Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 18:34
Hoi
Volgens mij is het wel de raynaud
Dat heb je in verschillende vormen
En het word naar mate je ouder word erger
En voor mijn gevoel word het ook erger als je een betere conditie krijgt

Zelf ook last van handen en tenen
Vroeger minder als nu
Ben ouder geworden en de conditie is beter geworden ( lagere hartslag minder stroming van warmte bloed)

Zelf draag ik handschoenen en een longsleeve het van die halve handschoenen er aan

Daar kan ik het nu wel aardig mee uit de voeten als ik gelijk uit huis vertrek
Laats een evenement in België (zolder trail) was 15km daarvan 12km met zere vingers gelopen de laatste 3km ging wel goed kwam door het wachten in de kou

Gr dave

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Interessante link:

https://running.be/een-sn...tige-trainingskilometers/

Het echte artikel, jammer genoeg enkel de abstract. Moest iemand een kopie van de volledige inhoud kunnen posten zou dat fijn zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Hartloper op 31-01-2025 21:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:01
Hartloper schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:48:
Interessante link:

Het echte artikel, jammer genoeg enkel de abstract. Moest iemand een kopie van de volledige inhoud kunnen posten zou dat fijn zijn.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 17:17
Morgen Midwinter, zin in! oOo
Het is zal wel koud zijn, zo rond het vriespunt.
Dat wordt dus een lange tight, en 2 long sleeves. Eventueel nog handschoentjes, dat komt wel goed.

De kinderen gaan eerst nog de kidsrun lopen, dus ruim een uur van te voren sta ik daar al te koukleumen...

Iemand nog tips tegen koude voeten tijdens het lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:47
Niet op blote voeten gaan? (Je zegt niets over schoenen en sokken)

Tijdens het hardlopen heb ik eigenlijk nooit koude voeten of tenen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 17:17
nokie schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:11:
Niet op blote voeten gaan? (Je zegt niets over schoenen en sokken)

Tijdens het hardlopen heb ik eigenlijk nooit koude voeten of tenen…
Standaard 'hardloopsokken' en schoenen. Maar ik heb heel snel koude voeten tijdens lopen rond het vriespunt. Denk dat ik maar doppers met heet water in de schoenen stop, en die op het laatste moment aantrek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:52
harmpie1147 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:20:
[...]
…en die op het laatste moment aantrek.
Tot ik dit las, was ik al enorm aan het nadenken hoe dat ging passen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Ik hoorde net bij de nieuwe aflevering van De Pacer podcast dat er een parcourswijziging is voor de Rotterdam Marathon dit jaar.
Dat stuk bij Slinge met veel publiek en die scherpe bocht (14-16 km) gaat eruit, maar het was mij niet helemaal duidelijk hoe die meters dan weer toegevoegd gaan worden.
Als ik het goed heb begrepen rechtdoor op het Havenspoorpad i.p.v. rechts de Zuiderparkweg op en dan aan het eind rechts de Groene Kruisweg op en dan weer rechts de Oldegaarde op.
Vanaf daar vervolgt de route weer richting Ahoy.
Kan er alleen nog niets officieels over vinden...

Als loper vind ik dat stuk bij de Slinge altijd wel gezellig vanwege het publiek, alleen die scherpe bocht is wat vervelend.
Maar hulpdiensten hadden blijkbaar geklaagd dat het er té druk was en de metro naar Slinge overvol was enzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Ik heb Rotterdam een keer gelopen, dat stuk bij Slinge vond ik een leuk stuk.

Het slechte stuk is het Havenspoorpad, dat is te smal voor zo'n grote marathon en al helemaal als ze volgend jaar het aantal deelnemers willen optrekken.

Amsterdam marathon gaat naar 30.000, dan kan Rotterdam niet op 17.000 blijven steken, die overigens in 2,5 uur uitverkocht waren.
Rotterdam heeft zijn ambitie uitgesproken om in 2026 naar 30.000 deelnemers te gaan, dan moet dat Havenspoorpad eruit.

Het rondje rond de Kralingse Plas vond ik een k*tstuk, maar dat kan er ook aan gelegen hebben dat ik toen aan het kapotgaan was. En dat de afstand niet alleen om de kilometer maar ook elke 250m aangeduid stond hielp ook niet. |:(

Edit: op de website is op het kaartje van het parcours het onderste stuk erafgeknipt. Dat zal wel zijn omdat ze dat stuk aan het herbekijken zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Hartloper op 01-02-2025 10:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Gisteren mijn laatste rondje gelopen op de Nike Vaporfly 3, met die opvallende en pijn-aan-de-ogen doende oranje + roze kleur.

Uit de hak van de linkerschoen ontbreekt een stukje dus nu echt geen twijfel meer, weggooien die handel !

Maar wel 815 km erop gezet, wie zegt dat carbonschoenen niet lang meegaan ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:00
Hartloper schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:48:
Interessante link:

Absoluut, alleen vind ik het zelf jammer dat de focus op kilometers (of in dit geval: miles) blijft en niet de tijd die gespendeerd wordt.

Ik loop 30km in een duurloop van 2,5 uur terwijl anderen in dezelfde tijd bijvoorbeeld 22km lopen. Alsnog zet ik wel meer stappen (dus mijn benen worden meer getraind) alleen de hartspier krijgt dezelfde “zone 2 training”, als je begrijpt wat ik bedoel.

Alsnog geloof ik wel dat de snellere lopers meer tijd spenderen aan het lopen, maar ben wel benieuwd wat dan de verhouding is. Ik vind zelf kilometers vergelijken simpelweg niet optimaal met dit soort onderzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
ArmyOfQueens schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:11:
Ik hoorde net bij de nieuwe aflevering van De Pacer podcast dat er een parcourswijziging is voor de Rotterdam Marathon dit jaar.
Dat stuk bij Slinge met veel publiek en die scherpe bocht (14-16 km) gaat eruit, maar het was mij niet helemaal duidelijk hoe die meters dan weer toegevoegd gaan worden.
Als ik het goed heb begrepen rechtdoor op het Havenspoorpad i.p.v. rechts de Zuiderparkweg op en dan aan het eind rechts de Groene Kruisweg op en dan weer rechts de Oldegaarde op.
Vanaf daar vervolgt de route weer richting Ahoy.
Kan er alleen nog niets officieels over vinden...

Als loper vind ik dat stuk bij de Slinge altijd wel gezellig vanwege het publiek, alleen die scherpe bocht is wat vervelend.
Maar hulpdiensten hadden blijkbaar geklaagd dat het er té druk was en de metro naar Slinge overvol was enzo.
Qua publiek vond ik dat ook een mooi stuk, en drie van mijn toeschouwers konden mij dankzij die scherpe bocht 2x in korte tijd een high five geven om vervolgens met de metro verder te reizen en weer bij een volgend punt staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Slickk schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:13:
[...]

Absoluut, alleen vind ik het zelf jammer dat de focus op kilometers (of in dit geval: miles) blijft en niet de tijd die gespendeerd wordt.

Ik loop 30km in een duurloop van 2,5 uur terwijl anderen in dezelfde tijd bijvoorbeeld 22km lopen. Alsnog zet ik wel meer stappen (dus mijn benen worden meer getraind) alleen de hartspier krijgt dezelfde “zone 2 training”, als je begrijpt wat ik bedoel.

Alsnog geloof ik wel dat de snellere lopers meer tijd spenderen aan het lopen, maar ben wel benieuwd wat dan de verhouding is. Ik vind zelf kilometers vergelijken simpelweg niet optimaal met dit soort onderzoeken.
Volgens mij legt het artikel helemaal niet de focus op het aantal kilometers, maar op rustige trainingskilometers hardlopen die voornamelijk als makkelijk ervaren worden. Dat is van beginner tot ervaren loper gelijk, maar een ervaren loper kan een zone 2 training inderdaad sneller lopen en langer uithouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:17

Flipm0de

geen

Hoe doen de meer ervaren lopers dit;

Heb de afgelopen tijd rustig opgebouwd naar 10k. Dit waren prima trainingen, ongeveer een uur. Uiteindelijk 10k gelopen in 61 minuten.

Nu wil ik meer. Maar merk dat het vooral mentaal lastig is om meer dan een uur te lopen. Zoek de hele tijd dingen om me af te leiden tijdens het lopen. Podcasts, nieuwe muziek, zelfs een keer in de sportschool met een serie aan gelopen (dacht dat dit fijn zo zijn maar was echt verschikkelijk).
Ik snap mezelf ook eigenlijk niet. Sta de hele dag aan, werk, Microsoft Teams, kleine kinderen, thuis, het leven is door de weeks echt druk. Sta de hele dag aan en dacht dat hardlopen juist even rust zou zijn maar merk dat ik ook de hele tijd op zoek ben naar input en triggers. Hoe doen jullie dit? En hoe de f*ck wordt je mentaal niet gek tijdens een loop van 2/3/4 uur?!

Sorry voor het lange verhaal, hoop dat het ergens op slaat of dat iemand het herkent.

[ Voor 6% gewijzigd door Flipm0de op 01-02-2025 17:54 ]

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Herkenbaar hoor.
Doordeweeks loopt ik niet langer verder dan 16km, vaak korter, en dan luister ik naar podcasts.
Zelfs rustig lopend blijf ik dan onder het anderhalf uur en daar heb ik mentaal geen problemen mee.

Zelf heb ik dat probleem vooral tijdens lange duurlopen boven de 2 uur. Morgen staat een 30km gepland.
Voor morgen heb ik het opgelost door met een maatje te lopen. Enige nadeel is dat hij al om 8.00 wil starten en we dus bij negatieve temperaturen gaan lopen, ipv te wachten tot de namiddag die er zonnig uitziet en met 4 graden toch wat aangenamer loopweer belooft.

Meestal loop ik mijn lange duurlopen alleen. Wat helpt ? Ik zet eerst een podcast op en als ik dat beu ben schakel ik over naar wat opzwepende muziek. En ik loop een heel eind van huis weg zodat ik wel mijn aantal kilometers moet maken als ik terug thuis wil geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Hartloper schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:32:
Gisteren mijn laatste rondje gelopen op de Nike Vaporfly 3, met die opvallende en pijn-aan-de-ogen doende oranje + roze kleur.

Uit de hak van de linkerschoen ontbreekt een stukje dus nu echt geen twijfel meer, weggooien die handel !

Maar wel 815 km erop gezet, wie zegt dat carbonschoenen niet lang meegaan ?
Dat is inderdaad erg lang! En merkte je wel dat ze echt slechter werden? Of viel dat mee?

Ik heb mijn Vaporfly's nu zo'n 100 km (loop er eigenlijk alleen wedstrijden op of snelle intervaltrainingen om de feeling met de schoenen ook te hebben).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 16:47
Flipm0de schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:53:

Heb de afgelopen tijd rustig opgebouwd naar 10k. Dit waren prima trainingen, ongeveer een uur. Uiteindelijk 10k gelopen in 61 minuten.

Nu wil ik meer. Maar merk dat het vooral mentaal lastig is om meer dan een uur te lopen. Zoek de hele tijd dingen om me af te leiden tijdens het lopen. Podcasts, nieuwe muziek, zelfs een keer in de sportschool met een serie aan gelopen (dacht dat dit fijn zo zijn maar was echt verschikkelijk).
Ik snap mezelf ook eigenlijk niet. Sta de hele dag aan, werk, Microsoft Teams, kleine kinderen, thuis, het leven is door de weeks echt druk. Sta de hele dag aan en dacht dat hardlopen juist even rust zou zijn maar merk dat ik ook de hele tijd op zoek ben naar input en triggers. Hoe doen jullie dit? En hoe de f*ck wordt je mentaal niet gek tijdens een loop van 2/3/4 uur?!

Sorry voor het lange verhaal, hoop dat het ergens op slaat of dat iemand het herkent.
In principe heb ik niet echt iets nodig en in de natuur geniet ik gewoon van… de natuur. Maar op lange duurlopen (waar ik mezelf ook wat moet inhouden om niet te hard te gaan), zing ik graag. Dus dan heb ik muziek bij, en dan loop ik kilometerslang te zingen. Ik vermoed dat ik weinig anderen met deze “tip” kan overtuigen (en er zal hier wel iemand zijn die zegt dat ik dan ook weer te weinig moeite doe als ik kan blijven zingen), maar zo vliegt de tijd voorbij.

Overigens denk ik dat de kunst ook wel een beetje is om niet te veel na te denken over hoe lang nog en hoe ver nog. Op zich sta ik er nooit bij stil dat het “nog zo lang is”, ik ben gewoon “(in het) nu” aan het hardlopen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:53

My two cents: stop met al die prikkels tijdens het lopen. Schoenen aan en gaan, geen oordoppen. In het begin is het wennen maar al snel ben je gewend en gaan je gedachtes hun vrije loop. Ik raak daar compleet van in trance zelfs zo dat ik niet meer voor de geest kan halen dat ik op een bepaald punt gelopen heb als ik weer thuis ben.

En je bent compleet zen als je terug komt.

Een beetje als de reclame dus: Stop. Dat geeft ruimte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
WizzlerNL schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:38:
[...]

My two cents: stop met al die prikkels tijdens het lopen. Schoenen aan en gaan, geen oordoppen. In het begin is het wennen maar al snel ben je gewend en gaan je gedachtes hun vrije loop. Ik raak daar compleet van in trance zelfs zo dat ik niet meer voor de geest kan halen dat ik op een bepaald punt gelopen heb als ik weer thuis ben.

Sluit ik mij volledig bij aan. Hoe kun je loskomen van de sleur als je vervolgens prikkels toevoegt aan je ontspanning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xobdorp

Ik heb het een tijdje zonder muziek geprobeerd, maar heb het echt ‘nodig’. Luister nu gewoon een 170bpm playlist vanuit Spotify. Verder helpt mij het altijd nieuwe routes te ontdekken, soms zelfs met de trein/bus op weg gaan en dan terug lopen. Laatste tijd loop ik weer wat meer door de bossen, zeker met de regen afgelopen weken maakt dat de boel ook wat uitdagender. Heb pace voor nu even los gelaten en ren nu vaak op hartslag, zorgt er ook voor dat ik een stuk rustiger in het koppie ben.

Disclaimer: vergeleken met de rest hier niet zo ervaren :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

[...]

Bovendien nemen echte hardlopers, hardlopers die met oordoppen hardlopen, niet echt serieus ;)

(zaterdagavond dis... sorry :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:07

vhal

ಠ_ಠ

Je hebt prikkels en je hebt prikkels. Overdag kan ik helemaal gek worden van de genoemde prikkels op het werk etc maar tijdens een langere loop is een podcast op de aeropex wel even fijn. Soms loop ik zonder, het is maar net wat ik wil.

Nu ik langere duurlopen "moet" lopen wissel ik het af met een podcast en dan even een half uurtje niks. De laatste duurloop van 28km ging dan best vlotjes voorbij.

Overigens wil ik eens een langere duurloop van zo'n 28km op de 500m trimbaan gaan lopen om vooral het psychologische aspect te trainen. Uiteindelijk zijn het dan maar 56 rondjes :+

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 20:22
Omdat ik al bijna de hele dag achter een scherm zit met werken, gamen en series kijken, vind ik het juist fijn om even alleen te zijn met mijn gedachten. Het komt vaker voor dat als ik thuis kom, ik een probleem heb opgelost waar ik op het werk al uren over heb zitten nadenken.

Het helpt ook wel dat ik het liefst door de natuur loop, daar is altijd wel wat te zien. (Vooral boomwortels, als ik niet op mijn bek wil gaan)

Verder denk ik vaak na over wat ik "verdiend" heb te eten als ik thuis kom. "Als je dat lusje van een kilometer nog extra loopt, mag je vanavond een toastje met stinkkaas"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Laatst online: 16:53
Ik kan dus niet op de bonnefooi weg gaan en onderweg bedenken welke route ik pak. Altijd vooraf uitpeilen welk blok ik ga doen en hoe lang dat is 😵‍💫

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Ik heb het tegenovergestelde. Vandaag 2 uur gedaan over 18 km en kijk alweer uit naar de volgende duurloop. Voor mij momenteel het leukste onderdeel van hardlopen. Ik luister wel eens muziek onderweg, maar dat doe ik voornamelijk bij de kortere loopjes die ik al goed ken en meer op snelheid zijn gericht. Ik kan genieten van de geluiden die ik om me heen hoor. Dus nee, ik herken het niet. Ik ben benieuwd hoe dat in de toekomst met nog langere afstanden gaat zijn, wellicht heb ik dan ook afleiding nodig. Maar het gevoel dat ik van een podcast weinig zou meekrijgen, als ik aan het lopen ben zit ik in een hele andere modus.

Hardlopen op een loopband heb ik weinig ervaring mee, als ik loop dan is dat maximaal 10 minuten. Ik fiets wel eens in de sportschool en dan kan je allemaal filmpjes bekijken van mooie routes en dan ga ik, net als bij het buiten hardlopen, op in de omgeving. Het gevoel dat een serie kijken, wat ook kan, voor mij niets toevoegt. Vind het ook wel fijn dat ik een moment heb waar ik niet bezig ben met de smartphone, laptop en tv. Lopen op een loopband lijkt me mentaal een stuk moeilijker dan buiten lopen. Zag laatst een Instagram post van iemand die 100 km op een loopband had gelopen zonder toilet pauzes en alleen naar de afstand en tijd keek, gekkenwerk :P

Ik vraag me af wat voor routes je loopt. Ik had hier laatst ook al een discussie over hoe andere mensen hun rondjes lopen. Ik vind het zelf leuk om steeds weer nieuwe routes te bedenken. Verleng de duurloop de laatste tijd elke week met 1 km. Afstand meten op Google Maps en vervolgens ervaar ik het als een avontuur om die nieuwe/langere route te gaan lopen. Ik zou verwachten dat je triggers krijgt van mooie routes en veel afwisseling. Maar het is mij dus niet duidelijk of je steeds in dezelfde omgeving loopt. Of je haalt gewoon geen voldoening uit mooie/nieuwe omgevingen wat jammer zou zijn. Maar dat zou in ieder geval mijn tip zijn. Nieuwe onbekende omgevingen opzoeken. Je kan ook ergens heen rijden en van daaruit hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Galois schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:13:
[...]

Dat is inderdaad erg lang! En merkte je wel dat ze echt slechter werden? Of viel dat mee?

Ik heb mijn Vaporfly's nu zo'n 100 km (loop er eigenlijk alleen wedstrijden op of snelle intervaltrainingen om de feeling met de schoenen ook te hebben).
Ik denk dat ze tot pakweg 100-150 km goed zijn voor wedstrijden. Daarna is de "pop" eruit.

Ik heb alle Vaporfly versies gehad: de 4%, 4% flyknit, de Next %, Next % 2, Vaporfly 3 enz., sommige zelfs dubbel. Ik denk dat ik er altijd minstens 500km op hardgelopen heb.

Wat dit paar betreft, op 750km begon ik mijn twijfels te krijgen of ik er nog wel comfortabel op liep.

[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 01-02-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

nokie schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:16:
[...]

In principe heb ik niet echt iets nodig en in de natuur geniet ik gewoon van… de natuur. Maar op lange duurlopen (waar ik mezelf ook wat moet inhouden om niet te hard te gaan), zing ik graag. Dus dan heb ik muziek bij, en dan loop ik kilometerslang te zingen. Ik vermoed dat ik weinig anderen met deze “tip” kan overtuigen (en er zal hier wel iemand zijn die zegt dat ik dan ook weer te weinig moeite doe als ik kan blijven zingen), maar zo vliegt de tijd voorbij.

Overigens denk ik dat de kunst ook wel een beetje is om niet te veel na te denken over hoe lang nog en hoe ver nog. Op zich sta ik er nooit bij stil dat het “nog zo lang is”, ik ben gewoon “(in het) nu” aan het hardlopen.
Zingen is niet mijn ding. Wel interessant, want ik heb juist het gevoel dat ik met muziek op sneller ga hardlopen wat ik inderdaad bij een duurloop probeer te vermijden.

Ik hoor wel elke kilometer de afstand, tijd en tempo van mijn horloge. Dan constateer ik ook wel dat ik op de helft ben etc., maar ervaar het niet als een negatief iets. Ik ben dan inderdaad in het nu en de tijd vliegt vanzelf voorbij. Geen idee hoe je dit kan trainen of naar om kan schakelen. Maar als je steeds bezig bent met hoe lang je nog moet lopen dan wellicht geluid en scherm horloge uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

Galois schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:44:
[...]

Bovendien nemen echte hardlopers, hardlopers die met oordoppen hardlopen, niet echt serieus ;)

Wat zijn echte hardlopers? :P Dat gevoel heb ik nog wel eens, dat ik geen echte hardloper ben. Helemaal toen ik na de blessure weer opnieuw moest opbouwen. Een gevoel van ik hoor er ook bij hoor! Of dat hardlopers niet terug groeten (vind ik belangrijk :P). Hardlopers die een stuk sneller lopen, waar je tegenop kijkt. Maar eigenlijk zegt dat niet zoveel als jezelf een duurloop doet en die andere hardloper wellicht interval training.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hartloper schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:43:
[...]

Ik denk dat ze tot pakweg 100-150 km goed zijn voor wedstrijden. Daarna is de "pop" eruit.

Ik heb alle Vaporfly versies gehad: de 4%, 4% flyknit, de Next %, Next % 2, Vaporfly 3 enz., sommige zelfs dubbel. Ik denk dat ik er altijd minstens 500km op hardgelopen heb.

Wat dit paar betreft, op 750km begon ik mijn twijfels te krijgen of ik er nog wel comfortabel op liep.
Ik heb ze nu dus zo'n 100 km en merk geen enkel verschil met het begin. Op zich niet verwonderlijk, aangezien de achteruitgang geleidelijk zal zijn...

Maar goed... ik heb ze dan ook echt voor 'de leuk' gekocht en om te kijken of ik echt verschil merk. Niet dat het mij superveel uitmaakt of ik een paar seconden sneller ben... (of misschien toch wel... :().

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Laatst online: 18-09 15:17

Flipm0de

geen

Dankjulliewel! Haha ik zie het mezelf niet zonder muziek of podcast doen eerlijk gezegd maar ik ga het wel een keer proberen! Zou zo fijn zijn om idd de rust te pakken en even geen prikkels te hebben. En vond het idee van een andere route ook mooi. Loop in het park. En varieer dat wel maar na zoveel keer heb je alles idd wel gezien. Ik ga een keer de andere kant op. Groen genoeg hier opzich.

Dankjewel!

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

Flipm0de schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:00:
Dankjulliewel! Haha ik zie het mezelf niet zonder muziek of podcast doen eerlijk gezegd maar ik ga het wel een keer proberen! Zou zo fijn zijn om idd de rust te pakken en even geen prikkels te hebben. En vond het idee van een andere route ook mooi. Loop in het park. En varieer dat wel maar na zoveel keer heb je alles idd wel gezien. Ik ga een keer de andere kant op. Groen genoeg hier opzich.

Dankjewel!
Nog een kleine aanvulling van mijn kant. Meestal luister ik wel iets tijdens mijn loopjes en dat is dan als volgt:

Intervaltraining of tempolopen: muziek
Kortere langzame loop (< 12 km): podcast
Langere langzame duurloop (>= 12 km): audioboek

Vooral bij dat laatste merk ik dat de tijd goed op schiet. Tot ongeveer 2 uur vind ik dat prima vol te houden. Daarna ga ik me ook echt vervelen en ik heb zelf dan ook beetje een hekel aan zo'n lange duurlopen. Als die dus op het programma staan schakel ik na 2 uur over op muziek en probeer ik ook zoveel mogelijk variatie in de route te brengen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:06
Dat is zo persoonlijk dat je er bijna geen advies over kan geven. Je moet het vooral zelf allemaal uitproberen, wat werkt voor jou hoeft niet te werken voor een ander. Ik kan eigenlijk niet hardlopen zonder muziek aan. Dus dat heb ik lekker aan staan en hiermee kan ik duurloopjes doen van halve marathon afstanden (doe ik niet vaak, wel de opbouw er naar toe dus ben je alsnog zo 1,5-2 uur aan het lopen).

Ik ben los van hardlopen een enorme trance liefhebber (ik produceer zelf ook) dus ik check altijd elke week de nieuwe lijsten, voeg nieuwe tracks toe aan mijn hardloop lijstje en gaan. Ik raak dan best snel daadwerkelijk in trance. Door de muziek, liefst door een fijne natuurlijke omgeving en juist dan gaan mijn gedachtes alle kanten op. Heerlijk! En soms vergeet ik dan de tijd, ben je zo weer een paar km verder en heb ik blijkbaar niet eens geluisterd naar de dame die elke km ff een update geeft.

En ja natuurlijk zijn er ook long runs bij die niet zo zweverig´ gaan en dan komt het aan op mentaliteit en doorzettingsvermogen. Maar dat hoort er ook bij, zeker als je ook wedstrijden gaat lopen. Ik heb daar namelijk enorm veel aan gehad in de voorbereiding vorig jaar op mijn eerste halve marathan. Paar keer bewust een long run gedaan langs wegen waarvan ik weet dat ik die vreselijk saai vind. Lange wegen in het buitengebied, in wind en regen... ook die mentale kracht moet je trainen denk ik en dat heeft mij enorm veel geholpen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45
[...]

Ik heb juist vaak het tegenovergestelde, van het luisteren naar podcasts wordt ik juist rustig/zen. Anders blijf ik juist maar bezig met allerlei andere dingen, en blijf ik 'malen'. Dus ik luister het grootste gedeelte van mn trainingen naar podcasts. Scheelt ook wel dat ik vanuit huis weinig kan trailen, als ik echt ga trailen dan loop ik dan weer meestal zonder podcasts :D

Gelukkig is iedereen anders 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier eigenlijk altijd podcasts aan, muziek leidt mij eigenlijk alleen maar af (nummer kiezen, kwaliteit van oordopjes, ect). Soms ga ik op in mijn podcast en ren ik op automatisch piloot rond en de andere keer is het meer achtergrond geluid. Gisterochtend lekker over het bevroren zandvlakte op zoek naar hertjes en dan ik eigenlijk te druk bezig om te luisteren.

Andere keer waren mijn Airpods leeg en merkte toen wel dan het erg snel begon te vervelen en té hard ging lopen waardoor mijn pace niet consequent was. Wel een paar leuke PR’s op korte afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Flipm0de schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:00:

Dankjewel!
Je moet het wel meermaals proberen, na 2 keer ben je die prikkels nog niet ontwend. En op kleine dingen focussen, hobbels in de weg, de wind in je oren. Rijp op de route, een eend die op dun ijs waggelt, kleine dingetjes die voorbij gaan. En het ene jaar gaat dat zo, het andere jaar doe ik weer airpods in voor mijn instructies. En nu zijn mijn airpods te snel leeg, dus tja dan loop ik weer in stilte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

@Flipm0de Er zijn al aardig wat tips gegeven, maar ik denk dat een belangrijke is: Zorg voor een doel waarom je die lange lopen gaat/moet doen. Kan iets persoonlijk zijn, bijvoorbeeld die mooie route in de buurt lopen, of een wedstrijd over X maanden/weken. Dan doe je het ergens voor, wat het waarschijnlijk ook wat makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 17:15

aap

[...]
Bovendien nemen echte hardlopers, hardlopers die met oordoppen hardlopen, niet echt serieus.
Ik merk wel dat hardlopers met oordoppen significant minder groeten dan die zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
aap schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Ik merk wel dat hardlopers met oordoppen significant minder groeten dan die zonder.
+1
Zojuist eentje met luidsprekers aan, midden op de weg…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-09 08:51
Sluit mij helemaal aan bij een doel bepalen. Wat mij enorm helpt is mijn horloge met een trainingsplan. Ik moet vandaag 2,5 uur lopen en dan begint het horloge met minuten aftellen, en no way dat ik eerder stop.

Afstanden worden ook relatiever naarmate je ze vaker loopt. Nu is 60m lang maar als je een trainingsblok met meerdere 2 uur trainings achter de rug hebt en 60m ineens easy peazy.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:07

vhal

ಠ_ಠ

[...]

De over-the-ear koptelefoon lopers groet ik al bijna niet eens meer. :+ De in-ears is een beetje hit or miss en de boneconducting dragers groeten over het algemeen genomen wel. Maar ja, iets met persoonlijke ervaring. Tijdens een lange duurloop groet ik alles en iedereen maar tijdens een interval wil dit nog wel eens voorbij schieten.

Trouwens...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtXDpzPhrYTRGbstmLjQ052p60U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u3Q2bURuKQyfFqnWrDhDxs42.jpg?f=user_large

In het kader van "test je meuk voor de marathon", na SIS en Upfront gels had ik nu deze. Iedereen kent het merk wel maar ik was wel iets verrast dat je deze gel echt weg moest kauwen itt de andere 2 merken. Tot nu toe valt SIS voor mij af, de Upfront gel beviel op zich prima maar was redelijk zoet en deze Maurten gel was op zich wel prima te doen qua smaak. Het enige wat mij even tegen stond was de lobbige structuur, het duurde wel even voordat ik die gel op had...

Verder nog een mooi/grappig momentje langs de Rotte tijdens het luisteren van De Pacer podcast. Ik kwam daar meneer Brommert himself tegen die nog vriendelijk gedag zei :P

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 02-02-2025 11:37 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L23
  • Nu online

L23

vhal schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:33:
[...]

In het kader van "test je meuk voor de marathon", na SIS en Upfront gels had ik nu deze. Iedereen kent het merk wel maar ik was wel iets verrast dat je deze gel echt weg moest kauwen itt de andere 2 merken.
Als je er zelfs een vork en een mes bij nodig hebt lijkt het me inderdaad geen aanrader.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
[...]

In mijn beleving groeten vooral vrouwelijke hardloopsters niet terug. Met of zonder oordoppen is mij geen verschil opgevallen maar meestal is het toch vooral een handje opsteken dan.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 16:49
Poeh. 1.50.07 op de Asselronde. Dat was wel next level binnenstebuiten keren _/-\o_

25 minuten sneller dan mijn pr op dit parcours, en 12,5 minuten van mijn HM tijd afgehaald. :9~

De lange versie post ik vanavond wel als ik weer een beetje leef :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
[...]

Haha hoe triest, echte hardlopers...

Loop altijd met muziek (Drumcode podcast) en maak daar prima mijn hoofd mee leeg.

[ Voor 12% gewijzigd door Marc3l op 02-02-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Echte hardlopers groeten alleen echte Schotten ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Er is al een hoop gezegd; ik denk dat het in hoge mate persoonlijke voorkeur is. Ik vind hardlopen briljant om juist alles even helemaal los te laten. Ik 'flow' probleemloos door veel van de rustige rondjes; meestal zonder, maar soms met een chill muziekje. Een van die dingen die daarbij kan helpen is het vrij zijn van afleiding...

Wat ik nog wel wil aanstippen is dat naarmate je meer geoefend raakt, het hardlopen steeds eenvoudiger wordt. Je gaat niet van de ene op de andere dag urenlang helemaal zen kunnen lopen. Maar je kan het wel stukje bij beetje opbouwen. Ook is het mentaal eenvoudiger om simpelweg te blijven lopen als het inspanningsniveau verhoudingsgewijs laag ligt.
Je hebt het over opbouwen naar een uur. Ik denk dat als je stug blijft doorlopen, je op een gegeven zal merken dat dat uur als vanzelf gaat. Geef het tijd. En misschien zit de sleutel wel in meer korte rondjes, voordat je de lange lopen gaat uitbouwen.

In algemene zin is het goed om te zorgen voor een gezonde balans tussen inspanning en ontspanning (en dus niet altijd aan te staan). Goed dus dat je kijkt naar manieren om af te schakelen :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Shinji schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:50:
[...]

In mijn beleving groeten vooral vrouwelijke hardloopsters niet terug.
Ik geef toch in ieder geval altijd wel een lach en een knikje, niet altijd vocaal. Krijg lang niet altijd iets terug.

In jouw geval, heb je heeeeel zware wenkbrauwen? Misschien denken ze dat je boos kijkt :P

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Poekie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:54:
[...]

Ik geef toch in ieder geval altijd wel een lach en een knikje, niet altijd vocaal. Krijg lang niet altijd iets terug.

In jouw geval, heb je heeeeel zware wenkbrauwen? Misschien denken ze dat je boos kijkt :P
Wel een beetje; en mijn bril niet op tijdens het rennen. Maar als iemand even handje op steekt of goedemorgen of iets zegt zou ik altijd hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:06
vhal schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Trouwens...

[Afbeelding]

In het kader van "test je meuk voor de marathon", na SIS en Upfront gels had ik nu deze. Iedereen kent het merk wel maar ik was wel iets verrast dat je deze gel echt weg moest kauwen itt de andere 2 merken. Tot nu toe valt SIS voor mij af, de Upfront gel beviel op zich prima maar was redelijk zoet en deze Maurten gel was op zich wel prima te doen qua smaak. Het enige wat mij even tegen stond was de lobbige structuur, het duurde wel even voordat ik die gel op had...
Ik heb vandaag voor het eerst Maurten geprobeerd tijdens de Asselronde (living on the edge :p ). De structuur stond mij ook tegen en volgens mij heb ik er wel bijna een kilometer over gedaan om dat kreng weg te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Ik vind Maurten beter dan SIS in elk geval, ze worden altijd een beetje lauw van tegen je lijf aan zitten in de flip belt of even als je hem in je hand houdt. Met SIS heb ik het idee dat ik bepaalde lichamelijke vloeistoffen naar binnen aan het werken ben :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
In het dagelijks leven vermijd ik snelle suikers (tenzij ze in chocolade zitten 8) ) en daarom vind ik een gewone gel ontzettend zoet. Dan is Maurten met zijn neutrale smaak veel gemakkelijker weg te werken.
De consistentie van Maurten zorgt ervoor dat je minder gemakkelijk morst, nog een voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Shinji schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:15:
Ik vind Maurten beter dan SIS in elk geval, ze worden altijd een beetje lauw van tegen je lijf aan zitten in de flip belt of even als je hem in je hand houdt. Met SIS heb ik het idee dat ik bepaalde lichamelijke vloeistoffen naar binnen aan het werken ben :X
Moet je eerst vergelijkingsmateriaal hebben ;)
InZane schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Ik heb vandaag voor het eerst Maurten geprobeerd tijdens de Asselronde (living on the edge :p ). De structuur stond mij ook tegen en volgens mij heb ik er wel bijna een kilometer over gedaan om dat kreng weg te krijgen.
nice, experimenten tijdens een race

Ik heb eigenlijk altijd Sis, maar die vallen eigenlijk niet echt lekker met de pace die ik tegenwoordig loop. Als ij wat langzamer ga is het geen probleem, maar vandaag weer lekker kramp in de darmen. Gel nr3 maar over geslagen.

Voedsel en mijn ietwat gevoelige knie (ooit aan geopereerd) heel houden, dat worden de grootste uitdagingen in het omzetten van 1.50 Assel naar sub3.30 marathon :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Stefangrp schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:38:
[...]

Moet je eerst vergelijkingsmateriaal hebben.
Haha; ik wist dat die ging komen, maar over de smaak kan ik niet oordelen, maar je kan je over textuur wel het een en ander je inbeelden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

[...]

Moet je eerst vergelijkingsmateriaal hebben ;)
Bestel je toch een testpakketje bij Runbites :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:13
Gels:
ik wissel Maurten en SiS af, heb wel het gevoel dat de Maurten me meer energie geeft. Structuur is inderdaad wennen.

Groeten:
Als ik te voet buiten ben (wandelend, hardlopend) groet ik zonder uitzondering iedereen die ik tegenkom, andere wandelaars, hardlopers, en soms fietsers (buitenaf op niet al te zomerse dag met heel veel fietsers, de fietsers ook). In het kader van "verbeter de wereld, begin klein en begin bij jezelf".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 17:15

aap

[...]

…worden de grootste uitdagingen in het omzetten van 1.50 Assel naar sub3.30 marathon :Y
Asselronde is toch 25 km? Is een 3:30 marathon niet een best behoudend doel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Daar hebben ze niet het vergelijkingsmateriaal waar hij op doelde ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefangrp
aap schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Asselronde is toch 25 km? Is een 3:30 marathon niet een best behoudend doel?
ja 25.
Het wordt mijn eerste marathon, Amsterdam, dus laat ik maar eens beginnen met richten op 3.30. Das al 25 minuten sneller dan ik als eindtijd heb opgegeven in oktober. Nog altijd nul ervaring met 30+ afstanden.

Maar als dat te makkelijk gaat zal ik het niet nalaten om sneller te lopen hoor :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Sis heeft diverse gels. Over welke hebben jullie het? En hoe weten jullie dat jullie het over dezelfde te hebben? :+

@Wyke bij vergelijken altijd even goed naar de hoeveelheid energie kijken per gel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Roozzz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:36:
Sis heeft diverse gels. Over welke hebben jullie het? En hoe weten jullie dat jullie het over dezelfde te hebben? :+

@Wyke bij vergelijken altijd even goed naar de hoeveelheid energie kijken per gel.
Textuur van die is toch allemaal min of meer gelijk? Alleen andere smaak ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Wie weet er goede bronnen om te lezen / luisteren, zodat ik zelf een goed marathon training schema kan maken?

Dit jaar moet het gebeuren :). Ik weet het, er is genoeg kant-en-klaar, alsmede influencers die graag iets verkopen, maar ik ben eigenwijs en heb wat specifieke wensen (voor het schema, niet zozeer voor de eindtijd)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Shinji schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Textuur van die is toch allemaal min of meer gelijk? Alleen andere smaak ongeveer.
Nee. Totaal anders. Vandaar vond ik de discussie nogal grappig :+

De isotone zijn bijv super waterig, de beta's veel steviger (traditioneler?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Roozzz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:11:
[...]

Nee. Totaal anders. Vandaar vond ik de discussie nogal grappig :+

De isotone zijn bijv super waterig, de beta's veel steviger (traditioneler?)
Die betas stonden nog niet op mn vizier, gebruik tot nu toe altijd die isotone. Ook voor de ultras. Die betas klinkt een stuk efficiënter :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
kepler schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Die betas stonden nog niet op mn vizier, gebruik tot nu toe altijd die isotone. Ook voor de ultras. Die betas klinkt een stuk efficiënter :')
Prima spul wat mij betreft. De misses deed er probleemloos een Ironman op (drinkmix, blocks en gels).

En scheelt je een factor 3 minder gels meeslepen geloof ik :P keertje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Roozzz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:24:
[...]

Prima spul wat mij betreft. De misses deed er probleemloos een Ironman op (drinkmix, blocks en gels).

En scheelt je een factor 3 minder gels meeslepen geloof ik :P keertje proberen.
Het is een factor 2, maar zeker de moeite waard :D Als ik weer een keer in de winkel ben paar meenemen om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Dzine schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:10:
Wie weet er goede bronnen om te lezen / luisteren, zodat ik zelf een goed marathon training schema kan maken?

Dit jaar moet het gebeuren :). Ik weet het, er is genoeg kant-en-klaar, alsmede influencers die graag iets verkopen, maar ik ben eigenwijs en heb wat specifieke wensen (voor het schema, niet zozeer voor de eindtijd)
Ik heb recent de Thread Lightly podcast ontdekt, de 100ste aflevering gaat over verschillende marathon trainen plannen.
Maar waarom bekijk je niet verschillende online beschikbare plannen, en pas je het aan volgens hoeveel je wil trainen en welke trainingen je al dan niet ziet zitten.

En wat zijn die specifieke wensen ? Misschien kunnen sommige forumleden helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
Stefangrp schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:16:
[...]
ja 25.
Het wordt mijn eerste marathon, Amsterdam, dus laat ik maar eens beginnen met richten op 3.30. Das al 25 minuten sneller dan ik als eindtijd heb opgegeven in oktober. Nog altijd nul ervaring met 30+ afstanden.

Maar als dat te makkelijk gaat zal ik het niet nalaten om sneller te lopen hoor :9
Ik zie je aan de poort.
iig veel succes en idd, beter een aan "A, B, C" doel hebben, dan meteen een "onmogelijk" doel stellen, mocht het gebeuren mooi, maar de laatste km's van een marathon kunnen zeker pittig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
cannibal schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:02:
[...]

Ik zie je aan de poort.
iig veel succes en idd, beter een aan "A, B, C" doel hebben, dan meteen een "onmogelijk" doel stellen, mocht het gebeuren mooi, maar de laatste km's van een marathon kunnen zeker pittig zijn.
Poort?

Ja ik ben nog steeds een beetje zoekende naar een doel. Ik maak zoveel progressie dat het doel van 3 maanden geleden, inmiddels alweer scherper kan.

Maargoed, eens. Als ik mijn 17km tijd van gister bij de eindtijd van de 25km op tel, kom ik op 3.05. Dus in die laatste 17 km mag ik 25 minuten verliezen. Dat lijkt me do-able. Ik had immers gister ook nog wel even door gekunt op dit tempo. Dus stel gister was de marathon, dan had ik waarsch een half uur mogen verliezen op 10km.

Zo simpel mag je natuurlijk niet rekenen he maargoed :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:46

Dazzler2120

FP ProMod
Om terug te komen op de gel-discussie;
Hier gebruik ik de gelletjes van Powerbar, zijn goed naar binnen te krijgen, zitten natrium, caffeine en suikers in. ideaal.
Daarnaast groot fan van de Blocks snoepjes van Clifbar. Ik ben sws een grote snoepkont dus af en toe zo'n snoepje pakken tijdens de long run is heerlijk :')

Gisteren met de prachtige stralende dag een rustige trailrun gemaakt van Lemiers naar Wahlwiller. Dat is wat mij betreft toch wel één van de mooiste stukjes Nederland. Wat een prachtige omgeving!
https://www.strava.com/activities/13518789707

In totaal 15,6 km gelopen in 1 uur 50 minuten. Op de klimmetjes rustig gedaan en de laatste 5 km waren de omstandigdheden minder (veel modder, technische afdaling door een pad wat tot een 'beek' was veranderd.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:45
Dazzler2120 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:21:
Gisteren met de prachtige stralende dag een rustige trailrun gemaakt van Lemiers naar Wahlwiller. Dat is wat mij betreft toch wel één van de mooiste stukjes Nederland. Wat een prachtige omgeving!
https://www.strava.com/activities/13518789707

In totaal 15,6 km gelopen in 1 uur 50 minuten. Op de klimmetjes rustig gedaan en de laatste 5 km waren de omstandigdheden minder (veel modder, technische afdaling door een pad wat tot een 'beek' was veranderd.
Bekende omgeving, inderdaad mooi. Leuk om op maandagochtend zo (virtueel) een een stukje mee te kunnen lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Laatst online: 04:21
Dazzler2120 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:21:

Daarnaast groot fan van de Blocks snoepjes van Clifbar. Ik ben sws een grote snoepkont dus af en toe zo'n snoepje pakken tijdens de long run is heerlijk :')
Hier sluit ik me volledig bij aan!
Toevallig afgelopen weken bij 3 Albert Heijns (overal in Nederland) zo'n 50 cliff blocks op de kop kunnen tikken. Een deel voor 1 euro per stuk en de rest voor 2 euro (adviesprijs ~3,75/3,99). Dus ik kan voorlopig vooruit. Maar wat mij betreft zijn blocks echt by far de lekkerste "sportvoeding". Gevolgd door de prijstechnische toppertjes van Decathlon: Jellies. Die koop ik per 100 in :)

Gisteren 3x 10 minuten gelopen met 3 minuten ertussen. Schema hield het op 2x 10 minuten met 3 min pauze, maar probeer te kijken wat werkt. Kwam fris thuis en vandaag nergens last van. Dus de 5km begint langzaam in zicht te komen :*) Hartslag is wel dusdanig laag dat ik me afvraag of m'n horloge de hartslagband (wahoo rival icm wahoo tickr) wel pakt. Maargoed, lekker gelopen in de middag samen met m'n vriendin. Het begint bijna leuk te worden :+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Stufferdt schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Toevallig afgelopen weken bij 3 Albert Heijns (overal in Nederland) zo'n 50 cliff blocks op de kop kunnen tikken. Een deel voor 1 euro per stuk en de rest voor 2 euro (adviesprijs ~3,75/3,99). Dus ik kan voorlopig vooruit. Maar wat mij betreft zijn blocks echt by far de lekkerste "sportvoeding". Gevolgd door de prijstechnische toppertjes van Decathlon: Jellies. Die koop ik per 100 in :)
Dat is wel een hele nette prijs! Vorige keer had ik omgerekend 2,40 per rolletje ofzo betaald denk ik
Ik wist überhaupt niet dat ze bij de AH te verkrijgen zijn, deed ze meestal via het internet bestellen.
Gisteren 3x 10 minuten gelopen met 3 minuten ertussen. Schema hield het op 2x 10 minuten met 3 min pauze, maar probeer te kijken wat werkt. Kwam fris thuis en vandaag nergens last van. Dus de 5km begint langzaam in zicht te komen :*) Hartslag is wel dusdanig laag dat ik me afvraag of m'n horloge de hartslagband (wahoo rival icm wahoo tickr) wel pakt. Maargoed, lekker gelopen in de middag samen met m'n vriendin. Het begint bijna leuk te worden :+
Nice! Zeker de eerste maanden hardlopen zijn altijd 'vervelend' want 'lekker' lopen is moeilijk. Maar hoe meer je loopt hoe beter het wordt, zeker als je dadelijk gewoon lekker natuurloopjes kan doen. Heerlijk. Meestal voor mijn lange lopen in het weekend pak ik gewoon even de auto, rijd ik naar een route en doe ik die. Momenteel de wandelroutes, dadelijk de langere afstanden kan ik gaan kijken naar mtb routes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Laatst online: 04:21
Dazzler2120 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Dat is wel een hele nette prijs! Vorige keer had ik omgerekend 2,40 per rolletje ofzo betaald denk ik
Ik wist überhaupt niet dat ze bij de AH te verkrijgen zijn, deed ze meestal via het internet bestellen.
Lagen bij de afgeprijsd/uit het assortimentbak. Dus heb wat AH bezocht in de hoop nog een berg te vinden. Heb gewoon overal de resterende voorraad opgekocht. Denk dat de AH ergens een zeecontainer heeft ingekocht aangezien het overal dezelfde smaak is.

[...]
Nice! Zeker de eerste maanden hardlopen zijn altijd 'vervelend' want 'lekker' lopen is moeilijk. Maar hoe meer je loopt hoe beter het wordt, zeker als je dadelijk gewoon lekker natuurloopjes kan doen. Heerlijk. Meestal voor mijn lange lopen in het weekend pak ik gewoon even de auto, rijd ik naar een route en doe ik die. Momenteel de wandelroutes, dadelijk de langere afstanden kan ik gaan kijken naar mtb routes.
Ja dat dus. Probeer minimaal 2x maar eigenlijk wel 3x te lopen nu. Gaat lekker en loop soepel. Woon vlakbij mooie plekken dus ook met beter weer en inderdaad wat verder kunnen lopen, wil ik natuurloopjes wel gaan proberen ja :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Zo, na jaren weer eens een race gelopen, en dus na jaren ook weer eens een racereport :)
Dit jaar was het weer eens gelukt om een startbewijs te regelen via mijn werkgever voor de Midwinter Marathon. Al aangekondigd in een post van een aantal weken geleden.

Zaterdag nog een volleybalwedstrijd gespeeld en die zat nog flink in de benen voelde ik bij de start. Dus gestart met een heel rustig tempo en dat eigenlijk de hele weg vastgehouden. Het weer was perfect, rond het vriespunt, maar met een lekker zonnetje. Weg was gelukkig niet ijzig, maar op de Rodeweg (op +/- 14 km) was 't wel aardig glad door een modderlaagje op de weg.
Tegen het eind het gevoel dat de kramp weer in mijn kuiten zou schieten, maar gelukkig is dat niet gebeurt.
Eindtijd 2:27:40.
Al met al een stuk langzamer dan mijn prestaties van 9-6 jaar geleden maar blij dat ik 'm zonder problemen heb uit kunnen lopen.
Na afloop omkleden en even bijtanken in de CB VIP-ruimte met broodjes en snert, heerlijk die luxe :-)

Zelfs nog wat Tweakers voorbij zien flitsen (ik meen @Infinchible en @Xaverius nog in 't Orpheus gezien te hebben).

PS. TrainAsOne had een geschatte eindtijd tussen 2:09 en 2:15 obv diverse algoritmes, maar Stryd kwam meer in de buurt met 2:25 +/- 2 minuten.
PS2. Ik pleit voor statiegeld op gelverpakkingen...wat een bende onderweg |:(

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• turambar
  • Laatst online: 20-09 20:22
Stufferdt schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Wow, dat is een flinke voorraad suiker!

Ben je ook bezig met andere duursporten? Ik neem eigenlijk nooit iets mee voor trainingen minder dan een uur.

Hoop dat ze niet in de aanbieding waren omdat de THT datum nadert. Anders wordt het flink dooreten. (Ik wil je niet shamen, heb zelf nog 2 kg chocolade pepernoten in de kast liggen)
TheOmen schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:07:
Serieus? Neem toch gewoon je troep mee... Bij sommige trail wedstrijden moet je verplicht je startnummer op je gels schrijven. Kan diskwalificatie betekenen als je verpakkingen achterlaat.

[ Voor 17% gewijzigd door turambar op 03-02-2025 10:11 . Reden: Nieuwe reactie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Gelukkig doe ik (en mijn lichaam) niet zo moeilijk om gelletjes. Ik vind ze allemaal even goed (of slecht :)). Ik gebruik ze ook niet veel... denk zo'n 10-20 per jaar afhankelijk welke evenementen ik gepland heb (marathon, triatlon, ...).

Van de zomer heb ik die van de Etos gekocht: goedkoop en suiker is suiker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:13
turambar schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Wow, dat is een flinke voorraad suiker!

Ben je ook bezig met andere duursporten? Ik neem eigenlijk nooit iets mee voor trainingen minder dan een uur.

Hoop dat ze niet in de aanbieding waren omdat de THT datum nadert. Anders wordt het flink dooreten. (Ik wil je niet shamen, heb zelf nog 2 kg chocolade pepernoten in de kast liggen)
Alles wat een houdbaarheid in maanden ipv dagen heeft kun je wat mij betreft nog vele maanden daarna ook wel eten (gewoon even checken of het er raar uitziet of raar ruikt). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
turambar schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Nouja, mijn gelletjes zijn al een half jaar over de datum... Had toentertijd wat groot ingekocht, maar ik merk nog geen 'verschil' in het effect van de gelletjes. Ik weet niet of deze dingen (snoepjes, gelletjes) echt over de datum kunnen gaan. Of dat het toch meer 'verplichte' velden zijn dat ze er op moeten zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:11:
[...]

Nouja, mijn gelletjes zijn al een half jaar over de datum... Had toentertijd wat groot ingekocht, maar ik merk nog geen 'verschil' in het effect van de gelletjes. Ik weet niet of deze dingen (snoepjes, gelletjes) echt over de datum kunnen gaan. Of dat het toch meer 'verplichte' velden zijn dat ze er op moeten zetten.
Komt nog! Mijn SIS gels zijn ietsje meer over de datum en ze worden beetje klonterig. Verder zal t goed zijn, maar gel met stukjes is gewoon niet per se de verrassing die wilt in je mond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:19
Wanneer ga je eigenlijk beginnen met die gels? Ik loop alweer een tijdje en heb b.v. gisteren nog 20km gelopen zonder gels of wat dan ook (was eigenlijk een 10k training, maar gezien het weer maar wat langer uitgelopen :+ ). En dat ging gewoon lekker zonder dat ik het idee had echt moe te worden of energie tekort te komen. Ook de rest van de dag nog druk bezig geweest dus het is ook niet zo dat ik daarna een dip kreeg ofzo.

En ik heb wel eens wat gels en dextro geprobeerd, maar nooit echt verschil gemerkt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
ikzelf bij 20+ ongeveer, of ietsje eerder als het stevig tempo wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
redwing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:27:
Wanneer ga je eigenlijk beginnen met die gels? Ik loop alweer een tijdje en heb b.v. gisteren nog 20km gelopen zonder gels of wat dan ook (was eigenlijk een 10k training, maar gezien het weer maar wat langer uitgelopen :+ ). En dat ging gewoon lekker zonder dat ik het idee had echt moe te worden of energie tekort te komen. Ook de rest van de dag nog druk bezig geweest dus het is ook niet zo dat ik daarna een dip kreeg ofzo.

En ik heb wel eens wat gels en dextro geprobeerd, maar nooit echt verschil gemerkt.
Nouja gisteren tijdens die 15,6 km heb ik 1 uur 50 minuten gelopen. Daar heb ik 2 cliff blocks en een banaan gegeten. Ik had ook die blocks kunnen uitwisselen voor een gelletje, maar dat doe ik normaal als het wat heftiger 'voelt'

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

redwing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:27:

Dan is er dus niets aan de hand! :)

Het gaat om de glycogeenvoorraad die opgeslagen zit in je spieren.

Glycogeen is de opgeslagen vorm van glucose (suiker) in de spieren en lever. Het is de brandstofbron voor hardlopen.

Bij een goed gevulde voorraad heeft je lichaam ongeveer 90 minuten tot 2 uur aan glycogeen beschikbaar voor het hardlopen. Dus als je een lange duurloop op het programma hebt: goed eten van tevoren (of zelfs paar dagen van tevoren).

Is overigens bij iedereen anders, maar als je langer dan 2 uur gaat hardlopen, hebben de meesten wel baat bij gelletjes.

Bovenstaande is 1.
Op de tweede plaatst en vaak lijkt dat nog veel belangrijker: we willen aan elk detail denken alsof we topsporters zijn! En dan gaat er een wereld voor je open op het gebied van energiehuishouding in je lichaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Stefangrp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:30:
ikzelf bij 20+ ongeveer, of ietsje eerder als het stevig tempo wordt
Ik moet dus gewoon nog wat verder gaan lopen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Galois schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Dan is er dus niets aan de hand! :)

Het gaat om de glycogeenvoorraad die opgeslagen zit in je spieren.

Glycogeen is de opgeslagen vorm van glucose (suiker) in de spieren en lever. Het is de brandstofbron voor hardlopen.

Bij een goed gevulde voorraad heeft je lichaam ongeveer 90 minuten tot 2 uur aan glycogeen beschikbaar voor het hardlopen. Dus als je een lange duurloop op het programma hebt: goed eten van tevoren (of zelfs paar dagen van tevoren).

Is overigens bij iedereen anders, maar als je langer dan 2 uur gaat hardlopen, hebben de meesten wel baat bij gelletjes.
Ik loop meestal tot een uur of 2 echt hard, dus dan zal het daar wel aan liggen.
Bovenstaande is 1.
Op de tweede plaatst en vaak lijkt dat nog veel belangrijker: we willen aan elk detail denken alsof we topsporters zijn! En dan gaat er een wereld voor je open op het gebied van energiehuishouding in je lichaam :)
Dat is ook de reden dat ik ze wel een keertje hebgeprobeerd. Maar ik liep daarmee niet makkelijker of langer, of het zwaar was of niet lag veel meer aan de soort training.

Wel pak ik in de zomer als drinken vaak energiedrankjes, maar dat is vooral omdat dat veel lekkerder is dan water :+

En de training gisteren was trouwens ook ongeveer 2 uur. Eerst 2km inlopen, 2.5km op wedstrijdtempo 5:10, 1km nog wat sneller op 4:50, dan weer 2.5km op wedstrijdtempo en 2.5km uitlopen. Daarna dus nog 10km extra er bij gepakt op een duurtempo van 6:00.

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 03-02-2025 10:40 ]

[removed]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:46

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Inderdaad @TheOmen , ik was daar :)
Dankzij de werkgever van mijn vrouw konden we een business ticket krijgen, met toegang tot het privégedeelte met broodjes, soep en drinken in Orpheus. Niet slecht geregeld.

Dit was mijn eerste grotere wegwedstrijd in jaaaaren en ik ben meteen weer genezen. Door een slechte conditie op dit moment wilde ik rustig starten, even lekker met mijn vrouw lopen. En mijn plan was na 2km of zo een lekker trainingstempo te vinden. Maar de eerste kilometers had ik al genoeg asociale lopers bijna op mijn voeten gekregen (even inhalen en weer voor me "invoegen") dat ik er geen zin meer in had. Als je iemand inhaalt en je ziet die niet meer dan ben je er nog steeds niet goed voorbij. Ik heb dus iemand onder de schoen aangetrapt omdat die vlak voor me ging lopen en iemand anders gewoon weer opzij geduwd die ook voor me op mijn voeten wilde gaan invoegen en dat was na Assel ongeveer halverwege toen er gewoon al redelijk goed ruimte was.

Na 10-12 km kreeg ik ook wat last van mijn onderbuik, krampjes. Dus ontspannen lopen was er niet meer bij tot eigenlijk de laatste 3 km.

Ondanks de idioten die me geen ruimte gunden en een slechte conditie was de omgeving natuurlijk wel prachtig. Ik heb zoveel ijshaar onderweg gezien, prachtig!

De laatste kilometers ging wel weer lekker, het tempo ging omhoog met een ongeveer 3 km lange versnelling naar de finish.
Komend weekend gewoon weer lekker een 25 km trail bij de Lemelerberg.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
@redwing ik moet ook zeggen dat ik de gelletjes of blocks niet altijd pak omdat ik ze 'nodig' heb, maar ook vaker omdat het lekker is ;) Tijdens een loop van 90 minuten ofzo pak ik toch altijd wel 2 blocks of een gelletje, meestal plan ik het dan zo in dat het na een pittige beklimming is op de helft o.i.d. als ik aan het trailen ben.
Gisteren had ik een pittige klim van 80 hoogtemeter, daarna even 'rustig' aangedaan en een banaantje gegeten terwijl je lichaam zich weer op aan het laden is tijdens een vlak stuk of afdaling.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:22
De 50e Midwinter Marathon, 25km onderdeel (Asselronde)

Voor de tweede keer deed ik mee aan de Asselronde, en voor de 3e keer aan het mooie en goed georganiseerde evenement (1e keer de 10EM). Ik was al bekend met het parcours en weet waar de uitdagingen liggen. Voorbereid met een PacePro-plan in het horloge ging ik aan start. Ingesteld op een ambitieus gemiddelde van 4:20/km met heel rustig klimmen en hard dalen. Kledingkeuze was uiteindelijk perfect. Ik riep hier al eerder dat ik voor korte tight, t-shirt en handschoenen zou gaan. Het is uiteindelijk een korte tight, lange mouwen en handschoenen geworden. Ondanks het prachtige zonovergoten winterweer, was het toch best fris. Dat onderdeel is alvast geslaagd.
's Morgens ontbeten met twee witte zachte bollen met honing en gedurende rit naar Apeldoorn een Maurten 320-drinkmix gedronken, net voor de race een flesje met een bruistablet van Nuun Sport gedronken en voor tijdens de race nam ik één Maurten gel-160 mee, met de bedoeling deze halverwege te nemen.

Twee uitdagende heuvels in het parcours. De start begint lollig en gezellig. Veel geklets in het veld, mensen die elkaar treffen en begroeten en veel toeschouwers langs de kant. Uiteraard iets te snel van start gegaan, het tempo ligt een paar seconden te hoog. En dan slaan we af naar rechts richting de 1e klim bij Apenheul. Iedereen wordt stil. Op dat punt wordt het tactisch strijden. Energie besparen, niet te gek doen. Het horloge geeft een 4:41/km tempo aan. Aftasten hoe het verloopt en voelt. Gelukkig heeft de organisatie bordjes langs de kant geplaatst.. nog 400 meter.. 350 meter.. uiteindelijk mis je toch die bordjes en wil je gewoon goed boven komen, zonder teveel in de kreukels te liggen. Gekreun en gezucht om je heen. Het eind van de klim is in zicht en dan wordt het genieten! Geleidelijk loop je weer een beetje glooiend omlaag door de heide, die er prachtig bij ligt. En losssss... so far, so good. Qua tempo loop ik bijna volgens plan. Ik loop 53 seconden te snel. Geen zorgen, het voelt goed en die marge kan ik straks waarschijnlijk wel weer opbranden.

Bij het dorpje Assel is het weer feest, zoals bij de start. Wat een gezelligheid en we worden aangemoedigd voor het tweede deel van de route. Ik pak m'n gelletje ter voorbereiding. Zou daar weleens baat bij kunnen hebben straks. We slaan af naar een bospad met kiezels. Nog terend op de aanmoediging in het dorp, beginnen we aan ons weg. Omdat ik het PacePro-plan ingesteld heb op een negatieve split, mag ik deze klim met 4:31/km nemen. Dat tempo was niet haalbaar voor mij. Ik wilde nog niet teveel geven, want ik weet wat er nog gaat komen, dus ik moest het een beetje laten vieren. Ik had immers nog enige marge in het hele verloop. Uiteindelijk is het is ronduit overleven, waarbij je denkt het hoogste punt gehaald te hebben en getrakteerd wordt op een drankpost. Ik neem een bekertje water om m'n gelletje weg te spoelen. Verhip, er zitten ijsklontjes in?! Dan keren we de Amersfoortse weg op. En die lijkt er zo mooi bij te liggen. Beetje glooiend, stiekem en verraderlijk vals plat van enkele kilometers. Daar liep ik me vorig jaar volledig stuk op en moest ik een stukje wandelen. Dit jaar breng ik het beter van af, al had ik toch nog een héél klein wandelmomentje. De klok geeft 5:00/km aan inmiddels, verdorie. Anderhalve minuut langzamer dan gepland. Nouja, nog steeds 6 minuten sneller dan vorig jaar over de hele race, boeie.. ik ben kapot! Een dame die de hele race al ergens in de buurt liep steeds, kwam voorbij gehold "kom op!" en ja.. gelijk heeft ze, doorzetten moest ik! En dan.. eindelijk.. we gaan omlaag. De komende 6 kilometer wordt het een kwestie van jezelf naar beneden laten storten. PacePro geeft vanaf daar 4:00/km aan. Dat was niet haalbaar met die strijd hiervoor. Toch nog even 4:09 aangetikt met een heel klein beetje kramp in de kuiten, dus ik moest voorzichtig doch als een malle knallen en maximaal tempo proberen te halen voor zover dat nog mogelijk was.

De finish is weer gehaald! Ik heb die gewonnen 6 minuten ten opzichte van vorig jaar vast weten te houden tot het einde. Erg blij met het resultaat, aangezien zo'n race midden in de winter valt en ik doorgaans een beetje in lange winterslaap zit na de najaarsmarathon, weet ik m'n conditie goed vast te houden dit jaar. Prachtige 160 hoogtemeters in de benen en leuk nerd-detail, gefinisht op exact 13:37u.

Strava: https://www.strava.com/activities/13518762937

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Slickk
De Heale Lemster (halve marathon, 21.1km)
We wonen sinds vorige zomer in Lemmer en hoe kun je beter 'integreren' dan meedoen aan een lokale loop. Zodoende paar maanden geleden ingeschreven voor de Heale Lemster ("de halve lemster"), waarbij ook mogelijkheid was om een Lytse Heale ("kleine halve") van 15km te lopen. Natuurlijk voor de langste afstand gekozen en gisteren was het al zover.

Na een dipje in de zomer (na Slachtemarathon geen doel meer en al spoedig volgde verhuizing+verbouwing) weer het lopen goed opgepakt. Het is ook de ultieme manier om de nieuwe omgeving te ontdekken. In de afgelopen maanden aardig wat kilometers gemaakt, alleen eind vorig jaar wat pijn aan de linker achillespees. Ik vreesde dat het mijn allereerste blessure zou zijn, maar het viel allemaal best mee. Te veel gelopen op andere schoenen die volgens mij de oorzaak waren. Daarbij kwam een tegenvallende halve marathon net voor Kerst bij (de Gaasterlân Run in Balk). Griep erbij en zodoende 2 weken verplichte rust.

De draad in het nieuwe jaar weer opgepakt en oude schoenen van stal gehaald; achillespees had de nodige rust gekregen en we konden weer verder.

De Heale Lemster was uitverkocht met 300 deelnemers (jawel, ook in Friesland is de hardloophype op z'n piek). Goed georganiseerd met bordjes voor de routes, meefietsers bij de snelste lopers (geen overbodige luxe met autoverkeer), en gezien de finish bij de plaatselijke voetbalvereniging was heb je ook meteen alle faciliteiten. Voor mij op 5 minuten fietsafstand en zo haalde ik rond 12 uur rustig mijn startnummer op. Een leuke goodiebag met shirt en bidon, startnummer en chip voor op de schoen.

De start was onder een viaduct iets verderop, gezien je anders langs stoplichten en drukke verkeerspunten moet. Dat hadden ze wel slim bedacht. Het was ietwat proppen onder het viaduct op een fietspad met paar honderd man, maar ik had een plekje bijna vooraan.

Gezamenlijk aftellen tot 0 en om klokslag 13:00 van start. Klein sprintje om wat langzamere lopers in te halen (waarom die vlak voor de startmat gaan staan...) en kijken wat de rest doet. Op basis van uitslagen van voorgaande jaren had ik wel hoop op een podiumplekje. Echter vormde er een groepje van 6 snelle mannen en die gingen wel erg hard van start. Kijkend op mijn klokje stond er een tempo van 3'30 en de eerste kilometer was vrij vlot voorbij in 3'39. Oei. Afgezakt en tempo proberen te vinden, want eigenlijk had ik rond de 3'47 in m'n hoofd (sub 1u20). De tweede kilometer in 3'50, het tempo iets te veel laten zakken maar liever dat dan doordenderen. Podium wordt hem niet, dan maar eigen ding blijven doen.

Een prachtige winterzon en licht briesje leidde ons langs gestrekte weilanden. Mooi verhard asfalt, goeie temperatuur en na een kilometer of 2 liep ik in m'n eentje. Ik was blij dat ik de groep had los gelaten en rust kon vinden, m'n hartslag daalde van 172 naar 165 (m'n drempel zit volgens mij rond de 170) en daar was ik blij mee want het was nog wel een eind.

Zo liepen we vlot door met wat bochtjes her en der. Rond 4km hoorde ik van achteren iemand met een hoop lawaai aan komen rennen. Die haalde mij met een stevig tempo in, wat mij enigszins verbaasde gezien ik die bij de kopgroep had verwacht. Een beetje opgejaagd gevoel want het lawaai bleek door uiteraard een paar vlotte Alphafly schoenen te komen. :+

Bij een afslag rond 5km scheidde de 15km van de 21.1km. Ik had er nog hoop op dat een deel van de snelle kopgroep eigenlijk de 15km liep, maar helaas sloegen ze allemaal rechtsaf voor de langste afstand.

We liepen over mooie smalle (fiets)paadjes langs boerderijen en dorpjes, in het 'niks'. Prachtig! Uiteindelijk halverwege in een dorpje iemand in kon halen en vervolgens over een bruggetje nog iemand van de kopgroep die het tempo had laten zaken. Na het bruggetje over een schelpenpad langs het Tjeukemeer. Eén van mijn favoriete schelpenpaadjes gezien de natuur en het uitzicht. Vreemd genoeg was het nu een drassig pad geworden, alsof er natte sneeuw was geworden. Niet ideaal om snel te lopen omdat je af en toe wat wegglibbert, maar goed, we lopen stug door.

Een gelletje genomen om de power erin te houden. Afgelopen jaar twee keer een HM gelopen waarbij ik kramp in m'n onderbuik/zijsteken kreeg. Die voelde ik nu af en toe komen maar door de rem er iets op te houden zette dat gelukkig niet door. Ook geen sportdrank gedronken die ochtend en 3 uur van tevoren voor het laatst iets gegeten. Die bleken goede keuzes te zijn! _/-\o_

Zo rond 13km weer iemand ingehaald en direct daarna moesten we wat korte bochtjes over een bruggetje. Na het bruggetje een korte bocht en lag ik opeens op de grond. Enigszins beduusd snel opgestaan, gelukkig geen harde val door het zachte pad maar wel een bijtende pijn omdat m'n rechterhand open lag. Opmerkelijk genoeg geen pijn in m'n dijbeen of heup dus doorgaan en á la Sifan Hassan doorzetten na een val. 8)

Ik voelde me nog goed, kon de focus houden en de lopers van de 15km zaten weer op dezelfde weg en het inhalen van die lopers leidt ook lekker af. Ik liep inmiddels op plek 3(!) en was blij dat een podiumplek er nog in zat. De nummer 2 liep een 500 meter voor me (de loper op de Alphaflys) en ach, plek 3 en een nette tijd voor mezelf was goed genoeg.

Wat volgde was een viaduct rond 16km en dat ging eigenlijk gemakkelijker dan verwacht. Van het viaduct af lekker de benen laten lopen en op naar het laatste deel. Gelukkig geen modderig schelpenpad meer, enkel asfalt.

Op 17km kwam nog een vriend van me op de racefiets aanhaken als support. Die merkte dat ik niet zo heel spraakzaam was en liet me al vrij snel met rust want ja, die #2 was opeens nog maar 100 meter verwijderd. Volle focus erop zonder al m'n kruid te verschieten maar op 18km haalde ik hem al in. Plek 2! Vasthouden en tempo vasthouden, nam ik mezelf voor.

So far so good, maar een flinke domper kon niet uitblijven. In de laatste anderhalve kilometer liepen we een bedrijventerrein op en in de verte zag ik de voetbalvelden bij de finish al liggen. Ik zag geen bordje en dacht, moet ik hier rechtdoor of rechtsaf... Een loper van de 15km voor me liep rechtsaf (richting de finish) en ik zag twee supporters staan. Goed, dan maar rechtsaf maar toch vreemd.

Eén van de supporters bleek een nogal fanatiekeling te zijn. "Je loopt verkeerd! Je moet helemaal linksom!". Tsja, mentaal was ik na 20km wel klaar. Het liep allemaal zo mooi. Ik begreep niet wat hij bedoelde, het voelde niet logisch om daarheen te gaan want qua afstand waren we er wel bijna. Waarom liep die andere loper daar dan ook heen? Waarom stonden zij daar rechtsaf aan te moedigen (of ze stonden daar toevallig?). Allemaal gedachtes in een splitsecond. Het voelde uitermate demotiverend. Ik kende het bedrijventerrein een beetje en dacht ach, dan loop ik wel via een omweg over het fietspad naar de finish. Maar goed, al lopend zag ik links van me toch achter een gebouw mensen lopen. Er zat alleen wel een brede sloot tussen. Nog wat doorgelopen en er was zowaar een bruggetje op het eind om weer op het juiste pad te belanden. _/-\o_

We staken een parkeerterrein over. Daar was de man op de fiets weer: "Je wordt gediskwalificeerd! Je moet terug en wordt anders uit de uitslagen gehaald!". Joh, vriend, prima maar ik ga verder. :X Mijn klokje gaf inmiddels aan dat het nog een paar honderd meter tot een halve marathon was dus het zal wel. Bochtje om, paar honderd meter en de finish. De klok stond zowaar op 1:19:02!

Maar het voelde verkeerd. Na finish werd ik gefeliciteerd als nummer 2, kreeg ik bloemen uitgereikt en leuk flesje likeur erbij. Ik gaf meteen aan dat ik waarschijnlijk iets verkeerd heb gelopen maar qua afstand niet echt afgesneden en echt onbedoeld.

De organisator vroeg waar het was en of ze daar extra mensen neer moesten zetten om anderen voor die fout te behoeden, verder niet zoveel. En wie kwam daar aanscheuren op z'n fiets? Jawel, meneer de druktemaker die tegen mij had zitten schreeuwen. Hij ging rennend een hekje over en ik probeerde hem nog tegen te houden met de woorden "ik heb al tegen ze gezegd dat ik klein stukje verkeerd ben gelopen", maar hij negeerde me en stoof door. :? Ik liep verder en draaide me om. Ik zag hem praten met de organisatie en die zag ik heel luchtig de schouders ophalen... Is wat het is...

Echt een vervelende nasmaak. Mijn mentale 'schild' was ook weg dus dit kwam gewoon heftig binnen. Ik kon het wel wat relativeren (het gaat echt niet om een NK of prijzengeld ofzo) want ik had echt geen voordeel op de #3 want daar was ik op 20km al ver voor, maar toch. Echt zonde van de mooie dag en het resultaat voor mij. Ik heb het even nagekeken en het lijkt erop dat ik ~100 meter van het parcours (50m links, stukje rechtdoor, 50m naar rechts) minder heb gelopen. Ik merk dat ik het vooral ff kwijt moet. Dank voor het lezen. :>

Goed, met 1:19:02 en 18 seconden van mijn PR (Strava zegt stiekem nog meer) gelopen en toch doel behaald met een mooie 2e podiumplek! _/-\o_ Deze vorm blijven behouden en op naar een volgend evenement!

Strava or it didn't happen :P

[ Voor 199% gewijzigd door Slickk op 03-02-2025 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
  • Laatst online: 19-09 15:44
Xaverius schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:37:
Komend weekend gewoon weer lekker een 25 km trail bij de Lemelerberg.
Die heb ik eens even opgezocht en ziet er tof uit; ik denk dat ik zondag ook deelneem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Nu online
Ik had na de halve van Amsterdam (1u42min) afgelopen oktober het doel om vlak na de jaarwisseling 5km in 20 minuten te gaan rennen op een willekeurig parcours. Dan in april de Cruyff run 14km in een uurtje.
Training liep fantastisch en twijfelde rond kerst of ik de 5km niet dan al zou lopen. Helaas vlak na kerst sloeg de manflu toe en daarmee kelderde mijn conditie. Vervolgens 2 weken op wintersport en vorige week met de echte griep thuis gekomen. Nu 10 dagen later nog boek ik me nog steeds matig, naar moest toch maar weer eens gaan lopen. 6km in dik half uur met hartslag op 138 gem, hersteltijd vervolgens 55 uur.

Heb al heel lang geen echte griep meer gehad en was ook vergeten dat herstel toch echt wel ff nodig heeft. En dan heb ik nog de griepprik gehad ook..

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:15
Lurker hier, die zaterdag de Midwinter Marathon heeft gelopen en toch wel een verhaaltje wilt delen.

Als pappa van een jong gezin (11mnd en 4j) zijn de trainingsuren zeer beperkt. Zeker met vrouwlief die aan het herstellen is van een heftig ziekte jaar.

Maar houd ik van orthodoxe uitdagingen en trainingen:
2019: Almere Full distance triathlon 2019 10:25
2020: 24 uur lang, klokslag elk uur 2 a 3 km rennen (ala Beau Miles)
2023: Run Every Day January eindigen met een Marathon

2023 was een fijne manier om weer fit te worden. De “Run Every Day January” challenge had aan mij zelf gegeven. Die eindigde ik met een marathon op 31-01 in 3:58:26.
Spontaan met vijf dagen later de 25km Assel ronde (ook Midwinter) in een mooi PR van 1:55:48.
Eind 2023 en geheel 2024 was slecht voor de sport. Er waren nogal wat perikelen rond om gezinsuitbreiding waardoor er geen concrete trainingen gedaan werden. Hoog uit pappen en nat houden in het zwembad. Maar er was geen regelmaat of opbouw qua fitheid.

De hoop was als ik in december al zou beginnen met opbouwen dat er dan wel wat progressie in zou zitten. Helaas begon de opbouw pas in de laatste volle week van 2024. Er bleven dus maar 6 weken over om fit te worden.
Ondanks dat ik niet echt met trainingen of schema’s werk heb ik wel braaf een soort van volume uitbreiding gedaan.
week 1 26 km
week 2 42 km
week 3 48.5 km
week 4 56 km
week 5 39 km
week 6 10 km + MWM 42.2 km

Week 5:
Snotteren en hoesten, dus twee weken overleven met xylometazoline en trachothol.
Week 6:
Vanaf maandag lekker lunchen met pasta’s/nasi of noodles als carb loading.
De donderdag ervoor had ik echt weer als vanouds zenuw kriebels. Mijn verstandige brein gaf toen al aan: verwacht geen wonderen, ga relaxed op 5:30 af. En zie wat het wordt.
Op vrijdag werden de weersvoorspellingen al iets duidelijker. Met vorst starten en met een 6 a 7+ graden finishen. Dit zorgde voor kleding dilemma’s. waar ik normaal tot bij 2 a 3 graden in kort-kort loop toch besloten om met lang-lang te lopen. Ook wou ik met trailvest en camelbag lopen. Stuk of 8 gells en 1,5 liter sportdrank mee.

Op zaterdag ochtend een 20 minuutjes voor aanvang gearriveerd op locatie. Toch nog korte broek aangedaan, en met een jackie over het shirt gewoon te kijken waar het schip zou stranden.
Raceverslag:
10:31 Iets verlate start door de lange instructies van de organisatie (die niet te verstaan waren omdat het volume niet over het geklets heen kwam).
10:32 Start:
Vanaf de lokale atletiek baan gelijk het bos in, en met 3 km even door de dierentuin/Apenheul en daarna even een beetje klimmen en na 5 km een stukje asfalt/fietspad om daarna gelijk weer glooiend het bos weer in te duiken. Dit stuk vond ik stiekem het mooist. Je rent door het bos, wat nog half bevroren is. Met prachtige ijsharen, bevroren grashelmen en een zacht zonnetje.
Dan door naar Halte assel. Alleen dit stukje kende ik van de eerdere Asselrondes (25) andere jaren.
De eerste 10 km zat er al op en mijn gemiddelde tempo was 5:06..
dat ging ik niet volhouden, dus ik probeer langzaam aan het tempo te laten zakken.
Nu terug kijkend naar mijn split tijden zie ik pas bij km 15 het tempo naar 5:30 gaan. Maar toen was het kwaad al geschied.
Bij 18 km is de twee ververs post, en met een halve slok thee en gel no.4 kom je door een haag van veel supporters. Dan mag je door een stuk prive terrein, en mag je jezelf opmaken voor de “pièce de résistance” van deze speciale 50e editie. 900 meter door mul zand bij Kootwijk.
En dat is dan ook gelijk de dolksteek bij mij. De hardslag is vanaf dat moment niet meer omlaag te krijgen en de ronde tijden lopen wel op. Het tempo gaat naar 6:00
bij 22km zet ik een wandelpas in, om mijn Jack uit te doen, en die in mijn tailvest vast te maken.
Via Radio Kootwijk Terug naar de zelfde ververs post, en dan terug richting Apeldoorn. Waarbij je nog wel wat omhoog moet.

Na 30km merk ik dat de rek er bij mij uit is en dat ik stukjes moet lopen. Ik denk dat ik om de km een 30 seconde moet wandelen.
Dit kan ik dan nog wel even vol houden.
Met de laatste 7 komt er nog een bekende bij mij fietsen op de mtb, Die neemt nog even mijn Jack aan, en zorgt er voor dat ik 2km lang niet ga wandelen (wat is dit toch een mentaal spel).
Met nog een laatste paar kilometers door het bos. Ga ik gestaag door, een eindsprint zit er niet meer in… en kom ik door de boog met een netto tijd van 4:02:04.

Realistisch gezien prima tijd, maar ik vind het verval veel te hoog om dit goed te noemen.

En echt hulde aan de organisatie, de routes en het weer dit weekend.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Stefangrp
Asselronde 2025
Mijn eerste Asselronde, in 2019, ging in 2.15.16 Topfit was ik toen, aan het trainen richting de 30 km afstand en misschien wel de marathon. Een week later knieschijf uit de kom, juli 2019 geopereerd en begin 2021 begon het hardlopen weer ergens op te lijken.
In 2023 was ik er weer bij de Asselronde. Te weinig getraind en mezelf effectief opgeblazen naar 2.27.04. Niet echt genoten toen..

Fast forward naar 2024.
Het sportvirus heeft serieus toegeslagen in huize Stefangrp. Waar mijn vrouw vroeger zei "ga je nou alweer lopen" als ik 2 dagen niet geweest was, is ze sinds de zomer niet meer weg te slaan uit de gym en wordt er aanzienlijk gezonder gegeten. Ik ben afgevallen van 80 naar 63 kg. (lengte 1.71). Hardlopen bleek ineens weer een stuk leuker omdat het zo makkelijk ging. Dus meer zin in trainen, en 4-6x per week sporten was 'gewoon' geworden bij ons thuis.
Dus zeker sinds de zomer ben ik er echt voor gegaan, en ik hoop in oktober 2025 mijn eerste marathon te lopen.

De progressie van de laatste maanden is zodanig dat ik voor de Asselronde eerst als doel had om onder de 2.15 te lopen, en per maand schoof de ambitie een beetje verder op. Tot aan het definitieve plan: weggaan op een 4.40 pace. Maar ik hou van ronde nummertjes en 4.40 pace is 1.56 ofzo. Dus Garmin ingesteld op 4.35.

Mooi op tijd (als derde) liep ik startvak B in. Daar stond ik dan, vooraan, tussen alle Alphafly's, snelle brillen, "gelletjes in het startvak nemen", oortjes en ander profi spul. Sommige heb ik na een paar km achter me gelaten, anderen heb ik alleen maar gedurende een meter of 10 op de rug gezien.

Afijn. Te hard starten doe ik eigenlijk altijd en het tempo vinden kost me ook altijd even, dus dat het tot km 3 te hard (4.28) ging was wel prima. Maar het tempo beviel ook wel, dus ik was van plan niet teveel af te remmen.
De heuvel op bij de 5km was pittig, maar ook die ging nog onder de 5:00. En zo tikten de km's voorbij.
Op 10km liep ik nog steeds 'te snel' (4:22), maar voelde goed.
Dus ik dacht ik blijf wel zo door lopen tot km 16-17 (stevig omhoog daar), zodat ik lekker veel marge heb om daar wat te vertragen en op het gemakje omhoog.
Maar ook dat ging eigenlijk best! 4.25 gemiddeld na 17 km.

En bij het 17 km bordje dacht ik "ja maar dit is nog maar 8 km, ruim een half uur. Dat lukt me wel". Dus niks vertragen en gewoon door blijven lopen. De laatste dalende km's werken dan ook nog eens lekker mee natuurlijk, km's 18-25 gingen in gemiddeld 4.18.
En zo stak ik mijn tenen na 1.50.07 over de finish, maarliefst 5 minuten onder de "poeh wat zou het tof zijn als dit haal"-tijd van 1.55! *O*

Ik heb onderweg eigenlijk alleen maar pace en HR (ik liep gemiddeld 163) in de gaten gehouden. Geleerd van andere keren om niet te gaan denken "hoe ver nog" en "op welke tijd kom ik uit" dus écht een idee had ik niet.
Totdat ik bij 14 km meende af te lezen op mijn Garmin dat ik 1.04 onderweg was, maar de wedstrijdklok bij de 15km op 1.05.40 stond. Was wel even een mentaal "wow oOo " momentje

Die had ik achteraf ook. Ik heb mijn HM-pr (1.44.55 van 2018) de afgelopen maanden bewust in training niet verbroken. Destijds zo hard voor getraind en de wedstrijd voor gelopen, dat verdiende een mooier moment.
Dat was dus gister, want na de streep wist Garmin me te vertellen dat ik die verbeterd heb naar 1.32.11. Een tijd die ik toch echt voor tamelijk onmogelijk hield. De HM onder de 1.30 wordt een mooi volgend doel :)

Hoe kwam ik dan over de streep. Moe, koud, extreem tevreden. En janken natuurlijk, dat heb ik wel vaker als ik echt diep gegaan ben.

Het duurde tot 20u 's avonds voordat ik me weer een beetje normaal voelde, hartslag weer in ruste was. Ik voelde me slechter in de uren na het lopen dan tijdens :X
Maar vanochtend ging het wel weer, afgezien van de eerste keer de trap af. :X

Wat heeft dit me gebracht
- zelfvertrouwen qua paces!
- nieuwe doelen (HM <1.30, Marathon sub3.30 moet echt mogelijk zijn, snel naar de 30+km trainen
- nog meer focussen op voedsel, want de maag deed best lastig
- zin in volgende races
- PR's waar ik enorm blij mee ben

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• InZane
Zo, na jaren weer eens een race gelopen, en dus na jaren ook weer eens een racereport :)
Dit jaar was het weer eens gelukt om een startbewijs te regelen via mijn werkgever voor de Midwinter Marathon. Al aangekondigd in een post van een aantal weken geleden.

Zaterdag nog een volleybalwedstrijd gespeeld en die zat nog flink in de benen voelde ik bij de start. Dus gestart met een heel rustig tempo en dat eigenlijk de hele weg vastgehouden. Het weer was perfect, rond het vriespunt, maar met een lekker zonnetje. Weg was gelukkig niet ijzig, maar op de Rodeweg (op +/- 14 km) was 't wel aardig glad door een modderlaagje op de weg.
Tegen het eind het gevoel dat de kramp weer in mijn kuiten zou schieten, maar gelukkig is dat niet gebeurt.
Eindtijd 2:27:40.
Al met al een stuk langzamer dan mijn prestaties van 9-6 jaar geleden maar blij dat ik 'm zonder problemen heb uit kunnen lopen.
Na afloop omkleden en even bijtanken in de CB VIP-ruimte met broodjes en snert, heerlijk die luxe :-)

Zelfs nog wat Tweakers voorbij zien flitsen (ik meen @Infinchible en @Xaverius nog in 't Orpheus gezien te hebben).

PS. TrainAsOne had een geschatte eindtijd tussen 2:09 en 2:15 obv diverse algoritmes, maar Stryd kwam meer in de buurt met 2:25 +/- 2 minuten.
Ah, ik had ook toegang tot het VIP deel, maar geen idee of ik Tweakers heb gezien eigenlijk :P
Het was wel weer goed geregeld zo met lekker een bakkie koffie voor de wedstrijd en achteraf nog 2 broodjes, snert en later - na het kijken bij de 8km - nog een biertje :9

Wat de Asselronde betreft wist ik dat ik niet in PR vorm was. Daar kun je allerlei excuses voor verzinnen (2 overlijdens in de familie, ziek, even geen puf meer), maar dat boeit verder niet.
Ik heb er gisteren een behouden Z3 loopje van gemaakt en vooral genoten onderweg. Plan was eigenlijk om met 2 dames mee te lopen het eerste stuk, maar 1 van de dames had een startnummer voor vak C en ik liep met m'n stomme kop naar vak B, want dat stond nou eenmaal op m'n startnummer. Er waren wel een paar anderen bij me, maar die wilden allemaal minuten onder de 2 uur lopen. Dat zat er voor mij toch niet in en ik had ook geen zin om op de dames te wachten, dus ik heb eigenlijk de hele Asseldronde solo gelopen. Omdat Apeldoorn m'n hometown is wel veel bekenden gezien onderweg en langs de kant. Dat maakte veel goed. De kilometers vlogen werkelijk voorbij, mede geholpen door het weer en de goede sfeer. De heuveltjes op het tempo wat getemperd en naar beneden weer wat versneld en dat ging eigenlijk wel prima! Het rondje vaker dan eens gelopen, dus verrassingen waren er verder eigenlijk niet.

Benen voelen eigenlijk supergoed vandaag, dus morgenochtend doe ik een kort herstelrondje en dan woensdagavond weer aan de bak op de baan bij de AV :)

https://www.strava.com/activities/13518941665/overview

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Virton
  • Laatst online: 15:44
Virton schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:20:
Ik loop de afstand als voorbereiding voor de marathon en wil deze sowieso in marathontempo lopen. Maar misschien dat ik na 2/3 nog ga versnellen waar mogelijk. Ik hoop onder de 1.47 te finishen
Dit is ruimschoots gelukt. Geprobeerd om 4.15 pace aan te houden, maar dit ging lastig met de carbonschoenen :D. Het tempo was te snel, maar voelde goed. Het was heerlijk loopweer, koud met een zonnetje en geen wind. Het parcours is schitterend door Berg en Bos, Soerenseweg en over de hei en ik verloor heuvelop niet veel en kon heuvelaf flink hard. Als marathonvoorbereiding een gel genomen op 10 km en bij elke volgende drinkpost sportdrank gepakt. Het fietspad en onverhard na halte Assel was consolideren in een groepje. Begin Amersfoortseweg had ik het even moeilijk tot aan het hoogste punt. Vanaf 17,5 km wist ik dat het alleen nog maar heuvelaf was en kon ik weer aanpikken bij andere lopers. De laatste 4 km gingen ruim onder 4:00 pace en ik finish in 1.41. Superblij! En passant nog een PR op de halve (1.25) en op de 10EM.

Dit geeft veel vertrouwen richting de marathon. Volgende maand de 30 km bij Achtkastelenloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Lekker zeg. Mooie tijden.
Voor het eerst op carbon? Kun je nog wat meer uitwijden over die ervaring, verschillen enz?

Ik loop nu nog op normaal, en das prima, maar ik overweeg wel mijn eerste marathon in oktober op carbon te gaan doen.

Ik vind die dingen er maar maf uit zien overigens. En een herrie dat ze maken.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Stefangrp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:52:
Ik vind die dingen er maar maf uit zien overigens. En een herrie dat ze maken.. 8)7
Ze zien er niet allemaal maf uit en ze maken ook niet allemaal herrie. Ik heb de Asselronde op de Zoom Fly 6 gelopen, maar dat vind ik een vrij normale schoen en ze maken lang niet zoveel geluid als een Alphafly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virton
  • Laatst online: 15:44
@Stefangrp
Dit was mijn 3e wedstrijd op carbon (metaspeed sky) en al deze recente wedstrijden zijn me goed bevallen doordat ik een hoger tempo kon vasthouden tegen een lagere hartslag. Het is moeilijk in te schatten hoeveel het scheelt aangezien mijn weekvolume flink is toegenomen en ik geen wedstrijd op reguliere schoenen heb gelopen en de carbonschoenen alleen bij wedstrijden draag. Ik denk bij mij ongeveer 5-10 seconden per kilometer.
Deze maken m.i. niet veel lawaai, de Nike Alphafly maakt pas herrie.

Mijn Asics Novablasts bevallen ook prima als trainingsschoen en hier liep ik eerder ook wedstrijden op, ik merk hier ook al een verschil op ten opzichte van bijv. de Asics GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Virton schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:26:
@Stefangrp
Dit was mijn 3e wedstrijd op carbon (metaspeed sky) en al deze recente wedstrijden zijn me goed bevallen doordat ik een hoger tempo kon vasthouden tegen een lagere hartslag. Het is moeilijk in te schatten hoeveel het scheelt aangezien mijn weekvolume flink is toegenomen en ik geen wedstrijd op reguliere schoenen heb gelopen en de carbonschoenen alleen bij wedstrijden draag. Ik denk bij mij ongeveer 5-10 seconden per kilometer.
Deze maken m.i. niet veel lawaai, de Nike Alphafly maakt pas herrie.

Mijn Asics Novablasts bevallen ook prima als trainingsschoen en hier liep ik eerder ook wedstrijden op, ik merk hier ook al een verschil op ten opzichte van bijv. de Asics GT.
Het is inderdaad lastig in te schatten hoeveel het scheelt maar die 5-10 seconden sluit ik me wel bij aan. Ik vind het ook makkelijker om hetzelfde tempo te behouden als ik eenmaal de flow te pakken heb, hoewel ik niet precies weet waardoor dat komt. De plaat duwt je wat meer naar voren (en daarom wandelen ze ook wat raar).

Het geluid verschilt idd per model. Alphafly pik je er zo tussenuit (weet niet of dat bij de 3e dat ook zo is), de rest valt wel mee.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:06

Infinchible

Woef!

Scherp! Dat is heel goed mogelijk, want ik heb nog wel even in Orpheus rondgelopen ja :P .

Mooie verhalen allemaal van de Midwintermarathon, lekker bezig allemaal! _/-\o_

Van mij ook weer eens een verslagje dan, van een loop waar ik eigenlijk niet eens veel zin meer in had. In de winter krijg ik altijd een hardloopdip, met snel pijntjes en minder kilometers. Zo ook deze winter, heb me vorig jaar nog wel ingeschreven voor de 50km Sallandtrail, maar die gaat waarschijnlijk op een rustig tempo, omdat mijn wekelijkse volume al bijna nooit boven de 45km uitkomt :+ . Zat al wel met een schuin oog naar de Midwintermarathon te kijken, maar die was helaas al uitverkocht, tot ik 3 weken geleden ineens de vraag kreeg van een medeloper van de Atletiekvereniging of iemand het nummer van de Asselronde wou overnemen, omdat hij helaas toch moest werken. Toen toch maar meteen bericht gedaan dat ik hem wel wou lopen. Weekje later begonnen opeens mijn beide onderbenen te irriteren, vooral mijn scheenbenen die vaak nog best vervelend aanvoelden en was al bang dat ik shinsplints op had gelopen. Toen ook net nieuwe schoenen gekocht, de oude Saucony Endorphin Speed 3 had ik met 1200km misschien toch iets te lang gedragen. Dus daar waren de Speed 4 voor in de plaats gekomen. Toen ook meteen begonnen met oefeningen voor mijn onderbenen, veel rekken/strekken, koelen na de training en een week van tevoren zelfs nog Voltaren Emulgel gekocht om te gaan smeren. Dit alles zorgde er gelukkig wel voor dat ik een paar dagen voor de loop eigenlijk bijna geen last meer had en alleen mijn achillespees soms nog wat stijf was.

Nou ja, doordat ik ook nog wat extra rust had gepakt die tijd en de winter sowieso al niet mijn sterkste kant is (VO2max was al 4 punten gezakt vanaf oktober) had ik er weinig vertrouwen in en hierdoor ook geen extra 'maatregelen' genomen. Zoals bietensap drinken de dagen voor de race, extra letten op voeding etc en de nacht voor de loop de hele nacht wakker liggen van de spanning :+ . Dat laatste was dan nog een fijne bijkomstigheid. Had een collega toen ik het startnummer over had genomen al meteen gemeld dat ik ook mee ging doen en een doeltempo van 3'50 had gezet, wat toen ook al behoorlijk ambitieus was. Maar dat zat nog wel steeds in mijn achterhoofd, al had ik daar ook totaal geen vertrouwen meer in.

Zaterdag toch maar even kijken of ik nog wat nodig had, 2 gelletjes van de AH huismerk gehaald, om toch wat energie te kunnen tanken en de spullen alvast opgezocht. Zondagochtend lekker wat broodjes met appelstroop gegeten, banaantje erbij en maar op pad. Auto ergens in de wijk gedropt rondom Orpheus en bij Orpheus zelf naar binnen om warm te blijven en overbodige ballast te droppen :+ .

Als je daar dan weer rondloopt tussen alle andere lopers gaat het toch weer kriebelen en komt de motivatie vanzelf weer bovendrijven. Dus op tijd in startvak B gaan staan en daar mooi een beetje vooraan gebleven. Wat oude bekenden gezien en gesproken, nog wat vrienden van de AV en ondertussen werd ons startvak vrijgegeven om achter de 'elite-lopers' te gaan staan, wat een spanning toch weer :D

Om 11.45 dan eindelijk het startschot en we mochten op pad. Geprobeerd om meteen een juist tempo op te zoeken, omdat ik vaak nogal te hard van start kan gaan. Dus op horloge gelet en me laten zakken naar de gewenste 3'50 per kilometer. De eerste 5km gingen dan ook behoorlijk strak op dat tempo, soms iets daaronder. De 6e kilometer was de traagste kilometer, met daarin de behoorlijke klim die inderdaad werd aangegeven hoelang het nog klimmen was, dat vond ik wel fijn, maar het was nog best pittig. Deze kilometer ging in 4'13 per kilometer. Hierna kwam ik bij een klein groepje te lopen met wat de 3e en 4e dame zouden moeten zijn en daarbij nog 1 heer. Zij waren tussendoor nog lekker aan het kletsen en ik liep daar vlak achter me de longen uit het lijf te hijgen :P , zij leken dus veel frisser dan mij en we moesten nog een behoorlijke afstand lopen, was ik dan toch te hard gestart?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbQdsecGaH0YmOFgxUYbi8Svt6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JR6Dn1KilTEwmKHO5ktE8rRG.jpg?f=fotoalbum_large
Hier dus ik (Tommy :+ ) achter 'Demi'.

Zo vlogen de kilometers in ieder geval voorbij, ze bleven een lekker tempo houden, iets vertragen met heuvelop en weer versnellen als het vlak liep of zelfs heuvelaf. Ook zelf nog een tijdje vooraan in het groepje gaan lopen, maar toen haakten ze zelf weer niet aan dus liet ik me na een paar kilometer weer wat terugzakken om weer van het groepje gebruik te maken. De gelletjes had ik trouwens na 8 en 15km ingenomen en bevielen me eigenlijk wel heel best.

Rond de 19km kwamen er ineens meer lopers bij het groepje, een stuk of 2/3 die we zelf hadden opgeraapt, maar ook een aantal die van achter bij ons kwamen aansluiten. Dus over de Amersfoortseweg liepen we in een groep van zo'n 12 man denk ik. Vanaf dan is het natuurlijk veelal dalen, dus het tempo ging ook steeds wat meer omhoog. In het begin kon ik het redelijk bijbenen, maar toen de tempi onder de 3'35 vielen rond kilometer 22 kreeg ik het ineens wel erg zwaar. Mijn kuiten gaven soms wat krampscheutjes en mijn ademhaling stokte soms een beetje, wat steken in mijn middenrif :o . Dat was niet helemaal de bedoeling. Dus helaas het groepje moeten laten gaan, iets tempo weer terugnemen en het laatste stukje maar alleen op de finish af. Tot mijn verbazing kon ik rond de 3'47 per kilometer weer wat herstellen en had ik nog een hele kleine push voor het laatste stukje, de laatste 500m. Al was er van een eindsprint helaas geen sprake meer. Ik wist dat ik alles had gegeven en eigenlijk net over het randje was gestapt, maar toen ik over de finish kwam en afklokte gaf mijn horloge een gemiddelde van 3'49/km aan :o Toch gehaald, wat ik totaal niet verwacht had. Ik werd er zelfs een beetje emotioneel van en lachtte met tranen in mijn ogen. Wat een gave wedstrijd was dit toch! *O*

Uiteindelijk zelfs 9e geworden in mijn nieuwe leeftijdscategorie (40+), dus supertevreden hiermee!

Ik had zelf een heel dun ondershirtje zonder mouwen, normaal shirtje van AV en armsleeves+handschoenen, welke beide niet zijn afgegaan. Daarnaast gelopen op de Saucony Endorphin Pro 4, welke gelukkig ook bijna geen geluid maken ;) en dus de 2 gelletjes van de AH. Ik zou het volgend jaar zo overdoen.

Nu nog even hopen op een goed herstel, vanavond wat uitgelopen met de AV met wat kleine versnellingen en dat ging tot mijn verbazing al ontzettend goed. Maar de 50km Sallandtrail van volgende maand wordt toch wel een hele beste uitdaging :+ ben benieuwd!

Mijn excuses, weer een veel te lang verhaal geworden, maar de roze wolk blijft zo lekker hangen :D .
Pagina: 1 ... 347 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.