Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Als je van 'wegatleet' weer aan omvormen naar baanatleet voor de langere sprints bent. Mijn kuiten vinden mij nog steeds niet heel lief. Het was zaterdagochtend in het zonnetje misschien nog iets te vroeg voor sprintspikes.

Onze AV heeft een heren masters competitieteam ingeschreven en vroeg aan mij of ik wel de 200 of 400m kon oppakken.

Gevalletje resultaten in het verre verleden geven geen garanties voor de toekomst. Dat mijn resultaten in de ranglijsten allertijden van de vereniging nog enigszins acceptabel waren, wil niet zeggen dat +15 jaar oude en 8 kg zwaardere lijf dat ook nog zou kunnen.

Denk dat ik al 1 sec verlies uit de startblokken naar de eerste 10 meter. :D >:)

[ Voor 10% gewijzigd door PB1983 op 04-02-2025 11:15 ]

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Als fervent fietser, ben ik afgelopen jaar begonnen met hard lopen erbij. Rustig opgebouwd en heb de 10k al eens aangetikt inmiddels. Het feit blijft dat ik hard lopen erbij doe. Gisteren na 1 maand (wegens griep) weer de boel rustig opgepakt. Voorkeur is om toch wel onverhard te lopen (net als bij het fietsen haha).

Gisteren merkte ik dan ook meteen dat de Saucony Ride 16 waar ik op loop, toch echt onvoldoende grip heeft op de plakkerige modder bovenlaag die ontstaat door het dooien. Is dit iets wat beter wordt met trailrun schoenen? Ik weet dat je met trailrun schoenen beter niet teveel op asfalt loopt, maar hier ga ik niet aan ontkomen. Uiteraard zou ik zoveel mogelijk onverhard lopen als ik met trail schoenen zou lopen. Iemand die hier iets over kan zeggen? Wel of niet doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

Dazzler2120

FP ProMod
loyske schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:46:
Als fervent fietser, ben ik afgelopen jaar begonnen met hard lopen erbij. Rustig opgebouwd en heb de 10k al eens aangetikt inmiddels. Het feit blijft dat ik hard lopen erbij doe. Gisteren na 1 maand (wegens griep) weer de boel rustig opgepakt. Voorkeur is om toch wel onverhard te lopen (net als bij het fietsen haha).

Gisteren merkte ik dan ook meteen dat de Saucony Ride 16 waar ik op loop, toch echt onvoldoende grip heeft op de plakkerige modder bovenlaag die ontstaat door het dooien. Is dit iets wat beter wordt met trailrun schoenen? Ik weet dat je met trailrun schoenen beter niet teveel op asfalt loopt, maar hier ga ik niet aan ontkomen. Uiteraard zou ik zoveel mogelijk onverhard lopen als ik met trail schoenen zou lopen. Iemand die hier iets over kan zeggen? Wel of niet doen?
Als ik een deel de bossen in ga, doe ik altijd mijn trail schoenen aan. Zeker wanneer het modderig kan zijn.
Van wat km's maken op asfalt zullen je schoenen echt niet veel sneller slijten. De meeste trailrondjes hebben wel verharde stukken erin en die kunnen je trailers prima aan hoor.

Ik heb momenteel 540km op mijn Xodus Ultra en 250 km op mijn Speedgoat 5's en beiden geen problemen. Mijn broer haalt meestal rond de 800 - 1000km op zijn trail schoenen voor ze versleten zijn. Zijn trail rondjes zijn meestal wel met ca. 5km verharde wegen op een rondje van 15-20km totaal.

Je zal wel merken op die stukjes asfalt dat een trailschoen waarschijnlijk minder demping heeft.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

@loyske in aanvulling wat hierboven al staat, je kan ook kijken naar een road to trail schoen als je verdeling meer 50/50 is. De Challenger van Hoka is een bekende of e.v.t. de Pegasus Trail van Nike zijn twee voorbeelden van dit type schoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24
Kan trailschoenen alleen maar aanraden voor op de trails. heb zelf ervaring met de Saucony Perigrine en de Saucony Ride TR. De 1e een echte trailschoen met weinig drop en veel grip. Op de weg gaat wel maar daar voelt ie zich niet echt thuis. De Ride TR meer een wegschoen met wat extra profiel. Werkt op de weg net wat beter qua demping en profiel, is in de bos wat gevoeliger voor modder maar is vaak toch wel voldoende.

Is denk ik gewoon een kwestie van proberen en kijken wat voor jouw werkt in de omstandigheden waar je het meest in loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
redwing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:27:
Wanneer ga je eigenlijk beginnen met die gels? Ik loop alweer een tijdje en heb b.v. gisteren nog 20km gelopen zonder gels of wat dan ook (was eigenlijk een 10k training, maar gezien het weer maar wat langer uitgelopen :+ ). En dat ging gewoon lekker zonder dat ik het idee had echt moe te worden of energie tekort te komen. Ook de rest van de dag nog druk bezig geweest dus het is ook niet zo dat ik daarna een dip kreeg ofzo.

En ik heb wel eens wat gels en dextro geprobeerd, maar nooit echt verschil gemerkt.
Ik deed het nooit zonder en had het gevoel het niet nodig te hebben, tot ik een keer vreselijk op ben geraakt bij twee uur door de warme zomerzon. Combinatie van te weinig vocht en energie denk ik, maar dat was een crash.
Sindsdien neem ik ze vaker mee als ik boven de anderhalf uur ga komen. Niet omdat het per se noodzakelijk is maar het is ook wel fijn en geeft voor mijn gevoel een boost. Zal wel grotendeels placebo zijn, want ik heb het gevoel dat ik van bij de kraampjes bij een race bijtanken ook eerder langzamer dan harder ga. :+

In dat licht. Meestal kijk ik niet heel veel naar grafiekjes tussen het lopen door, maar van de week bekeek ik de HRV eens omdat mijn vriendin al een paar dagen met griep in bed ligt en over haar grafiekjes klaagde. En omdat ik ook wat meer last van krakkemikkige spieren en gewrichten heb en afgelopen zondag niet vooruit te branden was bij een kort trainingsrondje.

Heb zondag nog het plan om een halve door het duingebied te doen maar deze trend is dan niet wat ik wil zien. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt2woY-gBgWKE3x9_nSMM3lQe-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mOKJ96MlyQqaF9Xyx0zbqbp4.png?f=fotoalbum_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:35
Refro schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:17:
Kan trailschoenen alleen maar aanraden voor op de trails. heb zelf ervaring met de Saucony Perigrine en de Saucony Ride TR. De 1e een echte trailschoen met weinig drop en veel grip. Op de weg gaat wel maar daar voelt ie zich niet echt thuis. De Ride TR meer een wegschoen met wat extra profiel. Werkt op de weg net wat beter qua demping en profiel, is in de bos wat gevoeliger voor modder maar is vaak toch wel voldoende.

Is denk ik gewoon een kwestie van proberen en kijken wat voor jouw werkt in de omstandigheden waar je het meest in loopt.
hier ook Peregrine loper.
Op Trail ideaal, veel grip. Op de weg naar het bos toe, merk je de gebrekkige demping wel. Ik loop daarom ook liefst in de berm, of ik pak een omweg via de mtb paadjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:20
loyske schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:46:

Ik heb de Hoka Challenger 7. Dat is een hybriede schoen die een goede grip heeft op het onverharde maar ook genoeg demping om stukken asfalt te lopen.
Meestal loop ik alles op asfalt maar als ik dan toch duinenpaadjes loop (ik woon op 3km van de zee maar heb een hekel aan lopen op het stand, dat doe ik nooit) moet ik ook hier en daar over stukken asfalt, daar gebruik ik de Challenger 7 voor.
Hij heeft de demping van een wegschoen en de buitenzool van een trailschoen.

Andere merken hebben ook van die hybride schoenen (bv Nike Pegasus trail) maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Hartloper op 04-02-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Gonadan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:02:
[...]

Ik deed het nooit zonder en had het gevoel het niet nodig te hebben, tot ik een keer vreselijk op ben geraakt bij twee uur door de warme zomerzon. Combinatie van te weinig vocht en energie denk ik, maar dat was een crash.
Sindsdien neem ik ze vaker mee als ik boven de anderhalf uur ga komen. Niet omdat het per se noodzakelijk is maar het is ook wel fijn en geeft voor mijn gevoel een boost. Zal wel grotendeels placebo zijn, want ik heb het gevoel dat ik van bij de kraampjes bij een race bijtanken ook eerder langzamer dan harder ga. :+
Over placebo gesproken, vandaag voor het eerst sinds tijden een cadence lock op mijn horloge, alleen had ik dat pas na een half uur door. De 1e half uur liep echt voor geen meter omdat ik rustig aan het lopen was en die hartslag alleen maar hoog bleef. Ik was echt kapot aan het gaan totdat ik door had waar die hartslag aan lag en ik mijn horloge even wat strakker had omgedaan. Daarna nog 5 minuten kapot gegaan voordat ik weer het gevoel had dat ik rustig aan het lopen was. Echt apart wat die kop af en toe voor gevolgen kan hebben :+
In dat licht. Meestal kijk ik niet heel veel naar grafiekjes tussen het lopen door, maar van de week bekeek ik de HRV eens omdat mijn vriendin al een paar dagen met griep in bed ligt en over haar grafiekjes klaagde. En omdat ik ook wat meer last van krakkemikkige spieren en gewrichten heb en afgelopen zondag niet vooruit te branden was bij een kort trainingsrondje.

Heb zondag nog het plan om een halve door het duingebied te doen maar deze trend is dan niet wat ik wil zien. :X

[Afbeelding]
Die grafieken ken ik, inderdaad is dat vaak een teken dat je ziek aan het worden bent :/ Aan de andere kant zet het niet altijd door en kan het zomaar zijn dat het binnen een paar dagen weer naar normale waardes gaat.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
redwing schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:35:
Over placebo gesproken, vandaag voor het eerst sinds tijden een cadence lock op mijn horloge, alleen had ik dat pas na een half uur door. De 1e half uur liep echt voor geen meter omdat ik rustig aan het lopen was en die hartslag alleen maar hoog bleef. Ik was echt kapot aan het gaan totdat ik door had waar die hartslag aan lag en ik mijn horloge even wat strakker had omgedaan. Daarna nog 5 minuten kapot gegaan voordat ik weer het gevoel had dat ik rustig aan het lopen was. Echt apart wat die kop af en toe voor gevolgen kan hebben :+
Haha ja mooi is dat hè? Soms kunnen de kleinste dingen tussen je oren gaan zitten en je prestatie gewoon beïnvloeden, terwijl het feitelijk helemaal geen invloed zou moeten hebben.
Die grafieken ken ik, inderdaad is dat vaak een teken dat je ziek aan het worden bent :/ Aan de andere kant zet het niet altijd door en kan het zomaar zijn dat het binnen een paar dagen weer naar normale waardes gaat.
Dat is waar ik nu op hoop. Geen gekke dingen doen, op tijd naar bed en simpelweg weigeren ziek te worden. Een collega had het al over de handdoek gooien en startnummer verkopen (schijnt vraag naar te zijn) maar dat vertik ik nog even. Maar een toptijd zal het hoe dan ook niet worden vrees ik. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ik heb het de afgelopen weken al een paar keer gezegd, maar ik merk echt dat ik de laatste maanden echt enorm veel progressie boek. Absurd.

Waar ik 2 jaar geleden volume deed opbouwen, maar eigenlijk weinig merkte aan mijn tempo. Ik voluit ben moeten gaan om een 57min vlakke 10km te lopen, heb ik zojuist een treshold run gedaan van 3,5x 10minuten op treshold tempo en gewoon zowel mijn 5km en 10km record weggeblazen >:)

26:18 op de 5km en 55:48 op de 10km. In totaal ook nog 70 hoogtemeter erbij, t.o.v. 2 jaar terug die biljarlakenvlak was.

Apart hoe deze opbouw voor mij totaal anders werkt dan toen, ondanks dat de trainingskilometers qua hardlopen ongeveer gelijk zijn. Het enige verschil: ik doe sinds 1 november iedere dag van en naar werk fietsen, ca. 1 uur per dag. Dat zorgde in het begin voor extra vermoeiing, maar lijkt nu de gouden formule voor mij te zijn.

Toch wel beetje trots: https://strava.app.link/W72s9U7MIQb

Edit: en misschien nog wel het mooiste wat ik me besef; het kan echt nog een stum harder, want ik had 17 minuten easy pace (6'30"/km ertussen zitten en 8 min rust waarbij ik dus maar 7'30"/km ging)
Waar ik een 2 weken geleden de inschatting van Coros niet geloofde dat ik een 48'34" 10km in de benen heb, begin ik dat nu wel te geloven.

[ Voor 15% gewijzigd door Dazzler2120 op 04-02-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Hartloper schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:31:
[...]
Ik heb recent de Thread Lightly podcast ontdekt, de 100ste aflevering gaat over verschillende marathon trainen plannen.
Maar waarom bekijk je niet verschillende online beschikbare plannen, en pas je het aan volgens hoeveel je wil trainen en welke trainingen je al dan niet ziet zitten.

En wat zijn die specifieke wensen ? Misschien kunnen sommige forumleden helpen.
Top die ga ik opzoeken. En idd zeker de standaard plannen bekijken.

Goed hierbij de wensen en context:

- 3 per week looptraining, ik wil 2 keer in de week krachttraining blijven doen (ma&wo).
- Kracht: Het gaat om olympisch gewichtheffen, dus veel compound oefeningen. Laag in volume & intensiteit, hoog in gewicht. Ik zal hier extra core oefeningen in toevoegen. Ik wil graag mijn huidige niveau en als het even kan gewicht behouden..
- Ik werk 3/4 dagen in de week thuis, dus korte trainingen of kracht/mobiliteit werk kan ik tussendoor doen.
- Voor wat het waard is, ik ga 2-3 keer in de week zo'n 30-45min Rucken (I know) met 20kg op mijn rug.
- Ik heb al in geen tijden meer goede HIIT trainingen meer gedaan, dus extra sprints / intervallen erin lijken me verstandig. Apple watch geeft ook aan verminderde cardioconditie / VO2max aan :(
- Lange runs heb ik wel gedaan in het verleden, stuk of 5 halve marathons. Maar de laatste was de 7 heuvelen 10 mijlen in '23. Laatste half jaar gemiddeld 6km per week gelopen. Tempo: 5'40" - 6'00" KM
- Doel is de marathon v Eindhoven: 12 Okt - 36 weken te gaan!

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Dzine schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:24:
[...]

Top die ga ik opzoeken. En idd zeker de standaard plannen bekijken.

Goed hierbij de wensen en context:

- 3 per week looptraining, ik wil 2 keer in de week krachttraining blijven doen (ma&wo).
- Ik heb al in geen tijden meer goede HIIT trainingen meer gedaan, dus extra sprints / intervallen erin lijken me verstandig. Apple watch geeft ook aan verminderde cardioconditie / VO2max aan :(
- Lange runs heb ik wel gedaan in het verleden, stuk of 5 halve marathons. Maar de laatste was de 7 heuvelen 10 mijlen in '23. Laatste half jaar gemiddeld 6km per week gelopen. Tempo: 5'40" - 6'00" KM
- Doel is de marathon v Eindhoven: 12 Okt - 36 weken te gaan!
OK, ik bijt. Een paar losse ideeën:

- HIIT en marathontraining is niet compatibel. Je hebt helemaal geen HITT nodig voor dat doel, het is misschien goed voor algemene conditie maar het wringt met marathontraining.
- 3 keer per week, dan is de logische opbouw 1 keer kort en rustig, 1 keer tempo of intervallen en 1 keer langer, geleidelijk op te bouwen. Als twee van de drie trainingen intensief zijn riskeer je geblesseerd te raken.
De lange duurloop uitbouwen tot 30km, of 3 uur, wat eerst komt.
- vergeet wat je Apple Watch zegt, dat toestel heeft niet de wijsheid in pacht én VO2max is niet heel belangrijk voor het lopen van een marathon. Je hebt vooral duurvermogen nodig en dat komt met kilometers maken.
- je loopt heel weinig om aan een marathon te denken. Aan je tempo te zien ben je geen natuurtalent.
6km per week is een heel laag startniveau. Het zou iets anders zijn moest je nu al 3 x 6km per week lopen. Gelukkig heb je nog 36 weken om geleidelijk op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Hartloper schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:57:
[...]
OK, ik bijt. Een paar losse ideeën:

- HIIT en marathontraining is niet compatibel. Je hebt helemaal geen HITT nodig voor dat doel, het is misschien goed voor algemene conditie, maar het wringt met marathontraining.
- 3 keer per week, dan is de logische opbouw 1 keer kort en rustig, 1 keer tempo of intervallen en 1 keer langer, geleidelijk op te bouwen. Als twee van de drie trainingen intensief zijn riskeer je geblesseerd te raken.
De lange duurloop uitbouwen tot 30km, of 3 uur, wat eerst komt.
- vergeet wat je Apple Watch zegt, dat toestel heeft niet de wijsheid in pacht én VO2max is niet heel belangrijk voor het lopen van een marathon. Je hebt vooral duurvermogen nodig en dat komt met kilometers maken.
- je loopt heel weinig om aan een marathon te denken. Aan je tempo te zien ben je geen natuurtalent.
6km per week is een heel laag startniveau. Het zou iets anders zijn moest je nu al 3 x 6km per week lopen. Gelukkig heb je nog 36 weken om geleidelijk op te bouwen.
Thanks voor je snelle antwoord!
Ok, VO2max & HITT are out, ik dacht kan relevant zijn maar dus niet. Km's maken is logischerwijs de prio.
6km p week is nu puur vanwege 'lekker lopen in het weekend'. Ik denk dat ik zonder probleem er 3 x 6 van kan maken.

1 keer kort en rustig, 1 keer tempo of intervallen en 1 keer langer, geleidelijk op te bouwen. Als twee van de drie trainingen intensief zijn riskeer je geblesseerd te raken.

Hoe moet ik intensief dan zien?
Als ik intervallen zie, denk ik aan flink stuk gaan / hoge hartslag. Dit da combineren met een lange loop met rustiger tempo?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Bv
-dinsdag rustige loop 5 à 10 km (geleidelijk op te bouwen)
- donderdag of vrijdag een intervaltraining waarbij je bv 6 tot 12 km (ook geleidelijk opbouwen) in totaal loopt met de eerste keer 1 keer 1 km wat harder, de week daarop 2 x een km wat harder enz. tot uiteindelijk - ik zeg maar wat - 3 keer 2 km harder en daartussen hersteltempo.
-zondag lange duurloop (zonder versnellingen) die je opbouwt tot 30 km of 3 uur (langste duurloop ongeveer 4 weken voor de marathon);

Oh en ook belangrijk bij die intervallen moet je jezelf niet per se het snot voor de ogen lopen. Ja, het mag hard zijn maar het moet gecontroleerd blijven. Zodat je het gevoel hebt, als het nodig was had ik nog 1 of 2 intervallen kunnen doen. Beter iets te voorzichtig dan té hard.

Beginners hebben vaak de neiging té hard te willen trainen, dat is contraproductief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:52
Hartloper schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:03:
Bv
-dinsdag rustige loop 5 à 10 km (geleidelijk op te bouwen)
- donderdag of vrijdag een intervaltraining waarbij je bv 6 tot 12 km (ook geleidelijk opbouwen) in totaal loopt met de eerste keer 1 keer 1 km wat harder, de week daarop 2 x een km wat harder enz. tot uiteindelijk - ik zeg maar wat - 3 keer 2 km harder en daartussen hersteltempo.
-zondag lange duurloop (zonder versnellingen) die je opbouwt tot 30 km of 3 uur (langste duurloop ongeveer 4 weken voor de marathon);

Oh en ook belangrijk bij die intervallen moet je jezelf niet per se het snot voor de ogen lopen. Ja, het mag hard zijn maar het moet gecontroleerd blijven. Zodat je het gevoel hebt, als het nodig was had ik nog 1 of 2 intervallen kunnen doen. Beter iets te voorzichtig dan té hard.

Beginners hebben vaak de neiging té hard te willen trainen, dat is contraproductief.
Zeker voor iemand met zo weinig loop ervaring zou ik zeggen doe je intervallen lekker op marathon tempo en de rustige stukken minimaal een minuut/km langzamer.

En de langzame duurloop ook op marathon tempo + 1 minuut of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:02
WizzlerNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:00:
[...]

Zeker voor iemand met zo weinig loop ervaring zou ik zeggen doe je intervallen lekker op marathon tempo en de rustige stukken minimaal een minuut/km langzamer.

36 weken is best lang. Dan wordt het m.i. wel heel veel op min of meer hetzelfde tempo (=nooit sneller dan marathon tempo).

Mijn suggestie zou zijn om je lange duurloop en trainingen op marathon tempo te combineren: de ene week een rustige lange duurloop en de volgende week een lange duurloop (misschien iets korter dan de vorige week) maar dan met stukken op marathon tempo. Dus bijvoorbeeld week n: duurloop 24 km, week n+1 duurloop 21 km met 3x3 km op marathon tempo of zoiets.
De donderdag/vrijdag zou ik dan gebruiken voor interval trainingen met veel variatie. Bijv. de ene week 12x 200m, andere week pyramide 400-600-800-600-400, of 7x 2 min, etc.

Uiteraard zoals hierboven aagegeven alles rustig opbouwen en goed in de gaten houden hoe je lichaam reageert op de extra hardloopbelasting. Begin alleen met volume uitbouwen dmv rustige loopjes. Eventueel kun je daar wat strides/hill sprints aan toe voegen. Als je weekomvang zeg 30km ofzo is, dan zou je op donderdag intervaltraining kunnen gaan doen. En als je lange duurloop boven de 16km zit dan kun je daar gaan afwisselen met stukken rond marathontempo (om de andere week).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
sanniep9 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:54:
[...]

36 weken is best lang. Dan wordt het m.i. wel heel veel op min of meer hetzelfde tempo (=nooit sneller dan marathon tempo).

Mijn suggestie zou zijn om je lange duurloop en trainingen op marathon tempo te combineren: de ene week een rustige lange duurloop en de volgende week een lange duurloop (misschien iets korter dan de vorige week) maar dan met stukken op marathon tempo. Dus bijvoorbeeld week n: duurloop 24 km, week n+1 duurloop 21 km met 3x3 km op marathon tempo of zoiets.
De donderdag/vrijdag zou ik dan gebruiken voor interval trainingen met veel variatie. Bijv. de ene week 12x 200m, andere week pyramide 400-600-800-600-400, of 7x 2 min, etc.

Uiteraard zoals hierboven aagegeven alles rustig opbouwen en goed in de gaten houden hoe je lichaam reageert op de extra hardloopbelasting. Begin alleen met volume uitbouwen dmv rustige loopjes. Eventueel kun je daar wat strides/hill sprints aan toe voegen. Als je weekomvang zeg 30km ofzo is, dan zou je op donderdag intervaltraining kunnen gaan doen. En als je lange duurloop boven de 16km zit dan kun je daar gaan afwisselen met stukken rond marathontempo (om de andere week).
Eens!

Of wat ik zelf prettig vind werken is om het laatste deel van een lange duurloop in marathon tempo te doen. Dan train je je marathon tempo onder vermoeidheid. Dus bij een loop van bijvoorbeeld 2 uur doe je de laatste 30 in marathon pace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhollander
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-09 22:15
Het valt mij op dat de GPS van mijn horloge het tussen de bomen wel heel slecht doet. Kijk maar naar het plaatje - het eerste stuk, tot een minuut of 16, loop ik over een open weg en klopt alles, maar daarna loop ik het bos in en gaat de snelheid alle kanten op. Het allerlaatste stuk, vanaf een minuut of 40, ben ik weer tussen de bomen uit en is de snelheid weer redelijk constant.

Doen alle horloges dit, of zou GPS ook tussen de bomen goed moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuNPr7knTXBpseeEqENVhzOyrj4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/034CJzMIQGdRTy5pQQgNYL74.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:46
Ha luitjes!

Ik ben vorige week begonnen met hardlopen nadat ik al een jaar of 5 een km of 5.000 per jaar op racefiets zit en wel mooie uitdagingen ben aangegaan.
Ik ben flink afgevallen (van 120 naar pakweg 92/93 kilo) en ik wilde het hardlopen eens gaan oppakken omdat mijn tijd flink is ingekort door komst van een 2e kind en in de winter is het opstarten en schoonmaken van je racefiets toch al wel bijna een dagtaak. (en het lijkt mij vet om ooit een keer een vorm van triatlon te doen ofso :9 )

Conditie is dus wel redelijk op pijl, maar belasting van hardlopen zal wel enorm veel impact hebben.
Ik heb vorige week dinsdag voor het eerst een rondje van 1,5 km gedaan en thuisgekomen met 5.35 per km waarna ik al meteen spierpijn had en wat last bij mijn rechterheup. Hele week (behalve 1x fietsen) rust gehouden en gister weer een rondje gedaan. Dit keer lukte 3km pijnvrij (wel tempo laten zakken naar 6 min/km) maar ik ben nu een ochtendje verder en ik blijf een gek gevoel houden aan rechterkant bij heup/aansluiting bovenbeen. Links nergens last van. Tempo voelde super goed.

Zal dit gewoon gewenning/belasting zijn die ik moet opbouwen? Doe ik met 1x per week tussen 1 en 3-4 km te veel als start?

[ Voor 3% gewijzigd door dfbt op 05-02-2025 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-09 17:38
dfbt schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:13:
Ha luitjes!

Ik ben vorige week begonnen met hardlopen nadat ik al een jaar of 5 een km of 5.000 per jaar op racefiets zit en wel mooie uitdagingen ben aangegaan.
Ik ben flink afgevallen (van 120 naar pakweg 92/93 kilo) en ik wilde het hardlopen eens gaan oppakken omdat mijn tijd flink is ingekort door komst van een 2e kind en in de winter is het opstarten en schoonmaken van je racefiets toch al wel bijna een dagtaak. (en het lijkt mij vet om ooit een keer een vorm van triatlon te doen ofso :9 )

Conditie is dus wel redelijk op pijl, maar belasting van hardlopen zal wel enorm veel impact hebben.
Ik heb vorige week dinsdag voor het eerst een rondje van 1,5 km gedaan en thuisgekomen met 5.35 per km waarna ik al meteen spierpijn had en wat last bij mijn rechterheup. Hele week (behalve 1x fietsen) rust gehouden en gister weer een rondje gedaan. Dit keer lukte 3km pijnvrij (wel tempo laten zakken naar 6 min/km) maar ik ben nu een ochtendje verder en ik blijf een gek gevoel houden aan rechterkant bij heup/aansluiting bovenbeen. Links nergens last van. Tempo voelde super goed.

Zal dit gewoon gewenning/belasting zijn die ik moet opbouwen? Doe ik met 1x per week tussen 1 en 3-4 km te veel als start?
Ik denk dat het vooral in de snelheid zit. De impact/belasting gaat niet liniear omhoog met snelheid, maar bijna exponentieel als ik het goed heb. Ik zou vooral veel rustige kilometers gaan maken, 6 min/km klinkt al vrij vlot tenzij je echt talent/aanleg hebt voor het hardlopen. Met jouw gewicht zou ik het echt een tikje langzamer aan doen. Je conditie geeft je waarschijnlijk een verkeerd beeld.

Edit: ik kom overigens uit een soort zelfde situatie :) Tijd geleden van 130 kg naar ~95kg afgevallen, begonnen met hardlopen

[ Voor 3% gewijzigd door Hillshade op 05-02-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 09:29
Noordhollander schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:13:
Het valt mij op dat de GPS van mijn horloge het tussen de bomen wel heel slecht doet. Kijk maar naar het plaatje - het eerste stuk, tot een minuut of 16, loop ik over een open weg en klopt alles, maar daarna loop ik het bos in en gaat de snelheid alle kanten op. Het allerlaatste stuk, vanaf een minuut of 40, ben ik weer tussen de bomen uit en is de snelheid weer redelijk constant.

Doen alle horloges dit, of zou GPS ook tussen de bomen goed moeten werken?

[Afbeelding]
Welk horloge heb je? Op mijn FR965 kan ik kiezen tussen verschillende opties welk satelliet netwerk te kiezen/combineren.
Wellicht een optie op jouw horloge, de opties gaan van batterij besparing tot extra nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
Hillshade schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Ik denk dat het vooral in de snelheid zit. De impact/belasting gaat niet liniear omhoog met snelheid, maar bijna exponentieel als ik het goed heb. Ik zou vooral veel rustige kilometers gaan maken, 6 min/km klinkt al vrij vlot tenzij je echt talent/aanleg hebt voor het hardlopen. Met jouw gewicht zou ik het echt een tikje langzamer aan doen. Je conditie geeft je waarschijnlijk een verkeerd beeld.

Edit: ik kom overigens uit een soort zelfde situatie :) Tijd geleden van 130 kg naar ~95kg afgevallen, begonnen met hardlopen
daar was ik al een beetje bang voor, helaas voelt 6 minuten per km al aan dat ik denk meh.. . Ik was vorige week gestart met 5 min 30 en daar liep ik wel lekker op, voelde alleen al snel dat t lichamelijk niet vol te houden was, dus na 1,5 km gestopt. Maar gister avond dus op 6 minuten/km gelopen en ik heb echt t gevoel dat t tempo van 6 heerlijk past momenteel. en voor mijn gevoel kan ik op dat tempo nog wel makkelijk door tot richting 5 of 10 km. maarja blessure gevaar en ik heb nu pas 2x gelopen. Niet te snel van stapel willen gaan is natuurlijk key. Ik wil ook best prima 6.30 of 7 per km proberen .

[ Voor 8% gewijzigd door dfbt op 05-02-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhollander
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-09 22:15
Het is een Coros GPS 500 (maar dan de Decathlon versie). Ik heb wel de optie om te switchen tussen "GPS only", "GPS, Glonass, Galileo, QZSS" (die is geslecteerd) of "GPS, Baidou, Galileo, QZSS", maar geen precisie vs. batterijverbruik instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Waxxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 09:29
Noordhollander schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:03:
Het is een Coros GPS 500 (maar dan de Decathlon versie). Ik heb wel de optie om te switchen tussen "GPS only", "GPS, Glonass, Galileo, QZSS" (die is geslecteerd) of "GPS, Baidou, Galileo, QZSS", maar geen precisie vs. batterijverbruik instelling.
Wellicht is er een instelling om ze allemaal tegelijk te gebruiken om de nauwkeurigheid te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Gonadan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:02:
[...]

[Afbeelding]
Ik wil je niet bang maken, maar die van mij was dalend sinds 20 december....
Ook een griep gehad met kerst en daarna erg lang geduurd voordat het herstel er was.
Heb dit nog nooit eerder gehad in die 2 jaar dat ik mijn garmin draag.
Vies virusje wat in omloop is!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48
WizzlerNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:00:
[...]

Met nog 36 weken te gaan, vrijwel geen loopconditie (6km per week is echt verwaasloosbaar)… Dan heb je toch geen idee wat een marathontempo is?

@Dzine Ik zou eerst maar eens met een start to run programma uitbouwen naar 10km en dan over een maand of 4 eens kijken naar tempo en intervaltrainingen. Eerst dat ritme en gewenning in levensstijl van 3x per week hardlopen.

Ik vind die focus op de marathon niet zo heel gezond. Ja een doel hebben is leuk en motiverend, maar focus eerst eens op een 10km, dan een HM en plezier hebben in het hardlopen. Wie weet ooit een marathon. Nu al gekozen hebben om die over 36 weken te lopen… Leuk voor het afvinken van een bucketlist, maar niet gedegen basis voor de langere termijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Ha luitjes!

Dat laatste, gewoon een plan zoeken die je van 0 naar 5km brengt. En dat zal de eerste weken heel saai zijn omdat je het gevoel hebt dat het niets voorstelt. Maar na een paar maanden zit je dan wel pijnvrij aan de 10km en kun je echt leuke loopjes gaan doen.

Met een goede conditie beginnen met hardlopen is gewoon erg lastig omdat je naar je gevoel veel harder kunt, maar je pezen/spieren achteraf toch iets anders laten weten. Vooral heel rustig opbouwen dus, en dat is niet voor de conditie maar wel voor je pezen/spieren die met hardlopen gewoon veel harder en anders belast worden dan met fietsen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusku
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-09 18:31
vraagje m.b.t. hardloophorloge. Ik loop nu met mijn iPhone, maar dat loopt toch niet lekker. Overweeg dus een hardloophorloge. Zie bij de Mediamarkt twee, voor mij, aantrekkelijke modellen: Garmin forerunner 255 (189 euro) en 165 (240 euro). Beide zonder muziek (loop graag zonder muziek). Ben een beginnende hardloper, en wil vooral mijn voortgang goed in de gaten houden. Welke zouden jullie me adviseren?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
Als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat je te lang en te snel loopt. De biomechanische belasting voor je lijf is simpelweg te hoog als je zo snel van start gaat. Ik heb zelf 2x een maandenlange blessure opgelopen door hetzelfde te doen.

De oplossing voor mij was het volgen van het volledige Start2Run 0-5km schema van Evy (toen het nog een gratis podcast was, gelukkig op bepaalde plaatsen nog gearchiveerd terug te vinden) waarbij de stukjes lopen niet boven de 6:00 min/km uit kwamen. Ik had het geluk dat mijn partner toen ook mee deed aan het schema, en daarbij het tempo aan gaf.

Merk op dat dit tempo reeds als 'snel' wordt gedefinieerd in het overzicht hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://start-to-run.be/wp-content/uploads/2023/01/STR-Beginner.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Paulusku schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:28:
vraagje m.b.t. hardloophorloge. Ik loop nu met mijn iPhone, maar dat loopt toch niet lekker. Overweeg dus een hardloophorloge. Zie bij de Mediamarkt twee, voor mij, aantrekkelijke modellen: Garmin forerunner 255 (189 euro) en 165 (240 euro). Beide zonder muziek (loop graag zonder muziek). Ben een beginnende hardloper, en wil vooral mijn voortgang goed in de gaten houden. Welke zouden jullie me adviseren?
Ik zou de 255 dan pakken ivm de dual-band GPS. Voor de rest zijn ze aardig vergelijkbaar en is alleen het scherm van de 165 wat beter (AMOLED). Dus tenzij je dat echt als een eis ziet, is de 255 fijner, beter en goedkoper.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

dfbt schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:02:
[...]

daar was ik al een beetje bang voor, helaas voelt 6 minuten per km al aan dat ik denk meh.. . Ik was vorige week gestart met 5 min 30 en daar liep ik wel lekker op, voelde alleen al snel dat t lichamelijk niet vol te houden was, dus na 1,5 km gestopt. Maar gister avond dus op 6 minuten/km gelopen en ik heb echt t gevoel dat t tempo van 6 heerlijk past momenteel. en voor mijn gevoel kan ik op dat tempo nog wel makkelijk door tot richting 5 of 10 km. maarja blessure gevaar en ik heb nu pas 2x gelopen. Niet te snel van stapel willen gaan is natuurlijk key. Ik wil ook best prima 6.30 of 7 per km proberen .
Als opbouw zou ik echt het tempo los proberen te laten, helemaal als je nu al kleine pijntjes na het lopen hebt. Probeer bijvoorbeeld om 30 minuten erop uit te gaan, maar dan afwisselend 2 minuten rennen en 1 minuut wandelen ofzo. En dat dan uitbreiden naar 5-7 minuten hardlopen / 2 minuten wandelen, en zo langzaam verder uitbouwen. Het tempo moet je dan zo uitvogelen dat je op het eind nog steeds gewoon makkelijk kunt volhouden. En dat zal op basis van de info die je geeft eerder richting de 6:30 gaan dan 5:30.

Als je dat een week of twee / drie doet (afhankelijk van hoe vaak je loopt) dan krijg je al snel genoeg een beetje gevoel van welk tempo goed vol te houden is. Laat je vooral niet foppen door het gevoel dat je hebt bij een tempo aan het begin van je loop, maar laat je leiden door het gevoel dat je hebt aan het eind. En beter iets te voorzichtig dan iets te voortvarend, want een kleine blessure kan je zo twee weken (of meer) terug doen vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 05-02-2025 11:40 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 17:17
Paulusku schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:28:
Ik zou voor een Coros Pace 3 gaan, 235 euro. Maar dat is geen antwoord op je vraag |:( :9

[ Voor 4% gewijzigd door harmpie1147 op 05-02-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ik zou ook voor de Coros gaan. Uiteindelijk is welk horloge voor jou geschikt is heel erg afhankelijk van welke features je belangrijk vindt.
Al bekend met het Garmin Eco-systeem (doordat je bv doet wielrennen o.i.d.), dan kan het fijn zijn als het ecosysteem iets is wat je al kent.

Ik vind batterijduur enorm belangrijk, en allemaal extra gadget-features zoek ik niet in het horloge, dus dan komt Coros voor mij uit de bus rollen. Ik stoor me er echt enorm aan als ik iedere 3 dagen mijn horloge moet laden.
Mijn Coros Apex Pro is ondertussen 2 jaar oud, de batterij begint wel wat af te nemen, maar ik red nog steeds een dikke week per lading, terwijl ik ca. 10 uur per week aan activiteiten opneem, waarbij mijn trailrondjes vaak inclusief navigatie. Om dat bij Garmin te bereiken moet ik toch wel een horloge van een prijsklasse hoger nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Dazzler2120 op 05-02-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
Dazzler2120 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:51:
Ik zou ook voor de Coros gaan. Uiteindelijk is welk horloge voor jou geschikt is heel erg afhankelijk van welke features je belangrijk vindt.
Al bekend met het Garmin Eco-systeem (doordat je bv doet wielrennen o.i.d.), dan kan het fijn zijn als het ecosysteem iets is wat je al kent.

Ik vind batterijduur enorm belangrijk, en allemaal extra gadget-features zoek ik niet in het horloge, dus dan komt Coros voor mij uit de bus rollen. Ik stoor me er echt enorm aan als ik iedere 3 dagen mijn horloge moet laden.
Mijn Coros Apex Pro is ondertussen 2 jaar oud, de batterij begint wel wat af te nemen, maar ik red nog steeds een dikke week per lading, terwijl ik ca. 10 uur per week aan activiteiten opneem, waarbij mijn trailrondjes vaak inclusief navigatie. Om dat bij Garmin te bereiken moet ik toch wel een horloge van een prijsklasse hoger nemen.
Hier nog een Coros-fan. Ik heb zelf de Coros Pace 2, bevalt uitstekend. Mijn vrouw en een collega heb ik een Coros Pace 3 aangepraat. Die zijn lovend over de accuduur :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:44
Slickk schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Ik vind die focus op de marathon niet zo heel gezond. Ja een doel hebben is leuk en motiverend, maar focus eerst eens op een 10km, dan een HM en plezier hebben in het hardlopen. Wie weet ooit een marathon. Nu al gekozen hebben om die over 36 weken te lopen… Leuk voor het afvinken van een bucketlist, maar niet gedegen basis voor de langere termijn.
Helemaal mee eens.... het kan in 36 weken, je kunt ook een marathon lopen zonder training. In mijn ogen is het bijna hetzelfde. Het resultaat is waarschijnlijk dat je na de marathon de medaille in de kast legt en een vinkje op je bucketlist zet en je hardloopschoenen nooit meer aanraakt. Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij wil, maar ik vind er wel wat van :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
CyberThijs schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat je te lang en te snel loopt. De biomechanische belasting voor je lijf is simpelweg te hoog als je zo snel van start gaat. Ik heb zelf 2x een maandenlange blessure opgelopen door hetzelfde te doen.

De oplossing voor mij was het volgen van het volledige Start2Run 0-5km schema van Evy (toen het nog een gratis podcast was, gelukkig op bepaalde plaatsen nog gearchiveerd terug te vinden) waarbij de stukjes lopen niet boven de 6:00 min/km uit kwamen. Ik had het geluk dat mijn partner toen ook mee deed aan het schema, en daarbij het tempo aan gaf.

Merk op dat dit tempo reeds als 'snel' wordt gedefinieerd in het overzicht hieronder:

[Afbeelding]
top thanks! hier kan ik wel wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusku
redwing schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Ik zou de 255 dan pakken ivm de dual-band GPS. Voor de rest zijn ze aardig vergelijkbaar en is alleen het scherm van de 165 wat beter (AMOLED). Dus tenzij je dat echt als een eis ziet, is de 255 fijner, beter en goedkoper.
thnx! Bijzonder: veel goedkoper en toch beter. Krijg nu wel wat reacties om niet voor Garmin te gaan maar voor Coros.... twijfels twijfels twijfels :? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusku
harmpie1147 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Hier nog een Coros-fan. Ik heb zelf de Coros Pace 2, bevalt uitstekend. Mijn vrouw en een collega heb ik een Coros Pace 3 aangepraat. Die zijn lovend over de accuduur :)
dank voor je reactie!

twijfels twijfels twijfels....to much choice (keuzestress) :? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusku
harmpie1147 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Ik zou voor een Coros Pace 3 gaan, 235 euro. Maar dat is geen antwoord op je vraag |:( :9
altijd goed: een antwoord op een niet gestelde vraag :+ .

de keuzestress slaat toe.... wat een gedoe |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusku
Dazzler2120 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:51:

valt me op dat in de recensies het prijsverschil wordt vermeld, nu is echter de Garmin fors goedkoper, dan vallen de voordelen en nadelen van beide toch iets anders uit....of klets ik nu weer uit mn nek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
Paulusku schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:27:
[...]

valt me op dat in de recensies het prijsverschil wordt vermeld, nu is echter de Garmin fors goedkoper, dan vallen de voordelen en nadelen van beide toch iets anders uit....of klets ik nu weer uit mn nek 8)7
Coros support: _/-\o_
4 jaar updates gehad op mn Coros Pace 2. Inclusief alle nieuwste features.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Paulusku schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:25:
[...]

dank voor je reactie!

twijfels twijfels twijfels....to much choice (keuzestress) :? :? :?
Het is handiger om je vragen in het Smartwatch gedeelte te stellen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Slickk op 05-02-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusku
Slickk schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Het is handiger om je vragen in het Smartwatch gedeelte te stellen. :)
je hebt helemaal gelijk....niet aan gedacht (beginner op alle fronten dus) O-) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanniep9
Wyke schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Helemaal mee eens.... het kan in 36 weken, je kunt ook een marathon lopen zonder training. In mijn ogen is het bijna hetzelfde. Het resultaat is waarschijnlijk dat je na de marathon de medaille in de kast legt en een vinkje op je bucketlist zet en je hardloopschoenen nooit meer aanraakt. Iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij wil, maar ik vind er wel wat van :+
Ik ben het daar niet mee eens (voor wat het waard is ;) ). Een voorbereidingstijd van 36 weken voor een marathon is m.i. mmer dan prima. Zeker voor iemand die fysiek actief is en in het verleden al meerdere halve marathons heeft gelopen. Dan heb je wel enig idee waar je aan begint lijkt me. Dit is ook geen gevalletje van "ik fiets iedere dag 8 km naar mijn werk en laat 3x per dag de hond uit, en nu leek het me leuk om volgende maand met de buurman de lokale marathon te lopen. Welk schema kan ik daarbij het beste volgen?" :+

Er is toch niets mis met mensen die gewoon de uitdaging van een marathon leuk vinden om dat één keer te doen, maar niet per se een leven lang 2 marathons per jaar willen lopen?

Ik zou zelf best een keer een Ironman willen doen (puur voor de uitdaging) maar, gegeven de trainingstijd die het vergt, heb ik geen ambities (in ieder geval niet op voorhand) om daar een frequent terugkerend event van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Paulusku schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:24:
[...]

thnx! Bijzonder: veel goedkoper en toch beter. Krijg nu wel wat reacties om niet voor Garmin te gaan maar voor Coros.... twijfels twijfels twijfels :? :? :?
Tja dat is echt een eigen keuze. Ik vond de Coros juist niet zo fijn maar dat kan komen omdat ik Garmin gewend ben. Ik zou gewoon kijken wat je met het horloge wil doen, of je eisen hebt aan de looks, wat je budget is en dan wat opties naast elkaar leggen.

Uiteindelijk zijn alle genoemde opties een prima keuze, dus bang dat je een verkeerde keuze maakt hoef je niet te zijn :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusku
redwing schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:44:
[...]

Tja dat is echt een eigen keuze. Ik vond de Coros juist niet zo fijn maar dat kan komen omdat ik Garmin gewend ben. Ik zou gewoon kijken wat je met het horloge wil doen, of je eisen hebt aan de looks, wat je budget is en dan wat opties naast elkaar leggen.

Uiteindelijk zijn alle genoemde opties een prima keuze, dus bang dat je een verkeerde keuze maakt hoef je niet te zijn :)
ben anders best goed in het maken van verkeerde keuzes 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:44
sanniep9 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Ik ben het daar niet mee eens (voor wat het waard is ;) ). Een voorbereidingstijd van 36 weken voor een marathon is m.i. mmer dan prima. Zeker voor iemand die fysiek actief is en in het verleden al meerdere halve marathons heeft gelopen. Dan heb je wel enig idee waar je aan begint lijkt me. Dit is ook geen gevalletje van "ik fiets iedere dag 8 km naar mijn werk en laat 3x per dag de hond uit, en nu leek het me leuk om volgende maand met de buurman de lokale marathon te lopen. Welk schema kan ik daarbij het beste volgen?" :+

Er is toch niets mis met mensen die gewoon de uitdaging van een marathon leuk vinden om dat één keer te doen, maar niet per se een leven lang 2 marathons per jaar willen lopen?

Ik zou zelf best een keer een Ironman willen doen (puur voor de uitdaging) maar, gegeven de trainingstijd die het vergt, heb ik geen ambities (in ieder geval niet op voorhand) om daar een frequent terugkerend event van te maken.
Dat ben ik helemaal met je eens hoor, maar volgens mij gaat het hier om iemand die al 2 jaar lang 6km per week maakt, dat is wel weinig. Dan naar een marathon toewerken in 36 weken vind ik gekkenwerk om "een keer die uitdaging gedaan te hebben".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slickk
sanniep9 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Sure, het is genoeg tijd, daar heb je absoluut gelijk in. Ik heb waarschijnlijk alleen wat te vaak van dit soort grootspraak gehoord. Ik schat de kans in op 10% dat deze marathon gelopen gaat worden. Er wordt net wat te makkelijk over gedacht. Hoe kun je weten dat je het over 36 weken gaat volbrengen, hoe kan dat nu al ingeschat worden? Misschien valt het allemaal wel behoorlijk tegen over 12 weken, en dan zijn we nog niet eens op een derde?

Ik vind je voorbeeld of vergelijking niet zo sterk. Je uitstapje naar een IronMan zal zijn omdat je al hardloopt en weet wat urenlange inspanning betekent. Vind ik al echt wat anders.

Ik ken ook mensen die een keer een marathon hebben gelopen, dat te veel inspanning en tijd vonden (de lol was eraf) en nu max een halve marathon doen. Helemaal goed toch. Maar die zijn wel blijven hardlopen en hebben dat prima opgebouwd.

Mijn posts zijn wellicht wat negatief en komen demotiveren over. Zo zijn ze niet bedoeld maar kan het niet beter verwoorden.

Ik heb ook tal van mensen gehad die zeiden dat m’n eerste marathon echt niet in 3 uur zou kunnen met 3x per week trainen. Nouja, dat was ook niet leuk om te horen en bracht twijfel. Wel gelukt :) Dus zal wel de laatste zijn die iemand echt tegen gaat houden (en ja besef me ook dat het wat tegenovergestelde is van wat ik adviseer ;) ).

[ Voor 3% gewijzigd door Slickk op 05-02-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:01

L23

Hartloper schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 23:03:
Langste duurloop ongeveer 4 weken voor de marathon heeft te maken met taperen? Zit nog een behoorlijke tijd tussen namelijk. Ik train momenteel voor de halve marathon en bouw de lange duurloop op tot 20 a 21 km. Kan je bij een halve marathon 2 weken voor de wedstrijd de langste duurloop lopen of zou bijvoorbeeld 3 weken een beter effect hebben?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Wyke schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Ik heb exact hetzelfde gedaan, misschien in nog wel minder tijd qua voorbereiding (wel sport achtergrond, maar geen duursporten). Direct doorgegaan voor de marathon.

15 marathons later en 3 ultras, durf ik wel te zeggen dat er ook mensen zijn bij wie het wel goed gaat. En zelfde bij een aantal vrienden van mij.

36 weken is prima tijd om rustig op te bouwen. Niks mis met grote doelen stellen en het begint al goed door advies te gaan zoeken :)

Er is zeker een kans dat het niet lukt, maar in dit topic zijn wel eens veel slechtere plannen voorbij gekomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
Slickk schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:12:
[...]
.... Misschien valt het allemaal wel behoorlijk tegen over 12 weken, en dan zijn we nog niet eens op een derde?
Dat geeft toch niet? Je hoeft van te voren toch niet zeker te weten dat je het gaat halen? Voor zover bekend is zijn doel niet om onder de 2u30 te lopen, maar alleen het uitlopen van een marathon in een beetje acceptabele tijd (neem ik even aan). Dat zou prima moeten kunnen met 36 weken voorbereiding als je al regelmatig sport.
Ik vind je voorbeeld of vergelijking niet zo sterk. Je uitstapje naar een IronMan zal zijn omdat je al hardloopt en weet wat urenlange inspanning betekent. Vind ik al echt wat anders.
Ik weet misschien wel wat een urenlange inspanning is, maar 3,8km open water zwemmen is wel een volstrekt andere discipline dan hardlopen. Daar moet ik serieus gericht voor trainen met dan als enige doel om dat in een (eenmalige) triathlon tot een goed einde te brengen. Niet om een langdurige zwemcarrière te starten.
Ik heb ook tal van mensen gehad die zeiden dat m’n eerste marathon echt niet in 3 uur zou kunnen met 3x per week trainen.
Dat vind ik een ambitieuzer plan dan in 36 weken een marathon volbrengen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05

vhal

ಠ_ಠ

Een vraag aan de Salomon Adv Skin 5 gebruikers :

In de winkel heb ik L en XL gepast omdat ik net tussen 2 maten in zat. Uiteindelijk heb ik de XL genomen omdat de L wat strakker aanvoelde icm de kleding die ik aan had. De verkoopster vond XL ook beter zitten aan de hand van de positie van de voorste vakjes maar nu ik thuis nog even het vest aan deed in combinatie met een sportshirt viel het mij op dat het vest een beetje omhoog kruipt omdat een sportshirt toch wat gladder is qua stof. Ik kan natuurlijk de boel nog vaster snoeren maar hoe valt het vest bij anderen bij de schouders? Zit er nog vingerdikte aan ruimte tussen of zit de stof strak tegen je lichaam aan? Anders ruil ik hem toch even om voor een L :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@L23 Voor mezelf zou ik het eerder 3 weken voordien doen. Om echt fris te zijn voor de wedstrijd zelf.Ik weet zeker dat sommigen bij een halve marathon de lange duurloop 2 weken voordien doen. Eén ding is zeker, het weekend voordien moet je geen lange training meer doen. Het heeft inderdaad alles te maken met taxeren en "fris" zijn.

Op 30 maart loop ik de marathon van Gent, en ik plan mijn langste duurloop van 32km op 9 maart. Maar dat komt omdat ik de week voordien gaan skiën ben, anders had ik die duurloop op 2 maart gepland.
Idealiter de lange duurlopen op zondag volgens onderstaand afbouwschema.
32km 4 weken voordien
24 km 3 weken voordien
18 km 2 weken voordien
13 km 1 week voordien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
vhal schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:16:
Een vraag aan de Salomon Adv Skin 5 gebruikers :

In de winkel heb ik L en XL gepast omdat ik net tussen 2 maten in zat. Uiteindelijk heb ik de XL genomen omdat de L wat strakker aanvoelde icm de kleding die ik aan had. De verkoopster vond XL ook beter zitten aan de hand van de positie van de voorste vakjes maar nu ik thuis nog even het vest aan deed in combinatie met een sportshirt viel het mij op dat het vest een beetje omhoog kruipt omdat een sportshirt toch wat gladder is qua stof. Ik kan natuurlijk de boel nog vaster snoeren maar hoe valt het vest bij anderen bij de schouders? Zit er nog vingerdikte aan ruimte tussen of zit de stof strak tegen je lichaam aan? Anders ruil ik hem toch even om voor een L :)
Ik merk dat bij mij aam het begin van mijn loopjes mijm vest wat speelruimte heeft, maar dat na een paar km het vest eigenlijk niet meer wiebelt (wss door mijn zweet?)
Uiteindelijk zou ik vooral kijken hoe hij vol zit, dus 2 flesjes gevuld erin. Dan nog het gevoel dat die te groot is? Maatje kleiner.
De fit van de meeste trailvestjes is gelukkig niet heel exact

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:37
sanniep9 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:46:

Ik weet misschien wel wat een urenlange inspanning is, maar 3,8km open water zwemmen is wel een volstrekt andere discipline dan hardlopen. Daar moet ik serieus gericht voor trainen met dan als enige doel om dat in een (eenmalige) triathlon tot een goed einde te brengen. Niet om een langdurige zwemcarrière te starten.
Ik zal me als triatleet dan ook even in het gesprek mengen ( moet daar toch nog aan wennen om dat te zeggen)

Een halve Ironman is nog redelijk te doen met weinig training. Ik raad het absoluut niet aan want de lol gaat er echt wel af maar ik heb mijn enige halve ook gedaan op mijn marathon schema, een paar keer 100k fietsen en 4x 2km zwemmen en dat was alle training die ik had. Maar dat einde was niet zo leuk.

Nog minder leuk dan die 3.27 marathon.

Zoals eerder gemeld vorig jaar serieus gaan trainen dat betekend dat een beetje trainingsweek kan bestaan uit 9 verschillende training. Te verstaan: Hardlopen, Fietsen, Zwemmen en Kracht. Waarbij zwemmen wel serieus aandacht nodig heeft anders red je het echt niet. We hebben over 152 baantjes zwemmen in open water. Waarbij je echt heel heel erg veel kunt winnen met goede techniek. Deze trainingen plannen is ook wel een dingetje wat meer aandacht vraagt dan verwacht. Daarnaast heb je niet zoveel rust een daarom is een goed schema nog veel belangrijker. Want je traint nooit helemaal fris altijd met nog een training van die dag in of van de vorige dag in je lijf

Je kunt me nu officieel voor gek verklaren want mijn inschrijving voor de Hele triathlon van Almere is definitief. :P

Vandaag lekker 17km hardlopen afgetikt in een tempo waarvan ik dacht dat het wel meeviel maar het was toch mijn tweede tijd op de 10EM en de derde tijd op de 15km. Dat laat wel zien dat ik best wel sneller aan het worden ben en ik was nog redelijk versleten van het zwemmen van gisteren.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-09 10:00
@vhal vastsnoeren van zo'n vest om je lichaam is niet aan te raden omdat je dan je ademhaling kunt beperken. Toen ik net zo'n trailvest had kon ik me niet voorstellen dat het ermee rennen zo veel zwaarder zou voelen. Bleek dat ik m'n borstkas gewoon niet meer kon uitzetten omdat ik dat ding zo strak vastdeed :p

Bij mij hangt het vest wel 'strak' om m'n schouders / rug. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met dat ie omhoog kruipt?

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 17:02
Ik ben vorig jaar (februari) begonnen met hardlopen. Kreeg daarvoor heel weinig beweging.
Gister heb ik mijn 5KM PB verbeterd met 2.5 minuut 27.58 nu. Best blij met de verbetering.
Over 5 weken loop ik mijn eerste wedstrijd (5km), ik hoop er dan nog 30 seconden af te lopen.
27.30 lijkt me en mooi doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gaargod schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:51:
@vhal vastsnoeren van zo'n vest om je lichaam is niet aan te raden omdat je dan je ademhaling kunt beperken. Toen ik net zo'n trailvest had kon ik me niet voorstellen dat het ermee rennen zo veel zwaarder zou voelen. Bleek dat ik m'n borstkas gewoon niet meer kon uitzetten omdat ik dat ding zo strak vastdeed :p

Bij mij hangt het vest wel 'strak' om m'n schouders / rug. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met dat ie omhoog kruipt?
Ik heb er nog niet echt mee gelopen maar als ik binnen wat rond hups, dan merk ik dat het vest wat omhoog kruipt. Je moet als het ware het vest dan weer naar beneden trekken.
Daarnaast heb ik het gevoel dat ik echt aan de onderkant van een XL zit gezien de lengte van het koord wat ik over hou na het vastsnoeren.

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:53

Stewie!

Keen must die!

Jobius schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:07:
Ik ben vorig jaar (februari) begonnen met hardlopen. Kreeg daarvoor heel weinig beweging.
Gister heb ik mijn 5KM PB verbeterd met 2.5 minuut 27.58 nu. Best blij met de verbetering.
Over 5 weken loop ik mijn eerste wedstrijd (5km), ik hoop er dan nog 30 seconden af te lopen.
27.30 lijkt me en mooi doel.
Heel knap!

Ik ben september vorig jaar begonnen met hardlopen (3x per week) en krachttraining (4x per week). Kom van ver, nu lekker aan het opbouwen. Heb me voor dit jaar ingeschreven voor een 8 km loop, de kwartmarathon van Rotterdam en later dit jaar een halve marathon. Loop nu 3x per week waarvan één rondje van 10km, eentje van 5km met een groepje en eenmaal op interval alleen. Merk dat ik de 10 km rondjes saaier vind, ben je toch een uur onderweg.

Volg dit topic voor de goede tips, vooral voor als ik de afstanden verder ga opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 17:02
vhal schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik heb er nog niet echt mee gelopen maar als ik binnen wat rond hups, dan merk ik dat het vest wat omhoog kruipt. Je moet als het ware het vest dan weer naar beneden trekken.
Daarnaast heb ik het gevoel dat ik echt aan de onderkant van een XL zit gezien de lengte van het koord wat ik over hou na het vastsnoeren.
Ik denk dat je hem eerder te strak hebt staan als die omhoog kruipt. Als die losjes zit zou de zwaartekracht het vest vanzelf weer naar beneden moeten trekken lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@vhal je kunt de touwtjes aan de voorkant ook nog in hoogte verstellen. Mss zitten ze nu te hoog voor je borst langs? Is wel wat pietepeuteren heb ik me laten vertellen - ik heb de mijne gelukkig nooit hoeven verstellen. Wat hier eerder ook al werd opgemerkt, heb je 'm al gepast met gevulde flasks erin? Zit dat beter?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hillshade
Over een maand loop ik (hopelijk) de halve marathon in Lissabon. Tot nu toe max 15 km 2x gelopen, hoop deze maand nog een keer de 17 aan te tikken. Het is nog spannend of ik hem ga lopen. Ik ben in ieder geval terug gevallen op mijn plan C: de finish halen.

Plan A was: 2 uur 10 (volgens Garmin zou ik dit ruim redden, maar ik geloof het niet)
Plan B: 2 uur 20 (zou misschien nog kunnen maar ik wil niet te hard van stapel lopen)
Plan C: het eind halen

In principe ren ik mijn long runs nu op 6:30-6:40 tempo.

Ik ben benieuwd. Voel al een beetje de spanning en kriebels :). Als het tegen zit deze maand ga ik hem of niet lopen, of mij voorbereiden dat ik onderweg kan afhaken. Desnoods heb ik een leuk weekendje Lissabon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Leuk die automatische lactaactest van Garmin. Ik volg zo nu en dan de daily suggested workout en nu is mijn threshold bijgesteld naar 4.40/km (hiervoor op 5.00/km) Ik volg de threshold/VO2max suggesties vaak niet omdat ik lekker hobbelen op een constant (minder intensief) tempo gewoon leuker vind. En ook beter voor mijn lichaam en gewrichten met het overgewicht dat ik heb.
Gisteren toch eens geluisterd naar Garmin en netjes de threshold suggestie gedaan, 3x6min a 4.40, was pittig maar ging wel.

Ik loop trouwens gewoon voor mijn fitheid en voor het plezier. Ook niet bij een atletiekvereniging en doe geen wedstrijden. Wel leuk om naar andere hardlopers die je tegenkomt te kijken en te letten op hun stijl. Het valt me op dat sommige veel meer met hun hele lichaam bewegen dan dat ik doe, dat lijkt mij meer onnodige energie te kosten. Een ander punt dat mij opviel is dat sommige lopers met hun voeten bijna tot hun knieholte komen bij het afzetten. Ik blijf met mijn voeten vrij laag bij de grond heb ik het idee. Misschien is dat ook een kwestie van snelheidsverschil? Is het juist beter om je voeten meer de lucht in te slingeren? Klinkt voor mij minder efficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Hillshade schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:39:
Over een maand loop ik (hopelijk) de halve marathon in Lissabon. Tot nu toe max 15 km 2x gelopen, hoop deze maand nog een keer de 17 aan te tikken. Het is nog spannend of ik hem ga lopen. Ik ben in ieder geval terug gevallen op mijn plan C: de finish halen.

Plan A was: 2 uur 10 (volgens Garmin zou ik dit ruim redden, maar ik geloof het niet)
Plan B: 2 uur 20 (zou misschien nog kunnen maar ik wil niet te hard van stapel lopen)

Ik ben benieuwd. Voel al een beetje de spanning en kriebels :). Als het tegen zit deze maand ga ik hem of niet lopen, of mij voorbereiden dat ik onderweg kan afhaken. Desnoods heb ik een leuk weekendje Lissabon.
Hoe ziet je wekelijkse training er uit dan? Ik loop nu 3 keer in de week en in het weekend de duurloop met een tempo van 6:40. Ik heb nu max 18 km gelopen, maar gooi er tot nu toe elke week een kilometer bij op en verwacht de komende weken nog tot 20 km te komen. De andere loopjes zit ik nu rond een tempo van 6:00. Tijdens een wedstrijd loop ik toch altijd wat sneller en hoop de halve marathon die ik komende maand heb rond de 5:30 te lopen, ik ga in ieder geval voor onder de 2 uur.

Ik zou verwachten dat plan B prima mogelijk moet zijn met een 6:30-6:40 tempo en anders heb je ruim de tijd om met plan C het uit te lopen. Waarom ben je bang dat het tegen gaat zitten of mogelijk moet afhaken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Redcoil
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:39

Redcoil

Polyinterpretabel

BigWillem89 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:57:
(...)
Een ander punt dat mij opviel is dat sommige lopers met hun voeten bijna tot hun knieholte komen bij het afzetten. Ik blijf met mijn voeten vrij laag bij de grond heb ik het idee. Misschien is dat ook een kwestie van snelheidsverschil? Is het juist beter om je voeten meer de lucht in te slingeren? Klinkt voor mij minder efficiënt.
Plezier houden in het hardlopen is het belangrijkst, dan houd je het het langst vol.
De vraag over voeten heb ik me ook wel eens gesteld, ik hou mijn voeten ook vrij kort bij de grond. Een filmpje wat ik daarover heb gezien geeft aan dat het hoger optillen van je voeten een soort pendule effect geeft, waardoor je uiteindelijk juist effectiever loopt. Het voelt voor mij echter vreemd om zo te lopen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:52
Hillshade schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:39:

Je hebt nog 3 zondagen om een lange loop te doen, de laatste zondag (2 mrt) doe je wat rustiger aan. Komende zondag 17km, week daarna 19km, 3e zondag 17km en 2 maart 15km. Op raceday lekker genieten, starten op 6:30 en als het lekker gaat de tweede helft versnellen naar 6:15. Je hebt al 19km gelopen, tijdens de race haal je die 2km extra makkelijk.

Het is je eerste HM, dus een PR haal je toch wel. Als het je bevalt, dan lekker doortrainen en over 2 HM's je druk gaan maken over snellere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillshade
Highland schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Je hebt nog 3 zondagen om een lange loop te doen, de laatste zondag (2 mrt) doe je wat rustiger aan. Komende zondag 17km, week daarna 19km, 3e zondag 17km en 2 maart 15km. Op raceday lekker genieten, starten op 6:30 en als het lekker gaat de tweede helft versnellen naar 6:15. Je hebt al 19km gelopen, tijdens de race haal je die 2km extra makkelijk.

Het is je eerste HM, dus een PR haal je toch wel. Als het je bevalt, dan lekker doortrainen en over 2 HM's je druk gaan maken over snellere tijden.
Zoiets klinkt goed idd :) Plezier in het lopen en gezondheid onderhouden (en verbeteren) staan sowieso voorop. Het zou mooi zijn als er in het najaar een snellere HM inzit. Het zou geweldig zijn om die 19km aan te tikken nog voor ik hem loop. Ga ik zeker voor.

Ik ben overigens wat huiverig omdat ik eind december last kreeg van de buitenkant van mijn enkel. Na 2 weken rust is dat weggegaan, maar ik heb nog een beetje de angst dat dat terugkomt als ik te ver over mijn grenzen ga. Ik zit alweer lekker terug in de flow en heb die twee weken crosstraining gedaan dus niks aan conditie verloren.

Ik hoop hier over iets meer dan een maand mede te delen dat het gelukt is! Na een jaar 3-4x per week hardlopen moet het eigenlijk ook wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23

L23

Hillshade schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:32:
[...]

Zoiets klinkt goed idd :) Plezier in het lopen en gezondheid onderhouden (en verbeteren) staan sowieso voorop. Het zou mooi zijn als er in het najaar een snellere HM inzit. Het zou geweldig zijn om die 19km aan te tikken nog voor ik hem loop. Ga ik zeker voor.

Ik ben overigens wat huiverig omdat ik eind december last kreeg van de buitenkant van mijn enkel. Na 2 weken rust is dat weggegaan, maar ik heb nog een beetje de angst dat dat terugkomt als ik te ver over mijn grenzen ga. Ik zit alweer lekker terug in de flow en heb die twee weken crosstraining gedaan dus niks aan conditie verloren.

Ik hoop hier over iets meer dan een maand mede te delen dat het gelukt is! Na een jaar 3-4x per week hardlopen moet het eigenlijk ook wel lukken.
Daarom was ik ook benieuwd naar je wekelijkse trainingen en hoe die 15 km loopjes bevallen zijn. Inderdaad niet over je grenzen gaan, maar plan C lijkt me zeker haalbaar met de 15 km loopjes die je nu gedaan hebt. Desnoods iets rustiger aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paulusku
ai, dit wist ik niet.....

Follow the money meldt vandaag:

Voor jouw goedkope sportspullen van Decathlon betaalt iemand anders de prijs: ze worden gemaakt met Oeigoerse dwangarbeid. Een belangrijke leverancier van de goedkope sportwinkel rekruteerde zeker duizend Oeigoerse werknemers voor een fabriek in de regio Xinjiang.

Decathlon kocht in 2022 voor meer dan 43 miljoen euro aan kleding in bij deze leverancier. Decathlon is in Nederland marktleider in sportspullen.

Weet overigens niet hoe het bij andere leveranciers gaat, las onlangs dat ook Patagonië zich inlaat met dergelijke praktijken.....

[ Voor 3% gewijzigd door Paulusku op 06-02-2025 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 06:22
Paulusku schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:32:

Voor jouw goedkope sportspullen van Decathlon betaalt iemand anders de prijs: ze worden gemaakt met Oeigoerse dwangarbeid. Een belangrijke leverancier van de goedkope sportwinkel rekruteerde zeker duizend Oeigoerse werknemers voor een fabriek in de regio Xinjiang.

Decathlon kocht in 2022 voor meer dan 43 miljoen euro aan kleding in bij deze leverancier. Decathlon is in Nederland marktleider in sportspullen.

Weet overigens niet hoe het bij andere leveranciers gaat, las onlangs dat ook Patagonië zich inlaat met dergelijke praktijken.....
nouja, 1 en 1 is 2..
shirts van een paar euro komen niet uit een westers land, toch?

zelfde vraagtekens kun je ook bij Primark en dergelijke ketens zetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulusku
DeCo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:03:
[...]

nouja, 1 en 1 is 2..
shirts van een paar euro komen niet uit een westers land, toch?

zelfde vraagtekens kun je ook bij Primark en dergelijke ketens zetten
Nee klopt, maar 'niet uit een Westers land' of 'gemaakt door dwangarbeiders' is nog wel wat verschil. Daarnaast zijn er partijen die wel op een fatsoenlijke wijze zaken laten produceren. Maar dat zijn waarschijnlijk uitzonderingen. Ik schrok gewoon van het bericht, misschien ben ik naïef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
Paulusku schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:09:
[...]

Nee klopt, maar 'niet uit een Westers land' of 'gemaakt door dwangarbeiders' is nog wel wat verschil. Daarnaast zijn er partijen die wel op een fatsoenlijke wijze zaken laten produceren. Maar dat zijn waarschijnlijk uitzonderingen. Ik schrok gewoon van het bericht, misschien ben ik naïef
Het verschil tussen Decathlon en andere merken is gewoon te groot qua prijs. Dus in dat opzicht verbaasd het me niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Probleem trailvest is ook opgelost, één maatje kleiner en het vest zat een stuk beter en het kroop niet meer omhoog.
Gek dat het afgelopen week niet echt opgevallen was maar aan de andere kant had ik toen wel mijn normale kleren aan ipv een sportshirt.

Dit weekend maar eens testen i.c.m. een lange duurloop :)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Paulusku schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:32:

ik koop ook niet veel bij de Decathlon, puur om het feit dat het te goedkoop is. Of de kwaliteit is ruk of anderen zijn de dupe, wat dus lijkt te kloppen.

Alleen heb ik geen idee waar het vandaan komt als ik bv iets van Salomon koop. Kwaliteit is prima, maar de werkomstandigheden waar het gemaakt wordt? Geen idee eigenlijk, goed om eens uit te zoeken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hartloper
Dinsdagavond deze bekeken, leuk voor de liefhebbers van ultratrails (en er zijn er hier wel een paar op het forum):

YouTube: UNBREAKABLE: The Western States 100 - Feature Film - Limited Release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Redcoil schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:02:
[...]

Plezier houden in het hardlopen is het belangrijkst, dan houd je het het langst vol.
De vraag over voeten heb ik me ook wel eens gesteld, ik hou mijn voeten ook vrij kort bij de grond. Een filmpje wat ik daarover heb gezien geeft aan dat het hoger optillen van je voeten een soort pendule effect geeft, waardoor je uiteindelijk juist effectiever loopt. Het voelt voor mij echter vreemd om zo te lopen.
Grappig, dat had ik eigenlijk niet verwacht. Bedankt voor het delen. Geloof ook wel dat als je sneller loopt die 'swing' vanzelf wat groter wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
BigWillem89 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Geloof ook wel dat als je sneller loopt die 'swing' vanzelf wat groter wordt.
Dat idee heb ik ook.

Ik ben er sowieso niet echt van om geforceerd allerlei 'maniertjes' te proberen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gaargod
Nog een ultra-gerelateerd bericht, maar dan van iets dichter bij huis ;) wat een prestaties zeg.

https://www.alblasserdams...de-frel-wint-op-de-100km/

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Weer een mooi artikel van John Davis: Individual variation in heart rates at LT1 and LT2 in runners, and the implications for zone training

Lang verhaal kort: zelf als (als!) je je rust en max hartslag correct hebt bepaald, kun je onmogelijk voor een individuele loper zeggen welke fysiologische invloed een bepaalde hartslag(zone) heeft. Het kan zelfs zijn dat voor twee lopers die op dezelfde HR% (of percentage VO2max) lopen, er eentje onder LT1 zit, maar de ander boven LT2! Compleet verschillend trainingsprikkels, en daarmee de lengte van het herstel!

Hecht dus niet al te veel waarde aan wat je horloge zegt, maar ontwikkel ook je gevoel voor inspanning. Competitieve lopers kunnen trainingstempo's afleiden van een recente wedstrijdprestatie (McMillan's running calculator, VDOT van Daniels, percentage race pace van Canova, enzovoort).

HR is niet compleet waardeloos maar vergeet niet dat het een model is en: all models are wrong, but some are useful. Ken de beperkingen van het gebruikte model!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Zoo, het gaat weer prima!

Oefeningen fysio voor mijn knie zullen op termijn best helpen, maar op kort termijn belast het ook wel wat. Afgelopen weken wat last gehad van mijn knie.. geen pijn, maar voelde hem wat trekken/zeuren ook buiten het hardlopen om. Ben dus soms maar 2 rondjes van 7km per week gaan doen in plaats van 3x. Een week zelfs maar 1x om wat rust te gunnen. Moet gewoon spieren opbouwen, dus doe mijn programma paar keer per week.

Inmiddels is februari aangebroken, dus tijd om de 3x 7km te gaan verhogen naar 3x 8km (ik wil elke maand +1km doen, dan eindig ik het jaar met 18km achter elkaar kunnen lopen... Met misschien een keer een uitschieter naar de 21km.

Maar goed, het kan natuurlijk ook nog wat gaan tegenzitten door blessures enzo dus het is een doel maar het maakt mij echt niet uit als ik het niet red. Zolang ik er maar plezier uit blijf halen en ik het maar gewoon jaren kan volhouden.

Inmiddels wel gestopt met muziek luisteren tijdens het lopen en dat blijk ik fijner te vinden. Nog steeds doordeweeks 2x per week om half 6 eruit om te hardlopen voor het werk, bevalt ook prima aangezien ik prima weet wel rondje ik ga lopen en hoe lang in daar in normale omstandigheden mee bezig ben. Nadeeltje is wel dat ik elke maand toch zeker 6 minuten langer ga lopen dus ook een gegeven moment moet ik er eerder uit of moet ik douche /eten/kinderen gaan inkorten.

Km heb de 6.20/km een tijd aangehouden, maar loop inmiddels gewoon op een prettig tempo (zonder op mijn horloge te kijken) van 6/km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGq9V6EFGBnCMM4J8YoW4Gny6Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uk75cV5z4NA53ysGe4iGGbG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben gestopt met kijken op mijn horloge wat het voorstel is, want ik loop gewoon 3x 7km. Al zal ik misschien wel 1x per twee weken zo een interval training doen of '15 min tegen 5/km' voor de fun en omdat het ook wel een bepaald tevreden gevoel geeft

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
Goed bezig @President (y) maar zou je niet wat meer variëren in je loopjes? Elke keer hetzelfde lijkt mij ook maar saai, en met wat variaties ( iets korter op hoger tempo of wat intervallen ) groei je waarschijnlijk ook nog een stuk sneller.
Edit: nu ik het goed lees kom je net uit een blessure dus wat minder risico is wel begrijpelijk:)

Hier afgelopen week het lopen ( na een jaar ) ook maar weer opgepakt bij gebrek aan goed fiets weer, dus weer gezellig 2x met collega’s om 6:00 s’ochtends mee gelopen. Eigenlijk net wat te veel gedaan ( 1ste loopje was een 6,5km interval met blokjes van 500m en de 2de was 12km loopje op laag tempo ) maar het ging allemaal vrij soepel, en op wat gezonde spierpijn nergens last van.

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-02-2025 08:20 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Laatst online: 19-08 08:54
Nog enthousiastelingen die morgen in Schoorl de 30km gaan doen? Ik benader hem zelf als gewoon een "training" voor mijn Lentemarathon in maart en mijn Ironman in juni, dus ik aas op een pace van ongeveer 5:30. Dat zal rond het omslagpunt van mijn zone 1/2 zijn.

Start zelf om 10:45 en twijfel toch wel weer over de kleding. Wordt windkracht 2 en 7 graden. Als het tegen zit en bewolkt blijft voelt het als 5, als het mee zit en zonnetje breekt door gaat het voelen als 10-12. Lastig.. Denk gewoon lange hardloopbroek en shirtje met hardlooptrui (of hoe je zoiets noemt) er overheen.

Het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n lange loop doe en ik zie dat er alleen AA, water en bananen worden uitgedeeld. Vind het zelf wel prettig op zo'n afstand stuk of 3 gelletjes te nemen. Zijn er veel mensen die hun eigen plan trekken bij zoiets?

Ben gewoon op zoek naar andere ervaringen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Giel op 08-02-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Giel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:06:
Nog enthousiastelingen die morgen in Schoorl de 30km gaan doen? Ik benader hem zelf als gewoon een "training" voor mijn Lentemarathon in maart en mijn Ironman in juni, dus ik aas op een pace van ongeveer 5:30. Dat zal rond het omslagpunt van mijn zone 1/2 zijn.

Start zelf om 10:45 en twijfel toch wel weer over de kleding. Wordt windkracht 2 en 7 graden. Als het tegen zit en bewolkt blijft voelt het als 5, als het mee zit en zonnetje breekt door gaat het voelen als 10-12. Lastig.. Denk gewoon lange hardloopbroek en shirtje met hardlooptrui (of hoe je zoiets noemt) er overheen.

Het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n lange loop doe en ik zie dat er alleen AA, water en bananen worden uitgedeeld. Vind het zelf wel prettig op zo'n afstand stuk of 3 gelletjes te nemen. Zijn er veel mensen die hun eigen plan trekken bij zoiets?

Ben gewoon op zoek naar andere ervaringen :)
Ja, bij inspanningen meer dan een uur moet je per uur 60-90 gram koolhydraten aanvullen, dat ga niet redden met alleen de AA van de organisatie (tenzij je bij iedere post telkens meerdere bekertjes goed leegdrinkt).
Dus inderdaad verstandig om een paar gelletjes mee te nemen.
Succes morgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
ArmyOfQueens schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Ja, bij inspanningen meer dan een uur moet je per uur 60-90 gram koolhydraten aanvullen, dat ga niet redden met alleen de AA van de organisatie (tenzij je bij iedere post telkens meerdere bekertjes goed leegdrinkt).
Succes morgen!
Ik denk dat het nogal wat uitmaakt of het een wedstrijd is of gewoon een duurloopje. Vanochtend bijvoorbeeld een rustige 16km gelopen. Daar neem ik verder niks voor mee.

Voor een 30km wedstrijd zou ik ook 3 gelletjes meenemen en evt kun je er voor aanvang al eentje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Precies, dan neem ik gewoon m’n looprugtas mee waar de gelletjes in kunnen. Beetje water voor wegspoelen en de rest komt wel bij de posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Giel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:31:
Precies, dan neem ik gewoon m’n looprugtas mee waar de gelletjes in kunnen. Beetje water voor wegspoelen en de rest komt wel bij de posten.
Is dat dan zoiets: https://www.decathlon.nl/...an-1-l-zwart/_/R-p-312059

Lijkt mij wel handig voor in de winter om een vest ofzo in te doen als ik laatste kilometer wil wandelen. Maar is dat niet heel onprettig in de zomer met een korte mouwen shirt?
En gaat het sowieso niet heel erg zweten op je rug zo een tas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Giel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:31:
Tijdens een wedstrijd sowieso geen dingen op mijn rug. Ik stem liever m'n gel inname af op de drankposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Iemand een idee wat er met onvolprezen NLse ultra website ultraned.org aan de hand is? Lijkt offline te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
President schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Is dat dan zoiets: https://www.decathlon.nl/...an-1-l-zwart/_/R-p-312059

Lijkt mij wel handig voor in de winter om een vest ofzo in te doen als ik laatste kilometer wil wandelen. Maar is dat niet heel onprettig in de zomer met een korte mouwen shirt?
En gaat het sowieso niet heel erg zweten op je rug zo een tas?
Ik heb exact deze;

https://www.runnersworld....tart-3l-rugtas/?soPos=978

Ik vind het niet erg om met zo’n ding om te lopen. Als je de zak goed vacuüm zuigt vind ik het klotsen ook erg meevallen. Bij de borst kan je eenvoudig telefoon en gelletjes kwijt.

In de zomer met korte mouwen e.d. heb ik er ook geen last van hoor, valt allemaal wel mee. Maar moet zeggen heb nog nooit met 3l water gelopen en dat ben ik nu ook niet van plan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L23

L23

Tinusvolkel schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:18:
Goed bezig @President (y) maar zou je niet wat meer variëren in je loopjes? Elke keer hetzelfde lijkt mij ook maar saai, en met wat variaties ( iets korter op hoger tempo of wat intervallen ) groei je waarschijnlijk ook nog een stuk sneller.
Edit: nu ik het goed lees kom je net uit een blessure dus wat minder risico is wel begrijpelijk:)

Hier afgelopen week het lopen ( na een jaar ) ook maar weer opgepakt bij gebrek aan goed fiets weer, dus weer gezellig 2x met collega’s om 6:00 s’ochtends mee gelopen. Eigenlijk net wat te veel gedaan ( 1ste loopje was een 6,5km interval met blokjes van 500m en de 2de was 12km loopje op laag tempo ) maar het ging allemaal vrij soepel, en op wat gezonde spierpijn nergens last van.
Ik heb vorig jaar ook elke maand een kilometer er bij gedaan om zo richting de 10 kilometer te trainen. Liep toen ook twee keer in de week steeds hetzelfde rondje. Vond ik toen wel prima, ook vanwege een blessure in september door het verkeerd uitbreiden en toevoegen van een interval training. Variatie is inderdaad wel leuker.

Eenmaal in januari dit jaar zat ik op 14 kilometer per rondje. Toen heb ik het ene rondje opgesplitst in maandag een rondje van 5,6 kilometer (eventueel voor interval training al bevalt me dat nog steeds niet echt...) en woensdag een 10 kilometer tempoloop. Het andere rondje die ik altijd in het weekend loop is inmiddels een duurtraining van 18 kilometer geworden. Waar ik vorig jaar elke maand een kilometer uitbreiden een grote sprong vond kan ik tot nu toe elke week zonder problemen de duurtraining met een kilometer uitbreiden. Zondag is dan wel een echte rustdag, maar maandag loop ik weer zonder spierpijn.

Ik train nu naar de Halve Marathon van Haren begin maart toe, maar denk dat ik daarna de duurloop ook verder blijf uitbreiden elke week. Duurloop vind ik momenteel het leukste onderdeel. Ik heb alleen geen idee of een maandag interval training, woensdag tempoloop en zaterdag duurloop indeling logisch is, het voelt in ieder geval goed. De duurloop is inmiddels meer dan 50% van de wekelijkse kilometers. Ik kan van de ander dagen de afstand ook vergroten of een 4e training inplannen, maar geen idee waar in de week omdat je dan ook twee dagen achter elkaar traint inplaats van om de dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
InZane schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Ik denk dat het nogal wat uitmaakt of het een wedstrijd is of gewoon een duurloopje. Vanochtend bijvoorbeeld een rustige 16km gelopen. Daar neem ik verder niks voor mee.

Voor een 30km wedstrijd zou ik ook 3 gelletjes meenemen en evt kun je er voor aanvang al eentje nemen.
Ja ik bedoelde ook een wedstrijd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
ArmyOfQueens schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Succes morgen!
Vorig weekend liep ik 31 km op een tempo tussen rustig en marathontempo in. Dat duurde 2,5 uur en ik heb enkel 2 flesjes Gatorade van 333ml gedronken.
Hoop en al 50 gram koolhydraten en dat lukte perfect. Mijn loopmaatje liep nog 10 km verder en heeft niet veel meer genomen. Heel merkwaardig dat we niet in elkaar gestuikt zijn wegens gebrek aan koolhydraten ;)
Toegegeven het was niet op wedstrijdtempo wat wellicht een verschil gemaakt heeft.
Mijn loopmaatje liep recent een marathon in 3:08 op 2 (twee !) gelletjes, zonder carbloading vooraf. Ja, toen kreeg hij op 6km van het einde wel een energiedip.

Bij mijn laatste marathon nam ik 50 gram koolhydraten het eerste uur (en daar reken ik het halve flesje sportdrank voor de start bij), 50 gram het tweede uur en nadien kreeg ik niet veel meer binnen. En toch geen gevoel van energietekort gehad op het einde.

Enfin, n=2 maar die 60-90KH/uur is voor ons totaal niet nodig. We proberen in de buurt te komen maar 40-50 de eerste 2 uur lijkt te volstaan, mits goed koolhydraatstapelen 1-2 dagen voordien.
En zou die 60-90 gram KH/uur niet vooral gelden voor toplopers die minder lang hardlopen en aan hogere intensiteit ?
Ik wil wel eens horen van de andere tweakers hoeveel koolhydraten zij innemen bij training en vooral bij wedstrijden ...

[ Voor 13% gewijzigd door Hartloper op 08-02-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23

L23

@Hartloper als 31 km in het weekend je duurloop is hoe ziet de rest van de week er dan uit? Welke dagen train je, wat zijn die afstanden en wat zijn je wekelijkse kilometers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Ik probeer nu enkele weken 70km/week te halen. Doorheen het jaar zit ik eerder op 50km/week en is de lange duurloop max 20km.

Dinsdag 10km rustig
Donderdag 14km (met 2x2 km aan marathontempo)
Vrijdag 16km rustig
Zondag 30km meestal rustig, iets sneller als mijn maatje meeloopt, hij is een betere hardloper dan ik en heeft het moeilijk om mijn rustig tempo te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L23

L23

Hartloper schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:53:
Ik probeer nu enkele weken 70km/week te halen. Doorheen het jaar zit ik eerder op 50km/week en is de lange duurloop max 20km.

Dinsdag 10km rustig
Donderdag 14km (met 2x2 km aan marathontempo)
Vrijdag 16km rustig
Zondag 30km meestal rustig, iets sneller als mijn maatje meeloopt, hij is een betere hardloper dan ik en heeft het moeilijk om mijn rustig tempo te lopen.
Het zal wel niet uitmaken, maar is er iets over te zeggen om de week op een dinsdag te beginnen inplaats van op een maandag? Ik zie dat namelijk vaker. Zelf loop ik dus maandag, woensdag en zaterdag. In verhouding dezelfde soort afstanden op die dagen. Zou ik een 4e dag gaan hardlopen dan lijkt mij vrijdag, wat voor mij dan de donderdag zou zijn, ook logisch. De lange duurloop in het weekend wil ik in ieder geval fit kunnen starten.

Is er een ongeschreven regel dat de lange duurloop een bepaald percentage van je wekelijkse kilometers moet zijn? Of is het niet erg als dat meer dan 50% en je er verder prima bij voelt? Mogelijk qua optimale progressie niet ideaal.

Ik loop de laatste tijd dus:
Maandag 5,7 km
Woensdag 10 km
Zaterdag 18 km in een rustig tempo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
L23 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:06:
[...]

Het zal wel niet uitmaken, maar is er iets over te zeggen om de week op een dinsdag te beginnen inplaats van op een maandag? Ik zie dat namelijk vaker. Zelf loop ik dus maandag, woensdag en zaterdag. In verhouding dezelfde soort afstanden op die dagen. Zou ik een 4e dag gaan hardlopen dan lijkt mij vrijdag, wat voor mij dan de donderdag zou zijn, ook logisch. De lange duurloop in het weekend wil ik in ieder geval fit kunnen starten.

Is er een geschreven regel dat de lange duurloop een bepaald percentage van je wekelijkse kilometers moet zijn? Of is het niet erg als dat meer dan 50% en je er verder prima bij voelt? Mogelijk qua optimale progressie niet ideaal.

Ik loop de laatste tijd dus:
Maandag 5,7 km
Woensdag 10 km
Zaterdag 18 km in een rustig tempo
Typisch worden er veel kilometers gemaakt in het weekend en is maandag een 'logische' rustdag. Als het bij jou praktisch is om op zaterdag te lopen en op zondag niet, kan je ook prima op maandag lopen. Net wat je handig vindt.

Train je 3-4 dagen in de week, dan mikken veel mensen op een rustdag na zware lopen. Bijv de lange duurloop, of na een intervaltraining. Maar er is niets mis met vaker lopen. Je zal alleen moeten zorgen dat je van de trainingen kan blijven herstellen. Het is bijvoorbeeld minder zinnig om iedere week op maandag, dinsdag, woensdag te lopen. Dan spreid je beter een beetje.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
President schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:05:
Zoo, het gaat weer prima!
[...]

Inmiddels is februari aangebroken, dus tijd om de 3x 7km te gaan verhogen naar 3x 8km (ik wil elke maand +1km doen, dan eindig ik het jaar met 18km achter elkaar kunnen lopen... Met misschien een keer een uitschieter naar de 21km.
[...]
Vanwaar deze benadering waarbij je alle dagen tegelijk uitbreidt? Met deze relatief beperkte kilometers werkt dat nog wel. Maar ga je dan ook over een paar weken 3 x 15km lopen?

Ik zou zelf eerder kijken om de lange loop structureel te blijven uitbouwen. En de andere twee te cappen op een uur oid en op termijn te kijken of je een vierde dag kan toevoegen. Daarmee hou je enerzijds de uren doordeweeks een beetje onder controle. Anderzijds schijnt 5x 30 minuten een effectiever trainingsprikkel te zijn dan 3 x 1 uur. Frequentie telt zwaarder dan duur.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Ik loop de maandag niet, en de dinsdag relatief kort, om te herstellen van de lange duurloop.

"Is er een ongeschreven regel dat de lange duurloop een bepaald percentage van je wekelijkse kilometers moet zijn? Of is het niet erg als dat meer dan 50% en je er verder prima bij voelt? Mogelijk qua optimale progressie niet ideaal."
Het is niet de allerbeste manier van trainen, maar het kan werken; zelf deed ik het ook zo een jaar of 5 geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
Hartloper schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:03:
[...]

Vorig weekend liep ik 31 km op een tempo tussen rustig en marathontempo in. Dat duurde 2,5 uur en ik heb enkel 2 flesjes Gatorade van 333ml gedronken.
Hoop en al 50 gram koolhydraten en dat lukte perfect. Mijn loopmaatje liep nog 10 km verder en heeft niet veel meer genomen. Heel merkwaardig dat we niet in elkaar gestuikt zijn wegens gebrek aan koolhydraten ;)
Toegegeven het was niet op wedstrijdtempo wat wellicht een verschil gemaakt heeft.
Mijn loopmaatje liep recent een marathon in 3:08 op 2 (twee !) gelletjes, zonder carbloading vooraf. Ja, toen kreeg hij op 6km van het einde wel een energiedip.

Bij mijn laatste marathon nam ik 50 gram koolhydraten het eerste uur (en daar reken ik het halve flesje sportdrank voor de start bij), 50 gram het tweede uur en nadien kreeg ik niet veel meer binnen. En toch geen gevoel van energietekort gehad op het einde.

Enfin, n=2 maar die 60-90KH/uur is voor ons totaal niet nodig. We proberen in de buurt te komen maar 40-50 de eerste 2 uur lijkt te volstaan, mits goed koolhydraatstapelen 1-2 dagen voordien.
En zou die 60-90 gram KH/uur niet vooral gelden voor toplopers die minder lang hardlopen en aan hogere intensiteit ?
Ik wil wel eens horen van de andere tweakers hoeveel koolhydraten zij innemen bij training en vooral bij wedstrijden ...
Wedstrijd (marathon) loop ik meestal op twee gelletjes (50gr) per uur, dat gaat een stuk beter dan helemaal niks zoals ik vroeger deed :')

Trainingen langer dan 1.5u neem ik tegenwoordig ook gelletjes/winegums/tailwind mee. Ik merk dat dat stuk beter voor me is tijdens de training en vooral het herstel daarna. Vroeger deed ik het ook zonder veel te eten, maar ik merk wel het verschil. Of het is de leeftijd :')

Nu met ultras mik ik echt wel op die 60-90, maar daar ben ik dus ook 5+ uur mee bezig (later dit jaar richting de 8-10u hopelijk).
Pagina: 1 ... 348 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.