Afgelopen weekend mijn eerste langere wedstrijd gehad, het was een trailrun van net iets minder dan 19 km door de duinen, het bos en over het strand.
Al met al een hele toffe ervaring! Van te voren gewerkt om het weekvolume op 30 kilometer te krijgen. Daarin zaten een aantal langere lopen met blokken die net onder treshold tempo zit (obv inschatting Garmin). In dat opzicht had ik vertrouwen om de afstand te kunnen voltooien, ik had tenslotte al een 19 km gelopen over min of meer dezelfde route, de vraag was nog vooral hoe hard kan ik gaan en hoe lang kan ik het volhouden.
De dagen voor de wedstrijd nog wat extra pasta gegeten en in de ochtend voor de wedstrijd ontbeten met 3 boterhammen met hagelslag en een bakje kwark. Vlak voor de wedstrijd nog een gelletje en zo maar eens kijken of dat voedingsplan werkt
Dan de race, het weer is perfect en qua tijd is het doel om onder de 1:45:00 te lopen, en misschien zit een 1:40:00 er wel in!
De eerste kilometers gingen goed, waarbij ik probeerde weg te gaan op een tempo van 5:20 min/km. Nu zat er in elke kilometer wel een klimmetje of een heuveltje waardoor ik geen idee had of het tempo goed was.
Na 5km door de bossen kwam ik door in ongeveer 26:30 min/km en neem ik het eerste gelletje. Mooi op tempo! De race vervolgt en er ontstaat een groepje van 4 man die op een mooi tempo lopen, prima om deze even te volgen. Na een aantal heuveltjes gaan we het strand op, duinen over door dat mulle zand en een mooi spoor kiezen. Het strand lag er goed bij en qua weer was het ook echt perfect. Stukje over het strand en dan weer over het losse zand over een duin. Uiteindelijk kom ik de 10 kilometer door in ong 54 min, vlak voor de 10 km had ik mijn tweede gelletje genomen. Daarna volgen veel bochtjes, nog een stukje los zand maar ook een paar wat langere stukken, wat prettig is om een beetje tempo te maken.
Na 15 kilometer en mijn laatste gelletje gaat alles nog goed en is het aftellen, nog een paar kilometer nog maar. Daarna volgt nog een keer de duinen op en daar merk ik dat ik voor mijn gevoel tot stilstand komen, rennen lukt niet meer en lopen voelt al helemaal zwaar. Dan maar met grote passen die duin op. Het strand loopt wederom prima, en dan is het weer een duin over. Gelukkig is dit de laatste, maar deze is echt zwaar. Alles in je benen doet pijn, het zuur knalt uit je benen maar toch proberen te blijven bewegen. Blijven gaan! Na het laatste stukje duin is het buffelen tot de eindstreep, waar er vlak voor de finish nog een klein lusje wordt gemaakt om nog een keer een heuvel op te gaan. Dan kan de eindsprint worden ingezet en zie ik het bord naar 1:42 verspringen.
Uiteindelijke finishtijd in 1:42:08!
Link:
https://connect.garmin.com/modern/activity/17981471505
Al met al heel tevreden en ook met de tijd, uiteindelijk gaf het horloge ong 200 hoogtemeters aan en met alle stukken zand was het een pittig parcour! Het was een mooie ervaring en zeker voor herhaling vatbaar, nu de benen even rust geven en kijken wat de volgende race wordt.
Ik vraag me wel af of Garmin nu de zones goed ingeschat heeft, hij geeft ruim anderhalf uur aan in zone 5

. Is dat mogelijk?
Hierbij de harstlag grafiek, zou hier de lactaatdrempel of iets van zones uit afgeleid kunnen worden? Nu heb ik het idee dat dit niet goed ingeschat is door Garmin?