Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:35
Wat zouden jullie adviseren? Heb flinke periode griep gehad (of wat het ook mag zijn), dag of 10 waarvan 7 echt knap beroerd. Ben sinds woensdag pas weer rustig aan het werk, nog niet gesport en heb zaterdag een hardloopwedstrijd van 10km. Ik mis gewoon energie en kracht, dat merk je aan alles zoals traplopen en wandelen. Logisch ook, je lichaam heeft gewoon tijd nodig om weer te herstellen en dat bouw ik normaal ook rustig op met korte runs tot ik me weer helemaal fit voel.

Ik kan natuurlijk die 10km aanpakken om een easy run te doen, geen doel en tijd, gewoon relaxt 10km hardlopen. Ik twijfel alleen of zelfs dat wel zo slim is en ik niet beter die run kan skippen. Hoe jammer ook.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Juancho schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:46:
Wat zouden jullie adviseren? Heb flinke periode griep gehad (of wat het ook mag zijn), dag of 10 waarvan 7 echt knap beroerd. Ben sinds woensdag pas weer rustig aan het werk, nog niet gesport en heb zaterdag een hardloopwedstrijd van 10km. Ik mis gewoon energie en kracht, dat merk je aan alles zoals traplopen en wandelen. Logisch ook, je lichaam heeft gewoon tijd nodig om weer te herstellen en dat bouw ik normaal ook rustig op met korte runs tot ik me weer helemaal fit voel.

Ik kan natuurlijk die 10km aanpakken om een easy run te doen, geen doel en tijd, gewoon relaxt 10km hardlopen. Ik twijfel alleen of zelfs dat wel zo slim is en ik niet beter die run kan skippen. Hoe jammer ook.
Skippen. Je lichaam de tijd om te herstellen gunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:42

Luister vooral goed naar je lichaam, maar zoals ik het lees zou ik hem zelf skippen. Mocht je koorts hebben gehad, zou je als stelregel kunnen hanteren voor elke dag koorts 2 dagen rust. Maar daarna ook rustig beginnen en kijken wat je lichaam aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik ben al een poosje aan her trainen voor de CPC (de halve) maar omdat ik niet zeker wist of ik wel kon had ik me nog niet ingeschreven. Dit omdat ik vorig jaar uiteindelijk niet kon en mijn inschrijving had weggegeven (wel iemand toen echt blij meegemaakt).

Sinds gisteren weet ik zeker dat ik kan (als in ben in NL) maar ondertussen is de CPC uitverkocht. Mocht iemand extra kaarten gekocht hebben, je kunt eentje bij mij kwijt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schiplui
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 18:09
DKjordy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:21:
[...]

Luister vooral goed naar je lichaam, maar zoals ik het lees zou ik hem zelf skippen. Mocht je koorts hebben gehad, zou je als stelregel kunnen hanteren voor elke dag koorts 2 dagen rust. Maar daarna ook rustig beginnen en kijken wat je lichaam aangeeft.
Mij is altijd geleerd = zoveel koortsdagen, zoveel rustdagen.
Wandelen mag altijd wel, maar lopen is echt weer opbouwen

Begin eens met 20 minuten ofzo en kijk hoe dat voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online

Je weet wat het juiste antwoord is...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
Ja ik heb m'n nummer al teruggegeven en skip deze even. Jammer maar het is niet anders!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robogast
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:20
Gaargod schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:51:
@Slappyjoez ik loop met veel plezier op de Kinvara 15, gebruik ze voornamelijk voor baantrainingen. Heerlijk lichte & responsieve schoen.

Mochten de Kinvara's te spartaans voor je blijken maar je wilt wel bij Saucony blijven, dan zou je nog eens kunnen kijken naar de Ride. Het "normale" broertje van de gestabiliseerde Guide.
Als liefhebber van de kinvara serie moet ik helaas zeggen dat de liefde voorbij is: ik heb de kinvara 11, 12, 13, 14, en 15 gehad, waarbij ik bij de 14 al dacht "oeh die toebox wordt wel steeds kleiner", en ik de 15 om die exacte reden heb moeten terugbrengen (mijn tenen pasten er simpelweg niet in, en ik heb nog wel smalle voeten).

Nu is mijn vaste trainings/tempo schoen de brooks hyperion max; iets minder Spartaans dan de kinvara, maar voelen alsnog zeer licht en vlot.

Als wedstrijdschoen wel de saucony endorphin pro 4, die lijken iets breder gesneden te zijn dan de kinvara 14/15, en bevallen heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:35
Nou, na 3 maanden bijna niks wil ik morgen weer een loopje wagen. Maar wil ook verder kijken. Intussen loop ik bijna een jaar op barefoot schoenen en dat bevalt prima.

Nu is dit misschien ook iets wat ik bij hardlopen kan doen, maar ik heb (teveel) overgewicht dus om zonder iets van demping te lopen lijkt mij (zeker om te beginnen) niet verstandig. Dus ik dacht schoenen met genoeg demping maar zero drop komt er dan in de buurt (schoenen nu in rotatie zijn 5-7mm).

Nu kwam ik het volgende tegen: https://top4running.nl/pg...n-met-weinig-of-geen-drop

Maar daar stellen ze dat zero drop niet geschikt is voor mensen met overgewicht. Ik zie persoonlijk alleen niet echt het verband, wel met demping, maar niet met de drop. Ben ik nou abuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:35

L23

@Shinji Wellicht met een onbeheerste hardlooptechniek extra funest voor een loper met overgewicht?

Lijkt me dat als je voorzichtig overstapt met zo een tussenschoen dat het prima kan. Wat verwacht je uiteindelijk voor voordeel te halen uit een barefoot hardloopschoen? Ik heb er verder geen verstand/ervaring mee, maar las dat je dan je hardlopen en de afstanden opnieuw moet opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
L23 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:33:
@Shinji Wellicht met een onbeheerste hardlooptechniek extra funest voor een loper met overgewicht?

Lijkt me dat als je voorzichtig overstapt met zo een tussenschoen dat het prima kan. Wat verwacht je uiteindelijk voor voordeel te halen uit een barefoot hardloopschoen? Ik heb er verder geen verstand/ervaring mee, maar las dat je dan je hardlopen en de afstanden opnieuw moet opbouwen.
Opzich niet per se direct voordeel denk ik, maar meer de overgang van gewone schoen naar hardloop schoen kleiner maken. Laatste paar keer had ik toch wat blessures gekregen en dacht wellicht ligt dat er aan dat ik hardloop op conventionele en gewoon in het dagelijks leven barefoot.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
Al een behoorlijke tijd niets gepost hier, niet zonder reden uiteraard. Mijn rechterknie is nu dermate slecht (artrose) dat ik helaas het hardlopen vaarwel moet zeggen. Moeilijk, fietsen compenseert wel, maar niets werkte zo goed als hardlopen om m'n hoofd leeg te maken en heerlijk in die15+ km zone te lopen waarin de km's voorbij vliegen door de endorphine. Maar het is niet anders, de pijn is er nu ook 's nachts, strekken gaat allang niet meer.
Zodra windsurfen en/of suppen een probleem gaat worden (statische belasting is ook niet echt jofel) ga ik een operatie overwegen. Ben overigens wel blij dat ik de marathon en de 70.3 afgevinkt heb, de iron man die in m'n achterhoofd rondspookte gaat 'm nooit meer worden.

Maar goed, wat ik dus echt ga missen is afzien, op de fiets heb je daar bergen voor nodig en rond Utrecht zijn die niet echt dik gezaaid. Toen schoot me ineens de ElliptiGo te binnen, toch de loopintensiteit (soort van), maar niet de belasting op de knieën. Vanmiddag maar eens de Sub (Stand up bike) proberen, die is wat vriendelijker geprijsd dan de 8C. Iemand anders hier ervaring op een ElliptiGo? Ik weet dat @Rudedadude er een heeft, maar geen Sub.

Ik wens jullie fijne, vooral blessurevrije, loopkm's, pr's en gehaalde doelen toe en wellicht zie ik je in andere topics (sporthorloge- of fietstopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:38
Shinji schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:32:
Nou, na 3 maanden bijna niks wil ik morgen weer een loopje wagen. Maar wil ook verder kijken. Intussen loop ik bijna een jaar op barefoot schoenen en dat bevalt prima.

Nu is dit misschien ook iets wat ik bij hardlopen kan doen, maar ik heb (teveel) overgewicht dus om zonder iets van demping te lopen lijkt mij (zeker om te beginnen) niet verstandig. Dus ik dacht schoenen met genoeg demping maar zero drop komt er dan in de buurt (schoenen nu in rotatie zijn 5-7mm).

Nu kwam ik het volgende tegen: https://top4running.nl/pg...n-met-weinig-of-geen-drop

Maar daar stellen ze dat zero drop niet geschikt is voor mensen met overgewicht. Ik zie persoonlijk alleen niet echt het verband, wel met demping, maar niet met de drop. Ben ik nou abuis?
Ik heb de Altra Torin 7 en dat vind ik een heerlijke schoen waar je alle tempo's in kwijt kunt. Maar ik ben uiteindelijk na een jaar alleen maar Altra (Ook de Vanish carbon voor de marathon) toch weer overgestapt naar een aantal paar mét drop (Adidas Adios Pro 3 voor de marathon, Boston 12 voor interval, Hoka Clifton voor herstel loopjes). Als ik alleen maar zonder drop loop speelt m'n linker kuit altijd op.

Dagelijks leven wel alles op barefoot schoenen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Frenz64 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:15:

Maar goed, wat ik dus echt ga missen is afzien, op de fiets heb je daar bergen voor nodig en rond Utrecht zijn die niet echt dik gezaaid. Toen schoot me ineens de ElliptiGo te binnen, toch de loopintensiteit (soort van), maar niet de belasting op de knieën. Vanmiddag maar eens de Sub (Stand up bike) proberen, die is wat vriendelijker geprijsd dan de 8C. Iemand anders hier ervaring op een ElliptiGo? Ik weet dat @Rudedadude er een heeft, maar geen Sub.
Dat is toch wel balen als het lichaam stop zegt. Gelukkig zijn er genoeg andere mogelijkheden. Im heb de voorloper van de sub gehad, de Arc en toen die teruggeroepen werd ben ik gegaan voor de Msub. Ik heb dus grotere banden en meer versnellingen. Als je richting een Elliptigo wilt gaan zou ik zeker aanraden om die ook te bekijken: net wat stabieler en daarmee geschikt voor wat langere afstanden. Op mijn op offroad gerichte Msub heb ik al redelijk snel min of meer echte wegbanden gedaan: lagere rolweerstand en een stuk stiller. En spatborden, al ben ik een echte mooi weer rijder. Maar huur een tijdje zo'n ding, dat geeft een goed beeld.

@Shinji de reden zal zijn dat bij overgewicht er nog meer belasting op je achilles en kuitspieren kan komen. Alledaags zerodrop schoeisel is iets wat ik inmiddels ook al 10 jaar doe :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rudedadude op 12-01-2025 19:33 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenz64
Hihi, te laat. Voor €250 kon ik de ElliptiGo Sub niet laten staan. Beetje instabiel door de kleine wielen, maar het is ook wat wennen. Een iets langere stuurpen maakt het minder nerveus denk ik.

Maar hij doet exact wat ik wil, deed ff een rondje van 8 km (m'n voormalig standaard hardlooprondje, snif) en wist de hartslag op 't eind al aardig in Z4 te krijgen. Die Msub en Rsub zijn doorontwikkelingen idd, wat robuuster en een schijfremmetje achter. Maar ach, met snelheden onder de 25km/h is dit prima op 't vlakke. Met 60 van de Posbank afsjezen lijkt me licht oncomfortabel op dit ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:26
Stefangrp schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:45:
[...]

Gelukt.
Vandaag het parcours van de 11km van de Sint Anthonis Trail gelopen. Wat een prachtig bos zeg oOo de 17 en 24 km ga ik zeker ook een keer doen.
Morgen maar denk ik. Het is hier in de buurt soms nog een beetje glibberig dus dat nodigt niet echt uit voor mijn andere plannen:
- optie 1: HM lopen en weggaan op een pace van 4:30, eindtijd van 1u35. Volgens Garmin Race Prognose kan het. Het lijkt mij wat ambitieus maar dat ontdekken we dan vanzelf wel na een km of ~15
- optie 2 rustig aan lopen en mijn afstand record verhogen van 26 naar 30 km

Beter de trails op, die zijn niet zo glad. En het fijne van veel trail gpx-jes van events is dat het meestal uit lussen bestaat. Dus ik kan morgen van start gaan met de gpx van de 24 km, en al ik na 10 km denk "het is niks vandaag" snij ik lekker af naar de 17 km route.

Wel zin in :*)
Nog voedsel tips? Ik snaai meestal gewoon wat gels weg maar ik wil wat meer variatie proberen. Ontbijtkoek, krentebol (ben ik dol op :9 ), bruine boterham pindakaas, energiereeep.Kan mooi in mijn trail vest

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L23

L23

@Stefangrp Geen voedsel tips, nog geen ervaring met wat goed werkt. Maar het was hier in het Noorden ook behoorlijk glad vanochtend. Ik werd vanochtend wakker met een weerwaarschuwing, dus toen nog maar even uitgeslapen. Maar ook na 10 uur was het nog behoorlijk glad tijdens het hardlopen. Zag fietsers met fiets aan de hand lopen en een fietser die bijna onderuit ging. Voor, tijdens en na het hardlopen bijna onderuit gegaan, maar lekker 15 km hardgelopen. Het scheelt dat ik sowieso al gewend ben om stukken onverhard te lopen. Volgende week zaterdag 16 km.

Deze week trouwens van 2 naar 3 keer per week hardlopen gegaan en zit nu op 29 km per week. Maandag een wat sneller tempo 5,7 km gelopen, woensdag 8,5 km en op de zaterdag elke keer een duurloop die ik de komende weken langzaam richting de 21 km opbouw. Bevalt tot nu toe goed.
Ik las ook dat je om de zoveel weken een rustweek kan inplannen. Doen jullie dat ook? En hoe ziet zo een rustweek er bij jullie uit? Lopen jullie dan minder dagen? Of kortere afstanden en/of rustiger tempo? Ik heb in week 4 een rustweek ingepland en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

[ Voor 33% gewijzigd door L23 op 11-01-2025 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WizzlerNL
Zojuist een business run startnummer voor Egmond gekregen voor morgen. Had geen ambitie om daar heen te gaan maarja als het gratis is he!

Dan ook maar op PR weg, 1:29:25 moet ik dan onder duiken. Op t strand 4:14 aanhouden en daarna lijken wat t lichaam zegt zo zonder voorbereiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
L23 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:02:
Ik las ook dat je om de zoveel weken een rustweek kan inplannen. Doen jullie dat ook? En hoe ziet zo een rustweek er bij jullie uit? Lopen jullie dan minder dagen? Of kortere afstanden en/of rustiger tempo? Ik heb in week 4 een rustweek ingepland en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Doe ik niet aan. Als ik een rustweek heb, dan is dat onvrijwillig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Als ik geen tijd/zin heb, heb ik een rustweek. Ik probeer dan alsnog wel een paar loopjes te doen natuurlijk, maar even wat minder motivate/tempo/afstand is prima wat mij betreft

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:01
Slickk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:39:
Na anderhalve week ziekte weer eens een rondje van een uur gemaakt. Tijdens het lopen voelde ik de achillespees al wat zeuren.

Bij thuiskomst toch wat dik, gisteravond voelde ik het ook wat 'trekken'.

Ik had gehoopt dat na anderhalve week rust het niet meteen zo op zou zetten. Ik heb geen ervaring met blessures en heb er absoluut geen geduld voor. Ik wou juist een schema opstellen en beginnen richting marathon in april.

Ik begrijp het ook niet zo goed; afgelopen maanden wel aardig wat kilometers gedraaid, maar eigenlijk 90% rustig. Eerder dit jaar wel veel intensiever gelopen en toen nergens last van. Waarom dan nu opeens wel? Zijn het dan toch de relatief nieuwere schoenen?

Het wordt, logischerwijs, erger als ik intensiever ga lopen. Het voelde gisteren heel lekker om eindelijk weer te lopen na anderhalve week ziek, maar dit onberekenbare kan ik heel slecht tegen. Ik durf niks meer te plannen, ambitie verdwijnt als sneeuw voor de zon, dat idee.

Ja ik weet dat naar de fysio vast wel de oplossing is, maar heb echt geen zin in dat "rustig aan en af en toe lopen" advies. Ik wil gewoon 3x per week, 50 ~ 60km lopen, want dat ging de afgelopen maanden prima. Ik was blij dat ik, na een zomer met weinig lopen, weer een basis had. Een gedegen basis om door te zetten richting een schema en hopelijk een startnummer voor een marathon in april ergens overnemen. Blegh, niet lekker het nieuwe jaar in zo.

Groot fan van de Mizuno Neo Vista schoenen, maar daar moet ik toch maar op terugkomen denk ik.
Na dit gezeur en even negatieve gevoelens van me afschrijven ziet het er 9 dagen later heel anders uit: de oude Invincible 2 uit de kast gepakt en kilometers gedraaid. Geen last meer van de achillespees. Moet zeggen dat ik ook geen intervallen of iets heb gedaan op andere schoenen. Waar ik eerst na 10km al last had, nu geen last. :)

Ik voel het nog wel een kleeeein beetje na de mooie winterse loop vandaag á 25km, maar dat is minimaal.

Dus, de motivatie is terug en er is een relatief nieuw paar Invincible 2 via Vinted onderweg!

Deze week 67km gelopen, vandaag in het winterse weer toch wel de mooiste. Zonnetje, fijne temperatuur en klein beetje glibberen om bepaalde asfaltweggetjes maar viel alles mee. Ook een stuk bos gepakt wat ik nog niet kende. Genoten :)

Begin februari een HM staan. Na de ‘deceptie’ van een paar weken geleden wellicht wat terugschakelen en niet weer voor die sub 1’20 gaan. Komende week eens voorzichtig intervalsessie doen, kijken hoe dat voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:38
Vanmorgen een heerlijk rondje door de mist gedaan, 11km zonder gekkigheid.

Vanmiddag werd mijn grote teen helemaal blauw. Vooral het topje is wat gevoelig. Iemand ervaring mee? Hopelijk kan ik blijven rennen …

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Juancho schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:47:
Ja ik heb m'n nummer al teruggegeven en skip deze even. Jammer maar het is niet anders!
Geen wedstrijd run voor mij dus vandaag, maar ik wilde toch even een stukje hardlopen. Door griep sinds 2 dagen voor kerst al niks meer gedaan en ik voelde me vandaag wel weer beter. Maargoed, als je een dag of 8-10 echt flink beroerd ben lever je veel in.

En dat maakte Garmin mij even heel erg duidelijk vandaag tijdens een 7,5km run haha. Ik liep een HZ2 run, dus lekker relaxt tempo normaal gesproken. Mijn laatste run was ook een HZ2 run en dan 14km. Ik voelde me toen super sterk. Nu was ik na een km of 3 al aardig vermoeid en ik merkte dat ik heel veel ingeleverd. Enorm jammer, maar het hoort erbij. Ik hoop alleen maar niet dat ik ALLES kwijt ben wat ik de afgelopen maand of 2 had opgebouwd.

Mijn hartslag kan ik normaal uitstekend in zone 2 behouden maar vandaag totaal niet. Na een km of 3 schoot het al naar 160bpm+ en daar bleef het de hele run. Zelfs na een flinke tempo vertraging (ik liep zelfs tussen 7¨30-8"00). Maargoed, we kennen het allemaal... we zijn fanatiekelingen dus je probeert het vaak toch. Maar ik vond het wel keurig dat Garmin duidelijk aangaf: jochie je bent er nog niet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L23

L23

xobdorp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:53:

Vanmiddag werd mijn grote teen helemaal blauw. Vooral het topje is wat gevoelig. Iemand ervaring mee? Hopelijk kan ik blijven rennen …
Geen ervaring mee. Tijdens het heerlijke rondje nergens last van? Mijn gevoel zegt dat je schoen te klein is. Maar ik lees dat je vorige week 23.3 km gelopen hebt en toen had je nergens last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:38
L23 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:39:
[...]

Geen ervaring mee. Tijdens het heerlijke rondje nergens last van? Mijn gevoel zegt dat je schoen te klein is. Maar ik lees dat je vorige week 23.3 km gelopen hebt en toen had je nergens last van?
Dank voor het meedenken!

Nergens last van gehad inderdaad na die 23k.
Heb twee paar van dezelfde schoenen, waar ik nu sinds juni vorig jaar rond ren.

Lees zojuist wat over tekort afgeknipte nagel. Ik ga het in de gaten houden…

[ Voor 25% gewijzigd door xobdorp op 11-01-2025 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 14:49
robogast schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:56:
[...]

Als liefhebber van de kinvara serie moet ik helaas zeggen dat de liefde voorbij is: ik heb de kinvara 11, 12, 13, 14, en 15 gehad, waarbij ik bij de 14 al dacht "oeh die toebox wordt wel steeds kleiner", en ik de 15 om die exacte reden heb moeten terugbrengen (mijn tenen pasten er simpelweg niet in, en ik heb nog wel smalle voeten).

Nu is mijn vaste trainings/tempo schoen de brooks hyperion max; iets minder Spartaans dan de kinvara, maar voelen alsnog zeer licht en vlot.

Als wedstrijdschoen wel de saucony endorphin pro 4, die lijken iets breder gesneden te zijn dan de kinvara 14/15, en bevallen heel goed.
Ik heb ze gisteren binnen gekregen en geef je groot gelijk. Valt niet lekker, te weinig ruimte voorin, deze gaan terug. Ik ga nu voor de Adizero Boston 12, kijken of dat iets is.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Hier tevreden van de Boston 12.

@Slickk ik heb recent de Invincible 3 gekocht, lekker zacht maar gelukkig ook iets breder qua zool zodanig dat de schoen stabiel is (dat was een probleem met de Prime X strung, die was heel zacht maar te onstabiel).
Nog maar 1 keer mee gelopen, ik hou mijn oordeel nog in beraad, het was even wennen tijdens het hardlopen, nadien niks gevoeld.
De bedoeling is de Invincible 3 te gebruiken als kilometervreter.

[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 12-01-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
De Boston 12 hebben de twijfelachtige eer de laatst aangeschafte schoenen in mijn rotatie te zijn. Niks mis mee, fijne schoen die wat liever meer tempo loopt dan de Saucony Triumphs die ik voor duurlopen ook heb/had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Iemand hier ervaring met de Kniepijnvrij Methode van Stijn Haverkamp?
Deze week begonnen met mijn ChatGPT schema richting Berlijn 2025. Gisteren voor het eerst sinds lange tijd een rondje met een gemiddelde van 4'45 (8 km). Dat was mijn snelste loopje sinds 8 juni 2024 *O*.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
Best glad vanochtend :')

Ik was bijna over een houten vlonder/steiger zo de sloot in gegleden, gelukkig stond er op dat punt net een reling :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 14:40
sanniep9 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:00:
Iemand hier ervaring met de Kniepijnvrij Methode van Stijn Haverkamp?
Deze week begonnen met mijn ChatGPT schema richting Berlijn 2025. Gisteren voor het eerst sinds lange tijd een rondje met een gemiddelde van 4'45 (8 km). Dat was mijn snelste loopje sinds 8 juni 2024 *O*.
Zo te zien bouwt dat schema van ChatGPT lekker rustig op dan...

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Nu online
Appie76 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Zo te zien bouwt dat schema van ChatGPT lekker rustig op dan...
Het schema heeft nog wel wat tweaks nodig. Maar het was veel erger :D . Er zit ook te weinig variatie dus dat ga ik ook nog laten aanpassen. Ach ja, het is een begin...

PS De range die ChatGPT aangaf was trouwens 4'45 - 5'00. De andere loopjes deze week (5k en 6k) mochten in 5'20 - 5'40.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Stefangrp
Stefangrp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:19:
[...]

Morgen maar denk ik. Het is hier in de buurt soms nog een beetje glibberig dus dat nodigt niet echt uit voor mijn andere plannen:
- optie 1: HM lopen en weggaan op een pace van 4:30, eindtijd van 1u35. Volgens Garmin Race Prognose kan het. Het lijkt mij wat ambitieus maar dat ontdekken we dan vanzelf wel na een km of ~15
- optie 2 rustig aan lopen en mijn afstand record verhogen van 26 naar 30 km

Beter de trails op, die zijn niet zo glad. En het fijne van veel trail gpx-jes van events is dat het meestal uit lussen bestaat. Dus ik kan morgen van start gaan met de gpx van de 24 km, en al ik na 10 km denk "het is niks vandaag" snij ik lekker af naar de 17 km route.

Wel zin in :*)
Nog voedsel tips? Ik snaai meestal gewoon wat gels weg maar ik wil wat meer variatie proberen. Ontbijtkoek, krentebol (ben ik dol op :9 ), bruine boterham pindakaas, energiereeep.Kan mooi in mijn trail vest
Gelukt, 24 km in 2.05. Dat tempo viel me niet tegen want het voelde langzamer.
En onderweg een banaan, krentenbol en gel weg gewerkt in het kader van "train the gut". Ging best ok, mijn energie voorraad was nog niet op. Benen wel een beetje :9
Mooie plaatjes wel. Mist en sneeuw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETJUZA-ZeQUNBS0l3u1ne0kPY2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WorwKWxsCSNeLjZMXYexhI9D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObBcNluzhFF-CM8DyEdoM9KknTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHa7BognmLn7IQaObtauOer8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
@Stefangrp stevig tempo voor zo'n trailroute ! Mooie foto's ook.

Zelf vanmorgen lange duurloop. Eerst 7,5 km heel rustig met mevrouw Hartloper en nadien nog 18km op mijn eentje aan 5:00/km.
Ik was eerst naar een podcast aan het luisteren maar mijn gedachten vlogen zodanig alle kanten op dat ik de podcast maar afgezet heb.
Maar 1 flesje sportdrank mee gedurende meer dan 2 uur hardlopen, dat was iets te weinig want de laatste paar km voelde ik dat ik wat suikers kon gebruiken.

@sanniep9 mooi dat je kan herbeginnen. Als ervaren hardloper zou ik denken dat je zelf beter een schema voor jezelf kan maken dan dat ChatGPT dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
xobdorp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:53:

Gebeurde mij na verkeerd knippen van mijn teennagels. Stukje gemist net op het hoekje. Of je teennagels te lang/gescheurd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VinnyAMS
Jazeker wel weer een 5km in de benen. Wel nog met interval d.m.v. wandelen.

https://www.strava.com/activities/13333198250

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• WizzlerNL
Halve van Egmond in 1:27:52, PR met 1:33!

Lekker ontspannen gelopen, gestart op marathon pace 4:15 en na 7 en 14 versnelt naar 4:10 en 4:05 ongeveer. Omstandigheden waren ook ideaal!

Maar parkeren in Alkmaar was echt een drama. Ik stond bijna in Bergen en was echt net optijd in Egmond voor de start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ging gisteren een rondje hardlopen, maar gelijk bij starten voelden mijn knieën erg stijf. Besloot ze maar warm te rennen, maar de pijn nam niet af, het werd juist erger (in mijn rechterknie). Staakte maar het rondje na een aantal kilometer en liep naar huis. Had geen klachten aan mijn knieën in voorgaande sessies. Nu voel ik er nog altijd pijn.

Hopen maar dat een paar dagen rust en dan wellicht eerst beginnen met wat fietsen genoeg is om weer redelijk snel te kunnen hardlopen.

Mijn lichaam is absoluut geen fan van de sport.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:46
https://nos.nl/l/2551583 Tom Dumoulin loopt dus net zo snel als de snelste dame. Wat een talent heeft de man zeg!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:10
WizzlerNL schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:59:
Halve van Egmond in 1:27:52, PR met 1:33!

Lekker ontspannen gelopen, gestart op marathon pace 4:15 en na 7 en 14 versnelt naar 4:10 en 4:05 ongeveer. Omstandigheden waren ook ideaal!

Maar parkeren in Alkmaar was echt een drama. Ik stond bijna in Bergen en was echt net optijd in Egmond voor de start.
Mijn ervaring was juist precies andersom, waardeloos gelopen en parkeren perfect geregeld.
Ik was rond 10:30 bij het sportpaleis waar ik snel een parkeerplekje had, en ik kon vervolgens direct door de bus in. Om 11:15 was ik klaar met omkleden in de sporthal om toen toch nog maar even een kwartiertje te wachten voordat ik naar buiten zou gaan.

Rond half 12 rustig richting strand gegaan en om 12:00 korte warming up in het startvak gedaan (toen was het nog lekker rustig). Met een PR van 1:33 was vooraf de vraag met welke pacer groep ik mee zou gaan, 1:30 of 1:35.
Ik had verwacht dat het stuk over het strand iets rustiger zou gaan dus besloten om met 1:30 mee te gaan. Dit was echter niet handig, eerste km ging nog netjes in 4:18, maar daarna werd het tempo op 4:08 neergezet. Dat was voor mij toch net even te hard. Na 5km moest ik vervolgens echt naar het toilet want het zenuwen plasje dat ik dacht te voelen in het startvak bleek toch heel wat meer te zijn...
Daar de pacers laten gaan, en m'n eigen weg gezocht.
Strand ging wel prima, maar daarna de duinen in was een drama. Paden te smal voor de hoeveelheid deelnemers en hardloop etiquette was ver te zoeken. Continu door het gras mensen in moeten halen, ingehaald worden door lopers die vervolgens pal voor je weer stil vallen, mensen die bekertjes drinken aanpakken om die vervolgens aan de andere kant van de weg (waar de lopers rennen die geen drinken aanpakken) wandelend te gaan opdrinken.

Vanaf 12 kilometer vervolgens ook steken in de darmen (echt nog nooit eerder last van gehad, en gebruikelijke ochtend ritueel gevolgd waarbij ik ook de boel gewoon netjes kwijt was) waardoor ik m'n tempo verder moest laten zakken en zelfs even heel kort moest wandelen om de boel te kalmeren. Toen de pacers van 1:35 langskwamen heb ik gelukkig wel weer kunnen aanhaken voor een paar kilometer voordat ik nogmaals 20 seconden moest wandelen vanwege de darmen. Daarna nog een versnelling voor de laatste 2 km en met de pacers van 1:35 over de finish. Doordat ik eerder gestart was kwam ik vervolgens uit op 1:36:11 inclusief plaspauze en wat ongemak. Niet waarvoor ik kwam, maar qua tijd mag ik niet ontevreden zijn.

Qua parcours is de natuur wel echt mooi, maar mij te veel draaien en keren en dus te smal voor de hoeveelheid lopers. Denk niet dat ik deze snel nog een keer loop (of het zou met een wedstrijd licentie moeten zijn zodat je de absolute drukte voor bent).

Na de finish rustig doorgedribbeld naar de sporthal, tas opgehaald en 5 minuten later zat ik alweer in de bus terug naar Alkmaar.

Strava

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:12

Dazzler2120

FP ProMod
Vanaf afgelopen woensdag ben ik aan het hopen geweest... Zou toch gaaf zijn hé, om zondag een echte sneeuw-trail te doen op de Polar Bear trail...

Manmanman wat was het een modderboel 8)7 De eerste 1,5 km was volledig door de blubber ploeteren.
maar wat een geweldige dag was het, goed weer, gezellige sfeer en een mooie trail.

Ik merkte dat ik me goed voelde, ik had relatief rustig aan gedaan en toch was mijn tempo ongeveer gelijk aan afgelopen week op de Cauberg. Uiteindelijk de 11,7 km met 205 hoogtemeters in 1:16:33 gefinisht, en had ik het gevoel dat als de trail 5 km langer was geweest, ik ook prima op hetzelfde tempo door had kunnen lopen.
Linkje:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZJOQpLdiqREKrq4S4KTHlNxzqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/insbf34YndEfQZeAEXrd8NmS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik langzaam steeds meer (conditionele) profijt begin te krijgen van de combinatie van het fietsen naar mijn werk en het hardlopen. Meer kracht, meer uithouding, ik kom makkelijker omhoog.

Komende tijd even geen georganiseerde op de planning, de volgende wordt de Leudal trail van 22km in begin Juni. En daarna wil ik in Augustus ergens een 25 km+ loopje doen in de Ardennen of de Eiffel, om de benen eens echt te onderwerpen aan langdurige hoogtemeters.

[ Voor 13% gewijzigd door Dazzler2120 op 13-01-2025 08:59 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:52
@Dazzler2120 die paden liggen er een beetje hetzelfde bij als bij het NK Veldrijden (fiets) van gisteren :+

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
ElPaco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:14:
@Dazzler2120 die paden liggen er een beetje hetzelfde bij als bij het NK Veldrijden (fiets) van gisteren :+
Ja inderdaad... Dat filmpje was ook niet het heftigste pad, het heftigste pad was van 0,5 - 1,5 km, daar liep je soms enkeldiep in de blubber.
Zeker bij de start was dat wel leuk, mensen die daar al meteen onderuit gleden :X Mensen die kosten wat het kost plassen willen vermijden, terwijl met omstandigheden als dit je 100% onder de modder terug gaat komen. Gewoon vol, dwars door de plas, want die plassen heb je meer grip dan in de blubber.

Ik zei tegen een vriend van me "als je hier nu onderuit gaat heb je echt nog een lange weg te gaan vandaag", had de zin nog niet uitgesproken en het meisje voor me gleed vol onderuit :9

De stukken door het bos was allemaal redelijk goed te doen, waren echt de veldpaden die redelijk extreem waren. De grote groep bleef dicht bij elkaar in het begin, tot de eerste afdaling. Ik merk dat ik op afdalingen wel heel goed een veel hoger tempo kan lopen dan de mensen om mij heen. Dus daar afstand gepakt en daarna lekker in 'niemandsland' een eigen tempo kunnen lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanniep9
  • Nu online
De knie geeft nog wel wat problemen. Tijdens het hardlopen valt het nog mee, het is vooral bij traplopen, hurken, autorijden etc.
Als ervaren hardloper zou ik denken dat je zelf beter een schema voor jezelf kan maken dan dat ChatGPT dat kan.
ChatGPT heeft idd wel veel bijsturing nodig. De variatie in zo'n lang schema is behoorlijk beperkt. Ik krijg overigens vanuit de marathon van Berlijn nog een schema (vanaf april/mei dacht ik) en ik ga ook nog zelf aan de slag met Brad Hudson's boek Run Faster/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Enorm leerzaam boek, hoewel af en toe wel wat taai.

Wat ik vooral waardevol vond is dat de aanpak wezenlijk anders is dan Daniels, Pfitzinger, Fitzgerald, enz. Minder focus op de fysiologische factoren (VO2max, vLT, enzovoort) maar dat die impliciet worden meegenomen in het ultieme doel: de snelheid én het duurvermogen hebben om de wedstrijdafstand op wedstrijdtempo af te kunnen leggen. Canova heeft ook waanzinnig veel succes met deze benadering, om maar eens een coach te noemen. Hudson geeft zelf ook aan dat er misschien te veel waarde aan iets als (trainen op) VO2max wordt gehecht.

Het is m.i. niet per se beter dan Daniels/Pfitzinger maar als tegenhanger maakt het eventuele zwaktes in beide aanpakken duidelijker.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzlerNL
sanniep9 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:25:

ChatGPT heeft idd wel veel bijsturing nodig. De variatie in zo'n lang schema is behoorlijk beperkt. Ik krijg overigens vanuit de marathon van Berlijn nog een schema (vanaf april/mei dacht ik) en ik ga ook nog zelf aan de slag met Brad Hudson's boek Run Faster/
Tja, een marathon schema ís nou eenmaal niet gevarieerd. Je hebt 3 of 4 verschillende trainingen en die doe je elke week. Enige verschil is dat je omvang uitgebreid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:23
Duclaasie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:20:
https://nos.nl/l/2551583 Tom Dumoulin loopt dus net zo snel als de snelste dame. Wat een talent heeft de man zeg!
Ja en wat zou hij kunnen met een gericht schema en een atletiektrainer? Volgens mij kan hij dan mee met de nationale top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:46
nogeeninlog schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Ja en wat zou hij kunnen met een gericht schema en een atletiektrainer? Volgens mij kan hij dan mee met de nationale top.
Dat zou je wel denken toch. De marathon nog niet willen lopen omdat je onvoldoende tijd hebt om goed voor te bereiden en je geen zin hebt om 2:50 te lopen. Menigeen zou stikjaloers zijn op een 2:50!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Vraag, ik loop nu steeds vaker afstanden van 25-30km. Dit geeft soms wat ongemak na het hardlopen. (Irritatie bij het klokkenspel/edele delen)
Nu denk ik dat de oorzaak zit in een katoenen boxershort die ik over de tight aan hebt. Is namelijk niet vochtregulerend.

Hebben jullie tips voor ondergoed of dragen jullie bijv 2-1shorts zonder ondergoed? Bij de fusion tempo zou je ook zonder ondergoed kunnen lopen, maar weet niet zo goed of dit een oplossing is.

Klachten zijn overigens binnen 1 dag altijd over, maar omdat de trainingsvolume straks alleen maar toe neemt wil ik kijken of ik het kan verbeteren.

Bij de Decathlon heb ik al een hardloop onderbroek gekocht om te testen, maar andere opties en tips zijn welkom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou je ondergoed sowieso ónder je tight doen ipv erboven, ongeacht of het katoen of anders materiaal is. :+

Kijk eens naar naadloos sportondergoed, bijv. van Decathlon of inderdaad die broeken met binnenbroek - al heb je van die laatste geen tights voor zover ik weet.

Beetje “chamoise crème” (fietswinkels/wielrenners) kan ook wonderen doen, vooraf opsmeren tegen schuren/wrijving.

[ Voor 18% gewijzigd door MrAcid op 13-01-2025 19:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefangrp
Duclaasie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:43:
[...]

Dat zou je wel denken toch. De marathon nog niet willen lopen omdat je onvoldoende tijd hebt om goed voor te bereiden en je geen zin hebt om 2:50 te lopen. Menigeen zou stikjaloers zijn op een 2:50!!
Ik vind het vooral wel grappig dat ie 1.08 loopt met maar 3x per week (ofzo) trainen haha. Dat word nog wat als ie wel loop-fit wordt.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:17
Eerste post hier. 31 jaar en ren nu sinds anderhalf jaar. Wel altijd al vrij extreme afstanden gewandeld dankzij Pokémon GO als hobby en omdat ik niet fiets. Helpt me wel met rennen heb ik soms het idee.

Dit weekend heb ik de eerste keer de Egmond halve marathon gedaan. Sowieso mijn eerste halve marathon evenement. Leuke ervaring! Ik vond dat met die pendelbus prima geregeld eigenlijk terwijl me dat van tevoren een enorm gedoe leek. Vriendelijke sfeer ook. Ik had mij voorgenomen om de pacer te volgen maar toen raakte ik wat afgeleid door het kijken naar de omgeving en het publiek dus die was ik na een paar minuten kwijt. :+ Sommige stukjes waren wat zwaar maar dat maakt het leuk. Omdat ik aan één kant niet goed kan zien vond ik die smalle paadjes soms ook wat stressvol, maar ik had wel de indruk dat men gemiddeld genomen elkaar ruimte probeerde te geven. Meer dan bij van die kortere evenementen in ieder geval. En die omgeving, leuk joh. Volgende maand ook Groeten uit Schoorl. Heb nog maar één keertje eerder dertig kilometer gerend dus wel beetje nerveus voor. Moet me nog maar eens inlezen op het terrein.
user_tweakers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:24:
Vraag, ik loop nu steeds vaker afstanden van 25-30km. Dit geeft soms wat ongemak na het hardlopen. (Irritatie bij het klokkenspel/edele delen)
Nu denk ik dat de oorzaak zit in een katoenen boxershort die ik over de tight aan hebt. Is namelijk niet vochtregulerend.

Hebben jullie tips voor ondergoed of dragen jullie bijv 2-1shorts zonder ondergoed? Bij de fusion tempo zou je ook zonder ondergoed kunnen lopen, maar weet niet zo goed of dit een oplossing is.

Klachten zijn overigens binnen 1 dag altijd over, maar omdat de trainingsvolume straks alleen maar toe neemt wil ik kijken of ik het kan verbeteren.

Bij de Decathlon heb ik al een hardloop onderbroek gekocht om te testen, maar andere opties en tips zijn welkom.
Ik draag alle tights en de meeste shorts zonder ondergoed, ook tights die daar niet specifiek op worden geadverteerd zoals de Fusion die je noemt. Voor de momenten dat ik wel met ondergoed doe meestal de tech boxers van Under Armour. Zweer daar echt bij. Anti friction crème van decathlon doet ook wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler

Ik vind die 2-1 shorts niet relaxed. Loop lange lopen met synthetische onderbroeken, merk maakt niet uit.

Een goede dot vaseline doet ook wonderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk

Enige goede ervaring met 2-in-1 shorts zijn voor mij de Nike Stride. Je hebt ze met een binnenbroekje (boxershort model) en een 'brief-lined' (slip model). Bij de variant met een volledig binnenbroekje heb ik geen last van schuren in de liezen, bij die brief lined soms wel (bijv lange loop in de zomer -> zout van zweet blijft over -> schuren :'( ). Ik denk dat bij jou daar de irritatie ook vandaan komt omdat je zegt dat het alleen bij langere afstanden is. Je zweet droogt op en zout blijft over, waardoor je dijen een soort schuurpapier worden en op langere termijn raakt je huid geïrriteerd.

Bij die Nike Stride korte broeken waar ik er drie van heb, heb ik er nooit last van. Een keer in de aanbieding gehaald voor ~€35 per stuk ofzo, dus relatief goedkoop en na tientallen keren wassen blijven ze goed. Dat was mijn 'beginnersgeluk' qua kleding, nu ik wat langer hardloop zie ik pas hoeveel aanbod er is en soms tegen belachelijk hoge prijzen (€100+ voor een 2-in-1 broekje...). Het bijkomende voordeel van die 2-in-1 vind ik zelf dat het allemaal op z'n plek blijft zitten. :+

De Fusion korte tight (mannen-model met extra rode stof aan de binnenkant) heb ik ook goede ervaring mee, vind die ook prettig zitten. Soms bijna het gevoel dat ik helemaal niks aan heb. :P Bij marathon ook gedragen want makkelijk met 3 gels aan elke zijde. :) Daar uiteindelijk ook wat last van schuren / schaafplekken in de lies. Dat kwam ook wel omdat het keihard regende en alles nat was.

Oftewel; je kunt kiezen voor een creme (anti-chafing creme, vaseline, in die richting) om het te beschermen (heb ik zelf geen ervaring mee trouwens) of voor een fatsoenlijke binnenbroek gaan (2-in-1 short/tight, sportondergoed).

[ Voor 11% gewijzigd door Slickk op 14-01-2025 08:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:15

aap

nogeeninlog schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:32:
[...]

Tja, dit is wel een man die de Giro de Italia en een WK tijdrijden gewonnen heeft. Natuurlijk kan die iets als hij gericht(er) zou trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
aap schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Tja, dit is wel een man die de Giro de Italia en een WK tijdrijden gewonnen heeft. Natuurlijk kan die iets als hij gericht(er) zou trainen.
En vergeet ook niet zijn misschien wel beste prestatie op de fiets; op één jaar 2x 2de in een GT, 1 keer achter Froome, andere keer achter Thomas. (Giro en TdF)
Dumoulin heeft eenenorm sterke duurconditie en maar weinig mensen die beter pijn kunnen lijden dan hem.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:40
Afgelopen weekend mijn eerste langere wedstrijd gehad, het was een trailrun van net iets minder dan 19 km door de duinen, het bos en over het strand.

Al met al een hele toffe ervaring! Van te voren gewerkt om het weekvolume op 30 kilometer te krijgen. Daarin zaten een aantal langere lopen met blokken die net onder treshold tempo zit (obv inschatting Garmin). In dat opzicht had ik vertrouwen om de afstand te kunnen voltooien, ik had tenslotte al een 19 km gelopen over min of meer dezelfde route, de vraag was nog vooral hoe hard kan ik gaan en hoe lang kan ik het volhouden.

De dagen voor de wedstrijd nog wat extra pasta gegeten en in de ochtend voor de wedstrijd ontbeten met 3 boterhammen met hagelslag en een bakje kwark. Vlak voor de wedstrijd nog een gelletje en zo maar eens kijken of dat voedingsplan werkt :P

Dan de race, het weer is perfect en qua tijd is het doel om onder de 1:45:00 te lopen, en misschien zit een 1:40:00 er wel in!

De eerste kilometers gingen goed, waarbij ik probeerde weg te gaan op een tempo van 5:20 min/km. Nu zat er in elke kilometer wel een klimmetje of een heuveltje waardoor ik geen idee had of het tempo goed was.

Na 5km door de bossen kwam ik door in ongeveer 26:30 min/km en neem ik het eerste gelletje. Mooi op tempo! De race vervolgt en er ontstaat een groepje van 4 man die op een mooi tempo lopen, prima om deze even te volgen. Na een aantal heuveltjes gaan we het strand op, duinen over door dat mulle zand en een mooi spoor kiezen. Het strand lag er goed bij en qua weer was het ook echt perfect. Stukje over het strand en dan weer over het losse zand over een duin. Uiteindelijk kom ik de 10 kilometer door in ong 54 min, vlak voor de 10 km had ik mijn tweede gelletje genomen. Daarna volgen veel bochtjes, nog een stukje los zand maar ook een paar wat langere stukken, wat prettig is om een beetje tempo te maken.

Na 15 kilometer en mijn laatste gelletje gaat alles nog goed en is het aftellen, nog een paar kilometer nog maar. Daarna volgt nog een keer de duinen op en daar merk ik dat ik voor mijn gevoel tot stilstand komen, rennen lukt niet meer en lopen voelt al helemaal zwaar. Dan maar met grote passen die duin op. Het strand loopt wederom prima, en dan is het weer een duin over. Gelukkig is dit de laatste, maar deze is echt zwaar. Alles in je benen doet pijn, het zuur knalt uit je benen maar toch proberen te blijven bewegen. Blijven gaan! Na het laatste stukje duin is het buffelen tot de eindstreep, waar er vlak voor de finish nog een klein lusje wordt gemaakt om nog een keer een heuvel op te gaan. Dan kan de eindsprint worden ingezet en zie ik het bord naar 1:42 verspringen.

Uiteindelijke finishtijd in 1:42:08!

Link: https://connect.garmin.com/modern/activity/17981471505

Al met al heel tevreden en ook met de tijd, uiteindelijk gaf het horloge ong 200 hoogtemeters aan en met alle stukken zand was het een pittig parcour! Het was een mooie ervaring en zeker voor herhaling vatbaar, nu de benen even rust geven en kijken wat de volgende race wordt.

Ik vraag me wel af of Garmin nu de zones goed ingeschat heeft, hij geeft ruim anderhalf uur aan in zone 5 :? . Is dat mogelijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QujhOx8brjq59hxCvBzgCgLR5qM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JHhimNtT3WhE9zBsHHRVRXfH.png?f=fotoalbum_large

Hierbij de harstlag grafiek, zou hier de lactaatdrempel of iets van zones uit afgeleid kunnen worden? Nu heb ik het idee dat dit niet goed ingeschat is door Garmin?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upSb-lvrg5SYLCXMgKAVVhHhGP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rv7hkyn6m1k6L4KO9FVDj6Bi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefangrp
zo lang zone 5 lijkt me niet perse realistisch nee, dan staat je max HR te laag lijkt me.
Je HR van dit loopje geloof ik zelf wel. Ik liep toen ik 30 was, ook redelijk ok gedurende 1,5u+ op 175-ish

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Littlegupper schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Al met al heel tevreden en ook met de tijd, uiteindelijk gaf het horloge ong 200 hoogtemeters aan en met alle stukken zand was het een pittig parcour! Het was een mooie ervaring en zeker voor herhaling vatbaar, nu de benen even rust geven en kijken wat de volgende race wordt.

Ik vraag me wel af of Garmin nu de zones goed ingeschat heeft, hij geeft ruim anderhalf uur aan in zone 5 :? . Is dat mogelijk?
[Afbeelding]

Hierbij de harstlag grafiek, zou hier de lactaatdrempel of iets van zones uit afgeleid kunnen worden? Nu heb ik het idee dat dit niet goed ingeschat is door Garmin?
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat je lactaatdrempel (omslagpunt) wat hoger ligt dan nu ingesteld. Heb je de hele race stevig doorgelopen? Dan zou ik gewoon het gemiddelde van de loop pakken als nieuwe omslagpunt. Zeer wel mogelijk dat deze nog wat hoger ligt, maar de inschatting is dan in ieder geval al realistischer.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Littlegupper
Roozzz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Het lijkt erop dat je lactaatdrempel (omslagpunt) wat hoger ligt dan nu ingesteld. Heb je de hele race stevig doorgelopen? Dan zou ik gewoon het gemiddelde van de loop pakken als nieuwe omslagpunt. Zeer wel mogelijk dat deze nog wat hoger ligt, maar de inschatting is dan in ieder geval al realistischer.
Thanks voor de reactie!
Ja dat lijkt er dan wel op, heb de hele race fors doorgelopen. Dit geeft nog meer reden om binnenkort een sportmedische test in te plannen, dan kan het wat nauwkeuriger bepaald worden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Littlegupper schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Thanks voor de reactie!
Ja dat lijkt er dan wel op, heb de hele race fors doorgelopen. Dit geeft nog meer reden om binnenkort een sportmedische test in te plannen, dan kan het wat nauwkeuriger bepaald worden :)
Altijd goed :)

Ik ijk meestal gewoon op basis van wedstrijden. Als je volle bak een 10km, 15km, of hm racet, dan zal je dit in principe doen rond je omslagpunt. 10 kan nog iets harder, de anderen liggen er waarschijnlijk op. Dat geeft je een prima richtpunt van waar het omslagpunt ligt. Het omslagpunt is toch geen punt (bijv 184), maar een zone (182-186) die een beetje fluctueert afhankelijk van de dag en de omstandigheden.

Veel eerlijker dan een wedstrijd wordt het niet om te bepalen wat je kan :P

-edit-
Aanvulling nav terechte opmerking van @Slickk:

Het tempo/hartslag bij je omslagpunt zou je een uur vol moeten kunnen houden. Voor een drempelbepaling zoek je liefst een wedstrijd uit waar je grofweg een uur volle bak gelopen hebt. Dus afhankelijk van je snelheid past een vlakke 10k of 15k beter dan een halve. De gemiddelde hartslag daarvan is een goede indicatie voor het omslagpunt.

[ Voor 23% gewijzigd door Roozzz op 15-01-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Littlegupper schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:38:
Afgelopen weekend mijn eerste langere wedstrijd gehad, het was een trailrun van net iets minder dan 19 km door de duinen, het bos en over het strand.

Al met al een hele toffe ervaring! Van te voren gewerkt om het weekvolume op 30 kilometer te krijgen. Daarin zaten een aantal langere lopen met blokken die net onder treshold tempo zit (obv inschatting Garmin). In dat opzicht had ik vertrouwen om de afstand te kunnen voltooien, ik had tenslotte al een 19 km gelopen over min of meer dezelfde route, de vraag was nog vooral hoe hard kan ik gaan en hoe lang kan ik het volhouden.

De dagen voor de wedstrijd nog wat extra pasta gegeten en in de ochtend voor de wedstrijd ontbeten met 3 boterhammen met hagelslag en een bakje kwark. Vlak voor de wedstrijd nog een gelletje en zo maar eens kijken of dat voedingsplan werkt :P

Dan de race, het weer is perfect en qua tijd is het doel om onder de 1:45:00 te lopen, en misschien zit een 1:40:00 er wel in!

De eerste kilometers gingen goed, waarbij ik probeerde weg te gaan op een tempo van 5:20 min/km. Nu zat er in elke kilometer wel een klimmetje of een heuveltje waardoor ik geen idee had of het tempo goed was.

Na 5km door de bossen kwam ik door in ongeveer 26:30 min/km en neem ik het eerste gelletje. Mooi op tempo! De race vervolgt en er ontstaat een groepje van 4 man die op een mooi tempo lopen, prima om deze even te volgen. Na een aantal heuveltjes gaan we het strand op, duinen over door dat mulle zand en een mooi spoor kiezen. Het strand lag er goed bij en qua weer was het ook echt perfect. Stukje over het strand en dan weer over het losse zand over een duin. Uiteindelijk kom ik de 10 kilometer door in ong 54 min, vlak voor de 10 km had ik mijn tweede gelletje genomen. Daarna volgen veel bochtjes, nog een stukje los zand maar ook een paar wat langere stukken, wat prettig is om een beetje tempo te maken.

Na 15 kilometer en mijn laatste gelletje gaat alles nog goed en is het aftellen, nog een paar kilometer nog maar. Daarna volgt nog een keer de duinen op en daar merk ik dat ik voor mijn gevoel tot stilstand komen, rennen lukt niet meer en lopen voelt al helemaal zwaar. Dan maar met grote passen die duin op. Het strand loopt wederom prima, en dan is het weer een duin over. Gelukkig is dit de laatste, maar deze is echt zwaar. Alles in je benen doet pijn, het zuur knalt uit je benen maar toch proberen te blijven bewegen. Blijven gaan! Na het laatste stukje duin is het buffelen tot de eindstreep, waar er vlak voor de finish nog een klein lusje wordt gemaakt om nog een keer een heuvel op te gaan. Dan kan de eindsprint worden ingezet en zie ik het bord naar 1:42 verspringen.

Uiteindelijke finishtijd in 1:42:08!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi verslag, leuk om te lezen! En altijd fijn als voorbereiding en andere ideeën zoals voeding goed uitpakken :)

Je hartslagmeting is vanaf je pols en al niet zo heel erg nauwkeurig, maar ach, daar is nog wel wat uit af te leiden.

Zone 5 kun je in theorie niet zo lang volhouden, het is echt vol in de verzuring en max 5km schat ik zo in.
Zone 4 kun je in theorie een uur achtereen volhouden.

Je max hartslag staat veel te laag ingesteld waarschijnlijk. Ik had eerder een verdeling tussen zone 3, 4 en paar pieken van zone 5 verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Roozzz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Altijd goed :)

Ik ijk meestal gewoon op basis van wedstrijden. Als je volle bak een 10km, 15km, of hm racet, dan zal je dit in principe doen rond je omslagpunt. 10 kan nog iets harder, de anderen liggen er waarschijnlijk op. Dat geeft je een prima richtpunt van waar het omslagpunt ligt. Het omslagpunt is toch geen punt (bijv 184), maar een zone (182-186) die een beetje fluctueert afhankelijk van de dag en de omstandigheden.

Veel eerlijker dan een wedstrijd wordt het niet om te bepalen wat je kan :P
Ergens wel, maar een trailrun van 19km is niet ideaal om je max hartslag te bepalen. Ik ben het ook niet met je eens dat je een 15km of HM rond je omslagpunt loopt. Stel je doet 2 uur over een HM en het tempo van het omslagpunt zou je max een uur vol kunnen houden, dan ligt dat een stuk verder uit elkaar qua tempo's.

[ Voor 14% gewijzigd door Slickk op 14-01-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littlegupper
Slickk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Mooi verslag, leuk om te lezen! En altijd fijn als voorbereiding en andere ideeën zoals voeding goed uitpakken :)

Je hartslagmeting is vanaf je pols en al niet zo heel erg nauwkeurig, maar ach, daar is nog wel wat uit af te leiden.

Zone 5 kun je in theorie niet zo lang volhouden, het is echt vol in de verzuring en max 5km schat ik zo in.
Zone 4 kun je in theorie een uur achtereen volhouden.

Je max hartslag staat veel te laag ingesteld waarschijnlijk. Ik had eerder een verdeling tussen zone 3, 4 en paar pieken van zone 5 verwacht.
Ter aanvulling gebruik ik om mijn hartslag te meten de HRM Dual dus die moet accuraat zijn :).

Ja van te voren is het lastig inschatten omdat het ook echt de eerste keer is van 10km + op een stevig tempo lopen, maar al met al is het aardig gegaan en weer wat dingen geleerd voor de volgende keer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Slickk schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Ergens wel, maar een trailrun van 19km is niet ideaal om je max hartslag te bepalen.
Eens. Ik heb het ook bewust over het omslagpunt. En dat ie waarschijnlijk nog hoger zal liggen. Ik neem even aan dat er deels er boven is gelopen en deels eronder (ter herstel). Typisch dicteert het terrein hier.
Ik ben het ook niet met je eens dat je een 15km of HM rond je omslagpunt loopt. Stel je doet 2 uur over een HM en het tempo van het omslagpunt zou je max een uur vol kunnen houden, dan ligt dat een stuk verder uit elkaar qua tempo's.
Teruglezend ga ik er in mee. Ik keek iets teveel vanuit eigen perspectief en een voorbehoud was op zijn plaats. Voor tragere lopers zal je niet 2 uur in de buurt van je drempel kunnen lopen. Vlottere lopers (1:30 en lager) zeker wel. Ik herinner me staatjes (Daniels) met ~98% van treshold HR voor geoefende lopers (sub 1:30) en ~95% voor de 1:30-2:00 groep. Trager dan dat, zak je wel ergens onder de 90% vermoed ik.

Afhankelijk van je snelheid past een 10 of 15k dan beter. Voor een drempelbepaling zoek je liefst iets uit waar je grofweg een uur volle bak gelopen hebt :+

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Laatst online: 17:30
Ik meld me hier inmiddels ook maar even :)

Als actief fietser (race, mtb, gravel) zocht ik nog iets om me de wintermaanden door te helpen. Ik was ook enigzins jaloers op (fiets)vrienden die met het slechte weer ook gewoon lekker buiten rennen.

Op 1 december tijdens een dagje Den Bosch met voorbedachte rade de Run2Day binnengelopen en na anderhalf uur uitstekend geholpen te zijn (denk ik :P) met een paar Saucony omni 22 weer naar buiten gestapt. Schoenen lopen lekker denk ik. Vond verschillende schoenen passen en aangeven hoe iets loopt wel lastig merk ik.

Ik volg samen met mijn vriendin het run2day beginnersschema. Door jarenlang hockey met bijbehorende looptraining is mijn vriendin een technisch prima loper naar het schijnt. Ik ben alleen wat fitter waardoor zij mij kan pacen tijdens het lopen en ik door het tempo enkel op m'n techniek hoef te letten.

Ik heb geen concreet doel. Ik zie het als een mooie/leuke aanvulling en vind het eenvoudiger dan altijd mijn fiets en spullen mee moeten nemen. Tot dusver valt het me mee. Ik heb er best wel lol in en het gaat me prima af.

Ik ben overigens nog wel op zoek naar een dun mutsje. Heb nu een dikke muts op die me op termijn te warm lijkt. Verder ben ik enorm koudbloedig dus vermoed tot 30 graden wel een mutsje nodig te hebben :+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turambar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:45
Stufferdt schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:16:
Ik meld me hier inmiddels ook maar even :)
...
Welkom!

Ik las de eerste regels (veel fietsen, goede conditie en nu van plan om te gaan rennen), en voelde al de noodzaak om een preek te gaan houden op komen.

Heel goed dat je begint met een schema! Zeker met zo'n goede basisconditie liggen blessures op de loer. Je hart en longen kunnen het waarschijnlijk makkelijk aan, maar je loopspieren en gewrichten moeten langzamer opbouwen.

Geen specifieke tips voor mutsen. Iets met Merino wol is vaak een goede keuze

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VinnyAMS
Vandaag, via het werk, ingeschreven voor de Dam tot Damloop op 21 september. Mooi doel! Volgende week met de sportinstructeur van het werk is sparren hoe het beste te beginnen. Gisteren de Garmin Coach 10K ingesteld op mijn horloge, met vandaag de benchmark run. Gedaan wat het horloge aangaf, maar begreep het verder niet. Nog verder uitzoeken. Ik kon kiezen in het menu dat ik het op een loopband ging doen weet niet of dat iets uitmaakt.

https://www.strava.com/activities/13353536754

Leuk dat er meerdere tweakers hier zich aanmelden die beginnen met hardlopen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Ik zou voor een hardlooppetje opteren, een muts is vaak te warm.

Wat die hartslagcurve en de zones betreft, ik heb het hier al vaak geponeerd: mensen hebben veel te veel vertrouwen in hun Garmin. Dat toestel slaat er maar een slag naar.

Voor mezelf weet ik dat mijn marathonhartslag 160-166/' is. Dus mijn omslagpunt moet daar een stuk boven liggen. Maar of het nu 173/' of 178/' is zal me worst wezen.
Wat mijn maximale hartslag is vind ik wel boeiender om te weten. Niet om er iets mee te doen, gewoon interessant. Twee jaar geleden had ik op een sportmedisch onderzoek een maximale pols van 188/', maar ik denk dat die test iets te kort was om echt de maximale pols te halen. Het moet minstens 192/' zijn, mogelijk zelfs 197/' (gehaald bij eindsprint 10km wedstrijd).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:58
Hartloper schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:49:
Wat die hartslagcurve en de zones betreft, ik heb het hier al vaak geponeerd: mensen hebben veel te veel vertrouwen in hun Garmin. Dat toestel slaat er maar een slag naar.
Ik kan dit onderschrijven; ik ben full bell-curve gegaan met betrekking tot een watch; ik begon zonder, gebruikte hem toen heel veel en nu ik aardig wat trainingsleer achter de kiezen heb (Science Of Ultra podcast alle eps, Slimmer Presteren, etc), train ik eigenlijk met slechts 3 verschillende trainingen (duur, tempo, interval) op basis van RPE. DIt icm een soort 'check-in' in de ochtend van hoe ik mij voel, bepaalt hoe en wanneer ik train.

Grappig feitje is bijvoorbeeld dat de trainer van Marianne Vos en Annemiek van Vleuten, zijn atleten ook enkel trainingen geeft op basis van RPE. Same goes voor bijvoorbeeld Jeff Pelletier. Ook de winnaar van een recente race van de MOAB 240 (385.70 km) heeft in zijn hele leven slechts 3x een horloge gedragen. Meer nummers/data is niet altijd 'meer beter', en het is ook niet per se nodig om goed te kunnen presteren.
Stufferdt schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:16:
Ik ben overigens nog wel op zoek naar een dun mutsje. Heb nu een dikke muts op die me op termijn te warm lijkt. Verder ben ik enorm koudbloedig dus vermoed tot 30 graden wel een mutsje nodig te hebben :+
Dan kunnen we de hand schudden :). Ik heb deze: Odlo Move Light Muts en dat bevalt goed; minder warm dan mijn pet maar vooral wat comfortabeler omdat hij echt vormt naar je hoofd. Ik draag hem ook de hele herfst/winter/voorjaar :D.

[ Voor 23% gewijzigd door Roet op 15-01-2025 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Ach, uiteindelijk valt elke training wel onder duur/tempo/interval en zijn dat ook de trainingen die zo'n beetje elk training-schema gebruikt. RPE werkt natuurlijk goed, maar uiteindelijk zijn de trainingen uit je horloge (of Trenara of elk ander schema) net zo goed en gaat het er uiteindelijk alsnog om dat je de trainingen aanpast op jezelf. Zodra je teveel focust op de getallen en minder op hoe je je daadwerkelijk voelt gaat het mis, ongeacht welk schema of methode je gebruikt.

Daarbij merk ik zelf dat het vooral het eerste jaar toch heel handig was dat het horloge b.v. het duurtempo aangaf omdat ik zelf al snel de neiging heb om te hard te beginnen (of juist te langzaam omdat ik dat te hard beginnen wil compenseren ;) ). Tegenwoordig loop ik nog steeds met mijn horloge, maar weet ik wat voor training ik loop en trek ik me veel minder aan van wat ie aangeeft.

[removed]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• WizzlerNL
Zojuist te horen gekregen dat er een startnummer voor me gereserveerd is voor de Berlijn marathon 🤩

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:09

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben langzaamaan ook begonnen met hardlopen. Backstory: sinds mei vorig jaar ben ik weer aardig fanatiek aan het sporten nadat de corona (en papa :P) kilo's steeds meer werden. Ondertussen een goede 10kg afgevallen (van 93 naar 83kg) en een heel stuk fitter. Minimaal 2x per week 1,5 tot 2 uur sporten (waarvan een groot gedeelte krachttraining, en in het begin veel cardio om conditie op te bouwen).
Nooit echt aan hardlopen gedaan omdat ik daar echt een t*ing hekel aan had :P (dus veel roeien/crosstrainer/fietsen op de sportschool).
Om mijzelf uit te dagen dit jaar (en door wat pushen van een maat van mij :P) heb ik mij ingeschreven voor Mudmasters (in Weeze, september) en wel de 12km afstand 8). Ik moet dus gaan hardlopen. Ik ben afgelopen maandag voor het eerst begonnen om de loopband, en dat ging eigenlijk best wel goed voor een eerste keer (ik deed het als warming up), ~20 minuten interval. Om het wat serieuzer aan te pakken wil ik nu het couch to 5k schema gaan gebruiken.
Ik heb op dit moment vooral spierpijn aan mijn liezen, maar daar kan ik prima mee leven. Waar ik last van heb is van mijn rechtervoet. Ik heb een paar Kiprun KS500 hardloopschoenen (ik wil uiteindelijk wel overstappen op trail schoenen), waar ik prettig mee kan sporten (en qua demping ook wel goed zijn naar mijn idee). Ik draag alleen normaal gesproken corrigerende orthopedische zooltjes (mijn rechtervoet is iets doorgezakt), die heb ik niet gebruikt met het hardlopen afgelopen maandag (omdat ik een beetje last minute besloten had om te gaan hardlopen).
Wat is zou jullie advies zijn, kan ik mijn corigerende zolen (hardheid 50 shore) ook gewoon dragen in mijn hardloopschoenen (ze passen goed). Of is het beter een afspraak te maken bij de podoloog om andere (meer dempende? Ik weet ook niet of dat juist tegen gaat werken) zooltjes aan te laten meten? Morgenavond ga ik in principe weer trainen, en dan ik ze sowieso in mijn schoenen doen. Maar ik vroeg mij af of b.v. de zolen ook nu niet harder slijten of dat ik meer demping nodig heb

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 15-01-2025 10:21 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillshade
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-09 17:38
Update over mijn schoenen verhaal:
Ik ga het met een zooltje proberen. Waarschijnlijk wiebel ik nu door de zachtere demping en hiellanden bij elke stap een beetje waardoor mijn enkel wrijft en zodoende dat ik last krjig. Ik heb er bij het lopen zonder zooltje nu op gelet en dat voelt inderdaad zo, en ik kan met het erop letten ook pijn voorkomen, maar het kost wel energie bij het lopen om dit te corrigeren.

Ik zag trouwens van Universiteit van Nederland een filmpje over blessurepreventie en het blijkt idd dat er geen wetenschappelijke onderbouwing is voor stabiliserende schoenen. Bij de hardloopwinkel zijn ze het daar niet mee eens, ik ben benieuwd of dat de komende tijd gaat veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
-tom-562 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:19:
[...]Om mijzelf uit te dagen dit jaar (en door wat pushen van een maat van mij :P) heb ik mij ingeschreven voor Mudmasters (in Weeze, september) en wel de 12km afstand 8). Ik moet dus gaan hardlopen. Ik ben afgelopen maandag voor het eerst begonnen om de loopband, en dat ging eigenlijk best wel goed voor een eerste keer (ik deed het als warming up), ~20 minuten interval. Om het wat serieuzer aan te pakken wil ik nu het couch to 5k schema gaan gebruiken.[...]
Even over die mudrun, het gaat sowieso niet 12 kilometer aaneengesloten hardlopen zijn. Vanwege de vele obstakels heb je hier-en-daar wat wachttijd en zal je ook voldoende momenten hebben om weer op adem te komen. Houd je vast aan je eigen tempo en probeer je vooral niet te laten opjutten door anderen om te veel te versnellen. Hier staat de Strong Viking water-editie op het programma in juni. Twee jaar terug een mudrun gedaan met een grote groep collega's, erg veel plezier in gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:30
Beste allemaal, ik ben al een tijdje Tweaker, maar dit topic kwam ik tegen via Google omdat ik wat info zocht over mijn Stryd. Bepaalde vragen heb ik in het Garmin topic gegooid, omdat ze gerelateerd zijn aan het gebruik van mijn horloge. Maar ik heb toch ook nog wel wat uitdagingen in de bredere context van het lopen met Stryd, hopelijk mag ik vragen of iemand hier verstand van heeft;

Ik heb na jaren lopen op eigen schema's of ideeën van Garmin recent de overstap gemaakt naar Stryd, omdat het me al enige tijd stoorde dat er weinig tot geen vooruitging in leek te zitten. Ik heb toen een ademgasanalyse laten uitvoeren en ben doorgegaan met lopen o.b.v. Stryd schema's. Wat ik me echter afvraag is of het allemaal goed gaat, het voelt voor mij alsof ik echt heel langzaam en korte stukken loop in verhouding tot vroeger. Dat voelt niet lekker, vooral niet omdat ik op zoek ben naar progressie. Misschien liep ik juist te hard voor mijn kunnen en is dit beter, maar zo voelt het niet.

Het sportmedisch onderzoek gaf een maximaal behaalde absolute vermogen van 358 Watt. Stryd heeft als Critical Power voor mij 286 berekend en gaat daar ook vanuit. Zou ik die moeten aanpassen naar 358 Watt? Of is dit te kort door de bocht?

Daarnaast vraag ik me af of er mensen zijn die naar tevredenheid Stryds eigen schema's gebruiken? Ik vind het zoals gezegd nog niet overlopen qua uitdaging, maar ook de aansturing van mij als loper via het scherm van mijn Garmin vind ik nog niet 'je van het'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
MiKeZZa schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:21:
Beste allemaal, ik ben al een tijdje Tweaker, maar dit topic kwam ik tegen via Google omdat ik wat info zocht over mijn Stryd. Bepaalde vragen heb ik in het Garmin topic gegooid, omdat ze gerelateerd zijn aan het gebruik van mijn horloge. Maar ik heb toch ook nog wel wat uitdagingen in de bredere context van het lopen met Stryd, hopelijk mag ik vragen of iemand hier verstand van heeft;

Ik heb na jaren lopen op eigen schema's of ideeën van Garmin recent de overstap gemaakt naar Stryd, omdat het me al enige tijd stoorde dat er weinig tot geen vooruitging in leek te zitten. Ik heb toen een ademgasanalyse laten uitvoeren en ben doorgegaan met lopen o.b.v. Stryd schema's. Wat ik me echter afvraag is of het allemaal goed gaat, het voelt voor mij alsof ik echt heel langzaam en korte stukken loop in verhouding tot vroeger. Dat voelt niet lekker, vooral niet omdat ik op zoek ben naar progressie. Misschien liep ik juist te hard voor mijn kunnen en is dit beter, maar zo voelt het niet.

Het sportmedisch onderzoek gaf een maximaal behaalde absolute vermogen van 358 Watt. Stryd heeft als Critical Power voor mij 286 berekend en gaat daar ook vanuit. Zou ik die moeten aanpassen naar 358 Watt? Of is dit te kort door de bocht?

Daarnaast vraag ik me af of er mensen zijn die naar tevredenheid Stryds eigen schema's gebruiken? Ik vind het zoals gezegd nog niet overlopen qua uitdaging, maar ook de aansturing van mij als loper via het scherm van mijn Garmin vind ik nog niet 'je van het'.
Je kunt hardloopvermogen tussen verschillende systemen niet zomaar uitwisselen of vergelijken. Dit komt omdat het allemaal interpretaties zijn in tegenstelling tot fietsvermogens waar het echt gemeten wordt.
Bij Stryd heb je een aantal opties om je vermogen te kunnen testen. Doe zo’n test met regelmaat of loop een 5 of 10km wedstrijd dan past Stryd zich automatisch aan. Mijn ervaring met Stryd schema is prima, je moet alleen nu dus je CP binnen Stryd goed zien te krijgen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Maandag1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:29
Afgelopen zaterdag heb ik provincie Utrecht afgevinkt voor de 12 provincies medaille.
Hiervoor heb ik deelgenomen aan de Vlinderloop. Het parcours was leuker dan verwacht en snel. De organisatie heeft veel ervaring en alles liep soepel.

Ik benaderde de loop als een testwedstrijd, snel lopen maar niet maximaal zoals bij een PR poging. Ook had ik mijn hrm om en wilde ik kijken wat de vermogens waren die Garmin aangaf.

Het idee was om weg te gaan op 4.25-4.30 min/km. Comfortabel hard ipv oncomfortabel hard. De eerste 7km gingen in 4.22 gemiddeld dus te snel. Ik had toen al besloten omdat tempo proberen vast te houden. De frustratie nam toe toen ik in de tweede 7km elke kilometer tijd zag oplopen en twee lopers voor mij niet kon inhalen.

De laatste 7km uit frustratie besloten oncomfortabel hard te gaan lopen om die loper voor me (andere stopte na 1 ronde) voorbij te gaan. Uiteindelijk lukte dat en moest ik het tempo hoog houden om er voor te blijven. Gefinished onder de 1u32min. Dik tevreden en nu op naar de provincie Zeeland in februari!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Roet schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Ik kan dit onderschrijven; ik ben full bell-curve gegaan met betrekking tot een watch; ik begon zonder, gebruikte hem toen heel veel en nu ik aardig wat trainingsleer achter de kiezen heb (Science Of Ultra podcast alle eps, Slimmer Presteren, etc), train ik eigenlijk met slechts 3 verschillende trainingen (duur, tempo, interval) op basis van RPE. DIt icm een soort 'check-in' in de ochtend van hoe ik mij voel, bepaalt hoe en wanneer ik train.

Grappig feitje is bijvoorbeeld dat de trainer van Marianne Vos en Annemiek van Vleuten, zijn atleten ook enkel trainingen geeft op basis van RPE. Same goes voor bijvoorbeeld Jeff Pelletier. Ook de winnaar van een recente race van de MOAB 240 (385.70 km) heeft in zijn hele leven slechts 3x een horloge gedragen. Meer nummers/data is niet altijd 'meer beter', en het is ook niet per se nodig om goed te kunnen presteren.
Ik sta er precies hetzelfde in, maar ik gebruik wel regelmatig de suggesties van Garmin voor bv een interval training of een tempo training. Grotendeels uit luiheid, hoef ik alleen maar op de piepjes te letten. Maar qua tempos en hartslag gebruik ik wel mijn 'eigen' RPE. Wat dus gisteren resulteerde in een 3% score voor de interval training :D

Ik gebruik dan wel weer de data om een beetje te kijken of de interval stabiel was, of ik niet (te)veel inzakte bij de laatste paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
RobinE schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:53:
[...]

Je kunt hardloopvermogen tussen verschillende systemen niet zomaar uitwisselen of vergelijken. Dit komt omdat het allemaal interpretaties zijn in tegenstelling tot fietsvermogens waar het echt gemeten wordt.
Bij Stryd heb je een aantal opties om je vermogen te kunnen testen. Doe zo’n test met regelmaat of loop een 5 of 10km wedstrijd dan past Stryd zich automatisch aan. Mijn ervaring met Stryd schema is prima, je moet alleen nu dus je CP binnen Stryd goed zien te krijgen
Komt Stryd zelf met de wens dat ik zoiets ga lopen zodat dat je echte testrun wordt? Want ik heb hier weleens eerder iets over gehoord en toen ook op eigen houtje een dergelijke loop gedaan, maar hij stelde toen niets bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:47

polthemol

Moderator General Chat
MiKeZZa schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Komt Stryd zelf met de wens dat ik zoiets ga lopen zodat dat je echte testrun wordt? Want ik heb hier weleens eerder iets over gehoord en toen ook op eigen houtje een dergelijke loop gedaan, maar hij stelde toen niets bij.
stryd gebruikt meerdere testruns om je powercurve te berekenen. Binnen de strydapp kun je die 'schedulen', bij hun trainingsschema's worden die ook meegenomen.

Als ik buiten trainingsschema's om ren met stryd, lijken de 10", 30", 1', 5', ~45' op hoog/zo snel als je kan, het grootste verschil te maken met een CP.

Voor tot 10" gebruik ik hier meestal hill repeats. De eerste doe ik dan voor mijn CP wat bij te houden en echt zo snel als ik kan, de rest van de serie op wat mijn eigenlijke doel is voor die hill repeats.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 13:30
MiKeZZa schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:21:

Stryd's Critical Power is niet hetzelfde als je maximale vermogen. Dat moet je dus los van elkaar zien. Daarnaast weet ik ook niet of dat absolute vermogen met je Stryd is bepaald, of dat daar een andere meetmethode in zit. In dat laatste geval is het ook niet met elkaar te vergelijken.

Hoe up-to-date en aangevuld is je testdata in Stryd? Stryd heeft data nodig van maximale inspanning in het gebied van zo'n 3 tot 40 minuten. Je kunt een testplan volgen om je CP accurater te krijgen. Daar zitten dan max effort inspanningen in van 3, 10 en 20 minuten. In een marathon-plan komen zulke testmomenten ook iedere 4 weken terug om je niveau te ijken.

Zelf heb ik vorig jaar getraind met een Stryd marathon-plan niveau 4, 5 dagen in de week. Was best pittig in de intervalsessies, maar heeft me naar een nieuw marathon PR geholpen :)

Ik wil het in het voorjaar in gaan zetten voor een halve marathon plan, en ga ergens in de komende weken nog een testplan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Ik zat te kijken naar een startbewijs voor Rotterdam marathon, maar het lijken wel gewilde festivaltickets: er wordt gewoon €250 of meer geboden… Bizar. “Hoogste bieder wint” op marktplaats, voor een startnummer. 8)7

Ik wacht nog wel wat weken, maar ook weer niet te lang omdat dan niet officieel meer overgeschreven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
SkyR schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Stryd's Critical Power is niet hetzelfde als je maximale vermogen. Dat moet je dus los van elkaar zien. Daarnaast weet ik ook niet of dat absolute vermogen met je Stryd is bepaald, of dat daar een andere meetmethode in zit. In dat laatste geval is het ook niet met elkaar te vergelijken.

Hoe up-to-date en aangevuld is je testdata in Stryd? Stryd heeft data nodig van maximale inspanning in het gebied van zo'n 3 tot 40 minuten. Je kunt een testplan volgen om je CP accurater te krijgen. Daar zitten dan max effort inspanningen in van 3, 10 en 20 minuten. In een marathon-plan komen zulke testmomenten ook iedere 4 weken terug om je niveau te ijken.

Zelf heb ik vorig jaar getraind met een Stryd marathon-plan niveau 4, 5 dagen in de week. Was best pittig in de intervalsessies, maar heeft me naar een nieuw marathon PR geholpen :)

Ik wil het in het voorjaar in gaan zetten voor een halve marathon plan, en ga ergens in de komende weken nog een testplan volgen.
Ok bedankt, dat zijn nuttige toevoegingen.

Ik ben zoals gezegd echt nieuw met Stryd; wat is 'testdata'? Is dat iets specifieks wat zo gelabeld is? Of is dat gewoon een loopje in het gebied van 3 tot 40 minuten op je maximale inspanning en snapt hij dat? Want dat labelen heb ik zelf nooit gedaan.

Ben nu ook een weekje aan het lopen met het Stryd schema en nu staat er als notitie;

NOTE: Required: recent testing or valid AUTO-CP before starting this plan

If you have completed short, medium and long maximal effort testing within 6 weeks of starting this plan, and you feel that your Auto-CP estimate is reasonably current and valid, then no testing is required before starting this plan.

On the other hand, If you have not tested ....., it is strongly suggested that you complete the two-week auto-CP optiminzing intro plan before starting this plan'.

Ik heb me echter gek gezocht bij het toevoegen van trainingsplannen e.d. omdat ik o.b.v. bovenstaande dacht; laat ik dat maar doen, dan staat het in ieder geval goed (mede o.b.v. wat ik hierboven vraag qua wat voor loopjes wel en niet mee doen), maar ik kan nergens de optie vinden om dit programma te gaan volgen/inplannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:28
MiKeZZa schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:32:
[...]
Ik heb me echter gek gezocht bij het toevoegen van trainingsplannen e.d. omdat ik o.b.v. bovenstaande dacht; laat ik dat maar doen, dan staat het in ieder geval goed (mede o.b.v. wat ik hierboven vraag qua wat voor loopjes wel en niet mee doen), maar ik kan nergens de optie vinden om dit programma te gaan volgen/inplannen.
In de App:
Library -> Workout -> Show all
Helemaal naar beneden scrollen voor de Testing workout Sets.
The Testing workout Sets consist of three high-intensity workouts which can establish a Critical Power.
.....

[ Voor 0% gewijzigd door TheOmen op 15-01-2025 17:12 . Reden: typos ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WizzlerNL
Of gewoon mee doen aan een 5k wedstrijd en die zo hard lopen dat je het bloed in je mond proef. Past ie je cp ook aan daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online

Wat is zou jullie advies zijn, kan ik mijn corigerende zolen (hardheid 50 shore) ook gewoon dragen in mijn hardloopschoenen (ze passen goed). Of is het beter een afspraak te maken bij de podoloog om andere (meer dempende? Ik weet ook niet of dat juist tegen gaat werken) zooltjes aan te laten meten? Morgenavond ga ik in principe weer trainen, en dan ik ze sowieso in mijn schoenen doen. Maar ik vroeg mij af of b.v. de zolen ook nu niet harder slijten of dat ik meer demping nodig heb
Ik doe mijn gewone zolen ook in mijn hardloopschoenen, enkel niet in mijn wedstrijdschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Laatst online: 17:30
turambar schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Welkom!

Ik las de eerste regels (veel fietsen, goede conditie en nu van plan om te gaan rennen), en voelde al de noodzaak om een preek te gaan houden op komen.

Heel goed dat je begint met een schema! Zeker met zo'n goede basisconditie liggen blessures op de loer. Je hart en longen kunnen het waarschijnlijk makkelijk aan, maar je loopspieren en gewrichten moeten langzamer opbouwen.

Geen specifieke tips voor mutsen. Iets met Merino wol is vaak een goede keuze
Haha dankjewel!
Ja heb me voorgenomen heel te blijven en braaf te luisteren. De jongen in de run2day was zelf ook ervaren fietser en drukte me echt_echt_echt op het hart om langzaam op te gaan bouwen.

Dus eerste 10 keer braaf het schema gevolgd en nu wel iets aan het tweaken. Gisteren 3x 9min lopen/3 min wandelen in plaats van de geplande 2x 7,5min lopen/2min wandelen en dit doen we vrijdag nog een keer in plaats van 1x15 minuten. Gaat prima en tot dusver nog geen centje pijn of ongemak. Vraag me ergens af of 10km/u niet te hard is als beginner maar hartslag en RPE voelen goed. Dus vooralsnog voelt het als een prima opbouw :)

Alles vanaf week 6 voelt aan alsof we er wel wat in kunnen tweaken en spelen naargelang gevoel. Dus even zien hoe dingen gaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LndfkkGHVQ_IEuz1hxBmEkk1eU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nE8FiJnHkRGmIJJBamtJpkL1.png?f=fotoalbum_large

En merino is wel een goede tip ja. Huidige muts is geschikt voor de noordpool en wellicht wat overdreven.
Roet schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:49:

Dan kunnen we de hand schudden :). Ik heb deze: Odlo Move Light Muts en dat bevalt goed; minder warm dan mijn pet maar vooral wat comfortabeler omdat hij echt vormt naar je hoofd. Ik draag hem ook de hele herfst/winter/voorjaar :D.
Poh duur ding. En afgekeurd net door de vriendin. ik denk er nog even over haha.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 13:30
MiKeZZa schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Ok bedankt, dat zijn nuttige toevoegingen.

Ik ben zoals gezegd echt nieuw met Stryd; wat is 'testdata'? Is dat iets specifieks wat zo gelabeld is? Of is dat gewoon een loopje in het gebied van 3 tot 40 minuten op je maximale inspanning en snapt hij dat? Want dat labelen heb ik zelf nooit gedaan.

Ben nu ook een weekje aan het lopen met het Stryd schema en nu staat er als notitie;

NOTE: Required: recent testing or valid AUTO-CP before starting this plan

If you have completed short, medium and long maximal effort testing within 6 weeks of starting this plan, and you feel that your Auto-CP estimate is reasonably current and valid, then no testing is required before starting this plan.

On the other hand, If you have not tested ....., it is strongly suggested that you complete the two-week auto-CP optiminzing intro plan before starting this plan'.

Met testdata doel ik op max inspanning stukken, dus zoals hiervoor genoemd bijvoorbeeld een 5K race, of intervallen uit het testprotocol van Stryd. Maar alles wat je loopt draagt bij aan de berekeningen.

In de Stryd app kun je naar Library > Training Plan > Stryd collections > Testing Plan. Dan kun je invullen hoeveel dagen je per week wil lopen, en krijg je een testschema voorgeschoteld van 2 weken met Easy Runs en 3 Test workouts (10, 3 en 20 minuten All Out).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb op dit moment vooral spierpijn aan mijn liezen, maar daar kan ik prima mee leven. Waar ik last van heb is van mijn rechtervoet. Ik heb een paar Kiprun KS500 hardloopschoenen (ik wil uiteindelijk wel overstappen op trail schoenen), waar ik prettig mee kan sporten (en qua demping ook wel goed zijn naar mijn idee). Ik draag alleen normaal gesproken corrigerende orthopedische zooltjes (mijn rechtervoet is iets doorgezakt), die heb ik niet gebruikt met het hardlopen afgelopen maandag (omdat ik een beetje last minute besloten had om te gaan hardlopen).
ik heb ook custom zooltjes van een podotherapeut (is wat anders dan een podoloog), mijn rechtervoet is anatomisch ook niet zoals het hoort. Feitelijk heb ik 2 setjes, 1 voor alledaags gebruik en de andere specifiek voor het hardlopen. Het verschil zit hem in de toplaag en de materialen. De zooltjes komen uit de 3D-printer waardoor ze specifieke materialen kunnen kiezen om een zool soepeler/harder/zachter te maken.

Moet er wel bij zeggen dat het wel enkele weken duurde voordat mijn voeten er aan konden wennen en dat blaren tijdens deze periode voor kunnen komen. Tip: haal die witte sporttape in huis en tape het gebied in zodat je voet kan wennen aan mogelijke drukplekken.
Slickk schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:21:
Ik zat te kijken naar een startbewijs voor Rotterdam marathon, maar het lijken wel gewilde festivaltickets: er wordt gewoon €250 of meer geboden… Bizar. “Hoogste bieder wint” op marktplaats, voor een startnummer. 8)7

Ik wacht nog wel wat weken, maar ook weer niet te lang omdat dan niet officieel meer overgeschreven kan worden.
Ik zag het ook ja, het is net een doos LEGO wat je op zolder hebt liggen en die nu opeens 2x zo duur is geworden omdat de set niet meer gemaakt wordt. Dan ga je twijfelen, verkoop ik hem of bouw ik hem toch maar zelf met de wetenschap dat die set eigenlijk helemaal dat bedrag niet waard is.

Zo kijk ik momenteel naar mijn startbewijs :+ Aankomend weekend zou ik een duurloop van 23KM moeten lopen, maar eens zien hoe dat loopt :P

[ Voor 22% gewijzigd door vhal op 16-01-2025 07:27 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Slickk schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:21:

Dit zou eigenlijk verboden moeten worden, dit stimuleert dat mensen een ticket kopen om later door te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Hier zou ik voorzichtig mee zijn. Wat anderen aangeven dat het kan, zal afhankelijk van de correctie die je nodig hebt. In mijn geval was het een recept voor een zware blessure. Want ze waren te hard. Ik weet niet wat die 50 shore inhoud, maar ik heb toen het al te laat was de zelfde zool van VSO gehad. Deze is ook aangemeten en was op het oog gelijk aan die voor dagelijks gebruik, maar veel zachter en van ander materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:58
Stufferdt schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:08:
En merino is wel een goede tip ja. Huidige muts is geschikt voor de noordpool en wellicht wat overdreven.
[...]
Poh duur ding. En afgekeurd net door de vriendin. ik denk er nog even over haha.
Ik heb de mijne gehad, dat scheelt een hoop. Ik zou eens naar de Decathlon gaan, wat mij betreft de beste prijs/kwaliteitsverhouding met de meeste spullen. Ze hebben ook een Merino Muts voor 15€ bijvoorbeeld :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Roet schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb de mijne gehad, dat scheelt een hoop. Ik zou eens naar de Decathlon gaan, wat mij betreft de beste prijs/kwaliteitsverhouding met de meeste spullen. Ze hebben ook een Merino Muts voor 15€ bijvoorbeeld :).
Het is een prima mutsje, ik heb hem ook sinds kort, maar let op dat het (ondanks de tag v/d Decathlon) niet 100% Merino is, maar een mix van Merino + Polyamide;
"Durability: Use of wool fiber surrounded by polyamide yarn for protection."

Als je de Engelse Decathlon erbij pakt is dit de samenstelling:
Main fabric: 89.0% Wool, 11.0% Polyamide

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
Roet schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:19:
[...]

En van tevoren even de winkelvoorraad bekijken. Ik was er in de kerstvakantie (Decathlon Arnhem) en er waren al veel goedevoornemennieuwjaarslopers langs geweest vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49

charrel

Cortisol4life..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

@Dazzler2120 Dat klopt, wat mij betreft is dat juist heel prettig, die mix van merino en polyamide.

Ik heb enkele ondershirts / onderbroeken van puur merino en dat slobbert heel snel. Wat laten krimpen in de was helpt een beetje, maar het blijft toch slobber gevoelig. Gevolg, ik trek het nooit aan.

Ik heb van Decathlon die boxers van merino / polyamide mix, en die slobberen nulkommanul en zijn toch warm. Erg prettig spul.

Van de Bever heb ik hun huismerk liner handschoentjes, een hele dunne merino / polyester mix. Dus echt super dun en minimalistisch, voelt niet als zo'n gebreide handschoen en heeft niet van die anti-slip inlays of zo. Die kan je bijvoorbeeld onder dikke handschoenen aan op de fiets, of als je gaat wandelen en het toch wel erg fris is zonder handschoentje.

Maar ik gebruik ze ook als hardloophandschoentjes als het tegen het vriespunt wordt. Wat mij betreft veel prettiger dan al die synthetische hardloophandschoenen die vaak of niet warm zijn, of te dik. Omdat ze zo dun zijn voelt het heel soepel en vrij, en het ademt geweldig. En is het toch te warm dan doe je ze uit en stop je ze in een zakje of gewoon onder het elastiek van je hardloopbroek, het is dun en het weegt niets.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 16-01-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Cap schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:40:
@Dazzler2120 Dat klopt, wat mij betreft is dat juist heel prettig, die mix van merino en polyamide.

Ik heb enkele ondershirts / onderbroeken van puur merino en dat slobbert heel snel. Wat laten krimpen in de was helpt een beetje, maar het blijft toch slobber gevoelig. Gevolg, ik trek het nooit aan.

Ik heb van Decathlon die boxers van merino / polyamide mix, en die slobberen nulkommanul en zijn toch warm. Erg prettig spul.

Van de Bever heb ik hun huismerk liner handschoentjes, een hele dunne merino / polyester mix. Dus echt super dun en minimalistisch, voelt niet als zo'n gebreide handschoen en heeft niet van die anti-slip inlays of zo. Die kan je bijvoorbeeld onder dikke handschoenen aan op de fiets, of als je gaat wandelen en het toch wel erg fris is zonder handschoentje.

Maar ik gebruik ze ook als hardloophandschoentjes als het tegen het vriespunt wordt. Wat mij betreft veel prettiger dan al die synthetische hardloophandschoenen die vaak of niet warm zijn, of te dik. Omdat ze zo dun zijn voelt het heel soepel en vrij, en het ademt geweldig. En is het toch te warm dan doe je ze uit en stop je ze in een zakje of gewoon onder het elastiek van je hardloopbroek, het is dun en het weegt niets.
Eens, ik vind het zelf ook niet erg. Maar het is wel misleidend vanuit Decathlon.
Er zijn mensen waarbij dat een dealbreaker is om wat voor reden dan ook.

Voor de winter heb ik de Salomon fast wings, zijn perfect qua temperatuur voor mij en als het flink waait kan ik de 'want' eroverheen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noordhollander
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-09 22:15
Hallo, ik ben nieuw hier.

Ik ben in september vorig jaar begonnen met hardlopen. Ik heb eerst een trainingsschema van 0 tot 5 km gevolgd in 8 weken, en daarna van 5 tot 10 km, ook in 8 weken. Daarna heb ik me ingeschreven voor een halve marathon in april - het trainingsschema daarvoor begint volgende week.

Tot die tijd doe ik per week één "long run", één of twee kortere, en ik heb me aangesloten bij een clubje waarmee ik eens per week een soort interval-achtige training doe.

Dat gaat allemaal best lekker; bijvoorbeeld begin deze week heb ik een rondje van ruim 10km gedaan, met een gemiddelde pace van 5:34, en dat voelt heel ontspannen aan, alsof ik nog wel even door had kunnen gaan.

Alleen: ik loop vrijwel nooit in zone 2, altijd sneller. Volgens mijn horloge zou ik om in zone 2 te lopen iets van 6:15 of langzamer moeten gaan, en dat voelt echt heel langzaam aan. Dwingen mensen zichzelf echt om een deel van de tijd zo langzaam te lopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Je horloge kan alleen weten wat zone 2 is als je rusthartslag en maximale hartslag correct zijn gemeten en ingevoerd.

Praktischer is de spraaktest: kun je zonder moeite een heel gesprek (dus niet enkel losse zinnen) voeren als je hardloopt? Ja, dan loop je waarschijnlijk rustig genoeg.

En ja, rustig is echt rustig. Voordeel is dat de mechanische belasting lager is, waardoor je sneller herstelt en sneller weer kunt trainen.

Voor een idee: ik loop meestal tussen de 5'00 en 5'20 terwijl mijn hm-tempo 3'55 is.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Pagina: 1 ... 342 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.