwen werden elke ronde fanatieker :)

Vorige week een halve marathon op bijna m’n max en na een drukke week maar 1x kunnen lopen op donderdag. Vermoeidheid was nog wel te voelen. Maar goed, opgegeven voor de halve marathon afstand (1e ronde via omweg en daarna nog 3 normale rondes) met als doel op m’n marathontempo (4’00/km) te lopen.

Niet echt warm kunnen lopen en de start om ‘s avonds 20:00 was voor mij niet ideaal. Daardoor na de start ook meteen al wat pijntjes. Gelukkig trokken die na een paar kilometer wel weg.

Na anderhalve ronde begon al het slalommen tussen deelnemers met wat lager tempo. Achja, gelukkig geen poging tot een PR.

Na een gel rond 6km en nog 1 op 13km kwam ik in een hele fijne flow terecht. Soort mentale tunnel van focus. Ondanks de drukte daardoor constant tempo en hartslag onder controle kunnen houden. Af en toe opgeschrikt door fietsers die over gingen steken. :P

GPS van mijn Apple Watch gaf uiteindelijk 20,9km aan en de finish was al daar. Moet dat ding een keer opnieuw calibreren want eigenlijk meet die altijd te kort (waardoor ik onderweg denk langzamer te lopen dan ik doe).

Na 1:21:18 over de streep en dat was fors sneller dan de 1:24 die ik in gedachte had. Te snel om het marathontempo voor mezelf te noemen maar vorig jaar ook wel eens een HM helemaal kapot gelopen om in 1:22 te finishen dus dit was top en lekker gevoel :)

In de afgelopen week haakten wat collega’s af en zodoende was er nog een startnummer voor de 10km over. Die had ik ook opgehaald en al meegenomen in m’n tight. En ja, ach, waarom niet. Leuke uitdaging als cooldown erbij.

Medaille weggestopt, fles drinken opgedronken en snel startnummer opgespeld (dankzij magnetische bits ging dat vlot). De HM was 5 min later gestart maar omdat ik sneller dan verwacht had gelopen kwam dit perfect uit! Aangehaakt bij de meute en allerlei mensen ingehaald om een collega te vinden. Die had z’n live locatie gedeeld en zodoende na een 2km gevonden!

Verwachting was dat hij 5:00 ~ 5:30 zou lopen maar na een kilometer of wat bleek dat eerder 4:45 te zijn. Leuk om hem te pacen en te motiveren, goeie afleiding en de twee rondes vlogen voorbij met een finish na 46min. :)

6 rondes verder en zo 31km op de teller in iets meer dan 2 uur, pittige marathontraining (welke marathon weet ik nog niet…).

Heel tevreden over alles en voelt heel goed om dankzij het hardlopen mezelf zo fit te voelen. :D Ook geen alcohol sinds Oud&Nieuw scheelt veel in het herstel en algemene vermoeidheid.

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:08
Twee dagen ziek geweest en eindelijk oké wakker geworden. Kan werkelijk niet wachten om de renschoenen weer aan te doen.

Wist niet dat hardlopen zo verslavend kon zijn.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16
kepler schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:02:
[...]

Bij mij is het ook een beetje afhankelijk van wanneer mijn vrouw moet werken. Dit weekend moet ze werken, dus heb ik ervoor gekozen om vrijdagochtend niet te lopen, maar heb ik gisteren een 16km duurloopje gedaan met gezelschap. Dat is toch leuker dan alleen op vrijdagochtend voor werktijd. En zo meteen heb ik intervaltraining met de loopgroep. Goede kans dat ik de 30+ km wel haal dit weekend. Morgen is dan uiteraard wel rustdag.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:35
Roozzz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:16:
[...]

Vanwaar deze benadering waarbij je alle dagen tegelijk uitbreidt? Met deze relatief beperkte kilometers werkt dat nog wel. Maar ga je dan ook over een paar weken 3 x 15km lopen?

Ik zou zelf eerder kijken om de lange loop structureel te blijven uitbouwen. En de andere twee te cappen op een uur oid en op termijn te kijken of je een vierde dag kan toevoegen. Daarmee hou je enerzijds de uren doordeweeks een beetje onder controle. Anderzijds schijnt 5x 30 minuten een effectiever trainingsprikkel te zijn dan 3 x 1 uur. Frequentie telt zwaarder dan duur.
Omdat ik tot nu toe 2x 7km doordeweeks en dan 10km in het weekend deed. Alleen door die 10km krijg ik af en toe last van de knie, terwijl ik dat bij 7km totaal niet heb. Dus vandaar dat ik 3x 8km nu wil gaan proberen.

Maar 3x 15 ofzo is inderdaad niet verstandig, ook tijd technisch nog. Maar voordat ik zo een afstand kan lopen met mijn knie zijn we maanden verder als het al ooit gaat lukken.
Tinusvolkel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:18:
Goed bezig @President (y) maar zou je niet wat meer variëren in je loopjes? Elke keer hetzelfde lijkt mij ook maar saai, en met wat variaties ( iets korter op hoger tempo of wat intervallen ) groei je waarschijnlijk ook nog een stuk sneller.
Edit: nu ik het goed lees kom je net uit een blessure dus wat minder risico is wel begrijpelijk:)
Nou, heb het gedaan hoor... Moet nu volgens mijn Garmin 43 uur rusten :-P
Voelde mijn knie niet, dus uiteindelijk ook de 6e km snel gedaan maar dit loopje zit wel op mijn max hoor. Werd toch wat 'licht', was ook vergeten een glas water te drinken voor vertrek en mijn conditie is natuurlijk nog niet echt best aangezien ik op het hardlopen na geen fysieke activiteiten verricht (en werk ook niet)

Nouja, ik kan dit prima elke 2 weken een keer doen in het weekend, dan hoop ik de tijden meer op 6-5-6-5-6-5-6 te krijgen.. merkte dat het erg zoeken is naar tempo, ga al snel te snel waardoor ik daar later tijdens de loop last en vertraging van krijg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EcswpcVMFtYg0w3BxrcJAI5eFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwLtxbmsGxANxXz8JYGtVU4D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r70yTjGFtj6-2bP_OydbjYxqQtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tfmeghEfp37MsCJ58tT8BKi.jpg?f=fotoalbum_large

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48

vhal

ಠ_ಠ

Denk je een paar weken het ritme te hebben opgepakt, klapt je enkel dubbel tijdens loopscholingoefeningen vd loopgroep omdat je voet net op een randje van een tegel komt :/ Voet stijf, blauwe plek en ik ben weer naar huis gewandeld.
Ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan die stomme oefeningen, mijn motoriek is niet geschikt voor zulke oefeningen :+

Geluk bij een ongeluk is dat ik de volgende dag al een afspraak had staan bij de fysio. Zo ver hij kon zien waren er geen scheurtjes maar wel een flinke verrekking. Inmiddels zijn we 3 dagen verder en kan ik er weer normaal mee wandelen. Het voelt nog iets instabiel maar het had slechter kunnen aflopen. De geplande 25km duurloop van zondag heb ik vanzelfsprekend maar even gelaten voor wat het was....

[ Voor 7% gewijzigd door vhal op 09-02-2025 14:28 ]

Strava

• President
vhal schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:22:
Denk je een paar weken het ritme te hebben opgepakt, klapt je enkel dubbel tijdens loopscholingoefeningen vd loopgroep omdat je voet net op een randje van een tegel komt :/ Voet stijf, blauwe plek en ik ben weer naar huis gewandeld.
Ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan die stomme oefeningen, mijn motoriek is niet geschikt voor zulke oefeningen :+

Geluk bij een ongeluk is dat ik de volgende dag al een afspraak had staan bij de fysio. Zo ver hij kon zien waren er geen scheurtjes maar een flinke verrekking. Inmiddels zijn we 3 dagen verder en kan ik er weer normaal mee wandelen. Het voelt nog iets instabiel maar het had slechter kunnen aflopen....
Pfft blijkt waardeloos die losse tegels. Ik ben blij dat er hier zoveel fietspaden uit betonplaten of gewoon asfalt bestaan

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:51
[b]

Vorig weekend liep ik 31 km op een tempo tussen rustig en marathontempo in. Dat duurde 2,5 uur en ik heb enkel 2 flesjes Gatorade van 333ml gedronken.
Hoop en al 50 gram koolhydraten en dat lukte perfect.
...
En zou die 60-90 gram KH/uur niet vooral gelden voor toplopers die minder lang hardlopen en aan hogere intensiteit ?
Ik wil wel eens horen van de andere tweakers hoeveel koolhydraten zij innemen bij training en vooral bij wedstrijden ...
Mezelf tegenspreken, moet kunnen.
Vandaag 32km gelopen en bij 28km zat ik erdoor. Op km 8 flesje Gatorade van 333ml, op km 15 ook; Maurten gel op 22km. Vandaag was dat te weinig want na 28km ging het vrij plots bergaf en was het rustig naar huis hobbelen.
Het had er wellicht mee te maken dat de lange duurloop nu aan 90% van marathontempo (Canova-style) was, 10sec/km sneller dan vorige week, waardoor de koolhydraatbehoefte duidelijk hoger was.
Lange duurloop aan 90% van marathontempo is een stuk zwaarder dan mijn gewone lange duurloop aan rustig tempo, ik ben er echt moe van en ik zou alles eten wat los en vast zit.
Voelbaar niet houdbaar om elke week te doen, volgende week maar weer een rustige lange duurloop aan mijn gewone tempo.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:47

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:28:
[...]

Mezelf tegenspreken, moet kunnen.
Vandaag 32km gelopen en bij 28km zat ik erdoor. Op km 8 flesje Gatorade van 333ml, op km 15 ook; Maurten gel op 22km. Vandaag was dat te weinig want na 28km ging het vrij plots bergaf en was het rustig naar huis hobbelen.
Het had er wellicht mee te maken dat de lange duurloop nu aan 90% van marathontempo (Canova-style) was, 10sec/km sneller dan vorige week, waardoor de koolhydraatbehoefte duidelijk hoger was.
Lange duurloop aan 90% van marathontempo is een stuk zwaarder dan mijn gewone lange duurloop aan rustig tempo, ik ben er echt moe van en ik zou alles eten wat los en vast zit.
Voelbaar niet houdbaar om elke week te doen, volgende week maar weer een rustige lange duurloop aan mijn gewone tempo.
Het is ook koud he, je lichaam heeft misschien wel veel meer energie nodig om warm te blijven. (:

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:24
Nou hier zit de herstelweek na wedstrijd (de 25km Asselronde) er ook weer op.

- Woensdag ochtend was het nog niet veel soeps, nog moeie benen. 6,5km gehobbeld op 5.56
- Vrijdagochtend beetje hobbelen met 9x 15 seconden sprint. 8,5 km totaal, gemiddelde pace 5.20
- Zaterdag middag VO2Max training. 5x 3 minuten op 3.50 met warming up en cool down. Totaal 8,3 km op 4.41 gemiddeld. Die was best naar..
- vanochtend 22km trail door het Reichswald, direct over de grens bij Nijmegen. Met 380 hoogtemeters en moeie benen was het zwaaaaaar. Onderweg 2 mueslibollen en een gel weg gekauwd, 2u05 gelopen met pace 5.39

Toch weer 45 km totaal :*)
En ik denk de eerste keer dat ik 2 weekenden achter elkaar een HM heb gelopen :Y

Gezien ik afgelopen zondag amper meer de trap af kwam, valt het me eigenlijk enorm mee

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:58
Vandaag de 30km in Schoorl gedaan. Zoals ik zei ging ik er naar toe met het idee om het als training aan te pakken met een pace van ongeveer 5:30. Het voelde vanaf begin al goed en zat er lekker in, kon hele tijd prima pacen tussen 5:15 en 5:30. Laatste 5 kilometers lekker versneld en tussen 4:40 en 5:00 gelopen. Zat hele loop goed in de energie, ging echt top! Els Visser nog gespot naast me in de zaal, altijd indrukwekkend vind ik dat soort atleten.

En het evenement zelf ook goed geregeld, alleen de pendelbussen op de terugweg was een puinhoop.

Totaal 2:38 over gedaan en 5:14min/km gemiddeld. Al met al zeer geslaagd en meer dan tevreden!

[ Voor 6% gewijzigd door Giel op 09-02-2025 16:16 ]

• L23

L23

Stefangrp schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:39:
- vanochtend 22km trail door het Reichswald, direct over de grens bij Nijmegen. Met 380 hoogtemeters en moeie benen was het zwaaaaaar. Onderweg 2 mueslibollen en een gel weg gekauwd, 2u05 gelopen met pace 5.39
Ik red het nog met een banaan in de hand, jij loopt met een rugzakje om eten mee te kunnen nemen?

• Stefangrp
Jep. Train the gut.
En ik ben een beetje aan het experimenteren met voedsel. Paar keer gehad dat ik me na een lange run de hele dag enorm belabberd heb gevoeld. Dat valt vandaag redelijk mee

[ Voor 8% gewijzigd door Stefangrp op 09-02-2025 16:34 ]

• President
Giel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:43[/message]:
[...]
Ik heb exact deze;

https://www.runnersworld....tart-3l-rugtas/?soPos=978
Nog meer mensen hier met een rugzak voor drinken, banaan en vestje ofzo?

• InZane
President schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:22:
[...]

Ja, ergens ver weg in de kast eentje van Deacthlon, al 2 jaar niet gebruikt denk ik :+

• L23

L23

Ik verwacht voorlopig nog niet met een rugzak te lopen. Maar sinds mijn duurlopen langer dan anderhalf uur duren neem ik een banaan mee die ik dan in het laatste halfuur opeet. Wellicht niet noodzakelijk, maar voelt goed en denk ook wel beter voor het herstel. Het is dat we nu ook in de winter zitten, maar water mis ik niet gedurende de 2 uur hardlopen. Kortere afstanden heb ik nooit iets gedaan met eten en drinken en in de zomer zorg ik er voor dat ik niet op het heetst van de dag ga hardlopen.

Ik zag hier ook iemand een band aanraden, dat lijkt mij fijner dan een rugzak.

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:05
[...]

zeker in de zomer eigenlijk altijd, ik ben nogal gauw dorstig en heb liever teveel drinken bij me, dan dat ik na een paar km al een dorstkriebel krijg die ik niet kan wegdrinken. Ik heb in principe geen last van het vest behalve dat ik er geen hartslagband onder aan kan, want dan krijg ik op e.o.a. manier schuurplekken op de plek van de band. Voor < 15 km is dat meestal nog wel te doen en aftapen helpt, maar vooral bij rustige loopjes doe ik dan de band niet om en vertrouw ik er maar op dat mijn horloge Z2 nog wel redelijk goed weergeeft.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:46
Het doel was gisteren om 3*3km progressief te lopen, met als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzjFzMUSJgX7scRLbU45uR1SZ4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rRSy5VqOEZfUB9AtFHdy0Qg6.png?f=fotoalbum_large

Reden van alle dipjes was mijn maat die vooral bezig was met andere dingen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_brTcm7BAT1p5Vz5W0xRONVAWOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XxOzh4smVgzQcoeDlY0f1vG9.png?f=fotoalbum_large

De laatste 3km daarom dus maar wat meer tempo er in gebracht omdat ie dan wat meer met lopen bezig is. Uiteindelijk erg lekker gelopen, maar dus niet helemaal volgens plan :P

[removed]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:04
Na weken van griep, herstel, denken beter te zijn maar weer een terugval.... kan ik eindelijk morgen weer fit beginnen met hardlopen. Dit keer ga ik echt heel rustig opbouwen, dus niet gelijk zoals de vorige keer een HZ2 14km run ;). Rustige 5km, laag tempo, beentjes weer in beweging krijgen en rustig opbouwen. En daarna snel door in mijn halve marathon trainingsschema voor de wedstrijd van juni.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Stefangrp
[...]

ja ik dus. Salomon Active Skin 8. Trailvest ;) Loopt wel prettig.
Maar om iets uit het rugvak te pakken moet ie af, ik krijg er een natte rug van (dus snel koud als ik m af doe), hartslagband zakt af bij mij icm vest, en ook de inhoud van het rugvak wordt vochtig door het zweten. Dus zakjes er omheen doen.
Dus helemaaaaal ideaal zou ik het niet noemen. Maar ik neem m eigenlijk altijd wel mee op 20+km loopjes vanwege het gemak.

Zweten doe je toch wel, hartslag band doe ik sowieso weinig, en 1x per loop afdoen om iets uit het grote vak te pakken is ook geen ramp.
Tijdens wedstrijd natuurlijk wel, dus dan doe ik m eigenlijk nooit aan.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
Hoe lopen jullie trouwens op hartslag?

Gewoon om de zoveel tijd je horloge checken, of allerlei alarmen in stellen? Ik vind het altijd lastig xxx tijd in zone xxx te blijven. Dan ben je op een gegeven moment meer daarmee bezig dan met relax hardlopen en in de flow te komen….

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Giel
caspervc schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:11:

Gewoon om de zoveel tijd je horloge checken, of allerlei alarmen in stellen? Ik vind het altijd lastig xxx tijd in zone xxx te blijven. Dan ben je op een gegeven moment meer daarmee bezig dan met relax hardlopen en in de flow te komen….
Is ook beetje gewenning denk ik? Ik heb alle geluiden uitstaan van het horloge, vind dat irritant. Als je gewoon vlak loopt is dat zelf wel redelijk goed te managen is mijn ervaring. En bij een klim gaat ie bij dezelfde snelheid omhoog dus iets gas terugnemen. Afdaling andersom of gewoon voor lief nemen dat ie omlaag gaat dan :+

• Stefangrp

piepjes luisteren en af en toe kijken.
En zo bouw je wel gevoel ervoor op waardoor je steeds minder hoeft te checken

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48

vhal

ಠ_ಠ

Op een gegeven moment komt dit wel uit je loopervaring naar voren, dan komt hartslag x overeen met pace y wat weer zone z is. Hoe vaker je structureel loopt, hoe makkelijk het gaat.

Strava

• Juancho

Toevallig ben ik daar nu al even mee bezig, buiten flinke griep om. Lopen op HZ2. Ik heb spraak meldingen aan staan maar krijg wel trillingen door op mijn FR265 als ik onder of boven de ingestelde zone zit. En die ingestelde zone heb ik natuurlijk wel ingesteld met marge omdat je niet stabiel heel dicht op het randje kan gaan lopen. Je zit altijd met de eerste kilometers en een lagere hartslag, soms schiet het omhoog terwijl je niet eens heel moe bent van het lopen maar door andere omstandigheden. Dus focus er niet te veel op, maar zie het als een richtlijn.

Op langere runs ga je vanzelf je tempo vinden waarbij je prima binnen de marges loopt en dan hoef je dus ook niet te kijken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• kepler
[...]

Regelmatig, heb een Salomon 12 skin en dat werkt prima.
Ik gebruik hem wel alleen voor de echt lange afstanden (>2.5u) en/of als ik veel water moet meenemen ivm de warmte.

Als ik alleen wat gelletjes moet meenemen dan gebruik ik een belt.

• President
Duidelijk: tijd voor een nieuwe belt dus

Heb nu een simpele van de Decathlon waar alleen mijn telefoon in past, maar die kan ik dan vervangen door een voor water of een banaan voor de zomer

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

jazekers, Salomon...ik meen de Skin 5

Ik gebruik de flasks aan de voorzijde niet, daar stash ik mijn gels in. Rechterzak 2 gepelde bananen in een zakje en links mijn sleutels+ID+phone.
Achterin gaat zo'n grote drinkzak met het slangetje door het vest heen naar de voorzijde.

Ik loop er bijna altijd mee, kan ik ook makkelijk mijn lampjes aan vastklikken et cetera.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 10-02-2025 08:19 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Rob1978
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-11 11:02

Toch even reageren. Als je mijn posts terugleest dan is het vooral een klaagzang over hoe ik altijd op zoek ben naar de perfecte manier om goed te trainen. Ik heb een garmin sporthorloge en ik volg op dit moment gewoon de dagelijkse suggesties.

Mijn horloge piept en ik krijg een melding via mijn oortjes dat de hartslag te hoog is, dan ga ik wandelen tot de hartslag weer rustig is en dan weer rustig hardlopen. Voor mij werkt het prima.

• InZane
Ik vraag me af in hoeverre de hartslagzones voor iedereen accuraat zijn. De automatisch bepaalde zones van een Garmin, Polar of andere apparaten kunnen behoorlijk afwijken, waardoor trainen op hartslag mogelijk minder effectief is.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:54

Dazzler2120

FP ProMod
En daarbij zijn de optische hartslagmeters van horloges enorm onbetrouwbaar om echt op hartslag te trainen. Zeker in het koude weer van de afgelopen maanden.

PS4 PSN: Dazzler2120

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

InZane schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:59:
Ik vraag me af in hoeverre de hartslagzones voor iedereen accuraat zijn. De automatisch bepaalde zones van een Garmin, Polar of andere apparaten kunnen behoorlijk afwijken, waardoor trainen op hartslag mogelijk minder effectief is.
En dat is dan niet eens je grootste probleem.

Tenzij je de luxe hebt om regelmatig lactaat te prikken of een ademgasanalyse te doen, is trainen op hartslag zwaar onnauwkeurig. Zelf doe ik er ook niet meer mee dan wat nattevingerwerk waar ik vergelijk met eerdere inspanningen die vergelijkbaar (zouden moeten) zijn.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:25
Dazzler2120 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:08:
En daarbij zijn de optische hartslagmeters van horloges enorm onbetrouwbaar om echt op hartslag te trainen. Zeker in het koude weer van de afgelopen maanden.
Dat valt tegenwoordig toch wel mee? In ieder geval de vergelijkingen die ik heb gezien met bijv. sensorbanden om je middel valt op dat het verschil niet zo groot is.

• redwing
Hillshade schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Dat valt tegenwoordig toch wel mee? In ieder geval de vergelijkingen die ik heb gezien met bijv. sensorbanden om je middel valt op dat het verschil niet zo groot is.
Je hebt wat meer kans op een cadence-lock en hij is meestal wat trager met hartslag-veranderingen. Voor korte en snelle interval-traingen reageert je polsmeter daardoor te traag, maar als het om langere lopen gaat waarbij het niet zoveel uitmaakt of je hartslag pas een een halve minuut later aangeeft dat ie te hoog wordt, werkt het tegenwoordig prima.

Wel ligt het aan de persoon zelf, ik ken sommige mensen waarbij die polsband met koud weer pas na een tijdje een normale hartslag kan vinden. Bij mij heb ik laatst een keer een cadence-lock gehad, maar dat was ook voor het eerst sinds ruim een jaar, verder werkt ie altijd direct en geeft goede metingen.

[removed]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Hillshade schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Bij koud weer wordt het voor optical heartrate monitors moeilijk om een goede lezing te kunnen doen van je bloedcirculatie door je pols. Bij intervals zie je dan vaak dat je hartslag tijdens het interval laag lijkt, en pas tijdens de rust-fase omhoog 'schiet'.
Meest accuraat is gewoon een borstband o.b.v. electrodes. Ik vind dat niet lekker lopen, dus ik laat het voor wat het is, ik gebruik mijn hartslag alleen als een hele grove trendlijn. En als ik loop en het 'voelt' pittig, om dat gevoel even te bevestigen (o.b.v. hey, wat gebeurt nu weer? Oh, inspanning is wel erg hoog schijnbaar).

Helaas in tegenstelling tot vorige week waar het geweldig ging denk ik dat ik toch weer te hard heb opgebouwd. Pijn in mijn linker scheenbeen. Shin splints |:(
Dat wordt even 2 weekjes rust pakken en dan eens kijken hoe het weer gaat. Toch maar even een fysio in de buurt zoeken ook.

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
Dazzler2120 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:08:
Dacht dat de betrouwbaarheid bij runs met een stabiel tempo prima is? Dat is in ieder geval wel mijn mijn ervaring. Komt vrijwel overeen met lopen met een band.

Bij intervallen wordt het inderdaad een compleet ander verhaal.

• InZane
Franciscus7000 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Dacht dat de betrouwbaarheid bij runs met een stabiel tempo prima is? Dat is in ieder geval wel mijn mijn ervaring. Komt vrijwel overeen met lopen met een band.
Bij mij werkt het over het algemeen vrij redelijk, al heeft ie bij mij ook wel eens last van 'cadence lock'. Hier ook mooi te zien aan het piekje in de grafiek. Hij vliegt daar ineens naar exact mijn cadence op dat moment en corrigeert daarna wel vrij snel weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThLWdfZ-npxznnm7Qg-7Y2A0hAM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UrMUZyWjOFop5jSwIF49hgf4.png?f=user_large

Maar er zijn ook genoeg personen waarbij de optische meting echt voor geen ene meter werkt. Vaak wel te zien aan een enorm springerig verloop van de grafiek bij vlak tempo.

• Stefangrp
Schijnt ook uit te maken of je 'm onder of boven je pols botje draagt. Hoger op je arm schijnt dan beter te zijn las ik op reddit.

Hier doet ie het prima. Alleen bij intervals idd lastig want hij pakt variatie niet snel genoeg op

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
Franciscus7000 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Bij intervallen wordt het inderdaad een compleet ander verhaal.
Prijs je gelukkig. Dat hangt nogal van de ene of de andere persoon en weersomstandigheden af.

Maar om even de vraag van @caspervc en deze discussielijn aan elkaar te knopen. Ik loop mijn standaard kilometers vooral op RPE, waarbij ik vooral achteraf kijk of mijn hartslag in ongeveer de hoek zit die ik zou verwachten. Dat geeft een gevoel of ik de goede dingen aan het doen ben, of dat er ergens iets niet goed zit.

Ik laat me zeker niet door mijn hartslag leiden (of is het lijden? :+ ), maar ik zou niet willen zeggen dat het lopen met hartslag geen nut kan hebben. Met name als je nog geen 'gevoel' hebt voor tempo & inspanning en waar je zou willen zitten met een bepaalde training, kan een hartslag een prima reminder zijn om rustig genoeg te lopen.

Voor mezelf weet ik dat er een stevige disconnect zit tussen de data van mijn polsmeting en wat ik daadwerkelijk doe / ervaar. Daarmee is het als check ook nutteloos. Laat staan om er gericht mee te trainen. Begin ik nog even niet over intervallen, daar wordt het alleen maar erger.

TLDR: I werk met ervaren inspanning (en/of tempo bij gerichte intervallen), waarbij hartslag een controlemiddel is.

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 10-02-2025 10:42 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31

charrel

Cortisol4life..

Ik heb juist laatst een polar h10 gekocht voor de intervallen, met hardlopen in de kou is mijn forerunner 965 veel te traag. Inderdaad gaat de hartslag ook pas omhoog bij de rust momenten tijdens intervallen als ie überhaupt al omhoog gaat. Met gewone duurloopjes of op de mountainbike lijkt het wel goed/ veel meer nauwkeurig te werken. Laatste paar keer waren de metingen nagenoeg gelijk tussen de band en het horloge, het is echt puur met kou en interval trainingen dat de optische meting niet goed meekomt. Met mountainbiken toch iets meer kleren aan, ondanks dat dit ook interval is waren de band en het horloge nagenoeg gelijk qua hartslag.
Had verwacht dat mijn conditie op papier wat zou in kakken bv. vo2 met de hartslagband maar die bleef gewoon gelijk. :Y
Was ook geen noodzaak die polar h10, maar hou graag de belasting op mijn lijf gericht bij omdat ik wat medicatie moet bijstellen bij veel inspanning/ stress.

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:25
Overigens best een leuke mijlpaal afgelopen week in aanloop tot de halve marathon volgende maand. In een spanne van 7 dagen 50km hardgelopen :)

Qua weekvolume zit het wel goed denk ik. Als ik dat tussen de 40-50 hou en mijn long run uitwerk dan zit ik wel gebakken voor die HM.

Grappig hoe in een week tijd mijn gevoel zo kan schommelen. Van onvoorbereid voelen tot toch weer vertrouwen hebben.

• InZane
Toch doet m'n FR965 ook wel veel dingen goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUGJJa6N0lo7yUCFw15awXlet20=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/adNpChsODMhtGeh9A4AKU1vF.png?f=user_large

Laatste week van afgelopen jaar voelde ik me echt behoorlijk meh. Gewoon moe, geen energie, wel gewerkt en ook wel wat gelopen. Het ging alleen niet van harte allemaal. Zie je goed terug in de dip in m'n HRV en trainingsstatus 'overbelast'.

Gelukkig zit de traininsstatus nu alweer een paar weken mooi in het groen :)

• redwing
InZane schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:57:
Toch doet m'n FR965 ook wel veel dingen goed:

[Afbeelding]

Laatste week van afgelopen jaar voelde ik me echt behoorlijk meh. Gewoon moe, geen energie, wel gewerkt en ook wel wat gelopen. Het ging alleen niet van harte allemaal. Zie je goed terug in de dip in m'n HRV en trainingsstatus 'overbelast'.

Gelukkig zit de traininsstatus nu alweer een paar weken mooi in het groen :)
Bij mij vindt ik dat stuk juist regelmatig erg raar doen. Zaterdag 3*3km gelopen waarna ik een herstel van 62 uur kreeg. Gisteren een duurloop gedaan van 15km en nu staat mijn herstel op 0 uur. En ondanks dat ie zaterdag dus schijnbaar een zware training vond, wisselt mijn trainingsstatus op dat moment naar 'aanhouden'. Sowieso wisselt ie continue tussen aanhouden en produktief. Het lijkt er een beetje op dat ie vindt dat ik meer en snellere intervallen moet doen, maar dat kan mijn lijf toch echt niet aan :+ Tegelijkertijd gaat de raceprognose dan wel weer rustig aan omlaag.

Op zich handig om die dingen dus bij te houden, maar af en toe geeft ie toch tegenstrijdige berichten.

[removed]

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-11 22:05
Ik ben nog even aan het puzzelen met de voorbereidende wedstrijden voor de Rotterdam Marathon.

Ik wil in Rotterdam op 13 april een sub3 lopen (tempo 4:15), dus ik heb nu op 9 maart de CPC loop (halve marathon) staan die ik onder de 1:24 wil lopen (tempo 4:00).
De theorie zegt immers dat als je in staat bent een halve onder de 1:24 te lopen, je een hele onder de 3:00 moet kunnen lopen.. ;)

Nu wil ik eigenlijk ook nog mijn marathontempo (4:15) testen in een lange wedstrijd, bijvoorbeeld een 30 km.
Nu is mijn oog gevallen op de Achtkastelenloop in Vorden op 2 maart, hier hebben ze ook pacers voor dit tempo.
Klinkt als een ideale voorbereidingsloop, maar is dus wel maar een week voor de CPC.

Denken jullie dat ik de CPC op tempo 4:00 kan lopen als ik een week daarvoor een 30 km op 4:15 heb gelopen?
Of is de herstelperiode dan te kort?

• Roozzz
ArmyOfQueens schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:58:
Ik ben nog even aan het puzzelen met de voorbereidende wedstrijden voor de Rotterdam Marathon.

Ik wil in Rotterdam op 13 april een sub3 lopen (tempo 4:15), dus ik heb nu op 9 maart de CPC loop (halve marathon) staan die ik onder de 1:24 wil lopen (tempo 4:00).
De theorie zegt immers dat als je in staat bent een halve onder de 1:24 te lopen, je een hele onder de 3:00 moet kunnen lopen.. ;)

Nu wil ik eigenlijk ook nog mijn marathontempo (4:15) testen in een lange wedstrijd, bijvoorbeeld een 30 km.
Nu is mijn oog gevallen op de Achtkastelenloop in Vorden op 2 maart, hier hebben ze ook pacers voor dit tempo.
Klinkt als een ideale voorbereidingsloop, maar is dus wel maar een week voor de CPC.

Denken jullie dat ik de CPC op tempo 4:00 kan lopen als ik een week daarvoor een 30 km op 4:15 heb gelopen?
Pr bij de CPC is een A-doel begrijp ik? Dan de Achtkastelenloop niet doen.

Indien de CPC onderdeel is van de voorbereiding op de marathon, net als de Achtkastelenloop, wel doen. Maar dan zal je waarschijnlijk moeten accepteren dat een pr er niet in zit. Bij beide de grens opzoeken lijkt mij teveel van het goede.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 12:30

Galois

1811 - 1832

Ik denk dat het afhankelijk is van jouw belastbaarheid. Ik zou het zelf niet doen en dan niet omdat ik dan niet hersteld zou zijn om 'voluit' te kunnen, maar vanwege belastbaarheid en blessuregevoeligheid.

Maar als jij dat wel aan kunt qua blessuregevoeligheid, dan denk ik dat het wel moet lukken en je voldoende hersteld bent (als je dit soort afstanden gewend bent).

Overigens heb ik het andersom gehad: ik had in Amsterdam 2:59:54 gelopen op de marathon en was dus toen in goede vorm. Mijn PR op de halve was tijdens de marathon :) Liep eigenlijk nooit halve marathons. Heb toen de CPC gelopen om te kunnen zeggen dat ik een 1/2 kan lopen in een mooie tijd. Ik liep toen 1:21:30. Dat was wel 4-5 maanden later, maar ik was denk ik in vergelijkbare vorm.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Rob1978
Toch nog eventjes terug komen op het hartslag verhaal. Vooropgesteld dat ik echt wel weet dat het allemaal geen exacte wetenschap is, ik heb mijn hartslagzones ooit laten bepalen en uit die test kwam dat ik eigenlijk alleen maar met hoge hartslag liep, dus enkel koolhydraten als brandstof gebruikte. Schijnbaar heb of had ik mezelf aangeleerd om enkel vol gas te trainen en nooit te kijken of voelen of het te hard gaat.

Ik kreeg toen het advies om veel, veel meer langzame kilometers te gaan lopen om die vetverbranding op gang te krijgen. Gaat het fantastisch? Neuh, soms zie ik mijn hartslag al pieken na 800 meter en dan frustreert het best. Daartegenover probeer ik nu vooral te lopen omdat het me mentaal helpt en niet zozeer om een prestatie neer te zetten.

Geen idee of Garmin me daarbij helpt of dat het effectiever is, ik merk vooral dat ik best veel kan lopen zonder blessures en ja, dan wandel ik ook veel tussendoor ivm een te hoge hartslag. Het gaat er voor mij op dit moment vooral om om me goed te voelen. Die prestatiedrang probeer ik wat meer naar de achtergrond te drukken.

• Wyke
  • Laatst online: 23:05
Rob1978 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:06:
Toch nog eventjes terug komen op het hartslag verhaal. Vooropgesteld dat ik echt wel weet dat het allemaal geen exacte wetenschap is, ik heb mijn hartslagzones ooit laten bepalen en uit die test kwam dat ik eigenlijk alleen maar met hoge hartslag liep, dus enkel koolhydraten als brandstof gebruikte. Schijnbaar heb of had ik mezelf aangeleerd om enkel vol gas te trainen en nooit te kijken of voelen of het te hard gaat.

Ik kreeg toen het advies om veel, veel meer langzame kilometers te gaan lopen om die vetverbranding op gang te krijgen. Gaat het fantastisch? Neuh, soms zie ik mijn hartslag al pieken na 800 meter en dan frustreert het best. Daartegenover probeer ik nu vooral te lopen omdat het me mentaal helpt en niet zozeer om een prestatie neer te zetten.

Geen idee of Garmin me daarbij helpt of dat het effectiever is, ik merk vooral dat ik best veel kan lopen zonder blessures en ja, dan wandel ik ook veel tussendoor ivm een te hoge hartslag. Het gaat er voor mij op dit moment vooral om om me goed te voelen. Die prestatiedrang probeer ik wat meer naar de achtergrond te drukken.
Klinkt als een prima oplossing. Overigens vraag ik me wel af of "langzamer lopen" niet effectiever is dan "harder lopen, en gaan wandelen zodra de hartslag te hoog is". Iemand die daar een antwoord of logische redenering voor weet?

• Giel
Wyke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Klinkt als een prima oplossing. Overigens vraag ik me wel af of "langzamer lopen" niet effectiever is dan "harder lopen, en gaan wandelen zodra de hartslag te hoog is". Iemand die daar een antwoord of logische redenering voor weet?
Bij langzamer lopen train je je vetverbranding meer (zone 2). Als jij in hogere zones (3 en hoger) gaat hardlopen en vervolgens gaat wandelen om je hartslag omlaag te krijgen, bereik je niet hetzelfde resultaat voor je vetverbranding, lijkt mij.

Ik heb niet alle wijsheid hieromtrent in pacht hoor, maar dit lijkt me wel de theorie op basis van wat ik lees en hoor :)

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
Rob1978 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:06:

Ik kreeg toen het advies om veel, veel meer langzame kilometers te gaan lopen om die vetverbranding op gang te krijgen....
Ik let doorgaans niet op mijn hartslag, maar bepaal het inspanningsniveau op het kunnen kletsen of niet. Mijn ademhaling volgt mijn inspanning, op een goede dag kan ik kletsen volhouden tot een hoger tempo.

Met de wetenschap dat je 80% langzaam moet lopen (want voorkomt blessures, waardoor je uiteindelijk meer kan lopen en meer lopen is de sleutel tot sneller lopen), is het zaak om een ontspannen manier van lopen te vinden: of dat nu op hartslag is, ademhaling of door gewoon lekker om je heen te kijken.

• Juancho
Giel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Bij langzamer lopen train je je vetverbranding meer (zone 2). Als jij in hogere zones (3 en hoger) gaat hardlopen en vervolgens gaat wandelen om je hartslag omlaag te krijgen, bereik je niet hetzelfde resultaat voor je vetverbranding, lijkt mij.

Ik heb niet alle wijsheid hieromtrent in pacht hoor, maar dit lijkt me wel de theorie op basis van wat ik lees en hoor :)
Precies de reden waarom ik een tijdje puur in HZ2 hardloop met een longrun, om te zien wat het met je vetverbranding en dus hopelijk ook gewicht/centimeters doet. Ik was er een maandje mee gestart en het doel was om dit 2 maanden te doen en dan eens de resultaten te checken. Maar ziekte gooide na een maand roet in het eten. Ik pak het deze maand nog even op, maar nu wel gecombineerd met een extra interval loop per week.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02IYzZN0u9C3yMc4O3Im9uf2wEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HXT6yT7uHdxrUYQxIoQTMkvk.webp?f=fotoalbum_large
Even gestolen uit het wielrentopic, maar hier zie je een beetje hoeveel vet je verbrand in welke zone.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57
Giel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Je verbrand in verhouding meer vet in Z2, ook als je wandelt, het gaat puur om de hartslagzone.
Als je dat makkelijker vindt kun je zelf gaat fietsen om in HZ2 te trainen.
Wat je dan natuurlijk wel mist is de conditionering van het hardlopen, 'Time on your Feet'.
Er is geen harde grens en voor iedereen anders, uiteraard.

Daarnaast zorgt training in Z1 voor de aanmaak van Mitochondriën, deze heb je nodig voor duur-vermogen.
Ze maken dat lichaam efficiënter met energie omgaat waardoor je weer harder kunt lopen in Z2.

Tevens heb je het ook nodig in Z3/Z4 te trainen, minder naarmate je trainingsvolume toeneemt duur/KM's, maar dit zijn wel de hartslagzones waarin je wedstrijden loopt.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11 13:41

aap

Tinusvolkel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:04:
[Afbeelding]
Even gestolen uit het wielrentopic, maar hier zie je een beetje hoeveel vet je verbrand in welke zone.
Vetverbranding piekt rond Z2. Is er een verklaring voor die piek? Dan bedoel ik: waarom gebruikt het lichaam bij nog lagere inspanningen meer koolhydraten?

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Bij lagere inspanning verbruik je gewoon minder energie, bij hogere inspanning gebruik je 'te veel' waardoor lichaam snellere brandstof aanspreekt. Dan kom je op een optimum uit in zone 2. Maar zone 1 is ook voornamelijk vet-verbranding. Dus als je lang genoeg kan trainen, dan kan je in zone 1 even veel verbranden als in kortere tijd in zone 2.

[ Voor 29% gewijzigd door denyos op 10-02-2025 14:26 ]

Strava

• redwing
denyos schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:25:
Bij lagere inspanning verbruik je gewoon minder energie, bij hogere inspanning gebruik je 'te veel' waardoor lichaam snellere brandstof aanspreekt. Dan kom je op een optimum uit in zone 2. Maar zone 1 is ook voornamelijk vet-verbranding. Dus als je lang genoeg kan trainen, dan kan je in zone 1 even veel verbranden als in kortere tijd in zone 2.
Als je naar het onderste deel van het plaatje kijkt zie je dat ook de verhouding fat/carb piekt in zone 2. Ik verwacht dat je lichaam in deze zone merkt dat je meer energie nodig hebt en dat er meer verbranding nodig is. Het is een tempo dat je met vooral vetverbranding vol kunt houden en waar geen snelle verbranding nodig is.

Ik zou dan ook zeggen dat zone 1 het punt is waar je lichaam het idee heeft dat er weinig gebeurt en dus in de normale stand staat. In zone 2 is er meer energie nodig en worden de langzame vetten gepakt, waarna in zone 3/4/5 die langzame verbranding niet meer genoeg is en er dus steeds meer carb-verbranding bij komt.

Maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet, maar ik weet wel dat zone 2 zorgt voor het meeste vetverbranding per km.

[removed]

• Juancho
denyos schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:25:
Wat ik heb ervaren in praktijk is dat hardlopen in zone 1 eigenlijk niet te doen is en ook gewoon niet leuk is. Je wilt vooruit, maar mag niet. Het is bijna snelwandelen en dat loopt ook gewoon niet lekker. Ik zou dan eerder een stuk gaan wandelen maar dan wel vlot doorstappen.

Maar zone 2 is wel relaxt eigenlijk, je kan gewoon praten, loopt wel hard in een fijn tempo dat je ook gewoon stabiel kan lopen zonder te denken dat je zachter moet. Ik ervaar zone 2 echt als heel prettig en mooie basis/opstap voor inhoud kweken voor de langere runs en snellere runs later in je trainingsprogramma. Nu een jaar verder is mijn tempo in HZ2 ook sneller dan toen bij mijn longruns als voorbereiding op de halve marathon. Mooi om die vooruitgang te zien _/-\o_

• Slappyjoez
  • Laatst online: 19:38
Juancho schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:47:
[...]

Wat ik heb ervaren in praktijk is dat hardlopen in zone 1 eigenlijk niet te doen is en ook gewoon niet leuk is. Je wilt vooruit, maar mag niet. Het is bijna snelwandelen en dat loopt ook gewoon niet lekker. Ik zou dan eerder een stuk gaan wandelen maar dan wel vlot doorstappen.

Maar zone 2 is wel relaxt eigenlijk, je kan gewoon praten, loopt wel hard in een fijn tempo dat je ook gewoon stabiel kan lopen zonder te denken dat je zachter moet. Ik ervaar zone 2 echt als heel prettig en mooie basis/opstap voor inhoud kweken voor de langere runs en snellere runs later in je trainingsprogramma. Nu een jaar verder is mijn tempo in HZ2 ook sneller dan toen bij mijn longruns als voorbereiding op de halve marathon. Mooi om die vooruitgang te zien _/-\o_
En dan zouden we hier nog de nuance aan moeten brengen of je het hebt over het 3 Zone Model of 5 Zone Model. Want een zone 2 is Z3/Z4 in het 5 Zone Model. :+

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:12
[...]

Ligt toch ook aan je referentiekader toch? Voor mij is het echt heel langzaam denk ik 7:00m/km+ maar iemand die normaal een marathon in 2:20 kan lopen kan in Z1 misschien een marathon binnen 4u. Dat is nog steeds wel gewoon hardlopen.

• redwing
Shinji schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:58:
[...]

Ligt toch ook aan je referentiekader toch? Voor mij is het echt heel langzaam denk ik 7:00m/km+ maar iemand die normaal een marathon in 2:20 kan lopen kan in Z1 misschien een marathon binnen 4u. Dat is nog steeds wel gewoon hardlopen.
Ik vraag het me eigenlijk af. Ik verwacht dat iemand die een marathon in 2:20 kan lopen ook het gevoel heeft dat ie aan het wandelen is als ie nog maar de helft van zijn normale snelheid mag lopen.

[removed]

• Shinji
Dat die dat gevoel heeft zal best, maar dat wil niet zeggen dat die aan het wandelen is toch?

• redwing
Shinji schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:05:
Dat die dat gevoel heeft zal best, maar dat wil niet zeggen dat die aan het wandelen is toch?
Het ligt denk ik een beetje aan je definitie. Als ik nu 7:30 ga lopen heb ik een tempo waarop veel mensen hardlopen en zit ik toch in Z1. En dan ben je dus echt aan het hardlopen, maar ik heb dan het gevoel aan het wandelen te zijn. Ik verwacht dat dat dus voor die topatleten ook zo zal voelen.

Als je dus puur naar de beweging kijkt kan bijna iedereen wel in Z1 hardlopen. Als je kijkt naar het gevoel zal ook een topatleet het gevoel hebben dat ie aan het snelwandelen is als ie op 50% van zijn kunnen moet gaan lopen. Ik verwacht dan ook dat het gevoel dat @Juancho benoemt ook voor topatleten geldt. Maar er lopen er hier wel een paar rond die dat zijn of iig in de buurt komen, dus die kunnen wel aangeven of dit ook echt zo is :)

[removed]

• Shinji
Sub 3uur zelfs in zone 1, ik kwam er op door een video van Emiel.
YouTube: Sub 2:55 Marathon in Zone 1!? Ongelooflijke Testresultaten! 😱 Sportg...

Maar ik snap het punt hoor. Het zit ook misschien niet in het gevoel maar in hoe je beweegt of iets hardlopen is of niet.

• InZane
redwing schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Het ligt denk ik een beetje aan je definitie. Als ik nu 7:30 ga lopen heb ik een tempo waarop veel mensen hardlopen en zit ik toch in Z1.
Dan bedoel je 7:30 min/km? Persoonlijk vind ik dat niet echt hardlopen meer, maar meer sjokken. Dan ga ik liever een lange wandeling maken met de hond.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
InZane schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:39:
[...]

Dan bedoel je 7:30 min/km? Persoonlijk vind ik dat niet echt hardlopen meer, maar meer sjokken. Dan ga ik liever een lange wandeling maken met de hond.
Maar dat is dus wel gewoon hardlopen voor sommige mensen :-p Het is voor mij mijn herstel tempo, voor sommige mensen zal het zelfs aanvoelen als snel tempo.

• Roozzz
Wyke schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Je loopt niet snel te langzaam voor een positief trainingseffect. Waar ik wel voor zou waken is het voorkomen dat je looptechniek sterk verslechtert als je langzamer loopt. Als het echt sjokken wordt denk ik dat je beter ietsje vlotter kan lopen. Het ontwikkelen van loopefficiëntie is ook belangrijk.
En dat is voor mij meteen de reden dat puur trainen op hartslag als beginner niet zo handig is; je hartslag gaat al door het dak bij het minste geringste, dus komt je tempo vreselijk laag te liggen om dat onder controle te houden. Anderzijds heb je ook nog geen gevoel wat een gewenste inspanning is, dus hartslag kan wel helpen om wat te remmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 10-02-2025 16:29 ]

• Juancho
Voor de duidelijkheid, ik had het even over mijn persoonlijke uitgangssituatie :). En nee ik ben by far geen top atleet, ik ben nog altijd een kilo of 10 te zwaar. Maar zone 1 hardlopen schiet voor mij niet op want dat is echt soort van dribbelen op je plaatst. Dat vind ik niks en ook niet fijn. Dan idd liever een stevige wandeling met de hond. HZ2 is voor mij veel fijner, zit zo'n beetje rond de 6"45 en dan over een longrun van 10+km.

Maar ik kan me natuurlijk ook voorstellen dat voor anderen, die misschien nog geen goede basis hebben, dit vrij snel is over een te lange afstand. Dan zal je idd langzamer moeten lopen en vanuit daar je inhoud verder opbouwen.

Elk lichaam en elke basis is anders natuurlijk.

• Roozzz
[...]

Het is maar net waar je drempels liggen, zie ook de eerdere link van Kenneth. Ter illustratie: Miss Roozzz is niet supersnel, maar haar LT1 is wel heel ver naar rechts opgeschoven door jarenlange duurtraining. Maar haar top end is daarentegen relatief onderontwikkeld. Ik geloof dat er minder dan 10 slagen zit tussen LT1 en LT2. Aldus sport medische testen ligt haar LT1 momenteel op ~174 en LT2 op ~183.

Kortom, zij loopt en fietst best wel veel in Z1, want stiekem is Z2 al een vrij serieuze inspanning. Haar Z2 begint bij 152. Bij 6min/km tikt zij net de 130 aan... Dit is typisch ook iets dat je ziet bij topsporters, relatief maken zij meer uren in Z1 dan meer recreatieve lopers. Puur om de belasting onder controle te houden.

• kepler
Wat betreft trainen op hartslag. Ja het is relatief onnauwkeurig, en er zitten zeker nadelen aan en voor gevorderden zijn er mogelijk betere alternatieven beschikbaar.

Maar het lijkt me vooral voor (absolute) beginners veel beter om op hartslag te trainen, dan om maar wat te doen op gevoel. Dat gevoel is er nog helemaal niet en moet nog ontwikkeld worden. De hartslag zones kloppen waarschijnlijk niet precies, maar goed genoeg om je als beginner iig de verschillende tempo's te laten lopen.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
kepler schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:23:
Wat betreft trainen op hartslag. Ja het is relatief onnauwkeurig, en er zitten zeker nadelen aan en voor gevorderden zijn er mogelijk betere alternatieven beschikbaar.

Maar het lijkt me vooral voor (absolute) beginners veel beter om op hartslag te trainen, dan om maar wat te doen op gevoel. Dat gevoel is er nog helemaal niet en moet nog ontwikkeld worden. De hartslag zones kloppen waarschijnlijk niet precies, maar goed genoeg om je als beginner iig de verschillende tempo's te laten lopen.
Nou dat valt dus vies tegen. Doordat hartslag zones zo enorm verschillen van elkaar van persoon tot persoon kan je er echt heel weinig over zeggen. De 'algemene' hartslagmodellen kan je één ding zeker over zeggen; ze zijn allemaal niet accuraat qua inschatting (max hartslag = 220 - je leeftijd :') )
Daarnaast zullen de meeste beginners nog nooit een gedegen test hebben gedaan om hun zones in kaart te brengen... Ik zou tegen een beginner altijd de richtlijn van praten aangeven, "Z1 kan je goed praten, Z2 wordt het iets moeilijker, Z3 korte zinnen, Z4 enkele woorden, Z5 is gewoon niet willen praten"

• kepler
Dazzler2120 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Nou dat valt dus vies tegen. Doordat hartslag zones zo enorm verschillen van elkaar van persoon tot persoon kan je er echt heel weinig over zeggen. De 'algemene' hartslagmodellen kan je één ding zeker over zeggen; ze zijn allemaal niet accuraat qua inschatting (max hartslag = 220 - je leeftijd :') )
Daarnaast zullen de meeste beginners nog nooit een gedegen test hebben gedaan om hun zones in kaart te brengen... Ik zou tegen een beginner altijd de richtlijn van praten aangeven, "Z1 kan je goed praten, Z2 wordt het iets moeilijker, Z3 korte zinnen, Z4 enkele woorden, Z5 is gewoon niet willen praten"
Sorry, bedoelde zones ingeschat door je horloge.

Nee, ze zijn niet heel nauwkeurig. Maar dat maakt voor een echte beginner toch ook niet uit? Als het ongeveer klopt is dat voor je verschillende trainingen prima. Gecombineerd met idd de richtlijn van het praten, heb je als beginner een mooie houvast tijdens je trainingen.

Nog beter is een loopgroep met trainer :P

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
kepler schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Sorry, bedoelde zones ingeschat door je horloge.

Nee, ze zijn niet heel nauwkeurig. Maar dat maakt voor een echte beginner toch ook niet uit? Als het ongeveer klopt is dat voor je verschillende trainingen prima. Gecombineerd met idd de richtlijn van het praten, heb je als beginner een mooie houvast tijdens je trainingen.

Nog beter is een loopgroep met trainer :P
Ik zou dan alleen hebben kunnen wandelen omdat die zones er zó ver naast zaten :p mijn z1 eindigt op 164 bpm zo ongeveer :+

• kepler
Roozzz schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:55:
[...]

Het is maar net waar je drempels liggen, zie ook de eerdere link van Kenneth. Ter illustratie: Miss Roozzz is niet supersnel, maar haar LT1 is wel heel ver naar rechts opgeschoven door jarenlange duurtraining. Maar haar top end is daarentegen relatief onderontwikkeld. Ik geloof dat er minder dan 10 slagen zit tussen LT1 en LT2. Aldus sport medische testen ligt haar LT1 momenteel op ~174 en LT2 op ~183.

Kortom, zij loopt en fietst best wel veel in Z1, want stiekem is Z2 al een vrij serieuze inspanning. Haar Z2 begint bij 152. Bij 6min/km tikt zij net de 130 aan... Dit is typisch ook iets dat je ziet bij topsporters, relatief maken zij meer uren in Z1 dan meer recreatieve lopers. Puur om de belasting onder controle te houden.
Weet je toevallig waar je een (goede) sportmedische test kan laten doen die hardlopend lt1 en lt2 kan bepalen?

Of misschien weet iemand anders het? Liefste ergens in Zuid-hollaand

Meeste plekken gebruiken ademgas, en als ik de link van @kenneth lees moet je dus lactaat metingen gebruiken?

Edit: ik zie nu dat ze bij sportgeneeskunde rotterdam ook lactaat metingen gebruiken. Paar jaar geleden toen ik er was deden ze dat (nog?) niet. Binnenkort maar eens een test inplannen daar

[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 10-02-2025 19:10 ]

• Shinji
kepler schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:07:
[...]

Weet je toevallig waar je een (goede) sportmedische test kan laten doen die hardlopend lt1 en lt2 kan bepalen?

Meeste plekken gebruiken ademgas, en als ik de link van @kenneth lees moet je dus lactaat metingen gebruiken?
In het filmpje wat ik poste van Emiel is het in Rotterdam, daar prikken ze bloed om de 5 minuten. Bedoel je zoiets?

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 13:15
Gisteren een hardloop clinic gevolgd. Erg leuk om wat inzichten te krijgen. Vooral techniek besproken.
En een leuk certificaat 😁.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxHmhYcmYYnE6lacr_GVPHk2cwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49ukHyb9ouveZpdnrGxQWqzg.jpg?f=fotoalbum_large

• kepler
Shinji schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:10:
[...]

In het filmpje wat ik poste van Emiel is het in Rotterdam, daar prikken ze bloed om de 5 minuten. Bedoel je zoiets?
Ow dat filmpje had ik gemist. Maar had intussen al gevonden dat ze dat in Rotterdam inderdaad ook doen. Niet goed genoeg gezocht :')

Thanks

• Hartloper

...
....
Ik stel voor dat je dat gewoon doet, en ons dan vertelt hoe het is afgelopen :*)

• Hartloper
Ik heb een paar schema's gezien met 25km aan marathontempo in een 30km duurloop, maar dat is dan ook het maximum.
30km aan marathontempo wordt als té belastend beschouwd.

Een PR halve marathon 2 weken voor de marathon is niet ongewoon, maar vooral geschikt voor hardlopers die vlug recupereren van een wedstrijd.

De combinatie van de twee, ja dat is in theorie té belastend om nog goed te presteren 2 weken later. Maar ik wil het je wel eens zien proberen.

• fenris
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:12
kepler schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:07:
[...]

Edit: ik zie nu dat ze bij sportgeneeskunde rotterdam ook lactaat metingen gebruiken. Paar jaar geleden toen ik er was deden ze dat (nog?) niet. Binnenkort maar eens een test inplannen daar
Ik heb zelf vorige week een inspanningtest gedaan bij Sport-lab in Gouda. Je kan de test doen op een loopband of een ergometer (fiets). Tijdens de test wordt er om de 3 minuten lactaat gemeten. Daarnaast loop je ook met een masker op om je v02 te meten en loop je ook met een hartslag strap. Na de test krijg je een rapport opgestuurd met je resultaten en een overzìcht van je zones zowel kwa hartslag als pace.

Thoriam#2885

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:28

tweakraiser

I have such sites to show you

fenris schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Ik heb zelf vorige week een inspanningtest gedaan bij Sport-lab in Gouda. Je kan de test doen op een loopband of een ergometer (fiets). Tijdens de test wordt er om de 3 minuten lactaat gemeten. Daarnaast loop je ook met een masker op om je v02 te meten en loop je ook met een hartslag strap. Na de test krijg je een rapport opgestuurd met je resultaten en een overzìcht van je zones zowel kwa hartslag als pace.
En zijn de resultaten verassend voor je? Heel afwijkend van je automatisch gegenereerde zones bijvoorbeeld?

Strava | Webdesign

• kepler
fenris schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Thanks, deze ziet er ook goed uit. Alleen deze is niet-medisch (en dus stuk goedkoper). Ik denk dat ik dit jaar ga voor een uitgebreide medische keuring in Rotterdam (incl bloed check en ecg), maar dan is het interessant om volgend jaar bij het sportlab alleen een update-test te doen van de verschillende drempels/zones om eventuele verandering te checken.

Die loop-analyse, was die nuttig voor jou? Ik heb nu weinig blessures dus vraag me af of het veel zou toevoegen?

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:21

Stewie!

Keen must die!

kepler schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Thanks, deze ziet er ook goed uit. Alleen deze is niet-medisch (en dus stuk goedkoper). Ik denk dat ik dit jaar ga voor een uitgebreide medische keuring in Rotterdam (incl bloed check en ecg), maar dan is het interessant om volgend jaar bij het sportlab alleen een update-test te doen van de verschillende drempels/zones om eventuele verandering te checken.

Die loop-analyse, was die nuttig voor jou? Ik heb nu weinig blessures dus vraag me af of het veel zou toevoegen?
Waar doe je dit soort tests?

In België heb je diverse partijen waar ze zones en VO2 max, dexa scan kunnen uitvoeren:
  1. https://energyshop.golazo...ces/conditietest-lopen-50
  2. https://runnerslab.be/running/

• kepler
Stewie! schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:58:
[...]

In België heb je diverse partijen waar ze zones en VO2 max, dexa scan kunnen uitvoeren:
Ja er zijn dus verschillende partijen die dit ook in Nederland aanbieden, maar je hebt ook de sportmedische test/keuring waar ze ook een medische keuring doen incl ecg en (optionele) bloedtest.

Gezien er hartfalen in de familie zit, kies ik er op dit moment voor om dit jaar een sportmedische test te doen:
https://sportgeneeskunder...n/sportmedisch-onderzoek/

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:14

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

kepler schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:48:
[...]
Ja er zijn dus verschillende partijen die dit ook in Nederland aanbieden, maar je hebt ook de sportmedische test/keuring waar ze ook een medische keuring doen incl ecg en (optionele) bloedtest.

Gezien er hartfalen in de familie zit, kies ik er op dit moment voor om dit jaar een sportmedische test te doen:
https://sportgeneeskunder...n/sportmedisch-onderzoek/
Ik heb persoonlijke goede ervaringen met OCON, maar weet niet of dit qua locatie haalbaar is?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• kepler
dreameater schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:34:
[...]

Ik heb persoonlijke goede ervaringen met OCON, maar weet niet of dit qua locatie haalbaar is?
Dat is wat aan de verre kant, ruim 2u rijden :D Maar dank voor de tip!

• InZane
Ik ken alleen SMA Amersfoort (bij dokter Bernard :P ): https://smamiddennederland.nl/

Maar is wel lang geleden dat ik daar ben geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door InZane op 12-02-2025 08:28 ]

• aap

aap

Stewie! schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:58:
[...]

Ik zie op de website van Runnerslab niet dat ze dit soort tests aanbieden.

Maar hun "footscan analyse" voor het adviseren van nieuwe schoenen klinkt op zich interessant. De winkels bij mij in de buurt doen niet meer dan met een tablet een filmpje maken en op grond daarvan een advies geven. Ik ben prima tevreden met het advies van mijn lokale hardloopwinkel, maar ik vraag me af of het misschien nog beter kan.

De podcast de Pacer spraken laatst ook met de eigenaar van Runnerslab en dat maakte me al nieuwsgierig.

Heeft iemand persoonlijk ervaring met Runnerslab? De dichtstbijzijnde winkel is vanuit mij minimaal een uur rijden, dus ik vraag me af of dat de moeite waard is.

[ Voor 15% gewijzigd door aap op 12-02-2025 10:30 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:16
InZane schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:28:
Ik ken alleen SMA Amersfoort (bij dokter Bernard :P ): https://smamiddennederland.nl/

Maar is wel lang geleden dat ik daar ben geweest.
Ik ben er 3 jaar geleden geweest. Goede ervaringen mee. Heb roen het op de fiets gedaan aangezien ik toen helemaal niet liep.

Ben verzekerd bin VGz en kon toen vanuit het preventiebudget. Dus altijd goed je verzekering even te checken.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Rob1978
Aan de ene kant zou ik best eens een sportmedisch onderzoek willen (laten) doen, maar aan de andere kant, ik kan mezelf redelijk dol maken met alle gegevens die je zo al kan vinden. Ik heb 26 maart aanstaande een 12 km veldloop op het programma staan en heb dat als datum ingevoerd in mijn Garmin horloge met een streeftijd van een uur.

Garmin maakt een programma voor me waar ik me zoveel mogelijk aan probeer te houden, dus lopen binnen een bepaalde hartslag, bijvoorbeeld vandaag tussen de 138 en 158 bpm voor 30 minuten, wat een rustige loop moet zijn. Als ik dan wegloop met dit koude weer duurt het 1 km om mijn hartslag binnen die marge te krijgen.

Eerder maakte ik me daar al druk om en ging ik harder lopen om mijn hartslag maar omhoog te krijgen. Nu loop ik weg op een lekker tempo en zie ik wel hoe lang ik het volhoudt. Ik probeer er vooral niet te druk om te maken (niet altijd makkelijk).

Ik zie wel waar ik uitkom. Eerder vond ik alle data interessant, ook de slaapscore op mijn Garmin, maar ik kwam er gaandeweg achter dat ik mezelf helemaal dol maak met data. Ik ga me alles aantrekken en twijfelen over alles wat ik doe. Nu volg ik gewoon de suggesties van Garmin. Af en toe rustig, af en toe hoger tempo of interval en nog een keer een wat langere afstand, allemaal prima wat mij betreft.

• redwing
Rob1978 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:56:
Aan de ene kant zou ik best eens een sportmedisch onderzoek willen (laten) doen, maar aan de andere kant, ik kan mezelf redelijk dol maken met alle gegevens die je zo al kan vinden. Ik heb 26 maart aanstaande een 12 km veldloop op het programma staan en heb dat als datum ingevoerd in mijn Garmin horloge met een streeftijd van een uur.

Garmin maakt een programma voor me waar ik me zoveel mogelijk aan probeer te houden, dus lopen binnen een bepaalde hartslag, bijvoorbeeld vandaag tussen de 138 en 158 bpm voor 30 minuten, wat een rustige loop moet zijn. Als ik dan wegloop met dit koude weer duurt het 1 km om mijn hartslag binnen die marge te krijgen.

Eerder maakte ik me daar al druk om en ging ik harder lopen om mijn hartslag maar omhoog te krijgen. Nu loop ik weg op een lekker tempo en zie ik wel hoe lang ik het volhoudt. Ik probeer er vooral niet te druk om te maken (niet altijd makkelijk).

Ik zie wel waar ik uitkom. Eerder vond ik alle data interessant, ook de slaapscore op mijn Garmin, maar ik kwam er gaandeweg achter dat ik mezelf helemaal dol maak met data. Ik ga me alles aantrekken en twijfelen over alles wat ik doe. Nu volg ik gewoon de suggesties van Garmin. Af en toe rustig, af en toe hoger tempo of interval en nog een keer een wat langere afstand, allemaal prima wat mij betreft.
Dat werkt inderdaad het beste. Zoals ik hier ook al eerder aangaf had ik laatst dat Garmin aangaf dat ik teveel trainde en 62 uur rust nodig had. Tegelijkertijd staat de trainingstatus op aanhouden en krijg ik een suggestie voor een nogal zware training. Nu volg ik een ander schema, maar ook daar kwam een redelijk zware training voorbij, waarna een dag later de rust alweer op 0 uur stond.

Het geeft dus leuke cijfertjes, maar gebruik ze als richtlijn en niet meer. Want iedereen is anders en je weet zelf het beste wat op een dag wel/niet slim is om te doen.

[removed]

• L23

L23

Ik heb zelf geen Garmin, maar loop ook meer op gevoel dan op cijfertjes. In het algemeen merk ik tegenwoordig dat we veel met data verzamelen bezig zijn. Zo lijkt mij qua gadgetgehalte het ook interessant om mijn slaap bij te houden, maar aan de andere kan vraag ik me af wat ik daar aan heb en heb ook geen zin om 24 uur mijn Apple Watch te dragen. Al die data (moeten) verzamelen werkt ook verslavend...

Mijn VO2 max laten meten en de zones in kaart te brengen lijkt me ook interessant, maar het ontgaat mij wat ik daarmee als amateur hardloper voor voordelen heb om dit exact te weten. Maar zoals kepler zegt een sportmedische test te laten doen omdat er hartfalen in de familie zitten lijkt me een goede reden.

• Hartloper
Als er hartfalen in de familie zit (waarschijnlijk bedoel je met die term een plotse hartdood) dan denk ik dat een bezoek aan de cardioloog nuttiger is dan een sportmedisch onderzoek.

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:09
Hartloper schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:30:
Als er hartfalen in de familie zit (waarschijnlijk bedoel je met die term een plotse hartdood) dan denk ik dat een bezoek aan de cardioloog nuttiger is dan een sportmedisch onderzoek.
Waarom niet beginnen met een SMA, als er hier iets opvalt sturen je ze vanzelf wel door (ja heb ervaring). De kans dat je vanuit een sportsarts een verwijzing naar een goed gespecialiseerde cardioloog krijgt is veel hoger dan als je er zelf via de huisarts aanklopt. Ook is mijn SMA fietstest gewoon door de cardioloog meegenomen en zijn er enkel wat aanvullende onderzoeken gedaan.

• InZane
Bezig met het overnemen van een startnummer voor Rotterdam *O*
Nou dit keer niet beblesseerd raken voor die tijd :X

• kepler
L23 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:16:
Ik heb zelf geen Garmin, maar loop ook meer op gevoel dan op cijfertjes. In het algemeen merk ik tegenwoordig dat we veel met data verzamelen bezig zijn. Zo lijkt mij qua gadgetgehalte het ook interessant om mijn slaap bij te houden, maar aan de andere kan vraag ik me af wat ik daar aan heb en heb ook geen zin om 24 uur mijn Apple Watch te dragen. Al die data (moeten) verzamelen werkt ook verslavend...

Mijn VO2 max laten meten en de zones in kaart te brengen lijkt me ook interessant, maar het ontgaat mij wat ik daarmee als amateur hardloper voor voordelen heb om dit exact te weten. Maar zoals kepler zegt een sportmedische test te laten doen omdat er hartfalen in de familie zitten lijkt me een goede reden.
Omdat ik dan wat beter in de goede zones kan trainen. Hoop boeken en richtlijnen/methodes over te vinden, en die zou je dan beter kunnen toepassen/proberen.
Voor mij persoonlijk is LT1 interessant, want grootste deel van mijn trainingen zou onder deze drempel moeten liggen.

Maar wat je zegt, het is voornamelijk ook om een medische check te doen.
Hartloper schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:30:
Ik heb geen klachten, en een SMA is een prima eerste check zover ik weet. Zo doen een ECG in rust en tijdens de inspanning, en daarnaast nog wat extra testjes. Als er dan iets te zien is wordt je vanzelf doorgestuurd :)
Maar was van plan om dit gewoon te bespreken tijdens de SMA, zij hebben er als het goed is verstand van :D

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-11 21:35
InZane schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:02:
Bezig met het overnemen van een startnummer voor Rotterdam *O*
Nou dit keer niet beblesseerd raken voor die tijd :X
Kun je dan nog bepalen in welke startwave je komt? Of moet je dat met degene al kortsluiten?

• InZane
Slickk schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:30:
[...]

Kun je dan nog bepalen in welke startwave je komt? Of moet je dat met degene al kortsluiten?
Ik kon nog een verwachte eindtijd opgeven :)

En mijn naam komt gewoon op het startnummer.

[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 13-02-2025 12:31 ]

• aap

aap

InZane schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:30:
[...]
En mijn naam komt gewoon op het startnummer.
Maar het is ook hartstikke leuk om als "Chantal" rond te lopen, terwijl je eigenlijk "Bob" heet! 8)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Die namen op startnummers zijn wel geinig.....ik liep een keer compleet stuk ergens richting het einde van een trailrun........toen ineens een man in een groepje wandelaars me toeriep "zet hem op [voornaam]"

.......lopen ging al lastig laat staan nadenken en begrijpen hoe iemand in Limburg ofzo in godsnaam mijn naam wist en me aanmoedigde 7(8)7 .... Duurde wel ff voor ik het snapte :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1 ... 349 ... 406 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.